PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yhden pyörän taktiikalla?



Jih
12.01.2020, 18.39
Pyörinä tällä hetkellä työmatkalle (10km/suunta, enimmäkseen kävelyteitä, vähän asfalttia) Bianchi Camaleonte 3 hybridi ja maastoajoharjoitteluun Radon ZR Team jäykkäperä. Vähän olen haaveillut, josko selviäisin yhdellä sähköpyörällä. Tavoite olisi pidentää työmatkafillaroinnin kausi huhti- loka/marraskuiden välille ja myös jatkaa maastoharjoittelua. Maastossa kiinnostaa lähinnä luonnosta nauttiminen ja toisaalta maastoajon vaatima keskittyminen, viihdyin poluilla eivätkä alamäet ja hypyt ainakaan toistaiseksi kiinnosta.

Näitä olen katsellut vähän sillä silmällä


https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-slt-625-29-greynyellow-2020/

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-sähköpyörät/powerfly/jäykkäperäinen-powerfly/powerfly-7-womens/p/30573/?colorCode=greydark_grey

Ja musta hevonen https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-wmn-al-5.0/2223.html

Canyon vissiin vähän liioittelua käyttötarkoitukseen? Muita hyviä vaihtoehtoja tuossa 3000-4000€ haarukassa? Kokona pitää löytyä pieni runko (161cm, inseam 76cm) ja keijunkevyt en ole niin keulan pitäisi se kestää. Maastossa pidän plussarenkaista ja dropper-satula olisi kiva mutta sen voi päivittää.

nure
12.01.2020, 21.25
Miksei oikeaa pyörää, tuolla budjetilla löytyy vaikka mitä...?

harald
12.01.2020, 22.37
Mun mielestä Canyon noista.

Jih
13.01.2020, 07.11
Muita ehdotuksia ja perusteluja?

nure
13.01.2020, 09.07
Noista ehdottomasti Cube koska tulee niin paljon kilometrejä tiellä, täysjousto aivan tarpeeton ja Trek tavalleen uskollisesti ylihinnoiteltu...

MRe
13.01.2020, 09.35
Itse taipuisin myös Cuben suuntaan.

madekala
13.01.2020, 11.03
Sähköpyörässä ainoa täysjouston aiheuttama "haitta" on lisääntynyt huollontarve/kulut. Sähkömoottori kompensoi takajouston aiheuttamat häviöt polkemistehokkuudessa. Lisäksi maastoajossa takajousto on paikallaan kun pyörä painaa itsessään jo >20 kiloa. Mielestäni ehdottomasti täysjousto, eli esim. tuo Canyon. Mikäli maastoharjoittelu muuttuukin vakavemmaksi maastoajoksi, niin pyörä on ikäänkuin jo valmiina. Ei siinä etteikö noilla jäykkäperilläkin maastossa pärjäisi.

Nimimerkillä 170mm joustavalla sähköpyörällä myös työmatkat.

Pyöräilevä Hullu
13.01.2020, 11.11
Samoja ajatuksia kuin Madekalalla eli itekkin ottaisin ehdottomasti Canyonin. Vaikka liioittelua oiskin työmatka-ajoon ni en varsinaisesti haittaakaan siinä näe. Tarjoaa miellyttävän pehmeää kyytiä, eikä jousituksen syömästä tehosta tarvi välittää kun sähköllä ajelee. Mahtuu plussarenkaat ja sähkötäpärillä on maastossa aivan mahtava ajella. Onhan tuo Canyon edullisin (ja tyylikkäinkin) noista :)

MRe
13.01.2020, 11.13
^Jos ei jaksa/viitsi/osaa/halua itse huoltaa, niin KISS. Varsinkin jos ei oikeasti tarvitse täpäriä. Tämä siis mun mielipide. En erityisemmin itse tykkää ajella täpärillä kelveillä/ulkoilureiteillä, vaan jos alla on joustoa molemmissa päissä, niin pitää päästä metsään.

Muutenkin uin vastavirtaan ja tykkään enemmin vähemmin joustavista. Sähkötäpärissä joustoa 130 milliä ja fättitäpärissä 120 milliä.

Neuron:ON on kyllä sinänsä ihan hauska peli, sen mitä sitä Fiskarsissa viime keväänä testasin.

harald
13.01.2020, 11.50
Perustelen tuon Canyonin sillä että en maksaisi 3800 euroa jäykkiksestä. Canyon on mielestäni fiksu valinta, ja jos nälkä kasvaa on siihen edullista pultata lisää vaihteita, ja parempia jarruja sillä rahaa on jäänyt melkein 1000 euroa taskuun vrt cubeen. Suomen juurakko- ja kivipoluilla ei takajousitus ole turha.

Sitten tuo Bosch eniten suljettuna järjestelmänä vastustaa henkilökohtaisesti.

Pexi
13.01.2020, 12.08
Työmatkafillarissa painottaisin omalla nyky-ymmärrykselläni käytännöllisyyttä, joka kai tarkoittaa sitä että pyörässä on vähintään yksi toimiva juomapullon paikka ja että pyörään on mahdollista asentaa kunnolliset lokasuojat. Listatuissa vaihtoehdoissa näin on ainakin Cubessa, jossa näyttää olevan myös tarakan kiinnityspaikat (jotka löytyy myös Trekistä), mikä monipuolistaa fillarin käytännöllisyyttä entisestään. Toisaalta omassa kirjassani Cuben huono puoli on Bosch, suljettu systeemi. Trekissä sama murhe.

Canyon on melko puhdas harrasterassi ja siihen käyttöön se taas ei omaan silmääni soveltuisi ollenkaan, koska nuo hitsaussaumat ovat hirveät.

Jih
13.01.2020, 12.40
Kiitos näistä vinkeistä. Sen verran tarkennusta, että reppu on käytössä työmatkalla eli tarakkaa ei tarvitse. Lukko kulkee repussa. Canyon kiehtoisi mutta realismi sanoo, että mun ajoin on enemmän työmatkaa. Haaveissa on kuitenkin jatkaa maastoharjoittelua. Löytyykö Cubelle ja Trekille fiksuja vaihtoehtoja? Sähköfillarit on vielä vähän vieraita. Nutrail sähköllä olen ajellut polkuja mutta se on turhan traktori 😉

tane
13.01.2020, 13.01
Ajelin alkuun etujousitetulla sähköpyörällä työmatkaa vuoden ympäri. Kyllä se varsinkin talvella oli välillä pyörätiet siinä kunnossa että melkoista ryttyystä oli, hampaista irtoaa paikat tyyliin. Lisäksi pyörä ei soveltunut oikeen minkäänlaisen helponkaan polun ajamiseen, mikä oli aika ihmeellistä mutta ehkä se tuo sähköpyörän paino sen teki tai jotain. Keulaksi vaihdoin Suntouria paremman RockShox Reban -> auttoi vähän mutta ei se herkkua ollut senkään jälkeen.

Nyt on lähes vuoden verran ajellu Canyon Spectral:ONilla työmatkaa ja ilman muuta ääni täysjoustolle ihan työmatkaan! Lisäksi Spectral:ONilla tulee myös maastoajojakin ajeltua välillä, vaikka suurin osa hoituukin edelleen ihan etujousto luomufillarilla.

Boschin sähköjärjestelmillä varustetut pyörät kiertäisin kaukaa edellisten vastaajien tapaan. Tästä löytyy juttua jos viitsii etsiä. Shimano E-sarjalla varustettu fillari on kohtuu hyvä valinta.

nure
13.01.2020, 16.25
^Ehkä kalsiumin puutetta, ajoin liki 40vuotta työmatkat ympärivuoden täysjäykillä ja kaikki hampaat tallella... Jotenkin vaan kummaa että nykyään ei oikein pärjätä millään...

jussi 163
13.01.2020, 16.57
^Ehkä kalsiumin puutetta, ajoin liki 40vuotta työmatkat ympärivuoden täysjäykillä ja kaikki hampaat tallella... Jotenkin vaan kummaa että nykyään ei oikein pärjätä millään...
Sama.

Paksupolkija
13.01.2020, 17.18
Paljonko takaiskareita ja linkuston laakereita pitää huoltaa jos se on monelle kynnyskysymys? Tuskin peruspenalla keulaankaan tarvii öljyjä vaihdella kuin ehkä joka 3. vuosi? Ite tiputin nyt öljyt ihan huvikseen, että mitä on syönyt vuoden aikana ja ei öljyjen puolesta olisi tarvinnut vaihtaa. Keulaöljyt vaihtuu n. puolessa tunnissa. Periaatteessa perustyökaluilla selviää. Jos pääpaino maantie/hiekkatie/työmatka ja maasto hiukan kiinnostaa, niin sähköpyöräksi ehdottomasti täpäri. Kyllä se takajäykkis alkaa harmittaa vaikka muuta väittäs pl. puritaaniset itsensäkiduttajat. Pääosin kukaan ei huvikseen jaksa ajella mettässä pitkiä matkoja seisaaltaan vaan kankut hakee herkästi satulaa alle. Nähty on ja koettu.

MRe
13.01.2020, 18.21
^No ennen kuin nousee kunnon ulostemyrsky, niin sanoisin että maastossa pärjää varsin hyvin joko täysjäykällä tai jäykkäperällä. Jälkimmäisen vinkiksi voi katsella vaikka Samulin videoita. Mulla on mm. täysjäykkä fätti 4" renkailla ja niinikään täysjoustofätti 4" renkailla. Molemmilla pärjää varsin mainiosti metsässä, ajo on vain erilaista.

Itse en kauheasti tykkää ajella pitkiä siirtymiä näillä nykytäpäreillä johtuen ajoasennosta. Se ei vaan ole minusta pitkään matkantekoon mukava, kun ajo on suunniteltu kuitenkin olevan vähintään fifty-fifty satulassa ja seisten. Mutta tämä on siis mielipide ja vielä minun sellainen. Joku muu on jotain muuta mieltä.

Mulla ei ole myöskään kokemusta täpäristä työmatkakäytössä, että miten kestää suolat ja muut. Mutta jos täpärin haluaa, niin täpärin ostaa.

RR75
13.01.2020, 19.31
Itsellä ollut myös työmatkoilla sekä muussakin käytössä Spectral on ja erittäin tyytyväinen olen pyörään. Ehdottomasti Canyon noista vaihtoehdoista. Lisäksi Cubea edullisemmin saa tällä hetkellä Neuronista jopa seuraavan 7.0 -mallin, jossa mm keula on sama kuin Cubessa ja täysjousto hyvänä lisänä. Jos pyörää ei saa työpäivän aikana lämpimään, on helposti irroitettava akku myös plussaa pakkasilla. Lisäksi sähkötäysjoustoissa on sellainen hauska piirre, että vaikka olisi ajatellut pyörää työmatkakäyttöön, saattaa satunnainen poikkeaminen poluille viedä mennessään ja kohta huomaakin takajouston tarpeellisuuden ihan konkreettisesti. Minkäänlaista negatiivista puolta en ole löytänyt 150 mm takajoustosta edes perus asfaltti/sorateillä. Aiemmin tuli kokeiltua mm. Trek powerfly jäykkäperää, joka kyllä paukutti ikävästi selälle heti pienemmässäkin juurakossa. Luomuna jäykkäperällä varmasti pärjää maastossakin mutta, sähkömoottorin ja akun tuoma lisäpaino muuttaa kyllä jäykkäperän luonnetta ja tekee ajamisesta kyllä aika rasittavaa juurakoissa. Lisäksi sähkötäpäri ikään kuin avustaa ja paikkaa itseni kaltaisen kuljettajan vajavaista tekniikkaa ja tekee polkuajosta nautittavampaa. Ja lisäksi se on hemmetin hauskaa, olivat puritaanit sitten mitä mieltä tahansa.

nure
13.01.2020, 21.41
Täysjäykkä/jäykkäperä opettaa ajamaan paremmin kun ei ole tekniikkaa korjaamassa virheitä.

Pexi
13.01.2020, 21.56
Paljonko takaiskareita ja linkuston laakereita pitää huoltaa jos se on monelle kynnyskysymys?


Canyonin sähkömaastureissa puslia menee kuin näkkileipää, kerrotaan toisaalla: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59332-Canyon-Spectral-ON&p=2884510#post2884510 (tuosta selaten eteen tai taakse). Ei välttämäti niin hyvä juttu kommuutterille, vaikka harrastepelissä moisen ilmiön kanssa omatoiminen, pajan omaava rasvari jaksaa elääkin. Ketjun aloittajan tilanteesta on tässä suhteessa paha tietää.

Mutta niin, itsekin kyllä ajan työmatkat yksinomaan sähköavusteisella täysjoustomaasturilla, kun sillä viitsii oikoa metsien läpi ja välttää liikenteen ruuhkia ja vaaroja. Pärjäisin kyllä ehkä jäykkäperälläkin, mutta en kyllä näe mitään kunniakasta saati henkselien paukuttamista siinä pärjäämisessä. Hissitolpan olen muuten kokenut kaupunkiliikenteessä käytännölliseksi, kun voi istuskella valoissa tasajaloin coolisti (pärjään kyllä ilmankin, mutta paskamyrskyhän tästäkin varmaan tulee ;)).

Pexi
13.01.2020, 22.45
Täysjäykkä/jäykkäperä opettaa ajamaan paremmin kun ei ole tekniikkaa korjaamassa virheitä.

Tuolla on merkitystä vain niille, jotka ei jo osaa ajaa tarpeeksi hyvin. Ketjun aloittajallahan on jäykkäperiä parhaillaankin kaksin kappalein, joten hän siis väistämättä osaa ajaa todella hyvin.

marmar
13.01.2020, 23.50
Ottaisin täysjouston. Nälkä kasvaa syödessä ja sähköllä on helppo pitää vauhtia yllä maastossakin ja silloin josituksen mukavuus on ihan kiva.

Itsellä täysjäykkä 29", jäykkäperä 29", täysjäykkä läski ja sähkötäpäri 29+. Yhden luomutäpärin loppuunajaneena. Jälkikäteen ajatellen olisi kaduttanut kovasti, jos olisin ottanut jäykkäperän. Sähköt kun hoitelee sen lisäenergian mitä jousitus syö. Ja nyt on selkeästi erilainen pyörä kun on sähköjen lisäksi myös takajousto.

Silti kaikilla noilla muillakin tulee ajettua. Sulla vän sama juttu, jos jätät sen jäykkäperän rinnalle, niin sillä voi ajella aina välillä jos sähkötäpäri tuntuu liian helpolta.

tane
14.01.2020, 07.23
Aloittajalle vielä jokunen pointti kohta noin 3000 km Canyon kokemuksella ja kohta 12 kk ympärivuotista ajoa:
- Iskareita ei ole tullut huollettua. Öljynvaihto toki hyvä olis aina silloin tällöin tehdä, ehkä teen keväällä. Huoltosuositukset näille iskareille ovat vissiin aika tiukat, mutta ainakin FOXin iskarit ovat toimineet minulla suht vähällä huollolla ongelmitta. FOX muutenkin parempi mitä RockShox, eli jos voi valita niin...
- Noista Canyonin linkuston puslista tms oli täällä hirveä poru. Minulla kestänyt so far (knok knok) em kilometrit. Ei ole toisaalta isosta/kalliista remontista kyse jos nuo menee.
- Sähköjäykkäperä ja luomujäykkäperä ovat 2 aivan eri asiaa minun kokemuksen mukaan. Sähköjäykkäperä on koloho peli metsässä isosta painosta johtuen ja pyöräteilläkin kuten kerroin, mutta itsekkin ajan mielellään luomujäykkäperällä metsässä mutta sähköjäykkäperällä ei ollut metsään mitään asiaa. Sähköläski löytyy myös, sillä toki ajaa metsässä eli tunturi emax etujoustolla löytyy minulta myös.
- Kannattaa panostaa Shimanon voimansiirtoon, koska voimansiirto joutuu koville sähköpyörissä ja on aika iso ero SRAM vs Shimano. Shimanon XT-takapakkaan voi vaihtaa erikseen pienimmät takarattaat noin 3 eur/kpl hintaan. SRAM takapakan joutuu vaihtaan kokonaisuudessa joka on sitten noin 100 eur kustannus. Työmatkalla ainakin meikäläinen ajaa just enimmäkseen pyöräteillä isointa vaihdetta käyttäen jolloin nuo takapakan pikkurattaat saattaa kulua aika hätäseen. SRAMilla ajoin alle 300 km kun alkoi jo pikkuratas hyppimään ja muutenkin SRAM NX takavaihtaja oli todella huono. XT ihan eri maata ollut, eli nyt tuo 3000 km ilman ongelmia Shimanon kanssa. Jos pyörä tulee SRAMin voimansiirrolla, Saksasta voi tilata kohtuu hintaan kaikki voimansiirron Shimanon osat noin 200 euron hintaan (takavaihtaja, ketju, takapakka, triggeri). Pyöräliike ottaa varmaan sen ~100 eur vaihtotyöstä. Mutta huom: ei pyöränvalintaa kannata kuitenkaan tehdä sen perusteella mikä voimansiirto siinä on. Esim jos on kaksi pyörää mistä valita joissa on lähinnä erona nämä: 1) FOXin iskareilla varustettu pyörä mutta SRAM voimansiirto ja 2) RockShox iskareilla varustettu pyörä Shimanon voimansiirrolla, niin ottaisin 1) ja vaihtaisin siihen Shimanon voimansiirron jälkikäteen. Toki kaikista tärkeintä omasta mielestä on se, että pyörä on oikean kokoinen ja hyvä ajolleen.
- Tämä on muuten ollut hyvä talvella, suosittelen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59867/jtrdx/Muc-Off-Minus-50-ketjuoljy-50-ml?list=OZCYkRNAj3vZHpY09TSKt9TGKv9TSpsNAjQzOeUN25 g70gNAji5NAa4b9TEjqZoaqO3

FreeZ
14.01.2020, 09.21
Aloittajalle vielä jokunen pointti kohta noin 3000 km Canyon kokemuksella ja kohta 12 kk ympärivuotista ajoa:
- Iskareita ei ole tullut huollettua. Öljynvaihto toki hyvä olis aina silloin tällöin tehdä, ehkä teen keväällä. Huoltosuositukset näille iskareille ovat vissiin aika tiukat, mutta ainakin FOXin iskarit ovat toimineet minulla suht vähällä huollolla ongelmitta. FOX muutenkin parempi mitä RockShox, eli jos voi valita niin...
- Noista Canyonin linkuston puslista tms oli täällä hirveä poru. Minulla kestänyt so far (knok knok) em kilometrit. Ei ole toisaalta isosta/kalliista remontista kyse jos nuo menee.
- Sähköjäykkäperä ja luomujäykkäperä ovat 2 aivan eri asiaa minun kokemuksen mukaan. Sähköjäykkäperä on koloho peli metsässä isosta painosta johtuen ja pyöräteilläkin kuten kerroin, mutta itsekkin ajan mielellään luomujäykkäperällä metsässä mutta sähköjäykkäperällä ei ollut metsään mitään asiaa. Sähköläski löytyy myös, sillä toki ajaa metsässä eli tunturi emax etujoustolla löytyy minulta myös.
- Kannattaa panostaa Shimanon voimansiirtoon, koska voimansiirto joutuu koville sähköpyörissä ja on aika iso ero SRAM vs Shimano. Shimanon XT-takapakkaan voi vaihtaa erikseen pienimmät takarattaat noin 3 eur/kpl hintaan. SRAM takapakan joutuu vaihtaan kokonaisuudessa joka on sitten noin 100 eur kustannus. Työmatkalla ainakin meikäläinen ajaa just enimmäkseen pyöräteillä isointa vaihdetta käyttäen jolloin nuo takapakan pikkurattaat saattaa kulua aika hätäseen. SRAMilla ajoin alle 300 km kun alkoi jo pikkuratas hyppimään ja muutenkin SRAM NX takavaihtaja oli todella huono. XT ihan eri maata ollut, eli nyt tuo 3000 km ilman ongelmia Shimanon kanssa. Jos pyörä tulee SRAMin voimansiirrolla, Saksasta voi tilata kohtuu hintaan kaikki voimansiirron Shimanon osat noin 200 euron hintaan (takavaihtaja, ketju, takapakka, triggeri). Pyöräliike ottaa varmaan sen ~100 eur vaihtotyöstä. Mutta huom: ei pyöränvalintaa kannata kuitenkaan tehdä sen perusteella mikä voimansiirto siinä on. Esim jos on kaksi pyörää mistä valita joissa on lähinnä erona nämä: 1) FOXin iskareilla varustettu pyörä mutta SRAM voimansiirto ja 2) RockShox iskareilla varustettu pyörä Shimanon voimansiirrolla, niin ottaisin 1) ja vaihtaisin siihen Shimanon voimansiirron jälkikäteen. Toki kaikista tärkeintä omasta mielestä on se, että pyörä on oikean kokoinen ja hyvä ajolleen.
- Tämä on muuten ollut hyvä talvella, suosittelen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59867/jtrdx/Muc-Off-Minus-50-ketjuoljy-50-ml?list=OZCYkRNAj3vZHpY09TSKt9TGKv9TSpsNAjQzOeUN25 g70gNAji5NAa4b9TEjqZoaqO3

En itse lähtisi yleistämään FOX vs. Rs ja Shimano vs. SRAM eroja. Voimansiirron osalta on paljon tekijöitä mitkä vaikuttaa sekä em. valmistajien eritasoiset sarjat ja tähän vielä lisäksi kolmannen osapuolen osat joita sujuvasti käytetään. Hyvä on ottaa vertailuun myös onko kyseessä 11v vai 12v vaihteisto. Käytännön kestävyyden osalta en ole itse huomannut mitään eroa eikä kummankaan valmistajan osien toiminnassa ole ollut mitään moitteita tähän asti. Varsinkin langaton XX1 on kyllä kokeilemisen arvoinen! Tähän asti sähköissä on ollut Shimano 11v (XT), SRAM X01 11v xd-pakalla, SRAM XX1 12v Sunrace pakalla. Vakioksi on muodostunut 500km/ketju ja reilu tonni pakalla.

Irtorataspakkoja saa kyllä molempiin systeemeihin ja käyvät jopa hyvin ristiinkiin. Myös 12v pakan saa ihan normaaliin "Shimano" vapariin kiinni ja toimii molemmilla merkeillä hyvin.

Millä perusteella FOX on selkeästi parempi vaihtoehto?

tane
14.01.2020, 09.30
Henk. kohtaisesti en tunne ketään joka fanittaisi RockShoxin paremmaksi mitä FOX tai SRAMin paremmaksi mitä Shimano. Itseltä löytyy molempia eli esim omassa luomu Canyon Exceedissä on Rockshoxin keula ja SRAM vaihteisto -> ok tässä käytössä ja SRAMin gripshiftistä tykkään. RockShox on sinänsä kelvollinen mutta ei missään nimessä FOXia parempi. SRAM on kelvoton nimenomaa sähköpyöräkäytössä, kalliiksi tulee ylläpito. RockShoxin ongelma on että se on aina jotenkin pintakovempi mitä FOX. Ja nämä on omia kokemuksia, kaikkia näitä kamppeita löytyy ja mielipide on sen pohjalta, en ns kehu omaa fanaattisesti kuten jotku täällä tekee.

MRe
14.01.2020, 09.51
Pärjäisin kyllä ehkä jäykkäperälläkin, mutta en kyllä näe mitään kunniakasta saati henkselien paukuttamista siinä pärjäämisessä.
Totta kai pärjää. Jos katsoo mikä on yleisin työmatkakulkine (pyörä), niin pärjäämisen tason saanee sieltä. Loppuhan on sitten henkilökohtaisia mieltymyksiä. Omalla kohdalla, jos ajaisin työmatkaa fillarilla, niin sähkötäpäri tulisi kysymykseen jos matkalla olisi maasto-osuuksia. Muuten en oikein tykkää ajella tuolla sähkövehkeellä pitkiä tasaisen osuuksia. En tiedä mistä johtuu ja tämä on vain mun henk.koht. preferenssi. Tosin mieli voi sitten muuttua, jos joskus taas alkaisin ajamaan työmatkaa fillarilla.


Täysjäykkä/jäykkäperä opettaa ajamaan paremmin kun ei ole tekniikkaa korjaamassa virheitä.
Tämä on totta. Ja siis ravintoketjuhan tässä menee sähkötäpäri > sähköjäykkä > luomutäpäri > luomujäykkä > sinkula > fiksi. Eli aloittajalle: osta fiksi. 23-millin renkailla ja -15 -asteen stemmillä.

Jih
14.01.2020, 17.00
Kiitos kommenteista. Ilmeiseti yhden pyörän taktiikkana sähkötäpäri olisi fiksu hankinta. Canyon ei mahdoton vaihtoehto?

Vaihtoehtona voisi olla myös ostaa mummo/hybridisähkäri työmatkoille ja jatkaa luomujöykkäperällä maastoharkoittelua ja hankkia se täpäri sitten kun taidot kasvaa.

Tai hypätä suoraan fiksiin ja unohtaa välivaiheet😜?

Shimano parempi kuin Bosch ja sähköjäykkäperä tömisyttää turhan paljon poluilla?

Keväällä varmaan Fiskarsiin kokeilemaan. Jos Canyonille on tuossa hintaluokassa vaihtoehtoja niin mielelläni niitä tutkisin.

veke
14.01.2020, 19.56
Työmatkoihin. Noista tuo Cube. Siinä hyvät osat ja uusin Bosch - ja isolla 625 akulla.
Itellä Ktm edellis4llä Cx Performance koneella ja 500 -akulla. On jäykempi polkea ilman avustusta, vaan toimii ja riittää: eco, trail, emtb, turbo -kiinteät avustustasot.
..sitten jos ajamisen lisäksi haluaa itse säätää noiden firmikseen ohjelmoitujen avustustasojen hienosäätöjä, niin Shimano tai Brose voi olla kiinnostavampi. Kymysys jotta ajaa vai 'säätää' - työmatka-ajossa.:cool:

cyclomiha
14.01.2020, 21.42
Canyon. +20v täysjäykällä riitti kapeine renkaineen. Plussarenkaat ja täysjousto, Hifistit voi ajella fikseillä sohjossa, minä en :D

Pexi
15.01.2020, 00.23
Canyonin hinta 2800 € on niin edullinen, että epäilen ettei sille löydy täysjoustoissa kilpailijaa, jolla vieläpä olisi pieniä kokoja tarjolla. Canyoninkin pienimmän koon standover näytti olevan 76 cm, joka on juuri sama kuin kuin kertomasi inseam mitta. Aika tarkoilla ollaan koon puolesta.

eJussi
15.01.2020, 15.45
Aloittajalle vielä jokunen pointti kohta noin 3000 km Canyon kokemuksella ja kohta 12 kk ympärivuotista ajoa:
- Iskareita ei ole tullut huollettua. Öljynvaihto toki hyvä olis aina silloin tällöin tehdä, ehkä teen keväällä. Huoltosuositukset näille iskareille ovat vissiin aika tiukat, mutta ainakin FOXin iskarit ovat toimineet minulla suht vähällä huollolla ongelmitta. FOX muutenkin parempi mitä RockShox, eli jos voi valita niin...
- Noista Canyonin linkuston puslista tms oli täällä hirveä poru. Minulla kestänyt so far (knok knok) em kilometrit. Ei ole toisaalta isosta/kalliista remontista kyse jos nuo menee.
- Sähköjäykkäperä ja luomujäykkäperä ovat 2 aivan eri asiaa minun kokemuksen mukaan. Sähköjäykkäperä on koloho peli metsässä isosta painosta johtuen ja pyöräteilläkin kuten kerroin, mutta itsekkin ajan mielellään luomujäykkäperällä metsässä mutta sähköjäykkäperällä ei ollut metsään mitään asiaa. Sähköläski löytyy myös, sillä toki ajaa metsässä eli tunturi emax etujoustolla löytyy minulta myös.
- Kannattaa panostaa Shimanon voimansiirtoon, koska voimansiirto joutuu koville sähköpyörissä ja on aika iso ero SRAM vs Shimano. Shimanon XT-takapakkaan voi vaihtaa erikseen pienimmät takarattaat noin 3 eur/kpl hintaan. SRAM takapakan joutuu vaihtaan kokonaisuudessa joka on sitten noin 100 eur kustannus. Työmatkalla ainakin meikäläinen ajaa just enimmäkseen pyöräteillä isointa vaihdetta käyttäen jolloin nuo takapakan pikkurattaat saattaa kulua aika hätäseen. SRAMilla ajoin alle 300 km kun alkoi jo pikkuratas hyppimään ja muutenkin SRAM NX takavaihtaja oli todella huono. XT ihan eri maata ollut, eli nyt tuo 3000 km ilman ongelmia Shimanon kanssa. Jos pyörä tulee SRAMin voimansiirrolla, Saksasta voi tilata kohtuu hintaan kaikki voimansiirron Shimanon osat noin 200 euron hintaan (takavaihtaja, ketju, takapakka, triggeri). Pyöräliike ottaa varmaan sen ~100 eur vaihtotyöstä. Mutta huom: ei pyöränvalintaa kannata kuitenkaan tehdä sen perusteella mikä voimansiirto siinä on. Esim jos on kaksi pyörää mistä valita joissa on lähinnä erona nämä: 1) FOXin iskareilla varustettu pyörä mutta SRAM voimansiirto ja 2) RockShox iskareilla varustettu pyörä Shimanon voimansiirrolla, niin ottaisin 1) ja vaihtaisin siihen Shimanon voimansiirron jälkikäteen. Toki kaikista tärkeintä omasta mielestä on se, että pyörä on oikean kokoinen ja hyvä ajolleen.
- Tämä on muuten ollut hyvä talvella, suosittelen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59867/jtrdx/Muc-Off-Minus-50-ketjuoljy-50-ml?list=OZCYkRNAj3vZHpY09TSKt9TGKv9TSpsNAjQzOeUN25 g70gNAji5NAa4b9TEjqZoaqO3


Mistä noita pikkurattaita voi tilailla erikseen? Olisin kiitollinen linkistä.

harald
15.01.2020, 16.00
Kyllä sen SRAM voimansiirronkin saa toimimaan hyvin, jos vain säätää sen kaikilta osin paikoilleen.

tane
16.01.2020, 07.39
Mistä noita pikkurattaita voi tilailla erikseen? Olisin kiitollinen linkistä.

Bike-discountista, esim tämä:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sprocket-11t-with-spacer-for-cs-m771-10-bl-162017

tane
16.01.2020, 07.50
Kyllä sen SRAM voimansiirronkin saa toimimaan hyvin, jos vain säätää sen kaikilta osin paikoilleen.

Joo, kyllähän SRAM toimii tuossa meikän Tunturi eMaxissa (hyvin vähän tullut ajettua työmatkaa tällä, koska talvi on nyt mitä on) ja Canyon Exceedissä jolla ei nyt paljon kilsaa tule kesässä eikä pikkurattailla tule tällä juurikaan ajettua. Mutta minun Canyon Spectral:ONissa SRAM NX takavaihtaja oli ihan paska ja toisaalta se SRAMin takapakka kului alle 300 tkm ajolla eli takapakan pienin ratas ei kestänyt työmatka-ajoa tuon pitempään ja kuten tiedetään, SRAMiin ei saa erikseen vaihdettua noita pikkurattaita takapakkaan eli se on noin 100 euron laaki vaihtaa 300 km välein tuo takapakka. Kalliiksi tulee ylläpitää SRAMia työmatkasähköpyörässä eli ajossa jossa suurin osa ajosta tulee vedettyä juurikin 2-3 suurinta vaihdetta käyttäen. Tuli eilen tsegattua Spectral:ONin kilsat eli 2900 km on nyt mittarissa, eli noin 300 km meni SRAMilla ja loput vedetty Shimanolla ilman mitään ongelmia. SRAMiin ei ole paluuta mulla.

Mnederst
16.01.2020, 08.40
Tuossa joku jo sanoikin, että ei kannata yleistää Rokkari vs. Fox muutaman komponentin kokemuksella. Mulla on pyörissä Foxia ja Rokkaria, eikä kummankaan huoltotarve ole ollut mitenkään erityinen. Nyt esimerkiksi talviläskissä on Rokkarin Bluto, ja hyvin on pelittänyt melkein 10 tkm ilman yhtäkään huoltoa. Samoin käyttötuntuma riippuu enemmän hintaluokasta kuin valmistajasta.

Jos noita haluaa välttämättä vertailla, niin samoissa olosuhteissa samanhintainen osasarja, niin alkaa olla jotain luotettavuutta havainnoissa. Testejä löytyy kyllä googlettamalla.

Pointti siis se, että ei kannata koko fillarin valintaa tehdä pelkästään noilla kriteereillä. Toki karsii ensin tyyppiviat ja rautajousi-Suntourit pois listalta, mutta ei joustoista kannata elämää suurempaa asiaa tehdä.

tane
16.01.2020, 09.04
FOX ja RockShox ovat molemmat hyviä ja ne toimii ja huoltotarpeessa ei ole kokemukseni mukaan eroa. Kaveripiirissä/työpaikalla silti kaikki pitää FOXeja parempana ajossa, mutta RockShox ei sekään mikään susipaska ole. Mutta kannattaa jokaisen muodostaa oma mielipide kokeilemalla. Tällä hetkellä mulla on RockShoxin keulaa Tunturi eMaxissa ja Canyon Exceedissä. Se että onko Foxin vai RockShoxin keula on jo pienoinen pyörän valintakriteeri, koska aika hintavaa on ruveta jälkikäteen vaihtamaan ellei käytettynä löydä edullisesti. Eli noissa Canyon pyörissä vaihtelee RockShox/FOX eri versioiden välillä. Itse maksaisin jonku satasen enemmän että saisin pyörään FOXin iskarit vs RockShox.

Mnederst
16.01.2020, 09.18
Mun fillareissa ylivoimaisesti paras keula on tämä:

https://reviews.mtbr.com/review-rockshox-rs-1-suspension-fork

Mutta kuten tuo esimerkki havainnollistaa, ei ole mitään mieltä yleistää, jos ei vertailua tehdä samassa hintaluokassa ja samoilla kriteereillä.

tane
16.01.2020, 09.41
No niin, arvelinkin että Mnederst on RockShox miehiä ;)

Noissa RockShoxeissa tuntuu olevan se tietty toiminta kaikissa eli ns. RockShox DNA. Mulla kokemusta kuitenkin vain (reilusti) alle 5 tonnin pyöristä ja keulojen hintaluokat sen mukaiset. Itseä niissä eniten tökkii että ne ovat niin pintakovia pienissä nopeuksissa eli jossain pienivauhtisessa teknisessä juurakossa/kivikossa tuntuu kuin ajaisi jäykällä keulalla. Foxeissa ei tätä ole. Toki tuossa on kyse myös henkilökohtaisesta preferenssistä.

Kaveri pisti pyöräänsä taannoin RockShoxin PIKEn tms eli tais olla kuitenkin suht hintava keula kyseessä. Tarvinee tuota testata kun sillä on tämä pyörä ens kerralla samalla lenkillä ajossa, että onko siinä tuo "RockShox DNA". Kyseinen kaveri sinänsä myöskin on FOX miehiä, eli hyvin poikkeuksellinen liike häneltä jälkiasentaa tuo PIKE, kun siinä pyörässä alunperin oli kuiteski FOXin laadukas keula (joka on mulla nyt ja Reba sai lähteä alta pois, häh häh). Itseasiassa syy miksi se tuon PIKEn hommasi oli se, että siinä oli pitempi joustomatka ja se halusi siihen pidemmän joustomatkan ja PIKE oli tarjolla edullisesti.

Mnederstin linkkaama RockShox varmasti hyvä keula, näyttää ainakin kalliilta ja rahaa kun lyö pöytään niin yleensä silloin saa parempaa tuotetta myös.

Fat Boy
16.01.2020, 10.02
Mulla tökkäs piken kanssa kun pakkaset alkoi. Oli kovemmassakin vauhdissa kuin jäykkä ja siten pito kateissa epätasaisissa mutkissa. Huolto ja notkeat öljyt sisään ja taas elämä hymyilee.

juessi
17.01.2020, 20.08
Sähköpyörässä ainoa täysjouston aiheuttama "haitta" on lisääntynyt huollontarve/kulut. Sähkömoottori kompensoi takajouston aiheuttamat häviöt polkemistehokkuudessa.
Tämähän ei pidä paikkaansa, kun nopeus ylittää 25 km/h, mikä oletettavasti ei ole mitenkään poikkeuksellista työmatka-ajossa.

marmar
19.01.2020, 22.35
Tämähän ei pidä paikkaansa, kun nopeus ylittää 25 km/h, mikä oletettavasti ei ole mitenkään poikkeuksellista työmatka-ajossa.

Saa sen jousituksen lukkoon tai jäykemmäksi. Ei sileällä asfaltilla ole mikään pakko ajaa jousitus löysällä.

Tänään ajelin muutaman tunnin täysjäykällä läskillä ja hyvin meni, mutta jos sähköt olisi ollut vauhdittamassa, niin jousitusta olisi tullut ikävä...

Ekasalmi
23.01.2020, 22.43
Tämä keskustelu lähti kyllä todella nopeasti lapasesta. Ekassa vastauksessa jopa suoraan vaan naljailtiin täysin ohi aiheen ja aiheetta. Jos olisin kysyjä niin olisin täysin hämilläni ja ei ainakaan anna hyvää kuvaa foorumin keskustelun tasosta.

Itse sanon tähän yhden pointin: Jos yhtään kuntoa haluat kasvattaa, niin harkitse luomuissa pysymistä. Sähköllä on erittäin helppo tuudittautua sen tuomaan avustukseen ja helppouteen, vaikka avustustasoja voisikin laskea. Tietysti plussaa sähkössä on se, että matka taittuu taatusti tiettyä vauhtia ja ei tule välttämättä hiki. Oma kuntotaso laski sähköön siirtymisen jälkeen.

tane
24.01.2020, 07.50
^ 10 km / suunta työmatkoille en kyllä lähtisi luomulla veteleen ympärivuotisesti ainoana ratkaisuna ja sehän on juuri aloittajan kuvaama tilanne. Sähköpyörälläkin voi ajaa sillä ecolla tai säätää avustusta pienemmäksi, jos haluaa esim kotimatkoilla ns. kuntoilla että tulee hiet. Ainakin Shimanossa tämä säätö omien prefrerenssien mukaan onnistuu helposti. Itsellä lähti kuntotaso nousuun sähköpyörällä, samoin läskit lähti (tuli hommattua taannoin älyvaaka, hyvät käppyrät saa siitäkin pihalle eli näkee miten paino on vuoden aikana kehittynyt). No, sähköpyörä ei ole mikään ainoa liikuntamuoto minulla, eli näkisin että työmatkapyöräily sähköpyörällä rakentaa pohjakunnon, jonka päälle on hyvä sitten alkaa kasvattamaan sitä kuntoa vaikka luomumaastopyöräilyllä.

Jännä miten jotku sähköpyörävihaajat tulee heittään sitä omaa settiään joka ketjuun ja homma jatkuu vuosia. Sanoisin että nämä kannattaa ignoorata täysin, eiköhän ne häivy sitten trollaan jonnekin muualle. Mutta hankala laji tuo ignooraminen, aina noihin juttuihin joku tarttuu. Itsellä ei tulis mielenkään mennä jokaiseen avattuun luomupyöräketjuun uliseen että hommatkaa sähköt prkl!

Mnederst
24.01.2020, 08.42
^ Näin se menee. Kysehän on ihan omasta tarpeesta. Mä harrastan 4-5 kertaa viikossa muuta urheilua. Sähköpyörä on pakollinen, jos haluaa joka päivä ajaa 2x13 km työmatkaa, koska luomupyörällä ei enää tuosta palautuisi, vaikka olisi millainen teräsmies.

Sitten jos ainoa kuntoilumuoto olisi fillarointi, niin hankkisin varmaan molemmat. Ja sähköpyöräily on erinomainen tapa palautua kovemmasta rasituksesta.

Ekasalmi
27.01.2020, 00.57
Ihan hyvä pointti kyllä, Tane, että OP/AP halusi pidentää työmatkapyöräily kautta koska ilmeisesti sitä ei luomulla nyt tule tehtyä. En osannut täysin ottaa tuota huomioon itse. Toki varmaankin se mahdollista olisi myös luomulla.

Hyvä pointti myös Mnederstillä, että tilanne toki voi olla joillakin sellainen, että työmatkapyöräily rasittaisi liikaa tai veisi liikaa muilta lajeilta pois, jos työmatka on pitkä/hankalakulkuinen. Hyvä pointti myös tuo palautumis aspekti siinä mielessä että samalla voi pitää myös hauskaa about yhtä paljon ku luomulla pitäisi jos voisi runtata täysillä. Ilmeisesti AP/OP tilanne ei kuitenkaan ollut tämä.

Itsellä taas ei ole mitään vakituista vakavampaa urheilulajia ja harrastan vähän mitä aina mieli tekee, niin siinä mielessä sähkö enemmän laski vaan kuntoa vrt. luomuun. Tältä kantilta siis kirjoitin.

Jih
07.04.2020, 19.42
Hei taas! Kevät tuli ja pyöräkuumetta hidastaa korona. Pyörä on edelleen hankkimatta mutta aloituksessa mainittu jäykkäperä myyty.
Nyt kiinnostaisi nämä vaihtoehdot, edelleen siis työmatkalle ja juurakkopoluille
Focus Thron https://www.bikester.fi/focus-thron-69-29-mineral-green-matte-1062104.html
Cube https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid/cube-stereo-hybrid-120-race-625-29-greynorange-2020/
Canyon https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-wmn-7.0/2255.html?dwvar_2255_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2255_pv_rahmengroesse=M

Cubea ja Focusta pääsisi varmaan koeajamaan jossain vaiheessa, Canyon halvin ja siinä dropper valmiina. Onko raadilla moitteita/ kehuja näistä?