Näytä tavallinen näkymä : Yleisurheilu
Sivut :
1
2
3
4
5
[
6]
7
8
kurvaaja
15.08.2020, 12.40
Joo mutta oli kyllä hienoo kattoa sannin hyppyjä. Kyl se on nopeus joka ratkasee paljon tossa lajissa.
Miksihän satasen juoksijat ei hyppää pituutta niinku aikoinaa.
Carl lewis jne
^Tätä olen miettinyt itsekin todella usein.
Monacon Timanttiliigan kilpailussa nähtiin perjantai-iltana uusi maailmanennätys.
Ugandalainen Joshua Cheptegei paineli Kenenisa Bekelen 5 000 metrin ME:n rikki. Uusi ennätys on nyt 12.35,36. ( kääk!)
Nähtii myös uusi Euroopan ennätys 1500 metrillä
1 CHERUIYOT Timothy KEN 20 NOV 1995 12 3:28.45 WL
2 INGEBRIGTSEN Jakob NOR 19 SEP 2000 9 3:28.68 AR PB (Euroopan ennätys)
3 WIGHTMAN Jake GBR 11 JUL 1994 5 3:29.47 PB
4 INGEBRIGTSEN Filip NOR 20 APR 1993 10 3:30.35 SB
tempokisu
15.08.2020, 20.03
Naisten kymppiä hölkätään parhaillaan. Alisa Vainio EI ole mukana? selostajan mukaan olisi mukana jos tuntuisi siltä että voi....
Ja kyllähän toi aika hölkältä näyttää, ihan odotetusti Peiponen ( voiei, on värjännyt hiuksensa aivan mustaksi!) ja Annemari on se kaksikko, mutta ei tässä mitään ihmeempää loppuaikaa ole tulossa.
En kyllä ymmärrä mitä pelkkä Suomen Mestaruus tuo plussaa jos häviää itelleen ( oma vanha aika) pari minuuttia?
Vaihtaakohan Nooralotta Neziri lajia, päälajiaan, satasen sileään?
ps. no kyllä me äiteen kanssa naureskeltiin, että ihan oikeesti noi tuossa "kunniakierrosta" ( omasta mielestään varmaan joo) sori nyt vaan mutta mä muistan kun sen huonoimman kympin aikani 34.04 viereen piirsin ristin, ja hävetti.
Kyllä on naisten kestävyysjuoksu alas vajonnu. Tuskin kenelläkään on tähän vastaan sanomista.
Concorde
15.08.2020, 20.13
Nooh, jos Kiekara voittaa, niin selostajan mukaan ekan ja vikan voiton välissä olisi 26 vuotta. Ekan kerran mukana jo -94
Saa siinä ajassa vähän jo ajat heikentyäkin... eikä noissa SM-kisoissa aikaa juosta, vaan mestaruudesta.
Enemmän pitäis olla huolissaan siitä, että 40+ vuotias voittaa... lajissa kun lajissa.
...40+ vuotias voittaa... lajissa kun lajissa.
Ja 47-vee pronssille.. Se on yksilötasolla hieno mutta lajin kannalta huono asia (indisio).
tempokisu
15.08.2020, 20.39
No seli seli, nämä on yleisen sarjan SM-kisat eikä siinä erotella ikää. Ei eroteltu vuonna 1983 eikä erotella vuonna 2020. Ei yhtään auttanu asiaa ajatellen että joo, mutta olinkin 17-vuotias. Tai nyt siis että joo, yli nelikymppinen...
Kestävyyslajissa ikä on eduksi, myös 80-luvulla Sinikka Keskitalo ja ruotsalainen Ewy Palm olivat kovia. Ainakin tiettyinä vuosina....
Ei kuule pojat yhtään auta, kyllä on hölkäksi menny pitkän matkan ratajuoksut ja kuten sanottu, olisi hävettäny jos voittaisin tolla ajalla. Ei ajatustakaan mistään "kunniakierroksesta", äkkiä pukuhuoneeseen ja kotimatkalle sori nyt ei tule haastattelua...
Voi olla että ajattelette toisin, mutta mä olen kokenut tämän ja myös tempossa tuli eteen että jaha, aika lopettaa. Katson asiaa hieman eri näkökulmasta, ja sanon että mulla on näkemystä asiaan hieman enemmän.
Olihan sitä tempossa 2000 ja 2002 lähtöjonossa kisakumppaneina tyttöjä jotka ei ollut vielä syntyny kun mä jo juoksin Suomen Mestariksi. Eipä mitään, samassa kisassa ja tasavertaisina. En tosin tiedä miten olisi käynyt jos ei olisi tullut vakavaa sairautta ja kaikki mun urheilu ja liikunta loppui 2007. Ei tosin mitään kiinnostusta sen jälkeen pyristellä kisoissa keskinkertaisilla tuloksilla, vaan kohti uusia juttuja :)
Kyllä se nyt näin on että huonosti meni ja ainakin me kotikatsomossa saatiin mukava lauantai-ilta :D
Concorde
15.08.2020, 21.04
Juu, en oo ollut kalevan kisoissa muuta kun katsomossa, mutta sen tiedän, että kuka tulee ekana maaliin on sen vuoden mestari. Sekunneista tai senteistä huolimatta.
Eri juttu on sitten, kun kokeillaan arvokisojen tulosrajoja.
Ties vaikka Kiekara olis 32min kunnossa, mutta kun ei tarvi juosta kovempaa voittoon, niin miksi juoksis, jos tolla saa mestaruuden?
En kyllä ymmärrä mitä pelkkä Suomen Mestaruus tuo plussaa jos häviää itelleen ( oma vanha aika) pari minuuttia?
Mutta silloinhan hän myös voitti itsensä..
tempokisu
15.08.2020, 21.32
Juu, en oo ollut kalevan kisoissa muuta kun katsomossa, mutta sen tiedän, että kuka tulee ekana maaliin on sen vuoden mestari. Sekunneista tai senteistä huolimatta.
Eri juttu on sitten, kun kokeillaan arvokisojen tulosrajoja.
Ties vaikka Kiekara olis 32min kunnossa, mutta kun ei tarvi juosta kovempaa voittoon, niin miksi juoksis, jos tolla saa mestaruuden?
Että olet ollu katsomossa. Kuule voin sanoa että kyllä se tulos on aika tärkeä, jos ei ole niin mä en arvosta. Kisoihin tullaan kisaamaan, meneen siis täysillä ja lenkkeillä voi kotipuolessa itekseenkin. Aika monta kertaa tätä maantieajossa ihmettelin, miksi ihmeessä tullaan kisoihin lenkkeilemään, aattelin että ainakin tehdään nyt kova harjoitus ( kun tiesi että jos lenkkeillään olen loppukirissä viimeinen joten yritetään tätä toista vaihtoehtoa...). Yhden ainoan kerran, juurikin kotikisoissa pysähdyin totaalisesti ja sanoin että nyt piruvie joku muu vetää.
Ei noi Suomen Mestaruudet nyt niin ihmeellisiä ole. Kuten sanottu, häpesin kympin tulostani 34.04 kun juos...hölkättiin 10 x 10 000m maaottelua, ja oltiin Ahvenanmaalla joten ei päässy kotiin pakoon ja piiloon, oli ihan kärsimystä koko se matka. Olin paras suomalaisista, mutta hävisin ruoåtsalaiselle parilleni ( just Ewy Palm) ja näin ollen ainoa joka EI saanut palkintoa. Kyllä siinä 17-vuotias tyttö itki, ja katkerasti, ja siitä jäi ikuinen häpeä.
Kuten sanottu, mulla on tähän hieman erilainen ja lähempi näkökanta.
spaceman
15.08.2020, 21.54
Että olet ollu katsomossa. Kuule voin sanoa että kyllä se tulos on aika tärkeä, jos ei ole niin mä en arvosta.
...
Kuten sanottu, mulla on tähän hieman erilainen ja lähempi näkökanta.
Sinun mielipiteesi on oikea ja muiden ovat vääriä?
Concorde
15.08.2020, 22.10
Kisoihin tullaan kisaamaan
Niimpä ja voittamaan. Eri asia on se, kun yritetään ennätyksiä tai kisarajoja jänöjen takana. Mutta ei tästä kannata enempää vääntää. Mun mielestä SM-voitto on ihan yhtä arvokas, tehdään se taktikkajuoksussa tai ei. Kaikkien aikojen listoissa lukee kuitenkin vaan vuosi ja voittajan nimi. Ennätykset listataan sitten eri taulukoihin. Jos noi voittoajat merkkais jotain pitkässä juoksussa (heh) pl. ennätykset, niin sitten pitäis listata oliko vesisadetta tai tuulta, ja oliko mondo vai kengurukengät ym... Voitosta juostavat kisat on niin erilaisia keskenään.
Mutta hattu päästä, kun Annemari juoksi voitot 26 vuoden ajalla. Sitä saa lähtä kuka tahansa kokeilemaan. Krugerilla tais olla vastaava saavutus. Kova sekin!
tempokisu
15.08.2020, 22.13
Sinun mielipiteesi on oikea ja muiden ovat vääriä?
:D :D joo hyvä että honasit.
Mä oikeesti arvostan että voittaa ja tekee kovia aikoja. Mutta kun ei osaa lopettaa ja jatkaa pyristellen, niin siitä jää se tunne että aijaa, tavis toikin on. Aino-Kaisa Saarinen, no ehkä Janne Ahonen ( olisi kannattanu lopettaa kun oli huipulla ) ja nyt Annemari myös.
Kun olen noita matkoja juossut ja vähän tunnen tätä yhtä kisailijaa, niin ehkä mä kuitenkin tiedän paremmin. Miesten kuulantyönnöstä tai satasesta en sano mitään :D että tällainen selkeempi kommentointijako, olkaa hyvä.
Eikös seurojen välillä kisata Kalevan maljan pisteistä? Eli säälittävä hölkkääjä rollaattorinsa kanssa onkin epäitsekäs seurahengen kohottaja?
Uli-uli! Penkkiurheilut tulille.
Jami2003
16.08.2020, 17.31
Juuri Joonas Rinne sanoi haastattelussa että keskimatkat on strategia juoksuja ja aika on se mitä porukka on päättänyt vetää. Melkein sama pätee kymppiin. Joku vertaaminen tempoon on täysin väärä. Kyseessä on paremminkin maantiepyöräilyä vastaava suoritus eikä kai kukaan väitä että nopeuteen ei vaikuta pääjoukon nopeus.
Ei niitä jäniksiä huvikseen käytetä.
Joonas Rinne
Seura: Saarijärven Pullistus
Concorde
16.08.2020, 19.06
Naisten kolmiloikka jäi metrin vajaaksi... Mutta hienoja suorituksia muissa lajeissa tuli nuorille. Tulevaisuutta siis on.
Miesten keihäs on kyllä niin alamaissa. Yksi hyvä heitto yhdeltä vanhalta konkarilta. Tavallaan sama tilanne kuin naisten pitkillä juoksumatkoilla (siellä peräti 70-luvulla syntyneet dominoi mutta ei niillä tuloksilla kuin aikanaan). No ne lajit ei ole niin nosteessakaan, että en tiedä kuinka paljon tilanne paranee tulevaisuudessa. Verrattuna pika-aitoihin esim.
Naisten seiväshyppy on jännä kun siellä on vain kolme, jotka hyppää selvästi eri lukemista kuin ketkään muut. Ja onneksi oli nyt edes kolme, kun Saga sai kohtalaisen tuloksen. Mutta varsinkin ikäluokissaanhan Saga ja Wilma ovat olleet kyllä ihan maailmanhuippua. Johtuuko sitten siitä (että 3 erottuu), että muiden suorituksiakaan ei näytetä lainkaan. Kisaa aletaan näyttämään kun 2-3 on enää jäljellä. Sama usein korkeudessa. Minun mielestä tylsää, kun tykkään lajista. Juoksuista näytetään aina kaikki erät. Kuulaa, kiekkoa jne seurataan heti ensimmäisestä heittokierroksesta alkaen ja näytetään edes välillä muidenkin kuin kärkimiesten ja -naisten suorituksia jne. Harmi, että resursseja ei pystytty siirtämään olympialaisten peruunnuttua enempää näiden kotimaan kisojen televisiointeihin. Osaamista ja tekniikkaa Suomesta löytyisi. Esim teeveen päälähetyksen lisäksi, jos Areenasta olisi voinut katsoa paria-kolmea vähemmän päälähetyksessä näytettyä lajia omalla "kanavallaan" vaikka sitten ilman selostusta.,
Seuraavat kisat taitaa olla Eltsun tähtikisat Helsingissä. Lippujen hinnat hyvin maltillisia mutta toisaalta näköjään tällä hetkellä ilmoittautumistilanne hyvin vaatimaton. Ensin en meinannut millään löytää mitään tietoa lajeista ja aikatauluista mutta tämä on ilmeisesti kilpailijoiden virallinen ilmoittautumiskanava ja tästä näkee mihin lajeihin on ilmoittauduttu ja minkä verran.
https://www.kilpailukalenteri.fi/?cs=19&nid=25494#N-200m
36 ilmoittautunutta urheilijaa. Ja televisioitava kisa. No ilmoittautumisaikaa on vielä 5 päivää.
En ole aiemmin tuossa kisassa katsojana käynyt mutta mielellään menen jos ilma on yhtään kohtuullinen. Kilpailijaksi pääsisi myös edullisesti :)
Pitäiskö mennä :) Näyttäis hauskalta telkkarissa. Korkeudessa aloittaisin esim 1 m 10 cm korkeudesta. Pituus tai kolmiloikka olis paha jos lankku on kaukana hiekkakasasta jne.
Nyt jo yli 50 ilmoittautunutta ja eka naisaituri Neziri. Hän rohkaisi instassa tulemaan kannustamaan ja Harala komppasi eli eiköhän Lottakin vielä ilmoittaudu. Nezirin postausta komppasi myös Sari Murto (Wilman äiti(?)) joten pientä toivoa, että seiväsnaisetkin lähtis mukaan.
^Elina Lampela jo ilmoittautunut joten varmaankin Wilma Murtokin ilmoittautuu. Naisten keihäässä on suomen kärkiheittäjiä
tempokisu
19.08.2020, 11.28
Miesten keihäs on kyllä niin alamaissa. Yksi hyvä heitto yhdeltä vanhalta konkarilta. Tavallaan sama tilanne kuin naisten pitkillä juoksumatkoilla (siellä peräti 70-luvulla syntyneet dominoi mutta ei niillä tuloksilla kuin aikanaan). No ne lajit ei ole niin nosteessakaan, että en tiedä kuinka paljon tilanne paranee tulevaisuudessa. Verrattuna pika-aitoihin esim.
Ei taida olla naisten pitkät matkat kovin suosittu laji ottaa asiakseen; edellyttää että on mallia luuranko. Olisi pitänyt jo pienestä lapsesta asti liikkua pitempää matkaa. Nuorilla on intoa ja paloa, mutta jalat ei kestä. Sitten kun kestää, vauhti on hidastunut.
Se Monacon timanttikisa vs. Suomen Mestaruuskisat, vitonen. Miehissä ero 2 minuuttia, samoin naisissa. Monacon naisten 2 ekaa olisi voittanu Kalevan Kisojen miesten sarjan kultaa ja hopeaa.
Pitkät juoksumatkat ( kuten hiihdossakin) kuitenkin vaatii vähemmän kuin pikamatkat! Siis aitajuoksu on tekninen ja monimutkainen laji, ei siihen kaikki pysty. Tavallista hölkkää pystyy aika moni, mutta ei viitti. Pikamatkaa on ihan mahdollista juosta menestyksekkäästi parin päivän välein, mutta kymppiä ei.
Pari päivää sitten iltalehdessä oli juttua 46-vuotiaasta SM-kympillä neljänneksi jääneestä, se paljon tatuoitu nainen. Ei nyt - anteeksi vain- varsinaisesti mitenkään edistänyt sitä että joo aletaan pitkänmatkanjuoksijaksi.
Moni on että kertoo Suomen kestävyysjuoksun ( naiset) tilasta paljo kun yli nelikymppiset pärjää, mutta kun se vaan on niin että kestävyysjuoksussa nimenomaan hieman vanhemmat pärjää. Nuori pärjää hetken ajan, mutta sitten tulee jalkavammoja. Ei ollut Alisa Vainio, yhden maratonin ihme, mukana Kalevan Kisoissa. En nyt keksi muuta selitystä kuin että jalkavammoja.
^ Vainion tähtäimessä taitaa olla jo Tokion olympiamaraton ensi vuonna. Jotain lonkkavaivaa liittyen hermotukseen on ollut muttei mitään sen pahempaa. Ratajuoksuja ei vissiin ole ohjelmassa tänä vuonna. Vainiosta tulee mieleen Janne Holmen joka parikympin hujakoilla vielä juoksi radalla, mutta sen jälkeen ei paljon ratajuoksuja tehnyt. Vainio taitaa olla tällä hetkellä 22v.
Yleisurheilun pitää olla hauskaa ja kilpailijoitten filmaattisia! Oma fanituksen kohteeni on Gina Luckenkemper.
Tuossa, kohdasta 0,10 alkaen kiva fiilis: https://www.youtube.com/watch?v=g1UwHegDXog&t=24s
ja kohdassa 1,08.
Juoksukin on hieno vaikka meinas kaatua lähdössä.
Hilpeä nainen!
Kisun mainitsema tatuoitu nainen yritti pelastaa kilpakumppaninsa kisan. Lahden Ahkeran pitkissä housuissa ja hihoissa juossut kisaaja veti naama irvessä loppukirin, tosin kierrosta liian aikaisin. Tuo lehtiartikkelin nainen yritti viittoa kaveria vielä yhdelle kierrokselle, mutta tämä heitti maihin.
tempokisu
20.08.2020, 18.34
? siis miten niin 4 päivää "jalkalihaskrampista" ei kannata kisailla. Kramppihan menee ohi, eikä ole mikään vamma.
Onko reidessä nyt siis tulehdus vai kramppi vai mitä? Jos jo Kalevan Kisoissa oli tulehdusta, niin miksi ihmeessä mennä heti seuraavalla viikolla Unkariin kisailemaan? Ja nyt kun siis oli kramppi ( tulehduksesta ei enää puhuttu) niin huomena magneettikuviin....
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/acbd214b-2c1d-48ef-a403-0ceded87b133
Kukaan muu ei oo mitään paitsi Tempokisu (silloin kun minä...) ja joillakin vielä "aika paljon semmoisia - siis just semmoisia - poseerauskuvia. Ihmetyttää kun joissain kuvissa on aika isorintainen"
Ziisus.... sivukaupalla yhtä narinaa.
Munarello
20.08.2020, 20.35
^Tää olisi taas niitä hetkiä kun MAASTOUTUKAA!
Toisaalta se, ettei lekuri muka tiedä hermotuksesta on vähän höhöm. Jos siis tämmöinen maallikkokin tietää, että vaikka lihas palautuu jostain äärimmäisestä rasituksesta muutamassa päivässä niin hermotuksen kohdalla menee helposti viikko.
Tempon pitäs pistää juoksutalli pystöön niin ei tarvis foorumeilla narista
tempokisu
21.08.2020, 16.45
Tempon pitäs pistää juoksutalli pystöön niin ei tarvis foorumeilla narista
En mä narise :D enkä ole koskaan oikein juossutkaan, hölkänny vaan. Annemari Kiekara ukkonsa kanssa pitää jotain juoksukoulua. Korte on senverta aktiivisesti narisemassa vaivoistaan siellä somessa että ....
Ja jäsen "munarellolle" mä totean vain että hohhoijaa...olen ihan jonkun verran noita äärimmäisiä ( omassa mittakaavassani omiin kykyihin suhteutettuina) suorituksia tehnyt ...( en ole urheilu- vaan ajokorttitodistus-sellainen...ja myös mielestäni maallikko) ja jos palautumiseen menee helposti viikko niin sehän juurikin kertoo urheilijan yleisestä kunnosta aika paljon. Vanhemmiten se palautuminen ottaa enempi aikaa :D
ps. sori mutta mua naurattaa teidän kommenttinne nyt aika äärimmäisesti, näköjään mun narinani kosketti jotain arkaa paikkaa...eikun mua oikeesti huvittaa näitten tiettyjen urheilijattarien jutut. Sitä kisa-aikana tulee koettua kaikenlaista ja tottakai sitä on tunteet pinnassa...
^ No ainakin olet itsellesi rehellinen, jossain tuolla aiemmin kirjoittelit että "Nainen on naiselle susi - sen olen itekin todennut".
Totta. Sen verran loputonta väheksyntää ja v...ttuilua tulee joka sivulla. Kun se yksikin niitä tissejäkin esittelee...
Ja onneksi ajat ovat ovat muuttuneet tunkkaisen 80-luvun jälkeen ja joillakin ihanilla naisilla on jopa hauskaa. Urheilua parhaimmillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=g1UwHegDXog&t=82s
Gina!
Munarello
21.08.2020, 18.14
Ja jäsen "munarellolle" mä totean vain että hohhoijaa...olen ihan jonkun verran noita äärimmäisiä ( omassa mittakaavassani omiin kykyihin suhteutettuina) suorituksia tehnyt ...( en ole urheilu- vaan ajokorttitodistus-sellainen...ja myös mielestäni maallikko) ja jos palautumiseen menee helposti viikko niin sehän juurikin kertoo urheilijan yleisestä kunnosta aika paljon. Vanhemmiten se palautuminen ottaa enempi aikaa :D
No mutta, jos se olisi noin yksinkertaista niin mikähän siinäkin, etteivät esim maratoonarit tai kilpakävelijät vedä kahta kisaa joka viikko? :) Vaikka turha tätä kai on enempää vääntää, kyllä täti tietää paremmin.
tempokisu
21.08.2020, 18.37
^ se yksi maratoonitarhan hoisi maratonin joka päivä, oli Arto Nybergin haastateltavanakin taannoin. Tosin, jokunen maratoni oli suoritettu hölkkämatolla, mutta silti. Ei ollu hermotusongelmia :D
Unohtamatta tätä...sori nyt en muista enää nimeä, mutta tummahiuksinen neitokainen jonka tavoite oli juosta jotain 7 mantereen maratonit tietyssä ajassa, jossain vaiheessa toi Suomen Ennätys ( naisten sarja?) vuorokauden pyöräily...jota ei päässyt lähtemäänkään, ja maratonit taisi taittua mutta kävelyvauhtia. No, jos hermotus ei toiminu.
Olen ite kilpaurheillut (jollain tasolla, mutta kisaillut kuitenkin) ihan lapsesta asti. Ihan varmana olisi tullu eteen näitä hermotusongelmia kun kaikkia muita ongelmia tuli. Siksi tuntuu nyt hieman erikoiselta, tai onko joku uusi ongelma kehitetty tässä välissä kun lopetin kisailut ( 2005). Ilmeisesti.
Nuorena pystyi kaksikin kisaa samana päivänä, usein oli viikonloppuna kaksi kisaa la ja su. Ja siinä välissä jokunen satanen kisamatka-autoilua. En kokenut sitä mitenkään ongelmalliseksi.
Lihakset ei vaan sitten jossain vaiheessa jaksa, jos sitä nyt hienosti haluaa sanoa hermotusongelmaksi niin ihan sama. Väsy se on kansankielellä kuitenkin.
Munarello
21.08.2020, 19.05
Puhe oli kilpaurheilijoista eikä mistään huvikseen hölköttelijöistä. Kun sinä tuolla jo myönsit olevasi maallikko aiheessa niin voisiko olla mahdollista, että ei ehkä ollakaan ihan ajan tasalla? Aiheesta löytyy kyllä tietoa internetistä tai kysy vaikka joltain urheilulekurilta. Tai pysy siellä poterossasi, ihan se ja sama minulle.
tempokisu
21.08.2020, 19.31
^ :D kuule ei se ole mahdollista, on asioita joista en tiedä enkä kommentoi, mutta tästä mä tiedän. Same to you. Mutta kun ei tunnu olevan se ja sama sulle.
Mitä mieltä sä ite oot näitten, Annemarin ja Annimarin juoksuista, kommentoi niitä eikä mua. Joka tapauksessa, aikoinaan otin sen urheilun ihan tosissani ja varmaan aattelin samalla tavalla kuin nämä nykyisetkin suomenmestarit, että maailmalle....kyllä sitä varmaan ollaan samantasoista jos ollaan Suomen Ennätys tehty. Mutta näin...37 vuotta jälkeenpäin sitä ajattelee asioista eri tavalla.
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-mm-kisat-2019/a/8fb07dde-aece-40cd-a38c-12e843b53e0b
Vainion toisen jalan/lonkan hermosto-ongelmat ei ole mitään tuoreita juttuja vaan jo ennen Dohaa ilmitulleita. Artikkelin mukaan hermostovaivat ei ole mitään rasitusperäisiä eikä rasitusvammoja ole enää ollut pitkään aikaan. Jossain juoksufoorumilla tai paikallislehdessä ? oli tietoa että ne vaivais edelleen mutta en löytänyt enää sitä juttua. Normaalit rasitusvammat taitaa olla helpompia hoitaa kuin mystisemmät vaivat.
Onhan Vainion ulkoinen olemuskin muuttunut niistä ajoista kun juoksi vielä radalla muutamia vuosia sitten. Gasellimainen, linnunluinen olemus aikaisemmin ja nykyisin Vainiosta tunnistaa jo naisen. Vaivaton juoksutyyli on kyllä edelleen sama, kroppa joka sen välittää on vaan erilainen. Peiposeen tai Kiekaraan verrattuna Vainion juoksu on kyllä kaunista katsottavaa.
https://www.youtube.com/watch?v=L881sE_GNCw
Vainion kroppaa nykyisin vois jo melkein kuvailla "tukevan lihaksikkaaksi" verrattuna vaikka Tempokisun kisaolemukseen aikoinaan. Tempokisu enemmän pitkän matkan kestävyysjuoksijan näköinen.
Vainion tili Instagramissa:
https://www.instagram.com/alisavainio/
Olipas kyllä heikkotasoset kisat helsingissä. Lähes koko suomen kärki puuttu
^Eipä tuo Ruotsi-ottelu ole kiinnostanut yleisöäkään enää 30-vuoteen, joten voitaisiin lopettaa koko touhu. Ainoa hyöty tuossa on, että nuoremmat urheilijat saavat mahdollisesti maajoukkue-edustuksesta kokemusta.
Muistelen itse, että liput ovat olleet hinnoiltaan vähän suolaisia. Telkkarista olen kyllä tykännyt katsoa maaottelua.
Concorde
01.09.2020, 17.24
https://www.aamulehti.fi/a/864f2e4c-7f75-49c3-ab62-be6ed6427c62?c=1522737894164
Aitajuoksija Annimari Korte on valittu tämän vuoden positiivisimmaksi suomalaiseksi. Valinnan teki Positiivarit Oy:n ja Suomen Nuorkauppakamareiden raati. Raadin mukaan 100 metrin aitojen Suomen ennätysnainen Korte on sitkeä esikuva, joka uskoo itseensä ja löytää hyvää myös elämän haasteista.
Terveysongelmat ja niistä selviytyminen ovat muokanneet Kortteesta positiivisen. Hän oli urheilusta välillä vuosia sivussa, mutta nousi lajissaan Suomen ykköseksi
^ Maksalaatikkoa & (ei onneksi keho-)positiivisuutta. Oikea valinta!
tempokisu
05.09.2020, 19.48
Onko naisyleisurheilijoitten joku pakko urheilla kisoissa alusvaatteisillaan? Varmasti saa laittaa paidan jos haluaa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää olla alusvaatteisillaan, haittaako jos on hieman pitemmät lahkeet, kuten miesten housumallissa, ei miehetkään ihan pikku-uikkareissa juokse, tai hyppää :D
Ja Maria Huntington....anteeksi mutta ei nyt ole ihan paras esimerkki puhumaan ulkonäköpaineista kun on kauniimpi kuin mitkään missikisailijat. On toi toki epäreilua että joutuu sitä ulkonäköäänkin miettimään, näin some-aikakautena. ( oi onneksi en ole nykyajan yleisurheilija ) jos yhtään seuraa urheilua niin varmasti tietää että eri lajeissa ollaan eri rakenteisia ( kuulantyöntäjä vs. kympin juoksija )
Ja kun mä 80-luvulla harmittelin miksi pitää olla tämmöiset liehulahkeiset shortsit, olisin halunnut semmoiset kireet kuten pikajuoksijoillakin. Ei annettu. Sama juoksutossuissa, olisin halunnu juosta pikajuoksupiikkareissa, ei onnistunu. No juoksin kuitenkin, ja tuli sanktioita.
Toki tätäkin artikkelia kommentoi kaikkien urheilulajien erikoisasiantuntija Toni Roponen.
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/1e282904-5059-4ed3-8cb8-58e0a2fc0e1b
tempokisu
05.09.2020, 20.09
!! no ei se vaan Annemarikaan pystyny parempaan, ja toi 33.40 ( tjsp) juoksukin näytti ihan juoksulta ( kun yleensä katson vähän että miltä se on mun vauhtinen suoritus näyttäny). Mä tässä iloitsin että Annemari EI voittanu. Juontaja vertasi johonkin Annemarin kympin katujuoksuun, mutta katujuoksussa se matka on "noin" eikä niitä voi verrata ratajuoksuun. Peiposella huono aika, Alisa Vainio ei edes mukana että näin siinäKIN sitten kävi, takana loistava tulevaisuus.
Hieman hymyilyttää myös noi aurinkolasit, mikä siinäkin nyt niin häikäisee...
:cool: Daniel Ståhl, hienosti harvalukuinen yleisö kannusti seisaaltaan.
Mutta onpa Eveliina Rouvali kaunis!
Kuulantyöntäjä.
tempokisu
06.09.2020, 06.18
...mutta ruåtsalaiset huijasi! voittaja Charlotte Fougberg juoksi kielletyillä tossuilla. Annemari olisi halunnut juosta samanlaisilla mutta joutui nyt laittaan tossut joilla oli vain kerran kokeillut. - siis se taisi olla Kalevan Kisoissa kun nimenomaan kehui että ihan uusilla tossuilla - jotka tuli postissa samana päivänä - juoksi ja hyvin sujui...
Anteeksi että naurattaa. Aika karua kommentointia tuollakin..
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/3877f4aa-d9e6-47a4-ba0e-34e811cd84c6
(https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/3877f4aa-d9e6-47a4-ba0e-34e811cd84c6)
ps. miksi se on juuri hyppääjät ja pika/keskimatkan juoksijat kun kilpailee alusvaatteissa. Pitkänmatkan juoksijat käyttää shortseja ja paitaakin näköjään saa käyttää.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää olla alusvaatteisillaan
Kertoisitko vähän lisää tästä.
tempokisu
06.09.2020, 12.27
^ joo mä voin kertoa. Mulla on esimerkiksi talkoissa ja lenkillä alla tuommoinen toppi ja aluhousut. Päällä on sitten verkkarit tms. ja paita. Ei hyväihme sentään jos pitäisi talkoilla aluvaatteilla. Tai ajaa lenkkiä. Hölkkäämisestä nyt puhumattakaan :D Uimaan olen menny noissa urheilualuvaatteissa. Jollain aitajuoksijattarellahan oli uimapuku kisassa, taisi olla Lotta Harala.
Mutta siis toi että ruotsalaiset huijaa ja voi voi kun piti juosta varatossuilla.....miettii millaista on ruotsalaisten valmistautuminen kisaan - matkustelua ja suoraan stadionille, jos kisaa lauantaina ja sunnuntaina niin siinä välissä on käyty Ruotsissa, että hohhoijaa ei tarvisi yhdenkään suomalaisen valittaa mistään. Toi valmistautumisetu on aika iso. En usko että monikaan on tämmöinen kotinahkis kuin minä, yöpyminen vieraassa paikassa on helvetillistä, mitä vaan jos saa olla kotona kahden kisan välissä.
Mutta varmana harmitti Annemaria kun hävisi ruotsalaiselle ja jäi kun seisoon :D ( mulla on tähän myös henkilökohtaista syytä, kokemukseni mukaan Annemari on tavattoman itsekäs tyyppi ) samat tyypit varmaan tänään vitosella.
^ joo mä voin kertoa. Mulla on esimerkiksi talkoissa ja lenkillä alla tuommoinen toppi ja aluhousut. Päällä on sitten verkkarit tms. ja paita. Ei hyväihme sentään jos pitäisi talkoilla aluvaatteilla. Tai ajaa lenkkiä. Hölkkäämisestä nyt puhumattakaan :D Uimaan olen menny noissa urheilualuvaatteissa. Jollain aitajuoksijattarellahan oli uimapuku kisassa, taisi olla Lotta Harala.
Mitäs mieltä olet semmoisista jotka lataa itsestään nettiin kuvia alusvaatteisillaan?
tempokisu
06.09.2020, 13.39
^ jos tuon kysyisi jäsen "Izmo" niin arvaisin, mutta ehkä olet samalla asialla ja voin kyllä reilusti tunnustaa että nuorena tein niin typeriä valintoja että...kertakaikkiaan, hävettää ja monikin asia kaduttaa aivan valtavasti. Se on epävarmuutta ja mun tapauksessa nimenomaan sitä, sekä epätoivoista tarvetta tulla hyväksytyksi.
Sitä se todennäköisesti on nykyisinkin, saada niitä tykkäyksiä ja kehuja. Nuorten hommaa, ja vanhojen epätoivoisten :D
Vasta vanhemmalla iällä hoksasin ( parempi myöhään kun ei milloinkaan...) että idioottimaista yrittää olla jotain mitä ei ole, kun on oma itsensä ja löytää ns. oman juttunsa, se lähtee siitä ja ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä ( paitsi tietysti jos olet malli tai missi mutta nyt ei ole siitä kyse).
F. Kotlerburg
06.09.2020, 13.43
Kappas ei taas sisältö päässyt yllättämään.
Niin se on jännä juttu kun yleisurheilukentällä en ole toistaiseksi ketään nähnyt alusvaatteissa, mutta tuon jeesustelijan itse itsestään nettiin lataamia alusvaatekuvia olen kyllä nähnyt.
Että mitäs jos vaikka pitäisit turpasi kiinni.
tempokisu
06.09.2020, 14.32
^ no mulla ei ole turpaa että puhu vaikka itellesi sitten, koska tästä aiheesta sulla ei ole mitään käsitystä, kunhan pälätät.... juurihan Maria Huntington tunnusti että puolialastomina kun urheilevat, noi on alusasuja ( tai uimapuku) sillä niitten alla ei ole mitään. Mä kuitenkin ehkä mahdollisesti tiedän ja tunnen naisurheilua enempi kuin sinä. Vaikka Porista oletkin.
Kysymys Pekka L:lle. Missä, ja koska ( vuosiluku riittää) järjestettiin ensimmäinen naisten 10 000m Suomen Mestaruuskisa? Ja kuka sen voitti :D
ps. no sillä lailla se vitonenkin sitten meni ( hyvä), ei ymmärrä tuota mustat lasit-juttua ollenkaan.
Juha Lehtinen
06.09.2020, 14.50
Ei kai sentään alusasuiksi tai uimapuvuiksi noita virallisesti kutsuta. Jos menen urheiluliikkeeseen ja kysyn alusasuja tai uimapukua niin luulen että myyjä esittelee jotain muuta valikoimaa. Ei kai pehmustettuja pyöräilyhousujakaan alushousuiksi kutusuta vaikka niissä ei alushousuja alla käytetäkään jos haluaa välttyä hiertymiltä.
F. Kotlerburg
06.09.2020, 15.19
ps. no sillä lailla se vitonenkin sitten meni ( hyvä), ei ymmärrä tuota mustat lasit-juttua ollenkaan.
Katkeruus ja kateusmaksimit. Ei kannata seurata ollenkaan. Voi helpottaa.
tempokisu
06.09.2020, 15.28
^ mä olen useampaankin kertaan tunnustanut että olen katkera SUL:lle, mutta en todellakaan ole nuoremmilleni kateellinen. Elämässä kun on nyt eri arvoja, mä olen ylpeä että sain olla se ensimmäinen kymppitonnin SM ja SE.
Kannattaa seurata, tänäkin viikonloppuna on saanu naureskella. Tai siis ollaan äiteeni kanssa yhdessä naureskeltu, siitä kun on 37 vuotta, ja mentiin kovempaa :D eikä PekkaL kyennyt vastaamaan mun kysymykseeni vaikka siinä oli vihjeitä porilaiselle....
...ja on ne alusasuja, oikeesti. Sitä vaan yritetään että urheilu....mutta ei. Miehillä on tietty eri, mutta naisilla on ainakin toi yläosa erityyppinen. Miehellä ei ole t-paidan alla välttämättä muuta, mutta naisilla ( yleensä) on. Ja se on alusasu mikä siellä alla on. Olkoon sitten urheiluliivi tai perinteinen rintaliivi.
ps. mitens toi miesten kestävyysjuoksu. Ruotsalaiskolmikko ehti jo pitkään iloita maalissa kun suomaiset vasta viimeistä kierrosta....
Ai kauheeta.... Ihan hirveetä kun vallan alusasuissa esiintyvät!
Jollakin aurinkolasitkin....onko tuo urheilua ollenkaan.
BTW onko Khaddi Sagnia tänään kisoissa? :)
Juha Lehtinen
06.09.2020, 15.51
BTW onko Khaddi Sagnia tänään kisoissa? :)
Näyttäisi olevan, tuskin maltan odottaa.
Concorde
06.09.2020, 16.29
Sagnian merkki oli "vähän" pielessä ekalla vedolla. Alastulosta toki tyylipisteet...
Syytän tempokisun innokkuutta aihetta kohtaan, että mun S-R-kisat on nyt menny noiden naisten alusvaatteiden katseluksi.
Eipä siinnä.... kiva näinkin.
Onhan tuo suomalaisten pitkänmatkanjuoksu aika surkeea katseltavaa. 3000 esteissä 9min ja yli puoli tuntia kympillä. Onko se tempokisu mielestäsi kiinni enemmän siitä, että ei ole lahjakkuusia vai siitä että lapset ja nuoret ei enää liiku luonnostaan kuten ennen? Varusmiesten Cooperin testin keskiarvo oli 40 vuotta sitten noin puoli km enemmän kuin nykyään!
Lahjakkuutta on varmasti ihan samalla tavalla, kuin 50 vuotta sitten, mutta lahjakkaita ei seulota samalla tavalla esiin. Marginaalilajejahan kaikki kestävyysurheilulajit nykyisin ovat. Vaatii aivan liikaa työtä päästä edes suunnistuksessa tai hiihdossa maailman kärkeen, kun lapsuuden luontainen liikkuminen on pudonnut murto-osaan 70-luvusta. Ainakin suunnistuksessa tulee liki paras junnuseura noin 15000 asukkaan maalaiskaupungista, jossa kahden perheen aikuiset päättivät tarjota mahdollisuuden lapsilleen urheilijaksi kasvamiseen, toki siihen tuli nopeasti mukaan muitakin junnujen vanhempia. Mutta jokatapauksessa vain yksittäisiä huippuja näihin enää Suomesta tulee, vaatii oikeat vanhemmat, että he tarjoavat mahdollisuuden kasvaa kestävyysurheilijaksi...
^ Ylläolevaan voisi lisätä vielä sen että kun menestystä ei tule vaikka yhteen sukupolveen, esikuvat katoaa. Kuka nykyinen tenava edes tietää sellaiset nimet kuin Väätäinen, Viren ja Vasala, tuskin kukaan. Ennen sanottiin että urheilu tarvitsee esikuvia (eläviä ja menestyviä). Nyt esikuvina ovat Jokirannat, Heiskaset yms. NHL:ssä heitä millään tavalla väheksymättä. Lapsena ja nuorena niiden esikuvien vaikutus on merkittävä. Kipinä johonkin lajiin usein syntyy niiden kautta. Hiihdossa on ollut vielä onneksi esikuvia ja jatkuvuutta niiden myötävaikutuksella löytynyt.
Urheilu tarjoaa viihdettä siinä kuin ennenkin vaikka tulostasot ehkä ovatkin laskeneet kestävyyslajeissa ja tempokisu pääsee niille halveksien naureskelemaan.
No, miksei oo niinkuin ennen?
On niin paljon enemmän muitakin mielenkiinnon kohteita.
Entisaikaan yksinäiselle sosiaaliselle erakolle kestävyysurheilu oli pakopaikka ja mahdollisuus.
Sosiaalisia erakkoja on vähemmän ihan vaan netinkin ansiosta.
Kestävyysurheilun imago liittyy tuohon toiseksi edelliseen. Joku lumilautailu tai rantalentis vaikuttaa paljon hauskemmalta.
Sitten kun alisavainio tai jokumuu romahtaa niin v..ttuilua vaan saa päällensä. Ei paljon innosta.
Turha haikailla 70-luvun doping-tuloksien ja räkäposkella puurtavien huohottajien perään. Nykyisin on kivaa kun urheilijat on hyvännäkösiä, seksikkäitä, sanavalmiita, hauskoja sekä fiksuja. Ihan sama onko joku joskus juossut kovempaa, kisailu on nykyisin jännää ja hauskaa seurattavaa.
Tosin norjalaisilla tuntuu olevan hauskaa hiihdon kanssa.
Concorde
06.09.2020, 20.38
Vetter keihäässä 97,76! :o
https://www.aamulehti.fi/a/ef8c31cd-0856-4811-b493-bdfa206336b8?c=1522737894164
Tempokisun kanssa samoilla linjoilla naisurheilijoiden vaatetuksen suhteen, vähemmän paljastavia voisivat olla. Joka suorituksen jälkeen pitää kaivella housuja persvaosta.
Juha Lehtinen
06.09.2020, 21.35
Vetter keihäässä 97,76! :o
https://www.aamulehti.fi/a/ef8c31cd-0856-4811-b493-bdfa206336b8?c=1522737894164
Oli kyllä kaamea kaari. Katsellut tuota lähetystä C More Sport 1 kanavalta. Aika laadukkaita tuloksia muillakin lajeilla. Kuulassa pukattu jo yli 22,50m.
Mikäs homma tuo tunnin ratajuoksu on ku maailmanennätyksiä tehtaillaan?
Eikait tuo mikää virallinen laji ole?
Kysymys Pekka L:lle. Missä, ja koska ( vuosiluku riittää) järjestettiin ensimmäinen naisten 10 000m Suomen Mestaruuskisa? Ja kuka sen voitti :D
Mikäs tähän oli oikea vastaus? Yritin kahvipöydässä kysellä meidän urheilu-niiloiltakin tätä, mutta eivätpä tienneet.
Juha Lehtinen
07.09.2020, 11.53
Mikäs tähän oli oikea vastaus? Yritin kahvipöydässä kysellä meidän urheilu-niiloiltakin tätä, mutta eivätpä tienneet.
Olisiko ollut 1983 Porissa heinäkuussa, aika lienee ollut 33.31,5.
HXX1100H
07.09.2020, 11.57
Kristiina Iisakkila ts. tempokisu voitti sen vuonna 1983
F. Kotlerburg
07.09.2020, 12.31
^ mä olen useampaankin kertaan tunnustanut että olen katkera SUL:lle, mutta en todellakaan ole nuoremmilleni kateellinen. Elämässä kun on nyt eri arvoja, mä olen ylpeä että sain olla se ensimmäinen kymppitonnin SM ja SE.
Kannattaa seurata, tänäkin viikonloppuna on saanu naureskella. Tai siis ollaan äiteeni kanssa yhdessä naureskeltu, siitä kun on 37 vuotta, ja mentiin kovempaa :D eikä PekkaL kyennyt vastaamaan mun kysymykseeni vaikka siinä oli vihjeitä porilaiselle....
Taitaa siinä jotain katkeruutta olla muitakin kohtaan, kun pitää iloita ja naureskella muiden huonoista suorituksista. Puhumattakaan siitä, että jatkuva ilakointi menossa, kun A. Vainiolla menee huonosti eikä pysty kisaamaan, kun itsestä ei tullut mitään niin pitää toivoa ettei muistakaan tule. Minusta suorastaan törkeää.
tempokisu
07.09.2020, 19.20
^ Hei mä olen tätä monasti miettinyt. Mä olen itsekäs, ja koko juoksu-urheilusta jäi katkeruus; erityisesti se että kun tuli vammoja niin kukaan ei auttanut, tukenut tai neuvonut. En pysty millään seuraamaan entistä omaa lajiani ihan vilpittömästi, kesti todella pitkään että pystyin edes katsomaan telkkarista omaa lajiani. Sori että oon tällainen, en mä omalle mielelleni mitään voi. Tietyistä tyypeistä on jäänyt negatiivinen kuva.
Jotenkin ajatelisi että osataan nykyisin välttää ikiaikaiset virheet, mutta ei osata.
^^ Juha Lehtinen, muuten oikein mutta 33.21,15 ( ja olin siis 17-vuotias ilman valmennusta tms. ) Mä olen nykyisin tosi iloinen että se oli just Porissa :D ja että olin se ensimmäinen kympin suomenmestari.
Mutta meistä silloisista kestävyysjuoksijoista, ei meistä kenestäkään mitään tullu. Tuija, Päivi, Sirkku, ihan taviksia kaikki.
Juha Lehtinen
07.09.2020, 19.51
^^ Juha Lehtinen, muuten oikein mutta 33.21,15 ( ja olin siis 17-vuotias ilman valmennusta tms. ) Mä olen nykyisin tosi iloinen että se oli just Porissa :D ja että olin se ensimmäinen kympin suomenmestari.
Tuo minun löytämäni "tieto" löytyi googlettamalla tästä (https://seura.fi/ilmiot/tarinat/aikansa-juoksijaihmeen-ura-katkesi-nousukiidossa-terveys-kestanyt-harjoitusraakkia/) artikkelista. No, netti on väärää tietoa täynnä.
Naisten 10000m maailmanennätys 1983 toukokuussa juostu 31.35,01 venäläinen Ludmila Baranova. Nykyinen ME vähän yli 29 minuuttia.
Tempokisu juoksi Valkeakoskella 1983 kesäkuussa SE (33.25.01) jota sitten paranteli heinäkuussa Porissa (33.21.15). Tuija Toivonen juoksi 1984 heinäkuussa Kajaanissa 32.39.25. Päivi Tikkanen paranteli sitten seuraavina vuosina useaan otteeseen SE alle 32 minuutin, kunnes sitten Sandell Atlantassa 1996 31.40.42.
https://www.wikiwand.com/fi/10_000_metrin_juoksu
Duplantis ulkoratojen ME 615. 10cm ilmaa välissä:
https://www.youtube.com/watch?v=4iPaJFOp9WE
tempokisu
18.09.2020, 03.43
Sori, pakko laittaa Annimarin toteamus: – Työmatka se on, josta saa palkkaa, juoksi siellä mitä tahansa. Manageri luultavasti päättää, lähdenkö Dohaan.
Yhtälailla me jalkavammaisena ollaan näköjään juostu :D
^^ Olisinpa saanu edes yhden ratakympin juosta ilman kipua joka askeleella ( yhden hölkkäkisan sain tehtyä ilman kipuja, ensimmäisen kisani Valkeakoskella 1982) En ole ikinä väittäny muuta kun että ikäisekseni 17v ilman valmennusta tms. "ihan hyvä", ja tämäkin vasta nyttemmin, tuolloin 80-luvulla kaikki kisat meni ( aikojen suhteen) mun mielestä huonosti. Verrattuna kun nykyisin on kaikilla valmentaja tai useampikin, ja käydään ulkomaita myöten harjoittelemassa.
Inhosin ratajuoksua, kun vielä kaikki katsoo koko ajan voiei, olisin halunnu vaan käydä hölkkäkisoissa.
kurvaaja
20.09.2020, 17.38
Duplantis ME tosi kova! Odottelen vain milloin toinen pohjoismaalainen lyö vielä pykälää vanhemman maailmanennätyksen. Sen verran lähellä Karsten Warholm on jo muutaman kerran ollut, että toivottavasti menee rikki
https://yle.fi/urheilu/3-11614690
Enpä panisi pahakseni vaikka loppuisivatkin, moni muu on varmaankin eri mieltä.
Tulevaisuudessa e-urheilun olympialaiset?
Veivaaja
28.10.2020, 16.22
Olympialaisissa on ainakin periaatteessa ollut mukana muutakin, kuin huippu-urheilu. Lähtökohtana oli rauhantyö. Nyt se taitaa rajoittuua paralympialaisiin. Muuten nykyinen KOK näyttäytyy kyllä lähinnä rahantekokoneelta. Myös kisoista on tullut niin massiiviset, ettei niitä kohta pysty järjestämään kuin itsevaltiaat, jotka pystyvät kanavoimaan hillittömän rahasumman kisojen järjestämiseen.
Joten kepetä mullat täältäkin. Toivoisin, että tilalle syntyisi muuta. Ehkä siitä Itani halusi keskustelua?
Jaa, EM-hallikisat näköjään käynnissä ja Kristian Pulli hypännyt prossille tuloksella 824:
https://yle.fi/urheilu/3-11824304
Naisten korkeushypyssä Ella Junnila ylitti toisellaan 191, ja se riitti kahdeksan hyppääjän loppukilpailuun. Finaali hypätään päätöspäivänä sunnuntaina.
Concorde
06.03.2021, 16.52
https://yle.fi/urheilu/3-11824551
Silja Kosonen rikkoi lumisateessa naisten SE:n ja junioreiden Euroopan ennätyksen
Kampinalle
06.03.2021, 17.01
^ Voi eteläisten maiden heittäjät hieman kummastella olosuhteita kisassa. Hieno tulos!
Concorde
07.03.2021, 20.50
Lotta Kemppinen!!!
EM-hopeaa 60metrillä
Ella Junnila ekalla 196 ja uus Suomen ennätys! Ja kisa jatkuu
Kovat mimmit!
F. Kotlerburg
07.03.2021, 20.59
Junnilalle mitali.
callahan
07.03.2021, 21.00
^Hieno oli juoksu... Ja Ellakin saa korkeudessa mitalin.
Juha Lehtinen
07.03.2021, 21.41
Ei yhtään hassummat EM-kisat Suomalaisilta. Neziri jäi vaivaisen sadasosan pronssista.
justus6969
08.03.2021, 00.36
Pullin mitali oli suurin yllätys ja varmasti vapautti joukkueen. Miehiltä ei paljoa odotettu, naiset olivat mitaliehdokkaita :p
tempokisu
09.05.2021, 18.09
Yleisurheilukausi alkaa taas. Vuorossa maasto ( ?? puistojuoksua tuo on)juoksun sm-kisat. Odottelin tv-lähetystä, mutta petyin kun näytettiin heti naisten kympin loppuratkaisut, ns. nimekkäistä mukana vain Johanna Peiponen ja se loppuratkaisu oli tehty jo kun lähetys alkoi. Anteeksi, mutta kestävyysjuoksijoiksi kaikki kympin taivaltajat näyttää aika....pulleilta. Ei erotu jalkalihakset, kuten joillain...
Missäs nää Annemari Kiekara ( herrajumala sentään, Sandell se tulee aina olemaan ihmisten mielessä) ja näköjään yhden juoksun ihme Alisa Vainio?
ps. tuli vielä naisten 4km, jossa Kristiina Mäki jäi toiseksi, hyvä. Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta että edustaa muuta maata mutta tulee sitten kummiskin sm-kisoihin kiusaamaan. Ai kuka voitti? en ole ikinä ennen kuullutkaan, Nathalie Blomqvist.
Tosi pitkältä tuntunut tää kisatauko. Hyvä, että taas alkaa. Pari päivää sitten tuli myös tieto, että nuorten em kisat pidetään Espoossa 2023. Hienoa. Aion mennä katsomaan, kotikaupungissani kun on.
Vainio ei tähtää enään olympialaisiin. Harjottelee rauhassa.
Ja maratooni on nykynen laji
tempokisu
10.05.2021, 03.44
Peiposen valmentaja-äidillä ja juoksijalla itsellään on näköjään hieman eri ajatukset...
– Kesäkuun alussa mennään Birminghamiin juoksemaan kymppi. Sieltä yritetään Tokion olympiakisoihin, valmentaja kertoo.
Tokion olympiaraja kympillä on kivenkova 31.25,0. Toki kisoihin voi päästä myös ranking-systeemin kautta.
– En osaa sanoa, mikä on tavoite kympille. Voi mennä aikaa, että pääsen vuoden 2016 tasolle. Ulkomaan leiritystä olen ajatellut tulevina vuosina, jos saan siihen tukea. Tällä kaudella en pysty rajaa rikkomaan millään matkalla, voin sen nyt jo sanoa, juoksija tuumaa.
^ joo olen lukenut, mutta maastokisat kuului ainakin ennen maratoonareitten(kin) ohjelmaan, maraton ei ole enää pitkänmatkanlönkyttelyä vaan vauhtiakin pitää olla. Nykyiset maastokisat muistuttaa enemmän ratakisoja kuin maastokisoja. Ennen maastokisat juostiin oikeesti pururadalla, oli ihan kunnollisiakin ylämäkiä.
Huono merkki jos kestävyysjuoksija ei sm-kisoihin osallistu, jotain on ongelmaa silloin. Annemarillakin, keskeytti puolimaratonin sm-kisan tässä vähän aikaa sitten, eikä Alisa ollut sielläkään mukana.
Vainio ei vaan ota riskejä enään. Kisaa sitte jos harjotukset on menny siihe malliin että järkeä on kisata.
Pasko paikat niin huolella nuorena
Concorde
10.05.2021, 11.08
Puolattaren keppi lensi ihan kivasti: 71,40 https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000007967622.html
Kovassa on olympiapaikat - Johaug jäi rajasta vajaat kymmenen sekuntia ja on saman verran parempi kuin Peiponen on ollut parhaimmillaan viisi vuotta sitten. Tiivistäen siis Johaug olisi voittanut Suomen maastojuoksut nyt viikonloppuna selvästi, mutta siltikkään ei pysty olympiarajaan, joten lujassa on Peiposelle sama paikka. Tosin en tiedä miten se rankingsysteemi nyt tulee tässä kuvaan ja rajaa ei tarvitse rikkoa, että pienet maat kuten Suomi saisivat edes jonkin juoksijan viivalle.
tempokisu
11.05.2021, 11.23
^ kiitos tiedosta Johaugin suhteen, tosin ei ollut lähtemässä olympialaisiin, halusi vaan testata juoksukuntoaan? Maastojuoksuja ei voi ihan verrata toisiinsa, mutta Johaug olisi ihan varmuudella voittanu suomalaiset melkein kierroksella.
Ai Peiponen olympialaisiin, ei taida onnistua kun sinne ei oteta ulkomaalaisia turisteja. Mä sanon että niin Peiposen kuin Vainionkin, ja Sandellin, juoksut on juostu. SM-kisoissa ja ehkä Ruotsi-ottelussa voi pärjätä.
Mä kutsun tätä ihmetyttö-tragediaksi ( ei siis koske Johaugia) tulee tosi nuorena se hyvä tulos - ja sitten kaikki menee persiilleen. En näe mitään järkeä siinä että häviää itselleenkin vaikka kympillä 3 minuuttia, mitä iloa siitä saa? joo että voitin kympin hölkän ajalla 35 ja risat.
Olen itse tosi iloinen että löysin pyöräilyn, se henkinen tunne että voit mennä täysillä eikä ole jalkavammaa esteenä, silloin se on vain itsestä kiinni se sijoitus. Mahdollinen tappiokin on helpompi hyväksyä kun se ei johtunu jalkavammasta.
imartika
11.05.2021, 11.51
Kummastin Johaug pyörii juoksu-otsikoissa vaikka realiteetti on että jää pari kierrosta kun mennään kympillä isoa kovaa.
Harva edes noteerasi että Johaug jäi vajaan minuutin kisan voittaneesta norjalaisesta.
Kaikki kunnia Peiposelle kovasta innosta, mutta millähän ilveellä hän on juossut viisi vuotta sitten muutamia hyviä kisoja?
Ok on toki ollut loukkaantumista ja muuta. Viime kesänä kun katsoin hänen askellustaan kisassa niin oli ihan selvä että alle 32 vauhtia voi mennä enintään 3-4 kierrosta.
Ai Peiponen olympialaisiin,
Näin vain jossain uutisen Peiposen tavoitteista ja tuo kuului siihen. En nyt ole ihan hehtaarilla oliko se ajantasaista tietoa, mutta ainakin viikonlopun puheista voisi päätellä, että panostusta Peiposella taas kovasti on. Ja onhan se oikeasti ihan hyvä urheilun taso, jos on jossain Suomen paras.
Ja onhan se oikeasti ihan hyvä urheilun taso, jos on jossain Suomen paras.
Kyllä, ei se ihan itsekseen ja ilmaiseksi tule tuokaan taso.
Nimenomaan - kova juoksija Peiponen on ihan Suomen parhaita, ellei välillä se paraskin. Toki maailmalla (ja naapurimaissakin), joku kulkee kovempaa, mutta hattua pitää Peiposelle nostaa ihan hyvästä työstä. Se on vähän se sama juttu, kun entiseen maailmanaikaan Suomessa naureskeltiin juoksijoiden huonoutta, kun Risto Ulmala pisti parastaan. Jos meillä nyt olisi arvokisojen miesten kestävyysmatkalla Ulmalan tasoinen, eli pistesijoille juokseva mies, niin siitä oltaisiin ihan tohkeissaan. Ehkä Topi Raitasesta sellainen tulee, mutta kyllä Risto Ulmalan 7. sija MM kisojen 10000m juoksussa on ihan hirmuisen kova suoritus vaikka sitä arvokisamitalia ei koskaan tainnut hänelle tullakkaan.
Kaikki kunnia Peiposelle kovasta innosta, mutta millähän ilveellä hän on juossut viisi vuotta sitten muutamia hyviä kisoja?
Ok on toki ollut loukkaantumista ja muuta. Viime kesänä kun katsoin hänen askellustaan kisassa niin oli ihan selvä että alle 32 vauhtia voi mennä enintään 3-4 kierrosta.
Tekniikan ainaki muuttivat ku kuuntelivat median juttuja.
Meni ennen loikkimalla ja täysillä alusta loppuun. Oli oikeen tavaramerkki karata porukalta johaugin tyyliin.
tempokisu
11.05.2021, 19.15
Ja onhan se oikeasti ihan hyvä urheilun taso, jos on jossain Suomen paras.
:D no kiitos tästä mielipiteestä, kun mun mielestä Suomen Mestaruuteen ei ihan kovin paljoo tarvittu, vähän kävin lenkillä ( kympin juoksu, maasto A-tytöt, ja pyöräilyssä tempo ). Suosin myös tyyliä alusta täysillä, ainut järkevä taktiikka kun kirivaihdetta tai ylipäätään vauhdinuutos-vaihdetta ei ollu.
Peiposella kädet vatkaa sivuilla, ja painoa on ( anteeksi ) jokusen kilon verran liikaa.
Kukaan suomalaisnainen ei tule vuosikausiin 32min alkuista kymppiä juoksemaan.
Kyllä minä toiveikas olen - onhan se Peiponenkin mennyt 31.43 tasoiseen ennätykseensä - tosin viisi vuotta sitten ja sen jälkeen kehitys on tainnut ottaa takapakkia.
imartika
11.05.2021, 22.08
Eiköhän juokse, Camilla Richardsonilla on jo 32 tulos ja varmaan tulee jokusen kympin juoksemaan vielä.
Concorde
20.05.2021, 13.20
Vetter 94,20 : https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/00c47d22-7175-42a8-a20e-66dd506ebea4
Eroa kakkoseen "vain" 11 metriä...
Juha Lehtinen
20.05.2021, 18.09
Vetter 94,20 : https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/00c47d22-7175-42a8-a20e-66dd506ebea4
Eroa kakkoseen "vain" 11 metriä...
Katsoin eilen tuon kisan ja Vetter ei tuntunut olevan mihinkään heittoon tyytyväinen pään pyörityksestä päätellen. Ilmeisesti olisi pitänyt lentää stadionin ulkopuolelle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Concorde
23.05.2021, 11.19
Ryan Crouser kuulassa 23,01 : https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000007996340.html
Sarjassa viisi kertaa yli 22m!
Concorde
23.05.2021, 18.43
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/785deff8-5fab-4a11-a816-ff6be208e101
Arttu Vattulainen, 29, juoksi sunnuntaina Itävallan Fürstenfeldenissä Suomen kovimman maratonajan 13 vuoteen. Vattulainen kellotti ajan 2.13.29.
^Joko tuolla olympialaisiin pääsee?
imartika
24.05.2021, 00.41
Joko tuolla olympialaisiin pääsee?
Olympiaraja on 2.11.30, yleisurheilussa on joka lajissa armottomat rajat.
... yleisurheilussa on joka lajissa armottomat rajat.
Ryan Crouser kuulassa 23,01 : https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000007996340.html
Crouser taitaa päästä olumpialaisiin. :rolleyes:
Tämä uusi aivopierusääntö, jolla parhaalla tuloksella kenttälajeissa ei voitetakaan, on aivan hanurista.
Juha Lehtinen
29.05.2021, 08.14
Tämä uusi aivopierusääntö, jolla parhaalla tuloksella kenttälajeissa ei voitetakaan, on aivan hanurista.
Täysin samaa mieltä. Olisi aika surkuhupaisaa tehdä esim. ME-tulos tai ainakin kauden kärkitulos maailmassa ja jäädä kolmanneksi lopputuloksissa. Nyt tuo on täysin mahdollista.
Firlefanz
29.05.2021, 08.55
Onhan se ollut jo aikaisemminkin mahdollista suurkilpailuissa: juoksulajeissa voi tehdä alku- tai välierässä kovemman ajan ja kenttälajeissa (korkeutta ja seivästä lukuunottamatta) voi karsinnassa tehdä kovemman tuloksen kuin finaalin voittaja:cool:
PS Kerrottakoon niille jotka laillani eivät seuraa aktiivisesti muita lajeja kuin maantiepyöräilyä että puheena oleva sääntö koskee vain ja ainoastaan Timanttiliigaa.
Juha Lehtinen
29.05.2021, 09.38
^ näinhän se on ja nyt on timanttiliigan kenttälajeihin tulleet mukaan alkukarsinnat jotka kestää 5-kierrosta ja 3 parasta finaaliin.
tempokisu
29.05.2021, 17.38
Täälläkin ihan samaa mieltä. Parempi olisi ollu vaikka pikajuoksujen eräsysteemit.
callahan
29.05.2021, 21.21
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/ea99a7f2-80bb-4da3-927f-c8f251bdd4f2
Vetter 96,29
No huh huh elmo lakka.
Kovaa on ollu yritys monta vuotta mut nyt natsas
13.31 SE
Concorde
02.06.2021, 21.25
Joo, kova! Artsin ennätys tais olla 1984 olympialaisista?
imartika
03.06.2021, 13.23
Eilinen tarjosi mainion tulos-iltaman laajalla rintamalla.
Yksitäisenä nostona olisi mukava nähdä Raitanen, ja miksi ei Rinnekin, muutaman kerran kovissa 1500 kisoissa. Voisi vihdoinkin Vasalan/Loikkasen ennätys mennä rikki. Niclas Sandels oli lähellä muutama vuosi sitten mutta jotenkin hän hiipui nopsaan pois.
Juha Lehtinen
03.06.2021, 13.50
Ihan hyviä tuloksia eilen tuli, paljon omia ennätyksiä ja sokerina päälle vielä Lakan SE. Toivottavasti povaa hyvää yleisurheilu kesää Suomalaisittain.
kurvaaja
06.06.2021, 19.17
Lakan SE viikon parasta antia näin sinivalkoisin lasein, lämmittää mieltä vieläkin. Mutta kovaa on menty maailmallakin. Fraser-Pryce tempaissut 100m aikaan 10,63! Edellä tilastoissa enää Griffith-Joynerin kesän -88 ajat.
Juha Lehtinen
06.06.2021, 19.31
Lakan SE viikon parasta antia näin sinivalkoisin lasein, lämmittää mieltä vieläkin. Mutta kovaa on menty maailmallakin. Fraser-Pryce tempaissut 100m aikaan 10,63! Edellä tilastoissa enää Griffith-Joynerin kesän -88 ajat.
Hyvin näyttää Fraser-Prycellä vauhti parantuvan kun Dohassa meni jo 10,84.
https://yle.fi/urheilu/3-11968279
Naisten ratakympillä uusi ME, 29.06,82. Etiopiassa syntynyt, Hollantia edustava Sifan Hassan. Paransi entistä ME yli 10s, iso tulosparannus.
Concorde
08.06.2021, 22.30
Senni Salminen kolmiloikassa 14,51, eli uusi SE ja lippu Tokioon.
Euroopan kärkitulos tällä hetkellä parinkymmenen sentin erolla seuraavaan ja maailmantilastossa kutosena. Todella hienoa!
Ja Joonas Rinteen 1.46.35 800m oli vuosikausiin valonpilkahdus suomalaisessa miesten keskimatkan juoksussa. Ei sillä nyt kuitenkaan olla Suomessa kuin kaikkien aikojen 8. Mutta toisaalta ainoa 2000 luvun tulos on Wilson Kirwan tulos vuodelta 2000. Muut edellä olevat tulokset menevät 1900 luvulle ja pääosin sinne 70-luvulle.
https://www.apulanta.fi/matti/yu/suomi.html#800_m_miehet
kurvaaja
11.06.2021, 15.59
Norjalaisilla kulkee, Jakob Ingebrigtsen juossut 5000m uudeksi Euroopan ennätykseksi 12:48.45 (https://olympics.com/en/news/jakob-ingebrigtsen-5000m-european-record-florence-diamond-league-2021)
Concorde
19.06.2021, 10.23
Crouser pukkas kuulan ME:n 23,37.
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008068933.html
callahan
19.06.2021, 10.24
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008069012.html
Ryan Crouser, kuula uusi MM 23,37
e: hidas olin
Ryan tuuletti ennenkuin kuula oli edes laskeutunut, ilmeisesti tiei että nyt lähti "täydellisesti"!!! Hyvä pyyhkiä pimeän ajan tuloksia luettelosta!!!
Concorde
19.06.2021, 21.07
Senni loikki taas uuden SE:n 14,63 ! Samalla Euroopan kärkitulos. Hienoa!
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008069925.html
On se kova. Ja tiukkaan paikkaan viimeisellä, tässä kisassa 4. yrityksellä tämä huippuhyppy ja samalla kisan 3. sijalta ylivoimaiseen voittoon.
Juha Lehtinen
19.06.2021, 23.17
Oli kyllä komia siivu Senniltä, piti areenalta katsoa kun pääsin töistä.
tempokisu
26.06.2021, 17.49
Voi sitä hehkutusta, iloa ja onnen kyyneleitä - Kristiina Mäkelä ylitti kolmiloikassa olympiarajan . Selostajan mukaan tässä on ehdolla vuoden sykähdyttävin urheiluhetki....
Suomalaiset on voittajia kun ovat saaneet sen pääsyvaatimusrajan rikottua, matkalippu tuli.
Joo selvästi oli urheilijalle itselleen merkittävä asia ja tekihän hän myös oman ennätyksen. Mutta ei se toki yleisesti ottaen niiiin sykähdyttävä tosiaan ollut. Kyllä Sennin hypyt paljon isommat fiilikset nosti.
tempokisu
27.06.2021, 20.56
^ öööö...kyllä siinä taisi olla se o-rajan ylittyminen. Huipputasolla oma ennätys ei kovasti ilahduta jos siinä on kaveri tehny Suomen ennätyksen ( näin miettisin urheilijana)
Sykähdyttävin urheiluhetki on näillä näkymin naisten hiihtoviesti. Ihme juttu jos yleisurheilijat pystyy samaan.
Kyllä. Sitä tarkoitin itsekin kun kirjoitin vastauksena sinulle, että "joo selvästi oli hänelle itselleen merkittävä asia (olympiaraja)". Ja jatkoin että teki myös lisäksi oman ennätyksen. Ihan niin kuin pienenä bonuksena :)
Naisten seipäässä Wilma alkaa päästä vireeseen. Soisi Lampelan myös jatkavan Wilman ahdistelua eli jos pääsisi sinne 460+ lukemiin. Mutta näillä tuloksilla ollaan kaukana maailmankärjestä. Tavoitellaan vasta kisalippua rankingin kautta. Itse olympiakisoissa oltaisiin sitten vain ihan fiilistelemässä. Minun mielestä sallittua tosin sekin. Jos kerran sopii lähteä ja maksetaan niin saa mennä. Toki omaa parasta (tai vähintään kauden parasta) pitää mennä tekemään ja mielestäni pettynyttä sopii kyllä vähintään esittää jos kauden parasta ei tule.
Seipään osalta harmi ettei Saga ole vaikuttanut parina kesänä pääsevän merkittävästi eteenpäin. Tai siis ylöspäin :)
Fysiikka ainakin voimapuolella on kunnossa nimittäin. Onko pituus (lyhyys) osin esteenä vai tekniikka.
Voiman osalta hänen instavideoistaan selviää mm se, että nainen vetää leuan 42,5 kg lisäpainolla. Tai muscle uppeja 15 kpl. Itse olen vuoden treenannut että saisin yhden muscle upin ja ei ole lähelläkään ilman apukuminauhaa.
https://www.instagram.com/reel/CH0cUVehGgU/?utm_medium=copy_link
tempokisu
27.06.2021, 23.05
^ :D mä olen tehny Suomen Ennätyksen, tai kaksikin. No miltä tuntui, no olin vaan onnellinen että sain kisan vietyä läpi kunnialla kotiyleisön edessä ja tottakai se oli ennätys kun eka kympin naisten kisa. Seuraavalla kerralla Porissa Kalevan Kisoissa ennätys ei tuntunu miltään, kun olivat hankkineet japanilaisen mukaan häiritsemään, jäi iäksi harmittamaan. Siinä välissä juoksin yhden kolmosen kisan, ja alitin nuorten EM-rajan. Ai jaa, no en mä sinne kisoihin lähteny.
Suuri unelmani oli päästä 1984 Los Angelesin olympiakisoihin maratonille. Ihan tosissani mä siitä unelmoin, raja oli 2.45 ja olin ihan varman että alitan sen. Tuli kuitenkin istuihkyhmyn murtuma.
Näin jälkeenpäin olen miettiny, en olisi lähteny koko kisoihin vaikka olisin sen rajan alittanutkin.
Siksi mä vähän ihmettelen urheilijoitten epätoivoista kisarjaan alitusta että pääsee ylipäätään koko kisoihin mukaan. Kisaraja pitäisi olla aamupala, jonka jälkeen voi tehdä tuloksia.
No mutta kohtahan ne kisat alkaa ja kiitos aikaeron saa katsella ei-työaikaan. Suomeen ei mitaleja ole tulossa, hyvä jos pistesija mutta tuskin.
Yhtään en ole kyllä seurannu, no kun ei ole telkkarista tullu, kaikissa lajeissa on todennäköisesti sukupolvenvaihdos.
Harmi että esimerkiksi naisten kymppiäkään ei Suomessa juuri juosta kun Kalevan kisoissa vasta, jotain 35+.
Kampinalle
28.06.2021, 00.02
^Suuri unelmasi oli päästä Olympiakisoihin. Tuli loukkaantuminen, et päässyt. Jälkeenpäin olet sitä mieltä, ettet olisi kisoihin mennyt.
Arvostan todellakin saavutuksiasi ja urheilu-uraasi, mutta en vaan ymmärrä, miksi vähättelet ja mollaat urheilujoita, jotka esimerkiksi iloitsevat siitä, että saavuttavat sen unelmansa, joka itselläsikin oli.
Concorde
28.06.2021, 22.11
Silja Kosonen moukarissa uusi SE ja 19v ME 73,43m :D
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008088781.html
Joo. Harmi että se aaron kangas menetti sen viimevuoden kunnon. Joka tuliki vähä puskista.
Concorde
29.06.2021, 20.53
Sara Kuivisto juoksi (soolona) uuden SE:n 1500 metrillä. 4.05.39. Edellinen ennätys oli vuodelta 1977...
Wilma Murto 462 ja todnäk lippu Tokioon. Kovia mimmejä!
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008091097.html
tempokisu
30.06.2021, 00.56
^ no nyt "jänis" ei ollut edessä häiritsemässä :D
Mua ihmetyttää että missään kisassa ei ole pitkiä juoksumatkoja.
Ja on askarruttanut mikä tää juttu on että Annimari Korte ei pysty istumaan. Vai ei pysty istumaan autossa kisamatkoilla, makoilee takapenkillä. Miten kisamatka Tokioon sitten sujuu, ottaako lenskarissa makuupaikan? Miten kotielämä sujuu jos ei voi istua ollenkaan...syökö seisaaltaan?
Just oli "Illallinen äidille"-ohjelmassa, kyllä tuossa näyttää istuvan...
https://img.ilcdn.fi/4T9Ul8m2SAWnmbppubvIhp3VVE8=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/dae4a1b6595e0f9be2966f047b6899ae8b20c0b5b17a582f21 1e234b12277467.jpg
Juha Lehtinen
30.06.2021, 12.13
Sara Kuivisto juoksi (soolona) uuden SE:n 1500 metrillä. 4.05.39. Edellinen ennätys oli vuodelta 1977...
Wilma Murto 462 ja todnäk lippu Tokioon. Kovia mimmejä!
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008091097.html
Hyvin on tullut muutamissa lajeissa nostetta Suomen yleisurheilussa ihan mukavasti. Harmi ettei perinteinen laji keihäänheiton taso vieläkään vakuuta. Jokunen yksittäinen yli 80m tulos on mutta mitenkään vakuuttavaksi ja toiveita herättäväksi ei tasoa voi sanoa.
Mikähän tuossa muuten on takana, että nyt *tuntuu* tulevan yhtenään näitä uusia ennätyksiä? Korona-aikana, kisojen puuttuessa on saanut harjoitella pitkäjänteisemmin, palautua rauhassa jne?
Eiköhän se ole sen takia että tähän kesään on tähdätty ku olympialaiset
kmruuska
30.06.2021, 15.31
Varmaan O-kisat vaikuttaa mutta myös se että takana on poikkeuksellinen vuosi jonka on voinut käyttää pitkäjänteiseen harjoitteluun kun kuntopiikkiä ei ole tarvinnut ottaa vähän väliä esiin kisoissa.
On niitä olympialaisia ollut ennenkin, mutta ei tällaisia tuloksia ole tällä vuosituhannella tullut, ei ennen kisoja, ei kisoissa, eikä kisojen jälkeen.
Kisoja on muös tullut ihan kivasti telkkarista ja Areenasta pidemmät versiot suorana kisojen alusta asti. Nyt kun Vaasan kisaa ei televisioitukaan niin oikein harmitti :)
Paikanpäällä kävin Espoon Motonet gp:ssä mutta aitojen takana omalla reppujakkaralla, kun katsomoon ei päässyt kuin 600 nopeinta. Espoossa näkee takakaarteesta aidan ulkopuolelta hyvin moukarin, seipään ja kuulan sekä takasuoralla sen suuntaisen myötätuulen takia juossut pikamatkat.
Concorde
02.07.2021, 09.57
Karsten Warholmille 400m ME : https://yle.fi/urheilu/3-12005810
kurvaaja
02.07.2021, 19.19
Karsten Warholmille 400m ME : https://yle.fi/urheilu/3-12005810
Tämä menee omassa rankkauksessa ykköseksi toistaiseksi vuoden sykähdyttävimmäksi yleisurheiluhetkeksi. Onhan tuo aivan käsittämättömän kova juoksu https://www.youtube.com/watch?v=QfHE_FPIDko
Juha Lehtinen
02.07.2021, 19.23
Tuli katsottua televisiosta Oslon timanttiliigan osakilpailu ja komia juoksu Warholmilta. ME:tä jo tovin häneltä odottanutkin.
Kun tuohon lisätään RAI BENJAMIN aika 46,83 USAn olympiakarsinnoissa niin taitaa tulla kisojen mielenkoisin laji.
Juha Lehtinen
02.07.2021, 20.26
Kun tuohon lisätään RAI BENJAMIN aika 46,83 USAn olympiakarsinnoissa niin taitaa tulla kisojen mielenkoisin laji.
Miesten kiekonheitto saattaa olla myös ihan mielenkiintoinen. Kristjan Ceh antanut ihan hyvää vastusta Daniel Ståhlille.
kurvaaja
03.07.2021, 09.44
Btw USA:n olympiakarsintojen taso oli taas aivan huippu mm. ME naisten 400m aidoissa (Sydney McLaughin 51,90).
Sinänsä odotan taas olympialaisia vesi kielellä, mutta toisaalta masentaa jo etukäteen kun siellä ei kunnolla yleisöä paikalla.
Concorde
09.07.2021, 13.08
Illukka 23v SE satasella: https://www.suomiurheilu.com/2021/07/suomalaissensaatio-tykitti-se-ajan-satasella-laukoi-viela-kovemman-tavoitteen/
Concorde
11.07.2021, 23.02
Topias Laine U23 EM-kultaa!
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008118350.html
Heittääkö nää jo miesten keppiä? Eikös ton Topiaksen vois laittaa Tokioon, jos kyseessä on 800g keppi?
400m korkeushyppyseiväs mukana 57,35s.
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008120891.html
Eli siis 100m keskimäärin 14,33s
kilometri vauhtina 02:23,4
ja Cooper-vauhtina 4588m
Kampinalle
12.07.2021, 22.33
^^ Ihan 800g keihäällä heitti, hieno saavutus. On keihäänheittäjäksi lyhyt, alle 180cm, mutta niin oli Jorma Kinnunenkin.
^ Monosen temppu on ihan älyttömän kova! Oli jo aktiiviaikoinaan jopa ylitreenaaja, sama lienee jatkunut. Kertoi tosin Urheilulehden haastattelussa luonteen pehmenneen, hyvä niin ja Sannin kanssa tulosta tulee.
Nezirin kausi ohi takareisivamman takia, hemmetin harmi, juoksi talvella hallikisoissa 60 metrin aitojen SE:n ja nyt olympiakesä piloille.
Joensuun gp tuli katseltua Areenasta alusta asti ja ai että olis ollut kiva, että Senni olis onnistunut. Sentin yliastuttu ja n. 14.50. Ei kolmelle vikalle kierrokselle. No Tokiossa sitten sentti pari vahan takaa ja finaaliin.
Hänen suoritustaan odotan eniten. Naisten seipäässä ei kovia odotuksia mutta olishan se hienoa jos Elina ja Wilma tekis omat enkkansa molemmat riitti sitten mihin tahansa. Wilman osalta mahdollisesti finaaliin.
Tokion kisoja nyt varmaan tulee katseltua muutoinkin ihan paljon. Reilun 4 viikon lomakin alkaa sopivasti ens viikonloppuna. Erikoisimmista lajeista katson taitouintia, kun oma lapsi sitä harrastaa. Venäläisten suoritukset siinä lajissa on jotain ihan uskomatonta.
Yleisurheilun nuorten MM-kisat käynnissä Nairobissa. Lähetyksiä voi seurata Youtubessa:
https://www.youtube.com/watch?v=Bi2GrFeiPWE
Naisten 7-ottelussa Saga Vanninen aloittanut hienosti, 100m aidoissa aivan ylivoimainen. Suomen toinen edustaja Käyhkö kaatui toiseksi viimeisellä aidalla.
Vanninen on Euroopan mestari ja jopa ennakkosuosikki MM-kisoissa. Aika harvinaista Suomen yleisurheilussa nykyään että joku on ennakkosuosikki maailmanmestariksi.
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008198154.html
Korkeudessa 181 jäi vielä Vanniselta ylittämättä, viimeinen yritys aika hyvä. Kaikki parhaat jäi korkeudessa 178. 5 lajia vielä jäljellä, Vannisella takareidessä jotain vammaa, toivottavasti kestää.
Concorde
19.08.2021, 18.06
Ja Vanniselle maailmanmestaruus! Huippua! Loppupisteet 5997
Jep. Tosi hienoa. Harmi etten hoksannut mistä katsoa lähetystä.
Ja Vanniselle maailmanmestaruus! Huippua! Loppupisteet 5997
Mielenkiintoista seurata, kuinka pitkälle vielä pääseekään. Toivottavasti kroppa kestää.
Concorde
20.08.2021, 18.41
Janne Läpsälle keihäskultaa (https://yle.fi/urheilu/3-12066881)ja Juho Alasaarelle seipäässä MM-hopeaa (https://yle.fi/urheilu/3-12066464) junnujen kisoista. Hienoa, että meillä on noita lupaavia urheilijoita kasvamassa :)
Concorde
22.08.2021, 19.41
Ja neljäs kulta nuorten kisoista: Heidi Salminen 400m aidoissa. Huippua!
https://yle.fi/urheilu/3-12068184
Concorde
22.08.2021, 19.56
Thompson-Herah kellotti jo 5 satkun päähän kynsinaisen "rikkomattomasta" ennätyksestä.
https://yle.fi/urheilu/3-12067996
Juha Lehtinen
23.08.2021, 21.03
Eugenessa oli muutenkin kovatasoiset kisat. Tuli katsottua äsken CMoren tallennus osakilpailusta.
kurvaaja
24.08.2021, 09.42
Thompson-Herah kellotti jo 5 satkun päähän kynsinaisen "rikkomattomasta" ennätyksestä.
https://yle.fi/urheilu/3-12067996
Meinasi mennä iltakaljat väärään kurkkuun eilen, kun noteerasin tämän viikonlopun urheilutuloksia selatessa. Holy shit! Ihan ei mennyt vielä, mutta tuokin jo käsittämätön veto https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62951-Olympialaiset-kisat-Tokiossa-2021&p=3080422#post3080422
Edit: Eugenessa ilmeisesti myös nopeat olosuhteet. USA:n olympiakarsinnoissa mentiin siellä kovaa, samoin nyt tosiaan Timanttiliigassa (ml. Ingebrigtsenin tulos maililla). Eikös ensi vuoden MM-kisat ole siellä?
tempokisu
25.08.2021, 11.02
^ osasyynä voi olla sellaiset erityiset tohvelit hiilikuitupohjalla tjsp....epäreilua, jotenkin sitä on ajatellut että juoksu on rehellinen ( puhun omasta puolestani) laji jossa välineet ei ratkaise. Olympialaisissa maratoonareilla oli kyllä semoiset turbolenkkarit että näytti hassulta, laihat jalat ja isot möhkäleet ( ja vielä valkoiset) jalassa. Mä tykkäsin ohutpohjaisista kevyistä tossuista ilman mitään kommervenkkejä.
Concorde
26.08.2021, 14.14
^ osasyynä voi olla sellaiset erityiset tohvelit hiilikuitupohjalla tjsp...
Kuulemma höpöhöpöä: https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008213220.html
tempokisu
27.08.2021, 12.16
^ ai jaa, juurikin iltiksesta luin miten joku suomalaisjuoksija ( sori en ole seurannut pikajuoksuja ) kehui että näillä piikkareilla tuntuu kun leijuisi radan päällä...
Joka tapauksessa, mun mielestä ei kovin reilua että Senni ja Kristiina saivat hypätä Kalevan Kisojen karsinnan siellä timanttiliigan kisassa Lausannessa. No, kävi Sennille nolosti, ei tulosta. Saa nähdä saako kuitenkin Kalevan kisoissa aloittaa uuden karsinnan....paha juttu, nyt kaksissa isommissa kisoissa ei tulosta eli yliastuttuja. Olisiko kannattanu nyt yksi hyppy varmistellen että pääsee edes Kalevan Kisoihin, karsintaraja oli 12,5m.
Sara Kuivisto epäonnistui Lausannessa, koska sattui nyt olemaan "se aika kuukaudesta". Juoksee kuitenkin tänään Kalevan kisoissa, no näissä kisoissa Sara voittaa vaikka olisi vähän huonompikin päivä. Ja Kristiina Mäki kun juoksee 5000m eikä lyhyempiä. Vähän ihmettelen Saran selittelyä, jos on tärkeä tapahtuma ( kisa, matka, leiri..) monet naiset siirtää kuukautisia lääkkeen avulla.
Naisten pitkiltä matkoilta puuttuvat Alisa Vainio ( kuten epäilinkin, yhden juoksun ihme, tervetuloa kerhoon...) ja Annemari Sandell...eikun siis Kiakara. Johanna Peiponenkaan ei ole enää pystynyt kuin hölkkä-aikoihin. Kymppi on tänään, yritän jaksaa katsoa kisoja...
kurvaaja
27.08.2021, 15.03
Kymppi on tänään, yritän jaksaa katsoa kisoja...
Hyvä viikonloppu taas edessä penkkiurheilijan näkövinkkelistä. Ei tarvitse miettiä mitä tekisi:) Jos aamulla jaksaa käydä hiukan itse ulkoilemassa, niin loppupäivä menee mukavasti töllön ääressä painonnoston merkeissä.
tempokisu
27.08.2021, 20.57
^ No kaveri pirautti puhelimella juuri oikeaan aikaan, katselin ton kympin lopun. Ihan outo nimi Nina ( en ole tosin varma etunimestä) Chydenius kympin voittoon, mutta ei nyt voi sanoa että kova aika 33.45 mutta parempi kuin viime vuosina, tai vuosikymmeninä...ja kun kertoi että taustalla on hyvä tiimi ja päässy ehjänä harjoittelemaan...niin tulipa vaan mieleen, olisipa ollu itelläkin. Tai edes ehjänä harjoittelu.
Mä en kyllä osaa katsella urheilua ( tai muutakaan ohjelmaa) telkkarista ellei ole jotain muuta tekemistä, lähinnä käsityötä tai lukemista....
...jaha, 1500metrillä ei ole mukana Sara Kuivisto, ei myöskään Kristiina Mäki, outoja nimiä kaikki osallistujat. Tässä muutenkin, kun "vanhoja tuttuja" ei ole enää mukana kansallisissa eikä kansainvälisissä kisoissa, ei osaa oikein innostua katseleen.
Chydeniuksen juoksu näytti hyvältä - ihan kelvollista kilpaurheilua. Ilmeisesti jonkinasteinen pitkän tien kulkija uimaritaustalla ja syömishäiriöillä, joten ilon haastattelussa kyllä ymmärtää. Hieno tarina tulla Suomen parhaaksi. Se on kuitenkin suomen paras vaikka se kymmenenneksi paras ei enää niin kova olisikaan. Tavoitteet tuntuvat hänellä olevan arvokisoissa, joten mielenkiinnolla seurataan. Ilona Monosesta jos et ole kuullut, niin silloin on jäänyt Motonet GP katsomatta.
Mutta kieltämättä Lausannen timanttiliigan jälkeen vähän vaatimattomampaa yleisurheilua. Esimerkkinä vaikkapa se miesten kuula, jossa Kalevan kisojen kentälle pisin viiva oli merkattu 18m kohdalle - Lausannessa lyhin oli 20m kohdalla. Eli Crouser pisti samaa rautapalloa melkein 5m enemmän.
Antti Ruuskanen, Pielaveen mies Jylhän kylältä. Syntyperäinen savolainen, deep-Savon sydänmailta josta itekin lähtöisin laittoi uransa virallisesti pakettiin. Moninkertainen mitalimies arvokisoista.
https://www.apu.fi/artikkelit/jylhan-sankari-antti-ruuskanen
Savolaisittain sanottuna: "Eipä kehtoo ennee viskellä keppiä kun ee se minnekään lennä"
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008225108.html
Kannattaako Tempokisun nyt ylipäätääm seurata urheilua?
Se kun näyttää aiheuttavan loputonta närästystä ja reaktiona on aina ja poikkeuksetta narinaa, nälvintää, ivaa ja vähättelyä.
"katselin noita kisoja ja tosi monet urheilijat iloittelee voittoaan....voi että, mä en ikinä oikeastaan reagoinut mitenkään, olin ihan peruslukemilla vaikka tuli Suomen ennätys tai mestaruus, enempi itkua pidättelin kun sattui jalkaan"
Siinäkö nyt nyt on jotain ihasteltavaa? Mä todellakin nautin nykyurheilusta huomattavasti enemmän kuin vuosikymmenten takaisesta tunkkaisesta ja ankeasta touhusta. Urheilijat ovat nykyisin iloisia, reippaita ja sanavalmiita. Kilpailujen tulostaso pahimpiin dopingaikoihin nähden on varmaan huonompi, mutta mitäs siitä.
Mä tykkään iloisista kisoista ja pronssimitaleistakin, jotka saavutetaan vaikkapa jonkinlaisesta altavastaajatilanteesta.
Mutta ei siinä mitään.... ehkä Tempokisun pitäisi päästä telkkariin selostajan rinnalle kommentaattoriksi kertomaan (nälvimään) miten surkeaa touhu oikeasti on ja muistelemaan omia sankaritekojaan.
Hyvä huomio, jonka katsojat huomasivat vuosikausia sitten. Anteeksi, mutta kun uraa jatkaa liian kauan niin ne voitot ( kotimatkalla radiosta tuli että Euroopan mestari jotain 2012 ja maailmanmestaruushopea? tai jotain ) ja arvomitalisijat on ihan unohtunu ja tulee tunne että mitä toikin enää mukana roikkuu...
Ruuskanen arvokisamitalit nuorten kisoista EM pronssia, hopeaa ja sitten Lontoon olympiakisoista 2012 hopeaa ja sen jälkeen 2014, 2016 EM kultaa ja pronssia. Ruuskanen jäi vähän muiden heittäjien kuten Pitkämäen varjoon mutta luotettava arvokisaheittäjä, heitti aina yleensä loppukilpailuun. 90m jäi rikkomatta ja lopulta viimeinen käsileikkaus 2016 käänsi tulokset laskuun.
Aikamoista vammojen kanssa taistelua Ruuskasen ura kuten monen muunkin keihäänheittäjän tai urheilijan. Nuoruusiän potentiaali kääntyy aikuisiän loukkaantumisiin. Tempokisukin olisi ilman vammoja ollut arvokisoissa mukana sen verran hyvin juoksit nuorempana silloin kun Suomessa vielä oli juoksukulttuuria.
Juha Lehtinen
29.08.2021, 13.57
Kannattaako Tempokisun nyt ylipäätääm seurata urheilua?
Se kun näyttää aiheuttavan loputonta närästystä ja reaktiona on aina ja poikkeuksetta narinaa, nälvintää, ivaa ja vähättelyä.
"katselin noita kisoja ja tosi monet urheilijat iloittelee voittoaan....voi että, mä en ikinä oikeastaan reagoinut mitenkään, olin ihan peruslukemilla vaikka tuli Suomen ennätys tai mestaruus, enempi itkua pidättelin kun sattui jalkaan"
Siinäkö nyt nyt on jotain ihasteltavaa? Mä todellakin nautin nykyurheilusta huomattavasti enemmän kuin vuosikymmenten takaisesta tunkkaisesta ja ankeasta touhusta. Urheilijat ovat nykyisin iloisia, reippaita ja sanavalmiita. Kilpailujen tulostaso pahimpiin dopingaikoihin nähden on varmaan huonompi, mutta mitäs siitä.
Mä tykkään iloisista kisoista ja pronssimitaleistakin, jotka saavutetaan vaikkapa jonkinlaisesta altavastaajatilanteesta.
Mutta ei siinä mitään.... ehkä Tempokisun pitäisi päästä telkkariin selostajan rinnalle kommentaattoriksi kertomaan (nälvimään) miten surkeaa touhu oikeasti on ja muistelemaan omia sankaritekojaan.
On kuin minun suusta. Mitä järkeä on harrastaa urheilua jos ei pysty iloitsemaan edes omista hyvistä suorituksista ja pelkkä negatiivinen moodi päällä.
ps. jäsen tikola, jos kympin aika on 33.45 se on hölkkää, kun katselen näitä juoksuja vertaillen omiin aikoihini ja miltä se näyttää. Omat juoksuni oli hölkkää, joten niin se oli nytkin kympin menijöillä. 31.25 on juoksua.
Kyllä minulle oma 35 ja osia tuntui silloin aikanaan juoksulta, mutta toki jos maailman tasoon vertaan niin hölkkäähän se on. Jokatapauksessa Ninan juoksu näytti juoksulta suhteessa muihin, eli oli silminnähden kisan paras, vaikka tuo ei vielä maailmalla riittäisikään. Toki myönnetään, että vitosella Richardson ja Mäki olivat kiistatta paljon kovempia.
On kuin minun suusta. Mitä järkeä on harrastaa urheilua jos ei pysty iloitsemaan edes omista hyvistä suorituksista ja pelkkä negatiivinen moodi päällä.
Eikös Tempokisulla ole oikeus omiin mielipiteisiinsä samalla tavalla kuin Lehtisellä tai Howerilla ? Miksi pitäisi aloittaa kuran heittäminen toisen ajatuksia tai kirjoituksia kohtaan. Tempokisun näkökulma on ns. kovan ja itseltään paljon vaativan kilpailijan näkökulma ja hän on aikoinaan ollut hyvinkin lahjakas kestävyysurheilija. Hänelle isoissa kisoissa olisi ollut mahdollisuus kisata ja isoja voittoja tavoitella jos terveys olisi sen suonut. Tuollaisia henkilöitä on olemassa mutta harvassa joille ainoastaan voitto tai mieluummin ylivoimainen voitto kelpaa.
Ymmärrän ja tiedän sen tunteen jossa hopea tai vaikka voittokin huonolla tuloksella on pettymys ja sen mitalin voi heittää vaikka kauas järveen tai roskikseen ajatuksella että tätä en tullut hakemaan, v***ttu. Mun mielestä olisi mukavaa että sallittaisiin myös nämä tuntemukset ja niiden pukeminen sanoiksi ja yritettäisiin ymmärtää tai edes sietää toisten kirjoituksia vähän sallivammin ilman kuranheittoa.
Jami2003
29.08.2021, 17.55
Toki näin mutta vaikka olisi sillä asenteella itse aikoinaan kilpaillut ei se mielestäni oikeuta suunnilleen joka ikisen nykyisen arvokisaajan dissaamiseen. Tai ainakin sitä on hyvin väsyttävää lukea. Toki erittäin suomalainen asenne "kaikki on paskaa paitsi kusi"...
^^
"yritettäisiin ymmärtää tai edes sietää toisten kirjoituksia vähän sallivammin"
No en todellakaan yritä ymmärtää esim. hysteeristä Annimari Kortteeseen kohdistuva halveksuntaa ja irvailua. Siinähän on käyty läpi kaikki mahdollinen meikkauksesta ja pukeutumisesta lähtien vaivojen vähättelyyn. Edellisellä sivulla: "on askarruttanut mikä tää juttu on että Annimari Korte ei pysty istumaan.
Just oli "Illallinen äidille"-ohjelmassa, kyllä tuossa näyttää istuvan..."
Nyt odotellaan sitten mitä tuubaa Tempokisulta lähtee takareiden leikkauksen tarpeellisuudesta. Oli varmaan pelkkää filmaamista ja draaman esittämistä.
^^
"... Nyt odotellaan sitten mitä tuubaa Tempokisulta lähtee takareiden leikkauksen tarpeellisuudesta. Oli varmaan pelkkää filmaamista ja draaman esittämistä.
VMP. Mitä henkilökohtaista Howerilla oikein on Tempokisua kohtaan kun alat jo ennustamaan tai ennakoimaan hänen kirjoituksiaan ? Miksi oikein haluat jatkaa kuranheittoa ?
^^
"yritettäisiin ymmärtää tai edes sietää toisten kirjoituksia vähän sallivammin"
No en todellakaan yritä ymmärtää esim. hysteeristä Annimari Kortteeseen kohdistuva halveksuntaa ja irvailua. Siinähän on käyty läpi kaikki mahdollinen meikkauksesta ja pukeutumisesta lähtien vaivojen vähättelyyn. Edellisellä sivulla: "on askarruttanut mikä tää juttu on että Annimari Korte ei pysty istumaan.
Just oli "Illallinen äidille"-ohjelmassa, kyllä tuossa näyttää istuvan..."
Nyt odotellaan sitten mitä tuubaa Tempokisulta lähtee takareiden leikkauksen tarpeellisuudesta. Oli varmaan pelkkää filmaamista ja draaman esittämistä.
:D
Juha Lehtinen
29.08.2021, 18.49
Mietin vaan lähinnä sillä ajatuksella että mikä on se motivaatio ja liikkeellä pitävä voima joka pistää harrastamaan lajia jos ei koe onnistumisen iloa, toivottavasti ei pakkomielle urheiluun, toivottavasti terveellä pohjalla oleva syy. Kun arvostelee muiden vaivoja niin ne se kuullostamaan tekosyiltä eikä todellisilta. Sanoin vain oman mielipiteeni joka ei ole tehty tykättäväksi sen enempää kuin muidenkaan mielipiteet.
F. Kotlerburg
29.08.2021, 19.14
Mielipiteeseen on kaikilla oikeus, mutta ei oikein jaksa ymmärtää tätä ulkonäköön yms. asioihin liittyvää dissausta saati sitten jopa loukkaantumisista iloitsemista ja irvailua, vaikka ei minkäänlaista tietoa todellisesta tilanteesta ole.
imartika
29.08.2021, 19.31
Jos yritetään taas posin kautta.
Helanderin yli 86 keihäässä, parasta pariin vuoteen. Saataisiin koko mitalikolmikko yli 80?
Minusta Kalevan kisat ovat la-su osalta ainakin ihan mukavaa seurattavaa.
Ja Vilma Murto 472, uusi SE
Wilma Murto, Suomenennätys! 472. Loistavaa!
Ja myöhässä[emoji28]
Helanderin yli 86 keihäässä, parasta pariin vuoteen. Saataisiin koko mitalikolmikko yli 80?
Minusta Kalevan kisat ovat la-su osalta ainakin ihan mukavaa seurattavaa.
Ja Vilma Murto 472, uusi SE
Ihan mukavaa seurattavaa tosiaankin. Hyvät sääolosuhteet vielä lisänä kaikkeen kisailuun. Vilma Murrolla nyt hyvä ote lajiinsa ja varmaan myös itseensä.
Mielenkiinnolla odotan tulevaa Ruotsi-ottelua.
Topi Raitanen laittoi itsensä likoon ja tuli kiireellä takaisin Ranskasta Suomeen. Yöunet jäi vähiin, matkusti Pariisista Tampereelle ja kunnioitti kisajärjestäjiä ja Kalevan Kisojen arvoa vaikka ei olisi ollut mitään pakkoa. Osallistui 3000m esteisiin, voitti Suomen mestaruuden ja sitten hylättiin kun astui radan sisäpuolelle kompuroituaan esteellä ja Helanderia väistäessään. Säännöt on sääntöjä, tuomareilla ei kai ollut muuta mahdollisuutta mutta ikävä maku ratkaisusta joka tapauksessa jäi.
Kansainvälisen yleisurheiluliiton säännöissä sanotaan, ettei ratarikosta diskata, jos urheilija ei saa etua, eikä ratarikko häiritse tai estä toista urheilijaa.
Oli mielestäni tylyä
Jokohan pitäisi aloittaa treenaaminen?
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/2ef50802-a8ad-47e5-bbf9-5c9d98f935e5
105-vuotias juoksi ikäluokkansa 100 metrin maailmanennätyksen
usko juntunen
11.11.2021, 21.51
^
Satuin kuulemaan tuon jostain Ylen radiolähetyksestä ja mietin samaa....:cool:
Tässä olisi myös haastetta:
Juuso Simpanen (FMR) voitti miesten kilpailun uudella SE-tuloksella 148,640 km. Naisten kilpailun voittoon juoksi Satu Lipiäinen (Ultrajuoksuseura Sisu) uudelle Suomen ja pohjoismaiden ennätyksellä 140,920 km.
Aiemmat Suomen ennätykset:
Miehet: 145,003 km Ari Mustala, Lohja 22.5.1999
Naiset: 137,171 km Noora Honkala, Barcelona 13.3.2021
https://ultrajuoksu.fi/jnr-simpanen-ja-lipiainen-murskasivat-ennatykset/#more-15184
Juuso Simpanen on kyllä ollut iskussa koko kauden. Kasvissyöjällä kulkee!
Firlefanz
12.11.2021, 09.58
Voidaan kai perustellusti kysyä onko ultrajuoksu enää yleisurheilua? Eihän se lajin ja suoritusten arvoa himmentäisi mitenkään, vaikka vastauksena jouduttaisiin toteamaan että se on jotain muuta.
Joskus ihan vähän lajia kokeillessani kuulin kerrottavan etteivät kasvissyöjät oile ultrajuoksijoiden joukossa mitenkään poikkeuksellisia vaan pikemminkin runsaammin edustettuina kuin "tavallisen" kestävyysurheilun harrastajien joukossa.
PS Jo nyt rikotut Suomen ennätykset olivat niin kovia ettei niitä ollut syytä odottaa kohennettavan kertaheitolla yli kymmenellä kilometrillä, mutta hieman huvittavahan tuo otsikossa käytetty termi oikeastaan on. En nyt väitä että murskaamisella pitäisi olla jokin tarkasti määritelty prosenttiraja, mutta ei kai entistä ennätystä ole murskattu jokakerta kun uusi ennätys on ollut enemmän kuin sentin tai kymmenyksen parempi?:seko::eek:
kmruuska
12.11.2021, 10.36
Tuo uusi miesten SM on kovaa tasoa mutta myös alleviivaa Kourosin 24h ennätyksen (303km) käsittämättömyyttä.
tempokisu
11.12.2021, 02.51
^ no huh, yritin kisa-aikoina kasviksilla, meinasin pyörtyä lenkillä. Söin kyllä kun kisailin, ongelma oli että kun ei voinut liikkua = ei voi syödä.
Ja on tätä ongelmaa vielä nykyisinkin...Lotta Harala, syöminen on vaikuttanut koko elämään. Tosin "rohkea ulostulo" on vähän liioiteltu, kun tätä samaa ongelmaa on ollut todella monella naisurheilijalla vuosikymmenien saatossa...hienoa että kuitenkin jossain vaiheessa hoksaa
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/e317ec1e-ca87-4d75-86e3-0ac949b17bf9
Alisa Vainio Sevillassa maratonilla omaan ennätykseen ja EM-kisarajan alle. Tähtäin ensi kesän EM-kisojen maratonilla. Toivottavasti harjoittelu sujuisi ilman vaivoja.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008628905.html
SM-hallikisoissa hyvä taso ja paljon lupaavia tuloksia.
Concorde
21.02.2022, 08.26
Joo, paljon tuli omia ennätyksiä ja varsinkin nuorissa kaikkien aikojen top5 tuloksia.
Kisat myös näytettiin erittäin hienosti Areenassa. Molemmista päivistä koko päivän kattavat lähetykset. Lisäksi puolentoista tunnin koosteet kakkosella. Itse tuijotin kisoja Areenan puolelta.
tempokisu
21.02.2022, 19.22
SM-hallikisoissa hyvä taso ja paljon lupaavia tuloksia.
Tuo ei kuulosta koskaan hyvältä, harva se on voinut lunastaa lupauksensa...
^ jahas, kevät tulee ja tuttu narina alkaa.
tempokisu
23.02.2022, 05.49
^ jahas, kevät tulee ja tuttu narina alkaa.
Narisisin vaikka miten jos sillä saisi kevään tulemaan...toi "lupaava urheilija/lupaavia tuloksia" vaan tarkoittaa mulle että ei siittä mitään tullut...kuka esimerkiksi muistaa silloin joskus kauan sitten kanssani "lupaavaksi" nimetyn Santtu Mäkisen? kovasti hehkuteltiin, ei meistä mitään tullu. Olin itse se ensimmäinen "ihmetyttö" aattelin ettei muut toista virheitäni mutta liian innokkaat nuoret urheilijat vaan haluaa enemmän kuin mitä kroppa kestää.
Nuorena jaksaisi ja on innostunut mutta jalat ei kestä - hieman vanhempana jalat kestäisi mutta ei enää jaksa inspiroitua kun elämässä on muutakin. Ja hyvä että on.
ja mietipä, itekin nariset vähän väliä :D oikein etsimällä etsit että saisit kuitata, yrittää kuitata.
Huomasitko Sevillan maratonilta lupaavat tulokset? Taisi ainakin Alisa olla jo leimattu menetetyksi.
Alisa Vainio 2.30.22
Nina Chydenius 2.32.48
Enemmän huomasin Kuiviston - tainnut juosta halliennätykset jo molemmille matkoille ja talvituloksiksi erinomaisen kovia tuloksia. Antaa lupauksia odottaa hyvää kesää hänelle.
https://yle.fi/urheilu/3-12329714
Vainon näin livenä syksyllä Vantaan Maratonilla. Juoksu ei näyttänyt silloin kovin hyvältä, mutta kulki kohtuullisesti, joten jos alkaa näyttää hyvältä voi kulkea todella hyvin, kuten tuo maratonaika vähän kielisi.
Juha Lehtinen
06.03.2022, 22.31
Aika komian päänahan Lotta Kemppinen sai äsken naisten 60m finaalissa Ranskassa. Sadasosalla jäi taakse Shericka Jackson. Kemppinen oli toinen.
Juha Lehtinen
07.03.2022, 10.43
Aika mainiosti Reetta Hurske juoksi Ranskassa 60m aitojen finaalissa. Sadasosalla jäi voitto ja SE.
Sent from my iPad using Tapatalk
Concorde
07.03.2022, 14.57
Kovia tuloksia!
Concorde
07.03.2022, 21.18
Mondo taivutti uudeksi seipään ME:ksi 6.19 ja voitti kakkosta noin 90(!!!) cm
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008666188.html
Halli mm kisat on viikon päästä pe-su ja ilokseni juuri huomasin, että Yle näyttää kisat telkassa ja areenassa. Myös aamupäivän lajit.
Senni S sen sijaan näköjään outuu jättämään kisat väliin varmuudeksi pienen vamman takia. Panostavat kesäb kisoihin.
Mondo taivutti uudeksi seipään ME:ksi 6.19 ja voitti kakkosta noin 90(!!!) cm
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008666188.html
Näinköhän Mondosta tulee seiväshypyn Johaug? No eipä siinä mitään, kyllä tuota hyppyilottelua jaksaa katsella.
Concorde
19.03.2022, 18.20
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008693938.html
Krista Tervo on heittänyt Portugalin Leiriassa moukarinheiton Suomen ennätyksen. Tuloksellaan 74,40 Tervo kohensi Silja Kososen viime vuonna heittämää SE:tä 73,43 lähes metrin.
Tervon entinen ennätys 72,92 parani lähes puolitoista metriä.
Tervon Suomen ennätys ylittää ensi kesän molempien arvokisojen, Eugenen MM-kisojen ja Münchenin EM-kisojen tulosrajan.
Ja illalla Kuivisto tonnivitosella 21:30 Belgradissa...
Juha Lehtinen
19.03.2022, 19.02
https://www.is.fi/yleisurheilu/art-2000008693938.html
Ja illalla Kuivisto tonnivitosella 21:30 Belgradissa...
Vähän hankalaan aikaan tulee kun pitää mennä töihin juuri tuohon aikaan, täytyypi katsoa areenalta jälkeenpäin.
tempokisu
20.03.2022, 11.13
^ no ei kannata, Kuivisto oli sijalla 11.
ps. juuri perjantaina erään asiakkaan kanssa tuli juttua urheilusta ( no muisti on asiakkaalla ainakin kunnossa...) ja siitä miten me 80-luvulla juostiin/hölkättiin leveälahkeisissa shortseissa ja tavallinen t-paita :D kun nyt juostaan alusvaatteissa...
^
Mitenkähän en yllättynyt yhtään. Lähinnä arvailin minkälaisia sanamuotoja nyt käytetään.
Alusvaatteet toimii aina.
Näillä sitten taas eteenpäin tuttuun tyyliin kun hiihtokausi loppui...
Tiukassa paikassa Mäkelä. Eka hyppy (hypyt) näytti tosi hyvältä ja vaikutti olleen vain niukasti yliastuttu. Nyt toisella hypyllä askel meni niin paljon pieleen kuin vain voi. Oliko puoli metriä yli vai aliastuttu mutta ponnistuksen jätti kokonaan tekemättä kun huomasi asian.
tempokisu
20.03.2022, 15.57
^
Mitenkähän en yllättynyt yhtään. Lähinnä arvailin minkälaisia sanamuotoja nyt käytetään.
Alusvaatteet toimii aina.
Näillä sitten taas eteenpäin tuttuun tyyliin kun hiihtokausi loppui...
:D no tuommoisilla - tyyliin mustat pikkarit ja musta urheiluliivi - mä meen uimaan, ja on aluvaatetuksena. Voisihan sen sanoa että uikkareissa..
mutta jatkettan tuttuun tyyliin vaan minunkin puolestani
On tuo Duplantis kyllä kova.
tchegge_
21.03.2022, 10.04
Joo, harrastaa ihan eri lajia kuin muut seiväsmiehet. Näinköhän viitsii montaa vuotta hyppiä jos ainoa mitä jännitetään on tuleeko uusi maailmanennätys.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Juha Lehtinen
21.03.2022, 13.14
Kova on myös Yulimar Rojas. Aika ylivertainen kolmiloikkaaja, saas nähdä rikkooko vielä 16m rajan.
Sent from my iPad using Tapatalk
imartika
10.04.2022, 16.02
Alisa Vainio 2.29.53 Rotterdamissa. MM-raja jäi 30 sek päähän mutta haamuraja rikki. Puolimatkassa 1.13.21.
kmruuska
10.04.2022, 16.32
Alisa Vainio 2.29.53 Rotterdamissa. MM-raja jäi 30 sek päähän mutta haamuraja rikki. Puolimatkassa 1.13.21.
Kova on MM-raja naisten maratonilla.
Muutama vuosi ollutkin rauhallisempaa, jospa nyt lähtisi uudella innolla juoksu taas kulkemaan.
Concorde
01.05.2022, 22.24
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008786209.html
YHDYSVALTAIN 18-vuotias Erriyon Knighton juoksi 200 metriä aikaan 19,49 Yhdysvaltain Baton Rougessa lauantaina
Tulos on alle 20-vuotiaiden maailmanennätys ja kaikkien aikojen kahdeksanneksi paras 200 metrin tulos
https://youtu.be/ks9f1r6tMpk
tempokisu
08.05.2022, 12.00
Tänään on muuten maastojuoksun Suomen Mestaruuskisat - Nakkilassa :D onkohan maastoa, vai jotain puistojuoksua.
Firlefanz
08.05.2022, 12.18
World Athleticsin eli entisen IAAF:n sääntöjen mukainen naastojuoksu nyt vain on sitä mitä sinä kutsut puistojuoksuksi.
Vai tarkoitatko sitä että EM- tai MM-kisat juostaan kokonaan toisenlaisilla radoilla? Tai sitä että ennen ei juostu tasaisella hiekalla ja nurmella vaan umpimetsässä tjms?
PS Hieno laji - ja ainoa jossa olen osallistunut SM-kilpailuun! (Tosin vain ikäluokkasarjassa ja siinäkin olin mukana vain siksi että joukkueeseen tarvittiin vielä yksi juoksija. Oneksi tulokset laskettiin juoksijoiden yhteenlasketun ajan eikä viimeisenä maalilinjan ylittäneen mukaan!)
tempokisu
08.05.2022, 13.43
^ jonkun verran on kokemusta maastojuoksusta. Juostiin 1983 Hyvinkäällä tosi kivassa maastossa, sain jo heti ensimmäisen ylämäen jälkeen juosta yksikseni. Sama juttu Lidingöloppetissa, heti alussa kunnon ylämäki.
Nythän maastojuoksu on puistojuoksua ja se entinen maastojuoksu on polkujuoksua. Ja sitä polkujuoksua mainostetaan uutena juttuna :D voisihan sitä sitten perustaa polkujuoksun arvokisat...en koskaan tykännyt tasamaajuoksuista ja ratajuoksut oli ihan helvetillisiä. Tykkäsin hölkätä pururadalla tai poluilla - ikävä vaan että jalkavammojen ja epäoikeudenmukaisen kohtelun takia lajista jäi katkeruus.
Joka tapauksessa, nauratti toi kun kisat on Nakkilassa. Nakkilassa kun järjestettiin 80-luvulla Nahkiaishölkkä, ja voitin sen 1983 ja 1984. En muista mitä tuli palkinnoksi, mutta kaikki osallistujat sai erityisen mitalin - jotka on nyt aarteita ja kunniapaikalla vitriinissä:
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/OMA%20KARTANO/Nakkilanholkka1%2014081983.jpg?img=smaller
ps. ikävä kyllä SM-maastojen ( ja tarjolla naisille olisi sekä 10km että 4km olisipa ollut silloin 80-luvullakin..) lähtöluettelossa ei ole Annemaria eikä Alisaa.
ps. ikävä kyllä SM-maastojen ( ja tarjolla naisille olisi sekä 10km että 4km olisipa ollut silloin 80-luvullakin..) lähtöluettelossa ei ole Annemaria eikä Alisaa.
Onkohan Johanna Peiponen mukana? Näyttää vetävän vauhdikkaita juoksulenkkejä tässä kotikadullani (JP:ksi olen ollut tunnistavinani tuon maski kasvoilla juoksevan).
tempokisu
08.05.2022, 17.04
^ on ainakin ilmoittautunu kympille. Juosta maski kasvoilla....no voihan sitä kansallisissa kisoissa pärjätä jos mukana ei ole huippuja. Mutta kun Camilla Richardsson on mukana, ja hänellä on kirikykyä toisin kuin meillä peruspuurtajilla + Annemari, Alisa, Johanna.
Mutta hyvääpäivää sentään, naisten kympillä näyttää olevan huikeat 14 osallistujaa. ..ja puistojuoksua on. Juontajan mukaan "kaikilla näyttää olevan lenkkarit jalassa.."? niin siis mikä muu tossuvalinta maastojuoksussa. Varmaan piikkarit, mutta se kertoo todellakin siitä että ei ole maastojuoksu kuten ennen.
Ja siis tuolloin 1983 oli jo pelkästään A-tytöissä ( sarjoja oli siis A-alle 18v tytöt ja sitten naiset mikä olisi järkevä raja nykyisinkin...)enemmän osallistujia kuin nyt naispuolisten sarjoissa yhteensä.
Eikä tullu yllätyksenä että Camilla sen naisten kympin vie, leppoisaa lenkkeilyä ja sitten lyhyt loppukiri. Kuulemma ei ole maastojuoksija, onneksi ensi viikolla pääsee radalle..
t. aikansa ihmejuoksija :D...niin ja siis sori, mutta tytöt 19 on aika pulskia..
usko juntunen
08.05.2022, 18.51
Hyvä Vieremän Koitto, Iisalmen Visa, Ponsse ja ennenkaikkea Mikko Kauppinen!
Iisamen Visa liittyy tähän siten, että jutussa mainittu valmentaja on ko seuran aktiivi niin laduilla kuin yleisurheilun piirissä.https://yle.fi/urheilu/3-12436107
Ponsse tulee mukaan näin. Eipä ollut yllätys. Iso peukku.
https://www.is.fi/urheilu/art-2000008308004.html
Sara Kuiviston mahasta on löydetty Örmyliksi nimetty ötökkä eli suolistoloinen (Dientamoeba fragilis) joka on vaivannut jo pitemmän aikaa keväällä. Örmylin häätämiseksi on nyt hoito aloitettu, kauden aloitus vähän viivästyy. Kuivisto IG kertoo että valoisampi mieli nyt kun syyllinen oireisiin ja alavireeseen on löytynyt.
Örmyli näyttää olevan yleinen vatsa- ja suolistovaivojen aiheuttaja Suomessa:
https://yle.fi/uutiset/3-11011723
Juha Lehtinen
13.05.2022, 12.18
Timanttiliiga alkaa tänään Dohassa. En ole netistä lähtenyt hakemaan minkälainen kilpailuformaatti kenttälajeissa on tänä vuonna on. Toivottavasti perinteisellä tavalla voittaja ratkotaan eli paras tulos voittaa eikä niin että 3 parasta jatkaa tekemällä kukin yhden suorituksen.
Concorde
15.05.2022, 00.32
Grenadan jäbä kiskas keppiä yli 93 metriä:
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/1cc36618-69a8-4455-afd7-27e91b4244c6
Marsusram
15.05.2022, 11.17
Ei Kaisan puolimaran aika 1:25.28 mun mielestä ole kuin hyvää kuntoilijatasoa.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008817220.html
Pitäisi olla 1:15..
callahan
15.05.2022, 15.33
"En ole ehtinyt juoksemaan kovin paljon" Kaisan suusta, en noista ajoista mitään ymmärrä mutta ihan kelpo tuo oli.
Ainahan arvostelijat voi mennä viivalle :)
Puolassa jotkin kisat jossa Suomen Silli Sillman mukana seitsenottelussa.
Livestream tässä. Nyt näkyy olevan tauko me menossa.
https://youtu.be/8O3PxRO5qFw
Marsusram
15.05.2022, 15.50
^^Kyllä silloin kun harrastin tuota sivulajia, olisi mainittu että kova aika jäähdytteleväksi toisen lajin harjoittajaksi, mitä tuo toki on.
Ja onhan Kaisa vielä lupaava nuori, itsekin juoksin vasta vanhempana pari maratonia alle 2:39, vaikka ruumiinrakenteeni ei juoksuun sopinut yhtä hyvin.
Grenadan jäbä kiskas keppiä yli 93 metriä:
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/1cc36618-69a8-4455-afd7-27e91b4244c6
Joo, katsottiin pojan kanssa kisa ja siellä oli kyllä sellainen puhuri stadionilla, että kyllä varmaan senkin takia keppi lensi kun myötätuuleen heitettiin. Mutta keppi ei taipunut, kun seiväshyppy peruttiin samasta syystä.
^^Kyllä silloin kun harrastin tuota sivulajia, olisi mainittu että kova aika jäähdytteleväksi toisen lajin harjoittajaksi, mitä tuo toki on.
Ja onhan Kaisa vielä lupaava nuori, itsekin juoksin vasta vanhempana pari maratonia alle 2:39, vaikka ruumiinrakenteeni ei juoksuun sopinut yhtä hyvin.
Jumaleisson, juuri ja juuri pysyisin fillarilla kyydissä! Tosin siinä voisi olla pakollinen kahvitauko välissä, mutta on kovaa porukkaa täällä.
Tänään tulee kotimaista yleisurheilua. Areenasta 17.45 alkaen ja tv2 kanavalta 18.30. Just sopivasti kun Giron etappi loppuu.
Muun muassa Senni Salminen avaa kisakautensa. Juttu Sennistä https://yle.fi/urheilu/3-12458524
Tänään tulee kotimaista yleisurheilua. Areenasta 17.45 alkaen ja tv2 kanavalta 18.30. Just sopivasti kun Giron etappi loppuu.
Muun muassa Senni Salminen avaa kisakautensa. Juttu Sennistä https://yle.fi/urheilu/3-12458524
Jaa joko se gp kisa kausi alko. Sopivasti satuin paikalle.
Tulipa tää kesä äkkiä
Samaa mieltä, oletin hänen juoksevan alle 1.20.
Firlefanz
26.05.2022, 09.42
Sadepäivän aamun hapan toteamus:
Kyllä taas nähdään miten sanonta "terve sielu terveessä ruumiissa - mutta hyvin usein myös pieni" pitää paikkansa:cool: Vaikka niin HS:n otsikon laatineelta kuin jutun kirjoittaneelta selvästi puuttuu riittävä asiantuntemus (tai he yksinkertaisesti vain halusivat kirjoittaa positiiviseen sävyyn suositusta ex-ampumahiihtäjästä ja muotoilla otsikon mahdollisimman paljon klikkejä kerääväksi), niin onhan se jotenkin huvittavaa että täytyy usean postaajan voimin tulla kertomaan että oikeasti kova tai edes hyvä aika on jotain aivan muuta.
Ja miksi ihmeessä kaikki nämä juoksupetterit lähtevät siitä oletuksesta että Mäkäräisen olisi pitänyt juosta mahdollisimman hyvä loppuaika tähtäimenään tai että hän ylipäätään olisi lähtenyt juoksuun mitenkään muuten kuin pitkiä juoksulenkkejä tekemättömänä ja asfalttirynkytykseen tottumattomana jalkojaan varoen ja säästellen?
tempokisu
27.05.2022, 20.39
:D mä hölkkäsitn puolimaratonin talviolosuhteissa 17-vuotiaana ( kaaduin kaksi kertaa kun liukas tie ) 1.15 + ja se on siis hölkkää. Mutta mun mielestä hölkkä söi hiihtovauhtia ja varmaan toisin.
Paitsi Therese Johaug.
Motonet gp Espoo parhaillaan. Näkymä seiväspaikalle hyvä. Liput hyvin kohtuullinen 15 euroa.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb22738230/p5pb22738230.jpg
Jep hyvä kisa oli just seipäässä ku ei ollu murto yksin
Hurja tilanne kävi, kun moukarin lämmittelyissä moukari tippui tuohon juoksuradalle. Meni tosi läheltä kuvaajaa joka istui nurmikolla radan sisäpuolella ja samalla oli naisten 1500 metriä mutta juoksijat onneksi sattumalta vastakkaisella suoralla sillä hetkellä.
https://www.vincosport.com/live/155598/
Viivi Lehikoinen juoksi oman ennätyksen 400m aidoissa tänään Genevessä ja voitti kisan. Suomen tilastoissa kaikkien aikojen toiseksi paras tulos. Tuija Helanderilla taitaa olla SE. Lehikoinen rikkoi samalla kesän MM-kisojen tulosrajan.
Yo. videolla Lehikoisen juoksu alkaa kohdasta 06:56.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.