PDA

Näytä tavallinen näkymä : #zurven14



TetedeCourse
24.09.2014, 09.39
Teimme syyskuun alussa 7 kuskin ja kahdeksan ajopäivän fillarireissun huoltoauton kera Zurichista Venetsiaan (#zurven14).

https://farm4.staticflickr.com/3902/15152133967_61cf2b153c_z.jpg

Reitti kulki seuraavien paikkojen kautta: Zurich - Luzern - Giswil - Andermatt - Tiefencastel - Prato - Bormio - Ponte di Legno - Molina di Fiemme - Mestre. Matkaa kertyi 863 km ja nousumetrejä 17000+.

Ilmat olivat mitä parhaimmat, tiet loistavat ja nousut haastavat - ajoimme mm seuraavat nousut: Grimselpass, Furkapass (http://www.cycling-challenge.com/grimselpass-both-sides-and-furkapass/#prettyPhoto), Oberalppass (http://www.cycling-challenge.com/oberalppass-both-sides/), Albulapass (http://www.cycling-challenge.com/julierpass-albulapass-and-passo-del-bernina/), Ofenpass, Passo dello Stelvio, (http://www.cycling-challenge.com/passo-delle-stelvio/#prettyPhoto) Passo di Gaviá (http://www.cycling-challenge.com/passo-gavia-both-sides/), Passo del Tonale (http://www.quaeldich.de/paesse/passo-del-tonale/), Passo Mendalo, Passo di San Lugano, Passo Manghen (http://www.quaeldich.de/paesse/passo-manghen/), Passo Forcella, Monte Grappa. (http://www.cycling-challenge.com/monte-grappa-bike-day/)

Reitti suunniteltiin poimimalla Daniel Frieben kirjoista Mountain High (http://www.podiumcafe.com/2011/12/11/2628230/danel-friebe-mountain-high) ja Mountain Higher (http://www.podiumcafe.com/book-corner/2013/9/17/4738006/mountain-higher-by-daniel-friebe-and-pete-goding) nousuja ja sijoittamalla niitä reitille mahdollisimman paljon ilman pitkiä siirtymiä - päiväetappien piti myös olla ajettavia, koska lepopäiviä ei ollut. Kuningasetappi oli 5. päivä jolloin nousimme sekä Stelviolle että Gavialle.

Kuvia reissusta voi katsella Adventure Partnersin FB-sivulta (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.793566430665514.1073741855.115194308502733&type=1)

okahkonen
24.09.2014, 09.55
Hienon näköistä touhua! Saisiko vielä vähän makupaloja: mitkä oli mieleenpainuvimmat paikat / kokemukset?

TetedeCourse
24.09.2014, 10.39
Stelvio & Gavia -yhdistelmä oli tietenkin odotettu, varsinkin Gavialta alastulo reissun ainoassa sateessa, huonopintaisella tiellä, näkyvyyden ollessa paikoin vain 10 metriä oli haasteellista ja hieman pelottavaakin.

Ensimmäisen varsinaisen mäkipäivän Grimsel-Furkan jälkeen kävi mielessä, mitähän tästä oikein tulee, kun jalat saivat ensimmäistä shokkihoitoa! Grimsel-Furka yhdistelmä oli myös hieno, Furkan alamäessä yhdet hiilikuitukiekot sulivat käyttökelvottomiksi.

Kolmannen ajopäivän 50 kilometrin alamäkilaskettelu Oberalppassilta oli mahtavaa. Albulapassille noustessa maisemat olivat upeat, matkaa ylös kertyi 30+ kilometriä.

Passo Manghenilla jouduimme kilpasille rullasuksihiihtäjien kanssa kun lähdimme 16 km nousuun yhtä aikaa. Itse sain tunnustaa puolen tusinaa hiihtäjää nopeammaksi, kun viimeiset 8 kilometriä oli käytännössä 10% nousua. Kadenssi taisi olla 50 ja nopeus alle 7 km/h - kirotut huonot välitykset. Itse Manghenin nousu oli upea - pimeää kapeaa metsätietä melkein koko matka, lämpö min +3 C ja lyhyet ajokamat yllä - tulihan siinä kumminkin lämmin.

Viimeinen nousu Monte Grappalle oli mieleenpainuva - liikennettä ei käytännössä ollut (pl viimeiset 3 km), vain sinä ja pyöräsi, tie ylöspäin, hiljainen kaunis luonto - ainoa ääni hiljainen ketjun suhina :) Sveitsissä syyskuun ekana vkonloppuna liikennettä sitä vastoin olikin - tuhansia prätkiä ja kaikki maailman hienoimmat urheiluautot taisivat olla liikkeellä vuoristoteillä.

50+ ikäisenä ja 90+ kiloisena minut yllätti, kuinka hyvin jaksoin/-mme päivästä toiseen kihnuttaa mäkiä ilman välipäiviä. Tosin viime vuonna harjoittelimme tätä jo Pyreneillä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37321-Pyrenit-Col-de-Tourmalet-ja-Hautacam/page3)(viesti nro 67) 30-piikkinen takaratas vaihtuu kyllä seuraavalle reissulle 32:ksi. Fantastinen reissu ja seuraavan reissun reittikartat ovat jo piirustuspöydällä :cool:

okahkonen
25.09.2014, 11.36
50+ ikäisenä ja 90+ kiloisena minut yllätti, kuinka hyvin jaksoin/-mme päivästä toiseen kihnuttaa mäkiä ilman välipäiviä. Tosin viime vuonna harjoittelimme tätä jo Pyreneillä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37321-Pyrenit-Col-de-Tourmalet-ja-Hautacam/page3)(viesti nro 67) 30-piikkinen takaratas vaihtuu kyllä seuraavalle reissulle 32:ksi. Fantastinen reissu ja seuraavan reissun reittikartat ovat jo piirustuspöydällä :cool:

Niin, aika pitkälle pääsee kun muistaa syödä, juoda ja nukkua :) Gavia on jäynä paikka, kolmesti käynyt ja joka kerta ollut jollain tapaa karmea keli. Kiitokset muuten vielä noista Pyreneiden vinkeistä, oli hyvä reissu heinäkuussa.

Mattia
25.09.2014, 11.47
Viikko sitten ajelin Stelvio-Gavia-Stelvio setin ja maisemista en voi sanoa mitään, kun niitä ei näkynyt :) Gavia tuntui jotenkin ankaremmalta kuin kumpikaan Stelvion puolista. Tiedäpä häntä sitten.

ps. Gavialla oli tuoretta lunta ojan pientareella, joten kausi alkaa olla lopuillaan noilla seuduilla.

Jukepa
29.09.2014, 10.31
Tetedecourse tuossa laittoikin jo tärkeimmät kohokohdat. Oheisesta linkistä sama tarina hieman eri sanoin.

http://blogbook.adventurepartners.fi/2014/09/transalp-cycling-zurven14.html (http://blogbook.adventurepartners.fi/2014/09/transalp-cycling-zurven14.html)

TetedeCourse
16.04.2015, 19.52
Vielä kerran voi lukea reissustamme kuvien kera uusimmasta Pyöräily & triathlon -lehdestä (02/2015)