PDA

Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden/kiekkojen säilytys

nure
06.01.2017, 14.45
Jos vaihtoehtona renkaiden ja renkaallisten kiekkojen säilytykselle niin onko lämmin varasto tai viileä/kylmä parveke parempi? Kun noita nyt nurkkiin kertyy...

Grandi66
06.01.2017, 14.57
Pimeä ja tasalämpöinen.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

nure
06.01.2017, 15.12
Tottakai jos optimaalista haetaan mutta jos ei omista omaa varastotilaa pelkästään renkaille...

Volvospede
06.01.2017, 15.30
Parveke ja joku auringon suoja siihen päälle ettei haperru.

paaton
06.01.2017, 16.39
Jos pakkasessa säilyttää, niin ainakin itse olisin varovainen renkaita käsitellessä, siis ettei varastossa nakkaa noiden päälle painavia laatikoita. Ainakin prätkän ratarenkaat tuppaavat halkkeilemaan, mikäli noita käsittelee varomattomasti jäisinä. Ei varmastikkaan koske kaikkia kumi/muovilaatuja.

nure
07.01.2017, 01.08
Kun on kellarikomero täynnä ja yksi pyörä+kiekot partsilla, lasitettu kylläkin eikä aurinko paista niin tuli vain mieleen että ovatko sen huonommassa tallessa kuin ne renkaat ja kiekot jotka lämpimässä kellarissa...?

JiiÄm
07.01.2017, 19.36
UV-säteily ja äärilämpötilat on renkaille/ kumeille myrkkyä, joten jos ne saa vältettyä niin pääsee pitkälle. Esim. vaikka Yokohama suosittelee ratarenkaidensa alimmaksi säilytys/käyttölämpötilaksi -10°C, toisaalta peruskumit saati luonnollisestikkaan talvirenkaat ei ole pakkasista moksiskaan, joten eiköhän ne pyörän renkaat pikkupakkaset parvekkeella siedä. Varsikin jos ei ole kuormaa päälle ja paineita vähän tipautettu.

nure
08.01.2017, 10.16
^Juuri noin, itse tuota suoraa auringonvaloa piänyt aina pahimpana seikkana.

JackOja
08.01.2017, 10.21
Eihän se kellari kertakaikkiaan voi olla niin täynnä, etteikö sinne jotkut kiekot mahtuisi.

Jos näin on niin edes puolet tavaroista kierrätykseen tai kaatikselle. Sitten on tilaa. Ei niitä vuosikausia säilöttyjä tavaroita kukaan kaipaa.

nure
08.01.2017, 13.34
^Jack, valitettava fakta että on. Seinillä nyt parit kiekot ja nippu renkaita sekä toimii käyttöpyörän säilytyspaikkana. Valitettavasti sinne täytyy myös varastoida kaikkea epäolennaista kuten toisen kauden vaatteita ja kaikkea muutakin säästettävää... Kyllä varasto tyhjenee koko ajan että saa vähänkin uutta mahtumaan eikä tavaraa hamstrata.

ranttis
08.01.2017, 14.05
Itsellä varastoimisongelmia myös kun on 5,5 kiekkoparia maantiepyörän, cyclon ja hybridin kiekkoja varastossa (tiedän että huonoimmat pitäis heittää meneen tai antaa jollekin). Onneksi reunalangallisia renkaita ei ole kuin muutama.
Maantiepyörä on ilman kiekkoja parvekkeella ja jäänee sinne koko talven yli.
Joku vuosi sitten jäi puolihuolimattomuuttaan tuubirengas vanhalle huonolle vanteelle parvekkeelle talven yli ja oli kaiketi sen verran painetta että halkeili hieman. Keväällä kun laittoi vanteelle niin tuli ekan vitosen jälkeen flätti ja annoin pois ne ikivanhat vanteet kun en jaksanu tuubien kanssa pelleillä enempää.
Parvekkeella olen ajatellut talven yli säilyttäväni tarvittaessa joitain perusvanteita mutta renkaiden osalta koitan välttää. Ja jos ei jaksa ottaa vanteelta pois niitä niin sitten tosiaan matalilla paineilla.
Kesällä valolta suojaaminen taas olennaisempaa. Parvekkeella kun tulee maantiepyörä oleen kesäsäilössä niin varakiekotkin tullee oleen siellä kaverina ja ne pitää suojailla sitten valolta että renkaat pysyvät kunnossa pidempään.

JohannesP
11.01.2017, 01.20
Onko kukaan huomannut minkäänlaista vaikutusta jos renkaita säilyttänyt pidemmän aikaa taiteltuna? Lähinnä noiden maantietuubien kohdalla tullu mietittyä. On tosin tullut vanhempia tuubeja vastaan jotka ovat menettäneet täysin muotonsa, mutta jos puhutaan alle 3v säilytysajoista vaikka alkuperäisessä tiukassa paketissa?

Oatmeal Stout
11.01.2017, 12.28
Kiekot kiekkopusseissa ja varatuubit pelkillä vanteilla keikkopusseissa - vaimo laskee vain kiekkopussien määrää, ei erottel 1 ja 2 -kiekon pusseja.

EsaJ
11.01.2017, 12.55
Onko kukaan huomannut minkäänlaista vaikutusta jos renkaita säilyttänyt pidemmän aikaa taiteltuna? Lähinnä noiden maantietuubien kohdalla tullu mietittyä. On tosin tullut vanhempia tuubeja vastaan jotka ovat menettäneet täysin muotonsa, mutta jos puhutaan alle 3v säilytysajoista vaikka alkuperäisessä tiukassa paketissa?

Ainaki cyclotuubit tulis säilyttää paineistettuna, näin Challenge ohjeistaa... Mene ja tiedä mikä ero on maantiekumeksilla.... Alla ohje jo liimatuille renkaille. Itse ottasin alkuperäispaketeista pois heti saatuani ja laittasin muutaman baarin ja roikkumaan seinälle tms. Ilmaa silloin tällöin lisäisin, kun alkaa roikkuva rengas muistuttaa ovaalia.

STORAGE
Store the wheels either in wheelbags or on your bike. In either case hang them - bike on a hook or wheel bags from a hook. Leave some air in the tires and check them every month or so. This will help the sidewall hold its shape and avoid pinching or folding. Latex tubes will lose some air over time. Lastly, whether the wheels are in bags or on your bike, put them in a temperature controlled, dry environment out of direct sunlight like a basement (or garage if you live somewhere where it does not drop below 45°).
Follow these steps and your tubulars will be ready to go when September comes.

JohannesP
11.01.2017, 14.48
Parempi avata ja viedä kellariin. Varsinkin noiden 22mm Veloflexien ja Contin competition kohdalla joita tulee harvemmin käytettyä. Ovat kuitenkin sen verta tyyriitä ettei viitti riskeerata.

Itse olen sijottanut kiekkopussit vaatehuoneen ylempään vaatetankoon katonrajaan. Puolisolla kaksi 1-kiekon pusseja ja itselläni kaksi 2-kiekon pusseja. Vaikka tasavertaista olikin, että molemmilla on kaksi kiekkopussia niin lopulta piti järjestää lisää tilaa ja lupasin viedä puolet varastoon. Luonnollisesti omat arvokkaammat hiilarikiekot edelleen vaatehuoneessa.
Tosin eipä näyttäny haittaavan, kun tietää et tällä hetkellä pyörässään alla mun puoli kiloa kevyemmät alukiekot. Varmaan laski sen varaan et voi vaatia niitä omakseen jos omat kiekot varastetaan.

Nautiskelija
29.01.2023, 13.10
Herätetäänpä tämäkin ketju henkiin. Millaisia tapoja suositte irtokiekkojen säilytyksessä? Omani asuvat tällä hetkellä kylmässä varastossa, roikkuen isokitaisista muovipintaisista koukuista.

Oatmeal Stout
29.01.2023, 13.38
^Kumit kärsivät ajastaan, jos renkaiden kera, itsellä kiekopusseissa "lämpimässä" varastossa katosta roikkuen.

jalkkis
29.01.2023, 14.54
Herätetäänpä tämäkin ketju henkiin. Millaisia tapoja suositte irtokiekkojen säilytyksessä? Omani asuvat tällä hetkellä kylmässä varastossa, roikkuen isokitaisista muovipintaisista koukuista.https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63826-Kiekkosettien-s%C3%A4ilytysratkaisut

Omat kiekot roikkuvat kiekkopusseissa kylmässä varastossa. Tärkeimmät ulkokumit sisätilassa lämpimässä.

fiber
29.01.2023, 19.21
Mikä on kylmä tai lämmin kumin säilymisen näkökulmasta? Pikagooglauksen perusteella ilmeisesti 0-25 välillä? Minulla on talvella varastossa noin 15 °C.

Valtaosa roikkuu minullakin koukuista. Muutamat pusseissa ja sitten loput viidessä pyörässä :)

Oatmeal Stout
29.01.2023, 20.01
Mikä on kylmä tai lämmin kumin säilymisen näkökulmasta?
Kesämökillä säilytetyt ulkokumit kovettuvat haperoituvat huomattavasti nopeammin kuin kotivarastossa:

Markkinoilla on olemassa myös erityisesti kilpailukäyttöön tarkoitettuja renkaita, jotka eivät siedä lainkaan lämpötilan valumista alle nollan.

JohnnyBuzz
29.01.2023, 21.13
Mites ulkorenkaiden säilyttäminen, kun ne eivät ole kiekossa kiinni? Itellä on auton kesä-/ talvirengaspinon päällä lämpimässä autotallissa. Olis kätevämpi, jos roikkuisivat seinällä, mutta roikottaminen voisi olla huonoksi renkaalle. Näinpä ajattelin säilytyksen vaakatasossa olevan parempi vaihtoehto. Etenkin, jos tubelessina käyttää, niin ei halua renkaan reunan muototuvan väärin tai venyvän. Vai onko turha huoli?

miz
30.01.2023, 00.33
Mites ulkorenkaiden säilyttäminen, kun ne eivät ole kiekossa kiinni? Itellä on auton kesä-/ talvirengaspinon päällä lämpimässä autotallissa. Olis kätevämpi, jos roikkuisivat seinällä, mutta roikottaminen voisi olla huonoksi renkaalle. Näinpä ajattelin säilytyksen vaakatasossa olevan parempi vaihtoehto. Etenkin, jos tubelessina käyttää, niin ei halua renkaan reunan muototuvan väärin tai venyvän. Vai onko turha huoli?

Ei mulla ole ainakaan tullut ongelmia vastaan. Onhan ne myyntipaketissakin kääritty pieneen kasaan.

paaton
30.01.2023, 06.24

Kyllä se noin paras varmasti on. Itse olen aina ne niputtanut samoin kuin uudet, eli tiukasti teipillä kasaan.
Mutta nyt tuli ongelmia endurance hersejen kanssa. Sen verran varmaan muotoutunut, ettei sielua saa sisään kun jysäyttää kompuralla renkaan vanteelle. Tippuu siis välittömästi hyllyltä alas. No, antaa vähän aikaa muotoutua kehällä ja koetetaan uudelleen.

Eli jos mahdollisuus tuohon on, niin miksipä ei noin tekisi.

stenu
30.01.2023, 09.29
Mulla on vanteilta irti purettujen Hersejen kanssa myös käynyt noin joskus. On käynyt kyllä muidenkin renkaiden kanssa, esim. Challengen HTLR:n ja Terrenen nastarenkaan. Luulen ennemmin, että syy on reunanauhan pieni venyminen silloin, kun rengas on ollut asennettuna ja sitten se ei palaudukaan alkuperäiseen tiukkuuteen, vaikka on pois vanteelta. Siksi oon kalliimpien renkaiden kanssa käytännössä luopunut vanteelta irroittelusta kesken renkaan käyttöiän.

paaton
30.01.2023, 10.20
Mulla oli ihan selkeästi hersessä lommoja noissa kohdissa mistä ne oli taiteltu. Hullun tiukka edelleen nostaa kehälle, mutta ei vaan pitänyt.

tikola
30.01.2023, 10.22
Omani asuvat tällä hetkellä kylmässä varastossa, roikkuen isokitaisista muovipintaisista koukuista.

Sama täällä - eli tuo katosta roikottaminen on kätevää. Silloin ne vievät todella vähän muuta tilaa. Sitä onko se optimaalinen tapa kiekon/kumin itsensä kannalta en osaa sanoa, mutta muun tavaran varastoinnin kanalta se on ehdottoman hyvä tapa.

Gambinamiäs
30.01.2023, 10.42
Ei ole hirveästi varastotilaa ylimääräisenä ja minnekään taloyhtiön fillarivarastoon en useamman tonnin pyöriä vie. Omat ja puolison maantiepyörät kiekkoineen ja renkaineen on lasitetultta parvekkeella, omasta teräsrunkoisesta otin sähkövaihtajan akun irti ja sisään. Häkkivarastossa on talvella oma graveli, kun sillä ajaa työmatkaa eikä kuraista pyörää viitsi olohuonene läpi kantaa parvekkelle päivittäin. Oletan, että renkaiaat kesää sen 2-3 kautta muutenkin, joten en jaksa hapertumista liikaa pelätä.

Kai sinne häkkivarastoon saisi toisenkin pyrän mahtumaan, mutta muistelen, että ne olivat vakuutusyhtiölle liian kalliita varastosta korvattaviksi.

Ohiampuja
30.01.2023, 13.29
Minulla nastarenkaat roikkuu kesät korkeahkon varastokopin katonrajassa. Mikä on aika tyhmä paikka, koppi kun on talon eteläpuolella, niin kesällä sen varastokopin sisälämpötila on aikas korkea. Eli pykineestä renkaan kyljestä ei kannata syyttää valmistajaa vaan ihan omaa tyhmyyttään...

Vaikka kyllähän kumit ihan kohtuullisesti lämpöä sietää. Valo- ja UV-säteily olisi hyvä suojata. Ja otsoni on kumille myrkkyä, eli samassa tilassa ei saisi hitsata (varsinkaan TIG:llä) tai olla mitään suuria ja tehokkaita sähkömoottoreita tai jotain staattisen sähkön härveleitä.

Näitä piti vähän opiskella aikoinaan kun yhdelle laitokselle tehtiin auditoidut kumitiivisteiden varastointitilat. :)

JRR-1
30.01.2023, 14.46
Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Minulla on ensimmäisen valmistusvuoden (-96/97?) Nokian Extreme 296:t edelleen varaston nurkissa pyörimässä. Kaikki nastat tallella eikä ensimmäistäkään halkeamaa ja kumi on edelleen elossa olevan oloista. Säilössä ovat olleet joko pimeässä häkkivarastossa tai asunnossa vanteella ollessaan, mutta kuitenkin pois suorasta auringonvalosta. Jotenkin veikkaan, että nykyiset renkaat ei enää kestä samalla tavalla vaikka varasto-olosuhteet optimoitu olisikin.

paaton
30.01.2023, 15.09
Kyllä ennen oli kaikki paremmin. Minulla on ensimmäisen valmistusvuoden (-96/97?) Nokian Extreme 296:t edelleen varaston nurkissa pyörimässä. Kaikki nastat tallella eikä ensimmäistäkään halkeamaa ja kumi on edelleen elossa olevan oloista. Säilössä ovat olleet joko pimeässä häkkivarastossa tai asunnossa vanteella ollessaan, mutta kuitenkin pois suorasta auringonvalosta. Jotenkin veikkaan, että nykyiset renkaat ei enää kestä samalla tavalla vaikka varasto-olosuhteet optimoitu olisikin.

Mä taas veikkaan että nuo säilyvätkin siellä varaston nurkissa edelleen ajamattomina :)

marco1
30.01.2023, 16.39
Kyllä ne vanhat Nokialaiset on yllättävän kestäviä, minullakin on kai vanhimmat WXC:t vuodelta 2002 ja niillä vielä on kilometrejä edessä. Eniten käyttöä on ollut viime vuosina (7-8 talvea) juniorin koulumatkapyörissä ja yllättävän hyvin on nastat pysyneet vaikka nappulat on aika rujon näköisiä jo.

paaton
30.01.2023, 16.42
Niin lähinnä keljuilin noiden vanhojen nokialaisten kankeudesta. En ihan heti tuollaisia lenkkipyörään haluaisi.
Eli ymmärrän täysin, jos renkaat pysyvät siellä varaston nurkissa vielä useita vuosia.

paaton
31.01.2023, 23.12
Kyllä se noin paras varmasti on. Itse olen aina ne niputtanut samoin kuin uudet, eli tiukasti teipillä kasaan.
Mutta nyt tuli ongelmia endurance hersejen kanssa. Sen verran varmaan muotoutunut, ettei sielua saa sisään kun jysäyttää kompuralla renkaan vanteelle. Tippuu siis välittömästi hyllyltä alas. No, antaa vähän aikaa muotoutua kehällä ja koetetaan uudelleen.

Eli jos mahdollisuus tuohon on, niin miksipä ei noin tekisi.

Nämä rene herset alkoivat pysymään hyllyllä, kun seisotteli vanteella vaan riittävän pitkään.

Nautiskelija
17.02.2023, 22.23
Kiitos pohdinnoista! Nyt tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että asentaisin suht lähelle varaston nurkkaa sellaisen wall mount -telineen, jonka koukusta on yleensä tarkoitus ripustaa koko fillari etukiekostaan. Luulisi siinäkin säilyttävän yhtä kiekkoa kumeineen silloin, jos ei roikota fillaria ja toisaalta teline itsessään ei näytä vievän paljoa tilaa.
Tavan seinäkoukuista taas kiinnostaisi google kuvahaussa näkemäni ns offset-versiot, joilla näyttäisi saavan vierekkäisten kiekkojen navat eri korkeuksille eli irti toisistaan. Kiekkojen jarrulevyllisyys hankaloittanee valintaa..