PDA

Näytä tavallinen näkymä : Strava

Sivut : 1 2 3 [4] 5

MRe
22.05.2020, 12.29
Minulle selkeästi suurin lisäarvo Stravassa on ns. social networking, jossa kavereiden ja tuttujen kanssa pystyy jakamaan, kommentoimaan ja tykkäämään harjoituksista riippumatta siitä, onko käyttäjällä Garminin, Suunnon tai Polarin laite.
Tämä on ehkä minullekin se suurin arvo. Segmentit on nice-to-have, mutta enemmän niistä on haittaa kun välillä ajaa sähköpyörällä eikä aina jaksa muutella sitä ajon tyyppiä.

Josta päästäänkin kukkaruukkuun: miksi %¤&# ne segmentit on sähköpyörille ja luomuille erikseen? Leaderboard on yksi asia, mutta miksi ne segmentitkin on erikseen? Stravassa on niin vähän sähkäreille tehtyjä/merkittyjä sekgementtejä, että niiden lisäarvo on lähinnä +/- 0. Samat segmentit luomu tai sähkö. Leaderboardissakin voisi olla yhdistetty näkymä, jossa näkyy kaikki ja sitten filtteröimällä saisi haluamansa ajot. KOMit ja muut tietysti sitten luomu vs sähkö erikseen.

misopa
22.05.2020, 13.30
Itsellä Trainingpeaksin käyttöönoton jälkeen jäi Strava enää vain live-segmenttien vuoksi. Mutta en tiedä viitsinkö uusia maksua aikanaan vaan pelkästään tuon ominaisuuden takia.

Brocol
22.05.2020, 14.18
Onko Stravalle ja etenkin sen segmentti-toiminnolle varteenotettavaa kilpailijaa?

Strava toiminut itsellä lähinnä ajopäiväkirjana ja segmenttien kellottajana. Mtb-puolella segmentit toimii suoraan sanoen melko kehnosti, kun segmentin minimipituus on nykyään 300m, tulokset heittelee eri laitteilla tallennettuna, sama segmentti samaan aikaan ajettuna tallentuu tai ei tallennu riippuen laitteesta, ja lisäksi tuo vaikeus luomu/ebike-segmenttien kanssa, joten en pidä kovin todennäköisenä että omaan käyttöön noin puutteellisesta softasta alkaisin maksamaan. Outoa jos kukaan ei ole tehnyt mtb-käyttöön parempaa sovellusta, vai eikö vaan Suomessa ole levinnyt käyttöön?

Paksupolkija
22.05.2020, 14.38
Nyt joku paljon maastopyöräilevä nörtti vois alkaa tekemään vaikka suomikohtaista MTB-päiväkirja ja segmenttiohjelmaa Stravan tyylisesti. Eikö siitä tulisi kevyempikin, kun ei tarvitse olla kaikkia stravan tingeltangeleita heti? Hommiin jo siitä!

Fuuga
22.05.2020, 16.04
Onko Stravalle ja etenkin sen segmentti-toiminnolle varteenotettavaa kilpailijaa?

Garminilla on joku vastaava vaan en ole tarkemmin tutustunut.

paaton
23.05.2020, 22.54

Strava toiminut itsellä lähinnä ajopäiväkirjana ja segmenttien kellottajana. Mtb-puolella segmentit toimii suoraan sanoen melko kehnosti, kun segmentin minimipituus on nykyään 300m, tulokset heittelee eri laitteilla tallennettuna, sama segmentti samaan aikaan ajettuna tallentuu tai ei tallennu riippuen laitteesta, ja lisäksi tuo vaikeus luomu/ebike-segmenttien kanssa, joten en pidä kovin todennäköisenä että omaan käyttöön noin puutteellisesta softasta alkaisin maksamaan. Outoa jos kukaan ei ole tehnyt mtb-käyttöön parempaa sovellusta, vai eikö vaan Suomessa ole levinnyt käyttöön?

Oletko ajatellut, että tallentumisen onnistuminen johtuisi juurkin siitä laitteesta? Ehkä jopa niin, että jos segu on tallennettu jollain pätkivällä vehkeellä, niin se täytyy ajaa myös samanalisella pätkivällä laitteella. Maastossahan kaikki laitteet eivät kykene aina pitämään yhteyttä sateliitteihin.

Segmenttien minimiputuudetkin varmastikkin johtuvat myös laitteiden rajotteista. Jos herzit ei piisaa, niin lyhyemmissä seguissa tulee aivan liikaa virheitä.

Brocol
23.05.2020, 23.12
Oletko ajatellut, että tallentumisen onnistuminen johtuisi juurkin siitä laitteesta? Ehkä jopa niin, että jos segu on tallennettu jollain pätkivällä vehkeellä, niin se täytyy ajaa myös samanalisella pätkivällä laitteella. Maastossahan kaikki laitteet eivät kykene aina pitämään yhteyttä sateliitteihin.

Segmenttien minimiputuudetkin varmastikkin johtuvat myös laitteiden rajotteista. Jos herzit ei piisaa, niin lyhyemmissä seguissa tulee aivan liikaa virheitä.

Kyllä, juuri laitteiden/GPSn epätarkkuuden maastossa takia ymmärrän että etenkin lyhyiden segmenttien ajat ovat lähinnä suuntaa antavia. Ja voi olla että juuri siksi Strava ei niitä halua tukea. Tässä on kuitenkin ongelma kun on paljon vanhoja lyhyitä segmenttejä, mutta niitä ei voi ajaa ebikella, mutta ei myöskään tehdä siitä itse ebike-segmenttiä. Ennemmin ottaisin epätarkan segmentin kuin en ollenkaan.

Harmi että Strava soveltuu melko huonosti maastoon eikä heillä näemmä ole edes halua sitä kehittää. Hyvin toimivasta mielellään maksaisi, huonoa viitsii juuri ja juuri käyttää ilmaiseksi. Ja nyt sekin versio kastroitiin.

paaton
23.05.2020, 23.19
Kyllä, juuri laitteiden/GPSn epätarkkuuden maastossa takia ymmärrän että etenkin lyhyiden segmenttien ajat ovat lähinnä suuntaa antavia. Ja voi olla että juuri siksi Strava ei niitä halua tukea. Tässä on kuitenkin ongelma kun on paljon vanhoja lyhyitä segmenttejä, mutta niitä ei voi ajaa ebikella, mutta ei myöskään tehdä siitä itse ebike-segmenttiä. Ennemmin ottaisin epätarkan segmentin kuin en ollenkaan.

Harmi että Strava soveltuu melko huonosti maastoon eikä heillä näemmä ole edes halua sitä kehittää. Hyvin toimivasta mielellään maksaisi, huonoa viitsii juuri ja juuri käyttää ilmaiseksi. Ja nyt sekin versio kastroitiin.

Epätarkalla segmentillä ei tee mitään. Strava sopii takuulla maastoon aivan hyvin. Se vaan pitää tehdä toimivaksi toppahousujenkin laitteilla, eli lähinnä kaikilla halppis puhelimillakin.

Kannattaa koodata oma softa, joka tukee ainoastaan erillistä 10hz gps mokkulaa.

Garminin tekele voi myöskin olla toimiva. Senhän ei tarvitse ottaa kantaa muiden laitteisiin.

Koko e-bike segmentti on minusta aika hmm... nätisti sanottuna turha. Eikö tuo kannata kellottaa itse?

MRe
24.05.2020, 10.42
Tässä on kuitenkin ongelma kun on paljon vanhoja lyhyitä segmenttejä, mutta niitä ei voi ajaa ebikella, mutta ei myöskään tehdä siitä itse ebike-segmenttiä.
Mä olen ratkaissut ongelman niin, että ajan kaikki ajot luomuna. On sitten alla sähköä tai ei. Jos Stravalla ei ole kiinnostusta laittaa järjestelmäänsä sellaiseksi, että se on järkevä kaikille, niin ei se kyllä ole munkaan ongelma. Kolmen minuutin koodaustaski, niin kaikki pyöräilysegmentit toimisivat kaikilla ja tilastot olisi erikseen sähkö- ja luomuvehkeille. Ja miksei vaikka maastopyörille ja maantiepyörillekin. Samoin pyöristä voisi tallettaa enemmän tietoa kuin pelkän painon, joka ei oikeastaan kerro kauheasti ja ilmeisesti Strava kuitenkin käyttää sitä tietoa tehon laskemiseen, jos ei ole wattikampia.

Mä en oikein ymmärrä, että mitä ne Stravan 149 henkilöä tekee niistä 150:stä (vai oliko se 200, jolloin kysymys on suunnattu niille 199:lle), kun ei perusasioita saada kohdilleen. Tuohon koodaajamäärään aika vähän tuntuu uudistuksia tulevan. Meillä tehdään palkkajärjestelmää kymmenesosalla tuosta porukasta.

Divi
24.05.2020, 11.51
^tämä, uudistukset ja niiden frekvenssi antaa kuvan alle 10 hengen firmasta.

MRe
24.05.2020, 12.05
^Joo, jossa yhdeksän katsoo ja neuvoo kun yksi koodaa.

Divi
24.05.2020, 12.30
Mä laskin johtoportaan, siivoojan ja pomon vaimonkin 😁

Polun tukko
24.05.2020, 17.59
Jos joku korpeaa niin se jo aiemmin tehty alamäki segmenttien poisto.
Olisi edes silleen että näyttää segmentin alun ja ajan kun suoritus ohi.
Mutta ei... Selitä se näille.

uusitunnus
25.05.2020, 13.17
Kolmen minuutin koodaustaski, niin kaikki pyöräilysegmentit toimisivat kaikilla ja tilastot olisi erikseen sähkö- ja luomuvehkeille

https://www.bikeradar.com/news/strava-leaderboards-routes-subscription/
Tuolla ainakin sanotaan, että: "segment leaderboards are “especially complex and expensive to maintain”, according to Strava."
Joten stravan omien arvioiden mukaan ei taida kolmessa minuutissa hoitua :D

Vai onkohan haettu tekosyitä, joilla maksullisuus saadaan oikeutetuksi.

Itse en tällaisista kuukausimaksuista oikein välitä, nykyään tuntuu että kovin monella on jo spotify, netflix, hbo, bookbeat ja ties mitä muuta, nyt vielä stravakin siihen päälle. Alkaa kadota jo satasia kuukaudessa kaikenlaiseen "pieneen ja kätevään" mielummin ostaisin vaikka vähän kalliimman lisenssin, joka sisältää parin vuoden päivitykset ja senkin jälkeen ohjelma jäisi vielä käytettäväksi. Tulisi paremmin hahmottaneeksi hintaa, jolloin palvelun käytön tarpeellisuus olisi helpommin puntaroitavissa.

fiber
25.05.2020, 13.25
Jos segmenteistä poistaisi liputusmahdollisuuden, niiden ylläpito olisi olennaisesti halvempaa. Tietääkseni liputetut tarkastetaan ihmisvoimin. Jos liputusta ei olisi, menisi leaderboardeilta vähäisinkin uskottavuus.

Polun tukko
25.05.2020, 16.04
Jos segmenteistä poistaisi liputusmahdollisuuden, niiden ylläpito olisi olennaisesti halvempaa. Tietääkseni liputetut tarkastetaan ihmisvoimin. Jos liputusta ei olisi, menisi leaderboardeilta vähäisinkin uskottavuus.Yhtään lippua en oo antanu. Pitäsköhän ruveta jakamaan niin saavat töitä?

MRe
25.05.2020, 17.27
https://www.bikeradar.com/news/strava-leaderboards-routes-subscription/
Tuolla ainakin sanotaan, että: "segment leaderboards are “especially complex and expensive to maintain”, according to Strava."
Joten stravan omien arvioiden mukaan ei taida kolmessa minuutissa hoitua :D
Itse tulkitsin tuon siten, että se segmentti-ominaisuus kaiken kaikkiaan on monimutkainen ja kallis ylläpitää ihan jo pelkästään tietojenkäsittelykapasiteetin osalta. Jos ei loggaa ajojaan Stravalla, vaan tiedot tulevat jostain muusta laitteesta & ohjelmasta, niin ainoa mitä Strava saa on se gpx-file. Stravan pitää siitä sitten analysoida että mitä segmenttejä on reitille sattunut, laskea ajoaika ja siitä sijoitus.

Jos kaikki mittaisivat ajonsa Stravan puhelinsoftalla, niin silloin se känny voisi tehdä tuon laskennan ja lähettää palvelimelle jo paljon pureksitumpaa tietoa.

Mutta varmaan tilanne on se, että aikanaan Stravassa ja sen tietokannassa on tehty jotain perusoletuksia jotka ovat silloin olleet toimivia & perusteltuja. Ne eivät vaan ehkä tässä uudessa tilanteessa olekaan niin ylläpidettäviä tai kevyitä. Ja jos firma takoo koko ajan turskaa, ei oikein ole budjettia lähteä koodaamaan koko roskaa uusiksi.

Mutta joo, usein yksinkertaiset asiat ovat vaikeita toteuttaa ja monimutkaiset helppoja. Meillä oli yksi softa, jossa kentän pituus oli 6 merkkiä. Asiakas halusi 10 merkkiä. Valitettavasti ko. kenttä oli koko softan tietokannan tukipilari ja n. miljoonassa paikassa. Ei muutettu. Toki siihen olisi voinut tehdä jonkun jatkokentän ja koodata sitten alkuperäiseen viittauksen sinne toiseen, mutta sillä saadaan nopeasti aikaan sellainen heinähäkki, että sitä ei sitten enää ylläpidä kukaan.

Piitter1
29.05.2020, 09.35
Tuli asennettu strava tuossa alkuviikosta. Eilen lenkin jälkeen katsoin sovellusta ja se näytti huippunopeudeksi 70.9km/h. Onko tuo edes mahdollista ajaa tuota vauhtia? Mitään pitempää alamäkeä ei tainnut olla matkalla.

Mietiskelin, että onko muilla näyttänyt suurempia nopeuksia kuin mitä on ajettu.

Coasting
29.05.2020, 10.01
Vauhtihan ei tule Stravasta vaan laitteesta jolla sitä käytät. Jos sen GPS on epätarkka niin virheitä voi tulla. Strava näyttää samaa kuin vaikka Garmin josta data tulee

paaton
29.05.2020, 11.10
Ja näitä virheitähän stravan softat kai myös korjailevat. Ei o helppoo pitää 👑 metsästäjiä tyytyväisinä.

Coasting
29.05.2020, 13.18
En tiedä korjaavatko ja kuinka hyvin. Mahdollista se on mutta varsinkin hyvä korjaus vaatii aika paljon laskentatehoa joten noilla käyttäjämäärillä en usko että paljon tekevät.
Käytän töikseni GPS mittalaitteita ja niihin löytyy Kalman suodattimia jolloin kone runksuttaa aikansa.

Juha Lehtinen
29.05.2020, 14.48
Nopeuksissa en ole huomannut eroavaisuuksia mutta tehoja Strava tallentaa eri lukemilla kuin mitä Garmin Connect varsinkin ukotreeneissä. Mielestäni ihan turhaa ja outoa muutosta alkuperäisestä lähteestä. Zwiftillä treenatessa teholukemat ovat aika lähellä toisiaan 1w luokkaa kun ulkotreenissä ainakin 5w-10w luokkaa. Vähentääkö Strava sitten tehoja jos data kertoo että olen ollut pysäksissä vaikka olen ajotietokoneen asettanut paussi tilaan.

duris
29.05.2020, 15.02
Nopeuksissa en ole huomannut eroavaisuuksia mutta tehoja Strava tallentaa eri lukemilla kuin mitä Garmin Connect varsinkin ukotreeneissä. Mielestäni ihan turhaa ja outoa muutosta alkuperäisestä lähteestä. Zwiftillä treenatessa teholukemat ovat aika lähellä toisiaan 1w luokkaa kun ulkotreenissä ainakin 5w-10w luokkaa. Vähentääkö Strava sitten tehoja jos data kertoo että olen ollut pysäksissä vaikka olen ajotietokoneen asettanut paussi tilaan.
Kyllä itsellä on aina näyttänyt Strava ja Garmin samoja tehoja. Ainoa ongelma oli Stagesin mittarin kanssa joka välillä menetti yhteyttä Garminiin. Tuon yhtäyden pätkäsyn nuo tuntui laskevan eri tavalla niin, että Garmin ei ota sitä mukaan laskuun, mutta Strava määrittää sille tehoksi 0wattia. Tuosta johtuen Strava näyttä muutaman watin vähemmän keskitehoksi.

Coasting
29.05.2020, 15.12
En käytä Stravaa mihinkään järkevään joten en ollut huomannut.
Mutta nyt katsoin eilistä lenkkiä ja keskiteho, keskinopeus ja aika liikkeellä eroavat Garminista. En jaksa alkaa laskemaan mutta ero voisi johtua tuosta ajasta liikkeellä.

paaton
29.05.2020, 15.54
Ettei vaan olisi garminissa päällä asetus, joka jättää nollat pois avg tehosta...

https://support.garmin.com/en-US/?faq=gsrfToujiH6PwvWWSGx8q5

Juha Lehtinen
29.05.2020, 17.49
Ettei vaan olisi garminissa päällä asetus, joka jättää nollat pois avg tehosta...

https://support.garmin.com/en-US/?faq=gsrfToujiH6PwvWWSGx8q5
No kyllä vaan, mitä sitä tyhjää mittauttamaan :D

Hiekkahentunen
17.06.2020, 22.44
Edge 520 ei enää talleta (viimex tallensi toukokuussa) Stravaan ajoja!? Conectiin kylläkin.
Meni tänään Komin metsästykset hukkaan kun jäi fenixkin käynnistämättä!
Mikähän tässä ny on?

fiber
17.06.2020, 23.30
Ainakin minulla Edge 520 lataa ajot Garmin Connectiin, jonka olen liittänyt Stravaan (eli Strava synkkaa sieltä).

Huoleton
18.06.2020, 12.06
Sinne suoritustiedostoon tallentuu välillä aikavirheitä. Tossa pitää tehdä niin että lataa sen FIT filen koneelle connectista ja menee stravaan lataamaan sen käsin. Sieltä sitten tulee virhe ja linkki sivustolle jolla tuon saa korjattua. Voi olla kaksikin erilaista virhettä aikojen kanssa.
Jotenkin tuntuu että tuota esiintyy vanhenevan garminin kanssa enemmän, olisko vaikka muistikortin virheisiin liittyvä juttu?

OJ
26.06.2020, 16.12
Onko Strava koodin vastaista raportoida sähkopyorällä viety KOM jos olet itse se "uhri"?

puppy
26.06.2020, 16.40
^oma elämäsi, tosimies ei valita.

Coasting
26.06.2020, 17.27
Mielestäni ei. Eihän sitä muut yleensä edes huomaa.
Kyllä virheet ja vääryydet saa korjata.

MRe
26.06.2020, 18.15
Samat säännöt kuin TMT:ssä. Hävitty on hävitty. Voittoja ei ole.

OJ
26.06.2020, 18.46
Kyllä en ole tosimiäs. Oikeaoppista pikkumaista kettuilua olisi käydä ajamassa KOM takaisin ja laittaa lenkin nimeksi jotain passiivisagressiivista e-fillarilla ajelusta.

paaton
26.06.2020, 19.02
Puhkot renkaat siltä pirulaiselta. Oppiihan olemaan.

MRe
26.06.2020, 21.22
Sähkiksellä voi vetää umpikumirenkailla... mutta mistä tiedät että ajettu sähkiksellä?

Fat Boy
26.06.2020, 21.30
Sähkiksellä voi vetää umpikumirenkailla... mutta mistä tiedät että ajettu sähkiksellä?Siitä, että se vei KOMin?

fiber
29.06.2020, 09.36
Strava lakkasi tuomasta Garminin tiedostoja viikko sitten. Kun liitän Edgen tietokoneeseen, aktiviteetit näkyvät Connectissa oikein. Sen sijaan ne eivät tule näkyville Stravaan.

Paritin Stravan ja Garminin uudestaan eilen. Joitakin tunteja maltoin odotella, mutta sitten latasin lenkit manuaalisesti suoraan laitteesta Stravaan. Mikä neuvoksi? Hiekkahentunen, saitko oman Garmin-Strava parituksesi kuntoon?

brilleaux
29.06.2020, 09.48
Onko Strava koodin vastaista raportoida sähkopyorällä viety KOM jos olet itse se "uhri"?

Jos joku on sinua nopeampi, hän ajaa siis sähköllä?

https://media.giphy.com/media/MuTenSRsJ7TQQ/giphy.gif

vihtis83
29.06.2020, 09.54
Sähkiksellä voi vetää umpikumirenkailla... mutta mistä tiedät että ajettu sähkiksellä?

Oisko tuo ajaja laittanut tietoihinsa pyöräksi sähköpyörän.

MRe
29.06.2020, 11.10
Jos joku on sinua nopeampi, hän ajaa siis sähköllä?
No mitä muita vaihtoehtoja on? :D

MRe
29.06.2020, 11.11
Oisko tuo ajaja laittanut tietoihinsa pyöräksi sähköpyörän.
Senpä takia olen oman sähkikseni nimennyt Ainoksi. Wituttaahan tuplasti, jos KOM menee...

brilleaux
29.06.2020, 11.38
^

https://media.giphy.com/media/QgixZj4y3TwnS/giphy.gif

puppy
29.06.2020, 13.54
Jos ensiksi poistettaisi kaikki autoilla ajetut KOMit.... Useissa näkyy ihan selkeästi että autolla ajettu, luulisi itse ihmisen huomaavan että KOM tuli

jouniu
29.06.2020, 20.13
Olis varsin hienoa jos esim Polar pystyisi ohjelmistoonsa lisäämään lajiksi sähköpyöräilyn. Stravassahan tuo on. Itse teen niin että kun ajan sähköpyörällä niin se on muu-ulkoliikunta ja sitten stravassa muutan e-bike ride. Eli tähän liittyen jos polarin käyttäjä ajaa sähkärillä "pyöräilynä" niin se exportoituu stravaan pyöräilynä ja jos sitä ei manuaalisesti muuta niin näitä haamu KOM:ja saattaa tulla.

OJ
30.06.2020, 06.42
Kyllä en taida epäiltyjä e-KOMeja raportoida. Ei voi olla satavarma vaikka Stravakuvissa onkin e-fillarit ja lenkkikaverit ovat merkanneet omat ajot e-fillaroinniksi.

Jos alkaa oikein ahdistamaan, niin voi kätevästi käydä ajamassa uudet pohjat.

copter
02.07.2020, 14.40
Terve!

Hetki mennyt kun olen viimeksi Stravalla polkaissut ja kuten varmaan täällä kaikki ovat tietoisia, siis puhelin sovelluksesta on poistettu paritus ANT+ / BL sensoreihin. Itsellä siis setti ollut, että pyörässä kadenssi- ja nopeussensorit (Topeak Panobike), Polarin HR vyö (H7) ja Strava appi ollut sitten käytössä jolla olen kaiken saanut kivasti talteen. Tämä ei tietenkään onnistu enää, joten mikäköhän mahtaisi olla tästä fiksuin tie eteenpäin? Stravasta Premium version käytössä.

Muuta infoa en ole kaivannut kuin tuon HR ja kadenssin käytännössä, koska Strava ottanut nopeuden muutenkin GPS pohjalta. Tietty plussaa olisi jos tuota fillarin nopeusanturiakin voisi johonkin hyödyntää. Hieman katselin olisiko joku älykello tähän ratkaisu, josta tiedot saisi Stravaan (Amazfit kelloja katselin), mutta niihin ei sitten tuota kadenssia saa kun sitä ei taas ainakaan noihin kelloihin voi parittaa.

Onko jotain järkeviä suosituksia?

virkpe
28.07.2020, 12.28
Välillä näkee sykkeistä, 90 sykkeellä ajettu top 10:n kuitenkin mäki +8%. Kaikilla muilla samassa mäessä sykkeet 150 ylöspäin.

k2x80w
28.07.2020, 12.31
Terve!

Hetki mennyt kun olen viimeksi Stravalla polkaissut ja kuten varmaan täällä kaikki ovat tietoisia, siis puhelin sovelluksesta on poistettu paritus ANT+ / BL sensoreihin. Itsellä siis setti ollut, että pyörässä kadenssi- ja nopeussensorit (Topeak Panobike), Polarin HR vyö (H7) ja Strava appi ollut sitten käytössä jolla olen kaiken saanut kivasti talteen. Tämä ei tietenkään onnistu enää, joten mikäköhän mahtaisi olla tästä fiksuin tie eteenpäin? Stravasta Premium version käytössä.

Muuta infoa en ole kaivannut kuin tuon HR ja kadenssin käytännössä, koska Strava ottanut nopeuden muutenkin GPS pohjalta. Tietty plussaa olisi jos tuota fillarin nopeusanturiakin voisi johonkin hyödyntää. Hieman katselin olisiko joku älykello tähän ratkaisu, josta tiedot saisi Stravaan (Amazfit kelloja katselin), mutta niihin ei sitten tuota kadenssia saa kun sitä ei taas ainakaan noihin kelloihin voi parittaa.

Onko jotain järkeviä suosituksia?Garminin kello tai Ajotietokone...
Esim. Fenix tai edge.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Leopejo
28.07.2020, 13.17
Onko jotain järkeviä suosituksia?
Mikä tahansa muu appi joka pystyy lukemaan kadenssi- ja syketiedot (itse Strava suosittelee Wahoo Fitness-appia) ja siitä sitten automaattisesti Stravaan.

Paras ratkaisu tietty Garmin tai muu - mutta, että mittari ei ole vain ANT+ (Topeak Panobike näyttäisi olevan vain BL), kuten suurin osa edellisen sukupolven Garmin-mittareista.

casanova
13.08.2020, 17.12
Olen viime aikoina pohtinut, miten lyhyeen tai lyhyehköön (kestoltaan minuutin tai alle) ylämäkisegmentteiin saisi ajettua parhaan mahdollisen ajan. Harjoittelemalla tietysti, mutta entä jos puhutaan vain teknisestä suorituksesta olettaen, että kunto on mitä on, eikä pyörääkään ole tätä ajatusta varten tarkoitus päivittää?

Monet mäet ovat sellaisia, että niitä voi lähestyä tasamaalta tai jopa loivaan alamäkeen. Alkuvauhtia kannattaa siis tietenkin olla, mutta miten suorittaa itse nousu, jos rinteen jyrkkyys usein vaihtelee, eikä ainakaan putkelta ajaessa vaihteiden vaihtaminen onnistu? Minun ajaessani käy usein jossain vaiheessa niin, että joko ajan liian suurella kadenssilla, eivätkä jalat enää oikein pysy mukana tai sitten putkelta runtatessa jyrkimmän kohdan jälkeen tuntuu siltä, että kiihdytys ei enää onnistu. Vaihteiden vaihtamiseksi taas polkeminen pitää hetkeksi rauhoittaa, eikä sellainen hidastelu lyhyeen rykäisyyn sovi. Muutama esimerkkisegmentti Espoosta (https://www.strava.com/segments/5620130), Helsingistä (https://www.strava.com/segments/1324386) ja Vantaalta (https://www.strava.com/segments/12458011).

Vinkkejä sopii antaa, vaikka omat KOMit voivatkin olla vaarassa (tuskin minun takiani, mutta lukeehan tätä moni muukin). ;)

Laroute
13.08.2020, 19.12
^ Itse olen eri mieltä noista vaihtamisista. Kyllä putkelta voi vaihtaa ihan normaalisti, eikä polkemista tarvitse mitenkään keventää. Dura-acella voi runtata täydellä kuormalla, ainakin minun vähäisillä vateilla. Itse ajoin keväällä yhden lyhyen segmentin jaettuun KOMiin, joka kestää 15 sekuntia. Mäen alle 59.4 kmh, ja heti lyhyt hyvin jyrkkä, missä kaksi pykälää pienemmälle ja samantien yksi pykälä isommalle, eli kolme vaihtamista 15 sekunnin sisällä ja kaikki täydellä kuormalla molempiin suuntiin.

Lähtöjyrkkyys Stravan mukaan 2.2%, jyrkkä 12.4% ja loppu 4.7%. Keskinopeus segmentillä 45 kmh. Eli, todellakin sai vatkata vaihtajaa muutaman kerran.

casanova
14.08.2020, 21.45
^ Pitääkö tämä nyt tulkita niin, että a) en vain osaa b) pitäisi olla hienommat välineet? :D

Laroute
14.08.2020, 22.14
^ Varmasti osaat. Välineistäsi en tiedä, mutta nuo "yläpään vehkeet" kestää agressiivista käyttöä hyvin. Kisoissa kuuluu esim. mutkan jälkeisessä kiidytyksessä hyvin kovia "kolahduksia", kun ukot vaihtaa isommalle täydessä vedossa ja ketju putoaa pienemmälle rattaalle. Jos ylämäkisegmenttejä haluat parantaa, niin turha ujostella vaihtamisessa, vaan runtaa vaihteen sopivaksi.

plr
14.08.2020, 22.33
Vaihteet vain sisään veto päällä. Tuo on normaali toimintatapa. En muista, että olisin Shimanon manuaaleista lukenut, että pitäisi keventää vaihtaessa.

elasto
14.08.2020, 23.24
Ne KOMit ajetaan niin kovaa, että lopulta kaikki vehkeet ja kuskikin hajoaa.

casanova
15.08.2020, 14.38
Niin, kai se on vaan annettava runtua voimansiirrolle ja toivottava, että ketju ei katkea tms. ihan kovimmassa vedossa. :eek:

MäkiHiiri
28.09.2020, 23.24
Hih. Onkin melkoisen mukavaa puuhaa! Itse en ennen halunnut tietää mitään speksejä, hyvä jos vilkaisin seinäkelloon ennen lenkkiä. Mutta nyt kun olen oppinut hyväksymään itseni hitaana, saatoin löytää tämän hauskuuden. Ensimmäiseksi ajattelen tämän kannustavuutta a) lähtemään lenkille b) ajamaan kovempaa. Kudoseja odotellessa.. :rolleyes:

..muoks.. ja c) ajamaan pidempiä lenkkejä, tietenkin

Puskis
29.09.2020, 15.44
Siellä tyrkytetään taas kahta ilmaiskuukautta, mut enpä jaksa ottaa, kun en käyttänyt noita ominaisuuksia viimeksikään yhtään mihinkään.

Ohiampuja
29.09.2020, 16.20
No niin, nyt vanhus kyselee tyhmiä. Tiedän siis että on ohjelma nimeltä Strava, ja perustinpa sinne nyt tunnarit. Ja löysinkin tuosta kotinurkilta muutamat maastosegmentit.

Mutta mitäs nyt. Jos haluaa ihan testimielessä ajaa tuollaisen segmentin, niin kuinka se tehdään? Tekeekö joku softa sen automaattisesti läpiajaen, vai kuinka tarkasti ne lähtö- ja maaliviivat pitää kaivaa esille? Ja kellotetaanko se tuolla Stravan-ohjelmalla vai onnistuuko se jonkin Polar Flow synkkauksen kautta?

Tätä on varmaan ennenkin kysytty, mutta en löytänyt mitään dummies-tason ohjetta oikein mistään. Ai niin, minua kiinnostavalla segmentillä pohjat on noin 5,5 min kun mulla menee siihen noin 10-12 minsaa. :)

JackOja
29.09.2020, 16.29
Mutta mitäs nyt. Jos haluaa ihan testimielessä ajaa tuollaisen segmentin, niin kuinka se tehdään? Tekeekö joku softa sen automaattisesti läpiajaen, vai kuinka tarkasti ne lähtö- ja maaliviivat pitää kaivaa esille? Ja kellotetaanko se tuolla Stravan-ohjelmalla vai onnistuuko se jonkin Polar Flow synkkauksen kautta?

Ajelet vaan ympäriinsä niska limassa, ei tarvitse välittää missä niitä segmenttejä on. Kaikki ajamasi tallentuu. Polarista voit synkata ajot Stravaan.

Jokiniemi 1
29.09.2020, 16.31
Ajelet vaan ympäriinsä niska limassa, ei tarvitse välittää missä niitä segmenttejä on. Kaikki ajamasi tallentuu. Polarista voit synkata ajot Stravaan.Segmentit on ihan kivoja katsoa miten oma ajo kehittyy ja hakea samalla top10 sijoitusta tai jopa komia.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
29.09.2020, 16.36
Ajelet vaan ympäriinsä niska limassa, ei tarvitse välittää missä niitä segmenttejä on. Kaikki ajamasi tallentuu. Polarista voit synkata ajot Stravaan.
Eli kun tuohon mun vakiolenkkiin näköjään kuuluu pari-kolme segmenttiä, niin Polar/Strava tekee niistä automaattisesti tuollaiset segmentti-suoritukset?

Jokiniemi 1
29.09.2020, 16.39
Eli kun tuohon mun vakiolenkkiin näköjään kuuluu pari-kolme segmenttiä, niin Polar/Strava tekee niistä automaattisesti tuollaiset segmentti-suoritukset?Sun pitää vain liittää strava tuonne Polarin omaan softaan

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
29.09.2020, 16.46
^^ Strava joo tekee. Flow:n Android mobiiliapilla Yleiset asetukset alta käyt täppäämässä Stravan päälle.

Firlefanz
29.09.2020, 16.57
Segmentit on ihan kivoja katsoa miten oma ajo kehittyy ja hakea samalla top10 sijoitusta tai jopa komia.

Tosin tuulen voimakkuuden ja suunnan vaihtelut tekevät kehittymisen (tai kehittymättömyyden) seuraamisesta hankalaa tai ainakin vähemmän yksinkertaista. Hiekkatie- ja polkusegmenteillä olosuhteet voivat muutenkin merkittävästi vaihdella. Eihän se tietenkään omien segmenttiennätysten ajamisesta tai sen yrittämisestä vähemmän hauskaa tai täysin hyödytöntä tee.

Meillä maantiefillaristeilla on lisäksi mahdollisuus pettää itseämme (ja yrittää pettää muita) niillä upeilla PR- ja KOM-ajoilla, joihin kykenemme ainoastaan porukassa ajaen. (Itse asiassa se on jonkinlainen epäkohta Stravassa ettei se tee eroa - eikä taida kyetäkään tekemään - sille onko ajettu itse vetäen vai peesaten.)

justus6969
29.09.2020, 16.59
Live segments ehdottomasti päällä ja kännykkä tankoon. Saa autenttista tietoo milloin alkaa tykittää

oikeasti ehkä ärsyttävin ominaisuus minkä voi kuvitella. Yhden lenkin kokeilin

Firlefanz
29.09.2020, 17.12
Eli kun tuohon mun vakiolenkkiin näköjään kuuluu pari-kolme segmenttiä, niin Polar/Strava tekee niistä automaattisesti tuollaiset segmentti-suoritukset?

Sehän on juuri homman suola: itse ei tarvitse kuin ajaa - ja tsekata lenkin jälkeen kuinka monta "achievementia" on tullut ajaneeksi:cool:

Silloin kun haluaa oikein yrittää kovaa aikaa on tietysti hyvä tsekata etukäteen mistä segmentti alkaa ja mihin se loppuu - mutta ihan vain sen takia että tietää milloin alkaa painaa ja minne saakka on pakko jaksaa.

Voi olla hyvä myös muistaa että vähän riippuen laitteesta ja johtuen Stravan tavasta käsitellä dataa, segmenttiaika ei ole koskaan ihan tarkka. Voit olla todellisuudessa pari sekuntia nopeampi tai hitaampi, mikä ei riittävän pitkällä segmentillä kovin paljon vaikuta, mutta lyhyillä, alle minuutin segmenteillä ajajien järjestys on jossain määrin myös arpapelin tulos.

PS Segmenttejä voi itsekin tehdä (eli "create":rolleyes:). Tulet melko varmasti huomaamaan että jotkut segmentit ovat pöljästi tehtyjä ja haluat ehkä tehdä tilalle paremman. Tai voit tehdä segmentin omalle lenkkireitillesi, jopa sellaisen jota kovin monet eivät todennäköisesti aja, ainakaan segmenttiennätystä tavoitellen. Mulla on yksi sellainen ympyrälenkkisegmentti, jota kukaan muu (Strava-fillaristi) ei ole tähän mennessä ajanut - ja siitä on nelisen vuotta kun sen tein!

JackOja
29.09.2020, 17.36
...
PS Segmenttejä voi itsekin tehdä (eli "create":rolleyes:).

Ja tärkeää on keksiä niille joku idioottimainen humoristinen amerikankielinen nimi.

K.Kuronen
29.09.2020, 18.06
Nykyään KOMeja ajavat vain maksavat jäsenet.

jones mäkinen
29.09.2020, 18.25
Yksi tapa kiertää tämä on: Tehdä Komootilla reitti kohdalle jossa segmentti on ja siirtää Stravaan reitti. Sitten ajon aikana siitä helppo tietää missä segmentti on. Jos vaikka aloittaa reitin juuri ennen segmenttiä.

MRe
29.09.2020, 20.38
Live segments ehdottomasti päällä ja kännykkä tankoon. Saa autenttista tietoo milloin alkaa tykittää

oikeasti ehkä ärsyttävin ominaisuus minkä voi kuvitella. Yhden lenkin kokeilin
Todella. Varsinkin kun se sitten alkaa vinkumaan lähestyvästä segmentistä. Ei sitä kestä kukaan.

Firlefanz
29.09.2020, 21.14

Mitä tarkoitat? Minä en ole ruvennut (puhtaasti nuukuuttani, vaikka selitänkin sen itselleni ihan muilla syillä) "subscriberiksi" tai "premium memberiksi", mutta viimeisimmän KOMini ajoin lauantaina. (Segmentti oli juuri se jota kukaan muu ei ole ajanut siitä yksinkertaisesta syystä ettei mokomaa ympyrää kukaan satu ajamaan edes vahingossa.)

PS Se mitä Stravan politiikan muutos minulta vei ja mitä ehkä kaipaan oli mahdollisuus nähdä (1) kaikki omat suoritukset ja (2) oman "clubini" tai seuraamieni ajajien suoritukset joltain segmentiltä. Nyt siis näen vain segmentin 10 parasta ja oman ennätykseni.

K.Kuronen
29.09.2020, 21.39
^Ymmärsin, että muutoksen jälkeen näin olisi käynyt: https://www.strava.com/subscribe

K.Kuronen
29.09.2020, 21.48
^Nyt kun luin eri lähteistä, niin näyttääkin olevan niin, että ajamalla top 10:n, niin näkee oman suorituksensa, vaikka ei olisikaan tilaaja. Tällä nyt ei itselleni ole merkitystä, sillä Stravailu on taakse jäänyttä.

duris
29.09.2020, 21.51
Niin. Leaderboardit ovat edelleen ilmaisia kunhan on tarpeeksi nopea

Leopejo
29.09.2020, 22.00
Meillä maantiefillaristeilla on lisäksi mahdollisuus pettää itseämme (ja yrittää pettää muita) niillä upeilla PR- ja KOM-ajoilla, joihin kykenemme ainoastaan porukassa ajaen. (Itse asiassa se on jonkinlainen epäkohta Stravassa ettei se tee eroa - eikä taida kyetäkään tekemään - sille onko ajettu itse vetäen vai peesaten.)
Puhumattakaan kovasta tuulesta. Täällä Puolassa taas aivan parhaat ajat (60+ km/h vastatuuleen) on ajettu rekan peesissä.

MRe
30.09.2020, 10.04
^Onneksi sähköpyörä on keksitty. Ja hymiöt postissa.

Stravassa olisi paljon muutakin kehitettävää, nythän se on tehty lähinnä (yksinäisille) maantiepyöräiljöille ja heillekin puolivillaisesti. Esimerkiksi pyöristä pitäisi pystyä tallettamaan huomattavasti enemmän dataa, kuin pelkka paino. Jos se kerran käyttää sitä tietoa johonkin. Esimerkiksi painon lisäksi pyörän tyyppi, ajoasento (vaikka kolme eri vaitoehtoa), renkaat, ...

Mutta onhan sillä käyttöä myös tuollaisena laiteriippumattomana some-alustana, jonka kautta voi seurailla, miten kaverit ajelee.

Kanuuna
30.09.2020, 10.29
...nythän se on tehty lähinnä (yksinäisille) maantiepyöräiljöille ja heillekin puolivillaisesti.

Noo, eipä oikeastaan. Ihan samaten toimii maastossakin (live segmenttien) ylämäet ja alamäet ei vastaavasti toimi[emoji28]

Esimerkiksi pyöristä pitäisi pystyä tallettamaan huomattavasti enemmän dataa, kuin pelkka paino. Jos se kerran käyttää sitä tietoa johonkin. Esimerkiksi painon lisäksi pyörän tyyppi, ajoasento (vaikka kolme eri vaitoehtoa), renkaat, ...

Kaikki pyörän osat ainakin pystyy lisäämään ja niiden kulumista tarkkailemaan kohdasta My gear —> components (—>add new component). Sitten vain lisäilemään; chain, front wheel, rear wheel, fork, handlebar, pedals, front tire... Näistäkin saa eriteltyä painon ja merkattua, koska kyseinen palikka on otettu käyttöön. Jokaisessa kohdassa, kuten myös pyöränkuvauksessa on kenttä, johon voi merkata lisähuomioita vehkeestään. Ei siis välttämättä omasta vehkeestään...niin no, hmmm, pyörästään.

paaton
30.09.2020, 10.56
Tack kanuuna! Komponentit on jäänyt huomaamatta. Tullut varmaankin jossain vaiheessa.

Kuminauha
30.09.2020, 13.14
Ja voi esim tehdä kaksi identtistä pyörää mutta toiseen speksaa toiset renkaat (esim talvirenkaat) siitä voi sitten seurata kahden eri rengassetin käyttöä tai vaikutusta aikoihin.

Hyödyllistä noissa tieto on kanssa että näkee kuinka paljon eri osat kestävät ennen kuin on vaihtokuntoisia tai kun niitä myy niin osaa ilmoittaa paljonko niillä on ajettu.

MRe
30.09.2020, 13.55
Kaikki pyörän osat ainakin pystyy lisäämään ja niiden kulumista tarkkailemaan kohdasta My gear —> components (—>add new component).
Ok, tämä jäänyt huomaamatta. Käyttääköhän se tätä tietoa varsinaisesti mihinkään? Tarkoitan nyt tällä sitä, että nyt esim. KOMit on katsottu vain kategorisesti ajan mukaan and that's it. Kuskin mukaan saa eri kategorioita (ikä, paino), mutta pyörän mukaan ei. Olisi, vaikka vain tilastollisesti, hauska saada eri tuloksia pyörätyyppien mukaan. Vaikkapa nopein fätillä ajettu aika, tms.

paaton
30.09.2020, 13.56
Helkkarin hyvä. Olenkin etsinyt minne saisi vaijereiden, rattaiden ja ketjujen kilometrit. Renkaiden kestoa kiva kanssa seurata.

JackOja
30.09.2020, 14.03
Mä kirjaan fillareittain mun matkat ja tunnit Exceliin ja samaan paikkaan huoltotoimenpiteet yms. Tarkkaan näkee sit paljonko mikäkin palikka kesti. Kullekin fillarille jokaisella vuosivälilehdellä myös kumulatiiviset kilometrit.

Tietysti olishan se makeeta ja nykyaikaista jos noi olis internetissä jossain palvelussa.

EDIT: tjaamutta jos laittais ton Excelin pilveen, sithän se olis netissä :seko:

Kanuuna
30.09.2020, 14.44
Käyttääköhän se tätä tietoa varsinaisesti mihinkään?

En usko. Mutta potentiaalia olisi. Vaatisi vain sitä, että kaikki merkkaisivat omat tietonsa ylös ja päivittävät jatkuvasti, kun uusia palikoita ilmaantuu pyörään. Menee siinä kohtaa liian vaivalloiseksi ainakin itselleni. Mutta joka tapauksessa olisi kyllä kätevää, jos viitsisi aina kirjata ylös. Exceliin tai Stravaan, ihan sama, kunhan kirjaisi. Ei vain millään viitsisi.

MRe
30.09.2020, 15.14
^Sekin riittäisi, jos Strava käyttäisi edes ihan perustietoja johonkin. Nythän Strava laskee esimerkiksi tehontuoton ilmeisesti puhtaasti nopeuden (ja kuskin painon?) funktiona ja oletuksena lienee maantiepyörän rullausvastus & ajoasento. Siihen luulisi olevan kohtuu-helppo ottaa mukaan parit pyörän perussuureet, kuten renkaat ja ajoasento (tyyliin: pysty, puolimakaava, makaava. Tms). Toki vielä jää paljon huomioimatta, kuten tuuliolosuhteet, mutta olisihan tuo enemmän oikeaan suuntaan.

JackOja
30.09.2020, 15.24
...Toki vielä jää paljon huomioimatta, kuten tuuliolosuhteet, mutta olisihan tuo enemmän oikeaan suuntaan.

Eikö se ota näitä tallentuneita säätietoja huomioon? Luulis olevan helppo koodata. Useimmiten nuo ovat toki kaukana oikeasta, mut silti.

Copypaste viime lauantain lenkiltä

Clear
Temperature 13 ℃
Humidity 89%
Feels like 13 ℃
Wind Speed 13.8 km/h
Wind Direction ESE

mattipuh
30.09.2020, 15.45
^Sekin riittäisi, jos Strava käyttäisi edes ihan perustietoja johonkin. Nythän Strava laskee esimerkiksi tehontuoton ilmeisesti puhtaasti nopeuden (ja kuskin painon?) funktiona ja oletuksena lienee maantiepyörän rullausvastus & ajoasento. Siihen luulisi olevan kohtuu-helppo ottaa mukaan parit pyörän perussuureet, kuten renkaat ja ajoasento (tyyliin: pysty, puolimakaava, makaava. Tms). Toki vielä jää paljon huomioimatta, kuten tuuliolosuhteet, mutta olisihan tuo enemmän oikeaan suuntaan.

Lyhyt otanta ryhmäkenkiltä, jossa sama vauhti. Vaikka painoero on yli 15kg kuskeilla, heittää arvioitu teho yli 40W väärään suuntaan. Eli väittäisin tuon stravan teholukeman olevan todella paljon suuntaa antava. Toki kaikki data mikä ei perustu mitattuun faktaan on näin

paaton
30.09.2020, 16.22
Eihän noita stravan tehoja Suomessa voi katsoa. Ihan mitä sattuu. Vuorilla nuo ovat suht tontilla, mutta tosiaan muuten ihan tuubaa. Kaikki arviot ajoasennosta on turhia, koska muuttuja nyt vaan tulee liikaa. Hirvee koodaaminen, eikä tarkkuus parane siitä juurikaan.

duris
30.09.2020, 17.42
Joo. Eihän se Strava tiedä kuka peesasi ja ketä. Satakunnanajoissa loppu patteri wattimittarista ja Strava näytti 3h keskiwateiksi 415w

putkitunnus
30.09.2020, 22.29
Helkkarin hyvä. Olenkin etsinyt minne saisi vaijereiden, rattaiden ja ketjujen kilometrit. Renkaiden kestoa kiva kanssa seurata.Minulla on ollut pari vuotta käytössä ProBikeGarage (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.probikegarage.app), melko varmasti tältä forumilta löydetty vinkki. On ihan näppärä, kun sovellus muistuttaa huoltotarpeesta ajotuntien mukaan.

paaton
30.09.2020, 23.23
Minulla on ollut pari vuotta käytössä ProBikeGarage (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.probikegarage.app), melko varmasti tältä forumilta löydetty vinkki. On ihan näppärä, kun sovellus muistuttaa huoltotarpeesta ajotuntien mukaan.

Stravaan kuitenkin jo laitetaan pyörä millä on ajettu. Ainakin mulle on täysin mahdotonta laittaa moneen apsiin tietoja.
Typerää, ettei softien välille ole tehty toimivaa rajapintaa tuollekkin. Esim trainingpeaksiin olisi kiva saada samat tiedot ajosta mitä stravaankin.

Jami2003
01.10.2020, 07.57
Itse pidän Garminin softassa yllä millä pyörällä ajettu ja kun tieto ei stravaan siirry tulee siellä vieläkin kilometrit ex maantiepyörälle.

Käytännössä yhden kaverin lenkkejä tulee seurattua ja hän minun. Mun käyttöön täysin turha softa kun tukee vielä niin rajatusti lajeja mutta ilmaisena oon kuitenkin tilin antanut olla.

jouniu
01.10.2020, 08.38
Tuli tuossa vaihdettua leiriä polarista garminiin niin ihan hyvähän tuo on että lenkit on menny stravaan. Satunnaisista wattbike sessioista saa datat myös suoraan stravaan joten kyllä tuo tuollaisena laitteistoriippumattomana kokoojana on varsin kätevä.

Kollinjoki
01.10.2020, 16.03
Garminin ja Stravan yhteiselo on siinä asiassa nihkeää, että ihan kaikki treenit menee Stravaan, eikä voi mitenkään suodattaa. Polarilla on/oli ennen mahdollisuus synkata Stravaan pelkästään esim. fillarilenkit.

maxk
01.10.2020, 16.09
Ei mielestäni ole enää - tai en ainakaan löytänyt. Vanhassa Suunnon Movescountissa oli myös ja ihan toimiva, sillä itsellä Stravassa on vaan fillarihommat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ohiampuja
01.10.2020, 19.13
No niin, nyt on testit ajettu. Polar mittasi ranteessa ja känny taskussa Stravan omalla apilla. Neljä segmenttiä osui matkan varrelle, kaikki tuli mitattua hienosti. Muutamat sekat on eroa mittausten välillä.

Mutta Polarissa minulla on valittuna asetus että taukoja ei automaattisesti sammutella. Mutta kun synkkaus siirtää datan Stravaan, niin se osaakin sanoa mikä on ajoaika ja mikä kokonaisaika. Mistä se Strava sen tunnistaa? Mutta kovia on poikien KOM-ajat. Mun segmentit on aika tarkasti KOM kertaa kaksi.
Mutta mistäs ne segmentit metsästä löytää? Nuo minä katsoin kotona tietokoneelta, mutta kuinka kuinka siellä metsässä?

Kanuuna
01.10.2020, 19.51
Mistä se Strava sen tunnistaa?
Kun pysähtyy, vauhti on yleensä nolla. Paitsi GPS-mittausvirheiden aikana, jolloin reaalimaailmassa paikallaan ollessaankin gepsi saattaa pyöriä. Mutta monesti vauhti tippuu sinne nollaan myös vempeleen näytöllä (tai taustalla) ja näin Strava osaa suodattaa nollaa olevat vauhdit pois laskuista.

Mutta mistäs ne segmentit metsästä löytää? Nuo minä katsoin kotona tietokoneelta, mutta kuinka kuinka siellä metsässä?

Yleensä segmentit ovat suosituilla, hienolla/hauskalla/spesiaalilla polunpätkällä. Ne löytää helpoimmin varmaankin pyöräilytietokoneen (Garmin Edge/Polar V650...) näytöltä, kun on ensin painanut tähteä Stravasta ja synkronoi laitteen, jolloin laite näyttää kartalla polkuineen päivineen oikean segmentin aloitus- ja lopetuspisteen.
Muuten on vain ajamalla löydettävä segmentit, joiden sijainnin tosin voi ensin arvailla Stravaa selaamalla.

jalkkis
01.10.2020, 20.31
No Strava arpoo Moving Timen jollain ihan random-periaatteella. Siinä ei ole mitään logiikkaa. Vaikka omissa ajoissani tai juoksuissani en ole pysähtynyt kertaakaan niin jostain Strava keksii lyhentää suorituksen kestoa.

Hiekkahentunen
02.10.2020, 12.24
Lopetin maksullisen Stravan ja minulta hävisi (Training Dashboard eli?) se vihree vuoristorata. Aiemmin kävi samoin ja sain supportista ylimalkaisia vastauksia, joita en jaksa muistaa.

Onko kenellekkään muulle käynyt samoin? ...että sais vertaistukea..

EDIT; kts. #695 ja #699

hphuhtin
03.10.2020, 01.10
Näköjään ns. statmapit tulleet, eli #speedmap kommenttikentässä yms. muuttaa feedissä näkyvän träkin väriä nopeuteen tai muuhun suureeseen perustuen. No, ei tuosta kai haittaa ole.

https://www.dcrainmaker.com/2020/10/strava-rolls-out-statmaps-to-subscribers-heres-how-it-works.html

fiber
03.10.2020, 09.44
Heikko toteutus manuaalisine hashtageineen, eikä esimerkiksi toiminut kun kokeilin kisatallenteeseen. Feedissä tietysti näkyi versio "fiber rode with..." jossa ei ole karttaa. Ja kun kun klikkaa suorituksen auki, ei tuo väritys näy enää siellä.

Enemmänkin "bells and whistles" osastoa.

MRe
03.10.2020, 10.07
No onpa aika kömpelö toteutus. Tällaisia virityksiä tuli tehtyä softiin -80 -luvulla, kun ei SW-arkkitehtuurista kukaan vielä puhunut mitään.

hphuhtin
03.10.2020, 15.40
Koko toi träkin värjääminen on niin vanha juttu että hohhoijaa mikä ”uudistus”. Mutta kuten sanoin, ei siitä nyt haittaa ole. Mitä nyt olisivat voineet senkin ajan käyttää bugien korjaamiseen :)

hannupulkkinen
03.10.2020, 17.31
Stravassa ei nähtäväsi pysty editoimaan suoritusaikaa tai kilometrejä. Nyt on ollut muutaman kerran sellainen bugi, että suorituksesta ovat jääneet tunnit pois ja vain minuutit ja sekunnit näkyvät. Jos pystyisi editoimaan, niin kai sitä sitten olisi helppo tehdä komeja manuaalisti. Uuden suorituksen voi kuitenkin tehdä käsin, mutta karttaahan siihen ei tule.

Firlefanz
03.10.2020, 17.52
Jos käytät jonkinsorttista GPS-laitetta, voisit kokeilla liittää sen USB-johdolla läppäriin ja siirtää tiedoston manuaalisesti Stravaan. (Virhehän on voinut syntyä siinä vaiheessa kun laite on automaattisesti synkannut harjoituksen Stravaan.) Jos onnistuu paremmin, sitten vain poistat tuplan.

PS Mähän olen niin kivikautinen etten käytä mitään Strava appia vaan siirrän Garministani .fit-tiedoston juuri ylläkuvaamallani menetelmällä. (Samalla Garmin tietysti latautuu seuraavaa lenkkiä varten ilman että siitä tarvitsee erikseen huolehtia.)

PPS Vai oliko se niin ettei Ambitilla tämmöinen käykään päinsä?

Hebe
03.10.2020, 22.43
Tuossa siirtelin wanhoja retkiajoja stravaan oman joululahjan vuoksi (isohko taulu ajoista 2004-2020) niin opin samalla että KOM:n saa helposti jos haluaa. Mutten halua, joku toinen ehkä.

MRe
04.10.2020, 11.18
Mitä nyt olisivat voineet senkin ajan käyttää bugien korjaamiseen :)
Tämä. Tai jonkun kunnollisen ominaisuuden implementointiin.

Jouko
06.10.2020, 02.16
saatoin löytää tämän hauskuuden. Ensimmäiseksi ajattelen tämän kannustavuutta a) lähtemään lenkille b) ajamaan kovempaa. Kudoseja odotellessa.. :rolleyes:

..muoks.. ja c) ajamaan pidempiä lenkkejä, tietenkin
Olet tehnyt suurin piirtein samat havainnot kuin minä. Stravailu on tuonut mulle paljon motivaatiota pyöräilyyn. Olen tehnyt aika monta yksityistäkin segmenttiä, niin voin kerrankin pitää KOM:in ihan itellä ja parantaa sitä, kun kunto kehittyy :D Hidas tai nopee, mutta suunta on oikea.

Firlefanz
06.10.2020, 10.54
^ Minusta ei ole merkittävää eroa sillä eikä yhtään sen motivoivampaa parantuuko KOM vai PR, tärkeintähän on että kunto kehittyy ja segmenttiajan paraneminen (vaikka se johtuisi suurelti hyvästä myötätuulesta tai peesistä) on jo itsessään palkitsevaa. Siltä kannalta en siis itse oikein näe pointtia yksityiselle segmentille; eihän se ainakaan minulle ole millään lailla odottamatonta että on olemassa minua kovempia kuskia enkä osaa siitä lannistua että jotkut ajavat segmentille tavoittamattoman kovia aikoja.

Mutta minulle oli uusi ja yllättäväkin tieto että ilmaiseksi stravailevakin näkee yksityiseksi tekemältään segmentiltä kymmenen parasta aikaansa. Jos segmentin olisi tehnyt julkiseksi, näkisi vain parhaan aikansa. Joten sikäli yksityisestä segmentistä on todellista hyötyä (kunnes Strava jossain vaiheessa hoksaa tämän ja poistaa ominaisuuden).

Jouko
06.10.2020, 18.35
^ Mä saan ihan aivo-orgasmin, kun mä parannan mun henkoht KOM:ia. Näin ne vaan on ihmiset erilaisia. PR yritän aina parantaa tietenkin myötätuulessa. Jos näet tyypin maantien varressa tuulettelemassa yksin ja totaalisen urpon näköisenä, niin se olen todennäköisesti minä :D

Firlefanz
14.10.2020, 21.17
Ihmettelin tapahtunutta jo toisessa ketjussa, mutta laitetaan se nyt tännekin:

Strava on helposti arvattavista syistä tehnyt lähestulkoon kaikessa hiljaisuudessa ja keneltäkään kysymättä sellaisen toimenpiteen että *kaikkien* yksityisyysasetuksia on muutettu siten että "Flyby"-ominaisuus ei ole käytössä ellei sitä ole muutoksen jälkeen käynyt asetuksista vaihtamassa julkiseksi. Toisin sanoen, sitä ennen ei itse näy kenenkään Flybyssa eikä sen jälkeen näe omassa Flybyssaan kuin ne jotka ovat käyneet tekemässä saman omista asetuksistaan.

Pyöräily onnistuu ja sujuu hyvin ilman Flybytakin, mutta onhan sillä joskus muutakin mielenkiintoa ja käyttöä kuin turhanpäiväisen uteliasuuden tms tyydyttäminen. Jos olette Flybyn mukavaksi tai hyödylliseksi kokeneet (eikä teillä ole mitään sitä vastaan että tuikituntemattomatkin fillaristit voivat käydä kyyläämässä lenkkejänne) kannattanee korjata kyseinen asetus halutunlaiseksi.

Juttu kanadalaisesta juoksulehdestä, mutta asiat ja taustat tulevat selvemmäksi siitäkin: https://runningmagazine.ca/the-scene/strava-quietly-turns-off-flyby-feature/

PS Todennäköisesti olen vain hidas, mutta huomasin nyt juuri eli vasta nyt että Stravalla on ymmärretty että muutoksesta olisi hyvä kertoa näkyvästi ja selvästi käyttäjillekin eli niille joita asia koskee. Dashboardin (vai onko se Activity Feedin) alussa eli yläosassa on ilmoitus joka kertoo:

We’ve turned off Flyby sharing for all athletes. To turn it on, visit your settings page.
Learn more

MRe
14.10.2020, 21.36
^Joo, mutta mobiiliapp:issa ei ole mitään ilmoitusta. Ja moni varmaan käyttää tätä pääosin sen kautta.

Juha Lehtinen
14.10.2020, 22.04
^Joo, mutta mobiiliapp:issa ei ole mitään ilmoitusta. Ja moni varmaan käyttää tätä pääosin sen kautta.
Ilmeisesti mobiiliappista jätetty ilmoitus pois kun flyby ominaisuutta ei ole siinä ollutkaan.

paaton
14.10.2020, 22.18
No olisivat nyt voineet tehdä tuon gear jutun kunnolla kerralla. Et voi poistaa käytöstä komponenttia ja paluttaa sitä. Ei esimerkiksi onnistu kahden kiekkosetin käyttö. Pakko jättää ajamatta huomenna.

Vaijereiden sun muiden kerran käytettävien osien kanssa tietysti pelaa, mutta jos vaikka ajaa kahdella pakalla, niin nou kän doo.

pviitane
14.10.2020, 22.29
^ Tähän tarkoitukseen mulla on käytössä ProBikeGarage-äppi, jossa on monipuolisempi kaluston hallinta ja johon ajotiedot tulevat Stravasta.

Firlefanz
14.10.2020, 22.45
Ilmeisesti mobiiliappista jätetty ilmoitus pois kun flyby ominaisuutta ei ole siinä ollutkaan.

Mitä itse asiassa tarkoitat sillä ettei ominaisuutta ole ollut?

Kyllähän nekin ajot ovat (muiden) Flybyssa näkyneet kun ne ovat Stravaan synkronoituneet ja käyttäjä on ne asetuksissa julkisiksi säätänyt (vaikkei mobiiliappista kenties ole suoraan ja yhdellä klikkauksella päässyt labs.strava.comiin?)

Juha Lehtinen
14.10.2020, 22.56
Mitä itse asiassa tarkoitat sillä ettei ominaisuutta ole ollut?

Kyllähän nekin ajot ovat (muiden) Flybyssa näkyneet kun ne ovat Stravaan synkronoituneet ja käyttäjä on ne asetuksissa julkisiksi säätänyt (vaikkei mobiiliappista kenties ole suoraan ja yhdellä klikkauksella päässyt labs.strava.comiin?)

Tarkoitin etten muista tuota flyby karttanäkymää mobiiliappissa nähneeni, voin toki muistaa väärinkin. Mobiiliappista toki muuten saa valittua näkyykö oma ajo kaikilla tai ei ollenkaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
14.10.2020, 23.54
^ Tähän tarkoitukseen mulla on käytössä ProBikeGarage-äppi, jossa on monipuolisempi kaluston hallinta ja johon ajotiedot tulevat Stravasta.

No mutta tämähän on hyvä! Kaikki tulee suoraan stravasta, eli kahteen paikkaan ei tarvitse kirjailla tietoja.

MäkiHiiri
15.10.2020, 00.09
Tää on kyllä oiva kaveri. Tänäänkin huomasin sitten kotosalla, että olis pitänyt vaan jaksaa loppuun asti yks segmentti. Tuli hapot 3/4 matkaa ja himmasin kävelyks vauhdin, ei ois pitänyt, olis tullu enkat.

MRe
15.10.2020, 10.18
Tottapa totta... enpäs taas tätä ajatellutkaan, kun tuo flyby on Strava Labsin "tuote".

Juha Lehtinen
15.10.2020, 15.35
Ihmettelin tapahtunutta jo toisessa ketjussa, mutta laitetaan se nyt tännekin:

Strava on helposti arvattavista syistä tehnyt lähestulkoon kaikessa hiljaisuudessa ja keneltäkään kysymättä sellaisen toimenpiteen että *kaikkien* yksityisyysasetuksia on muutettu siten että "Flyby"-ominaisuus ei ole käytössä ellei sitä ole muutoksen jälkeen käynyt asetuksista vaihtamassa julkiseksi. Toisin sanoen, sitä ennen ei itse näy kenenkään Flybyssa eikä sen jälkeen näe omassa Flybyssaan kuin ne jotka ovat käyneet tekemässä saman omista asetuksistaan.

Pyöräily onnistuu ja sujuu hyvin ilman Flybytakin, mutta onhan sillä joskus muutakin mielenkiintoa ja käyttöä kuin turhanpäiväisen uteliasuuden tms tyydyttäminen. Jos olette Flybyn mukavaksi tai hyödylliseksi kokeneet (eikä teillä ole mitään sitä vastaan että tuikituntemattomatkin fillaristit voivat käydä kyyläämässä lenkkejänne) kannattanee korjata kyseinen asetus halutunlaiseksi.

Juttu kanadalaisesta juoksulehdestä, mutta asiat ja taustat tulevat selvemmäksi siitäkin: https://runningmagazine.ca/the-scene/strava-quietly-turns-off-flyby-feature/

PS Todennäköisesti olen vain hidas, mutta huomasin nyt juuri eli vasta nyt että Stravalla on ymmärretty että muutoksesta olisi hyvä kertoa näkyvästi ja selvästi käyttäjillekin eli niille joita asia koskee. Dashboardin (vai onko se Activity Feedin) alussa eli yläosassa on ilmoitus joka kertoo:
Jos haluat pitää asuinpaikkasi ja lenkkisi salassa niin flybyn estäminen näkyväksi ei ole riittävä jos Strava tili on muuten julkinen ja näet itse lenkin reitin jossa näkyy lähtö ja maalipaikka karttapohjalla. Silloin on syytä koko tili pitää yksityisenä jos et halua vuotaa itsestäsi mitään.

MRe
15.10.2020, 16.11
^Joskushan Strava peitti sen lähtö- ja paluupaikan, jos oli kotiosoitteen lähellä, mutta nykyään tuo ei enää näytä toimivan. Tosin ei se aikaisemminkaan kovin tehokas ollut.

paaton
15.10.2020, 16.47
^Joskushan Strava peitti sen lähtö- ja paluupaikan, jos oli kotiosoitteen lähellä, mutta nykyään tuo ei enää näytä toimivan. Tosin ei se aikaisemminkaan kovin tehokas ollut.

Mitenniin ei toimi? Kai se on aina toiminut.

MRe
15.10.2020, 16.55
^Jaa, no näyttäishän toi toimivan. Ihan kuin joskus sen kanssa olisi ollut ongelmia... n. vuosi sitten tms.

Firlefanz
15.10.2020, 20.18
Jos haluat pitää asuinpaikkasi ja lenkkisi salassa niin flybyn estäminen näkyväksi ei ole riittävä jos Strava tili on muuten julkinen ja näet itse lenkin reitin jossa näkyy lähtö ja maalipaikka karttapohjalla. Silloin on syytä koko tili pitää yksityisenä jos et halua vuotaa itsestäsi mitään.

Miten tämä liittyy mihinkään?:rolleyes::seko: Meinaatko todella että joku lukijoista tarvitsee muistutuksen siitä että jos lenkit on laittanut asetuksissa julkisiksi, ne näkyvät muillekin?:cool:

Lenkit voi muuten merkitä näkyviksi vain kavereille eli niille joille on antanut luvan seurata omia lenkkejään. Siis ei edes kaikille niille jotka olivat samalla porukkalenkillä.

Lähtö- ja paluupaikan näkymistä turhan tarkaksi voi varsin helposti estää; asetuksista voi määrätä sen ympyrän jonka kehälle Stravan reittiviiva pysähtyy.

Firlefanz
15.10.2020, 20.26
^Jaa, no näyttäishän toi toimivan. Ihan kuin joskus sen kanssa olisi ollut ongelmia... n. vuosi sitten tms.

Minullakin on hämärä (ja mahdollisesti väärä) muistikuva että jossain välissä piti käydä asettamassa se oma yksityisalue uudelleen.

Toinen juttu oli että Global Heat Map ei piitannut yksityisalueista eli sieltä saattoi nähdä sen osan lenkkireittiä jonka käyttäjä oli säätänyt yksityiseksi. Toisin sanoen.sillä edellyksellä että asuinalueella ei ollut kovin suurta määrää fillaristeja ei teoriassa ollut mahdotonta eikä käytännössä kovin vaikeaa tai työlästä selvittää sitä kautta jokseenkin tarkasti missä joku Strava-fillaristi asui ja säilytti pyöriään.

Juha Lehtinen
15.10.2020, 20.31
Miten tämä liittyy mihinkään?:rolleyes::seko: Meinaatko todella että joku lukijoista tarvitsee muistutuksen siitä että jos lenkit on laittanut asetuksissa julkisiksi, ne näkyvät muillekin?:cool:

Lenkit voi muuten merkitä näkyviksi vain kavereille eli niille joille on antanut luvan seurata omia lenkkejään. Siis ei edes kaikille niille jotka olivat samalla porukkalenkillä.

Lähtö- ja paluupaikan näkymistä turhan tarkaksi voi varsin helposti estää; asetuksista voi määrätä sen ympyrän jonka kehälle Stravan reittiviiva pysähtyy.
No eipä oikeastaan liity mihinkään. Mietinpähän vain syytä miksi flyby toiminto on oletuksena laitettu pois näkyvistä. Mieleeni tuli että voiko tuota toimintoa käyttää rikolliseen toimintaan, kieltämättä hölmö ajatus.

Jouko
17.10.2020, 14.32
MäkiHiiri:” ”Tää on kyllä oiva kaveri. Tänäänkin huomasin sitten kotosalla, että olis pitänyt vaan jaksaa loppuun asti yks segmentti. Tuli hapot 3/4 matkaa ja himmasin kävelyks vauhdin, ei ois pitänyt, olis tullu enkat.”
En tiedä mitä ajotietokonetta käytät, mutta mun polariin saa 20 julkista segmenttiä ladattua sisään. Ajotietokone ilmoittaa segmentin alun, seuraa paljonko olet edellä/jäljessä, piippaa segmentin päätteeksi ja näyttää lopuksi kuinka paljon jäit/paransit ennätystäsi.

jalkkis
18.10.2020, 22.04
Miten hemmetissä Stravaan saa asetettua hyväksynnän seuraajille? En löydä mistään...

Firlefanz
18.10.2020, 22.40
Oletko Stravassa puhelimella vai läppärillä? Eli appilla vai netissä?

Jälkimmäisellä se menee jotenkin Cyclist Profile -> Settings -> Privacy Control ja muutat Activitiesin defaultiksi "Followers".
Näin siis jos haluat että kaikki lenkit näkyvät automaattisesti kaikille seuraajille.

Vai kysyitkö sittenkin miten antaa lupa niille jotka pyytävät lupaa seurata sinua?

jalkkis
18.10.2020, 22.46
Vai kysyitkö sittenkin miten antaa lupa niille jotka pyytävät lupaa seurata sinua?

Tätä haen. Eli haluan hyväksyä ne, jotka haluavat seurata minua. En löydä mistään ja KVG vie Stravassa sivulle, jota ei enää ole...

fiber
18.10.2020, 23.03
Ei kai sitä pysty tuolla tavoin rajoittamaan. Toimii ymmärtääkseni kuten Twitter, Instagram jne eli ainoastaan jo olemassaolevia seuraajia voi poistaa tai blokata (oma profiili > Following > valikosta valinta "Following me").

Firlefanz
18.10.2020, 23.09
Minua saavat seurata ihan kaikki joita jollain tapaa kiinnostaa tai huvittaa, joten en voi olla ihan varma, mutta eikö se puolestaan mene niin että kun kellon kuvan alta löytyy uusien ilmoitusten joukosta joku joka pyytää saada seurata sinua, samasta ilmoituksesta löytyy myös se hyväksymislinkki tai klikattava kohta?

Jos ei löydy, olen ihan ulalla (mikä ei tietenkään ole mikään järisyttävä uutinen).

Jos taas sinulla on seuraajia vaikket ole hyväksynyt heitä. sinulla on asetuksiin jäänyt "Everyone",

Ja jos kukaan ei vielä ole pyytänyt seurata sinua, et voi etukäteen hyväksyä heitä.

PS Yllä myös huonoa huumoria:p

jalkkis
18.10.2020, 23.11
Privacy Controlin alla Profile pagella tuo onkin. Kun täppää Followers, niin viimeinen lause: "...and you can approve who follows you."

Mika.V
18.10.2020, 23.13
Pitäisi pystyä. Profile -> privacy controls -> who can see
"Must request your approval before they can become your Follower"

edit:hidas...

virkpe
24.03.2021, 21.13
Onnistuuko Stravassa niille komponenteille jotka on välillä ollut poissa käytössä, laittamaan takaisin mittaukseen niin että kilometrit jatkuu siitä mihin on jääty?
Vai onko osa kirjattava uudelleen ja aloitettava nollasta?
Eli nastarenkaat vaihdettu ns. kesärenkaisiin ja ens talvena sitten toistenpäin.

paaton
24.03.2021, 22.14
Se stravan komponenttijuttu on ihan susi. Jos kiinnostuit seurannasta, niin ProBikeGarage apsi kännykkään. Käyttää suoraan stravasta saatuja fillaritietoja ja on huomattavasti monipuolisempi. Ei siis vaadi yhtään enempää säätöä ja on ennekaikkea apsi.

virkpe
25.03.2021, 10.07
Se stravan komponenttijuttu on ihan susi. Jos kiinnostuit seurannasta, niin ProBikeGarage apsi kännykkään. Käyttää suoraan stravasta saatuja fillaritietoja ja on huomattavasti monipuolisempi. Ei siis vaadi yhtään enempää säätöä ja on ennekaikkea apsi.
Kiitos, pitää asentaa tuo. On seurannasta myös se etu näkee miten nuo ketjut jne kestää. Etenkin kun vaihtaa valmistajaa pystyy vertaamaan kestävyyttä.

paaton
25.03.2021, 10.13
Ja vaijerit ainakin itse unehdan vaihtaa ajallaan ilman muistutusta.

MRe
25.03.2021, 10.15
Mulla on mainTrack hoitamassa tuota tonttia. Aika yksinkertainen sovellus, mutta hoitaa hommansa. Lähinnä käytän sitä ketjukilometrien seurantaan. Muulla ole nyt niin väliä. Halutessaan sillä voi seurata huollon kustannuksia, ym. mutta kun teen huollot itse, niin ei silläkään ole väliä.

Iskarien huoltovälit tuolla saa myös seurattua, jos ne kiinnostaa.

Kuminauha
25.03.2021, 12.25
Tehny stravassa silleen, että on pyörästä talvi ja kesäversio. Toisessa erona eri kiekot, renkaat, pakka, jarrulevyt. Yhteenlaskemalla sitten saa helposti kokonaiskilometrit muille osille.

MRe
25.03.2021, 12.33
^No miten saat vaikka ketjuille kilometrit? Sunhan pitää jossain pitää ylhäällä, että koska ketjut vaihdettu.

paaton
25.03.2021, 12.36
^No miten saat vaikka ketjuille kilometrit? Sunhan pitää jossain pitää ylhäällä, että koska ketjut vaihdettu.

No laskee ne yhteen ruutupaperilla. Sitten jos vaihtaa kiekkoja, niin vähentää lukuja.

MRe
25.03.2021, 13.24
^Juu, khyl. Mutta tuollainen valmis sovellus hoitaa sen automaagisesti...

paaton
25.03.2021, 13.40
^Juu, khyl. Mutta tuollainen valmis sovellus hoitaa sen automaagisesti...

Hirveen vaativia taas ollaan. Hienosti strava ottanut kuitenkin uusia ominaisuuksia mukaan, ei niiden nyt niin justiinsa tarvitse toimia.

fiber
25.03.2021, 14.07
Minä olen vanhaa kansaa enkä käytä digipalveluja ketjun kulumisen mittaamiseen. Tässä (https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle) pari vinkkiä. Itse käytän metodia 3.

Stravassa on myös My Gear > Retired bikes > Unretire.

MRe
25.03.2021, 14.59
Minä olen vanhaa kansaa enkä käytä digipalveluja ketjun kulumisen mittaamiseen. Tässä (https://www.parktool.com/blog/repair-help/when-to-replace-a-chain-on-a-bicycle) pari vinkkiä. Itse käytän metodia 3.
Juu, mittarit ne on mullakin, mutta eriilisen appin ideana on se, että se muistuttaa asiasta. Tai sieltä on yksinkertaista katsoa paljonko ketjulla on ajettu. En mittaa ketjua mitenkään rutiininomaisesti joka lenkille / kerran viikossa / tms. Lisäksi kun on useampi pyörä, niin niihin kertyy kilometrejä aika lailla eri tahtiin.

Mutta jos ei tuollaiselle löydä käyttöä, ei sellaista kannata käyttää.

fiber
25.03.2021, 16.11
Juu, mittarit ne on mullakin, mutta eriilisen appin ideana on se, että se muistuttaa asiasta.
Minulla on sellainen kalliimman sarjan voimansiirto, joka osaa muistuttaa minua, kun ketju on venynyt liiaksi ;)
... tsori tsori, en malttanut jättää laukomatta, kun kiekko tuli lapaan...

MRe
25.03.2021, 16.57
^Joo, no mullakin voimansiirto muuttui kalliimmanluokan sellaiseksi, kun yksi vaihto meni ”hieman” pitkäksi.

fiber
25.03.2021, 22.15
Vain sinkulassa voi mennä "hieman" pitkäksi yllättäen. Kyllä minulla alkaa ronksumaan ja tippumaan rattailta ketjun venyttyä tarpeeksi.

paaton
25.03.2021, 23.31
Vain sinkulassa voi mennä "hieman" pitkäksi yllättäen. Kyllä minulla alkaa ronksumaan ja tippumaan rattailta ketjun venyttyä tarpeeksi.

Tuossa kohtaa se ketju on jo syönyt suotta eturatasta. Ei se muistutus ketjun tulkkaamisesta ole ollenkaan huono juttu, varsinkin jos niitä fillareita on useita.

virkpe
27.03.2021, 22.11

Stravassa on myös My Gear > Retired bikes > Unretire.
Minä käytän myös tuota 3. Tulipa kiinitettyä huomio että käyttämässäni BBB tulkissa on 1,0 ja 0,75 ei tuota 0,5.
Stravan ansiosta huomasin että KMC x12 ketjut kesti sen vähän yli 800kmkun tuo 0,75 meni väliin:( . En tiedä olenko huoltanut huonosti, mutta nyt on käytössä XT ketju nyt selviää sen kesto.

Fuuga
28.03.2021, 12.23
Helpointa on kun on varaosia hyllyssä ja kun vaihtaminen alkaa takkuilla on syy joko ketjuissa tai vaijereissa tai kummassakin. Sitten vain vaihtaa. Jaksa enää yhtään softaa jonne jotain pitäisi päivitellä.

--
Murphy elää!

MRe
28.03.2021, 13.38
^Nuo softat (tai ainakin tuo mun käyttämä) hakee kilometrit Stravasta. Eli se mitä pitää päivittää, on jos vaihtaa jonkn komponentin, jonka käyttöä/kulumista haluaa seurata. Itse seuraan voimansiirtoa (lähinnä ketjuja) ja renkaita. Renkaita mielenkiinnosa, niiden kulumisen nyt näkee hieman huonommillakin silmillä.

Fuuga
28.03.2021, 15.14
^Nuo softat (tai ainakin tuo mun käyttämä) hakee kilometrit Stravasta. Eli se mitä pitää päivittää, on jos vaihtaa jonkn komponentin, jonka käyttöä/kulumista haluaa seurata. Itse seuraan voimansiirtoa (lähinnä ketjuja) ja renkaita. Renkaita mielenkiinnosa, niiden kulumisen nyt näkee hieman huonommillakin silmillä.

Tämä juuri, kilometrit menevät automaattisesti. Muita en jaksa päivitellä.

--
Murphy elää!

paaton
28.03.2021, 15.42
Tämä juuri, kilometrit menevät automaattisesti. Muita en jaksa päivitellä.

--
Murphy elää!

Siellä on kaikki valmiina. Klikkaa vaan ikonista uutta vaijeria ja tuon jälkeen saa hälyn, kun vaijeri on aika vaihtaa. Kahdella viimeisellä kerralla vaijeri ei ole varoitellut huonolla toiminnalla tasan yhtään. Silloin kun toiminta alkaa takkuilemaan, niin vaijeri on poikki 50km päästä.

Fuuga
01.04.2021, 22.16
Siellä on kaikki valmiina. Klikkaa vaan ikonista uutta vaijeria ja tuon jälkeen saa hälyn, kun vaijeri on aika vaihtaa. Kahdella viimeisellä kerralla vaijeri ei ole varoitellut huonolla toiminnalla tasan yhtään. Silloin kun toiminta alkaa takkuilemaan, niin vaijeri on poikki 50km päästä.

Jep, ei vain toimi mulla. Kun edes muistaisin auton huollot merkitä mutta kun ei edes niitä.

--
Murphy elää!

MRe
02.04.2021, 10.00
^No eihän auton huoltoja tarvitsekaan merkitä. Huoltaa kun jakoavaimen kuva pamahtaa mittaristoon. Mutta jos tuollaisen softan käyttö ei kiinnosta, niin ei niitä sitten kannata käyttää. Itse asensin softan, kun ajoin yhden voimansiirron vaihtokuntoiseksi. Oli vielä 2x11, joten hankittavaa tuli hieman enemmän.

Firlefanz
20.04.2021, 16.41
Strava on näköjään ulottanut yhden jokseenkin turhanpäiväisen, täysin tarpeettoman mutta tavallaan hauskankin featurensa tänne Pohjolaan. Suomessakin voi nyt ajaa itsensä "Local Legendiksi": tittelin ja laakeriseppeleen sen tunnusmerkiksi saa se joka on viimeisten 90 päivän aikana ajanut jonkun "Local Legend" -kategoriaan kuuluvan segmentin useimmin.

The Local Legend (LCL) achievement is awarded to the athlete who completes a given segment the most over a rolling 90-day period regardless of pace or speed.

At this time, only segments that meet certain engagement and popularity criteria are eligible for Local Legends.

Segmentit joilla tittelin voi saada näkyvät ilmeisesti vain Strava appissa. Samoin kuin sen montako on ajanut ja montako tittelin senhetkinen haltija on ajanut.

https://support.strava.com/hc/en-us/articles/360043099552-Local-Legends

https://www.dcrainmaker.com/2020/06/strava-rolls-out-new-local-legends-feature-heres-how-it-works-in-action.html

Mikkomoe
24.04.2021, 08.35
Uusi strava käyttäjä täällä, vaikka en osaa englantia mutta googlekääntäjän avulla perehdyn ominaisuuksiin. Kannattaako strava appi ladata myös tohon garmin edge 530 laitteeseen? Ja mitä toimintoja sit olis jos appi on siiinä ajotieturissa? Tähän asti strava ollu vain kännykässä..

k2x80w
24.04.2021, 08.46
Mielestäni strava app garminissa turha... Ei saa mitään uutta. Edge vaan synkkaamaan aktiviteetit puhelimeen ja sit puhelin lähettää ne garmin connecting kautta stravaan.

Oon vuosi sit testannut tota, joten en tiedä onko strava appiin tullut jotain uutta...

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

pviitane
24.04.2021, 11.54
Jos kyseessä on Strava Routes -sovellus Garmineihin, ei kannata (eikä se taida enää toimia). Routes-sovelluksen tarkoitus oli saada reitit Stravasta Edgeen, mutta nykyään ne tulevat suoraan ilman erillisiä sovelluksia.

Mikkomoe
02.05.2021, 21.47
Onnistuin tekemään omat henkilökohtaiset segmentit työmatkareitille ja kas näytti jo heti perjantain ajotiedot watteineen. Onko tuo wattitieto tullut pyörääni asennetusta tehomittarista vaiko onko stravan laskennallinen tieto?

Kanuuna
02.05.2021, 22.52
Onko tuo wattitieto tullut pyörääni asennetusta tehomittarista vaiko onko stravan laskennallinen tieto?

Riippuu siitä, onko arvon perässä salama. Jos on, arvo on alkujaan tehomittarista.

Kanuuna
06.05.2021, 12.23
Jumissa…uusi päivitys ei tainnut mennä ihan pakettiin.

Juha Lehtinen
06.05.2021, 12.31
Jumissa…uusi päivitys ei tainnut mennä ihan pakettiin.
Stravan system status kertoo myös että mobiilisovelluksessa ongelmia jonka vuoksi katkos käytettävyydessä.

Juha Lehtinen
14.05.2021, 22.22
Olen tehnyt muutaman ulkolenkin ja ihmetellyt erilaisia keskiteholukemia Stravassa ja Garmin Edgessä. Garminin pistän aina paussille kun pysähdyn jossain kun taas Strava laskee ilmeisesti kaiken mukaan siihen tallennukseen joka näkyy omissa suorituksissa Stravassa esim. tänään Garminin näyttämä keskiteho on 183w kun sama suoritus Stravassa 166w. Saako tuota Stravaa viriteltyä näyttämään samaa kuin Garmin?.

paaton
14.05.2021, 22.31
Olen tehnyt muutaman ulkolenkin ja ihmetellyt erilaisia keskiteholukemia Stravassa ja Garmin Edgessä. Garminin pistän aina paussille kun pysähdyn jossain kun taas Strava laskee ilmeisesti kaiken mukaan siihen tallennukseen joka näkyy omissa suorituksissa Stravassa esim. tänään Garminin näyttämä keskiteho on 183w kun sama suoritus Stravassa 166w. Saako tuota Stravaa viriteltyä näyttämään samaa kuin Garmin?.

Sinulla ei nyt garmini ota nollia mukaan keskitehoon. Eli jos olet vaikka 5min polkematta, niin garmin ei laske keskitehoa alemmaksi. Sen saa säädettyä edgen asetuksista.

Eli strava näyttää oikein, garmin ei.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/FI-FI/GUID-5BF2156B-9740-47F1-A564-FA22D55FDEB1.html

Eli tehossa pitää olla nollat mukana ja kadenssissa ei.

Toisaalta ymmärrän idean, että haluaisi katsoa vain poljettua keskitehoa, vaikkapa risteysten takia.
Sekalaisessa ajossa on kuitenkin olemassa vielä NP, joka kertoo setin kuormittavuuden keskitehoa paremmin.

Juha Lehtinen
14.05.2021, 22.42
Sinulla ei nyt garmini ota nollia mukaan keskitehoon. Eli jos olet vaikka 5min polkematta, niin garmin ei laske keskitehoa alemmaksi. Sen saa säädettyä edgen asetuksista.

Eli strava näyttää oikein, garmin ei.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/FI-FI/GUID-5BF2156B-9740-47F1-A564-FA22D55FDEB1.html

Eli tehossa pitää olla nollat mukana ja kadenssissa ei.

Toisaalta ymmärrän idean, että haluaisi katsoa vain poljettua keskitehoa, vaikkapa risteysten takia.
Sekalaisessa ajossa on kuitenkin olemassa vielä NP, joka kertoo setin kuormittavuuden keskitehoa paremmin.

Totta, muistin sisällyttäneeni nollat mutta taisi ollakin vanhempi Garmin johon nollat sisällytin. No nyt on uuteenkin asetukset muutettu. Kiitos vinkistä.

MRe
15.05.2021, 10.08
Ilmeisesti Fenix 6:ssa ei tätä asetusta ole?

Mcross
17.05.2021, 04.25
Ilmeisesti Fenix 6:ssa ei tätä asetusta ole?

Suoritukset ja sovellukset, harjoitus (itselläni road, cyclo ja MTB vaihtoehto), asetukset ja sieltä kohta tehon keskiarvo. Minusta olisi lookisempi, jos kyseinen asetus löytyisi anturin asetuksista. Toisaalta ei sitä tartte kuin kerran säätää.

MRe
17.05.2021, 10.19
^Tänks. Ilmeisesti "include zeroes" on oletuksena. Hyvä niin.

Kanuuna
05.07.2021, 18.42
Menikö muilla Stravan segmenttinäkymä surkeeksi viime päivityksen jälkeen? Eli ei näy kartalla kaikkia segmenttejä, vaikka kuinka zuumailee. Vai onko vain iPuhelimen ilmiö? Eri hakuasetuksillakin on koitettu.

Juha Lehtinen
14.07.2021, 18.32
Suunnittelin Stravassa lenkkiä, tarkoituksena vertailla tuleeko eroja nousumetreissä Stravan reittisuunnittelu vs Garmin Edge 1030 Plus. Oletan että Stravan reittisuunnittelun nousumetrit näyttää mitä sattuu, ainakin nyt tehdyllä lenkillä Strava laski puolet isompia nousumetrejä kuin mitä Garminiin tuli. Eli jos haluaisi suunnitella Stravassa reitin johon saisi hyvin nousumetrejä niin ilmeisesti Stravaan ei voi luottaa?.

JackOja
14.07.2021, 19.08
...Eli jos haluaisi suunnitella Stravassa reitin johon saisi hyvin nousumetrejä niin ilmeisesti Stravaan ei voi luottaa?.

Ei.

pviitane
16.07.2021, 14.02
^ Tai sitten niitä nousumetrejä tulee liiankin hyvin. Stravahan laskee nousumetrit oman pohjakarttansa perusteella ja esim. Hervanta/Hallila -kanjonin ylitys tasaista siltaa pitkin tuotti ainakin aiemmin paljon nousua; en ole katsonut onko pohjakartta nyttemmin päivittynyt.

JackOja
16.07.2021, 18.41
^ Tai sitten niitä nousumetrejä tulee liiankin hyvin. ..

Nimenomaan, sellaiset 10-30% boonusta.

F. Kotlerburg
16.07.2021, 19.05
Strava tuntuu päivittelevän melko suurpiirteisesti noita kilsoja tuolla kalustopuolella. Voi mennä pitkäänkin ennen kuin lenkin kilsat näkyy sille kohdistetussa pyörässä. Muilla samoja havaintoja?

Taimo M.
16.07.2021, 21.34
On. Jos haluat sen tapahtuvan nopeampaa joudut vaihtelemaan suoritukseen käytettyä pyörää toiseen ja tallentamaan välissä.
Eli mullakin on oletuksena gravel ja jos ajan maantiepyörälenkin niin muutan sen roadiksi ja tallennan. Jos kilsat ei näy niin sitten
taas muutan gaveliksi ja tallennan. Tuota joutuu joskus tekemään useastikin edestakaisin. Kyllästyin ja muutan vain oikeaksi pyöräksi
+ workoutiksi ja tallennan, muuttuu kun muuttuu.

F. Kotlerburg
16.07.2021, 21.50
Njoo eipä tuo nyt niin iso ongelma ole. Defaulttina olevalle pyörälle ne päivittyy heti, mutta jos muuttaa niin saattaa kestää. Esim. tänään käyttämälleni pyörälle tämän päivän lenkki ei päivittynyt, mutta reilu viikko sitten ajettu kohdistui nyt vasta siihen.

Purkk1
18.07.2021, 01.19
Nollaantuuko tai meneekö segmentit "epäkuntoon" stravassa? Ihmettelin kun yksi suosikki segmentti ei enää ollutkaan omassa starred listassa. Etin segmentin uudestaan ja se näkyy kartalla mutta tilastot nollaantuneet ja näyttää ettei kukaan olisi ajanut sitä. Kyseinen pätkä on kuitenkin vuosia vanha ja siinä oli paljon ajoja.

hphuhtin
18.07.2021, 09.34
^mulla kävi sama yhdelle itse tekemälleni segmentille jokunen viikko sitten, pidin kirkasta Local Legend kärkeä (1. sijalle ei ole jakoa kun tässä lähellä asuu joku 30v nuorempi maastotykittäjä :)), yhtäkkiä oli hävinnyt kymmenet ajokerrat Local Legend-listalta vaikka omat Activityt kyllä sille näkyi. Ei näytä ilmestyvän takaisin.

Bugi lienee. Vaikutus maailmankaikkeuteen aika pieni ;)

MRe
09.08.2021, 13.21
Stravaan tullut lisää ominaisuuksia sekä selainversioon, että puhelinappiin (iOS ainakin). Kartan/reitin saa korostamaan väreillä eri arvoja (syke, nopeus, watit,...), julkisista suorituksista saa piilotettua detaljeja (syke, watit, kalorit, nopeus). Lisäksi suoritukseen saa lisättyä ei-julkisen kommentin, jos haluaa vain itselleen kertoa jotain.

Osa ominaisuuksista vain tilaajille.

paaton
09.08.2021, 17.26
Tuo ei julkinen kommentti on hyvä. Monasti tekisi mieli lisäillä treeneihin jotain tietoa, mutta ei vaan kehtaa julkiseksi kaikkea laitella.

Kanuuna
09.08.2021, 18.50
Stravaan tullut lisää ominaisuuksia sekä selainversioon, että puhelinappiin (iOS ainakin). Kartan/reitin saa korostamaan väreillä eri arvoja (syke, nopeus, watit,...), julkisista suorituksista saa piilotettua detaljeja (syke, watit, kalorit, nopeus). Lisäksi suoritukseen saa lisättyä ei-julkisen kommentin, jos haluaa vain itselleen kertoa jotain.

Osa ominaisuuksista vain tilaajille.

Eikös ainakin noi pari ensimmäistä ole ollut jo ainakin puolisen vuotta olemassa?

MRe
09.08.2021, 19.34
^ne eri korostukset sai typerillä,tägeillä. Nyt valitaan menusta. Ja suoritusarvojen piilotus ei kai ollut kaikilla saatavilla?

Luumunen
09.08.2021, 19.41
Ihmettelin minne Flyby on kadonnut, mutta sen alkuasetus on näköjään muuttunut not visibleksi.

hphuhtin
09.08.2021, 19.57
Mutta saako heatmäpin ”kuumuuden” värin määriteltyä jostain? Vaihtui jokin aika sitten puna/oranssista sinertävään ja nyt se ei tahdo näkyä enää metsäisen satelliittikuvan päällä yhtä hyvin.

JohnnyBuzz
09.08.2021, 20.37
Tuo ei julkinen kommentti on hyvä. Monasti tekisi mieli lisäillä treeneihin jotain tietoa, mutta ei vaan kehtaa julkiseksi kaikkea laitella.

Joo, toi on hyvä feature. Ite oon välillä laittanut treenin otsikkoon, kun esim. sykevyö on ottanut ihan persiilleen sykkeet. Tietää sitten ainakin ite, mistä ne yli 200 bpm sykkeet johtui… :D

paaton
10.08.2021, 09.53
Sauce on muuten ensimmäinen oikeasti hyvä strava plugari selaimeen tehojen kanssa treenaavalle. Tuolla näkee kaiken tarpeellisen yhdellä silmäyksellä. Kannattaa kokeilla.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2459/9721/files/Screen_Shot_2020-07-27_at_7.14.57_AM_grande.png

ruuduntakaa
10.08.2021, 10.36
^Tää on hyvä!

timoht
27.10.2021, 18.00
Onkos kellään muistikuva/tietoa mikä oli se ohjelma/sovellus millä pystyi siirtämään vanhat lenkit stravaan. Itse en nyt löydä sitä millään vaikka olen yrittänyt kaivella. Itse käytin sitä garmin connect->strava siirtoon, hyvin toimi vaikka melkein vuorokauden useamman vuoden lenkkejä raksutteli..

JackOja
27.10.2021, 18.12
Tapiriik .

timoht
27.10.2021, 18.30
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Sambolo
28.11.2021, 18.33
Vissiin evolinkki muuttunu Voimaks. Millähän perusteella se tämmöistä keksii päätellä? Siitäkö, että segmentit monta minuuttia hitaammat kuin parhaat? :D Uus juttu vielä tuo strava mulle ja aika satunaista käyttö.
https://i.imgur.com/oPof1sB.png

Firlefanz
28.11.2021, 20.04
Nopea googlaus kertoi vain sen että muutkin ovat ihmetelleet samaa ja että Stravalla on ollut tällainen, vielä hieman kehittelyä vaativa sähköpyörälla ajoja tunnistava systeemi käytössä jo alkuvuodesta.

Ei aavistustakaan mihin tunnistus perustuu, ellei joitain segmenttejä ole ajettu huippukovaa. Voisiko jo yksi hullunrohkeasti ajettu vauhtialamäki riittää? Tai jos ajaa niin tasaisesti jotain vauhtia ettei se voi onnistua ihmiseltä?:cool:

Luulisi aiheesta jo keskustellun jollain engl.kiel. foorumilla ja kysytyn Stravalta...

paaton
28.11.2021, 20.17
Niin sullahan ei näytä olevan starvassa muita ajoja, eli eiköhän tuo ehdota automaattisesti kaikille tuota alussa.

Sambolo
28.11.2021, 21.38
Yks ajo tota ennen strava päällä, sillon ei ehdottanu, mut joo eipä tuolla nyt sinänsä väliä, varmaa iha hyvä muistutus, varsinkin jos ajaa e-pyörällä.

MRe
28.11.2021, 22.06
No mulla tulee eBike-ride kun ajaa edgellä käyttäen ebike-profiilia. Joten siltä osin menee oikein. Sitten joku oli joskus tägännyt mun jonkun segmentin ebikellä ajetuksi. Niin kuin olikin. Mutta kumma kun muita ei erotella. Pieni ero onko segmentti ajettu läskillä vai tempovehkeellä.

Muuten ei ole koskaan virheellisesti tarjonnut ebike-ajoa.

Kuminauha
29.11.2021, 08.51
Mullekkin on tullut e-bike ride ehdotuksia työmatkalta, kun oon ajanu ihan kelvejä pitkin jollain 25km/h keskarilla kippurasarvella.

valkama
29.11.2021, 13.03
Onkos joku täällä saanut siirrettyä E-Bike sekmenttejä esim. Garminin Fenix kelloihin?
Ongelma että Strava laittanut ebike sekmentit omaan other kategoriaan. Jos laittaa pyöräily tai maastopyöräily kellosta, niin sinne taakse ei ilmesty.
Jos Staravasta siirtää perus maastopyörä sekmenttejä, niin ne kyllä ilmestyy kelloon.. Mutta ei ebike sekmenttejä kun ovat "other" luokassa Stravassa.

Ehkä sekavasti selitetty, mutta tätä olen paljon googletellut ja itse rämpännyt mutta ei vain toimi :(

JackOja
14.01.2022, 13.31
WTF? Stravan reittisuunnitteluun on tullut jotain tyhmiä "Starting pointteja" ja kahviloita (joita ei välttämättä ole enää edes olemassa :D)... mistä ne pois?

Sambolo
15.01.2022, 12.21
Mulla on ilmeisesti liikaa ihmettelyä ja köröttelyä kun sovellus päättä ajot itekseen?

hphuhtin
14.03.2022, 19.38
Strava lopetti ykskaks yllättäen ”kolmannen osapuolen” treenien synkkaamisen Apple Healthiin.

https://www.dcrainmaker.com/2022/03/strava-abruptly-ends-3rd-party-data-push-to-apple-health.html

MRe
14.03.2022, 21.37
^en tiä. Mulle tuo ei ole koskaan ollut ongelma. Garmin synkkaa suoraan apple healthin kanssa. Lisäksi kyllä mulla on siellä syketiedot. Tosin saattaa ne tulla Ourastakin…

Itse asiassa mulla oli Strava-syncistä pois päältä kaikki muut paitsi treenit ja pyöräilty matka.

hphuhtin
14.03.2022, 22.08
Ei ole ongelma mullekaan, Suunto synkkaa suoraan omena terveyteen. Ajattelinpahan postata, jos joku osuisi siihen marginaaliin jota asia koskee ja ihmettelisi miksei toimi.

MRe
15.03.2022, 11.59
^Mulla oli alunperin Stravan kanssa synkkaus, mutta teki noita duplikaatteja. Apple Health voisi olla sen verran fiksu, että katsoo onko tieto jo olemassa vai ei.

hphuhtin
16.03.2022, 00.50
Heh, harvinaista, mutta ilmeisesti kelkka kääntyi tuon synkkaus-päätöksen suhteen. Olisiko meinannut osua kukkaroon.

MRe
16.03.2022, 09.09
^vai olisiko niin, että ei oikein ymmärretty koko featuren tärkeyttä joillekin ja pudonnut pois puoli vahingossa. Kyllähän noissa softaprojekteissa tapahtuu välillä aika kummallisia asioita. Meilläkin ominaisuuksia vain häviää versioiden välillä, kun kaikkea ei pysty testaamaan. Sitten niitä korjaillaan jälkikäteen.

kovinhidas
16.03.2022, 11.38
Minä olen kerännyt eri lähteistäni (Garmin-kello, Wahoo-mittari jne) tiedot Stravaan, josta edelleen eteenpäin mm Apple -> Oura.

Menee maksullinen Strava salamana poikki, jos edelleenlähetys ei ala taas toimia.

MRe
21.03.2022, 19.40
Mä olen ihmetellyt, kun Stravan maksullisessa versiossa on niitä ”analyysejä”. Eihän ne mitään analyysejä ole, vaan ainoastaan dataa.

Onkohan stravaan koskaan tulossa. Itään analyysi-ominaisuuksia?

Firlefanz
17.05.2022, 14.30
Tämmöinen pieni Strava-ihmettely:

Dashboard on ruvennur näyttämään tyhjää, vaikka seuraamani fillaristit olisivat lenkkejä ajaneetkin ja ne olisivat Stravassa.

Samoin kun yritän etsiä jotain tiettyä lenkkiä, jonka tiedän jonkun jollain viikolla ajaneen, kyseinen viikkolistaus näyttää tyhjää.

Lienee syytä mainita etten ole maksava asiakas ja seuraaan Stravaa läppärillä enkä puhelemilla.

Onkohan kyseessä jokin tilapäinen, vaikkakin jo muutaman(?) viikon jatkunut häiriö? Vai tarkoituksella alennettu palvelutaso ilmaiskäyttäjille? Tai voisiko olla jokin muu selitys eli auttaisiko selaimen vaihto toiseen tai jokin muu yhtä tarkoituksettomalta vaikuttava toimenpide?

Jari2
18.05.2022, 21.25
Kertokaapas uudelle Stravan sekä myös Garmin-kellon käyttäjälle, että saanko Garmin Connectilla tehdyn reittini siirrettyä Stravaan, ja navigoida tuo reitti läpi Stravan karttaohjelmalla?

Kuminauha
19.05.2022, 11.15
Lataat gpx:n garmin connectista ja sitten lataat sen stravan routes:iin. Toi stravan routes on maksullinen ominaisuus käsittääkseni.

Jari2
19.05.2022, 11.25
Asia selvä kiitos!

pviitane
24.05.2022, 11.48
Koitin tehdä segmenttiä Lampistensuon pohjoispuolella olevalle gravel-pätkälle: https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zoomLevel=10&coord=337230.21692532254_6817925.7581138555&mapLayers=802+100+default&uuid=90246d84-3958-fd8c-cb2c-2510cccca1d3&noSavedState=true&showIntro=false (sähkölinjan suora länteen päin)

Strava ei suostunut ottamaan segmenttiä vastaan vaan sanoi "Segment creation in this area is disabled because it has been identified as private property, having restricted activity access, and/or other reasons."

Mikähän tässäkin nyt taas on? Joku on valittanut Stravalle ja saanut koko alueen blokattua? Typerää ja nettitiedustelun perusteella Stravan kanssa asiasta ei neuvotella (toinen lempiaiheeni on liputetut segmentit joihin riittää yhden urpon kosto kaikille pyöräilijöille)

Bndit
19.10.2022, 16.52
Pystyykö esim. trailmapilla tekemään GPX reitin ja siirtämään sen Stravaan? Toimiiko hyvin? Hakusessa on mahdollisimman simppeli keino tehdä maastopyöräreittejä ja navigoida niitä sitten metsässä. En millään haluaisi käyttää kännykkää navigointiin mutta koska tarve on ainakin toistaiseksi hyvin satunnaista, en halua sijoittaa esim. garminiin vaikka olisi kyllä näppärämmän kokoinen. Toki jos on parempia sovelluksia kun Strava niin kuuntelen? Käytän sitä nyt ajojen seurantaan ja on ihan näppärä ja voisin maksaa sen 60€ vuodessa jos saa reittejä tehtyä. Ilmeisesti esim. Garminin GPS on vaan tarkempi kun puhelimien? Puhelin on iphone.

petev
19.10.2022, 18.59
Pystyykö esim. trailmapilla tekemään GPX reitin ja siirtämään sen Stravaan? Toimiiko hyvin? Hakusessa on mahdollisimman simppeli keino tehdä maastopyöräreittejä ja navigoida niitä sitten metsässä. En millään haluaisi käyttää kännykkää navigointiin mutta koska tarve on ainakin toistaiseksi hyvin satunnaista, en halua sijoittaa esim. garminiin vaikka olisi kyllä näppärämmän kokoinen. Toki jos on parempia sovelluksia kun Strava niin kuuntelen? Käytän sitä nyt ajojen seurantaan ja on ihan näppärä ja voisin maksaa sen 60€ vuodessa jos saa reittejä tehtyä. Ilmeisesti esim. Garminin GPS on vaan tarkempi kun puhelimien? Puhelin on iphone.

jos trailmapilla tekee niin eikös sitä voi käyttää navigointiinkin ? Ainakin itse käytän.

JohnnyBuzz
19.10.2022, 20.21
jos trailmapilla tekee niin eikös sitä voi käyttää navigointiinkin ? Ainakin itse käytän.

Mä teen Trailmapissä reittejä ja navigoin TopoGPS:llä. Stravasta on kätevä etsiä inspiraatiota reiteille. Omia ajoja voi myös helposti tuoda Trailmapin selainversioon Stravasta ja muokata niihin lisää ajettavaa. Oon tällä tavalla tallentantunut tuttuihin perusreitteihin lisäosia, joita voi sitten lisätä fiiliksen ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

Bndit
19.10.2022, 22.18
Mä teen Trailmapissä reittejä ja navigoin TopoGPS:llä. Stravasta on kätevä etsiä inspiraatiota reiteille. Omia ajoja voi myös helposti tuoda Trailmapin selainversioon Stravasta ja muokata niihin lisää ajettavaa. Oon tällä tavalla tallentantunut tuttuihin perusreitteihin lisäosia, joita voi sitten lisätä fiiliksen ja käytettävissä olevan ajan mukaan. kiitti, toi näyttää siltä mitä ajattelin.

JackOja
17.01.2023, 10.28
Mikäs juttu tää Stravan hintojen nosto on, voisiko joku vetää tiivistelmän ranskalaisilla viivoilla :)

https://youtu.be/s3szJ67iM1E

JohannesP
17.01.2023, 10.40
En katsonut, mutta videon lisätiedoissa oli tällainen tiivistelmä:

In short: For some people, prices will double overnight. For others, it’ll be nothing. Others still yet will split the difference on a wide-ranging scale in between those points. The determining factor? Theoretically, a combination of which country you’re in, when exactly you signed up, whether you’re on annual or monthly plans, and finally, exactly what today’s date is, relative to the date of your subscription renewal. I’m not kidding, you can’t make this up.

JohnnyBuzz
17.01.2023, 12.49
En katsonut, mutta videon lisätiedoissa oli tällainen tiivistelmä:

In short: For some people, prices will double overnight. For others, it’ll be nothing. Others still yet will split the difference on a wide-ranging scale in between those points. The determining factor? Theoretically, a combination of which country you’re in, when exactly you signed up, whether you’re on annual or monthly plans, and finally, exactly what today’s date is, relative to the date of your subscription renewal. I’m not kidding, you can’t make this up.

Melko heikosti viestitty ja ylipäätänsä suunniteltu hinnankorotus. Etenkin, kun korotus koskee vain tiettyjä markkinoita. Millä sitä voi perustella? Toki inflaatiolla, mutta hinnat nousee kaikilla markkinoilla eikä vain osalla. Suomi ei ole ainakaan vielä ollut mukana markkinoissa, joissa hinta nousee. Ja yleensä tällaiset pyritään kuitenkin edes jollakin tavalla paketoimaan positiivisesti eli tarjotaan edes jonkinlaisia uusia ominaisuuksia vastineeksi kohonneesta hinnasta. Stravan kohdalla ei näytä mitään uutta olevan tulossa tässä yhteydessä. Itse oon maksanut kolmisen vuotta Stravasta, mutta en ees enää muista, mitkä olikaan maksulliset ominaisuudet. 60 € vuodessa on vielä ihan ok, mutta jos tuosta nousee merkittävästi, niin en tiedä onko sen rahan arvoista.

Tärkein ominaisuus itselle on ollut GPX-tiedostojen lataaminen toisten käyttäjien reiteistä. Olikohan toi Premium-ominaisuus, ehkä? Niitä reittäjä tulee sitten usein muokattua Trailmapissa, joka on siihen hommaan Stravaa parempi ainakin Suomessa.

Mut ihan persiilleen viestitty tuo asia. Tai eihän he juuri mitään ole viestineet. Saa nähdä ottavatko negatiivisesta palautteesta opikseen ja muuttavat hinnoittelua. Melkoinen sotku anyways.

paaton
17.01.2023, 12.57
GPX fileet saa kyllä ulos selaimen pluginilla.

JohnnyBuzz
17.01.2023, 13.17
GPX fileet saa kyllä ulos selaimen pluginilla.

Joo, selaimesta oon ne ottanutkin. Oliko segmentit Premiumin takana? Todennäköisesti en juurikaan käytä mitään maksullisista ominaisuuksista.

paaton
17.01.2023, 13.24
Taisi olla.

Sauce plugari ja maksullinen strava on kyllä loistava yhdistelmä. Kaiken näkee nopeasti ja yhdellä silmäyksellä.

https://www.sauce.llc/

Se mitä ei tuolta löydy, löytyy statshunterista. Saa esimerkiksi kuvat hienosti albumiin ja sortattua vaikka paikan mukaan. Ja tiettu sitä dataa sillai että piisaa.

https://www.statshunters.com/

MRe
17.01.2023, 13.25
Mikäs juttu tää Stravan hintojen nosto on, voisiko joku vetää tiivistelmän ranskalaisilla viivoilla :)

Eipä oikeastaan, kun ei sademieskään ottanut tai saanut asiasta selvää. Todennäköisesti tilanne omalla kohdalla selviää, kun tulee seuraava maksun aika.

JackOja
17.01.2023, 13.31
Sauce plugari ja maksullinen strava on kyllä loistava yhdistelmä. Kaiken näkee nopeasti ja yhdellä silmäyksellä.

https://www.sauce.llc/

Niin on ihmiset erilaisia, katselin tuon mainosvideon läpi ja totesin ettei tuolle ole mitään käyttöä :)

Eipä oikeastaan, kun ei sademieskään ottanut tai saanut asiasta selvää. Todennäköisesti tilanne omalla kohdalla selviää, kun tulee seuraava maksun aika.

Joo katselin lopulta itsekin vaikka yritin ulkoistaa sen. Melko vekkuli firma tuo Strava.

JohnnyBuzz
17.01.2023, 14.03

Suomi ei tosiaan ollut markkinoiden listalla, jossa hinnat olisivat nousemassa. Omalla kohdalla vasta heinäkuussa menee seuraava maksu. Ehtii rauhassa seurata, kuinka tilanne kehittyy ja saako Starva asiaan jotain järkeä.

paaton
17.01.2023, 14.16
Niin on ihmiset erilaisia, katselin tuon mainosvideon läpi ja totesin ettei tuolle ole mitään käyttöä :)
.

Pitää olla juu kiinnostunut tehoista ja varsinkin kavereiden tehoista :)

Juha Lehtinen
17.01.2023, 16.42
Pitää olla juu kiinnostunut tehoista ja varsinkin kavereiden tehoista :)
Tuokaan välttämättä auta jos kaverit pistää yksityisyys asetukset tiukimpaan asentoon eikä päästä niitä katsomaan. Itse muutin hiljattain Applen app storesta tilauksen kerran vuodessa vaihtoehtoon, säästää muutaman euron kuukautta kohden. Mutta joo, täytyy seurata tilannetta mihinkä suuntaan Strava on Suomessa menossa ja miettiä jatkossa premium tilauksen järkevyyttä. Pärjäisin kyllä pelkällä Garmin Connectillakin.

paaton
17.01.2023, 16.48
Ei ne uskalla. Kunto ei nouse, jos ei treenaa. Ja jos ajo ei ole stravassa, silloin sitä ei ole ajettu.

TomiTapani
27.04.2023, 13.42
Näköjään Strava nostanut hinnoitteluaan myös Suomen osalta. 69,99 €/vuosi näyttäisi olevan uusi hinta. Omalla kohdalla tuntuu siltä että kipuraja ylittyi ja en jatka enää tilausta.

JackOja
27.04.2023, 13.51
Alkaa jo miettiä mitäs kaikkea maksullisella versiolla saikaan. Ei vissiin paljoa mitään?

MRe
27.04.2023, 13.58
https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216917657-Strava-Subscription-Features

JackOja
27.04.2023, 14.08
Eli ei mitään tarpeellista.... jaa mutta reittisuunnittelu maksullisessa...

MRe
27.04.2023, 14.41
^no eikö reittisuunnitteluun ole miljoona muuta ohjelmaa?

JackOja
27.04.2023, 14.42
No on.

Mutta ruudunmetsästäjälle Strava on kätevin. Se on kätevin, vaikka ruudut saa nykyään myös RWGPS:iin ja Komootiin.

Pepe 70
27.04.2023, 15.38
No on.

Mutta ruudunmetsästäjälle Strava on kätevin. Se on kätevin, vaikka ruudut saa nykyään myös RWGPS:iin ja Komootiin.

Siis ruudut ja poimitut ruudut saa näkyviin reittien suunnitteluun, miten? Poimituthan näkee tietysti kun laittaa oman heatmapin päälle, mutta miten ruudut?

JackOja
27.04.2023, 15.42
Siis ruudut ja poimitut ruudut saa näkyviin reittien suunnitteluun, miten? Poimituthan näkee tietysti kun laittaa oman heatmapin päälle, mutta miten ruudut?

https://pic.useful.fi/YwwU-tTV5.jpg

paaton
27.04.2023, 16.32
Kyllä minultakin lähti maksullinen strava ensimmäistä kertaa pois.

Hölmöä kun yrittävät keskittyä tuohon some juttuun. Saisivat panostaa datastalkkaukseen ja tehdä sopparin esimerkiksi saucen kanssa.

Vähän siinä nyt on ärsyttäviä puutteita ilmaisversiossa. Ei esimerkiksi nää analyze sivulla segmenttejä ajon aikajanassa.

MRe
27.04.2023, 16.58
Mä varmaan jatkan maksamista ihan vaan hyvän asian vuoksi. Segmenteille mulla ei ole käyttöä, mutta analytiikkaa voisivat parantaa paljonkin. Strava on edelleen pääosin maantiepyöräilijöille tai heidän lähtökohdistaan suunniteltu.

Kuminauha
27.04.2023, 17.26
Live segmentit ois kyl kivaa viihdettä työmatkalle.

k2x80w
27.04.2023, 17.43
Noi livet on muuten jees, mutta miinuksena, että segment pitää olla suosikeissa ja Max määrä tais olla 50kpl jotka synkkautuu Garminiin, joten rajoittaa paljon.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

casanova
27.04.2023, 17.57
Suurin osa Stravan ominaisuuksista ei juuri kiinnosta, mutta kertyvä data ja Veloviewer koukuttavat. Velovieweristä voisi maksaa enemmänkin, Stravan kanssa alkaa olla vähän niin ja näin. Toisaalta mahtaako VV enää toimia kunnolla ilman Strava-tilausta? Minulla ei ole jatkuvia suoratoistopalvelutilauksia tms. menossa, joten ehkä sitä johonkin harrastukseen voi euroja joka kuukausi hassata. Toistaiseksi palvelua on tullut myös käytettyä aktiivisesti.

Minä tykkään Stravan reittisuunnittelusta, sillä sen kanssa on harvinaisen nopea luonnostella lenkkireittejä esim. valiten lähtöpiste kotiin, muutama piste pitkin Uuttamaata ja taas viimeinen täppä kotinurkille. Heatmapin perusteella on helppo löytää tiensä sujuvimmille ja usein ajetuille reiteille myös itselle vierailla seuduilla. Pohjalla käytetty karttapohja on toisaalta huono ja johtaa välillä aivan umpimetsään tai sitten ei millään suostu reitittämään jostain aivan selkeästä kohdasta. Manuaalinen piirtäminen onnistuu vain reitin päässä, joten matkan varrelle osuvat reittiviivan sotkut joutuu siivoamaan jollain muulla ohjelmalla.

JackOja
27.04.2023, 18.06
...Pohjalla käytetty karttapohja on toisaalta huono. .

Sanoitpa kiltisti, sehän on aivan p*ska.

Oma tilaus voimassa näemmä heinäkuun loppuun, jatko menee harkintaan.

casanova
27.04.2023, 19.56
Sanoitpa kiltisti, sehän on aivan p*ska.

En kiistä.

JohnnyBuzz
27.04.2023, 22.25
Näköjään Strava nostanut hinnoitteluaan myös Suomen osalta. 69,99 €/vuosi näyttäisi olevan uusi hinta. Omalla kohdalla tuntuu siltä että kipuraja ylittyi ja en jatka enää tilausta.

Eli kympin enemman vuodessa kuin aiemmin.
Nykyinflaatiolla se about yks bissetuoppi vähemmän vuodessa. Ei mielestäni ihan älytön hinnankorotus, vaikka prosentuaalisesti kasvaakin huomattavasti. Itse ajattelin jatkaa tilaajana, vaikka en noista premium-ominaisuuksista käytä oikeastaan muita kuin segmenttejä. Live segmenttejä pitäiskin testata.

Kuminauha
28.04.2023, 17.14
Noi livet on muuten jees, mutta miinuksena, että segment pitää olla suosikeissa ja Max määrä tais olla 50kpl jotka synkkautuu Garminiin, joten rajoittaa paljon.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

100 segmenttiä mahtuu tohon. Ja jos on popular segments valittu, niin se ottaa ajoalueelta 20-30 suosituinta segmenttiä mukaan automaattisesti.

Ja live segmentissä ei oo alamäkisegmenttejä, eli -% grade segmenttejä.

https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216918277-Strava-Live-Segments-on-Garmin-Devices