PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rengas "insertit" esim. CushCore ja Huck Norris maastopyöriin

Sivut : 1 [2]

EsaJ
13.05.2023, 00.08
Sormet aivan hellänä! Reilu puolitoista tuntia meni, että sain vanhan renkaan pois ja uuden asennettua vanteelle jossa oli rimpact pro insertti. Toinen rengas saa odottaa pari päivää,.että sormiin palaa voimat.

Ensinnäkin en tahtonut saada ilmaa pois renkaasta vaikka irroitin sielunkin. Venttiilin (Rimpact) sisäosa on kaivautunut insertin sisään eli insertin vaahtomuovi on tiiviisti tukkimassa ilmareiät vaikka kyseinen venttiili on suunniteltu kyseiseen käyttöön.
Kun ilmat oli poissa oli renkaan poksauttaminen hyllyltä vanteen keskiuraan edelleen todella kova homma. Ja sitten sen uuden asennus. Ai että. Kerran olin jo tosi lähellä eli viimeisen 10 cm kohdalla kun rengas lähtikin uudelleen aukaisemaan itseään pois ja lipsahti lähes kokonaan toinen reuna ulos. Olin tässä vaiheessa ollut niin lähellä että olin poistanut ne pari nippusidettä jotka olivat olleet estämässä renkaan "aukeamista". Mutta nyt se on tehty. Maxxis dhr DD siis. Eturenkaaksi on tulossa assegai dd ja olen vaiheessa, että vanha rengas on edelleen vanteella ja ilmaa ei tule venttiilistä ulos. Tekis mieli leikata puukolla. Mutta kyseessä on tosi hyväkuntoinen Contin Baron niin ei viitsi.

Kaduttaa etten ole vain laittanut DH kylkisiä renkaita ilman inserttejä. Ihan taatusti helpompaa olis.

Edit. Luin muuten kerran ovenkarmi kikasta mutten ihan täysin varma ole miten toimii. Pitää ehkä testata. Laittamalla kumin saranapuolelle oven väliin saattais saada ovea sulkemalla siis napsautettua kenties sen renkaan vanteen keskiuralle.

Tekniikkalaji. Tän videon opastuksella ei tullu ees hiki https://youtu.be/_8oz7YIk0gg
- asennetun insertin poisto vaatii, että leveellä rengaraudalla työnnetään se kumin reuna sinne vanreen syvään kohtaan, ihan kuin asennettaessa kumia. Samalla ne loput ilmat lähtee.

Sambolo
13.05.2023, 02.21
Kai jollain voi tökkiä sinne venttiiliin?

kauris
13.05.2023, 08.17
Kai jollain voi tökkiä sinne venttiiliin?

Olin ottanut sielun lisäksi sen juuren lukitusrenkaankin pois ja koittanut (vain sormivoimin) painaa venttiiliä sisään mutta ei se liikkunut kun insertti ja ilmanpaine pisti vastaan. Tosiaan venttiilin läpi mahtuvalla kuusiokololla pitää koittaa kun saan motivaatiota jatkaa sen toisen renkaan kanssa. Tän eilen illalla vaihdetun viimeiset ilmat tulivat lopulta pois pienissä erissä kun rengasta yritin vääntää.

kauris
13.05.2023, 08.31
Tekniikkalaji. Tän videon opastuksella ei tullu ees hiki https://youtu.be/_8oz7YIk0gg
- asennetun insertin poisto vaatii, että leveellä rengaraudalla työnnetään se kumin reuna sinne vanreen syvään kohtaan, ihan kuin asennettaessa kumia. Samalla ne loput ilmat lähtee.

Tämä tekniikka oli kyllä käytössä. Yritin ensin Rimpactin tekniikkaa (syväkyykyssä polvet vanteen reunoja vasten ja käsillä ote renkaan yläosasta itseään päin sormilla kropan painoa apua käyttäen vetäen) mutta ei sitten millään lähtenyt. https://youtu.be/lt9tRN1xpLE
Mutta sain hyvää koko kropan treeniä plus polvet mustelmille. Olin aika näky talonyhtiön pihalla kun tuota kymmenisen kertaa ainakin yritin.

Rengasraudalla sitten vaakatasossa maassa olevan renkaan kylkiä keskiuraan työntämällä ei voima myöskään riittänyt. Kumi istuu hyllyllä insertin tukemana niin tiukassa ettei rengasraudasta, isommastakaan saa voimaa tarpeeksi. Lopulta kun sain taas suhautettua kenties loputkin ilmat pois, isomman kädensijan sisältävällä työkalulla ja hanska kättä suojaamassa homma lähti etenemään. Cushcoren anaalitappi vois olla kyllä hyvä vaikka kalliilta turhalta kapistukselta on tuntunutkin. https://www.ridemore.fi/cushcore-bead-dropper
Siitä saa vahvemman otteen.

EsaJ
13.05.2023, 10.05
Tämä tekniikka oli kyllä käytössä. Yritin ensin Rimpactin tekniikkaa (syväkyykyssä polvet vanteen reunoja vasten ja käsillä ote renkaan yläosasta itseään päin sormilla kropan painoa apua käyttäen vetäen) mutta ei sitten millään lähtenyt. https://youtu.be/lt9tRN1xpLE
Mutta sain hyvää koko kropan treeniä plus polvet mustelmille. Olin aika näky talonyhtiön pihalla kun tuota kymmenisen kertaa ainakin yritin.

Rengasraudalla sitten vaakatasossa maassa olevan renkaan kylkiä keskiuraan työntämällä ei voima myöskään riittänyt. Kumi istuu hyllyllä insertin tukemana niin tiukassa ettei rengasraudasta, isommastakaan saa voimaa tarpeeksi. Lopulta kun sain taas suhautettua kenties loputkin ilmat pois, isomman kädensijan sisältävällä työkalulla ja hanska kättä suojaamassa homma lähti etenemään. Cushcoren anaalitappi vois olla kyllä hyvä vaikka kalliilta turhalta kapistukselta on tuntunutkin. https://www.ridemore.fi/cushcore-bead-dropper
Siitä saa vahvemman otteen.

Kaverin vinkistä ostin sen anustapin, renkaan irroitusta varten vaan ja kyllä kannatti..

Bndit
13.05.2023, 11.53
Sormet aivan hellänä! Reilu puolitoista tuntia meni, että sain vanhan renkaan pois ja uuden asennettua vanteelle jossa oli rimpact pro insertti. Toinen rengas saa odottaa pari päivää,.että sormiin palaa voimat.

Ensinnäkin en tahtonut saada ilmaa pois renkaasta vaikka irroitin sielunkin. Venttiilin (Rimpact) sisäosa on kaivautunut insertin sisään eli insertin vaahtomuovi on tiiviisti tukkimassa ilmareiät vaikka kyseinen venttiili on suunniteltu kyseiseen käyttöön.
Kun ilmat oli poissa oli renkaan poksauttaminen hyllyltä vanteen keskiuraan edelleen todella kova homma. Ja sitten sen uuden asennus. Ai että. Kerran olin jo tosi lähellä eli viimeisen 10 cm kohdalla kun rengas lähtikin uudelleen aukaisemaan itseään pois ja lipsahti lähes kokonaan toinen reuna ulos. Olin tässä vaiheessa ollut niin lähellä että olin poistanut ne pari nippusidettä jotka olivat olleet estämässä renkaan "aukeamista". Mutta nyt se on tehty. Maxxis dhr DD siis. Eturenkaaksi on tulossa assegai dd ja olen vaiheessa, että vanha rengas on edelleen vanteella ja ilmaa ei tule venttiilistä ulos. Tekis mieli leikata puukolla. Mutta kyseessä on tosi hyväkuntoinen Contin Baron niin ei viitsi.

Kaduttaa etten ole vain laittanut DH kylkisiä renkaita ilman inserttejä. Ihan taatusti helpompaa olis.

Edit. Luin muuten kerran ovenkarmi kikasta mutten ihan täysin varma ole miten toimii. Pitää ehkä testata. Laittamalla kumin saranapuolelle oven väliin saattais saada ovea sulkemalla siis napsautettua kenties sen renkaan vanteen keskiuralle.

Mulle kävi aivan sama venttiilionglelma toisen renkaan kanssa kun poistin viimeksi rimpactia. Loppujen lopuksi venttiiliä työntämällä ja samaan aikaan pienellä kuusiokololla tökkimällä sain ilmat pois. Mulle tuli ihan pieni reikä pari kertaa ajettuun BB:hen keskelle kylkeä ja oli varmaan just siinä kohtaa missä insertti osuu renkaaseen ja litku ei paikannut. Päätin samalla että mulla insertit on tästä lähtien vain piikkisioissa ja muilla renkailla pärjään mainiosti ilman :D

Sambolo
13.05.2023, 12.31
Jos insertti estää kumin vetämisen/taittamisen keskiuraan niin käytän rullalautaa beadin paineluun keskiuraan, tydellinen muoto hommaan, ei vaadi edes voimaa juurikaan. Kävelykipsin reunalla painelu onnistu joskus myös :D

kauris
14.05.2023, 19.51
Nyt tuli hyvä neuvo, kiitos. Cruiserilaudalla sai paineltua tarpeeksi isolla voimalla mutta rengasta rikkomatta renkaan keskiuraan. Erityisesti vanhaa rengasta irroitettaessa. Molemmat gummit on nyt vaihdettu ja sormet ja käsivarret ehtii toipua torstain bike parkin avajaisiin!

Sambolo
14.05.2023, 22.00
Jeh nonnih, nähdään siellä :)

Sotanorsu666
14.05.2023, 23.39
Cruiserilaudalla

Hyvä että sillekin löytyi käyttötarkoitus :) Vanha Englanninkielinen sananlaskuhan sanoo: Life is too short for longboarding ;)

kauris
15.05.2023, 00.08
Heh joo, tää olikin tällainen vähän lyhyempi malli, ei mikään longboard.

hece
15.05.2023, 00.45
Iham tavallisella laudalla (siis rakennustavaralla!) olen myös renkaan saanut hyllyltä tiputettua kun sormista loppui voimat. Ja tämäntyyppisellä pikapuristimella voisi myös mennä kätevästi: https://m.motonet.fi/fi/tuote/7009187/MTX-Tools-Basic-pikapuristin-0-150-mm

Sambolo
15.05.2023, 12.06
Hommaan on myös siihen tarkoitetut pihdit olemassa, jos työkaluja lähtee ostelemaan.

hece
15.05.2023, 17.45
Toki, noita pikapuristimia vaan on paremmin saatavilla, ja minullakin löytyi hyllystä enkä ole älynnyt ko. käyttöön niitä kokeilla.

Username.
15.05.2023, 19.34
Rimpactit mennyt heittämällä täpäriin, ei mitään ongelmia saada rengasta vanteelle

järtsy
16.05.2023, 19.29
Oon kyllä nähnyt videoita missä heittämällä menee asioita paikoilleen mutta että insertit renkaan sisään..:eek:

Potentiaali
17.05.2023, 16.29
Rimpactit mennyt heittämällä täpäriin, ei mitään ongelmia saada rengasta vanteelle
Rimpactin perusmallit meni "heittämällä", mutta auta armias mikä taistelu PRO v2 ja EDH-mallien + DH-kumien kanssa.. Ei ollutkaan enää niin kivaa.

OJ
21.05.2023, 17.40
Tilasin heräteostoksena Rimpactin originaalit ja ajattelin laittaa ne tohon XC-fillariin. Jotenkin sopivien paineiden hakeminen on ollut nihkeää kun 1,35-1,5 bar tuntuu kovalta, mutta silti napsuu toisinaan vanteelle. Toivottavasti näillä inserteillä saisi pudotettua paineita vähän ja pidettyä rengas ryhdissä ja kiveniskut poissa. Paljonkohan tommonen insertti rankaisee vierintävastusta? Onko näistä mitään testejä?

kauris
03.08.2023, 10.41
Nyt meni takakiekko (dt swiss spline E1900) lopulliseen vaihtokuntoon rimpact prosta, DD renkaasta ja 25 psi (1.7 baria) paineesta huolimatta. Pari kertaa löi vanteeseen saakka Sappeella yks kivi vauhdikkaassa kompressiopaikassa. Voihan olla että toisen iskun sattuessa ilmaakin oli jo karannut vaikka ei mitenkään ainakaan kaikki, koska aina välillä asiaa tunnustelin ja kotiin lähtiessäkin aivan tyhjä ei rengas ollut. Aamulla sitten jo oli ja parin vanteen hyllyn lommon lisäksi myös sauma vähän irvisti. Valmiiksi vino tuo jo muutenkin oli niin ettei rihtaamalla suoraksi voinut enää saada.

Elikkäs nyt vaihdan taktiikkaa. Kun nää paremman pään insertitkään ei tunnu auttavan ja aiheuttavat toisaalta erittäin hankalaa asennustyötä ja nostavat painoa niin ens kesäksi hankin DH kumit, kestävämmän kehän (fr541 tai Strutsin Reserve) ja ajan ilman inserttejä. Mutta nyt pitää vielä päättää miten loppukausi hoidetaan. Alle kun tulee perus dt M1900 kiekko joka varalla odottanut käyttöä. Ehkä tuo DHRII DD ja insertti väännetään siihenkin ja painetta nostetaan vielä hitusen vaikka 27 psi (1.86 bar) lukemiin takana. Mietin vain pitäiskö edessä pysyä samassa 22 psi (1.5 bar) lukemissa vai nostaa tyyliin 24 psi (1.6) tasolle. Ettei ero etu- ja takarenkaan välillä ole "liian" suuri. Keston osalta eteen riittää kyllä se 22 (insertti sielläkin).

kauris
19.08.2023, 16.12
Eilen heivasin sitten insertit mäkeen. Ai että oli helppo asentaa Maxxis DD renkaat sen jälkeen takaisin vanteelle. Meni sormivoimin ilman rengasrautaa. Kun oli ensin inserttirenkaan taas vaan saanut vanteelta pois. Ei meinannut ilmat taaskaan poistua kun venttiilin kanta oli jälleen syvällä insertin vaahtomuovissa. Sielu pois ja 3 mm kuusiokololla työntäminen ei toiminut kun kuusiokolo upposi insertistä läpi. Lopulta sain painettua itse koko venttiiliä niin kovasti inserttiä vasten, että sinne aukesi ilmatilaa ja renkaan sai tyhjennettyä.

Ens kesäksi sitten DH kumi ainakin taakse ja insertittömyys jatkunee. Lisäksi tilasin Dt swiss fr541 kehän 32 pinnalla takakiekoksi. Jos se vastustaisi denttejä ja kestäisi muutoinkin aiempia kehiäni paremmin. Edessä Dt Swiss M1900.

M A
16.04.2024, 18.24
Väänsin eilen insertin ensimmäistä kertaa takakiekolle. Olipahan savotta! Yksi parktoolin rengasmuovi meni poikki mutta lopulta sain rengasta tallottuani sen verran löysää että gravity-hanssi meni vanteelle.

Tuo oli joku tubolight (https://www.xxl.fi/tubolight-evo-hd-rengasinsertti-29-sininen-pe-25-35mm-vanne-2-3-2-6-90-g-rengasinsertit-maastopyora-mtb-sininen/p/1216572_1_Style) jonka halvalla sai xxl:stä viimesyksynä. Toivottavasti tuosta on jotain hyötyä, tosi kevyt ja jämäkkää vaahtomuovia, mutta pelastaako sitten jos sattuu se terävä kivi tielle :seko: Pois en ainakaan ota jos ei oo pakko... Kiekkona on xm1700

Steve Baggy
16.04.2024, 18.35
Ne Schwalben siniset muovit on aika ehdottomat noihin hommiin.

OJ
16.04.2024, 19.08
Tilasin heräteostoksena Rimpactin originaalit ja ajattelin laittaa ne tohon XC-fillariin. Jotenkin sopivien paineiden hakeminen on ollut nihkeää kun 1,35-1,5 bar tuntuu kovalta, mutta silti napsuu toisinaan vanteelle. Toivottavasti näillä inserteillä saisi pudotettua paineita vähän ja pidettyä rengas ryhdissä ja kiveniskut poissa. Paljonkohan tommonen insertti rankaisee vierintävastusta? Onko näistä mitään testejä?
Vapautin just Rimpactit hakemaan uutta kotia. En tiedä ovatko noi uudet Rimpactit parempia, mutten saanut rengasta pitämään ilmaa noiden inserttien kanssa. Ongelma on todennäkoisesti tekijässä.

Laitoin Meganorrikset renkaisiin ja ainakin toistaiseksi pysyy ilma renkaiden sisällä.

Viriviri
14.01.2025, 16.44
Nostetaas vanhaa ketjua: Eilen kun vaihdoin sähkötöpäriin eteen nastarengasta joka oli ehtinyt olla vanteella kokonaiset kaksi päivää huomasin että Panzer oli varsin märkä, eikä kuivanut vaikka kuinka pyyhki. Arvelin että imee nestettä ja kas, 29" muistista alunperin 100g insertti olikin yli 150g. 27.5 takana oleva Panzer joka on ollut vanteella keväästä -23 painoikin sitten jo 250g. Aika reippaasti imee nestettä painoonsa nähden. Litkuina ollut lähinnä Zefalin tuotosta. Mulla onkin aina ollut ihmeellisen vähän litkuja renkaissa vaihdettaessa, imeeköhän nuo insertit Panzerin omaa litkua samaan tapaan?

Sambolo
15.01.2025, 02.52
Kuullu kans että imee. Cushcoret ei ime, mut on lähtöjään painavemmat, en silti muita inserttejä enää itse käyttäisi, jos inserttiä ylipäätään enää käytän, tällä hetkellä 6 kiekosta yhdessä insertti.

Viriviri
15.01.2025, 10.50
Mjuu mullakin on parkkipyörä nykyään ilman inserttejä, DH-Contit ja FR541 kiekot toimi viime kauden ilman ongelmia. Nyt olisi vaan hyvä laittaa sähköön vähintään taakse kun talvella vetelee hyvin matalilla paineilla 140kg yhteispainolla. On siinäkin FR541 takana mutta pelottaa kalliiden nastarenkaiden puolesta.

Bndit
15.01.2025, 12.59
Mulla oli Panzerit joskus, ne oli kyllä todella hyvät insertit, mutta muistaakseni imi kyllä sitä litkua. Enää en käytä, paljon helpompaa ajaa DD/DH renkailla. Mullakin ne oli pääasiassa Piikkisikoihin kun ne oli niin ohuet nakinkuoret. Toi uusi taittuvakylkinen on vähän tukevampi niin saa kelvata ilman inserttiä.

mehukatti
04.03.2025, 11.26
Mikäs Huck Norriksen tilanne on tällä hetkellä? Uusien mallien saatavuus näyttäisi olevan aika huono ja kaupoissa on vaan jotain satunnaisia vanhoja ylijäämäkappaleita. Websivutkin taitaa olla alhaalla?

Bndit
04.03.2025, 12.56
Näköjään meni vaan puolitoista kuukautta mun edellisestä insertti poustauksesta kun on taas insertit hyllyssä, hahahaaa. Piikkisikoihin taas...ja Panzerit. Uusi malli ei ilmeisesti ole niin pesusieni kun vanha. Toivottavasti ei tarvitse enää tänä "talvena" kumminkaan laittaa sikoja alle...

Pushead
04.03.2025, 19.23
Eikös Huck Norris ollut Polen merkki? Eli konkassa taitaa olla

Copilot
04.03.2025, 19.42
Eikös Huck Norris ollut Polen merkki? Eli konkassa taitaa olla
Ei. Kokkonen oli kyllä mukana ko. tuotteessa, mutta käsittääkseni homma oli Polesta erillään ja tuon kehittelyssä oli mukana henkilöitä, jotka ei liittyneet mitenkään Poleen.

Sambolo
04.03.2025, 22.15
Polen konkurssimyynnissä niitä läjäpäin myytiin..

Boot
05.03.2025, 09.27
Edellisessä pyörässä polkukäytössä Panzer hoiti hienosti hommansa. Renkaan vaihdon yhteydessä oli kyllä hurjan näköinen ja laskin 28 läpi mennyttä lyöntijälkeä. Silti taas uudella kumilla ei yhtään rengasrikkoa. Nyt alla uusi pyörä ja testiin tulee Vittorian Preotect Trail.

Copilot
05.03.2025, 09.46
Polen konkurssimyynnissä niitä läjäpäin myytiin..
Olihan niitä varmasti Polella varastossa, kun nettikaupassaan niitä myivät :rolleyes:

Sambolo
05.03.2025, 21.49
Pole myös esim pinkbikellä uutisoinut huckista, mutjoo..

Copilot
06.03.2025, 10.17
Pole myös esim pinkbikellä uutisoinut huckista, mutjoo..
Sit joo #87 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55905-Huck-Norris&p=2581419#post2581419)