PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parannusehdotuksia kisoihin



Sivut : 1 [2]

DaNi_BoY
22.07.2019, 09.37
Viikonlopun XCO SM kisassa oli esimerkillinen lähtökuulutus. Kisan yksi tuomareista joka toimi lähettäjänä tuli kuuluvalla äänellä sanomaan kuinka monta minuuttia lähtöön sekä viimeisen lähtölaskennan suoritti niin -30sek lähtöön -15sek lähtöön jonka jälkeen pilliin vihellys. Tässä ei ole mahdollisuutta ottaa "varaslähtöä"

Ahkerana kisaaja olen huomannut että moni lähettäjä laskee viimeiset 5 4 3 2 1 aja. Tämä toimii ihan ok kyläkisassa mutta ei esim. Crossi kisassa taikka näinkin tärkeässä kuin SM kisa jossa lähdöllä on merkitys.

Tulipa vaan mieleen... :)

Pete Riemu
23.08.2019, 11.28
Keskustelimme erään kuljettajan kanssa siitä, että selvisikö hän hiljattain järjestetystä marakisasta ilman maakosketuksia. Taustalla eräs toinen kuski kuuli sen ja kommentoi, että mararadoilla pohdinta on aiheetonta, sillä radan pitäisi aina olla sellainen, jossa ajettavuus on selviö kaikille. Selvisi, että hänkin on käynyt Euroopassa marakisassa, jossa on kyllä korkeita nousuja ja laskuja, mutta ne ovat sen verran hyväpintaisia ja loivia, että teknisyydestä ajaminen ei jää kellään kiinni. Hän jopa sanoi, että ratamestarin paras mitoitusväline olisi 26" jäykkärunkoinen pyörä, vaikka kisaajilla ei sellaisia olekaan enää juurikaan.

reinis
24.08.2019, 00.38
Tämä on tosi hyvä pointti



Viikonlopun XCO SM kisassa oli esimerkillinen lähtökuulutus. Kisan yksi tuomareista joka toimi lähettäjänä tuli kuuluvalla äänellä sanomaan kuinka monta minuuttia lähtöön sekä viimeisen lähtölaskennan suoritti niin -30sek lähtöön -15sek lähtöön jonka jälkeen pilliin vihellys. Tässä ei ole mahdollisuutta ottaa "varaslähtöä"

Ahkerana kisaaja olen huomannut että moni lähettäjä laskee viimeiset 5 4 3 2 1 aja. Tämä toimii ihan ok kyläkisassa mutta ei esim. Crossi kisassa taikka näinkin tärkeässä kuin SM kisa jossa lähdöllä on merkitys.

Tulipa vaan mieleen... :)

Pete Riemu
02.10.2019, 09.12
Joskus olen sanonut, että taluttaminen kuuluu maastopyöräilyyn. Joo kyllä edelleenkin, mutta lyhyitä pätkiä. Jos pitää taluttaa sadoista metreistä kilometriin, niin silloin puhutaan jo järjen vastaisuudesta reitin suunnittelussa.

izmo
02.10.2019, 13.39
Täytyis saada Suomeen enenmän lämmintä ja kuivaa

Pete Riemu
16.01.2020, 16.22
Saattaa olla, että tästä on ollut jo joskus puhetta, mutta joka tapauksessa olisiko aika matkia hiihdon Suomen Cupia? Olisi ihan selkeästi Maastopyöräilyn Suomen Cup myös. Nytkin Vantaalla hiihdossa naiset hiihtivät varttitunnissa oman 5km:n kisansa ja miehet hieman kauemmin kympin. Lisenssihiihtäjiä valtava määrä ja tv-paikalla. Jos maastopyöräilyssä halutaan päästä myös suuren yleisön suosioon, pitäisi miettiä uusiksi kannattaako suosia vain maracupia ja teknistä maastoa jne. Suomen Cupissa voisi olla erityyppisiä ratoja ja matkoja sprinteistä tunnin parin kestoisiin. Vaihdellen olisi yhteislähtöisiä, väliaikalähtöisiä ja viestikilpailuja. Yhdistävänä tekijänä pitäisi olla kuitenkin aina luottamus radan turvallisuuteen ja pärjäämiseen halvemmallakin kalustolla.

Pete Riemu
13.10.2020, 14.48
Minusta cyclocrossin kantoesteet ovat viimeaikoina ruvennut mietityttämään. Miksi aina pitää olla jotakin, mikä estää liian nautinnon pyöräilystä? XC-kisoissa ylitekniset pätkät, CX:ssä nouse selästä juuri kun on ollut kivaa kurvailla vauhdikkaita mutkia ja nyppylöitä, maantiekisojen vaarallisuusaspekti jne. Cyclocross olisi muutoin kiva formaatti. Cravel hommat ovat ilmeisesti esteettömiä, mutta siinä ei pääse yleisön kanssa eikä rata-ajon tyyliseen tunnelmaan kun ovat pidempimatkaisia tapahtumia. Pitäiskö CX- ja hiekkatiepyörille keksiä oma lisenssivapaa laji ilman nosteluesteitä?

DaNi_BoY
14.10.2020, 18.20
CX ssä esteet saa myös hypätä yli jolloin vauhti ei laske/tökkää. Se on sitte eri asia osaako hypätä. Esteissä on myös se jossa voi tavallaan ottaa pienen gäpin takana olevaan peesaajaan.

Ohiampuja
14.10.2020, 18.28
Cyklo-kisoissa kun alunperin mentiin sitä lyhintä reittiä, niin aitojen yli piti pyörää nostella.

Pete Riemu
14.10.2020, 23.48
Jotenkin muistelin, että 80-luvun alussa esteet piti olla niin korkeat, ettei kukaan hyppinyt yli. Esim. Kapan voittaessa Imatralla SM:n 1983 oli eräskin tukki korkealla jyrkässä ylämäessä. Sain eilen kuulla, että toiset tykkäävät kun saa juosta pyöräilykisoissa. Eräs toinen taas sanoi, että esteet tai pidempi pätkä pehmeää hiekkaa ovat ainoita asioita jotka potuttaa esim. CX:ssa. Mielestäni CX on CX:ää, eikä sen pitkää perinnettä tarvitse muuttaa, mutta gravelcross voisi olla samantapainen laji ilman esteitä.

Pete Riemu
28.04.2021, 09.42
Nyt kaikki kyläkisat ja omatoimikisat kalenteriin, sillä kova on hinku päästä mtb-tapahtumiin (vaikka pieniinkin)! Aika varovasti tuntuu ajoja olevan taas...

Pete Riemu
05.05.2021, 06.43
....ja kisasivulinkit myös Fillarilehden kalenteriin! Sieltä on kätevä tutustua järjestäjien sivuihin vaivatta ja sitä ainakin itse pääasiassa käytän ohjelmamme suunnitteluun.

Rosco
21.05.2021, 08.36
Nyt kaikki kyläkisat ja omatoimikisat kalenteriin, sillä kova on hinku päästä mtb-tapahtumiin (vaikka pieniinkin)! Aika varovasti tuntuu ajoja olevan taas...

Onko jossain jotain selkeää yhtä kanavaa mistä näkisi kesän esim. MTB tapahtumia? Vai täytyykö nää etsiä eri formaateista: osa FB, osa foorumilla, osa lajiliiton sivulla ja osa seuran (esihistoriallisissa) sivustoissa?

Tällein nöösinä täytyy antaa palaute että välillä näiden tapahtumien löytäminen on melkosta aarteenetsintää.

Syy siihen lienee että tapahtuma on rullannut jo muutamia vuosia mukavasti, joten standardiporukka tietää jo valmiiksi kaiken. Täten ei nähdä kehitykselle tarvetta. Siinä mielessä uudet kisat löytää helpommin koska heidän on pakko mainostaa. +Uudet platat suoraan haltuun.

ElBike
13.06.2021, 22.57
Katselin tässä ajatuksella osallistua Funduron tai Endurocupin kisaan kesän aikana ja monttu loksahti osallistumisen hinnasta levälleen; ennakkona 55 ja jos mahtuu niin paikanpäällä 70€. Vaikka kyseessä onkin hissipyöräily, niin luulisi rinneyrittäjien tarjoavan päivälipun alehintaan. Nimittäin esim. Nuuksion kisasta kilahtaa 160 osallistujan määrällä 8800 kassaan. Josta toki maksetaan ajanottokulut ja rinneliput ja tietty merkintänauhat yms, mutta niitäkin luulisi saavan sponsoroituina. Sen sijaan ruokailua tms ei kuulu hintaan.

Itse karsastan tätä nykyajan suuntausta tehdä kilpailuista bisnestä. Takavuosina cup-kisaan osallistuminen oli kohtuuhintaista ja bisnestä oli vain Finlandia-maastopyöräily ja vastaavat massatapahtumat. Finlandia hiihdostahan rahastus alkoi ja seuraavaksi Finlandia mtb muutettiin kalliimmaksi ja samalla karsittiin palveluista.

Arvaan että kohta joku kommentoi että jos on varaa ostaa monen tonnin maasturi, on varaa maksaa osallistumisestakin vaikka mitä. Mutta kyse ei olekaan nyt siitä, vaan voiko tällaisen rahastuscupin voittaja sanoa olevansa Suomen paras, jos korkeat maksut karkoittaa nopeita kuskeja, jotka vaan nyt ei näe vaivaa maksaa liikaa osallistuakseen kisoihin.

Pete Riemu
28.06.2021, 23.44
Siinä mielessä pyöräilyliiton alaiset kisat olivat ennen ja ilmeisesti nykyäänkin hyviä, että osallistumismaksut olivat lisenssin lisäksi kohtuulliset. Toisaalta jos lisenssivapailla kisoilla ei tehtäisi bisnestä, niin vieläkin halvempaa olisi silloin.

Itse kaipaisin mieluummin useita vaatimattomampia kisoja kesässä kuin pari valtavaa massatapahtumaa ja eikä sitten juuri muuta. Nytkin joutuu pakosta osallistumaan erääseen jättitapahtumaan kun ei muut järjestä kohtuu etäisyydellä muita kisoja koko kesälomani aikana. Minua ei haittaisi, vaikka joka viikonloppu olisi jossakin Päijät-Hämeessä, Kaakkois- tai itä-Suomessa kisa. Ymmärrän, ettei niitä jakseta järjestää kun pitää hamuta satoja osallistujia ja vähintään 30km:n kierrokselle pitäisi saada isäntien luvat. Mutta ei, oikeasti ei tarvitse. Lyhytkin kierros kunnan mailla ja parin kympin osallistumismaksulla kelpaisi oikein hyvin. Esim. Lappeenrannassakin, Muukon enskarata liitettynä Raviinintien viereisten kankaiden polkuihin ja metsäteihin, olisi MTB-kisareitti valmiina. Eikä luvan saanti olisi varmaan vaikeaa. Minun ikäisille ovat pienetkin kisat tosin rankka järjestää kun ei enää siedä pientäkään stressiä, mutta mielellään osallistuisin muiden joukkueemme jäsenten kanssa toisten järjestämiin kisoihin useammin. Päätin jäädä eläkkeelle nääs kaikista muista talkoista kuin omien treenikisojemme järjestelyistä.

Täpäri mies
16.07.2021, 18.43
Miksi Suomen XCM-kilpailuita on pakko viedä kokoajan teknisempään suuntaan, vaikka tämä on täysin vastoin lajin luonnetta? Itse monien muiden tavoin tykkään jumpata röllipoluilla, mutta silti hieman harmittaa, ettei Jämin tapaisia hiekkatieralleja oikein enään nykypäivänä arvosteta kisa skenessä, vaikka ne ovat mitä parhaita kestävyyskunnon mittareita

F. Kotlerburg
16.07.2021, 20.40
Ylipäätään sellaisia rentoja ja matalan kynnyksen massatapahtumia ei ole olemassa vähän pidemmällä matkalla. Kaikkien pitää olla "kahlaa vuorokausi kaulaa myöten suossa" tai "neljä tuhatta metriä nousua ja laskuissa kivirakkaa, katsotaan kuka selviää hengissä" tyyppisiä. Kai se on tämä suoritusyhteiskunta.

Ihan mielellään kävis kerran pari kesässä ajamassa jonkun rennomman maran. Luulisi pyöräilyn suosion lisääntymisen johdosta tuollaisella olevan tilausta. Sitten jos tuollaisen joku erehtyy järjestämään niin hc-tosimtbkuskiporukka on vinkumassa, kun ei ole tarpeeksi haastava.

misopa
16.07.2021, 21.32
Rokua MTB on mukavaa ajettavaa. Kivikkojuurakko loistaa käytännössä poissaolollaan. Nousua on toki hiukan, mutta ei mitään älytöntä kiipeämistä. Sillai sopivasti. Kolmannen kierroksen kun tuohon lisäisi, niin sehän täyttäisi nuo em. vaatimukset. Kivointa olisi, jos reitti olisi niin pitkä että ei tarvitsisi kuin yhden kierroksen, mutta ei taida ihan helppoa olla tuollaisen toteuttaminen. Toki lisää tuollaisia kisoja mahtuisi hyvin kalenteriin.

Pete Riemu
16.07.2021, 23.30
Nämä viimeisimmät puheenvuorot ovat musiikkia korvilleni. Täysin samaa mieltä ollaan täälläkin. Jatketaan politikointia asian puolesta!

Ari Fill
16.07.2021, 23.33
Täysin samaa mieltä edellisten postaajien kanssa.

F. Kotlerburg
17.07.2021, 13.57
Rokua MTB on mukavaa ajettavaa. Kivikkojuurakko loistaa käytännössä poissaolollaan. Nousua on toki hiukan, mutta ei mitään älytöntä kiipeämistä. Sillai sopivasti. Kolmannen kierroksen kun tuohon lisäisi, niin sehän täyttäisi nuo em. vaatimukset. Kivointa olisi, jos reitti olisi niin pitkä että ei tarvitsisi kuin yhden kierroksen, mutta ei taida ihan helppoa olla tuollaisen toteuttaminen. Toki lisää tuollaisia kisoja mahtuisi hyvin kalenteriin.
Joo Rokua on ihan kiva.

Ei ne kivikot tai juurakotkaan niin haittaa, jos niitä ei ole koko matkaa ja ne on ajettavia. Kokemus on vain osoittanut, että noissa massatapahtumissa on paljon sakkia, joilla ei ole edes yritystä ajaa niitä, vaikka ne ei mitään mörkökohtia olisikaan vaan ihan suht helposti ajettavia paikkoja. Helpommilla osuuksilla näillä kyllä sitten vauhtia riittää.

Ari Fill
18.07.2021, 01.42
Tästä on varmaan ollut aikaisemminkin juttua, mutta olenko ymmärtänyt oikein, että kategorian 3 ja kategorian 4 (miehet 60+) kilpailuja ei käytännössä ole Suomessa? Pyöräilyn yhä lisääntyessä ja kovakuntoisten uusien/senioreiden määrän kasvaessa olisi varmaan tilausta uusille kilpailuille em. kategorioissa. Liitossa lisenssimäärän kasvun luulisi olevan tavoitteena!? Onko tämä enemmän kiinni halukkaiden järjestäjätahojen puuttumisesta?

Pete Riemu
05.08.2021, 11.10
Joissakin maastokilpailuissa on todellinen matka selvästi pidempi kuin mitä on ilmoitettu. Tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että on mittailtu maantielenkkejä gps:llä ja tosi tarkasti on näyttänyt. Ehkä sama mielikuva on siirtynyt metsän puolellekin. Mutta kuten kaikki tiedämme, oikoo gepsi syheröisessä maastossa mutkien ja korkeuserojen vuoksi
oikein urakalla. Kalibroidulla eturenkaan kehän pituuteen perustuvalla mittarilla sen sijaan tulee tarkkoja lukemia. Kilpailun järjestäjän kannattaisikin satsata matkansa mittaamiseen. Muutama viaton maastokilometri, varsinkin teknisesti vaativalla radalla, tekee kellossa melkoisen lisän. Kahden kierroksen väellä saattaa tulla jo puolikin tuntia ajoaikaa lisää siihen mitä on olettanut.

DaNi_BoY
22.08.2021, 09.31
Pete Riemu muutamaankin kertaan tässä aiheessa mainitsemaan Fillari-lehden kalenteriin on pyritty keräämään kaikki kisat ja kuntotapahtumat. Normaalina aikana tuosta on laitettu tiedot myös painettuu lehteen.

https://www.fillari-lehti.fi/Tapahtumat/Kalenteri.aspx


(https://www.fillari-lehti.fi/Tapahtumat/Kalenteri.aspx)

Huono tuo kalenteri. Tuossa puuttuu ehkä puolet kuntotapahtumista.
Tuntuu että pikkukylien järjestäjät eivät edes halua mainostaa omia kisoja

Hardza
23.08.2021, 16.46
Lopputulos on yhtä hyvä, kuin lähtöarvot antaa ymmärtää. On kyllä hieman outoa jos ei fillarifoorumille omaa tapahtumaansa halua ilmoittaa, kun siihen selkeät ohjeet on olemassa ja eiköhän tämä ole kuitenkin isoin alan foorumi suomessa.
Noita erilaisia kalentereita on kyllä googlen mukaan hirveästi, mutta osassa ei ole kuin ihan muutamia tapahtumia....

Pete Riemu
05.09.2021, 08.38
Mietin, että olisiko suomalaisessa yhteiskunnassa kannattavaa hoitaa osa MTB-tapahtumista yrityspohjalta. Tuosta HelCX-meiningistä tuli mieleen, että jos muutaman nohevan hengen taholla olisi rekvisiitta ja tekniikka hankittuna, niin miksikä ei kyseinen porukka voisi saada osallistumismaksut itselleen ja voisivat näin kiertää eri paikkakunnilla järjestämässä MTB-kisoja. Monet seurat eivät kykene ruinaamaan näet talkoolaisia, sillä talkookulttuuri on menneen talven lumia. Seurat voisivat kuitenkin toimia Oy MTB Ab:n apuna esim. lupa- ja reitinsuunnitteluasioissa paikallistuntijoina. Eilen metsässä kulkiessani ihmettelin kuinka paljon poluilla vilisteli maastopyöräilijöitä verrattuna muutamaa vuotta taaksepäin. Pyöräilybuumi on totta tosiaan päällä. Näille ihmispoloille pitäisi saada lähemmäs enemmän tapahtumia, mutta ei ole voimia järjestää...

viimeinenlenkki
05.09.2021, 09.18
Muuten hyvä ,mutta jos bisnespohjalla hommaa rupeaa tekemään niin osallistumismaksut nousee koska voittoakin olisi saatava.Ja paljonko osallistujat ovat valmiita maksamaan?? kun kisojen järjestäminen vaatii kuitenkin aikasta paljon työtä.Ja moni tykkää vain ajella ilman minkäänlaista kisameininkiä.ps.en koe itseäni ihmispoloiseksi vaikka ittekseni metsässä ajelenkin(kevennys).Ja mikä olisi sopiva maksu?(veikkaus 70-140e)

helicomatic
05.09.2021, 10.37
Mietin, että olisiko suomalaisessa yhteiskunnassa kannattavaa hoitaa osa MTB-tapahtumista yrityspohjalta. Tuosta HelCX-meiningistä tuli mieleen, että jos muutaman nohevan hengen taholla olisi rekvisiitta ja tekniikka hankittuna, niin miksikä ei kyseinen porukka voisi saada osallistumismaksut itselleen ja voisivat näin kiertää eri paikkakunnilla järjestämässä MTB-kisoja. Monet seurat eivät kykene ruinaamaan näet talkoolaisia, sillä talkookulttuuri on menneen talven lumia. Seurat voisivat kuitenkin toimia Oy MTB Ab:n apuna esim. lupa- ja reitinsuunnitteluasioissa paikallistuntijoina. Eilen metsässä kulkiessani ihmettelin kuinka paljon poluilla vilisteli maastopyöräilijöitä verrattuna muutamaa vuotta taaksepäin. Pyöräilybuumi on totta tosiaan päällä. Näille ihmispoloille pitäisi saada lähemmäs enemmän tapahtumia, mutta ei ole voimia järjestää...


Muuten hyvä ,mutta jos bisnespohjalla hommaa rupeaa tekemään niin osallistumismaksut nousee koska voittoakin olisi saatava.Ja paljonko osallistujat ovat valmiita maksamaan?? kun kisojen järjestäminen vaatii kuitenkin aikasta paljon työtä.Ja moni tykkää vain ajella ilman minkäänlaista kisameininkiä.ps.en koe itseäni ihmispoloiseksi vaikka ittekseni metsässä ajelenkin(kevennys).Ja mikä olisi sopiva maksu?(veikkaus 70-140e)

Tämä Suomessakin nyt urheilutapahtuma-alan kasvava ammattimaisuus näkyy jo koko ajan kasvavissa osallistumismaksuissa. Iso osa tapahtumia on nyt sellaisia joihin pienituloinen kansalainen ei pysty osallistumaan tai osallistumismaksu on vähintäänkin merkittävä kynnyskysymys. Maassamme on satoja tuhansia työttömiä ja vielä reilusti enemmän muuten pienituloisia ihmisiä jotka eivät tule palkallaan kunnolla edes toimeen joiden en usko käytännössä juurikaan näkyvän missään pyöräilytapahtumissa. Tapahtumia ei välttämättä ole varaa kiertää kun yksi vuoden aikana jos sitäkään. Kaikki eivät todellakaan laita tuhansia euroja välineisiin tai jos jotakin laittavat, niillä ajetaan sitten vuosia ja niihin säästetään vuosia tai ostetaan pienellä osamaksulla tai käytettynä pitkän aikavälin sijoituksena. Todella moni ei edes aloita haaveilemaansa harrastusta taloudellisista syistä ja siksi koska se harrastus ei näiden hintojen perusteella selvästikään kuulu hänen asemaansa tässä yhteiskunnassa. Tämä on se realiteetti mikä monelle keski- ja ylemmän keskiluokan kuplassa eläville ei välttämättä näy. 140 euroa on osalle porukasta sivuseikka, osalle se on ihan keskeinen kynnyskysymys.

Minusta tuntuu että urheiluun ei enää pitkään aikaan ole haluttu matalapalkkaisia duunareita, työttömiä ja opiskelijoita. Yksi tämän ilmiön seuraus tai sivuoire on Työväen Urheiluliiton kaltaisen järjestön surkastuminen viime vuosikymmenten myötä. Osallistujiksi halutaan vain maksukykyisiä ihmisiä koska koko yhteiskunta pyörii taloudellisen voiton ympärillä ja se on tänä päivänä ihan arkipäiväinen fakta ja toteamus. Liikunnasta ja kilpaurheilusta ja varsinkin pyöräilystä on tullut elämässä menestyneiden keski-ikäisten ja sitä vanhempien keskinäinen vertailuareena, muutaman onnekkaan ja ahkeran juniorin ponnahduslauta sekä ihan kourallisen kansallisen tason lajille omistautuneen elämänurheilijan piiri. 90% kansasta ja potentiaalisesta osallistujajoukosta loistaa poissaolollaan. Lue tätä pienenä provokaationa ja kuulisin mielelläni vastaväitteitä.

viimeinenlenkki
05.09.2021, 15.24
Minusta tuntuu että urheiluun ei enää pitkään aikaan ole haluttu matalapalkkaisia duunareita, työttömiä ja opiskelijoita.Opiskelijoita ainakin harrastaa ja lienee halutaan harrastamaan(luo jatkuvuutta).osallistumismaksu on vähintäänkin merkittävä kynnyskysymys,kuitenkin pienin kustannus pyöräkisoihin menevästä budjetista onneksi on näitä halpoja kisoja 30-70 e,riippuen milloin ilmoittautuu. keski- ja ylemmän keskiluokan kuplassa eläville ?????. Liikunnasta ja kilpaurheilusta ja varsinkin pyöräilystä on tullut elämässä menestyneiden keski-ikäisten ja sitä vanhempien keskinäinen vertailuareena,vertaillaan mitä??kilpaurheilu erikseen yleensä huipulla parhaat mitä rahalla saa koska kaikilla ei ole mahdollisuutta kilpailla vaikka olisi halua ja taitoa.

Pete Riemu
05.09.2021, 15.32
Välikommenttina keskusteluun sen verran, että viimeinenlenkki ja helicomatic laittoivat meikäläiselle mieleiset kommentit. Helicomaticin kirjoitus on suorastaan ajattelemaan saava helmi... Meidän työväen taustaisen seuran järjestämän MTB-kisan osallistumismaksu oli muistaakseni viime vuonna 20€ ja kaksi ihmispoloa hoiti 90% järjestelyistä.

helicomatic
05.09.2021, 19.57
Minusta tuntuu että urheiluun ei enää pitkään aikaan ole haluttu matalapalkkaisia duunareita, työttömiä ja opiskelijoita.Opiskelijoita ainakin harrastaa ja lienee halutaan harrastamaan(luo jatkuvuutta).osallistumismaksu on vähintäänkin merkittävä kynnyskysymys,kuitenkin pienin kustannus pyöräkisoihin menevästä budjetista onneksi on näitä halpoja kisoja 30-70 e,riippuen milloin ilmoittautuu. keski- ja ylemmän keskiluokan kuplassa eläville ?????. Liikunnasta ja kilpaurheilusta ja varsinkin pyöräilystä on tullut elämässä menestyneiden keski-ikäisten ja sitä vanhempien keskinäinen vertailuareena,vertaillaan mitä??kilpaurheilu erikseen yleensä huipulla parhaat mitä rahalla saa koska kaikilla ei ole mahdollisuutta kilpailla vaikka olisi halua ja taitoa.

Opiskelijoita harrastaa? Tietenkin on niitä olemassa mutta mene vaikka keskivertoiseen ammattikoululuokkaan tai oikeastaan mihin tahansa koululuokkaan. Harvassa ovat pyöräkisoissa käyvät, ylipäätään yhtään kuntoilevat on vähissä. Senhän näkee jo intin coopertilastoista. Kuinka kutsuva tää meidän laji on vähävaraiselle? Väittäisin että ei kovinkaan. Tiedän tosin, että tämä on monen mielestä ihan ok näinkin eli ei nähdä mitään ongelmaa. Lajiliitto keskittyy miettimään miten saadaan seuraava huippu maailmalle niistä kymmenestä juniorista jotka muutamassa kisassa pyörii.

Totta on se että halpojakin kisoja onneksi vielä on. Talkootyötä kuitenkin arvostetaan kokoajan vähemmän ja tilalle tulee ammattimaisesti hoidetut tapahtumat jotka suunnataan maksavalle kohderyhmälle. Ketään ei tunnu kiinnostavan eikä synny keskustelua siitä miten saadaan ihmiset oikeasti kiinnostumaan lajista ja mielestäni tässä lajin kalleus on ihan keskeinen asia.

viimeinenlenkki
05.09.2021, 21.22
Pyöräily lajina ei suurempia massoja kiinnosta ja tuo liikkumattomuus on kansanterveydellisesti ongelma nykyaikaan.eikä pyöräily kalleimasta päästä ollenkaan välineet harrastamiseen saa alle 1000e jonka jälkeen harrastaminen edullista pois lukien kilpailut etenkin jos niitä käy vähemmän.löytyy lajeja jotka selvästi kalliimpia jääkiekko,hiihto,tennis,ym moottoriurheilusta puhumattakaan jos voi urheiluksi kutsua.Suomi vain on pääosin jääkiekko autourheilu kansaa.jos halua oikein kovasti löytyy niin varmasti saa mahdollisuuden esimerkkinä peter sagan taisi olla tavan pyörällä eka kisoissa.myös nettipelaaminen vetää nuorisoa pariinsa.edullisia lajeja aloittaa ovat juoksu,kävely,paini esim.toivoisin kyllä että pyöräly kiinostaisi mutta minkäs teet siinäpä visainen kysymys.

helicomatic
06.09.2021, 12.38
Pyöräily lajina ei suurempia massoja kiinnosta ja tuo liikkumattomuus on kansanterveydellisesti ongelma nykyaikaan.eikä pyöräily kalleimasta päästä ollenkaan välineet harrastamiseen saa alle 1000e jonka jälkeen harrastaminen edullista pois lukien kilpailut etenkin jos niitä käy vähemmän.löytyy lajeja jotka selvästi kalliimpia jääkiekko,hiihto,tennis,ym moottoriurheilusta puhumattakaan jos voi urheiluksi kutsua.Suomi vain on pääosin jääkiekko autourheilu kansaa.jos halua oikein kovasti löytyy niin varmasti saa mahdollisuuden esimerkkinä peter sagan taisi olla tavan pyörällä eka kisoissa.myös nettipelaaminen vetää nuorisoa pariinsa.edullisia lajeja aloittaa ovat juoksu,kävely,paini esim.toivoisin kyllä että pyöräly kiinostaisi mutta minkäs teet siinäpä visainen kysymys.

Eihän pyöräily kallein harrastus ole mutta se voisi olla myös paljon halvempi.

Niin kumpi oli ensin muna vai kana. Väittäisin että ainakin 80-luvulta lähtien on koko urheilun olemassaolo perustunut epätoivoiseen ammattilaisuuteen pyrkimiseen, kaupallisuuteen ja olympialaisissa pärjäämiseen. Urheilu-uutiset uutisoi pelkästään tuloksista, kuka voitti ja kuka teki minkäkin sopimuksen. Urheiluun ei liity mikään positiivinen hauska kilpaileminen vaan pelkät tulokset. Ei ole ihme että tavan kansa ja nuoriso vieraantuu urheilusta kun heti pitäisi pärjätä tai tähdätä huipulle tai muuten näytät vaan nololta ja tuhlaat aikaasi, sun pitäisi urheilun sijaan käyttää aikasi muuhun. Ainoa laji mitä saa rauhassa ilman paineita harrastaa on sauvakävely. Meillä on ihan vääristynyt urheilukulttuuri.

viimeinenlenkki
06.09.2021, 14.33
Niin kumpi oli ensin muna vai kana. Väittäisin että ainakin 80-luvulta lähtien on koko urheilun olemassaolo perustunut epätoivoiseen ammattilaisuuteen pyrkimiseen, kaupallisuuteen ja olympialaisissa pärjäämiseen. Urheilu-uutiset uutisoi pelkästään tuloksista, kuka voitti ja kuka teki minkäkin sopimuksen. Urheiluun ei liity mikään positiivinen hauska kilpaileminen vaan pelkät tulokset. Ei ole ihme että tavan kansa ja nuoriso vieraantuu urheilusta kun heti pitäisi pärjätä tai tähdätä huipulle tai muuten näytät vaan nololta ja tuhlaat aikaasi, sun pitäisi urheilun sijaan käyttää aikasi muuhun. Ainoa laji mitä saa rauhassa ilman paineita harrastaa on sauvakävely. Meillä on ihan vääristynyt urheilukulttuuri.Aika kaukana ollaan alkuperäisestä aiheesta mukaan lukien itseni.Liikunttaa harrastanut koko ikäni enkä koe että mitään paineita olisi ,lähinnä siksi olen harrastanut kun olen tykännyt,Tuohon median tekemään menestyshakuisuuteen ei ole pakko ryhtyä/pyrkiä.yleensä paineet tekee urheilija itse tai lähipiiri.Sauvakävelyä harrastaessa kyllä on tuntunut nololta kun kysyttiin mihin sukset jäi tosin ei silloin kovin trendikäs laji(1980).Anteeksi vain mutta tunnut katkeralta urheilua kohtaan toivottavasti olen väärässä.hyvää syksyn jatkoa ja liikunnan iloa toivoo nimensä mukainen viimeinenlenkki(liittyy ketjun viimeiseen ei siihen että ei olisi liikunnan iloa).

helicomatic
06.09.2021, 16.01
Niin kumpi oli ensin muna vai kana. Väittäisin että ainakin 80-luvulta lähtien on koko urheilun olemassaolo perustunut epätoivoiseen ammattilaisuuteen pyrkimiseen, kaupallisuuteen ja olympialaisissa pärjäämiseen. Urheilu-uutiset uutisoi pelkästään tuloksista, kuka voitti ja kuka teki minkäkin sopimuksen. Urheiluun ei liity mikään positiivinen hauska kilpaileminen vaan pelkät tulokset. Ei ole ihme että tavan kansa ja nuoriso vieraantuu urheilusta kun heti pitäisi pärjätä tai tähdätä huipulle tai muuten näytät vaan nololta ja tuhlaat aikaasi, sun pitäisi urheilun sijaan käyttää aikasi muuhun. Ainoa laji mitä saa rauhassa ilman paineita harrastaa on sauvakävely. Meillä on ihan vääristynyt urheilukulttuuri.Aika kaukana ollaan alkuperäisestä aiheesta mukaan lukien itseni.Liikunttaa harrastanut koko ikäni enkä koe että mitään paineita olisi ,lähinnä siksi olen harrastanut kun olen tykännyt,Tuohon median tekemään menestyshakuisuuteen ei ole pakko ryhtyä/pyrkiä.yleensä paineet tekee urheilija itse tai lähipiiri.Sauvakävelyä harrastaessa kyllä on tuntunut nololta kun kysyttiin mihin sukset jäi tosin ei silloin kovin trendikäs laji(1980).Anteeksi vain mutta tunnut katkeralta urheilua kohtaan toivottavasti olen väärässä.hyvää syksyn jatkoa ja liikunnan iloa toivoo nimensä mukainen viimeinenlenkki(liittyy ketjun viimeiseen ei siihen että ei olisi liikunnan iloa).

Ei ole tarkoitus kuulostaa katkeralta enkä tunnista sitä itsessäni. Monia nuoria kohtaan asetetaan nykyään kohtuuttoman kovia paineita kaikessa vaikkei sitä aina suoraan myönnetäkään. Olen vain kuullut ja miettinyt paljon ihmisiä joihin olen urheilun ja liikunnan parissa tavannut ja pohtinut kovasti miksi pyöräily lajina tuntuu meillä polkevan paikallaan, myös kaikenlaisen tasa-arvoisuuden näkökulmasta.

Eikä myöskään sinua eikä ketään kohtaan mitään henkilökohtaista! Oikein hyvää syksyä ja mukavia lenkkejä.

Pete Riemu
06.09.2021, 19.12
Vielä palatakseni kysymykseeni, voisiko olla kannattavaa esim. kolmen hengen yritykselle tuoda välineet ja työpanos paikanpäälle vaikka 20-50€:n lippujen hinnalla. Paikallinen seura hommaisi vain teiden ylityksiin liikennevahdit ja hoitaisivat reitin konsultoinnin firman merkkaajille. Esim. sata osallistujaa tekisi parhaassa tapauksessa 5000€ verokarhulle ilmoitettavaa. Entä joku isompi kisa... parilla sadalla osallistujalla? Pienempiä kisoja, jossa ratakierros olisi vain alle 10km, voisi ajatella pidettävän yksi per viikko ja suurempia yksi kahdessa viikossa. Paperilla saattaisi kannattaa, mutta aika väsynyttä porukkaa olisi kauden jälkeen. Ehkä sivutoiminen yritys olisi parempi. Sellainen, joka järkkää vain muutaman kisan kaudessa ja jos markkinatilanne näyttää hyvältä, voisi eri kolkilla Suomea olla oma tällainen lajia rakastava pikku firma.

Se on varmaa kuitenkin, että täällä Kaakkois- ja Itä-Suomessa on liian vähän normaaleja MTB-kisoja kaudessa!

Ohiampuja
06.09.2021, 19.30
Urheilu-uutiset uutisoi pelkästään tuloksista, kuka voitti ja kuka teki minkäkin sopimuksen. Urheiluun ei liity mikään positiivinen hauska kilpaileminen vaan pelkät tulokset. Ei ole ihme että tavan kansa ja nuoriso vieraantuu urheilusta...
Tätä olen itsekin ihmetellyt, Tahkot ja muut kuntotapahtumat ei ylitä uutiskynnystä lainkaan.

Vaikka samaan aikaa skeittaus ja muut rennon imagon lajit kasvaa.

Minusta maastopyöräilyssä oli joskus taannoin tuota skeittihenkeä, mutta onko se nyt hukattu?

Sanna04
08.09.2021, 22.07
Juuri tuossa hetki sitten Fillari-lehdestä Sini Nurmesta kertovan jutun lukeneena tuli kyllä myös mieleeni, että jos endurosta on tämän Funduro Cupin kautta saatu loppuunmyyty kiertue, niin miksi ei samaa voisi kokeilla muissakin lajeissa? Toki se edellyttää sitä, että yksi organisaatio järjestää tapahtuman, eikä niin, että cupin osakisoja järjestää yhtä monta eri toimijaa kuin on osakisoja, ja osakisojen laatu ja keskenäinen vertailtavuus on ihan Herran haltuun.

Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla

Pete Riemu
09.09.2021, 12.20
Juuri tuossa hetki sitten Fillari-lehdestä Sini Nurmesta kertovan jutun lukeneena tuli kyllä myös mieleeni, että jos endurosta on tämän Funduro Cupin kautta saatu loppuunmyyty kiertue, niin miksi ei samaa voisi kokeilla muissakin lajeissa? Toki se edellyttää sitä, että yksi organisaatio järjestää tapahtuman, eikä niin, että cupin osakisoja järjestää yhtä monta eri toimijaa kuin on osakisoja, ja osakisojen laatu ja keskenäinen vertailtavuus on ihan Herran haltuun.

Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla

Juuri näin. Todella suosittua on kuulemma tuo enska nykyään, varsinkin nykynuorien parissa. Lenkillä hirvittää kun itse jarruttelen isommissa alamäissä, niin nämä polkevat lisää vauhtia. Voi olla, että normi MTB ei ole tulevaisuudessa enää se hauska laji kuten oli vielä reilu kymmenen vuotta sitten junioreidenkin mielestä. Jotain pitäisi perusmtb:llekin keksiä, ettei häntäpäästä lopu kilpakumppanit:)

Laerppi
09.09.2021, 13.42
Itseäni ei kiinnosta enää kilpaileminen, mutta olen osallistunut muutamaan pyörätapahtumaan, jossa ei ole ajanottoa.

viimeinenlenkki
09.09.2021, 17.40
Jotain pitäisi perusmtb:llekin keksiä, ettei häntäpäästä lopu kilpakumppanithttps://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png.nimimerkin mukaisesti mennään joten seuraa saanet jos samoissa kisoissa ollaan v.2022 tahko 45 km ainaskii.

Pete Riemu
11.09.2021, 08.59
Jotain pitäisi perusmtb:llekin keksiä, ettei häntäpäästä lopu kilpakumppanithttps://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png.nimimerkin mukaisesti mennään joten seuraa saanet jos samoissa kisoissa ollaan v.2022 tahko 45 km ainaskii.

Ehkä jossakin muussa kisassa otetaan viimeisestä sijasta mittaa. Päätin tämän kesän 45km:n jälkeen, että jos gravelkisaa ei tule tai muuten reitit uudistu, totean tapahtuman jo nähdyksi. Siltana aiheeseen ja vasta muutama päivä sitten kovasta alamäkivauhdista kaatuneena kaipaan yleensä helpotusta reitteihin useisiin MTB-kisoihin. Ainakin käppänäsarjalaisille...

viimeinenlenkki
11.09.2021, 09.23
Tahkolla lienee 14 kertaa(60km 120km ja yritys 180km joka liukkaaseen keliin kaatui eli keskeytys) ja tuo 45km vielä ajamatta.tänä vuonna sain tarpeekseni tuosta 60km lenkistä etenkin kinahmin nousuista kuten myös laskuista.muuten tykännyt käydä.

Pete Riemu
13.09.2021, 12.14
Tahkolla lienee 14 kertaa(60km 120km ja yritys 180km joka liukkaaseen keliin kaatui eli keskeytys) ja tuo 45km vielä ajamatta.tänä vuonna sain tarpeekseni tuosta 60km lenkistä etenkin kinahmin nousuista kuten myös laskuista.muuten tykännyt käydä.

Lauantaina lenkkeiltiin pojan kanssa Kinahmilla maatiaissateessa. Kyllä se taas vahvisti kantaani helpompiin kisoihin siirtymisestä tai jopa kokonaan XC:n lopettamisesta.... Ei jaksa enää suuria nousu- ja laskumetrejä.

reinis
13.09.2021, 13.36
Olen huomannut että XCO kisoissa tänä kautena todella harvinaista ollut joku kunnon valokuvaaja vaikka kyseessa ihan Suomen Cup osakilpailu.
Uskoisin että melkein jokainen haluaisi sen vaikka yhden kuvan muistutukseksi siitä kisasta.

Onko aina ollut valokuvaajat vähissä niissä XCO/XCC kisoissa?

Marakisoissa niitä aina ollut paikalla...

Ohiampuja
13.09.2021, 19.33
Osaako joku suoraan päästä heittää miltä kisojen tilanne ja tulevaisuus näyttää? Siis mara, xc ja enska? Ennen taisi mara-cup vetää eniten kuskeja, mutta onko tilanne nyt muuttunut?

Omat kokemukset on sieltä 10 vuoden takaa. Vain muutama Tahko ja Jämi on tässä välissä käyty katsomassa.

Jami2003
13.09.2021, 21.28
Tämä kisojen kehittyminen lähtisi ensimmäisenä liikenteeseen kunnon portaalista mistä kaikki kisat löytyvät, on selkeät päivämäärät hintaportaille, linkit nettisivuille ja jota kautta myös ilmoittautuminen tehdään ja maksetaan. Suunnistuksessa homma toimii täysin yhden portaalin läpi ja mukava siinä on ihmetellä mihin ilmottautuisi seuraavaksi...

Pete Riemu
18.10.2021, 17.50
Vain muutaman kerran koko HelCX-historian aikana niihin osallistuneena tulee mieleen pari rakentavaa toivetta. Siinä touhussa on jotakin mielettömän hienoa. Ajellaan koko ajan yleisön äärellä ja mikä sen mukavampaa. Järjestelyt ovat huippuluokkaa. Kuitenkin yleisön viihtyvyyden vuoksi joku cuppi pitäisi järjestää myös kesälämpimillä. Usein on ollut hirveän kova tuuli, joka kylmänä vuodenaikana karkottaa herkimmät yleisön joukosta pois. Tai sitten pitäisi saada reitti aivan lämpimän ravintolan ikkunoiden vierestä menemään. Tämä CX on lähimpänä ratapyöräilyn kanssa sitä, millä saataisiin osa lätkäyleisön tyyppisistä innostumaan myös pyöräilyn seuraamisesta. Tosin pyöräilyssä ei onneksi nyrkit heilu niin usein, mutta siksikin vielä kannattaisi taistella rakkaan lajimme puolesta, kehittämällä siitä enemmän rehdin urheilun yleisölaji:)

reinis
18.10.2021, 18.48
Vain muutaman kerran koko HelCX-historian aikana niihin osallistuneena tulee mieleen pari rakentavaa toivetta. Siinä touhussa on jotakin mielettömän hienoa. Ajellaan koko ajan yleisön äärellä ja mikä sen mukavampaa. Järjestelyt ovat huippuluokkaa. Kuitenkin yleisön viihtyvyyden vuoksi joku cuppi pitäisi järjestää myös kesälämpimillä. Usein on ollut hirveän kova tuuli, joka kylmänä vuodenaikana karkottaa herkimmät yleisön joukosta pois. Tai sitten pitäisi saada reitti aivan lämpimän ravintolan ikkunoiden vierestä menemään. Tämä CX on lähimpänä ratapyöräilyn kanssa sitä, millä saataisiin osa lätkäyleisön tyyppisistä innostumaan myös pyöräilyn seuraamisesta. Tosin pyöräilyssä ei onneksi nyrkit heilu niin usein, mutta siksikin vielä kannattaisi taistella rakkaan lajimme puolesta, kehittämällä siitä enemmän rehdin urheilun yleisölaji:)

Kesälämmössä se ei olisi sitten enää cyclocrossia. Paljon auttaisi pari isompaa etusivu auki teltta jossa tarjotaan vähän oluttaa, virvokkeita ja jotain naposteltavaa. Ehkä sitten yleisömäärätkin alkaa olemaan sen verran että popup pystybaarin viivan alle jää jotain katetta, ehkä?
Kahvelo saa tarjota sitten muut herkut kuten tähän asti mallikkaasti tehnytkin.

ViP
19.10.2021, 16.49
Nyt kun myös gravelikisat alkavat yleistymään, niin ehkä kesälle voisi järjestää jonkun criterium-tyyppisen graveltapahtuman, jossa ajetaan pienehköä luuppia useita kierroksia suunnilleen tunnin ajan. Eli vähän kuin cyclocrossi, mutta nopeammalla vauhdilla ja vaatii osaamista vähän eri kantilta. Voisi olla yleisönkin kannalta kohtuu viihdyttävää?

Qps
19.10.2021, 18.30
Xco on periaattessa sama kisaformaatti ja xcc siitä vielä typistetty versio. Noita ajellaan kesällä.

Pete Riemu
19.10.2021, 22.17
Nyt kun myös gravelikisat alkavat yleistymään, niin ehkä kesälle voisi järjestää jonkun criterium-tyyppisen graveltapahtuman, jossa ajetaan pienehköä luuppia useita kierroksia suunnilleen tunnin ajan. Eli vähän kuin cyclocrossi, mutta nopeammalla vauhdilla ja vaatii osaamista vähän eri kantilta. Voisi olla yleisönkin kannalta kohtuu viihdyttävää?

Kannatan. Iso peukku tälle!

Pete Riemu
19.10.2021, 22.30
Xco on periaattessa sama kisaformaatti ja xcc siitä vielä typistetty versio. Noita ajellaan kesällä.

Yleisö saattaisi tykätä, mutta ehkä XCO:n teknisyys karsii harvaan asutussa maassa ajajia eli katsottavia. Kuitenkin tämänkin ympärille toivoisi markkinointia katsojien suuntaan ja hyvillä oheispalveluilla: Katsomo lähellä baaria jne.

a-o
19.10.2021, 22.37
Nyt kun myös gravelikisat alkavat yleistymään, niin ehkä kesälle voisi järjestää jonkun criterium-tyyppisen graveltapahtuman, jossa ajetaan pienehköä luuppia useita kierroksia suunnilleen tunnin ajan. Eli vähän kuin cyclocrossi, mutta nopeammalla vauhdilla ja vaatii osaamista vähän eri kantilta. Voisi olla yleisönkin kannalta kohtuu viihdyttävää?Tähän löytyykin lähes joka kunnasta sopiva paikka, usein jopa katsomolla ja ravintolalla varustettuna.

Mitenkähän raviväki asiaan suhtautuisi[emoji848]

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla

roadking
19.10.2021, 22.49
Tähän löytyykin lähes joka kunnasta sopiva paikka, usein jopa katsomolla ja ravintolalla varustettuna.

Mitenkähän raviväki asiaan suhtautuisi[emoji848]

Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Noin 15 vuotta sitten Suomessa järjestettiin vuosittain kutsukilpailu raviradalla. Kilpailun formaatti oli sellainen, että joukon viimeinen liputettiin aina kierroksen lopussa pois kisasta ja tätä jatkettiin kunnes voittaja oli selvillä.

En kyllä kuollaksenikaan muista, että missä päin tätä kisaa järjestettiin

ViP
21.10.2021, 12.33
^ Ai hitto, tää olisi kova. Vaatisi toki sitä, että kilpailevan ryhmän jäsenet olisivat keskenään melko tasaväkisiä, jotta kilpailullisuus säilyisi.

Xco:n radat ovat nykyisellään melko teknisiä (tai noh, kaikkihan on suhteellista) ja alle tarvitsee maastopyörän. Tuossa aiemmassa ideassa ajatuksena oli, että kilpailtaisiin gravel-, cx- tai miksei jopa maantiepyörillä, jolloin osallistumisen kynnys olisi mahdollisimman matala ainakin kaluston suhteen.

Pete Riemu
23.05.2022, 09.17
Nyt en muista oliko tästä jo puhetta, mutta kun yhä kuuluu uutisia sähkömopojen (eikös se mopo lyhenne tullut moottoripolkupyörästä juuri) vaikutuksista tuloksiin jne., jos ajavat siis samassa lähdössä, niin kerron yhden esimerkin lisää. Koska tässä aiheessa vältän nimeämästä kisoja, en nimeä erästä viime kesän kisaa nytkään. Jokatapauksessa yksi meidän tallin kuski voitti tietyn matkan. Hän haki koronasta johtuen telttakatoksesta selostajan puheiden ja tulospalvelun perusteella kolmannen palkinnon. Samantien sen jälkeen lähdimme kotimatkalle ja ehkä tunnin ajon jälkeen huomasimme, että tulokset oli päivitetty kohdalleen erilliselle sivulle muista tapahtuman tuloksista. Samassa lähdössä oli ollut sähkösarjalaisia, joista kaksi oli ehtinyt tämän "kolmanneksi" tulleen edelle. Ja ne vasta myöhemmin poistettiin omaan karsinaan, mutta kolmospalkinnon vaihtaminen ykköseen oli myöhäistä ja harmillisinta oli se kun media eikä tutut osaa etsiä jotakin erillistä tulossivua mistään. Ja tsot, tsot, ei ollut petestä itsestään kyse (ei todellakaan sitä vaaraa ole), vaan henkilöstä, joka olisi saanut uutta intoa pyöräilyyn tuon voiton tuoman huomion mukana....ehkä. PS. Tämä kyseinen voittaja voitti myös arvonnassa, jossa oli arvokkaat palkinnot. Jonkin niistä olisi saanut, mutta viesti tuli vasta kun olimme jo melkein 300km:n päässä ja kisatoimisto oli sulkeutumaisillaan eikä kotiinlähetys onnistu. Tämä oli kyllä ihan oma moka. Palkinnon saajat näkyivät jossain seinällä muistaakseni ja se olisi pitkän hellekisan jälkeen pitänyt muistaa tsekata. Tästä oli kisasivuilla selkeä varoitus ja ohje. Jättitapahtumissa on pakko olla tiukka ohjeiden noudattamisessa ja sen ymmärrän. Automaattinen liukuhihnaorganisaatio nääs vaatii kuria. Pikkukisoja järjestäneenä olen kuskannut jopa kotiovelle palkintoja, jos sählinkiä on ollut tai jos joku on kiirehtinyt kotiin ennen palkintojen jakoa, mutta se on pienten organisaatioiden etuja:) Mutta itse asiaan: Sähkösarjalaisille aina oma lähtö!

F. Kotlerburg
15.07.2022, 18.13
Onkohan kisaorganisaatiot jatkuvalla reittien hankaloittamisella yms. ampuneet itseään jalkaan. Useampi kisa tuntuu olevan jo peruttu tänäkin kesänä osallistujapulassa ja monet kisat kärvistelleet vähillä osallistujilla läpi.

Vai eikö porukkaa enää nappaa muuten ja siihen päälle sähkömopot sekaan sotkemaan pakkaa?

Firlefanz
15.07.2022, 21.06
^ Jos puhutaan maastopyöräkisoista, niin sama ilmiö osallistujamäärien suhteen on havaittu Ruotsissakin. Siellä on mahdollisiksi syiksi tai selittäviksi tekijöiksi esitetty koronavuosien seurauksia:

(1) kun useampina perättäisinä vuosina kisaan osallistuneille on tullut välivuosi eli putki on katkennut, yksi vahva motivatiotekijä on jäänyt puuttumaan,
(2) uusia osallistujia ei tule samalla lailla kuin aikaisemmin näiden säännöllisesti osallistuneiden vetämänä (esim. porukkalenkkien kautta), ja
(3) kun mahdollisuudet lomamatkailuun ovat nyt palanneet, maastopyöräilijät ja heidän perheensä eivät ole muita ihmisiä kummempia eli tänä kesänä muut loman- ja viikonlopunviettotavat menevät kisareissujen edelle.

(En lähde arvioimaan miten tilanne meillä mahdollisesti poikkeaa tai koko skene eroaa Ruotsin vastaavasta. Enkä veikkaa ovatko edellä esitetyt tekijät sielläkään todella ne eniten vaikuttaneet.)

TANUKI
15.07.2022, 23.49
Onkohan kisaorganisaatiot jatkuvalla reittien hankaloittamisella yms. ampuneet itseään jalkaan. Useampi kisa tuntuu olevan jo peruttu tänäkin kesänä osallistujapulassa ja monet kisat kärvistelleet vähillä osallistujilla läpi.

Vai eikö porukkaa enää nappaa muuten ja siihen päälle sähkömopot sekaan sotkemaan pakkaa?

Mitä tarkoitat reittien hankaloittamisella? Viimeisen kymmenen vuoden aikana pyörät ovat menneet niin paljon eteenpäin, ettei välttämättä samojen kuntoratapohjien ajaminen ole enää tarkoituksenmukaista. Tosin itsekin huomannut ilmiön, että sitä teknisyyttä haetaan lyömällä rata tai reitti pelkästään teknisille poluille ilman hetkenkään lepomahdollisuuksia (esim. eräs varsinais-suomalainen xco-rata). Tosin tuota ratojen tekemistä rajoittaa taas resurssit. Mitään maailmancup-tason ratoja ei pienten pyöräseurojen talkoilla rakenneta saati mitä napinaa maanomistajilta sellainen aiheuttaisi vastuukysymyksistä puhumattakaan... Sitten on nämä kirjaimellisesti uudet reitit, jotka vedetty raivaussahalla umpimetsään ja todettu, että tässä olisi hyvä pitää kisa. Niistä ei sen enempää... Ehkä maastossakin kaivattaisiin sitä cat2-luokan tyyppistä luokkaa, johon menisivät kuskit joille kovin kärki on liian kova, mutta harrastesarja taas ei houkuta (kuten allekirjoittanut).

F. Kotlerburg
16.07.2022, 09.43
No niin koska ollaan fillarifoorumilla niin vaihtoehdot on päänkokoinen kivikko vs. kuntorata... :rolleyes:

En tiedä varsinaisesti noista cupeista, mutta näin yleisesti MTB-massat joita markkinoidaan xxx MTB tyyppisesti näyttää menettäneen osallistujiaan. Ilmiö oli nähtävissä jo talvella, kun ennakkoilmottautumisia tuli moneen tapahtumaan hintsusti ja sitten niitä alettiin keväällä peruuttaa.

Muutamassa tapahtumassa on tullut vakituisesti käytyä ja vuosi vuodelta niissäkin on reittiä hankaloitettu. Lisää nousua, lisää matkaa, pehmeää uutta polkua, ei välttämättä mitään kovin teknistä, mutta sellaista, että kokonaisrasitus kasvaa. Muutenkin varsinkin täällä pohjoisempana nuo tapahtumat tuntuu kisaavan keskenään kellä on eniten nousumetrejä. 60-70km marassa kun mennään selvästi yli tonnin nousumetreihin niin se on monelle omaksi ilokseen ajelevalle harrastajalle aika rankkaa hommaa jo. Siellähän se näiden xxx MTB tapahtumien massa on, ei tosissaan treenaavissa kisakuskeissa.

Mitä viime kesänä tapahtumissa juttelin muutaman tutun kanssa, jotka näitä on silleen osallistumisen ilosta kiertäneet niin aika moni oli jo saanut tarpeeseen eikä olleet enää tänä kesänä innokkaita viivalle. Itseni mukaan luettuna.



(3) kun mahdollisuudet lomamatkailuun ovat nyt palanneet, maastopyöräilijät ja heidän perheensä eivät ole muita ihmisiä kummempia eli tänä kesänä muut loman- ja viikonlopunviettotavat menevät kisareissujen edelle.
Niin toisaalta uskon, että he eivät ennen koronaakaan olleet ihmistä kummempia ja onnistuivat sovittamaan lomat ja muut kisojen kanssa samaan kesään.

Firlefanz
16.07.2022, 10.25
Niin toisaalta uskon, että he eivät ennen koronaakaan olleet ihmistä kummempia ja onnistuivat sovittamaan lomat ja muut kisojen kanssa samaan kesään.

Ruotsalaisen näkemyksen pointti oli tietenkin siinä että nyt eli nimenomaisesti tänä kesänä on niin paljon patoutunutta tarvetta ja kasautuneita toiveita että ne sanelevat prioriteetit ja laittavat ne uuteen järjestykseen. Jos ennen tuli kaksi tai kolme juttua ja sitten kisaviikonloput, nyt on viisi tai kuusi juttua ja sen jälkeen muut - joten ohjelmaa täytyy karsia. Tyyliin: jos ennen käytiin kolmessa tai neljässä kisassa, nyt valitaan yksi tai kaksi.

On varmasti ihmisiä eli maastopyöräilijöitä, joiden prioriteetteihin ynnä muihin asiaan kuuluviin tekijöihin ei kuluneilla poikkeuksellisilla vuosilla ole ollut vaikutusta, mutta tässähän puhutaan maastopyöräilijöiden suuresta joukosta eli siitä mikä näkyy osallistujamäärissa.

Jos ruotsalainen näkemys on yhtään oikeansuuntainen, osalistujamäärien tulisi ensi vuonna kääntyä taas nousuun. Se näkee, ken elää.

Ohiampuja
16.07.2022, 10.36
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Mutta onko syyt pelkästään kisoissa ja niiden muutoksissa?

Onhan tässä pyöräilyharrastuskin muuttunut ja kehittynyt vuosien saatossa. Itse tuli kierreltyä kisoissa joskus vuosituhannen alussa, niin silloin kisoilla oli lähes "monopoli asema" MTB harrastuksen tiimoilla. Nyt sen jälkeen on tullut Strava ja muut "ruutujen keräilyt" mitkä digi-tekniikan kehitys on mahdollistanut. Ja myös bike-backing touhu, sekä gravel-buumi on tullut tähän rinnalle.

Ja laajemminkin kirjoitellaan että ihmisten liikuntaharrastusten kilpailullisuus on vähentynyt, ja nautintojen sekä elämyksellisyyden merkitys on kasvanut.

Jos nämä yhdessä nousseiden polttoainehintojen kanssa tekevät sen, ettei kisojen kiertäminen enää kiinnosta niin laajasti?

JackOja
16.07.2022, 10.48
...Ja myös bike-backing touhu, sekä gravel-buumi on tullut tähän rinnalle.

Tässä kohtaa on ehkä syytä huomauttaa, että "bikepackingia" on ollut aina, pyöräilyn alkumetreiltä lähtien. Ei vaan ole ollut hienoa coolia amerikantermiä, vaan puhuttu retkipyöräilystä.

Hiekkateilläkin on pyöräilty aina enkä näe miksi se olisi tekijä MTB-tapahtumien osallitujien vähenemisessä.

stenu
16.07.2022, 11.09
Mun pyöräilyharrastuksen viimeisen kymmenen vuoden evoluutio on juurikin kulkenut kisaavasta XCM-kuskista pääasiassa mukavuusfiilisteleväksi soratiekuskiksi.

Yksi syy oman mtb-kisailukiinnostuksen lopahtamiseen on tuo Tanukin mainitsema pyörien kehittyminen. Jossain vaiheessa alkoi tulla sellainen olo, että kalusto vaikuttaa liikaa lopputuloksiin ellei ole joka toinen vuosi uusi pyörä alla. Meni maku maastokisaamisen sen myötä ja tilalle tuli ensin VPCX ja sittemmin HelCX tyydyttämään kilpailuviettiä. Krossissa ei ole niin väliä sillä, että millainen ritsa on alla.

Ohiampuja
16.07.2022, 11.14
Minun muistaakseni pyöräretkeily keskittyi asfaltilla ajeluun sivulaukkujen tai bob yak kärryn kanssa. Ei se ollut tuollaista ajellaan läskillä pitkin metsäteitä retkeilyä. Kyllä se entinen pyöräretkeily oli kaukana maastopyöräilystä.

Eikä hiekkateiden ajelu ollut mikään iso juttu. Vaikka osta C-C vastauksia foorumilla kaikille tarjottiinkin. Nyt vasta on alkanut tulemaan soratiekisoja Fiskarsiin ja sorareitti esim Pirkan pyöräilyyn.

Ei soratie massoja houkuttanut 10-15 vuotta sitten. Eikä sellaisia tapahtumia/kisoja edes ollut.

F. Kotlerburg
16.07.2022, 11.15
Bikepacking on edelleen sellaista pienen piirin puuhastelua, että ei varmasti vaikuta. Gravel-hommatkaan tuskin vaikuttaa mitään. Niitäkin tapahtumia vissiin koitettiin värkätä Suomeen, mutta melko tuhnuksi taisi jäädä.

Enduron jne. hissipyöräilyn suosio on kyllä räjähtänyt, että se varmasti näkyy perinteisten mtb-tapahtumien osallistujamäärissä.

Äkkiseltään tuloksia katsellessa Tahkollakin on ollut tavallista hiljaisempaa?

Ehkä parempi otsikko olisi massatapahtumat tähän keskusteluun eikä kisat. Suurin osahan tuolla on kisaamassa itseään vastaan eikä jaksa niin välittää muusta kuin omasta loppuajasta jolloin kalustostakaan ei tartte repiä stressiä.

Ohiampuja
16.07.2022, 11.36
Gravel-hommatkaan tuskin vaikuttaa mitään. Niitäkin tapahtumia vissiin koitettiin värkätä Suomeen, mutta melko tuhnuksi taisi jäädä.
Häh, meinaatko että gravel-buumi ei ole vienyt MTB harrastajia?

stenu
16.07.2022, 11.53
Juu kyllä mä luulen, että gg-harrastajien määrä on reippaasti suurempi kuin enduro-kisojen tai bike park -touhujen. Gg-pyörä on 2020-luvulla samanlaisessa asemassa kuin mtb:t oli 2000-luvulla, sillä erotuksella että pyöräilyn kokonaisharrastajamäärä on nykyään isompi. Facebookin GG Suomi -ryhmässä on suunnilleen yhtä paljon jengiä kuin MTB Suomi -ryhmässä. NGS-tapahtumat on käsittääkseni vetäneet jengiä ihan hyvin koronavuosinakin ja ensi kesäksi Suomeen ollaan puuhaamassa isolla rahalla Euroopan ykkös-GG-kisaa.

Bike packing -buumi on suora jatkumo gg-buumille ja ainakin mun seuraaman somen perusteella bike packinginkin suhteen voi ihan hyvin puhua buuumista.

Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko sillä yleisesti vaikutusta mtb-kisojen osallistujamääriin, mutta koska kaikkeen ei yksinkertaisesti aika ja intressit riitä, niin itselläni ainakin mtb-kisat ovat vetäneet lyhyemmän korren jo useamman vuoden ajan.

Ohiampuja
16.07.2022, 12.32
Muistelet ehkä liian tuoreita aikoja urbaanilla otteella.
Kyllä vaan, muistelin tarkoituksella sitä ajanjaksoa, millä ajalla olen itse MTB kisoja tai niiden kehitystä seuraillut.

Ei 70 luvulla MTB-kisat tai niiden osallistujamäärät olleet kovin merkittäviä. :)

Ps. Toisaalta en kyllä tiedä yhtään millaisia pyöräilytapahtumia harrastajille oli esim 70 luvulla. Pirkan pyöräily vuodesta -78?

F. Kotlerburg
16.07.2022, 12.50
Häh, meinaatko että gravel-buumi ei ole vienyt MTB harrastajia?
Varmasti on, mutta onko merkittävissä määrin? Entä jos moni harrastaa molempia? Varmasti on yksittäisiä henkilöitä, jotka on siirtyneet pelkkään graveliin.

Yleisesti ottaen harrastajamäärät vaikuttaa kasvaneen reilusti. Paikalllisen FB MTB-ryhmän jäsenmäärä on tuplautunut parissa kolmessa vuodessa.

Ohiampuja
16.07.2022, 17.30
Totta, harrastajamäärät on nousussa, mutta paljon rennommalla asenteella kuin ennen muinoin.

Samaa juttua kuuntelin tuolla Kaukajärven soutukisoissa. Kilpasoudun vaatima kova treenaaminen ei ole kuulemma nyt muodissa…

Ohiampuja
16.07.2022, 17.33
Mutta jos nyt itsekin miettii että minne lähtisi, jos vaikka pari pyörätapahtumaa kesässä haluaisi ajaa, niin ehkä Pirkan Pyöräily ja Fiskarsin gravelit. Tuskin Tahkolle enää tulisi lähdettyä, kyllä 11-12 kertaa saisi riittää. Maracupista puhumattakaan. :)

JackOja
16.07.2022, 17.38
Se on muuten ihan eri asiasta kysymys onko kyseessä harmaantuva vanha käpy vai se potentiaalisin 25-45 ikäluokka kun mietitään miksei tapahtumat houkuta.

Ohiampuja
16.07.2022, 17.56
Se on muuten ihan eri asiasta kysymys onko kyseessä harmaantuva vanha käpy vai se potentiaalisin 25-45 ikäluokka kun mietitään miksei tapahtumat houkuta.
Kyllä! Itse kuulun tuohon käpy-osastoon, mutta yritän kyllä seurata tuota nuoriso-osasto toimintaa. Ja myös pyöritellä asioita päässä heidän kantilta katsoen.

Ohiampuja
16.07.2022, 18.31
Heh. Nyt on 52 mittarissa mutta pienet lapset pitää nuorekkaana. :)

F. Kotlerburg
16.07.2022, 18.42
Totta, harrastajamäärät on nousussa, mutta paljon rennommalla asenteella kuin ennen muinoin.

No tiedäppä tuosta. Ei ennen ollut Stravoja sun muita joihin pitää sammaleet pöllytten ja muista kulkijoista välittämättä yrittää kellottaa aina uusia pohjia. Ajeltiin vaan.

TANUKI
16.07.2022, 19.38
^kynnys aloittamiseen on varmasti pienempi, kun ihan ok pyörän saa jo reilulla tonnilla ja siihen muutama satku päälle, niin ¨pakolliset¨ varusteetkin hankittu. Rento asenne varmaan tulee siitä, että uusilla harrastajilla saattaa olla muutakin elämää pyöräilyn lisäksi eikä fillariliikettä ole tyhjennetty kokonaan harrastusta aloittaessa. Kiinnostusta tavoitteelliseen treenaamiseen tai vaikka pyörän huoltamisen opetteluun ei välttämättä uusilla ole. Stravapätkiä hampaat irvessä (tai käsikaasulla) ajelijat ovat sitten oma lukunsa, joita uusista lienee murto-osa. Vaikka naamakirjaryhmien koko onkin kasvanut niin kisojakin vaivaava osallistujakato on iskenyt myös porukkalenkkeihin. Ajan henki taitaa olla se, että yhteisöllisyys puuttuu tästäkin lajista...

Ohiampuja
16.07.2022, 19.51
No tiedäppä tuosta. Ei ennen ollut Stravoja sun muita...
Kyse ei siis ollut vain mun mielipiteestä, vaan tuollaista tarinaa on muuallakin ollut. Viimeksi joku PV:n liikuntavastaava kertoili just tuosta samasta asiasta. Että elämyksellisyys ja hyvän fiiliksen tavoittelu on kasvanut kun selvitellään nuorten liikunnan syitä ja perusteita. Ja sellaiset lajit jotka vaativat pitkään kurinalaista treenausta eivät oikein ole nuorten suosiossa.

Ohiampuja
16.07.2022, 19.59
Hö, ite 55 enkä ainakaan itse pidä itseäni käpynä.
No sama täällä. Mutta kun kuuntelee noita 20 vee nuoria, niin pitää tunnustaa että kyllä 30 vuotta jossain näkyy. Hyvässä ja pahassa.

Eipähän tarvi autoon niin useasti kajareita ja karvanoppia vaihdella ja muuta vastaavaa. :)

Eli siitä kisojen kehitykseen. Jos kilpailuja halutaan tarjota 20-30 vuotiaille, niin sitten pitää perehtyä sen ikäluokan toiveisiin ja odotuksiin. Ei meidän viisikymppisten vaikka me Ismo Alangon keikoilla käydäänkin. (Eikä Isac Elliotin. :) )

JohannesP
16.07.2022, 20.35
Kisat on itselleni vieraita, mutta muutaman kisaamista harkinneen 20-30v kuskin ja sittempin koronan myötä näistä puhumisen lopettaneen syitä pystyn hieman arvailemaan. Ei hajuakaan pitää paikkansa, mutta ideoita ainakin:

- kovimman treenimotiviin lasku koronan aikana ja alettu hakemaan enemmän rentoutta ja kokemuksia harrastuksien kautta
- monella oli korona keväällä ja siitä seurannut pidempi tauko ajoissa jäänyt vähän päälle, ei ainakaan palattu normaaleihin ajomääriin
- kesä on kiireinen kaikkien tapahtumien puolesta, kun juhlia ja festareita on lykätty ja nyt on monella joka viikonloppu jotakin menoa
- varsinki nuorilla veikkaan polttoaineiden hintojen syövän aika tehokkaasti intoa ylipäätään ajella mihinkään kauemmaksi

Jukka Häkämies
24.07.2022, 22.01
Koordinoiko kukaan kilpailukalenteria? Aika paljon osuu isoja tapahtumia päällekkäin esimerkiksi tälle viikonlopulle: XC:n SM-kisat, Tour Lakeland, Levin Enduro ja Katriinantien maantietapahtuma….

JohnnyBuzz
02.08.2022, 13.54
Itsellä on hyvin vähän kisakokemusta, mutta näin perheellisenä nelikymppisenä on hyvin vaikea kuvitella, että kauteen saisi 2-3 kisaa enempää mahtumaan. Omalla kohdalla se toimivin kombo olisi yksi gravity-kisa ja toisena trail-kisa. Näillä näkymin tälle kaudelle Himos Epic ja Meri-Teijon MTB Rally (olisin mennyt Påminnen osakilpailuun, mutta se vaihtui kisajärjestäjän puolesta Nuuksioon eikä uusi päivä sopinut).

Omalla kohdalla Tahkon tyyppinen massakisa on ihan viimeinen, johon haluaisin osallistua. Tässä ketjussa aiemmin esille nostettu elämyksellisyys on itselle ainakin jollakin tasolla tärkeää. Elämyksestä on hyvinkin kaukana se, että polulla on jengiä ruuhkaksi asti ja koko ajan saa ohitella tai olla ohitettavana (todennäköisempi vaihtoehto). Viime syksynä järjestetty Fiskarsin Trail Enduro oli hyvä esimerkki kisasta, josta ite diggailin: reitti oli sopivan haastava ja ruuhkaa ei ensimmäisen EK:n jälkeen ollut juurikaan. Toki täysmatkalla puolikkaan kiertäminen kahteen kertaan oli vähän downer, mutta ei liian paha. Tänä vuonna kesäkuussa olleeseen kisaan ei aikataulusyistä ollut mahdollista osallistua, mutta siellä ei ilmeisesti järjestelyt menneet ihan nappiin, niin ei niin pahasti harmittanut missaaminen.

Näiden lisäksi on yksi tärkeä tekijä, joka vaikuttaa elämyksellisyyteen: sää. Itseä ei niin paljon kiinnosta kisaaminen, että jaksaisi mennä sateeseen tuntikausiksi ajamaan. Näinpä en ole noihin kahteen yllämainittuun kisaan vielä edes ilmoittautunut, vaan tsekkaan ensin millaiseksi ennusteet kehittyy. Viime vuoden Fiskarsin kisapäivänä oli hieno keli, mutta sadetta oli tullut runsaasti aikaisempina päivinä ja se teki reitistä aika raskaan ja vähemmän nautinnollisen. Märässä myös kaatumisriski kasvaa ja näin etenkään gravity-tyyppiseen kisaan en menisi sateisena päivänä. Tällaisia ajatuksia innokkaalta lajin harrastajalta ja kisanoviisilta.

fiber
02.08.2022, 16.42
Olen taas tänä vuonna palannut talkoorinkeihin auttamaan osaltani kisojen järjestämisessä, joten tulin tsekkaamaan myös tätä ketjua. Tavoitteena on ollut mm. kehittää Bianchi-cupia niin, ettei olisi sitä pitkää ilmoittautumisjonoa ja että cup-tulokset olisi saatavilla. Emme ole oikein onnistuneet siinä monestakaan syystä. Siitä huolimatta tähän pienimuotoiseen tiistai-iltojen kisasarjaan löytyy tulijoita niin paljon kuin seurojen pienet talkooporukat pystyvät hoitamaan.

Yleinen trendi kuitenkin on, että osallistujamäärät ovat monissa lajeissa kääntyneet laskuun jo ennen koronapandemiaa. Korona tietysti oli iso stoppi ja muutti ihmisten toimintamalleja - sekä kisaajien että kisojen järjestäjien osalta. Sen jälkeen ei juuri mikään juoksu- tai pyöräilytapahtuma päässyt tavoitteisiinsa. Poikkeuksiakin on, varsinkin isoimpien tapahtumien joukossa. Toisaalta esimerkiksi UCI:n Tour Lakeland (Lahdessa) jäi rutkasti tavoitteistaan.

Talkoohalua ei enää löydy juuri nimeksikään. Kun yhteiskunnan vaatimukset ja lupamaksut ovat nousseet ja kun jokaiselle tikkarihenkilöllekin tulisi maksaa, tulee tapahtuman järjestämisestä raskas ja taloudellisesti riskialtis yritys. Onneksi tosiaan Bianchi cupin kaltaiset kympin hintaiset tapahtumat vielä pyörivät. Kun niistä ei juuri tarvitse maksaa, ei odotukset järjestelyjenkään suhteen ole kovin kummoiset. Tällä on menty, ja erityiskiitos Tuomakselle jonka varassa cup on vuodesta toiseen jatkunut.

Tässä yksi kiinnostava pohdinta aiheen piiristä eli "Osallistumispäätökseen vaikuttavat tekijät juoksutapahtumassa": https://bin.yhdistysavain.fi/1593028/PEdP4L4SjslHTVEXtba90WSeI9/2020%20Lepist%C3%B6%20Teemu%20opinn%C3%A4ytety%C3% B6.pdf Siinäkin mainitaan tuo JohnnyBuzzin elämyksellisyyden vaatimus.

Pete Riemu
07.09.2022, 10.24
Osaako joku kertoa, että miksi ainakin MTB-kisoissa oletusarvona on laittaa M55-sarjalaiset yhtä pitkälle matkalle kuin nuoremmat? CX:ssahan minun ikäiset ajavat onneksi jo lyhyemmän ajan (siis SM-kisoissa, joissa on ikäsarjat). CX-cupeissa toki pääsee valitsemaan sen cat.3:n tason mukaan. Ymmärrän, että yli 50v ei ole kestävyysurheilussa ikä eikä mikään. Mutta entä jos ei ole aikaa pitää sitä kestävyyttä yllä suoriutuakseen täysmatkasta. Ehkä 50+ ikäisiä saisi sarjaansa enemmän lyhentämällä matkoja. Kyllä ne muutamat aktiivit saavat kestävyysominaisuudet esiin lyhyemmilläkin matkoilla. Juu, puolikkaille voi osallistua kuka vain ja sitä joutuu käyttämään, mutta olisihan se kivaa ajaa omassa sarjassa joskus.

Pete Riemu
23.08.2023, 09.19
Kyllähän noita osallistumismaksuja voisi miettiä vielä kerran. Tässäkin kuussa oli etukäteen meininki osallistua kolmen hengen voimin kahteen MTB-kisaan. Molemmat kuitenkin hinnoittelivat ja hinnoittelevat meidät pois. Kannattaa laskea millä hinnalla kilpailun tuotto on parhaimmillaan. Eli voisiko parin kympin pudotuksella saada väkeä juuri sen verran enemmän, että kulukorvauksia järjestäjille tulisi riittävästi.

Pete Riemu
24.08.2023, 07.25
...Siis kovia jälki-ilmoittautumismaksuja tarkoitan. Etukäteen ilmoittautumalla on sopivat hinnat muuten, mutta ne tulevat puolestaan vielä kalliimmaksi kun flunssa iskee näin koulujen alkaessa kuitenkin ja rahat menevät hukkaan. No alkaa tuo pahin pyöräilyinnostus muutenkin jo lakkaamaan pitkien kisareissujen osalta. Täältä foorumiltakin katoan varmaan kun laite kysyy seuraavaksi unohtamaani salasanaa. Nyt mennään vielä tallennetulla salasanalla. Edellisellä kerralla 2014 jouduin rekisteröitymään uudelleen tänne kun olin unohtanut salasanan, joten aika pitkään sen olen nyt muistanutkin:)

Copilot
28.07.2025, 12.22
Miksei MTB massatapahtumat enää vedä? Moni on jo lopettanut ja loput kituu osallistujamäärien pienentyessä vuosi vuodelta. Tahko taitaa olla ainoa joka vetää vielä hyvin porukkaa.Samaan aikaan näyttää, että polkujuoksutapahtumat vetää vähintään satoja osallistuja sen suuremmin mainostamatta. Kysehän noissakaan ei varsinaisesti ole kisaamisesta ihan terävintä kärkeä lukuunottamatta vaan itsensä haastamisesta. Onko MTB hommien kynnys noussut liian suureksi tai sähköavusteisten pyörien yleistyessä niillä osallistumista ei koeta mielekkääksi?Tai no vetääkö muutkaan pyöräilytapahtumat? SCT taisi vetää hyvin, mutta esim. FNLD Gravel taisi muuttaa radikaalisti muotoaan?

TheMiklu
28.07.2025, 19.01
Ennen koronaa oli hyvät pöhinät MTB hommissa ja kyläkisoissakin oli osallistujamäärät nousussa. Sen jälkeen ihmiset vissin vaihtaneet tuohon juoksuun.


Sent from my CPH2663 using Tapatalk

Ohiampuja
28.07.2025, 20.34
Vaikka ei kisa olekkaan, niin Pirkan Pyöräily veti hyvin porukkaa.

TANUKI
02.08.2025, 20.58
Aika monessa yhteydessä olen huudellut alemman kategorian MTB-kisaluokan perään. Yleisessä/elitessä ammatti- tai ainakin puoliammattilaiset ajavat todella kovia aikoja ja edes kovemman luokan harrastajalla ei ole mitään jakoa päästä edes 10 parhaan joukkoon. Kyseiset hahmot käyvät nykyisin myös treenimielessä dominoimassa kaikki paikallissarjojen aluecuppien jne. kisat joissa aikanaan pääsivät myös "kylän kovimmat" loistamaan. Lyhyempiä matkoja tai sitten harrastesarjoja kaupitellaan kuntosarjoina, ilman edes mitalleja parhaimmille, samaan aikaan osallistumismaksujen noustessa niin en yhtään ihmettele, että XCM/XCO kisat kuihtuvat kasaan. Elite-sarja näille ammatti/puoliammattilaisille, joku "CAT 2" kovemman luokan harrastajille ja kuntosarja lopuille niin varmasti lähtisivät kisojen osallistumismäärä nousuun. Samaten paikallissarjoihin joku maakunnan alueella toimivaan seuraan tms. kuulumispakko, etteivät tietyt hahmot käy vaan treenimielessä kaikissa mahdollisissa puulaakicupeista mitalleja rohmuamassa.

paaton
03.08.2025, 08.37
Aika monessa yhteydessä olen huudellut alemman kategorian MTB-kisaluokan perään. Yleisessä/elitessä ammatti- tai ainakin puoliammattilaiset ajavat todella kovia aikoja ja edes kovemman luokan harrastajalla ei ole mitään jakoa päästä edes 10 parhaan joukkoon. Kyseiset hahmot käyvät nykyisin myös treenimielessä dominoimassa kaikki paikallissarjojen aluecuppien jne. kisat joissa aikanaan pääsivät myös "kylän kovimmat" loistamaan. Lyhyempiä matkoja tai sitten harrastesarjoja kaupitellaan kuntosarjoina, ilman edes mitalleja parhaimmille, samaan aikaan osallistumismaksujen noustessa niin en yhtään ihmettele, että XCM/XCO kisat kuihtuvat kasaan. Elite-sarja näille ammatti/puoliammattilaisille, joku "CAT 2" kovemman luokan harrastajille ja kuntosarja lopuille niin varmasti lähtisivät kisojen osallistumismäärä nousuun. Samaten paikallissarjoihin joku maakunnan alueella toimivaan seuraan tms. kuulumispakko, etteivät tietyt hahmot käy vaan treenimielessä kaikissa mahdollisissa puulaakicupeista mitalleja rohmuamassa.

Entäpä jos siellä kyläkisoissa jaettaisiin mitalli kaikille osallistujille? Saisi käydä jokainen podiumilla kuvassa? Näinhän jo monissa tapahtumissa tehdään.

Tai sitten ikäluokat myös mtb tapahtumiin. Laittaa jaon 2v välein niin jokainen saa mitallin.

Jotenkin en usko että ne mitallirohmut tarkoituksella muita kiusaavaat. Voi olla mahdollista että he vaan tykkäävät kisaamisesta ja kiertävät kisoissa joita vielä järjestetään. En ihan usko että kisaamisoikeuden rajoittaminen lisää kisakuskien määrää.

Copilot
03.08.2025, 09.17
XCM/XCO cupeissa yms. tuo voi pitää paikkaansa, mutta ei nuo ennenkään massojen suosiossa ole olleet. Itseäni kiinnostaa lähinnä se, että miksi mtb:ssä massatapahtumat ei enää vedä. Eilenkin SyöteMTB:ssä oli reilusti alle puolet lähtijöitä mitä ennen. Se on ihan varma, että tuolla ei kukaan peruskuntoilija kuvittelekaan pärjäävänsä mitaleille vaan ne syyt lähteä on muualla.

Chat GPT
03.08.2025, 09.58
Oiskohan vaan niin että kun moni on siirtynyt sähköön niin kisailu ei kiinnosta vaikka niillekin oma sarja olisi. Ajaminen on puhtaasti omaa hauskanpitoa eikä kisaaminen tuo siihen mitään lisäarvoa.

kp63
03.08.2025, 10.50
15v TT ja road kisoja kiertänyt ja kyl ne harrastukseen lisäarvoa tuo. tärkein on ennen kisaa ja sen jälkeen tuttujen tapaaminen. mutta pelko lisääntyy iän myötä ja kynnys ajaa kasvaa. veikkaan, että haasteelliset MTB reitit eivät houkuttele vanhempia. mutapelto jossa saa vääntää koko rahan edestä muttei satu jos kaatuu vois toimia.

uljaa
12.08.2025, 11.50
Ite muutaman mtb-kisan ajaneena olen varma, että jos osallistumiseen tulisi joku seuraankuulumispakko, niin jäisi niihin muutamiinkin osallistumatta.
Ensimmäinen asia osallistujien saamiseksi olisi saada jotain näkyvyyttä tapahtumalle.
Suurin osa tapahtumista tulee ja menee niin, ettei niistä tiedäkkään. Joskus jälkikäteen kuulee kautta rantain sellaisenkin olleen.
Pyöräilyn tapahtumakalenterit on hajallaan ja käyttöliittymät huonoja, tapahtumainfot vajavaisia.

Itselle suurin syy osallistua johonkin tapahtumaan on:
- päästä ajamaan valmis, jonkun asian osaavan tekijäihmisen speksaama reitti
- pitää hauskaa kavereiden kanssa
Joku mitali jostain alasarjasta ei motivoisi pätkääkään. Olellista on ajettavan laatu ja reittimerkintöjen riittävyys.
Ymmärrän, että varsinkin mtb-reitin merkitseminen vaatii jalkatyötä, mutta ihan turha järjestää tapahtumaa jos reitti tarjotaan tyyliin gps- jälkenä, jonka mukana pitää ajaa. Sellaisia reittejä on saatavilla ilmaiseksi, kun lurkkaa vaikka jonkun tosiharrastajan stravasta, kopioi ja menee ajamaan. Voi ajaa silloin kun sopii ja kenen kanssa huvittaa.

OJ
12.08.2025, 21.24
[räntti]En tiedä onko joku universaali ilmio, mutta alkaa tapahtumien kanssa olemaan enempi niin, että etsitään keinoja joilla tapahtuman saa yleenä järjestettyä. Niitä "parannusehdotuksia" on tullut mahdollisuuksien mukaan lisättyä tapahtumiin toistakymmentä vuotta ja samaan aikaan "kabineteissa" keksitään kaikenlaista muuta lisuketta mikä maksaa rahaa ja/tai aikaa. Järjestäminen alkaa viemään entistä enemmän aikaa ja ainakin näin harrastelijapohjalta kun kisoja järkkää, niin toivoisi järjestelypuolenkin onnistuvan ilman kovin monen lomapäivän polttamista. [/räntti]

Kai näitä kisoja siti tykkää järkätä.

kaakko
19.08.2025, 15.54
Aika monessa yhteydessä olen huudellut alemman kategorian MTB-kisaluokan perään. Yleisessä/elitessä ammatti- tai ainakin puoliammattilaiset ajavat todella kovia aikoja ja edes kovemman luokan harrastajalla ei ole mitään jakoa päästä edes 10 parhaan joukkoon. Kyseiset hahmot käyvät nykyisin myös treenimielessä dominoimassa kaikki paikallissarjojen aluecuppien jne. kisat joissa aikanaan pääsivät myös "kylän kovimmat" loistamaan. Lyhyempiä matkoja tai sitten harrastesarjoja kaupitellaan kuntosarjoina, ilman edes mitalleja parhaimmille, samaan aikaan osallistumismaksujen noustessa niin en yhtään ihmettele, että XCM/XCO kisat kuihtuvat kasaan. Elite-sarja näille ammatti/puoliammattilaisille, joku "CAT 2" kovemman luokan harrastajille ja kuntosarja lopuille niin varmasti lähtisivät kisojen osallistumismäärä nousuun. Samaten paikallissarjoihin joku maakunnan alueella toimivaan seuraan tms. kuulumispakko, etteivät tietyt hahmot käy vaan treenimielessä kaikissa mahdollisissa puulaakicupeista mitalleja rohmuamassa.

Kyllähän XCO:ssa ainakin on useamman vuoden ollut Kat2 sarja Suomen cupin kisoissa. Eli viivalle vaan. Kesällä Kokkolassa siihen luokkaan taisi osallistua 2 kilpailijaa, eli tilaa siellä on ja mitaleillekin on mahdollista päästä. Luokkien lisääminen on järjestäjän näkökulmasta siinä mielessä hankalaa, kun jokaiseen pitää olla palkinnot ja osallistujia ei välttämättä tule edes sitä kolmea. Toki me ainakin vaaditut luokat järjestetään ja toivotaan, että lisääkin porukkaa kilpailemaan tulisi.

OJ
19.08.2025, 17.01
Ovatko ruskeat kirjekuoret aivan täysin verboten Suomessa? Kirjekuoret ovat erinomaisen joustava palkinto. Kimppajärkkäämässäni maastokisassa meillä on yleensä tavarapalkintojakin (toinen järkkääjä tykkää vongata palkintoja) ja palkintopallilta ylijäävät arvotaan kaikkien osallistujien ja vapaaehtoisten kesken palkintojenjaon päätteeksi.

Teemu
19.08.2025, 18.50
XCM/XCO cupeissa yms. tuo voi pitää paikkaansa, mutta ei nuo ennenkään massojen suosiossa ole olleet. Itseäni kiinnostaa lähinnä se, että miksi mtb:ssä massatapahtumat ei enää vedä. Eilenkin SyöteMTB:ssä oli reilusti alle puolet lähtijöitä mitä ennen. Se on ihan varma, että tuolla ei kukaan peruskuntoilija kuvittelekaan pärjäävänsä mitaleille vaan ne syyt lähteä on muualla.

Tuo SyöteMTB-viikonloppu oli semmoinen, että samana viikonloppuna oli JämiMTB, FinlandiaMTB, Dirty Sipoo Gravel SM, SyöteMTB ja Ratapyöräilyn SM:t. Ehkä vielä jotain muutakin. Että ei ihme, jos oli vähän osallistujapulaa.

Copilot
19.08.2025, 19.09
Tuo SyöteMTB-viikonloppu oli semmoinen, että samana viikonloppuna oli JämiMTB, FinlandiaMTB, Dirty Sipoo Gravel SM, SyöteMTB ja Ratapyöräilyn SM:t. Ehkä vielä jotain muutakin. Että ei ihme, jos oli vähän osallistujapulaa.
Joo mutta trendi on ollut laskeva jo pidempään ja myös muissa tapahtumissa sama.

kaakku
19.08.2025, 19.40
Myös markkinointi voi katsoa peiliin. Noista kisoista tiesin Dirty Sipoon ja SyöteMTB:n. Luulin että Jämillä kisattiin viimeksi joku 10v sitten mutta ilmeisesti sielläkin vedetään edelleen. Joko saa ajaa kisareitin cyclocrossilla?

Copilot
19.08.2025, 20.30
Tuo onkin hyvä nosto. Missä näitä tapahtumia pitäisi markkinoida? Täällä? Facebookissa? Muualla?

Kepsu
19.08.2025, 21.59
Vaikka täällä:
https://pyoraily.fi/kalenteri/

misopa
20.08.2025, 09.30
Mitenhän tuonne saisi kaikki tapahtumat ihan kyläkisoja myöden? Nytkin pikaisella vilkaisulla huomasin, että kaksi tapahtumaa puuttuu kalenterista. 22-23.8. Sorahiisi Kolilla (gravel) ja 13-14.9. Hiekkojen Herruus Kalajoella (MTB).

Taas vastaavasti niinkin tuore tapahtuma kuin Himanka gravel tuolta löytyy, vaikka ei ole edes kisa. Järjestäjien hoksaamisesta tietenkin kiinni tuo näkyvyys.

TheMiklu
20.08.2025, 09.34
Otaksun, että jrjestävä taho pitää ainakin olla SP jäsen?
Nyt tuo kalenteri on sangen mukavasti luettavissa, että olis looginen paikka tapahtumille.

kh74
26.09.2025, 15.42
Mikään näistä ei varmaan oo ihan uusi idea tai vallankumouksellinen ajatus mutta sanon kuitenkin:

Kohderyhmä harrastajat:

Urheiluseuroihin kuulumattomat ajomiehet ja varsinkin harrastavat junnut pitäs saada mukaan maratoncupin kisoihin. Niihin ei tarvita lisenssiä eikä maagisia ajotaitoja eli mitään kummempia esteitä osallistumiseen ei ole, ja tapahtumat ovat varsin mukavia. Mikä neuvoksi?

Kohderyhmä lisenssikuskit:

Tämä meneekin vaikeaksi varsinkin niillä jotka harrastaa sekä maantietä että maastoa, mutta jotenkin näkisin että ainoa tie nextille levelille ja skenen näivettymisen välttämiseksi on olemassa olevien kisojen profiilinnosto jollain X-keinolla että saadaan jengi käymään ne about kaikki oikeasti. Yksi pieni osa tätä on että ne ei menis kauheesti päällekkäin.

Pieni parannuskohde on seuraava: Himos Epic on maastokisojen ehdotonta eliittiä eteläisessä Suomessa keräten satoja osallistujia, mutta viimeiset kaksi vuotta on liitto lätkäissyt jotkut maantie ISM:t samalle viikonlopulle. Haluaisin uskoa että tämä on ollut joku aivan mahdoton tilanne jota ei ole kerta kaikkiaan voinut välttää eikä sopivasti valittu... joka tapauksessa ei jatkoon.

Tänäkin vuonna meillä juniori uhrasi kortteli ISM:t ja Terva-ajot (todennäköiset kullat molemmista) ja nippa nappa ei menettänyt maantiecupin voittoa Himos Epiciin osallistumisen takia. Se on kuitenkin hänen suosikkikisansa maastossa, myös ensi vuonna.

Sitten pienen kärkiporukan osalta kiva olis jos voitas tässä Viro-Suomi-Ruotsi akselilla katsoa ettei ainakaan ne aivan kirkkaimmat kohokohdat kisakalenterista mihin matkustetaan naapurimaistakin menis päällekkäin. Niinku nyt tänä vuonna vaikka Porvoon ajot. On hienot perinteiset kisat jossa taas laivalastillinen virolaisia vieraita, ja kotimaasta kaikki kynnelle kykenevät, mutta muutamat meidän kärkijunnut Borlänge Tourilla Ruotsissa, koska jos halusit yhden kokemuksen maastokisasta maailmancup-meiningin järjestelyillä ja silleen että lähdöissä on 50 lasta omasta sarjasta eikä 4, niin se oli sinne mentävä.

Tää olis jotenkin hieno homma jos saatais semmosta kulttuuria kehitettyä että olis muutama kisa johon mentäs isommalla porukalla katsoon naapurimaan meininkiä.

TANUKI
27.09.2025, 20.23
XCM/XCO cupeissa yms. tuo voi pitää paikkaansa, mutta ei nuo ennenkään massojen suosiossa ole olleet. Itseäni kiinnostaa lähinnä se, että miksi mtb:ssä massatapahtumat ei enää vedä. Eilenkin SyöteMTB:ssä oli reilusti alle puolet lähtijöitä mitä ennen. Se on ihan varma, että tuolla ei kukaan peruskuntoilija kuvittelekaan pärjäävänsä mitaleille vaan ne syyt lähteä on muualla.

Vielä 10 vuotta takaperin ainakin itse tuli usein maksettua jo merkatusta reitistä. Nyt reitin merkkauskin menettänyt osaksi hohtonsa, koska navigaattorit sen verran hyviä ja sen hintaisia, että jokaisella niihin varaa. Ja omalla ajalla sitten ajelee jälkiä ilman osallistumismaksua.


Tuota markkinointia on moni pohtinut. Moni kärkipään kuski on aktiivinen myös somessa. Ilmainen osallistuminen hahmolle, joka markkinoi kisaa somessa (kaupallinen yhteistyö)? Harrastajistakin löytyy hahmoja, jotka ovat someaktiiveja ja tuhansia (harrastavia) seuraajia. Muutaman kympin uhrauksella kisa voisi saada kymmeniä kuskeja enemmän viivalle, joten investointi poikisi ihan hyvin.

Foorumillakin lienee ihmisiä, jotka ovat kisoja olleet järjestämässä. Mistä osallistumismaksu koostuu? Itse en ole ollut mukana paria puulaakikisaa lukuunottamatta (jossa kulut olivat pari merkkausnauharullaa, jotka joku oli omalla rahalla ostanut tai sitten paikallisesta fillarikaupasta saatuja), joten täysin mutua, että kulut koostuvat merkkausmateriaalista, tilavuokrasta (suihkut jne.), palkinnoista (mitalit/pokaalit, tavarapalkinnot lienevät pääosin lahjoituksia paikallisilta yrityksiltä?), ruokailusta ja mahdollisista muista kuluista (mainosjulisteet, äänentoiston vuokraus jne.) sekä ajanotosto. Henkilöstö ei palkkaa ota (talkoomielessä korkeintaan ruokapalkalla). Pitääkö kisasta maksaa SP:lle (entinen SPU)? Metsähallituksen mailla pidettävissä kisoissa pitää maksaa muutama kymppi kuluja luvan saantiin, sen tiedän. Entä yksityisten tai kaupunkien jne. mailla pidettäessä? Siinä käsityksessä olen elänyt, että seuralle ei kovin isoa voittoa jää (euroja-kymppi luokkaa per kilpailija) vaikka osallistumismaksut ovatkin kasvaneet liki puolella kymmenessä vuodessa.

marco1
27.09.2025, 23.45
Pyöräilykisojen hiipuminen on aika yllättävää kun samaan polkujuoksun suosio on valtavasti kasvanut. Satuttiin olemaan Nuuksiossa joku viikko sitten kun polkujuoksukisa starttasi ja olihan se komea joukko - ilmoittautuneita oli jotain 630 ja samaan aikaa taisi olla joku toinenkin kisa Uudellamaalla.

kh74
29.09.2025, 15.51
Mä en oo varma mutta onko osasyy siinä että naiset on joukolla innostuneet juoksusta mutta samalaista ryntäystä ei oo ihan ollu pyöräilyn pariin. Ja sukupuolesta riippumatta onhan pyöräilyssä isompi kynnys saada kisakelpoiset välineet.

usko juntunen
01.10.2025, 17.38
Pyöräilykisojen hiipuminen on aika yllättävää kun samaan polkujuoksun suosio on valtavasti kasvanut. Satuttiin olemaan Nuuksiossa joku viikko sitten kun polkujuoksukisa starttasi ja olihan se komea joukko - ilmoittautuneita oli jotain 630 ja samaan aikaa taisi olla joku toinenkin kisa Uudellamaalla.
Samanlaisia havaintoja näilläkin nurkilla. Ensimmäistä kertaa järjestetty Volokki Trail veti 290 osallistujaa: https://www.sonkasport.fi/volokkitrail/
(https://www.sonkasport.fi/volokkitrail/)Muutaman tapahtumassa mukana olleen tutun maastopyöräilijän kans jutusteltiin josko Volokki mtb seuraavana suvena? No ei ehken kuitenkaan syystä että ei ole rengasreitti ja nykyisen osallistujakadon myötä kuolleena syntynyt ajatus.

Tämän tapahtuman innoittamana myös Tahkolla on seuraavana kesänä polkujuoksutapahtuma.