Näytä tavallinen näkymä : Valottomat
Kumilenkki on kyllä parempi kun telakka, kun tulee ajettua eri pyörillä välillä.
Lampun mukana ei kumminkaan tule kuin 1 telakka ja sen siirtäminen pyörästä toiseen vasta kysyykin hermoja.
Lapsillakin ollut kumilenkkivalot ja hyvin on toimineet.
Nyt 5-luokkalaiselle pojalle hommasin, kun oli eskarissa ja vielä ainakin on kumilenkki ehjä.
Lamppuna hinta-laatu suhteeltaan huippu Moon Meteor. 19.90 taitaa nyt maksaa puuilossa. 400lm max, 4 tehoa kiinteää ja vilkkuvälkyt päälle.
jame1967
12.10.2024, 14.23
^ kun ostin fenix.n valon tilasin samalla kaks telakkaa , sai toiseenkin pyörään .
Hyvin taas huomaa että ihmiset käyttää samoja kamoja todella eri tavoilla. Kun en itse halua pelleillä kuminauhojen kanssa yhtään, laitoin joka fillariin Fenixin tankokiinnikkeen ja BC25R on aina oikein suunnattu kun vaan kliksauttaa kiinni. Kaapissa on vielä yksi extrakiinnike, jolloin saan metsälenkeille BC30:sen kaukovaloksi mihin tahansa pyörään. Takuulla väärä tapa, mutta toimii mulla.
navajokoira
16.10.2024, 07.45
Ei kai siinä muuta, paitsi sitten voi harmittaa jos Fenix taas muuttaa kiinnitystelakkaansa. Mulla oli siis BC21R ekaa versiota, ja siihen sopivan telakan saatavuus loppui kuin seinään kun ko. lamppu poistui myynnistä. Fenixin telakkatilanne vaikuttaa nyt toki fiksummalta kuin mitä se silloin oli.
3 lamppua ja 6 telakkaa, otin harkitun riskin että näistä saisi kymmeneksi vuodeksi edes jonkun tuikun tankoon. Panostus oli n.200€ ja nyt on viisi vuotta menty tyytyväisenä. Palstalla Lupinet on ihan peruskauraa ja tätä keskustelua käydään Valottomat-ketjussa, eli kuvittelisin olevani keskitason valospeksaaja. Kaikkihan tuota alkuinvestointia kauhistelee, mutta kun monet tutut ei jaksa irroittaa kuminauhalamppujaan, niin ostavat aina syksyllä uuden halvan kun edellinen on pöllitty. Ja kun kerran näytin mitä meidän autovakuutus maksaa vuodessa, vaimo ei kertaakaan ole marissut mun valoista tai itseasiassa koko fillaroinnista enää sanaakaan.
Kuitenkin fakta homma on että on huono selitys ettei löydä sopivaa/mieleistä valaisinta olla niitä käyttämättä.
Yksi hyvä vaihtoehto työmatka ajoon on LedLenser P7 ja siihen tankoteline, valo riittää kelveille ja äärettömän helppo kiinnittää ja irroittaa.lisäksi toimii mainiosti myös taskulamppuna.
eikö "ajokoirille" sovikin pannat eikä ne nyt niin epämukavia ole, pitäähän koirienkin pitää niitä. toisaalta kysytäänkö niiltä liikoja? Ei saa unohtaa mahdollista viihdekäyttöä tarvittaessa :P
ihan sama, kun nyt vaan näkyisi jollain tapaa.
Veivaaja
21.10.2024, 11.40
Valo mielellään kuitenkin suunnattuna siihen tiehen päin. Tuossa joku mainitsikin, että noita remelillä olevia on monesti hankala kiinnittää, ja suuntaus jää kyllä sitten tekemättä. Siinä mielessä telakallinen tai sitten kiinteä (itse käytän napadynamoa ja -valoa) suuntautuvat oikein, eivätkä häikäise vastaantulevaa.
Valo mielellään kuitenkin suunnattuna siihen tiehen päin. Tuossa joku mainitsikin, että noita remelillä olevia on monesti hankala kiinnittää, ja suuntaus jää kyllä sitten tekemättä. Siinä mielessä telakallinen tai sitten kiinteä (itse käytän napadynamoa ja -valoa) suuntautuvat oikein, eivätkä häikäise vastaantulevaa.
Voihan se remmikiinnitteinen olla lähtiessä oikein suunnattu, sitten lamppu-telakka -yhdistelmän painopisteestä riippuen kääntyy sojottamaan taivaalle tai eturenkaaseen tärinän vaikutuksesta. Toinen ongelma on siinä että omissa vehkeissä on tangon suora osa aikalailla jo täynnä kiinnikettä niin suuntaus kärsii aina vähän siinäkin.
Valoja on kyllä hyvin käytössä aamuisin, mutta ehkä kannattaisi vaihtaa ne aurinkolasitkin jo kirkkaisiin.
Tänä aamuna meinasi yksi sankari ajaa vastapalloon alppikylän kohdilla. Tummien lasien kanssa ei aamuhämärässä nää muuta kuin sen oman valokeilan.
tchegge_
23.10.2024, 11.07
Tänään aamun pimeydessä tuli sokaistua vastaantulija, sori siitä. [emoji846]
Ohitin notkelman pohjalla kävelijän ja siinä rinnalla pistin pitkät päälle. Ei ollut lyhyen valon katkaistu valokuvio osunut vastaan tulevan heijastimiin ja se sai naamalleen täydet lumenit. Tiputin kyllä heti lyhyille ja laskin valotehoa mutta varmaan oli ikävä yllätys.
Sent from my Takapalk
Puhutaan vain pyörilijöiden syyllistymisestä "sokaisuun", itse ainakin harkitsin markkinoiden tehokkaimman valonlähteen hankkimista autoilijoita varten.
^ Maantien vasemmalla puolella kulkevalla pyörätiellä on tosiaan syntynyt tilanteita, jotka ovat olleet vähintään yhtä ikäviä kuin valoidioottifillaristien kohtaamiset: LED-valoissa riittää tehoa, ihan kaikissa autoissakaan ne eivät taida olla oikein suunnatut ja valitettavan harvalla autoilijalla riittää älliä vaihtaa lyhyille vastaantulevan pyöräilijän vuoksi.
Kerran olen kaupunkialueellakin joutunut painamaan jarruja, kun en ole täydellisen sokaistumisen vuoksi nähnyt eteeni. Joku dorka laittoi täydet valot päälle tullessaan porttikongista.
Puhutaan vain pyörilijöiden syyllistymisestä "sokaisuun", itse ainakin harkitsin markkinoiden tehokkaimman valonlähteen hankkimista autoilijoita varten.
Joo no 90% tapauksista menee siten että ensin vaihdetaan lyhyille oikein mallikkaasti, kunnes ratin takana syttyy päässä lamppu että se olikin "vain" polkupyörä ja pitkät päälle. Tekisi mieli antaa samalla mitalla takaisin mutta en halua vajota sille tasolle.
Auton ratissa saa sitten kiroilla kun korollakaket räpsyttelevät pitkiä kun eivät ymmärrä että adaptiiviset kaukovalot eivät niin selvästi napsahda himmeämmäksi.
^Duunimatkalla kelvillä sopivassa loivassa mutkassa vastaantulijat rinkelimersuineen aina tehokkailla valoilla, hetken sokea ja siinä pitäis vastaantulijoitakin seurata...
Joo no 90% tapauksista menee siten että ensin vaihdetaan lyhyille oikein mallikkaasti, kunnes ratin takana syttyy päässä lamppu että se olikin "vain" polkupyörä ja pitkät päälle. Tekisi mieli antaa samalla mitalla takaisin mutta en halua vajota sille tasolle.
Auton ratissa saa sitten kiroilla kun korollakaket räpsyttelevät pitkiä kun eivät ymmärrä että adaptiiviset kaukovalot eivät niin selvästi napsahda himmeämmäksi.
Yleensä mulla riittää se, että väläyttää itse pitkiä, niin 99% autoilijoista ymmärtää vaihtaa lyhkäsille. Tainnut kerran käydä niin, että volvokuski ei tätä tajunnut.
Yleensä mulla riittää se, että väläyttää itse pitkiä, niin 99% autoilijoista ymmärtää vaihtaa lyhkäsille. Tainnut kerran käydä niin, että volvokuski ei tätä tajunnut.
Omista lampuista ei löydy pitkiä erikseen, ja tuota ns. maastovaloa ei pysty väläyttämään vaan pitää kelata ne 100>75>50>25% tehot läpi. No, onneksi myös 90% lenkeistä pimeällä on sellaisia ettei tule ketään vastaan että ei kovin iso ongelma.
^^ Olisi pitänyt olla 10000lumenin lamppu erikseen väläyttämistä varten.
^Juuri sama ongelma omassa ja vahvinkaan riittävä valitettavasti moiseen.
Puuttumatta valojen hyviin tai huonoihin ominaisuuksiin . . .
Tänäänkin pimeällä aamulla Seinäjoella alle puolella mustiin pukeutuneista porukoista ei ollut minkäänlaista tuikkua edessä tai takana.
Sama meininki illalla auringon laskettua about 17.40. Ei mitään valoja edessä tai takana.
Lumi, ensimmäinen sellainen oli jo maassa.
Ei mitään valoja puolellakaan väestä. Hiukan hirvitti. Pimeää ja pyöräilijät ajelevat sokkona näkemättä toisiaankaan.
Onko tosiaan vain osa luonnollista karsintaa. Tyhmät kuolee ensiksi . . .
Vai, millä lailla mahtavatkaan ajatella ?
Katuvalot riittää, koska minä olen, koska minä näen, ei kai mitään satu kun ei oo ennenkään sattunu, emmä viitti polokupyörään mitään valoja tai muitakaan juttuja laittaa, junttihuumori tai jännityksen etsintä, säästän vitosen jos ei poliisit pysäytä ?
Tai joku muu syy kun pilkko-pimeällä pikimustissa vaatteissa pyörällä ajetaan.
Tuohan on merkki siitä etä ne sinun autosi adaptiiviset on huonosti tehty. Ei ne saa häikäistä vastaantulijaa. Mikä merkki mahtoi olla kyseessä?
Tuohan on merkki siitä etä ne sinun autosi adaptiiviset on huonosti tehty. Ei ne saa häikäistä vastaantulijaa. Mikä merkki mahtoi olla kyseessä?
W205, umpioiden moottorit toimivat varmasti kun tekevät sen testiajon startissa. Samoin edelläajavan kohdalle jää selvä musta aukko. Kokeilin vielä vaimon kanssa siten että ajoin omaani vastaan eikä se eronnut muista LED -ajovaloista. Voihan sitä viikseä rämpytellä käsin mutta todellisuudessa se olisi molemmille turvallisempaa kun olisi enemmän valoa.
Eemeli82
02.11.2024, 15.41
Ei liene kyse häikäisemisestä vaan siitä, että korollakaket odottavat sitä selkeästi havaittavaa lyhyille vaihtamista ja kun sitä ei tapahdukaan, niin räpsytellään niitä valoja ihan vaan periaatteen vuoksi, kun tehdään johtopäätös, että vastaantulija ajaa pitkillä vaikka ei häikäisekään.
Koitappa huviksesi joskus ajaa ei-adaptiivisilla lyhyet päällä, niin kas kummaa silti välillä joku vastaantulija alkaa räpsyttämään pitkiä. :D
Tuulipukuisen korollakaken yksi tärkeimmistä tehtävistähän liikenteessä on kouluttaa ja valistaa muita, vaikka itselle ei mitään haittaa olisi syntynytkään...
Nyt kun tässä pimeillä on taas liikkunut niin autolla, kävellen kuin pyörälläkin on niin on se loppujen lopuksi aika harvinaista, että pyöräilijä osaa käyttää valoja oikein.
Ensinnäkin: Valoja ei ole ollenkaan
Toisekseen: Valo on suunnattu väärin, on liian tehokas tai muuten tieliikenteeseen sopimaton eli häikäisee kaikkia muita
Kolmannekseen: takavalo puuttuu
Sitten oma lukunsa on esimerkiksi se suhari joka ajoi tänään vastaan, että molemmissa päissä oli punainen valo. Sitten oli se vuoden äiti, joka polki lapsensa perässä todella häikäisevä kiinavalo päällä. Lapsella ei ollut valoja joten hän ei käytännössä erottunut ollenkaan kuin vasta ihan kohdalla, kun vastaantulija ei nähnyt kuin valopallon.
PS: On mullakin autossa mukautuvat kaukovalot ja yhden kerran on taidettu vilkutella pitkiä. Ei kyllä ollut corollakake vaan joku vanha Passatin raato. Saattoi kyllä olla että halusi esitellä sitä valopatteriaan, jonka arvo oli varmaan sama kuin koko muun auton.
Onkos kukaan saanut sakkoa jos takaheijastin/valo puuttuu maastopyörästä ja on palaamasta metsästä ja sivukatuja kelviä pitkin?
Onkos kukaan saanut sakkoa jos takaheijastin/valo puuttuu maastopyörästä ja on palaamasta metsästä ja sivukatuja kelviä pitkin?
Ei varmasti ole.
PS: On mullakin autossa mukautuvat kaukovalot ja yhden kerran on taidettu vilkutella pitkiä. Ei kyllä ollut corollakake vaan joku vanha Passatin raato. Saattoi kyllä olla että halusi esitellä sitä valopatteriaan, jonka arvo oli varmaan sama kuin koko muun auton.
Tää oli hyvä; corollakake, Passatin raato.... Mukavia ja positiivisia stereotypioita. Ja joku ottaa nokkiinsa täällä kun sanotaan spandeksiksi tai muuten vaan suuttuu kun pyöräilijöitä arvostellaan.
Tää oli hyvä; corollakake, Passatin raato.... Mukavia ja positiivisia stereotypioita. Ja joku ottaa nokkiinsa täällä kun sanotaan spandeksiksi tai muuten vaan suuttuu kun pyöräilijöitä arvostellaan.
Voimia…
Voimia…
Heh. Voimia kyllä taitaa olla ihan omaksi tarpeeksi ja vähän jakaa toisillekin. :)
Heh. Voimia kyllä taitaa olla ihan omaksi tarpeeksi ja vähän jakaa toisillekin. :)
Pullistelulle lienee omiakin foorumeita.
^^ Joskus pitää olla voimaa päässäkin...
Pullistelulle lienee omiakin foorumeita.
Voimia...
Kausi taas hyvässä käynnissä.
Veivaaja
17.09.2025, 11.51
Onkos jo ninjat vauhdissa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.