Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Helkama FE11



Sivut : 1 2 [3]

Zykkel
20.05.2024, 11.17
Tietääkseni tuo CN-E8000 ketjussa tulee mukana vain liitäntätappi. Itse liitän ketjun mieluummin ketjulukolla. Tuo ketjun katkaiseminen oikeaan pituuteen on aika perusjuttuja. Vaikka vanha olisi hiukan venähtänyt saa siitä kuitenkin vielä mitan uuteen ketjuun. Jos ketjulukkoa käyttää pitää se uusi ketju katkaista yksi lenkki lyhyemmäksi ja varmistaa vielä, että varmasti lyhentää oikeasta päästä. Sen katkaistun jämän voi ottaa talteen ja siinä on sitten mitta, kun seuraavan kerran ketjun joutuu katkaisemaan. Itselläni on 126 ja 138 linkkisestä ketjuista jämät tallessa.

Tässä vain esimerkkinä mitä homman hoitamiseen tarvitaan:
Shimano CN-E8000 11-v ketju, e-bike, 138 lenkkiä – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/647062/Shimano-CN-E8000-11-v-ketju-e-bike-138-lenkkia)
KMC Missing Link -ketjulukko, 11-vaihteinen, 2 kpl – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/594136/KMC-Missing-Link-ketjulukko-11-vaihteinen-2-kpl)
Birzman Lighter Atom -ketjutyökalu – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/738022/Birzman-Lighter-Atom-ketjutyokalu)
Nämä eivät ole aivan välttämättömät, mutta helpottavat hommaa:
Park Tool MLP-1.2 ketjulinkkipihdit – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/745066/Park-Tool-MLP-1-2-ketjulinkkipihdit?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6auyBhDzARIsALIo6v9r-kjWU68GGRsAffqfd5i7XdqAMEQ6LCSacp_2f-AQKYq4EyX11HgaAm_PEALw_wcB)

PuMan
20.05.2024, 12.30
Tarvittava pituushan on n.120 lenkkiä, lähinnä tässä haeskelin että osaako joku suoralta kädeltä linkata hyvää paikkaa tilata tuollaista 126-lenkkistä settiä Quicklinkillä, kun tosiaan tuntuu joka paikassa olevan tarjolla vain tuo 116-lenkkistä.
Onkohan noilla 601 ja 701 sarjan ketjuilla käytännössä suurta eroa kestävyydessä?

KaitsuE
10.06.2024, 19.55
FE11 Vapaaratas antoi periksi, oliko joku vaihtanut uuden ja mikä malli? Potilas olis auki pöydällä, mutta mistään ei sopivaa löydy.

Zykkel
10.06.2024, 21.21
FE11 Vapaaratas antoi periksi, oliko joku vaihtanut uuden ja mikä malli? Potilas olis auki pöydällä, mutta mistään ei sopivaa löydy.
Jos voit, niin laita kuvia vaparista eri kulmista. Joku voi hyvinkin tunnistaa mikä on kyseessä?

znood
10.06.2024, 21.50
FE11 Vapaaratas antoi periksi, oliko joku vaihtanut uuden ja mikä malli? Potilas olis auki pöydällä, mutta mistään ei sopivaa löydy.

Tottakai se antaa periksi ja ihmeen kauan kestikin jos nyt vasta laitoit viestiä - Ei yleensä hajoa ne kynnet, vaan ne navan kehän hampaat.
Tilalle DT350 big ride napa niin ei joudu enää säätämään asian kanssa. Noita takakiekkojahan on vaihdettu takuuseen varmaan joka toiselta niin kannatanee takuun ulkopuolellakin vaatia takuuseen. Se kynsivapaaratas ei tule ikinä kestämään sähkön kanssa - Voi ehkä kestää luomukäytössä jos ei kauheasti runttaa.

aFox
20.07.2024, 00.30
Lopultakin sain tunnuksen toimimaan. Onkos porukka saanut takuuseen oikeasti jotain parempaa vapaaratasta tai napaa tilalle kuin alkuperäinen? Itsellä on parasta aikaa huollossa FE12 takavanne ko. vapaarattaan takia. On muuten aika tympeä tilanne kun et ole koko kesään oikeastaan ajanut talvipyörällä ja sitten kun lähdet niin matkalla porsii niin ettet pääse luomunakaan kotia ajamalla.

ytte07
29.09.2024, 11.16
Onkos kellään vinkata otsikon pyörään sopivaa tarakkaa?

wiljam
30.09.2024, 09.05
Onkos kellään vinkata otsikon pyörään sopivaa tarakkaa?

Lue samasta säikeestä tuosta eteenpäin: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61010-Helkama-FE11&p=3042152#post3042152

ytte07
30.09.2024, 20.51
Jees. Kiitoksia. Multa löytyy Pole Taigaan sopiva tarakka joka sopisi leveytensä puolesta mutta siinä tosiaan kiinnityspisteet tuo sen tässä helkamassa liian eteen.

ytte07
30.09.2024, 21.08
Josko sitä vielä sopisi porukalta kysellä millaisia km lukuja olette tällä akulla ajelleet? Juu ei voi antaa mitään tarkkaa kun jokainen ajaa eri tasoilla ja säädöillä. Itse nyt muutaman lenkin ajanut ja akku varsinkin kahdella ekalla reissulla ihan romahti 4 > 0 tolppaa 18km ajolla ja pelkkä eco käytössä. Näiden lenkkien jälkeen latasin ihan täyteen ja sen jälkeen pelkkää ecoa käyttäen ensimmäinen palkki kesti 25km, seuraava palkki 16km ja taas seuraava 17km. En nyt ehtinyt ajamaan loppua akkua että näkisi kokonaismatkan mutta hieman matalalta tuntuu jos kaksi viimeistäkin palkkia antaisi vain 15-20km/ palkki. Pyörällä ajettu hieman alle 1600km.

Tuntsa
01.10.2024, 11.01
Onkos kellään vinkata otsikon pyörään sopivaa tarakkaa?
Tämä sopii, saatavuus hieman huono tällä hetkellä. UNI SUPER TOURIST FAT | Topeak (https://www.topeak.com/global/en/product/1539-UNI-SUPER-TOURIST-FAT)

HellFEtti
10.10.2024, 15.03
Onkos kukaan tähän vaihtanut ohjaamon laakereita? Käykö tämmönen Cane Creekin paketti tähän fillariin vai millä mitoilla pitäisi olla? https://www.bike-discount.de/en/cane-creek-40-series-zs44/28.6-zs56/40-tapered-headset

HellFEtti
17.10.2024, 21.31
Sain Helkamalta tarkemmat speksit tuosta ohjainlaakerista ”1 1/8" 44/56mm ohjainlaakeri (tapered ohjainputkelle)”, eli tuo aiemman viestini Cane Creekin paketti olis passeli.

V-P.V
20.10.2024, 21.32
Onko muilla ollut ongelmia Helkaman runkoon integroitujen akkujen lukkopesän kanssa?
Avain kääntyy 90° mutta ei avaa lukkoa.

Mikähän tuota voisi vaivata? Oma veikkaus että lukko-osa on päässyt liikahtamaan suhteessa akkuun jolloin lukon tappi tai mikä siellä sitten onkin, ei pääse liikkumaan.

Mihinkään pultteihin ei pääse käsiksi kun systeemi on ilmeisesti kasattu akun alle, eikä sitä saa nyt pois.

Olisi mukava saada akku talveksi sisään.

Edit. Pyörä on Helkama fe10

Tuntsa
19.11.2024, 20.38
Laitetaanpa tänne muistiin että meillä joilla on vanhemmat FE11 Helkamat niin 11-42 takapakan tilalle sopii suoraan 11-46 pakka. Siis jos on takapakan uusiminen edessä niin tällainenkin vaihtoehto on jos ei halua ostaa kaikkia uusia kilkkeitä. Pääsee hieman lähemmäksi nykyaikaa.

Itse asensin sellaisen ja hieman joutui säätämään lisää välystä vaihtajan ja suurimman hammaspyörän välille. Helppo homma ja säätövarat riittivät reilusti.
Mutta jos on hyvät rattaat valmiiksi niin en tiedä kannattaako, hyöty taitaa olla loppujen lopuksi vähäinen. Ja tietysti joutuu ostamaan uuden pitemmän ketjun.
Itsellä siis vaihtaja m8000-gs.

Lates80
10.01.2025, 09.22
Laitetaanpa tänne muistiin että meillä joilla on vanhemmat FE11 Helkamat niin 11-42 takapakan tilalle sopii suoraan 11-46 pakka. Siis jos on takapakan uusiminen edessä niin tällainenkin vaihtoehto on jos ei halua ostaa kaikkia uusia kilkkeitä. Pääsee hieman lähemmäksi nykyaikaa.

Itse asensin sellaisen ja hieman joutui säätämään lisää välystä vaihtajan ja suurimman hammaspyörän välille. Helppo homma ja säätövarat riittivät reilusti.
Mutta jos on hyvät rattaat valmiiksi niin en tiedä kannattaako, hyöty taitaa olla loppujen lopuksi vähäinen. Ja tietysti joutuu ostamaan uuden pitemmän ketjun.
Itsellä siis vaihtaja m8000-gs.
Laitoitko kaikki spacerit 11-46 pakasta väliin?
Minulla CS-M7000 SLX 11-46T pakka ja ketju ohjautuu liikaa runkoon päin eli hyppii eturattaalta pois. Myös pienimmällä takarattaalla laahaa eturattaan suojaan.
Vaikuttaisi siis, että pakka on liian leveä tms.

Tuntsa
10.01.2025, 20.21
Laitoin itse tällaisen SunRacen pakan kun pahimpaan korona-aikaan ei kaikkia pakkoja saanut kun tilasin,
https://www.bike24.com/p2296736.html
mutta kyllä mielestäni tuo sinunkin pakkasi on sopiva. Itse asentaessa laitoin molemmat pakat rinnakkain pöydälle
ja vertasin mittoja kun en ollut varma tuosta SunRacen pakasta. Hyvin täsmäsivät.
Jos ei muu auta niin joudut vielä ottamaan tuon pakan irti ja vertaamaan vanhaan jos et ole sitä vielä hävittänyt.
Ja kaikki osat laitoin mitä paketissa oli.

Lates80
12.01.2025, 16.21
Laitoin itse tällaisen SunRacen pakan kun pahimpaan korona-aikaan ei kaikkia pakkoja saanut kun tilasin,
https://www.bike24.com/p2296736.html
mutta kyllä mielestäni tuo sinunkin pakkasi on sopiva. Itse asentaessa laitoin molemmat pakat rinnakkain pöydälle
ja vertasin mittoja kun en ollut varma tuosta SunRacen pakasta. Hyvin täsmäsivät.
Jos ei muu auta niin joudut vielä ottamaan tuon pakan irti ja vertaamaan vanhaan jos et ole sitä vielä hävittänyt.
Ja kaikki osat laitoin mitä paketissa oli.
Ok, kiitoksia vastauksesta.

Säätelin hieman pakkaa ja lyhensin ketjuja hieman lisää niin nyt on kunnossa.
Edessä siis 34t ja takana nyt 11-46t. Ketju on nyt lyhennettynä 122 lenkkinen.

KaitsuE
23.07.2025, 23.14
Tottakai se antaa periksi ja ihmeen kauan kestikin jos nyt vasta laitoit viestiä - Ei yleensä hajoa ne kynnet, vaan ne navan kehän hampaat.
Tilalle DT350 big ride napa niin ei joudu enää säätämään asian kanssa. Noita takakiekkojahan on vaihdettu takuuseen varmaan joka toiselta niin kannatanee takuun ulkopuolellakin vaatia takuuseen. Se kynsivapaaratas ei tule ikinä kestämään sähkön kanssa - Voi ehkä kestää luomukäytössä jos ei kauheasti runttaa.

Jos tuon alkuperäisen takanavan vaihtaa DT Swiss 350 niin tarviiko pinnoja vaihtaa vai käykö entiset?

Marsusram
24.07.2025, 15.41
^Takakiekoksi on mainittu Mulefut, joten olettaisin että napa on SRC

Pinnanpituuslaskuri (https://www.kstoerz.com/freespoke/)kertoo että pinnan pituus DT navalle 280mm ja SRC -navalle 279mm

lähtöarvot:




flange:


Right diameter
Left diameter

Right offset
Left offset



Sunringlé SRC

57mm
60mm

48mm
53mm


DT Swiss Big Ride

52mm
58mm

47.8mm
58mm



Laipan mittojen ero vaikuttaa pinnan jyrkän kulman vuoksi selvästi vähemmän pinnan pituuteen, joten vanhojen pinnojen käyttö riippuu luultavasti siitä ovatko ne nippeleineen kunnossa käytön ja purkamisen jälkeen.

SRC -napaan saa kyllä teräksisiä vapaarattaita, kunhan navan runko on kunnossa. DT on kuitenkin käytössä todettu laadukkaammaksi.

KaitsuE
24.07.2025, 17.01
^Takakiekoksi on mainittu Mulefut, joten olettaisin että napa on SRC

Pinnanpituuslaskuri (https://www.kstoerz.com/freespoke/)kertoo että pinnan pituus DT navalle 280mm ja SRC -navalle 279mm

lähtöarvot:




flange:


Right diameter
Left diameter
Right offset
Left offset


Sunringlé SRC
57mm
60mm
48mm
53mm


DT Swiss Big Ride
52mm
58mm
47.8mm
58mm



Laipan mittojen ero vaikuttaa pinnan jyrkän kulman vuoksi selvästi vähemmän pinnan pituuteen, joten vanhojen pinnojen käyttö riippuu luultavasti siitä ovatko ne nippeleineen kunnossa käytön ja purkamisen jälkeen.

SRC -napaan saa kyllä teräksisiä vapaarattaita, kunhan navan runko on kunnossa. DT on kuitenkin käytössä todettu laadukkaammaksi.

Kiitos pikaisesta vastauksesta, mennään siis orkkispinnoilla jos kaikki on kunnossa.. Yhden vaparin olen jo vaihtanut SRC napaan ja taas paukkuu, kokeillaan nyt DT kun sellaisen löysin. Taisi se alkuperäinen vapari olla 3-kyntinen ja uudempi 5-kyntinen.

aFox
27.07.2025, 21.21
Onkohan siinä SRC? Ei ainakaan FE12 ole. En sitten tiedä onko vapaaratas SRC yhteensopiva?

KaitsuE
29.07.2025, 10.10
Ei ole SRC, ja pitää pinnat uusia.. Jätin amattimiehelle hoitoon.

Tuntsa
29.07.2025, 14.45
https://www.youtube.com/shorts/Zzr1N4xp_TQ