PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uutta ~1000€ maantiepyörää 105-osasarjalla etsimässä



akvavitix
22.05.2014, 14.27
Ensimmäinen postaus tällä palstalla ja aloitan off-topicilla. Jos/kun satutte käymään Hesarin Cykle-Centerissä, niin Harjun Döner on aivan ehdoton pyhiinvaelluskohde. Juuri kävin Cykle-Centerissä lounastauolla ja paluumatkalla otin mukaan elämäni parhaan kebabin; lammaskebabia.

Sitten itse asiaan. Lueskelin ketjun, jossa vertailtiin Ridley Fenixiä ja Focusin vastaavaa pyörää ja päädyttiin Wilieriin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-48639.html

Tästä ketjusta ei ollut lopulta minulle apua, joten ajattelin aloittaa uuden. Silmäni olin iskenyt Fenixiin kun hyvään hintaan ja hyvällä osasarjalla saisi: http://www.wiggle.co.uk/ridley-fenix-7005-105-special-edition-2013/
Vaihtoehdoksi bongasin toisen Ridleyn, Icaruksen, jossa on Ultegra-mix osasarja, eli seassa Tiagran pakka ja 105 etuvaihtaja. Hintaan 890€ + toimituskulut. Lisävaihtoehdoiksi olin ottanut Cycle-Centerin tarjouksen Giant Defy 1:stä 105-osasarjalla, jota kävin juuri koeajamassa:http://www.cyclecenter.fi/product/691/giant-defy-1-maantiepyora, sekä Felt Z85 http://www.cyclecenter.fi/product/731/felt-z85-maantiepyora.

Nykyinen pyöräni on vuonna -98 hankittu cressun teräsrunkoinen (mutta erittäin kevyt) maantiepyörä, jonka mallimerkintää en muista. Osasarjana Shimano RSX. Olen ollut tyytyväinen pyörääni pitkään, mutta viime vuonna alkoi tulla vaihteiston osalta luotettavuusongelmia ja stonga heiluu ja natisee ylämäissä sen verran, että luottamus pyörään on muutenkin horjunut; 80 Km/h Palojoen alamäessä tuntuu hurjalta, mutta sieltä tulee kuljettua joka toisella pyörälenkillä... Myöskin ajoasento nykyisessä ei ole aivan optimaalinen ja melko agressiiviseen kallellaan. Ajoasento näkyy sillä tavalla, että kädet tuppaavat puutumaan pitkillä matkoilla ja alaselkä teki viime vuoden Tour de Helsingillä polkemisen osittain melko tuskaiseksi.Kammen rattailla hampaita on 52 ja 42 ja takapakka on 7-lehtinen 12-22. Välitykset ovat siis myöskin hyvin raskaat. Vaikka tykkään monella tapaa nykyisestä paljonkin, katsoin paremmaksi alkaa katsoa uutta vaihtoehtoa, kuin lähteä etsimään kapeeseen haarukkaan sopivaa 7-lehtistä pakkaa saatika päivittämään muitakaan osia.

Tältä kokemuspohjalta hyppäsin Giantin selkään, missä ajoasento on huomattavasti pystympi ja kädet ovat ehkä jopa turhankin paljon ojentuneet eteenpäin. Muuten tuntui ihan ok:lta lukuunottamatta vaihteiston voimakasta lonksumista, mikä johtui oletettavasti vakiosäädöistä tai säädöttömyydestä sekä mahdollisesti pakan rattaiden huomattavista kokoeroista. En tuntenut oloa kuitenkaan ihan kotoisaksi.

Jäin juttelemaan vielä vaihtoehtona Felt Z85:stä, jota heillä ei juuri nyt ollut näytillä. Sen sijaan sain harmikseni alle Feltin F4:n, jossa pitäisi kuulemma olla vastaava geometria; myyjä ilmeisesti toivoi, että tuolla voisi vakuuttaa minut Giantista ja saada kaupat nopeasti. Huonostihan siinä kävi. F4 tuntui saman tien aivan eri tavalla eteenpäin menevältä agressiivisemmalla ajoasennolla - tuntui, kuin olisin tavannut vanhan kaverin. Ainoa huono puoli oli, että hintalappu ylittää oman budjettini 1500€:lla...

Tästä kokemuksesta opin sen, että suht agressiivinen ajoasento on kuitenkin mukavampi, kuin pystympi. Giant rajautui auttamattomasti vaihtoehtojen ulkopuolelle. Yritän bongata Z85:n sopivankokoisella rungolla koeajoon. Oikeankokoisen Fenixin löytäminen vaikuttaa juuri nyt haasteelta ja Ikarusta ei ilmeisesti ole koskaan tuotukaan Suomeen. Geometria Icaruksessa vaikuttaa hiukan samankaltaiselta, kuin Giantissa, joten todennäköisesti se tippuu laskuista pois.

Omat strategiset mittani ovat 185cm, jalan sisämitta 88cm, elopainoa n. 115kg, josta talven aikana kertyneitä harjoitusvastuksia 10kg, jotka on tarkoitus saada karsituksi tien päällä pikimmiten. Felt F4 oli runkokooltaan 56cm. Pyörä tuntui hyvältä, mutten tullut kokeilleeksi tangolta polkemista. Oikea runkokoko pyörinee siis 56-58cm kieppeillä. Giant oli kokoa L.

Viime vuonna ajelin vajaat 2000km ja tänä vuonna yritän saada rikotuksi tuon maagisen rajan. Lenkkien pituudet vaihtelevat reilusta paristakympistä Tour de Helsinkiin ja kaikkea siltä väliltä. Nyt kaipaan siis apua ja näkemystä siitä, mihin suuntaan kallistuisin. Fenix on sairaan hyvännäköinen pyörä ja hinnaltaan sopiva, jos nettikaupasta tilaa. Huoltojen ja takuun näkökulmasta kynnys nettikauppaan on korkea ja koeajamatta en uskalla näin isoja rahoja sijoittaa. Siitä syystä Felt vaikuttaa hyvinkin varteenotettavalta vaihtoehdolta. Ottaisin kuitenkin mielelläni vastaan ehdotuksia, mietteitä, näkemyksiä, kehuja, haukkuja ym. Kiitokset etukäteen.

Keskiäkäinen lohjalainen
22.05.2014, 17.34
Tämä?

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-r1-4.0-17801/wg_id-110

nure
22.05.2014, 18.49
Tuo Lohjalaisen suosittelema Radon ilman muuta, ainoa jossa on täys 105 sarja.

Amfinaut
23.05.2014, 01.18
Canyonin Roadlite? Toimitus taitaa tosin venyä pahasti jos himot uuteen pyörään on kovat.

snowfake
23.05.2014, 01.37
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3192#tab-reiter2

Jos nyt haluaa 105-tasoisen osasarjan, niin tuota Sram Apexilla varustettua saa heti. Tonnin Radon ollut, ja nyt tuo tonnin Roadlite. Itselle ainakin Apexit ovat mukavammat.

akvavitix
23.05.2014, 13.01
Kävikin niin, että Keravan CycleCenterissä oli Ridley Fenix runkokoolla M . Koeajoin edellisten lisäksi 56cm rungolla Felt Z85:n, joka tuntui sinänsä ihan hyvältä myös. Reissulle otin autoon mukaan myöskin oman cressun, jotta pystyin vertaamaan näiden kolmen fillarin välillä. Z85 ei tuntumaltaan vastannut F4:ää, mikä on hyvinkin luonnollista huomioiden puolentoista tonnin hintaeron. Asento oli aavistuksen pysty minun makuuni. Ridley Fenix sen sijaan osoittautui harvinaisen hyväksi. Isompi runko olisi varmasti ollut jo liian iso. Ero cressuun on, että keskiö on satulaan nähden edempänä, mutta muuten ajoasennossa on paljon yhteistä. Kun pyörää tarjottiin sopivaan hintaan oli päätös helppo tehdä. Mukaan lähti siis Ridley Fenix.

Tottakai illalla piti käydä uudella fillarilla lenkillä saman tien. Ruohonleikkuun ja koeajolenkkien jälkeen mehut olivat jo melko vähissä, joten lenkki tuntui suht raskaalta varsinkin, kun vaatii muutaman hetken päästä sinuiksi aivan eriläisten välitysten kanssa. Lisäksi etuvaihtaja vaatii pientä hienosäätöä. Lihaksistossa huomasi muuttuneet liikeradat ja pari lenkkiä menee varmaan totutellessa uuteen asentoon. Diagnoosina on, että satulaksi vaihdan viime syksynä ostamani Bontrager Affinty RL:n ja stemmi varmaan pitää vaihtaa sentin tai kaksi lyhyempään. Muilta osin tuntuma on erittäin lupaava.

Vakiona kiekoilla on Cont Ultra Sport 23mm nakit. Tähän saakka olen uskollisesti luottanut Vittoriaan ja selvinnyt koko elämäni ilman yhtäkään rengasrikkoa tien päällä. Continentaleja ei erityisesti kehuta puhkeamattomuuden osalta, joten todennäköisesti siirrän 1500km ajetut 25mm rubino pro 3:set Fenixiin. Vittoria linjalla tulen todennäköisesti jatkossakin pysymään. Huomattavaa aiempaan pyörään verrattuna oli, että hiilikuituhaarukka todella vaimentaa tien epätasaisuuksia hämmästyttävän paljon, joten en pystynyt renkaita vertaamaan aiempaan kokemukseen Tuusulanjärveä kiertäessä.

Oli toki tarkoitus käydä vielä Bianchin verrokkeja kokeilemassa, mutta ostopäätös oli jo näillä eväillä harvinaisen helppoa tehdä. Opin tästä kierroksesta sen, että mitään fillaria en jatkossa osta ilman koeajoa (tosin Fenixillä ajelen varmaan sujuvasti ainakin seuraavat 10 vuotta). Rajaa käytännössä verkkokaupat minun ulottumattomiin, koska omatunto ei anna periksi käydä hyödyntämässä kotimaisten kauppiaiden palvelua ja ostamalla verkkokaupasta. Nyt saavutettiin molempia osapuolia tyydyttävä kauppa ja vieläpä hyvin todennäköisesti pitkään jatkuva asiakassuhde. :)

kauris
23.05.2014, 15.55
Kävikin niin, että Keravan CycleCenterissä oli Ridley Fenix runkokoolla M . Koeajoin edellisten lisäksi 56cm rungolla Felt Z85:n, joka tuntui sinänsä ihan hyvältä myös. Reissulle otin autoon mukaan myöskin oman cressun, jotta pystyin vertaamaan näiden kolmen fillarin välillä. Z85 ei tuntumaltaan vastannut F4:ää, mikä on hyvinkin luonnollista huomioiden puolentoista tonnin hintaeron. Asento oli aavistuksen pysty minun makuuni. Ridley Fenix sen sijaan osoittautui harvinaisen hyväksi. Isompi runko olisi varmasti ollut jo liian iso. Ero cressuun on, että keskiö on satulaan nähden edempänä, ...

... Lihaksistossa huomasi muuttuneet liikeradat ja pari lenkkiä menee varmaan totutellessa uuteen asentoon. Diagnoosina on, että satulaksi vaihdan viime syksynä ostamani Bontrager Affinty RL:n ja stemmi varmaan pitää vaihtaa sentin tai kaksi lyhyempään. Muilta osin tuntuma on erittäin )

Geometria eli satulaputken yläosa suhteessa keskiöön saattaa toki olla reilusti erilainen mutta muistathan, että satulaa kiskoja pitkin liikuttamalla sentin pari voit halutessasi satulaa siirtää suhteessa keskiöön. Jos muutos tuntui siis liian isolta tai väärältä. Lähtökohtanahan ( ei toki ehdottomana totuutena) tulisi olla, että pyörän päällä istuessa polkimet vaakatasossa etummaisen jalan polvilumpion kohdalta (tai max sentti lumpion etureunan takaa) laskettu luotilanka osuisi poljinakselin kohdalle. Ja poljinakseli taas siihen jalan uloimpaan luuhun sisäsyrjällä eli siihen peukkuvarpaan juuren luuhun jalan sisäsyrjällä mikä säädetään klossia siirtämälläkengän pohjassa. Isokenkäinen voi pitää vähän taaempanakin klossia eli edempänä jalkaa polkimeen nähden.

http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut/Yhdentoistakohdansaatomtb.aspx

akvavitix
23.05.2014, 22.28
Kiitokset Kauris vinkeistäsi! Löytyisikö tuosta ajoasennosta luotettavaa nettikirjallisuutta, jota voisi soveltaa omiin tarkoituksiin? Tai vaikkapa juutuubi-videoita?

Tänään vaihdoin satulaa ja asetin sen edemmäksi. Lisäksi nostin satulaa suunnilleen sentin verran, ja nyt ajoasento alkaa todella olla hyvän oloinen. Samalla säädin vaihtajat, jotka nyt toimivatkin suht moitteettomasti.

10-lehtisestä pakasta kun ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kuuluuko asiaan, että etuvaihtaja hankaa ketjuun, kun takavaihtaja on ns, toisessa ääripäässä? Millään ilveellä en nimittäin saanut etuvaihtajaa siten, että ketju liikkuisi ilman kontaktia koko pakan leveydeltä. Cressun 7-lehtisellä pakalla tällaisia ongelmia ei ollut.

nure
23.05.2014, 22.59
Ei rataspakka ole tarkoitettukaan ajettavan ääriasennoissa ja noissa mooseksen aikaisissa seiskoissa rataspakan leveys kontra lehtien väli oli aivan eri kuin nykyisten 10 - 11 lehtisten.

kauris
23.05.2014, 23.01
no niitä varmasti löytyy ihan loputtomiin.
tässä videottomia :)

http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm

http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2005/Oikeakoko.pdf

http://www.fillari-lehti.fi/Fillaril...nsaatomtb.aspx

http://sheldonbrown.com/saddles.html

Ja kymppipakka kahdella eturattaalla ottaa käytännössä kiinni kaikista epäsopivimmilla välityksillä joilla ketju menee eniten ristiin. Eli pienellä eturattaalla älä välitä jos pienin ja toiseksi pienin ratas takana aiheuttaa hankausta ja älä siitäkään, jos isolla edessä ja kevyin eli isoin takana vähän hankaa. Näitä väityksiä ei ketjun vinossa olemisen (kuluttavaa ketjulle ja voimansiirrolle ja aiheuttaa kitkaa) takia kuuluisi muutoinkaan käyttää.

Sipuliitta
24.05.2014, 07.39
Siinä 105 etuvaihtajassa on väliasento sekä isolle että pienelle rattaalle. Itsellä toimii yhtä ratasta vaille ääriasennon kummassakin laidassa.

hkultala
24.05.2014, 08.09
Geometria eli satulaputken yläosa suhteessa keskiöön saattaa toki olla reilusti erilainen mutta muistathan, että satulaa kiskoja pitkin liikuttamalla sentin pari voit halutessasi satulaa siirtää suhteessa keskiöön. Jos muutos tuntui siis liian isolta tai väärältä. Lähtökohtanahan ( ei toki ehdottomana totuutena) tulisi olla, että pyörän päällä istuessa polkimet vaakatasossa etummaisen jalan polvilumpion kohdalta (tai max sentti lumpion etureunan takaa) laskettu luotilanka osuisi poljinakselin kohdalle. Ja poljinakseli taas siihen jalan uloimpaan luuhun sisäsyrjällä eli siihen peukkuvarpaan juuren luuhun jalan sisäsyrjällä mikä säädetään klossia siirtämälläkengän pohjassa. Isokenkäinen voi pitää vähän taaempanakin klossia eli edempänä jalkaa polkimeen nähden.

http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut/Yhdentoistakohdansaatomtb.aspx

Tuolla "KOPS"-periaatteella satulan paikalle vaan ei ole _MITÄÄN_ ihmisen anatomiaan tai fysiikkaan pohjaavaa pätevää perustelua. Se on vain täysin hidasta vedetty (tai ehkä nimenomaan rikkinäisellä fysiikalla päätelty) nyrkkisääntö joka sattuu _joillain ihmisillä_ toimimaan kohtalaisen hyvin _jonkuntyyliselä pyörällä_

Tuossa vähän enemmän faktaan ja vähemmän myytteihin perustuvaa juttua satulan paikasta:

http://sheldonbrown.com/kops.html

kauris
24.05.2014, 09.29
Tuo kops artikkeli oli linkkinä minunkin yllä laittamassa sheldonin linkissä ja vilkaisin itsekin sitä eilen lnkin laittaessani. Pitää joskus lukea ajan kanssa mutta eiköhän tuo perinteinen satulan kohta ole aika hyvä lähtökohta aloitttaa säätäminen jos haluaa johonkin satulan ensin lykätä ja siitä alkaa muuttamaan sitä tai muita säädettäviä asioita yksi ja vähän kerrallaan itselle sopivaan suuntaan.

Vorkki
24.05.2014, 10.49
Itselleni jäi epäselväksi topicin aloittajan Ridleyn koko johon päädyit, oliko se M? Katselin jonkinlaista Ridleyn kokosuositustaulukkoa
http://www.bellatisport.com/shop/images/docs/_____Ridley%202014%20Sizing%20Chart.pdf
ja siinä M-koko oli maantiepyörissä merkitty hieman pienemmille kavereille. Kysyn tätä sen takia että itsellänikin on maantie-Ridleyn hankinta mielessä ja kokoasia tapeetilla. Hankintapaikkana nimenomaan Keravan Cycle Center, erinomaiseksi kokemani palvelun takia, vaikka nuo muut myymälät olisivat paljon lähempänä.

akvavitix
27.05.2014, 18.57
Runkokoko oli tosiaan M ostamassani Fenixissä. Aika selvää on, että L-runko olisi ollut liian iso ja M ilman muuta oikean kokoinen. Myöskin Feltissä oikea runkokoko olisi ollut 56cm. Olin yllättynyt sikäli, että pituuteni perusteella oikean koon olisi kuulunut olla L/58cm.

Ridleystä lukiessani netissä on pariinkin otteeseen tullut vastaan tieto, että pienempi koko on sopinut paremmin kuin suurempi ja on nimenomaan kehotettu valitsemaan huolella oikea runkokoko. Suosittelen kokeilemaan eri pyöriä eri runkokoolla. Sillä saa parhaan tuntuman.

Olen samaa mieltä Keravan CycleCenterin palvelusta; muuhun fillarikauppaan ei taidakaan jatkossa olla paljoakaan asiaa vaikka minunkin kannalta muut liikkeet sijaitsevatkin paremmilla paikoilla. Laadukkaalla palvelulla välttää huti-hankinnat, mitä verkkokaupassa ja itsepalvelulla tulee väkisinkin vastaan.

Oiva K
02.05.2019, 20.35
Tää näyttää kivalta peliltä ja on toimivat osat
https://www.wiggle.co.uk/orro-pyro-disc-7000-fsa-r600-road-bike-2019/