Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edge 1000
Välikysymys kaikille joilla ei oo onnistunu päivitys, ootteko tehny wifillä/bt:lla vaiko ihan expressin kautta piuhalla? Ite jälkimmäisellä, eikä ollu ongelmia..
Minullakaan ei päivitys onnistunut, mutta tuon GUPDATE.gcd tiedoston kopiointi Garminiin auttoi. Lienee edellisessä päivityksessä päivitysohjelma virheellisesti poistanut tuon tiedoston.
Morpheus3
21.11.2016, 19.30
Itse päivitin muutama päivä sitten kaapelin välityksellä, ja päivitys asentui ongelmitta. Mitä nyt joutui wlan-verkon tiedot syöttämään uudestaan että synkkauksen sai taas toimimaan.
Juha Lehtinen
21.11.2016, 19.51
Minullakaan ei päivitys onnistunut, mutta tuon GUPDATE.gcd tiedoston kopiointi Garminiin auttoi. Lienee edellisessä päivityksessä päivitysohjelma virheellisesti poistanut tuon tiedoston.
Näytti täälläkin päivitys nyt onnistuvan tuolla tiedoston kopioinnilla :cool:.
magnuken
21.11.2016, 21.23
Tuo ongelma päivitystä ohjaavan gupdate.gcd tiedoston kanssa on vaivannut garminejä jo toistakymmentä vuotta! Itse kohtasin sen ensimmäisen kerran Garmin Quest-2 momitoimilaitteen kanssa joskus vuonna 2005-2006. Sitten sama päivitysongelma tuli eteen viiden vuoden kuluttua Montana vehkeen kanssa, joskus 2011-2012!
Eli jokin toiminto hävittää laitteesta tai korruptoi jossakin tilanteessa sen gupdate.gcd tiedoston. Montanan kohdalla oli kyseessä ilmeisesti edellinen päivitys, koska muistaakseni seuraava päivitys tuli hyvin äkkiä ja sen jälkeen tuo ilmiö esiintyi. Questin kohdalta en muista missä yhteydessä tiedosto hajosi.
Kumma, ettei Garmin vieläkään ole saanut täysin poistettua tämän aina silloin tällöin joidenkin mallien kohdalla esiintyvän kiusallisen vikatilanteen!
Juha Lehtinen
21.11.2016, 21.52
Onko niin että jos tuota gupdate tiedostoa ei itse siirrä garminiin niin ei myöhemminkään ilmestyvät päivitykset asennu?.
magnuken
21.11.2016, 23.45
Onko niin että jos tuota gupdate tiedostoa ei itse siirrä garminiin niin ei myöhemminkään ilmestyvät päivitykset asennu?.
Välttämättä ei ole näin etenkin silloin jos joku aikaisempi päivitys tuon tiedoston rampautti ja kyseessä yleinen vika. Tällöin Garminin uuden korjauspäivityksen myötä saattaa aluksi tuo tiedosto tulla laitteeseen.
Duoda, lukeeko tuossa "Time of day" vai onko tuo ajoaika ko reenille?
Eli onko Froome vetänyt viileessä kelissä 12h20min 218 keskiwatilla viikko sitten vai onko kello vain ollut 12.20 keskipäivällä?
https://pbs.twimg.com/media/Cx_pUEyUkAE4ofB.jpg:large
Väitän että kellonaika, koska ei sadasosia..
Kellon aikaa minäkin veikkaan. Sais aika tasamaalla ajella että 381km matkalle tulisi vain 713 nousumetriä.
Pelkkä "Time" (=ajoaika) se ei voi olla kun tuo Time sana olisi keskitetty ruudulle, nyt se on vähän vasemmalla. Ja ihan kuin siinä näkyisi "Time of D" vaimeasti tauastalta. Jos meren rannalla Australiassa ajeleepi, voihan se ollakin ettei nousua tule paljoa mittään edes 400K matkalla. Toki 700m on varsin vähän silti. Ja varsin pieni kadenssi, voisi kuvitella että 90 pinnassa menis ainakin. Toisaalta jos se ajoi pintakaasulla iisisti. Froomelle 218W ja 30.9km/h lienee iisiä.
Juha Lehtinen
01.12.2016, 12.20
Tuossa lukisi ilmeisesti current lap jos olisi ajanotosta kyse.
^Garmin 1000:sen "Time*" datafieldit:
Time: The stopwatch time for the current activity.
Time - Avg. Lap: The average lap time for the current activity.
Time - Elapsed: The total time recorded. For example, if you
start the timer and run for 10 minutes, then stop the timer for
5 minutes, then start the timer and run for 20 minutes, your
elapsed time is 35 minutes.
Time - Lap: The stopwatch time for the current lap.
Time - Last Lap: The stopwatch time for the last completed lap.
Time of Day: The current time of day based on your current
location and time settings (format, time zone, daylight saving
time).
Time Seated: The time spent seated while pedaling for the
current activity.
Time Seated Lap: The time spent seated while pedaling for the
current lap.
Time Standing: The time spend standing while pedaling for the
current activity.
Time Standing Lap: The time spend standing while pedaling for
the current lap.
Time to Dest.: The estimated time remaining before you reach
the destination. You must be navigating for this data to
appear.
Time to Go: During a workout, the remaining time when you are
using a time target.
Time to Next: The estimated time remaining before you reach
the next waypoint in the route. You must be navigating for
this data to appear.
nikobiker
11.12.2016, 20.21
Uskaltauduin minäkin päivittämään tuon 11.10 softaversion. Mitään ongelmaa asennuksessa ei ollut (Windows 7, piuha koneeseen ja Garmin Express). Tosin treenihistoriassa kellonajat siirtyivät kaksi tuntia eteen päin.
Ilmeisesti sykkeiden zone-aikojen jakautumiset eivät tule näkyviin menneisiin treeneihin? Ainakin minulla näyttää nollaa kaikissa. Toivottavasti jatkossa tulee.
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735
"Fixed an issue with the Turn Guidance Popup where the Map was not centering on the turn."
Jos tuon saivat korjattua, niin hienoa. On ärsyttänyt lenkeille monesti.
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/polar_H7_sykesensori hommasin tommosen vyön eliten softaa ja android luuria varten , toimii ok bt:llä.
Mutta edge tonni ei tota tunnista , vanhan karhun halpisvyön löytää kyllä bt:llä.
Mikä ***** näissä nykyajan vehkeissä voi olla näin vaikeeta?
Ei sillä on mulla tohon garminiin sen oma vyökin joka ant+:ssaa käyttää ja pelaa hyvin.
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/polar_H7_sykesensori hommasin tommosen vyön eliten softaa ja android luuria varten , toimii ok bt:llä.
Mutta edge tonni ei tota tunnista , vanhan karhun halpisvyön löytää kyllä bt:llä.
Mikä ***** näissä nykyajan vehkeissä voi olla näin vaikeeta?
Ei sillä on mulla tohon garminiin sen oma vyökin joka ant+:ssaa käyttää ja pelaa hyvin.
Käsittääkseni missään Edgessä ei ole BT-sensoriyhteensopivuutta. Se on eri asia, että laite osaa muodostaa BT-yhteyden esim. älypuhelimeen.
Morpheus3
11.12.2016, 22.29
Käsittääkseni missään Edgessä ei ole BT-sensoriyhteensopivuutta. Se on eri asia, että laite osaa muodostaa BT-yhteyden esim. älypuhelimeen.
Se on juuri näin, edge 1000 tukee ainoastaan ant+ sensoriyhteyttä, laitetta hankkiessaan kannattaa yleensä perehtyä siihen mihin laite kykenee ja mihin ei...
laitetta hankkiessaan kannattaa yleensä perehtyä siihen mihin laite kykenee ja mihin ei...
hommasin tommosen vyön eliten softaa ja android luuria varten , toimii ok bt:llä.
Asiaan , sitten ton vanhan karhun vyön täytyy olla molempia signaaleja tukeva. Tutkitaan lisää.
edit. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46676/gbrqx/Evolver-Bluetooth-SMART-sykevyo-musta , tommonen se karhun vyö on ulkonäöltään. Sama teksti bluetooth lukee karhussa edessä. Voin ollä lähes varma että vyössä ei mainita ant tuesta mitään ja vyö pelaa edge tonnin kanssa monen lenkin testin tuloksena. Netistä ei karhun vyöstä löydy mitään järkevää tietoa , paikallisessa citymarketissa 30 ekuu. Mulla on boksi ja laput tallessa tosta karhusta , täytyy töitten jälkeen kattoo lukeeko mitään järkevaa niissä.
Grandi66
12.12.2016, 11.05
Tackin vyö toimii ku junan vessa(ei näiden nykyisten junien), tukee ant+ ja bt. Voi käyttää yhtä aikaa kännyn ja 1000 kanssa. Tyytyväinen.
fillari10.blogspot.fi
ite yrittäjä
Laitetaas tänne, ku en sopivampaa ketjua heti löytänyt.
Vuoden vanha 1000 lakkasi latautumasta. Ei herännyt ollenkaan, vaikka koitin mitä. No, nyt sitten se varsinainen asia...
Otin yhteyttä garmin.fi sivujen kaavakkeella ja kuvasin ongelman. Vastaus tuli seuraavana arkipäivänä. Yksi tarkentava kysymys, johon vastattuani sain ohjeet palauttaa mittari heidän maksamallaan postimaksulla. Postitettuani mittarin kilahti emailiin ilmoitus lähetykseni vastaanottamisesta ja vaihtokojeen postittamisesta. Hain paketin postista ja uusi mittari käsissä. Aikaa koko hommaan meni pari vkoa.
Mielestäni malliesimerkki jälkimarkkinoinnista ja kuinka asiakas pidetään tyytyväisenä. Kokemus ei varmasti vähentänyt haluani jatkossakin hankkia Garminin hilavitkuttimia.
Edit. Tietenkin ymmärrän maksaneeni tämän vaihtokoneen jo alkuperäisen hankkiessani, mutta silti... Senkin että kun kiinassa 5 € tuotantokustannuksilla valmistaa ja 500 € myy, niin ei ihan mahdottomasti kannata aikaa takuuasioihin tuhlata tai asiakastyytyväisyyttä niillä vaarantaa.
Grandi66
05.02.2017, 15.44
Näin se vaan menee, pidetään asiakas tyytyväisenä, niin hän ostaa uuttakin jatkossa.
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Itselläni tipahti melkein neljä vuotta vanha Oregon 450T sepelille viime syksynä ja lasi säröille. Kyselin, mitä kunnostustyö maksaa ja hinnaksi kertoivat 106 euroa. Jotain kumiosan vaihtoa kyselin vielä toisessa mailissa ja samaan hintaan lupasivat. Kuulemma samaan hintaan, kun uusi kone tulee paluupostissa.
Mikä yllätti, niin vaihtokone, pakasta revitty olikin Oregon 650T. Laitteita tuntevat tietävät kertomatta eron. On pätevä laite myös fillarikäytössä.
Mainiota asiakaspalvelua kertakaikkiaan. Pitäydyn jatkossakin Garminin tuotteissa.
Oon tässä pohtinut kyseisen laitteen ostoa ja Saksasta tulis bundle n.440€ kotiin. Onkohan tuota saatavilla jostain vielä edullisemmin? Aattelin ny viä kysästä ennen ku painaa tilausnappia.
Ite hommasin saksasta ton bundlen reilu vuosi sitten hintaan 468€. Tosin muuta kuin sykevyötä en mittarin lisäksi tosta bundlesta ole tarvinnu. Nopeus tulee sateliiteista ja kadenssi stagesista, ei tartte noitten muitten antureitten kanssa pelata.
Sais sen lievästi halvemmalla jos ei muuta tartte kun sykevyötä mittarin lisäksi, jos muille romuille käyttöä niin ei.
Bike-components esim. myy pelkkää konetta 369€. Aloin tuota bundlea katteleen ku tallissa pölyttyy kippurasarvinen. Jos vaikka innostuis kesällä kaivaa se käyttöön. Nyt käytössä forerunner 305 enkä käytä läskeillessä sykevyötä. Alkanut noi nousumetrit kiinnostaan ja forerunner/sport tracker näyttää molemmat perunoita. Taidan sittenkin ottaa aluks pelkän koneen...
Uusi firmis 12.0 tuli, ja asensin, olipas taas ärsyttävää kun hukkasi kaikki itse konffatut datakentät. Sama kävi viime kerralla. Nyppii laitella niitä taas kohdilleen, mitään kovin mullistavaa ei näyttänyt päivityksessä tulevan.
Uusi firmis 12.0 tuli, ja asensin, olipas taas ärsyttävää kun hukkasi kaikki itse konffatut datakentät. Sama kävi viime kerralla. Nyppii laitella niitä taas kohdilleen, mitään kovin mullistavaa ei näyttänyt päivityksessä tulevan.
Niistä asetuksista kannattaa ottaa varmuuskopiot, niin ei tarvitse tehdä kaikkea uudelleen, jos ne häviävät päivitysten yhteydestä. Ohjeet garminin sivuilta:https://support.garmin.com/faqSearch/en-US/faq/content/eWswdSH4aC3xrXxmQj7U9A
Minulta ei datakentät hävinneet tällä kertaa, sinänsä yllättävää kun jätin varautumatta ja varmuuskopioimatta tällä kertaa.
Yksi ihan hyödyllinen muutos näyttää olevan päivityksen tiedoissa - tehoalueasetusten pysyvyys. Pari kertaa tässä alkuvuoden puolella minulla kävi niin, että synkronoinnin yhteydessä FTP-asetus nollautui perusasetukseen itsekseen. Totta kai se tapahtui juuri silloin, kun oli tarkoitus käyttää Edgen tehoaluetietoa harjoittelun apuna. Varmaan itse asiassa liittyikin siihen että kävin omassa tietovalikossa tarkastamassa mitä sinne oli syötetty ja tarkastusta seurasi synkronointi. Saa nähdä vaikuttaako tuo muutos nyt niin, että tehoalueasetukset oikeasti pysyy eivätkä nollaudu esimerkiksi jos laitteessa ja Garmin Connectissa on synkronointihetkellä eriävät tiedot.
Niistä asetuksista kannattaa ottaa varmuuskopiot, niin ei tarvitse tehdä kaikkea uudelleen, jos ne häviävät päivitysten yhteydestä. Ohjeet garminin sivuilta:https://support.garmin.com/faqSearch/en-US/faq/content/eWswdSH4aC3xrXxmQj7U9A
Kiitos vinkistä! Pitää ottaa talteen, kaikki muu näyttikin olevan ennallaan. Näytöt vaan meni johonkin oletustilaan.
humppakuutio
05.03.2017, 13.59
Oma Edge 1000 meni jotenkin sekaisin tuosta 12.0 päivityksestä. Kaikki näyttöasetukset ja anturit olivat ennallaan, mutta laite ei suostunut löytämään sykevyötä tai tehomittaria. GPS-satelliitit löytyivät, ajaessa nopeus näkyi ja ajanotto toimi, mutta matka pysyi nollassa. Resetoinnin jälkeen lähti toimimaan normaalisti.
Sen jälkeen kun laitoin Edgen tallentamaan maastopyöräilyt maastopyöräilynä eikä pyöräilynä, on Edgen ja Fenix 3:n välillä ollut noin 20-30 prosentin heitto kaloreissa ja palautumisajassa molempien tallentaessa samaa ajoa. Eli Edge näyttää kaloreiden ja palautumisajan kohdalla isompia lukuja. Matkat, sykkeet etc ovat ihan identtisiä molemmissa.
Onko tolle jotain tehtävissä vai onko vaan maastoajo niin paljon rasittavampaa/kuluttavampaa verrattuna samoilla sykkeillä tehtyyn "normaaliin" pyöräilysuoritukseen?
Millaisia kiinnikkeitä käytätte taivutetuille tangoille? Mulla jää ärsyttävästi vinoon tuo vehje answeerin kans kun se lähtee taipuun heti stemmin vierestä. Eikä noi kuminauhoilla kiinnitettävät palikat auta myöskään.
^Ohjainkannattimeen? Kävyn päälle?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170314/841df79b23a9bcae6c8412d003020124.jpg
Elikkäs tässä kuva. Kävyn päälle ehkäpä siis pitää siirtää. Tai sit yrittää täyttää jesarilla kiinnikkeen alta jotta suoristuis.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
K-Edgen normaali tankokiinnike lienee kapeempi mitä tuo Garminin oma muovinen joten se vois sopia jopa suoraan aivan stemmin viereen? Tai tosiaan sit K-Edgen stemmin päähän kiinnitettävä mokkula jolloin Garmin lepää tapin nokassa siinä suoraan. Tuossa setupissa vaan on vaarana että putkelta runtatessa polvet ottaa kiinni Garminiin ja se lähtee maata kiertävälle radalle. Riippuu rungon ja jalkojen pituudesta toki jotta missä ne huitelee kun oikein runttaa jyrkkään ylämäkeen putkelta.
Tai sit tää malli millä värkin saa stemmin päälle vaikka stemmi olis liian lyhyt normikiinnitykseen:
http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2013/12/kedge_stem_mount_with-computer.jpg
Ok. Kiitoksia vinkeistä. Täytyypä taas tilata jotain. Onneks mun runttaamiset on vähissä tolla läskillä.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Mikähän siinä nyt taas on, ettei Garmin Connectissa luodut reitit tunnu siirtyvän millään Edgeen. Firmis on 12.0. Ennenhän toi meni ihan sujuvasti, mutta nyt ei vaan tapahdu mitään. Ärsyttää välillä tää näitten laitteiden kanssa ainainen nysväily, kun aina on jossain vempeleessä joku ongelma -vaikka mukavia laitteitahan ne muuten on.
Käytän muuten Chromea selaimena. Täytyykin varmaan kokeilla IE:a.
Edit. Nyt toimii ja chromella. Omaa kämmäilyä ja hätäilyä, kun ne filut ilmestyy niin hitaasti sinne Courses-kansioon.
^Tuli mieleen että käytätkö Firefoxia? Siitä oli ainakin ittellä tullut joku uusi versio mistä oli tiputettu helvetin ison määrän plugineita tuki pois. Esim en voi webbikameroitani enää katsoa Firefoxilla kun plugin ei asennu. Ja eikös Firefox kaipaa Garmin Communicator Pluginin tuohon siirtoon? Joten pelkään että ko pluginikaan ei enää toimi Firefoxissa... Eli jos käytät Firefoxia, kokeile piruuttas IE:llä!
Kannattaa varmuuskopioida uusi laite kaapelilla ennen käynnistystä. Mulle tullut laite hävitti kartat ensimmäisessä käynnistyksessä itsekseen. Piti palautella backupilta mukana ollut korkeusdata (se DEM-kartta). Se on mukava kun reittiä suunnitellessa saa karkean tiedon korkeusnäkymistä etukäteen. (Karttoina muuten OSM:n itse käännetyt). 12.0 päivityksen jälkeen asetuksissa näkyi valintoja, joita laite ei kuinkaan noudattanut, ennen kuin kävi vaihtamassa niitä kerran edes takas johonkin muuhun. Ensihässäkän jälkeen kokemukset hyvät. Vanhaan 800:een verrattuna vähän isompi näyttö on todella mukava, etenkin navigoidessa. Hyötyajelussa lepotila ja lähes välitön käynnistys lepotilasta on myös todella kiva. Lenkkikäytössä saa joko vähän enemmän kenttiä näyttöön tai vähän isommat numerot, joka on myös mukava. Päivitys ei ole kaduttanut hetkeäkään.
gobbif:
Millä olet kääntänyt osmit ja mitä eroa niissä on esimerkiksi openfeitsmapin imageen?
heikki53
23.03.2017, 22.34
mitä eroa niissä on esimerkiksi openfeitsmapin imageen?
Tähän liityen: Huomannut, että OFM ja OpenVeloMap reitittävät paikasta riippuen eri tavalla.
Molemmista on myös löytynyt hyvinkin vanhoja kartta imageja jotka eivät ole toistensa kanssa samalla tasalla ja/tai eivät ole jostain syystä päivittyneet OSM pohjalta.
Tuli vähän tunne, että OSM olisi "tuorein" lähde reititykseen.
gobbif:
Millä olet kääntänyt osmit ja mitä eroa niissä on esimerkiksi openfeitsmapin imageen?
Garminille ei taida olla muita ohjelmia kääntöön kuin mkgmap. Lisäksi tarvitset kartan datan jostain (esim. geofabrik:lta saa maakohtaisia paloja), lisäksi tarvitset splitter-nimisen ohjelman datan pilkkomiseen. OSM:n wikistä tai googlaamalla mkgmap löytää työkalut helposti.
En tuonne tuota mainitsemaasi karttaa, mutta mun käyttämät ovat all-in-one-map -tyyliset. Openstreetmap:n wikistä löytää linkit mistä saa valmiit AIO-kartat myös.
Suurin ero itse kääntäessä on se, että voi muokata niitä. Esim. karkean sepelin merkitsen ei-sallituksi fillarille, jollion navigaattori ei reititä sinne. Talvikaudella käytän myös (melko vaillinaista) tietoa aurataanko reittiä, eli jos tietä ei aurata käännän talvella kartat jotka tulkitsevat sen fillarilta kielletyksi. Omissa kartoissa saa myös tehtyä lisätasoja, esim. noille auraamattomille laitan valkoista pilkkuviivaa päälle, ettei karttaa katsoessa suunnittele reittiä joka menee tuon kautta. Jonkun verran rukkailen myös dataa jotta saan tuon prefereimaan paremmin haluamani kaltaisia teitä/reittejä, esim. kesäkauden kapean renkaan aikaan mun kartta kiertää mielellään hieman ennemmin kuin ajattaa asvaltitonta ulkoilureittiä pitkin, vaikka se olisikin karttamielessä pyörätie.
Samoin esim. autolla mun kartat ovat erilaiset kuin fillarilla. Joskus ulkomailla tuli esim. tehtyä karttoja mitkä välttelivät jotain tiettyjä piirteitä, jotka olivat ko. maan erityispiirre teistä jonne ei yleensä autolla halua mennä.
Kun kääntää kartat itse, ne ovat sellaiset kuin haluaa - tai sellaiset kuin osaa, riippuen mikä tekijä rajoittaa ;)
Teetkö siihen imagen ulkoasuun muutoksia (värit, asioiden näkyvyys zoomeilla, yms.) vai vain noihin reititys/navigointiominaisuuksiin?
Itse kääntämissäni olen käpistellyä kaikkea mahdollista, nagivointia, ulkoasua, asioiden näkyvyyttä eri zoomeilla (jota voi tosin tehdä kartassa aika rajallisesti ja edge 1000 käyttäytyy muutenkin zoomitasoissa eri lailla kuin muut mun garminit). Varmaan jotain muutakin mikä ei tule heti mieleen. Itse tekemällä siitä saa haluamansa näköisen, voi poistaa turhaa roinaa joka ei kiinnosta ja lisätä puuttuvaa joka ei jossain toisessa kartassa näkyisi.
Löytyykö noiden connect iQ-sovellusten joukosta hyvää sovellusta, jolla pystyisi tekemään harjoituksia Garminiin etukäteen? Eli Garmin kertoisi harjoituksen kulun...
Löytyykö noiden connect iQ-sovellusten joukosta hyvää sovellusta, jolla pystyisi tekemään harjoituksia Garminiin etukäteen? Eli Garmin kertoisi harjoituksen kulun...
Kumpaa halusit? Tekemään harjoituksia vai näkemään olemassa olevan harjoituksen etenemisen (graafi+nykyinen kohta)? :)
Kumpaa halusit? Tekemään harjoituksia vai näkemään olemassa olevan harjoituksen etenemisen (graafi+nykyinen kohta)? :)
Mieluimmin molempia, mutta riittänee tuo jälkimmäinen [emoji2]
Janezki_S
29.03.2017, 01.27
Minulla on ollut kuukauden päivät Garmin 1000 Edge Bundle mittaripaketti. Käytän Garminin omaa softaa ja Stravaa. Osaisiko joku sanoa, että voiko Stravassa muuttaa "ympyrän" sykealueiden väreja erilaisiksi, koska nyt ne ovat punaisen eri sävyissä? Itseäni ja muutamaa muuta kutkuttelisi päästä muuttamaan sykealueita Stravassa eri väreihin.
Toinen kysymys koskee Garminin korkeuskäyrien korjausta. Kannattaako automaattinen korkeuskäyrien korjaustoiminto ottaa käyttöön vai antaa olla oletuksena "Pois Käytöstä"?
Ennen oli Garmin Edge 800 mittari ja siinä Barometrinen toiminto, joka ei näyttänyt samaa etenkään vuoristolenkeillä kuin mitä oli ilmoitettu määrä, esimerkiksi Mallorcalla.
Onko kellään tämmöistä Varia Rearview Radar -takatutkaa? Katellut tätä jo viime vuonna. Sitä sun tätä on, mutta tämmöistä ei - josko olisi hyväksi lyhyillä rundeilla, että pitkillä reissuilla kevlien ulkopuolella erityisesti.
-ledien kirkkaus
-akun kesto (ilmoitettu ~8 h vilkkutilassa, olen vastustanut vilkkutilaa aikoinaan, koska se semmoinen valo ei kuulu liikenteeseen, alan kääntyä sen puoleen vähitellen tuossa varoitustarkoituksesa; luin tutkan ohjeen niin valitahan joko kiinteävalo tai vilkkutila, jossa kummassakin takaa tulevan "auton" lähestyessä valot lisääntyvät ja/tai vilkkuminen kiihtyy)
-kiinnitys, kun pitkällä reissulla on pyörä tarakalla, jossa on tavaraa - jos tuon kiinnittäisi Bob Ibexiin. Toisaalta sitä ajelee pitkällä reissulla päivisin, pienemmät rundit ovat hämärässä tai pimeässäkin.
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/518151/pn/010-01509-02#overview
Kerta toimii Edgen kanssa hyvästi, ei tarvihte tuota keskusyksikköä - ei olisi sille tilaa muutenkaan oikein missään.
Ja on ihanan kallis, on siinä takavalolla hintaa. Rosesta saa oliko 164 €.
H. Moilanen
05.04.2017, 09.11
Toinen kysymys koskee Garminin korkeuskäyrien korjausta. Kannattaako automaattinen korkeuskäyrien korjaustoiminto ottaa käyttöön vai antaa olla oletuksena "Pois Käytöstä"?
Jos otat tuon ominaisuuden käyttöön, lenkkisi korkeuserot lasketaan karttapohjassa olevasta tiedosta eikä laitteen mittaamasta tiedosta. Lähtökohtaisesti laitteen tuottama tieto on tarkempaa kuin kartta-aineistossa oleva korkeustieto. Ehkä jossakin tilanteessa laitteen korkeusmittauksen saa sekoitettua, mutta en ole vielä tuollaiseen törmännyt.
Ennen oli Garmin Edge 800 mittari ja siinä Barometrinen toiminto, joka ei näyttänyt samaa etenkään vuoristolenkeillä kuin mitä oli ilmoitettu määrä, esimerkiksi Mallorcalla.
Tonni mittaa myös korkeuden barometrisesti. Mittaustavassa on sellainen ongelma, että säätilan vaihtelu vaikuttaa laitteen tuottamaan korkeustietoon. Laite ottaa ensimmäisen korkeustiedon GPS:stä ja sen jälkeen mittaa korkeuden muutosta barometrin avulla. Matkalla korkeustietoa ei korjata enää GPS:n avulla. Lopputuloksena ympyrälenkin lähtö/maali saattaa siirtyä korkeussuunnassa kymmeniä metrejä.
...Mittaustavassa on sellainen ongelma, että säätilan vaihtelu vaikuttaa laitteen tuottamaan korkeustietoon. Laite ottaa ensimmäisen korkeustiedon GPS:stä ja sen jälkeen mittaa korkeuden muutosta barometrin avulla. Matkalla korkeustietoa ei korjata enää GPS:n avulla. Lopputuloksena ympyrälenkin lähtö/maali saattaa siirtyä korkeussuunnassa kymmeniä metrejä.
Tuohon auttaa se perinteinen ajonaikainen kalibrointi. Aina kun sattuu tauolla tai muuten tietämään todellisen korkeuden naputtelee sen barometriin. Mitä enemmän sää vaihtelee sen tärkeämpää olisi. Jos haluaa tarkkaa tietoa.
Missä tuo asetus muuten on, ei meinaa omista valikoista löytyä millään. Karttadatan korkeuskäyrä on epätarkka, joten en "korjaisi" sen mukaiseksi.
Lähtöpisteen kalibrointi voi olla pielessä, samoin esim. säävaihtelun mukaan muuttuva ilmanpaine voi tehdä kepposia helposti. Joissain garminin muissa laitteissa on ollut asetus käytetäänkö gps- vai barometritietoa korkeudelle sekä barometritiedon korjausta jos alkaa heittää kovasti gps-tiedosta. Edgessä näitä ominaisuuksia ei ole, mikä on sääli. Kun satelliitteja näkyy helposti paljon, on gps-mitattu korkeus mun kokemusten mukaan melko luotettava, toisin kuin vähällä satelliittimäärällä ja heikoilla vastaanottimilla oli joitain vuosia takaperin.
Jos lähtee paljon samasta paikasta, kannattaa laittaa POI-piste alkupäähän, jolloin tuo kalibroi korkeuden automaattisesti, kun ajetaan pisteen ohi. Edge 800 oli aika tarkka siitä että piti olla pisteen lähellä. 1000 tuntuu kalibroivan vähän etäämmällä pisteestä, jonka vuoki piste kannattaa valita tasaiselle alueelle. 800:lla mulla oli esim. kodin luota tulevan tien molemmilla suunnilla kalibrointipisteet, jolloin lähtösuunnalla ei ollut väliä. Samoin muille usein käytetyille pisteille, kuten sen verran duunista kodin suuntaan, että oli jo saanut gps-lukituksen.
magnuken
08.04.2017, 02.26
Itse myös aina kalibroin Edgen ilmapuntarin ihan manuaalisesti aina silloin kuin oikea korkeus on tiedossa, tätä tietoa vain Suomessa on harvoin tarjolla mutta kyllä hyvinkin sitten muualla Euroopassa vuoristoseuduilla. Käytän myös noissa lähilenkeissä sitä lähtöpisteeni automaagista kalibrointia (jonka korkeuden siis tiedän olevan 28 metriä).
Suomessa korkeustietoa on tosiaan tarjolla harvoin,mutta korkeuserotkin on aika olemattomia eli paikallistuntemuksella pitäisi päästä oikealle hehtaarille enemmän kuin helpostl. (Lapissa ei toki ole näin tasaista) Kotinurkat voi tarkistaa jostain kartasta tai muusta tietolähteestä, ainakin mun kotinurkille on korkeus kaavoissa kerrottu 10cm tarkkuudella.
Lähtöpisteen kalibrointi kodin lähellä on oikeasti kätevä ominaisuus, joskin vähän piilossa oleva ominaisuus. Tarvitaan se POI piste, jolle on editoitu käsin korkeus, normaalisti POI:lla ei ole korkeustietoa. Sitten vain ajellaan POIn ohi.
Keijo Leppänen
08.04.2017, 18.53
Onko mittari päivitykselle järkisyitä. Muutamia ihan hyviä parannuksia toki on, mutta....nykyinen siis 810.
...aina silloin kuin oikea korkeus on tiedossa, tätä tietoa vain Suomessa on harvoin tarjolla...
Suomessa korkeustietoa on tosiaan tarjolla harvoin...
Kartoistahan noi selviää helposti.
Onko mittari päivitykselle järkisyitä. Muutamia ihan hyviä parannuksia toki on, mutta....nykyinen siis 810.
Elä vaihda vielä, itte oottaisin, että tulee selkeästi tätä tonnista "parempi" malli.
Elä vaihda vielä, itte oottaisin, että tulee selkeästi tätä tonnista "parempi" malli.
Koskahan sellainen mahtaa olla luvassa ja mitä parannuksia olisi odotettavissa?
^Yllättävän pitkään ovat mun mielestä jo E1000:sta pitäneetkin muuttumattomana. Pienempiä Edgejä ovat julkaisseet kyllä mutta tuo suurin malli on pysynyt samana. Itsekin mielenkiinnolla odotan mitä tuo uusi tuleva E1*** tullessaan. Eiköhän se tällä vuosikymmenellä vielä tule?
IMO ton tason koneesta on aika vaikee pistää paremmaks, jos haluaa että fyysinen koko ja hinta pysyy ees jotenki lapasessa..
IMO ton tason koneesta on aika vaikee pistää paremmaks...
No näytön resoluutiota voisi kyllä parantaa puhelimien tasolle.
...hinta pysyy ees jotenki lapasessa..
Ai niin joo.
No näytön resoluutiota voisi kyllä parantaa puhelimien tasolle..
Tästä oon kyl samaa mieltä joo
Ai niin joo.
Niinku säkin näköjää tästä ;)
Grandi66
10.04.2017, 12.26
Kyll miulle on riittänyt 1000 ihan hyvin ja joitakin toimintoja ei tuu koskaa tai harvoin käytettyä. Se että halutaa parempaa resoa ja isompaa näyttöä ni johan sellainen on olemassa ja sitä jokainen käyttää päivittäin. 😀
Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Keijo Leppänen
10.04.2017, 19.26
Kauas tää tonni on nyt ollu markkinoilla? Onko näissä ollu vikoja, bukeja. Samoja lelujahan nää kaikki on, toiset vaa maksaa enempi.
Morpheus3
10.04.2017, 19.38
Itselle edge 1000 riittää käsipyöräkäyttöön loistavasti, mutta kunhan vain korjaisivat traineriohjauksen joka alkoi bugittaa versiossa 11.jotain. Resoluutio riittää itselleni hyvin, laitteestahan ei ole tarkoituskaan mitään puhelimen korvaajaa tehdä. :-)
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Kauas tää tonni on nyt ollu markkinoilla? Onko näissä ollu vikoja, bukeja. Samoja lelujahan nää kaikki on, toiset vaa maksaa enempi.
Ensimmäinen kysymys onkin vaikea. Täytyi ihan painaa ketjun ensimmäiselle sivulle vievää linkkiä. Kolme vuotta taisi tulla äskettäin täyteen.
Yllättävän hyviä tonniset on olleet, erityisesti kun huomioi pitkään kestäneen lippulaivastatuksen ja sen takia säännöllisen väliajoin ohjelmistoon lisätyt ominaisuudet. Omassa on vain yksi häiritsevä ominaisuus - kosketusnäytön meneminen itsekseen "näppäinlukkoon" silloin tällöin näytön ollessa likainen tai märkä. Se kosketusnäytön lukitushan on ihan maksettu ominaisuus, mutta harvinaisen ärsyttävä silloin kun se alkaa itsekseen juuri silloin kun tarvitsisi tietoa useammalta sivulta.
Yllättävän hyviä tonniset on olleet, erityisesti kun huomioi pitkään kestäneen lippulaivastatuksen ja sen takia säännöllisen väliajoin ohjelmistoon lisätyt ominaisuudet..
Eli vehje on niin hyvä ettei ihmiset osaa edes kaivata juurikaan uusia ominaisuuksia. Voisi siis veikata, että seuraavassa versiossa on ehkä parempi reso ja akunkesto eikä mitään mullistavaa.
H. Moilanen
11.04.2017, 08.50
Luulelmpa, että tonnin seuraajaa lykättiin eteenpäin kun viime syksynä ohjelmistopäivityksellä tonneihin tarjottiin nämä paremmat sykeanalyysit (VO2, palautuminen jne.). Nämä olisi ollut loogista laittaa vasta uuteen malliin, kun samaan aikaan pienemmät laitteet uusittiin. Mitä sitten lienee ollut pöydällä tulossa ulos kun tuollaiseen lopulta päädyttiin...? Jotakin niin hienoa ettei toimivuutta saatu taattua vai ei yhtään mitään. Mene ja tiedä.
1000:n saisi tulla myös tuo 820:ssä olla battery saving mode. Myös lataus pitämättä laitetta päällä olisi ihan kiva optio. :)
H. Moilanen
12.04.2017, 09.39
Voihan sen sammuttaa latauksen ajaksi...?
Hmm? Minulla laite menee aina itsestään päälle, kun latauksen kytkee. Pitää testata osaako se nykyään olla käynnistymättä uudestaan ollessaan latauksessa.
Morpheus3
12.04.2017, 18.50
Hmm? Minulla laite menee aina itsestään päälle, kun latauksen kytkee. Pitää testata osaako se nykyään olla käynnistymättä uudestaan ollessaan latauksessa.
Kun se käynnistyy niin sammutat sen jälkeen itse.
Ilmeisesti se on tuo mun liitinongelmani, jonka takia se luulee alkavansa lataamaan uudestaan.
H. Moilanen
13.04.2017, 09.00
Jos liittimessä on sontaa ja sen takia lataus pätkii, laite taitaa kyllä herätä henkiin joka kerta kun lataus jatkuu. Nuppineula, vanupuikko ja viina toimii liittimen putsauksessa.
1000 menee päälle tosiaan kun iskee lataukseen (tyhmä ominaisuus sanon minä) mutta kun sen sammuttaa sen jälkeen, jää ruudulle vain pariston kuva ja prosenttilukema paljonko hän on täynnä elämän eliksiiriä. Ei käynnisty enää sen jälkeen jos lataus vaan ei katkea kesken kaiken ja jatku uudelleen.
Grandi66
13.04.2017, 09.59
En nyt sanoisi että tyhmä ominaisuus, tuli 2 kk reissulla todettua että hyvä ominaisuus, kun iski piuhan kiinni ja lähti ajaa. Monesti unehti laittaa päälle.
En nyt sanoisi että tyhmä ominaisuus, tuli 2 kk reissulla todettua että hyvä ominaisuus, kun iski piuhan kiinni ja lähti ajaa. Monesti unehti laittaa päälle.
Mihin sitä tarvitsee, jos ei edes huomaa onko se päällä vai ei? Vai onko sinulla auto-start myös käytössä? :)
^^Eihän virtojen päälle meneminen vielä autuaaksi tee vaan pitää painaa treeni päälle jos haluu tallennuksen päälle? Muistaakseni oma E1000 ainakin ei ala tekemään yhtikäs mitään vaikka virrat olis päällä jos ei ole mennyt johonkin treenitilaan ja painanut Start namiskaa? Toki autostart/stop sit tämän jälkeen huolehtii ettei unohdu pois päältä jos käy vaikka tienposkessa kusella mutta anyway, "master-start" on painettava omin pikku kätösin. Vai eikö?
Grandi66
13.04.2017, 10.22
Jokaisella on omat mieltymyksensä, joku tarvii, toinen ei. Mutta mietippä sitä että laitat latauspiuhan kiinni niin sitten ottaa ja sammuu, sekään ei oo kiva ominaisuus. 1000 kun laittaa koneeseen kiinni ni menee tiedostotilaan, ajon aikana jos tuon tekis pyörässä ni 1000 lähtis heti vaihtoon. Luultavimmin syy on se miksi käynnistyy on se että näkee yksinkertaisesti onko koneessa vikaa, esim. ei käynnisty, voi syy olla myös joku muu. Mutta ei oo miuta haitannu tuo ominaisuus. Ja autostart ominaisuudessa joudut kuitenkin ensin painamaan startnappia, koska kone ei sammu ajanoton ollessa päällä. Joskus vaan ei muista laittaa konetta päälle kun lähtee ajaa, sillo käynnistyy kun saa virtaa ja huomaa asian.
H. Moilanen
13.04.2017, 10.53
Lähtökohtaisesti laitteen ei tarvitsisi tehdä mitään kun johdon laittaa kiinni. Liekö tässä sitten ajateltu käytettävyyttä siltä nurkalta, että laite käynnistyy automaattisesti tietokoneeseen kytkeytymistä varten. Virrattomana tuo ei ilmeisesti havaitsisi langan toisessa päässä olevaa tietokonetta.
Kadenssi hukassa mittarista.
Tehdyt hommat:
1) Vaihdoin uuden patterin ja kiinnitin anturin.
2) Poistin mittarista vanhannimisen anturin.
3) Lisäsin anturin Garminiin ja annoin sille uuden nimen.
4) Ei näy mittarissa, vaikka syke- ja nopeusanturin lukemat näkyvät. Poljinnopeuden kenttään näytössä on vain viiva.
5) Olen käynnistänyt mittarin uudelleen.
Missä vika?
Morpheus3
17.04.2017, 13.02
Tehdyt hommat:
4) Ei näy mittarissa, vaikka syke- ja nopeusanturin lukemat näkyvät. Poljinnopeuden kenttään näytössä on vain viiva.
Missä vika?
Eikä auta myöskään jos pyörität kampea hetken taakse- ja sitten eteenpäin?
Eikä auta myöskään jos pyörität kampea hetken taakse- ja sitten eteenpäin?
Enpä ole pyöritellyt taaksepäin, pitää kokeilla.
Menikö minulta ohi - mitä kadenssisensoria käytät?
Pyörittelemällä se alkaa toimia ainakin ittellä, on 3 kpl eli joka fillarissa.
Menikö minulta ohi - mitä kadenssisensoria käytät?
Ei mennyt ohi, kun en muistanut mainita: ihan mittarin mukana tullut.
https://cdn-a.verkkokauppa.com/images/37/2_239818-200x264.jpeg
Tilasin Verkkokauppa.comista uuden, 39,90.
Vaihdoin ennen tilausta vielä patterin. Sama ongelma: löytyy, mutta ei näytä kadenssia. Ensimmäinen anturi kesti noin 13 000 km.
Korkeuspisteiden ohjelmointi lenkin varteen?
Olen merkannut laitteeseen autotallin edestä josta lähden lenkille paikaan korkeuden ja laite ilmoittaa kun käynnistän sen että korkeus kalibroitu mittariin.
Kun ohjelmoin lenkin varteen esim. lisää pisteitä pariin kohtaan niin ottaako laite lennosta noitten pisteiden korkeus lukemat ja kalibroituu uudestaan kun pisteet jatkossa sivuuttaa?
Laitehan on tallissa noin 20 asteen lämmössä ja sillä kun lähtee ajamaan niin lämmöt on normalisoitunut vasta noin 10-15min. kuluttua.
Käsittääkseni tuo lämmönvaihtelu vaikuttaa korkeuslukemaan , tiedä sitten onko sillä paljoakaan merkitystä.
Mittari muuten näyttää noin 3 astetta liian kylmiä lukemia mistä tässä ketjussa on ollut aiemmin puhetta.
Se ei tosin taida vaikuttaa tulokseen koska erotustahan tässä mitataan.
Korkeuspisteiden ohjelmointi lenkin varteen?
Kun ohjelmoin lenkin varteen esim. lisää pisteitä pariin kohtaan niin ottaako laite lennosta noitten pisteiden korkeus lukemat ja kalibroituu uudestaan kun pisteet jatkossa sivuuttaa?
Kokeile ja kerro muillekin? Mulla on ollut pisteitä vain lähtöpäässä jolloin se kalibroi. Takaisin kotiin palatessa ei kalibrointi-ilmoitusta tule, joka viittaisi että voi olla kertaluonteinen kalibrointi?
KetjutOn
22.04.2017, 15.45
Korkeusmittauksesta tuli mieleen huomioiko satelliitteihin perustuva matkan pituuden mittaus maan pinnan muodot kuten erillinen nopeus/matka-anturi?
Korkeusmittauksesta tuli mieleen huomioiko satelliitteihin perustuva matkan pituuden mittaus maan pinnan muodot kuten erillinen nopeus/matka-anturi?
Edit. Hiffasin mitä ajoit takaa.
Uskoisin että jos laitteessa on sekä GPS että ilmanpainemittari, siinä on myös sen verran laskentatehoa että se osaa laskea nousumetrien tuottaman etäisyyspoikkeaman kuljetussa matkassa. Eipä ole tullut seurattua sillä silmällä, mutta mielestäni esimerkiksi Edge 1000 antaa Mallorcalla Puig Majorin (tienvarsikyltissä ilmoitettu matka 13,9km ja keskijyrkkyys 6%) ja Sa Calobran (tienvarsikyltissä ilmoitettu matka 9,7km ja keskijyrkkyys 6% tai 7%) nousuissa aika tarkkaan oikeat etäisyyslukemat GPS-pohjaisella etäisyysmittauksella. Virhe on ainakin vähemmän kuin 6%, sehän olisi sellaisenaan Puig Majorilla melkein kilometri.
Tälläiset 6% nousut vaikuttavat vain vähän matkan pituuteen.
esim Puig major em speksein: sqrt(13.9^2-(13.9*0.06)^2) = 13.875
eli 6% mäenjyrkkyys 13,9km matkalla pidentää matkaa 25m.
magnuken
22.04.2017, 19.21
Edge laitteissa ei taida olla sitä valintaa 3-uloitteiselle matkan ja nopeuden mittaukselle kuten ainakin Fenix-3:ssa on (3D speed and distance). Joten eiköhän Edget mittaa matkan ihan kaksiuloitteisesti eli tasossa. Tosin tuo olisi helppo testata esim. jonkun jyrkän kabiinihissin kanssa jossakin Keski-Euroopassa tai miksei Suomen lapissakin ja sitten vain käyttämään Pythagoraan lausetta.
Helpointa testaus olisi varmaankin Burj Al Arab hotellin maisemahississähttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon12.png
Esim. omassa Montanassani eikä Edge-500 vehkeessä tuota ominaisuutta ole vaikka siinä on ilmapuntari. Asia on tullut testattua ihan käytännössä.
KetjutOn
23.04.2017, 11.04
Matkan mittausta aloin hieman ihmettelemään, kun vertasin Edge 20 lukemia hilattain hankkittuun Edge 1000:een. 1000:nen näyttää noin 2% pienempää lukemaa vakiolenkeillä kuin Edge 20. Molemmissa mittareissa on uusimmat päivitykset ja molempia on kokeiltu myös glonass-asetuksilla. Edge 1000:n korkeuspisteasetusta lenkille lähtiessä en ole vielä testannut. Pitää asentaa (koemielessä) myös laitteen mukana tullut erillinen nopeusanturi. Sinällään matkan pituuksilla eri mittareilla mitattuna ei ole käytännössä minulle merkitystä. Mielenkiinnosta asiaa voisi hieman tarkemmin tutkiskella.
Tallennusasetus? En ole varma, mutta voisin kuvitella että Edge 20 tallentaa oletuksena Smart-asetuksella ja Edge 1000 kerran sekunnissa. Voisi olla mielenkiintoista verrata piirrettyjä jälkiä keskenään, mutta jos tuo on täysin säännönmukainen ero, jäljistä voi olla hankala löytää tuollaisia 2% oikaisuja tai pitkäksi ajoja.
KetjutOn
23.04.2017, 19.46
Käytin Edge 20:stä viime pyöräilykaudella (n.8 kk). Merkitsin matkat omaan kirjanpitooni. Tällä kaudella on muutama lenkki ajettuna em. mittarin kanssa ja muutama lenkki Edge 1000:n kanssa. Pitää ottaa molemmat mittarit lenkeille mukaan, niin pääsee vertaamaan tuloksia suoraan. Pitänee viedä jonkun lenkin molemmat mittaustulokset koemielessä Garmin Connectiin, jos se vain onnistuu (kun aikajana on sama). Edge 20:n tuloksia vertailin samoilla reiteillä satunaisesti ja tulokset olivat keskenään lähellä toisiaan (0,5%, jopa alle).
Prosenttien heittoja tulee ihan siitä, kun gps:n jälki hyppii joskus tai sijainti on hieman epätarkka. Vertailin joskus aiemmin virheitä aika huolellisesti. 5% poikeamat olivat Garmin 800:lla ihan normeja ja joskus harvoin pääsi jopa 10% heittoihin (yleensä lähinnä lyhyillä matkoilla).
Jos haluaa tarkkuutta, nopeusanturi on ehdoton. Sitten vain etsimään jostain 500m tai 1km kalibrointisuora, jonka jälkeen samalla renkaalla samoissa paineissa pääsee hyvään tarkkuuteen. Kun mittaus perustuu pyörän pyörimiin kierroksiin, on heittoa sitten matkalla alle 1 pyörähdys + kehän muutoksista aiheutuvat virheet (kallellaan mutkissa ajettaessa pyörän kehä pienenee kun ajetaan renkaan reunalla). Käytännössä tuo tarkoittaa jotain 0.5% heittoa kilometrin matkalle ja reaalioloissa pidemmille suorahkoille matkoille vielä parempaa tarkkuutta. Riittävän hyvä varmaan jo kaikille harrastelijoille.
Pystyykö noita eri treenimoodien näyttöasetuksia/sivuja kopioimaan toiseen jotenkin? Ärsyttävää käsin näppäillä 3 kertaa lähes samat screenin asetukset joka moodiin...
Ja jatkokysymys, miten itse olette näyttönne eri sivut säätäneet?
Minulla on yleensä 3 tai 4 näyttöä. 1-2 infoa. Toinen "aktiivisia" asioita ja toinen tilastoja varten. Lisäksi sitten kartta ja korkeus.
Tietojen kopioiminen moodien välillä ei tietääkseni ole mahdollista. Minulla on Edge explore ja siinä on vain yksi moodi eli ongelmaa ei ole. :)
Grandi66
27.04.2017, 13.15
Miulla on 6 eri pyörän jutut erilaisilla ominaisuuksilla, eli ei ole samanlaiset ollenkaan koska pyörien käyttötarkoitus on eri.
Minulle tavallisesti tärkeimmät on paikka, kellonaika ja teho eli explore sopii käyttööni hyvin.
Ensimmäinen päänäyttönä ja toinen nice to know yleisdataa lisäksi erillinen tehonäyttö, missä np, tss, avg pwr jne.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170427/5e5ebdef8c8a13cac0b4065cb03f4570.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170427/28fbc9ee45d4fff79d60979cfbd51ba0.jpg
Kopiointi ei tosiaan onnistu. Vaikka kopioisi sen tiedoston missä noi datat on, käy garmin nollailemassa ne toiseen pyörään heti. Tosi ikävä piirre, ettei voi ottaa pohjaksi jotain muuta pyörää.
Mulla käytössä pääosin nämä näytöt:
1. PWR 3s, PWR %FTP, W' (IQ app:lla) ja pienempinä kadenssi, syke vertical speed, TSS (tästä näkee perustiedot lenkkiä ajaessa)
2. PWR 10s, PWR %FTP, W' (IQ app), Lap PWR ja pieninä kadenssi + aika nykyiselle lap:lle. (tästä saa irti tietoja intervalleja varten intervallia ajaessa)
3. PWR last lap, distance last lap, speed last lap (edellisen intervallin tietojen tarkasteluun lepojaksolla tai esim. FTP-testin tuloksen ihmettelyyn)
4. kartta, jossa navigointiin tieto distance to destination + time of day
5. Korkeyskäyrä, joss datana syke + %FTP (tälle näytölle on tosi vähän käyttöä, voisi melkein disabloida. Yleisin käyttö sykkeen tarkastus aamulla sängyssä, vähä datamäärä helpottaa sitä unisena ja ilman silmälaseja katsoessa)
6. joskus poikkeuksellissti tulee vilkaistua myös yhtä lisänäyttöä, jossa näkyy nopeus+ajetun matkan pituus, muuta käyttöä ko. näytölle ei ole ja monesti nopeustieto on turha kun ajelee tehojen mukaan ja matka on lähinnä tuntemattomalla/uudella reitillä kuriositeetti.
Kopiointi ei tosiaan onnistu. Vaikka kopioisi sen tiedoston missä noi datat on, käy garmin nollailemassa ne toiseen pyörään heti. Tosi ikävä piirre, ettei voi ottaa pohjaksi jotain muuta pyörää.
Onko jossain Garminin laitteessa edelleen käytössä pyöräprofiilit, eikä toimintoprofiileja? Vai onko se palannut vaihtoehdoksi jossain päivityksessä?
Kaipa noi on tarkkaan ottaen toimintoprofiileja 1000:ssa (activity profiles), vaikka eipä sillä ole juuri väliä mitä profiileja ne on, kun ne on eri profiileja ja niitä voi käyttää miten haluaa.
Aiempaan tottuneena tein profiilit eri fillareille, kun en osannut odottaa että antureita voi valita sinne läjäpäin eikä vain yhden tietyn profiilia kohden, kuten jossain vanhemmissa malleissa muistaakseni oli.
Käytännössä käytän noita vain erottamaan ajelut tiellä ja trainerilla, trainerilla mulla on gps disabloitu, kartat ja korkeusprofiili pois näytöistä.
Onhan tehomittaria ja uusia Edgejä käyttävät muistaneet ladata Power graphin appin? :) https://apps.garmin.com/fi-FI/apps/0c8b753a-fb2c-416c-85dc-566a1f7fff53
Powergraph bugaa ainakin mulla. Jollain teholla oli ihan toimiva, tehoja päivittäessä niiden noustua lakkasi toimimasta. Korvasin %FTP asetuksella, joka ajaa saman asian, ehkä paremminkin oikeastaan.
Lakkasi toimimasta miten? Ja oletettavasti tonnilla?
Grandi66
28.04.2017, 14.06
Sama juttu, ei oikein näytä kun ftp päivitty ylöspäin, mut en oo juurikaan kaivannut tuota.
Puhutaanko nyt varmasti samasta Power graphista? :)
Mun osalta ei ainakaan. Sotkin toiseen kokeilmaani softaan eli PowerSlider:iin. Power graph näytti aika hyödyttömältä kokeilun jälkeen ja sen poistin kokonaan.
Mielenkiintoisiksi olen sen sijaan havainnut W' -laskurit (W' Balance on paremmin toimiva kuin Dr Skiba W' bal, joka ei osaa huomioida esim. kaffepaussilla palautumista ollenkaan).
Garmin 1000 -idiotismi: Jos ajaa suunnitellun ohjelman (workout) ja ohjelma loppuu, menee lokitus pois päältä viimeisen osan jälkeen, ainakin jos siinä on joku valinnainen kesto, joka katkaistaan lap-painikkeella. Käytän tuota monesti siten, että esim. PK-lenkin väliin ajaa sopivassa kohdassa vaikka x min kynnyksellä ja kun workout loppuu pitäisi aina muistaa startata uudelleen lokitus. Oletteko keksineet tähän jotain kiertokeinoa, jolla tämän tilanteen saisi järkevästi haltuun?
Mulla on nyt kuukauden päivät ollut toi Garmin edge 1000. Musta se näyttää liian lyhyitä palautumisaikoja. Eilenkin ajoin reippaasti 130 km ja palautumisajaksi tarjosi 19 h. Aamulla töihin ajaessa laite ilmoitti, että palautuminen on hyvä. Oma fiilis ei kyllä tue laitetta. Ajonaikanen palautuminen ei ole kertaakaan ees näyttänyt muuta kuin hyvä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vai onko mulla joku asetus vaan väärin? Sykkeet ja FTP on laitettu siitä mitä oon mitannu kuukauden sisällä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vai onko mulla joku asetus vaan väärin? Sykkeet ja FTP on laitettu siitä mitä oon mitannu kuukauden sisällä.
On. Todella kovaa saa tehdä duunia jos haluaa lähelle 2vrk palautumisaikoja. Välillä lyhyellä alle 1,5h lenkillä reilu vuorokausikin voi olla kiven alla, jos ei ole ajanut jotain korttelikisasimulaatiota tjsp. Lepotunteja on myös erittäin vaikea saada kumuloitumaan loogisesti. Jos välttämättä haluaa, juuri tuollaisia korttelikisasimulaatioita peräkkäisinä päivinä ajamalla voi saada joka päivälle palautumisaikaa vaikka 36h, eikä se lähde kasvamaan siitä mihinkään.
Samoin tuo palautumistason ilmoitus. Ainoat kerrat joilla olen saanut muuta kuin hyvän, on olleet päiviä joina olen ajanut valmiiksi väsyneenä ylikovaa 40km työmatkan. Silloin työpäivän jälkeen paluumatkalla Edgen on suostunut ilmoittamaan palautumisen tason kohtuulliseksi.
Minulla FTP-asetus on testiperusteinen ja tuntemuksen perusteella lähellä oikeaa. Hapenottokykyasetus on Garminin arpoma ja suoraan hapenottokykyyn testiin verraten sekin on ihan oikeassa suunnassa. Maksimisyke on muutaman vuoden takaa Cooper-testistä ja sykealueet suorasta hapenottokykytestistä. Harjoitusdataa löytyy Garminin johtopäätösten tueksi ainakin neljältä vuodelta, joka on pääsääntöisesti sisältänyt myös tehomittausta.
Tehdyt hommat:
Missä vika?
Kadenssianturiongelma ratkesi, kun kävin Garmin 520 -keskustelussa. Anturin saa nollatuksi, kun laittaa pariston paikoilleen, mutta väärin päin, 15-20 sekunniksi!
Toimii!
Keijo Leppänen
13.05.2017, 16.21
Nyt paloi käpy kiinni viimesen kerran(810 kanssa). Saako jostain pelkkää mittaria alle kolmen ja puolen sadan?
Nyt paloi käpy kiinni viimesen kerran(810 kanssa). Saako jostain pelkkää mittaria alle kolmen ja puolen sadan?
Canyon myy vain 349,95e (https://www.canyon.com/en-fi/accessories/?category=3414#id=49795).
Tervehdys foorumin Garmin-tietäjät,
Olen käyttänyt tähän asti maastolenkkien seurantaan ja navigointiin puhelimella Sports Trackeria, mutta viimeaikoina on alkanut pinna palamaan tuohon paskaan softaan. Mietin jos olisi vaihtanut johonkin toiseen ohjelmaan, mutta en ole löytänyt mitään mieleistä. Joten kai se on sitten Garmin ostettava ihan suosiolla. Malliksi olin ajatellut hommata suoraan tuon Edge 1000, koska siinä on isoin näyttö ja haluan käyttää laitetta myös paljon navigointiin tuntemattomilla poluilla. Nyt tulee sitten muutamia kysymyksiä näistä laitteista lähes mitään tietämättömältä. Osa löytyisi varmaan jo tästä ketjusta, mutta olen malttamaton ja kyrpiintynyt tuohon vanhaan systeemiini, joten tässä tulee:
1. Bundle vai pelkkä laite? Periaatteessa minulle riittäisi pelkkä sykevyö tuon kaveriksi. Minulta löytyy jo Polarin HR7, mutta toimiiko se tuon Edge 1000 kanssa?
2. Mistä edullisin Edge 1000 tällä hetkellä? Onko näiden laitteiden ulkomailta ostamisessa joku koira haudattuna? Yllättäen esim. Günther näyttää myyvän näitä aika paljon edullisemmin kuin Suomessa.
3. Olen tykästynyt käyttämään sitä OpenStreetMapsin ihan peruskarttaa mikä löytyy osoitteesta www.openstreetmap.org. Tässä laitteessa tulee ilmeisesti joku OSM-pohjainen pyöräilykartta mukana, mutta millainen se on? Näkyykö siinä myös polkuja, kuten tuossa peruskartassa? Toinen mistä olen tykännyt on tuo OSM:n "outdoors"-kartta, jossa näkyy esim. Reitti 2000. Saako tämän tyrkättyä tuohon laitteeseen jotenkin ilmaiseksi? https://www.thunderforest.com/maps/outdoors/
4. Ilmeisesti omien ajettujen jälkien seuraaminen onnistuu? Entäs jos haluan ladata tuohon jonkun muun ajaman GPS-jäljen ja seurata sitä, onnistuuko? Tarviiko johonkin näistä Windowsia? Minulla on vain Mac kotona.
5. Teknisissä tiedoissa sanotaan, että akun kesto on "enintään 15 tuntia". Paljonko tuo kestää käytännössä jos harjoitus on käynnissä ja näyttö kokoajan päällä?
Kiitoksia jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla näihin.
Grandi66
25.05.2017, 17.54
1. Pelkkä kapula jos vyö tukee ant+, muuten vyön kanssa.
2.Kannattaa kysyä myös kivijalka liikkeestä, kesäkamppanja menossa. Voi olla halvempi ku saksanhinta.
3.muistikortille garmin kansio ja sinne haluamat kartat ja sitten tarvittavat kartat päälle ja toiset pois. (Itse en juuri nyt tarvii maastokarttoja) Tietysti vielä oikeassa muodossa.
4.onnistuu macillä, tarviit garmin express ohjelman ja tilin connect garminiin tilin. Molemmat ilmaisia.
5. En tiedä tuosta näyttö päällä olotilasta, koska itellä näin kesäisin valon aivan pienenä jopa poissa, pimeellä en ole sitten ajon aikana tarvinnut häiritsemään valonheijastusta (pimeän näkökyky toimii hitaasti)
Katselin noita karttoja ja löysin esim. nämä: https://openmtbmap.org/
Johtuukohan se vaan minusta, että en oikeen osaa lukea karttoja vai miksi nuo näyttää kaikki niin epäselviltä? Poluille on tuhat erilaista symbolia jne. Olen nyt etsinyt netistä tietoa enkä vieläkään ole löytänyt tapaa miten täsmälleen tämän saman kartan saa Garminiin, jota olen Sports Trackerissa tottunut premium-käyttäjänä käyttämään: www.openstreetmap.org. Tuo on minulle sopivan yksinkertainen kun kaikki polut on merkattu ruskealla katkoviivalla ja ainakin suurimmat polut tästä lähialueilta löytyvät. Miinuspuolena ehkä esim. keskuspuistossa pururadatkin merkattu samalla symbolilla, mutta ne nyt on jo tiedossa.
Laitan elasto sunnuntaina ohjetta tarkemmin. Netistä kuitenkin löytyy ladattavana openstreetmapit garminille ja ne voi sitten siirtää laitteeseen. Laitteen valikosta valitaan käytettävä kartta jos karttoja on useita.
Ehdinkin jo tänään laittaa ohjetta karttojen lisäykseen eli täältä löytyy openstreetmap garmin naveille http://www.polkupyoraily.net/osm/#gmapsupp Näköjään valitettavasti ei ole päivitetty 2015 vuoden jälkeen eli tuo on jo puolitoista vuotta vanha karttapohja. Pääosa poluista kuitenkin varmaan vielä ihan ajantasaisia. Itse käytän myös täältä ladattavaa maastotietokantaa http://kartat.hylly.org Tuo on päivitelty viimeksi joulukuussa joten hieman ajantasaisempi. Kannattaa testata mikä kartta sopii omiin tarpeisiin parhaiten. Tuolta siis ladaten tiedosto ja niin kuin ohjeet sanoo niin tiedostot muistikortin tai laitteen Garmin-hakemistoon. Tiedoston ei tosiaan enää nykypäivänä tarvitse olla tuolla gmapsupp.img nimellä vaan voi olla millä nimellä tahansa ja karttoja voi olla useampi jotka sitten valikon kautta aktivoidaan.
Tuli hommattua Garmin edge 1000, tuli hiukan käyttäjä ongelmia . Syke ,Poljin/rpm ja nopeus toimivat. Mutta mittari ei rupea näyttämaan matkaan ,kulunutta aikaa ja keskinopeutta. löytyisikö asian tuntemusta ongelmaan.
Tuli hommattua Garmin edge 1000, tuli hiukan käyttäjä ongelmia . Syke ,Poljin/rpm ja nopeus toimivat. Mutta mittari ei rupea näyttämaan matkaan ,kulunutta aikaa ja keskinopeutta. löytyisikö asian tuntemusta ongelmaan.
Käynnistä tallennus painamalla oikean puoleista painiketta.
Kiitos, vinkistä. Olisiko vielä ideaa miten saan mittarin hiljaiseksi. Mittari rämisee / ääntää huonolla tie pinnalla ajaessa.
Kiitos, vinkistä. Olisiko vielä ideaa miten saan mittarin hiljaiseksi. Mittari rämisee / ääntää huonolla tie pinnalla ajaessa.
Miten se on kiinnitetty?
Ne napit mulla ainakin rämisee huonolla pinnalla. Koita pitää sormia nappien päällä kun rämisee.
Isä nitro
29.05.2017, 11.17
Tervehdys foorumin Garmin-tietäjät,
1. Bundle vai pelkkä laite? Periaatteessa minulle riittäisi pelkkä sykevyö tuon kaveriksi. Minulta löytyy jo Polarin HR7, mutta toimiiko se tuon Edge 1000 kanssa?
2. Mistä edullisin Edge 1000 tällä hetkellä? Onko näiden laitteiden ulkomailta ostamisessa joku koira haudattuna? Yllättäen esim. Günther näyttää myyvän näitä aika paljon edullisemmin kuin Suomessa.
3. Olen tykästynyt käyttämään sitä OpenStreetMapsin ihan peruskarttaa mikä löytyy osoitteesta www.openstreetmap.org (http://www.openstreetmap.org). Tässä laitteessa tulee ilmeisesti joku OSM-pohjainen pyöräilykartta mukana, mutta millainen se on? Näkyykö siinä myös polkuja, kuten tuossa peruskartassa? Toinen mistä olen tykännyt on tuo OSM:n "outdoors"-kartta, jossa näkyy esim. Reitti 2000. Saako tämän tyrkättyä tuohon laitteeseen jotenkin ilmaiseksi? https://www.thunderforest.com/maps/outdoors/
4. Ilmeisesti omien ajettujen jälkien seuraaminen onnistuu? Entäs jos haluan ladata tuohon jonkun muun ajaman GPS-jäljen ja seurata sitä, onnistuuko? Tarviiko johonkin näistä Windowsia? Minulla on vain Mac kotona.
5. Teknisissä tiedoissa sanotaan, että akun kesto on "enintään 15 tuntia". Paljonko tuo kestää käytännössä jos harjoitus on käynnissä ja näyttö kokoajan päällä?
Tulin juuri tilanneeksi tonnisen varastetun (kele) 810 tilalle.
1. Riippuu siitä, mitä haet. Itse tilasin pelkän laitteen (jonka mukana tulee yksi front-out ja kaksi normitelinettä), kun tarvitsemani vermeet olivat jo valmiina
2. Tilasin omani Bike24sta ja siellä oli (muistaakseni) 384 e. Joku kuittasi jossain viime viikolla, että Rosella olisi ollut parikymppiä halvempi. Jos katselee kotimaista tarjontaa, niin hinnat ovat netissä veret seisauttavia. Siksi tosiaan kannattaa kysellä todellista hintaa, mikä saattaa tuottaa mukavia ylläreitä. Mitä tulee noihin Helmuttien touhuihin, niin tilaan melkein kuukausittain fillaritavaraa Saksanmaalta ja väittäisin, että Saksan paimenkoiraa ei ole haudattuna eli keine probleme. Samaa tavaraa myyvät kuin meillä Suomessa karttoineen kaikkineen. Rapakon toisella puolella asia voi olla toisin.
3. Tähän onkin jo vastattu. Näkymät muuttuvat karttojen mukaan/mukana ja konservatiivina haluaisin kaiken pysyvän entisellään. Nopeasti silmä ja mieli muuttuu kuitenkin esimerkiksi uusien karttapohjien sävyihin ja detaljeihin.
4. Jonkun muun jälkiä on nuuhkittavissa hieman yllättäen osoitteessa jälki.fi. Siellä on neuvottu, miten onnistuu. Itse latasin tonniseen routeCourse (https://apps.garmin.com/en-US/apps/b7efc9ca-5446-4e1c-bc53-474e97f376ac)-nimisen appin, jonka avulla en tarvitse enää tietokonetta jälkien lataamiseen. Haen vain mieltäni kiehtovan reitin netistä vaikka puhelimella tai tabletilla, ja lataan osoitteen vaadittuun appsin kenttään, jonka jälkeen ohjelma hoitaa reitin puhelimeeni.
5. Vähäisen kokemukseni perusteella sanoisin noin 1 h/10% kun valo ei ole jatkuvasti päällä.
noin kympin silicon case kortsu päälle, eikä rämise. http://www.wiggle.co.uk/garmin-edge-1000-silicone-case/
Isä nitro
30.05.2017, 13.16
Kysynpä täälläkin kun olen jo kysynyt Wahoolta ja kivasti ovat vastanneetkin, mutta ongelmani on ja pysyy. Ja se on siis se, että Wahoon tickr-sykevyö ei suostu toimimaan tonnisen kanssa. Edge tunnistaa kyllä vyön ja pariutuminen tapahtuu, mutta yhteys pysyy vain sekunnin pari. Tickr ei toiminut kunnolla muidenkaan Edgien kanssa, joten ajattelin vian olevan sykevyössä, joka taasen on toiminut koko ajan bluetooth-painotteisesti esimerkiksi puhelimen kanssa. Wahoon ohjeiden mukaisesti olen vaihtanut pattereita, resetoinut lähettimen (laittamalla pariston nurinpäin), pessyt sykevyön saippuavedellä, tarkistanut liittimet ja uhrannut oikeille jumalille. Ajattelin että josko ANT+ transmitteri olisi hajonnut, mutta Wahoon mukaan silloin ei Bluetoothkaan toimisi. Edellä mainittujen rituaalien jälkeen 500 tunnisti vihdoin kyseisen laitteen, mutta tonninen ei edelleenkään.
On muuten ensimmäinen Garmin, jonka kanssa on mennyt aikaa aivan liian paljon tietokoneen kanssa. Garmin express ei hyväksynyt laitteen rekisteröinnin yhteydessä GC-salasanaani, jota Garminin mukaan ei pitäisi kuulemma edes kysyttävän. Tein lopulta toisen tilin.
Elastolle tiedoksi a.) osta bundle ettei käy kuten minulle ja b) hinnat ovat tulleet 20-30 alas parissa viikossa ja Scott64lle tiedoksi, että tuo kuminen verme on minullakin eikä tunni rämisevän kovassakaan menossa. Sen olen myös huomannut, että vanhimmat käytössäni olevat Garminin mountit eivät "liimaa" Garminia yhtä tiukasti kuin uudet. Kiinnityspinnat siis kuluvat vuosien kuluessa ja ote heltiää...
Grandi66
30.05.2017, 13.38
Aikas mielenkiintoista. Itellä ollut ongelmia garminin ja taxin vyön kanssa, nykyään käytän geeliä kostukkeena (en prkl hikoile ku vasta yli 25 ulkolämpötiloissa) ni ongelmat poistu. Siis löyti lähettimen mutta ei sykettä ja sit kadotti vyön. Eli käytän samaa geeliä mitä sairaalassa lykätään ku otetaan sydänfilmi, sitä saa apteekista.
Ja se on siis se, että Wahoon tickr-sykevyö ei suostu toimimaan tonnisen kanssa.
Mulla on Garminin vyön lisäksi Tickr/Tickr Run (nyt ei muista tarkkaan) ja se toimi kyllä alkuvuodesta ihan hienosti iPadin (Zwift) ja Garmin Edge 1000:n kanssa yhtä aikaa.
=)juha
Canyon myy vain 349,95e (https://www.canyon.com/en-fi/accessories/?category=3414#id=49795).
Up. Sama tarjous uudemman kerran ja neljän päivän ajan.
Mitä kaikkia ohjelmia mun pitää ladata koneelle ja ilmeisesti puhelimeenkin, kun alan käyttämään tuota Edge 1000? Garmin Connect? Garmin Express? Garmin Connect mobile? Mitä ihmettä nää kaikki oikeen on? Tarviinko mä edelleen puhelinta johonkin vaikka mulla on nyt tuo Edge 1000? Puhelimena mulla on iPhone 6S ja kone on Mac.
^Garmin Express on välttämätön, jos haluat joskus päivittää Edgen softan. Connect ja Connect Mobile ovat "nice to have" eli eivät välttämättömiä, jos et pidä kirjaa ajoistasi. Connectilla voi mm. suunnitella reitit ja CM:llä ladata ajot puhelimen kautta Connectiin, ts. ilman tarvetta kytkeä Edgeä koneeseen ja synkata Expressin kautta. Siinä lyhyesti tärkeimmät toiminnot.
Edgen softan päivittämisen järkevyydestä voidaan keskustella, eli joku voisi sanoa että älä päivitä mitään jos laite toimii hyvin, tai jos päivität niin pian se ei enää toimi hyvin. ;)
Karttojen ja reittien lataamiseen ja suunnitteluun löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin Connect, esim. OpenStreetMap ja Ride with GPS, ja tiedostot voi siirtää Edgeen suoraan Finderilla.
Edge lataa kyllä softan itsekseen wlaninkin yli (ehkä myös puhelimen kautta bt:llä?), eli siihen ei tarvita. Garmin expressiä olen kyllä käyttänyt karttojen päivittämiseen.
Grandi66
30.05.2017, 20.10
Ei oo ladannut bt kautta ainakaan miulla, mutta on ilmoittanut että päivitys saatavilla. Siten päivittänyt tietsikan kautta, viimeeksi uudet kartat ja yks muu päivitys. Connect on tietsikalla selaimella oleva garminin sivu, mobile versio on reissussa perkeleen hyvä, kannattaa ajot tallettaa muistikortille, jos kone tilttaa tai mekaanisesti hajoo (tippuu kalliolle tai muuhun kovaan pintaan).
^Garmin Express on välttämätön, jos haluat joskus päivittää Edgen softan. Connect ja Connect Mobile ovat "nice to have" eli eivät välttämättömiä, jos et pidä kirjaa ajoistasi. Connectilla voi mm. suunnitella reitit ja CM:llä ladata ajot puhelimen kautta Connectiin, ts. ilman tarvetta kytkeä Edgeä koneeseen ja synkata Expressin kautta. Siinä lyhyesti tärkeimmät toiminnot.
Edgen softan päivittämisen järkevyydestä voidaan keskustella, eli joku voisi sanoa että älä päivitä mitään jos laite toimii hyvin, tai jos päivität niin pian se ei enää toimi hyvin. ;)
Karttojen ja reittien lataamiseen ja suunnitteluun löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin Connect, esim. OpenStreetMap ja Ride with GPS, ja tiedostot voi siirtää Edgeen suoraan Finderilla.
Express ei ole välttämätön mihinkään tarkoitukseen, mutta toki se kannattaa asentaa, jos omistaa laitteen jolle se on saatavilla. Minulla ei esimerkiksi sellaista ole kun en Windowsia saati Maccia omista. Toki Expressin saisi virtualisointi ratkaisulla toimimaan Linuxinkin kanssa, mutta en tuolle näe tarvetta. Päivitykset voi hoitaa Connect Mobilen kautta tai vaikka millä tahansa laitteella manuaalisesti ilman erillistä siihen tarkoitettua ohjelmaa (tällä tavoin Edgeihin voi halutessaan palauttaa vanhemman firmis version, mikäli se sattui toimimaan paremmin).
Edge 1000 päivitetty sw versioon 13. Toimi, mutta muutaman käyttökerran jälkeen jäi laitteen kosketusnäyttö jumiin, eli ei ota vastaan kosketuksia. Napit toimivat.
Virtanappia pitkään painamalla laite käynnistyy uudelleen, mutta tilanne ei korjaannu. Netistä löytyi ohjeet "master resetille (http://www.gpsnation.com/support/gps-factory-reset/garmin-edge-1000-factory-reset.html)", mutta sekään ei tunnu nyt auttavan.
Onko vinkkejä?
Isä nitro
01.06.2017, 17.39
Mitä tulee tuohon Garmin Expressiin niin eikös sitä tarvita oikeastaan vain silloin, kun laite on ostettu ja haluaa sen rekisteröityvän ja huomioitavan jatkossa vaikkapa siinä mobiilisovelluksessa? Vai oliko peräti niin, että myös alkutoimet onnistuvat ilman expressiä? Tonninen tosiaan tietääkseni hoitaa ihan kaikki päivitykset wifinsä myötä. Sinällään käsittämätöntä, että miksi ei ole luotu vain yhtä alustaa, jolla hoitaa nämä kaikki. Noiden kahden mainitun lisäksi on vielä Base camp, jolla tein aikanaan reitit.
PIenenä yllätyksenä tuli juuri ostaneelle, että tonnisen oma muistihan oli melkein täynnä mukana tulevista kartoista. Toinen ja huomattavasti miellyttävämpi ylläri oli, että mahdollisuus saada tekstiviestejä puhelimeen ajon aikana on oikeasti tarpeellinen lähimmäisten kanssa hyviä välejä ylläpidettäessä. Ja että voi olla vastaamatta työkavereiden tai muiden epäilyttävien tyyppien soittoihin.
Mutta muutoon moon tosi tytyväänen tähän värkkihin viikon ja 250 km perusteella. Vielä kun saisi sen Tickrin vyön lähettämään syketietoja...
Ylva Hubatsa
03.06.2017, 09.15
Garmin ei osaa tehdä kosketusnäyttöä, vittuilee jatkuvasti tämäkin laite.
Onneks on Polarin härvelit mitä voi käyttää ilman hermojen menettämistä.
Joo, aika onneton esitys toi kosketusnäyttö nykypäivän mittapuun mukaan.
Millon on itekseen joku näyttölukitus päällä ja ei ota mitään vastaan , kun yrittää sammuttaa niin miettii ja miettii.
Uutta laitetta garminilta kehiin. Laite itessään ihan ok kokoinen mutta nykyään sais laitteeseen näytön ilman noita mustia kehyksiä.
Grandi66
03.06.2017, 11.05
Itellä ollu ainoastaan sateella ongelmia tuon lukituksen kanssa muuten toiminut moitteetta.
Ehdinkin jo tänään laittaa ohjetta karttojen lisäykseen eli täältä löytyy openstreetmap garmin naveille http://www.polkupyoraily.net/osm/#gmapsupp Näköjään valitettavasti ei ole päivitetty 2015 vuoden jälkeen eli tuo on jo puolitoista vuotta vanha karttapohja. Pääosa poluista kuitenkin varmaan vielä ihan ajantasaisia. Itse käytän myös täältä ladattavaa maastotietokantaa http://kartat.hylly.org Tuo on päivitelty viimeksi joulukuussa joten hieman ajantasaisempi. Kannattaa testata mikä kartta sopii omiin tarpeisiin parhaiten. Tuolta siis ladaten tiedosto ja niin kuin ohjeet sanoo niin tiedostot muistikortin tai laitteen Garmin-hakemistoon. Tiedoston ei tosiaan enää nykypäivänä tarvitse olla tuolla gmapsupp.img nimellä vaan voi olla millä nimellä tahansa ja karttoja voi olla useampi jotka sitten valikon kautta aktivoidaan.
Aika surkea esitys tuo openstreetmap Garminille. Ei näytä yhtään samanlaiselta kuin tietokoneella tai puhelimella. Polut ja hiekkatiet on niin samanlailla merkattu ettei niitä meinaa erottaa toisistaan. Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla tuota maanmittauslaitoksen maastokarttaa. Täytyy vaan hommata muistikortti eka, koska nuo Garminin omat kartat vie jo melkein koko laitteen muistin.
Onko kenelläkään ehdottaa mitään muita vaihtoehtoisia karttoja, joista näkyisi missä on polkuja?
magnuken
04.06.2017, 08.27
Itse käytän myös kaupallista Garmin topo Suomi V3 light etelä maastokarttaa. Osaa myös reitittää polkuja ja teitä pitkin. Kustantaa 36.90 microSD kortilla:
https://www.xxl.fi/garmin-topo-suomi-v3-light-etela/p/1100292_1_style
Itse käytän myös kaupallista Garmin topo Suomi V3 light etelä maastokarttaa. Osaa myös reitittää polkuja ja teitä pitkin. Kustantaa 36.90 microSD kortilla:
https://www.xxl.fi/garmin-topo-suomi-v3-light-etela/p/1100292_1_style
Miten tuo eroaa tästä ilmaisesta kartasta? http://kartat.hylly.org/
magnuken
04.06.2017, 11.17
Tuossa Garmin Topo Suomessa on siis myös reititys, kiinteistörajat, korkeus- sekä myös syvyyskäyrät sekä kohdehaku. En kovin tarkkaan ole verranut mtk_suomi karttaan.
Grandi66
04.06.2017, 17.41
Mtk_suomesta puuttuu tontin rajat ja oli joku muukin. Reittää tämäkin ihan hyvin, mitä nyt joskus olen kokeillut.
Ei kauhean herkästi viitsisi lähteä ostamaan mitään karttoja, kun en ole vielä nähnyt edes screenshottia yhdestäkään käyttökelpoisesta kartasta tälle laitteelle missä näkyisi polut selkeästi.
Laita se hyllyn mtk, siinähän on osm:n polutkin mukana. Noissa kaupallisissa ei.
Grandi66
05.06.2017, 00.09
Lähialueen metsäkaistale mtk_suomi kartalta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170604/8470da91788bf94cc8b60070f29c8177.jpg
Grandi66
05.06.2017, 00.15
Sorry, edellinen väärä kartta. Nyt samalta alueelta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170604/bc722729b25833e3b72ad28f8726462e.jpg
Onko nuo kaikki katkoviivat polkuja? Tuossakin on ainakin sinistä, ruskeaa ja mustaa. Vai miten tuota tulkitaan?
Laita se hyllyn mtk, siinähän on osm:n polutkin mukana. Noissa kaupallisissa ei.
Joo täytyy tosiaan ottaa se seuraavaksi kokeiluun, kuten jo aikaisemmin sanoin, mutta tarvitsen ensin muistikortin sitä varten.
Grandi66
05.06.2017, 00.48
Yhtenäinen ruskea on korkeuskäyrä, sininen pilkkuviiva on ulkoilutie tai väylä leveempi sellanen, siin vieressä menee ohkasempi pilkkuviiva on polku
Eipä tuo näytä siis minun tarpeisiini kauheasti eroavan siitä openstreetmapista minkä latasin jo. Olen siis ehkä maailman surkein kartanlukija jos ei jo jollekin selvinnyt. :D
Pitää siis kokeilla vaan totutella noihin mun mielestä "huonoihin" karttoihin tai myydä koko laite pois.
Siihen kannattaa myös varautua, että maastossa on polkuja, jotka eivät ole Maanmittauslaitoksen kartoissa eivätkä OSM:ssa. Lisäksi kummassakin on kosolti virheitä.
Mut GPS periaatteessa näyttää missä sä oikeasti olet verrattuna karttaan.
Eipä tuo näytä siis minun tarpeisiini kauheasti eroavan siitä openstreetmapista minkä latasin jo. Olen siis ehkä maailman surkein kartanlukija jos ei jo jollekin selvinnyt. :D
Pitää siis kokeilla vaan totutella noihin mun mielestä "huonoihin" karttoihin tai myydä koko laite pois.
Pitäisi ehkä tietää vähän minkä tasoista karttaa sitten haet? Tuo Mtk on jo kuitenkin melko kattava. Kaikkia polkuja ei tosiaan ole varmaan millekkään kartalle piirretty koskaan, joten aina joitain polkuja puuttuu. Karttaa pitää osata kuitenkin aina tulkita muutenkin kuin pelkkien polkuviivojen kautta.
...Kaikkia polkuja ei tosiaan ole varmaan millekkään kartalle piirretty koskaan....
Suunnistuskartat on toki hyviä. Mutta niiden polkujen tai itse kartan saaminen laitteeseen vaatii askartelua.
Isä nitro
05.06.2017, 14.53
Minullakin kartanhankinta edessä. Edellisessä laitteessa oli joku Garminin maastokarttasovellus muutaman vuoden takaa, ja kyllä sen avulla suunnistaminen metsäisissä oloissa oli aivan toista kuin tonnisen mukana tulleilla kartoilla. Tuli nimittäin viikonloppuna yritettyä.
Vielä pienenä huomautuksena, että tuon viestiketjussa mainitun Garminin lightin lisäksi on tarjolla pro-versiota (xxlssä 168 e). Tarkemmat kuvaukset noiden kahden välisistä eroista löytyvät netistä. Ymmärtääkseni tällaiselle kaltaiselleni peruskäyttäjälle (mitähän sekin tarkoittaa) ei ole hirveän suurta merkitystä, onko tuo Garminin Suomi v3 etelä light vaiko tuo Hyllyllä tarjottu Mtk. Muistikortti pitää ostaa joka tapauksessa.
Siihen kannattaa myös varautua, että maastossa on polkuja, jotka eivät ole Maanmittauslaitoksen kartoissa eivätkä OSM:ssa. Lisäksi kummassakin on kosolti virheitä.
Mut GPS periaatteessa näyttää missä sä oikeasti olet verrattuna karttaan.
Pitäisi ehkä tietää vähän minkä tasoista karttaa sitten haet? Tuo Mtk on jo kuitenkin melko kattava. Kaikkia polkuja ei tosiaan ole varmaan millekkään kartalle piirretty koskaan, joten aina joitain polkuja puuttuu. Karttaa pitää osata kuitenkin aina tulkita muutenkin kuin pelkkien polkuviivojen kautta.
Tällaista karttaa siis etsin: https://www.openstreetmap.org/
Ongelma tuossa Garminin OSM:ssä ei ole se, että siinä ei näy kaikkia polkuja vaan se, että polut ja hiekkatiet on merkattu todella tummalla sinisellä ja mustalla katkoviivalla, eikä niitä meinaa sen takia erottaa toisistaan. Jos niiden värejä saisi jostain muutettua, niin tuo olisi aivan riittävä kartta mulle. Täytyy siis varmaan vaan opetella tihrustamaan siitä.
Edge 1000 päivitetty sw versioon 13. Toimi, mutta muutaman käyttökerran jälkeen jäi laitteen kosketusnäyttö jumiin, eli ei ota vastaan kosketuksia. Napit toimivat.
Virtanappia pitkään painamalla laite käynnistyy uudelleen, mutta tilanne ei korjaannu. Netistä löytyi ohjeet "master resetille (http://www.gpsnation.com/support/gps-factory-reset/garmin-edge-1000-factory-reset.html)", mutta sekään ei tunnu nyt auttavan.
Onko vinkkejä?
Kun master reset tai muut internetsuositukset eivät auttaneet, niin piti avata laite. Siellä vika olikin selvästi näkyvissä, eli kosketusnäytön FPC kaapelin liitin oli irronnut vastakappaleesta. Aika erikoinen toteutus tuossa kohtaa kun liittimen kiinnipysymistä ei ollut mitenkään varmistettu.
Grandi66
06.06.2017, 10.49
Ongelma tuossa Garminin OSM:ssä ei ole se, että siinä ei näy kaikkia polkuja vaan se, että polut ja hiekkatiet on merkattu todella tummalla sinisellä ja mustalla katkoviivalla, eikä niitä meinaa sen takia erottaa toisistaan. Jos niiden värejä saisi jostain muutettua, niin tuo olisi aivan riittävä kartta mulle. Täytyy siis varmaan vaan opetella tihrustamaan siitä.
Täälläpäin ainaki hiekkatiet on merkitty yhtenäsellä viivalla, metsäautotiet ja muut vähällä käytöllä olevat on sitten katkoviivalla, siis ne tiet missä EI ole talvikunnossapitoa.
Ongelma tuossa Garminin OSM:ssä ei ole se, että siinä ei näy kaikkia polkuja vaan...
Jos tuo on sinusta kelpo kartta niin laita SE muistikortille äläkä käytä sitä Garminin OSM:a.
Jos tuo on sinusta kelpo kartta niin laita SE muistikortille äläkä käytä sitä Garminin OSM:a.
En kai mä nyt täällä huvikseen olisi kysellyt tuon kartan perään jos osaisin sen tuolta jotenkin muistikortille tallentaa. Eli miten se onnistuu?
Tuossa Garmin Topo Suomessa on siis myös reititys, kiinteistörajat, korkeus- sekä myös syvyyskäyrät sekä kohdehaku. En kovin tarkkaan ole verranut mtk_suomi karttaan.
Saa koko Suomenkin ihan järkihinnalla. Sitä mietin, että mites päivitykset tulee ja tietty ne maksavat?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/garmin-topo-suomi-v3-light-koko-suomi-kartta
magnuken
08.06.2017, 08.00
Saa koko Suomenkin ihan järkihinnalla. Sitä mietin, että mites päivitykset tulee ja tietty ne maksavat?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/garmin-topo-suomi-v3-light-koko-suomi-kartta
Mielestäni Garminin maastokarttoihin ei varsinaisia päivityksiä saa hankittua kuten heidän tie- ja merikarttoihin. Koko kartasta on ostettava uudempi versio kuten Garmin Topo Finland V4 light:
http://kauppa.navigointivaruste.fi/navigaattorit/karttatuotteet/garmin-topo-finland-v4-light.html
En kai mä nyt täällä huvikseen olisi kysellyt tuon kartan perään jos osaisin sen tuolta jotenkin muistikortille tallentaa. Eli miten se onnistuu?
Oho, tää oli mennyt ohi, no tuosta jorinaa:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download
Ja sieltä kun surffailee niin Suomen download-fileen linkki vaikkapa tästä: http://www.marcussite.se/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=32
Oho, tää oli mennyt ohi, no tuosta jorinaa:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download
Ja sieltä kun surffailee niin Suomen download-fileen linkki vaikkapa tästä: http://www.marcussite.se/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=32
Samalta tuokin näytti kuin se edellinen mun lataama OSM Garminille. Eli ei yhtään samalta kuin tietokoneella tai puhelimella. Mä luovutan.
Samalta tuokin näytti kuin se edellinen mun lataama OSM Garminille. Eli ei yhtään samalta kuin tietokoneella tai puhelimella. Mä luovutan.
Koskaan se ei näytä samalta, jos vertaa tietokoneella/puhelimella oleviin tilemappeihin. Muistitko ottaa toisen karta pois käytöstä siinä activityssä missä testasit?
Oletteko kokeilleet näitä Maanmittauslaitoksen karttoja ladata ?
Geokätkentää harrastavien keskuudessa ainakin käsigepseille kohtuu yleisesti käytettyjä.
http://kartat.hylly.org
Grandi66
08.06.2017, 18.51
Eiköhä tuo paikka ole suurinpiirtein kaikkien tiedossa.
Oletteko kokeilleet näitä Maanmittauslaitoksen karttoja ladata ?
Geokätkentää harrastavien keskuudessa ainakin käsigepseille kohtuu yleisesti käytettyjä.
http://kartat.hylly.org
Huom: kartta ei ole pelkästään Maanmittauslaitoksen sisältöön perustuva:
- Maastotietokanta (10.10.2016)
- OpenStreetMap (11.10.2016)
- Liikennevirasto (25.07.2016)
- Metsähallitus / Retkikartta (25.07.2016)
lähde: http://kartat.hylly.org/
Huom: kartta ei ole pelkästään Maanmittauslaitoksen sisältöön perustuva:
Aivan totta, pitää sisällään muitakin lähteitä. Kirjoitin vähän huonosti tuon.
Vaati pienen välituuletuksen kun Edge ilmoitti tänään ensimmäistä kertaa ikinä palautumisen tason heikoksi. Niin pitkään olen tuota seurannut, kun palautumisseuranta on ollut Edgeissä ominaisuutena.
Heikko palautumistaso syntyi ajamalla eilen 20km tempo vähän kisavauhdin alla. Tempo kulki yllättävän hyvin ja jäi vielä vähän reserviin, mutta syke oli huomattavan korkealla. Tänään syke ei sitten noussut rennolla maastolenkillä yli PK-alueen, ja PK2:lla alkoi jo uuvuttaa. Tempoa edeltävä päivä oli lepo ja sitä edellisenä tuli ajettua 1,5h maantietä melko rauhallisesti, eli aivan lähiajalta ei ollut kumuloitunut mitään kummallista.
Eilen (tai viime yönä meidän aikavyöhykkeellä) näyttää tulleen firmware 14.00 jakoon. Päivityksiä Connect IQ:lle ja valojen ohjaukseen. Ei taida tämä päivitys luikahtaa vielä omaan koneeseen. Viikon sisään olisi kaksi kisaa, jos nyt päivittää niin tehtaan takuulla koko vehje nyrjähtää epäkuntoon.
Koskaan se ei näytä samalta, jos vertaa tietokoneella/puhelimella oleviin tilemappeihin. Muistitko ottaa toisen karta pois käytöstä siinä activityssä missä testasit?
Okei, hyvä tietää ettei samanlaista saa, niin ei tule turhaan toivottua mahdottomuuksia. Pitää siis opetella tihrustamaan näistä mitä nyt on. Olen ottanut muut kartat pois käytöstä ja kokeillut myös kaikkia erilaisia yhdistelmiä.
En tiedä onko oikea alue mutta kysytään täällä.
Mistä johtuu että nopeuskäyrä aaltoilee stravassa aika-ajoin , lenkin alkua kun katsoo stravassa niin pelaa ja jossain vaiheessa taas aaltoilee.
Tuntuu tekevän satunnaisesti , connectissa näkyy normaalisti.
http://i10.aijaa.com/b/00193/14409667.jpg
Nyt ei taas oikein sytytä. Jos olen korpikuusen kannon juurella ja haluaisin syöttää tohon laitteeseen osoitteen, kuinka se oikeasti tapahtuu? Nyt menen: Minne -> Reittisuunnittelu -> Lisää ensimm. sijainti -> Osoitteet -> Kirjoita lääni. Tähän se aina tyssää! Esim: Etelä-Suomen lääni = Ei tuloksia. Muuta hakuehtoja.
Siis miten ja mistä kohtaa oikeasti löytäisin yksinkertaisesti vaikka Metsäpurontie 20, 00630 Helsinki ?
Nyt ei taas oikein sytytä. Jos olen korpikuusen kannon juurella ja haluaisin syöttää tohon laitteeseen osoitteen, kuinka se oikeasti tapahtuu? Nyt menen: Minne -> Reittisuunnittelu -> Lisää ensimm. sijainti -> Osoitteet -> Kirjoita lääni. Tähän se aina tyssää! Esim: Etelä-Suomen lääni = Ei tuloksia. Muuta hakuehtoja.
Siis miten ja mistä kohtaa oikeasti löytäisin yksinkertaisesti vaikka Metsäpurontie 20, 00630 Helsinki ?
Tehdasasetusten palautus auttoi. Tuoltahan löytyi nyt ihan erilainen valikko. Minne -> Reittisuunnittelu -> Lisää Ensimm. Sijainti -> Osoitteet -> Kirjoita maa Tai Suomi -> Kirjoita kaup/postinum. Tai Etsi kaikki. No pääasia et nyt pelittää :).
Jännä kun uutena tämän ostin ja silti pitää tehdasasetuksia palautella.
https://www.aliexpress.com/item/Aluminum-Alloy-Bike-Computer-Mount-For-Garmin-Cateye-Bryton-Edge-Stem-Out-Front-Mount-Bicycle-Cycling/32812156683.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.KtXMJH
Tommonen tuli tilattua kokeeksi edge tonnia varten.
Kuvissa ihan K-edge laatuisen näköistä , saapa nähdä.
Eipä se sieltä mittarin alta paljoa näykään.
Ylva Hubatsa
25.07.2017, 16.48
Käytän laitetta myös moottoripyörässä. Miten ihmeessä tuon saa reitittämään niin ettei se opasta pyöräteille.
Oli Profiilina Auto tai moottoripyörä, aina yrittää pyöräteille.
Onko tullut paljon KOMeja? :)
Ylva Hubatsa
26.07.2017, 11.24
Käytän laitetta myös moottoripyörässä. Miten ihmeessä tuon saa reitittämään niin ettei se opasta pyöräteille.
Oli Profiilina Auto tai moottoripyörä, aina yrittää pyöräteille.
Jäi sanomatta.
Tuo ongelma tulee ainostaan silloin kun saavutaan taajama-alueelle maaseudulta. Jos reitityksen aloittaa taajamassa niin ongelmaa ei ole.
Ylva Hubatsa
03.08.2017, 19.29
Tuo laite meni aivan sekaisin. Tyhjensin sen kokonaan ja asensin OSM kartat.
Nyt näyttäis taas toimivan.
Onhan paska laite.
Edge 1030 nurkan takana ja samassa uudet vectorit. http://gpsrumors.com/garmin-edge-1030-soon
Oma tonninen menee todennäköisesti päivitykseen uuteen 1030:aan kunhan tulee ulos.
Garminin uutuuksilla on ollut tapana olla aika bugisia, ainakaan minua ei tuliterät mallit kiinnosta tuon vuoksi. Toisaalta tuo 1000 näyttää kaiken mitä nyt tarvitsen, ainoat syyt hypätä tuohon 800:sta olivat mulle isompi näyttö ja glonass. Garminin suunta on muutenkin ollut sellainen viime aikoina, että uusissa malleissa tulee vain jotain kapulasta toiseen tekstailua ja/tai jotain some-liittyviä, kuten näytölle viimeiset facebook-päivitykset :)
Garmin Express ei löydä USB-johdolla läppäriin yhdistettyä juuri hankittua Garmin 1000:a, entisen 800:n kanssa ei ollut vastaavaa ongelmaa.
Wi-fi ominaisuuden käyttäminenhän ei käsittääkseni onnistu ilman Garmin Expressiä...
Garmin Express ei löydä USB-johdolla läppäriin yhdistettyä juuri hankittua Garmin 1000:a, entisen 800:n kanssa ei ollut vastaavaa ongelmaa.
Wi-fi ominaisuuden käyttäminenhän ei käsittääkseni onnistu ilman Garmin Expressiä...
Varmasti oikeanlainen kaapeli käytössä? Ihmettelin kesällä parisen viikkoa miksei oma 1000 ilmesty muistina ja synkronoidu liitettäessä koneeseen. Olin mukamas kokeillut kaikki käden ulottuvilla olleet micro-USB-piuhat ja usean USB-liitännän kahdessa eri tietokoneessa. Sitten kokeilin kaapelit vielä uudestaan ja löytyihän sieltä se, joka kuljettaa virran lisäksi dataakin.
800:n ja 1000:n pitäisi tietysti toimia samalla kaapelilla jos 800:ssa on myös micro-USB.
Olen kokeillut kolmella eri kaapelilla ja kahdessa eri koneessa.
800:n kaapeli ei käy koska siinä on mini-USB.
Täytyy testailla vielä.....
Mullakin löytyy semmosia usb johtoja jolla data ei kulje edge tonniin.
Mun piti hakea laite uudelleen expressiin vaikka se siellä listalla näkykin. Tämän jälkeen pelitti taas yhteys.
Sent from my iPhone using Tapatalk
H. Moilanen
28.08.2017, 16.03
Jos PC löytää Edgen ja näyttää laitteen sisäisen muistin ja muistikortin levyasemina, silloin myös data siirtyy. Jos Express ei tästä huolimatta tunnista laitetta, kannattaa koittaa parittaa laite uudestaan Expressiin. Jostain syystä toiset kaapelit tuntuvat vaurioituvan nopeasti tuon datasiirron osalta.
Olen kokeillut kolmella eri kaapelilla ja kahdessa eri koneessa.
800:n kaapeli ei käy koska siinä on mini-USB.
Täytyy testailla vielä.....
Nyt alkoi yllättäen toimimaan monta kertaa aikaisemmin testatulla kaapelilla!
On nämä hienoja vehkeitä!
Mulla ilmenee jatkuvia "kaapeliongelmia" Win-koneella, Macilla ei koskaan?!?
marylihe
29.08.2017, 16.55
Tehdasasetusten palautus auttoi. Tuoltahan löytyi nyt ihan erilainen valikko. Minne -> Reittisuunnittelu -> Lisää Ensimm. Sijainti -> Osoitteet -> Kirjoita maa Tai Suomi -> Kirjoita kaup/postinum. Tai Etsi kaikki. No pääasia et nyt pelittää :).
Jännä kun uutena tämän ostin ja silti pitää tehdasasetuksia palautella.
Kiitos vinkistä. En ollut aikaisemmin moista reititystä kaivannut, mutta nyt kun olin korvessa ja olisin kaivannut pikaista reititystä, niin törmäsin mainitsemaasi ilmiöön. Sillä hetkellä teki mieli heittää laite lepikkoon.
Joku varmaan avaa vielä 1030:lle omankin ketjun, mutta tämä näyttää kyllä aika lupaavalta laitteelta. https://www.dcrainmaker.com/2017/08/garmin-edge-1030-in-depth-review.html
Lisäakun design ei ole ihan paras mahdollinen, mutta jos lisäakulle saadaan myös johdollinen versio niin se on aika kova kombo.
Sillehän on jo oma ketju.
Ylva Hubatsa
25.09.2017, 23.06
Meneekö tuohon nuo Garminin city navigator kartat.
Tilasin pohjoismaiden kartat se kummemmin miettimättä, garminin listauksessa kartta olis yhteensopiva edge 800 kanssa mutta tonnisesta ei ole mainintaa.
Samat kartat menee kaikkiin Garmineihin.
Miten tällä edgellä ohjataan erg moodissa traineria? Tajusin tuossa, että trainingpeaksista voi luoda helposti workoutin, ja sen saa automaattisesti garminiin appsin kautta. Kaikki toimii tähän asti ok ja pääsen jopa ajamaan workouttia, mutta erg moodissa tuo ei nyt onnistu. Tacx neo kyllä säätyy tyhmästi garminin nappien kautta, eli traineri ja edgekin pitäisi olla kytketty oikein.
Käytössä edge520 ja tacx neo.
marylihe
27.09.2017, 17.59
Kummallinen vika ilmestyi 1000seen. Jokaisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen laite vaihtaa matkan yksikön maileiksi.
Jos palautan tehdasasetukset, niin menetän kaikki asetukset. Onko jotakin keinoa kopioida nykyiset asetukset ja palauttaa resetoinnin jälkeen?
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Asetukset on ainakin suurelta osin tiedostoina, kopio sieltä kaikki tiedostot talteen, jonka jälkeen voit palautella niitä tarpeen mukaan?
marylihe
27.09.2017, 23.28
Asetukset on ainakin suurelta osin tiedostoina, kopio sieltä kaikki tiedostot talteen, jonka jälkeen voit palautella niitä tarpeen mukaan?Kiiros. Tuota pitää kokeilla.
Ylva Hubatsa
29.09.2017, 23.30
Maanantaina maksoin Garminille kartan, koska latauslinkki saapuu.
Ylva Hubatsa
03.10.2017, 21.16
Ei onnistu tuo kartan lataaminen, ei ole yhteensopiva laitteen kanssa. Lataus ei näy Garmin expressissä.
Toimisiko jos tilaisin muistikortilla saman kartan vai pitääkö nuo garminin kartat rekisteröidä tietyille laitteille.
Ei onnistu tuo kartan lataaminen, ei ole yhteensopiva laitteen kanssa. Lataus ei näy Garmin expressissä.
Toimisiko jos tilaisin muistikortilla saman kartan vai pitääkö nuo garminin kartat rekisteröidä tietyille laitteille.En tuonne tuota Garminin latausprosessia, mutta Edgeenhän voi heittää vaikka Maanmittauslaitoksen kartan siirtämällä sen tietokoneella tiedostonhallinnan kautta suoraan Edgen kansiorakenteeseen. Sen jälkeen kartta-aineisto valitaan käyttöön Edgestä navigointiasetuksista, vai olikohan profiiliasetusten navigointialavalikosta.
Ylva Hubatsa
03.10.2017, 22.46
En tuonne tuota Garminin latausprosessia, mutta Edgeenhän voi heittää vaikka Maanmittauslaitoksen kartan siirtämällä sen tietokoneella tiedostonhallinnan kautta suoraan Edgen kansiorakenteeseen. Sen jälkeen kartta-aineisto valitaan käyttöön Edgestä navigointiasetuksista, vai olikohan profiiliasetusten navigointialavalikosta.
Kyllä kyllä. Mutta miten on noiden Garminin karttojen kanssa.
En ole koskaan ennen kuullut kenenkään ostavan Garminilta karttoja, että en osaa sanoa. :)
Toimisiko jos tilaisin muistikortilla saman kartan vai pitääkö nuo garminin kartat rekisteröidä tietyille laitteille.Garminin ladattavat kartat linkitetään yksittäiseen laitteeseen, mutta muistikortilla hankitut on linkitetty siihen korttiin, joka toimii missä tahansa Garminissa. Minullakin on vanha Edge 800:n mukana tullut City Navigator Eurooppa käytössä Edge 1000:ssa (on hyödyllisempi kuin OpenStreetMap niissä paikoissa, joissa minulla on kartalle tarvetta).
Ylva Hubatsa
04.10.2017, 12.29
Garminin ladattavat kartat linkitetään yksittäiseen laitteeseen, mutta muistikortilla hankitut on linkitetty siihen korttiin, joka toimii missä tahansa Garminissa. Minullakin on vanha Edge 800:n mukana tullut City Navigator Eurooppa käytössä Edge 1000:ssa (on hyödyllisempi kuin OpenStreetMap niissä paikoissa, joissa minulla on kartalle tarvetta).
Onko tosiaan näin.
Oon Garminin tuen kanssa vääntäny asiasta ja inttävät jatkuvasti ettei city navicator istu tonniseen.
Aamulla kysyin juuri tuota, että onko muistikortilla olevat kartat linkitetty tiettyihin laitteisiin ja siten ei toimi muissa.
HXX1100H
04.10.2017, 13.05
Itselläni on myös vääntö menossa Garminin tuen kanssa , koska ulkoiseen muistikorttiin tallennetut Maanmittauslaitoksen maastokartta eikä Jälki.FI/ reitti 2000 näy uudessa 1000 edgessäni. Mielestäni Edgen softassa on vikaa , koska kytkiessäni edgen ubs-kaapelilla tietokoneeseen kartat löytyvät resusursienhallinnasta. Lupasivat selvittää asiaa mutta parin viikon odotelun jälkeen paremman puutteessa latasin reitti 200:n suoraan garminiin omaan muistiin ja hyvin pelittää. Maastokartat ei enää sinne mahdu.
Ylva Hubatsa
04.10.2017, 18.02
Näin vastasi garminin tuki.
yksikään City Navigator-kartta ei toimi Edge 1000:ssa, mutta useammat TOPO-kartat toimivat. Näet laitteelle sopivat kartat kun menet alla olevaan linkkiin ja välilehdelle "Kartat":
Jos olet joskus tilannut jonkin kartan johonkin Garmin-laitteeseesi, on tämä kyseinen kartta "lukittuna" laitteelle, jolle sen ensimmäisen kerran aktivoit.
H. Moilanen
05.10.2017, 12.16
^^Tai sitten lataamasi karttapaketti on rikki. Täältä (http://kartat.hylly.org/) ainakin löytyy toimivat kartat.
Minullakin on vanha Edge 800:n mukana tullut City Navigator Eurooppa käytössä Edge 1000:ssa
yksikään City Navigator-kartta ei toimi Edge 1000:ssa
Eli nyt joko StePe tai Garmintuki puhuu täyttä paskaa, ja tuntien StePen ja tietäen Garmin tuen vastaukset väitän vahvasti että se on tuo tuki mikä puhuu paskaa. Ja jos StePellä kartta toimii todistetusti niin kyllä se sit toimii.
Jos en täysin väärin muista, mullakin on joku CN kartta 1000:ssa. Tätä en tosin nyt töissä istuessa voi vahvistaa kun laite on kotona.
Ylva Hubatsa
05.10.2017, 23.13
Eli nyt joko StePe tai Garmintuki puhuu täyttä paskaa, ja tuntien StePen ja tietäen Garmin tuen vastaukset väitän vahvasti että se on tuo tuki mikä puhuu paskaa. Ja jos StePellä kartta toimii todistetusti niin kyllä se sit toimii.
Jos en täysin väärin muista, mullakin on joku CN kartta 1000:ssa. Tätä en tosin nyt töissä istuessa voi vahvistaa kun laite on kotona.
Näin minäkin luulen, Garminilla on joku syy puhua paskaa.
En jaksanu vääntää enempää asiasta. Tilasin prätkään oman navin ja siihen tuo kartta istuu niinku virallisestikin.
marylihe
08.10.2017, 19.58
Edge 1000 ei enää käynnisty lataamisen jälkeen. Yritin käynnistää laitetta lataamisen jälkeen, mutta mitään ei tapahdu. Akku ei ollut täysin tyhjä latauksen alkaessa ja kapasiteetti on hyvin riittänyt 10h:n käyttöön tähän saakka, joten akussa ei pitäisi olla vikaa.
Kokeilin erilaisia resetointi ohjeita( virtapainike pohjassa 10s, kierros ja käynnistys/stop painike pohjassa ja samanaikaisesti virtapainike pohjaan kunnes käynnistyy) , joita löysin, mutta niistä ei ollut apua.
Laite 1v 3kk vuotta vanha ja hankittu Saksasta. Täytyy huomenna soitella tukeen ja kysellä onko mitään tehtävissä. Takuuta tuskin on, kun on yli vuoden eikä Suomesta hankittu.
Just piti lähteä viikoksi syyslomalla ajelemaan[emoji24]
Edge 1000 ei enää käynnisty lataamisen jälkeen.
Jos sulla on muistikortti, ota se pois ja paina virtanappia 20sekunttia pohjassa...
marylihe
08.10.2017, 21.39
Jos sulla on muistikortti, ota se pois ja paina virtanappia 20sekunttia pohjassa...
Valitettavasti muistikortin poistoakin on tullut kokeiltua.
Valitettavasti muistikortin poistoakin on tullut kokeiltua.
Ok. Voi harmi, en muuta enää keksi kuin laita se uudelleen latautumaan ja jos ei herää niin huolto kutsuu.
noniinno
28.10.2017, 12.07
Toimiiko Edge 1000 ilman tietokonetta, eli voinko tehdä reitit esim stravassa tai ridewithgps-nettisovelluksessa kännykällä tai tabletilla ja siirtää ne jotenkin langattomasti tai otg-kaapelilla tonniseen?
Toimiiko Edge 1000 ilman tietokonetta, eli voinko tehdä reitit esim stravassa tai ridewithgps-nettisovelluksessa kännykällä tai tabletilla ja siirtää ne jotenkin langattomasti tai otg-kaapelilla tonniseen?
Ei sille mitään estettä pitäisi olla kun kaiken tiedonsirron, mitä ei Connectilla pysty tekemään voi hoitaa otg-kaapelilla. Pitäisi onnistua minkä tahansa Edgen kanssa.
noniinno
29.10.2017, 14.52
Pitäisi onnistua minkä tahansa Edgen kanssa.
Eipä onnistunut kasisatasen kanssa, vaikka tabletissa OTG-valmius onkin. Tai taisi sieltä jotain tietoa siirtyä jonnekin kun koko Garminin pa*ka lakkasi toimimasta.
Garmin 1000 tarjouksessa Wigglen black fridayssa 270€. Halpa ku makkara
Garmin 1000 tarjouksessa Wigglen black fridayssa 270€. Halpa ku makkaraSieltä kannattaa tilata jos ko. laitetta vielä haluaa, Suomeenkaan ei maahantuoja enää toimita, eli vain vanhoja varastoja poistetaan..
Kilsamato
05.11.2017, 15.40
Puntahinnalla tilatessa (229,47 GBP) tuosta makkarasta saa vielä kympin pois. Noin 258 euroa päivän kurssilla. Toki luottokorttiyhtiö voi vielä valuuttamuunnoksesta rokottaa.
Sinänsä vielä mielenkiintoista, että briteille tarjoushinta on 275 puntaa. 309 euroa.
Luulin, että tuota Edge 1000 en tarvitse mutta ihmismieli on heikko.
marylihe
05.11.2017, 20.39
Ok. Voi harmi, en muuta enää keksi kuin laita se uudelleen latautumaan ja jos ei herää niin huolto kutsuu.Lähettivät huollosta 1030:n vanhan 1000 tilalle. Ikää tuolle laitteelle oli kertynyt 1v 3kk. Laite oli tilattu Saksasta, joten epäilin miten suhtautuvat Suomen huollossa. [emoji3]
Lähettivät huollosta 1030:n vanhan 1000 tilalle. Ikää tuolle laitteelle oli kertynyt 1v 3kk. Laite oli tilattu Saksasta, joten epäilin miten suhtautuvat Suomen huollossa. [emoji3]
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta TapatalkillaToisilla toi takuuhuolto vaan toimii [emoji106]
Breakbeat
05.11.2017, 21.12
Luulin, että tuota Edge 1000 en tarvitse mutta ihmismieli on heikko.
Meikäläinen pysynyt vielä vahvana ja yrittänyt perustella miksi tartten koko laitetta. Noh armonaikaa lienee tänään klo 24 asti.
Sama mielessä. Hinta houkuttelisi. Mutta onko tuo parempi kuin 520? Karttapuoli olisi ilmeisesti selvästi parempi, sille olisi tarvetta. Mutta toisaalta tuo 1000 on jo tosi vanha malli, kannattaako enää edes halvalla... Elämä on täynnä toinen toistaan vaikeampia valintoja...
Grandi66
06.11.2017, 14.18
Kannattaa, itellä 1000 vielä ja latausportti hiukan viallinen mut sen korjautan kaverilla, ku takuu jo ummessa.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Minulla on Edge 1000, enkä ainakaan Edge 1030:sta ole vielä löytänyt ominaisuuksia, joiden vuoksi 1000 kannattaisi päivittaa. Eli 1000 on ainakin n. 250 euron hintaan hyvä vaihtoehto
Morpheus3
06.11.2017, 15.39
Ainaki foorumien perusteella 1030 on vielä aika buginen, eli mielestäni jos ei välttämättä tarvitse ihan uusinta uutta ja halua alkaa "testikäyttäjäksi", niin edge1000 on hyvä vaihtoehto.
Onhan se tuohon hintaan. Itse mietin lähinnä sitä pysyttelenkö nykyisessä 520:sessä vai hankkisinko "halvalla" tuon tonnisen. Nykyinen täyttää tarpeet muuten, mutta karttojen puolesta ei ole häävi.
Grandi66
06.11.2017, 16.13
Tonnisessa muistorttipaikka ja sinne viskaa tarvittavat kartat ja pueno, liikkeelle lähti.
Onhan se tuohon hintaan. Itse mietin lähinnä sitä pysyttelenkö nykyisessä 520:sessä vai hankkisinko "halvalla" tuon tonnisen. Nykyinen täyttää tarpeet muuten, mutta karttojen puolesta ei ole häävi.Molempia vähän rinnakkain käyttäneenä sanoisin että kannattaa huomioida käyttöliittymäerot. 1000:ssa on kosketusnäyttö, joka ei aina reagoi kuten haluaisi ja elää joskus ihan omaa elämäänsä. Toimii kuitenkin tuulessa ja tuiskussa yllättävän hyvin, kun vertaa vaikka sateen kastelemaan älypuhelimeen. 520:n käyttöliittymä tuntuu kosketusnäyttöön verrattuna kankealta ja tyhmennetyltä versiolta samasta käyttöjärjestelmästä, mutta se kuitenkin toimii tasan niin kuin pitääkin.
Jos on tarvetta suunnistaa näytöllä olevan kartan perusteella, mielestäni näytön pitää olla vähintään 1000:n kokoluokkaa. Omalta osalta erityisesti syksyisin tulee lähdettyä cyclolla pienille hiekkateille sillä ajatuksella, ettei lähtiessä aivan tarkalleen tiedä mihin on menossa. Silloin 1000:n karttanäyttö on hyvä, kun voi liikettä pysäyttämättä seurata tiestöä ja tunnistaa tutut risteysalueet jo kaukaa.
Sitten taas toisaalta miltähän vuoden päästä tuntuu, jos nyt hankkii 1000:n ja hetken päästä 1030:een lanseerataan eksklusiivisesti jotain hyödyllisiä ominaisuuksia.
Hyvää tietoa, kiitos! Mitä näyttöön tulee niin tuo 1000 on harmillisen isokokoinen vs näytön koko. Siis kun näyttö ei mene reunasta reunaan. Mutta jossain tietysti täytyy sen iän näkyä. 520 on ulkomitoiltaan tosi kätevä, ei häiritse oikein mihinkään asennettuna.
Miten muuten reitin lähettäminen tuohon tonniseen, meneekö ilmateitse vai pitääkö ladata kaapelin ja garmin connectin kautta? Vai tuliko tuo helpompi lähettäminen vasta 820/1030 malleihin?
Kaiken pitäisi olla mahdollisimman helppoa...
Hyvää tietoa, kiitos! Mitä näyttöön tulee niin tuo 1000 on harmillisen isokokoinen vs näytön koko. Siis kun näyttö ei mene reunasta reunaan. Mutta jossain tietysti täytyy sen iän näkyä. 520 on ulkomitoiltaan tosi kätevä, ei häiritse oikein mihinkään asennettuna.
Miten muuten reitin lähettäminen tuohon tonniseen, meneekö ilmateitse vai pitääkö ladata kaapelin ja garmin connectin kautta? Vai tuliko tuo helpompi lähettäminen vasta 820/1030 malleihin?
Kaiken pitäisi olla mahdollisimman helppoa...
Reitin on saanut puhelimen Garmin Connectista upattua laitteeseen jo Edge810:seen, siis ilmateitse ilman kaapelia. Eikö 520 sitten tätä tue?
H. Moilanen
07.11.2017, 13.41
Minulla on Edge 1000, enkä ainakaan Edge 1030:sta ole vielä löytänyt ominaisuuksia, joiden vuoksi 1000 kannattaisi päivittaa. Eli 1000 on ainakin n. 250 euron hintaan hyvä vaihtoehto
1030:n eduksi luetaan parempi akunkesto, isompi näyttö ja kehittyneempi harjoituskuorman seuranta. Onko nämä hinnaneron väärttejä, on toinen ja jokaisen henkilökohtaisesti päätettävä asia.
Ainaki foorumien perusteella 1030 on vielä aika buginen, eli mielestäni jos ei välttämättä tarvitse ihan uusinta uutta ja halua alkaa "testikäyttäjäksi", niin edge1000 on hyvä vaihtoehto.
Jos kelaa kasettia kolmisen vuotta taaksepäin ja muistelee millainen laite 1000 oli julkistushetkellä, en näe kovin suurta eroa. Muistaakseni BT-yhteys muuttui toimivaksi ja luotettavaksi vasta noin vuoden kuluttua julkaisusta.
Uudessa mallissa on aina bugeja. Oli kyseessä auto, kännykkä tai GPS -laite. Mielestäni kyse on enemmän siitä, miten viat korjataan.
1030:n eduksi luetaan parempi akunkesto, isompi näyttö ja kehittyneempi harjoituskuorman seuranta. Onko nämä hinnaneron väärttejä, on toinen ja jokaisen henkilökohtaisesti päätettävä asia.
1000:n yli 10 tunnin akunkesto ei ole koskaan ollut itsellä riittämätön ja näytölle saa mahtumaan kaikki tarvittavat. Koska ikänäköleikkaus moniteholinsseillä on tehtynä, näkee tarvittaessa pienempääkin fonttia :)
Noita oheisen linkin kaltaisia vertailuja on netti täynnä ja itse en perustetta 1030:lle löytänyt. Mutta tosiaan riippuu henkilökohtaisista tarpeista. Jollekin vaikka uusien Stravan reittien automaattinen lataus voi olla riittävä peruste
https://averagejoecyclist.com/garmin-edge-1030-vs-1000/
HXX1100H
07.11.2017, 21.35
Tonnisessa muistorttipaikka ja sinne viskaa tarvittavat kartat ja pueno, liikkeelle lähti.
Moi, Muistikorttiin kyllä saa karttoja tallennetua mutta 1000 Edgeni ei niitä sieltä löytänyt Laite tunnistaa vain muistikortit joissa on Garminin omia karttoja. Näin minulle ilmoitettiin Garminin tuesta kahteen otteeseen yritettyäni turhaan löytää ulkoiseen muistikorttiin tallentamaani maastokarttaa . Neuvoivat poistamaan laitteesta karttoja ja tallentamaan omia tilalle..800 edgessä tätä ongelmaa ei ole vaan laite tunnistaa muistikortille tallennetut kartat/reitit.
Huoleton
07.11.2017, 22.16
Reitin on saanut puhelimen Garmin Connectista upattua laitteeseen jo Edge810:seen, siis ilmateitse ilman kaapelia. Eikö 520 sitten tätä tue?
520 voi lähettää connectin reittejä kyllä, mutta GPX filen saa vaan langan yli koneeseen. Aika harmillinen homma jos vaikka jossain reissussa haluaa laittaa paikallisen reitin tai jos on käynyt niinkun mulla että 520 ei enää yhdistä koneeseen ollenkaan piuhan kanssa.
Periaattessa GPX filestä voisi tehdä kai stravasegmentin ja ajaa sen mukaan mutta aina välillä etenkin pidemmällä segmentillä kone yhtäkkiä pudottaa segmentiltä eikä siihen pääse takasin niinkun reitille. Connectin reittisyteemihän ei GPX filejä niele.
Älyttömän garminmaista touhua.
Merkkiä tekis mieli vaihtaa mutta wiggletarjous hengittää niskaan :)
Grandi66
07.11.2017, 22.19
Käyttänyt tielies kuin monta vuotta omia karttoja eri edgeissä. Muistikorttiin pitää tehdä Garmin-kansio että kone löytää ne kartat ja asetuksista saa muutettua tallentaako suoritukset kortille vai ei. Itellä Suomen kartta ja Espanjan kartta samalla kortilla ja hyvin näyttää pelaavan, kuten monella muullakin. Ei tartte niitä ylihintaisia Garminin omia karttoja.
Muistikortilla on mullakni karttoja useampi ja itse käännettyjä (eli ei garminin karttoja). Pitää toki olla oikeassa kansiossa että toimii.
https://averagejoecyclist.com/garmin-edge-1030-vs-1000/
Tämä oli hyödyllinen linkki, kiitos. Löytyi ihan järkevän oloista vertailua eri malleista.
Miten saada akku kestämään pidempään? 2h lenkki ja akkua meni 35%. Pakkasta pari astetta. Uusi laite kyseessä. Nykyiset asetukset: Kirkkaus 50%, tallennusväli älykäs, GPS+Glonass. BT ja Wi-Fi ei käytössä lenkin aikana. Edge 520 kanssa ei ole samoilla asetuksilla ollut ongelmia.
Miten saada akku kestämään pidempään? 2h lenkki ja akkua meni 35%. Pakkasta pari astetta. Uusi laite kyseessä. Nykyiset asetukset: Kirkkaus 50%, tallennusväli älykäs, GPS+Glonass. BT ja Wi-Fi ei käytössä lenkin aikana. Edge 520 kanssa ei ole samoilla asetuksilla ollut ongelmia.GLONASS ainakin pois, melko turhake jollet aja itäblokin maissa..
Glonass on globaali järjestelmä. Kattavuudessa ei ole merkittävää eroa GPS:ään vaikka kiertoradat poikkeavat.
noniinno
17.11.2017, 07.34
Niin...jos Glonasin jättää pois, joutuuko laite "ponnistelemaan" kovemmin pyrkiessään säilyttämään laadukkaat satelliittiyhteydet? Akun käytön kannalta siis ihan sama.
Jos Venäjä rähinöi jossain päin maailmaa niin Glonass kannattaa pistää pois päältä. Silloin ilmeisesti heikentävät tarkkuutta ja oman laitteen sijainti muuttuu epätarkemmaksi koska on ristiriitaa GPS-signaalien kanssa.
Mun muistaakseni Krimin hässäkän aikaan oli selkeästi noin.
Grandi66
17.11.2017, 09.52
Tuli jotain häiriöö silloin, ihmeellisiä poikkeamia muutamia kilometrejä sivusuuntaan.
H. Moilanen
17.11.2017, 11.22
Kirkkaus 50%
Näytön taustavalo kokonaan pois tai palamaan vain joitakin sekunteja kerrallaan. Jatkuva karttanäytön pitäminen kuvaruudulla lisää myös akun kulutusta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.