Näytä tavallinen näkymä : Garmin Connect
Joo, mulla synkkasi nyt eilisen ajon puhelimeen. Valokuvia ei voinut vielä upata.
Vertti83
28.07.2020, 00.28
Täältä näkee palveluiden statuksen: https://connect.garmin.com/status/
Vertti83
28.07.2020, 00.30
Täältä näkee palveluiden statuksen: https://connect.garmin.com/status/
Edit: Ach, toi oli jo tuolla aiemminkin... mutta olkoon toisenkin kerran kun näemmä sivukin vaihtui...
Aamulla synkkasi vaaka pilveen. Eilen en muistanut punnita, joten en tiedä mikä oli tilanne silloin. Toissapäivänä oli vielä nurin.
Mikkomoe
28.07.2020, 15.07
Treenidata siirtyy nyt ihan hyvin edgestä kännykkään silmäiltäväksi, vaimo sanoi saaneensa seurantalinkin ja se liveträkki toimi normaalisti kun lähdin lenkille..
Uudet ja vanhat treenit näyttävät nyt siirtyvän sekä edgestä että fenixistä pilveen, mutta onko joku saanut esim. Edgen suoritusta näkymään Fenixissä? Tämä toimi ennen, mutta nyt ei näytä ainakaan vielä toimivan. Laitteet Edge 1030 ja Fenix 5X.
Reittien synkronointi Edgeen (1030) on näköjään vielä hajalla, ainakin minulla. Reitti ei mene laitteeseen Stravasta eikä Connectista, ei mobiililla eikä PC:llä. Onneksi fit-filen pystyy sentään siirtämään piuhaa pitkin Edgen newfiles-kansioon. Justiinsa tämmöistä tiedostojen siirtelyä ei kyllä jaksaisi enää nykypäivänä tehdä, toivottavasti automaattinen synkronointi tulee kuntoon.
Samalla huomasin, että ovat lopettaneet tuen Strava Routes Connect IQ (https://apps.garmin.com/en-US/apps/945c964a-314b-41fa-9a13-32a1f7931335) applikaatiolle, pöh :(
Toisaalta, jos synkronointi toimisi tämän ohjeen mukaan (https://support.strava.com/hc/en-us/articles/115000919304), niin sitten koko appi on turha. Tänään on ohjetta päivitetty, eli jotain muutoksia lienee menillään.
^Jos 1030 tukee suoraan IQ-appseja, niin asentamalla Stravan/Komootin/RWG:n sovellukset, saa routet niistä suoraan. Tosin nyt ei tuo sovelluskauppakaan toimi, joten ei auta tähän hätään.
Garminin status-sivulla sanotaankin, että reittien synkka on rikki:
Courses can be created in Connect Web and Mobile but are currently not syncing to devices.
On lisäksi niin, että Stravan IQ appia ei tarvita enää nykypäivänä:
Garmin Launches Strava & Komoot Route Sync: Works on devices a decade old (https://www.dcrainmaker.com/2020/05/garmin-launches-strava-komoot-route-sync-works-on-devices-a-decade-old.html)
^Joo, IQ-appia ei tarvita, mutta toimiiko tuo toiminnallisuus nyt? Mulla ei ainakaan vielä viikonloppuna toiminut, mutta sain reitin Komootista suoraan sen IQ appin kautta.
Juha Lehtinen
30.07.2020, 09.56
Näyttäisi ainakin suoritukset synkkaavan Connectin kanssa ihan ok. Ainakin eilen Zwift ajo näkyi heti Connectissa ja tiistaina kävelylenkki näkyi molemmissa Connectissa ja Stravassa.
-mustikka-
30.07.2020, 10.34
Näyttäisi ainakin suoritukset synkkaavan Connectin kanssa ihan ok. Ainakin eilen Zwift ajo näkyi heti Connectissa ja tiistaina kävelylenkki näkyi molemmissa Connectissa ja Stravassa.
Mulla ei Forerunner 45:lla tehdyt treenit muodosta edes suoritusta, ei kelloon eikä luonnollisesti Garmin Connectiin. Kellossa suoritus käynnissä mutta GPS ei mittaa mitään. Käytössä GPS+Glonass. Sama juttu käyttää juoksuasetuksia, pyöräilyasetuksia tai kävelyasetuksia. Ja nämä oireet alkoivat tiistaina.
Juha Lehtinen
30.07.2020, 10.52
Mulla ei Forerunner 45:lla tehdyt treenit muodosta edes suoritusta, ei kelloon eikä luonnollisesti Garmin Connectiin. Kellossa suoritus käynnissä mutta GPS ei mittaa mitään. Käytössä GPS+Glonass. Sama juttu käyttää juoksuasetuksia, pyöräilyasetuksia tai kävelyasetuksia. Ja nämä oireet alkoivat tiistaina.
Lähdin kävelylenkille tiistaina ranteessa Fenix 5S Plus klo.12:31 ja tuo ilmestyi Connectiin myös. Tuon jälkeen on toki tilanne saattanut muuttua ja en nyt ihan tarkkaan muista ilmestyikö suoritukseni Connectiin heti vaiko myöhemmin mutta samana päivänä kuitenkin.
Kollinjoki
30.07.2020, 12.27
Kokeilitko käynnistää kellon uudelleen? Sillä on Fenixin synkronointiongelmat ja jumit korjautuneet.
-mustikka-
30.07.2020, 13.37
Kokeilitko käynnistää kellon uudelleen? Sillä on Fenixin synkronointiongelmat ja jumit korjautuneet.
Kello on käynnistetty uudelleen, GPS+Glonass poistettu käytöstä ja palautettu, profiilit luotu uudelleen, ei vaikutusta.
Tiistaina iltapäivällä viimeinen onnistunut tallenne suorituksesta.
Eilen illalla 1h 20min treeni muodosti huiman kokoisen, 1kb, *.fit tiedoston.
Voihan se olla, että gps-piiri on kuollut.
Mulla teki Fenix 5 saman toissa päivänä. Pyöräilyn aikana kellossa suoritus käynnissä, mutta ei mitannut matkaa. Muut arvot mittasi. Kun keskeytin suorituksen ja hylkäsin sen niin kello jumiin ja jauhoi akun tyhjäksi yrittäessään hylätä suoritusta.
Lataus ja taas näyttäisi toimivan, eli korjasi itse itsensä 😁
Veikkaisin, että liittyy jotenkin tuohon niiden hässäkkään.
-mustikka-
30.07.2020, 20.17
Mulla teki Fenix 5 saman toissa päivänä. Pyöräilyn aikana kellossa suoritus käynnissä, mutta ei mitannut matkaa. Muut arvot mittasi. Kun keskeytin suorituksen ja hylkäsin sen niin kello jumiin ja jauhoi akun tyhjäksi yrittäessään hylätä suoritusta.
Lataus ja taas näyttäisi toimivan, eli korjasi itse itsensä
Veikkaisin, että liittyy jotenkin tuohon niiden hässäkkään.
Aikataulu osuu huolestuttavan hyvin.
Tein kellolle täyden resetin, kaikki asetukset uudelleen ja samaan yhteyteen ohjelmistopäivitys 3.60 -> 3.80. Nyt toimii ongelmitta.
Muistan lukeneeni jostain, että fenix 5 ei saisi ladattua reittejä ilman piuhaa ja tietokonetta ? Nyt huvikseni kokeilin mennä puhelimella connectin selainversioon, latasin sinne jäljen ja lähetin laitteeseen. Ja näkyy ainakin nyt kellossa tuo reitti. Mahtava juttu
Nyt Garmin on jo saamassa? sakkoja jenkeissä.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006590315.html
Mikkomoe
14.08.2020, 18.23
Tänä aamuna otin työmatkalle vaihteeksi alle maastopyörän. Muistin vasta työpaikalla että connect luulee vielä minun tulleen sinne maantiepyörällä. Eipä enää onnistunut vaihtaa pyörää varustelistalla, maasturilla ajetut kilsat meni maantiepyörän tietoihin. Aikani yritettyäni homma meni vielä surkeammaksi, työmatkan tietojen mukaan pyöräilin molemmilla pyörillä työmatkan. Kilometrit edelleen maantiepyörällä. Höh..
Sitten siirsin maantiepyörän sivuun ja paluumatkalla vihdoin kilometrit meni ihan oikein maastopyörän tiliin.
Ennen hakkeri iskua onnistui pyörän vaihto jälkeenpäin ihan hyvin.
Kumma juttu, eikö garminilla ole koodareita jotka tekevät työnsä kunnolla? Ihme hutilointia ja eikä korjailla asioita.
Nyt on tärkeätä muistaa aina laittaa oikea pyörä käyttöön connectista ennen lenkille lähtöä!
Puhelimellako yritit vaidella varustetta? Pc:llä viimeksi tällä viikolla olen noita vaihdellut ja toimii.
Ennen tuota iskua toimi androidillakin mutta ei enää.
Mulla on näin että olen valinnut oletukseksi maantiepyörän ja kun puhelimella nyt avaa ton sivun mistä noita muutellaan niin ei ole täppää maantiepyörän kohdalla.
Jos painan täpän työmatkafillarin kohdalle se näkyy ja suorituksessa näkyy nyt että ajettu kahdella pyörällä.
Pc:llä täytyy käydä muuttamassa että saa oikein.
Mikkomoe
14.08.2020, 19.13
Puhelimellako yritit vaidella varustetta? Pc:llä viimeksi tällä viikolla olen noita vaihdellut ja toimii.
Ennen tuota iskua toimi androidillakin mutta ei enää.
Mulla on näin että olen valinnut oletukseksi maantiepyörän ja kun puhelimella nyt avaa ton sivun mistä noita muutellaan niin ei ole täppää maantiepyörän kohdalla.
Jos painan täpän työmatkafillarin kohdalle se näkyy ja suorituksessa näkyy nyt että ajettu kahdella pyörällä.
Pc:llä täytyy käydä muuttamassa että saa oikein.
Kännykällä joo yritin. Ei tullu mieleen että tietokoneella voi tehdä saman homman, kiitos, illalla kokeilen tietokoneella :)
Mulla taas harvemmin tulee mieleen että kännykällä voi tehdä jotain hommia;-)
Kyllä iPhonella onnistuu vaihto, viimeksi äsken muutin ja näkyy oikein.
Kyllä iPhonella onnistuu vaihto, viimeksi äsken muutin ja näkyy oikein.
Kun menet i-phonella lisää/poista varuste sivulle niin kun avaat sivun niin näkyykö täppä oletuspyörän kohdalla?
Androidissa ei näy, ennen näkyi.
Grandi66
15.08.2020, 07.43
Itselläni ei ole oletuspyörää ollenkaa, ni ku täppää niin näkyy oikein aina.
Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
Kun menet i-phonella lisää/poista varuste sivulle niin kun avaat sivun niin näkyykö täppä oletuspyörän kohdalla?
Näkyy
Kyllä näkyy iPhonessa. Mulla on oletuksena "unknown", kun ei ole varsinaista oletuspyörää olemassa (kun niitä pyöriä on 7).
Toimiiko teillä connect kun usbilla laittaa mittarin pc:hen kiinni?
Täällä tulee ilmoitus jostain serverihäikästä.
Kokeiltu edge 1030 ja 1000
nikobiker
27.08.2020, 11.50
Toimiiko teillä connect kun usbilla laittaa mittarin pc:hen kiinni?
Täällä tulee ilmoitus jostain serverihäikästä.
Kokeiltu edge 1030 ja 1000
Kokeilin juuri ja toimii connect ja sync hyvin 1030:lla. Tän mukaan Garminin palvelut pitäis olla kunnossa ja toiminnassa:
https://connect.garmin.com/status/
Kysytääs tässä, kun asia liippaa Connectia. Olen funtsinut Sports Trackerin/Suunto Appin/Suunnon kellojen jättämistä historiaan. Tapana on käyttää kellon lisäksi puhelinappia suoritusten tallentamiseen. Sykevyöllä tai ilman. Tässä Sports Tracker on ollut hyvä ja sama on Polarilla, kun Beat-sovelluksella voi tallentaa suoritukset samaan pilveen kuin kellollakin.
Mutta saako Garminin pilvipalveluun tallennettua dataa muulla kuin Garminin laitteella? Siis ilman mitään manuaalista filujen uppailua? Latailin Connect-softan ja tein tilin mutta moista ominaisuutta en ole löytänyt. Onko joku toinen softa, jolla homma hoituu puhelimen avulla?
Vai pitääkö käyttää esim. Stravaa, jonne synkkaa eri laitteiden ja palveluiden datat?
Kollinjoki
28.08.2020, 16.12
Kysytääs tässä, kun asia liippaa Connectia. Olen funtsinut Sports Trackerin/Suunto Appin/Suunnon kellojen jättämistä historiaan. Tapana on käyttää kellon lisäksi puhelinappia suoritusten tallentamiseen. Sykevyöllä tai ilman. Tässä Sports Tracker on ollut hyvä ja sama on Polarilla, kun Beat-sovelluksella voi tallentaa suoritukset samaan pilveen kuin kellollakin.
Mutta saako Garminin pilvipalveluun tallennettua dataa muulla kuin Garminin laitteella? Siis ilman mitään manuaalista filujen uppailua? Latailin Connect-softan ja tein tilin mutta moista ominaisuutta en ole löytänyt. Onko joku toinen softa, jolla homma hoituu puhelimen avulla?
Vai pitääkö käyttää esim. Stravaa, jonne synkkaa eri laitteiden ja palveluiden datat?
Mun mielestä Garmin Connect ei toimi mitenkään itsenäisenä treenitallentimena vaan treeni pitää tallentaa muulla laitteella, kuten kellolla. Melkoisen varmasti mutta asiaa sen enempää tutkimatta uskallan väittää, että Garmin ei ole mahdollistanut mitään ulkopuolisenkaan laitteen / palvelun linkkiä niin että sinne saisi treenejä muuten kuin Garminin omilla laitteilla tallennettuna.
Onko sulla siis tarve käyttää Garminia jonkin laitteen kanssa ja sitten lisäksi ilman kelloa tallentaa jotain muita treenejä?
Onko sulla siis tarve käyttää Garminia jonkin laitteen kanssa ja sitten lisäksi ilman kelloa tallentaa jotain muita treenejä?
Ei ole Garminin laitteita tällä hetkellä ainuttakaan. Uutta sporttikelloa olen miettinyt korvaamaan Suunnon Ambit3 Peak ja kun Suunnon valikoimista ei löydy mieleistä, niin pitää tutkailla muita merkkejä.
Nyky-ympäristössä on hyvää se, että pystyn synkkaamaan kaiken liikunnallisen aktiivisuuden samaan paikkaan, riippumatta onko se tehty (Suunnon) kellolla vaiko appilla (eli millä vaan laitteella, johon saa Sports Tracker / Suunto app -sovelluksen).
Garminin maailmassa tämmönen ei ilmeisesti onnistu. Pitää ottaa käyttöön joku kolmas palvelu (esim. Strava), jonne sitten laittaa synkkautumaan Garminin laitteiden datan lisäksi muiden laitteiden ja appien datat.
Polarin maailmassa tämä taasen ilmeisesti onnistuu, kun androidille / iosille löytyy sovellus, jonka saa synkkaamaan sinne ja sieltä Flowiin.
Kollinjoki
28.08.2020, 17.38
^Joo, siinä tapauksessa Garmin kannattaa unohtaa. Polar voisi toimia. Pidän Polar Flow:ta vähintään yhtä hyvänä kuin Garmin Connectia toiminnoiltaan, joiltakin osin on paljon parempikin, ja sitten Beat on kelvollinen suoraan puhelimesta toimiva sporttisovellus.
^ Tattista kommenteista. Polar kyllä täyttäisi kriteerini kaikilta osin.
Katson vielä, josko sitä innostuisi käyttämään esim. Stravaa "merkkiriippumattomana" varastona. Laitoin tilini synkkaamaan sinne ja tilasin vielä ST:stä vanhat datat ulos ja tuuppaan ne Stravaan. Katsellaan sitten miltä näyttää ja mitä tehdään.
Hiekkahentunen
30.08.2020, 19.13
"Palvelimen huolto" ......ettei vaan taas🤔
"Palvelimen huolto" ......ettei vaan taas🤔
Garminin ongelma liittynee tällä kertaa kolmannen osapuolen ongelmiin:
https://9to5mac.com/2020/08/30/centurylink-outage/
Haastemies
14.09.2020, 09.37
Useampaan otteeseen olen yrittänyt saada yhteenvetoa esim vuoden 2020 maastopyöräilyistä ja näihin käytetystä ajasta. Lajikohtaisen yhteenveto suorituksista löytyy "Suoritukset" valikon kautta, mutta yhteenlaskettua aikaa taulukko ei näytä..... Onnistuuko tämä jossain vain eikö enkö vain osaa....?
Useampaan otteeseen olen yrittänyt saada yhteenvetoa esim vuoden 2020 maastopyöräilyistä ja näihin käytetystä ajasta. Lajikohtaisen yhteenveto suorituksista löytyy "Suoritukset" valikon kautta, mutta yhteenlaskettua aikaa taulukko ei näytä..... Onnistuuko tämä jossain vain eikö enkö vain osaa....?
Nettisivun kautta Garmin Connect niin siellä on Reports osio, josta löytyy kaikenlaista.
Kollinjoki
14.09.2020, 10.26
Vähän kankeasti löytyy: Connectin nettisivulta raportit -> yhteenveto edistymisestä -> suodatustapa: voit valita esim. maastopyöräily ja tarkasteluajaksi tämä vuosi, niin näet tämän vuoden kilometrit, ajetun ajan jne.
tri-nisti
29.09.2020, 22.17
En tiedä onko aihetta käsitelty mutta tein Garmin Suomen palvelunron kautta kehityspyynnön Connectin käännöksistä tai suomenkielisistä termeistä. Eli pyysin että 'voima' korvataan 'teholla' silloin kun yksikkö on watti, ja 'pyöräilynopeus' korvataan pyöritysnopeudella tai kadenssilla. Harmittaa että näinkin yleisesti käytetyssä palvelussa on noin alkeellisia virheitä, joita sitten tälläkin foorumilla toistellaan ja pahimmillaan varmaan ylioppilaskokeen fysiikan kokeessakin ;).
Ja vielä pyysin että 'suuritehoinen' ja 'pienitehoinen' korvataan korkeakuormitteinen ja matalakuormitteinen -termeillä kun puhutaan harjoittelun tilasta. Siellähän 'Matala aerobiseen' lasketaan vain aerobiset harjoitukset jotka ovat verrattain lyhyitä kestoltaan ja tuottavat siis pienen kuorman. Pienitehoinen on harhaanjohtava, koska aerobinenhan on väkisin pienitehoista meillä normitallaajilla. Kyse on siis enemmän kestosta ja sitä kautta muodostuvasta kuormasta (load).
Ois yhdelle kehitystiimille kerrankin oikeaa työtä kun kävisi koko suomenkielisen Connectin ajatuksella läpi.
Oletko aivan varma tuosta suuritehoinen ja pienitehoinen jutusta?
Minä nimittäin uskon, että se on juuri oikein. Kun saan herjaa suuritehoisen aerobisen vajaus, niin käsitän sen tarkoittavan ftp - vo2max aluetta.
Pieni tehoisen aerobisen käsitän taas tarkoittavan alle aerokynnyksen tehoja.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 05.59
Minä nimittäin uskon, että se on juuri oikein. Kun saan herjaa suuritehoisen aerobisen vajaus, niin käsitän sen tarkoittavan ftp - vo2max aluetta.
Noin minäkin olen asian tulkinnut. Mitä olen Garminin Edge 1030 plussaa käyttänyt niin sen antama palaute harjoitteesta on vahvistanut käsitystä. Jos nyt jotain johtopäätöstä omista treeneistä teen niin pieni tehoinen aerobinen alue olisi jotain Z3 paikkeilla. Garmin connectin ohjeet mielestäni opastaa aika hyvin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Minunkin mielestä siinä on kyllä jotain logiikkaa, kun vaan tiedostaa mihin garmin tähtää, eli jatkuvaan kunnon ja hapenoton parantumiseen. Tuotahan ei tietysti koko ajan haluta.
Garminin kuormituksen laskukaavaa en kyllä enää tajua ollenkaan. Jossain vaiheessa olin uskossa, että tuo on 7 päivän liukuva tss keskiarvo, mutta nyt se on antanut jo kauan aivan liian pieniä lukemia.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 08.14
Maanantaina tein n.tunnin treenin josta kuormitusarvoksi tuli 251. Garminin palaute oli että olipas tehokas treeni. Päälle ajoin vielä tunnin mittaisen ryhmäajon Zwiftillä niin päivästä tulikin ylikuormittava. Tänään joku matalatehoinen lyhyt treeni jos se tasapainottaisi, näin ainkin Garmin suosittelee. Katsotaan kuinka käy.
brilleaux
30.09.2020, 08.18
Garmin connectin ohjeet mielestäni opastaa aika hyvin.
Samaa mieltä. Nyt on yritetty hinkata pk-tasoista treeniä, välillä harjoituksen sisällä sekaan alkuun lyhyitä spurtteja/loppuun 8-10min spurtteja. Tuntuu toimivan, oma olotilakin kertoo samaa.
Kohta vois vetää yhden kovemman lenkin, katsoo mitä Connect tuumaa.
Suunnitelmana olis talvi käyttää peruskunnon hankintaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/e5fbf32b7854993f87e943ba5f8c6229.jpg
Juha Lehtinen
30.09.2020, 08.38
Viime aikoina olen lähinnä tehnyt eri tehoisia treenejä lähinnä tarkoituksena opetella ja tunnistaa omat tehoalueet Garminin palautteisiin perustuen. Nyt voisi alkaa keskittymään paremmin itse perustaan kun ns.alkeet on selvitetty.
Tuota Garminin maksimaalista hapenottokykyä en kyllä ymmärrä. Nyttenkin se antaa mulle kaksi eri arvoa. Toinen on hapenottokyky ja toinen pyöräilyn hapenottokyky. Ja kun en muuta tee kuin pyöräilen.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 10.04
Tuota Garminin maksimaalista hapenottokykyä en kyllä ymmärrä. Nyttenkin se antaa mulle kaksi eri arvoa. Toinen on hapenottokyky ja toinen pyöräilyn hapenottokyky. Ja kun en muuta tee kuin pyöräilen.
Eikös toinen ole hapenkulutus ja toinen hapenottokyky?.
Grandi66
30.09.2020, 10.26
Miun käsitys et pyöräilyn hapenottokyky voi olla eri kuin muiden lajien hapenottokyky. Johtuen lajien erilaisesta luonteesta ja eri lihasryhmien käytöstä, täten erilaisesta hapen kuljtuksesta ja hapenottokyvystä. Mutua.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 10.32
Miun käsitys et pyöräilyn hapenottokyky voi olla eri kuin muiden lajien hapenottokyky. Johtuen lajien erilaisesta luonteesta ja eri lihasryhmien käytöstä, täten erilaisesta hapen kuljtuksesta ja hapenottokyvystä. Mutua.
No aivan varmasti mutta kun eikös nuo kaksi arvoa Garminissa ole hapenottokyky ja pyöräilyn hapenkulutus eikä kaksi hapenottokykyä?. Ainakin minulla on näin.
brilleaux
30.09.2020, 10.34
Eikös toinen ole hapenkulutus ja toinen hapenottokyky?.
Juuri näin näyttää olevan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/6087c778ec4cc72ce2dfd518fd7816d5.jpg
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Grandi66
30.09.2020, 10.35
Sitten taas ohjeessa lukee näin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/c1fe4b47ae74056aba7a23ec8e107387.jpg
Juha Lehtinen
30.09.2020, 10.37
No hyvä. Oli jo lähellä etten käyttänyt yhden topiikin otsikkoa voe b****** [emoji6]
Grandi66
30.09.2020, 10.37
Aikaisemmin molemmat olivat saman nimisiä. Muuttuneet jossain välissä.
Grandi66
30.09.2020, 10.40
Sitten taas edgessä puhutaan maksimi hapenottokyvystä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/348562362a8a00adc6da1fac84069ed1.jpg
Juha Lehtinen
30.09.2020, 10.40
Kaiketi tullut lisää ominaisuuksia erinäisten päivitysten myötä.
edit.täytyypi selailla edge 1030 plussaa mitä dataa siitä löytyikään ja sitten verrata onko connectissa jotain vielä enemmän kun pääsen töistä.
Lontooksi nuo ovat VO2 ja Cycling VO2 eli veikkaan, että hapenkulutus ja hapenottokyky ovat vain Garminin "käännöskukkasia". Eikös sieltä löydy myös suomeksi palautumisen tilaksi vaihtoehto Pelastus.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 11.14
Lontooksi nuo ovat VO2 ja Cycling VO2 eli veikkaan, että hapenkulutus ja hapenottokyky ovat vain Garminin "käännöskukkasia". Eikös sieltä löydy myös suomeksi palautumisen tilaksi vaihtoehto Pelastus.
Eli saman suuntaista käännös huumoria on löydettävissä mitä myös bikeinn verkkokaupasta.
tri-nisti
30.09.2020, 12.17
Minulla on koko ajan pienitehoisen aerobisen vajaus ja mitä Garmin pyytää tekemään? LYHYITÄ kevyitä lenkkejä. Jos teen pitkiä kevyitä niin ne ei auta tuohon tilanteeseen.
Sykedataa käytetään tuossa varmaan myös apuna. Ehkä sulla sakkaa hr/pw suhde lopussa ja garmin ehdottaa tuon vuoksi lyhempiä. Eli garminin mielestä olet ajanut liian kovaa pk lenkit?
Mä taas ajoin pari edellistä viikkoa tosi paljon sellaista reipasta aerokynnyksen ajoa, eli kuormaa tuli 200-300tss per lenkki. Garmin vaan moittii, että on suuritehoisen aerobisen vajaus, ylläpito, niinkuin onkin. En ole ajanut kovempia vetoja kuukauteen.
Eikös toinen ole hapenkulutus ja toinen hapenottokyky?
No näinhän se... tää onkin vaan lukutaitoisille...
Jaa, ei. Eiku, tai sit. No, ehkä se joskus selviää. Ja miksi noissa on eri päivämäärät? Vai liittyykö se jotenkin tehon mittaukseen? Eli mulla on tuo ylempi 19. syyskuulta, jolloin viimeeksi ajoin gravelilla ja siinä on wattikammet.
Ja itse asiassa nuo on VO2 Max ja Cycling VO2 Max. Eli ilmeisesti absoluuttinen arvo, ei ml / kg? Vai miten tämä pitäisi ymmärtää:
VO2max:lla tarkoitetaan maksimaalista hapenottokykyä. Käytännössä maksimaalinen hapenottokyky on yksilöllinen taso, johon verenkierto- ja hapenkuljetuselimistön kapasiteetti yltää. Maksimaalista hapenottokykyä kuvataan myös henkilön painokiloa kohden verrattavalla arvolla ml/kg/min. VO2max kuvastaa maksimaalista kykyä käyttää vereen sitoutunutta happea litroina per minuutti, kun taas ml/kg/min kuvastaa kehonpainon vaikutusta maksimaaliseen arvoon.
https://www.trainer4you.fi/blogi/maksimaalinen-hapenottokyky-eli-vo2max/
tri-nisti
30.09.2020, 15.01
Niin toinen on pyöräilyn max VO2 ja toinen muun eli (vain ja ainoastaan?) juoksun max VO2.
Grandi66
30.09.2020, 15.12
On miulla ottanut kävelystä ja muusta hikiliikunnasta.
^ Tuossa tapauksessa lienee kyse Walking VO2 max arvo. (Running) VO2 ja Cycling V02 max arvot ovat sitten erilliset. Noin ainakin allaolevan sivuston mukaan. Itsellä ei ole kävelyitä GC puolella ja siksi en osaa omakohtaisesti asiaa kommentoinda. Niin ja kannattaa huomioida, että tuon pyöräilyarvon saamiseksi pitää olla tehomittari käytössä eli pelkkä syke ei riitä.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=lWqSVlq3w76z5WoihLy5f8
Grandi66
30.09.2020, 15.30
Miulla tuli viime vuoden alkupuolilla ku joutu kävelee jonkin verran terveyttääkseen kropan tulehdustilasta. Sillo vaan ilmesty vihree piste Connetin appsin taulukkoon ja sit viiva seuraavaan.
Grandi66
30.09.2020, 15.33
Tässä kuvat, sittrn ku ajoi ekan lenkin fillarilla missä oli wattimittaus ilmesty sininen piste
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/cd678a18e52c958d29a19525cbd61679.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/a8e265bdf9b03012c3215273fdb7d89d.jpg
Juha Lehtinen
30.09.2020, 18.47
Maanantaina tein n.tunnin treenin josta kuormitusarvoksi tuli 251. Garminin palaute oli että olipas tehokas treeni. Päälle ajoin vielä tunnin mittaisen ryhmäajon Zwiftillä niin päivästä tulikin ylikuormittava. Tänään joku matalatehoinen lyhyt treeni jos se tasapainottaisi, näin ainkin Garmin suosittelee. Katsotaan kuinka käy.
Ihan hyvin kävi.
https://pic.useful.fi/SH3MDD48P.png
brilleaux
30.09.2020, 19.37
Poljin tänään trainerilla vähän kovemmin 1h30min. Muutamat spurtit sisällytin myös.
Heti meni vituiks.[emoji28]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200930/00931afe3e0277f1390b3b6291e4be77.jpg
Että ajellaan vaan sitä pk:ta.
Juha Lehtinen
30.09.2020, 20.05
Itselläni tämä lopputulos tuli tunnin treenillä pääosin Z3 tehoalueella.
https://pic.useful.fi/WTtisrnsa.jpg
^En kyllä näiden logiikkaa ymmärrä. Samoin intervals.icu:ssa kun on se Fitness-käppyrä, niin ehdottomat maksimit olen saanut sillä kun ensin olin vaimon kansssa Hämeenlinnassa ajelemassa kesällä. Keskinopeus 10 km/h 10 kilometrin "lenkillä". Seuraava, vielä korkeampi huippu viikon päästä, kun oltiin tuttavaperheen kanssa Kotkassa ja taas 10 km reiluun tuntiin. Molemmilla kerroilla "form"-käyrä korkean riskin alueella.
Juha Lehtinen
01.10.2020, 09.28
^ Oletan että Garmin tekee erilaisia päätelmiä sykkeen, tehon ja muiden asioiden kanssa ja tekee niistä diagnoosin millainen harjoituksen kuormitus on ollut. Connectissa harjoittelun tilassa on lisä sivu kuormituksen kohdistukselle jossa on optimaliset alueet anaerobiselle, korkealle aerobiselle ja matalalle aerobiselle kuormittavuudelle. Jos joku alue on yli optimaalisen alueen niin Garmin oletettavasti ilmoittaa silloin onko ylikuormittavuutta jollain alueella, tuottavuutta tjms. Oletan että nuo optimaaliset alueet muuttuu kunnon parantuessa. Aika näyttää tapahtuuko kunnon parantumista mutta näillä menen ainakin toistaiseksi.
cokekola
01.10.2020, 11.06
My five cents, ei liity oikeastaan mitenkään mihinkään, kunhan kirjoitin tajunnanvirtaani, mikä näistä on viime aoikoina pyörinyt mielessä. Ylläpito saa poistaa, jos vaikuttaa asiattomalta.
Olen pikkuhiljaa lopettanut erilaisten fit, body battery, fatigue yms. graafien seuraamisen eksaktina tietona. Ne ovat varmasti hyödyllisiä, jos todella jaksaa perehtyä niiden laskentaperusteisiin ja lisäksi on ymmärrys, mitä todellisia ilmiöitä elimistössä ne kuvastavat ja mikä niiden tarkkuus kunkin ilmiön arvioimisessa on.
Loppujen lopuksi suurin osa näistä laitteiden arvioista perustuu varsin välilliseen tietoon, painoon, sykkeeseen ja nopeuteen/matkaan, joiden perusteella erilaisia elimistön ilmiöitä ja tilaa arvioidaan. Koska arvioitavat ilmiöt ovat mutkikkaita ja erityisesti yksilöllisiä, ovat nämä laitteiden arviot vääjäämättä tilastotietoon perustuvia estimaatteja; ne kuvastavat keskimääräisen henkilön tilaa keskimääräisissä olosuhteissa ja keskimääräisen terveyden vallitessa elimistössä. Jos mikä hyvänsä yksilön tilanteessa poikkeaa keskimääräisyydestä, merkitsee se yleensä sitä, että laitteen arivio voi olla pahastikin pielessä ja koska kysymys on ns. monimutkaisista systeemeistä (complex systems), niin arvio voi poiketa todellisuudesta huomattavasti enemmän kuin alkuarvojen poikkeamaa vastaavassa suhteessa.
Silti ei voi olla ihailematta välillisen mittauksen tuottaman datan soveltuvuuttaa moniin tarkoituksiin liikunnan vaikutusten arvioinnissa. Sykevälivaihtelun merkityksen oivaltaminen eri elimistön ilmiöiden kuvaamisessa on ollut ehdottoman nerokasta ja sen viime aikoina tapahtunut jalostaminen tilastollisin menetelmin yhä tarkempaan arviointiin eri ilmiöistä on suorastaan riemastuttavaa seurattavaa.
Juha Lehtinen
01.10.2020, 11.27
Ihan mielenkiinnon vuoksi haluan kokeilla tapahtuuko minkäänlaista kunnon kohenemista näillä Garminin metodeilla. Aikaisempina vuosina on tullut lähinnä mutu tuntumalta ajettua ulkona ja harjoitusvastuksella ilman että kunto olisi noussut edes piirun verran parempaan suuntaan. Kun ei ole mitään menetettävää niin seurataan nyt sitten harjoitusten kuormittavuutta ja vaihdellaan rasitusta tilanteen mukaan. Kun jatkuvassa 3-vuorotyössäni kroppani kuitenkin jonkin verran rasittuu/väsyy niin tuskin kovin syvälle metsään menen tälläkään yrityksellä.
tri-nisti
03.10.2020, 16.10
Minulla on koko ajan pienitehoisen aerobisen vajaus ja mitä Garmin pyytää tekemään? LYHYITÄ kevyitä lenkkejä. Jos teen pitkiä kevyitä niin ne ei auta tuohon tilanteeseen.
Korjataan että ei se pyydä lyhyitä vaan pienitehoisia.
Ja on myönnettävä että matala aerobinen tarkoittaa matalatehoista. Sinne sain solahtamaan eilisen 40km ja tämänpäiväisen 60km ajon kun malttoi ajella todella hiljaa ala-PK:lla. Harjoituksen tila menee kyllä tuottamattomaksi mutta vieläkin on vajausta pienitehoisessa aerobisessa. Jatketaan...
brilleaux
06.10.2020, 11.39
Garminin mukaan siis tekemätön paikka.
3krt/vko, 1,5-2h kerrallaan siis riittää ylläpitoon.
Mulla ei riitä aika enempään. [emoji28]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201006/daccb547a3c0039cbd774deef97e7f69.jpg
Niinpä. Garmin on fiksu. Pohjien kehittäminen vaatii tunteja, ei siitä oikein voi oikaista.
Juha Lehtinen
06.10.2020, 13.12
Itselläni on 7-päivän kuormitus optimaalisella alueella kun taas kuukauden kuormittavuus on suuri. Maksimissaan tunnin kevyet sisätreenit riittää tiputtamaan 7-päivän kuormitusta helposti kun taas kuukauden kuormituksen helpottamiseen pitää ottaa kyllä jokunen välipäivä pyöräilystä.
brilleaux
06.10.2020, 14.10
Niinpä. Garmin on fiksu. Pohjien kehittäminen vaatii tunteja, ei siitä oikein voi oikaista.
Silloin tää homma jää mulla ylläpidon asteelle.
Mutta parempi sekin kuin maata sohvalla.
Juha Lehtinen
06.10.2020, 14.15
Itse odotan mielenkiinnolla koska Garmin lakkaa ehdottamasta kevyitä harjoituksia ja ehdottaa jotain vauhtileikittelyä tai yleensäkin jotain vähän kuormittavampaa treeniä.
brilleaux
07.10.2020, 17.40
Mä kävinkin ajamassa ilman Garminin lupaa 4x8min intervallin. [emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201007/2d040310f27cea4a93d089a9e9ea38d1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201007/6a6e76b623df8ecacc69a35325c0eec1.jpg
^Mulla sanoo tällä hetkellä "Ei tilaa". Sviddu hukkaan on menneet kaikki ajot. Tänäänkin vedin 2 tuntia ja kone sanoo, että ei tilaa... prkl
Juha Lehtinen
07.10.2020, 18.54
Tänään oli ihan hyvä tunnin ryhmäajo Zwiftillä, peräti tehokas. Kuukauden harjoittelun kuormittavuus on suuri mutta ei haittaa kun 7-päivän kuormitus on optimaalisella alueella. Tänään tunnin ajo oli pääosin kevyttä jossa pari 1kW:n spurttia.
https://pic.useful.fi/P_8QCu7Iv.gif
^Mulla sanoo tällä hetkellä "Ei tilaa". Sviddu hukkaan on menneet kaikki ajot. Tänäänkin vedin 2 tuntia ja kone sanoo, että ei tilaa... prklOnko wattipolkimet pyöräilyssä? Tai teetkö juoksulenkkejä? Noista training status muodostuu.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
^Ei ja en. Siis on mulla wattikammet gravelissa ja Ibiksen täpärissä, mutta ei muissa fillareissa. Nyt tullut ajettua pääosin jäykällä läskillä.
Juha Lehtinen
08.10.2020, 09.44
Minulla on Quarqin DZero wattimittari Garminiin paritettuna ja Elite Drivo 2 Zwiftiin paritettuna. Eilisen Zwift session jälkeen vertailin Stravassa olevaa dataa joka tuli trainerista ja Garminin Connect dataa johon tallentui Garmin Edgen data. Tein pari spurttia josta tallentui Drivo 2 917w ja Quarq 1071w ja toisessa spurtissa tallentui Drivo 2 915w ja Quarq 888w. Mielenkiintoisia eroavaisuuksia tallentuneissa arvoissa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Hiekkahentunen
09.10.2020, 20.14
Ajoin tunnin lenkin TrainerRoadia joka tallentui Stravan kautta Connectiin. En huomannu käynnistää fenixiä niin huomioiko Connect sykkeet eli harjoituksen rasituksen Stravasta?
brilleaux
10.10.2020, 12.02
Aika hyvä treeni tuli kun Zwift tarjoili sopivin välein 20s spurtteja ja parit KOM-nousut.
Omalla rytmityksellä ja harkinnalla näemmä voi päästä ihan hyvään tulokseen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201010/542d02457fe3c681feb9ac54a6a75aea.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201010/6b9a5c2aaf7ca4826f167832bf4a350f.jpg
^Mikäs tuommoinen kuvaaja on?
Juha Lehtinen
10.10.2020, 14.41
^Mikäs tuommoinen kuvaaja on?
Tuo kuvaaja kertoo kuukauden harjoituksen kuormituksen. Optimaalinen alue on tuo vihreä ja siihen pitäisi saada harjoitteet (valkoinen jana) osumaan.
brilleaux
12.10.2020, 09.26
En nyt keksinyt parempaakaan paikkaa kysyä, oisko näille uteluille oma ketju jossain olemassa? Jos on niin ylläpito siirtäköön sinne.
Tai voisihan näille perustaa ketjun tuonne Kuntoilun alle?
Jollain asiantuntemusta tämän viikon treeneiksi(3 ajoa siis) Garminin faktoihin perustuen?
Itse uumoilen josko olis pk:ta tällä viikolla, 65-70% maksimisykkeestä. Vaikkaka foorumilta saaduilla vinkeillä; parit spurtit alkuun 5min palautuksilla+loppuun 8-12 min veto.
Vai pelkkää pk:ta?
La siis oli tiukempi 2h ajo, palautumiseen näyttäis olevan vielä 16h Garminin mukaan.
Tänään ainakin kevyt pk? Loppuviikosta vetoja mukaan?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201012/a1169de81ce7e8591a75b3c08f243d85.jpg
Juha Lehtinen
12.10.2020, 10.39
Itse yritän saada jollain konstin anerobisen sekä korkean ja matalan aerobisen kuormituksen optimaaliselle alueella. Tällä hetkellä korkea aerobinen on aika hyvin alueella kun taas anaerobisen ja matalan aerobisen palkki on ylikuormituksen puolella johtuen aikaisemmin tehdyistä liian kovista treeneistä, eli pk-treeniä tässä meikäläisen pitäisi tehdä ilman kovempia spurtteja. Aikaisemmin Garmin ehdotti lyhyitä matalatehoisia treenejä kun taas välipäivän jälkeen Garmin ehdotti eilen 80min peruskunto treeniä, olisi ilmeisesti jonkun ohjelmankin tuohon ehdottanut mutta en lähtenyt sitä ajamaan vaan menin Zwiftillä vajaan tunnin ajolla.
Tarkoitus olisi joku päivä testata sufferfestin workouteja, Zwiftin workouteja aion myös tehdä mutta kustomoin ne itse kun aika moneen valmiiseen workoutiin on ympätty vähän joka tehoaluetta ja se ei sovi minulle vaan teen mieluummin omat workoutit jotka ei kuormita ei toivottuja alueita. Jotain lyhyttä Z2-Z3 tehoalueen treeniä tänään, tovi Z4 alueella tuskin vielä treeniä pilaa.
En nyt keksinyt parempaakaan paikkaa kysyä, oisko näille uteluille oma ketju jossain olemassa? Jos on niin ylläpito siirtäköön sinne.
Tai voisihan näille perustaa ketjun tuonne Kuntoilun alle?
Jollain asiantuntemusta tämän viikon treeneiksi(3 ajoa siis) Garminin faktoihin perustuen?
Noin vähillä tunneilla en itse ehkä keskittyisi perus pk:een, varsinkaan noin kevyihin. Tässä ois yksi esimerkki: https://youtu.be/H9SvLGv2c1E
Kuinkahan hyviä noin yleensäkään pelkän kellon ohjeet ovat? Niiden datahan perustuu aika lailla puhtaasti pelkkään sykemittaukseen. Jonkun verran myös happisaturaation. Itse pitänyt näitä lähinnä nice-to-know -tietoina.
brilleaux
12.10.2020, 11.39
Noin vähillä tunneilla en itse ehkä keskittyisi perus pk:een, varsinkaan noin kevyihin.
No milläs se pohja sitten tehdään? Eikös se peruskunto nimenomaan ole se tärkeä "pohja"? :seko:
EDIT: olen ollut käsityksessä että nimenomaan se pk olis tässä vaiheessa tärkeää mulle.
Kuinkahan hyviä noin yleensäkään pelkän kellon ohjeet ovat? Niiden datahan perustuu aika lailla puhtaasti pelkkään sykemittaukseen. Jonkun verran myös happisaturaation. Itse pitänyt näitä lähinnä nice-to-know -tietoina.
Mulla käytössä Garmin Edge+Wattipolkimet+sykemittari. Kai se noista jotain osaa analysoida? Samat tiedothan päivittyy myös Edgestä kelloon, ainakin Garminilla. Toimivat ristiin keskenään siis.
Ohjeet on siis Connectin, ei kellon?
Voi sitä pohjaa(vaiko kattoa :)) kehittää muutenkin kuin perus zone 2:lla. Itselle esim. Trainerroadin sweetspot baset on toiminut hyvin. Fiksummat kertoo lisää: https://fascatcoaching.com/tips/sweet-spot-versus-zone-2-training-plan-design/
Pohja tehdää pk:lla, mutta jos sitä ei pysty/halua ajaa tarpeeksi, niin on pakko keksiä kikkoja ja oikopolkuja. Sweetspot tosiaan on kehitetty sitä varten.
Toinen on aerokynnyksen vedot. Pk2-vetoa käytännössä. Pk2 ylärajalla 2-3h settejä putkeen. Pw/hr arvoa seuraillen jatkaa aikaa nostaa tehoa. Mieluusti reippaalla kadenssilla
brilleaux
12.10.2020, 11.58
Eli vois ajatella että toisaalla @kp63 antama ohje vois olla tässä vaiheessa varsin sopiva metodi? Noita olen tehnytkin ja tuntuvat varsin tehokkailta.
Lyhyesti ihan sama kuin puntissa, ei kannata kehityskaaren alussa treenata tehoja liikaa eli syödä itseltään se nousujohteisuuden mahdollisuus. Rauhallisella kuitenkin muutat kroppaa antamaan niitä tehojakin. Itse siis tekisin 1-2 krt/vko PK-lenkin loppuun vedon ja veikkaan, että alkuun riittää 1x8-12min. Lenkin alkuun voi tehdä lisäksi muutamia kirejä 5min palautuksilla ja saat sitäkin ärsykettä.
EDIT:
Olen toteuttanut seuraavasti esim: 10min lämmittely--->3x30-60s spurtit 5min palautuksella--->vaikkapa tunti pk:ta(max syke 70-75%)---->8-12min rutistus melko kovaa---->10-15min jäähdyttely.
Harvakseltaan saatan tehdä jonkun intervallin. Pelkkää matalasykkeistä ajoa pyrin tekemään myös.
Varsin toimivaa on ollut myös (Connectin mukaan) kun vedän treenin hatusta; kaikkea sekaisin samassa treenissä. Lyhyitä vetoja, pidempiä vetoja, pienillä tehoilla, jne
Mulla kun ei ole mahdollisuutta ajaa kuin kolmena päivänä viikossa. Lauantain olen pyrkinyt pyhittämään pidemmälle ajolle 2h tai yli. Ma ja ke tehdään sit vähän lyhyempiä ajoja.
Summaten; ei kai sen väliä, kunhan ajaa ja nauttii. Siksihän tätä tehdään.
Juha Lehtinen
13.10.2020, 09.19
Tarkoitus kokeilla tänään Sufferfestillä sweetspot tyyppistä the way out ohjelmaa. Tunnin mittainen treeni jonka ajattelin tehdä samaan aikaan Zwiftin virtuaalisissa maisemissa viihtyvyyden maksimoimiseksi. Hauska nähdä mitä palautetta Connect antaa tuon setin jälkeen.
Juha Lehtinen
13.10.2020, 17.24
Tarkoitus kokeilla tänään Sufferfestillä sweetspot tyyppistä the way out ohjelmaa. Tunnin mittainen treeni jonka ajattelin tehdä samaan aikaan Zwiftin virtuaalisissa maisemissa viihtyvyyden maksimoimiseksi. Hauska nähdä mitä palautetta Connect antaa tuon setin jälkeen.
Oli erinomaisen hyvä treenisetti tähän paikkaan. Maksimi hapenottokyky on noussut varsin lyhyessä ajassa arvosta 40 arvoon 44. Tämän treenin voisi tehdä useamminkin kuin kerran viikossa.
brilleaux
14.10.2020, 11.28
^Onko tähän treenin jotain linkkiä olemassa?
Tänään ois ehken intervallitreeni, vois vetäistä jotain poikkeavaakin.
Juha Lehtinen
14.10.2020, 13.09
^Onko tähän treenin jotain linkkiä olemassa?
Tänään ois ehken intervallitreeni, vois vetäistä jotain poikkeavaakin.
linkkiä en nyt saanut värkättyä mutta tämä Sufferfestin treeni kulkee nimellä The Way Out.
brilleaux
15.10.2020, 06.56
Eilen ajoin 4x8min intervallin, 2min palautuksilla. Vedoissa sykkeet reilu 90% maksimista.
Rauhallista pk:ta ei ole ollut hetkeen, sellaisia sekalaisia ajoja;samassa ajossa lyhyitä vetoja+ajoa n.70% sykkeillä.
Kummallista kyllä, Garmin tuntuu olevan tyytyväinen, ei kehoita hiljentämään tahtia. Eilen ensijainen etu VO2Max.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201015/8ffbaa024d447918a57595c0b1ed74e2.jpg
Katsotaan mitä lauantaina kertoo jos ajelis parin tunnin pk:n. Itsestä tuntuu että olis nyt sen aika. Vaikka käppyrä ilmeisesti muuta väittää.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201015/78701c6148e19b279023e69e988d3bbe.jpg
^Mulla sanoo tällä hetkellä "Ei tilaa". Sviddu hukkaan on menneet kaikki ajot. Tänäänkin vedin 2 tuntia ja kone sanoo, että ei tilaa... prkl
Edelleen Garmin ilmoittaa harjoittelun tilaksi "ei tilaa", vaikka eilen vedin lenkin täpärillä, missä wattikammet. Olis taas senkin ajan voinu istua terdellä juomassa kaljaa. Paitsi etten juurikaan istu terdeillä enkä juo kaljaa. Mutta muuten.
Kai se pitää taipua ja hankkia wattikammet vielä fättiinkin. Saiskohan noihin sossusta jotain hankintatukea? Muutenkaan ymmärrä, miksi Power2Max-mittari RF:n kampiin maksaa 630 EUR, kun Rivaliin se oli ja on 490 EUR. Luulisi, että aika lailla samaa tavaraa sisukseltaan.
Eilen ajoin 4x8min intervallin, 2min palautuksilla. Vedoissa sykkeet reilu 90% maksimista.
Rauhallista pk:ta ei ole ollut hetkeen, sellaisia sekalaisia ajoja;samassa ajossa lyhyitä vetoja+ajoa n.70% sykkeillä.
Kummallista kyllä, Garmin tuntuu olevan tyytyväinen, ei kehoita hiljentämään tahtia. Eilen ensijainen etu VO2Max.
Katsotaan mitä lauantaina kertoo jos ajelis parin tunnin pk:n. Itsestä tuntuu että olis nyt sen aika. Vaikka käppyrä ilmeisesti muuta väittää.
Tässäpä onkin oiva aasinsilta kysymykseen, että onko joku oikeesti reenannut niin kovaa, että Garmin sanoo, että olisko aika hiljentää välillä? Aiemmin Polaria käyttäneenä tuntuu olevan aika erilinja noissa kuormittavuuden laskemisissa.
brilleaux
15.10.2020, 12.12
^Alussa huomautti kyllä levontarpeen ja keventämisen huomioimisesta kun maantiellä tahkosin liian innoissani.
Nyt taas näyttää siltä että mennään Garminin mielestä sopivalla tasolla, joka on mun mielestä aika kova itselle. Luulo on/oli että pitäis vaan sitä pk:ta tahkota.
Juha Lehtinen
15.10.2020, 12.21
Edelleen Garmin ilmoittaa harjoittelun tilaksi "ei tilaa", vaikka eilen vedin lenkin täpärillä, missä wattikammet. Olis taas senkin ajan voinu istua terdellä juomassa kaljaa. Paitsi etten juurikaan istu terdeillä enkä juo kaljaa. Mutta muuten.
Kai se pitää taipua ja hankkia wattikammet vielä fättiinkin. Saiskohan noihin sossusta jotain hankintatukea? Muutenkaan ymmärrä, miksi Power2Max-mittari RF:n kampiin maksaa 630 EUR, kun Rivaliin se oli ja on 490 EUR. Luulisi, että aika lailla samaa tavaraa sisukseltaan.
Kävin etsiskelemässä mitä tuo ei tilaa tarkoittaa:
Laite tarvitsee harjoittelun tilan arviointia varten vähintään yhden viikon harjoitteluhistorian, mukaan lukien juoksu- tai pyöräilysuorituksia, jotka sisältävät arvion maksimaalisesta hapenottokyvystä.
Sopiiko tuo kuvaus yhtään tuohon probleemaan?.
Juha Lehtinen
15.10.2020, 12.44
^Alussa huomautti kyllä levontarpeen ja keventämisen huomioimisesta kun maantiellä tahkosin liian innoissani.
Nyt taas näyttää siltä että mennään Garminin mielestä sopivalla tasolla, joka on mun mielestä aika kova itselle. Luulo on/oli että pitäis vaan sitä pk:ta tahkota.
Omalla kohdalla pitäisi ottaa kevyt treeni että saisin optimaalisen alueen kuormituksen kohdistuksessa parempaan paikkaan. 7-päivän kuormituksesta kertova paksu vihreä lonkero joka on se optimaalinen alue antaa tosin varsin vapaat kädet tehdä vähän kuormittavammankin treenin. Eilen yövuorosta väsyneillä jaloilla tein varsin reippaan treenin joka osui varsin hyvin optimaaliselle alueelle tuohon vihreään paksuun viivaan. Vedin sentään reippaasti yli 150 keskisykkeellä.
Kävin etsiskelemässä mitä tuo ei tilaa tarkoittaa:
Laite tarvitsee harjoittelun tilan arviointia varten vähintään yhden viikon harjoitteluhistorian, mukaan lukien juoksu- tai pyöräilysuorituksia, jotka sisältävät arvion maksimaalisesta hapenottokyvystä.
Sopiiko tuo kuvaus yhtään tuohon probleemaan?.
Joo, nythän siis vain yksi lenkki wattikammilla. Jännä, että juoksusuorituksesta pystyy laskemaan tuon maksimaalisen hapenoton ihan vaan sykemittarin perusteella, mutta ei pyöräilystä. Miksiköhän? Syke on syke...
Jos jaksaisi välppäillä, niin vetäisi yhden fillarilenkin juoksuprofiililla ja katsoisi, että mitä sanoo. Maastolenkeillä keskari kuitenkin 10 km/h korvilla, joten siitä ei ainakaan jäisi kiinni.
brilleaux
15.10.2020, 12.59
Omalla kohdalla pitäisi ottaa kevyt treeni että saisin optimaalisen alueen kuormituksen kohdistuksessa parempaan paikkaan. 7-päivän kuormituksesta kertova paksu vihreä lonkero joka on se optimaalinen alue antaa tosin varsin vapaat kädet tehdä vähän kuormittavammankin treenin. Eilen yövuorosta väsyneillä jaloilla tein varsin reippaan treenin joka osui varsin hyvin optimaaliselle alueelle tuohon vihreään paksuun viivaan. Vedin sentään reippaasti yli 150 keskisykkeellä.
Juu onhan mullakin varaa tuossa keventää, silti pysyisi hyvin vihreällä. Pitänee ottaa lauantaina se pk kun kroppa niin tuntuis sanovan.
Toki lauantaina taas eri fiilikset kun tässä pari päivää lepää! :D
Juha Lehtinen
15.10.2020, 13.05
Joo, nythän siis vain yksi lenkki wattikammilla. Jännä, että juoksusuorituksesta pystyy laskemaan tuon maksimaalisen hapenoton ihan vaan sykemittarin perusteella, mutta ei pyöräilystä. Miksiköhän? Syke on syke...
Jos jaksaisi välppäillä, niin vetäisi yhden fillarilenkin juoksuprofiililla ja katsoisi, että mitä sanoo. Maastolenkeillä keskari kuitenkin 10 km/h korvilla, joten siitä ei ainakaan jäisi kiinni.
Kun ostin Edge 1030 plussan niin laitoin automaattisen ftp laskennan päälle, ajattelin että parantelee automaattisesti ftp:tä kun saan aikaan riittävän isot watit 20min ajalata. Mutta mitä vielä, se laskee myös kynnys-sykkeen perusteella uudet ftp lukemat. Aina oppii jotain uutta. Pari kertaa olen antanut tuon perusteella päivittää ja laskea aikaisempaa ftp:ni, olen ajatellut että kyllä se tuosta vielä nouseekin.
brilleaux
15.10.2020, 13.13
^Mä otin tuon pois päältä. Silti Edge laskee näemmä jonkun "20min maksimikeskitehon".
Ei vaikuta ftp-arvoon vaikka sen päivittää.
Tässäpä onkin oiva aasinsilta kysymykseen, että onko joku oikeesti reenannut niin kovaa, että Garmin sanoo, että olisko aika hiljentää välillä? Aiemmin Polaria käyttäneenä tuntuu olevan aika erilinja noissa kuormittavuuden laskemisissa.
Juu. Sanoo se kyllä. Garmin ilmoittaa levon tarpeesta, jos se huomaa kehityksen katkeavan, eli kunnon heikkenevän.
"Kuntosi laskee, treeni kuorma on kohdillaan, mutta alaspäin mennään. Kannattaisiko miettiä lepoa?" tjsp
Juha Lehtinen
15.10.2020, 13.26
^Mä otin tuon pois päältä. Silti Edge laskee näemmä jonkun "20min maksimikeskitehon".
Ei vaikuta ftp-arvoon vaikka sen päivittää.
Taitaa vähän kaikki treeniohjelmat ilmoittaa 20min maksimikeskitehot. Oletan että vaikuttaa silloin ftp-arvoon kun parannat sitä.
Niin pitäisikin ja paljon. Pitää tajuta, mitä mikäkin softa mittaa. Garmin yrittää hilata sun hapenottoa ylöspäin ja siinä onnistuukin. Pohjia se ei kuitenkaan paranna.
Garmin ei myöskään ota kantaa treenikausiin. Sen ideana on saada tasaisesti hapenottoa ylös, eikä se tietysti aina voi noin mennä edes kuntoilijalla.
brilleaux
15.10.2020, 13.38
^Onko tunnin intervallitreeni viikkoon liikaa? Suunnitelmissa oli ajaa maanantaisin se, keskiviikkona sitä vähän kevyempi seka-ajo 1-1,5h ja lauantaina +2h rauhallinen pk.
Ei kai nyt koko viikkoa kannata pk:ta hinata? Vai...
Taitaa vähän kaikki treeniohjelmat ilmoittaa 20min maksimikeskitehot. Oletan että vaikuttaa silloin ftp-arvoon kun parannat sitä.
Eikös Garmin päivitä ftp:n muuttuu se sitten ylös tai alas? Vai päivittääkö se vain, jos mitattu wattimittarilla?
Juu. Sanoo se kyllä. Garmin ilmoittaa levon tarpeesta, jos se huomaa kehityksen katkeavan, eli kunnon heikkenevän.
"Kuntosi laskee, treeni kuorma on kohdillaan, mutta alaspäin mennään. Kannattaisiko miettiä lepoa?" tjsp
Hyvä tietää. Minä, kun olen tälläinen omaksi huvikseni päivän tuntemuksella ja fiiliksellä urheileva, niin en ole tuota saavuttanut vaikka joskus on viikko ajo tunnit ollut reiluja. Tietty sopivasti vaikka 1 tai 2 päivän tauko välissä auttaa estämään ylikuormaa, sen lisäksi, että ei puske kovaa, jos ei kulje vaan ajelee vaan köykäsesti tunteja.
Juha Lehtinen
15.10.2020, 13.52
Eikös Garmin päivitä ftp:n muuttuu se sitten ylös tai alas? Vai päivittääkö se vain, jos mitattu wattimittarilla?
Joo, päivittää molempiin suuntiin jos antaa luvan päivittää. Olettaisin että tarvitsee wattimittarin mutta toisaalta tulee mieleeni jos Garminilla on jo tietoa teho- ja sykealueista niin saattaa noilla tiedolla arvioida ilman wattimittariakin, mutta en osaa varmaksi sanoa.
brilleaux
17.10.2020, 13.44
2 tunnin pk (keskisyke 66%)satkun kadenssilla, ihan hyvin osuu yksiin fiilikset Garminin kanssa.
Mutta miks kuormittavuus on eri Edgen ja Fenixin kesken?
Fenixin kanssa ei ole harjoiteltu, roikkunu vaan ranteessa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201017/820f5b5e5be5f85f2eeb3bc832a4af2b.jpg
Fenix:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201017/6a4febeb705538d827af7946609942b5.jpg
Fenix mittaa vuorokauden kokonaisrasituksen, Gaemin pelkän lenkin??
Oletko puuhaPete vai sohvaJorma?
Onko trueup päällä ? Sen pitäisi synkronoida tiedot connectin kautta eri laitteisiin.
https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=a2uguZzTQG4I2HTBvHa0gA
brilleaux
17.10.2020, 16.04
On päällä.
^Onko tunnin intervallitreeni viikkoon liikaa? Suunnitelmissa oli ajaa maanantaisin se, keskiviikkona sitä vähän kevyempi seka-ajo 1-1,5h ja lauantaina +2h rauhallinen pk.
Ei kai nyt koko viikkoa kannata pk:ta hinata? Vai...
No ei todellakaan. Yritä nyt jollain keinolla saada lauantaille 4h peekoota. Sunnuntaille vaikka pitkä kävelylenkki perheen kanssa, jos ei pyörän päälle pääse.
Viikolla toinen terävämpi intervalli ja toinen vaikka 10 => 30min sweetpott vetoja, joiden aikaa ja toistoja jatkat jatkuvasti niin, että kevättä kohden pystyt ajamaan 90min tehollista sweetpottia.
brilleaux
17.10.2020, 18.18
^No oisko antaa yksinkertaista ohjetta tohon sweetspotin tekemiseen? Aika monimutkaisia tulee googlella vastaan...
^No oisko antaa yksinkertaista ohjetta tohon sweetspotin tekemiseen? Aika monimutkaisia tulee googlella vastaan...
Ajat ftp testin ja suhteutat tehon siihen, 85-94% on minusta ok. Tai sitten haet tehon kohdilleen sykkeellä. Esimerkiksi minulla on max syke jossain 190 korvilla ja sweetspotissa syke pitäisi pysyä alle 160.
Lisäksi olen ihan itse päätellyt, ettei syke saisi sweetspoteissa karata, kuten se ftp vedoissa loppua kohden tekee.
Sykkeen pitäisi olla keväällä aika viivasuoraa vielä 4x20 seteissä ja tosiaan reilusti alle kynnyssykkeen. 10min vedot ovat vielä sen verran lyhyitä, että niissä syke väkisinkin nousee ensimmäisen 5min jälkeen, mutta ehkä ymmärrät idean.
Aloita tosiaan 10min seteistä ja ajat niitä sen verran ettei syke lähde karkaaman. 3-4 varmaankin riittää aluksi. Kun kunto nousee, niin 20min vedot ovat se tavoite. Mutta se kokonaisaika ratkaisee, sitä on tarkoitus kasvattaa. Palautuksillakaan ei ole niin väliä. Alkuun pidemmät ja keväällä ei tarvitse taukoa välttämättä ollenkaan.
Ftp testiä riittävän usein, niin ei pääse kunnon nousu yllättämään.
Ai joo, ja kadessia voi mielestäni vaihdella noissa. Aina se aerobiseen kuntoon vaikuttaa. Korkeammalla, liki 100cad vaikutus on parempi kunnon nousuun, mutta matalammalla kadenssilla kehittyy kestovoimaa jalkoihin.
Juha Lehtinen
17.10.2020, 18.57
Itsellänikin tavoitteena saada Sufferfestillä kunto siihen malliin että voisi tehdä 2x20min sweet-spotin tasaisella sykkeellä läpi ja myöhemmin 3x20min. Sitä ennen 5x10min settiä. Sufferfestin treenit vaikuttaa muutaman setin jälkeen ihan hyviltä.
Tietääkö täällä tosiaan kukaan miten tuo garminin kuorman laskeminen toimii? Sehän ei käsittääkseni enää ole pelkkä TSS kuormasta tuleva 7 päivän liukuva keskiarvo, niinkuin mielestäni aiemmin.
https://www.garmin.com/en-US/blog/fitness/ask-expert-training-load/
https://www.firstbeat.com/fi/fysiologia/epoc-harjoitusvaikutus/
Minulla tulee nyt TSS kuormaa 700-800/wk, mutta garmin ilmoittaa vain 370 lukemia viikoittain. Vielä alkukesästä lukemat olivat aika samoissa.
Juha Lehtinen
18.10.2020, 11.43
Tietääkö täällä tosiaan kukaan miten tuo garminin kuorman laskeminen toimii? Sehän ei käsittääkseni enää ole pelkkä TSS kuormasta tuleva 7 päivän liukuva keskiarvo, niinkuin mielestäni aiemmin.
Minulla tulee nyt TSS kuormaa 700-800/wk, mutta garmin ilmoittaa vain 370 lukemia viikoittain. Vielä alkukesästä lukemat olivat aika samoissa.
En tiedä miten tuon kuorman laskeminen toimii mutta laskin äsken tämän viikon TSS kuorman joka on 476,4 kun tarkistin tuon joka suorituksesta, Connect kuitenkin raportoi 371 eli niin kuin sinulla. Lähetin Garminillekin kyselyä, Garminin asiakaspalvelusta ei ole kokemusta joten en tiedä saanko sieltä mitään infoa ja jos tulee niin tuleeko asiasta vaiko asian vierestä.
brilleaux
19.10.2020, 07.38
Ajat ftp testin ja suhteutat tehon siihen, 85-94% on minusta ok. Tai sitten haet tehon kohdilleen sykkeellä. Esimerkiksi minulla on max syke jossain 190 korvilla ja sweetspotissa syke pitäisi pysyä alle 160.
Lisäksi olen ihan itse päätellyt, ettei syke saisi sweetspoteissa karata, kuten se ftp vedoissa loppua kohden tekee.
Sykkeen pitäisi olla keväällä aika viivasuoraa vielä 4x20 seteissä ja tosiaan reilusti alle kynnyssykkeen. 10min vedot ovat vielä sen verran lyhyitä, että niissä syke väkisinkin nousee ensimmäisen 5min jälkeen, mutta ehkä ymmärrät idean.
Aloita tosiaan 10min seteistä ja ajat niitä sen verran ettei syke lähde karkaaman. 3-4 varmaankin riittää aluksi. Kun kunto nousee, niin 20min vedot ovat se tavoite. Mutta se kokonaisaika ratkaisee, sitä on tarkoitus kasvattaa. Palautuksillakaan ei ole niin väliä. Alkuun pidemmät ja keväällä ei tarvitse taukoa välttämättä ollenkaan.
Ftp testiä riittävän usein, niin ei pääse kunnon nousu yllättämään.
Eli:
-Syke n. 85% tai alle maksimista, syke tasaisena.
-Tehot 85-94% ftp:stä
-aluksi 10 min settejä vaikkapa 3-4, palautukset esim. 5min. Millä teholla palautukset ajetaan?
-pyritään pääsemään 4x20min setteihin. "ja keväällä ei tarvitse taukoa välttämättä ollenkaan." En ymmärrä, ajetaan 80min putkeen??
https://www.trainerroad.com/blog/sweet-spot-training-everything-you-need-to-know/
"In this example, we are looking at Ericsson (https://www.trainerroad.com/app/cycling/workouts/1639-ericsson). It’s an hour-long Sweet Spot workout. Each interval is 8 minutes long. During that time, you’ll stay between 88-94% of FTP. That adds up to 32 minutes in the Sweet Spot training zone. After the interval, you’ll get a 4-minute rest. Over the hour, you’ll complete four sets. Finally, you’ll finish with a cool-down. "
Eli sama kuin intervallitreeni, pienemmillä tehoilla ja pidemmillä palautuksilla?
Jep.
90min tosiaan pitäisi mennä sweetspottia ilman taukoja keväällä.
Palautuksen tehoillakaan ei ole sweetspotissa niin väliä. Tehollinen aika on se mikä ratkaisee. Voit ihan hyvin pidentää ja lyhentää intervallejakin. Ajaa erimittaisia. Mikä vaan tuntuu kivalta. Yrität vaan aina jatkaa sitä tehollista aikaa hieman edellisestä viikosta.
Juha Lehtinen
20.10.2020, 19.49
Tuossa vastaus jonka sain Garminilta
Harjoittelun kuormittavuus lasketaan EPOC-arvon avulla. Asia on selvitetty tässä artikkelissa: What Is the Training Load Feature on Garmin Fitness Devices? (https://support.garmin.com/en-US/?faq=SEkNpdGyhR917js0qQL3Q6) Suomen kielellä löytyy myös EPOC-arvoa selventävää materiaalia yhteistyökumppanimme Firstbeatin sivuilta: EPOC & Harjoitusvaikutus (https://www.firstbeat.com/fi/fysiologia/epoc-harjoitusvaikutus/)
Harjoittelun tilasta löydät taas lisää tietoa tästä artikkelista: What Is the Training Status Feature on My Garmin Fitness Device? (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/x-webdoc://D6525ABE-5768-4A83-8368-AFC0A397BD45/support.garmin.com/en-US/?faq=VxKazDQ2mkAmDoQbJriEBA) Ja siinäkin hyödynnettävästä maksimaalisen hapenottokyvyn arvosta täältä: Mitä Garmin-laitteeni maksimaalisen hapenottokyvyn arvo tarkoittaa ja kuinka ominaisuus toimii? (https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=lWqSVlq3w76z5WoihLy5f8)
TSS-arvolla tarkoittanet Training Stress Score-arvoa. Sitä ei käytetä harjoittelun kuormittavuuden eikä tilan pohjana, vaan se on yksittäinen arvo josta löydät lisää tietoa taas tästä artikkelista: What is Training Stress Score®? (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/x-webdoc://D6525ABE-5768-4A83-8368-AFC0A397BD45/support.garmin.com/en-US/?faq=9EOIDzMcjx7kFqTJUGqHj5)
Ei nyt pelkästään Garminia, mutta DCRainmakerilta hyvä keynote, joka on tehty Garmin Developer Virtual -konferenssiin.
https://youtu.be/4D4_UfQsL2c
brilleaux
25.10.2020, 08.34
2h virtuaalipyöräily tavallisesti lauantaina...Garminilla päivät sekaisin. Mikäpä niillä ei olisi[emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201025/f0ef9884ed0fea47f60a4f8198156781.jpg
brilleaux
26.10.2020, 09.57
Mulla on ollu sellainen kuva että Garminin laitteet synkkaa myös keskenään, ilmeisesti ei?
Mistä noi erot johtuvat?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201026/7f6ec3ec827f333793ddd57d7d16febe.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201026/16d60880557204f654a8de408b2be9da.jpg
veloveivari
26.10.2020, 11.01
Ajoin eilen pitkähkön lenkin ilman sykevyötä, kun patteri oli tyhjentynyt. Garmin 530 tallensi watit ja muut, mutta keskisykkeen ja maksimisykkeen lisäsin Apple Watchin tiedoista manuaalisesti Garmin Connectissa. Nyt raportissa näkyy harjoittelun tilassa eilisen kohdalla kuitenkin lepopäivä, eikä training effectiä ole ilmoitettu. TSS ja IF on kuitenkin laskettu. Onkohan tuohon jotain konstia jolla sen voisi vielä näin jälkeenpäin korjata?
Juha Lehtinen
26.10.2020, 11.21
Mulla on ollu sellainen kuva että Garminin laitteet synkkaa myös keskenään, ilmeisesti ei?
Mistä noi erot johtuvat?
Ilmeisesti Fenixin kuormitus päivittyy viiveellä tai sitten on joku muu juttu. Esim. tänään Fenix ilmoitti kuormitus lukemaksi 432 ja Edge 942. Synkronoin uudestaan Fenixin Connectilla niin Fenixin lukemaksi ilmestyi 703.
Pitäisiköhän tuon 703 olla sitten sellainen lukema jossa on huomioitu Edgen arvo myös?, ainakin aika lähellä se on. Itselläni on tällä hetkellä Edgessä kuormituksen kohdistus niin että anaerobinen on just jetsulleen kohdallaan ja korkea aerobinen karvan verran yli ja matala aerobinen karvan verran alle optimi alueen. Tuskin tuon tarkempaan en pysty kohdistusta pitämäänkään eikä varmaan tarviskaan.
2h virtuaalipyöräily tavallisesti lauantaina...Garminilla päivät sekaisin. Mikäpä niillä ei olisi[emoji16]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201025/f0ef9884ed0fea47f60a4f8198156781.jpg
Niin tuossa Garminin kuvaajassahan verrataan askelmääriä. Virtuaalipyöräily ei varmasti askelia mittariin tuo ja askelmäärien perusteella lauantai voi olla passiivisin päivä, vaikka siinä muuta aktiviteettia olisikin. Se on sitten toinen asia, että pitäisikö tuo jotenkin huomioida, että kaikki liikunta ei askelmääriä lisää yms.
brilleaux
26.10.2020, 12.36
Niin tuossa Garminin kuvaajassahan verrataan askelmääriä. Virtuaalipyöräily ei varmasti askelia mittariin tuo ja askelmäärien perusteella lauantai voi olla passiivisin päivä, vaikka siinä muuta aktiviteettia olisikin.
No niimpä olikin, sokealta jäi huomaamatta! [emoji16] Askelmäärän suhteen varmasti pitääkin paikkansa.
Juha Lehtinen
26.10.2020, 12.43
Itse olen paperitehtaalla töissä ja joudun työni vuoksi myös trukkia ajamaan. Pitkään ihmettelin askelmääriä joita 8-tunnin työrupeaman aikana tuli. Tässä yhtenä työpäivänä huomasin kun ajelin trukilla ja toin materiaalia itselleni niin huomasin että tärähdykset ajon aikana hämäsi Fenixiä ja lisäsi askelmäärää. En olisi muuten huomannut mutta Fenix värähti ranteessa kun vuorokautinen askelmäärä täyttyi kesken ajamisen, siitä sitten seurasin pidempään ilmiötä.
Onko muilla ollut ongelmia Etrexin datansiirrossa senlaisia ongelmia, ettei esim. nousumetrit ja ajettu pisin matka rekisteröidy Connectiin? Forerunner näytti virheelliset tulokset aiemmin, mitkä siirsin Connectiin, mutta sen suorituksen poistin ja siirsin Etrexin tiedoston Connectiin. Siis nousumetrit yms näkyy Connectissa, mutta omiin ennätyksiin ne ei päivity. Ratkaisua?
Sain vastauksen Garminilta ylläolevaan ongelmaan.. Ei tavallinen maallikko olisi voinut tätä tietää. Miksiköhän tuokin on noin rakennettu. Kaikki data on kuitenkin tallessa ja käytettävissä..
"Valitettavasti eTrex 32x -laite ei käsittele suoritusdataa samalla tavalla kuin ns. fitness -tuotteemme, jonka vuoksi niistä saatu data ei tallennu esimerkiksi ennätyksiin. Tästä syystä ainoastaan tiettyjen tietojen saaminen ja käsittely kyseisellä laitteella on mahdollista Garmin Connectissa."
Garminin GPSMAP 66i -laitteessa voi asetuksista valita tallennetaanko reitistä GPX- ja FIT-muotoiset tallenteet vai pelkästään GPX. Taitaapi olla, että eTrex osaa vain GPX:n ja Connect taas toimisi parhaiten FIT-muotoisten fileiden kanssa, joita Garminin urheilutuotteet tallentavat. Sinällään ihan loogista…
=)juha
Onkos ketään törmännyt vastaavaan ongelmaan, että omia sykerajoja mm. maksimisykettä ei voi muuttaa käyttäjäasetuksista? Tulee vain herjaa "jotain meni vikaan, yritä uudelleen". Myös selaimen kautta herjaa jos yrittää tehdä muutoksia eikä tallenna. Laitteesta voin asettaa rajat normaalisti mutta sekään ei päivity Connectin puolelle.
Onkos ketään törmännyt vastaavaan ongelmaan, että omia sykerajoja mm. maksimisykettä ei voi muuttaa käyttäjäasetuksista? Tulee vain herjaa "jotain meni vikaan, yritä uudelleen". Myös selaimen kautta herjaa jos yrittää tehdä muutoksia eikä tallenna. Laitteesta voin asettaa rajat normaalisti mutta sekään ei päivity Connectin puolelle.
Garminin helppari ilmoitti "Olemme Garminilla -tietoisia tästä ongelmasta Garmin Connectin palvelimien kanssa ja tutkimme asiaa aktiivisesti."
Nyt näytti menevän muutokset läpi normaalisti.
Mutta 7 päivän kuormitus näyttää tällä hetkellä laitteessa eriä kuin Connectin puolella. Jostain syystä tuon synkkaus on Connectin puolella muutaman päivän jäljessä.
sama täällä, 7 pv kuormitus jumissa 5.10 tilanteessa. Helpdesk sanoi että korjautuu kohtapuoliin.
Juha Lehtinen
18.11.2021, 17.54
Tuli tehtyä tänään 1-tunnin mittainen treeni Zwiftissä jossa tuli ajeltua 6-minuuttia Z6-Z7 alueella ja Connect näyttää että ainoastaan 33s Z6 alueella ja 2m15min Z7 alueella. Strava näyttää kuitenkin oikein. Tuo 6min pitäisi olla likimain kaikki Z7 alueella, mitenkä Garmin noin paljon väärin laskee?. Luulenpa että taitaa aikaisempienkin tehoalueiden kokonaisajat olla virheellisiä.
edit. Garmin 1030 Plussan tehoalueeksi oli näköjään määriteltynä 9 Coggan iLevels, voisikohan tuo aiheuttaa sekoilun kun Connectissa on kuitenkin ainoastaan 7-aluetta näkyvillä?.
Eiköhän connect näytä sykealueita.
Eiköhän connect näytä sykealueita.Mulla ainakin vaan 5 sykealuetta connectissa
^Onhan Connectissa syke- ja tehoalueet. Viisi syke- ja seitsemän tehoaluetta.
^Onhan Connectissa syke- ja tehoalueet. Viisi syke- ja seitsemän tehoaluetta.On on. Mä tarkoitinkin että sykealueita on vain viisi. Kysyjä puhuu Z6 ja Z7...
Juha Lehtinen
19.11.2021, 12.33
Joo siis tarkoitin tehoalueita jotka connect näyttää joka suorituksesta graaffisena jakautumana alueille Z1-Z7 niin ainakin eilisen treenin kohdalla on iso virhe kuinka paljon ajoin tehoalueella Z7. Connect näyttää että olisin ajanut ainoastaan reilut 2min Z7 tehoalueella kun todellinen aika olisi n.6min.
edit. Värkkäsin Zwiftiin 1-tunnin testiharjoitteen jossa aikaa pitäisi Z6 tehoalueelle tulla 10min. Saa nähdä mitä mieltä connect on tuosta.
Juha Lehtinen
19.11.2021, 17.10
Nyt näytti testitreenin jälkeen Connectin tehoaluejakauma siltä kuin pitikin.
Mistä tuo connect arpoo max hapenottokyvyn, kun en edes käytä noissa kelloissa sykemittaria?
^
Maksimisyke:
a) 220-ikä
b) itse asetettu
c) laitteeseen voi laittaa myös automaattisen asetuksen, eli laite kerää tietoa ja muuttaa maksimia mikäli sellainen on havaittu
HOW DOES GARMIN CALCULATE V02 MAX?Whether your a competitive athlete or enthusiast, most likely you have heard of VO2 max. VO2 max attributes to the highest volume of oxygen you can employ during exercise. It’s generally used to test the aerobic endurance or the cardiovascular shape of athletes during a training period.
Not many people can afford the luxury of being lab-tested thought. That is why brands like Garmin have developed a way to estimate or calculate VO2 max through their wearables.
Garmin uses their Firstbeat Fitness Test to calculate VO2 Max for a variety of activities. You can see their patent on the technology here (https://patents.google.com/patent/US20110040193A1/en).
For Garmin to calculate the athletes VO2 Max it collects the following data from each user:
1 – Age and personal background is recorded
2 – Exercise is started with data collected from heart rate and speed.
3 – The data collected from the activity is segmented into different heart rate scales based on the user’s background information.
4 – During the activity reliability is measured based on continuous activity (stopping etc)
5 – The most credible data segments are then used to estimate the aerobic fitness level through heart rate and speed data.
(https://sportcoaching.co.nz/?_dnlink=25162&aid=25756&t=1637166193&strack=415248)https://sportcoaching.co.nz/wp-content/uploads/2021/02/336x280_mtb_training_plans.jpg?ezimgfmt=rs:336x280/rscb9/ng:webp/ngcb9
VO2 MAX GARMIN CALCULATIONSpeed data is then taken from reliable segments and used to estimate a VO2 Max score. This is taken from 20-30 second periods using one of the VO2 calculations below:
READ Snow Angel Exercise & Workout – UPDATED 2021 – A Complete Guide
(https://sportcoaching.co.nz/snow-angel-exercise-workout/)
Walking and Pole Walking: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=1.78*speed*16.67[tan(inclination)+0.073]
Running on a Level Ground: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=3.5 speed
Running in a Hilly Terrain: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=3.33*speed+15*tan(inclination)*speed+3.5
Cycling: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=(12.35*Power+300)/person’s weight
Rowing (Indoor): Theoretical VO2 (ml/kg/min)=(14.72*Power+250.39)/person’s weight
Unit of speed = kilometers per hour (km/h)
Unit of inclination = degrees)(°)
Unit of power = watts (W)
Unit of weight = kilograms (kg)
From these calculated values heart rate is then used to define the effort of segments. So after you have set your heart rate training zones, Garmin uses it to determine the effort you are working at. That effort is then used to determine VO2 as a %VO2max value.
Käytin sanaa arpoo, kun hieman epäilen omaa tulosta . Väittää että olen ylimmässä 1 prosentissa ikäisteni joukossa ja kuntoikäni on 20.
Kyllä se laskee tuollaisen tilastollisen otannan ja em. kaavojen mukaan.
Miten se osuu kunkin yksilön kohdalle on sitten toinen juttu.
Valtaosa testatuista menee ilmeisesti noin 7 ml haarukkaan.
Suurempia virheitä tulee jos sykkeet ja taustat väärin.
Jos muistan oikein jotain juoksemisjuttuja (puolikas aikaan hieman päälle 1.30 ja ikääkin nimimerkin verran, lisäys: siis 69), niin eiköhän tuo garmin sinun kohdalla aika lähellä oikeaa ole.
HOW ACCURATE IS GARMIN’S V02 MAX?
Measuring data through wearables is one of sport’s greatest breakthroughs which helps us to analyze our training better than ever. But how accurate is Garmin’s VO2 max? And how does it pair against laboratory testing?
Firstbeat Analytics (https://www.firstbeat.com/en/) (a unit of Garmin Ltd) carried out its own research to verify its technology and it’s effectiveness at determining VO2max. The study used 2690 runs from 79 different runners that had previously had their VO2 max tested 4 times during a 6-9 month period. The results from these runners found that Garmin’s VO2 max estimation was 95% correct and the error was less than 3.5ml/kg/min.
The results are reasonably accurate granting most sub maximal testing has an error of 10-15%.
While this all sounds too good to be true there are some other factors that come into play. If a user has underestimated their HRmax by 15 beats/min the VO2 max will show an error of around 9%. If on the other hand, they overestimate 15 beats/min they will see a discrepancy of about 7%.
Mukavahan tuo, jos noin hyvässä kunnossa olen. Kiitos asiaa valaisevista artikkeleista. (Lukemaksi connect antaa 57)
Kuminauha
20.11.2021, 20.41
Itselläkin antaa saman luvun joka on mielestäni yllättävän hyvä (top 5%) vaikka en liiku aktiivisesti välttämättä edes kerran viikossa.
EDIT: ikää siis on 36v
Joo, meillä läskeillä ei ole pääsyä noihin lukemiin. Onneksi pärjää siinä fillarin ”suhdeluvussa” :D
Juha Lehtinen
21.11.2021, 11.28
Itselläni luku on 46-47 välillä vaihdellut. Ihan tyytyväinen että on tuollainenkin kun ikää on 57 enkä mikään lahjakas urheilija ole.
Minulla näyttää 67. Anaerobiseksi kynnyssykkeeksi Garmin ehdottaa 178-179, joka menee melko lähelle laktaateista mitattua 182. Tuo mitattukaan arvo sinänsä ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta varmaan se kynnys kuitenkin jossain noilla kohdin on. Arvioitu kynnysteho vaihtelee hiukan enemmän, riippuen ajaako tiellä/soralla vai maastossa. Käytössä sykkeen lisäksi tehomittari(t). Ikä 44.
dirtyrider
01.03.2022, 16.48
Toimiiko kellään Androidin Syncmytracks siirto Garmin Connectista? Herjaa ettei saa ladattua harjoituksia, salasana varmasti oikein, kun tuohon ei ole koskettu. Siirrot Polar Flowsta toimii kyllä Sports Trackerin suuntaan. Piti kaivaa vanha Android luuri esille tuota hommaa varten, kun iPhonelle ei ole tuota, mutta eihän homma sujunutkaan.
Juha Lehtinen
24.01.2023, 08.03
Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa että Garmin Connectin kuormituksen kohdistus näyttää tyhjää. Itselläni tuota nyt on ollut, toviksi on ilmestynyt kun olen käynnistänyt Garmin 1030 ja synkronoinut kunnes taas on jossain vaiheessa näyttänyt tyhjää. Nyt tuli joku päivitys, saas nähdä vaikuttaako tuohon vaivaan.
Ohiampuja
28.02.2023, 14.35
Tuli ajettua Edgen kanssa ihan mukava lenkki, ja haluaisin tallentaa sen reitiksi. Mutta kuinka se tehdään? Tai onnistuuko se ylipäätään?
Tuli ajettua Edgen kanssa ihan mukava lenkki, ja haluaisin tallentaa sen reitiksi. Mutta kuinka se tehdään? Tai onnistuuko se ylipäätään?
onnistuu. Lenkin sivun oikea yläkulma -> hammasratas -> save as course (tallenna reitiksi tms. suomeksi varmaan)
^^
Toimii tuossa selainversiossa, kännykkäsovelluksessa ei vissiin onnistu.
Ohiampuja
28.02.2023, 16.59
Kännykällä etsiskelin tuollaista nappia mutta luurista sellaista en löytänyt.
Eli kuten yleensä, tietsikka on parempi kuin kännykkä. :)
Mistä Connectista tai kännyapista saa näkyviin viikko/kk tasolla kuinka paljon on tehnyt harjoituksia per laji km ja tuntimäärissä? Samanlainen näkymä kuin Stravassa tai Intervals.icu:ssa. Kännyappi näyttää kalenterissa vain värillisä palkkeja ja mistään ei saa hyvää kuvaa kokonaismääristä tai matkoista kuluvan viikon ja kuukauden osalta.
Mistä Connectista tai kännyapista saa näkyviin viikko/kk tasolla kuinka paljon on tehnyt harjoituksia per laji km ja tuntimäärissä? Samanlainen näkymä kuin Stravassa tai Intervals.icu:ssa. Kännyappi näyttää kalenterissa vain värillisä palkkeja ja mistään ei saa hyvää kuvaa kokonaismääristä tai matkoista kuluvan viikon ja kuukauden osalta.Connectissa reports ja sieltä progress summary. Sit filtteriin activitity ja valitsee sopivan ajankohdan..last month tms.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230311/e680b63c425be0dbf1209f261d58a6a2.jpg
Sent from my 2201123G using Tapatalk
Kiitos paljon! Tätä juuri etsin ja kaipasin.
Pystyykö connectin selainversiolla muokkaamaan valmista .gpx tiedoston reittiä keskeltä matkaa? Siis, että deletoisin vain pienen pätkän keskeltä reittiä ja reitittäisin sen pätkän uudelleen. Yritin vaikka mitä, mutta sain vain poistettua reittiä joko alusta tai lopusta.
casanova
11.03.2023, 23.49
Pystyykö connectin selainversiolla muokkaamaan valmista .gpx tiedoston reittiä keskeltä matkaa? Siis, että deletoisin vain pienen pätkän keskeltä reittiä ja reitittäisin sen pätkän uudelleen. Yritin vaikka mitä, mutta sain vain poistettua reittiä joko alusta tai lopusta.
Ymmärsinköhän nyt oikein sen, mitä haluat saavuttaa? Jos kyse on jonkun liikuntasuorituksen GPS-jäljen muokkaamisesta, se tuskin Connectilla onnistuu, mutta Connectin reittisuunnitteluun voi tuoda GPX-tiedoston pohjaksi ja muokata reittiä haluamallaan tavalla.
Connectilla reitin suunnittelussa on omat erityispiirteensä. Reitin pakkopisteitä kannattaa lisätä suht tiuhaan, sillä kaikki muutokset tehdään lähimpien pakkopisteiden välille. Ohjelma pyrkii oikaisemaan reitin joko heatmapin, tieverkon tai käyttäjän itse pakottaman reitin mukaan.
https://pic.useful.fi/ukQOPmk5u.jpg
Tämän kanssa saa olla varovainen, ettei mene koko reititys uusiksi.
https://pic.useful.fi/RmyYHmNe-.jpg
Kiitos casanova. Ei suoraan vastannut ongelmaan, mutta tajusin itse kun lähdin yrittämään uudelleen. Pakko sanoa, että paljon olisi tässä softassa parannettavaa. Yritin siis tehdä tuota mitä kuvilla näytit, mutta ei onnistunut millään. Huomasin, että siellä lenkillä mitä deletoin oli course point ja se piti siis poistaa ensin. Voisi mielestäni nuo course pointit olla oletuksena näkyvillä.
Kiitos casanova. Ei suoraan vastannut ongelmaan, mutta tajusin itse kun lähdin yrittämään uudelleen. Pakko sanoa, että paljon olisi tässä softassa parannettavaa. Yritin siis tehdä tuota mitä kuvilla näytit, mutta ei onnistunut millään. Huomasin, että siellä lenkillä mitä deletoin oli course point ja se piti siis poistaa ensin. Voisi mielestäni nuo course pointit olla oletuksena näkyvillä.Noihin muokkauksiin on paremmat ohjelmat. Ridewithgps, Komoot, ...
Sent from my 2201123G using Tapatalk
casanova
13.03.2023, 23.30
^ Aika pitkälti makuasia se tietysti on, millä reittinsä haluaa tehdä. Itse käytän Stravan ja Garmin Connectin reittityökaluja. Näitä muitakin on tullut kokeiltua.
casanova
13.03.2023, 23.30
Kiitos casanova. Ei suoraan vastannut ongelmaan, mutta tajusin itse kun lähdin yrittämään uudelleen. Pakko sanoa, että paljon olisi tässä softassa parannettavaa. Yritin siis tehdä tuota mitä kuvilla näytit, mutta ei onnistunut millään. Huomasin, että siellä lenkillä mitä deletoin oli course point ja se piti siis poistaa ensin. Voisi mielestäni nuo course pointit olla oletuksena näkyvillä.
Hyvä jos ongelma ratkesi. Ei tuo ihan loppuun asti mietitty työkalu tosiaan ole, mutta ominaisuuksien kanssa oppii tulemaan toimeen.
Tarkoitus lähteä ajelemaan kesällä Italiaan reitit on Google mapsissa valmiina,mutta miten ihmeessä saan ne vietyä esimerkiksi Stravaan tai Connectiin ja sitä kautta Edgeen tai puhelimeen?
Muuta reitti tuolla: https://mapstogpx.com/ gpx muotoon ja siitä Connectissa reitiksi.
Lähteäkkö Garminin vai Stravan suuntaan kun osa aktiviteeteissä ei synkkaudu Garminista Stravaan?
Esim. noita "hämeenlinna race" tapahtumia ei näy Stravassa.
Viime kesänä vastaavat aktiviteetit synkkautui ok.
https://drive.google.com/file/d/1hYvwTOWTQOHOd_ADECx7HBRRd1-HEZnO/view?usp=drive_link
^Ei kai Strava mitään automatkoja kelpuuta?
^Ei kai Strava mitään automatkoja kelpuuta?Workout tyypiksi ne on viime kesänä stravaan tulleet.
Tuo race on Garminin oma appi fenixiin.
Todellinen laji on ratamoottoripyöräilyn.
https://strava.app.link/ypgXG9M23zb
Mutta siis joku muutos on talvella tullut.
Lähetetty minun 2201123G laitteesta Tapatalkilla
Miten nykyään muutetaan suoritus, vaikka mtb-ajo, reitiksi? Ennen se hoitui helposti, mutta nyt en löydä tätä valikosta.
Edit: löytyi, mutta muistelen että aiemmin reitti näkyi myös karttana.
Siis miten voin jatkaa tallennettua coursea pidemmälle. Voin vaan liikuttaa tuota ending pointtia, mutta miten sen saa kokonaan pois?
Osaako joku sanoa että eikö tuosta Garmin Connectista tosiaan saa jaettua aktiviteettia siten, että siihen sais suoraan se kartan kuvaksi? Ilman että ottaa siitä screenshotin ja sit lisää galleriasta. Polarista sai ainakin kätevästi jaettua treenin suoraan kuvana.
Nuoli reittinäkymän oikeassa laidassa avaa kartan.
Mun kännykän ruudulla nuoli ei näy, ellei siirrä ruutua hieman.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230707/2c047ac94174783e1e06830bff6d43e2.jpg
Nostellaas tätä. Saako Connectissa jostain tarkasteltua suorituksia itse valitsemaltaan aikaväliltä? Löydän vain oletukset, eli 7 päivää, 4 viikkoa, 6 kuukautta, 1 vuosi mutta jos vaikka haluan valita statsit vuoden alusta alkaen, niin miten sen saan? En löydä android-apista enkä selain-versiosta.
Muoks: Löysinkin, webbiversiossa se oli Yhteenveto edistymisestä.
Mistähän voisi johtua kun nyt kuukauden verran Fenix 6X synkkaa tosi huonosti ? Kello ja känny (iPhone 14) resetoitu. Bluetooth ei meinaa millään synkata mutta wlanilla menee heti??
maalinni
01.03.2024, 18.21
Mistähän voisi johtua kun nyt kuukauden verran Fenix 6X synkkaa tosi huonosti ? Kello ja känny (iPhone 14) resetoitu. Bluetooth ei meinaa millään synkata mutta wlanilla menee heti??
Minulla teki tuota, niin resetoinnit kyllä auttoivat. Mites jos unohtaa laitteen bluetooth asetuksista ja yhdistät uudelleen?
6X Pro, Oneplus Open eli android. Synkannut ok ja jaellut ilmoitukset kelloon hyvin.
Appleen en osaa sanoa.
Sent from my iPhone using TapatalkMitä tarkoittaa resetoitu? Yhteys resetoitu vai ihan koko kello?
Onko kello ollut paritettuna muihin puhelimiin?
Toisilla foorumeilla sanotaan, Garminit voi parittaa muutaman kerran eri puhelimiin, jonka jälkeen yhdistäminen alkaa tökkimään. Siitä pitäis selvitä tekemällä täysi resetti kellolle.
maalinni
04.03.2024, 06.54
Minulla riitti pelkkä laitteiden uudelleenkäynnistys.
Minulla teki tuota, niin resetoinnit kyllä auttoivat. Mites jos unohtaa laitteen bluetooth asetuksista ja yhdistät uudelleen?
Täytyy varmaan unohtaa laite ja parittaa uudestaan. Tänäänkin kesti todella kauan että meni bt yhteyden yli.
Tuntsan Palo
08.03.2024, 10.30
Kuinka luotettava tuo Garminin HRV-mittaus on? Lähinnä onko siitä ortostaattisen testin ( Polarilla on nukuttava vyön kanssa, tihrustettava ilman laseja testi päälle, eikä oikein aamukusellakaan voi käydä) korvaajaksi?
maalinni
08.03.2024, 17.53
Kuinka luotettava tuo Garminin HRV-mittaus on? Lähinnä onko siitä ortostaattisen testin ( Polarilla on nukuttava vyön kanssa, tihrustettava ilman laseja testi päälle, eikä oikein aamukusellakaan voi käydä) korvaajaksi?
Mistäs sen tietää, kun ei voi verrata mihkään. No kyllä isossa mittakaavassa se on linjassa yleisen väsymyksen ja paljon treenaamisen kanssa. Pari lepopäivää, niin se kyllä aina nousee.
Kuinka luotettava tuo Garminin HRV-mittaus on? Lähinnä onko siitä ortostaattisen testin ( Polarilla on nukuttava vyön kanssa, tihrustettava ilman laseja testi päälle, eikä oikein aamukusellakaan voi käydä) korvaajaksi?Kyllä se on aika hyvä, kunhan vain ranne on rakenteeltaan sopiva mittaamista varten. Itsellä on Garmin Marq ja Oura. Oura toki antaa enemmän infoa mutta keskimäärin arvot ja trendit ovat Garminissa hyvin samansuuntaiset Putaan verrattuna.
testistä en tiedä, mutta kyllä se Ouran kanssa ihan samansuuntaista käyrää piirtää. Alla verrokkina oma viimeyö:
https://i.ibb.co/jWvYg6C/6-B4-A6753-A0-A3-4-E63-8-C66-1066-B5-C3-D378.jpg
Garminin käyrä loppuu 25 min aikaisemmin, siksi lopun nousu ei näy siinä.
Taimo M.
15.12.2024, 15.22
Vieläkö Garminilla oli olemassa jokin työkalu jolla sai yhdistettyä kaksi lenkkiä? Sain tumput kädessä keskeytettyä tallennuksen
lenkin puolivälissä ja piti sitten aloittaa uusi, pitäisi saada nuot nyt yhdistettyä...?
Vieläkö Garminilla oli olemassa jokin työkalu jolla sai yhdistettyä kaksi lenkkiä? Sain tumput kädessä keskeytettyä tallennuksen
lenkin puolivälissä ja piti sitten aloittaa uusi, pitäisi saada nuot nyt yhdistettyä...?Ei tietääkseni Garminilla ole, mutta FITfiletoolsilla onnistuu helposti
https://www.fitfiletools.com
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
Taimo M.
15.12.2024, 20.25
Ei tietääkseni Garminilla ole, mutta FITfiletoolsilla onnistuu helposti
https://www.fitfiletools.com
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
Kiitos! Tätä juurikin hain ja muistelin/luulin vain että se oli Garminin tuotos. Pitää laittaa talteen sivu. :)
Dodi, eiköhän garminin politiikka kerätä rahat laitteilla tule pikkihiljaa päätökseensä.
kk/maksullinen connect+ on julkaistu.
https://www.dcrainmaker.com/2025/03/garmin-connect-plus-subscription-walkthrough.html
En edes jaksa lukea mitä tuo tällä hetkellä sisältää. Pelkkä julkaisu tulee kyllä kertomaan garminin suunnan, eli siirrytään samaan mihin muutkin. Pikkuhiljaa siirtyy kaikki uudet ominaisuudet connect+ versioon ja jos ei porukka tajua vieläkään maksaa kk-maksuja, niin sitten aletaan rampauttamaan laitteitakin.
Tuosta on aivan varmasti olemassa pitkän aikavälin suunnitelmat jo.
Oikeastihhan tällä kk-maksulla olisi mahdollista tehdä hyviäkin juttuja. Esim tuoda uusien laitteiden kaikki ominaisuudet, kuten hrv ja treenien seurannat, halpoihin fittness rannekkeisiin. Tämä vaan ei varmastikkaan ole garminin ideana.
Vaikea tietää Garminin suunnitelmista, mutta uskoisin että perustoiminnot ja analyysit, jotka riittää 90%:lle käyttäjistä, pysyy ilmaisena. Muutenhan siinä käy niin, että asiakkaat siirtyy muille merkeille. Tällä hetkellä Garminin rannelaitteen on selkeästi paljon kalliimpia kuin kilpailijoilla, joten jos vielä sovelluksesta joutuu paljon lisämaksua maksamaan, se on taviskuntoilijoille varmasti kynnys siirtyä toiseen merkkiin.
Itse taas uskon, että hrv:stä eteenpäin kaikki tulee siirtymään vielä maksulliselle puolelle.
Ei ne dorkia ole. Kehitetään jotain kehittynyttä unenseurantaa, joka neuvoo vaihtamaan kylkeä tekoälyn avulla ja tavikset maksaa.
Juha Lehtinen
28.03.2025, 10.38
Mitä nyt äkkiseltään katsoin niin mitään ainakaan itselle hyödyllistä en maksullisesta versiosta löytänyt josta viitsisin maksaa. Ajattelen muutenkin asiasta niin että Garmin laitteista kun joutuu jonkin verran maksamaan niin tuntuu hölmöltä maksaa vielä lisää laitteen valmistajan ohjelmistosta, niin kauan kun on ilmainen versio olemassa niin sillä mennään. Aika härskiä olisi jos ilmaisversiosta jotain siirrettäisiin maksulliseksi. Tästä linkistä (https://www.garmin.com/en-US/p/1565777) saa nyt jotain käsitystä mitä maksullinen pitää sisällään.
No mutta näin toimii kaikki nykyään. Vähän kerrallaan pakotetaan porukka kk/maksulliseen versioon.
Sotanorsu666
28.03.2025, 11.37
Onko kukaan saanut Garminin kelloa pariliitettyä Concept 2 soutulaitteen PM5 näytön kanssa? Pitäisi olla kai mahdollista, mutta en ainakaan itse osannut tuota toimenpidettä tehdä. Garminilta vastasivat asiaan, että pitäisi kysyä Conceptilta asiaa. Kysyin Suomen maahantuojalta asiaa äsken ja odottelen sieltä vastausta, mutta kysellään nyt täälläkin.
Itse taas uskon, että hrv:stä eteenpäin kaikki tulee siirtymään vielä maksulliselle puolelle.
Ja samalla hetkellä itsellä vaihtuu ekosysteemi jos tuon tekevät.
Olen ollut aikeissa päivittää tämän oman Fenix Pro 6:n uudempaan malliin, mutta nyt menee jäitä hattuun ja holdiin tämä hanke.
En usko että nykyisiä ominaisuuksia alettaisiin siirtämään maksulliselle puolelle, mutta tuleeko ilmaiseen connectiin mitään uutta tämän jälkeen? Eipä sillä että siellä olisi uusia ominaisuuksia tullut viimeisten viiden vuoden aikana muutenkaan.
Onhan noita uusia tullut vaikka miten viime vuosina.
Tuossa yllä olevassa linkissäkin on mun mielestä kaikki sellaisia, mitkä pitäisi olla jo ilmaisessa mukana.
Kuminauha
28.03.2025, 12.25
En itse usko että mikään laitteiden rautaan liittyvät ominaisuudet menisi maksumuurin taakse (esim joku EKG tms mittaus). Maksumuuri taakse ehkä menee juuri tarkempi raportointi ja statistiikkahistoria.
En itse usko että mikään laitteiden rautaan liittyvät ominaisuudet menisi maksumuurin taakse (esim joku EKG tms mittaus). Maksumuuri taakse ehkä menee juuri tarkempi raportointi ja statistiikkahistoria.
Statistaakkaahan nuo kaikki on. Esim hrv. Siitä tarkemmat analyysit esim juurikin tuolle unenseurannalle. Tuon vuoksi kelloja myydään muillekkin kuin urheiluhönöille.
maalinni
28.03.2025, 17.32
Aika perse suuntaus. Mitähän kuluttajasuojalaki sanoisi, jos nykyiset ominaisuudet muuttuisi nykyissä laitteissa maksullisiksi?
maalinni
28.03.2025, 17.34
7e/kk jostain tekoälyttömyyskikkareesta, joo shut up and take my money.
Tuo nyt on trendinä vähän siellä sun täällä. Pyritään palvelulaskutukseen kertakaupan sijaan, jolloin kassavirta on vakaampi eikä business perustu siihen että vuosittain tehdään laitteesta uusi versio jossa on joku näennäisparannus, joka on amazing ja incredible ja houkutellaan jengi vaihtamaan vanhat laitteet uusiin.
Tuo nyt on trendinä vähän siellä sun täällä. Pyritään palvelulaskutukseen kertakaupan sijaan, jolloin kassavirta on vakaampi eikä business perustu siihen että vuosittain tehdään laitteesta uusi versio jossa on joku näennäisparannus, joka on amazing ja incredible ja houkutellaan jengi vaihtamaan vanhat laitteet uusiin.
Joo, näinhän se garmin varmaan ajattelee.
Jos otetaan esimerkiksi vaikka whoop. kk/maksu laitteen kanssa 30e ei alkuun kuulosta pahalta, mutta kun sen kääntää vaikkapa 4v ajelle, jonka kello hyvinkin kestää, niin garmin alkaakin tienata aika paljon vähemmän mitä whoop sillä "halppis" rannekkeella.
1440e, sillä saa jo muutamankin komean garminin kellon. Joissa siis on kyllä muutakin mukana kuin tuo ranneke. Ei ne nyt ihan ilmaisia ole tehdä tai suunnitella.
Ei oo ihan kestänyt kolmea vuotta garmineiden akut tai laitteet muuten joten se upgrade on "pakotettu" muutenkin. Tulee melkein halvemmaksi ostaa uusi vehje muutaman vuoden välein. Varsinkin kun tähän mennessä niille vanhoille on löytynyt joku toinen käyttäjä.
Kuka se toinen käyttäjä laitteelle, jonka akku on kaputt, on ollut?
Se joka käyttää vain lenkkien ajan eli noin tunnin pari kerrallaan. Vs itse lataan kerran viikossa joten jos akku ei enää kestä 7 päivää yhteen menoon, akku on kaput.
maalinni
29.03.2025, 08.42
Sais eu säätää lain että akku pitää olla vaihdettavissa
Se joka käyttää vain lenkkien ajan eli noin tunnin pari kerrallaan. Vs itse lataan kerran viikossa joten jos akku ei enää kestä 7 päivää yhteen menoon, akku on kaput.
Niin sulla ei ole viikon sisällä latausmahdollisuutta? Tuo on kyllä varmasti totta vaellusreissuilla.
Minä taas en käytä kelloa lainkaan lenkkien aikana, eli latausmahdollisuuksia on ja paljon.
No jaa, lähinnä en tykkää että kello ei mittaa erityisesti stressiä (koska tuppaa olemaan sen kanssa ongelmia). Vois tietty hoitaa sillä että ois stressikello ja lenkkikello. Ehkä joskus tulevaisuudessa onkin. Tai stressisormus.
Minusta kello ei suorituksen aikana mittaa muutenkaan stressiä. Ei siinä järkeä olisikaan urheilun aikana.
Ei mittaa eikä myöskään, jos se havaitsee paljon aktiivisuutta tai näitä move iq eventsejä. Helpostihan tuon näkee siitä käppyrästä Garmin Connectissa, että tyhjää on. Käyt esim. kolaamassa pihan lumesta laittamatta treeniä päälle niin siihen stressin mittaukseen tulee aukko.
Niin se urheiluhan on vähän samanlaista rasitusta kropalle kuin stressikin. Ei kellon ole mahdollista mitata erillistä stressitasoa kun suoritus on käynnissä. Näin ainakin itse ajettelen ja sen vuoksi en nää syytä pitää kelloa ajaessa, kun data tulee kuitenkin edgestä.
Jep, ei sillä ole merkitystä, jos on Edge mittaamassa.
Mittailikohan nuo Garminit kuitenkin hrv:tä suorituksen aikana? Ajattelin että laite pystyisi käyttämään tuota tietoa osana sen hetken suorituskyvyn arvointia. Tietysti sykkeen, tehon ja/tai nopeuden kanssa yhdessä.
Mittailikohan nuo Garminit kuitenkin hrv:tä suorituksen aikana? Ajattelin että laite pystyisi käyttämään tuota tietoa osana sen hetken suorituskyvyn arvointia. Tietysti sykkeen, tehon ja/tai nopeuden kanssa yhdessä.
En ole ihan varma, enkä ainakaan usko että kello kykenisi noita mittaamaan kunnolla ajon aikana. Mutta tässä olisi minustakin kehitettävää ja varmasti tuleekin jossain vaiheesse connect+ mukaan. Eli garmin alkaisi käyttämään paremmin edgeä+sykevyötä avukseen suorituskyvyn ja palautumisen arviointoon. Ja yhdistäisi nämä kellon dataan. Tämä puoli taitaa olla vielä aika lapsenkengissä. Voi olla toki ihan tarkoituksellakin näin. Saa heti miettimään connec+ tilaamista...
maalinni
30.03.2025, 11.07
Ei kai hrv:tä ole tarkoitus mitata suorituksen ainana? Eikö se ole palautumisen indikaattori.
Suuntohan toi tuon ominaisuuden juuri käyttöön yhdessä kotimaisen monicardin kanssa. Laskevat kynnyksiä hrv:n avulla. Sykevyö luonnollisesti pakollinen. Eihän sitä myöskään tiedä vaikka Garminkin tuota mittaisi, mutta sitä vaan ei näytetä meille ja hyödynnetä vielä. Vähän samaan tyyliin, kun korkeuden ja ilmanpaineen mittaavassa anturissa on lämpöanturi, mutta sitä ei kaikki merkit käytä.
Muistat oikein. "Performance readiness" mitataan suorituksen ekan 20 minuutin aikana ja HRV:tä on mittauksessa yhtenä muuttujana.
Ei kai hrv:tä ole tarkoitus mitata suorituksen ainana? Eikö se ole palautumisen indikaattori.
Kyllä sitä tosiaan käytetään moneen muuhunkin.
Vähän aikaa oli isosti juttua aerobisenkynnysen arvioimisesta hrv:n avulla. Tuo kuitenkin taisi päättyä siihen, ettei tapa ollutkaan oikeasti tarkka. Suunto tuonut tämän varmaan mukaan kelloihin?
Suunto toi tuon tosiaan kelloihinsa. Kehitetty yhdessä Monicardin kanssa joka on joku Tampereen yliopiston spin off. Rainmaker ei ole vielä tuosta tehnyt mitään juttua, vaikka on sitä labrassa testannutkin.
Muistaakseni se alkuperäinen "keksijä" marco altini, totesi itse ettei tuo ole oikesti toimiva tapa arvioida aerokynnystä.
Mutta tuosta on tosiaan aikaa jo, en ole yhtään seurannut onko tilanne muuttunut.
Viime viikolla kuuntelin yhden podcastin, jossa oli yksi näistä tutkijoista mukana ja oli siinä rajoituksia lajien ja harjoitusten suhteen missä toimii paremmin ja missä ei.
pystykorva99
31.03.2025, 08.36
Garminin käyttäjänä taidan tehdä saman kuin kaverini joka oli aiemmin innokas seuraamaan elämäänsä erilaisten laitteiden kautta:
Myydä kaikki sykettä, vauhtia, stressiä ja mielentilaa jne yms mittaavat laitteet pois ja luottaa kropan tuntemuksiin näistä samoista asioista joita se on oppinut tekemään satotuhansia vuosia. Kaverini kertoi miten vapauttavaa on lähteä lenkille ihan tuosta vaan ilman akkujen latailua ja säätämistä lenkin jälkeen, kroppa tietää mitä tapahtuu ilman että kaupallinen laite sen saman kertoo. Ja mitä tärkeintä, se stressikin hävisi kun lepää silloin kun väsyttää tai vauhti on äitynyt liian kovaksi.
Juha Lehtinen
31.03.2025, 09.05
^ Olen vähentänyt oman älykellon käyttöä aika paljon kun älykelloihin tulee meikäläisenkin suhtauduttua varauksella. Garmin saattaa kertoa että hyvin nukuttu ja energiaa riittää vaikka oma tuntemus on päinvastainen. Todellakin, mitenkäs ennen pärjättiin kun ei ollut älykelloja.
maalinni
31.03.2025, 09.14
Garminin käyttäjänä taidan tehdä saman kuin kaverini joka oli aiemmin innokas seuraamaan elämäänsä erilaisten laitteiden kautta:
Myydä kaikki sykettä, vauhtia, stressiä ja mielentilaa jne yms mittaavat laitteet pois ja luottaa kropan tuntemuksiin näistä samoista asioista joita se on oppinut tekemään satotuhansia vuosia. Kaverini kertoi miten vapauttavaa on lähteä lenkille ihan tuosta vaan ilman akkujen latailua ja säätämistä lenkin jälkeen, kroppa tietää mitä tapahtuu ilman että kaupallinen laite sen saman kertoo. Ja mitä tärkeintä, se stressikin hävisi kun lepää silloin kun väsyttää tai vauhti on äitynyt liian kovaksi.
Olen tehnyt tuon kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla oli 6kk kuluttua uusi Garmin ranteessa. Halpaa lystiä :p
Mutta kyllä se ihan oikeasti hetken helpotti, ensi kerralla pitää vaan viedä vermeet vaikka varastoon.
Ikää kun alkaa tulemaan, lentää tehomittarit ja kaikki seuranta pois. Tuo on ihan normaali reaktio laskeneeseen suoritustasoon :)
Juha Lehtinen
31.03.2025, 09.44
^ todennäköisesti noin käy ja mahdollisesti ainoaksi seurannaksi jää satunnainen verenpaineen mittaus jos sitäkään.
maalinni
31.03.2025, 10.44
Ikää kun alkaa tulemaan, lentää tehomittarit ja kaikki seuranta pois. Tuo on ihan normaali reaktio laskeneeseen suoritustasoon :)
:D
Itellä se ongelma oli ilman mittareita liian kovaa ajaminen ja juokseminen. Pitäisi tosiaan osata malttaa kuunnella itteään, mutta sit ajaa se perkeleen sähköpyörä ohi ja taas mentiin.
:D
Itellä se ongelma oli ilman mittareita liian kovaa ajaminen ja juokseminen. Pitäisi tosiaan osata malttaa kuunnella itteään, mutta sit ajaa se perkeleen sähköpyörä ohi ja taas mentiin.
Minunkin mielestä siinä käy just näin. Kun mittarit jätetään pois, vauhti on aina sitä omaakivaakovaa.
maalinni
02.04.2025, 07.03
Garmin taisi sulkea sen maksullisen palvelun
https://the5krunner.com/2025/04/01/garmin-u-turns-on-connect-subscription/
Ellei sitten ole aprilliuutinen
Eiköhän tuo ollut aprillia.
maalinni
02.04.2025, 07.57
Eiköhän tuo ollut aprillia.
No hemmetti
Onko siitä maksullisesta palvelusta jotain konkreettista hyötyä tavan tallaajalle? Onko joku kokenut sen tuovan merkittävää lisäarvoa?
Juha Lehtinen
25.04.2025, 18.18
Onko siitä maksullisesta palvelusta jotain konkreettista hyötyä tavan tallaajalle? Onko joku kokenut sen tuovan merkittävää lisäarvoa?
Omalla kohdallani en ole nähnyt että maksullisista lisäpalveluista olisi mitään hyötyä joten en ole lähtenyt edes kokeilemaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.