PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Uninen
20.03.2014, 22.14
Sellaista kyselisin, että mitenkäs progressiivisesti nämä nykyiset ilmakeulat muuten oikein joustaakaan tai miten ne ylipäätään toimii? Tuli tuossa tilattua RCZBikesistä Rokkarin 100mm Reba Solo Air ja vähän sitä pumppailin paketista otettuani ja kun siinä oli painetta sellaiset 5 baria, niin en saanut siitä kuin 3cm joustoa irti, kun koko painoani (reilut 65kg) yritin päälle runtata.

Sitten pudotin paineet 2 bariin ja kokeilin uusiksi, niin sain noin 4cm joustoa irti. Sitten pudotin lähes pois tai ainakin alle 1 bariin. Keula itse asiassa alkoi jo hieman kasaan siinä painumaan. Nyt kun kokeilin, niin sain joustoa irti 6cm.

Eli ilmajousi tyhjänä sain tuon keulan joustamaan vain 6cm. Onko tuo keula kenties rikki, vai onko loput 4cm vaan tosiaan tehty niin tiukaksi, ettei keula vaan ihan pienestä pohjaisi?

Tähän infoa kaipailen lähinnä sillä, että tiedän lähetänkö keulan takaisin, vai alanko ruuvailemaan fillariin kiinni. Kiitoksia tietäjille jo etukäteen!

dT_
20.03.2014, 22.46
Olisko lukitus päällä? Jos siinä on tarkotus olla kaukosäätö, joka toimii niin päin, että nuppia joutuu kääntämään jousta vasten, että lukitus aukeaa?

Uninen
20.03.2014, 23.21
Lukitusta katsoin itsekin, mutta ajattelin, että ei keula lukittuna liikkuisi yhtään. Nuppi oli sen verran jäykkä, että en sitä käsin saanut väänneltyä, koska se tosiaan on etälukittavaa mallia.

Mutta pitääpäs tuota vielä kurkata, kiitoksia vinkistä!

jan52
21.03.2014, 00.52
Polaric GO on kutakuinkin täyttä isopropanolia ja sitä itse olen käytellyt erilaisiin puhdistuksiin (iskunvaimentimiin, jarruihin, jne.).

Myös Crystal Bensiinin jäänestoa olen ostanut, kun Honkkarista ei sattunut Polariccia löytymään.

toripolliisi
21.03.2014, 11.38
Help!!

kaverin iskari pitäis lähettää huoltoon, mutta miten mä saan yläpään kiinnityksen auki? Pyörä on Canyon Nerve. Kuusiokolo on toisen puolen kiinnitys, mutta toisella puolen ei ole.. Kaikissa muissa linkuissa oli molemmin väännettävät, mutta tässä on pyöreä reikä ja ympärillä metallilevy kahdella reiällä. Kuusiota kun vääntää niin koko hässäkkä pyörii. Jotenki se pitäis saada lukittua..

IncBuff
21.03.2014, 11.41
Kyllä siellä kuusiokolot on molemmin puolin jos ei ole paskottu. Yritätköhän nyt edes oikeata pulttia aukaista :D

toripolliisi
21.03.2014, 12.46
Iskarin yläpäässä olevaa, on siitä kiinni linkussa, joten oikea pitäis olla. Onko sulla Incbuff kokemusta vai huvikseenko taas huutelet? Radonista oon irroitellut aiemmin mitään ongelmaa, mut kyllä musta kiinnitys näyttää siltä, että mitään ei oo väännetty pyöreäksi.

IncBuff
21.03.2014, 13.11
On. Ajoin kolme kesää Nervellä.

toripolliisi
21.03.2014, 13.34
Ikä on sit 08-09.. Jos se on ko. mallissa erilainen.

Kuupo
21.03.2014, 13.51
Auttaa en osaa muuten kuin googlettamalla kuvatuksia. Lieköhän kyseessä tuollainen ratkaisu:
http://s14.postimg.org/yrrcphr8x/DSCF2325.jpg

toripolliisi
21.03.2014, 14.39
Samanlainen linkutus, mutta kiinnitys on jokaisen laakerin kohdalla erilainen, myös iskarin yläpään kohdalla. Kokeilenpa itsekin googlata, viimeistään illalla saan kuvan.

miku80
21.03.2014, 14.57
Ettei olis helicoil lähteny pyörimään pultin mukana.. Ainakin tabletin näytöltä kun tuota kuvaa tihrustaa niin näyttää siellä helicoil ainakin olevan ja jos ovat ajan saatossa pultin kanssa hitsaantuneet yhteen..

toripolliisi
21.03.2014, 15.01
Toi vois kuulostaa mahdolliselta, sillä vastakappale pyörii pultin tahtiin.. Canyonin servicestä löytyi tällainen teksti, joka ei ihan avautunut mulle..

"Some rocker arms don’t have a conventional thread, but a clamping nut. Then you proceed as follows:
1. Then place the face spanner onto the bolt. You can also use a pair of pliers for this job.
2. Unscrew the shock fixing bolt in the middle with an Allen key while holding the locking bolt with a pair of pliers."

miku80
21.03.2014, 15.24
No jos siinä on samanlainen vastakappale mitä kampien rattaanpulteissa..

toripolliisi
21.03.2014, 15.53
Eiku niin just, ei oleeee... Taitaa olla sit jotain vikaa..

Uninen
21.03.2014, 18.30
Kiitokset tosiaan dT:lle. Se lukitushan se ongelma olikin. Jotenkin oletin, jos keula on lukittu, niin se ei liikkuisi ollenkaan ja lisäksi oletin, että se olisi oletusarvoisesti pois päältä.

Joudun siis virityksen tuohon tekemään, että lukitus ei ole päällä, koska en usko tuota lukitusta kaipaavani.

toripolliisi
22.03.2014, 07.34
Sain irti. Helicoil oli irronnut ja sai aika jämysti kiilata, että lähti pultti aukenemaan.

TANUKI
23.03.2014, 12.20
Mitenköhän Rockshox Reverb stealthiin lisätään ilmaa? Talven aikana on vähän paineet laskenut...

miku80
23.03.2014, 13.09
eikös stealth:ssa paljastu venttiili kun nappaa jakkaran irti..

Greycap
24.03.2014, 00.03
Onko liukuputkien halkaisijalla ihan aikuisten oikeasti mitään käytännön väliä kun ajo on jopa XC-mittakaavallakin kevyttä ja kuski vielä kevyempi? Vähän houkuttelisi tehdä budjettipäivitys ja vaihtaa vanha RS Recon saman firman uuteen 30 Goldiin mutta Reconissa on 32 mm putket ja 30 Goldissa nimensä mukaisesti "vain" 30 mm. Toki ymmärrän että on ne paksummat putket jäykemmät mutta onko sillä mitään merkitystä mihinkään muuhun kuin spekseissä lukeviin numeroihin?

Tactica
24.03.2014, 17.36
Ei ole pieni kysymys, mutta toivottavasti jollekin vastaus.

Oli samaan aikaan mahdollisuus verrata 160 mm RockShox Pike Solo Air -keulaa 26" ja 27,5" koossa. Ero on todella pieni ja itse päädyin tulevaisuutta silmällä pitäen 27,5" keulaan vaikka tuleekin vielä käyttöön 26" runkoon ja rengastukselle.
http://img.tapatalk.com/d/14/03/24/ubypy6yb.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/03/24/ygesu3ur.jpg
Axle to Crown ero melko tasan 10 mm.

Kemizti
24.03.2014, 17.53
Yksi oleellinen kuvakulma/mitta puuttuu, mites keulan offset?

telliv
24.03.2014, 18.04
Onko liukuputkien halkaisijalla ihan aikuisten oikeasti mitään käytännön väliä kun ajo on jopa XC-mittakaavallakin kevyttä ja kuski vielä kevyempi? Vähän houkuttelisi tehdä budjettipäivitys ja vaihtaa vanha RS Recon saman firman uuteen 30 Goldiin mutta Reconissa on 32 mm putket ja 30 Goldissa nimensä mukaisesti "vain" 30 mm. Toki ymmärrän että on ne paksummat putket jäykemmät mutta onko sillä mitään merkitystä mihinkään muuhun kuin spekseissä lukeviin numeroihin?

Tiettävästi uskottavuus palstapyöräilijöiden keskuudessa on suoraan suhteessa liukuputkien halkaisijaan. Kiekon kiinnitys jos pysyy samana niin kevyen kuskin on aika vaikea aistia kyseisestä vaihdoksesta johtuvia negatiivisia nyansseja.

Tactica
24.03.2014, 18.08
Yksi oleellinen kuvakulma/mitta puuttuu, mites keulan offset?

http://img.tapatalk.com/d/14/03/25/e5amuzet.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/03/25/e5amuqyn.jpg

Mielestäni identtinen.

Tmh
24.03.2014, 18.50
Tuostahan ne uuden Piken mitat selviää hieman paremmin:

http://abload.de/img/pikespecifq2brz.jpg

Damag3
24.03.2014, 20.49
Tää menee sarjaamme tyhmiä kysymyksiä, antakee anteeksi tietämättömyyteni.

Elikkäs, tuli hankittua käytettynä Corratecin X-Vert Motion Disc ja siinä on jonkunlainen (halpis)pomppukeula, sarjassaan ensimmäinen tässä taloudessa. En ole koskaan aiemmin käyttänyt sellaista/ajanut pyörällä jossa olisi sellainen, joten en tiedä niistä YHTÄÄN MITÄÄN. En tiedä mitä siitä pitäisi mahdollisesti tarkastaa, miten sitä kuuluisi mahdollisesti huoltaa, tai oikeastaan mitään muutakaan. Sen verran nyt tyyppasin sitä että siinä on sellainen käänettävä nuppi toisella puolella mistä sen saa lukittua, ja lukitus ainakin pelaa. Keula myös joustaa, mutta jos painopiste on edessä, niin se ei kyllä palaudu kovinkaan hanakasti sieltä, ilman että pompauttaa eturengasta ilmaan. Niin, merkki on tosiaan RST Gila, jos se jollekulle jotain sanoo. Näitä joustokeuloja ilmeisesti löytyy ilma- ja jousi-versioita? Kumpaa tämä mahtaa olla ja miten sen jouston "kuuluisi" toimia? Voiko/kannattaako tuota jotenkin avata ja huoltaa, työkalut löytyy kyllä, tai jos ei löydy niin hankitaan?

orc biker
24.03.2014, 21.46
Niin, merkki on tosiaan RST Gila, jos se jollekulle jotain sanoo. Näitä joustokeuloja ilmeisesti löytyy ilma- ja jousi-versioita? Kumpaa tämä mahtaa olla ja miten sen jouston "kuuluisi" toimia? Voiko/kannattaako tuota jotenkin avata ja huoltaa, työkalut löytyy kyllä, tai jos ei löydy niin hankitaan?
On aika turvallista arvata, että jousi. Jos et näe mitään, mihin saisi pumpun kiinni, niin sitten voit olla varma, ettei sinne ilmaa mene. Jos se ns. toimii, niin tuskin kannattaa koskea. Jos ei toimi, niin osta uusi ja parempi. Säästät kallista aikaa. Ellet sitten ole kiinnostunut ihan vain tekemisen vuoksi. Hidas palautuminen kuulostaa ihan normaalilta tuolle.

Damag3
25.03.2014, 06.39
Joo, kiitos vastauksesta. Jos sille jotain tekisin, tekisin puhtaasti oppimisen takia. Täytyy tarkastella lähempää tuota tänään kun ehtii kurkata sitä että meniskö siihen pumppu, epäilen kyllä että ei.

Greycap
25.03.2014, 10.38
Tiettävästi uskottavuus palstapyöräilijöiden keskuudessa on suoraan suhteessa liukuputkien halkaisijaan. Kiekon kiinnitys jos pysyy samana niin kevyen kuskin on aika vaikea aistia kyseisestä vaihdoksesta johtuvia negatiivisia nyansseja.

Joo, tuota vähän veikkasinkin. Tappio ei sinänsä ole suuri kun ei minulla mitään uskottavuutta ole muutenkaan. Tokihan sitä haluaisi jonkun ns. kunnolla hyvän mutta niillä on sitten kunnolla hyvä hintakin eikä 120 mm joustavaa tapered-putkista 29er keulaa tavispikalinkulla tunnu saavan edes rahalla, ja etukiekkoa ei nyt enää keulan vaihdon takia aleta päivittää.

orc biker
25.03.2014, 16.49
Joo, tuota vähän veikkasinkin. Tappio ei sinänsä ole suuri kun ei minulla mitään uskottavuutta ole muutenkaan. Tokihan sitä haluaisi jonkun ns. kunnolla hyvän mutta niillä on sitten kunnolla hyvä hintakin eikä 120 mm joustavaa tapered-putkista 29er keulaa tavispikalinkulla tunnu saavan edes rahalla, ja etukiekkoa ei nyt enää keulan vaihdon takia aleta päivittää.
Kiinnostaa kuulla kokemuksia, jos vain viitsit tarinoida sitten, jos tuon päivityksen päädyt tekemään.

tune
25.03.2014, 17.07
... Tokihan sitä haluaisi jonkun ns. kunnolla hyvän mutta niillä on sitten kunnolla hyvä hintakin eikä 120 mm joustavaa tapered-putkista 29er keulaa tavispikalinkulla tunnu saavan edes rahalla, ja etukiekkoa ei nyt enää keulan vaihdon takia aleta päivittää.

Hmm. eli siis 29er keula 120 mm joustolla, tapered-putkella ja pikalinkku kiinnityksellä. Sellainen löytyisi vaikka tästä (plussana vielä hyvä vaimennus, eikä hintakaan ominaisuuksiin nähden ole paha): http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/manitou-tower-pro-forks-29-tapered-2013/rp-prod112969

ticotaco
26.03.2014, 14.27
Kysymys:

Mitä ja minkälaista huoltoa ja koska täytyisi tehdä vuoden 2012 Trek Superfly maasturissa olevaan FOX Float 29:n keulaan. Pyörällä ajettu n. 2500 km, joista 1500 maantiellä työmatkaa, loput metikössä. Olisin laittanut keulasta kuvan tänne mutta don´t know how!!

JackOja
27.03.2014, 08.56
Mitä ja minkälaista huoltoa ja koska täytyisi tehdä ... FOX Float 29:n keulaan.

Öljyn (ja tiivisteiden) vaihto voisi olla paikallaan.

...Olisin laittanut keulasta kuvan tänne mutta don´t know how!!

Se olisi ollutkin ihan tarpeetonta.

Hri
29.03.2014, 13.06
36 Fox Float tuppaa alajaloista öljyt ilmakammioon ja mtbr:stä löytyikin kattava ketju aiheesta, mutta mistä löytyy sopiva tiiviste ilmamännän vaahtorinkulan tilalle? Onko se tämä (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_36_331&products_id=8705) vai joku muu?

SyL4R
29.03.2014, 16.50
36 Fox Float tuppaa alajaloista öljyt ilmakammioon ja mtbr:stä löytyikin kattava ketju aiheesta, mutta mistä löytyy sopiva tiiviste ilmamännän vaahtorinkulan tilalle? Onko se tämä (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_36_331&products_id=8705) vai joku muu?

Ei se ei ole tuo vaan se on tämä:
http://activesport.co.uk/shop/article_036-01-052/Fox-Fork-Scraper-Seal%3A-2011-2013-36-26in-FLOAT-160.html?sessid=MQn5doim1YjmTM7p99zVKeOXkW0noeVf35 8HzmHNUfWZ0UpfzynXf5GUjlWlaxYy&shop_param=cid%3D3402%26aid%3D036-01-052%26

R-techin nettikaupassa ei näkyny mutta sieltä oon ite sellasen hakenu. Tulee sen vaahtomuovirinkulan tilalle. Tuo linkissä oleva on 36 160mm (musta) ja vastaava sininen tulee 36 180mm.

Hri
29.03.2014, 17.12
Ok, kiitos. Yritinkin jo soitella R-techiin, mutta taitaa käydä kauppa niin kuumana, ettei puhelimeen ennätä vastailla.

KnuutV
31.03.2014, 13.11
Miksi minun HV-sleeve pyörii Monarch RT3 iskarissa? Eli siis vaikka kuinka laitan klinikka tarran osoittamaan ylöspäin, niin kohta tarra on kääntynyt sivulle. Tämä ei toki tapahdu itsestään vaan pyörällä ajaessa :) Ei tuosta ilmiöstä tosin mitään haittaa ole.

riding highstone
01.04.2014, 02.42
29 markettimaasturiin tulossa kai joskus vähän parempaa keulaa, mutta miten tuon Suntourin halvimman pään keulat huolletaan. Taitaa olla perus xct

riding highstone
01.04.2014, 03.03
sainkin jo vastaukseni

syklopaatti
01.04.2014, 10.28
Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti
kun meinasin päivittää nyt keulana olevan van 180 r open bath:in jossa jousto on rajattu 170 milliin samanikäiseen Rc2FIT patruunalla ja kashima pinnoitteella olevaan 180mm joustavaan malliin.
Takanahan mulla on DHX Rc2 iskari boostvalvella joka käsittääkseni on laadukkaampi kun toi van r keula.

Olen siinä uskossa ,että tosta Fox Van Rc2Fit 180.tä ei juuri parempia 170-180 mm jousikeuloja löydy ja saan keulan erittäin edullisesti koska joutuisin kumminkin ostamaan nykyiseen keulaan rikkomani akselin joka Fox:illa maksaa tolkuttomasti. Nythän akseli tulee uuuden keulan mukana. Laskeskelin ,että päivitys tulee maksamaan minulle n.120-150 ekua kun laitan entisen keulan kiertoon.

Kai tässä nyt yrittää perustella itselleen hankintaa sekä tytöystävälle jonka mielestä se on rahan haaskausta.

Ilmakeulojakin harkitsin ,mutta kun perässä on kuitenkin yli 170mm joustoa ja tarkoitus olisi käydä ajamassa kavereiden (joilla on DH-pyörät) kanssa parkkia sekä jousikeulan huolettomuus ja tuntuma painoi vaa,an jousimalliin.
Keula keveneekin n.30g

wiggum
01.04.2014, 19.20
"Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti"

Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee:)

syklopaatti
01.04.2014, 23.58
Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee:)<No ei ollut aprillipila ei.Paljon parempi ja säädettävämpi vaimennus toisessapäässä ja toisessa pelkkä rebound.....Tosi kiva ruveta shimmipakkaa muuttelemaan jossain messilän parkkipaikalla. Tosin mulla on käynyt tuuri kun o/b vani on toiminut todella hyvin ja shimmit kun tehty minulle.
Mikshän täällä aina varoitellaan esim:spessun karvanoppa lyrikeistä ja kehotetaan ottamaan malli dh patruunalla. miks niissä ei se halpis ookaan paras. hirvee kasa prikkoja messiin kun lähtee ajamaan et voi säätää keulaa. Ainiin eihän r lyrikrissä taida edes olla shimmipakkaa.

Vakavasti en voi millään uskoa ,että vanha keula olisi parempi kun top of the line malli.Voi se jossain patikossa ollakin ,mutta entäpä jos haluaa ajaa lenkkiä, parkkia tai käydä katsastamassa vaikka minkälaisia polkuja Åressa menee. Säätömahdollisuuksien huima parantuminen kai tässä se kivoin juttu on. Pyörän jälleenmyyntiarvo myös nousee huomattavasti.
Itsehän minä mielipiteitä kyselin ja vaikka ei ihan mieluisin tullutkaan niin hyvä ,et joku vastasi. Jos vaikka saataisiin keskustelu OEM keulojen ylivoimaisuudesta aikaiseksi.(miksi h3lvetissä se Graves ajaa aina vaan factory foxilla, eiks kukaan oo kertonut sille ,et se avoin kylpy.....:eek:)

Ihmetyttää ,että Wiggumin kaltainen kaveri pitää jousituksen tasapainoa aprillipilana.:D Otetaan esimerkki vaikka ,että kun olet saanut loistavan ja uskomattoman pikesi hyvään iskuun sinun sysipaska Foxin iskari pakkaa jarruttaessa kurveihin,ui liian syvällä kun tarvitset keskijouston tukea ja napakkaa potkua ulos bermistä tai vaihtoehtoisesti käyttäytyy kun rodeossa joka nypyn jälkeen. Kumpi sit muuten on tärkeempi jos jouston keskinäisellä laadukkuudella ei ole mitään väliä.?

keulija
02.04.2014, 09.44
<No ei ollut aprillipila ei.Paljon parempi ja säädettävämpi vaimennus toisessapäässä ja toisessa pelkkä rebound.....Tosi kiva ruveta shimmipakkaa muuttelemaan jossain messilän parkkipaikalla. Tosin mulla on käynyt tuuri kun o/b vani on toiminut todella hyvin ja shimmit kun tehty minulle.
Mikshän täällä aina varoitellaan esim:spessun karvanoppa lyrikeistä ja kehotetaan ottamaan malli dh patruunalla. miks niissä ei se halpis ookaan paras. hirvee kasa prikkoja messiin kun lähtee ajamaan et voi säätää keulaa. Ainiin eihän r lyrikrissä taida edes olla shimmipakkaa.

Vakavasti en voi millään uskoa ,että vanha keula olisi parempi kun top of the line malli.Voi se jossain patikossa ollakin ,mutta entäpä jos haluaa ajaa lenkkiä, parkkia tai käydä katsastamassa vaikka minkälaisia polkuja Åressa menee. Säätömahdollisuuksien huima parantuminen kai tässä se kivoin juttu on. Pyörän jälleenmyyntiarvo myös nousee huomattavasti.
Itsehän minä mielipiteitä kyselin ja vaikka ei ihan mieluisin tullutkaan niin hyvä ,et joku vastasi. Jos vaikka saataisiin keskustelu OEM keulojen ylivoimaisuudesta aikaiseksi.(miksi h3lvetissä se Graves ajaa aina vaan factory foxilla, eiks kukaan oo kertonut sille ,et se avoin kylpy.....:eek:)

Ihmetyttää ,että Wiggumin kaltainen kaveri pitää jousituksen tasapainoa aprillipilana.:D Otetaan esimerkki vaikka ,että kun olet saanut loistavan ja uskomattoman pikesi hyvään iskuun sinun sysipaska Foxin iskari pakkaa jarruttaessa kurveihin,ui liian syvällä kun tarvitset keskijouston tukea ja napakkaa potkua ulos bermistä tai vaihtoehtoisesti käyttäytyy kun rodeossa joka nypyn jälkeen. Kumpi sit muuten on tärkeempi jos jouston keskinäisellä laadukkuudella ei ole mitään väliä.?

Vaikutat erittäin lahjakkaalta vakuuttelemaan itseäsi, tässä tapauksessa uuden keulan tarpeellisuudesta.

Sitten muihin asioihin:

Oem-keulat saattavat olla ihan perseestä. Noita mainitsemiasi Lyrikejä en ole nähnyt, mutta Spessussa olleen vanhan Piken olen. Sisäänpäinvaimennusta hoitaa - ei mikään. Ei ollut kuin muovinen mäntä isoilla rei'illä. Vaikka Vanin vaimenninpatruuna ei ole huippu-uutuus on se kuitenkin järkevästi toteutettu.
Et ole nykyisessä keulassa joutunut/halunnut säätää mitään, miksi tarvisit sitten säätömahdollisuutta? Tokihan kaikenlaiset kivat säätönamiskat puhuttelevat osaa ihmisistä. Ne eivät kuitenkaan tee keulasta automaattisesti parempaa toiminnaltaan.
Graves varmaan ajaa sillä keulalla millä Fox sanoo
Edelleen oem-keuloja ei liene puolusteltu. Vania en pidä sellaisena.
Eikö siinä sun keulassa ollut ne simmitykset sulle kohdillaan, joten eikö se tasapainokin ole kohdillaan?
Wiggumin takaiskari ei sukella eikä pakkaudu. http://smileys.on-my-web.com/repository/Smoking/smoking-014.gif

syklopaatti
03.04.2014, 17.01
No kun minä olen halunnut vanin kashimalla ja rc2 patriunalla jo pitkään. Uskon myos ,et pyöräni jälleenmyyntiarvo nousee enemmän kun minä menetän myytyäni vanhan keulan. Olen laittanut yhden loivennuspuslan. 180mm keula korjaisi keskiön korkeuden ennalleen ja loiventaisi keulakulmaa nykyisestä 55'8 asteesta hitusen. Jos olisin järkevä hommaisin 170mm joustavan ilmakeulan koska ajan enimmäkseen lenkkiä jajolloin pyörän paino tippuisi n. 700-800g. Pitäs oikeastaan ottaa selvää mikä 160mm 27,5 piken a-c on verrattuna 180 vaniin. Tai sit seuraavaksi vaan DHX RC 4 kehiin ja voidaan ruveta puhumaan jo pyörästä. Kärkevä vastaus Wiggumille johtui osittain myös murtuneen ranteen tuomasta v. Tutuksesta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

makp
05.04.2014, 05.21
Jos hyvään hintaan saat rc2 vanin, niin osta ihmeessä pois. Toi 170mm van open bath on ihan ok, mutta kyllä rc2 on silti parempi, vaikka kummatkin ovat hyviä. Itselläni oli just spessun enska expert evossa toi open bath ja tykkäsin, mutta nykynen rc2 van fit on vaan parempi(lähinnä herkempi), eikä paluuta ob keulaan ole. Toisaalta ajan high ja low speed compression täysin auki, eli käytännössä niistä ei ole mitään konkreettista hyötyä mulle. Silti kashima on kashima(bling blingiä) ja jälleenmyyntiarvo tosiaan nousee.

Tuo sun mainitsema rc2-->rc4 olisi silti paljon hyödyllisempi parannus kun keulan vaihto. Rc2 pohjailee miten sattuu, on tietenkin herkkä mutta isommissa iskuissa lyö koko jouston läpi, ainakin niin se teki itsellä, vaikka oli 100lbs ''liian jäykkä'' jousi omassa enskassa. Rc4 iskarissa on tietenkin ne high ja low speed compression säädöt, mutta myös bottom out säätö, joka on todella hyödyllinen, ja joka puuttuu rc kakkosesta.

syklopaatti
05.04.2014, 06.18
Mulla on bottom out omassa RC 2;sa on Boostbvalve jota säädellään ilmanpaineella 125-200psi. Se2012 evon rc2 on saanut ominaisuuksia rc4 ta jakyllähän toi toimiikin lyö ilmaa ja kompressioo niin perä ei lyö läpi niin herkästi. Jaa~a. Markus f-osan )http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/zusyqabe.jpgtarjoutui modaamaan siihen ilma isksrin ja sit heittäs vaikka X-fusionin 170millizsen siihen niin sehän ois 12+ kg pyörä mut se vaatis jo paalua ja paljon.

Kyllä taitaa yks ilmavehje riittää. Jousipyöriss on kiva et tietää et toimii.

Sent from my iPhone using Tapatalill

makp
05.04.2014, 15.00
Joo, on rc4 kanssa toi boostvalve säätö, se on silti eri kuin bottom out säätö. Boostvalve vaikuttaa koko matkalta, ja loppua kohden tietenkin ''jäykistyy'' enemmän koska ilma joutuu pienempään tilaan. Bottom out aiheuttaa progressiivisuutta vain loppujoustoon, jolloin alku ja keskijoustoon ei tule muutoksia, kuten boostvalven kanssa.

syklopaatti
05.04.2014, 23.41
Minulla oli niin vahva tuntuma ,et siitä ,12 evon rc2:ta löytyy se bottom out et piti kattoo ja olihan siinä. Fox on varmaan speksannut jonkun erikoiserän spessulle jos moista ei tavan rc2:ta löydy.Hyvä vaan. http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2012/enduro/enduroexpertevo#features

makp
07.04.2014, 00.04
Juu, oli kyseinen pyörä 1.5vuoden ajan. En vaan käsitä miten kyseinen bottom out toimii(tai mistä sitä säädetään) koska ilmanpaineella säädetään tosiaan koko jouston jäykkyyttä(kai se sit se on?), toisinkun rc4 jossa on erikseen ilmanpaine sekä tuo bottom out nappula jota voi pyöritellä, ja joka vaikuttaa vain loppujouston progressiivisuuteen. No oli miten oli, turhaa vaihdella jos on tyytyväinen. :)

Ikämies
07.04.2014, 19.24
Kyselisin porukan näkemystä seuraavaan. Kolme kesää ajettu Merida One-Twenty hiilikuitutäpäri, takaiskarina DT Swiss. Olen huomannut viime syksystä (?) alkaen että kun nostaa runkoa vaakaputken ja satulaputken juuresta, eli takapyörää ilmaan, niin takaiskarin molemmissa päissä tuntuu pientä klappia. Vaihdoin iskarin keraamiset kiinnityspuslat, ei auttanut. Nyt huomasin että väljä onkin kiinnitystapin ja runkon/rockerin metallisten puslien välissä. Noita puslia ei pysty vaihtamaan, ainakaan itse.

Kyselin asiaa Meridan tekniikkakeskuksesta (Saksa ?) pienen videoklipin kanssa jossa heiluttelin tappia puslan välissä, ilman iskaria. Kaveri lähetti vastaavan klipin takaisin ja sanoi että siinä rungossa ei ole ainakaan klappia. Kehotti kokeilemaan iskaria jossain samanlaisessa rungossa, mutta mistä pirusta sellaisia nyt saisi.

Siksi kysynkin, että miten on, kun nostatte fillaria satulasta, niin tuntuuko klappia (ei johdu satulatolpasta). Ei tämä nyt ajoa haittaa mitenkään ja ajossa ei edes tunne tätä, mutta jäi vai asia vaivaamaan.

Linkissä täysin samanlainen pyörä: http://www.bikeradar.com/gallery/article/core-bike-2011-merida-onetwenty-carbon-and-reacto-29186/1/

sakuvaan
07.04.2014, 19.29
Pura pyörä, tarkista laakerit ja kiinnityspultit ja mutterit, samalla tulee tarkistettua jos siellä on joku laakeri siirtynyt tuonpuoleiseen.

Pelkästään iskarin irroituksella ja linkuston heilutuksella ei välttämättä huomaa hajonneita laakereita, kokemusta on.

St0neyNut1
08.04.2014, 10.44
Kyselisin porukan näkemystä seuraavaan. Kolme kesää ajettu Merida One-Twenty hiilikuitutäpäri, takaiskarina DT Swiss. Olen huomannut viime syksystä (?) alkaen että kun nostaa runkoa vaakaputken ja satulaputken juuresta, eli takapyörää ilmaan, niin takaiskarin molemmissa päissä tuntuu pientä klappia. Vaihdoin iskarin keraamiset kiinnityspuslat, ei auttanut. Nyt huomasin että väljä onkin kiinnitystapin ja runkon/rockerin metallisten puslien välissä. Noita puslia ei pysty vaihtamaan, ainakaan itse.

Kyselin asiaa Meridan tekniikkakeskuksesta (Saksa ?) pienen videoklipin kanssa jossa heiluttelin tappia puslan välissä, ilman iskaria. Kaveri lähetti vastaavan klipin takaisin ja sanoi että siinä rungossa ei ole ainakaan klappia. Kehotti kokeilemaan iskaria jossain samanlaisessa rungossa, mutta mistä pirusta sellaisia nyt saisi.

Siksi kysynkin, että miten on, kun nostatte fillaria satulasta, niin tuntuuko klappia (ei johdu satulatolpasta). Ei tämä nyt ajoa haittaa mitenkään ja ajossa ei edes tunne tätä, mutta jäi vai asia vaivaamaan.

Linkissä täysin samanlainen pyörä: http://www.bikeradar.com/gallery/article/core-bike-2011-merida-onetwenty-carbon-and-reacto-29186/1/

Mulla oli ainakin omassa täpärissä laakerien uusimis aika kun tuon samaisen vaivan huomasin. Jos siis olet iskarin liukulaakerit ja redut vaihtanut jo uusiin. Oletko vaihtanut vaseliineja linkuston laakereihin tuon kolmen vuoden aikana kertaakaan? Jos et nii aika varmaan ovat entiset. Tietysti voi olla joku löystynyt linkuston akselikin vaan. Niiku Sakuvaan tuossa kirjottiki eli purkamaan ja tutkimaan.

PS: Jos työkalut pysyy käsissä ja uskallusta on nii aivan varmana pystyt itse vaihtamaan uudet laakerit.

ealex
08.04.2014, 13.34

Iskarin pään linkuston pitää pyöriä iskarin puslan kautta, mutta jos se on huonosti kiristetty, niin pyörii se muualta, esim. päistä, ja kuluu. Jos näin on päässyt tapahtumaan, niin ei varmaan muu auta, kuin kiristää todella tiukkaan tai sitten vaihtaa kuluneita osia. Eihän iskarin päissä mitään kuulalaakereita ole, vaan ne puslat.

sakuvaan
08.04.2014, 15.09
Ei niin, mutta kysyttiinkin mistä pystyvälys voi tulla, se voi tulla loppuunajetuista laakereista/linkuston akseleista.

Ikämies
08.04.2014, 21.13
Linkustoa en ole purkanut, pultit ovat kyllä kireällä. Vaseliinit ovat alkuperäiset, joten pitääkin seuraavaksi purkaa linkustot ja laittaa uudet vaseliinit. Iskari on kiristetty oikeaan momenttiin. En kylläkään ole huoltanut iskaria vielä kertaakaan (3 v. vanha). Pitää tehdä myös se seuraavaksi, en tiedä paraneeko tällä huoltopaketilla (http://www.bike-components.de/products/info/p37363_Service-Kit-fuer-M210-Daempfer.html) laitetaan tilaukseen. Tosin kun kädellä kokeilee, niin iskarissa ei tunnu klappia sen rungon ja liukuputken välillä. Sormella kokeillen klappi tuntuu juuri iskarin ylä- ja alakiinnityksissä.

Joo, iskarin päissä ei ole mitään kuulalaakereita, ainoastaan molemmissa päissä kaksi keraamista liukupuslaa jonka läpi pultti menee. Ja samainen pultti menee läpi vielä rungon ja rockerilinkun metallisten puslien läpi ja joiden väljyyttä epäilin syylliseksi. Noita metallipuslia ei kyllä pysty järkevästi vaihtamaan. Ne on jotenkin liimattu tai paistettu kiinteästi hiilikuiturunkoon. Tosin voisihan joku seppä saada porattua ja asennettua uudet ohutseinäiset puslat nykyisten "päälle". Mutta Merida tekniikan vastaus oli että jos rockerin puslissa on väljää - osta uusi. Alapää olisikin sitten kalliimpi juttu - uusi runko. Mutta noihin en koske kun näin Meridan videossa samanlaisen klapin kuin itsellänikin on, eli "kuulunee asiaan".

Fillari on nyt purettuna matkalaukussa ja odottaa Espanjan reissua. Tarkoituksella en alkanut purkamaan nyt enempää, ettei pyörä olisi jäänyt telakalle osien puutteen tms. vuoksi.

Kiitos vinkeistä.

Ikämies
08.04.2014, 22.06
Tarkennan vielä aiempaa sanomistani. Iskarin päissä on liikkuvat "pallolaakerit", joiden molemmin puolin nuo keraamiset liukupuslat on puristuksissa. Läpipultti menee tämän yhdistelmän läpi, mutta ei ole kiinni pallolaakerin pesässä. Noissa pallolaakereissa, jotka on vaihdettavia, ei tuntunut väljää.

LN1
08.04.2014, 22.07
Tosin voisihan joku seppä saada porattua ja asennettua uudet ohutseinäiset puslat nykyisten "päälle".

Pienet raot voi tiivistää ruuvilukitteella.

Hissitolppa
11.04.2014, 09.02
Keulana Rock Shox Revelation RL Solo Air 29, Taper, QR15 ja kysymys rebound dampingistä. Tuossa ei ole ollenkaan stoppareita vaan nuppi pyörii loputtomiin kumpaankin suuntaan. Missään manarissakaan ei mainita montako pykälää tuo säätöalue on. Onko kellään tietoa?

Iglumies
11.04.2014, 09.10
Onhan potikka varmasti työnnetty pohjaan asti?

Hissitolppa
11.04.2014, 09.49
On pohjassa.

Veivi
12.04.2014, 12.48
Moro.
Ongelmana seuraava: aloin irrottaa Cube AMS Pro täpäristä Fox Float RP23:sta huoltoa varten. Hommassa kävi klassisesti, että kuusiokoloavaimen kärki murtui etupään ruuvin kantaosan sisälle, jolloin sitä ei saa jumitettua paikalleen jotta toiselta puolen voisi toisella avaimella pyörittää naarasosan irti urosruuvista.

Mitäpä raati suosittaa? Onko liikkeeseen vienti seuraava järkevä askel vai kannattaako alkaa poralla pusaamaan tms?

Diipadaapa
12.04.2014, 14.27
Mistäpä kannattaisi etsiskellä takaiskarin kiinnitys pultteja? Eli lontooksi rear shock mounting bolts. Fillari on Cube AMS 100 2007(?). Tarkka vuosimalli ei nyt ole ihan selvillä mutta perus 8mm halkaisija. Bike-discountista löytyy paketti, jossa on kaikki tilpehöörit linkkuihin ja pultit. Vähän vain ahdistaa ajatus ostaa koko setti kahden pultin takia kun hintaa on 99€.

Paketti on siis tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/bearing-screw-kit-for-bell-crank-ii-40489/wg_id-280

miku80
12.04.2014, 16.11
^ Oletko kysässy R-Tech (http://www.rtechsuspension.fi/index.php?language=fi):stä, on Cuben maahantuoja ja kyllä noita pultteja voi ihan paikallisesta rautakaupasta löytää..

sianluca
12.04.2014, 16.51
Ota yhteyttä, mulla on vanhoja ylimääräisiä.....

Diipadaapa
12.04.2014, 18.03
^ Oletko kysässy R-Tech (http://www.rtechsuspension.fi/index.php?language=fi):stä, on Cuben maahantuoja ja kyllä noita pultteja voi ihan paikallisesta rautakaupasta löytää..
Paikallisista rautakaupoista ei ole löytynyt kuin perinteisiä kuusikantapultteja. Sellaiset ovat tälläkin hetkellä pitämässä pakettia kasassa mutta ovat vähän julman näköiset...

R-Techistä ei löytynyt ainakaan kun viimeksi kyselin. Palvelu oli kyllä sen verran hyvää että pitää erikseen mainita. :)

Sianluca, sait yv:n.

Itsok
12.04.2014, 18.52
Mene ruuvikauppaan ja maailma aukenee. Tai etsi kuvastoista sopivantyyppinen ruuvi ja tilaa postilaatikkoon.
Jos ei satu tietämään oikean ruuvityypin nimeä, niin vaikka tästä katsomaan, samalla saa kätevästi DIN-numeron ja kuuklaaminen helpottuu. http://www.ruuvihankinta.fi:8080/tuotteet
Max euron ruuvin takia ei kannata liikaa vaivaa nähdä :)

Diipadaapa
12.04.2014, 19.44
Mene ruuvikauppaan ja maailma aukenee. Tai etsi kuvastoista sopivantyyppinen ruuvi ja tilaa postilaatikkoon.
Jos ei satu tietämään oikean ruuvityypin nimeä, niin vaikka tästä katsomaan, samalla saa kätevästi DIN-numeron ja kuuklaaminen helpottuu. http://www.ruuvihankinta.fi:8080/tuotteet
Max euron ruuvin takia ei kannata liikaa vaivaa nähdä :)
Noitten kuvastojen kanssa olenkin yrittänyt kaivella sopivaa ruuvia. Hiukan on vaan vaikeuttanut kun ei ole mallia kädessä mutta nyt taisi löytyä sopiva. Tässä ei tosiaan ole lähistöllä mitään erikoisempaa mutterikauppaa niin en ole viitsinyt lähteä ajelemaan parin mutun takia ympäri maakuntaa. Enivei, kiitos vastanneille. :)

Itsok
13.04.2014, 11.27
No nyt kun tiedät mahdollisesti oikean ruuvin, niin soitat ja tilaat ne vaikka tuolta ruuvihankinnasta :)

Diipadaapa
13.04.2014, 16.26
Noita nettikauppoja näyttää olevan useampiakin mistä löytyy oikea ruuvi kun osasi hakea sopivalla DIN koodilla, mutta nyt löytyi käytettynä alkuperäisosa. Tämä foorumi on kyllä hyvä. Tai paremminkin sen käyttäjät. :)

lexa
15.04.2014, 19.04
kyssäri: seuraava iskari kiinni, 2013 Fox float ctd factory BV kashma 215x63.5 pyörässä. mittasin, että toi eye to eye oli 213mm. Eli vähän lyhyeksi jää. rungon kanssa oli viime vuonna loppukesästä ongelmia, kun paukutti takakolmion satulaputkeen kun pohjas. takuuseen uusi takakolmio ja etukolmio. mahtaisko toi rungon pohjaus/paukuttelu johtua tosta liian lyhyestä iskarista (n.-2mm)

sehän kai linkustossa 2.5kertaistuu toi n.-2mm. eli olisko just puuttuvat n.5mm mikä aiheuttaa rungon pohjauksen.

vuohi
17.04.2014, 15.51
Mikäs noissa iskarien huollossa on fillari puolella ns. normaali käytäntö koskien perushuoltoa? Itsellä on uudessa pyörässä lyrikin keula ja vivid takana, liikkeessä huollot olisivat reilu 200€ yhteensä eli ei nyt ihan hirveästi mutta on toikin nyt joka vuosi pistää taas jonkin verran rahaa.

Valmistajan ohjeita kun katsoo niin tuollainen perinteinen mitä on tottunut moottoripyörillekkin tekemään eli öljyt pihalle ja liukuputkien stefat ja pölysuojat vaihtoon olisi helppo ja nopea tehdä itse, mutta sittenhän noi ohjeet vasta alkavatkin. On muutama sivu ilmajouselle, paluu- ja menovaimentimille. Purkaako ne noita kaikkia roippeita tuolla liikeessäkään ja onko siihen edes mitään tarvetta vuoden vanhoilla iskareilla? Vai vaihdanko vaan öljyt ja ajan tyytyväisen auringon laskuun?

sakuvaan
17.04.2014, 17.36
Ainakin fillariosassa purkaa ja vaihtaa kans vaimenninöljyt.

Mutta niinkuin sanoit, roiskevoiteluiden/ilmakannun huollon tekee aika helposti itse jos kalut pysyy kädessä. Ilmakannun kevyt huollon (kannu irti, pyyhkii liat pois, uudet float öljyt tilalle) voi jossain pyörissä tehdä jopa irroittamatta iskaria jos tilaa löytyy irroitetulle kannulle liukua pois.

Fat Boy
18.04.2014, 20.26
En tiedä, miten laadukkaita on fillaripuolen iskarit, mutta koneellisesti liikkuvista laitteista osassa on semmoisia kepakoita, joissa nimenomaan ensimmäinen huolto on tärkein. Toki, vaimentimen kuormituskin on hieman kovempi, mutta syy on pinnoittamattomissa alumiinirunkoisissa putken sisäpinnan hioutuminen, josta kertyy öljyyn alumiinimoskaa, joka heikentää toimintaa ja kuluttaa iskaria nopeasti. Runkoa ja tiivisteitä. Yleensä sen jälkeen kuluminen vähenee ja iskari huolletaan lähinnä tarpeen mukaan. Eli kun vaimennukset alkavat muuttua liiaksi öljyn ominaisuuksien heiketessä (suurin ominaisuuksia heikentävä tekijä on vesi, jos sitä pääsee öljyn sekaan, jota voi ilmajousellisissa ehkäistä juurikin tuolla DIY ilmakannun huollolla ja voitelulla. Ja kyllähän se normi shimmipakoilla toimiva iskari on purettava huollon yhteydessä kutakuinkin kokonaan jotta saa osat puhtaaksi.

Aika monta iskaria on tullut huollettu, mutta niinkuin yleensä, omassa fillarissa ja kelkassa on iskarit huoltamatta :)

sakuvaan
18.04.2014, 20.36
Ilmajousi ja vaimennuspuoli on erikseen ilmaiskareissa, ideana kannun huollossa on se että voiteluaineet uusitaan sieltä kannun sisältä ettei iskarin varsi/stefa ratkea kuivuuttaan, sitten kun vaimennuspuolta ruvetaan avaamaan niin tarttee jo ihan työkaluja ja kaasupullon.

Keuloissa on taas ilmajousen männät muovia ja O renkaalla kasattuja, itse vaimennuspatruunan materiaalivalinta voi olla melkein mitä vaan olettaen että keulassa on edes patruunaa ja on open bath tyylinen ratkaisu..

kianto
19.04.2014, 21.02
Mahtuneeko tällaiset kumit Schwalbe Smart Sam Active 44x622 27,5 tuumaisen joustohaarukan sisään?

Hihhuli21
22.04.2014, 13.07
http://img.tapatalk.com/d/14/04/22/qa2yrume.jpg

Onkohan tuo hiukka vajonnut?

CamoN
22.04.2014, 14.00
Onkohan tuo hiukka vajonnut?

Pitäisikö keulassa olla 120mm joustomatka? Asteikkoja näkyy löytyvän kolme, 80mm ja 120mm joustomatkoille kirkkaalla pohjalla ja 100mm joustomatkalle tummalla pohjalla.

Hihhuli21
22.04.2014, 14.05
Satkun joustolla.

elasto
22.04.2014, 17.19
Pari kyssäriä Foxin CTD-säädöstä ja Rokkarin RCT3-säädöstä:

Missä asennossa nuo säädöt tulee olla kun iskareihin säätää sopivaa sägiä ilmanpaineella? Trail/Pedal vai Descend/Open?

Olenko ihan kujalla jos väitän, että nuo Descend ja Open -asennot soveltuu parhaiten rauhalliseen polkuajeluun? Ainakin tuntuu hiljaa ajellessa jousitus toimivan silloin parhaiten kaikenlaisessa juurakkohelvetissä. Sen tiedän, että alamäkitouhuun ne ei sovellu, koska iskarit sukeltaa aivan liikaa ja silloin olenkin käyttänyt Trail ja Pedal -asentoja. Eli oletteko muut huomanneet, että tuunaamattomien iskareiden ollessa kyseessä nuo kaksi asentoa toimivat parhaiten vähän niin kuin väärinpäin?

Climb/Lock tuntuu ainakin selkeältä, tosin sitä tulee käytettyä lähinnä vaan siirtymillä tai isommissa ylämäissä jos pohja on suhteellisen tasainen.

jan52
22.04.2014, 20.32
Missä asennossa nuo säädöt tulee olla kun iskareihin säätää sopivaa sägiä ilmanpaineella? Trail/Pedal vai Descend/Open?

Säädöt tehdään decent/open asennossa.

Olenko ihan kujalla jos väitän, että nuo Descend ja Open -asennot soveltuu parhaiten rauhalliseen polkuajeluun? Ainakin tuntuu hiljaa ajellessa jousitus toimivan silloin parhaiten kaikenlaisessa juurakkohelvetissä. Sen tiedän, että alamäkitouhuun ne ei sovellu, koska iskarit sukeltaa aivan liikaa ja silloin olenkin käyttänyt Trail ja Pedal -asentoja. Eli oletteko muut huomanneet, että tuunaamattomien iskareiden ollessa kyseessä nuo kaksi asentoa toimivat parhaiten vähän niin kuin väärinpäin?

Keulan (Fox 34, 140mm) tuunasin Fillariosassa talvella, kun olin vuoden ajanut ensin vakiona. Tehdasasetuksilla tuo trailin 1 asento oli paras, mutta ei sekään oikeen hyvä ollut. Voin kyllä enemmän kuin suositella keulan tuunausta Fillariosassa, sillä nyt toi Decent moodi toimii kuten pitääkin ja keula ei sukella. Nyt ajan käytännössä ainoastaan tuolla Decent moodilla.

Iskarin toiminta riippuu suuresti pyörän linkustosta ja siinä mulla ei ole ollut ongelmia suketelun tai muunkaan kanssa. Decent tai trail 1 on käytössä vähän fiiliksen mukaan ja decent on mulla paras alamäkeen.

Kat von arctic
22.04.2014, 20.39
Onko mistään kotoisin tälläinen keula:
RockShox XC32 Solo Air XC30 100mm

manezi
22.04.2014, 21.37
2011 mallin fox float 140mm. muutama kysymys, mistä tiivistesarja halvalla, edellisen vaihdettu talvella, nyt päästää jo ulos :( kilometrejä 500.... toinen, mitä öljyä sisään, siis halpaa, isossa purkissa. sisälllä on ilmeisesti fillariosan huollon tavara, saisi olla kyllä löysempää (halut olisi hieman herkempään toimintaan?). mietin vain että ovatko nuo foxin suosittelemat samalla skaalalla näihin mp-keulojen öljyihin. keula toimii kivasti kun paukuttaa näkeä lujaa alas mutta hiljaisen vauhdin tekniikka kikkailussa tuntuu todella huonolta, eli jäykistää liian nopeasti piendt juurakot ja kivet... kysytään nyt vielä boonuksena että onko kukaan huoltanut itse spessun pyörissä olevaa brainia, paineistus kun ei olisi ongelma, tuo brain tuntuu lyövän tyhmädti kiinni ylityksen jälkeiseen "potkuun"

Sent from my RM-846_eu_finland_204 using Tapatalk

Verska-Vesa
22.04.2014, 21.45
Kyllä ainakin Pike RCT3:sta käytän alamäessä (tai itse asiassa ihan joka paikassa) mieluiten open-asennossa, kunhan siihen ruuvaa hiukan low speed compression-vaimennusta.
Onneksi Rock Shoxilla tuo compression-säätö vaikuttaa nimenomaan open-asentoon, eikä Fox-tyyliin trail-asentoon (eikös se näin mene? Mulla ei ole Foxin CTD-kamppeita joten ihan takuuvarma en ole).

Nuo threshold-tyyppiset vaimennusasetukset (pedal ja trail) on aika turhia mun mielestä.

snowfake
22.04.2014, 21.50
Onko siis jotain eroa pumppaako tuohon Fox 32 Floattiin ilmaa Trail vai Decent -asennossa? Ja kannattaako se tosiaan normirauhallisessa XC-ajossa pitää muidenkin mielestä siellä D:ssä?

Edit: Siis Fox 32 Float 29 110mm, vuosimallin 2014 känjönissä.

ViliA
22.04.2014, 22.01
Ohjeissa neuvotaan pumppaamaan D-asennossa. Mitäkö sillä on väliä...ei hajuakaan:). Itsellä toimii kyllä Decentillä ihan mukavasti polkuajossa, traili tuntuu välillä turhan kovalle

Sent from my iPad using Tapatalk

CamoN
22.04.2014, 22.11
kysytään nyt vielä boonuksena että onko kukaan huoltanut itse spessun pyörissä olevaa brainia, paineistus kun ei olisi ongelma, tuo brain tuntuu lyövän tyhmädti kiinni ylityksen jälkeiseen "potkuun"

Tilaa suosiolla huolto Spessun jälleenmyyjän kautta. Saat tilalle tehdashuolletun vastaavan iskarin, ei niitä taida huoltaa kukaan Suomessa. Ainakaan virallisesti.

Mannavelli
23.04.2014, 10.21
Mä ajan kaikki maastoajot Pike ja Floatti täysin auki. Pike on ainakin mulle jo siinä keskiasennossa aivan liian jäykkä, jos on vähänkään enemmän epätasaisuutta. Vaikka painetta olisikin vähän vähemmän. Floatissakin oon säätänyt paineet kohdilleen siten, että Open-asennolla mennään.

miku80
23.04.2014, 14.01
Kaikki ajot metsän puolella itselläkin "hanat auki" samaisella combolla.. Kun tulee mentyä mäkeen niin laitan floatin trailille ja väännän pikestä vaimennuksrn puolen välin tienoille niin saa jämäkämmän tuntuman bermeihin ja hyppyihin..

kharik
24.04.2014, 12.44
Tarviiko olla huolissaan, kun RS Revelationin lukitusnamikka on lakannut lukitsemasta keulaa talven seisonna aikana? Meneekö jotain hajalle, jos ajelen ilman huoltoa?

SSGT-92
24.04.2014, 18.33
Rokkarin vaimennin on herkkä öljymäärästään,liian vähän öljyä = ei lukitus toimi.Otat ilmat (jos ilmakeula)/löysäät preloadin jousikeulast ja painat keulan kasaan.Jos joustomatka jää vajaaksi on vaimenninöljyt karannu alajalkaan.Huollat itse/toimitat huoltoon.

syklopaatti
25.04.2014, 16.06
Ohjeissa neuvotaan pumppaamaan D-asennossa. Mitäkö sillä on väliä...ei hajuakaan:). Itsellä toimii kyllä Decentillä ihan mukavasti polkuajossa, traili tuntuu välillä turhan kovalle

Sent from my iPad using Tapatalk
No yleensä sag katsotaan ilman kompressiota tai muuta lisäasetusta iskarissa. Sillä missä asennossa vipu on kun pumppaat ilmaa sisään ei ole pask.. merkitystä.
Sehän kertoo vaan linkuston hyvästä toiminnasta jos perä toimii iskari täysin auki.
Itsellä ainakin normi polkuajossa saa olla vähän vaimennusta (trail) ,että tuntuma olis parhain ja silloin ei tarvitse niin paljon reboundia.
Optimaalitilanteessa mitä vähemmän joudut ruuvaamaan reboundia tai muita säätöjä sen parempi. Sitähän ne suunnitteliat hakee ,ettei perän toimintaa tarvitsisi korjailla namikoita vääntämällä.

syklopaatti
25.04.2014, 16.10
Pari kyssäriä Foxin CTD-säädöstä ja Rokkarin RCT3-säädöstä:

Olenko ihan kujalla jos väitän, että nuo Descend ja Open -asennot soveltuu parhaiten rauhalliseen polkuajeluun? Ainakin tuntuu hiljaa ajellessa jousitus toimivan silloin parhaiten kaikenlaisessa juurakkohelvetissä. Sen tiedän, että alamäkitouhuun ne ei sovellu, koska iskarit sukeltaa aivan liikaa ja silloin olenkin käyttänyt Trail ja Pedal -asentoja. Eli oletteko muut huomanneet, että tuunaamattomien iskareiden ollessa kyseessä nuo kaksi asentoa toimivat parhaiten vähän niin kuin väärinpäin?.
Oletko mitannut keulan sagin seisomalla pyörän päällä nykytyylin mukaisesti. Tuntuisi ,että sulla on keulasssa liian vähän ilmaa.

1999mizo
27.04.2014, 19.46
Miksi takajousi ''potkaisee'' kun se palautuu? Talven jälkeen tullut tuommonen probleema.

Gibsy
27.04.2014, 20.44
Spessun Demossa on kiinni foxin rc4. Iskarin "yläpäässä" puslan molemmin puolin on prikat -mistä näitä saisi ostettua?

miku80
27.04.2014, 21.23
Miksi takajousi ''potkaisee'' kun se palautuu? Talven jälkeen tullut tuommonen probleema.

Lisää Reboundia...

kharik
28.04.2014, 12.50
Rokkarin vaimennin on herkkä öljymäärästään,liian vähän öljyä = ei lukitus toimi.Otat ilmat (jos ilmakeula)/löysäät preloadin jousikeulast ja painat keulan kasaan.Jos joustomatka jää vajaaksi on vaimenninöljyt karannu alajalkaan.Huollat itse/toimitat huoltoon.

Kiitoksia, pitää ottaa tutkinnan alle ja tehdä tarvittavat toimenpiteet. Tämän perusteella ei mitään radiakaalia tapahdu vaikka vähän ajeleekin ennen huoltoa.

1999mizo
28.04.2014, 14.48
Mikä on ''rebound''?

Itsok
28.04.2014, 15.58
Paluuvaimennus. Ja reboundin säätö luonnollisesti paluuvaimennuksen säätö. Yleensä iskareissa ja keuloissa se punainen säätönuppi.

1999mizo
28.04.2014, 16.25
Tarviiko siihen sen iskaripumpun ja onko sen säätö vaikeaa?

ErnoNykanen
28.04.2014, 16.37
Tarviiko siihen sen iskaripumpun ja onko sen säätö vaikeaa?
Ei ja ei. Kuten Itsok sanoi, yleensä se punainen nuppi toimii reboundin säätönä. Sitä kun pyörittää niin rebound muuttuu, kokeilemalla löydät sopivan säädön.

sakuvaan
28.04.2014, 18.23
Ja jos ei muutu, iskari huoltoon.

1999mizo
28.04.2014, 19.11
Kokeilin säätää sitä. Ihan - asennossa se vähän vielä tekee sitä ja ihan + asennossa tekee paljon. Voiko itse tehdä muuta vai pitääkö viedä huoltoon?

Polun tukko
28.04.2014, 19.29
Eiks sen pitäs olla päinvastoin. Plussalla potkii vähemmän.

1999mizo
28.04.2014, 20.06
Jommin kummin mutta saako tuon probleeman itse korjattua?

ellmeri
28.04.2014, 20.45
Kokeilin säätää sitä. Ihan - asennossa se vähän vielä tekee sitä ja ihan + asennossa tekee paljon. Voiko itse tehdä muuta vai pitääkö viedä huoltoon?

Lähetä huoltoon ja kerro heille painosi ja ajomieltymykset ja mistä pyörästä iskari niin simmittävät siitä sulle passelin iskarin:cool:.

Tai soittele vaikka Fillariosan Markukselle ta Eikulle.

Moby
30.04.2014, 11.47
Osaatteko sanoa suuntia millä momentilla takaiskarin linkuston laakerit ja akselit tulisi olla kiinni? Mulla on Konassa yksi akseli ei meinaa pysyä kiinni vaan löystyy joka lenkillä. Liian tiukkaan kun vääntää niin haittaa jo jouston toimintaa kun hankaa kiinni. Ajattelin laittaa oikeaan momenttiin ja kierrelukitetta jos auttaisi.

brilleaux
30.04.2014, 11.57
Ainakin Ibiksessä oli yllättävän pienet momentit. Ylälinkut 6Nm, alalinkku 10Nm. Lukitetta vaan peliin!

Edit: 242 Loctite pelas itsellä hyvin.

Moby
30.04.2014, 12.51
Pieneltä kyllä kuulostaa mutta eipä iso momenttikaan voi toimia. Loctiteä löytyy mutta momenttiavain täytyy hommata.

JackOja
30.04.2014, 13.04
Pieneltä kyllä kuulostaa mutta eipä iso momenttikaan voi toimia. ..

Eikö sulla ole manuaalia, jossa momentit on mainittu? Ei niitä pidä ruveta netissä arpomaan.

Moby
30.04.2014, 13.36
Löysin netistä manuaalin jousituksen säätöön mutta en momentteihin. Osassa laakereita momentit lukee kyllä pyörässä mutta ei kaikissa.

JackOja
30.04.2014, 13.40
Eikö ne oikeat momentit saisi Konan teknisestä tuesta tjsp. Ei ole kiva vetää kierteitäkään pas2 ja nythän sulla selvästikään ei ole tarpeeksi kireällä. Jos pääsee nuljuamaan ei ole hyvä juttu sekään.

JiiPee
30.04.2014, 14.29
Eikö sulla ole manuaalia, jossa momentit on mainittu? Ei niitä pidä ruveta netissä arpomaan.

Jos et vielä ole oppinut, niin käyttöohjeen lukeminen on varma luovuttamisen merkki.

JackOja
30.04.2014, 16.03
Ai niinhän se olikin :o:)

CamoN
30.04.2014, 16.56
Ainakin Ibiksessä oli yllättävän pienet momentit. Ylälinkut 6Nm, alalinkku 10Nm. Lukitetta vaan peliin!

Edit: 242 Loctite pelas itsellä hyvin.

Pikkusen erilaisia kuin Spessun Epicissä. Iskarin päissä 60-70Nm ja 70-90Nm, osa linkuston pulteista on 120-140Nm. Vissiin tarkoitettu ikuisiksi, eihän noita saa normaaleilla 5mm kuusiokoloilla tms. välttämättä edes auki rikkomatta työkaluja.

sakuvaan
30.04.2014, 18.39
Pikkusen erilaisia kuin Spessun Epicissä. Iskarin päissä 60-70Nm ja 70-90Nm, osa linkuston pulteista on 120-140Nm. Vissiin tarkoitettu ikuisiksi, eihän noita saa normaaleilla 5mm kuusiokoloilla tms. välttämättä edes auki rikkomatta työkaluja.

Ettei nyt vaan olis ollu in-lbf mittayksikkönä?

CamoN
30.04.2014, 18.48
Ettei nyt vaan olis ollu in-lbf mittayksikkönä?

Suattaapi muuten olla osimoilleen noin. Vähän tulkinnanvarainen merkintä tuossa käyttöohjeen kopiossa joka minulta löytyy. Samassa sarakkeessa pitäisi olla in-lbf- ja Nm-arvot allekkain, mutta eipä siinä ole kuin yksi vääntöalue per pultti.

sakuvaan
30.04.2014, 19.22
Juu, 160 in-lbf on abuut 18Nm joka on vähän enemmän "alueella".. :)

brilleaux
30.04.2014, 19.27
140 Nm linkuston pultille.... :D

Moby
30.04.2014, 22.22
140Nm linkustolle olis aika kova, avaimeen about metrinen varsi ja 14kg voimaa. Kokeilkaa joku ja kertokaa miten kävi?

hemppa
30.04.2014, 23.06
140Nm linkustolle olis aika kova, avaimeen about metrinen varsi ja 14kg voimaa. Kokeilkaa joku ja kertokaa miten kävi?

Tosta puuttuu nolla, eli 1m x 140kg = 140Nm

Edit. Moby on oikeassa.

kolistelija
30.04.2014, 23.43
Tässä tapauksessa mulla on aika vahvat kädet kun saan 600Nm avaimen napsautettua noin metrisellä varrella...

Bässi
01.05.2014, 00.14
Tätä kun lukee, en yhtään ihmettele että käytetyistä pyöristä löytyy niin paljon nylpättyjä ruuveja.

Jost
01.05.2014, 09.20
Olen asentamassa 1 1/8 suoraputkikeulaa tapered runkoon.Adapteri on, mutta mikä laakeri tuonne alapäähän kuuluu 1 1/8 vai 1,5?

Iglumies
01.05.2014, 09.46
Katso valmistajan sivulta minkälainen laakeri runkoosi kuuluu (integroutu, semi-integroitu, ulkoinen ja onko niitä vielä mutakin)

telliv
01.05.2014, 11.59

Metrisellä varrella 140kg painoinen jössikkä saisi aikaan 1400Nm eli 14kg voimalla ja metrisellä varrella oltaisiin tuossa 140Nm kieppeillä...vai onko minulla mennyt jo liian pitkään fysiikan tunneista :D?

pikku-mihkali
01.05.2014, 13.35
Tämä keskustelu on hyvä muistutus ettei vaan oikeasti kysy tai ainakaan sokeasti usko mitään mitä täällä palstalla suositellaan, Jeesus 140 kiloo metrin varren päässä eli palttiarallaa 10 kertaa enemmän kuin esim. auton vanteisiin pitäs laittaa. Mä en ole fillarissa ikinä yli 40 Nm suosituksia nähnyt ja se on yleensä keskiön laakereille tai redin kampisarjan akselipultille.

hemppa
01.05.2014, 14.06
Metrisellä varrella 140kg painoinen jössikkä saisi aikaan 1400Nm eli 14kg voimalla ja metrisellä varrella oltaisiin tuossa 140Nm kieppeillä...vai onko minulla mennyt jo liian pitkään fysiikan tunneista :D?

Sori, olin väärässä. Noinhan se menee.

Karppa82
01.05.2014, 16.24
En katsonut tarpeelliseksi tehdä uutta aihetta, joten kysyn asiaa tässä ketjussa. Minulla on pyörässäni Rock Shox Reba RL 29 vm 2013 etujoustokeula. Kuinka paljon keulan tulee joustaa silloin kun se on lukitusasennossa? Tuntuu että keula joustaa melko paljon siinäkin asennossa ja ehkä enemmän mitä aivan uutena.

1999mizo
02.05.2014, 17.01
Yksi takaiskarin kiinikkeistä oli löystynyt ja kun kiristin sen ja ilmasin uudelleen ongelma korjaantui.

1999mizo
02.05.2014, 22.45
Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?

jan52
03.05.2014, 19.02
Onko muita helppoja O rengas korvikkeita kun tuo nippuside?

Ei sillä mitään väliä ole mitä siihen laittaa, kunhan ei liukuputki naarmuunnu. Esim pätkä narua tai kumilenkki ajaa saman asian mitkä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

Henrixi
03.05.2014, 20.23
Mihin momenttiin ootte kiristäny takalinkuston? Mondrakerin Foxy R siis kyseessä ja pultteina 6mm ja 5mm.

Polun tukko
04.05.2014, 19.25
Vit saat prkl. Lenkin alussa 2kk sitten huollatettu/säädetty fox float drcv iskari päästi kaikki öljyt pihalle paluuvaimmennuksen säätimen välistä.
Melkonen kilposen työmaa fiilis.

Ikämies
04.05.2014, 20.06

Tämä ongelma selvisi, eli mistä klappi johtui. Rakenne on siis sellainen että iskarin kiinnityksen ylä- ja alapään metallitapit menee runkoon prässätyn metallisen puslan, keraamisten laakeripuslien (http://www.bike-components.de/products/info/p4002_Einbaubuchsenset-fuer-Federbeine-DT-8mm.html) ja iskarin päihin puristettujen pallolaakereiden (http://www.bike-components.de/products/info/p30143_Gelenklager-fuer-DT-Daempfer.html) läpi. Ensin vaihdoin keraamiset puslat koska niissä oli pientä välystä. Sitten aloin epäilemään rungon metallipuslia, koska tappi heilui niissä melko paljon. Juttelin asiasta etelän leirillä yhden ruotsalaisen fillarimekaanikon kanssa joka korjaa myös iskareita työkseen. Hän vahvisti Meridan viestin, eli että tapin kuuluukin heilua rungossa/rokkerilinkussa noin paljon. Hän myös sanoi että vika on noissa pallolaakereissa. Vaihdoin uudet (ja samalla iskarin tiivisteet sisälle) ja vot - pallolaakereissahan se vika olikin ja klappi hävisi. Itse en osannut epäillä niitä koska tuntuivat käsissä heiluttelemalla tiukoilta.

DT Swiss´n sisäkalujen ja noiden pallolaakereiden vaihtoon on paljon erikoistyökaluja. Niitä ei tarvita, pallolaakeritkin saa puristettua ulos silmukoista ruuvipenkissä pienen hylsyn avulla. Sisäpuolen tiivisteet tulisi vaihtaa manuaalin mukaan vuosittain. En kyllä ymmärrä miksi jos ilmat pysyy sisällä ja iskari pelittää.

Ande749
07.05.2014, 14.58
Arvoisa raati.
Seuraavaan, mielessäni olevaan kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Kun kierrejousi/öljykeulaa huolletaan, eikö siihen lisätä öljyä vaimenninpuolelle lainkaan yläpuolelta? Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mountain-bike-maintenance/simple-fork-servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?

lansive
07.05.2014, 15.00
Oheisessa ohjeessa (http://bikemagic.com/gear/how-to/mountain-bike-maintenance/simple-fork-servicing.html) laitetaan alapuolelta vaimentimeen hiukan öljyä, desilitran verran, mutta ei yläpuolelle, kuten moottoripyörien haarukoihin laitetaan. Ja käsitin tekstistä, että tuon öljyn tarkoitus, kuten jousenkin puolelle lisättävän öljyn, on lähinnä voidella. Mutta mikä iskarissa vaimentimena toimii, ellei tuo öljy?

Tuossa ohjeessa ei ole vaimentimen huoltoa lainkaan. Siinä vain vaihdetaan voiteluöljyt alajalkoihin.

Ande749
07.05.2014, 15.11
Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....

PMT
08.05.2014, 11.42
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on

PMT
08.05.2014, 11.45
Oliskohan öljyvaimenettu keula vai elestomeerija jousi keula .kait siinä joku tarra on minkä valmistajan keula on. vanhemmissa Nisikin juhla malleissa ei ollut kuin elastomeeria ja jousi johonka riittää vaseliini liukuaineekksi, sitten oon nähnyt joitain keuloja joissa on öljy vaimennus ,mutta ei avaus mahdollisuutta.

orc biker
08.05.2014, 17.46
Miten paljon Rockshoxissa tuon jänis vs. kilpikonna -nupin pitäisi kääntyä? Tuntuu kääntyvän tosi herkästi ja ehkä vain 1/4 kierroksen matkalla. Tuo muovinen kääntöjuttu on sen verran heiveröinen, että kysyn ennen kuin yritän vääntää kovempaa, että onko se kaikki säätövara tuossa vai pitääkö sitä vain vääntää reilusti kovempaa?

miku80
08.05.2014, 19.14
riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..

orc biker
08.05.2014, 20.00
riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
Ok, mutta se kuitenkin naksahtelee? Kun koetin kääntää, niin se vain kääntyy ilman mikään pykäliä tosi helposti. Eli ilmeisesti pitää käyttää lisää voimaa?

miku80
08.05.2014, 20.14
ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..

Ande749
08.05.2014, 22.37
Kuuluuko noihin laittaa vaimennusöljyä? Pyörä on Nishikin X29 vuodelta 2002. Haarukka on alkuperäinen ja valmistajasta ei ole mitään havaintoa....
Valmistaja lienee Suntour, muuta tietoa ei tähään hätään ole. Osoittautui, että toisessa putkessa on pari kierrejousta ja toisessa on yhdistetty typpitäytteinen kaasujousi-/öljyvaimenninyhdistelmä. Kaasut tuntuivat olevan tallella enkä päästänyt niitä karkuun. Vaimenninosa purkautui helposti ja öljyt olivat aikojen saatossa poistuneet omille teilleen. Puhdistus ja uudet öljyt tilalle ja elementtiin alkoi tulla vaimennustakin. Vaimennuksen säätöruuvi, jolla ennen huoltoa ei ollut mitään vaikutusta, alkoi tehota ja kun sen kääntää aivan kiinni, vaimenninelementti menee jumiin. Täytyy viikonlopun aikana niputtaa keula ja testata. Lienee sanomattakin selvää, että eihän se mikään pro-tason keula ole mutta varmaankin parempi kuin vielä hetki sitten.

orc biker
14.05.2014, 19.38
ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..
Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.

ErnoNykanen
14.05.2014, 20.04
Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
Mm. Tuon takia täällä foorumilla varmaan usein sanotaan, että reba, jossa on dna-vaimennin ja parempi rebound-säätö, on halvin kunnon haarukka.

telliv
14.05.2014, 20.11

En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.

DjZorlag
14.05.2014, 21.26
Aukaisin Manitou Sliver Super 2007 -keulan ensimmäisen kerran. Sisältä löytyi aika mielenkiintoista tavaraa. Toisesta alajalasta valui loraus tummanvihreän rään tapaista litkua/mönjää. Toisesta taas tuli kunnon loraus kristallinkirkasta, mutta pistävän hajuista vettä?! Ja sen jälkeen maitoa (tai siltä se ainakin näytti). Vaimennuspuolelle oli jääneet kermat. Pääsyy huollolle oli kuitenkin kulumaan alkanut liukuputki. Sisältä löytyikin liukupintansa puhki kuluttaneita liukuholkkeja, joita ei saa mitenkään irti. Näyttävät olevan hurjan lujassa.
Edes ylempi liukuholkki ei liikahtanut kun koetin vääntää sitä ylös meisselillä ja rengasraudalla. Alempi on jossain niin syvällä ettei siihen edes pääse oikein käsiksi.

Ei tiedä oikein kannattaako alkaa uusiakaan etsimään ennenkuin entiset on saatu irti. Onkohan mitään konsteja? Lämmittäminenkään tuskin auttaa kun molemmat ovat varmaan samaa alumiinia. Saattaisihan se ulompi ainakin dremelillä lähteä mutta ei kehtaisi hajottaa entisiä ennenkuin on varmaa että saa uudet sitten tilalle.

orc biker
14.05.2014, 21.40
Mm. Tuon takia täällä foorumilla varmaan usein sanotaan, että reba, jossa on dna-vaimennin ja parempi rebound-säätö, on halvin kunnon haarukka.
Kyllä tuolla varmasti sen pystyy säätämään. Ihmettelen vain tuota mekanismia. Kun on jotenkin tottunut siihen, että kun kääntää jotain, niin tulee kunnon vaste ja mielellään vaikka se naksahdus, niin tietää, monennessa pykälässä on. Ei minulla toistaiseksi ole itse vaimennuksen toiminnasta pahaa sanottavaa. Ihan hyvältä se tuntuu. Minulla on tosin ajatuksena ollut tässä koko ajan, että jos tulee hyvä tarjous, niin otan sen Reban ja tästä jää sitten hyvä haarukka toiseen pyörään, jossa on jokin vanha Dart. Pyörä oli kolme sataa halvempi kuin käytännössä vastaava Reballa, niin laskin, että jään selvästi voitolle, kun eihän tämäkään haarukka ihan ilmainen ole.

En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.

Pystyy säätämään.

Greycap
14.05.2014, 22.36
Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi.

Noitakin on näköjään (ainakin) kahta versiota. Minulla on kaksi Reconia joista Silverissä on juuri tuo mainitunlainen mutta on siinä ehkä 90 astetta matkaa sekä aika hyvä vastus ja Goldissa sitten taas pyöritettävä nuppi jota saa vääntää reilun kaksi kierrosta laidasta toiseen.

groovyholmes
15.05.2014, 13.09
Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä, mutta liukuputket vaikuttaa kuivilta ajossa. Liikkeessä sanoivat että laittavat litkut mutta minä maksan. Itse en vain saa kiinni ajatuksesta että maksan monta sataa keulasta, ja se pitäisi viedä takaisin liikkeeseen ja maksaa asiasta mikä olisi pitänyt olla kunnossa kun otin kepin paketista?? Onko tällaiseen jotain viksua ajatusta jollain heittää???

“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx

CamoN
15.05.2014, 13.19
Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä

Kovaa ajoa.

sakuvaan
15.05.2014, 13.21
Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä, mutta liukuputket vaikuttaa kuivilta ajossa. Liikkeessä sanoivat että laittavat litkut mutta minä maksan. Itse en vain saa kiinni ajatuksesta että maksan monta sataa keulasta, ja se pitäisi viedä takaisin liikkeeseen ja maksaa asiasta mikä olisi pitänyt olla kunnossa kun otin kepin paketista?? Onko tällaiseen jotain viksua ajatusta jollain heittää???

Ei niiden kuulukkaan olla märkänä öljystä, jos on niin jotain on paskana (stefat).

groovyholmes
15.05.2014, 14.28
Emmää märkää tarkoittanutkaan, lähinnä ohutta kalvoa... Huoleni ko. keulan kanssa on varmaan se että käykö ne sisuksekki ny kuivana, ja paskon sen ajamalla. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole(kiitos CamoN :-)) ikinä en ole keulaa avannut, kun en osaa, niin ymmärryskin on vähän heikonlainen sisäisen sielun elämän suhteen... Yritän vain kovasti oppia ajamaan ja säätämään ensin:-) revelation ryskypyörässä toimii hienosti, ja siinä näkyy liukuputkissa ohkainen kalvo. Oman ajamisen kautta oppii meikä enemmän:-)

Iglumies
15.05.2014, 18.04
Kyllä liukuputkissa pitää olla liukas pinta, pidä pyörää hetki ylösalaisin, käännä kumipuoli takaisin alas, pumppaile keulaa ja ellei vieläkään tunnu liukkaalta, niin liian kuivana käy.

groovyholmes
15.05.2014, 18.22
Kokeilen tätä, kiitos!

syklopaatti
15.05.2014, 23.35
Kokeileppas Groovy tätä kans. Laita sillointällöin ohjeiden mukaisesti niin keula pysyy herkkänä ja stefat kunnossa.

http://www.jejamescycles.co.uk/product-images-large/brunox-deo-fork-lube-60536.jpg

syklopaatti
16.05.2014, 00.55
Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti
kun meinasin päivittää nyt keulana olevan van 180 r open bath:in jossa jousto on rajattu 170 milliin samanikäiseen Rc2FIT patruunalla ja kashima pinnoitteella olevaan 180mm joustavaan malliin.
Takanahan mulla on DHX Rc2 iskari boostvalvella joka käsittääkseni on laadukkaampi kun toi van r keula.

Olen siinä uskossa ,että tosta Fox Van Rc2Fit 180.tä ei juuri parempia 170-180 mm jousikeuloja löydy ja saan keulan erittäin edullisesti koska joutuisin kumminkin ostamaan nykyiseen keulaan rikkomani akselin joka Fox:illa maksaa tolkuttomasti. Nythän akseli tulee uuuden keulan mukana. Laskeskelin ,että päivitys tulee maksamaan minulle n.120-150 ekua kun laitan entisen keulan kiertoon.

Kai tässä nyt yrittää perustella itselleen hankintaa sekä tytöystävälle jonka mielestä se on rahan haaskausta.

Ilmakeulojakin harkitsin ,mutta kun perässä on kuitenkin yli 170mm joustoa ja tarkoitus olisi käydä ajamassa kavereiden (joilla on DH-pyörät) kanssa parkkia sekä jousikeulan huolettomuus ja tuntuma painoi vaa,an jousimalliin.
Keula keveneekin n.30g

Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee:)
Jep.Nyt on keulaa viimein päässyt kunnolla koittamaan ja tunteet on epäuskon ja riemunkaltaiset. Van r oli hyvä keula mutta tämä Factory 180 van bling kashimalla on
kyllä sellainen peli ,että ...noh uskomatonta.
Minä en voi ymmärtää miten se voi käyttäytyä jokatilanteessa juuri niinkuin pitääkin ja usein silleen etten ole keulojen edes moiseen tiennyt pystyvän. Se on herkkä ja käyttää joustomatkansa. Samalla se on myös jämäkkä ylhäällä pysyvä keula joka ei notku seisaaltaan poljettaessa ja käyttäytyy monissa tilanteissa niin uskomattomasti ,ettei järki riitä. Esim yllättäen tulevat isommat hitit se poimii jotenkin oudon eleettömästi ja matka vaan jatkuu. Ennen oltas jumpattu ja toivottu parasta.Joskus virheen jälkeen kun keula käyttää joustomatkaansa niin tuntuu kuin se jotenkin aistisi ,että nyt pitää nostaa tuo äijä tangolta roikkumasta.:eek::D

Myyjä työskentelee keulojen parissa ja sanoi sen olevan aika hyvissä säädöissä. USKON. En mene muuttamaan mitään koska en keksi mitään parannettavaa.
se ,ettei tästä foxin pinnoitteesta liukuputkissa olisi apua on kyllä täyttä BS.ä. aivan selva ja huomattava ero.
Uskomaton vehje ja nyt ymmärtää paremmin miksi ne maksaa. Kyllä meikäläinen on nyt taivaassa. Hyvä aprillipila.;)
Jos joku harkitsee isoa Freeride keulaa niin uskallan suositella ja haluaisin myös kokeilla parempaa kun niitä kuulemma on. On vain vaikea uskoa.
Kyllä noissa huippu/paraslaatu/vahkeissä on näkymä todella selvä ero karvalakkimalliin. Piti avautua kun minunkin silmät avautuivat.:D;)

groovyholmes
16.05.2014, 06.52
Kokeileppas Groovy tätä kans. Laita sillointällöin ohjeiden mukaisesti niin keula pysyy herkkänä ja stefat kunnossa.

Juu ostin finish linen vastaavaa, kiitos:-)!

orc biker
16.05.2014, 20.29
Kyllä se sittenkin napsaa! Se kääntötappi ei ollut ihan pohjassa. Se otti kiinni (oli vähän vastusta, kunnes ei sitten kääntynyt enää), mutta ilmeisesti ei siihen varsinaiseen syvällä olevaan kuusiokulmakoloon. Tökkäsin sitä vääntöhanikkaa millin tai pari syvemmälle, niin nyt hävisi se löysä liikkuvuus ja nyt kun kääntää, niin naks ja naks. Jes. Tämä oli käyttäjän virhe, mutta eipä tuota arvannut, kun ihan tiukastihan se avain siinä lenkeilläkin pysyi kiinni. Intuitio oli kuitenkin oikeassa, kun sanoi, että ei tämä nyt ihan oikealta jotenkin tunnu.

Konaman
16.05.2014, 22.07
Mitenkähän Rockshoxin lukituksen "etäkäyttövaijeri" kuuluisi olla kiinni keulassa? Mulla on vipu ja vaijeri, mutta joitain taitaa puuttua vielä. Onkohan joku kannake mistä vaijeri ottaa tukensa?

Iglumies
16.05.2014, 22.18
Siihen sun keulaasi, (joka näkyy tuolla pyöräprojekti-osastolla) ei saa kaukolukitusta kiinni.

TANUKI
17.05.2014, 10.34
Kuinka paljon eri planeetalta SID RL on verrattuna Reba RL:ään xc-käytössä? :seko:

Kemizti
17.05.2014, 12.19
Kuinka paljon eri planeetalta SID RL on verrattuna Reba RL:ään xc-käytössä? :seko:
on kai se vähän kevyempi ja sitämyöten (ainakin vanhoissa malleissa) paljon lötkömpi.. kokemusta omaavat voinee vahvistaa mutuiluni..

telliv
17.05.2014, 12.56
Ens viikolla pääsee SIDillä ajelemaan niin voinen yrittää löytää jotain eroja ja kirjoitella tänne. Lehtisien mukaan olennaisin ero varmaan tuo vaimennin (moco dna vs moco). Tuosta lötköydestä en kyllä oikein osaa sanoa, vaikka ajovarusteineen miltei 100kg painankin. Ehkä en ole niin herkkä vivahteille kuin muut mut yritän ens viikolla herkistellä itseni ja aistini :).

CamoN
17.05.2014, 22.38
Missä puljussa mahtaa olla tällä hetkellä parhaat valikoimat Rock Shoxin varaosia? Esimerkiksi 2013 SID:n alajalat olisi hyvä löytää. 29" valkoisena, 15mm läpiakselilla tai 9mm pikalinkulla.

Juhiss
19.05.2014, 11.55
Missä puljussa mahtaa olla tällä hetkellä parhaat valikoimat Rock Shoxin varaosia? Esimerkiksi 2013 SID:n alajalat olisi hyvä löytää. 29" valkoisena, 15mm läpiakselilla tai 9mm pikalinkulla.

Aika lottovoitto on jos jollain hyllyssä. Mustahopeeta näytti olevan saatavilla 15mm akselilla. Osanumerolla: 11.4018.006.022

ErnoNykanen
19.05.2014, 13.29
Jaloista puheen ollen: Mites esim. reconin ja sidin jalat eroaa toisistaan? Eli pystyykö reconiin heittää vaikka moco dna:n sisään? Onko vuosimallien välillä eroa?

Painossa ja materiaaleissa on tietysti eroa, mutta noin yhteensopivuuden näkökulmasta ajattelin.

Juhiss
19.05.2014, 13.33
Jaloista puheen ollen: Mites esim. reconin ja sidin jalat eroaa toisistaan? Eli pystyykö reconiin heittää vaikka moco dna:n sisään? Onko vuosimallien välillä eroa?

Painossa ja materiaaleissa on tietysti eroa, mutta noin yhteensopivuuden näkökulmasta ajattelin.

Sidin yläjalat on lyhyemmät joten alajalkojen rakenne on hieman erilainen. Lähtökohtaisesti ei käy keskenään.

ErnoNykanen
19.05.2014, 14.02
Sidin yläjalat on lyhyemmät joten alajalkojen rakenne on hieman erilainen. Lähtökohtaisesti ei käy keskenään.
Entäs reba?

Juhiss
19.05.2014, 14.18
Entäs reba?

12-14 mallin sid(-B) ja samanikäinen reba PITÄISI olla samoilla jaloilla. Vanhemmat ei käy keskenään.

ErnoNykanen
19.05.2014, 15.35
12-14 mallin sid(-B) ja samanikäinen reba PITÄISI olla samoilla jaloilla. Vanhemmat ei käy keskenään.
Eli esim. 2013 rebaan voi heittää sidin moco dna-vaimentimen? Itellä ainakin vähän harmittaa rebassa se, kun pyörässä oli RL-malli eli siinä ei ole low speed compressionin säätöä.

Toisaalta varmaan suuremman eron huomais, jos esim. solo air reconiin sais moco- tai moco dna-vaimentimen. Tommosella päivityksellä varmaan joku joka on ostanut vähän halvemman pyörän ensipyöräksi, saisi paljon kyvykkäämmän keulan kohtuullista investointia vastaan.

jussi kanerva
20.05.2014, 08.24
onkos missään kaupassa näkynyt scottin iskarilukitusvipua? kyseessä 2013 kaksipykäläinen malli fox keulalle mallinumerolla 230098?

samjin
20.05.2014, 10.01
Pyöränä Cube AMS 110 Pro series ja oon miettiny et onko mahdollista lisätä joustomatkaa pidemmällä keulalla ja takaiskarilla? Vai käykö niin, että koko pyörän geometria kärsii tai osat on sopimattomia, että joutuu enemmän enduro tyylistä pyörää alkaa selailemaan...

brilleaux
20.05.2014, 11.17
Ala suoraan selaamaan uutta pyörää. :)

perminna
20.05.2014, 17.53
Uusi pyörä, ensimmäinen (hardtail-)maastopyörä. Keulana Reba Solo Air 100mm. Mukana ei tullut safety-ohjeita kummoisempaa ohjetta. Olisiko jollakulla linkkiä Reban suosituspaineisiin yms? Joku lyhyt perusselitys joustokeulan toiminnasta ja asetuksista olisi kiva lukea. En löytänyt googlella -- en varmaan osannut etsiä oikeilla termeillä. Laitoin nyt alkuun paineiksi 100 psi, mutta pienellä koelenkillä, jolla ajoin parin tienreunan yli, punainen merkki rinkula nousi yli asteikon (noin 5 cm yläreunasta). Tästä voinee päätellä, että tämä on ihan uusi maailma minulle.

kauris
20.05.2014, 21.42
Koska et kertonut edes painoasi niin oikeaa psi lukua on mahdoton edes samalla rungolla ja samalla keulalla ajavan sanoa. Mutta keulan paine pitää olla about sellainen, että varovasti pyörän päälle ajoasentoon tasaisella asettuessasi keula painuu noin 25 % koko liukuputken joustomatkasta kasaan (keulan sag eli sagi eli painauma). Pyörän päältä kokeillessa pois noustessa pitää olla vain varovainen ettei vaikka etujarrulla rullailua pysäytä niin, että keula tämän pysäytyksen ja pois nousemisen seurauksena niiaa syvään ja pilaa mittauksen. Eli asetat sen kumirinkulan ensin ihan alas ja pyörän päälle ajoasentoon (nojaat sen verran eteenpäin kuin maastossa ajaessasi normaalisti) ajovarusteissa noustessa rullaat varovasti eteenpäin ja nouset pois ja sitten katsot nousiko rinkula about 25 % koko näkyvillä olevasta liukuputkesta ylöspäin (eli 2,5 cm). Jos jäi alle 25 % niin vähennät painetta, jos nousi liikaa eli keula painui liian syvään niin lisäät painetta. Toinen tapa on ajaa maastolenkki kunnon rajulla ajolla ja katsoa nousiko rinkula lliukuputken yläreunaan tai ainakin hyvin lähelle kuten vaikka sentin päähän yläreunasta. Jos ei, niin painetta voi ajatella olleen liikaa, koska omassa rajuimmassakaan ajossa läheskään koko joustomatka ei tullut hyödynnettyä. Jos ajat kovin varovasti ja helpossa maastossa, tämä tapa ei ehkä toimi koska keulan saamat iskut eivät ole kovin kovia ja koko joustomatkan käyttä tällaisessa ajossa vaatisi liian pientä painetta. Se asteikko on siis taas juuri painauman eli sagin mittaamiseen ja se mitataan tosiaan paikoillaan tai vain rullaamalla. Sillä nousiko painaumamittausasteikko johonkin asti varsinaisella ajoreissulla on väärä tapa mitata.

Oliskos tuossa muina säätöinä se paluuvaimennuksen säätö siellä oikean putken alapäässä? Se säätönamiska jossa on toiseen suntaan kilpikonnan ja toiseen suntaan jäniksen kuva? Sillä säädetään sitä kuinka nopeasti röykyssä kasaan painunut keula ponnahtaa takaisin suoraksi. Aluksi voit laittaa sen vaikka suurinpiirtein säätövaran puoliväliin. Keulan tulisi palautua nopeahkosti muttei niin, että rengas ponnahtaa hyppykeppimäisesti ylös. Jos paluuvaimennyksen säätö on liian hitaalla, meno voi tuntua vähän tahmealta ja peräkkäisten röykkyjen jälkeen nopeassa vauhdissa keula ei ehdi palautua takaisin kunnolla mittaansa vaan jää röykytyksessä kasaan liiaksi.

edit: googlasin tuota keulaa ja nykyään myytävissä reboissa (tai ainakaan tuossa sinun mallissasi) ei taida olla tosiaan alaputkessa paineen säätöä muttei myöskään oikeassa (satulassa istuessa katsottaessa) alaputkessa alhaalla sitä paluuvaimennuksen säätöruuviakaan. Säädettävää on siis vain vasemman yläputken ilma oikean sägin saamiseksi ja oikean putken yläpään lukitusnamiska (etäkäyttönä ohjaustangosta tai käsin suoraan keulasta), jolla saa ylämäkeen seisaalteen polkiessa keulan jouston pois käytöstä.

perminna
21.05.2014, 08.59
Kiitos, kauris. Toivoin linkkiä ja sainkin selkokielisen selostuksen.

Paineille ei siis löydy suuntaa-antavaa ajajan paino -> psi -taulukkoa? OK. Omaa elopainoa on tällä hetkellä varusteet päällä noin 74 kg. Kiitos tuosta keulan painauman mittausohjeesta. Pitää ennen seuraavaa lenkkiä tarkistaa tuo. Keulassa on oikean putken alapäässä punainen kilppari-jänis-namiska (Rock Shox Reba RL, MC, PushLoc). Pitää vääntää se puoliväliin nyt aluksi.

SSGT-92
21.05.2014, 09.48
Ainakin aikaisemmin RS:n keulois on ollu suuntaa antava paino/painetaulukko siin vasemmas alajalas...

kauris
21.05.2014, 10.14
Minullakin vanhoissa perheemme kahdessa rebassa on mutta niiden olen itse todennut (ja lukenut usean muun sanoneen samaa) näyttävän liian korkeita paineita. Suuntaa antavia ne tietty ovatkin, kun keulan painaumaan tietyllä paineella vaikuttaa pitkälti myös pyörän geometria.

Itsekin painan about 74 ajovarusteissa ja pidän sekä + että - puolella painetta vain noin 85 psi:tä. Taulukko näyttää muistaakseni yli sataa ohjeeksi.
Varmempi tapa on kuitenkin joka tapauksessa mitata oikea sagi itse yllä kerrotulla tavalla pyörän päälle ajoasentoon istumalla ja katsomalla mihin rinkula nousee.

Juhiss
21.05.2014, 13.54
Eli esim. 2013 rebaan voi heittää sidin moco dna-vaimentimen? Itellä ainakin vähän harmittaa rebassa se, kun pyörässä oli RL-malli eli siinä ei ole low speed compressionin säätöä.

Toisaalta varmaan suuremman eron huomais, jos esim. solo air reconiin sais moco- tai moco dna-vaimentimen. Tommosella päivityksellä varmaan joku joka on ostanut vähän halvemman pyörän ensipyöräksi, saisi paljon kyvykkäämmän keulan kohtuullista investointia vastaan.

Tossa on 2012-2013 Reban OMAT vaimentimet, osa samoja kuin Sidissä.

http://molsa.pictures.fi/kuvat/keulahuolto/N%C3%A4ytt%C3%B6kuva+2014-5-21+kello+13.49.24.png/_img900.jpg

stumpe
24.05.2014, 05.37
Ei nyt varsinaisesti liity joustoon, mutta haarukkaan kyllä.

9mm pikalinkku on halvemmissa pyörissä yleensä? Ja jos haarukkaan on nettikaupan sivulla merkitty 15QR, niin googletteluni perusteella meinaa 15mm läpiakselia? QR meinaa quick releasea eli pikalinkkua? Mitähhh? En tajua. :D

miku80
24.05.2014, 07.28
Kyllä sillä tarkoitetaan 15mm läpiakselia, ja onhan niissä se pikalinkku mistä löysätään akseli ennen kun ruuvataan ulos..

hemppa
24.05.2014, 15.46
Mistä löytyisi extra soft jousi Rockshox xc28 100mm 26" 2013?

B-C:ltä löytyi tollanen: https://www.bike-components.de/products/info/p15436%7B1%7D11127_Ersatzfeder-fuer-Dart---XC-28-100mm-bis-Modell-2012.html mutta väittävät että ei sovi 2012 jälkeen tehtyihin keuloihin.

jan52
24.05.2014, 16.23
9mm pikalinkku on halvemmissa pyörissä yleensä?

Ja tästä vielä tarkennuksena että normi pikalinkku on 5mm paksu ja sen navan akseli joka asettuu siihen haarukkaan on sitten 9mm.

Aito 9mm pikalinkku on sitten tällainen (http://amclassicsales.com/store/index.php/hub-parts/quick-releases/front-quick-releases-9mm-thru-axle-qr.html). Hieman harvinaisempi, mutta selvästi jäykempi kuin 5mm, mutta ei tietenkään yhtä hyvä kuin 15mm läpiakseli.

Touho-serkku
25.05.2014, 01.33
Retro GT:n upgreudaus!
Vanha RockSoxin MAg21(vaimikäseoli) elastomeeri joutaa mäkeen. Mitä tilalle? Emäputki oletettavasti 44mm, siis sopiva 1 1/8" haarukalle, en ole uskaltanut vielä naputella alumiinirungosta vanhoja laakeripesiä pois, ilmeisesti lähtee vastapuolelta vasaroimalla putken avulla?
Joku 100mm antava haarukka joka voi tiputtaa 80mm jos ohjaus alkaa meneen kömpelöksi?
90-luvun vaihteen Retro-kavereilta kaipaan neuvoja.
H

Greycap
25.05.2014, 02.07
Minullakin vanhoissa perheemme kahdessa rebassa on mutta niiden olen itse todennut (ja lukenut usean muun sanoneen samaa) näyttävän liian korkeita paineita. Suuntaa antavia ne tietty ovatkin, kun keulan painaumaan tietyllä paineella vaikuttaa pitkälti myös pyörän geometria.

Minulla on kaksi Reconia, 120 mm Silver täysjoustossa ja 100 mm Gold jäykkäperässä, ja kumpikin tarjoaa alle 63 kg kuskille 50-70 psi. Saatan painaa ajovarusteissa ehkä juuri ja juuri sen 63 kg mutta jopa tuo 70 psi antaa lopputulokseksi sen ettei tarvitse kuin nousta seisomaan ja laittaa vähän painoa käsille niin joustomatkasta hävisi puolet, saattaa toimia silloin kun ajetaan vain ja ainoastaan satulasta muttei oikein houkuttele tulla jotain rankempaa mäkeä alas tietäen että joustoja on käytettävissä reilu viisi senttiä ja keulakulma on jyrkentynyt pari astetta lähtötilanteesta. Tosiasiassa minulla taitaa olla Silverissä suunnilleen 85 psi ja Goldissa lähempänä sataa niin käytös on jotenkuten järkevää, aivan sama minkä verran sitä sagia on jos keula ei toimi ajossa.

Mitä tästä opimme, niissä taulukoissa on paljon hienoja lukuja eikä juuri muuta.

orc biker
26.05.2014, 05.12
Ajattelin lyhentää PushLoc-lukitusvivun vaijeria. Ei vain meinaa lähteä irti tuo haarukan puoleisessa päässä oleva päätyosa vaijerin kuoresta, mikä lie holkki. Se on jotenkin tosi tiukasti puristettu siihen. Ennen kuin katkaisen kaapelin, niin kysäisenpä varmuudeksi (jos en saa sitä ehjänä irti), että ensinnäkin onko tuo kaapeli ihan tavallinen jarrukaapeli ja käyköhän siihen päähän tilalle tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/end-caps-gear-cable-10-pieces-26215/wg_id-475

ErnoNykanen
26.05.2014, 07.48
Joku 100mm antava haarukka joka voi tiputtaa 80mm jos ohjaus alkaa meneen kömpelöksi?
H

Mä oon syntyny 90-luvulla niin kai mut voi laskea retro-kaveriksi?

Vanhemmat Rebat, jotka on dual-aireja, ovat säädettävissä spacereilla käsittääkseni 80, 100 tai 120 mm, joten sellaisen kun löytää fillaritori.comista niin varmaankin täyttäis sun kriteerit. En nyt tarkaa vuosimallia muista missä tuo säädettävyys poistui, mutta siis dual-air on se säädettävä ja solo air ei-säädettävä malli. Olisko sitten ollu vielä jotain reba u-turneja, joissa oli haarukassa säätömahdollisuus itsessään (ilman spacereita haarukan sisälle), mutta niistä en tiedä tarkemmin.

Ei kai noita ohjauslaakereita oo tarpeen lähteä vaihtamaan, jos ei klappia ole?

SSGT-92
26.05.2014, 09.30
Orc biker , kuis se manttelin toinen pää ? Lähteeks siel vivun puoleisest pääst holkki poies ilman isompaa askartelua ?

Touho-serkku
26.05.2014, 10.16
Mä oon syntyny 90-luvulla niin kai mut voi laskea retro-kaveriksi?
Voi sut, kun kerta muistat millaisilla isot pojat ajo ku olit pihalla leikkimässä... :)

Vanhemmat Rebat, jotka on dual-aireja, ovat säädettävissä spacereilla käsittääkseni 80, 100 tai 120 mm, joten sellaisen kun löytää fillaritori.comista niin varmaankin täyttäis sun kriteerit. En nyt tarkaa vuosimallia muista missä tuo säädettävyys poistui, mutta siis dual-air on se säädettävä ja solo air ei-säädettävä malli. Olisko sitten ollu vielä jotain reba u-turneja, joissa oli haarukassa säätömahdollisuus itsessään (ilman spacereita haarukan sisälle), mutta niistä en tiedä tarkemmin.
Kiitos, tätä tietoa ei goggelström vielä löytänytkään...

Ei kai noita ohjauslaakereita oo tarpeen lähteä vaihtamaan, jos ei klappia ole?

Ei tarviis, vaan tuossa Zaskarissa on vielä se haarukan putkessa oleva kierrekiristys. JAa, pitääs kokeilla voisko se toimia tän nykyaikasen (mikäsenytoli) kanssa...

kharik
26.05.2014, 12.41
Retro GT:n upgreudaus!
Vanha RockSoxin MAg21(vaimikäseoli) elastomeeri joutaa mäkeen. Mitä tilalle? Emäputki oletettavasti 44mm, siis sopiva 1 1/8" haarukalle, en ole uskaltanut vielä naputella alumiinirungosta vanhoja laakeripesiä pois, ilmeisesti lähtee vastapuolelta vasaroimalla putken avulla?
H

Niin heität ne elastomeerit mäkeen ja laitat kierrejousen tilalle? Jos haarukka on muuten kunnossa. Rebaa sai U-turnilla 80-115 mm muistaakseni, kymmenisen vuotta sitten niitä myytiin.

-90 lukuun sopisi paremmin Rockarin Judy sarja tai Marzocchin keulat.

orc biker
26.05.2014, 15.10
Orc biker , kuis se manttelin toinen pää ? Lähteeks siel vivun puoleisest pääst holkki poies ilman isompaa askartelua ?
Se on ihan samanlainen tapaus. Mittailin tuota ja sen halkaisija on jokseenkin 6 mm. Siitä tuumin, jos tuollainen linkittämäni kävisi. Olen tosi huono näiden vaijereiden kuorien kanssa. En ymmärrä näistä oikein mitään, kun tuntuvat olevan niin high techiäkin, että liukuu kunnolla yms. Minä olen vain joskus vaihtanut vaihde- ja jarruvaijereita vanhoihin pyöriin, ihan vain sitä pelkkää piuhaa siellä sisällä. En oikein tiedä, pitäisikö näiden päätyjen nyt lähteä irti vai ei ja jos pätkäisen, niin mikä tuohon kuoreen kävisi tilalle.

rockverb
26.05.2014, 22.06
Oon nyt viikon verran ajellut pyörällä(cube vaihtuikin canyonille nerve täpäri) ja pyörä on erittäin mahtava, paitsi eilisen lenkin jälkeen alkoi vähän epäilykset heräillä keulan suhteen...

Climbistä vaihdetaan trail tai descent asentoon---> keula aavistuksen "tipahtaa" mutta joustaa kyllä hyvin vaikka vähän notkahtaakin alemmas

Mutta erikoisinta on, että jos ajan climb modella asfaltilla ja jarrutan, keula tipahtaa selvästi aika alas eikä siis palaudu täysin ylhäälle(paitsi kun nousee pyörän päältä pois tai keventää/nostaa itse keulaa ajaessa) tämä sama tipahtaminen tapahtuu myös jos esim ajan katukivetyksen yli tms.. tarkistin keulan ja kumi rinkula oli noin puolessa välissä keulaa, eli keula ei palaudu kunnolla ilmeisesti?? Olisko vihjeitä? Säädöillä on selvästi eroja mutta tuo climb säätö ihmetyttää ja se palautuminen... Paineet ovat noin 120-psi(iso kaveri, 112kg) takaiskari toimii mun mielestä ok, paineet 280psi siellä.

Minun mielestä tämä keulan palautuminen on ollut havaittavissa eilen tai sitten en ole kiinnittänyt vain huomiota alkuinnostuksen huumassa... Se mikä eilen oli poikkeuksellista ennen lenkkiä oli se että olin päästänyt sekä keulasta että takaiskarista paineet ulos ennen lenkkiä ja täyttänyt uudestaan nuo edellä mainitut psi määrät.

Painetta ei ilmeisesti saa lisätä enempää keulaan, maximi125psi?(fox float 32 o/c 2014)

Takaiskari fox float boostvalve, maksimi taitaa olla 300psi?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin ja viitsisi valaista hieman aloittelijaa näissä asioissa

Suomeks sanottuna kaula tuntuu aika nuudelilta... Eikä painetta uskalla lisätä

perminna
28.05.2014, 09.22
Muutama lenkki takana ja alkaa hahmottua omalle ajotyylille ja -maastoille sopiva paine ja palautusnopeus Reba-keulaan jäykkäperäiseen Cubeen. Nöösinä kuitenkin pitää vielä kysyä, pitääkö paineita säätäessä varoa, että keula ei koskaan lyö pohjaan eli käyttää täyden jouston? Toisin sanoen, meneekö keula särki, jos noin käy?

EDIT klo 9:29: Toista ketjua lukiessa sainkin vastauksen eli ei ole suositeltavaa.

marco1
28.05.2014, 09.53
^Kyllä keula kestää satunnaiset kevyet pohjailut, siellä on sitä varten erikseen pehmusteet. Usein pohjaaminen ei ole suositeltavaa mutta sitäkin miettisin enemmän ajamisen kannalta koska keulan pohjaaminen ns. väärässä tilanteessa voi aiheuttaa kiirettä ohjaamossa.

sakuvaan
28.05.2014, 10.47
Oon nyt viikon verran ajellut pyörällä(cube vaihtuikin canyonille nerve täpäri) ja pyörä on erittäin mahtava, paitsi eilisen lenkin jälkeen alkoi vähän epäilykset heräillä keulan suhteen...

Climbistä vaihdetaan trail tai descent asentoon---> keula aavistuksen "tipahtaa" mutta joustaa kyllä hyvin vaikka vähän notkahtaakin alemmas

Mutta erikoisinta on, että jos ajan climb modella asfaltilla ja jarrutan, keula tipahtaa selvästi aika alas eikä siis palaudu täysin ylhäälle(paitsi kun nousee pyörän päältä pois tai keventää/nostaa itse keulaa ajaessa) tämä sama tipahtaminen tapahtuu myös jos esim ajan katukivetyksen yli tms.. tarkistin keulan ja kumi rinkula oli noin puolessa välissä keulaa, eli keula ei palaudu kunnolla ilmeisesti?? Olisko vihjeitä? Säädöillä on selvästi eroja mutta tuo climb säätö ihmetyttää ja se palautuminen... Paineet ovat noin 120-psi(iso kaveri, 112kg) takaiskari toimii mun mielestä ok, paineet 280psi siellä.

Minun mielestä tämä keulan palautuminen on ollut havaittavissa eilen tai sitten en ole kiinnittänyt vain huomiota alkuinnostuksen huumassa... Se mikä eilen oli poikkeuksellista ennen lenkkiä oli se että olin päästänyt sekä keulasta että takaiskarista paineet ulos ennen lenkkiä ja täyttänyt uudestaan nuo edellä mainitut psi määrät.

Painetta ei ilmeisesti saa lisätä enempää keulaan, maximi125psi?(fox float 32 o/c 2014)

Takaiskari fox float boostvalve, maksimi taitaa olla 300psi?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin ja viitsisi valaista hieman aloittelijaa näissä asioissa

Suomeks sanottuna kaula tuntuu aika nuudelilta... Eikä painetta uskalla lisätä

Paljonkos sulla on sag eli vajouma edessä ja takana kun keula ja iskari on descend asennossa?

ViliA
28.05.2014, 14.39
Ei sen keulan kuuluisi climb asennossa tipahtaa. Itsellä on tuo FIT keula ja siinä joustaa climb asennossa n.1cm. Jos ajan johonkin isoon monttuun niin keula vaihtuu trail-asentoon. Ei missään rotvallin ylityksissä tai juurikossa vaan jos tulee joku isompi tälli.
Olet aika painava kaveri ja nuo perus tehdasasetukset taitaa olla laitettu varmaan n.80kg kuskille eli ehkä pieni modaus olisi paikallaan. Kannattaa kysästä esim. R-techiltä.

mehukatti
13.06.2014, 10.37
Löytyykö kokemuksia 160mm Piken tuunaamisesta enska/alamäkikäyttöön? Osa sanoo, että nimenomaan 160mm mallin kanssa ei kannata laittaa yhtään tokenia, toiset taas on sitä mieltä, että parempi laittaa useempi tokeni ja käyttää pieniä paineita? Tällä hetkellä mulla on 60psi ja vissiin yks tokeni, mutta tuntuu et keula pomppii kivikoissa (osaksi voi johtua siitäkin, että kuski ei laita tarpeeksi painoa keulan päälle). Onko kukaan muuten laitattanu keulaan high speed -säädön Fillariosassa?

AaJiiKoo
13.06.2014, 11.32
Löytyykö kokemuksia 160mm Piken tuunaamisesta enska/alamäkikäyttöön? Osa sanoo, että nimenomaan 160mm mallin kanssa ei kannata laittaa yhtään tokenia, toiset taas on sitä mieltä, että parempi laittaa useempi tokeni ja käyttää pieniä paineita? Tällä hetkellä mulla on 60psi ja vissiin yks tokeni, mutta tuntuu et keula pomppii kivikoissa (osaksi voi johtua siitäkin, että kuski ei laita tarpeeksi painoa keulan päälle). Onko kukaan muuten laitattanu keulaan high speed -säädön Fillariosassa?

Mulla on Pikessä ~60psi ja kaksi tokenia sisässä. Tosin mun pumppu on aina näyttänyt hieman pienempää painetta kuin moni muu, joten todellinen paine voi olla hieman suurempi. Ilman tokeneita tuntui liian lineaariselta, mutta nyt on hyvä. Sagia on reilu 20% hyökkäävässä dh-ajoasennossa eli seisoen paino kunnolla tangon päällä.

Verska-Vesa
13.06.2014, 11.51
En tiedä auttaako tämä yhtään, kun mulla on 150mm 26" versio Pikestä, mutta omasta mielestäni yksi token oli liian vähän ja kaksi liikaa, joten sahasin yhden tokenin kahteen osaan. Nyt mulla on noin 1,5 tokenia sisässä ja tuntuu sopivalta määrältä.
Painetta 75 psi jotta sag on siinä 20% huitteilla. Low speed reboundia kannattaa olla jonkin verran jottei keula pompi, keula tuntuu palautuvan aika vauhdilla jos parkkipaikkapomputtelussa säätää mukamas hyväksi sen reboundin.

kuokka
13.06.2014, 14.29
Low speed reboundia kannattaa olla jonkin verran jottei keula pompi, keula tuntuu palautuvan aika vauhdilla jos parkkipaikkapomputtelussa säätää mukamas hyväksi sen reboundin.

Se rapid recovery tosiaan voi tehdä tuota, että jos säätää totuttuun tapaan (parkkipaikkapomputtelulla ™) paluuvaimennuksen, niin se jää liian nopeaksi.
"However, it became quickly apparent that the rebound settings we’d chosen based on previous experience were way out, instantly pinballing us all over the place as soon as we hit any compressions.

The Rapid Recovery rebound damping means that the initial ‘bounce test’ feel is slower than you’d expect, and we’d set it to feel like what we would normally expect.

RockShox recommend that a good starting point is to set the shock two clicks slower than what you think it should be and, uncannily, that provided us with a setting that was spot on."

Lähde. (http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/rockshox-pike-suspension-fork-first-look-36937/)

kärppä
16.06.2014, 00.08
N. 2kk vanha RST first air32 vinkuu alaspainettaessa kuin koiran lelu, sisäänpäinvaimennuksen säädön ollessa lähellä lukitusta. Osaisiko joku sanoa mikä keulaa vaivaa?
Avattaessa ei kuulemma mikään ollut ainakaan rikki.

___
17.06.2014, 23.32
Missä vaiheessa Reba Solo Air pohjaa, ja jos se sen tekee, niin voiko sitä olla huomaamatta?
Eli jos tuijotetaan vaikka sitä punaista o-rengasta, niin tapahtuuko pohjaus siinä vaiheessa, kun o-rengas on liukuputkessa niin ylhäällä kuin se voi ikinä olla, vaiko hieman ennen sitä?

Entäpä kuulostaako keula aivan liian löysältä, jos paikallaan, jalat maassa keulaa reippaasti painamalla saa käytettyä 100mm joustomatkasta luokkaa 90%? (Ajoni on toistaiseksi hyvin rauhallista... :D)

miku80
18.06.2014, 07.30
Kyllä o-rengas painuu liukuputken loppuun asti kun keula pohjaa. Melkosen löysältä kuulostaa jos noin helpolla menee keskialueen vaimennuksen läpi, mut jos sillä tykkäät ajella eikä keula joka patissa ja kuopassa pohjaa niin antaa mennä vaan..

___
18.06.2014, 09.10
Ok. Itse asiassa en ole vielä uskaltautunut edes ajelemaan noin löysällä, mutta käyn varmaan tänään kokeilemassa.

Ihmettelen vain hiukan sitä, että miksi ~20% SAGin saaminen edellytti sitä, että laskin paineita hyvin radikaalisti ~20 PSI alle suosituksen, eli toisinsanoen säätämällä keulan yli kymmenen kiloa kevyemmälle kuskille.

Suosituspaineilla sain vain 10% SAGin, ja normaaliajossani oli hyvä, jos sain edes puolet joustomatkasta käytettyä. Ainoa tapa saada ajamalla edes ~75% painauma oli takarenkaan nostaminen etujarrun avulla... :rolleyes: Mutta ehkä tämä sitten on normaalia?

Iglumies
18.06.2014, 09.15
Normaalia on, suosituspaineet on yläkanttiin merkattu.

Kaatuilija
23.06.2014, 22.22
Mikähän tuota omaa Rebaa nyt vaivaa...
Ongelmana on, että hetken ajon jälkeen keula alkaa tahmaamaan ja kaikki pintaherkkyys katoaa, jolloin keula ei jousta kuin isoissa töyssyissä. Jos pyörää on seisottanut pitkään, toimii keula aluksi hieman herkemmin. Kerran huollettu liikkeessä ja kerran olen huoltanut itse, mutta ei ole herkistynyt. Alajaloissa pitäisi olla reilusti voiteluöljyä, lukitus ja paluuvaimennuksen säätö pelaa ja silikoonilla olen koittanut liukuputkia liukastaa. Nyt on paineitakin jo niin vähän, että keula pohjaa helposti, mutta silti se on aivan tönkkö.

Tmh
24.06.2014, 08.23
Dual air vai Solo air? Kuulostaisi että ilmapuolella jotain häikkää joko paine ei tasaannu pos-neg välillä taikka sitten tiivisteet vuotaa.

Tmh
24.06.2014, 11.04
Normaalia on, suosituspaineet on yläkanttiin merkattu.

Oma näppituntuma on, että RS:n Solo air keuloissa on nuo painesuositukset aika hyvin kohillaan eli siihen ilmoitettuun painealueeseen pitäisi päästä. Jos joutuu radikaalisti poikkeamaan esim. käyttämään huomattavasti pienempää painetta on siellä keulassa todennäköisesti ongelmia positiivi-negatiivi paineiden kanssa joko vuotoa taikka sitten ei jostain syystä tasaannu paine kammioiden välillä. Myös alajalkaan päässyt paine aiheuttaa sen, että joutuu käyttämään huomattavasti pienempää positiivipainetta. Jos alajalkoihin on päässyt tarpeeksi painetta yleensä kyllä se ilmapuolen pölytiiviste pomppaa pois paikoiltaan jossain vaiheessa.

Pikainen korjaustoimenpide voi olla manuaalinen paineiden tasaus (eli ilmat kokonaan pois ja jumpata keulaa täyteen mittaansa vetelemällä). Kun keulasta on paineet pois ja jos silti keula on täydessä mitassa ja tuntuu pientä "jousen" vastustusta on alajaloissa ilmaa --> fillari katolleen ja alajalkojen ruuvit vähän auki, kopauttaa gummivasaralla ruodot irti ja pitäisi kuulua: psssss. Tämän jälkeen ruuvien kiristys takaisin. Sitten paineet takaisin keulaan ja pumppausta sekä seurata tasaantuuko paineet normaalisti kammioiden välillä.

Jos ongelma ilmaantuu nopeasti uudestaan voi siellä olla vuotavia tiivisteitä/huono voitelu ja silloin kannattaa tehdä tuon ilmapuolen huolto ja o-rengastiivisteiden vaihto.

Kaatuilija
24.06.2014, 22.08
Dual air vai Solo air? Kuulostaisi että ilmapuolella jotain häikkää joko paine ei tasaannu pos-neg välillä taikka sitten tiivisteet vuotaa.

Solo Air on. Tuota ilmajousta ja paineentasausta tutkinkin viime huollon yhteydessä ja ei mitään ihmeellistä ollut.
Nyt paineita sen verran että hyppimällä saa pohjaan, mutta sagi istuessa vain noin 5-10%.

toripolliisi
25.06.2014, 17.54
Kuinka paljon harmia aiheuttaa, jos 120mm max joustavaan runkoon tyrkkää 130mm joustavan keulan? Ajatuksissa alkaa houkuttaa mukavimmalta, jos itse kasais pyörän.

H. Moilanen
25.06.2014, 18.08
Aiheuttaa harmia olemattomasta mitättömään.

Kemizti
25.06.2014, 18.21
Aiheuttaa harmia olemattomasta mitättömään.
ja toisinperin ajatellen, hauskuuskerroin voi jopa kasvaa pikkasen..

Piedro
26.06.2014, 08.24
Pystyykö Rock Shox XC keulaan vaihtaa jousipaketin purkamatta koko keulaa? Eli jos ottaa vaan iskarin alaruuvin auki ja sen korkin millä säädetään esijännitystä ja nostaa romut ylös? Mulla on XC28tk keula ja tilasin siihen jäykemmän jousen.

Sent from my Lumia using Tapatalk

Iglumies
26.06.2014, 09.10
Älä sitä alaruuvia aukaise, luulisi jousen olevan irrallaan korkin alla.

lansive
26.06.2014, 09.16
Älä sitä alaruuvia aukaise, luulisi jousen olevan irrallaan korkin alla.

Jos pelkkää jousi menee vaihtoon niin lähtee tosiaan yläkautta. Saattaa tarvita jotain koukkua, että jousi tulee ulos jos alapään lautanen pitää tiukasti kiinni.

Piedro
26.06.2014, 09.45
Ok, hyvä tietä :)
Paketissa tulee se tanko, vastajousi mikä on sen lautasen lapuolella ja itse jousi.
Luulin että se vastajousi pitää vaihtaa kanssa jos vaihtaa jäykemmän jousen
mutta jos sitä ei tarvii vaihtaa samalla niin sillonhan sitä tappia ei tosiaan tarvii irrottaa.

toripolliisi
26.06.2014, 14.33
ja toisinperin ajatellen, hauskuuskerroin voi jopa kasvaa pikkasen..

Miks noihin runkoihin sit laitetaan näitä max mittoja? Luulin, että näihin ois joku peruste löytynyt kun näyttää olevan tarjolla max 100mm ja on-onella esim. maxit on 120mm. Pitääpä laittaa tarjouskierros menemään.

G0rd0n
26.06.2014, 15.10
Mietiskelin uuden haarukan vaihtoa jousesta (Recon SL ) ilmaan (Reba ) ja huomasin tuossa kun katselin bikediscountin haarukoita, että ovatpa halpoja kun paikallinen pyöräliike veloittaa reilusti enemmän. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljasti, että valtaosa ja ainakin Reban haarukoista, joita katsoin ovat "tapered" -kapenevan mallisia ja itselläni taitaa emäputki olla ihan tasapaksu ( tsykkeli : http://www.specialized.com/gb/gb/bikes/archive/2010/rockhoppersl/rockhopperslexpert#specs ). Eli ei taida nuo bikediscountin haarukat mennä minun pyörään? Olenko oikeassa? Mutta esimerkiksi tämä http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,121;produ ct=88894 voisi istua minun runkooni, vaikka onkin 120 mm joustolla (nykyinen 100mm).

Jusmanteri
26.06.2014, 17.09
Itse juuri tänä keväänä hommasin täysin uuden Reba RL keulan suoralla putkella ja 100 mm joustolla. Tietämykseni perusteella tuosta 120 mm joustolla varustetusta saa shimmittämällä 100 mm joustavan ja myöskin toisinpäin 100mm ->120 mm. Joku viisaampi saa korjata jos meni vastaus päin petäjää.

ErnoNykanen
26.06.2014, 18.44
Tietämykseni perusteella tuosta 120 mm joustolla varustetusta saa shimmittämällä 100 mm joustavan

Shimmittämisellä tarkoitetaan yleensä hieman eri asiaa (vaimentimen tuunaamista) mutta vanhemman mallisissa reboissa tuota joustomatkaa pystyi tosiankin muuttamn ilmajouseen laitettavien spacereiden kautta. Uudemmissa solo air reboissa ei valitettavasti tämä onnistu vaan tarvitaan uusia sisälmyksiä haarukalle, jos haluaa joustomatkaa muuttaa.

Jusmanteri
26.06.2014, 22.22
Shimmittämisellä tarkoitetaan yleensä hieman eri asiaa (vaimentimen tuunaamista)

Kiitoksia korjauksesta! Tuota juurikin tarkoitin noita spacereiden käyttöä.

Piedro
02.07.2014, 08.30
On tietoa saako poploc lukitus sarjaa ostettua erillään RockShox XC32 keulaan jos vakiona on vaan turnkey?

Sent from my Lumia using Tapatalk

ErnoNykanen
02.07.2014, 09.31
On tietoa saako poploc lukitus sarjaa ostettua erillään RockShox XC32 keulaan jos vakiona on vaan turnkey?

Vaatii uuden vaimentimen eli ei.

Piedro
02.07.2014, 10.11
Vaatii uuden vaimentimen eli ei.

Kiitos nopeasta vastauksesta, tätä vähän pelkäsinkin.

Hissitolppa
09.07.2014, 17.23
Mikä olis hyvä korvaava aine tuolle RS:n suosittelemalle Liquid O-Ring® PM600 military greaselle?

toripolliisi
11.07.2014, 17.19
Auttakaas nyt! Mikä on on FOX:n keulan öljymäärät? Keula on F100 RLC ja ohje näyttää näin:

FOX Red 10 wt.
Damper
27.2

FOX Green 10 wt.
Damper-side oil bath
20.0

Spring-side oil bath
20.0

FOX Float Fluid
Air Chamber

Yrittänyt utubestakin katsoa, mut ei ne laita kuin yhtä öljyä tonne jousen puolelle. Ilmakammioon 5ml sitä omaa, mut paljon siihen jalkaan? Entä toiseen jalkaan? Ei kai jousen puolelle tule kuin yhtä öljyä X määrä? Olin jotenkin olettanut, että 20ml ja 20ml ja 5ml olisivat öljymäärät..

toripolliisi
11.07.2014, 17.28
Tupla

toripolliisi
11.07.2014, 19.10
Miks tää ei päivitä?

SyL4R
12.07.2014, 18.54
Auttakaas nyt! Mikä on on FOX:n keulan öljymäärät? Keula on F100 RLC ja ohje näyttää näin:

FOX Red 10 wt.
Damper
27.2

FOX Green 10 wt.
Damper-side oil bath
20.0

Spring-side oil bath
20.0

FOX Float Fluid
Air Chamber

Yrittänyt utubestakin katsoa, mut ei ne laita kuin yhtä öljyä tonne jousen puolelle. Ilmakammioon 5ml sitä omaa, mut paljon siihen jalkaan? Entä toiseen jalkaan? Ei kai jousen puolelle tule kuin yhtä öljyä X määrä? Olin jotenkin olettanut, että 20ml ja 20ml ja 5ml olisivat öljymäärät..

Tuo Foxin red menee vaimentimeen eli oikeaan jalkaan. Jos haluat vaihtaa vain voiteluöljyt alajalkoihin niin alajalat irti, vanha öljy molemmista pihalle, putsaus, molempiin jalkoihin se 20ml uutta öljyä ja paketti kasaan. Jos vaimentimen öljyjä rupee laitteleen niin sitten siitä oikeen jalan korkista ne säädin nupikat helvettiin, hylsyllä korkki auki, vanha öljy pihalle ja uutta sisään.

SyL4R
12.07.2014, 18.57
Mikäli kyseessä oli open bath vaimennin. Jos FIT niin sitten jonkinverran enemmän säätöä...

ErnoNykanen
13.07.2014, 15.04
Mikä olis hyvä korvaava aine tuolle RS:n suosittelemalle Liquid O-Ring® PM600 military greaselle?
Itekin viime päivinä vähän asiaa tutkailleena tuli vastaan tälläinen ulkomaan lähde (http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-factory-lube-671196.html). Eli vaihteistoöljyä (täyssynteettistä) käyttävät jotkut. Ilmeisesti vastaavaa tavaraa kuin Foxin ilmapuolelle suosittelema Fox Fluid.

Tämmöstä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/387007/Star-brite-synteettinen-vaihteistooljy-80W90-950ml) ajattelin ite hakea motonetistä. Tässä vaiheessa joku voi tietty kertoa, jos on huono idea.

toripolliisi
13.07.2014, 22.54
Eiku se olikin 09 ja damper side oil määrä olikin 155ml. Miten noissa pitäis tuon lukituksen toimia? Ei toi mun ainakaan täysin lukkoon mene? Öljyt ja paineet kyllä pitää oikein? Muut säädöt toimivat moitteettomasti.

fanatic
19.07.2014, 20.34
Aijai ku on herkkää nyt kun teki ensihuollon keulaan, tonni tuolla tulikin jo rullailtua. Vaihdoin tiivisteet ja foam ringsit vaikka olivat kyllä täysin ehyet, pitää varmaan putsailla ja jättää varalle toistaiseksi. Alajalkoihin laitoin Red Linen punaista 10wt keulaöljyä 30ml/puoli ja ilmakannuun Red Line 80W vaihteistoöljyä 12ml. Tällä videolla (https://vimeo.com/76944123) laitettiin 34 keulaan LISÄÄ 15-20ml, eli vissiin nuo foxin täyttömäärät on todettu turhan säästeliäiksi.

Hieman aiheutti ihmettelyä tuo ilmakannun korkki kun ei lähtenytkään ihan suoraan senkun kiertää auki niinkuin videolla. Kuvasta varmaan selviää syykin. Lähti lopulta kuin kuplapullon korkki kun ruuvasi kierteen auki ja työnsi keulan alas ;)

Kys. Fox 140mm 32 27,5" keula
http://uppaa.net/i/42917.jpghttp://uppaa.net/i/5b0fc.jpghttp://uppaa.net/i/fa341.jpg

JaniLe87
23.07.2014, 11.43
Liikkeessä missä nuita kettuja takuu huolletaan kehuivat, että ilmakannuun he laittavat ja suosittelevat laittamaan 10W vaimenninöljyä. Lisäksi avoimiin keuloihin voip laittaa 10% enemmän öljyä vaimentimeen se taulukossa oleva on vähimmäismäärä millä toimii.

O-renkaille tosi hyvä rasva on Slick Kick sitä myypi sopivalla hinnalla R-Tech löytyy joku isoki purkki, mutta sillä sinappituupin kokosellaki rasvaa varmaan 100 keulaa, eihän sitä sinne paljon kuitenkaan pidä tuusata

JaKon
23.07.2014, 14.09
Aijai ku on herkkää nyt kun teki ensihuollon keulaan...

En suosittele laittamaan Foxin alajalkoihin välttämättä tuota Redlinen litkua. Tein itse samoin ja klappia ilmestyi liukuputkien ja alajalkojen puslien välille. R-techissä kävin ihmettelemässä tuota ja siellä kerrottiin että Foxin Green litkun tehtävänä on muodostaa "patja" puslien ja liukuputkien välille. Huonommin "kantava" neste ei samanlaista kerrosta pysty sinne väliin tekemään ja siitä seuraa klappia. Homma korjaantui vaihtamalla Foxin vihreetä tilalle. Mulla tosin käytössä 36 Float, eli jos et mitään eroa huomannut, niin varmaan sulla toimii tuo Redlinekin. Vaimentimessa tuo Redline taas on todella hyvää tavaraa.

JaniLe87
23.07.2014, 15.43
En suosittele laittamaan Foxin alajalkoihin välttämättä tuota Redlinen litkua. Tein itse samoin ja klappia ilmestyi liukuputkien ja alajalkojen puslien välille. R-techissä kävin ihmettelemässä tuota ja siellä kerrottiin että Foxin Green litkun tehtävänä on muodostaa "patja" puslien ja liukuputkien välille. Huonommin "kantava" neste ei samanlaista kerrosta pysty sinne väliin tekemään ja siitä seuraa klappia. Homma korjaantui vaihtamalla Foxin vihreetä tilalle. Mulla tosin käytössä 36 Float, eli jos et mitään eroa huomannut, niin varmaan sulla toimii tuo Redlinekin. Vaimentimessa tuo Redline taas on todella hyvää tavaraa.

Mulle ne ei ees myyny sitä Foxin Green litkua vaan R.S.P 10W öljyä sanoivat, että "laita sitä sinne ja toimii" :D

JaKon
23.07.2014, 17.24
Haha, varmaan sekin sitten toimii. Redlineä en silti laittais alajalkojen puolelle, ainakaan 36 Foxiin.

jan52
24.07.2014, 00.38
Mulle ne ei ees myyny sitä Foxin Green litkua vaan R.S.P 10W öljyä sanoivat, että "laita sitä sinne ja toimii" :D

Yllättävästi myyvät sitä mitä hyllystä sattuu löytymään. :D

Vaimennusöljyn voiteluominaisuudet eivät ole parhaat mahdolliset mutta toimii kuitenkin. Jos haluaa hifistellä niin esimerkiksi Motorexin Supergliss (http://www.bike-discount.de/en/buy/supergliss-100k-oil-1000ml-83569) on erityisesti alajalkojen voiteluun optimoitu tuote.

failboat
24.07.2014, 17.50
Nostin pyörän varastosta pihamaalle kun irrottelin siitä pullotelineet. Hihnassa ollut koirani sotkeentui eturenkaaseen, kaatoi pyörän ja irrotti siitä jotain muuta. Alkukesästä tuli vielä ajeltua tuollakin hepon retkiä. Koira lienee ansainnut tänään murkinansa.

http://i4.aijaa.com/t/00821/13405488.t.jpg (http://aijaa.com/lQ4lY3)

JaniLe87
25.07.2014, 18.11
Näyttää varsin turvalliselta keulalta tuo... Onnea korjaamiseen :D

DjZorlag
25.07.2014, 19.08
Nostin pyörän varastosta pihamaalle kun irrottelin siitä pullotelineet. Hihnassa ollut koirani sotkeentui eturenkaaseen, kaatoi pyörän ja irrotti siitä jotain muuta. Alkukesästä tuli vielä ajeltua tuollakin hepon retkiä. Koira lienee ansainnut tänään murkinansa.

http://i4.aijaa.com/t/00821/13405488.t.jpg (http://aijaa.com/lQ4lY3)

Jousituksen pienet kysymykset - "Kuinka tämä korjataan". ;)

failboat
25.07.2014, 20.09
Korjasin sen jo eilen tuolla pihalla sijaitsevaan harmaaseen laatikkoon.Taidan laitella tilalle jotain kestävämpää kun hyvä tolla on ollut raahata ostokset sivulaukuissa... kun painokin on sitä luokkaa, niin ostoksien tuomaa lisämassaa ei ole edes huomannut. Laittelin kuvan, kun laiskuuttani en ole aukassut tosta keulaa koskaan ( ikää lienee 10v) ja tiivisteetkin tais hajota jo vuosia sitten eli kannattaa joskus vilkaista missä kunnossa ne ruosteen syövyttämät osat on ettei pääse sattumaan leukaan.

Bässi
25.07.2014, 21.11
Googlettelun perusteella ainakin hankala kysymys. Mahtaaka netistä löytyä mitään taulukkoa jossa olis valmistajien kierrejousten ulkohalkasijat ja muitakin mittoja mielellään?
tarviis n.25-28mm halkasija, 4.2mm langan paksuus ja rakoa kierteitten välissä about 8-10mm.
vengeacen ja rock shockin 36mm vaimentimien jouset on liian paksuja ainakin.

sakuvaan
28.07.2014, 10.10
Googlettelun perusteella ainakin hankala kysymys. Mahtaaka netistä löytyä mitään taulukkoa jossa olis valmistajien kierrejousten ulkohalkasijat ja muitakin mittoja mielellään?
tarviis n.25-28mm halkasija, 4.2mm langan paksuus ja rakoa kierteitten välissä about 8-10mm.
vengeacen ja rock shockin 36mm vaimentimien jouset on liian paksuja ainakin.

Koottua tilastoa en ole löytänyt mutta aftermarket valmistajat ilmoittelee nuo mitat suht hyvin, paitsi jotkut pingpong merkit mitä en ostaisi koska niiden jousien jäykkyydet on mitä sattuu..

skott
28.07.2014, 22.54
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/_20140728_224859.JPG/_img1280.jpg

Mennä lipsahti Foxi nurin perin paikalleen. Lukitus vähän hankalampi käyttää, mutta onko asialla muuta vaikutusta? Pitäskö kääntää?

CamoN
28.07.2014, 22.56
Jos se mahtuu olemaan tuossa kaikissa linkuston asennoissa, ei haittaa mitään.

JuhPu
29.07.2014, 20.07
Mitäs isot pojat sanoo siitä että laitoin keulaan voiteluaineeksi dieseliä? Itse olen sen todennut ihan toimivaksi, toimii jopa herkemmin kuin alkuperäisillä öljyillä. Mutta onko dieselin viskositeetti liian pieni, toimiiko voitelu kunnolla? Itse en siis tunne iskareiden mekaniikkaa ollenkaan. Talveksi sitten talvidieselit keulaan. :)

fanatic
29.07.2014, 21.00

Klappia en ole vielä havainnut mutta tiivisteet on alkanu vinkumaan. Tuon välttää kun ennen lenkkiä pitää jonkin aikaa keulaa ylösalaisin. Ilmeisesti sen verran tosiaan lirumpaa tuo red line että valuu herkemmin tiivisteistä/foam ringseistä pois. Kuitenkin PITÄISI olla sama viskositeetti tuolla ja foxin greenillä...