Näytä tavallinen näkymä : Makuupussit makuualustat ja bivybagit
Jaha, Exped Synmat UL luovutti ja alkoi pullistua putkien saumakohdasta. Alusta oli hankittu v 2014, mutta käyttöä ei äkkiä laskien ollut kuin n. 50 yötä koska olin säästellyt UL-alustaa pidemmille keikoille. Onneksi huomasin kotona kamoja huoltaessa enkä reissun päällä.
Tämä taitaa olla se pahamaineinen vanhempia expedin alustoja vaivaava sisäisten liimausten hapertuminen, eli klassinen valmistusvirhesuojan alle jäävä vika joka pitäisi oikeuttaa korvaukseen takuuajan päätyttyäkin. Mutta katsotaan nyt mitä käy, koska alusta ostettiin saksalaisesta verkkokaupasta joka on nyttemmin avannut suomenkieliset sivut (tällä on joku vaikutus myyjävastuisiin, ehkä, en tiedä?). EU:n virhevastuusäädökset eivät ole itselle ihan selviä :)
Olisiko suosituksia retkityynyistä? Tähän mennessä tyynynä ovat toimineet pussitetut vaatteet.
Partioaitasta kytkynä tullut Marmotin lilan värinen tyyny ovh 40 € vaikuttaa hyvältä.Vaikuttaa siksi, että pidempiaikainen käyttökokemus puuttuu. Makuupussin pussi sopivasti vaatteilla täytettynä ajaa kyllä melkein saman asian.
Expedin ilmatyyny ollut ihan ok. Large-koko, ei UL -malli. Hienous on lähinnä muoto, eli etureunasta tyyny on korkeampi kuin takareunasta ja asettuu siis mukavasti niskan kuoppaan. Kylkinukkujan ainakin kannattaa ottaa large-koko.
Suorakaiteen muotoinen vai jalkopäästä kapeampi?
Suorakaide.
Haluan antaa tähän vielä tarkentavan kommentin.
Jos jalkopäähän kapenevassa teltassa on kaksi suorakaiteen muotoisella makuualustalla nukkujaa niin siellä jalkopäässä on alustoilla ahdasta. Tuosta tuli muistutus kun vaimokullan kanssa telttailtiin viime viikolla Kekkoslandiassa. Teltta kuitenkin muuten ihan tilava Fjellun Akka 2.
Pitäisi keksiä joku makuualausta kylmemmille keleille. Expedin DownMat arveluttaa kun aika moni on kertonut miten ilmalokeroiden väliseinät posahtavat ja matosta tulee muodoton. Arveluttaa etenkin kun tykkään istuskella teltassa jolloin painokeskittymä. Toinen zoomailun kohde Thermarestin NeoAir Xtherm L mutta siitä puolestaan arveluttaa järkyttävä kahina. Thermarestistä näyttäisi olevan myös SV -täyttöventtiilimallikin olemassa. En ole ihan vakuuttunut että SV on hyvä systeemi.
Prolite Apex ei kahise ja jos R-luku 4 riittää, voin suositella. Lisäksi sen saa koossa, josta pidän eli L-koon leveys, mutta R-koon pituus:
https://www.bike24.com/p2321885.html
Prolite Apex ei kahise ja jos R-luku 4 riittää, voin suositella. Lisäksi sen saa koossa, josta pidän eli L-koon leveys, mutta R-koon pituus:
https://www.bike24.com/p2321885.html
Kiitos vinkistä. Ja halvempikin on kun hieman alempi R-luku. Itsellekin paras leveä mutta ei pitkä. Jos olisin mattovalmistaja niin tekisin kaikkiin malleihin aina Regular Wide version.
Haluan antaa tähän vielä tarkentavan kommentin.
Jos jalkopäähän kapenevassa teltassa on kaksi suorakaiteen muotoisella makuualustalla nukkujaa niin siellä jalkopäässä on alustoilla ahdasta. Tuosta tuli muistutus kun vaimokullan kanssa telttailtiin viime viikolla Kekkoslandiassa. Teltta kuitenkin muuten ihan tilava Fjellun Akka 2.
Hyvä huomio.
Pitäisi keksiä joku makuualausta kylmemmille keleille. Expedin DownMat arveluttaa kun aika moni on kertonut miten ilmalokeroiden väliseinät posahtavat ja matosta tulee muodoton.
Kannattaa noissa poksahdusraporteissa selvittää oliko kyseessä vanhempi (2016) alusta vai uusi. Vanhoissa on sisäisten liimasaumojen hajoamista ollut tosi paljon, ilmeisesti liiman elinikä tulee vain täyteen. Vrt. ylle omakin postaukseni. Hajoamisissa ei käsittääkseni ole kyse siitä onko maton päällä istuskeltu tai muuten käytetty pl. reilu ylipaine, jos esim. patja jätetään täytenä kuumentuvaan telttaan.
Itse laittaisin viileälle kelille kaksi alustaa, alle ohut solumuovinen ja päälle joku 3 vuodenajan ilma-alusta. Ohutkin solumuovi tuo tosi paljon lämpöä lisää, ja lisäksi sen päällä voi istuskella teltassa ennenkuin ilma-alustan pumppaa täydeksi. Eihän tuolla pakkaustilavuudessa kyllä voita mitään, päinvastoin.
Pitäisi keksiä joku makuualausta kylmemmille keleille. Expedin DownMat arveluttaa kun aika moni on kertonut miten ilmalokeroiden väliseinät posahtavat ja matosta tulee muodoton. Arveluttaa etenkin kun tykkään istuskella teltassa jolloin painokeskittymä. Toinen zoomailun kohde Thermarestin NeoAir Xtherm L mutta siitä puolestaan arveluttaa järkyttävä kahina. Thermarestistä näyttäisi olevan myös SV -täyttöventtiilimallikin olemassa. En ole ihan vakuuttunut että SV on hyvä systeemi.
Samoja ajatuksia oli mullakin kun uutta alustaa etsin ympärivuotiseen käyttöön viime talvella. Päädyin Nemo Tensor Insulated malliin. Kyseinen patja uudistui vielä tälle vuodelle ja uudessa tulee nyt mukana täyttöpussi, jonka kanssa patja on todella kätevä täyttää. Pieneen tilaan pakkautuva, ja painokin ihan riittävän alhainen siihen nähden että valitsin mukavuus edellä isomman koon, leveämpi ja pidempi malli. Käytän yhdessä ohuen solumuovialustan kanssa eikä toistaiseksi ole kylmä hiipinyt patjan läpi, en toki ole vielä nolla kelejä kylmemmässä tuolla patjalla nukkunutkaan. Mutta muuten voin ihan varauksetta suositella.
https://varuste.net/Nemo+Tensor+Insulated+20%22?_tu=91142
Onko kenelläkään tästä kokemuksia bikebacking-matkailussa? Onko liian iso/painava? Nyt olisi hyvässä halvennuksessa noin 200eur.
https://www.xxl.fi/the-north-face-one-bag-makuupussi/p/1157741_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=39%2F2019+kaikki+vaatteet+ja+keng%C3% A4t+PE+
Onko kenelläkään tästä kokemuksia bikebacking-matkailussa? Onko liian iso/painava? Nyt olisi hyvässä halvennuksessa noin 200eur.
https://www.xxl.fi/the-north-face-one-bag-makuupussi/p/1157741_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=39%2F2019+kaikki+vaatteet+ja+keng%C3% A4t+PE+https://www.xxl.fi/the-north-face-one-bag-makuupussi/p/1157741_1_style
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kuvittelisin että tuo ei pakkaannu kauhean pieneen tilaan. Onko siitä sitten haittaa lienee makuasia.
Painokin tuntuu aika kovalta.
Tosiaan, ei vaikuta kilpailukykyiseltä. Tuollainen 3 in 1 kuulostaa ratkaisulta, jota ei retkellä kaipaa. Jos suunnilleen nollakelin pussia etsii, esim. Marmotin Trestles Elite 20 ja 30-sarjasta löytyy referenssiä:
https://scandinavianoutdoor.fi/varusteet/makuupussit-ja-alustat/makuupussit/?manufacturer=marmot
Tuota tuota, nyt tulikin makuualustan hankinnalle kiire.... jos en keksi yllätysbonusvaihtoehtoa niin onko lähikaupan Exped Synmat 7M (139€) tai Therm-a-Rest NeoAir All Season SV (169€) kohtuullisen varmoja vaihtoehtoja 4 vuodenajan retkeilykäyttöön, myös hinnan puolesta?
Noista en mitään tiedä, mutta oletko miettinyt alustan koon sopivaksi eli minkä kokoinen alustan pitäisi olla ja onko se noissa alustoissa oikea?
Juha Jokila
04.10.2019, 23.54
^Pitkän linjan laatuvalmistajia kumpikin. Itellä ollut vain Therm-a-Restejä, yhteensä viisi eri mallia ja kaikki ovat olleet pitkäikäisiä ja edelleen käytössä.
Arvontalaulu päätyi Downmat 7 M:ään (15x € XXL:ssä), koolla ei väliä koska 2/3:stä mahdollisista käyttäjistä käy tuo kompaktikoko ja ainoa ylikokoinen saa pärjätä sillä miten pärjää.
Parin viikon päästä kuulee miten toimii, tuolleen paketista otettuna huolestuttavan ohut läpyskä :)
Eristävyyden kertoo kai r-luku suht luotettavasti ja kangasmetsässä ohutkin on riittävän pehmeä. Laavun tms. lautalattialla 50 mm on hyvä, itse en ainakaan siellä 25 mm patjalla nuku.
Hah, nukuin lautalaverilla viikonloppuna pelkällä solumuovilla.... helkkarin huonosti.
En tajunnut että uusi kevyt untuvapussi katoaa sieltä alta ihan olemattomiin, vanhat yli 2kg makuupussit pehmensi ihan eri tavalla.
Valvotun 14 mm solumuoviyön jälkeen minäkin tuohon aloin kiinnittää huomiota. Maata vasten ole ollut koskaan ongelmaa mukavuuden osalta, joten tuo kovuus pääsi yllättämään.
Kerran muinoin oli saaristomerellä 7mm alusta ja yks yö tuli kalliollakin nukuttua .. onneksi silloin oli puudustusjuomaa. Tuo Downmat muuten tais olla halvennuksessa ei niin pitkä aika sitten 2XL kaupassa :) .. harkitsin oman kesäisemmän Neoairin rinnalle
Oletteko kayttäneet silkki-lineria makuupussin kanssa ja millaisin kokemuksin? Olisiko käytettävä työkalu bikebackingissä? Kevyt untuva-takki ja - housut monikäyttöisempi lisälämmike?
Juha Jokila
15.10.2019, 00.19
Oletteko kayttäneet silkki-lineria makuupussin kanssa ja millaisin kokemuksin? Olisiko käytettävä työkalu bikebackingissä? Kevyt untuva-takki ja - housut monikäyttöisempi lisälämmike?
Ohuella untuvapuvulla on paljon enemmän käyttöä ja se on hyödyllinen jo viileinä kesäiltoina. Vaikka ei untuvahousuja nyt ihan ekana tarvi, jos on jotkut villafrottee kerrastonhousut.
Jos untuvapukua aikoo käyttää makuupussin vahventamiseen, niin hommaa myös untuvatöppöset, muuten on jalkaterät jäässä kaiken aikaa.
Silkkilainerista ei ole kokemusta, mutta luulisin, että sen paino kannattaisi ennemmin käyttää hankkimalla pykälää paksumpi makuupussi. Makuupussin puhaanapito-ongelmat on kai se toinen syy käyttää laineria. Toivottavasti joku kohta tulee kirjoittamaan miten loistava tuollainen hirttopussi on, ettei mun tarvi epäillä sitä kauppiaiden lisämyyntihuijaukseksi
Minulla oli Ruskassa tänä ja viime vuonna kangaslineri. Se toimi ainakin oikein hyvin, että eiköhän silkki toimi suunnilleen yhtä hyvin. Tuntuu siltä, että lineri myös vähän helpottaa kosteuden kanssa, kun menee hikisenä bivybagiin.
^Mun kokemukseni mukaan nykypusseissa pitää käyttää joko ohutta kerrastoa tai muuta vaatekertaa tai lineria. Muuten pussin sisäkangas tarttuu koko ajan kiinni ihoon, iho hikoontuu eikä nukkuminen tunnu mukavalta. Kerrasto vs. lineri on ehkä vähän makuasia. Silkkinen lineri kuitenkin hakkaa koossa ja painossa vaatekerran kuin vaatekerran. Lisäksi pussi pysyy puhtaampana linerin kanssa. Mulla on nyt n. 4. vuotta silkkilineri ja olen ihan tyytyväinen.
Väitetään, että lineri nostaisi combon lämpötilaa eli madaltaisi lämpötilorajoja sen 3-5 astetta. En osaa siitä sanoa mitään.
Sanoisin lämpötilaedun olevan aika tarkkaan tuo. Ennen Rab 200 pussillani heräsi kylmään alle 0 asteessa ja linerin kanssa ei.
Oman varustespedeilyni jälkeen muutamia havaintoja moderneista retkeilyvälineistä:
- Ilma-alusta + ilmatyyny on kiva tuvassakin mutta jos on paikalla kuorsaajia niin niistä muodostuu ikävä kaikupinta. Korvatulpat mukaan + palaan ehkä vaatemytty-tyynyyn. Kustannukset korjaukselle 1€.
- Icebreakerin vaellusmerinosukat erinomaisen hiostavat linereiden kanssa vaelluskengissä. Kotikutoiset villasukat ja höttöisemmät retkisukat (ehkä Tesema) ei hiosta samalla tavalla eikä tuu kylmä.. Ei kustannuksia, perinnevälineet tallessa.
- Letkullinen esilämmityskierukalla varustettu kaasukeitin toimi hyvin pikkupakkasessakin (-7C). 60€
- Makuupussissa "sopii 185cm nukkujalle" tarkoittaa että senttiä lyhyempi ei mahdu pussiin huppu kiinni, Alpine fit tarkoittaa sitä että jos isommalla kuskillä on vähänkin on jalat koukussa niin persuksen kohdalla litteäksi kiristynyt pussi ei enää lämmitä. Ei hukkaostos koska käyttäjiä muitakin, sopivat pussit kylläkin sitten +300€.
Juha Jokila
20.10.2019, 15.29
^Mikä brändi ilmoittaa makuupussin koon noin pieleen?
Merinovillasta samoja kokemuksia, eli ei pelkkä raaka-aine tee hyvää sukkaa, eikä kerrastoakaan. Kokeilu tulee kalliiksi ja tulos on, että höttöinen frotee tyyppinen neulos toimii parhaiten molemmissa. Hengittää ja siirtää kosteutta selvästi paremmin kuin sileäksi neulottu villa. Frotee on myös painoonsa nähden lämpimämpi. Haittana tietty se, että kesällä se on jo liian kuuma.
^Mountain Equipment Helium 600 on tuo pinkeä pussi.
Olisihan tuon voinut vaihtaa mutta on 2 pienempää käyttäjää pystyy kyllä käyttämään tuota hyvässä tarjouksessa ollutta pussia mainiosti.
Metsämuija
26.10.2019, 21.01
Mulla on silkkilmakuupussi, tosin enemmän käytän sitä lakanoiden korvikkeena reissussa. Kesällä autiotuvassa esim. Tosin autiotuvassa kyllä iskin villakerraston vielä kaveriksi kun ei ollut mikään helle... Mutta ottaisin kyllä sen mukaan myös pidempään reissuun makuupussin kanssa.
Koot vaan ovat tarkoitettu jollekin kääpiöille, sillä ei tuota täysin hupun kanssa voi 175cm käyttäjä kuvitella mahtuvansa sisään. Mutta silleen jos kaulasta alaspäin olisi se lisäkkeenä, niin toimii.
Olen joskus käyttänyt untuvatakkia nollassa vanhan untuvamakuupussin lisäkkeenä ja kunhan tilaa on, niin homma toimii minusta hyvin.
Untuvatakki+hame lämmittää kyllä huomattavasti enemmän kuin silkkimakuupussi
Metsämuija
26.10.2019, 21.11
^Mikä brändi ilmoittaa makuupussin koon noin pieleen?
Taitaa kaikki :) sen tehdä. Kyllä mä sinne otan ainakin sen 10 senttiä extraa. Esim itse vaadin että varpaita pitää pystyä heiluttamaan pussissa ja se tuokin heti reilut 10cm pituutta...
Talvimakuupussi mulla on Rab Andes ja siinä kyllä taitaa olla kaksi mittaa - pussin mitta ja maksimi käyttäjän mitta. Tässä kohtaa kyllä pituutta kyllä itselle on enemmän kuin tarpeeksi. hieman lyhyempi olisi pussi voinut olla. mutta silti esim tuolla maksimissa ei varmasti juurikaan olisi extraa nukkujalle.
Mitä hyviä makuupussivaihtoehtoja olisi alle 200 € hintaluokassa? Kesäpussi löytyy jo, joten nyt on haussa tuohon hintaan mahdollisimman lämmin mutta silti järkevään tilaan pakkautuva pussi. Olen katsellut näitä kahta Alpkitin pussia.
https://www.alpkit.com/products/pipedream-400 (https://www.alpkit.com/products/pipedream-400)
https://www.alpkit.com/products/skyehigh-700
Skyehigh 700 lienee näistä lämpimämpi ja se on myös halvempi, mutta Pipedreamin paino (865 g vs 1150 g) ja koko houkuttavat toisaalta bikepacking-reissuja ajatellen. Skyehigh:sta löytyy myös kevyempi versio, mutta sillä ei luultavasti pärjää enää pakkasen puolella kovin hyvin.
^ Viime kesänä Bike24 oli hyvät tarjoukset.
Alpkitin pusseja en ole nähnyt mutta speksien perusteella ovat hieman kapeita.
Silkkipussi toimi riittävänä makuupussina autiotuvassa. Jostain syystä itikat eivät syöneet silkin läpi.
Oma kokemuksen mukaan noin neljä astetta kylmemmässä pärjään silkki+makuupussi yhdistelmällä verrattuna pelkkään makuupussiin.
Joku kirjoitti silkkipussien pienestä koosta. Oman silkkipussini mitat noin 90cm x 220cm.
Kaikki ilmapatjat, jotka ovat itsetäyttyviä kennorakenteensa puolesta, ovat hyviä. Kapeneva voi olla grammaviilauksessa ihan ok. Jopa 3/4 osa patjakin voi olla riittävä, kun jalat voi panna rinkan sisään ääriolosuhteissa, missä todellakin grammoilla väliä. Veikkaan kuitenkin, että nyt puhutaan pyöräretkeilystä, eikä ääriolosuhteista. Ohueen ilmapatjaan puhalletaan hieman ilmaa, mutta esim. 4 cm paksuiseen ilmapatjaan ei puhalleta ilmaa, vaan sen rakenteen annetaan täyttyä hetken aikaa itsekseen ( olettaen, että kyseessä on itsetäyttyvä patja, eli kennosto nostaa patja ylös). Silloin 4 senttinen vastaa 10 sentin vaahtomuovipatjaa.
Tärkeintä ilmanpaineessa on se, ettei kylmissä olosuhteissa kropan painepisteistä yksikään ei ole kontaktissa suoraan maahan, vaan aina on ilmaa välissä.
Olen suositellut Thermarestin Prolite Apexia 50 mm paksuna, mutta nyt tuli ongelma. Pitäisi hankkia toinenkin patja. Partiovarusteessa on Apex tätä kirjoittaessa vielä vajaan tunnin ajan 30 euron alessa eli 129 €. Mutta 38 mm Prolite plus maksaa Saksassa 94 €. Pärjääkö sillä 80 kiloinen laavun kovalla alustalla?
Olen suositellut Thermarestin Prolite Apexia 50 mm paksuna, mutta nyt tuli ongelma. Pitäisi hankkia toinenkin patja. Partiovarusteessa on Apex tätä kirjoittaessa vielä vajaan tunnin ajan 30 euron alessa eli 129 €. Mutta 38 mm Prolite plus maksaa Saksassa 94 €. Pärjääkö sillä 80 kiloinen laavun kovalla alustalla?
Löysä ilmapatja, ilman kehon maakosketusta on paras. Alustan kovuus sinänsä ei ole ongelma, vaan siinä olevat kohoumat ( myös vartalon möykyt), jotka luovat kosketuspisteen kehoon/maahan, siitä johtuvat todelliset ongelmat, tai epämukavuusongelmat. Todellisia ongelmia ovat laajat osat kehosta, jotka koskettavat maata. Epämukavuusongelmia (jotka voivat johtaa todellisiin ongelmiin), ovat esim pistemäinen kuormitus mattoon tai kehoon. Jompikumpi voi rikkoontua tai toiminnallisesti heikentyä.
Nyrkkisääntö! Mitä kylmenpää/ mitä kauemmin möykkysessä maastossa kylmissä niin, sitä kovempi matto. IRTI MAASTA!
Mukavan lämmin viidakko/aro/erämaa/tms, muutama viikko takana, pehmeä hiekka alla! Ei, yhtään puhallusta itsetäyttyvään ilmapatjaan, ainoastaan 15 min levähdys polttopuita etsiessäsi ja sitten maton korkki kiinni. Pää tyynyyn ja unille!
Itselläni on ollut 50 mm. patja leirikäytössä. Se on jo niin paksu, jos itse täyttyvä, niin ei missään olosuhteissa tarvitse puhallusta (puhallus huonojuttu kylmässä), vaan vastaa löysänä esim. 80 kilosella kaverilla, vähintään 10 cm vaahtomuovipatjaa, pienellä puhalluksella, 15 cm patjaa, kovempana!
Ilmapatjan "kovuutta" ei koskaan voi arvioida sormella painamalla. Ainoa oikea tapa, on käydä patjalle pötkölleen ja jos ei kääntyellessään saa maakosketusta, niin alentaa hieman painetta. Silloin patja antaa sinulle rauhallisen unen, koska tuntuu pehmeältä, kroppa on irti maasta. Yöllinen pieni mönkiminen ja hartian tai lonkan osuminen maahan on vai merkki hetkellisestä pistekuormituksesta.
PS. Vastaus kysymykseen. Jos teet extremeä, niin 38 mm on mielestäni hyvä, jos haluat "allround" alustaa. Itse käytin aikoinaan korkealla 2 cm patjaa suht kovaksi pumpattuna, jottei tullut maakosketusta. 38 mm. on hyvä laavulla, ellei jopa luksusta! Ainakin minulle.
50 mm, joka on jo luksuspatja, on ihan ok laavulle. Jos saat sinne inehmon yöksi niin häneltä jää se kääntyessään inhoittava lonkkakosketus laavun lattiaan kokematta ja aamulla hän nuuskuttaa korvaasi, ettei aikohin ole nukkunut näin hyvin.
Yleensä olen pärjännyt 14 mm solumuovipatjalla, kun alla on ollut sammaleinen kangasmetsä tai kuten usein Jukolan viestissä, pelto. Nyt kuitenkin tasainen ja tiivis mäntykangas oli niin kova alusta, että tuon kanssa jäi unet olemattoman vähiin. Extremeä en hae, vaan kovalle alustalle sopivaa alustaa, jota voi tietysti käyttää muualllakin. Ilmapatja vaan on kallis ja painava verrattuna solumuoviin. Nyt kun tuo tarjous on mennyt ohi, 150 eurolla saisi hyvän patjan, mutta jos 94 euron + postikulut alusta on riittävän hyvä, tietysti se kannattaisi ottaa.
hiilikuitumies
15.04.2020, 01.30
Ilmapatja vaan on kallis ja painava verrattuna solumuoviin.
Kallis, mutta ei painava. Tyypillisesti hieman painavampi. Jos R-arvoon verrataan, niin kevyt. Ja pieni.
No joo, paino riippuu tietysti millaiseen ilmapatjaan verrataan. Itse vertasin tuollaiseen 38...50 mm paksuun ilmapatjaan, mikä on melkoisen epäreilu asetelma.
Pieni koko pakattuna on tietysti etu.
hiilikuitumies
15.04.2020, 09.13
No joo, paino riippuu tietysti millaiseen ilmapatjaan verrataan. Itse vertasin tuollaiseen 38...50 mm paksuun ilmapatjaan, mikä on melkoisen epäreilu asetelma.
Oma alustani on 8,5 cm paksu ja muutenkin reilun kokoinen. Se painaa n. 550 grammaa, ja parempiakin löytyy, jos lyö reilusti rahaa tiskiin. 1,2 cm:n tavallinen ja tuota kapeampi solumuovipatja foliolla on n. 350 grammaa, mutta sen eristävyys ei ole juuri mitään. Kesällä sillä ei toki ole niin merkitystä. Jos R-arvon pitää olla yli 3, kuten se saisi olla, jos viileämmällä käyttää, hankala on löytää edes sellaista solumuovista. Mukavuustekijät vielä lisäksi. Solumuovi on toki paras ratkaisu, jos tilaa riittää, eikä tarvitse mukavuutta tai eristävyyttä, kun se on edullinen ja varmatoiminen.
Taas kiusataan. Partiovaruste lähetti mainoksen, makuualustat yms. tänään -20%. Tuo tekee 150 euron alustasta saman 30 € kuin viime viikonlopun tarjous.
Hetki ootellaan, niin konkurssimyynneistä irtoaa 50 % alennukset.
Nythän menekki on kohta parhaimmillaan kun porukka opettelee taas ulkoilemaan ja kelit lämpenee.
hiilikuitumies
19.04.2020, 23.36
Verkkokauppahan kukoistaa nyt. Luonto on tupaten täynnä retkeilijöitä, joilla on normaalia enemmän aikaa sekä shoppailla verkossa että oikeasti käyttääkin tuotteita.
Niin näyttää olevan. Minäkin olisin tilannut, mutta Apexia ei L-koossa enää ollut. Vaikuttaa siltä, että nyt myydään noista 2019 mallit pois ja sitten tulee 2020, jossa on ilmeisesti jotain faceliftiä tehty. Tai sitten toimittajalla on vaikeuksia, kun 2020 malleja ei juurikaan ole tarjolla.
Konkursseja alkaa tulla vasta myöhemmin, kun porukalta loppuu rahat. Siis ellei elämä ala vähitellen palautua ennalleen.
375g 5cm paksua alustaa oli lähes puoleen hintaan ja sittemmin R 4 675g myös hyvässä tarjouksessa .. maltoin mieleni kun Neoair reilu puoli kg vielä pitää ilmaa ja en ole talviretkeilemään just menossa
Jossain oli myös 5 cm Evolite tarjouksessa (ilmeisesti poistuva tuote ja taisi r-arvokin olla vain 2), mutta ehkä kuitenkin satsaan kestävyyteen ja otan joko Apexin tai Prolite plussan.
Makuualusta vuotaa. Kahdessa tunnissa tyhjäksi. Oli vähän levoton yö. Kuinkas paikantaisi reiän, pitääkö lähteä uimahalliin?
Nickname
12.06.2020, 21.43
Makuualusta vuotaa. Kahdessa tunnissa tyhjäksi. Oli vähän levoton yö. Kuinkas paikantaisi reiän, pitääkö lähteä uimahalliin?
Sumutepullosta suihkit saippuavettä ohuen kalvon
Ohiampuja
21.06.2020, 13.03
Mistä löytyisi hyvä kokoperheen makuualusta joka sopii myös selkävikaiselle? Mielellään alle 100 euron hintaan...
Sumutepullosta suihkit saippuavettä ohuen kalvon Tuolla löysin omastani reiän. Tosin paikkauksen jälkeen ei edelleenkään pidä koko yötä ilmaa. Uutta on ilmeisesti lähdettävä etsimään. Pitänee tällä kertaa mennä kestävyys eikä keveys edellä.
Mistä löytyisi hyvä kokoperheen makuualusta joka sopii myös selkävikaiselle? Mielellään alle 100 euron hintaan...
Tarkoitatko makuualustaa, johon mahtuu koko perhe kerralla vai yhden hengen alustaa jota perheen kaikki jäsenet voivat käyttää omissa touhuissaan?
"Koko perhe kerralla" -makuualustaksi varmaan joku leveä uimapatja. Niitä saa parilla kympillä kiinakrääsäkaupoista (biltema, kärkkäinen, hongkong, tokmanni...).
https://m.addnature.fi/klymit-static-v-makuualustat-vihrea-872183.html
Tästä kokemuksia? Ois paikallisessa 80e, katoin että mukavan pieneen pakkautuu ainakin mutta ei kokemusta muista ilmapatjoista.
Pitänee tällä kertaa mennä kestävyys eikä keveys edellä.
Ei, seis! Keveys on kaikki kaikessa, kestävyys ja käytännöllisyys sikseen. Ei vaan, tosiaan keventely on hyväksi siihen asti, kun ei tingitä [liikaa] kestävyydestä ja käytännöllisyydestä. Ja se, mikä on liikaa, määritellään tapauskohtaisesti.
Nyt on kymmenisen yötä tullut nukuttua eri paikoissa Thermarestin Neoair Uberlitellä. Telttana on toiminut loistava Helsportin Fjellheimen superlight 3 camp ja näiden yhdistelmä on ihan älyttömän liukas. Ei tarvitse olla kuin ihan miniskidi viiste jossain kohtaa, niin jo liukuu. Paikkansa haettuaan Neoair UL on kerrassaan loistava. Mukava ja ei rapise. Aaah. Ja krooh pyyh.
Meillä on Thermarestin Apex eli 50 mm paksu itsetäyttyvä 50 d kankailla. Oikein hyvä. Tuli tarve toisellekin, joten koska samanlaista ei sopivasti ollut saatavilla, ostin Prolite plussan. Paperilla muuten sama, mutta 38 mm paksu. Oikein hyvä sekin. Erikoista on vain se, että Proliten kankaat tuntuu tukevammilta ja siten myös lujemmilta kuin Apexissa, vaikka pitäisi olla saman vahvuista. Toki denier on kovin epämääräinen määrite, mutta voisi silti olettaa saman valmistajan lukujen olevan vertailukelpoisia. Mutta samapa tuo, kun molempiin olen tyytyväinen. Tunne on se, että noissa on kestävyyden ja painon kompromissi aika hyvin tällaisen ei-hifistelijän näkökulmasta tasapainossa.
Yksi vanha 25 mm patjakin on varastossa, jossa on tuo liukumisongelma. Melko ärsyttävä, joten tuota patjaa ei juurikaan tule käytettyä. Mielummin otan 25 vuotta vanhan, jostain marketista ostetun 14 mm solmuovipatjan.
Kävin XXL:ssä ihmettelemässä.
50e Phoxx, 100e Exped AirMat Lite 5M ja 200e Expedin SynMat UL ja HL oli kaikki noin suurinpiirtein yhtä pieniä pakattuna.
Phoxx ja Airmat eristämättömiä, expedissä tietysti parempi materiaali ja muutenkin paremman oloinen kapistus. Käsipumppu Phoxxissa on myyjän mukaan käyttökelvottoman hidas, itse joutuu puhaltamaan. Expedissä ehkä vähän nopeampi mutta kai aika onneton sekin. Expedistä lisäksi hyllyssä vaan tuo M koko.
Synmateissa on pumppupussi joka on tietysti nopea. Samalla niissä on samaan pieneen kokoon pakattuna myös eristettä joka tuota hintaa tekee. En tiedä tuleeko ihan talvella telttailtua mutta pidentäisi varmaan käyttöaluetta keväällä ja syksyllä. Plussana että paikallisesta löytyy kokoja hyllystä, tarvisin 188 pitkänä varmaan LW mallin. Etäinen muistikuva että intissä heräilin välillä siihen että kantapäät oli patjan yli maata vasten ja jäässä.
Onko nuo käsipumput todella niin huonoja että patjat pitää homehduttaa puhaltelemalla vai mikä on raadin kokemus? Onko home oikeasti relevantti vaara?
Entä osaako joku verrata noita UL ja HL malleja onko kestävyydessä oleellista eroa? Kokoero ainakin aika olematon kun ei hyllyssä niitä meinannu toisistaan erottaa. HL oisi 10e kalliimpi ja 150gr kevyempi. R-arvo molemmissa 3,3. Muoto on eri, en osaa sanoa tarvinko neliön vai muumion.
Jatkokysymys, voiko makuualusta olla liian lämmin? Ei kai?
Yks revikkaukko juutuupissa puhui että kun nuo "ilmasäiliöt" on patjassa pitkittäin kuten expedissä, niin kyljellään nukkuminen ois hankalampaa koska ukko pyörähtää helpommin naamalleen tai selälleen. Thermarestin tapaan poikittaisilla "ilmasäiliöillä" olis kuulemma vakaampi olo kyljellään. Onko kukaan täällä huomannut moista?
https://scandinavianoutdoor.fi/exped/varusteet/makuupussit-ja-alustat/makuualustat/synmat-hyperlite-lw/ Tuollaisella on pärjännyt omat yöpymiset hienosti. Vaikka inhoan liikaa lämpöä nukkuessa, tuolla on onnistunut hyvin kesäkeleilläkin. Nukkumisasento vaihtelee yön aikana, ei ole ollut ongelmaa. Riittävän täyteen pitää täyttää. Täyttäminen onnnistuu helposti tällä: https://scandinavianoutdoor.fi/exped/varusteet/makuupussit-ja-alustat/makuualustat/schnozzel-pumpbag-ultra-l/
Tuo Schnozzel pitäiskin tulla Expedin patjassa jo mukana, ainakin noissa Synmat UL ja HL.
Nemo Tensor 25" Wide Long olisi kans mielenkiintoinen vaihtoehto. Vähän halvempi ja viileämpi kuin nuo Expedit, mutta kai vähän tukevampi sivusuunnassa. Tiedä sitten.. Huonosti löytyy hyvää vertailudataa varsinkaan kuvina noista eri versioiden ja merkkien/mallien koosta pakattuna. Ihan yhtä tyhjän kanssa nämä tämmöset kuvat kun ei tiedä onko kädet Charan vai Grimaldin.
https://tyresandsoles.com/wp-content/uploads/2018/07/TyresandSoles_TensorPad_06-1100x733.jpg
Onko nuo käsipumput todella niin huonoja että patjat pitää homehduttaa puhaltelemalla vai mikä on raadin kokemus? Onko home oikeasti relevantti vaara?
Youtubessa oli video, jossa joku leikkeli useamman vuoden käytetyn ja puhaltamalla täytetyn Thermarestin auki katsoakseen, että kasvaako sisällä mitään. Ei kasvanut.
Mulla on ihan Neoair Venture, halvennuksesta. Ei eristä paljoa mutta ei painakkaan paljoa.
Yllätys oli kun Cyclolla lähdin juhannuksen jälkeen soratieseikkailulle ja en viitsinyt ottaa telttaa kyytiin niin halpisriippumatolla lähdin matkaan vaikken ole ennen sellaisessa nukkunut. Eka yö oli kauhea kun paljon kahvia pohjalla ja matto liian löysällä mutta sen jälkeen nukuin paremmin kuin teltassa. Kylmä meinasi tulla ilman makuualustaa jos vähänkin tuuli mutta menihän se.
Tilasin nyt youtube revikoiden perusteella Nemo Tensor Insulated 25" Wide Long.
.Onko nuo käsipumput todella niin huonoja että patjat pitää homehduttaa puhaltelemalla vai mikä on raadin kokemus? Onko home oikeasti relevantti vaara?
Itsellä on patjana Expedin SYNMAT UL LITE M, jota olen täyttänyt sillä mukana tulevalla pienellä pumpulla ja on mielestäni täysin riittävä. Ensin ajattelin, että pakkohan sellainen pumppusäkki on ostaa, mutta kun huomasin ettei leiriä pystyttäessä ole koskaan niin kova kiire, että pitäisi alusta saada nopeammin täyteen mitä tuolla käsipumpulla saa niin jätin säkin ostamatta ja hyvin on pärjätty. Toki jos on joku extra wide/extra long mallinen patja niin vähän kauemminhan siinä menee, mutta itse olen hyvin pärjännyt..
Joo, varmaan tuollainen käsipumppukin riittäis jos se kunnolla toimii. XXL:ssä jäi semmoinen kuva myyjän puheista että sitä Phoxxia saa pumpata siinämäärin että puhaltaminen on houkuttavampi vaihtoehto.
Noissa expedin tavan ultralighteissa tulee se kunnon pussi kai kyllä mukana.
Se homehtuuko patja sitten puhalluksesta on varmaan ihan oma lukunsa?
Tuommosen 50e patjan kohdalla lienee aika samantekevää. Jos homehtuu niin mahtaa patja olla jo vaihtopisteessä muutenkin.
Ja kai tuo enemmän on talviretkeilyn ongelma? Halvalla eristämättömällä patjalla tuskin pakkasessa on kovin mukava nukkua.
^no toi varmaan menis hyvän makuupussin ja tavallisen makuualustan kanssa ihan hyvin jossain lievässä kylmässä
ilkkaluukkonen
02.07.2020, 20.11
Muistelisin, että Sea to Summitin ohjeissa puhaltamista ei kehoteta välttämään kasvustojen takia, vaan sen takia, että liimat kärsii pitkässä juoksussa. Ostin sen takia pumpun, enkä ole asiaa miettinyt enempää. Pumppu toimii kuitenkin kuivapussukkana pikkuiselle yösälälle, niin 15€ hinta ei tuntunut pahalle.
Expedin sivuilla ei mainita myöskään hometta, mutta se mainitaan että kostea hengitysilma heikentää eristeen toimivuutta ja tiputtaa R-arvoa.
Expedin alustat ei niinkauan kestä että ehtisivät homehtua.
Thermatrest kestää.
Mutta haittaako home, sehän on siellä alusta sisällä.
.
Niin, kai se kyläkouluissakin on pääasiassa vaan eristeessä seinän sisällä. :)
XXL:stä ostin perjantaina Trangoworld-merkkisen patjan. Mitat 195 x 65 x 9. Ensimmäiset päiväunet nukuttu täällä käsivarren maisemissa ja ensifiilikset on hyvät. Parin viikon päästä tiedän, oliko hyvä vai p...ka ostos.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200817/2dcfe2449ee98c2da321419e0f08b958.jpg
Nemon tyyny on jo parilla retkellä koeteltu ja hyväksi havaittu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200817/323303a3b50e4c6615e39c5558e310d1.jpg
Planet x myy patjoja todella kilpailukykyiseen hintaan, ei varmaan ihan umpisurkeita ole, ja kuvissa näyttää ainakin ihan kelvollisilta. 18€ hinnalla ainakin kesäkäyttöön ja ekaksi patjaksi varmaan ok tuotteita. Kuka testaa onko umpisurkeita?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CPJOSEMIM/jobsworth-semi-inflatable-camping-mat
https://www.planetx.co.uk/i/q/CPJOMGIM/jobsworth-morning-glory-inflatable-mattress
^ tuommoinen edullinen patja toimii hyvin solumuovin kanssa. Yksinään käytettynä tulee kylmä läpi helposti. Näyttävät muuten melko samoilta kuin Alpkitin Airo-patjat.
Parin vuoden sisään ollut muutama patja käytössä:
- nimetön (laina)halpispatja hajosi kesäreissulla kun päällinen kuoriutui vaahtomuovista
- Exped Downmat 7, tämä oma patja ja hyvä. Ehkä 9-versio olisi kylkinukkujalle vielä parempi?
- Alpkit Dirtbag, paksu ja mukava mutta ei paljoa eristä eli 2-vuodenajan käyttöön. Tähän tuli sivuun reikä, en vielä tiedä onnistuinko paikkaamaan. Tarjoushinnalla ok.
- Alpkit Airo 120, käytetty tuomaan lisämukavuutta solumuoviin, ei taida paljoa eristää yksinään. Tuplapatjana ok kunhan ostaa tarjouksesta.
- Thermarest Trail Pro, kiireessä ostettu en ole itse nukkunut yötäkään mutta nukkujien mielestä mukava patja vaikka onkin tosi iso pakatessa.
Tjaa, tulihan se makuupussikin päivitettyä, ei unelmapussia vaan saatavuudeltaan hyvä ja hintalaatu kohdallaan. Halusin vähän reilumman kokoisen joten aikani pohdittua tökkäsin tilaukseen Cumulus Teneqa 700:seen joka tulikin reilussa viikossa ja nyt viikon nukuttuani pari kommenttia:
- reilun kokoinen 184cm / 90kg kuljettajalle
- hyvin lämmin paitsi jos on kylkinukkuja ja makuupussin ohuempi pohjapuoli on teltan ulkoseinää vasten
- miellyttävät materiaalit, tosin kostuneena ehkä vähän tuoksuu itäblokille (kuulemma häviää ajan myötä)
- vetoketju vähän jumii, pitää voidella
- pakkauskoko kasvaa edelliseen järeysluokkaan nähden yllättävästi, 16litran pakkauspussiin ahtaminen on oma hommansa
Ehkä Cumulukselta paras pussi minulle olisi viime vaelluksella ollut lievästi tuunattu Panyam (pohjaan lisätäyte ja mahdollisesti levennys).
Ostan vielä toisenlaisen (kompressio)pakkauspussin niin saa vähän eri muotoisen paketin tuosta rinkan pohjalle
arctic biker
25.10.2020, 13.33
Planet x myy patjoja todella kilpailukykyiseen hintaan, ei varmaan ihan umpisurkeita ole, ja kuvissa näyttää ainakin ihan kelvollisilta. 18€ hinnalla ainakin kesäkäyttöön ja ekaksi patjaksi varmaan ok tuotteita. Kuka testaa onko umpisurkeita?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CPJOSEMIM/jobsworth-semi-inflatable-camping-mat
https://www.planetx.co.uk/i/q/CPJOMGIM/jobsworth-morning-glory-inflatable-mattress
Koitin tilata vara tai vieraspatjaksi vaan ei planetin sivulla päässyt tilaamaan.
Toki kannattaa huomata että Planetin rahtikulut on isot , 24jotain euroa Suomeen.
^näyttää Jobsworthit samalta kuin Alpkit Airot
Untuvapusseja paljon käyttäneiltä kyselisin kuinka pieneen pussin kehtaa murjoa ennen kuin sille on odotettavissa pysyvää haittaa? Pitäisi saada n. 10 % alkuperäistä pienempään tilaan pussi tai miettiä jokin vaihtoehtoinen kuljetustapa.
Juha Jokila
16.02.2021, 17.53
Pusseille myydään remmeillä kokoon puristettavia kompressiopakkauspusseja, joilla tilavuuden pystyy helposti puolittamaan verrattuna tiukasti käsin sullottuun pakkaukseen. Jos tuo -10 % on tavoite käsin sullottua pienentää, niin ei varmasti ole mitään haittaa. Hiukan enempi on pöyhimistä, jos oikein piukassa käyttää.
Foothillster
16.02.2021, 18.32
Mää olen puristanut untuvapussin niin pieneksi kuin vain on mahdollista eikä vielä ainakaan ole pussista tullut kylmempi. Eli runnon sen makuualustan pumppupussin sisään ja poljen ilmat pihalle venttiilin avulla.
Ja makuupussi ajoissa auki ennen nukkumaanmenoa jotta untuvat avautuvat kunnolla ja pussi kuohkeutuu.
Lähetetty minun Nokia 2110 laitteesta SMS viestillä
Näin olin ymmärtänyt, mutta piti vielä varmistaa. Pitäisi seuraavaksi siis löytää n. 35 cm x 18 cm kompressiopussi. Hankin Cumulus Tenoqua 700:n, mutta se pussi on ihan inan isompi kuin Ortliebin tankolaukku mihin se pitäisi saada survottua.
Juha Jokila
16.02.2021, 21.17
^siis täyttääkö pussi koko tankolaukun? Sittenhän sen voi sulloa sinne suoraan ilman pakkauspussia. Näin mulla oli Ortliebin etusivulaukussa melkein saman kokoinen makuupussi. Taisi siihen vielä mennä ilmapatja päälle.
Edit: Tuollainen s-koon pussukka voisi mennä. Yleensä ne vähän pullistuu mutkalle kiristäessä, että voi olla silti nihkeää sujuttaa pakettia toisen pussin sisälle.
Ja makuupussi ajoissa auki ennen nukkumaanmenoa jotta untuvat avautuvat kunnolla ja pussi kuohkeutuu.
Samoin myös kotona, pussi pois pakkauksesta.
^siis täyttääkö pussi koko tankolaukun? Sittenhän sen voi sulloa sinne suoraan ilman pakkauspussia. Näin mulla oli Ortliebin etusivulaukussa melkein saman kokoinen makuupussi. Taisi siihen vielä mennä ilmapatja päälle.
Edit: Tuollainen s-koon pussukka voisi mennä. Yleensä ne vähän pullistuu mutkalle kiristäessä, että voi olla silti nihkeää sujuttaa pakettia toisen pussin sisälle.
Pitää mittailla. Sea to summitilla on ainakin paperilla sopivan kokoisia. Preferoisin tässä vaiheessa vaihtoehtoa, jossa kompressio olisi erikseen, koska silloin sen pussin voisi vain sujauttaa tankolaukkuun irroittamatta sitä pyörästä. Se voi tosin olla toiveajattelua. :)
Juha Jokila
17.02.2021, 01.15
^eh, miksiköhän mun viestissä ei tullut linkkiä näkyviin!? No, Sea to Summitiin mä yritin linkittää, jonka sä jo olit löytänytkin.
Tenekan paketti on 10 l. Ei mahdu sea To summitin S pussiin, MT500 mahtuu juuri ja juuri siinä on 6l pakkaus. S kokonen pussi kyllä menee Ortliep tankolaukkuun, isompi ei.
Mulla on tästä kokemusta.
Kompressio pussit on lyhyitä ja paksuja, siinä ongelma.
En ole vielä itse löytänyt mistään pitkää ja kapeaa kuivapussia, varsinkaan kompressio mallia.
Teneka voisi mennä Tatonkan punaseen 10l kuivapussiin, myydään prismassa n. 10€.
Kompressio pussit on lyhyitä ja paksuja, siinä ongelma.
En ole vielä itse löytänyt mistään pitkää ja kapeaa kuivapussia, varsinkaan kompressio mallia. .
Löysin syksyllä yhden pitkulaisen jossa hihnat ”poikittain”. Hiivatti kun en muista merkkiä, ei ollut saatavilla helposti. Ehkä joku US -merkki oli.
Pitää kokeilla aluksi pelkkää Ortliebin pussia. Epäilen lähinnä sen vedenpitävyyttä käytännössä.
Olihan niitä horisontaalisesti kompressoituvia pusseja myös Expedillä jota ei voi enää laskea eksoottiseksi merkiksi, ehkä muitakin löytyy. Tästä mallista on useampaa kokoa:
http://www.exped.com/finland/en/product-category/packsacks/waterproof-compression-bag-m-blue
Kuljetuspussin etsintä vielä kesken, mutta makuuominaisuudet tuli testattua, kun oli juuri sopivasti 20 astetta pakkasta ulkona (Tenequa 700 limit -18). Oli vielä erittäin lämmin bivyn sisällä ja pitää vielä vähän harjoitella miten hengitellään niin, että ei kerry kosteutta. Vähän härmää oli kertynyt suuaukon ympärille ja tuntui, että jonkin verran kosteutta oli myös tullu hengiteltyä pussin pääosan sisälle.
Nyt on vähän enemmän joustavuutta kylmiin oloihin, kun vanha Rabin neutrino 200 ei mainittavasti pakkasia kestänyt unen kärsimättä.
Pitää mittailla. Sea to summitilla on ainakin paperilla sopivan kokoisia. Preferoisin tässä vaiheessa vaihtoehtoa, jossa kompressio olisi erikseen, koska silloin sen pussin voisi vain sujauttaa tankolaukkuun irroittamatta sitä pyörästä. Se voi tosin olla toiveajattelua. :)
Käytin pitkään kompressiopusseja vaan totesin että niiden kanssa jää aina hukkatilaa koska ovat kovia ja epämääräisen muotoisia. Nykyään makuupussi sellaisenaan pakettiin tai rinkkaan. Mahtuu paljon muutakin mukaan.
--
Murphy elää!
Käytin pitkään kompressiopusseja vaan totesin että niiden kanssa jää aina hukkatilaa koska ovat kovia ja epämääräisen muotoisia. Nykyään makuupussi sellaisenaan pakettiin tai rinkkaan. Mahtuu paljon muutakin mukaan.
Eipä siinä itselläkään ole niin väliä sitten, jos tuo pussi ei mahdu Ortliebiin. Yritin sovittaa sen speksit yhteen, mutta olisi voinut ostaa melkein isommankin, jos tuo ei mahdukaan tankoon.
Eipä siinä itselläkään ole niin väliä sitten, jos tuo pussi ei mahdu Ortliebiin. Yritin sovittaa sen speksit yhteen, mutta olisi voinut ostaa melkein isommankin, jos tuo ei mahdukaan tankoon.
Jos käsitin oikein niin alkuperäinen säilytyspussi on aavistuksen isompi kuin tankolaukku. Tietysti olennainen kysymys on että kuinka kovasti se piti sulloa siihen alkuperäiseen, mutta jos pukuumassi vielä vain pienempäänkin menisi l. ei ollut vielä kovin kompressoitu niin menee se sitten siihen tankoonkin. Äkkiseltään uskaltaisin kyllä luottaa Ortliebin vedenkestävyyteen jos sellainen luvataan.
Äkkiseltään uskaltaisin kyllä luottaa Ortliebin vedenkestävyyteen jos sellainen luvataan.
Niin siis kyllä minä Ortliebiin luotan, mutta en itseeni. Se on ainakin muutama tapa saada pakattua väärin ja onpa siihen tullut pari reikääkin aiheutettua. Mitä täydempi se on niin sitä helpommin päät jäävät vähän liian auki. Ja mitä väsyneempänä sitä pakkaa niin sitä useammin ne jäävät vähän auki. ... Mietintämyssy pysyy päässä ja pohtii mitä tuon kanssa kannattaa tehdä. :)
Tenequa 700:n sai sullottua sekä Ortliebin tankolaukkuun että 7 litran kompressiopussiin. Eiköhän se niissä pärjää sen mitä tarvitsee. Ehkä päinvastoin voisi hankkia vielä isomman kompressiopussin ettei litistä untuvia liikaa. :)
K.Kuronen
24.02.2021, 21.34
Tuohon pakkausongelmaan kannattanee kokeilla myös Sea To Summitin eVac-kuivasäkkejä, jotka ovat pidempiä, soikeita ja joissa pohjan kangas päästää ilman (hitaasti) lävitseen.
https://seatosummit.com/product/evac-dry-sack/
Juha Jokila
25.02.2021, 03.43
Tenequa 700:n sai sullottua sekä Ortliebin tankolaukkuun että 7 litran kompressiopussiin. Eiköhän se niissä pärjää sen mitä tarvitsee. Ehkä päinvastoin voisi hankkia vielä isomman kompressiopussin ettei litistä untuvia liikaa. :)
Enemmän mä pelkään pussin tunnelointien ompeleiden pettämistä kuin untuvan pilalle menoa.
Ei se untuvan litistäminen ole ongelma. Jotenkin nyt tuntuu, että juoni on vähän hukassa.
Keinokuitu menettää jokaisella pakkauskerralla kuohkeuttaan.
--
Murphy elää!
Ei se untuvan litistäminen ole ongelma. Jotenkin nyt tuntuu, että juoni on vähän hukassa.
Keinokuitu menettää jokaisella pakkauskerralla kuohkeuttaan.
Nähtävästi luen vain liikaa valmistajien ohjeita. :)
Nähtävästi luen vain liikaa valmistajien ohjeita. :)
Uskaltaisin sanoa että kyllä nyt luet. Luen tuon lähinnä klausuuliksi, jolla (taas kerran) suljetaan pois valmistajan vastuu (kaikesta). Western Mountaneering mm. sanoo, että voi aivan hyvin kompressoida kiveksi omalla säkillään. Tietysti tämä koskee lyhytaikaista pakkaamista. Pitempiaikanen säilytys taas ilman muuta pitäisi tapahtua vapaana tai niin kuin mulla Haltin pussin mukana tuli iso verkkosäkki säilytystä varten. Mitä vanhempi makuupussi on ja sen sisään on mahdollisesti kertynyt rasvaa yms. aineita ihmiskehosta käytön mukana, sen huonommin tai kauemmin kestää kun untuvat saavat takaisin kuohkeutensa jos osa lainkaan. Muutenkin kompression jälkeen mitä kovempi kompressio, sen kauemmin kestää kun pussi on nukkumavalmis.
Mutta, kuten kerroin, itse en enää kompressoi, mutta syy on se, etten näe saavani tiukalla kompressiolla mitään etua pakatessa. Sisällä rinkassa/persporkkanassa on vain epämääräisen muotoinen kivi, joka jättää sinne sun tänne tyhjiä koloja, joita ei kuitenkaan saa täytettyä järkevästi.
Jokainen tietysti kohtelee varustustaan niin kuin itse haluaa eikä tuo lähtökohtasi liene mitenkään huono kuitenkaan.
Nickname
30.05.2021, 20.03
Kertokaapas kokeneemmat makuupussi maestrot hikoaako tuollaisessa makuupussissa missä sisus on saman näköistä kangasta (mitä lie kiiltävää) kuin ulkopuoli?
Jotenkin tuntuisi että tuollainen sisus on epämiellyttävä ja tarttuu ihoon kiinni jos hikoaa, olen nukkunut ja omistanut vain kangas sisusta pusseja.
Yrittänyt tässä etsiä suorakaiteen muotoista untuvapussia jossa tarkenisi +5>, menisi pieneen tilaan, eikä maksaisi miljuunia, muutaman löysin mutta niissä on tuo alussa mainitsemani sisus joka epäilyttää.
^ Kangas joka nukkaantui, olivat painavia ja saakelin moisia möykkyjä pakattuina.
Ostat vaan nykyaikaisen makuupussin ja sille kaveriksi makuupussilakanan joka miellyttää eniten tai teet semmoisen itse.
Ei ainakaan mitä minulla on laatupusseja niin tunnu epämiellyttävältä. Pääasiassa käytän kyllä erillistä sisäpussia ja lämpöisellä pidän makuupussia vain peittona. Kyseiseen lämpötilaan minulla on Millet Alpine ltk 800.
Ja lineri jota käytän on siis Cocoon Coolmax. Se toimii parinkympin kieppeillä sellaisenaan.
Juu ei ne itsestäkään tunnu epämiellyttäville, vaan käytän aina nuita lakanoita pussien kanssa niin tarve niiden pesulle vähenee radikaalisti.
Kertokaapas kokeneemmat makuupussi maestrot hikoaako tuollaisessa makuupussissa missä sisus on saman näköistä kangasta (mitä lie kiiltävää) kuin ulkopuoli?
Jotenkin tuntuisi että tuollainen sisus on epämiellyttävä ja tarttuu ihoon kiinni jos hikoaa, olen nukkunut ja omistanut vain kangas sisusta pusseja..
Minulla hikoaa ja tarttuu kiinni pussi kuin pussi. Siihen auttaa joko kerrasto tai sisäpussi esim. silkistä. Ne suojaavat muutenkin varsinaista pussia likaantumasta niin nopeasti sekä tuovat pienen lisälämmön pussiin. Tuollainen silkkinen lineri menee tietysti pienempään tilaan ja on kevyempi kuin kerrasto.
--
Murphy elää!
En jostain syystä saa nukuttua merinokerrastoissa niin viime vaelluksilla on ollut mukana ohut pyjama tai ohut puuvillakerrasto nukkumiseen. Lakana olisi tietysti toinen vaihtoehto.
Nickname
31.05.2021, 11.22
Kiitos vastanneille, tosiaan iso plussa on tuon lakanan kanssa ettei tarvitse pestä itse makuupussia niin usein, näissä lakanoissa lukee että lisää pussin lämpötilaa liki 5°c eli uskallan varmaan ostaa sitten kevyemmän makuupussin kun en pakkasilla siellä kuitenkaan nuku.
K.Kuronen
31.05.2021, 11.46
Totesin tellta-ilmapatja-makuupussi setin liian isoksi ja hitaaksi, joten etsin yhdistelmätuotetta. Onko mitään vedenpitävää makuupussia, jossa olisi jonkunnäköinen hyttysverkko? Hakusessa siis "heitä maahan ja nuku"-henkinen ratkaisu. Sori jos on puhuttu aikaisemmin, en jaksanut lukea läpi. Lähinnä satunnaiseen majoittumiseen tulisi tämä.
Itse kokeilisin ratkaisua, jossa makuupussi, kevyt vedenpitävä suojakuori ja hyttyshuppu ovat erilliset. Kokeilin joskus tositoimissa vyötäisille asti ulottuvaa hyttyshuppua, mutta ongelmana on, että itikat ovat aivan kasvojen edessä inisemässä: jos on pientäkin herkkyyttä, niin uni jää vähiin. Samoin vapaa tila jää todella pieneksi, mikä saattaa ahdistaa.
https://live.staticflickr.com/65535/51215732845_55dd242086.jpg
Erillinen huppu toimii myös jotenkin ankaraan itikka-aikaan taukosuojana:
https://live.staticflickr.com/65535/51215736195_cb59c0f387.jpg
ReissuReino
31.05.2021, 14.41
Täälläkin merinokerrasto, villasukat ja buffi toimittavat makuupussilakanan virkaa, pääasia että ovat puhtaita eikä menty päivää samat kamppeet päällä. Näitten kanssa voi pihistää makuupussista grammoja pois. Jos on taipumusta kutiamaan villatuotteista niin voi kokeilla jotain muuta materiaalia.
Totesin tellta-ilmapatja-makuupussi setin liian isoksi ja hitaaksi, joten etsin yhdistelmätuotetta. Onko mitään vedenpitävää makuupussia, jossa olisi jonkunnäköinen hyttysverkko? Hakusessa siis "heitä maahan ja nuku"-henkinen ratkaisu. Sori jos on puhuttu aikaisemmin, en jaksanut lukea läpi. Lähinnä satunnaiseen majoittumiseen tulisi tämä.
Bivy kenties? https://eu.alpkit.com/products/elan
--
Murphy elää!
Täälläkin merinokerrasto, villasukat ja buffi toimittavat makuupussilakanan virkaa ...
Samoin. Makuupussilakana kyllä on, mutta vähänkin viileämpänä yönä puen kyllä mieluummin kerraston päälle.
Näin makuupussikeskustelun lomaan laitan oman kokemuksen makuualustasta.
Thermarest Neoair Uberliteä ei voi kuin kehua omassa käytössä. Käyttö kevytpatikointia ja pyöräretkeilyä lähinnä maastossa. Mahdottoman pieni, kevyt ja täydessä latingissa kooltaankin sopiva itselleni (181cm sulka päässä). Alustan saa taiteltua jopa pienempään tilaan kuin luvattu, jos oikein yrittää. Jollekin leveämmät hartiat omaavalle veijarille alusta voi olla kapea, mutta itselleni sopiva. Monissa kevyissä alustoissa on kohinaongelmaa liikkuessa, jota tässä ei ole yhtään. Lisäksi alusta on paksu eikä olkapäät tai lantio osu maahan kyljelläänkään.
Suosittelen siis. Toissa vuonna sai hyvällä hintaa Varustenetistä.
^Tossa ei taida tarjeta kun ihan keskikesällä? Mietin että jos olisi samalla makuupussi...
Juu ei tuossa yksistään. On varmaan jotain jotenkin päällystettyjä tai käsiteltyjä pusseja mutten itse luottaisi niiden vedenpitävyyteen. Bivy makuupussin - ohuenkin - päällä ei paljoa lisäkiloa tuo. Tuokin Elan on aika iso tuon hyttysverkon takia, Hunkan on ruumissäkki puritaanille.
--
Murphy elää!
Mullapa se on Exped waterblock 600. Pätevä pussi. Hauskoja videoita löytyy juutupesta siitä.
On vain menny aika retkeillessä niin ei ole ehtinyt käyttää.
Lanshan 1 ul pro ajaa saman asian.
Vähän makuupussia miettinyt. Pitäis pärjätä pohjoisen kesässä, eli nollan tuntumassa. Mountain Equipment Classic 750/1000 tai helium 600. Tuo 1000 taitaa ampua yli ja on aika iso pakattuna.
MP reissuille lähinnä, paino ei haittaa, mutta koko kyllä. Tuo classic 1000 täyttäisi myös talvi vaatimuksen, mutta tarvii melko varmasti kuitenkin kaksi eri pussia hankkia. Mountain equipment siksi, että löytyy xxl koko, mahtuu max 205cm ruho sisään, pienempi ei käy, muut merkit kyllä. Hintaluokka 400e nurkilla. Ehdotuksia/mielipiteitä?
Minulla on tuo Helium 600 Regularina ja se on kyllä mittojaan pienemmän oloinen pussi, varsinkin leveyssuunnassa. Saattaa olla tiukka tuossa XXL-koossakin noin isolle nukkujalle.
Vertailukohtana mm. Cumulus Teneqa joka on selvästi tilavampi normikoossa ja valmistajalta saa vielä pussin mitoitettuna kustomina suhteellisen edullisesti.
Mä olen itse 193, mutta poika on jo vähän pidempi. Siksi tuo 2m vaatimus.
https://varuste.net/c2064/makuupussit Voisi olla vaihtoehto myös
Americanflyer
09.06.2021, 16.26
Minulla hikoaa ja tarttuu kiinni pussi kuin pussi. Siihen auttaa joko kerrasto tai sisäpussi esim. silkistä. Ne suojaavat muutenkin varsinaista pussia likaantumasta niin nopeasti sekä tuovat pienen lisälämmön pussiin. Tuollainen silkkinen lineri menee tietysti pienempään tilaan ja on kevyempi kuin kerrasto.
--
Murphy elää!
Joo toi on ongelma halpapusseilla. Laadukkaan kun hommaa, niin tuota ongelmaa ei tule.
Pussiksi valikoitui Rab ascent 700 xl. Vertailin hintoja googlella, kahlasin kaikki verkkokaupat. Tarjouksia oli vain uk:ssa ja yhdessä de kaupassa, mutta ne eivät suostuneet myymään Suomeen. Ylläri oli, että lopulta pussi löytyi treeline.fi ja suurempi ylläri oli, että myymälä on Kangasalla. Hinta kesti vertailun, pienen alennuksen jälkeen oli halvin mitä löysin, eli ostin kivijalasta, tai itseasiassa kivinavetasta.
pturunen
11.06.2021, 12.00
Quiltit eivät ole vissiin täällä kovin suuressa suosiossa? Untuvatäytteellä aletaan olla aika pakkautuvassa kokoonpanossa. Fiksuimmat kiinnittyvät ilmatäytteiseen alustaan muodostaen kätevän "paketin". Toinen kätevä ratkaisu on täysin aukeava makuupussi, joka toimii sekä peittona että pussina tarpeen mukaan. Peitto ei ole kovin kuuma kesälläkään ja pussilla pääsee alle nollan tarvittaessa.
^Oli kai täällä jokunen juttukin niistä aikaisemmin. Itselläkin Alpkit Cloud Cover -quilt mutta ei ole ollut varsinaisesti tosi toimissa vaan kaikessa muussa: autossa matkahuopana, kotipihalla riippumatossa ja nytkin työhuoneen sohvalla päikkäreitä varten.
Toi taitaa olla halvimpia mitä on (ainakin usein toistuvissa Alpkitin tarjouksissa) joten suositeltava ostos vaikka tuosta puuttuukin ne makuualustaan kiinnitysjutut (ehkä tehtävissä helpostikin nappien avulla).
pturunen
11.06.2021, 13.38
Nuo ovat monikäyttöisiä kapistuksia. Toimivat retkellä ja kotona. Kun laskee hintaa käyttökerroille, niin noiden kanssa päästään edullisempaan kuin tavallisten makuupussien. Pakkaamalla drysackiin jää kokokin siedettäväksi. Paras "retkeilyostos" ever.
^^Tuohan vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta tuotteelta.
Itselläni olisi haussa kevyt ja pieneen tilaan menevä untuvasäkki kesäisiä lämpötiloja varten. Nykyinen mikä käytössä vähän turhan tuhti ja tuntuu aavistuksen hölmöltä kuskata mukana fillarireissuilla. Menee kyllä nukkuessa, kunhan pitää lähinnä peittona, muuten turhan lämmin. Motonetissa olisi joku kevyempi Woodlanderi untuvatäytteellä n. 100€ hintaluokassa, mutta voisin myös muita ehdotuksia ottaa vastaan, jos on ajatuksia max 200€ budjettiin.
Cumulusta kai pitää tarjota vaikka vähän meneekin yli budjetin: https://cumulus.equipment/eu_en/sleeping-bags/quilts-comforters.html
Alpkitillä oikeastaan vaan tuota quilttia tarjolla tällä hetkellä:
https://eu.alpkit.com/products/cloud-cover-down-quilt
^ Oli niin vakuuttavat markkinoinnit japanilaisista kankaista ym. Cumuluksen sivuilla, että päädyin heidän toisiksi kevyempään malliin.
arctic biker
14.06.2021, 16.09
^ Oli niin vakuuttavat markkinoinnit japanilaisista kankaista ym. Cumuluksen sivuilla, että päädyin heidän toisiksi kevyempään malliin.
Hyvä valinta. Et pety.
Löytyyköhän alle satasella pieneen tilaan menevää, pyöräkäyttöön soveltuvaa makuupussia? Comfort jotai +7 pintaan, hirveän kylmällä ilmalla ei viitti lähteä. Käyttäjä 191 cm pitkä. Pieni tilavuus itselle se tärkein tekijä.
Löytyyköhän alle satasella pieneen tilaan menevää, pyöräkäyttöön soveltuvaa makuupussia? Comfort jotai +7 pintaan, hirveän kylmällä ilmalla ei viitti lähteä. Käyttäjä 191 cm pitkä. Pieni tilavuus itselle se tärkein tekijä.
Mikä nyt on pieni? Satasella ei saa untuvapussia, mut jonkun kilon synteettisen ehkä, jossa comfort noilla hujakoilla.
pturunen
16.06.2021, 22.08
Se ei sitten ole pieni tilavuudeltaan...
Kauhe ostohimo iski itsellekin tämän luettuani. Mulla on Cumuluksen Panyam 600 talvi/loppusyksyn pussi mutta kevyt kylmän kesäyön/ alkusyksyn pussi puuttuu ja quilt 250 vois olla aika passeli. Kun mulla on tosi ohut untuvapussi myös mutta sillä tarkenee vain +15 öinä.
Kauhe ostohimo iski itsellekin tämän luettuani.... Kun mulla on tosi ohut untuvapussi myös mutta sillä tarkenee vain +15 öinä.
Komppaus molempiin. Toisaalta muistelisin, että tolla mun kesäpussilla pikkusen kylmempikin saa olla. Jotenkin koitan nyt hillitä ostohimoa.
pturunen
17.06.2021, 10.37
^perustetaanko vertaistukiryhmä? Se tosin voi johtaa päinvastaisiin seurauksiin. Noiden kevytuntuvatakki kiinnostaisi myös...
^perustetaanko vertaistukiryhmä? ...
Perustettu :cool: Sinne sekaan vaan. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=86
Tai ehkä keskustelu on parempi käydä topiceissa. Melko kuolleita ovat nuo ryhmät, niinkuin koko foorumi muutenkin.
Mut jos nyt ihan läpällä tukiryhmä on nyt kuitenkin olemassa.
Niin ja on mulla toki 2 kpl kuitupusseja siihen +10 +2 tienoille mutta ne on tietty isoja ja painavia. Ja kun kuljen autolta kuitenkin keskimäärin kilsan pari leiripaikalle niin onhan se uusi untuvapeite nyt ihan välttämätön, onhan? ;)
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51312/nkvmf/Husky-Darvin-0-C-untuvamakuupussi
Tossa noin satasella
Verska-Vesa
17.06.2021, 15.11
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51312/nkvmf/Husky-Darvin-0-C-untuvamakuupussi
Tossa noin satasella
Pussin laadusta en osaa sanoa yhtään mitään, mutta hiukan arveluttavaa mainostaa pussia sen extreme-lämpötilan mukaan.
^Comfort 14 ja limit 10, ei oo kovin kevyt tuommoiseksi, jolla ei tarkene keskimäärin Suomen kesässäkään. Hanhien rääkkäämis% kiinnostaa myös, kun erikseen ei mistään sertifikaateista mainita. Huonolaatuisella untuvalla ei näköjään kovin suurta painoetua saavuteta synteettisiin täytteisiin, mut ehkä ne pakkautuu tiiviimmin silti?
Pöh, Cumulus lähetti vääränpuoleisen vetoketjun. Tilasin leftin, no ylhäältä katsottuna se onkin vasemmalta, mutta yleensä tuo kai ilmoitetaan toisin päin? Pakkauksessa lukee left, eli joko sinne on sujahtanut väärä pussi, tai olen käsittänyt asiat väärin. Vanha pussikin on minulla "right", olen kyllä siihen tottunut, mutta nyt kerrankin halusin saada sen default-vetoketjun oikeakätisille :(
Nyt mietin, että pidänkö pussin tyytyväisenä, vai valitanko. Loma alkaa ensi viikolla, joten uutta en ehdi saada. Minulle on vielä tulossa Alpkit Elan bivy, jossa myös on vetoketju oikealla, eli Cumulus olisi sen kanssa kyllä sopivasti synkronissa. Makuupussi on Cumulus Lite Line 300.
Onko teillä muilla preferenssiä vetoketjun kanssa, vai kelpaako kumpi vain?
Onko teillä muilla preferenssiä vetoketjun kanssa, vai kelpaako kumpi vain?
Kumpi vain mutta jos valita saa niin nukun teltassa vasemmalla puolella vasemmalla kyljellä jolloin ”oikea” vetoketju on kivempi.
^^Vetoketjun määrittely menee niin että kummalla puolella se on nukkujasta käsin.
Left on vasemmalla ja näin ollen sen pitäisi olla oikeakätiselle helpommin avattavissa.
No tänään tuli sopivasti bivysäkkikin, ja pikaisen testin perusteella makuupussi aukeaa juuri oikealle puolelle, eli oikealle :D
Alpkit Elan vaikuttaa vallan velmulta kapistukselta. Saas nähdä, minkälainen kokemus nukkuminen tulee näillä helteillä olemaan. Bivy painaa noin 875 grammaa, kun jättää turhat pussit ja ylimääräiset kiilat pois. Makuualusta Exped Synmat UL MW (183 x 65 x 7 cm) on ehkä vähän turhan iso (paksu) tuonne, pikkaisempikin voisi riittää kesällä.
Alpkitillä oli jotain sähellystä toimituksessa. Seurantakoodi ei aluksi toiminut, mutta väittivät paketin lähteneen. Kuitenkin uusi koodi ilmestyi kyselyni jälkeen seurantaan ja paketti tuli sitten viikossa siitä perille, minkä Briteistä nyt muutenkin kestää. Veikkaanpa, että paketti oli jäänyt ensimmäiseksi viikoksi jonnekin varaston nurkkaan lojumaan, tai odottelivat vielä kamoja itsekin.
Taustalla lasten kesäpalatsi Fjällräven Akka 3 (jos kuva sattuu näkymään).
https://teemu.dy.fi/pyora/Elan.jpg
No tänään tuli sopivasti bivysäkkikin, ja pikaisen testin perusteella makuupussi aukeaa juuri oikealle puolelle, eli oikealle :D
Alpkit Elan vaikuttaa vallan velmulta kapistukselta. Saas nähdä, minkälainen kokemus nukkuminen tulee näillä helteillä olemaan. Bivy painaa noin 875 grammaa, kun jättää turhat pussit ja ylimääräiset kiilat pois. Makuualusta Exped Synmat UL MW (183 x 65 x 7 cm) on ehkä vähän turhan iso (paksu) tuonne, pikkaisempikin voisi riittää kesällä.
https://teemu.dy.fi/pyora/Elan.jpg
Pitäisi joskus kokeilla muitakin kuin "päästä täytettäviä" bivyjä. Tuolta on varmaan periaatteessa mukavampi lähteä käymään yöllä vessassa... :)
Jami2003
14.07.2021, 20.20
Onko kokemuksia tuosta Cumuluksen quiltistä. Katselin videon miten se laitetaan makuualustaan kiinni. Mitenkähän tällainen setämies jonka pitää käydä monta kertaa yössä pissillä. Onko tuolta kuinka ärsyttävää kömpiä pihalle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210717/30f29ce1ab549d59972110eff89d25e6.jpg
Magic 100 zip vihdoin perillä. Olisin tilannut Quiltin, mutta toimitusaika oli jonnekkin syksyyn, niin mennään sitten makuupussilla. Pakkauskoko on kyllä erittäin sopiva ja ensiviikolla pääsee testimatkalle. Pistän sitten kokemuksia kun on jotain sanottavaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210804/fb5cecbbab00547625e422897416a73d.jpg
Aina ei voi voittaa, siis Magic 100 zip kokemuksia. Viikon reissu tuli heitettyä tällä pussilla. Ihan ok pussi niin kauan kun teltassa on lämmintä, mutta aamuyöstä alkoi vilu hiipumaan pussiin. Suuaukkokin on huonon mallinen, kun vetää narut kireälle, niin aina semmoinen olo että pussi on ylösalaisin. Alin lämpö oli yöllä +8 ja alle 10 lämmössä piti olla päällä kaikki villavaatteet mitä retkikamoista löytyi. Sopii varmaan autiotupakäyttöön ja helleöihin, mutta varmaan sissityyliseen käyttöön sopii, kun parintunnin suurin uupumus on nukuttu, niin tulee automaattiherätys. X-lite 200 on sitten seuraava kokeilu.
Juu. Satarammaa untuvia painaa tietenkin saman minkä Satarammaa lyijyä.
Ehkä tuo pussi on enemmänkin kilpakäyttöön, missä pitää olla pussi mukana vaikkei tarviikkaan.
Mutta tuokin pussi toimii hyvin kun pukeutuu viileillä öillä Cumulus pulloveriin ja housuihin, on monikäyttöiset ja niissäkin on untuvaa 100g per tuote.
K.Kuronen
04.08.2021, 20.04
^Mut sitten on 200 grammaa untuvaa ja kangasta kasapäin. Optimia olisi vaihtaa osa kankaasta untuvaan.
Minä aloitin retkeilyn soputeltalla 9kg. 80 luvulla yövehkeet paino 5-7 kg, nyt kevyimmillään siinä 2kg.
Mielelläni otan mukaan 400g untuvapuvun (monikäyttöisen)jos vaihtoehtona on palelu..
Pitemmillä reissuilla ja keväällä yölämpötilat vaihtelee paljon. Silloin on mukava kun on vähän lisä vaatetta jos pussin lämpö ei riitä.
Jami2003
05.08.2021, 16.43
Mulla on kans untuvatakki, -housut ja -tossut. Todella monikäyttöiset kun voi pitää taukovaatteena ja myös nukkua ne päällä. Tosin ovat vielä pari kuukautta liian lämpimät.
Nickname
05.08.2021, 17.26
Retkeilyssä ei kannata viilata joka grammaa vaan ostaa varusteet mitkä toimii ja on hyviä, paino tulee sitten kun nuo on kunnossa, mukavempi herätä lämpimänä kuin hampaat kalisten markkinoiden kevyimmästä pussista, loppupelissä sillä painaako varusteet kilon tai vaikka kaksi enemmän pyörän päällä kuin toiset ei ole väliä kunhan ne on hyvät.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210804/fb5cecbbab00547625e422897416a73d.jpg
Aina ei voi voittaa, siis Magic 100 zip kokemuksia. Viikon reissu tuli heitettyä tällä pussilla. Ihan ok pussi niin kauan kun teltassa on lämmintä, mutta aamuyöstä alkoi vilu hiipumaan pussiin. Suuaukkokin on huonon mallinen, kun vetää narut kireälle, niin aina semmoinen olo että pussi on ylösalaisin. Alin lämpö oli yöllä +8 ja alle 10 lämmössä piti olla päällä kaikki villavaatteet mitä retkikamoista löytyi. Sopii varmaan autiotupakäyttöön ja helleöihin, mutta varmaan sissityyliseen käyttöön sopii, kun parintunnin suurin uupumus on nukuttu, niin tulee automaattiherätys. X-lite 200 on sitten seuraava kokeilu.
Kyllä, jos Comfort on +13 niin varmasti tulee vilu Suomen kesäöissä.
Retkeilyssä ei kannata viilata joka grammaa vaan ostaa varusteet mitkä toimii ja on hyviä, paino tulee sitten kun nuo on kunnossa, mukavempi herätä lämpimänä kuin hampaat kalisten markkinoiden kevyimmästä pussista, loppupelissä sillä painaako varusteet kilon tai vaikka kaksi enemmän pyörän päällä kuin toiset ei ole väliä kunhan ne on hyvät.
Höpsis. Kannetaan niitä kamoja repussakin.
Nickname
05.08.2021, 22.18
^ Korjattu. :)
Retkeilyssä ei kannata viilata joka grammaa vaan ostaa varusteet mitkä toimii ja on hyviä, paino tulee sitten kun nuo on kunnossa, mukavempi herätä lämpimänä kuin hampaat kalisten markkinoiden kevyimmästä pussista, loppupelissä sillä painaako varusteet kilon tai vaikka kaksi enemmän repussa kuin toiset ei ole väliä kunhan ne on hyvät.
K.Kuronen
05.08.2021, 22.52
^Millainen on hyvä varuste -riippuu siitä, minkä suhteen varusteet optimoidaan: painon, kestävyyden, kosteuden siedon, vaadittavan harjaantuneisuuden tason, kulkijan päättäväisyyden tai kyvyn kestää kurjuutta etc.
^Millainen on hyvä varuste -riippuu siitä, minkä suhteen varusteet optimoidaan: painon, kestävyyden, kosteuden siedon, vaadittavan harjaantuneisuuden tason, kulkijan päättäväisyyden tai kyvyn kestää kurjuutta etc.
Juutuubista löytyy hyvä esimerkki tästä kanavalta el-kärppä ja raina 'kurjuudrn maksimointi' https://youtu.be/KLOsnBaWVBA
--
Murphy elää!
pturunen
06.08.2021, 15.31
Väittäisin, että grammanviilauksella saa retkeilyssä enemmän hyötyä kuin pyörää kasattaessa. Jos neljä suurta (teltta, reppu, pussi ja alusta) puristuu kolmeen kiloon ja vaatteet valitsee järkevästi, muuttuu tarpominen suorituksesta mukavaksi.
Jokainen normaali nuori terhakka mies on jossain vaiheessa testannut noi kärppä hommat, nyt sitten vanhana ja viisastuneenpana viisastelee täällä.
Väittäisin, että grammanviilauksella saa retkeilyssä enemmän hyötyä kuin pyörää kasattaessa. Jos neljä suurta (teltta, reppu, pussi ja alusta) puristuu kolmeen kiloon ja vaatteet valitsee järkevästi, muuttuu tarpominen suorituksesta mukavaksi.
Vaikka pyöräilyssä niillä grammoilla ei oo niin paljon väliä, niin pakkautuvuudella on ja usein nuo kaksi ominaisuutta korreloi.
Hankin juur Z-lite Solin tilalle Exped Hyperlite LW:n. Tuossa ei paino tainnut paljon muuttua, mutta koko pakattuna kutistui kolmannekseen. Vaikka en oo kovin pitkä tai leveä, niin harmittaisi, jos olisin ottanut sen normaalin version tuosta. Ei tunnu yhtään ylimitoitetulta. Z-liteen verrattuna toi on toki myös äärettömästi mukavampi, voi jopa nukkua kyljellään.
Tarpomisen tulee olla mukavaa, sehän on selvä.
Lisäpainolla saa myös leirissä olosta mukavaa.
Haaklööfssillä L.I.M untuvapussia 30% alennuksella, <300€. En tiedä, mihin hintaan on normaalisti myyty, mutta spekseihin nähden ihan pätevä pussi lienee.
https://www.haglofs.com/fi/fi-fi/l.i.m-down-%2B1/p/416040-2C5.html?size=232
Haaklööfssillä L.I.M untuvapussia 30% alennuksella, <300€. En tiedä, mihin hintaan on normaalisti myyty, mutta spekseihin nähden ihan pätevä pussi lienee.
https://www.haglofs.com/fi/fi-fi/l.i.m-down-%2B1/p/416040-2C5.html?size=232
Tämä onkin vähän erikoisempi pussi, on myös jalkopäästä auki (kiristysnaru on) ja osittain läpitikattu rakenne. Haglöfsit on lisäksi olleet aika pieniä kaupassa sovitettuna joten ehkä kannattaa pohtia käyttötarvetta huolella.
^Kyllä, ja vetskaria ei ole ollenkaan. Eikä kauluria. En ole itse ostamassa, kun hyvä pussi omaan käyttöön löytyy jo.
Mä oon maksanut tosta kolmisen vuotta sitten 215€.
Vähän kaksijakoiset fiilikset tosta. Lämmönsäätely ois paljon helpompaa vetoketjun kanssa ja yleensä alkuyö on liian kuuma, mut muuten ton käyttö on ihan helppoa. Teltan ulkopuolella vaan pujottautuu pussin jalkopäästä kädet ja pää edellä sisään. Sen saa helposti kurottua kokonaan keskivartalolle niin, että kädet on vapaana ja esim. kusella käynti sujuu aivan hyvin makuupussista poistumatta.
Riippumaton kanssa en oo testannut, mut saattaa olla aika vaikea yhdistelmä.
Onkos kukaan ratkaissut sellaista pulmaa, jos sitä on ollutkaan, kun ajattelin säästää hieman kiloissa ja koossa ja ostin Therm-a-restin Neo Air Xliten small -versiona ajatuksena, ettei reidet ja sääret niin paljoa eristettä tai pehmustetta tarvitse. Tuo on kuitenkin liukas ja tuntuu aina nouseva tai minä valuvan sen verran, että lonkka tahtoo tippua siltä. Sen huomasin, että ilmaa ei saa laittaa tuohon liiaksi tai muuten torso nousee liiaksi ja lonkkaan tulee mutka, joka haittaa nukkumista. Tämä lienee siis tällaisen kyljellään nukkuvan ongelma...
^Itselläni on NeoAirin vuosien takainen täyspitkä "original" -versio, ei siis tuollainen lyhyempi. Mutta sovittelen täyttöasteen niin, että täytän patjan melko pinkeäksi ja sitten nukkumaan asettuessa etsin sopivan pehmeysasteen päästelemällä ilmaa pois, kunnes tuntuma on hyvä kyljellä maatessa. Samoin teen puhallettavan tyynyn kanssa. Illalla voi tuntua ensin vähän hankalalta löytää sopivaa asentoa, mutta aamulla kun pitäisi nousta, niin onkin jo niin mukavaa pötkötellä ;).
^juu tuo täyttöaste ei ole ongelma mutta liukuminen jonkin verran
--
Murphy elää!
Meillä on yksi 120 senttinen ilmapatja jota on käytetty tuomaan mukavuutta solumuovin kanssa, se ei myöskään tuntunut pysyvän alla ollenkaan muuten kuin käyttämällä paria 5mm kuminauhaa (semmonien kangaspintainen) kiinnittämään ne yhteen. Samalla kuminauhat tuntuivat lisäävän sen verran kitkaa että makuupussi pysyi paremmin alustalla.
^^Juu, ymmärrän, mutta se täyttöaste on kyllä tärkeä patjan mukavuudelle, joten tuostakin nyt joutessani kirjoittelin sitten. Oma patjani kun on kroppaa pitempi, niin siinä voi vähän liukuakin. Olen vaan tykännyt tästä NeoAirin vanhasta versiosta tosi paljon, vaikka onhan se tuota lyhyttä paljon painavampi.
Liukumisen ehkäisyksi voisi riittää muutama saumojentiivistyslitkulla vedetty poikittaisraita patjan pintaan. En ole vielä kokeillut mutta aion kokeilla.
Ajatus tuli kun tiivistelin telttaa valmistajan ohjeiden mukaan https://www.tarptent.com/seam-sealing/. Videon lopussa on näytetty raitojen "maalaus" teltan pohjaan ehkäisemään patjan liukumista.
Jami2003
13.08.2021, 12.02
Ymmärtääkö joku miksi makuupussien vetoketjut aukeaa myös alapäästä ja varsinkin käyttääkö sitä joku ja mihin. Aivan sairaan huono keksintö. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun pimeässä saa nyhrätä sitä vetoketjua paikalleen kun yö on alkanut viilentymään ja alkuun makuupussi on ollut auki (ja jossain vaiheessa vetoketju on luiskahtanut kokonaan auki).
Ymmärtääkö joku miksi makuupussien vetoketjut aukeaa myös alapäästä ja varsinkin käyttääkö sitä joku ja mihin...
Kaksi samanlaista makuupussia erikätisillä vetoketjuilla saa yhteen.
Jami2003
13.08.2021, 12.30
Kaksi samanlaista makuupussia erikätisillä vetoketjuilla saa yhteen.
Saakohan jostain sellaisia sinkku pusseja joissa ei tuota ominaisuutta ole.
^ei se parisuhdeominaisuus välttämättä ole. Entäs jos sun pitää esimerkiksi pelastaa joku sun kaveri hypotermialta ettekä mahdu yhteen pussiin?
Mutta jos alapään aukeilu haittaa niin eikös vetoketjun vetimen voi "lukita" paikalleen muutamalla ompeleella tai pikaliimalla?
Ymmärtääkö joku miksi makuupussien vetoketjut aukeaa myös alapäästä ja varsinkin käyttääkö sitä joku ja mihin. Aivan sairaan huono keksintö. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun pimeässä saa nyhrätä sitä vetoketjua paikalleen kun yö on alkanut viilentymään ja alkuun makuupussi on ollut auki (ja jossain vaiheessa vetoketju on luiskahtanut kokonaan auki).
Käytän sellaisina öinä, kun kokonaan avattu pussi on liian viileä
Nickname
13.08.2021, 12.49
Tarkoitat varmaan sellaisia mitkä aukeaa ihan varpaisiin asti, minulla on monesti niin että varpaat tulessa ja muu kroppa pärjää, on silloin kätevä kun voi avata pelkän jalkopään.
Vähän kun avaa sitä jalkopään ketjua (sentin) niin se ei aukea enää vahingossa.
Vai pitäisikö meidän vaan päästää Jami2003 makuupussiostoksille?
Nickname
13.08.2021, 13.35
Ensin pitää kokeilla kaikki patentit ja kärvistellä muutama reissu, sitten voi mennä kauppaan, viisas tietysti ostaisi toimivan ja möisi vanhan pois.
Liukumisen ehkäisyksi voisi riittää muutama saumojentiivistyslitkulla vedetty poikittaisraita patjan pintaan. En ole vielä kokeillut mutta aion kokeilla.
Ajatus tuli kun tiivistelin telttaa valmistajan ohjeiden mukaan https://www.tarptent.com/seam-sealing/. Videon lopussa on näytetty raitojen "maalaus" teltan pohjaan ehkäisemään patjan liukumista.
Entiseen itsestääntäyttyvään Thermarestiin laitoin juuri tiivistyssilikonitäpliä pohjaan, kun sen kanssa usein löysin itseni jostain teltan nurkasta. Ei niistä ainakaan haittaa ollut. Mutta Fuuga kai itse liukuu pois alustalta ja siihen yläpinnalle en mitään tahmaa lisäisi.
Vai pitäisikö meidän vaan päästää Jami2003 makuupussiostoksille?
https://www.partioaitta.fi/western-mountaineering-unisex-versalite-200-cm-moss-green-1007257/
Tuommoinen?
WM käyttää polskiuntuvaa joten onkohan ne poimineet paremmat untuvat pois ennen Cumuluksen tyyppejä vai onko samaa tavaraa? Cumuluksellakin näkyy hinnat nousseen, viime vuonna ostettu "Tenkanen" maksoi silloin 369€ ja nyt 409€.
Entiseen itsestääntäyttyvään Thermarestiin laitoin juuri tiivistyssilikonitäpliä pohjaan, kun sen kanssa usein löysin itseni jostain teltan nurkasta. Ei niistä ainakaan haittaa ollut. Mutta Fuuga kai itse liukuu pois alustalta ja siihen yläpinnalle en mitään tahmaa lisäisi.
Minun patjan puolet ovat identtiset joten kokeilusta ei ole haittaa. Jos ei pidä pussia paikallaan ja ovat jotenkin häiriöksi niin kääntää patjan toisin päin.
On tuo cuppiksen antama vinkki ihan kokeilun arvoinen kun en aivan saanut selvää onko mulla liukuvoidetta vai patjalla.
--
Murphy elää!
Jami2003
13.08.2021, 23.37
Vai pitäisikö meidän vaan päästää Jami2003 makuupussiostoksille?Joo välikauden pussista, erittäin kevyestä, olen vähän haaveillut. Pari talvimakuupussia ja yksi kevyt kesä löytyy ja kaikissa tuo "väärin tehty" vetoketju...
Itselläni on pussukkana toiminut kolmelle vuodenajalle Mountain Hardwear Phantom Spark. Pakkautuu pieneen ja punnittu paino 694 g, long -mittaisena. XXL välillä myynyt tarjouksessa hyvinkin edullisesti.
Viimeisin makuupussiostos Marmot Sawtooth pääsee testiin vielä tänä syksynä. Marmot Never Winter ei oikein riittänyt, kun lämpötila painui pakkasen puolelle.
On tuo cuppiksen antama vinkki ihan kokeilun arvoinen kun en aivan saanut selvää onko mulla liukuvoidetta vai patjalla.
--
Murphy elää!
Hyvä juttu, ehkä kuullaan kokemuksia joissain vaiheessa. Tarkistin vanhan patjani, jonka alapintaan olin laittanut liukuestetäpliä, ja ne ei ainakaan ole vuosien varrella menneet miksikään. Makuupussin kanssa pyörijänä en itse tosiaan erityisemmin kärsi yläpinnan liukkaudesta.
https://www.partioaitta.fi/western-mountaineering-unisex-versalite-200-cm-moss-green-1007257/
Tuommoinen?
WM käyttää polskiuntuvaa joten onkohan ne poimineet paremmat untuvat pois ennen Cumuluksen tyyppejä vai onko samaa tavaraa? Cumuluksellakin näkyy hinnat nousseen, viime vuonna ostettu "Tenkanen" maksoi silloin 369€ ja nyt 409€.
Mulla on tämä ollut käytössä kauan, mutta näyttää vielä kuvissa aika samanlaiselta... hinta vaan on tuplaantunut. Ostaessa taisi olla dollarin kurssi jotenkin edullinen. Hyvä pussukka. Erityisesti tykkäsin, että oli saatavilla eri pituuksia.
pturunen
18.08.2021, 14.47
Versatile on todella lämmin (kesäkäyttöön jopa liiankin), mutta pirun ahdas. Astetta köykäisempi Alpenlite antaa enemmän vapauksia pyöriä ja nukkua kyljellään. VM:n pusseissa tuo lämpötilaluokitus on hyvin konservatiivinen ja väittäisin noiden vastaavan monien valmistajien -10 asteen pusseja. Huippulaatua.
Mulla on tämä ollut käytössä kauan, mutta näyttää vielä kuvissa aika samanlaiselta... hinta vaan on tuplaantunut. Ostaessa taisi olla dollarin kurssi jotenkin edullinen. Hyvä pussukka. Erityisesti tykkäsin, että oli saatavilla eri pituuksia.
Hinnat taisi ampua ylös siinä vaiheessa kun Globetrotter.de ja Naturkompaniet jotenki meni kimppaan, itsekin muistan nähneeni jotain kolmosella alkavia eurohintoja aikanaan.
^Tilasin Versaliten aikanaan USA:sta. Sattui silloin löytymään joku kauppa, joka toimitti Eurooppaan ja postitse kohtuukuluilla, ja silloin oli dollarin kurssikin suotuisa, eli tuli halvemmaksi. Moiset porsaanreiät lienee tukittu sittemmin.
^^Itse en ole kokenut tätä pussia ahdistavaksi, vaikken valitettavasti olekaan vartalonmuodolta kovin kapea. Onhan ne voineet tiukentaakin malliaan vuosien mittaan ja harteikkaalla miehellä voi olla eri juttu. Olen myös makuupussin kanssa pyörijä pääasiassa. Tuon saa mun mielestä hyvin peitteeksi ja sitten aamuyön viileillä voi mennä tarvittaessa pussiin, aamulla päinvastoin. Mutta nämä lämpimyys- ja sopivuusjutut on tosi henkilökohtaisia.
Mikä saattaisi olla sellainen makuualusta joka sopisi satunnaiseksi varapatjaksi kotona mutta jonka voisi ottaa myös kesäkäytössä perhetelttareissulle jossa alustan paino ei ole ykköskriteeri. Ominaisuuksista siis nukkumismukavuus ja edullinen hinta plussaa ja puolestaan paino tai talvikäyttö toissijaisempia.
Kotona varapatjana ja pihalla telttayöpymisessä tähän asti käytössä ollut vaahtomuovipatja kangaspäällystellä meni homeeseen, kun se oli pari viikkoa tuossa terassilla teltassa ilman että patja otettiin välillä sisään kotiin tai pihalle aurinkoon tuulettumaan. Kun asian huomasin, oli patjan pohjapuoli selvästi märkä kosteudesta ja tuotuani patjan sisään ja sen kuivettua oli kankassa selkeästi kymmeniä mustia homepilkkuja.
No eihän kyseinen patja kätevä tässä käytössä ollutkaan ison pakkauskoon myötä.
^eikös biltemasta saa tuollaisia patjoja? Muistaisin, että meillä oli joskus ammoisina aikoina joku sieltä...
^^Mäkin ajattelisin, että ilmapatjojen saatavuus on hyvä, Bilteman lisäksi voi katsoa Rustasta, Motonetista, Clas Ohlsonilta, Jyskistä, Tokmannilta tai minkä lähellä sattuu asumaan. Teltan korkeudesta riippuen saa vaikka sängyn korkuisen. Leirintäkäytössä ei oo itellä kokemusta, mutta noitakin ihmiset on näkyneet täyttävän leirintäalueilla. Varmaan kesällä tarkenee, kun itsekin käytin ennen retkikokoisia puhallettavia patjoja ilman eristystä (ne vaan oli heikkoja). Puuvillapetari vielä päälle, niin on mukavampi, ainakin kotikäytössä.
Monista makuupusseista ja alustoista -15%
https://scandinavianoutdoor.fi/kampanjat/od-makuupussit-ym/?cb=72xkckvd&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=valikoidut-makuupussit-ja-alustat-15-lisaalessa-outdoor-paivien-erikoistarjous-3710
Onko kellään antaa osviittaa Cumulus basic down pants housuille. https://cumulus.equipment/eu_en/men-clothing-basic-down-pants.html
Lähinnä kuinka väljiä ovat tuohon ilmoitettuun lantiomittaan verrattuna.
Mulla on Basic down pantsit kokoa L ja naisystävällä kokoa M. Kummallekin koot ovat hieman väljiä, mutta pienempi koko on liian pieni. Itse olen 178/80kg noin 12% rasvoilla ja naisystävä 168/61kg. Jos on vähänkään reittä, niin niistä noi kinnaa ja sen vuoksi mulla on L-koko. Vyötäröstähän noi on väljät, kun oma vyötärö on noin 82 senttiä. Enemmän kiinnittäisin noissa huomiota reiteen ja jalan pituuteen. L-koossa 83 sentin sisämitalla on noin 8 senttiä liikaa pituutta ja varmaan vien ompelijalle noi lyhennykseen, kun usein taittelen ekan "lokeron" toisen lokeron alle leiri käppistelyssä. Muuten ihan hiton hyvät housut...
Quiltit tuntuu olevan muotia mutta toisaalta partioaitassa niitä ei ole kuin yksi malli äkkiä katsottuna myynnissä? makuupussimalleja kymmeniä. Toinen mitä mietin on, että voishan makuupussiakin käyttää kesällä ikään kuin peittona avaamalla vetoketjun kokonaan ja käyttämällä sitä peittona?
Jos kuitenkin ostais ihan quiltin niin mikä näiden quilttien ja comfortterien ero nyt oikein on? https://cumulus.equipment/eu_en/sleeping-bags/quilts-comforters.html
Olisko comforter kuitenkin vielä parempi. Joku comfort +4 ehkä. Panyam 600 (comf -6) pussi minulta loppusyksyyn / ei niin kylmään talviyöhön jo löytyy.
Löytyy kyllä parikin kuituista +0 makuupussiakin joita kesäisin olen käyttänyt mutta untuvaquiltti olis paljon pienempi ja kevyempi ottaa mukaan.
Quiltissa on kai ne remmit tai remminpaikat makuualustaan köyttämistä varten ja ne on kapeampia kuin Comforterit (paksumpia samalla täytöllä).
Alpkitin halpis-quilt on edelleen ahkerassa käytössä kaikkialla muualla paitsi retkeillessä, ehkä kesällä voisi kokeilla kunnolla.
Moro foorumilaiset.
Noissa ilmapatjoissa on aina mainittuna alin käyttölämpötila. Jos ostaa patjan joka toimii esim -20°C tai -10°C asti, niin millainen se on sitten käyttää kesällä? Onko se liian kuuma?
Eli pitääkö patjoissakin ostaa useampi versio niinkuin makuupusseissa, vai voisiko yhdellä pärjäillä mukavasti esim kevät-kesä-syyskauden?
Ei ole liian kuuma. Painoa vain on talvipatjoissa vähän enemmän. Ja hintaa.
Juu ei ole kuuma talvialustakaan kesällä, itsekin menny nyt muutaman vuoden pelkästään R-arvoltaan 4,9 alustalla.
No hienoa! Katselin itsekin että talvipatjat on vähän painavampia ja vievät hitusen enemmän tilaa, mutta kun pyörä kantaa sen niin ei ole ihan niin nuukaa.
Kiitokset vastauksista!
Mun talvikestävämpi alusta on Thermarest All Season L (myynnistä jo poistunut malli) jonka R arvo on 4.9. Kevyt, iso, eristävä, aika hyvä nukkua mutta rapiseva materiaali. https://varuste.net/p50528/therm-a-rest-neoair-all-season-large
Uusin ostos on mukavuus edellä tilattu 3.0 R arvon Vaude Trail Winter L. Oli kivassa alessa hetki sitten. Ja tää oli kehuttu olikohan retki- vai erä-lehden talvialustavertailussa nimenomaan mukavaksi nukkua.
Se pitääkin paikkaansa. Paksuus 10 cm ja sopivalla vajaatäytöllä tosi mukava alusta. Ei rapise, on iso (L-kokoinen tämäkin) ja noi pitkittäiset kennot on kivoja. Pysyy selällään nukkuessa kyynärpäät paikoillaan kylkien vieressä. Painoa kuitenkin selvästi enemmän kuin Thermarestilla. https://www.retkitukku.fi/vaude-hike-winter-9-l-redwood-196-cm-54c?gclid=EAIaIQobChMInZr5pNfr9gIVio1oCR0Quw9xEAYY ASABEgLulPD_BwE
Mutta nyt kahden talvitestin perusteella tuon R-arvon eron huomasi. Ensin nukuin yön hangella yhdistelmällä thermarestin solumuovi + Thermarest all season. Illalla oli miinus viisi astetta mutta aamulla peräti -15. Alustan läpi ei kylmä tuntunut hohkaavan.
Pari viikkoa sitten nukuin sitten hangella mutta teltassa yhdistelmällä thermarest solumuovi + Vaude hike Winter. Aamulla tais olla -9 tienoilla. Illalla oli ollut nollassa. Loppuyöstä mielestäni tunsin, että kylmyyttä tuli hieman läpi alustan kautta. Kun oli nukkunut kyljellään ja käänsi kylkeä niin alla ennen kääntöä ollut lonkka oli selvästi viileän tuntuinen. Jalatkin vähän kylmenivät.
Kaiken kaikkiaan kylmällä säällä kannattaa ilmapatjan alle laittaa joka tapauksessa lisäksi se solumuovi jos vain mahtuu mukaan. Kevyitähän ne ovat.
Tässä kuva ensin mainitusta testiyöstä ihan tuossa Espoon keskuspuistossa eli kävellen kotoa lähipuskiin :)
https://ep1.pinkbike.org/p5pb22299733/p5pb22299733.jpg
Tämä kuva jälkimmäisestä testistä. Kuva kaverin ottama ja minä pötköttelen päiväunia pussissa. Pääliteltta tuulettumassa taaempana puun päällä. Kuva Inkoosta.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb22299734/p5pb22299734.jpg
^Itsellä sama alusta leveänä versiona ja alkuun itsekin sitä rapinaa pelkäsin että miten se häiritsee, mutta nyt voin todeta etten rekisteröi sitä enään ollenkaan.
Uusia malleja en ole käpistellyt, että vieläkö samanlainen sisus joka rapisee, mutta jos on niin eipä ainakaan minusta sitä toinna vieruksua.
kosminen
07.04.2022, 22.42
Ite pidän retkipatjaa bivyn sisällä, tuntuu että on paljon lämpimämpi näin. Lisäksi pysyy paremmin paketti kasassa.
Toimii varmasti hyvin normaali/pienillä alustoilla. L kokoiset 190x63 cm ei taida bivyyn mahtua. No pitää kokeilla. On mulla kyllä yksi pienempi 183x51cm alustakin joka ei harmi kyllä ole yhtä paksu myöskään (3,8 cm). Jos alusta on bivyn sisällä ei alustan kapeus ehkä toisaalta niin haittaa. Pysyy automaattisesti mies alustan keskellä ja kyynärpäät ehkä myös.
Takakeno
08.04.2022, 11.53
Hommasin tuossa ison version nemo disco 30 makuupussista. Aika kallis, imo, mutta tosi mukava tämmöselle >190cm ja >100kg pyöriskelevälle kylkinukkujalle. Ton huppu ei kiristy pyöreäksi aukoksi ja pussin suulla on lisälärpäke, joka muistuttaa peittoa. Erittäin mukava ominaisuus, ja sillä säädetään luontevasti ilman liikkumista pussin sisälle. Tilaa jalkopäässä on mukavasti pyörimiseen, mutta onhan siinä tietty aika paljon lämmitettävää tilaa myös... Expedin ilmapatjan ja nemon tyynyn kanssa ihan älyttömän mukava nukkumissetti. Ei grammanviilaajalle, mut mukavuudenhaluisille kermapyllyille jees.
Mulla on Basic down pantsit kokoa L ja naisystävällä kokoa M. Kummallekin koot ovat hieman väljiä, mutta pienempi koko on liian pieni.
Kiitos vastauksesta, tilattu M koon housut ja osui koko ihan nappiin. Tosin olisi kannattanut tilata syksyllä kun hinnat nousi kevääksi.
https://img.aijaa.com/m/00502/15054167.jpg (https://aijaa.com/rNTacR)
Takakeno
03.05.2022, 19.11
Kiitos vastauksesta, tilattu M koon housut ja osui koko ihan nappiin. Tosin olisi kannattanut tilata syksyllä kun hinnat nousi kevääksi.
https://img.aijaa.com/m/00502/15054167.jpg (https://aijaa.com/rNTacR)
Jaksaisitkos ottaa kuvan noista pakattuna? Ehkä vielä jotain kokoverrokiksi mukaan.
Fenix ja housut pussissa
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220503/77f7a916e7f41283061eac9a1ea72332.jpg
Takakeno
03.05.2022, 20.24
Pieneksi kyllä menee. Kiitoksia
Jami2003
03.05.2022, 22.16
Mulla on ollut pari vuotta vastaavanlaiset untsikka housut ja ovat kyllä aivan loistavat leiri touhuiluissa. Toinen loisto hankinta on untuva tossut. Niissä on ohut vedenpitävä pohja ettei kastu lammikoista, todella lämpimät, tuntuu kuin ei olisi jaloissa ollenkaan eikä paina eikä vie tilaa juuri ollenkaan.
Kevyt makuupussi haussa.
Olisko tässä järkeä, Sea to summit, 665 grammaa.
https://www.addnature.fi/sea-to-summit-spark-spiii-makuupussi-regular-M117037.html?vgid=G936168&_cid=21_1_-1_9_1895_936168__pla&campaign_detail=smart_shopping&gclid=Cj0KCQjw08aYBhDlARIsAA_gb0fkPZcPIS9HP1DvhuEZ 5NHWoWFez0uCQ-HCef0FjpyVuyyG--7AaKoaAkpDEALw_wcB
Vai onko tuo kuinka kapea/ahdas klaustrofoobikolle ja kyljellään nukkujalle?
En osaa kyseisestä pussista sano muutakuin, että on speksit ainaskin kohdillaan. Suosi kuitenkin suomalaista kauppaa https://www.farlite.fi/tuote/sea-to-summit-spark-spiii-regular/
Ahtaus riippuu käyttäjän mitoista pussiin verrattuna. Minulle esimerkiksi tuo on liian lyhyt. Hartialeveyttä ei kuvauksessa kerrota.
^ Näinhän se, pituus riittää minulle oikein hyvin, mutta leveydestä en osaa sanoa mitään, liekö tuo tavallista kapeampi vai leveämpi.
https://i.imgur.com/AHcsIrE.jpg
Valmistajan sivut: https://seatosummit.eu/products/spark-ultralight-sleeping-bag-series?variant=41699449667734
Noissa Sparkeissa on ainakin aiemmin ollut vetskariongelmia. En tiedä, onko ongelma nyttemmin korjailtu.
Itse lähtisin varmaan Thermarestin Hyperion 20 (-6°C) tai Cumuluksen X-Lite 400 suuntaan vilkuilemaan. X-Lite taitaa olla kyllä aikas kaponen, mutta saanee räätälöityä napsun ittelleen sopivammaksi konfiguraattorin kautta. Tai sitten peittovaihtoehtokin olisi yksi.
^ Näinhän se, pituus riittää minulle oikein hyvin, mutta leveydestä en osaa sanoa mitään, liekö tuo tavallista kapeampi vai leveämpi.
Valmistajan sivut: https://seatosummit.eu/products/spark-ultralight-sleeping-bag-series?variant=41699449667734
Siitä sitten omaa ympärysmittaa mittailemaan. Oman mitan päälle vähintään 5 - 10 cm, jotta ei ihan tyköistuva pussi tule valittua.
Mulla olisi haussa under quilt talven leudompiin pakkasiin. Hinta sais pysyä <250€ ja mielellään untuvaa. Tai sitten vain pitää uhrata joku vanha pussi ja modata siitä.
—
Elämä on kuolemista
pturunen
04.09.2022, 00.32
Hyvin normimitta tuossa. Oma pussi on tarkoituksella leveämpi, 65"/165 cm hartioiden kohdalta, vaikka olen hoikka. Alkaa kylkinukkujaa ja -pyörijää helposti ahdistamaan noissa ultralighteissa. Mielummin vähän enemmän kannettavaa kuin huonosti nukuttu yö. Tosin tuo oma ei ole ihan kevein, vaikka alle kiloinen onkin.
navajokoira
04.09.2022, 15.36
Mulla olisi haussa under quilt talven leudompiin pakkasiin. Hinta sais pysyä <250€ ja mielellään untuvaa. Tai sitten vain pitää uhrata joku vanha pussi ja modata siitä.
Bushmen Glow -2 mahtuu juuri hintahaarukkaan jos se riittää (itse en ehkä lähtisi sen kanssa pakkasille). -12 versio sitten jo kalliimpi.
Khibu Magma voisi olla toinen vaihtoehto, -5 malli on 225€ ja customina saa topatumpaakin (https://khibu.hu/pehely-fuggoagy-szigeteles/)
Muuten melkein joutuu joustamaan hinnasta tai materiaalista.
Bongattu Cumuluksen sivuilta puolipussi joka sopii untsikan kanssa nukkumiseen. https://cumulus.equipment/eu_en/down-sleeping-bag-vencer-200.html
Ei ehkä herrasmiesretkeilijälle, mutta varmaan jollekin grammanviilaajalle ihan ok viritys.
Ensin olin WTF? mutta sitten aloin haluta tuollaista. Voisikin olla kätevä jos untsikka muutenkin on mukana.
Ainakin JayP on käyttänyt vastaavaa settiä: https://www.instagram.com/p/BnA48OXhHyl/
Hänellä oli tosin pussin sijaan hame, jota pystyi käyttämään ajaessakin ja nukkuessa sulkemaan sen alhaalta. Toki tuolla reissulla mukavuus ei ole ollut pääosassa, mutta voisihan tuo toimia jos oikein kevyesti haluaa reissata. Toisaalta jos minulla on untsikka mukana reissussa, on luultavasti sen verran kylmä että kyseenalaistaisin tuon +2 comfort-lukeman riittävyyden...
Ei tuo ihan uusi idea ole, vuorilla käyttivät aikoinaan mutta vaikea uskoa mukavaksi tavaksi yöpyä.
Puolipussiin kun vielä integroisivat pienet pehmusteet lantiolle ja hartioille, niin olisi jo vakava haastaja kuplamuoville. :)
rantakemisti
23.07.2023, 10.25
Lidlissä olisi taas tarjolla vaellussauvoja, makuualustoja ja makuupusseja aika edullisesti. Vaellussauvat vissiin hintaan nähden ihan hyvät. Makuupussien laadusta ei mitään tietoa, mutta tässä linkit tuotteisiin Belgian Lidlin verkkokauppaan niin saa paremman käsityksen tuotteista.
https://www.lidl.be/p/fr-BE/crivit-batons-de-marche-nordique/p100343794
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrail-sac-de-couchage-1-personne/p100345493
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrail-matelas-d-air/p100361824
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrail-tapis-de-sol-isolant/p100361446
Hmm. Vaellussauvan tarttisin oikeestaan vain sitä varten, etta tarpin pystytykseen sais kepin. Pitäisköhän käydä hakemassa vaellussauvapaketti siis kotiin.
Asiasta toiseen.
Olen nukkunut viimeiset 2 yötä pihalla teltassa ja kosteus on hurja. Teltan sisäkatto ihan täynnä pisaraa. Ilma täysin tyyni niin mikään ei kuivu vaikka nyt ei sada ja ovet auki kummaltakin teltan sivulta. Jos olis tarppi viritettynä sadekatokseksi niin vois jättää ulkotelttakankaan pois ja nukkua vain sisäteltan eli verkon alla.
Big agnes tiger wall on muuten siitä huono ettei teltasta pääse ulos koskettamasta tyyliin koko selällä tai vähintään hartialla isolta alueelta absidin lievettä. Saa siitä ne kaikki pisarat itseensä. Absidi kun on viisto ulospäin ja sen aivan alareunasta pitää kurkottaa vetskari auki. Ja vielä naru kepin ympäriltä jos senkin olis kiinnittänyt. Sieltä vetskarin avaamisenkin jälkeen ulos punnertaessa osumat absidin liepeen sisäpintaan on pakollista. Täytyis sateella ottaa aina vanhempi tunnelimalli jossa isompi sisäeteinen ja eteiseen menevä ovi pystysuorempi.
Edit. Tätä kirjoittaessani sade oli taas alkanut vaikka itse olin sen katsonut alkavan vasta 4 tunnin päästä. Absidit oli kääritty auki ja sade satoi sisäteltan ovien verkkoihin. Ei onneksi kovin pahasti vielä ehtinyt kastella.
El-Carpaso
23.07.2023, 18.18
^ ilmeisesti koko teltan pohjan kokoinen vedenpitävä maavaate voisi auttaa kostumisen kanssa, koska se estää kosteuden nousemista maaperästä.
Maavaate on sen suorakaiteen muotoisen sisäteltan osuuden alla mutta ei absidien. Sieltä se kosteus märästä sammaleisestä nurmikosta varmaan joo nousee. Mutta satanutkin on pari päivää putkeen ja on ihan tyyntä.
Ohiampuja
23.07.2023, 20.36
Eikö se kosteus ole pääosin ihmisestä lähtöisin? Joskus ollut kersoja varten teltta pihassa, niin ihan se on kuiva jos siellä ei ole nukuttu. Selkeät sadekelit tietysti toinen juttu.
Tyyni ilma ja kaksi nukkujaa lämmittää melkoisesti teltan sisäilmaa. Yöllä kun teltan ilma on reilusti ulkoilmaa lämpimämpää ja kosteampaa, niin kosteus vaan tiivistyy sisäteltan pinnalle, kun tuuletus ei toimi. Hyvä keino lisätä tuuletusta, on laittaa oven yläosan vetoketjun väliin sopivan pituinen keppi. Toimii hyvin ja lämpimämpi teltan sisäilma poistuu tuosta teltan korkeimmasta kohdasta ulos ja vähentää kondenssia. Tuo nyt ei poista kaikkea kosteutta, mutta vähentää sitä . Tietenkin edellyttää ettei yöllä sada vettä.
Onkohan noista quilteistä hyviä kokemuksia? Itselleni iski joku ostokuume, kun olen jo pitkään taustalla halunnut kesäkäyttöön todella kevyttä ja vähän tilaa vievää makuupussin tapaista. Ostin Thermarestin peitteen (Vesper) , missä pitäisi olla laadukas untuva ja Comfort-arvo +5, ei ole läpitikattukaan. Olin juuri viettänyt kesäyön teltassa makuupussi peitteenä ja t-paidassa ja ajattelin, että tässähän on nyt varmaan ihan toimiva juttu kesäöihin. Tiedän kyllä, ettei nuo lämpöarvo peitteillä ole mitään standardeja.
Vaikka reissullani oli sitten luvattu +13 asteen öitä ja ei ne hirveän paljon kylmempiä kai olleet, niin ehkä merenrantojen viima tms sai kyllä palelemaan aika paljon, piti lisätä välillä aika reilusti vaatetta että sai nukuttua. Tuossa peitteessä näkee kyllä valoa vasten, ettei untuva peitä ihan koko peitteen alaa.
Vaikka reissullani oli sitten luvattu +13 asteen öitä ja ei ne hirveän paljon kylmempiä kai olleet, niin ehkä merenrantojen viima tms sai kyllä palelemaan aika paljon, piti lisätä välillä aika reilusti vaatetta että sai nukuttua. Tuossa peitteessä näkee kyllä valoa vasten, ettei untuva peitä ihan koko peitteen alaa.
Ostin samalla periaatteella lämpimän kesäyön makuupussin. Cumulus 100:n https://cumulus.equipment/eu_en/down-sleeping-bag-magic-100-zip.html
Yhden reissun nukuin siinä ja yöunet loppui aina kesken, kun heräsi paleluun. Merinopaita päälle ja softshell housut jalkaan, niin sai taas unenpäästä kiinni. Totesin, että en ota tuota pussia yhdellekkään kesäretkelle. Comfort +4 pussi on parempi ja takaa hyvät yöunet. Pyöräretkeilyssä on kuitenkin laadukas uni todella tärkeää, että jaksaa ajella viikkojen reissuja.
Hylkäsin jo aiemmin kesäkuitupussini samasta syystä vain erittäin varmasti lämpimiin öihin, mutta siinä oli Comfort +13 ja tässä sen verran alempi, että toivoin kumminkin pärjääväni. Kuvassa on tuo sinunkin pussi hyvin pöyheän ja lämpöisän näköinen :).
Tyyni ilma ja kaksi nukkujaa lämmittää melkoisesti teltan sisäilmaa. Yöllä kun teltan ilma on reilusti ulkoilmaa lämpimämpää ja kosteampaa, niin kosteus vaan tiivistyy sisäteltan pinnalle, kun tuuletus ei toimi. Hyvä keino lisätä tuuletusta, on laittaa oven yläosan vetoketjun väliin sopivan pituinen keppi. Toimii hyvin ja lämpimämpi teltan sisäilma poistuu tuosta teltan korkeimmasta kohdasta ulos ja vähentää kondenssia. Tuo nyt ei poista kaikkea kosteutta, mutta vähentää sitä . Tietenkin edellyttää ettei yöllä sada vettä.
Mulla on sekä Vesper 20 että 32, tuolla lämpimämmällä nukun hyvin jossain -1--2 asteessa, ne mukana tulevat hihnat joilla peite kiinnitetään makuualustaan lisäävät mukavaa käyttölämpötilaa varmaan 5 astetta.
Mulla on sekä Vesper 20 että 32, tuolla lämpimämmällä nukun hyvin jossain -1--2 asteessa, ne mukana tulevat hihnat joilla peite kiinnitetään makuualustaan lisäävät mukavaa käyttölämpötilaa varmaan 5 astetta.
Mulla on se kylmempi 32 ja palelin kesälämmöissä, arvelen että oli jotain 11-12 astetta ja viimaa mereltä, ei ollut kyllä lämpömittaria teltassa. Käytin silkkipussiakin paitsi sitten en enää viitsinyt kun oli suuri osa vaatteista päällä. Laitoin ne narut alustan alle ja ryömin alustalle yläkautta, ehkä vähän tekniikassa vielä kehitettävää siinäkin. Mutta jos olet katsellut sitä kevyempää Vesperiäsi valoa vasten, niin paistaako siitä päivä läpi silleen selvästi läpi että näkee, että ettei untuvaa riitä joka paikkaan?
On se vain hyväksyttävä että yö vermeet painaa jotakin. Mukava se on nukkua lämpimästi.
Minulla se tarkoittaa noin 700-1000g makuupussia. 500g alustaa ja 2kg telttaa.
Jos Metteen uskoo ja reissu on alle viikon, niin voi keventää tästä yli kilon.
Mutta ottaako varalta mukaan 400g untuvapuvun ja Merinoa, vai paksumman makuupussi, se kysymys on minulla vielä ratkaisematta.
Pitkällä reissulla on isot lämpövaihtelut ja untuva pussi kestää noin 2-4 sadeyötä lämpimänä.
Toisaalta vanhemmiten tulee enempi leireiltyä.
Nuorena jolppina meni kuukauden reissu ilman telttaa. Kerran tein kk reissun Lofooteille erittäin halvalla marketti teltalla. Enää en.
On se vain hyväksyttävä että yö vermeet painaa jotakin. Mukava se on nukkua lämpimästi.
Minulla se tarkoittaa noin 700-1000g makuupussia. 500g alustaa ja 2kg telttaa.
Jos Metteen uskoo ja reissu on alle viikon, niin voi keventää tästä yli kilon.
Mutta ottaako varalta mukaan 400g untuvapuvun ja Merinoa, vai paksumman makuupussi, se kysymys on minulla vielä ratkaisematta.
Pitkällä reissulla on isot lämpövaihtelut ja untuva pussi kestää noin 2-4 sadeyötä lämpimänä.
Toisaalta vanhemmiten tulee enempi leireiltyä.
Nuorena jolppina meni kuukauden reissu ilman telttaa. Kerran tein kk reissun Lofooteille erittäin halvalla marketti teltalla. Enää en.
Niinpä kyllä, riittävä nukkumalämpö on tärkeä ja itelläkin on hyvä untuvapussi tuossa sun mainitsemassa painoluokassa. Joskus olen silti melko heppoisella kesäpussillanikin pärjännyt juuri tällaisella lyhyellä, ennakoitavalla retkellä. Itselleni aina kivampi, jos voi kuskata hiukan edullisempaa settiä, kun joutuu pyörän tavaroineen tai teltan makuuvarusteineen jättämään vartiotta paikkoihin, jossa muutakin väkeä liikkuu. Tosin ei nytkään viimeksi mitään kadonnut, paitsi joku eläin kävi riepottamassa eväitä silmän välttäessä.
Tuskin nyt taas mitään uutta otsikon mukaista kamaa hankin (tää peitekin oli eka ostos varmaan yli kymmeneen vuoteen) mutta kuitenkin peitekokemukset kiinnostaa.
Mulla on se kylmempi 32 ja palelin kesälämmöissä, arvelen että oli jotain 11-12 astetta ja viimaa mereltä, ei ollut kyllä lämpömittaria teltassa. Käytin silkkipussiakin paitsi sitten en enää viitsinyt kun oli suuri osa vaatteista päällä. Laitoin ne narut alustan alle ja ryömin alustalle yläkautta, ehkä vähän tekniikassa vielä kehitettävää siinäkin. Mutta jos olet katsellut sitä kevyempää Vesperiäsi valoa vasten, niin paistaako siitä päivä läpi silleen selvästi läpi että näkee, että ettei untuvaa riitä joka paikkaan?
Kyllä toi Vesper vaatii aina ravistelun/pöyhimisen, jos on tarkoitus yöpyä lähelläkään limitti lämpötilaa. Täytettä kyllä saisi olla ehkä hieman enemmän. Mutta jossain +15 asteessa, kuten viime yönä, en voi nukkua tuon 32:n sisällä, aivan liian lämmin.
Kyllä toi Vesper vaatii aina ravistelun/pöyhimisen, jos on tarkoitus yöpyä lähelläkään limitti lämpötilaa. Täytettä kyllä saisi olla ehkä hieman enemmän. Mutta jossain +15 asteessa, kuten viime yönä, en voi nukkua tuon 32:n sisällä, aivan liian lämmin.
Täällä oli jotain reilusti yli 20 astetta viime yönä ja olis varmaan hyvin tarjennut myös.
Yritin silloin palellessa siirrellä untuvia peitteen päälle (tällaista neuvoa oli jossain) mutta valoisana kesäyönä näki selvästi, että jäi saumojen lähelle aika isoja aukkoja, missä oli vain ne kankaat. Ilmoitettuun mukavuuslämpötilaan oli kumminkin hyvin marginaalia, mutta ehkä untuvat oli sitten jo kosteitakin. Pitää jatkaa kokeilua tilaisuuden tullen, hyvä kuulla että jollain toimii.
300gr painoinen kevytuntuvatakki on oiva lisä kesämakuupussille kun sillä on muutakin käyttöä. Merinoaluspaita vielä ja tarvittaessa jopa fleese niin aika hyvin tarkenee.
Mitähän sitä keksisi yöasuksi vaelluksille makuupussiin?
Nykyään en jostain syystä pysty nukkumaan merinokerrastoissa vaikka muuten ne eivät pitkänkään päivän aikana ahdista, yöllä kuitenkin kutittaa ja on kuuma ja kylmä yhtä aikaa.
Joku sellainen yöpaita ja lakki niinkuin vanhoissa elokuvissa, tohvelit vielä lisäksi?
Joskus muistan nähneeni jotain silkkikerrastoja mainittavan mutta ovat kovin kalliita ainakin Ruskovillalla. Arjessa menee puuvillainen t-paita ja bokserit tms.
300gr painoinen kevytuntuvatakki on oiva lisä kesämakuupussille kun sillä on muutakin käyttöä. Merinoaluspaita vielä ja tarvittaessa jopa fleese niin aika hyvin tarkenee.
Juu. Toimii myös tyynyn lisätäytteenä, eli periaatteessa tuolle on käyttöä aina yöllä. Aika paljon mukavampi joku ilmatäytteinen tyyny, kun jättää lättänäksi ja tunkee tyynyliinan sisään takin kanssa.
Juu. Toimii myös tyynyn lisätäytteenä, eli periaatteessa tuolle on käyttöä aina yöllä. Aika paljon mukavampi joku ilmatäytteinen tyyny, kun jättää lättänäksi ja tunkee tyynyliinan sisään takin kanssa.
Thermarestin tyynyliinat on käteviä. Jostain syystä ne ilmatäytteiset tyynyt mitä meillä on (Cocoon ja pari muuta) on käsittämättömän liukasta materiaalia pohjasta ja eivät meinaa pysyä edes makuupussin hupussa.
Mitähän sitä keksisi yöasuksi vaelluksille makuupussiin?
Nykyään en jostain syystä pysty nukkumaan merinokerrastoissa vaikka muuten ne eivät pitkänkään päivän aikana ahdista, yöllä kuitenkin kutittaa ja on kuuma ja kylmä yhtä aikaa.
Joku sellainen yöpaita ja lakki niinkuin vanhoissa elokuvissa, tohvelit vielä lisäksi?
Joskus muistan nähneeni jotain silkkikerrastoja mainittavan mutta ovat kovin kalliita ainakin Ruskovillalla. Arjessa menee puuvillainen t-paita ja bokserit tms.
Miten olis verkkoaluspaita ylävartalon päälle? Mulla tosin lyhythihainen vain mutta kai niitä on pitkähihaisiakin. Pikagooglella löyty hihaton tosin esimerkiksi https://www.bike24.com/p2457043.html
Alavartalossa en pidä kuin alushousut ja tarvittaessa sukat. No jos ihan talvella kunnon pakkasessa nukkuu niin alukerraston housut voi olla koska mahdollinen yöllinen vessatauko on kivempi kuin paljailla säärillä ulkona seisoskelu. Ja siis eihän sen alusasun merinoa ole pakko olla jos se kutittaa yöllä liikaa. Mitä jotain keinokuituja ne nyt on ne ei merinovillaiset Haltit, Hellyt ym. https://www.xxl.fi/craft-active-extreme-x-cn-ls-miesten-tekniset-alusvaatteet-paita-valkoinen/p/1210569_1_style
Talvella myös pipo, yleensä ohut fleecepipo riittää.
Miten olis verkkoaluspaita ylävartalon päälle?
Näitä löytyy hyllystä jo useampia, mm. Svalan pitkähihainen metsästäjamalli (hartioilla ei verkkoa) ja onkin ollut usein päällä. Ei mielestäni toimi makuupussissa kylmällä jos vähänkin pitää suuaukkoa löysemmällä, tuntuu kylmältä.
Toisaalta bongasin vinkin että Patagonian Capilene -sarja olisi hajuja hylkivää ja mukavaa päällä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.