Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Tour de Helsinki 2015

Sivut : 1 [2]

kolistelija
01.09.2015, 11.56
Mode varmaan siirtää pottajeesustelun oikeaan paikkaan...?

Fat Man Sam
01.09.2015, 11.58
Kun kyseessä oli sentään 10-vuotisjuhla-ajo, olisi voinut toivoa, että näihin ajon jälkeisiinkin asioihin olisi jo viimein hieman panostettu. Tosin eipä näitä osata kauhean hyvin missään muissakaan "isommissa" pyöräilytapahtumissa.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/01/89ebf44c714800ef57be731d8d4b4ceb.jpg

Ja mikäköhän tässä meni pieleen? Tuon ylikulkusillan lisäksi pois Velolta pääsi myös radan alitse menevää tunnelia pitkin. Mikäli maali on Velolla, täytynee kentältä päästä pois niin etteivät poistuvat vaaranna maaliin ajavia. Kun kyseessä on kerran vuodessa järjestettävä tapahtuma, niin minkään pysyvämmän tai suurellisemman ratkaisun pay-off näillä osallistumismaksuilla lienee vuosikymmeniä.

J T K
01.09.2015, 12.13
Apealta tuntuu ja pahaltakin, vaikka ajosuoritukset olivatkin retkikunnaltamme hyviä ja onnistuneita. Kolme miestä 4.13 nettoajoilla, loputkin pääsääntöisesti hyvissä voimissa maaliin viimeistään tuntia myöhemmin. Mutta. Retkikuntamme ainoa urheilija joutui kasaan ja kävi läpi laajat tutkimukset Töölön tapaturma-asemalla. Peukut ja varpaat pystyyn ja ristiin, että toipuminen on sujuvaa ja hän ehjäytyy ennalleen. Pahimmilta näyttäisi selviävän ainakin tällä hetkellä ja toipuminen on edistynyt.

Seuramme Cyclos Kuusamon yhteismatka oli itsessään mainio. Perjantaina reissuun heti pe aamusta ja lauantaina iltapäivästä pääkaupunkiseudulle. Mikkeli tarjosi mainion välietapin. Velodromilla oli hyvä tunnelma kirjekuoria hakiessa. Ei vaan ollut sitä starttirahaa edelleenkään...nähtiinpä upea Rossinin ratapyöräkin omistajansa esittelemänä. Tunnelma senkuin kohosi! Iltasella tutustuttiin sitten reittiinkin Kuninkaanmäen tienoilla ja käytiin tutustumassa kuinka huonoista teistä huonoimmillaan on kyse. Aika hiljaiseksi veti kun katseli niitä routavaurioita ja kraatereita. Onneksi käytiin katsomassa, niin tiedettiin mitä odottaa. Omalta kohdalta homma meni ajollisesti hienosti. Konservatiivisesti sijoittuminen nopeusryhmien etupuolelle, mutta aika kauas kuntosarjan keularyhmistä. Saattoajo oli tuskaisankin hidasta, mutta siitä selvittiin. Vapaavauhti lähti kuten toivoinkin, sopivan reippaasti kiihdyttäen - ei sitä pajavasaralla otsaan kiihdytystä. Ajettiin kahden seurakaverin kanssa tiiviisti yhdessä. Nousimme Velskolan jälkeen vetohommiin ja lähdettiin ajamaan reipasta tahtia. Kun ryhmä repeili, ajettiin heti välit kiinni. Jossain vaiheessa alettiin ajamaan kovempaa vetoa. Meinattiin jo heittää pois, mutta kun ison peltoaukean reunassa näkyi todella ison joukon takalaita, päätettiin jatkaa. Vetovaihetta tuli ehkä kymmenisen kilometriä, kunnes tultiin isoon ryhmään kiinni. Siitä eteenpäin ajettiin siinä, nousten keulakolmannekseen. Välillä nähdyt kolarit laskivat fiilikset ja keskityttiin pysymään ehjänä loppuajan. Kunnes jossain 10-15km ennen maalia nähtiin kolariin joutuneita ja tuttu huoltomies. Silloin alkoi kylmäämään. Mutta ei auttanut kuin keskittyä ajamaan. Ryhmä kyllä ajoi kohtuu siististi, Viikin tienoilla oli siltikin kummallisia paikan vaihtajia ja liikenteenjakajien kohdalla oli ahtaan oloista. Siinä vaiheessa lisättiin taas vauhtia ja pidettiin huoli, että pysyttiin turvallisilla vesillä. Velolle saapuminen oli hienoa, kuten aina. Siitä ei pääse mihinkään. Loppuaika nettona 4:13 ja bruttona 4:16. Luojan kiitos ehjänä maaliin.

Fiilikset latistuivat lopullisesti, kun vahvistui että seurueemme naisurheilija oli joutunut kasaan. Jonka aiheutti joku kuntosarjalainen, joka oli tullut oikealta ohi kaatuen eteen. Siihen sitten nippu eikä mitä tehdä. Kyllä oli ikävä odotella mitä siitä seurasi ja ensioireet olivat vakavat. Onneksi saimme pikkuhiljaa tietoa, ettei magneettikuvissa löytynyt vakavia vammoja. Lihasperäistä vauriota kylläkin. Siinä sitten odoteltiin sielä Käpylän hiekkakentällä ilta 19 asti, että miten asia etenee. Kunnes saatiin tiedot, joiden perusteella sitten päätettiin lähteä kotimatkalle. Sitähän ei ollut sitten kuin se reilu 800km edessä. Perillä oltiin ma-aamuna viiden jälkeen.

Johtopäätökset ovat aika selkeät. Seuran yhteismatkaa ei voi enää järjestää TdH:n, ellei muutoksia tapahdu. Yksittäiset jäsenet voivat osallistua, mutta arvioivat riskit itse. Lähtöjen porrastamattomuus, surkeat tienkohdat, yleinen suomalaisen ajokulttuurin kehittymättömyys (ei näytetä merkkejä, puutteeliset varusteet, epämääräiset ajolinjat, riskienarviointikyvyn puute) ovat suuria tekijöitä lukuisiin onnettomuuksiin. Tekemistä on siis sekä järjestäjällä että osallistujilla. Järjestäjä kerää ison summan osallistujamaksuja, sen pitää näkyä reittien kehityksessä jatkossa. Joikainen kuski voi katsoa peiliin ja kysyä, olenko minä tehnyt asioita kuten pitää?

Tapahtuma on itsessään persoonallinen, hieno, velodromi tuo särmää jne. Mutta siihen ei pidä ripustautua. Järjestäjä saa virallisenkin palautteen meiltä, toivotaan että asiat muuttuvat jatkossa. Siihen asti suunnataan katseet muihin tapahtumiin.

kuovipolku
01.09.2015, 12.22
Vätternrundan 2015 : 50 / 19452 = 0.257 % loukkaantumisriski.

http://www.nt.se/sport/50-olyckor-i-arets-vatternrundan-9900294.aspx

Tuon riskiprosentin olen valmis hyväksymään. Vätterniin olen osallistunut useita kertoja, viimeksi 2014. En ole kokenut siellä sellaista turvattomuuden tunnetta kuin TdH:ssa, johon olen osallistunut kerran (oliskohan 2011?) ja se jäänee minulle viimeiseksi kerraksi mikäli tapahtuman järjestelyt eivät muutu.

Disclaimerina: kumpaankaan ajoon en ole osallistunut, Mutta tuo luku tarkoittaa nähdäkseni niiden lukumäärää jotka vietiin sairaalatasoiseen hoitoon. Järjestäjien onkin eri foorumeilla (aiheesta tai aiheetta) katsottu pimittävän tietoa onnettomuuksien ja jonkintasoista hoitoa tarvitsevien loukkaantumisten lukumäärästä.

PS Ruotsalaisilta foorumeilta ei ole kovin vaikea löytää valituksia ajokulttuurin puutteesta ja vaarallisista ajotavoista tai kertomuksia nähdyistä kolareista.

supera
01.09.2015, 12.28
^^^ Kuva tuo esiin " after TdH:n" ankeuden.

Henkilökunta mukavasti sateensuojassa, osallistujat taivasalla. Ruokailupisteessä taisi olla yksi seisomapöytä.
Olisin voinut ostaa jätskin tai jopa bissenkin jos olisi ollut saatavilla. Muutama bajamaja kentälle ?

Isoin juttu on että TdH ei ole pystynyt uusiutumaan ja kehittymään tapahtumana.
On vain yritetty viilata pieniä yksityiskohtia, mutta tapahtumasta asiakkaille saatava elämyksellinen merkitys ontuu.

Jos itsele tulee tapahtumasta maalintulon jälkeen ensimmäsenä fiilis että " hyvin ajettu, mutta ei taida enään tarttea osallistua " niin jokin ontuu kokonaisuudessa.

Juha Lehtinen
01.09.2015, 12.30
Aikoinaan olen kaksi kertaa osallistunut TdH tapahtumaan, viimeksi vuonna 2009. Hieno tapahtuma ei siinä mitään mutta nykyisellään osallistujamäärä on paisunut melkoiseksi joka on pistänyt miettimään omalta osaltani osallistumisen järkevyyttä. Yhtään ei ole helpottanut silloinkaan kun on saanut lukea näistä kolareista matkan varrella. Kovasti vaaditaan osallistujilta luottoa kanssapyöräilijöitä kohtaan, varsinkin kaikkiin ei tuttuihin.

Suvikumi
01.09.2015, 12.44
Voittopuolisesti negatiivisen/kriittisen kommentoinnin vastapainoksi pakko postata erittäin positiiviset kommentit täältä vaikka tuo onnettomuus mielessä kaihertaakin vielä pitkään. Neljäs kerta mukana (2007, 2008, 2010, 2015) ja homma oli hauskempaa kuin muistinkaan vaikka motivaatio (ja vararenkaat) loppuivat toiseen rengasrikkoon 80 kilsan kohdalle. Koska treenit jäi vähiin, jäin suosiolla 28 km/h ryhmään nautiskelemaan ja pakko kehua että suurin osa jengistä ajoi siististi verrattuna edelliseen kertaan - joitakin vasenta kaistaa kuluttavia lukuunottamatta. Itsellä 0 lähteltäpititilannetta - mutta olen ilmeisesti ollut poikkeuksellisen onnekas kun myöskään aiemmilla kerroilla en ole tuntenut oloani suuremmin uhatuksi reitillä. Myönnän, yhtään HePon lenkkiä en ole ajanut vaikka vannonut olen. Ehkä siksi olenkin koittanut käyttäytyä ryhmässä kiltisti ja unohtaa kisaamisen muita kuin tavoiteaikaa ja happoja vastaan. Joka kerta reissuun ilmoittautuessa olen hyväksynyt sen että vahinkoja voi sattua kun tuollaisella porukalla liikutaan. Valitettavasti en ole yhtenäkään vuonna saanut TdH:n aikana ainoatakaan kommenttia ajostani joten en tiedä kiroillaanko takana hiljaa vai onko kaikki hyvin. Enemmän kommunikaatiota enemmän ajaneilta - hyvässä ja pahassa - ei ainakaan olisi missään vaiheessa haitannut meikäläistä. Ruoka- yms. huoltoa en ole oikea henkilö kommentoimaan koska Velon lähiympäristössä asuvalle noilla asioilla ei ole pahemmin merkitystä.

Pakko nostaa hattua jengille joka tätä on jaksanut 10v tehdä - kaikesta narinasta huolimatta. Mutta nyt kun 10v on saatu kunnialla maaliin niin organisaatiolla olisi hyvä paikka myös hyväksyä tosiasiat, kiittää ja kumartaa - ja uudistaa koko konsepti. Kauemmaksi Velolta, pienempiin porrastettuihin ryhmiin ja uudelle reitille. Todennäköisesti olen ensi vuonnakin mukana. Mutta jos homma räjäytetään kokonaan uusiksi olen varmasti mukana jo uteliaisuudesta - ja luulen että moni muukin.

trash-base
01.09.2015, 13.18
En ole yhdessäkään kuntoajossa tai ryhmälenkillä nähnyt, ettei joku käyttäisi kypärää (paitsi kinnerikuskit). Tavikset pyöräilevät toki harmillisen usein kaduilla ilman kypärää.

Oma video ~4:20/32kph ryhmän ajosta: https://youtu.be/36wE4PDr8vs

Bingo! Bongasin itseni. Sama juttu viime vuoden GEspoossa, silloinkin vilahdin sun tallenteella... :)

Tauno
01.09.2015, 13.23
Ja kuntoajoissa kypärän käyttö on pakollista. Ilman sitä ei ole starttiin asiaa.Näyttäisi siltä, että kypäräpakkoa ei TdH:ssa ole muuta kuin kilpasarjassa. Saattaisi olla hyvä lisäys ohjeisiin. Katsoín Myllyn Pyöräilyn ohjeet ja siellä kypärä on pakollinen.

hampurilainen
01.09.2015, 13.25
Osallistuin itse viimeistä 4 kertaa TdH, tämä vuosi jätin väliin ja tulin katsomaan paikan päälle maalintuloa. Tein aamulla oman lenkki jossa näin todella montaa pyöräilijää. Ajattelin että jännää, etteivät osallistuvat tapahtumaan.
Velodromilla rupesi taas jaloissa kutisemaan (kävin kyllä suihkussa :)), mutta lähtöhinta ja kaatumisriski olivat liian korkeat. Niinpä nautin livestreamistä ja odotin porukkaa maalissa. Otetiin kuskit mukavasti vastaan! Itse olen aina nauttinut tuon velodromin maalintulo!
Mutta nyt kun luen tämä, ei kuulostaa kovin rohkaiseva. Olen varma että muutosta tulee, toivon että varsinkin lähtö porrastetaan. Hampurin Cyclassicsissä on porrastettu lähtö 2min välein ja 500 kilpailijan ryhmä joka etukäteen arvotaan. Ja sielläkin tulee kolareita ja kasoja (2015 tuli 43 ambulanssisoittoja, 10 ensiapulääkäreitä ja 107 ensiaputoimenpidettä).
Pelkästään se ajanottochippi nostaa kaatumisriskiä monikertaisesti, mutta pitäisi osata itse vaan arvioida oma kunto! Nopeusryhmät pitäisi olla siisti parijono! Niissä EI kilpailaan! Jos et jaksaa vetohommiin, OK, mutta ei enempää kuin 2, korkeintaan 3 riviä jos on pakollista.
Jos haluat kilpailla, sitten vapaavauhtiryhmään tai kilpasarjaan.
Toivotan kaikille kolaroituneille pikaista parannemista, varsinkin sillä naisille joka on vakavassa tilassa!
Uskon että saadaan pyöräily suomessa taas askel eteenpäin, sekä massatapahtumissa, että arkitilanteessa. Siihen tarvitaan uutta lakia, mutta se on eri juttu.
Kiitos hienosta tapahtumasta.
P.S. Suosittelen 4.9. Yö TdH by Transcontinental-finisher Mr.Mäkipää! ;)

tvain
01.09.2015, 13.26
Olen ajanut tämän tapahtuman pari kertaa. Muutamana viime vuotena olen jättänyt väliin. Yhtenä syynä muiden joukossa se että olen kokenut ajamisen jonkun verran liian vaaralliseksi. Hienoa, että järjestäjät julkaisevat tiedon hoitoa vaatineiden onnettomuuksien lukumäärästä. Lähes 2% paikattavaksi joutuneita on mielestäni liikaa. Olen kiinnnostunut jatkossakin osallistumaan TDH-tapahtumaan tai johonkin muuhun kuntoajoon. Tässä ketjussa on kovasti mainostettu pienempien tapahtumien ja Vetternrundanin turvallisuutta. Uskoisin mieluummin kuitenkin numeerisia faktoja. Tietääkö kukaan onko näistä pikkutapahtumista tai edes Vetternrundanista olemassa onnettomuuslukuja, mieluiten suhteessa osallistujamäärään?

Vätternrundanissa vuonna 2011 tuli maaliin 27973 ajajaa (lähde: Wikipedia). Vuonna 2013 uutisoitiin, että keskimäärin vuosittain noin 50 ajajaa päätyy sairaalaan (lähde: http://www.thelocal.se/20130615/48512).

Näillä luvuilla Vätternrundanissa sairaalaan päätyy 0,179 % osallistujista (50 / 27973).

Tour de Helsingin luvut:
Vuonna 2014: ensihoitoa 1,49 %, jatkohoitoa 0,055 %
Vuonna 2015: ensihoitoa 1,71 %, jatkohoitoa 0,252 %.

Luvut eivät ole ihan vertailukelposia, eri vuosilta yms. epätarkkoja lukuja, mutta silti jos Vätternrundaniin vertaa niin ihan kestää vertailun, sanon minä.

Oatmeal Stout
01.09.2015, 13.56
Olen ajanut useamman Vätternrundanin, jossa on kuollut kolarissa osallistuja/osallistujia, kuin TdH:n, jossa ei ole vielä tainnut yhtään osallistujaa kuollut.
Kummassakin saa ajoaikansa tietoon, mutta kummassakaan en ole ollut osallisena kolarissa. Pääsääntöisesti henkilökohtaisen onnettomuusriskin kasvaminen on asia, johon voi parhaiten itse vaikuttaa valinnoillaan myös osallistujana.

pehmusteet jotka ovat kypärän sisäpuolella liimapinnalla kiinni.
Onneksi minulla ne ovat vaihdettavia ja valmista myy uusia. Kypärän kanssa niitä on tullut useampaa ei paksuutta ja siten niiden avulla saa kypärän sovitettua päähän sopivaksi ennen säätörenkaan käyttöä.
Toki on hyvä, että tarvitseville myydään kypäröitä, joissa on pehmustettu sisäpuoli - mikäli ymmärsin asian oikein.

pystäri
01.09.2015, 13.57
Tämähän on mielenkiintoinen lähetysmistapa että jaetaan porukka pienempiin lähtö ja ryhmän jäsenet arvotaan. Haetaankohan tällä sitä että kun on erikuntoista sakkia niin luonnollisin syin lähtöryhmä hajoaa pienempiin palasiin. Tämä lienee toimiva jos sitä on tehty jo useita vuosia?
Nyt kun tdh:ssa vapaanvauhdin lähtijät lähtee yhtenä könttänä niin tod näk siellä on plajon samankuntoista porukkaa että hajoamisia ei tapahdu. Myöskään mäet eivät ole niin vaativia että se hajottaisi luontaisesti porukoita.

Olisi mielenkiintoista saada tilastoa myös muista kuntotapahtumista, esim massahiihdoista tai mtb tapahtumista. Esim. tahkon reitti on sanallasanoen vaativa, ja itselle suorastaan pelottavia kohtia on monta (itsekkin jouduin matkan varrella paikattavaksi). Siihen nähden voisi kuvitella että haavereiden määrä olisi suurempi vs esim tdh. Mitään faktatietoa tosiaan ei ole kun juuri mistään ei julkisteta virallisia lukuja.

Highlander
01.09.2015, 14.47
Onneksi minulla ne ovat vaihdettavia ja valmista myy uusia. Kypärän kanssa niitä on tullut useampaa ei paksuutta ja siten niiden avulla saa kypärän sovitettua päähän sopivaksi ennen säätörenkaan käyttöä.
Toki on hyvä, että tarvitseville myydään kypäröitä, joissa on pehmustettu sisäpuoli - mikäli ymmärsin asian oikein.
Mä kun olen vaan harrastelija niin ei mulla ole niin hienoa kypärää. Tuossa yhdessä tuli muuten mukana ylimääräiset, mutta ne ovat täsmälleen samanlaiset kuin kypärässä oli valmiina. Hienoa, että tämäkin selvisi...kysynkin ensi kerralla neuvoa sinulta kun olen hankkimassa uutta kypärää :cool: Mulla olisi muuten yksi ylimääräinen kirkkaan vihreä Jofa kypärä 80-luvulta...voin lähettää sen sulle niin voit kokeilla "sovitteitasi" siihen kun siinä ei ole mitään. Ja jos sopii päähän niin postaa kuva foorumille:)

hasu
01.09.2015, 14.51
Henkilökunta mukavasti sateensuojassa, osallistujat taivasalla. Ruokailupisteessä taisi olla yksi seisomapöytä.
Olisin voinut ostaa jätskin tai jopa bissenkin jos olisi ollut saatavilla. Muutama bajamaja kentälle ?

Ääni bajamajoille. Myös lähtöalueelle.

Kotona tuli kommenttia lähtöä seuranneilta, ettei ole kaunista katseltavaa, kun pyöräilijät ovat suht' avoimesti "ei-puska"-pissalla avoimella paikalla. Tälle voisi tehdä järjestäjien puolesta jotain.

akvavitix
01.09.2015, 15.00
Tämähän on mielenkiintoinen lähetysmistapa että jaetaan porukka pienempiin lähtö ja ryhmän jäsenet arvotaan. Haetaankohan tällä sitä että kun on erikuntoista sakkia niin luonnollisin syin lähtöryhmä hajoaa pienempiin palasiin. Tämä lienee toimiva jos sitä on tehty jo useita vuosia?
Nyt kun tdh:ssa vapaanvauhdin lähtijät lähtee yhtenä könttänä niin tod näk siellä on plajon samankuntoista porukkaa että hajoamisia ei tapahdu. Myöskään mäet eivät ole niin vaativia että se hajottaisi luontaisesti porukoita.

Varmaan pitäisi jotenkin määritellä homma niin, että lähtöryhmiin arvottaisiin kaikki 26km/h ja yli tähtäävät kuntosarjalaiset. 25 ja alle olisi edelleen ohjattuna. Voisi olla nimittäin tosi kurjaa niille, jotka tähtäävät lähemmäksi sitä 7 tunnin ajoaikaa, jos joutuisivat yksin ilman apuja polkemaan koko reitin läpi.

Oatmeal Stout
01.09.2015, 15.04
Tuossa yhdessä tuli muuten mukana ylimääräiset, mutta ne ovat täsmälleen samanlaiset kuin kypärässä oli valmiina.
Molemmat kiini liimattuina, hienoa. Hyvä, että totut pääsi ympärillä oleviin pehmusteisiin, helpottaa tulevaisuuttasi.

Mulla olisi muuten yksi ylimääräinen kirkkaan vihreä Jofa kypärä 80-luvulta...voin lähettää sen sulle niin voit kokeilla "sovitteitasi" siihen kun siinä ei ole mitään. Ja jos sopii päähän niin postaa kuva foorumille:)
Nyt ymmärrän ongelmasi, kun käytät Jofan valmisteita. Toki voit lähettää ja minä tiedustelen valmistajalta asiaa.
http://4.bp.blogspot.com/-fuQ5wmbCFwM/Tdty0QDt9jI/AAAAAAAAAAc/yK9NI777wbs/s1600/jutilaaaaaa.jpg

kervelo
01.09.2015, 15.08

Niinkuin joskus vuosia sitten taisin tänne kirjoitella, yksi yleisesti pyöräily/juoksutapahtumissa käytetty tapa osallistujien ryhmittelyyn on se, että johonkin tiettyyn lähtöryhmään pääseminen pitää ns.ansaita. Esim. jos haluat maratonilla tai pyörätapahtumassa siihen kuumaan ryhmään, tulee sinun voida esittää todiste siitä, että olet kykenevä ryhmän vauhtiin: todisteena yleensä käytetään jokun aiemman maratonin/pyörätapahtuman virallista loppuaikaa. Jos mitään aiempaa meriittiä ei löydy, joudut sinne myöhempiin lähtöryhmiin ja seuraavana vuonna sitten pääset oman suorituksesi mukaiseen ryhmään. Ryhmäjakoa tehdään tietysti myös niiden kuumaa ryhmää seuraavien ryhmien osalta eli kullakin ryhmällä on oma kriteerinsä. Tämä kyseinen tapa aiheuttaa toki tilanteita, joissa kovakuntoinen ensikertalainen joutuu sitten ohittelemaan aiemmin liikkeelle lähteneitä hitaampia osallistujia. Samoin erilaisten porukoiden kannalta tämä tapa ei ole miellyttävä, koska esim.ajoporukka voi hajota useampaan lähtöryhmään.

PekkaO
01.09.2015, 15.13
Ajelin alle neljän tunnin maaliin tulleessa ylikoon ryhmässä ja ajatus parijonosta tuntuu aika kaukaiselta. Enimmäkseen mentiin molempien kaistojen leveydellä ja jokainen liikenteenjakaja ja vastaantuleva autoilija muodosti riskitilanteen, kun ryhmä kapeni samalle kaistalle. Kasoja tulikin ja jouduin useita kertoja ajamaan ns. harrastepääjoukon kärkeä kiinni kasan takaa, vaikka ajelin mielestäni joukon etummaisessa puolikkaassa koko ajan. En tiedä mitä kaikkea takana tapahtui. Olisi tietysti pitänyt taistella kärkeen, mutta sinne päästäkseen olisi pitänyt viettää paljon enemmän aikaa vastaantulevien kaistalla. Ja isossa ryhmässä osa ajaa joka tapauksessa taaempana. Ryhmä muodostui turhan isoksi senkin takia, kun lisenssikuskien puolelta tippui paljon väkeä mukaan. Sen voisi välttää, jos kisakuskit päästettäisiin matkaan vaikka puoli tuntia ennen meitä harrastelijoita.

En nähnyt kaatumisten yksityiskohtia yhtä lukuunottamatta, joka oli aivan pöljä: Kaveri ajoi vastaantulevien kaistalla korokkeen takana, vaikka oikealla puolella oli menosuuntaan kaksi kaistaa käytössä ja siinä kohden väljää; syoksyi sieltä poikittain takaisin ja keilasi kaksi-kolme pyörailijää kumoon. Itse sain ihmisohjuksen väistettyä.

Itävallassa Tannheimer Rad Marathonilla järjestäjät nappasivat kylmästi liikenteenjakajan väärältä puolen menneet kesken pois kisasta. Ordnung es muss sein Itävallassa, mutta moinen kuri ei taida meillä kuulua kulttuuriin.

29er
01.09.2015, 15.14
Ja mikäköhän tässä meni pieleen? Tuon ylikulkusillan lisäksi pois Velolta pääsi myös radan alitse menevää tunnelia pitkin.
Tuo häkkyrä on kyllä aikamoinen fail. Ilman kantamusta ja tavallisilla kengillä olisi vielä ok. Loppuun ajetuilla jaloilla, klosseilla ja fillari olalla se oli jopa pelottava. Voisiko se olla kokonaiskorkeudeltaan matalampi? Ja porrasaskelmien etenemä voisi olla isompi; etenkin alasmentäessä.
Olin mukana kolmatta tai neljättä kertaa, ja vasta nyt kuulin tällä palstalla että tunneliakin pitkin pääsee pois.

Sellaisia festaripisuaareja voisi olla lähdössä ja taukopaikoilla. Lähinnä vain näkösuojaksi.

Highlander
01.09.2015, 15.16
Molemmat kiini liimattuina, hienoa. Hyvä, että totut pääsi ympärillä oleviin pehmusteisiin, helpottaa tulevaisuuttasi.

Nyt ymmärrän ongelmasi, kun käytät Jofan valmisteita. Toki voit lähettää ja minä tiedustelen valmistajalta asiaa.
http://4.bp.blogspot.com/-fuQ5wmbCFwM/Tdty0QDt9jI/AAAAAAAAAAc/yK9NI777wbs/s1600/jutilaaaaaa.jpg
Vääristelet kirjoituksiani tietoisesti...teen sinusta ilmoituksen ylläpidolle. Viimeinen tikki oli kun kehtasit lainauksessasi käyttää tuon pullasorsan kuvaa ja viittaat sillä rakkaaseen 80-luvun Jofaani mitä olen säästänyt yli 30 vuotta pojalleni jota en ole koskaan saanut :rolleyes: Vain ihmishirviö voi toimia näin :seko:

Birling
01.09.2015, 15.19
Olin mukana kolmatta tai neljättä kertaa, ja vasta nyt kuulin tällä palstalla että tunneliakin pitkin pääsee pois.

i.

Tunnelia pitkin pääsi ilman pyörää. Esim valokuvaajat...

Birling
01.09.2015, 15.20
Viime vuonna ajoi CYCLE CENTER TEAM ykkösjoukkue Mika Vilen; Lasse Huovilainen, Jari Kemppainen ja Niki Birling yhteisajan 14:14:14. Tänä vuonna täysin sama aika. Kemppaisen tilalla oli Jan Nyholm. Kumpanakin vuonna toinen sija. Voittajajoukkue vaihtui, 2014 KIVENLAHDEN PYÖRÄHUOLTO TEAM 14:12:27. Nyt FINFALZ RUSH RACING 14:12:28. Siis 1 sekunnin ”heitto”.

mkpaa
01.09.2015, 15.25
Tunnelia pitkin pääsi ilman pyörää. Esim valokuvaajat...

Se tunneli avattiin vähäksi aikaa ruuhkan purkamiseksi.

Oatmeal Stout
01.09.2015, 15.27
Vääristelet kirjoituksiani tietoisesti...teen sinusta ilmoituksen ylläpidolle. Viimeinen tikki oli kun kehtasit lainauksessasi käyttää tuon pullasorsan kuvaa ja viittaat sillä rakkaaseen 80-luvun Jofaani mitä olen säästänyt yli 30 vuotta pojalleni jota en ole koskaan saanut :rolleyes: Vain ihmishirviö voi toimia näin :seko:
Olen kovin pahoillani, en tiennyt, että ole puna-viher-värisokea, kuvan kypärä ei ole vihreä.

Highlander
01.09.2015, 15.35
Olen kovin pahoillani, en tiennyt, että ole puna-viher-värisokea, kuvan kypärä ei ole vihreä.
Hyväksyn anteeksipyyntösi - internet on ihana asia!

ntz
01.09.2015, 15.36
Lisenssisarjan startti oli iso, mutta mäet ilmeisesti pilkkoivat ryhmän pienemmäksi. 170+ kuskin pääjoukon voisi minun puolesta jakaa eliteen ja muihin jolloin olisi ollut kaksi suht nopeaa ryhmää jotka olisivat molemmat luultavasti pysyneet ei-lisenssikuskien pääjoukon edellä. Ajo rauhoittui selvästi kun ryhmä pieneni alle sataan kuskiin. En tosin tiedä kuinka moni lisenssilähdössä oli elitelisenssillä, lienee noin puolet(?).

Ajelin teknisten ongelmien takia viimeiset 60km yksin ja loppuosan risteyksissä/liikenneympyröissä olisi kaivannut ehkä vähän enemmän opastusta. Väsyneenä ja sateessa se pieni kyltti jossa on nuoli ylöspäin auttaa yllättävä paljon (näitä oli ehkä 1/3 ympyröissä). Ulkopaikkakuntalaisena kun ei reitistä ollut mitään hajua. Liikenteen seassa isolla tiellä ajaessa useamman kerran epäilin olevani väärällä reitillä. Parilla suojatiellä meinasi myös tulla vaaratilanteita jalankulkijoiden kanssa vaikka liikenteenohjaaja oli paikalla (mutta ei tehnyt elettäkään pysäyttääkseen suojatielle suoraan eteen astuvaa eläkeläispariskuntaa).

PatilZ
01.09.2015, 15.39
Vätternrundanin ja TdH:n tilastojen vertaaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu. VR on pituudeltaan noin kaksi kertaa TdH, jolloin voisi verrata onnettomuudet / ajetut kilometrit tai tunnit. Kun lähtökohtaisesti pidetään tätä yhteislähtöä vaaramomenttina, niin sitähän ei VR:ssä ole. Silti isojakin ryhmiä muodostuu. Pitäisi lisäksi erotella onnettomuudet eri syiden vuoksi (törmäys kanssakilpailijaan, railoon tai muuhun vastaavaan kaatuminen, törmäys auton kanssa, sairauskohtaus).

Mulla ei ole tarjota kuin mutua. Olen osallistunut kumpaankin koitokseen: VR neljä kertaa, joista viimeisin 2014 (keskeytys kalusto-ongelman vuoksi) ja TdH viisi kertaa, joista viimeisin 2012. Lopetin osallistumisen TdH:iin, koska koin sen liian turvattomaksi. Silti kolarin olen ajanut vain Vätternrundanilla, mutta koen sen selvästi turvallisemmaksi näistä kahdesta. Ja paremmin järjestetyksi noin tapahtumana. Kuluttajana voin valita, mihin käytän varani. Tarkoitin, ettei ole pakko osallistua.

Jotain kummallista kumminkin on, että joka vuosi TdH:n jälkeen foorumilla keskustelun pääpaino on TdH:n osalta turvallisuuspuutteissa, mutta muiden tapahtumien (ehkä GdE:ta lukuunottamatta, jossa myös tämä turvallisuus-teema pyrkii korostumaan) kohdalla kiitetään järjestäjiä ja mukana ajaneita jne. Jotain se tästä tapahtumasta kertoo myös, että joka vuosi useampi ilmoittaa tämän olleen viimeinen kerta, kun osallistuu touriin. Järjestäjien ehkä kannattaisi ottaa tämä signaali vakavasti - ihan bisnestä ajatellen. Tyytyväiset asiakkaat tuovat mukanaan uusia ja näyttäisi siltä, ettei TdH:lla ole tässä muodossa vaaraa nousta samanlaiseksi todella isoksi massatapahtumaksi kuin esimerkiksi VR. Suomen mittapuun mukaan TdH on pyräilytapahtumana iso, mutta kasvu on pysähtynyt - vaikka samaan aikaan maantiepyöräilyn suosio on maassamme lähtenyt lähes lapasesta. Se on sitten eri asia, jos ei haluta kasvattaa tätä tapahtumana, mutta pääkaupunkiseutu on ainoa, missä on mahdollista järjestää ISO tapahtuma. Näin pitkässä juoksussa käy niin, että jos TdH jättää väliin mahdollisuutensa, joku toinen käyttää sen kuitenkin hyväksi, koska TdH ei ole tämän turvallisuusteeman vuoksi saanut kuitenkaan niin vankkaa asemaa, etteikö se voisi olla jotain muuta kuin se suosituin.

Sade77
01.09.2015, 15.49
Mikä ihmeen itsetuhovietti saa pyöräilijät osallistumaan näihin vammautumiskisoihin? Etukäteen tiedetään, että niissä tulee pahoja kolareita, koska kuskit eivät osaa ajaa ryhmässä. Ei tarvita kuin yksi hölmöilijä ryhmässä, niin kasa on valmis ja Medi-Heliä tarvitaan. Kannattaisi panostaa pienempiin kuntoajoihin, joita järjestetään kesän mittaan useita täällä ruuhka-Suomessa. Nurmijärvi, Kerava, Forssa, Lahti, Vantaa, Porvoo ja Mäntsälä. Mutta nyt peukut pystyyn, jotta tää tyttö selviäisi.

Täsmälleen samaa mieltä!

Miha
01.09.2015, 15.51
Riskianalyysin pohjalta olen katsellut ko. kisaa katsojana jo muutaman vuoden ajan, neljä TdH:ta ajaneena. Yksi kysymys on ollut mielessä: miksi ihmeessä aika-ajotangot ovat sallittuja TdH:ssa, ne ovat ihan tolkuttoman vaarallisia ryhmäajossa? Tälläkin kertaa oli monta kuskia nämä "seipäät" tanassa...?

Fat Man Sam
01.09.2015, 16.14

En minäkään tätä rehellisyyden nimissä aiemmin ollut huomannut. MKPAA tuossa valisti, että avasivat tunnelin ruuhkan helpottamiseksi. Näin korkeanpaikankammoisena olin tunnelipoistumisesta äärimmäisen kiitollinen. Kummallinen on tosin ihmismieli: Ensin ajetaan 4 tuntia pää edellä ihmismassassa ja polvet tutisevat pienestä sillasta, joka tulisi ylittää jalan :)

Velon maalipalveluihin tai niiden puuttumiseen en osaa ottaa kantaa. Mulle riitti hyvin mehu, banaani sekä paahtoleipä. Toki, jos tapahtumaa halutaan kaupallistaa, niin myös elämyspuoleen tulisi panostaa. Itse en hirveästi perustanut VR:n karnevaalimeiningistä maalin jälkeen, kun halusin vain oluen, ruokaa ja suihkuun (tässä järjestyksessä). Karnevaalitunnelma Vätternissä ennen tapahtumaa puolestaan on erittäin positiivista ja ruokkii "suuren urheilujuhlan tuntua".

akvavitix
01.09.2015, 16.34
^ Tuossa on yksi vinha pointti, mitä minä olen jonkin verran jäänyt kaipaamaan, eli enemmän ohjelmaa esim. lauantaille ja miksei myös sunnuntaille. Kaksi vuotta sitten näytteilleasettajia oli mielestäni kirjavampi joukko, kun taas viime ja tänä vuonna jäi sellainen fiilis, että jotain jäi puuttumaan. Tietyllä tapaa olisi hienoa, että koko viikonlopun päätapahtuma olisi esim. laajemmat pyöräilymessut (jos sellaiseen vain löytyisi riittävästi näytteilleasettajia ja ohjelmanumeroita ym.) ja pyöräilytapahtuma olisi oheistapahtuma koko viikonlopulle.

juusoj
01.09.2015, 16.43
itse jotenkin kanssa kannattaisin sellaista "karnevaalimeininkiä" :D jotain syytä lähteä myös katsomaan sen sijaan, että itse ajaisi :D sellanen suurtapahtuma vois olla upea =)

tietenkin myös kehittämistä tuohon turvallisuuspuoleen myös.. ensi kesänä vois itse ensimmäistä kertaa lähteä ajamaan.. mutta toi turvallisuuspuoli vähän takaraivossa painaa kun tätä keskustelua TdH:sta on nyt pari vuotta seurannut...

Birling
01.09.2015, 16.44
Se tunneli avattiin vähäksi aikaa ruuhkan purkamiseksi.

Menin tunnelista vähän aikaa kärjen maaliintulon jälkeen. Ei ollut ruuhkaa rappusissa. Avattiinko myöhemmin pyöräilijöille ruuhkan purjkamiseksi?

Vicina
01.09.2015, 16.53
Sellaisia festaripisuaareja voisi olla lähdössä ja taukopaikoilla. Lähinnä vain näkösuojaksi.

No voi voi. Naisia ne pisuaarit ei paljoa auta, housut kinttuun vain ja kyykkypissalle. -- Eiköhän bajamajat ja muut pisuaarit ole taukopaikoilla turhia, ainakaan kellotetuilla pysähdyksillä semmoisiin ei ehdi jonottaa. Eri asia sitten on, että lähdössä voisi bajamajoja olla pitkin lähtöjonon reunaa. Ekalla kymmenellä kilometrillä näkyi vaikka kuinka monta ukkoa tien vierustoilla rakkoa tyhjentämässä.

ArtK
01.09.2015, 17.30
Eri asia sitten on, että lähdössä voisi bajamajoja olla pitkin lähtöjonon reunaa. Ekalla kymmenellä kilometrillä näkyi vaikka kuinka monta ukkoa tien vierustoilla rakkoa tyhjentämässä.

Kun ajaa 15-20 minuuttia raukean hidasta saattoajoa on uudestaan pissahätä vaikka kävisi juuri ennen lähtöä pissalla.

Birling
01.09.2015, 17.40
Avaatko mkpaa uuden aiheen Yö tourille, vai onko jo? Voisin laittaa linkit "nostalgia" kuviin.

mkpaa
01.09.2015, 17.42
Avaatko mkpaa uuden aiheen Yö tourille, vai onko jo? Voisin laittaa linkit "nostalgia" kuviin.

Kyllä sen jo sunnutaina täällä mainitsin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53831-TdH-reitti-y%F6ll%E4-yhteislenkkin%E4-lauantaina-5-9-2015-kello-19-30&p=2402364#post2402364

Oatmeal Stout
01.09.2015, 17.46
Kun ajaa 15-20 minuuttia raukean hidasta saattoajoa on uudestaan pissahätä vaikka kävisi juuri ennen lähtöä pissalla.
Onko tuo y-kromosomista johtuva ongelma?

Lasol
01.09.2015, 17.54
Onko tuo y-kromosomista johtuva ongelma?

En tiedä mistä puhut mutta itse kävin saattoajon aikana 2 kertaa kusella. Koska pysty. Silti vikat 45min oli pissahätä. Join seittemän desin pullon ja desin toisesta. Mikä kromosomi?

Vicina
01.09.2015, 18.19

Jep, minä en vähättele kenenkään pissahätää. Nauratti vain tuo miesten tarve näkösuojalle. Saattoajoreitin varteen bajamajoja on varmaan mahdoton viedä, mutta juuri siksi niitä voisi olla siellä Mäkelänkadun varressa. Mielellään muutama korvamerkitty naisille. Jotta voisi käydä oikeasti juuri ennen, eikä 45 minuuttia aiemmin jonottamalla Velodromin vähäisiin vessoihin. Naisten on vaikeampi käydä siinä Mäkeläntien varressakaan, saati saattoajon aikana keskellä kaupunkia.

kolistelija
01.09.2015, 18.23
Lisenssisarjan startti oli iso, mutta mäet ilmeisesti pilkkoivat ryhmän pienemmäksi. 170+ kuskin pääjoukon voisi minun puolesta jakaa eliteen ja muihin jolloin olisi ollut kaksi suht nopeaa ryhmää jotka olisivat molemmat luultavasti pysyneet ei-lisenssikuskien pääjoukon edellä. Ajo rauhoittui selvästi kun ryhmä pieneni alle sataan kuskiin. En tosin tiedä kuinka moni lisenssilähdössä oli elitelisenssillä, lienee noin puolet(?).

Normaalin kilpasarjan kisadynamiikan vallitessa, olen lähes satavarma että karvan yli 40km/h ajava kuntoryhmä saavuttaisi kilpasarjan porukan kaikesta huolimatta. Ryhmissä on se ero, että kuntoryhmässä on motiivi päästä maaliin mahdollisimman nopeasti, kun taas kilpailijoita se ei hirveästi kiinnosta.

Talisker
01.09.2015, 18.54
...Tietääkö kukaan onko näistä pikkutapahtumista tai edes Vetternrundanista olemassa onnettomuuslukuja, mieluiten suhteessa osallistujamäärään?
En tiedä, onko Pirkan Pyöräily pikkutapahtuma... Yli 3000 osallistujaa tänä vuonna.

Sen noin 34 vuotena n 45 kertaa ajaneena en ole kahta kertaa lukuunottamatta
kokenut oloani oikeasti turvattomaksi.
Toinen oli n 30 vuotta sitten hiekkatiellä sattunut mukku Kurun jälkeen ja toinen
Aitoon jälkeen pitkässä alamäessä sattunut n 10 kuskin suistuminen ojanpenkalle.
Siihen ajanotto sitten loppuikin.

Järjestäjillä ei ole kattavaa tilastoa hoitoa vaativista onnettomuuksista.
Kahdeksalta viime vuodelta mieleen kysyttäessä tuli kolme tapahtumaa, joissa
yksi oli sairaalahoitoa vaatinut ilman numeroa ajanut autoon törmännyt.

Toki on tunnustettava, että autoilijoiden tööttäykset ja kamikazeohitukset
ovat sykettä välillä nostaneet.

Halonen
01.09.2015, 19.15
Tässä muutama kuva sunnuntailta:

http://masatu.kuvat.fi/kuvat/Tour+de+Helsinki+2015/

plr
01.09.2015, 20.54
Se on sitten eri asia, jos ei haluta kasvattaa tätä tapahtumana, mutta pääkaupunkiseutu on ainoa, missä on mahdollista järjestää ISO tapahtuma.

Näinköhän on? Suomen suurimmat pyöräilytapahtumat ovat nytkin kaukana pääkaupunkiseudun ulkopuolella: Pirkan pyöräily Tampereella ja Tahko MTB Nilsiässä. Ruotsin suurin - Vätternrundan - on paikallisittain aivan hevon kuusessa paikassa, jossa on asukkaita vähemmän kuin Raumalla. Suuret pyöräilytapahtumat eivät välttämättä ole siellä missä on suuri asukastiheys.

26er
01.09.2015, 21.31
Normaalin kilpasarjan kisadynamiikan vallitessa, olen lähes satavarma että karvan yli 40km/h ajava kuntoryhmä saavuttaisi kilpasarjan porukan kaikesta huolimatta. Ryhmissä on se ero, että kuntoryhmässä on motiivi päästä maaliin mahdollisimman nopeasti, kun taas kilpailijoita se ei hirveästi kiinnosta.

Mä luulen, että saattaisi kilpasarjalaisillakin tulla vipinää punttiin, kun kuntoilijoiden armeija rynnii takana!

Ensimmäistä kautta kisoja kiertävänä tyydyin ajamaan alusta loppuun pääjoukon "aurinkokannella" mistä muodostui varsin hyvä treeni. Ei tullut oikeastaan mieleenkään nousta ylemmäs elitekuskien työskentelyä häiritsemään. Sen verran kovaa kyytiä mentiin.

Että kiitokset kyydistä vaan. Ja tapahtuma oli varsin hieno, vaikka jälkipyykissä ikävät asiat tuntuvat korostuvan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

J.U.K
01.09.2015, 21.31
Ei hirveän paljoa täällä foorumilla ole kiitelty nettilähetystä, lieneekö muilla foorumeilla.
Tulkoon siis nyt ainakin sanottua iso kiitos kaikille lähetyksen aikaansaajille.

JPV
01.09.2015, 23.09
Naisten elitessä tilastollisesti kävi sairaalassa varmaan 25 %, jos niitä miettii. Ongelma heille näyttäisi olevan se kakkosryhmä joka tulee niskaan 300 kuskin
voimin, kun naiset eivät elitemiesten kyydissä pysy ja valuvat . Ja siinä ryhmässä on kiire ja riskillä mennään.

Itse tuli ajeltua aika pitkälti samoilla kohdin kuntoajon pääjoukkoa, missä myös kilpasarjan naiset sijoista 2. eteenpäin ajoivat siitä lähtien, kun kuntosarjan kärki ja kilpasarjan häntä yhdistyivät. Oli aika riskaapelin näköistä menoa, kun naiset ajoivat kunnolla kilpaa toisiaan vastaan ison ryhmän seassa. Sitä valumista tapahtui tässäkin joukossa ja sopivissa maastonkohdissa ladyt sitten petrasivat asemiaan melko reippailla otteilla. Tässä oli liian erilaisilla intresseillä olevia ajajia samoissa porukoissa ja ne lopun tilanteet ja kolarit näyttivät aika väistämättömiltä nähdyn perusteella. No pääsi ainakin aitiopaikalta katselemaan reipasta kilvanajoa. Paranemisia kolareissa siipeensä saaneille.

PatilZ
01.09.2015, 23.53
Näinköhän on? Suomen suurimmat pyöräilytapahtumat ovat nytkin kaukana pääkaupunkiseudun ulkopuolella: Pirkan pyöräily Tampereella ja Tahko MTB Nilsiässä. Ruotsin suurin - Vätternrundan - on paikallisittain aivan hevon kuusessa paikassa, jossa on asukkaita vähemmän kuin Raumalla. Suuret pyöräilytapahtumat eivät välttämättä ole siellä missä on suuri asukastiheys.

Ehkä sit niin. Jotenkin vaan en näe edes kanuunalasien läpi, että Pirkassa olisi joskus tulevaisuudessa 20 000 osallistujaa. Ruotsin aluepolitiikka on toista kuin meillä, eli siihen ei kannata verrata. Lähinnä kannattaa miettiä ja verrata, voisiko Suomen suurin maraton-kisa tai puolimaraton olla Nilsiässä.

Tai jos näin on, niin sit TdH jää vaan pieneksi tapahtumaksi ja maantiebuumi tulee paisuttamaan muualla Suomessa pidettäviä tapahtumia - siis riippumatta siitä missä harrastajavolyymit ovat = Uusimaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

karhile
02.09.2015, 00.10
Menin tunnelista vähän aikaa kärjen maaliintulon jälkeen. Ei ollut ruuhkaa rappusissa. Avattiinko myöhemmin pyöräilijöille ruuhkan purjkamiseksi?
Menin pyörän kanssa tunnelista n.16.30 monen muun kanssa. Ruuhka ei siinä vaiheessa ollut pahimmillaan. Itse olen edellisinäkin vuosina mennyt aina samasta paikasta ulos, vaikka radan ylittävä silta on ollut käytössä.
Cycle Center Teamin sama aika kahtena vuonna peräkkäin on kyllä kellontarkkaa työskentelyä. Omalta osalta en pystynyt läheskään samaan, vaan ajoin peräti sekunnin viime vuotta nopeammin.

MarkoM
02.09.2015, 08.01
Jaahas, huumori alkaa nykyään olemaan katoavaa kansanperinnettä näköjään. Ymmärrän kyllä jos kypärä kiristää päätä (itsellänikin toisesta kypärästä puuttuu etupehmuste) Pyydän toki anteeksi jos loukkasin tunteitasi. En ole myöskään ajanut kertaakaan TdH kuntoajoa enkä aja. Silloin kun kaipaan peesailua harrastan sitä mieluummin pyöräilyseuran yhteislenkeillä. Yhteislenkeillä ajajilla on selvillä ryhmäajon perusteet ja kun heidät vielä aika usein tuntee - heihin voi myös luottaa. Yhteislenkeillämme opastamme myös ensikertalaisia ennen lähtöä sekä ajon aikana.

Se kuinka paljon viestejä on kirjoittanut foorumille tai kuinka monta kilometriä on itse ajanut tuskin tekee meistä kenestäkään kaikki tietävää jolla on oikeus ojentaa aloittelijoita. Tajusin tätä kirjoittaessani, että yhdellä kerralla ajoin Pirkan pyöräilyssä n. 40% matkasta yksin, mutta en silloin älynnyt että olinkin irtiotossa.

Hyviä kilometrejä!

Petri Mäkinen
Tampere

No hard feelings :) Kiva kun vastasit reilusti takaisin!

Hyviä ajokelejä,
t. Marko

ps. kirjoitin pitkän vastauksen mutta se katosi bittiavaruuteen...ehkä tärkein juttu oli se, että kun nyt olen katsonut videoita TdH:sta niin itselläni kävi "tuuri" että onnistuin ajamaan todella pienissä ryhmissä. Vrt todella massiiviset ryhmät joissa ei kyllä "irtiottoja tai hivuttautumisia" pidä mennä tekemään jo turvallisuuden vuoksi.

Stefu
02.09.2015, 08.34
Finnfalz-Rush Racing -tiimin sivuilta löytyy meidän näkövinkkelistä kirjoitettu blogijuttu Tour de Helsingin kilpasarjan menosta.

http://www.finnfalz-rushracing.fi/kisaraportti-tour-de-helsinki-30-8-2015/

Tour de Helsingin huippuhetkiä voi fiilistellä myös hienosta livetaltioinnista. Iso hatunnosto Harri Syrjälle ja kumppaneille, jotka ovat tehneet suomipyöräilylle upean palveluksen videoimalla kesän kisoja. Tätä lisää!

http://www.finnfalz-rushracing.fi/tour-de-helsinki-2015-video/

Sipisihvola
02.09.2015, 08.35
^^^ Kuva tuo esiin " after TdH:n" ankeuden.

Isoin juttu on että TdH ei ole pystynyt uusiutumaan ja kehittymään tapahtumana.
On vain yritetty viilata pieniä yksityiskohtia, mutta tapahtumasta asiakkaille saatava elämyksellinen merkitys ontuu.

Jos itsele tulee tapahtumasta maalintulon jälkeen ensimmäsenä fiilis että " hyvin ajettu, mutta ei taida enään tarttea osallistua " niin jokin ontuu kokonaisuudessa.

Just näin, ihmettelen että jotkut täällä vielä puolustelevat noita järjestelyjen kömpelyyksiä. Nykyisen organisaation kannattanee keskittyä kilpailuiden, ei kuntoajojen järjestämiseen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tauno
02.09.2015, 10.29
ps. kirjoitin pitkän vastauksen mutta se katosi bittiavaruuteen...ehkä tärkein juttu oli se, että kun nyt olen katsonut videoita TdH:sta niin itselläni kävi "tuuri" että onnistuin ajamaan todella pienissä ryhmissä. Vrt todella massiiviset ryhmät joissa ei kyllä "irtiottoja tai hivuttautumisia" pidä mennä tekemään jo turvallisuuden vuoksi.

Se oli varmaan joku toinen Marko, joka tuolla aiemmin kertoi tämmöistä:

"Sitten kun 20km ennen maalia ajettiin 30-nop.ryhmä kiinni niin ajo meni aika levottomaksi. Enkä ihan syytön itsekkään ole..Kun halusin päästä 30-ryhmän keulille vähitellen näkemään mikä on tilanne ja etsimään sopivaa irtiotto paikkaa."

Oatmeal Stout
02.09.2015, 10.41
En tiedä mistä puhut mutta itse kävin saattoajon aikana 2 kertaa kusella. Koska pysty. Silti vikat 45min oli pissahätä. Join seittemän desin pullon ja desin toisesta. Mikä kromosomi?
Julkisella paikalla ulostaminen vain siksi, että voi - ei varsinaisesti tunnu fiksulta tai ainakaan ei minulle nappaa.
Ja vastauksena kysymykseesi, käytä hakua.

Pirkan suuruus tulee useamman päivän tapahtumista ja useammasta matkasta - Klassikko ja Lenkki ovat toki hienoja ja toivon niille lisää väkeä, muissa en ole käynyt.

Antti Salonen
02.09.2015, 10.55
Oli aika riskaapelin näköistä menoa, kun naiset ajoivat kunnolla kilpaa toisiaan vastaan ison ryhmän seassa. Sitä valumista tapahtui tässäkin joukossa ja sopivissa maastonkohdissa ladyt sitten petrasivat asemiaan melko reippailla otteilla. Tässä oli liian erilaisilla intresseillä olevia ajajia samoissa porukoissa ja ne lopun tilanteet ja kolarit näyttivät aika väistämättömiltä nähdyn perusteella.
Urheilullisesti ongelma oli juuri se, että naiset joutuivat ajamaan kärkisijoista tällaisessa porukassa. Kyseessä oli kuitenkin naisille maantie-cupin osakilpailu ja siellä oli ihan oikeita palkintoja jaossa.

Toisaalta tässäkin ongelma on helpompi todeta kuin tarjota ratkaisuja siihen... Ajoin itse siinä n. 25 ajajan porukassa, joka tipahti kilpasarjan pääjoukosta ja jossa oli voittanutta virolaista lukuunottamatta naisten kärki. Velskolasta Jokelaan mentiin keskinopeudella 40 km/h, mutta kuntosarjan kärki tuli saman pätkän noin 41 km/h ja ajoivat kiinni. Pidempi väli kilpa- ja kuntolähtöjen välillä voisi toimia, mutta viranomaisilla on tähän oma mielipiteensä jnpp.

Jabadabado
02.09.2015, 11.20
Ainakin omalta kohdalta TdH on ollut molemmilla osallistumiskerroilla (2014 & 2015) varsin mukava kokemus ja en ole kokenut oloani turvattomaksi. Olen tosin molemmilla kerroilla lähtenyt matkaan omaan kuntoon nähden konservatiivisesti. Ensimmäisen kerran ajoin 28 km/h ryhmässä, josta tosin tipuin pois useamman rengasrikon seurauksena ja maaliin tulin silloin 24 km/h ryhmän mukana. Tänä vuonna matka sujui ilman kommelluksia, järjestäjien taholta nopeimmassa tarjolla olleessa, 30 km/h ryhmässä. Molemmilla kerroilla ryhmäajo meni aikalailla parijonossa ajaen, satunnaisia ohittelijoita lukuunottamatta. Kiitokset vain ryhmien vetäjille. Tämän vuoden ajossa velodromia lähestyttäessä 30 km/h ryhmän kärkipäähän alkoi kasaantua avohärdelliä josta itse katsoin paremmaksi vetäytyä suosiolla taaemmaksi kun tiesin edelliseltä kerralta velodromin lähestymisen sisältävän muutaman ahtaamman kohdan joissa voi tulla liiankin ahdasta. Molemmat kerrat on olleet positiivisia kokemuksia, vaikka sää oli tällä kertaa välillä varsin märkä ja velodromilla jopa kylmä. Valitettavasti 30 km/h ryhmässä tapahtui se naispyöräilijän vakava loukkaantuminen, joka tuntui paikan ohittaessa ja tuntuu edelleenkin pahalta - toivottavasti kyseinen nainen kuitenkin toipuu ja pääsee vielä takaisin pyörän selkään kuten myös kaikki muutkin matkan varrella kolhuja saaneet.

Kaiken kaikkiaan tämä TdH on mukava tapahtuma, ainakin kun lähtee rennolla asenteella mukaan eikä hampaat irvessä kilpailemaan (kuntosarjassa), en silti kiellä etteikö tapahtumassa olisi kehittämisvaraa ja mahdollisuuksia parantaa. Esimerkiksi joku osallistumismitali olisi ihan kiva muisto ajosta, nyt siitä jää muistoksi vain numerolappu. Samoin tänä vuonna kelin ollessa varsin vaihteleva olisi ollut mukava jos velodromilla olisi ollut joku sadekatos myös pyöräilijöille niin ei olisi tarvinnut sateessa värjötellä. Eiköhän sitä jälleen ensi vuonna mukaan lähdetä, luultavasti jossain sopivassa vapaavauhtiryhmässä.

J T K
02.09.2015, 11.40
Reissukuvausta ja jälkitunnelmia vielä blogilta (http://sokerimarinaadi.blogspot.fi/2015/09/tdh-reissu-ja-velon-varjot.html). Ehkä tuntemukset muuttuvat aikaa myöden, näinhän niillä on tapana tehdä, kun pöly laskeutuu. Mutta asiat on kirjattu kuitenkin tuoreeltaan ylös ja seurana on pakko tehdä johtopäätöksiä tilanteesta. Varsinkin kun tullaan paikalle pitkien matkojen takaa, on kokonaisuudella merkitystä. Minkälaisia tapahtumia voidaan suositella jäsenille, jotka joutuvat kuitenkin järjestämään töitään, sijoittamaan reissuun rahaa ja seurakin budjetoi taloudellisia resursseja matkan toteutukseen.

Nyt ei se kauden päätöspuolelle sijoittuva, pyöräilijät yhteen kokoava ja hyvällä letkeällä fiiliksellä ajettava tapahtuma toteutunut. Edelleen ajatukset kolaroineiden ja loukkaantuneiden suunnassa.

TunkkiPuolikas
02.09.2015, 12.36
Urheilullisesti ongelma oli juuri se, että naiset joutuivat ajamaan kärkisijoista tällaisessa porukassa. Kyseessä oli kuitenkin naisille maantie-cupin osakilpailu ja siellä oli ihan oikeita palkintoja jaossa.

Toisaalta tässäkin ongelma on helpompi todeta kuin tarjota ratkaisuja siihen... Ajoin itse siinä n. 25 ajajan porukassa, joka tipahti kilpasarjan pääjoukosta ja jossa oli voittanutta virolaista lukuunottamatta naisten kärki. Velskolasta Jokelaan mentiin keskinopeudella 40 km/h, mutta kuntosarjan kärki tuli saman pätkän noin 41 km/h ja ajoivat kiinni. Pidempi väli kilpa- ja kuntolähtöjen välillä voisi toimia, mutta viranomaisilla on tähän oma mielipiteensä jnpp.

Ei ole muuta ratkasua kuin 30 min lähtöväli. Mutta pakko tehdä tai unohtaa koko Cup tästä kisasta.

Oatmeal Stout
02.09.2015, 13.01
Ei ole muuta ratkasua kuin 30 min lähtöväli. Mutta pakko tehdä tai unohtaa koko Cup tästä kisasta.
Saattoajon jälkeen:

M-kilpa lähtee suoraan
N-kilpa odotta x minuttia
kunto odottaa ½ tuntia

The flying Chocobo
02.09.2015, 13.19
Minusta tuon kuntopolkijoidenkin eri ryhmien välillä voisi olla myös ihan hyvin kunnolla aikaväliä. Sitten voisi ainakin kilvanajajien saattovauhtia hiukan nostaa, mikesei yleisestikin vaikka kolmeen kymppiin, niin tulisi rakoja ehkä myös sen aikana. Nopeusryhmiin ehkä max 100 osallistujaa, noin suunnilleen. Jos aikaa halutaan mitata niin nettoajat käyttöön niin ei haittaa vaikka lähtisi myöhemmin. Eilisellä lenkillä mietin ajaessa omia kokemuksia kahdesta käymästäni TdHsta. Viime vuonna 26 ryhmässä ja tänä vuonna 28 ryhmässä. Molemmilla kerroilla kiinnitti huomiota se, että vetäjät teki kyllä erinomaisen hienoa ja tarkkaa työtä. Iso kiitos! Vaikka joku kyllä matkalla vauhtia turhaan kritisoi, sillä nehän oli etukäteen ilmoitettu. Kun tänä vuonna seurailin porukassa niin ajo oli minun osaltani kuntoajoa, ei niinkään kilvanajoa - rahkeet olisi olisi näemmä riittäneet nopeampaakin ryhmään mutta silloin olisi riskitin omalta osalta kasvaneet. Kun eilen puskin vstatuuleen tuli mieleen että ajo ryhmän joukossa oli kyllä kuin olisi valmiiseen pöytään istunut - ei olisi yksin vetäen onnistunut. Ruokapuoli maaliintulon jälkeen oli ihan ok, mutta täällä muutakin (maksullista) ravintoa kaivanneiden kanssa olen samaa mieltä. Energiapatukoita saa muutenkin riittämiin, mutta olisin voinut ennen starttia vaikka partiolaisten muurinpohjaletun (tässä voisi olla yhteistyön paikka) vetäistä ja kisan jälkeen vaikka makkarankin juoman kera.

kalmisto
02.09.2015, 13.25
No voi voi. Naisia ne pisuaarit ei paljoa auta, housut kinttuun vain ja kyykkypissalle. -- Eiköhän bajamajat ja muut pisuaarit ole taukopaikoilla turhia, ainakaan kellotetuilla pysähdyksillä semmoisiin ei ehdi jonottaa. Eri asia sitten on, että lähdössä voisi bajamajoja olla pitkin lähtöjonon reunaa. Ekalla kymmenellä kilometrillä näkyi vaikka kuinka monta ukkoa tien vierustoilla rakkoa tyhjentämässä.

Jaa bajamajat turhia? Pitäs vissii paskoa housuun sitte ens kerralla? t: kolme kertaa oikean wc:n pelastama

Vicina
02.09.2015, 13.50
Jaa bajamajat turhia? Pitäs vissii paskoa housuun sitte ens kerralla? t: kolme kertaa oikean wc:n pelastama

Ok, sorry, ei tullut mieleen, että kakkosellekin voi tosiaan olla jollakulla tarvetta. Kun oli puhe pisuaareista, joita miehet kaipaavat näkösuojiksi. Eli totta, muutama bajamaja myös taukopaikoille -- olikohan niitä nyt, en ainakaan nähnyt. Oli niin nopeat pysähdykset, ettei kerinnyt katsoa.

kalmisto
02.09.2015, 14.05
Joo, tuppaa tämä vatsa sekoamaan pitkässä ajossa erikoisella ruokavaliolla. Kyllä siellä taisi olla mahdollisuus sisävessaan joka taukopaikalla. Eksoottisin wc löytyi tokalta taukopaikalta. Eli kolmen istuttava ulkohuussi. Siinä oli mukava olla ylävartalo paljaana bibsit kintuissa kun joku tuli lukottomasta ovesta sisään. Toivotin tervetulleeksi peremmälle, mutta kaveri kääntyi takas ja sanoi että tulee myöhemmin. Ei näkynyt sen jälkeen. :D Terkkuja vaan siis.

Jabadabado
02.09.2015, 14.29
Saattoajon jälkeen:

M-kilpa lähtee suoraan
N-kilpa odotta x minuttia
kunto odottaa ½ tuntia

Itse en taas näe järkeä että saattoajon jälkeen pysähdyttäisiin uuudelleen, ilmeisesti maantielle (??) odottelemaan. Sen sijaan, mahdollisuuksien mukaan, olisi hyvä jos kilpakuskeille olisi oma saattoajo ja kuntoajajat lähtisivät sitten x minuutia myöhemmin oman saattoajon saattamana jonka jälkeen vapaavauhtinen osuus varmasti alkaisi tekemään eroja ryhmien väliin ja kun tuo x minuuttia olisi riittävän pitkä aika niin kilpakuskit saisivat ratkoa sijoituksensa ilman että tippuvat nopeimpien kuntoajajien syliin ja ryhmiin. Se Mäkelänkatu kun on pyhitetty klo 10 - 18 tälle tapahtumalla niin siinä voisi ihan hyvin odotella ja sen saattoreitin voisi nykyisen sijaan sulkea myös erikseen molemmille saattueille.

kolistelija
02.09.2015, 14.36
Itse en taas näe järkeä että saattoajon jälkeen pysähdyttäisiin uuudelleen, ilmeisesti maantielle (??) odottelemaan. Sen sijaan, mahdollisuuksien mukaan, olisi hyvä jos kilpakuskeille olisi oma saattoajo ja kuntoajajat lähtisivät sitten x minuutia myöhemmin oman saattoajon saattamana jonka jälkeen vapaavauhtinen osuus varmasti alkaisi tekemään eroja ryhmien väliin ja kun tuo x minuuttia olisi riittävän pitkä aika niin kilpakuskit saisivat ratkoa sijoituksensa ilman että tippuvat nopeimpien kuntoajajien syliin ja ryhmiin. Se Mäkelänkatu kun on pyhitetty klo 10 - 18 tälle tapahtumalla niin siinä voisi ihan hyvin odotella ja sen saattoreitin voisi nykyisen sijaan sulkea myös erikseen molemmille saattueille.
Ei, vaan vapaa vauhti alkaisi eri aikaan.

Jabadabado
02.09.2015, 14.57
Ei, vaan vapaa vauhti alkaisi eri aikaan.

Toimisi tuokin, jolloin eri ryhmien saattoajot olisi eri mittaisia. Isompaa porrastusta saisi aikaan myös jos kilparyhmän saattoajo saisi olla nopeampi kuin kuntoajajien, nyt se ilmeisesti oli määrätty olemaan 20 km/h ja tuo saattoajo oli varsin nykivää.

Fat Man Sam
02.09.2015, 14.59
Menee ehkä osittain offarin puolelle, mutta menköön.

Viime vuosien maantieboomin myötä on kuntotapahtumissa sekä porukkalenkeillä todella paljon kovakuntoisia "harrastajia". Merkittävälle osalle näistä harrastajista kuntotapahtumat valitettavasti ovat ne ainoa voimannäytös vuodessa, jossa pääsevät mittaamaan kuntoaan toisten vastaavien kanssa. Näiden harrastajien demonisoinnin sijaan, ainakin pyöräilyseurojen tulisi nähdä tämä positiivisena asiana.

Näin seuraan kuulumattomana ainakin pääkaupungin pyöräseurat tuntuvat varsin suljetuilta ja toimintaan osallistumisen kynnys on erittäin korkea. En itse ole nähnyt ensimmäisessäkään pyörätapahtumassa, että pyöräseurat olisivat olleet mukana kertomassa toiminnastaan. Tekemällä toimintaa tutuksi sekä antamalla seuralle kasvot, odottaisi uusia jäseniäkin ilmaantuvan. Toki, jos tarvetta uusille jäsenille ei ole, niin fine.

Mitä enemmän seurojen toimintaan osallistuu harrastajia, sen tutummaksi ryhmäajo ja -kuri varmasti tulee. Pitkällä juoksulla tämän odottaisi:
a) rauhoittavan osittain kuntotapahtumia
ja
b) lisäävän kilpailemisesta oikeasti kiinnostuneiden lisenssikuskien määrää

Punaisena lankana aiheeseen TdH 2015 ja kehitysideat: vuoden 2016 pääkaupugin pyörätapahtumiin oma standi, jossa pyöräseurat voisivat kertoa itsestään ja toiminnastaan. Tack.

akvavitix
02.09.2015, 15.18
^ Aamen! (ja pari lisämerkkiä, jotta viestin minimipituus täyttyy) :D

Ekomies
02.09.2015, 15.26
Näin seuraan kuulumattomana ainakin pääkaupungin pyöräseurat tuntuvat varsin suljetuilta ja toimintaan osallistumisen kynnys on erittäin korkea. En itse ole nähnyt ensimmäisessäkään pyörätapahtumassa, että pyöräseurat olisivat olleet mukana kertomassa toiminnastaan. Tekemällä toimintaa tutuksi sekä antamalla seuralle kasvot, odottaisi uusia jäseniäkin ilmaantuvan. Toki, jos tarvetta uusille jäsenille ei ole, niin fine.
.
Olen kuulunut itse Hepoon noin kuukauden ja käynyt heidän järjestämillä yhteislenkeillä ja en ihan allekirjoita tuota.Mukaan on mahtunut tämmöinen noviisi,eikä jäsenyyksiä ole kyselty ja hyvin on opastusta annettu niin telaketjun vetämisestä kuin ryhmäajostakin.Jäsenmaksu on pari kymppiä ja samalla kannattaa ottaa tapaturmavakuutus heidän kauttaan.
Koko Heposta luin sattumalta juuri tältä foorumilta,eli kyllä tätä ilosanomaa voisi juuri esim.pyöräilytapahtumissa jakaa.

Fat Man Sam
02.09.2015, 15.29
Olen kuulunut itse Hepoon noin kuukauden ja käynyt heidän järjestämillä yhteislenkeillä ja en ihan allekirjoita tuota.Mukaan on mahtunut tämmöinen noviisi,eikä jäsenyyksiä ole kyselty ja hyvin on opastusta annettu niin telaketjun vetämisestä kuin ryhmäajostakin.Jäsenmaksu on pari kymppiä ja samalla kannattaa ottaa tapaturmavakuutus heidän kauttaan.
Koko Heposta luin sattumalta juuri tältä foorumilta,eli kyllä tätä ilosanomaa voisi juuri esim.pyöräilytapahtumissa jakaa.

En tarkoittanut HePoa, vaan pyöräilyseuroja, joiden fokus on kilpailu-, harrastus- ja junnutoiminnassa.

puppy
02.09.2015, 15.51
Joka lajissa seuratoiminta on aina ulkopuoliselle sen näköistä että ei sinne muita haluta, käy kokeilemassa niin varmaan huomaat että seurat ottaa aina mukaan uusia... Mutta voi tietysti m....a olla kuten aina ihmisten kanssa toimiessa

pystäri
02.09.2015, 15.53
Fat Man Sam:lta hyvää tekstiä. On hankala yhtälö haluta kilpailla tai ainakin ns ulosmitata kuntoa ja vertailla sitä muihin ja omiin aiempiin kisoihin, mutta kunto ei silti riitä lisenssikuskien joukkoon. Mistä siis löytyy sellaisia maantiekuntoajoja jossa sellasen voi tehdä ihan turvallisesti? Tää maantiekuntoajo harrastus täällä (melkein) lapissa on aika haastava juttu kun yhden paikallisen tapahtuman lisäksi seuraavat sijaitsevat satojen kilometrien päässä. Tosin muutama ns oikea kisa löytyy muttei vielä kykene sellaisiin. Retkeily ei sinällään itseä kiinnosta (oman paikkakunnan ulkopuolella) sillä täällä kyllä pääsee yhteislenkeille pari kertaa viikossa ja vaikka läpi talven.

Kakete
02.09.2015, 16.41
Mistä siis löytyy sellaisia maantiekuntoajoja jossa sellasen voi tehdä ihan turvallisesti?

Ei taida Bianchi-cupissakaan olla enää aika-ajoja?

Seurojen viikko aika-ajoissa voi varmasti turvallisesti testata omaa suoritustasoaan.

Tassu
02.09.2015, 17.22
Tätä mä vähä ihmettelin, että miksi TdH oli yksi cupin osakilpailu. Varmasti löytyy parempiakin vaihtoehtoja suomalaisille kisaajille. TdH:ssahan on ollut myös ulkomaalaisia kilpailijoita, joten se voisi hyvin olla vain yksi kansainvälinen pyöräkilpailu omana ittenään.

Just eilen oli tämän kauden toinen aika-ajo biankkikisa. Peräti AM (aluemestaruus), mutta osanotto oli laimeaa.

Joku muistaakseni heitti täällä aikaisemmin, että seurat ottaisivat vastuuta noista keskinopeusryhmistä. Minustä tämä olisi hyvä vaihtoehto. Yksi seura per keskinopeus ryhmä > vetäjiä niin paljon, että porukan vois jakaa kahtia jos tarve ja peräpään/keskikohdan valvojat huolehtii, että kaikki ajaa siististi.

Oatmeal Stout
02.09.2015, 17.46

Seurojen viikko aika-ajoissa voi varmasti turvallisesti testata omaa suoritustasoaan.
Lapista Bianchi-cuppiin tulo voi olla haastavaa.

Kakete
02.09.2015, 17.55
Lapista Bianchi-cuppiin tulo voi olla haastavaa.

Totta. Mutta etelän asukeille halpa ja mukava tapa testata omaa kuntotasoaan, niin ei ole ihan pakko tehdä sitä TdH:ssa. Varsinkaan jos TdH on ainoa ryhmä-ajo vuoden aikana.

Lasol
02.09.2015, 18.35
Julkisella paikalla ulostaminen vain siksi, että voi - ei varsinaisesti tunnu fiksulta tai ainakaan ei minulle nappaa.
Ja vastauksena kysymykseesi, käytä hakua.

Ei kaikilla ole samat kromosomit, älä pidä minua normaalina!

Kävin virtsaamassa koska oli hätä, ja ns kusimulkkuna tiedän että jos en käy, saan olla kupla otsassa tunnin ajon jälkeen maaliin asti. Outoa että tälläinen täysin luonnollinen asia on mielestäsi jotenkin etovaa, kusevathan koiratkin pihalle keskellä kaupunkia. En toki tee näin kuin pyöräkisoissa. Jos olisin käynyt matkalla (taajaman ulkopuolella) ei olisi ollut kondista ottaa noin 45km/h ajavaa pääjoukkoa kiinni minuutin takamatkalta ilman autojen apua. Mites itellä?

Voin vastata: Et olisi pysynyt edes kusihädän saapumiseen asti mukana. Jätä siis neroilu.

Krabba
02.09.2015, 19.18
Yleisesti ottaen kaupunkialueella kuseskelu ei liene toivottavaa. Siitähän normaaliolosuhteissa tulee sakkoa jos poliisit kohdalle osuu. Toki pitää käydä jos hätä on ja alkuperäisessä viestissä muistaakseni toivottiin vessoja lisää.

IncBuff
02.09.2015, 19.26
Joka vuosi sama keskustelu, että tuolla on vaarallista? Miksi samat naamat siellä näyttää polkeneen vuodesta toiseen?

Lasol
02.09.2015, 19.38
Yleisesti ottaen kaupunkialueella kuseskelu ei liene toivottavaa. Siitähän normaaliolosuhteissa tulee sakkoa jos poliisit kohdalle osuu. Toki pitää käydä jos hätä on ja alkuperäisessä viestissä muistaakseni toivottiin vessoja lisää.

Ei liene toivottavaa? Mielestäni tein selväksi etten harrasta tätä kuin pyöräkisoissa (niissäkin harvoin koska muut eivät ole yhtä kusimulkkuja kuin minä).

Toki pitää käydä jos on hätä? Varsin totta.... .. ??

Vessat lähtöalueella ei auta itsellä koska olen kusimulkku. kävin myös lähtöalueella kusella eli kaupunkialueella 3 kertaa. Tervetuloa pidättämään. En tunnusta livenä!

Pahoittelen että otin outmeal stoutin viestistä kimmokkeen, turhaa tästä jaakata. Käyhän nuo telkkarissa olevat pyöräilijät (en toki samaista itseäni heihin) kusella missä vaan vaikka telkkarikamerat kuvaa suoraa lähetystä. Luulisi että siitä nousisi haloo kun kersa näkee spartacuksen boan. Enkä tarkoita kengännauhoja. On vaan fysiologinen fakta että ihmisen pitää ulostaa. Itsellä vielä usein nestetankkaus on enemmän kuin kohdillaan ja kisassa ei tartte juuri juoda, lähinnä virtsata. Esimerkki: Itselle sopii kuuma keli; muut tuskailevat juoman riittävyyden sekä kramppien kanssa, itse surffaa 2 pullolla kisan ilman krampin häivääkään. TDH siis pitäisi olla eteläisemmässä maassa niin ei välttämättä tarttisi kusta.

Kiitos ja näkemiin.

(ja anteeksi)

ketti
02.09.2015, 19.41
Inc, en ainakaan minä ajanut tänä vuonna(kaan.)

Ensimmäisellä kerralla ihmettelin hieman, toisella kerralla sivutuulessa koko tien yli "sijoitustaan nostava ja kuntoaan testaava jänisvetoisesta kuntoryhmästä irtiottoa suunnitteleva" joukko sai toteamaan, että nuo urpot tappavat minutkin vastaantulevan auton keulasta lennellessään. Kuten kirjoitin, väki on saatava alussa hajalle.

Ei taida tulla minulle kolmatta TdH:ta.

Eikö oikeasti ollut paskamajoja, tuota en osallistumiskerroiltani heti muistanutkaan. Taisin pokkana kusta starttisuoran reunalle asfaltilla seisten, kun tarkemmin muistelen. Olisin tehnyt niin sakon uhasta huolimatta uudellenkin, jos palvelut ovat tuota luokkaa. Vätternissä olen käynyt lähtöalueen reunalla kusella bajamajassa muutamaa minuuttia ennen starttia kaikilla tähänastisilla kolmella osallistumiskerrallani.

Lasol
02.09.2015, 19.45
Joka vuosi sama keskustelu, että tuolla on vaarallista? Miksi samat naamat siellä näyttää polkeneen vuodesta toiseen?

ON TOPIC:

Itsellä kuusi vuotta putkeen ilman kaatumista. Ehkä kaksi läheltä piti tilannetta tällä ajanjaksolla. Tänä vuonna IK-32 jannu kaatu ennen Nikkilää omaan hölmöilyyn (huudettiin jakajasta 10sec etukäteen, silti ajoi kyseiseen obstaakkeliin) ei muuta. Tämä ei lukeudu omiin läheltä piti tilanteisiin koska oli suoraan lännessä minusta katsottuna. Kisassa olen kaatunut kerran ja sekään ei ollut oma vika (ajoin ns miinaan). Mutta olenkin vanha mies ja en ota riskejä tulosten vuoksi.

Tight Spoke
02.09.2015, 23.31
Onko ihan mahdoton ajatus, että TDH muutettaisiin oikeaksi kuntoajoksi ilman ajanottoa? Ne jotka haluavat kilpailla sijoituksista, löytävät varmasti sopivan kisan itselleen.

Itse olen onnistunut välttämään kasat, kun olen vältellyt isoja ryhmiä. Kun palstan kirjoituksia lukee, saa kuvan ettei moni osaa tai halua ajaa TDH:ta läpi ilman keskinopeusryhmää. Joku on toivonut, että keskinopeusryhmiä olisi jopa nykyistä enemmän. Ihan hölmö ajatus. Ilmeisesti sitä uusavuttomutta ettei osaa ajaa ilman johdettua ryhmää.
Ja kuten joku jo mainitsikin, aika-ajotankojen ei pitäisi olla sallittuja TDH:ssä. Ilmiselvä kömmähdys järjestävältä taholta.

sirkia
03.09.2015, 08.12
Mä näen, että useampi johdettu keskinopeusryhmä lisäisi turvallisuutta. Hyvänä esimerkkinä Royal Pyöräily, missä isoimpia ryhmiä on useampi, jolloin ryhmän koko ei ole liian iso. Vetäjät pitävät myös ajon siistinä komentamalla parijonoon, pyörittämällä telaketjua ja laittavat tarvittaessa ahtaammissa paikoissa yhteen jonoon. Jo se, että ryhmän vetäjiä ei saa ohittaa, pitää lopun turhat irtiotot poissa.

Toki TdH:n iso osallistuja määrä tekee hommasta haastavaa, mutta mielestäni mallia voisi silti katsoa Lahden suunnasta ja miettiä mitä siellä on tehty oikein.

pikku-mihkali
03.09.2015, 09.42
Mä näen, että useampi johdettu keskinopeusryhmä lisäisi turvallisuutta. Hyvänä esimerkkinä Royal Pyöräily, missä isoimpia ryhmiä on useampi, jolloin ryhmän koko ei ole liian iso. Vetäjät pitävät myös ajon siistinä komentamalla parijonoon, pyörittämällä telaketjua ja laittavat tarvittaessa ahtaammissa paikoissa yhteen jonoon. Jo se, että ryhmän vetäjiä ei saa ohittaa, pitää lopun turhat irtiotot poissa.

Toki TdH:n iso osallistuja määrä tekee hommasta haastavaa, mutta mielestäni mallia voisi silti katsoa Lahden suunnasta ja miettiä mitä siellä on tehty oikein.

Näin se juuri pitäisi mennä.

a) Tarpeeksi monta vakionopeusryhmää jotta koko pysyy järjellisenä ja niiden väliin vaikka vain minuutin porrastus. Vetäjät pitää huolen että porrastus säilyy koko matkan.

b) Vetäjät huolehtii että ajetaan parijonossa, joka tarkoittaa sitä että alamäissä ja nousujen aluissa ei tulla rinnalle kurkkimaan. Yleensä kertahuomautus riittää, jollei niin kyseinen henkilö saa ajaa loppumatkan ns. keskenään. Tarvittaessa yksi kaveri valvomaan taakse että homma pysyy siistinä. Hommaan auttaa huomattavasti jos vetäjät ajaa alamäet ja nousujen alut ketju tarpeeksi kireällä. Vetäjiä ei siis saa myöskään ohittaa.

c) Jos lähdet vedettyyn keskariryhmaan se myös tarkoittaa sitä että ajat loppuun asti siinä eli lopun irtiotot kielletään.

Aika paljon jää vetäjien vastuulle mutta heidän roolinsa tulisikin olla enemmän painottunut turvallisuuden ylläpitoon kuin auringontarkkaan keskinopeuden pitoon. Se on pienempi paha että MAMIL:it paheksuu foorumilla kymmenyksellä väärin ajettuja keskareita kuin että joku makaa koomassa lasaretissa.

TDH:ssa varmaan kannattaisi kirjoittaa sääntöihin että vetäjät voi myös poistaa tapahtumasta pahimmat häiriköt toistuvista häröilyistä johtuen. Ei sitä ikinä välttämäti tarvisi tehdä mutta jo tietous toisi jotain respektiä, ehkä.

Tällä en väitä että TDH:n vetäjissä olisi ollut jotain vikaa, näin disclaimerina

Jabadabado
03.09.2015, 09.42
Mä näen, että useampi johdettu keskinopeusryhmä lisäisi turvallisuutta.

Olen samaa mieltä, suosituissa nopeusryhmissä olisi hyvä jos niitä olisi useampi niin niissä säilyisi paremmin kontrolli. Ja hieman ihmettelen miten ohjattujen nopeusryhmien keskivauhdin alentaminen palvelee turvallisuutta, jos tarjolla olisi nopeampiakin ryhmiä ohjatusti niin ryhmät todennäköisesti jakautuisi tasaisemmin eri kuntoisten pyöräilijöiden kesken eikä ehkä tulisi tarvetta "testata kuntoaan" joissain irtiotoissa. Ainakin itsellä olisi ollut kunnon puolesta mahdollisuus mennä aika paljon kovempaakin, tosin minulle riitti tieto siitä ja ajelin kiltisti ryhmän mukana ja tarvittaessa valuin suosiolla alaspäin jos ryhmän kärkipäähän alkoi muodostua ruuhkaa. Omalla asenteella voi mielestäni myös vaikuttaa aika paljon omaan turvallisuuteen vaikkakin tietenkin isossa ryhmässä on tilanteita joissa ei voi mitään jos joku muu hölmöilee tai tekee virheen. Tapahtuuhan niitä onnettomuuksia ja isoja kasoja myös ammattilaisten kisoissa ja Grand toureilla vaikka niissä ajajat osaa varmasti hallita pyöränsä ja ryhmäajokokemusta on vähintään riittävästi.

Kakete
03.09.2015, 11.24
Luullakseni on aika mahdotonta vetäjien yrittää kontrolloida takaa tulevaa satapäistä ajojoukkoa. Jatkuva taaksepäin katselu on turvallisuusriski itsessään.

Ajoin itse ensimmäisen kerran mukana, ollen 28 ryhmän etuosassa. Ekan tauon jälkeen meno oli tosi siistiä, kunnes alkoi "pudonneita" tulla kiinni ajetuiksi. Muutama ajoi tosi levottomasti, joten riskit minimoidakseni päätin viimeiseltä tauolta lähteä kaverin kanssa kahdestaan vikalle 20km:lle.

Oatmeal Stout
03.09.2015, 11.38
Kävin virtsaamassa koska oli hätä, ja ns kusimulkkuna tiedän että jos en käy, saan olla kupla otsassa tunnin ajon jälkeen maaliin asti. Outoa että tälläinen täysin luonnollinen asia on mielestäsi jotenkin etovaa, kusevathan koiratkin pihalle keskellä kaupunkia.
Mielenkiintoinen johtopäätös toiminnasta, joka on laissa kiellettyä.

Voin vastata: Et olisi pysynyt edes kusihädän saapumiseen asti mukana. Jätä siis neroilu.
Jos saattoajossa taajaman ulkopuolella putoaisin joukosta kun on jo kusihätä? Ihan hienosti Sinulta.
Toisaalta aina voi kusta vaudissa, oksentaakin voi, mutta sekin kannattaa tehdä kärjessä - jaettu ilo on monikertainen ilo.

Madone 4.9
03.09.2015, 11.58
2 vuotta ajoin tätä ns. kisaa vm 2013-2014. Mutta kolmatta kertaa ei tule näillä näkymin.

- tiestö niin kauhessa kunnossa ( toisenlainen reitti)
- järjestelyt ontuu (laahaa perässä pahasti, vaikka rahaa olisi tehdä paremmin, esim 60€ X 2000 ihmistä = 120000€ en ole perehtynyt kulurakenteeseen mitä maksetaan ja mitä ei makseta tässä TDH:ssa ja mitä saadaa ilmaiseksi ja onko talkootyötä. Olisin todella kiinnostunut saamaan lisätietoa tästä)
- paljon sellaisia kuskeja ajamassa joilla ei ole mitään hajuakaan merkeistä saatika mitenkä ryhmässä ajetaan ( tämän voisi parantaa esim. pakollisella 5 kertaa ryhmässä ajopassilla taikka jollain muulla, pyöräseura antaa leiman passiin kun käynyt lenkillä mukana)
- ruokailu siinä olisi parannettavaa sekä laadullisesti että jakomenetelmällä ( per linja yksi ihminen jakamaan ruokaa, niin menisi paremmin eteenpäin, kyllähän tämä on jo armeijassa opetettu?)
- paikoitus autoille aivan mahtava mutta ulos ajo ihan ala-arvoisesti järjestetty kisojen jälkeen. ( tähän ohjaajat joko ohjaamaan kaikki oikealle taikka seisauttamaan liikenne kun tullaan parkkipaikalta ulos )

Tässä nyt muutama kritiikki ja samalla parannusehdotukset.

Mutta positiivista, meillä on tällainen massatapahtuma pyöräilijöille. Se on mahtavaa.

akvavitix
03.09.2015, 13.17
Luullakseni on aika mahdotonta vetäjien yrittää kontrolloida takaa tulevaa satapäistä ajojoukkoa. Jatkuva taaksepäin katselu on turvallisuusriski itsessään.

Tässä nimenomaan toimisi se, jos saataisiin pyöräilyseurat sitoutumaan tapahtumaan ja ottamaan vastuulleen oman nopeusryhmänsä, jolloin yhteen nopeusryhmään voitaisiin helpommin saada a) yhteishenkeä homman hoitamiseksi b) useampia henkilöitä vastaamaan nopeusryhmän vetämisestä ja kurinalaisesta ajamisesta c) tarvittaessa pilkottua isoksi muodostuvan nopeusryhmän kahteen tai useampaan pienempään ryhmään d) ajoryhmään osallistuvien opastamisesta ryhmässä ajamiseen ennen ajon alkua ja tarvittaessa myös ajon aikana.

onnimanni
03.09.2015, 13.17
....Käyhän nuo telkkarissa olevat pyöräilijät (en toki samaista itseäni heihin) kusella missä vaan vaikka telkkarikamerat kuvaa suoraa lähetystä. Luulisi että siitä nousisi haloo kun kersa näkee spartacuksen boan. Enkä tarkoita kengännauhoja. On vaan fysiologinen fakta että ihmisen pitää ulostaa. Itsellä vielä usein nestetankkaus on enemmän kuin kohdillaan ja kisassa ei tartte juuri juoda, lähinnä virtsata. ...

Opettele tankkaamaan oikein niin niillä kahdella pullolla pitäisi kyllä pärjätä ilman ylitankkaamistasi. Katseles hieman tarkemmalla silmällä isojen poikien pyöräkisoja - kyllä ne siellä juo. Tuo kerrostalojen pihoihin ja jalkakäytäville kuseminen on älyttömän typerää. Ja mitä tuohon sinun boaasi tulee niin taitaa olla sekin vain Pinoccion Leptotyphlops carlaella :)

tnurmine
03.09.2015, 13.28
Joo, kaikki vuorollaan oma mielipide kehiin:
Neljä kertaa ajettu TdH (26, 28, 29 ja 30khm ryhmissä), pääosin joukon häntäpäässä, eikä ikinä ole ollut mitään valittamista kanssapolkijoiden tai letkan dynamiikan suhteen. Kivaa on ollut joka metri ja ensi vuonna taas varmasti mukana!
Toisten huomioon ottaminen, tilan antaminen, sopivan turvavälin pitäminen ja iloinen mieli ovat itsestäänselvyyksiä, mutta ilmeisesti ei kaikille.

Itse koen työmatkapyöräilyn 100 kertaa 'vaarallisempana', kuin TdH nopeusryhmässä ajon, mutta se on vain minun mielipide. Suuri on kyllä vaara tukehtua eväisiin noissa hätäisissä taukosulkeisissa ... jos niitä nyt ylipäätänsä ehtii saamaan, muuta kuin omasta taskusta.

(mutta ei niin) Huonoa: Suurin osa näytetyistä käsimerkeistä turhia. Nopeusryhmien taukoajat turhan hätäisiä (10 minuuttia pliis!).

Parannusta saattoajoon: Jos saattoajon nopeudeksi 'määrätään' esim. se 20kmh, niin sitten ajetaan max 20kmh, eikä Hjalliksen hallin jälkeen vedetä jo 40kmh+. Jos edes nopeusryhmien vetäjät oppisivat joskus löytämään tuohon saattoajoon sen 'toimivan' vauhdin?
Mutta hyvä jarruharjoitushan tuo on ja varmasti sinälläänkin tarpeellinen.

Aatoss
03.09.2015, 15.09
Itselle tulleita ajatuksia reitin varrelta:

1) Tien kunto. Uusi reitti? Sinsänsä reitti on hieno. Pidän

2) Hieman hitaammat pysähdykset. Otin banaanin ja kävin pissalla. Ryhmäni kerkesi lähtemään. 5 minuuttia ruuhkassa on aikas vähän. 10 min?

3) TDH oli ensimmäinen ja hieman huonosti otin selvää välipaloista. Pirkassa saa esim. energiapatukoita, ja kunnon ruisleipää. Hieman monipuolisuutta ?

4) Enemmän väliä ryhmille. Liekö liian suuri haaste liikenteen ohjaukselle? Sinänsä liikenteenohjaus toimi todella hienosti.

5) Porukka (ainakin minun ryhmässäni) väsyi näyttämään merkkejä. Pariin kuoppaan tuli ajettua.

6) Useampi nopeusryhmä ryhmäkoon pienentämiseen.

7) Lähtö pois Velolta? Saattoajo tuntuu jotenkin hölmöltä. Luulenpa että siirto vaikuttaisi ajajien tunnelmiin aika vähän ?

Kakete
03.09.2015, 15.59
J

(mutta ei niin) Huonoa: Suurin osa näytetyistä käsimerkeistä turhia.

Yleensähän on toivottu enemmän käsimerkkejä ja niin itsekin. Pyrin kanssa näyttämään kaikki mitä havaitsen. Lipsahti jopa keskisormikin Viron rekisterissä olevalle farkku-bemarille, joka teki u-käännöksen eteeni. Pari painokelvotonta sanaakin lähti, jotka ei toki ollut tarkoitettu juuri ohittamalleni pyöräilijälle. Anteeksi pyynnöt, jos hän sattuu lukemaan tätä ja tunnistaa tapauksen.

Reka
03.09.2015, 16.24
Vuodesta 2007 olemme vaimon kanssa tähän osallistuneet. Lisäksi olemme ajelleet jonkin verran muitakin tapahtumia: Vättern, Route300, Pirkka ja tänä vuonna ekaa kertaa myös Royal Pyöräily. Missään muussa tapahtumassa ajo ei ole yhtä levotonta kuin TdH:ssa. Ajellaan koko tien leveydeltä eikä pidetä ajolinjoja eikä -paikkoja. Useina vuosina on kasoja kierrelty ja onnistuttu ne välttämään. Tämä vuosi oli poikkeus. 29-ryhmässä Heikinlaaksossa taas kasa, johon ei itse jouduttu, mutta joku ajoi vaimon takapyörään sillä seurauksella, että nurin ja solisluu murtui. Tuskin tulee kymmenettä kertaa ensi vuonna.

akvavitix
03.09.2015, 17.34
Jospa ylipäätään muutettaisiin tämä keskustelun moodi sille linjalle, että miten tapahtumasta saadaan turvallisempi ja miten tapahtumaa voisi kehittää hallitusti sen sijaan, että täällä melskataan ja nuristaan siitä, miten huonosti asiat ovat. Peräänkuulutan vähän rakentavaa otetta tähän keskusteluunkin. TdH:n järjestävät tahot ja pyöräilyseurojen edustajatkin lukevat tätä ketjua ja toivon mukaan ottavat onkeensa parhaat ideat.

On se toki ymmärrettävää, että pettymystä ja pahaa oloaankin on haluaa purkaa.

Edit: Ei minulla mitään merkittävää kritiikkiä ole esittää tapahtumajärjestäjän suuntaan; monet asiat ovat sellaisia, mihin järjestäjillä ei välttämättä ole varsinkaan lyhyellä varoitusajalla vaikutusmahdollisuuksia - kuten tiestön kunto. Reitin muuttaminen on aina vaihtoehto, mutta edellyttää järjestelyjä joka tapauksessa. Reitistä pitää sopia viranomaisten ja luultavasti kauttakulkukuntien kanssa etukäteen sekä tietysti vapaaehtoisten tahojen kanssa, jotka reitin varrella osallistuvat tapahtuman järjestelyihin omalla panoksellaan. Jos halutaan siis vaikuttaa TdH2016:n järjestelyihin niin nyt on oikea aika alkaa muotoilemaan omaa ehdotustaan.

Edit2: Paljon hyvää keskustelua ja ideoitahan täällä on ollutkin tähän mennessä!

tnurmine
03.09.2015, 18.00
... joku ajoi vaimon takapyörään sillä seurauksella, että nurin ja solisluu murtui.

Moni solisluuvaurio ja muu pahempi ruhje tulee tilattua jo siinä vaiheessa, kun ostetaan ne lukkopolkimet, kun se tukijalka ei sieltä tulekkaan apuun.
Joten kun se sitten 'sattuu' kohdalle, niin otetaan vaan nöyrästi vastaan, kun siitä on kerran maksettu :)
(en väitä, että em. tapaturma johtuisi lukkopolkimista, tsemppiä sinne kuitenkin !!!).

Kaatumistakin kai pitäisi harjoitella, vähintäänkin mielessään. "Sitten KUN kaadut, niin kädet pysyy ohjaustangossa", sanottiin minulle lukkopoljinkaupassa.
Jalan irroitusta tulisi treenata, jotta se tulisi tuolta jostain selkäytimestä. No, näitä voi miettiä ...

Käännettäänpä tämä siis parannusehdotukseksi: Kielletään lukkopolkimet ;)

Kakete
03.09.2015, 18.22
Moni solisluuvaurio ja muu pahempi ruhje tulee tilattua jo siinä vaiheessa, kun ostetaan ne lukkopolkimet, kun se tukijalka ei sieltä tulekkaan apuun.
Joten kun se sitten 'sattuu' kohdalle, niin otetaan vaan nöyrästi vastaan, kun siitä on kerran maksettu :)
(en väitä, että em. tapaturma johtuisi lukkopolkimista, tsemppiä sinne kuitenkin !!!).

Kaatumistakin kai pitäisi harjoitella, vähintäänkin mielessään. "Sitten KUN kaadut, niin kädet pysyy ohjaustangossa", sanottiin minulle lukkopoljinkaupassa.
Jalan irroitusta tulisi treenata, jotta se tulisi tuolta jostain selkäytimestä. No, näitä voi miettiä ...

Mietitköhän yhtään miten kokenut ajaja rouva on? Kas kun et Cancellaralle ehdota, että seuraavaan TdF:ään lähtee flattipolkimilla.

Edtit: Niin siis pointti on se, että tuskin lukkopolkimilla on mitään merkitystä kummassakaan tapauksessa kokeneilla pyöräilijöillä.

CamoN
03.09.2015, 18.44
Edtit: Niin siis pointti on se, että tuskin lukkopolkimilla on mitään merkitystä kummassakaan tapauksessa kokeneilla pyöräilijöillä.

Haluaisin itsekin nähdä kuinka kätevästi tämä irtonainen "tukijalka" ottaa maasta tukea ja estää kaatumisen siinä 30km/h vauhdissa. Ja toisaalta siinä vaiheessa kun hallinta on peruuttamattomasti menetetty, kädet menee sinne liikkeen suuntaan refleksinä jos ovat mennäkseen, ihan riippumatta siitä missä alaraajat ovat. Toisena mahdollisuutena on yleensä luita säästävä tuck & roll (keri ja kieri?) -tyyppinen tekniikka joka saattaa olla se ensisijainen jos vartalo kääntyy esim. selkä menosuuntaan jo ennen osumaa.

paaton
03.09.2015, 19.06
Haluaisin itsekin nähdä kuinka kätevästi tämä irtonainen "tukijalka" ottaa maasta tukea ja estää kaatumisen siinä 30km/h vauhdissa.

Kyllähän se tukijalka auttaa tasapainon kanssa, oli vauhtia miten paljon tahansa. Mutta tuskinpa silläkään estetään kaaatumista joka johtuu törmäilystä.

http://media.crash.net/original/PA1616095.0008.jpg

arctic biker
03.09.2015, 20.44
Onnekseni omat ajot on jääneet kahteen hyvin pieneen ja nekin vuosikymmenen alussa. Huomasin ettei munlaisella huntalolla joka on tottunut yksin vaappumaan ole mitään asiaa moisiin karkeloihin. Tai jos nykyään haluan niin aivan varmasti vielä tyhmemmän kanssa kolaroisin. Kiertänyt kaukaa sitten 2004 vuoden. Todellakin, vika on minussa ei kanssa-ajajissa.

Hääppönen
03.09.2015, 20.47
Ylläolevaan (kuvan sisältävään) vastineeksi: kaverini ajeli takavuosina ihan vaan vaatimattomasti fillarilla ja otti kurvissa fillarin sladittaessa sivuun jalan tueksi. Koiven luu poikki. Itse mennyt jokusen kerran asfaltilla kyljelleen (ja maastossa lähes joka kerta) ja aiemmin rotanloukkujen, nykyään lukkopolkimien kanssa ei ole päässyt sohlaamaan "vapaalla jalalla". Lonkka ja olkapää ottanut osumaa, mutta onneksi ei pidempää ajotaukoa ole tullut. Vielä. (Toivottavasti en palaa aiheeseen huomenna toisesta näkökulmasta :o). :cool:

Mikha
03.09.2015, 21.41
Nyt tää ketju alkaa lähteä totaalisesti lapasesta. Tukijalkoja ja motogp kuvia, jepjep

YocceT
03.09.2015, 22.16

Mitkäs nää nyt olikaan... viime syksyn hot topic foorumilla... lukkosokkapolkimet. Siinä se solisluun pelastus. Pakolliseksi kaikille.

Hääppönen
03.09.2015, 22.33
Nyt tää ketju alkaa lähteä totaalisesti lapasesta. Tukijalkoja ja motogp kuvia, jepjep
Sorry, jatkukoon ryhmässä ajamisen sietämätön keveys 13:lle pagelle pohdintoineen. On topic: useampi tuttu takavuosien kokemuksillaan ohjeistanut, ei ainakaan TDH:in Suomen tapahtumista. Uskon viisampiani.

Teemu Ramstedt
04.09.2015, 00.56
IBD Cyclingin puolesta kiitokset järjestäjille ja kanssa ajajille.
Allekirjoittaneella työt esti valitettavasti mukana olon tänä vuonna.
Linkin takaa voi lukea meidän kertomuksen tämän vuoden tapahtumasta:
http://ibdcycling.fi/ajankohtaista/

Hyvää pyöräilyn täyteistä syksyä kaikille!

Oatmeal Stout
04.09.2015, 11.32
Moni solisluuvaurio ja muu pahempi ruhje tulee tilattua jo siinä vaiheessa, kun ostetaan ne lukkopolkimet, ...
Tuli vuosituhannen vaihteessa vaihdettua lukkopolkimiin perinteisistä varvaskoukku+remmi+klossi -yhdistelmästä ja jalka irtoaa huomattavan paljon helpommin tarvittaessa. 16Nm avausvoima tekee sen, ettei juurikaan tahattomia irtoamisia tule.
Kaatumisia on tapahtunut vähemmän lukkopolkimien takia kuin 1970-2000 varvaskoukkujen kanssa, kun piti ehtiä löysentämään myös remmi ennen jalan vapautumista - murtumia ei ole tullut.

TunkkiPuolikas
04.09.2015, 18.05
Jospa ylipäätään muutettaisiin tämä keskustelun moodi sille linjalle, että miten tapahtumasta saadaan turvallisempi ja miten tapahtumaa voisi kehittää hallitusti sen sijaan, että täällä melskataan ja nuristaan siitä, miten huonosti asiat ovat. Siis vaikuttaa TdH2016:n järjestelyihin niin nyt on oikea aika alkaa muotoilemaan omaa ehdotustaan.

Edit2: Paljon hyvää keskustelua ja ideoitahan täällä on ollutkin tähän mennessä!
Asiaa :)

nikobiker
04.09.2015, 18.31
Aika vähän kuvalinkkejä ollut tdh:sta foorumilla tällä kertaa. Laitelkaa toki kuvaajat niitä jakoon. Hauskaa itseään bongailla kuvien seasta ja saada mukava muisto ajosta.

*J*
05.09.2015, 13.45
Ötztaleria tuli ajeltua samana päivänä, kun Suomessa TdH:ta. Siellä näin yhden kaatuneen Kühtain vauhdikkaassa (omat huiput reilusti yli 70km/h) alamäessä sekä yhden 3-4 hengen kasan samassa ryhmässä missä ajoin ennen Brenneriä. Jopa alussa, klo 6.45 alkaen, missä -kaikki- 4400 ajajaa lähtevät samanaikaisesti alamäkeen 40-70km/h vauhtiin ensimmäiseksi 30 kilsaksi en nähnyt pahoja tilanteita. On mutkaa, on liikenteenjakajaa, on liikenneympyrää, on railoa tiessä, on kaikkea kivaa, mutta ei niitä pahoja tilanteita vaikka välistä joku takaa 70+km/h ohi pyyhälsikin.

Siinä yhden pikkukasan kohdalla tuli toisen suomalaisen ajajan (Jarille terkkuja! :) Selvittiin hirmuhelteestä maaliin vaikka mulla viimeisen 500 nousumetrin aikana Timmelsjochilla kramppas molemmat jalat pohkeista reisiin!) funtsittiin millaiset kasakisat samaan aikaan oli täällä menossa.. ja näemmä olivatkin.

I Ka
05.09.2015, 16.13
Poljin tänä kesänä kaksi kuntoajoa. Ranskassa Etape du Tourin ja Suomessa Tour de Helsingin. Etape du Tour on käytännössä pelkkää ylä ja alamäkeä, jolloin suuria ryhmiä ei pääse syntymään kun jyrkissä mäissä ei ole juurikaan hyötyä peesaamisesta. Tour de Helsingin käytännössä tasaisessa maastossa peesaamisesta on niin suuri etu, että ryhmistä kasvaa väkisin suuria ja kolarien riski kasvaa. Jos ryhmien kasvua halutaan estää, reitillä pitäisi olla keskivaiheillakin mäkisempiä kohtia jolloin ryhmät pilkkoutuisivat pienemmiksi. Pari Velskolantien kaltaista pätkää lisää voisi auttaa. Nythän pilkkoutumista alkaa taas tapahtua vasta lopussa Kuninkaanmäen tienoilla. Kääntöpuolena on sitten se, että jyrkissä mäissä ryhmä pakkautuu ja alkaa pursua myös vastaan tulevien puolelle. Jyrkissä alamäissä taas vauhti on kova.

Onnettomuuksia oli kummassakin, niin kuin pyöräilytapahtumissa tuntuu olevan. Etape du Tourissa joutui kaksi kertaa odottamaan 15 minuutin ajan kun helikopterilla haettiin loukkaantuneita pois. Ensimmäinen oli reitin ensimmäisessä pitkässä laskussa, tie oli kapea ja alkumatkasta ruuhkainen. Toinen oli tasaisella osuudella ja hyvällä asfaltilla, ei liikenteen jakajia eikä muutakaan vaikeaa. Ilmeisesti vain jollekin oli tässä tullut ajovirhe. Muutoin loukkaantuneita ei reitillä näkynyt, mutta säännöllisestä ambulanssien ujelluksesta tiesi että vahinkoja tapahtui.

Tour de Helsingissä se TdH:n ryhmä jossa ajoin (4:15) kulki siististi. Vastaantulevan puolella ei juuri käyty ja varoitushuutoja tuli hyvin. Tätä varmasti auttoi se että ajoin varsin lähellä ryhmän kärkeä. Mitä peremmällä oli sitä enemmän haittasi se, että ryhmä saattoi kiihdyttää ylämäkeen ja hidastaa alamäkeen. Autoilijatkin käyttäytyivät korrektisti. Ainakaan meidän ryhmäämme ei kukaan ohittanut pimeässä paikassa ja yksi vastaan tulevista autoista peräti pysähtyi tien laitaan ryhmän ohiajon ajaksi. Liikenteen ohjaus risteyksissä oli erinomaista. Yhdessä Youtubeen postatuista videoista näki lisäksi, että ohjaaja olisi käynyt välillä harjaamassa hiekkaa risteyksestä. Jos näin oikein, niin tämä on erinomaista toimintaa ajajien turvallisuuden eteen! Toissa vuonna minulla TdH:ssä takapyörä jo lähti luostoon yhdessä risteyksistä hiekan takia mutta onneksi pito palasi ennen kuin pyörä kallistui liikaa. Etape du Tourissa koko reitti ajetaan harjakoneella läpi ennen ajoa.

harmis
05.09.2015, 17.33
Se risteys missä minä kuvasin ja videot tännekin linkitin, harjattiin jokaisen ryhmän jälkeen puhtaaksi. Vaikka huudettiin ja varoitettiin kuopista niin jengi ajoi silti suoraan niihin ja sieltä nousi aina uutta soraa tielle. Ainoastaan yksi ulosajo tapahtui risteyksessa kun kaveri ajoi kuoppaan ja rikkoi kiekkonsa.

ISO-O
06.09.2015, 14.45
Pariskuntana ajoimme tämän vuotisen 'kahden vauhtiryhmän välissä pysyen' ajatuksella niin kuin viime vuonnakin (kahdella pariskunnalla).
No problem. Mahdollinen suorituskyky tuli mitatuksi hyvin näinkin. Pukkaripalvelut jäi tänäkin vuonna autolla tulleina kokematta mutta
niitä bajamajoja voisi ja soisi kyllä tapahtuman järjestäjän mahdolliseen seuraavaan TdH tapahtumaan hankkivan ml. matkan varren taukopaikat.
Tullaan taas 2016 jos sponsori löydetään ;-)

MTB 50+
06.09.2015, 15.26
Ötzissä oli tänä vuonna 12 ea-tapausta. Ei vakavia loukkaantumisia. Hieman alle 4300 ajoi maaliin. Suurin mitattu nopeus oli pitkälti toisella sadalla. Matka 238 km, 5500 nousumetriä, keskim. ajoaika n. 11 h.Tuolla ei peesaamalla pysy mukana.
Itsellä meni melko helposti läpi.

WetWillie
08.09.2015, 21.58
Tour de Helsingissä vakavasti loukkaantuneen naishenkilön tilasta on tiedoitettu.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=948013035242477&id=644561912254259

fiber
08.09.2015, 22.59
Huh, niin sanattomaksi jättää, että yritin jo kolmesti kommentoida tähän jotakin, ja kaikki kuulostaa lattealta ja tekopyhältä. Voimia ja kohti parempaa!

Teemu H
08.09.2015, 23.59
Näinhän se on. Uskoisin silti, että kaikkien meidän ajatukset ovat mukana Hannan paranemisessa.

Jabadabado
09.09.2015, 10.26
Pahalta se tilanne näytti paikan ohi ajaessa ja todella harmillista että Hannan tila on edelleen noin vakava. Toivottavasti Hanna kuitenkin vielä toipuu. Ja kuten edellä todetaan niin eiköhän meidän kaikkien pyöräilijöiden ajatukset ole Hannan paranemisen mukana.

Jman
09.09.2015, 16.54
Hiljaiseksi vetää. Voimia läheisille ja toivotaan ja uskotaan että Hanna paranee täysin.

Aika harvinaisia kai nämä vakavat päävammat kaatumisissa ovat kun on kypärä päässä. Onkohan kypärä päässyt lentämään päästä tai ollut muuten huonosti kiinnitetty?

Nana
09.09.2015, 17.58
Kylläpä tosiaan sanattomaksi vetää. Paljon voimia Hannalle ja hänen omaisilleen. Moni on varmasti hengessä mukana ja odottavat hänen toipumistaan, niin tutut kuin tuntemattomatkin.

TunkkiPuolikas
09.09.2015, 17.59
Huh, niin sanattomaksi jättää, että yritin jo kolmesti kommentoida tähän jotakin, ja kaikki kuulostaa lattealta ja tekopyhältä. Voimia ja kohti parempaa! Ihan sama on mielessä.

onnimanni
11.09.2015, 07.52
Ihan sama on mielessä.

Kädet ristiin Hannan puolesta.

akvavitix
11.09.2015, 10.01
Hanna ja muut loukkaantuneet ovat olleet ajatuksissa myös täällä TdH:sta lähtien... Kovasti toivon, että Hanna lähtisi toipumaan. Voimia ja jaksamista läheisille! Olen hengessä mukana.

euro
11.09.2015, 17.27
Hanna ja muut loukkaantuneet ovat olleet ajatuksissa myös täällä TdH:sta lähtien... Kovasti toivon, että Hanna lähtisi toipumaan. Voimia ja jaksamista läheisille! Olen hengessä mukana.

Lähes vuosi aikaa muuttaa tapahtuma turvalliseksi. Toivottavasti aika riittää ja järjestäjät todella ottavat opikseen. Ei enää loukkaantuneita pyöräiljöitä ! Vaihtoehtona ovat Uudellamaalla järjestettävät pienemmät kuntoajot, joissa loukkaantumisprosentti on 0,00-0,02 %. Ja nämäkin pyöräilijöiden omasta kokemattomuudesta ryhmäajossa.

MarkoM
27.09.2015, 21.16
Onko Hannan tilasta mitään uutta tietoa? Oli ajatuksissani eilen kun ajoin omaa pakkosatkua osittain TdH reitillä :(

Lyrete
27.09.2015, 21.23
PÄIVITYS HANNA LANKISEN TILANTEESEEN

Hannan vointi on pysynyt vakaana. Parin viime päivän aikana toipumisen pitkällä tiellä on kuitenkin tapahtunut merkittävä yksittäinen askel. Hanna on oppinut hengittämään itse ja vähittäinen vieroittaminen hengityskoneen avustuksesta on alkanut. Tajuttomuus on edelleen syvää, mutta Hanna käy aika-ajoin pinnemmassa.
Hannan aivovamma on erittäin vaikea. Hänen toipumisen aikataulusta ei voida sanoa juuri muuta kuin, että toipuminen tulee vaatimaan paljon aikaa ja että se tapahtunee hyvin pienin askelin. Kokonaisuudessaan toipuminen tulee todennäköisesti kestämään vuosia eikä sen lopputulosta voida vielä ennustaa. Toivoa toipumisesta kuitenkin on ja juuri nyt suunta on oikea. Toipumista tukee suuresti Hannan nuori ikä ja hyvä peruskunto.
Akilles, seuratoverit ja ennätyksellinen joukko pyöräilyn ystäviä elää vahvasti Hannan ja Hannan läheisten mukana: Toivomme heille paljon voimia ja jaksamista pitkällä tiellä Hannan rinnalla.
Hannan läheiset kiittävät kaikkia Hannan toipumista seuraavia ja kaikesta siitä hyvin sydämellisestä myötätunnosta, joita olette välittäneet.

Hannan toipumisesta tiedotetaan läheisten määrittämässä tahdissa aina mahdollisuuksien mukaan seuran Facebook-sivujen kautta.

Lainattu Akilleksen (vai Akilleen, tiedä häntä) FB-sivuilta 20.9, sen jälkeen ei tietääkseni oo muuta kuulunut.

WetWillie
01.10.2015, 23.13
Hanna on herännyt, muistaa onnettomuuden, tietää missä on ja tietää kuka on. Päässyt pois hengityskoneesta. Mielettömän upea uutinen. Toipuminen tietysti kestää. Tiedot lainattu FB sivuilta.

Sanna04
01.10.2015, 23.47
Hieno uutinen! Saatko laitettua vielä suoran lainauksen, ei ainakaan vielä ole Akilleksen sivuilla, vai mistä tuo löytyi?

Halloo halloo
02.10.2015, 00.57
Hieno uutinen!

WetWillie
02.10.2015, 08.28
Hieno uutinen! Saatko laitettua vielä suoran lainauksen, ei ainakaan vielä ole Akilleksen sivuilla, vai mistä tuo löytyi?
Se löytyy Hannan miesystävän sivulta, en saa kopioitua tabletillani, tulee varmaankin Akilleksen sivuille 😊😊

WetWillie
02.10.2015, 08.33
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/01/27ad23e0bb240dc4c5f793c547049c76.jpg

Kuvakaappaus.

Jabadabado
06.10.2015, 10.47
Hieno uutinen tuo Hannan herääminen ja se että toipuminen on edennyt. Toivotaan että toipuminen jatkuu ja Hannan tila kohenee vaikka aikaa tuo varmasti tulee viemään. Voimia.

MTBVespa
06.10.2015, 10.52
Tsemppiä paranemiseen[emoji106]

WetWillie
06.10.2015, 11.48
http://yle.fi/urheilu/tour_de_helsingissa_vakavasti_loukkaantunut_naispy orailija_herasi_koomasta/8348849