akvavitix
22.05.2014, 14.27
Ensimmäinen postaus tällä palstalla ja aloitan off-topicilla. Jos/kun satutte käymään Hesarin Cykle-Centerissä, niin Harjun Döner on aivan ehdoton pyhiinvaelluskohde. Juuri kävin Cykle-Centerissä lounastauolla ja paluumatkalla otin mukaan elämäni parhaan kebabin; lammaskebabia.
Sitten itse asiaan. Lueskelin ketjun, jossa vertailtiin Ridley Fenixiä ja Focusin vastaavaa pyörää ja päädyttiin Wilieriin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-48639.html
Tästä ketjusta ei ollut lopulta minulle apua, joten ajattelin aloittaa uuden. Silmäni olin iskenyt Fenixiin kun hyvään hintaan ja hyvällä osasarjalla saisi: http://www.wiggle.co.uk/ridley-fenix-7005-105-special-edition-2013/
Vaihtoehdoksi bongasin toisen Ridleyn, Icaruksen, jossa on Ultegra-mix osasarja, eli seassa Tiagran pakka ja 105 etuvaihtaja. Hintaan 890€ + toimituskulut. Lisävaihtoehdoiksi olin ottanut Cycle-Centerin tarjouksen Giant Defy 1:stä 105-osasarjalla, jota kävin juuri koeajamassa:http://www.cyclecenter.fi/product/691/giant-defy-1-maantiepyora, sekä Felt Z85 http://www.cyclecenter.fi/product/731/felt-z85-maantiepyora.
Nykyinen pyöräni on vuonna -98 hankittu cressun teräsrunkoinen (mutta erittäin kevyt) maantiepyörä, jonka mallimerkintää en muista. Osasarjana Shimano RSX. Olen ollut tyytyväinen pyörääni pitkään, mutta viime vuonna alkoi tulla vaihteiston osalta luotettavuusongelmia ja stonga heiluu ja natisee ylämäissä sen verran, että luottamus pyörään on muutenkin horjunut; 80 Km/h Palojoen alamäessä tuntuu hurjalta, mutta sieltä tulee kuljettua joka toisella pyörälenkillä... Myöskin ajoasento nykyisessä ei ole aivan optimaalinen ja melko agressiiviseen kallellaan. Ajoasento näkyy sillä tavalla, että kädet tuppaavat puutumaan pitkillä matkoilla ja alaselkä teki viime vuoden Tour de Helsingillä polkemisen osittain melko tuskaiseksi.Kammen rattailla hampaita on 52 ja 42 ja takapakka on 7-lehtinen 12-22. Välitykset ovat siis myöskin hyvin raskaat. Vaikka tykkään monella tapaa nykyisestä paljonkin, katsoin paremmaksi alkaa katsoa uutta vaihtoehtoa, kuin lähteä etsimään kapeeseen haarukkaan sopivaa 7-lehtistä pakkaa saatika päivittämään muitakaan osia.
Tältä kokemuspohjalta hyppäsin Giantin selkään, missä ajoasento on huomattavasti pystympi ja kädet ovat ehkä jopa turhankin paljon ojentuneet eteenpäin. Muuten tuntui ihan ok:lta lukuunottamatta vaihteiston voimakasta lonksumista, mikä johtui oletettavasti vakiosäädöistä tai säädöttömyydestä sekä mahdollisesti pakan rattaiden huomattavista kokoeroista. En tuntenut oloa kuitenkaan ihan kotoisaksi.
Jäin juttelemaan vielä vaihtoehtona Felt Z85:stä, jota heillä ei juuri nyt ollut näytillä. Sen sijaan sain harmikseni alle Feltin F4:n, jossa pitäisi kuulemma olla vastaava geometria; myyjä ilmeisesti toivoi, että tuolla voisi vakuuttaa minut Giantista ja saada kaupat nopeasti. Huonostihan siinä kävi. F4 tuntui saman tien aivan eri tavalla eteenpäin menevältä agressiivisemmalla ajoasennolla - tuntui, kuin olisin tavannut vanhan kaverin. Ainoa huono puoli oli, että hintalappu ylittää oman budjettini 1500€:lla...
Tästä kokemuksesta opin sen, että suht agressiivinen ajoasento on kuitenkin mukavampi, kuin pystympi. Giant rajautui auttamattomasti vaihtoehtojen ulkopuolelle. Yritän bongata Z85:n sopivankokoisella rungolla koeajoon. Oikeankokoisen Fenixin löytäminen vaikuttaa juuri nyt haasteelta ja Ikarusta ei ilmeisesti ole koskaan tuotukaan Suomeen. Geometria Icaruksessa vaikuttaa hiukan samankaltaiselta, kuin Giantissa, joten todennäköisesti se tippuu laskuista pois.
Omat strategiset mittani ovat 185cm, jalan sisämitta 88cm, elopainoa n. 115kg, josta talven aikana kertyneitä harjoitusvastuksia 10kg, jotka on tarkoitus saada karsituksi tien päällä pikimmiten. Felt F4 oli runkokooltaan 56cm. Pyörä tuntui hyvältä, mutten tullut kokeilleeksi tangolta polkemista. Oikea runkokoko pyörinee siis 56-58cm kieppeillä. Giant oli kokoa L.
Viime vuonna ajelin vajaat 2000km ja tänä vuonna yritän saada rikotuksi tuon maagisen rajan. Lenkkien pituudet vaihtelevat reilusta paristakympistä Tour de Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Nyt kaipaan siis apua ja näkemystä siitä, mihin suuntaan kallistuisin. Fenix on sairaan hyvännäköinen pyörä ja hinnaltaan sopiva, jos nettikaupasta tilaa. Huoltojen ja takuun näkökulmasta kynnys nettikauppaan on korkea ja koeajamatta en uskalla näin isoja rahoja sijoittaa. Siitä syystä Felt vaikuttaa hyvinkin varteenotettavalta vaihtoehdolta. Ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan ehdotuksia, mietteitä, näkemyksiä, kehuja, haukkuja ym. Kiitokset etukäteen.
Sitten itse asiaan. Lueskelin ketjun, jossa vertailtiin Ridley Fenixiä ja Focusin vastaavaa pyörää ja päädyttiin Wilieriin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-48639.html
Tästä ketjusta ei ollut lopulta minulle apua, joten ajattelin aloittaa uuden. Silmäni olin iskenyt Fenixiin kun hyvään hintaan ja hyvällä osasarjalla saisi: http://www.wiggle.co.uk/ridley-fenix-7005-105-special-edition-2013/
Vaihtoehdoksi bongasin toisen Ridleyn, Icaruksen, jossa on Ultegra-mix osasarja, eli seassa Tiagran pakka ja 105 etuvaihtaja. Hintaan 890€ + toimituskulut. Lisävaihtoehdoiksi olin ottanut Cycle-Centerin tarjouksen Giant Defy 1:stä 105-osasarjalla, jota kävin juuri koeajamassa:http://www.cyclecenter.fi/product/691/giant-defy-1-maantiepyora, sekä Felt Z85 http://www.cyclecenter.fi/product/731/felt-z85-maantiepyora.
Nykyinen pyöräni on vuonna -98 hankittu cressun teräsrunkoinen (mutta erittäin kevyt) maantiepyörä, jonka mallimerkintää en muista. Osasarjana Shimano RSX. Olen ollut tyytyväinen pyörääni pitkään, mutta viime vuonna alkoi tulla vaihteiston osalta luotettavuusongelmia ja stonga heiluu ja natisee ylämäissä sen verran, että luottamus pyörään on muutenkin horjunut; 80 Km/h Palojoen alamäessä tuntuu hurjalta, mutta sieltä tulee kuljettua joka toisella pyörälenkillä... Myöskin ajoasento nykyisessä ei ole aivan optimaalinen ja melko agressiiviseen kallellaan. Ajoasento näkyy sillä tavalla, että kädet tuppaavat puutumaan pitkillä matkoilla ja alaselkä teki viime vuoden Tour de Helsingillä polkemisen osittain melko tuskaiseksi.Kammen rattailla hampaita on 52 ja 42 ja takapakka on 7-lehtinen 12-22. Välitykset ovat siis myöskin hyvin raskaat. Vaikka tykkään monella tapaa nykyisestä paljonkin, katsoin paremmaksi alkaa katsoa uutta vaihtoehtoa, kuin lähteä etsimään kapeeseen haarukkaan sopivaa 7-lehtistä pakkaa saatika päivittämään muitakaan osia.
Tältä kokemuspohjalta hyppäsin Giantin selkään, missä ajoasento on huomattavasti pystympi ja kädet ovat ehkä jopa turhankin paljon ojentuneet eteenpäin. Muuten tuntui ihan ok:lta lukuunottamatta vaihteiston voimakasta lonksumista, mikä johtui oletettavasti vakiosäädöistä tai säädöttömyydestä sekä mahdollisesti pakan rattaiden huomattavista kokoeroista. En tuntenut oloa kuitenkaan ihan kotoisaksi.
Jäin juttelemaan vielä vaihtoehtona Felt Z85:stä, jota heillä ei juuri nyt ollut näytillä. Sen sijaan sain harmikseni alle Feltin F4:n, jossa pitäisi kuulemma olla vastaava geometria; myyjä ilmeisesti toivoi, että tuolla voisi vakuuttaa minut Giantista ja saada kaupat nopeasti. Huonostihan siinä kävi. F4 tuntui saman tien aivan eri tavalla eteenpäin menevältä agressiivisemmalla ajoasennolla - tuntui, kuin olisin tavannut vanhan kaverin. Ainoa huono puoli oli, että hintalappu ylittää oman budjettini 1500€:lla...
Tästä kokemuksesta opin sen, että suht agressiivinen ajoasento on kuitenkin mukavampi, kuin pystympi. Giant rajautui auttamattomasti vaihtoehtojen ulkopuolelle. Yritän bongata Z85:n sopivankokoisella rungolla koeajoon. Oikeankokoisen Fenixin löytäminen vaikuttaa juuri nyt haasteelta ja Ikarusta ei ilmeisesti ole koskaan tuotukaan Suomeen. Geometria Icaruksessa vaikuttaa hiukan samankaltaiselta, kuin Giantissa, joten todennäköisesti se tippuu laskuista pois.
Omat strategiset mittani ovat 185cm, jalan sisämitta 88cm, elopainoa n. 115kg, josta talven aikana kertyneitä harjoitusvastuksia 10kg, jotka on tarkoitus saada karsituksi tien päällä pikimmiten. Felt F4 oli runkokooltaan 56cm. Pyörä tuntui hyvältä, mutten tullut kokeilleeksi tangolta polkemista. Oikea runkokoko pyörinee siis 56-58cm kieppeillä. Giant oli kokoa L.
Viime vuonna ajelin vajaat 2000km ja tänä vuonna yritän saada rikotuksi tuon maagisen rajan. Lenkkien pituudet vaihtelevat reilusta paristakympistä Tour de Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Nyt kaipaan siis apua ja näkemystä siitä, mihin suuntaan kallistuisin. Fenix on sairaan hyvännäköinen pyörä ja hinnaltaan sopiva, jos nettikaupasta tilaa. Huoltojen ja takuun näkökulmasta kynnys nettikauppaan on korkea ja koeajamatta en uskalla näin isoja rahoja sijoittaa. Siitä syystä Felt vaikuttaa hyvinkin varteenotettavalta vaihtoehdolta. Ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan ehdotuksia, mietteitä, näkemyksiä, kehuja, haukkuja ym. Kiitokset etukäteen.