Näytä tavallinen näkymä : Tunturi eMax
Halvempi kuin Helkama ja isommalla 750Wh akulla. Lisäksi Boshin smart system on parempi kuin Shimano.
Siis mikä Helkama ja miten niin parempi tuo Bosch kuin Shimano, perustele?? OK pyörä jos keula on Manitou ja vaihteisto ja jarrut Shimanoa sieltä hintojen yläpäästä ja kiekot Sunrigleä muuten hinta on kyllä korkea.
Siis mikä Helkama ja miten niin parempi tuo Bosch kuin Shimano, perustele?? OK pyörä jos keula on Manitou ja vaihteisto ja jarrut Shimanoa sieltä hintojen yläpäästä ja kiekot Sunrigleä muuten hinta on kyllä korkea.
Tarkoitti varmaan vastaavaa Helkamaa, vaikka tätä: https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/helkama-fe12-12v-jousto/
Bosch on tunnetusti parempi kun Shimano, kaikin puolin. Etenkin jos tuohon vanhempaan EP8:siin vertaa. Eikä alle 5000€ nyt paha hinta ole jos osat ei ole aivan kuraa.
Tuota Helkama ei ole kyllä tuohon hintaan myyty varmaankaa missään, tuosta pyörästä tuo hinta on aivan posketon vaikka laatu peli kaikin puolin onkin. Tuota saa pikkasen reilu 4t ja tähän asti on kyllä laadullisesti ollut huomattavasti parempi kuin Tunturi. Mootoreista sen verranettä kyllä noista kahdesta varmaankaan ei voi sanoa muuta kuin sen että kumpikin on hyviä mutta Shimanoa on käytössä huomattavasti enempi merkkipyörä valmistajien pyörissä jostain syystä. Boschiin on kyllä tullut niitä hyviä ominaisuuksia näiden viimeisten päivitysten myötä joita Shimanossa on jo ollut aiemmin joten siltäkin osin se alkaa olla tasavertainen Shimanon kanssa, on vain mieltymys kysymys kummasta tykkä
Ja niin kuin kerroin että jos Tunturissa on laatu kasauksen suhteen parantunut ja osat on laatu tavaraan niin varmaan OK pyörä.
Tuolla hinnalla niitä myydään:https://ilponkatiska.fi/fi/product/helkama-fe12-e-fatbike-12v-15-etujousto-valk-/31666 ja kannattaa kysyä Tuurin Pyörästä
https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=%2FShops%2F2017103037%2FProducts%2FFE1 2JK23
Tulluska
27.01.2024, 18.49
Vähän kun vihtii googlettaa nii huomaa että aika monesakin paikkaa tuota helkamaa myydään tuohon hintaan
Tuota Helkama ei ole kyllä tuohon hintaan myyty varmaankaa missään, tuosta pyörästä tuo hinta on aivan posketon vaikka laatu peli kaikin puolin onkin. Tuota saa pikkasen reilu 4t ja tähän asti on kyllä laadullisesti ollut huomattavasti parempi kuin Tunturi. Mootoreista sen verranettä kyllä noista kahdesta varmaankaan ei voi sanoa muuta kuin sen että kumpikin on hyviä mutta Shimanoa on käytössä huomattavasti enempi merkkipyörä valmistajien pyörissä jostain syystä. Boschiin on kyllä tullut niitä hyviä ominaisuuksia näiden viimeisten päivitysten myötä joita Shimanossa on jo ollut aiemmin joten siltäkin osin se alkaa olla tasavertainen Shimanon kanssa, on vain mieltymys kysymys kummasta tykkä
Ja niin kuin kerroin että jos Tunturissa on laatu kasauksen suhteen parantunut ja osat on laatu tavaraan niin varmaan OK pyörä.
Tuolla hinnalla niitä myydään:https://ilponkatiska.fi/fi/product/helkama-fe12-e-fatbike-12v-15-etujousto-valk-/31666 ja kannattaa kysyä Tuurin Pyörästä
https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=%2FShops%2F2017103037%2FProducts%2FFE1 2JK23
Shimanon etu on ollut että niihin käy kolmannen osapuolen akut, Bosch on täysin suljettu järjestelmä omilla akuilla. EP8:sissa ei ole tehot riittäneet kilpailijoihin verrattuna, uusi 801:nen parempi. Ja Boscin integrointi ollut täysin ala arvoista, mutta paranee koko ajan vaikka eivät edelleenkään anna käyttää kun omia akkuja. Asiakkaat haluaa tehoa, sen takia mm. Canyon, Commencal ja Pivot on tuonu uudet mallit Boschin koneella. Mulla on Bosch ja Spessu, voisin ajella Shimanollakin.
Niin tuskimpa tuossa on kyse siitä tehosta vaikka Bosch on todettu hiukan tehokkaammaksi kuin Shimano kyllä tuossa painaa varmaankin enempi Saksalais pyörä valmistajien valinta valita Saksalainen moottori, onhan Bosch saanun Shimanoon verrattuna moitteita siitä että se ei yllä jouhevassa käytöksessä Shimanon tasolle vaikka jyrkissä mäki osuuksissa se viekin voiton mutta tuossakin on ero hyvin marginaalinen. Mutta alkaa mennä niin ohi aiheesta että eiköhän anneta tämän asian olla tässä.
Henri243
10.02.2024, 10.41
Foorumin haku taas toimii heikonlaisesti. Olisi hissitolpan asennus edessä eMax CE FS malliin, niin kuinka paljon tuossa pitää purkaa, että kaapelin saa pujoteltua rungon sisällä? Riittääkö, että tiputtaa edestä alas vai pitääkö koko motti irrottaa? Jos pitää, niin tarviiko tuohon hommaan jotain erikoistyökaluja vai pärjääkö ilman?
Henri243
16.02.2024, 20.33
Foorumin haku taas toimii heikonlaisesti. Olisi hissitolpan asennus edessä eMax CE FS malliin, niin kuinka paljon tuossa pitää purkaa, että kaapelin saa pujoteltua rungon sisällä? Riittääkö, että tiputtaa edestä alas vai pitääkö koko motti irrottaa? Jos pitää, niin tarviiko tuohon hommaan jotain erikoistyökaluja vai pärjääkö ilman?
Tuon hissitolpan korkeus säädetään ihan kuten normaalitolppaakin sillä pannalla. Kun olen sen yläasentossa kiinnittänyt niin, että se on minulle oikealla polkemiskorkeudella on minulla varaa laskea sitä 2-3 senttiä niin että joku lyhytjalkaisempi voi sitä käyttää yläasennossa eikä tarvitse käyttää sitä jossain väliasennossa. Ei se nyt varmaan niin vaikeaa olisi käyttää hissitolppaa niinkään, sillä sen pumppu ei sentään nosta polkijaa ilmaan jalat irti polkimista.
Ala-asennossa se on vähintäänkin riittävän alhaalla. Satula ns. häviää, ja pyörän voi kallistaa reippaasti sivuttaissuunnassakin ilman että satula sitä rajoittaisi.
edit: jahas, välistä häipyi viesti johon vastasin
Koneen laskeminen ei ole vaikeaa.
- akku irti
- alhaalta panssari pois, neljä kuusikoloruuvia ehkä 3 mm?
- Vasemmalta puolelta *Philips #2" kärjellä muovikuoren ruuvit auki. Ne ovat todella pieniä ja kannattaa ehkä puhaltaa roskat pois että ne saa auki survomatta kanta paskaksi
- Virtaliittimen renkaasta kiinni, ja kevyesti nostamalla irroita. Suosittelen täyttämään tämän liittimen "di-electric grease-llä" eli silikonirasvalla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml)
- Jos valot kytketty kannattaa ehkä irroittaa nekin, ellei niissä ole varaa
- oikealta puolelta ketju sivuun, ja eturattaan kuusiokoloruuvit auki, jätä ratas roikkumaan polkimeen
- oikealta puolelta muovikuori pois myös philips #2 ruuveilla
- aukaise ylä- ja etukannatin kuusiokolopultit molemmilta puolilta, mutta jätä yksi etummainen ruuvi paikalleen ja löysää vain taaimmaiset pultit kierroksen verran
- kannattele moottoria kun samalla irroitat viimeisen pultin.
- laske moottori varovasti roikkumaan taaimmaisten pulttien varaan
Kun kasaat suosittelen tilkitsemään "panssarin" etuaukon joko teipillä tai alumiinin pellin palasella. Tästä oli tässä säikeessä kuvakin.
Kannattaa rasvata kaikki ruuvit jollain tervalla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml) tjms kun laittaa takaisin. Nuo happoset (?) ruuvit tuppaavat muuten kiinnittyä alumiiniin turhan hyvin. Momenttiavainta kannattaa käyttää.
Tuossa menee ehkä pari kymmentä minuuttia. Nämä ulkomuistista, saattaa olla että pitää täydentää tuota vielä.
Löysin käyttäjän @harald viestin ketjusta ja sen innoittamana ryhdyin hommiin. Siinä vaiheessa kun moottori on enää takapulttien varassa, niin se ei hievahdakaan. Mistä tuota tohtisi alkaa kampeamaan vai mikä ihme tässä vastustaa?
E: lähtihän se liikkeelle. Laitoin etupultit takaisin ja takaa irti ja sieltä pääsi vääntämään konetta irti päin. Sitten takaisin paikoilleen ja takapultit kiinni, edestä irti ja kampeamaan rättiin käärityllä isolla talttapää ruuvarilla
yusteeri
19.02.2024, 21.43
Osaisiko joku neuvoa, mitä pitää ottaa huomioon uuden eturattaan hankinnassa? Olenko ymmärtänyt oikein, että alkuperäinen on 34-hampainen? Onko kiinnitys tuollainen 104mm mallinen? Jos jollain on vinkkiä hyvään korvaavaan malliin, niin olisin kiinnostunut, nykyisellä poljettu jo 11000km ongelmitta. Omani on 8000-koneella oleva 2021 vuoden malli.
Osaisiko joku neuvoa, mitä pitää ottaa huomioon uuden eturattaan hankinnassa? Olenko ymmärtänyt oikein, että alkuperäinen on 34-hampainen? Onko kiinnitys tuollainen 104mm mallinen? Jos jollain on vinkkiä hyvään korvaavaan malliin, niin olisin kiinnostunut, nykyisellä poljettu jo 11000km ongelmitta. Omani on 8000-koneella oleva 2021 vuoden malli.
BCD mitan voit tarkistaa mittaamalla eturattaan vastakkaisten pulttien välimitan. Tässä ohje kuvineen: Wolf Tooth - How to measure Bolt Circle Diameter (BCD) (wolftoothcomponents.com) (https://www.wolftoothcomponents.com/pages/how-to-measure-bolt-circle-diameter-bcd) Itselläni ei ole tuota pyörää, mutta tämän pitäisi olla sopiva: Shimano Ketjurengas Steps E8050/E8000/M8050, Musta | Bikeinn (tradeinn.com) (https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/shimano-ketjurengas-steps-e8050-e8000-m8050/137149818/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=8597741&country=fi&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlcyuBhBnEiwAOGZ2SxvwqWngxvvfOzulh-rjFovSKasL0YRmMGBWDlchiIOEwcZVbseTsxoCcsgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds) BikeInn on ihan ok. kauppa. Itsekin sieltä olen tilannut.
Onko arvon raadilla mielipiteitä uudesta emaxista? https://tunturi.fi/kampanja/tunturi-emax-eb-f600-kaikkiin-pohjoisen-olosuhteisiin/. Hintavan oloinen, jos vaikka vertaa "kalliina pidettyyn" Niekka Kuraan, jossa on jonkun verran hinnakkaampaa osaa kiinni. Ja nykyaikaisempi geometria. Onko Tunturien hinnat tippuneet kuinka paljon uutuuden viehätyksen jälkeen? Olin jo päätynyt Niekkaan, mutta kun toinen pyörä on Boschilla niin olisi mukavaa jos toinenkin olisi samalla tekniikalla (kaksi laturia ja tarvittaessa kaksi akkua mukaan (jos siis akut sopivat ristiin, mutta minusta molemmat on Bosch Powertube 750Wh smart system-akkuja)). Jostain luin, että geometria tulisi muuttumaan, mutta aika lyhyeltä näyttää tuo uusikin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/702278/SRAM-SX-34T-eturatas
Tässä hyvä ratas.
Fiksua tuossa uudessa on mastodon ja magurat. Tein saman muutoksen omaan gen1 emaxiin. Boschin moottori varmaan ok, mutta aika suojattomassa paikassa on näyttö maastoajoa ajatellen. Maha osuu usein tuohon, etenkin hos otb:t sattuu.
Onko arvon raadilla mielipiteitä uudesta emaxista? https://tunturi.fi/kampanja/tunturi-emax-eb-f600-kaikkiin-pohjoisen-olosuhteisiin/. Hintavan oloinen, jos vaikka vertaa "kalliina pidettyyn" Niekka Kuraan, jossa on jonkun verran hinnakkaampaa osaa kiinni. Ja nykyaikaisempi geometria. Onko Tunturien hinnat tippuneet kuinka paljon uutuuden viehätyksen jälkeen? Olin jo päätynyt Niekkaan, mutta kun toinen pyörä on Boschilla niin olisi mukavaa jos toinenkin olisi samalla tekniikalla (kaksi laturia ja tarvittaessa kaksi akkua mukaan (jos siis akut sopivat ristiin, mutta minusta molemmat on Bosch Powertube 750Wh smart system-akkuja)). Jostain luin, että geometria tulisi muuttumaan, mutta aika lyhyeltä näyttää tuo uusikin.
Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet. Lisäksi siinä on vanha EP8 eikä uusi 801 Shimanon moottori. Enkä myöskään ymmärrä miksi läskipyörässä pitäisi olla moderni enduropyörän geometria kun ei sillä kukaan paukuta kumminkaan mitään DH:ta. Tunturissa on parempi moottori josta ei kammet irtoile, huomattavasti isompi akku ja muutenkin talveen paremmin sopivat speksit ja Geokin on todennäköisesti sopivampi läskipyörälle. Mun mielestä hinta on ihan ok noilla spekseillä.
Chat GPT
22.02.2024, 12.47
Itse kyllä ostaisin ylivuotisen Emax ME:n. 3600 eur muistan nähneeni on jo ihan kiva hinta.
Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet. Lisäksi siinä on vanha EP8 eikä uusi 801 Shimanon moottori. Enkä myöskään ymmärrä miksi läskipyörässä pitäisi olla moderni enduropyörän geometria kun ei sillä kukaan paukuta kumminkaan mitään DH:ta. Tunturissa on parempi moottori josta ei kammet irtoile, huomattavasti isompi akku ja muutenkin talveen paremmin sopivat speksit ja Geokin on todennäköisesti sopivampi läskipyörälle. Mun mielestä hinta on ihan ok noilla spekseillä.
Pikkasen samoilla linjoilla... Juttelin Niekka kuskin kanssa ja kertoi, että on varsin mieltä ylentävää kun on unohtanut vaihtaa vaihteen ykköselle ja tauon jälkeen (pakkasella) pyörä ei lähdekkään käyntiin niin ei ole ilmeisesti mitään mahdollisuutta saada pyörää käyntiin kun ei pýsty vaihtamaan vaihdetta ilman että pyörä on päällä :).
Minua kiinnostaa tuo Bosch tekniikka aiemmin kertomani synergia etujen takia. Pitää käydä testailemassa uutta Tunturia kun tulee vuokraamoille.
JA minä tosiaa läskillä ajelen pääosin vain talvella niin menee pikkasen pystymmälläkin geolla
Pikkasen samoilla linjoilla... Juttelin Niekka kuskin kanssa ja kertoi, että on varsin mieltä ylentävää kun on unohtanut vaihtaa vaihteen ykköselle ja tauon jälkeen (pakkasella) pyörä ei lähdekkään käyntiin niin ei ole ilmeisesti mitään mahdollisuutta saada pyörää käyntiin kun ei pýsty vaihtamaan vaihdetta ilman että pyörä on päällä :).
Minua kiinnostaa tuo Bosch tekniikka aiemmin kertomani synergia etujen takia. Pitää käydä testailemassa uutta Tunturia kun tulee vuokraamoille.
JA minä tosiaa läskillä ajelen pääosin vain talvella niin menee pikkasen pystymmälläkin geolla
Luulisin että kaikki sähköfillarit lähtee taaksepäinpolkemalla tulille (jos saa siis kammet lukittua spideriin), oma Spessu lähti kerran vahingossa kun hieman rivakammin veivasin kampia takaperin ketjuja öljytessä :)
Ja EP8 ainakin käynnistyy kun nostaa takapyörän ilmaan ja pyöräyttää siitä rivakasti taaksepäin.
^lähteekö jos on valinnut muun kuin pienimmän (pään) vaihteen (tuossa Niekan Kurassa on siis sähkövaihteet, jotka lähtee käyntiin vasta pyörän kännistyksen yhteydessä?)
Eemeli82
02.03.2024, 09.14
^Lähtee keskivaihteillakin ihan hyvin ja nimen omaan niillä sen pitää ollakin. Ketjulinja mahdollisimman suorassa, niin ei ala ketju hyppimään keskirattaita kohti takaperin pyöriessään.
Ei sitä moottoria tarvitse ihan tolkuttoman kovaa takaperin pyörittää, lähtee käyntiin vaikka käsinkin kammesta pyörittällä, kun laittaa vaan vaikkapa nippusiteellä kammen eturattaaseen kiinni. Noin itse sen kotona huvikseen testasin, ei ole koskaan muualla tarvinnnut.
Goomikko
03.03.2024, 13.06
Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet.
Eikö sähkövaihteet sitten toimi talvella. Pari talvea tuskaillut kun vaihdevaijerit ovat yhtenään jäässä niin ajattelin että sähkövaihteilla pääsee tästä ongelmasta eroon. Loppuuko akusta virta kovilla pakkasilla?
[QUOTE=Goomikko;3250419 (tel:3250419)]Eikö sähkövaihteet sitten toimi talvella. Pari talvea tuskaillut kun vaihdevaijerit ovat yhtenään jäässä niin ajattelin että sähkövaihteilla pääsee tästä ongelmasta eroon. Loppuuko akusta virta kovilla pakkasilla?[/QUOTE
Riippuu varmaan käytöstä, jos pyörä on lämpimässä ja parin tunnin lenkkejä, niin eiköhän ne toimi siinä missä vaijeritkin, mutta kyllähän pakkanen verottaa akkua ja mitä pienempi akku, sen nopeammin tyhjenee. Mutta ei ole kokemusta sähkövaihteista, pidän mekaanisista. Itsellä ei ole ollut vaijerit ikinä jäässä, mutta säilytänkin pyöriä sisällä lämpimässä.
Löysin käyttäjän @harald viestin ketjusta ja sen innoittamana ryhdyin hommiin. Siinä vaiheessa kun moottori on enää takapulttien varassa, niin se ei hievahdakaan. Mistä tuota tohtisi alkaa kampeamaan vai mikä ihme tässä vastustaa?
E: lähtihän se liikkeelle. Laitoin etupultit takaisin ja takaa irti ja sieltä pääsi vääntämään konetta irti päin. Sitten takaisin paikoilleen ja takapultit kiinni, edestä irti ja kampeamaan rättiin käärityllä isolla talttapää ruuvarilla
Nyt on hissitolppa asennettu täälläkin. Ei ollut aivan mahdoton homma, mutta moottori piti tiputtaa takapulttien varaan. Vedin samalla uudelle takajarrulle letkun, niin ei tarvitse heti uudestaan moottoria irrottaa. Moottoriin jätin kaikki sivumuovit ja liitokset paikalleen, varmistin vain nippusiteellä, ettei kaapelit jää kiristyksiin. Vaijerin veto oli moottorin tiputuksen jälkeen helppo homma. Ohjainlaakerin päässä oli pieni ongelma, kun emaxin rungossa on läpivienti vain vasemmalla ja kaikki kaapelit eivät meinanneet mahtua siitä läpi. Mutta pyöreällä viilalla kun teki hieman lisää tilaa, niin mahtui viideskin veto samasta läpiviennistä. Nyt kun läpivienti ja hissitolpan vipu ovat molemmat vasemmalla, niin vaijeri tekee hieman luonnottoman koukkauksen, mutta eiköhän tuon saa niputtamalla siistiksi.
Hissitolpaksi valitsin @SBIAN (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?62726-SBIAN) suositteleman PNW Componentsin Coast mallin, jossa on hissitolppa ja joustotolppa samassa. On muuten huipputolppa ja jäykkäperäiseen fättiin ehdoton valinta. Kiitos @SBIAN (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?62726-SBIAN) vinkistä. Lisää juttua tolpasta tuolla FE12 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64355-Helkama-Fe12&p=3238335#post3238335) keskustelun puolella. 200 psi näytti olevan joustotolpan puolella tehtaan jäljiltä painetta, joka tuntui omalle elopainolle aavistuksen liian löysältä. Yritin säätää iskaripumpulla hieman jäykemmäksi (n. 220 psi), katsotaan muuttuiko paremmaksi.
Onko kenelläkään ollut sellaista ongelmaa EP8:ssa, että pyörä syö ajaessa akkua huomattavan runsaasti? Kyseinen pyörä Tunturi Emax Fullfat.
Kyse siis miehen pyörästä, jolla ajettu nyt 1000km. Mulla myös Fullfat, jolla ajettu 500km. Jo heti alussa huomattiin, että miehen pyörä vie joka lenkki huomattavasti enemmän akkua, ja tuntuu, että kulutus on vaan pahentunut koko ajan.
Ollaan suljettu pois kaikki tekijät, ja jopa vaihdettu pyöriä. Ja verrattu pariin muuhunkin sähköpyörään ja tehty tosi paljon erilaisia testejä. Asetukset on samat, kuskien paino parin kilon tarkkuudella sama, samat rengaspaineet yms.. :D 4 eri akkua ja niitä vaihdeltu..Ei vaikutusta.
Pahin esimerkki oli tuossa yksi lenkki kun lähdettiin kumpikin noin 80% varauksen akuilla lenkille. Ajettiin alkupätkä pyörätietä, ja itse ajelin traililla/boostilla. Mies ecolla. Sitten metsän kelkkareiteillä pörräilyä yms. Yhteensä 22km lenkki. Kun oltiin 3km kotipihasta, miehellä meni akku punaiselle ja itsellä oli vielä kaksi palkkia. Pihassa miehellä näytti range 1km eco-asetuksella, ja itsellä 47 eco-asetuksella. Melkoista :D
Tällaista siis, ja pyörästä otettiin siis Shimanolle huoltoraportti, ja nyt tuli tiistaina tieto, että mootori menee vaihtoon. Sieltä siis sanottiin, että vika olisi siinä, ja eivät ilmeisesti halua alkaa enemmän tutkimaan. Odotellaan siis uutta konetta. Katsotaan saisiko joskus sitten selville, missä vika oli. Ehkä moottori vuotaa virrat jotenkin runkoon, tai laakerit vastustavat?
Aika erikoinen vika sinänsä, kun en löytänyt, että kenelläkään olisi ollut samaa.
Vähän katsellu tuota uusinta eMAX EB-F600, jos ostais toiseksi pyöräksi. Onko kokemusta miten tuohon istuu lastenistuin ja jos istuu niin mikä malli? Tuohon nykyiseen täysjoustoon ei oikein lastenistuinta kehtaa kuitenkaan laittaa. Onko tuossa uusimmassa Boschin koneessa vielä tuo laakerin vaihto velvoite huollossa vai joko ne kestää pidempään kun 2500km?
Chat GPT
02.06.2024, 09.53
EP8 Emaxiin olisi hakusessa 170mm kammet. Jos jollain on moiset joutilaana niin tarjoappa YV:llä. Kiitos.
yusteeri
17.07.2024, 16.46
Olisiko kellään kokeneemmalla tietoa mitkä olisivat oikeat ohjainlaakerit Tunturi Emax 2021 E8000 malliin? Alempi olisi ehkä mallia CB-776, mutta ylempi hajosi, ja en saa oikein tarkkaa mallia selville.
hoopeevee
05.09.2024, 21.36
Laitoin emaxin huolimattomasti huoltotelineeseen ja se putosi. Rytäkässä avustimen kytkimestä lähtevä johto irtosi ja kytkimen suojakuori halkesi. Kytkin toimii, kun työntää irronneen johdon takaisin koloonsa, mutta se ei pysy paikallaan. Onko pikaisia korjausvinkkejä, kun pitäisi ylihuomenna lähteä Lappiin? Pitääkö kytkin vaihtaa ja onko hintava homma?
Minulla on 2021 Emax E8000-moottorilla ja se sammuu itsekseen. Tuntuu siltä, että syy olisi kontaktihäiriö jossain, koska pompusta ajamalla virrat sammuu enkä välttämättä saa päälle uudestaan ennen kuin ajan vähän matkaa luomuna. Kaikki mahdollinen on päivitetty Shimanon puhelinsovelluksella uusimpaan versioon. Akku on ladattu täyteen ja on irroitettu ja kiinnitetty, mutta se ei vaikuttanut.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Millähän tuota kaivelisi, että onko vika softassa vai tosiaan joku löysällä jossain?
yusteeri
12.11.2024, 23.00
Minulla on 2021 Emax E8000-moottorilla ja se sammuu itsekseen. Tuntuu siltä, että syy olisi kontaktihäiriö jossain, koska pompusta ajamalla virrat sammuu enkä välttämättä saa päälle uudestaan ennen kuin ajan vähän matkaa luomuna. Kaikki mahdollinen on päivitetty Shimanon puhelinsovelluksella uusimpaan versioon. Akku on ladattu täyteen ja on irroitettu ja kiinnitetty, mutta se ei vaikuttanut.
Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Millähän tuota kaivelisi, että onko vika softassa vai tosiaan joku löysällä jossain?
Itellä täsmälleen sama pyörä, ja täsmälleen samanlainen ongelma. Oma tulkintani on, että vika voisi olla telakassa. Olen saanut ongelmaa kierrettyä sillä, että olen akkua kääntänyt pois vähän lukostaan telakassa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241112/0953e3feef2274da49c235a1d393a704.jpg
Tällöin pätkimistä ei ole tullut, mutta tosiaan pohtinut, että auttaisiko ongelmaan tuo telakan vaihto. Samalla voisi päivittää siihen malliin mihin saa sen isoimman akun.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla meni yhden akun liitimet hajalle, siis siellä pohjassa olevissa koloissa olevat kullatut liuskat. Alkoi pätkimään. Onkin ne terävällä ruuvarilla ojennukseen.
Viilasin omien pyörien telakoiden liittimien kärjet pyöreämmäksi jottei revi niitä akkujen koloja.
Kun akun irrottaa kiinnittää kymmeniä/satoja kertoja niin liittimet voivat kärsiä.
Eli kun kokeilee toisella akulla niin asia selvinnee.
https://www.emtbforums.com/threads/bt-e8010-power-connector-crack.25549/
Siis jotain tälläista. Tarkistin kuudesta akusta liittimet, neljästä oli tuo alemman liittimen kolon reuna lohjennut.
https://www.fillaritori.com/topic/342445-shimano%C2%A0bt-e8010-504wh%C2%A0100%E2%82%AC%C2%A0joensuu/
Tälviisiin näin.
Tukes on sitä mieltä ettei näitä pitäisi myydä. Tori nämä ilmottele poistaa, jotkut ei.
"Talo palo poroks mut me maattiin vain"
Käytetyn tavaran kaupassa myyjä vastaa tuotteestaan, tässä kuitenkin meidän toimivalta rajoittuu lakitermiin ”kaupallinen
toiminta” , eli jos myyjän toiminta on liiketoiminnan kaltaista. Yksittäisen tapauksen kohdalla oikea taho on periaatteessa
kuluttajaneuvonta, mutta mekin on näitä hoidettu.
Yleisesti ottaen joutuu kyllä sanomaan, että tässä liikutaan paljon harmaalla alueella. Meidän valvontaresursseillamme ei ole mahdollista
valvoa kokonaisuudessaan käytettyjen tavaroiden markkinoita.
Muutoin meidän kenttätarkastajamme kyllä kiertävät myös kirpputoreja muun kauppavalvonnan yhteydessä.
Tuohon Fillari torin ilmoittajaan otan yhteyttä, kiitokset tuosta ilmoituksesta.
Tällaista tekstiä tällä kertaa, otatko yhteyttä, jos sinulle heräsi lisää kysymyksiä.
Tässä vielä linkki Iltalehden juttuun meidän v.2022 kirppari valvontaprojektista, siinä on ihan hyvää tekstiä.
Tukes varoittaa: Kirpputoreilta löytyi hengenvaarallisia laitteita (iltalehti.fi) (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ad34bbea-0098-4278-93b3-e16d8e0fee07)
********Ystävällisin terveisin
---------------------------------------------
Rinnemaa Reino
Turvallisuusinsinööri | Safety Engineer
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
Finnish Safety and Chemicals Agency
Yliopistonkatu 38, 33100 Tampere
Puh. 029 505 2109 (tel:505 2109) | Tel. +358 50 (tel:+358 50) 421 0990 (tel:421 0990)
reino.rinnemaa@tukes.fi
Vieläkö uudemmissa pyörissä on ollut tuota kampien irtoilua?
Itselle on tulossa emax me 2025 jännä nähdä millainen kapistus on.
Chat GPT
04.12.2024, 10.27
Itselläni ei ole moista ongelmaa ollut. Hauskan kapineen olet tilannut.
2021 Emax E8000-moottorilla ja se sammuu itsekseen...
...joku löysällä jossain?
Ei vaikuttanut akun liittimien taivuttelut tai telakan pohjan pinnien viilailut mihinkään suuntaan. Liikkeen huollossa vaihdettiin tämä telakan pohjakappale, johon akku laitetaan kiinni ja säädettiin telakan yläpäässä akun lukittavaa palikkaa. Nyt ei ole pariin viikkoon sähköt hävinneet, eli joku näistä operaatioista auttoi!
Kairankaataja
22.01.2025, 19.53
Vajaa pari kk takana Tunturi EMAX ME (2024 malli) omistajana. Alkuun pyörä toimi mainiosti, mutta muutama viikko sitten aloin huomaamaan jyrinää ja tärinää, jonka paikannan takapyörän seutuville. Samalla pyörästä tuli raskaampi ajaa, rullaa huonommin. Tuttuihin alamäkiin saa polkea lisää vauhtia, tasaisella ei tahdo ECO-avustuksella pärjätä.
Jyrinän kuulee korvin ja sen tuntee satulan kautta tärinänä. Jyrinä/tärinä ei ilmene tietyssä vauhdissa, ei tietyllä vaihteella tai avustuksella, ei tietyssä nopeudessa, eikä tietynlaista tienpintaa ajaessa. Se ei ole tasaista, kuten rengasmelu.
Jyrinä/tärinä on ilmentynyt sekä alkuperäisillä, että nastarenkailla. Takapyörä alkoi "vemputtamaan" eli ajaessa liikkumaan sivuttain, mutta renkaanvaihtaja kertoi tämän johtuvan nastarenkaan epätasaisuudesta.
Mistä tässä pyörän jyrinässä/tärinässä ja raskaaksi muuttuneessa poljettavuudessa on kyse?
Marsusram
22.01.2025, 20.19
^mitkä rengaspaineet ovat käytössä?
Kairankaataja
23.01.2025, 10.53
Viimeksi pumppasin sekä etu- että takapyörään paineet 1 bar.
Jos nostaa takapään ylös ja pyörittää rengasta, miten hyvin se pyörii? Mistä renkaasta on kyse?
Mulla nuo shimano moottorit välillä jyrisee, jorisee ja paukkuu.
Varsinkin e7000 ja e8000, e6100 on helpommin lähestyttävä.
Käytä liikkeessä.
Ei mulla ainakaan jyrise eikä pauku e8000. 7 vuotta vanha. Rallattaa vain ja sitä se on tehnyt uudesta asti, joten kuuluu asiaan.
Kairankaataja
24.01.2025, 14.17
Lisäsin reilusti painetta renkaisiin; eteen 1,5 bar ja taakse 1,7 bar. Nyt takapuoleen tuntuva matalataajuuksinen tärinä loppui ja jyrinä muuttui rengasmelua vastaavaksi "vonkumiseksi". Oliko kyseessä näinkin yksinkertainen asia?
Aivan liikaa paineita läskipyörään. Eikö tuo jo ota kimmokkeita pienistäkin epätasaisuuksista?
Jos nostat takapään ilmaan ja pyörittelet rengasta, miten se pyörii?
Mitkä renkaat on käytössä?
Kairankaataja
24.01.2025, 15.32
Kummatkin renkaat pyörii ongelmitta, kun nostaa ilmaan. Renkaina Schwalbe Jumbo Jim 26x4.8 ja nastarenkaana Al Mighty. Kovilla paineilla ajettavuudesta tosissaan tulee epävakaampi.
Mitkä renkaat on käytössä?
Lisäsin reilusti painetta renkaisiin; eteen 1,5 bar ja taakse 1,7 bar. Nyt takapuoleen tuntuva matalataajuuksinen tärinä loppui ja jyrinä muuttui rengasmelua vastaavaksi "vonkumiseksi". Oliko kyseessä näinkin yksinkertainen asia?
Vähän kovalta paineet kuulostaa kyllä. Tietty jyrinähän näistä FATeista pitänee kuuluakkin. Milläs nuo paineet mittasit? Jos/kun siinä on presta venttiilit niin niillä varustettujen kumien paineen mittaus ei ihan joka vempeleellä onnistukkaan luotettavasti.
Kairankaataja
25.01.2025, 13.31
Mittasin ns. jalkapumpulla. Tarkotuksena hommata pumppu, joka soveltuu paremmin matalammille paineille, onko suosituksia?
Spessun Airtool MTB on ollut ihan ok. Hyvä mittari, aika kallis kyllä.
Mittasin ns. jalkapumpulla. Tarkotuksena hommata pumppu, joka soveltuu paremmin matalammille paineille, onko suosituksia?
Kun sinulla on jo jalkapumppu niin joku kympin rengaspainemittari voisi olla riittävä. Itse ostin aikoinaan tuon biltsun "testivoittaja" mittarin ja maksoi muistaakseni silloin reippaasti alle kympin. Minulla on myös tämä Auton jalkapumppu PROF mittarilla - K-Rauta (https://www.k-rauta.fi/tuote/auton-jalkapumppu-prof-mittarilla/6438313649557?srsltid=AfmBOopEQX4Pd1kBfLPsGOxpdR29 44CytYHSgcvI7fG-gEvMPh9XQOhG) jossa mittari, mutta sillä biltsun mittarilla mittailen.
ABS testasi rengaspainemittareita: Alle kymmenellä eurolla saa kurantin laitteen - Ilta-Sanomat (https://www.is.fi/autot/art-2000005228042.html)
Ongelma noiden kanssa on että ovat aika epätarkkoja tuossa 0,5 - 0,7 barin alueella jolla on merkitystä fättikäytössä.
Suosittelen Topeak JoeBlow Fat pumppua, ja käytä ainostaan sen sisäänrakennettua mittaria. Jos haluat elää epävarmuudessa on Schwalben Airmax Pro ihan jees mittari.
Itse täytän renkaat paineilmalla ja schrader adapterilla. Vaikka käytössä onkin laadukas auton renkaisiin tarkoitettu täyttöpistooli niin silläkään en saa luotettavasti lukemaa presta venttiilistä. https://www.motonet.fi/tuote/blackburn-honest-painemittari?product=45-00932 tuollaisen mittarin ostin lopulta ja sen jälkeen huomasin miten perseelleen pystyy ilman tuota renkaan täyttämään. Eli kannattaa olla sellainen mittari/pumppu joka on prestalle suunniteltu.
Tulluska
25.01.2025, 22.40
itse ihmettelin aikoinaan omassa sähköläskissäni tärinää mikä tuntu kyllä penkissä ja kahvoissa ajaessa, jalkapumpun mittarin mukaan paineet oli 0,7 jossain vaiheessa tarkistin digitaalisella mittarilla nii näytti jotain 1,2 luokkaa. sitte puotin paineet sen digimittarin mukaan 0,7 nii ei oo sen jälkeen enään tärinöitä tuntunu.
Kymmeniä vuosi tullut näppituntumalla säädettyä paineet. Nehän kuitenkin pitää säädellä kelin, fiiliksen ja ajomaaston mukaan.
Yleensä pistän hiukan ilmaa lisää kun lähden ja pudotan metässsä kun pyörän lämpötila on asettunut ulkolämpötilaan, jos siis eroa on yli 10 astetta.
Kärsiikö tuonne ohjaustangon alle laittaa lisää koroja vai pitääkö vaihtaa tanko korkeammaksi? Tuppaa aina kämmenet puuttumaan ajellessa. Pyörä on me 2025 mastodonin keulalla.
Kärsiikö tuonne ohjaustangon alle laittaa lisää koroja vai pitääkö vaihtaa tanko korkeammaksi? Tuppaa aina kämmenet puuttumaan ajellessa. Pyörä on me 2025 mastodonin keulalla.
Ei pysty niitä korotusrenkaita/spacereita lisäämään. Joko uusi stemmi, riser tanko tai jopa molemmat. Katsoin nopeasti pyöräsi tietoja Tunturi E-MAX ME EP801 Sähkö Fatbike 2025 - Urheilujakone.fi verkkokauppa (https://www.urheilujakone.fi/fi/pyoraily/tunturi-e-max-me-ep801-sahko-fatbike-2025/p/64114510393/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhvK8BhDfARIsABsPy4iVLC2S8Uxk01dXEU2c Me9DFYtCbE2A9nUKUZEr33tjwlavBKCENIoaAhoREALw_wcB) ja siinä taitaa nyt olla aika suora 760mm levyinen tanko, 9-asteen back-sweepillä ja 31,8mm kiinnityksellä? 50mm riser tanko tuo jo aika ison korotuksen verrattuna suoraan tankoon. Esim. tämä: OHJAIN MTB/HYBRID 31,8 – 78CM RISER 50 HB-M19 XLC - Fillarikellari (https://fillarikellari.fi/tuote/ohjain-mtb-hybrid-318-78cm-riser-50-hb-m19-xlc/) Tangon päissä on kavennusmerkit 10mm välein ja jos haluat samaan 760mm leveyteen, niin sahaa 10mm molemmista päistä pois. Tanko on alumiinia ja on todella helppo rautasahalla sahata.
Edit. Noissa fillarikellarin tiedoissa taitaa olla virhe. Tuossa XLC 50mm riser versiossa taitaakin olla 12-astetta back-sweepiä.
Tässä oikeat tiedot: XLC Riser bar HB-M19 -ohjaustanko, 780 mm – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/892483/XLC-Riser-bar-HB-M19-ohjaustanko-780-mm?srsltid=AfmBOoq6z71srPLDKXcZAni8Bd1zpAOLYiIAAIg qLSMy1ddlheRXluRuK2E&gQT=2)
Tulluska
01.02.2025, 01.58
itellä oli helkamasa sama ongelma, ei kärsiny lisätä koropaloja, eka ostin 40mm nousulla olevan tangon millä parani hyvin ja ajoin sillä vuoden, sitte ostin 70mm nousulla olevan nii tuli täydellinen ajoasento ainaki itelle, tosin kahvat/gripit voi vaikuttaa kans kämmenien puutumiseen, velogi oli tehny tästä jonku youtube vidonki
Kuminauha
01.02.2025, 08.25
Joo toi käsien puutuminen voi johtua monestakin syystä, esim tangon muodosta (sweepit) ja gripeistä. Grippien vaihtaminen on se halvin kokeilu.
Joo toi käsien puutuminen voi johtua monestakin syystä, esim tangon muodosta (sweepit) ja gripeistä. Grippien vaihtaminen on se halvin kokeilu.
Halvin kokeilu on säätää satulan kulmaa ihan inasen kärkeä ylemmäs, ettei valu satulassa ja sitä myöten paino menee liiaksi käsille..
Oli samaa vikaa itselläni fullfatissa. Kaivoin laatikosta mummopyörämalliset Ergon GA3 -gripit ja laitoin ne kokeeksi pyörään. Ne auttoivat tuohon puutumiseen.
Varmuuden maksimoimiseksi tuli vielä vaihdettua 40 mm nostolla oleva tanko. Ajattelin, että vain Tunturin alkuperäisvalintaa mukaileva laatu on riittävän hyvää. Joten valinta oli samanmerkkinen tanko: https://www.bike-discount.de/en/ghost-gnd-51-superfit-race-40-31.8mm-handlebar
On tuntunut ihan hyvältä. Korotusrenkailla pystyisi nyt laskemaan karkeasti sen parisen senttiä, jos olisi nousu tuntunut liian suurelta.
Nyt löytyi 32t NW teräs eturatas. Hinta saksassa 18,90 € https://www.elektrofahrrad24.de/ebike24-narrow-wide-kettenblatt-104
https://i.ibb.co/Q39sPBKY/20250204-132258.jpg (https://ibb.co/fzMmkRxr)
Ehkä saan tuolla lykättyä voimansiirron kokonaisvaihtorojektia.
edit: Ainakin mun E8000-sessa oli mutterit ja pultit, ei tarvinnut hankkia eriksen sen takia että rattaassa olisi ollut kierteet kuten joku aikaisemmin varoitti.
Tuo keventää välitystä noin 6% kaikilla vaihteilla. Vastaa suurin sitä että vaihtaisin 11-42 takapakin 11-45 takapakaksi. Ilman että pitää vaihtaa kaikkien kiekkojen pakat :)
Kohta kuusi vuotta ketjun aloituksesta ja emaxin ostosta. Rupesin kyllästymään kun kaikki ei toiminut ihan yhtä hyvin kuin Canyonin Neuron:onissa jossa siis XT osasarja. Uutena vaihdoin tähän Maguran MT5/MT4 jarrut, ja Maguran 203/180 mm levyt sekä pakaksi Deoren HG 11-42 (alkuperäinen Sram varmaan tehty voista, noita meni 1 / ketju kunnes vaihdoin teräksiseen pakkaan). Ketjuna ollut pitkään Sramin XX1 ja vaihtajvipuhan näissä alunperin GX e-versio joka vaihtaa vain kerran per napsu, sekä NX11 vaihtaja jota en enää saa toimimaan täydellisesti, olisi ehkä pitänyt taas alkaa säädöt nollasta uudella vaijerilla. Rupesin myös kaipaamaan keveämpää ykköstä kun Sipoossa on välillä hyviä korkeuseroja. Ostoslistalle meni;
- Sram XX1 ketju 126 lenkkiä (kestää parhaiten)
- Deore HG 11-51 takapakka
- XT M8120/8100 jarrupaketti jossa XT ISpec-EV kahvat, jatkan Maguran levyillä
- Shimanon ispec-EV dropperivipu SL-MT500 (hyvä niin, vanhasta ei enää auennut vaijerin kiinnitysruuvi)
- XT SL-M8000 I-Spec II vaihtajavipu (meni I-Spec EV kahvaan kun vaihtoi pultin jarrulevypulttiin)
Pahin homma oli vetää kaikki vaijerit ja jarruputket uusiksi. Putkissa on mutkia, ja päädyissä olevat reiät pieniä. Tulipaha tehtyä, mutta tubelss nastarenkaitten vaihto JJ:hein mukaan luettuna tähän projektiin meni monta arkiiltaa.
Satula vielä vaihtolistalla, alkaa olemaan saumoista auki ja haljenneena aika vaihtaa. Ja toinen pakka 11-51 pitää ostaa toiselle kiekkoparille.
Mutta kyllä tämä on taas uusi pyörä. Jarrut toimii, eikä toivottavasti vaadi ilmausta 6 kk välein (käyttämättömyydestä?) vaan on kuten Canyon johon ei ole tarvinnut koskeakaan. Kevein välitys on keveä, aikaisemmin syksyllä tuli saksasta hankittua teräksinen 32t eturatas (https://www.elektrofahrrad24.de/ebike24-narrow-wide-kettenblatt-104?number=8003-001).
Noin 200km huollon ja vaihdevaijerin vaihdon jälkeen ei nouse enää kunnolla isoimmalle rattaalle. Jotain ruuvia pitäisi varmaankin pyöräyttää vähän mutta mitä ja mihin suuntaan? Kyseessä siis Emax ja sram nx 11.
Vaihdevaijeri löystynyt. Normijuttu vaijerin vaihdon jälkeen.
Auttaisiko velogin video?
https://www.youtube.com/shorts/mY4DmFjsYt4
Kyllä. Juurikin tämä. Kiitokset sinne!
Tuli hommattua E-max EBF600, ja siihen kaikenlaista kilkettä, mutta lokarit jäi vielä kaupan hyllylle, kun aikaisempaan pyörään ostamistani lokareista viisaantuneena ajattelin ensiksi kysyä vinkkejä, että mitkä olis oikeasti hyvät? Käytännössä fillarilla normiharrastelun lisäks käydään töissä kelissä kun kelissä, mutta tars päästä töihin asti ilman että on kurarannut paidanhelmassa. :D Syyskeleillä ei oo niin justiinsa tietty kun on liukasta takkia niskassa, mutta paitakeleillä risoo kurat.
pyorahullu
23.07.2025, 16.32
Itte ostin läskiin täyspitkät lokarit Turusta. En muista liikkeen nimeä. Hinta n. 70€. Jos etujousto ni kiinnitys haastava. Lisäksi asensin vielä lähes maata viistävän kuraläpän etulokariin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.