PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörään valot

Sivut : 1 2 [3] 4

hakpas
12.04.2021, 19.39
Mä ainaki käytän etäpärissä ihan akkuvaloa edessä. Joskus kyllä lataan sitä ajon aikana usb-liittimestä.
Ja takavalo toimii aaa-paristoilla! Upean yksinkertaista, ei tarvi murehtia kaapelin vedoista. Ja kesäaikaan kun täälläpäin ei ole pienintäkään tarvetta valoille, ei ole piuhat takertumassa oksiin.
jos mulla olisi jokin kommuutteri niin siihen varmasti laittaisin kiinteät valot, mutta maastopyörään ei tarvetta.

Kuminauha
12.04.2021, 22.39
Iteeki kiinnostais vähä nähä tota macro drive 1000:a. Voishan ton tilaa ja kytkee väliaikasesti suoraa napohin ilman mitää johtovetoja ja palauttaa sit jos ei miellytä.

Pekka H
13.04.2021, 17.12
Ja ei kai kukaan nyt muutenkaan käytä erillisellä akulla olevia valoja ? Vai käyttäkö joku muka sähköpyörässä erillisellä akulla olevia valoja ?

Tietysti käytän. :)

Lisäakusta saa ajotietokoneena oleva kännykkäkin tarvittaessa lisävirtaa.

Takana luonnollisesti langaton valo kiihtyvyysanturilla jolloin se toimii myös jarruvalona.

Ei ajoakusta kannata hukata mihinkään epäoleelliseen yhtään wattituntia.

Ps. StVZO-hyväksytty valo on Saksalaisten normi jota ei Suomessa vaadita . . .

ruuduntakaa
13.04.2021, 19.46

.

Eli aina ECO-modella, joskus jopa luomuna? ;)

Juu ei Saksan normia täällä vaadita. Pitäis kyllä kun ei Suomen valopäillä aivot riitä omaan harkintaan.

Nixuu
13.04.2021, 19.51
Tietysti käytän. :)

Lisäakusta saa ajotietokoneena oleva kännykkäkin tarvittaessa lisävirtaa.

Takana luonnollisesti langaton valo kiihtyvyysanturilla jolloin se toimii myös jarruvalona.

Ps. StVZO-hyväksytty valo on Saksalaisten normi jota ei Suomessa vaadita . . .

Usb liitin puhelimen latausta varten löytyy luonnollisesti pyörästä muutenkin. Sekä tietenkin se jarruvalo (kiinteänä ) :D

Pekka H
13.04.2021, 20.18
Tehostus mäen mukaan, ei aina econa.

Usein luomuna.

Sähköpyörissä ei ostettaessa aina ole USB ulostuloa, kiinteää jarruvaloa, lokasuojia, etuvaloa tai edes polkimia.

Hyvä kun sarvet, kiekot ja lesta tulee mukaan ????

Lisäakussani on usb ulostulo joten yhteensä niitä on 3kpl.

Näin me kaikki painotamme eri asioita ja reittivalintoja sekä pidämme tiettyjä asioita tärkeämpinä pyöräilyssämme.

Mikä onkin oikein.

Toiset ajavat metsissä häikäisemättömillä valoilla ja toiset joka paikassa otsalamput ja häikäisevät tai saksannormi valaisinten kanssa eli kaikkihan on sallittua kun vain pyöräilevä väki käyttäisi pimeällä edessä edes jotain valoa . . .

Peeke
11.08.2021, 10.33
Ei kai kukaan hullu sähköpyörää luomuna ajele? Sehän on sama kuin ruuvaisi 5kg:n levyt luomupyörän akseleihin ja lähtisi tarpomaan juurakkoon. Tai no mistä minä tiedän, ei vain itselläni ollut ekana mielessä kun sähköpyörän hankin että saisin hommasta jotenkin vastenmielisempää kuin aikaisemmin.

Asiaan: Kumpi on tärkeämpi valonlähde pimeillä metsäpoluilla, kiinteä tankoon asennettava valo vai kypärävalo? Ajattelin jos tangossa sekä takana olisi joku ihan mitätön budjettituikku lähinnä siirtymiä varten ja otsalla sitten tehokkaampi valonlähde silloin kun todella täytyy nähdä pinnan muodot ja kapea polku hyvin. Olisiko tällainen setuppi järkevä?

MRe
11.08.2021, 10.45
^Jos ajat oikeasti pimeillä metsäpoluilla eikä kelvin vieressä, niin kaksi valoa on lähes välttämätön. Kypärään ja stongaan. Jonkun koulukunnan mukaan stonga-valon pitäisi olla lisäksi tehokkaampi kuin kypärävalon. Kypärävalo latistaa pinnanmuotoja, kun valo tulee suoraan silmien tasalta.

Kahta valoa puoltaa:
- valon suunta: kypärävalo näyttää mihin katsotaan, stongavalo mihin mennään
- backuppi: jos toinen valo sammuu/hajoaa/putoaa, on vielä toinen, jolla pääsee metsästä pois
- jos jotain hajoaa, kypärävalo auttaa huoltotoimenpiteiden suorittamisessa

Lisäksi itse suosin eritoten kypärävalossa kaukosäädintä, jolloin valon saa pois päältä/pienemmälle kun tullaan ihmisten ilmoille tai kohdataan joku metsässä. Mieluiten kaukosäätimet molempiin valoihin. Stongavalo StVZO, jotta sillä voi ajaa myös kelvillä ilman että pulut putoaa puista.

Eli siis, budjettituikku ehkä ok, mutta silläkin pitää päästä metsästä pois. Tosin pienelläkin valolla pärjää, mulla oli edellisessä sähkärissä Supernovan valo, jossa joku 200+ lumen ja kyllä sillä metsässä ajoi rauhallista tahtia.

Peeke
11.08.2021, 12.12
^Kyllä tuolla parhaat polut kulkee, ei nyt valosaasteen, mutta valaisinpylväiden ulottumattomissa eli aika pimeässä kunhan pari kuukautta eteenpäin mennään.

Enpä ajatellutkaan tuota pinnanmuotoasiaa mutta tosiaan loogiselta vaikuttaa että silmien kohdalta tuleva valo ei näytä maaston muotoja kovinkaan hyvin. Ehkä sitten kuitenkin kunnon valo stongassa ja laimeampi valo kypärässä on ratkaisu jolla ei voi mennä metsään... tai siis voi... Noh oli miten oli. Kaukosäädin kypärävalossa oli uutta tietoa, voisi olla kätevä.

Kiitos arvokkaista pointeista. Nyt jo alkaa illat hämärtämään puiden alla niin otan näiden hankkimisen työlistalle. Haussa mieluiten stonga- ja perävalo mallia Shimanon kanssa plug/play niin olisi vain tuo yksi tuikku minkä lataamisesta huolehtia. Akussa muutenkin tolkuttomasti liikaa mehuja joten parempi vaan jos sieltä saa muutakin hyötyä irti.

Pekka H
11.08.2021, 17.48
Ei kai kukaan hullu sähköpyörää luomuna ajele? Sehän on sama kuin ruuvaisi 5kg:n levyt luomupyörän akseleihin ja lähtisi tarpomaan juurakkoon. Tai no mistä minä tiedän, ei vain itselläni ollut ekana mielessä kun sähköpyörän hankin että saisin hommasta jotenkin vastenmielisempää kuin aikaisemmin.

Asiaan: Kumpi on tärkeämpi valonlähde pimeillä metsäpoluilla, kiinteä tankoon asennettava valo vai kypärävalo? Ajattelin jos tangossa sekä takana olisi joku ihan mitätön budjettituikku lähinnä siirtymiä varten ja otsalla sitten tehokkaampi valonlähde silloin kun todella täytyy nähdä pinnan muodot ja kapea polku hyvin. Olisiko tällainen setuppi järkevä?

Juu hyvä pointti ajatella että sähköpyörä voisi olla vastenmielisempi kuin vanha luomu. Se vähän riippuu, its debent, det hoyjer mihin vertaa.

Wanha Tunturi Retki painaa 18,5kg tyhjien sivulaukkujen kanssa ja lastattuna kuskin kanssa 108,5kg ja ajelin tunskalla näillä lasteilla tyytyväisenä takavuosina 450-600km viikonloppuretkiä Oulussa, Tampereella ja muissakin maakunnissa.

Oulun retki: Matkakertomuksia Pyöräilystä (http://www.sivustot.net/Pekka/kertomuksia.php) ja sen lisäksi kävähytin tyttäriä katselemassa aika kaukanakin mutta siitä myöhemmin enemmän. Tein muita "pikku" ajeluja tosiaankin ympäri Suomea ja ulkomaillakin.

Huvia se oli kesälomalaisen mielestä vaikka lämpötilat nousivat keskipäivän jälkeen sinne 30 - 40 paremmalle puolelle.

Nykyinen ebike painaa 15kg akkuineen ja moottoreineen joten ymmärtänet että tämän pyörän kanssa retkeily onkin suurta juhlaa :)

Ei milloinkaan tulisi edes pieneen mieleeni käyttää, haaskata ja tuhlata pyöräni ja kuskin erinomaisia ajo-ominaisuuksia, keveyttä ja hiilikuituosien kulkuhaluja ajamalla kivikossa, suolla tai huonoilla metsäjuurakkopoluilla.

Kaikki hankimme kulkineemme ainoastaan tarpeemme mukaan ja minulle se on: työmatka, kauppa, muut asioinnit, asfaltilla, hyvillä ja huonoilla sorateillä, hyvillä metsäpoluilla.

Asiaa: Molemmat pitää olla eli tosi hyvä kypärävalo ja olen juuri kehittelemässä ns. eikääntyvää rungon kulkusuunnan mukaan valaisevaa kirstuksen kirkasta ajovalaisinta joka ei heilu sinnetänne ajaessa.
https://www.dropbox.com/s/nl2awk0zya1wmbt/20210811_Tuki.jpg?raw=1
Tällainen tukirauta.

https://www.dropbox.com/s/6w22h4e1bwutweo/20210811_valo.jpg?raw=1
Nippareilla kiinni ja K-nauhaa pehmusteeksi. Brutaalin näköinen mutta toimiva.
En ole täysin tyytyväinen valokuvioon koska valokeila on liian kapea.

https://mega.nz/folder/EH4iVbiJ#nveEDvu9oxPZbXKR6v_5zw tuolla huonoja videoita valokokeiluista. Johtuen kännykameran kuminauhakiinnityksestä stongaan :)

Autossa etupyörien mukaan kääntyvä valaistukeksintö on hyvä mutta pyörässä joskus hengenvaarallinen.

eakin
11.08.2021, 23.50
Itsellä sähköpyörässä asennettuna Lezyne ebike macro 1000 ja eipä ole ainakaan omaa menoa haitannut, teho riittänyt hyvin ja hinta alle satasen. Kypärässä sitten Lumonite Air 2.

Kuminauha
29.08.2021, 20.18
Valostorella näköjään tullut jotain kohtuu hintasia lammpuja valikoimiin, 1000lm ja 2000lm versiot. Kaikille moottoreille

ESIM shimano 2000lm https://www.valostore.fi/fi/tuote/sahkopyoran_valo_light5_eb2000_shimano

valkama
29.08.2021, 20.45
Olen kanssa miettinyt että laittaisi laadukkaamman lampun keulille. Mulla boshin 625 akku jossa 16.7a. Monet tehokkaammat valo vie 15w joka tarkoittaa 2h lenkillä 2.5a ja noin 15% akkukapasiteetistä. Negitiivisesti vielä tähän vaikuttaa talvella pakkanen. Olis mielenkiintoista kuulla miten teillä on vaikuttanut talviajolla akkukulutukseen tehokkaiden valojen käyttö?

Nixuu
29.08.2021, 21.19
Olen kanssa miettinyt että laittaisi laadukkaamman lampun keulille. Mulla boshin 625 akku jossa 16.7a. Monet tehokkaammat valo vie 15w joka tarkoittaa 2h lenkillä 2.5a ja noin 15% akkukapasiteetistä. Negitiivisesti vielä tähän vaikuttaa talvella pakkanen. Olis mielenkiintoista kuulla miten teillä on vaikuttanut talviajolla akkukulutukseen tehokkaiden valojen käyttö?

Matikkasi on väärässä. Kahden tunnin lenkillä 15W lamppu vie 30wh, joka on 4,8% tuosta 625wh akustasi.

grebe
30.08.2021, 00.21
Olen kanssa miettinyt että laittaisi laadukkaamman lampun keulille. Mulla boshin 625 akku jossa 16.7a. Monet tehokkaammat valo vie 15w joka tarkoittaa 2h lenkillä 2.5a ja noin 15% akkukapasiteetistä. Negitiivisesti vielä tähän vaikuttaa talvella pakkanen. Olis mielenkiintoista kuulla miten teillä on vaikuttanut talviajolla akkukulutukseen tehokkaiden valojen käyttö?Ei mitenkään. 15 w kertaa kaksi tuntia on 30wh, joka on 625 wh:sta 4.8%, ei 15%. Boschin akku on 36 volttia. Ilman häviöitä 15 w lamppu imee 0,42 amppeeria tunnissa.

Olihan se jo tossa. Mutta vastaus siis että ei kannata murehtia valon vaikutusta rangeen.

Nixuu
30.08.2021, 00.55
Ei mitenkään. 15 w kertaa kaksi tuntia on 30wh, joka on 625 wh:sta 4.8%, ei 15%. Boschin akku on 36 volttia. Ilman häviöitä 15 w lamppu imee 0,42 amppeeria tunnissa.

Olihan se jo tossa. Mutta vastaus siis että ei kannata murehtia valon vaikutusta rangeen.

Lampun jännite ei ole 36v vaan esim 12v, jolloin ampeereita menee enemmän kuin jännitteen ollessa korkeampi. Toki tässä voitiin tarkoittaa kumpaa vaan itse lampulle menevää virtaa tai akulta lähtevää virtaa. Akulta tuo laskusi on oikein.

grebe
30.08.2021, 07.59
Lampun jännite ei ole 36v vaan esim 12v, jolloin ampeereita menee enemmän kuin jännitteen ollessa korkeampi. Toki tässä voitiin tarkoittaa kumpaa vaan itse lampulle menevää virtaa tai akulta lähtevää virtaa. Akulta tuo laskusi on oikein.En laskenut valon virtaa 12 voltilla, joka on 15 w jaettuna 12 volttia. Laskin vain paljonko pyörän akusta lähtee ampeereja valon vaikutuksesta. Juuri tuosta tulee se alkuperäinen virhe, että kahdessa tunnissa akusta lähtisi 2.5 Ah. Ei lähde, vaikka lamppu ottaakin sen 2.5 Ah.

Pekka H
31.08.2021, 00.23
Anteeksi, taas mun pitää jestastella noita hintoja. Diablo Mk12 249€ + MaxxD 455€. Rekkakuskit laittaa noilla hinnoilla LED lisävaloa keulan täyteen. Miten voi pyörän tuikku maksaa saman verran.

Ei ne maksakkaan vaan tietämättömiä:
[ harrastelija pyöräilijöitä jotka eivät tunnusta muita kuin yli 400 eeron MaxxD n tai 600 eeron hifi-Lupinen omaksi valokseen ] rahastetaan tietysti surutta . . . ja sehän on aivan oikein.

100 watin 12V ja kaareva lisävalo auton kuin auton keulalle 40-60 eeroa tarjouksesta . . .
Ja kyllä auttaa näkemään, olen niitä muutaman kamun uudehkon auton keulille asentanut.

Kiittelivät vielä vuosien päästä.

Hiukan liian tehokas tällainen on ryteikössä, juurakoissa, kivikoissa ja suolla kulkeville yli 4kg painavan akun syötettäväksi koska matka voipi mennä loppumatkasta talutteluksi tai aika raskaaksi keskimoottori manuaalipyöräilyksi akun loputtua.

Toki muitakin teho vaihtoehtoja ollut jo 10 vuotta kuten tiedätte.

10 wattinen - 30 wattinen ja kaikkea siltä väliltä on saatavilla ja pikku kiinnitysmodauksella ryteikössäkin näkee taas ajaa !

Sori jos pahoitin jonkin merkkifanin mielen mutta kuten tiedätte nykyäänkin polokumapyörän valojen suhteen ainoastaan mielikuvitus sekä omat taidot ja tiedot asettaa rajoja.

Tv. n 60 + v kääpäle joka harrastaa moottoripyöräilyä, soutua 5-10km matkoja iltoisin järvellä, nettisivujen tekemistä (http://sivustot.net/menu.html). + 10 muuta muka harrastusta. . .

Matkustaa: turbo dieselautolla, sähköpyörällä, polkupyörällä, junalla, lentokoneella, laivalla ym. :)

Nixuu
31.08.2021, 00.40
[ harrastelija pyöräilijöitä jotka eivät tunnusta muita kuin yli 400 eeron MaxxD n tai 600 eeron hifi-Lupinen omaksi valokseen ] rahastetaan tietysti surutta . . . ja sehän on aivan oikein.

100 watin 12V ja kaareva lisävalo auton kuin auton keulalle 40-60 eeroa tarjouksesta . . .
Ja kyllä auttaa näkemään, olen niitä muutaman kamun uudehkon auton keulille asentanut.

Kiittelivät vielä vuosien päästä.

Hiukan liian tehokas tällainen on ryteikössä, juurakoissa, kivikoissa ja suolla kulkeville yli 4kg painavan akun syötettäväksi koska matka voipi mennä loppumatkasta talutteluksi tai aika raskaaksi keskimoottori manuaalipyöräilyksi akun loputtua.

Toki muitakin teho vaihtoehtoja ollut jo 10 vuotta kuten tiedätte.

10 wattinen - 30 wattinen ja kaikkea siltä väliltä on saatavilla ja pikku kiinnitysmodauksella ryteikössäkin näkee taas ajaa !

Sori jos pahoitin jonkin merkkifanin mielen mutta kuten tiedätte nykyäänkin polokumapyörän valojen suhteen ainoastaan mielikuvitus sekä omat taidot ja tiedot asettaa rajoja.

Tv. n 60 + v kääpäle joka harrastaa moottoripyöräilyä, soutua 5-10km matkoja iltoisin järvellä, nettisivujen tekemistä (http://sivustot.net/menu.html). + 10 muuta muka harrastusta. . .

Matkustaa: turbo dieselautolla, sähköpyörällä, polkupyörällä, junalla, lentokoneella, laivalla ym. :)

Tokihan sitä käyttäisi edullisempia valoja jos löytyisi samoilla ominaisuuksilla. Esimerkin vuoksi, voit varmaan linkittää valon joka on edullinen ja siinä on stVZO standardin mukainen valokeila. Pitkät ja lyhyet erikseen, sekä automaattiset päiväajovalot. Valotehoa kunnolla, ja ainakin 350m päähän näyttävä valokeila jne. Ja tosiaan ei saa häikäistä vastaantulijoita. Pitää myös kestää vettä, eli vaikka olisi missä kaatosateessa ei saa hajota siitä jne. Erillinen nappi pitkille ja lyhyille.

Joku 40 euron "kaareva lisävalo" ei täytä noita vaatimuksia, mutta jään odottelemaan linkkiä sopivaan tuotteeseen :)

ebike-harrastelija
31.08.2021, 07.54

Samaa mieltä, ja kuten Nixuuu tuossa alla todisti niin tarvitsee vain luoda ja iskostaa ihmisten mieliin se tarve: tuollaisen minä tarvitsen ja se maksaa, koska ominaisuudet.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

ruuduntakaa
31.08.2021, 08.46
Samaa mieltä, ja kuten Nixuuu tuossa alla todisti niin tarvitsee vain luoda ja iskostaa ihmisten mieliin se tarve: tuollaisen minä tarvitsen ja se maksaa, koska ominaisuudet.

No laitatko linkin siihen tuotteeseen joka ei maksa liikaa? Niillä ominaisuuksilla jotka tässä nyt näemmä turhaan luo tarvetta?

ebike-harrastelija
31.08.2021, 08.51
No laitatko linkin siihen tuotteeseen joka ei maksa liikaa? Niillä ominaisuuksilla jotka tässä nyt näemmä turhaan luo tarvetta?Onko se tarve turha, jos kuluttaja kokee sen tuiki tarpeelliseksi?

ruuduntakaa
31.08.2021, 09.02
Onko se tarve turha, jos kuluttaja kokee sen tuiki tarpeelliseksi?

Ei kun laita nyt joku tuote tähän, missä ei makseta turhasta, saati kuseteta tyhmää pyöräilijää.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 09.08
Ei kun laita nyt joku tuote tähän, missä ei makseta turhasta, saati kuseteta tyhmää pyöräilijää.Voin laittaa, lopetatko sitten jankkaamisesi? [emoji3]

ruuduntakaa
31.08.2021, 09.54
Voin laittaa, lopetatko sitten jankkaamisesi? [emoji3]

En minä täällä jankkaa. Katso vessan peiliin.

Laitan sulle listan mitä vähintään tulis löytyä niin helpottaa etsintää:

-stVZO
-1300lumen(12V)
-valokeila 26ast
-kantama 230m min.
-lyhyet ja pitkät ajovalot
-kaapeli kiinteänä joka käy suoraan vaihtoehtoisesti Brose, Bosch tai Shimano moottoreihin
-Vesitiivis
-Kauko-ohjaus tankoon jossa kytkin lyhyille/pitkille, pois päältä
-Päivänvaloautomatiikka. Itse kalibroitavissa.
-koko max 50mm suuntaansa.
-kattava ja toimiva takuu ja huolto.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 10.14
En minä täällä jankkaa. Katso vessan peiliin.

Laitan sulle listan mitä vähintään tulis löytyä niin helpottaa etsintää:

-stVZO
-1300lumen(12V)
-valokeila 26ast
-kantama 230m min.
-lyhyet ja pitkät ajovalot
-kaapeli kiinteänä joka käy suoraan vaihtoehtoisesti Brose, Bosch tai Shimano moottoreihin
-Vesitiivis
-Kauko-ohjaus tankoon jossa kytkin lyhyille/pitkille, pois päältä
-Päivänvaloautomatiikka. Itse kalibroitavissa.
-koko max 50mm suuntaansa.
-kattava ja toimiva takuu ja huolto.Nih.

Mut sulla speksit tiedossa, niin eikun samat Googleen ja siellähän sulle varmaan linkit jo onkin.
Itselleni riittää vähempikin.

ruuduntakaa
31.08.2021, 10.38
Nih.

Mut sulla speksit tiedossa, niin eikun samat Googleen ja siellähän sulle varmaan linkit jo onkin.
Itselleni riittää vähempikin.

Ei kun anna mennä nyt. Kun sitä ylihintaa näissä kerran on. Ja mua on kusetettu.

Pekka H
31.08.2021, 10.40
Tokihan sitä käyttäisi edullisempia valoja jos löytyisi samoilla ominaisuuksilla. Esimerkin vuoksi, voit varmaan linkittää valon joka on edullinen ja siinä on stVZO standardin mukainen valokeila. Pitkät ja lyhyet erikseen, sekä automaattiset päiväajovalot. Valotehoa kunnolla, ja ainakin 350m päähän näyttävä valokeila jne. Ja tosiaan ei saa häikäistä vastaantulijoita. Pitää myös kestää vettä, eli vaikka olisi missä kaatosateessa ei saa hajota siitä jne. Erillinen nappi pitkille ja lyhyille.

Joku 40 euron "kaareva lisävalo" ei täytä noita vaatimuksia, mutta jään odottelemaan linkkiä sopivaan tuotteeseen

Melekosia vaatimuksia etkä vähään tyydykkään. Ehkä tarvitset lisäksi otsalampun . . .

Mistä oikein nämä kaikki keksit kun kaikista uudehkoista autoistakaan ei tällaisia herkkuja löydy ainakaan edullisesti. ;=)

Monet mm. 3xt6 led valot käyvät maantielle koska niissä on oikeanlainen valokeila.
Useimmat kunnolliset valaisimet ovat IP65-66 suojauksilla.

Autoilija näkee sinut kilometrin päästä eri asia kuinka reagoi ja toisaalta metsässä ajaessa ei taida olla väliä jos huuhkajat häikäistyvät. Maantiellä ja kelvillä eri asia.

Tottakai valot 'häikäisevät' aina jonkin verran vastaantulijoita, riippuu katsojan silmistä ja alkusyksystä ongelma suurempi kuin keskitalvella/keväällä joten ei kannata tästä häikäisyprobleemasta kovin paljon noteerata.

Noista lyhyt/pitkä napeista en sano mitään koska portaaton mekaaninen säätö on pyöräilijälle turvallisin ja paras. Makuasia tämäkin.

Päivällä ei Suomessa pyöräilijä pidä valoja päällä.

Metsään ne eivät ehkä sovellu koska useat stVZO standardin mukaiset valaisimet ovat valokuvioltaan liian kapeakeilaisia ja ylhäältä rajattuja !

Jos metsäajoa silloin pitää olla keulilla leveämmän keilan valaisin joista taas kaikki eivät ole saksanmallia.

Homman nimihän on se että Suomessa mennään meidän polkupyörävalojen lainsäädännön mukaan ja se antaa aika paljon valinnanvapauksia tuikun ostajalle joka on ainoastaan hyvä asia.

Kuten en pyörävalinnoissakaan milloinkaan sekaannu ihmisten mieltymyksiin annan sinun valita mieleisesi runsaasta valikoimasta.

Linkkejä (https://www.google.com/search?q=stvzo+bike+lights&oq=stVZO+&aqs=edge.2.69i57j0i512l8.4344j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8) stVZO eli kapean valokeilan yläosasta rajoitetuihin maantiepyöräily valaisimiin ja sieltä voit valita mieleisesi

ebike-harrastelija
31.08.2021, 11.08
Kun sitä ylihintaa näissä kerran on. Ja mua on kusetettu.

[emoji3] Tuliko sulle yhtäkkiä tuollainen fiilis?

MRe
31.08.2021, 11.12
Melekosia vaatimuksia etkä vähään tyydykkään. Ehkä tarvitset lisäksi otsalampun . . .

Mistä oikein nämä kaikki keksit kun kaikista uudehkoista autoistakaan ei tällaisia herkkuja löydy ainakaan edullisesti. ;=)
No, auton valot on auton valoja, polkupyörän valot polkupyörän valoja. Kuten itsekin varmaan tiedät, on auton valoille olemassa omat säännökset mihin niitä saa asentaa ja miten ne pitää suunnata.

Polkupyörän valojen häikäisystä olen eri mieltä. Ehkä jossain jänkhällä tilanne on toinen, mutta pk-seudulla jos ajetaan kelveilläja ulkoilureiteillä valon tulee olla sellainen, ettei se häikäise. Lakihan ei näitä StVZO-valoja vaadi, mutta itse näen että ne on suositeltavia, varsinkin jos ja kun valoteho mitataan tuhansissa lumeneissa. Metsässä voi olla sitten erilaiset valot, mutta nekin on syytä olla sellaiset, että ne kestää siellä ryskäämistä ja ovat vielä pannutuksenkin jälkeen mukana ja päällä.

Otsalamppu on myös syytä olla stongaan kiinnitetyn lisäksi eritoten jos ajaa umpimetsässä. Se on jo turvallisuusvaruste ja jos pyörään tulee vikaa, niin huoltotoimenpiteiden tekemisessä pakollinen.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 11.13
Tottakai valot 'häikäisevät' aina jonkin verran vastaantulijoita, riippuu katsojan silmistä ja alkusyksystä ongelma suurempi kuin keskitalvella/keväällä joten ei kannata tästä häikäisyprobleemasta kovin paljon noteerata.
--

Ekaan: ainakin itse ajokorttia ajaessani opettaja neuvoi, että vastaantulevan valoja ei kannata katsoa suoraan päin, siinä vain sokaistuu suotta itse. Katse hiukan oikealle, mikä muutenkin hyvä koska siellähän se ajoradalla oleva este kuitenkin on. Elukka tai ihminen, tai muu kuormasta pudonnut kokkare.

Toiseen: olisi kyllä hyvä, jos olisi joku tuikku pyörissä päiväsaikaan kun ei niitä auringon sopivasti paistaessa siellä tien reunan varjosta aina kovin hyvin näe. Tässä tummien tuulipukujen luvatussa maassa.

ruuduntakaa
31.08.2021, 11.18
[emoji3] Tuliko sulle yhtäkkiä tuollainen fiilis?

Ei vaan täällä muut jankuttaa/vihjailee sitä. :rolleyes:

Mulla ei todellakaan ole olo että olisin maksanut turhasta. Erittäin tyytyväinen satsaukseeni.
Muita se tuntuu häiritsevän.

Mutta niitä ehdotuksia?

Kuminauha
31.08.2021, 12.22
Mä nyt kyllä kanssa liityn tähän sakkiin MRe:n kanssa ja haastan täällä paria henkilöä ehdottamaan tuotetta jossa olisi edes stVZO ja riittävä valoteho ja jonka saa liitettyä markkinoilla oleviin sähköpyöriin siististi ilman että tarvii kolviin koskea. Niin ja mielellään kohtuu siro ja kevyt. Noi valostoren lyhdyt on oikeestaan niitä harvoja vaihtoehtoja, tosin niistäkin tuo stVZO puuttuu.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 12.38
Mä taas en haastele muuta kuin että Pekka H:n kanssa samoilla linjoilla - vähemmälläkin tuolla ulkona kyllä pärjää. Jos haluaa, niin tokihan sitä jokainen saa maksaa juuri niin paljon kuin haluaa tuotteesta.

MRe
31.08.2021, 12.38
Valostoren tuikuista taitaa puuttua myös kaukosäädin joka on ehdottoman pakollinen etenkin jos valo ei ole StVZO. Sieltä kun pamauttaa metsästä kelville, niin se valo on saatava saman tien pimeäksi/pienemmälle. Kuin myös jos metsässä tulee joku vastaan.

jpuu
31.08.2021, 12.48
Näkyy olevan noissa kalliimman pään Lupineissa ainakin kaukosäädin ja StVZO.

MRe
31.08.2021, 12.58
^Lupineissa kyllä, mutta viittasin Valostoren omiin tuikkuihin, niihin Lumoniteihin. Lupineista kannattaa pyytää tarjous Mcarbonista.

Peeke
31.08.2021, 13.16
Eilen pääsi pimeä yllättämään ekaa kertaa ihan kunnolla ja tuli klikkailtua SL F ja C14 ostoskoriin. Kipeäähän se teki mutta pitäisi olla tuo puoli sitten kunnossa kerralla. Hattuvalo vielä tuohon pakettiin pitää metsästää, niistäkin täällä paljon keskustelua mutta pitää ensin toipua Lupinen aiheuttamasta finanssikriisistä.

wiljam
31.08.2021, 14.13
Saakohan tuollaista (https://www.banggood.com/INFUN-SFL05-2200LM-German-Standard-Smart-Sensor-Bicycle-Warning-Light-IPX4-5-Modes-with-Remote-Contr-p-1232831.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_ods&utm_campaign=nancy-sds-pc-price-feed-60&utm_content=nancy&gclid=Cj0KCQjwpreJBhDvARIsAF1_BU1lpFM8A2GkFEYUil_P 6jhwItQKtVanMv2ua9ozbB_L3z8fOVV3QrYaAoqcEALw_wcB&cur_warehouse=CN) 8.4V akkupaketille suunniteltua valoa mitenkään kytkettyä sähköpyörän valonsyöttöön? Kytkentävaihtoehtoina ovat Shimano EP8 12V valonsyöttöliitin tai virtakytkimen yhteydessä oleva USB C 5V liitin. Itse valon hankin jo vajaa vuosi sitten ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, vaikka luvatut lumenit tuskin pitävätkään paikkaansa. StVZO rajaus on tehty suurinpiirtein, mutta blokkaa silti melko tehokkaasti vastaantulijaa häikäisevät valonsäteet. Valokeila on leveä ja tasainen ja valoteho minulle riittävä. Oma langaton kytkin on hyvä tässä valossa ja sanoisin, että pyöränvalossa melkein pakollinen varuste ja olisinkin jo ostanut tuon Valostoren uutuuden (https://www.valostore.fi/fi/tuote/sa...eb2000_shimano), jos siinäkin olisi ollut erillinen kytkin.

zeppo
31.08.2021, 14.42
Saakohan tuollaista (https://www.banggood.com/INFUN-SFL05-2200LM-German-Standard-Smart-Sensor-Bicycle-Warning-Light-IPX4-5-Modes-with-Remote-Contr-p-1232831.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_ods&utm_campaign=nancy-sds-pc-price-feed-60&utm_content=nancy&gclid=Cj0KCQjwpreJBhDvARIsAF1_BU1lpFM8A2GkFEYUil_P 6jhwItQKtVanMv2ua9ozbB_L3z8fOVV3QrYaAoqcEALw_wcB&cur_warehouse=CN) 8.4V akkupaketille suunniteltua valoa mitenkään kytkettyä sähköpyörän valonsyöttöön? Kytkentävaihtoehtoina ovat Shimano EP8 12V valonsyöttöliitin tai virtakytkimen yhteydessä oleva USB C 5V liitin. Itse valon hankin jo vajaa vuosi sitten ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, vaikka luvatut lumenit tuskin pitävätkään paikkaansa. StVZO rajaus on tehty suurinpiirtein, mutta blokkaa silti melko tehokkaasti vastaantulijaa häikäisevät valonsäteet. Valokeila on leveä ja tasainen ja valoteho minulle riittävä. Oma langaton kytkin on hyvä tässä valossa ja sanoisin, että pyöränvalossa melkein pakollinen varuste ja olisinkin jo ostanut tuon Valostoren uutuuden (https://www.valostore.fi/fi/tuote/sa...eb2000_shimano), jos siinäkin olisi ollut erillinen kytkin.

Pitää tietää sen lampun max input voltage -speksi. Itselläkin on Fenixin BT30R lamppu jota olen läskipyörässä käyttänyt ja miettinyt josko sen laittaisi tuohon EP8 moottoriseen sähkäriin. BT30R:n max input voltage on juuri tuon 12V, menee siis jo ihan maksimiin. En kuitenkaan aio tuota kokeilla, menee hyvä lamppu rikki jos jännite valoliittimessä onkin lampun elektroniikalle liian korkea.

EDIT: Voisihan tuohon laittaa tehodiodin sarjaan, tiputtaisi tuota jännitettä sen appropoo 0.7V, tulee vaan yksi kuumeneva komponentti valoihin jos se nyt mitään haittaa käytännössä. Tehohukka olisi vallan mitätön.

Nixuu
31.08.2021, 17.23

Metsään ne eivät ehkä sovellu koska useat stVZO standardin mukaiset valaisimet ovat valokuvioltaan liian kapeakeilaisia ja ylhäältä rajattuja !

Kuten en pyörävalinnoissakaan milloinkaan sekaannu ihmisten mieltymyksiin annan sinun valita mieleisesi runsaasta valikoimasta.

Linkkejä (https://www.google.com/search?q=stvzo+bike+lights&oq=stVZO+&aqs=edge.2.69i57j0i512l8.4344j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8) stVZO eli kapean valokeilan yläosasta rajoitetuihin maantiepyöräily valaisimiin ja sieltä voit valita mieleisesi

Minä olen jo valinnut mieleiseni Lupine SL X (s-pedelec versio) eli en ole uutta lamppua tarvitsemassa. Kiinnosti vain tietää mitä vastaavia valoja on tarjolla edullisemmin, kun sitä niin mainostit.

Metsään sopii oikein hyvin myös, siellä vaan pitkät päällle niin valokeila ei olekkaan enää yläosasta rajoitettu ja ainakin itselle valokeilan leveys riittää hyvin.

Ja itse pidän päivällä aina valot päällä. Edessä on päiväajovalot, ja takana takavalo + jarruvalo jarrutteassa.

Vilkut löytyy myös. Näissäkin muutenin piti ekana kokeilla muutamat halvat mallit ekana, aivan susia olivat. Vasta kun osti tarpeeksi laadukkaat ja hinnakkaammat versiot sai toimivaa. Nämäkin tosi yksinkertaiset muutama ledi ja optiikka, luulisi siis, että halvalla saa, mutta ei saanut kunnollisia. Piti maksaa 200e vilkuista. https://motogadget.com/shop/en/m-blaze-disc.html

Situm
31.08.2021, 22.55
Pieni hakkurivirtalähde väliin ajaa saman asian, paitsi ettei juurikaan lämpene.

grebe
31.08.2021, 23.27
Mua rahastettiin 13 vuotta sitten Lupinen Betty 22 watin lampulla. Valo on ollut jokavuotisessa käytössä ja jatkaa töitään tänä syksynä. Uuden isomman akun ostin 5 vuotta sitten. Mitään vikaa ei ole ollut. Roskiin on joutunut vain yksi kiinan romu, ei kestänyt edes marraskuun loppuun.

Jokainen tekee oman valinnan mielensä mukaan. Nykyisin löytyy vielä kaksi muutakin Lupinea eteen ja yksi taakse. En kerrasta oppinut. Onneksi fiksummille ja diy miehille löytyy myös halvempaa ja parempaa. Niitä kun ottaa vielä repullisen mukaan metsään, niin näkee tulla poiskin sieltä.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 23.44
Niitä kun ottaa vielä repullisen mukaan metsään, niin näkee tulla poiskin sieltä.

Kateellisten ulina on parasta musiikkia. [emoji3]

grebe
31.08.2021, 23.54

Ei sun kannata mulle olla kateellinen.

Situm
01.09.2021, 01.30

Ja noin näppärästi kuittasit 13 vuoden kokemuksen. Kivat sulle

ruuduntakaa
01.09.2021, 08.23
Mä nyt laitan tähän kuvat tältä aamulta niin saa kiinanvalomiehet nauraa huutonaurua.
Senverran selittelen Lupine SL:n kuvaa että tuossa ollaan pitkoksilla vähän nokka alaspäin:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210901/a9f44099643719be723955ff96f2287b.jpg

Ja tässä se täysin ylihintainen Exposuren kypäräkynttilä:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210901/74336907916120128bb91d9b3b67d8be.jpg

jpuu
01.09.2021, 08.35
Lupine ei oikein vakuuta kuvan perusteella metsässä. Näyttää liian alas, jos esim. oksa on silmien korkeudella. Kypärävalon kera menettelee. Pyöreällä keilalla varustettu oikein suunnattu kiinan lamppu saattaa olla metsässä jopa lupinea parempi.

ruuduntakaa
01.09.2021, 08.42
Lupine ei oikein vakuuta kuvan perusteella metsässä. Näyttää liian alas, jos esim. oksa on silmien korkeudella. Kypärävalon kera menettelee. Pyöreällä keilalla varustettu oikein suunnattu kiinan lamppu saattaa olla metsässä jopa lupinea parempi.

Kertaan:

"Senverran selittelen Lupine SL:n kuvaa että tuossa ollaan pitkoksilla vähän nokka alaspäin:"

Nyt onkin kyse siitä että kuka (mulkku)sillä kiinanvalolla ajaa kelvillä?
Lupine on helvetin hyvä kompromissi maastoon ja työmatkoille missä liikkuu muitakin.

ebike-harrastelija
01.09.2021, 08.50
Kertaan:

"Senverran selittelen Lupine SL:n kuvaa että tuossa ollaan pitkoksilla vähän nokka alaspäin:"

Nyt onkin kyse siitä että kuka (mulkku)sillä kiinanvalolla ajaa kelvillä?
Lupine on helvetin hyvä kompromissi maastoon ja työmatkoille missä liikkuu muitakin.

Juuri näin, kelveille se alaspäin suunnattu ehkä jopa saksalaisittain muotoiltu valokeila, metsään sitten ne tehokkaammat. Oikeaan paikkaan oikeanlainen valo.

Eikä kukaan kait estä suuntaamasta esim. otsalamppua sivulle/alas kelvillä. kohdattaessa?

grebe
01.09.2021, 08.52
Lupine ei oikein vakuuta kuvan perusteella metsässä. Näyttää liian alas, jos esim. oksa on silmien korkeudella. Kypärävalon kera menettelee. Pyöreällä keilalla varustettu oikein suunnattu kiinan lamppu saattaa olla metsässä jopa lupinea parempi.Näin se on.

Tutuilla poluilla pärjää tuolla rajatulla kuviolla, kun ei ihan reikä päässä laske. Vieraissa paikoissa ei välttämättä hahmota missä mennään, kun ympäristöstä ei näe paljoa. Mulla on kypärässä Lupien Pico bluetooth kaukosäätimellä tangosta keilaltaan rajatun tankovalon kaverina, jos oikeen kiire on metsässä. Mutta ei pidä tuomita tuota tankovaloa, jos ei ole ajanut semmoisen kanssa metsässä. Täällä kun saa tuomion, ettei tee mitään ja ei sillä pärjää. Kyllä sillä pärjää tosi pitkälle.

Kiinanvalot toimii siinä missä muutkin. Siinä 13-vuotta vanhassa Bettyssä on 22 asteen valokeila ja 2200 lumenia. Enempää valoa tai laajempaa keilaa en ole tarvinnut. Ei näytä 300 metrin päähän, kun valo hajoaa joka paikkaan ennen sitä. Kypärävalo ei tuo kuin turvaa varalampun muodossa, kun tuota Bettyä käyttää tankovalona.

ruuduntakaa
01.09.2021, 09.15
Eikä kukaan kait estä suuntaamasta esim. otsalamppua sivulle/alas kelvillä. kohdattaessa?

Ei estä. Näin vaan ei ole tapahtunut kertaakaan kun on kohtaaminen tapahtunut.
Viimeinen tais olla paksukuski jolla oli kypärävalo ja kolme valoa tangossa. Kaikki päällä. Kelvillä.

Itse ajan mieluummin huolettomasti kelvillä valolla joka ei häikäise muita.
Ja pelkällä Lupine SL:llä pärjää oikeasti metsässä yllättävän pitkälle, kuvat ei aina kerro koko totuutta.

Muoks:
Ja oli mulla joskus Exposuren Six pack (https://exposurelights.com/products/bike/mtb-lights/six-pack-mk11)tangossa, onhan siinä eroa kuin yöllä ja päivällä SL:ään.
Sitä vaan ei kehdannu kelvillä polttaa ollenkaan.

F. Kotlerburg
01.09.2021, 09.55
En ymmärrä miksi kukaan ajaisi metsässä ilman kypärävaloa.

grebe
01.09.2021, 10.13
Itselläni siihen on kaksi syytä. Toinen on, että jokapaikkaan näyttävällä riittävän tehokkaalla tankovalolla pärjään mainiosti. Kypärävalosta on apua vain sivulle ja taakse katsoessa. Ja toki varalamppuna varmuuden vuoksi. Toinen on laiskuus. Kypärävalon akku on repussa. Toimii hyvin, mutta ei aina vaan jaksa virittää sitä kypärään/reppuun.

Mutta älkää tehkö kuten minä. Pitäkää aina varalamppu mukana.

ruuduntakaa
01.09.2021, 10.20
Toinen on laiskuus. Kypärävalon akku on repussa. Toimii hyvin, mutta ei aina vaan jaksa virittää sitä kypärään/reppuun.

Juurikin tästä syystä Exposure.

zeppo
01.09.2021, 10.54

Kieltämättä kypärävalo voisi olla kätevä lisä. Olen vuosikaudet pyöräilyt pimeässä metässä enkä ole koskaan nähnyt oikeaa tarvetta sille. Joskus polkujen risteyksissä pitää tosin vähän ohjaustankoa käännellä että minne päin menisi mutta mulla ei ole niin kiire. Lisäksi laiskuuttani en jaksaisi mitenkään viritellä valo ja akkusysteemeitä kypärään.

Ilmeisen väärin ajan siis metässä :)

Kuminauha
01.09.2021, 11.40
Kaksi valoa saa myös pinnanmuodot paremmin näkyviin kun valo tulee kahdesta eri kulmasta.

grebe
01.09.2021, 12.34
Kaksi valoa saa myös pinnanmuodot paremmin näkyviin kun valo tulee kahdesta eri kulmasta.
Tuo voi pitää paikkansa, mutta itse en täysin allekirjoita. Joskus kypärävalo tuntuu sotkevan tai ylivalottavan spotin läheltä. Jos taas vain yksi valo, niin mielummin tankoon kuin kypärään. Pelkkä kypärävalo piilottaa epätasaisuudet, kun varjoja ei muodostu.

MRe
01.09.2021, 12.53
^Taisin aiemmin jo postata jonnekin, mutta jossain oli suositus, että stonga-valon pitäisi olla kypärävaloa kirkkaampi. Kypärävalo syö tosiaan pinnanmuodot.

jpuu
01.09.2021, 12.56
Nykyinen lähes valkoinen ledi on spektriltään kapea ja monokromaattinen mikä osaltaan rajoittaa pinnan muotojen erottamista. Tähän ei auta valotehon lisäämien, se pikemminkin pahentaa asiaa, koska kaiken maailman heijastukset lisääntyvät myös. Pitäisköhän etsiä vanhalla hehkulampulla varustettu otsavalaisin esiin.

Situm
01.09.2021, 20.09
Nykyinen lähes valkoinen ledi on spektriltään kapea ja monokromaattinen mikä osaltaan rajoittaa pinnan muotojen erottamista. Tähän ei auta valotehon lisäämien, se pikemminkin pahentaa asiaa, koska kaiken maailman heijastukset lisääntyvät myös. Pitäisköhän etsiä vanhalla hehkulampulla varustettu otsavalaisin esiin.Ruuduntakaan kuvat on ihan toista mieltä :)

valkama
01.09.2021, 23.36
En laskenut valon virtaa 12 voltilla, joka on 15 w jaettuna 12 volttia. Laskin vain paljonko pyörän akusta lähtee ampeereja valon vaikutuksesta. Juuri tuosta tulee se alkuperäinen virhe, että kahdessa tunnissa akusta lähtisi 2.5 Ah. Ei lähde, vaikka lamppu ottaakin sen 2.5 Ah.

Juuri näin grebe & Nixuu. Enhän mä huomioinut 36v vs 12v, amatöörivirhe :D
Joten pitää alkaa miettimään myös keulalle ingeroitua lamppua, kun virran kulutus on maltillista.

zeppo
02.09.2021, 18.25
Tuli Lezyne 1000 ostettua ja tässä vähän pikaisia ensikokemuksia asennuksesta Spectraliin
* Lamppu piti asentaa ylempiin sarvien pidikkeeseen, vaijerit kulkee alapuolella ja osuu lamppuun jos asentaa pidikkeen alapuolelle. Ensimmäinen OTB ja pidike on paksana.
* Pitää vielä myöhemmin yrittää asennusta alapuolelle, nippusiteillä vähän viritellä noita vaijereita.
* Ihan helppo asentaa Spectraliin, virtajohto rungon oikealta puolelta sisään, samasta reiästä kuin ohut 'mittarin' kontrollijohto
* Miksei lamppua saa kokonaan pois päältä tuosta lampun nappulasta?? No, onnistuuhan se tuolta pyörän valikosta.
* JOS lampun asentaa sarvien pidikkeen alempiin ruuveihin niin nappulan painelu ei ole oikein ergonomista, ei takuulla onnistu helposti hanskat kädessä talvella
* Lampun painonappi pitäisi ehdottomasti olla lampun päällä.
* Tiesin jo ostaessa mutta miksi ihmeessä näihin pitää laittaa nuo vilkkumoodit?
* EP8 valon käyttöjännite yli 13 volttia

Katellaan valotehon arviointia sitten myöhemmin :)

Nitza
02.09.2021, 19.02
Tuli Lezyne 1000 ostettua ja tässä vähän pikaisia ensikokemuksia asennuksesta Spectraliin
* Lamppu piti asentaa ylempiin sarvien pidikkeeseen, vaijerit kulkee alapuolella ja osuu lamppuun jos asentaa pidikkeen alapuolelle. Ensimmäinen OTB ja pidike on paksana.
* Pitää vielä myöhemmin yrittää asennusta alapuolelle, nippusiteillä vähän viritellä noita vaijereita.
* Ihan helppo asentaa Spectraliin, virtajohto rungon oikealta puolelta sisään, samasta reiästä kuin ohut 'mittarin' kontrollijohto
* Miksei lamppua saa kokonaan pois päältä tuosta lampun nappulasta?? No, onnistuuhan se tuolta pyörän valikosta.
* JOS lampun asentaa sarvien pidikkeen alempiin ruuveihin niin nappulan painelu ei ole oikein ergonomista, ei takuulla onnistu helposti hanskat kädessä talvella
* Lampun painonappi pitäisi ehdottomasti olla lampun päällä.
* Tiesin jo ostaessa mutta miksi ihmeessä näihin pitää laittaa nuo vilkkumoodit?
* EP8 valon käyttöjännite yli 13 volttia

Katellaan valotehon arviointia sitten myöhemmin :)

Itselläni on sama pyörä ja sama lamppu. En pitänyt alkuperäisestä kiinnityksestä, joten nyt se on kiinni omatekoisella kiinnityksellä, joka on paljon parempi ja matalammalla kiinni.

Kuminauha
03.09.2021, 09.42
Omassa Spectralissa ihan nätisti alempiin stemmipultteihin meni. Itellä myös näyttö vaihettu EW-EN100 yksikköön, jonka funktionappia pitkään painamalla menee valot päälle/pois. Valo aina automaattimoodissa, ei tarvi sen nappia operoida.

kmruuska
03.09.2021, 12.48
Omassa Spectralissa ihan nätisti alempiin stemmipultteihin meni. Itellä myös näyttö vaihettu EW-EN100 yksikköön, jonka funktionappia pitkään painamalla menee valot päälle/pois. Valo aina automaattimoodissa, ei tarvi sen nappia operoida.

Mielenkiintoista. Onko tämä ominaisuus EP8-moottorin ulostulossa vai oletko kytkenyt sen USB:hen? Tekisi mieli laittaa omaan Riseen lamppu mutta siinä ei ole USB:tä. Jotenkin olen kuvitellut että moottorin 12V on aina päällä ja se rajaa valinnan valoihin joissa on oma katkaisin.

MRe
03.09.2021, 13.11
^Valot pitää ensin enabloida eTubella, sen jälkeen ne saa näytöllisissä vehkeissä päälle/pois menusta ja tuon donglen tapauksessa siitä napista.

kmruuska
03.09.2021, 13.50
^Valot pitää ensin enabloida eTubella, sen jälkeen ne saa näytöllisissä vehkeissä päälle/pois menusta ja tuon donglen tapauksessa siitä napista.

Yritin katsella kerran eTubella mutten löytänyt mitään enablointia sieltä. Ehkä sitä ei ole EP8 RS:n tapauksessa?

Kuminauha
03.09.2021, 14.24
Mielenkiintoista. Onko tämä ominaisuus EP8-moottorin ulostulossa vai oletko kytkenyt sen USB:hen? Tekisi mieli laittaa omaan Riseen lamppu mutta siinä ei ole USB:tä. Jotenkin olen kuvitellut että moottorin 12V on aina päällä ja se rajaa valinnan valoihin joissa on oma katkaisin.

Ihan normaalisti valon ulostuloon kytketty lamppu. Muistaakseni valon asetus itelläkin se hävis etubesta jonkun päivityksen myötä, mutta esim stunlocker sen valinnan näyttää. Pitää tarkistaa kun pääsen kotiin.

MRe
03.09.2021, 14.43
Yritin katsella kerran eTubella mutten löytänyt mitään enablointia sieltä. Ehkä sitä ei ole EP8 RS:n tapauksessa?
Voi olla. En tosiaan tiedä, kun mulla oli valot omassa pyörässä ihan tehtaan puolesta. Mutta vanhassa e8000:ssa ne tosiaan piti ottaa ensin käyttöön eTubella.

Kuminauha
04.09.2021, 09.55
Tarkistin eTubesta, niin itsekään en löydä mitään valoasetusta sieltä. STunlocker:sta löytyy.

MRe
04.09.2021, 10.42
Muistaakseni se oli ennenkin siinä PC/kaapeliversiossa…

quicksilver
04.09.2021, 20.48

Minulla oli kyllä valmiina menussa tuo valot on/off - asetus (EP8).

quicksilver
04.09.2021, 20.51

Omassa meni ainakin heittämällä. Valot kiinni tuonne moottorin liittimiin, menusta valot päälle ja menoksi. Tosin minulla on myös on/off/tehokytkin tuossa lampussa mutta se poistaa vain tuon menun räpläämisen vaivan kun haluaa tuikun päälle.

MRe
04.09.2021, 21.47
Minulla oli kyllä valmiina menussa tuo valot on/off - asetus (EP8).

Joo, mutta vanhassa piti ensin ottaa käyttöön etubella. Sitä ennen tuo menuvalinta ei tehnyt mitään. Mutta siis ilmeisesti nyttemmin muutettu ja hyvä niin.

Puskis
08.09.2021, 22.46
Gimbaali valolle:
https://www.bumm.de/en/products/kurvenlicht/parent/1/produkt/365cla.html

harald
09.09.2021, 00.27
Jess, vähän odotin että Lupine olisi ekana ehtinyt tuollaista valoa elektroonisella vakaajalla. Näissä valoissa on vielä paljon keksittävää ja parannettavaa.

ptu
10.09.2021, 00.47
Missäs Vantaalla tai Nurmijärvellä saisi ohjelmoitua valoulostulon käyttöön Bosch gen 4:ssa? Pyörä on ostettu ulkomailta. Ja mitähän tuosta minuutin hommasta pyytävät?

lansive
10.09.2021, 12.55
Joo, mutta vanhassa piti ensin ottaa käyttöön etubella. Sitä ennen tuo menuvalinta ei tehnyt mitään. Mutta siis ilmeisesti nyttemmin muutettu ja hyvä niin.

Jossain välissä se poistui eTubesta ja piti käyttää StUnlockeria jotta sai valot käyttöön. En tiedä onko sittemmin tullut taas mahdolliseksi, kun kerran sain sen rouvan pyörässä enabloitua tuolla jälkimmäisellä. En minä sitä ole kertaakaan säätänyt sen jälkeen kun valot asensin (Lezynen StVZO versio).

Pekka H
10.09.2021, 13.00
Nykyinen lähes valkoinen ledi on spektriltään kapea ja monokromaattinen mikä osaltaan rajoittaa pinnan muotojen erottamista. Tähän ei auta valotehon lisäämien, se pikemminkin pahentaa asiaa, koska kaiken maailman heijastukset lisääntyvät myös. Pitäisköhän etsiä vanhalla hehkulampulla varustettu otsavalaisin esiin.
Aiemmin ei muita ollut olemassakaan. Nyt on.

Katso viesti osastolta varusteet: Syksy tulee valoa! (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=3092400#post3092400)

JarskiAi
12.09.2021, 01.36
Valostorella näköjään tullut jotain kohtuu hintasia lammpuja valikoimiin, 1000lm ja 2000lm versiot. Kaikille moottoreille

ESIM shimano 2000lm https://www.valostore.fi/fi/tuote/sahkopyoran_valo_light5_eb2000_shimanoOnko joku testannut? Tämäkin vaihtoehto houkuttelisi. Mitenkäs nämä valot käytännössä vaikuttaa akun kestoon?

marcelo
12.09.2021, 09.34
Ei ihan aiheen ytimestä, mutta mitä tuo keskustelussa vilahteleva termi ”kelvillä” tarkoittaa?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eemeli82
12.09.2021, 10.35
Ei ihan aiheen ytimestä, mutta mitä tuo keskustelussa vilahteleva termi ”kelvillä” tarkoittaa?

Kelvi = Kevyen liikenteen väylä

marcelo
12.09.2021, 16.24
Kelvi = Kevyen liikeenteen väylä

Kiitos täsmennyksestä. Työmatkahommissa laitan usein hanskan lampun eteen vastaan tuleville. Valaistuilla väylillä ihan maksimilumeneilla harvoin on tarvettakaan. Pimeimpään aikaan toki kun asvaltti on mustaa ja märkää.

Jonkinlainen valo alkaa olla tarpeen arki-iltojen maastolenkkeihin. Täytyy ehkä kokeilla tuota Valostoren lamppua. Siinä on ainakin erinomainen oivallus tuo pikaliitin moottorilta tulevan johdon ja valaisimen välissä.

ruuduntakaa
16.09.2021, 09.00
Aamulla taas huomasi että ei ihmiset vaan ymmärrä miten se pienitehoinenkin tuikku häikäisee vastaantulijaa kun keila on laaja.
Saati nämä valostoren "suurtehovalot".

Mutta plussat siitä että vain yksi tuli vastaan ilman valoa.

Pekka H
16.09.2021, 17.49
Aamulla taas huomasi että ei ihmiset vaan ymmärrä miten se pienitehoinenkin tuikku häikäisee vastaantulijaa kun keila on laaja.Saati nämä valostoren "suurtehovalot". Mutta plussat siitä että vain yksi tuli vastaan ilman valoa.Hieno asia että teilläpäin pyöräilijät käyttävät ajovaloja. Täällä Avaruuden pääkaupungissa (https://www.google.com/search?q=avaruuden+p%C3%A4%C3%A4kaupunki&oq=Avaruuden+p%C3%A4%C3%A4kau&aqs=edge.0.0i512j69i57.10764j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8) on harvinaisempaa jos joku käyttää pimeänä vuodenaikana illalla tai yöllä ajovaloja. Joten häikäisyongelmia ei ole koska ei käytetä valojakaan. Kuitenkin pimeänä pyöräilevät kasvattavat hätä väistämistaitojani.

Pimeitä pyöriä singahtelee toisinaan sieltä täältä ja minua asia harmittaa heidän oman turvallisuutensa vuoksi.

Ovat alaikäisiä poikia ja tyttöjä eikä niillä taida olla rahoja 600 eeron valaisimiin. Toki prismasta, tokmannilta tai muista liikkeistä saisi vitosella tai kympillä valon muttei vissiin kelpaa? koska on halpa.

harald
16.09.2021, 19.14
Tuossa mukamas STVZO 310 lm LEZYNE Ebike Power. Kyllä tuolla metsästä pääsee pois, mutta heti kun kääntää rattia on kyllä pihalla siitä mikä on edessä. Taidanpa sittenkin ostaa toisen SL SF:än.
https://i.ibb.co/whWSwX7/20210915-195600.jpg (https://ibb.co/B2ZyrxG)

Situm
16.09.2021, 19.20
Varmaan soveltuu maantienlaitaan, mutta normi sekakäyttäjä ei tuosta kuviosta juuri saa turvaa ajamiseen.

hana79
16.09.2021, 19.46
Siinä alkaa olemaan itsellään elämä mallillaan kun vituttaa toisten "väärät"(halvat) valot...:D

Situm
16.09.2021, 20.36
Ymmärsitkö nyt ihan oikein? Mä myyn myös täsmälleen samalla valokuviolla olevaa valaisinta, ja kommensin vain sen soveltuvuutta sekakäyttöön.

hana79
17.09.2021, 07.16
Mie tarkoitin noita häikäiseviä halpisvaloja, mitkä häiritsee joitain "väline harrastajia"... :rolleyes:

ruuduntakaa
17.09.2021, 08.02
Mie tarkoitin noita häikäiseviä halpisvaloja, mitkä häiritsee joitain "väline harrastajia"... :rolleyes:

Mua ainakin häiritsee kaikki häikäisevät valot, hinnasta huolimatta.
Ja se, ettei osata käyttää aivojaan kanssaliikkujien huomioimiseen.

Jos mulle pottuilit. Tosin en kyllä sanallakaan maininnut ”halpisvaloja”.
Pahoittelut jos pahoitit mielesi mun kirjoituksesta.

grebe
17.09.2021, 09.42
Kyllä se alkaa olla taas se aika vuodesta, että pitää viritellä valot sähkikseen. En viitsi noita tuikkuja kesällä pitää asennettuna turhanpäiten.

ebike-harrastelija
17.09.2021, 09.49
Kyllä se alkaa olla taas se aika vuodesta, että pitää viritellä valot sähkikseen. En viitsi noita tuikkuja kesällä pitää asennettuna turhanpäiten.Mielellään saman voisi tehdä kyllä kaikki polkijat...
Eilen vähältä piti tilanne iltahämärissä vähän Vaasan alapuolella, kun lähdin traktoria ohittamaan niin enpä huomannut että vastaan tulee tien reunaa täysin valoton täysin mustiin/tummiin kypärään ja vaatteisiin pukeutunut pyöräilijä. Sulautui kyllä hyvin tummaan taustaan. Jäi se 1,5 metrin varoväli aika pienestä kiinni.

ruuduntakaa
17.09.2021, 10.07
Kyllä se alkaa olla taas se aika vuodesta, että pitää viritellä valot sähkikseen. En viitsi noita tuikkuja kesällä pitää asennettuna turhanpäiten.

Miettiny josko Lupine SL:ään tekisi johtoon liitoksen; kesäksi pois rikkoutumasta.
Hyviä ehdotuksia liittimeksi?

MRe
17.09.2021, 10.10
Mä luulen, että häikäisevät valot häiritsevät ihan kaikkia kanssaliikkujia niiden hinnasta riippumatta. Mulle on ihan sama, vaikka nokalla olisi tonnin nightsun, jos se pilaa mun näkökyvyn liikenteessä tai metsässä.

marcelo
17.09.2021, 10.17
Tänään pitäisi asentaa tuo valostoren 5light. Jos ihmettelette, että mistä tulee häiritsevää hajavaloa niin voi olla se sitten [emoji16].

Nixuu
17.09.2021, 10.20
Miettiny josko Lupine SL:ään tekisi johtoon liitoksen; kesäksi pois rikkoutumasta.
Itse ihmettelen miksi ne pitää kesäksi pois ottaa. Muutenkin Lupine kannattaa pitää aina virroissa, ja käyttää niitä päiväajovaloja. Myös keskellä kesää. Itsellä aina valot päällä niin edessä (ne päiväajovalot) ja takana takavalo + jarruvalo ja tietenkin vilkut. Nuo auttaa ihan kesälläkin siihen, että muut havaitsee fillarin paremin.

ruuduntakaa
17.09.2021, 10.24
Itse ihmettelen miksi ne pitää kesäksi pois ottaa. Muutenkin Lupine kannattaa pitää aina virroissa, ja käyttää niitä päiväajovaloja. Myös keskellä kesää. Itsellä aina valot päällä niin edessä (ne päiväajovalot) ja takana takavalo + jarruvalo ja tietenkin vilkut. Nuo auttaa ihan kesälläkin siihen, että muut havaitsee fillarin paremin.

Tämäkin on kyllä totta, oli mielessä myös.
Kai se hajoaa enskapoluilla yhtälailla syyspimeilläkin jos on hajotakseen. :)

Maantiepyörässä oli takavalo päällä kesälläkin, Levossa en ole pitänyt. Jos C14 olis niin sitten kyllä.
Mutta päädyin akkukäyttöiseen valoon taakse.

grebe
17.09.2021, 10.27
SL:n johto on niin koppura, että itselläni kerran irtosi lamppupäästä johto piirilevyltä. Ei siis ihan täysin onnistunut toteutus. Toki ongelma voi tulla, kun lennän pyöräni kanssa päistikkaa, ka stoga pyörähtää yhden kierroksen ja narut on siinä kohtaa pinkeällä. Onneksi tuo korjattiin ilmattesksi, vaikka valmistajalla ei enää ollut mitään velvoitetta korjata vikaa ilmatteeksi.

grebe
17.09.2021, 10.28

Samaa olen miettinyt. Liittin pitäisi olla sellainen, että sen saa carbon framen läpiviennin läpi. Ja liitos siihen stemmin taakse sen TCU-yksikön alle rungon sisään. Pitääkin vähän tutkia, jos sen modin teksi nyt saman tien asennuksen yhteydessä.

MRe
17.09.2021, 10.35
Itse ihmettelen miksi ne pitää kesäksi pois ottaa. Muutenkin Lupine kannattaa pitää aina virroissa, ja käyttää niitä päiväajovaloja.
Mulla oli edellisessä sähkärissä valot koko ajan päällä ja niistä oli kesälläkin hyötyä, kun ajoi johonkin pimeään alikulkuun. Nyt on SL-X nokalla ja C14 takana. SL-X:n saa näppärästi pimeäksi siitä kytkimestä ja samalla takavalo jää edelleen palamaan. Senkin saa kyllä erikseen pois päältä.

En ole ajatellut irroitella noita kesäksi tai muutenkaan, mutta onhan aina riski, että se ottaa hittiä ja hajoaa. Edellisen kanssa ei ollut ongelmia tuon suhteen.

Situm
17.09.2021, 12.31
Samaa olen miettinyt. Liittin pitäisi olla sellainen, että sen saa carbon framen läpiviennin läpi. Ja liitos siihen stemmin taakse sen TCU-yksikön alle rungon sisään. Pitääkin vähän tutkia, jos sen modin teksi nyt saman tien asennuksen yhteydessä.
SON myy tollasia (https://berthoudcycles.fr/en/1267-son-coaxial-male-connector.html)liittimiä, varmaan niitä joku suomessakin myy. Olisko Toni Tonilla?

ruuduntakaa
17.09.2021, 13.09
Ei tullu katsottua tuota Levon takavalon liitintä kun etuvalon asensin.
2021 Levossa sama 2-pinninen liitin?
Jostain vaan muistan lukeneeni että saattais olla 3-pinninen?

Taitaa Suomenkin jälleenmyyjät myydä "Brose-kaapelia" takavalolle joka ei vm Levoon 2021 käy..

https://www.emtbforums.com/community/threads/unused-ports-on-2-1-motor.8376/post-113843

grebe
17.09.2021, 13.48
SON myy tollasia (https://berthoudcycles.fr/en/1267-son-coaxial-male-connector.html)liittimiä, varmaan niitä joku suomessakin myy. Olisko Toni Tonilla?

Esim just joku tommonen. Rungossa on noin 10 mm aukko kapeampaan suuntaan, kun irrottaa sen metallisen kaapeliläpiviennin. Ajattelin ottaa tarkan mitan ja painella johdon kera paikalliseen alan liikkeeseen. Eiköhän siihen sopiva liitin löydy. Venepuolella käytin ohjauselektroniikalle vähän hifimpiä liittimiä, jotka ovat vedon ja veden kestäviä.

harald
17.09.2021, 14.32
^millaisia liittimiä venepuolella?

grebe
17.09.2021, 18.30
^millaisia liittimiä venepuolella?

Ihan perus vedenpitäviä liittimiä, joita käytetään autoissa ja veneissä. Löytyy joka motonetistä ja vastaavista. Mutta nuo ovat silti kooltaan hieman liian isoja vietäväksi läpi pyörän rungosta ja ovat myös mitoitettu paksummille johtimille.

Edit: Siis vedelle alttiisiin kohteisiin, joissa liittimiä joutuu joskus irroittelemaan, kuten sähkötakiloiden releohjatut toiminnot ja uistelumoottorin itserakennellun kaasun säätö sähköisesti pulpetista. Muuten toki perus eristetyt apicot ajavat asiansa suojaisemmissa paikoissa.

grebe
17.09.2021, 19.00
https://www.higoconnector.com/products/collection/signal/K999K

Tuolla on aika siroja liittimiä.

Nixuu
17.09.2021, 19.08
Juu higo liittimiä olin tulossa ehdottamaan. Noita käytetään paljon sähköpyörissä (diy vehkeissä, bafangeissa jne). Ja jos joku miettii mistä noita voi tilata, niin esim tuolta. https://www.e-bike-technologies.de/index.php/en/connectors/connectors-signal/connectors-higo-mini-b-series/higo-mini-b-with-overmolded-cable

marcelo
17.09.2021, 19.24
Kappas kehveliä. Täällä onkin jo valoterminaaleissa piuha kytkettynä. Meneekös tämä piuha siis tuohon Spectralin USB pistokkeeseen?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210917/90626a908c25ac2aa5e928cc69328c20.jpg

Hekse
17.09.2021, 19.54
^ juu menee usbiin.

hana79
17.09.2021, 20.31
Juu lamput häikäisee. Hyvähän se on että on edes joku valo. Just tulin juoksulenkiltä kelvillä, jossa vastaan tuli lapsi pyörällä ja välkkyvällä valolla. Katsoin valoon, vitsi että ärsytti.

Mulla on ollut pyörässä valo (Ebaystä) kiinni viime syksystä lähtien, kun sen juotin valmiiseen piuhaan mikä tuli moottorilta. YTeessä liitin pitäisi olla jarruletkua pienempi tai tehdä liitos ulkopuolelle. Kypärään laitoin nyt Fenix HM65R Superraptorin, nyt näkee metässä. Kelvillä en tietenkään sitä käytä, ja Ebay lamppu on pienimmällä teholla suunnattuna alas. Pahastuu ken pahastuu.

grebe
18.09.2021, 17.15
Pah. Laitoin lampun ilman liitintä. Nopeasti sen johdon vetää rungon sisältä vaijerin avulla. Turha käydä johtoa pätkimään.

MRe
18.09.2021, 18.58
Meridassa piti irroittaa moottori osittain. En viitsi kovin usein toistaa. Lisäksi johdot menee kaulaputken kautta ja ohjainlaakerissa stopperit. Vaatii minimissään kolme kättä, että saa kaikki paikalleen…

lowbero
18.09.2021, 21.53
Mä laitoin omaan pyörääni (YT Decoy) valon johdot pienillä suojatuilla pyöreillä abiko -liittimillä ja vähän sähkärin teippiä ympärille. Adhoc:na asennuksen yhteydessä kun päätin että haluankin valosta helpommin irrotettavan. Sattui just silloin miljoonalaatikosta sellaisia osia löytämään. Ajattelin että laitetaan jollain muulla tavalla kiinni myöhemmin mikäli tarvetta ilmenisi.

YT:lta hommatussa Lupine SL SF valossa tuli pieni pätkä johtoa - sen verran että sen saa kiinnitettyä moottorilta tulevaan tehtaalla esiasennettuun johtoon rungon sisään kun akku on pois tieltä. Nuo pienet pyöreät koiras -puolen abiko liittimet mahtuu just läpi siitä valojohdolle tarkoitetusta rungon reijästä.

YT:lta tulevan valon tarvikkeiden mukana tuli rasvatäytteiset puristusliittimet jolla tarkoitus kiinnittää moottorilta tuleva esiasennettu valon johto sitten tuohon SL SF valolta tulevaan johdon pätkään, jos haluaisi kiinteämmän ratkaisun kyseisen valon kanssa.

Tämän tiedon mukaan Lupinelta alkaisi tulla liittimillä varustettuja SL sarjan valoja.
https://forum.lupine.de/viewtopic.php?f=54&t=5100&start=75#p42819

grebe
18.09.2021, 23.54
^ Loistava uutinen. -19 SWORKS rungossa on kyllä reilu läpivienti, kun sen metallisen osan irrottaa. Noin 10 mm mutikka mahtuu läpi helposti.

Tosin tuo kahdella muovikiinnikkeellä oleva vanha SL SF (-19 mallinen) ei kyllä tule enää kestämään ensitalvea. Tästä on pakko kuitenkin antaa vähän moitteita Lupinen tuotteesta. Onneksi muuttivat tuon melko pian metalliseen versioon.

Fraatti
19.09.2021, 00.03
Pah. Laitoin lampun ilman liitintä. Nopeasti sen johdon vetää rungon sisältä vaijerin avulla. Turha käydä johtoa pätkimään.

Mulla on Lupine pyörässä kesät talvet. Eikä ole ainakaan vielä rikkoutunut tai muuten vaurioitunut vaikka aina ei ole pystyssäkään pysytty...

grebe
19.09.2021, 00.07
Mulla on Lupine pyörässä kesät talvet. Eikä ole ainakaan vielä rikkoutunut tai muuten vaurioitunut vaikka aina ei ole pystyssäkään pysytty...Mulla katkesi johto piirilevyn liitoksesta kesän jäljiltä viime syksynä. Oli päässyt johto pyörimään läpiviennissä. Ajan kanssa meni poikki. Tälle kesälle otin irti, ettei sama käy uudestaan. Kestää minkä kestää taas.

ebike-harrastelija
19.09.2021, 09.49
Mulla katkesi johto piirilevyn liitoksesta kesän jäljiltä viime syksynä. Oli päässyt johto pyörimään läpiviennissä. Ajan kanssa meni poikki. Tälle kesälle otin irti, ettei sama käy uudestaan. Kestää minkä kestää taas.Vedonpoisto auttanee?

grebe
19.09.2021, 14.11
Vedonpoisto auttanee?

Sehän se siinä pettää. Johto on niin koppuraa, että pyörii läpiviennissään. Tai ei sen tarvitse pyöriä, vaan liikkua kuin aavistuksen, niin kyllä se 300 tunnissa katkeaa.

ebike-harrastelija
19.09.2021, 19.44
Sehän se siinä pettää. Johto on niin koppuraa, että pyörii läpiviennissään. Tai ei sen tarvitse pyöriä, vaan liikkua kuin aavistuksen, niin kyllä se 300 tunnissa katkeaa.Sitten "upottaa" sen sellaiseen liemeen joka hetken kuluttua jähmettyy, mitä märkien tilojen ja peräkärryjenkin kytkentärasioiden sisälle laitetaan? Nimeä en muista... Estää tehokkaasti piuhojen liikkumisen tärinän takia ja kosteusvaurioit. Joskus käyttänyt vähemmän kriittisissä paikoissa kuumaliimaa, mutta sitä ei kyllä voi suositella oikeaan käyttöön. [emoji1]

grebe
19.09.2021, 19.52
Sitten "upottaa" sen sellaiseen liemeen joka hetken kuluttua jähmettyy, mitä märkien tilojen ja peräkärryjenkin kytkentärasioiden sisälle laitetaan? Nimeä en muista... Estää tehokkaasti piuhojen liikkumisen tärinän takia ja kosteusvaurioit. Joskus käyttänyt vähemmän kriittisissä paikoissa kuumaliimaa, mutta sitä ei kyllä voi suositella oikeaan käyttöön. [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaJoo kiitos. En taida kuitenkaan yrittää.. Lämpenee ja sisällä on mm. valokytkimen johdon liitin. Turhanpäiten ovat vaan liian jäykkää kaapelia laittaneet tuohon lamppuun. Kaikissa muissa Lupineissa on taipuisampaa kumintuntuista johtoa. Tuossa kovaa ja jäykkää. Toki helpompi pujottaa rungon sisään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210919/782fc93036ccd682cda498b83418ab40.jpg

marcelo
20.09.2021, 22.45
Hupsista keikkaa. Ei halpavalot kestä kevyttä kenttäpainia. On se nyt kumma kun koko kausi on selvitty ilman OTB episodia ja sitten kun lähetään uuden valon kanssa niin johan turve kutsuu. Olisko ollu sen verran etupainonen valon kanssa:)

En tiiä. Mikähän näistä kestäisi vähän paremmin yllättäviä maastoutumisia. Tai olis helposti korjattavissa jos vahinko käy.

Lezynen halpavaloissa (anteeks) ilmeisesti on noi kiinnityshilut muovia ja antautuu kovan paikan tullen, mutta ovat kuitenkin uusittavissa. Onko noin?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210920/01bdace8560e7d621a60ce373acab482.jpg

ebike-harrastelija
21.09.2021, 07.56
Joo kiitos. En taida kuitenkaan yrittää.. Lämpenee ja sisällä on mm. valokytkimen johdon liitin. Turhanpäiten ovat vaan liian jäykkää kaapelia laittaneet tuohon lamppuun. Kaikissa muissa Lupineissa on taipuisampaa kumintuntuista johtoa. Tuossa kovaa ja jäykkää. Toki helpompi pujottaa rungon sisään.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210919/782fc93036ccd682cda498b83418ab40.jpgJollei "valaminen" ole vaihtoehto, niin sitten ottaisin itse plan B käyttöön ja sopivan väriset nippusiteet, jesaria jne. apuun [emoji846] Onhan noita keinoja saada yksi tai kaksi pientä. sähköjohtoa pysymään hyvin aloillaan.

Masba
29.09.2021, 10.20
Uuteen Neuron:Oniin tuli laitettua tuo Valostoren Light5 EB2000. Hyvin sai läpiviennistä vedeltyä piuhat ja liitin jää sopivasti rungon ulkopuolelle jos innostuu joskus lamppua irroittelemaan. Pitää hommata siihen vielä tuommon "cable clip" niin pysyy paremmin paikallaan irtonaisena..

Pikaisen 10km lenkin perusteella valoa tuntuu piisaavan hyvin polulla mutta kyllä kypärävalo täytyy silti olla lisäksi jos vähänkään mutkaisempaa polkua vauhdilla ajaa. Kelvillä kääntelin suuntausta alemmas ja pienimmällä teholla, luulisin ettei häikäise liikoja mutta pitääpä toverin kanssa vielä testata miltä näyttää.

Kollinjoki
29.09.2021, 11.22
Onko mitään havaintoa, onko Herrmansin Nordic Lights XTREME missään myynnissä, vai onko tuo vasta tulossa markkinoille? Aika passeli yleisvalo olisi kaikkeen käyttöön ja Herrmansilla on hinnoittelu muissa valoissa aika maltillinen. Tietty kotimaista firmaa olisi kiva tukea muutenkin.

Bizline
02.10.2021, 10.25
Uuteen Neuron:Oniin tuli laitettua tuo Valostoren Light5 EB2000. Hyvin sai läpiviennistä vedeltyä piuhat ja liitin jää sopivasti rungon ulkopuolelle jos innostuu joskus lamppua irroittelemaan. Pitää hommata siihen vielä tuommon "cable clip" niin pysyy paremmin paikallaan irtonaisena..

Pikaisen 10km lenkin perusteella valoa tuntuu piisaavan hyvin polulla mutta kyllä kypärävalo täytyy silti olla lisäksi jos vähänkään mutkaisempaa polkua vauhdilla ajaa. Kelvillä kääntelin suuntausta alemmas ja pienimmällä teholla, luulisin ettei häikäise liikoja mutta pitääpä toverin kanssa vielä testata miltä näyttää.

Itse kans asentelin Helkama FSE11:n saman valon ja todella helppo asennus. Liikkeessä valot koodattiin päälle.
Eilen pienessä hämärässä ajettaessa vaikutti todella tehokkaalta tuolla 2000lumenin asetuksella. Valokeilan leveys ehkä n. 5m, mutta pituutta tuntui löytyvän reilusti. Kelvillä sitten päiväajovaloilla tai 200lumenille riippuen valoisuudesta.
Häikäsyyn ja korkeuden säätöön tarvii vielä vähän perehtyä kaverin kanssa.

ebike-harrastelija
02.10.2021, 13.08
Olen aika varma että olen nähnyt valoja selatessani otsalampun, jossa joko oli mukana tai saatavilla erikseen kypäräkiinnike... Onko jollain heittää vinkkiä? Nyt kun etsimällä etsii, niin eipä sitä tietenkään löydy...

petev
02.10.2021, 13.29
Olen aika varma että olen nähnyt valoja selatessani otsalampun, jossa joko oli mukana tai saatavilla erikseen kypäräkiinnike... Onko jollain heittää vinkkiä? Nyt kun etsimällä etsii, niin eipä sitä tietenkään löydy...

Valostorella on usempaakin tyyppiä.

Situm
03.10.2021, 13.10
Lupinelta löytyy useampikin versio, joko velcrolla tai kaksipuolisella tarralla kiinnitettävä.
Tommonen on mulla. Pidän parempana kuin päälaelle laitettavaa versiota.
https://www.dropbox.com/s/9ntralw5ejxbioy/kyp%C3%A4r%C3%A4.jpeg?raw=1

MikkoJTS
04.10.2021, 13.10
Mä "päivitin" valot nyt tämmöiseen 6x3W slim - lamppuun leveällä valokuviolla. Käyttö pyörän omasta valokatkaisimesta. Aikaisemmin oli sellainen neliönmallinen 5x3W, mutta siinä oli vähän kapeahko tuo valokuvio.

Tämä kyllä vaikuttaa aika hyvältä, ja omaan silmään tuo slim passaa paremmin tuohon tankoon. Kiinnitystä nyt vois vielä vähän kehitellä sipevämmäksi...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLViKUGlmY5QqP-v-jhR4n8BsRu9LcXFhXsZZb9MJNYgG6APLo5a3UdDjhpwg4UIvcZ 61jEZV3ND_kvCz-0lJ1XV_IxCh_CGbzXWXSvUbbKaF6QCDK-OUVEjTbdfenqVXG_GEMUSQp_BZj6SzRR1UKtAtQ=s378-no?authuser=0

ebike-harrastelija
04.10.2021, 18.45
Lupinelta löytyy useampikin versio, joko velcrolla tai kaksipuolisella tarralla kiinnitettävä.
Tommonen on mulla. Pidän parempana kuin päälaelle laitettavaa versiota.
https://www.dropbox.com/s/9ntralw5ejxbioy/kyp%C3%A4r%C3%A4.jpeg?raw=1Tää olisi kyllä optimaalinen, mutta olen taas siinä Y-tienhaarassa mennäkö lompakko vai fiilis edellä [emoji1]

ebike-harrastelija
04.10.2021, 18.46
Mä "päivitin" valot nyt tämmöiseen 6x3W slim - lamppuun leveällä valokuviolla. Käyttö pyörän omasta valokatkaisimesta. Aikaisemmin oli sellainen neliönmallinen 5x3W, mutta siinä oli vähän kapeahko tuo valokuvio.

Tämä kyllä vaikuttaa aika hyvältä, ja omaan silmään tuo slim passaa paremmin tuohon tankoon. Kiinnitystä nyt vois vielä vähän kehitellä sipevämmäksi...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLViKUGlmY5QqP-v-jhR4n8BsRu9LcXFhXsZZb9MJNYgG6APLo5a3UdDjhpwg4UIvcZ 61jEZV3ND_kvCz-0lJ1XV_IxCh_CGbzXWXSvUbbKaF6QCDK-OUVEjTbdfenqVXG_GEMUSQp_BZj6SzRR1UKtAtQ=s378-no?authuser=0Jos joku tietää vastaavanlaisen työvalon 48V spekseillä, niin saa myös ilmiantaa.

Puskissa
04.10.2021, 22.35
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211004/1269c98d49508eda1790a08884f43139.jpg

Lumonite suunnistuslamppu erinomainen vaihtoehto maastossa rymyämiseen. Akkuliivi selkään tai akku reppuun. Erilaisia kiinnikkeitä löytyy Valostoresta. Tangossa on Armytek Wizard. Hyväksi komboksi havaittu.

twentyniner
26.10.2021, 21.14
Tänään asennettu ja koeajettu Lupinen SL SF Bosch gen4 malli. Ensimmäinen Lupine itselleni, jo käteen ottaessa paketista ja hiukan kiinnitystarvikkeita sekä tällä kertaa jopa ohjevihkosta selatessa tuli sellainen fiilis "onneksi jätin sen satasen kompromissi lampun ostamatta". Kaikki pieniä detaljia myöden loppuun asti mietitty ja toteutettu.

Asennus meni kivuttomasti, sen verran ahdas tuo moottorin seutu että irrotin kiinnityspultit ja sain pujotettua piuhan nätisti ulosotolle. Lamppu ja katkaisin kiinni, tämän jälkeen akku ja virrat pyörään. Oli tuuria, omassa Focuksessani oli ulosotto ohjelmoitu valmiiksi niin että se antoi virtaa, sitten vain odoteltiin pimeää, toki päivävaloautomatiikkaa hiukan piti kokeilla, hienosti antoi huomiovalon.

Itse koeajo sitten vahvistikin fiilistä onnistuneesta hankinnasta, valoteho omaan ajooni varsin passeli, löytyy potentiaalia kovempaankin ajoon, kypärävalo ei itselleni tämän rinnalle pakollinen mutta tulee toki mukaan backupiksi.

Sitten vielä se paras osuus, valojen hankintaa sähkäriin vatvonut pidempään, oikeastaan kaksi eri vaihtoehtoa, toinen huonompi jätetään tältä erää mainitsematta, koska tämän valon hankintaprosessi sen sijaan vaatii palstatilaa.

Yhteydenotto entuudeltaankin jo tutulle kotimaiselle, kauppiaalle, koska hinnat kohdillaan, palvelualttius enemmän kuin AAA-luokkaa. Kohta kauppias soittelikin minulle päin, kertoi vastaukset minua askarruttaneisiin kysymyksiin. Lopputulema "moneltako treffaamme?" kaksi tuntia ja minulla oli lamppu kädessä.

Kiitos Mcarbon, on ilo tehdä kauppaa palvelevan kauppiaan kanssa.

En lisää mitään valokuvioita jne. niitä löytyy netti pullollaan.

Maple
11.11.2021, 11.31
Osaisiko joku auttaa sähköpyörän valojen kanssa.

Cube reaction Hybrid Performance 500 tuli hommattua (linkki alla). Tarvitsisi hommata pyörään nyt valot. Käyttönä lähinnä työmatka valaistuilla reiteillä, eli ei ole tarvetta millekään supervalaisimille. Pääasia että minut havaitaan, toki ihan hyvä jos valossa on tehoa sopivasti.

Kysymykset:
1) Saako tähän pyörään asennettua valon? Onko Boschin Gen 3 moottoreissa kaikissa se pistokepaikka valoille?
2) Kannattaako takavaloa yrittää edes kikkailla että ottaisi virran moottorista? Ladattavia laitteita on kotona jo sen verran, ettei mielellään haluaisi enää lisää kovin paljoa niitä. Toki takavalossa paristo/akku kestää varmaan suht pitkään.

Tässä linkki pyörään:

https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-performance-500-metallicgreynwhite-trapeze/

Tällaista valoa katselin, ja tuossa saisi settinä myös takavalon joka ilmeisesti menee itse päälle/pois liikkeestä tunnistamalla.

https://www.valostore.fi/fi/tuote/sahkopyoran_valo_light5_eb1000_bosch

Kollinjoki
11.11.2021, 23.49
^ Minä hankin vastaavanlaiseen käyttöön tällaisen.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lezyne_ebike_power_stvzo
Kyllä sillä nähdyksi tulee vähintäänkin riittävästi. Ajelin kokeeksi myös pätkän tien laitamalla kulkevaa hämärää metsäpolkuakin, jossa havaitsin valotehon riittäväksi rauhalliseen menoon, vaikka 310 lumenia ei mikään juhlallinen lukema olekaan. Ei nyt mikään maastopyöräilijän valinta, mutta voi tuon valon kanssa valaisematontakin tietä kohtalaisen hyvin ajella. Ennen kaikkea halusin stvzo-valon, ettei suotta häikäise vastaantulijoita ja tämä Lezyne oli kohtuuhintainen kriteerit täyttävä valo. Aika monet kerrat on nimittäin taas saanut häikäistyä nykyisten tehovalojen aikakaudella.

Suuntasin valon kylläkin vanhasta tottumuksesta alaviistoon ja huomasin, että valokeila ei yllä jalankulkijoitakaan kohtalaiselta etäisyydeltä edes lantion tasolle, lähietäisyydeltä valaisi nilkat. Täytyypä asetella se ennen seuraavaa käyttöä ohjeen mukaisesti vaateriin, sen verran hyvin kuitenkin valokeila leikkaa yläpuolelta.

Takavalona mulla on AAA-paristoilla toimiva valaisin, joka on kirkas ja paristojen kulutus niin maltillista, että jää varmaan jälkipolvillekin vielä. Edit: akkukäyttöisissä takavaloissa on usein aivan surkea paloaika ja saa latailla vähän väliä, ellei käytä vilkkumoodia, jota toivottavasti kukaan ei pimeän aikaan käytä. On toki poikkeuksia, kuten Lupine Rotlicht, jossa himmeimmällä teholla on 40 tunnin paloaika, mutta siihen rahaan ostaa ennemmin varsinaisen sähköpyörän takavalon. Edit 2: tietysti on halpojakin ladattavia kunnon paloajalla https://www.bike-discount.de/en/busch-mueller-ix-back-senso-led-rear-light

Kimbyyri
13.11.2021, 10.21
Tämä light5 1000lm on kyllä kirkas ja hyvä valokuvio muuten, mutta häikäisee vastaan tulijaa vaikka olis suunnattu aivan pyörän eteen.

https://youtu.be/J_Q-MHmwpvs

Lionell
13.11.2021, 20.39
Tänään tuli tehtyä oikeastaan eka pre-sauna -lenkki pimeillä hyväkuntoisilla poluilla ja pikkuteillä. Tietenkin ensin piti ajella kaupungin keskustasta 5 km, jotta pääsi katuvalojen ulkopuolelle. Kyllä taas kiitteli itteään, että valoiksi tuli Mcarbonilta hankittua Lupine SL SF -valot:) Lopulta innoissani poljin 37 km, joten sopiva nestevajaus tuli saunaoluillekin...

Koko kesän olen ajellut päivänvalot ja takavalot päällä. Muutaman kerran on toiset polkijat kilpapyöräilijöistä lähtien esim. liikennevalojen vaihtumista odotellessa kyselleet, miksi sulla on valot päivällä päällä. No olen vastannut, että ihan samasta syystä kuin noilla autoilijoilla, haluan tulla nähdyksi!

Nyt pimeän kauden alkaessa ihmetyttää se, miten monet pimeällä mustissa vaatteissa pyöräilevät pitkin huonosti valaistuja katuja valoitta... Ja sekin ihmetyttää, etteivät vanhemmat hanki lapsiensa Jopoihin ja temppupyöriin valoja. Pari iltaa sitten huomasin tällaisten 10-vuotiaiden poikien temppuilevan huonosti valaistulla sivukadulla, jossa kuitenkin autoja liikkuu suhteellisen usein.

Itselle tuli tällainen valovalaistuminen yhdellä syyspimeällä juoksulenkillä ihan valaistulla kaupunkialueella, kun kahdesti meinattiin ajaa päälle. Seuraavana päivänä ostin heijastinliivit ja tilasin Englannista joka suuntaan valaisevan led-vyön. Eli kannattaa aina liikkuessaan pitää huolta näkyvyydestään liikenteessä!

Tonii
03.12.2021, 15.53
Laitoin työmatka ajoon E8000 shimanon perään light5 eb2000 valon joka kyllä tosi kompaktin kokoinen. Valostoren mukaan jää vähän tuosta luvatusta 2000lm tehosta mutta aivan hyvin tuntuu näkevän metsässäkin (toinen kuva)

Lisäksi kypärästä löytyy lumonite air2 jota ei voi muutaku kehua! Pesee kyllä mennen tullen tuon kiinteän valon reilulla 2200lm tehollaan :D

Viimisessä kuvassa mitä nyt tuommosella vajaa 4000 lumenilla pimeällä metsäpolulla näkee https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/e9ddc1f9041e298de61ba991e0bdca82.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/34575d7e5f5e22bc48f02e80e5526c19.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/335a9932176f35d54fb0a5d1b35506a8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/866565b8e56e2078250b99a47fe752b6.jpg

Lähetetty minun SM-A526B laitteesta Tapatalkilla

Sokosti
03.01.2022, 17.20
Missäs Vantaalla tai Nurmijärvellä saisi ohjelmoitua valoulostulon käyttöön Bosch gen 4:ssa? Pyörä on ostettu ulkomailta. Ja mitähän tuosta minuutin hommasta pyytävät?
Minulla on sama kysymys ja paikkakuntakin osuu kohdalle (Klaukkala), niin löytykö tähän kysymykseen vastaus? Pyöräni on Apachen 29" täpärisähkis ja Boshin CX gen 4 tekniikalla. Ostin Valostoresta siihen etuvalon (Light5 EB1000), mutta en saa sitä nyt toimimaan. Mitä mun pitäisi tehdä? Kiitos.

s.ilmarinen
03.01.2022, 18.43
Bosch huoltoon piuhan päähän täytyypi pyörä viedä jos ei valoliittimestä sähköä tule.

Omaan pyörään kyselin just 12v ulostulon käyttöön ottoa, niin 20€ maksaa.

Valoliitin olikin omassa jo valmiiksi käytössä, kun tehdas asenteiset valot.

Sokosti
03.01.2022, 22.22
Ok. Kiitos.

-Räpätin-
04.01.2022, 13.13
No niin tuli ostettua Light5 EB2000 (https://www.valostore.fi/fi/tuote/sahkopyoran_valo_light5_eb2000_shimano) ja olishan se pitänyt arvata ettei homma ihan putkeen mene. Asennus onnistui ihan helposti ja 2021 vuosimalliseen EP8 fillariin mutta eihän se valo tietenkään päälle lähtenyt. No tämä oli vähän tiedossakin ja e-tube softa käyntiin ja sieltä kliksuttelee valon päälle paitsi, että sieltä ei sellaista valintaa löytynyt. Googlelta kysymään että WTF. Kuukkeli kertoi, että stunlocker olisi ratkaisu ja sitten google play kauppaan sellainen ostamaan ja uusi yritys. No uusi yritys epäonnistui täydellisesti ja ruutuun napsahti ilmoitus "Tämän pyörän moottorin laiteohjelmistoa ei tueta. Pyörän FW on mahdollista vaihtaa tuettuun. Ota yhteyttä minuun (info@stunlocker.com) saadaksesi lisätietoja. Viesti laitettu mutta onko tämä oikeasti näin vaikeeta?

jpuu
04.01.2022, 13.23
Näyttää näissä uudemmissa vehkeissä olevan. Vanhemmissa shimanoissa onnistui ihan shimpan omalla apilla.

marcelo
04.01.2022, 13.36
Kokeilitko siis näytön kautta laittaa valot päälle? Olikohan pitkä painallus siitä näytön alalaidassa olevasta painikkeesta on/off (löytyy kyllä avustuspainikkeilla valikoita selaamallakin light on/off). Tai jos on näytön tilalla junctionbox niin sen nappulasta pitkä painallus on/off.

-Räpätin-
04.01.2022, 15.59
En ole koittanut näytön kautta mutta joskus kun sitä olen selannut niin en ole siellä valo kohtaa huomannut mutta pitääpä tarkistaa vielä.
Jossain sanottiin, että vanhempi E-Tube V3.4.3 versio voisi toimia joten pitää koittaa sitäkin.

-Räpätin-
04.01.2022, 16.33
marcelolle tarjoan nyt kyllä virtuaali kaljat/kahvit koska sieltähän sen valon sai näytön valikon kautta päälle eli juurikin sieltä alareunan napin kautta pitkällä painalluksella.

marcelo
04.01.2022, 17.13
Very nice!

Tulluska
05.01.2022, 04.00
Pitäskö siitä näytön kohdasta light painamalla tapahtua jotaki ku itellä vaan kuuluu piippaus ku painaa nappia

postert
18.02.2022, 13.11
Löytyisikö suosituksia valosta joka käy suoraan Bosch g4 smart system sähköihin?
Valotehoa saisi olla aika reippaasti ja kuvio leveä.

Yksi vaihtoehto voisi olla tuo Light5 EB1000. Light5 EB2000 ei ilmeisesti käy tuohon, koska pyörän syöttämä virta ei ilmeisesti riitä.

harald
18.02.2022, 13.20
Lupine SL SF.

flassi
19.02.2022, 18.00
Pitäskö siitä näytön kohdasta light painamalla tapahtua jotaki ku itellä vaan kuuluu piippaus ku painaa nappia
ainakin shimanon EP8 piti käydä softanpuolelta aktivoimassa (kännykällä bluetoothilla kiinni) ja sitten nappi näytöstä toimi, muuten vain piippasi ja pysyi OFF

Kuminauha
20.02.2022, 09.22
Riippuu siitä miten valmistaja on pyöränsä konffannu.

Votkins
20.02.2022, 10.43
Riippuu siitä miten valmistaja on pyöränsä konffannu.
Sitähän kysyjä tässä nimenomaan kysyi, että mitkä sopivat Bosch g4 järjestelmään.

Kannattaa huomioida, että aivan uusimmassa 2021 esitellyssä 750wh akkuja tukevassa järjestelmässä moottorin liittimet ovat pyöreitä
https://www.youtube.com/watch?v=bwESTkFwggs

Ei välttämättä ongelma jos pyörässä on vedetty rungossa johdot lähemmäs ohjaustankoa.

Kuminauha
20.02.2022, 12.53
Sitähän kysyjä tässä nimenomaan kysyi, että mitkä sopivat Bosch g4 järjestelmään.

Kannattaa huomioida, että aivan uusimmassa 2021 esitellyssä 750wh akkuja tukevassa järjestelmässä moottorin liittimet ovat pyöreitä
https://www.youtube.com/watch?v=bwESTkFwggs

Ei välttämättä ongelma jos pyörässä on vedetty rungossa johdot lähemmäs ohjaustankoa.

Nokun se ei oo boshista kiinni vaan siitä kuka sen pyörän on tehny, esim Trek. Tarkoitan siis sitä, pitääkö valo vielä aktivoida huollossa, vaikka oikea liitin olisikin.

jtsavola
22.02.2022, 13.21
Osaisiko joku auttaa sähköpyörän valojen kanssa.

Cube reaction Hybrid Performance 500 tuli hommattua (linkki alla). Tarvitsisi hommata pyörään nyt valot. Käyttönä lähinnä työmatka valaistuilla reiteillä, eli ei ole tarvetta millekään supervalaisimille. Pääasia että minut havaitaan, toki ihan hyvä jos valossa on tehoa sopivasti.

Kysymykset:
1) Saako tähän pyörään asennettua valon? Onko Boschin Gen 3 moottoreissa kaikissa se pistokepaikka valoille?
2) Kannattaako takavaloa yrittää edes kikkailla että ottaisi virran moottorista? Ladattavia laitteita on kotona jo sen verran, ettei mielellään haluaisi enää lisää kovin paljoa niitä. Toki takavalossa paristo/akku kestää varmaan suht pitkään.

Tässä linkki pyörään:

https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-performance-500-metallicgreynwhite-trapeze/

Tällaista valoa katselin, ja tuossa saisi settinä myös takavalon joka ilmeisesti menee itse päälle/pois liikkeestä tunnistamalla.

https://www.valostore.fi/fi/tuote/sahkopyoran_valo_light5_eb1000_bosch

Gen3:sta ei kokemusta mutta ainakin gen2 ja gen4 moottorista löytyy erilliset pyöreät töspelit etu- ja takavalolle. Voisi kuvitella että gen3 samanlainen. Samalla vaivalla menee takavalokin kun asentaa etuvalon...

antsa75
11.03.2022, 10.04
ainakin shimanon EP8 piti käydä softanpuolelta aktivoimassa (kännykällä bluetoothilla kiinni) ja sitten nappi näytöstä toimi, muuten vain piippasi ja pysyi OFF
Millä appillä onnistuu? E-Tubesta ei ainakaan löydy ko. kohtaa
Mulla siis sama ongelma, valot pitäisi saada aktivoitua ja näyttö vaan piippaa kun valoja yrittää päälle. Pyörä Hel FE11

Koheltaja
20.09.2022, 20.09
Litemove näyttäisi olevan tuore tulokas sähköpyörien STVZO valojen valmistajana ja hintakin vaikuttaa kohtuulliselta https://www.bike-discount.de/en/litemove

https://www.lite-move.com/e-bike-headlight-25km-litemove/

Aika vähän on netissä tietoa valoista, tuossa yksi testi https://pedelec-elektro-fahrrad.de/tests/litemove-2021-aktuellste-led-beleuchtung-im-praxistest/598261/

Vähäisten kuvien ja videoiden perusteella ei kilpaile valoteholtaan Lupinen kanssa mutta valokuvio näyttäisi olevan kelvollinen liikenteeseen. Onko joku löytänyt Litemovesta enemmän juttua? Hinta houkuttaisi tilaamaan mutta sormi kramppaa -hyväksy tilaus- kohdalla.

harald
21.09.2022, 13.44
Kiinnostaisi nähdä tuo AEW-230 mallin valokuvio. Lupineen verrattuna teho puolivaloilla on selvästi pienempi kuin kaukovalolla. Lupine SL SF:ssä taitaa olla oletuksena samalla tavalla, mutta sen voi konffata niin että puolivalo on täydellä teholla.

Lupine SL SF:n leveää kuviota en vaihtaisi maastossa pois. Kapeampi toimii paremmin liikenteessä ja nopeammilla reiteillä.

edit: olihan tuosta video:

https://youtu.be/leoBbUZm-Tk?t=78
Aika kökkö valokuvio. Ostaisin Lupinen.

Smooth
21.09.2022, 15.15
Onko kellään kokemusta lupine sl x mallin valosta?

MRe
21.09.2022, 16.39
^Aika monella... mitä haluat tietää? Lupine-ketjussakin taitaa olla asiasta jotain. Jos olet hankkimassa, pyydä tarjous Mcarbonilta (Situmilta).

Hyvä ja tehokas valo. Hieman jyrkkä valaistun alueen yläreuna, joka saattaa jossain tapauksissa metsässä häiritä. Mulla on kypärässä lisäksi Piko, joka sitten tasaa tuota yläreunan leikkautumista.

Smooth
21.09.2022, 18.25
Lähinnä vaan että oletteko ollu valokuvioon/tehoon tyytyväisiä.

Koheltaja
21.09.2022, 18.27
Kiinnostaisi nähdä tuo AEW-230 mallin valokuvio.

Videolla saa jotain suuntaa mutta koska Lupine on se mihin muita verrataan niin pitäisi nähdä vertailu vierekkäin, lisäksi video on valmistajan itsensä tekemä ja olen aina vähän skeptinen valmistajan myyntipuheisiin. Aikanaan varmaan tulee käyttäjiltä puolueettomia testejä ja vertailuja mutta siihen asti ollaan valmistajan antamien mielikuvien varassa.

DRL toiminnon kun vielä tekisivät kuten on Lupinessa.

MRe
21.09.2022, 18.40

Kyl… molempiin.

Nixuu
21.09.2022, 19.21
Lupine SL X valosta on kahta versiota 25km/h eli normi sähköpyöriin tarkoitettua ja s-pedelec versiota. Itsellä ollut molemmat, päätin ottaa tuon s-pedelec mallin käyttöön. Siinä pikkaisen parempi valoteho vielä ja pidemmälle näyttävä valokeila jne. Toki molemmat ovat hyviä valoja, mutta kun pääsi vertailemaan molempia niin käyttöön jäi se tehokkaampi ja normimalli meni kaverin pyörään.

Tuossa 25km/h speksit:

https://www.lupine.de/img/_resize/block/1140x212/sl_x_eng.jpg

Ja tuossa tuon s-pedelec mallin:

https://www.lupine.de/img/_resize/block/1140x212/sl_x_spedelec_eng.jpg

https://www.lupine.de/products/e-bike-lights/sl-x/sl-x-(45km-h)

Kannattaa muuten huomioida, että tuossa normimallin versiossa on oletuksena heikompi valoteho käytössä. Se pitää erikseen vaihtaa tehokkaampaan modeen (mode b). Tämä toki pitää tehdä vain kerran ja asetus pysyy lampun muistissa. Ohjeet löytyy manuaalista.

https://img.aijaa.com/m/00986/15090126.jpg (https://aijaa.com/G91Cw8)

Bndit
21.09.2022, 21.21

Olen ajanut nyt jonkin aikaa SL F kiinni pyörässä, mutta yhden kerran vasta pikkulenkin pimeässä kun kävin testaan inserttejä. Vaikuttaa kaikin puolin erittäin hyvältä ostokselta. Erittäin mukavaa kun ei tarvitse erikseen viritellä/latailla mitään akkuvaloja. Tuossa kuvaa valokeilasta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/6fb0cf6bc63d47d51d92084954eda624.jpg

fob
22.09.2022, 14.39
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220922/9f7e3560cfa1d4c01e272f98f317edf8.jpg
Lupine SL F. Olen erittäin tyytyväinen laatuun, toimintaan ja valokuvioon.

Koheltaja
25.09.2022, 21.49
Valokuvioiden vertailua: https://www.youtube.com/watch?v=u7tD5mMvex0

Smooth
25.09.2022, 22.50
No tuon videon perusteella sl f olis ollu enemmän omaan mieleen mitä sl x.
No katotaan vielä käytännössä miltä x tuntuu kun lamppu saapuu.

Koheltaja
26.09.2022, 06.56
No kyllä. X:än osto oli jo päätetty mutta parin aiemman F kuvapostauksen ja tuon vertailun jälkeen saatan kallistua F:än puolelle. Vaikka lumeneita on vähemmän eikä valaise ehkä niin pitkälle, mutta valokuvio on selkeästi leveämpi ja luonnollisen pyöreä sekä vähemmän tarkoilla rajoilla.

Kimbyyri
26.09.2022, 17.39
Mulle jäi nyt epäselväksi tuo sl sf nano.
Että kirkastuuko se vain pitkällä vai "nouseeko" kuvio ylöspäin.

vihtis83
26.09.2022, 17.48
Mulle jäi nyt epäselväksi tuo sl sf nano.
Että kirkastuuko se vain pitkällä vai "nouseeko" kuvio ylöspäin.

Edit: Poistinkin viestin, sehän olikin eri lamppu kyseessä :D Edit2: Vai oliko? Onko erikseen SL SF Nano ja SL F Nano???

Koheltaja
26.09.2022, 20.37
Videon perusteella SL F Nanossa pitkillä kuvio nousee ylöspäin.

Mitä eroa on SF ja F malleissa?

MRe
27.09.2022, 10.28
Lupine-kyselyt kannattaa laittaa tuonne Lupine-ketjuun tai kysyä suoraan Situmilta.

Situm
27.09.2022, 22.55
No kyllä. X:än osto oli jo päätetty mutta parin aiemman F kuvapostauksen ja tuon vertailun jälkeen saatan kallistua F:än puolelle. Vaikka lumeneita on vähemmän eikä valaise ehkä niin pitkälle, mutta valokuvio on selkeästi leveämpi ja luonnollisen pyöreä sekä vähemmän tarkoilla rajoilla.
Jep, tekee enemmän sellaisen tasaisen valomaton eteen, ja pitkät päällä pärjää maastossa otsalampun kanssa paremmin kuin hyvin.
X on tehokkaampi ja suunniteltu enemmän maantielle.

HelShima
26.10.2022, 22.37
Onnistuuko Valostoren Light5 EB2000 Shimano valojen kytkentä johonkin ulkopuoliseen virtalähteeseen esim. Makitan 18v 5A akku tai virtapankki output PD-18W (DC5v/3A, 9V/2A, 12V/1,5A) tai johonkin muuhun, mihin?

Pekka H
27.10.2022, 01.33
6 - 12 volttia on sallittu sisäänmeno jännite. Olisiko saatavilla 12 voltin akkua?

Voi kyrvähtää 18 V lla.

Lähetetty minulle vielä aika oudolla Tapatalk sovelluksella . . .

ttimonen
27.10.2022, 10.42
Onko jollain Light5 EB2000 ja ollut tyytyväinen, vai vaihtunut kenties toiseen lamppuun ?
Pääsääntöisesti metsärymistelyyn pitäis lamppu laittaa ja Lupine menee mielestäni turhan kalliiksi.
Tällä hetkellä akkulamppu mutta siitä lataamisesta tarkoitus päästä eroon.

HelShima
27.10.2022, 13.59
Onko jollain Light5 EB2000 ja ollut tyytyväinen, vai vaihtunut kenties toiseen lamppuun ?
Pääsääntöisesti metsärymistelyyn pitäis lamppu laittaa ja Lupine menee mielestäni turhan kalliiksi.
Tällä hetkellä akkulamppu mutta siitä lataamisesta tarkoitus päästä eroon.

Itselläni juurikin tuo Lihgt5 EB2000, ei paljon vielä vertailukelpoista kokemusta, varmaa ihan ok lamppu. Ongelma lähinnä Shimanon virtavaraus lampulle, joka rajoittaa avustusvirtaa polkemistarkoitukseen. Mielummin lataan ulkoista akkua kuin poljen luomuna n.27 kiloista läskiä, kun virtaa ei ole riittävästi käytettävissä.

HelShima
27.10.2022, 14.17
6 - 12 volttia on sallittu sisäänmeno jännite. Olisiko saatavilla 12 voltin akkua?

Voi kyrvähtää 18 V lla.

Lähetetty minulle vielä aika oudolla Tapatalk sovelluksella . . .

Dacotan virtapankista löytyy USB 2 ulostulo QC (DC 5V-6,5V/3A, 6,6V-9V/2A, 9V-12V/1,5A)

Makitan akkuja useampia, mitä jos alentaisin jännitettä :
https://www.lumise.fi/ajoneuvojen-lisavarusteet/jannitteen-alentaja-peruutuskameralle-24v--12v/p/6010010080/?gclid=EAIaIQobChMI89mZoJWA-wIViNeyCh0uzgX8EAQYBSABEgInF_D_BwE

ttimonen
27.10.2022, 15.04
Itselläni juurikin tuo Lihgt5 EB2000, ei paljon vielä vertailukelpoista kokemusta, varmaa ihan ok lamppu. Ongelma lähinnä Shimanon virtavaraus lampulle, joka rajoittaa avustusvirtaa polkemistarkoitukseen. Mielummin lataan ulkoista akkua kuin poljen luomuna n.27 kiloista läskiä, kun virtaa ei ole riittävästi käytettävissä.

Empäs tiennyt että näinkin voi käydä, luulin että avustus ottaa aina osansa ja lampulle jää mitä jää.
Itsellä Brosen Alu-S ja siinäkin jää tietääkseni liian vähälle virta mitä EB2000 tarvii mutta oletin että avustus pitäisi kuitenkin toimia normaalisti.

HelShima
27.10.2022, 17.16
Empäs tiennyt että näinkin voi käydä, luulin että avustus ottaa aina osansa ja lampulle jää mitä jää.
Itsellä Brosen Alu-S ja siinäkin jää tietääkseni liian vähälle virta mitä EB2000 tarvii mutta oletin että avustus pitäisi kuitenkin toimia normaalisti.

Shimanossa avustus toimii varmaan ihan normaalisti niin kauan kun virtaa on riittävästi. Jossain vaiheessa virran hiipuessa sopivalle tasolle loppuu avustus ja lampulle jää loppuvirta. Shimanon ropelihatut ovat näin varmistaneet ettei sun tarvitse pimeässä polkea ilman avustusta kotiin. Lampuille varatun virran määrä on säädettävissä, mutta ei tietääkseni poistettavissa kokonaan. Korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.

Light5 E-Bike light compability list

(https://cdn.handshake.fi/files/2022-02-28/light5_ebike_light_compability_list_11646039221.pd f)
https://cdn.handshake.fi/files/2022-02-28/light5_ebike_light_compability_list_11646039221.pd f

MRe
27.10.2022, 19.51
Shimanossa saa lampun vaatiman reservin vedettyä nollille.

HelShima
28.10.2022, 00.06
Shimanossa saa lampun vaatiman reservin vedettyä nollille.

Millä ?? ( sm-pce02 ? )

MRe
28.10.2022, 09.09
Muistaakseni STUnlockerilla tai sitten kaapelilla. Itse taisin vetää kaapelilla, kun en nykyiseen pyörään ole STUnlockeria käyttänyt.

Pulkkinen
28.10.2022, 22.35
Broseen olen pähkäillyt ostavani tuon eb2000 lampun, mutta vaikuttaako se vai ei tuohon avustukseen? Moniko uskaltanut ostaa kyseisen tuikun ja uskaltaa vielä kertoa rehellisen mielipiteen?

Kimbyyri
29.10.2022, 17.56
Broseen olen pähkäillyt ostavani tuon eb2000 lampun, mutta vaikuttaako se vai ei tuohon avustukseen? Moniko uskaltanut ostaa kyseisen tuikun ja uskaltaa vielä kertoa rehellisen mielipiteen?Tuo eb 1000 riittää aivan mainiosti. Mulla oli brosessa se. Ja aivan helvetisti häikäisee kaikkea vastaan tulevaa. Itse en ostanut bosch:iin samaa valaisinta tuon käsittämättömän kuvion vuoksi.

Kimbyyri
29.10.2022, 18.01
https://youtu.be/3JC0Lt1eiWE

Lupine sl + Bosch gen 4

Kiituri
29.10.2022, 18.28
^jotenkin tuo Lupinen valokuvio ei istu omaan maailmaan poluilla. Kuvion reunat on aivan liian terävät. Pyörän ryskiessä ylös/alas tervä rajainen kuvio häiritsee. Pitäisi olla pehmeästi himmenevä ja sellaisiahan vanhat Magicshinen lamput on.
Tuo lupine on varmasti hyvä kaikkialle minkä nimessä on tie.

Pulkkinen
29.10.2022, 19.51
Tuo eb 1000 riittää aivan mainiosti. Mulla oli brosessa se. Ja aivan helvetisti häikäisee kaikkea vastaan tulevaa. Itse en ostanut bosch:iin samaa valaisinta tuon käsittämättömän kuvion vuoksi.

Onko tuossa videolla 1000 vai 2000 malli?

Kimbyyri
29.10.2022, 20.28
Onko tuossa videolla 1000 vai 2000 malli?1000. Ja kyllä mä sitä säätelin. Tuo on säädetty tossa videossa n. 5-7 m päähän, vaikka näyttää siltä että huomattavasti kauemmas.

Koheltaja
29.10.2022, 21.21
^Eli mettävaloksi mainio valinta. Onko pienemmillä asetuksella liian häikäisevä liikenteeseen kuten työmatkoihin valaistuilla reiteillä?

Kimbyyri
30.10.2022, 10.54
^Eli mettävaloksi mainio valinta. Onko pienemmillä asetuksella liian häikäisevä liikenteeseen kuten työmatkoihin valaistuilla reiteillä?On liian kirkas. Tuon ongelma on valokeilan muoto.

miikaael
30.10.2022, 13.03
^Eli mettävaloksi mainio valinta. Onko pienemmillä asetuksella liian häikäisevä liikenteeseen kuten työmatkoihin valaistuilla reiteillä?Pienimmällä asetuksella palaa vain reunoissa olevat ledit "huomiovalona/päivävalona", jolloin sopii hyvin tieliikenteeseen. Suuremmilla astuksilla on metsään soveltuva laaja keila.

Bndit
30.10.2022, 13.18
Itse en edes huomaa mitään terävää kuviota ajaessa tai ei se ainakaan häiritse, vielä vähemmän kypärävalon kanssa.

ttimonen
31.10.2022, 09.36
EB2000:ssa on käsittääkseni keila vielä leveämpi joskin hinta kyllä melkein tuplaantuu.
Itsekkin lamppua etsiskelen ja vaihtoehdot olleet näissä Light5 malleissa tai mahdollisesti ladattava Fenix BC30R V2.
Eihän kukaan oo sattumoisin päässyt näitä vertailemaan ?

Koheltaja
31.10.2022, 17.37
Pienimmällä asetuksella palaa vain reunoissa olevat ledit "huomiovalona/päivävalona", jolloin sopii hyvin tieliikenteeseen. Suuremmilla astuksilla on metsään soveltuva laaja keila.

Huomiovalot periaatteessa riittäisi valaistuille reiteille ja kaikki peliin liikenteen ulkopuolella koska metsävaloksi haluan pehmeärajaisen valokuvion. Aikani kun pähkin niin kevät tulee ja valo ostamatta...

Nixuu
31.10.2022, 22.31
Aikani kun pähkin niin kevät tulee ja valo ostamatta...

Eipä tuokaan mitään haittaa, valoja (päivävalot / drl ja takavalo) on hyvä pitää päällä myös kesällä. Eli siis ns kaiken aikaa kun liikkuu tuolla. Helpottaa pyörien havaitsemista myös aurinkoisella säällä. Lisäksi kun ajetaan kaverien kanssa maastossa niin suurimmalla osalla myös kesäisin päiväajovalot, niin heidät havaitsee helposti siellä maastossa liikkuessa. Varsinkin kun vetää letkaa ja kurkkii välillä taakse, että onko kaikki mukana niin valolliset näkee helposti ja nopeasti. Nopeammin kuin valottomat.

Koheltaja
01.11.2022, 07.19
Samat ajatukset, vielä on ladattavat huomiovalot mutta tulevaisuudessa kun saan hankittua oikeat valot niin ne on päällä myös päivällä. Aika paljon näkee sähköpyöriä jotka pitää valot päällä päivällä ja se on hyvä asia havaittavuuden osalta.

Tctic
02.11.2022, 10.56
En osaa päättää, että minkä valon tuohon Silverin Shimanolla varustettuun sähkölaskiin laittaisi maastokäyttöön. Ajo on lähinnä pururataa ja välillä polkuja, ei mitään kivikkoa tai juurakkoa. Lupine SL SF Nano (177€ 900lm), Lupine SL SF (299€ 1300lm), Lupine SL X (349€ 1800lm) vai sitten tuo Light5 EB2000 (139€ 2000lm). Huonoa en halua ostaa, mutta en myöskään haluaisi maksaa ylimääräistä turhasta. Työmatkoja tuolla ei ainakaan vielä ole tullut ajettua, joten muista tiellä liikkujista ei tarvitse välittää tällä kertaa.

Kiituri
02.11.2022, 13.08
^jos sinulla jo on hyvä kypärävalo niin mikä vaan +600lm valo on käypäinen. Jos sinulla ei ole kypärävaloa niin mikään tankovalo ei ole ratkaisu. Vain yhdistelmä toimii oikeasti maastossa.

Situm
02.11.2022, 21.56
En osaa päättää, että minkä valon tuohon Silverin Shimanolla varustettuun sähkölaskiin laittaisi maastokäyttöön. Ajo on lähinnä pururataa ja välillä polkuja, ei mitään kivikkoa tai juurakkoa. Lupine SL SF Nano (177€ 900lm), Lupine SL SF (299€ 1300lm), Lupine SL X (349€ 1800lm) vai sitten tuo Light5 EB2000 (139€ 2000lm). Huonoa en halua ostaa, mutta en myöskään haluaisi maksaa ylimääräistä turhasta. Työmatkoja tuolla ei ainakaan vielä ole tullut ajettua, joten muista tiellä liikkujista ei tarvitse välittää tällä kertaa.
"Lupine kauppiaan suulla" Nano on aivan liian kapea maastoon. SF toimii mun käytössä Pikon kanssa riittävästi, ja on hyvä myös siirtymillä. SL SF ohjaa fillarin eteen vähemmän valoa kuin pidemmälle, tekee silloin tasaisen kirkkaan valomaton. X taas on tiekäytössä ihan huippua, mutta epätasainen kiila ei omaa silmää miellyttänyt. Valoa on tosin reilusti enemmän. Ajan paljon maantienlaitaa duuniin ja siirtymiin, sen takia mulle toi stvzo on aika tärkeä ominaisuus.
Lumeneiden määrän vertailu stvzo valon ja tavallisen välillä on hankalaa. Eli kaikki valo on siellä missä sitä eniten tarvitaan, eikä puiden latvoissa. Se taas johtaa siihen, että kypärävalo apuna on maastossa lähes pakollinen. Varsinkin jos maastossa on jyrkkiä notkelmia.
https://www.dropbox.com/s/spdqashg3qan1yl/betty.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/80qdjk9jgjuvsgj/sx.jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/4oyscwr7wl85p4n/sf.jpg?raw=1https://www.dropbox.com/s/xdbn1fpdkvf63n7/piko.jpg?raw=1

Votkins
03.11.2022, 08.00
^jos sinulla jo on hyvä kypärävalo niin mikä vaan +600lm valo on käypäinen. Jos sinulla ei ole kypärävaloa niin mikään tankovalo ei ole ratkaisu. Vain yhdistelmä toimii oikeasti maastossa.
Oikeasti asia on varmaan vähän tapauskohtaista: Fenix BC30 tankovalon kanssa pärjäsi pimeässä märässä metsässä ihan hyvin. Fenixin HM65R kypärä/otsavalo ei siihen tuonut paljoa enää lisää.

MRe
03.11.2022, 09.24
Noin ylipäätään jos metsässä ajaa (enskaa), niin stongaan tehokkaampi valo. Kypärävalo tappaa varjot.

harald
03.11.2022, 12.19
Mielestäni tuo SL SF ja otsavalo kurvivaloksi on hyvä yhdistelmä jos yhtään ajaa siellä missä on muita ihmisiä. Tuo SL X on mielestäni liian laikukas, eikä se taida olla 2200 lumenia esimerkiksi Shimanon moottoreissa jotka rajoittavat tehon samalle tasolle SL SF:än kanssa. Onko tuo 2200 lumenia ehkä siitä mallista jossa oma akku?

Rydman
03.11.2022, 14.34
Oma SL X Boschissa on 1600lm vakiotilassa (18W). B-modessa saa 1800 (22W), mutta sitä ei suositella Boschille, ilmeisesti Shimanolla voisi saada 1800. S-Pedelec versio lienee tehokkaampi, mutta Boschin rajoituksilla tuskin olisi hirveästi ollut iloa siitä?

SL X valikoitui valoksi, kun piti olla do-it-all valo katupyöräilyyn sekä maastoon. En aio vaihdella valoja käyttötarkoituksen mukaan tai ripustaa useampia tankoon yhtäaikaa. Toistaiseksi on ollut ihan erinomainen valo kaikkeen käyttöön. Toki maastossa pitää olla kypärävalo ja se tasoittaa ihan hyvin tuota "laikukasta" valokeilaa. Toki täysin pyöreä valokeila olisi parempi maastokäytössä, mutta sitten kadulla se pitää suunnata suoraan asfalttiin, ettei häikäise muita.

Nixuu
03.11.2022, 17.13
Oma SL X Boschissa on 1600lm vakiotilassa (18W). B-modessa saa 1800 (22W), mutta sitä ei suositella Boschille, ilmeisesti Shimanolla voisi saada 1800. S-Pedelec versio lienee tehokkaampi, mutta Boschin rajoituksilla tuskin olisi hirveästi ollut iloa siitä?

S-pedelec malli (itselläni tuo) on 2200 lumenia / 480 lux ja 30W pitkät ja lyhyet 18w. Päivävalot 2.5w. Tämä versio käyttää 24-48v käytttöjännitettä.

ttimonen
18.11.2022, 11.01
Onko kukaan päässyt vertailemaan Lezyne ebike macrodrive 1000 vs Light5 EB1000 ? Jompikumpi näistä tarkoitus ostaa ja vaaka tällä hetkellä Lezynen puolella kiinnitystavan johdosta. Pitää vaan odottaa tämä black friday hömpötys edestä jos vaikka sattuis tulemaan tarjoukseen.

Kiituri
18.11.2022, 17.06
Ostin Light5 EB1000 valon Boschin Smart System moottorin kanssa käytettäväksi. Ei voi suositella mastoon. Valokuvio on aivan liian kapea eikä tehoa kaiken kaikkiaan kummoisesti ole. Ottoteho 12.8W sisällä testatessa mikä antaisi ymmärtää että jos tekniikka on kunnollista niin 1000lm voisi irrotakin kuten lupaavat.
Valokuvio varmaan toimii metsäautotiellä ja suorilla neulaspoluilla mutta oikeasti maastossa ei toimi. Pitää olla huomattavasti leveämpi kuvio tangossa käytettäväksi. Kypärässä vähän kapeampikin kuvio toimii auttavasti.

ttimonen
21.11.2022, 09.45
Ostin Light5 EB1000 valon Boschin Smart System moottorin kanssa käytettäväksi. Ei voi suositella mastoon. Valokuvio on aivan liian kapea eikä tehoa kaiken kaikkiaan kummoisesti ole. Ottoteho 12.8W sisällä testatessa mikä antaisi ymmärtää että jos tekniikka on kunnollista niin 1000lm voisi irrotakin kuten lupaavat.
Valokuvio varmaan toimii metsäautotiellä ja suorilla neulaspoluilla mutta oikeasti maastossa ei toimi. Pitää olla huomattavasti leveämpi kuvio tangossa käytettäväksi. Kypärässä vähän kapeampikin kuvio toimii auttavasti.

Kiitokset tästä, pitää seurailla Lezynen hintoja. Valoteho varmasti samaa luokkaa mutta jospa keila olisi leveämpi.

Kiituri
23.11.2022, 16.39
Palautin EB1000 valon. Se oli kaiken lisäksi hiukan rikki. Sammutteli itseään jatkuvasti. Jokin lämpöongelma, luulisin.
Nyt pitää tuumata mikä valo pitäisi Boschiin kytkeä. Tehoraja 18W rajoittaa valikoimaa. Sekin on vähän epäselvää, mitä moottori tuumaa jos kuormaa on enemmän. Meneekö vikatilaan vaatien huoltokäyntiä vai mitä tapahtuu. Elikkä karsiutuuko pois kaikki mallit missä voisi edes vahingossa kytkeä yli 18W vaativan valotehon päälle.

Situm
23.11.2022, 17.45
Lupinen SL X mallia on mennyt boschiin joku kymmenen meiltäkin, ja siinä maksimiteho on 24W 1800lm, tosin tarvitsee ohjelmoida jollain pajalla käyttöön.

Bndit
23.11.2022, 19.01
Lupinea vaan niin ei tule ongelmia.

Kiituri
23.11.2022, 19.06
Lupinen SL X mallia on mennyt boschiin joku kymmenen meiltäkin, ja siinä maksimiteho on 24W 1800lm, tosin tarvitsee ohjelmoida jollain pajalla käyttöön.
Boschin maksimi lähtöteho on 18W. Se pitää aina ohjelmoida jotta ylipäänsä saisi virtaa ulos. Enimmäisasetus on tuo 18W.

Kiituri
23.11.2022, 19.08
Lupinea ei tule. Periaatteellisesta syystä. Teholedi maksaa muutaman euron eikä linssi ja alumiinikuori montaa euroa maksa. En mitenkään ymmärrä miksi haluaisin maksaa aivan posketonta hintaa lampusta missä ei ole edes akkuja.

Kysynnän ja tarjonna laki ei vaan toimi kun ei ole tarpeeksi tarjontaa sähköpuöriin suoraan käyvistä valoista. Rahastaminen on helppoa.

Bndit
23.11.2022, 21.37
Jos Lupine olisi paska tuote niin väite rahastamisesta olisi ehkä validi, mutta kyllä siinä saa rahalle vastinetta. Toki varmasti hyviä, parempia ja halvempiakin tuotteita on.

Smooth
23.11.2022, 22.14
Ääni lupine sl x, ei se täydellinen ole mutta en parempaakan tiedä? Varsinkin kun sähkö otetaan pyörästä

Rydman
23.11.2022, 23.25
SL X tuli tännekin. Joo hinta närästi hetken, vaan enemmän olis närästäny kehnolla valolla ajaa. Ei tuntunut olevan vaihtoehtoja, kun EB2000 ei pelaa.

Koheltaja
24.11.2022, 07.09
Lupinea ei tule. Periaatteellisesta syystä. Teholedi maksaa muutaman euron eikä linssi ja alumiinikuori montaa euroa maksa. En mitenkään ymmärrä miksi haluaisin maksaa aivan posketonta hintaa lampusta missä ei ole edes akkuja.

Kysynnän ja tarjonna laki ei vaan toimi kun ei ole tarpeeksi tarjontaa sähköpuöriin suoraan käyvistä valoista. Rahastaminen on helppoa.

Tämä on silloin helppoa kun on taito ja mahdollisuus rakentaa sellaisen valon kun itse haluaa.

Vielä on arvonta käynnissä ja toistaiseksi on ajettu Led Lenser H8R kypärässä ja Compass R ohjaustangossa. Lupine SL F on ykkösvalinta mutta Litemove myös kiinnostaa hinnaltaan mutta kokemukset niistä on vähäisiä.

Rydman
24.11.2022, 08.08
Pyörän mukana tuli joku Litemove 110lux tms. ja kyllä sillä tiellä ajaa, vastaa suunnilleen SL X lyhyitä valoja. Maastossa ei oikein riitä.

arctic biker
24.11.2022, 08.17
Itte ekaa sähköjopoa kun ajan eikä ny ainoa pyörä ole niin harkinnan alla oli mutten nähny järkeväksi. Yksi hentonen piuha lisää moottorin kylkeen.
Lupine Piko tankoon tai Fenix BC30 tai BC26R ynnä Lumonite Compass kypärään on mun tään hetkinen ratkaisu.

Bizline
26.11.2022, 09.14

EB2000:a on paljon leveämpi valokeila. Itsellä oli FSE11:ssä sellainen ja oli hyvä ainakin omaan käyttöön. En päässyt kokeilemaan millainen olisi ollut kapealla ja mutkaisella reitillä metsässä.

parvima73
11.12.2022, 21.07
Mikä toi lokasuoja on,haluaisin osta sellaisen?

Bndit
12.12.2022, 13.13
Tuli opiskeltua Sähköpyörän valo vaikeamman kautta. Laitoin Lupinen johdon vähän liian silmää miellyttävästi ja kun kaatuessa stonga kierähti tarpeeksi pitkälle niin johdot irtautuivat lampusta. Ei ollutkotona tarpeeksi pientä torxia että olisin saanut lampun kannen auki ja tutkittua minkälainen homma liittää johto niin päätin lähettää sen Lupinelle. Lupine korjasi johdon samana päivänä kun saivat pakettini ja lähettivät sen myös samana päivänä takaisin. Ei maksanut muuta kun omat postikulut sinne 19,90€. Lupinessa ei maksa pelkästään laadukkaasta tuotteesta vaan rahalla saa myös huippupalvelua.

MRe
12.12.2022, 14.38
^joo, toistapa temppu kiinanlampun kanssa…

Kiituri
12.12.2022, 15.41
^toisaalta kiinan lamppuja saa 10 samalla hinnalla :)

Situm
12.12.2022, 21.14
Toiset ostaa sellaisen minkä voi korjata/korjauttaa ja toiset taas ajattelee asian toisin. Viimeksi korjasin kaverin faijan pikon, jolla taitaa olla ikää kymmenisen vuotta.

Bndit
13.12.2022, 08.26
Jos mä tarviin yhden valon niin ostan mielummin yhden hyvän valon kun kymmenen huonompaa. Se olisi järjetöntä luonnonvarojen tuhlaamista ja sitten mulla olisi yhden hyvän valon sijasta kymmenen paskaa.

jpuu
13.12.2022, 10.36
^ei ne kiinan valot ihan niin paskoja ole. Sitäpaitsi kaikki ne tulee sieltä ja se on brändi mikä niissä sitten maksaa.

MRe
13.12.2022, 10.42
^juu, kyllä. Bemarit ja Volvotkin voi tulla kiinasta, mutta en silti ostaisi autoa aliexpressistä. Termi ”kiinanvalo/-pyörä” tarkoittaa ylipäätään jotain no-name kuraa, joka voi olla paskaa tai konvehtia. Harvoin kuitenkaan edellisestä tulee jälkimmäistä. Toisin päin entropia toimii paremmin.

Tuleehan lähes kaikkien pyörävalmistajien rungotkin Kiinasta ja silti täällä(kin) suhtaudutaan epäilevästi kiinanrunkoihin. Nytkö olet sitä mieltä, että se spessun kopio kopio-zippeillä on juuri oikea vaihtoehto?

Situm
13.12.2022, 10.51
^ei ne kiinan valot ihan niin paskoja ole. Sitäpaitsi kaikki ne tulee sieltä ja se on brändi mikä niissä sitten maksaa.
Kymmenesosan hintaiset on, ja euroopassa on kymmeniä valmistajia, joiden tuotteet pitävät sen minkä lupaavat.

Alavin
17.12.2022, 16.19
Bosch Performance Lineen (gen 2), jossa on vain 6 V:n valolähtö, haluaisin laittaa tehokkaan-valon. Tähän tarvitsisi enemmän tehoa kuin sen 8,4 W, mitä muistaakseni 6 V:n Boschista saa.

Ajattelin ryöstää 36 V akun johdoista ja käyttää 6 V:n valolähtöä herätteenä. Kytkennän tekisin puolijohdereleellä.

Onko tietoa, aiheuttaako akun johdoista suoraan valolle otettu sähkö ongelmia eli valvooko moottori/kontrolleri sitä? Sen havaitsin, että jos ensin kytkee 15 watin kuorman (valoja) akun päävirtaan ja sitten yrittää laittaa virrat päälle, niin järjestelmä tulkitsee viaksi ja kieltäytyy käynnistymästä. Mutta jos kytkee vasta sitten, kun etuvalo on syttynyt, niin sitten toimii. Mutta en ole kokeillut mitä tapahtuu ajossa/enemmällä käytöllä.

Edit: Joku onkin jo tehnyt vastaavan: https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/12v-vom-6v-lichtanschluss-oder-vom-akku-per-dc-dc-wandler.43451/#post-955977

Pitääpä tutustua tarkemmin.

Kiituri
17.12.2022, 21.05
^onpa mielenkiintoinen koe sinulla menossa. Kerrohan sitten onnistuiko. Miten meinaat alentaa jännitteen lampulle?

Alavin
17.12.2022, 22.08
^ Joo. Kerron, miten kävi. Suunnittelin, että valitsen valon, joka sietää tuon 36 V:n jännitteen, jotta ei tarvitsisi alentaa. Esim. joku Busch + Müller. Mutta jos pitäisi, niin laittaisin miniatyyri-DC/DC-muuntimen. En tiedä, onko koneen kopan alla tilaa ja miten lämpöjen kanssa kävisi, joten voisi olla turvallisinta sijoittaa se moottorin ulkopuolelle.

Kiituri
18.12.2022, 08.47
^meinasitko ihan oikeasti että olisi moottorin sisällä? Et kai?
RUngon sisällä on ihan ok vaikka akun kanssa samassa tilassa. Ei hakkurivirtalähde noilla tehoilla hukkaan kuin watin tai enintään kaksi ja se lämpö hukkuu metalliseinien läpi niin ettei sitä edes huomaa.

Nixuu
18.12.2022, 10.43
Lupine SL X s-pedelec malli toimii suoraan 36v (24-48v). Toki on vähän hintava. Mutta ei tarvitse sitä dc muunninta alaspäin siihen normaaliin 12v

Alavin
18.12.2022, 21.56
Lupine SL X s-pedelec malli toimii suoraan 36v (24-48v). Toki on vähän hintava. Mutta ei tarvitse sitä dc muunninta alaspäin siihen normaaliin 12v

Kiitoksia vinkistä.

Alavin
18.12.2022, 22.01
^meinasitko ihan oikeasti että olisi moottorin sisällä? Et kai?
RUngon sisällä on ihan ok vaikka akun kanssa samassa tilassa. Ei hakkurivirtalähde noilla tehoilla hukkaan kuin watin tai enintään kaksi ja se lämpö hukkuu metalliseinien läpi niin ettei sitä edes huomaa.

Sen linkin toteutuksessa (https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/12v-vom-6v-lichtanschluss-oder-vom-akku-per-dc-dc-wandler.43451/#post-955977) oli laittanut hakkurin moottorin muovisen suojakuoren alle, kutistesukkaan, ja niputtanut yhteen johtojen kanssa. Sitä tarkoitin.

jpuu
18.12.2022, 22.26
Isotehoinen konvertteri ei mahdu aivan pieneen tilaan eli turha yrittää motin kopan alle.

Kiituri
19.12.2022, 18.35
Rungossa akun ylä- tai alapuolella voipi olla riittävästi tilaa. Ainakin Voimassa mahtuisi hienosti isompikin poweri.

Vaan mitä mahtaa se akun ja moottorin elektroniikka tykätä jos ns. vetää välistä.
Ite olen miettinyt miten akusta saisi sähköä ulos sähkökatkoja silmällä pitäen. Siellä vaan voi olla jokin API akun ja moottorin välilä millä juttelevat ja jos nappaa sähköä ilman juttelua voisi teoriassa akku mennä vikatilaan ja estää moottoria käyttämästä akkua.
Saksalaisesta ei koskaan tiedä mitä sinne ovat viritelleet.

MRe
19.12.2022, 18.47
Akun BMS voi tulkita ylimääräisen virrankulutuksen maavuodoksi ja laittaa akun vikatilaan. Tai sitten ei. Kokeilemalla selviää.

Kiituri
19.12.2022, 20.13
^nykyakuissa on prossu ja flash-muisti. Siinä voi käydä niin että akku menee pysyvästi vikatilaan. Tulee tonnin kokeilu.

MRe
19.12.2022, 21.31
Juu, mutta aina kannattaa kokeilla. Ja kertoa sitten täällä :D

Kiituri
20.12.2022, 13.38
^juuh, sen verran keksijän vikaa löytyy täältäkin että iso peukku tuolle. :)

eJOPO
14.01.2023, 21.28
Mun shimanossa lamput ajoakulta vakiona ja nappi siinä säätimessä. Postin pyörässä sama juttu paitsi siinä erillinen näyttö ja katkaisin siinä.

artzi
07.02.2024, 16.18
1. Löytyykö jostain valmista piuhaa joka liittäisi nämä kaksi valoa? Busch + Müller etuvalo Cube takavalo, sama leveys (~3mm?) taitaa olla. Etuvalolta siis jaetaan virta takavalolle...

2. Valossa ei nappia niin mistä siisti vedenpitävä katkaisija piuhaan jotta voi halutessaan sammuttaa (vain etuvalon, jos käyttää kunnon valoa mettässä)?

https://i.ibb.co/7Qf7CWp/FotoJet.jpg (https://ibb.co/Vx1X9SC)
pic hosting (https://imgbb.com/)

hece
08.02.2024, 08.57
1. Valmiista piuhasta en tiedä mutta liitin näyttää kovasti abicolta: https://www.autoviihde.com/abi-laa-s-pun-3l.html

Smo
08.02.2024, 17.45
Lattaliitintä meinasin minäkin ehdottaa

artzi
09.02.2024, 18.00
Totta ^ nämä. Mutta joku oikea liitin olis kivempi kun varsinkin takavalo kerää ihan kaikki hirvenpaskat tuohon liitokseen. Eli pitää virittää...