PDA

Näytä tavallinen näkymä : canyon neuron:on



Sivut : 1 2 [3]

Nassesetae
20.04.2023, 10.29
Kiitos tosi paljon!


https://www.bike-discount.de/en/shimano-crank-arm-fixing-bolt-for-xt/slx/lx/grx

Tuossa on oikea osa. Pitäisi kyllä löytyä suomalaisilta pyörähuolloilta.

Masba
20.04.2023, 16.44
Neuronin akun kiinnitys taitaa olla aika heppoinen kun akku putosi mukulakivikadulla ajaessa. Joillakin on ollut ongelmana huonosti säädetty yläkiinnike, mutta luulin olevan tässä ok kun akku on lukkiintunut kevyesti painaen selvästi napsahtaen.
Selvisin nyt suojakannen naarmuilla, mutta jäi epäilys uskaltaako tällä mennä kivikkopoluille ilman akun ympärille kiristettyä hihnaa tms.




Kerran on meinannut akku tipahtaa omaa huolimattomuutta kun ei tullut painettua "pohjaan asti" mutta muuten ei kyllä ole ollut ongelmia. Jos oot aivan varma että oli akku kunnolla kiinni niin kirraisin vähän kiinnikettä.

Masba
20.04.2023, 16.48
Itse juuri haluaisin sen renkaan ja sillan väliin. Ärsyttää kun sinne ei mahdu mitään ja kaikki paska työntyy sinne moottorin väliin. Auttais se varmaan vähän siihen, että hissitolppaan ei lentäisi niin paljon mutaa. Pitää vielä miettiä vähän.

Mulla on tommonen SKS Mudrocker, aika hyvin se suojaa moottorin puolta ton irrotettavan "etulipareen" kanssa. Mut eipä tuota tule maastossa käytettyä koska on melkonen lerppu varsinkin jatkopalan kanssa kuten aep tuossa mainitsikin, ainoastaan paikallaan jos tarttee miettiä vaatteiden kuraantumista. Siihen taas toi Mucky Nutz näyttäs olevan aivan liian lyhyt ettei roiski selkään.

Edit voi ristus tän foorumin kuvankäsittely on jotain antiikkia. No tässä huono kuva (https://ibb.co/PTHWg9x)
https://ibb.co/PTHWg9x
https://ibb.co/PTHWg9x

Masba
20.04.2023, 16.59
Kappas nyt kun katsoi tarkemmin niin tossa Mucky Nutzissahan on jatkopala kanssa. Tommonen vois mennä hankintalistalle.

LeetCycler
20.04.2023, 17.29
Mulla on tommonen SKS Mudrocker, aika hyvin se suojaa moottorin puolta ton irrotettavan "etulipareen" kanssa. Mut eipä tuota tule maastossa käytettyä koska on melkonen lerppu varsinkin jatkopalan kanssa kuten aep tuossa mainitsikin, ainoastaan paikallaan jos tarttee miettiä vaatteiden kuraantumista. Siihen taas toi Mucky Nutz näyttäs olevan aivan liian lyhyt ettei roiski selkään.

Edit voi ristus tän foorumin kuvankäsittely on jotain antiikkia. No tässä huono kuva (https://ibb.co/PTHWg9x)
https://ibb.co/PTHWg9x
https://ibb.co/PTHWg9x

No nyt tuosta kuvasta kun katsoo niin näyttää vähän paremmalta. Jos tuon lärpäkkeen sais jotenkin taivutettua suojaamaan tuota moottorin koloa. Voi olla et itse tilaan tuollaisen Mugguardin. Mulle on ihan sama jos itse oon kurassa, mut haluisin et hissitolppaan ei lentäis paskaa ja tuonne moottorin väliin ei työntyis hirveästi paskaa.

aep47
20.04.2023, 20.41
Tässä Mucky Nutz haarukan sillan päälle asennettuna. Etuosan lärpäke suojaa aika hyvin moottorin seudun ja haarukan saranan.

EDIT: Eipä se kuva tähän tullutkaan vaikka näkyi viestipohjassa, en keksinyt miten kuva kuuluu tänne laittaa.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/blob:https://www.fillarifoorumi.fi/347b6426-24bf-4d2f-bca2-aa33401c1d1c

Eemeli82
27.04.2023, 18.31
Onko muilla Neuron:ONissa kestänyt se latauspistoke ehjänä?
Mulla oli se Shimanon EW-CP100 latauspistokkeen kiinnitykset murtunut ja enkä saanut sitä liitintä vedettyä ulos, kun se kaapelikin oli jossain jumissa.
No sain tuossa pari viikkoa sitten viimeinkin tilattua ParkToolin LRT-2 lukkorengashylsyn, että sain eturattaan ja moottorin irti ja tutkittua missä se piuha on jumissa.
Olivat sitten Canyonilla pyörää kasatessa kiertäneet sen latauspistokkeen piuhan rungon sisällä moottorin takana takajarruletkun ympäri, joten sillä se ei sieltä liittimineen vetämällä tullut ulos...
Liittimen vaihtohan olis uuten parin minuutin homma, mutta nyt teetti vähän enemmän töitä.
Tuli sitten samalla huomattua, että tuo latauspistokkeen kiinnityspaikka on Neuron:ONien rungossa suunniteltu vähän perseelleen. Se pohja ei ole suora, joten kun pistokkeen kiinnittää ruuveilla runkoon, niin se vääntää tuota muovista pistoketta ja ne reunat mistä se kiinnitetään murtuu kyllä tosi herkästi. Tuota pahentaa vielä se että sen EW-CP100:ssä käytetty muovi on sellaista kovaa ja helposti murtuvaa, eikä yhtään elastista. Ja vaikka kiinnitysruuvit laittaa ihan kevyesti kiinni kierrelukitteen kanssa, jotta se pistoke ei vääntyisi, niin sit pistoke ei ole tiiviisti runkoa vasten, joten sit kun sitä laturia tökkii kiinni ja ottaa irti tuosta aikansa niin veikkaan että tuo murtuu vielä uudelleenkin.
Pitäs melkein askarrella jotkut kiilamaiset prikat pistokkeen alle kiinnitysruuvien kohdalle, jotta tuo oikeasti kestäisi.

Cco
29.04.2023, 19.29
Onko muilla Neuron:ONissa kestänyt se latauspistoke ehjänä?
Mulla oli se Shimanon EW-CP100 latauspistokkeen kiinnitykset murtunut ja enkä saanut sitä liitintä vedettyä ulos, kun se kaapelikin oli jossain jumissa.
No sain tuossa pari viikkoa sitten viimeinkin tilattua ParkToolin LRT-2 lukkorengashylsyn, että sain eturattaan ja moottorin irti ja tutkittua missä se piuha on jumissa.
Olivat sitten Canyonilla pyörää kasatessa kiertäneet sen latauspistokkeen piuhan rungon sisällä moottorin takana takajarruletkun ympäri, joten sillä se ei sieltä liittimineen vetämällä tullut ulos...
Liittimen vaihtohan olis uuten parin minuutin homma, mutta nyt teetti vähän enemmän töitä.
Tuli sitten samalla huomattua, että tuo latauspistokkeen kiinnityspaikka on Neuron:ONien rungossa suunniteltu vähän perseelleen. Se pohja ei ole suora, joten kun pistokkeen kiinnittää ruuveilla runkoon, niin se vääntää tuota muovista pistoketta ja ne reunat mistä se kiinnitetään murtuu kyllä tosi herkästi. Tuota pahentaa vielä se että sen EW-CP100:ssä käytetty muovi on sellaista kovaa ja helposti murtuvaa, eikä yhtään elastista. Ja vaikka kiinnitysruuvit laittaa ihan kevyesti kiinni kierrelukitteen kanssa, jotta se pistoke ei vääntyisi, niin sit pistoke ei ole tiiviisti runkoa vasten, joten sit kun sitä laturia tökkii kiinni ja ottaa irti tuosta aikansa niin veikkaan että tuo murtuu vielä uudelleenkin.
Pitäs melkein askarrella jotkut kiilamaiset prikat pistokkeen alle kiinnitysruuvien kohdalle, jotta tuo oikeasti kestäisi.Ei ole säilynyt ehjänä ei. Taisin aiemmin tästä kirjoitellakin. Joka tapauksessa otin Suomen Canyoniin yhteyttä ja väittivät, että ei voi hajota ja on käyttäjävirhe. Pitänee ottaa nyt uudelleen yhteyttä kun näitä on täällä ja Facenkin puolella jo tullut vastaan paljon, ehkä takuu nyt jo toimisi?

Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla

aep47
29.04.2023, 19.59
Onko kukaan säädellyt akun yläkiinnikkeen sijaintia, saako sitä siirrettyä lähemmäksi akun päätyä vai voiko sitä liikuttaa vain akun päädyn suuntaisesti?

Sitä ei pääse näkemään miten hyvin lukitussalpa tarttuu akkuun, mutta kun lukituksen avaa niin akun metallikieleke jää vain noin millin verran kiinnikkeen vastinosan taakse ja pysyy juuri ja juuri sen varassa. Näyttää että yläkiinnike olisi liian kaukana akusta joka voisi selittää sen että akku putosi mukulakivikadun tärinästä.

Bizline
30.04.2023, 08.53
Pystyy liikuttamaan molempiin suuntiin. Ensimmäiselli näkyvillä liikutetaan muistaakseni syvyyssuuntaa ja ne irroittamalla niiden alta löytyy pituussuunnan säätö.

Itsellä kävi samanlailla Helkamassa, mutta Shimanon akulla kans.

Xizor
30.04.2023, 16.41
Tuli vaimolle työsuhdepyöränä outletista Neuron:ON 8 ja pistäessä kasaa huomasin, että tuon akun yläreuna aika paljon rakosellaan? Ihan kunnolla se on paikallaan, mutta onkohan tuossa jotain millä pystyy säätämään ettei olisi veden ja lian kerääjää :-D

https://www.dropbox.com/s/ynnjekewymra1qs/IMG_1346.JPG?raw=1
https://cvws.icloud-content.com/S/AXSgo4xyCG0Q6noO7fHQQIGERjRT/IMG_1346.JPG?o=AoE9KJ_IXLvTcwykRT3uViNjNITJ8NtSa2h FZFpvwPKN&v=1&z=https%3A%2F%2Fp42-content.icloud.com%3A443&x=1&a=CAoglHNfJ7tf1qM6NqV1m0JM_t2o0QtVjrC1Hjxw6klHX7wS aRCmqrOR_TAYpsHGlv0wIgEAUgSERjRTaie48hea833-hoCw0-9tXlQHkLzRfXvBmIahUeksYVkiPrMJpV_7e8lyJ7gDp8czk-y92_W4snePTAki3F-cw4izecGao75yCONMbm8td69VKg&e=1682869166&r=39b32e8b-34d1-4321-a2bf-56b7bb8d9f96-3&s=gtBd30yynZ9pAqHgaxQNfE-7uKM
https://cvws.icloud-content.com/S/AXSgo4xyCG0Q6noO7fHQQIGERjRT/IMG_1346.JPG?o=AmSq3UYslX5c348-FyC9u6M9Jm6hiJOkUoUjbd11vHRj&v=1&z=https%3A%2F%2Fp42-content.icloud.com%3A443&x=1&a=CAogAsO8jvfn9y0FaNLd0LjSdqeS2tx80i-sykT3FC7MfZoSaRCX4oyX_TAYl_mfnP0wIgEAUgSERjRTaicHE S5bndhhNi07TNmVczdvN78PdE_4fIMUK-iIOutCS1LViHXqX5ZyJ8UawKetrGaHuFKXpPNp7Us9GLrCkXTr jiCqvctGsZncknVKbtGFvw&e=1682881117&r=f4f33181-60ba-49d9-bc91-7bfaa36d88e5-3&s=_zgzpjLYQCH7ED_Z8AGSc58Ermc
https://doc-00-0k-docs.googleusercontent.com/docs/securesc/4lsh4phl7lp8g4iu9qr2mpabetmm01jd/6evnspqjp0393ng0799gcc75j1tomkb9/1682884350000/08133713154014923439/08133713154014923439/1E4yCoeRVIYPXsZOEtA-VJQmjAuh9An1f?ax=ADWCPKCdG0nqUhjlRLIiHiGAK-a0pIOajSFWdPfvWj9q7wwWf74z5dnKnyCypqJ4DpOWr3hazFRP 9rqaAR8T31xTRszsEmET35g0-A5o7skY7ZAnAmrHow97UHdqWwp_AJaQ1_pv1DUCaIgTIYN08VE IvHSvZ57bfc8mo-O88bIs6X9no1_lZELCd_1UgR822xBy1XugCLYHqHr_ti1LFSln 4gJiMpH_osSd1kvFyHWlMpcMDzKUxL2vCDrh7MRPRe2h40RG0r WcDZPHPhtpmzWzthljsBoaCnIIGRsIOKXyMdVdAo3j83T-ObBTqT2aV1t5-axXB7rmwUvFdOxz7zopXid7qD7GN0BeYfhwLqFIR1QF1nHS9yV MQBxvBhf6wJvcAxoqK9aa0hoP3XYcY3wzE8jvXWUVsdG3OFqIz AngtqaUI3DOkcJSr-gyup9WYiPF_HSQhcvr3Tpt9t20zhW0cRM6mWBajA3qDZMmCcZk 7gcH_ENaLro1aDcNLge-GmQudX--60UYPZW4PMd03a3jj4b9hQ7DcJqUdecmErzREHo8OHQxP-vhUU-EdGikXIfdmQ2-UnOxrN2IC_UXvlGsk91dJZVt_kfizvhv7zivng3CYycM2msNW8 iLtmXwsdXlUcffF4eQySDN6NfqB0mSYv1x6och4IlGuzwr-onDJE14Nnbv_S9fXj97I141-5hd5tPbx0BlDwPwcW8eex9DqZG1uosPBo2UaOW8R79mHreZGHk Rw_OE004lR1m-03_P9sstFXvFb4j2U--TKEQYOQ7XBLmIs1BFZZaskQ780PuwVhKFHzuY3XyUB10IhMqWm RJ9qVZCy-VOuMTqD1Y05pCUZVXMYmCvrc2XMzuFgPl80k8gZGDUDzHk9iSA LIA&uuid=fc8516ff-ff74-4ca2-99d0-7c58fa4c68d2&authuser=0&nonce=r33a2h9gt1ckk&user=08133713154014923439&hash=4r5fp7gnp1vv6gbkhfq74hdjbmjgar2h
https://cvws.icloud-content.com/S/AaEzzjJ9oTYx5Oo0iS85UifVfr90/IMG_1347.JPG?o=AlXBcFVcBp-cqXigP4YAY0AStZw0_-Atwk4eFgpz-z8e&v=1&z=https%3A%2F%2Fp42-content.icloud.com%3A443&x=1&a=CAogsZcrEWilfARn9dscBTs8-FClDTrYkEGc3BnAN9BiSPcSaRCX4oyX_TAYl_mfnP0wIgEAUgT Vfr90aifxJzRo7WN_2q_cx8OTXGbsVfATv4jsiFK5cXN5HKSOQ WO5mWp4rCFyJ5GEY2HFIb0L2N7pIKZVLucEHP1aR6mJVAGCMMY u8biW5MF9nJLt_g&e=1682881117&r=f4f33181-60ba-49d9-bc91-7bfaa36d88e5-4&s=2S9C5iOfkDj4KuuiRo0TGrtPt0g
https://cvws.icloud-content.com/S/AaEzzjJ9oTYx5Oo0iS85UifVfr90/IMG_1347.JPG?o=AseOFiLjOqUaSAFjFu32fGJ8NNXQjL5qhOm N9pWQkTxP&v=1&z=https%3A%2F%2Fp42-content.icloud.com%3A443&x=1&a=CAogCmZiwiYAw5Yby6pUAyMv6T88TXN7-wEk7GzEbuxKrrASaRClqrOR_TAYpcHGlv0wIgEAUgTVfr90aif vvh90wOKsrRUZknbKplMmHJbVzjPeFlEaCG8cwYqduZdprXzaq 3pyJ85q2YiRvIRZV-9PuceaN5_1B6APDg3s_2R9Z-CM_AiH6ovA4L5tiQ&e=1682869166&r=39b32e8b-34d1-4321-a2bf-56b7bb8d9f96-1&s=nEbDZsueCeDGTtfnHgCc-LouAl4

nve
30.04.2023, 21.20
Naksahtiko kansi varmasti kunnolla lukkoon.
Rouvalla sama pyörä ja siinä tuo akku on tosi tiukka. Saa puristaa ihan kaksin käsin kunnolla, että napsahtaa kiinni asti.

Jos ei mene lukkoon asti, niin jää juuri tuolleen roikkumaan.

Xizor
30.04.2023, 23.54
Naksahtiko kansi varmasti kunnolla lukkoon.
Rouvalla sama pyörä ja siinä tuo akku on tosi tiukka. Saa puristaa ihan kaksin käsin kunnolla, että napsahtaa kiinni asti.

Jos ei mene lukkoon asti, niin jää juuri tuolleen roikkumaan.

Kyllä tuo ihan lukkoon napsahtaa eli ei mitenkään enempää mene kiinni vaikka kuinka puristaa.

aep47
01.05.2023, 12.39
Shimano näyttää ohjeistavan akun kiinnikkeiden asennuksen erityisen mittatyökalun kanssa, joten ihmeen usein on asennettu pieleen.
Näyttäisi että ohjeen kohta BM-E8030/8031 soveltuu Neuroniin (avautuu hitaasti).

https://si.shimano.com/en/dm/BT0001/built-in_type#xd_c5c05620d61ac187-7725a3bc-1699aaa5550--7f8a

Viistoputken suuntainen säätäminen näyttää vaativan niin paljon tarkkuutta että jätän ensihuollon tehtäväksi. Muussa suunnassa yläkiinnikettä uskaltaisi ehkä säätää itsekin.

Karppaz
06.05.2023, 19.34
Minulla meni työsuhteen muutoksen takia työsuhdepyörä takaisin myyjäliikkeeseen. Olen miettinyt uudeksi pyöräksi Neuron:ON 7 ja toiveena olisi päästä tätä myös käyttämään vielä kesän aikana. Tästä oli oikean koon malli Canyonin sivuilla saatavilla toukokuun alkupuolen toimituksiin, joten laitoin muutama päivä sitten tilauksen vetämään. Tänään huomasin Canyonin uutisista, että ilmeisesti iso osa emtb -pyöristä on päivittymässä 2023 vuosimalliin vielä tässä kuussa.

Nyt alkoi sitten harmittamaan tuliko tässä tehtyä virhe tilauksen suhteen, ja olisiko pitänyt odottaa tuota vuosimallin päivitystä? Maksoin seiskan 2022 mallista täyden listahinnan. Pystyn vielä peruuttamaan nykyisen tilauksen, mutta jos teen niin ja odotan tuon 2023 -mallin julkistuksen, niin onko riskinä, että uusi pyörä saapuu sitten joskus syksyllä, jos silloinkaan?

Tähän ei varmasti ole mitään yksiselitteistä vastausta, mutta ajattelin että olisiko jollakulla
foorumilaisella aiempaa kokemusta siitä, lähteekö nuo 22 mallin jämät alennukseen kun uusi vuosimalli saapuu, ja onko aiempina vuosina uutta mallia ollut saatavilla varastossa heti julkistuksen jälkeen?

Luulen että minulla on tämä viikonloppu aikaa päättää tilauksen peruutusnapin osalta, kunnes nykyinen tilattu pyörä lähtee kuljetukseen.

Update tähän: Katselin myös että Spectral:ON CF 7 löytyisi suoraan hyllystä. Hiilikuiturunko, isompi akku ja käytännössä kaikki komponentit paremmat kuin Neuronissa, ja hintaa ainoastaan 600€ enemmän. Speksien ja jälleenmyyntiarvon kannalta tuo Spectral olisi varmaan parempi valinta, mutta henkilökohtaisesti omat ajot ovat enemmän kevyempää polkua ja soratietä, joten mietin onko tuo Spectral turhan järeä ja ajoasennoltaan epämukavampi Neuroniin verrattuna? Harmittaa kovasti, kun näitä ei oikein pääse koeajamaan missään.

Xizor
08.05.2023, 09.37
Minulla meni työsuhteen muutoksen takia työsuhdepyörä takaisin myyjäliikkeeseen. Olen miettinyt uudeksi pyöräksi Neuron:ON 7 ja toiveena olisi päästä tätä myös käyttämään vielä kesän aikana. Tästä oli oikean koon malli Canyonin sivuilla saatavilla toukokuun alkupuolen toimituksiin, joten laitoin muutama päivä sitten tilauksen vetämään. Tänään huomasin Canyonin uutisista, että ilmeisesti iso osa emtb -pyöristä on päivittymässä 2023 vuosimalliin vielä tässä kuussa.

Nyt alkoi sitten harmittamaan tuliko tässä tehtyä virhe tilauksen suhteen, ja olisiko pitänyt odottaa tuota vuosimallin päivitystä? Maksoin seiskan 2022 mallista täyden listahinnan. Pystyn vielä peruuttamaan nykyisen tilauksen, mutta jos teen niin ja odotan tuon 2023 -mallin julkistuksen, niin onko riskinä, että uusi pyörä saapuu sitten joskus syksyllä, jos silloinkaan?

Tähän ei varmasti ole mitään yksiselitteistä vastausta, mutta ajattelin että olisiko jollakulla
foorumilaisella aiempaa kokemusta siitä, lähteekö nuo 22 mallin jämät alennukseen kun uusi vuosimalli saapuu, ja onko aiempina vuosina uutta mallia ollut saatavilla varastossa heti julkistuksen jälkeen?

Luulen että minulla on tämä viikonloppu aikaa päättää tilauksen peruutusnapin osalta, kunnes nykyinen tilattu pyörä lähtee kuljetukseen.

Update tähän: Katselin myös että Spectral:ON CF 7 löytyisi suoraan hyllystä. Hiilikuiturunko, isompi akku ja käytännössä kaikki komponentit paremmat kuin Neuronissa, ja hintaa ainoastaan 600€ enemmän. Speksien ja jälleenmyyntiarvon kannalta tuo Spectral olisi varmaan parempi valinta, mutta henkilökohtaisesti omat ajot ovat enemmän kevyempää polkua ja soratietä, joten mietin onko tuo Spectral turhan järeä ja ajoasennoltaan epämukavampi Neuroniin verrattuna? Harmittaa kovasti, kun näitä ei oikein pääse koeajamaan missään.

Viime kesänä yhden päivän ajoin Neuron:ON 8:lla Fiskarsissa ja nyt ollut puoli vuotta Spectral:ON CF 7 ja en kyllä keksi mitään paikkaa missä mieluummin ajaisin Neuronilla kuin Spectralilla ihan lähtien hiekkatiestä ja päätyen vaikeisiin polkuihin. :-) Hieman pidempää joustoa ei kyllä huomaa oikein mitenkään negatiivisesti ja ajoasento mielestäni parempi koska Spectralissa on jyrkempi satulakulma. Myös tuo mullet setup eli 27.5" takana tekee pyörästä ketteremmän.

Kuminauha
25.05.2023, 17.54
Jahas, uusi Neuron:ON CF tulossa 9.6. Saas nähä onko yhtä onnisteeseen suuntaan viety GEO kun tuossa luomuversiossa. Saa nähä, mihin ajaa hinnan. Ja voishan tässä olla kenties Canyonin avaus kevyiden sähkärien kategoriaan?

https://www.canyon.com/fi-fi/electric-bikes/electric-mountain-bikes/neuron-on/cf/

Kuvasta päätellen ei kyllä kevyeltä ainakaan näytä.

Nsk736
06.06.2023, 03.37
Löytyykö täältä Neuron:on6 omistajia jotka olis päivittänyt keulaa? Mikähän olisi hyvä vaihtoehto tuon 130mm 35 silverin tilalle. Hieman järeämpään ajoon sopivampi, tai edes hieman kevyempi.
Pystyykö kokoa kasvattamaan esim 130>150mm vai onko 20mm liikaa tuohon runkoon? Anyways, vinkkejä kaivataan :)

Kuminauha
06.06.2023, 07.51
Rock Shox Pike ja Fox 34 on niitä keveämpiä vaihtoehtoja siellä 1800-1900g tuntumassa. Sitten vähän järeämpänä Rock Shox Lyrik ja Fox 36 jossain 2000-2100g paikkeilla.

Kaikki edellä mainitut kyllä ulosmittaa useimpien kuskien ajokyvyt maastossa kuin maastossa.

pasila
08.06.2023, 11.33
Onkohan tuo Neuronin AL mallikin päivittymässä lähiaikoina, kun se CF tulee boschin koneella ja se Grand canyon mallikin on päivittynyt boschin koneeksi. Onkohan noilla shimanon ja boschin koneessa niin paljoa eroa, että sitä mahdollista uutta mallia kannattaisi odotella. Tietty uusi malli saattaa tuoda jotain muutakin uutta, mutta onkohan muutoksista tihkunut mitään tietoa kenellekään?

Jii_Koo
15.06.2023, 00.34
Rock Shox Pike ja Fox 34 on niitä keveämpiä vaihtoehtoja siellä 1800-1900g tuntumassa. Sitten vähän järeämpänä Rock Shox Lyrik ja Fox 36 jossain 2000-2100g paikkeilla.

Kaikki edellä mainitut kyllä ulosmittaa useimpien kuskien ajokyvyt maastossa kuin maastossa.

Käykö tämä alkuperäisen tilalle neuroniin?
https://www.bike-discount.de/en/fox-racing-34-float-rhythm-29-150mm-2pos-grip-sweep-tapered-boost
Olisi hyvässä alennuksessa.

Kuminauha
15.06.2023, 08.54
Pitäisi kyllä sopia. Vaatii toki sitten ohjainlaakerin alakoolin siirron keulasta toiseen, kaulaputken lyhentämisen sopivaksi, kävyn asentamisen kaulaputkeen ja mahdollisesti erilaisen jarrusatulan kiinnitysadapterin riippuen nykyisestä setupista.

Toin sun linkkaaman keulan normihinta on kyllä ihan hattiwatti hinta.

Stealth
29.06.2023, 14.46
Työsuhde pyörän hankinnan aika alkais olemaan ja Neuron on 6 ois melkein 4k budjetissa mutta M kokoista ei ole ihan heti saatavilla niin kysymyksenä kuinkahan paljon eroa on M ja L koon pyörillä. Pituutta itellä 174cm niin suosittelee M kokoa. Tulee työmatka ajoon ja satunnaiseen maastoajoon...

slmnn
21.07.2023, 13.11
Oli tuo sama ongelma Neuron:omissa, uudenkarhean pyörän akku putosi pari kertaa ajossa. Canyon neuvoi itse säätelemään lukituksen kanssa, mutta antoi vaihtoehdoksi käyttää huollossa heidän piikkiin. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja nyt joutuu akkua painamaan kunnolla kiinni, että naksahtaa pohjaan, eli on selvästi tiukempi kuin ennen säätöä. Tosin vielä on akun ympärillä remmi, koska luotto lukituksen pitoon ei oo enää kovin korkea. Akku toivottavasti selvisi putoamisista kosmeettisia vaurioin, jotka hieman kismittävät, mutta semmoista se joskus on.

JJu
02.08.2023, 12.55
Jos joku on miettinyt pyörivän massan pienentämistä, niin punnitsin tuossa vakio-osat 2022-mallisesta Neuron 6:sta samalla kun vaihdoin osia.

Rodi TRYP 30 kiekkosetti 2301 g.
Jarrulevyt 477 g + Center Lock lukitusrenkaat 40 g.
Sisäkumit 486 g.

Pitempi tarina blogissani: https://konkeli.com/2023/08/01/sahkomaastopyoran-keventaminen/

JJu
30.09.2023, 13.16
Jatkoin nyt Neuron 6:n parantelemista.

Keula RockShox 35 Silver -> RockShox Pike Select. Kevennys 854 g.
Tanko FSA Comet -> Race Face Next R 35. Kevennys 103 g.

Enemmän juttua täällä:
https://konkeli.com/2023/09/27/sahkomaastopyoran-keventaminen-osa-2-keula-ja-ohjaustanko/

kauris
19.10.2023, 17.42
Terve JJu. Lueskelin juttusi keulan ja ohjaustangon vaihtamisesta. Hyvä ja yksityiskohtainen selostus kuvien kera. Keulan säätöjen osalta tuli vielä mieleen, että mahdollisten tokeneiden lisäämisen lisäksi/sijaan voisit vähän lisätä keulaan ilmaa. Jos keula tuntui pohjaavan tuolla sagilla ja kenties tuntui myös silti vähän kovalta. 30 % sagi keulassa on nimittäin hieman suurempi kuin ehkä suositellaan (perän osalta normaali suositus on 27-30% tienoilla mutta keuloissa 20-25%). Oletko katsonut mitä painetta uudelle keulallesi sinun painolla rockarin trail head appi ehdottaa? . 20-25% sagilla pohjaaminen vähenee ja keula pysyy myös normaaliajossa paremmin sillä jouston alueella, jossa herkkyys on parempi. Liian pienen ja siten suuren sagin kanssa taas jousitus liikkuu jo enemmän siellä puolessa välissä joustoa jossa progressiivisuus alkaa vaikuttaa ja reagointiherkkyys pieneen tärinään on huonompi. Hieman kovempi paine ja pienempi sagi saattaa siis saada keulan toimimaan paremmin myös pikkujuurakossa ja vastaavassa, kun keula pysyy sille paremmalla alueella.

Ja herkkyyteen voi kyllä auttaa myös uudellekin keulalle perushuolto. Eli ihan vain perusöljynvaihto alajalkoihin ja rasvat. Niin tylsää kuin se onkin, että uusia keuloja joutuu availemaan parhaan toiminnan esille saamiseksi. Ehkä samalla voit vaihtaa sen miettimäsi 10 mm pidemmän ilmaruodon jos keulan menet muutenkin avaamaan.

kuutti
22.10.2023, 10.56
Kiitokset JJu näistä raporteista! Laitoin itsekin kuitukiekot alle, kevyemmät jarrulevyt ja hetkeksi nurkista löytyneet Tubolitot sisureiksi, mutta niissä aikanaan ollut tyhjenemisongelma (ilmeisesti venttiilinjuuresta) ei ollut itsekseen muuttunut mihinkään.

Piken offset taitaa olla 44 mm ja ensiasennuskeulan 51 mm. Pidemmän offsetin keuloja on huonommin tarjolla. Tuntuuko ero ajaessa mitenkään?

Onko kokemusta nykyistä edellisen mallin (eli JJu:n kanssa samanlaisen) pyörän varustamisesta 2,6 tai 2,8 tuuman Piikkisioilla? Luomussa käytössä olleet 2,25 Piikkisiat näyttää 30 mm:n vanteella vastaavan suunilleen noita 2,6 tuuman ensiasennus-Nobby Niccejä. Fillaripäiväkirjan Youtube-videon mukaan ei takana 2,6 mahdu pyörimään. https://youtu.be/3vmIQVTiI8E?si=8SawfvHrX2ovQA35

Blind-
23.10.2023, 07.17
Kiitokset JJu näistä raporteista! Laitoin itsekin kuitukiekot alle, kevyemmät jarrulevyt ja hetkeksi nurkista löytyneet Tubolitot sisureiksi, mutta niissä aikanaan ollut tyhjenemisongelma (ilmeisesti venttiilinjuuresta) ei ollut itsekseen muuttunut mihinkään.

Piken offset taitaa olla 44 mm ja ensiasennuskeulan 51 mm. Pidemmän offsetin keuloja on huonommin tarjolla. Tuntuuko ero ajaessa mitenkään?

Onko kokemusta nykyistä edellisen mallin (eli JJu:n kanssa samanlaisen) pyörän varustamisesta 2,6 tai 2,8 tuuman Piikkisioilla? Luomussa käytössä olleet 2,25 Piikkisiat näyttää 30 mm:n vanteella vastaavan suunilleen noita 2,6 tuuman ensiasennus-Nobby Niccejä. Fillaripäiväkirjan Youtube-videon mukaan ei takana 2,6 mahdu pyörimään. https://youtu.be/3vmIQVTiI8E?si=8SawfvHrX2ovQA35

Itsellä oli -21 Neuronissa viime talvena 2,25" Piikkisiat. Mahtuivat hyvin olemaan, en ehkä kauheasti leveämpiä lähtisi testaamaan.

JJu
26.11.2023, 23.36
20-25% sagilla pohjaaminen vähenee ja keula pysyy myös normaaliajossa paremmin sillä jouston alueella, jossa herkkyys on parempi. Ja herkkyyteen voi kyllä auttaa myös uudellekin keulalle perushuolto. Eli ihan vain perusöljynvaihto alajalkoihin ja rasvat. Niin tylsää kuin se onkin, että uusia keuloja joutuu availemaan parhaan toiminnan esille saamiseksi.

Kiitos vinkistä, kokeilen ehdottomasti jatkossa ajaa isommilla paineilla. Tuo huoltovinkki on myös ilmeisesti erittäin aiheellinen, sillä 35 Silver vaati lisää ilmaa parin kolmen viikon välein, kun taas Deluxe Select R -takaiskariin on saanut pumpata painetta lisää ainakin kerran viikossa eli liekö tiivisteet kuivina kasaan pantuja. Nythän tässä on talvella aikaa näitä huoltaa ja keskittyä "huoltovapaalla" täysjäykällä läskillä polkemiseen.


Piken offset taitaa olla 44 mm ja ensiasennuskeulan 51 mm. Pidemmän offsetin keuloja on huonommin tarjolla. Tuntuuko ero ajaessa mitenkään?

Teoriassa Piken 42 mm offsetin pitäisi tehdä pyörästä vähän hitaammin ohjautuva ja vakaampi nopeissa laskuissa. Toisaalta, kun pyörän ohjauskulma on lähtöjään nykymittapuulla jyrkähkö 67,5 astetta, niin ei tuo toki miksikään alamäkitykiksi muuttune offsettia justeeraamalla :). Itse asiassa en ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, tai sitten reilusti keventynyt keula teki pyörästä hauskemman ohjastettavan offsetin muutoksesta huolimatta.