Näytä tavallinen näkymä : Trainerroad
Build ja sitten erikoistava ohjelma päälle. Jos viikot loppuu kesken, kannattaa puntaroida buildin viimeisten viikkojen ja erikoistavan ensimmäisten tärkeyttä kokonaisuudessa. Ainakin general buildissa viimeinen viikko on palauttelua/herkistelyä, mutta kolme viikkoa ennen sitä on todella tärkeitä.
ok, kiitti!
Mitä videoita käytätte trainerroadissa? Onko ilmaisia? Olisi 2kk ilmainen kokeilujakso...
Mitä videoita käytätte trainerroadissa? Onko ilmaisia? Olisi 2kk ilmainen kokeilujakso...
Minulla on sellainen, jossa näkyy käppyröitä 55" telkkarilla ja ohjeita tekstinä. Sen lisäksi kuuluu harjoituksen mukaista musiikkia kuulokkeista.
Trainerroad ei ole simulaattori, vaan puhdasta treeniä. Ei tuossa mielestäni videot toimi. Tai no, oikein pitkillä pk-ajoilla olen katsellut grand-desingiä katsomosta.
Minulla on sellainen, jossa näkyy käppyröitä 55" telkkarilla ja ohjeita tekstinä. Sen lisäksi kuuluu harjoituksen mukaista musiikkia kuulokkeista.
Trainerroad ei ole simulaattori, vaan puhdasta treeniä. Ei tuossa mielestäni videot toimi. Tai no, oikein pitkillä pk-ajoilla olen katsellut grand-desingiä katsomosta.
Ok, niin vähän meinasinkin. Ajelin Zwiftin ilmaisen koejakson loppuun ja sitten varmaan seuraavaksi Trainerroadista alan ajamaan jotain treeniohjelmaa läpi.
Minä kokeilin kyllä trainerroadia zwiftinkin kanssa. Toimiihan se, mutta ei siinä mitään järkeä ole ilman simulointia. Käppyrät, vedot ja metallica toimii kyllä yksinäänkin hienosti. Maltillisen treenin aikana älytrainerilla voi tosiaan katsella vaikkapa netflixin dokkareita.
ANT+ tikkua ei muuten tarvitse irroitella trainerroadinkaan kanssa, kun sammuttaa garminin ant (http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201344544-Disabling-Garmin-ANT-Agent-Express) palvelun.
Pätkimis ongelma vaivaa kyllä vieläkin. En oikein tajua, mistä tämä voi johtua, koska zwift ei tosiaan pätki lainkaan. Ant tikku on tosiaan aivan trainerin vieressä. Tänään softa pätki (https://www.trainerroad.com/cycling/rides/4878787-ericsson)vain muutaman kerran, mutta monasti piikkejä saattaa olla enemmänkin.
Mää katon Youtubesta Cyclocrossikisoja, ne kun kestää sen tunnin ja on intensiivisiä. Trainerroad pieneksi ruudun ylärajaan ja Spotifystä Kornin albumeja paukuttamaan adrenaliinia verenkiertoon.
ok, kiitti!
Jos voit niin jaatko kokemuksia miltä general build tuntuu tuohon jatkoksi? Omassa mittakaavassa siinä on kovia treenejä, tosin itse ajan trainerilla 1-2 viikkoon eli olen foorumin mittapuussa sunnuntaiajelija. Sweet spot treenejä tänä talvena plus pidempää tasaista peekoota leffoja katsellen.
Pätkimis ongelma vaivaa kyllä vieläkin. En oikein tajua, mistä tämä voi johtua, koska zwift ei tosiaan pätki lainkaan. Ant tikku on tosiaan aivan trainerin vieressä. Tänään softa pätki (https://www.trainerroad.com/cycling/rides/4878787-ericsson)vain muutaman kerran, mutta monasti piikkejä saattaa olla enemmänkin.
Samaa ihmettelin kicker snapin kanssa aluksi. Datassa oli 2sek taukoja todella paljon. Sitten huomasin että kicker tarjoaa ant+lla erikseen sekä traineria että tehomittaria trainerroadille. Tähän asti oli jäänyt huomaamatta että siellä on tehomittari erikseen. Aktivoin molemmat ja taisin vielä poistaa bluetoothin käytöstä (?) Asetuksista laitoin power smoothningin 3sek. Sen jälkeen on tullut pätkimätöntä datakäyrää, mutta ei se ole niin suoraa ja häiriötöntä kuin tacx piirtäisi. Toisaalta, kickr kyllä näyttää heti kun ei ole hyvää pyöritystä, ketju tasaisen kireällä ja kun alkaa polkeamaan neliöitä :)
Täytyy vielä sitten koettaa tehomittari+neo valintaa. Alussahan minulla olikin nuo kaikki päällä ja kadenssi sekä teho hyppivät miten sattuu, eli ainakaan kadenssi antureita ei saa olla kahteen kertaan, vaikka tuo onkin oikeasti vain yksi anturi. Vähän kyllä epäilen, ettei tehomittariakaan kannata valita kahteen kertaan.
Wlanin rassaamiset eivät vaikuta pätkimiseen mitään, mutta ant tikun paikka vaikuttaa. Mikäli tikku on aivan pyörän rungon lähellä, niin katkominen on huimaa.
Otan kommenttini ja ohjeeni takaisin. Ajoin Snapin kalibroinnin Trainerroadissa ja sen jälkeen alkavassa treenissä Snap hukkasi erg- tilan tai jotain vastaavaa.Pystyi polkemaan reilusti yli Trainerroadin säädön, tai siis mitään tehon säätöä ei ollut vaan Snap oli tyhmässä moodissa. ERG tila tuli takaisin ja Trainerroaroadin säädöt voimaan vasta kun poisti tehomittarin ant+ linkin.
Huoleton
12.01.2017, 23.37
Koitin trainerroadia pari päivää ja annoin periksi.
Viime talvella vetelin sillä muutaman kuukauden ja muistelin että treenit on hyviä ja sillä teki mieli taas koittaa.
Ensinnäkin treeneissä on se aika fiksattu. Yleensä urheiluun annettu aikarako on joku tietty ja treenin joutuu valitseen sillä perustein. Voihan siinä kelata vaikka alku- tai loppuverraa vähän yli mutta mulle tuntu hankalalta noi fiksatut treenit pituudet.
Toinen huono oli se ERG-moodi. Viime talvena vedin tyhmällä trainerilla ja homma oli muistaakseni ihan OK. Nyt ERG-moodilla kokeillen se tuntu tosi väärältä jaloissa. Jotenkin raskaampaa kun samoilla wateilla "normaalisti". Polkimet kevenee kun polkee kovempaa ei mahdu jalkojen intuitioon. Samaten tasasesti polkiessa se on sitten tosi tasasta, liian tasasta.
Harmi homma kun ne treenit sinänsä on hienosti suunniteltu ja mukavasti on haastetta ja vaihtelua niissä.
Zwiftiin palaaminen tuntu tosi helpottavalta jaloissa. Varmaan mulle toimis parhaiten jos sais trainerroadin seteistä jotenkin ne "parhaat palat" zwiftiin näkyville ilman sitä ERG-moodia.
Ota erg pois päältä, jos se häiritsee. Nappi on treenin alaosassa.
Itse kyllä tykkään erg moodista, polkimienhan kuuluukin keventyä kadenssia nostettaessa. Trainereiden välillä on myös takuulla isoja eroja nimenomaan erg:n toimivuudessa.
Jos haluat zwiftin simuloinnit trainerroadin kanssa, niin kokeile miten toimii tr puhelimessa ja Zwift tietokoneella samaan aikaan.
Koitin trainerroadia pari päivää ja annoin periksi.
Viime talvella vetelin sillä muutaman kuukauden ja muistelin että treenit on hyviä ja sillä teki mieli taas koittaa.
Ensinnäkin treeneissä on se aika fiksattu. Yleensä urheiluun annettu aikarako on joku tietty ja treenin joutuu valitseen sillä perustein. Voihan siinä kelata vaikka alku- tai loppuverraa vähän yli mutta mulle tuntu hankalalta noi fiksatut treenit pituudet.
Toinen huono oli se ERG-moodi. Viime talvena vedin tyhmällä trainerilla ja homma oli muistaakseni ihan OK. Nyt ERG-moodilla kokeillen se tuntu tosi väärältä jaloissa. Jotenkin raskaampaa kun samoilla wateilla "normaalisti". Polkimet kevenee kun polkee kovempaa ei mahdu jalkojen intuitioon. Samaten tasasesti polkiessa se on sitten tosi tasasta, liian tasasta.
Harmi homma kun ne treenit sinänsä on hienosti suunniteltu ja mukavasti on haastetta ja vaihtelua niissä.
Zwiftiin palaaminen tuntu tosi helpottavalta jaloissa. Varmaan mulle toimis parhaiten jos sais trainerroadin seteistä jotenkin ne "parhaat palat" zwiftiin näkyville ilman sitä ERG-moodia.
Millä kadenssilla ajat? Oletus, että matalilla, alle 85rpm. Matalaan kadenssiin tottunut saattaa yllätyä näillä trainereilla ja erg moodeilla. Esimerkkinä, 200w on 200w 70rpm tai 110rpm, mutta matalalla kadenssilla joutuu käyttämään enemmän Nm, eli vääntömomenttia ja se kuluttaa lihasten voimavaroja nopeammin. Korkeammalla kandenssilla vääntömomenttia on vähemmän ja sitä kautta 200w jaksaa työskennellä pidempään. Eli korkealla kadenssilla lihas pääsee vähemmällä, sydän taasen tekee enemmän duunia, ja sydän ei väsy, jalan lihakset väsyy ennemmin. Toinen on sitten pyörityksen tekninen puhtaus, mistä syntyy tehosuhteen optimointi. No, taidan puhua jo ohi kirjoittajan ongelmakohdasta....
+ että se trainerin kalibrointi ennen joka reeniä tehtävä
> polkimienhan kuuluukin keventyä kadenssia nostettaessa
Eivät ne mihinkään kevene jos vääntö pysyy samana.
Erg-moodi ei kyllä minullakaan hyvin toimi, joutuu kaikkiin intervalleihin ottamaan pois käytöstä.
Huoleton
13.01.2017, 11.42
Luulen että mulla ongelma ei ole siinä etten ymmärrä miten tuon pitäisi toimia vaan siinä etten tykkää siitä miltä se tuntuu kun se toimii.
Trainerroadilla polkeminen on monesti kuitenkin sen verran tylsää että joutuu ottamaan netflixiä siihen kylkeen ja ajattelin että just toi erg ohjaisi pidempiä intervalleja automaattisesti niin ettei tarvi käyrää vaan kastella.
Lyhemmissä intervalleissa se on vielä huonompi kun käyrän noustessa polkimet pysähtyy kun seinään ja sitten taas löystyy rajusti kun tehoa nostaa.
Noinhan sen pitääkin toimia mutta tuntuu mulle yllättävän vaikealta. Just vaikeita juttujahan kannattais treenata mutta tämmönen ei kyllä esiinny missään muussa pyöräilyssä kun erg-moodissa eli sen oppimisesta ei liene vastaavaa hyötyä.
Tuo on kyllä sinänsä hieno systeemi mutta taitaa olla zwiftin ja paremman trainerin myötä oma rima viihtyvyyden suhteen noussut sitten viime talven.
> polkimienhan kuuluukin keventyä kadenssia nostettaessa
Eivät ne mihinkään kevene jos vääntö pysyy samana.
Erg-moodi ei kyllä minullakaan hyvin toimi, joutuu kaikkiin intervalleihin ottamaan pois käytöstä.
Wateillahan sitä ajetaan, eikä väännöllä.
Luulen että mulla ongelma ei ole siinä etten ymmärrä miten tuon pitäisi toimia vaan siinä etten tykkää siitä miltä se tuntuu kun se toimii.
.
Vaihdoin syksyllä Kurt Kinetic Road Machine:n Wahoo Kickr:iin ja olin viikon jälkeen valmis vaihtamaan takaisin. Oman kontrollin katoaminen aiheutti pahoja vieroitusoireita eli kun ennen alkoi jalat loppumaan, niin vähän vaan kevensi kadenssia = watit laski - nyt traineri rankaisee miltei heti, kunnes pakko polkea taaksepäin hetki. Ennen saattoi löysäilyn kuitata vähän kiristämällä loppuvaiheessa.
5-10 sekunnin piikeissä ERG-trainerilla osumatarkkuus on tosi heikko, mutta siitäkin olen pääsemässä ohi. Samoin siitä, että intervallin loppuessa käyrä tippuu reilusti tavoiteviivan alle.
Huomasin myös , että Kickr:llä minulla kadenssi on noussut +10. Ennen ajelin n. 85, mutta nyt jos laskee tuolle tasolle, niin alkaa tuntumaan jo tosi pahalta.
Kokonaisuus on tällä hetkellä kyllä plussan puolella, sillä intervallin aikana voi rauhassa silmät kiinni keskittyä selviämiseen/hengittämiseen, eikä tarvitse tarkkailla watteja.
Pitkät SS+ylemmät tasot eivät mahdollista minkäänlaisen ulkopuolisen median seuraamista siksi ohjelma on tyyliiin Lentoturmatutkinta-Dubain lentokenttä, jolloin ei putoa kärryiltä vaikka menisi 10minuuttia välistä. Intervallin aikana on vain soittolista Hard trance, josta on poistettu kappeleet joiden keskellä on 20 sekunnin rauhallinen vaihe.
Olen kyllä löytänyt tavan "huijata" ERG modessakin; saatan lähteä isolla vaihteella ja pienennän tarvittaessa. Kurt Kineticillä totuin matalaan inertiaan, että se tuntuu jopa tutulta.
Wateillahan sitä ajetaan, eikä väännöllä.
Trainerissä kyllä, mutta tuli mieleen wanha totuus moottoriradoilta.
Olisiko FTP:n kanssa vähän sama juttu ? :)
"Horsepower sells cars, torque wins races."
-Enzo Ferrari
Vaihdoin syksyllä Kurt Kinetic Road Machine:n Wahoo Kickr:iin ja olin viikon jälkeen valmis vaihtamaan takaisin. Oman kontrollin katoaminen aiheutti pahoja vieroitusoireita eli kun ennen alkoi jalat loppumaan, niin vähän vaan kevensi kadenssia = watit laski - nyt traineri rankaisee miltei heti, kunnes pakko polkea taaksepäin hetki. Ennen saattoi löysäilyn kuitata vähän kiristämällä loppuvaiheessa.
5-10 sekunnin piikeissä ERG-trainerilla osumatarkkuus on tosi heikko, mutta siitäkin olen pääsemässä ohi. Samoin siitä, että intervallin loppuessa käyrä tippuu reilusti tavoiteviivan alle.
Huomasin myös , että Kickr:llä minulla kadenssi on noussut +10. Ennen ajelin n. 85, mutta nyt jos laskee tuolle tasolle, niin alkaa tuntumaan jo tosi pahalta.
Kokonaisuus on tällä hetkellä kyllä plussan puolella, sillä intervallin aikana voi rauhassa silmät kiinni keskittyä selviämiseen/hengittämiseen, eikä tarvitse tarkkailla watteja.
Pitkät SS+ylemmät tasot eivät mahdollista minkäänlaisen ulkopuolisen median seuraamista siksi ohjelma on tyyliiin Lentoturmatutkinta-Dubain lentokenttä, jolloin ei putoa kärryiltä vaikka menisi 10minuuttia välistä. Intervallin aikana on vain soittolista Hard trance, josta on poistettu kappeleet joiden keskellä on 20 sekunnin rauhallinen vaihe.
Olen kyllä löytänyt tavan "huijata" ERG modessakin; saatan lähteä isolla vaihteella ja pienennän tarvittaessa. Kurt Kineticillä totuin matalaan inertiaan, että se tuntuu jopa tutulta.
Neolla on kyllä osumistarkkuus loistava, eli watit on sitä mitä halutaan. Aina. Voihan sitä kadenssilla leikkiä, mikäli jalat alkavat loppumaan, tai sitten painaa vain näppäimistön nuolta alaspäin.
-Enzo Ferrari
Noinhan se on... Trainelilla voi paikata voimaa kadenssilla, mutta oikeassa elämässä yläpäästä loppuu tuotto aika nopeasti. Täytisi päästä sinne punttisalille.
Noinhan se on... Trainelilla voi paikata voimaa kadenssilla, mutta oikeassa elämässä yläpäästä loppuu tuotto aika nopeasti. Täytisi päästä sinne punttisalille.
Teho on momentti kertaa kadenssi. Isompi kadenssi vähentää momenttia joka vaaditaan sama tehon aikaansaamiseksi. Mikä on fysiologinen optimi pyöräilyssä on ihan eri asia kuin autossa. Korkeampi kadenssi vähentää rasitusta lihaksille ja mahdollistaa aerobisemman energiantuoton. Liian korkea kadenssi ja tehokkuus kärsii. Useimmille se optimi löytyy sieltä 90 ja 100 väliltä tai tuntumasta.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
En tiedä ajattelenko väärin, mutta itse pystyn ajamaan esimerkiksi 8min testiin kohtuulliset ftp lukemat nimenomaan korkealla kadenssilla. En usko, että kykenisin samaan tehoon tunnin ajossa. Sykkeet karkaavat käsistä.
Eli vaikka minulla ja kaverillani on näennäisesti sama ftp, niin vahvalla mutulla veikkaan kaverin karkaavan horisonttiin pidemmässä kisassa.
Markku Silvenius
13.01.2017, 16.18
-Enzo Ferrari
Ei se Froomen touhu nyt niin väännöltä näytä, eikä Fabben, jne jne..
Itseasiassa Ferrarikin taitaa kiertää vähän enemmän kuin vaikka Fordin GT40 :P
Markku Silvenius
13.01.2017, 16.21
En tiedä ajattelenko väärin, mutta itse pystyn ajamaan esimerkiksi 8min testiin kohtuulliset ftp lukemat nimenomaan korkealla kadenssilla. En usko, että kykenisin samaan tehoon tunnin ajossa. Sykkeet karkaavat käsistä.
Eli vaikka minulla ja kaverillani on näennäisesti sama ftp, niin vahvalla mutulla veikkaan kaverin karkaavan horisonttiin pidemmässä kisassa.
Vaikka 8 minuuttitestistä voi arpoa FTP lukua, niin sehän on tarkoitettu enemmän yläteho-orientoituneeseen testaamiseen ts. Build tai Spessu-jaksojen terävämmän pään ohjelmiin avustamaan..
Kare_Eskola
13.01.2017, 17.28
Ilmainen kuukausi jaossa, kare piste eskola ät gmail piste com.
Huoleton
13.01.2017, 17.42
Neolla on kyllä osumistarkkuus loistava, eli watit on sitä mitä halutaan. Aina.
Myös kickr snapilla ne trainerroadin 2 numeroa on koko ajan samat. Kampien tehomittari on vaan hetkellisesti eri mieltä välillä. Kun laittaa mittauksen tehomittarista ja kontrollin snapista niin sitten ne luvut on hetkellisesti aina eri kun muuttaa polkemista. Molemmat konfiguraatiot tuntuu suunnilleen samalta jaloissa kuitenkin.
Nyt on kyllä keskustelussa joillain väännöt, tehot, voimat ja kaikki muukin ihan sekaisin. Lisäksi se oli ihan joku muu kuin Enzo, kuten Markku jo vähän vihjaisi..:)
Mutta asiaan, itse en myöskään tykkää lyhyissä intervalleissa, joissa teho muuttuu yhtäkkiä 100-200w, tuosta Trainerroadin erg. moodista. Oikeastaan ainoa keino tuntuu olevan nostaa kadenssia valmiiksi todella nopeaksi, ettei tehon muuttuessa kammet pysähdy. Tasaisessa ajossa tuo erg. moodi on ihan ok, kun ei tarvitse tuijottaa käppyrää vaan voi vaan paukuttaa menemään.
Nyt on kyllä keskustelussa joillain väännöt, tehot, voimat ja kaikki muukin ihan sekaisin. Lisäksi se oli ihan joku muu kuin Enzo, kuten Markku jo vähän vihjaisi..:)
Mutta asiaan, itse en myöskään tykkää lyhyissä intervalleissa, joissa teho muuttuu yhtäkkiä 100-200w, tuosta Trainerroadin erg. moodista. Oikeastaan ainoa keino tuntuu olevan nostaa kadenssia valmiiksi todella nopeaksi, ettei tehon muuttuessa kammet pysähdy. Tasaisessa ajossa tuo erg. moodi on ihan ok, kun ei tarvitse tuijottaa käppyrää vaan voi vaan paukuttaa menemään.
Minä opin aika äkkiä kuuntelemaan sitä intervallin lähtölaskentaa. Pieni kadenssin nosto alkuun, niin lähtö menee kohtuu sulavasti. Mutta voisihan tuossa tosiaan olla edes jokin 80ast käyrä ylöspäin, eikä millisekunnissa täysille. Noinhan se onkin monen harjoituksen lopussa, tosin hieman liian loivana.
Minä opin aika äkkiä kuuntelemaan sitä intervallin lähtölaskentaa. Pieni kadenssin nosto alkuun, niin lähtö menee kohtuu sulavasti. Mutta voisihan tuossa tosiaan olla edes jokin 80ast käyrä ylöspäin, eikä millisekunnissa täysille. Noinhan se onkin monen harjoituksen lopussa, tosin hieman liian loivana.
Luulin (kun en ole käyttänyt) että Trainerroad ohjaa kaikki tehomuutokset Erg-moodissa tuohon tyyliin, 5-10s "rampilla" jos intervalli on ainakin 30s. Aika rajua, jos kaikki muutokset tapahtuu softan puolelta sormia napsauttamalla, ja tekniikan puolelta niin nopeasti kuin vastus ehtii reagoida.
Ymmärtääkseni se Erg-moodin toteutus on harjoitusvastuksen firmwaressa eikä applikaatiossa (esim TR). Eli Trainerroad vain kertoo trainerille mihin wattilukuun tähdätään ja traineri omalla algoritmillaan sopeuttaa vastusta, johon käytännössä aina sisältyy viivettä äkkinäisten muutosten välttämiseksi. Eli kokemus riippuu enemmän harjoitusvastuksesta kuin softasta jolla sitä käyttää.
Luulin (kun en ole käyttänyt) että Trainerroad ohjaa kaikki tehomuutokset Erg-moodissa tuohon tyyliin, 5-10s "rampilla" jos intervalli on ainakin 30s. Aika rajua, jos kaikki muutokset tapahtuu softan puolelta sormia napsauttamalla, ja tekniikan puolelta niin nopeasti kuin vastus ehtii reagoida.
No ei se kyllä tarkemmin ajateltuna taida noin tapahtua neon kanssa, koska en ole itse huomannut tuon kanssa suurempia ongelmia. Mutta voisi se varmastikkin olla loivempikin. Swift kyllä ohjaa mielestäni neota paremmin. Hmm... Pitäisiköhän kopioida yksi trainerroadin treeni zwiftin workoutteihin ja testata toimintaa?
Trainerroadin podcastissa 076 oli puhetta noista lyhyistä sprinteistä. Silloin kun ne ovat mm. Sweetspotin keskellä, niin tärkeintä ei ole saavuttaa tulosta täydelllisesti vaan enemmänkin horjuttaa tasapainoa ja tottua rytminvaihdoksiin. Traineri alkaa nostamaan vastusta spurtteihin pari sekuntia aikaisemmin - tämän olivat päivittäneet, jotta menisi edes vähän sinne päin huippukohta. Siinä voi olla syy, että alku tulee vastaan normaalia tiukempana.
Eeg trainerien reagointinopeudet ovat erilaisia eli varmaan jonkinlainen kompromissi näihin on määritelty.
Noi trainereiden ilmoittamat watit on usein myös aika siloteltuja. Ainakin Kickr näyttää enemmänkin tavoitetilaansa kuin tuotettua tehoa, tosin iso inertia saattaa vaikuttaa siihen. Keskimäärin teho on siis sama, mutta todellinen teho vaihtelee ja heiluu ylösalas paljon enemmän kuin moni traineri antaa ymmärtää.
Noi trainereiden ilmoittamat watit on usein myös aika siloteltuja. Ainakin Kickr näyttää enemmänkin tavoitetilaansa kuin tuotettua tehoa, tosin iso inertia saattaa vaikuttaa siihen. Keskimäärin teho on siis sama, mutta todellinen teho vaihtelee ja heiluu ylösalas paljon enemmän kuin moni traineri antaa ymmärtää.
Noinhan sen on pakko mennäkkin normaaleissa vauhtipyörällisissä älytrainereissa.
No nyt on tekaistu lauantain intervalli zwiftiin. Täytyy vielä tehdä maltillisempi pk ajelu tälle iltaa. Aika helppohan näihin intervalleihin olisi lisätä vaikkapa tuo 5s portaaton tehon nosto. Näitä ei ole tietenkään haluttu tehdä valmiiksi ohjelmiin, koska suurin osa ajelee normi trainerilla ilman erg moodia.
Joo, mulla on Neo ja niinkuin paaton totesi Zwift ohjaa paremmin, mutta kait tuohonkin TR oppii. Todennäköisesti ajan kuitenkin lyhyet intervallit ilman erg. moodia jatkossa. Tehot Neo kyllä antaa aika spot on mitä olen P2Max:iin verrannut.
Tossa TR:ssä on joku uus fiitseri viime vuoteen verrattuna normimoodissa, jossa saa slaiderista säätää 0-100 prosenttia jotain, mutten tiedä mitä. Säätö vaikuttaa kuitenkin inertiaan siten, että 0-prosenttia tuntuisi olevan alamäkeä ja tasainen olisi about 5-6 prosenttia. Tuo on ihan hyvä juttu jos haluaa välillä ajella ylämäkeen ja välillä tasaista...
Tossa TR:ssä on joku uus fiitseri viime vuoteen verrattuna normimoodissa, jossa saa slaiderista säätää 0-100 prosenttia jotain, mutten tiedä mitä. Säätö vaikuttaa kuitenkin inertiaan siten, että 0-prosenttia tuntuisi olevan alamäkeä ja tasainen olisi about 5-6 prosenttia. Tuo on ihan hyvä juttu jos haluaa välillä ajella ylämäkeen ja välillä tasaista...
Katsos juu, tuota en ole huomannutkaan. Minäkin tipautan ergin pois, mikäli haluan tehdä lyhyitä täys vetoja. Tuosta onkin helppo säätää vastusta isommaksi, jottei tarvitse rumpata eturatasta ja välityksiä laidasta laitaan.
Tässä on muuten näppäriä pikanäppäimiä trainerroadiin. Täytyisi melkein asentaa mini näppis tankoon kiinni.
Workout Shortcuts
Use these keyboard shortcuts during a workout to adjust intensity, to play, pause, or resume the workout.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_assets/109804/200028604/key-arrows-up-down.png
Change Intensity
Increase or decrease the intensity of a workout with the up/down arrows.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_assets/109804/200028604/key-spacebar.png
Play/Pause Workout
Play, pause, or resume a workout by pressing the Spacebar.
Electronic Trainer Shortcuts
Use these keyboard shortcuts during a workout to adjust or calibrate your electronic trainer.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_assets/109804/200028604/key-m.png
Change Trainer Mode
Press "M" to toggle your electronic trainer between slope, resistance, or level mode.
http://p2.zdassets.com/hc/theme_assets/109804/200028604/key-arrows-left-right.png
Change Resistance Level
Change your electronic trainer's mode between slope, resistance, or level by pressing the Left/Right arrows.
Mä olen kyllä tykännyt erg-modesta alusta asti. On tosi helppoa, kun voi vapaasti valita haluamansa kadenssin eikä tehoista tarvi murehtia sen enempää kuin, ettei päästä kampia pysähtymään. Tavallaanhan tuo on epärealistisen helppoa. Eihän pyörällä ulkona ajaessakaan joka nopeudelle löydy juuri tarkalleen haluttua kadenssia, koska vaihteisto ei ole portaaton.
Mulla kadenssi on ihan luonnostaan aina sitä suurempi, mitä suurempi teho on. Näin se varmaan muillakin on?
Esim. Z1 tykkään pyörittää 75-80 rpm ja z4 95-100 rpm noin suunnilleen. Muut zonet tuolta väliltä.
Trainerroadin harjoitusten aikaisista ohjeista tulee välillä sellainen tuntuma, että oletettaisiin, että on joku peruskadenssi, jota pyöräilijä olisi muka aina taipuvainen polkemaan intensiteetistä riippumatta.
Olen jättänyt kaikki hitaan kadenssin harjoitukset väliin polvikipujen pelossa. Samoin yhden jalan harjoitukset, joissa toinen jalka irrotetaan kokonaan polkimelta.
Juu, ne hitaat runttaammiset ja yhden jalan jutut ovat (myös itselle) ihan turhia, itse olen ottanut tekstit pois kun niissä on muutoinkin aivan höpö-juttuja...
Mulla kadenssi on ihan luonnostaan aina sitä suurempi, mitä suurempi teho on. Näin se varmaan muillakin on?
Esim. Z1 tykkään pyörittää 75-80 rpm ja z4 95-100 rpm noin suunnilleen. Muut zonet tuolta väliltä.
Trainerroadin harjoitusten aikaisista ohjeista tulee välillä sellainen tuntuma, että oletettaisiin, että on joku peruskadenssi, jota pyöräilijä olisi muka aina taipuvainen polkemaan intensiteetistä riippumatta.
Olen jättänyt kaikki hitaan kadenssin harjoitukset väliin polvikipujen pelossa. Samoin yhden jalan harjoitukset, joissa toinen jalka irrotetaan kokonaan polkimelta.
Tykkäät melko hitaasta kadenssista jos tuollainen 75-80rpm matalilla tehoilla on ominaista. Oma haarukka on kapeampi - kevyesti on kiva ajaa 85-90rpm, kovaa 90-100rpm ja neuromuskulaarisen kovaa 100-105rpm. Tekniikka riittää noin 120rpm asti, mutta eihän sellaisen pyörittäminen kivaa ole. Putkelta 65-70rpm tehoista riippumatta. Ja jostain syystä talvella vastuksella kadenssikeskiarvot on korkeammalla kuin kesällä pihalla, vaikka tehokeskiarvot olisi samaa luokkaa eikä kadenssiin lasketa nollia.
No nyt on testattu zwiftin workouttia pitkästä aikaa erg moodilla ja tacx neolla. Kyllähän se tehon vaihto vaikkapa 100=>200w on aivan toisenlaista, mitä trainerroadilla. Traineri ikäänkuin odottaa, että nostat itse tehon tavoitewatteihin ja kun lisäksi näät tiellä selkeän maalin, jossa teho vaihtuu, niin porras on paljon sulavampi.
Zwift taitaa muutenkin pyöristellä tehoa paljon enemmän, eli wattien annetaan seilata hieman vapaammin erg moodissakin. En nyt ole ollenkaan varma, onko tämä hyvä vai huono asia intervalleissa, mutta ainakin se tuntuu luonnollisemmalta. Veikkaan, että moni erg moodia moittiva pitäisi zwiftin toteutuksesta. Mutta edelleen, se käytössä oleva traineri vaikuttaa varmasti eniten toimintaan. Jollain toisella trainerilla zwiftin toteutus saattaa tuntua hitaalta ja huonommalta.
Niin ja zwift ei pätkinyt tasan kertaakaan reilun tunnin aikana. On kyllä ihme. Sama garminin ant potikka täsmälleen samassa paikassa ja trainerroad pätkii yhteyttä vähintaan muutaman kerran treenin aikana.
Katselin muuten Lance Armstrongin dokkarin polkemisen aikana. Tämähän selvitti samalla myöskin hitaan ja nopean kadenssin eron. Nopea kadenssi on ylivoimainen, koska epo :)
Tuo tehon pyöristäminen näkyy muuten selvästi käppyröistäkin. Trainerroad piitää tehot selvästi tarkemmin kohdillaan, siitä tuo zwiftin luonnollisempi tuntu varmastikkin johtuu.
Edit: Perutaanpa zwiftin tehojen pyöristäminen, on se aivan yhtä tarkka mitä trainerroadikin. Stravassa vaihteleekin tehojen skaalaus, jolloin käppyrät näyttävät välillä aivan toisenlaisilta.
Huoleton
13.01.2017, 23.50
Juu tuohon tulokseen on tainnu tulla ne jotka asiaa on tutkineet. Se kadenssialue mikä tuntuu luonnolliselta voi kyllä laajeta treenin myötä.
Viime talvena haarukoin että mikä olis itselle optimikadenssi joroisille ja sain tulokseksi muistaakseni 82. Se oli selvästi alle sen mikä tuntu hyvältä niillä tehoilla mutta kyllä siihen sitten tottu ja hyvin tuntu toimivan.
Voisiko TR:n tehon nosto erg:ssä olla jotenkin traineri kohtaista ? Periaatteessa ei pitäisi, kun trainerin ohjaus tulee ulkopuoleiselta softalta. Snapin kanssa saa rauhassa odotella tunnustella että tuleeko se + 80W kynnys vai ei ? Ei voi olla kyse siitä että minun jalat ei tuntisi tuollaista kynnystä :) Toki siihen varautuu aina äänimerkistä ja laittaa kadenssin perustasolle reiluun 90:iin.
Voisiko TR:n tehon nosto erg:ssä olla jotenkin traineri kohtaista ? Periaatteessa ei pitäisi, kun trainerin ohjaus tulee ulkopuoleiselta softalta. Snapin kanssa saa rauhassa odotella tunnustella että tuleeko se + 80W kynnys vai ei ? Ei voi olla kyse siitä että minun jalat ei tuntisi tuollaista kynnystä :) Toki siihen varautuu aina äänimerkistä ja laittaa kadenssin perustasolle reiluun 90:iin.
Nimenomaan traineri vaikuttaa tähän. Neolla se kynnys tulee jopa hivenen aiottua aiemmin. Vauhtipyörällinen traineri syö tietenkin terävät muutokset kitusiinsa.
Puhuinpa taas täyttä tuubaa tuosta zwiftin tehojen pyöristelystä. Kyllä ne tehot ovat zwiftin workouteissa aivan yhtä tarkasti kohdallaan mitä trainerroadissakin. Huoleton osasi valistaa minua tuolla toisessa ketjussa stravasta, joka pentele vaihtelee käppyröiden skaalauksia, eli millään käppyrällä ei ole vakioituja ylä- ja alaraja arvoja. Älytöntä, nyt et voi verrata ajoja lainkaan pelkällä katsomisella.
Nyt ajoin 3x20@90% (https://www.strava.com/activities/831890780/analysis) trainerroadin treenin zwiftissä, eli tein sen vaan käsin workout puolelle. Toimi tosi hyvin. Ei mitään nykymistä ja tehojen nostot toimivat aina luonnollisesti. Ajaminenkin oli oikeastaan hauskaa maisemien kanssa erg moodissakin, kun intensiteetti oli kohdillaan. Tein tuohon trainerroadin treenin mukaiset 3-10w lyhyet hypytkin noihin 20min vetoihin, mutta ne olisi kannattanut tehdä suoraan sillä intervalleilla, eikä coold down/up toiminnolla.
Eli zwift tosiaan toimii mielestänit tr:ä paremmin neon kanssa.
Kare_Eskola
15.01.2017, 00.15
Yks ilmainen kuukausi meni jo mutta vielä olisi toinen tarjolla. kare piste eskola ät gmail piste com voi pyytää.
Tykkäät melko hitaasta kadenssista jos tuollainen 75-80rpm matalilla tehoilla on ominaista. Oma haarukka on kapeampi - kevyesti on kiva ajaa 85-90rpm, kovaa 90-100rpm ja neuromuskulaarisen kovaa 100-105rpm. Tekniikka riittää noin 120rpm asti, mutta eihän sellaisen pyörittäminen kivaa ole. Putkelta 65-70rpm tehoista riippumatta. Ja jostain syystä talvella vastuksella kadenssikeskiarvot on korkeammalla kuin kesällä pihalla, vaikka tehokeskiarvot olisi samaa luokkaa eikä kadenssiin lasketa nollia.
Joo, sotkin z1 Trainerroadin Active recovery zonen kanssa. Trainerroadissa active recovery on alle 55% ftp:stä. Tuolla teholla polkeminen on tosi kevyttä. Cogganin zonella 1 (55% -68%) kadenssi on semmosta 80-85.
Joka tapauksessa kadenssi aina sitä suurempi, mitä kovempi intensiteetti.
Tääl kans ilmanen kk. Privalla kyselyt
Minulle on parina keväänä tullut "FTP-kammo". Kun syksystä lähtien on noita tehnyt ja vetänyt aina viimeiselle rajalle, niin sitä ei oikein henkisesti hypätä siihen rääkkiin loppukeväästä. Ne ovat sellaisia, että aina ei oksennus tule mutta ämpäri on kyllä vieressä. Viime keväänä harjoituksia tehdessä huomasi milloin kunto oli parantunut ja sen perusteella nostin FTP:tä ilman testiä. Mielestäni meni aika tarkasti kun vertailee keväiden FTP-tuloksia 10km tempoaikoihin.
Mietin sitä että ottaisin FTP testistä ääyhden napsun pois ja lisäisin sitten vakiowatit lopputulokseen. Ei kai siellä toiseksi viimeisen ja viimeisen olotilan rajalla mitään erikoista role. Tärkeintä on kuitenkin se delta.
20min FTP testi itsessään tekee kyllä hyvää 10km tempoon, kun se on ajallisesti lyhyempi ja sen testinkin jaksoi.
Breakbeat
17.01.2017, 23.48
Iloiseen joukkueeseen liittynyt taas yksi uusi trainerroad sotkija. Onko kellään muulla mahdollisesti käytössä Tacxin Flow smart vastus ja TR? Ongelmana nimittäin EGR moodin lisääminen. Ohjeita katsottu ja luettu useampaan kertaan, mutta devices valikkoon ja laitteen tietojen alla ei vaan ole EGR mahdollisuutta. Laite päivitetty utility softalla ja kaikki tarkistettu useampaan kertaan, mutta en saa skulaamaan. Ehdotuksia kellään? Listan mukaan ihan selvästi pitäisi soveltua myös ko. laitteelle : http://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/204611274-ANT-FE-C-Trainers
Jos lataat jonkun treenin niin alapalkkiin tulee trainerin (ja muiden kytkettyjen laitteiden) ikonit, pitäisi siinä vieressä olla Erg/Resistance-valitsin. Onko niin että se puuttuu?
Breakbeat
18.01.2017, 15.02
Resistance kuvake vasemmassa alalaidassa. Laitoin jo TR supporttiin mailin aiheesta ja vastasivat ettei TR softa tue Flow smartin ohjausta bluetoothilla vaan ant+ kautta. Hankittava siis omena mallin ant+ tikku.
Kare_Eskola
18.01.2017, 15.40
Aplikaation päivityksen myötä Trainerroadista katosi kätevä ominaisuus. Meneillään olevan intervallin (tai palautuksen...) average poweria ei näe enää. Näkee enää kyseisen intervallisetin average powerin.
Minulle tämä oli erittäin tärkeä ominaisuus. En aja älytrainerilla, ja käppyrän tuijottelu tai target powerin tuijottelu on vähän työlästä ja nykivää, vaikka power smoothing olisi missä asennossa, joten yleensä tähtäsin juuri average poweriin.
Trainerroadin tuesta tuli viestiä, että muitakin asiakkaita on harmittanut tämä muutos. Jos haluatte ominaisuuden takaisin, äänestäkää tuolla:
https://trainerroad.uservoice.com/forums/131395-general/suggestions/17615179-add-back-the-feature-to-be-able-to-see-current-int
Ilmainen kk tarjolla.
Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
Ilmainen kk tarjolla.
Meni jo.
Jos joku on vielä ilmaiskuukautta vailla niin yksi kappale on jaossa.
Jos joku on vielä ilmaiskuukautta vailla niin kolme kappaletta on jaossa.
Hep!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos joku on vielä ilmaiskuukautta vailla niin kolme kappaletta on jaossa.
Juu kelpaisi mullekkin
Markku Silvenius
24.01.2017, 17.04
Uudistusta pukkaa: Trainerroad näkyy vaihtaneen treeniohjelmien sisällöt aika laajassa mittakaavassa. Koutsi lukenut lisää ja hirviä arpominen pyramidalin, polarisoidun, moottoroidun, tresholdin, hiitin, tabatan ja mitäniitä onkaan :cool:
Myö ollaan hävitty tää matsi..
Joo, Aikamoinen homma aina valita treeni ja video minkä ajaa
Ei mielestäni mikään kiva muutos niille, joilla juuri joku ohjelma kesken. [emoji35]
Ei mielestäni mikään kiva muutos niille, joilla juuri joku ohjelma kesken. [emoji35]
No ei kai ne nyt kesken ohjelmaa voi mitään muuttaa, eihän tuossa nyt olisi järjen hiventäkään.
Ainakin kesken oleva sweetspotti plaani näyttää aivan samalta kuin ennenkin.
On tullut isoja muutoksia sweetspot high ohjelmaan. Äkkiä katsottuna perjantain turha lepopäivä on muutettu peekooksi ja sunnuntain pitkä peekoo kihnutus on muutettu sweetspot treeniksi.
Viikko kuormitus on myöskin kasvanut selkeästi. Omasta mielestänihän tässä high versiossa olikin liian pienet TSS arvot.
https://c1.staticflickr.com/1/372/32462105056_f4fb6d08f2_o.jpg
Sopivasti olikin SSB1 vika viikko, minkä ajan kyllä ulkona. SSB2 näyttää nyt paremmalle. Miksaan siihen traditionaalista ulko Pkta höysteeksi, low versiona kun ajan
Siis mikä muuttunut, näkyy missä?
Siis mikä muuttunut, näkyy missä?
Kaikki ohjelmat. Jos sinulla on plani kesken, niin voit helposti verrata muutoksia katsomalla omaa plania ja avaamalla toiseen välilehteen uuden.
Omasta mielestäni nyt on reilusti eroa med ja high ohjelmien välillä. Viikkokuorma on uudessa med ohjelmassa lähes sama, mitä vanhassa highissa. Ainakin sweetspottia vertaillessa.
ristopee
24.01.2017, 22.55
En tiedä olenko puusilmä, mutta General Build High Volume ei näytä muuttuneen. Tämä juuri itsellä kesken.
Markku Silvenius
24.01.2017, 23.00
SS Base proggikset on muuttuneet melko selkeästi filosofialtaan. Muut näyttää entiseltä.
SS Base nayttaa enemman silta mita olen itse paaosin ajellut talvisin trainerilla. Muistaakseni vanhassa ohjelmassa oli viikonloppuna ainakin yksi pelkkaa PK:ta paiva. En oikein tykkaa tosta yhden lepopaivan mallista, vaikka tunnnin kevyella PK:lla ei ehka elimistoa hirveasti rassaa, niin ma kylla tykkaan kahdesta lepopaivasta.
Tuosta muutoksesta oli puhetta jossain näissä tuoreimmissa Trainerroadin Podcasteissa (https://www.trainerroad.com/podcast). Itsekin olen jättänyt nuo sunnuntain 3 tunnin jynkyttämiset väliin (SSB Mid) ja tehnyt ne tilanteesta riippuen hiihtäen tai sauvakävellen. Sillä aion jatkaa, sillä nyt edes vähän pitää tehdä aerobista ulkona.
TR blogissa tarkemmin:
http://blog.trainerroad.com/training-plans-update-why-we-removed-long-endurance-rides/
Kiitos linkistä. Yritin eilen etsiä tietoa muuttuneesta ohjelmasta, mutten sitä ihmeekseni löytänyt mistään.
Blogi päivitys on varmaankin tullut eilisen illan aikana.
Klip:
Why the change?
Unless your discipline demands you prepare for very particular aspects of a long-distance effort, Sweet Spot training is ideal. Sweet Spot workouts bring about most of the same adaptations as longer endurance rides, but allow you to rack up TSS much more quickly. Take the workout Longfellow, for instance. It takes 4 hours to pile up 181 TSS but Marcus Baker -1 does it in a fraction of the time: 2.5 hours.
By replacing longer weekend rides with shorter interval workouts, we’re able to keep your TSS where it needs to be while eliminating the need to end your week with a long, slow ride.
Köh, hapokasta köh, 6x18min 90% tehoilla. Voi olla, että itseltäni jää kyllä muutama intervalli ajamatta, tosin niin näyttää jääneen monelta muultakin.
https://www.trainerroad.com/cycling/workouts/202798-marcus-baker-1
Markku Silvenius
25.01.2017, 19.39
Joo no, time crunshed you know..Saahan sen 600 pinnaa viikossa kasaan kuudella tunnin treenillä kunhan tekee reippaasti. Jää siinä enemmän palautumisaikaakin ja aikaa elämän muille aktiviteeteille.. :]]
Joo no, time crunshed you know..Saahan sen 600 pinnaa viikossa kasaan kuudella tunnin treenillä kunhan tekee reippaasti. Jää siinä enemmän palautumisaikaakin ja aikaa elämän muille aktiviteeteille.. :]]
No, ehkäpä tämä on kuitenkin parempi lähtökohta sweetspot planiin. Jos aikaa on enemmän, niin helppohan nuo viikonlopun treenit on korvata ulkona ajamisella tai zwiftillä. Aika mielipuolisiahan ne vanhat 3h peekoot olivat käppyröitä tuijotellen.
Aion itse soveltaa aika vapaasti treenejä jatkossakin. Jos veto on perjantaina poissa, niin lepään jatkossakin kaksi päivää ja jos sunnuntai tuntuu liian kovalta, niin loivennetaan sitäkin. Nyt kelien parantuessa tulee kuitenkin ajettua ulkonakin ainakin työmatkat.
No nyt olisi löysän viikon jälkeen 6vk vanhanmallinen sweetspot high1 takana.
Kaksi edellistä viikkoa näytti olleen 520 ja 560TSS. Jos valkkaan jatkoksi uuden sweetspot high2 (https://www.trainerroad.com/cycling/plans/150-sweet-spot-base-high-volume-ii) planin, niin viikkokuormitus pomppaa välittömästi 650TSS ja nousee siitä 740 asti. Tosin kuormaa olisi helppo hallita pitämällä perjantainkin vapaata, jos rasitus kasvaa liiaksi.
Vai ajaisiko uuden high1 perään? Siinä kuormitus kasvaisi tasaisemmin, mutta jos noissa on jotain jatkumoa suunniteltu, niin tämä on varmastikkin huonompi vaihtoehto.
Hyvin tuntuu kyllä sweetspotti tehoavan aloittelijalle. Lauantaina meni 5x9min over/under helpon tuntuisesti ja eilen 4x20min90-94%, tosin tuossa oli jo tekemisen makua. Kahta kuukautta aiemmin tuollainen 4x20min ei olisi takuulla mennyt läpi. Galena+3 (https://www.trainerroad.com/cycling/workouts/221155) oli muuten tämän uuden sweetspotin planista. Sieltä löytyy nykyään oikein namupaloja sunnuntain riemuksi.
Jos arvioi Trainerroadin treeneja sen mukaan miten muut ovat niita ajaneet, niin kaikki vaikuttaa kovalta. Esimerkiksi Aniakchak, joka ei ole ainakaan mun mielesta mitenkaan erityisen kova, nayttaa jaavan varsin monelta kesken. Marcus Bakeristahan on normaalikin versio, eli 6 x 20'. Ma olen ajanut ulkona parhaimmillaan 2 tuntia 93-95% FTP teholla, mutta sama sisalla, vaikkakin pilkottuna pienemmiksi patkiksi saattaa olla varsin mielenkiintoinen kokemus.
Jos arvioi Trainerroadin treeneja sen mukaan miten muut ovat niita ajaneet, niin kaikki vaikuttaa kovalta. Esimerkiksi Aniakchak, joka ei ole ainakaan mun mielesta mitenkaan erityisen kova, nayttaa jaavan varsin monelta kesken. Marcus Bakeristahan on normaalikin versio, eli 6 x 20'. Ma olen ajanut ulkona parhaimmillaan 2 tuntia 93-95% FTP teholla, mutta sama sisalla, vaikkakin pilkottuna pienemmiksi patkiksi saattaa olla varsin mielenkiintoinen kokemus.
Mjoo-o, eiköhän se 2h ulkona mene yli 90% teholla, kun noita 4x20 tai 6x15min settejä ajelee tässä loskan aikaan. Toivottavasti FTP ei vaan pääse nousemaan samalla, muutenhan tuo saattaa mennä hankalaksi.
Minulla on aika hyvä tuuletus ja muutenkin nämä kovat pitkät ajot tuntuvat menevän trainerilla paremmin, mitä jokin +3h peekoo. Paino jakautuu varmastikkin paremmin jaloille kovemmin polkiessa. Eli ajamisessa ei noin muuten ole mitään vaikeutta, jos vain jalkoja riittäisi.
Hyvin tulee kyllä erg moodissa harjoiteltua erillaisia pyöritystapoja ja kadensseja, jotta saisi siirrettyä painetta vähän eri lihaksille tai jaloilta pumpulle. 96-98 kadenssi tasaisella pyörityksellä tuntuu kuitenkin yleensä parhaalta. Hmm... Osaakohan mikään wattimittari näyttää graafikalla ajon aikana pyöritystekniikkaa? Tässäkin olisi varmasti paljon kehitettävää, mutta ajamalla tuonkin varmasti oppii.
Osaakohan mikään wattimittari näyttää graafikalla ajon aikana pyöritystekniikkaa? Tässäkin olisi varmasti paljon kehitettävää, mutta ajamalla tuonkin varmasti oppii.
Garmin Vector + saman firman ajotietokone?
Sent from my iPad using Tapatalk
Meinasin jotain tämän tapaista graaffista live loggausta, josta näkisi suoraan pyörityksen "muodon"
https://hattenburrow.files.wordpress.com/2013/09/screen-shot-2013-09-22-at-08-22-36.png
Voisi olla trainerilla treenatessa kiva lisä.
Pioneer on tarjonnut voimavektorimallinnusta myös, mutta tällä hetkellä Garminin Vector 2:t lienee fiksuin ostos jos haluaa tuon ominaisuuden. Ja tietysti WattBikellä pääsee kokeilemaan jos sellainen löytyy jostain läheltä.
PowerPodilla on myös PowerStroke-ominaisuus pyörityksen analysointiin, lisämaksusta tosin.
Markku Silvenius
31.01.2017, 13.52
Vanhat SSBt muuten löytyy:
https://www.trainerroad.com/cycling/plans/archive
Vanhat SSBt muuten löytyy:
https://www.trainerroad.com/cycling/plans/archive
Kiitti. Todennäköisesti yhdistelen vanhaa ja uutta fiiliksen mukaan. Uudessa on alkuviikon ajot reilusti raskaampia.
Ei perhana. Toinen FTP testi reisille. Eka meni ihmetellessä kun vastukset katos ja vaihteita lisäämälläkään en saanu tuotettua 100w enempää. Sain ohjeet tech supportilta käyttää nuolinäppäimiä vastuksen säätöön. No niiden kanssa tänään uutta tekemään. No käytin vääriä. Palkit kasvoi mutta vastus ei. 4 min räpellettyäni hiffasin että oikealle osittavasta nuolesta saa vastusta lisää. Se perhana vaan ei heti reagoi. Tovin kun näpyttelin niin alkohan tapahtua. Tulipahan vedettyä 580w tehoilla hetki. Piis of keik sanoisin. Hyvä valmistelu meni iha vituiksi.... Huomenna uusiksi. Mutta teki miten teki, ton intervallin alussa palaa kyllä paljon aikaa saada vastus kohdilleen. Turbona Kickr ja joka kerta kalibroin
Mä en käsitä, miksi FTP testit, mitkä on koko homman kulmakivi, ei oo ohjeistettu lämmittelyn aikana miten säädetään vastusta. Internettisivuillakaan en oo kunnon ohjetta FTP testille löytänyt tuon vastuksen säädön osalta
Ja ny vasta huomasin, että PCllä voi kelata reenin mihin kohtaan vaan. Eli tota resistance vastusta vois testata mihin sen aaettaa ennen varsinaista testiä, kun erg vaihtuu resistanceen....oisin voinu palata takas ekaan intervalliin ja yrittää sitä uudestaan. Se ylikirjaa vain päällekkäisen aikajanan
Häh? Ei minulla ole mitään säätöä vaatinut TrainerRoad ja Kickr yhdistelmä. Testiosuuksilla vastus on sopiva kun edessä iso ratas ja takana noin 4. kevein. TrainerRoadiin ei tarvi koskeakaan. Ja tuleehan siinä testin aluksi ohjeltuksia ruutun.
Ainoa mitä itse kaipaisin olisi mahdolilsuus ennen testi säätääkin niin, että testikin ajettaisiin erg tilassa ennen testi asetetulle tavoitewattimäärällä. Toimisi mulla paremmin kun ei voi löysäillä.
Mikäs sulla on defaulttina resistancen lukema? Kun erg -> resistanceksi vaihtuu?? Mulla oli 0.
Mulla lykkäsee TR:n "8 minute test" Real Turbo Muinille vakiona semmoisen vastuksen, että ei ole isolle limpulle paljon asiaa ellei aivan ristiin vedä.
382w ja noin 25km/h virtuaalista nopeutta @ 99rpm, olikohan 39-21 yhdistelmällä. Sanoisin vastaavan noin 6% nousua.
En ole kattonut mikä on vakio "resistance" lukema. Ei ole puhelimella kovin helppo noita valikoita säätää kesken testin.
Ei taallakaan ole tarvinnut mitaan saatoa TR ja Kickr yhdistelmalla noissa 20 minuutin testeissa. En tieda noista 8 minuutin testeista kun en ole sellaista viela tehnyt.
Testaaminen ERG-tilassa vaatisi pirun tarkkaa vastuksen arpomista tota 20 minuuttia varten ja jos sen vastuksen osaa arpoa just kohdalleen, niin ei tarttis edes ajaa koko testia...
No tänään onistui 8min FTP testi, mutta ei kommelluksitta. Ekan interin alussa oli hakemista vastuksen kanssa, mikä oli esitesteistä huolimatta sitten aika raju. Pomppas tehot taas yli 400. Sitten sain vastuksen ja vaihteet kohdilleen ja kohti toista. Vaikka mikään ei muuttunut, niin intervallin alussa pamahti järisyttävä vastus. Yli 600w piti tuottaa, että kampi kiersi. Naputin vastusta alas ja homma korjaantui, mutta vastusta oli taas liian vähän. Napsautus kerrallaan kohti sopivaa vastusta menin... Vähä fustraation tynkää
Käytän siis PCllä trainerroad softaa
PC/Kickr/bluetooth minullakin eikä ole kyllä ikinä tarvinnut "säätää". Siksi en edes tiedä mikä se resistance luku on kun ei ole tullut kiinnitettyä huomiota.
Breakbeat
02.02.2017, 20.22
Resistance kuvake vasemmassa alalaidassa. Laitoin jo TR supporttiin mailin aiheesta ja vastasivat ettei TR softa tue Flow smartin ohjausta bluetoothilla vaan ant+ kautta. Hankittava siis omena mallin ant+ tikku.
...kerrotaan miten kuvio edistyi omalta osalta. Otin testiin android puhelimen, jossa ant+ tuki ja ei siinä ERG mode pelitti hienosti. Noh palautin androidin ja otin omenan bluetoothilla taas käyttöön kun polkemaan piti päästä. Isoksi yllätykseksi ERG:n moodi toimii edelleen, vaikka supportista saamani tiedon mukaan ei edes pitäisi. Eli Tacxin flow smart + ios= ERG support bluetoothilla.
No tänään onistui 8min FTP testi, mutta ei kommelluksitta. Ekan interin alussa oli hakemista vastuksen kanssa, mikä oli esitesteistä huolimatta sitten aika raju. Pomppas tehot taas yli 400. Sitten sain vastuksen ja vaihteet kohdilleen ja kohti toista. Vaikka mikään ei muuttunut, niin intervallin alussa pamahti järisyttävä vastus. Yli 600w piti tuottaa, että kampi kiersi. Naputin vastusta alas ja homma korjaantui, mutta vastusta oli taas liian vähän. Napsautus kerrallaan kohti sopivaa vastusta menin... Vähä fustraation tynkää
Käytän siis PCllä trainerroad softaa
Kuinka pitkaan joutuu painamaan isolla teholla? Ja onhan kaikki asetukset kohdillaan painosta lahtien desimaaleineen kaikkineen? Vaikuttaa aika erikoiselta koska mulla TR/KICKR toimii "kuin junan vessa"
5sekkaa on pitäny puskee kuin iso mies. Kyllä arvot on kohdillaan, tarkistin juuri. Välillä toi pc TR softa on kestäny 10min käynnistyä. On päivittänyt softaa näjemmä käynnistyksen yhteydessä. Pikakuvake on muuttunut näytöllä unkonwn objektia kuvaavaksi. Softan uudelleen asennus tuo kuvakkeen takas, kunnes tulee uus päivitys. Oon miettinyt siirtyä ipad appia käyttämään kohta, kun epäilys on että toi pc softa sekoilee. TR tekninen tuki ollut voimaton
Ymmärtääkseni iPadilla vaan ei voi kattoo juutuubii samalla kun polkee TR kanssa??? Mulla on myös Spotify rallattamassa samalla
Kuulosta softaongelmalta. "Jos vika ei korjaannu vasaralla, niin vika on sähköissä/softassa".
Mä käytän iPad appia, musiikit tulee puhelimelta ja vieokuva syöttyy telkkarille joko ulkoiselta kovalta tai PS3:lta. Eli mikään sovellus ei kilpaile TR:n kanssa.
Sama kuvakeongelma ja käynnistymishitaus minulla. Se vanha softa toimi varmemmin, joskin muutama ominaisuus oli kankeampi.
Sama kuvakeongelma ja käynnistymishitaus minulla. Se vanha softa toimi varmemmin, joskin muutama ominaisuus oli kankeampi.
Ihanaa etten ole ainoa. Ootko rapsannut TR tukeen?
Täytyy siirtyä iPadiin. Teholäppärin pitäisi jaksaa juntata kyllä, mutta eihän noista koskaan tiedä. Viime testissä oli vain Spotify taustalla. Kait se 300w iPadilla on sama, kuin Pcllä ?
En ole jaksanut raportoida. : ) Jotkut softaversiot välillä toimineet paremmin.
Paljon smoothimpi on iPadin softa kuin Pcn. Interin alussa tehot nousee heti eikä viiveellä. Loppuu myös kun aika on eikä 2 sekkaa ennen, kuten PC softassa. Ny on reenipöytä täynnä kaiken maailman laitteita. En tykkää.... Mutta pääasia että näin toimii
Trainerroadin tutustumiskuukausi tarjolla. Yyveellä nimi ja mailiosoite minulle ja nopein saa tämän.
Ja se toiseksi nopein voi laittaa minulle viestiä.
Paljon smoothimpi on iPadin softa kuin Pcn. Interin alussa tehot nousee heti eikä viiveellä. Loppuu myös kun aika on eikä 2 sekkaa ennen, kuten PC softassa. Ny on reenipöytä täynnä kaiken maailman laitteita. En tykkää.... Mutta pääasia että näin toimii
Täälläkin pelkkiä hyviä kokemuksia iPad-versiosta. Ko.softa ollut käytössä heti ilmestymisestään alkaen, enkä muista että mitään ongelmia olisi koskaan ollut. Traineri tosin tyhmä, joten en ole päässyt kokeilemaan sen ohjausta appsista.
Suosittelen kyllä ehdottomasti Smart trainerin hankintaa. Optimoi trainerilla poljettujen tuntien hyödyt ja saa täyden vastineen Trainerroadille maksetuille rahoille. Itellä varsinkin, kun on todella rajallinen määrä aikaa viikossa reenata, haluan, että jokainen minuutti vie kehitystä eteenpäin. Kas mulla alkaa toi hauta olla lähempänä, kuin syntymä, nyt ei ole höntsä tunteihin enää varaa 😁
Se trainerin älykkyys ei vaikuta siihen, miten treenit ajetaan. Tyhmälläkin trainerilla on mahdollista ajaa ne täsmälleen suunnitelman mukaisesti, jolloin treenistä saatava hyöty on täsmälleen sama.
Älykkään vastuksen suurimpana hyötynä itselleni näkisin sen, että intervallin kadenssi on vapaammin valittavissa. Toisaalta taas tyhmällä trainerilla pienten säätöjen teko treenin aikana on nopeampaa: jos esim.haluan ajaa intervallin 88% sijaan 90% teholla, se ei tyhmällä trainerilla vaadi iPadin näpläämistä kesken treenin.
Aaah. Siis puhutaankohan me samanlaisesta "tyhmästä" trainerista? Mä en rehellisesti niin tunne trainereita, kun ostin auoraan älyversion. Eli onko sulla ns. Virtual power tyyppinen ratkaisu?
Käytössä on kineticin rock & roll, tehon mittauksesta huolehtii powertap.
En missään nimessä ole noita älylaitteita vastaan, todennäköisesti sellaiseen tulee jossain vaiheessa päivitettyä.
Nämä sweetspot (https://www.strava.com/activities/867494531)workoutin suunnittelijathan ovat aivan m#¤%kuja. Katsoin töistä lähtiessä nopsaan, että tänään on onneksi vain 1.5h sessio. Kai se kokonaisaika lyhenee, kun settien välissä on vain 3min palautukset 5min sijasta. En edes uskalla vilkaista, milloin edessä on 2x45min 2min palautuksella.
Trainerroad, missä masokisti kohtaa sadistin..... ;)
Joo :) Ei ollut paljon väärin tuo 2x45 heitto, lauantaina näyttää olevan 4x20.
Olikos sulla se High volume?
Rajoitetun ajan takia pystyn itse ajamaan vaan Low Volumea, ja viikonloppuna ajan pitkän perinteisen PKn, enemmän tuon Geigerin tyyppisiä ajelisin, vaan paljon on sotkettu puhtaan Sweetspotin sekaan kaikkea muutakin. Itse kun oon tottunu tekemään joko tai tyyppisesti, kun mennään PKta mennään sit hiljaa ja pitkään, tai kun mennään intervalleja niin rajoittimella, mutta järkevästi ja nousujohteisesti. Tai sit fiilislenkkejä
Olikos sulla se High volume?
Rajoitetun ajan takia pystyn itse ajamaan vaan Low Volumea, ja viikonloppuna ajan pitkän perinteisen PKn, enemmän tuon Geigerin tyyppisiä ajelisin, vaan paljon on sotkettu puhtaan Sweetspotin sekaan kaikkea muutakin. Itse kun oon tottunu tekemään joko tai tyyppisesti, kun mennään PKta mennään sit hiljaa ja pitkään, tai kun mennään intervalleja niin rajoittimella, mutta järkevästi ja nousujohteisesti. Tai sit fiilislenkkejä
High vol2 nyt. Vol1 oli vanhalla suunnitelmalla, jossa kuormitus oli aika paljon maltillisempaa. Tämän uudemman version kanssa ei kyllä enää työmatkoja ajella fillarilla, tai ainakaan minä en tuohon kykenisi. Aika varmasti pidän perjantain jatkossakin toisena lepopäivänä, katsoo nyt miten jaksaa tulevan viikonlopun. Melko myöhäiselle jää itsellänikin ajon lopetus, nyt kun töitäkin näyttäisi riittävän. Olen kuitenkin yrittänyt saada setin ajettua ysiin mennessä.
Edelleen ihmettelen kuitenkin sitä, miten hyvin Sweetspot treeneistä palautuu. Tuollainen kahden tunnin sweetspotti ei enää tunnu seuraavan aamupäivän jälkeen yhtään missään. Tosin mielipide saattaa muuttua, nyt kun noita palautumisaikoja on alettu lyhentää. Kai noihin lyhempiin väleihinkin tottuu? Treenin TSS-luvustahan tuota lyhempää palautumisaikaa ei nää, mutta ero viimeisissä seteissä on tosi iso.
roadking
16.02.2017, 19.43
Millasella % ftp:stä noita trainerroadin sweatspotteja ajetaan? Sweetspotin ei pitäis kuitenkaan olla erityisen rankkaa. Toki 4*20min on pitkä aika.
Eikse swetspot ole noin 85-90%?
Noita tosin harvahkosti ohjelmissa, muscular enduranssea ja vo2maxia enempi. +overunder juttuja.
88-94, kyllä ne tunnin jälkeen muuttuvat aika rankoiksi seteiksi.
Edit: Näytti olevan tämänkin iltainen 3x20min treeni 120tTSS kuormitukseltaan, eli kolmas peräkkäinen yli 100TSS ilta.
Ei kyllä mitään hajua, miten tuon lauantaisen 4x20 setin jaksaa :) No, ehkäpä huominen lepopäivä ja lauaintain hivenen lyhempi työpäivä taikoo lisää virtaa jalkoihin.
kolistelija
17.02.2017, 08.56
Todenmukaisemmin: "Trainerroad, siinä missä kestävyysharjoittelu kohtaa harrastajan."
...Tuollainen kahden tunnin sweetspotti ei enää tunnu seuraavan aamupäivän jälkeen yhtään missään...
Näitä kommentteja lukiessa ensimmäisenä tulee aina mieleen, lieneekö FTP ihan oikein asetettu. Siitä ei kuitenkaan välttämättä ole kyse: saattaa että tuo virhe onkin itselläni.:rolleyes: Monta talvea trainerroadilla ajelleena olen huomannut, että saan joskus testeissä ajettua itselleni ns.liian korkeat lukemat niin, että FTP:sta skaalatut harjoitukset ovat sitten kautta linjan liian kovia. Treenit saa kyllä ajettua ongelmitta, mutta sykkeet ovat korkeammalla kuin niiden käsittääkseni pitäisi olla. Toisaalta, sweetspottien ei kuitenkaan pitäisi myöskään olla niin helppoja, että niistä ajelee vihellellen läpi.
Näitä kommentteja lukiessa ensimmäisenä tulee aina mieleen, lieneekö FTP ihan oikein asetettu. Siitä ei kuitenkaan välttämättä ole kyse: saattaa että tuo virhe onkin itselläni.:rolleyes: Monta talvea trainerroadilla ajelleena olen huomannut, että saan joskus testeissä ajettua itselleni ns.liian korkeat lukemat niin, että FTP:sta skaalatut harjoitukset ovat sitten kautta linjan liian kovia. Treenit saa kyllä ajettua ongelmitta, mutta sykkeet ovat korkeammalla kuin niiden käsittääkseni pitäisi olla. Toisaalta, sweetspottien ei kuitenkaan pitäisi myöskään olla niin helppoja, että niistä ajelee vihellellen läpi.
Pska tämä poistaa viestit muokatessa...
En tosiaan epäile ajamaani ftp testiä. En edes päässyt tuota aivan loppuun asti.
Nyt kolmannen kovan päivän jälkeen treeni tuntuu kyllä jaloissa vielä aamullakin. En siis ole kyseenalaistanut settien tehoja. Eilisen 3x20min viimeinen 10min oli esimerkiksi melkoista tasapainoilua kramppien rajalla. Olen vain ihmetellyt sitä, miten hyvin kroppa on palautunut rääkistä seuraaavaksi päiväksi.
Mutta nyt kolmannen peräkkäisen kovan päivän jälkeen kyllä tuntuu jaloissa aamullakin. Noin kai sen pitää ollakkin, muutenhan viikkotreeniä olisi kohtuullisen mahdotonta ajaa läpi?
Sehän se hankaluus onkin ettei vastaus ole jyrkästi kyllä tai ei, vaan kyse on skaalautuvuudesta. Asteikon toisessa päässä harjoitellaan vain näennäisen "kovaa" ja lahjakkuuspotentiaalin rajoissa oleva suorituskyvyn nousu jää saavuttamatta. Toisessa päässä harjoitellaan liian kovaa, jolloin varomaton harjoittelee itsensä ylirasitukseen ja pitkällä tähtäimellä lahjakkuuspotentiaalin rajoissa oleva suorituskyvyn nousu jää saavuttamatta.
Pitäisi tuntea itsensä ja osata skaalata sen perusteella. Olen skaalannut omaa harjoitteluani tämän alkuvuoden siten, että ajan tuttua harjoitusohjelmaa vuoden takaisen FTP-testin perusteella, jonka perusteella määriteltyihin tavoitetasoihin olen lisännyt 5%. Periaatteellisesti ajateltuna skaalaan harjoittelua siis puhtaaseen arvaukseen perustuen. Olen vieläpä sen verran suoritusorientoitunut että ylisuoritan tyhmän vastuksen kanssa aina 5-15W, jolloin esim. 130% FTP -työintervalleissa mennään siihen vuoden takaisen testin tasoon nähden 6-8% yläkanttiin, välillä siellä jossain 140% tuntumassa. Tunnistan sen ettei nuo tehotasot vastaa "oikeaa funktionaalista tehoa" juuri ollenkaan, mutta harjoittelu tuntuu juuri oikealla tavalla kuormittavalta. Kun ohjelmaa vielä rikkoo sellaiset työmatkaviikot, jolloin ohjelman mukaisia harjoituksia ei oikeastaan pääse tekemään vaan arkikuormitus kehittää peruskestävyyttä, kokonaisuus pysyy likimain hanskassa.
Joop. Yritän ajaa nämä high volumen ti-to, sekä la treenit ohjeen mukaan läpi. Perjantaina ja sunnuntaina kevennän, mikäli aamusta tuntuu liian pahalta ja/tai sykevälimittaus näyttää punaista.
10h viikot noilla tehoilla jää kyllä varmaankin vielä ajamatta. Mutta katsellaan nyt, jos vaikka jotain edistysyä tapahtuisi.
Edit: Niin ja eihän nämä sweetspotit ole samalla tavalla "kovia", mitä camonin ajamat voimaa kehittävvät treenit. Itseasiassa tätkin olen vähän funtsinut, että miten nopeasti kroppa tottuu tuohon sweetspotin kuormitukseen, eikä maksimi sykkeillä enää pystyisikään ajamaan entiseen tapaan tunnin cyclo kisaa.
Et kai aloittanut ihan rykäisemällä? Minun ainakin pitää nostaa vähitellen rasitusta, vaikka olisikin taustalla vaihe "mukavaa ulkoajelua kauden jälkeen pari kertaa viikossa". Muutamassa viikossa kyllä tottuu sitten tuohon trainerroad menoon eikä palautuminen tunnu ongelmalta.
Jos hirveän koville ottaa niin kannattaa myös miettiä jaksaako sitä henkisesti kevääseen asti. Olen syksyllä ja vähän vieläkin jättänyt ftp-arviosta viimeiset viritykset pois, jotta jäisi jotain henkistä voimavaraa loppupuristukseen keväälle. Psyykkisestä puolesta mulla ainakin jää kiinni loppujen lopuksi jos jää. Kaikki TrainerRoad harjoitukset pystyy ajamaan läpi omalla FTP:llä skaalattuna, jos vaan motivaatio riittää tuskaan.
En aloittanut. Allahan on jo tuo 6vkn kevyempi sweetspot vol1. Tämä uusi plani voi olla kyllä turhan raskas ja saatan vaihtaa vanhaan vol2, jos ensi viikko tuntuu turhan pahalta.
Tuohon aiempaan pohdintaan kropan tottumisesta sweetspotteihin vielä. Kirjoitus oli taas ajatusta nopeampaa, eli tuon seikan vuoksi kai se seuraava kehittävä plani tulisi valita tarkkaan. Eli tunnin cyclokisoihin eri ohjelma mitä endurance kisoihin.
Minulla ei kyllä ole ollut ainakaan vielä ongelmia motivaation kanssa. Jalka krampissa en kuitenkaan aja, tuohon seikkaan huominen 4x20 saattaa stopata.
...Olen skaalannut omaa harjoitteluani tämän alkuvuoden siten, että ajan tuttua harjoitusohjelmaa vuoden takaisen FTP-testin perusteella, jonka perusteella määriteltyihin tavoitetasoihin olen lisännyt 5%. Periaatteellisesti ajateltuna skaalaan harjoittelua siis puhtaaseen arvaukseen perustuen. Olen vieläpä sen verran suoritusorientoitunut että ylisuoritan tyhmän vastuksen kanssa aina 5-15W...
Aika lailla täsmälleen samalla metodilla on tullut harjoiteltua tänä talvena eli treenejä ohjaava FTP on ns.omasta päästä. Jonkun mielestä ei välttämättä se paras tapa, mutta omalla kohdallani tuo on tuntunut sopivalta.
Aika lailla täsmälleen samalla metodilla on tullut harjoiteltua tänä talvena eli treenejä ohjaava FTP on ns.omasta päästä. Jonkun mielestä ei välttämättä se paras tapa, mutta omalla kohdallani tuo on tuntunut sopivalta.
Hmm... Oman järkeilyni mukaan sweetspot treeneissä ftp täytyisi olla kyllä määritelty aika tarkkaan oikein.
Syke sitten huitelee missä vain. Ainakin minulla syke oli alkuun hyvinkin korkealla, mutta nyt se pysyy ensimmäisen tunnin ajan ok alueella.
Build vaiheessa liian isosta ftp:stä ei kaiketi ole haittaa, jos vain treenit pääsee läpi ja vielä palautuukin ajallaan.
Aiemmin mainitsit tuon liian kovan ftp tuloksen. Ei kai tuo ole mitenkään mahdollista. Ei kai testiin voi ajaa liian kovaa tulosta?
Tässä Trainerroad -säikeessä viimeiset postaukset oikeasti olisi voinut käydä vaikka siellä kestävyysharjoittelun perusteissa.
Näihin vetojen pituutta ja tehoa ja kehittymiseen urheilijana koskeviin pohdintoihin liittyen kannattaa ajatuksella lukea tämä blogi 10 vuoden takaa:
http://www.hunterallenpowerblog.com/2010/12/next-level.html
Ja mitenkään Trainerroadiin tai Sweet spottiin liittymättä mulla oli useampi vuosikymmen - joista pyöräily&tehomittarin kanssa viimeiset 8 vuotta - tavoitteena tulla talviharjoittelusta ulos kevääseen pystymällä vetämään noin suurin piirtein tuolla teholla 90 min yhtä kyytiä. Isot pojat meni kaksi tuntia.
Sent from my iPad using Tapatalk
90min 90% kuulostaa realistiselta, 120min 95% vähemmän mahdolliselta. Mutta tuon tosiaan käsitin itsekkin tarkoitukseksi. Totutetaan lihakset ja kroppa pitkään rääkkiin. Omani laittavat vielä pahasti vastaan siellä 1.5h kohdilla.
Joo, johonkin kestävyysurheiluketjuun kuuluisivat, mutta perusteissa ei näemmä saanut jutella muusta kuin peekoosta, eikä varsinkaan maksullisen softan sweetspot treenistä.
kolistelija
17.02.2017, 15.19
90min 90% kuulostaa realistiselta, 120min 95% vähemmän mahdolliselta. Mutta tuon tosiaan käsitin itsekkin tarkoitukseksi. Totutetaan lihakset ja kroppa pitkään rääkkiin. Omani laittavat vielä pahasti vastaan siellä 1.5h kohdilla.
Joo, johonkin kestävyysurheiluketjuun kuuluisivat, mutta perusteissa ei näemmä saanut jutella muusta kuin peekoosta, eikä varsinkaan maksullisen softan sweetspot treenistä.
Tasatehovertausta ei tähän hätään ole tarjota, mutta parhaimmillaan olen ajanu 2 h 53 minuuttia NP270 kun ftp aika varmuudella oli korkeintaan 300W (olin 10 päivää sitä ennen merkannut 294W). https://connect.garmin.com/modern/activity/1179014843
Viikoa sitä ennen meni 2 h 20 min @NP274. https://connect.garmin.com/modern/activity/1169109288
Kesällä Klaukkalan ympäriajossa vapaa vauhti meni NP281, aikaa 2 h 16 minuuttia ja ftp merkattuna 304W. Lopussa kykenin yksinäisessäirtiotossa pitämään n. 290W keskitehoa (308NP) 21 minuutin verran.
Oon aika hyvä antamaan itselleni runtua, mutta uskon että suurin tekijä on kropan totuttaminen siihen.
Oon aika hyvä antamaan itselleni runtua, mutta uskon että suurin tekijä on kropan totuttaminen siihen.
Tässä uskossa olen minäkin ja se noiden sweetspottien tarkoituskin varmasti on. Vedetään siellä kramppien kynnyksellä ja lyhennetään jatkuvasti palautumisaikoja. Ja hops, kohta se 4x20min meneekin ilman palautteluja.
Tuo vauhdin kesto on takuulla tärkeämpää, mitä ne puuttuvat watit.
Täytyikin opiskella tämä NP power termi. Näkeekö np:stä nyt treenin jälkeen rasituksen paremmin, mitä TSS luvusta? Esimerkiksi erot 3x20 setissä 10min ja 3min palautuksilla.
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/what-is-normalized-power
Stravan weighted avg power on ilmeisesti sama.
kolistelija
17.02.2017, 16.05
Täytyikin opiskella tämä NP power termi. Näkeekö np:stä nyt treenin jälkeen rasituksen paremmin, mitä TSS luvusta? Esimerkiksi erot 3x20 setissä 10min ja 3min palautuksilla.
http://home.trainingpeaks.com/blog/article/what-is-normalized-power
Stravan weighted avg power on ilmeisesti sama.
TSS lasketaan NP:stä. Kannattaa tutustua käsitteisiin kun niitä tulee vastaan, muuten käy näin.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
TSS lasketaan NP:stä. Kannattaa tutustua käsitteisiin kun niitä tulee vastaan, muuten käy näin.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
No tuon kyllä käsitin, mutta TSS on mielestäni suurempi tuossa setissä, missä tauot ovat 10min pituisia, koska ajettava aika on vastaavasti pidempi. Lyhemmillä palautuksilla setti on kuitenkin paljon raskaamman tuntuinen. Voi kyllä olla, että näin edes ole.
Eli jos tunti täyttä on 100tss, niin 30+30 10min palautuksella on kaiketi enemmän? Tämä ero kuitenkin näkyisi np:ssä.
Huoleton
17.02.2017, 16.29
30+30 10min tauolla on aina sama TSS ja sama NP ajaa ne miten päin vaan. Siis 10-30-30 tai 30-10-30 tai 30-30-10.
Jos tauko jätetään pois niin TSS on pienempi ja NP suurempi.
Todellisuudessa setit on eri kovusia riippuen missä järjestyksessä intervallit ajetaan. Tämä vaan ei näy TSS ja NP mittareilla.
30+30 10min tauolla on aina sama TSS ja sama NP ajaa ne miten päin vaan. Siis 10-30-30 tai 30-10-30 tai 30-30-10.
Jos tauko jätetään pois niin TSS on pienempi ja NP suurempi.
Todellisuudessa setit on eri kovusia riippuen missä järjestyksessä intervallit ajetaan. Tämä vaan ei näy TSS ja NP mittareilla.
No tuota juuri mietin, eli TSS pitäisi olla suurempi, jos se 10min tauko on lopussa tai alussa. NP taitaa tosiaan olla myöskin sama tässä tapauksessa.
Mutta NP on suurempi, mikäli 10min palautukset korvataan 3minuutilla tuossa 3x20 setissä. Vahvasti epäilen, että TSS on taas suurempi 10min tauoilla.
Voi ehkä kuulostaa typerältä pilkunpiippaamiselta, mutta tämähän vain todistaa vanhojen jäärien kertomukset :) oman kropan kuuntelemisen tärkeydestä.
TSSn mukaan laskettuun fatique käyrään ei voi aina luottaa. Eli vaikka olet katsonut aiemmin olevasi ok kunnossa -4 kohdilla, niin trainerroadin lyhennettyä palautumisaikoja oikea rasitustaso onkin paljon suurempi.
Huoleton, osaako xerx laskea rasitustason oikein näissä tilanteissa?
Huoleton
17.02.2017, 17.35
Juu näin on.
Huoleton
17.02.2017, 17.39
Toi näin oli edelliseen juttuun.
Xert käyttää NP ja TSS vastaavia omia lukemia joissa otetaan tavallaan huomioon myös intervallien järjestys (siis numerot on lähempänä sitä miltä tunuu) ja painotetaan enemmän kovia lyhyitä vetoja. NP toimii vaan 30s keskitehon mukaan.
Tuon takia itse rasituskäyrä on mun mielestä parempi kun TSS-perustaiset muttei ratkasevasti parempi.
Ne meinaa nyt parantaa sitä niin että erilaiset kuormitukset lasketaan erikseen, siis intensiteetin mukaan. Saas nähä sit kun tulee.
Pienena sivuhuomautuksena...nama jutu ovat harvoin ihan niin eksaktia tiedetta kuin monesta viestista saattaa saattaa tulkita.
Todenmukaisemmin: "Trainerroad, siinä missä kestävyysharjoittelu kohtaa harrastajan."
"Trainerroad, missa kumitossukuntoilija yrittaa kohdata kestavyysharjoittelun"
Huoleton
17.02.2017, 22.21
Niin sellanen vielä että sweet spot treeneistä xert antaa ihan saman luvun kun TSS. Xertin rasituslaskenta on NP-laskennasta erilainen pelkästään kynnyksen yläpuolella, jossa siis huomioidaan kuinka kauan palautumista eli kynnyksen alapuolella ajoa on välillä. Kynnyksen alapuolella siinäkään mallissa palautumista "ei tarvita". Siis vaikka 3h 99% FTP putkeen on sama kun kolme erillistä tunnin vetoa. Jos mennään yli FTP niin xert antaa enemmän "pisteitä" jos välillä ei palautella.
Erot tulee käytännössä siis kovan intensiteetin treeneissä jossa esim. xertin mielestä vaikka 1x10min 150% FTP on kovempi kun 10x1min välipalautuksilla.
Joop. Ei kai noilla kamalasti ole merkitystä, kunhan vaan tiedostaa laskennan epätarkkuuden.
Sama juttu se on tuon sykevälivaihtelun mittauksenkin kanssa. EliteHRV käyttää arvion antoon muistaakseni viikon arvoja. Jos olet ajanut reilun viikon kovaa, niin softa käyttääkin oletusarvona tuota rasittuneen kropan tulosta. Muutaman lepopäivän jälkeen ohjelma sitten piippaakin punaista. Olisi tosiaan paljon parempi, jos softalla olisi käytössä myös treenit.
No, nyt höpinät karkaavat vähän turhan kauaksi trainerroadista. Huomenna pääseekin taas oikeaan aiheeseen, kun koetan töiden jälkeen tuota 4x20 settiä.
Edit: Nyt oli aikaa lukea PatiZ linkkaama kirjoitus. Kiitokset tuosta.
http://www.hunterallenpowerblog.com/2010/12/next-level.html?m=1
No joo... Meneehän tuo 4x20 (https://www.trainerroad.com/cycling/rides/5280647-eclipse-3) kohtuu helposti läpi, kun hivenen huijaa ja nostaa heti alusta kadenssin +97. Tiedä sitten onko se enää mitään sweetspottia sykkeen huidellessa taivaissa. No, jospa jalat tottuisivat jossain vaiheessa tuohon pidempikestoiseen rasitukseen ilman kramppeja, jolloin matalampaakin kadenssia voisi taas käyttää. Sehän saattaisi taas tarkoittaa sitä, ettei se 2x45 sweetspotti olis mikään mahdottomuus.
Teho on teho. Älä käytä matalampaa kadenssia jos korkeampi toimii paremmin.
Teho on teho. Älä käytä matalampaa kadenssia jos korkeampi toimii paremmin.
En minä taaskaan mitään mistään tiedä. Jalat ei tosiaan korkeammalla kadenssilla kramppaa, eikä ajo tunnu muutenkaan setin jälkeen pahalta, vaikka syke huiteleekin korkealla. Kokeilin kolmannen intervallin alussa pyöritellä 95 tuntumassa ja alle, mutta sääret alkoivat heti ilmoittelemaan krampin mahdollisuudesta, joten nostin varulta kadenssin satkuun ja yli.
Win-Win tilannehhan on tietty se, että jätetään tuo korkeampi kadenssi ja lisätään vaan voimaa pyöritykseen. Helppoa FTPn nostoa.
Win-Win tilannehhan on tietty se, että jätetään tuo korkeampi kadenssi ja lisätään vaan voimaa pyöritykseen. Helppoa FTPn nostoa.
Mitä olet tavoitellut FTP-testissä, jos et ole tavoitellut mahdollisimman korkeaa keskitehoa? Vai enkö ymmärtänyt jotain?
Mitä olet tavoitellut FTP-testissä, jos et ole tavoitellut mahdollisimman korkeaa keskitehoa? Vai enkö ymmärtänyt jotain?
Tämänkin tajusin jo. Liian harva takapakka tosiaan yllätti testissä. Jouduin ajamaan hivenen liian matalalla kadenssilla, koska takapakan välit olivat liian suuret tuolla kohtaa. Seuraavalla kerralla poljen testin pienellä limpulla ja säädän tarvittaessa vähän lisää vastusta sähköisestä namikasta. Mutta en kyllä oikeastaan uskalla edes ajatella vaihtoehtoa, että FTP olisi määritelty trainerroadiin liian matalaksi.
Kolme ilmaista kokeilukuukautta jaossa, kiinnostuneet ilmoittautukoon YV:llä.
Sama juttu, viestiä vain ketjuun, mikäli trainerroad kiinnostaa.
Äkkiä taitavat koivet tottua rasitukseen. Nyt levon jälkeen 3x20min sweetspot meni 92-95 kadenssillä ilman minkäänlaista krampin oiretta. Tuohan tietenkin tarkoittaa, että namikkaa täytyisi kääntää tiukemmalle :) mutta koetetaan nyt ensin, josko tämän viikon saisi ajettua ohjelman mukaisesti läpi.
Poro-pekoni-risotto on muuten loistavaa palautusruokaa.
Tänään kiroilin pitkään sitä että vaikka miten resetoin Erg- ja Resistance-moodien välillä, tehot vain heiluivat 250 paikkeilla kun targettina pysyi 120.
Huomasin sitten jonkin ajan päästä että olin kolauttanut takajarrun kiinni vanteeseen.
Mistähän johtuu TR ohjelman aika säännöllinen keskeytyminen/sulkeutuminen? Kun jatkaa treeniä, niin ei saa enää nostettua watteja targettiin. Mac Pro laitteena.
Kandee kysyä TR tuesta. IPad / Phone softa rokkaa 0 ongelmaa, parempi kuin PCn softa
Breakbeat
28.03.2017, 10.34
Onko sisäkausi jo paketissa tai vieläkö on innokkaita halukkaita kokeilemaan trainerroadia? Ilmaisia kuukausia siis tarjolla. YV tavoittaa.
Tässä tavasin trainerroadin sweetspotin viikko-ohjeita, ja FTP-testin kohdalla kerrotaaan mahdollisuudesta ajaa testi hieman väsyneenä. Perusteluna se pienen pieni mahdollisuus, että tuon sweetspot jakson aikana ehkä saattaa olla väsymystä kropassa. Alkuun mietittynä kuulostaa kyllä oudolta, ettei lähdetekkään hakemaan parasta FTP tulosta, mutta noihan sen taitaa pitääkkin mennä. Ne watteihin perustuvat treenithän pitäisi käsittääkseni ajaa sen hetkisen tehon mukaan, eikä sillä maksimilla mikä on ollut joskus kuukausi sitten kunnolla palautuneena.
TipsRiders new to power-based training or simply new to the act of assessing their fitness should try to be well rested prior to testing. But it's acceptable for veterans of training with power to test with a little residual fatigue in their legs considering that most subsequent workouts will be performed with some level of fatigue in their muscles.
Jatketaan täällä trainerroadista ja trainerroadin treeneistä höpöttämistä, niin ei mene ftp ja perusteet ketju täyteen roskaa.
Tacx neo, pc ja trainerroad toimii nyt paljon paremmin, kuin viime vuonna. Ant+ pätkiessä neo jää vanhalle teholle, eikä tipu ärsyttävästi nollille kuten aiemmin erg moodissa ajaessa.
Minä tosiaan aloitin nyt sweetspot high volumen ajamisen ja ajattelin pyöritellä tänä vuonna noin 85 kadenssilla. Viime talvena kadenssi oli selkeästi nopeampi ja huomasin ajavani kesällä peekootakin välillä 100 kadenssilla. Jospa tuolla hitaammalla pyörittämisellä tarttuisi vähän voimaa jalkoihin. Kun ajan helmikuussa 4x20min 92%/85cad, niin 100cad mennään jo hyvää kyytiää :) Tai sitten ei.
Tässä oma profiilini trainerroadin palvelussa. Laitelkaahan muutkin halukkaan noita näkyville, jotta näkee kellä napsahtaa sweetspotti ensimmäisenä nilkkaan :)
https://www.trainerroad.com/career/paaton
Ja en tosiaan ajatellutkaan seurata ohjelmaa orjallisesti, varsinkaan viikonpäiviä. Lepopäiviä pidän aina tarvittaessa ja viikonloppuisin yritän ajaa mahdollisuuksien mukaan porukkalenkkejä, joissa on mukana lyhyitä vetoja. Vähän tosiaan hirvittää, miten pelkän sweetspotin ajamisessa käy.
https://www.trainerroad.com/career/nikib
Lihavassa talvikunnossa ja FTP laitettu sillä tavalla, että treenit menee kevyesti läpi tähän aikaan, en näe tarpeelliseksi ajaa testiä nyt.
Tänä talvena otetaan vähän rauhallisemmin ja väännetään ruuvia tiukemmalle vasta kevättalvella. Viime keväänä meni vähän yli ja liian aikaisin, josta maksoin hintaa huhti-toukokuussa.
Ajoin nyt Sweet Spot Base Low Volumen 1:n kerran läpi ja aloitin saman uudestaan, koska mikään muu plan ei nyt oikein näyttäny sopivalta. Ajan PK-lenkit viikonloppuisin ulkona, joten low volumen 3x treeniä viikossa on aivan riittävästi, vaikka en orjallisesti TR:n viikkorytmiä noudatakaan.
Uutena juttuna traineroinnit teen nyt tempopyörällä, jota en ole koskaan ennen omistanu. Intervalleista pyrin puolet tekemään tempoasennossa ja "virtuaaliset 45kmh" jaloissa Real Turbo Muinilla, tuntuu aivan erilailla rankalta esim. lonkan koukistajissa.
https://www.trainerroad.com/career/eliaslehtonen
Laitetaanpa omakin profiili jakoon. Saa nähdä saako soutajasta edes puolikelpoa pyöräilijää. Kolmisen viikkoa olen nyt treenannut ja sillä aikavälillä tosiaan tulleet ekat kovat pyörätreenit. Kesällä tosiaan sain maantiefillarin lahjaksi, tosin silloin poljin pelkkää pk:ta soututreenien lomassa. Syksyllä päätin sitten ripustaa airot naulaan ja kokeilla vähän systemaattisemmin millaisia tehoja irtoaa pyörällä.
En nyt seuraa mitään trainerroadin ohjelmaa sellaisenaan, vaan olen sieltä napsinut omaan suunnitelmaani sopivia treenejä. Seuraavan parin kuukauden ajan tarkoitus ajella (yllättäen) jokseenkin polarisoidulla ohjelmalla siten, että kovat treenit sijoittuvat pääosin n. 90-110% FTP alueelle. Jossain vaiheessa saatan jonkun SS-blokin ajaa ihan jo kokeilumielessä.
Tuo nikin low volume malli kuulostaa kyllä järkevältä. Minullakin on tosiaan tarkoitus ajella vknloppuna ulkona ja ainakaan tämä trainerroadin päivämäärien sotkeminen on tuota ajatellen harvinaisen tyhmä idea. SS-high volumessahan lauantai on se tautisen kova päivä, joka näemmä kannattaisi pitääkkin lauantaina lepopäivän jälkeen.
Täytyy yrittää saada ss high volumen vakio päivärytmi kiinni, ennenkuin aloittaa toisen viikon. Ja noudattaa noita kadenssi suosituksia vähän tarkemmin. Ei vaan pysty ajamaan liikaa matalalla kadenssilla. Rankkaa on.
2wk ohjeissa hyviä vinkkejä :) Eli oikeasti, mieti vielä ennen naksahdusta:
On those days where the level of effort seems a little out of reach, try a small, 5% reduction in Workout Intensity - this will keep things on track while being a little more forgiving. If you encounter more than one of these days in a single week, you might want to reconsider using this high-volume training plan.
Koetan saada vielä vakio rytmistä kiinni vaihtamalla perjantain lyhyen peekoon lepoon ja muuttamalla sunnuntain pitkän sweetspotin peekooksi. Jos tuokin tuntuu liian raa'alta, niin sitten täytyy keksiä jotain ihan muuta. Tänään kyllä meni taas tuo 5x10min hyvin ja eilinen heikotus saattoi johtua aamuisesta ruokamyrkytyksen poikasesta. Tenava oksentelikin viime yön, eli ei se huono olo ollutkaan kokonaan keksittyä.
Täytyy yrittää saada ss high volumen vakio päivärytmi kiinni, ennenkuin aloittaa toisen viikon. Ja noudattaa noita kadenssi suosituksia vähän tarkemmin. Ei vaan pysty ajamaan liikaa matalalla kadenssilla. Rankkaa on.
2wk ohjeissa hyviä vinkkejä :) Eli oikeasti, mieti vielä ennen naksahdusta:
Koetan saada vielä vakio rytmistä kiinni vaihtamalla perjantain lyhyen peekoon lepoon ja muuttamalla sunnuntain pitkän sweetspotin peekooksi. Jos tuokin tuntuu liian raa'alta, niin sitten täytyy keksiä jotain ihan muuta. Tänään kyllä meni taas tuo 5x10min hyvin ja eilinen heikotus saattoi johtua aamuisesta ruokamyrkytyksen poikasesta. Tenava oksentelikin viime yön, eli ei se huono olo ollutkaan kokonaan keksittyä.
Tohon kadenssiasiaan hyvää keskustelua TR podcastissa, soundcloudissa
http://blog.trainerroad.com/higher-cadence-crank-length-and-power-output/?utm_source=Facebook&utm_medium=Blog+Post%2FEpisode+129%3A+Higher+caden ce%2C+bike+handling%2C+crank+length&utm_campaign=TrainerRoad+Blog+Content
Huoleton
24.11.2017, 23.29
Kuulosti kyllä aika hutulta toi kadenssiarvailu tuolla podcastissa.
Siis sanoivat että matalammalla kadenssilla syke laskee siksi että käytetään nopeita lihassoluja jotka ei tarvi happea.
Tolla teorialla sykken ei pitäisi nousta punttia nostamalla.
Kuulosti kyllä aika hutulta toi kadenssiarvailu tuolla podcastissa.
Siis sanoivat että matalammalla kadenssilla syke laskee siksi että käytetään nopeita lihassoluja jotka ei tarvi happea.
Tolla teorialla sykken ei pitäisi nousta punttia nostamalla.
Kyllähän toi vähän ontuvalta kuulostaa, toki matalalla kadenssilla tuotetaan suurempia voimia, jolloin voisi olettaa suurempaa nopeiden lihassolujen aktivaatiota, mutta kyllä siellä ne hitaatkin on pelissä. En tosin tuosta kadenssin vaikutuksesta lihassolutyyppien rekrytointiin ole täysin itse saanut järkeiltyä logiikkaa, koska toisaalta korkealla kadenssilla vaaditaan nopeampaa lihassupistusta, joka suosisi myös tyypin 2 lihassolujen suurempaa rekrytointia.
Matala kadenssi on kuitenkin vissiin taloudellisempi tapa polkea, toisin sanoen happea käytetään vähemmän suhteessa tuotettuun tehoon. Selittynee ainakin kahdella seikalla, ensinnäkin hitaammilla kadensseilla supistumisnopeus on lihassoluille optimaalisempi, jolloin kuluu vähemmän energiaa. Toisekseen, raajojen liikuttamiseen kuluu vähemmän energiaa kun ne liikkuvat vähemmän. Taloudellisempi tapa polkea ei kuitenkaan tarkoita parempaa tapaa, kun siihen väsymiseen vaikuttaa aika moni muukin tekijä.
Allekirjoitan tuon kadenssin vaikutuksen sykkeeseen, vaikken osaa suoraan haarukoida syytä. Eikä kadenssin vaikutus käänny mitenkään suoraan verrannollisesti kaikilla tehoilla ja kadensseilla, varsinkaan ääripäissä. Omalla kohdalla n. 85rpm vaikuttaa "taloudellisin Malta" hapen tarpeen osalta. 95rpm nostaa sykettä ja 105rpm nostaa edelleen, vaikka teho olisi sama. Mutta toisaalta syke ei mielestäni laske merkittävästi, jos tiputetaan 85rpm:stä 75rpm:ään tai alemmas ja teho pysyy samana.
hitaalla käytetään enempi nopeita lihassoluja, jotka väsyvät nopeammin. hitaalla taloudellisuus paranee. 100rpm vaatii aika tarkkaa hermotusta ollakseen optimaalinen. prot ovat tässä selkeästi maalikkoja edellä.
Sen huomannut että jos otan itselle reilusti watteje, niin kadenssi nousee "itsekseen" päälle sadan. Onko sitten vaan voiman puute mikä tekee sen.
Matalalla kadenssilla pysyy syke ällistyttävän alhaalla. Ajoin viime vuonna jonkin verran muscle tension intervalleja (https://www.active.com/articles/carmichael-training-systems-a-glossary-of-workout-terms?page=1#mtense), jossa kadenssi pidetään 50 hujakoilla. Syke oli noin FTP-tehoilla jossakin VK-alueen puolivälin paikkeilla. Jäätävää vääntöä, mutta syke pysyy alhaalla.
Huoleton
25.11.2017, 18.00
Aikanaan lueskelin tosta asiasta tutkimuksia muttei niissä oikein mitään syvällisempää tullut ilmi.
Selvää on se että ääripäistä ei saa mitään lisäinformaatiota vaikka niin podcastissa höpötellään. Eli esim. 0W mitä kovempi kandessi sitä kovempaa hommaa ja 1000W ei pysty tuottamaan kovinkaan monella kadenssilla.
Kiinnostavimmat alueet on varmaan ne jossa mennään jotain tosta väliltä.
Itse itselleni optiomoin pari vuotta sitten kadenssia jolla jaksaa 3h 220W parhaiten ja vastaus oli 83rpm. Se tuntu tosi pahalta, mielummin olis ajanut vaikka 88 mutta 83 väsytti vähemmän 3h kohdalla. Tuossa ei voi mitenkään puhua nopeiden lihassolujen käytöstä.
Toi oli hyvä systeemi triatlonhommiin mutta pyöräilyyn sitten mielummin käyttää kovempaa kadenssia että on helpompi reagoida tempomuutoksiin.
Parhaan 20min vetoni olen saanut yli 100 kadenssilla kun trainerissa loppu vastus ja vaihteet kesken. Ei ollut sekään mikään "luonnollinen" valinta.
Sitten taas huonolla alustalla pienempi kadenssi tuntuu järkevämmältä kun saa polkimesta enemmän tukea. Näinhän ne ajaa roubaixissakin.
Ihan selvää taitaa se olla että mitä erilaisemmilla kadensseilla osaa ajaa niin sitä helpompaa pyöräily on. Se podcastissakin osattiin sanoa.
Muu on ainakin mulle aika epäselvää eikä oikein missään ole kunnon faktoja laittaa enempää kun että "se riippuu" tms.
Sen huomannut että jos otan itselle reilusti watteje, niin kadenssi nousee "itsekseen" päälle sadan. Onko sitten vaan voiman puute mikä tekee sen.
Minulla oli kolmisen vuotta sitten sama havainto kun aloitin tehoperusteisen harjoittelun. Vaikutti siltä, että kovaan 1-20min vetoon oli pakko lähteä yli 100:n kadenssilla. Jälkikäteen olen järkeillyt että laktaatin poistonopeus on sittemmin parantunut, jonka takia nykyään ei ole pakko käyttää korkeita kierroksia. Työskentely korkeahkon laktaattitason kanssa onnistuu paremmin kuin ennen vanhaan. Intervallit on siltä osin kantaneet hedelmää.
Ja se Sweet spot base jäi omalta osalta 20 minuuttiin kunnes totesin että tuun olemaan ihan jumissa tammikuuhun mennessä jos edes yritän. Nyt reilu viikko takana perinteisemmällä tyylillä 100% ajasta välillä 60-70% FTP:stä (plus alku ja loppuveryttely) ja sekä mieli että keho lepää. Ainakin jalat kertoo että juuri tätä ne ovat kaivanneet. Jää tehojen nousut myöhemmäksi, mutta volyymit tullee olemaan kovemmat kesään mennessä kuin ne olisivat olleet tuolla SS-menolla onnistuessaan. Ehkä jollekin Sweet spot voi toimia, mulle ei.
Äsken mietinkin, että miten sweetspotti on lähtenyt sinulla käyntiin. Eli ei kovinkaan hyvin :)
Itse kyllä tykkään. Palaudun noista seteistä helposti seuraavalle päivälle. Tosin tänään oli viimeinen stintti 5x12 setistä aika paha. Mutta tuo nyt oli vähän tiedossakin, koska kolmas peräkkäinen päivä ja nostin vielä tälle viikkoa varulta FTP-säädintä 5w ylöspäin. Vaikka tuo tuntuu pieneltä muutokselta, niin se 5w ero on pitkissä sweetspoteissa oikeasti aika paljon.
Nyt siis toinen viikko menossa high volumella ja tämän yritän ajaa puhtaasti läpi. Tarkoitus oli ajaa aina lauantaisin hivenen kovempi lenkki ulkona, mutta puolison vuorotöiden vuoksi joudun ajamaan lauantaisen 3x30minuuttisen trainerilla. Vähän oksettaa jo valmiiksi, mutta onneksi tuo oli teholtaan vain 85%.
Ai niin ja kadenssin kanssa jatkan kikkailua. Jos jalat epäilyttää, niin ajan jatkossakin keskiviikkona 95cad, muuten 85 tai alle. Tuo 95cad tuntuu tosi löysältä jalkojen puolesta.
Minulla oli kolmisen vuotta sitten sama havainto kun aloitin tehoperusteisen harjoittelun. Vaikutti siltä, että kovaan 1-20min vetoon oli pakko lähteä yli 100:n kadenssilla. Jälkikäteen olen järkeillyt että laktaatin poistonopeus on sittemmin parantunut, jonka takia nykyään ei ole pakko käyttää korkeita kierroksia. Työskentely korkeahkon laktaattitason kanssa onnistuu paremmin kuin ennen vanhaan. Intervallit on siltä osin kantaneet hedelmää.
Tämä se varmasti on, tai sitten vain voiman kasvu. Katselin, että ajoin viime vuonna noita kovempia sweetspotteja satkun kadenssilla ja nyt noita voi vääntää 85cad. Edes sykkeissä ei nyt ole mikään kauhea ero minulla. Sinne 160 se syke näyttää nousevan matalallakin kadenssilla. PK-tehoilla matalalla kadenssilla on kyllä pienempi syke, mutta eroa ei enää paljoa ole tehon kasvaessa.
Varmaan vaikuttaa tausta: Alkuvuoden 6+ kk treenitauon jälkeen vedin Sweet spot base 1 & 2 mid volumella, jossa kylläkin on aika paljon jumppaa 95-120% FTP:stä jota TR perustelee pienellä volyymilla. Sen perään viikko Mallorcalla sisältäen rapsakas 450 TSS päivä ja pienen levon jälkeen vielä vajaa build 1 perään.
Vaikka viikottaisen TSS:n perusteella olisi high volume -versio sweet spot basesta mennyt, tuntui siltä että kroppa alkaa erikoistumaan ihan liikaa tunnin intervallitreeneihin eikä pohjusta niihin pidempiin 3-7 tunnin kuntoajoihin/ryhmä-/soololenkkeihin joista eniten pidän. Ehkä jos takana olisi hyvä aerobinen pohja niinkuin vuosi sitten, niin olisi voinut jaksaa. Tosin silloinkin kyseenalaista olisiko siitä ollut hyötyä peruskuntomielessä.
Mjoo... En minäkään tuota sweetspottia mitenkään peruskuntotreeninä pidä, vaikka sitä niin trainerroadissa mainostetaankin. Minulla nyt oli onneksi alla muutama kuukaisi lähes pelkkää peekoota. Jotain kestovoimaa ja ainakin lähtökohtia parempaan FTP:n tuosta kai saa. Tai ainakin kunnon väsymyksen ennen tammikuuta...
Niin ja en minä tuota itsekkään ulkona ajaisi. Trainerilla tämä toimii minulle vaan tosi hyvin. Ei tarvitse tinkiä aikaa töistäkään, koska setit ovat lyhyitä. 3h peekoot trainerilla ei vaan nappaa.
Alkaa muokkautumaan tämä sweetspot high sellaiseksi, että pidän kiinni noista viikon (ti,ke,to) kolmesta peräkkäisestä treenistä. Perjantaina lepo ja lauantaina ulos reippaalle lenkille maastoon tai cycloilemaan. Sunnuntaina sitten joko lepo tai kevyt peekoo, riippuen lauantaisesta lenkistä. Maanantaina lepo.
Nämä töiden jälkeen ajettavat ti,ke,to setit ovat sen verran kovia, ettei sunnuntaina ole mitään saumaa ajaa ohjelman mukaista pitkää sweetspottia. Yritän nyt pitää huolta riittävästä palautumisesta ja katsotaan huomisen jälkeen, pidänkö rauhallisemman viikon ennen neljännen viikon alkua. Ensi viikolla edessä olisi näköjään 3x20,4x15 ja 3x20 setti. Torstai voi olla jo aika paha.
Niin ja syömistä täytyisi suunnitella vähän tarkemmin. On harvinaisen huono idea mättää ruoka naamaan myöhään töistä tullessa ja alkaa ajamaan sen jälkeen sweetpottia. Töissä täytyisi muistaa ruokailla iltapäivällä toistamiseen.
Oma SS:sta traditional base 1:een vaihto tuntuu tässä nyt kolmannen viikon puolivälissä hyvältä. Toisen viikon alussa oli aika raskas olo ja syyksi päätin julistaa ne yhden jalan harjoitukset (ILT) mitä teksteissä mainostettiin. Neljä settiä yhdessä treenissä ja kun teho tulee vain yhdeltä jalalta, se 60% tasolla tehtynä on enemmänkin 120% FTP:stä vaikka jalkoja saisi vuorotellen lepuutettua. Ei jatkoon.
TSS ramp rate on aika epätasainen tuossa traditional basessa, niin teen nyt base 1:n loppuun harjoitukset hieman pidenenttyinä niin että TSS ei hyppää tältä viikolta base 2:n ensimmäiseen viikkoon 60:llä. Toissavuonna kun seurasin samaa TR:n harjoitusohjelmaa kuin raamattua, tuo tuntui vähän ongelmalliselta.
Joo noissa ILT-seteissä ei nykymallissa ole oikein järkeä; yhden jalan teho on reippaasti alle 50% kahdesta.
En onnistunut välttämään kokonaan tenavan mukanaan tuomaa flunssaa, vaan sairastin kuumeetonta räkätautia alkuviikosta. No, pieni lepo olikin ok kolmannen viikon jälkeen. Lauantaina lähdin rohkeasti ajamaan suoraan 3x30min settiä muutaman terveen päivän jälkeen. Syke oli tietenkin koholla, mutta muuten meni yllättävän hyvin. Sunnuntainakin jaksoin vielä 2x20min, eli ihan ok.
Nyt aloitin ajamaan neljättä ja taas huomattavasti rankempaa viikkoa. Ti,ke, ja to päivinä peräkkäin 3x20, 4x15 ja 3x20. Jännä nähdä miten käy.
Varmuuden vuoksi nostin taas 5w ftp-säädintä, koska pyhien vuoksi jää viikonlopun ajot ajamatta. Nyt mennään neon wateilla 290w kohdalla ja epäilen, ettei enää olla sweetspot alueella, mutta kai sen ftp:n on pakko perässä tulla :) Palautumisesta olen edelleen yrittänyt pitää kiinni ja TSS/Wk jää noin satkulla trainerroadin ss high vol tavotteista, jos en aja ulkona.
Viimeistään tammikuun puolesta välistä täytyy alkaa keksimään jotain muuta kivaa. Ehkä alkuun muutan tiistain ja torstain sweetspotit overundereiksi. Noihin olisi varmaankin aika helppo siirtyä ss:n jälkeen. Samaa 95% settiä, joissa mukavia nyppäyksiä yli FTP:n (https://www.trainerroad.com/cycling/workouts/1816-dana)
Tuon jälkeen ajattelin sovellettua Sustained Power Build high volumea ja kelien salliessa kovia maastolenkkejä.
Mutta juu, edelleen tuntuu kivoilta nämä high volumen pitkät sweetspotit. Rankkoja ne on, mutta jostain syystä sopivat itselleni trainerilla ajettaviksi. Kovasti tekisi jo mieli ajaa lyhyempiä vomax settejä, mutta eiköhän noita ehdi vielä tammikuussakin ajamaan.
Ihme kyllä, viikon setit menivät helposti läpi korkeammallakin ftp säädöllä. Eilinen, eli kolmas peräkkäinen päivä oli helpoin. Ehkäpä edellisen viikon sairastelu tuntui vielä aiemmin kropassa. Nyt olokin on tosi virkku ja palautunut mittareidenkin mukaan. Ei millään malttaisi pitää joulutaukoa.
Keskiviikkona yritän pyöritellä jatkossakin hivenen nopeammin ja ftp säätimen nostamista jatkan tasaiseen tahtiin. Kyllä tätä sweetspottia jatketaan vielä muutama viikko. Jos tuo ftp slideri nousee liian ylös, niin treeneistähän tulee vain 100% vetoja ja osasta over-undereita. Ei kai tuo vaarallista ole, jos tuntee olon palautuneeksi. Helpompi ehkä siirtyä koviin vetoihin.
Nykyään valikoimassa (ainakin Build-ohjelmissa) on monia ”pidennettyjä” harjoituksia joissa ajetaan esimerkiksi ensimmäinen tunti intervalleja kovaa, ja siihen päälle puoli tuntia PK:ta. Toimii sinänsä tosi hyvin, koska ennenkin on tullut ajettua vartti tai puoli tuntia kevyttä palauttavaa sellaisen harjoituksen jälkeen, joka lopahtaa viimeisen sarjan jälkeen melkein kuin seinään.
Ne on kuitenkin hivenen salakavalia jos on tottunut vilkaisemaan harjoituksesta esimerkiksi TTS- ja IF-arvot etukäteen, joiden perusteella sitten asennoituu harjoitukseen. Jos intensiteettikerroin on vaikka 0,87, sitä kuvittelee että edessä on ihan totinen iltapuhde muttei mitään eeppistä. Siinä tunnin kohdalla sitten tajuaa että on vähän oksennusta suussa ja IF on liki 0,95, josta sitten jäähdytellään loppuun puoli tuntia.
Trainerroadiin on tullut uusi "FTP-testi" nimeltä Ramp Test X. Siinä lähdetään 50% FTP:stä 15W/1min kynnyksillä ja ajetaan katkeraan loppuun saakka. Lopputason vaikuttavuus on saatu tilastollisesti vertaamalla 20min ja 2×8min FTP-testeihin sekä myös käyttäjän muuhun suoritukseen. Prosenttiosuus hieman eli tässä matkan varrella.
Automaattista FTP-arvoa tuo ei anna - nyrkkisääntö on viimeinen kokonainen kynnys*0.74. Virallinen FTP tulos tulee sähköpostilla jos on liittynyt Trainerroad Beta Testers fb-ryhmään. Minulla tuli postissa -4W.
Tuon takia alan jälleen tekemään FTP-testiä useammin sillä pää ei ole kestänyt pitkään aikaan enää 20min testiä. Ja näkisin että riittävän tarkka treenien tason säätöön.
ristopee
20.03.2018, 16.25
Virallisen ftp-tuloksen saa nykyään myös vaikkei ole fb-ryhmässä. Trainerroadin henkilö ilmoittaa ftp:n tehdyn testin kommenttikenttään noin vuorokauden kuluessa.
Nyt on enää 2 viikkoa jäljellä tätä ihmisvihaajan rakentamaa kidutusohjelmaa jäljellä ja täytyy sanoa että loppua on odotettu hartaasti.
Aloitin nämä sweetspot 1 & 2 + general power build ohjelmat tuossa marraskuun lopussa. Tietysti klassisesti liian innokaasti ja liian kovalla voluumilla aloitin kun työkin on raskasta seisoma duunia. 3 kertaa flunssassa ja sit piti pistää pillit pussiin ja harkita uudestaan. Nyt tammikuusta asti paremmalla pläänillä eteenpäin. Siitä asti tullu kehitystä n. 30W ja parempaa tehon käyttöä jaloissa.
Ensi talvikaudella sitten vähän viisaampana matkaan ja (ehkä/toivottavasti) vielä paremmilla parannuksilla. Viharakkaussuhde Trainerroadin kidutuksiin on vielä kaikesta kärsimyksestä huolimatta vahva.
Samanlaisia tuntemuksia täällä, jotain positiivista on talven aikana tapahtunut kun watteja on saanut nostaa ja silti ohjelmat helpottuneet. Turhan epäsäännöllisesti vaan on kerennyt ajamaan, ja ftp pitäisi määritellä uudestaan. Voi olla että jää käyttöön ainakin vielä kevään ajaksi ja syksyllä uudestaan.
^Ajatuksena treeneihin: Juuri luettuani Tommi Martikaisen ”Kehity Pyöräilijänä” tulee mieleen, että ainakin tuossa teoksessa on korostettu sitä, että kun tietty tehotaso on saavutettu esim. ftp vedoissa niin ensin kannattaa lisätä määrää tuolla alueella eikä suoraan nostaa tehoja. Vasta kun määrän lisäämisen jälkeen saavutetaan rutiinisuoritus, niin sitten nostetaan tehoja. On kuulemma kestävän kehityksen kannalta järkevämpää. Vaikka kyllähän Trainerroadissa taitaa suunnilleen noin mennäkin noiden ohjelmien rakenne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jep, ainakin noissa General Build -ohjelmissa mennään sillä periaatteella, että testataan lähtötaso ja puolessa välissä on toinen testi. Vain ne vaikuttavat tavoitetehoihin, ja ohjelman sisällä intervallien kesto pitenee esimerkiksi 2->2,5->3min ja 8->10->12min. Ohjelma voi toki sisältää monipuolisesti erilaisia intervallia erilaisilla tavoitteilla, mutta nuo nousujohteiset rakenteet on siellä nähtävissä.
Toki joskus voi olla niinkin että lähtötaso on syystä tai toisesta sen verran matala (tai lähtötasotestissä sattuu huono päivä tjsp.) että kehitystä tapahtuu nopeammin kuin ohjelman laatija on arvioinut.
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Trainerroadista Trainingpeaksin korvaajana? Kiinnostaisi kuulla miten vaihdos sujui ja mitä olette jääneet kaipaamaan TP:stä.
^ Näkisin itse, ettei ole ihan samaan tarkoitettu tuote. Jos haluaa vetää valmiita treenipaketteja ilman, että välttämättä tarvitsee juurikaan itse miettiä mikä olisi järkevää tai juuri itselle sopivaa, niin Trainerroad on kyllä hyvä ja helppo. Trainingpeaksin näkisin enemmän sopivan harjoitusseurantaan ja omien harjoitusten suunnittelemiseen kalenteriin.
Molemmista on käyttökokemuksia, tosin Trainerroadia en ole yli vuoteen käyttänyt ja treenit on menty omilla suunnitelmilla Trainingpeaksin kautta ja osittain Zwiftin kisoja/treenejä hyödyntäen.
Trainerroad näyttää kehittyneen aika paljon sitten viime vuodesta.
https://www.dcrainmaker.com/2018/09/trainerroad-rolls-out-new-forward-looking-calendar-planned-workouts-set-to-raise-prices.html
Tuskin tuo nyt vielä trainingpeaksia korvaa, mutta juurikin noiden omien ohjelmien suunnittelu on tehty aika helpoksi. Jos en nyt väärin käsitä, niin voit vain vedellä haluamasi treenit kalenteriin ja wk kuorma näkyy etukäteen. TSB käyrää tuossa ei taida vieläkään näkyä? No, tosi hyvä parannus kuitenkin.
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Trainerroadista Trainingpeaksin korvaajana? Kiinnostaisi kuulla miten vaihdos sujui ja mitä olette jääneet kaipaamaan TP:stä.
Itse olen siirtynyt TP:stä TrainerRoadiin kuin päivittivät uuteen kalenteriversioon.
Mitä jäin kaipamaan.. (alustavasti)
1. TSB käyrää
2. millä pyörällä / trainerilla tuli ajettua
Sitten taas samalla saan nuo pyörien km/tunnit Garmin Connectista tai Stravasta. Yritän uskoa että viikon TSS saldoilla ja CTL:lla saa aika hyvän hajun millaisen rasituksen kropalla on.. :-)
Täytyy nostaa hattua TR:lle tästä uudesta kalenterista. Nyt pystyy suunnittelemaan koko talven valmiiksi. Harjoituksia pystyy helposti siirtämään tai korvata muilla harjoituksilla. Viikon TSS käyrällä saa nopeasti ja selvästi näkyviin missä mennään.
Muut harjoitukset ja lenkit tulee Stravasta tai Garmin Connectista.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos ei ole käyttänyt TR:ää viime aikoina.
No, tuossahan aland jo summasikin samat mitä minä. Toivottavasti tsb käyrä saadaan pian mukaan.
No, tuossahan aland jo summasikin samat mitä minä. Toivottavasti tsb käyrä saadaan pian mukaan.
Mitä olen TR:n foorumilla lukenut ja myöskin heidän podcastilla kuullut niin TSB:tä ei tulla näkemään. Tosin he ovat luvanneet jotain uutta tapaa näkemään ettei kisakauteen / kilpailuun tule ylirasittuneena. Eli jotain TSB kaltaista kuitenkin?
Tällä hetkellä TR syöttää päivityksiä ja uusia toimintoja viikottain.
Lueskelin äsken trainerroadin foorumia ja sain vähän saman käsityksen. Ja tottahan se on, ei tsb kerro lähellekkään aina totuutta.
Vähillä yöunilla saa flunssan päälle, vaikka käyrät näyttäisivät miten hyvää tahaansa.
Viime vuonna treenailin jonkun verran trainerroadilla, tosin silloin en seurannut mitään valmista ohjelmaa vaan koostin kirjaston treeneillä sopivaksi näkemälläni systeemillä. Siinä välissä tuli sitten Zwiftailtua ym. paljon ja xertiä hyödynnettyä treeniseurannassa. Reilu viikko sitten totesin, että mun yksinkertanen mielenlaatu kaipasi taas trainerroadin tasaisia viivoja zwiftin ärsykeviidakon sijasta.
Päätin tällä kertaa myös haastaa omia käsityksiäni treenaamisesta joten pistin surutta sweet spot base high volumen testiin. Saas nähä miten käy. Nyt alotin juuri tokan viikon ja ainakin toistaiseksi olen jaksanut ihan mukavasti. Mitä nyt treenien alussa tuntuu jalat vähän tukkoselta, mutta kun kone käynnistyy ovat treenit sujuneet aika vaivattomasti.
Ajattelin omasta etenemisestä ja havainnoista pistää raporttia viimeistään jos/kun olen tuon 12 viikkoa tahkonnut läpi. 20 minuutin testin olinki pari viikkoa sitten luukuttanut 296W keskarilla ja nyt sitten tuossa ramppitestissä vika minuutti tuli 374W tehoilla, joten noihin lähtötasoihin on hyvä vertailla.
Kuulostaa siltä että TR menee ympärivuotiseen kokeiluun, pidetään TP siinä rinnalla vähän aikaa ja vedetään johtopäätökset sen jälkeen. Itselleni tsb:n puute ei ole showstopper, jos/kun muu vastaava indikaattori löytyy. Oikeastaan mun vaatimattomiin tarpeisiin Stravan fitness & freshnessin Form on varmasti ihan yhtä hyvä.
Hiekkahentunen
12.12.2018, 22.37
TR eka kuukausi käytössä. Laitoin vaimon ajamaan Baird -2 50% minun tehosta. Ajon jälkeen poistin harjoituksen, mutta ennen sitä otin näyttökuvan joka tallennettiin Stravaan johon Garmin oli tallentanut sisäpyöräilyharjoituksen.
Ajattelin huomenna ajattaa hänellä RampTestin mutta miten se vaikuttaa että olen itse polkenut sen eli onko pohjana sille minun polkemat watit ja jos poistan sen jääkö minun polkemat tulokset kuitenkin voimaan?
Äh ymmärtääköhän tosta kukaan mitään.
...Vaimo muuten tykkäs että hyvä oli treeni😉
TR eka kuukausi käytössä. Laitoin vaimon ajamaan Baird -2 50% minun tehosta. Ajon jälkeen poistin harjoituksen, mutta ennen sitä otin näyttökuvan joka tallennettiin Stravaan johon Garmin oli tallentanut sisäpyöräilyharjoituksen.
Ajattelin huomenna ajattaa hänellä RampTestin mutta miten se vaikuttaa että olen itse polkenut sen eli onko pohjana sille minun polkemat watit ja jos poistan sen jääkö minun polkemat tulokset kuitenkin voimaan?
Äh ymmärtääköhän tosta kukaan mitään.
...Vaimo muuten tykkäs että hyvä oli treeni
Säädät trainerroadin ftp arvon noin suunilleen vaimon mukaan.
Hiekkahentunen
12.12.2018, 23.41
^Eli Account ja sieltä muutan FTP arvon?
Jep. Silloin treenien tehot ovat oikeat suoraan. Muutat vain takaisin, kun ajat itse.
paskalokki
29.12.2018, 14.23
Miten tätä paskaa ajetaan?
Laitoin eilen ilmaisen kuukauden käytäntöön kombolla PC/Tacx Flow Smart T2240/Favero bePRO. Setup vaikutti toimivan hyvin, ei pätkimistä 45 minsan testiajon aikana, toisinkuin Zwift tekee nykyään. Otin randomisti jonkun 45 minuutin valmiin workoutin, ERG-tilassa tuntui teho vaihtuvan vähän epätasaisesti. Välillä löytyi kadenssin avulla sopiva teho vastuksesta eikä tarvinnut vaihtaa vaihteita ollenkaan. Toisinaan kadenssi putosi taas paljon jos ei vaihteita naputellut. Luonnollinen kadenssi on siellä 95 tuntumassa.
Miten tämän kanssa kannattaa edetä jatkossa? Jos koittaisi kerran tai kaksi viikkoon polkea, tai enemmänkin jos jaksaa kiinnostaa.
Miten tätä paskaa ajetaan?
Laitoin eilen ilmaisen kuukauden käytäntöön kombolla PC/Tacx Flow Smart T2240/Favero bePRO. Setup vaikutti toimivan hyvin, ei pätkimistä 45 minsan testiajon aikana, toisinkuin Zwift tekee nykyään. Otin randomisti jonkun 45 minuutin valmiin workoutin, ERG-tilassa tuntui teho vaihtuvan vähän epätasaisesti. Välillä löytyi kadenssin avulla sopiva teho vastuksesta eikä tarvinnut vaihtaa vaihteita ollenkaan. Toisinaan kadenssi putosi taas paljon jos ei vaihteita naputellut. Luonnollinen kadenssi on siellä 95 tuntumassa.
Miten tämän kanssa kannattaa edetä jatkossa? Jos koittaisi kerran tai kaksi viikkoon polkea, tai enemmänkin jos jaksaa kiinnostaa.Normi treenit on tullut ajettua samalla vaihteella, nykyään edessä pikkurattaalla ja takaa keskivaiheilla. Kadenssi yleensä ohjelman pyytämässä 85-+100, mutta säätää kyllä vastuksen kohdilleen vaikka 50 tai 130 kadenssilla. Säädössä vaan on pieni viive, mutta en anna sen häiritä asiaa. Vedoille yleensä nostan vähän kierroksia hetki ennen alkua ja vedon jälkeen monesti hiukan rauhoitan. 80-85 palautuksissa ja 95-120 vedossa, riippuen siitä että kuin sippi on. Itsellä wahoon rengasvetoinen ja Android.
paskalokki
29.12.2018, 15.56
Normi treenit on tullut ajettua samalla vaihteella, nykyään edessä pikkurattaalla ja takaa keskivaiheilla. Kadenssi yleensä ohjelman pyytämässä 85-+100, mutta säätää kyllä vastuksen kohdilleen vaikka 50 tai 130 kadenssilla. Säädössä vaan on pieni viive, mutta en anna sen häiritä asiaa. Vedoille yleensä nostan vähän kierroksia hetki ennen alkua ja vedon jälkeen monesti hiukan rauhoitan. 80-85 palautuksissa ja 95-120 vedossa, riippuen siitä että kuin sippi on. Itsellä wahoon rengasvetoinen ja Android.
Pientä viivettä tuntui tosiaan olevan, eturattaiden kuluvuuden kannalta taloudellisempaa olisi käyttää kyllä ainoastaan pientä eturatasta. Onko miten vaikutusta sillä, millaista teholukemaa näyttää TR? Taisin säätää sen 3 s avg:lle, kuten Zwiftissäkin oli (tottumuksesta).
Mitähän ohjelmia tuolta kannattaa ajaa satunnaisessa ajossa, ei näemmä free ride-tilaa ollut ollenkaan.
Lisäksi isolla rattaalla tuntuu tehonmuutokset epämääräisemmiltä ja meteliä hiukan enemmän.
Itse olen seurannut nyt valmista plaania, mutta en ole aktivoitu sitä vaan ajan järjestyksessä kun sattuu siltä tuntumaan. Viimetalvena tuli testattua mitä milloinkin, ilman mitään sen kummempaa suunnitelmaa.
Mitähän ohjelmia tuolta kannattaa ajaa satunnaisessa ajossa, ei näemmä free ride-tilaa ollut ollenkaan.
Satunnaiseen ajoon löytyy Workouts -osiosta lähes parituhatta treeniä. Kunhan on joku ajatus millaista treeniä haluaa niin sieltä suodattamalla löytyy varmasti muutama vaihtoehto.
paskalokki
29.12.2018, 18.10
Satunnaiseen ajoon löytyy Workouts -osiosta lähes parituhatta treeniä. Kunhan on joku ajatus millaista treeniä haluaa niin sieltä suodattamalla löytyy varmasti muutama vaihtoehto.Muistaakseni noin 1650 jos en väärin muista. Siinäpä se, kun en tiedä mitä haluaisi/jaksaisi ajaa. Jotain kehittävää, mutta aina ei kuitenkaan ole jaksamista suunnitelmallisuuteen, eikä ole aina mahdollista edes. Juoksu, puntti ja pari pallopeliä joukkuelajeina täyttää viikot enimmäkseen. Siihen taustalle jotain fiksua ajoa kun jaksaa.
Muistaakseni noin 1650 jos en väärin muista. Siinäpä se, kun en tiedä mitä haluaisi/jaksaisi ajaa. Jotain kehittävää, mutta aina ei kuitenkaan ole jaksamista suunnitelmallisuuteen, eikä ole aina mahdollista edes. Juoksu, puntti ja pari pallopeliä joukkuelajeina täyttää viikot enimmäkseen. Siihen taustalle jotain fiksua ajoa kun jaksaa.
1984, jos ihan tarkkoja ollaan. ;) Mutuilen, että koska puntti ja pallopelit kehittä enemmän voimaa ja nopeutta, niin niiden rinnalle voisi ottaa jotain kestävyyttä kehittävää treeniä tai sweet spottia, ks. esim. Antelope niminen SS treeni kaikkine variaatioineen.
paskalokki
29.12.2018, 20.00
1984, jos ihan tarkkoja ollaan. ;) Mutuilen, että koska puntti ja pallopelit kehittä enemmän voimaa ja nopeutta, niin niiden rinnalle voisi ottaa jotain kestävyyttä kehittävää treeniä tai sweet spottia, ks. esim. Antelope niminen SS treeni kaikkine variaatioineen.On noista molempia tullut, vahvistan. Kestävyysajoissa ongelmana on monesti niiden pituus sisällä. Ulkona menee ok, mutta tunti melko max. sisällä helvetillisen tylsyyden ja puutumisen vuoksi. Eilinen Carter +1 taisi olla jotain kestävyyttä.
Laita se powermatch päälle, se on hyvä trainerroadissa noiden pilipali trainereiden kanssa. Silloin siis tehot otetaan polkimistasi ja trainerin virheellistä näyttämää korjaillaan jatkuvasti lennosta. Tuota trainerin omaa tehodataa kuitenkin tarvitaan, koska sen kautta erg toimii.
Jos sulla zwitft pätkii ant+ kanssa, niin samaa tekee trainerroadkin. Trainerroadissa tuo on vaan korjattu nykyään niin, että teho jää edelliseen, eikä tipahda nollille.
Minä vaihdoin bluetoothiin ja puhelimeen, koska se toimii minulla pommin varmuudella.
Vaihteisiin ei erg moodissa tarvitse koskea. Jos joudut niitä rassaamaan, niin joku mättää yhteyksissä.
Sunnuntaipoljeskelija
29.12.2018, 21.10
Hankin Black Fridayna Elite Direton, ja ajattelin kokeilla TrainerRoadin ohjelmaa. Ajoin ramp testin, ja nyt suunnitelmana on ottaa pohjaksi Sweet Spot Base - Low volume -ohjelma, ja lisäillä sekaan harjoituksia sitä mukaan kun jaksamista ja aikaa riittää. Saa nyt nähdä mitä tästä tulee, hirveä pähkäily ollut mihin harjoitusalustaan liittyy.
Sopivalla ohjelmalla menee tunti äkkiä, keveillä pätkillä aika kuluu liian nopeasti ja raskailla ei nää enään kelloa loppuajasta. [emoji16]
paskalokki
29.12.2018, 23.04
Laita se powermatch päälle, se on hyvä trainerroadissa noiden pilipali trainereiden kanssa. Silloin siis tehot otetaan polkimistasi ja trainerin virheellistä näyttämää korjaillaan jatkuvasti lennosta. Tuota trainerin omaa tehodataa kuitenkin tarvitaan, koska sen kautta erg toimii.
Jos sulla zwitft pätkii ant+ kanssa, niin samaa tekee trainerroadkin. Trainerroadissa tuo on vaan korjattu nykyään niin, että teho jää edelliseen, eikä tipahda nollille.
Minä vaihdoin bluetoothiin ja puhelimeen, koska se toimii minulla pommin varmuudella.
Vaihteisiin ei erg moodissa tarvitse koskea. Jos joudut niitä rassaamaan, niin joku mättää yhteyksissä.
Tsekkasin asetukset ja ajoin uudemman kerran, eri harjoituksen tosin, Flinders -2 nyt.
Power Match oli auto-asetuksella valmiiksi, annoin olla. Taxcin mobiiliappin kautta kalibroin vastuksen ja sain kiristää sitä aikamoisesti, nyt menee keskelle toleransseja. Kalibroin myös TR:n omalla palikalla, näytti kaiken olevan kunnossa. Huomasin nyt tuota pätkimistä tällä setupilla, muutaman kerran tuli pätkäsy ja ilmoitus "Workout started" tjsp.
Jotain kadenssisekoilua oli puolivälin jälkeen, ohjeessa neuvotaan pitämään 100+ vedoissa ja olla pudottamatta alle 90 missään vaiheessa. Vedot meni n. 95 rpm ja parissa ekassa jäähdyttelyssä vastus sääti itsensä sopivaksi, jotta about tuolla pystyi jäähdyttelyt tekemään, toki tavoiteteholla. Puolen välin jälkeen ei tuntunut enää toimivan vaan tehot olivat vetokadenssilla koko aika ylhäällä ja piti pudottaa jäähdyttelyissä sinne 50-60 rpm.
Ajatko ant+ kanssa? Tosiaan usb johto kannattaa vetää trainerin viereen ja kuulemma aktiivinen jatkojohto toimii paremmin. Ant+ ottaa käsittääkseni häiriötä wlan lähettimestä, joka minullakin on tietokoneen ja trainerin vieressä.
ERG:n kanssa ajaminen on yhtä helvettiä, jos katkoja tulee yhtään. Koeta siinä sitten ajaa jotain on/off intervalleja, jos traineri unehtaa välillä tehot täysille 5s ajaksi ja muutama lepo jää väliiin. Minä en sulata pienintäkään pätkimistä tuossa.
paskalokki
30.12.2018, 02.33
Ajatko ant+ kanssa? Tosiaan usb johto kannattaa vetää trainerin viereen ja kuulemma aktiivinen jatkojohto toimii paremmin. Ant+ ottaa käsittääkseni häiriötä wlan lähettimestä, joka minullakin on tietokoneen ja trainerin vieressä.
ERG:n kanssa ajaminen on yhtä helvettiä, jos katkoja tulee yhtään. Koeta siinä sitten ajaa jotain on/off intervalleja, jos traineri unehtaa välillä tehot täysille 5s ajaksi ja muutama lepo jää väliiin. Minä en sulata pienintäkään pätkimistä tuossa.ANT+ käytössä, WLAN-boksi on toisella puolella kämppää. Joku jatkojohto löytyy, pitää kokeilla tuolla vaikka kone on kaksi metriä trainerista. Mikäli tuosta oli kyse niin allekirjoitan kokemuksen, todella perseestä. Ihmekkös oli niin kova 30 minuuttinen :think:
Jos jotain muuten innostaa kokeilla Trainerroadia kuukauden verran ilmaiseksi, niin laita miulle yv:tä (jotta pääsen laittamaan "referralin" TR:stä, niin tarvitsen nimen ja sähköpostiosoitteen).
^Täältä myös löytyy jaettavaksi muutama ilmainen kuukausi. Jos kiinnostaa niin lähetä tietosi YV:llä.
Trainerroadin foorumilla (https://forum.trainerroad.com/) keskustelua treenauksesta, trainereista yms. asiaan liittyvästä. Suosittelen myös TR:n Youtube-kanavaa (https://www.youtube.com/user/TrainerRoad), treenaamisesta kiinnostuneille löytyy esim. Ask a Cycling Coach podcastit joissa paljon asiaa laidasta laitaan (podcastit löytyy toki myös Spotifysta).
^Täältä myös löytyy jaettavaksi muutama ilmainen kuukausi. Jos kiinnostaa niin lähetä tietosi YV:llä.
Kaikki kutsut jaettu.
Multa löytyy myös 3 kpl ilmaisia kuukausia kiinnostuneille.
Jos jotain muuten innostaa kokeilla Trainerroadia kuukauden verran ilmaiseksi, niin laita miulle yv:tä (jotta pääsen laittamaan "referralin" TR:stä, niin tarvitsen nimen ja sähköpostiosoitteen).
Täältäkin löytys näitä jaettavaksi. Kolme yhteensä.
Pakka-avain
02.01.2019, 20.09
Oliko jollain vielä jäljellä TrainerRoadin ilmainen testikuukausi?
Oliko jollain vielä jäljellä TrainerRoadin ilmainen testikuukausi?
Löytyy, yv:nä sähköposti + nimi niin laitan kutsun. Tämän jälkeen jää yksi kutsu jaettavaksi.
paskalokki
02.01.2019, 20.59
Onko nuo kaikki kutsut vain uusille käyttäjille? Etten esim. minä voisi ketjuttaa paria putkeen, kun ilmaisella olen homman startannut.
Hiekkahentunen
08.01.2019, 14.09
Mulla menossa 2. kk Trainer Road (Kirc Snap/Note8) treeniä ja Sweet Spot Base Low Vol 1 3. viikko alkamassa. Erittäin tyytyväinen siihen, että treeneissä tulee vedettyä ihan tosissaan (ERG). Aiemmin ajoin nestetrainerillä (Elite Qubo Fluid) ja nyt ymmärrän, että tuli säästeltyä voimien käytössä kun vedin treeniä paperista tai seuraamalla GCN tai CTXC videoita. Nyt ollaan ihan eri levelillä sisätreeneissä!
Pohdin vain, että josko ottaisi vuosimaksulla kk maksun sijaan?? Olen innokas sisätreenaaja (juoksumattokin) eikä TR 90 min treeni pitkästytä yhtään, paremminkin koukuttaa kun mennään ikään kuin osa kerrallaan hyvien valmennuksellisten neuvojen kera.
Onko porukoilla näkemystä miksi ottaa vuosimaksulla tai jättää ottamatta?
Zwiftiä mietin aluksi myös, mutta tällä hetkellä ainakin, TR täyttää tarpeeni, jotenkin minulla on muodostunut ajatus että TrainerRoadilla vedetään treenit tosissaan ja Zwift on sellasta ajelua..heh
paskalokki
08.01.2019, 14.55
Onko porukoilla näkemystä miksi ottaa vuosimaksulla tai jättää ottamatta?
Jos läpi vuoden tiedät ajavasi niin miksi et säästäisi selvää rahaa? Noin 45 euroa säästää ao. vertailulla.
129 dollaria/vuosi vs. 15 dollaria/kk (180 dollaria/vuosi)
https://www.trainerroad.com/pricing
Sunnuntaipoljeskelija
08.01.2019, 20.37
Olen vajaat kaksi viikkoa ajanut Sweet Spot Base Mid Volume I -ohjelma mukaan. Harjoitukset ovat olleet vaihtelevia ja motivoivia, kovimmat kyllä aika rankkoja tällaiselle vanhalle läskille. Etenkin kun alussa ei ollut käytössä minkäänlaista tuuletinta, nyt kun hankin sellaisen, jaksaminen on helpottanut huomattavasti..
Zwiftiä mietin aluksi myös, mutta tällä hetkellä ainakin, TR täyttää tarpeeni, jotenkin minulla on muodostunut ajatus että TrainerRoadilla vedetään treenit tosissaan ja Zwift on sellasta ajelua..heh
Molemmissa on kyllä puolensa. Itse olin kolme vuotta vannoutunut TR käyttäjä, sitte pidin vajaan vuoden molempia, mutta lopulta käänsin kelkan zwiftin puoleen, kun sillä tuli sisällä kuitenkin selvästi enemmän ajotunteja. Jossain vaiheessa tietty voi taas mieli muuttua. TR:n yhteenvedot treeneistä on kyllä hyvät, mutta kun mulla kaikki treenit menee Training Peaksiin ja tsekkailen niitä sieltä, ei sekään enää puolla TRää. Hyvä treeni softa se kyllä silti on. Varmasti hintansa arvoinen, jos sitä vaan käyttää enemmän kuin kerran viikossa. Free ridet oli myös metkoja pidemmissä sessioissa treenien lisäksi.
Löytyy, yv:nä sähköposti + nimi niin laitan kutsun. Tämän jälkeen jää yksi kutsu jaettavaksi.
Kaikki kutsut jaettu.
Multa löytyy vielä kaksi ilmaista kuukautta/kutsua jos joltain vielä puuttuu.
Tuota voi myös kokeilla 30 päivän ajan ilmaiseksi kunhan muistaa peruuttaa tilauksen (rahat palautuu tämän jälkeen takaisin kortille). Tässä tapauksessa joutuu kyllä luomaan uuden tunnuksen.
Multa löytyy vielä kaksi ilmaista kuukautta/kutsua jos joltain vielä puuttuu.
Tuota voi myös kokeilla 30 päivän ajan ilmaiseksi kunhan muistaa peruuttaa tilauksen (rahat palautuu tämän jälkeen takaisin kortille). Tässä tapauksessa joutuu kyllä luomaan uuden tunnuksen.
koodi kelpaisi
koodi kelpaisi
TR otettu käyttöön. FTP-testi ajettu. Nyt sitten vain sitä swiiitspottia jauhamaan :)
Trainerroadin foorumilla on mielenkiintoinen uusi ketju sovelluksen käytöstä tehopohjaisessa juoksuharjoittelussa:
https://forum.trainerroad.com/t/stryd-power-cadence-display/9688/10
Ideana siis käyttää Stryd-tehomittaria. Mittari ottaa ongelmitta yhteyden softaan; rajoituksena on toistaiseksi ainakin se, ettei juoksumattoja, ainakaan kaikkia, voi ohjata ulkopuolisilla ohjelmilla.
Jos jollain on vielä koodeja niin yksi kelpaisi. Terv. Ensimmäisen älytrainerin juuri hankkinut sisäpyöräilijä.
Jos jollain on vielä koodeja niin yksi kelpaisi. Terv. Ensimmäisen älytrainerin juuri hankkinut sisäpyöräilijä.YV:llä koko nimi ja sähköpostiosoite, niin täältä saapi (tai saa sen miun puolesta tähänkin laittaa). Kaksi kappaletta olisi miulla jakaa.
Direto hankittu ja kiitokset koodien jakajille, sain omani.
Hiukan malttamattomana koitin yhdistellä tuota vehjettä, pitkähkön polkemisen jälkeen löysi kuin löysikin android puhelimeni tuo traineri. Enää on yksi ongelma johon kaipaisin mahdollisia apuja, miten ihmeessä saan tuon sykkeen näkyviin? Käytän Garminin ANT+ sykevyötä, onko edes mahdollista että bluetoothin kautta tulee luuriin trainerin tiedot (teho, kadenssit etc) ja ANT+ yhteyden kautta tulisi trainerroadiin lisäksi syketiedot? Vai voiko tuo käyttää vain yhtä lähetysmuotoa kerrallaan? Siellä Device välilehdellä ei tosiaan näy kuin tuo löydetty traineri.
EDIT: Niin, tosiaan.. Eihän tuo luuri mitään ANT+:aa ota vastaan ilman sitä palikkaa, näin vastasin omaan tyhmään kysymykseeni mutta antakoot joku viisaampi vielä varmistuksen :)
travelleroftime
14.01.2019, 22.27
Joissain luureissa on ant+ tuki, toisissa ei ole. Esim. androidilla pystyy sen tarkistamaan lataamalla ant+ ohjelmiston play storesta. Minun puhelimessa (One+ 3) on tuo tuki, ja toimii hienosti.
^Samoin esim. Samsungin luureissa (ainakin lippulaivamalleissa) on ANT+ tuki ja toimii hienosti.
Jaahas. Itsellä OnePlus 6t ja foorumeilla kirjoittelevat tässä olevan tuo ant+ tuki. Asensin nuo tuohon liittyvät ohjelmistot mutta siitä huolimatta ei syke näy trainerroadissa. Oli myös tuollainen testiohjelma millä pysty näkemään onko tuo ant+ käytössä niin kyllä sekin ilmoitti sen olevan päällä, ei vaan toimi.
Onko bt päällä? Muistaakseni senkin piti olla auki. Ja tosiaan toimii kyllä juurikin noin, että bt ohjaa traineria ja ant+ vastaanottaa garminia. Minulla ainakin bt on varmempi yhteystapa.
Juu, on mulla Bluetooth päällä jos sitä meinasit. Trainerroadissa tulee kuitenkin data puhelimessa käytettävään trainerroadissa hyvin sitä kautta. Sykevyö on siis tuo ant+ mikä ei pelistä TR:n kanssa.
Näkyykö ant+ devices kohdassa? Siellä ylälaidassa pitäisi lukea onko se käytössä vai ei.
Kiitokset avusta! Nyt homma pelittää ja pelittää myös Zwift, englanti kun taittuu kohtuu heikosti niin oliko tuo ERG mode nyt mikä? Tarkoittiko se että esim Zwiftissä ei vaihdeta vaihteita lainkaan ERG modessa? Entä jos ERG mode on pois päältä niin simuloidaanko nousuja edelleen mutta niitä voi vain keventää vaihteiden kera? Kummin päin porukka tuppaa ajelemaan, ilman vai ERG:n kanssa?
Minulla ainakin bt on varmempi yhteystapa.
Juuri näin, myös TR suosittelee käyttämään Bluetoothia sen paremman häiriösiedon takia.
.. oliko tuo ERG mode nyt mikä? Tarkoittiko se että esim Zwiftissä ei vaihdeta vaihteita lainkaan ERG modessa? Entä jos ERG mode on pois päältä niin simuloidaanko nousuja edelleen mutta niitä voi vain keventää vaihteiden kera? Kummin päin porukka tuppaa ajelemaan, ilman vai ERG:n kanssa?
ERG-moodissa harjoitusvastus pitää ennalta määrätyt tehot. Polkija voi mennä haluamallaan vaihteella ja kadenssilla. Zwiftissä toinen moodi on simulaatio(?), jossa ylämäissä tulee lisää vastusta ja alamäissä vähemmän. Siinä vastus yrittää simuloida ruudulla näkyvää maastoa.
Itse ajan enimäkseen ERG-moodissa, niin tulee ajettua se mitä on suunnitellut eikä se mitä sattuu ajamaan. :D
Yhteyden vakaudesta en vielä osaa sanoa, mutta tuli hommattua tuo ANT+ palikka, oli itselle ainakin sata kertaa nopeampi käyttöönotto kun bluetoothin kautta, siitä kun tietokone oli päällä niin about 2min meni kun Zwift oli ajokunnossa sykkeineen, tarvi käytännössä mitään tehdä muutakuin avata tuo kyseinen ohjelma ja alkaa polkea, näin se kai pitäis BT:lläkin mennä mutta ei omalla kohdalla...
Pahoittelut kun sivuutan aihetta, moderaattorit siirtäköön Zwift ketjuun jos näkee tarpeelliseksi, mutta minulla oli juurikin Zwiftin ERG kohdassa täppä ja kyllä nuo ylämäet vaan oli huomattavasti raskaampia polkea kuin alamäet, eli puhuttelisi juuri päinvastoin mitä @plr mainitsi.. Tiedä näistä :)
Hus zwift ketjuun, niin tajuat edes perusideat. Trainerroadin kanssa vaan kärsitään eikä mietitä turhia. :)
kuovipolku
15.01.2019, 18.54
Erg moodi muuttuu automaagisesti Resistance modeksi, jos tavoitetehoa ei ole asetettu. Sillä mistäpä se älykäskään traineri tietäisi mitä tavoitetehoa tai tehotavoitetta pitäisi ylläpitää.
"Erg mode doesn't work well in a Free Ride because there is no power target to hold your trainer too. Instead, your trainer will automatically switch into Resistance mode."
Erg moodissa idea tosiaan on että vaihteita ei käytetä (kuin korkeintaan ennen treeniä valitsemaan hiljaisin välitys, suorin ketjulinja tai mitä nyt haluaakin) ja jos ja kun vaihtaa treenin aikana kadenssia, antaa smart trainerin rauhassa hakea oikea vastus eikä alkaa itse säätää vaiheen kanssa. Kuulemma harjoitus tekee tässäkin mestarin eli oppii nostamaan tai laskemaan pyöritysnopeuttaan sellaisessa tahdissa jota traineri parhaiten kykenee seuraamaan, jolloin pahimmat tehopiikit tms jäävät pois.
Vaihteilla voi ottaa harjoitukseen mukaan inertian kun ajaa Erg-moodilla. Pienellä vaihteella on pienempi inertia, kun vauhtipyörä pyörii hitaammin. Eron huomaa hyvin erityisesti kovemmilla tehoilla. Yleensä on parempi ajaa enemmän isommalla (viitaten Martikaisen kirjaan), jolloin työosuus kampikierroksessa luontevammin pidempi.
Ulkona se on sama kuin 300w ylämäkeen vs. loivaan alamäkeen/auton peesissä. Täysin eri harjoitukset.
Trainerroadin Coach Jonathan ajaa treenit pienemmillä vaihteilla kuin muut, koska se simuloi paremmin maastopyöräilyä.
Ja tuo ylläolevahan pätee vain trainereihin, joissa on painava vauhtipyörä.
Hus zwift ketjuun, niin tajuat edes perusideat. Trainerroadin kanssa vaan kärsitään eikä mietitä turhia. :)
perusideat kuntoon: Trainerroadin kanssa treenataan, Sufferfestin kanssa kärsitään. Kummankaan ohjelman kanssa ei ole syytä miettiä mitään.
Ja tuo ylläolevahan pätee vain trainereihin, joissa on painava vauhtipyörä.Kokemukseni mukaan nykyisellä Wahoo Kickr:llä tuntuma on hyvin erilainen kun käytetään vaihteiden ääripäitä. Compacteilla välitys isoimmalla on 3,7 kertainen (11-28), joten ei tarvita lisälevyä vauhtipyörään jotta eron huomaa.
Parhaiten selviää kokeilemalla.
Kokemukseni mukaan nykyisellä Wahoo Kickr:llä tuntuma on hyvin erilainen kun käytetään vaihteiden ääripäitä. Compacteilla välitys isoimmalla on 3,7 kertainen (11-28), joten ei tarvita lisälevyä vauhtipyörään jotta eron huomaa.
Parhaiten selviää kokeilemalla.
Kyllähän kicrissä on jo oikea vauhtipyörä. Lähinnä tarkoitin näitä satasen trainereita tai nestevastuksella olevia.
Sunnuntaipoljeskelija
21.01.2019, 23.20
Tuli harkitsemattomasti otettua vuoden tilaus 'kun sai halvemmalla'. Onko tällä mitään käyttöä ulkokauden aikana?
Ainakin ite teen palauttavia ja v-mäisen kelin treenejä sisällä myös ulkokauden aikana.
Onko tällä mitään käyttöä ulkokauden aikana?
Ulkotreenit voi laittaa synkkaantumaan Trainerroadiin. TR ei enää ole pelkkä talvikauden trainerisofta, vaan se toimii keskitettynä paikkana kaikelle treenidatalle.
travelleroftime
22.01.2019, 15.12
Paljon mielummin sitä tekee tajunnan rajamaille -harjoitukset turvallisesti sisällä kuin tien laidassa. ;) Oli vuodenaika mikä tahansa.
2*20 min setin tekeminen ulkona pääkaupunkiseudulla on haasteellista. Kivistön kohdalta tietä 130 pohjoiseen ja sitten takaisin on onnistunut. Paitsi siis tuo turvallisuus myös laatu on helpommin sisällä saavutettavissa.
Sunnuntaipoljeskelija
23.01.2019, 22.42
Varmasti ajan kesäkautenakin jotain treenejä trainerilla, mutta kun en kuitenkaan noudata mitään ohjelmaa, niin miksi maksaa tilauksesta. Treenin nyt värkkää vaikka omassa tapauksessani Eliten softalla.
Kun maantiepyörä irtoaa trainerista, niin traineri singahtaa kyllä samantien syvälle kaappiin. Ei tulisi mieleenkään polkea trainerilla kesällä.
20min vedot ajaa hymyssä suin vaikka kaatosateessa. Niitä on hinkutettu kevääseen mennessä sisällä jo enemmän kuin tarpeeksi.
Mitenkäs sitä näppärästi saisi nuo harjoitukset TR -> Polar Flow?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.