PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömoottorien "viritys"

Sivut : 1 [2] 3

valkama
26.08.2021, 13.33
Mahtaa olla kova henkilökohtainen tappio Sinulle ja verorahojesi kuluminen moisten hoivaan iso harmi.

Trollikamaa jo, turha tätä sivuhaaraa keskustelusta lähteä enempää purkamaan.

Oatmeal Stout
26.08.2021, 13.56
Trollikamaa jo, turha tätä sivuhaaraa keskustelusta lähteä enempää purkamaan.
Ettet olisi itse aloittanut, kun spandexit aiheuttaa hormonien eritystä ei itse teko muussa asussa.

Homelite
26.08.2021, 14.37
Tuosta avustuksen maksiminopeudesta oma näkemys, että sähköpyörien ilmeisen kovan suosion johdosta tuolla liikenteessä kohtaa nykyisellään paljon sellaisia suorittajia joille se 25 km/h:kin on jo perkeleesti liikaa.

Meinaan kun näkee että polkupyörälläajoon kokemusta on vähän tai ei minkään vertaa ja vedetään "ylikovaa" paikkoihin johon ei pitäisi vetää. Eikä tarkoitus varmasti ole tahallaan koheltaa, laite vaan mahdollistaa sellaisen kyydin missä ei enää itse pysy kuljettajana. Hyvä esimerkki oman työmatkan varrella. Jos haluat Pispalan suunnasta jatkaa länteen, niin kiitos ikuisuuden kestävän työmaan joudut Vaitinaron valojen jälkeen vaihtamaan Pispalan valtatien toiselle puolelle. Tässä kohtaa olen nähnyt useamman sähköpyöräilijän polkaisevan itsensä ns. reippaasti liikkeelle ja 90 asteen käännös tien ylityksen jälkeen on ollut jo täysin herran haltuun. Ilmeet, ajolinjat ja hartialukko ovat olleet näkemisen arvoisia ja tuttuja ennen lähinnä aloittelijoiden motocross- harrastuksesta.

Tietty ikäryhmä on tässä vahvasti edustettuna, samoin kuin olisi myös sukupuoli jos sellaisia enää nykyään olisi. Tälle porukalle kovempikulkuiset laitteet alle niin minä siirryn yksityisautoiluun. Koska se on parempi olla väärässä ja autossa kuin maata ruumishuoneella oikeassa vai miten se yleisönosastoilla usein nähty "viisaus" nyt menikään.

Homelite
26.08.2021, 14.42
Niin sanottakoon vielä että sinällään minulle aivan sama virittääkö joku harrastaja vehkeensä kulkemaan kovempaa. Vetäköön kukin vaikka niin että sitta perseestä lentää. Mutta sitä että 80-v anoppini voisi hakea kaupasta polkupyörän jolla hänkin pääsisi 32 km/h tai kovempaa, ei hyvä jumala ja jeesuslapsi sentään!!

F. Kotlerburg
26.08.2021, 15.21
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Ongelmahan tuo on jo nyt kun Verkkokaupasta sun muualta saa näitä GZR sun muita kiinapaskoja joille myyjä vielä kyytiin kertoon miten sen saa kulkemaan lujempaa. Pariin kertaan on työmatkoilla saanut vetää nurmikolle kun joku pässi vetää tuollaisella helvetin moista kyytiä huonon näkyvyyden paikassa. Toisella kertaa leikkasi risteystä ja toisella kerralla oli ohittamassa mutkassa kun tulin vastaan.

runttaa-ja
26.08.2021, 15.21
Voisiko joku moderaattori siirtää tämän ketjun off topic puolelle, niin josko sitten ei tarvitsisi sietää tätä loputonta mussutusta ja päänaukomista. Samahan se on missä tämä ketju on.

Speedbox 1.1 on näköjään tullut markkinoille, saa laitettua tuon uuden Shimano ep8:nkin sitten estottomaksi:)
Oma fillari on edelleen canyonin tuotantojonossa, täytyy ensin totutella siihen 25km/h avustukseen ja harkita sitten onko päästävä vielä kovempaa.

Sikäli kun se ketään kiinnostaa; oma mielipiteeni näihin virityksiin on se, että aivan sama. Kesäkeleillä pääsen taatusti lujempaa rakkaalla titaanikyklollani kuin talven tullen maastorenkaisella sähkiksellä. Näin ollen ajoni sillä cyclolla on melko varmasti myös riskisempää touhua. Siten en kertakaikkiaan ymmärrä, mistä tämä joidenkin palstalijoiden inho sähkiksiä vastaan kumpuaa. Pelätäänkö siinä että oma spandexeilla riuhdottu stravapohja menetetään jollekin sähkölla painavalle kesäläskille, vai mikä ihme siinä on ongelma...?

zeppo
26.08.2021, 16.02
Täysin samaa mieltä runttaajan kanssa. Mulle on myös ihan se ja sama jos joku sähköpyöräänsä haluaa virittää. Tommonen speedbox yksikkökin on ihan vaan kahdella jakaja ja tuommoisen voi elektroniikan pienellä tietämyksellä tehdä itsekin - kova on hinta valmiina yksikkönä. Jokainen yksilönä virittävä takuulla tietää että penalttia voi tulla jos / kun jää kiinni, laitontahan virittäminen on. Onhan mopojakin viritetty kautta aikain ja viritetään edelleen. Pahempiakin rikoksia tiedän.

Omalta osalta tuo 25km/h riittää, onhan kyse kuitenkin polkupyörästä. Menen sitten lujempaa jos omat koivet sen sallii, muutenkin polen sähkiksellä enimmäkseen ilman avustusta. Jos joku pyyhältää sitten ohi viritetyllä sähköpyörällä niin ei se ole minulta pois :). Spandeksimiehetkin menee sykloillaan aina lujempaa eikä sekään sielua raasta.

ebike-harrastelija
26.08.2021, 16.13
Mutta kaikki tyylillään ja itselläni on tallissa luomutäpäri ja sähkötäpäri. Mielestäni sähköpyörät on todella hyvä buusti lajille ja tuo lisää harrastajia + pyöräliikkeillä menee nyt oikeasti hyvin ja tulevaisuus näyttää hyvältä myös kivijalkaliikkeissä.

Helposti etenkin tällaisella foorumilla fokus painottuu harrastamiseen. Suuressa kuvassa sähköpyörät toivon mukaan lyhyillä matkoilla korvaavat yhä useammalla (kakkos)autolla tehdyt matkat. Ja sitä kautta autoilun vähentämiseen.

Sähköpyörässä on kyllä puolensa, ne painavat kauppatavarat liikkuu kevyemmin ylämäetkin eikä pieni lumisose ajopoluilla haittaa etenemistä. Moni kritisoi nappi-/käsikaasua, mutta itse olen tottunut käyttämään kun ei sitä aina ehdi lonksutella äkkipysähdyksissä vaihteita pienemmälle. Pääsee voimansiirtoa rasittamatta kevyemmin kuorman kanssa liikkeelle, isommallakin vaihteella.

Ja oikeasti, voi se pyöräily olla välillä rentouttavaa ja hauskaa ilman sitä hien tunnetta. [emoji6]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

veke
26.08.2021, 17.21
..
Raportointinappia on hyvä painaa niissä tapauksissa, kun toinen vaihtoehto on rikosilmoituksen teko. Ensinmainittu on kuitenkin kaikille osapuolille se yksinkertaisin ja vähiten kuormittava vaihtoehto.
Laitahan toki esimerkkiä, jossa sun palstalaisena tulis laatia rikosilmoitus?

Fuuga
26.08.2021, 17.51
Täysin samaa mieltä runttaajan kanssa. Mulle on myös ihan se ja sama jos joku sähköpyöräänsä haluaa virittää. Tommonen speedbox yksikkökin on ihan vaan kahdella jakaja ja tuommoisen voi elektroniikan pienellä tietämyksellä tehdä itsekin - kova on hinta valmiina yksikkönä. Jokainen yksilönä virittävä takuulla tietää että penalttia voi tulla jos / kun jää kiinni, laitontahan virittäminen on. Onhan mopojakin viritetty kautta aikain ja viritetään edelleen. Pahempiakin rikoksia tiedän.

Oletko myös sitä mieltä että mä voin rikkoa lakia kunhan en aiheuta sulle mitään? Vai voisiko mä jopa aiheuttaa sulle jotain ja silti se olisi ok? Kyse on siitä että kun aletaan olla sillä linjalla että yhä useampi rikkoo lakia, aletaan sitä pitää normaalina. Pikku hiljaa asenne leviää niin maastoon kuin muuallekin ja ennenpitkää viranomainen alkaa rajoittaa pyöräilyä kautta linjan.

Tämä näkyy hyvin käydyssä skuuttikeskustelussa. Aluksi ne olivat loistava idea ja nyt ne ovat ydinjätteen arvoisia, koska porukka ei ymmärrä minkään muun päälle kuin minä ja mun napa.

--
Murphy elää!

ebike-harrastelija
26.08.2021, 18.00
Laitahan toki esimerkkiä, jossa sun palstalaisena tulis laatia rikosilmoitus?Eräät palstalta tuntien, riittänee kun on eri mieltä [emoji1]

Jiis
26.08.2021, 18.02
Voisiko joku moderaattori siirtää tämän ketjun off topic puolelle, niin josko sitten ei tarvitsisi sietää tätä loputonta mussutusta ja päänaukomista. Samahan se on missä tämä ketju on.

Speedbox 1.1 on näköjään tullut markkinoille, saa laitettua tuon uuden Shimano ep8:nkin sitten estottomaksi:)
Oma fillari on edelleen canyonin tuotantojonossa, täytyy ensin totutella siihen 25km/h avustukseen ja harkita sitten onko päästävä vielä kovempaa.

Sikäli kun se ketään kiinnostaa; oma mielipiteeni näihin virityksiin on se, että aivan sama. Kesäkeleillä pääsen taatusti lujempaa rakkaalla titaanikyklollani kuin talven tullen maastorenkaisella sähkiksellä. Näin ollen ajoni sillä cyclolla on melko varmasti myös riskisempää touhua. Siten en kertakaikkiaan ymmärrä, mistä tämä joidenkin palstalijoiden inho sähkiksiä vastaan kumpuaa. Pelätäänkö siinä että oma spandexeilla riuhdottu stravapohja menetetään jollekin sähkölla painavalle kesäläskille, vai mikä ihme siinä on ongelma...?

Jos tyytyy 30(32)km/h avustusvauhtiin, niin EP8:n saa kikkailtua jenkkirajoitukselle. Noin jää myös nopeusnäytöt ym. normaaliksi, kun ei tarvi vierintäkehien kanssa kikkailla. Itselläni tuo 28-30km/h on juuri semmoinen sweet spot, johon ajonopeus siirtymillä asettuu automaattisesti. 25 ahdistaa hieman. Ihan kuin ajaisi 95km/h satasen alueella.

Ja mitä olen sivusta tätä paikkaa seurannut, niin juurikin nuo valittajat myrkyttävät ilmapiirin. Ylläpito voisi käydä jyrähtämässä sen viimeisen sanan, että tarviiko näistäkään täällä keskustella.

JRR-1
26.08.2021, 18.12
Miksi ylläpito jyrähtäisi? Yläreunassa pyörivistä mainoksista päätellen jokainen klikkaus tuo rahaa nitrogeenimiesten kassaan. Tai kuka foorumin nykyään omistaakaan.

ebike-harrastelija
26.08.2021, 18.15
Eli jos Suomen lakia noudatetaan ja sen perusteella siivotaan mielipidekirjoituksia / poistetaan väärinpuhujia foorumilta, niin aina joka viestiin sopiva vapaudu vankilasta -lauseke [emoji3] "Ajelen vain omilla mailla kaukana kaikesta yksinäni, siksi kyselen".

zeppo
26.08.2021, 18.57
Oletko myös sitä mieltä että mä voin rikkoa lakia kunhan en aiheuta sulle mitään? Vai voisiko mä jopa aiheuttaa sulle jotain ja silti se olisi ok? Kyse on siitä että kun aletaan olla sillä linjalla että yhä useampi rikkoo lakia, aletaan sitä pitää normaalina. Pikku hiljaa asenne leviää niin maastoon kuin muuallekin ja ennenpitkää viranomainen alkaa rajoittaa pyöräilyä kautta linjan.

Tämä näkyy hyvin käydyssä skuuttikeskustelussa. Aluksi ne olivat loistava idea ja nyt ne ovat ydinjätteen arvoisia, koska porukka ei ymmärrä minkään muun päälle kuin minä ja mun napa.

--
Murphy elää!

Mitä sinä teet on ihan sinun oma asia, jos rikot lakia ja jäät kiinni niin kannat seuraukset. Jokainen tämän ymmärtää. En leiki palstapoliisia tai moralisoi eikä se ole minun asia jos joku virittää pyöräänsä - enkä sen vuoksi valvo öitäni. Pitäisköhän minun nyt pahoittaa mieli siitä jos joku ajaa viritetyllä mopolla? Tai sähköpyörällä? Anteeksi, en pahoita mieltäni tai ala valvomaan lakia. Eikä se ole sinunkaan asia, et vaan voi asialle tehdä yhtään mitään kuten en minäkään.

MRe
26.08.2021, 21.01
Laitahan toki esimerkkiä, jossa sun palstalaisena tulis laatia rikosilmoitus?

Silloin kun uhataan mun yksityisyyttä ja/tai uhataan fyysisellä väkivallalla. Molempia on tehty.

Sinunko mielestä moinen on ok?

veke
26.08.2021, 22.36
Silloin kun uhataan mun yksityisyyttä ja/tai uhataan fyysisellä väkivallalla. Molempia on tehty.

Sinunko mielestä moinen on ok?
Ja sillä perusteella haet sähköpyörien virittämisestä keskustelun kieltämistä tällä foorumilla?
Huh huh...

ebike-harrastelija
26.08.2021, 23.39
Ja sillä perusteella haet sähköpyörien virittämisestä keskustelun kieltämistä tällä foorumilla?
Huh huh...Aina voi vähän mielensä pahoittaa!

https://pic.useful.fi/QWEbFT_Vg.jpg

Fuuga
27.08.2021, 01.20
Mitä sinä teet on ihan sinun oma asia, jos rikot lakia ja jäät kiinni niin kannat seuraukset. Jokainen tämän ymmärtää. En leiki palstapoliisia tai moralisoi eikä se ole minun asia jos joku virittää pyöräänsä - enkä sen vuoksi valvo öitäni. Pitäisköhän minun nyt pahoittaa mieli siitä jos joku ajaa viritetyllä mopolla? Tai sähköpyörällä? Anteeksi, en pahoita mieltäni tai ala valvomaan lakia. Eikä se ole sinunkaan asia, et vaan voi asialle tehdä yhtään mitään kuten en minäkään.

En minä moralisoi, mutta siinä suhteessa valvon että perinteisesti kaikki p**seilijät ovat onnistuneet aiheuttamaan haittaa omalle ja erityisesti toisten harrastuksille.

Luulen ettei ole sinun asiasi kertoa minulle mikä on minun asiani.

--
Murphy elää!

ruuduntakaa
27.08.2021, 08.07
On tavan sontaa taas, jaksaa vääntää jengi.

Mutta oikeasti; eikö tätä ketjua tosiaan saa siirrettyä tonne off-topiciin?

MRe
27.08.2021, 09.14
Huh huh...
Örr... mistä sä näitä tulkintoja oikein vedät?

Ymmärrän kyllä, että sulle voi olla vaikeaa erottaa kaksi asiaa:
- asiattominen viestien raportointi
- mopoista kirjoittamisen dissaaminen polkupyöräfoorumilla

Enkä mä hae mitään. Tämän alueen säännöt on kirjoitettu sinne linkkaamaani viestiin ihan ylläpidon toimesta. Lue se ja koita sisäistää.

---
Tässä virittämisessä tuntuu olevan vain ja ainoastaan yksi tavoite takana: saada ajaa siellä missä polkupyörillä, mutta ei kuitenkaan polkupyörällä. Mä en oikein ymmärrä, miksi moista joku pitää loogisena. Voidaanhan täällä ruveta vaatimaan, että mönkkärillä pitää saada ajaa jokamiehenoikeuksin.

Takamisakari
27.08.2021, 11.40
Ihanaa mussuttamista. Itse vastaavassa tilanteessa pyrkisin etsimään elämään myös muuta virikkeellistä sisältöä, esim vaikka ajamalla enemmän. Oon ihan varma että helpottaa kaikkia osapuolia.

ebike-harrastelija
27.08.2021, 11.59
Ihanaa mussuttamista. Itse vastaavassa tilanteessa pyrkisin etsimään elämään myös muuta virikkeellistä sisältöä, esim vaikka ajamalla enemmän. Oon ihan varma että helpottaa kaikkia osapuolia.Ei kannata yhtään väheksyä tällaisen henkevän dialogin tuottamaa viihdearvoa.

ruuduntakaa
27.08.2021, 13.57
Pitänee jankuttaa: miksi tämä ketju on edelleen täällä?

Siirtäkää off-topiciin.

ebike-harrastelija
27.08.2021, 14.38
Pitänee jankuttaa: miksi tämä ketju on edelleen täällä?

Siirtäkää off-topiciin.Mää ihmettelen, ettei olla laitettu jo lukkoon [emoji1]

runttaa-ja
27.08.2021, 15.06
Ketju on näköön siirretty, hienoa!

Nyt oletan että sananvapaus on taas voimassa joten uskallan kysyä heti alkuun:
Kumpaa yleisesti suosittelisitte virittämiseen; ohjelmistollista ronkkimista ja vähintään maakoodien muuttelua jollain softalla (stunlocker, etuning) / jotain boksia (speedbox / badassbox)?

Kuvittelisin että boksit olisivat toimintavarmempia ja niiden kanssa olisi pienempi riski minkään mennä vikaan, kun taas softan kanssa pelatessa on aina mahdollisuus saada moottori muutettua tiiliskiveksi. Se kun näköjään onnistuu ihan shimanon omalla apillakin jos esim päivityksen asennus pätkäisee poikki väärässä kohtaa.

Omassa harkinnassa Shimano ep8:aan joko parinkympin Etuning softa, jolla muuttaa jenkkien maakoodi, tai sitten melkein parin sadan speedbox, jolla tuplataan avustusraja. Speedboxin kanssa jotenkin jännittäisi vähemmän räplätä, ja muuttaminen takaisinpäin olisi varmasti yksinkertaista ja helppoa. Lisäksi tuon boksin eteenpäin myynti varmasti onnistuu jos sille ei käyttöä löydäkään.

Onko mietteita?

F. Kotlerburg
27.08.2021, 15.21
Osta moottoripyörä vai eikö oo varaa?

runttaa-ja
27.08.2021, 15.26
Osta moottoripyörä vai eikö oo varaa?
Sinähän se olet näköjään ihan sataprosenttinen vajakki :D! Mitäs jos menisit vaikka suomi24:ään jatkamaan itkuasi. Kukaan ei ole millään lailla kiinnostunut panoksestasi täällä.

Äläkä turhaan vaivaudu enää minulle vastaamaan, menee hukkaan hyvät juttusi.

*kotlerburger lisätty hylkiöiden listalle

Concorde
27.08.2021, 16.07
Oho. Aika räväkkä ketju tuli offarin puolelle. Kola-poppari - osastoa?

Jiis
27.08.2021, 16.12
Eletään toivossa, ettei valittajakusipäät siirtyneet ketjun mukana tänne.

Niinkuin runttaajan kanssa YV:llä sanoinkin, oma ratkaisuni EP8:lle oli etuning -> vanhempi firmware -> region North America -> uusin firmware. Vaatii pientä tietoutta, kun pitää kaivella Android-puhelimen tiedostosysteemissäkin, mutta loppujen lopuksi aikaavievin homma on tuo flashausten odottelu.

Kimbyyri
27.08.2021, 16.12
Mää ihmettelen, ettei olla laitettu jo lukkoon [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaEi lukkoon! Erittäin viihdyttävää seurattavaa. Itsellä ei kantaa, kukin tehköön kuten haluaa. Koville kuitenkin tuntuu ottavan molemmilla osapuolilla [emoji33]

Lare
27.08.2021, 16.32
Kertokaas viritetyillä sähkömaastureilla ajavat, kuluttaako teidän pyörät enemmän polkua kuin luomut? Mun ennakkoluuloissa viritetyt emtb:t kuluttaa enemmän polkua/maastoa. Ja luulen että jos näin on mielipidepalstojen kommetoijat ei erota luomun jälkiä viriviri sähkäristä.

MRe
27.08.2021, 16.42
Eletään toivossa, ettei valittajakusipäät siirtyneet ketjun mukana tänne.
Melko rohkeaa kommentointia seitsemän postauksen syvällä kokemuksella. Jatka vain samaa rataa. "Valittajakusipäät" lähinnä valittivat siitä, kun mopoista keskusteltiin polkupyöräosiossa. Nythän tämä on oikeassa paikassa.

Votkins
27.08.2021, 16.51
Kertokaas viritetyillä sähkömaastureilla ajavat, kuluttaako teidän pyörät enemmän polkua kuin luomut? Mun ennakkoluuloissa viritetyt emtb:t kuluttaa enemmän polkua/maastoa. Ja luulen että jos näin on mielipidepalstojen kommetoijat ei erota luomun jälkiä viriviri sähkäristä.

Olisi loistava provo, mutta jos totta niin: Polkujen kuluminen ja avustusrajan ohittamisesta keskustelun kieltäminen polkupyöräforumilla ovat täysin yhteisön omakeksimiä ongelmia, joissa ei ole mitään kosketuspintaa reaalimaailmaan.

Usein virittämisellä tarkoitetaan tehon lisäämistä. Yksikään nopeustietoa muuttava piggyback-lisäpalikka ei viritä yhtään mitään sähköavusteisessa polkupyörässä.

Votkins
27.08.2021, 16.53
Melko rohkeaa kommentointia seitsemän postauksen syvällä kokemuksella. Jatka vain samaa rataa. "Valittajakusipäät" lähinnä valittivat siitä, kun mopoista keskusteltiin polkupyöräosiossa. Nythän tämä on oikeassa paikassa.

Odotatko jotain pyöräilygaalassa jaettavaa mitalia tästä internetforumin ylläpidon valkoritaroinnista ja oikeiden pyöräilijöiden oikeuksien puolustamisesta? Fiksumpi saattaisi vähentää postailua jos joku hullu on siitä jo intoutunut uhkaamaan henkeä ja terveyttä?

paaton
27.08.2021, 17.00
Ketju on näköön siirretty, hienoa!

Nyt oletan että sananvapaus on taas voimassa joten uskallan kysyä heti alkuun:
Kumpaa yleisesti suosittelisitte virittämiseen; ohjelmistollista ronkkimista ja vähintään maakoodien muuttelua jollain softalla (stunlocker, etuning) / jotain boksia (speedbox / badassbox)?

Kuvittelisin että boksit olisivat toimintavarmempia ja niiden kanssa olisi pienempi riski minkään mennä vikaan, kun taas softan kanssa pelatessa on aina mahdollisuus saada moottori muutettua tiiliskiveksi. Se kun näköjään onnistuu ihan shimanon omalla apillakin jos esim päivityksen asennus pätkäisee poikki väärässä kohtaa.

Omassa harkinnassa Shimano ep8:aan joko parinkympin Etuning softa, jolla muuttaa jenkkien maakoodi, tai sitten melkein parin sadan speedbox, jolla tuplataan avustusraja. Speedboxin kanssa jotenkin jännittäisi vähemmän räplätä, ja muuttaminen takaisinpäin olisi varmasti yksinkertaista ja helppoa. Lisäksi tuon boksin eteenpäin myynti varmasti onnistuu jos sille ei käyttöä löydäkään.

Onko mietteita?

Lähtisin katselemaan alibaban suuntaan. Tuolta voisi saada kaikkea kivaa boxia sähkärin kylkeen. Oikeesti. Voisi olla jänskää painella nappeja ja katsoa mitä aina milloinkin tapahtuu.

Jiis
27.08.2021, 17.03

Koira-kalikka jne.
Minun foorumi"ura" alkoi jo 80-luvulla ja olen tässä vuosikymmenten aikana nähnyt jyyrien tuhoavan omat mielipaikkansa. Tunnistan kyllä ennusmerkit.

enema
27.08.2021, 17.10
Ääni EggRider V2:lle, vaikka ei edellä mainittuun Shimanoon käy. Tuo ei varsinaisesti missään virityskäytössä itselläni ole, koska vakionäytöllä saisi maksimiavustusnopeudet ohiteltua myös. Ne on näitä kiinapaskojen perusominaisuuksia.

runttaa-ja
27.08.2021, 17.22
Lähtisin katselemaan alibaban suuntaan. Tuolta voisi saada kaikkea kivaa boxia sähkärin kylkeen. Oikeesti. Voisi olla jänskää painella nappeja ja katsoa mitä aina milloinkin tapahtuu.

Kuulostaa jännittävältä. Voitko linkata muutaman hyväksi havaitsemasi tuotteen?

Fuuga
27.08.2021, 17.30
Kuulostaa jännittävältä. Voitko linkata muutaman hyväksi havaitsemasi tuotteen?

Jaa, ja kommunikaation ymmärrys on tätä tasoa...

--
Murphy elää!

runttaa-ja
27.08.2021, 17.40
Jaa, ja kommunikaation ymmärrys on tätä tasoa...

--
Murphy elää!

Sarkasmi on vaikea laji, joillekin.

Hesburgerin seuraksi hylkiölistalle tämäkin älykkö.

Joni Kani
27.08.2021, 17.59
Heittäsin ne sähkökamat mäkeen ja ruuvaisin kiinni kunnon tuplaturbo-diesel niin kyprä kasvaa 10 cm ja rintakarvaa pukkaa ku sen suolaajalla...

veke
27.08.2021, 18.16
Örr... mistä sä näitä tulkintoja oikein vedät?

Ymmärrän kyllä, että sulle voi olla vaikeaa erottaa kaksi asiaa:
- asiattominen viestien raportointi
- mopoista kirjoittamisen dissaaminen polkupyöräfoorumilla

Enkä mä hae mitään. Tämän alueen säännöt on kirjoitettu sinne linkkaamaani viestiin ihan ylläpidon toimesta. Lue se ja koita sisäistää.

---
Tässä virittämisessä tuntuu olevan vain ja ainoastaan yksi tavoite takana: saada ajaa siellä missä polkupyörillä, mutta ei kuitenkaan polkupyörällä. Mä en oikein ymmärrä, miksi moista joku pitää loogisena. Voidaanhan täällä ruveta vaatimaan, että mönkkärillä pitää saada ajaa jokamiehenoikeuksin.
Ihan sun viesteistä.
Mitä sää oot vetänyt, että vedät mönkkärit jokamiesoikeuksiin?

runttaa-ja
27.08.2021, 18.21
????

On tämä uskomaton foorumi. Vuosien saatossa on tullut kirjailtua monilla eri foorumeilla, mutta jostain syystä tämä fillarifoorumi on se ainoa, missä normaalia keskustelua ei voi käydä.

Enkä tarkoita ainoastaan tätä ketjua, vaan ihan yleisesti. Miksi tänne on kerääntynyt se idioottien kerma, joiden yksinkertaisesti täytyy laukoa typeryyksiään / nälvimisiään niissäkin ketjuissa, mihin ei muuta asiaa itsellä ole.

Kuvittelisi että autofoorumit olisivat ne, missä keskustelu liekehtisi eniten, mutta ei. Jostain syystä pyöräilijöissä on eniten sitä sakkaa, joka ei pysty hillitsemään typeryyttään. Vagarena tulee sitten kakkosena.

Sama homma ollut jo vuosia joten joku syy sille varmasti löytyisi, jos sitä oikein lähtisi tutkimaan. Ehkä se liittyy heikompaan koulutukseen, alempaan sosiaaliseen asemaan sekä tuloluokkaan, ja sitä kautta yleiseen pahaan oloon. Ei pyöräilijöiden kyrpä maine ainakaan tuulesta temmattu ole.

Hieman hävettää lukeutua itsekin pyöräilijäksi, mutta minkäs teet kun se on helpoin tapa suorittaa työmatkat ja ihan mukavaa puuhaa välillä muutenkin.

Fuuga
27.08.2021, 18.36
Noo, mikään ei estä poistumasta täältä idioottien joukosta. Hyvää matkaa.

--
Murphy elää!

ruuduntakaa
27.08.2021, 18.40
Ehkä se liittyy heikompaan koulutukseen, alempaan sosiaaliseen asemaan sekä tuloluokkaan, ja sitä kautta yleiseen pahaan oloon. Ei pyöräilijöiden kyrpä maine ainakaan tuulesta temmattu ole.

Kaikki mainitut toteutuu ainakin mun kohdalla.
Pahaa oloa en kyllä pode. En ainakaan itse tiedosta.

paaton
27.08.2021, 18.46
Niin joskus kauan sittenhän tämä foorumi liittyi kuntoiluun ja urheiluun. Sitten tuli sähkärit ja alkoi avautumaan ketjuja "miten virität moottoreitasi"

Ainahan foorumilla on ollut ikispeksaajia, mutta nyt tuosta on jäänyt pois monella se kuntoilu. Speksataan ja viritetään sitä kalustoa, jolla ajetaan duuniin ja revitellään pelloilla. Noi jutut vaan kuuluu mopo.net foorumille.

runttaa-ja
27.08.2021, 18.57
Mutta nythän ollaan juuri tässä offaripuolella.

Siksi toivoisin että edes tällä puolella asiasta saisivat rauhassa keskustella ne, joita aihe kiinnostaa.

Muita ketjuja riittää kyllä yllin kyllin niille, jotka haluavat keskustella oikeasta pyöräilystä, jos luomua sellaiseksi halutaan kutsua.

Kyllä autofoorumeillakin keskustelevat ihan sivistyneesti moottoreiden optimoinnista, joten eiköhän mekin pystytä ihan samaan täällä.
Itse ainakin mielelläni lopettaisin oman pääni aukomisen, jos ilman vittuilua voisin tarvittaessa vaihtaa täällä pari sanaa sähkiksen roplaamisesta.

ruuduntakaa
27.08.2021, 19.14
Mutta nythän ollaan juuri tässä offaripuolella.

Siksi toivoisin että edes tällä puolella asiasta saisivat rauhassa keskustella ne, joita aihe kiinnostaa.

Muita ketjuja riittää kyllä yllin kyllin niille, jotka haluavat keskustella oikeasta pyöräilystä, jos luomua sellaiseksi halutaan kutsua.

Kyllä autofoorumeillakin keskustelevat ihan sivistyneesti moottoreiden optimoinnista, joten eiköhän mekin pystytä ihan samaan täällä.
Itse ainakin mielelläni lopettaisin oman pääni aukomisen, jos ilman vittuilua voisin tarvittaessa vaihtaa täällä pari sanaa sähkiksen roplaamisesta.

Juuri näin. Tää on nyt offaripuolella niin antaa palaa vaan. Itse en ainakaan tänne tule päätäni aukomaan.

Oatmeal Stout
27.08.2021, 20.30
Koira-kalikka jne.
Minun foorumi"ura" alkoi jo 80-luvulla ja olen tässä vuosikymmenten aikana nähnyt jyyrien tuhoavan omat mielipaikkansa. Tunnistan kyllä ennusmerkit.
Hienoa, tämä foorumi luotiin vasta 1990-luvulla. Arvostan vuosituhantista kokemustasi.

enema
27.08.2021, 20.40
On tämä uskomaton foorumi. Vuosien saatossa on tullut kirjailtua monilla eri foorumeilla, mutta jostain syystä tämä fillarifoorumi on se ainoa, missä normaalia keskustelua ei voi käydä.

Jostain syystä juurikin täällä ns. keskustelu kääntyy hyvin äkkiä henkilökohtaisuuksiin nimimerkkien välillä. Joko passiivis-aggressiivisesti tai ihan vaan aggressiivisesti. Toki samanhenkiset komppaavat toisiaan "niitä toisia" vastaan, mikä näyttää nykyään olevan sähkö vs. luomu useinkin.

ebike-harrastelija
27.08.2021, 21.07
Niin joskus kauan sittenhän tämä foorumi liittyi kuntoiluun ja urheiluun. Sitten tuli sähkärit ja alkoi avautumaan ketjuja "miten virität moottoreitasi"

Ainahan foorumilla on ollut ikispeksaajia, mutta nyt tuosta on jäänyt pois monella se kuntoilu. Speksataan ja viritetään sitä kalustoa, jolla ajetaan duuniin ja revitellään pelloilla. Noi jutut vaan kuuluu mopo.net foorumille.

Maailma muuttuu eskoseni. Ymmärrän, että tiukkapipoja aina ahdistaa muutos, mutta elämä on laiffii. Vähän kuin siellä päiväkodissakin, niin myös täälläkin on vaan ihan hyvä oppia elämään sovussa, vaikka omat hiekkalaatikkoleikit ei aina käykään toisten kanssa yksiin.

ebike-harrastelija
27.08.2021, 21.08
Ihan sun viesteistä.
Mitä sää oot vetänyt, että vedät mönkkärit jokamiesoikeuksiin?Ahtaumia maailmankatsomuksessa? [emoji846]

Jiis
27.08.2021, 21.20
Jostain syystä juurikin täällä ns. keskustelu kääntyy hyvin äkkiä henkilökohtaisuuksiin nimimerkkien välillä. Joko passiivis-aggressiivisesti tai ihan vaan aggressiivisesti. Toki samanhenkiset komppaavat toisiaan "niitä toisia" vastaan, mikä näyttää nykyään olevan sähkö vs. luomu useinkin.

Täällä näkyy olevan konahtaneita modelarppaajia enemmän kuin muissa näkemissäni foorumeissa. Alkeellista sarkasmia, ironiaa, katkeruutta. Tämä on ilmeisesti kehittynyt keski-iän nousun myötä. Ei mikään uusia käyttäjiä houkutteleva ilmapiiri, mutta sitähän nämä haluavatkin. Spandex-porukkaa joka tykkää huutaa "POIS EDESTÄ!" pikkukakaroille.
Mutta joo, häivyn itse suosiolla kun en tätä paikkaa tarvi. Tuolla FB:n puolella homma (ja moderointi) toimii paremmin.

ebike-harrastelija
27.08.2021, 21.20

Onko mietteita?

Ostaisin ulkoisen pulikan, koska varmuus ja helppous. Eikä tarvii miettiä, meneekö pyörästä takuu.

Itse ajattelin myös hankkia Eggriderin, kunhan omasta fillarista takuu loppuu.

Fuuga
27.08.2021, 21.27

Hieman vertailukohta ontuu. Autot ovat kuitenkin autoja. On polkupyöriä ja mopoja. Sinänsä offtopic-puolella menkööt.

Lisäksi pienenä muistutuksena, että kukakohan aloitti henkilökohtaisuudet tai muuten räävittömän nimittelyn?

--
Murphy elää!

MRe
27.08.2021, 21.55
Ottaen huomioon, että tämä topikki on nyt vihdoin siellä missä kuuluukin, niin siirron jälkeen keskustelu mopoista näyttää lakanneen kokonaan :D

Mut ei se mitää, jatkakaa vaan.

MRe
27.08.2021, 21.59
Koira-kalikka jne.

Woohuu, hieno juttu. Tosin silloin ei vielä ollut foorumeita. Usenet news kylläkin ja siellä vaikka alt.flame.*

Luulisi kuitenkin tuolla kokemuksella tietävänsä, että ylläpito määrittää mitä voidaan keskustella. Sähköavusteisen pyörän muuttaminen mopoksi ei ollut alkuperäisen aihealueen kuvauksen mukaista kirjoittelua. Siksi tämä on nyt täällä kaatiksella.

Mikä on jyyrä?

ElBike
27.08.2021, 22.31
Varmaan tämä on käsitelty moneen kertaan tällä foorumilla mutta...
Ensinnäkin monella on vahva asenteellinen suhtautuminen sähköavusteisia filllareita kohtaan jo lähtökohtaisesti. Ihan jonkin verran luomuna ajaneena voin kertoa että sähköavusteisella saa itsensä läähättämään ja hapoille vaikka pitäisi avustusta täysillä. Sähköavusteisella ajo on myöskin tekniikaltaan aivan samanlaista kuin fillarointi luomulla ja se tekee siitä mielestäni kiehtovaa. Meillä ei ole täällä Alppeja ja kilometrien tai kymmenien kilometrien alamäkiä. Bikeparkkeja on alkanut yleistyä, mutta mielestäni vielä mahtavampaa on sähköavustus, jonka vuoksi alamäki alkaa heti kotiovelta. On varmaan hankala mieltää miksi fillarilla pitäisi ajaa kävelyvauhtia kovempaa - jos ei ole ajanut esim. alamäkeä tai moottoripyöräenduroa. Se vaan on totuus että mone polut on kuluneet varsin tasaisiksi ja mutkatkin on suoristettu koirankävelyttäjien toimesta vuosikymmenten aikana, joten vauhtia nostamalla nämä polut muuttuvat mielenkiintoisiksi ja erityisesti hauskoiksi ajaa.

Kuten kirjoitin, hauskoiksi ajaa, niin tässä piilee sähköavusteisen fillaroinnin juju. Polkupyöräily voi olla kuntoilua, mutta se voi olla myös hauskanpitoa, ajamisesta nauttimista ja ajotekniikan ja ajosilmän kehittämistä. Itsekin pidin fanaattisimpina fillarointivuosinani bmx temppupyöräilijöitä ja dirtillä pomppijoita laiskoina lökäpöksyinä ja oikea pyöräily piti tuntua reisissä poltteena ja silmissä hien kirvelynä. Nyt vanhemmalla iällä olen alkanut arvostaa taitavia pyöränkäsittelijöitä paljon enemmän. Ja ymmärrän myös että fillaroinnista löytyy hyvin monia alalajeja eikä kaikissa niissä vedetä mäkivetoja. Silti niitä yhdistää kaksi (joskus 1) pyörää ja tietyt lainalaisuudet kuten polkemalla annosteltava voima.

Sähköavusteisten fillareiden alkaessa yleistyä, jouduin itsekin identiteettikriisiin. Piti pohtia, onko se huijausta tai onko pyöräilyä lainkaan. Mutta muutama bikepark-reissu osoitti että fillarilla voi ajaa lähes polkematta ja se on silti fillarointia. Itse näen että sähköavusteiset fillarit tuovat meille alppien pitkät alamäkipätkät koska maastosta niitä ei löydy. Tässä tulee myös esille rajoitus - joka on todennäköisesti määritelty ns. heikoimman mukaan. Kun on ajanut hyvin monenlaisia sähköfillareita niin voin kertoa että jotkut ovat aivan kauheita polkea, jarrut ovat surkeat, runko notkuu ja jos jousitusta on niin se on kuin pomppukeppi. Sellaisella jo helpolla polulla ajo 25km/h on lähes pelottavaa. Kun alle laitetaan täysjoustofillari, jolla voi lasketella bikeparkeissa viittäkymppiä ja pyörä on silti täysin vakaa niin ymmärtänette että 25km/h metsäpolulla tulee vastaan hyvin nopeasti. Jos mitään rajaa ei olisi, ei valmistajat rajoitinta fillareihinsa laittaisi joten pyöräteillä suhaisi kolmeaviittä kaikenlaiset vaarit ja mummot - ne, jotka ei uskalla jarruttaa etujarrulla ettei mene tangon yli ja jotka kauhistelee miten fillareihin on tehty LIIAN tehokkaita jarruja, jotka ovat vaarallisia. En siis näe rajoittimen ohitusta metsäkäytössä mitenkään pahana. Tällöin - kuten muutenkin pyöräillessä, tulee oma vauhti säätää tilanteeseen sopivaksi ja jos polulla on muitakin kulkijoita, tulee heitä huomioida. Mutta en voi ottaa myöskään vastuuta xc strava hinkuttajista jotka karjuu muita väistämään kun ovat vetämässä juuri segmentille uutta ennätystä. Enkä sähköfillaristeista jotka ajavat ohitustilanteeseen liian kovaa huomioimatta muita kulkijoita.

Kuten aiemmin kirjoitin, mielestäni sähköavusteinen fillari on mainio, koska ajotekniikka on niin samanlaista kuin luomulla ajaessa; jaloilla annostellaan voimaa ja pyörän päällä liikkuminen on aivan samanlaista kuin luomulla. Tästä syystä en myöskään kauheasti hyväksy sähköajoneuvoja, jotka jollain tapaa koetetaan naamioida fillareiksi - mutta ovat oikeasti kaksipyöräisiä kevyitä sähköajoneuvoja, mopoja tai jopa moottoripyörään rinnastettavia. Valitettavan usein kuulen aivan totisella naamalla esitettynä ihmettelyä että onko olemassa jotain lakeja tehon suhteen tai missä tällaisilla pyörillä saisi ajaa. Pyöräteille toistaiseksi mahtuu kaikenlaista kulkijaa, mutta kun monessa kunnassa on vihdoin saatu skoottereilla pöristävät mopojengit ajettua autojen sekaan niin en kaipaa samaa pelontunnetta kuin skoottereiden kanssa kun takaa kuului pörinää ja ohi suhasi kymmenen skootterin jengi - niin kovaa kuin kukakin oli skodensa saanut viritettyä. Jos ajoneuvo on monen tuhannen watin moottorilla varustettu sähkömopo, niin harva niillä ajaa rajoitin päällä, koska kivempi on edetä nopeammin ja tällöin nopeuserot muiden pyöräteillä liikkuvien välillä kasvaa liian suuriksi. Mutta mielestäni pyörätiellä saa ajaa vaikka katujyrällä jos pitää tilannenopeuden järkevänä ja huomioi muut kulkijat esim. hidastamalla kohdatessa/ohittaessa.

Joni Kani
27.08.2021, 23.10
Nämähän jo kisaavatkin näillä sähkömopoilla. Mistä siinä kisataan, kuka viritteli parhaimmalla/kalleimmalla boxilla vai kenen peukalo kesti pisimpään painaa kaasukahvaa.

Älyvapaata paskaa tuoda harrastevehkeisiin näitä mopoja, työmatkalle hyvä muuten turha...

Situm
27.08.2021, 23.48
"jösses" :rolleyes:

Fuuga
27.08.2021, 23.48
^^^täytyy kyllä sanoa että vaatinee pokkaa kirjoittaa kilometrin pituinen kommentti jossa kerrataan kaikki tähän mennessä käytetyt kliseisesti puolustuspuheenvuorot siitä että missä tahansa millä tahansa saisi ajella lain vastaisesti ihan vain siksi että se on hauskaa ja mä haluan.

--
Murphy elää!

ruuduntakaa
28.08.2021, 08.33
Ottaen huomioon, että tämä topikki on nyt vihdoin siellä missä kuuluukin, niin siirron jälkeen keskustelu mopoista näyttää lakanneen kokonaan :D

Niin kyllä mua vähän ihmetyttää miksei se keskustelu nyt maistu kun sille on paikkansa.
Ei kai kyse ollut vain trollaamisesta alunperinkin?

Tolkun mies
28.08.2021, 09.17
Fillarifoorumi on saanut oman mopomiitin :)

F. Kotlerburg
28.08.2021, 09.37
Kun alle laitetaan täysjoustofillari, jolla voi lasketella bikeparkeissa viittäkymppiä ja pyörä on silti täysin vakaa niin ymmärtänette että 25km/h metsäpolulla tulee vastaan hyvin nopeasti.

Kun alle laitetaan urheiluauto, jolla voi ajaa moottoriradalla 250km/h ja auto on täysin vakaa niin ymmärtänettä että 120km/h liikenteessä tulee vastaan hyvin nopeasti.

JarskiAi
28.08.2021, 09.56
https://yle.fi/uutiset/3-9177862

"Eräs kilpapyöräilyä intohimoisesti harrastava poliisimies kertoo, että hänestä on pyörälenkillä pari kertaa mennyt sähköpyöräilijä ohi selkä suorana ja farkut jalassa." :D

https://tekniikanmaailma.fi/sahkopyoran-virittelijoita-uhataan-nyt-kovilla-keinoilla-ranskassa-jattisakot-ja-jopa-vankila-uhkaavat/

Eiköhän Suomi tule perässä pian.

F. Kotlerburg
28.08.2021, 10.04
On minullekin työmatkalla käynyt että mittarissa on ollut päälle 30km/h ja joku verkkokaupan sähkömopo on mennyt ohi kuskin polkiessa farkuissa 20 kadenssilla. Liki 50km/h se toinen ainakin meni, kun 45km/h mittarissa ei saanut yhtään kiinni.

kp63
28.08.2021, 10.22
Nuo YLEn ja TM artikkelit kertovat aika hyvin tilanteen. Käyttö lisääntyy ja kolarit sitä mukaa ja jotain pitää tehdä. Me ollaan aina sivistysmaita jäljessä. Sähköhän on oikeasti hyvä niille, joilla oikeasti on avustustarve ja hekin pääsevät fillaroimaan. Mutta hauskanpitoa mopofillarilla en kyllä tajua. Minä ite ajattelu näkyy samoin autoliikenteessä. Pointtihan ei ole se hiffaanko minä mutkat ja ihmiset vaan toisinpäin. Ihmiset kun pohdiskelevat mailmanmenoa kävellessään tai ajaessaan eivätkä ole niin skarppina. Ja aika kevyt on vakuutus, että virityksen jälkeen ajan vastuullisesti, kun henkilön vastuullisuuden taso tulee ilmi jo virityksessä. Just ke kapealla hiekkatiellä vastuullinen nuori virittäjä ohitti loivassa ylämäessä niin lujalla vauhdilla ja ilman merkkiä ettei se ollut enää turvallista.

runttaa-ja
28.08.2021, 10.25
Niin kyllä mua vähän ihmetyttää miksei se keskustelu nyt maistu kun sille on paikkansa.
Ei kai kyse ollut vain trollaamisesta alunperinkin?

Niin pitkävartisia saappaita ei olekaan, että tämän paskan keskellä pystyisi tarpomaan.

No, kohta painellaan ilolla pitkin Helsingin katuja, koittakaahan pysyä perässä.

F. Kotlerburg
28.08.2021, 10.28
Mitä tuohon kilpapyöräilijä viittaukseen tulee niin näillä sähkömopokuskeilla tuntuu jonkinlainen spandex-fetissi olevan ja aina jaksetaan jauhaa kilpapyöräilijöistä niin eiköhän se yksi virittämisen motiivi olekin, että sillä sähkömopolla sitten pärjäisi maantiepyörille. Tuossa yllä on hyvä esimerkki.

MRe
28.08.2021, 11.05
Mä jotenkin ymmärrän 15-vuotiaiden mopojonnejen kohkaamisen ja tyhmyydet, kun jo tutkimusten mukaan teini-ikäisten poikien (poika-oletettujen) aivot eivät ole täysin kehittyneet. Lieneekö sitten niin, että sama toistuu ikähaitarin toisessa päässä?

stenu
28.08.2021, 11.06
En siis näe rajoittimen ohitusta metsäkäytössä mitenkään pahana.

Jos pysyt ohitetun rajoittimesi kanssa omassa metsässäsi, ei siinä olekaan mitään pahaa.

Sille, että minkä katsotaan olevan soveliasta tai ei soveliasta tekemistä toisten mailla jokamiehenoikeuden nojalla, on olemassa ihan hyvät syyt. Siksi sillä ei ole merkitystä, että pidätkö sinä rajoituksen ohittamista pahana vaiko et. Jos ajat muiden mailla, on ainoastaan sillä merkitystä, että pitääkö kyseisten maiden omistaja rajoittimen ohittamista pahana ja siihen saa helpoiten selvyyden, kun kysyy luvan. Yllättävän helppo ratkaisu, eikö vaan?

MRe
28.08.2021, 11.12
Varmaan tämä on käsitelty moneen kertaan tällä foorumilla mutta...
Juu, kyllä. Mutta sinäkin missasit sen pointin alkuperäiseen kritiikkiin, eli että mopoista keskustelu ”sähköpyörät”-alueella ei ole foorumin ylläpidon mukaan hyväksyttävää. Riippumatta siitä, millaista vauhdin hurmaa mopolla saa kokea tai ei saa kokea.

Nyt tämä on täällä, ei muuta kuin mopovinkkiä tulemaan. Viimeeksi kun itse mopoja virittelin, puhuttiin ylikokomännistä ja viidennestä vaihteesta Soliferiin. Kulki kahdeksaakymppiä kaksi päällä. Oli hyvä ajaa kun poliisit oli lakossa. Tosin laite taisi leipoa kiinni jo toisella kerralla, mutta hauskaa oli. Ja oliko kypäriä? No ei ollut. Pipo päässä.

runttaa-ja
28.08.2021, 11.26
Tännehän pukkaa rivakasti vastauksia!

Lukekaahan nyt itsekin mitä kirjoittelette, luulisi punan nousevan poskille. "Yhyy yhyy ajavat kovaa, mopoja! Mopoja! Poliisi poliisi, teen rikosilmoituksen". Alkaa jo ääneen naurattamaan nämä juttunne.

Sen sijaan että keskustelu olisi rauhoittunut ja käsittelisi aihetta, se on vaan kiihtynyt mielenpahoittajien toimesta. Onko nyt niin, että kuitenkin tämä siirto offarin puolelle harmittaa vaan enemmän, kun ei voi enää vinkua että mopoista täällä ei saa jutella.

Moderaattori kirjoitti yhden fiksun vastauksen ketjuun, niin porukalla hirtti kiinni kun ei ollutkaan sitä mitä toivottiin:D

stenu
28.08.2021, 11.54
^ Kuten tossa jo ylempänä totesin, sähköpyörien virittely ei ole lainvastaista. Laki määrittelee vain sen, että missä viritetyillä pyörillä ei saa ajaa. Liikenteessä ja toisten mailla ilman lupaa niillä ei saa ajaa. Jos viritetyillä sähköpyörillä pyöräileminen on ainoa mielekäs tapa harrastaa, niin silloin kannattaa alkaa miettiä, millaisia vaihtoehtoja olisi luvalliselle harrastamiselle.

ruuduntakaa
28.08.2021, 12.16
Eikö nyt jo jumalauta olis osapuolien aika lopettaa vääntäminen ja jankutus?

Kun ketju nyt on olemassa oikeassa paikassa, harrastakoon asiasta asiallista keskustelua ne kenellä on jotain järkevää sanottavaa?

Ei voi olla ylitsepääsemätöntä?

Tolkun mies
28.08.2021, 13.54
^ Kuten tossa jo ylempänä totesin, sähköpyörien virittely ei ole lainvastaista. Laki määrittelee vain sen, että missä viritetyillä pyörillä ei saa ajaa. Liikenteessä ja toisten mailla ilman lupaa niillä ei saa ajaa.......

Autoissa ne katsastamattomat ja tieliikenteeseen kelpaamattomat autot joilla jonnet (jonne oletetut) pärräävät omilla maillaan, ne ritsat tunnetaan lempinimellä "pelto auto".
Puhutaanko tässä ketjussa siis pelto mopoista vai pelto pyöristä ? :?

valkama
28.08.2021, 14.39
Noniin kaikki äidin pikku kusimutterit, jos vaihdetaan keskustalu siihen mitä topic sanoo ;)

Keskiömoottoreissahan (bosch, shimano, yms) ei oletuksena ole nappikaasua ja se on hyvin vaikea siihen tehdä. Viritysboxit ei siis lisää vääntöä, vaan ainoastaan poistaa nopeusrajoituksen.
Itsellä Bosch gen4 + Speedbox 3.0. Todella toimiva kokoonpano ja maksini nopeuden pystyy boschin omasta mittarista määrittämään. Nopeus/matka toimii normaalisti. Kun lopettaa polkemisen, niin hetkeksi pitää jättää virrat päälle pyörään koska "generoi" sitä matkaa ja näkyy näytössä kauan kestää (~2h lenkin jälkeen yleensä 1-2min). Se huijaa boschin älyä ettei se tunnista boxia. Boschissa on siis viritysesto ja monella muulla boxilla saa aikaan 503 virhekoodin. Sen koodin saa pois itse pois helposti, mutta jos virhekoodi tulee 3 kertaa niin pitää käyttää liikkeessä piuhan päässä jolloin he poistavat vikakoodin. Käsittääkseni tällöin myös lähtee takuut moottorista.

25km/h on mielestäni tyhmä rajoitus ja jenkkien 32km/h on paljon parempi. Kuten joku totesi että on sama kun 100km/h rajoituksella ajaa 95km/h. Tämä pitää itse kokea, niin huomaa että reipas polkeminen siirtymillä menee juuri vähän tämän 25km/h yli. Itsellä normaalisti nopeus siirtymillä 28-30km/h ja silloin polkeminen on tehokasta eikä tarvitse "himmailla".

Joku tykkää vetää katupyörillä, joku metsässä niin että kura lentää, joku alamäkea puiden välissä, ym... Turha näistä trollata ja annetaan kaikkien pitää hauskaa siitä mistä tykkää ;)

marmar
28.08.2021, 14.58
joku metsässä niin että kura lentää, joku alamäkea puiden välissä, ym... Turha näistä trollata ja annetaan kaikkien pitää hauskaa siitä mistä tykkää ;)

Ei siinä hauskanpidossamitään, kunhan muistaa pyytää sille maastomopoilulle maanomistajan luvan.

Situm
28.08.2021, 15.23
Se on vain valitettavasti niin, että tehojen ja nopeuden kasvaessa polut menee helpommin hajalle.

marmar
28.08.2021, 16.35
Se on vain valitettavasti niin, että tehojen ja nopeuden kasvaessa polut menee helpommin hajalle.

Niinhän se on, mutta jos se on maanomistajan mielestä ok, niin en valita.

Ilman lupaa mopoilevilta saisi viedä vehkeet valtiolle käyttövoimasta riippumatta.

ruuduntakaa
28.08.2021, 17.11
Äsken se sitten tapahtui.
Siirtymällä metästä kotia jurnutin kelvillä rajoitinta vastaan niin eikö käsikaasulla ohi. 40-50km/h epäilen.
Ei siis ohituksessa mitään.

Mutta jumalauta tuolla lasten ja vanhusten seassa vedetään over ear-luurit päässä Bilteman pyörällä viittäkymppiä V-jarrujen kera. Ilman kypärää tietty.
Se ei mua kyllä haittaa, parempi kun halkaisisikin päänsä.

Mutta moiset mulkut vaarantaa muiden terveyden.
Olikohan palstalaisia?

Kyllä mä niin mieleni pahoitin.

MRe
28.08.2021, 19.45
Ilman lupaa mopoilevilta saisi viedä vehkeet valtiolle käyttövoimasta riippumatta.

Selvyyden vuoksi: puhutaanhan tässä edelleen sähkömopoista?

Potti5
28.08.2021, 19.49
Ei taida olla vielä tullu mitään custom firmwareja? Luulis että jossain vaiheessa joku keksis tavan vetää custom firmwaren sisään, että pystyis muokkaamaan muitakin säätöjä, kun vain nopeuden rajoitusta. Muutenkin varsinkin perus brosen koneessa on aika nihkeet säädöt eikä mitään hyödyllistä tietoa niistä oikein saa ulos. Levossahan brosea on puukotettu aika reilulla kädellä ja ei taida olla juuri mitään alkuperäistä jäljellä.

ruuduntakaa
28.08.2021, 20.09
Ei taida olla vielä tullu mitään custom firmwareja? Luulis että jossain vaiheessa joku keksis tavan vetää custom firmwaren sisään, että pystyis muokkaamaan muitakin säätöjä, kun vain nopeuden rajoitusta. Muutenkin varsinkin perus brosen koneessa on aika nihkeet säädöt eikä mitään hyödyllistä tietoa niistä oikein saa ulos. Levossahan brosea on puukotettu aika reilulla kädellä ja ei taida olla juuri mitään alkuperäistä jäljellä.

Huhuja kuullut että Broselta ois tulossa oma appi.

grebe
29.08.2021, 10.56
Eikös itse moottorit ole aika tyhmiä ja omaavat vain tehonkestoa näin yksinkertaistettuna? Eli ohjaimessa on se ohjelma, jolla säädetään virranantoa anturien ja/tai kaasukahvan syötteiden perusteella. Syöttöjännitettä ja virtaa nostamalla saadaan lisää tehoa.

Votkins
29.08.2021, 11.14
Mitenkäs tämä keskustelu nyt muuttui yllättäen sallituksi kun se siirrettiin eri alueelle?

Olin ihan siinä uskossa, että kiellolla ylläpito väistelisi (aikalailla teoreettisia) mahdollisia vastuita viritysten seurauksista, mutta tämähän ei nyt tällä aluevaihdolla muutu mihinkään?

Votkins
29.08.2021, 11.17
Siirtymällä metästä kotia jurnutin kelvillä rajoitinta vastaan niin eikö käsikaasulla ohi. 40-50km/h epäilen.

Mutta jumalauta tuolla lasten ja vanhusten seassa vedetään over ear-luurit päässä Bilteman pyörällä viittäkymppiä V-jarrujen kera. Ilman kypärää tietty.

Olikohan palstalaisia?

Kyllä mä niin mieleni pahoitin.

Ajattele jos ajaisit ajokortin ja liikkuisit autolla tuolla muiden joukossa niin voisit huomata kuinka paljon perseilyä sinne mahtuu sekaan. Saattaisi ahdistus ajaa kaluston välittömään myyntiin.

Näissä sun esimerkeissä on aina paikalla lapset ja vanhukset, vaikka käytännössä ne ei muodosta mitään sen yleisempää riskitekijää tuolla liikenteessä jos asuu vähänkään lähellä ruutukaavaa.

ruuduntakaa
29.08.2021, 12.03
Ajattele jos ajaisit ajokortin ja liikkuisit autolla tuolla muiden joukossa niin voisit huomata kuinka paljon perseilyä sinne mahtuu sekaan. Saattaisi ahdistus ajaa kaluston välittömään myyntiin.

Näissä sun esimerkeissä on aina paikalla lapset ja vanhukset, vaikka käytännössä ne ei muodosta mitään sen yleisempää riskitekijää tuolla liikenteessä jos asuu vähänkään lähellä ruutukaavaa.

On mulla ajokortti.
Riskitekijän muodostaa noi kuurot pyöränvirittelijät, ei muut.

Siihen vielä kännykkä kouraan ajaessa niin Avotkins!

Muoks: tosiaan ne pyöräilijät kännyjen ja kuulokkeiden kanssa taitaa olla suurin riskien aiheuttaja. Ajoi sitten sähköllä tai luomulla.

MRe
29.08.2021, 15.42
Mitenkäs tämä keskustelu nyt muuttui yllättäen sallituksi kun se siirrettiin eri alueelle?

Olin ihan siinä uskossa, että kiellolla ylläpito väistelisi (aikalailla teoreettisia) mahdollisia vastuita viritysten seurauksista, mutta tämähän ei nyt tällä aluevaihdolla muutu mihinkään?

Olit väärässä uskossa. Tälläkin kertaa. Offarissa voi keskustella mistä hyvänsä maan ja taivaan väliltä. Muissa osastoissa pitäisi pysyä polkupyörissä. Siksi mopoista keskustelu sopii tänne.

Vaikea kuvitella, että foorumin ylläpito olisi jotenkin vastuussa siitä, jos joku muuttaa polkupyöränsä mopoksi.

ElBike
29.08.2021, 16.17
^ Kuten tossa jo ylempänä totesin, sähköpyörien virittely ei ole lainvastaista. Laki määrittelee vain sen, että missä viritetyillä pyörillä ei saa ajaa. Liikenteessä ja toisten mailla ilman lupaa niillä ei saa ajaa. Jos viritetyillä sähköpyörillä pyöräileminen on ainoa mielekäs tapa harrastaa, niin silloin kannattaa alkaa miettiä, millaisia vaihtoehtoja olisi luvalliselle harrastamiselle.

Lakihan ei estä sinua ajamasta toisen metsässä viritetyllä sähköfillarilla ilman lupaa. Laissa on kerrottu sääntö, jota rikkomalla on mahdollista määrätä sen rikkojalle rangaistus. Sen sijaan ihmisen oma pääkoppa määrää sen, aiheuttaako tämä toisen omaisuudelle vahinkoa vai ei. En ymmärrä sitä kitinää ettei muka saisi ajaa, koska harva siellä metsässä on kieltämässä tai estämässä. Mutta kannattaa toki huomioida myös ne tilanteet, joissa sattuu jotain, jonka syitä aletaan selvittämään käräjillä ja jos todetaan liian kova vauhti syyksi tähän tilanteeseen, voi se aiheuttaa vastuun korvata tästä tilanteesta muille aiheutuvia kuluja.

Concorde
29.08.2021, 16.36
En ymmärrä sitä kitinää ettei muka saisi ajaa, koska harva siellä metsässä on kieltämässä tai estämässä.

Voi/saa. Aika monta asiaa maailmassa voi tehdä, mutta ei oikeasti saisi. Pankkiryöstöstä sukurutsaan... [emoji6]

Joni Kani
29.08.2021, 16.41

Olikohan palstalaisia?

Kyllä mä niin mieleni pahoitin.Niin no tätähän tässä on yritetty v***u vääntää rautalangasta jo jonkin aikaa vaan ei se näille k*sipääsähkömopoilijoille aukea...

MRe
29.08.2021, 17.10
Lakihan ei estä sinua ajamasta toisen metsässä viritetyllä sähköfillarilla ilman lupaa. Laissa on kerrottu sääntö, jota rikkomalla on mahdollista määrätä sen rikkojalle rangaistus.

Tää on kyllä kieltämättä mielenkiintoisin tulkinta laista ja sen velvoittavuudesta. En usko, että menee oikeudessa läpi.

”Herra tuomari, laki ei kiellä ryöstämästä pankkia, vaan ainoastaan määrittää siitä saatavan rangaistuksen”

Dziisus, no ei enää mopojonnet kummastuta yhtään.

runttaa-ja
29.08.2021, 17.56
Niin no tätähän tässä on yritetty v***u vääntää rautalangasta jo jonkin aikaa vaan ei se näille k*sipääsähkömopoilijoille aukea...

Jos vedetään jollain nappikaasulla viittä kymppiä muista välittämättä niin selkeä kuspää silloin kyseessä. Samaa mieltä.

Vielä kun voitaisiin olla samaa mieltä siitä että kaikki sähköllä avustavat ole samaa kastia. Lisäksi jos törmään sähkikselläni mummoon kolmea kymppiä, sillä ei pitäisi olla mitään väliä katkesiko avustus 25kmh kohdalla vai ei. Ei tee minusta yhtään enemmän / vähemmän liiallista tilannenopeutta käyttänyttä molopäätä.

Monessa vaaratilanteessa olen ollut mukana, missä pyöräteiden kuningas on paahtanut stravapohjaa tms, eikä kuski ole ollut yhtään vähemmän k**pä, oli fillari sitten luomu tai ei.

runttaa-ja
29.08.2021, 18.06
Taajama-alueilla voisi aivan hyvin olla kiinteä 25kmh nopeusrajoitus kaikille pyöräilijöille.

MRe
29.08.2021, 18.46
27 pystyy pitämään helposti ep8:lla tasaisella vaikka renkaina EC ja Assegai softina.

F. Kotlerburg
29.08.2021, 19.05
Lakihan ei estä sinua ajamasta toisen metsässä viritetyllä sähköfillarilla ilman lupaa. Laissa on kerrottu sääntö, jota rikkomalla on mahdollista määrätä sen rikkojalle rangaistus. Sen sijaan ihmisen oma pääkoppa määrää sen, aiheuttaako tämä toisen omaisuudelle vahinkoa vai ei. En ymmärrä sitä kitinää ettei muka saisi ajaa, koska harva siellä metsässä on kieltämässä tai estämässä. Mutta kannattaa toki huomioida myös ne tilanteet, joissa sattuu jotain, jonka syitä aletaan selvittämään käräjillä ja jos todetaan liian kova vauhti syyksi tähän tilanteeseen, voi se aiheuttaa vastuun korvata tästä tilanteesta muille aiheutuvia kuluja.
Ei saatana mikä meno. Ei ihmetytä näiden sähkömopoilijoiden kusipäisyys taas yhtään. Naapurin pihakaluston saa siis raidata itselleen, kun eihän siellä kukaan ole estämässä sitä, kun naapuri ei ole kotona.

Sun kaltaisten piittaamattomien mulkkujen lisääntyminen johtaa ennen pitkää jokamiehen oikeuksien rajoittamiseen, mutta sekäänhän ei sun kaltaisia mulkkuja estä.

Kaneli
29.08.2021, 19.21
Taasko niitä jokamiehenoikeuksia aletaan täällä rajoittaa kuten on tehty viimeiset 10 vuotta.. jos faktoja katsotaan niin kehityshän on ollut ihan toiseen suuntaan. Kansallispuistotkin ovat avautuneet enemmän ja enemmän pyöräilylle.

Oatmeal Stout
29.08.2021, 19.43
Lakihan ei estä sinua ajamasta toisen metsässä viritetyllä sähköfillarilla ilman lupaa.
Kiehtovaa, laki ei siis estä ampumasta maastopyöräilijöitä tai edes sähkömopottavia metsässä, pitänee harkita, koska eihän siitä aiheudu mitään haittaakaan maastolle.

MRe
29.08.2021, 19.48
^ruumis on vietävä kaiketi pois, ettei saa syytettä laittomasta kaatopaikasta tai haaskasta. Muuten tuo on lukemani mukaan ok.

F. Kotlerburg
29.08.2021, 19.51
^ruumis on vietävä kaiketi pois, ettei saa syytettä laittomasta kaatopaikasta tai haaskasta. Muuten tuo on lukemani mukaan ok.Eihän sen laittoman kaatopaikan tai haaskan perustamista ole siellä kukaan vahtimassa tai laki estämässä joten ihan ok jättää ruho siihen mihin kaatuu.

EfatMan
29.08.2021, 20.04
Ylläpitö vois siivota tästä ketjusta kaiken turhan *ittuilun ja trollaamisen pois.

Tätäkään ketjua ei liene pakko seurata jos aihe ei kiinnosta.

ruuduntakaa
29.08.2021, 20.39
Taajama-alueilla voisi aivan hyvin olla kiinteä 25kmh nopeusrajoitus kaikille pyöräilijöille.

Tässä on kyllä ajatusta. Se maantiepyörä(kin) kun kulkee sen 30-40km/h melko kivuttomasti.

ruuduntakaa
29.08.2021, 20.40
27 pystyy pitämään helposti ep8:lla tasaisella vaikka renkaina EC ja Assegai softina.

OT:
Onko muuten millanen kombinaatio? Vaihdoin juuri EC:t molempiin päihin. Assegai oli vaihtoehtona myös eteen. Tai on ehken vieläkin. Katsotaan eka mihin tosta EC:sta on.
Muoks: metelin vähyydestä päätellen EC:t muuten rullaa asfaltilla paremmin kuin Spessun Butcher T9/Eliminator Gravity T7/T9

marmar
29.08.2021, 20.54
Selvyyden vuoksi: puhutaanhan tässä edelleen sähkömopoista?

Ihan sama käyko se Mopo sähköllä, bensalla, dieselillä tai vaikka maakaasulla, niin sillä ei myllätä ilman lupaa toisten metsissä.

MRe
29.08.2021, 21.27
^viittasin siihen kun puhuit ”vehkeistä”, joka voi tarkoittaa jotain muutakin…

MRe
29.08.2021, 21.27
OT:
Onko muuten millanen kombinaatio? Vaihdoin juuri EC:t molempiin päihin. Assegai oli vaihtoehtona myös eteen. Tai on ehken vieläkin. Katsotaan eka mihin tosta EC:sta on.

Mä olen tykännyt kyllä.

Oatmeal Stout
29.08.2021, 21.43
Ylläpitö vois siivota tästä ketjusta kaiken turhan *ittuilun ja trollaamisen pois.

Tätäkään ketjua ei liene pakko seurata jos aihe ei kiinnosta.
Kuten lain ja asetusten rikkomiseen liittyvät ohjeistuksen.

EfatMan
30.08.2021, 07.05
En ole asiantuntija lakiasioissa mutta omalla maalla tai maanomistajan luvalla lienee luvallista fillaroida rajoittamattomalla sähköfillarilla. Eli aiheesta keskustelu ja toisten neuvominen ei ymmärtääkseni oli laitonta.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

grebe
30.08.2021, 08.48
En ole asiantuntija lakiasioissa mutta omalla maalla tai maanomistajan luvalla lienee luvallista fillaroida rajoittamattomalla sähköfillarilla. Eli aiheesta keskustelu ja toisten neuvominen ei ymmärtääkseni oli laitonta.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.Yllä neuvottiin, ettei lakia tarvitse noudattaa, koska kukaan ei sitä valvo. Ja että omaa harkintaa saa käyttää lain noudattamisen sijaan.

Mutta kuka nyt ottaa tosissaan mitään, mitä netistä lukee. Jokaisella on oma järki ja lupa sitä käyttää. Tämän keskustelun olemassa olo ei muuta mitään tai tämän keskustelun kieltäminen ei suojele ketään. Jatkakaa...

Tolkun mies
30.08.2021, 10.13

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Puhut asian vierestä.
-Viritetyllä mopolla saa ojaa omalla pihalla. Viritysohjeiden jakamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Naapurin tai valtion metsä eivät ole oletusarvoisesti sallittuja ajopaikkoja.
-Peltoautolla saa ajaa omalla pellolla ja neuvoja sladissa ajamiseen voi jakaa. Naapurin pellolle ei ole asiaa ilman lupaa.
-Kirveellä saa lyödä omaan jalkaa mutta ei naapurin jalkaan. Vinkkejä oman jalan hakkaamiseen voi jakaa kaverille.

Sen sijaan selitys että "kyllä voi ajaa missä haluaa kun kukaan ei näe ja jos näkeekin, niin kyse on vain rangaistuksesta" on vajaavainen ymmärrys lainsäädännön merkityksestä. Suomalainen, tai oikeastaan koko länsi-eurooppalainen, lainsäädäntö perustuu ajatukseen yhteiskunnan, ihmisten ja omaisuuden suojaamisesta ja tähän tarkoitukseen säädetyn lainsäädännön yleisestä velvoittavuudesta.

justus6969
30.08.2021, 10.44

kohta päästään keskustelemaan lain ja moraalin suhteesta. Tai on jo ajauduttu siihen :)

Kova on meno netissä eikä vain ulkona reikäpäisenä viritetyillä sähkiksillä. Toivottavasti tulee kansanäänestys nopeusrajoituksista, äänestän 20 km/h rajoituksen puolesta :D

MRe
30.08.2021, 11.05
^Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörissä maksiminopeus on ikä jaettuna kahdella.

ruuduntakaa
30.08.2021, 11.10
^Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörissä maksiminopeus on ikä jaettuna kahdella.

Uittu, 50 vuoden päästä mä meen lujaa.

grebe
30.08.2021, 11.10

Onko tässä nyt se hetki ja kohta, jolloin pitää päteä, että sähköpyörissä ei ole asetettua maksiminopeutta. Olinko eka? :)

MRe
30.08.2021, 11.23
^Ok, avustettu maksimi... ja kyllä, olit eka.

valkama
30.08.2021, 12.06
Mitäs teidän muiden laittomaksi viritettyjen sähköpyöräilijöiden takarenkaiden sivuvallit on kestänyt? 650km takana nobby nickillä ja ei pysy litkut enään sisällä. En teknisessä kivikossa osaa kauhean lujaa vetää, mutta vääntö takarenkaalla aika kova verrattuna luomuun ja tulee sivunirhaumia paljon ainakin itsellä. Maxxis EXO:lla olevia kumeja on muutama hyllyssä, jotka menee seuraavaksi testiin. Onkos muita merkkejä heittää vinkiksi?
Itsellä mulletti rengastus 29"/27.5", tämä tuntuu ehkä vähän vielä lisäävän takarenkaan oikaisua + sivunirhaumia.

Ja vielä kaikille tiedoksi että esim. speedbox laitteet eivät lisää vääntöä mitenkään. Se on ihan sama mitä tehtaalta lähtiessa, eli 85nm ;)

paaton
30.08.2021, 12.25
Ei se noin mene. Edes omassa pihassa, tai omalla maalla et saa ajaa viritetyllä mopolla.

Alueen tulee olla aukottomasti aidattu ja vartioitu. Tuo on katsottu moneen kertaan suomen moottoriradoilla.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 12.26
^se on juuri noin.

paaton
30.08.2021, 12.27
Esimerkiksi Ahveniston moottorirata ei ole suljettu alue. Tuonne pääsee juoksijat metsän kautta. Eli tuollakaan et saisi ajaa sillä sähkömopolla.

YT
30.08.2021, 12.30
^Saapas ajaa omalla maalla ja Ahvenistolla, mutta pitää olla liikennevakuutus.

ruuduntakaa
30.08.2021, 12.36
Mitäs teidän muiden laittomaksi viritettyjen sähköpyöräilijöiden takarenkaiden sivuvallit on kestänyt? 650km takana nobby nickillä ja ei pysy litkut enään sisällä. En teknisessä kivikossa osaa kauhean lujaa vetää, mutta vääntö takarenkaalla aika kova verrattuna luomuun ja tulee sivunirhaumia paljon ainakin itsellä. Maxxis EXO:lla olevia kumeja on muutama hyllyssä, jotka menee seuraavaksi testiin. Onkos muita merkkejä heittää vinkiksi?
Itsellä mulletti rengastus 29"/27.5", tämä tuntuu ehkä vähän vielä lisäävän takarenkaan oikaisua + sivunirhaumia.

Ja vielä kaikille tiedoksi että esim. speedbox laitteet eivät lisää vääntöä mitenkään. Se on ihan sama mitä tehtaalta lähtiessa, eli 85nm ;)

Ei oo viritettyä pyörää mutta Spessun Eliminator Gravity alkoi tihkumaan litkua kai siinä tonnin paikkeilla. Näyttäis että kudokset paistaa muutenkin jo. Kivikoissa vetelen aika paljon. Sillai huoletta.
Eliminatorissa ei ainakaan sivunappula juuri kylkiä suojaa, nyt on alkanu kokeilu Schwalben Eddy Currenteilla, nappulat ainakin on paremmin kylkien suojana.

paaton
30.08.2021, 12.40

Jep. Nuo bäfängien myynnit pitäisi oikeasti saada jotenkin kuriin. Tuolla toisessa ketjussa on linkki yritykseen, jossa rakennellaan 15kw sähköpyöriä. Näppärästi tehot alas kytkimellä.

Oikeastihhan noissa ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin saada ajaa nopealla "prätkällä" ilman vakuutuksia. Hinta on tolkuton, tehot pienet ja jousitus kuraa verrattuna oikeisiin prätkiin. Vähän kuin yli-ikäisille teineille suunnattuja viritettyjä mopoja.

Kaikki bäfängit pitäisi kieltää, tai vähintään potkia pois täältä pyöräfoorumilta.

Tolkun mies
30.08.2021, 12.50
Kenties tässä on hieman erilaista ymmärrystä moottoriradan julkisen tilaisuuden ja julkisen tilan johdosta ?
Jos ilmoitan että meidän mailla saa ajaa viritetyllä sähkömopolla ja/tai perin maksun tästä mahdollisuudesta , niin alueen aitaus ja vartiointi on selvä asia.
Avainsana on vaaratilanteen aiheutumisen mahdollisuus. Ja se aikaisemmin mainittu avainsana on omaisuuden suoja.

MRe
30.08.2021, 13.04
Ei oo viritettyä pyörää mutta Spessun Eliminator Gravity alkoi tihkumaan litkua kai siinä tonnin paikkeilla.
Stan's Race tulee kaikista Schwalbeista läpi viimeistään puolen vuoden kuluttua, vaikka olisi ajamaton rengas. Mutta antaa tihkua, purkista sitä saa lisää.

MRe
30.08.2021, 13.07
Oikeastihhan noissa ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin saada ajaa nopealla "prätkällä" ilman vakuutuksia.
Tämähän näissä virittelyissä on takana: halu ajaa mopolla ilman siihen liittyviä rajoituksia "koska polkupyörä". Jos oikeasti 25 km/h ahdistaa, on olemassa myös luokka missä maksiminopeus on 45 km/h, mutta sehän ei käy, koska pitää hankkia vakuutus ja on kypäräpakko. Eikä saa ajaa kelvillä.

Vähän kuin yli-ikäisille teineille suunnattuja viritettyjä mopoja.
Miten niin vähän?

F. Kotlerburg
30.08.2021, 13.09
Stan's Race tulee kaikista Schwalbeista läpi viimeistään puolen vuoden kuluttua, vaikka olisi ajamaton rengas. Mutta antaa tihkua, purkista sitä saa lisää.
Eipä kyllä tule.

ruuduntakaa
30.08.2021, 13.11
Tuossa kuvat kesältä.
Alemmassa kasteltuna, kudokset melko pinnassa?
Stanin normilitkut.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210830/4bf87725604d6750dcbf244da207eee1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210830/863dd9c0bf0b5cf9533c1c6af1570609.jpg

MRe
30.08.2021, 13.12
Eipä kyllä tule.
No, mulla on toisenlaiset kokemukset. Jos sulla ei ole tullut, niin se ei muuta mun kokemusta asiasta. Tarvittaessa voin laittaa kuvia. Esimerkiksi sähkärin EC:stä tulee jo nyt litku läpi, vaikkei koko fillari ole puolta vuotta vanha.

MRe
30.08.2021, 13.14
Tuossa kuvat kesältä.
Alemmassa kasteltuna, kudokset melko pinnassa?
Stanin normilitkut.
Jep. Ja ei se renkaan tiiviys voi olla tuon viimeisen millin sadasosan kerroksen varassa. Kyllähän sen sisäpuolenkin pitäisi jotain pitää.

Mulla on tullut litkut läpi EC:stä, JJ:stä, DHR/DHF-kombosta ainakin. Varmaan jostain muistakin. 45NRTH:eista ei muistaakseni ole tullut mistään.

Tämä olisi ehkä keskustelu, mikä pitäisi käydä tuolla litkutus-ketjussa.

ruuduntakaa
30.08.2021, 13.14
Esimerkiksi sähkärin EC:stä tulee jo nyt litku läpi, vaikkei koko fillari ole puolta vuotta vanha.

Pitäisköhän vaan tilata suosiolla ne Assegait molempiin päihin...:rolleyes:

F. Kotlerburg
30.08.2021, 13.26
No, mulla on toisenlaiset kokemukset. Jos sulla ei ole tullut, niin se ei muuta mun kokemusta asiasta.
Ei niin, mutta väittämäsi ei pidä paikkaansa.

MRe
30.08.2021, 13.29
^Eikä myöskään sun. Tasapeli.

ruuduntakaa
30.08.2021, 13.29
Mä olen tykännyt kyllä.

Onko DD- vai DH-versio keulalla Assegaista? DD vissiin riittäis keulalle kun inserttikin on?

MRe
30.08.2021, 13.36
En muista, veikkaan että DD. Mutta tämä on nyt jo aika ohi aiheen.

JackOja
30.08.2021, 13.39
...Mutta tämä on nyt jo aika ohi aiheen.

Joo, menkää jo rengastopiccehin siitä. Tai jatkakaa yv:llä.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 13.40
^Eikä myöskään sun. Tasapeli.Pitääpäs. Minä en väittänyt että kaikissa tilanteissa käy näin. Väitin vaan että kaikissa tilanteissa ei käy näin, joka pitää näiden havaintojen mukaan paikkaansa.

ElBike
30.08.2021, 13.49
Arvasin että alkaa myrsky. Siksipä aiheeseen kommentoinkin.

Kiehtovaa, laki ei siis estä ampumasta maastopyöräilijöitä tai edes sähkömopottavia metsässä, pitänee harkita, koska eihän siitä aiheudu mitään haittaakaan maastolle.

Laki ei estä sinua ampumasta ketään. Ihmiset on onneksi luotu ajattelemaan seurauksia ja todennäköisesti miettisit ensin minkälaista surua aiheuttaisit niin uhrin lähimmäisille kuin omille lähimmäisillesi. Siksi et tee sitä. Laki ei sinänsä sinua estä - vai miettisitkö piippua pitkin tähdätessäsi lakipykäliä?
Laissa on määritelty monia asioita, mutta ihmisen elo on niin moninaista, että ihan kaikkia tilanteita ei pystytä lakikirjoihin lisäämään. Laissa olevat pykälät kun pitäisi olla yksiselitteisiä eikä tulkittavissa eri ihmisten toimesta eri tavoin. Siksi lakiin kirjataan asioita, jotka koskevat tiettyä tilannetta, tiettyyn ajanjaksoon suhteutettuna ja jopa tiettyyn paikkaan (valtio) suhteutettuna. Ymmärtänet että maailman muuttuessa, lait eivät aina pysy perässä. Ja EU aiheuttaa vielä omia erikoisuuksiaan kun lakeja säädetään keski-eurooppalaisiin olosuhteisiin peilaten.

Jos spekuloidaan toisen metsässä liikkumista, niin luvatta toisen maalla on kielletty moottoriajoneuvolla ajo. Tähän on selkeät perusteet; pääsääntöisesti ja lain tekohetkellä moottoriajoneuvot ovat olleet polttomoottorilla varustettuja raskaita laitteita, joissa kaiken lisäksi runsaasti voiteluaineita (öljyt). Pääsääntöisesti tällaiset laitteet aiheuttaa maastossa edetessään jälkiä ja myös selkeitä tuhoja. Vikaantuessaan ne voivat aiheuttaa öljyvahinkoja. Ymmärtänet että laki on tehty estämään maanomistajan maiden vahingoittuminen ilman hänen lupaansa. Mutta jos olemassaolevalla polulla ajetaan fillarilla - se on täysin laillista (poislukien erikoisalueet/rakennetut reitit joiden ylläpitäjä saa kieltää niiden käytön fillarointiin). Jos olemassaolevilla poluilla ajetaan sähköavusteisella, tieliikennekäytössä polkupyöräksi käsitettävällä fillarilla - se on täysin laillista. Näiden kahden polkupyöräryhmän ajaminen poluilla on laillista ja lain kirjaaja on todennut niiden aiheuttavan haitan maanomistajan maille niin vähäiseksi että ajo on sallittua. Jos siis normaali saappaan ja renkaan jälki on laillisesti hyväksyttyä, miksi miedosti laittomalla sähköfillarilla ei voisi ajaa samoja polkuja?

Tässä kohtaa tulee vastaan se laki vs. ihmisyys. Ihmisille on luotu järki ja ajattelu. Jotkut tajuaa välittömästi että tuliaseella sohiminen toisia ihmisiä kohtaan, aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa. Mutta on myös niitä ihmisiä, jotka ei tätä tajua. He ovatkin usein vankilassa. Poluilla ja toisten metsässä jokamiehenoikeudella liikkuessa on niitä ihmisiä, jotka katkoo eläviä puita, ottaa tuohta nuotioon kasvavista koivuista, kaivaa juuret ja kivet maasta kun ei osaa ajaa fillarilla ko. kohdasta ja jarruttelee lukkojarrutuksia jyrkät mäet, koska pelkää. He eivät osaa ajatella toisen metsää ja minkälaista vahinkoa aiheuttavat toiminnallaan niin metsälle kuin metsänomistajalle, joka pahoittaa mielensä. Mutta jos metsässä ajaa fillarilla, joka sattuu avustamaan yli 25km/h mutta ei sisällä kuitenkaan niin paljon tehoa että polut saisi kaivatettua syville urille, niin onko se väärin? Ketä se oikeasti haittaa? Näkisin että asianomistaja on metsänomistaja. Sen sijaan eniten se tuntuu haittaavan nettifoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa päivystäviä virtuaalipyöräilijöitä jotka spekuloivat kaikista pahimpia keksimiään kauhukuvia ja julistavat näiden skenaarioiden käyvän toteen - jos joku menee metsään laitteella, joka ei ole lain kirjan mukainen.

Toki tästäkin on jotkut vääntäneet netin foorumeilla ja blogeissaa, mutta Sauli Niinistö on raamattua ja lakia vertaillessaan todennut "Raamattu voi kieltää, kun taas laki ei voi. Lakikirja voi vain määrätä jostain teosta rangaistuksen" missä mielestäni on totuuden siemen. Yhteiskunnassamme on paljon huonoja lakeja, osa vanhentuneita, osa vain typerästi laadittuja. Toki elää voi näitä pykäliä aamuisin tulkiten, mutta eikös paljon tärkeämpää olisi miettiä tekoaan ja mitä se aiheuttaa kenellekin kuin seurata tarkasti pykäliä, jotka on säädetty kaukana siitä elämästä, jota ihminen Suomessa, keskellä metsää fillaroidessaan juuri sillä hetkellä elää.

p bonk
30.08.2021, 14.03
Kritisoin tätä ajattelua, jonka mukaan minä ihan pikkuisen voin joustaa jokamiehenoikeuksista, kun siitä ei seuraa mitään ja ne ovat ne muut, jotka tötöilevät siellä. Sitten joskus voi käydä näin ja aletaan pohtia, miten oikeuksia rajataan.

https://yle.fi/uutiset/3-12074291

En pitäisi mahdootomana, etteivätkö suosituimpien paikkojen kansallispuistoihin tai esimerkiksi Helsingin keskuspuistoon tulisi maaston kulumisen takia rajoituksia pyöräilyyn ja sitä kehitystä en lähtisi voimistamaan lajin harrastajana.

Lisäksi miettisin hyvin tarkkaan seurauksia, jos sattuu onnettomuus ja sen aiheuttava osapuoli on liikkeellä ajoneuvolla, joka olisi pitänyt liikennevakuuttaa, mutta vakuutusta ei ollutkaan.

MRe
30.08.2021, 14.11
Jos siis normaali saappaan ja renkaan jälki on laillisesti hyväksyttyä, miksi miedosti laittomalla sähköfillarilla ei voisi ajaa samoja polkuja?
Siis sen lisäksi, että se on kiellettyä? Jos lähdetään siitä, ettei säännöistä (tai laeista) tarvitse välittää, niin itsekin varmaan tiedät mihin se johtaa. Kuka määrittää mikä on "miedosti laiton" sähköfillari? Onko se kilowatin laite, mikä kulkee 32 km/h? Puolentoista kilowatin laite, mikä kulkee 25 km/h? Kolmen kilowatin laite, mikä kulkee 45 km/h? Täälläkin on henkilöitä, joilla on yli 40-kiloisia useamman kilowatin vehkeitä. Onko nämä ok metsissä? Tai kelveillä?

Laeissa ja määräyksissä pyritään yleensä tarkkarajaisuuteen ja yksiselitteisyyteen, muuten ollaan sitten yksilön tulkinnan varassa.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 14.16
^jep. Sitä sanotaan omaan napaan tuijottamiseksi, että eihän se haittaa kun minä mutta muut. Hossassahan rajoitettiin jo pyörällä ajoa.

ElBike
30.08.2021, 14.59
Siis sen lisäksi, että se on kiellettyä? Jos lähdetään siitä, ettei säännöistä (tai laeista) tarvitse välittää, niin itsekin varmaan tiedät mihin se johtaa. Kuka määrittää mikä on "miedosti laiton" sähköfillari? Onko se kilowatin laite, mikä kulkee 32 km/h? Puolentoista kilowatin laite, mikä kulkee 25 km/h? Kolmen kilowatin laite, mikä kulkee 45 km/h? Täälläkin on henkilöitä, joilla on yli 40-kiloisia useamman kilowatin vehkeitä. Onko nämä ok metsissä? Tai kelveillä?

Laeissa ja määräyksissä pyritään yleensä tarkkarajaisuuteen ja yksiselitteisyyteen, muuten ollaan sitten yksilön tulkinnan varassa.

Vahingon aiheuttamisestahan tässä pitäisi olla kyse. Ei siitä, minkälaiset speksit laitteessa on. Tuhoa voi tehdä kirveelläkin. Pelkkä kova vauhti polulla ei mitään tuhoa - ellei törmää johonkin. Paitsi että suurin osa maastossa tapahtuvista fillarionnettomuuksistakin tapahtuu melko hiljaisessa vauhdissa. On yksilön omasta tahdosta kiinni, minkälaisen riskin hän ottaa seurauksien suhteen. Hyppäähän jotkut basehyppyjäkin. Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin pistää asiat oikeisiin mittasuhteisiin - valtakunnallisella foorumilla valtakunnan tasolla. Jos halutaan keskustella "viritetyillä sähkömopoilla ajosta Helsingin keskuspuistossa" niin sitä varten voisi avata oman keskusteluketjun, eikä olettaa ettei muuta Suomea ole olemassakaan kuin kehä 3:n sisäpuoli. Syy tähän avautumiseeni on siinä että on nykyään mahdoton keskustella sähköfillareista lähes millään kansallisella foorumilla (keskusteluryhmät, fb, jne...) ilman että joku heittää väliin "se on laitonta". Sen jälkeen alkaa perustelut miten luonto a) tuhoutuu b) suljetaan kaikelta pyöräilyltä.

Sen ymmärrän ja allekirjoitan että sähkömopoilu ei kuulu tälle foorumille. Ja ehkä järkevää että myöskään rajoittimien ohittamisista ei tällä foorumilla kauheasti keskusteltaisi - mutta vaikka keskusteltaisiin, minun puolestani ja saisi muidenkin puolesta antaa ihmisten keskustella ilman että väliin täytyy tuoda esille niitä omia pelkotilojaan miten jokamiehenoikeudet lakkautetaan ja kaikki metsät ympäröidään piikkilangoilla. Ja varsinkin kun laki tulee kieltämään kaiken metsässä fillaroinnin niin jää vaihtoehdoksi ajaa vain sisällä trainerilla.
Oikeasti meidän metsiä ei ihan helposti suljeta ja polkuja - varsinkin asutuskeskusten lähellä - riittää ajettavaksi vielä kymmeniä vuosia eteenpäinkin. Joillain erityisalueilla voidaan polkupyöräily kieltää, mutta sen sijaan että viljeltäisiin pelkotiloja miten sähköfillari ruopii polut pilalle ja aiheuttaa tämän kiellon, olisi järkevämpi tuoda enemmän esille fillaristin etiikkaa ja miten muiden kulkijoiden asenne pysyisi fillaroinnille suopeana. Totuus on kuitenkin se, että kun 60-luvulla retkeiltiin yksinäisessä yksinäisyydessään ja eräkirjojen mukaan autiotuvat pilasi liian meluisa etelän turisti, niin aina löytyy äänekäs jalan kulkeva puritanisti, joka haluaisi kieltää kaiken muun kulkemisen hänen poluillaan. Siinä tuskin auttaa vaikka tällä kellonlyömällä kiellettäisiin kaikki sähkölaitteet Suomesta. Ehkä kauhistelun sijaan kannattaisi lähteä ajamaan - vielä kun se on mahdollista.

Ja jos joku rikkoo lakia - voi minun mielestäni aivan hyvin määrätä siitä laissa määritellyn rangaistuksen. Siinä mielessä on hyvä että on tarkkarajaiset määräykset niin jokainen niitä rikkova voi varautua rangaistuksiin - jos viranomainen näkee rikkomuksen olevan puuttumiskynnyksen yläpuolella. Mutta sekään ei tarkoita sitä - että vaikka laki ei kieltäisi töykeää käytöstä ja kanssakulkijoille kovaan ääneen huutelua - sitä tarvitsisi silti harjoittaa. Ihmiset voivat onneksi itse pohtia asioita ettei kaikkea tarvitse kirjata lakiin.

ElBike
30.08.2021, 15.02
^jep. Sitä sanotaan omaan napaan tuijottamiseksi, että eihän se haittaa kun minä mutta muut. Hossassahan rajoitettiin jo pyörällä ajoa.

Avaatko vähän mitkä oli perustelut? Sähköfillaritko? Vai sähkömoottorin virittäjät? Vai peräti yleistynyt maastopyöräily kokonaisuudessaan?

Fuuga
30.08.2021, 15.09
^^kyllä on uskomattoman paksua pastaa taas. Kaikella sitä ihminen pyrkii perustelemaan itsekkyytensä. Eli kun mä varastan sulta riittävän tarpeeseen, ei sitä pidä katsoa rangaistavaksi.

--
Murphy elää!

ElBike
30.08.2021, 15.20
^^kyllä on uskomattoman paksua pastaa taas. Kaikella sitä ihminen pyrkii perustelemaan itsekkyytensä. Eli kun mä varastan sulta riittävän tarpeeseen, ei sitä pidä katsoa rangaistavaksi.

--
Murphy elää!

Keneltä metsässä tuhoa aiheuttamatta sähköfillarilla (vaikka vähän viritetyllä) liikkuva varastaa ja mitä? Sinäkin varmaan epäitsekkyyden perikuva? Omaisuutesikin jaoit pois köyhemmille? Tiet ylittänyt aina suojatien kohdalta taluttaen ja ylinopeutta et ole ajanut koskaan.

MRe
30.08.2021, 16.27
Keneltä metsässä tuhoa aiheuttamatta sähköfillarilla (vaikka vähän viritetyllä) liikkuva varastaa ja mitä?
1. mikä on "vähän viritelty"? Kuka sen määrittää?
2. keneltä autolla ylinopeutta ajava varastaa ja mitä?

Kysymyksillä ja väitteillä pyritään sumentamaan itse asiaa: laissa on määritellmä polkupyörälle ja siihen rinnastettaville laitteille. Nyt osa porukkaa yrittää kiertää koko asian vain omien halujensa vuoksi. Jos nämä säännöt eivät miellytä, älkää ajako sähköpyörillä, vaan ihan reilusti mopoilla tai sitten luomupyörillä. Nyt te yritätte naamioida mopot polkupyöriksi, jotta saisitte nauttia polkupyörän eduista mopoilla.

Tätä samaa keskustelua käydään kannabiksen osalta koko ajan. Keneltä se on pois, jos vähän pössyttää? Ketä se haittaa? Niin kauan kun se on kiellettyä, se on kiellettyä. Kaikki muu on pelkkää selittelyä.

Sinäkin varmaan epäitsekkyyden perikuva? Omaisuutesikin jaoit pois köyhemmille? Tiet ylittänyt aina suojatien kohdalta taluttaen ja ylinopeutta et ole ajanut koskaan.
Ja tämä liittyy sähköpyörien mopoksi muuttamiseen miten? Tällä what-aboutismilla voidaan halutessaan perustella mitä tahansa.

Ketä se haittaa, jos menen jonkun kesämökille silloin kun se ei ole käytössä? Vien omat puut ja siivoan lähtiessäni. Ei mitään haittaa. Kesämökki ei yhdessä viikossa kulu niin että sen arvolle tapahtuisi yhtään mitään. Ja haittaako jos poltan mökin puita yhden saunan lämmityksen verran? Ei se keneltäkään ole pois, kun liiterissä on 10 kuutiota halkoa.

Ketä haittaa, jos menen kirjastoon yöllä lainaamaan kirjoja? Lainattavaksihan ne on tarkoitettu. Ketä haittaa jos vien tontilta haravoimani lehdet kaupungin maille? Varsinkin kun tontti on myös kaupungin. (tämä ei kyllä oikeastikaan aukea minulle) Ketä haittaa, jos haen joulukuusen toisen metsästä. Yksi parimetrinen kuusi ei varmasti tee mitään lovea metsänomistajan puukauppaan.

Nickname
30.08.2021, 16.36
En jaksa lainata tuota romaanin mittaista viestiä yhden lauseen takia mutta kohta "Pelkkä kova vauhti polulla ei mitään tuhoa" on pielessä, kova vauhti esim mutkassa aiheuttaa sen että pitää ajaa ulkokaarteessa mikä ajan saatossa leventää polkua, jos ajat saman mutkan hiljempaa keskellä polkua pysyen ei polku levene, myöskin jos ajetaan kovaa tuntemattomalla polulla melkovarmasti siellä tulee kohtia missä joudut jarruttamaan kovaa ehkä vahingossa lukottamaan, ehkä myös vastaan tulee yllätyksenä kanto tai muu ja ajatkin uran ulkopuolelle väistäessäsi ja taas kuluu ja levenee polku.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 16.38
olisi järkevämpi tuoda enemmän esille fillaristin etiikkaa ja miten muiden kulkijoiden asenne pysyisi fillaroinnille suopeana.
Upeaa itseironiaa. Siitä pisteet.

MRe
30.08.2021, 16.47
En jaksa lainata tuota romaanin mittaista viestiä yhden lauseen takia mutta kohta "Pelkkä kova vauhti polulla ei mitään tuhoa" on pielessä,
Kova vauhti myös nostaa kunttaa ja maa-ainesta enemmän kuin hiljainen vauhti. Rengashan itse asiassa koko ajan "ruopii" myös tasaisella nopeudella. Jos ei ruopisi, ei se myöskään kuluisi. Samoin mun on vaikea kuvitella, etteikö tehokkaampi ja samalla myös painavampi pyörä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kuluttaisi maaperää. Varsinkin jos on peukkukaasulaite.

Nickname
30.08.2021, 16.47
^^ Hah hah :rolleyes: :D :D siinä onnistuttiin loistavasti kumoamaan yhdellä lauseella kaikki tuo tuuba mitä oli itse kirjoittanut.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 16.50
Kova vauhti myös nostaa kunttaa ja maa-ainesta enemmän kuin hiljainen vauhti. Rengashan itse asiassa koko ajan "ruopii" myös tasaisella nopeudella. Jos ei ruopisi, ei se myöskään kuluisi. Samoin mun on vaikea kuvitella, etteikö tehokkaampi ja samalla myös painavampi pyörä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kuluttaisi maaperää. Varsinkin jos on peukkukaasulaite.
Ja varsinkin kun noissa näytetään käyttävän karkeimpia mahdollisia kumeja. Itse voimansa tuottava joutuu miettimään vähän mitä laittaa alle ja kaikista syvimmältä ruopivat lapiorenkaat jää kauppaan.

Kaneli
30.08.2021, 17.14
Eikös se MRE sinunkin pyörä avusta yli sallitun 25 nopeuden joten sekin laskettaneen myös viritetyksi. Ainakin näin muistelen lukeneeni…

Ei sillä että se minua haittaisi mutta hurskastelun makua se kyllä tuottaa.

Juha Lehtinen
30.08.2021, 17.23
Olin tänään fillarilenkillä ja ajelin Säkylässä tieneunaa pitkin. Jossain vaiheessa ohitin kaksi nuorta arviolta 12-13v poikaa jolla toisella sähköcruiseri ja toisella sähköavusteinen maastopyörä. Menin reilua 30 kun aloin kuulemaan lähestyvää ääntä viereiseltä pyörätieltä niin maastopyörällä ajava otti kevyesti kiinni. Lisäsin vielä 5km/h nopeutta ja siinä mentiin rinnatusten, en viitsinyt huutaa että tuo on huijausta.

Hower
30.08.2021, 18.15
En ole tähän aiheeseen ja topikkiin aiemmin viitsinyt edes tarttua, pska haisee täällä liikaa.
Mutta tulin just fillarilenkiltä ja Helsingin vanhankaupungin kosken / Kuninkaankartanonsaaren kohdalla Viikintiellä yksi teistä ksipäistä teki ohituksen joka jäi mieleen.
Tuossa kohtaa on yhdistetty jalankulku/pyörätie, ei siinä sinänsä pitäisi sellaista ollakaan, koska väylä on kapea ja lisänä vielä bussipysäkki. Yleensä ajan paikan ohi vauhdikkaammin ajoradalla, mutta kyllä siinä kävelyvauhtia voi varovasti edetä. Jalka maahan tarvittaessa. Siinä bussipysäkin kohdalla väistettyäni vasemmalle jalankulkijaa, ohi suhahti viritetty tappolaite käsikaasulla 40-50km/t. Väliä jäi ehkä kymmenen senttiä törmäyksestä.
Oikeastaan parasta mitä voisi tapahtua olisi se, että te ksipäät ajaisitte kaikki lyhtypylvääseen ja kuolisitte pois kohtuullisen mittaisen neliraajahalvaustilan jälkeen ennen kuin aiheutatte saman jollekin muulle.
Minä en usko ollenkaan että kukaan teistä kykenee ajattelemaan nenäänsä pidemmälle ja toivon että tämä topikki lopetetaan ja poistetaan kokonaan. Ainakin jokaikinen viesti jossa annetaan virittelyneuvoja.

Juha Lehtinen
30.08.2021, 18.33
Siinä mielessä olen Howerin kanssa samaa mieltä että sähköpyörien nopeusvirittelyt eivät kuulu pyöräilyyn. Niistä voi keskustella vaikkapa jossain mopofoorumilla tai jossain vastaavassa jonne ne virittelyn jälkeen kuuluu.

JackOja
30.08.2021, 18.34
...Niistä voi keskustella vaikkapa jossain mopofoorumilla tai jossain vastaavassa jonne ne virittelyn jälkeen kuuluu.

Kannatetaan. Jonnet mopofoorumeille.

izmo
30.08.2021, 19.21
Olin tänään fillarilenkillä ja ajelin Säkylässä tieneunaa pitkin. Jossain vaiheessa ohitin kaksi nuorta arviolta 12-13v poikaa jolla toisella sähköcruiseri ja toisella sähköavusteinen maastopyörä. Menin reilua 30 kun aloin kuulemaan lähestyvää ääntä viereiseltä pyörätieltä niin maastopyörällä ajava otti kevyesti kiinni. Lisäsin vielä 5km/h nopeutta ja siinä mentiin rinnatusten, en viitsinyt huutaa että tuo on huijausta.

Teini 14 v halus kokeilla mun vanhan liiton sähköpyörää jossa ei se rajoitin paljon hidasta ja menee ilman sähköäkin sen kolmekymppiä... sanoin että ajat varovasti vaan kelvillä ja seuraavaksi minuutin päästä näin sen ohittamassa autoletkaa Naistenmatkantiellä varmaan yli viittäkymppiä ja en enään lainaa pyörää

MRe
30.08.2021, 19.37
Eikös se MRE sinunkin pyörä avusta yli sallitun 25 nopeuden joten sekin laskettaneen myös viritetyksi. Ainakin näin muistelen lukeneeni…
Muistat väärin. Edellisessä oli usa-moodi hetken, mutta sitten otin sen pois kun ei siitä ollut juuri iloa, enemmänkin haittaa. Mutta muiden virittäjien sanoin ajelin vain omilla mailla ja pimeällä.

Nykypyörä on säännösten mukainen, eTubella säädetty sen mitä se antaa säätää.

Jaa-nii, jos tarkoitat sitä, kun nopeus lähestyy 25km. Joo, garminin mukaan se avustaa ECOlla vielä hetken ylinopeudella, mutta en tiedä avustaako vai näyttääkö garmin vain sen noin.Mutta tuollainen se on ollut tehtaalta ja luotan että tyyppihyväksyntä on tehty oikein.

MRe
30.08.2021, 19.48
Ja varsinkin kun noissa näytetään käyttävän karkeimpia mahdollisia kumeja. Itse voimansa tuottava joutuu miettimään vähän mitä laittaa alle ja kaikista syvimmältä ruopivat lapiorenkaat jää kauppaan.

Joo, tämä on kyllä totta. Tosin on mun läskinkin renkaat aika rouheat.

runttaa-ja
30.08.2021, 19.59
Ensimmäistä kertaa piti oikein googlettaa tämä lainsäädäntö läpi. Jos siis haluaisin ajaa avustettuna kovempaa kuin 25kmh, minun tulisi vakuuttaa pyörä, tyyppihyväksyttää laite katsastuskonttorilla ja hankkia rekisterikilpi. Tyyppihyväksyttäminen on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. Käytännössä pitäisi siis ostaa jo valmiiksi 45kmh kulkeva spedelec.

Jos kuitenkin "viritän" pyörän kulkemaan jenkkilän rajoitusten mukaan avustettuna 32kmh ja kohtaan sen ainoan niin virkaintoisen poliisipartion, että toinen haluaa koeajaa pyöräni ja toinen tutkaa nopeutta, saatan saada ajoneuvorikkomuksesta 40 euron liikennevirhemaksun. Päiväsakoille tuskin mennään noin 22kg painoisen pyörän kanssa mikä "ottaa huiput" 32kmh kohdalla, eikä toimi nappikaasulla. Tutkalukemasta on tietenkin tehtävä vielä varmuusvähennys asiakkaan hyväksi.

Kun otetaan huomioon Suomen poliisin resurssit sekä määrärahat nyt ja tulevaisuudessa, pelotevaikutus on minimaalinen. Olematon. Ei tarvitse olla kummoinen fakiiri ennustaakseen että tähän ei tulla koskaan puuttumaan. Jonkinlainen teemapäivä saatetaan keväisin järjestää, missä kohdistetaan valvontaa sähkövempeleisiin, lähinnä skootteihin. Tässäkin asiassa joudutaan erottelemaan lainsäädäntö ja poliisin puuttumiskynnys.

Nappikaasulla 40-50kmh painava saattaa kyllä ( ja toivottavasti ) kiinnittää poliisinkin huomion, ihan viimeistään siinä vaiheessa kun sattuu ja tapahtuu.

Itselläni on niin löyhä moraali ettei kyllä rintaa purista yhtään. Pakko myöntää. Äskenkin ajoin kehä1:llä 85kmh ja aamulla työmatkalla ylitin risteyksessä ajoradan suojatiellä pyöräillen. 40kmh Helsingin taajamissa on kyllä jo liikaa, sähköllä tai ilman.

Ajattelinpahan tällaisen kulman tähän keskusteluun avata.

Arosusi
30.08.2021, 20.55

Tänään Nikinmäki-Nikkilä kelvi. Vilkaisin ola yli jos voisi siirtyä keskemmälle väistääkseni suojatien raitoja. No sieltähän tulee joku vahvareitinen kovempaa, ajetaan sitten suoraan. Mutta ei ollutkaan vaan sähköpotkulautahan sieltä tuli. Vilkaisin mittaria, 28, eli vauhtia oli 35-40. Aika kovaa menee noikin.
PS Mitään vaaraa tällä kertaa ei ollut. Kuskilla full face kypärä ja oma lauta.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 21.13
En ole tähän aiheeseen ja topikkiin aiemmin viitsinyt edes tarttua, pska haisee täällä liikaa.
Mutta tulin just fillarilenkiltä ja Helsingin vanhankaupungin kosken / Kuninkaankartanonsaaren kohdalla Viikintiellä yksi teistä ksipäistä teki ohituksen joka jäi mieleen.
Tuossa kohtaa on yhdistetty jalankulku/pyörätie, ei siinä sinänsä pitäisi sellaista ollakaan, koska väylä on kapea ja lisänä vielä bussipysäkki. Yleensä ajan paikan ohi vauhdikkaammin ajoradalla, mutta kyllä siinä kävelyvauhtia voi varovasti edetä. Jalka maahan tarvittaessa. Siinä bussipysäkin kohdalla väistettyäni vasemmalle jalankulkijaa, ohi suhahti viritetty tappolaite käsikaasulla 40-50km/t. Väliä jäi ehkä kymmenen senttiä törmäyksestä.
Oikeastaan parasta mitä voisi tapahtua olisi se, että te ksipäät ajaisitte kaikki lyhtypylvääseen ja kuolisitte pois kohtuullisen mittaisen neliraajahalvaustilan jälkeen ennen kuin aiheutatte saman jollekin muulle.
Minä en usko ollenkaan että kukaan teistä kykenee ajattelemaan nenäänsä pidemmälle ja toivon että tämä topikki lopetetaan ja poistetaan kokonaan. Ainakin jokaikinen viesti jossa annetaan virittelyneuvoja.
Samaa mieltä. Itse olen kertaallen tuommoisen kusiaisen takia ajanut ojaan. Kohtalaisen kapea omasta suunnasta tullessa vasemmalle kaartava kelvi. Näin että sieltä tulee toinen pyöräilijä vastaan ja tulikin. Tosin tätä pyöräilijää lähti joku kusimulkku sitten sähkömopollaan nappikaasu pohjassa ohittamaan minusta välittämättä, että piti vetää nurtsille. Vauhtia oli tuollakin se 40km/h vähintään. Toivottavasti seuraava vastaantulija oli traktori.

Fuuga
30.08.2021, 21.26
Keneltä metsässä tuhoa aiheuttamatta sähköfillarilla (vaikka vähän viritetyllä) liikkuva varastaa ja mitä? Sinäkin varmaan epäitsekkyyden perikuva? Omaisuutesikin jaoit pois köyhemmille? Tiet ylittänyt aina suojatien kohdalta taluttaen ja ylinopeutta et ole ajanut koskaan.

Silloin kun rikoksesta tulee tapa on taparikollinen.

Miksi ylittäisin tien suojatietä käyttäen? Ei pyöräilijän tarvitse käyttää suojateitä. Kun käyttää cruiseria ei tarvitse ajaa ylinopeutta. Viimeksi kun tuota tietä pitkin tuli takavaloton kaveri vastaan, kutsuin autotalliin ja kiinnitin sille valon. Lupasi palauttaa seuraavalla kerralla siitä mennessä. Ei liene kulkenut tuosta.

--
Murphy elää!

Fuuga
30.08.2021, 21.38
Itselläni on niin löyhä moraali ettei kyllä rintaa purista yhtään. Pakko myöntää. Äskenkin ajoin kehä1:llä 85kmh ja aamulla työmatkalla ylitin risteyksessä ajoradan suojatiellä pyöräillen. 40kmh Helsingin taajamissa on kyllä jo liikaa, sähköllä tai ilman.

Ajattelinpahan tällaisen kulman tähän keskusteluun avata.

Joo ja kun lain tuntemus on tuota luokkaa että luulee rikokseksi asiaa joka ei ole rikos ja pitää sillä vielä leijua, ei tarvitse kuin nostaa hattua ja ihmetellä.

--
Murphy elää!

ebike-harrastelija
30.08.2021, 21.39
Kova on älämölö, jos (sähkö)pyöräilijät sotkevat metsäpohjaa, penaltia paukkuu... osaakohan joku teistä laskea arvion edes, montako pyöräilijää saa mennä että saa samanlaista jälkeä kuin yksi metsäkone hiukan pehmeämpään maastonkohtaan?

https://youtu.be/Bl3qfVLe2ik

ruuduntakaa
30.08.2021, 21.42
40-50km/h kiitävien nappikaasutyhjäpäiden kohdalle en osaa kyllä toivoa muuta kuin että satuttavat/tappavat itsensä niillä vehkeillään.
Ei ne muuten vähene.

Ja onhan se väistämättä edessä kun kalustoa katsoo.
Toivon vaan hartaasti etteivät ehdi sivullisia satuttaa ennen suurta pamausta.

F. Kotlerburg
30.08.2021, 21.51
Kova on älämölö, jos (sähkö)pyöräilijät sotkevat metsäpohjaa, penaltia paukkuu... osaakohan joku teistä laskea arvion edes, montako pyöräilijää saa mennä että saa samanlaista jälkeä kuin yksi metsäkone hiukan pehmeämpään maastonkohtaan?

Tulihan se sieltä. Metsäkone on siellä omistajan pyynnöstä töissä eikä hupiajelemassa, jos et ole sitä tajunnut.

marmar
30.08.2021, 22.22

Ihan sama millä siellä möyrii, jos on maanomistajan luvalla. Olen minäkin käynyt möyrimässä autolla metsässä. Oli maanomistajan auto ja sai mielestäni varsin kelpo korvauksenkin möyrimisestä. Kyseinen maanomistaja on elättänyt itsensä jo toistakymmentä vuotta ko. korvauksilla. ;)

Oatmeal Stout
30.08.2021, 22.31
Arvasin että alkaa myrsky. Siksipä aiheeseen kommentoinkin.

Laki ei estä sinua ampumasta ketään. Ihmiset on onneksi luotu ajattelemaan seurauksia ja todennäköisesti miettisit ensin minkälaista surua aiheuttaisit niin uhrin lähimmäisille kuin omille lähimmäisillesi. Siksi et tee sitä. Laki ei sinänsä sinua estä - vai miettisitkö piippua pitkin tähdätessäsi lakipykäliä?
Laissa on määritelty monia asioita, mutta ihmisen elo on niin moninaista, että ihan kaikkia tilanteita ei pystytä lakikirjoihin lisäämään. Laissa olevat pykälät kun pitäisi olla yksiselitteisiä eikä tulkittavissa eri ihmisten toimesta eri tavoin. Siksi lakiin kirjataan asioita, jotka koskevat tiettyä tilannetta, tiettyyn ajanjaksoon suhteutettuna ja jopa tiettyyn paikkaan (valtio) suhteutettuna. Ymmärtänet että maailman muuttuessa, lait eivät aina pysy perässä. Ja EU aiheuttaa vielä omia erikoisuuksiaan kun lakeja säädetään keski-eurooppalaisiin olosuhteisiin peilaten.

Jos spekuloidaan toisen metsässä liikkumista, niin luvatta toisen maalla on kielletty moottoriajoneuvolla ajo. Tähän on selkeät perusteet; pääsääntöisesti ja lain tekohetkellä moottoriajoneuvot ovat olleet polttomoottorilla varustettuja raskaita laitteita, joissa kaiken lisäksi runsaasti voiteluaineita (öljyt). Pääsääntöisesti tällaiset laitteet aiheuttaa maastossa edetessään jälkiä ja myös selkeitä tuhoja. Vikaantuessaan ne voivat aiheuttaa öljyvahinkoja. Ymmärtänet että laki on tehty estämään maanomistajan maiden vahingoittuminen ilman hänen lupaansa. Mutta jos olemassaolevalla polulla ajetaan fillarilla - se on täysin laillista (poislukien erikoisalueet/rakennetut reitit joiden ylläpitäjä saa kieltää niiden käytön fillarointiin). Jos olemassaolevilla poluilla ajetaan sähköavusteisella, tieliikennekäytössä polkupyöräksi käsitettävällä fillarilla - se on täysin laillista. Näiden kahden polkupyöräryhmän ajaminen poluilla on laillista ja lain kirjaaja on todennut niiden aiheuttavan haitan maanomistajan maille niin vähäiseksi että ajo on sallittua. Jos siis normaali saappaan ja renkaan jälki on laillisesti hyväksyttyä, miksi miedosti laittomalla sähköfillarilla ei voisi ajaa samoja polkuja?

Tässä kohtaa tulee vastaan se laki vs. ihmisyys. Ihmisille on luotu järki ja ajattelu. Jotkut tajuaa välittömästi että tuliaseella sohiminen toisia ihmisiä kohtaan, aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa. Mutta on myös niitä ihmisiä, jotka ei tätä tajua. He ovatkin usein vankilassa. Poluilla ja toisten metsässä jokamiehenoikeudella liikkuessa on niitä ihmisiä, jotka katkoo eläviä puita, ottaa tuohta nuotioon kasvavista koivuista, kaivaa juuret ja kivet maasta kun ei osaa ajaa fillarilla ko. kohdasta ja jarruttelee lukkojarrutuksia jyrkät mäet, koska pelkää. He eivät osaa ajatella toisen metsää ja minkälaista vahinkoa aiheuttavat toiminnallaan niin metsälle kuin metsänomistajalle, joka pahoittaa mielensä. Mutta jos metsässä ajaa fillarilla, joka sattuu avustamaan yli 25km/h mutta ei sisällä kuitenkaan niin paljon tehoa että polut saisi kaivatettua syville urille, niin onko se väärin? Ketä se oikeasti haittaa? Näkisin että asianomistaja on metsänomistaja. Sen sijaan eniten se tuntuu haittaavan nettifoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa päivystäviä virtuaalipyöräilijöitä jotka spekuloivat kaikista pahimpia keksimiään kauhukuvia ja julistavat näiden skenaarioiden käyvän toteen - jos joku menee metsään laitteella, joka ei ole lain kirjan mukainen.

Toki tästäkin on jotkut vääntäneet netin foorumeilla ja blogeissaa, mutta Sauli Niinistö on raamattua ja lakia vertaillessaan todennut "Raamattu voi kieltää, kun taas laki ei voi. Lakikirja voi vain määrätä jostain teosta rangaistuksen" missä mielestäni on totuuden siemen. Yhteiskunnassamme on paljon huonoja lakeja, osa vanhentuneita, osa vain typerästi laadittuja. Toki elää voi näitä pykäliä aamuisin tulkiten, mutta eikös paljon tärkeämpää olisi miettiä tekoaan ja mitä se aiheuttaa kenellekin kuin seurata tarkasti pykäliä, jotka on säädetty kaukana siitä elämästä, jota ihminen Suomessa, keskellä metsää fillaroidessaan juuri sillä hetkellä elää.
Siis koska on ihmisiä, jotka rikkovat lakia vedoten jokamieneh oikeuksiin, niin Sinäkin haluat rikkoa lakia vedoten samaan asiaan, kuten jenkeissä todetaan, ettei aseet tapa vaan ihmiset - hekään eivät ymmärrä ydinaseiden tappavaa vaikutusta, vaikka ne eivät räjähtäisi.
Elämän iloa Sinulle kukkahattutädin elämääsi.

Nickname
30.08.2021, 22.45

Liian märkään aikaan vaan tehty, lehtipuista tulee vähänlaisesti tuota oksaa mitä puida uralle että kone kantaisi paremmin, niin kuin tuossa jo aijemmin todettiin metaänomistajan pyynnöstä kone on sinne tullut, huonosti suunniteltu hakkuu ja muutenkin näyttää aika riuku puilta, liian kauan ja tiheässä kasvatettu.

ebike-harrastelija
30.08.2021, 23.06
Tulihan se sieltä. Metsäkone on siellä omistajan pyynnöstä töissä eikä hupiajelemassa, jos et ole sitä tajunnut.Ei ollut nyt se mun pointti tässä [emoji3]

Mutta jos tuolta kantilta miettii, niin ei kait ne luonnonpuistossakaan pyöräilevät mitään kutsumattomia vieraita ole? Ja toisaalta kävisin kyllä käskemässä pois ainakin omasta metsästä, jos tuollaista avo-ojaa aikoo mennä tekemään väärään aikaan vuodesta...

ElBike
31.08.2021, 00.42
Koska osa ei jaksa lukea koko viestiketjua läpi ja itsekin ehkä kommentoin väärän-otsikkoisessa ketjussa - aiemmin alkanutta keskustelua niin kuten aiemmin mainitsin, en itsekään hyväksy tehokkaita sähkömopoja metsiin sudittelemaan ilman lupaa. Mutta täällä kun tuntuu jo rajoittimen poisto nimellistehoisesta 250W moottorista aiheuttavan välittömän riemastuksen huudella että "laitonta on" niin oma avaukseni ja myöhemmät viestit koskee tätä intoilua huutaa lakimiestä apuun sen sijaan että ensin miettisi rikoksen suuruutta. Kommenteista jäi sellainen mielikuva että moni kommentoijista luulee että puolustelen näitä 3000W peukkukaasusähkömopoja. En todellakaan.
Mutta kehotan ihmisiä pistämään asioiden mittasuhteita oikeisiin raameihin. Miksette valita metsäkoneen urista metsissä. Siinä vasta jumalatonta tuhoa. Luultavasti edellisvuoden aikana on valitettu poluilla näkyneistä fillarin jäljistä, mutta avohakkuut aivan sen polun vieressä tai pahimmillaan polun päällä, ei tunnu haittaavan ketään.
Meillä suomessa valtaosa metsistä on talousmetsää. Niitä harvennetaan eikä ne erityisen kauniita ole kuin paikoin. Tuntuu että ihmiset on vieraantuneet luonnosta lähes kokonaan ja muutama puistossa seisova puu aiheuttaa välittömästi luonnonsuojelurefleksin ja varsinkin jos tässä metsässä joku ajaa nopeampaa kuin itse - huijaamalla sähkömoottorilla - niin sehän se syyllinen on koko metsän turmeltumiseen. Ennen niiiin kaunis sammalpeite on yhtäkkiä pelkkää mutaa. Tiedoksi että metsä nyt vain sattuu olemaan paikoin mutaa. Siinä on päällä sellainen vihreä kerros ja sen alla on ihan samaa metsää. Kokeilkaa joskus; ottakaa muutama sammalmätäs varovasti irti, metsää on siellä allakin. Se allaoleva kerros tulee usein esiin kun metsässä kuljetaan paljon samasta kohtaa. Mutta lohdutukseksi, metsä ei siitä kuole eikä pahoita mieltään. Kun kulkeminen lopetetaan, palautuu metsä melko nopeasti ennalleen. Fillarilla ruovittelemalla et saa metsiä Suomesta hävitettyä. Metsäpalonkin jälkeen ne vaan kasvaa takaisin. Jos jaksoit lukea tänne, saat papukaijamerkin ja tietää että hieman provosoin ja jätin mainitsematta erityiset ja suojellut luontoalueet, joiden herkkää luonnontilaista pintaa halutaan suojella. Mutta sinne nyt ei pitäisi olla asiaa edes jalkaisin vaan alue tulee merkitä suojelualueeksi ja kyltiittää ympäriinsä kulkukieltokyltein.

Fuuga
31.08.2021, 01.44
What about

--
Murphy elää!

marmar
31.08.2021, 07.09
Onneksi mun meysäpläntti on sen verran kaukana asutuskeskuksista, että sinne ei sähkömopolla pääse, kun ne syö akun jo siirtymillä, mutta jos siellä alkaa näkymään kaahailun jälkiä väärissä paikoissa, niin järjestän kolmiloikkaharjoitukset mopo selässä. Kukaan ei kiellä mua kaivamasta ojanpätkiä sopiviin paikkoihin...:p

ebike-harrastelija
31.08.2021, 07.44
Miksette valita metsäkoneen urista metsissä. Siinä vasta jumalatonta tuhoa. Luultavasti edellisvuoden aikana on valitettu poluilla näkyneistä fillarin jäljistä, mutta avohakkuut aivan sen polun vieressä tai pahimmillaan polun päällä, ei tunnu haittaavan ketään.
--
Fillarilla ruovittelemalla et saa metsiä Suomesta hävitettyä. Metsäpalonkin jälkeen ne vaan kasvaa takaisin.

Tämä juuri oli myös se omakin pointtini, jota ei jostain syystä tunnuta täällä tajuavan. Suhteellisuudentaju loistaa poissaolollaan.

Mutta antaa mennä, poppareita riittää kyllä. [emoji3]

ruuduntakaa
31.08.2021, 08.44
Kukaan ei kiellä mua kaivamasta ojanpätkiä sopiviin paikkoihin...:p

No ei kiellä juu mutta ei kai nyt kusipääksi kannata alkaa?

Viime lenkillä taas nostelin rankoja pois polulta kun joku tykkää niitä hinata sinne.
Onneks menin poikkeuksellisesti ylöspäin. Alastulessa ois tullu kiire. Tai sairaalareissu.

marmar
31.08.2021, 08.47
Tämä juuri oli myös se omakin pointtini, jota ei jostain syystä tunnuta täällä tajuavan. Suhteellisuudentaju loistaa poissaolollaan.

Mopoilijoilta se suhteellisuudentaju on hukassa. Onko metsänomistja joku, jonka omaisuuttaa saa käyttää ja kuluttaa surutta ilman lupia.

Mitä mieltä olet, jos vaikka sun kämpään tulee joku asumaan poissaolosi ajaksi. Ei kai se haittaa, jos joudut kotiin palatessasi hieman odottamaan, että vierailija siivoaa jälkensä, kunhan vierailija jättää lähes yhtä siistiin kuntoon paikat, kuin ne oli sun lähtiessä. Sisään pitää osata tulla toki lukkoja rikkomatta:rolleyes:

Kaahailoijoiden takia kaupungit pystyttelee kilvan kieltokylttejä. Yksityisillä maanomistajilla ei ole tuota mahdollisuutta, mutta muita keinoja kyllä löytyy varmasti, jos vaan metsänomistajat niin päättää. Osalla on jo nyt erittäin kielteinen suhtautuminen pyöräilijöihin.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 08.50
marmar, aika hyvin kyllä vetelet ja kärjistät asioita. Pisteet siitä.

marmar
31.08.2021, 08.57
No ei kiellä juu mutta ei kai nyt kusipääksi kannata alkaa?

No en minä nyt tuota ihan tosissani kirjoittanut, kun itsekin pitää päästä ajamaan ja tutuille mopoilijoille olen luvannut laiilisen ajoreitin niissä puitteissa, että polku ei kulu liikaa.

Mutta tiedän metsänomistajia, jotka tuota aidosti miettivät. Riippuu minkälaisiksi kusipäiksi alkaa mahdolliset polun käyttäjät ja milloin mennään ns. rajan yli, että pinna palaa.

ruuduntakaa
31.08.2021, 09.11
Riippuu minkälaisiksi kusipäiksi alkaa mahdolliset polun käyttäjät ja milloin mennään ns. rajan yli, että pinna palaa.

Ymmärrän tämän kyllä.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 09.14
Täällä päin yksi metsänomistaja viritteli mopoilijoiden takia piikkilankaa puiden väliin, että kyllä tuo on ihan mahdollinen skenaario.

ruuduntakaa
31.08.2021, 09.22
^Jos tuon tiedät niin kai ilmoitit asiasta poliisille?

F. Kotlerburg
31.08.2021, 09.31
Kyllä siitä tieto poliisille meni ja ukkoa kävi kylänmiehet porisuttamassa. Tietääkseni loppui virittelyt.

Nickname
31.08.2021, 10.50
Vähän sellainen kuva jää että muutaman mielestä pien rikollisuus on ok, eli varmaan myös karkkipatukan varastaminen on ok kun ei siitä tule isoa taloudellista tappiota kellekkään mutta auton varastaminen ei ole ok.

Tämä metsäkone homma on typerä vertaus koska metsänomistaja pitää metaiään talousmetsinä eli hankkii elantoaan sillä ja on maksanut isot rahat siitä metsästä, tottakai silloin saa tehdä avohakkuun ja kutsua koneen tekemään työn puolestaan sen sijaan että itse sahaisi puut nurin moottoeisahalla ja ajaisi pois hevosella, mutta sinä et ole maksanut siitä metsästä missä kuljet pennin pyörylää vaan kuljet siellä jokamiehen oikeuden turvin ihan ilmaiseksi etkä hanki elantoasi ajamalla sähköpyörällä siellä tai ainakin toivon että yksikään media vaikuttaja ei aja laittomalla pyörällä ja julista esim youtubessa videoilla kuinka se on ihan ok.

MRe
31.08.2021, 11.35
Joo, no sähköavuteisen muuttaminen USA-moodilla kulkemaan 32 km/h ei liene rikoksista suurin, josko rikos ollenkaan. Laittomaksi se pyörän kuitenkin tekee metsässä ja kelvillä riippumatta siitä ajetaanko sillä yli 25 km/h vai ei.

Jokainen tekee niin kuin tahtoo, mutta jos muuttaa pyörän mopoksi, pitää olla ainakin itselleen rehellinen ja todeta että tämä on nyt mopo. Kiinnijäämisriski lienee olematon, mutta takuu saattaa raueta. Tai ainakin sen kanssa saa vääntää tosissaan.

"Mieto virittäminen" on vain asian kuorruttamista ja itselleen selittämistä. Kukaan ei ole määrittänyt mikä se mieto on ja eri ihmisille se on eri asia.

Se mitä metsänomistaja metsässään tekee ei liene tässäkään kontekstissa relevanttia. Metsänomistaja tekee sitä mitä laki hänelle sallii. Toki tietysti joidenkin mielestä vähän voi sielläkin sääntöjä venyttää, koska ajetaanhan siellä mopoillakin...

enema
31.08.2021, 11.51
Yksi pointti metsien paskomiseen ei liity "virittämiseen" vaan pelkän avustusrajoituksen poistoon. Esim. Bafang Ultra pakasta otettuna 1kW nominaaliteholla ja 160Nm väännöllä on jokamiehenoikeuksien osalta täysin luvallinen metiköissä ajeltava kun rajoituksen pitää siinä 25km/h:ssa. Myös "kaasu"kahvasta vääntely on sallittua jos ei polkeminen kiinnosta. Jos vaihdan asetuksen vaikkapa 60km/h tasolle, niin ajelenkin ns. kevarilla - kun tuo mopottaminen on niin suosittu haukkumasana. Se missä tuota yli 25km/h avustusta maastossa tulisi hyödynnettyä, on lähinnä latupohjat, metsäautotiet ja vastaavat leveämmät baanat. Sillä ei sammaleet lentele yhtään sen enempää tai vähempää, koska mitään ei ole viritetty tehon tai väännön osalta. Jos polulta löytyy yli 25km/h ajettavaa kohtaa, niin ainakin omilla taidoilla nämä ovat lähinnä alamäkiä joissa ei avustusnopeudella ole mitään merkitystä.

Nickname
31.08.2021, 12.01
Loppuunsa tämä(kin) asia on periaatteellinen ja moraalinen, toisilla sitä on toisilla ei.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 12.10
On kyllä koomista seurattavaa, kun eräät onnistuu kaivamaan metsäkoneista ja varmaan kohta sodasta lähtien perusteita kuinka oma lainrikkominen on ok.

MRe
31.08.2021, 12.13
Loppuunsa tämä(kin) asia on periaatteellinen ja moraalinen, toisilla sitä on toisilla ei.
Näinpä. Ja jokainen sitten selittää omalle omalletunnolleen asian niin kuin haluaa.

25 km/h vs. 32 km/h tekee kymmenellä kilometrillä 6 minuuttia, eli sen verran teoreettisesti säästää 10 km siirtymällä. Jos lenkki kestää vaikka kaksi tuntia, ei tuo ole edestakaisin kuin 10% lisäys. Käytännössä ei sitäkään, koska jollei ole kyse suorasta maantiestä niin keskari tuskin on tuo.

Nickname
31.08.2021, 12.43
^ Ei tuossa virittämisessä varmaan ajan säästöllinen ajatus ole, toisten vaan on pakko saada pikkuisen tehdä niinkuin itse haluaa, kai siitä jotain egon nostatusta ja jännitystä saa, vähän kuin toisten on pakko ajaa autolla aina 5-10km/h ylinopeutta ihan vaan kun heidän mielestään rajoitus on liian pieni sitten itketään kun tulee sakko, perimmäinen syy tälle voi löytyälapsuudesta kun ei saanut virittää mopoa tai leikkiä tulitikuilla, toisille taas kaiken pitää olla eeppistä, huikeaa tai extremeä, kaiken tämän tosin pystyisi tekemään lain sallimissakin rajoissa ja paikoissa mutta tod.näk. sitten tulee rahallinen kysymys kun ei haluta maksaa harrastamisesta (vaikka on ostettu se monen tonnin sähköpyörä).

Oatmeal Stout
31.08.2021, 12.48
Vähän sellainen kuva jää että muutaman mielestä pien rikollisuus on ok, eli varmaan myös karkkipatukan varastaminen on ok kun ei siitä tule isoa taloudellista tappiota kellekkään mutta auton varastaminen ei ole ok.
Kun auton varastaa ajaakseen sillä, sille löytyy oma nimike käyttövarkaus tai luvaton haltuunotto ja rangaistukset ovat lievennetty, ettei Suomen rikollisuustilasto poikkeaisi liikaa läntisen Euroopan luvuista. Vastaavasti voitaisiin täysin loogisesti kohdella rahaa, ruokaa tai vaatteita varastaneita, jos sitä varastetaan käyttöä varten.

Metsäkoneiden aiheuttamat jäljet metsässä ovat metsäteollisuuden mukaan metsän parannustoimia ja editää metsän uusioutumista. Metsän muuta käyttöarvoa ei ole tarkoitus edistää. Karsikekerroksen eläimille ei ole kauheasti väliä millä ajoneuvolla elinympäristö tuhotaan, mutta ihmiset ajattelevat omaa etua ja kokevat asiat eri tavoin.

ruuduntakaa
31.08.2021, 12.58
Suomen luonnon päivänä tämä näky ei tutulla polulla paljon lämmittäny.
Metsäkone oli hetken päästä edessä ja leveetä uutta polkua riitti. Ei pyörällä tehtyä.

Kai tää on niitä parannustoimia sit?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210831/cc056841d71d5b3ef3844dfd6831e245.jpg

F. Kotlerburg
31.08.2021, 12.59
No aina voi jeesustella, mutta kyllä tämän maan asiat olisi heikommalla tolalla ilman metsäteollisuutta.

ruuduntakaa
31.08.2021, 13.01
Niin mulla ei ole asiantuntemusta alalta yhtään. Millainen metsä esim hiilinieluna parhaiten toimii? Mitä hakkuilla saavutetaan?

F. Kotlerburg
31.08.2021, 13.04
Mitä hakkuilla saavutetaan?
Leipää pöytään.

Ja kyllähän nykyään puusta tehdään paljon asioita, jotka hyödyttää ympäristöä. Esim. kierrätettäviä ja hajoavia pakkausmateriaaleja, joilla korvataan kaatopaikalle aiemmin mennyt muovi jne.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 13.05
No aina voi jeesustella, mutta kyllä tämän maan asiat olisi heikommalla tolalla ilman metsäteollisuutta.Nyt ollaan kyllä asian ytimessä, kevyesti offarilla [emoji3]

paaton
31.08.2021, 13.08
Tässä voi keskustella ihan vapaasti vaikka Jeesuksen syntymästä. Kiinnostaa kyllä enemmän, mitä bäfängin virittäminen.

Nickname
31.08.2021, 13.25
Metsäkone oli hetken päästä edessä ja leveetä uutta polkua riitti. Ei pyörällä tehtyä.

Minun silmää hoidettu talousmetsä lämmittää enemmän kuin hoitamaton talousmetsä, suomeen tuodaan puuta paljon ulkomailta esim venäjältä vaikka meillä olisi tuota hoitamatonta ryteikköä paljon, suomesta viedään jo muutenkin paljon tuotantoa ulkomaille niin miksi vielä puutkin pitäisi ostaa muilta.

Parannustoimi tuo on isolla peellä verrattuna siihen että puut kasvaisi liian tiheässä ja näin ollen pelkkää pituutta jolloin niistä saadaan pelkkää ropsia, tukin sijaan.

Luumunen
31.08.2021, 14.17
^Metsä ei tarvi ihmisen 'metsänhoitoa' ja voi loistavasti ilman. Metsäteollisuus on ilmeisesti luonut tällaisen ylevän käsitteen kuin 'metsänhoito' jolla voi oikeuttaa metsäluonnon kuppaamista ja käyttämistä rahan tekemiseen, ja hyvin on propaganda iskostunut suomalaisiin. Luonnontilaista metsää on Suomessa ainoastaan muutama prosentti. Arvaan, että tähänkin kommenttiin saamme kohta kuulla lukuisia esitelmiä ja palopuheita metsäteollisuuden tärkeydestä Suomelle ja suomalaisille.

ruuduntakaa
31.08.2021, 14.22
^Metsä ei tarvi ihmisen 'metsänhoitoa' ja voi loistavasti ilman. Metsäteollisuus on ilmeisesti luonut tällaisen ylevän käsitteen kuin 'metsänhoito' jolla voi oikeuttaa metsäluonnon kuppaamista ja käyttämistä rahan tekemiseen, ja hyvin on propaganda iskostunut suomalaisiin. Luonnontilaista metsää on Suomessa ainoastaan muutama prosentti. Arvaan, että tähänkin kommenttiin saamme kohta kuulla lukuisia esitelmiä ja palopuheita metsäteollisuuden tärkeydestä Suomelle ja suomalaisille.

Uskon enemmän tähän kantaan asian suhteen.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 14.29
Olet oikeassa. Ei me tarvita metsä- tai muutakaan teollisuutta mihinkään. Muutetaan kaikki Hellsingin vihervasuri-idylliin, jossa sähkö tulee pistorasiasta, raha seinästä ja ruoka ilmestyy itsestään kauppaan.

JackOja
31.08.2021, 14.32
Kaivoksia ei myöskään tule perustaa tai ylipäätään kaivaa yhtään kuoppaa lapiota järeämmällä kamppeella.

Hower
31.08.2021, 14.33
^^^^
"Arvaan, että tähänkin kommenttiin saamme kohta kuulla lukuisia esitelmiä ja palopuheita metsäteollisuuden tärkeydestä Suomelle ja suomalaisille."
Juu, ei ole metsäteollisuudella mitään merkitystä Suomelle ja suomalaisille, ei ole ikinä ollutkaan.
Nauttimasi hallusonigeeniset sienet ovat ihan riittävä metsähyödyke.
Btw, mistä me saadaan puuta puurakennuksiin kun metsäteollisus lopetetaan Suomessa tarpeettomana? Jotkut kun väittävät, että puu rakennusmateriaalina olisi hyvä taistelussa CO2-päästöjä vastaan.

ruuduntakaa
31.08.2021, 14.35
Kaivoksia ei myöskään tule perustaa

Amen. Kaivoslakia kannattaa lukea. Ja perehtyä siihen mitä kaivostoiminta kaikkinensa tekee luonnolle.
Toki tärkeintähän kaikessa on, että Suomi menestyy ja kansa pysyy vauraana. Se oma sukupolvi, tulevista niin väliä.

Luumunen
31.08.2021, 14.39
^^^^
"Arvaan, että tähänkin kommenttiin saamme kohta kuulla lukuisia esitelmiä ja palopuheita metsäteollisuuden tärkeydestä Suomelle ja suomalaisille."
Juu, ei ole metsäteollisuudella mitään merkitystä Suomelle ja suomalaisille, ei ole ikinä ollutkaan.
Nauttimasi hallusonigeeniset sienet ovat ihan riittävä metsähyödyke.
Btw, mistä me saadaan puuta puurakennuksiin kun metsäteollisus lopetetaan Suomessa tarpeettomana? Jotkut kun väittävät, että puu rakennusmateriaalina olisi hyvä taistelussa CO2-päästöjä vastaan.
Ollaanko metsäteollisuutta lopettamassa Suomessa, en ole kuullutkaan? Siitä olen kuullut, että metsäteollisuus haluaa tiristää puuta metsistä vielä enemmän, raja ei ole kuulemma vielä tullut vastaan ja puita riittää. Ja ihan kaikkien meidän suomalaisten parhaaksi tietenkin, ja vastuullisesti tottakai, on sertifikaattia ym.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 14.44
Amen. Kaivoslakia kannattaa lukea. Ja perehtyä siihen mitä kaivostoiminta kaikkinensa tekee luonnolle.

Poissa silmistä ja poissa mielestä eli samojen kaivoksien perustaminen Afrikkaan ja niistä metallien kaivaminen huonoissa työoloissa joissa ihmisiä kuolee ja luonnosta välitetään vielä vähemmän on ihan ok, että saadaan tarpeita vaikkapa nyt Spessun sähköpyörien akkuihin.

Hower
31.08.2021, 14.46
Ollaanko metsäteollisuutta lopettamassa Suomessa, en ole kuullutkaan? Siitä olen kuullut, että metsäteollisuus haluaa tiristää puuta metsistä vielä enemmän, raja ei ole kuulemma vielä tullut vastaan ja puita riittää. Ja ihan kaikkien meidän suomalaisten parhaaksi tietenkin, ja vastuullisesti tottakai, on sertifikaattia ym.
Mun mielestä moottorin virittäjät on mlkkuja, yksi semmonen meinas tappaa tai vammauttaa minut eilen. Ne pitäis laittaa metsänhoitotöihin, käpyjä keräämään.

ruuduntakaa
31.08.2021, 14.52
Poissa silmistä ja poissa mielestä eli samojen kaivoksien perustaminen Afrikkaan ja niistä metallien kaivaminen huonoissa työoloissa joissa ihmisiä kuolee ja luonnosta välitetään vielä vähemmän on ihan ok, että saadaan tarpeita vaikkapa nyt Spessun sähköpyörien akkuihin.

Olenko mä jossain sanonut että se on ok? Mitään akkukäyttöistä et kai itse omista, oletan?

Sulta toi kärjistäminen kyllä sujuu, peukimo siitä. :D

bici74
31.08.2021, 14.52
Btw, mistä me saadaan puuta puurakennuksiin kun metsäteollisus lopetetaan Suomessa tarpeettomana?

Hei haloo!!! Onko tänään joku kompakysymystiistai vai mikä??? Koskaan kuullut puutavarakaupasta???

ebike-harrastelija
31.08.2021, 14.59
Mun mielestä moottorin virittäjät on mlkkuja, yksi semmonen meinas tappaa tai vammauttaa minut eilen. Ne pitäis laittaa metsänhoitotöihin, käpyjä keräämään.Oli bemmisti?

ebike-harrastelija
31.08.2021, 15.00
Olenko mä jossain sanonut että se on ok? Mitään akkukäyttöistä et kai itse omista, oletan?

Sulta toi kärjistäminen kyllä sujuu, peukimo siitä. :DNoin siinä vain käy, jos ei se perussyy eli kulutus muutu mihinkään. Mutta ei haittaa, kännyköitä saa kaupasta, vesi tulee hanasta ja sähkö seinästä.

Nickname
31.08.2021, 15.03
Propaganda mainittu :rolleyes:, tottakai metsä pärjää ja voi hyvin ilman metsänhoitoakin ei kukaan ole sellaista väittänytkään ja kommenttini olikin metsätalouden näkökulmasta katsottu, jos metsällä haluaa tehdä rahaa on sitä harvennettava ei luonnonvarainen metsä kannata jos siitä aijotaan myydä puuta, suomessa nyt onneksi on pakko istuttaa taimia tilalle jos ei tee metsäalasta esim peltoa, tulkitse palopuheeksi jos haluat, nämä on vain faktoja.

MRe
31.08.2021, 15.03
Metsäteollisuutta tarvitaan kyllä, mutta ei kai senkään myöntäminen olisi liikaa, että "metsänhoitoa" tehdään nimenomaan teollisuuden tarpeisiin. Metsä sinänsä ei hoitoa kaipaa ja voi biotooppina paremmin ilman näitä hoitotoimenpiteitä. Tuotto teollisuuden tarpeisiin on kuitenkin silloin huono.

Kaivoksia tarvitaan vauhdittamaan bäfängit viiteenkymppiin, joten siltä osin voidaan miettiä kaivosteollisuuden tarpeellisuutta.

Jaa... Nickname ehtikin jo...

Hower
31.08.2021, 15.06
Oli bemmisti?

Tiedä mikä fasisti, bemmisti vai pedofiili... polkematta se eilen eteni. Mutta tulin just fillarilenkiltä ja Helsingin vanhankaupungin kosken / Kuninkaankartanonsaaren kohdalla Viikintiellä yksi teistä ksipäistä teki ohituksen joka jäi mieleen.

+€+
31.08.2021, 15.13
Minun ymmärrykseni loppuu näiden vehkeiden kohdalla siinä kun kirkkain silmin esitellään 70 kiloista sähkömoottoripyörää jossa on "mukalaillisuusnappi". Kukaan ei ole niin naiivi että voisi vakavalla naamalla väittää etteikö tällaisella maastossa ajo kuluttaisi sitä enemmän kuin sähköpyörällä ajo, vaikka siinä olisikin se mukalaillisuus päällä. Näissä on peukkukaasu ja tehokas takanapamoottori joka on maastolle myrkkyä. Toisaalta jossain kaupungin omistamissa metsissä jossa ongelma on polun umpeenkasvaminen on ilo nähdä kun tällaisella on käyty kyntämässä polku auki. PK-seudulla ongelma on päinvastainen.

Itse ajelen nykyään 250W avusteisella maastopyörällä ilman ohitinta ja 1000W Bafang hybridi pölyttyy tallissa koska etätyöt.

Jos noita sähkömoottoripyöriä ei käytännössä valvota eikä sanktioita tule edes poliisin pysäyttäessä niin melko pieneltä rikkeeltä tuntuu itsestäni jos hiljaisella kelvillä nappaan Bafangin kulkemaan neljääkymppiä.

Ja sitten hypoteettinen skenario jossa kytät pysäyttävät 250W avusteisen jossa rajoitus ohitettu. Jos kyttä käy polkemassa testiajolla niin millä todistavat huippunopeuden kun se riippuu kadenssista ja paljosta muustakin. Käytännössä juridisesti tuollainen väite että "se kulkee 32kmh" ei onnistuisi. Jos akku on lähellä finaalia niin tuonne lähelle 40kmh pääseminen vaatii jo kovaa kuntoa. Senverran saa jo vispata polkimia että monikaan ei edes onnistu tuossa jos puhutaan avusteisesta sähkötäpäristä.

Faktojen valossa tuo rajoittimen ohittaja "oikeissa" sähköavusteisissa on lähes laillista. Lainsäädäntö ei anna juuri mitään työkaluja tuon toteamiseen tai todistamiseen. Olisi kyllä mulkkuuden maailmanennätys jos joku poliisi pysäyttäisi kolmeakymppiä polkevan sähkötäpärin ja veisi laitteen Traficomin asiantuntijoiden tarkastettavaksi.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 15.13
^ ^ noniin, kaikki sähköpyöräilijät roviolle!

Nickname
31.08.2021, 15.15
Tämän saa tulkita palopuheeksi koska ei perustu mihinkään faktapohjaiseen, luulisin että metsätilalliset ovat tehneet enemmän suomen metsien hyväksi istuttamalla kymmeniä- ellei jopa satojatuhansia puuntaimia per. tila vaikka metsät hakataankin koneella verrattuna keskuspuistossa pienessä metsälämpäreessä viritetyllä sähköpyörällä ajavaan kaupunkilaiseen.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 15.17
Olisi kyllä mulkkuuden maailmanennätys jos joku poliisi pysäyttäisi kolmeakymppiä polkevan sähkötäpärin ja veisi laitteen Traficomin asiantuntijoiden tarkastettavaksi.

Mahdotontakin, jos vaan Virheät saat budjettiesityksensä läpi. Kohta riitä enää partioita kuin pahimpiin lähiöammuskeluihin, jos niihinkään.

#vihreäunelma #poliisitpois

ruuduntakaa
31.08.2021, 15.18
Minun ymmärrykseni loppuu näiden vehkeiden kohdalla siinä kun kirkkain silmin esitellään 70 kiloista sähkömoottoripyörää jossa on "mukalaillisuusnappi". Kukaan ei ole niin naiivi että voisi vakavalla naamalla väittää etteikö tällaisella maastossa ajo kuluttaisi sitä enemmän kuin sähköpyörällä ajo, vaikka siinä olisikin se mukalaillisuus päällä. Näissä on peukkukaasu ja tehokas takanapamoottori joka on maastolle myrkkyä. Toisaalta jossain kaupungin omistamissa metsissä jossa ongelma on polun umpeenkasvaminen on ilo nähdä kun tällaisella on käyty kyntämässä polku auki. PK-seudulla ongelma on päinvastainen.

Itse ajelen nykyään 250W avusteisella maastopyörällä ilman ohitinta ja 1000W Bafang hybridi pölyttyy tallissa koska etätyöt.

Jos noita sähkömoottoripyöriä ei käytännössä valvota eikä sanktioita tule edes poliisin pysäyttäessä niin melko pieneltä rikkeeltä tuntuu itsestäni jos hiljaisella kelvillä nappaan Bafangin kulkemaan neljääkymppiä.

Ja sitten hypoteettinen skenario jossa kytät pysäyttävät 250W avusteisen jossa rajoitus ohitettu. Jos kyttä käy polkemassa testiajolla niin millä todistavat huippunopeuden kun se riippuu kadenssista ja paljosta muustakin. Käytännössä juridisesti tuollainen väite että "se kulkee 32kmh" ei onnistuisi. Jos akku on lähellä finaalia niin tuonne lähelle 40kmh pääseminen vaatii jo kovaa kuntoa. Senverran saa jo vispata polkimia että monikaan ei edes onnistu tuossa jos puhutaan avusteisesta sähkötäpäristä.

Faktojen valossa tuo rajoittimen ohittaja "oikeissa" sähköavusteisissa on lähes laillista. Lainsäädäntö ei anna juuri mitään työkaluja tuon toteamiseen tai todistamiseen. Olisi kyllä mulkkuuden maailmanennätys jos joku poliisi pysäyttäisi kolmeakymppiä polkevan sähkötäpärin ja veisi laitteen Traficomin asiantuntijoiden tarkastettavaksi.

Täytyy myöntää vaikka en rajoituksen poistoa/muuttamista kannata niin soisin poliisin ennemmin käyttävän vähän aikansa vaikkapa kännykköitä räplääviin ja pimeillä pyörillä ajaviin liikenteen vaarantajiin.
Ihan kunnon sakot olis poikaa noissa tapauksissa.

Saa nähdä koska saan itse vastapalloon kun noille huomauttelen kun vastaan tulee.

zeppo
31.08.2021, 15.25
Verratonta viihdettä tämä kouhkaaminen :D. Kuolemaa toivottu neliraajahalvauksen kera, metsätalouskin laitettu uusiksi. On pimeää pyörää ja käynnykän raplaajia ja niin mielensä pahoittaneita. Tämähän on just kuten tuo pyörätiellä mielensä pahoittaneet -ketju, ehkä vähän pahempi.

Kyllä Suomessa on asiat hyvin, riittää energiaa jappasta "rikollisuuden" parissa.

veke
31.08.2021, 15.35
Tämän saa tulkita palopuheeksi koska ei perustu mihinkään faktapohjaiseen, luulisin että metsätilalliset ovat tehneet enemmän suomen metsien hyväksi istuttamalla kymmeniä- ellei jopa satojatuhansia puuntaimia per. tila vaikka metsät hakataankin koneella verrattuna keskuspuistossa pienessä metsälämpäreessä viritetyllä sähköpyörällä ajavaan kaupunkilaiseen.

Juurikin noin. Ja toistetaan niille, jotka tuumii, että, "ei metsä mitään hoitamista tarvitse".
Että ei muutakun katsatamaan tarjolla olevia metsäpalstoja ja ostobibsit jalkaan. Jos sattuu olemaan rahasta puutetta niin pankin johtaja pakeille, siirtää siellä rahaa omalla tilille ja sitten metsämaa kaupoille.

Ja kas, sitten voi hoitaa sitä omaa metsäänsä kuin ihan isse halajaa - tai jättää hoitamati ... :o

Luumunen
31.08.2021, 15.41
^Jos sieltä omasta metsästä on hakattu puuta myyntiin niin täytyyhän sinne istuttaa uusia taimia tilalle. Turha mitään sankarinviittaa hartioille levitellä siitä istuttamisesta. Ja eikös laki myös siihen velvoita.

Hower
31.08.2021, 15.41
^ ^ noniin, kaikki sähköpyöräilijät roviolle!

Eikun te virittäjät.
Riittää sekin, että joku naapurineuvosto hakkaa lekalla päreiksi pippelinjatkeenne.
Eilisen jälkeen olen valmis perustamaan neuvoston lähialueelle.

valkama
31.08.2021, 15.55
Tulee kyllä tästä pienet flashbackit.
-90 luvun alussa tuli vaihdettua suksista lumilautaan ja silloin oli kevyttä asettelua lumilauta vs sukset. Kuinka lumilaudat pilaa rinteet, törmäilee muihin ja tuhoaa koko kulttuurin.
Tässä aika hauska lyhyt video jenkeistä https://www.youtube.com/watch?v=XPZDEWBzneY 2:50 on hyvin kiteytte tunnelinäkemys :D

+€+
31.08.2021, 15.59
Tuo metsän tuhoutuminen on outo argumentti siinämielessä että suuri osa taajamien läheisyydessä olevista metsistä on pelkkää pajukkoa jossa ei ole moottorisahaa nähty vuosisataan. Täytyy omalta kylältä lähteä aika kauas että löytää sellaista metsää joka on oikeasti hoidettu niin että sieltä on tarkoitus joskus sitä tukkia kaataa rahastustarkoituksessa. Usein tuulenkaatamat isot puut lahoavat paikalleen eikä maanomistaja laita tikkua ristiin asian suhteen. Samat dorkat sitten asettelevat esteitä poluille ja itkevät facebookissa kuinka pyöräilijät tuhoavat hänen metsää, sitä metsää jota on hoidettu kuin demareiden budjettia.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 16.07

Sulta toi kärjistäminen kyllä sujuu, peukimo siitä. :DOmistan, mutta en se minä ole täällä jeesustelemassa, että sitä sun tätä ei saisi tehdä.

Nickname
31.08.2021, 16.08
^Jos sieltä omasta metsästä on hakattu puuta myyntiin niin täytyyhän sinne istuttaa uusia taimia tilalle. Turha mitään sankarinviittaa hartioille levitellä siitä istuttamisesta. Ja eikös laki myös siihen velvoita.

Se on aika työlästä noin käsipelissä jos et ole sattunut kokeilemaan että kyllä minä melkein viitan laskisin istuttajan harteille.

enema
31.08.2021, 16.09
Oli bemmisti?

En ole omalla kohdalla nähnyt tarvetta lisätä Bemmiin kulkua sen enempää kuin mitä amerikan tehtaalla laittoivat. Sama juttu kiinan tehtaan jäljiltä Bafang-sähköpyörän kanssa, kun itseasiassa avustusrajoitus piti siihen 25km/h erikseen pudottaa ennen käyttöönottoa. Eipä tuo liene tehtaan vastuulla miten sitä laitettaan käyttää, vaan kuljettajan. Suomesta ostetussa Bafang-kulkineessa oli valmiiksi rajoitus 25:ssä. Tässä mallissa on jopa "salasana" syötettävä näyttöön että rajoituksen voi vaihtaa. Tein siitä videonkin mikä taitaa olla jossain tällekin foorumille linkattuna.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 16.22
^Jos sieltä omasta metsästä on hakattu puuta myyntiin niin täytyyhän sinne istuttaa uusia taimia tilalle. Turha mitään sankarinviittaa hartioille levitellä siitä istuttamisesta. Ja eikös laki myös siihen velvoita.Montakos tainta herra Luumunen on elämänsä aikana istuttanut? [emoji6] Itse taisin ekat opetella laittamaan joskus 5-6 vuotiaana nassikkana isäukon perässä. Toki silloinkin tuon olisi varmaan jo saanut ostettua palveluna joltain, mutta ala oli niin pieni että itsekin teki.

Ja ei, puiden kaataminen ei automaattisesti tarkoita että nyt sen kannon viereen on välittömästi istutettava uusi puu kasvamaan. Metsän elinkaari on melkoinen, suosittelen tutustumaan.

Luumunen
31.08.2021, 16.43
Montakos tainta herra Luumunen on elämänsä aikana istuttanut? [emoji6] Itse taisin ekat opetella laittamaan joskus 5-6 vuotiaana nassikkana isäukon perässä. Toki silloinkin tuon olisi varmaan jo saanut ostettua palveluna joltain, mutta ala oli niin pieni että itsekin teki.

Sähän olet varsinainen sankari sitten kun olet puita istuttanut lapsesta saakka, sankarin viittaa hartioille vaan. En ole istuttanut yhtäkään puun taimea. Mutta perunapellolla olen kyllä kuokkinut ihan riittävästi, lapsesta asti, pystyykö sillä nokittamaan? :seko:

veke
31.08.2021, 16.57
Mitä nappeja sää oot nyt popsinut? Missä oon väittänyt noin?
Ei juma ... ...

veke
31.08.2021, 17.00
Montakos tainta herra Luumunen on elämänsä aikana istuttanut? [emoji6] Itse taisin ekat opetella laittamaan joskus 5-6 vuotiaana nassikkana isäukon perässä. Toki silloinkin tuon olisi varmaan jo saanut ostettua palveluna joltain, mutta ala oli niin pieni että itsekin teki.

Ja ei, puiden kaataminen ei automaattisesti tarkoita että nyt sen kannon viereen on välittömästi istutettava uusi puu kasvamaan. Metsän elinkaari on melkoinen, suosittelen tutustumaan.

Tais ensimmäiset taimen istutukset olla siinä 9-vuotiaana. Tehtiin yhteistyötä mää käytin kuokkaa ja 7-vuotias pikkuveli istutti.
Siihn aikaan ei ollut istutusputkia.

veke
31.08.2021, 17.06
Sähän olet varsinainen sankari sitten kun olet puita istuttanut lapsesta saakka, sankarin viittaa hartioille vaan. En ole istuttanut yhtäkään puun taimea. Mutta perunapellolla olen kyllä kuokkinut ihan riittävästi, lapsesta asti, pystyykö sillä nokittamaan? :seko:
Pystytään. Ihan normielämää maalla. Heinäpellolla aloitettiin natiaisina. Siinä seitenvuotiaina vedettiin heinäseipäitä pellolle - kun ei kyetty kantamaan- myöhemmin sitten seivästämäänkin.
Perunan kylvö ja nosto vei sen päivän. Heinäpelto ja puun taimien istutus vie aikas paljon enemmän päiviä.
Kuokalla perunan istutus tai nosto tarkoittaa varsin mitätöntä plänttiä: kerro toki lisää tuosta urotyöstäsi?

Luumunen
31.08.2021, 17.12
Mitä nappeja sää oot nyt popsinut? Missä oon väittänyt noin?
Ei juma ... ...
veke, minä esitin väitteen, et sinä. Herää kysymys mitä nappeja sä oot popsinut kun et ymmärrä lukemaasi.

Luumunen
31.08.2021, 17.20

Olet oikeassa: ’’Höllentynyt metsälaki antaa vähintään kymmenen vuotta aikaa uuden metsän perustamiseen. Ennen istutus tai kylvö piti tehdä heti hakkuun jälkeen.’’ ’’Aukon uudistamisvelvollisuus säilyi, mutta uuden metsän perustamiseen on aikaa 10–25 vuotta alueesta riippuen. Eikä hyvin paljon edellytetä silloinkaan.’’

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/hakkuuaukko-j%C3%A4%C3%A4-heitteille-aiempaa-useammin-1.175031

veke
31.08.2021, 17.29
Sää saat väittää ihan mitä vaan. Sun perunapeltojuttus näytti sun kuplas: täysin maalaiselämästä vieraantunut yksilö.
Luuletko ihan tosissas - kuplassas - että metsän uudistaminen jätettäisiin tekemättä? Eli päätehakkuualueen istuttaminen ?
Ehkä joku luumunen. Paitti miten sen alueen omistaja meinaa hyödyntää sitä jatkossa?

Luumunen
31.08.2021, 17.31
^veke ei nyt näytä ymmärtävän mitään lukemaansa. Mähän sanoin jo, etten ole istuttanut yhtäkään puuta.

veke
31.08.2021, 17.33
^veke ei nyt näytä ymmärtävän mitään lukemaansa. Mähän sanoin jo, etten ole istuttanut yhtäkään puuta.
Huokaus. Tässä oli sun perunapeltourotekos. Et ymmärrä omia kirjoituksia?

Oatmeal Stout
31.08.2021, 17.38
Hämmentää ajatella mahdollisuutta, että maastoajaja pyytäisi metsänomistajalta ajaa ajokillaan - ikävän laillista ja pikkuporvarillista nykyiseen MINÄ ja MINUN -maailmankuvaan.

Juha Lehtinen
31.08.2021, 17.39
Tässä on päästy aika mukavasti sähkömoottorien "virityksestä" metsän "virittämiseen". Itse olen paperiteollisuudessa töissä joten tuo aihe alkaa lämmittämään jo hieman omaakin sydäntäni kun oman leivän ansaitseminen on tuossa ketjussa mukana. Itseäni ei haittaa jos sähkömoottorien virittäjät ajelevat metsässä vaan enemmänkin ne jotka ajavat pyörätiellä muiden seassa 40-50km/h kun se on hienoa niin kauan kun ei mitään satu. Sitten on näitä äärimmäisyyksiä joiden fillari kulkee 100km/h tai reippaasti enemmän ja ajavat yleisellä tiellä.

veke
31.08.2021, 17.44
Hämmentää ajatella mahdollisuutta, että maastoajaja pyytäisi metsänomistajalta ajaa ajokillaan - ikävän laillista ja pikkuporvarillista nykyiseen MINÄ ja MINUN -maailmankuvaan.
Totta. Sama kuin viherfasistit yrittäis määrätä metsänomistajia lakipykälien ohi.

veke
31.08.2021, 18.39

Tämä. Kun niin paljon viestejä päivässä, niin jäi noteerattamatta. Ruudun takaa: hommaa omaa metsää ja raivaussaha :D
Itellä juuri 20 hehtaaria ensiharvennuksessa. Tulee jonkun verran tulojakin (n. touhutonni/hehtaari), josta 30% veroja turhuuteen. Sitä ennen pari kertaa alue raivattu raivaussahalla + ennakkoraivaus ennen harvennusta. Mutta läpipääsemätön, kasvamaton muuttuu kasvavaksi monimuotoiseksi metsäksi.
Vaan luumusen perunapelto-parin-tunnin-urotyö on sitä ihteään 'parempaa tekemistä'...luonnosta ja oikeesta työstä vieraantunut...

e-tracker
31.08.2021, 18.41
Ettei kaikki olisi liian selvää huomautan että avohakkuu on laji- ja yksilömäärältään runsain "metsätyyppi", se valo ja lämpö.

Oatmeal Stout
31.08.2021, 18.43
Totta. Sama kuin viherfasistit yrittäis määrätä metsänomistajia lakipykälien ohi.
Totta, kuulin taannoin radiosta yhden "Pyöreän pöydän" jossa kaivattiin sekä kansalaistottelemattomuutta kuin kansanedustajien ja ministerien lainkuuliaisuutta - yhdessä ja samassa puheenvuorossa. On kansalaisia ja kansalaisoikeutensa menettäneitä kansaedustajia ja heistä osa pääsee hallinnoimaan hallitukseen - tasa-arvoinen edustuksellinen demokratia, viekäämme se sinne missä sitä ei ole katsokaamme mitä saamme tilalle.

Ettei kaikki olisi liian selvää huomautan että avohakkuu on laji- ja yksilömäärältään runsain "metsätyyppi", se valo ja lämpö.
Pallonlaajuisesti kylläkin metsäpalo, tuo ihana lämmönlähde ja vielä lähilämpöä ei kaukana tuotettua ydinenergiaa.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 18.53
Huokaus. Tässä oli sun perunapeltourotekos. Et ymmärrä omia kirjoituksia?Luumunenhan on tunnustautunut jo ihan avoimesti elohihhulien sympatisoijaksi, niin eiköhän se ole se perimmäinen selitys sekaville jutuille... [emoji3]

Luumunen
31.08.2021, 18.55
Vaan luumusen perunapelto-parin-tunnin-urotyö on sitä ihteään 'parempaa tekemistä'...luonnosta ja oikeesta työstä vieraantunut...
Kun luetun ymmärtäminen on vekelle niin vaikeaa, on parempi että pistät korkin kiinni ja pysyttelet moottorisahasi kanssa siellä metsässäsi tekemässä niitä oikeita töitä.

ruuduntakaa
31.08.2021, 19.21
Tämä. Kun niin paljon viestejä päivässä, niin jäi noteerattamatta. Ruudun takaa: hommaa omaa metsää ja raivaussaha :D
Itellä juuri 20 hehtaaria ensiharvennuksessa. Tulee jonkun verran tulojakin (n. touhutonni/hehtaari), josta 30% veroja turhuuteen. Sitä ennen pari kertaa alue raivattu raivaussahalla + ennakkoraivaus ennen harvennusta. Mutta läpipääsemätön, kasvamaton muuttuu kasvavaksi monimuotoiseksi metsäksi.

Paljonko maksoi 20 hehtaaria metsää?

Luumunen
31.08.2021, 19.40
Luumunenhan on tunnustautunut jo ihan avoimesti elohihhulien sympatisoijaksi, niin eiköhän se ole se perimmäinen selitys sekaville jutuille... [emoji3]

Kerro mitä et ymmärtänyt niin voin selittää.

viimeinenlenkki
31.08.2021, 19.41
Tässä on päästy aika mukavasti sähkömoottorien "virityksestä" metsän "virittämiseen". Itse olen paperiteollisuudessa töissä joten tuo aihe alkaa lämmittämään jo hieman omaakin sydäntäni kun oman leivän ansaitseminen on tuossa ketjussa mukana. Itseäni ei haittaa jos sähkömoottorien virittäjät ajelevat metsässä vaan enemmänkin ne jotka ajavat pyörätiellä muiden seassa 40-50km/h kun se on hienoa niin kauan kun ei mitään satu. Sitten on näitä äärimmäisyyksiä joiden fillari kulkee 100km/h tai reippaasti enemmän ja ajavat yleisellä tiellä.myös kyseisellä alalla leipäni ansainnut 43v.mutta silti en hyvällä katso tuolla metsässä liikkujia jotka tuhoavat metsää.kesällä keskuste
lussa metsänomistajan kanssa(myös pap teollisuudessa päätyönsä tehnyt)harmitteli kun on mennyt istutuksia pilalle ei tosin pyörillä vaan moottorikelkoilla niin ymmärrän harmituksen määrän kun isompi määrä taimia pilalle toisten ajattelemuutta,myös puun juuret niin pinnassa että helposti puu saa taudin /ym joka tuhoaa puun.etenkin kuusi juuret ovat aikalailla pinnassa.tämä keskustelu käyty metsässä pyörälenkin aikana metsänomistajan kanssa.