PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen pienet kysymykset



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21]

Marsusram
22.08.2025, 23.34
Niissä korkeissa on kierrettävä nuppi jos keulassa säätöä on. Zoomin halpiksissa ei välttämättä ole.
Kierrejousi, eleastomeerivaimennus ja mahdollinen kitkasäätö.

SBIAN
23.08.2025, 07.23
https://www.fillaritori.com/topic/299333-white-xc-260-pro-19-nuorten-maastopy%C3%B6r%C3%A4-14-paimio/

En löytänyt pojan pyörästä muuta kuvaa netistä kuin jonkun vanhan ilmoituksen.. onko noissa keulassa jokin jäykkyyssäätö tai jotain säätöä.. jotkut korkit siinä on päällä mut ... onko vinkkejä?


Tosi asia on että eipä tuota mitenkää voi säätää eikä se ole mitenkään järkevääkää koska siitä ei saa hyvää millään konstilla muuten kuin vaihtamalla keula parempaan jos tuo ei nyt tunnu hyvälle. Mikä tuossa keulassa on se mitä haluaisit paremmaksi??

Ps. Noilla keuloilla on tapahtunut jopa kuolemaan johtanut onnettomuus suomessa sen pettäessä, joten kannattaa olla varovainen ette tule vahinkoa.

Larmatin
23.08.2025, 07.45
No kevyt poika ja jouset ei ajoasennossa
Mene kuin 0.5cm kasaan niin jos väh saisi löysättyä

SBIAN
23.08.2025, 07.57
Joo no voit omalla vastuulla purkaa jousen ja katsoa mitä putkien sisällä on, eli ilmeisesestikkin kierrejouset noiden putkien sisällä on jumissa rasvan puutteen ja lian takia, voit kokeilla myös irroittaa nuo muoviset tulpat jousien päästä ja laittaa öljyä hiukan putkiin tai vähintää öljytä jousen näkyviä putki ja pumpata keulaa niin että kanittaminen helpotuu jos helpottuu. On mahdollista vaihtaa nuo sisällä olevat jouset pehmeämpiin jos jostain löytyy sopivat tai jopa yksi konsti on poistaa toisen puolen jousi kokonaan jolloin keulasta tulee pehmeämpi eli konsteja on monija mutta kaikki nämä teet omalla vastuulla.

MTB Engineer
25.08.2025, 10.36
Foxin keuloissa on alajalkojen takana yläosassa paineen tasausventtiilit jossa nappi jota painamalla paineet tasaantuu, tuossa minun keulassa on samat mutta pelkät ruuvit ei nastaa josta paineet voisi tasata niin tapahtuuko paineen tasaus ruuvia aukaisemalla vai onko tuossa ollenkaan ks. ominaisuutta ja onko tuolla edes mitään sen kummepaa vaikutusta.

Ruuvit aukaisemalla onnistuu, mutta samalla riskeeraat tiivisteen. Helpomalla pääset kun työnnät pienen, ohuen nipparin pyyhkijän ohi, jolloin paine alajalassa pääsee pois. Ne Factory-mallin nappulat saa myös jälkiasennettua halvempiin malleihin.

SBIAN
25.08.2025, 10.53
Joo tuli homattua nuo nappulat ja kyllähän tuonne näyttää painetta kehittyvän pikkasen lämpötilavaihetujenkin seurauksena, sihaus kuuluu aika ajoin kun nappeja painaa. Kalliithan nuo oli mutta mikäpä ei maksaisi??

Doc.blob
30.08.2025, 11.27
En tiedä onko tämä oikee ketju, mut kuuntelin lenkillä kuraläppä podcastiä jossa tää suomen enskahuippu Ryynänen sano et se ajaa takana Compressiot kokonaan auki ja keulassakin melkein auki. Reboundilla ja ilmalla säätää.
Foxin iskarit tosin niin taitaa siellä auki asennossakin olla jonkun verran compressioo. Niin hi kun low.
Jännä homma.Mitä muut mieltä?

marco1
30.08.2025, 13.26
En tiedä onko tämä oikee ketju, mut kuuntelin lenkillä kuraläppä podcastiä jossa tää suomen enskahuippu Ryynänen sano et se ajaa takana Compressiot kokonaan auki ja keulassakin melkein auki. Reboundilla ja ilmalla säätää.
Foxin iskarit tosin niin taitaa siellä auki asennossakin olla jonkun verran compressioo. Niin hi kun low.
Jännä homma.Mitä muut mieltä?

Säädöt toimii varmasti niillä iskareilla tuolla kuskilla siinä ajossa. Pumput, iskarit ja keulat ei ole niin tasalaatuisia että jonkun toiset säädöt olisi suoraan kopioitavissa.

Omia ajokkeja säätäessä kannattaa kokeilla erilaisia säätöajatuksia ja todeta niiden toimivuus omissa ajoissa.
Aikoinaan Fillari-lehdessä suositeltiin että ajaisi keula lukossa mutta pienellä avautumiskynnyksellä - ei se ihan huono idea ole mutta toimi paremmin nopealla kuskilla vauhdikkaassa maastossa kuin hitaalla röllipoluilla.

Doc.blob
31.08.2025, 17.45
Säädöt toimii varmasti niillä iskareilla tuolla kuskilla siinä ajossa. Pumput, iskarit ja keulat ei ole niin tasalaatuisia että jonkun toiset säädöt olisi suoraan kopioitavissa.

Omia ajokkeja säätäessä kannattaa kokeilla erilaisia säätöajatuksia ja todeta niiden toimivuus omissa ajoissa.
Aikoinaan Fillari-lehdessä suositeltiin että ajaisi keula lukossa mutta pienellä avautumiskynnyksellä - ei se ihan huono idea ole mutta toimi paremmin nopealla kuskilla vauhdikkaassa maastossa kuin hitaalla röllipoluilla.
Jep. Pahin virhe olisi lähteä maailmanluokan enskakuskin säätöjä kopioimaan omaan kannonkietoon.
mietitytti lähinnä tuo compression puute. Aika kaukana Foxin suosituksista:).
Itsellä ei oo iskarissa ees mitä säätää jos en rupee shimmityksiä muuttamaan.

Benny
31.08.2025, 19.03
Ikuisuuskysymys :D

Minkä verran hyväksytään välystä alajalkojen liukuholkeissa? Eli pieni välys tuntuu, kun edes takaisin heiluttelee. Ajon myötä tullut ominaisuus...uutena tuota mielestäni ei ollut.

Juuri menossa takuu keulassa umpeen, niin mietin että jaksaako vielä lähteä takuurumbaan tuon keulan kanssa.

2023 lyric select+ siis kyseessä.

Pushead
31.08.2025, 20.16
Ihan pieni välys voi olla jopa eduksi. Keula saattaa toimia herkemmin. Jos tuosta ei mitään suurempaa haittaa ole niin ei kannata tehdä mitää. Alajalkojen huollot toki kannataa aina tehdä ajallaan.

MTB Engineer
01.09.2025, 10.10
Holkit vaatii pienen välyksen toimiakseen, mutta samalla öljyn täytyy päästä niille kiertämään. Öljyn täytyy päästä muodostamaan voitelukalvo holkin ja liukuputken väliin. Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. Jos ei ole, pyörä katolleen säännöllisesti niin ei kulu liukuputket puhki.

Paljonko on sopiva välys on mahdoton sanoa, mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos "kuivassa keulassa" eli pyörä renkaillaan seisoneena tuntuu välys, joka ei vähene / katoa kun pyörää käyttää katollaan ~10min tai välystä tuntuu myös kovemman ajelun jälkeen, on öljy joko liian ohutta tai sitä ei ole riittävästi tai välys on liian suuri.

Benny
01.09.2025, 13.41
Holkit vaatii pienen välyksen toimiakseen, mutta samalla öljyn täytyy päästä niille kiertämään. Öljyn täytyy päästä muodostamaan voitelukalvo holkin ja liukuputken väliin. Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. Jos ei ole, pyörä katolleen säännöllisesti niin ei kulu liukuputket puhki.

Paljonko on sopiva välys on mahdoton sanoa, mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos "kuivassa keulassa" eli pyörä renkaillaan seisoneena tuntuu välys, joka ei vähene / katoa kun pyörää käyttää katollaan ~10min tai välystä tuntuu myös kovemman ajelun jälkeen, on öljy joko liian ohutta tai sitä ei ole riittävästi tai välys on liian suuri.

Tuossa ei ole vaikutusta onko ajettu kovaa, tai pidetty pyörää katollaan. Kokeilin pitää fillaria pari tuntia katollaan ja en kyllä huomannut eroa välyksessä. Huolto tuohon on tehty ~20h sitten, niin pitäisi olla puhdasta öljyä tarpeeksi alajaloissa.

Kai se täytyy vielä viedä tsekattavaksi, josko tuo menisi vielä takuuseen.

Santtu75
01.09.2025, 16.08
Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?

marco1
01.09.2025, 16.11
Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?

Maalarinteippiä leikkauskohdan molemmille puolille. Sahattaessa normaalilla rautasahalla kannattaa kastella leikkauspintaa jotta hiilikuitupölyä ei mene vääriin paikkoihin.

JackOja
01.09.2025, 16.12
Mittaa toisenkin kerran. Sahaohjuri putkeen ja rautasahaan tiheähampainen terä, ei se oletus joka siinä on. Sitten hiljalleen sahaa poikki. Vettä voi suihkuttaa välillä niin ei kulkeudu hiilikuitupöly keuhkoihin.

Santtu75
01.09.2025, 16.18
Maalarinteippiä leikkauskohdan molemmille puolille. Sahattaessa normaalilla rautasahalla kannattaa kastella leikkauspintaa jotta hiilikuitupölyä ei mene vääriin paikkoihin.

Ja ilmeisesti tuo itse suosimani putkileikkuri on noille hiilikuituisille putkille "ei ei"?

marco1
01.09.2025, 16.59
Ja ilmeisesti tuo itse suosimani putkileikkuri on noille hiilikuituisille putkille "ei ei"?

Väitettynä riskinä on että putkileikkuri repisi kuituja irti tai jotenkin särkisi kuituputken laminoinnin. Itse olen sahannut.

kauris
02.09.2025, 10.41
Joo ei toimi kuidulle kierrettävä putkileikkuri. Sahaamaan vain. Mainitut konstit käyttöön (tiheähampainen rautasaha, teippi (jos ei ohjuria) ja sumutinpullosta kostutusta. Sahausjäljen rosoisuuden voi hioa hiekkapaperilla ja halutessaan laittaa väritöntä (miksei värillistäkin :) ) kynsilakkaa pintaan. Mikään täydellinenhän ei leikkauspinnan tarvitse olla ohjainputken tai vastaavasti myöskään kuituisen ohjaustangon päässä. Ohjainputken yläpuolelle jää ylettymään ohjainkannatin kuitenkin vähintään muutaman millin ja "hattu" kiristetään sitä eikä ohjainputkea vasten joten ohjainputken katkaisukohta voi olla aavistuksen vinoonkin sahattu.

Doc.blob
02.09.2025, 10.54
Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. .
Tämä pyörän katollaan pito oli kyllä hyvä vinkki. Pidin ylösalaisin 20min ennen lenkkiä ja keula tuntui paljon pehmeämmältä ja alkuherkältä. Sag oli sama. Keli oli toki lämpimämpi eilenkin sisällä Foxin goldit. Keulalla ajettu n. 40h vasta ,mut kyllä eron huomasi.
Pitää vaihtaa motorexin gliss k68:t keulaan kun kelit vähän kylmenee.

paaton
02.09.2025, 14.24
Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?

Ohjuri ja tiheähampainen laadukas terä. Mieluiten kuidulle tarkoitettu. Niitä repäistyn näköisiä kuidun pätkiä ei saisi tulla/jäädä. Pinnan tulisi olla smoothi suoraan sahauksen jälkeen.

https://larunpyora.com/fi/articles/1.741.21978/sahatera-park-tool-csb-1-hiilikuidulle-saw-1-sahaan?

Santtu75
02.09.2025, 14.29
Ohjuri ja tiheähampainen laadukas terä. Mieluiten kuidulle tarkoitettu. Niitä repäistyn näköisiä kuidun pätkiä ei saisi tulla/jäädä. Pinnan tulisi olla smoothi suoraan sahauksen jälkeen.

Eilennä tuli ”suoritettua”. Kaulaputken katkaisuun tarkoitettu ohjuri oli käytössä ja sahauksessa käytössä ”normaali” rautasahanterä.
Katkaisun lopputulos oli suora ja siisti, mitään kuidunpätkiä yms. ei syntynyt.

Keulaan itsessään en sitten ollutkaan asennuksen jälkeen tyytyväinen, mutya se on ihan oma asiansa se.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Doc.blob
17.09.2025, 10.57
Kaipaisin hieman neuvoja. Huolsin ilmakannun marsun bomber inline iskarista ja huomasin negatiivipuolella olevan 2 punaista renkulaa.
Olenko käsittänyt oikein ,että negatiivipuolen reduserit vaikuttavat eniten kun iskari on 40-70% alueella joistosta. Jousto tuntuu hieman kovalta ,mutta seilaa suht korkealla joka on hyvä asia kivikossa ,ettei kammet kolise kiviin,mutta sellainen pehmeys ,plush loistaa poissaolollaan. Toki osasyy kovuuteen on että inline on mitä on. Budjetti vaimennin. Sitä on myös vaikea saada käyttämään kaikkea joustoa jos sag on noin 30%
Olen painava kuski 110+kg ja pyörä on turbo levo gen3.
Voisiko joku valaista tätä negatiivi spacereiden vaikutusta vaimentimen käyttäytymiseen. Ajoni on normi polkuajoa ja maasto on kivikkoista ja juurakkoista.

Bnito
17.09.2025, 12.09
Kaipaisin hieman neuvoja. Huolsin ilmakannun marsun bomber inline iskarista ja huomasin negatiivipuolella olevan 2 punaista renkulaa.
Olenko käsittänyt oikein ,että negatiivipuolen reduserit vaikuttavat eniten kun iskari on 40-70% alueella joistosta. Jousto tuntuu hieman kovalta ,mutta seilaa suht korkealla joka on hyvä asia kivikossa ,ettei kammet kolise kiviin,mutta sellainen pehmeys ,plush loistaa poissaolollaan. Toki osasyy kovuuteen on että inline on mitä on. Budjetti vaimennin. Sitä on myös vaikea saada käyttämään kaikkea joustoa jos sag on noin 30%
Olen painava kuski 110+kg ja pyörä on turbo levo gen3.
Voisiko joku valaista tätä negatiivi spacereiden vaikutusta vaimentimen käyttäytymiseen. Ajoni on normi polkuajoa ja maasto on kivikkoista ja juurakkoista.

Jos pienennät negatiivista ilmatilavuutta (eli lisäät niitä reducereita).

- Alku herkkyys kärsii, eli se plush tunne häviää,
+ iskari kantaa paremmin, eikä ehkä elä ihan niin paljoa esim polkiessa.

Eli mitä enemmän niitä reducereita (eli pienennät negatiivista ilmatilavuutta) sitä "polkutehokkaampi" alusta on, mutta alkuherkkyys kärsii kuten olet itsekin huomannut. Lisäksi vaikuttaa tosiaan koko alueelta sen iskarin kantavuuteen, eli estää myös pohjaamista.

Poistasin ehkä suoraan molemmat. Aina ne takaisin saa jos meneekin ihan kamalaksi. Jos poistat niin joudut todennäköisesti lisäämään painetta iskariin saavuttaaksesi saman sag.

Doc.blob
17.09.2025, 13.30
Poistasin ehkä suoraan molemmat. Aina ne takaisin saa jos meneekin ihan kamalaksi. Jos poistat niin joudut todennäköisesti lisäämään painetta iskariin saavuttaaksesi saman sag.
Sitä paineenlisäystä minä vähän pekäänkin. Tuntuu ,ettei iskari toimi niinkuin pitää jos painetta on paljon yli 250psi. Tällä hetkellä 255-260psi.
kiitti neuvosta. Pitää kokeilla.

Bndit
17.09.2025, 15.29
Sitä paineenlisäystä minä vähän pekäänkin. Tuntuu ,ettei iskari toimi niinkuin pitää jos painetta on paljon yli 250psi. Tällä hetkellä 255-260psi.
kiitti neuvosta. Pitää kokeilla.

Itse laittaisin enemmän tokeneita ja vähemmän painetta...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Doc.blob
17.09.2025, 18.00
Vaihdoin positiivipuolelle 0.8 kuutiotuuman spacerin tilalle 0.6:sen ja iskari toimi minusta paremmin vaikka jouduin vähän painetta lisäämään.
Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja kunnes saan ostettua vividin tai Deluxen. Tai käytetyn Foxin. Uudet liian kalliita.
Jos ottas yhden renkulan negapuolelta pois ja laittas .8 mörön takas positiivipuolelle.

+€+
19.09.2025, 10.47
Käytettynä joskus ostettu rokkarin 230x65mm takaiskari jossa mallimerkintä 06T80699669. Tämä viittaa Sramin sivuilla siihen että on tyypiltään RS-SDLX-RCT-A1 Super Deluxe RCT (2017-2022)

Tuosta on nyt akseli viallinen ja uutta pitäisi saada hommattua samalla kun täyshuolto meneillään. Luulin että tiivisteet vain paskana kun ei paineet pysyneet kauaa sisällä, mutta olikin akselissa pihtienjälki joka katkaissut akselin lähes kokonaan.

Kaikki dokumentaatio näyttää että tähän A1 malliin menee tämä akseli https://www.performancebike.com/rockshox-rear-shock-damper-shaft-assembly-super-deluxe-rc-rct-rtr-rc3-ra2-a1-11.4118.064.650/p1609896?v=1284049

Mutta sisällä olikin tällainen jossa on tuo rebound needle (musta osa) ja tämä on uudemmalle B1 mallille. https://www.performancebike.com/rockshox-rear-shock-damper-shaft-assembly-super-deluxe-air-20182020-b1b2-11.4118.084.650/p1609898?v=1315690

Tässä erot selkeämmin.
11.4118.064.650 REAR SHOCK DAMPER SHAFT ASSEMBLY - (INCLUDES SHAFT, PISTON STUD AND O-RING) - SUPER DELUXE RC/RCT/RTR (A1), RC3/R (A2), 57.5-65MM
11.4118.084.650 REAR SHOCK DAMPER SHAFT ASSEMBLY - (INCLUDES SHAFT, PISTON STUD, REBOUND NEEDLE, AND O-RING) - SUPER DELUXE AIR B1-B2 (2018-2020)

Mistähän tietäisin varmasti tilaanko tuon A1 mallin ja se sopii? Katselin tuon uudemman mallin Sram ohjeita ja siellä höpistään tuon reboundin asennuksesta niin että siellä on joku tappi jota tuo ohjaa tms. Olisiko nyt niin että noissa on sama runko ja uudemmassa vain tuo tila hyödynnetty, mutta sopii molemmat?

Molempia näyttäisi saavan Latvialaisesta liikkeestä kyllä eikä tarvi tuon jenkkifirman kautta häslätä.

Tilasin sitten tuon manuaalin mukaisen akselin. No eihän se nyt ihan putkeen mennyt. Onneksi säästin tuon rebound needlen edellisestä ja se oli kunnossa minkä sitten laitoin uuden akselin sisään. Ilman sitä ei IFP ilmaus onnistuisi mitenkään kun akselin sivussa on reikiä jotka tuo needle tukkii. Sitä vain ihmettelen miten SRAM ohjeet ovat noin sekavia ja miten ihmeessä tämä on edes mahdollista?

Nyt olisi paketti viimein kasassa, mutta uusi ongelma Rokkarin adapterin kanssa. Pitäisi laittaa se ohjeen mukainen 250psi tuonne IFP kannuun, mutta se saakelin adapteri falskaa ja tuhoaa O-renkaita siitä päästä. Pitäisikö vain ostaa uusi adapteri vai mitä tässä voisi tehdä? Ehkä tuossa on vain vikaa tai toleranssit pielessä tms?