Näytä tavallinen näkymä : Tunturi eMax
Katsonu 203mm levyy eteen. Mitkä käy suoraan? Levy + adapteri. On varmaan ketjussa jossain. Kaikki 6-pulttiset levyt sopivat, jos sinulla on Shimanon jarrut niin shimanon levyn paksuus on sopiva ja toivottavasti riittävän laadukas levy. Sitten tarvitset 180 - 203 mm adapterin. Minulla taitaa olla tuo: https://www.rosebikes.fi/shimano-disc-adapter-180mm-to-203mm-disc-brake-front-rear-2664359 Seuraava päivitys on sitten nelimäntäinen satula eteen.
Markus Raatiniemi
11.02.2021, 16.44
Kiitos Harald. Laitanpa tilaukseen.
Kysynpä täällä ihan teoreettinen kysymys. Jos hommaisin nykyisen Spectral:Onin rinnalle uuden eMax EP8 koneella, niin pystyykö moottorit vaihtamaan päittäin? Eli saisin Spectraliin uuden EP8 koneen ja Tunturilla mentäisiin E8000:lla. Sama akku noissa taitaa olla ainakin...
EP8 ja E8000 ovat tietääkseni eri kokoisia, uusi aika selvästi pienempi.
Sanoisin että vaikka ne voisikin vaihtaa päivittäin, se suurin ongelma lienee Emax+EP8 saanti tai oikeastaan ylipäätänsä Emaxin löytäminen jostain liikkeestä
Perjantaina muuten haettiin kaks Emaxia E8000 moottorilla. EP8 mallisia ei tällä hetkellä eikä lähiaikoina saa varmaan mistään.
Maaliskuun lopulle ainakin Bikeshopin verkkokauppa näyttää. Mites meneekö 45cm malli vielä 161cm naiselle? Tai miten tuo GZR advantage 43cm?
Sähköfätti harkinnassa täälläkin ja eMaxin 45cm/M-koko todennäköisesti menee tilaukseen. Mitat ~178/~86 (apinakerrointa siis on - sylimitta ~192, mutta ehkä se ei vaikuta...:). 50cm/L myös kävi aluksi mielessä, mutta ehkä tuo M on kuitenkin ketterämpi ja sopivampi lopulta? Tuntuu, että aina näissä on jossain välillä M-XL arpomassa sopivaa...
Itse olen 174cm ja mulla M koon runko, aika lyhyt tuntuu olevan satula-tanko väli, piti viritellä satula mahdollisimman taakse ja satulaa sai nostaa aika ylös että on sopiva mutta toisaalta ei menaa kunnolla jalat yltää maahan kun takamus satulassa.
Eilen kävin ekan maasto lenkin, 1h20min ja reilut 17km pelkkiä talvisia polkuja, ehkä minuutti-pari mahtui TRAIL:lla ajoa, muuten ECO(medium) ajoa, 11-13 pakkasta. Akkua kului yks pykälä vaikken aivan täyteen ollut ladannut, tuntuu ettei ecolla ajaen ainakaan kesällä saa kulumaan loppuun päivässä. Paino alkaa kutosella joka osaltaan varmaan säästää akkua
Markus Raatiniemi
17.02.2021, 19.53
Mulla L koko ja johhny5. Itellä painoa 95. Kyllä virtaa kuluu ihan kivasti. Stunlockerilla pudonnut tehoja. Vielä vetää econ avustusta vielä alemmas.
Kuinkahan korkealle (turvallisesti) satulan saa eMaxissa (M-koko) säädettyä tolppaa vaihtamatta? (Tunturin tiedoissa löytyi vain halkaisija 31,6mm) Tolpat useimmiten jotain luokkaa 30cm ja maastovehkeissä ehkä enemmän?
Tuumailin, että jos kampi on 17cm, satulaputki 45cm ja sisäjalka luokkaa ~85cm, niin satula+tolppa täytyy olla vielä n. 23cm. Luulisi, että se on sitten ok, jos jää n. 10cm vartta sisään? Ainakin sen tolpan on syytä päättyä jonkin verran yläputken alapuolelle, jotta satulaputki kestää.
Viimeistään sitten hissitolppaa hankkiessa täytyy miettiä tuota tarkemmin.
Kuinkahan korkealle (turvallisesti) satulan saa eMaxissa (M-koko) säädettyä tolppaa vaihtamatta?
Piti käydä tallissa ihan mielenkiinnosta katsomassa. Meillä on perheessä "yhteiskäytössä" 45cm koon Emax (M). Teoriassa minulle pieni ja vaimolle & pojalle suuri. Matalan yläputken takia jopa 155 cm poikani pystyy ajamaan pyörällä ok. Itse olen 187 / 89 cm ja runko on aikas lyhyt, mutta kohtuudella pystyy ajamaan. Ao. kuvassa tolppa minun säädöissä. Näyttää jäävän noin 13 cm putkeä sisään eli jotain 40 cm tolppa.
https://i.ibb.co/vv4K0b0/20210218-133918.jpg (https://i.ibb.co/3YmLgwg/20210218-133918.jpg)
Piti käydä tallissa ihan mielenkiinnosta katsomassa. Meillä on perheessä "yhteiskäytössä" 45cm koon Emax (M). Teoriassa minulle pieni ja vaimolle & pojalle suuri. Matalan yläputken takia jopa 155 cm poikani pystyy ajamaan pyörällä ok. Itse olen 187 / 89 cm ja runko on aikas lyhyt, mutta kohtuudella pystyy ajamaan. Ao. kuvassa tolppa minun säädöissä. Näyttää jäävän noin 13 cm putkeä sisään eli jotain 40 cm tolppa.
Kiitos kovasti tiedoista. Nyt tietää, että tuon kokoisen voi valita.
Taisi vuorokaudessa mennä Bikeshoppiin tulleet EP8 eMaxit, kerkesin itselle 45cm version tilata ja nyt jännätään onko tuo liian suuri yhteispyöräksi. Jos on niin varmaan saisi myytyäkin palautuksen sijasta tässä markkinatilanteessa.
Löysin lopulta Tunturin sivuilta jotain tietoa geometriastakin https://www.tunturi.fi/wp-content/uploads/2019/11/tunturi-sahkopyorat-runkogeometriat-2020.pdf
Erikoista että kaikissa on sama head tuben pituus. Jos kaikissa on sama haarukka ja keulakulma, niin eikös tuo tarkoita että myös stack on sama? Eli silloin kysymykseksi koon suhteen tulee ainoastaan pituus/reach ja standover korkeus. Katsoin että esim. Canyonin Dudessa joka koossa headtuben pituus kasvaa 25mm.
Onkohan stunlockerissa tarkka toi akun kunnon näkeminen ? Mulla on siinä 87% ja 21 latausta .. mietin vain että ei sen noin nopeasti pitäis heikentyä
Taisi vuorokaudessa mennä Bikeshoppiin tulleet EP8 eMaxit, kerkesin itselle 45cm version tilata ja nyt jännätään onko tuo liian suuri yhteispyöräksi. Jos on niin varmaan saisi myytyäkin palautuksen sijasta tässä markkinatilanteessa.
Löysin lopulta Tunturin sivuilta jotain tietoa geometriastakin https://www.tunturi.fi/wp-content/uploads/2019/11/tunturi-sahkopyorat-runkogeometriat-2020.pdf
Erikoista että kaikissa on sama head tuben pituus. Jos kaikissa on sama haarukka ja keulakulma, niin eikös tuo tarkoita että myös stack on sama? Eli silloin kysymykseksi koon suhteen tulee ainoastaan pituus/reach ja standover korkeus. Katsoin että esim. Canyonin Dudessa joka koossa headtuben pituus kasvaa 25mm.Ei mennyt, puolet kuormasta tuli ilman akkuja kun tehtaalla oli käynyt pientä pakkausvirhettä. Akut ovat matkalla ja vapautamme myyntiin vielä melko suuren erän kunhan vain saapuvat. Arviolta maaliskuun ensimmäisellä viikolla, kannattaa pitää sivuja silmällä tilausta varten.
-Visa
www.bikeshop.fi
JiiVee85
25.02.2021, 00.59
Eilen sain oman emaxin huollosta takasin.
Uuden moottorin olivat vaihtaneet koska edellinen alkoi pitää rutinaa 250km kohdalla. Kaksi kertaa kiristelivät jtn mutta kummallaki kerralla sama naksuminen ja rutina palas.
Vähän yli 900km ehdin ajaa tuolla vanhalla motilla.
Nyt on eMax kotiutettu (Postin kuriirin toimesta =D). Tuli yllätyksenä, että näissä ei enää ole rungossa moottorin pohjapanssaria - taitaa koskea EP8-versioita (olin jotenkin onnistunut tuon väistämään, vaikka mielestäni aika tarkkaan ketjun luin ja melkein jo reklamoin asiasta, mutta onhan tuo aika ilmeistä markkinointimateriaalin perusteellakin :).
Ensitöiksi tietenkin polkimien ja ruuvien kiristyksen jälkeen säätelin rungon omaan kokoon (onneksi tuli lopulta valittua M/45 koko, vaikka harkitsin L/50). Seuraavaksi asensin Lezyne Macro Drive 1000 -valaisimen ja siinä valojen kytkemisen jälkeen tuli toinen yllätys, kun totesin ettei se valojen päälle saaminen mitään sovellusta vaatinut (jotenkin sitä aina muodostaan vääriä oletuksia ja pelkää pahinta tai ymmärtää väärin - ehkä sovelluksella saa jotain automatiikkaa säädettyä tai koskee jotain tiettyä laitetta tms.). Huomenna testilenkkiä... Harmi, kun keli ehti muuttua - toivottavasti laite pääsee oikeuksiinsa pehmeillä lumipoluilla.
Janneball
27.02.2021, 08.12
Moro.
Auttakaahan miestä hädässä. Omistan Emax 8000lla moottorilla ja nytten sen polkimet, sekä rattaat pyörii vaikkei polkisikaan. Siis kun poljennan lopettaa, ja nostaa jalat polkimilta, niin ne jatkat liikettään. Välillä yrittää pysähtyä ja kuuluu vapaarattaan naksatus. Pääsääntöisesti itsekseen pyörii äänettömästi. Tämä vain kun on pyörän päällä. Jos nostaa takarenkaan ilmaan ja polkaisee, niin toimii normaalisti.
Mikä voisi olla mennyt rikki?
lauri_lr
27.02.2021, 11.22
Moro.
Auttakaahan miestä hädässä. Omistan Emax 8000lla moottorilla ja nytten sen polkimet, sekä rattaat pyörii vaikkei polkisikaan. Siis kun poljennan lopettaa, ja nostaa jalat polkimilta, niin ne jatkat liikettään. Välillä yrittää pysähtyä ja kuuluu vapaarattaan naksatus. Pääsääntöisesti itsekseen pyörii äänettömästi. Tämä vain kun on pyörän päällä. Jos nostaa takarenkaan ilmaan ja polkaisee, niin toimii normaalisti.
Mikä voisi olla mennyt rikki?
Eiköhän sieltä ole vapaaratas antautunut takanavasta. Hajosi aikoinaan minullakin ensimmäisen mallin eMaxista, enkä ollut ainoa.
Eiköhän sieltä ole vapaaratas antautunut takanavasta. Hajosi aikoinaan minullakin ensimmäisen mallin eMaxista, enkä ollut ainoa.
Ketjut poistamalla pystyy rajaamaan ongelmaa moottori vs vapaaratas.
VilleJuhani
01.03.2021, 10.21
Onko kukaan testannut minkälaisen matkan pääsee täydellä akulla? Nollasin trip mittarin edellisen latauksen jälkeen ja ajoin vain pelkkä työmatkaa maantie/pyörätie. 2 viikkoa pyörä oli myös ajamatta. Akku aina sisällä lämpimässä. Suurimmaksi osaksi eco avustuksella ajettu. Kuskin paino noin 75kg. Pääsin siis täydellä akulla vain 43km. Tähän testiaikaan sisältyy pitkä ja kylmä pakkasjakso.
43 km on ok, mutta et kerro kuinka mäkinen matkasi on, millaiset oli lumiolosuhteet, rengaspaineet, lenkin aikaiset lämpötilat, mitkä renkaat oli alla, millaisella keskinopeudella ajat.
Parina päivänä käynyt testaamassa uutta eMaxia ja 47km mittarissa (reilu 3h ja loogisesti keskinopeus 15km/h). Akku näyttää vielä paria tolppaa (edit. ja tosiaan olen mennyt alkuperäisellä latauksella - akku oli täynnä saapuessa) ja nyt kun tarkemmin sovelluksella tsekkasin, niin varaus on 31% (ja turhaan jätin lenkin lyhyemmäksi, kun näköjään valolle ei olekaan varattu mitään). Enimmäkseen vaan pyörinyt ympäriinsä ja vähän myös maastoajoa. Rengaspaineet edelleen aika korkeat 0,7-0,8 bar (liian korkeat maastoon ainakin), vaikka laskin niitä heti alkuun alkuperäisistä noin barin lukemista. Pääkallokeleistä huolimatta pitänyt kuitenkin pystyssä... Akusta myös sellainen huomio, että ilmeisesti jäänyt Tunturilta akku tehtaalle, kun oli ilmeisesti hyllystä otettu (ilman värityksiä oleva) akku pyörään.
Ostoslistaa alkaa kyllä pukkaamaan lisävarusteiden osalta, kun pitää ainakin hissitolppa saada ja sitten jossain vaiheessa myös joustokeula sekä tubelekset. Harmi, ettei näytä enää löytyvän edullisia Mastodon Pro Std 120 keulia (100mm olisi ~500€, mutta ilmeni, että on vanhaa mallia, jota saa vain 80:ksi säädettyä - ei jatkoon). Vinkata ehdottomasti saa, jos joku on bongannut, ja hissitolppaakin saa ehdottaa. Onkohan joku uuden mallin (oletan 2020 olevan sama) omistaja asentanut runkoon piilotettavalla vaijerilla toimivan tolpan? Tuntuu, että käy ahtaaksi tuo yläputkeen tehty luukku, mutta ehkä siihen vielä tuo menee.
Tsekkasin tuon satulaputken ja hyvinhän sinne sen hissitolpan pitäisi mennä, kun siellä pohjassa näkyy reikä, josta näyttää menevän jarru- sekä vaihtajanvaijerit ohi ja moottorin yläpuolikin siellä paistaa. Laitoin sitten sen Brand-X Ascend hissitolpan tilaukseen, kun hinnannoususta huolimatta ei muita vastaavalla hinta/laatu-suhteella tullut missään vastaan. (On kyllä huono ajankohta hankinnoille, kun kaikesta joutuu maksamaan premiumia, jos jotain ylipäätään sattuu löytymään...)
Laskin paineet johonkin 0,6-0,7 vaiheille (ainakin edessä edelleen liikaa) ja kävin vielä akun eilen ajelemassa "loppuun". Olisikohan jossain 15% varauksen kohdalla antanut ainoastaan eco-moodilla avustusta ja sitten loppui kokonaan (avustustila off) 10%-kohdalla. Akussa palaa aina viimeinen ledi, vaikka näytöstä tässä vaiheessa oli palkit kokonaan pois. Vähän yli 61km ja vähän yli 4h kesti ensimmäinen lataus. En ole vielä osannut noita moodeja muokata, mutta pääasiassa eco- ja trail-moodeja käyttänyt sekä välillä boostia testannut mäkiin yms.
Olisipa saanut viikkoa tai paria aiemmin tuon. Onneksi talvi näyttää vielä vähän jatkuvan, niin pääsee mahdollisesti testailemaan kantavuutta paremmin lumellakin, jos hyvin käy.
Onkohan stunlockerissa tarkka toi akun kunnon näkeminen ? Mulla on siinä 87% ja 21 latausta .. mietin vain että ei sen noin nopeasti pitäis heikentyäTuoda oman emaxin akun kuluminen, ajettu aina tyhjäksi tai lähes.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210305/312e3b4ae76c64b920b6f071893a02a3.jpg
Lähetetty minun moto g 5G plus laitteesta Tapatalkilla
Onko muut huomanneet että kovalla alustalla ja normaali pyöräteillä eturengas käyttäytyy jotenkin levottomasti tai itseohjaa? Maastossa toimii hyvin, mutta jotenkin erikoinen kovemmalla alustalla. Ja painetta on ollut noin 0.4 - 0.5 baria. Asfaltilla ei ole vielä päässyt testaamaan eli talvella tämä.
43 km on ok, mutta et kerro kuinka mäkinen matkasi on, millaiset oli lumiolosuhteet, rengaspaineet, lenkin aikaiset lämpötilat, mitkä renkaat oli alla, millaisella keskinopeudella ajat.
Moi kävin ajamassa emax:lla,paljon mäkiä (Rokua) lunta kolme cm tampattu reitti,rengaspaineet +20asteessa 0,55 ja 0,60 ilma oli -15 astetta 4,8 leveät renkaat ja ajoin hiljaa,noin 12km/h.Akku kesti 15,6km ja ajoin kokoajan "boostilla"
Minuakin on yllätetty joskus tuolla tavalla. Onneksi akku on loppunut vasta omalla kotikadulla, olisi vähän orpo olo jos tuossa kelissä vastasataneessa lumessa jäisi ilman avustusta.
Petrisai
12.03.2021, 13.05
Itsestä tuntuu, että kesällä on todella helppo arvioida Range etukäteen. Talvella muuttujia on sen verran paljon, että olen hommannut 2 akun ja tarakkalaukun sille. Ei tarvitse arvailla, saati jännittää asiaa.
Löytyyköhän Emaxin stack ja reach mitat jostakin ? M ja L kokoihin.
En itse ainakaan löytänyt eikä Bikeshopiltakaan osattu kertoa. Ihmetyttää kyllä miksi ilmoittavat mitat noin huonosti Tunturilla. Lisäksi tuohon heidän taulukkoonkaan ei voi ihan luottaa, ainakin 45cm effective top tube oli oikeasti noin 20mm lyhyempi mitä ilmoitettu.
Mittasin meidän M-kokoisesta (45) Emaxista - viime vuoden mallista vaikka merkittykin 2021-malliseksi eli E8000 moottorinen. Mitattu karkeasti rullamitalla ja vatupassilla yksin tehtynä eli mittausepävarmuutta reilusti.
ETT 610
Stack 635
Reach 425
EP8 koneinen L/50 kokoinen 2021 eMax mitattuna ristilinjalaserilla ja rullamitalla tasaisella alustalla:
ETT 640mm (=kuten Tunturikin ilmoittaa).
Reach 455m (tai millin pari alle).
Eli SaPeKan mittauksien kanssa linjassaan hyvinkin (koska Tunturin taulukonkin mukaan noilla M/45 ja L/50 koilla on 30mm pituudessa eroa).
Vähän tietenkin vaikuttaa myös onko jäykällä tai joustokeulalla (etenkin joa Stackiä mittaa). Oma mitattu jäykällä keulalla ennen Mastodonin laittoa.
VilleJuhani
15.03.2021, 16.48
Onko muut huomanneet että kovalla alustalla ja normaali pyöräteillä eturengas käyttäytyy jotenkin levottomasti tai itseohjaa? Maastossa toimii hyvin, mutta jotenkin erikoinen kovemmalla alustalla. Ja painetta on ollut noin 0.4 - 0.5 baria. Asfaltilla ei ole vielä päässyt testaamaan eli talvella tämä.
Olen huomannut saman. Etupää tuntuu vetelevän sivusuuntaan kun lumen pinta on sopivan kova. Tuntuu kuin nappulat purisivat tamppaantuneeseen lumeen ja tällöin vetää sivusuuntaan. Syksyllä en tätä ominaisuutta asfaltilla huomannut.
VilleJuhani
15.03.2021, 16.50
Itsestä tuntuu, että kesällä on todella helppo arvioida Range etukäteen. Talvella muuttujia on sen verran paljon, että olen hommannut 2 akun ja tarakkalaukun sille. Ei tarvitse arvailla, saati jännittää asiaa.
Mistä ostit akun ja paljon maksoi?
Minulla oli tuo ongelma fättärissä erityisesti maantieslikseillä. Poistui, kun laitoin paineet >1.0 bar erään alan ammattilaisen ohjeen mukaan. JJ:n renkailla sama ilmiö asfaltilla, mutta poistuu, kun paineet >0.8 bar. Varmaan riippuu myös pyörästä. Omani ei ole Tunturi.
Petrisai
16.03.2021, 09.11
Mistä ostit akun ja paljon maksoi?
Viralliselta Tunturi diileriltä ja muistaakseni maksoi 780€. Ostin sen melkein vuosi sitten, hinnat lienee tulleet alemmaksi ja myös mahdollisuus isompaan akkuun.
Minulla oli tuo ongelma fättärissä erityisesti maantieslikseillä. Poistui, kun laitoin paineet >1.0 bar erään alan ammattilaisen ohjeen mukaan. JJ:n renkailla sama ilmiö asfaltilla, mutta poistuu, kun paineet >0.8 bar. Varmaan riippuu myös pyörästä. Omani ei ole Tunturi.
Kuulostaa ehkä suunnitteluvirheelle pyörässä tai kuskin geometria pyörälle on väärä. Mulla oli Spessun fatbike - muoviversio ilman sähköjä. Teki litkutetuilla 4,0" JJ renkailla kaksi kertaa siten että renkaan reuna tarrasi hyvin pieneen kiveen, käänsi ohjaustangon yllättäen 90 astetta ja tangon yli. Molemmilla kerroilla pyöreähkö kivi mikä oli max 3cm korkea. Toisella kerralla tämä tapahtui alamäessä ja tulin pää edellä maahan kuin piirretyissä. Selkäranka ja niska rusahti niin ilkeän tuntuisesti kaatumisessa että sen jälkeen lähti pukittava pyörä myyntiin; ja ostajaksi kenelle pyörän ominaisuus oli ok ja vain sellainen kenellä on pitkät kädet että painopiste on varmasti taempana. Uusi omistaja ajellut pyörällä maastossa, kesällä ja talvella nyt reilut 3 vuotta eikä ole ollut ongelmia - pyörä lopetti "levottomuuden". Ehkä pyörän käytökseen vaikuttaa siis myös kuskin geometria?
Ostin tilalle Canyonin Duden (melkeimpä kaikilla pyöräkavereilla tämä) ja se pyörä ei ole ainakaan vielä kertaakaan yllättänyt. Pariin XC kisaan olen sillä osallistunut ja sopivalla juurakkoradalla pysyy hyvin täysjoustojen mukana - ei yllättele kuskia tai itseohjaa, paineet pitää nostaa vaan aika korkeelle - lähelle 0,5 baria että ei lyö vanteille. Ja myös maantiellä polkenut tällä - ei käyttäydy levottomasti kovalla alustalla. Geometria Dudessa on tällä hetkellä mielestäni yksi fatbikejen parhaista - jos tykkää pyörästä mikä ei yllätä kuskia ja on ei-levoton poluilla ja kovalla alustalla. Siihen kun sais sähköt niin vois olla suosittu kevyt sähköfatbike.
Painetta lisää niin ongelma katoaa. Tuohon barin luokkaan. Omani on Tunturi.
Ihan vaan fyi: Koska ep8lle ei ole uusimmalle Shimanon firmikselle vielä rajoittimenpoistoon ratkaisua, downgreidasin emax-tuningin ohjeen mukaan 4.0.2een ja laitoin stunlockerilla regionkksi US eli 32kmh avustus. Todella paljon miellyttävämpi ajolenkki takana, ajallisesti ei hirveetä eroa, mutta yleisfiilis paljon parempi.
Jos haluat moralisoida tätä postausta, jätä se tekemättä.
Markus Raatiniemi
12.04.2021, 23.23
203mm levyt tuli. Adapteri myös. Hehe eipä sovi. Eli onko kukaan laittanu 203mm levyjä emaxiin? Ja jos on niin miten? Haarukka on bluto 100mm.
Mulla on edessä 220mm levy ja rakana 203mm. Keulana tosin Mastodon Pro, mutta ihan käy niin kuin kaikkiin muihinkin pyöriin oikealla adapterilla.
Markus Raatiniemi
13.04.2021, 08.37
Jos joku tietäis mikä jarrusatulan adapteri käy rockshox bluton. Vois antaa vinkejä mistä sellaisen löytää.
Samassa rytäkässä meni jengat etuvanteesta. Jarrylevyn kiinnityksistä. Ei kaikista mutta 2. Aina käytän momentti avainta. Ottaa päähän. 203mm levyn sain hyvin kiinni mutta väärä adapteri niin 180mm takaisin ja jengat meni.
Markus Raatiniemi
14.04.2021, 16.31
Onkos kellään uutta emaxii? Vois vilkasta mikä adaperi niissä on. Ep8 pannulla ja isomilla jarrulevyillä. Kuvissa näkyy se adapteri mikä käy bluton keulaan ja ehkä sama adapteri takapäähän.
Meillä viime vuoden mallissa ja jälkiasennetussa blutossa:
https://i.ibb.co/3r8HBTQ/emax-203-adapteri-2.jpg
https://i.ibb.co/6FNK1Dr/emax-203-adapteri.jpg
Markus Raatiniemi
14.04.2021, 19.20
Kiitos. Toi on se mitä tarvin. Tilaukseen menee tänään.
Hei! Voisiko joku jolla on 45 cm Tunturi eMAX pyörä niin mitata rungon korkeuden siihen ylätankoon asti? Olen itse 164cm ja haaramitta noin 75-76 cm ja mietin, että onko tämä 45cm liian suuri. 40cm voisi olla parempi, mutta tarjonta on heikkoa.
Noin 69cm. Etujousto ja viime vuoden malli, mutta luulisin että tämän vuoden mallin geometria on sama.
Razori76
17.04.2021, 17.04
Moi, osaisiko joku sanoa käykö tämä eturatasuoja https://www.ebikeparts.fi/epages/ebikeparts.sf/fi_FI/?ObjectID=3267005&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=Xlc+ketjusuoja
Tunturi Emax 2020 fillariin, rungon koko 45cm Kun en oikein ymmärrä että hampaiden määrä 42h vai 44h, itse laskin että niitä olisi huomattavasti vähemmän jopa jotain 35?. Jos siis joku paremmin tietävä voisi auttaa, olisin todella kiitollinen.
Jos pulttijako (bcd) on 104mm niin käyhän se. Aika isolle eturattaalle nuo. Hintakin on kova. Kiinasta saa kolmasosaan tuosta hinnasta ja voit valita koon rattaan hampaiden mukaan.
Minulla on kaapissa pölyttymässä Mirandan valmistama alumiininen lähes uusi ja virheetön 42t ketjusuoja 104mm pulttijaolla. Jos kysyjää tai jotain muuta kiinnostaa niin Helsingistä sijaitsee. Sopii ainakin Haibiken ja Bosch gen3 sähköpyöriin.
Edit. Tämä luovutettu eteenpäin sitä tarvitsevalle.
Markus Raatiniemi
18.04.2021, 00.37
Miten pirunlailla ketjusuoja laitetaan emaxiin.
Miten pirunlailla ketjusuoja laitetaan emaxiin.
En ole Tunturi emaxia muuta kuin kuvissa nähnyt. Yleensä se laitetaan sellaisenaan eturattaan päälle, mutta nähdäkseni tuossa emaxissa se tulisi silloin aivan eturattaaseen kiinni, eikä ketju kaiketi mahtuisi pyörimään? Jotkin aluslevyt/prikat voisi laittaa väliin ja vielä pidemmät pultit esim.https://www.bike24.com/search?searchTerm=Chainring+Bolts Löytyy vastaavat varmaan Suomestakin.
Tilasin aikaisemmin ketjussa mainitun suojan eBaysta (https://www.ebay.com/itm/123809669933). Siinä tuli mukana pikkusen pidemmät kiinnikkeet ja sain mahtumaan kaksi prikkaa väliin. Yksikin prikka melkein riittää, mutta jos pienintä vaihdetta käyttää niin ottaa ihan snadisti kiinni.
Ehkä sais kierteet mennä pari kierrosta syvemmälle, mutta toivotaan että ratas pysyy kiinni. Vielä pidemmät kiinnikkeet ei olisi varmaan haitaksi. Yhdellä prikalla toimis vallan mainiosti suoraan.
Markus Raatiniemi
21.04.2021, 17.26
Meneekö taka päähän laittaa 203mm levyy? Ja miten se onnistuu? Illalla kuiten etupäähän saa ehkä ton 203mm pyöriin ja toimiin.
Markus Raatiniemi
23.04.2021, 00.57
Se muuten meni 203mm taakse.
Se muuten meni 203mm taakse.
Menikö suoraan ilman kikkailuja
Sent from my iPhone using Tapatalk
Markus Raatiniemi
23.04.2021, 12.51
Meillä viime vuoden mallissa ja jälkiasennetussa blutossa:
https://i.ibb.co/3r8HBTQ/emax-203-adapteri-2.jpg
https://i.ibb.co/6FNK1Dr/emax-203-adapteri.jpg
Samalla adapterilla. Nuoli eteenpäin. Sopii kuin junan vessa. Ostin toiset mustat m6 pultit vaan. Kun noi ei käy mitkä nyt on satulapullttina.
Kaks kertaa lähtenyt vasen kampi lenkillä irti, ilmeisesti tärinästä pikkuhiljaa löystyneet ruuvit ja lopulta tipahtanut koko kampi poljettaessa, ideoita miten sais pysymään kiinni takuuvarmasti?
En ehkä eka kerralla kiristänyt ruuveja kunnolla ,toisella kerralla väänsin jo ihan voimalla ruuvit kiinni, ainakin vielä pysynyt mutta kyllähän se mietityttää jos joskus erämaassa taas irtoaa, tosin nyt tietää kanniskella kuusiokoloavaimia mukana joka lenkillä
Jos kierteet on kunnossa, kyllä momenttiin eli riittävän tiukalle kiristys riittää, mutta ainahan voi käyttää kierrelukitetta lisäksi.
Kaks kertaa lähtenyt vasen kampi lenkillä irti, ilmeisesti tärinästä pikkuhiljaa löystyneet ruuvit ja lopulta tipahtanut koko kampi poljettaessa, ideoita miten sais pysymään kiinni takuuvarmasti?
En ehkä eka kerralla kiristänyt ruuveja kunnolla ,toisella kerralla väänsin jo ihan voimalla ruuvit kiinni, ainakin vielä pysynyt mutta kyllähän se mietityttää jos joskus erämaassa taas irtoaa, tosin nyt tietää kanniskella kuusiokoloavaimia mukana joka lenkillä
mutta ainahan voi käyttää kierrelukitetta lisäksi.
Loctite 246, eli normaalia kierrelukitusta kierteisiin esim. https://www.clasohlson.com/fi/search?text=kierrelukite%20normaali%2C%20loctite niin saa vielä tarvittaessa auki. Putsaa ruuvit hyvin kaikesta rasvasta ja liasta ja tuota kierteisiin. Itse käytän tuota kaikissa voimansiirron ruuveissa ja pulteissa.
Edit. Tuo on suhteellisen kallista ainetta, vaikka aika vähän tuota kuluukin. Noin kympin 5ml. Laitoin jo viikkoja sitten AliExpressiin tilaukseen 50ml. hintaa postikuluineen jotain 4 eur. Kiinalaiset eivät ole turhaan aikaa ja rahaa mihinkään tuotekehitykseen hukanneet. Varmaan ovat suoraan pulloineen kopioineet Loctiten tuotteen, kuten lähes kaikki muutkin kamat jotka siellä myydään.
1 Pcs 243 Medium Strength Threadlocker Anaerobic Adhesive Glue Retainer Screw Locking Glue Anaerobic Adhesive Glue AUG889| | - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/4000784109008.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.70c14c4d1 EI6Zx)
tuota lukitetta itsekin miettinyt, mielestäni ei ole mitään vikaa kierteissä, ei vain ehkä ole ollut alunperinkään tarpeeksi kireällä
Jos on EP8 Bikeshopilta, niin sieltä tuli jokin viesti että osaan pyöristä oli kasauksessa tulleet väärät kammet, eihän ole näitä?
Tässä vielä tuota viestiä:
Hyvä asiakas, on käynyt ilmi että Tunturin tehtaalla on osaan eMax EP8 –pyöristä asennettu väärät
poljinkammet. Tehtaalla on sekoitettu Shimanon E8000 ja uuden EP8 moottorin kampia. Kyseisiä kampia on
pintapuolisesti todella vaikea erottaa toisistaan ja tästä syystä virhe on meiltäkin lipsahtanut
lopputarkistuksesta läpi. On erittäin tärkeää ettei pyörää käytetä ennen kuin asia on varmistettu. Vääränlaiset
kammet saattavat irrota käytössä aiheuttaen vaaratilanteen.
Ainoa tapa tarkistaa asia on irroittaa kammen päätypultti 5mm kuusiokoloavaimella. Jos kampi ei ole riittävän
syvällä akselissa alla olevan kuvan mukaisesti, pitää kammet vaihtaa. Kuvat löytyvät oheisesta pdf -tiedostosta.
Oho tää on paha... Ei ebike brothersilta ole mitään kuulunut...
Tämä on tullut jo 6.3. eli ei ihan uusi viesti.
Aika nihkeää on ebikebrothersilla vastaaminen. Ei kannata pidätellä hengätystä vastauksia odotellen. Olen pari kuukautta odottanut pienen nippelijutun saapumista. Kävin sen sieltä hakemassa niin sain heti käteen. Sähköpostiin ei ole tosin tullut vieläkään ilmoitusta.
Kuminauha
04.05.2021, 09.21
Shimanon kammissa pitäisi olla semmonen lukkoliuska, joka estää kammen irtoamisen, vaikka ottas lukkomutterin irti ja ruuvais kiristyspultit löysälle. Kuvassa "stopper plate".
https://pic.useful.fi/om6cqRvv_.jpg
Ei tuo muovinen "lukkoliuska" mitään pidä, jos kammen ruuvit ovat auki. Liuskan avulla lähinnä kohdistetaan kammet boordeille. Kampien kuusiokoloruuvien momentti kannattaa tarkistaa ajoittain ja ehkä varmistaa kierre lukitteella.
mun pyörä on E8000 moottorilla
eMaxissa ei ole Shimanon kampia, vaan Samoxin kammet ja niissä ei ole tuota lukkoliuskaa joka estää kammen tippumisen jos kammen pultit löystyy (siinä on teräspinni joka menee koneen akselissa olevaan reikään, eikä kampea saa irti kuin väkisin irti vetämällä jos toista kammen puttia ei poista kokonaan = estäänee siis isomman onnettomuuden, kun kampi ei ihan yllättäen pitäisi tippua).
Kaiken kaikkiaan konstruktio on kuitenkin eMaxissa epäonnistunut, sillä kammet ei tahdo pysyä kiinni vahvemmalla polkijalla edes tupla momentilla ja lukitteillakaan.. Tätä ongelmaa on ilmeisesti yritetty kampittaa alumiinisilla päätytulpilla = kampi ottaisi niistäkin hieman tukea, mutta ei tunnu toimivan..
Lisäksi spiderkin tuntuu EP8 koneisista ainakin irtoavan, sillä spideristä näyttää puuttuvan lukituspyällys mikä kuitenkin on sen lukitusrenkaassa (Spider lienee kanssa jonkun Samoxin kaltaisen tekijän tekele ja lukitusrengas taas Shimanon) = sekin vaatii lukitteen.
Kuminauha
04.05.2021, 12.48
Ei tuo muovinen "lukkoliuska" mitään pidä, jos kammen ruuvit ovat auki. Liuskan avulla lähinnä kohdistetaan kammet boordeille. Kampien kuusiokoloruuvien momentti kannattaa tarkistaa ajoittain ja ehkä varmistaa kierre lukitteella.
Juuri eilen vaihdoin kammet lyhyempiin ja en kampea saanut irti, ennenkuin irrotin pultit kokonaan ja tuon kynnen pois. Ehkä en ymmärtänyt jotain. Mirandan kampien mukana tulleissa pulteissa oli locktitet valmiina ja niihin ei toi shimanon muoviliuska sopinut. Pyörän orkkis shimano kampien pulteissa ei lukitetta ollut.
Kyllä se lukkoliuska pitää ne kammet akselilla. Ei sitä kampea saa irti ennenkuin lukkoliuska on nostettu ylös.
Mutta kampien pyöriessä vauhdilla niin todennäköisesti lukkoliuska irtoaa.
Huraxdaxissa Mirandan kammet ja ei hyvin pysy nämäkään. Pultit löystyi ja muovinen päätypultti antautui, kampi lähes putosi. Ilman päätypulttia ei kampi pysynyt vaikka oli momentissa kun kolahti kiviin. Muovipultti ja pultit kireellä yhdessä pitää kammet paikallaan. Jotenkin näyttää että Shimanon akseli on hiukan lyhyt suhteessa kampiin. Miltä teillä akselin pää näyttää jos päätytulpan irroittaa?https://img.aijaa.com/t/00579/14967108.t.jpg (https://aijaa.com/nlPnSY)
Mutta kampien pyöriessä vauhdilla niin todennäköisesti lukkoliuska irtoaa.
Lukkoliuska ei pääse ylös muistaakseni ennen kuin se toinen pultti on irti. Eikä siinä lukkoliuksan kohdalla se kehänopeus kummoinen ole, jos kadenssi on yhtään alle 3600 rpm.
Helkama FE11 EP8 moottorisessa versiossa on myös Samoxin kammet ja varmaan sama spiderikin kuin Emaxissa. Päätytulpat ovat alumiinia. Vielä ei ole löystynyt ajossa ensimmäisen 500 km aikana. Pitihän tuonne kurkata ja kierrelukitetta löytyi sekä tulpasta, että ruuveista. Saman verran on akselin päätä näkyvissä kuin vesku61:llä Huraxdaxissa. Nyt varmaan irtoaa heti seuraavalla lenkillä, kun käytin auki :p
nyt vasta huomasin että tuossa akselin päässä pitäisi olla sellanen päätytulppa mistä täällä puhuttu, oli helppo tarkistaa kun taloudessa toinen samanlainen, jossa se päätytulppa vielä paikoillaan. Nyt aloin asiaa miettimään niin tuli sellanen fiilis että onkohan mulla ollutkaan tuota tulppaa vasemmassa kammessa, ihan sellanen fiilis että on ollut avonainen koko ajan, mutta ei voi varmuudella sanoa. Pitänee selvittää saisko tuon hukkuneen/puuttuvan tilalle uutta.
Onko muuten haittaa kun nyt avonaisena sinne pääsee vettä ynnä muuta kuraa?
Onko muuten haittaa kun nyt avonaisena sinne pääsee vettä ynnä muuta kuraa?
Omasta puuttui toinen päätypultti, kun hajosi löysän kammen takia. Kyllä tuo kampi rupesi kivikosketuksen jälkeen heilumaan. Toinen jossa pultti oli pysyi kiinni kolisteluista huolimatta. Mirandan kammissa pultti on muovia. Nyt on tulossa Samoxin spider ja kammet.
Jostain syystähän Shimano on lisännyt tuon muovilirvakkeen tuonne , oisko irtoamisen vaara huomattu . Jos ei rupea pysymään niin täytyy laittaa läpipultilla pakettiin
Kuminauha
07.05.2021, 09.19
Myös shimanon kammissa se lukkopultti on muovia. Ja onhan se muutenkin aukinainen kun keskellä on se spline reikä. Eli ei pitäisi kosteudesta stressata.
Markus Raatiniemi
08.05.2021, 15.10
Mullaki löysäs kampi. Huoltoo tarvi ja momentti avainta. Tietää mitä illalla tekee.
Markus Raatiniemi
09.05.2021, 21.58
Moi! Tässä pikku ruuvien/pultien tarksatelu. Samalla jos ton bashguardin laittaa. Kotsonu chainring bolts ja spacereitä. Ei helvata. Mitä tohon emaxiin tilaa. Katselen bike24 sivulla.
Jos joku viisas helpais. Ei tarvis tilata vaikka ja mitä.
Mulla on edessä 220mm levy ja rakana 203mm. Keulana tosin Mastodon Pro, mutta ihan käy niin kuin kaikkiin muihinkin pyöriin oikealla adapterilla.
Onko sulla 2020 mallia se emaxi? Kiinnostaa, mistä oot tilannut takapäähän jarrulevyn ja sen adapterin
Markus Raatiniemi
15.05.2021, 08.39
Uskon että toi adapteri mikä mulla on nyt ja mikä on uudessa ep8 emaxissa. Siihen sitten toi orkkis adapteri siihen päälle. Iteki miettiny 220-223 jarrylevyy etheen.
Saako ihan uteliaisuuttaan kysyä miksi vaihtaa isompaa levyä? [emoji846]
Loppuko tehot jarruista vai ulkonäkö?
Jarruuttako paremmin, tuossahan männälle tuleva pinta-ala ei juurikaan kasva.
hphuhtin
15.05.2021, 09.34
Ehkä kannattaa etsiä muuta vikaa jarruista jos 203mm levy ei tunnu riittävän. Nimim. yhdellä sormella etupää lukkoon.
Tietty jos on kuskilla massaa enemmän kuin tällaisella höyhensarjalaisella niin se voi vaikuttaa.
Jos jarrulevy on sopiva metallipaloille, niin kannattaa kokeilla Shimano E01S -paloja.
Markus Raatiniemi
16.05.2021, 10.34
203mm ja on yhden sormen jarrut. Mutta iso on aina parempi. Jäähdytys toimii paremmin. Ei tarvi kahvia keittää jarrulevyllä. Aika kuumana kävi 180mm ylläksen alamäki osuudella. Mutta onhan ido komee ja kivan näköinen ??
Markus Raatiniemi
16.05.2021, 10.36
Niin massaa. Ei kuin 97kg vaan.
Onko väliä tavalliselle pulliaiselle kummat:
Sm rt66 vs sm rt86? Ajot ei oo mitään alamäkirallia.
203mm ja on yhden sormen jarrut. Mutta iso on aina parempi. Jäähdytys toimii paremmin. Ei tarvi kahvia keittää jarrulevyllä. Aika kuumana kävi 180mm ylläksen alamäki osuudella. Mutta onhan ido komee ja kivan näköinen ??Juu jos alamäkiä rallattaa nii ehkä sillo paree isompi, täällä Oulussa riittäs vaikka pienempikin läpyskä eteen mäkiä saa etiskellä missä jarru ehtii lämmetä.
Juu jos alamäkiä rallattaa nii ehkä sillo paree isompi, täällä Oulussa riittäs vaikka pienempikin läpyskä eteen mäkiä saa etiskellä missä jarru ehtii lämmetä.
Eikä lämpene silloinkaan kun aina on se vastatuuli. :)
Voi vitun *****. En ollut vielä saanut aikaiseksi tarkistaa kampiani, kun eivät olleet edes löystyneet. Nyt lenkillä yhtäkkiä naks ja välys kammessa. Kotona tarkastus ja moottorin akseli puoliksi halki ,syystä että kampi on väärä eikä uppoa tarpeeksi, joten paino tulee akselin boorien etummaiseen puolikkaaseen vain eikä koko akselin pään alueelle.
Vitun *****. Takuuseen vaan mutta kauanko kestää saada akseli tai moottori...
https://www.dropbox.com/s/qqw1p2w3wdpjj0k/20210524_181337.jpg?dl=0
Tässä vielä tuota viestiä:https://www.dropbox.com/s/qqw1p2w3wdpjj0k/20210524_181337.jpg
Hyvä asiakas, on käynyt ilmi että Tunturin tehtaalla on osaan eMax EP8 –pyöristä asennettu väärät
poljinkammet. Tehtaalla on sekoitettu Shimanon E8000 ja uuden EP8 moottorin kampia. Kyseisiä kampia on
pintapuolisesti todella vaikea erottaa toisistaan ja tästä syystä virhe on meiltäkin lipsahtanut
lopputarkistuksesta läpi. On erittäin tärkeää ettei pyörää käytetä ennen kuin asia on varmistettu. Vääränlaiset
Ainoa tapa tarkistaa asia on irroittaa kammen päätypultti 5mm kuusiokoloavaimella. Jos kampi ei ole riittävän
syvällä akselissa alla olevan kuvan mukaisesti, pitää kammet vaihtaa. Kuvat löytyvät oheisesta pdf -tiedostosta.
Oisko noita PDF:n tarkistuskuvia saatavilla niin maallikkokin voisi tarkistaa asian?
Mulla ei ole, joku tässä ketjussa aiemmin postasi tuon tiedon ja hänellä lienee dokumenttikin.
Tunturi lupasi uuden moottorin ensi viikoksi. Akselia ei muka voi vaihtaa erikseen.
Oisko noita PDF:n tarkistuskuvia saatavilla niin maallikkokin voisi tarkistaa asian?
Ois kyl tunturilta liikun paikka, laittaa infoa käyttäjille eikä puskaradion kautta. Vai joko on tunturin sivulla asiaa asiasta.
Sama juttu. Pitkän odotuksen jälkeen sain uuden emaxin ep8 moottorilla. Tuo viesti irtoavista kammista tuli jo ennen kuin sain pyörän. Oletus että luovutushuollossa asia on hoidettu. ~80km/muutaman päivän ajon jälkeen vasen kampi irtosi. Tietysti kaukana pimeässä metsässä ja ilman työkaluja liikkeellä. "Pienen" säätämisen ja pitkän taluttamisen jälkeen pääsin takas kotio. Seuraavana päivänä viestiä myyjälle ja pyörä kyydissä huoltoon. (=160km turhaa ajamista)
Uusi kampi paikalle takuuseen ja meno jatkui taas. ~160km mentiin sillä korjauksella, kunnes normi maantieajossa mäkeen polkiessa vasen poljin naksahti kuuluvasti ja kääntyi vinoon. Pian kampi putosi kokonaan. Poljinakselin pää oli katkennut tällä kertaa rihlojen juuresta. Nyt on jo kuukausi odotettu uutta moottoria ja oma arvaus on että odotellaan vielä koko kesä.. Pyörästä maksettu varusteineen liki 4000€ ja 240km sillä pääsi. Kulujakin tulee koko ajan kun täytyy pitää ylimääränen auto liikenteessä minkä sähköpyörän piti korvata. Vähän tunturin laatu on näköjään mitä on. Ruuvit ja pultinkannatkin on jo tukevasti ruosteessa. Mitähän kuluttajansuoja tähän sanoisi jos alkaisi kyselemään.
Mulle Tunturi lupasi moottorin samasta syystä viikossa, saas nähdä tuleeko ens viikolla.
Väärät kammet on tietenkin yksi asia, mutta tuo ep8n ontto 3-4mm vahvuudella oleva vetoakseli on kyllä virhe, ei se kestä ainakaan isomman ihmisen polkemista putkelta jyrkissä mäissä.
Sama juttu. Pitkän odotuksen jälkeen sain uuden emaxin ep8 moottorilla. Tuo viesti irtoavista kammista tuli jo ennen kuin sain pyörän. Oletus että luovutushuollossa asia on hoidettu. ~80km/muutaman päivän ajon jälkeen vasen kampi irtosi. Tietysti kaukana pimeässä metsässä ja ilman työkaluja liikkeellä. "Pienen" säätämisen ja pitkän taluttamisen jälkeen pääsin takas kotio. Seuraavana päivänä viestiä myyjälle ja pyörä kyydissä huoltoon. (=160km turhaa ajamista)
Uusi kampi paikalle takuuseen ja meno jatkui taas. ~160km mentiin sillä korjauksella, kunnes normi maantieajossa mäkeen polkiessa vasen poljin naksahti kuuluvasti ja kääntyi vinoon. Pian kampi putosi kokonaan. Poljinakselin pää oli katkennut tällä kertaa rihlojen juuresta. Nyt on jo kuukausi odotettu uutta moottoria ja oma arvaus on että odotellaan vielä koko kesä.. Pyörästä maksettu varusteineen liki 4000€ ja 240km sillä pääsi. Kulujakin tulee koko ajan kun täytyy pitää ylimääränen auto liikenteessä minkä sähköpyörän piti korvata. Vähän tunturin laatu on näköjään mitä on. Ruuvit ja pultinkannatkin on jo tukevasti ruosteessa. Mitähän kuluttajansuoja tähän sanoisi jos alkaisi kyselemään.
Mulle Tunturi lupasi moottorin samasta syystä viikossa, saas nähdä tuleeko ens viikolla.
Väärät kammet on tietenkin yksi asia, mutta tuo ep8n ontto 3-4mm vahvuudella oleva vetoakseli on kyllä virhe, ei se kestä ainakaan isomman ihmisen polkemista putkelta jyrkissä mäissä.
Viikko tai pari luvattiin korjausajaksi silloin kuukausi sitten. Kysyttäessä vastaus on ollut aina että uutta moottoria odotetaan vielä saapuvaksi.
Moottori on kuulemma saapunut huoltoon tänään, kertoivat juuri, eli taisi käydä tuuri kun ei mennyt viikkoakaan.
Viikko tai pari luvattiin korjausajaksi silloin kuukausi sitten. Kysyttäessä vastaus on ollut aina että uutta moottoria odotetaan vielä saapuvaksi.
Moottori on kuulemma saapunut huoltoon tänään, kertoivat juuri, eli taisi käydä tuuri kun ei mennyt viikkoakaan.
Mikä pyöräliike on kyseessä?
Ebike brothers
Minulla meni moottorin vaihdossa koko kesän yli ebikebrothersilla.
Ok. Toivotaan että bikeshopille tuli moottori samassa kuormassa.
Ebike brothers
Kone on nyt vaihdettu eli meni bueno.
Pistin suoraan Tunturille viestiä asiasta. Ei vastausta...
Kone on nyt vaihdettu eli meni bueno.
Pystysitkö laittamaan tuon liitteen kuvan kaikille nähtäville niin kerkeäisi reagoida ennekuin koko muturi menee vaihtoon?
Oma kokemukseni tästä aiheesta tähän asti:
Emaxin esimasennuskammet on Samoxit. Ne ovat epäsopivat kammet ylipäätään ep8:aan, koska asensitpa miten tahansa, sovitus ei mene booreille perille asti. Uskon vahvasti, että tämä aiheutti itselläni akselin katkeamisen molemmista päistään normaaliajossa. Kauppias sanoi, etten ole yksin...
Toinen asia on sitten ep8:n ontto akseli ylipäätään, mutta se on asia erikseen. En silti pidä ratkaisua kovinkaan hyvänä ja kestävä se ei varmasti ole raskaammalla kuskilla ja epäsopivat kammet ovat tämän yhtälön sinetti. Pyörissä toki aina kevyt on parempaa, mutta ontto parin millin seinämävahvuudella oleva akseli on säästöä väärässä paikassa.
Sain uuden moottorin asennuksineen jokunen aika sitten. Asentaja kertoi kiristäneensä uudet kammet Tunturin viimeisten ohjeiden mukaan, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Joka tapauksessa 50km perusajoa ja toinen kampi lenksui. Päätylevy lähes irti mikä löystyttää kammen nopeasti. Lukitetta olivat käyttäneet.
Analyysini tässä kaikessa on: Kammissa ja päätylevyssä olevat momentit voi kirjoittaa halutessaan wc-paperiin ja pyyhkiä peppunsa niillä. Kun ensin laittaa päätysovitteen, niin jos noudattaa sen naurettavaa reilun 1nm ohjetta, se ei tule edes menemään kierteille niin pitkälle, kuin kuuluisi, koska se on tehty niin halvasta ja heikosta seoksesta, että se hannaa vastaan pienimmästäkin epäpuhtaudesta tms ja jos on kerrankin käyttänyt levyä irti, se on jo ottanut siipeensä sen verran, että 1nm kiristys ei sitä laita edes kunnolla jengoilleen. Tyäkalulla on iso merkitys päätylevyn kiristyksessä. Se on niin heikkoa, että jos kiristät sen kuluneella tai vääränkokoisella avaimella, se pyöristyy ennenkuin saat sitä tarpeeksi kireälle mikä on varsin ikävää, kun tämä naurettavan heikko levy käytännössä pitää kampia paikoillaan kampien ruuveista huolimatta.
Unohda momentti ja laita päätylevy kunnolla kiinni lukitteen kanssa eli siihen asti, että on selvästi mennyt kierteillään minne menee ja napakka käsikiristys oikean kokoisella ja kulumattomalla avaimella. Kammen asemoinnilla on merkitystä, että saat päätylevyn kunnolla sisään ja se helposti tuntuu olevan ok, mutta kun kampia hiukan liikuttaa ja painelee, se menee reilusti lisää ja kampien ruuvit pitää olla mieluiten kokonaan pois tässä vaiheessa. Kammet samalla tavalla, eli lukitteen kanssa reilusti kiristys, unohda momentti ja napakka käsikireys. Itsellä on pysyneet toistaiseksi.
En ole peukalo keskellä kämmentä ja olen korjannut ja ylläpitänyt aika monenlaista tekniikkaa vuosien varrella ja tämä nyt on lähinnä naurettavaa, että polkupyörään on näin vaikeaa saada kampia pysymään ja että akseli katkeaa... Samox ja ep8 eivät selvästikään ole match made in heaven.
Pystysitkö laittamaan tuon liitteen kuvan kaikille nähtäville niin kerkeäisi reagoida ennekuin koko muturi menee vaihtoon?
Emaxin esimasennuskammet on Samoxit. Ne ovat epäsopivat kammet ylipäätään ep8:aan, koska asensitpa miten tahansa, sovitus ei mene booreille perille asti. Uskon vahvasti, että tämä aiheutti itselläni akselin katkeamisen molemmista päistään normaaliajossa. Kauppias sanoi, etten ole yksin...
Toinen asia on sitten ep8:n ontto akseli ylipäätään, mutta se on asia erikseen. En silti pidä ratkaisua kovinkaan hyvänä ja kestävä se ei varmasti ole raskaammalla kuskilla ja epäsopivat kammet ovat tämän yhtälön sinetti. Pyörissä toki aina kevyt on parempaa, mutta ontto parin millin seinämävahvuudella oleva akseli on säästöä väärässä paikassa.
Sain uuden moottorin asennuksineen jokunen aika sitten. Asentaja kertoi kiristäneensä uudet kammet Tunturin viimeisten ohjeiden mukaan, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Joka tapauksessa 50km perusajoa ja toinen kampi lenksui. Päätylevy lähes irti mikä löystyttää kammen nopeasti. Lukitetta olivat käyttäneet.
Analyysini tässä kaikessa on: Kammissa ja päätylevyssä olevat momentit voi kirjoittaa halutessaan wc-paperiin ja pyyhkiä peppunsa niillä. Kun ensin laittaa päätysovitteen, niin jos noudattaa sen naurettavaa reilun 1nm ohjetta, se ei tule edes menemään kierteille niin pitkälle, kuin kuuluisi, koska se on tehty niin halvasta ja heikosta seoksesta, että se hannaa vastaan pienimmästäkin epäpuhtaudesta tms ja jos on kerrankin käyttänyt levyä irti, se on jo ottanut siipeensä sen verran, että 1nm kiristys ei sitä laita edes kunnolla jengoilleen. Tyäkalulla on iso merkitys päätylevyn kiristyksessä. Se on niin heikkoa, että jos kiristät sen kuluneella tai vääränkokoisella avaimella, se pyöristyy ennenkuin saat sitä tarpeeksi kireälle mikä on varsin ikävää, kun tämä naurettavan heikko levy käytännössä pitää kampia paikoillaan kampien ruuveista huolimatta.
Unohda momentti ja laita päätylevy kunnolla kiinni lukitteen kanssa eli siihen asti, että on selvästi mennyt kierteillään minne menee ja napakka käsikiristys oikean kokoisella ja kulumattomalla avaimella. Kammen asemoinnilla on merkitystä, että saat päätylevyn kunnolla sisään ja se helposti tuntuu olevan ok, mutta kun kampia hiukan liikuttaa ja painelee, se menee reilusti lisää ja kampien ruuvit pitää olla mieluiten kokonaan pois tässä vaiheessa. Kammet samalla tavalla, eli lukitteen kanssa reilusti kiristys, unohda momentti ja napakka käsikireys. Itsellä on pysyneet toistaiseksi.
En ole peukalo keskellä kämmentä ja olen korjannut ja ylläpitänyt aika monenlaista tekniikkaa vuosien varrella ja tämä nyt on lähinnä naurettavaa, että polkupyörään on näin vaikeaa saada kampia pysymään ja että akseli katkeaa... Samox ja ep8 eivät selvästikään ole match made in heaven.
Maxxissa Mirandan kammet ja yhtä huonosti pysyneet, näissä päätypultti on muovia. Kahdesti irronnut ilman että kolahtaa mihinkään. Viimeksi 22 km kireyden tarkistuksen jälkeen rupesi heilumaan ja parilla nykäisyllä irtosi . Pultit ei ollut löystyneet , olin laittanut maalitipan pultinpäähän . Muovinen päätypultti oli kadonnut , eli kampi liikkunut ulospäin ja muovipultti antautunut. Ja nyt on sitten maailmalla akseleita haljennut ja katkennut, ilmeisesti vain läskeissä.
Kuminauha
09.06.2021, 11.33
Muovia myös ne shimanon omien kampien päätytulpat on. Ontto akseli ei pitäisi kyllä olla mikään ongelma, samat ontot akselit on normaaleissa maastokammissa.
... Samox ja ep8 eivät selvästikään ole match made in heaven.
Piti oikein alkaa googlettamaan Samoxin kampia Shimanon moottoreille. Kummallisen vähän löytyy mitään. Ilmeisesti kammet ovat Samox E3 SH mallisarjaa ja tarkemmat mallit ovat ET39-F30-SHE80 (E8000) ja ET39-F30-SHEP8 (EP8). Ensimmäinen numerosarja on ilmeisesti malli, toinen offset ja kolmas moottorityyppi. Eli tuon mukaan olisi omat kammet molemmille moottoreille. Mutta tosiaan Samoxin sivuilta ei löydy mitään, nettikauppojen ja maahantuojien sivuilta keräsin tiedot. Eli ei ole millään lailla varmaa tietoa, mutta numerosarjaa voi verrata oman pyörän kammista löytyviin numeroihin.
https://img.aijaa.com/t/00579/14967108.t.jpg (https://aijaa.com/nlPnSY)[/QUOTE]
Tollein istuu Miranda, jos näkis kuvan maasturin Shimanon kammista että onko "paremmin" booreilla.
Ajolenkille oon lähtöä tekemässä ja kireyksien tarkistukset kampiin. Pultit on kireällä mutta viimeinenkin päätytulppa hiukan laipasta halki. Molemmat kammet liikkuneet ulos päin 0,6 mm , oli tulppa vain toisella puolella. Aikaisemmin jo mietin läpipulttaamista ja sitä pitää ruveta viemään eteenpäin. Mutta se ei akselin katkeamista estä.
Läpipulttaus kyllä on varteenotettava vaihtoehto löytymisenestoon joo.
Kuminauha
09.06.2021, 12.55
Tohon vois joku topcap hattu istua ihan siististi läpipulttausta ajatellen
Itse vaihdoin vain aikoinaan E8000 kampiin pitemmät pultit ja siihen loppui vastaava ongelma.
Itse vaihdoin vain aikoinaan E8000 kampiin pitemmät pultit ja siihen loppui vastaava ongelma.
Minun tapauksessa kierteen pituus ei olisi pelastanut kun muovisista pulteista on kanta irronnut. Nuo muovipultit on kierteellä n. 7mm, akselissa olisi kierrettä reilut 20mm. Jos uusilla kammilla ei rupea pysymään niin metalliset pisemmät pultit vahvemmalla kannalla ja niistä vielä läpipulttaus.
Multakin nuo kuvat löytyisi, mutta en vielä ole keksinyt miten jpg kuvan tai pdf tiedoston saisi kännykällä tähän liitettyä.
Juu ja itsellä tuli nyt 6viikkoa täyteen oman ep8 moottorin odottelua..
https://aijaa.com/BtNafK
Mirandan kammet tosiaan muovisella päätypultilla jonka ylikiristyksellä ei saavuta mitään. Kammen pultit 14 Nm ja lukitteet on valmiina tehtaalta lähtien. Tuon päätypultin kierteen pituus 10 mm josta 7mm yltää akselille ja 10 mm kuusiokolokanta.
https://img.aijaa.com/t/00810/14980224.t.jpg (https://aijaa.com/BtNafK)https://aijaa.com/BtNafK
https://img.aijaa.com/t/00579/14967108.t.jpg (https://aijaa.com/nlPnSY)
Tollein istuu Miranda, jos näkis kuvan maasturin Shimanon kammista että onko "paremmin" booreilla.[/QUOTE]
Alla Emax, EP8 ja Samox.
https://img.aijaa.com/t/00432/14980350.t.jpg (https://aijaa.com/4uaa3O)
Tollein istuu Miranda, jos näkis kuvan maasturin Shimanon kammista että onko "paremmin" booreilla.
Alla Emax, EP8 ja Samox.
https://img.aijaa.com/t/00432/14980350.t.jpg (https://aijaa.com/4uaa3O)[/QUOTE]
Tuo näyttää mielestäni suunnitteluvirheeltä ja olen aika varma, että pysyvä korjaus vaatisi kokonaan uusien kampien ja niiden kiinnitysten suunnittelun tuolle moottorille. Jos itse omistaisin tuon pyörän, niin olisin aika huolestunut tuosta. Varmaan ei tule kovin montaa vuotta missään tuon sarjan moottorissa nuo kammet tuolla kiinnityksellä kiinni pysymään. Puhumattakaan miten tuo vaikuttaa mahdolliseen jälleenmyyntiarvoon?
Samaa mieltä ja akselin katkeamisen vaara on ilmeinen, koska kammen pinta-ala ei ole tehokäytössä. Mullahan murtui molemmat akselin päät,samoin monella muulla.
Itselläni työsuhdepyörä niin aina uutta moottoria vaan, mutta aikataulut, ne aikataulut.
Autokauppias Ruonansuun sanoin, jos se ois vuottakaan uudempaa sarjaa sarjaa niin meillä ei olisi tätä tilannetta ????
Löysin tällaisen ketjun jossa käsitellään samaa ongelmaa: Cranks for Shimano EP8 motor | Mountain Bike Reviews Forum (mtbr.com) (https://www.mtbr.com/threads/cranks-for-shimano-ep8-motor.1179062/)
Mitään lopullista ratkaisua ei tietenkään ole, mutta ohjeet miten kampien kiristyt pitäisi tehdä: TSB #156 - e*spec Shimano™ alloy crank tech update – ethirteen support (https://support.ethirteen.com/hc/en-us/articles/360057823952-TSB-156-e-spec-Shimano-alloy-crank-tech-update) ja myös tuollaisia alumiinisia keskiökuppeja ovat tilanneet: Amazon.com: Dilwe - Perno de brazo para manivela, aleación de aluminio, tornillos para manivela de bicicleta: Sports & Outdoors (https://www.amazon.com/gp/product/B07N6CX9MP/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1)
Lyhyesti hiukan omin kokemuksin sovellettuna:
Kammen ja akselin pään huolellinen puhdistus (joku decrease olisi ok.)
Kaikkiin kierteisiin Loctite mediumia (243)
1.) Kampi löysästi kiinni (pitää pystyä vielä kuppia kiristettäessä liikkumaan) Kuppi kiristetään 2Nm.
2.) Kammen sisempi moottorin puolen pultti kiristetään 14 Nm.
3.) Kammen ulompi pultti kiristetään 14 Nm.
4.) Jälkikiristetään kammen kaksi pulttia vielä ensimmäisen ajolenkin jälkeen uudestaan. (Ei kuppia)
Vaatii momenttiavaimen esim. KKmoon Bicycle Torque Wrench 1/4 Inch DR 2-24 Nm Torque Wrench Set, Bicycle Repair Tool Kit, Ratchet Mechanical Torque Wrench Manual Wrench: Amazon.de: Baumarkt (https://www.amazon.de/-/en/KKmoon-Bicycle-Torque-Ratchet-Mechanical/dp/B07JMXL4Y5/ref=sr_1_11?dchild=1&keywords=drehmomentschl%C3%BCssel+2+bis+20&qid=1623347750&sr=8-11)
Tässä on Shimanon kampi kasitonnisen akselissa. Ei paljon booreja kammesta näy. Yllä esitetyt kiinnitykset eivät tule kestämään vaan kammen pitää olla tällä tavoin kiinni.
https://img.aijaa.com/b/00482/14980575.jpg
Tässä on Shimanon kampi kasitonnisen akselissa. Ei paljon booreja kammesta näy. Yllä esitetyt kiinnitykset eivät tule kestämään vaan kammen pitää olla tällä tavoin kiinni.
https://img.aijaa.com/b/00482/14980575.jpg
Akselissa on booria 12mm ja Mirandan kammessa 15 mm, tuo mikä näkyy on "ylimääräistä". Kuvasta näkee että Shimanon kampi on kapeampi kuin Miranda, ehkä just sen 3mm. Ongelma voisi olla tuo läskin kampien taivutus ja päätypultin hentous. Kammet kyllä saa pysymään mutta kestääkö akseli ?
^muovinen päätytulppa on pelkkä koriste. Alumiinisesta voi olla jotain hyötyäkin edellyttäen että se menee riittävän pitkälle akselin kierteisiin.
Kuminauha
11.06.2021, 08.48
Miksi se on koriste jos kampi tippuu ajossa ilman sen läsnäoloa?
Perusongelma on, että akselinpää on liian lyhyt tuohon kammen kiinnitykseen. Jos kampi pääsee löystymään ja heiluu vähänkin, niin esim. 15 cm. kammella vivutettu 80 kg polkija rikkoo nopeasti tuon akselinpään = suunnitteluvirhe. Varmaan tullaan näkemään tuosta EP8 moottorista aika nopeastikin uusi versio. Mitä sitten tehdä näille moottoreille, jossa tuo lyhyt akseli on? Vaihtoehtona on, että Shimano vaihtaa myöhemmin takuuna kaikki vialliset moottorit korjattuun moottoriversioon, valmistaa jonkin ongelman korjaavan korjaussarjan/suunnittelee kammet, jotka tuohon lyhyeen akseliin sopivat ja kestävät + tietenkin vaihtaa ne takuuna. Mitä sitten tehdä, jos tuo moottori on jo omassa pyörässä ja vielä ei ongelmaa ole? Itse ostaisin 2-20 Nm momenttiavaimen ja tarkistaisin säännöllisesti pulttien kireyden, koska jos kammet pääsee hiukankin heilumaan, tuhoaa tuo liike nopeasti akselin. Shimanolla ei varmaankaan ole suurta halukkuutta myöntää virhettä koska kyseisiä moottoreita on varmaan jo useita kymmeniätuhansia tai jopa satojatuhansia toimitettu ja tulisi aikamoinen soppa käsitellä kaikki reklamaatiot varsinkin, jos ei mitään korjausta ole tuohon vielä kehitetty.
Edit ja korjaus. Jos joku on hankkimassa tätä tarkoitusta varten momenttiavaimen, niin voin suositella omaani Proxxon 23350 Torque Wrench (Ratchet, Reversible Ratchet) ?-Inch (10 mm) Square Drive for 12 - 60 Nm - Total Length: 370 mm.: Amazon.de: Baumarkt (https://www.amazon.de/gp/product/B07F6P387Z/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1) Tuolla saa kammen pultit 14 Nm ja käy myös rataspakan kiristykseen 40 Nm. Tuo keskiökupin 2 Nm on niin pieni voima, että siihen en ainakaan itse momenttiavainta tarvitse = väännetään kevyesti kuusiokoloavaimen lyhyemmästä päästä, eli käytetään avainta ns. väärinpäin.
Perusongelma on, että akselinpää on liian lyhyt tuohon kammen kiinnitykseen. Jos kampi pääsee löystymään ja heiluu vähänkin, niin esim. 15 cm. kammella vivutettu 80 kg polkija rikkoo nopeasti tuon akselinpään = suunnitteluvirhe. Varmaan tullaan näkemään tuosta EP8 moottorista aika nopeastikin uusi versio. Mitä sitten tehdä näille moottoreille, jossa tuo lyhyt akseli on? Vaihtoehtona on, että Shimano vaihtaa myöhemmin takuuna kaikki vialliset moottorit korjattuun moottoriversioon, valmistaa jonkin ongelman korjaavan korjaussarjan/suunnittelee kammet, jotka tuohon lyhyeen akseliin sopivat ja kestävät + tietenkin vaihtaa ne takuuna. Mitä sitten tehdä, jos tuo moottori on jo omassa pyörässä ja vielä ei ongelmaa ole? Itse ostaisin 2-20 Nm momenttiavaimen ja tarkistaisin säännöllisesti pulttien kireyden, koska jos kammet pääsee hiukankin heilumaan, tuhoaa tuo liike nopeasti akselin. Shimanolla ei varmaankaan ole suurta halukkuutta myöntää virhettä koska kyseisiä moottoreita on varmaan jo useita kymmeniätuhansia tai jopa satojatuhansia toimitettu tulisi aikamoinen soppa käsitellä kaikki reklamaatiot varsinkin, jos ei mitään korjausta ole tuohon vielä kehitetty.
Tässähän sekoitetaan nyt kaksi asiaa. Shimano on käyttänyt tuota samaa akselityyppiä jo pitkään ilman ongelmia ja niitä kampia ja moottoreita on miljoonia maailmalla. Ongelma on ilmennyt vain näiden läskipyörien kanssa, joissa käytetään tarvikekampia. Mirandan ja Samoxin kammissa on suunnitteluvirhe/väärät mitat ja ne hajottavat tuon akselin. Tästä on lähetetty valmistajille ja pyöräliikkeillekin tieto, mutta valitettavasti kampivalmistajat eivät ole ainakaan vielä tehneet takaisinkutsua. Sitä en tiedä maksaako moottorin hajoamiset kampivalmistaja vai pyörävalmistaja, mutta varmaan hinnassa näkyy jokatapauksessa.
Tässähän sekoitetaan nyt kaksi asiaa. Shimano on käyttänyt tuota samaa akselityyppiä jo pitkään ilman ongelmia ja niitä kampia ja moottoreita on miljoonia maailmalla.
Onko sinulla tietoa mikä on se kampityyppi joka tuohon moottoriin sopii? Ilmeisesti jokin Shimanon oma? Sehän voisi olla jopa jonkinlainen ratkaisu?
^Shimano ei tee läskipyörän kampia. Ongelmana lienee lyhyen keskiöakselin ja leveän takahaarukan yhdistelmä, jossa kammet pitää olla voimakkaasti taivutetut. EP8: sta pitäisi tulla fättiversio pidemmällä akselilla, mutta sen aikaansaaminen voi olla vaikeampi juttu.
Onko sinulla tietoa mikä on se kampityyppi joka tuohon moottoriin sopii? Ilmeisesti jokin Shimanon oma? Sehän voisi olla jopa jonkinlainen ratkaisu?
Ei. Shimano ei tee fatbike osia, joten sieltä ei löydy myöskään kampia. Kampivalmistajat ovat tehneet EP8 kammet E8000 kampia muokkaamalla, vaikka niiden pitäisi olla aivan erilaiset. Siksi eivät pysy paikallaan.
Toinen juttu on kampivalmistajien jakama ohje kiristykseen. Ensin toinen pultti, sitten toinen ja ohje loppuu. Oikea kiristystapa on vuorotellen kireämmälle, kunnes molemmat on momentissa. Jos lopettaa toisen pultin kohdalla niin se ensimmäisenä kiristetty jää löysälle ja ohjeiden mukaan se on juurikin se sisempi, jolla on kaikki voima kampien suunnitteluvirheen takia.
Tässä on oikein perinteisen vastuunpakoilun ainekset kasassa ja on suuri vaara, että lopulta maksaja ja kärsijä on tuotteen ostaja. Moottorin valmistaja vierittää vastuun kampien valmistajalle ja kampien valmistaja varmaan toisinpäin. Kuluttaja voi aina valittaa myyjälle, joka voi olla samalaisessa pattitilanteessa. Kun selvittely kestää eikä kukaan halua ottaa vastuuta niin paras ajokausi on nopeasti ohi ennen kuin asiasta saadaan jokin selvyys. Tämä vastuu ei varmaan ole kuitenkaan niin itsestään selvä asia, koska en oikein usko mikään tunnettu osanvalmistaja alkaa Shimanon moottoreihin kampia valmistamaan ilman Shimanon tarkkoja mittoja kiinnityksestä. Voi olla, että joudutaan jopa vielä hyväksyttämään lopulliset piirustukset Shimanolla. Tietääkseni Shimano on joitakin moottoreita vaihtanut, eli käytännössä on myöntänyt jonkin virheen, mutta sen lopullisesta maksajasta ei taida olla tietoa?
Parasta mitä Shimano voisi tehdä on olla avoin ja kertoa, että tällainen ongelma on havaittu ja korjausta etsitään yhdessä osavalmistajien kanssa. Ottaa korjauksesta se tappio mikä siitä tulee ja kiistellä lopullinen maksaja yhdessä osienvalmistajien kesken. Tämä osoittaisi että valmistajat kantavat vastuunsa ja kuluttajien luottamus valmistajaan säilyisi. Muuten on vaarana, että seuraavassa sähköpyörässä on mikä tahansa muu moottori kuin Shimano.
Miksi se on koriste jos kampi tippuu ajossa ilman sen läsnäoloa?
Mirandan kampi tippuu vaikka tulppa on paikallaan, se vaan hajoaa alta. Ja momenttien tarkastaminen ei pelastanut mitään, 22 km tarkistuksen jälkeen kampi löystyy ja irtoaa käsin vetämällä. Päätytulppa hajonnut ja pultit olin merkannut maalitipalla ja niissä ei näkynyt aukeamisen merkkejä. Kampi vaan liukuu pois paikaltaan. Olen tarkistanut momentin aina ennen tai jälkeen lenkin ja tosiaan vuorotellen kiristystä niin kauan että kumpikaan ei enään kiristy. Kunnon päätypultit ja niistä läpipulttaus , mutta kestääkö akseli. Ja vastuu on pyörän valmistajalla, ainahan voi kauppoja ruveta purkamaan jos ei tule kuntoon.
Ei shimano vieritä syytä kenenkään niskoille. Pyörävalmistajat ovat vaihtaneet kaikki moottorit ja tiedottaneet asiasta, tiedotteesta myös selviää että vääriä kampia on käytetty. Shimano ei ole myöskään vaihtanut moottoreita. Ongelma tulee siinä, ettei kampivalmistaja ole ilmeisesti tehnyt kampia mittojen mukaan, vaan ovat modanneet niitä olemassaolevia istumaan vähän sinnepäin. En väitä että kaikki olisi näin tehneet, tai että se olisi tilanne tänäpäivänä, mutta ainakin yleisimmissä merkeissä ja alkupään versioissa. Siitä, onko Miranda ja Samox tunnettuja osavalmistajia, voidaan olla montaa mieltä.
Mun vanhemmassa eMaxissa jossa E8000 on alumiiniset päätytulpat. Ajoin ilman vasemman puolen tulppaa kun se tippui samaan aikaan kun kampi oli löystynyt vähän sen jälkeen kun ebikebrothersilla vaihtoivat moottorin. Onneksi oli multitool mukana ja sain kammen kiristettyä sillä paikalleen. En kiristänyt sitä sen jälkeen, ja hyvin on pysynyt. Nyttemmin kun luin näitä juttuja uuden tulpan kanssa kylläkin. Onko tuossa EP8-sissa siis lyhyempi akseli?
Ongelma tulee siinä, ettei kampivalmistaja ole ilmeisesti tehnyt kampia mittojen mukaan, vaan ovat modanneet niitä olemassaolevia istumaan vähän sinnepäin. Siitä, onko Miranda ja Samox tunnettuja osavalmistajia, voidaan olla montaa mieltä.
Ainakin Miranda, Samox ja e*thirteen tekevät kampia ko. moottoriin. Kaikki vaan päättivät modata olemassa olevia istumaan vähän sinnepäin? :)
Mun vanhemmassa eMaxissa jossa E8000 on alumiiniset päätytulpat. Ajoin ilman vasemman puolen tulppaa kun se tippui samaan aikaan kun kampi oli löystynyt vähän sen jälkeen kun ebikebrothersilla vaihtoivat moottorin. Onneksi oli multitool mukana ja sain kammen kiristettyä sillä paikalleen. En kiristänyt sitä sen jälkeen, ja hyvin on pysynyt. Nyttemmin kun luin näitä juttuja uuden tulpan kanssa kylläkin. Onko tuossa EP8-sissa siis lyhyempi akseli?
Kuinka paljon taivutetut kammet E8000 on ? Ilmeisesti saman verran kuin EP8 jos ne kerran voi mennä sekaisin tehtaalla. Miltä se akselin pää näyttää tulpan alla?
Ainakin Miranda, Samox ja e*thirteen tekevät kampia ko. moottoriin. Kaikki vaan päättivät modata olemassa olevia istumaan vähän sinnepäin? :)
Miranda on kautta aikain tehnyt kampia vähän sinne päin asenteella.
Jos ongelma olisi puhtaasti EP8:iin liittyvä, niin eiköhän tästä kirjoiteltaisi enemmänkin. Siis tarkoitan ei-fättejä.
Miranda on kautta aikain tehnyt kampia vähän sinne päin asenteella.
Tuskin meistä täällä kukaan tietää mitä tämän casen takana on, mutta kyllä olisi aikamoinen yhteensattuma jos kolme erillistä valmistajaa tekevät kaikki saman mokan ja suunnittelevat kammen kiinnityksen väärin ja vielä samalla mokalla.
Tuskin meistä täällä kukaan tietää mitä tämän casen takana on, mutta kyllä olisi aikamoinen yhteensattuma jos kolme erillistä valmistajaa tekevät kaikki saman mokan ja suunnittelevat kammen kiinnityksen väärin ja vielä samalla mokalla.
Yhteistä näille on se, että kaikki ovat käyttäneet E8000 kampia pohjana. Sen jälkeen modanneet niitä lähemmäs Ep8 kampia. Aika paljon kertoo se, ettei shimanon kammet ole oikein kiristettynä irronneet.
Kuminauha
11.06.2021, 12.04
Niin kyllä se kertoo noista kampivalmistajista jotain, kun shimanon omat kammet ei irtoile EP8:sta. Itelläki on normi boost peräsessä mirandan kammet kun halusin lyhyemmät. Toiminu toistaseks.
Nimenomaan kampi liukuu pois eikä mikään momentti sitä estä. Mitä kovempaa ajat, sitä nopeammin. Pelkästään kuoppien keventäminen ja seisominen toisella polkimella aiheuttaa niin ison rasituksen kammen kiinnitykselle, ettei se kauaa pysy paikoilleen. Alumiininen päätylevy auttaa hetken jos sen laittaa kunnolla kiinni.
Mirandan kampi tippuu vaikka tulppa on paikallaan, se vaan hajoaa alta. Ja momenttien tarkastaminen ei pelastanut mitään, 22 km tarkistuksen jälkeen kampi löystyy ja irtoaa käsin vetämällä. Päätytulppa hajonnut ja pultit olin merkannut maalitipalla ja niissä ei näkynyt aukeamisen merkkejä. Kampi vaan liukuu pois paikaltaan. Olen tarkistanut momentin aina ennen tai jälkeen lenkin ja tosiaan vuorotellen kiristystä niin kauan että kumpikaan ei enään kiristy. Kunnon päätypultit ja niistä läpipulttaus , mutta kestääkö akseli. Ja vastuu on pyörän valmistajalla, ainahan voi kauppoja ruveta purkamaan jos ei tule kuntoon.
Toinen juttu on kampivalmistajien jakama ohje kiristykseen. Ensin toinen pultti, sitten toinen ja ohje loppuu. Oikea kiristystapa on vuorotellen kireämmälle, kunnes molemmat on momentissa. Jos lopettaa toisen pultin kohdalla niin se ensimmäisenä kiristetty jää löysälle ja ohjeiden mukaan se on juurikin se sisempi, jolla on kaikki voima kampien suunnitteluvirheen takia.
Nyt ollaan asian ytimessä asennusohjeen osalta. Ihmettelinkin tuossa aiemmin mainittua ohjetta, jossa ensin pyydetään kiristämään sisempi pultti 14 Nm ja sitten ulompi 14 Nm. Tällä tavoin ja tässä järjestyksessä kiristettynä tuo tärkeämpi sisempi pultti jää löysälle. Maalaisjärkikin sanoo, että pultteja pitää kiristää vuorotellen, kunnes molemmat ovat momentissa. Ja rasvanpoisto booreista tietenkin auttaa kammen ulospäin liukumisen suhteen. Ja laadukasta kierrelukitetta kannattaa käyttää, myös päätytulpan kierteisiin.
Samaa vikaa on helkaman FE11 ep8 kanssa. Kammen päätytulppa oli pudonnut ja samoxin kampi oli päässyt muutaman millin luisumaan ulos ennenkuin huomasin löystymisen. Vaimolla Emax ep8 ja kampi pudonnut 2 kertaa vauhdista, nyt viime kiristyksestä noin 300km ja ei ole putoillut. Tilasin muutaman päätytulpan kiinan storesta kun huomasin että kampi luisuu huomattavasti helpommin pois paikaltaan ilman päätytulppaa.
Kuten aiemmin sanoin, unohtakaa nuo newtonit ja laittakaa tiukkaan hyvillä työkaluilla eikä millään monitoimilinkkarilla. Kestää kammen pultit ihan hyvin 20nm ja päätylevykin 10nm. Ei mitään ideaa tuijottaa kammen momenttia, kun kampi on epäsopiva.
Akselissa on booria 12mm ja Mirandan kammessa 15 mm, tuo mikä näkyy on "ylimääräistä". Kuvasta näkee että Shimanon kampi on kapeampi kuin Miranda, ehkä just sen 3mm. Ongelma voisi olla tuo läskin kampien taivutus ja päätypultin hentous. Kammet kyllä saa pysymään mutta kestääkö akseli ?
Jees. Kuvista voi myös päätellä, että Samoxin ja Mirandan ruuvi ei kiristä "ylimääräisen" osuuden kohdalla juuri mitään, koska se on ikään kuin tyhjän päällä. Näin ollen kampi kiristyy akseliin vain yhdellä ruuvilla ja sillä muovisella päätytulpalla joka sekään ei välttämättä ylety kunnolla akselin kierteisiin. Eipä ihme ettei oikein tahdo pysyä paikoillaan. Kieltämättä paha ongelma fäteissä. Pitää vielä mitata jossain vaiheessa kasitonnisen akselin pituus, että onko kenties pidempi kuin EP8:ssa. Miksi olisivat lyhentäneet, mene ja tiedä?
Tuon mukaan Canyon Spectral:ON Review | One of the best handling bikes we've tested - Flow Mountain Bike (https://flowmountainbike.com/tests/canyon-spectralon-review-2021/) 2021 Canyon Spectral:ON CF 8
EP8 kokoonpanossa on käytetty Shimano EM600 kampia. Valmistetaan 160 – 175mm pituisina. Olisiko nämä ne kiinni pysyvät kammet?
FC-EM600 (shimano.com) (https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/shimano/FC-EM600.html)
Tuon mukaan Canyon Spectral:ON Review | One of the best handling bikes we've tested - Flow Mountain Bike (https://flowmountainbike.com/tests/canyon-spectralon-review-2021/) 2021 Canyon Spectral:ON CF 8
EP8 kokoonpanossa on käytetty Shimano EM600 kampia. Valmistetaan 160 – 175mm pituisina. Olisiko nämä ne kiinni pysyvät kammet?
FC-EM600 (shimano.com) (https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/shimano/FC-EM600.html)
Kyllä, mutta eivät sovi fatbikeen.
Kuminauha
11.06.2021, 13.09
Shimanon kammissa on vielä semmonen pieni kynsi joka menee akselissa olevaan reikään. Kokeilin niitä mirandan kampiin, mutta ei ne sinne mahtuneet.
Ihmettelinkin että miksi siinon reiät... Mun akseli halkesi just siten että alkoi reiän reunasta.
Todennäköisesti EP8:n akseli on lyhyempi kuin E8000:n. Tästä syystä EP8:iin on sitten eri kammetkin Shimanolla. Muut ovat kopioineet/modanneet vain jo tuotannossa olevia E8000-kampia ja seuraus on tämä. Melkein tuntuisi siltä, että parempaan tulokseen pääsee, jos jättää ulomman pultin kiristämättä tai kiristää pienempään momenttiin kuin sisemmän. Lisäksi väliin sitten vaikka samaa tahnaa kuin satulatoppaankin.
Shimanohan tekee nykyisin aika kalliita sormuksiakin...
https://img.aijaa.com/b/00406/14980661.jpg
Ihmettelinkin että miksi siinon reiät... Mun akseli halkesi just siten että alkoi reiän reunasta.
Onko kuvaa tuosta sormuksesta josta näkisi murtumapinnan.
Onko se mainittu reikä akselissa ihan juuressa vai ulompana ja jää normaalisti kammen boorien sisälle eli maksimijännitykset ei normaalisti kohdistu siihen?
Tässä kuva toisesta päästä hetkenä, jona toinen pää katkesi samalla tavalla. Kammet oli kireellä, päätylevy paikoillaan ja ilman mitään varoitusta niks kesken ajon ja välys kammessa. Pääsin kotiin rauhallisesti ajaen ja kotipihalla kampi irti.
https://img.aijaa.com/b/00310/14980700.jpg
https://www.dropbox.com/home?preview=20210524_181337.jpg
Onko kuvaa tuosta sormuksesta josta näkisi murtumapinnan.
Onko se mainittu reikä akselissa ihan juuressa vai ulompana ja jää normaalisti kammen boorien sisälle eli maksimijännitykset ei normaalisti kohdistu siihen?
Tuohan näyttää aika selvälle. Kammen tukipinta jää liian pieneksi ja rasittaa tuota akselia sekä kampien akselin tukipintoja liikaa. Akselin epäjatkuvuuskohtaan kohdistuu korkeammat jännitykset, kun tukipinta jää vajaaksi. Kampien materiaalin myötöraja taitaa ylittyä, jos polkimet löystyy ilman ruuvien löysäämistä. Jos itse haluaisi parantaa ko. ongelmaa, niin kokeilisin poistaa materiaalia kammen takapinnalta, että booritus menisi syvemmälle. Lisäksi metallinen "top cap" akselin päähän. Ainakin omassa E8000 eMaxissa on varaa kaventaa polkimia sisäänpäin. Toki kaikki pyörät on vielä takuunalaisia ja luulisi jotain korjaussarjaa tulevan aiheeseen.
Niin kyllä se kertoo noista kampivalmistajista jotain, kun shimanon omat kammet ei irtoile EP8:sta. Itelläki on normi boost peräsessä mirandan kammet kun halusin lyhyemmät. Toiminu toistaseks.
Shimanon kampia ei ole fäteissä ja fätti 50 mm "leveämpi" kuin boost.
Joo, läskissä kammet leveämmällä, niin sitä kautta kohdistuu suurempi voima tuonne liitokseen. Suurin voima kohdistuu akselissa ihan juureen, tukilaakerin viereen - tai boorituksen juureen - riippuen materiaalivahvuuksista. Hpniemellä akseli on katkennut reiän takia ulompaa.
Joo, läskissä kammet leveämmällä, niin sitä kautta kohdistuu suurempi voima tuonne liitokseen. Suurin voima kohdistuu akselissa ihan juureen, tukilaakerin viereen - tai boorituksen juureen - riippuen materiaalivahvuuksista. Hpniemellä akseli on katkennut reiän takia ulompaa.
Jos joudun tämän laitteen kanssa pisempään arpomaan niin laitan metalliset päätypultit ja vielä läpipulttauksen. Akselissa on reilusti kierrettä ja saattais jo pelkkä pultti riittää ja samalla se lieventäisi reiän vaikutusta.
Todennäköisesti EP8:n akseli on lyhyempi kuin E8000:n. Tästä syystä EP8:iin on sitten eri kammetkin Shimanolla. Muut ovat kopioineet/modanneet vain jo tuotannossa olevia E8000-kampia ja seuraus on tämä. Melkein tuntuisi siltä, että parempaan tulokseen pääsee, jos jättää ulomman pultin kiristämättä tai kiristää pienempään momenttiin kuin sisemmän. Lisäksi väliin sitten vaikka samaa tahnaa kuin satulatoppaankin.
Sisempi pultti 15 Nm ja ulompi 10 Nm ja ihan puhtaaseen ja kuivaan akseliin laitettuna on pysynyt jo jonkin aikaa . Tuolla tapaa on eräs henkilö löhtenyt kokeilemaan, taisi olla Samoxin kammet.
Minulla on nyt muutama sata kilometriä kertynyt eMax EP8:lla. Voimaa on aavistuksen verran enemmän ja keskimääräinrn toimintamatka on huomattavasti pidempi kun edellisellä eMaxilla jossa E8000 moottori. Nyt pääse jopa 150 km kevyessä ajossa. Kampiongelmasta on puhuttu täällä paljon mutta toinenkin ongelma on itse polkimissa. Polkimet on laakeroitu kampien kartiomaiseen poljinakseliin nylon kartiolla. Kartion esikireyttä voi säätää mutta perusvika on se että aksiaalisuuntaista klappia (n. 1mm) ei saa pois koska polkimen nylon holkki ja akselikartio ovat mitoitukseltaan erilaiset. Nylon kartion ulompi pää on akselin läpimittaa suurenpi. Toinen vika on se, että tietyllä nopeusalueella etujarrun levy resonoi metallisella laahausäänellä jarrusatulan rungon kanssa koska levyn ja jarrusatukarun välys on olematon (n. 0,1 mm). Tätä väliä voi toki yrittää säätää suuremmaksi jarrusatulan kiinnityspultteja uudelleenkeskittämällä, mutta vika tuntuu palautuvan. Levy on mittakellolla todettu suoraksi. Ovatko nämä mainitsemani eMax EP8:n "ominaisuudet" Foorumilaisille tuttuja ja onko niihin fiksuja korjauskonsteja olemassa? Myyjäliike Turussa ei tunnu ottavan vikoja vakavissaan vaikka pyörällä on takuu voimassa. Nythän on myyjän markkinat niinkuin kaikki tietävät.
Minulla on nyt muutama sata kilometriä kertynyt eMax EP8:lla. Voimaa on aavistuksen verran enemmän ja keskimääräinrn toimintamatka on huomattavasti pidempi kun edellisellä eMaxilla jossa E8000 moottori. Nyt pääse jopa 150 km kevyessä ajossa. Kampiongelmasta on puhuttu täällä paljon mutta toinenkin ongelma on itse polkimissa. Polkimet on laakeroitu kampien kartiomaiseen poljinakseliin nylon kartiolla. Kartion esikireyttä voi säätää mutta perusvika on se että aksiaalisuuntaista klappia (n. 1mm) ei saa pois koska polkimen nylon holkki ja akselikartio ovat mitoitukseltaan erilaiset. Nylon kartion ulompi pää on akselin läpimittaa suurenpi. Toinen vika on se, että tietyllä nopeusalueella etujarrun levy resonoi metallisella laahausäänellä jarrusatulan rungon kanssa koska levyn ja jarrusatukarun välys on olematon (n. 0,1 mm). Tätä väliä voi toki yrittää säätää suuremmaksi jarrusatulan kiinnityspultteja uudelleenkeskittämällä, mutta vika tuntuu palautuvan. Levy on mittakellolla todettu suoraksi. Ovatko nämä mainitsemani eMax EP8:n "ominaisuudet" Foorumilaisille tuttuja ja onko niihin fiksuja korjauskonsteja olemassa? Myyjäliike Turussa ei tunnu ottavan vikoja vakavissaan vaikka pyörällä on takuu voimassa. Nythän on myyjän markkinat niinkuin kaikki tietävät.
En polkimien väljyydestä tiedä kun en itse ole ajanut kyseisellä pyörällä.
Levyjarru lopetti metelin kun uudelleen keskitettiin jarrusapalat pahvinpaloilla jolla saatiin vähän toleranssia. Velogin video aiheesta vielä https://youtu.be/XMjj5mB07aI?t=175
Edit: ja ei ole 500km jälkeenkään alkanut resonoimaan uudestaan.
Mä en nyt mitenkään saa polkimia tai levyjarrua EP8:n ominaisuudeksi saati viaksi. Ensiasennuspolkimet on 99% kuraa, joten niiden kestävyydesta ei kannata huolehtia. Roskiin vain ja oikeat polkimet tilalle. Jos jarrusatula on keskitetty oikein ja levy on suora, jarrusylinterissä on jotain häikkää, eikä se palaudu kunnolla sisään. Välissä voi olla likaa tms. Jos jarrut toimivat, en tiedä onko tuo nyt niin takuunalainen asia.
Jarrusatulan keskitän aina ilman mitään apuvälineitä: satulan pultit sen verran löysälle, että satula pääsee liikkumaan sivuttain. Jarrukahva pohjaan ja pulttien kiristys. Aina on toiminut, eikä tarvitse mitään pahveja tai muutakaan apuvälinettä.
Kiitos vinkeistä drace ja MRe. Samaa mieltä etteivät ole EP8:n ominaisuuksia, siksi laitoinkin viestini tänne Tunturi eMax topicin alle.
vihtis83
14.06.2021, 12.56
Jarrusatulan keskitän aina ilman mitään apuvälineitä: satulan pultit sen verran löysälle, että satula pääsee liikkumaan sivuttain. Jarrukahva pohjaan ja pulttien kiristys. Aina on toiminut, eikä tarvitse mitään pahveja tai muutakaan apuvälinettä.
Tässä metodissa on yksi huono puoli. Jos toisen puolen mäntä/männät jumittaa ja on sisempänä mitä toisella puolella, keskittyy tällöin vain palat levyyn nähden ja satula ei ole silloin keskittynyt ja levy saattaa osua siihen.
Mulla piti läskissä suht kovilla paineilla asvaltilla tiettyä nopeutta ajaessa etulevy helinää, ilmeisesti renkaan (JumboJim) nappuloista tullut tärinä sai jarrulevyn resonoimaan ja se piti sitten tuon helinän ottaessaan jarrupaloihin kiinni. Vaihdoin tilalle jäykempirakenteisen levyn (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m7000/SM-RT76.html) ja helinä loppui.
Minulla tuo resonanssi ilmenee aika tarkkaan kun nopeus menee yli 28 km/h, eli yleensä alamäessä siis. Renkaat on nimenomaan Jumbo Jimit.
Tasan kuuden viikon odotuksen jälkeen uusi ep8 moottori paikallaan ja nyt pääsi 27km kunnes vasen kampi tippui jälleen. Tällä kertaa akseli pysyi ehjänä.
Tasan kuuden viikon odotuksen jälkeen uusi ep8 moottori paikallaan ja nyt pääsi 27km kunnes vasen kampi tippui jälleen. Tällä kertaa akseli pysyi ehjänä.
Oliko vanhat kammet?
Irronnut kampi oli uusi. Kaikkiaan jo kolmas tuossa pyörässä. Ketjun puoleinen ilmeisesti on ihan alkuperäinen edelleen. Sen kanssa ei ole ollut ongelmia.
Oliko vanhat kammet?
Noiden kampien kiinnitykseen voi omalla vastuulla käyttää myös Loctiten järeämpiä lukitteita. Loctite 262 on yksi niistä. Irrotus voi olla kyllä tosi työlästä. Todella hyvä akselin pään ja kammen puhdistus. 12h kestää kuivua. Etra Oy - Loctite 262 suurilujuuksinen kierrelukite, voiteleva (https://www.etra.fi/fi/kemikaalit-e340/lukitteet-e3403/kierrelukitteet-e340305/loctite-262-suurilujuuksinen-kierrelukite-voiteleva-e34030528)
Olen käyttänyt loctite laakerilukitettakin, jonka saa auki vain lämmittämällä. Sekään ei kuitenkaan poista ongelmaa, mikään lukite ei auta kun suurien voimien alla kampi alkaa luistamaan booreilla.
Noiden kampien kiinnitykseen voi omalla vastuulla käyttää myös Loctiten järeämpiä lukitteita. Loctite 262 on yksi niistä. Irrotus voi olla kyllä tosi työlästä. Todella hyvä akselin pään ja kammen puhdistus. 12h kestää kuivua. Etra Oy - Loctite 262 suurilujuuksinen kierrelukite, voiteleva (https://www.etra.fi/fi/kemikaalit-e340/lukitteet-e3403/kierrelukitteet-e340305/loctite-262-suurilujuuksinen-kierrelukite-voiteleva-e34030528)
ebike-harrastelija
15.06.2021, 20.00
Noiden kampien kiinnitykseen voi omalla vastuulla käyttää myös Loctiten järeämpiä lukitteita. Loctite 262 on yksi niistä. Irrotus voi olla kyllä tosi työlästä. Todella hyvä akselin pään ja kammen puhdistus. 12h kestää kuivua. Etra Oy - Loctite 262 suurilujuuksinen kierrelukite, voiteleva (https://www.etra.fi/fi/kemikaalit-e340/lukitteet-e3403/kierrelukitteet-e340305/loctite-262-suurilujuuksinen-kierrelukite-voiteleva-e34030528)Entäs hitsaus, ei niitä kampia joka päivä tarvitse vaihtaa?
Aikuisten oikeasti, kun katselee eri valmistajien toteutuksia niin väkisinkin tulee mieleen, että Shimano hakenut vähän väärästä paikasta kevennystä uuden motin painoon. Toki näyttäähän se mainoksissa hyvältä, kun uusi malli on x grammaa keveämpi.
Vähän paha toisaalta alkaa mitään virittelemään kun on takuu voimassa ja vaihdot on menneet takuun. Mutta ei tuostakaan mitään tule kun joka lenkin jälkeen pitäisi viedä remonttiin..
Omassa Mirandan kammet on nyt pysynyt jo ihmeen kauan. Aikaisemmin irtoili ja löystyi "jatkuvasti" mutta nyt on pysynyt kivikko kolisteluista huolimatta. Pesin boorit puhtaiksi ja kammet kuivana paikalleen ja sisempi pultti 17Nm ja ulompi 12Nm, päätypultteja ei ole ollenkaan kun on hajonnet käytössä. En ole ainut joka on saanut tuolla tapaa kammet pysymään. Nyt ei sitten varmaan akseli kestä , pisemmällä kierteellä olevat pultit on teon alla . Niillä saa tuon reiän ohitettua ja lisää tukevuutta akseliin ja täytyy vielä odotella virallista korjausta jos sellainen vaikka tulisi.
Tuohon voisi joku konepaja CNC:llä tehdä jotkin akselin sisäkierteisiin sopivat akselin jatkopalat jotka menisivät reilusti akselin sisään ohittaen sen reiän johon tulee Shimanon kampien kynsi kiinni. En tiedä minkälainen bisnes tämä olisi, mutta varmaan ebay/amazonissa menisi kaupaksi vaikka laittaisi kunnon katteen. Tietenkin tämä pitäisi myydä tekstillä ostaja vastaa asennuksesta ja kaikista mahdollisista vaurioista joka tuote voi aiheuttaa jne.......Vähän sellaiseen jenkki tyyliin "Älä kuivata kissaa mikrossa":)
Tätä samaa taisi joku aiempi kirjoittaja jo ehdottaa.
Kun mulla katkesi akseli, niin jos takuu ei olisi ollut voimassa, olisin avannut moottorin ja vienyt akselin koneistamolle ja pyytänyt tekemään samanlaisen, mutta pidemmän ja pari milliä paksummalla seinämävahvuudella.
Tuohon voisi joku konepaja CNC:llä tehdä jotkin akselin sisäkierteisiin sopivat akselin jatkopalat jotka menisivät reilusti akselin sisään ohittaen sen reiän johon tulee Shimanon kampien kynsi kiinni. En tiedä minkälainen bisnes tämä olisi, mutta varmaan ebay/amazonissa menisi kaupaksi vaikka laittaisi kunnon katteen. Tietenkin tämä pitäisi myydä tekstillä ostaja vastaa asennuksesta ja kaikista mahdollisista vaurioista joka tuote voi aiheuttaa jne.......Vähän sellaiseen jenkki tyyliin "Älä kuivata kissaa mikrossa":)
Kun mulla katkesi akseli, niin jos takuu ei olisi ollut voimassa, olisin avannut moottorin ja vienyt akselin koneistamolle ja pyytänyt tekemään samanlaisen, mutta pidemmän ja pari milliä paksummalla seinämävahvuudella.
Ja samalla sellainen että ISIS-kammet kävisi.
Jaahas 13 kuukautta ja 2500km takana. Vapaaratas nyt vaihdettu toisen kerran takuuseen. Uudessa vapaarattaassaa on selvästi pienempi säksätyksen ääni. Olisikohan tämä pitkäikäisempi kuin kaksi ekaa?
Jos tarvetta tulee, niin suosittelisin jättämään sen Shimanon kampien kynsien kiinnitysreiän pois. Tuollainen kohta tehdään kun halutaan jonkin osan tietystä kohdasta antavan ensimmäiseksi periksi. Tässä tapauksessa näyttää toimivan hyvin.:)
Vähän samaa jo suunnittelin mielessäni. Rosterista sorvisssa niin pitkät päätytulpat kuin akselin sisällä kierrettä riittää. Välineet ja materiaalit löytyisikin jo työn puolesta. Painokaan tuskin on mikään ongelma vaikka tekisi tulpista umpinaiset. Eipä menisi vesikään sisään kuusiokolon reiästä kuten alkuperäisissä. Tai noihin vielä lisäksi läpipulttaus niin luulisi pysyvän. Mutta kun on takuu voimassa niin...
Tuo jarrusta kuuluva helisevä ääni oli itselläkin uutena. Loppui satuloiden säädöllä. Itse päättelin äänen tulevan nappularenkaiden resonoidessa tietyllä nopeudella jolloin levy alkaa väristä. Levy on kuitenkin ohut ja aika "vetelä" sivusuunnassa. Mitään muuta selitystä en ainakaan ole keksinyt. Selvä yhteys äänellä kuitenkin oli renkaiden aiheuttamaan värinään.
Vähän samaa jo suunnittelin mielessäni. Rosterista sorvisssa niin pitkät päätytulpat kuin akselin sisällä kierrettä riittää. Välineet ja materiaalit löytyisikin jo työn puolesta. Painokaan tuskin on mikään ongelma vaikka tekisi tulpista umpinaiset.
Päätytulpat taitavat olla M20 kierteellä? Jos välineet löytyvät niin valmiista M20 kierteellä olevista pulteista voisi saada aika helposti tehtyä pidemmät umpinaiset tulpat akselin päätyihin. Pulttien kannan paksuus pitäisi olla täsmälleen sama kuin akselin paksuus ja syvyyttä sen verran, että riittää kammen kiinnitysreiän ulkoreunaan kun kampi on akselissa kiinni. Pituus tietenkin kierteiden pohjaan asti. Noita kun sorvaisi yhden prototyypin, niin sen mitoilla noita sorvaisikin sen jälkeen aika helposti lisää.
Jotain tämän tapaista voisi käyttää aihiona KUUSIOKOLORUUVI M20X40 12.9 2KPL DIN912 PKK20040129A - IKH (https://www.ikh.fi/fi/kuusiokoloruuvi-m20x40-12-9-2kpl-din912-pkk20040129a) vaikka tuota kantaa varmaan joutuu hiukan ohentamaan ja madaltamaan, niin luulisin että siihen jäisi sen verran kuusiokolon kantaa, että sen saisi ruuvattua kiinni ja tarvittaessa myös auki.
Jos tämän toteutat jollain tavalla, niin laita tänne kuvia projektista. Varmaan aika moni on kiinnostunut näkemään lopputuloksen.:)
Kuminauha
17.06.2021, 10.00
Vakipultti taitaa olla M20x8 mittanen. Riittääköhän tommosessa kuusioruuvissa kannan koko ottamaan kampeen kiinni. Sitä vastenhan sen pitäisi pohjata, ei akselin päätä vasten.
Kierrettä en ole mitannut mutta halkaisija on varmaankin sen 20mm. Kierteen nousu on varmaan max 1mm luokkaa kun tuossa linkin normipultissa nousu on 2,5.
Vakipultti taitaa olla M20x8 mittanen. Riittääköhän tommosessa kuusioruuvissa kannan koko ottamaan kampeen kiinni. Sitä vastenhan sen pitäisi pohjata, ei akselin päätä vasten.
Mielestäni kun tuo akseli on liian lyhyt eikä ulotu kammen kiinnityksen ulkoreunaan asti, niin tehtäisiin siihen saman paksuinen jatko kuin akseli on. Silloin ei enää tuolle puristukselle sisäänpäin olisi niin suurta tarvetta. Tietenkin voisi tehdä osan jossa olisi molemmat: jatko sekä puristus. Jos nousu on jotain 1mm. niin voi olla aika vaikeaa löytyy pulttia jota voisi aihiona käyttää.
Mielestäni kun tuo akseli on liian lyhyt eikä ulotu kammen kiinnityksen ulkoreunaan asti, niin tehtäisiin siihen saman paksuinen jatko kuin akseli on. Silloin ei enää tuolle puristukselle sisäänpäin olisi niin suurta tarvetta. Tietenkin voisi tehdä osan jossa olisi molemmat: jatko sekä puristus. Jos nousu on jotain 1mm. niin voi olla aika vaikeaa löytyy pulttia jota voisi aihiona käyttää.
Haastetta lisää booritus, se että pultti olisi kireellä ja boori kohdallaan . Voihan tuon jatkon jättää ilman booria kyllähän kampi siihen tukeutuisi . Ja kierteen nousu on tosiaan 1,0 mm
TuttiRitari
24.06.2021, 15.58
Tuon hissitolpan korkeus säädetään ihan kuten normaalitolppaakin sillä pannalla. Kun olen sen yläasentossa kiinnittänyt niin, että se on minulle oikealla polkemiskorkeudella on minulla varaa laskea sitä 2-3 senttiä niin että joku lyhytjalkaisempi voi sitä käyttää yläasennossa eikä tarvitse käyttää sitä jossain väliasennossa. Ei se nyt varmaan niin vaikeaa olisi käyttää hissitolppaa niinkään, sillä sen pumppu ei sentään nosta polkijaa ilmaan jalat irti polkimista.
Ala-asennossa se on vähintäänkin riittävän alhaalla. Satula ns. häviää, ja pyörän voi kallistaa reippaasti sivuttaissuunnassakin ilman että satula sitä rajoittaisi.
edit: jahas, välistä häipyi viesti johon vastasin
Koneen laskeminen ei ole vaikeaa.
- akku irti
- alhaalta panssari pois, neljä kuusikoloruuvia ehkä 3 mm?
- Vasemmalta puolelta *Philips #2" kärjellä muovikuoren ruuvit auki. Ne ovat todella pieniä ja kannattaa ehkä puhaltaa roskat pois että ne saa auki survomatta kanta paskaksi
- Virtaliittimen renkaasta kiinni, ja kevyesti nostamalla irroita. Suosittelen täyttämään tämän liittimen "di-electric grease-llä" eli silikonirasvalla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml)
- Jos valot kytketty kannattaa ehkä irroittaa nekin, ellei niissä ole varaa
- oikealta puolelta ketju sivuun, ja eturattaan kuusiokoloruuvit auki, jätä ratas roikkumaan polkimeen
- oikealta puolelta muovikuori pois myös philips #2 ruuveilla
- aukaise ylä- ja etukannatin kuusiokolopultit molemmilta puolilta, mutta jätä yksi etummainen ruuvi paikalleen ja löysää vain taaimmaiset pultit kierroksen verran
- kannattele moottoria kun samalla irroitat viimeisen pultin.
- laske moottori varovasti roikkumaan taaimmaisten pulttien varaan
Kun kasaat suosittelen tilkitsemään "panssarin" etuaukon joko teipillä tai alumiinin pellin palasella. Tästä oli tässä säikeessä kuvakin.
Kannattaa rasvata kaikki ruuvit jollain tervalla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml) tjms kun laittaa takaisin. Nuo happoset (?) ruuvit tuppaavat muuten kiinnittyä alumiiniin turhan hyvin. Momenttiavainta kannattaa käyttää.
Tuossa menee ehkä pari kymmentä minuuttia. Nämä ulkomuistista, saattaa olla että pitää täydentää tuota vielä.
Hei, kiitos kun tällaisen ohjeen olet jaksanut kirjoitella. Olisiko suositella momenttiavainta jollainen tähän urakkaan (ja muuhun pyöräkäyttöön) kannattaisi hankkia? . Löytyykös noita moottorin kiristysmomentteja jostain shimanon/tunturin opuksesta? Shimano E8000 Dealers manualista en nopeasti katsottuna ainakaan löytänyt.
JiiVee85
04.07.2021, 04.32
https://www.bike24.com/p2140016.html
Mahtaakohan nämä käydä 2020 malliin? Etujoustolla mikäli sillä on merkitystä.
https://www.bike24.com/p2140016.html
Mahtaakohan nämä käydä 2020 malliin? Etujoustolla mikäli sillä on merkitystä.
Kyllä nuo käy.
hphuhtin
12.07.2021, 08.47
Satuinpa huomaamaan että RCZ poistomyyntikanava myy Emax runkoa.. jos varaosaksi joku tarttee. Sori jos oli jo mainittu.
https://www.rczbikeshop.com/finland/tunturi-frame-e-max-fatbike-26-disc-boost-size-45-01-2632-00031.html
Kuivaluu
25.07.2021, 16.51
Miten voi olla mahdollista, että 2020-mallin Emax on nollannut ODO-mittarin? En ole tuota kovin usein edes katsellut, mutta nyt satuin huomaamaan että DST ja ODO olivat sama lukema (113). Pyörällä kuitenkin ajettu jotain 1500 km luokkaa, mikä aiemmin näkynyt myös ODO:ssa. Mitään en ole räpeltänyt, yhtäkkiä muuttunut jostain syystä??
Täällä 2021 emax
160km kampi irti ja ihan sileät boorit
(Uusi kampi paikoilleen ja loctite)
Aika pian sai alkaa kirimään pultteja.
600km kampi irti ja ihan paskana boorit.
Tähän syssyyn myös moottori alkoi herjaamaan e010 ja eikä halunnut lähtä enään päälle.
6vkoa takuuhuollossa
Vaihdettu nyt uusi moottori/akseli
Uusi kampi (malli sama)
Otetaan veikkauksia kauan menee että taas pashana? Ite veikkaan alle 100km, että alkaa pultit löystymään.
Mitä lukenut juttuja, niin eipä ole vielä 100varmaa kampea edes olemassa ep8:iin??
Täytyypä kirjoitella pitkästä aikaa kokemuksia noista emaxin kammista. Neljäs takuuseen vaihdettu vasen kampi on nyt pysynyt paikallaan jo puolitoista kuukautta, ja yli 500km. En tiedä mitä eroa niissä on aiempiin, mutta toistaiseksi ei enää ole ollut ongelmia. Vahvemmat päätytulpat on edelleen suunnitteluasteella..
Luulen ettei vahvemmista päätytulpista ole apua. Jos se kampi pääsee löystymään, se korkkaa myös päätytulpan samalla.
Samoxin kammet. Tuossa aiemmin olikin juttua pitkistä päätytulpista jotka vahvistaisi myös akselia, ettei se murtuisi niin helposti kuin muutamilla on käynytkin. Tarkalla mitoituksella tulppa auttaisi myös kammen pysymistä paikallaan.
Minulla on kampi pysynyt kiinni mutta 300km / 2kk mittarilukemassa alkoi kuulua vasemmalta puolelta narskahtelua kun poljin on alakuolokohdassa. Epäilin ensin polkimen laakerointia (nylon holkki) mutta laakerin kiristäminen tai löysääminen ei vaikuta ongelmaan. Tänään huomasin että EP8 keskiön akselissa on n.1mm välys. Kuuluukohan tämä asiaan eli onko teillä vastaava välys? Epäilyni on että narskuminen tulee keskiön laakeroinnista. Nyt on mittariin kertynyt 520km kevyttä pappa-ajoa ja olen laittanut viestiä myyjälle ja valmistajalle. Vastausta odotellaan ... Vikakuvaukset Youtubessa https://youtu.be/_3LHC6mEMy0 ja https://youtu.be/uLsasR-nKjg
Minulla on kampi pysynyt kiinni mutta 300km / 2kk mittarilukemassa alkoi kuulua vasemmalta puolelta narskahtelua kun poljin on alakuolokohdassa. Epäilin ensin polkimen laakerointia (nylon holkki) mutta laakerin kiristäminen tai löysääminen ei vaikuta ongelmaan. Tänään huomasin että EP8 keskiön akselissa on n.1mm välys. Kuuluukohan tämä asiaan eli onko teillä vastaava välys? Epäilyni on että narskuminen tulee keskiön laakeroinnista. Nyt on mittariin kertynyt 520km kevyttä pappa-ajoa ja olen laittanut viestiä myyjälle ja valmistajalle. Vastausta odotellaan ... Vikakuvaukset Youtubessa https://youtu.be/_3LHC6mEMy0 ja https://youtu.be/uLsasR-nKjg
Tuo päittäisvälys on kuulemma normaalia EP8:ssa.
Kuminauha
09.08.2021, 12.14
Mullakin on EP8:ssa iha pieni välys sivuttais suunnassa. Jotain max 1mm kans, käsittääkseni täysin normaalia. Eikä pidä siis mitään ylimäärästä ääntä.
Enpä tiä, aika huonolta alkaa näyttämään tuon ep moottorin laatu jos tuollanen välys kuuluu asiaan. Omalla e8000 ajettu kohta 3000km ja annettu semmosta kyytiä että oksat pois. Ihmeen kestävä malli ainakin tämä 2020 malli. Kahvan tuppeja mennyt ja jarru kahva kerran onneksi sain sormet välistä. Toki takapakka eturatas, rengas sarja ja ketjuja pitänyt uusia.
Mut moottoriin ei ole tarvinut koskea eikä varsinkaan kampiin. Mulla 85 elopainoa joten eise helpolla ole päässyt.
Kuminauha
09.08.2021, 13.13
Jos ne toimii klapista huolimatta niin mitä väliä sillä sit on? En ainakaan itse tuota huomaa ajossa millään tavalla, lukkopolkimetkin on.
Onko teillä mitään valistunutta arvausta mistä tämä videolla taltioitu narskaus kuuluu? Samaan aikaan tuntuu polkimessa pieni "täräys". Pirun ärsyttävää ja ulkopuolisetkin sen huomaa eli päät kääntyy. Hyvää mainosta Tunturille siis, vaikka ääni tuleekin Shimanon EP8:sta. Nämä alkuperäispolkimet on kuulemma ihan kuraa (laakerina nylon holkit), eikä näiden holkkien kiristäminen vaikuta oireeseen mitenkään. Voisihan sitä kokeilla tilata paremmat (lue kalliimmat) polkimet. Olen yrittänyt paikallistaa voice recorderilla äänen lähdettä, mutta hankalaahan se on. Valmistajan/myyjän vastausta odotellessa... Ompahan Shimano sanut kyhättyä markkinoille kehnon tuotteen, ei voi muuta todeta.
Jos ne toimii klapista huolimatta niin mitä väliä sillä sit on? En ainakaan itse tuota huomaa ajossa millään tavalla, lukkopolkimetkin on.
Jos narskaus ja klappi johtuvat toisistan niin ongelma on. Jos narskaus tulee muualta niin sitten klappi on ok, vaikkakin se kertoo huonoa laakeroinnin toteutuksesta ja laadusta.
Lainasin pojan pyörästä polkimen. Ei vaikutusta narskumiseen. Narskuminen tulee siis keskiön akselin laakereista. Kinkit on ilmeisesti kasanneet halvimmilla laakereilla mitä hyllystä löytyy. Muutama sata kilsaa ajettu pappa-ajoa.
ebike-harrastelija
09.08.2021, 14.35
Mahtaa olla hyvät katteet reilun 3500 euron pyörässä, jos ihan peruskomponenteissa on jo pihistelty.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Päittäisvälys on kaikissa EP8 moottoreissa tehtaalta lähtien. Jostain syystä todenneet tarpeelliseksi ja sellaisen laittaneet . Ja tuo narskuminen johtuu jostain ihan muusta.
Päittäisvälys on kaikissa EP8 moottoreissa tehtaalta lähtien. Jostain syystä todenneet tarpeelliseksi ja sellaisen laittaneet . Ja tuo narskuminen johtuu jostain ihan muusta.
Joo melkoisia olettamuksia EP8:n laatuun liittyen vaikka varsinaista vikaa vielä etsitään...
Onko teillä mitään valistunutta arvausta mistä tämä videolla taltioitu narskaus kuuluu? Samaan aikaan tuntuu polkimessa pieni "täräys". Pirun ärsyttävää ja ulkopuolisetkin sen huomaa eli päät kääntyy. Hyvää mainosta Tunturille siis, vaikka ääni tuleekin Shimanon EP8:sta. Nämä alkuperäispolkimet on kuulemma ihan kuraa (laakerina nylon holkit), eikä näiden holkkien kiristäminen vaikuta oireeseen mitenkään. Voisihan sitä kokeilla tilata paremmat (lue kalliimmat) polkimet. Olen yrittänyt paikallistaa voice recorderilla äänen lähdettä, mutta hankalaahan se on. Valmistajan/myyjän vastausta odotellessa... Ompahan Shimano sanut kyhättyä markkinoille kehnon tuotteen, ei voi muuta todeta.
Polkimet nyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Oletko kokeillut polkea seisaaltaan? Tai käsien ote kevennettynä tai irti tangosta? Satulatolpan tai stemmin / ohjaustangon / ohjauslaakerin narahtelut voivat johtua rungossa kauaskin äänilähteestä. Oletko tarkistanut moottorin kiinnityspulttien kireyden? Löysällä olevat pultit voivat aiheuttaa moottorin liikahtelun kehdossaan polkemisen tahtiin.
Sunnuntaipoljeksija
10.08.2021, 14.30
Uusi täällä ja sorry jos tulee väärään paikkaan tai jos tästä ollut keskustelua täällä (en löytänyt pikaisella haulla), kysyn siis miten Emaxissa (2021, ep8) saa valot päälle ja niin, että jäävät päälle. En osaa käyttää käyttöpaneelia tms., saan kyllä näytölle Light, mutta en osaa käyttää päätteen yhtä ainoaa painiketta, jotta pääsisin tuonne valikossa kun tuo on näytöllä alimpana. Miten tuo käyttöpääte siis toimii tuolla yhdellä napilla, ei osannut edes x-sukupolveen kuuluva poikanikaan auttaa... ? Ja en kyllä löytänyt vastauksia googlettamallakaan eli käyttöohjeet ei minusta mene noin detaljeihin.
Ja kyseessä työsuhdepyörä, johon liikkeessä asennettu nuo. Olivat päällä kun ajoin liikkeestä kotiin, mutta sitten en enää saanutkaan päälle.
Polkimet nyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Oletko kokeillut polkea seisaaltaan? Tai käsien ote kevennettynä tai irti tangosta? Satulatolpan tai stemmin / ohjaustangon / ohjauslaakerin narahtelut voivat johtua rungossa kauaskin äänilähteestä. Oletko tarkistanut moottorin kiinnityspulttien kireyden? Löysällä olevat pultit voivat aiheuttaa moottorin liikahtelun kehdossaan polkemisen tahtiin.
Korkealaatuisiahan nämä ovat vaikka foorumilla on sivukaupalla tarinaa polkimien murtumisista ym. Tämmöset kuuluu tänäpäivänä asiaan kalliimmissakin vehkeissä. Yksi kuudesta moottorin pulteista oli hieman löysempi mutta sen kiristämisellä ei vaikutusta. Kaikki muutkin pultit on käyty läpi. Narskaus kuuluu ja myös tuntuu pienenä täräyksenä vain vasemmassa polkimessa sen ollessa alakuolokohdassa. Näin myös seisaaltaan ajettaessa tai moottorin ollessa missä tahansa ajomoodissa sekä off asennossa. Joku paikka on selkeästi löysällä moottorikopan sisällä liittyen kampien akseliin. Moottorin omatoiminen tutkiskelu/purkaminen aiheuttaisi takuun raukeamisen joten pyörä on nyt vietävä myyjälle Turkuun (yli 400 km eestaas) tutkittavaksi.
Uusi täällä ja sorry jos tulee väärään paikkaan tai jos tästä ollut keskustelua täällä (en löytänyt pikaisella haulla), kysyn siis miten Emaxissa (2021, ep8) saa valot päälle ja niin, että jäävät päälle. En osaa käyttää käyttöpaneelia tms., saan kyllä näytölle Light, mutta en osaa käyttää päätteen yhtä ainoaa painiketta, jotta pääsisin tuonne valikossa kun tuo on näytöllä alimpana. Miten tuo käyttöpääte siis toimii tuolla yhdellä napilla, ei osannut edes x-sukupolveen kuuluva poikanikaan auttaa... ? Ja en kyllä löytänyt vastauksia googlettamallakaan eli käyttöohjeet ei minusta mene noin detaljeihin.
Ja kyseessä työsuhdepyörä, johon liikkeessä asennettu nuo. Olivat päällä kun ajoin liikkeestä kotiin, mutta sitten en enää saanutkaan päälle.
Eikös avustuksensäätönapeilla mennä näytössä ylös ja alas. Näytön napilla hyväksytään valinta.
Sunnuntaipoljeksija
10.08.2021, 18.36
Eikös avustuksensäätönapeilla mennä näytössä ylös ja alas. Näytön napilla hyväksytään valinta.
No ajattelinkin, että jotain simppeliä se varmaan on ja kuulostaa nyt ihan loogiselta...
Korkealaatuisiahan nämä ovat vaikka foorumilla on sivukaupalla tarinaa polkimien murtumisista ym. Tämmöset kuuluu tänäpäivänä asiaan kalliimmissakin vehkeissä. Yksi kuudesta moottorin pulteista oli hieman löysempi mutta sen kiristämisellä ei vaikutusta. Kaikki muutkin pultit on käyty läpi. Narskaus kuuluu ja myös tuntuu pienenä täräyksenä vain vasemmassa polkimessa sen ollessa alakuolokohdassa. Näin myös seisaaltaan ajettaessa tai moottorin ollessa missä tahansa ajomoodissa sekä off asennossa. Joku paikka on selkeästi löysällä moottorikopan sisällä liittyen kampien akseliin. Moottorin omatoiminen tutkiskelu/purkaminen aiheuttaisi takuun raukeamisen joten pyörä on nyt vietävä myyjälle Turkuun (yli 400 km eestaas) tutkittavaksi.
Nuo mystisten naksumisten tai narskumisten syy voi olla lähes missä tahansa voimansiirron komponentissa tai missä muualla tahansa. Itsekin olin aikoinaan aivan varma, että keskiöstä ääni tulee ja aivan tuurilla kiristin lopulta ohjainlaakeria ja naksuminen loppui sillä kertaa siihen. Voisit koittaa kiristää myös eturattaan pultit. Varmaan on pyörässä Shimanon teräspultit. Suositus olisi 7.9~10.7 Nm. Itse kiristän eturattaan teräspultit omassa sähköpyörässä 14 Nm.
Torque Specifications | BikeRide (https://www.bikeride.com/torque-specifications/)
Kampiongelmat eivät suoraan liity moottorin laatuun, sillä Shimano ei valmista fatbike kampia. Ontto keskiöakseli olisi toki voinut olla vahvempaa tekoa. Katsoin vielä kerran (ja kuuntelin) tuon videon ja tuli mieleen, että jos nuo eturattaan pultitkin on kireällä, niin oletko koskaan käyttänyt kampia irti? Voisiko ääni tulla kammen ja keskiöakseli liitoksesta? Jos siellä on vaikka kampien booreissa vikaa tai akselissa alkavaa murtumaa tmv.? Seuraavaksi voisi vielä tarkistaa eturattaan spiderin lukitusrenkaan kireyden, vaikka onkin oikealla puolella. Harvalla vain on avainta tuohon, mutta jos on selvästi löysällä, niin tuntuu kyllä ratasta heiluttelemalla.
Mikä eturatas sopii tähän
Kampiongelmat eivät suoraan liity moottorin laatuun, sillä Shimano ei valmista fatbike kampia. Ontto keskiöakseli olisi toki voinut olla vahvempaa tekoa. Katsoin vielä kerran (ja kuuntelin) tuon videon ja tuli mieleen, että jos nuo eturattaan pultitkin on kireällä, niin oletko koskaan käyttänyt kampia irti? Voisiko ääni tulla kammen ja keskiöakseli liitoksesta? Jos siellä on vaikka kampien booreissa vikaa tai akselissa alkavaa murtumaa tmv.? Seuraavaksi voisi vielä tarkistaa eturattaan spiderin lukitusrenkaan kireyden, vaikka onkin oikealla puolella. Harvalla vain on avainta tuohon, mutta jos on selvästi löysällä, niin tuntuu kyllä ratasta heiluttelemalla.
Otin vasemman kammen irti keskiöakselilta. Boorit näyttivät melko hyviltä. Ihmetyttää miksi Shimanon keskiöakseli on niin lyhyt ja booreissa hyödynnettävissä olevaa kosketuspintaa kammille vain 10 mm. Mielestäni tämä on liian vähän, koska kammen ja keskiön liitokseen kohdistuu suuria rasituksia kun raskas kuski ajaa seisaaltaan röykkyjä tai suorittaa tiukkoja nousuja. No booreja tuntuukin murenevan. Putsasin boorit kliinerillä ja kasasin kammen pultit ja keskiösuojan kupin oikeaan momenttiin. Koeajossa totesin että narskuminen on hävinnyt! Hyvä homma mutta saas nähdä miten kestää jatkossa. Olisiko hyvä idea laittaa booreihin mietoa ruuvilukitetta lisävarmistukseksi? Kiitos joka tapauksessa neuvoista.
PS Kuluttajan kannalta on oleellista että hankittu tuote toimii luotettavasti ja turvallisesti. Valmistajan tehtävänä on oikeiden alihankkijoiden ja komponentit valinta ja valvonta, koska on tuotevastuussa valmistamansa laitteen turvallisesta toiminnasta ja laadusta. Epäonnistumiset / onnistumiset näkyvät loppujen lopuksi yrityksen kannattavuudessa ja brändin maineessa.
Kuminauha
13.08.2021, 12.18
Nojaa, esimerkiksi DT swiss ratchet navoissa on vielä pienempi kuin 10mm ja sinne tulee sama voima kuin kampeista ja hyvin kestää. Noissa boorissa vois kyllä olla vähän enemmän syväämpiä kynsiä. Lähinnä se, että toi 10mm kontakti ei oo ainoa syy tähän.
Täällä nyt menty 300km huollon jälkeen. 200km nättiä ja 100km tälli päällä Lapissa kolmessa eri tunturissa. Ei ole vielä pultit löystynyt kammessa yhtään...
Huhujen mukaan eMaxista tulossa täysjousto malli ens kaudeksi. Kellään antaa mitään lisätietoja?
Liikkeestä eivät kerro muuta kuin, että tulossa on..
Markus Raatiniemi
29.08.2021, 00.52
Mikä olis sopiva hyä vaparatas emaxiin. Alkanu paukkuun orkkis.
Täysjousto on tulossa. Kuvat nähty ja ennakkotilaus sisällä.
Kerro lisää tuosta täpäristä!
En tiiä olisinko saanut nähdä kuvia, mutta semmonen harmaa väritys jossa vähän oranssia takahaarukassa. Toinen CE väri oli semmonen "vesisateessa ollut oliivi" tosi hieno. Niin tarkkaan en nähnyt speksejä, mutta käytännössä sama kuin 21. Akku sama, joka hiukan oli mulle pettymys, olisi saanut olla +600 iskarit tais olla blutoa ja roksisoksia. Hinta oli siinä pyöreästi 5k€
Mukava saada fättitäpäri, kun näyttää että niiden valmistus aikaa harvaa nykyään. Eikä raski laittaa 10k€ maxx huraan.
Mulla kans ennakkotilaus sisässä kuvia näkemättä. Ainoa minkä kertoivat kun kysyin että 4,8 rengas pitäis mennä taakse, 5,05 eivät osanneet sanoa :D
Tuo akun koko kyllä harmittaa, ei kovin tätä päivää kun esittelevät kerta 750wh akkuja nykyään..
Oliko toimitusajasta mitään hajua? Akku samanlainen ulkoinen kuin nykyisessä maxissa? Voisi kuvitella, että helpoin olisi ollut käyttää esim E275FS runkoa ja siihen suunnitella leveämpi takahaarukka. Uudempi isompi integroitu akku olisi tullut samalla designilla. Toki isompi akku painavampi ja kalliimpi ja liian isostakaan ei ole kuin haittaa. Toki vanhassa emaxissa saa akun loppuun talvella raskaassa kelissä alle kahdessa tunnissa.
Vuodelle 22 menee toimitukset.
Saattaapi olla, että kun jälleenmyyntihinta on päätetty rajata johonkin, vaikkapa 5100€, niin jostain joutuu tinkimään.
Esim akun koko on yksi. Myydäänhän tuota Canyonin torque:onnia kahdella akulla niille jotka sitä haluaa.
everlast
14.09.2021, 19.39
https://www.keinanenoy.fi/tuotteet.html?id=15/1064419
Tuolla jonkunlainen kuva ja perus speksit.
Toivottavasti eivät ryssineet ja takahaarukasta on tullut niin ahdas ettei taakse mahdu Lou tai Johnny 5.
Oisivatpahan nyt ees sen 630-wattituntisen akun laittaneet.
Tuohon geometriaan ei olis mahtunu.
Samaa mieltä. Jotenkin raskaan oloinen. Tuohon hintaan saa hienommankin pelin.
Santtu75
14.09.2021, 23.31
Samaa mieltä. Jotenkin raskaan oloinen. Tuohon hintaan saa hienommankin pelin.
Jos tuonne menee tuo 4.8 tai jopa isompi rengas, niin ei niitä ihan kauhean montaa "tuohon hintaan saa hienommankin pelin" täysjousto Fat:ä ole.
Huraxdax lähtee +7000€:sta ylöspäin ja FullFatsix:iin ei käsittääkseni mahdu noin leveät ainakaan taakse. Mitä niitä muita vaihtoehto ja oli tällä hetkellä saatavilla? (Jos jätetään Alibaban kiinalaiset pois laskuista).
Itekki tuon hammasta purren tilasin, mutta ei ole vaihtoehtoja, koska pitää olla fat ja täpäri, täälläpäin muulla ei tee mittää. Maxx kaikilla omilla viilekkeillä alkaa olemaan 10k€
^Ei nyt varmaan kannata verrata hyllystä otettua "omilla viilekkeillä" varusteltuun, mutta maksaahan Maxx 7k€ jo hyllyversionakin.
Niin onhan se Maxx ihan älyttömän hintainen, mutta sitten jos hiemankaan katsoo mitä osaa saa vaikka ihan "hinnat alkaen" 7t€ Maxxissa vs. tämä Tunturin malli, niin kyllä väkisin tulee mieleen "Rahat pois tuulipukukansalta" malli tästä Tunturista = kaikki halvinta mitä saa ja hinta silti melkoisen kova.. Mutta eihän se hölmö ole joka pyytää koskaan = on nähty markkinarako ja hintaluokka jossa ei ole mitään kilpailua ja isketty siihen.
Maxissa kuitenkin jo iso akku vs. tuo pieni vanha ulkoinen (minkä todellinen kapasiteetti on huono sekin), kunnon nelimäntäiset jarrut, hyvä vaihteisto (liipaisinta lukuunottamatta), Mastodon Pro keula, jne. jne... Eli oikeasti jo perus Maxx on ihan eri luokan tuote ja siten ihan pöllöä väittää että Maxx maksaa 10t€ vs Tunturi 5t€..
En uskoisi että sanoisin, mutta kyllä Maxxissa on rahalle katetta ihan eri malliin jo kuin tässä Tunturissa (ja tämä tulee henkilöltä jolla on nyt EP8 eMax ja joka on aika pettynyt tuon laatuun vs. talouden muut sähköpyörät). Sanoisin Tunturin tulevan kalliimmaksi päivittää edes Maxxin perustasoon, kuin ostaa se perus Maxx. Pelkkä isompi akku jo maksaa mansikoita, eikä siltikään saa niin isoa kuin Maxxissa vaikka senkin päivittäisi. Ja vaikka miten päivität, niin Tunturin rungon geometria on mitä on => lienee tässäkin yhtä älyttömän pitkä takahaarukka kuin jäykkäperässäkin esimerkiksi..
^
Onhan tuo puhe kyllä totta. Itsellä tulee myös "rahat pois" fiilis tuosta Tunturin uutuudesta. Pitää alkaa miettimään Maxxia tosissaan ja käydä ajamassa jos Haukiputaalla semmonen vielä on hyllyssä.
Haibike tekee vielä kaudelle 22 fullfatsixin. Sama pyörä kuin 21, mutta uusi väri.
Eli 500 akku ja 80nm jammu.
Minulla olisi ollut Haibike full Fatsix jo vuosia, ellei sen takahaarukka olisi onnettoman ahdas. Kuvasta on vaikea päätellä mutta arvatenkin tämä uusi tunturi on myös ahdas.
Tunturissa näyttää olevan 2-mäntäiset shimanot 180 mm levyllä. Tämä ei riitä alkuunkaan tällaiselle laitteelle jolla aikuiset ihmiset vetävät surutta päältä ja yli. Tuo etuhaarukka ei herätä luottamusta, täpäriyden tuoman vauhtilisän saa ulosmitattua melko nopeasti. Olisin mielelläni nähnyt tässä lippulaivamallissa mastodonin.
Sram NX-11 sopisi minulle loistavasti. Minulla on kolme kiekkosettiä joissa HG vapari ja tuo on toiminut todella hyvin ja luotettavasti emaxissa.
Ulkoinen akku on ihan ok. Minulla on nyt kolme fillari ja kolme akkua talissa, joten tuollainen joka syö saman akun olisi ihan jees sekin.
Geometria näyttää jotenkin oudolta, olisiko S-kokoinen kuvassa?
Molemmissa pyörissä on "ilmaa" hinnassa jos vaikka vertaa kapeampirenkaisisiin - lisäksi sähköisiin pumpattu covidin myötä vielä enemmän ilmaa - toki ymmärrettävistä syistä. Toki läski on marginaalimalli ja tässä ajassa ei ole pyöränostajan markkinat.
Tuohan näyttää käytännössä olevan Emax johon on kuvassa sovitettu nivelöity takahaarukka. Emaxin ja Keinäsen sivuilla olevat kuvat kun laittaa päällekäin, niin ovat geometrialtaan about identtisiä. Takahaarukan mittasuhteet näyttää olevan teollisen muotoilija skissailuja renderöityyn kuvaan, kun vertaa esim omaan emaxiin ja miettii haarukan nivelöintipisteitä sekä etäisyyksiä. Jäykkäperäisessä on tosiaan jo valmiiksi pitkä takahaarukka eli renkaan ja satulaputken välillä on reilusti ilmaa jolloin takajoustolle pitäisi olla tilaa ilman haarukan pidennystä.
Jännä nähdä mitä sieltä tulee. Helkamalla olisi ollut parempi/kiinnostavampi aihio isommalla akulla ja jämäkämmällä keulalla. Onhan tuo tuntsa kuiten leveämmällä takahaarukalla kuin Haibike, kun vakiona on 4,8" JJ. Ulkoinen akku on kätevä talvella, kun on hieman helpompi irroittaa lämpimään lataukseen. Samasta syystä - kylmyydestä - saisi kapaa olla reilusti. Talvella 5cm tuoreella lumella, matalilla paineilla, karkeilla nastarenkailla ei rullaavuus ole samalla tasolla kesän neulaspolkujen kanssa.
Onhan tuolla Keinäsen sivuilla myös kuva 22-vuosimallin jäykkäperästä - army look. https://www.keinanenoy.fi/tuotteet.html?id=45069/1064422
(https://www.keinanenoy.fi/tuotteet.html?id=45069/1064422)
https://asiakas.kotisivukone.com/files/pyoraosakeinanen.kotisivukone.com/Tunturi_EMAX_FS_2022.jpg
Sama väri myös täpärinä. https://www.keinanenoy.fi/tuotteet.html?id=45069/1064418
https://asiakas.kotisivukone.com/files/pyoraosakeinanen.kotisivukone.com/Tunturi_EMAX_Fullfat_2022.jpg (https://www.keinanenoy.fi/tuotteet.html?id=45069/1064418)
Santtu75
15.09.2021, 15.53
Näyttäisi kuvan perusteella tuosta täysjousitetusta löytyvän myös hissitolppa, sille pitänee joku hinta myös laskea (jos myyntimallista se lopulta vakiona löytyy). Taisi olla niin, että tuo perusvarusteine/hintainen Huraxtaxx ei sisällä hissitolppaa, vaan siitä joutuu sen 250€ maksamaan lisää, vai muistanko väärin?
Tuon vm 2022 jäykkäperä eMax:n hinta alkaa kyllä olemaan jo suht hapokas, kun näyttäisi olevan 4249€. siihen suhteutettuna tuo +700€ takajousituksesta ei enään ole ihan kauhean paha raha (etenkin jos tuo hissitolppa tulee siihen rahaan mukaan)
Taitaa olla pelkkää photoshoppia koko täpäri e-max. Vai mistä löytysi hissitolppa jossa olisi laskua sen 3 senttiä? :)
Onhan tuo jälkimmäinen kuva selkeästi photoshopattu tuosta jäykkäperäisestä. Kaikki, vaijereiden ja renkaiden asentoa myöten, täysin identtiset. Takarenkaasta puuttuu vieläpä pinna siitä kohti, missä jäykkäperäisen taka-akseli piilotti sen.
Miksiköhän tuosta ei voi julkaista oikeita speksejä (siis geometria ym.), jos/kun sitä ollaan jossain jo ennakkomyymässä.
Oiskohan siksi että kuva on kauppiaiden ennakkotilauskatalogista ja niitä kuvia ei kuuluisi käyttää muualla, varsinkaan kun mallia ei ole edes julkaistu valmistajan suunnalta [emoji57]
ebike-harrastelija
15.09.2021, 22.04
Oiskohan siksi että kuva on kauppiaiden ennakkotilauskatalogista ja niitä kuvia ei kuuluisi käyttää muualla, varsinkaan kun mallia ei ole edes julkaistu valmistajan suunnalta [emoji57]Pääasia, että fillarifoorumin asiantunteva raati on jo päässyt tuomitsemaan sen rumaksi, huonoksi ja ylihintaiseksi. [emoji1]
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Se on just näin [emoji28]
Onhan tuo jälkimmäinen kuva selkeästi photoshopattu tuosta jäykkäperäisestä. Kaikki, vaijereiden ja renkaiden asentoa myöten, täysin identtiset. Takarenkaasta puuttuu vieläpä pinna siitä kohti, missä jäykkäperäisen taka-akseli piilotti sen.
Totta. Photoshopattuhan tämä on. AIka lailla toiveajattelua, että heittää viisi tonnia tietokoneella piirrettyyn pyörään. Tai mitä se ennakkovaraus sitten maksaakaan.
Petrisai
27.09.2021, 11.00
Mistäs olette ostaneet emaxiin takajarrupaloja?
Ja mitä paloja suoittelette ostamaan?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.