Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Bosch moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

Sivut : 1 2 [3]

Hanski
01.08.2023, 20.04
Kirjoittelen infoksi kantapään kautta koettua Gen4/Kiox (ei-smart-system vaan 625 Wh) huollosta:
R-techistä kerrottiin viime syksynä pyörän oston jälkeisiin kysymyksiini vastauksena mm. ettei avustustasoja pysty muuttamaan (kaipasin ensisijaisesti eMtb muuttamista talvityömatkakadeksi kiinteäksi Tour-Turbo väliin).

Pyörän huoltovälinäyttö alkoi vinkua huoltoa n. 600 km kohdalla ja sain vastauksen ettei ole mitään akuuttia tarvetta avustusjärjestelmän vuoksi huoltoon tuoda.
Kun sitten tilaisuuden sopivasti koittaessa huollossa käytin niin seuraavana aamuna työmatkalla järkytys oli melkoinen: Tour ei todellakaan ollut enää mikään "rullaillen toimistolle hikoilematta" vaan ainoa mahdollisuus jyrkempiin ylämäkiin oli Turbo.
Niinpä kokeilin ihan lk. 15 km/h ja huomasin että piru vie avustushan muuttuu ihan kuin eMtb:ssä.
Tästä viestiä R-techiin ja sieltä sitten tulikin tieto, että uusimmassa päivityksessä Tour muuttuu eMtb tyyppiseksi, Eco-Tour vastaavasti kuin eMtb on Tour-Turbo välillä avustava.

Valmistajan sivujen mukaan tämä säästää akkua - no minulla se ainakin lisäsi reilusti sitä. Ja v*****sta moninkertaisesti.
Onneksi sitten onnistui työkeikan aikana Trek-liikkeessä Hml tuon palauttaminen ennalleen, muuten olisi vaihdettu vaikka koko järjestelmä, niin työmatkakelvoton tuosta tuli. Yksinkertaisesti ikimaailmassa en ostaisi sähköavusteista täpäriä, jonka avustustasot ovat yhtä epäonnistuneet, koska olen täpärin "sekakäyttäjä" eli sama pyörä kaikkeen. Pelkkään urheiluun tuokin toki toimisi. Tai jäykkään, ehkä, en tiedä/omaa kokemusta.

Huojentuneena ajelin jatkot pyörällä normaaliksi palautettuna, mutta tulin kysyneeksi R-techistä voiko saman tehdä myös eMtb:lle ja nyt heilläkin oli jo enemmän asiasta tietoa. eMtb:n pystyy siis muuttamaan piuhan päässä kiinteäksi ja palauttamaan taas kesä-/maastokaudeksi normaaliksi (minun makuuni maastoajoon aivan mahtavaksi yleisasetukseksi) eMtb:ksi.

Rydman
01.08.2023, 21.11
Itse vaihdatin tuon kiinteän Tour:in dynaamiseksi Tour+ tilaksi eli juuri tuohon joka vaihtelee avustusta käyttäjän polkutehon mukaan. Ihan tyytyväinen olen ollut, se on pääasiallinen maastoajotila ollut sen jälkeen. Asfaltillakin tulee sitä pääasiassa käytettyä eikä ihmeempää valitettavaa.

Toki tökeröä toimintaa etteivät kysyneet liikkeessä, että kumpi tila laitetaan. Minulta kysyttiin, että vaihdetaanko tuo käyttöön ja ilmeisesti se on vaan rasti ruutuun softassa. Nyonissa noita voi kai itse rukata, ei tarvi huollossa käyttää. Eli siis voi tehdä jotain custom-ajotiloja eri väleihin, olemassaolevia ei kai pysty siinäkään säätämään.

Kiituri
01.08.2023, 21.39
Ecossa on sellainen vika että vaikka kännyllä olen asettanut sen tehostuksen rajan maximiin, se ei anna milloinkaan kovin paljoa tehostusta. Ei, vaikka seisovilla runttaisi. Eco on lineaarisuudessaan hyvä mutta tehostusta ei vaan tule kovin paljoa.

jaston
02.08.2023, 12.40
Onkos muilla Gen4 -pyörissä polkimissa tuntuvaa pientä "resonointia" polkiessa? Kevyesti ajaessa ei tunnu, mutta kun vääntöä tulee aavistuksen lisää (huomaa hyvin ihan pyörätieajossa) niin tuon huomaa.

Perushuolto varattu Bosch Gen4 -moottoriselle pyörälle. Onko kokemuksia tehdäänkö alla oleva toimenpide aina huollossa?
Olen ollut siinä luulossa, ettei näihin moottoreihin juuri päivityksiä ja pulttien kiristystä kummempaa huolloissa tehdä.

"Bosch moottorinlaakerinsuojan vaihto ja rasvaus (sisältää osat)".

Kiituri
02.08.2023, 22.00
Ei taida olla vikaa.

Mä käytän tätä ajastinta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501815/Lyhytaika-ajastin-LED-indikaattorilla-1-5-tuntia

Onhan niitä hienoja digitaalisia juttujakin, mutta tähän hommaan selkeästi helpoin ja mielestäni paras. 30% - 90% 4 painallusta.

Ajastin on hiukan hankala. Taidan syksyllä väkerrellä jonkin sapluunan puusta tuolle moottorin ledisäätimelle missä vaikka valotransistori sen ylimmän ledin kodalla. Kun se alkaa vilkkua olisi aka lopettaa lataus.
Jos vielä mukana aikarajoitus mikä sammuttaa latauksen joka tapauksessa niin voisi uskaltaa jättää omin nokkineen latailemaan yöksi.

Santtu75
03.08.2023, 17.34
Sen verran näistä Bosch:n tekniikalla olevista pyöristä olen kirjoittanut että ehkä uskaltaudun kysymään ilman että jollain tulee mieleen kysymyksestä jotain muuta tarkoitusperää...

Olen nyt viikon verran etsinyt yhden pyöräni akun (Powerpack) avaimia joista toinen ollut hukuksissa varmaan parisen vuotta enkä tyhmyyksissäni ole teettänyt sitten toista avainta. Nyt sitten tämä toinenkin avain häviksissä ja pitänee kohta uskoa että ei välttämättä löydy...
Onko kokemusta Powepack:n lukon avaamisesta (poraamalla yms) akun ollessa paikoillaan, lukkoahan ei pysty purkamaan pois akun ollessa paikoillaan pyörässä.
Sitten tietysti uuden lukkosylinterin hommaaminen uusien avainten kanssa ja vaihtaminen paikoilleeen, mutta siinä en usko isompaa ongelmaa olevan jos vain saan tuon vanhan irti...
Eli onko hyviä ideoita vahan lukon irroitukseen?

No niin, uusi lukko tupsahti postipaten toimesta alkuviikosta ja olin jo henkisesti varautunut lukkoseppäkaverin ohjeiden mukaisesti poraamaan lukkopesän auki (kolmella-neljällä erikokoisella metalliterällä pienemmästä alkaen) ja lukon vaihtoon kun hieman siivosin ja vein yhden repun lattan nurkasta kaappiin, niin vilkaisin sen pikkutaskuja ovatko tyhjät, niin sieltä se avain nyt sitten tulikin esiin...
No, no nyt varalla yksi uusi lukkopesä ja pitää käydä pikaisesti nykyisestä avaimesta pari kopiota teettämässä...

Travelkicking
03.08.2023, 19.29
Mä otin avaimesta sen numeropuolelta valokuvan turvaksi.

hvcub
09.08.2023, 02.08
Mulla on CUBE 120 2023 malli, onkohan kukaan tehnyt suojaa moottorille. Se muovi ei ole järin kestävä. Ekana tuli mieleen hiilikuitu, alumiini? Yritin ñetistä etsiä osto osaa, ei löytynyt.

Hanski
12.08.2023, 06.57
Hyvä puoli tuossa on muoto, tee uudesta muotti CF+PE osalle, jonka tuunailet itse, Vakio moottotinsuojia saa hakea kuin karkkia, halkeaa joskus joka kaauneena kengän päälle pudotessaan,

hanttapuli
16.08.2023, 19.23
https://www.schwarzburg.info/c/shop/skidplates/for-cube/suitable-for-hpc-frame-140-160 tuolta tilasin omani,ei tosin ole vielä saapunut mutta vaikuttaisi laadukkaalta.

PauL
04.09.2023, 16.02
Onkos muilla Gen4 -pyörissä polkimissa tuntuvaa pientä "resonointia" polkiessa? Kevyesti ajaessa ei tunnu, mutta kun vääntöä tulee aavistuksen lisää (huomaa hyvin ihan pyörätieajossa) niin tuon huomaa.

Perushuolto varattu Bosch Gen4 -moottoriselle pyörälle. Onko kokemuksia tehdäänkö alla oleva toimenpide aina huollossa?
Olen ollut siinä luulossa, ettei näihin moottoreihin juuri päivityksiä ja pulttien kiristystä kummempaa huolloissa tehdä.

"Bosch moottorinlaakerinsuojan vaihto ja rasvaus (sisältää osat)".

Mulla alkoi pitää Gen3-pyörä myös äskettäin kuvailemaasi "resonointia". Aika paljon on tullut ajeltua kurapolkuja, liekö sillä jotain tekemistä tämän kanssa. Jos jollain olisi tarkempaa tietoa tämän ongelman aiheuttajasta ja ratkaisusta siihen, niin mielelläni kuulisin ajatuksia =)

Anaconda-ks
11.09.2023, 07.34
Mulla on Gen4 moottorin kanssa hyvin samankaltainen resonointiongelma. Pyörällä ajettu nyt 500km ja uutena ei tätä tuntunut. Täysillä poljettaessa ei tunnu eikä ihan kevyesti ajaessa. Sitten jos nk. normipoljentaa, jolla pidetään vauhtia yllä, niin silloin tuntuu jalkoihin resonointi ja jurnutus. Ilman avustusta toimii täysin normaalisti. Saiko Jaston tai Paul mitään selvyyttä mistä voisi johtua?

jaston
11.09.2023, 21.38
En ole nyt vielä oman pyörän resonoinneista tiedustellut, kun en ole viitsinyt samaa huoltopuljua koko ajan vaivata. Mennyt vähän maku, kun eivät saa natinoita ja nitinöitäkään hoidettua kuntoon.
Mullahan on tullut ajojen myötä myös selkeä kolina/kilinä, kun pyörää nytkyttää eteen/taakse ja samalla painaa jalalla kampea, ei siis kuulu jos ei "lukitse" kampia paikalleen.
Kuulemma moottorin laakerointiin liittyy ja ihan normaalia. :seko:
Etsin itse pitkään akun takaa jotain irrallaan olevaa pulttia tms rungon sisältä, kun siltä ihan kuulostaa. Cube siis kyseessä.

Santtu75
11.09.2023, 22.01
Itsellä Gen3:ssa myös tuota "resonointia" joka tuntuu kun polkee tasaista vauhtia sellaisella keskivoimakkaalla teholla. En huomaa että sinänsä vaikuttaisi moottorin toimintaan yhtään mitenkään ja tuo kyseinen asia ei tule edes ollenkaan aina, jotenkin tuntuu että vaatii juuri tietyntyyppisen tilanteen (kadenssi yms.) että ilmenee.

Hanski
11.09.2023, 22.02
...Mullahan on tullut ajojen myötä myös selkeä kolina/kilinä, kun pyörää nytkyttää eteen/taakse ja samalla painaa jalalla kampea, ei siis kuulu jos ei "lukitse" kampia paikalleen.
...Cube siis kyseessä.
Kokeiles kammesta sivusuuntaan nytkyttää, kohtisuoraan akselia vasten. Ei pitäisi tuntua merkittävää välystä.

Anaconda-ks
12.09.2023, 07.47
Kävin tiedustelemassa asiaa paikallisesta huoltoliikkeestä ja heidän mielestään pyörä tuntui aivan normaalilta. Jatkan siis ajamista täysin normaalisti, vaikka kieltämättä tuo on häiritsevää. Ei vaikuta mullakaan toimintaan millään lailla, eikä tule mitään vikakoodeja tms.

Rydman
12.09.2023, 08.59
En ole nyt vielä oman pyörän resonoinneista tiedustellut, kun en ole viitsinyt samaa huoltopuljua koko ajan vaivata. Mennyt vähän maku, kun eivät saa natinoita ja nitinöitäkään hoidettua kuntoon.
Mullahan on tullut ajojen myötä myös selkeä kolina/kilinä, kun pyörää nytkyttää eteen/taakse ja samalla painaa jalalla kampea, ei siis kuulu jos ei "lukitse" kampia paikalleen.
Kuulemma moottorin laakerointiin liittyy ja ihan normaalia. :seko:
Etsin itse pitkään akun takaa jotain irrallaan olevaa pulttia tms rungon sisältä, kun siltä ihan kuulostaa. Cube siis kyseessä.

Joo samanlainen kolina alkoi n. 2000km kohdalla nyt, kuulostaa siltä kuin olisi irtonaista roinaa moottorin sisällä. Avustus toimii ihan hyvin, mutta kolina nopeissa töyssissä on melko kova. Purkasin kaiken mitä järkevästi voi ja etsin irtonaisia osia, koliseviä liittimiä tai irtokiviä rungon sisältä. Eipä löytynyt mitään. Takaiskarin jos laittaa "lukkoon", niin kolina vähenee merkittävästi.

Ilmeisesti siis ketjun ylös-alas pomppinen ja jousituksen toiminta vaikuttaa tähän, ketjusta tuleva takapotku kolistaa moottorin vapaaratasta kait. Uutena moottori oli melko hiljainen, mutta nyt alkaa olemaan ärsyttävä meteli. Noh takuu on voimassa ja jos tuo tuosta hajoaa, pitää laitella takuuseen.

Zykkel
12.09.2023, 09.37
Joo samanlainen kolina alkoi n. 2000km kohdalla nyt, kuulostaa siltä kuin olisi irtonaista roinaa moottorin sisällä. Avustus toimii ihan hyvin, mutta kolina nopeissa töyssissä on melko kova. Purkasin kaiken mitä järkevästi voi ja etsin irtonaisia osia, koliseviä liittimiä tai irtokiviä rungon sisältä. Eipä löytynyt mitään. Takaiskarin jos laittaa "lukkoon", niin kolina vähenee merkittävästi.

Ilmeisesti siis ketjun ylös-alas pomppinen ja jousituksen toiminta vaikuttaa tähän, ketjusta tuleva takapotku kolistaa moottorin vapaaratasta kait. Uutena moottori oli melko hiljainen, mutta nyt alkaa olemaan ärsyttävä meteli. Noh takuu on voimassa ja jos tuo tuosta hajoaa, pitää laitella takuuseen.

Kiinnitin huomion tuohon "kolina nopeissa töyssissä" kohtaan. Tuo voi olla merkki ohjainlaakerin välyksestä. Ei välttämättä tunnu keulaa liikuteltaessa mitään välystä, mutta voi kuitenkin tietyissä olosuhteissa liikkua aiheuttaen alumiinirunkoon terävän kilauksen joka kulkeutuu sitä pitkin. On täysin mahdollista, että olet äänen paikantanut moottoriin, mutta lähde onkin keulassa.

Rydman
12.09.2023, 09.46
No voisihan tuonkin vilkaista, mutta olen kyllä 95% varma, että moottori kolisee. Takaiskarin lukitus kuitenkin käytännössä poistaa kolinan lähes kokonaan juurakoissakin ja vaikea kuvitella miten takaiskarin säätö jäykäksi/hitaaksi vaikuttaisi ohjainlaakeriin. Epäilin myös josko akku kolisee, vaan akun kiinnikkeet tiukkasin ja kokelin myös ajaa kokonaan ilman akkua, ei auttanut kumpikaan kolinaan.

Hanski
12.09.2023, 17.54
No voisihan tuonkin vilkaista, mutta olen kyllä 95% varma, että moottori kolisee. Takaiskarin lukitus kuitenkin käytännössä poistaa kolinan lähes kokonaan juurakoissakin ja vaikea kuvitella miten takaiskarin säätö jäykäksi/hitaaksi vaikuttaisi ohjainlaakeriin. Epäilin myös josko akku kolisee, vaan akun kiinnikkeet tiukkasin ja kokelin myös ajaa kokonaan ilman akkua, ei auttanut kumpikaan kolinaan.

Kuulostaa kyllä siltä, että vika on siinä iskarissa.

Rydman
12.09.2023, 20.24
Kuulostaa kyllä siltä, että vika on siinä iskarissa.

Iskari on vaihdettu, ei vaikuttanut asiaan.

Hanski
13.09.2023, 22.19
Kuulostaa edelleen siltä, että vika on iskarissa. Tuliko uudet HW ja laakerit myös? Iskari nyt ei ainakan vaikuta mitenkään moottoriin, mutta kytkeytyy rungon kautta moniin muihin osiin - kuten ohjauslaakeriin, dropperiin, jopa keulaankin... ei olisi historian ensimmäinem kerta kun keulan klappi koetaan takaiskarin ongelmaksi. Moottoriin lukitus ei vaikuta.

Bndit
14.09.2023, 07.18

Tuleeko kolina coastingilla töyssyissä eli kun et polje, vai polkiessa?

Rydman
14.09.2023, 08.44
Tuleeko kolina coastingilla töyssyissä eli kun et polje, vai polkiessa?

Kyllä se mielestäni tulee vaan "vapaalla" rallatellessa alamäkiä, senpä takia epäilin sitä jousituksesta ja ketjujen hölskynnässä johtuvaa kickbackia vapaarattaaseen. Vähän tuossa edellisellä lenkillä kuulostelin, että mahtaako jo kuulua polkiessakin, vaan en ollut varma. Pitää tänään tai huomenna käydä lenkillä, niin kuulostelis siinä samalla taas (väkisinkin, ei voi olla huomaamatta). Jos se alkaa kuulumaan polkiessakin, niin moottori mennee vaihtoon..

Bndit
14.09.2023, 08.49
Kyllä se mielestäni tulee vaan "vapaalla" rallatellessa alamäkiä, senpä takia epäilin sitä jousituksesta ja ketjujen hölskynnässä johtuvaa kickbackia vapaarattaaseen. Vähän tuossa edellisellä lenkillä kuulostelin, että mahtaako jo kuulua polkiessakin, vaan en ollut varma. Pitää tänään tai huomenna käydä lenkillä, niin kuulostelis siinä samalla taas (väkisinkin, ei voi olla huomaamatta). Jos se alkaa kuulumaan polkiessakin, niin moottori mennee vaihtoon..
Se on Boschin ja Shimanon ominaisuus, vapaakytkin paukuttaa siellä. Eli kovaa ajoa vaan ja jos haluaa hiljaisempaa menoa niin Specialized alle.

Suiza
15.09.2023, 14.48
Ainakin Shimano EP8 kolisee selvästi vapaalla rullatessa epätasaista alustaa. On ominaisuus.

Rydman
01.10.2023, 19.09

No nyt tämä kolina alkoi kuulumana polkiessakin, mutta vain pienimmillä rattailla 7-12 suunnilleen.
:seko: Noh aikani tätä kummastelin ja irrotin takapyörän ja tutkin sitä. Noh pakka oli löysällä, pakan kiristys ja kolinasta katosi 70%. Jäljelle jäi se normaali Bosch-rattle eli pyörä on lähes täysin hiljainen taas, eli pieni kolina rullatessa epätasaisella. Tämä ei haittaa ollenkaan :)

jarnof
02.10.2023, 23.05
Saatko keneltäkään lainattua vastaavaa (uudempaa) akkua testiin että tekeekö toisen akun kanssa samaa?
Tuo "kaksi palkkia jäljellä" kun tarkoittaa 20-40%:n varaustasoa akussa, niin ei sen kyllä pitäisi kunnossa ollessaan tuossa vaiheessa mitään vielä katkaista...

20 000km on kyllä sellainen määrä ajoa, että kyllähän sitä henkisesti saattaa kaannattaa alkaa varautumaan uuden akun hankintaan.

Lainasin kaverilta melkeen uutta akkua niin eipä tapahtunut samaa kuin omalla akulla. Testaavatko jotkut liikkeet noita akkuja paljonko on kapasiteettia jäljellä? Mistä halvimmalla sais ostettua uuden akun?

Santtu75
03.10.2023, 11.53
Lainasin kaverilta melkeen uutta akkua niin eipä tapahtunut samaa kuin omalla akulla. Testaavatko jotkut liikkeet noita akkuja paljonko on kapasiteettia jäljellä? Mistä halvimmalla sais ostettua uuden akun?

Virallisen Bosch eBike huollon pitäisi pystyä tekemään akkutesti akullesi.

Petteri_13
14.10.2023, 10.53
Aloitin keskustelun laakerista 2017, johon tästäkin keskustelusta linkki. Nyt cx performance moottorilla ajettu 9500 ja laakerin olen vaihtanut kolme kertaa, kerran kaikki laakerit. Nyt ongelmani on sähköjen katkeilu, pari kertaa tunnin lenkillä, niin olisin kiinnostunut moottorista varaosiksi, mutta ei ole tullut minua vastaan. Uutta moottoria en raskisi ostaa, niin olisiko vinkkejä?

Löytikö tähän pätkimiseen ratkaisua? Minulla sama ongelma gen4 cx moottorissa. Ei pysy päällä 1 sekuntia kauempaa. Vaihdettu purion johtoineen sekä akun ja moottorin välinen kaapeli. Akku on ehjä sekä akun kiinnitys tarkastettu. Vika jää siis moottoriin. Huoltaako noita joku paikka tai mistä voisi kysellä uutta/kunnostettua moottoria. Takuu ei enää voimassa.

Santtu75
15.10.2023, 16.42
Nyt tuli hieman oudompaa ongelmaa eteen.
Olin ajelulla tuolla hieman vanhemmalla Ghost teru pyörälläni joka varustettu Performance gen2 moottorilla, Powerpack akulla ja Nyon;in (vanhempi malli) ohjaimella/ajotietokoneella.

Ajo keskeytyi kolme kertaa pyörän sammumisen, Nyon:ion näytölle tuli pikaisesti teksti jota en yhdelläkään kertaan ehtinyt kunnolla lukea (oli näkyvissä varmaan 2sek.), mutta eritien sieltä ainakin sanat, "Nyon" sekä "battery", samaan aikaan tekstin kanssa kahdella ensimmäisellä lerralla myös patterin kuva jossa yksi palkki jäljellä, kolmannella kerralla teksti oli hieman piudempi/erilainen kuin kahdella ensimmäisellä kerralla ja patterin kuva oli muuttunut niin että kuvaan oli yhden jäljellä olevan valkoisen palkin tilille muuttunut "puolikas" palkki joka olikin punainen 8eli indikoimaan että joku on ihan kohta loppumassa).
Jokaisella kerralla kun teksti ja patterin kuva oli nopeasti käynyt näytössä, tuli teksti error 606 ja kehoitus ottaa yhteys Bosch huoltoon.

Tuo error 606 näyttäisi olevan "External battery fault" ja toimenpide ohjeena johdotusten/liitosten läpikäynti, mutta sama "external battery fault" seloste on taulukon mukaan usemmallakin koodilla, ja niistä tekstin pätkistä mitä nopeasti Nyon:ista ehdin lukea, niin tuli sellainen olo, että tekstissä olisikin viitattu Nyon:n akkuun ja sen ongelmiin (eikä pyörän varsinaisen akun ongelmaan). Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?
Tiedän että Nyonissä on oma akkunsa sen sisässä ja pari videota löysin missä akun vaihto näyettään, niin mietin voisikohan vika olla sitten itselläni tuossa Nyon:in akussa?

Santtu75
27.12.2023, 00.06
Muistan joskus nähneeni listaa jossa oli kerrottu mitä mikäkin Bosch:n softapäivitysversio on sisältänyt.
itsellä alkaa useammassa moottorissa olemaan hieman vanhempi päivitysversio (Bosch sivuilta löytyy kyllä mikä mihinkin malliin viimeisin ohjelmistoversio), mutta olisi mukava ensin katsoa että mitä päivitykset sisältäisivät, että onko päivityksessä kuitenkaan mitään hyötyä.
Eli olisiko kenelläkään tietoa mistä kyseisensisältöistä listaa voisi löytää?

Coreg
27.12.2023, 21.51
Onko palstalaisilla kokemusta valojen kanssa säätämisestä. Tilasin hätäpäissäni bike discountista Cuben pyörääni acid pro-e 60 cmpt valon. Asennellessa huomasin, että eihän tuon valon liitin käy moottorin päähän. Pyörässä näköjään se uudempi smart system. Pystyisikö tuon valon fiksaamaan toimivaksi vaihtamalla vain uudemman mallin pään johtoon?

Santtu75
16.01.2024, 00.42
Nyt tuli hieman oudompaa ongelmaa eteen.
Olin ajelulla tuolla hieman vanhemmalla Ghost teru pyörälläni joka varustettu Performance gen2 moottorilla, Powerpack akulla ja Nyon;in (vanhempi malli) ohjaimella/ajotietokoneella.

Ajo keskeytyi kolme kertaa pyörän sammumisen, Nyon:ion näytölle tuli pikaisesti teksti jota en yhdelläkään kertaan ehtinyt kunnolla lukea (oli näkyvissä varmaan 2sek.), mutta eritien sieltä ainakin sanat, "Nyon" sekä "battery", samaan aikaan tekstin kanssa kahdella ensimmäisellä lerralla myös patterin kuva jossa yksi palkki jäljellä, kolmannella kerralla teksti oli hieman piudempi/erilainen kuin kahdella ensimmäisellä kerralla ja patterin kuva oli muuttunut niin että kuvaan oli yhden jäljellä olevan valkoisen palkin tilille muuttunut "puolikas" palkki joka olikin punainen 8eli indikoimaan että joku on ihan kohta loppumassa).
Jokaisella kerralla kun teksti ja patterin kuva oli nopeasti käynyt näytössä, tuli teksti error 606 ja kehoitus ottaa yhteys Bosch huoltoon.

Tuo error 606 näyttäisi olevan "External battery fault" ja toimenpide ohjeena johdotusten/liitosten läpikäynti, mutta sama "external battery fault" seloste on taulukon mukaan usemmallakin koodilla, ja niistä tekstin pätkistä mitä nopeasti Nyon:ista ehdin lukea, niin tuli sellainen olo, että tekstissä olisikin viitattu Nyon:n akkuun ja sen ongelmiin (eikä pyörän varsinaisen akun ongelmaan). Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa?
Tiedän että Nyonissä on oma akkunsa sen sisässä ja pari videota löysin missä akun vaihto näyettään, niin mietin voisikohan vika olla sitten itselläni tuossa Nyon:in akussa?

Pitääkin palata tähän aiheeseen vielä. Vaihdoin joku aika sitten tuon Nyon:in (Gen1) sisäisen akun ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut ajossa, eli ehkäpä oli nyt sitten kyse tuosta Nyon:in sisäisestä akusta.
Alkuperäinen akku näytti olleen Bosch:n "omilla leimoilla" oleva valmiste, (tyyppimerkintä S6EA 3.7V / 710Mah / 2.7Wh) ja tuolla merkinnällä löytää netistä ison kasan "vaihtokelpoisia" akkuja noin 10€ hintaan.
Vaihto on helppo (muutamakin saksankielinen video löytyy YouTubesta) tehdä itse ja siihen menee noin 5min aikaa.

El-Carpaso
04.03.2024, 08.12
Ei suoraan moottoriin vaan akun lukkoon liittyvä kysymys.

Bosch Power Pack lukko jäi auki. Avain pyörii ilman jousivoimaa. Salpa on lukkorungossa sisällä, eikä hievahda mihinkään.

Ongelma ilmeni eilen kun laitoin kakkosakkua paikoilleen sen jälkeen kun pyörää oli käytetty jonkin aikaa vain yhdellä akulla. Lukko naksahti normaalisti, mutta akku ei pysynyt paikoillaan ja salpa jäi auki-asentoon.

Koitin ottaa lukkorungon irti, mutta se ei yhden torx-ruuvin irrottamisen jälkeen vielä hievahtanutkaan.

Mitähän tuolle voisi tehdä? Lukko voi teoriassa olla jäässä, mutta eilen oli reilummin plussaa, eli olisi sen pitänyt eilisen aikana pitänyt päästä sulamaan.

Travelkicking
04.03.2024, 12.30
Siis tuo osa ? https://youtu.be/JuiJIcF4zus?si=cBdoM4KsqdqW88Q4 Ilmeisesti lukkopesä on sinetöity ropaamisen estämiseksi - onko ? Näyttää olevan kahdella ruuvilla rungossa kiinni. Lukko irti ja pienellä vasaralla napaus pari sellaiseen paikkaan, ettei se mene vielä rikki/lyttyyn. Jos ei reagoi, niin uutta lukkoa tilaamaan. Sisällä taitaa olla katkennut jousi, joka pakottaa kielen ulos. Taloihin myytäviä abloy-lukkoja vaivaa myös surkeat jouset. Veikkaisin vaivan yleisdiagnoosiksi 'made in prc':tä, tarkemmin teräsjousi on tehty luokattomasta materiaalista.

El-Carpaso
04.03.2024, 15.44
Siis tuo osa ? https://youtu.be/JuiJIcF4zus?si=cBdoM4KsqdqW88Q4 Ilmeisesti lukkopesä on sinetöity ropaamisen estämiseksi - onko ? Näyttää olevan kahdella ruuvilla rungossa kiinni. Lukko irti ja pienellä vasaralla napaus pari sellaiseen paikkaan, ettei se mene vielä rikki/lyttyyn. Jos ei reagoi, niin uutta lukkoa tilaamaan. Sisällä taitaa olla katkennut jousi, joka pakottaa kielen ulos. Taloihin myytäviä abloy-lukkoja vaivaa myös surkeat jouset. Veikkaisin vaivan yleisdiagnoosiksi 'made in prc':tä, tarkemmin teräsjousi on tehty luokattomasta materiaalista.

Sain nyt lukkorungon irti ja työpöydällä ronklatessa oli vielä aivan jumissa. En tiedä mitä lopulta tein, mutta avaimen sisällä ollessa painoin kieltä hiukan, antoi periksi ja ponnahti ulos.

Veikkaan, että oli päässyt möhnääntymään niin suihkutin ensin kaikista raoista sisään bräkleeniä ja kuivamisen jälkeen suihkutin sisään silikonipohjaista lukkovoiteluainetta. Toimii taas.

Laitoin samalla ruuvilukitteet molempien lukkopesien kiinnikeruuveihin, kun olivat huolestuttavan löysällä. Ikävä, jos akku irtoaa kesken ajon.

Benny
04.03.2024, 19.58
Tulipa hikikarpalot otsalle, kun gen3 perf.linessa alkoi kesken ajon kammet pyöriä tyhjää...kammet pyöri, mutta eturatas pysyi paikallaan. Purkamisen jälkeen selvisi, että tuon eturattaan spiderin "hampaat" oli korkannut jonka takia ratas ei pyörinyt moottorin mukana. Spideri asennettiin oikein E bike korjaamolla, kun ei tuolloin vielä ollut itsellä tarvittavia työkaluja.

Pisteitä tuolle korjaamolle ei kyllä voi antaa, koska spiderin taakse oli jätetty/laitettu spaceri jonka takia se oli melkeimpä vain kitkaotteella noissa moottorin akselin hampaissa kiinni. Ihme, että kesti noinkin kauan ehjänä. En tiedä miksi se on noin tehty, voi olla että alkuperäisen direct mount rattaan kanssa tuota tarvitsi, mutta ei tuon boschin oman spiderin.

https://pic.useful.fi/ZU92ERGAl.jpg

Travelkicking
05.03.2024, 08.13
Sain nyt lukkorungon irti ja työpöydällä ronklatessa oli vielä aivan jumissa. En tiedä mitä lopulta tein, mutta avaimen sisällä ollessa painoin kieltä hiukan, antoi periksi ja ponnahti ulos..

Pesässä voi myös olla irtotavaraa, joka vaihtoi paikka, kun työnsit kieltä. Ts. jotain murtuu pikku hiljaa. Mutta hyvä, kun pääsit eteenpäin.

Benny
25.03.2024, 16.30
1.5v ja 5500km kesti näköjään Bosch Gen 3 moottori. Kammissa klappia ja ilmeisesti laakerit kaput. Erikoinen systeemi tuo boschin takuu järjestely. Osa tulee takuuseen, mutta diagnostiikka ja vaihtokulut menevät omaan piikkiin. Näin ainakin, jos ei korjausta tehdä samassa liikkeessä mistä pyörä on ostettu.

Ei riitä, että korjauksen tekevä liike on saman merkin jälleenmyyjäkin.

maalinni
25.03.2024, 17.03
1.5v ja 5500km kesti näköjään Bosch Gen 3 moottori. Kammissa klappia ja ilmeisesti laakerit kaput. Erikoinen systeemi tuo boschin takuu järjestely. Osa tulee takuuseen, mutta diagnostiikka ja vaihtokulut menevät omaan piikkiin. Näin ainakin, jos ei korjausta tehdä samassa liikkeessä mistä pyörä on ostettu.

Ei riitä, että korjauksen tekevä liike on saman merkin jälleenmyyjäkin.

Onkohan ihan laillinen järjestely vrt. autojen merkkihuollot

Bndit
25.03.2024, 17.37
Liikkeelä on sopimus esim. Boschin kanssa miten toimitaan, eihän heidän esimerkiksi vältämättä ole pakko tehdä takuuhuoltoja kuin omiin myymiinsä pyöriin. Mutta se on liikkeen ja Boschin välinen sopimusasia. Lähtökohtaisesti takuusta vastaa myyjä joka hoitaa sen valmistajan/maahantuojan kanssa.

Benny
25.03.2024, 19.36
^

No eihän tuossa järjestelyssä ole liiketoiminnan kannalta mitään järkeä? Siis se, että ei korjaisi kuin itse myymiänsä pyöriä, jos valmistajajalta saisi työstä korvauksen.

Ei sillä minun mielestä pitäisi takuun alaisessa pelissä olla mitään väliä missä se korjataan, kunhan korjauksen tekevä liike on boschin valtuutettu huolto. Niin kuin tässä tapauksessa on.

Benny
25.03.2024, 19.38
Onkohan ihan laillinen järjestely vrt. autojen merkkihuollot

Vaikea sanoa, omaan korvaan kuulostaa erikoiselta.

Santtu75
25.03.2024, 19.41
Tuohon olisi ihan mielenkiintoista saada hieman kattavampi selostus asian kulusta:
Onko pyörä ostettu mistä ja mitä pyörän myynyt on kommentoinut asiaan?
Onko vaurio todettu missä liikkeessä ja ovatko he olleet mihin tahoihin asian suhteen yhteydessä ja mikä taho on päätynyt kyseiseen ratkaisuun kustannusten osalta?

Benny
25.03.2024, 20.45
Tuohon olisi ihan mielenkiintoista saada hieman kattavampi selostus asian kulusta:
Onko pyörä ostettu mistä ja mitä pyörän myynyt on kommentoinut asiaan?
Onko vaurio todettu missä liikkeessä ja ovatko he olleet mihin tahoihin asian suhteen yhteydessä ja mikä taho on päätynyt kyseiseen ratkaisuun kustannusten osalta?

Mielestäni ei ole tarpeellista liikkeiden nimiä mainita, kun olen ymmärtänyt, että tämä on nimen omaan boschin toimintamalli.

Homma on vielä kesken, mutta pikadiagnoosi tehtiin ja mekaanikon arvio oli että laakerit on kaput.

Huoltoaika on ensiviikolle jossa tutkivat vielä tarkemmin ja tekevät reklamaatiot boschille.

Tämän korjauksen/diagnoosin tekevän liikkeen mukaan homma menee noin. Eli jos korjautat liikkeessä mistä pyörää ei ole ostetttu, valmistaja antaa takuuna uuden moottorin ja vaihto/diagnoosikulut menee jollekkin muulle.

Pyörän myynyt liike ehdotti 50/50 jakoa kuluissa, mikä on mielestäni ok, kun minun on hankala järjestää sitä sinne korjattavaksi. Arvio vaihtotyölle oli ~200€ niin kovin suurista summista ei ole kyse, mutta mielestäni on erikoista, että työkulut ei automaattisesti kuulu takuuseen, jos todetaan takuun alainen vika.

Onhan tässä vielä mahdollista, että boschilta tulee hylky reklamaatiossa ja artisti maksaa kaiken :D

Bndit
25.03.2024, 21.28
Mielestäni ei ole tarpeellista liikkeiden nimiä mainita, kun olen ymmärtänyt, että tämä on nimen omaan boschin toimintamalli.

Homma on vielä kesken, mutta pikadiagnoosi tehtiin ja mekaanikon arvio oli että laakerit on kaput.

Huoltoaika on ensiviikolle jossa tutkivat vielä tarkemmin ja tekevät reklamaatiot boschille.

Tämän korjauksen/diagnoosin tekevän liikkeen mukaan homma menee noin. Eli jos korjautat liikkeessä mistä pyörää ei ole ostetttu, valmistaja antaa takuuna uuden moottorin ja vaihto/diagnoosikulut menee jollekkin muulle.

Pyörän myynyt liike ehdotti 50/50 jakoa kuluissa, mikä on mielestäni ok, kun minun on hankala järjestää sitä sinne korjattavaksi. Arvio vaihtotyölle oli ~200€ niin kovin suurista summista ei ole kyse, mutta mielestäni on erikoista, että työkulut ei automaattisesti kuulu takuuseen, jos todetaan takuun alainen vika.

Onhan tässä vielä mahdollista, että boschilta tulee hylky reklamaatiossa ja artisti maksaa kaiken :D
Kyllä mun Boschin moottorinvaihdosta ei tarvinnut maksaa euroakaan, eikä myöskään Spessun. Eikä Spessussa ollut enää edes takuuta.

Benny
25.03.2024, 23.05
Kyllä mun Boschin moottorinvaihdosta ei tarvinnut maksaa euroakaan, eikä myöskään Spessun. Eikä Spessussa ollut enää edes takuuta.

Vaihtuiko bosch samassa paikassa mistä ostit pyörän?

jpuu
26.03.2024, 07.26
Ei myöskään Shimanon motin vaihto takuuaikana maksanut mitään myyjällä tehtynä. Outoa että Bosch tekee tässä poikkeuksen.

Bndit
26.03.2024, 08.09
Vaihtuiko bosch samassa paikassa mistä ostit pyörän?
Jep.
Kirjoitit aikaisemmin että myyjä ehdotti 50/50 splittiä, näin voidaan vaikka toimia jos ei ole enää takuuta. Onko lähtökohtaisesti jotain syytä miksi tämä ei menisi takuuseen? Tuossa omassa moottorissa ei ole mitään huolto-ohjelmaa mitä voisi laiminlyödä jotta takuut menisi, mutta onko sinun moottorissa? Jossain vanhemmissa oli ilmeisesti joku 2500km välein tehtävä huolto…

Benny
26.03.2024, 11.11
Jep.
Kirjoitit aikaisemmin että myyjä ehdotti 50/50 splittiä, näin voidaan vaikka toimia jos ei ole enää takuuta. Onko lähtökohtaisesti jotain syytä miksi tämä ei menisi takuuseen? Tuossa omassa moottorissa ei ole mitään huolto-ohjelmaa mitä voisi laiminlyödä jotta takuut menisi, mutta onko sinun moottorissa? Jossain vanhemmissa oli ilmeisesti joku 2500km välein tehtävä huolto…

En vielä tiedä onko jokin syy, että ei menisi takuuseen. Huollon alustava arvio oli, että pitäisi mennä.

Ei tuossa ole tietääkseni mitään huolto-ohjelmaa. Takuun ehtona oli muistaakseni, että ensihuolto täytyy tehdä ja tämän teetätin liikkeessä, että sain siitä dokumentit. Laakerien suojasarja suositellaan vaihdettavaksi säännöllisesti...olikohan se 2500-3000tkm välein ja tämänkin teetätin liikkeessä että sai siitä paperit.

Kovasti ihmettelen, että ei menisi takuuseen.

Benny
26.03.2024, 11.12
Ei myöskään Shimanon motin vaihto takuuaikana maksanut mitään myyjällä tehtynä. Outoa että Bosch tekee tässä poikkeuksen.

Ei se Boschillakaan ilmeisesti maksa, jos se tehdään myyjäliikkeessä.

Chat GPT
26.03.2024, 11.21
Tosi kätevää jos olet muuttanut Helsingistä Ivaloon..

jpuu
26.03.2024, 11.29
^posti kulkee lakosta huolimatta

Chat GPT
26.03.2024, 13.35
Ja artisti maksaa.

Benny
26.03.2024, 13.44
Ja voisin kuvitella, että maailmanlaajuisesti nettikaupoissa myydään aika paljon pyöriä. Aikamoisen postirallin aiheuttaa, jos pyörät lähetetään aina ensin myyjäliikkeelle ja sieltä sitten moottorit eteenpäin boschille.

Santtu75
26.03.2024, 13.53
Tässä tosiaan mielenkiintosia elementtejä mukana.

Nythän takuukorjaouksissa saattaa hyvinkin olla Bosch:n/pyörävalmistajan ja sitten huoltoliikkeiden välillä erilaisia sopimuksia ja nythän liike jossa pyörä tarkastuksessa/korjauksessa ovat "ulkopuoliset" asian suhteen (eivät ole myyneet pyörää asiakkaalle), jos he eivät saa joltain muulta taholta (Bosch, maahantuoja, pyörän myyjä) täyttä korvausta omasta työstään, niin sittenhän sen joutuu asiakas maksamaan ja tappelemaan osuudestaan jonkun toisen tahon kanssa (nykyinen huoltoliikehän ei sitä ole varsinaisesti velvollinen tekemään).
Ja kun pyörän myynyt taho on todennäköisesti Bosch:n/pyörän maahantuojan/valmistajan kanssa sopimus jonka mukaan he asentavat (omalla kustannuksellaan/alennetulla palkkiolla) uudet osat, niin nyt kun näin ei tapahdu ja sopivat erikseen asiakkaan kanssa kustannusjaosta, niin..?

Mutta silti näkisin että kuluttajalla olisi ollut oikeus vaatia ettei asiasta tule hänelle kustannuksia, mutta jos jo kuluttaja itse suostuu kustannusten jakoon koska se kuluttajalle itselleen helpompaa (esim. pyörän nopeampi takaisinsaanti) niin en tiedä onko mitään ohjeistuksia silloin rikottu isommin

Chat GPT
26.03.2024, 14.50
Olisipa varsin hauskaa mikäli autoille olisi käytössä yhtä hieno systeemi. Ajelet auton vaan Ivaloon niin kaikki on ilmaista..muuten maksat itse.

maalinni
26.03.2024, 16.12
Olisipa varsin hauskaa mikäli autoille olisi käytössä yhtä hieno systeemi. Ajelet auton vaan Ivaloon niin kaikki on ilmaista..muuten maksat itse.

Eikös Teslaa huolleta vain Vantaalla?

plr
26.03.2024, 16.35
Mutta silti näkisin että kuluttajalla olisi ollut oikeus vaatia ettei asiasta tule hänelle kustannuksia, mutta jos jo kuluttaja itse suostuu kustannusten jakoon koska se kuluttajalle itselleen helpompaa (esim. pyörän nopeampi takaisinsaanti) niin en tiedä onko mitään ohjeistuksia silloin rikottu isommin

Samaa mieltä tästä. Käsitin kuvauksesta, että pyörän omistaja ei halunnut lähettää pyörää myyjälle, koska se oli hankalaa ja sen vuoksi oli valmis maksamaan osan kustannuksista. Takuuasioissa on aina hyvä asioida suoraan myyjän kanssa, niin ei tule liikaa säätöä kolmansien osapuolten kanssa. Konkreettinen esimerkki elävästä elämästä: Ikeasta ostamani hylly sisälsi rikkinäisen osan, jonka palautin (omalla autolla) ja sain ehjän osan tilalle. Ikea maksoi virhevastuuseen kuuluvan osan vaihtoon liittyvästä oman auton käytöstä muistaakseni 0,25 €/km.

Benny
26.03.2024, 18.37

Nythän takuukorjaouksissa saattaa hyvinkin olla Bosch:n/pyörävalmistajan ja sitten huoltoliikkeiden välillä erilaisia sopimuksia ja nythän liike jossa pyörä tarkastuksessa/korjauksessa ovat "ulkopuoliset" asian suhteen (eivät ole myyneet pyörää asiakkaalle), jos he eivät saa joltain muulta taholta (Bosch, maahantuoja, pyörän myyjä) täyttä korvausta omasta työstään, niin sittenhän sen joutuu asiakas maksamaan ja tappelemaan osuudestaan jonkun toisen tahon kanssa (nykyinen huoltoliikehän ei sitä ole varsinaisesti velvollinen tekemään).
Ja kun pyörän myynyt taho on todennäköisesti Bosch:n/pyörän maahantuojan/valmistajan kanssa sopimus jonka mukaan he asentavat (omalla kustannuksellaan/alennetulla palkkiolla) uudet osat, niin nyt kun näin ei tapahdu ja sopivat erikseen asiakkaan kanssa kustannusjaosta, niin..?

Monimutkainen järjestely tuossa varmasti on takana. Kävin tänään ohimennen sähköpyöriä huoltavasta liikkeestä kyselemässä, miten heidän mielestään takuuasiat hoidetaan. Siellä sanottiin, että pyörän valmistajat monesti korvaavat takuuasioissa syntyvät asennuskulut huoltoliikkeille.

Oma pyörä on nyt samaa merkkiä myyvässä liikkeessä tutkittavana, niin katotaan saisiko ne valmistajalta jotain vastaantuloja mahdollisissa asennuskuluissa.

pyorahullu
27.03.2024, 07.07
Kantsii ehkä kysyy mitä kuluttajansuojaviranomainen on mieltä asiasta.

Benny
27.03.2024, 11.37
Monimutkainen järjestely tuossa varmasti on takana. Kävin tänään ohimennen sähköpyöriä huoltavasta liikkeestä kyselemässä, miten heidän mielestään takuuasiat hoidetaan. Siellä sanottiin, että pyörän valmistajat monesti korvaavat takuuasioissa syntyvät asennuskulut huoltoliikkeille.

Oma pyörä on nyt samaa merkkiä myyvässä liikkeessä tutkittavana, niin katotaan saisiko ne valmistajalta jotain vastaantuloja mahdollisissa asennuskuluissa.

Tuli selvyyttä tähänkin hässäkkään. Eli tässä minun tapauksessa merkin maahantuoja maksaa työkulut korjauksen tehneelle liikkeelle (mikä on tässä tapauksessa myös jälleenmyyjä) ja bosch järjestää moottorin takuuna, kunhan siinä toteavat takuunalaisen vian.

Kiituri
06.04.2024, 16.46
Nyt Bosch alkoi nikotella. Sammahti kokonaan ja pisti itse virran päälle 5s ajaksi sitten taas virrat pois. Kun itse laitoin virran niin minuutin tai vajaata toimi ja sitten taas virrat ja 5s päästä uudelleen ja taas pois.

Appi kertoo tällaista https://www.bosch-ebike.com/au/help-center/error/142001, eli ohjaimen ja moottorin välinen yhteys nikottelee tehon siirron osalta.

Onko tuttu ongelma ja kuinka kalliiksi tuo mahtaa tulla. Moottori tulee loppukesästä pari vuotiaaks joten ei taida takuu korvata.

Santtu75
06.04.2024, 16.49
Nyt Bosch alkoi nikotella. Sammahti kokonaan ja pisti itse virran päälle 5s ajaksi sitten taas virrat pois. Kun itse laitoin virran niin minuutin tai vajaata toimi ja sitten taas virrat ja 5s päästä uudelleen ja taas pois.

Appi kertoo tällaista https://www.bosch-ebike.com/au/help-center/error/142001, eli ohjaimen ja moottorin välinen yhteys nikottelee tehon siirron osalta.

Onko tuttu ongelma ja kuinka kalliiksi tuo mahtaa tulla. Moottori tulee loppukesästä pari vuotiaaks joten ei taida takuu korvata.

Mikäs "yhdistelmä" sähköosia sinulla pyörässä oli?

Kiituri
06.04.2024, 16.53
Gen4 CX ja se tavallinen led-ohjain. Runkona on Pole Voima eikä pyörällä ole matkamielessä paljon ajettu koska vain metsässä hitaita kannonkierto polkuja mutta ei tuo oletettavasti mitenkään ajomäärään liity.

Santtu75
06.04.2024, 17.09
Itselle nuo Smart System osat vielä vieraita, mutta jotenkin viittaisi joko johto/kosketus ongelmaan ohjaimen liitosjohdon osalta TAI sitten jopa siihen että ohajaimessahan on myös oma pieni akku ( https://www.ebike24.com/bosch-replacement-battery-led-remote ) jota se käyttää joissain tilanteissa, niin että siinäkin oleva vika saattaisi aiheuttaa ongelmia vaikka periaatteessa tuonhan pitäisi latautua suoraan pyörän akusta, mutta jos se onkin "entinen" niin miten sitten käyttäytyy, en tiedä.
Mutta itselläni tuo aika haku-ammuntaa mitä sanon.

Benny
06.04.2024, 20.00

Oma kun meni juuri huoltoon, niin 2 vuoden takuusta oli siellä puhetta.

Kiituri
07.04.2024, 15.53
Siinä johdossa ei ole kosketusta. Ainakin ohjaimen päässä on magneettikentällä kommunikointi ja energian siirto ohjaimeen. Tältä se liitin ainakin vaikuttaa.

Jos on 2v takuu niin pitääkin kiirehtiä asiaa ja kaivella paperit esille kun vien pyörän pajalle.

Esabbi
08.04.2024, 05.18

Bosch antaa töistä credittejä magura kauppaan ,josta liike tilaa boschin tai maguran osia myyntiin. Näin vastattiin ,kun kysyin mitä tämä koneen vaihto kustantaa mulle. Kyseessä ei ollut ostoliike. Eikä maksanut mitään.

Benny
26.04.2024, 17.48
Kauan porukalla on kestänyt noissa Boschin takuukäsittelyissä? Oma reki on ollut pajalla nyt yli 3 viikkoa ja asia ei ole edistynyt käytännössä mihinkään suuntaan. Ilmeisesti Boschin päässä tökkii.

Alavin
26.04.2024, 20.47
Tuo on kyllä uskomatonta **skaa. Santtu75 tuossa jakoi realistisemmat huolto-ohjeet. Bochissa vaihdetaan toinen moottorinposki jossa on laakerit, n 2000km välein. Se service Kit maksaa reilun satasen ja työt päälle. En ole itsekään vaihdattanut, ei ole oikein hyviä kokemuksia noista fillarihuolloista, pitäisi varmaan itse vaihtaa mutta sitten paukkuu takuut...ja ehkä pyöräkin :)

Bosch Performance Line Gen 2 -moottori pitää välillä hankaavaa ääntä, kun aloittaa polkemisen eli silloin, kun moottorin pitäisi alkaa vetää. Tämä ääni kestää pari-kolme sekuntia. Tuntuu, että veto ei välity siinä vaiheessa. Vaikuttaa, että moottorissa ei ole kaikki kunnossa. Ongelma alkoi n. 10000 kilometrin kohdalla.

Onko moottorissa vapaaratas? Olisiko siinä jotain vikaa? Tuleeko Service Kitissä nämä osat eli auttaisiko sen asentaminen?

Santtu75
02.10.2024, 13.52
Piti laakerivaurioiseen Bosch:n Performance CX Gen2 (2018) sitten korjaussarja asentaan

https://img.aijaa.com/m/00165/15279335.jpg (https://aijaa.com/9AE3Wv)

https://img.aijaa.com/m/00238/15279338.jpg (https://aijaa.com/DYL60P)

https://img.aijaa.com/m/00654/15279340.jpg (https://aijaa.com/dFFo5D)

https://img.aijaa.com/m/00344/15279345.jpg (https://aijaa.com/H6mqcx)

https://img.aijaa.com/m/00119/15279344.jpg (https://aijaa.com/NfnTRv)

aFox
04.10.2024, 21.46
Saako varaosia ihan virallisilta myyjiltä vai aftermarket / käytetty? Ihan mielenkiinnosta kun Shimanoon katellut muttei siihen juuri ole mitään saatavilla.

Santtu75
04.10.2024, 23.08
Saako varaosia ihan virallisilta myyjiltä vai aftermarket / käytetty? Ihan mielenkiinnosta kun Shimanoon katellut muttei siihen juuri ole mitään saatavilla.

tuo asentamani korjaussarja on ihan virallinen Bosch varaosa ja saatavilla lähes kaikilta ”Saksan kaupoilta” ja ainakin joiltain kotimaisilta toimijoilta, tyyliin: https://www.ebike24.com/bosch-drive-unit-service-kit
virallisesti Bosch:n kannan mukaan sen saisi asentaa vain ammattitaitoinen korjaamo, mutta kun takuut loppuneet moottorista jo ajat sitten niin ei mikään estä itse asentamasta (netissä useita ohjevideota).

Tuota saatavana valitettavasti vain tuohon vanhempaan Gen2 mallisarjaan ja tuo helposti asennettava sarja tuli saataville siinä vaiheessa kun Bosch:lla oli kädet täynnä takuukorjattavia/uusittavia moottoreita kun vesi pääsi liian helposti moottorin sisään tuhoamaan vetopuolen laakereita puutteellisen suojauksen takia.

Kimbyyri
05.10.2024, 09.26
tuo asentamani korjaussarja on ihan virallinen Bosch varaosa ja saatavilla lähes kaikilta ”Saksan kaupoilta” ja ainakin joiltain kotimaisilta toimijoilta, tyyliin: https://www.ebike24.com/bosch-drive-unit-service-kit
virallisesti Bosch:n kannan mukaan sen saisi asentaa vain ammattitaitoinen korjaamo, mutta kun takuut loppuneet moottorista jo ajat sitten niin ei mikään estä itse asentamasta (netissä useita ohjevideota).

Tuota saatavana valitettavasti vain tuohon vanhempaan Gen2 mallisarjaan ja tuo helposti asennettava sarja tuli saataville siinä vaiheessa kun Bosch:lla oli kädet täynnä takuukorjattavia/uusittavia moottoreita kun vesi pääsi liian helposti moottorin sisään tuhoamaan vetopuolen laakereita puutteellisen suojauksen takia.Kerrotko vielä miten onnistui.

pyorahullu
05.10.2024, 09.38
Shimanon e7000 ainoo jonka pystyy vaihtamaan on ei vetopuolen puoleiset laakerit ja muovihammasratas. Muu huoltotyö edellyttää piirikortin irtijuottamista , mikä nettitietojen mukaan on haastava homma. Nettitietojen mukaan e8000 voi vaihtaa kaikki laakerit.

Santtu75
05.10.2024, 20.02
Kerrotko vielä miten onnistui.

Tuo moottori on projektipyörästä jossa vielä muutama vaihe edessä (ja sillä ei varsinaista aikataulua ole, mutta joko tämän kuun aikana saisi valmiiksi) ennen kuin moottorin pääsen asentamaan takaisin, että pystyisin tarkemmin sanomaan miten onnistui, mutta ainakin tuota käsissä pyöritellessä vaikuttaisi pyörivän selvästi herkemmin kuin ennen korjausta ja laakereista ei isompaa rahinaa enää kuulu.

Tuo on jo toinen vastaava remontti minkä tehnyt ja tuolla aikaisemmin remontoidulla (olisiko siitä jo kolme vuotta) pyörällä ajan yhä tänäkin päivänä eli silloin se ainakin onnistui.

samperg
15.01.2025, 22.40
Missä tehdään bosch moottoreiden laakerikorjauksia nykyään? alkoi ketju pyörimään rullatessa. Eikös se ole merkki laakeriviasta? bosch gen 4 kyseessä

Zykkel
15.01.2025, 23.35
^Tai sitten vapaaratas jumittaa.
Mikä on takapakassa vikana (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54774-Mik%C3%A4-on-takapakassa-vikana)

Santtu75
15.01.2025, 23.45
^Tai sitten vapaaratas jumittaa.
Mikä on takapakassa vikana (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54774-Mik%C3%A4-on-takapakassa-vikana)

Kun mietin samaa. Jos rullaa pyörällä ilman polkemista, niin eihän silloin pitäisi moottorilta tulla mitään "voimantuottoa" mikä pyörittäisi ketjua jos kyseessä on moottorin laakerivika.
Vai onko oma ajatuksenikulku jotenkin väärin mietitty...
Jos moottori pyörittää eturatasta vaikka ei ei polje, niin sitten olisi jossain "sähkövikaa" kun moottori saisi virheellistä tietoa että poljetaan vaikka ei poljeta... (tyhmästi selitetty).

Zykkel
16.01.2025, 09.09
^Kyllä se noin menee. Suurella todennäköisyydellä vaparista löytyy syy. Sen voi helposti tarkistaa irrottamalla takakiekko ja pyörittämällä rataspakkaa käsin "väärään suuntaan". Jos ei pyöri sujuvasti raksuttaen vaan jumittaa, niin uutta vaparia vaan sisään. Tuo vaparin öljyäminen voi auttaa, mutta jos haluaa varmasti kuntoon niin uusi. Jokainen perus fillarihuolto voi sen vaihtaa, kun ostaa vaparin itse etukäteen ja kiikuttaa sen kiekon tai koko fillarin mukana sinne.

tri-nisti
16.01.2025, 17.42
Onko tietoa käykö Gen4 SX kammet Gen4 CX -moottoriin, ettei kammet ota moottorin koppaan kiinni? Molemmat on Performance Line jos sillä on väliä. Kammet on Acid MTB Hybrid Pro.

Carl0s
16.01.2025, 21.29
Täytyy heittää tähän väliin että tuossa omassa Focus Samissa toi takapakan vapaaratas on uudesta asti ollu ”jäykempi” kun moottorin oma vapaaratas. Todella usein tilanne onkin että kun alkaa rullaamaan niin eturatas pyörii eikä pakan vapaaratas.

Jaaa itse olen jopa ”oppinut” tuohon että tuon avulla vaihteiden vaihto onnistuu rullatessa [emoji28] muutamat turvatkin vetäny kun se ei rullannutkaan ja vaihto pari pykälää pienemmälle ei mennytkään läpi juurakossa

Bndit
17.01.2025, 11.54
Noissa sähkömoottoreissahan (Spessussa, Shimanossa ja Boschissa ainakin) on semmoinen ominaisuus että eturatas pyörähtää vähän senkin jälkeen kun on lopettanut polkemisen, silloin on paras aikaa vaihtaa vaihdetta jos ei halua rasittaa voimansiirtoa.

Pushead
17.01.2025, 18.33
Täytyy heittää tähän väliin että tuossa omassa Focus Samissa toi takapakan vapaaratas on uudesta asti ollu ”jäykempi” kun moottorin oma vapaaratas. Todella usein tilanne onkin että kun alkaa rullaamaan niin eturatas pyörii eikä pakan vapaaratas.

Samaa tekee usein XTR vapaaratas itsellä. Toisaalta herää ajatus, mihin navan vapaaratasta edes tarvitaan? Ilman olisi kestävämpi, kevyempi, edullisempi ja vaihtaminen onnistuisi rullatessa.

Kuminauha
18.01.2025, 23.11
EDIT: Ei sittenkään mitään, meni puurot ja vellit sekasin....

erski koleman
15.03.2025, 08.50
onko linkin pyörä järkevä hankinta?, kuin kestäviä tän hintaset boschin moottorit on?

https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-hybrid-7.0-625

Pushead
15.03.2025, 09.18
Jos tuon kaltaista hybridiä hakee, niin vaikuttaa ihan hyvältä valinnalta tuohon hintaan. Moottori on parasta tasoa mitä Bosch tarjoaa, ei kuitenkaan uusin eli viime syksynä esitelty Gen5 sukupolven mottori.

erski koleman
15.03.2025, 09.43
Jos tuon kaltaista hybridiä hakee, niin vaikuttaa ihan hyvältä valinnalta tuohon hintaan. Moottori on parasta tasoa mitä Bosch tarjoaa, ei kuitenkaan uusin eli viime syksynä esitelty Gen5 sukupolven mottori.

ok,

Pushead
15.03.2025, 10.38
Menee vaikka kuin kovaa kun vaan jaksaa polkea:)

YocceT
15.03.2025, 11.17
Alamäkeen jopa polkematta.

Kannattaa lukaista tuosta nuo ylläpidon asettamat säännöt:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62057-T%C3%A4m%C3%A4n-osion-s%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4&p=3012711#post3012711

Varmasti jossain muualla internetsin syövereissä on viritysohjeita mopopojille.

Zykkel
06.06.2025, 09.52
Osaako joku kertoa onko Bosch Performance Line CX Gen. 4 tai Bosch Performance Line CX Gen.5 moottoreille olemassa huolto-ohjelmaa? ja jos on mitä se sisältäisi? En nyt tarkoita softan päivityksiä. Onko näissä esimerkiksi jotain osia tiivisteitä, joita pitää jonkin ajan/kilometrien jälkeen huoltaa/vaihtaa? Muistelen, että oliko se nyt Gen.2 tai Gen. 3 malleissa oli joku tiiviste, joka ei kaiketi oikein pitänyt ja ne piti muutaman tuhannen kilometrin jälkeen vaihtaa.

Eemeli82
06.06.2025, 11.10
Gen.5 takuuehdoissa ei mun mielestä ainakaan edellytetä mitään huoltoja.
Mutta itseäkin kiinnostaisi onko jo jotain tiedossa olevia toimenpiteitä mitä kannattaisi tehdä. Toki Gen.5 osalta nekin varmaan tulee ilmi vasta kun noille moteille kilsoja alkaa enemmän kertymään.

Bndit
06.06.2025, 12.45
Osaako joku kertoa onko Bosch Performance Line CX Gen. 4 tai Bosch Performance Line CX Gen.5 moottoreille olemassa huolto-ohjelmaa? ja jos on mitä se sisältäisi? En nyt tarkoita softan päivityksiä. Onko näissä esimerkiksi jotain osia tiivisteitä, joita pitää jonkin ajan/kilometrien jälkeen huoltaa/vaihtaa? Muistelen, että oliko se nyt Gen.2 tai Gen. 3 malleissa oli joku tiiviste, joka ei kaiketi oikein pitänyt ja ne piti muutaman tuhannen kilometrin jälkeen vaihtaa.

Nelosessa ei ole mitään. Vanhemmissa oli. Uudesta en tiedä, mutta veikkaan ettei siinäkään ole.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pushead
06.06.2025, 14.44
Jotkut on, ainakin britit, tykänneet neloseen vaihtaa kampien tiivisteitä. Menee ilmeisesti vesi moottoriin. Boschilta löytyy tähän huoltosarja joka sisältää spesiaalin rasvan tiivareiden ja lukkorenkaiden lisäksi. Sarjan mukana tulee myös plektra, jolla olisi tarkoitus pystyä irrottaa vanhat tiivisteet:)

Zykkel
06.06.2025, 18.51
Kun ainakin Boschin gen.4 sarjan moottoreille myydään laakerinsuojasarjaa, niin onko tuo lisävaruste jota ei ole tehtaalta tulleissa moottoreissa?
Bosch BDU4XX Service Kit Laakerinsuojasarja (https://ebikebrothers.fi/bosch-bdu4xx-service-kit-laakerinsuojasarja?gad_source=5&gad_campaignid=22215763623&gclid=EAIaIQobChMIvZSRvpDdjQMViMA7Ah2QWwfEEAEYASAB EgL9__D_BwE)

SBIAN
06.06.2025, 19.01
Tuollaiset laakerin suojat on ainakin minun kampien akselilla moottorissa, moottori gen 4

Santtu75
06.06.2025, 19.08
Nuo ovat käsitykseni mukaan ainoat vaihdettavissa olevat osat mitä pystyy moottorista vaihtamaan ilman moottorin avaamista.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Zykkel
07.06.2025, 10.59
Tietääkseni Yamahan moottoreissa ei ole samantyyppistä tiivistysratkaisua eikä huoltotarvetta kuin Boschin gen.4 ja gen.5? moottoreissa on. Tietenkin voi spekuloida miksi Bosch ei tee parempaa ja täysin huoltovapaata tiivistystä? Ei luulisi ainakaan tietotaidosta jäävän kiinni? Onko joku paino ongelma, painoa lisää x grammaa? Se on ainakin varmaa, että jos tuo tiivistys pettää, pääsee vesi ja lika moottoriin niin pettää sekin.

Pushead
07.06.2025, 14.26
Huoltovapaa=korjauskelvoton. En tiedä onko välttämättä huono asia että moottoriin voi vaihtaa tiivisteitä ja niitä myydään alkuperäisinä varaosina.

Kiituri
08.08.2025, 20.55
Onko kellään ollut Gen CX:ssä (maastopyörä) laakereissa vikaa?
Pitää vasemmalla jalalla painettaessa äännähdyksen. Pitäis varmaan muutenkin vaihdattaa stefat ja menisi laakerit samalla, luulisin.

SBIAN
09.08.2025, 10.19
Onko kampi momentissa, tuppaavat löystymään ajansaatossa. 40Nm

Chat GPT
09.08.2025, 14.01
Onko kellään ollut Gen CX:ssä (maastopyörä) laakereissa vikaa?
Pitää vasemmalla jalalla painettaessa äännähdyksen. Pitäis varmaan muutenkin vaihdattaa stefat ja menisi laakerit samalla, luulisin.

Olen ollut sellaisessa uskossa ettei noita huollettaisi laisinkaan. Vian tullessa vaihtoon koko moottori.

Kiituri
11.08.2025, 22.10
Vaikuttaa Audin sähköauton moottorista kopioidusta konseptista.

Eipä tullut kyllä ajateltua että voisivat löystyä. Pitääpä tutkia asia mutta stefojen vaihto kuitenkin ja rattaiden rasvaus pitää teettää.

Harmi jos nuo ovat kertakäytökoneita. Mitähän uusi mahtaa maksaa?

Bndit
12.08.2025, 08.37
En löytänyt nyt kuittia jossain 900€ paikkeilla se uusi moottori oli, muistaakseni maksoin 450€ kun Bosch tuli puolet vastaan hinnassa kun oli vaan reilu kolme vuotta vanha pyörä. Ja ei noissa tosiaan ole mitään huolto-ohjelmaa. Ei mennyt laakerit mulla, vaikkaan että jotain piirikorttia yms. irtosi moottorin sisällä…tai voi se tosin olla kosteuttakin mutta ei se ainakaan laakereiden kautta mennyt..ehkä. Eka moottori kesti 4000km ja se vaan pimeni. Ja tämä toinen 6000km. Kolmannella ajettu nyt 4000km ja still going strong :D. No siinä on takuuta vielä vuosi. Nämä siis ympärivuotisessa työmatka ajossa, ei maastossa.

Santtu75
12.08.2025, 09.32
Kyllä nuo moottorit on tietyiltä osin korjattavissa/huollettavissa, takuunalaisille koneille sitä ei tehdä vaan ne vaihdetaan suoraan uusiin.
Esim. Bosch:n gen4 moottoriin löytyy useita huolto/korjaus videoita netistä.
Ainakin Ebikespareparts ( https://ebikespareparts.fi/ ) myy osia ja myös suorittaa laakerien huoltokorjauksia yms. suomessa.

MRe
12.08.2025, 10.06
Eikö EU:lta ole tulossa joku direktiivi, tms. liittyen sähkölaitteiden korjattavuuteen?

Joku järkihän näihin pitäisi saada, vaikkei mitään varsinaista huolto-ohjelmaa olisikaan. Eipä niitä oikein ole muillakaan sähkölaitteilla.

Kiituri
15.08.2025, 08.58
Kyllä nuo moottorit on tietyiltä osin korjattavissa/huollettavissa, takuunalaisille koneille sitä ei tehdä vaan ne vaihdetaan suoraan uusiin.
Esim. Bosch:n gen4 moottoriin löytyy useita huolto/korjaus videoita netistä.
Ainakin Ebikespareparts ( https://ebikespareparts.fi/ ) myy osia ja myös suorittaa laakerien huoltokorjauksia yms. suomessa.

No kappas vain. Hieno jutu. Näkyy myös että Boschin laakerivaihdot on melkein tuplahintaisia muihin merkkeihin verrattuna.
Pitääpä tutkia josko avaisi itse tuon koneen ja vaihtaisi laakeri ja stefat. Hiukan tullut konepyörien (ja kaikenlaisten muiden laitteiden) kanssa touhuttua aiemmin, eikä tuo siitä kovasti eroa.
Voipi kyllä olla että erikoisempien työkalujen ostoa siinämäärin että yhden kierroksen vuoksi ei ehkä kannata.