Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörään valot



Sivut : 1 2 3 [4]

jpuu
09.02.2024, 20.20
Juotosliitos ja kutistesukkaa päälle on kaikista paras, jos ei lamppua tarvitse koskaan ottaa poies.

Kiituri
10.02.2024, 09.18
Totta ^ nämä. Mutta joku oikea liitin olis kivempi kun varsinkin takavalo kerää ihan kaikki hirvenpaskat tuohon liitokseen. Eli pitää virittää...

Pitääkö liitoksen olla avattavissa vai onko kyse vain kytkemisestä ns. pysyvästi?
Juotos ja nimenomaan LIIMA-kutistesukka on hyvä pysyvään liitokseen. Motonetistäkin löytyy vedenpitäviä pieniä autokäyttöön tarkoitettuja liitinpareja.

artzi
10.02.2024, 23.36
Kaikki tällaiset pikku hommat on helppoja jos on jo kotona paja jossa on kaikkea kivaa mistä virittää... :) Jos olis aikaa niin piirtelisin tuosta mallin ja printtaisin 3D-printterillä nätin liittimen. Mutta kun printtailen vaan joskus kirjaston koneella niin eipä ole järkevää.

Kiituri
11.02.2024, 21.14
Miksi tekisit itse liittimet mihin tarvit vielä tiivisteetkin?

Tässä valmis https://www.motonet.fi/tuote/pikaliitin-2napanaaras-vesitiivis?product=48-7404
Tuolta löytyy myös uros ja näistä saa eri napaluvuilla. Nämä on varsin riittävän tiiviitä.

Koheltaja
12.02.2024, 07.02
DT:n liittimet on sirompia ja fiksummin tehtyjä, mutta kyllä nuokin toimii. Kaksipyöräisissä olen yleensä käyttänyt Sumitomon liittimiä jotka pieksee nuo molemmat edelliset liitintyypit.

Kiituri
13.02.2024, 16.01
^pistähän vastaisne varalle linkkiä kotimaiseen puljuun mistä niitä saa. Koskaan ei tiedä jos tulee tarve vesitiiviille liittimille.

Jone51
29.02.2024, 09.57
Itseäkin kiinnostaisi tieto sopivasta sirosta liittimestä, motonetissä näykyikin olevan tuota DT:n liitintä, mutta paikallisista tavarataloista ei näytä löytyvän urosliitinä hyllystä. No ei tarve oikeastaan taida olla kuin vasta ensi talvena, eli oli pieni pettymys kun asennutin valon sähköpyörään paikallisessa liikkeessä (vaati valoliittimen/lähdön aktivoinnin, niin ajattelin että asentakoot koko valon sitten), niin olivat sitten kiinteästi kolvanneet valon kiinni. En toki tajunnut tuota kyselläkään, mutta olis tuo nyt kiva ottaa kesäksi pois. Varmaan juotan nyt vaan irti ja jätän rungon sisään suojattuna ja katselen syksylle jonkun sopivan liittimen joka voisi jopa mennä rungon läpiviennistä lävitse.

Nixuu
29.02.2024, 13.45
Itseäkin kiinnostaisi tieto sopivasta sirosta liittimestä, motonetissä näykyikin olevan tuota DT:n liitintä, mutta paikallisista tavarataloista ei näytä löytyvän urosliitinä hyllystä. No ei tarve oikeastaan taida olla kuin vasta ensi talvena, eli oli pieni pettymys kun asennutin valon sähköpyörään paikallisessa liikkeessä (vaati valoliittimen/lähdön aktivoinnin, niin ajattelin että asentakoot koko valon sitten), niin olivat sitten kiinteästi kolvanneet valon kiinni. En toki tajunnut tuota kyselläkään, mutta olis tuo nyt kiva ottaa kesäksi pois. Varmaan juotan nyt vaan irti ja jätän rungon sisään suojattuna ja katselen syksylle jonkun sopivan liittimen joka voisi jopa mennä rungon läpiviennistä lävitse.

Miksi ihmeessä valo pitäisi ottaa pois kesäksi? Ei se siinä mukana nyt niin paljoa paina.

Koheltaja
29.02.2024, 16.54
^pistähän vastaisne varalle linkkiä kotimaiseen puljuun mistä niitä saa. Koskaan ei tiedä jos tulee tarve vesitiiviille liittimille.

Ei ole tietoa kotimaan tarjonnasta, eBayn kautta olen tilannut Sumitomot.

JST JWPF liittimiä on myös käytössä ja sama hankintapaikka. Jos en väärin muista niin Giantin säkärissä taisi olla valoille 2 pin JWPF.

JeyJey
01.03.2024, 23.41
Miksi ihmeessä valo pitäisi ottaa pois kesäksi? Ei se siinä mukana nyt niin paljoa paina.

Ainoa syy, joka itselle tulee mieleen on ,että jos lamppu on aktiivisena kesällä se varaa tietyn määrän ajoakusta...

Bndit
02.03.2024, 08.32
Miksi ihmeessä valo pitäisi ottaa pois kesäksi? Ei se siinä mukana nyt niin paljoa paina.
Jos ajaa samalla pyörällä esim. bikeparkkia niin turhat, mahdollisesti lipatessa rikki menevät osat, kannattaa ottaa pois.

Jone51
07.03.2024, 09.39
Miksi ihmeessä valo pitäisi ottaa pois kesäksi? Ei se siinä mukana nyt niin paljoa paina.

Se on vaan niin ruma kaikkine johtoineen, johan se tuollaisen sähköpyörän ohjaamo on kuin käärmeenpesä kun on ohjausyksikköä ja näyttöä sekä perinteiset vaijerilliset vaiheet ja hissitolppa. Näissä ne ohjainlaakerin läpi vietävät piuhat voisi olla ihan paikallaan.

Jouscar
29.08.2024, 10.11
Bosch Performance line CX gen 4 ja Trek Powerfly 7:aan aktivoivat huollossa ns valotoiminon päälle ja max tehot 18W, sanoivat myös että jännite on 6-12 V, pyörässä oli valmiina valopiuha nippusiteellä kiinnitettynä rungon sisällä, mittasin tulo jännitteen, oli n 12V. Siihen sitten Kiinan led palamaan jonka olin hankkinut 10 vuotta aiemmin

Kemizti
05.09.2024, 21.14
Lupine SL X löysi tiensä Ghostin nokalle. Pitkien/lyhyiden kytkin istuu kivasti tonne klamppien väliin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240905/5b358c6b4eaa03afd66daeb1a089c936.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240905/9139c4206593a8418dc60564a561ccdd.jpg

Bndit
05.09.2024, 21.32
Lupine SL X löysi tiensä Ghostin nokalle. Pitkien/lyhyiden kytkin istuu kivasti tonne klamppien väliin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240905/5b358c6b4eaa03afd66daeb1a089c936.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240905/9139c4206593a8418dc60564a561ccdd.jpg
Kannattaa laittaa kaukosäätimen johto kulkemaan stongaa pitkin parilla nippusiteellä niin ei jää vahingossa mihinkään kiinni…ja varmistaa että lampun johto riittää stongan ääriasentokierrot, itse laitoin liian nätisti lyhyeksi ja irtosi lampusta kun pannutin :D

Kemizti
05.09.2024, 22.02
Ei kirraa ei "cockblock" estää ylikäännöt, eikä kyllä pääse kaukkarin johtokaan ottamaan mihinkään kiinni tankoon asti ei ylety, kiitos silti huomioista!

Nixuu
06.09.2024, 00.38
Lupine SL X kannattaa muistaa ohelmoida siihen tehokkaampaan tilaan, missä valoakin on enemmän. Vain boschin motilla kannattaa käyttää sitä factory asetusta. Muilla sitten "mode B", tuolla tehokkaammalla nousee lyhyiden sekä pitkien valoteho sekä niiden watit hieman (18w vs 22w etc). Sekä samalla kannattaa asettaa oman maun mukaan se valoisuuden taso, missä päivävalot vaihtuu lyhyille.

Situm
06.09.2024, 01.41
Mä teippasin ne anturit piiloon, mutta noi valot toimitetaan yleensä mottikohtaisesti täydellä teholla. Boschiinkin saa kaikki sopimaan ohjelmoimalla ne pienempitehoiseksi ja laitamalla oikean välijohdon

Nixuu
06.09.2024, 02.23
Mä teippasin ne anturit piiloon, mutta noi valot toimitetaan yleensä mottikohtaisesti täydellä teholla. Boschiinkin saa kaikki sopimaan ohjelmoimalla ne pienempitehoiseksi ja laitamalla oikean välijohdon
Teippasit anturit piiloon ? Saako kysyä miksi. Eikös ne teippaamlla valo oleta, että on pimeää kaikean aikaa ja pitää aina lyhyet päällä, jotka toki voi napista vaihtaa pitkiksi. Tällöin menettää mielestäni erittäin hyvän ominaisuuden, ne muutaman watin mutta erittäin näkyvät päiväajovalot fresnel linssin takaa, jotka kannattaa pitää päällä aina tuolla ajellessa.

Auttaa sun näkemisessä uskomattoman paljon ja se on aina etu tuolla liikenteessä. Lisäksi ihan metsässä porukalla ajamisessa on hyötyä mielestäni. Varsinkin jos oot letkan vetäjä. Näkee nopealla sivusilmän vilkaisulla taakse, että onko kaikki mukana kun valot näkyy paremmin kuin ilman valoja, jolloin tietää, että tarviiko odotella porukkaa vai voiko painaa menemään.

Situm
06.09.2024, 09.15
Huomiovalot saa päälle tarvittaessa ja niitä käytän aina ajaessa. Mutta auringon ollessa matalalla alkoi alkoi ärsyttämään valojen sammuminen tultaessa valoisalle aukiolle ja syttyminen vasta hetki sen jälkeen kun pääsi takaisin näreikköön. "Ongelma" ei tosin kestä kuin ehkä puolisen tuntia ja vain tiettyyn kellonaikaan. Mä en nyt hirveen kovaa edes pääse, mutta välillä pitää ajaa pitkät päällä ja valoisaan tultaessa se vaihtaa ensin päivävaloille ja pimeään palatessa ensin lyhkäsille ja tarvii painaa pitkät päälle uudelleen napista. Tämä siis vain oma mieltymys, ja sitten kun alkaa oikeasti olemaan pimeetä, on otsalamppukin päällä.

Koheltaja
23.09.2024, 07.00
Onko kokemuksia Puuilon Berg etuvalosta? https://www.puuilo.fi/berg-sahkopyoran-led-etuvalo

Pekka H
23.09.2024, 15.59
Onko kokemuksia Puuilon Berg etuvalosta? https://www.puuilo.fi/berg-sahkopyoran-led-etuvaloEi ole muuta tietoa Berg valosta kuin se että aika pieni teho tuo 3W ja saatavilla helposti.

Itellä halvempi 15W tehoinen, kirkas, säädettävä ja hyvä valo keulilla. Kyllä tuo Berg asiansa ajaa myös.

Suurempi ongelma täällä Seinäjoella, avaruuden pääkaupungissa on se kun aamulla tai illalla pimeässä ajelevat ihan ilman minkäänlaisia valoja!.

Sydäntäpysäyttäviä tilanteita on tullut minullekkin aika monta kertaa. Joku hahmo tulee vastaan lujaa vauhtia, ei heijastimia, ei valoja.

Pari kertaa pysäyttänyt näitä ja pyytänyt laittamaan valot pyöräänsä.

Tästä aikaa jo vuosia mutta sama pimeäpyöräily jatkuu edelleen. Paskamainen asia allejääneen omaisille . . .

Koheltaja
24.09.2024, 06.58
3w ei tosiaan paljoa ole mutta ehkä ajaisi asiansa siinä käytössä missä pyörä nykyään on. Onko muita edullisia vaihtoehtoja etuvaloksi?

Pekka H
26.09.2024, 13.09
3w ei tosiaan paljoa ole mutta ehkä ajaisi asiansa siinä käytössä missä pyörä nykyään on. Onko muita edullisia vaihtoehtoja etuvaloksi?En arvaa mitään edullista ja hyvää valaisinmerkkiä tai mallia suositella koska tältäkin forumilta löytyy sellaisia hifistelijöitä että suuttuvat jos hintalapussa ei ole 3-numeroista lukua. :)

Sellaisella 400-600€ lla saa jo rekan keulan täyteen valoja kun tarjouksesta löytyy metrin levyinen n. 50€ hintaan 130W ledtanko.

Pääasia mielestäni on että pyörässä olisi tieliikenneasetusten mukaiset ja laillisen väriset valot valot.
Eteen valkoinen ja taakse punainen.

Pahin tilanne tosiaan se kun pimeällä 3-rinnan tullaan keulien vastaan kännykällä pelaten ja korvissa soi jytä.
Kenelläkään ei minkäänlaista tuikkua eikä heijastimiakaan.

Lohduttomasti tapahtuu luonnollinen karsinta kun kääntyvät joukolla rekan alle.

Etuvaloissakin on todella paljon valinnanvaraa (https://www.google.com/search?q=hyvä+polkupyörän+etuvalo&udm=2&fbs=) joten siitä ei voine valoitta ajaminen johtua vaan yleisestä piittaamattomuudesta sekä oudosta luulosta omasta kuolemattomuudestaan.

Pena
19.10.2024, 11.25
Huomiovalot saa päälle tarvittaessa ja niitä käytän aina ajaessa. Mutta auringon ollessa matalalla alkoi alkoi ärsyttämään valojen sammuminen tultaessa valoisalle aukiolle ja syttyminen vasta hetki sen jälkeen kun pääsi takaisin näreikköön. "Ongelma" ei tosin kestä kuin ehkä puolisen tuntia ja vain tiettyyn kellonaikaan. Mä en nyt hirveen kovaa edes pääse, mutta välillä pitää ajaa pitkät päällä ja valoisaan tultaessa se vaihtaa ensin päivävaloille ja pimeään palatessa ensin lyhkäsille ja tarvii painaa pitkät päälle uudelleen napista. Tämä siis vain oma mieltymys, ja sitten kun alkaa oikeasti olemaan pimeetä, on otsalamppukin päällä.

Saatko siis Lupine SLX:ssä huomiovalot päälle tarvittaessa silloinkin, kun olet teipannut valoisuusanturit piiloon? Miten tuo tehdään?

Itseäni on vähän kiusannut, kun en tunnu löytävän hyviä asetuksia sen enempää "Manual modesta" kuin automaattimodestakaan:


Manual modessa itselläni valot vaihtuvat päiväsaikaan malliin "päiväajovalo-lyhyet-pitkät", vaikka käyttöohjeen mukaan niiden pitäisikin mennä vain "päiväajovalot-lyhyet". Pitää siis aina kliksutella myös pitkien kautta, jos haluaa vaihtaa valoja päiväsaikaan. Lisäksi valot tulevat myös päivällä ensin päälle aina lyhyille ajovaloille eikä suoraan päiväajovaloille.
Pimeällä Manual mode toimii sinänsä järkevästi, eli vaihtaa vain "lyhyet-pitkät" - ei siis kuten Situmilla ("huomiovalot saa päälle tarvittaessa" vaikka olisi teipannut anturit piiloon = SLX kuvittelee olevan pimeää)
Automaattimoodissa valot vaihtavat auringonlaskun tienoilla toisinaan edestakaisin jopa 0,5-2 sekunnin välein, vaikka olisi konfiguroinut viiveen 16 sekunnin mittaiseksi.

Lieneekö valoni rikki, eli mitä tuo viive (5 sec / 16 sec) oikein tarkoittaa, ja vaihtaako lamppu teillä muilla päiväsaikaan Manual modessa vain "päiväajovalot-lyhyet", kuten käyttöohje mainostaa?

mehukatti
26.01.2025, 20.03
Itselläni on Fillaritorilla myynnissä Lupine SL Nano ebike-valo mikäli jollain tarvetta.

ilmapall0
01.03.2025, 19.46
Cube Reaction Hybrid 2025 tulossa Boschin gen 5 -moottorilla. Cubella on uusi liitäntätapa valoille: x-connect (ks. https://www.ebike24.com/blog/ebike-cube-x-connect).

Näyttäisi, että Cuben omalta Acid-merkiltä tämä olisi paras X-connect etuvalo: https://www.cube.eu/fi-en/acid-e-bike-front-light-pro-e-200-high-beam-x-connect/93967 (allroad-varustelumalleihin on speksattu vain heikompaa ACID Front Light PRO-E 150 X-Connect -mallia).

Olisi toive ajaa myös maastossa pimeällä, mutta siihen käyvistä oikein kunnon valoista, mitä täällä on enemmän keskusteltu, on vähänlaisesti kokemuksia.

Onko tähän mielipiteitä olisiko kuinka hyvä lamppu? Jos on parempa saatavilla niin miten liittäminen? Tuohon saa liitinkaapelia BES3-järjestelmiin ilmeisesti.

Leewi
04.03.2025, 13.04
Toi linkkaamasi StVZO lamppu liikenteeseen. Varmasti hyvä lamppu tielle, mutta maastoajoon tarvitset jotain muuta.

Bndit
04.03.2025, 13.12
Ei toi StVZO tarkoita ettei sovi maastoon, itsellä ollut tämä kahdessa maastopyörässä https://www.lupine-shop.com/en/SL-F-for-E-Bikes/i6450 ja mainio lamppu maastossakin. Mutta toi Cuben 700 lumenea on kyllä liian vähän maastoon. Ihan näppärä uusi idea kyllä toi liitettävyys.

psinis
06.03.2025, 19.54
Bosch Performance line CX gen 4 ja Trek Powerfly 7:aan aktivoivat huollossa ns valotoiminon päälle ja max tehot 18W, sanoivat myös että jännite on 6-12 V, pyörässä oli valmiina valopiuha nippusiteellä kiinnitettynä rungon sisällä, mittasin tulo jännitteen, oli n 12V. Siihen sitten Kiinan led palamaan jonka olin hankkinut 10 vuotta aiemmin
Missä kohtaa tuo johto oli kiepillä?
Ilmeisesti takavalon johtokin on Powerfly 7:ssa valmiina?

Kiituri
08.03.2025, 08.26
Ei toi StVZO tarkoita ettei sovi maastoon, itsellä ollut tämä kahdessa maastopyörässä https://www.lupine-shop.com/en/SL-F-for-E-Bikes/i6450 ja mainio lamppu maastossakin. Mutta toi Cuben 700 lumenea on kyllä liian vähän maastoon. Ihan näppärä uusi idea kyllä toi liitettävyys.

Jos on oikeasti 700lm tangossa niin kyllä se riittää. Kypärässähän on kuitenkin aina enemmän tehoa. Kypärävalolla pärjää yksinäänkin jotenkin metsässä mutta tankovalolla ei.

Bndit
08.03.2025, 12.32
No ei mulla kyllä kypärävalossa ole enemmän tehoa kun tangossa..muistaakseni. Tykkään kevyestä valosta kypärässä.

ilmapall0
08.03.2025, 22.27
Kiitos vastauksista: pitänee odotella tuon X-Connect valon saatavuutta.

Taakse kiinnittyy BES3 ja tuon Cuben/Acidin parhaan (https://www.cube.eu/fi-en/acid-e-bike-carrier-rear-light-pro-e-hpa-bes3/93788) meinasin laittaa. Onko näihin jotain parempaa pyörän akusta virtaa saavaa, mitä harkita? Garmin Varia tulee sitten kaveriksi, jos tienlaitaa tulisi lenkille enemmän.