Näytä tavallinen näkymä : Sydän!
Kolmisen viikkoa sitten alkoi sykemittari näyttämään hurjia lukuja hetkellisesti. Syke pomppi mittarin mukaan jopa 230 kun hissutteli pk-vauhtia. Minulla oli silloin enimmäisellä kerralla kaksi sykemittaria ja kaksi vyötä, molemmat näyttivät hurjia lukuja muutaman minuutin ajan. Mitään muita tuntemuksia ei ollut.
Äsken olin lenkille lähdössä ja mittari seilasi 130- 210 sykeen välillä muutaman minuutin kun seisoin autotallissa. Kaulasta sykettä tunnustellen n. 80 lyöntiä minuutissa. Liekö jotain harmitonta värinää, vai pitääkö lähteä kurkistamaan konepellin alle.
Onko kokemuksia tai peräti tietoa aiheesta?
Nyt istun lenkkivehkeissä tätä kirjoittamassa ja syke 69.
Malamuutti
04.05.2018, 15.21
Sykemittarit häiritsevät toisiaan/ottavat häikkää muista laitteista?
Ostin jokin aika sitten ensimmäiseksi sykemittariksi Lidlistä laitteen ja ensimmäisen käyttökerran jälkeen hiukan eppäilin sen näyttämiä varsin huimia lukemia. Käyttöohjeen mukaan esimerkiksi polkupyörän langaton nopeusmittari saattaa häiritä tuota sykemittaria. Kokeilin sitten toisella pyörällä, jossa on langallinen mittari, ja sain huomattavasti realistisemman oloisia lukemia. Erään kerran sitten taas mittari pompsahti tasaisella ajellessa 120:stä 180:een, kun ohitse ajoi joku paku. Arvo palautui normaaliksi, kun auto oli mennyt ohitse.
Marsusram
04.05.2018, 15.58
^^Voimalinjat ja staattinen hankaussähkö ovat myös tehneet häiriöitä lukemiin noilla langattomilla sykemittareilla.
Sykevyön ihokontakti voi ennen lenkkiä olla kuiva ja sykkeen tunnistus heikkoa kun sähköinen impulssi ei johdu läpi.
Sykevyö teki tota jatkuvasti ku paita hankas tuulessa. Toisinaan kyllä juostessakin. Ranteesta mittaava ei oo sekoillu kertaakaan
Mittarien virhelukemat tuntuu todennäköisimmältä vaihtoehdolta, jos ei kerran mitään tuntemuksia ole. Eihän tuohon voi kuitenkaan muuta suositella kuin tarkastuksessa käymistä, kun pumpusta on kyse.
Oman kokemuksen mukaan garmin/polar -sykemittarien ylisuuret lukemat liittyvät useimmiten liian löysällä huonosti paikallaan olevaan vyöhön tai sykevyön kohdalla lepattaviin vaatteisiin. Usein virhelukemia tulee, kun laskee alamäkeä ja paita lepattaa vimmatusti.
Pelkkä vesi sykevyön kosketuspinnoilla ei ole optimaalinen, hiki ja suolavesi johtavat paremmin.
Lääkärit naureskelevat keskenään näille tyypeille, jotka käyvät "varmuuden vuoksi tarkastuksessa" sykemittarin näyttämien takia. Lähes 100% varmasti kyse on mittarin häiriösta, jos pulssi ranteesta/kaulalta tunnustellen on normaali eikä mitään tuntemuksia ole.
Täältä ei kannata kovin paljoa hakea neuvoja mahdollisiin vakaviin terveysoireisiin. Siis lääkärille vaikka kuinka vaikuttaisit luulosairaalta.
^Ensimmäisellä kerralla minulla oli siis kaksi sykevyötä käytössä. Tacx trainerin näyttöä varten ja Polar Polar Flow:n takia. Onko mahdollista että yksi häiriö aiheuttaa saman virheen molempiin vöihin? Molemmat hakkasivat hulluna samaa tahtia. Äsken lenkillä muutamaan otteeseen taas ja enkat 232 lyöntiä Polarin vyöllä.
Juha Jokila
04.05.2018, 18.34
Et sitten mitannut käsipelillä silloin kun häiriö oli päällä? Puoskarit kyllä määrää sellaisen setin testejä ja lääkeet, että niillä viimeistään tuntemukset alkaa.
Kurapyörä
04.05.2018, 18.46
Ensinnäkin, olen nuren kanssa täysin samaa mieltä ja hsr:n kaltaiset kirjoitukset vain vahvistavat tämän!
Täältä EI kannata sen suuremmin apuja kysellä kyseisiin ongelmiin.
Tosiasia on, että jotkut sähkölaitteen aiheuttaa sykemittareihin virhenäyttöjä ja nostaa sykenäyttöä, yleensä silloin mittarin maksiminäyttöön.
Itselle kävi helmikuun alussa niin, että Polarin sykemittari näytti 160-180 sykkeitä sohvalla maatessa iltasella. Aamulla sitten ajattelin käydä terkkarissa näyttämässä, jos lukemat vielä samalla tasolla. Ja olihan ne, eli terkkariin. Näytin mittarista lukemia ja voin vannoa, että yksikään lääkäri EI naureskellut lukemille, vaan ohjeisti suoraan 'tuosta ovesta sisään'. EKG-piuhat kiinni, mittaus ja ambulanssilla sairaalaan. Sairaalassa meni 8 päivää ja diagnoosina sairaan sinuksen oireyhtymä (sick sinus).
Eteisvärinää ja rytmihäiriöitä, joista nuo korkeat sykkeet johtui. Hoitona betasalpaajat ja sydänmen tahdistin.
Betasalpaajat on sitten kestävyysurheilijalle ihan 'myrkkyä' sillä ne estävät tehokkaasti pulssin nousua ja
esim. itselläni maksimisykkeet putos 180 noin 150 tienoille. Joskus, jos lähtee lenkille 3-4 tuntia pillerin oton jälkeen ei nouse kuin 135. Ei kulje pyörä enään kovaa ja ylämäet tekee mieli kiertää.
Eli, jos kuitenkin täältä neuvoa haet, niin neuvon sinua menemään lääkäriin ja koita päästä sinne silloin kun sykkeet on korkealla. Itsellänikin oli ensin noita hetkellisiä pulssin nousuja ja tämä viimeinen kerta jäi päälle.
Terv. Nimimerkki: Kokemusta on!
Tuossa edellä Laroute mainitsi, että mittarin näyttäessä 130-210 syke kaulalta oli 80. Tottakai rytmihäiriön kyseessä ollen sykemittari näyttää oikein korkeaa sykettä, mutta mielestäni syke on suhteellisen helppo tarkistaa ranteesta tai kaulalta eikä kannata panikoida mittarilukemien takia jos syke oikeasti on normaali. Luulisin että sellaista rytmihäiriötä ei ole olemassa, jossa sykemittari näyttää korkeaa lukemaa mutta pulssi on normaali. Itselläni on joskus ollut runsaastikin lisälyötejä ja ne on helppo pulssia tunnustellen ja muutenkin huomata. Uskoisin että myös eteisvärinä on melko helposti tunnistettavissa epätasaisena sykkeenä. Tahdon siis sanoa että tuollaisiassa sykemittarin korkeissa lukemissa todennäköisin syy on mittarihäiriö ja se on helppo tarkistaa pulssiaan tunnustelemalla. Jos syke näinkin on poikkeuksellisen korkea tai epätasainen/epäsäännöllinen, kannattaa lähteä saman tien ensiapuun. Jos Kurapyörä olisi tuossa sohvalla maatessaan kokeillut pulssiaan, sekin olisi ollut tuon 160-180 minkä mittarikin näytti. Nopealla googlauksella näyttäisi siltä, että syke yli 100 levossa ei ole normaali.
Kiitos monista vastauksista. Pidin äsken sykevyötä 2.5 tuntia venettä kunnostaessa ja sykkeet näyttivät normaaleilta. Tein kuitenkin hyvin vaativan huoltotoimenpiteen vyö yksikköön, eli napsuttelin mötikän neppareita irti ja kiinni parikymmentä kertaa, jotta mahdollinen kontaktipintojen hapettuminen poistuisi. Ehkä syy oli kontaktipintojen hapettumisessa, mutta sekään ei selitä vielä kahden sykevyön yhteisvirhettä. Pitänee käydä lekurissa, vaikka eräässä viestissä kerrottiin lääkäreiden nauravan sykevyö potilaille.
Siitä saisikin mukavan jutun. Eli jos minua ei näy ensikesänä "puolikuolleiden"-sarjassa (55 v), niin hautakivessä voisi lukea "Tässä lepää mies, joka ei halunnut tehdä itseään naurunalaiseksi lääkäreiden silmissä".
Vanhemmissa sykemittareissa ihan tunnettu juttu jos ajoi korkeajännitelinjan alta tai esim. sähköisteyn junaradan vieressä kulkevaa tietä, niin lukema noisi hetkittäin 240:een. Tuo lukema tulee vaihtosähkön 50Hz:n monikerrasta jonka sykemittari nappasi langattoman vastaanottimen kautta.
Juha Jokila
05.05.2018, 01.16
^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.
En vuosi sitten uskonut uutta ranteesta mittaavaa kelloani, kun sykkeet sahasi. Olisi kannattanut, sillä eteislepatus oli päällä. Tosin oli mulla veto aika lailla veto poiskin, mutta sydänvaivaa ei välttis osaa ekalla kerralla itse tunnistaa. Nyt mulla on kaksi omronin huippumittaria rytmihäiriötunnistuksella. Toinen pöytämalli ja toinen matka.
Eteislepatus (flutteri) on kestävyysurheilun kai ainoa paskempi aikaansaannos sydämmelle (kellä siihen taipumus).Jos Ei ymmärrä mennä sairaalaan 24 h sisällä rytmitykseen, joutuu vetään verenohennuslääkkeitä ja salpaajaa n. 1,5 kk. Rytmitys tehdään vain kolmesti kerralla ja jos ei käänny, niin lähdet sairaalasta himaan saman vaivan kanssa. Eteislepatus ei ole ihan harmiton sillä aivoinfarktin vaara on hoitamattomassa tapauksessa konkreettinen, jos rytmihäiriö hakkaa paakun, joka matkaa aivoihin ja parkkeeraa sinne.
Häiriö todennäkösesti korjaantuu sykevyötä hieman korjaamalla/syljellä kostuttamalla kontaktipintoja. Värinä ei taida poistua ihan niin heleposti?
https://sydan.fi/sydansairaudet-ja-hoito/sydamen-rytmihairiot#eteislepatus
Täällä keskustelussa on jo mainittu, sick sinus, eteisvärinä ja eteislepatus. Lisääkin löytyy, mutta itsediagnisointi ei ole ihan helppoa (pl. Kammiovärinä, jota harvoin tarvitsee imuutamaa sekuntia pidempään itse harmitella).
Mekanismi, joka omalle kohdalle sattui oli se, että ensin meni selkä ja liikunta loppui pakosta kuin seinään. Sitten buranaa ja kylmävesihoitoa ja kas cocktail rytmihäiriöön oli valmis. Vuosia rääkätty sydän, kun ei tykkää yhtään liikunnan lopettamisesta kertaheitolla, mutta minkäs teet, kun joudut petipotilaaksi.
Buranaa en enää tykkää myöskään käyttää yhtään. Olen kauhulla seurannut, kun jotkut kisaakin vedettyään buranaa kolotukseen kisapäivän aamuna.
Toissa marraskuussa hiihtäjätär Kalla sai rukan mc:ssä e-lepatuksen ja sijalla 50 jotain maaliin. Tietysti huippu-urheilija tajuaa maallikkoa paremmmin asian kesken kisan tapahtuneena.
Marsusram
05.05.2018, 11.27
^Mitenkähän toi monikerta Suomessa asti vaikuttaa, kun täällä verkot toimii 50 Hz.
Ei siis johdu siitä. Muutkin kuin sähköverkkohäiriöt tuottivat saman lukeman.
Mittareissa oli luultavasti ohjelmoituna rajat sykemittaukselle 30-240 bpm. Alle 30 menevät tulkittiin missatuiksi lyönneiksi (error) ja yläpäässä jämähti 240 lukemaan.
sianluca
05.05.2018, 16.07
tuo "lepatus" on ollut vaivana minulla jo pitkään, pulssi välillä 180 ja yli ja sydän supistuu erikoisella tavalla. Tehot menevät kohtauksen alkaessa minimiin ja pienikin mäki tuntuu hankalalta. Palautuminen normaalitilaan vaatii täydellisen levon ja vie muutaman minuutin yleensä, pisimmillään kohtaus on kestänyt puolisen tuntia. Yleensä kun saan levolla pulssin laskemaan noin 130 tienoille, pulssi äkkiä puolittuu kuuteenkymmeneen ja sydämen toiminta tuleen normaaliksi. Tutkimuksissa , siis rasitus ekg ja ultraääni, olen käynyt noin 15 vuotta sitten, nyt viikon päästä menen uudestaan samoihin testeihin. Onneksi kohtauksia tulee harvakseltaan, max pari kertaa kuussa, välillä harvemmin.
Bempster
05.05.2018, 16.11
Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo. Menen kardiologille maanantaina. Sydänongelmien kanssa ei pidä pelleillä (olen lääkäri).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Juha Jokila
05.05.2018, 16.33
Mielenkiintoista. Minulle tuli tänään ajossa rytmihäiriö, ja nyt omenapuhelin tarjoaa kysymättä tätä keskustelua sitten. Isoveli valvoo.
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Enkä luultavasti maininnut puheessa, että kyseessä on edes Volkkari. Isoveli kuuntelee koko ajan ja tietää kaiken.
Bempster
05.05.2018, 16.44
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Isoveli kuuntelee koko ajan.
Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.
Juha Jokila
05.05.2018, 16.48
Tosikkona on helpompi elää, ei tarvitse hienovaraista huumoria eikä sarkasmeja. Mieltänsä voi myös pahoitella.
Nyt en ymmärrä mihin tämä liittyy. Minä en ainakaan kirjoittanut mitään sarkastista tai humoristista, vaan kerroin tositapahtumasta.
Oman kokemuksen perusteella julkisessa terveydenhuollossa otetaan sydämeen liittyvät jutut vakavammin, kuin potilas ne ottaa. Vaivaahan siitä on, kun joutuu käymään Helsingissä kuvantamisissa, vaikka itse kokee olevansa terve, mutta kai se on pieni hinta siitä, jos sattuukin olemaan itse väärässä. Tämä omakohtaisena kokemuksena HUS:n varsin aktiivisesta toiminnasta etsiä vikaa, vaikka itse en ole huomanut vuosiin oirettakaan sydämestä.
Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.
Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.
Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.
Maailmassa on monia juttuja, missä voit leikkiä Tarzania.
Heti, kun kyseessä on mikä tahansa sydämeen liittyvä juttu, neuvoni Sinulle on: älä leiki, mene heti lääkäriin.
Hautausmaat ovat pullollaan kuolleita, jotka ovat ajatelleet, että eihän tämä mitään ole. Jos Sinulla on ongelmia ymmärryksen kanssa, niin ota edes todella suuri henkivakuutus ja merkitse siihen läheisesi edunsaajaksi.
Nyt on draamaa ja magiikkaa liikkeellä, maalikkosaarnaaja-retoriikkaa.
Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.
Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.
KotooTöihin
05.05.2018, 20.27
Olin joskus jonkun toisen syyn takia lasaretissa. (Hämmentävää kyllä, etten muista miksi oli siellä 3 päivää) Silloin havaitsivat sivuäänen sydämessä. Jonkin verran ärsyttää käydä siellä koko ajan syynättävänä. Kyllä paljon liikkuvana huomaan itse heti jos ei ole kaikki tehot käytössä.
Ei ole maallikkosaarnaaja kyseessä - oliskin.
Sattuu olemaan erittäin omakohtaisia kokemuksia - sellaisia, joista Sinä et näköjään tiedä yhtään mitään. Sinulla on viisauteen vielä matkaa.
Tällasta se on, meidän suvussa ei vaan kuolla. Ja jos kuoltaisiin, ei sydän - ja verisuonitauteihin, joten Viisauttautta ei löydy.
...poistettu paljon liekitystä... eiköhän ne rasvaiset verisuonet pala pirun hyvin ilmankin.
Aikoinaan allekirjoittanut (alle 5 v) raahasi 57-vuotiaan ex- olympiatason
5-ottelijan ja sotaveteraanin ruhon lumilinnan veistosta mummolan portaille
pulkalla. "Vaarilla on paha olo". Sydärihän tuossakin oli kyseessä, ironisesti
poikansa sattui olemaan juuri tuolloin päivystävänä erikoistuvana kardiologina...
Tuosta on jäänyt jonkinasteinen tarve ensiapuun ja työsuojeluun,
tomivia ihmisiä tarvitaan aina. Jatkan samalla tavalla, myöhäisempien
tapahtumien/kokemuksien viitoittamana.
Tuo jo eläköitynyt kardiologi kävi tervehtimässä kummipoikaansa tasavuosien
(5+3=8) shampajasammion kera, en ole vieläkään ottanut noita -70 helmikuun
tapahtumia puheeksi; pitäisikö, vai odotanko vanhemman aloitetta?
Tämmöisissä asioissa useimmat meistä ovat nöösejä iästä huolimatta.
Niin! Sydänoireiden kanssa ei viivytellä, ei yhtään.
https://farm5.staticflickr.com/4286/34970475913_0a13edc286_o_d.jpg
Siinä on polarin sykevyön tuottamaa häiriötä.
F. Kotlerburg
06.05.2018, 08.43
Kaksi sykevyötä yhtäaikaa on kyllä hyvä tapa saada häiriötä lukemiin, kun ne hankaavat toisiinsa.
No, niin! Osaltani on asia selvitetty. Menin ensiapuun kyselemään ja samantien letkuihin sydänkäyrää kuvaamaan, sydän ultrattiin ja keuhkot kuvattiin. Lopputuloksena täysin priima sydän ja lääkäri selosti jatkuvasti ultraäänikuvaa ja kertoi kyseessä olevan selkeästi hyvin harjoitelleen henkilön vahva sydän. Kammion seinämät olivat kuulemma vahvasti pumppaavat ym. muuta mukavaa informaatiota tuli. Ottivat asian vakavasti, eivätkä vähätelleet toteamustani mahdollisesta sykevöiden virhearvioista.
Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat. Siitä huolimatta kuuluin niihin sykevyösankareihin, joille lääkärit nauravat, kuten tuolla ylempänä viitattiin. Nyt lenkille lyhkäsissä! Jes!
Varmaankin nuo satunnaiset ylikorkeat sykkeet mittarissa johtuvat vyön huonosta kosketuksesta? Itselläni eilen sellaisessa reippaassa metsäkävelyssä oli ensimmäisen parinkymmenen minuutin aikana paljon sellaisia piikkejä joissa syke oli reilusti yli kaksisataa huippu 218. Kun normaalisti maksimi on 172. Asia varmasti korjaantuisi täysin jos ennen mittaripannan kiinnitystä sivelisi siihen tai sitten rintaan sitä samaa salvaa jota käytetään ultrauksessakin. Koska minulla moista rasvaa ei ole, niin olen vedellä pantaa kostuttanut. Joskus sekin toimii ok. joskus ei. Ongelma poistuu sitten kun alkaa hikeä pukkaamaan, mutta kyllä silloinkin joskus huitaisee tuollaisen korkean piikin.
Parikin kaveria kärsii noista rytmihäiriöistä, joissa syke nousee 250 tasolle, ja tuntemukset on todellakin sellaiset ettei tarvitse arpoa onko kyseessä mittaus- vai rytmihäiriö.
SamiMerilohi
06.05.2018, 20.51
Joo, sydänjutut otetaan terveydenhuollossa vakavasti. Vaikea uskoa, että lääkärit ainakaan pahantahtoisesti naureskelisivat potilaille.
Minulla oli pari vuotta sitten aamulla herätessä voimaton olo ja vasen käsi/rinta todella kipeä. Menin terveyskeskukseen, jossa otettiin saman tien EKG. Kaikki näytti normaalilta, ja pienen ihmettelyn jälkeen diagnoosi selvisi: vähän reilummin kuumetta aluillaan olevan ärhäkän flunssan vuoksi, ja vasemman puolen syvät rintalihakset aivan jumissa viikonlopun tavallista useamman golf-kierroksen takia. Potilasta nauratti enemmän kuin lääkäriä.
Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat.
Just näin!
Hyvä kuulla, että kaikki ok.
Lisäyksenä tuohon omaan aiempaan kommenttiin sen verran, että omalla kohdalla tutkimukset alkoivat tajunnanmenetyksistä, joiden syitä ei vieläkään tiedetä. Holterissa löytyi mobitz 2 tyyppinen katkos, josta herkimmät kardiologit olisivat laittaneet aika vähillä lisätutkimuksilla tahdistimen asennukseen, mutta itsehän en siihen peliin ollut lähdössä ollenkaan. On hieman outoa, että omassa kannassa lukee kahdelta kardiologilta seuraavat, "potilas alustavasti kovin kielteisesti tahdistimeen suhtautuu" ja "Potilas suhtautuu erittäin kielteisesti tahdistimen asennukseen, perusteltu asennusindikaatiot moneen kertaan." No kolmas kardiologi piti muutoksia jo lähes normaalin rajoissa olevina, mutta tutkimuksia jatkettiin kyllä aika paljon vielä tästä ja tämän jälkeen konsultoidut kardiologit olivat aikalailla yhtä mieltä siitä, että lisätutkimuksia ja seurantaa pumppu vaatii, mutta ei vielä sen kummempaa. Paskoilla geeneillä kestävyyskuntoilu aiheuttaa muutoksia, jotka ei mahdu normaalien viitteiden sisään.
Loppu elämähän tässä käydään varmaan vuosittain Meilahdessa ja varmaan jossain vaiheessa tulee tahdistin, mutta toivottavasti ei vielä kymmeneen vuoteen. Kuntoilua en ajatellut kyllä tämän vuoksi lopettaa. Viime syksynä fiilikset oli kyllä aika diipit, kun ei ollut ollenkaan kartalla siitä mitä on menossa. Nyt osaa jo suhtautua asiaan paremmin ja jossain vaiheessa varmaan reenejäkin pitää muuttaa.
Bempster
06.05.2018, 22.00
Lisäyksenä tuohon omaan aiempaan kommenttiin sen verran, että omalla kohdalla tutkimukset alkoivat tajunnanmenetyksistä, joiden syitä ei vieläkään tiedetä. Holterissa löytyi mobitz 2 tyyppinen katkos, josta herkimmät kardiologit olisivat laittaneet aika vähillä lisätutkimuksilla tahdistimen asennukseen, mutta itsehän en siihen peliin ollut lähdössä ollenkaan. On hieman outoa, että omassa kannassa lukee kahdelta kardiologilta seuraavat, "potilas alustavasti kovin kielteisesti tahdistimeen suhtautuu" ja "Potilas suhtautuu erittäin kielteisesti tahdistimen asennukseen, perusteltu asennusindikaatiot moneen kertaan." No kolmas kardiologi piti muutoksia jo lähes normaalin rajoissa olevina, mutta tutkimuksia jatkettiin kyllä aika paljon vielä tästä ja tämän jälkeen konsultoidut kardiologit olivat aikalailla yhtä mieltä siitä, että lisätutkimuksia ja seurantaa pumppu vaatii, mutta ei vielä sen kummempaa. Paskoilla geeneillä kestävyyskuntoilu aiheuttaa muutoksia, jotka ei mahdu normaalien viitteiden sisään.
Loppu elämähän tässä käydään varmaan vuosittain Meilahdessa ja varmaan jossain vaiheessa tulee tahdistin, mutta toivottavasti ei vielä kymmeneen vuoteen. Kuntoilua en ajatellut kyllä tämän vuoksi lopettaa. Viime syksynä fiilikset oli kyllä aika diipit, kun ei ollut ollenkaan kartalla siitä mitä on menossa. Nyt osaa jo suhtautua asiaan paremmin ja jossain vaiheessa varmaan reenejäkin pitää muuttaa.
Jep, hyvä että otat asian vakavasti. Haartmanin patologian laitoksella kulki kasku ”pipomiehistä” eli keski-ikäisistä miehistä jotka kylmillä säillä veti uimastadikan pururataa ja kupsahti sinne.
Älä ryhdy pipomieheksi, en ryhdy minäkään. On lapsia ja mitäkaikkea.
J.Kottenberg
06.05.2018, 22.15
Olen ymmärtänyt että sydänvikaisenakin liikuntaa voi, ja pitääkin, harrastaa. Mutta tietenkin sopivissa mittasuhteissa ja tilannetta ja tuntemuksia tarkkaillen.
Ja ainahan on joku tolkku kuntoilussa oltava vaikka olisi tervekin. Ja kun ikää tulee lisää, olisi sitä tolkkuakin syytä vähän kaiken aikaa lisätä.
Mutta ei terveysasioita liikaa kannata miettiä, menee muuten elämä pilalle, eikä täällä ikuisesti olla kuitenkaan vaikka kuinka tuumisi ja varoisi.
Bempster
06.05.2018, 22.18
Olen ymmärtänyt että sydänvikaisenakin liikuntaa voi, ja pitääkin, harrastaa. Mutta tietenkin sopivissa mittasuhteissa ja tilannetta ja tuntemuksia tarkkaillen.
Ja ainahan on joku tolkku kuntoilussa oltava vaikka olisi tervekin. Ja kun ikää tulee lisää, olisi sitä tolkkuakin syytä vähän kaiken aikaa lisätä.
Mutta ei terveysasioita liikaa kannata miettiä, menee muuten elämä pilalle, eikä täällä ikuisesti olla kuitenkaan vaikka kuinka tuumisi ja varoisi.
Hahhah, tervetuloa keski-ikään? Olen haudannut ehkä seitsemän nuorta ihmistä lähipiirissä eri syistä (aivoverenvuoto, raskauskomplikaatio, syöpiä, itsemurhia) ja kolme potee paraikaa levinneitä syöpiä. > 40 v. kannattaa tarkkailla terveyttään.
J.Kottenberg
06.05.2018, 23.08
Kiitos vain! Minäkin olen iloinen kun tänne saakka on päästy ilman mitään isompia kremppoja. Ehkä osin tuuria, ehkä osin hyviä elämäntapoja, perintötekijöitä en ole juurikaan jaksanut miettiä, niille ei ainakaan voi mitään.
Kyllä kaiken ikää kannattaa kiinnittää huomiota terveyteen, sekä omaan että läheisten, ja jonkun verran tuttujenkin.
Jos on terve ja jonkinlaisessa kondiksessa niin paljon enemmän voi nauttia elämästä. Ajaa vaikka hienoja lenkkejä, niinkuin tänään viimeksi.
tempokisu
07.05.2018, 00.03
Joo, sydänjutut otetaan terveydenhuollossa vakavasti. Vaikea uskoa, että lääkärit ainakaan pahantahtoisesti naureskelisivat potilaille.
.
En meinaa testata jos "jotain tulee", ja voipi tullakin kun verenpaine vaihtelee ääripäästä toiseen.
Sairasteluja on ollut elämän varrella siinä määrin että eipä elämästä enää voi oikein nauttia, kitumista tämä on.
Marsusram
07.05.2018, 09.50
No, niin! Osaltani on asia selvitetty. Menin ensiapuun kyselemään ja samantien letkuihin sydänkäyrää kuvaamaan, sydän ultrattiin ja keuhkot kuvattiin. Lopputuloksena täysin priima sydän ja lääkäri selosti jatkuvasti ultraäänikuvaa ja kertoi kyseessä olevan selkeästi hyvin harjoitelleen henkilön vahva sydän. Kammion seinämät olivat kuulemma vahvasti pumppaavat ym. muuta mukavaa informaatiota tuli. Ottivat asian vakavasti, eivätkä vähätelleet toteamustani mahdollisesta sykevöiden virhearvioista.
Reissu ei ollut ollenkaan turha, kun sain suljettua pois pumppu probleemat. Siitä huolimatta kuuluin niihin sykevyösankareihin, joille lääkärit nauravat, kuten tuolla ylempänä viitattiin. Nyt lenkille lyhkäsissä! Jes!
Hyvä että asia selvisi.
Reissu oli siitäkin hyödyllinen että sydänkäyrät jäävät tulevaa vertailua varten talteen. Tällöin saadaan pienemmätkin muutokset tulevaisuudessa paremmin kiinni kuin ilman omaa vertailutietoa. Kyllä oireettomankin ihmisen olisi hyödyllistä tutkituttaa pumppunsa säännöllisesti, vaikka sillä perusteella että aikoo harrastaa liikuntaa ja suvussa on ollut sydäntapauksia.
Tämä on nyt vähän ot, mutta kuitenkin käsittelee tuota herttaa. Kävin aamutuimiin tekemässä ihmiskokeen rullaluistimilla. Nyt ei tullut sykekäyrään yhtään niitä korkeita piikkejä. Mittarin anturi oli huolellisesti kasteltu ja kiinnitetty. Melko hikistä hommaa on tuo luistelu heti alusta alkaen, joten ehkä sekin osaltaan oli parantamassa tuota kosketusta.
Matkaa oli reilut viisitoista kilometriä keskisyke 145 korkein 158 ja se oma maksimisyke 172, joten lievästi mentiin laikka punaisena. Vauhti nyt oli mitä oli. Mutta eiköhän meikäläinen saa siihen jotain rollaattorikerhon tasoitusta kun ikääkin on muutaman kuukauiden enemmän kuin Paavo Väyrysellä ja puheet yhtä mottipäisiä.
Joten eiköhän useimmilla nuo satunnaiset huippuarvot sykekäyrässä johdu vain huonoista alkuvalmisteluista? Monasti syytetään kummallisia lukemia jollain ulkoisilla sähkölaitteilla yms. Tässä meikäläisen tapauksessa ei sellaista tapahtunut. Ei vaikka valtakunnanverkon 400kV:n menee lähimmillään muutaman metrin päässä, joten sen jos minkä luulisi lyövän mitä kummallisempaa säkkyrää käyrään.
Joten eiköhän useimmilla nuo satunnaiset huippuarvot sykekäyrässä johdu vain huonoista alkuvalmisteluista?
Vyö tekee myös kauhean eron. Tai pitäiskö sanoa, että hyvä vyö vähentää alkuvalmistelut minimiin. Garminin vöitten kanssa alkuvalmistelu on oma taiteenlajinsa, eikä siltikaan tahdo onnistua joka vaatetukselle ja kelille. Onneksi Garminin lähetin sopii Polarin Wearlinkin vyöhön, joka vaan toimii ja toimii, eikä tartte ku kostuttaa kontaktipinnat. Toimii ilman hikeä, toimii pakkasella, aina se vaan toimii. Ero on niin huima, ettei kiinnosta enää edes kokeilla Garminin vöitä.
Wearlinkin vöitä ei taida enää saada kaupasta, mut Torin kautta oon ostellu itelle niitä varastoon loppuelämäks, hinnat siinä vitosen ja kympin välissä. :)
Vinkki löydetty tuolta, kun guuglailin ratkaisuja Garminin ongelmiin:
https://www.dcrainmaker.com/2010/08/solution-to-heart-rate-dropoutsspikes.html
Mulla tutkittiin viime talvena sydänoireita eikä mitään selitystä löytynyt. Verenkuva, rasitus-EKG, Holter, keuhkoröntgen, UÄ ym. eikä mitään selitystä löytynyt. UÄ:ssä rintalasta oli pikkusen tiellä, ettei kaikkea näkynyt.
Selvinnee sitten kun avataan.
Tarkoitatko sitten lopuksi? Vai rupeavatko operoimaan ilman selvää tutkinnoissa löytynyttä pakottavaa syytä?
Pidin myös tuota holtteria vuorokauden, kunTK lääkäri sanoi topakasti, että hän haluaa nähdä rytmihäiriöön selityksen, oli vain harmitonta, sitten todettiin. Kova hermokipu, oikeassa lavassa, kun tuli pimeimpänä pakkaskautena liian vähän pyöräilyä ja liian paljon luettua - lienee ollut keskeisin syy. Dostojevskin romskut ja DonQuiote on olleet pitkään mieltä vaivaamassa, nyt ei enää. Paksuja kuin tiiliskivet, painaviakin ja mukavasti rötkötellen nautiskelin. Fysioterapeutti hoiti kipuvaivan pois.
Mä kävin myos kaikenlaiset testit läpi pari vuotta sitten kun luulin oireilevani ja silloinen lääkäri oli varsin huolissaan. Holter, EKG, 24h verenpainemonitori, keuhkokuvat, ultra ja hauska rasitustesti tuli käytyä ja tuloksia luurattiin niin perhanasti. Terveen paperit ne kuitenkin antoivat vaikka ilmeisesti mun ruismoottori ei ole ihan keskiarvojen puitteissa, mutta 30-vuoden kestävyyskuntoilutaustakaan ei taida olla ihan keskiarvo varsinkaan täällä. Rasitustesti oli hauska kun duunivaatteet päällä laittoivat juoksumatolle ja ramppi oli ihan liian loiva ja kesti yli varttitunnin. Siitä sitten hirveä papillon-hiki kainaloissa takaisin toimistolle haisemaan.
Mutta noiden mun tutkimusten aika osui aika lähelle kaverin maallisen matkan loputtua kesken leirilenkin, eli oli siinä vähän omaa huolta matkassa. Viimein loytyi sydän ja verenkiertoon erikoistunut oma lääkäri, joka vaikuttaa varsin pätevältä ja on aktiivinen tutkimuksen parissa.
Itsellä oli sydäninfarkti 5vuotta sitten, sen jälkeen olen aloittanut pyöräilyn.Asia on pyörinyt monta kertaa mielessä kun pyöräilee mutta siitä se vaan jatkuu.Joka vuosi tutkitaan onko tullut muutoksia.Viime vuonna oli 2 vuorokautta holterlaite kun oli tuntemuksia,maksimi syke oli 185 ja leposyke 34 mutta eipä sieltä löytynyt mitään kaikki oli normaalia,sitten sain myös luvan sylettää.
Lähetetty minun HUAWEI TIT-L01 laitteesta Tapatalkilla
Siis olen myös ottanut sen jälkeen maksimi sykettä monta kertaa.Eihän sitä koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaa.Mutta en hirveästi mieti enään tapahtumaa.
Lähetetty minun HUAWEI TIT-L01 laitteesta Tapatalkilla
tempokisu
12.05.2018, 22.31
.
No tuota jälkimmäistä lausetta piti .....että kyllä ovat naureskelleet. Ja potilaan tila oli ...lievästi sanottuna vakava.
Mutta en minäkään enää huolissani ole ( itsestäni, mutta vähän huolestuttaa tuo äiteen pyöräily-pihanhoito kun joka päivä pitää ja pari infarktia taustalla...että voisiko sitä hieman kevyemmin ottaa...), jos kutsu käy niin kiva. Aattelin mennä verikokeisiin kun oli niin huono olla, mutta.....en mä jaksa.
Mulla oli viime keväänä sitkeän flunssan jälkeen rytmihäiriöitä. Todennäköisesti tuli kun menin lenkille liian aikaisin. Ihan rinnassa asti tunsi ja tuli kevyen lenkin jälkeen myös hitaasti mäkeä ylös kävellessä. En muista sainko ne sykemittarilla talteen. Lähiterveyskeskusesta olen sen verran oppinut että siellä luukulla yritetään lyhentää jonoista ei vakavat tapaukset pois. Kun kerroin että ollut noin viikon rytmihäriötuntemuksia niin yrittivät vielä kysellä onko niitä niin kuin juuri nyt. Ei ollut mutta, huijasin ja sain kuin sainkin pääsyn EKG:hen. Ei siellä tosin näkynyt mitään ja asia jäi siihen. Totaalilepoa päätin itse pitää 3 viikkoa ja ei uusiutunut sen jälkeen. Varmaan jonkilainen ylikuntotyyppinen rytmihäiriö kun vielä flunssatoipilas, vaikka omasta mielestä oli flunssa jo ohi.
Mutta kyllä se kuulkaas on nykyään niin että ennen terveyskeskukseen menoa saa hioa myyntipuhetta jos meinaa saada palvelua.
^Päivystykseen se kait kannattee mennä kiireellisissä tapauksissa. Ainaki siellä arvioidaan heti hoidon tarve luukulla. (Sijaitsee sairaalassa ainaki täällä)
Vedin rullasuksilla nurin niin heti ne mut pisti hoitsulle puhistuttamaan asfalttiihottumaa ja jäykkäkouristuspiikkiä perää vaikka en pitäny tuota edes pahana. Kait se avohaava hääty hoitaa heti.
Sydämmeen liittymättä, minä manasin ääneen Volkkarin turvavyön takertelua vaimolle tuossa kotopihalla. Samana iltana youtube osasi tyrkyttää maastopyörävideoiden oheen tee-se-itse videota Volkkarin turvavyön korjaamiseen. Enkä luultavasti maininnut puheessa, että kyseessä on edes Volkkari. Isoveli kuuntelee koko ajan ja tietää kaiken.
Android luuri kyseessä etkä ole käynyt erikseen kieltämässä kuuntelua?
Varmudella tuon kuuntelun voi estää tekemällä Snowdenin käyttöönottorutiinit, jossa mm. mikrofonit ja kaiuttimet poitetaan puhelimesta ja soitot hoitaa sitten lankaluureilla tai napeilla, jotka on vain puhelun aikana kiinni puhelimessa.
tempokisu
13.05.2018, 19.35
Vedin rullasuksilla nurin niin heti ne mut pisti hoitsulle puhistuttamaan asfalttiihottumaa ja jäykkäkouristuspiikkiä perää vaikka en pitäny tuota edes pahana. Kait se avohaava hääty hoitaa heti.
Jokunen vuosi sitten auto(ilija) ajoi päälle suojatiellä kun oltiin kaverin kanssa talvilenkillä. Liukas tie....ja onneksi, sillä raahauduin vaan sen auton etupään mukana. Siihen tuli sattumalta just ambulanssi, ja käski mun mennä terveyskeskukseen JOS jotain kuitenkin on. No mä kävin, aika turha käynti.
Sitten kun 2005 tuli eteen kääntyvän ämmäpyöräilijän takia olkapäävamma, kukaan mitään auttanu, ja ambulanssikuskit totesi että eip tässä mitään. Mutta kun katkennut supraspinatusjänne.....Kävin terkkarissa, jossa nuori poitsu kirjoitti ihan oudon lausunnon, että klossi jäi kiinni polkimeen....no eipä jääny. Menin valittaan ylilääkärille että väärät esitiedot, ja (tuttu) ylilääkäri antoi mun ite kirjoittaa miten siinä kävi.
Onneksi vakuutus korvasi leikkauksen ( 5400e) ja kuntoutuksen ( 450e) mutta tapahtumasta lähti sittemmin ikävämpi episodi vielä ja mun kisailu loppui siihen.
Mun kokemuksen mukaan julkisen puolen "hoito" on lähinnä vitsi. Huonosti migreeniäkään on osattu hoitaa, tai edes tiedetty mitäs tässä ny pitäisi ....
ONNEKSI äitini sydänoireet otettiin vakavasti ja hoidettiin hyvin niin Valkeakosken kuin TAYSinkin sydänpuolella! sehän se tässä on tärkeintä ollut. En jaksa uskoa että mun vaivoja otettaisiin vakavasti, kun ei ole aiemminkaan otettu ja siellä kuitenkin jonkiilainen "rikosrekisteri" taustalla on. Jos sikseen tulee, niin kuolen mieluummin kotona kun TAYSissa.
Mutta kyllä se kuulkaas on nykyään niin että ennen terveyskeskukseen menoa saa hioa myyntipuhetta jos meinaa saada palvelua.
Kyllä kai ne Sydänoireiset aika helpolla ottaa tutkimuksiin, jos oire päällä. Itte en kyllä sykemittarien näytön perusteella lähde mihinkään. Sen verran epäluotettavia vehkeitä.
Toisaalta play kauppa on väärällään ilmaisia sovelluksia, jotka mittaa pulssia kameran ja salamavalon avulla. Tuollaisella voi katsella käyrää siitä miten se veri virtaa sormenpäässä ja päätellä siitä mikä on totuus pulssista ja onko syytä huoleen. Ainakin mulla tuntuu antavan tarkan pulssilukeman ja selkeän käyrän sekunneissa.
sianluca
14.05.2018, 20.56
Tänään LKS:ssä rasitus-ekg ja sydämen ultraääni. Sydän tutkimuksen mukaan kunnossa, ei sellaista paksuuntumista joka olisi aiheutunut eteisvärinästä. Hyytymien muodostumisriski pieni. Holter mukaan kuitenkin kolmeksi viikoksi.
Oman kokemuksen mukaan julkisessa terveydenhuollossa otetaan vakavasti, jos tulee sisään ambulanssilla tai saa lähetteen sairaalan lääkäriltä. Tietenkin sekin vaikuttaa onko vika nivelissä vai jossain, joka voi aiheuttaa riskin kuolemaan. Elämänlaatua julkinen puoli ei hoida, mutta hengissä veronmaksajat koitetaan pitää. Ilmeisesti rahoja on sairaanhoidossa priorisoitu jo nyt aika rankalla kädellä ja tulevaisuudessa katsotaan vielä tarkemmin kuinka riskialttiita eri vaivat ovat.
Valitettavasti jotain polvivaivaa tms katsotaan kieroon julkisella puolella, mutta ehkä on kuitenkin parempi jos nämä pahemmat vaivat hoidetaan kunnolla, vaikka kyllähän se ***uttaa jos omaa vaivaa ei oteta vakavasti.
Marsusram
14.05.2018, 23.58
Tänään LKS:ssä rasitus-ekg ja sydämen ultraääni. Sydän tutkimuksen mukaan kunnossa, ei sellaista paksuuntumista joka olisi aiheutunut eteisvärinästä. Hyytymien muodostumisriski pieni. Holter mukaan kuitenkin kolmeksi viikoksi.
Holterilla minulla joskus kerättiin 1vrk data ja analysoitiin se. Lisälyöntejä syynä oli omalla kohdalla. Mitenhän sitä voi pitää kauempaa kun pitää pesuun irrotella ja joskus data purkaa?
Hyytymien estoon kannattaisi kiinnittää huomiota, omalla kohdalla olisi ollut apua silloin kun oli vähän muutenkin epämääräinen olo ja vedin duunin vi**tuksen nollatakseni pitkän lenkin ja nukkumaan. Aamulla noustessa oli kuin olisi 50kg jauhosäkki heitetty hartioille. Onneksi sentään tuossa vaiheessa otin Aspiriinin ja hakeuduin vastaanotolle. Siellä ei paljon kerrottu, hoitaja toi nitrosuihkeen ja sitten paareilla Jorviin.. Jotain pientä kertymää löytyi tähystyksessä, mutta ei enää hyytymiä tai laajennettavaa. Silti nyt on AE 206 merkintä Kelakortissa. Vuosi tuon episodin jälkeen kävin lääkärin valvonnassa rasitusergometrillä polkaisemassa 300W ja sain luvan vetää taas täysillä. Kolesterolilääke vain jäi.
Sen jälkeen kilpailut kylläkin jäivät kun ei niillä ollut enää merkitystä ja osasin myös töissä paremmin suhteuttaa vi**umaisen narsistipomon toiminnan kunnes onneksi häipyi.
Että ehkä tuo oli hyväksikin joltain kantilta katsottuna. Luonnossa liikunnan merkityksen tajusi ja halusi jatkaa siitä nauttimista pilaamatta päätään, sydäntään tai jalkojaan.
On ne voit l'essentiel qu'avec le coeur..
sianluca
15.05.2018, 06.17
Holter ei ole sellainen kuin ennen, olen itse kantanut sellaista päällä olevaa aikoinaan. Uusi holter kulkee takataskussa, ja ottaa ekg:n peukalonpäistä. Laitan sen päälle jos rytmihäiriö tulee esim. lenkin aikana. Data lähtee sähköisesti lähetettynä keskussairaalaan heti mittauksen jälkeen. Laite on kännykän kokoinen.
Nuo sydämeen liittyvät jutut ovat erittäin vaarallisia. Normaalisti sitä luulee, että kaikki vakavat tilanteet ovat ilmiselvästi havaittavissa kovan kivun vuoksi. Näin voi toki olla - ei todellakaan aina.
Vaarallinen tilanne voi ilmaista itsensä esim. pikkuisen puristavalla tunteella kurkussa, minkä havaitset, mutta todennäköisesti olemattoman tuntemuksen vuoksi et tee yhtään mitään. Todellisuudessa tuossa tilanteessa on äärimmäinen kiire liuoitushoitoon ja edelleen jatkohoitoon. Jääpä vaikkapa pesemään pyöräsi ambulanssin sijaan, niin se voi jäädä viimeiseksi pesuksi.
Kerron tämän siksi, että tästä tiedosta saattaa olla Sinulle hyötyä, mikäli joskus kohtaat tuon olemattoman tunteen kurkussasi. Ja myös siksi, ettei kukaan aliarvioisi sydäntuntemuksiaan.
Nuo sydämeen liittyvät jutut ovat erittäin vaarallisia. Normaalisti sitä luulee, että kaikki vakavat tilanteet ovat ilmiselvästi havaittavissa kovan kivun vuoksi. Näin voi toki olla - ei todellakaan aina.
Vaarallinen tilanne voi ilmaista itsensä esim. pikkuisen puristavalla tunteella kurkussa, minkä havaitset, mutta todennäköisesti olemattoman tuntemuksen vuoksi et tee yhtään mitään. Todellisuudessa tuossa tilanteessa on äärimmäinen kiire liuoitushoitoon ja edelleen jatkohoitoon. Jääpä vaikkapa pesemään pyöräsi ambulanssin sijaan, niin se voi jäädä viimeiseksi pesuksi.
Kerron tämän siksi, että tästä tiedosta saattaa olla Sinulle hyötyä, mikäli joskus kohtaat tuon olemattoman tunteen kurkussasi. Ja myös siksi, ettei kukaan aliarvioisi sydäntuntemuksiaan.
Juu ei näiden oireiden kanssa kannata leikkiä. Vaikka ei olisi viimeinen pesu, niin tuloksena voi olla viimeinen pesu terveenä. Aivoveritulpasta, kun tuppaa jäämään jälki loppuiäksi.
Mutta toisaalta jos pelkkä sykemittari näyttää outoja, niin en kyllä lähde mihinkään ennekuin olen tarkistanut asian jollain mullla tavalla jos mitään muita oireita ei ole. Todennäköisyys mittarin virhelukemaan on niin iso.
Esim tuo kännykän salamaa ja kameraa käyttävä on ihan näppärä, kun se ei maksa mitään ja toimii hyvin. Jos vaikka epäilee hiemankin rytmihäiriötä, niin sillä näkee tilanteen nopsaan.
Jotkut ohjelmat luulee saavansa irti verenpaineenkin datasta, mutta siihen ei kannata uskoa, ne on korkeintaan jotain sinnepäin.
Vastaavasti joskus oudotkin sydänperäiset tuntemukset voivat olla jotain ihan muuta; itsellä alkoi rintakehään koskea oikein kunnolla ja kipu oli pahinta kun kävi nukkumaan. Lääkärissä selvisi että refluksihan se vain oli eli mahahapot nousi ruokatorveen ja poltteli ikävästi.
Toisen kerran tuntui että sydän jätti lyöntejä väliin. Ranteestakin mitattuna tuntui miten sydän löi, sitten tuli tauko ja taas kohta mentiin. Sydänfilmin jälkeen todettiin taas että häiriö ei ole vakava vaan poistuu itsestään joskus ja urheillakin saa. Kuulemma sykkeen nouseminen tasoittaa lyöntejä. Lyöntien väliin jääminen itseasiassa johtui siitä että sydän löi joskus nopeasti kaksi lyöntiä peräkkäin ja siksi piti vähän breikkiä ennen seuraavaa lyöntiä, joten keskimääräinen syke minuutissa oli täysin normaali.
Minulla on tutkittu "tykyttävää" sydäntä, eli kehossa voimakkaan tuntoista mutta normaalinopeuksista sykettä. Myös kammioperäiset lisälyönnit ovat olleet kaverina, ja synkkää sydänkuolleisuutta löytyy suvusta. Sydäntä on tutkittu jo 20-vuotiaasta alkaaen, eli reilut 15 vuotta. Mitään ei ole koskaan löytynyt, muuta kuin lisälyntejä rasitus-ekg:ssa. Sydänkäyrä otetaan 1-2v välein, lisäksi olen käynyt keuhkoröntgenissä, sydämen ultrassa ja rasitus-ekg:ssa kussakin kerran. Tykytystuntemukseen on esitetty herkkää sympaattista hermostoa selitykseksi. Lisälyönnit ovat lääkärit todenneet vaarattomiksi.
Selkeää vastausta en ole saanut pitäisikö välttää jotain liikuntalajia. Syön pientä annosta betasalpaajaa päivittäin, vaikea sanoa onko siitä apua, lopettamistakin on mietitty silloin tällöin lääkärissä. Lisälyöntejä eli muljahduksia tulee satunnaisesti levossa, varsinkin jos on liian lämmin, stressiä, väsymystä tai nestehukkaa. Useammin kuitenkin liikkuessa, esim. silloin kun syke alkaa nousta 120 -> 160 välillä. Myös kuntosalilla muljuaa satunnaisesti sykkeen sahatessa, erityisesti jos menee myöhään illalla. Usein muljahdus tuntuu myös kumartuessa äkillisesti, esim kenkiä laittaessa. Lisälyönnit ovat kuulemma vaarattomia, mutta silti oma mieli ei sitä aina usko.
sianluca
18.06.2018, 05.55
Minulle putosi keskussairaalasta sitten lopullinen diagnoosi kardiologilta, määrittelemätön rytmihäiriö. Eivät pitäneet vaarallisena, koska muuten olen ok kunnossa. Tukosten riskikin on pieni kun kohtausten kesto jää alle kuuden minuutin.
Mielialalääkityksen loputtua oudot tuntemukset näiltä osin ovat nyt onneksi vähentyneet.
Toisaalla kummasteltu verenpainekin on tasaantunut jo ikään suhteutettuna normaaliksi,
eiköhän tässä pysty jo vähän kiristelemään kulkupolitiikkaakin kesän taas edetessä.
Julkisen sektorin työpaikkasairaanhoidolla saa IMO edelleenkin pyyhkiä persiinsä; suutarin
lapset eivät tarvitse kenkiä, kun olisi edes ne jalat?
Aikuisopiskelijoista kyllä pidettiin oikeinkin hyvää huolta vielä muutama vuosi takaperin; miten lie nykyään?
Aikoinaan väsätty henkilövakuutus osoitti (vielä) voimansa, kun SOTE vielä viipyy...
Haluaisin myös rohkaista hakeutumaan hoitoon mieluummin liian herkästi kuin liian myöhään. Niitä perinteisiä tapauksia on ihan riittävästä ja onpa esim. Aava keksinyt heille ja heidän läheisille oivan Jäärähuolto-tutkimuksenkin ;)
Reilu vuosi pallolaajennuksestani ja ketju on edelleen kireällä, tosin lääkityksestä johtuen sykkeet parikymmentä napsua aiempaa alempana. Meikäläisen kohdalla julkinen hoito oli ensiluokkaista heti sen jälkeen kun verikoe oli paljastanut infarktin olevan kyseessä. En viitsi tarinaani alkaa uudelleen tähän kirjoittamaan, mutta jos kiinnostaa, niin Facebook-päivitykseni aiheesta on julkinen: https://www.facebook.com/mika.seitsonen/posts/10155638834852094. Jos tämä viittaus ei ole foorumin sääntöjen mukaista, niin osaavammat käyttäjät tai ylläpito toivottavasti nopeasti aloittelijaa ohjeistavat.
Kuukausi sitten kävin työterveyden kardiologilla vuositarkastuksessa ja iloisin uutinen oli, että suonet eivät enää nykyisillä alhaisilla kolesterolitasoilla tukkeudu. Lisäksi olen kuntoilun määrää nostanut aiemmasta merkittävästi ja viime viikkoina on Stravan PR:t ilahduttaneet fillarilenkkeilijää :)
hphuhtin
23.06.2018, 22.01
Kannattaa lääkäriin suunnata jos on pumpussa oireita, mutta kannattaa myös olla murehtimatta jos lääkäri antaa ”puhtaat paperit”. Itsellä alkoi 5v sitten eli 40v. iässä yhtäkkiä vain yksi ilta muljuamaan rinnassa. Lääkäriin, anturit rintaan -> joka 7. lyönti jotenkin outo. 24h nauhoitus josta kardiologin lausunto: ei syytä huoleen. Hoito loppui siihen.
Hoitui oirekin lopulta pois kun keksin lisätä magnesiumia nappeina ruokavalioon ja nukkua enemmän. Muljuminen palaa välillä stressin ja vähän unen myötä, mutta lähtee näillä samoilla lääkkeillä. Näin tällä kertaa, mutta en lykkäisi lääkäriin menoa jos erilaisia oireita tulisi.
Todellakin lääkäriin jos on jotain epäilyttävää vaivaa. Kävin tänään saattamassa hyvän ystävän paikallisen siunauskappelin kupeeseen kun sydän leikkasi kiinni viime perjantaina. Maallisen taivalluksen päättyminen 32-vuotiaana on aivan liian aikaista.
Keskiäkäinen lohjalainen
29.06.2018, 08.58
Minulle putosi keskussairaalasta sitten lopullinen diagnoosi kardiologilta, määrittelemätön rytmihäiriö. Eivät pitäneet vaarallisena, koska muuten olen ok kunnossa. Tukosten riskikin on pieni kun kohtausten kesto jää alle kuuden minuutin.
Samanlaiset oireet oli mullakin ja tsekki lekurilla toi saman diagnoosin. 100mg aspiriinia per päivä olen viime aikoina vetänyt, jotta liemet kulkisivat pumpussa sujuvammin. Veriarvot ovat nimittäin aika jämäkät (hemoglobiini 170+).
^ Aika tukevaa kyllä. Taannoin vielä "urheillessa" ja röökatessa 180 meni rikki:)
Tuolloin (80-luvulla!?) suosittelivat myöskin aspirinia, eli vanha hyvä konsti on
vieläkin parempi kuin pussillinen uusia?
Nyt onneksi:) ilman kessua mennään normaalilla 165-tasolla luonnostaan.
Päälääkityksen loputtua en ihan vielä ala ulosmittaamaan ihan kaikkea,
paineet ovat edelleenkin kauttaaltaan laskusuunnassa, kuten myös pulssitasot
Kauhua aiheuttaneet häiriötilat ja "Lars Ulrichin rytmittelyt" alkavat poistua.
Eiköhän tämä(kin) tässä hiljalleen etene kohti parempaa elämää
Huuruhippi
15.08.2018, 11.33
Itselläni on jo vuosia sitten diagnosoitu kammiotakykardia. Stressi tai rasitus saa aikaan tykytyskohtauksia, jotka voivat kestää minuuteista tunteihin. Yleensä kääntyvät itsestään sinusrytmiin takaisin muutamissa minuuteissa. Näitä on hieman erilaisia variaatioita, mutta joitain ei ranteesta mittaamalla välttämättä tunnista. Itse toki nykyään tunnen jokaisen sydämen lyönnin ilman mittariakin, kun on sydäntä opetellut (ikävä kyllä) kuuntelemaan. Nuorena mitattiin sairaalassa noin 300 bpm kohtauksen aikana. On yritetty korjata useaan kertaan ablaatiohoidolla, mutta siinä onnistumatta.
Nykyäänhän näitä voidaan tosiaan aika rutiinitoimenpiteillä ilman avoleikkausta hoitaa ja tekniikka on hienoa. Katedri reisilaskimosta sydämeen ja sillä poltellaan hermoja. Ongelma on siinä, että oireet pitäisi saada toistettua leikkauspyödällä ja se on monesti vaikeaa. Suomessa ollaan tällä alalla maailman huippua, etenkin TAYS. Betasalpaajia olen syönyt jo vuosia ja ne toimivat itselläni melko hyvin.
Kohtauksen alkaessa saattaa huipata hieman ja tehot lähtevät. Te, joilla on näitä vastaavia tuntemuksia, niin kohtauksen alkaessa RASITUS PITÄÄ LOPETTAA VÄLITTÖMÄSTI!
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
Mielenkiintoista luettavaa. Itselle tuli tuo eteisvärinä melkoisena yllärinä. Ikää toki on jo 6-0, mutta viimeinen rööki tuli poltettua 20v sitten, painoa pudotettua 4v sitten +50kg normi-indeksiin sillä tuloksella, että verenpaine- ja kolesterilääkkeillä sai heittää kuikkaa. Lepopulssi putosi viiden ja kuudenkympin väliin sekä verenpaine reilusti suositusrajojen alle. Tuo ruokavaliolla ja 7 - 10tkm:n ympärivuotisella fillaroinnilla. Viime elokuussa huomasivat rutiinitarkastuksessa "oikean haaran katkoksen" (harmiton vaiva) mutta työtervauslääkäri pisti varmuuden välttämiseksi kardiologille ultraan. Lopputulos: Hyvä vahva sydän, ei rakenteellisia vikoja ja elintavat + verinäytteiden tulokset huomioiden: "vedä niin kovaa kun haluat - tosin vanhenevilla saattaa joidenkin tutkimusten mukaan lisätä eteisvärinän riskiä". Jäi toi viimeinen kommentti sen kummemmin huomioimatta. Viime sunnuntaina ihmettelin kun normaalin vakiolenkin jälkeen Polar näytti Kova/Maksimitehoista harjoitusta. Samoja lenkkejä toistettuani jo vuosien ajan, tunnen aika hyvin normaalin keski-/maksimipulssin/käyrän eri tehoilla. Nyt ero oli selkeä. Oli myös hieman normaalia rasittuneempi olo. Ajattelin tuon olevan a) mittarivirhe b) aiheutuneen pakkasesta. Maanantaina työmatkalla sama toistui. Normaali "Keskitehoinen" työmatka muuttuikin "kovatehoiseksi+". Työpäivä meni hieman palellen, pää tuntui kevyeltä/huimasi hieman. Kotimatka jäikin sitten mieleen. Vaikka yritin kuinka ajella rauhallisesti, niin sydän tuntui tulevan rintalastasta läpi. Oma (typerä) diagnoosi: On vissiin tullut treenattua liikaa, pidän pari vapaapäivää. Eilen aamulla sitten olo aamupalalla oli hieman outo. Sydän muljahteli ja ihan kuin olisi pientä rintakipuakin. Verenpainemittari kiinni. Syke vajaat 100 ja paineetkin selkeästi koholla (100/150). Eniten ihmetytti painemittarin näytöllä oleva "sydän"-ikoni, jollaista en aiemmin ollut nähnyt. Ohjekirja kun oli hukkunut niin piti hetken hakukonetta käytellä. Vastaus löytyi nopeasti. Epäsäännöllinen rytmi. Siltä istumalta sitten varaamaan aikaa työterveyteen. Lääkäri kuunteli pienen hetken tarinaani ja toisen sydäntä. Seuraavaksi mentiinkin sitten sydänfilmiin. Ja sitä paperia sitten tuli. Paitaa pukiessani EKG:n ottanut kysyi ”onko sinulla aiemmin näitä rytmihäiriöitä ollut?”. Nielaisin (alkoi tuo refleksi jo tulla tutuksi). Takaisin poppamiehen puheille, joka hetken tuijotteli papereita ja totesi: ”Siinähän se on - eteisvärinä. Huonot uutiset on ne, että rytmiä ei enää voi yrittää kääntää sähköllä kun tilanteen alkamisesta on kulunut >48h. Vaatii vähintään kolmen viikon verenohennuslääkkeiden popsinnan ennen yritystä. Beta-salpaajat kuitenkin toimii odotetusti. Leposyke on jo samoilla lukemilla kuin viime viikolla. Paineetkin melkein. Ketuttaa vaan nyt se painemittarissa joka mittauksella luuraava varoitus epäsäännöllisesti rytmistä. Eli siellä hän nyt on... Eli jälkiviisaana: Jos olisin mennyt heti kontrolliin, niin tuota rytmiä olisi voitu koettaa kääntää polilla ilman viikkojen odottelua. Lääkärin kommentti oli, että pulssin mittaaminen / mittarin säännöllinen käyttö on paras keino huomata usein oireetonkin eteisvärinä. Tuota värinäähän pidetään suurimpana yksittäisenä riskinä aivohalvaukseen. Ja ikähän on selkeä riski - iän myötä riski värinään kasvaa selvästi. Myös uusimisriski on suuri ja käytännössä ainoastaan ajan kysymys.
tempokisu
16.01.2019, 15.18
Te, joilla on näitä vastaavia tuntemuksia, niin kohtauksen alkaessa RASITUS PITÄÄ LOPETTAA VÄLITTÖMÄSTI!
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
Kiitos, tuossa yhtenä aamuyönä tuli tuntemus että pulssi on ainakin 300/min, mittasin kaulalta ja päättelin 10s mittauksen perusteella. Maassa makasin, kun taas verenpaine oli alhainen eli 70/45, maassa makasin siksi että en pysyny pystyssä. En oikein nähnytkään mitään kaikki näytti vaalealta, ja "pään sisässä" tuntui ilkee suriseva ääni.
Kun siittä tolpilleni pääsin, söin vähän ja makoilin hetken, onneksi näkö palautui ja surinakin hävisi myöhemmin.
Mä en minnekään tutkimuksiin mene, ei siellä ole ennenkään otettu tosissaan mun vaivoja ( allerginen reaktio viimeksi) että mieluummin kuolen kotona kun meen ensiapuun taas haukuttavaksi ( yleensä heti otetaan anoreksia esille ja eräs toinen "raskauttava rikos" ja sen jälkeen on ihan turha toivoakaan asiallista kohtelua )
Suvussa on korkea verenpaine ja sydäninfarkteja, joten kai ne minullekin jossain vaiheessa tulee....Propralia on jo käytössä tarvittaessa, ja verenpainelääkitys mutta silloin kun paineet noin alhaalle romahtaa niin en sinä päivänä oikein viitti ottaa..
Kun tuota seuraavaa listaa lukee, niin on aika selvää, että beta-salpaajat ja verenohennuslääkkeet tulee aika pian pysyviksi seuralaisiksi... :D
Eteisvärinälle altistavia tekijöitä kannattaa välttää, jos ne tyypillisesti laukaisevat eteisvärinäkohtauksen. Kohtauksella altistavat tekijät voivat vaihdella yksilöllisesti. Tällaisia tekijöitä ovat muun muassa:
valvominen
raskaat fyysiset suoritukset
kilpaliikunta
runsas alkoholin käyttö ja krapula
kofeiini, mm. kahvi sekä cola- ja energiajuomat
runsas tai raskas ateria
kylmät juomat
stressi
flunssa tai muu sairaus
kova saunominen
huumeiden käyttö
tempokisu
16.01.2019, 16.14
^ mulla on tuosta vaan stressi ( onko töitä? jännittää jo sinne töihin meno pari päivää aikasemmin, nytkin oon ihan hermona...) ja valvominen ( jos neljä tuntia nukun niin se on jo tosi hyvin).
Kohtauksittainen eteisvärinä tuttu vieras täälläkin. Pari vuosikymmentä meni samalla kaavalla: flimmerikohtaus 2-8 viikon välein, kesto vuorokauden kahta puolta, loppuajasta yleensä 10-15 tuntia. Meni joko itsestään ohi, tai sopivalla rasituksella (reipas kävely, hölkkä). Viime kesänä alkoi yhden äkin tulla flimmerikohtaus joka toinen päivä, joten lekurille. Nyt on betasalpaaja ja flekainidi pysyvänä lääkityksenä, mutta eipä ole flimmeriä ollut eli lääkkeet toimii.
Hiukan tuossa vain harmittaa, kun betasalpaaja pudottaa sykettä niin ei lihasten hapetus toimi kunnolla, eli liikkuessa on aina vähän "käsijarru päällä". Leposyke on yleensä 40-45, aamuyöllä tippuu alle 40. Mutta mieluummin tämä kuin flimmerikohtaukset.
sianluca
18.01.2019, 06.44
Tuorein rytmihäiriö viime sunnuntailta, olin kasannut viikolla talven hiihtotonnin täyteen ja sunnuntaina lähdin vauhtileikittelemään sen kunniaksi. Riehuin vassulla ladun ylämäet ylös ja kun lähdin laskemaan tunturia alas ja kylmä talvi-ilma tunki keuhkoputkeen pulssi nousi 200/min-lukemiin. Onneksi auto oli lähellä, menin nopeasti lämmittelemään ja lepäilemään ja sain laskettua sykkeen alle 130/min jolloin se puolittui nopeasti. Vedin vielä kolme kierrosta kolmosen latua rauhallisesti tämän päälle ja lähdin kotiin lepäilemään.....
Dodiin. Kolmen päivän huilin jälkeen salpaajilla lenkille. Pulssi ~20 alle normaalin joka tilanteessa ja sen huomasi. Kuin tehorajoitetulla MP:llä ajelisi. Pitää koputella puuta ja toivoa, että saisivat tuon rytmin käännettyä ja vielä pysyisikin. Tää kyyti on kyllä aika masentavaa... Kun ei sähköpyörää tai muuta invamopoa viittis vielä hankkia.
sianluca
18.01.2019, 17.40
Tsemppiä toipumiseen!
No niin. Muutaman kokeilun jälkeen salpaajan annos puolitettu. Nyt keskisykekin jo nousee >120 ja maksimit 150 päälle. Alkaa jo ajelukin maistua...
Travelkicking
16.02.2019, 20.09
Antti Heikkilä kirjoittaa mielenkiintoisia asioita 2018 loppupuolella ilmestyneessa kielletyssä kirjassaan (luvussa Liikunta). Pistää miettimään ainakin reissujen aikatauluttamista. Uskaltaako enempää mainostaa, kovaa settiä vajaalla 30 egellä.
kuovipolku
16.02.2019, 20.49
Ei ilmeisesti kuitenkaan niin mielenkiintoisia asioita että niitä kannattaisi edes lyhyesti esitellä niitä tai avata keskustelua tässä?
Mutta tottahan toki _kielletyssä_ kirjassa täytyy olla jotain, jonka Helkkilä tiettä mutta jota meidän ei haluta tietävän:rolleyes:
PS Mä olen nyt virallisesti kestävyysurheilija. Tai siis mulla on siitä mustaa valkoisella. Eli mulla on todettu sellainen tyypillinen sydämen sivuääni joka tarkemmassa tutkimuksessa osoittautui niin sanotusti vaarattomaksi.
Nyt on sitten yhden sallitun Antti Heikkilän aika: Siunattu kipu.
Monia muitakin alkupään kirjoja vois ihan suositella, vaikkapa Selkä, mutta viimeaikoina noita tullut kuin tykin suusta, kaupallista monistusta jo noissa, pahaa nyt siinäkään!
Ps. Noita Antti Heikkilän alkupään kirjoja on kirjastossa, mjjk, rohkenen suositella katselemaan noista, noissa on metabolisen oireyhtymän itsehoitoon liittyvää, vai onko jo tuttua...
Mulla on äärimmäisen hankala kroppa sydänvaivojen havaitsemisen kannalta. Kaikki lähtee niskasta, siellä on kulumaa. Tuo kuluma aiheuttaa välilä tulehduksen ensin niskan lihaksissa, sieltä se etenee vasempaan hartiaan ja ennenkuin huomaakaan niin se on kiertänyt rintalihakseen jossa se rupeaa aiheuttamaan pistävää kipua ja satunnaisesti vasemman käsivarren puutumista. Useamman kerran on käyty tutkimuksisssa ja aina onneksi sama tuomio pumppu on kunnossa. Ei tässä muuten mitään mutta kun on tuo diabetes, kolesteroli ja korkea verenpaine. Niin ja viimeisen kahden vuoden aikana on pallolaajennus tehty niin isälle, äidille kuin isosiskollekin. Vaikka tietää että stressi ei ainakaan auta niin kyllä noita kehon signaaleja kuunnellessa meinaa sitäkin välillä pukata.
Jaahas täällä taas, nimittäin eteislepatus. Edellisen kerran rytmitettiin 2017 ja nyt viime torstaina 100 joulea rintaan. Samalla verenpainelääkityksen aloittaminen ja Meikun jonoon ablaatiota varten. Jospa se auttaisi....
Naisystävällä (kova juoksija aiemmin) tehty ablaatio kahdesti, hänellä kun oli se äkkikuolemasyndroomaksi nimetty rytmihäikkä....
On vertaistukea himasa:)
sianluca
04.03.2019, 06.19
Tsemppiä, minulla rytmihäiriöt ovat olleet kurissa sillä tavoin, että niitä ei treenien aikana ole tullut. Muuten kylläkin, mutta kun häikän huomaa nopeasti, sen saa nopeasti pois levon avulla.
Aaltopahvi
16.08.2019, 14.35
Pyöräilin viisi noin viiden tonnin vuotta kymmenen vuotta sitten. Sitten tuli lapsia, painoa ja flimmerit. Mistään kuntoliikunnasta ei tullut juuri mitään kun sykkeitä ei pystynyt nostamaan yli 120, hiukset harveni ja muutenkin paska olo lääkityksen aikana. Nyt sydän on katetriablaatiolla laitettu kuntoon (toistaiseksi) ja kaikista lääkkeistä päästy eroon. On se kiva kun parin vuoden tauon jälkeen sykkeitä pystyy nostamaan ja liikunta on taas oikeasti kivaa. Sykkeitä en tosin vielä uskalla yksin ollessani nostaa juurikaan PK:ta ylemmäs, mutta eiköhän ne pelot sieltä pikkuhiljaa haihdu. Olisiko syytä käydä teettämässä rasitus-EKG varmuuden vuoksi kun sitä ei ikinä olla tehty?
Kesän alussa syliin tipahti 29" bigfoot ja pyöräilyn aloitus pitkän tauon jälkeen on ollut erittäin hauskaa, tavoitteena päästä ensi kesänä maantiepyörän selkään ja porukkalenkeille.
hphuhtin
23.08.2019, 09.02
Toistan itseäni, mutta kannattaa kokeilla myös magnesiumia pumpun terveyteen. Tuli taas vuosien tauon jälkeen välillä puuttuvat lyönnit hetkeksi kun lopetin kesäksi pillereitä laiskuuttani. Oire poistui päivässä kun 750mg/päivä lisäsi takaisin. Hyvin imeytyvää versiota hyvä olla, kaupasta saa myös halpaa (oksidi).
Ei toimi kaikkiin vaivoihin, mutta helppo kokeilla.
Tai sitten vain syö monipuolisemmin kuin minä :)
Aaltopahvi
23.08.2019, 12.32
Hyvin imeytyvää versiota hyvä olla, kaupasta saa myös halpaa (oksidi).
Millaista sen sitten pitää olla? Yksikään kardiologi tai ravitsemusterapeutti ei ole missään kohdassa maininnut, vaikka keskustelupalstoilla tähän törmää useinkin.
hphuhtin
23.08.2019, 13.13
Millaista sen sitten pitää olla? Yksikään kardiologi tai ravitsemusterapeutti ei ole missään kohdassa maininnut, vaikka keskustelupalstoilla tähän törmää useinkin.
Magnesium sitraatti, taurinaatti, glysinaatti .. jotain näitä noissa ”hyvin imeytyvissä” on. Ei itsellenikään oireiden alkaessa vaikka 24h sydänfilmiä otettiin sun muuta, lääkäri sanonut mankasta mitään. Jostain blogista luin ja kokeilin ja heti auttoi. Koska näissä omissa määrissä (alle 1g/päivä) ollaan varmasti ihan turvallisissa rajoissa käytän sitä mikä toimii. Vähän ihmettelin itsekin että miksei lääkäri ehdottanut magnesiumia. Ehkä ei kuulu käypään hoitoon.
Nämä lääketieteen ulkopuoliset keinot edellyttävät omaa "salapoliisityötä" lääkärit eivät näihin ohjaa eikä ravitsemusterapeutitkaan. Mitään estettä tai haittaa käytöstä ei ole, jaksoittain omiin suonenvetovaivoihin monenkinlaista magnesiumia tullut napsituksi, samoin monia muitakin lisäravinteita kokeilluksi. Yksinkertaisin ja toimivinkin on ollut Aito Atlantin merisuola, siinä lienee kaikki aineet linnunkakasta lähtien hyvässä sovussa.😊
Firlefanz
23.08.2019, 14.18
"Lääketieteen ulkopuoliset"?
https://academic.oup.com/ehjcvp/article/3/2/108/2669829
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6045762/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/
Suunnilleen kolme ensimmäistä hakutulosta. Magnesiuminpuutteesta vaikutuksista sydämen toimintaan muistan olleen juttua jo kun olin nuori ja lupaava veteraanimaratoonari. Fiksuimmat meistä eivät popsineet magnesiumia pelkästään kramppien ehkäisemiseksi.
Mutta tärkeää on toki myös pitää mielessä ettei lisämagnesiumista ole hyötyä mikäli magnesiuminpuutetta ei ole.
sianluca
30.09.2020, 20.57
Vihdoin rytmihäiriöni, supraventikulaarinen takykardia, saatiin ekg-paperille Haagan terveysaseman ystävällisen henkilökunnan ansiosta. Diagnoosin teki taannoin Muoniossa tuttavalääkäri oirekertomukseni perusteella, aikaisemmat kardiologin tutkimuksen hus:ssa ja Lapin keskussairaalassa eivät holter-laitteista ja rastuskokeista huolimatta tuoneet tuloksia eikä häiriötä saatu paperille. Toivottavasti pääsen kardioablaatioon jatkossa.....
Tykytyskohtauksia täälläkin rasituksessa, luulin pitkään että sykemittari sekoilee. Pulssi nousee kevyessä pk:ssa tai lämmittelyn aikana esim 130->170, ei meinaa mennä ohi ellei kevennä reilusti muutamaksi minuutiksi, hengiityksen pidätys myös nopeuttaa ohimenemistä. Tuntee kädellä rinnasta ja myöskin ennen kohtausta sydän tuntuu pitävän tauon ja sitten hyppää korkeisiin lukemiin.
Tk:lla katsottiin sydänfilmi, mitattiin kilpirauhasarvot ja mittasin verenpaineita viikon kotona kaikki arvot hyviä eikä lääkäri suositellut jatkotoimenpiteitä.
Mietin kuitenkin olisikohan aihetta holter tutkimukselle? Siitä olikin puhetta kun soitin ajanvaraukseen, lääkäri ei tätä kuitenkaan sitten määrännyt.
Onhan tuo hieman ärsyttävä ominaisuus esim. Zwiftin porukkalenkeillä kun syke hyppää lähelle maksimia ja hankala levätä putoamatta porukasta.
sianluca
12.02.2021, 17.46
Tuli mahdollisuus päästä peruutusajalla kardioablaatioon, tartuin heti tilaisuuteen.....onko porukalla kokemuksia ko. operaatiosta?
Minulla räpsähti pulssit yli katon keskiviikon 40 minuutin sweetspot-ajon lopussa. Pulssin ollessa ensin 164, se yhtäkkiä hilautui yli 180 ja ajoa jatkettaessa nousi 193:n. Max pulssini on 176. Olotila ei muuttunut mitenkään huonoksi vaan pukkasin 20W vielä lisää poweria ja ajoin loppuun. Jäähdyttelyssä pulssi laski alas ihan normaaliin tahtiin. Pitäisikö nyt olla huolissaan?
Löytyihän sieltä holterista lopulta tuo SVT eli supraventrikulaarinen takykardia. Kokemukset ablaatiosta kiinnostaisi itseänikin.
JohnnyBuzz
13.02.2021, 20.28
Minulla räpsähti pulssit yli katon keskiviikon 40 minuutin sweetspot-ajon lopussa. Pulssin ollessa ensin 164, se yhtäkkiä hilautui yli 180 ja ajoa jatkettaessa nousi 193:n. Max pulssini on 176. Olotila ei muuttunut mitenkään huonoksi vaan pukkasin 20W vielä lisää poweria ja ajoin loppuun. Jäähdyttelyssä pulssi laski alas ihan normaaliin tahtiin. Pitäisikö nyt olla huolissaan?
Sykevyössä häiriö. Jos siis sellaisella mittasit. Etenkin, kun olotila ei muuttunut. Suunnon sykevyö näyttää välillä yli 200 bpm, kun alkavat olla elinkaarensa päässä. Aivan surkeita vehkeitä.
sianluca
13.02.2021, 20.37
Tuo supraventikulaarinen rytmihäiriö on ihan vaaraton, olen usein jatkanut lenkin loppuun jos olen saanut sen päättymään, pitkään jatkuessa kyllä tekee väsyneeksi, häiriön jatkuessa kyllä hyytymäriski kasvaa
Tuo supraventikulaarinen rytmihäiriö on ihan vaaraton, olen usein jatkanut lenkin loppuun jos olen saanut sen päättymään, pitkään jatkuessa kyllä tekee väsyneeksi, häiriön jatkuessa kyllä hyytymäriski kasvaa
Joo näin oon ymmärtänyt, mulla loppuu nopeasti kun käy selälleen ja hengittää syvään hetken. En oo lenkkejä jättäny kesken, mutta onhan tuo inhottava.
Sykevyössä häiriö. Jos siis sellaisella mittasit. Etenkin, kun olotila ei muuttunut. Suunnon sykevyö näyttää välillä yli 200 bpm, kun alkavat olla elinkaarensa päässä. Aivan surkeita vehkeitä.
Hyvä pointti! Nakkasin tuon Polarin kulahtaneen vyön mäkeen ja ostin uuden tilalle. Seuraavat kolme viikkoa on odotettavissa muutamakin kova harjoitus, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, joten luulisi paljastuvan oliko tuo korkea sittenkin vain sykevyön huonoutta.
sianluca
25.02.2021, 20.53
Nyt on tuo ablaatioprosessi käyty, aamulla HUS:iin sisälle ja illalla ulos. Prosessi oli täysin kivuton (verrattuna esimerkiksi kovaan treenirupeamaan), henkilökunta oli ystävällistä, erittäin asiantuntevaa ja toiminta oli tehokasta, nopeaa ja potilaalle miellyttävää. Johdon liikettä verisuonessa ja sydämessä ei tuntenut lainkaan, ablaatioprosessi tuntui lähinnä närästyksen luonteisena tunteena, se kesti hyvin vähän aikaa ja oli lievää. Kardiologin mukaan prosessi onnistui hyvin:)
^Oliko rf vai cryo? Kuulostaa jälkimmäiseltä kivuttomuuden perusteella (työkaveri oli rf ablaatiossa ja kuulemma koski ihan huolella). Itse jonossa cryoablaatioon, odottelen käskyä lääkityksen aloittamiseen... Mahtaako covid sotkea aikatauluja.
Joka tapauksessa, onnittelut onnistuneesta operaatiosta, toivottavasti oireet loppui!
sianluca
26.02.2021, 07.14
Kivuton ainakin oli, hoitaja kyseli koko ajan kivuista ja oli valmina antamaan katetrista kipulääkettä, mutta eipä ollut kiputuntemuksia. Tajunnan tasokin säilyi ihan selkeänä ja kirkkaana:) Kiitos! ps minulla ei mitään lääkitystä ennen tai jälkeen toimenpidettä, tarjosivat tosiaan kyllä kipulääkkeitä jos olisi halunnut.....
--- ps minulla ei mitään lääkitystä ennen tai jälkeen toimenpidettä --- SVT ei sitten vissiin vaadi... Flimmerin kanssa pitää vetää antikoagulanttia 1 kk ennen operaatiota, ja oliko 3 kk vielä jälkeenkin (vähän outoa minusta, kun en tälläkään hetkellä sellaista käytä). Mutta eiköhän se tästä, kevättä kohti!
Moi! Hoidattakaa itsenne kuntoon, mulla noita flimmereitä oli toistuvasti ja usein roudasivat Meikkuun kun ei himassa rauhoittunu vaikka pumppasiva mitä kamaa suoneen ja Heleniäkin huudettin apuun.
Loppupelissä meni 30vrk Meikussa tutkimuksissa ja viimein aorttaläpän vaihto, sen jälkeene ei oo duunia tarvinnu tehdä.
Välillä oli boltsi niin hukassa ettei fillarointi tms kuntoilu käynyt edes mielessä, mut nyt fillarointi on ainoa kuntoilumuoto mihin pystyn, siis uusia seikkailuja kohti.
sianluca
27.02.2021, 07.13
^ tsemppiä toipumiseen!
Nyt on tuo ablaatioprosessi käyty, aamulla HUS:iin sisälle ja illalla ulos. Prosessi oli täysin kivuton (verrattuna esimerkiksi kovaan treenirupeamaan), henkilökunta oli ystävällistä, erittäin asiantuntevaa ja toiminta oli tehokasta, nopeaa ja potilaalle miellyttävää. Johdon liikettä verisuonessa ja sydämessä ei tuntenut lainkaan, ablaatioprosessi tuntui lähinnä närästyksen luonteisena tunteena, se kesti hyvin vähän aikaa ja oli lievää. Kardiologin mukaan prosessi onnistui hyvin:)
Ootko koittanut vielä lenkkejä tehdä? Tuntuuko normaalilta? Oon lukenut että joillakin toimeenpiteen jälkeen sykkeen nousu rasituksessa tuntuu jonkun aikaa omituiselta. Mulla olis ens viikolla kardiologin aika varmaan tuohon päädyn itsekkin.
sianluca
28.02.2021, 09.55
Tänään hiihtolenkillä 21km, normaalisti kone tuntui toimivan.......
On kyllä ärsyttävä vaiva. Tänään Zwift lenkillä missä kerrankin pysyin kärkiporukassa syke hyppäsi yli 200 (normaalisti maksimi 190). Vähän aikaa selällään että meni ohi ja aattelin että koitan ajaa vielä seuraavassa porukassa mutta eikös se iskenyt melkein heti uudelleen ja oli pakko luovuttaa.
TetedeCourse
02.03.2021, 14.53
Lisätään tänne myös oma tarinani - olin kärsinyt tiheäsykkeisyyskohtauksista runsaat 10 vuotta, kohtaukset eivät kestäneet montaakaan minuuttia ja liittyvät monesti stressiin ja 'harmituksiin'.
Viime vuosina niitä oli ollut entistä vähemmän ja harvemmin ja 2020 en ollut saanut yhtään kohtausta. Loppukesästä/alkusyksystä 2020 tuntemukseni olivat ettei kaikki ole ihan kunnossa - taju meinasi mennä golfkentällä. Holterointi ei paljastanut mitään olevan vialla, kunnes alkusyksystä ajaessani heti ensi polkaisusta sykkeet kattoon ja syke ei rauhoittunut ollenkaan koko harjoituksen aikana. Whoop eikä Garmin eivät pystyneet enää mittaamaan minulle edes yöunta - leposykekin oli koholla 15-20 pykälää ja sykevälivaihtelu 2-3 kertaistui.
Rasitustesti myöhemmin paljasti sekä tiheäsykkeisyyden että eteisvärinän - pääsin jonoon Treen Sydänsairaalaan (sinne pääsy aikaisemmin oli todennäköisempää, valitsin sen siksi) - kolmen kuukauden kuluttua toimepide tammikuun ekalla vkolla - tupla-ablaatio sekä tiheäsykkeisyyteen, että eteisvärinään - toimenpide tehtiin nukutuksessa, koska käytiin sekä oikeassa eteisesssä, josta poltettiin 'oikorata', että vasemmassa josta poltettin/eristettiin neljän keuhkolaskimoa muusta kudoksesta. Itse toimepide meni hyvin,muutamia komplikaatioita sen jälkeen noin vkon ajan. Syön yhä verenohennuslääkitystä, joka aloitetttiin 3 vkoa ennen toimenpidettä ja betasalpaajaa - loppukontrolli on huhtikuussa.
Ajalen tällä hetkellä 3 krt vkossa ilman ongelmia (beta estänee sykkeen kohoamisen korkealla) ja tunnin voimataso on noin 85% viime kesän tasoista. Syksyllä olin käytännössä 3 kk tekemättä mitään harjoituksia lukuunottamatta kevyttä kävelyä koiran kanssa. Aika näyttää tehosiko ablaatiohoito - tiheäsykkeisyyteen todennäköisyys on yli 90% ja eteisvärinään 60-80%. Kokemus oli kuitenkin komplikaatioineen sen verran raju, että olisin ihan tyytyväinen, jos pystyisi polkemaan ilman ongelmia edes jollain tasolla - olen valmistautunut heittämään wattimittarit nurkkaan ja laittamaan aeropyörän myyntiin.
sianluca
02.03.2021, 16.17
^Minun operaationi oli selvästi yksinkertaisempi, olihan vaivani (svt) lievemmän laatuinen. Tänään jälleen hiihtämässä vapaata 25km, viime torstain operaation jälkeen ei enää rytmihäiriökohtauksia tai tuntemuksia. Tsemppiä vaan kuntoutumiseen! :)
pkuitune
02.03.2021, 16.48
Yksi sydänongelmainen lisää iloiseen joukkoon. Minulla on sekalainen joukko "hyvälaatuisia" oireita, jotka esiintyvät erittäin satunnaisesti. Näitä ovat esimerkiksi matala leposyke (unessa alin mitattu syke 26), säännöllisen epäsäännöllinen eteislepatus (ei ilmeisesti kuitenkaan eteisvärinää), SVT (yksi kohtaus pari vuotta sitten) ja äkillinen kollapsi (viime kesänä). Lääkäri totesi lepatukseen liittyen, ettei voi antaa betasalpaajia tuon matalan leposykkeen vuoksi, joten vaihtoehtoina lienee joko oireiden kanssa eläminen tai ablaatio. Kerran olen myös rasitustestissä käynyt, mutta siellä hoitaja ja lääkäri vain ihmettelivät, miten hyvin jaksoin sitä kuntopyörää vispata :D Sattuneesta syystä...
Kardiologi oli hyvin ymmärtäväinen vaivan suhteen, laittoi lähetteen Kuopioon elektrofysiologiseen tutkimukseen ja samalla toivottavasti tehtävään katetriablaatioon. Muutaman kuukauden joudun varmaan odottelemaan aikaa.
Sanoi että yksi sydänlääkäri siellä on kova pyöräilyharrastaja itsekkin.
Eilen kävin tuossa katetriablaatiossa hoitamassa SVT:n. Operaatio onnistui hyvin ja oli melko kivuton. Lääkäri löysi häiriön aihettavan sähköradan melko nopeasti ja sai sen jäädyttämällä arpeutettua, jonka jälkeen ei saanut enää häiriötä käyntiin.
Alussa jäi hetkeksi eteisvärinä päälle ja jouduttiin hetkeksi nukuttamaan että saatiin loppumaan, kuulemma normaalia.
Vuodeosastolla noin 6 tuntia ja pääsin lähtemään kotiin, pyöräillä voi kevyesti jo päivän tai parin päästä onneksi sattui lepoviikko tälle viikolle. Kaikenkaikkiaan helpompi toimenpide kuin kuvittelin, katetrin laitto ja poisotto olivat ikävimmät hetket.
TetedeCourse
05.05.2021, 10.52
Loppukontrollissa käyty - holterseurannassa havaittiin 24 h:n aikana 3 kpl eteislisälyöntiä ja muutama sata kammiolisälyöntiä. Ennen loppukontrollia jouduin kyllä käymään kerran Jorvin päivystyksessä kun sain pitkäkestoisen rytmihäiriön, olin kuusi päivää aiemmin lopettanut betasalpaajien käytön, kun ne loppuivat. Sain uuden reseptin ja jatkan vielä niiden käyttöä.
Nyt pitäisi jossain vaiheessa vähentää betasalpaajien käyttöä pikku hiljaa ja katsoa, onko kaikki paremmin - tuleeko eteisvärinää taikka muita rytmihäiriöitä ?
Ei näköjään ollut onnistunut ablaatio, eilen palasi 3 viikon jälkeen svt-tykytykset. Tänään 4 kertaa lenkin aikana. Jotain sähköratoja siis jäänyt tuhoamatta, joutunee siis uusimaan toimenpiteen. Lisäksi sydän muljahtelee ikävästi jatkuvasti, ikäänkuin koittaisi käynnistää tykytyksen. Ikävä homma, ehdin jo iloita että pääsi näistä eroon.
Toisessa ablaatiossa käyty eikä vikaa saatu vieläkään korjattua. Lääkäri muutti diagnoosin svt:stä eteistakykardiaksi mikä kuulemma on harvinaisempi vaiva.
Haluaa tehdä toimenpiteen hieman eritavalla ja polttaa ratoja jäädyttämisen sijaan joten vielä yksi toimenpide olisi edessä.
Vähän kävi jännittämään kun sydämen omat johtoradat kuulemman aivan tuon ongelmakohdan vieressä.
sianluca
19.09.2021, 10.28
Kurja juttu. Minulla ablaatio onnistui hyvin, ei ole tullut rytmihäiriöitä sen jälkeen kun kevättalvella operaatio tehtiin.
sianluca, hieno juttu! hubba:lle tsemppiä seuraavaan, toivottavasti korjaantuu. Itse odottelen edelleenkin sitä cryoablaatiota, jonka piti olla alkuvuodesta... Pitää varmaan kohta alkaa soittelemaan, alkaa tympimään nämä flimmerikohtaukset (monta viikossa).
Eilen oli kolmas ja toivottavasti viimeinen ablaatio. Toimenpide kesti noin 3 tuntia. Jostain syystä rytmihäiriö oli vaikeasti käynnistettävissä tällä kertaa, mutta saivat poltettua toivottavasti oikeat kohdat lyhyiden häiriöiden perusteella.
Tekivät tarkan kartan sydämestä ja ohjailivat johtoja kauko-ohjauksella jollain magneettimenetelmällä jotta saivat lisää tarkkuutta.
Lääkäri vielä kysyi kesken toimenpiteen saako luvan koittaa polttaa ratoja kun sydämen omat radat olivat niin lähellä ja riski virheeseen oli olemassa.
Hieman oli kivulaampaa kuin jäädyttäminen mutta ei pahasti. Kuukausi pitää syödä verenohentajaa ettei hyytymiä pääse syntymään.
kmruuska
08.10.2021, 18.02
Ei ihan sydänongelmia mutta niitä etsittäessä löytyi ultrassa nousevan aortan laajentuma. Työpaikan lääkärintarkastuksiin kuuluu EKG ja parin vuoden välein rasitus-EKG sen selvittämiseen voiko työskennellä kuumissa olosuhteissa hankalissa suojavarusteissa hengityssuojaimen kanssa.
Sydämessä on aina ollut sivuääni jonka kardiologi kutsuntoihin liittyen -86 totesi johtuvan rintakehän rakenteesta kun sydämestä ei löytynyt mitään. Nyt oli EKG:ssa jotain pieniä animalioita joten määrättiin ultraan jossa todettiin että epäiltyä hypertrofiaa ei ole mutta aortan nouseva osuus on 47mm kun raja-arvo olisi 40mm. Kardiologin mukaan tämä voi aiheuttaa sivuäänen koska läppä ei sulkeudu täydellisesti mikä kyllä taas minusta tarkoittaisi että laajentuma on ollut aina.
Seuraavaksi sitten röntgen ja seurantaultra kuuden kuukauden välein. Painonnosto pitäisi lopettaa eikä kontaktilajeja suositella. Pyöräily käy mainiosti kunhan pitää huolta ettei tömähdä rinta edellä pöpelikköön. Lentistä saa kanssa pelata.
Kryoablaatio takana, nyt on ainakin toista vuorokautta pysynyt sinusrytmi... Tokihan tässä tovi menee että arpikudokset muotoutuu, sitten näkee lopputuloksen.
sianluca
26.11.2021, 06.38
Tsemppiä ja pikaista paranemista!
Kiitos, sianluca!
Kolmatta kuukautta mennään, ja flimmeri pysynyt tiessään. Tokalla viikolla oli hiukan tapahtumia, mutta se loppui parissa päivässä.
Kryolla eristivät siis kaikkien neljän keuhkolaskimon tyvet, siistiä ja periaatteessa kivutonta - vain "jäätelöpäänsärky" jäädytysten yhteydessä, mutta siihen sai kunnon mömmöt. Nukkumatti tarkkaili ilmeitä, ja tarjotteli hanakasti lisää fentanyyliä kun vähänkin kurtisti kulmia... Noin puoli vuorokautta koko reissu, postiivinen kokemus kaikkineen.
Kolmatta kuukautta mennään, ja flimmeri pysynyt tiessään.
Mahtava juttu. Täälläkin jo 4 kuukautta saanut elää ja treenata ilman yhtäkään rytmihäiriötä. Meinasi jo usko loppua 2 operaation jälkeen mutta onneksi 3. onnistui. Kipulääkettä tosiaan melko avokätisesti tarjoilivat, varmaan aika tärkeää pysyä mahdollisimman paikallaan.
Sen verran on videolla sykehöpinöitä, että ajattelin sen tähän postata. Tällä videolla tehdään asioita eri tavalla kuin yleensä - nimittäin hiljempaa. Downshiftataan ihan kirjaimellisesti ja yritetään olla nostamatta sykettä. Ikävä kyllä akkukin ehti loppua jo lenkin puoliväliin, mutta kruisailu kotiinpäin myötätuulessa jäi mieleen yhtenä mukavimmista satulassa vietetyistä hetkistä. Toivottavasti kaikki tämä jurnuttaminen maksetaan takaisin sitten, kun kuiva sora pölisee tai musta asfaltti kiiltää!
https://youtu.be/nyBFzDeFkww
Jännä juttu muuten, veistelin ennen katetriablaatiota että "kun korjaavat sytkähäiriöt, voisivat samalla nostaa tyhjäkäyntiäkin"; oli lepopulssi 40 kahta puolta,vähän turhan matala sohvaperunalle. Niin eikös vaan näin käynyt: nyt leposyke 62-64 paikkeilla. Ja on kyllä flimmerikin pysynyt edelleen poissa.
sianluca
02.06.2022, 06.47
Reilu vuosi sitten olin kryoablaatiossa, sen jälkeen rytmihäiriöitä ei ole ollut. Muutaman kerran hiihtokautena häiriö oli alullaan, mutta ei lipsahtanut päälle. Lepopulssini ei juuri ole muuttunut, yöllä jossain 40-45/min vaiheilla.
viimeinenlenkki
17.10.2022, 09.51
Eteisvärinä jäi pysyväksi rytmiksi nyt vain löydettävä oikea lääkitys jolla jotenkuten tulee toimeen,ei niinkään normiarjesa suurta haittaa mutta urheilua kyllä haittaa kun sykkeet nousevat herkästi korkealle.rasitustestissä max syke 238 ei kyllä tuntunut että olisi,mutta lienne uskominen kun laboratoriossa lääkärin valvonnan alla tehtiin.ainut positiiviinen asia ettei pitäisi sepelvaltimotautia olla sekä kuntoluokitus 111%.mutta näillä mennään.on kyllä ollut muutosten vuodet 2v ensin sairaslomille josta suoraan työkyvyttömyys eläkkeelle ( ranteessa huomattava nivelrikko)tuon kanssa pystyy kyllä olemaan, sitten vuosi eteenpäin ja nämä rytmihäiriöt ja liikuntaan "täysi muutos". Mielialat kyllä vaihtelee.
Koitetaas tänne. Viikko sitten lauantaina olin teatterissa ja siellä jo ekalla puoliajalla tuntui, että.olisin tulossa kipeäksi. No, ei sitten sen kummempaa ja ajattelin, että taas joku miesflunssa. Maanantaina vedin 30 km läskilenkin semivauhdilla ja tasaista maastoa (ei metsässä). Ei se lenkki ihan kulkenut kuin kesällä, mutta kulki jotenkin.
Tiistaina Garmin ilmoitti harjoitteluvalmiudeksi 1 (asteikolla 1-100) ja hrv:t alakantissa. Nyt on sitten koko viikko mennyt siihen, että hrv mataa pohjamudissa (7 pv ka 28, tila matala) ja harjoitteluvalmiuskaan ei ole noussut tappiin. Yleensä mulla kolme ajamatonta päivää nostaa tuon valmiuden yli yhdeksäänkymmeneen.
Joka päivä olen kävellyt vajaan tunnin lenkin, mutta pyörään en ole uskaltanut koskea. Mitähän tässä nyt tekisi? Ja tietysti mulla on loma, kun piti aloittaa uusi vuosi reippaasti ajaen…
Niin ja siis alkoholiahan en käytä ollenkaan, joten sen piikkiin ei tätä saa.
TheMiklu
07.01.2023, 16.41
Siis kellon lukema on huono vai olo on mallia miesflunssa? Tutkaile ilman kelloon katsomista mikä fiilis.
Muuten onko stressiä, ahdistavia asioita tai jopa erityisen innostavia hommia harjoittelun ulkopuolella?
Koitetaas tänne. Viikko sitten lauantaina olin teatterissa ja siellä jo ekalla puoliajalla tuntui, että.olisin tulossa kipeäksi. No, ei sitten sen kummempaa ja ajattelin, että taas joku miesflunssa. Maanantaina vedin 30 km läskilenkin semivauhdilla ja tasaista maastoa (ei metsässä). Ei se lenkki ihan kulkenut kuin kesällä, mutta kulki jotenkin.
Tiistaina Garmin ilmoitti harjoitteluvalmiudeksi 1 (asteikolla 1-100) ja hrv:t alakantissa. Nyt on sitten koko viikko mennyt siihen, että hrv mataa pohjamudissa (7 pv ka 28, tila matala) ja harjoitteluvalmiuskaan ei ole noussut tappiin. Yleensä mulla kolme ajamatonta päivää nostaa tuon valmiuden yli yhdeksäänkymmeneen.
Joka päivä olen kävellyt vajaan tunnin lenkin, mutta pyörään en ole uskaltanut koskea. Mitähän tässä nyt tekisi? Ja tietysti mulla on loma, kun piti aloittaa uusi vuosi reippaasti ajaen…
Niin ja siis alkoholiahan en käytä ollenkaan, joten sen piikkiin ei tätä saa.
Nyt on mielenkiintoinen aihe. Mulla on ollut kanssa rmssd luokkaa 10-30 kesästä asti. Muuta kummempaa häiriötä en ole huomannut.
En ole oikeastaan välittänyt tuosta.
Sen verran vielä, että kävin sydänfilmissäkin koronan jälkeen. Tuolta löytyi urheilijan sydän, eli oliko se nyt paksuntunut vasen seinämä. Ei muista äkkiä. Lääkäri siis laittoi tuon liikunnan piikkiin.
Sykevälivaihtelusta kysyin samalla. Työterveyslääkäri tuumasi vain sykkeen vaihtelevan. Ei siis ollut edes kuullut hrv arvosta...
Siis kellon lukema on huono vai olo on mallia miesflunssa? Tutkaile ilman kelloon katsomista mikä fiilis.
Muuten onko stressiä, ahdistavia asioita tai jopa erityisen innostavia hommia harjoittelun ulkopuolella?
No olo on koko ajan sillä rajalla, että onko flunssa vai ei. Muuten ei olosuhteissa ole ollut muutoksia. Alkuviikosta oli lämmöt vähän koholla, mutta nyt kai laskemaan päin.
Jännästi vain hrv oli loppuvuodesta enemmän noususuunnassa, mutta nyt menty takapakkia. Ehkä mä maanantaina kokeilen sähkärillä lenkkiä ja katson mihin lähtee. Sähkärillä saa leikattua niitä huippuja pois.
Tossa garminin kuvaa, oura samaa mieltä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230107/7532cacdb9620c3cc37a86b8be31ae1c.jpg
Sykevälivaihtelusta kysyin samalla. Työterveyslääkäri tuumasi vain sykkeen vaihtelevan. Ei siis ollut edes kuullut hrv arvosta...
Joo, no ehkä kannattaa tosiaan mennä urheilulääkärille.
Kyllä minäkin mietin onko tuo surkea HRV jotain koronan jälkioiretta, tai tulosta tartunnasta mitä ei ole aiemmin huomannut.
Mutta tosiaan mulla ei ole ollut mitään muita oireita, tai no ehkä normaalia huonompi kulku myös, mutta olen laittanut sen sairastelun piikkiin.
Täytyy miettiä jatkoa tarkemmin, jos ei kondis palaudu kevättä kohden normaaliksi.
F. Kotlerburg
07.01.2023, 20.34
Nyt on kaikenlaista pöpöä liikkeellä. Itsellä on ollut kohta 3vk sellainen lievä oireinen päällä. Vähän on kurkkuoiretta aina välillä, mutta keskimäärin ei mitään. Kellosta kyllä näkee ettei sykkeet laske yölläkään sinne normaalin tuntumaan. Välillä antaa periksi ja sitten potkaisee taas takaisin.
No olo on koko ajan sillä rajalla, että onko flunssa vai ei. Muuten ei olosuhteissa ole ollut muutoksia. Alkuviikosta oli lämmöt vähän koholla, mutta nyt kai laskemaan päin.
Jännästi vain hrv oli loppuvuodesta enemmän noususuunnassa, mutta nyt menty takapakkia. Ehkä mä maanantaina kokeilen sähkärillä lenkkiä ja katson mihin lähtee. Sähkärillä saa leikattua niitä huippuja pois.
Tossa garminin kuvaa, oura samaa mieltä.
Kantsii uskoa tuota HRV:tä. Nyt on paljon erilaisia viruksia liikenteessä. Itsellä oli kanssa Joulun alla vastaavaa hieman huonoa oloa, väsymystä ja Oura näytti matalia lukemia. Pidin viikon täys lepoa ja tilanne parani. (olen seurannut HRV:tä nyt 7-vuotta, joista viimeiset 3 Ouralla.)
Paaton tilanne voi olla hankalampi, olen siinä käsityksessä että olet treenannut aika paljon, joten tilanne voi olla "yliharjoittelua" eli "non functional overreaching" jolloin harjoittelu on ollut pitkän aikaa turhan kovaa yhdistettynä Koronaan ja/tai muuhun sairasteluun. Tällaisesta palautuminen voi kestää viikkoja tai pahimmillaan jopa kuukausia. Tähänkin suosittelisin lepoa, pari viikkoa ei haittaa vielä yhtään mitään ja kuukaudenkin levosta palautuu vielä nopeasti.
https://www.unm.edu/~lkravitz/Sports%20Physiology/HRVandOvertraining.pdf
Jep, tuotakin olen miettinyt. Mullahan tuli pitkä tauko loukkaantumisen vuoksi keväällä ja kesällä ehkä vähän liian hätäisesti kuorma ylös.
Mutta noin muuten mitään oireita ei ole ollut. Nukkuu hyvin ja on virkeä. Ennen joulukuun koronaa edellinen sairastelu oli ehkä 3v sitten. Eli kaikki flunssat, kuumeet sun muut ovat pysyneet poissa, vaikka perheessä ollaankin sairasteltu.
Kuukausihan tässä nyt joulukuussa käytännössä täyslepoa tuli koronan jälkioireiden vuoksi. Nyt CTL tippui 45 ja keväällä 35, eli mihinkään pitkäaikaiseen ylikuormitukseen en oikein jaksa uskoa. Mutta juu, aika paljon on tullut ajoa kyllä vuosien aikana alle. Tuntuu, että kroppa on normaalissa tilassa, kun ctl on siellä +80 lukemissa.
Vähän huonosti olen kieltämättä myös tuota HRV lukemaa mittaillut, kun se alkoi näyttämään huonoja lukemia. Täytyisi vaihtaa uudempi garminin kello, joka ottaa sykevälivaihtelun yönaikaisesta keskiarvosta.
Itse siis mietin onko tuolla todetulla vasemman kammion paksuuntumisella yhteyttä sykevälivaihteluun. Ja taitaa olla, jos en tuosta väärin ymmärrä.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7696023/
^^ Oman kokemuksen perusteella vasta tuosta koko yön aikaisesta mittauksesta saa vertailukelpoisia tuloksia. HRV tuntuu heittelevän yllättävän paljon, joten hetkellinen mittaus voi olla mitä sattuu. Itsellä myös on aika hyvä käänteinen korrelaatio koko yön keskisykkeen/HRVn välillä.
Tuon tutkimuksen perusteella näyttäisi tosiaan olevan yhteys matalan HRVn ja seinämän paksuuntumisen välillä, ja noi CTL lukemat viittais siihen ettei ylirasitusta varmaankaan ole. Tuo seinämän paksuuntuminen on varmaan kuitenkin pitkän ajan tuotos ja ei oikein tunnu uskottavalta että HRV laskisi muutamassa päivässä sen vuoksi.
Koronasta kokonaan toipuminen voi kyllä kestää pitkään. Itse sairastin viime vuonna helmi-maaliskuun vaiheessa ja tuntu että vasta kesäkuussa oli kunnossa. Korona oli lievä mut kun katsoo viikon keskiarvoja niin HRV oli 10 viikkoa normaalia alhaisempi.
Username.
08.01.2023, 21.56
Mulla garminin HRV korreloi hyvin olotilaan, kesällä oli 10 päivää epämääräistä pikkulämpöä ja HRV matalalla. Siitä se pikkuhiljaa nousi normaaliksi, kun piti täyslepoa pari viikkoa ja alkoi liikkumaan
Nyt on lähtenyt hrv varovasti nousemaan. Viime yönä oli yksi piikki 60ms ja se on mulle jo hyvä. Valmius edelleen ”kohtalainen”. Jatkanen kävelylenkkejä vielä tovin.
Kuukauden verran tuota Ouraa testasin ja sit palautin.
Jatkuvasti HRV oli siinä 20:n kieppeillä, yli 25 ei kertaakaan.
Kyllä se Oura kuitenkin väitti mun olevan yleensä loistavassa valmiustilassa kuntoiluun ja urheiluun muihin unitietoihin perustuen.
Samat HRV lukemat tulee Polarin kellosta.
Nyt on lähtenyt hrv varovasti nousemaan. Viime yönä oli yksi piikki 60ms ja se on mulle jo hyvä. Valmius edelleen ”kohtalainen”. Jatkanen kävelylenkkejä vielä tovin.
Mä ajoin pyhien aikaan +10h peekoota ja rmssd nousi selvästi. Tärkeintä kuitenkin että nukkuu joka lenkin jälkeen parmmin ja olo tosi freesi.
Äsken töissä tuolilla nuokkuessa jo 40, eli eiköhän se yöllä tuonne 60 nousisi. Tarttee melkein hakea se uudempi Garmin.
Mä ajoin pyhien aikaan +10h peekoota ja rmssd nousi selvästi. Tärkeintä kuitenkin että nukkuu joka lenkin jälkeen parmmin ja olo tosi freesi.
Äsken töissä tuolilla nuokkuessa jo 40, eli eiköhän se yöllä tuonne 60 nousisi. Tarttee melkein hakea se uudempi Garmin.
Noilla hetkellisillä mittauksilla ei tee mitään, mullakin viime yönä suurin lukema oli sadan pintaan ja tunnin päästä käytiin 30:ssä.
Ohessa Marco Altinin laitevertailua ja syitä miksi joidenkin laitteiden data (esim Apple Watch) on käyttökelvotonta.
https://medium.com/@altini_marco/wearables-for-heart-rate-variability-hrv-measurement-analysis-of-data-quality-and-issues-with-a50ae8127a8b
Eikös altini ole hrv4 takana? Ja ei ole kauan, kun korosti aamumittauksen parhautta ja nimenomaan vain yksi joka aamu.
Lähinnä ehkä meinaan sitä, että ne omat fiilikset ja uni on tärkeimpiä markkereita.
Yön aikainen rmssd keskiarvo on ilman muuta se oikea suunta. Siihen aamulla otettuun arvoon vaikutti liikaa ihan kaikki mitä teet tai olet tekemättä.
Mutta on tuossa yönaikaisessa keskiarvossakin minusta omat ongelmansa. Jos esimerkiksi treenaa myöhään illalla, voi avg olla huono, vaikka palautuisitkin aamuyön tunteina ja pitkään nukkumalla poikkeuksellisen hyvin.
Lähinnä ehkä meinaan sitä, että ne omat fiilikset ja uni on tärkeimpiä markkereita.
Joo, no mulla on tätä masennusta sen verran, ettei omiin aamutuntemuksiin voi luottaa pätkääkään. Unta tulee 8-9h joka yö ja aamulla vituttaa nousta ylös. Yleensä eka ajatus aamulla on, että olispa ilta ja pääsis nukkumaan.
Senpä takia on pakko luottaa mittauksiin. En tuijota noita absoluuttisia hrv-lukemia, sillä ne on yksilölliset, vaan sitä trendiä. Jotainhan nyt on ollut menossa, kun yht’äkkiä putoaa. Lämpöäkin oli viikon verran 0.3-0.4 astetta yli normaalin. Ja jälleen trendi, ei absoluuttiset arvot.
Garminin body battery nousi huonoimmillaan yön aikana 20 pistettä ja oli aamulla jossain 30-40 huitteissa.
Mutta siis joo, hrv:hen vaikuttaa myös myöhäinen treenaaminen tai jopa ruokailu. Mutta senkin takia kannattaa seurata trendiä.
Ouran sivuilla sanotaan:
"Normaali sykevälivaihtelu voi olla mitä tahansa alle 20:stä yli 200 millisekuntiin. HRV:hen vaikuttavat muun muassa ikä, sukupuoli, fyysinen kunto ja perintötekijät. Ouran mittaama HRV-arvo osuu tälle samalle välille. Sykevälivaihtelu on yksilöllinen, joten vertaa omia HRV-arvojasi omaan perustasoosi äläkä muiden arvoihin."
Näinkö se on? Normaali on mitä vaan?
Eihän nää mun mittaillut arvot enää paljon "huonommiksi" voi mennä, johtuu mistä lie, iästä, yleisestä tympiintymisestä... jopa suoritetusta avosydänleikkauksesta (aorttaläpän vaihto), vaikka se kyllä teki elämästä 100 kertaa parempaa.
Jos mä otan annettuna arviona, että HRV 20 on huono niin toivoa ei enää ole. Paitsi jos se on mun normaali?
Joo, no mulla on tätä masennusta sen verran, ettei omiin aamutuntemuksiin voi luottaa pätkääkään. Unta tulee 8-9h joka yö ja aamulla vituttaa nousta ylös. Yleensä eka ajatus aamulla on, että olispa ilta ja pääsis nukkumaan.
Senpä takia on pakko luottaa mittauksiin. En tuijota noita absoluuttisia hrv-lukemia, sillä ne on yksilölliset, vaan sitä trendiä. Jotainhan nyt on ollut menossa, kun yht’äkkiä putoaa. Lämpöäkin oli viikon verran 0.3-0.4 astetta yli normaalin. Ja jälleen trendi, ei absoluuttiset arvot.
Garminin body battery nousi huonoimmillaan yön aikana 20 pistettä ja oli aamulla jossain 30-40 huitteissa.
Mutta siis joo, hrv:hen vaikuttaa myös myöhäinen treenaaminen tai jopa ruokailu. Mutta senkin takia kannattaa seurata trendiä.
Niin. En tiedä. Jos ei ole mitään selkeää ylitreenamisen pelkoa, niin ei noihin ihan kamalasti kannata luottaa.
Kevyt pk toimii aina. Mulla jos on pientä ketutusta eikä mikään kiinnostele, niin 3H ulkolenkin jälkeen elämä on taas fantsua. Ja tuon huomaa lapsistakin oikein selvästi.
Se vähän siis hirvittää, että porukka alkaa uskomaan näihin laitteisiin liikaa.
Jos sulle tulee työstressiä ja hrv vilkuttaa punaista, niin ei se nyt vaan saa tarkoittaa sitä että lopetat kevyen liikunnan. Se kondishan vaan laskee ja et kestä jatkossa duunistressiä sitäkään vähää.
No mun mielestä pk:ta voi vetää aina. Mun ongelma vaan fillarilenkeillä on, etten ”osaa” ajaa hiljaa. Etenkin jos menen metsään, niin jossain vaiheessa sykkeet on tapissa ja silmissä kelluu mustia palloja.
Ouran sivuilla sanotaan:
"Normaali sykevälivaihtelu voi olla mitä tahansa alle 20:stä yli 200 millisekuntiin. HRV:hen vaikuttavat muun muassa ikä, sukupuoli, fyysinen kunto ja perintötekijät. Ouran mittaama HRV-arvo osuu tälle samalle välille. Sykevälivaihtelu on yksilöllinen, joten vertaa omia HRV-arvojasi omaan perustasoosi äläkä muiden arvoihin."
Näinkö se on? Normaali on mitä vaan?
Eihän nää mun mittaillut arvot enää paljon "huonommiksi" voi mennä, johtuu mistä lie, iästä, yleisestä tympiintymisestä... jopa suoritetusta avosydänleikkauksesta (aorttaläpän vaihto), vaikka se kyllä teki elämästä 100 kertaa parempaa.
Jos mä otan annettuna arviona, että HRV 20 on huono niin toivoa ei enää ole. Paitsi jos se on mun normaali?
Kyllä, normaali on ”mitä vain”. Siksi pitää seurata trendiä ja saada se baseline useammalta kuukaudelta.
HRV on mitä on.
Epäsäännöllisesti seurailen verenpainetta ja kai se kertoo paljon, että suht löysänkin teams-palaverin jälkeen yläpaine on usein jotain 145, ylipäätään duunipäivän jälkeen on jollakin tapaa ylhäällä, vaikkei olisi leppoisakin päivä.
Parin tunnin fillarilenkin jälkeen mennään yleensä aina 120 kieppeillä, pikkasen yli tai ali.
Työt on prseestä.
Mitä nyt viime vuonna aloin seuraamaan HRV:tä, niin se näyttäisi vastaavan yllättävän hyvin omia tuntemuksia. Koronassa ei oikein mikään muu mittari kertonut, että olin kipeänä, mutta HRV oli alhainen ja leposyke koholla. Tätä jatkui kuukauden ajan, kunnes kunto alkoi palautumaan.
Marraskuussa tuli jokin muu yli viikon kestänyt flunssa ja silloin yllättäen leposyke laski ja HRV nousi vaihteluvälin yläpuolelle. Flunssan jälkeen leposyke nousi taas yli 50 ja HRV laski vaihteluvälin alapuolelle. Kun HRV palasi lähemmäs normaalia, niin kävin tekemässä pari lyhyttä, reipasta lenkkiä. Tuntui aika pahalta, mutta yleisvointi parani. Joululomalla olen lisännyt kuormitusta vähitellen ja nyt HRV on taas vaihteluvälin ylärajalla ja leposyke lähempänä neljääkymppiä.
Aamulla herätessä tuntui (mun mittareissa) energiseltä ja kas, mittaustulokset ovat samaa mieltä. Ja mikäs siinä, puolentoista viikon lomakin on taputeltu ja työt alkavat huomenna… ehkä jatkot vitutusketjuun.
Piti loman aikana ottaa lentävä lähtö talvikilometrikisaan, mutta reisillehän tämäkin meni.
No, pääasia kai, että kunto on palautumassa normaaliksi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230110/9187eabb5b03f2b7659e0d71d2c11531.jpg
Niin. En tiedä. Jos ei ole mitään selkeää ylitreenamisen pelkoa, niin ei noihin ihan kamalasti kannata luottaa.
Kevyt pk toimii aina. Mulla jos on pientä ketutusta eikä mikään kiinnostele, niin 3H ulkolenkin jälkeen elämä on taas fantsua. Ja tuon huomaa lapsistakin oikein selvästi.
Jep, mulla ainakin tämä HRV-softa saattaa vähien unien ja edellisen päivän kovan treenin jälkeen sanoa yhdeksi päiväksi ’Take it easy today’ mutta useammin se saattaa sanoa ’Avoid intensity today’, joka on jo hieman eri asia.
Mutta omat kropan ja mielen tuntemukset on hyvä oppia tiedostamaan ja lukea niitä myös mittareista huolimatta ja kyllä ehkä toisinkin päin että jos mittarit on täysin punaisella, kyllä sekin jotain kertoo.
—
Elämä on kuolemista
Niin siis olen kyllä huomannut garminin body batteryn kanssa sen, ettei se pelkkä makaaminen nosta vireystilaa kuin vasta viikkojen päästä.
Saat maata siellä sängynpohjalla ihan rauhassa ja aina tulee punaista aamulla. Sitten kun lähtee vaan lenkille, niin seuraavana aamuna mittarit näyttää vihreää.
Vähän sama juttu pienen flunssankin kanssa. Jotenkin tuntuu, että se jo pois menossa oleva flenssu loppuu lopullisesti vasta ulkoilun jälkeen.
Tosin korona sotki tämän kyllä totaalisesti. Kannattaakin ottaa kaikki testit moneen kertaan, enennkuin lähtee nyt pienessä nuhassa lenkille.
Joo-o, kolme viikko ajamatta ja heti pudottiin pohjamutiin. En ole ihan kokonaan sohvalle juuttunut, vaan joka päivä n. tunnin tai pidempi reipas kävelylenkki.
Eilinen fillarointi sähkärillä 2h ja 30km semihelppoa reittiä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230123/4a630f836b276f14c26c0fefc7f0e1e2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230123/d4be44d322d9b01c979f6f4f9c13f4fc.jpg
Harjoitteluvalmius noin alhaalla johtuen tuosta sykevälivaihtelusta. Vaikea sanoa, että mitä pitäisi tehdä. Paitsi mennä sinne urheilulääkärille.
Käy ihmeessä kysymässä. Itseäkin kiinnostaa ottavatko miten kantaa rmssd lukemaan.
Seurailen sykettä ja sykevälivaihtelua siinä missä myös kuulostelen kroppaa. Tuntemukset eivät vaan aina kerro sitä miten pystyisi kovaan treeniin tai kisoihin. No, metron portaita kävelemällä huomaa kyllä senkin.
Mulle HRV trendaa hyvin sen kanssa, miten kuormitusta kertyy, mutta mihinkään päiväkohtaisiin sitä en katselisi. Kun sykeväli pitelee itsensä <30 ms, niin kova rasitus on vaan haitta. >60 ms taso on mulle hyvä.
Yön leposyke on parempi sen osalta miten edellinen päivä ja parin sitä edellisen kuormitus tuntuu. Jos nousee 5 lyöntiä, ei vielä isommin merkkaa. Jos nousee 10 lyöntiä, niin sen kyllä sitten huomaa myös tuntemuksissa ja HRV:ssä.
kmruuska
23.01.2023, 12.54
^ seurailen myös leposykettä. Aika hyvin huomaa jos alla on rankka treeni, huonoa unta tai muuta stressiä. Nukun Apple Watch kädessä mikä antaa ihan pätevät sykelukemat mutta sykevälivaihtelun suhteen se on aika heikko.
Leposykkeestä olen aika usein myös nähnyt olevani tulossa kipeäksi jo ennen oireita. Normaalisti yön alin lukema on jotain 36-39 mutta jos se on päälle 40 ilman mitään selkeää syytä, otan seuraavat päivät iisisti koska joku pöpö saattaa olla muhimassa.
Yksi syy miksi seuraan sykevälivaihtelusta vain pidempää trendiä on juuri Apple Watch, joka mittaa 3-5 lukemaa päivässä ja joiden väliset erot on suuria.
Minulla on aika samanlaiset leposykkeen arvot. Alimmillaan 32-33, mutta tyypillisesti 35-38. Nelosella alkava on oire.
(Applen määritelmien mukainen "leposyke" on taas oma lukunsa)
Joo, ei… varasin lääkärin ensi viikolle. Mehiläisestä löytyi sydänspesialisti ja urheilulääkäri samassa paketissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/433b90e3b0c464c5092190538b813b33.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230201/0ee68833799160d6df640658359f80dc.jpg
Juha Lehtinen
01.02.2023, 15.48
Millä laitteilla seuraatte sykevälin vaihtelua ja onko teillä joku oma appi ladattuna ?. Itselläni on Garminin Fenix 5s plus, siinä ei näytä tuota mittausta olevan joten latasin erillisen hrv sovelluksen. Viimeisen 4:n vrk mittaukset ovat olleet 44-62ms haarukassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fenix 6 ja 7 tukee suoraan hrv:tä.
Sent from my 2201123G using Tapatalk
Minulla oli kuukauden ajan Oura, ja se jälkeen olen mittaillut Polarin kellolla.
Johtuneeko siitä, että ikinä HRV ei ole yli 25:n käynyt niin joku 20 HRV on antanut molemmilla laitteilla arvioita, että ihan hyvä treenipäivä on.
Eli mun keskimääräisiin arvoihin nähden 20 on normaali.
Kai mä oon kuollu tai jotain...
Emfit QS läpyskä patjan alla. Erittäin mukava ja hyvä käyttöliittymä.
Minulla oli kuukauden ajan Oura, ja se jälkeen olen mittaillut Polarin kellolla.
Johtuneeko siitä, että ikinä HRV ei ole yli 25:n käynyt niin joku 20 HRV on antanut molemmilla laitteilla arvioita, että ihan hyvä treenipäivä on.
Eli mun keskimääräisiin arvoihin nähden 20 on normaali.
Kai mä oon kuollu tai jotain...
HRV on jokaisella yksilöllinen. En mäkään muuten, jos ei trendi näyttäisi, että alhaalla ollaan. Ja normaalia alemmasta HRV:stä johtuen mun valmiuskin on 1.
Jos sun normaali HRV on vaikka 60, niin alkaisin olemaan huolissani.
Mutta se trendi, ei se absoluuttinen arvo. Siksi näitä pitää mitata ”koko ajan”, jotta on se oma baseline selvillä.
Marco Altinin vastaus kysymykseen "mikä on hyvä HRV?" https://marcoaltini.substack.com/p/low-heart-rate-variability-hrv
TL;DR kuten jo tässäkin ketjussa todettu, ei ole olemassa mitään hyvän tai huonon raja-arvoa, asiaa pitää tarkastella oman normaalin kautta.
Jos sun normaali HRV on vaikka 60, niin alkaisin olemaan huolissani.
Mulla näkyy olevan normaali 85 pintaan. Sitten kun Polar kertoo ANS olevan paljon normaalia parempi, HRV on 140-150. Huonon yön jälkeen näyttää olleen 40-50 haminoissa.
^^Kiitti linkistä!
Kokonaisuudessaan valaiseva juttu ja tämä nyt lievitti ihmettelyjäni:
".. people having concerns typically report an rMSSD of about 20 ms or a bit lower, which is quite normal if we are in our fifties, and still rather frequent even if we are younger"
Joopa joo. Tänään kävin kardiologilla. Otettiin labrakokeet, EKG sekä sydämen ultraäänitutkimus. Ei mitään löydöksiä, joten kovaa menoa. Garminin tuloksiin kuulemma voi luottaa palautumisen osalta, koska arvot normaalit. Epäili vuodenvaihteessa mahdollisesti ollutta "flunssaa", joka saattaa viedä palautumisen pidemmäksikin aikaa.
Tuollaiseen kun menee, kannattaa olla pinkka kunnossa tai työterveyden soppari tarkistettuna. Mehiläisessä uä oli 580€, labra 250€ ja varmaan lääkäri otti ainakin sen 150€. Mulla menee ehkä tuo uä omaan piikkiin, mutta elämä on.
Tässä vielä epikriisi (EKG normaali):
"SYDÄMEN ULTRAÄÄNITUTKIMUS:
KAMMIOT: Vasen kammio normaali 58 mm, ejektiofraktio normaali 67%. Myös oikea kammio normaali 34 mm, supistuvuus
normaalia, TAPSE 31 mm. Sydänlihas normaalipaksuinen (10 mm) ja supistuu kauttaaltaan normaalisti ja symmetrisesti.
Mitraalisisäänvirtaus ikää vastaava.
ETEISET: Vasen eteinen normaali 41 mm, eteisväliseinässä ei havaita oikovirtausta.
LÄPÄT: Aorttaläppä normaali kolmipurjeinen, ei ahtaumaa eikä vuotoa. Myöskään mitraaliläpässä ei todeta poikkeavaa.
SUURET SUONET: Nouseva aortta normaali 32 mm, myös ylempää 32 mm. Pulmonaalivirtaus normaali.
KEUHKOVALTIMOPAINE: Trikuspidaaliläpän normaalista takaisinvirtauksesta gradientti 14 + 3 mmHg eli normaali eikä viitettä
kohonneesta keuhkoverenpaineesta.
PERIKARDIUMTILA: Ei poikkeavaa.
YHTEENVETO / LÖYDÖS: Hemodynaamisesti ja rakenteellisesti normaali sydän.
Ei tarvetta rutiininomaisille sydämen ultraääni-kontrolleille.
SUUNN: Sydämen UÄ normaali. Todennäköisimmin kyse on infektion jälkeisestä autonomisen hermoston yliaktiivisuudesta, jonka
tulisi ohittua muutaman viikon - muutaman kk:n kuluessa. Sydämen suhteen ei estettä normaalielämälle voinnin mukaan."
No mutta tuo on pieni summa mielenrauhasta. Tosi hieno juttu, että mitään vikaa pumpusta löytynyt.
Tekisi mieli käydä vastaavassa tutkimuksessa itsekkin.
Luumunen
09.02.2023, 16.00
Ei mitään löydöksiä, joten kovaa menoa.
Hyvä ettei löytynyt mitään hälyttävää, mutta tuli mieleen että oletko mittauttanut syke/tehoalueet laktaatti+hengityskaasumittauksilla? Voisi olla hyvä määrittää nekin samaan konkurssiin ettei tule treenattua liian kovilla tehoilla.
Ei tänne kannata tulla tuloksia esittelemään, jos vasen kammio ei ole suurentunut:cool:
Mutta tietty hyvä juttu! Nyt alkuun sitä muotiin tullutta Z2-treeniä kolme kuukautta! Kun nyt testaat 30 min vaikkapa sykkeellä ikä - 40 - 5 lyöntiä ja sitten lumien sulettua uudestaan, niin voit varmasti huomata kehityksen.
"Normaalielämä" on tietysti määrittelykysymys, mutta tässä tapauksessa se kai sisältää kaiken aktiivikuntoilun.
^joo, normaalisti tarkoitti, että voi vetää redlinelle, jos siltä tuntuu. Mutta pitää seurata palautumista. Mullahan ei siis ajaessa tunnu miltään, mutta illalla sängyssä huomaa, että sydän hakkaa.
Tosin suositteli nyt hetken pysymään pk-alueella enimmälti.
TheMiklu
10.02.2023, 11.34
Klassista. Itellä kun nukkumaan mennessä tuntee sydämen lyövän niin varma merkki uupumisesta. Jos vielä muljahduksia niin ylikuntoa kolkuttelee. Kyllä sitä kaikkea on pitänyt kokeilla [emoji16]
Klassista. Itellä kun nukkumaan mennessä tuntee sydämen lyövän niin varma merkki uupumisesta. Jos vielä muljahduksia niin ylikuntoa kolkuttelee. Kyllä sitä kaikkea on pitänyt kokeilla [emoji16]
Tuota teki itselläni ennen fillaroinnin aloitusta, kun oli vielä stressiä töistäkin.
Olen muuten itse kehitellyt nyt viime kesästä asti omasta mielestäni oikein toimivan markkerin levon tarpeelle. Verenpaine.
Mulla on ollut aina vähän paineet koholla ja tiettyyn rajaan asti kevyt pk laskee aina paineita. Mutta rajoilla ollessa kovat treenit, eli intensiteetti nostaa aivan selvästi paineita. Intensiteetti käyrä ja alapaine seuraavat toisiaan todella tarkasti.
Heräsin tähän kun lonkan tuhoutumisen jälkeen ajoin liian nopeasti ja liian paljon. => paineet ylös ja työterveys määrää tehokkaampia nappeja + liiku enemmän, liikunta laskee painetta.
Nyt on napit minimissä ja pidän lepoa, kun paineet nousee. Tämä näkyy siis ihan päivätasolla kovien jälkeen ja pidemmällä jaksolla, jos parin päivän lepo ei laske paineita normaaliksi.
Löysin tuolle jopa vahvistuksen tutkimustuloksista. Muistaakseni olympiatason painonnostajilla oli käytetty samaa metodia lepopäiville hyvin tuloksin.
Ohiampuja
10.02.2023, 20.35
Nyt on yöllä tullut outoja rytmijuttuja, joita lekuri alkaa maanantai selvitellä. Mutta mikäs näistä rannehärveleistä on kelpo yösykkeiden seuraantaan? Vantage M ei näytä kuin keskiarvo lukemia, tai sitten en vaan osaa.
Juha Lehtinen
10.02.2023, 20.52
Nyt on yöllä tullut outoja rytmijuttuja, joita lekuri alkaa maanantai selvitellä. Mutta mikäs näistä rannehärveleistä on kelpo yösykkeiden seuraantaan? Vantage M ei näytä kuin keskiarvo lukemia, tai sitten en vaan osaa.
Itselläni on Garminin Fenix 7S. Käyttökokemusta tuosta onvasta jotain 3 vrk:n verran, sen verran uusi hankinta mutta senkin perusteella todella monipuolinen laite ja mittailee vuorokauden ympäri sykettä, sykevaihteluväiliä, veren happipitoisuutta ja vaikka mitä. Vähintäänkin riittävä meikäläiselle. En tiedä kuinka tarkkoja nuo Fenixin lukemat ovat vai ovatko ainoastaan suuntaa antavia.
Fenix seiskalla mä olen mitannut. Ja Ouralla. Absoluuttisia arvoja tärkeämpää on seurata trendiä. Esimerkiksi HRV:lle ei ole oikeaa arvoa.
Koita saada tuo ultralähete, jos lekuri itse ei ultraa. Se ”mun” lääkäri sanoi ultranneensa yli 27 000 potilasta, joten ilmeisesti tiesi mitä on tekemässä.
Polar flow nightly recharge näyttää kyllä koko yön sykkeet, hrv ja hengitystiheyden.
Mielenkiintoisia juttuja sydänhommista. Itse kunkin pitäisi ehkä vähän herkemmin olla lääkärin puheilla.
Itellä tuli toisesta koronarokotteesta melko pelottavat oireet. Kaikkein ikävin oli kamalat rytmihäiriöt nukkumaan mennessä. Muljahtelu alkoi sänkyyn mennessä ja kesti nukahtamiseen. Pahimmillaan ei mennyt minuuttiakaan ilman väkivaltaista muljahtelua. Yhtenä iltana hyvästelin jo vaimon ja kiitin yhteisistä vuosista, jos ei aamulla heräiskään. Oireet oli pahimmillaan n. viikko rokotuksesta ja siitä alkoivat harvenemaan ja lientymään. Puolen vuoden päästä rytmihäiriöt loppuivat. Ennen tätä mulla ei oo koskaan ollut rytmihäiriöitä eikä häröjä ole tuon puolen vuoden jälkeen ollut ollenkaan. Ei tullut seurattua sykkeitäkään kellolla koska käsi turposi joskus yöllä niin paljon, että käsi oli tunnottomana. Vasta myöhemmin tajusin, että tuohan saattoi olla jopa sydämen vajaatoiminnasta johtuvaa turpoamista.
Näin jälkikäteen on tullut mieleen, että ehkä olisi kannattanut käydä lekurilla. Silloin ajattelin, että enpä turhaan rasita terveydenhuoltoa kun näytti muutakin hommaa heillä olevan. Osaltaan vaikuttaa erittäin huonot kokemukset sekä yksityiseltä että julkiselta puolelta.
Ohiampuja
13.02.2023, 08.24
Välillä potee oikein huonoa omaatuntoa, kun käyttää työterveyshuollon palveluita. Perjantaina soittaa, niin maanantaina pääsee lääkärille. Kyllä meidät aika jyrkkiin A ja B kategorioihin on lajiteltu.
---Silloin ajattelin, että enpä turhaan rasita terveydenhuoltoa kun näytti muutakin hommaa heillä olevan---
---Välillä potee oikein huonoa omaatuntoa, kun käyttää työterveyshuollon palveluita---
Tämä se on suomalaista jos mikä.
Nyt on yöllä tullut outoja rytmijuttuja, joita lekuri alkaa maanantai selvitellä. Mutta mikäs näistä rannehärveleistä on kelpo yösykkeiden seuraantaan?--- Itse testailin (silloin kun rytmihäiriöitä oli) kotimaista Cardiosignal sovellusta, toimii pelkällä kännykällä. Selinmakuulle, sovellus käyntiin ja puhelin rinnan päälle. Hetken päästä kertoo, onko rytmihäiriö päällä. Aika luotettavaksi havaitsin ainakin eteisvärinän kanssa.
Uusissa rannelaitteissa alkaa olla jo EKG:t ja ties mitkä (ainakin Apple, Huawei ja Samsung).
viimeinenlenkki
13.02.2023, 16.30
Itse testailin (silloin kun rytmihäiriöitä oli) kotimaista Cardiosignal sovellusta, toimii pelkällä kännykällä. Selinmakuulle, sovellus käyntiin ja puhelin rinnan päälle. Hetken päästä kertoo, onko rytmihäiriö päällä. Aika luotettavaksi havaitsin ainakin eteisvärinän kanssa.Sama havainto aina kun mittasin ja näytti etisvärinää/flimmeriä niin piti paikkansa,varmuuden sain kun menin vastaanotolle jossa sydänfilmissä todettiin sama.myös verenpainemittari jossa tuo sama ominaisuus(omron) joka näyttää jos eteisvärinää niin aina oli päällä kun näytti että eteisvärinää on.garmin enduro kello taasen näytti stressitasoa korkeaa sellaista ja body batteri alhaista lukemaa yön jälkeen kun tilanne päällä samoin palautumisajat lenkin jälkeen todella pitkiä.pitkään sykettä seuranneena leposykkeen taso nousi noin.15-20s.neljä kertaa elokuussa käännettiin normirytmiin mutta ei pysynyt viikkoa pidempään kohdillaan.nyt menossa ablaatioon 8.3.23. jos vaikka saisi avun tähän harmilliseen ongelmaan.mutta hoitoon pääsy kyllä vaatii aktiivisuutta omalta taholta.
^Onnea ablaatioon. Toivottavasti menee yhtä hyvin kuin minulla: aamulla sisään, illalla ulos. Operaatio oli kivuton ja flimmeri on pysynyt poissa nyt 14 kk. Liian alhainen leposykekin korjaantui normaaliksi.
Juha Lehtinen
09.03.2023, 19.24
Itselläni on nyt flunssa päällä ja aika hyvin Fenix 7s on reagoinut tulevaan. Tiistaina jolloin oireet alkoi on HRV lähtenyt laskemaan ja on nyt pois toista päivää tasapainoiselta alueelta.
viimeinenlenkki
10.03.2023, 16.29
Ei menny kuin elokuvissa saman päivän aamuna 3h ennen operaation alkua iski mahatauti ja operaatio jouduttiin perumaan,no tulipa käytyä tampereella yöpymässä.edellisen kerran mahatautia en edes muista milloin no näitä sattuu.19.3.23 uusi yritys josko silloin onnistuisi toki tuokaan ei ole varmaa.
Sydänasiaa GCN-kanavalla
https://www.youtube.com/watch?v=cX4AUZEwyPI
sianluca
30.03.2023, 09.32
Sweet spot for health is 30min 4-5 times per week exercise.(more is for fun?)
Tempomies on siis terve mies.
Ohiampuja
31.03.2023, 11.21
Mikä tuossa videossa oli lopputulema? Löytyikö joku ytimekäs vastaus.
Sydämmen kammiot laajenee/paksuuntuu, etenkin vasen eteinen ja ammattilaiset saa lopulta flimmerin ja aivoveritulpan :D
Mutta ilmeisesti jonkin verran saa polkea, että näin käy.
Niin ja liikunta on joka tapauksessa sydämelle parempi asia kuin maata sohvalla ja syödä sipsejä.
Sydämmen kammiot laajenee/paksuuntuu, etenkin vasen eteinen ja ammattilaiset saa lopulta flimmerin ja aivoveritulpan :D
Mutta ilmeisesti jonkin verran saa polkea, että näin käy.
No ei. katselin tuon tässä pikakkelauksella kahvin ohessa, joten jokin lause saattoi mennä ohi.
Mutta karkeasti yksinkertaistettuna: punttien nostelu paksuntaa vasemman kammion lihasta, koska sydän joutuu pumppaamaan supistuneita verisuonia vasten. Samanlainen vaste tulee esimerkiksi hyvin korkeasta verenpaineesta. Tämä paksuuntuminen, voi aiheuttaa mm. hapen puutetta sydämessä ja rytmihäiriöitä. Vaatinee kuitenkin aika suuret määrät voimaharjoittelua, että tällaista paksuuntumista tapahtuu. Tämän vuoksi punttiveikkojenkin tulisi harrastaa sitä pelättyä "cardiota"
Kestävysharjoittelu puolestaan laajentaa, erityisesti vasenta kammiota. Ko. herroilla oli kummallakin "lievästi laajentuneet" kammiot, vaikka pyörää on tullut poljettua melkoisen paljon. Tästä kammion laajentumisesta ei ole havaittu olevan haittaa. Tämän videon expertti sanoi, ettei ole todisteita kestävyysharjoittelun ja sydänoireiden välillä, mutta tätä aiotaan kuitenkin tutkia.
Pitkittäistutkimuksien mukaan hyväkestävyyskuntoiset elävät pidempään ja terveempinä kuin huonokuntoiset ja tämä trendi vaikuttaa kasvavan, mitä parempi kuntoisesta henkilöstä on kyse aina aivan huippu-urheilijoihin asti.
No ei. katselin tuon tässä pikakkelauksella kahvin ohessa, joten jokin lause saattoi mennä ohi.
Mutta karkeasti yksinkertaistettuna: punttien nostelu paksuntaa vasemman kammion lihasta, koska sydän joutuu pumppaamaan supistuneita verisuonia vasten. Samanlainen vaste tulee esimerkiksi hyvin korkeasta verenpaineesta. Tämä paksuuntuminen, voi aiheuttaa mm. hapen puutetta sydämessä ja rytmihäiriöitä. Vaatinee kuitenkin aika suuret määrät voimaharjoittelua, että tällaista paksuuntumista tapahtuu. Tämän vuoksi punttiveikkojenkin tulisi harrastaa sitä pelättyä "cardiota"
Kestävysharjoittelu puolestaan laajentaa, erityisesti vasenta kammiota. Ko. herroilla oli kummallakin "lievästi laajentuneet" kammiot, vaikka pyörää on tullut poljettua melkoisen paljon. Tästä kammion laajentumisesta ei ole havaittu olevan haittaa. Tämän videon expertti sanoi, ettei ole todisteita kestävyysharjoittelun ja sydänoireiden välillä, mutta tätä aiotaan kuitenkin tutkia.
Pitkittäistutkimuksien mukaan hyväkestävyyskuntoiset elävät pidempään ja terveempinä kuin huonokuntoiset ja tämä trendi vaikuttaa kasvavan, mitä parempi kuntoisesta henkilöstä on kyse aina aivan huippu-urheilijoihin asti.
Eikös tuo sensei sano valkopaitaisen pumpusta, että sillä on vasen kammio laajentunut hieman, oikea eteinen "above normal" ja vasen eteinen selkeästi laajentunut.
Epäilys oli, että että nimen omaan eteisten laajentuminen altistaa eteisvärinälle.
Kohdasta 8.30min ->
Tossa nyt tietenkin puhutaan termillä "athletic training". Kai nuo muutokset saa aikaan tekemällä mitä tahansa liikuntaa tarpeeksi paljon.
Kyllähän se verenpaine nousee ja lihakset/verisuonet supistuvat kestävyysurheilussakin. Harjoitusmäärät on vain kestävyysurheilijalla todennäköisesti isommat, kuin punttiveikolla, niin voisi olettaa, että tuollaiset muutoksetkin ovat yleisempiä.
Eikös tuo sensei sano valkopaitaisen pumpusta, että sillä on vasen kammio laajentunut hieman, oikea eteinen "above normal" ja vasen eteinen selkeästi laajentunut.
Epäilys oli, että että nimen omaan eteisten laajentuminen altistaa eteisvärinälle.
Kohdasta 8.30min ->
Tossa nyt tietenkin puhutaan termillä "athletic training". Kai nuo muutokset saa aikaan tekemällä mitä tahansa liikuntaa tarpeeksi paljon.
Kyllähän se verenpaine nousee ja lihakset/verisuonet supistuvat kestävyysurheilussakin. Harjoitusmäärät on vain kestävyysurheilijalla todennäköisesti isommat, kuin punttiveikolla, niin voisi olettaa, että tuollaiset muutoksetkin ovat yleisempiä.
Kyllä muutokset sydämen rakenteessa ovat erilaisia punttiveikolla ja kestävyysniilolla:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7431070/
Kyllä muutokset sydämen rakenteessa ovat erilaisia punttiveikolla ja kestävyysniilolla:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7431070/
Joo, voi hyvinkin olla. En ole liikunnan vaikutuksesta sydämmen toimintaan perehtynyt tuota linkattua videota enempää :)
En tiijä perkele. Ei kai tästä korjaamalla hyvää saa, pitää mennä varmaan Honkanummelle omat tulitikut mukana.
Perjantaina elämä hymyili:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230403/3a168549d43c4942a29292c797a7f9e2.jpg
Lauantaina sitten sellainen semireipas kahden ja puolen tunnin 35 km lenkki sähkärillä. Ihan hyvät keskisykkeet, mutta ei mitään repimistä. Nyt sitten valmius on toista päivää pohjamudissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230403/4fe97bc4ad8f9035923a4fc8237f5886.jpg
Unta tulee yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Ei alkoholia, ei iltasyömistä, ei ***** mitään.
Nuku vähemmän, käytä viiniä ruokajuomana, ja syö iltapala kello kahdeksalta:cool:
Tai nöyrry ajamaan tylsiä kelvilenkkejä koulujen päättymiseen saakka! Mahdollisimman tasaisella rasituksella yrittäen pitää sykettä 115 ±2. Jatkat sitten kesäkuukaudet niin että ajat samaan malliin joka toisen lenkin.
Syyskuussa raportoit missä mennään ja onko muutoksia tapahtunut missään suhteessa.
PS Kuten huomaat, ei minulla ole mitään näkemystä siitä mistä voisi pohjimmiltaan olla kyse. Mutta sen tiedän ettei suhteellisen matalatehoista treeniä voi koskaan olla liikaa, silloin jos tuntuu että joku mättää tai kun kehitys tuntuu polkevan paikallaan.
Mitä jos mittaustulokset on höpöä.
Mitä jos mittaustulokset on höpöä.
Tämä on myös mahdollista. Oura ja Garmin ovat kyllä samaa mieltä, mutta mistäs sitä tietää.
Kahden vehkeen mies! Mitä jos mittais vähemmän niin sydänkin tykkäis :)
Onko tuo huono tulos nimenomaan, vain ja ainoastaan, sykevälivaihteluun perustuva? Siis että esim. syke on nukkuessa ihan normaali eikä koholla...
Ettei nää vehkeet liioittelisi HRV:n merkitystä?
Niinkuin olen aiemmin todennut niin tuo HRV 29ms on mulle normaali, sen ylemmäksi ei juuri mennä. Jos se sulla aiemmin on ollut korkeampi niin kai sitten vehkeet pitää sua puolikuolleena?
Mutta eihän sulla tuo ekana olevan "hyvän" tuloksen HRV paljon kummempi ole, 33ms ??
edit. Valehtele laitteille ikäsi, saat treenata rauhassa. Laita vaikka 30v.
Tulevaisuudessa nää laitteet yhdistetään johonkin tekoaälyyn, joka huonoja tuloksia kirjatessaan antaa lopulta sopivassa kohdassa säälistä myrkkypistoksen. Päästää pois kitumasta.
Ohiampuja
03.04.2023, 14.36
Tulevaisuudessa nää laitteet yhdistetään johonkin tekoaälyyn, joka huonoja tuloksia kirjatessaan antaa lopulta sopivassa kohdassa säälistä myrkkypistoksen. Päästää pois kitumasta.
Tai se vuotaa ne työnantajalle, Kelalle ja vakuutusyhtiölle. Tuloksena vaivihkaa YT-lappu käteen ja vakuutusmaksujen tuplaus.
[QUOTE=MRe;3210946 Unta tulee yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Ei alkoholia, ei iltasyömistä, ei ***** mitään.[/QUOTE]
Oisko syy tossa - tylsä elämä. No oikeasti se mitä itse olen tutustunut HRV mittaukseen, niin menisin lääkärin, jos poikkeaa kovasti historiasta. Olin
ite joskus (ennen HRV-aikaa) 2-3kk ihan vetovex kunnes selvisi, että jonkun pikkuflunssan jälkilahjana oli vähän tulehdusta ja mätää onteloissa. Pari hevospilleria ja case closed.
Onko tuo huono tulos nimenomaan, vain ja ainoastaan, sykevälivaihteluun perustuva? Siis että esim. syke on nukkuessa ihan normaali eikä koholla...
Paljon mahdollista, että hrv saa liikaa fokusta. En kuitenkaan jaksa uskoa, että nämä vain sitä tuijottavat. Ouran mukaan myös lämpö on hieman koholla (0,5 astetta). Onhan tässä se mahdollista, että mä olen raskaana. Kun tänä päivänä ei voi tietää, onko mies vai nainen.
Oisko syy tossa - tylsä elämä.
Tämä lienee se todennäköisin syy.
En tiijä perkele. Ei kai tästä korjaamalla hyvää saa, pitää mennä varmaan Honkanummelle omat tulitikut mukana.
Perjantaina elämä hymyili:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230403/3a168549d43c4942a29292c797a7f9e2.jpg
Lauantaina sitten sellainen semireipas kahden ja puolen tunnin 35 km lenkki sähkärillä. Ihan hyvät keskisykkeet, mutta ei mitään repimistä. Nyt sitten valmius on toista päivää pohjamudissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230403/4fe97bc4ad8f9035923a4fc8237f5886.jpg
Unta tulee yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Ei alkoholia, ei iltasyömistä, ei ***** mitään.
Onko korona ollut vasta? Minulla koronatartunnasta nyt kuukausi. Reilu viikko sitten kesti kevyttä liikuntaa ja arvot hyviä. Nyt vajaan viikon kyntänyt arvot pohjamudissa ja kroppa sekaisin pienestäkin rasituksesta. Pelkkä stressaava päivä laittaa arvot sekaisin ja yöunet huonoksi
^en ainakaan tiedä että olisi (ollut) koronaa. Lämmöt on vähän koholla, että kai joku pöpö on iskenyt.
^en ainakaan tiedä että olisi (ollut) koronaa. Lämmöt on vähän koholla, että kai joku pöpö on iskenyt.
Minkälaista stressikäytää garmin antaa?
^pikkuhiljaa ylöspäin menossa 4vko trendi. Body batterykin osoittaa alaspäin
Joo. Joku pöpö jyllää. Viime yönä 10h 40min unta ja body battery nousi 75%:iin. Palautumisarvo 29 ja matala. Ylöspäin kuitenkin tulossa.
Tyypillistä, että olin suunnitellut ajoja sekä maanantaille, että tiistaille. Perseelleenhän noi meni. Pääsiäisestä alkaa 2 viikon loma, niin sekin varmaan menee jossain teholla.
Joo. Joku pöpö jyllää. Viime yönä 10h 40min unta ja body battery nousi 75%:iin. Palautumisarvo 29 ja matala. Ylöspäin kuitenkin tulossa.
Tyypillistä, että olin suunnitellut ajoja sekä maanantaille, että tiistaille. Perseelleenhän noi meni. Pääsiäisestä alkaa 2 viikon loma, niin sekin varmaan menee jossain teholla.
Ihan vaan tiedoksi, että tuo Garminin body battery on ihan pseudotiedettä. Siinä yritetään koota yhden arvon alle useita erilaisia fysiologisia tapahtumia kuten unen ja harjoituksen aikainen hrv, harjoitusmäärä, unen laatu jne. Jotka itsessään ovat kohtuullisesti oikeilla sensoreilla mitattavissa ja niiden vaikutus jotenkin tunnetaan. Ongelmalliseksi tuon body batteryn tekee se että älykello ei ole kovin kummoinen sensori, jonka lisäksi kello tekee käyttäjäprofiilista lukemattomia yleistyksiä. Noiden fysiologisten muuttujien yhteisvaikutuksesta ei ole myöskään riittävästi tutkimusta. Eli kello sylkäisee ulos jonkin numeron joka aamu joka saattaa pitää paikkaansa tai sitten ei. Jos haluaa seurata jotain niin pitää valita sellainen sensori joka parhaiten seuraa ko. fysiologista tapahtumaa eli esim: harjoitussyke (sykevyö) jne. Tähän samaan ”kaikki tieto yhdestä arvosta” syntiin syyllistyvät oikeastaan kaikki nämä kaupalliset sensorit.
Käsitin kaverin puheista, että tuohon olisi tulossa muutosta. Uudet kellot ja uudet vyöt osaisi synkata tietoja Garminssa. Jotain ongelmia tuossa kuitenkin oli.
Aiemmin siis jos kello ei ole ranteessa pyöräilyn ajan, on se käyrä vedetty vaan arviolta alaspäin. Ja sehän kusee. Jos kello on taas ranteessa, se kusee vielä enemmän.
^^tuo on kyllä totta ja sen vuoksi olen näissä seuraillut lähinnä trendejä ja verrannut niitä omaan fiilikseen. Jos esimerkiksi normaalisti bb nousee öisin sataan ja sitten yht’äkkiä ei, niin jotain on pielessä. Tosin pielessä voi olla se, että ranneke on ollut löysällä.
Mut joo, plus kuuskymppisenä alkaa suhtautumaan pienellä varovaisuudella omiin tuntemuksiin. Ei uskalla enää mennä sillä ”vauhti korjaa virheet”-menetelmällä vaan enemmän turvallisen kautta.
Juha Lehtinen
04.04.2023, 12.12
Itselleni on tuo harjoitussyke jonka miellän itselleni parhaaksi indikaattoriksi sen hetkisestä tilasta. Itselläni on Garminin Fenix 7s ollut vasta reilun kuukauden ja en täysin luota vielä tuon antamaan yleiskuvaan tilastani. Antaa mennä vaikkapa kesään tai mieluiten kesän yli ennen kun katson mitenkä laite arvioi normaalitasot omalla kohdallani.
Sydän!
- on kunnossa edelleen. Tää siis päivityksenä kun aorttaläppä vaihdettiin 5 ja puol vuotta sitten avosydänleikkauksessa. Kontrolliultra oli eilen ja ihan kondiksessa on. Ei toki tule olemaan loputtomiin kun valitsin biologisen läpän hillikuituisen sijaan. Mekaaninen läppä kestää 250 vuotta tää espanjalaisen taisteluhärän sydänpussista valmistettu noin 10 vuotta tai 15, mahd enemmänkin. Katotaan sitten.
Suosittelen kyllä kaikille osien vaihtamista kroppaan, piristi ainakin minua kummasti :)
Onkos tuohon unen seurantaan olemassa hyvää ilmaista appia androidille.
Ohiampuja
15.08.2023, 12.35
Suosittelen kyllä kaikille osien vaihtamista kroppaan, piristi ainakin minua kummasti :)
Hienoa että kaikki pelaa.
Sori offari, tuosta osien vaihdosta tulee väkisin Fingerpori-versio mieleen ja Rivo Riitta kommentoijaksi. :)
On hienoa kun ajokin päivitysten lisäksi kuskiakin voi päivittää toimivilla osilla jatkaen näin kumpaisenkin käyttöikää.:)
Jos itsellä olisi samanlainen tilanne, niin ehkä olisi mieli tehnyt hiilikuituista versiota, ja ehkä vähän titaania koristeeksi.
No, leikki sikseen ja täytyy nostaa hattua nykyiselle lääketieteen tasolle ja sen huimalle kehitykselle. Itselle vaihdatin silmiin osia, niin pääsi eroon raskaista silmälaseista ja sai hommata ajolasit.
Hesarissa hyvä artikkeli HRV:stä. Mut joo, ton mukaan olen tuleva kuollut.
”SYDÄNPERÄISEN äkkikuoleman riski on mahdollista tunnistaa sykevälin vaihtelusta, sanoo Tampereen yliopiston fyysikkoryhmä.
”Sydänperäisen äkkikuoleman riski voidaan arvioida parin minuutin leposykkeestä sykevälivaihtelun perustella jopa tarkemmin kuin perinteisellä kardiologisella rasituskokeella”, sanoo Monicardi-hankkeen johtaja, fysiikan professori Esa Räsänen. ”
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009847625.html
Outtasite
19.09.2023, 09.14
Luulisin että meitä ikuisesti nuoria ja urheilullisemmin suuntautuneita kiinnostaa enemmän oikeiden treenialueiden ja sykerajojen tunnistaminen huomattavasti laskennallisia kaavoja paremmalla tarkkuudella ja ilman laktaatti- ja hengityskaasumittauksia:
Tampereen ryhmä on onnistunut tunnistamaan myös nämä kestävyysharjoittelun kynnykset sykevälivaihtelun perusteella.
Uuden sovelluksen ansiosta tavallinen kuntoilijakin voisi määrittää sykerajat itse urheilukellolla tai älysormuksella.
Sykeväleistä lasketut kynnysarvot ovat vastanneet hyvin veren laktaateista mitattuja. Tutkimusta on kuitenkin tehty vasta 15 koehenkilöllä, ja tulos täytyy vahvistaa huomattavasti suuremmalla ryhmällä, Räsänen sanoo.
Voisin kuvitella että tällainen ominaisuus tulee saataville jollain lailla toimivaksi varsin lyhyellä aikavälillä.
Luulisin että meitä ikuisesti nuoria ja urheilullisemmin suuntautuneita kiinnostaa ...
Joo!
Voisin kuvitella että tällainen ominaisuus tulee saataville jollain lailla toimivaksi varsin lyhyellä aikavälillä.
Toivotaan, aloin jo odottaa.
Wattimittarin jälkeen voidaan odottaa seuraavaksi taas jotain kuskia mittaavaa välinettä...
Wattimittarin jälkeen voidaan odottaa seuraavaksi taas jotain kuskia mittaavaa välinettä...
Ei vaan tehdään ihan olemassaolevilla välineillä. Softa vaan uusiksi.
Tuota pohdittiin vähän, kun 13 v. pojanpoikani oli täällä maastokisassa kaksi päivää, tuli sieltä ihan etelästä.
Jotain kuskia mittaavaa, tai siis ajonaikaista kuskin kuntoa mittaavaa tulevaa ajateltiin. Pojan isäkin oli mukana, molemmat vahvasti pyöräilyyn syventyneitä.
Omena ei putoa kauas puusta.
Luumunen
19.09.2023, 14.52
Luulisin että meitä ikuisesti nuoria ja urheilullisemmin suuntautuneita kiinnostaa enemmän oikeiden treenialueiden ja sykerajojen tunnistaminen huomattavasti laskennallisia kaavoja paremmalla tarkkuudella ja ilman laktaatti- ja hengityskaasumittauksia:
Kaikesta teknisestä kehityksestä huolimatta luulen että meille ikuisesti nuorille RPE voisi olla kaikkein tarkin ja tärkein menetelmä treenin sykerajojen ja intensiteetin määrittämisessä. On lisäksi helppokäyttöinen ja halpa (ilmainen) menetelmä.
https://isp.page/news/is-rating-of-perceived-exertion-the-training-metric-youve-been-missing/
https://www.roadbikerider.com/cycling-training-perceived-exertion/
Outtasite
19.09.2023, 15.17
Juu. Tästähän me elämästä pitempään ehtimään nauttineet voisimme aloittaa jaarittelun siitä miten sitä ennen osattiin harjoitella oikeilla tehoilla, vaikkei ollut sykemittareita. Mutta hieman vakavammin puhuen, Tadej Pogacarin taustavoimiin kuuluvana ja senkin takia tunnetuksi ja kuumaksi nimeksi aiheesta kestävyysharjoittelu puhuttaessa tullut Iñigo San Millán on myös hyvin pitkälle sitä mieltä että paras tapa tunnistaa Zone 2 on sama kuin minkä me opimme jo vuonna yksi tai kaksi: PPP eli pitää pystyä puhumaan.
Vaikkapa tuolta:
https://www.youtube.com/watch?v=ptZCObCiQn8
Recognizing Zone 2: How to Identify Your State (1:39:57)
Sen tehokkaamman treenin alueen tunnistaminen voi olla vaikeampaa, mutta siinä tietysti auttaa tekeminen eli vähitellen huomaa milloin esimerkiksi ohjelmaan kuuluvan viimeisen vedon jaksaa tehdä samalla teholla kuin ensimmäisenkin. Tai miten ei pidä lähteä pitämään sellaista vauhtia että maitohappo painaa jaloissa ennen aikojaan.
Mutta on minunkin tunnistettava että tuollainen tieteellisemmältä tuntuva menetelmä on houkuttelevampi ja kun laite kertoo miten asiat ovat, ei tarvitse opetella itsetuntemusta ja oman kropan tuntemusten kuuntelua.
Siksi voisinkin uskoa että se valmistaja, joka ominaisuuden ensimmäisenä tuo markkinoille - luonnollisesti uskottavuuden takaavien tutkimusten saattelemana - saa ainakin joksikin aikaa melkoisen myyntivaltin. Ominaisuutta ei ehkä päivitettäisi vanhoihin laitteisiin ihan heti vaan vasta sitten kun kilpailijatkin ovat saaneet omat versionsa omat kopionsa valmiiksi.
...Ominaisuutta ei ehkä päivitettäisi vanhoihin laitteisiin ihan heti vaan vasta sitten kun kilpailijatkin ovat saaneet omat versionsa omat kopionsa valmiiksi.
Ja koska "jatkuva kasvu" ja sillee, niin vehkeitä pitää myydä ja siksi ominaisuus ei ehkä tulekaan vanhoihin laitteisiin. Paitsi jos kilpailijatkin.
HRV Alpha arvohan oli tälläkin foorumilla pinnalla n. vuosi pari sitten. Liekö tuossa kyse samasta asiasta/metodista?
Juha Lehtinen
10.09.2024, 09.45
Itselläni alkaa sydämen toiminnan seuraaminen. Satunnaisesti lenkillä syke nousee vaikkapa jostain 130-140 alueelta 190 ja on siinä muutaman minuutin ja yhtä nopeasti kun nousi niin laskee myös. Eilen ultrattiin sydän ja tehtiin rasituskoe mutta ei saatu provosoitua tuota tilannetta. Kardiologin kehotuksesta Polarin H10 sykevyö tilaukseen ja kännykkään ecg-logger sovellus tallentamaan tuon tilanteen kun sellainen sattuu kohdalle tulemaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
Itselläni alkaa sydämen toiminnan seuraaminen. Satunnaisesti lenkillä syke nousee vaikkapa jostain 130-140 alueelta 190 ja on siinä muutaman minuutin ja yhtä nopeasti kun nousi niin laskee myös. Eilen ultrattiin sydän ja tehtiin rasituskoe mutta ei saatu provosoitua tuota tilannetta. Kardiologin kehotuksesta Polarin H10 sykevyö tilaukseen ja kännykkään ecg-logger sovellus tallentamaan tuon tilanteen kun sellainen sattuu kohdalle tulemaan.
Kai olet nyt erottanut tuon tuulitakista/liivistä tulevasta normi häiriöstä?
Juha Lehtinen
10.09.2024, 10.00
Kai olet nyt erottanut tuon tuulitakista/liivistä tulevasta normi häiriöstä?
En ole noita vielä käyttänyt ja kyllä se sykkeen äkillinen nopealyöntisyys on ihan aitoa.
edit. näitä on siis tullut joskus myös sisätreenissä kun ei ole mitään paitaa edes ollut päällä.
Ei tuollainen takin/liivin aiheuttama häiriö kyllä minuutteja kestä. Voi tulla äkillinen piikki ja sen huomaa jälkikäteen käyriä katsellessa.
Ei tuollainen takin/liivin aiheuttama häiriö kyllä minuutteja kestä. Voi tulla äkillinen piikki ja sen huomaa jälkikäteen käyriä katsellessa.
Riippuu sykevyöstä.
Mulla se jää kyllä minuuteiksi ylös, jos ajaa minuutteja kovempaa.
Osa sykevöistä tekee selkeitä piikkejä ja osa jättää sykkeen korkealle kun näyttämä sekoaa lepattavan/sähköisen liivin vuoksi.
Sama juttu jos vyö on menossa rikki.
Tuommoiset minuuttejakin kestäneet fake sykelukemat eivät olleet takavuosina mitenkään harvinainen ilmiö. Niin sanottu tekninen paita oli useimmiten niiden alkusyy. Mutta silloin sykevyöt olivatkin niin herkkiä että voimajohtojen läheisyyskin tuotti kummia lukemia.
Jännä nähdä toistuuko ilmiö nyt kun seuranta on päällä!
Polarin h10 vyö on juuri sellainen, että virheellisen näyttämän vuoksi syke jää pidemmäksikin aikaa ylös.
Eli esim lenkin alussa jotkin tekniset paidatkin voivat tehdä tuota. Vähän kun tulee iholle kosteutta niin näyttämä korjautuu.
Juha Lehtinen
10.09.2024, 11.07
Sykevyö on vasta tilauksessa että ihan heti en pääse seurantaa aloittamaan, puhelimeen olen kyllä jo ecg-logger sovelluksen asentanut. Rasituskoe oli ihan mielenkiitoinen, meni yli 130% päälle viitearvosta. Olisi mennyt enemmänkin mutta liekö jännitys nostanut verenpaineen niin piti sen takia lopettaa aikaisemmin.
Täysin samat oireet oli itsellä paljastui holter seurannassa takykardiaksi. Toivottavasti saat nauhoitettua nuo oireet jollakin se tuntui olevan vaikein paikka tuon hoidossa. Diagnoosin kun sai asiat eteni nopeasti
Juha Lehtinen
10.09.2024, 11.24
Täysin samat oireet oli itsellä paljastui holter seurannassa takykardiaksi. Toivottavasti saat nauhoitettua nuo oireet jollakin se tuntui olevan vaikein paikka tuon hoidossa. Diagnoosin kun sai asiat eteni nopeasti
Ilmiö sopii täysin takykardiaan mutta toivottavasti saan tallennettua että saadaan oikea diagnoosi.
Polarin h10 vyö on juuri sellainen, että virheellisen näyttämän vuoksi syke jää pidemmäksikin aikaa ylös.
Eli esim lenkin alussa jotkin tekniset paidatkin voivat tehdä tuota. Vähän kun tulee iholle kosteutta niin näyttämä korjautuu.
Polarin H10 ollut nyt vissiin 3v eikä ole koskaan tuollaista tullut.
Polar H9:llä silloin tällöin sykelukema nousee korkealle ja tulee jonkin ajan päästä takaisin. Kokeilin eilen napsauttaa vanhan H7 sykelähettimen vyöhön kiinni lenkin jälkeen ja RideWithGPS näytti ensin lähes 200 lukemia, josta pikkuhiljaa tultiin todellisiin arvoihin. En luottaisi näihin kuluttajavehkeisiin, jos olisin tekemässä lääketieteellistä diagnoosia. Kyllä niillä jyvälle pääsee, mutta tärkeät mittaukset tehdään sitten kunnon vehkeillä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.