Näytä tavallinen näkymä : Bosch moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
Miten Bosch moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika ? Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Meillä ollut kaksi Cuben maastopyörää Bosch CX (gen 3) moottoreilla puolitoista vuotta Toisella ajettiin n. 2400km (myyty) ja toisella 1800 km. Molemmista ohjelmistot päivitetty kolme kertaa ja niissä ei ollut lainkaan toimintahäiriöitä eikä vikoja.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58129-Boschin-moottorin-laakerin-kesto-Cube-HPA-120-Race-16
Vm2017 cube jossa bosch CX (gen 3) moottori, ajettu ja talvella/kesällä ihan kunnon paskakeleissä, pyörää pesty harjalla, ja letkulla huudeltu.
Alle vuoden ajon jälkeen 2400km, moottorin laakeri näytti tuolta https://i.imgur.com/n2Yvl9N.jpgja moottori meni takuuvaihtoon.
Aika vaatimattomia kilometrejä. Kiinnostaisi kuulla +5tkm/v ajavien kokemuksia.
Jossain oli artikkeli pappasta joka oli pyöräillyt yli 50 tkm. Hyvinkäällä?
Mennään ny.
Itellä 2019 Cx Perf. 3tkm mittarissa, ei ongelmia.
eMTB huippu mäkisillä poluilla...
jussitre
08.11.2019, 00.23
Aika vaatimattomia kilometrejä. Kiinnostaisi kuulla +5tkm/v ajavien kokemuksia.
No minulla 2016 Bosch Performance Line, jossa 11600 km ympärivuotisia työmatka- ja muita hyötyajoja säästä riippumatta. Ei kuulu laakerista ääntä eikä ole ollut mitään muitakaan ongelmia, akunkestossakaan ei vielä huomaa eroa uuteen.
Miten Bosch moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika ? Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?
Tuolla on paljon dataa jos saksan kieli taipuu:
https://pedelecmonitor.wordpress.com/mittelmotoren/mittelmotoren-2/bosch-mittelmotoren/
Markku Liitiä
08.11.2019, 10.55
Jossain oli artikkeli pappasta joka oli pyöräillyt yli 50 tkm. Hyvinkäällä?
Ainakin Fillari-lehdessä olemme kertoneet keravalaisesta miehestä, joka juttua tehtäessä oli ajanut hybridillään muistaakseni 43 000 kilsaa. Toisen akun oli ostanut, mutta alkuperäinenkin toimi vielä, ei tosin ihan uudenveroisesti. Mitään erityistä moottorille ei tuossa vaiheessa ollut tehty. Kilometrit olivat kertyneet sulan maan aikana.
Juuri tätä artikkelia tarkoitin. ^
Bosch CX ja vetorattaan laakeri meni noin 1200km kohdalla. Letkulla laskettu puhtaaksi ja ei erityisen paljon huolehdittu ettei kevyt suihku osu juuri kammen seutuville. Pitänyt Boschista moottorina, mutta pikkuhiljaa mieli muuttunut, ei niinkään Boschin toiminnan tai laadun vuoksi vaan politiikan, jossa kaikki päivitykset pitää hoitaa huoltoliikkeen kautta, päivityksissä tulee ominaisuuksia joita ei halua ja itseasiassa ei edes ole listaa, mistä voi nähdä mitä ominaisuuksia missäkin päivityksessä tulee. Joten minullekin ajettiin eMTB-moodi, josta ei pääse enää eroon. Ja pelko on että maastokäytössä oleellisen rajoittimen poistajan eliminoiva päivitys on jo olemassa, joten omaa moottoria ei uskalla päivittää. Viimeinen niitti oli Boschin kehuma uusien moottorien ominaisuus, jossa rajoittimen poistajat pyritään eliminoimaan. Seuraavan fillarin moottori ei ole Bosch.
Olen samaa mieltä päivityksistä, että olisi järkevää ja nykyaikaa jos ne voisi tehdä itse kuten Shimanossa ja Brosessa (tai tarvittaessa siirtyä vanhaan versioon). Bosch koneisiin on tullut aika useaan otteeseen viime vuosina päivityksiä. Tällöin niiden ei tarvitsisi odottaa seuraavaa huoltoa eikä niistä tarvitsisi maksaa mitään. Viime kesänä kun vein huollettavaksi kaksi Cubea, Boschin koneella varustettua fillaria huoltoon, niin vasta kotona huomasin että toisessa pyörässä oli tunnetussa alan huoltoliikkeessä mennyt päivitys pieleen mm eMTB moodi oli kokonaan hävinnyt ja avustukset menneet muutenkin sekaisin. Eli pyörä takaisin liikkeeseen ;-( Diagnostiikkaraportissa löytyikin error koodi, mitä liike (enkä minä) ollut huomannut. Kannattaakin aina pyytää huoltoa printtaamaan raportti ja varmistaa että kaikki päivitykset ovat myös onnistuneet.
hphuhtin
12.11.2019, 00.39
Mulla on edelleen kaksi 2017 hankittua Performance CX pyörää, olisiko siis kolmatta sukupolvea jos 2020 malleissa on neljäs.. toinen on sähköläski, toinen tavarapyörä. Molempiin sopii tällainen vahvasti vääntävä Bosch.
Tässä mallissa on vielä alennusvaihde, 2020 mallissa ei taida olla kun siinä on isompi eturatas. Alennusvaihde vie vähän polkemistuntumaa ja aiheuttanee akun loputtua vastuksen.
Läskin moottori meni takuuvaihtoon rutinan takia (tod. näk. poljinlaakeri, Bosch ei ikinä kertonut). Olisiko ollut jossain 1200-1500km tienoilla. Oli ajettu karmeissa keleissä, kymmenet kerrat kurapeite hankittu pesty, suossa moottoria myöten sun muuta eikä katsottukaan moottorin laakerinsuojaan päin. Ei ollut mitään tietoa, että pitäisi varoa :) Vaihdon jälkeen sitten mennyt n. 4000km ongelmitta, mutta olen vähän varonut tuota eturattaan seutua ja vaihtanut laakerinsuojuksen alta rasvoja ja välillä suojustakin aika säännöllisesti.
Kuulemma 2020 malleista on jo rajoitin jonkun toimesta poistettu. En poissulje itse Boschin hankintaa, mutta en enää vanhempia malleja ostaisi uutena. Ovat niin isojakin.
Joka fillarin moottorissa taitaa olla alennusvaihde. Jopa Lyonissa, jossa moottori on kampiakselin ympärillä. Alennusvaihde tiputtaa moottorin jopa tuhansien kierrosten pyörimisnopeuden eturattaalle sopivammaksi. Brosessa on planeettapyörästö ja lisäksi alennusvaihteena toimii hihna jossa vetävä hihnapyörä on pienempi kuin vastaanottava.
Boschissa on monia rattaita, jotka tiputtaa moottorin kierrosluvun eturattaalle sopivammaksi ja veto tapahtuu suoraan eturattaaseen. Kitka joka syntyy poljinkampien ja eturattaan välille johtuu rakenteesta jossa poljinkammen pyörähdys itseasiassa "ylennetään" 2,5 kertaiseksi. Ylennysvaihde on toteutettu kampiakselin rinnalle samaan suuntaan asennetun toisen akselin avulla joten kun poljinkampi pyörii, pyörittää se toisella akselilla olevaa ratasta, joka pyörittää rattaiden välityksellä poljinkammen päällä olevaa onttoa akselia, johon eturatas on kiinnitetty. Tuo rinnakkain asennettu akseli on kiinnitetty moottorin runkoon pulteilla ja toisesta kohdasta momentintunnistimen välityksellä. Joten poljinkampia painaessa kohdistuu rinnakkaiseen akseliin kuormaa, joka vääntää sen kiinnityskohtia ja momentintunnistin saa kuormaa josta moottorinohjaus tietää säätää avustuksen määrää.
timppa_234
12.11.2019, 14.36
CX-mallilla ajettu pari vuotta ajettu kurakeleissä ja pesty joka kerran jälkeen. Tietysti painepesurilla eikä mitään pesuaineita. Ei toistaiseksi ongelmia tai ääniä.
Mullekin asennettiin eMtb moodi softapäivityksessä mutta en tykännyt siitä joten ottivat sen pois konfiguraatio-asetuksilla.
hphuhtin
12.11.2019, 16.56
Kiitoksia ElBikelle Boschin rakenteen avaamisesta. Selvä vastus rakenteesta aiheutuu jonka huomaa jos akku loppuu. Emtb moodi on mielestäni varsin hyvä maastossa. Turbo hyökkäilee liikaa, emtb toimii itselleni erinomaisesti.
CX.malli ostettu toukokussa 2018, tähän mennessä ajettu 6500 km.
Pesty kurakelin jälkeen suihkulla, ei ongelmia
Liittynee ehkä hieman Boschin moottoriin, mutta samalla myös muihin; itse en tykkää emtb-moodista koska peukalolla on kätevämpi säädellä avustustasoja tarpeen mukaan. Emtb-moodissa avustus tuntuu olevan aina väärä tai myöhässä.
Mutta se yleisesti moottoreihin liittyvä seikka; Boschia kehutaan kulmikkaaksi ja hyökkääväksi. Epäluonnolliseksi. Siis CX-mallia. Itse tykännyt varsinkin siitä että kurvista kiihdyttäessä moottori on mukana välittömästi kovalla teholla. Ajelin muutama viikko sitten lenkkiä hitaamman kuskin kanssa ja havahduin moottorin kulmikkaaseen käytökseen. Tosiaan; omilla lenkeillä vauhtia on enemmän ja keskittyminen enemmän ajamiseen kuin moottoriin, mutta kun käydään ns. cruisailemaan maastossa niin kyllähän se moottori tuntuu välillä ryntäilevän väärissä paikoissa. Esim. liukkaalle kalliolle kiivetessä ja avustuksen ollessa täysillä on voima hyvä ja tarpeen jyrkimmässä kohdassa, mutta kun kallio loivenee ja keskityt katselemaan maisemia, moottori tuntuu turhankin äkkipikaiselta erittäin liukkaalla kivipinnalla. Siispä nopea tehojen pudotus eco-moodille.
Moottoripyörissä havainnut samaa että jotkut pyörät on rasittavia ajaa hiljaa koska kaasun käyttäytyminen on hieman kulmikasta. Mutta kun käydään ajamaan maastossa kovaa, unohtuu kulmikkuus ja voima saadaan ulos välittömästi eikä vasta hetken päästä.
timppa_234
13.11.2019, 10.31
Liittynee ehkä hieman Boschin moottoriin, mutta samalla myös muihin; itse en tykkää emtb-moodista koska peukalolla on kätevämpi säädellä avustustasoja tarpeen mukaan. Emtb-moodissa avustus tuntuu olevan aina väärä tai myöhässä.
Tuo on just eMtb:n ongelma. Normiajossa avustus on liian laimea eikä moottorilla pysty irrottamaan keulaa kivien yli hyppimistä varten ym. Sitten kun tulee pahempi paikka niin moottori yhtäkkiä vaihtaa turbolle ja takapää lähtee irti.
Se Sport avustustaso joka on mulla käytössä aina maastossa toimii niin kuin pitää.
Olen ajanut myös Shimanolla ja se on maastossa onneton verrattuna Boschiin. Shimano ei auta maastoajoa ollenkaan ja jyrkissä mäissä puhti loppuu kokonaan. Lisäksi akusta loppuu virta paljon nopeemmin.
Shimano ei auta maastoajoa ollenkaan ja jyrkissä mäissä puhti loppuu kokonaan. Lisäksi akusta loppuu virta paljon nopeemmin.
Wau, nyt tiedän tämänkin :D
hphuhtin
13.11.2019, 19.33
Ei tehdä tästä Shimano-keskustelua ;) Itsellä on sekä Bosch että Shimano ja molemmissa on puolensa. Keskitytään ensimmäiseen.
timppa_234
14.11.2019, 10.45
Wau, nyt tiedän tämänkin :D
Mukavaa että tietämys lisääntyy.
TheMiklu
14.11.2019, 14.04
Rouvvan sähkiksessä se emtb-moodi on mun mielestä hyvä. Teknisessä maastossa hitaassa ajossa paljon parempi fiilis kuin kiinteällä avustuksella. Ainakin jos pyrkii polkemaan samalla tavalla kuin akustisella fillarilla ja pitää kadenssin riittävän korkeana.
Ihan uusi sähköpyörä omistaja jäi eilen ihmettelemään kun pyörästä hävisi virrat?
Pyörä on powerfly9 lt. Boschin tekniikkahan siinä on.
Ajettu rapiat 300km. Ensimmäinen huolto tehty ja tämä ongelma tulikin heti huollon jälkeen.
Sen kerkesin näytöltä näkemään,että luki error :)
Nyt ei mene näyttö päälle eikä muutakaan. Virtaa on.
No huomenna vien pyöräliikkeeseen , niin selviää ongelma.
Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla
hphuhtin
24.11.2019, 20.36
Foorumi kiittää tiedosta, että olet viemässä pyörääsi huoltoon. Kerro sitten mitä huollossa selvisi. Ja ehkä vähän onko pyörä siis minkä vuosimallin Trek, niin näkisi millainen Bosch kyseessä..
Foorumi kiittää tiedosta, että olet viemässä pyörääsi huoltoon. Kerro sitten mitä huollossa selvisi. Ja ehkä vähän onko pyörä siis minkä vuosimallin Trek, niin näkisi millainen Bosch kyseessä..Väliaika tietoa tuli tänään. Akku ainakin ok,näyttö ok. Nyt odotellaan maahantuojalta virtakaapelia. Pyörä on siis 2019 mallinen ja ajettu noin300km. Ensiviikolla varmaan uutta tietoa.
Väliaika tietoa tuli tänään. Akku ainakin ok,näyttö ok. Nyt odotellaan maahantuojalta virtakaapelia. Pyörä on siis 2019 mallinen ja ajettu noin300km. Ensiviikolla varmaan uutta tietoa.
Olisko sulla luovutusdokumenttien mukana dokut, että mikä moottorinohjauksen ohjelmistoversio?
Itsellä alkukesästä 2019 Bosch CX sw 1.8.3. Ajettu reilut 3500km. Ja pelaa edelleen ok...
hphuhtin
27.11.2019, 08.33
Tuskin se softaversiosta kiinni on jos ensin toimii ja sitten tulee stoppi. Kosketushäiriö tai piuhahäikkä jossain ennemminkin kuten vaikuttavat huollossakin arvelevan kun piuhaa vaihtavat. Tai sitten tulee uusi kone :) Boschilla takuu pelaa, voi vaan pari viikkoa mennä odotellessa.
Joka fillarin moottorissa taitaa olla alennusvaihde.
Ei ole. Esim yhdessä sähköpyörässäni ei ole alennusvaihdetta vaan on suoravetomoottori suoraan takanavassa. Rengas siis pyörii samaa vauhtia kuin moottorikin.
Olisko sulla luovutusdokumenttien mukana dokut, että mikä moottorinohjauksen ohjelmistoversio?
Itsellä alkukesästä 2019 Bosch CX sw 1.8.3. Ajettu reilut 3500km. Ja pelaa edelleen ok...En löytänyt mitään ohjelmistoversio paperia tai mitään.
Ei ole. Esim yhdessä sähköpyörässäni ei ole alennusvaihdetta vaan on suoravetomoottori suoraan takanavassa. Rengas siis pyörii samaa vauhtia kuin moottorikin.
Nykyään taitaa napamoottoreissakin olla alennusvaihde.
Nykyään taitaa napamoottoreissakin olla alennusvaihde.
Jep osassa on, kuten toisessa sähköfillarissani on alennusvaihteellinen napamoottori vapaakytkimellä. Sitten on näitä täysin suoravetoisia ilman mitään vapaakytkimiä tai alennusvaihteita. Suurin syy käyttää suoravetoista mottia on regen jarrutus (Suomen kaltaisessa tasaisessa maassa ei regenillä saa takaisin kuin ehkä 5-10% energiasta, mutta suurin syy käyttää on hiton tehokas jarrutus ja säästää jarrupaloja, takaalta voisi melkein jättää mekaanisen jarrun kokonaan pois.
Toinen syy on, että suoraveto moottorit kestää hitosti tehoja ylikuumenematta. Itsellä nimellisteholtaan 3kW motti, mutta maailmalla samaa moottoria käytetään noin 10kW tehoilla. Tietenkin löytyy näitä jopa 32kW kestäviä suoraveto moottoreita.
Fillari kunnossa. Oli virtajohdossa katkos.
Vkl pääsee testaamaan.
RCZbikeshopissa on noit Boschin moottoreita myynnissä, jos jotain kiinnostaa ostaa varaosiksi...
https://www.rczbikeshop.com/default/catalogsearch/result/?q=bosch
Koodilla "RCZWB2" hintaan 299. Jos itsellä olisi possu ja moottorin tyyppi olisi sopiva, ostaisin pois...
mun mielestä ei tää CX Bossi pienellä eturattaalla jarruta paljoo menoo ja monella yhteis maastolenkillä on parempi pitää vaan off asennossa pyörää kun kulkee yleensä paremmin kuin joku läskipyörä
Mites toteutuu ulkomailta ostettujen Bosch moottoreiden takuukorjaukset. Esim jos ostaa vaikkapa esim bike24 tai Bike-Discountista ja tulee laakerivika, niin meneekö takuukorjaus aina ulkomaisen myyjäliikkeen kautta vai hoituuko se suomalaisen maahantuohan kautta tai jopa valtuutetun bosch huoltoverkoston kautta. Toki monissa tapauksissa kannattaa ostaa kivijalkaliikkeestä Suomesta, mutta kaikkia malleja / kokoja ei Suomesta saa.
hphuhtin
31.12.2019, 08.31
Oma kokemus takuuhommasta.
Yhteyttä Saksaan myyjäliikkeeseen (Elektrofahrrad24), lähetin videon joka näytti ongelman. Sieltä kysyivät missä asun => kysyivät onko Pyöräliike Lundberg sopivalla etäisyydellä, vein pyörän sinne jossa irrottivat moottorin ja lähettivät Saksaan. Samaan aikaan keulan alajalkahuolto sopivasti.
Pari viikkoa odottelua, jonka ajan oli Trek Fuel EX 9.8 lainassa Lundbergilta (olisi pitänyt ostaa se, perhana) ja pyörä takaisin uuden moottorin kera.
Maksoin suoraan Lundbergille työt ja hain niitä sitten Saksasta. Pitivät siellä Lundbergin 150€ laskua kovana moottorin irroittamisesta (niin vähän minäkin, mutta toisaalta oli hieno pyörä pari viikkoa ajossa) ja tarjosivat 100€. Olisi varmaan voinut riidellä, mutta yritän valita taisteluni.
Arvelisin, että riippuu varmaan mistä liikkeestä ostaa ja takuuasiastakin. Tuo Elektrofahrrad24.de toimi ok.
Neuvoivat hyvin jatkon varalle miten tämä oikeastaan käyttäjän aiheuttama moottorin vaihto vältetään (Gen3 kone, ei kannata ajaa moottori suohon upoksissa ja muutenkin kaikessa kurassa ja ravassa ilman että koskaan putsaa ja rasvaa laakerin suojan takaa [emoji2962]).
En ole edes perehtynyt vaatiiko nykyiset Gen4 Boschit laakerin rasvailua, en ole pyöräostoksilla. Em. takuukeikka oli muistaakseni n. 1200km kohdalla, vaihtomoottorilla on menty ehkä 4000km.
Jos takuu huolettaa on paras asioida kotimaisessa kivijalassa, joskin löytyy niistäkin takuuongelmia, esim. electrobike.fi:stä olen lukenut. Tai ostaa käytetyn missä ei takuuta ole ;)
Ostin itse vastikään sähköpyörän Saksasta liikkeestä joka ei edes toimita Suomeen, tilasin itse DHL:n hakemaan sen. He luultavasti haluaisivat takuuasiaa varten pyörän Saksaan. Murehdin jos osuu kohdalle.
Boschia halvalla RCZ:sta:
BOSCH 2019 DRIVEUNIT PERFORMANCE LINE 25KM/H (0.275.007.063) = 199.99e instead of 869.28e (https://go.mail-coach.com/t/r-l-jhsntk-ukkjhuldtt-b/)
IN ORDER TO GET THESE PRICES, pleaseuse the code: RCZBOSH on the area "Discount Codes", click"Apply Coupon" before order validation.
Voimassa huomiseen.
Mnederst
26.01.2020, 16.35
Onpas edukas! Onko kaupasta kokemuksia? Palautteet näyttää olevan ihan hyviä.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42471-RCZ-Bike-Shop
Mutta on luotettava. Tavaran saapuminen saattaa tosin kestää. Itse ostaisin tuohon hintaan, jos se on vielä saatavilla. Siis jos mulla olisi Boschin moottori. Jos Shimanoa tulee kahteen-kolmeensataan myyntiin, ostan heti. Sen saa kuitenkin itsekin kaupaksi täällä, jos ei olekaan käyttöä.
Mnederst
26.01.2020, 16.54
Itse asiassa huomasin, että tuohan on perustason Performance Line, eli ei sittenkään taida istua CX:n paikalle?
Mikäs se totuus nyt on Boschin moottoreista ja niiden rajottimien poistosta kun täälä foorumilla luki aikasemmissa postauksissa ettei se muka onnistus ?
Olen ostamassa uutta KTM (Macina Race 291 10-v) pyörää eli tämmöstä:
https://www.baiks.fi/ktm-macina-race-291-10-v.html
jossa on uusi Bosch CX Gen 4 moottori.
Mietin että miksi se rajoitin pitää poistaa niillä SpeedBoxeilla, jotka useimmin vaan sotkee koko järjestelmän.
Eikös järkevin tapa olisi siirtää se Magneetti pyörän kampeen ja anturi taaemmas ?
Kovasti väittivät pyöräliikkeessä että Yamahan ja Boschin moottorit olleet todella vähävikasia verrattuna vaikka Shimanoihin.
Toivonmukaan en astu paskaan, jos tuon KTM ja uuden Bosch CX Gen 4 laitan 🤔
Miksiköhän noita 45km/h Speedpyöriä ei tule enempää myyntiin joka liikkeeseen monta eri mallia? Ei tarvis sit ohittaa Rajottimia...🤔
https://larunpyora.com/tuotteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/speed-45kmh-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/
hphuhtin
11.02.2020, 07.20
Miksiköhän noita 45km/h Speedpyöriä ei tule enempää myyntiin joka liikkeeseen monta eri mallia? Ei tarvis sit ohittaa Rajottimia...[emoji848]
-vakuutuspakko
-maksavat enemmän
-monissa on väkisin valot päällä
-25 kulkevan saa kulkemaan 45 ilman mitään
”sotkettua järjestelmää” (laillisuus tietysti menee samalla)
-ei saa ajaa useimmilla pyöräteillä laillisesti, ja jos meinaa lakia sen suhteen rikkoa, niin miksei sitten poista rajoitintakin
Speedpedelcien markkinaosuus on arvatenkin mm. edellämainituista syistä tilastojen mukaan n. 1% kaikista sähköpyöristä, joten käytettynä arvo romahtanee ostajia ollessa sadasosa.
Ja siksi kaupat ei ota, koska ne jää heillä vaan ”hyllyyn”.
-vakuutuspakko
-25 kulkevan saa kulkemaan 45 ilman mitään
”sotkettua järjestelmää” (laillisuus tietysti menee samalla)
-ei saa ajaa useimmilla pyöräteillä laillisesti, ja jos meinaa lakia sen suhteen rikkoa, niin miksei sitten poista rajoitintakin
.
Vakuutukset ei älyttömiä maksaa niihin 45 pyöriin.
Juurikin Boshin moottori oli menny sekasin jota huollettiin paikallisessa pyöräliikkeessä, löysivät sisältä SpeedBoxin. SpeedBox irti ja Moottori alko toimimaan normaalisti.
En tiedä onko kuinka yleistä ?
Mutta edelleen mietin että miksei Rajotinta voi poistaa siirtämällä se Magneetti takarenkaasta siihen pyörän polkimien kampeen ja anturi taaemmas jolloin se pyörii hitaammin ja nopeus nousee ?
Miks ostaa 175€ Boxi ?
hphuhtin
11.02.2020, 23.23
Mutta edelleen mietin että miksei Rajotinta voi poistaa siirtämällä se Magneetti takarenkaasta siihen pyörän polkimien kampeen ja anturi taaemmas jolloin se pyörii hitaammin ja nopeus nousee ?
Miks ostaa 175€ Boxi ?
Käsittääkseni tuo magneetin siirto havaitaan uusimmassa gen4 Bosch koneessa. Ei ole itsellä kokemusta tuosta millään moottorilla, joten tämä meni sen piikkiin että muistan lukeneeni asiasta ”jostain”. Ja sotkeehan se joka tapauksessa nopeus- ja matkamittarin.
Speedbox ei selvästikään liene parhaasta päästä ”boxeja”, kun kerran ongelmia aiheuttaa. Bikespeed.de-boxia joku kehui. Noitahan taitaa olla markkinoilla kymmeniä erilaisia, melkoinen viidakko.
Käsittääkseni tuo magneetin siirto havaitaan uusimmassa gen4 Bosch koneessa. Ei ole itsellä kokemusta tuosta millään moottorilla, joten tämä meni sen piikkiin että muistan lukeneeni asiasta ”jostain”. Ja sotkeehan se joka tapauksessa nopeus- ja matkamittarin.
Speedbox ei selvästikään liene parhaasta päästä ”boxeja”, kun kerran ongelmia aiheuttaa. Bikespeed.de-boxia joku kehui. Noitahan taitaa olla markkinoilla kymmeniä erilaisia, melkoinen viidakko.
Ei paikallinen Pyöräkorjaaja ainakaan usko moiseen Magneetin siirron havaitsemiseen...
Mutta huonona puolena tuossa on se että Ajotietokone näyttää väärät nopeudet ja kilometrit.
Kiitoksia vinkistä.
Mietinkin että mikähän "Boxi" tai NopeusLastu olis Speedboxia parempi....
Bikespeed-RS
"Bosch has implemented manipulation detection in the motors of the 4th generation. We have found a way around this detection and have already driven well over 1000 km without detection. Nevertheless, we must point out that our tests have not yet been completed. If the error 504 should unexpectedly occur, please contact us"
En nyt heti ymmärrä. Jos pyörän pitää välttämättä kulkea avustettuna se +25km/h, niin miksi ei kannata hankkia alun perin se verme jossa moista rajoitusta ei ole? Sorry for being stupid...
hphuhtin
13.02.2020, 19.23
En nyt heti ymmärrä. Jos pyörän pitää välttämättä kulkea avustettuna se +25km/h, niin miksi ei kannata hankkia alun perin se verme jossa moista rajoitusta ei ole? Sorry for being stupid...
Mielestäni ymmärrettävää ja loogista. Todennäköisesti se yli 25 ajeleva haluaa ajaa kuitenkin myös pyöräteillä. 45 speedpeleceillä se on enimmäkseen laitonta (vaatii sallittu mopoille-kyltin).
Jos aikomuksena on viitata kintaalla laille, on paljon järkevämpää ostaa 25 kulkeva ja poistaa rajoitin. Silloin rikkoo lakia kuitenkin vain ylittäessään 25 avustettuna, kun 45 pyörällä on pyörätiellä kokoajan lainvastainen. Huomattavasti isompi valikoima, edullisemmat pyörät, jne. Ihan syystä markkinaosuus jakautuu 1:100.
Tosiaan nuo s-pedelecit (45km/h vakiona) varustetaan mopokilvellä. Ja tällöin esim jokamiehenoikeudet ei päde, eli metsissä ajelut saa unohtaa (ellei maanomistajan lupaa). Lisäksi kypärän käyttö pakollista ja rangaistavaa jos ei käytä toisin kuin fillarilla.
Bosch CX-2020 Moottori Rajotin poistettu. Pyörä kulkee Turbolla varsinkin hullua kyytiä 😲
Mietin vain että mikä olis turvallinen MAX NOPEUS
Ettei Moottori Pala tai hajoa ?
Kai noilla uskaltaa sen 50 - 60km/h ajaa ?
Ylikuumeneminen ongelma varmaan kesällä vois olla ongelma jos vetää johonki hulluun ylämäkeen Turbolla eli ei ehkä kannata ihan liikaa rasittaa pitkissä ylämäissä ainakaan plus akku kuluu nopeasti loppuun...
Bosch CX-2020 Moottori Rajotin poistettu. Pyörä kulkee Turbolla varsinkin hullua kyytiä 😲
En käyttänyt Nopeuslastua, kun ohitin tuon CX-2020 Rajottimen.
Mutta nyt ei tietenkään Ajotietokone toimi oikein ja rajotinta ei saa takas napista.
Saatanpa tilata sen Nopeuslastun kuitenkin 🤔
Mielestäni ymmärrettävää ja loogista. Todennäköisesti se yli 25 ajeleva haluaa ajaa kuitenkin myös pyöräteillä. 45 speedpeleceillä se on enimmäkseen laitonta (vaatii sallittu mopoille-kyltin).
Jos aikomuksena on viitata kintaalla laille, on paljon järkevämpää ostaa 25 kulkeva ja poistaa rajoitin. Silloin rikkoo lakia kuitenkin vain ylittäessään 25 avustettuna, kun 45 pyörällä on pyörätiellä kokoajan lainvastainen. Huomattavasti isompi valikoima, edullisemmat pyörät, jne. Ihan syystä markkinaosuus jakautuu 1:100.
Ei se nyt ihan noin mene lain mukaan. Kun laitat sähköavusteisen polkupyörän kukemaan yli 25 km/h, niin siitä tulee silloin mopo. Elikkä syyllistyt edelleekin mopolla ajoon pyörätiellä. Sen lisäksi todennäköisesti syylistyt rekisteröimättömällä ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajoon ja niin, jonkinlainen ajokorttikin pitäisi löytyä. Kummallekkohan tulee enemmän sakkoja ja vakuusmaksun korotuksia ?
Mun mielestä ois hyvä, että täällä asiosta puhuttaisiin oikella nimillä. Turha luoda sellaista käsitystä, että ei siitä mitään seuraa, kun pelit laittaa kulkemaan vähän kovempaa. Kiinni jäämisen riski on varmaan pieni, mutta jos joudut osalliseksi liikenne onnettemuuteen, niin laskua voi tulla yllättävän paljon.
Ei se nyt ihan noin mene lain mukaan. Kun laitat sähköavusteisen polkupyörän kukemaan yli 25 km/h, niin siitä tulee silloin mopo. Elikkä syyllistyt edelleekin mopolla ajoon pyörätiellä. Sen lisäksi todennäköisesti syylistyt rekisteröimättömällä ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajoon ja niin, jonkinlainen ajokorttikin pitäisi löytyä. Kummallekkohan tulee enemmän sakkoja ja vakuusmaksun korotuksia ?
Mun mielestä ois hyvä, että täällä asiosta puhuttaisiin oikella nimillä. Turha luoda sellaista käsitystä, että ei siitä mitään seuraa, kun pelit laittaa kulkemaan vähän kovempaa. Kiinni jäämisen riski on varmaan pieni, mutta jos joudut osalliseksi liikenne onnettemuuteen, niin laskua voi tulla yllättävän paljon.
Ei mene kauan, kun poliisi alkaa ratsata kovaa kulkevia sähköpyöriä. Vähintäänkin sitten, kun tulee muutama liikenneonnettomuus niillä ja se on siinä. Kaiken lisäksi kovaa liikkuvat pyörät on helppo tunnistaa jo päällepäin - tarvikepaketeista rakenneltuja isoakkuisia kannattaa aina tarkastaa. Sitten tietenkin tehdasvalmisteisia 250W ja rajoitin ohitettuja tapauksia, jotka myös liikkunevat mukavasti, mutta yli kolmenkympin tarvittaneen lisäksi reisivoimiakin.
Turha on alkaa selittää kiinni jäätyään, että ajetaan kovaa vain tyhjillä väylillä turvallisesti. Ennen oli ”turvallista” tieliikenteessä, että taajama-alueella oli 50 rajoitus. Nyt on alueita, joilla on 40 tai 30 nopeusrajoitukset kaduilla. Kelveillä kun nopeusrajoituksia ei ole, niin niillä ajavien ajoneuvojen rakenteellista nopeutta pitää rajoittaa lailla, jotta meno ei ylly liian vaaralliseksi. Sähköpyörät yleistyvät kovaa vauhtia ja liikennetiheyden kasvaessa myös riskit kasvavat - samoin rajoitin murrettujen määrä myös kasvaa.
Poliisin on helppo olla ajan tasalla kehityksestä vaikkapa seuraamalla keskusteluja netissä sekä nopeusrajoittimien ohitusboxien myyntimainoksia ja keskusteluja boxeista. Ei tarvitse montaa minuuttia googlailla. Niin kauan kun ei satu vakavaa onnettomuutta ”viritetyille” pyörille, pyörien ratsaus on matalan prioriteetin toimia. Tilanne voi muuttua nopeasti, jos alkaa em. liikenneonnettomuudet yleistymään.
Tuosta linkistäkin löytyy piilomainosta 1000W koneen kyvyistä ilman rafoitinta:
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/401712-sahkofillari-haastoi-kilpapyorailijan-ylamakiajossa-nain-siina-kavi
Viritetyillä kannattaa kyllä pitää järki mukana. Omallani ajan tiesiirtymät hissukseen. Sen kyllä huomaa varsin helposti ihan autolla ajellessaan, onko rajoitin ohitettu, jos sillä ajaa "liian kovaa". Kun heppu painaa tien laitaa selkä suorana pitkäjoustoisella maasturilla kovempaa kuin useimmat maantiepyöräilijät ja vieläpä koomisen matalilla kampikierroksilla, se erottuu.
Petri Väisänen
22.02.2020, 12.07
Viritetyillä kannattaa kyllä pitää järki mukana. Omallani ajan tiesiirtymät hissukseen. Sen kyllä huomaa varsin helposti ihan autolla ajellessaan, onko rajoitin ohitettu, jos sillä ajaa "liian kovaa". Kun heppu painaa tien laitaa selkä suorana pitkäjoustoisella maasturilla kovempaa kuin useimmat maantiepyöräilijät ja vieläpä koomisen matalilla kampikierroksilla, se erottuu."Järki mukana" niin varmaan. Viikon vitsi palkinto plakkarissa. Toivottavasti se töppääminen näillä maksaa sen 30000+ €. Hoh hoijaa...
Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
Travelkicking
22.02.2020, 12.34
Jaa että pyörä muuttuu vaaralliseksi. Kaikki on suhteellista. Ajoin pari pv sitten töistä kotiin autolla 60:tä. Viereisellä kevlillä mopopoika pyyhälsi ohi aika kevyesti. Seuraavasta liittymästä mentiin sitten samaan suuntaan ja 'Agostinin' kotiristeyskin selvisi.
"Järki mukana" niin varmaan. Viikon vitsi palkinto plakkarissa. Toivottavasti se töppääminen näillä maksaa sen 30000+ €. Hoh hoijaa...
Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta TapatalkillaViitsitkö tyhmälle hieman avata, mitä oikein tarkoitit?
Jos siis puhutaan tehdasvalmisteisesta, 250w sähköpyörästä, niin ei siitä kovin huimia nopeuksia irti saa. Kova kaveri ajaa maantiepyörällä samat vauhdit. Järjen mukana pitäminen koskee myös niitä, kuten kaikkea liikennettä. Ja mitä meinaat töppäämisen hinnoittelulla?
Tällainen lisuke on tullut tarvikevalmistajalta: https://www.pro-cycling-golla.de/Dichtung_/_Wellendichtring.html
Aleksiron
29.02.2020, 07.57
Onko täällä porukka ajanut Gen 4 moottorilla jollakin chipillä ilman että moottori menee limb modeen? jos olette niin millä?
Kiinnostaisi laittaa.
Tällainen lisuke on tullut tarvikevalmistajalta: https://www.pro-cycling-golla.de/Dichtung_/_Wellendichtring.html
Ja tässä asennusohje: https://ebike-doktor.de/shop/videos/SimmerringMontage.mp4
Pakkasherra
31.10.2020, 14.57
Ei nyt mikään varsinainen ongelma mutta gen 4 performancesta tippui johonkin mettään moottorin kyljestä se Boschin lätkä. Sattuuko kukaan tietään onko tuolla läpyskällä mitään käytännön merkitystä?
Esson baarissa luulevat Bafangiksi. Tai Shimanoksi.
Irti on mullaki, en oo vaivautunu liimaan takasin
PunainenTäysjoustoFatbike
05.11.2020, 16.09
Lätkän ja valkoisen tarran alla on reikä mistä löytyy sähkömoottori ja ulompi laakeri. Helpompi on kuran kulkea moottoriin kun ei lätkää ole.
Esson baarissa luulevat Bafangiksi. Tai Shimanoksi.
REPS :D
Mulla tippu kotipihalle kun pesin pyörää, liimasin takaisin kontaktiliimalla.
Santtu75
06.11.2020, 00.03
Ja tässä asennusohje: https://ebike-doktor.de/shop/videos/SimmerringMontage.mp4
Viimeviikolla asensin tuohon vanhempaan Boschilaiseeni, tuon Bosch service Kit BDU2xx:n, kun oli vettä ja "pas***" ilmeisesti päässyt tuonne laakerin väliin kesän aikana ja alkoi kuulostaa aivan hirveältä tuo moottorin ääni. Joten uskaltauduin siis vaihtamaan tuon korjaus-sarjan mihin siis sisältyy koko moottorin oikea kylki valmiiksi asennettuine laakereineen ja rattaineen. Lopputulos oli hyvä ja nyt moottori kuulostaa kuin uudelta.
Mutta samalla piti asentaa tuo kyseinen kumitiiviste mistä asennusvideo. Mitään asennusohjeita ei ollut jo komennen kerran kun joudui koneen avaamaan että sain aivan väärin lyttääntyneen tiivisteen pois tuolta "kolostaan", niin luovutin tiivisteen suhteen ja asensin tilalle Bosch:n oman pehmeän tiivisteen (mikä käsittääkseni pitää vaihtaa aina aika-ajoin uuteen). En tuollakaan saksankielisellä videolla ole vielä aivan varma miten asennus todellisuudessa tehdään. Pitää katsoa josko jokupäivä vielä videon avulla koittaisi uudestaan...
Mitään asennusohjeita ei ollut
Sivun lopusta löytyy:
https://www.pro-cycling-golla.de/content/pdf/000000-5df226d9a44e5_268.pdf
Santtu75
06.11.2020, 22.04
Sivun lopusta löytyy:
https://www.pro-cycling-golla.de/content/pdf/000000-5df226d9a44e5_268.pdf
Pitää varmaan jokukerta noiden ohjeiden kanssa vielä yrittää josko onnistuisi.
Tuo ettei ilma ilmeisesti päässyt kunnolla pois asennettavan tiivisteen alta, saattoi hyvinkin olla syy epäonnistumiseeni sen asennuksessa.
Tosin, en sitten tiedä kuinka paljon huonompi tuo Boschin oma, hieman huopamaisen omainen tiiviste sitten on tuohon verrattuna, jos sen vain vaihtaa sännöllisin väliajoin, esim. joka 500km:n jälkeen (korjaussarjassahan tuli 5kpl niitä mukana).
Travelkicking
07.11.2020, 07.24
https://ebike-doktor.de/shop/videos/SimmerringMontage.mp4
Niin, surralangan pätkä on tuossa mukana ilman päästämiseksi pois tiivisteen alta.
Santtu75
07.11.2020, 10.57
https://ebike-doktor.de/shop/videos/SimmerringMontage.mp4
Niin, surralangan pätkä on tuossa mukana ilman päästämiseksi pois tiivisteen alta.
Näin tuon itsekkin tajusin kun luin ohjeet. Ensin tuon Saksankielisen videon perusteella en vielä tajunnut miksi tuo metallilanka tuonne tuli, mutta nuo kuvaohjeet teksteineen kylla asian sitten avasivat.
Vaimon kaupunkipyörässä on Bosch Active Line plus 3 gen moottori. Myyjäliikkeessä sanoivat tuon olevan huoltovapaa. Toisaalta on ollut juttua että joku laakerin suojus pitäisi vaihtaa. Mitenkähän tuo on? Pyörällä kohta ajettu 2000 km, itse huollettu ja hyvin toimii. Electrobikesta olen yrittänyt kysyä mutta eivät vastaa puhelimeen.
ruuduntakaa
02.03.2021, 09.53
Mun näkemyksen(ei kokemuksen) mukaan sähkömoottori on sellanen värkki että sitä korjataan sitten kun jotain menee rikki.
Huoltaako joku pesukoneen moottoria etukäteen? Ei tulis ekana mieleen.
Santtu75
02.03.2021, 10.57
Mun näkemyksen(ei kokemuksen) mukaan sähkömoottori on sellanen värkki että sitä korjataan sitten kun jotain menee rikki.
Tuon Bosch:n moottorin akselin suojuksen (ainakin Performance/CX Gen2) kanssa olisin tuosta asiasta hieman eri mieltä.
Noiden Bosch:n 2Gen todella iso ongelma oli ja on yhä edelleenkin tuon moottorin oikenpuoleisen poljinakselin tiiveys/tiivistys. Sieltä saattaa päästä akselin laakerien väliin vettä ja likaa joka aiheuttaa vähintään kyseisten laakerien vaurioitumisen taikka isoimmillaan veden joutumisen isommassa määrin moottorin sisään ja sitä myöden moottorin vaurioitumisen korjauskelvottomaksi. Kyseessä oli selvä suunnitteluvirhe moottorissa, mitä Bosch ei ilmeisesti missään vaiheessa suoraan myöntänyt, mutta moottorin suojausta muutettiin ajan kuluessa tuon osalta ja markkinoille tuli Bosch:n (sekä myös ainakin parin ulkopuolisen valmistajan parannusversiot) tiivistesarja (sisältää kaksi eri tiivistettä, ja tiivistysmassan) joka nyt sitten neuvotaan vaihtamaan säännöllisin välein (2000km ?) moottoreissa. Tuon sarjan hinta on muistaakseni luokkaa 30€ ja se sisältää osat viiteen vaihtokertaan (eli yhdelle tiivisteen vaihdolle tulee hintaa noin 5-6€) ja normaaleja pyörähuoltoja itse tekevältä henkilöltä tuo kestää noin 30min. ja vaatii työkalut poljinkammen sekä vetorattaan irroittamiseen.
Itselläni tuo oikeanpuoleinen laakeri oli vaurioitunut, oli ruostetta sinne päässeen veden aiheuttamana ja jouduin vaihtamaan sitten korjaussarjalla tuon koko moottorin oikenpuoleisen seinämän mihin laakeri kiinnittyy, itselläni ei ollut onneksi päässyt vettä moottorin sisälle asti.
Minulle kuuluu nyt tuon Gen2 moottorilla olevan pyöräni huolto-ohjelmaan noiden laakerinsuojien vaihto 1000km:n välein (tai vaikka aikaisemmin) joka mielestäni on halpa henkivakuutus tuolle moottorille.
Sitä en valitettavasti osaa sanoa onko tuossa Gen3 moottorissa samanlainen suojaus (ja sitämyöden ongelma) kuin tuossa ongelmallisessa Gen2 moottorissa, koska moottoreiden rakenne on muutenkin hieman erilainen. Kannatta selvittää asia ja mikäli löytyy samat tiivisteet, niin niiden vaihto ei ole kauhean kallista ja antaa ainakin mielenrauhan asian suhteen.
hphuhtin
02.03.2021, 18.10
Jos valmistaja sanoo että pitää huoltaa tietty kohta tietyin väliajoin, niin jätätkö huoltamatta? Nimim. yhden moottorin sain takuuseen, ja pian alkoi tullakin jo tietoa huoltovälistä :)
ruuduntakaa
02.03.2021, 18.30
Jos valmistaja sanoo että pitää huoltaa tietty kohta tietyin väliajoin, niin jätätkö huoltamatta? Nimim. yhden moottorin sain takuuseen, ja pian alkoi tullakin jo tietoa huoltovälistä :)
Onks gen4 Boschissa joku huoltoväli? Jos on niin kai mä sen sit johonkin kiikutan rassattavaksi.
hphuhtin
02.03.2021, 19.09
^en tiedä, ei ole gen4 Boschia. Eiköhän Bosch ottanut opikseen aiemmasta kuitenkin.
Onks gen4 Boschissa joku huoltoväli? Jos on niin kai mä sen sit johonkin kiikutan rassattavaksi.
Moottorille ei ole huoltoväliä liikkeessä. Boschin ajotietokoneeseen voi ohjelmoida kilometrimäärään perustuvan huoltoindikaation, jonka jälkeen uuden pyörän voi käyttää ensihuollossa. Mikään takuuehto se ei voi olla.
ruuduntakaa
09.03.2021, 07.51
Bosch CX gen 4 moottorin takaa kulkee kirkas muoviputki, nousee ylös satulaputkeen päin. Onko toi mahdollisesti tarkoitettu hissitolpan vaijerille?
Cube Stereo Hybrid pro 120 kyseessä.
Santtu75
09.03.2021, 09.12
Bosch CX gen 4 moottorin takaa kulkee kirkas muoviputki, nousee ylös satulaputkeen päin. Onko toi mahdollisesti tarkoitettu hissitolpan vaijerille?
Cube Stereo Hybrid pro 120 kyseessä.
Katsoin tuota kotona olevaa Gen4 moottorista Fattiä ja siinä en mitään vastaavaa havainnut moottorin yläpuolella, eli oletuksellisesti ei ole varsinaisesti moottoriin liittyvä.
Pitää katsoa kun käyn varastolla missä oma Stereo Hybrid 140 Race jossa hissitolppa vakiona miltä sen osalta näyttää.
jtsavola
10.03.2021, 16.38
Miten äänekkäitä teidän CX gen 4:set? Minulla Cube stereo hybrid 140 ja moottori pitää huomattavan kovaa ääntä toimiessaan. Ääni lakkaa kun avustus menee pois päältä. Äänessä ei sinänsä mitää erikoista vaan on sellaista sähkömoottorin jauhamista. Vaimon gen 3 paljon hiljaisempi. Laite saksasta ostettu niin en tiedä onko asialle käytännössä mitään tehtävissä...
Itsellä sama kone Cubessa ja omaan korvaan on mielestäni aika hiljainen.
Nauhoita ja laita linkkiä youtubeen?
Santtu75
10.03.2021, 17.53
Miten äänekkäitä teidän CX gen 4:set? Minulla Cube stereo hybrid 140 ja moottori pitää huomattavan kovaa ääntä toimiessaan. Ääni lakkaa kun avustus menee pois päältä. Äänessä ei sinänsä mitää erikoista vaan on sellaista sähkömoottorin jauhamista. Vaimon gen 3 paljon hiljaisempi. Laite saksasta ostettu niin en tiedä onko asialle käytännössä mitään tehtävissä...
Itsellä ei vielä ole tuosta Bosch:n Gen3:sta kokemusta (kaverille tulee kyseisellä moottorilla varustettu pyörä oletuksellisesti ensiviikolla, niin sen jälkeen sitten on) mutta artikkeleissa sitä on mainostettu hyvin hiljaisena moottorina, etenkin suhteessa tuohon Performance CX Gen4:ään. Tosin omaan korvaani tuo Gen4:n ei vaikuta kauhean äänekkäältä, etenkin kun vertaa sitä tuohon edelliseen malliin (eli Performance CX Gen2:een) joka sitten olikin tosin toteutustavastaan johtuen hyvinkin äänekäs.
Koita päästä ajamaan yhtä-aikaa jotain vastaavalla moottorilla olevaa pyörää ja vertaa niiden äänimaailmoita keskenään, kuulostavatko samoilta vaiko eivät.
ruuduntakaa
10.03.2021, 19.37
En mä kyllä omaa gen4 äänekkääksi sanois, sellasta kivaa ininää se pitää. Enemmän rohisee ice spikerit.
Onks Cubeen muuten saatavissa orkkista parempia moottorin suojamuoveja? Oman sain jo halki jääpenkan ylityksessä.
Pyörä siis stereo hybrid 120 pro.
Moisen löysin, onko syytä miksei kävis 120 pro?
https://www.ebay.co.uk/itm/CUBE-STEREO-HYBRID-140-AND-160-BASH-GUARD-FOR-2020-21-BLACK-HARD-ANODISED-/224238388571
Sent from my iPhone using Tapatalk
Viimeviikolla asensin tuohon vanhempaan Boschilaiseeni, tuon Bosch service Kit BDU2xx:n, kun oli vettä ja "pas***" ilmeisesti päässyt tuonne laakerin väliin kesän aikana ja alkoi kuulostaa aivan hirveältä tuo moottorin ääni. Joten uskaltauduin siis vaihtamaan tuon korjaus-sarjan mihin siis sisältyy koko moottorin oikea kylki valmiiksi asennettuine laakereineen ja rattaineen. Lopputulos oli hyvä ja nyt moottori kuulostaa kuin uudelta.
Mutta samalla piti asentaa tuo kyseinen kumitiiviste mistä asennusvideo. Mitään asennusohjeita ei ollut jo komennen kerran kun joudui koneen avaamaan että sain aivan väärin lyttääntyneen tiivisteen pois tuolta "kolostaan", niin luovutin tiivisteen suhteen ja asensin tilalle Bosch:n oman pehmeän tiivisteen (mikä käsittääkseni pitää vaihtaa aina aika-ajoin uuteen). En tuollakaan saksankielisellä videolla ole vielä aivan varma miten asennus todellisuudessa tehdään. Pitää katsoa josko jokupäivä vielä videon avulla koittaisi uudestaan...
Mistä ostit?
Santtu75
11.03.2021, 22.16
Mistä ostit?
Tuon moottorin korjaussarjan ihan EbikeBrothersilta ( https://ebikebrothers.fi/product/188/bosch-service-kit-bdu2xx-musta ) ja tuo tiiviste mitä en ikinä saanut paikoilleen menemään tuli Performance Bearing:lta Briteistä ( https://www.performancelinebearings.com/ ), josta löytyy eri moottoreihin korjausosia laidasta laitaan ja he myös korjaavat mottoreita omassa pajassaan. Ulkolaisia keskusteluketjuja lukemalla vaikuttaa siltä että tuo performance Bearings nauttii aika "gurun" asemasta noiden eri moottorien korjauksen suhteen, ainaki Briteissä.
jtsavola
14.03.2021, 21.45
Tein äänekkyydestä vertailuvideon gen 4 vs gen 3
https://youtu.be/pbdBVO4arN0
Kertoisitteko gen 4 moottorin omistajat kuulostaako ääni normaalilta vai kannattaisiko ottaa huoltoon yhteyttä?
Santtu75
14.03.2021, 23.13
Kertoisitteko gen 4 moottorin omistajat kuulostaako ääni normaalilta vai kannattaisiko ottaa huoltoon yhteyttä?
Nyt riippuu paljon äänittävästä mikrofonista ja sitten toistavasta laitteesta, mutta joten kyllä itselleni tuli vaikutelma että koneessa oli selleinen äänimaailma mikä siinä ei kuuluisi olla, ihan kuin kuulostaisi vialliselta laakerilta.
Mutta voin olla väärässäkin, kun en pääse nyt tarkemmin omaa pyörää vastaavalla tavalla testaamaan.
Molemmissa videoissa kampien pyörittäminen näyttää epäilyttävän jäykältä. Äänetkin on ihmeelliset.
Onko molemmissa Turbo päällä?
ruuduntakaa
15.03.2021, 07.28
No ei mulla kyllä tollasta metakkaa pidä.
https://media.giphy.com/media/jquDWJfPUMCiI/giphy.gif
Huoltoon veisin.
Mulla lähempänä tätä:
https://www.youtube.com/watch?v=PYnVlOoxZWw&ab_channel=MindKiller
jtsavola
15.03.2021, 08.50
Molemmissa videoissa kampien pyörittäminen näyttää epäilyttävän jäykältä. Äänetkin on ihmeelliset.
Onko molemmissa Turbo päällä?
Taisi olla emtb gen 4:ssä ja turbo gen 3:ssa. Ei juuri ääneen vaikuta. "Polkeminen" näyttää jäykältä koska pidettävä jarrulla vastaan, että saa avustuksen päälle...
Ei ole normaali ääni gen4:ssä. Kuuluisi olla sähköinen hurina eikä muuta --> huoltoon.
Jaa-a, mä olen tässä nyt vähän kahden vaiheilla. Gen 4 on kyllä omasta mielestäni hiljaisempi ajossa, mutta toisaalta tuossa videossa kuitenkin kehrää pehmeämmin vs. Gen 3. Video on sisällä kuvattu, alaviistosta suhteellisen läheltä moottoria, niin kyseinen akustiikka ja asetelma voi kyllä voimistaa tuota ääntä. Parhaimman verrokin voisi saada, jos ajat tasaista vauhtia esim. Eco tai Tour -avustuksella ja kuvaat sitten alaspäin moottorin suuntaan. Näin voisi saada vertailukelpoisemman tuloksen, kun itse seuraavaksi nousee pyörän selkään ja kuuntelee sitä ääntä satulasta.
Santtu75
15.03.2021, 11.56
Nyt itseasiassa vasta tajusin että tuo verrokkimoottori EI OLE GEN3 moottori, vaan Performance GEN2 moottori (eli yhä edelleen kertauksena, useistakin eri kirjoituksista huolimatta tuo pienellä etutarattaalla oleva moottori mallisto on Performance Gen2 ei Gen3), joka on muista moottoreista poikkeavan rakenteestaan puolesta varmasti äänekkäin moottori mitä noita viimevuosien aikana on ollut/tehty. Eli jos Gen4 moottori on samassa ajossa äänekkäämpi kuin tuo Gen2 moottori, niin silloin siinä Gen4 moottorissa on kyllä vikaa.
Tuo Gen4 moottori kuulostaa itseasiassa aika samanoloiselta, kuin allekirjoittaneen Gen2 viimesyksynä laakerivaurion jäljiltä (vettä/likaa oikeinpuoleisesen voima-akselin laakerissa) ennen uuden laakerin asennusta jolloin palasi taas paljon hiljaisemmaksi.
jtsavola
15.03.2021, 12.44
Nyt itseasiassa vasta tajusin että tuo verrokkimoottori EI OLE GEN3 moottori, vaan Performance GEN2 moottori (eli yhä edelleen kertauksena, useistakin eri kirjoituksista huolimatta tuo pienellä etutarattaalla oleva moottori mallisto on Performance Gen2 ei Gen3), joka on muista moottoreista poikkeavan rakenteestaan puolesta varmasti äänekkäin moottori mitä noita viimevuosien aikana on ollut/tehty. Eli jos Gen4 moottori on samassa ajossa äänekkäämpi kuin tuo Gen2 moottori, niin silloin siinä Gen4 moottorissa on kyllä vikaa.
Tuo Gen4 moottori kuulostaa itseasiassa aika samanoloiselta, kuin allekirjoittaneen Gen2 viimesyksynä laakerivaurion jäljiltä (vettä/likaa oikeinpuoleisesen voima-akselin laakerissa) ennen uuden laakerin asennusta jolloin palasi taas paljon hiljaisemmaksi.
Ok kiitos generaatiotäsmennyksestä. Pitääpä ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä. Tässä tapauksessa Rabe bike Saksassa. Saas nähdä miten tuo prosessi hoituu ja kauanko kestää. Moottorin irrotus on luullakseni aika helppo homma, paitsi että eturattaan irrotustyökalua ei ole tullut vielä hommattua.
Näin uudestaankin kuunneltuna tuosta videosta on vaikea sanoa. Tuo takajarrun laahaaminen vähän vääristää minusta tuota. Voisi olla selvempää jos turbolla pyörittäisi moottoria ilman ketjuja.
Tuossa takuukeikan todennäköinen lopputulos on uusi moottori niin siihen nojaten saattaisin ajaa vain niin kauan, että tulee jokin vikakoodi näyttöön. Sellaisen vian osoittaminen on vähän selvempää kuin pelkkä äänienkuuntelu varsinkin kun joutuu sähköpostin välityksellä selittäämään asiaa ulkomaille.
Vaimon kaupunkipyörässä on Bosch Active Line plus 3 gen moottori. Myyjäliikkeessä sanoivat tuon olevan huoltovapaa. Toisaalta on ollut juttua että joku laakerin suojus pitäisi vaihtaa. Mitenkähän tuo on? Pyörällä kohta ajettu 2000 km, itse huollettu ja hyvin toimii. Electrobikesta olen yrittänyt kysyä mutta eivät vastaa puhelimeen.
Mulla on Active Line Plus. Ainakin minulle kerrottiin, että ensihuolto on hyvä tehdä joku 300km ajettuna ja sitten isompi huolto 2000km kohdalla, jossa otetaan moottori pois ja tsekataan paikat. Liekö sitten tarpeen. Tämä liike (Bas Shop Helsingin Malmilla) sanoi, että kampien kireys on syytä varmistaa 500-600km välein.
Minulla on semmonen ropleemi, että eturattaan kiinnityspultit ovat löysällä. Pitäis keksiä joku keino pitää pultin vastakappale/mutteri rattaan takana paikoillaan, jotta saisi nuo kiristettyä. Ratas on sen verta pieni, ettei se tule rungosta ulos ja rattaan väli runkoon pieni, niin tavalliset työkalut eivät sinne mahdu. Vastakappaleessa näyttäisi olevan ura, joten metallista kynsiviilaa ajattelin kokeilla, josko sillä saisi pidettyä vastakappaletta paikoillaan riittävästi.
Mulla on Active Line Plus. Ainakin minulle kerrottiin, että ensihuolto on hyvä tehdä joku 300km ajettuna ja sitten isompi huolto 2000km kohdalla, jossa otetaan moottori pois ja tsekataan paikat. Liekö sitten tarpeen. Tämä liike (Bas Shop Helsingin Malmilla) sanoi, että kampien kireys on syytä varmistaa 500-600km välein.
Minulla on semmonen ropleemi, että eturattaan kiinnityspultit ovat löysällä. Pitäis keksiä joku keino pitää pultin vastakappale/mutteri rattaan takana paikoillaan, jotta saisi nuo kiristettyä. Ratas on sen verta pieni, ettei se tule rungosta ulos ja rattaan väli runkoon pieni, niin tavalliset työkalut eivät sinne mahdu. Vastakappaleessa näyttäisi olevan ura, joten metallista kynsiviilaa ajattelin kokeilla, josko sillä saisi pidettyä vastakappaletta paikoillaan riittävästi.
Ei kai nyt 300 km jälkeen aleta Boschin moottoreita huoltamaan? Voisiko kuitenkin tarkoittaa pyörän muita osia kuten esim. pinnojen kireyttä? ja tuo 2000 kilometriäkin kuulostaa aika oudolta varsinkin jos se ei ole jokin varmistajan maksama tarkistus.
Santtu75
21.03.2021, 18.37
Ei kai nyt 300 km jälkeen aleta Boschin moottoreita huoltamaan? Voisiko kuitenkin tarkoittaa pyörän muita osia kuten esim. pinnojen kireyttä? ja tuo 2000 kilometriäkin kuulostaa aika oudolta varsinkin jos se ei ole jokin varmistajan maksama tarkistus.
https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tarinoita/joko-sinulla-on-saehkoepyoerae-muista-huollot.html
Santtu75
21.03.2021, 19.08
Moottorille ei ole huoltoväliä liikkeessä. Boschin ajotietokoneeseen voi ohjelmoida kilometrimäärään perustuvan huoltoindikaation, jonka jälkeen uuden pyörän voi käyttää ensihuollossa. Mikään takuuehto se ei voi olla.
Itselleni "pamahti" tänäin ensimmäisen kerran tuohon vanhimpaan pyörääni (Performance Gen2) Nyonin näyttöön moottorin+jakoavaimen kuva ja tiettyt ennemmin sinisinä olleet symbolit muuttuivat keltaisiksi. Koitin koitin ohjeista lukea asiasta, mutta mitään ei löytynyt ja vian tullessa pitäisi näyttöön tulla vikakoodi (jota nyt ei siis ole, vain tuo moottori+jakoavain symboli), ja moottori toimii aivan kuten ennenkin, joten voisi olettaa että kyse tuosta ennakkoon asetetusta huolto-ilmoituksesta? pyörällä ajettu nyt noin 3200km.
Sinänsä on ollutkin tarkoitus jossain välissä huollossa päivittämässä järjestelmä (kun etenkin powerpack:n päivitys on niin vanha, että jos käytän kyseistä akkua uudemmalla moottorilla varustetun pyörän "vara-akkuna", niin se herjaa akun vanhaa ohjelmistoversiota), joten tulee nyt sitten jossain välissä huollossakin käytettyä pyörä "piuhojen päässä" että saa tuon sympolin samalla pois, pitänee tosiaan käydä vaikka tulevalla viikolla, ennen kuin pyörien keväthuollot alkavat työntämään päälle noissa huoltopisteissä.
Näköjään on Bosch tehnyt moottoreillekin jonkin huolto-ohjelman. Onkohan sen noudattaminen edellytys että takuu säilyy? Kaikki pyörät tarvitsevat normaalia huoltoa ja aika moni täälläkin osaa ne itsekin tehdä. Sähköpyörissä on kyllä hyvä moottorin pultit ainakin kerran vuodessa kiristää. Itse tällä viikolla sen omaan Haibike Yamahaan tein. Kolme pulttia yksi kerrallaan irti --> Kierteiden puhdistus normaalilla degreaserilla ja sen jälkeen hiukan sinistä Loctite kierrelukitetta kierteisiin ja kiristys takaisin 22 nm momenttiin. Muut huollot ovat samoja kuin normaalissa pyörässä. Yamahalla ei ole tarvetta 2000 km jälkeen laakereita rasvata, eikä edes ohjelmistoa päivittää.
ruuduntakaa
21.03.2021, 19.24
Itse en aio kyllä gen4 boschia huollatella. Kiinnityspultit tarkastan aika-ajoin, se saa riittää.
Huollon aika on sitten kun moottoriin tulee vika.
Jos takuu-aikana niin takuuseen huollatetaan.
Takuun säilymisen ehtona ennakkohuollot ei käsittääkseni ole.
Pyörä on ollu nyt reilun kuukauden ja reilut 600km mittarissa. En mä ala pyörää liikkeeseen kiikuttamaan useasti vuodessa. [emoji16]
Santtu75
21.03.2021, 19.42
Näköjään on Bosch tehnyt moottoreillekin jonkin huolto-ohjelman. Onkohan sen noudattaminen edellytys että takuu säilyy? Kaikki pyörät tarvitsevat normaalia huoltoa ja aika moni täälläkin osaa ne itsekin tehdä. Sähköpyörissä on kyllä hyvä moottorin pultit ainakin kerran vuodessa kiristää. Itse tällä viikolla sen omaan Haibike Yamahaan tein. Kolme pulttia yksi kerrallaan irti --> Kierteiden puhdistus normaalilla degreaserilla ja sen jälkeen hiukan sinistä Loctite kierrelukitetta kierteisiin ja kiristys takaisin 22 nm momenttiin. Muut huollot ovat samoja kuin normaalissa pyörässä. Yamahalla ei ole tarvetta 2000 km jälkeen laakereita rasvata, eikä edes ohjelmistoa päivittää.
Itselläni käsitys että tuo on "vahva suositus", mutta ei takuuaikaisen korjauksen ehto kuitenkaan.
Tuo tuli mitä ilmeisemmin noiden Performance Gen2:n laakeriongelmien takia, kun huonon suunnittelun takia tuolta oikeanpuoleisen poljin/moottori-akselin kautta pääsi vettä/likaa tuonne laakereihin aiheuttaen lukuisia laakerivaurioita (kuten itselleni viimevuonna) ja koneenvaihtoja takuu-aikana sekä ongelmia koneiden omistajille takuun umpeutumisen jälkeen (eli ongelma mistä ollaan tässäkin ketjussa keskusteltu useaan otteeseen).
Moottoriahan muokattiin tuon asian osalta kesken mallihistoriaansa lisäämällä/parantamalla sen vesi/lika suojausta tuon oikeanpuoleisen laakerin osalta. Tämä lisäsuojaus suositeltiin tehtäväksi jälkikäteen myös vanhempiin moottoriyksilöihin missä sitä ei tehtaalta tullessa vielä ollut ja suosittelu olisi vaihtaa nuo laakerisuojat rasvoineen tuon 2000km. välein. Osathan tuohon ovat halvat (joku 5€/vaihtokerta) ja sen kesto on noin 3omin ja vastaa mielestäni vaativuustasolta vaikkapa takarataspakan vaihtoa.
Itselläni homma edessä kun teen kohtapuoliin oman Gen2 moottoriselle pyörälleni isomman keväthuollon, varmaan viikon-parin sisällä.
hphuhtin
21.03.2021, 19.47
Ei kai gen4 tarvitsekaan pahemmin huoltaa, käsittääkseni Bosch korjasi siinä aiempien ”ominaisuuden”..
Vanhemmissa piti huolehtia että vetopuolen laakerin suojuksen takana on rasvaa suojaksi asti, jos ajeli sellaisissa oloissa, että oli riski saada sinne kuraa ja/tai vettä. En mä omassa gen3 tavarapyörässä tarkastele, koska siinä olisi isompi työ irroittaa ketjun suojus, enkä usko että on riskiä, että menisi mitään vaikka kaatosateessakin on tullut ajeltua. Jos ei olisi ketjunsuojusta olisi vartin homma, aiemmassa gen3 läskipyörässä tein monet kerrat.
Disclaimer: mikä nyt on sitten mikä generaatio ;)
Santtu75
21.03.2021, 20.00
Disclaimer: mikä nyt on sitten mikä generaatio ;)
Juu, jos on pieni eturatas, niin se on Gen2...
https://www.bosch-ebike.com/en/service/product-history
No, ensihuolto taitaa olla fillarin tärkeimpiä huoltoja, on sitten sähköä tai ei. Samalla sitten sitten voi tarkistaa, että koneella on kaikki ok. Voihan ensihuollon tehdä itsekin, jos osaamista riittää.
Santtu75
23.03.2021, 10.40
Itselleni "pamahti" tänäin ensimmäisen kerran tuohon vanhimpaan pyörääni (Performance Gen2) Nyonin näyttöön moottorin+jakoavaimen kuva ja tiettyt ennemmin sinisinä olleet symbolit muuttuivat keltaisiksi. Koitin koitin ohjeista lukea asiasta, mutta mitään ei löytynyt ja vian tullessa pitäisi näyttöön tulla vikakoodi (jota nyt ei siis ole, vain tuo moottori+jakoavain symboli), ja moottori toimii aivan kuten ennenkin, joten voisi olettaa että kyse tuosta ennakkoon asetetusta huolto-ilmoituksesta? pyörällä ajettu nyt noin 3200km.
Sinänsä on ollutkin tarkoitus jossain välissä huollossa päivittämässä järjestelmä (kun etenkin powerpack:n päivitys on niin vanha, että jos käytän kyseistä akkua uudemmalla moottorilla varustetun pyörän "vara-akkuna", niin se herjaa akun vanhaa ohjelmistoversiota), joten tulee nyt sitten jossain välissä huollossakin käytettyä pyörä "piuhojen päässä" että saa tuon sympolin samalla pois, pitänee tosiaan käydä vaikka tulevalla viikolla, ennen kuin pyörien keväthuollot alkavat työntämään päälle noissa huoltopisteissä.
Nyt tuli itselleni uutta tietoa tuohon asiaan liittyen kun enemmänkin tutki asiaa, olin ensimmäisen kerran säätänyt tuota moottorin "avustuskäyrää" (eli asia minkä myös Bosch:lla pystyy tekemään mikäli onjaimena on Nyon) edellisenä päivänä tietokoneen kautta ja mitä ilmeisimmin tuo muutos päivittyi kyseisellä käyttöönottohetkellä tuonne pyörään asti (vaatii siis Nyon:n yhteyden puhelimeen ja että "päivittää" tiedot tuon kautta). Tuo keltaiseksi muuttuva väri tehopalkeissa+moottorikuva+jakoavain kertookin mitä ilmeisimmin siitä että moottorissa käytetään toista ohjelmaa kuin kuin mikä tuo vakio-ohjelma on.
https://img.aijaa.com/m/00559/14952203.jpg (https://aijaa.com/dDYnLf)
ruuduntakaa
23.03.2021, 17.20
700km kohdalla ilmestyi mulla tänään jakoavain Purionin näyttöön.
Tuo km raja siis asetetaan myyjäliikkeessä?
Mulla Bosch Cobilla ihan isse voi säätää halutun huoltovälin ilmon.
Santtu75
29.03.2021, 11.49
Tuli sitten eilennä tehtyä ensimmäisen kerran tuohon vanhaan PerformanceLine Gen2 moottoriin tuo laakerisuojan/tiivisteen vaihto, mitä Bosch suosittelee tehtävän 2000km. välein. Kyseiset suojat asennettu viime syksynä tuon moottorin laakerikorjauksen aikana ja ajettu sen jälkeen joku 700km.
Paskaistahan siellä vähän oli kun avasi:
https://img.aijaa.com/m/00993/14954483.jpg (https://aijaa.com/Nl0tNk)
https://img.aijaa.com/m/00781/14954499.jpg (https://aijaa.com/i4Er5q)
Osat puhteeksi ja uutta suojaa sekä tiivistettä paikoilleen:
https://img.aijaa.com/m/00600/14954500.jpg (https://aijaa.com/xHsY89)
https://img.aijaa.com/m/00027/14954501.jpg (https://aijaa.com/1inGko)
https://img.aijaa.com/m/00781/14954503.jpg (https://aijaa.com/q207wA)
Noin tunnin homma oli tuo kokonaisuudessaan. Ainoana ongelmana vasemmanpuoleisen kammen irroitus, jossa ulosvetäjä hieman vaurioitti kierteitä.
Pitäisi ennen pitkää varmaan huoltaa Boschilainen sähkäri, mutta onko tuossa Gen 2 versiossa nyt mitään ihmeellistä noiden laakerinsuojien vaihdossa? Ilmeisesti kammet irti, sekä eturatas ja pölysuoja rasvoineen on heti siinä takana? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Itselläni on siis R&M Multicharger vm. 2020, jossa hihnaveto ja vielä pölysuoja siinä rattaan edessä. Huolletaanko näissä Boscheissa muuta kuin tuota pölysuojaa?
Lisäksi onko edelleen niin, ettei tuohon diagnostikkaan pääse käsiksi kuin huollossa, vai onko näihin saatavilla jo omia vehkeitä? Tekisi mieli muuttaa joitakin asetuksia (mm. että saisi huoltovälinäytön resetoitua ja laitettua asetuksen niin, että valot saisi kytkettyä tarvittaessa pois päältä). Nimimerkillä Istat, inpat ja vcds:t löytyy autoihin, mutta mites nämä boschit?
Santtu75
06.04.2021, 11.34
Tarvitset tosiaan tosiaan seuraavat työkalut (näin ulkomuistista heitettynä).
Sopiva työkalu kammen kiinnityspultin avaamiseen (ja sitten kammen takaisin kiinnittämiseen), onko se sitten kuusiokolo/Torx taikka joku muu, on hieman kampikohtainen asia.
Kammen ulosvetäjä
Mallikohtainen vetorattaan lukitusrenkaan irroitustyökalu (netistä löytyy myös videoita, joissa tuo lukitusrengas avataan sopivalla lyöntutuurnalla/tasakärkisellä meisselillä ja vasaralla, mutta tuo ei ole suositeltavaa) siis Bosch Gen2 sopiva, esim. Gen4:llä omanmallinen. JA tämän irroituksessa sitten piti muistaa että on "vääränkätisellä" kierteellä, eli aukeaa myötäpäivään ja menee kiinni vastapäivään.
Jos sinulla on muovinen suojakotelo moottorin ulkopuolella niin sen irroittamoiseen sopiva avain, muistaakseni itsellä Torx20
Sopiva/sopivat piikki/koukku a)lukitusrenkaa ja vetorattaan välissä olevan tiivistysrenkaan vaihtoon (kannattaa hankkia uusi tilalle) b) vanhojen laakerinsuojuksen sekä tiivisteen ja näiden rasvojen poistamiseen.
Hyvälaatuiset, levittävät sokkapihdit poljinakselissa olevan sokan poistamiseen ja uuden paikalleen laittamiseen.
Ja jotain rättiä yms. pintojen puhdistamiseen (vaikkapa korvapuikot ovat hyviä vanhan rasvan poistossa koloista)
Sekä momenttiavain tuon vetorattaan lukitusrenkaan takaisinkiinnityksessä jos ei sitä "käsimomentilla" halua laittaa.
Siitä ei ole tietoa että diagnostikkaan pääsisi käsiksi mitenkään muuten kuin Bosch:n omilla "korjaamo" ohjelmilla, mitä ei taida yksityiselle olla saatavilla (ainakaan laajamittaisesti). Mutta jos jollain tästä muuta tietoa niin minuakin kiinnostaa.
Koitin tuosta nopeasti löytää jotain lähikuvia yms. mistä asia olisi selvinnyt mutta en löytänyt.
Muokkausta:
Eiku luinkin huonosti viestin, onkin kyseessä hihnavetoinen pyörä, siellä voikin tuossa vetorattaan kiinnityksessä yms. olla jotain poikkeavaa tuohon ketjuvetoiseen verrattuna, eli nyt sitten tuo työkalulista onkin hieman varauksin.
ebike-harrastelija
08.04.2021, 17.42
Pitäisi ennen pitkää varmaan huoltaa Boschilainen sähkäri, mutta onko tuossa Gen 2 versiossa nyt mitään ihmeellistä noiden laakerinsuojien vaihdossa? Ilmeisesti kammet irti, sekä eturatas ja pölysuoja rasvoineen on heti siinä takana? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Itselläni on siis R&M Multicharger vm. 2020, jossa hihnaveto ja vielä pölysuoja siinä rattaan edessä. Huolletaanko näissä Boscheissa muuta kuin tuota pölysuojaa?
Lisäksi onko edelleen niin, ettei tuohon diagnostikkaan pääse käsiksi kuin huollossa, vai onko näihin saatavilla jo omia vehkeitä? Tekisi mieli muuttaa joitakin asetuksia (mm. että saisi huoltovälinäytön resetoitua ja laitettua asetuksen niin, että valot saisi kytkettyä tarvittaessa pois päältä). Nimimerkillä Istat, inpat ja vcds:t löytyy autoihin, mutta mites nämä boschit?Tuolta löytyy hyviä seikkaperäisiä ohjeita mm. Boschien huoltoon: https://www.performancelinebearings.com/
PS. onpas taas ostohousut kutittelemassa, kun katsoo näitä hihnavetomalleja keskimoottorilla ja takanapavaihteilla... [emoji1]
Tuolta löytyy hyviä seikkaperäisiä ohjeita mm. Boschien huoltoon: https://www.performancelinebearings.com/
PS. onpas taas ostohousut kutittelemassa, kun katsoo näitä hihnavetomalleja keskimoottorilla ja takanapavaihteilla... [emoji1]
Kiitos, tuo vaikuttaa lupaavalta!
Viime vuonna pitkälti tahattomasti osuin ehkä parhaaseen mahdolliseen aikaan hommata tuo Riese & Muller. Normaalisti (aikana ennen koronaa) näiden toimitusaika on ollut tilaushetkestä n. 10-13 viikkoa. Viime vuonna siinä koronan syvimmissä vesissä maalis-huhtikuun vaihteessa kun kukaan ei osannut vielä oikein sanoa, että miten asiat lähtevät pyörimään, R&M:n tilauskirjat tyhjenivät ja useampi pyöräliike Suomessakin teki todella hyviä tarjouksia pyörästä. OVH:sta lähti useampi sata euroa pois ja toimitusaika lyheni n. 4,5 viikkoon. Tässä olen jonkin aikaa miettinyt Charger3:n hankkimista, mutta toimitusaika tällä hetkellä pyörälle on niin pitkä, että jos nyt pyörän tilaisin, niin pyörä olisi minulla joskus syys-lokakuussa. Epäilen, että mitään ihmeellisiä tarjouksiakaan ei olisi kenelläkään tarjota. Lisäksi pyörien OVH:t nousivat vuoden vaihteessa useammalla satasella, joten ilman toista akkua ja Enviolo-vaihteistolla oleva Charger3 näyttäisi konfiguraattorin mukaan muutamilla lisävarusteilla ruksattuna maksavan lähes 6000€. Saa nähdä milloin sitä on seuraavan kerran pyöräkaupoilla.
Missä vika kun cx gen2 moottorissa alkanu polkimet välillä jumimaan kesken ajon märällä kelillä? Pukin päällä polkiessa, eikä kuivalla säällä ongelmaa ilmene, mutta heti kun märkää/loskaa niin jalkaan tuntee ettei oikein tasaisesti rullaa ja sit välillä vetää jumiin ja "aukeaa" kun polkee taaksepäin.
Santtu75
13.04.2021, 14.36
Missä vika kun cx gen2 moottorissa alkanu polkimet välillä jumimaan kesken ajon märällä kelillä? Pukin päällä polkiessa, eikä kuivalla säällä ongelmaa ilmene, mutta heti kun märkää/loskaa niin jalkaan tuntee ettei oikein tasaisesti rullaa ja sit välillä vetää jumiin ja "aukeaa" kun polkee taaksepäin.
Kun menee ”jumiin”, niin meneekö totaalisen lukkoon eikä pysty polkemaan ollenkaan vai muuttuuko vain tasaisen tahmeaksi polkeminen?
Kuulostaako moottori rengas ilmassa pyörittäen (molempiin suuntiin) aivan normaalilta, ei kuulu isompaa ”rahinaa” (siis gen2:n laakeriongelma).
ebike-harrastelija
13.04.2021, 14.45
^joka tapauksessa nyt olisi viimeistään syytä avata motti, ja minimissään tarkastaa onko syönyt kosteutta sisäänsä ja mikä on laakereiden kunto.
Santtu75
13.04.2021, 15.00
^joka tapauksessa nyt olisi viimeistään syytä avata motti, ja minimissään tarkastaa onko syönyt kosteutta sisäänsä ja mikä on laakereiden kunto.
Hyvä on tarkastaa jos vain osaaminen riittää, siis jos takuuaika on umpeutunut, niinkuin isossa osassa Gen2 moottorilla varustetuissa pyörissä on. Mutta jos takuu-aikaa jäljellä, niin sitten ei missään tapauksessa pidä mennä moottoria omatoimisesti avaamaan.
Mutta kun akah kertoo hieman lisää tuosta ”jumittamisesta”, niin minulla saattaa olla siihen toinenkin vaihtoehto mikä on vialla.
Hyvä on tarkastaa jos vain osaaminen riittää, siis jos takuuaika on umpeutunut, niinkuin isossa osassa Gen2 moottorilla varustetuissa pyörissä on. Mutta jos takuu-aikaa jäljellä, niin sitten ei missään tapauksessa pidä mennä moottoria omatoimisesti avaamaan.
Mutta kun akah kertoo hieman lisää tuosta ”jumittamisesta”, niin minulla saattaa olla siihen toinenkin vaihtoehto mikä on vialla.
Polkimet menevät totaalisen jumiin... voimalla en todellakaan ole väkisin koittanut polkea vastaan vaan kun polkee taaksepäin niin jumi aukeaa ja taas pääsee eteenpäin. Tämän jumin on nyt muutaman kerran tehnyt työmatkalla kun ilma on ollut märkä välissä oli viikko kuivaa ilmaa ja ei juminut. Pukin päällä en ole saanut vikaa ilmenemään. Mitään ylimääräisiä ääniä ei minusta moottorista kuulu
Santtu75
13.04.2021, 16.05
Polkimet menevät totaalisen jumiin... voimalla en todellakaan ole väkisin koittanut polkea vastaan vaan kun polkee taaksepäin niin jumi aukeaa ja taas pääsee eteenpäin. Tämän jumin on nyt muutaman kerran tehnyt työmatkalla kun ilma on ollut märkä välissä oli viikko kuivaa ilmaa ja ei juminut. Pukin päällä en ole saanut vikaa ilmenemään. Mitään ylimääräisiä ääniä ei minusta moottorista kuulu
Oletko sattunut katsomaan ketjuja kyseisenä hetkenä kun menee totaalisen jumiin? ja jos et ole, niin seuraavan kerran kun tilanne tapahtuu uudestaa, niin ennen kuin koitat "vapauttaa" tilanteen polkimia taaksepäin pyörittämällä, niin vilkaise nopeasti ketjuja eturattaan tietämillä.
Koska olet vaihtanut ketjut ja paljonko on ajettu ketjuilla sekä rattailla?
Erittäin todennäköinen vaihtoehto on, että ketjut/eturatas kulunut niin että tuo ketju lähtee kiertymään tuon eturattaan (joka on fyysisiltä mitoiltaan pieni tuossa GEN2 moottorissa) ympärille ja vetää ketjun totaalisen jumiin. Omakohtaista kokemusta asiasta ja jostain syystä herkemmin tapahtuu juuri kostealla kelillä (ketjuisssa kosteaa "paskaa" yms??) ja etenkin esiintyy siinä tapauksessa että vaihdettu lähiaikoina uudet ketjut vanhoihin (vanhojen ketjujen kuluttamiin) rattaisiin.
Tuolle olisi sitten korjauksena ketjun ja rattaiden vaihto.
Toinen asia mitä kannattaa myös varmistaa siinä vaiheessa kun alkaa tulemaan ongelmia, on varmistaa pyöriikö takarengas ihan normaalisti vai onko "jumi" sittenkin siellä, eli rengas ilmaan ja pyörittää rengasta käsin molempiin suuntii, miten tuntuu pyörivän (ja kaikesta paras olisi jos tuota testatessa voisi ottaa ketjut pois, niin silloin tuo kaikki "vastus" mitä renkaan pyörinnässä olisi on peräisin nimenomaan tuosta takakiekosta (takanapa taikka jarru).
Mnederst
13.04.2021, 18.21
Juu, sama kokemus Boschin moottorista. Varsinkin siinä vaiheessa, kun alkoi olla välystä laakereissa, heitti aina solmuun ketjua eturattaan ympärille. Pieni eturatas luultavasti pahentaa vielä ongelmaa. Tässä vaiheessa kammesta kovaa nykäisemällä tuntui jo pientä klappia.
Laakerinvaihto sinänsä oli pikkujuttu, koska moottori sisältä oikein siisti. Kustannus reilun huntin luokkaa.
Ketjut, takapakka ja eturatas vaihdettu n.300km sitten. Pitää vielä seurata ketjua kun seuraavan kerran jumii. Eturatas yhen hampaan isompi entä normisti. Takarengas pyörii normisti.
Santtu75
13.04.2021, 19.52
Ketjut, takapakka ja eturatas vaihdettu n.300km sitten. Pitää vielä seurata ketjua kun seuraavan kerran jumii. Eturatas yhen hampaan isompi entä normisti. Takarengas pyörii normisti.
Eihän ongelman alku ajoittunut mitenkään tuohon ketju/ratasvaihtoon?
Eihän ongelman alku ajoittunut mitenkään tuohon ketju/ratasvaihtoon?
Ei. 300km rattaiden/ketjun vaihdon jälkeen tuli ko. Ongelma. Koko talvi meni kaikenlaisessa säässä moitteetta. Nyt taas kun kävin pikku iltalenkin niin toimi täydellisesti kun tiet oli kuivat.
Erittäin todennäköinen vaihtoehto on, että ketjut/eturatas kulunut niin että tuo ketju lähtee kiertymään tuon eturattaan (joka on fyysisiltä mitoiltaan pieni tuossa GEN2 moottorissa) ympärille ja vetää ketjun totaalisen jumiin. Omakohtaista kokemusta asiasta ja jostain syystä herkemmin tapahtuu juuri kostealla kelillä (ketjuisssa kosteaa "paskaa" yms??) ja etenkin esiintyy siinä tapauksessa että vaihdettu lähiaikoina uudet ketjut vanhoihin (vanhojen ketjujen kuluttamiin) rattaisiin.
Tuolle olisi sitten korjauksena ketjun ja rattaiden vaihto.
Tuohon on halvempikin ja toimiva ratkaisu; rattaan hampaiden vetävälle puolelle tulee helposti kuoppa kohtaan johon ketjun rulla osuu. Viilaamalla rattaasta kuopan pois, ratas toimii taas pitkään. Kuoppa ei tarvi olla iso, kun se sopivalla kelillä nappaa ketjun. Itse huomannut että kuraiset ketjut tarttuu helpommin rattaaseen kun ja varsinkin kun on kova kiihdytys menossa. Itse muotoilin ratasta paineilmakäyttöisellä suorahiomakoneella jonka päässä kovametalli"viila". Dremelillä ja hiomakivellä onnistuu myös tai ihan käsiviilalla, mutta tällöin pitää ratas irrottaa pyörästä viilaamisen ajaksi.
Santtu75
16.04.2021, 13.34
Tuohon on halvempikin ja toimiva ratkaisu; rattaan hampaiden vetävälle puolelle tulee helposti kuoppa kohtaan johon ketjun rulla osuu. Viilaamalla rattaasta kuopan pois, ratas toimii taas pitkään. Kuoppa ei tarvi olla iso, kun se sopivalla kelillä nappaa ketjun. Itse huomannut että kuraiset ketjut tarttuu helpommin rattaaseen kun ja varsinkin kun on kova kiihdytys menossa. Itse muotoilin ratasta paineilmakäyttöisellä suorahiomakoneella jonka päässä kovametalli"viila". Dremelillä ja hiomakivellä onnistuu myös tai ihan käsiviilalla, mutta tällöin pitää ratas irrottaa pyörästä viilaamisen ajaksi.
Itselläni alkoi omassa Bosch GEN2 moottorilla olevalla pyörälläni nuo ketjulukittumisongelmat tuossa jokin aika sitten, etenkin märällä ketjulla (jo toinen kerta ja edelliselläkin kerralla poistui Rattaiden ja ketjun vaihdolla)
Alkuviikosta sitten vaihtelin isomman määrän osia muidenkin vikojen takia (takavanne/takapakka, eturatas ja ketjut), ja nyt taas toimii aivan loistavasti.
Kävin äsken kaivamassa roskista tuon vaihtamani eturattaan ja siinä on selvästi havaittavat hampaiden toispuoleiset ketjurullien tekemät kulumat.
Tosin, nuo Bosch:n pienet eturattaa ovat tänäpäivänä 10-20€:n hintaisia, joten aika sama on vahtaa uusi tilalle kun joutuu kuitenkin rattaan irroittamaan.
Rattailla ja ketjulla oli ajettu vasta joku 600-700km. Mutta toisaalta, johtuen pienestä koosta, tuo eturatas ilmeisesti kuluukin paljon nopeammin kuin malleissa missä "normaalin"kokoinen eturatas.
https://img.aijaa.com/m/00895/14961258.jpg (https://aijaa.com/SN26yu)
Voiko rattaan kääntää? Ensiavuksi voisi toimia, jos ei uutta ole heti saatavilla
Santtu75
18.04.2021, 21.29
Voiko rattaan kääntää? Ensiavuksi voisi toimia, jos ei uutta ole heti saatavilla
Kyllä teknisesti menee kummin päin tahansa, mutta en tiedä onko sitten kuinka järkevää ja kuinka toimii.
Noita Bosch:n Gen2 eturattaita kun näyttää löytyvän eri nettikauppojen varastoista isojakin määriä ja hinnat ei päätä huimaa, joten kannattaako käytettyä ratasta sitten käännellä eikä hommata suoraan uutta.
Jotkut valmistajat kyllä käyttävät omissa malleissaan eturatasta jossa on muutaman millin offset, nämä eivät ilmeisesti käy kuin toisinpäin.
Moi
Minullakin talvella loskakelissä alkoi Focus Jarifa Bosch gen 3 ketju kiertymään eturattaan ympärille ja jumittamaan. Ongelma ratkesi voitelemalla ketjut pakkasen kestävällä ketjuöljyllä. Ilmeisesti ketju jäätyi kun kastui ja aiheutti ongelman.
Tulikin äsken täyteen 5000 km tuolla pyörällä, uskomatonta kyllä niin takapakka ja ja eturatas ovat vielä alkuperäisiä,,,njoo, minulla on omat kiekot kesälle ja talvelle ja niissä omat pakat tosin eturattaalla on veivattu se 5000 km.
Ketjuja vaihdan kyllä suht tiuhaan, tuo 75Nm päivitetty moottori taitaa osittain olla syynä ketjujen venymiseen.
Syttyi Purioniin jakarin kuva, elikkäs vuosihuollon paikka. Rtechillä niin kiire etteivät edes ehdi vastata mailiin, viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörä on CUBE Reaction Hybrid Race 500 ja siinä Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 Moottori. Saiskohan ton koodin edes luettua jossain liikkeessä, luulen selviäväni huollosta itsekin jos ei tarvi ruveta esim. takapakkaa vaihtamaan.
Santtu75
25.04.2021, 23.40
Syttyi Purioniin jakarin kuva, elikkäs vuosihuollon paikka. Rtechillä niin kiire etteivät edes ehdi vastata mailiin, viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörä on CUBE Reaction Hybrid Race 500 ja siinä Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 Moottori. Saiskohan ton koodin edes luettua jossain liikkeessä, luulen selviäväni huollosta itsekin jos ei tarvi ruveta esim. takapakkaa vaihtamaan.
Eikö ainakin Bike & Fix mainostaa pyörähuoltoja sekä Bosch sekä Shimano diagnostiikkaa ja päivityksiä.
ruuduntakaa
26.04.2021, 07.05
Ei tuota tuon takia kannata huoltoon kiikuttaa. Se on vain jakarin kuva. :)
Mulla se on palanu taulussa jo 500km.
Mitä tulee Pyörä-Suvalaan, jos heillä on Boschin huoltosopimus niin kyselisin kyllä Boschin kantaa moiseen perseilyyn. Tiedänpä olla asioimatta Suvalassa.
viimeksi kun kysyin Pyörä-Suvalalta Cuben huoltoa niin sanottiin ettei heillä huolleta muita kuin heiltä ostettuja pyöriä. Jos kyseessä on takuuhuolto, niin olen törmännyt aiemmin vastaavaan eli eivät halua lähteä valmistajalta/maahantuojalta huoltoa veloittamaan. Jos taas on asiakkaan maksama huolto, niin tuota on aika vaikea ymmärtää miksi eivät mitä tahansa pyörää huolla jos taitoa ja välineet on.
Mikäs paikka PK-seudulla, (mieluummin lännen puolella) hoitaisi moottorin ohjelman tsekkauksen ja valojen lähdön ohjelmoinnin?
Tietääkö joku muita Boschin koneita huoltavia oululaisia korjaamoja? Pyörävelhot kempeleessä näyttäisi olevan valtuutettu huolto Boschille, Shimanolle ja Yamahalle. Itse käytin omaa eMAXia siellä. http://www.pyoravelhot.fi/205532125
(http://www.pyoravelhot.fi/205532125)Tuolla yksi keskustelu Oulun seudun huolloista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla
(https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla)
Ei tuota tuon takia kannata huoltoon kiikuttaa. Se on vain jakarin kuva. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png Mulla se on palanu taulussa jo 500km.
Eikös takuuehdoissa ole mitään vaatimuksia määräaikaishuolloille?
ruuduntakaa
26.04.2021, 12.10
(https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla)
Ei ole. Tuo jakarinkuva ilmestyy sen perusteella mitä esim. RTech Suomessa on sinne määritelly km-määräksi edustamalleen merkille.
Jakarin kuvalla saa lisää euroja kaupan kassaan.
Ensihuollossa ei ole mitään mitä ei pystyisi itse tekemään. Valohoidonkin pystyy antamaan itse. ;)
Voihan tuon tekemällä tietty mieltään rauhoittaa jos haluaa, ja onhan rihtaus/asian tarkastus ihan järkevä toimenpide. Sen voi teettää erikseen missävain huollossa jos ei itse halua/ole tietoa.
https://rtech.fi/tuote/liikkeestamme-ostetun-pyoran-ensihuolto
Uuden polkupyörän tärkein huolto on ensihuolto. Ensimmäisten satojen kilometrien aikana tehdyssä sisäänajossa polkupyörän tehdasasennetut pinnat, vaijerit ja pultit saattavat löystyä. Ensihuollossa asiantunteva huoltomies tarkistaa polkupyörän yleiskunnon ja huolehtii että se on sisäänajon jälkeen säädetty täydelliseen ajokuntoon. Näin polkupyöräsi säilyy hyväkuntoisena ja sillä on hauskaa ja turvallista polkea.
Tarjoushinta 79 € on voimassa kolme kuukautta polkupyörän ostopäivästä. Rtech suosittelee pyörän tuomista ensihuoltoon jo aikaisemmin, jos pyörälle kertyy yli 300 ajokilometriä.
Polkupyörän ensihuolto sisältää:
- Pyörän rungon ja osien pesu
- Keskiölaakerin kiristys
- Rattaanpulttien kiristys
- Vanteiden rihtaus ja napojen tarkistus
- Jarrujen keskitys / säätö
- Vaihteiden säätö ja vaijerien kunnon tarkistus (vaijerien ja kuorien vaihto tarvittaessa, sekä vaihtajan korvakkeen oikaisu tarvittaessa, osien veloitus erikseen)
- Ketjun voitelu
- Polkimien asennuskireyden tarkistus
- Rengaspaineiden tarkistus sekä paineen lisäys tarvittaessa
- Ohjainlaakerin säätö ja kannattimen sekä tangon kiristysruuvien tarkistus ja kiristys
- Satulan sekä satulatolpan kiristys tarvittaessa sekä asennon tarkistus
- Koeajo
- Työllä on 3 kuukauden takuu
Pyörävelhot kempeleessä näyttäisi olevan valtuutettu huolto Boschille, Shimanolle ja Yamahalle. Itse käytin omaa eMAXia siellä. http://www.pyoravelhot.fi/205532125
(http://www.pyoravelhot.fi/205532125)Tuolla yksi keskustelu Oulun seudun huolloista: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57143-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-huolto-Oulun-seudulla
Kiitos!
Ja kiitokset myös muille vastanneille! En tosiaan ymmärtänyt ihan tuota Suvalan meininkiä, luulis ettei joku koodin luku vie niin paljon aikaa etteikö sitä voisi tehdä ja veloittaa siitä työhön nähden ihan hyvän summan. Katsotaas mitä pyörävelhot vastaa.
Ei ole. Tuo jakarinkuva ilmestyy sen perusteella mitä esim. RTech Suomessa on sinne määritelly km-määräksi edustamalleen merkille.
Jakarin kuvalla saa lisää euroja kaupan kassaan.
Ensihuollossa ei ole mitään mitä ei pystyisi itse tekemään. Valohoidonkin pystyy antamaan itse. ;)
Riippuu valmistajasta, mutta pyörän määräaikaishuoltojen laiminlyönti voi johtaa samalla takuun palamiseen, eikä siihen valitettavasti auta, vaikka osaisi itse kaikki huoltotoimenpiteet tehdä. Mutta jos tällä ei ole väliä ja pyörän huolto onnistuu, niin ainakin tällä hetkellä diy huolto voi olla järkevää jo ihan sen takia, että huoltoaika voi mennä pitkälle.
Ensihuolto on pääasiassa tsekkauksia, mutta ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kun ihan oikeasti joutuu jotain kiristämään tai säätämään. Omassa pyörässä esim. hihnavedon säädön lukituspultti oli alkanut löystymään ja jos en olisi tuota havainnut, olisi se ennen pitkää pudonnut kelville.
ruuduntakaa
26.04.2021, 19.24
Riippuu valmistajasta, mutta pyörän määräaikaishuoltojen laiminlyönti voi johtaa samalla takuun palamiseen, eikä siihen valitettavasti auta, vaikka osaisi itse kaikki huoltotoimenpiteet tehdä.
Tästä näkisin kyllä mielellään faktaa.
Kuminauha
26.04.2021, 20.39
Tohon voi huoltoliike lätkästä ihan minkä tahansa luvun 0-1000000 väliltä. En kanssa tiedä onko tuolla mitään vaikutusta Bosch:n takuisiin
https://www.youtube.com/watch?v=5w2sL9T4c3g
Millaisilla kilometreillä teillä on noita ketjunkiertymisongelmia alkanut esiintymään? Meidän avolavassa, eli Konan sähkö-Utessa, nyt reilut 4300 km mittarissa ja voimansiirto ketjua myöten edelleen alkuperäinen. Varmaan fiksuinta vaihtaa kaikki kerralla, jos eturataskin on noin halpa.
Tuo 4300 km on sähköpyörässä aika paljon samoilla ketjuilla. Tuon Red Cycling Products Chain Wear Indicator Ketjumitta netistä | bikester.fi (https://www.bikester.fi/red-cycling-products-chain-wear-indicator-pyoran-tyokalu-M445189.html?&_cid=21_1_-1_9_1175_528142_490546188190_pla&ef_id=Cj0KCQjwyZmEBhCpARIsALIzmnIVCuQq5h8-mDpLzPoY9_J3V4GiOU1JDRQ8jQKPMXHvuThu9IBKMxsaAqFDEA Lw_wcB:G:s&&campaign_detail=&gclid=Cj0KCQjwyZmEBhCpARIsALIzmnIVCuQq5h8-mDpLzPoY9_J3V4GiOU1JDRQ8jQKPMXHvuThu9IBKMxsaAqFDEA Lw_wcB) tapaisella mittaustyökalulla voi ketjujen venymisen mitata. Jos tuo 0,75 (%) menee ketjuihin sisään on se sopiva kohta vaihtaa ketjut. Jos ketju venyy liikaa alkaa se muokkaamaan taka -ja eturattaita sen venyneen ketjun mukaiseksi, eikä uusi ketju enää sovi pakettiin. Silloin on vaihdettava sekä ketju että rattaat. Itselläni on kaksi sähköpyörää ja KMC e10/Shimano e6090 vahvistetut sähköpyörään suunnitellut ketjut ovat kestäneet noin 2500 km.
Tästä näkisin kyllä mielellään faktaa.
Kävin läpi nuo oman pyörän (Riese & Muller) paperit ja siellä lukee takuuehdoissa aika selkeästi, että pyörän luovutuskortin tulee olla myyjäliikkeen täyttämä, asiakkaalla pitää olla ostokuitti tallessa ja pyörän tulee olla ammattilaisella huollettu huoltokirjan määräaikojen mukaisesti takuun ollakseen voimassa. Ne huoltovälit on siinä huoltokirjassa ilmoitettu, eli oletettavasti myyjäliike ei itse lähde omia lukemiaan ajotietokoneelle tallentamaan, vaan pitäisi riittää, että noudattaa niitä kilometrejä/aikavälejä, jotka huoltokirjassa mainitaan.
^^ Joo, tiedossa on, että alkaa varmasti mennään jo aika riskirajoilla. Kuormaakin on ihan kiitettävästi ollut, enimmillään 3 kouluikäistä muksua kyydissä ja kaikenlaista keliä. Luomupyörissä olen ketjuja mittaillut ja vaihdellut, mutta tämän kanssa ajattelin, että vaihdan koko voimansiirron aina kerralla. Ei ole pahan hintaistakaan, jos tällainen kerran vuodessa vaihtoväli riittää.
ruuduntakaa
27.04.2021, 09.58
Kävin läpi nuo oman pyörän (Riese & Muller) paperit ja siellä lukee takuuehdoissa aika selkeästi, että pyörän luovutuskortin tulee olla myyjäliikkeen täyttämä, asiakkaalla pitää olla ostokuitti tallessa ja pyörän tulee olla ammattilaisella huollettu huoltokirjan määräaikojen mukaisesti takuun ollakseen voimassa. Ne huoltovälit on siinä huoltokirjassa ilmoitettu, eli oletettavasti myyjäliike ei itse lähde omia lukemiaan ajotietokoneelle tallentamaan, vaan pitäisi riittää, että noudattaa niitä kilometrejä/aikavälejä, jotka huoltokirjassa mainitaan.
Onkohan muilla pyörämerkeillä paperista huoltokirjaa kuin tällä Riese&Mullerillä? Melko kivikautiselta kuulostaa.
Santtu75
27.04.2021, 10.33
Millaisilla kilometreillä teillä on noita ketjunkiertymisongelmia alkanut esiintymään? Meidän avolavassa, eli Konan sähkö-Utessa, nyt reilut 4300 km mittarissa ja voimansiirto ketjua myöten edelleen alkuperäinen. Varmaan fiksuinta vaihtaa kaikki kerralla, jos eturataskin on noin halpa.
Itselläni tuossa GEN2 moottorisessa Ghost:ssa meni ensimmäinen ketjunvaihto liian pitkälle (taisi venymä mitatessa olla joku 1.00 - 1.25%) ja venyneet ketjut olivat syöneet raattaat aivan vaihtokuntoon, ajomäärä oli tuossa vaiheessa joku 1800-2000km. (eli olisi jälkikäteen mietittynä pitänyt vaihtaa viimeistään jossain 1000km. paikkeilla.), toinen ketjunvaihto tuli sitten eteen tuosta reilun 1000km ajon jälkeen kun tuota eturattaalle ketjunkiertymistä alkoi taas tapahtua, ketju näytti tuossa vaiheessa hieman yli 0.75%:n venymää. Mutta koska samalla vaihdoin myös takavanteen, niin eturatas + takapakka meni samassa yhteydessä myös vaihtoon.
Asiahan riippuu tietysti paljon siitä minkälaisia voimia ketjuun ajon-aikana kohdistuu, ketjujen ja rattaiden laadusta sekä niiden hoidosta (öljyäminen/puhdistus), mutta itselleni on kaksikin eri sähköpyöriä huoltavaa pyöräkorjaamoa sanonut että hyvä nyrkkisääntö miten kannattaa sähköavusteisten pyörien kanssa asiaa miettiä on että (ainakin maastoajossa) ketjujen vaihto 1000km. välein. (tai vähintään ketjujen venymisen seuraaminen siihen tarkoitetulla mittavälineellä).
Moro.
Uusimman Boschin gen4 ohjelmasta: onko kukaan onnistunut asennuttamaan johonkin muuhun kuin Trek merkkiseen pyörään eMTB lite asetusta joka korvaa Tour tilan?
Mitähän "gen":iä tämä moottori on ja onko sillä väliä eturatasta valitessa? Näytti olevan offsetilla ja ilman noita Boschin eturattaita. Ketju oli venynyt 1%, joten taitaa olla ajankohtaista tilailla osia.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cgK0wDSAuyDQTHILs90JP3fSjEN6H9OZTCZ5Hrk6pSfKFkZ4t cBeV9JVPK6vCOW1NNlwyyoej37CTJIhp3bq1U0-mNm8Hiyn6clQ1__iWNxjef62rF2ks9X8wPpPuCIg6GES0hJBoW LylW4x4UVwrc7w=w1292-h969-no?authuser=0
Mitähän "gen":iä tämä moottori on ja onko sillä väliä eturatasta valitessa? Näytti olevan offsetilla ja ilman noita Boschin eturattaita. Ketju oli venynyt 1%, joten taitaa olla ajankohtaista tilailla osia.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cgK0wDSAuyDQTHILs90JP3fSjEN6H9OZTCZ5Hrk6pSfKFkZ4t cBeV9JVPK6vCOW1NNlwyyoej37CTJIhp3bq1U0-mNm8Hiyn6clQ1__iWNxjef62rF2ks9X8wPpPuCIg6GES0hJBoW LylW4x4UVwrc7w=w1292-h969-no?authuser=0
offsetti mahtaa riippua rungosta eikä moottorista
Santtu75
29.04.2021, 11.13
Moottori on Bosch PerformanceLine CX Gen 2
Sinullahan oli tuo Konan Electric Ute jos oikein käsitin?
Koitin konan sivuilta vakoilla tietoa tuosta eturattaasta, muttaa en löytänyt siitä hyvää kuvaa / tietoa. Ota muutama kuva eri kulmista tuosta eturattaasta josko jotain eroa "vakiorattaaseen" verrattuna löytyy (sen verran tietoa näyttää löytyvän että 15 hampaista eturatasta käyttäisi vakiona)
Kiitoksia avusta. Joo 15-hampainen on. Siinä on joku ketjusuojan tapainen edessä. Ajattelin, jos olisi näin mitään purkamatta selvinnyt, mutta ehkä tuo täytyy sitten irroittaa varmuuden vuoksi. Sitä on jostain syystä oppinut aika vainoharhaiseksi pyöränosien tilailun ja oikeellisuuden varmistelun suhteen. :)
Santtu75
30.04.2021, 23.52
Onko kenelläkään mitään virallisempaa lähdettä tuolle Bosch:n Performance Gen2 moottorin sisäiselle välitys-suhteelle? Muutamassa paikassa nähnyt keskustelupalstoilla arvoksi 1:2,5 (eli kun poljinkampi on kiertänyt yhden kierroksen, on eturatas kiertänyt 2,5 kierrosta) mutta kun nähnyt myös muitakin 1:2,x arvoja ja en ole onnistunut löytämään tuota "virallista totuutta" mistään, niin onko jollain parempaa tietoa tuohon? (pääsisi laskemaan tuolla tiedolla sitten tarkemmin noita välityssuhteita eturattaan ja takarattaiden välillä)
Onko kenelläkään mitään virallisempaa lähdettä tuolle Bosch:n Performance Gen2 moottorin sisäiselle välitys-suhteelle? Muutamassa paikassa nähnyt keskustelupalstoilla arvoksi 1:2,5 (eli kun poljinkampi on kiertänyt yhden kierroksen, on eturatas kiertänyt 2,5 kierrosta) mutta kun nähnyt myös muitakin 1:2,x arvoja ja en ole onnistunut löytämään tuota "virallista totuutta" mistään, niin onko jollain parempaa tietoa tuohon? (pääsisi laskemaan tuolla tiedolla sitten tarkemmin noita välityssuhteita eturattaan ja takarattaiden välillä)
no pyöräytä kierros kampea ja laske montako kierrosta ratas pyörähtää
Onkos näissä Boschin CX gen4 moottoreissa joku juttu, kun lataus laskee 10%:iin? Tänään heitin vähän pitempää lenkkiä ja 10% näytti vielä latausta, mutta avustus loppui ja range oli nollassa...
No onneksi en ollut enää kuin muutaman kilsan päässä kotoa, mutta pitkähkön lenkin päätteeksi tuntui luomuna sotkeminen melko rankalta.
Edit.
Itse itselleni (ja miksei myös muille) vastaten, selailin vähän manuskoja ja näyttäisi sähköjärjestelmä lopettavan avustuksen latauksen laskiessa vähiin varatakseen virtaa ajovaloille ja ajotietokoneelle. Ihan järkeen käypää sinänsä, olisihan se aika hanurista joskus syksyn pimeydessä jos pyörän valo olisi ainoa valo ja se pimenisi.
Mutta 10% on kohtuu paljon. Näinköhän tuota pystyisi huollossa säätämään, vaikka 5%:aan? Täytyy udella tuota kun vie fillaria huoltoon.
jtsavola
25.05.2021, 13.18
Ebikebrothersin kautta lähti moottori ja näyttö Boschille 23.3. Uusi moottori tuli toissa viikolla mutta näyttö edelleen kateissa Boschilla. Laitettiin kiox näyttökin huoltoon kun siinä oli uudesta asti jälkiä ruudussa. Pikkasen meinaa ottaa kupoliin Bochin hitaus asiassa. Ei taida tulla enää uutta Boschin laitetta meikäläiselle. No odotellessa olen luomupyöräillyt maantiepyörällä. Sekin on onneksi mukavaa puuhaa...
Puskissa
23.06.2021, 09.43
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210623/83c7680fea55653eefce79d032ea0f4a.jpg
Taisi pudota kone pyörästä. Lieneekö tyyppivika. Meneeköhän takuuseen…
on kait nuita porukka takuuttanu, itse en ole jaksanu, puuttukoon mainoslätkä jos ei boschi osaa liimata paremmin kiinni
Itsellä kanssa irtosi lätkä ja kaiken huipuksi kun pyörä oli paikallaan tallissa! Ajattelin vetästä jollain vahvalla liimalla takaisin.
Santtu75
23.06.2021, 17.15
Noita lätkiähän on "jokapaikassa" myynnissä 5-10€/kpl hintaan, varmaankin jos niitä tippuilee yhtenään...
Santtu75
30.06.2021, 00.03
Nyt on alkanut tulemaan vikaa tuohon vanhinpaan pyörääni, eli vm. 2017 Ghost Teru2 ( https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/teru-2-al ) pyörään mikä on varustettu tuolla Bosch Performance (ei CX) Gen2 moottorilla + powerpack akulla sekä Nyon:n näytöllä.
Alkoi pari kuukautta sitten sillä että ensin muutaman viikon välein moottori "kuoli" muutamaan kertaan ja näyttöön tuli koodi Error 530 ja siitä sitten on alkanut tulemaan useammin ja useammin. Kyseinen vikakoode 530:ntä on Battery Pack erroria ja korjaus olisi seuraava:
"Switch off the eBike, remove the eBike battery pack and reinsertthe eBike battery pack. Restart the system. If the problem persists,contact your Bosch eBike dealer"
Tuon kun tekee (sammuttaa ja ottaa akun pois ja laittaa takaisin) niin pyörä toimii taas jonkin aikaa ja sitten vika saattaa uusia (taikka sitten ei).
Monasti tuota moottorin sammumista edeltää ajojakso (luokkaa 2-5min) jossa tuntuu että moottorin avustus olisi vaillinaista, ikään kuin avistustaso olisi pari pykälää pienempi kuin mikä valittuna, kuin ajaisi "puolikaasulla".
Olen varmistanut (putsannut yms.) että sekä akun että pyörän liitospinnat ovat puhtaat ja kunnossa, olen myös säätänyt akun kiinnitystä tiukemmalle ja tuntui että siitä oli aluksi pieni apu, mutta sitten reilun viikon päästä ongelmat palasivat ennallaan.
Akkuja on pyörään 2kpl ja molempien kanssa sama vika, eli akussa isessään ei oletuksellisesti ole vikaa.
Vika tulee keskimäärin useammin esille kun maastossa jossa pyörä pääsee täristämään paljon (mutta tulee välillä myös ihan tasaisella asvaltilla ajaessa, mutta harvemmin).
Mikäköhän tuossa olisi etenemisjärjestys seuraavaksi mitä kannattaa tutkia, olisiko moottorin suojakotelo irti ja varmistaa että kaikki johdot ja niiden liitännät näyttävät ehjiltä vai oliko muita hyviä vikamahdollisuutta poissulkevia/selvittäviä keinoja?
hphuhtin
30.06.2021, 00.26
Kannattaa kyllä tarkistaa kaikki kytkennät. Tutulla pääsi Bafangin akun kytkentä tärisemään ajaessa ja se sulatti liitoskohdan, oli ilmeisesti täristessä iskenyt kipinää niin paljon.
Itsellä hölskyi Performance CX:n akku telineessään vähän. En keksinyt mitään kiristettävää, mutta hoidin sen liimaamalla akun paikalle palan vaahtomuovia, riitti akkua laittaessa litistyessään pitämään paikallaan tiukasti.
Onko kukaan päivitellyt CX 4 geniin uutta firmistä? Sen mukana tulee uusi "Tour+"-moodi niin kiinnostaa kuulla kokemuksia asiasta.
Santtu75
24.07.2021, 16.03
Tullut tuota vanhinta sähkistäni (Ghost Teru2, mallivuosi 2017) päiviteltyä hieman lähiaikoina, tuli uusi keula (RockShox Judy Silver Air), uudet kevyemmät vanteet ja paremmin rullaavat renkaat ja ensiviikolla vaihtuu vielä uudet jarrut (Deore 6100) ja pyörästä on muotoutunut nyt oikein mieleinen soratie/polku-ajokki josta löytyy vielä mm.tuo vanhempi Nyon-ohjain navigaattorilla ja monipuolisilla datalla ja avustuksen muokkaamismahdollisuudella.
Niin kun pyörässä on moottorina nyt ”vain” tuo vanha Gen2 Performance line (ei siis tehokkaampi CX versio), ja pyörän muut ominaisuudet alkavat nyt olemaan kohdallaan noinkin iäkkääksi pyöräksi, niin mietin vielä että onnistuuko tuo moottorinvaihto tuohon Gen2 Performance CX malliin kuinka helposti, onko vain vanha moottori pois ja uusi tilalle. Tuota Tehokkaampaa CX mallia kun aina aika-ajoin näkyy käyttämättömänäkin myynnissä 300-500€ (700-900€ pyytävät tosin siitä noin normaalisti, joka sitten on kyllä liikaa) välillä, niin miettinyt tuota vaihtamista.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210724/ea922862797b7592cffb699d0edaf6df.jpg
"Onko kukaan päivitellyt CX 4 geniin uutta firmistä? Sen mukana tulee uusi "Tour+"-moodi niin kiinnostaa kuulla kokemuksia asiasta."
+1. Vien ensihuoltoon 9.8., pitää kysäistä onko mahdollista hurauttaa päivitys silloin samalla.
Tuli maanantaina ajettua vuokrapyörällä 3h Rukalla, jossa oli tuo Tour-mode asennettuna. Se istuu juuri tuohon eco ja emtb asetusten väliin, avustaen enemmän kuin eco ja on koko ajan tasainen avutus vrt emtb.
Rukalla ei tuolle kyllä oikein ollut käyttöä, mutta ehkä jossain tasaisesti pehmeällä alustalla vois olla ihan ok.
Tuli maanantaina ajettua vuokrapyörällä 3h Rukalla, jossa oli tuo Tour-mode asennettuna. Se istuu juuri tuohon eco ja emtb asetusten väliin, avustaen enemmän kuin eco ja on koko ajan tasainen avutus vrt emtb.
Rukalla ei tuolle kyllä oikein ollut käyttöä, mutta ehkä jossain tasaisesti pehmeällä alustalla vois olla ihan ok.
Kuulostaa, että Rukan pyörässä on ollut se alkuperäinen tour-moodi, joka avustaa koko ajan samalla avustuksella. Tour+ on dynaaminen ja avustus vaihtelee econ ja turbon välillä kuten EMTB.
Tuo on sikäli hämäävää, koska Purion näyttää ruudussa TOUR, vaikka kyseessä olisi EMTB Lite tai Tour+.
Dille Vallaton
28.07.2021, 15.54
eMTB käyttää kuskin vattien mukaan Touria ja Turboa. Tour+ kai Ecoa ja Sporttia??? Sama joka tuli päivtyksenä ensin Trekkeihin. Niissä kai nimityksenä eMTB lite, vaikka sitä ei mittarissa luekaan.
eMTB käyttää kuskin vattien mukaan Touria ja Turboa. Tour+ kai Ecoa ja Sporttia??? Sama joka tuli päivtyksenä ensin Trekkeihin. Niissä kai nimityksenä eMTB lite, vaikka sitä ei mittarissa luekaan.
No, mutta ei.
EMTB toimii moottorin vääntöanturin ja kadenssin perusteella (ok sama kuin watit, mutta ei). Sport on ollut jo kauan valinnainen moodi Tourin tilalle lähinnä kai katupyöriin. EMTB Lite on saatavilla vain Trekkeihin.
Tour+ yhdistelee avustustasoja, jotka alimmillaan vastaavat ecoa ja ylimmillään turboa.
Eco: 60%
Tour: 140%
eMTB Lite: 140% - 240%
Tour+: 60% - 340%
EMTB: 140% - 340%
Turbo: 340%
https://ebike-mtb.com/en/new-bosch-tour-plus-mode/
https://www.bosch-ebike.com/en/news/tour
eli jos päivittää tour+ niin ei jää enään poluille mitään akkua säästävää moodia ko ecolla en ainakaan itse jaksa kihnuttaa polkua.
Kuulostaa, että Rukan pyörässä on ollut se alkuperäinen tour-moodi, joka avustaa koko ajan samalla avustuksella. Tour+ on dynaaminen ja avustus vaihtelee econ ja turbon välillä kuten EMTB.
Tuo on sikäli hämäävää, koska Purion näyttää ruudussa TOUR, vaikka kyseessä olisi EMTB Lite tai Tour+.
Sama juttu kioxissa.
Dille Vallaton
03.08.2021, 12.59
eMTB ei ole mikään portaaton säätö. Kuten ei Shimanon traili. Vaatisi paljon enemmän älyä kuin näissä nykyvehkeissä on!
Ei siis ole 140% - 340%, vaan 140/340 %. Tuon pystyy testaamaan ihan itse kun katselee mittarin wattinäyttöä. Pomppaa Tourilta Turbolle jossain 170-180 watin välillä kertalaakista ilman mitään välitehoja. Tuo siis tarkoittaa kuskin tuotamia watteja.
Eli joko 1,4 kertaa oma teho tai 3,4 kertaa oma teho. Peak poweria enempää ei tietenkään saa moottorista irti vaikka miten polkisi.
Dille Vallaton
03.08.2021, 15.02
Kyllä se perhana Boschin mukaan livauttaa jossain välissä myös Sportin 240 % avustuksen kehiin. eMTB on siis 140/240/340 %.
Ei vika mutta ihmetys: Bosch Active Line Plus ja Purion perusnäyttö. Pyörässä kesäkumeina 50mm Marathon Almotionit. Nopeusnäyttö näyttää aina 1-2km/h enemmän kuin GPS-nopeus tai langallinen Sigman mittari. Mutta kilsanäyttö on ilahduttavan tarkka. Viime viikonloppuna 59km matkalla gepsin ja Purion matkamittarin ero oli muutama hassu metri (katsoin kun tasakilsa tuli gepsissä täyteen, niin muutaman metrin sisään vaihtui Purion samalle kilsalle). Talvikumeina on 622-57 ISP:t. Tuolloin nopeus näyttää myös yli mutta kilsat jää alle.
Onko tuossa nopeuden ja matkan säätö jotenkin erotettu toisistaan? Nyt kun nopeus näyttää yli, niin avustuskin lakkaa todellista aikaisemmin...
s.ilmarinen
14.08.2021, 20.09
Onkos kellään käytössä performance line cx gen 4 moottorissa oleva 12v power port?
Mistähän tuohon sopivan liittimen mahtaisi löytää?
On neli napainen liitin. Näytössä taitaa olla samanlainen.
Ohjelmoinnin varmaankin tarvii, että alkaa sähköä antamaan.
Travelkicking
15.08.2021, 08.22
Bosch performance line cruise gen 4 - liimattu Atalan hybridipyörään. Renkaat Schwalbe active plus 50-622. Avustus loppuu 21-22 kmh kohdalla todellista nopeutta. Nopeusmittari on todella avokätinen - ylämäissäkin mennään 25 kmh kuin tyhjää vaan. Kun ajaa brosella vieressä, sen mittari näyttää vain 22. Brosenkin nopeusmittari näyttää 1kmh ylimääräistä Bergfexin gepsiin nähden. Ensi viikolla ohjelman päivitykseen. Toki kyseessä voi olla ominaisuus eikä vika.
s.ilmarinen
17.08.2021, 00.35
Tarkoitatko valonjohtoo?Siis etu ja taka valon kytkennät ovat tehdas asenteiset (canyon).
Mutta siellä on bosch katalogin mukaa 12v/1A liitin, ihmetytti vaan, kun kurkistin suojatulpan sisään, että oli nelinapainen liitin.
Tuo olis kiva saada käyttöön vaikka kännykän lataukselle, naville, lisä valaistukselle.
Huonosti löytynyt maailmalta aiheesta, aloin usb:een mahdollisuutta etsimään ja tuli tuo vapaa liitin vastaan netti keskusteluissa.
Tuossa Purion näyttö jonka usb pelkästään tiedonsiirtoon.
Travelkicking
17.08.2021, 09.44
Tuossa on selitetty liittimet. Etu- ja takavaloliittimet ja Aux tuottavat virtaa vasta sitten, kun ne vapautetaan softassa. Aux-liitin tuottaa pelkkää 12 V 12 W 1,0 A virtaa, vaikka siinä on 4 johdinta. Siis gps:ää, kameraa ym. varten.
https://youtu.be/zWt71vZ5KzM?t=495
s.ilmarinen
18.08.2021, 09.56
Liittimien paikat ja jännite/virta on siinä boschin katalogissa, mutta mikähän olisi se liitin mikä tuohon 12v ulostuloon sopii.
Onko canyonissa oma kytkin valoille? Mitenköhän toteutettu kun koneen valoporttia ohjataan näytöllä, joka pitää ottaa ohjelmalla käyttöön. Näyttöön tulee valon kuva kun on päällä.
Kuminauha
19.08.2021, 07.41
Shimanossa valon saa päälle vain valikoista E7000/8000/800 näytöillä. Sen voi myös ohjelmoida tangon näppäimiin jos oikein muistan.
EN100 moduulilla kun painaa 2 sekuntia sitä ainonata nappia mikä siinä on, niin valot syttyy. Ite oon ton vaihtanu näytön tilalle kun ei se näyttö mulle mitää hyödyllistä infoa ajon aikana tarjoo.
Travelkicking
19.08.2021, 07.44
Liittimien paikat ja jännite/virta on siinä boschin katalogissa, mutta mikähän olisi se liitin mikä tuohon 12v ulostuloon sopii.
Itse kysyisin ensin paikallisesta kivijalasta (Lohja-Vihti-alueella on hyvät kivijalat). Ulostulo on siis suunniteltu abs-jarruja ja sähköistä iskunvaimennusta varten, mutta jos ei tarvitse sellaisia, niin sitten virtaa third party lisälaitteisiin. https://www.elektrofahrrad24.de/bosch-kabel-stromversorgung-third-party
Shimanossa valon saa päälle vain valikoista E7000/8000/800 näytöillä.
Tämä täytyy tehdä vain kerran. Sen jälkeen valot syttyvät aina kun sähköt laittaa päälle.
Kuminauha
19.08.2021, 07.46
Tämä täytyy tehdä vain kerran. Sen jälkeen valot syttyvät aina kun sähköt laittaa päälle.
Tämä joo. Jotkut tosin haluaa on/off. Toki jos käyttää jotain kunnon lamppua ni ei tarvii tästä murehtia.
s.ilmarinen
19.08.2021, 08.56
Juurikin tuota kaapelia olen etsinyt.
Canyonissani on purion näyttö ja sen + nappulaa pitkään painamalla aktivoidaan valot käyttöön.
Valot syttyy eteen ja taakse sen jälkeen virtojen kytkemisellä, taikka laturin piuhan irrotus myöskin sytyttää valot, kun kytkee virrat myöskin.
Pitkät ja lyhkäset vaihtuu erillisestä painonapista ohjaustangossta.
Tuolla erillisellä 12v liitännällä jos tekis garmin gpsmap gepsiin virran syötön, niin sais sen aukeamaan automaattisesti, eikä tarttis muistaa latailla sen akkuja.
Travelkicking
22.08.2021, 08.51
Bosch performance line cruise gen 4 - liimattu Atalan hybridipyörään. Renkaat Schwalbe active plus 50-622. Avustus loppuu 21-22 kmh kohdalla todellista nopeutta. Nopeusmittari on todella avokätinen - ylämäissäkin mennään 25 kmh kuin tyhjää vaan. Kun ajaa brosella vieressä, sen mittari näyttää vain 22. Brosenkin nopeusmittari näyttää 1kmh ylimääräistä Bergfexin gepsiin nähden. Ensi viikolla ohjelman päivitykseen. Toki kyseessä voi olla ominaisuus eikä vika.
Pyörän ympärysmittaa ei korjattu. Vaihdoin takarenkaaksi schwalben 28-2.00 tilalle bontrager 29-2.2:n (xr2 comp). Takalokasuojan ripustus on rakennettu helposti säädettäväksi paksuilla muovikorokepaloilla/-prikoilla. Niitä vähentämällä bontrager mahtui juuri ja juuri alle. Jatkossa eteen sama rengas. Nyt pyörä on paljon parempi ajaa.
Ostin käytetyn sähköenskan bosch gen4 moottorilla ja 625wh akulla. Käytin moottorin irti ja putsasin paikat mudasta. Sitä kuivunutta mutaa oli koko muovikopan sisus täynnä.
Siis putsaus ja rasvaus, niin pääsin poljettaessa kuuluvasta narinasta eroon. Nyt kuuluu vielä kolahteleva ääni, kun ryskyttää kivikossa tai juurakossa. ilmeisesti MY2020 ominaisuus,
mitä nettipalstoja googlailin.
Kiinnitykset. Moottori on kiinni rungossa TORX PLUS TP40, näitä 6kpl. Moottorissa on kiinnityslevyt, missä on pienemmät ruuvit magnesium valukuoreen. Yksi näistä ruuveista
on minun motissani löysällä, niin että toinen isommista kiinityslevyistä pääsee liikkumaan. Nuo pienemmät ruuvit näyttäis olevan 5-sakarainen reiällinen torx, onko jollakin parempaa tietoa,
mikä ruuvauspala siihen pitää olla, ja mikä momentti?
ruuduntakaa
25.08.2021, 13.35
Aiheeseen löyhästi liittyen, moisen bongasin "uutisvirrasta":
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210825/85e44500b31b318db626b826360dad5c.jpg
Santtu75
25.08.2021, 14.00
Ja näyttäisi olevan maileina lukema, eli noin 16000km ja tekstin mukaan reilussa neljässä vuodessa.
Ihan uteliaisuudesta, onko palstalla paljon henkilöitä joilla itsellä on Bosch moottorillisella pyörällä ajettuna yli 10000km?
Ihan uteliaisuudesta, onko palstalla paljon henkilöitä joilla itsellä on Bosch moottorillisella pyörällä ajettuna yli 10000km?
Ihan uteliaisuudesta, miksi kysyt? :D Onko 10000 joku saavutus sähköpyörälle? Toivottavasti ei. Meidän E-Uten Boschin mittarissa nyt vähän reilu 5000 km. Edelleen samat ketjut ja rattaat muuten.
Santtu75
26.08.2021, 19.06
Ihan uteliaisuudesta, miksi kysyt? :D Onko 10000 joku saavutus sähköpyörälle? Toivottavasti ei. Meidän E-Uten Boschin mittarissa nyt vähän reilu 5000 km. Edelleen samat ketjut ja rattaat muuten.
Kyllä ainakin itseäni kiinnostaa paljonko palstalaiset ajavat/ovat ajaneet omilla pyörillään. Itselläni vanhimmassa pyörässä (Ghost Teru II, Bosch Gen2) seuraava tasaluku on 6000km. mutta ketjuja mennyt kyllä ihan toisella tavalla, taitaa olla neljännet ketjut ja kolmannet rattaat (kahdella ensimmäisellä kerralla ketjut menivät siihen kuntoon että olivat kuluttaneet rattaat vaihtokuntoon, kun eivät enään halunneet toimia uusien ketjujen kanssa).
ruuduntakaa
26.08.2021, 19.10
Ensimmäiset ketjut vaihdoin 1000km jälkeen..
Santtu75
26.08.2021, 19.49
Ja sitten olisi oikeaa kysymystä ongelmanratkaisuun.
Tuli vähän mokattua tuon Gen2 koneisen pyörän kanssa. Piti vetää kampi irti että pääsee moottoriin käsiksi, niin tuli sitten tiukattua kammenulosvetäjä väärillä jengoilla tiukalle ja kammessa olevat kierteet paskaksi ja nyt ulosvetäjä ei pysy enään kiinni ja en saa kampea pois paikaltaan.
Onko hyviä ideoita miten kannattaisi asiassa edetä, uuden kammen nyt joutuu jokatapauksessa ostamaan kunhan saa vanhan pois paikoiltaan
Tuli vähän mokattua tuon Gen2 koneisen pyörän kanssa. Piti vetää kampi irti että pääsee moottoriin käsiksi, niin tuli sitten tiukattua kammenulosvetäjä väärillä jengoilla tiukalle ja kammessa olevat kierteet paskaksi ja nyt ulosvetäjä ei pysy enään kiinni ja en saa kampea pois paikaltaan.
Onko hyviä ideoita miten kannattaisi asiassa edetä, uuden kammen nyt joutuu jokatapauksessa ostamaan kunhan saa vanhan pois paikoiltaan
Ei ole minulla tarkkaa tietoa millainen on kammen kiinnitys tuossa Gen2:ssa. Jos moottorissa on ontto läpiakseli, niin ehkä tuota Bosch E-Bike Ritzel erneuern - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=827zeP5Eilk) voisi jotenkin sovellettuna käyttää. Pyörötanko läpi ja sitä vasten olisi ehkä mahdollista kaksijalkaisella ulosvetäjällä esim. https://www.puuilo.fi/tomber-ulosvetaja-200x150mm-kaksijalkainen vääntää kampi irti.
Edit. Tällaisella Bahco 4519-2 Pro ulosvetäjä kiristyssangalla 2 jalkaa 40-150 mm | Motonet Oy (https://m.motonet.fi/fi/tuote/7001105/Bahco-4519-2-Pro-ulosvetaja-kiristyssangalla-2-jalkaa-40-150-mm) missä on kiristyssanka varmaan saisi paremmin otteen, mutta ainakin tämä todella kallis. Voisihan joku halpa esim. Ulosvedin, 2-vartinen - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/ulosvedin-2-vartinen-2000018449) jossa suoran koukut ja jokin nippuside kiristys ajaa saman asian?
Travelkicking
26.08.2021, 21.04
Santulle: Moni osa nöyrtyy 1 millin rälläkänlaikan edessä. Romuahan se kampi on jo joka tapauksessa. Koska kampi lämpenee laikan takia hyvinkin hyvin, ei kannata ajaa liian läheltä akselia. Kyllä se heltiää, kun ajaa roilon vähän etäämmälle.
PS. Mikäli laikkahommat eivät ole tuttuja, laji on hieman vaarallinen.
PPS. Pelkkä lämmittäminen kuumailmapuhaltimella saattaa hellittää kampea jo riittävästi.
Pedelec sivuilta kestotesti moottorille. Bosch performanse Line speed jossa tehtaan asettama tuki 45 Km/H.2018 Alkaen ajettu 27.197km.ilman koneen aukaisua.Ajoi työmatkaa 140km, päivässä. Mies käytti sen tarkoituksella loppuun,aukaisi koneen joka oli saanut kosteutta.Laaakerointi ruostunut piloille oli leviämisen syy.Oma Performance cx toimii loistavasti 9500km, kolme kesää polkuajoa.Uutena asennettu pääakselille Mud stop tiivistekasetti ja stefa joita saa vain tarvike osina.Koskaan en ole kuullut Bosc moottorin särkyvän muusta kuin veden aiheuttaman laakerruosteen takia.
Travelkicking
29.08.2021, 13.02
Kammen irroittamiseen vielä 1 kikka. Pultti pois ja parinkympin mäkistä lenkkiä heittämään.
Ei ole minulla tarkkaa tietoa millainen on kammen kiinnitys tuossa Gen2:ssa. Jos moottorissa on ontto läpiakseli, niin ehkä tuota Bosch E-Bike Ritzel erneuern - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=827zeP5Eilk) voisi jotenkin sovellettuna käyttää. Pyörötanko läpi ja sitä vasten olisi ehkä mahdollista kaksijalkaisella ulosvetäjällä esim. https://www.puuilo.fi/tomber-ulosvetaja-200x150mm-kaksijalkainen vääntää kampi irti.
Edit. Tällaisella Bahco 4519-2 Pro ulosvetäjä kiristyssangalla 2 jalkaa 40-150 mm | Motonet Oy (https://m.motonet.fi/fi/tuote/7001105/Bahco-4519-2-Pro-ulosvetaja-kiristyssangalla-2-jalkaa-40-150-mm) missä on kiristyssanka varmaan saisi paremmin otteen, mutta ainakin tämä todella kallis. Voisihan joku halpa esim. Ulosvedin, 2-vartinen - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/ulosvetimet/ulosvedin-2-vartinen-2000018449) jossa suoran koukut ja jokin nippuside kiristys ajaa saman asian?
Kyllä se tuolla halvemmalla lähtee irti. Rautalangasta tai paksusta nippusiteestä vaan kiristin.
KTM täusjousto. Tänä kesänä tuli 10 k täyteen.
Moottori gen 3 avaamaton ja ei ylimääräisiä ääniä.
https://img.aijaa.com/b/00207/15001946.jpg
https://aijaa.com/MD5W0a
Santtu75
31.08.2021, 12.47
Aika projekti kyllä oli.
Ensin kävin ajolenkillä niin että kammen kiinnityspultti oli poistettu, ei mitään vaikutusta.
Sitten kävin hankkimassa pienen ulosvetäjän, mutta vain hyvin pienen vetäjän kynnet mahtuivat kammen taakse, mutta erilaisten teeseitse yritysten jälkeen piti todeta että en saanut kynsiä pitämään niin että kampi olisi irronnut ja homma onnistunut, varmasti jos olisi ollut laadukas, juuri kyseiseen tarkoitukseen tehty työkalu, niin olisi varmastikkin onnistunut, mutta sinnepäin olevalla halpisvetäjällä ei sujunut.
Tuossa yksi monista yrityksistä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/c48558878507d49adcf5e6e673a6ba02.jpg
No, sitten vaihdettiin lähestymistapaa ja siirryttiin Dremel:in minikatkaisulaikkaan (en usko että millään isommalla koneella olisi saanut katkaistua säilytettäviä osia vahingoittamatta) ja aika homma oli saada poljin katkaistua niin että moottorin akseli säilyy ehjänä (pienet jäljet tuli) sekä samoin moottorin muovisuojat pysyisi ehjänä (pari pientä jälkeä tuli siihenkin) kun tuo polkimen kiinnitys jatkuu pitkälle tuonne muovisuojien sisään. Ja sinne ei päässyt käsiksi edes tuollaisella mini laikalla vaan vaati useilla pienellä poralla poraamalla tehtyä materiaalin poistoa ennen kuin lopulta antoi periksi ja katkesi/irtosi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/b46440aba1fdc14e0fe759fb5c07e53e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/2a46bdee0c891f6d1394af55a8a2c352.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/712505042d8ab5c6d3de857313212b8d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/d9c0ff6f20f2c4d5e1e1015dbeb45cdb.jpg
Omalla Bosch cx 2019 ajettu nyt n 5 tkm (kesäisin Bassolla). Ei ongelmia.
Santtu75
21.09.2021, 19.02
Olein pohtimaan/miettimään seuraavaa:
Jos ostan tuon uuden Nyon näytön/ohjaimen retrofit kit:n ja asennan se Kiox:n tilalle, niin tuossa Kitissä tulee ilmeisesti kaikki tarvittava mukana?
No, siten kun tuosta jää tuo Kiox jonka paikalle tuo Nyon tulisi, niin mitä tarvitsen sitten siihen lisää jos haluaisin asentaa sen sitten pyörään missä on Purion ohjain?
Ruispuntti
21.09.2021, 20.16
Gen4 1800km ja näyttöön tuli kaatosade lenkin jälkeen error500. Pyörä pajalle ja motti DHL:n kyytiin ja Saksaan. Nyt odotellaan uutta konetta tilalle.
ebike-harrastelija
21.09.2021, 22.04
Gen4 1800km ja näyttöön tuli kaatosade lenkin jälkeen error500. Pyörä pajalle ja motti DHL:n kyytiin ja Saksaan. Nyt odotellaan uutta konetta tilalle.Ilmeisesti on kuitenkin niin harvinaisia nämä tapaukset, että haluavat laittaa suoraan uuden mottorin tilalle?
https://www.emtbforums.com/community/threads/bosch-motor-error-code-500.2630/
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Nyon retrofit kitissä tulee kaikki tarvittava mukana. Laitoin itselleni gen4:ään purionin tilalle. Siinä piti vaihtaa piuha moottorille, mutta Kioxin kanssa taitaa välttyä siltä.
Ja tämä taisi vastata myös jälkimmäiseen kysymykseen.
Santtu75
21.09.2021, 22.35
Nyon retrofit kitissä tulee kaikki tarvittava mukana. Laitoin itselleni gen4:ään purionin tilalle. Siinä piti vaihtaa piuha moottorille, mutta Kioxin kanssa taitaa välttyä siltä.
Ja tämä taisi vastata myös jälkimmäiseen kysymykseen.
Ok. Tuossa on itselläni taustalla se, että pyörävalikoimani saattaa tulla kasvamaan kolmesta neljään (ellen sitten saa aikaiseksi myydä yhtä pois...) ja mahdollisessa uudessa (siis minulle uudessa, mutta käytetyssä) on tuo Purion jota jostain syystä inhoan yli kaiken ja se pitäisi sitten päivittää Kiox:iin. No, tuo Kiox:n retrofit kit maksaa noin 200€, mutta tässä olen jo jonkin aikaa suunnitellut yhden pyörän Kiox:n vaihtamista tuohon uuteen Nyon:iin, jonka retrofit kit maksaa 3xx€ joten jos uusi pyörä tulee taloon, niin sen purion vahtusisi kiox:iin hankkimalla tuo Nyon toiseen pyörään niin kuin olen jonkin aikaa suunnitellut...
Ruispuntti
22.09.2021, 07.21
Ilmeisesti on kuitenkin niin harvinaisia nämä tapaukset, että haluavat laittaa suoraan uuden mottorin tilalle?
https://www.emtbforums.com/community/threads/bosch-motor-error-code-500.2630/
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Kuulemma hyvin harvinaisia. Sanoivat heti että uusi tilalle, mutta haluavat ensi vanhan tutkittavaksi.
Eilen ajettua, GEN4 625WH akulla:
Matkaa maastossa poluilla ja jonkin verran siirtymää, rapiat 60km, aikaa kului vajaat 3 tuntia.
Lähdin matkaan täydellä akulla, lopussa oli jäljellä 15%
Rengastus tuhdimpaa sorttia, Vittoria e-Martello enskarenkaat ja pyöränä 180/170mm joustoilla oleva möhkö.
Tuntuu akku riittävän 45 vuotiaalle ukolle, ennenmmin takapuoli puutuu loppuun, kuin akku loppuu.
Oma voimantuotto 41%, mooottorilla 59%. Suurin osa, 56% Tourilla, sitten emtb 29% ja vähiten käytin ecoa 15%.
Keskimääräinen poljentateho 164W, kuulostaa vähältä, mutta kyllä tuo kropassa tuntui, myös yläkropassa. Maastossa saa jumpata pyörän kanssa eri lailla kuin maantiepyörällä.
Ruispuntti
27.09.2021, 14.27
Gen4 1800km ja näyttöön tuli kaatosade lenkin jälkeen error500. Pyörä pajalle ja motti DHL:n kyytiin ja Saksaan. Nyt odotellaan uutta konetta tilalle.
No nyt on uusi moottori asennettu ja pyörä odottaa noutoa. Aikaa tähän koko hommaan meno noin pari viikkoa. Mun mielestä bosch hoiti keissin kyllä hienosti ja pyöräliike Salomaa Kotkasta myös.
Santtu75
27.09.2021, 17.48
No nyt on uusi moottori asennettu ja pyörä odottaa noutoa. Aikaa tähän koko hommaan meno noin pari viikkoa. Mun mielestä bosch hoiti keissin kyllä hienosti ja pyöräliike Salomaa Kotkasta myös.
Tuliko mitään infoa mitä oli tapahtunut vanhalle moottorille?
Ruispuntti
28.09.2021, 11.56
Tuliko mitään infoa mitä oli tapahtunut vanhalle moottorille?
Eivät anteneet mitään infoa. Itse epäilen että sai kosteutta jonnekin ei toivottuun paikkaan. Vikakoodi E500 sisäinen virhe.
Onkohan kukaan irroitellut Active Line Plussasta kampia ja eturatasta?
Mun tarttis saada kiristettyä rattaan pultit mutta kun ratas pyörii moottorin/rungon suojissa niin rattaan pulttien vastakappaleita ei pysty pitämään kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti kampi irtoaa normityökaluilla mutta eturattaan ja spiderin irroittamiseen tarvitaan joku spesifi työkalu?
Santtu75
29.09.2021, 16.45
Onkohan kukaan irroitellut Active Line Plussasta kampia ja eturatasta?
Mun tarttis saada kiristettyä rattaan pultit mutta kun ratas pyörii moottorin/rungon suojissa niin rattaan pulttien vastakappaleita ei pysty pitämään kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti kampi irtoaa normityökaluilla mutta eturattaan ja spiderin irroittamiseen tarvitaan joku spesifi työkalu?
Tuollaisen ( https://r2-bike.com/XLC-E-Bike-Lockring-Tool-TO-S04-for-Bosch-Generation-3-4-8-Nut-ISIS-Drive ) työkalun tarvitset kyseisen lukkorenkaan irroittamiseen/takaisin panemiseen.
Tuollaisen ( https://r2-bike.com/XLC-E-Bike-Lockring-Tool-TO-S04-for-Bosch-Generation-3-4-8-Nut-ISIS-Drive ) työkalun tarvitset kyseisen lukkorenkaan irroittamiseen/takaisin panemiseen.
Jeps. Täytyy lisätä moinen seuraavaan rompetilaukseen mukaan.
Pari viikkoa sitten oli taas vuokralla Mondraker uudella gen 4 motilla ja yhtäkkiä siihen tuli vikailmoitus eikä avustanut kuin todella kevyesti polkien ja pienellä nopeudella. Vuokraamossa sanoivat, että oli jo toinen saman vikakoodin omaava laite, herjaa kuulemma että luulee sähköihin tehtävän virityksiä.
Travelkicking
02.10.2021, 11.49
Tuo lähtee lyömällä sopivalla puikolla muutamaa niistä 8 kolosta. Alumiinilevymutterihan ei ole kovin kireällä. Työkaluksi saattaa riittää 5 tuuman naula, jonka kärjen viilaa/hio sopivaksi. Siihen mutteriin jää helposti jälki, mutta entäs sitten. Kuusiokoloavaintakin voi lyhentää, jos se yksinään riittäisi.
^ Helposti jää jälkiä tuosta työkalustakin, jos se lukkorengas sattuu yhtään kireämmällä olemaan. Ainakin minun lukkorenkaaseen tuo oli sen verran väljä, että aika kieli keskellä suuta sai vääntää, että ylipäätään lähti irti. Aika pahasti tahtoi muljuta.
Noin 5600 km taisi olla mittarissa, kun ei enää hermo pitänyt ja vaihdoin voimansiirron meidän avolavaan, eli Kona E-Uteen. Tuon verran meni siis yhdellä ketjulla, takapakalla ja eturattaalla. Uudet osat ihan perustason Shimanskia ja kustannukset 1,5 vuoden ajoille sellaiset, että en taida jatkossakaan vaihdella ketjuja, vaan koko hoito kerralla. Tällaisessa arkipyörässä ei pieni vaihteiden takeltelu tai äänekäs ketju haittaa. Kummasti pyörä kyllä hiljeni. Ei enää rutise ja pauku kun peruuttaa tallista ulos. :D
Eturattaassa pientä hainevän muotoa havaittavissa:
https://photos.app.goo.gl/t7TvsgoPMU5BnXAf6
Oli tuo vaihtoratas jotenkin peltisemmän oloinen. Saa nähdä kestääkö ihan samanlaisia kilometrejä kuin orkkis.
Kille-Kalle
17.11.2021, 20.09
Onko muilla ongelmia ettei akkukotelon kansi meinaa istua paikalleen alaosasta, pystyykö boschissa akkua jotenkin säätämään kotelossa sisemmäksi? Pyörä orbea wild.
Onko muilla ongelmia ettei akkukotelon kansi meinaa istua paikalleen alaosasta, pystyykö boschissa akkua jotenkin säätämään kotelossa sisemmäksi? Pyörä orbea wild.
Täällä samaa häikkää.
Sulla kanittaa hissitolpan vaijeri tai joku muu siellä akun takana, ne pitää olla siirrettynä sivulle, muuten ne jää kampeamaan akkua alareunasta ulos.
Akun pinnan pitää jäädä selkeästi rungon sisäpuolelle.
Vähän huonosti ohjattu pelkällä keltamustalla muovilipareella, itellä vastustaa melkein aina ku käyttää akun irti.
Onkos kellään ollut tällaista? Pyörä on ollut latauksessa ja liikkeelle lähtiessä kaikki näyttää olevan ok ja näyttö syttyy, mutta ei näytä nopeutta eikä moottori avusta menoa. Useimmiten toimii, kun painaa akun kyljestä on/off kytkimestä, akkuun syttyy valot ja taas pelittää. Eilen teki sitten niin, että napin painalluksen jälkeen akun valot sammuivatkin heti. En muista tarkalleen, missä järjestyksessä lopulta lähti toimimaan, mutta joku yhdistelmä näytön sammutusta ja irroitusta ja em. napin painallusta auttoi.
Näyttö irti puhdista kontaktipinnat ja taas mennään.
Pitääpä tutkia, kiitos vinkistä!
ruuduntakaa
21.12.2021, 07.54
Mikäli olen oikein ymmärtänyt Bosch gen4 sisuskalut eivät sisällä voiman siirtämiseen hihnaa?
Kaikki hoidetaan hammaspyörillä?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt Bosch gen4 sisuskalut eivät sisällä voiman siirtämiseen hihnaa?
Kaikki hoidetaan hammaspyörillä?
https://www.pinkbike.com/photo/18710485/
Tästä katsomalla olen päätellyt, että ei ole hihnoja. Kukaan ei myöskään niistä puhu. On erittäin todennäköistä, että Boschissa ei ole hihnaa.
Santtu75
26.01.2022, 22.07
Onko palstalla muita GEN2 kuskeja jotka vaihtavat aika-ajoin noita laakerin suojia/tiivisteitä?
Jos on, niin millä aikataululla/kilometrimäärillä niitä vaihdatte?
Boschin oma, ainakin puolivirallinen suositus on kyseisten tiivisteiden vaihto 2000km. välein.
Itse vaihdoin edellisen kerran viime keväänä nyt tuli vaihdettua eilennä, kilometrejä välillä tullut varmaan luokkaa 2500km.
Hyviltä/puhtailta näytti tiivisteiden takana eikä merkkejäkään kosteudesta/liasta.
Tiivisteinähän nämä Boschin omat tiivisteet (Pehmeä+Kova) sekä tiivisterasva.
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit?number=20034759&__delivery=8&__currency=1&gclid=EAIaIQobChMIlb31zpvQ9QIVy4myCh2HCghFEAQYBCAB EgJfRfD_BwE
Handeman87
08.02.2022, 21.40
Onko kukaan vaihtanut laakereita active line gen3 moottoriin? Tuliko millaisia yllätyksiä vastaan? Ja mistä löytyi laakerit? Tohon gen 2:een löytyisi se korjaussarja missä vaihtuu se moottorin toinen poski mut tohon gen 3:een ei oikein löydy mitään...
Santtu75
09.02.2022, 10.57
Onko kukaan vaihtanut laakereita active line gen3 moottoriin? Tuliko millaisia yllätyksiä vastaan? Ja mistä löytyi laakerit? Tohon gen 2:een löytyisi se korjaussarja missä vaihtuu se moottorin toinen poski mut tohon gen 3:een ei oikein löydy mitään...
Tuolta pitäisi löytyä:
https://www.ebikemotorcentre.com/product/bosch-gen-3-motor-bearing-kit-part-no-plb30701/
Muuten en tuon mallin osalta osaa auttaa, kun ei ole tullut remontoitua kuin tuota Gen2 moottoria.
Ai, niin tuo taho ei tällähetkellä tainnutkaan toimittaa UK:n ulkopuolelle (sääli, koska tuo toimittaja/moottorikorjaaja taitaa olla yksi parhaita, ellei paras alalla, kun puhutaan sähköpyörien moottorien korjaamisesta).
Mutta heillä on nyt näköjään muutama partneri EU-alueella joilta saa samat osat.
Tuossa olisi sama laakerisarja saksasta:
https://ebike-doktor.de/shop/index.php?route=product/product&path=20&product_id=181
Handeman87
09.02.2022, 17.37
Tuolta pitäisi löytyä:
https://www.ebikemotorcentre.com/product/bosch-gen-3-motor-bearing-kit-part-no-plb30701/
Muuten en tuon mallin osalta osaa auttaa, kun ei ole tullut remontoitua kuin tuota Gen2 moottoria.
Ai, niin tuo taho ei tällähetkellä tainnutkaan toimittaa UK:n ulkopuolelle (sääli, koska tuo toimittaja/moottorikorjaaja taitaa olla yksi parhaita, ellei paras alalla, kun puhutaan sähköpyörien moottorien korjaamisesta).
Mutta heillä on nyt näköjään muutama partneri EU-alueella joilta saa samat osat.
Tuossa olisi sama laakerisarja saksasta:
https://ebike-doktor.de/shop/index.php?route=product/product&path=20&product_id=181
Kiitos!!
Handeman87
05.03.2022, 13.42
Nyt on sitten gen 3 moottorin laakerit vaihdettu. Oikean puoleisen laakereiden kanssa näyttäisi edelleen ongelmat jatkuvan sillä se oli aivan loppu ja sitä kautta on päässyt kosteutta moottorin sisään. Myös moottorin akselin oikean puoleinen laakeri oli sökö. Vasemman puolen laakerit vaikuttivat sitä vastoin hyväkuntoisilta mutta vaihdoin silti keskiöakselin vasemman laakerin kun se oli tässä vaiheessa suht helppo tehdä. Moottorin sisällä on kaksi sisäkkäin olevaa akselia joiden molemmissa päissä on o-renkaat jotka myös vaihdoin samalla. Akselit kävi myös ultraäänipesussa ennen kuin vaihdoin uudet vaseliinit ja laitoin koneen kasaan.
Sitten niihin ongelmiin. Löysin tämmöisen sivuston missä joku oli purkanut tuon moottorin ja siellä sanottiin että onton akselin asento suhteessa keskiöakseliin ei saa muuttua. (Väärästä asennosta tulee kuulema vikakoodi 510) Purkamisen yhteydessä oli todella hankala merkata niiden asentoa luotettavasti ja niiden asento saattoi muuttua. Merkkasin akselien asennon siihen asentoon kun sain akselit irti. Koeajossa ei kuitenkaan vikakoodia ilmestynyt eli akseleiden asennolla ei ole oikeasti väliä tai sit mulla kävi järjetön tuuri
Santtu75
05.03.2022, 13.46
Nyt on sitten gen 3 moottorin laakerit vaihdettu. Oikean puoleisen laakereiden kanssa näyttäisi edelleen ongelmat jatkuvan sillä se oli aivan loppu ja sitä kautta on päässyt kosteutta moottorin sisään. Myös moottorin akselin oikean puoleinen laakeri oli sökö. Vasemman puolen laakerit vaikuttivat sitä vastoin hyväkuntoisilta mutta vaihdoin silti keskiöakselin vasemman laakerin kun se oli tässä vaiheessa suht helppo tehdä. Moottorin sisällä on kaksi sisäkkäin olevaa akselia joiden molemmissa päissä on o-renkaat jotka myös vaihdoin samalla. Akselit kävi myös ultraäänipesussa ennen kuin vaihdoin uudet vaseliinit ja laitoin koneen kasaan.
Sitten niihin ongelmiin. Löysin tämmöisen sivuston missä joku oli purkanut tuon moottorin ja siellä sanottiin että onton akselin asento suhteessa keskiöakseliin ei saa muuttua. (Väärästä asennosta tulee kuulema vikakoodi 510) Purkamisen yhteydessä oli todella hankala merkata niiden asentoa luotettavasti ja niiden asento saattoi muuttua. Merkkasin akselien asennon siihen asentoon kun sain akselit irti. Koeajossa ei kuitenkaan vikakoodia ilmestynyt eli akseleiden asennolla ei ole oikeasti väliä tai sit mulla kävi järjetön tuuri
Ihan uteliaisuudesta, otitko kuvia moottorin sisältä, jaoliko selkeitä kosteuden auheuttamia jälkiä olemassa?
Oliko iso homma toteuttaa? Itse kun olen vaihtanut vain tuon Gen2 koko oikean "lohkopuoliskon" (joka siis myytävänä vara-osana "tee se itse" vaihtoon) jonka vaihto oli suhteellisen helppo tehdä.
Handeman87
05.03.2022, 23.20
Ihan uteliaisuudesta, otitko kuvia moottorin sisältä, jaoliko selkeitä kosteuden auheuttamia jälkiä olemassa?
Oliko iso homma toteuttaa? Itse kun olen vaihtanut vain tuon Gen2 koko oikean "lohkopuoliskon" (joka siis myytävänä vara-osana "tee se itse" vaihtoon) jonka vaihto oli suhteellisen helppo tehdä.
Kyllä otin ja kyllähän siellä oli. (En osaa liittää niitä kuvia tähän puhelimella) Semmoista ruskeaa mönjää oli se vanha vaseliini mitä siellä oli ja metallisissa osissa ruostepilkkuja siellä täällä. Oikean puolen laakerit myös aivan ruosteessa. Hommana isoin oli moottorin purku kun kaikki oli aika jumissa ja ei oikein tiennyt mitä teki :D Laakerit irroitin prässillä ja ulosvetäjällä ja prässillä myös laakerit paikoilleen. Yhden erikoistyökalun joutui valmistaa että sai sen vasemman puolen keskiöakselin laakerin irti. Mutta ei mikään ylitsepääsemätön homma. Rakenteeltaan toi Gen3 on yksinkertaisempi kuin gen2 ainakin mun mielestä
Mistä sait lohkopuoliskon ostettua? Suomalaisissa kaupoissa lukee että myydään vain huoltoliikkeen asennettavaksi!?!
Santtu75
08.03.2022, 11.21
Mistä sait lohkopuoliskon ostettua? Suomalaisissa kaupoissa lukee että myydään vain huoltoliikkeen asennettavaksi!?!
EbikeBrothersilta sen tilasin https://ebikebrothers.fi/product/188/bosch-service-kit-bdu2xx-musta
Näyttää tosiaan lukevan tuo "myydään vain huoltoliikkeen asennettavaksi", mutta luulen että sillä sitten "pesevät kätensä" jos omatoimisessa asennuksessa tulee ongelmia, ainakin tilausvaiheeseen asti tuossa pääsin ilman ongelmia.
Myös Hi5Bikes:ltä näyttää löytyvän https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/tarvikkeet/tyokalut/bosch-service-kit-for-bdu2xx-motors/
Kaipaako nää sähkömoottorit millaista huoltoa? Mulla Active Line Plussassa palaa jakari näytössä. Ajettu siinä 2600km. Pyörä on kertaalleen käynyt (ensi-) huollossa 600km ajettuna. Muistelin, että huoltojamppa silloin sanoi, että parin tonnin jälkeen huollossa motti otettaisiin irti ja tarkistettaisiin paikat. Lieko tuo miten tarpeen? Muilta osin osaan kyllä huoltaa pyörää itsekin, joten olisko tuosta mitään iloa maksaa paria sataa? Paitsi että sais jakarin veke näytöstä.
Kaipaako nää sähkömoottorit millaista huoltoa? Mulla Active Line Plussassa palaa jakari näytössä. Ajettu siinä 2600km. Pyörä on kertaalleen käynyt (ensi-) huollossa 600km ajettuna. Muistelin, että huoltojamppa silloin sanoi, että parin tonnin jälkeen huollossa motti otettaisiin irti ja tarkistettaisiin paikat. Lieko tuo miten tarpeen? Muilta osin osaan kyllä huoltaa pyörää itsekin, joten olisko tuosta mitään iloa maksaa paria sataa? Paitsi että sais jakarin veke näytöstä.
Itse itselleni vastaten: eBike Motor Centre (Performance Line Bearings) - Frequently Asked Questions & Answers (https://www.ebikemotorcentre.com/frequently-asked-questions-answers/#Bosch-Motor-Questions)
Tuon mukaan ai tarvii hirveesti huollella... Mites jakarin sais pois näytöstä?
Santtu75
28.03.2022, 15.38
Itse itselleni vastaten: eBike Motor Centre (Performance Line Bearings) - Frequently Asked Questions & Answers (https://www.ebikemotorcentre.com/frequently-asked-questions-answers/#Bosch-Motor-Questions)
Tuossa taitanee olla kuitekin tuo Bosch:n virallinen kanta asiaan (muutaman vuoden takaa, mutta missään en ole nähnyt että tuota ohjeistusta olisi virallisesti ainakaan muutettu)
https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tarinoita/joko-sinulla-on-saehkoepyoerae-muista-huollot.html
Oletko sinäkin uuden sähköpyörän onnellinen omistaja? Onnittelut! Mutta miten sähköpyörän huolto eroaa tavallisesta?
Ensihuolto on myös sähköpyörän tärkein huolto
Kun olet päässyt sähköpyöräilyn makuun, muista käyttää pyörä ensihuollossa. Siinä pyörä käydään kokonaan läpi ja säädetään kaikki osat oikeille kireyksille. Pyörä pitää viedä ensihuoltoon, kun sillä on ajettu noin 300 km.
Ensihuollossa normaalien toimenpiteiden lisäksi tarkistetaan pyörän sähkömoottori perusteellisesti. Sen kiinnitykset kiristetään ja sen magneettitunnistimen asento tarkistetaan. Sähkömoottorin järjestelmä tarkistetaan ns. testerillä ja testataan järjestelmän ominaisuudet. Ensihuoltoon kuuluu myös pyörän päivitys uusimpaan käyttöjärjestelmään.
Normaali huoltoväli noin 2000 km
Ensihuollon jälkeen sähköpyörälläkin voi ajella huoletta aika pitkään: Seuraavan huollon aika koittaa noin 2000 ajokilometrin jälkeen. Tällöin moottori kaipaakin jo perusteellisempaa huoltoa. Huollossa se irroitetaan ja puhdistetaan. Laakerit rasvataan ja laakerinsuoja vaihdetaan. Moottori kiristetään paikalleen ja tarkistetaan magneettitunnistimen asennot. Lopuksi normaaliin tapaan tarkistetaan järjestelmä ja tehdään uusimmat järjestelmäpäivitykset.
Jos sähköpyörässäsi on Boschin moottori, suosittelemme käyttämään Boschin valtuuttamia sähköpyörien huoltoliikkeitä. Vauhdikkaita ja turvallisia ajokilometrejä!
Mårå
Ensimmäisen kerran tuli tuo huopatiiviste ja muovisatiainen vaihdettu 7000km kohdalla. 8000km kohdalla sitten meni se oikeassa poskessa oleva ns. päälaakeri. Hommasin uuden posken uusilla laakereilla ja rattailla, hinta taisi olla 129 eur ja vaihtoon meni n. 45min. Vanhaan poskeen vaihdan itse uudet laakerit kun kerkeän ja laitan hyllyyn odottamaan käyttöä.
Kimbyyri
06.04.2022, 16.19
Tuossa taitanee olla kuitekin tuo Bosch:n virallinen kanta asiaan (muutaman vuoden takaa, mutta missään en ole nähnyt että tuota ohjeistusta olisi virallisesti ainakaan muutettu)
Oletko sinäkin uuden sähköpyörän onnellinen omistaja? Onnittelut! Mutta miten sähköpyörän huolto eroaa tavallisesta?
Ensihuolto on myös sähköpyörän tärkein huolto
Kun olet päässyt sähköpyöräilyn makuun, muista käyttää pyörä ensihuollossa. Siinä pyörä käydään kokonaan läpi ja säädetään kaikki osat oikeille kireyksille. Pyörä pitää viedä ensihuoltoon, kun sillä on ajettu noin 300 km.
Ensihuollossa normaalien toimenpiteiden lisäksi tarkistetaan pyörän sähkömoottori perusteellisesti. Sen kiinnitykset kiristetään ja sen magneettitunnistimen asento tarkistetaan. Sähkömoottorin järjestelmä tarkistetaan ns. testerillä ja testataan järjestelmän ominaisuudet. Ensihuoltoon kuuluu myös pyörän päivitys uusimpaan käyttöjärjestelmään.
Normaali huoltoväli noin 2000 km
Ensihuollon jälkeen sähköpyörälläkin voi ajella huoletta aika pitkään: Seuraavan huollon aika koittaa noin 2000 ajokilometrin jälkeen. Tällöin moottori kaipaakin jo perusteellisempaa huoltoa. Huollossa se irroitetaan ja puhdistetaan. Laakerit rasvataan ja laakerinsuoja vaihdetaan. Moottori kiristetään paikalleen ja tarkistetaan magneettitunnistimen asennot. Lopuksi normaaliin tapaan tarkistetaan järjestelmä ja tehdään uusimmat järjestelmäpäivitykset.
Jos sähköpyörässäsi on Boschin moottori, suosittelemme käyttämään Boschin valtuuttamia sähköpyörien huoltoliikkeitä. Vauhdikkaita ja turvallisia ajokilometrejä!Onko xxl "virallinen" myynti/huoltopaikka jossa onnistuu myös tuo ohjelmiston päivitys. Ensihuolto kuuluu ilmeisesti xxl:ssä uuden pyörän hintaa. Kuinka siellä ylipäätänsä on takuuasiat ja remontit onnistunut?
Tuo on kyllä uskomatonta **skaa. Santtu75 tuossa jakoi realistisemmat huolto-ohjeet. Bochissa vaihdetaan toinen moottorinposki jossa on laakerit, n 2000km välein. Se service Kit maksaa reilun satasen ja työt päälle. En ole itsekään vaihdattanut, ei ole oikein hyviä kokemuksia noista fillarihuolloista, pitäisi varmaan itse vaihtaa mutta sitten paukkuu takuut...ja ehkä pyöräkin :)
Santtu75
06.04.2022, 16.52
Tuo on kyllä uskomatonta **skaa. Santtu75 tuossa jakoi realistisemmat huolto-ohjeet. Bochissa vaihdetaan toinen moottorinposki jossa on laakerit, n 2000km välein. Se service Kit maksaa reilun satasen ja työt päälle. En ole itsekään vaihdattanut, ei ole oikein hyviä kokemuksia noista fillarihuolloista, pitäisi varmaan itse vaihtaa mutta sitten paukkuu takuut...ja ehkä pyöräkin :)
Tuota koko "oikeaa moottorin poskea" ei ole saatavilla kuin tuohon Performance Gen2 moottoriin, joka kärsi tiivisteen suunnitteluvirheiden takia runsaista laakerivaurioista. Itsekkin olen tuo omaan Gen2 moottoriseen pyörääni vaihtanut laakerivaurion jälkeen.
Esim Gen3 ja Gen4 moottoreihin ei ole itselläni edes tiedossa että kyseistä osaa olisi ainakaan kuluttajamyyntiin saatavilla.
Ja tuossa gen2 moottorissakaan tuo "posken"vaihto ei ole mikään normaali huolttoiminpide joka tehdään jossain vaiheessa vain huollon takia, vaan se on korjaustoimenpide joka tehdään laakerivaurion jälkeen.
Yksikään Bosch:n HUOLTOtoimenpide ei ole selainen että moottoria avattaisiin niin että sen pulttisinetit poistettaisiin. Jos moottori avataan niin kyse on jostain korjauksesta, ei normaalista huollosta. Ja takuunalaisten koneiden suhteen käytännössä toimitaan niin että moottori irroitetaan ja sitten lähettetään Bosch:lle korjattavaksi/vaihdettavaksi.
Noissa moottoreissa nuo vaihdettavat/huollettavat osat ovat noita laakerisuojia yms.
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-bdu4xx
Ja tuon Performance Line Bearingin tekstit ovat ehkä euroopan kokeneimman Sähköpyörien moottoreiden huolto/korjauspajan tekstejä joissa vuosein ja oletuksellisesti tuhansien huolettujen/korjattujen moottoreiden mukana tullut tietotaito varmasti näkyy. Ja heillä ei ole tarvetta peitellä/kaunistalla asioita samalla tavalla kuin vaikkapa valmistajilla.
Tuota koko "oikeaa moottorin poskea" ei ole saatavilla kuin tuohon Performance Gen2 moottoriin, joka kärsi tiivisteen suunnitteluvirheiden takia runsaista laakerivaurioista. Itsekkin olen tuo omaan Gen2 moottoriseen pyörääni vaihtanut laakerivaurion jälkeen.
Esim Gen3 ja Gen4 moottoreihin ei ole itselläni edes tiedossa että kyseistä osaa olisi ainakaan kuluttajamyyntiin saatavilla.
Ja tuossa gen2 moottorissakaan tuo "posken"vaihto ei ole mikään normaali huolttoiminpide joka tehdään jossain vaiheessa vain huollon takia, vaan se on korjaustoimenpide joka tehdään laakerivaurion jälkeen.
Yksikään Bosch:n HUOLTOtoimenpide ei ole selainen että moottoria avattaisiin niin että sen pulttisinetit poistettaisiin. Jos moottori avataan niin kyse on jostain korjauksesta, eli normaalista huollosta. Ja takuunalaisten koneiden suhteen käytännössä toimitaan niin että moottori irroitetaan ja sitten lähettetään Bosch:lle korjattavaksi/vaihdettavaksi.
Noissa moottoreissa nuo vaihdettavat/huollettavat osat ovat noita laakerisuojia yms.
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-bdu4xx
No tämähän on hyvä uutinen! Olin sitten väärässä tiedossa, luulin että koskee uusiakin moottoreita. Kiitos sulle ja myös jalkkikselle, nyt on huolettomia kilometrejä sitten edessä :)
Peru puheeni, kiitos ja anteeks :)
Joo, se moottoriyksikkö on sinetöity ja sitä ei availla huvin vuoksi. Mulla on nyt n. 2600km mittarissa ja edellisestä huollosta on matkaa n. 2000km. Eli nyt vois alkaa olla aika kurkkasta miltä noi tiivisteet näyttävät. Mun pyörä on pelkästään "hyvän sään kelviajossa" niin oletusarvoisesti tuolla ei pitäis olla mitään ihmeellistä odottamassa.
Santtu75
12.04.2022, 14.37
Onko missään mitään listaa mitä nuo mikin Bosch:n päivitys tuo tullessaan?
Katselin että kaikissa kolmessa Bosch:n tekniikalla olevassa pyörässäni päivityksen enemmän taikka vähemmän jäljessä, niin moottorin kun myös akkujenkin osalta...
Miten muuten menee noiden akkujen ohjelmistopäivityksen suhteen, päivittyykö samalla kun moottorin ohjemlmisto päivitetään, vai ajetaanko siihen oma päivityksensä? Itse en ole kuin kerran käynyt moottorin ohjelmistopäivityksessä, niin tuo puoli jäänyt hieman vieraaksi...
Akuista puheenollen olen kyllä lievästi pettynyt tuohon 625Wh akun todelliseen kapasiteettiin tai sitten Bosch vaan syö virtaa enemmän kuin entinen Shimano E8000 moottori, edellisessä pyörässä oli 540Wh akku ja lähes samat ajo kuin tuolla Boschilla nyt. Eli sellaista ripeää vauhtia suht rullaavilla talvipoluilla pääsee noin 35-40km
Toivottavasti ei ole liian tyhmiä kysymyksiä tai väärässä paikassa. Itselle ensimmäinen sähköpyörä saapui eilen ja tänään ajettu 35km lenkki ja olihan hienoa ajaa vuosien jälkeen pyörällä.
Muutama kysymys:
1. Softa päivitystä pitäisi varmaan tehdä kyseessä (2020 tai 2021 mallin Haibike Hardnine 5 https://www.haibike.com/fi/fi/saehkoepyoeraet/maastosaehkoepyoeraet/trailpyoeraet/hardnine-5-fi1177?id=45024147 ). Luin nykyiset versiot Purionin näytöltä ja ne näyttivät tältä: Display unit 1.4.0.0, Du unit 1.3.0.0, Battery unit 1.10.0.0 Ilmeisesti vanhoja ovat jos täältä vertaa: https://www.bosch-ebike.com/en/service/software-update/ (Vaikka en täysin varma mikä tuo drive unitti tarkalleen on ja sitten netissä pyörineistä (gen2, gen3) vertailuista en ole varma onko tuo nyt gen2 vai gen3 moottori. Gen4 se ei ole. Pitkän alustuksen jälkeen onko tuolla merkitystä missä liikkeessä tuon päivityksen tekee Lahdessa paikallinen huolto pyytää päivityksestä 25€ mikä kuulostaa kyllä kohtuulliselta. Pitääkö pyytää huollon yhteydessä jotain tiettyä tekemään tai pyytää erikseen diagnostiikka lappuja tms. Käytettynä kun ostettu niin toki kaikki laitteeseen tallentunut tieto kiinnostaa. (Vaikkakin aika uusi peli on kyseessä kun ikää noin vuosi ja kilometrejä vaan 200km ajettu).
2. Toisena mieleen tuli tämä valojen asennus mitä nähnyt Boschin kautta otettuna (valojen merkkivalo palanut Purionin näytössä). Nyt pyörässä erikseen usb ladattavat etu ja takavalo ja mielellään kyllä rakentaisi tuohon valot jotka toimii automaattisesti kun ajelee ja ottaa ajoakusta virran. Johtojen kytkemiset, liittämiset yms onnistuu kyllä itseltä mutta onko vinkkejä mistä tarvikkeet tuohon edullisimmin ja pitääkö joku erillinen valonappi hankkia joka aktivoidaan Boschin diagnostiikassa huollossa tms? Ehdotukset myös edullisesta taka ja etuvalo kombosta otetaan. Ajot tapahtuu 90% valoisalla ja nekin harvat kerran kun pimeellä mennään niin käytännössä valaistulla kaduilla. Näin ollen aika pieni tehoiset valot riittäisi, lähinnä tuomaan vaan näkyvyyttä.
3. Näiden Boschien tuosta vesiongelmasta yms sen korjauksia ollut puhetta, mahtaako se koskea tätä minunkin pyörän moottoria. Hieman epäselvyyttä tosiaan mikä gen tämä oma nyt on, tuo yllä oleva linkki pitäisi omaan pyörään viitata jos se selventää tuota generaatio asiaa?
Isot kiitokset kaikille jotka jaksavat vastailla :)
Toivottavasti ei ole liian tyhmiä kysymyksiä tai väärässä paikassa. Itselle ensimmäinen sähköpyörä saapui eilen ja tänään ajettu 35km lenkki ja olihan hienoa ajaa vuosien jälkeen pyörällä.
Muutama kysymys:
1. Softa päivitystä pitäisi varmaan tehdä kyseessä (2020 tai 2021 mallin Haibike Hardnine 5 https://www.haibike.com/fi/fi/saehkoepyoeraet/maastosaehkoepyoeraet/trailpyoeraet/hardnine-5-fi1177?id=45024147 ). Luin nykyiset versiot Purionin näytöltä ja ne näyttivät tältä: Display unit 1.4.0.0, Du unit 1.3.0.0, Battery unit 1.10.0.0 Ilmeisesti vanhoja ovat jos täältä vertaa: https://www.bosch-ebike.com/en/service/software-update/ (Vaikka en täysin varma mikä tuo drive unitti tarkalleen on ja sitten netissä pyörineistä (gen2, gen3) vertailuista en ole varma onko tuo nyt gen2 vai gen3 moottori. Gen4 se ei ole. Pitkän alustuksen jälkeen onko tuolla merkitystä missä liikkeessä tuon päivityksen tekee Lahdessa paikallinen huolto pyytää päivityksestä 25€ mikä kuulostaa kyllä kohtuulliselta. Pitääkö pyytää huollon yhteydessä jotain tiettyä tekemään tai pyytää erikseen diagnostiikka lappuja tms. Käytettynä kun ostettu niin toki kaikki laitteeseen tallentunut tieto kiinnostaa. (Vaikkakin aika uusi peli on kyseessä kun ikää noin vuosi ja kilometrejä vaan 200km ajettu).
2. Toisena mieleen tuli tämä valojen asennus mitä nähnyt Boschin kautta otettuna (valojen merkkivalo palanut Purionin näytössä). Nyt pyörässä erikseen usb ladattavat etu ja takavalo ja mielellään kyllä rakentaisi tuohon valot jotka toimii automaattisesti kun ajelee ja ottaa ajoakusta virran. Johtojen kytkemiset, liittämiset yms onnistuu kyllä itseltä mutta onko vinkkejä mistä tarvikkeet tuohon edullisimmin ja pitääkö joku erillinen valonappi hankkia joka aktivoidaan Boschin diagnostiikassa huollossa tms? Ehdotukset myös edullisesta taka ja etuvalo kombosta otetaan. Ajot tapahtuu 90% valoisalla ja nekin harvat kerran kun pimeellä mennään niin käytännössä valaistulla kaduilla. Näin ollen aika pieni tehoiset valot riittäisi, lähinnä tuomaan vaan näkyvyyttä.
3. Näiden Boschien tuosta vesiongelmasta yms sen korjauksia ollut puhetta, mahtaako se koskea tätä minunkin pyörän moottoria. Hieman epäselvyyttä tosiaan mikä gen tämä oma nyt on, tuo yllä oleva linkki pitäisi omaan pyörään viitata jos se selventää tuota generaatio asiaa?
Isot kiitokset kaikille jotka jaksavat vastailla :)
1. Ei merkitystä missä tekee päivityksen, koska Boschin ohjelma hakee palvelimelta pyöräkohtaisen ohjelmiston. Jos iso eturatas ja ei GEN4, niin moottori on GEN3 variantti. 25 euroa on edullinen hinta. Pyydä huollon diagnostiikkaversio siitä raportista. Muistaakseni siinä on kaksi eri valintaa: asiakas ja huolto.
2. Huolto pystyy kytkemään valo-ohjauksen päälle Purioniin. Valotopikkeja on forumin sähköosiolla ja varusteosiossa. Lupine suhteellisen paras jos budjetti ei ahdista.
3. Gen3 ei vastaavaa vesiongelmaa mitä pienirattaisessa GEN2. https://www.ebikemotorcentre.com/bosch-gen-3/ myytävistä varaosista voi päätellä onko jotain ongelmaa mitä ratkoa.
Kiitoksia kattavista vastauksista näillä pääsee eteenpäin selvittelemään. Nyt vielä tuli yksi lisä ongelma eli vanhalla omistaja ei ollut kuulemma saanut kärkkäiseltä avaimia pyörään kun tuon osti ja pelkkään akun irroitukseenhan nuo avaimet ovatkin. Taitaa olla ainoa mahdollisuus kysellä tuolta Boschin huollosta samalla kun piuhan päässä käy, että onnistuuko tilata uusia avaimia jollain tyylillä. Kuitti pyörästä kyllä löytyy.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.