Näytä tavallinen näkymä : Kevätpyöräily
idänihme
21.04.2013, 22.32
Itsekin kävin tekstiiliostosten kunniaksi käytyä vähän tiedustelemassa uskaltaako maantiepyörällä jo kehä ykkösen sisälle. Kai se on sitten laskettava positiiviseksi asiaksi että noin puolet kelveistä oli lanattu sepelistä vapaaksi. Loputkin pätkät pystyi aika hyvin kiertämään tien puolelle siirtymällä. Suurin ärsytyksen kohde taisi olla kehän laidan KLV jossa oli melko tukeva sepelikerros, jonka vuoksi joutui vähän miettimään tarkemmin reittiä.
En kyllä ollut aiemmin yhtään ymmärtänyt miten hankalaa tuollaisella tukevasti sepelöidyllä asfaltilla onkaan ajaa kun yli 5 ilmakehää paineita renkaissa. Paljon helpommin ajaa vaikka vähän mutaisellakin hiekkatiellä tai lievästi lumisella asfaltilla.
ErWo9iJn
21.04.2013, 23.55
Itsekin kävin tekstiiliostosten kunniaksi käytyä vähän tiedustelemassa uskaltaako maantiepyörällä jo kehä ykkösen sisälle. Kai se on sitten laskettava positiiviseksi asiaksi että noin puolet kelveistä oli lanattu sepelistä vapaaksi. Loputkin pätkät pystyi aika hyvin kiertämään tien puolelle siirtymällä. Suurin ärsytyksen kohde taisi olla kehän laidan KLV jossa oli melko tukeva sepelikerros, jonka vuoksi joutui vähän miettimään tarkemmin reittiä.
En kyllä ollut aiemmin yhtään ymmärtänyt miten hankalaa tuollaisella tukevasti sepelöidyllä asfaltilla onkaan ajaa kun yli 5 ilmakehää paineita renkaissa. Paljon helpommin ajaa vaikka vähän mutaisellakin hiekkatiellä tai lievästi lumisella asfaltilla.
Se mainiosti toimii laakerina renkaan alla moinen tavara ja taitaa tuntua jokaisessa hampaan paikassakin asfalttiraaserin renkailla.
Mullakin oli 4 ilmakehää, mutta renkaassa toisaalta paljon ilmatilavuutta, niin ei se niin pahasti vaikuta, mutta oi jos olisin arvannut tien lanatuksi, niin olisin tiputtanut paineet lähelle minimiä, onneksi on penkissä lukemattoman monta jousta, mutta kylläpä tosiaankin tahtoi sivuttaispito olla kortilla.
Mutta minä luulen, ettei maantiepyörällä voi ajaa mutaisella hiekkatiellä, kuvittelisin ainakin etenemisen loppuvan hyvin nopeasti, kun sehän uppoaa aika syvälle kapeasta renkaasta johtuen ja eihän niissä renkaissa taida olla mitään kuviotakaan, että mudassa olisi pitoa? Voimakin saattaisi loppua kesken, on aika vääntäminen kun upottaa niin että pedaalit rouhii tienpintaa, epäilen ainakin, että ei kovin montaa ukkoa ainakaan löydy, joilla kunta ja voima riittäisi moiseen 'urheiluun'.
Tietty jos ihan vaan vähän kostea pinta, niin että tie kuitenkin kantaa, niin ehkä sellaisella pääsee, tosin mulla ei ole maantiefillaria oikeastaan ollut.
Kunhan uusivat pitiehen päällysteen, niin sitten varmaan alkaa kiinnostamaan joku maantiepyörän kokoaminenkin, ehkä saisi sellaisen tehtyä, ettei puutuisi etunojasta asennosta huolimatta. Kyllähän jokaisella pitäisi olla pyörä jokaiseen käyttöön, trekking, maasturi, maantiepyörä, vähintäänkin kolme siis ja nojapyörien hintataso jos tulisi sopivammaksi niin sellainenkin tietty.
Miepä ajelin tänään Lappeenrannassa cyclocrossarilla (päivittäin siis teen sitä..) Meillä menee hieno pyörätiekin kuutostien vierttä, mutta kas kun se loppuu yllättäen kesken muuttuen mutamössötieksi. Siellä sitten eturengas hörppäsi mutaan, luulin selviäväni mutta kas olinkin sitten jo pyörineni kyljelläni siellä mudassa. Onneksi kukaan ei nähnyt! Kevät, ah kevät!
ps. Joku tuli jo keltaisella giantilla joutsenon kohdalla vastaan, morjestettiin. Aurinko paistoi.
Espoossa turuntien klv ja vihdintien klv pohjoispäästä vielä harjaamatta. Lisäksi vihdintien klv:llä vesi melkein tulvi tielle. Mut muuten oli oikeen jees maantiefiilistelyt eilen.
mhelander
22.04.2013, 10.26
Mulla viikko melkein flunssaa takana ja vasta eilen sitten viikon takaisesta lenkkiä. En päässy pyörää tai jalkoja kasteleen, Kiiminkijoki ei kuitenkaan tulvinu tielle vaikka takalontie kuulemma oli poikki.
Muuten mahtava lähes tuuleton keli. Tiet vähän pölisee jos rekat antaa tietä ja nostaa keskiviivan pölyt ilmaan.
Kyllähän jokaisella pitäisi olla pyörä jokaiseen käyttöön, trekking, maasturi, maantiepyörä, vähintäänkin kolme siis ja nojapyörien hintataso jos tulisi sopivammaksi niin sellainenkin tietty.
Nojapyörän hintatason saa kohdalleen kun teköö itte ;). Varsinkin jos maantielle halajaa ja suurin joukko komponentteja löytyy jo nurkista. Mun etuvetonen (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591&start=135#p37398) tuli maksamaan alle 100 € ajokuntoisena, halvemmallakin sen olis saanu liikkeelle jos oikein pihtaamaan olis alkanu.
Nojapyörän hintatason saa kohdalleen kun teköö itte ;). Varsinkin jos maantielle halajaa ja suurin joukko komponentteja löytyy jo nurkista. Mun etuvetonen (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591&start=135#p37398) tuli maksamaan alle 100 € ajokuntoisena, halvemmallakin sen olis saanu liikkeelle jos oikein pihtaamaan olis alkanu.
Tuon edellytyksenä tietysti, että on vehkeet millä tehdä ja taito hyppysissä. Mulla saattais jäädä tuosta alumiinin liimauksesta kiinni. Millä muuten liimasit? Mun mikkiliimakoneessa on kyllä alumiinillekin virtataulukot kannessa, mutta ei ole koskaan kokeillut onnistuuko. Vaatisi vissiin hiukan eri suojakaasun kuin rauta. Ei vaan aika riitä kaikkeen. Grillikaasupulloon mulla on poltinta yhtä jos toista, mutta en tiedä riittääkö lämmöt. Fosforikuparit menee nätisti silläkin. Jossain messuilla olen nähnyt liimapuikkoja, joilla liimauksen pitäisi onnistua pyörrekaasupolttimella ja propaani-butaani kaasulla, mutta onko vain mainosmiehen puhetta. Esittelijä väitti ko kaasussa lämpöjen riittävän ja sauman olevan luja. Totta vai mainosmiehen puhetta? En tiedä. Mutta joo aika turha selitys, koska mulle taitaisi kelvata teräsrunkoinenkin, kun en ole grammanviilajasorttia.
Ja sitten itse aiheeseen:
Kesäkumien vaihdon jälkeen ekat rengasrikot hiekoitussepelistä otettu, vaikka olenkin koittanut kierrellä harjattuja väyliä pitkin. Litkusetti+kestävämmät kumit meni tilaukseen. Nuo pyörän mukana tulleet tahmakumit saa jäädä syksyn märille keleille.
mentunik
22.04.2013, 20.58
Onko tietoa onko Vantaan Katriinantieltä hiekat lakaistu kelveiltä?
Espoossa turuntien klv ja vihdintien klv pohjoispäästä vielä harjaamatta. Lisäksi vihdintien klv:llä vesi melkein tulvi tielle. Mut muuten oli oikeen jees maantiefiilistelyt eilen.
Onkohan Turuntiellä tapahtunut vieläkään edistystä? Uskomatonta, että harjaa on ehditty käyttää jo aikapäivät sitten kaiken maailman pienillä asuinkaduilla, mutta ei Pohjois-Espoon pyöräilyn pääväylällä.
Onkohan Turuntiellä tapahtunut vieläkään edistystä? Uskomatonta, että harjaa on ehditty käyttää jo aikapäivät sitten kaiken maailman pienillä asuinkaduilla, mutta ei Pohjois-Espoon pyöräilyn pääväylällä.
Eilen kun kävin itsekin toteamassa Turuntien tilanteen (vaikutti lähinnä soratieltä) ja katselin niitä tielle johtaneita harjattuja tonttikatuja niin kävi mielessä, että tuo Turuntie taitaa olla valtion kunnossapitovastuulla. LiVin pojat yrittävät varmaan vielä saada sitä korkkia kiinni ja ovat etsimässä rukkasiaan. Espoon kunnossapidolta taas alkaa olemaan hommat jo vähissä - äsken katselin ikkunasta kun harjakone kiillotti tuon viereisen kiertoliittymän noppakivetyksiäkin.
Edit, laittelin palautetta LiVi:lle Turuntiestä ja Espoolle Hansatiestä joka on Kauklahden kohdalla vielä todella ikävässä kunnossa.
Turuntien eteläpuolen pyörätietä on harjattu ainakin välillä Kilo-Leppävaara sekä Viherlaakso-Kehä II, pohjoispuoli oli eilen harjaamatta koko matkalta Leppävaara-Nupuri. Itteä ei kyllä häiritte kun ajan mielelläni ajoradalla.
mhelander
23.04.2013, 11.54
<OT>
Tuon edellytyksenä tietysti, että on vehkeet millä tehdä ja taito hyppysissä. Mulla saattais jäädä tuosta alumiinin liimauksesta kiinni. Millä muuten liimasit? Mun mikkiliimakoneessa on kyllä alumiinillekin virtataulukot kannessa, mutta ei ole koskaan kokeillut onnistuuko. Vaatisi vissiin hiukan eri suojakaasun kuin rauta. Ei vaan aika riitä kaikkeen. Grillikaasupulloon mulla on poltinta yhtä jos toista, mutta en tiedä riittääkö lämmöt. Fosforikuparit menee nätisti silläkin. Jossain messuilla olen nähnyt liimapuikkoja, joilla liimauksen pitäisi onnistua pyörrekaasupolttimella ja propaani-butaani kaasulla, mutta onko vain mainosmiehen puhetta. Esittelijä väitti ko kaasussa lämpöjen riittävän ja sauman olevan luja. Totta vai mainosmiehen puhetta? En tiedä. Mutta joo aika turha selitys, koska mulle taitaisi kelvata teräsrunkoinenkin, kun en ole grammanviilajasorttia.
Tuo värkki on tehty laadukkaan Madison naisten 26" fillarin pohjalta. Sitä on jäljellä emäputken hitsaussauma. Hitsaukset on tehty Wallius merkkisellä AC/DC TIG-hitsauskoneella, Argon suojakaasulla ja Woikoskelta hankituilla alumiinin lisäainepuikoilla.
Onnistuu se teräksestäkin mutta pitäähän sitä kokeilla tekemistä alumiinistakin. Maastonojakin tein teräksestä, ehkä vähän kevyempi olis tullu alumiinista.
</OT>
Itteä ei kyllä häiritte kun ajan mielelläni ajoradalla.
No mutta teikäläinenhän pysyykin autojen vauhdissa, joten se ei häiritse edes autoilijoitakaan......paitsi joitakin henkisesti:).
Espoosta tuli vastaustakin, ilmeisesti joku automaattiviesti, jossa kerrottiin diipadaapaa siitä miten puhdistus aloitetaan kiireellisimmiltä väyliltä ja siirrytään hiljaisemmille ja miten ilmoittaminen kannattaa tehdä vasta kauden puhdistuskauden loputtua. Piti katsoa tuota Espoon luokituskarttaa ja nuo Kauklahden ja Mikkelän harjaamattomat pätkät on kiireellisimmässä kunnossapitoluokassa. Kartan mukaan Turuntie kuuluu tosissaan valtiolle.
Kunnossapitoluokitus löytyy tästä: http://www.espoo.fi/download/noname/%7B857464FF-3227-4E16-B537-99534660C315%7D/29771
Risto Koivunen
23.04.2013, 14.18
Espoon kunnossapidolta taas alkaa olemaan hommat jo vähissä - äsken katselin ikkunasta kun harjakone kiillotti tuon viereisen kiertoliittymän noppakivetyksiäkin.
Itse taas pääsin tänä aamuna Espoossa ihmettelemään, kuinka tienvieren nurmikolta oli käyty putsaamassa hiekat - siirtämällä ne suoraan viereiselle (jo aikaisemmin putsatulle) yhdistetylle jalkakäytävälle/pyörätielle. Vähän kauempana oli sitten joku porukka putsaamassa pois näitä nurmikolta asfaltille siirrettyjä hiekkoja.
Eilen pääsin kanssa ihmettelemään kevään ensimmäistä rengasrikkoa, kun illalla olin lähdössä ajamaan pari päivää käyttämättömänä olleella kakkospyörällä. Yllättäen eturengas oli tyhjänä, ja sisärenkaasta löytyi pienellä tarkastelulla kohtuullisen iso reikä. Vian aiheuttajaa ei löytynyt, mutta rengasrikko lienee tapahtunut edellisellä kerralla ajaessa aivan kotioven nurkilla. Ja tässä pyörässä ei edes vielä ollut mitään kesärenkaita, vaan jämäkät W106-nastarenkaat.
ErWo9iJn
23.04.2013, 20.17
Hehee, näin eilen täällä harjakoneen, se ajoi tyylikkäästi harjat ylhäällä ohi, mietin vaan sitä, että suunta josta se tuli on sellainen, että lähin oikea taajama on liki 40 kilometrin päässä ja suunta mihin se meni, niin taajama tulee 30km päästä vastaan, että on siinä ajamista.
Hyvin pitkästi vaikutti sellaiselta kuin Valmet 9000, mutta värit oli erikoiset ja ei kovin hirveän vanhalta näyttänyt. Ne jotka ei tiedä, niin se on sellainen kaivurikuormaaja, neljä suurta pyörää, nivelohjaus,etukuormaaja ja kaivuriyksikkö perässä, suht kookas laitos harjakoneeksi siis, tulee mieleen jättiläinen, joka yrittää rakentaan laivanpienoismallia pieneen pulloon.
Ihan oli tänään kuin syksyllä olisi ajanut, pimeää, vettä viskeli, kylmää, n. 10km kauppareissua ja muutama kilometri, kun kävin naapurissa jättämässä viestiä, kun ei oltu paikalla, puolet matkasta sellaista reilua nousua, puolet sitten sellaista mukavaa laskua, että noin 40km/h pystyssä asennossa meni ihan yrittämättäkin.
Lueskelin renkaista vähän juttua ja niillä painoilla mitä mun fillarissa renkaiden päälle tulee, mun pitäisi fat frankeissa pitää maksimipaineita takana.
Pitää joku päivä mitata tuo painojakauma, niin tarkemmin pystyy tuon säätämään, mutta 4.5bar olisi alakanttiin kahden ohjeen mukaan tuolle rengasleveydelle ja pyörän, kuskin + kuorman painolle, pitäisi olla yli 5bar, merkillistä.
Ei tuo silti hirveän kivikova ollut maksimipaineillakaan, mukavan herkkä kulkemaan kylläkin, edessä alle 3bar, kun ei mulla edessä ole painoa niin paljoa.
Teiden harjaus on vasta tulossa täällä joskus tulevaisuudessa, käytännössä se tarkoittaa sellaista, että traktorin edessä on iso pyörivä harja, joka viskoo kiviä eripaikkaan ja nostaa ilmaan paljon pölyä, joka laskeutuu tien viereen ja siitä tuuli nostattelee sitä ilmaan viikonajan ja pöly laskeutuu sitten tielle, josta autot nostaa sitä aina sitten ilmaan.
Hiekkateiden osalta ei toki harjausta suoriteta, siellä vaan lanataan, niin että tasaisen pyöränuran sijaan on sitä kvartsimurskaa koko tien leveydeltä, vähän jännittää se, että kuinka tuo kevlar guard toimii sitten käytännössä, renkaan kyljet ainakin on tosi ohuet verrattuna aiempiin renkaisiin, mun alle yksi rengasrikko vuodessa saldo saattaa kääntyä huonompaan suuntaan, pahoin pelkään.
Espoosta tuli vastaustakin, ilmeisesti joku automaattiviesti, jossa kerrottiin diipadaapaa siitä miten puhdistus aloitetaan kiireellisimmiltä väyliltä ja siirrytään hiljaisemmille ja miten ilmoittaminen kannattaa tehdä vasta kauden puhdistuskauden loputtua. Piti katsoa tuota Espoon luokituskarttaa ja nuo Kauklahden ja Mikkelän harjaamattomat pätkät on kiireellisimmässä kunnossapitoluokassa. Kartan mukaan Turuntie kuuluu tosissaan valtiolle.
Kunnossapitoluokitus löytyy tästä: http://www.espoo.fi/download/noname/%7B857464FF-3227-4E16-B537-99534660C315%7D/29771
Joo äsken juoksulenkillä todettu ettei turuntie ole vielä harjakonetta nähnyt, kehä 3 oli taas putsattu tuvalta itään, ainakin pari kolme kilometriä
mentunik
23.04.2013, 22.56
Vihdintien kelvillä Kehä III ja Luukin välillä suhaili ainakin äsken harjakone. Saa nähdä kuinka pitkän pätkän malttaa putsata.
Markku Lehikoinen
24.04.2013, 23.05
Jonkinsorttinen kulttuurishokki aina näin keväällä, täpärikauden jälkeen siirtyä
umpijäykkään isopyöräiseen. Tulee täräyteltyä useampikin monttu ja patti, ennenkuin
taas oppii hieman varomaan vauhtia ja valikoimaan ajolinjoja. Samaten kipakat mutkat
meinaa mennä välillä pitkäksi, ei vaan juna käänny, ei.
Mukava reissu kuitenkin tänään, 50 kilsaa, hyvät eväät, hieno keli ja kotimatkalla
reipas myötätuuli.
Maantiepyörää on jo hipelöity. Kohta pääsee.
Markku Lehikoinen
Hiekkateiden osalta ei toki harjausta suoriteta, siellä vaan lanataan, niin että tasaisen pyöränuran sijaan on sitä kvartsimurskaa koko tien leveydeltä, vähän jännittää se, että kuinka tuo kevlar guard toimii sitten käytännössä, renkaan kyljet ainakin on tosi ohuet verrattuna aiempiin renkaisiin, mun alle yksi rengasrikko vuodessa saldo saattaa kääntyä huonompaan suuntaan, pahoin pelkään.
Kyllä nuo paperin ohuilla kyljillä varustetut ohkaset renkaat ihan hyvin ajoa kestää, kunhan ei kylkiä kolhi. Kokemukseni mukaan tuollainen irtosepeli ei ole lainkaan yhtä pahaa, kuin seplimatto asfaltin tai jään päällä. Irtosepelistä puuttuu usein riittävä vastavoima läpäisevän piston aikaansaamiseksi. Kumiseoksella on myös iso merkitys, kenties isompi, kuin itse pistosuojauksella. Paineiden kanssa olen suosituksille vitannut kinttaalla, kunhan ei maksimeja ylitä. Ohkaset kyjet kestää matalaa painetta ja antaa mukavuutta. Joten laita paineiksi mikä hyvältä tuntuu. Itselläni paineet on yleensä minimit, millä luotan, että ei lyö vanteille ja kaarreajo on vielä mukavaa.
Pasi Ahopelto
25.04.2013, 19.47
Onkohan jo vanha uutinen, mutta tänään Turuntien pohjoispuoli oli harjattu väliltä Leppävaara-Lippajärventie. Laiskottelin Lippajärventien klv:ää Bodominjärven suuntaan, joten loppupätkä Turuntiestä jäi tarkistamatta. Ajelin tällä kertaa Röylään, mutta mikä tilanne on Kunnarlantien klv:llä?
Pasi
Eka rengasrikko tälle kevättä, onneks oli uus kumi ja pumppu mukana. Liekkö ollut vaa jotain lasinsirpaleita tuossa rantahiekalla, kun näytti nuorisoa tuolla joskus olleen. Vai miten paljon matalat paineet edesauttaa sepelin läpimenoa, kun laskin vähän ennen tuota takasesta ilmoja juurakkoa varten?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13916434/2013-04-25%2019.01.42_800x600.jpg
a0001754
28.04.2013, 17.19
https://plus.google.com/u/0/photos/104171708253809035765/albums/5871881097709818545, muutama keväinen kuva parilta lenkiltä täältä meidän lähimaastoista
ErWo9iJn
29.04.2013, 17.22
Eka rengasrikko tälle kevättä, onneks oli uus kumi ja pumppu mukana. Liekkö ollut vaa jotain lasinsirpaleita tuossa rantahiekalla, kun näytti nuorisoa tuolla joskus olleen. Vai miten paljon matalat paineet edesauttaa sepelin läpimenoa, kun laskin vähän ennen tuota takasesta ilmoja juurakkoa varten?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13916434/2013-04-25%2019.01.42_800x600.jpg
Mitä olen lueskellut, niin matalilla paineilla osaa olla hyvinkin suuri vaikutus, korkeammilla paineilla ei niin herkästi tulisi rikkoja ilmeisesti, mutta mikä se vaikutuksen määrä on, on varmaankin hyvin epämääräinen käsite, kuskin painon suhde rengastilavuuteen ja renkaan kuvio taitaa vaikuttaa.
Kevyellä ukolla kun samat paineet antaa tyystin eri jäykkyyden renkaaseen kuin raskaalla ukolla, jos rengasta ajattelisi jousena, niin sille varmaankin olisi mahdollista laskea luonnollinen taajuus ja sehän muuttuisi paineiden ja painon myötä, eri tilanteisiin ja olosuhteisiin on todennäköisesti löydettävissä optimaalinen taajuus, jolla homma toimii parhaiten ja rengasrikkojen määrääkin jos kartoittaisi eri taajuuksien osalta, niin siitä voisi saada suht hyvän pohjan lähteä arpomaan tuota vaikutusta.
mhelander
29.04.2013, 18.57
Ihan hyvää analyysia. Mutta itse lähdin liikkeelle punnitsemalla värkit kuski päällä ajoasennossa per etu- ja takarengas ja sitten laskemaan 15% painumalle rengaspaineet. Sekä tarkistamaan valmistajan suositukset paineelle ettei mennä alle tai yli.
Ralliranen tapauksessa yllätyin todella positiivisesti, 0.9 bar eteen ja 1.7 taakse rullas yhtä hyvin kuin 2-3 bar. Ei rengasrikkoja, ei blurppailua, hyvä pito maastossa.
Ja GP4000S 23-millisten kanssa sama homma. Mukava oli ajaa karkealla kevätasfaltilla ja silti hyvin rullaa (6.1/6.6 bar paineet).
Eilen tuli pörrättyä ympäri länsitreetä ja parit raekuurot sai niskaan.. Onneks oli muuten lämmin keli niin ei se muutakun piristäny :) kävin mustaavuortaki alhaalta ihaileen ja katteleen mahdollisia alamäki reittejä.. Onko sielä mitään kesällä muuta kun se hyppyrimesta? Ei oo ne hyndät ihan meikäläistä varten :D nii ja illalla oli sitte pakko jotain noseständiä muutaman bissen jälkee kokeilla nii enkös lentäny kaaressa tangon yli hiekalle ja nyt on kädet ruvella.. Huomenna hakeen uus fillari nii menee varmaa vappu vaan ajellessa ja jos kävis grillaileen samalla jossain..
. Vai miten paljon matalat paineet edesauttaa sepelin läpimenoa,
Matalilla paineilla rikkoja tulee vanteille lyönnistä. Sepeli sen sijaan menee helpommin läpi kovista paineista, samoin lasinsirut. Matalilla painella rengas saattaa joustaa niin paljon, että pistovoima ei riitä renkaan läpäisyyn. Mun ainoa rengasrikko sepelistä tältä keväältä on kohtuu kovilla 3,5 barin paineilla. Matalammilla 2 barin paineilla ei yhtään rikkoa, vaikka kilometrejä kymmenkertainen määrä samoilla kumeilla, samoilla reiteillä.
Risto Koivunen
07.05.2013, 22.36
Tänään iltapäivällä tuli ajeltua ulkosalla ihan paitahihasillaan, varmaankin ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Eipä tässä ole vielä kiire kaivaa shortseja esiin, vaikka muutamalla näyttää olevan jo moiset päällä ulkosalla.
Kovasti on tullut lisää pyöriä aamuliikenteeseen, parin viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna.
arctic biker
08.05.2013, 11.57
Eilen, siis 7/5 uskaltauduin jo lyhkäsillä housuilla lenkille.
mhelander
08.05.2013, 12.25
Matalilla paineilla rikkoja tulee vanteille lyönnistä. Sepeli sen sijaan menee helpommin läpi kovista paineista, samoin lasinsirut. Matalilla painella rengas saattaa joustaa niin paljon, että pistovoima ei riitä renkaan läpäisyyn. Mun ainoa rengasrikko sepelistä tältä keväältä on kohtuu kovilla 3,5 barin paineilla. Matalammilla 2 barin paineilla ei yhtään rikkoa, vaikka kilometrejä kymmenkertainen määrä samoilla kumeilla, samoilla reiteillä.
Ei nyt viittis nipottaa mutta kun mainitaan rengaspaineet niin samaan kannattanee laittaa maininta että minkä levynen rengas. Ja jos päällä on painoa joko normaalia reippaammin tai vähemmän.
Kuten mun maantierenkaat, 23-milliset, niissä on 6.2 bar edessä ja 6.6 takana. Kokonaispainoa jotain 79 kiloa. Maastorenkaissa taas on 0.9 / 1.6 bar, ne on 57-milliset ja kokonaispainoa noin kymmenen kiloa enemmän.
Muuten olen taipuvainen uskomaan tuohon pistosuojauksen parempaan toimimiseen matalammalla paineella. Maastohommista nyt mitään tiedä mutta nuo 57-milliset on tubelessit ja ne sekä rullaa hyvin, pitää hyvin että ei puhkea soratuilla pyöräteillä tai maastossa. Samoin kitkagummit (50 ja 37-milliset) toimi paremmin suositusta matalammilla paineilla.
19-21.5 milliset maantiekumit noin 9-10 bar paineilla taas kerää pieniä kiven ja lasin murusia, nuo 23-milliset ei taas lainkaan. Molemmilla ajettu maanteillä samoja lenkkejä.
Vaikka kevät alkaakin virallisesti vasta lauantaina on Pääkaupunkiseudulla jo kevättä ilmassa. Pyöräteitä on harjattu sepelistä ja iltapäivällä pitäisi olla peräti 5 astetta lämmintä.
Vaikka kevät alkaakin virallisesti vasta lauantaina on Pääkaupunkiseudulla jo kevättä ilmassa. Pyöräteitä on harjattu sepelistä ja iltapäivällä pitäisi olla peräti 5 astetta lämmintä.
Eipä oltu harjailtu ainakaan Itä-Helsingissä - Durano Plus sai sepelistä siipeensä niin että joutui nöyrtymään taas metron kyytiin...:(
helmijak
24.02.2014, 10.13
Jo viime viikolla oli esim. Pohjoisrannan pyörätie puhdistettu hiekasta. Tällaisia talvia tarvitaan ehdottomasti lisää!
Turussa oli muutamista bussipysäkeistä aloiteltu harjausta.
Munarello
24.02.2014, 13.23
Täällä Mikkelissä on vielä varsin vaihtelevat olosuhteet. Paikoin on ihan jäätä ja sohjoa ja toisaalla pääsee paljaalla asfaltilla etenemään. Porrassalmen museotie on jo varsin mukavassa kunnossa kun äsken kävin ajamassa. Lähtiessä näytti mittari viittä plusastetta ja nyt on jo seitsemän astetta aironkinpaisteessa. Porrassalmentiellä sotki joku vanhempi herra hirmu kyytiä hybridillä menemään. Sai sykkelilläkin laittaa isoa keskiötä peliin että kyydissä pysyi. :)
Risto Koivunen
24.02.2014, 22.07
Tänään alkuillasta kotiin rullaillessa oli jo aikamoista kevätpyöräilyn fiilistä: ei juuri ollenkaan jäätä, tie monin paikoin kuiva, lämmin ilma ja mukava myötätuuli. Sepelit nyt tietysti olivat vielä maassa.
Varma kevään merkki havaittu Kälviällä: maantiepyöräänsä ulkoiluttanut pyöräilijä. Koskahan sitä itse tohtisi...
Tänään tuli sellainen fiilis, että maantiepyörän voisi kaivaa esille, kun katselin vanhan turuntien varressa olevaa pyörätietä työmatkalla. Näytti olevan Leppävaarasta kehä-II alkuun asti hiekat putsattu. Tietääkö joku, miten muuten tuolla suunnalla on pyöräteitä putsattu? maanteillä ei taideta juuri edes hiekkaa käyttää, eli ovat varmaan jo nyt ihan kunnossa..
Risto Koivunen
25.02.2014, 16.58
maanteillä ei taideta juuri edes hiekkaa käyttää, eli ovat varmaan jo nyt ihan kunnossa..
Kannattaa muistaa, että nuo viimeisten kuukausien kelit ovat olleet tienpidon kannalta ongelmallisia, joten uusia kuoppia ja railoja saattaa taas löytyä noilta pienemmiltä maanteiltä yllättäviä määriä.
Joo, hyvä muistaa tuo, kun lähtee ensimmäistä kertaa katsastamaan lenkkejä. Kyseisen seikan tosin joutuu pitämään oikeastaan aina vuoden ajasta riippumatta mielessä, kun tuntuu, että tiet mennyt määrärahojen puutteessa heikkoon happeen vuosien mittaan.
Kannattaa muistaa, että nuo viimeisten kuukausien kelit ovat olleet tienpidon kannalta ongelmallisia, joten uusia kuoppia ja railoja saattaa taas löytyä noilta pienemmiltä maanteiltä yllättäviä määriä.
Niin ja sekin, että vaikkei maanteitä varsinaisesti hiekotettaisi, niin siellä on kyllä sitä asfalttihiekkaa, jossain oli mielestäni tutkimusta tuosta kuinka märkä tie murenee aika paljon helpommin tuollaiseksi hiekaksi kuin kuiva tie, joten ainakin täällä pikitiellä kun ajaa, niin ketju rohisee kuin hiekkatiellä ajon jäljiltä.
Risto Koivunen
01.03.2014, 13.49
Tänään oli ainakin aika selvää kevätpyöräilyn fiilistä, kun aurinko paistoi puolipilviseltä taivaalta, linnut laulelivat ja kalenterissa luki maaliskuu. Osuipa matkalle sekä putsattua asfalttia että muutama metri jäistä hiekkatietä (jota ei ollut aurattu kertaakaan tänä vuonna).
Vähemmän positiivisena asiana tuntuu siltä, että kohta alkaa taas katupöly kutitella silmiä ja nenää.
Tänään on kyllä loistokeli pyöräillä, eilen vaihdoin ISP:t kesägummeihin, eipä olisi kannattanut... Tiet toki sulia mutta ne parhaat polut ihan umpijäässä. http://img.tapatalk.com/d/14/03/01/desy5aje.jpg
Asetyylikoliini
01.03.2014, 18.38
Vähemmän positiivisena asiana tuntuu siltä, että kohta alkaa taas katupöly kutitella silmiä ja nenää.
Tämä kyllä tuntui, sai jatkuvasti syljeskellä, ja huulet kuivuivat hetkessä.
Loistokeli tosiaan. Aamulla oli lähtö klo 7 ja valoja tarvitsi vain alkutaipaleella. Aurinko nousi ja linnut lauloi. 50km meni ihan hujauksessa vaikka sepeli kelveillä vähän vituttikin. Kevät tosiaan tulossa.
Tänään kevätsää ei sitten ainakaan yrnon mukaan hemmottele pyöräilijöitä. Pitää varmaan lykätä liikkeelle lähtö myöhemmäksi, niin näkee mitä tuo sadealue tuo tullessaan.
Hieno keli tänään. Kahdeksan tuntia tuli ulkoiltua räntäsateessa ja kilsoja kerättiin 159 kpl.
Risto Koivunen
02.03.2014, 20.06
Itse en ehtinyt nauttia tänään räntäsateesta, kun olin aamulla liian ajoissa liikkeellä, ja iltapäivällä uudelleen liikkeelle lähtiessä oli melkein kaikki räntä jo sulanut. Eipä ollut kyllä paljoa katupölyä.
Kahdella viime lenkillä tappajasepeli nöyryytti Mara Supremen, prkl. Onneksi mukana kulkee hyvä Zefal.
Yyärrän manaukset lupailevat ihan oikeaa kevatkeliä ensi viikon lopulle. Jos sitä pääsee vaikka mettään.
snowfake
03.03.2014, 09.47
Ihan vielä ei näköjään saa maantiepyöräkautta auki... tuli kyllä bongattua jo joku vikkelämpi mutta itse ei ehtinyt saada pyörää ajokuntoon:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3336681/WP_000045.jpg
Tulihan sitä lunta kun vaihtoi nastat pois fillarista ja autosta. :) Tiettyyn rajaan asti Race kingit piti ihan hyvin lumella, mutta tiheä kuvio tukkeutuu varsin helposti. Taidan laittaa vielä nastakumit sisureilla toisille kiekoille, niin voi aamulla päätää lähteekö nastoilla vai ilman liikenteeseen. Auto saa pärjätä yli 10 vuotta vanhoilla nastattomilla kumeilla.
Risto Koivunen
03.03.2014, 10.17
Ikävästi tarttui tuo tänäinen räntäsade silmälaseihin, pariin kertaan piti pysähtyä puhdistamaan että näkyvyys pysyi kunnossa. Mutta eiköhän tuo aika pian taas sula pois.
Sirkkusofia
03.03.2014, 10.22
Ikävästi tarttui tuo tänäinen räntäsade silmälaseihin, pariin kertaan piti pysähtyä puhdistamaan että näkyvyys pysyi kunnossa. Mutta eiköhän tuo aika pian taas sula pois.
Joo, mä pistin lasit taskuun. Hyvin näki ajella ilmankin :cool:
Tulihan sitä lunta kun vaihtoi nastat pois fillarista ja autosta. :)
Mäkin tilasin takatalvea vaihtamalla nastat duranoihin. Yhden lenkin ehdin into pinkeenä ajaa. Nyt sitten odottelemaan sulia, ihan heti en ala nastoja takaisin vääntämään, ei vaan nappaa kun jo pääsi paremman rullauksen makuun.
Kevätpyöräilyä juu. Marathon Plus ei ollut ylämäessä mikään paras mahdollinen. Takavaihtaja tukkeutui jo alkutaipaleella.
Muistutuksena keväthörhöille, maaliskuu on talvea:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31/1898665_744237092267859_769110960_o.jpg
tempokisu
03.03.2014, 13.14
Kesä: kesä-heinä-elo
Syys: syys-loka-marras
talvi: joulu-tammi-helmi
KEVÄT: maalis-huhti -touko
Sää ei noudattele välttämättä almanakkaa, menee menojaan joskus miten tykkää.
Jouluaattokin on 24.12 vaikka olisi miten "kesäinen" keli. Samoin vappu on 1.5. vaikka sataisi lunta.
Muistutuksena keväthörhöille, maaliskuu on talvea:
On se, mutta en halua satunnaisten lumisateiden takia jauhaa nastoja piloille. Mettässäkään ei ole enää juuri jäätä. Maastokumeilla pärjää fillarilla lumessa, jos ei käy pakkasen puolella. Jääkelejä varten laitan nastakumit toisille kiekoille, jotka saa alle parissa minuutissa. Ei se lumi kuitenkaan kauaa pysy, joten ykkösrenkaina saa palvella nastattomat
Munarello
03.03.2014, 14.42
Kaksi tuntia rimpuilin lumi- ja räntäsateessa ja kun takaisin kotipihaan pääsin niin kuinka ollakaan lumisade lakkasi välittömästi. Pyöräily on hieno laji! :)
Pitää lähteä autolla hakemaan se etulokari, jonka nakkasin kuusen alle piiloon kun pakkautuva lumi alkoi jo haitata etenemistä..
Isä nitro
04.03.2014, 12.07
No niin, omin silmin nähty notta ovat alkaneet kerätä hiekoitusta pääkaupunkiseudulla pyöräilijöiden riemuksi. Hieman omituinen oli tosin puhdistusosuuden valinta eli Veturitie siinä pääradan länsipuolella. Siellä on havaintojeni perusteella vähemmän kulkijoita kuin samalla kohdalla kulkevan radan itäpuolinen osuus puhumattakaan Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan välisestä suorasta, josta on puhdistettu vain n. 100 m. Mutta eipä tuolla suoralla aina aurakaan ole ensimmäisenä osunut paikalle, vaikka kulkijoita kyllä riittää. Haluan korostaa kuitenkin positiivista henkeä toteamalla, että miesmuistiin ei ole soranajoa alettu näin aikaisin. Alan siis kaivella 25ia varaston uumenista.
Kesä: kesä-heinä-elo
Syys: syys-loka-marras
talvi: joulu-tammi-helmi
KEVÄT: maalis-huhti -touko
Sää ei noudattele välttämättä almanakkaa, menee menojaan joskus miten tykkää.
Jouluaattokin on 24.12 vaikka olisi miten "kesäinen" keli. Samoin vappu on 1.5. vaikka sataisi lunta.
Kevät taitaa kyllä ainakin täällä olla huhtikuussa aikaisintaan, joskus vasta toukokuussa. Tänäänkin satoi lunta, virallisen mittauksenkin mukaan lunta on 18cm. Marraskuussa on usein jo pysyvä lumi maassa, tahtoo usein lokakuussa tulla, mutta tuokin vaihtelee, tänävuonna se tuli vasta tammikuussa, vaikka sitä ennenkin lumia oli, niin ne suli pois kesken kaiken. Kovimmat pakkaset olikin lumettomana aikana.
Kesäkuun puolivälistä sinne elokuun ekalle viikolle on sellaista kesäistä yleensä ollut.
Miten tuon sitten almanakan kautta määrittelee, kai riippuu hieman sijainnistakin, esim. Turun seudulla lämmin vuodenaika on hyvinkin 2kk pisempi kuin täällä kylmyydessä elävillä. Huvittavaa onkin syksyisin, kun on keltaiset lehdet kovasti puista tippumassa ja käy etelämpänä mutkan ja koivuissa on vihreät lehdet eikä tippaakaan keltaista missään, varsin isoja eroja löytyy meidän maastamme ja suhteellisen lyhyellä matkallakin.
Talvihan sitä nyt vielä on, kevättalveksi sanotaan, ehkäpä täälläkin jo reilun kuukauden päästä pääsee sulia polkuja katselemaan, tosin se ikävä mutaliejuaika on siinä heti roudan helpottaessa.
ptaipale
04.03.2014, 21.51
Tänään oli myös Helsingin puolella saatu joitain pätkiä siivottua hiekasta ainakin puoliksi. Espoon puolella koko matkani jo sileää, lukuunottamatta viimeisiä pikkuteitä.
Eetu Pyörä
08.03.2014, 16.12
Kausi avattu keskuspuistossa. Aika mukava lenkki nyt kotisohvalta katsottuna. Hiekkatiet olivät likomärkiä ja hiekkatie Pitkäkoskelta Haltialaan oli totutusti jäässä. Onnistuin kaatumaan kävelyvauhdista, joten talutin suosiolla jäisten kohtien yli. Lämpöä ja tuulta riitti, joka vei voimat kahden tunnin jälkeen niin perusteellisesti, että oikaisin kotiin. Varusteiden mukana taisi tulla puoli kiloa hiekkaa kylpyhuoneeseen.
.
Risto Koivunen
13.03.2014, 11.02
Alkuviikosta tuli bongattua kaksi rullaluistelijaa, ja tänä aamuna jäätyneitä lätäköitä väistellyt maantiepyöräilijä. Linnutkin alkavat pitää jo melkoista ääntä.
holapeelo
13.03.2014, 16.09
Pari päivää tässä on jo ajeltu maantiepyörällä :cool: Ensi viikolla pitänee taas vaihtaa järeämpään peliin...
gnothi seauton
14.03.2014, 11.08
Kirjaprojektin sijaan riemukkaan rankka 54 km pyörälenkki kelirikkoisilla hiekkateillä maalaismaisemassa, upeassa säässä. Kura lensi ja satulan päällä ehti toki vähän filosofoimaankin...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=12296&d=1394784206
Elämä tapahtuu nyt. Se tapahtuu tässä. Tämän hetken paljaus on täyteydessään enemmän kuin mikään älylliskäsitteellinen kuvaus tai tarina. Tietämisen sijaan tunnet ja vakuutut. Nyt se tapahtuu. Tuulen suhina korvissa. Mullan tuoksu. Hapotus reisissä. Auringon lämpö kasvoilla. Tätä se on.
Juutuupipätkä kuvan tilanteesta:
http://www.youtube.com/watch?v=G_A0n9RyCo4
Salpausselän pohjoispuolella voi vielä roimia lunta tulevana viikonloppuna, muuten kelit alkaa olla jo kohdillaan ja tämän talven viimeinen bussikortti umpeutuu 22.3, toivottavasti silloin pääsee jo taas työmatkailemaan ja nauttimaan fillarin tuomista mahdollisuuksista. En viitsi toistaa itseäni, mutta jouduin terveyssyistä jättämään talviajon pari vuotta sitten.
Munarello
14.03.2014, 15.41
Väänsin 23mm durano ässät alle ja kävin veivaamassa vähän. Myötätuuleen ja alamäkeen menee ihan kivasti mutta valitettavasti vastavuoroisesti piti veivata myös ylämäkeen ja vastatuuleen ei niin kivasti. Rapsakan puuskainen tuuli tuolla tänään. :D
Vastatuuleen ajaessa on sellainen hyvä puoli, että kun oikein vettä vuotaa silmissä ja tuuli kohisee, niin luulee ajavansa tosi kovaa :)
kuovipolku
14.03.2014, 23.28
Aurinkoisesta kevätpyöräilystä oli käytävä nauttimassa vielä kun ehti ennen takatalvea. Reitin yritin valita siten että vastatuuli ei tappaisi hyvää fiilistä heti alkuunsa eli koitin lykätä vastatuulen kohtaamista mahdollisimman pitkään. Tuulen näki ja kuuli ja saattoi arvatakin siitä että cyclocrossari kulki neljääkymppiä Durano Plussilla. Mielessä kävi useammankin kerran että jossain vaiheessa tästä ilosta joutuu maksamaan kalliistikin, mutta ilmeisesti tein vain odottamattoman onnekkaita valintoja koko 130 kilometrin matkan, sillä vastatuuliosuudet pysyivät kiitollisen lyhyinä eikä pyörää heittelemään pyrkiviä sivutuulipuuskiakin osunut kohdalle kuin muutama.
Palataan aiheeseen huhtikuussa tai kun päivälämpötila jälleen ylittää viisi astetta...
Risto Koivunen
15.03.2014, 10.02
Keväinen räntäsade toi tänään pientä lisänyanssia ajamiseen. Moniko on jo ehtinyt vaihtaa talvirenkaat pois?
Nastat otin pois jo 4 viikkoo sitten. Hiukan jännittää, että mihin kuntoon nuo kelvit jää kun lupaili pakkasia ens viikoks.
Eilen upotti metsässä ( Kulomäki, Vantaa ) hiukan mutaan, mutta iloisesti eteni kuitenkin. Tänään voi olla että ajot jää ajamatta, tuli lunta vähän mutta ei tarpeeksi > peittää kuopat yms. esteet vaarallisesti. Sopivat rengaspaineet korvanneet nastat erittäin onnistuneesti :).
Munarello
19.03.2014, 10.42
Keväinen räntäsade toi tänään pientä lisänyanssia ajamiseen. Moniko on jo ehtinyt vaihtaa talvirenkaat pois?
Tänään tulee jo ihan talviseen tyyliin lunta. Taidanpa askarrella durano ässät takaisin kaappiin ja leveämmät nakit tilalle.
Risto Koivunen
19.03.2014, 10.56
Jotenkin alkaa kyllä tuo auringonvalo hämmentää aamuisin talven jäljiltä. Nyt saattaa jopa nähdä auringon jo silloin kun aamulla lähtee pihasta matkaan.
Ekat undulaatit aka värikkäät fiksipyörät bongattu jo viime viikolla, eli ei tätä takatalvea oteta enään huomioon. Se on kevät nyt.
Olen ensi viikon lomalla ja pyörä jää kotiin. Sitten kun palaillaan takaisin saan toivottavasti jo laittaa alle kesärenkaat. Aion kuitenkin vielä ajella maasturilla niin kauan kuin tiet on putsattu. Siinä kuitenkin renkaat kestää paremmin kuin kesäpyörässäni.
Eteen en vielä sliksiä ole laittanut, kun se on kovamuovinen halpis, mutta taakse jo vaihdoin Nokia City-Runnerin, muttei siinä juuri ole pidossa eroa tuohon eturenkaaseen, joka on sellainen kevytnappularengas, kadulle ja helpoille poluille tarkoitettu.
Eilen se aloitti satamaan lunta ja yhä sataa, luokkaa 20cm pakkaslunta, paikoin luikasta, mutta ei mikään k*siluistin tuo Nokialainen kumminkaan, huolimatta noin 19 vuoden iästä, ei jää kovin paljoa marawinterille pidossa :D
Ei mulla edes ole 26" talvikumeja, mutta sulalla kelillä ajattelin noilla slikseillä ajella.
Risto Koivunen
22.03.2014, 21.00
Tänään oli taas aika keväinen fiilis, kun aurinko ehti taas sulattaa viime päivien lumet pois.
Varmana kevään merkkinä myös paikalliset mopoteinit olivat aloittaneet parveilun.
lacrits68
22.03.2014, 22.02
Uskokaa tai älkää; hiekkojen poisto siis ON mahdollista pölyttömästi ja ennen yöpakkasten väistymistä !!http://img.tapatalk.com/d/13/04/13/panavuma.jpg
joo....saa ne pölyttömäksi....täällä käytetään käyttämättä jäänyt tiesuola samaan hommaan. vesi kun on niin kallista!
http://www.folkbladet.nu/794985/nu-ska-gatorna-saltas
//J
Kai sitä suolavettä meressä riittää, ai niin, kun sehän pilaa maaperän, toisin kuin pelkän suolan kylväminen esim. sohjon sekaan, jota paikoin maassamme harjoitetaan.
Vähän kuten metsälannoitteet eivät kulkeudu eikä rehevöitä vesistöjä, mutta pellolle tulevat lannoitteet kylläkin, hullu tämä maailma, samaa hulluutta näköjään muissakin maissa siis.
Päivän pyöräilyt jäivät vähäiseksi, olikohan toissapäivänä, kun ajelin pikkuista pihatienpätkää, sellaista sohjoa ja traktorinrenkaan jälkeä, jossa ei oikein meinannut pystyssä kestää, niin roska-auto tuli ihan kiinni taakse ja kaasutteli siinä uhmakkaasti, että pois pois roskan tieltä, johan se 100m päässä sitten teki uukkarin ja otti roskia kyytiin, siinä ei ollut kiire enää kun kerkesi paikallisten kanssa tarinoimaan useamman minuutin, tai ehkä se kiire oli tarinoimaan, kukapa sitä tietää.
Useamman kerran nuljahti eturengas ja olin tuuskahtaa nurin, mutta ei vaan väliä ymmärretty jättää ja ohihan ei mahdu noin kapealla kohtaa.
Oikein odotan tuota kun pienemmät tiet oikein pehmenee ja nuo sankari kiireessään ajavat mutaan autonsa kiinni, siinäpä sitten taas kiirehtää paikoillaan.
Pian pääseekin asentamaan sliksin eteenkin ja kun löytyi toinenkin käsinoja, niin pääsee aerodynaamisesta asennosta ajamaan, jos tuota kulkupuolta alkaisi sitten löytymään vähän paremmin ja pääsisi kokeilemaan pisempää matkaa maasturigeometrialla.
Vaihdoin sliksin eteenkin, muovista valmistettu Taiwanilainen, sitten testaamaan, keväinen keli sopivasti, eli ilma täynnä märkää jalkorättiä, ei siinä sinällään ongelmaa, kun on varustautunut sopivasti.
Sain asennettua löytämäni kyynärnojan aerodynaamisen asennon mahdollistavien kahvojen kaveriksi, sekä lisäksi vielä nousukahvat, joten pääsi tuota kulkua oikein kunnolla koettamaan ja kulkihan se, 42-11 välitykset silti vähän pitkät 26" renkailla, paitsi myötämäessä, mutta isoin rieska sai olla enimmäkseen käytössä, vauhtia tuntui olevan, ei mitään käsitystä kuinka paljon tosin.
Parasta tuossa kumminkin on se, ettei tuulesta ole juurikaan kiusaa.
Takalokari jotenkin kurja, estäähän se toki etuvaihtajan kurautumisen, mutta aika reippaasti tuntuu selkään viskovan kuraa lokarista huolimatta, pitää jonkinlaista jatkopalaa tuohon harkita, reppu kastuu, kun viskoo kuravettä altapäin niin paljon.
Aika hurjasti tuolla märällä asfaltillakin on jotain kivimujua, kun satula oli aivan hiekassa, samoin satulatolppa, asfalttia ja puhdasta kohtaa nimenomaan ajelin.
Nyt vaan odottelemaan t-paidan kelejä.
Kuopion tieolosuhteet laittavat taas kovasti hanttiin pyöräilyharrastukselle. Eilen alkoi polkupyörää polkiessa tuntua joka kierroksella omituista jumittamista tietyssä kohdassa polkimen pyörähdystä. Kokeilin käyttää polkupyörää toisella takakiekolla, ja silläkin nykiminen tuntui. Pyörittelin sitten polkimia ilman ketjuja ja huomasin poljinkampien keskiölaakerin pyörivän tahmeasti ja jumittaen. Avasin vasta noin sata kilometriä sitten kokoonpanemani laakerin ja löysin säästelemättä käytetyn rasvan seasta hiekkaa, siis samaa hiekkaa jonka peitossa suurin piirtein koko polkupyörä on satulaputkesta alaspäin. Laakeri oli ehtinyt jo kulua hiekan takia rikki eikä siitä enää oikein kunnollista peliä saanut. Lisäksi huomasin polkimien akselin vääntyneen hieman, mutta se nyt ei tuohon hiekkaan varmastikaan liity millään tavalla.
Nuo kevyen liikenteen väylät ovat tosiaan aivan älyttömässä kunnossa, kun talven jäljiltä olevan hiekoitussepelin lisäksi niissä lilluu kuravettä ja eilinen myrsky on vielä heitellyt tielle havunneulasia, risuja ja kaikkea mikä tarttuu polkupyörän liikkuviin osiin. Pitäisi olla todella hyvin pölysuojatut osat polkupyörässä, jos sen haluaisi saada kestämään täkäläisiä olosuhteita. Kaikesta huolimatta laitoin tuon rikkinäisen laakerin takaisin läjään uusien puhtaiden rasvojen kanssa ja lähdin polkemaan kauppaan, mutta noin kilometrin polkemisen jälkeen kyllästyin siihen kuran lentämiseen ja käännyin takaisin. Kotipihaan saapuessa keskiölaakeri oli taas kuran ja pikkukivien ja havunneulasten peitossa.
Lähdin sitten mopolla kauppaan, kun autotiet ovat oikein puhtaita ja muutenkin suht hyvässä kunnossa. Nuo nastarenkaiden kaivertamat urat ovat kylläkin todella syviä, oli nimittäin tuossa Puijonlaaksontien ja Kallantien risteyksessä joku mersu tullut ilmeisesti Kallantieltä ja ollut menossa motarille päin, mutta risteystä ylittäessä olikin pyöräntuenta pettänyt uriin poikittaissuuntaisesti ajaessa. Siinä motarin rampin alussa se mersu oli hätävilkut päällä oikea takapyörä pyöränkoteloon uponneena. Edes tuolla mopolla ei tee mieli ajaa hidastelematta noihin töyssyihin, mutta se hyvä puoli autotiellä on, että eipähän kura lennä. Ja onhan niitä isoja töyssyjä kevyen liikenteen väylilläkin.
En kyllä ymmärrä, miten tuo keskiön akseli on voinut vääntyä. Se on kuitenkin aika saatanan paksu umpiteräksinen mötikkä. Luulisi, että pyörän runko vääntyy ennemmin kuin tuo akseli.
Smoppi, jos tuollaiset on järkyttävät olosuhteet, niin mitäs sanoisit siitä, että välillä renkaat uppoaa 5cm hiekkaan, siis tien sisään, kun ei ole edes asfalttia, välillä peilijäätä, jonka päällä virtaa vesi väylän yli, välillä se 5cm sohjoa, muutamassa kohdassa oli sitten vesi vienyt tien pinnan, nyrkistä pään kokoon olevia pyöreitä kiviä. Puoli kilometriä on sellaista 17-22% nousukulmaa (jyrkkenee loppua kohti), onneksi siinä ei upottanut kuin sentin ja varjopaikoissa sliksi haki pitoa jäätiköstä, joten upotus oli parempi.
Posteljoonikin ajoi autolla vastaan nousussa, oli ongelma, kun eihän sitä ole tarkoitettu kuin yhden auton kuljettavaksi kerrallaan, mutta reunassa oli sopivasti kivenmurikkaa pilkistelemässä lumen alta, että pystyi ajamaan ilman suurempaa ongelmaa.
20km, reilu 10km/h keskarilla, jotenkin alkoi tuntumaan jaloissa tuokin ja välillä sitten sai mennä tosi varovaisesti, kun oli pitovaikeuksia.
5m/s oli vastatuulta, joten ei päässyt kuin 52km/h huippuja maasturilla, vastaahan se tyynessä kelissä jotain liki 70km/h suoritusta jos välitykset riittäisi tai kierrokset.
Lenkin jälkeen pyörän pesu, takavaihtajan rissat pois, purkaen, putsaten rasvaten, samoin ketjun pesu, takapakka irti ja putsaten kaikki paikat, useampi tunti meni putsailuihin mitä meni ajamiseen, todella tympeää sellainen hieno hiekka, joka ei meinaa millään lähteä pois ketjusta ja rattaista.
Takalokariin laitoin jatkopalan vanhasta lasinpesunestekanisterista, pikkaisen mattamustaa heitin päälle, nyt ei enää selkään lennä rapa. Polkimien laakerit pitäisi putsata ja rasvailla vielä joku päivä.
Vuosi tästä viestistä ja tilanne pitkälti sama, tosin lämpötila vielä vähän alhaisempi.
lacrits68
25.02.2015, 01.38
Mielenkiintoiset renkaanjäljet Viikissä. Onkohan tässä läskipyörällä vedetty läskiperäkärryä?
https://dl.dropbox.com/u/40924198/jaljet.png
meillä kusti polkee tällasella!
http://www.lilltroll.com/Lastbilar/Vecka%2045%20-%202008/images/2008,1183%20postmoppe%202_redigerad-1.jpg
Tuomas_T
10.03.2015, 10.12
Vaihdoin hiihtolomalla maasturiin kesärenkaat alle. Olipa äänetöntä polkemista ku ei nastat rapissu. Omalla työmatkalla on noin 5 km testipätkä jossa liukkauden estona käytetään pieniä puulastuja. Kyseisellä pätkällä oli mukava ajaa kun lastut oli tuulen mukana jonnekkin hävinneet. Sai ajella miltein puhtaalla asfaltilla.
Vaihdoin hiihtolomalla maasturiin kesärenkaat alle. Olipa äänetöntä polkemista ku ei nastat rapissu. Omalla työmatkalla on noin 5 km testipätkä jossa liukkauden estona käytetään pieniä puulastuja. Kyseisellä pätkällä oli mukava ajaa kun lastut oli tuulen mukana jonnekkin hävinneet. Sai ajella miltein puhtaalla asfaltilla.
Millaista kokemusta sait puulastuista liukkauden estona talvella verrattuna perinteisempään tapaan vai ajoitko talvella?
Tuomas_T
10.03.2015, 11.57
Minulla oli pyörässä Schwalben ISP:t joten puulastujen pito ominaisuuksista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ajossa lastut tuntuivat renkaan alla soraa pehmeämmältä mutta eivät kuitenkaan hidastaneet ajamista.
Eilen eka oikea kevätpyöräilypäivä. Arska mollotti ns. täysii, Bliss-parhautta! . Ajoin Vantaankoski-Pitsku-Tapiola-Laru-Kallio-Vantaanjokivarsi-Keskuspuistoa eessuntaas.
Alusta oli ihan laidasta laitaan: puhdasta asphalttia jo melko paljon, vähemmän parin sentin sepelimattoa, enemmän kevyesti sepelöityä kelviä, jäätä/sohjoa ei talvikunnossapitoa-pätkillä (oli jännää 28mm Gatoreilla), kuivaa ulkoilutietä, märkää + ihan helvetin märkää ja pehmeää ulkoilutietä. Takalokari ihan must.
Kyllä tästä vielä vuosi tulee :)
Katuratapyöräni uuden ohjaamon ensilenkki meni vähän huonosti kun toisesesta kammesta korkkasi polkimen kierteet. Itä-Helsinki oli muutenkin vielä hiekan vallassa. Tämä siis sunnuntaina.
Jösses missä kunnossa kvl oli jälleen Oulussa välillä Kello-Haukipudas. Niin täynnä jäisiä "käärmeen" jälkiä et ei enään tiedä itkeäkkö vaiko nauraa.
Jösses missä kunnossa kvl oli jälleen Oulussa välillä Kello-Haukipudas. Niin täynnä jäisiä "käärmeen" jälkiä et ei enään tiedä itkeäkkö vaiko nauraa.
Jaahas nyt on siellä ne kelit mitä täällä oli koko talven. Täälläpäin yli 90% hiekoitusepelistä jo harjattu. Aurinko paistoi ja jos omistaisin maantiepyörän, niin kausi olisi avattu jo.[emoji41]
Kävin eilen ensimmäisellä kevätlenkillä sitten hankien. Hieno keli, mettässä polut melko kovia, paikoittain lunta, muutoin kuivaa.
Löytyi heti pari uutta reittiäkin, mitä jostain syystä en ole täällä lähemmäs 30 vuoteen huomannut. Aina voipi oppia uutta.
Ohessa makustelukuva uuden minireitin varrelta:
http://kk4.fi/u/pic_1426125813_WP_20150311_004.jpg
Marsusram
12.03.2015, 10.22
Keuhkot oli kovilla pölinän takia tänä aamuna, ei voi olla terveellistä tuollainen määrä hiukkasia ilmassa.
Vaikutti jo reitinvalintoihin että pääsi vähän kiertämään liikennesaastetta.
kuovipolku
12.03.2015, 11.07
Kun ajaessa maistuu pöly ja lenkin jälkeen tuntuu keuhkoputkissa olevan jotain, ollaan todellakin kevätpyöräilyn ytimessä. Tai kun pukeutuu vanhasta muistista pakkasviiman purevuus mielessään mutta havaitsee sitten sääennusteen tuulikertoimen antaneen lähes absurdeja "tuntuu kuin" -lukemia ja huomaa kevätauringon lämmittäneen ilman tuulensuojaisissa maastonkohdissa päälle kymmenasteiseksi.
Routakuoppia (jotka siis ilmeisesti eivät tänä keväänä ole roudan vaan talvisten vesisateiden aiheuttamia) on tietenkin ilmestynyt koko joukko ja niitä voi ajaessaan merkitä päässään kartalle (sillä niiden korjaamista voi joutua odottamaan pitkäänkin). Toisaalta hiekkatiet eivät taida tällä kertaa muuttua kuravelliksi eikä gravel grinding -lenkkeillä ole muuta erityistä harmia (tai haastavuutta) kuin kuoppien peittämiseksi ajettu sora.
Oli kyllä aika koomisen näköistä kun yks sankari jurnutti tänään kello 13 jälkeen Manskun bussikaistan keskellä sinkulallaan. Kärsivällisesti kaks Mersu-taksia pysyttelivät perässä kun ei viereisen normikaistan ruuhkaisuuden takia ohikaan päässeet.
Mistä lie sinkulakuski tulossa ja minne menossa. Varmaan on kaverilla paljon hyviä ystäviä autoilijoiden keskuudessa ;)
Tapatalkista iKälättimellä
Tiällä vähä erilaesta kevät pyöräilyä, mittee ne kylillä puhu että liukasta ois?!?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/12/01cdee90a9df263b01f69d1000ea98b8.jpg
Oli kyllä aika koomisen näköistä kun yks sankari jurnutti tänään kello 13 jälkeen Manskun bussikaistan keskellä sinkulallaan. Kärsivällisesti kaks Mersu-taksia pysyttelivät perässä kun ei viereisen normikaistan ruuhkaisuuden takia ohikaan päässeet.
Mistä lie sinkulakuski tulossa ja minne menossa. Varmaan on kaverilla paljon hyviä ystäviä autoilijoiden keskuudessa ;)
Puhumattakaan niistä muutamasta kymmenestä bussimatkustajasta jotka näiden "oikeassa" olevien sankareiden takia käkkivät turhaan bussissa. Bussikuskista tai sen aikataulusta ei tarvitse tietenkään välittää.
Puhumattakaan niistä muutamasta kymmenestä bussimatkustajasta jotka näiden "oikeassa" olevien sankareiden takia käkkivät turhaan bussissa. Bussikuskista tai sen aikataulusta ei tarvitse tietenkään välittää.
Missäs sitä sitten pitäisi ajaa? Hyvä vaan kun pyöräilijät ajavat siellä missä lain mukaan se paikka onkin.
E-Cruiser
13.03.2015, 09.20
Vaikuttaa taas olevan hieno päivä tulossa ajaa.
Pystärillä pääsee kyllä katupölyn suhteen vähällä verrattuna itsetehtyyn, lokasuojattomaan kinneriin.
Kaksi camber-kulmassa olevaa etupyörää nenän edessä heittää kaiken suoraan päin näköä:) Perse parikymmentä senttiä maasta muutenkin.
Sellaiset Dice Commander-tyyppiset retroajolasit on hankintalistassa seuraavana. Sopii tyyliinkin. Olisin ostanut jo, mutta ovat loppu pääkaupunkiseudulta.
Vähän kuin ajaisi T-mallin Fordilla. Trasselia, rautalankaa, öljykannu ja öljyiset housut. Käynnistysveiviä ei tarvita. Herrasmiehille.
Tänäänkin kiinteällä Manskun bussikaistaa kärsivällisesti jurnutin autojen perässä kun en viereisen normikaistan ruuhkaisuuden takia ohikaan viitsinyt ohikaan kiilailla.
Mistä lie ne kaikki autot tulossa ja minne menossa.
Kavereita on jo riittävästi, joten en autoilijoista niitä erikseen ole hakemassa.
PS. tuo kello 13 kaveri en tosin ole ollut
Aika vilpoisa aamu oli tänään. Taisi olla reilusti pakkasella, kun auringon noustessa lähdin. Hanskat olivat jopa turhan ohuet, meinasi sormia palella. Miten olin havaitsevinani, että pölyä olisi ollut vähemmän kuin eilen iltapäivällä? Sitooko pakkanen jonkun osan pölystä kadun pintaan kuitenkin?
JouniKone
13.03.2015, 11.01
Aika vilpoisa aamu oli tänään. Taisi olla reilusti pakkasella, kun auringon noustessa lähdin. Hanskat olivat jopa turhan ohuet, meinasi sormia palella. Miten olin havaitsevinani, että pölyä olisi ollut vähemmän kuin eilen iltapäivällä? Sitooko pakkanen jonkun osan pölystä kadun pintaan kuitenkin?
Ainakin Puijonlaaksosta töihin lähtiessä ennen kahdeksaa niin aurinkoa vasten oli kyllä aika pölysen näköistä, kun autot ohi ajoi... Osa pölystä varmaan sitoutuu, kun päiväsaikaan sulaa tienvarsien lumipenkat teille ja yöaikaan sulamisvedet sitten jäätyy tienpintaan pölyä sitoen.
Muuten kyllä aivan loistavin keli... Aurinko paistaa. Hieno keli olla töissä!
Oolussa vähän turhauttava keli, mutta kai se kevätpyöräilyksi jo lasketaan. Ensin on kilometreittäin kuivaa joskin sepelistä kelviä jolla ajaessa tuntuu hölmöltä jyristää nastoilla. Sitten tulee se metsän katveessa oleva pätkä jossa on auratun alueen laidasta laitaan monen sentin panssarijääkerros. Kai niillä selviäisi kesäkumeillakin mutta hidasta se olisi, plus sen kerran kun päästelet epähuomiossa kovalla vauhdilla tuollaisen käärmeurilla olevan jääpätkän alkuun niin isänmaa kutsuu. Ei ole mitään käsitystä siitä miten Big Applet grippaisivat jään pintaan kun ovat olleet puhtaassa kesäkelissä vain alla, mutta en liikoja odota.
Sää noin muuten on ollut pari päivää loistavaa, mutta ei oikein pääse kesäkelien zen-pyöritykseen kun saa kytätä koko ajan jääplänttejä.
muoks: ajelinpa itsekin tuon puulastu-testialueen läpi. Ei niitä juuri näkynyt paikoissa missä olisi tarvinut, tuntuvat kulkeutuvan läjiin vielä herkemmin kuin sepeli. Hake oli isompaa kuin mitä kuvittelin, tuollaista hieman vajaan sentin lastua.
mhelander
14.03.2015, 17.34
^ vaihdoin maasturin ISP:t viikko sitten Thunder Burt slikseihin joilla oli ekalla lenkillä liukasta mutta viikon edetessä ja kelien välillä huonontuessa niillä silti alkoi pysyä pystyssä.
Toimivat jopa hyvin sohjossa ja mustalla jäällä. Toivottomat jos ajaa lumelta peilijäälle tai yrittää vauhdilla murretun ja sitten jäätyneen lätäkön yli vauhdilla.
Eiköhän maantiekauden voi aloittaa, ainakin Oulun eteläpuolella...
isokanki
15.03.2015, 04.07
Missä kunnossa Merituulentie -> Kuusisaarentie -reitin kelvit ovat? Joko hiekat on siivottu pois?
Niittykummussa ainakin vielä hiekat.
Arhipoff
15.03.2015, 11.04
Oolussa vähän turhauttava keli, mutta kai se kevätpyöräilyksi jo lasketaan. Ensin on kilometreittäin kuivaa joskin sepelistä kelviä jolla ajaessa tuntuu hölmöltä jyristää nastoilla. Sitten tulee se metsän katveessa oleva pätkä jossa on auratun alueen laidasta laitaan monen sentin panssarijääkerros. Kai niillä selviäisi kesäkumeillakin mutta hidasta se olisi, plus sen kerran kun päästelet epähuomiossa kovalla vauhdilla tuollaisen käärmeurilla olevan jääpätkän alkuun niin isänmaa kutsuu. Ei ole mitään käsitystä siitä miten Big Applet grippaisivat jään pintaan kun ovat olleet puhtaassa kesäkelissä vain alla, mutta en liikoja odota.
Sää noin muuten on ollut pari päivää loistavaa, mutta ei oikein pääse kesäkelien zen-pyöritykseen kun saa kytätä koko ajan jääplänttejä.
muoks: ajelinpa itsekin tuon puulastu-testialueen läpi. Ei niitä juuri näkynyt paikoissa missä olisi tarvinut, tuntuvat kulkeutuvan läjiin vielä herkemmin kuin sepeli. Hake oli isompaa kuin mitä kuvittelin, tuollaista hieman vajaan sentin lastua.
+1. Itse sain tästä tuntuvan muistutuksen kun vaihdoin cycloon nappularenkaat nastojen tilalle perjantaina lenkkiä varten. Kyllähän pitkillä sulilla ja kuivilla pätkillä on mukavaa, mutta jäätikköpätkillä tunnet olevasi matkustaja ja kaaduinkin kertaalleen joten vaihtuu nastat takaisin ennen seuraavaa lenkkiä...
Kyllä myös minulla cyclossa ropisee vielä nastat ja taitaa saada ropista niin kauan et kvl on oikeesti sula. Ei ole mitään mukavuutta täräyttää kesäkumeilla paikkoihin jossa on jäisiä "käärmeen" jälkiä yms.
Hanko - Mäntsälä tiellä vähän pölisee , kuten kuvasta näkyy. Eka testi uudella Canyonilla.
Keuhkot varmaan hyvässä hapessa. Toi kanjonin matta-maalipinta otaa pölyn tiukasti itseensä.
http://kuvapilvi.fi/k/y2cZ.jpg
Sain myös itse kokea ensimmäistä kertaa eläessäni kevätpyöräilyn haitat todenteolla. Pyöräilin perjantai aamuna 2-tietä töihin, koska se on vajaa kolme kilometriä lyhyempi kuin hiljaisempi tie. Varalaskupaikan kohdalla takaa tullut rekka väisti runsaasti ja pölläytti helvetinmoisen pölypilven ilmaan. Hetken oli sama fiilis, kuin syksyllä sumussa ajaessani ajovalon lisäksi otsalamppu. Näkyvyys katosi tyystin, kun otsalamppu valaisi tehokkaasti pölyn otsasta tulevaksi tuubiksi, niin kuin sumunkin syksyllä. Piennar sentään oli leveä, niinei ollut vaaraa ajautua ulos tieltä taikka ajoradalle.
En ole ainakaan huomannut että Forssan taikka Jokioisten kelveiltä olisi vielä harjattu hiekkoja pois. Katuja ainakin Forssassa harjasi viikolla. Eikä se niin haitaa, kun eivät ole käyttäneet hirveästi sepeliä vaan hiekkaa. Vaihdoin jo nastat maasturista pois ja olen ajanut Schwalben Big Apple renkailla.
JohannesP
15.03.2015, 13.27
Tampereella kans aivan mahoton pöly ilmassa. Ei tee mieli mennä maantienlaitaan.
Eilen kävin ajamassa Pinsiön hiekkateitä. Metsän siimeksessä oli tiet jäässä, mutta kesärenkailla pärjäsi kun meni rauhallisesti. Mielummin huuhtelen pyörän pois kurasta kuin yskin pölyjä.
Arhipoff
15.03.2015, 14.08
+1. Itse sain tästä tuntuvan muistutuksen kun vaihdoin cycloon nappularenkaat nastojen tilalle perjantaina lenkkiä varten. Kyllähän pitkillä sulilla ja kuivilla pätkillä on mukavaa, mutta jäätikköpätkillä tunnet olevasi matkustaja ja kaaduinkin kertaalleen joten vaihtuu nastat takaisin ennen seuraavaa lenkkiä...
Kylläpä tästä äkkiä mieli muuttuu kevätpyöräilyn suhteen kun vaihtaa "lajia". Pari tuntia maasturilla ISP:t alla metsässä lumi/jäärännejä ja myös mutka merenjäällä. Aivan mahtavaa! :cool:
Tampereella kans aivan mahoton pöly ilmassa. Ei tee mieli mennä maantienlaitaan.
Eilen kävin ajamassa Pinsiön hiekkateitä. Metsän siimeksessä oli tiet jäässä, mutta kesärenkailla pärjäsi kun meni rauhallisesti. Mielummin huuhtelen pyörän pois kurasta kuin yskin pölyjä.
Pinsiöntie kestää aamu yhdeksään asti mutta aurinko alkaa nopeesti lämmittään tietä velliksi
JohannesP
15.03.2015, 18.39
Olihan siellä melko pehmeää mutta silti ajettavissa.
mauggeli81
15.03.2015, 19.52
Tänään puhkaisin Schwalben 25mm takakumin kun kaupassa kävin, on niin perkeleesti tota soraa tuolla. Ei kyllä haitannut kun kumi oli muutenkin jo aika lopussa ja uusia renkaita ja sisäkumeja on tulossa kotiinkuljetuksella ensi viikon aikana. Pitää nyt vielä malttaa hetki tuon kapearenkaisen pyörän kanssa, ehkä ne pian alkaa tuota hiekoitussoraa harjailemaan.
Onkos kokemusta noista puhkeamisenestonauhoista mitä on kaupan. Toimiiko ne hyvin ja mitä materiaalia ne oikein on? Asennetaan siis sisä- ja ulkokumin väliin. Viime kesänä meni kaksi sisäkumia vaihtoon tästä mun custom-Kulkurista, jossa on takana 25mm ja edessä 22mm kumit ja sitten hybridin romusta meni myös kaksi takakumia puhki.
Hääppönen
15.03.2015, 20.28
Pistosuojanauhat on vähän uskon asia. Itsellä pistosuojillakin varustetulla fillarilla tappajasepeli pysäytti menon. Tuurista kiinni.
Sivistyksen kehdon liepeillä vuosien jatkumossa ajetuista lenkeistä tämä kevät ollut vit*ttavin; sepelipatjaa kelveillä runsaasti. Parin vuoden takainen kyljelleen kupsahtaminen jättänyt (ehkä) ylivarovaisuuden kaarteen jyrkkyys/kuulalaakeritappajasepeli/nopeus -yhtälöön. Jostain syystä nopeudet laskeneet mutkissa vähintään hölkkävauhtiin. :cool:
E-Cruiser
15.03.2015, 20.57
Nämä ovat itsellä toimineet hyvin molemmissa pyörissä:
http://www.fillarikellari.fi/pistosuojanauha-35mm-punainen-sureride
Sitähän ne eivät tietenkään estä kun tappajasepeli repii joskus renkaan kudoksen rikki niin että siihen syntyy pullistumia, mutta puhkeamiset ovat käytännössä loppuneet. Kuukausi sitten tuli flätti mutta se oli ensimmäinen vuoteen.
Painoahan niistä tulee myös lisää, mutta hyvä tuote.
Ghostrider
15.03.2015, 21.09
Pistosuojattuihin Contin Speedrideihin kaksi reikää tänään Vantaalla. Eilen Tuusulan puolella lenkki ilman ongelmia. Lieneeköhän kunnilla erilaista sepeliä käytössä?
Tällä viikolla ajettu Schwalbe One 22 ja 24 millisillä tuubeilla noin 230km sepeliä vältellen. Aika hyvin välttely on onnistunutkin, vaikka välillä on ollut pakko ajaa jonkun hiekoitetun risteyksen yms. läpi. Edessä 2500km ajettu rengas joka näyttää melkein uudelta, taakse vaihdettu uusi ennen kauden alkua. Litkut renkaissa pahan päivän varalta.
Toistaiseksi ei reikiä, kertaalleen kuulin toissapäivänä vuodon äänen takaa mutta jälkeenpäin en löytänyt renkaasta mitään reikään viittaavaa. Litku joko toimi tai sille ei ollut tarvetta.
Ottaa pattiin kevätpyöräily kolmen päivän sisällä kaksi puhjennutta rengasta Michelin Pro 3 ajettu vasta 1200km viime vuonna pääsi yhdellä vaihdolla eihän tässä enää viitti lenkille lähteä,sisäkumi toki mukana paikkoja kuluu.
Gatorskin on iihana. Pahin tappajasepeli pätkä on H:gin Keskuspuistossa. Tunnelityömaa on laittanut Paloheinä-Pitkäkoski välin uusiksi. Olisko vähän yli kilsa tuhdisti sepelöityä rullasuksirataa. Puhkeamista en ole pelännyt, mutta mutkissa alustan kuulalaakerimaisuus hirvittää. Hissuksiin.
Joko on minihameita bongattu? Kiurut, västäräkit jne. ja terminen kevät ovat toissijaisia kevään merkkejä.
Ottaa pattiin kevätpyöräily kolmen päivän sisällä kaksi puhjennutta rengasta Michelin Pro 3 ajettu vasta 1200km viime vuonna pääsi yhdellä vaihdolla eihän tässä enää viitti lenkille lähteä,sisäkumi toki mukana paikkoja kuluu.
Rengasvalinta ei ole mennyt ihan nappiin. Pro 3 on varmaan yksi huonoimmin sepeliä kestävä maantierengas.
kuovipolku
16.03.2015, 11.12
Onkos muuten Pro kolmosta valmistettu enää sen jälkeen kun Pro 4 tuotiin markkinoille, miloin se olikaan, 2012 tai 2013? Eli vaikka ylivuotinen Pro3 ehkä imikin pintaansa kivensiruja aavistuksen verran huonommin kuin tuore rengas, pitempään varastossa maannut rengas saattaa olla jo sen verran kovettunut/vähemmän joustava/tms että se on uuttakin arempi sepelille?
Oma kevätpyöräily jatkui viikonloppuna liki 300 km verran ilman ainuttakaan rengasrikkoa koko porukassa, Tosin osa oli varustautunut pistosuojanauhoja myöden mutta oli mukana myös puhdas maantierengas eli Contin GP 4000S.
Huomionarvoista oli ehkä myös se ettei viikonloppuun mahtunut ainuttakaan tööttäystä, tuulilasinpesunesteen ruikkausta tai muuta autoilijoiden mielenosoitusta. Taukopaikallakin puheisiin ruvenneet autoilijat osoittautuivat maantiepyöräilyn (ja teräsrunkoisten pyörien) ystäviksi.
Last but not least, kun keli oli erinomaisen aurinkoinen eli sateeton ja kuiva, ei olisi etukäteen ehkä arvannut että ajovaatteet, naama ja kypärä olisivat lenkin jälkeen kuraroiskeiden peittämät, mutta peltoaukeilta löytyi paikkoja jotkas olivat kuin kastelun jäljiltä, ilmeisesti tiivistynyt kosteus oli yöllä ensin jäätynyt ja jää oli sitten sulanut juuri sopivasti...
Rengasvalinta ei ole mennyt ihan nappiin. Pro 3 on varmaan yksi huonoimmin sepeliä kestävä maantierengas.
Siltä tuntuu,heti kun nosti paineen 7bar alko paukkua pienemmällä painella kesti.Uutta rengasta tulossa.
"Onkos muuten Pro kolmosta valmistettu enää sen jälkeen kun Pro 4 tuotiin markkinoille"
Näköjään myydään vielä täyttä häkää mut ei enä mulle.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/michelin-pro-3-race-road-tyres-red-free-tubes/rp-prod122111
Äsken tuli traktori vastaan levittäen sulalle kelville lisää hiekkaa :)
No joo olihan tuokin pätkä vajaan parin sadan metrin matkalta osittain tai kokonaan jäässä, mutta silti.
Ketjureaktio
17.03.2015, 09.57
Hieno fiilis kun pystyy tekemään parin-kolmen tunnin maastopyörälenkin sulalla maalla, kuivilla poluilla ja ilman valoja duuniin jälkeen! Ah autuus... vaikka saapuis taka-taka-taka-taka-talvi, niin valoni ette vie :)
Missäs sitä sitten pitäisi ajaa? Hyvä vaan kun pyöräilijät ajavat siellä missä lain mukaan se paikka onkin.
Ai keskellä tietä on lain mukaan pyöräilijän ajettava?Huokaus....
Marsusram
17.03.2015, 14.55
Ymmärsin edeltävästä sekavasta keskustelusta, että kommentissa ei tarkoitettu viitata "keskellä tietä" vaan "bussikaistalla".
Eikö reunimmainen kaista ole lain mukaan pääasiallinen ryhmittäytymispaikka kun lain mukaan joutuu pyöräilemään ajoradalla?
Se että bussi ei mahdu ohi, on (huokaus..).
Human Traffic
17.03.2015, 16.30
Hieno fiilis kun pystyy tekemään parin-kolmen tunnin maastopyörälenkin sulalla maalla, kuivilla poluilla ja ilman valoja duuniin jälkeen! Ah autuus... vaikka saapuis taka-taka-taka-taka-talvi, niin valoni ette vie :)
Amen!
Kyllä. Suosittelen tutustumaan HePon katuajo-ohjeisiin: Keskellä kaistaa - katupyöräilyn alkeet kahdessa minuutissa https://vimeo.com/43963387
https://player.vimeo.com/video/43963387
Henkilökohtainen kevätpyöräilykausi saadaan käyntiin huomenna. Tänään oli jo suuri tarve päästä heittämään lenkkiä tuonne ulos, mutta muut aktiviteetit veivät mahdollisuuden mennessään. Sunnuntaina tultiin kahden viikon Aasian lomalta ja tuli huomattua, että lentokoneessa, autossa ja kotona ajatukset olivat vain ja ainoastaan siinä, että pääsisi tekemään vähän perusteellisemman puunauksen pyörään (pyörä ollut koko talven työmatka-ajossa, eikä ole tarpeeksi tullut pestyä eikä putsailtua) ja vaihtamaan nuo turkasen nastarenkaat pois 35mm CC-renkaisiin. Maanantaina hain elämäni ensimmäiset lukkopolkimet ja tietysti kengät, ja palo tuonne liikenteen sekaan tietysti vain kasvaa! Kävin pihatiellä harjoittelemassa lukkopolkimien käyttöä, mutta oli jo niin hämärää etten päässyt vieläkään kunnon lenkille! Hauska huomata, kuinka paljon sitä oikein kaipaakaan tuonne tielle, kun on kuitenkin tullut ajettua työmatkaa pitkin talvea nastakumien kanssa.
Viime kesänä ostin pyöräni, joten tässä on nyt ensimmäinen täysi vuosi tulossa pyöräillen! Katselin tänään autosta, että hirveästi oli lakaisinkoneita pitkin pyöräteitä, ja ainakin oman työmatkani pyörätie oli jo suurimmilta osin lakaistu! Ah näitä onnen päiviä :)
^^ Hauska yksityiskohta tuossa HePon:n videossa on juontajan kypärättömyys.
Mantiekausi avattu. Jessus mikä pöly, onneksi tähän aikaan vuodesta en lähde maantielle ilman pölymaskia. Jotakin muuta oleellista ilman sen sijaan lähdin: http://youtu.be/50tHZq532-E
Hääppönen
29.05.2015, 13.42
Onpa ollut pisin kevätpyöräilykausi vuosiin. 3-4 kertaa rohjennut lähteä polvimittaiset ajohousut/tuplapaidat/irtohihat varustuksella lenkille, muuten succicet ja softcell windstoppertakki rulettaneet. :) Yleensä huhtikuusta voinut alkaa käyttää perus ajohousuja ja tavallista ajopaitaa.
Yleensä huhtikuusta voinut alkaa käyttää perus ajohousuja ja tavallista ajopaitaa.
Niin tänäkin vuonna.
Hääppönen
29.05.2015, 18.03
Niin tänäkin vuonna.
Koskee vain oikeita pyöräilijöitä.
Hääppönen
02.06.2015, 15.41
Taidankin sitten olla edellisessä elämässä ollut lintu (ei ihmetytä). http://yle.fi/uutiset/suomen_taivas_hiljeni__linnut_eivat_saapuneetkaan_ kesaksi/8034719 :cool:
Kalenterin mukaan nyt pitäisi olla kevät mutta ainakaan ikkunasta katsomalla ei vielä näytä siltä.
^ Jätetään topic vielä hyllylle pariksi viikoksi.
Aika lailla tosiaan on kevät myöhässä. Näihin aikoihin viime keväänä ajeltiin jo kilpuria maantiellä. Samoin muinakin keväinä, mutta ei kuitenkaan 2013, joka oli tämän tyyppinen huono kevät.
E-Cruiser
07.03.2016, 17.41
Täällä rannallahan kevät alkaa toisinaan huhtikuussa ja päättyy juhannuksena. Juhannus on kevään päätösjuhla. Kesä alkaa juhannuksesta ja kestää syyskuun loppuun.
Joskus ovat jäät lähteneet Tokoinrannasta vasta huhtikuun puolessa välissä. Viime vuonna oli pirun kylmä kevät juhannukseen saakka. Maaliskuu oli kyllä keväinen.
Muutama viikko tätä loskaa varmaan vielä riittää. Varminta on se että kesäkuu on aina kylmä kun meri lämpeää hitaasti. Syyskuu on lämpimämpi kuin kesäkuu.
Ei tarvitse mennä kuin 20km sisämaahan, niin on eri ilmasto. H-Vantaa elää eri elämää kuin Kaisaniemi.
Tuossa nuo kevään alkamiset Suomessa keskimäärin viimeisen 30-vuoden ajalta. Normaalisti kevät alkaa siis maliskuun loppupuolella täällä eteläisessä osassa:
http://ilmatieteenlaitos.fi/image/image_gallery?uuid=8782c24f-3111-46c5-9678-bd3ef09d3823&groupId=30106&t=1332227710980
Säätieteilijöiden kevät ei ole täsmälleen sama kuin pyöräilijöiden kevät. Ainakaan minä en ole kiinnostunut, onko päivän keskilämpötila jonkin rajan yläpuolella, kunhan maantiet ovat riittävän sulia turvalliseen ajoon.
Onhan nuo olleet jo moneen kertaan maantiepyörällä ajettavassa kunnossa:D.
Kevään alku on vaikea määriteltävä, mutta kevään loppu on helppo. Kesä alkaa siitä, kun pyörätiet on harjattu.
Tänään oli kyllä tyypillinen kevätkeli. Sulaa, loskaa, vähän jäätä, loskaa, loskaa.
Juha Lehtinen
07.03.2016, 19.55
Tosiaan, viime vuoteen verrattuna kelien suhteen maantiepyöräilykausi on jäljessä jonkin verran. Viime vuonna tuli ensimmäinen maantiepyörälenkki tehtyä 9.3. Toki lunta taisi jossain vaiheessa tulla joka teki pienen tauon.
Tosiaan eilen vielä oli "single speed" keli, mutta tänään mentiin jo paljaalla kelvillä. Näin ne kevään kelit nopeasti muuttuvat
https://1pusaw-ch3301.files.1drv.com/y3psO6s4_rc7hjh8bSJCbLHN8KPBaWQXufumRF1pesEzMQNGTZ 6nHl7x9oRycIHVnvFz5NosJS5IENisw51xTZ_1uxh7W4HBkSv8 2WnQBJhQgBCLBQL3RXpW2mWSmThjYZwRq6pD03lpkLzyYuyavI W_Q/WP_20160307_006.jpg?psid=1
Ulkorengas
10.03.2016, 07.24
Paikallislehdessä oli eka tekstari, jossa vaadittiin harjaamista, kun sepelissä on niin raskasta ajella. Itse tällä hetkellä iloitsen vain epätasaisen jään ja loskan nopeasta häviämisestä. Kun renkaatkin sepeliä tuntuu kestävän, jaksan kyllä muutaman viikon harjausta (sekä yöpakkasia ja takatalvea) vielä odottaa. Viime vuonna harjaukset taidettiin täällä etelässä maaliskuun puolella aloittaa, joten eiköhän tänäkin vuonna pääsiäisen jälkeen aleta olla melko kesäisissä tunnelmissa. Ensi vuonna sitten täytyy harkita, josko Nokian W106 joutaisi hylkyyn. Pinta näyttää hyvältä ja jokseenkin kaikki nastat on tallella, mutta kyljissä alkaa näkyä vanhenemisen merkkejä. Onhan renkaalla jo ikää, kun Suomi Tyresin nimellä noita jokunen vuosi jo on tehty.
tempoilija
12.03.2016, 12.49
Kyl se on kevät nyt. Töölönlahdella harjattiin eilen aamulla sepeli pois molemmilta kaistoilta ja paskahanhilauma hyökkäsi saman tien väylälle.
E-Cruiser
13.03.2016, 17.11
Routa tai joku on jyrsinyt Töölönlahden kelviä talven aikana monttuisemmaksi. Se kiviupotus-liitos siellä mutkassa eteläpäässä on nyt jo aika syvä kuoppa.
Lenkkeilijät ovat näköjään ottaneet tavaksi juosta keskellä sitä pyörätien puolta.
Viikonloppuna oli jo kevättä ilmassa ja tiet alkavat sulaa kovaa vauhtia.
Viikonloppuna oli jo kevättä ilmassa ja tiet alkavat sulaa kovaa vauhtia.
Kiersin eilen Bodomin ja niin näytti tehneen moni muukin. Kelvit on tietysti vielä puhdistamatta, mutta ajorata oli mukavan puhdas ja kuiva. [emoji4]
Isä nitro
14.03.2016, 22.51
Hip hei! Ensimmäinen maantielenkki tehty eilen Sipoon suunnalla. 28-milliset vaimensivat pahimmat routavauriot pois. Nastojen jälkeisen ekan kerran merkitys kerran vuodessa on aina yhtä merkityksellinen kokemus.
Ehkäpä pitääkin ajaa ensi talvi vaikkapa nordic spikeilla. Gravdallien ja durano plussien välillä ei ole mitään järisyttävän suurta eroa järkevillä kelvi vauhdeilla.
Isä nitro
14.03.2016, 23.41
No joo, mutta 29" Schwalben ISPien jälkeen eron jo huomaisi?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tänään alkoi myös meikäläistä houkuttamaan 40 millisten W240 nastojen vaihto 35 millisiin marathon plussiin, jotka on jo valmiina toisessa käyttöfilossa. Mutta olishan se kuitenkin liian rullaavaa, joten päätin jatkaa ainakin pääsiäisen yli nastoilla, ettei "liukas keli pääsi yllättämään"-hokema iske omaankin nilkkaan. Oliskohan se sitten pääsiäisen jälkeen aika siirtyä suoraan CC:hen ja 30 millisiin marathon raceriin. Saattaa tuntua silloin, että pyörähän liitää noilla kumeilla...hyvä ainakin fiilistellä kevättä näillä mietteillä.
Tänään kyllä tuntui kevätpyöräilyltä, kun sain lenkillä vesisateen niskaani. Mutta olihan se hienoa olla lenkillä vuoden ekan vesisateen aikana.
Aurinko paistoi aamulla niin, että työmatkalla tuli ikävä aurinkolaseja :D Hetkittäin pelkäsi oikeasti, että ajaa jonkun jalankulkijan tai väärää puolta vastaan punkevan polkijan syliin. Ei huono - sää...
Jami2003
17.03.2016, 20.24
Wirallinen kevät alkoi eilen kun maantiepyörä kävi haistelemassa asfalttia ensimmäisen kerran. Viime vuonna kevät alkoi samana päivänä mutta kuivemmissa merkeissä ja toissa vuonna jopa melkein viikon aikaisemmin.
Tänään maantiepyörä pääsikin sitten takaisin trainerin päälle räntäsateen säestyksellä :(
Räntää tuli tänään täälläkin Kuusankoskella. Jatketaan talvipyörällä, mutta kohta on säädettynä cyclo valmiina laitumille - ja heti perään sitten maantiefilo, kun hiekat on poissa.
Mä ehdin jo 2 ekaa lenkkiä ajaa maantielaitteella, nyt tuolla tulee taas lunta :eek:
Keskisellä uudellamaalla uutta lunta useampia senttejä ja pikkupakkasta. Kevät peruutettu. :mad:
MacKonte
18.03.2016, 08.55
Lahdessa nousevan kevätauringon paiste, raikas -5C pikkupakkanen, tiet pääosin kirkkaassa peilijäässä. Maasturin polkimien lukot kiinni ja ISP:t rokkaamaan.
Tästä ei paljoa aamuinen työmatka parane :)
The flying Chocobo
18.03.2016, 09.01
Jotensakin nastarenkailla pyöräilyyn paluu ei oikein innosta, kun ehdin jo aika monta lenkkiä maantiepyörällä ajella. No, tämähän kuitenkin vuodenaikaan nähden aivan normaalia, on viime vuosina tottunut vain turhan aikaiseen kevään tuloon.
Jee, onneksi on kahdet kiekot. Vaihdoin aamulla nastarenkaat cycloon alle eikä mennyt kovin kauaa.
^ Jätetään topic vielä hyllylle pariksi viikoksi.
Mitä minä sanoin?
Tänne pääkaupunkiseudulle näyttäisi yr.non ennusteiden mukaan alkuviikosta tulevan taas hiukan lisää lunta. Ja pitkäperjantaina sitten vielä kunnolla lisää. :(
Mun sääkartta näyttää perjantaiksi vesisadetta, mikä ei vaikuta hyvältä kun pitäisi lähteä lihasvoimin reissuun. Voi olla että saa ensi viikon ajella sitten maasturilla ellei asfaltit sula ja kuiva.
Jabadabado
21.03.2016, 16.27
Viikonloppuna olleen hienon aurinkoisen sään innoittamana tein vaihdon jossa otin trainerissa kiinni olleen cyclocrossarini irti trainerista ja pistin sen ulkona ajamiskuntoon (nastakiekot alle, takajarrupalat paikoilleen ja säädin jarrut) ja pistin maantiepyöräni kiinni traineriin. Eilen pääsin siis pitkästä aikaa taas ulos pyöräilemään, tosin vasta illalla ja lenkkikin oli vain ns vain pieni 30minuutin koeajo jossa lähinnä kokeiltiin että pyörä pelaa normaalisti ja miltä se vähän jäinen tie alla tuntuu. Nyt siis pääsee jälleen halutessaan ajamaan ulos jos ulkoilma alkaa houkuttamaan enemmän kuin Zwiftissä polkeminen. Tähän tosin on todettava, että sen verran mukavuuden halua löytyy ettei treeni kylmässä ja varsinkaan sateessa tai tuiskussa houkuttele, mutta jos mennään nollan pinnassa ja on aurinkoista niin sitten tilanne on eri.
Pölyä oli jo niin että hirvitti, joten ostin siis P2-suojan antavan raksamaskin ja ajelen sillä. Uloshengitysventtiilin kanssa menee tuollainen PK+ ihan kivasti. Kertakäyttöisiksihän nuo ovat suunniteltu, mutta eiköhän joku viikon fillarointi per naamari toimi ihan ok tässä pahimpien pölykausien yli.
Eilen ei ainakaan omilla reiteilläni ollut mitään pelkoa pölystä: vettä ja räntää koko matkan. Suunnilleen samanlaista koleaa säätä, tosin ilmeisesti ilman sadetta olisi luvassa myös tänään. Eikä sunnuntai ja maanantai näytä yrnon mukaan juurikaan paremmalta eli ei kevättä vieläkään.
hai_suli
26.03.2016, 11.58
Eilen avattu maantiekausi. Täytyy sanoa, että aika kevyesti kulkee pyörä talven jälkeen.
Ostin syyskuussa ensimmäisen maantiepyöräni ja ehdin ajaa sillä 300km ennen lumien tuloa. Mietityttää tuo kapeilla reinkailla ajo hiekassa, jota riittää asfalttiteiden reunoilla keväisin. Mahtaako se rikkoa nuo renkaat helposti eli kannattaako pyrkiä ajelemaan keskemmällä tietä kuin kesällä?
Kyllä se hiekoituksessa käytetty sepeli helposti renkaat rikkoo eli ihan oikea pelko. Maantiellä sepeliä onneksi käytetään vähemmän kuin taajamissa.
Ainakin täällä meilläpäin on kevlit nyt täynnä tota murenaa. Onneksi se ei kuitenkaan ole tota tappajasepeliä, mutta kyllä toikin osaa reiän tehdä, jos tuuri ja päivä on sille otollinen.
KireePinna
30.03.2016, 06.42
Minä uskoltauduin maanantaina uuden maantiepyörän kanssa ulos. Kelihän oli mainio,ainakin Turussa. Reilun kahden tunnin ja n.50km. lenkin tein,ruissalon kärjen kautta raisioon ja sieltä sompaillen kärsämäkeen josta orikedon ja halisten kautta kotiin keskustaan. On tuo niin toista ajaa ulkona,kun trainerin kanssa sisällä. Ja hyvin oli porukkaa liikkeellä pyörien kanssa,jonkun cyclocross kaverin kanssa ehdittiin vähän jutellakin länkkärin kohdilla.
Muutama reiän alku oli ilmestynyt kumpaankin renkaaseen,saivat pikaliima käsittelyn putsailun yhteydessä.
Jospa tänään pääsisi taas pienelle lenkille,on se vaan niin kivaa.😊
Eilen illalla näky liikkeellä lukuisia talvitauolta palaavia pyöräilijöitä. Tyypillistä rinnakkain ajoa koko kelvin leveydellä ja ilman heijastimia ja valoa. Ei ollu oikeestaan ikävä yhtään.
Minä uskoltauduin maanantaina uuden maantiepyörän kanssa ulos. Kelihän oli mainio,ainakin Turussa. Reilun kahden tunnin ja n.50km. lenkin tein,ruissalon kärjen kautta raisioon ja sieltä sompaillen kärsämäkeen josta orikedon ja halisten kautta kotiin keskustaan. On tuo niin toista ajaa ulkona,kun trainerin kanssa sisällä. Ja hyvin oli porukkaa liikkeellä pyörien kanssa,jonkun cyclocross kaverin kanssa ehdittiin vähän jutellakin länkkärin kohdilla.
Muutama reiän alku oli ilmestynyt kumpaankin renkaaseen,saivat pikaliima käsittelyn putsailun yhteydessä.
Jospa tänään pääsisi taas pienelle lenkille,on se vaan niin kivaa.😊
Onko toi pikaliima oikeasti toimiva ratkaisu vai vetääkö se kovettunut liima viikon päästä sisurista läpi? Mielenkiinnolla utelen, koska itselläni on kans kumit vähän ruvella.
KireePinna
01.04.2016, 11.53
Pitääpä seurata tilannetta liimojen kohdalta. Yhden 30km lenkin ajoin keskiviikkona ilman ongelmia,vieläpä hyvin hiekkaisia pätkiä sattui eteen. Katselen tarkemmin kun eka sisuri paukahtaa,jospa on liima mennyt läpi. Jos jollakulla on asiasta jo kokemusta,niin itsekin olisin kiinnostunut kuulemaan.
Jabadabado
01.04.2016, 15.58
Viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa taas kummeja cyclossa kun meinaan vaihtaa siihen alle normaalit nappulakumit nastojen sijaan, maantiekumeja ei vielä uskalla sepelin takia laittaa alle ja siinä vaiheessa kun uskaltaa niin siirryn kyllä käyttämään myös maantiepyörää cyclon sijaan. Tai siis vaihto tapahtuu toisiin kiekkoihin joissa on nappulakumit jo kiinni, nastalliset jää vielä odottamaan jos sitä tulee lähdetyksi reiteille jossa on jäisen pinnan uhkaa, pääsiäisviikonloppuna pääsi testaamaan vielä ihan jäisellä ja uraisella mökkitiellä.
Onko toi pikaliima oikeasti toimiva ratkaisu vai vetääkö se kovettunut liima viikon päästä sisurista läpi? Mielenkiinnolla utelen, koska itselläni on kans kumit vähän ruvella.
Parhaassa tapauksessa liimaa vulkanoituu renkaaseen ja koko viilto häviää. Huonoimmassa tapauksessa liima kovettuu avonaiseen vekkiin kovaksi siruksi joka ahdistaa sitten myöhemmin. Pikaliimaaminen on mielestäni aina ihan kokeilemisen arvoinen juttu, sillä se voi aina pidentää renkaan elinkaarta ja hyvin harvoin lyhentää sitä merkittävästi.
Isä nitro
01.04.2016, 18.08
Itselläni on tällä hetkellä kumiliimaa kolmessa eri renkaassa. Kapein on 28 mm ja levein 4,8". Ja litkut kaikissa sisässä. Lisäksi olen laittanut sisäpuolelle paikan. Toimii. Silti on tarkkailtava kumiliimankin mahdollista kovettumista.
http://svar.1g.fi/kuvat/Luonto/P1000659.JPG/_smaller.jpg
Kevään hienointa aikaa seikkailla ympäri maakuntaa ja tutkia vesistöjä.
Eilen hain fillarin kellarista, ilmaa ja öljyä ja tänään tuli heitettyä pienessä flunsassa ensimmäinen pyrähdys :)
Millainen kangas estäisi parhaiten pölyä? Kiva olisi ajella, mutta ketuttaa tuo katu/siitepölystä tuleva nuha.
En ole edes mitenkään erityisen allerginen, mutta korkean sykkeen lenkit eivät tunnu enää fiksulta ajatukselta katupölyn kanssa.
Millainen kangas estäisi parhaiten pölyä?
Ei mikään, osta hengityssuoja. Miel. FFP2, FFP1 päästää pienhiukkaset läpi. Merkinnättömät jätät hyllyyn.
kuovipolku
14.04.2016, 10.02
Eilen iltapäivällä ajoin kevyehkön reilun tunnin kelvilenkin, sattuneesta syystä kelviajona kehän sisäpuolella. Yöllä herätessä nenä ja kurkku olivat limaa täynnä ja silmät vuotavantuntuiset, nyt aamullakin olo on vielä tukkoinen ja nuhainen.
Pyöräily kannattaisi aloittaa vasta vapun ja ensimmäisten kunnon sateiden jälkeen...
Jep. Sunnuntain maantielenkki Nikkilän suunnalla ei kyllä aiheuttanut mitään reaktioita. Tiistain kelvikierros olikin sitten myrkkyä. Kelvejä en kyllä nyt ajele. Töihinkin menen jatkossa bussilla.
Paljonkohan tuosta pölystä on ihan nastarenkaiden aiheuttamaa? Kyllä itselläni ainakin on tuntuma että suurin osa pölystä nousee ajoradalta, ja sitten paikallisesti auton tai tuulen nostattamina klv:iltä. Toki sepeli ajautuu myös klv:ltä suojatien kautta myös ajoväylälle, mutta määrä lienee kohtalaisen vähäinen sen jälkeen kun sepeli on putsattu edes suurin piirtein pois.
Kitkarenkaan käyttäjille joku porkkana voisi olla ihan hyvä, koska tuo katupöly tappaa. Arvioiden mukaan katupöly tappaa moninkertaisen (http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000000607479.html) määrän ihmisiä liikenneonnettomuuksiin nähden (toki varmaan aika suuri osa valmiiksi sairaita), joten ihme ettei kevään pölyämiseen kiinnitetä nykyistä enempää huomiota. Jonkin verran on toki lisäveroa yritetty saada nastarenkaille, mutta sen verran kova vastustus tuollakin ollut, ettei tuo ole mennyt lävitse.
Aika vilpoistahan tuolla vielä on ollu, vaan hyvinhän tuon kolme tuntisen tänäänkin Sorpassolla ja Gabba2sella pärjäsi. Aluksi meinas vähän kovassa vastatuulessa paleltaa käsivarsia, mutta nousihan ne kehon lämmöt sieltä. Cyklolla oon nyt painellu kaks'viikkoa menemään, koska täälläpäin on tuolla vähänkin valtaväylistä syrjemmällä hiekkaa kelvillä enemmän kuin hiekkatiellä. Mutta ens viikolla kelien niin salliessa lähtee myös roadbike viimein ulkoilemaan, kun tänään tuli uus stemmi ja saa noi säädöt viimein kohilleen.
Suhisija
16.04.2016, 20.56
Paljonkohan tuosta pölystä on ihan nastarenkaiden aiheuttamaa? Kyllä itselläni ainakin on tuntuma että suurin osa pölystä nousee ajoradalta, ja sitten paikallisesti auton tai tuulen nostattamina klv:iltä. Toki sepeli ajautuu myös klv:ltä suojatien kautta myös ajoväylälle, mutta määrä lienee kohtalaisen vähäinen sen jälkeen kun sepeli on putsattu edes suurin piirtein pois.
Kitkarenkaan käyttäjille joku porkkana voisi olla ihan hyvä, koska tuo katupöly tappaa. Arvioiden mukaan katupöly tappaa moninkertaisen (http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000000607479.html) määrän ihmisiä liikenneonnettomuuksiin nähden (toki varmaan aika suuri osa valmiiksi sairaita), joten ihme ettei kevään pölyämiseen kiinnitetä nykyistä enempää huomiota. Jonkin verran on toki lisäveroa yritetty saada nastarenkaille, mutta sen verran kova vastustus tuollakin ollut, ettei tuo ole mennyt lävitse.
Samaa mieltä nastarenkaasta! Kitkarenkaalla pärjää etelä-suomessa todella hyvin ja pohjoisempana vielä paremmin. Lailla pitäisi kieltää moiset.
Kun katselee talven aikana tulleita uria ajoväylillä niin tulee väistämättä mieleen ettei siinä ainakaan jäätä ole ollut asfaltin ja nastan välissä..
Tuommoinen hiertymä minkä nasta aiheuttaa, muodostaa juuri sitä pölyä tienpintaan, suola vielä sitoo koko prosessia.
Marsusram
16.03.2017, 14.58
Laitoin maasturiin kesäkumit ja työmatkalla oli 90% sulaa kuivaa asfalttia tai soraa. Asfaltista muutama lyhyt pätkä jopa hiekat poistettuna.
Lopuista jäisistä 10%:sta oli suurin osa pitävällä pinnalla, kun jäätyneet lammikot pystyi kiertämään, ja muutama kieli keskellä suuta -liukastelupaikka, joissa piti jalkaa laittaa maahan.
Pölyä oli valtateiden varsilla ilmassa niin että pisti silmät vuotamaan.
MacKonte
16.03.2017, 15.35
Täällä hieman pohjoisempana Suomen Talviurheilukaupungissa on vielä muutamia sellaisia sadan metrin varjotaipaleita, joissa ilman nastoja ja nastoillakin on ajamista paksun möykkysohjon jäädyttyä.
Auringonpaiste lupailee kotimatkalle parempaa :)
KÖH KÖH! Reilut 80 tänään Helsinki-Espoo-alueella. Zumaliste, että oli välillä paksua alapilveä.
No niin. Tänään menee maasturiinkin suvikumit alle :D Pyörä lentää ja kuski nielee pölyä :( Aamuisin on pari jännempää paikkaa (loska-paska-jää) kun suvikondomeilla mennään. Nastarengasajoa 2604km...
E-Cruiser
16.03.2017, 19.38
Otan kinnerin pihalle, kun H-Vantaan lumitilanne näyttää 0cm sääsivuilla. Yleensä siinä huhtikuun ensimmäisellä viikolla.
Täällä cityssähän on jo ihan kesä, mutta Petikossa ei ole vielä muutamaan viikkoon. Kevätmärkä keskuspuisto ei ole kiva. Väylät kuin kumia.
Crossariin alle kevätkumit: 42 mm Travelcontactit. Sellaiset sattuivat olemaan melko vähän ajettuina. Hybridi saa vielä pitää nastarenkaat. Kesäksi crossariin jotakin soralle sopivaa ja Travelcontactit hybridiin.
Toisilla vanteilla crossariin odottavat marathon supremet.
Toista Travelcontactia joutui vähän paikkaamaan -terävä sorakiila oli kaivautunut läpi. Sisäpuolelle perinteinen sisäkumille tehty paikka ja ulkopuolelle Liquisolea. Kunnolla kuivuttuaan tuo liima kestää hyvin ja pysyy.
E-Cruiser
02.04.2017, 10.14
Tänään voisi aloittaa ajokauden. Selkä on nyt siinä kunnossa että ensimmäistä kertaa on epävarma olo, että pystynkö. Katsotaan.
Ajamisella on selälle yhtaikaa vähän nin kui huono ja hyvä vaikutus. Polkeminen hyvä, kuopat ja kaikki rynkytykset huono.
Missäs ne pitkät kalsarit taas olikaan...Siellä on vielä aika viileä silleen jos ensin polkee hikeen ja sitten jää johonkin kahvilaan (esim Haltiala) ulos istuksimaan.
MacKonte
02.04.2017, 10.27
Ensimmäiset kevätlenkit on jo poljettu cyklolla ja Cyclocross Speedeillä. Hienoa ajaa harjattuja kelvejä ja tienlaitoja ilman nastojen ja soran rapinaa. Pyöräilyvuodessa kevään tulo tarkoittaa nastojen vaihtumista pienikuvioisiin ja kesä alkaa, kun alle vaihtuu esim. Gatorskinit.
Ruuhkaksi asti ei ole pyöräilijöitä näkynyt, joten vaikka terminen kevät onkin jo alkanut, pedaalinen kevät vielä odottelee nurkan takana.
E-Cruiser
02.04.2017, 17.36
Jees, kivaa oli. Vähemmän sattuu selkään polkiessa kuin seisoessa. 36,2km urbaanissa ympäristössä.
Uusi takakiekko pelaa hienosti, ei kuulu minkäänlaista pinnamusiikkia mutkissa.
Nyt ei alla ole enää nastoja: crossari sai alle supremet ja toisille crossarin vanteille laitan jotkin vähän leveämmät huonompia teitä varten. Crossarissa olleet Contin touring-renkaat loikkasivat työmatkapyörään.
Maantiepyörässä alla on valmiiksi 25mm GP4000 II:t.
Kesä saisi tulla.
MacKonte
03.04.2017, 14.21
Aamulla ei oikein keväiselle tuntunut. Nollakeli, paksusti sumua, joka muuttui matkalla tihkusateeksi ja (onneksi vasta) juuri työpaikan pihaan kurvatessa räntäsateeksi.
Keskinopeus on kuitenkin keväisissä lukemissa :)
Työmatka-keskari nousi "considerably" :D kun vaihtoi piikki-rengastetusta maasturista cycloon / suvikummeihin..
Jami2003
03.04.2017, 18.13
Kevätpyöräily keskeytyi viime viikonloppuna keskisuomessa kun tupsahti parikymmentä senttiä lunta :(
Kevätpyöräilyssä on haasteensa... Kaksi viikkoa sitten aamun työmatkalla pyörä lipsahti alta ja kaaduin. Seurauksena reisiluun murtuma lonkkanivelessä. Tuli tekonivel.
Markku Liitiä
07.04.2017, 13.02
^
Hui! Toivottavasti uusi nivel on parempi kuin alkuperäinen. Mahdollisimman pikaista toipumista!
MacKonte
07.04.2017, 13.04
^Aamuliukkaudesta johtuen jätin eilen ja tänään kesärenkaallisen pyörän talliin ja lähdin talvirenkaallisella autolla töihin. Koetan vielä sinnitellä alkuperäisosilla...
Eilen illalla +10C lämmössä henkilökohtainen "kevään klassikkoavaus" Orimattilan suunnan tienlaitoja kierrellen. Melkein kaikkialla hiekat harjattu pois - yhden harjatraktorin sain toki ohitettuakin.
Cyclolla poljin samoissa keskinopeuksissa kuin aiempina keväinä maantiepyörällä toukokuussa.
E-Cruiser
07.04.2017, 15.54
Sähköpyörällä ajaessa päätyy välillä todella hämmentäviin keskusteluihin. Eilen joku ukko selitti taas sormi pystyssä, että "et kai sä lataa tota töpselistä?". Olen kuullut tuon noin 200 kertaa.
Kysyin, että onko sulla polkugeneraattori että saat virtaa jääkaappiisi? Mun pyörä ja jääkaappi vievät samán verran sähköä. Lataatko kännykkäsi juoksumatolla?
Ajaa kuulemma saa, jos ei lataa töpselistä. Tämä tietenkin lausutaan auton ratista. Tuo on sellainen asennemuuri, että puhuminen on suht hyödytöntä.
Vähän tylyä sanoa ihmisille, että kuule en keskustele teidän kanssanne, mutta välillä käy aina mielessä. Ei jaksa niitä samoja.
Otetaan vastaan ehdotuksia kohteliaista tavoista kieltäytyä keskustelusta kasvokkain.
^
Hui! Toivottavasti uusi nivel on parempi kuin alkuperäinen. Mahdollisimman pikaista toipumista!
Voi kehno! Samat sanat ArtoR:lle täältäkin. Onneksi noilla on nykyään hyvät toipumisennusteet.
Appiukolla esim. on molemmat lonkat korvattu. Ajaa edelleenkin pyörällä kesäisin:rolleyes:
Kevätpyöräilyssä on haasteensa... Kaksi viikkoa sitten aamun työmatkalla pyörä lipsahti alta ja kaaduin. Seurauksena reisiluun murtuma lonkkanivelessä. Tuli tekonivel.
Tekonivel vaan parantaa vauhtia :D Kun sain viime syksynä uuden polven, lähdin ensimmäiselle pyörälenkille 9 päivää leikkauksesta - VIRHE :( No huilattiin pari päivää ja 12. päivän jälkeen joka päivä piteneviä. Virallinen ohje odottaa 8 viikon tarkastukseen ei jaksanut napata varsinkin kun leikannut lääkäri sanoi, että "aivan omien kipujen / tunteen mukaan. Tekonivel on leikkauspöydältä lähtiessään lopullisessa lujuudessaan". 8 viikon jälkitarkastuksessa leikannut kysyi, että "olenko jo liikkunut". Kerroin, että tuossa vaiheessa oli 750km pyörällä (kevyitä lenkkejä) takana. Kaveri hörähti nauramaan....
Eli en kehota tekemään samoin vaan noudattamaan tietysti lääkärien ohjeita. Fysioterapeutti minullekin ennen leikkausta sanoi, että "ei rankkaa rasitusta tai pyöräilyä ennen 8 viikon tarkastusta". Ja varmaan tuota olisinkin noudattanut ilman leikanneen lääkärin toteamusta siitä, että "kivun rajoissa saat tehdä mitä haluat".
^ Aika sissi:) Tuli mieleen enoni, ikiaikainen ultrajuoksija. Molemmat polvet samanaikaisesti
tekoniveliksi (omasta pyynnöstä, kun molemmat piti kuitenkin). Reilua viikkoa myöhemmin näin
sattumalta tutun miehen repivän rivakkaa kävelyä hampaat irvessä... Tarjosin autokyytiä kotiin,
sanoi soittavansa vaimolle, jos ei kykene. Seuraava varovainen ulkokävely oli 6 viikkoa myöhemmin.
Onneksi noilla on nykyään hyvät toipumisennusteet. Appiukolla esim. on molemmat lonkat korvattu.
Niin minultakin. Pyysin uusimaan samalla kertaa molemmat, jotta linkutuskausi jäisi yhteen. Sen jälkeen olen neuvonut niitä, jotka ovat menossa lonkkiaan uusimaan, että jos ei ole varma sydämen kestävyydestä, niin lonkka kerrallaan. On sen verran kova shokki kropalle, että viikon minulla seisoi silmät päässä.
Ei kipuja ollut, mutta jotenkin fysiikka koki tilansa uhatuksi.
Ortopedi sanoi, että nykyiset liukupinnat kestävät 40 vuotta. Ja silloinkin niiden uusiminen on helppoa, kun ei tarvitse enää luuta sorvata.
Mistään ei tiedä eikä huomaa, että reidessä ja lantiossa on rautaa ja muovia. Jaa. Paitsi lentokenttien turvatarkastuksissa. Olisi nyt hiplaajat edes naisia ...
Jos lonkat ovat hissukseen rapautuneet, niin kävelemisen väheneminen on rapauttanut myös lihakset. Ja sitten uudet nivelet saattavatkin muljahtaa pois paikoiltaan, kun innostutaan liikaa. Ne on lantion lihakset, jotka luomuniveletkin pitää paikoillaan. Jos ei treenaa ja vahvista niitä, niin paras jättää esim. sulkapallon peluu pois.
Naapuria on viety ambulanssilla useammankin kerran 300 kilometrin päähän keskussairaalaan. Ei sijoiltaan mennyttä lonkkaniveltä, ainakaan täällä terveyskeskuksessa paikoilleen laiteta.
Ai niin se kevätpyöräily. Se ero luomuun on, että nyt tarkkaan harkitsen, onko liian liukkaat kelit fillarointiin. Jos muinoin liukastumisen seurauksena saattoi reisiluu katketa, niin nyt se voi haljeta.
^Tuosta kaatumisesta. Ennen leikkausta juttutuokiossa fysioterapeutin kanssa kyselin miten tekonivel vaikuttaa fillarointiin vai vaikuttaako. Neito kertoi, että voin (8 viikon jälkeen :) ) jatkaa pyöräilyä ihan normaalisti, mutta "kaatua et saa koskaan enää". En tiennyt mitä tuohon sanoa vaan tyydyin pureskelemaan huultani ettei ihan nauruksi olisi mennyt.
kuovipolku
08.04.2017, 18.02
^ Mä olen nähnyt pyöräsi kuvan ja lokarisi nähtyäni en ole ihan sataprosenttisen vakuuttunut että cyclo, voimansiirto ja kuski olivat täysin puhtaita tuossa tilanteessa. Tai kurainen pätkä oli mitätön.
Itse en kyllä olisi ruvennut taluttamaan maantiepyörääni kuin siinä tapauksessa että olisi syytä varoa mahdollisuutta että sen kuran alla on piilossa jotain vielä ikävämpää tai että kurakerros on paksuudeltaan ja koostumukseltaan sellainen että se on liukasta kuin mönjä.
Muuten olen sitä mieltä että hommaa hyvä mies edes se Stravan app puhelimeesi niin puheesi saavat katetta etkä joudu toistuvasti katselemaan kuinka foorumilaiset jakavat toisilleen merkitseviä katseita ja pidättelevät huvittuneita tirskahduksia.
Tänään oli kylmästä säästä huolimatta ilmassa kevätpyöräilyä sen verran että talviajovaatteista oli jäljellä enää WindStopper-kypärämyssy. Lisäksi näin kevään ensimmäisen yliajetun reläimen ja last but not least kevään ensimmäiset leskenlehdet.
MacKonte
08.04.2017, 22.00
Komppaan Kuovipolkua - koetan pysyä naama näkkärillä ;)
Keväistä maantietä 55km polkiessa talvesta muistutti Diadoran talvikengät ja satunnaiset lumikuurot. Hienoa on päästä polkemaan tuttuja tienlaitoja, joita ei talven pimeillä ja liukkailla ole uskaltanut ajella.
kuovipolku
09.04.2017, 06.55
Strava jokin assburgerien saatanan hyödyllinen äplikaatio iifoneen? Kaikki fillarifoorumin homot seuraamassa joka treenin. Ei helvetissä.
(1) Kaikille älypuhelimien käyttöjärjestelmille löytyy käsittääkseni oma toimiva versio Stravasta
(2) En oikein usko että kovin monta fillarifoorumin lukijaa kiinnostaisi seurata sinun treenejäsi.
(3) Stravan asetuksissa on valittavissa haluaako ajonsa privaateiksi vai ei eli julkisiksi voi merkitä erikseen vain ne ajot joiden tapahtumia foorumilla omasta mielihalustaan esittelee.
(4) Strava ei valehtele. Omaa vauhtiaan jollain pätkällä on yllättävän vaikea arvioida nopeilla mittariin vilkaisuilla, joten Strava voisi tietystä epätarkkuudestaan huolimatta tuoda nimenomaan sinulle itsellesi tietoa josta voisi olla hyötyä itseavioinnissa ja harjoittelussakin ja miksei myös huvia.
Kevätpyöräily jatkuu tänään taas jonkinlaisella tuulisella maantielenkillä. Kummemmaksi se ei sään puolesta näyttäisi muuttuvankaan, pääsiäiseksi sää vain heikkenee, sateita torstaina ja lauantaina ja pääsiäispäivinä taas yöpakkasiakin.
Ohiampuja
09.04.2017, 08.57
Käykö se kevätpyöräilystä kun heitin poitsun kanssa ekan kärrylenkin puhtaalla asfaltilla ilman nastoja?
Eilen kaivoin maantiekonkelin esiin ja kasasin senkin ajokuntoon. Jos vaikka joskus ehtisi silläkin ajamaan. :)
^ Mä olen nähnyt pyöräsi kuvan ja lokarisi nähtyäni en ole ihan sataprosenttisen vakuuttunut että cyclo, voimansiirto ja kuski olivat täysin puhtaita tuossa tilanteessa.
Ei pysy pyörä puhtaana näilläkään:
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/KJgul1uIKW9A3a3il3ur8fqA2gdY9PSM_Xv8UXa-kcg-1024x576.jpg
Pitäisi olla leveämmät mutta ei mahdu runkoon.
Justiina
12.04.2017, 12.10
Jokos pk-seudun foorumilaiset ovat avanneet maantiepyöräkauden? Minusta kelvit näyttäisi jo pääsääntöisesti puhtailta ja ajattelin hypätä maantiefillarin selkään heti kun sellaisen saan (on tilauksessa, odottavan aika on piiiiitkä), mutta minulle on lähinnä pyöritelty silmiä ja valistettu, että kausi alkaa vasta toukokuussa. Mutta mitä sanoo foorumilaiset, ja mikä on tappajasepelitilanne?
Sotanorsu666
12.04.2017, 12.53
Jokos pk-seudun foorumilaiset ovat avanneet maantiepyöräkauden? Minusta kelvit näyttäisi jo pääsääntöisesti puhtailta ja ajattelin hypätä maantiefillarin selkään heti kun sellaisen saan (on tilauksessa, odottavan aika on piiiiitkä), mutta minulle on lähinnä pyöritelty silmiä ja valistettu, että kausi alkaa vasta toukokuussa. Mutta mitä sanoo foorumilaiset, ja mikä on tappajasepelitilanne?
Itse käyn lenkeillä(kin) vielä Meridan cyclolla missä on lokarit ja 35mm marathonit. Tuntuu hyvältä, kun siirtyy tuohon nastojen jälkeen ja sitten kun tuosta siirtyy muoviseen maantiepyörään, niin johan tuntuu ihanalta. Jos olisi vain maantiepyörä, niin olisi varmasti ajossa jo, mutta tässä elämäntilanteessa ei ole vielä kiirettä sen kanssa.
Eilen päivällä oli oikein mainio keli. Hiekkaa ei ole helsingistä itään päin sen enempää mitä kesälläkään.
Grinder75
12.04.2017, 22.43
Itse aloitin maantiekauden tänä ja viime vuonna jo maaliskuun puolivälin tienoilla, joten puheet toukokuusta ovat kyllä aikamoista...mamoilua :)
Tällä hetkellä ainakin itäisellä Uudellamaalla maantiet ja pyörätiet ovat jo melko hyvin putsattu. Huonokuntoisemmat päällysteet ovat tosin menneet talven aikana entistäkin huonompaan kuntoon, joten monttuja on syytä varoa.
Säät ovat viimepäivinä olleet oikukkaan keväisiä, ja tuulihan puhaltaa täällä rannikon läheisyydessa melkein aina. Pakkasyöt saattavat tuoda vielä jäätä tienpintaan, eli aamuisin kannattanee olla mutkaisilla osuuksilla varovaisempi.
Kelvit tuntuvat olevan jo aika hyvin harjattuja ja lentokentän ympäri kierrolla ei tullut kohtuuttomasti hiekkaa vastaan. Paikoin on toki jonkun huonon harjauksen jäljiltä jämiä, joten joku vähän suojatumpi tai litkutettu rengas on varmasti paikallaan vielä.
Durano Plus on se millä itse aloitan maantiekauden (vaikka en nyt pks:llä ajelekaan...). Kesämmällä sitten vähän vauhdikkaampaa rengasta.
MacKonte
12.04.2017, 23.36
Tänään paukahti cyclon takakiekosta pinna ja heitin alle Gatorskin-kiekot. Samantien alkoi sadella lunta....maa on valkoisempi kuin jouluna...taitaa mennä työmatka maasturiajeluksi.
The flying Chocobo
13.04.2017, 08.56
Kyllä maantiekausi on jo alkanut. Duranoplussatkin on vaihtuneet jo keveämpiin renkaisiin. Tosin on noita hiekkajäämiä vielä paikoin, joten saa nähdä miten käy
Justiina
13.04.2017, 10.09
Kiitoksia vastauksista! Juuri nyt sää ei näytä kovin keväiseltä, mutta äkkiäkös nuo töhnät tuolta sulaa.
Mitenkäs luulette, olisiko Vittoria Rubino prot riittävän pistosuojatut kevätajeluille Helsingin kelveille ja maanteille? Uusi fillari tulee tiistaina ja ajattelin kyllä pärjätä yksillä renkailla koko kauden. Rospuuttokelejä ja sadesäitä varten on sitten eri fillari.
Kiitoksia vastauksista! Juuri nyt sää ei näytä kovin keväiseltä, mutta äkkiäkös nuo töhnät tuolta sulaa.
Mitenkäs luulette, olisiko Vittoria Rubino prot riittävän pistosuojatut kevätajeluille Helsingin kelveille ja maanteille? Uusi fillari tulee tiistaina ja ajattelin kyllä pärjätä yksillä renkailla koko kauden. Rospuuttokelejä ja sadesäitä varten on sitten eri fillari.
Rubino Pro'sta on vuosien saatossa ollut monia variaatioita, mutta yleisesti voi todeta että Rubino Pro'n pistosuojaus on hyvä. Lisäksi ne eivät juurikaan häviä rullaavuudessa luokkansa parhaimmille. Eli ei muuta kuin ajamaan vaan! Rengasrikon sattuessa vaihdetaan sisuri ja matka jatkuu.
MacKonte
13.04.2017, 12.15
Varsin "keväistä" oli aamulla polkea töihin, kun maassa oli enemmän lunta kuin jouluaattona. Eilen vaihdoin cycloon Gatorskinit alle, joten oletettavan kaatumisvaaran minimoimiseksi polkaisin töihin maasturilla ja RacingRalpheilla. Suurin harmi pahasti ryvettynyt reppu ja takin selkämys. Pitäisi varmaan hommata maasturiinkin täyspitkät lokarit...
Malamuutti
14.04.2017, 21.50
Maantiellä kevätpyöräilyn ehdottomasti surkein osa on mielestäni nähdä lumen alta esiin tuleva ihmisten tien sivuun heittämä ryönä. Olisiko nyt niin vaikeaa laittaa se tyhjä kaljatölkki pussiin/auton lattialle ja viedä palautuksen tai roskikseen? Tai kerätä roskat autossa pussukkaan ja pudottaa seuraavassa pysähdyspaikassa roskikseen?
Maantiellä kevätpyöräilyn ehdottomasti surkein osa on mielestäni nähdä lumen alta esiin tuleva ihmisten tien sivuun heittämä ryönä. Olisiko nyt niin vaikeaa laittaa se tyhjä kaljatölkki pussiin/auton lattialle ja viedä palautuksen tai roskikseen? Tai kerätä roskat autossa pussukkaan ja pudottaa seuraavassa pysähdyspaikassa roskikseen?
Ja aivan sama ilmiö laitakaupungilla!! Muuten nyt on kivaa katsella ympärilleen, kun on valoisaa, kuulasta eikä tarvitse tähyillä maahan lumen ja jään varalta. Puissa ei ole vielä lehtiä, joten näkee kauemmas... mutta mitä kaikkea roskaa on nakeltu maahan. Viikolla bongasin kaksi punaista sammutinta pieneltä joutomaalta marketin vierestä. Ei haloo?!
MacKonte
15.04.2017, 10.39
Erikoinen tunne polkea maantierenkailla kuivaa tienreunaa auringon paistaessa siniseltä taivaalta ja lämpötilan ollessa -5°C. Vaatetusta yhtä paljon kuin tammikuun tuiskuilla.
Kevät, kevättalvi tai talvi?
^Toivotaan, ettei tämä ole se kesä.
Aika raakaa on pääsiäisen säässä ajella, kun pakkasen kaverina on navakka pohjoistuuli.
Erikoinen tunne polkea maantierenkailla kuivaa tienreunaa auringon paistaessa siniseltä taivaalta ja lämpötilan ollessa -5°C. Vaatetusta yhtä paljon kuin tammikuun tuiskuilla.
Kevät, kevättalvi tai talvi?
Samaa mietin. Aurinko paistoi, kuivat puhtaat tiet. Ainoastaan kevyt lumihöyty ja -3C yritti pilata vaikutelman keväästä.
Joo no huh näitä lämpimiä kevätiltoja :). Innostuin kauppareissulla kiertämään kotiin vähän pitemmän kautta merenrantaan päästäkseni, kun oli viime sunnuntaihin asti talviteloilla ollut varafillari ajossa. Tietenkään ei ollut mitään talvitamineita, kun piti vain parin kilsan päässä piipahtaa... brrrr. Villasukkaa, fleeceä, toppaliiviä päälle kotona ja sauna lämpiämään...
Vaihdoin cycloon lauantaina Michelin Pro4 Endurance v2:t. Eturengas oli tyhjä noin 5km ajon jälkeen.
Takarengas puhkesi sitten tänään 25km myöhemmin. Viime vuonna ajoin kesän ja alkusyksyn kyseisillä renkailla ilman yhtään rengasrikkoa, jotka ovat kohtalaisen hyvin pistosuojatut. Paskaa säkää, vai supersepeliä taas käytetty Itä-Helsingin suunnalla? :(
kuovipolku
26.04.2017, 10.46
Kevät on idässä(kin) Duranoiden ja Marathon Supremeiden aikaa, kaikki muut seilaavat tuurilla! Syynä ovat tietenkin sepelisirujäämät (vaikka on Mustavuoren lenkeillä tänä keväänä jouduttu pysähtymään myös ilmeisesti autonrenkaasta peräisin olevan teräslanganpätkän takia) joita ei enää kesällä eikä alkusyksyllä onneksi enää juurikaan esiinny.
Toinen juttu on se että jos ajaa samoilla renkailla, s.o. laittamatta paketista otettuja samanlaisia tilalle, voi osasyynä puhkeamisherkkyyden lisääntymiseen olla kulutuskerroksen ohentuminen ja mahdollisesti jo aiemmin renkaaseen kaivautuneet mutta huomaamatta jääneet mitättömän pienet kivensirut, jotka sitten ikävästi yllättävät kevätpyöräilijän.
PS Monesko "takatalvi" eli kylmempi lunta, räntää tai rakeita tarjonnut matalapaine lämpimämpien korkeapaineiden välillä tämä muuten on? Jossain päin Suomea on tiedetty että kevät tulee vasta neljän takatalven jälkeen, mutta pitääkö se enää paikkansa ja mistä alkaen niitä takatalvia pitäisi ruveta laskemaan?
MacKonte
26.04.2017, 11.07
Työmatkasinkulaan asensin vähän ajetut Continental Cyclocross Speed 700x42Cja 60km jälkeen eturenkaaseen oli joku tienvarren ruusunpiikki tehnyt siistin reiän. Tilailin Michelin Protek Max A3 -sisurit, joissa on paikkauslitkut valmiiksi sisällä.
Takatalvena ei viitsi kykkiä kovin usein penkalla rengasta vaihtamassa.
Eikö joku meteorologi juuri todennut, että kevät ei ole kuukauteen(!) edennyt yhtään. Eilen ei ollut lenkillä kevätpyöräilyn makua kun lämpöä oli tarjolla vaivaiset +1°C ja räntää sateli.
Itseäni murehduttaa nuo hyönteissyöjäpikkulinnut, toivottavasti ei tule nälkä.
Kevät on idässä(kin) Duranoiden ja Marathon Supremeiden aikaa, kaikki muut seilaavat tuurilla! Syynä ovat tietenkin sepelisirujäämät (vaikka on Mustavuoren lenkeillä tänä keväänä jouduttu pysähtymään myös ilmeisesti autonrenkaasta peräisin olevan teräslanganpätkän takia) joita ei enää kesällä eikä alkusyksyllä onneksi enää juurikaan esiinny.
Kyllä noissa Pro4:ssa on vähintään sama pistosuojaus kuin Duranoissakin, lähes Gatorskin tasoinen. Mutta nuo sepelisirut ovat aivan uskomatonta tavaraa, pieni valkoinen kivensiru oli läpäissyt renkaan ihan keskeltä. Sain sen pois, toivottavasti sama kohta ei koidu uuden sisurin kohtaloksi.
Tekisi mieli vaihtaa vielä Grifot takaisin alle... kun luotto menee, se vie ilon työmatkapyöräilystä :/
Minä se olen jo viikon verran kaivanut verta nenästä. Mara+ vaihtui tuubeihin myös työmatka-ajoon (Espoo / Nihtisilta - Kauppatori). Edessä noin 7 000 km ajettu Veloflex Arenberg ja takana noin 4 000 ajettu Conti Sprinter 25 mm. Pyhäpyörässä on alla uudet Vittorian Pavet ja nekin ovat päässeet hyväilemään Espoon kelvien sorapatjaa siirtymillä.
Pääseekö vielä tämän viikon ilman ....?
Noin muuten kelihän on ollut keväinen. Rakeista tykkään enemmän kuin sateesta. Siinä vesi kimpoaa pois eikä kastu samalla tavalla. Nenä kylläkin on saanut hittiä.
Minä se olen jo viikon verran kaivanut verta nenästä. Mara+ vaihtui tuubeihin myös työmatka-ajoon (Espoo / Nihtisilta - Kauppatori). Edessä noin 7 000 km ajettu Veloflex Arenberg ja takana noin 4 000 ajettu Conti Sprinter 25 mm. Pyhäpyörässä on alla uudet Vittorian Pavet ja nekin ovat päässeet hyväilemään Espoon kelvien sorapatjaa siirtymillä.
Olkoon henki kanssasi, pidän peukkuja kaikille jotka samaan ryhtyvät :)
Olkoon henki kanssasi, pidän peukkuja kaikille jotka samaan ryhtyvät :)
Liityn onnen toivottajiin. Mara+ ei puhkea puukollakaan. Cyclolla normirenkaalla useampia reikiä parin sadan kilometrin kokemuksella :( Nimimerkillä: lähden talliin paikkaamaan kaksi sisuria ;)
Eipä tullu talvella juuri pyöräiltyä mitä nyt vähän läskipyörällä jonka senkin myin just pois.Kaikkien kokeilujen jälkeen on pyöriksi valikoitunu maantiepyörä ja cyclocross. Nyt kun viel talvella muutettiin Raaseprista Salon Kuusjoelle niin Cyclo on erinoimainen täällä kun on paljon kivoja sorateitä ja asfalttia. Nyt on mielenkiintoa ajella kun reitit on uusia ja vaihtelevia.
MacKonte
26.04.2017, 20.50
Tuurilla kai ne laivatkin seilaa ja renkaat puhkeilee. Viime kesän 5000km poljin Continental Cyclocross Speedeillä ilman ainoatakaan rengasrikkoa. Syksyn tullen vaihdoin renkaat sinkulaan ja samantien yhdellä työmatkalla meni neljä sisuria.
Talvi meni sepeleissä MaraWintereillä ja ISP:llä ongelmitta, samoin kevään alku cyclolla uusilla CC Speedeillä ja Gatorskineilla mutta taas sinkulalla CC Speedit (leveämmät, uudemmat) puhki....
Ruusunpiikki tai rautalanka kun osuu kohdalle...tai tappajasepeli.
Tänään oli kevät vähän hakusessa. Aamulla maa oli lumen peittämä, päivällä paistoi aurinko ja iltapäivällä myötätuuli ja rakeet saattelivat kotimatkaa.
Cyclocross on kyllä hyvä ja monipuolinen valinta, etenkin jos ajaa työmatkoja eikä se rengasrikko sovi tiukempaan aikatauluun. Maantiegummit siihenkin saa, jos vain yhdellä pyörällä haluaa pärjätä.
Ei jumankekka tätä säätä! Viime Syyskuusta on menty viime viikkoon asti päivittäin työmatkat tai iltalenkki fillarilla. Talvella ei räntää, sadetta, tuulta vasten puskeminen tunnu jotenkin miltään - kuuluu lajiin. Nyt kun *pitäisi* olla kevät, niin nää säät masentaa jotenkin totaalisesti. Pyörä neljättä päivää tallissa :( Joo - miehen huonoutta / velttoutta - tiedän.
Ei jumankekka tätä säätä! Viime Syyskuusta on menty viime viikkoon asti päivittäin työmatkat tai iltalenkki fillarilla. Talvella ei räntää, sadetta, tuulta vasten puskeminen tunnu jotenkin miltään - kuuluu lajiin. Nyt kun *pitäisi* olla kevät, niin nää säät masentaa jotenkin totaalisesti. Pyörä neljättä päivää tallissa :( Joo - miehen huonoutta / velttoutta - tiedän.
Lepoviikko, työviikko, ihan mikä vaan muu kuin pyöräilyviikko. 0-5c on ok, mutta tuo räntä, tuuli ja rae ei tosiaan innosta yhtään.
Toivottavasti tuo lumisade edes vähenee juhannnuksen jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.