Näytä tavallinen näkymä : Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
Se tuli siinä edellisessä firmispäivityksessä, mutta nyt vasta toimii.
Markku ja Tunturi
09.11.2024, 12.24
Shimano EP8 moottorilla varustettu pyörä antaa virheilmoituksen W101. ilmeisesti nopeusanturi vika?
Anturi on käsittääkseni SM-DUE11
voiko tuon anturin itse vaihtaa vai vaatiiko huollossa jotain ohjelmointia?
Tuliko tuo vika miten uuteen pyörään, tarkista ensin että magneetti on oikeassa kohdassa ja tarpeeksi lähellä tunnistinta, samoin se että moottorin päässä liitin on kunnolla kiinni. Mitään ohjelmointia ei uuden anturin vaihto ei vaadi.
Markku ja Tunturi
09.11.2024, 19.20
Pyörä kesällä ostettu, ajettu 319 km. Lämpimässä tallissa ollut eikä ole sateella ajettu.
mangeetti on tukevasti kiinni jarrulevyssä ja anturi hyvin kiinni rungossa.
moottorin päästä en liitintä vielä ole tutkinut. Onkohan se missä kohtaa tuota EP8 moottoria.
Meneekö tunnistin tarpeeksi läheltä magneettia. Moottorinpäässä liittimet on moottorin päinvastaisella puolen kuin ratas, kolmella pienellä ruuvilla yläosan muovisuojus irroittamalla tulee esiin liittimet ja tuo nopeus liitin on noista kolmesta se viimeinen edestäpäin laskettuna. Voi joskus käydä niin että vaikka tuo magneetti tunnistin ensin alkuun toimiikin niin jos se on asennettu niin kauaksi tunnistimesta että juuri toimii niin se ajan myötä yhteys heikkenee jolloin laittamalla prikkoja tunnistimen kiinnitys ruuvien alle sen saa lähemmäksi magneettia niin se alkaa taas toimia
Markku ja Tunturi
09.11.2024, 21.18
Kiitos vinkeistä, pitää näitä kokeilla.
pyorahullu
10.11.2024, 08.31
Onko se magneetti tosiaan kiinni jarrulevyssä? Ittellä se on kiinni pinnoissa.
Shimano EP8 moottorilla varustettu pyörä antaa virheilmoituksen W101. ilmeisesti nopeusanturi vika?
Anturi on käsittääkseni SM-DUE11
voiko tuon anturin itse vaihtaa vai vaatiiko huollossa jotain ohjelmointia?
Niin kauan kun on takuuta jäljellä ei kannata tehdä mitään itse vaan viet huoltoon.
Eemeli82
10.11.2024, 10.43
Onko se magneetti tosiaan kiinni jarrulevyssä? Ittellä se on kiinni pinnoissa.
Osassa pyöristä se on kiinni jarrulevyssä. (https://www.bike-discount.de/en/search?sSearch=brake+disc+magnet)
Niin kauan kun on takuuta jäljellä ei kannata tehdä mitään itse vaan viet huoltoon.
Näinhän se toki periaatteessa on. Mutta itse en kyllä jaksa muutaman kympin vikojen takia alkaa takuuhommiin, useimmiten paljon nopeammin saa vehkeet ajoon, kun korjaa itse. Toki riskinä on, että jos itse korjaa ja munii jotain, niin sitten ei välttämättä takuukaan enää korvaa, mutta eipä nämä sähköfillaritkaan nyt mitään rakettitiedettä onneksi ole.
Jos sen anturin haluaa itse vaihtaa, niin mikäli sen piuhan vaan saa pois ja uuden paikalleen ilman mosan irroittamista, niin vartin hommahan tuo on ja onnistuu työkaluilla mitä jokaisesta kodista pitäisi muutenkin löytyä.
Jos taas vaatii moottorin irrottamista, niin sit vaatii pientä harrastamista ja todennäköisesti eturattaan lukkorenkaan avaamiseen työkalun. Omassani ainakin jää moottorin kiinnitykset eturattaan taakse, siten että vaatii eturattaan irrottamisen, jotta ne saa avattua.
pyorahullu
10.11.2024, 11.42
Ok. Aina oppii jotain uutta
Jos ei tiedä missä on vika, niin vika voi olla missä tahansa.
Olen ajanut kaikilla (yli 20 000km)shimano 5,6, 7,8, moottoreilla. Tuota koodia en ole onnistunut saamaan.
.Ellei ole rutkasti pyöränlaittokokemusta, niin minun mielestä ei kannata alkaa moottorin irroitus/kiinnitys hommiin. Vaatii erikoistyökaluja, ainakin lukkorenkaan irrotukseen. Virta johdon joutuu yleensä irrottamaan ja se on aika hankala, niiden takaisin laittaminen on keljua. Nuo anturin johdot on helppoja.
Monesti nämä "viat" näkee ammattimies hetkessä.
Joskus ne on aivan yllättäviä.
Varsinkin silloin kun asiasta mitään ymmärtämätön alkaa säätämään.
Shimano EP8 moottorilla varustettu pyörä antaa virheilmoituksen W101. ilmeisesti nopeusanturi vika?
Anturi on käsittääkseni SM-DUE11
voiko tuon anturin itse vaihtaa vai vaatiiko huollossa jotain ohjelmointia?
Mitä oireita moottorin toiminnassa on vai tuleeko ainoastaan virheilmoitus näyttöön?
Eemeli82
10.11.2024, 13.10
Ellei ole rutkasti pyöränlaittokokemusta, niin minun mielestä ei kannata alkaa moottorin irroitus/kiinnitys hommiin. Vaatii erikoistyökaluja, ainakin lukkorenkaan irrotukseen. Virta johdon joutuu yleensä irrottamaan ja se on aika hankala, niiden takaisin laittaminen on keljua. Nuo anturin johdot on helppoja.
Höpöhöpö, moottorin irroittamiseen ei kyllä tarvita rutkasti pyöränlaittokokemusta, varsin yksinkertainen homma se on, eli ihan perustaidoilla kyllä pärjää. Toki jos työkalut ei niin sanotusti pysy lainkaan kädessä, niin parempi jättää homma niille joilla pysyy.
Kampi irti, eturatas irti ja moottorin 6 pulttia auki, niin motti on irti. Jos haluaa vaan nopeusanturin vaihtaa, niin eipä siinä muita piuhoja tarvitse edes irroittaa. Tosin en myöskään ymmärrä mitä vaikeaa/hankalaa niiden muidenkaan johtojen irroittamisessa/kiinnittämisessä on.
Eturattaan lukkorenkaan (huom. vasenkätinen kierre) avaamisen lisäksi siihen ei mitään erikoistyökaluja edes tarvita, enkä sitäkään nyt miksikään kovin erikoistyökaluksi laske sanan todellisessa merkityksessä, kun niitä saa Verkkokauppa.comistakin. Toki niitä on muutamia erilaisia, joten pitää vaan valita oikea.
Moottoria takaisin kiinnittäessä vetopuolen pultit ensi kiinni ja sitten toinen puoli. Kiristysmomentti on 10-12,5Nm.
Momenttiavain on hyvä olla moottoria kiinnittämisessä, niin saa pultit ohjearvoihin, mutta se nyt kannattaisi löytyä jokaiselta pyöränomistajalta muutenkin, jos aikoo jotain huoltoja itse tehdä.
Tuosta Shimanon EP8 jälleenmyyjän opas (https://si.shimano.com/fi/dm/EP800)vielä luettavaksi niin siitä löytyy kuvalliset ohjeet moottorin irrottamiseen ja moneen muuhunkin hommaan.
Valmistajat ja pyöräliikkeet on tottakai sitä mieltä, että mitään ei pitäisi itse mennä tekemään ja kaikki vaatii aina ammattimekaanikon, se on sitä jälkimarkkinointia ja osa bisnestä.
Ei tuo nopeusanturin vaihto mitään moottorin tai eturattaan irroittamista vaadi, pelkän liittimien suojuksen että pääsee niihin käsiksi. Rikkinäinen anturi johto irti moottorin liittimestä, johdon liittimeen naru tms. kiinni ennen pois vetämistä, narulla uudenanturin johto vedetään moottorin liittimille.
Eemeli82
10.11.2024, 16.52
^Riippuu pyörästä. Kuten aiemmin kirjoitinkin, niin ei vaadi mikäli se piuha on reititetty niin, että sen saa sieltä vedettyä pois ja uuden tilalle vaikka tuolla narumenetelmällä. Ei vaan kaikissa pyörissä onnistu, se voi olla jopa nippusiteellä kiinni jossain siellä moottorin takana/alla, jolloin myös vaatii moottorin irrottamisen.
Omassa pyörässä oli johdot ja jarruletkut nippusiteillä kiinni moottorin alla/takana, joten ei sieltä olisi tullut mikään pois vetämällä.
Latauspistokettakin vaihtaessa ihmettelin miksi se ei tule sieltä rungon sisältä reiästään vetämällä pois sen verran, että saa sen liittimen irti, vaikka liitin näkyi muutaman sentin päästä pistokkeen reiästä. Tiputin moottorin pois, niin huomasin, että se piuha oli kierrätetty jarruletkun ja tuon nopeusanturin piuhan alta siten, että ei tullut siksi vetämällä riittävästi ulos.
Moottorin irrottaminen on sen verran helppoa, että itse aika herkästi otan sen pois, jos tarvii piuhoja/jarruletkuja/vaijerin kuoria vaihtaa, niin saa helpommin ne vedettyä sieltä alta. Tuleepahan samalla putsailtua mahdolliset paskat sieltä pois.
HUOM! kyseessä Shimanon EP8.
Miksi sinä kammet ja eturattaan irroitat moottorin irroituksen yhteydessä, ei ne ole esteenä irroitukselle.
Eemeli82
10.11.2024, 18.39
^Mulla nimenomaan EP8:ssa 34 hampaisen eturattaan kehä on kahden takimmaisen kiinnityspultin edessä, joten vetopuolen kampi ja se eturatas on irrotettava, jos ne meinaa avata. Niiden kahden pultin kannoista vain puolet on näkyvillä, joten varmaan jos on isompi eturatas, niin vois mahtua avaamaan ilman eturattaan irroittamista, mutta tuossa ainakin on mahdotonta. Jos eturatas on spiderilla niin vois riittää vaan sen hammaskehän irrotuskin, jolloin kampea ei tarvinne irrottaa. Vaan mulla ei ole spiderilla.
Jos ne pultit ei ole sen eturattaan takana, niin eipä sitä ja kampea tietenkään silloin tarvitse irrottaa. Pyöriä ja niiden eturattaita on erilaisia.
Markku ja Tunturi
17.11.2024, 19.52
Kiitos kaikille viesteistä ja ohjeista.
Sain takuuna uuden nopeussensorin ja magneetin, nuo vaihtamalla tilanne korjaantui.
Onkohan kellään tosielämän kokemusta Shimanon Autoshift ja Freeshift vaihteistosta ? Ja toimiiko sähkövaihteet yleensä ottaen talvella hyvin ?
^Löytysköhän tuolta enemmän tietoa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50459-S%C3%A4hk%C3%B6vaihteet-ja-muut-h%C3%B6mp%C3%B6tykset!/page10
Tulluska
30.12.2024, 23.34
mikä on viimesin firmis päivitys ep800?
Tuli päivitys Shimanolle, näyttäis että 8.2 jo tullut.
Tulluska
18.03.2025, 00.35
onko tuo päivitys niinku kaikille shimanon moottoreille ja huomaako tuosa käytännösä mitään eroa jos sen päivittää
Mnederst
20.05.2025, 19.37
Onko muilla ollut ongelmia E8000 moottorin pulttien kanssa? Tunturin nopeussensori hajosi ja pyöräliike yritti irrottaa kaapelivedon takia mottia. Eipä onnistunut, kun pultit umpeen ruostuneet. No, nyt sitten vedettiin piuha ulkokautta, prkl.
Aika hämmentävä moka suunnittelussa. Kilsoja vasta 6600.
Tunturien ja Helkamaisen moottorin pultit kannattaa vaihtaa/vaihdattaa jo uutena.
Ne on kuraa ja paskaa.
Sitä ne osaa olla täynnä myös moottorit, on isot raot muovi kuorissa.
Onkohan kukaan tilannut ulkomailta uutta EP8 moottoria ? Pelittääköhän suoraan kun vaan asentelee E tubella softat ( jos ei sitten ole jo asennettu)
Shimano e6100 nollasi itsensä, sillä on ajettu 9000km, ODOtamatta mittari näyttikin nyt 0km. Toimii kuten ennenkin.
Onko vika vai onko hyvä, aika näyttää.
Chat GPT
04.06.2025, 17.42
Valmistaja ei varmaan odottanut että kestäisi noin kauan ????:)
Tori fissä on myytävänä helkaman sähköpyörä shimanon moottorilla jolla poljettu 26000 km. Tonnin pyynti on vähän ykäkanttiin, mutta pyörä näyttää kyllä hyvältä kuvissa.
Kun katsoo mitä uusia sähkömaastureita on julkaistu maailmalla viime 18 kuukauden aikana niin Shimanon markkinaosuus on pudonnut aika lähelle nollaa. Taisi käydä Nokiat ainakin tuossa segmentissä.
Mikähän Shimano EP8 moottorissa voi olla, kun kuuluu ajaessa hankaava ääni? Se häipyy aina välillä pois, palaa aina takaisin.
Vaikea sanoa näin että millainen tuo ääni on mutta kuuluuhan tuosta ajettaessa sellainen käynti ääni onko se sitten hankaamista muistuttava tms. äänen taso muuttuu sen mukaan kuin paljon moottori osallistuu avustamiseen eli se ääni vaihtelee, kovenee ja hiljenee. En olisi ollenkaan huolestunut jos moottori toimii ajossa moitteetta ja mitään virheilmoituksia ei tule, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Meillä on taloudessa yksi ep8 koneella oleva pyörä. Siinäkin on tuollaista ajoittaista kahinaa. Ihan kuin housun lahje pyörittäessä osuisi johonkin, noin äänimaailmaltaan. Häviää välillä ja palaa uudestaan. Sen verran kokeilin, niin tapahtuu avustustason määrästä riippumatta. Ei mitään muita oireita esiintynyt.
Ei virheilmoja, eikä moitittavaa toiminnassa. Normi käyntiäänen päälle tuo ilmaantuu, häipyy ja tule takaisin. Huoltotelineessä en ole huomannut vain päällä polkiessa. Pitää seurailla.
Mulla kahisee kans, ehkäpä aina tehny niin, eipä tuolla vieläkään hirveesti kilsoja alla, kuutisen sataa, ecolla kiinnittää jotenkin eniten huomiota. Ilman avustusta ei kahise.
Bushmaster
07.07.2025, 16.56
Shimanon EP8 aiheutti melkoisen pettymyksen. Neljä vuotta ja vajaat 3000 km se kesti. Nyt nakkaa E010:aa ja Shimanon mukaan moottori on vaihdettava (momentti?)tunnistinrikon vuoksi. Tulisivat vastaan hinnassa 25%:n verran, mutta taitaapa jäädä ostamatta, kun on sen verran kova hinta alennuksen jälkeenkin ja laatu on näköjään heikkoa.
Boschin moottori toisessa sähkömaasturissa on kestänyt 11 vuotta ja yli 20 000 km.
Nyt pitää vaan keksiä, mitä sitä tekisi moottorittomalla Rock Machine Avalanche e70:llä...
Kannattaa kysäistä kuluttajansuoja viranomaisilta mikä heidän kanta on tuohon. Mielestäni tässä on selkeä virhevastuun paikka vaikka takuu onkin ummessa.
Jos Shimanon virallinen kanta tosiaan on että moottorin ei tarvitse kestääkään kuin 3000 km, joka on todella vähän, niin luulisin että tuossa on selkeä viranomais reklamaation paikka.
Shimanon EP8 aiheutti melkoisen pettymyksen. Neljä vuotta ja vajaat 3000 km se kesti. Nyt nakkaa E010:aa ja Shimanon mukaan moottori on vaihdettava (momentti?)tunnistinrikon vuoksi. Tulisivat vastaan hinnassa 25%:n verran, mutta taitaapa jäädä ostamatta, kun on sen verran kova hinta alennuksen jälkeenkin ja laatu on näköjään heikkoa.
Boschin moottori toisessa sähkömaasturissa on kestänyt 11 vuotta ja yli 20 000 km.
Nyt pitää vaan keksiä, mitä sitä tekisi moottorittomalla Rock Machine Avalanche e70:llä...
Mitä se jää maksamaan, 750€? Siihen tulee varmasti normaali kahden vuoden takuu eli 375€/vuosi. Eihän se nyt ole paljon ja etenkin jos kestääkin 4 vuotta.
Mitä se jää maksamaan, 750€? Siihen tulee varmasti normaali kahden vuoden takuu eli 375€/vuosi. Eihän se nyt ole paljon ja etenkin jos kestääkin 4 vuotta.
En suoraan löytänyt Shimanon sivuilta, mutta esimerkiksi alla olevalla sivulla kerrotaan, että kahden vuoden takuu lasketaan alkuperäisestä ostopäivästä. Tämähän tarkoittaisi, että uudella vaihtomoottorilla ei olisi takuuta lainkaan? Tiedä sitten, miten sovellettaisiin tähän caseen, kun ei kyseessä ole varsinainen takuuvaihto vaan 25% Shimanon vastaantulo? Ainakin kannattaisi tarkkaan Shimanon kuitti lukea ettei puhuta mistään takuuvaihdosta, vaan uuden moottorin myynnistä ja siihen 25% alennus.
Shimano E-Bike Warranty Questions UK | Wheelie Bike Shop (https://www.wheeliebikeshop.com/blogs/blog/shimano-e-bike-warranty-questions-uk?srsltid=AfmBOoqKSr1bJccyLISCvBpR7clVxNyPSHaJS3M 0xZ1BZsaOFpbQZq9P)
If a part gets replaced under warranty, do I get another 2 years warranty?
Unfortunately the warranty is for 2 years from the date of purchase and is not extended if parts are replaced under warranty. For example you get a replacement motor after 18 months of ownership, 1 year later motor fails again. Unfortunately you will be out of the warranty period and will have to pay for a new motor.
Noinhan se menee kaikilla: takuuvaihdetulla osalla/laitteella on sen alkuperäisen takuu. Ei mitään pidennettyä. Tässä casessa ei tosin ole takuuvaihdosta kyse.
Minusta moottorin ikä ei ole määräävä tekijä. Ostaisitko sähköauton josta sanotaan että moottori kestää 3000 km ja se on sitten soromnoo. Ei ole mitään syytä olla vaatimatta että pyörän sähkömoottori kestää moninkertaisesti tuon 3000 km. Jos ei kestä niin tuotteessa on virhe ja valmistaja on siitä vastuussa.
Toki iälläkin on joku merkitys, mutta kyllä tuon yli 4 vuotta pitää kestää.
Shimanolle luottamusta herättävä mainoslause; Saattaa kestää jopa 3000 km !!
Shimanolle luottamusta herättävä mainoslause; Saattaa kestää jopa 3000 km !!
No joo… mä väitän, että joka merkiltä löytyy moottori, mikä on porsinut alle kolmen tonnin. Kuten myös moottori, mikä on kestänyt yli 10k eikä loppua näy.
Varmasti löytyy eikä Shimano välttämättä ole edes epäluotettavin.
Sitä kuitenkin ihmettelen miksi ihmiset eivät haasta valmistajaa vastaamaan tuotteestaan enemmän. Muistan kun E8000 tuli markkinoille Shimano lupasi sille 50 000 km ilman mitään huoltoa. Onkohan yksikään päässyt tuohon ?
Shimanon EP8 aiheutti melkoisen pettymyksen. Neljä vuotta ja vajaat 3000 km se kesti. Nyt nakkaa E010:aa ja Shimanon mukaan moottori on vaihdettava (momentti?)tunnistinrikon vuoksi. Tulisivat vastaan hinnassa 25%:n verran, mutta taitaapa jäädä ostamatta, kun on sen verran kova hinta alennuksen jälkeenkin ja laatu on näköjään heikkoa.
Boschin moottori toisessa sähkömaasturissa on kestänyt 11 vuotta ja yli 20 000 km.
Nyt pitää vaan keksiä, mitä sitä tekisi moottorittomalla Rock Machine Avalanche e70:llä...
Tuliko muita koodeja? Onko pyörä käynyt liikkeessä vai tuolla koodillako olet kysellyt? Tuo koodi kaiketi osaa tulla monesta eri ongelmasta.
En suoraan löytänyt Shimanon sivuilta, mutta esimerkiksi alla olevalla sivulla kerrotaan, että kahden vuoden takuu lasketaan alkuperäisestä ostopäivästä. Tämähän tarkoittaisi, että uudella vaihtomoottorilla ei olisi takuuta lainkaan? Tiedä sitten, miten sovellettaisiin tähän caseen, kun ei kyseessä ole varsinainen takuuvaihto vaan 25% Shimanon vastaantulo? Ainakin kannattaisi tarkkaan Shimanon kuitti lukea ettei puhuta mistään takuuvaihdosta, vaan uuden moottorin myynnistä ja siihen 25% alennus.
Shimano E-Bike Warranty Questions UK | Wheelie Bike Shop (https://www.wheeliebikeshop.com/blogs/blog/shimano-e-bike-warranty-questions-uk?srsltid=AfmBOoqKSr1bJccyLISCvBpR7clVxNyPSHaJS3M 0xZ1BZsaOFpbQZq9P)
If a part gets replaced under warranty, do I get another 2 years warranty?
Unfortunately the warranty is for 2 years from the date of purchase and is not extended if parts are replaced under warranty. For example you get a replacement motor after 18 months of ownership, 1 year later motor fails again. Unfortunately you will be out of the warranty period and will have to pay for a new motor.
Niin, tämähän ei ole takuuvaihto. Itselläni ei ole vielä kokemusta Shimanon takuun jälkeisistä asioista mutta Boschista ja Spessusta on. Kolmen vuoden jälkeen Spessun moottori meni takuuseen vaikka takuu oli jo ummessa, ei takuuta uudelle moottorille. Boschista maksoin 50% moottorista takuun jälkeen ja siihen tuli kahden vuoden takuu…koska ostin sen. Luulisin että Shimanolla sama homma, miksi kukaan muuten ostaisi uutta moottoria.
Chat GPT
07.07.2025, 20.39
Yleisesti ottaen menee näin :
Jos moottori vaihdetaan takuuseen, uuden osan takuu ei ala alusta, vaan jatkuu alkuperäisen pyörän takuun mukaisesti.
Jos ei mene takuuseen ja ostat uuden moottorin niin takuu sille on 2 vuotta.
Virhevastuu toki säilyy molemmissa tapauksissa.
Bushmaster
07.07.2025, 22.43
Tuliko muita koodeja? Onko pyörä käynyt liikkeessä vai tuolla koodillako olet kysellyt? Tuo koodi kaiketi osaa tulla monesta eri ongelmasta.
Pyörän näytöllä ei muita koodeja näkynyt. Liikkeestä olivat käsittääkseni ottaneet tiedot ulos ja lähettäneet Shimanolle. Shimanon vastauksessa kuulemma mainittu, että reklamaatiota ei hyväksytty moottorin iän vuoksi, ja että moottori on sökö (tunnistin rikki) ja täytyy vaihtaa.
Pyörän näytöllä ei muita koodeja näkynyt. Liikkeestä olivat käsittääkseni ottaneet tiedot ulos ja lähettäneet Shimanolle. Shimanon vastauksessa kuulemma mainittu, että reklamaatiota ei hyväksytty moottorin iän vuoksi, ja että moottori on sökö (tunnistin rikki) ja täytyy vaihtaa.
Olisin yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan. Tai ainakin selaisin nuo sivut läpi.
https://www.kuluttajariita.fi/fi/
Chat GPT
08.07.2025, 10.24
Ja mieluusti päivitystä tännekin miten hommassa käy. Varmaan kiinnostaa hyvinkin monia moottorin merkistä riippumatta.
Mulla kahisee kans, ehkäpä aina tehny niin, eipä tuolla vieläkään hirveesti kilsoja alla, kuutisen sataa, ecolla kiinnittää jotenkin eniten huomiota. Ilman avustusta ei kahise.
Juuri noin minullakin. Ei kuulu ilman avustusta.
Juu. Kaikki shimano moottorit pitää kahisevaa ääntä.
Jos tuo kahina olisi jatkuvaa, tuskin siihen kiinnittäisi edes huomiota, mutta kun se aina häipyy välillä ja tulee myös takaisin. Olen ihmetellyt, mistä moinen. Näissä asioissa olen herkällä, koska viime kesänä maksoin Shimanon moottorin vaihdosta 1k€ toisessa pyörässä, tosin oli vanhempi Simpan moottorimalli. Nyt haluaisin selvitä halvemmalla...
Juu. Kaikki shimano moottorit pitää kahisevaa ääntä.
Ei mun EP801 kyllä kahise, tai en ole ainakaan kiinnitänyt huomiota ylimääräisiin ääniin...
Onkohan kukaan tilannut ulkomailta uutta EP8 moottoria ? Pelittääköhän suoraan kun vaan asentelee E tubella softat ( jos ei sitten ole jo asennettu)
Päivitystä tähän. Ulkomailta saa tilattua monestakin paikasta ja vaihtelevilla hinnoilla. Ainoa asia mikä pitää ottaa huomioon on että tulevat 3000 mm renkaan ympärysmitalla kun se normaalisti on luokkaa 2100-2350.
Säästöpotentiaali on kuitenkin varsin huomattava, useita satoja euroja.
Mistä olet uusia katellut ulkomailta? ETube Prollahan saa muutettua ympärysmitat kohilleen ja muutkin asetukset. Jos ei ole omaa PCE linkkiä niin torissa näkyy niitä aina olevan vuokrattavana muutamalla kympillä. Ohjelma on ilmainen.
Esim. Ebay ja Aliexpress. Alin moottori on nyt ollut alla viikon.
Hintaa kertyi noin puolet siitä mitä Shimano Suomessa pyytää. Klarnalla maksoin kun asennuksen jälkeen totesin että kaikki kunnossa (30 päivää maksuaikaa)
Jos joku joutuu sähköavusteiseen pyörään vaihtomoottorin hankkimaan, niin saksalaisesta https://4mybike.de/ löytyy moneen merkkiin. Postikulut suomeen 24,95€. Toimittaa myös akkuja suomeen samaan 24,95€ hintaan. Tämä on poikkeuksellista, koska monet myyjät eivät toimita.
Boschin moottorit ei näkyis olevan yhteensopivia smart systeemin kanssa???Siis gen4 moottorit ainakin, miksihän.
Shimanon hinnat Suomessa kyllä sylettää aika lailla. Jo se että ne hajoaa ennen aikojaan aiheuttaa harmia polkijalle niin vielä kehdataan pyytää ihan älyttömia summia uudesta moottorista verrattuna muualle.
Slkkaa ahneutta.
Shimanon hinnat Suomessa kyllä sylettää aika lailla. Jo se että ne hajoaa ennen aikojaan aiheuttaa harmia polkijalle niin vielä kehdataan pyytää ihan älyttömia summia uudesta moottorista verrattuna muualle.
Slkkaa ahneutta.
Paljon maksaa?
Aika paljon. 1100 eur.
Eli suunnilleen saman kun CX4 eli ei paha.
Kun sen saman saa muualta 30-50 % halvemmalla niin on se mielestäni ryöstöhinta. Olisi kiva kuulla Suomen Shimanon perustelut hinnalle mutta epäilen että emme saa niitä koskaan kuulla.
Kun sen saman saa muualta 30-50 % halvemmalla niin on se mielestäni ryöstöhinta. Olisi kiva kuulla Suomen Shimanon perustelut hinnalle mutta epäilen että emme saa niitä koskaan kuulla.
Suomessa kaikki on kalliimpaa koska tämä on kärpäsen paskan kokoinen markkina missä taloudella menee paskasti ja kumminkin on euroopan kovimmat verot. Eli lähinnä meitä ryöstää urpot jotka tekee päätöksiä eduskunnassa, ei yritykset.
Sinänsä tuo voi ollakin totta mutta ei nuo mitenkään selitä hintaeroa esim. Saksaan. Puhdasta maaahantuojan ahneutta. Onneksi on olemassa vaihtoehtoja niin tässä kuin muissakin pyöräilytarvikkeissa.
Pientä välystä/naksetta tuntuu ku kampea painaa voimakkaasti, onko tuo särki?
Pientä välystä/naksetta tuntuu ku kampea painaa voimakkaasti, onko tuo särki?
Polkimesta,eturatas löystynyt kuluneet ketjut yms?
Itsellä Ep8 naksui, niin eturattaassa välystä kun oli hieman löystynyt.
Poljinta aluksi epäilin kun olin niin ryypätyt, vaihdoin uusiin mut ei kadonnu. Pitää tutkia muut optiot, saa kyllä kokoajan jotain olla vaihtamassa/uusimassa näissä sähkövempeleissä.
Ohenmäki
23.07.2025, 00.55
Mulla Tunturi emax fatbike ikää 4 vuotta.
ja nyt kettingit päältö, vaihdettu ketjut etu ja takaratas mutta Shimanon moottori viallinen joku keskuslaakeri ym viallinen ja polkimista heikutellessa 2-4 mm liike syynä ketjuongelmaan ja rutinaa polkiessa joka tuntuu jalkapohjiin asti.
maahantuoja luvannut tulla moottorin hinnassa vastaan,haluan ainakin 50% alennusta.
Onko Shimanon moottori niin huono että hajoo työmatkakäytössä,4 vuodessa
huollot merkkiliikkeessä tehty!!!
pyorahullu
23.07.2025, 17.28
Mulla Tunturi emax fatbike ikää 4 vuotta.
ja nyt kettingit päältö, vaihdettu ketjut etu ja takaratas mutta Shimanon moottori viallinen joku keskuslaakeri ym viallinen ja polkimista heikutellessa 2-4 mm liike syynä ketjuongelmaan ja rutinaa polkiessa joka tuntuu jalkapohjiin asti.
maahantuoja luvannut tulla moottorin hinnassa vastaan,haluan ainakin 50% alennusta.
Onko Shimanon moottori niin huono että hajoo työmatkakäytössä,4 vuodessa
huollot merkkiliikkeessä tehty!!!
Lue aikasempi viestini aiheesta. Jos moottori on e7000 ni ainoo mitä voi korjata on sisällä oleva muoviratas. Ongelma on se että vetopuolella akselin läpiviennin tiivistäminen on tehty alkeellisella tavalla. Akselia pitkin pääsee kura ym. mössö sisään. Kun saat uuden moottorin niin suojaa tuo paikka jotenkin.
Nyt kun DHL kuljettaa shimanon moottorilla varustettua pyörää ja näitä lueskelee, niin onko noissa ep801 vielä jotain mitä pitäs käyttäjän tehdä moottorin iän maksimoimiseksi. Kuulostaa karulta nämä 3-4 tkm kestoiät, tuohan tulee helposti vuodessa ja olettaisi tuollaisen nyt useamman vuoden kestävän :eek:
Chat GPT
08.08.2025, 17.18
Pyörän näytöllä ei muita koodeja näkynyt. Liikkeestä olivat käsittääkseni ottaneet tiedot ulos ja lähettäneet Shimanolle. Shimanon vastauksessa kuulemma mainittu, että reklamaatiota ei hyväksytty moottorin iän vuoksi, ja että moottori on sökö (tunnistin rikki) ja täytyy vaihtaa.
Mitenhän tässä mahtoi käydä. Artisti maksaa ?
Chat GPT
20.09.2025, 11.24
Shimanon moottorit katoaa markkinoilta kovaa kyytiä, brandi kerrallaan.
https://youtu.be/LZXBidU4weY?si=H-bZhj2ALKLkITI9
Valitettavasti, onneksi Orbea julkaisi uuden Risen missä on semmoista elektroniikka että muilla ei ole. Itse pidän tuosta EP801:stä, hieno moottori vaikkakaan ei täydellinen.
laattamaa
20.09.2025, 13.26
Lue aikasempi viestini aiheesta. Jos moottori on e7000 ni ainoo mitä voi korjata on sisällä oleva muoviratas. Ongelma on se että vetopuolella akselin läpiviennin tiivistäminen on tehty alkeellisella tavalla. Akselia pitkin pääsee kura ym. mössö sisään. Kun saat uuden moottorin niin suojaa tuo paikka jotenkin.Kuis siihen ei voi muuta tehdä? Eikös tuon pitäsi olla vaan laiskempi ja painavampi versio e8000:sta? Laakeritkaan ei taida olla mitään shimanon ite keksimiä, ei ole ainakaan 8000:ssa?
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Chat GPT
20.09.2025, 13.29
Valitettavasti, onneksi Orbea julkaisi uuden Risen missä on semmoista elektroniikka että muilla ei ole. Itse pidän tuosta EP801:stä, hieno moottori vaikkakaan ei täydellinen.
Kun tuolla suuressa maailmassa aikansa kohtelee asiakkaita huonosti niin käy näin. Tuotteethan eivät sinänsä olleet sen parempia tai huonompia kuin muillakaan.
Kun tuolla suuressa maailmassa aikansa kohtelee asiakkaita huonosti niin käy näin. Tuotteethan eivät sinänsä olleet sen parempia tai huonompia kuin muillakaan.
Miten niitä on kohdeltu huonosti? Jos viittaat Canyonin akkuongelmiin, niin sen ongelman aiheutti trendpower tai mikä lie valmisti ne Canyonin akut.
Chat GPT
20.09.2025, 15.05
AntiShimano liike juontuu jo tuonne EP8 aikoihin. Silloin maine ryvettyi ihan huolella moottorin kestävyyden ja takuujuttujen hoitamisen takia. Eikä se maine oikein koskaan siitä enää kunnolla toipunut.
Minultakin evättiin takuu Shimanosta. Virheilmoituksia ja takuunalainen ja vaihdettiin moottori. Samat virheilmoitukset jatkuivat ja pyysin vaihtamaan akun ja moottorin välisen johdon. Virhe poistui mutta jouduin maksamaan itse koska oli kuulemma "viritetty". Tämä tuli ihan suomen pääkonttorilta kaverilta joka tässäkin foorumissa liikkuu. Pitäkööt paskansa. Ei se johto mistään 32 km / h rajasta rikki ole mennyt. Laitoin tästä kuluttajasuojaan mutta koskaan en saanut sieltä vastausta, ilmeisesti liian pieni raha.
Minultakin evättiin takuu Shimanosta. Virheilmoituksia ja takuunalainen ja vaihdettiin moottori. Samat virheilmoitukset jatkuivat ja pyysin vaihtamaan akun ja moottorin välisen johdon. Virhe poistui mutta jouduin maksamaan itse koska oli kuulemma "viritetty". Tämä tuli ihan suomen pääkonttorilta kaverilta joka tässäkin foorumissa liikkuu. Pitäkööt paskansa. Ei se johto mistään 32 km / h rajasta rikki ole mennyt. Laitoin tästä kuluttajasuojaan mutta koskaan en saanut sieltä vastausta, ilmeisesti liian pieni raha.
Eli oli viritetty?
pyorahullu
21.09.2025, 07.54
Kuis siihen ei voi muuta tehdä? Eikös tuon pitäsi olla vaan laiskempi ja painavampi versio e8000:sta? Laakeritkaan ei taida olla mitään shimanon ite keksimiä, ei ole ainakaan 8000:ssa?
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Saat kyllä moottorin kannen auki ei vetopuolelta ja voit vaihtaa sen puolen laakerin ja ne rattaat jotka irtoavat. Jatkotoimenpiteet ovat kuitenkin haastavia koska päällekkäin olevat piirilevyt on juotettu kiinni toisiinsa ja niiden irtijuottaminen on ei ammattilaiselle haastavaa. Tämän seurauksena et pääse käsiksi tuohon vetopuolen laakeriin. Siksi suosittelin se suojaamista. Tuossa 8000 mallissa tuo piirilevyjen sijoittelu on erilainen ja siinä pääsee käsiksi vetopuolen laakeriin.
Chat GPT
21.09.2025, 11.47
Miten niitä on kohdeltu huonosti? Jos viittaat Canyonin akkuongelmiin, niin sen ongelman aiheutti trendpower tai mikä lie valmisti ne Canyonin akut.
Kuulemma nuo uudetkin akut on alkaneet hajota. Että sillä tavalla Shimano.
Kuulemma nuo uudetkin akut on alkaneet hajota. Että sillä tavalla Shimano.
Siis mitkä uudet akut? Shimanon? Trendpowerin/Canyonin?
Chat GPT
21.09.2025, 14.21
Emtb Suomi Facessa oli juttua että Canyonin toimittamat uudet, siis viallisten tilalle tulleet, olisivat alkaneet hajoilla.
Eemeli82
21.09.2025, 15.04
^Ne uudet akutko on nyt siis Shimanon valmistamia? Oletin vähän että eivät ole, kuten ne alkuperäisetkän eivät olleet.
Chat GPT
21.09.2025, 15.30
Valmistajasta en tiedä muttä Shimanon hyväksymäthän niiden täytyy olla että niitä voidaan heidän systeemissään käyttää.
^eli siis selkeästi Shimanon vika… vai olisiko niin, että sun mielestä kaikki on tai ainakin pitäisi olla Shimanon vika.
Mulla on ollut kaksi Shimpan moottorilla varustettua täpäriä, eikä pahaa sanaa.
Eemeli82
21.09.2025, 16.26
Valmistajasta en tiedä muttä Shimanon hyväksymäthän niiden täytyy olla että niitä voidaan heidän systeemissään käyttää.
Canyon on teettänyt akut pyöriinsä Trendpowerilla, joten Shimano ei myöskään vastaa niiden suunnittelusta ja laadunvalvonnasta, eikä ole sitä myötä kyllä millään tapaa vastuussa nyt ilmenneistä ongelmista. Eihän nyt Shimano ala uutta akkua suunnittelemaan Canyonin/Trendpowerin mokan vuoksi. Tai no varmaan alkaisi, jos Canyon niiltä sellaisen tilaisi, vaan eipä ole tilannut. Canyon onkin ottanut vastuun ihan omalle kontolleen, eikä ole Shimanoa vetänyt asiaan mukaan mitenkään, kuten ei kuulukaan.
Ihan turha nyt siis Shimanon suuntaan sinunkaan huudella, se on vallan hölmöä.
Mulla on yksi Shimanon EP8 ja sillä on ajettu nyt 6500km ilman ongelmia, voihan se tosta kohta porsia, mutta sittenhän porsii, ostetaan sit uusi. Shimanon akku siinä tuntuu olevan edelleen hyvässä iskussa.
Toisessa pyörässä on Boschin Gen5 ja sillä on nyt pari tonnia ajettu ja aika näyttää palveleeko se yhtä hyvin kun tuo EP8.
Chat GPT
21.09.2025, 16.58
Olet väärässä. Trendpower vastaaa Shimanolle. Shimano Canyonille. Canyon asiakkaalle. Canyon tuskin on loppuviimeksi omasta pussistaan maksanut keissin kustannuksia euroakaan.
Asiakkaathan ovat jo kertoneet mitä mieltä ovat Shimanosta. Pyörät joissa on Shimanon moottori eivät myy. Niin se vain on.
Olet väärässä. Trendpower vastaaa Shimanolle. Shimano Canyonille. Canyon asiakkaalle. Canyon tuskin on loppuviimeksi omasta pussistaan maksanut keissin kustannuksia euroakaan.
Asiakkaathan ovat jo kertoneet mitä mieltä ovat Shimanosta. Pyörät joissa on Shimanon moottori eivät myy. Niin se vain on.
Trendpower sen maksaa koska virhe on heidän, toki isoin maksaja loppupeleissä varmaan Canyon kun asiakkaat ei tykkää. Ongelmahan oli akun kuoren materiaalivika, Shimanolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Siis sen materiaalin tai akun suunnittelun, sen hoiti Trendpower ja Canyon. Shimano on antanut valmistajille vapauden tehdä akkuja heidän moottoreille ja nyt jengi luulee että ne on Shimanon akkuja.
Pyörät joissa on Shimanon moottori eivät myy. Niin se vain on.
Saisiko asiasta jotain faktaakin?
Chat GPT
21.09.2025, 18.42
Kaikki maailman isot merkit ovat joko hylänneet täysin tai ovat hylkäämässä Shimanon. Ihan jotain yksittäisiä malleja taitaa olla enää jäljellä Meridalla ja Orbealla mutta nekin ovat kääntämässä kelkkaansa.
Lilliputti merkit kuten Tunturi ja Helkama taitaa olla vielä jotenkin mukana mutta niiden myynnillä ei hurraata huudeta maailman mittakaavassa.
Kaikki maailman isot merkit ovat joko hylänneet täysin tai ovat hylkäämässä Shimanon. Ihan jotain yksittäisiä malleja taitaa olla enää jäljellä Meridalla ja Orbealla mutta nekin ovat kääntämässä kelkkaansa.
Lilliputti merkit kuten Tunturi ja Helkama taitaa olla vielä jotenkin mukana mutta niiden myynnillä ei hurraata huudeta maailman mittakaavassa.
Se että melkein kaikki uutuuspyörät tulee jollain muulla moottorilla kun Shimanolla ei johdu mistään Shimanon asiakastyytyväisyydestä vaan kansa tahtoo enemmän voimaa moottorista ja muut tarjoaa sitä.
Chat GPT
21.09.2025, 19.07
Asiahan on juuri noin kuten sanoit. Asiakkaat eivät ole tyytyväisiä Shimanon moottoreihin eivätkä siis osta niitä. Se on täysin yhdentekevää mihin niissä ei olla tyytyväisiä.
Eemeli82
21.09.2025, 19.16
Juurikin kuten Bndit kirjoitti. DJI aloitti tehoilla ja väännöillä kisaamisen ja Bosch sekä Spessu (Broseko ne niiden moottorit valmistaa?) on vastanneet siihen, mutta Shimano ei (vielä).
En olisi kovin yllättynyt vaikka Shimanolta pukkaisi kohta myös uutta ja tehokkaampaa mottia, jolla saadaan markkinaosuutta takaisin kilpailijoilta. Tiedä sit olisiko Shimanon mahdollista softalla nostaa tehoja EP801:stä, kuten Bosch teki Gen5:lle, vai vaatiiko uutta moottoria. Epäilen että ei, koska jos olisi niin luulisi Shimanon näin jo tehneen. Ensi vuoden pyöriin tuskin enää Shimano ehtii hirveämmin vaikuttaa, vaan suurimmat markkinaosuudet ainakin ylähyllyn pyörissä lienee Boschilla ja DJI:llä, mutta ihmettelen suuresti jos Shimano jää 2027 vuoden suhteen laakereilleen lepäämään.
Mutta tosiaan moottorien kestolla ja sen suhteen asiakastyytyväisyydellähän ei sinänsä asian kanssa ole mitään tekemistä.
En tiedä onko siitä jotain ihan tilastoa olemassa, mutta vaikka joka merkillä on moottoreita hajonnut, niin en kyllä näe millään merkillä mitään merkittävää laatuongelmaa olevan, kun suhteuttaa niitä ongelmien määriä valmistusmääriin.
Chat GPT
21.09.2025, 19.34
Itse en näe että Shimano enää nousisi suosta. Uudet mallit on speksattu 2-3 vuodeksi eteenpäin ja niissä ei Shimanoa nähdä.
En edes usko että isojen merkkien intresseissä on speksata pyöriä Shimanon moteilla. Pikemminkin päinvastoin koska sillä on jo liiankin iso markkinaosuus komponenteissa.
Eihän Sramin moottorikaan saanut minkäänlaista markkinaosuutta. Eikä tule saamaan.
Taitaa noi tehojen nostot koskea vain yhtä (marginaalista) pyörämallia, eli sähkötäpäreitä. Sähköpyörien voluumi lienee kaupunkipyörissä. Samoin maantie- ja gravelpyörissä on Shimanon kevytmoottoria ihan yleisesti.
Itse en näe että Shimano enää nousisi suosta. Uudet mallit on speksattu 2-3 vuodeksi eteenpäin ja niissä ei Shimanoa nähdä.
En edes usko että isojen merkkien intresseissä on speksata pyöriä Shimanon moteilla. Pikemminkin päinvastoin koska sillä on jo liiankin iso markkinaosuus komponenteissa.
Eihän Sramin moottorikaan saanut minkäänlaista markkinaosuutta. Eikä tule saamaan.
Sulla menee kyllä nyt puurot ja vellit pahasti sekaisin :D
laattamaa
21.09.2025, 23.31
Saat kyllä moottorin kannen auki ei vetopuolelta ja voit vaihtaa sen puolen laakerin ja ne rattaat jotka irtoavat. Jatkotoimenpiteet ovat kuitenkin haastavia koska päällekkäin olevat piirilevyt on juotettu kiinni toisiinsa ja niiden irtijuottaminen on ei ammattilaiselle haastavaa. Tämän seurauksena et pääse käsiksi tuohon vetopuolen laakeriin. Siksi suosittelin se suojaamista. Tuossa 8000 mallissa tuo piirilevyjen sijoittelu on erilainen ja siinä pääsee käsiksi vetopuolen laakeriin.Aivan, eli on isompitöinen toimenpide kun on pöljästi rakennettu.
Itellä tunnostaa että moottorin(7000) ääni oisi isontunu kera jonku kahnutuksen ja keskiölaakerissa on hento välys, lie vähemmällä pääsisi kun vaihtasi moottorin samanlaiseen taikka päivittäsi toiseen malliin jos tulis edukkaasti jossaki vastaan.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
pyorahullu
22.09.2025, 08.26
Aivan, eli on isompitöinen toimenpide kun on pöljästi rakennettu.
Itellä tunnostaa että moottorin(7000) ääni oisi isontunu kera jonku kahnutuksen ja keskiölaakerissa on hento välys, lie vähemmällä pääsisi kun vaihtasi moottorin samanlaiseen taikka päivittäsi toiseen malliin jos tulis edukkaasti jossaki vastaan.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Itte löysin tori . fi uuden moottorin. Tarkkaile tilannetta.
Chat GPT
22.09.2025, 08.34
Varmaan Bndit sitten kumoat väitteeni yksi kerrallaan…?
Varmaan Bndit sitten kumoat väitteeni yksi kerrallaan…?
Mitä toi Sramin moottori liittyy Shimanoon? Ei mitenkään. Ja täysin järjetön väite ettei valmistajat halua speksata Shimanon osia (eikä tämäkään liity moottoriin) koska Shimanolla on muutenkin ”liian” iso markkinaosuus. Shimano tekee ylivoimaisesti paremmat alemman pään osasarjat ja tottakai valmistajat speksaa niitä. Sram taas on saanut kaulaa ylemmän pään osissa esim. Transmission on nyt muotia plus sieltä saa alustan samasta talosta niin se on näppärää ylemmän osasarjan pyörissä. Sram koitti yhdistää moottorin samaan pakettiin, mutta se ei mennyt ihan putkeen. Mutta selväksi tuli että sulla on jonkinlainen inho Shimanoa kohtaan, kannattaa chillaa, ei ne pahaa tarkoita.
Chat GPT
22.09.2025, 09.40
Ahaa. Nyt selvisi. Ymmärsit minut väärin. Minä puhuin koko ajan vain moottoreista, en muista komponenteista, kuten aiheen otsikossa sanotaan.
Eikä minulla ole mitään inhoa Shimanon moottoreita kohtaan. Omistanhan itsekin niitä kaksi. Voimaa niissä on ihan riittävästi vaikka luotettavuus ei välttämättä kovin häävi olekaan. Toisella olen ajellut 4000 km ja toinen kesti 250 km ennen kuin hajosi. Sain kuitenkin uuden tilalle yli kolmen kuukauden odotuksen jälkeen. Odotusaika oli mielestäni kuitenkin kohtuuttoman pitkä etenkin kun toimitusta lupailtiin kahteenkin otteeseen huomattavasti aiemmin.
laattamaa
22.09.2025, 15.25
Itte löysin tori . fi uuden moottorin. Tarkkaile tilannetta.Jep, pitää olla silmä kovana, jos vaikka sattusi kohalleen, ebikesparepartsilta kyselin ja niillä oli vaan elektroniikka vikasia moottoreita jemmassa.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
pyorahullu
22.09.2025, 17.15
Lähetin privan
EP801 omistajana olen omaani tyytyväinen. Mitä nyt vapaaratas on alkanut rohisemaan. Boschit alkaa olla tosin sen verran kehittyneitä motteja näille 2025--> sähkötäpäreille, että ottaisin kyllä mielelläni 5. sukupolven CX:n seuraavaan pyörään. Ylimmillä tehoilla vääntöä on hurjasti, mutta samalla pienimmillä tehoalueilla on saavutettu jo Shimanon pehmeys.
Ahaa. Nyt selvisi. Ymmärsit minut väärin. Minä puhuin koko ajan vain moottoreista, en muista komponenteista, kuten aiheen otsikossa sanotaan.
Eikä minulla ole mitään inhoa Shimanon moottoreita kohtaan. Omistanhan itsekin niitä kaksi. Voimaa niissä on ihan riittävästi vaikka luotettavuus ei välttämättä kovin häävi olekaan. Toisella olen ajellut 4000 km ja toinen kesti 250 km ennen kuin hajosi. Sain kuitenkin uuden tilalle yli kolmen kuukauden odotuksen jälkeen. Odotusaika oli mielestäni kuitenkin kohtuuttoman pitkä etenkin kun toimitusta lupailtiin kahteenkin otteeseen huomattavasti aiemmin.
Mulla on shimano e7000 motti pyörässä 33kk vanha ajettu 36750km. Ajettu pyöräteitä pitkin ja nyt meni mosa vaihtoon. Minusta aika kestävä ottaen huomioon että lämmöt jolloin ajettu -18-+27c. Ympäri vuoden. Moottoria ei ole huollettu eikä avattu koko aikana.
^olisko tuossa yksi nolla liikaa? Kymppitonni kuussa olisi jo autollekin melkoinen saavutus. Edes kaikki taksit ei saa tuollaisia lukemia.
Mutta on se tonni kuussa kolmen vuoden ajan ihan kova sekin.
Chat GPT
14.10.2025, 18.37
Jos moottori kestää melkein 400 000 kilometria niin on se minustakin ihan ok. Melkein väittäisin virheeksi.
Joo oli väärä 36750km on oikein.Sorry.
36t ajettu moottori kannattaa lähettää shimano tehtaalle, niin osaavat tutkia mikä siinä on mennyt vikaan.
Chat GPT
25.10.2025, 10.15
Shimanon mukaan kyse on yksittäistapauksesta ja heillä ei ole tiedossa muita tapauksia joissa moottori olisi kestänyt lähellekään noita lukemia.
Shimanon viestinnästä korostetaan että E7000 on jo vanha malli. Uudemmissa moottoreissa on siirrytty käyttämään huomattavasti heikompia komponentteja ja tällaisia ääritapauksia ei ole raportoitu sen jälkeen laisinkaan todetaan Shimanon viestinnän antamassa lausunnossa.
pyorahullu
26.10.2025, 07.30
Shimanon mukaan kyse on yksittäistapauksesta ja heillä ei ole tiedossa muita tapauksia joissa moottori olisi kestänyt lähellekään noita lukemia.
Shimanon viestinnästä korostetaan että E7000 on jo vanha malli. Uudemmissa moottoreissa on siirrytty käyttämään huomattavasti heikompia komponentteja ja tällaisia ääritapauksia ei ole raportoitu sen jälkeen laisinkaan todetaan Shimanon viestinnän antamassa lausunnossa.
pyorahullu
26.10.2025, 07.33
Kyllä siinä E70 mallissa yksi heikoimmista kohdista on se muovinen hammasratas
Niin oletettavasti sesieltä hajosi äänestäpäätellen.
36750km jos ois nolla liikaa niin ois 3675km =36750KM on 36.750km vaikea käsittää?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.