PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rovaniemi 150

Mika K
20.02.2016, 21.13
Eipäs ollutkaan täällä aihetta tästä. Tänäänhän on parasta aikaa käynnissä tälläine kisa 66/150/300km sarjojen kera. Mukana siis kaikilla matkoilla on sekä juosten, fatbikella, sekä hiihtämällä olevia kisaajia. Ainakin pari palstalla vaikuttaa kuskia on siellä tulessa..

http://www.rovaniemi150.com

cuppis
20.02.2016, 22.08
Saas nähdä miten Sintonen pistää kampoihin Kopkalle 300km matkalla. Ja onnistuuko Lundin Toni navigoimaan tällä kertaa viimeisenkin risteyksen oikein. Mielnkiintoinen kisa!

OKS
20.02.2016, 22.27
Saas nähdä miten Sintonen pistää kampoihin Kopkalle 300km matkalla. Ja onnistuuko Lundin Toni navigoimaan tällä kertaa viimeisenkin risteyksen oikein. Mielnkiintoinen kisa!

https://fi-fi.facebook.com/Rovaniemi150/

Sintosella näyttää olevan 12 minuutin etumatka tarkistuspisteellä 6. Vitosella oli järjestys toisin päin.

Ski taitaa painella kärjessä tuolla 150 km:n kisassa.

J T K
20.02.2016, 22.43
Köpin nuoteilla on menty! Karjalais-Jussi perässä.

Mika K
20.02.2016, 23.04
Kovat skaba lienee siel menossa :D

a-o
20.02.2016, 23.05
Aika huonosti pelaa tiedotus, sohvaosasto janoaa väliaikoja/tuloksia! :-)

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Mika K
20.02.2016, 23.09
Justa laitoin sinne naamakirjaan hieman kyselyä 150 koskien.. :D

J T K
20.02.2016, 23.18
Köpi joutunut keskeyttämään 😯

Mika K
20.02.2016, 23.19
Ski joutunut keskeyttämään naamakirjan viimeisimmän tiedon mukaan :( Toivottavasti ei mitään ihmeempää ole sattunut..

Ski
21.02.2016, 11.57
se on moro soffalta, ja kiitos kannustuksesta !

Ensin Hattu Päästä Oulun Jussi Karjalaiselle ! Tonille ja Petrille ! Terveiset myös Sintosen Antille ja kaikille ! Mahtavaa nähdä elävänä kaikki !

Kiitos järjestäjille ! Varsinki 78km kohdan Kuusilammen Check Pointille, Marialle, Vicelle ja kodan rakentaneelle Olaville ! 78v ja jo tonni perinteistä takana, todellinen teräsukko !

Reitti on hieno. Se olisi hieno ajaa. Nyt tunkanttiin. Tässä mielestäni kokemus ratkaisi. Perjantaina Race Meetissä vielä viestitettiin että reitti on kova, muutama työntöpaikka. Jussi ja Toni on olleet tuolla aiemmin, ja siitä on apua. Plus rautaisesta fysiikasta :)

Nöösinä en ollut reenannu ollenkaan Fatbike Push-treeniä (kiitos Syötten reitistön), enkä ole juossut metriäkään moneen vuoteen.

Oikean polven oikea ulkoreuna meni aivan mäsäksi, viimeinen 9km tunkkaus Kuusilammelle, nojaten satulaan ja raahaten toista jalkaa, ei oikein toiminut. Eipä se enää kantanut varattuna, ellei pitänyt sitä tönkkönä alla.

Kärjessä oli hieman paskempi jauhaa pulveri-kelkanjälki uraa. Lanaa tuolla ei käytetä, toisaalta kisa ei ole pelkkä Fatbike kisa. Kokemattomuus....

Eli DNF puolessavälissä kun kuulin ettei reitti tuosta juurikaan muutu. Olin ollut liikkeellä vajaa 11h. Seuraavassa puoliskossa olisi ollut tietä tarjolla, mutta ainakin 20km vielä pukattavaa. Ensimmäisenä reitillä oli myös hieman kiittämätöntä, kelkat kävi välillä möyhäämässä lisää. Semmonen paino lana ois muuttanut koko touhun ainakin mulle. Se on surkeaa jos ei alamäkeenkään pääse rullaan....

Farley toimi, MCarbonit toimi, Schwalbet toimi kovana ja pehmeenä, eväs toimi , BikePack kassit toimi. Hieno kokemus.

Tässä vielä käppyrä eka puoliskolta jos jotakuta kiinnostaa.
https://flow.polar.com/training/analysis/421306522

tinke77
21.02.2016, 13.05
No nyt on rajua menoa, nostan hattua!!!!

Juha Jokila
21.02.2016, 13.48
5,77 €/tunkattu kilometri. Onhan siinä...

OKS
21.02.2016, 15.05

Oikean polven oikea ulkoreuna meni aivan mäsäksi, viimeinen 9km tunkkaus Kuusilammelle, nojaten satulaan ja raahaten toista jalkaa, ei oikein toiminut. Eipä se enää kantanut varattuna, ellei pitänyt sitä tönkkönä alla.

Nyt polvi kuntoon, että pääsee nauttimaan kevättalven hankikeleistä. :)

300 km:n kisaajilla tulee olemaan varmaan tiukka päivä, sillä lunta satelee koko ajan aika kovan tuulen kanssa. Pakkasesta ei tarvitse kuitenkaan kärsiä, sillä lämpötila on asteen verran miinuksella.

Ski
21.02.2016, 15.40
Kiitos OKS näin juuri pitää tehdä !

Rovaniemi150 on hienosti järjestetty kansainvälinen tapahtuma ja se tuo valtavasti huomiota Rovaniemelle ja tälläisen Ultramaraton trendin markkinointiin!
Hieno tapahtuma , ja suksillakin tuonne voisi oikeastaan joskus taas osallistua.

J.Kottenberg
21.02.2016, 15.53

Rajut on olleet olosuhteet. Eikä yrityksen puutteeseen ainakaan kaatunut homma. Todella kunnioitettava suoritus.

Varmaan olen vähän pullaposki mutta kyllä minusta pitäisi pyöräkisan reitin olla ajettavaa. Jossain voi tietty olla raskaampaakin mutta kilometrikaupalla tunkkaamista? En oikein tajua. (tosin maailmassa on paljon muutakin mitä en tajua)

Niinkuin edellä joku sanoikin niin kannattaa polven kuntoon hoitaminen ottaa vakavasti. Hyvä lääkäri ja malttia. On polvet niin tärkeät pyöräilyssä.

Ski
21.02.2016, 16.03
Rajut on olleet olosuhteet. Eikä yrityksen puutteeseen ainakaan kaatunut homma. Todella kunnioitettava suoritus.

Varmaan olen vähän pullaposki mutta kyllä minusta pitäisi pyöräkisan reitin olla ajettavaa. Jossain voi tietty olla raskaampaakin mutta kilometrikaupalla tunkkaamista? En oikein tajua. (tosin maailmassa on paljon muutakin mitä en tajua)

Niinkuin edellä joku sanoikin niin kannattaa polven kuntoon hoitaminen ottaa vakavasti. Hyvä lääkäri ja malttia. On polvet niin tärkeät pyöräilyssä.

Mahtavia kuvia Facebookissa Norvajärveltä , pikkasen märkää ja pehmyttä. Edelleen hattu päästä Jussille, Petrille ja Tonille, kuitenki loppuun asti ja alle päivässä. Joillakin se jalka toimii hienosti.

Polvi kuntoon, ens viikko menee taas työreissussa :)

OKS
21.02.2016, 19.02
Mahtavia kuvia Facebookissa Norvajärveltä

Talvisia kuvia ja kokemuksia. :)

https://www.facebook.com/Rovaniemi150/photos/a.215171935226969.52525.152479174829579/985192584891563/?type=3&theater

https://www.facebook.com/Rovaniemi150/photos/a.215171935226969.52525.152479174829579/985195781557910/?type=3&theater

usko juntunen
21.02.2016, 21.59
Tulee ittelle tissiposki-olo, kun katselee noita kuveja Rovaniemen kahinoista. Aika velikultia.
Ne jotka oli tuolla mukana ei tarvii miettiä -mitä äijää teit tänään? Isot propsit kaikille mukana olleille.

Laerppi
22.02.2016, 00.24
Mitkä oli top-3 pyörämerkit ja mallit?

Ski
22.02.2016, 09.30
Mää oisin voittanu Farleyllä ! :)
Jussi voitti Borealiksella.
Toni ja Pete otti podiumit Salsalla jos muistan oikein.

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Kemizti
22.02.2016, 09.42
Ekös Lundilla ole "ysäri"

Ski
22.02.2016, 09.53
Ekös Lundilla ole "ysäri"
Ai niin on joo sori . Heikko on lääkehumalassa :)

Juha Jokila
22.02.2016, 09.55
^Toni Lundilla on 9:zero:7

J.Kottenberg
22.02.2016, 10.29
Kuvissa näkyi joillakin jalkapelissä kisaavilla olevan jonkunlaiset lumikengät. Ehkä pienemmän puoleiset, ja saattoi niitä olla monillakin. Ei kuvissä niin hyvin näkynyt.
Mutta kun pyörällä liikkuessa ei voi mitään lumikenkiä käyttää ja sitten kun on upottavaa ja pitäisi vielä itsensä lisäksi se fillarikin saada liikkumaan. Kyllähän kilometri tai pari menee mutta kun on kymmeniä kilsoja jo paarustanut ja tietää että samanlaista on reilusti vielä edessäkin. Tota kun vähän tuumii niin ei kyllä ole helppoa eikä mikään ihme jos fysiikka sanoo sopimuksia irti.
Itse en edes normilenkeillä, jotka on vain pieni osa jostain 150km:stä, viitsi lähteä semmoisille poluille joita ei voi ajaa.
Raaka on ollut kisa.

Ski
22.02.2016, 11.21
^ hyvin huomattu ja siksikin iso käsi ja hattu päästä Jussille, Petrille ja Tonille. Ja kaikille muillekkin osanottajille.
Viisasta olisi ollut hheti alussa huomata ettei pääse ajamaan ja rauhoittaa meno retkeksi.
Ja odottaa muita avuksi.
Mutta ku halus päästä nopeasti kotiin niin heikostihan siinä kävi.
Mahtava kokemus edelleen ( aina ku on Ibuprofeiinin hallussa :)
Ens vuonna muitakin mukaan!

Ski
22.02.2016, 12.01
Sintosen Antti on 300km reissulla. En saa selvää mikä tilanne on. Joku kuullu jotain jostain ?

Pihvi
22.02.2016, 12.39
150 kakkosella tosiaan Salsan Mukluk alukeulalla. Kiekot Marge Litet ja kumeina Bud&Lou. Eli aika perussetillä mentiin. Homma oli tosiaan enemmän retkeilyä ja jääräpäistä eteenpäin puskemista.

Äijä painoi 63kg, pyörä 14kg ja kamat ehkä 7kg. 0,2 barin paineilla pystyi paikoitellen maastossa ajamaan, mutta etukumi päästi kertaalleen paineet ulos matalista paineineista johtuen. 20 kertaa varmaa kaatuilin penkan puolelle, joten ajamiseen sai tosiaan keskittyä. Polku muhjaantui myös pyörien jäljistä sekä jalanjäljistä, joten takana tulleet saivat edetä tosi muhjaantuneessa polussa.

Hienot polut ja ois tosiaan ollut hienoa ajaa joka metri.

Onnittelut Jussille ja kiitokset Tonille ja Antille yhteisestä taipaleesta!

Tsemiä Skille polven kuntoutukseen!

Jambon Remontti
22.02.2016, 13.57
kyllä minusta pitäisi pyöräkisan reitin olla ajettavaa

Toisaalta näin ja toisaalta kyse on ihan ulkoilmassa luonnon armoilla ajettavasta kisasta.
Lunta on tullut Rovaniemellä nyt aika paljon ja puuterilumesta ei saa kovaa paanaa oikein millään (paitsi ehkä isolla latukoneella = kovalla paineella). Suurimman sateen jälkeen lämpötila on pysytellyt -1:n ja -7:n välillä, joten lumi ei ole kovettunut pakkasesta eikä suojasta.

Nostan hattua kisailijoille! Kovat olosuhteet, mutta niin pitää ollakin.

F. Kotlerburg
22.02.2016, 14.16
Tähän vuoden aikaan Rovaniemen korkeudella tuo voi olla täysin mahdoton asia varmistaa. Höttöistä lunta voi olla metri ja siihen ei kovaa uraa tehdä millään järkevästi. Ja sitä paitsi eikö tämä ole enemmän seikkailu- kuin pyöräkisa.

Kemizti
22.02.2016, 14.46
Sintosen Antti on 300km reissulla. En saa selvää mikä tilanne on. Joku kuullu jotain jostain ?

Rovaniemi 150 (https://www.facebook.com/Rovaniemi150/posts/985765098167645?fref=nf)18 min · Rovaniemi (https://www.facebook.com/pages/Rovaniemi/106442249393606) ·
More news on Rovaniemi 300; four more people decided to quit...including Antti Sintonen

Ski
22.02.2016, 15.03
Toisaalta näin ja toisaalta kyse on ihan ulkoilmassa luonnon armoilla ajettavasta kisasta.
.

[emoji1] [emoji1]

Ski
22.02.2016, 15.06
Tähän vuoden aikaan Rovaniemen korkeudella tuo voi olla täysin mahdoton asia varmistaa. Höttöistä lunta voi olla metri ja siihen ei kovaa uraa tehdä millään järkevästi. Ja sitä paitsi eikö tämä ole enemmän seikkailu- kuin pyöräkisa.
Lana on keksitty, ainakin Syötteellä :)

Perjantain Race meetissä kyllä sanottiin että 150 reitti on nopea muttei myöskään määritelty kuinka nopea.
Tai joo, sanottiin että ehkä vähä hitaampi ku viime vuonna. Viime vuoden kärkikolmikko ajoi vaajaaseen 11h.

Ja ilman muuta kaikille tuonne meneville ens vuonna niin voin sanoa että seikkailu se on !

F. Kotlerburg
22.02.2016, 15.09
Lana on keksitty, ainakin Syötteellä :)

Olen uusi läskipyöräharrastuksen parissa, mutta olen ymmärtänyt, että Syötteellä noita reittejä pidetään jatkuvasti auki. Metriseen hankeen reitin avaaminen ei taida oikein onnistua minkäänlaisella lanalla niin että se kantaisi heti. Rovaniemellä ei kai tätä reittiä pidetä auki koko talvea?

Ski
22.02.2016, 15.16
Onnistuu oikein hyvin keskellä talvea tehdä kantava reitti, mutta ei sillä enää ole merkitystä.
Parhaat pääsi läpi tuollakin :)

Laerppi
22.02.2016, 15.55
Mites toi makuupussi homma, pitää vissiin olla joku listan mukainen säkki. Kelpaako niille miten hyvin muut pussit?

Ski
22.02.2016, 16.03
Mites toi makuupussi homma, pitää vissiin olla joku listan mukainen säkki. Kelpaako niille miten hyvin muut pussit?
Paras ja yksinkertaisin tapa saada hyväksyntä osallistumiselle on olla pussi listalta.

Laerppi
22.02.2016, 16.12
Paras ja yksinkertaisin tapa saada hyväksyntä osallistumiselle on olla pussi listalta.

OK, joskus mietin tuota osallistumista, mutta ei jaksaisi hommailla enää lisää kamoja.. Ite käytän talvella yleensä tuplapussia

Ski
22.02.2016, 16.40
OK, joskus mietin tuota osallistumista, mutta ei jaksaisi hommailla enää lisää kamoja.. Ite käytän talvella yleensä tuplapussia
Voit aina ottaa yhteyttä kilpailujohtajaan ja kertoa mikä pussi sulla on ja esim bivybag lisäksi.
Järjestäjä päättää sitten kelpaako.
Käy ihmeessä kokeilemassa. Hieno viikonloppu !

Laerppi
22.02.2016, 18.37
Voit aina ottaa yhteyttä kilpailujohtajaan ja kertoa mikä pussi sulla on ja esim bivybag lisäksi.
Järjestäjä päättää sitten kelpaako.
Käy ihmeessä kokeilemassa. Hieno viikonloppu !

Kattellaan ekana Winter Syöte :cool:

Pyhä Risti
22.02.2016, 18.49

Joo, ei itselläkään mennyt läpi kahden pussin yhdistelmä, jolla umpihanki/lumikenkävaelluskisoissa nukuttiin -32 pakkasasteessa...

Kiitoksia onnitteluista ja kisasta sen verran että kisahan on aivan täysin OLOSUHDEKISA, tämä ei ollut edes se pahin tähän mennessä kuulemma.
Kesän kisoissa voi kohtuu tarkasti arvioida ajan joka kisaan kuluu. Talvikisassa voi olosuhteet muuttua täysin kisan aikanakin, niin että aikaa ja energiaa kuuluu paljon oletettua enemmän. Ei ne pakolliset varustukset turhaan ole mukana, itse asiassa energian määräkin pitäisi olla tarkistettava asia. Aika vähiin kului allekirjoittaneellakin energiavarastot. Tuli sitten kerättyä ja syötyä joka ikinen pudonnut rusinakin varmuuden vuoksi.
Kovat pakkaset tuohon vielä lisää, niin todella karski kisa olisi ollut kyseessä.
Jostain syystä Kyösti näytti uponneen syvemmälle, voisikohan nuo meikäläisen numero 50 talvipyöräilykengät laskea lumikengiksi?:seko:
Umpihankihiihdon MM, lumikenkävaelluksen SM (Pudasjärvellä) ja seikkailukisakokemuksista saattaa/saattoi hyvinkin olla hyötyä tässäkin kisassa.
Tuosta reitin lanauksesta josta on puhuttu olen kyllä sitä mieltä että se ei sovi kisan luonteeseen. Järjestäjähän käy kelkalla ajamassa lukemattomia kertoja pohjaa reitille (siis 150 km miinus tieosuudet!) eiköhän tuossa ole työtä ihan tarpeeksi. Antaa luonnon hoitaa loput ja olosuhteet on sitten mitä on.
Itse asiassa nyt oli aika lähellä se että hiihtäjä olisi tullut ensimmäisenä maaliin. Ihmettelin yhdessä vaiheessa kun takaa näkyi pimeällä valo ja lähestyi todella nopeasti tunkkausvaiheessa kisaa. Mietin että nyt ne tulee 100 mm vanteilla ja superleveillä renkailla ja (me) keventelijät ja hipoläskimiehet jää nuolemaan näppejään... (ihan potentiaalinen vaihtoehto tänä vuonna) Suksimies italiasta meni ohi että viuhahti vain!
YKKÖSVÄLINE olisi ollut sukset kyllä nyt.

Antti Sintonen lmeisesti joutui keskeyttämään 300 km kisan. Sen verran mitä olen kaverin kanssa ollut tekemisissä tiedän että henkinen ja fyysinen pystyvyys kisoissa on kova. Ja parhaat vuodet vielä edessä.... Antille varmaan kova (ja hyvin perusteltu) päätös keskeyttää kisa piikkipaikalta, tsemppiä!

Köpille paranemisia! Kuittaat sitten taas kesällä voittamalla masentavan ylivoimaisesti...;)

Jussi K

OKS
22.02.2016, 19.12
Tämä ja viime vuosi kisattiin lähes nollakelissä, mutta tulevaisuutta ajatellen on huomioitava, että pakkasta saattaa olla reilustikin.

Viime vuonna kisaa edeltävä päivä oli plussan puolella, mutta yöllä ollut pikku pakkanen jähmetti lunta jonkin verran. Jos yöpakkasta ei olisi ollut, niin olisikohan kisaaminen onnistunut lainkaan? Tänä vuonna oli neljä lauhaa ja vesisateista päivää 8.-11.2. eli varsin lähellä kisaviikonloppua. Mielestäni jääosuuksilla kisaaminen olisi ollut täysin mahdotonta noissa sohjoisissa olosuhteissa.

Ski
22.02.2016, 19.19
Joo, ei itselläkään mennyt läpi kahden pussin yhdistelmä, jolla umpihanki/lumikenkävaelluskisoissa nukuttiin -32 pakkasasteessa...

Kiitoksia onnitteluista ja kisasta sen verran että kisahan on aivan täysin OLOSUHDEKISA, tämä ei ollut edes se pahin tähän mennessä kuulemma.
Kesän kisoissa voi kohtuu tarkasti arvioida ajan joka kisaan kuluu. Talvikisassa voi olosuhteet muuttua täysin kisan aikanakin, niin että aikaa ja energiaa kuuluu paljon oletettua enemmän. Ei ne pakolliset varustukset turhaan ole mukana, itse asiassa energian määräkin pitäisi olla tarkistettava asia. Aika vähiin kului allekirjoittaneellakin energiavarastot. Tuli sitten kerättyä ja syötyä joka ikinen pudonnut rusinakin varmuuden vuoksi.
Kovat pakkaset tuohon vielä lisää, niin todella karski kisa olisi ollut kyseessä.
Jostain syystä Kyösti näytti uponneen syvemmälle, voisikohan nuo meikäläisen numero 50 talvipyöräilykengät laskea lumikengiksi?:seko:
Umpihankihiihdon MM, lumikenkävaelluksen SM (Pudasjärvellä) ja seikkailukisakokemuksista saattaa/saattoi hyvinkin olla hyötyä tässäkin kisassa.
Tuosta reitin lanauksesta josta on puhuttu olen kyllä sitä mieltä että se ei sovi kisan luonteeseen. Järjestäjähän käy kelkalla ajamassa lukemattomia kertoja pohjaa reitille (siis 150 km miinus tieosuudet!) eiköhän tuossa ole työtä ihan tarpeeksi. Antaa luonnon hoitaa loput ja olosuhteet on sitten mitä on.
Itse asiassa nyt oli aika lähellä se että hiihtäjä olisi tullut ensimmäisenä maaliin. Ihmettelin yhdessä vaiheessa kun takaa näkyi pimeällä valo ja lähestyi todella nopeasti tunkkausvaiheessa kisaa. Mietin että nyt ne tulee 100 mm vanteilla ja superleveillä renkailla ja (me) keventelijät ja hipoläskimiehet jää nuolemaan näppejään... (ihan potentiaalinen vaihtoehto tänä vuonna) Suksimies italiasta meni ohi että viuhahti vain!
YKKÖSVÄLINE olisi ollut sukset kyllä nyt.

Antti Sintonen lmeisesti joutui keskeyttämään 300 km kisan. Sen verran mitä olen kaverin kanssa ollut tekemisissä tiedän että henkinen ja fyysinen pystyvyys kisoissa on kova. Ja parhaat vuodet vielä edessä.... Antille varmaan kova (ja hyvin perusteltu) päätös keskeyttää kisa piikkipaikalta, tsemppiä!

Köpille paranemisia! Kuittaat sitten taas kesällä voittamalla masentavan ylivoimaisesti...;)

Jussi K

Iso Kiitos Iso-Jussi, ja toistan vielä, huima ja sitkeä suoritus !
Olosuhdekisa on todella oikea termi !
Kaikki jotka aikoo tuonne mennä, lukekaa hyvin nämä jutut, ettei tule oletettua asioita niinkuin minä tein.

Saakelin harmittava tuo Antin keskeytys, voin ehkä hieman tuntea samaa, mutta joskus tuollainen päätös on myös viisas päätös.

Nyt työmatkalle kinkkaan, ja sitte aletaan treenaan Jussia vastaan Levi 24 :)

Nähdään poluilla !

Toni Lund
22.02.2016, 19.49
Pientä rapsaa minultakin tänne, blogiin joskus myöhemmin.

Olin kolmatta kertaa mukana. Ensimmäinen kerta oli vuonna 2013, jolloin oli myös todella raskaat olosuhteet. Silloin aikaa kului 26 tuntia 54 minuuttia ja sijoitus oli viides. Vuonna 2014 oli huomattavasti helpompi keli. Olin loppukilometreillä voitossa kiinni mutta "kuuluisasti" ajoin Ounasjoella väärältä puolelta ja Rene Fisher ehti juuri ohi. Hävisin minuutilla, loppuaika 15 tuntia 15 minuuttia.

Viime vuoden hienon Alaskan ITI-kisan jälkeen päätin lähteä 150:lle tänäkin vuonna, vuoden 2014 tappio mielessä. Näitä kisoja ei kuitenkaan mennä todellakaan voittamaan noin vaan sillä kuten on nähty, mitä tahansa voi tapahtua. Pikku hiljaa ilmoittautumisia 150:lle tuli paljon ja tiesin että tulee todella kovatasoinen kisa, kun suomalaisistakin oli kovia nimiä paikalla, eli Soini, Karjalainen ja Lindström. Alun alkaenkin oma kisafilosofiani on ollut voittaa itsensä ja katsoa mihin se riittää, mutta tietysti asetin voiton tavoitteeksi kun olin niin lähellä 2014. Näissä talviultrissa mielestäni hienointa on myös nimenomaan tämä luontoelementti. Jokainen osallistuja on vastakkain luonnon kanssa.

Kisa alkoi vauhdikkaasti Ounasjoella, mutta heti kun päästiin ensimmäiselle kelkkabaanalle alkoi olosuhteiden todellisuus tulla vastaan. Keli oli siellä raskas ja taluttamista olisi paljon tiedossa. Olin Karjalaisen kanssa vähän aikaa yhdessä Sinettajärven jälkeen mutta seuraavalla tunkkausosuudella en millään pysynyt Jussin vauhdissa. En ole muutenkaan vahva tunkkaaja, vaikka on sitäkin tullut jonkun verran tehtyä. Jossain 1/3 vaiheessa meinasi iskeä päänsärky kun oli niin kuuma ja nestettä kului. Juomisella ja syömisellä sain kuitenkin tilanteen hallintaan. Hitaan ja raskaan kelin takia piti hiukan varoa ettei mene liian kovaa sillä arvioin jo ennen puolta väliä että aikaa menisi helposti 20 tuntia. Kuusilammella yllätyin kun Soini joutui keskeyttämään. Todella harmi kun miehellä kulki todella hyvin ennen sitä. Jussi ei ollut kovin kaukana joten ajattelin että kaikki on vielä mahdollista ja annan kaikkeni. Tunkkaus Kuusilammelta pidemmälle tieosuudelle menikin varsin hyvin. Tieosuudelle pumppasin renkaisiin siirtymäpaineet. Torimokivalon baana oli paljon parempi kuin aikaisemmat ja tunkkausta oli vain ylämäissä. Olin myös hiukan huolissani jos energiat riittävät mutta senkin puolesta näytti että riittäisi. Meno alkoi kuitenkin pikku hiljaa hiukan hyytyä mutta käskytin ja piiskasin itseäni eteenpäin. Juuri ennen Norvajärveä Lindström tuli takaa ja otti kiinni. Sintonen oli myös porukassa, tätä ennen hän oli jopa kärjessä. Mahtimeininki siis Antilla! Norvajärvellä oli helvetinmoinen tuuli. Ajettiin porukassa viimeiselle cp:lle Porohoviin. Antti otti siellä lyhyet unet ja ajettiin Lindströmin kanssa yhdessä Ounasjoen loppuosuus. Sielläkin kova tuuli, joten oli helpompaa ajaa yhdessä Peten kanssa. Sovittiin että ratkaistaan kakkos ja kolmossija loppukirillä. Pete oli siinä pikkuisen vahvempi.

Aikaa kului noin 22 tuntia. Ei jäänyt mitään hampaankoloon, piiskasin itsestäni kaiken ulos. Jalkani ei ole koskaan olleet niin kipeät kisan jälkeen ja vasta tänä iltana olen pystynyt kävelemään paremmin.

Kuten täällä onkin jo todettu, nämä kisat ovat mainio tapa mitata fyysiset ja henkiset rajat. Tuskin tämä oli vielä viimeinen kisani. :)

Ski
22.02.2016, 20.34
Pientä rapsaa minultakin tänne, blogiin joskus myöhemmin.

Kuten täällä onkin jo todettu, nämä kisat ovat mainio tapa mitata fyysiset ja henkiset rajat. Tuskin tämä oli vielä viimeinen kisani. :)

:) Kyllä huomaa kokemuksen ja kokemattomuuden eron !

Oli Toni mahtava tavata ja tutustua paremmin! Kova oot, ja tuut olemaan ! Respect !

Toni Lund
22.02.2016, 20.44
:) Kyllä huomaa kokemuksen ja kokemattomuuden eron !

Oli Toni mahtava tavata ja tutustua paremmin! Kova oot, ja tuut olemaan ! Respect !

Kiitos Köpi, oli hienoa tavata, ja toivottavasti nähdään uudestaan. Syötteelle pitäisi ehdottomasti vielä tulla ajelemaan!

OKS
22.02.2016, 21.36
Hienoa lukea kokeneiden kommentteja kisasta. Itsellä ei rahkeet taida riittää edes tuolle 66:lle, mutta hengessä ollaan mukana. Tosi sitkeää porukkaa kaikki, jotka tuolla reitillä rämpivät. :)

Mika K
22.02.2016, 22.09
Minä harkitsin Köpin vanavedessä 66:sta, mutta katselin keliä hieman sillä silmällä, että paree tällä massalla jäädä poies tunkkauksen pelossa. Onneksi näin. Kokemusta pitkistäkin talvireissuista on kyllä suksien ja ahkion kanssa, mutta nämä on silti vain eri hommia, kun tarttis ulosmitata itsestä kaikki ja sopivassa rytmissä. Ehkä joskus uskallan vielä lähteä näihin lyhyisiin sarjoihin. Tai ainaki unelmoin siitä :)

J T K
22.02.2016, 23.21
Onnea Karjalaisen Jussille! Ja toki kaikille itsensä likoon laittaneille o/

OKS
23.02.2016, 23.00
Malttaakohan tässä mennä nukkumaan ollenkaan, sillä sen verran tiukaksi näyttää menevän 300 km:n kisan voittotaistelu. Kisaa pitkään johtanut Luca Bettinsoli on saavutettu kahden miehen voimin ja taivalta on edessä vielä kolmisenkymmentä kilometriä. Olisiko Bettinsoli pitänyt lepotaukoa ja sinä aikana toiset saivat hänet kiinni ja ohittivatkin. Lyhyen maasto-osuuden jälkeen on vielä 20 km pätkä Ounasjoella, joten tässä keskiyön tunteina tuolla talvisessa pimeydessä käydään ankara taistelu kisan voitosta. Pakkasta on tällä hetkellä noin -8° ja etelätuuli puhaltaa joella vastaan noin 4m/s.

https://fi-fi.facebook.com/Rovaniemi150/

Toni Lund
26.02.2016, 01.22
Blogirapsani: http://www.tonilund.fi/2016/02/race-report-rovaniemi-150-2016.html

Torstain YLE Puhe Peltsin ja Tom Nylundin kanssa: http://areena.yle.fi/1-3301338

Rovaniemi 150 tulokset: http://www.rovaniemi150.com/results/2016/rov150-2016/

Rovaniemi 300 tulokset: http://www.rovaniemi150.com/results/2016/rov300-2016/

Ski
26.02.2016, 10.10
Hieno Radio juttu oli, hyvää kommenttia ja hyvä fiilis !

Ja Blogille kans iso peukku !

Nää on ihan loistavia kelle tahansa, joka on astumassa pitempien reissujen maailmaan !

Laerppi
26.02.2016, 10.17
Jaksaiskohan joku kirjoitella varusteista mitä on ollut mukana tuollaisella reissulla? Fillarisetup ja muut romut eväineen...

OKS
26.02.2016, 18.08
Tässä vielä yksi kisaraportti.

http://ukonilma.com/2016/02/23/rovaniemi-150-arctic-winter-race-report/

Rankkaa on ollut, kuten käy ilmi Toninkin kertomuksesta.

Antsa112
26.02.2016, 19.32
Raporttia kolmesataselta on tulossa, varusteiden kera! Malttakaa mielenne:)

cuppis
29.02.2016, 15.32
Minua kiinnostaa treenimäärät, minkä verran tulee vuodessa tunteja 150km ja 300km osallistujille? Lundin viimevuoden Strava-esityksestä muistelen 560h ja noin 11 000km mutta mites muilla?

OKS
29.02.2016, 19.49
Tämä ja viime vuosi kisattiin lähes nollakelissä, mutta tulevaisuutta ajatellen on huomioitava, että pakkasta saattaa olla reilustikin.

Viime vuonna kisaa edeltävä päivä oli plussan puolella, mutta yöllä ollut pikku pakkanen jähmetti lunta jonkin verran. Jos yöpakkasta ei olisi ollut, niin olisikohan kisaaminen onnistunut lainkaan? Tänä vuonna oli neljä lauhaa ja vesisateista päivää 8.-11.2. eli varsin lähellä kisaviikonloppua. Mielestäni jääosuuksilla kisaaminen olisi ollut täysin mahdotonta noissa sohjoisissa olosuhteissa.

Palataanpa vielä noihin kisa-aikaisiin sääolosuhteisiin. Jos kisa olisi startannut nyt menneenä viikonloppuna ja sen vuoksi pitkämatkalaiset olisivat taipaleella vieläkin, niin sääolosuhteet ovat nyt aivan toisenlaiset kuin viikko sitten. Nyt on ollut komeita, heikkotuulisia talvipäiviä ja öisin pakkasta jopa -25°. Pitkämatkalaisten varusteet ja taidot olisivat joutuneet kunnon testiin. Kilpailukutsussa mainittu mahdollinen pakkanen -30° ei ole yhtään liioittelua.
WEATHER AND DAY LIGHT HOURS
- Temperatures: could reach or even over exceed -30ºC.
- Light hours: from 8:00 h. to 17:00 h. approximately.

Antsa112
07.03.2016, 07.25
Tuolla vähän meikän fiiliksiä kisasta: http://www.aika-ajo.com/tapahtumat/rovaniemi300/
Toivotaan, että ensi vuonna tulee tollaset -30c pakkaset. Se olisi todellinen talvikisa se!

Muutama kuva lisää tuolla:https://www.facebook.com/media/set/?set=a.986879224701341.1073741847.824065177649414&type=3

-Antti

Pyhä Risti
09.03.2016, 16.21
Hyvää ja rehellistä raporttia Antilta. Helpolla et ole päässyt.
Antsa muisti ottaa mukaan Beargreasen mutta persegrease jäi kotiin...tuskaa!:mad:

P.s. Haaste otettu vastaan...

Jussi K

Oulunjulli
21.02.2018, 20.53
Joko ne kaikki suuret suomalaiset sankarit on urotekonsa tehneet, kun ei pisimmillä matkoilla maanmiehiä juuri näy?
Hei huutoja toki 66km matkan suoriutujille!
(Itte tässä vapisen viltin alla kun reilu puoltoista tuntia kävin puskassa.)

hcf
21.02.2018, 22.34
Kattelin tos tuloksia niin suksilla ja jaloin menty samaa vauhtia ku läskillä 66km:lla :)
On tuo vähän turhan extreme kisa. Itekki kävin puoltoista tuntia eilen palelemassa. Ei vaan löydy kenkiä joilla tarkenis kauemmin näissä keleissä pyörän selässä.
Suksilla menis

Juha Jokila
22.02.2018, 00.52
450 € lippis/buffi on pikkusen jotain hmm...