Näytä tavallinen näkymä : viimeisin harkintasi?
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[
17]
18
Ohiampuja
25.04.2024, 18.04
Kyllä oli tänä aamunakin Fjellun kevyttoppaliivi hyvä Fjällrävenin takin alla. Aamulla on vielä nollakelit. :)
^ Oletitko ihan tosissasi että joku tuuliliivejä kerrassaan oivallisena pyöräilyvaatekappaleena pitävä pahastuisi siitä että joku ei ole nähnyt niitä edes kokeilemisen arvoisiksi (tai ei ole tullut sisäistäneeksi miksi ne tosiaan voivat olla niin mainiot)?:eek:
No, sovitaan että minä pahastuin niin syvästi että katsoin tarpeelliseksi valistaa sinua siitä millaisissa tilanteissa ei ole niiden voittanutta:
- kun lenkin aikana lämpötila vaihtuu merkittävästi (esim. viileästa aamusta aurinkoiseen päivään tai illan jo viiletessä)
- kun ei ole muuten niin viileää ettei kropan tuottama lämpö riittäisi, mutta avoimilla paikoilla tuuli puhaltaa ilkeästi
- kun aurinkoisen kesäpäivän katkaisee sadekuuro, mutta kastuminen ei varsinaisesti kylmettäisi
Tietysti jos ei tee pitkiä lenkkejä tai ei aja kuin keskipäivällä tai jos ajaa sellaisella teholla että tuuliliivin sijaan voi laittaa niin sanotusti ylimääräisen kerroksen, oli se sitten toinen paita, ajotakki tai sadetakki.
Harkitsen itseasiassa kovastikin heräisinkö kuvarastiharrastajana Ruususen unesta ja hakisin Helsingin rastin.
Sivustakatsoja
25.04.2024, 18.56
Itsekään en ole koskaan kokenut tarvitsevani liivejä. En ole edes kokeillut. Sama koskee myös esimerkiksi puhelimella tai älykellolla maksamista, ei edes kiinnosta koko homma, hoituu ihan hyvin kortilla enkä jaksa panostaa sen vertaa, että selvittäisi mitä tuo minulta vaatii vaan maksan onnellisena kortilla, vaikka kellot ja puhelimetkin on aina mukana. En myöskään pidä räp-musiikista, vaikka varmasti siinäkin genressä on hyviä ja jopa erinmaisia artisteja.
Puhelimella maksamista kannattaa mielestäni ainakin harkita, aiheen mukaisesti. Korttitiedot pysyvät hyvin suojassa, kun fyysistä korttia ei tarvitse esitellä missään -erityisen kätevää ulkomailla liikkuessa, mutta miksei myös kotimaassa. Vaikka mä en enää ole aivan nuori, niin pienen selvittelyn jälkeen korttien lisääminen puhelimeen oli todella helppoa.
Harkitsin äsken tuuliliivin ostamista erään hankinnan yhteydessä. En kuitenkaan pitänyt juuri siitä (väri) vaikka sopiva olikin. Voisin kyllä hankkia, mutta haluan sovittaa. Missähän niitä pk-seudulla olisi? Asuispa Lontoossa tai Berliinissä niin olis helppoa... senku astuis sisään, sovittais ja ostais.
Gambinamiäs
25.04.2024, 19.56
kesällä Hurissalon Salella näkemäni partanama gravelpyörällä käytti oikeaoppisesti jotain itse tuunattuja enomiesliivejä. Oli tyylikkään ja gravelretkeilyyn sopivan oloinen dumbo. Mutta eihän noita voi hankkia, ne pitää tehdä.
Sivustakatsoja
25.04.2024, 19.59
^perholiivit -vois laitella taskuihin pähkinöitä ja työkaluja yms.?
Te ette nyt puhu tuuliliivistä vaan Spessu/Fjällräven utility vest -tyylisestä.
https://www.partioaitta.fi/fjallraven-liivi-miehet-sf-gear-vest-m-navy-f22042/
^^Perho/metsästysliivit toimisi, saa kaikki kamat taskuihin. Eka perusteltu liivi!
Sivustakatsoja
25.04.2024, 20.30
Te ette nyt puhu tuuliliivistä vaan Spessu/Fjällräven utility vest -tyylisestä.
https://www.partioaitta.fi/fjallraven-liivi-miehet-sf-gear-vest-m-navy-f22042/
Ei käy: noi mallit on ihan synteettisen näköisiä sorapyöräilijöitä. 80-luvulta peräisin olevat iso-iso-isoisän Daiwan perholiivit olisivat real!
Ohiampuja
25.04.2024, 20.34
^ Oletitko ihan tosissasi että joku tuuliliivejä kerrassaan oivallisena pyöräilyvaatekappaleena pitävä pahastuisi siitä että joku ei ole nähnyt niitä edes kokeilemisen arvoisiksi (tai ei ole tullut sisäistäneeksi miksi ne tosiaan voivat olla niin mainiot)?:eek:.
Oliko tämä minulle tarkoitettu? :)
Olen kokeillut ja monesti, lähinnä ihmettelin ääneen että missä on vika kun en osaa käyttää niitä oikein. ;)
^Sama juttu, en vaan ole keksinyt mitään yhtälöä ko. asusteen käyttöön, siis välttelen turhia hankintoja kun entisestäkin noita ajovaatteita riittämiin.
Ei käy: noi mallit on ihan synteettisen näköisiä sorapyöräilijöitä. 80-luvulta peräisin olevat iso-iso-isoisän Daiwan perholiivit olisivat real!
Tarkoittanet vastaavia joita myydään myös fotoliivin nimellä, tämäntapainen? https://www.rituwear.net/tuotteet.html?id=14/558140 tai https://www.us-eagle.fi/armyja-ulkoiluasusteet/eraliivi-useilla-taskuilla-khaki-mil-tec/p/10701004/
Gambinamiäs
25.04.2024, 21.52
Tulin vielä tähän ketjuun tarkentamaan, että en vieläkään ole keksinyt mitään käyttöä jonkun toisen ostamalle varusteelle.
Mutta joo, ei mitään Fjälravenin kallista hipsteripaskaa, mieluummin vaikka Raphaa. Kunnon liivit toki kelpaisi.
https://hodinkee.imgix.net/uploads/images/3cc09117-2682-4d5d-bedd-6729a3a0891c/4242b25aed1975a83248468e9a89b9b5.jpeg?ixlib=rails-1.1.0&fm=jpg&q=55&auto=format&usm=12&fit=crop&ch=Width%2CDPR%2CSave-Data&alt=
Oliko tämä minulle tarkoitettu? :)
No ei tietystikään - kuten varmaan arvasitkin:) Siinä vain kävi niin että sivun avaamisen ja viimeisimmän (eli nuren) viestin lukemisen jälkeen oli tullut kaksi uutta viestiä. Olisi pitänyt tsekata vastauksen lähettämisen jälkeen ja lisätä tarvittava määrä sirkumfleksejä:cool:
Olen kokeillut ja monesti, lähinnä ihmettelin ääneen että missä on vika kun en osaa käyttää niitä oikein. ;)
Aloittelevana maantiepyöräilijänä pukeutumisen oppi niin sanotusti kantapään kautta: kun huomasi olevansa väärin tai ainakin vähemmän sopivasti puettu kuin ajokaverit, katsoi tarkkaan miten he olivat pukeutuneet. (Vaikka kuinka sanotaan että olemme lämmön ja tuulensuojan tarpeen erilaisia, olen vankasti sitä mieltä että muiden kokemuksista ja näkemyksistä voi oppia.)
^Mistä sen tietää että toiset on oikeassa? Pukeutuminen on hyvin yksilöllistä, esim. niissä asuissa missä itse ajoin talvet niin moni jäätyisi...
No kyllä sen huomaa, jos itsellä on kylmä tai kuuma, että minkätyyppisellä vaatetuksella kollegalla ei ole. Kuuluisa normaalijakauma pätee tähänkin, toki keskuudessamme on harvoja poikkeusyksilöitä jotka eivät sovi 95% enemmistöön, vaan sijoittuvat sinne normaalijakauman häntiin.
arctic biker
26.04.2024, 11.53
Tulin vielä tähän ketjuun tarkentamaan, että en vieläkään ole keksinyt mitään käyttöä jonkun toisen ostamalle varusteelle.
Mutta joo, ei mitään Fjälravenin kallista hipsteripaskaa, mieluummin vaikka Raphaa. Kunnon liivit toki kelpaisi.
https://hodinkee.imgix.net/uploads/images/3cc09117-2682-4d5d-bedd-6729a3a0891c/4242b25aed1975a83248468e9a89b9b5.jpeg?ixlib=rails-1.1.0&fm=jpg&q=55&auto=format&usm=12&fit=crop&ch=Width%2CDPR%2CSave-Data&alt=
Taitaa Raphalla olla vaikeuksia.
^ Tai normaalijakauman kärkeen
Josko lopettaisi työt ajoissa ja kävisi grävelöimässä viikonopun pitkän?
^Mistä sen tietää että toiset on oikeassa? Pukeutuminen on hyvin yksilöllistä, esim. niissä asuissa missä itse ajoin talvet niin moni jäätyisi...
Niin mullahan on aluspaita ja hengittävä softshell talven yleisasu mutta nyt kun mietin niin poljen aika paljon hitaammin kuin nuo urheilijat niin viimakin on pienempi.
Tosin sitten taas avomerellä retkiluistellessa saattaa kyllä tuullakin.
---
Pitäskö taas raahautua fillarilla tuonne vai fillarilla jalan metsään rämpimään
Ohiampuja
26.04.2024, 12.42
toki keskuudessamme on harvoja poikkeusyksilöitä jotka eivät sovi 95% enemmistöön, vaan sijoittuvat sinne normaalijakauman häntiin.
Tämän olen tunnistanut itsestäni jo aikaa sitten.
Vuosia vuosia sitten kaverit luuli että Tahkon valokuvissa oli joku sekaannus ja mun kuva oli jostain toiselta vuodelta. Minulla kun oli kuvissa pitkät ajokamat ja kaikki muut oli lyhyillä liikenteessä. :)
Ja nyt just harkitsen lähteväni lenkille Shimanon ”talviajokengissä” minne ängen Craftin paksut urheilusukat. Millään sormikkailla ei vielä pärjää, kyllä nahkarukkaset pitää käsiin laittaa. :)
^Mistä sen tietää että toiset on oikeassa? Pukeutuminen on hyvin yksilöllistä, esim. niissä asuissa missä itse ajoin talvet niin moni jäätyisi...
Sen että toiset voivat olla oikeassa pukeutumisensa suhteen tietää esimerkiksi siitä että ajokaveri ei ala kiukuttelemaan siksi että sillä on liian kuuma (muttei keinoa keventää pukeutumistaan lenkin aikana) tai siitä että se menee puhumattomaksi koska sillä on kylmä.
Pukeutuminen voi todellakin olla yksilöllistä - senhän näemme miltei joka kerran kun ammattikuskit ajavat kylmässä säässä - mutta siihen mikä on sopiva pukeutuminen vaikuttaa sekin millaisesta matkasta ja vauhdista on kyse. 5-15 km työmatkalle moni varmasti pukeutuisi eri lailla kuin 3-5 h maantielenkille.
Harkitsen sitä vienkö talvivaatteet säilytykseen jo nyt viikonloppuna vai odotanko vapun yli varmistuakseni siitä että kevät todella on ottanut harppauksen eteenpäin.
Steve Baggy
26.04.2024, 13.59
En tiedä teistä, mutta itselläni pukeutumiseen vaikuttaa myös tottuminen. Syksyn eka pakkaset ja nollakelit tuntuu törkeän kylmiltä, kun sitten keväälle ne on melkein shortsikelejä.
^Itsellä päinvastoin, keväällä vaatetuksen vähentäminen hankalaa mutta syksyllä vielä viidessä asteessa shortseissa.
Harkitsen lenkkivaatetusta; varjossa ja rannoilla kylmä, mutta heti mantereella ihan kesä.
https://pic.useful.fi/j0mixRKE_.png
Kun +10 niin lyhyillä pärjää. Yläkroppa sitten vaatii enemmän suojaa.
^ Polvissa ja niiden kylmänkestossa on eroja:cool:
Yläkroppaan suosittelisin pitkähihaista ajopaitaa ja tuuliliiviä. Vaikka tuuli tuo lämmintä ilmaa, on parempi olla pro eli säästää kevyempi pukeutuminen kisoihin.
Tosin joku ohut tuulitakki tai long sleeve jersey (kuten Sportfulin Fiandre NoRain Fiandre) voisi sekin toimia.
Steve Baggy
30.04.2024, 17.45
Pitääkö kaiken olla aina pärjäämistä? Eikö voisi joskus olla mukavaakin?
Kun +10 niin lyhyillä pärjää. Yläkroppa sitten vaatii enemmän suojaa.
Onks toi yleispätevä sääntö? Jotkut ajatusten tonavat on sanoneet, että pukeutuminen on yksilöllistä.
^^^Sanoinkin että yläkroppa on oma lukunsa, siihen omat asut muttei liivejä.
^^ Sanoinko ettei ole mukavaa, itse koen "ylipukeutumisen" enemmän epämukavaksi.
^ Puhuin itsestäni kuin yleensäkin ihmiset täällä, en ole mikään neuvomaan mitä muut tekee tai pukeutuu.
Harkitsen lenkkivaatetusta; varjossa ja rannoilla kylmä, mutta heti mantereella ihan kesä.
https://pic.useful.fi/j0mixRKE_.png
Lähtisin ihan lyhyissä. Irtohihat ja tosi ohuet hanskat ok. Sellainen vähän hellepaitaa tukevampi kesäpaita verkkoaluspaidan kanssa.
Liiviä en ottanut eilen enkä tänään edes mukaan.
Steve Baggy
01.05.2024, 09.41
Avaiskohan tänään maantiekauden. Ei kyllä oikeastaan kiinnosta yhtään. Gravelit on vielä liian märkiä ja tahmaisia ajettavaksi. Poluilla lunta niin nekään ei ole vaihtoehto.
perholiivit -vois laitella taskuihin pähkinöitä ja työkaluja yms.?
Ei kovin kaikana totuudesta, vaikka vitsailla yritättekin. Minnekkäs muualle sitä ne Coolheadilta kyytin napatut palautusoluet tunkisi, jos ei olisi taskullista liiviä, joka tarvittaessa hetkellisesti jopa tuplaa kuljetuskapasiteetin..
https://live.staticflickr.com/65535/53690762087_f9b7deec6e_c.jpg
Pitäiskö ajella joku maastolenkkikin välillä? Viimeksi tapahtui talvipoluilla.
arctic biker
07.05.2024, 22.18
Kattosko Euroviisuja? En ainakaan muista että aiemmin oisin moiseen sortunut.
Ohiampuja
07.05.2024, 22.27
En kanssa tiedä. Joskus aikoinaan ne oli ihan kiva kotibileiden aihe. Pikku simassa jakaa kavereiden kanssa pisteitä ja katsoa kuka osasi parhaiten veikata voittajaa. Vaimo oli tuossa hommassa tosi taitava, se osasi hyvin arvioida tuomareiden yms raatien kriteereitä.
xs2jammu
08.05.2024, 14.24
Pikku laukku satulan alle että saa pumpun, sisärenkaan ja työkalut kulkemaan mukavasti mukana.
Pitäis jaksaa imuroida, mut tekiskö jotain muuta?
Jos meniskin Z-junalla Tuusiksen lähtöpaikalle lauantaina? Olis nopeemmin perillä kuin autolla ja fiiliksen mukaan olisi mahdollisuus fillaroida maalista kotiin.
Juha Lehtinen
15.05.2024, 10.17
Harkinnut Strava tilin poistamista. Garminin Connect on käytössä niin Strava tuo oikeastaan mitään lisäarvoa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ilmainen strava kutistuu koko ajan. Heatmapit ja segmentit auttaa reittisuunnittelua ja tietty voi omia aikoja verrata. Eilen 7 PR:ää kun flunssan jälkeen pääsi metsään :cool:
Harkinnut jäykkäperän myyntiä ja nyt viimeisenä sen keulan päivittämistä, jos uuden lyrikin sais 240€ niin sit olis Laufeyssä kaikki kunnossa. Mutta oikeaan xc-jäykkikseen vaihtamalla säästäisi helposti pari kiloa. Toisaalta eilenkin ajoin sellaisia paikkoja joissa Laufeyn geo oli oikein paikallaan
Juha Lehtinen
15.05.2024, 11.19
Itse huomannut että ei se fillari sen lujempaa kulje vaikka kuinka monta ohjelmaa olisi josta voi dataa katsoa. Luulenpa että itselleni parempikin niin etten ole tietoinen omista segmentti ennätyksistä, saattaa omat lenkit järkevöityä kun ei tarvitse olla aina suorituksia vertailemassa. 60v tuli hiljattain täyteen joten ei tässä mitään ihmeiden tekijöitä enää olla. Strava tili tuli poistettua harkinnan jälkeen.
Harkinnut Strava tilin poistamista. Garminin Connect on käytössä niin Strava tuo oikeastaan mitään lisäarvoa.
Garmin Connect on vaan jotenkin kökkö.
Se on kyllä jotenkin hankala. Connectin ja Stravan parhaat palat kun saisi yhteen niin olis jo parempi. Yritin opetella reittien tekoa garminin softilla, mutta lopulta totesin että on helpointa käyttää komoottia ja siirtää gpx kelloon sieltä.
...Connectin ja Stravan parhaat palat kun saisi yhteen...
Mikäs muuten Connectissa on parhautta?
Hinta (jos joka tapauksessa käytät Garminin laitteita).
navajokoira
15.05.2024, 13.30
Se osaa tuoda tiedot Garminin laitteesta :rolleyes:
Mut jaa, onkohan Stravassa oikein vastaavaa visualisointia siitä onko tekemiset olleet anaerobista, vk vai pk treeniä (eli Connectin Load Focus)?
Koen ehkä muutkin tän tyyppiset kokonaisuuden seurantajutut Connectissa paremmaksi kuin Stravassa. Connect jotenkin edes yrittää huomioida ajaako itseään rikki, vs Strava jossa treenikäppyrät ja targetit vaan nousee jos vetää jonkun raskaan "kisasuorituksen". Esim. koska (KERROINKO MUUTEN JO ETTÄ) juoksin maratonin, just nyt mun "weekly range" minimiarvo on reilusti korkeampi kuin edellisviikkojen ja kuukausien maksimi, ja Strava silti sanoo vaan et koita pysyä ton uuden minimin alla jos olet toipumassa.
Ei taida Stravassa olla mitään yleiseen vointiin, nukkumiseen liittyviä juttuja.
Joo ei stravan fitness level kerro oikeastaan mistään muusta kuin treenimäärästä. En tiedä onko Garminin terveysominaisuudet parhautta, mutta sellaset stravasta tosiaan puuttuu. Ja niiden ominaisuuksien takia se Garmini pitkälti on hommattu, ainakin itselle. Nykyinen Epixi kyllä osin myös pyörätietokoneen asiaa ajamaan karttoineen. Tavoitteiden asettamisessa ja seuraamisessa olisi molemmissa kehitettävää, connectissa kyllä enemmän.
Garmininkin training status vaatisi sitä että kello on mittaamassa suoritusta koko ajan. Eli jos ajat joka toinen päivä lenkin kellon kanssa ja joka toinen päivä kaivat ojaa kolme tuntia ilman kelloa, niin training status luultavasti on kujalla. Sama koskee toki kaikkia vastaavia laitteita ja palveluita. Aika lailla eniten viihdearvoa noista käppyröistä saa.
Juha Lehtinen
15.05.2024, 16.35
Itselläni on lenkillä kello pois ranteesta ja fillarissa on Garminin 1030plus lenkin aikana. Oletan että tuo korvaa kellon lenkin aikana ja pitää training statuksen suurin piirtein kuosissaan. Kello ei ole pois ranteesta muuten kuin latautuessa ja kun käyn saunassa ja suihkussa.
Fillarijeti
15.05.2024, 17.09
Olen lopettanut lenkkien mittaamisen ja taltioinnin, ja annan kellon mittailla omia aikojaan öisin ja liikkuessa. Ennen ns. suorituksen jälkeen kello saattoi ilmoittaa, että nyt pidetään 72 tuntia rokulia. En halua tällaista höpöopastusta tekniseltä härpäkkeeltä. Seuraan kyllä syke- ja aikatietoja unesta ja lenkistä.
Tänään ajoin sykekäyrällä noin 98 % vihreän 81 kilometrin lenkin ja loppu oli keltaista. Rupista oli piki, ja lähes koko ajan sai pelätä hiekkaliukkautta, reikiä ja heittoja. Kaksi kääntyvää autoa olisi ajanut suojatiellä yli - vasemmalta ja oikealta. Yksi pikku tenava vetäisi pikkupyörällä äitinsä ja lastenvaunujen takaa poikittain eteen ja todella säikäytti. Kesän merkkejä!
navajokoira
15.05.2024, 18.25
Ennen ns. suorituksen jälkeen kello saattoi ilmoittaa, että nyt pidetään 72 tuntia rokulia. En halua tällaista höpöopastusta tekniseltä härpäkkeeltä. Seuraan kyllä syke- ja aikatietoja unesta ja lenkistä.
Olen antanut itseni ymmärtää, että tuo aika olisi arvio siitä kuinka kauan kestää palautua niin, että pystyisit uuteen yhtä tehokkaaseen suoritukseen. Tarkoitus ei siis ole sanoa että pitää maata sohvalla 72 tuntia.
Meniskö kuuntelee Mari Boinea? Viimeksi oli mainio kokemus.
Pitäisinkö huomenna vapaapäivän. Jos kyllä niin menisinkö pyöräilemään.
Huomenna on vapaapäivä, minne menis pyöräilee? Jotain kevyttä herkistelyä kenties. Usmin metsiin pitkästä aikaa? Eväät ja kaikkiko?
Sivustakatsoja
16.05.2024, 16.24
Jos illalla grillais ja jois kaljaa -kitalaki olis kyllä kuiva.
Harkitsin ja päätin että en ota enää käteistä vastaan. Sen verran vaikeata ja rajoitettua on talletusOton käyttö nykyisin, ja konttoriin en lähde asioimaan.
Ne käteiset pitää vaan käyttää jotenkin ;) Yllättävän pitkään meni että sai työnnettyä lasten pyörän myynnistä saadut käteiset lähikauppaan. Koskaan ei muista ottaa käteistä mukaan...
navajokoira
17.05.2024, 13.44
Huomenna on vapaapäivä, minne menis pyöräilee? Jotain kevyttä herkistelyä kenties. Usmin metsiin pitkästä aikaa? Eväät ja kaikkiko?
Katoppa samalla onko Kytäjä Golfin taukokioskit jo auki, voisi vaikka lisätä ne kartalle :)
Kiskat on auki tästä päivästä alkaen 10.00-20.00. Molemmat, toinenhan on ollut auki jo pidempään.
Ottaisko pikku tirsat ennen golf-kauden avausta että jaksais kattella väkivaltaviihdettä illalla?
Huomenna on vapaapäivä. Lähtiskö jo aamusta EGW-tapahtumapaikalle vetää jonkun pre-Prologuen. Mut jaksaako illalla vielä prologin sitten?
Kyllä käteistä täytyy aina olla, meinasi jäädä oluet saamatta kun markettien korttitoiminnat jumissa. Muutamasta kaupasta ja viime reissusta jäi niin muutama satanen on varmuusvaraa.
Harkitsin lenkille lähtöä, mut mitäs jos vain aukaisis oluen ja sluibailisi vaan?
^Samoin, jos sitten ensi viikolla...
Naputtelin jo myynti-ilmoituksen eräistä kiekoista Fillaritorille, mutta ennen lähetystä harkitsin uudelleen.
Malamuutti
29.05.2024, 14.16
Viitsisikö sitä kiertää takavaihtajan vaijerin kireyden säätöruuvia napsun verran vastapäivään.
Ohiampuja
29.05.2024, 17.25
Harkitsin pistäväni osia myyntiin, mutta päätinkin viedä ne Tampereen Pyöräpajalle.
^Hyvä idea, itsekin vei kassillisen paikalliseen kierrätyskeskukseen korjauskäyttöön, menevät hyvään tarkoitukseen eikä tarvi kaikkia nippeleitä kaupitella.
Huomenna on vapaapäivä, millaisen gravelseikkailun ajelisi? Huomenna harmillisesti itätuulta, eli ei junalla Hankoon.
Ainakin on aikaa suunnitella kun nyt alkaa kahden tunnin (2h!!!) Teams-tilaisuus.
Ohiampuja
30.05.2024, 10.08
Täällä ihan sama tilanne. :)
Huomenna on vapaapäivä, millaisen gravelseikkailun ajelisi? Huomenna harmillisesti itätuulta, eli ei junalla Hankoon.
Ainakin on aikaa suunnitella kun nyt alkaa kahden tunnin (2h!!!) Teams-tilaisuus.
Olis näköjään pyöräpaikkakin vapaana siihen kuuden jälkeen lähtevään junaan. Mä olen muutamaan otteeseen yrittänyt lyhyellä varoitusajalla lähtöä, mutta molemmissa aamujunissa on aina kaikki pyöräpaikat olleet jo varattuina.
Huomenna kyllä pääsisi H-junalla illalla kotiin, joten myötätuuleen polkien sinne päin ja junalla takas? Ilman lauantaisia oman huushollin ylppärijuhlia oisin voinut vaikka lähteä kaveriksi.
Olis näköjään pyöräpaikkakin vapaana siihen kuuden jälkeen lähtevään junaan...
Joo, kauankohan saa vielä mietintäaikaa?
Huomenna kyllä pääsisi H-junalla illalla kotiin, joten myötätuuleen polkien sinne päin ja junalla takas?
Mä olen funtsinut, että olis kivempi niinpäin, että ensin junailu. Ei olisi niin riippuvainen aikatauluista eikä tarvii hikisenä käkkiä tuntitolkulla, iltaan asti Hangossa.
Ilman lauantaisia oman huushollin ylppärijuhlia oisin voinut vaikka lähteä kaveriksi.
Määhän tosin ajan hiljaa ja napsin ruutuja.
Mihin suuntaan lähtis tänään fillaroimaan? Uusi kuu ja saa aloittaa alusta ja ajella minne vaan.
Nyt olisi paikka HSL:llä, eiku HKL:llä, ajaa kantametro ajaa 6-vaunuisena kun asemalaiturien pituus soveltuu niille.
Metro oli japanilaistyyliin aivan täynnä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010465326.html
Joo, asemat ruuhkautuisi edelleen mutta ehkäpä jokunen metron käyttäjä oppisi muidenkin asemien käytön jos tähän mennessä on kulkenut lähinnä kahden aseman välillä.
Tjaa... ylihuomenna olis vapaapäivä, millaisen gravelseikkailun ajelisi? Ei ehkä olisi tolkuttoman kuumakaan. Lännessä saattaisi sataakin, idässä ei.
arctic biker
05.06.2024, 14.19
Raivaussaha kaipaa siimaa, lähtisköhän oikein maantiepyörällä hakemaan? Viime kesänä kävinkin sillä peräti kaksi kertaa liikenteessä...
Ohiampuja
05.06.2024, 14.21
Pirkka ensi sunnuntaina. Mitähän sitä pukisi päälle? :seko:
https://www.foreca.fi/Finland/Tampere
Viikonloppuna kämppä tyhjä, lähtiskö sitä vaan lenkille vai bike parkiin ja lenkille?
Käviskö ulkoiluttamassa maantiepyörää? Jotenkin ollut pari viikkoa erittäin vetämätön olo.
Lyhentäiskö grävelin haarukan kaulaputkea sentin seuraavan kerran kun haarukkaa irroittelee? Johan tuo nykyinen haarukka on 5 vuotta ollut paikallaan samalla tavalla (5 mm alla, 10 mm päällä) joten saha käteen vaan ja päälliset pois.
Sivustakatsoja
11.06.2024, 10.56
Että viettäis lepoviikon -jotenkin on kroppa ja mieli jumissa.
Ohiampuja
11.06.2024, 13.43
Lyhentäiskö grävelin haarukan kaulaputkea sentin seuraavan kerran kun haarukkaa irroittelee? Johan tuo nykyinen haarukka on 5 vuotta ollut paikallaan samalla tavalla (5 mm alla, 10 mm päällä) joten saha käteen vaan ja päälliset pois.
Itse olen aina pitänyt yhtä holkkia stemmin päällä. On se putki sitten kuitua tai alua.
Ps. Ihan kuin olisin jossain nähnyt sellaisen korkin (vai mikä sen nimi on) missä on ikään kuin ura kaulaputkea varten. Eli se korkki toimii samalla n 5 mm korotusrenkaana.
^Itsellä 10milliä yläpuolella, alapuolella ei mitään.
Tilaisko paremmin rungon väriin sopivat pullotelineet?
Sivustakatsoja
11.06.2024, 19.26
...
Ps. Ihan kuin olisin jossain nähnyt sellaisen korkin (vai mikä sen nimi on) missä on ikään kuin ura kaulaputkea varten. Eli se korkki toimii samalla n 5 mm korotusrenkaana.
ZIPP tekee ainakin: https://r2-bike.com/ZIPP-Aheadkappe-Top-Cap-Aluminum-polished-black
Ohiampuja
11.06.2024, 23.10
Jep. Joku tuollainen voisi olla ihan vakiona kaikissa kuituhaarukoissa. :)
^ Mitä tuolla saavutetaan verrattuna spacer/topcap yhdistelmään?
Pitäisikö Scott Spark 10 täysjoustoon hankkia Rock Shox SID Race 100 keulan tilalle DT Swiss XRC 100 keulan kevennysmielessä kun kohta alkaa olla ns. ”kaikki muut kortit käännetty”... tietysti puuttuu vielä se hiilikuituinen DT Swiss takaiskarikin vielä. Ehkä tämänkin saa vielä Continental Race King 2.2” renkaillakin hyvin lähelle 8 kilon rajaa.
Aki Korpela
12.06.2024, 07.00
Pitäisikö Scott Spark 10 täysjoustoon hankkia Rock Shox SID Race 100 keulan tilalle DT Swiss XRC 100 keulan kevennysmielessä kun kohta alkaa olla ns. ”kaikki muut kortit käännetty”... tietysti puuttuu vielä se hiilikuituinen DT Swiss takaiskarikin vielä. Ehkä tämänkin saa vielä Continental Race King 2.2” renkaillakin hyvin lähelle 8 kilon rajaa.
Noin 15 vuotta sitten tuli likimain kaikki kevennyskortit käännettyä, ja juurikin Jannen mainitsemat iskarit tuli silloin Spark 10:iin ostettua. Mutta löytyykö DT:n kuituihmeitä edelleen jostain ostettaviksi? Toiminnaltaan ne on mun mielestä edelleen oikein hyviä.
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/spark090213.jpg
^ 7,70 kg! On se vaan uskomattoman kevyt pyörä! Arvaa Aki olenko sinun Scott Spark 10 kevennysprojektistasi ottanut mallia ja saanut hyviä ideoita? Juurikin siitä toi DT Swiss XRC 100 keula tuli bongattua. Yksi uusi keula on eBayssä myynnissä, mutta se on väärän värinen pyörääni kun siinä on alaosissa vihreää. Löysin yksityiseltä myyjältä samanvärisen keulan kuin sinun pyörässäsi on. Eiköhän siitä saada kaupat tehtyä niin muutama sataa grammaa kevenee lisää. Pyöräni on musta-valkoinen ja siinä on kiekoissa kehissä ja navoissa punaista (DT Swiss XRC 300 kuitukehät DT Swiss 240S navoilla). Saako tuo huippukevyt täysjoustosi vielä nykyäänkin ulkoilutusta vai onko se jo ansaituilla eläkepäivillään tallissa? :)
Sivustakatsoja
12.06.2024, 09.13
^ Mitä tuolla saavutetaan verrattuna spacer/topcap yhdistelmään?
Pelkästään hovihankkijasi tarjoaa 154 varianttia: https://r2-bike.com/top-caps-star-nuts-expander-for-stem__Ahead-Cap
Että jokaiseen tarpeeseen muutama ja ehkä joku tarpeetonkin.
Aki Korpela
12.06.2024, 09.14
--> Janne75
Hyvä, jos on ollut hyötyä! Huomasinkin, että sinun Sparkkisi alkaa olla likimain samoissa lukemissa. Jos oikein haluaa kaikki grammat niistää, 26-tuumaisesta kiekkosetistä saisi tänä päivänä todennäköisesti alle 900-grammaisen siten, ettei luotettavuus vielä pahasti kärsisi. Itselläni on nykyään alle kiloinen 29-kiekkosetti aika lailla jokapäiväisessä käytössä (etu: Extralite-Berd-LB Flyweight, taka: DT180-Berd-LB Flyweight), ja 26-tuumaisena tuosta todennäköisesti lähtisi vielä noin 100 g pois.
Spark 10:n kanssa ei enää tule varsinaisesti maastolenkkejä tehtyä, mutta potkupalloiluihin ja sählyihin sen kanssa tulee kyllä säännöllisesti yhä ajeltua. Maastokelpoisuutta häiritsee 54-senttinen tanko, joka tuntui aikanaan oikein hyvältä, eli ajotaidot on tainneet nykylaitteiden myötä vaan heikentyä. :) Mutta jos tuohon vaihtaisi leveämmän tangon, niin kyllähän se edelleen olisi oikein mainio maastolaite.
Sivustakatsoja
12.06.2024, 09.14
Jep. Joku tuollainen voisi olla ihan vakiona kaikissa kuituhaarukoissa. :)
Ja tekeehän WolfTooth myös: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Ultralight-Stem-Cap-with-Integrated-Spacer-5-mm
Ohiampuja
12.06.2024, 09.24
^ Mitä tuolla saavutetaan verrattuna spacer/topcap yhdistelmään?
Tällainenkin löytyi. Minusta tuolla saisi kliinimmän näköisen ja oikeasti yksinkertaisemman toteutuksen, jos kaksi erillistä osaa korvataan yhdellä. Ennen ainakin neuvottiin että kuitunen kaulaputki pitää tulla stemmin läpi kokonaan, ettei siihen putkensuuhun tule puristusta. Eli valtaosassa pyöristä pitäisi siis olla spacer + korkki. Niin miksei sitä korvata yhdellä fiksulla osalla?
https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Ultralight-Stem-Cap-with-Integrated-Spacer-10-mm
https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Ultralight-Stem-Cap-with-Integrated-Spacer-5-mm-LIMITED-EDITION-ESPRESSO
Sivustakatsoja
12.06.2024, 09.37
ZIPP tekee ainakin: https://r2-bike.com/ZIPP-Aheadkappe-Top-Cap-Aluminum-polished-black
Tollanen oli kaapissa, tullu SL-stemmin mukana, niin syvyyttä on vain maks 3 mm.
Ohiampuja
12.06.2024, 09.49
Jos kevyessä harkinnassa on tilata tuollaiset top capit, niin vakavassa harkinnassa on lopettaa maantiellä pyöräily kylmässä vesisateessa. Jos sen jälkeen pitää syödä buranaa neljä päivää kun vasenta polvea ja oikeaa nilkkaa särkee. :(
Aki, en mene ihan niin pitkälle tässä kevennysprojektissani että hankkisin noita narupinnaisia ultrakeveitä kiekkoja vaikka kieltämättä se olisi todella kevyt ratkaisu. Ei noi hiilikuitukehäiset DT Swiss XCR 300 paljoa paina ja kun kuski ei ole se ihan kevein kuivan kesän orava niin parasta yrittää pitää Sparkissa jonkinlainen kestävyys ja tukevuus osissa.
Kustannuskysymyskin se on tietysti ja noi nykyiset kiekot ostin 220 eurolla eli oli budjettiratkaisu keveyden lisäksi. Ei ole tulossa myöskään THM Claviculan kampia vaikka ne onkin vielä Race Face Next SL G5 kampiani kevyemmät. Noi omat maksoi uutena 300 euroa yksityiseltä Garbarukin eturattaalla ja Race Face keskiöllä.
Nykyinen satula eli Saevid Alien Short (punnittu 69 gr) ja tuleva Mcfk satulatolppa (109 gr) pysyy myös kun ne on jo niin kevyitä ja kohtuullisella budjetilla vielä vs. paino eli yht. noin 500 euroa.
Omassa Sparkissa on Race Face Next low riser 725 mm leveä hiilikuitutanko (punnittu paino 130 gr) ja Procraft PC2 takoalumiininen stemmi (noin 75-80 gr) koska nämä sain yhteensä alle 100 eurolla. Tanko maksoi vaan 30 euroa yksityiseltä uutena ja noi Procraftin stemmit on hinnaltaan luokkaa 55-70 euroa. Vielä kun löytäisi tohon Procraftin stemmiin pieniä M4x15 mm titaanipultteja teräspulttien tilalle.
Mikä muuten on sen hiilikuituisen DT Swiss takaiskarin malli? Se on varmaan kallis osa. :rolleyes:
Sivustakatsoja
12.06.2024, 10.00
Ryhtyväni hiomaan ja kiillottamaan emäskylvyssä käyneitä väsyneen näköisiä Ultegra-kampia.
Hääppönen
12.06.2024, 11.00
--> Janne75
Hyvä, jos on ollut hyötyä! Huomasinkin, että sinun Sparkkisi alkaa olla likimain samoissa lukemissa. Jos oikein haluaa kaikki grammat niistää, 26-tuumaisesta kiekkosetistä saisi tänä päivänä todennäköisesti alle 900-grammaisen siten, ettei luotettavuus vielä pahasti kärsisi. Itselläni on nykyään alle kiloinen 29-kiekkosetti aika lailla jokapäiväisessä käytössä (etu: Extralite-Berd-LB Flyweight, taka: DT180-Berd-LB Flyweight), ja 26-tuumaisena tuosta todennäköisesti lähtisi vielä noin 100 g pois.
Spark 10:n kanssa ei enää tule varsinaisesti maastolenkkejä tehtyä, mutta potkupalloiluihin ja sählyihin sen kanssa tulee kyllä säännöllisesti yhä ajeltua. Maastokelpoisuutta häiritsee 54-senttinen tanko, joka tuntui aikanaan oikein hyvältä, eli ajotaidot on tainneet nykylaitteiden myötä vaan heikentyä. :) Mutta jos tuohon vaihtaisi leveämmän tangon, niin kyllähän se edelleen olisi oikein mainio maastolaite.
Aikanaan ohjaustankojen piti olla kapeita, että mahtuu puiden välistä. Ilmeisesti nykyään puut ovat harvemmassa.:D
Aki Korpela
12.06.2024, 11.06
Janne, täytyy kypärää nostaa korkealle siitä, kuinka olet järkihinnoilla saanut rakennettua Sparkista huippukevyen ja silti kestävän. Alun perin DT:n kuitutakaiskarin malli oli DT SSD Carbon, ja myöhemmin samaa iskaria myytiin myös nimellä DT XR Carbon. Massaa sillä (165 mm) oli alle 150 g. Lähtöhinta oli muistaakseni noin 500 €, mutta kun ne eivät oikein menneet kaupaksi, muistan joskus ostaneeni itselleni iskarin alennuslaarista 199 €:lla. :)
Pahoittelut OT:sta!
Janne, PiRope sallii sadan kilon kokonaispainon mutta ongelma voi olla nuo 26" kiekot mutta kyllä joku sellaiset tekee ja paino alle kilon...
Ottaisko sisurin satulapussukasta pois? Ei sitä ole koskaan tarvinnut ja siksi kuollutta painoa. Varmaan hapertunutkin käyttökelvottomaksi.
Niin ja mihin pe/la -yönylifillarireissulle. Pikkusen on ennustetussa säässä toivomisen varaa joka suunnalla. Viimeperjantaiseen hirveyteen en enää tahdo.
Janne, täytyy kypärää nostaa korkealle siitä, kuinka olet järkihinnoilla saanut rakennettua Sparkista huippukevyen ja silti kestävän. Alun perin DT:n kuitutakaiskarin malli oli DT SSD Carbon, ja myöhemmin samaa iskaria myytiin myös nimellä DT XR Carbon. Massaa sillä (165 mm) oli alle 150 g. Lähtöhinta oli muistaakseni noin 500 €, mutta kun ne eivät oikein menneet kaupaksi, muistan joskus ostaneeni itselleni iskarin alennuslaarista 199 €:lla. :)
Pahoittelut OT:sta!
Kiitos! Olen pyrkinyt pitämään jonkinlaisen kevennys/hintasuhteen tässä ja koska en ole todellakaan syntynyt mikään kultalusikka suussa niin jonkinlaisia budjettiratkaisujakin pitää tehdä. Onneksi nykyisin noita 26” osia ja pyöriä saa edullisesti kun aika on ajanut niistä ohi jo ajat sitten. Itse vaan sitkeästi niillä harrastelen. :D
Aika vaikealta vaikuttaa löytää tuollaista hiilikuituista takaiskaria järkevään hintaan. Olet aikanaan tehnyt kyllä kunnon löydön jos sait sellaisen hankittua 199 eurolla. No aikaahan on kyllä sellainen hankkia myöhemminkin.
Nyt jos tuon keulan saan siihen ja Formula R1R jarrut + sen Mcfk hiilikuituisen satulatolpan + takaiskariin titaanipultit niin sitten onkin kaikki muu tehty kevennyksen suhteen mitä meinaan tehdä. Jarrulevyt pysyy myös nykyisen kokoisina eli edessä 180 mm ja takana 160 mm että pysähtyy tehokkaasti isosta kokonaismassasta huolimatta... ;)
Jack, aikoinaan kävi niin että tarvittaessa liki hajosi käsiin, sen jälkeen suosinut muita kuljetusmuotoja.
1. Pitäiskö vapaaviikon fillaroinnista? Touko-kesäkuussa ajanut ihan eläimenä niin lepo voisi olla paikallaan.
2. Myiskö Rival kahva- & jarruparin halvalla pikkuvikaisena vai laittaisko kuntoon ja sit isommalla rahalla? (itse vaihdemekanismi toimii, mutta vaijeri liikkuu nihkeästi. Vaijerinsäie tms. tauhkaa?). Ei vaan jaksais askarrella vaikka lienee pikku juttu.
Juha Lehtinen
17.06.2024, 16.16
Harkitsen lenkille lähtöä. Odotan kuitenkin että asfaltti hieman kuivahtaa kun sade näyttää tältä päivältä loppuneen. Toivon ettei tuohon tule muutosta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Torstai olis vapaapäivä, millaisen sorkkuseikkailun ajelisi? Hangosta kotiin? Mäntsälästä kiemurtelua klusterin reunalla ja sit kotiin? Vai ihan vaan R2000?
Ohiampuja
18.06.2024, 20.30
Pitkään harkitsin Duden ripustamista varaston kattoon. Ja nyt se on siellä tulevia lumia odottamassa.
Juopottelisko koko kesäloman, kun ei pysty fillaroimaan eikä melomaan.
^Hyvä vaihtoehto tuokin, tuo erillaista näkemystä elämään!
^^ Kun koko kesäloman juopottelet niin sen jälkeen on vaan yksi suunta ja se on ylöspäin! :cool:
Tarttisiko graveliin toiset kiekot ja jos tarttis niin minkälaiset.
^Hieman samoja ajatuksia mutta jäänee talven hankinnaksi, ajetaan nyt tämä kausi nykyisillä.
Lähtiskö perjantaina polkemaan Hiidenmaalle rantaa pitkin vastatuuleen ja tulis kotiin päin Rummun kautta myötätuuleen vai päin vastoin. Jos valitsisi ensimmäisen, voisi (Suomen) juhannuksen viettää jossain majapaikassa meren äärellä, jos valitsisi jälkimmäisen, olisi oletetusta myötätuulesta kotiinpäin tullessa enemmän iloa.
Tämän kauden eka maantielenkki saa harkitsemaan maantiepyörän myyntiä.
Onkohan fillarointi harrastuksena tulossa tiensä päähän näin omalla kohdalla. Jotenkin ei kiinnosta.
Sormet öljyssä miettii siirtymistä mekaanisiin...
Tämän kauden eka maantielenkki saa harkitsemaan maantiepyörän myyntiä.
Sanoinkos että toi mun vanha cayo on huikea laitos ajaa. Myy se levaripeli pois ja osta vanha pyörä takaisin.
Jospa ei ottaiskaan fillaria Lappiin mukaan (ei osaa päättää mikä, tilaongelmakin) saahan niitä vuokrattua. Tosin luomut tai varsinkin grävelit taitaa olla harvassa.
Noh, pitää kysyä jos saisi yrittäjän oman lainaan.
Laitat pakettiin ja lähetät sen sinne, ja sitten takas. Maksaa hiukan mutta onpa oma pyörä käytössä.
Sanoinkos että toi mun vanha cayo on huikea laitos ajaa. Myy se levaripeli pois ja osta vanha pyörä takaisin.
Juu, vanhaa tässä on ollut vähän ikävä. Että pitikin mielenhäiriössä mennä myymään se.
Il ciclista di Roine
09.07.2024, 00.47
Kehystänkö Maillot Jerseyn vuodelta 2015, XXL-replika. LCL-logot, Pariisin Riemukaaren ääriviivat etupuolella.
Silloin oli myynnissä kaikki "värit", nappasin vain keltaisen (miksiköhän taas pihtailin). Huomasin sen olevan L-kokoa, isohko mulle. Siinä on yhä narulappu paikoillaan eli on uusi.
Toinen optio olisi laittaa myyntiin. Tässä paidassa on outous: vetoketju ei avaa koko paitaa, jää 10 cm (tosi !!) yhtenäistä keltatrikoota alaosassaan.
Jos teetän, laitan kuvan tänne. Voin kuvitella oleva joku lancearmstrong Austinin äijäluolassaan, heh-heh. Ilman syyllisyyttä potien tämä veikko.
Peruisinko sittenkin tilaamani kiekot. Graveliin oli ajatus kakkoskiekot laittaa maantiepainotteisille renkaille, mutta niinköhän tulisi ajettua.
Että pitäiskö lähteä ajamaan kilpaa sunnuntaina.
Juha Lehtinen
19.07.2024, 11.33
Tänään saattaa olla vähemmän sateinen päivä että jos sitä vaikka pyörälenkille tänään. Tuota ennen pitää käydä ruohotrimmerillä pihaa siistimässä.
Sent from my iPad using Tapatalk
arctic biker
19.07.2024, 16.35
Joskus pesäpalloa tuli pelattua, Kitee on kohtuudella pärjännyt jotta sunnuntaina vois katsomoon siirtyä.
^Pesäpallosta mitään ymmärrä mutta aikoinaan kun paljon vetoja lyötiin niin kaverin kanssa finaalista, löin Sotkamon puolesta ja olin siinä vaiheessa 2-0 tappiolla ja kaveri ehdotti tuplausta, suostuin ja voitin...
Kakarana pelattiin neljää maalia mutta oikea pesis jäi johonkin koulun liikunnan kokeiluihin.
Kuitenkin onnea Kiteelle vaikka Sotkamo ko. syistä suosikki.
Harkitsen tänään ensimmäiseksi ajettavaa reittiä. Valinnanvaraa on.
Malamuutti
20.07.2024, 10.14
Viitsisikö vaihtaa koemielessä Konaan Swiftin tilalle B17:n.
Sivustakatsoja
20.07.2024, 10.28
Viisi päivää mennyt kohtuullisesti humalassa -meniskö kuudeskin?
(Juomaa kyllä on, ei tarvitsisi lähteä hakemaan)
^Turha sitä kesken jättää. Pieni putki on aina poikaa! Kaapeissa täytyy aina olla sen verran juomaa ettei heti tarvi lähteä täydentämään.
Hartsa69
20.07.2024, 16.27
Harkitsen ostaako vielä uusi erillinen autonavi kun entinen ei näytä enää tarkkoja karttoja, buuttaukset jne eivät ole autaaneet. En oikeen kännykän kanssa osaa elää ja käyttää sen navigointia...
Suosittelen opettelemaan. Googlemaps kertoo hyvin reitin ja antaa selkeästi vaihtoehtoja. Waze taas siitä hyvä,.että varoittaa tutkista, tolpista, pientareelle pysähtyneistä autoista ym.
Sivustakatsoja
20.07.2024, 23.32
^Turha sitä kesken jättää. Pieni putki on aina poikaa! Kaapeissa täytyy aina olla sen verran juomaa ettei heti tarvi lähteä täydentämään.
Noudatin ohjettasi, mutta huomenna on aika jatkaa mökiltä matkaa ja ensi viikko on urheilullinen.
^Ainahan se paluu arkeen onnistuu, tsemppiä ja seuraavaa putkea odottaen...
Sivustakatsoja
21.07.2024, 09.12
^Ainahan se paluu arkeen onnistuu, tsemppiä ja seuraavaa putkea odottaen...
Toki onnistuu. Loman kun aloittaa pienellä nollauksella, niin arki unohtuu ja arjen murheet samoin. Ohjelmassa on vielä reissu Puolaan tutustumaan paikallisiin juomiin.
Hartsa69
22.07.2024, 19.13
Suosittelen opettelemaan. Googlemaps kertoo hyvin reitin ja antaa selkeästi vaihtoehtoja. Waze taas siitä hyvä,.että varoittaa tutkista, tolpista, pientareelle pysähtyneistä autoista ym.
Tulee kyllä niin vähän ajettua että useimmiten katson reitin suurin piirtein valmiiksi kaikkine risteyksineen jne., kirjotan lappuselle vanhaan malliin hankalimmat. Ainakin noille pikku- ja metsäteille joissa tulee silloin tällöin paikkojen perässä pyörittyä.
Mutta katellaan..
Ohiampuja
23.07.2024, 18.04
Onkohan minusta tullut vanha tai muuten jälkeen jäänyt.
Sain uuden fillarilehden, mutta en löytänyt siitä juurikaan itseäni kiinnostavia juttuja. Sähköpyörät, endurot, tai aeromaantiepyörät ei oikein ole mun juttu. Eikä ne varusteuutuudet enää herätä kiinnostusta niin kuin 20 vuotta sitten. :)
Hartsa69
24.07.2024, 13.28
Taisin lopettaa tilauksen kymmenisen vuotta sitten, kun enää nähnyt mitään kiinnostavaa. Pyörä on ja varusteita on vaikkakin jo vähän virttyneitä, mutta ne kun riittää niin eipä tuota lehteä tarvitse selailla.
Muokataan sen verran, että itse olen sekä että, vanha & jälkeenjäänyt.
Mitä tekisin kakkosmaantiepyöräni kanssa. Shimano Ultegra 2x10 toisessa kahvassa ei vaihteenvaihto onnistu, ja huollon mukaan jokin mekaaninen pikkuvipu ei palaudu. Kun etuvaihtajakin on väsynyt, niin mietin pitäisikö koittaa löytää saman tien kahvat ja vaihtajat. Hyväkuntoista settiä ei kuitenkaan meinaa löytyä. Ostaisiko vain kahvan ebaystä? Vaihtaisiko koko setin? Vaihtaisiko pyörän?
Ultegra on mielettömän kestävä käytössä, vain jos kunnon rymäys, vaijeri säikeen pätkä kahvan sisuskaluissa? Etuvaihtaja samoin, ei nuo liioin väsy ennen kuskia.
Mutta jos oikeasti rikki, niin Shimano-huolto hommaa uutta. Lienee 6700 sarjaa, tarkat numerot stanssattu osiin.
Tietäen nimimerkin vaatimustason pyörä lienee Bianchi eikä mikään alkaen-hintainen, joten vaihtamalla ei parane...
Nyt sitten räpelsin itseni kumoon ja oikean kahvan pas2 myös ykkös-Bianchissa (Di2). Ei auta crash mode reset, joten pitää viedä molemmat pajalle.
Harkitsen josko jatkaisin avun pyytämistä tähän ihmettelyyn jossain toisessa ketjussa.
Vieläköhän näitä wanhoja kunnon nastarenkaita kannattaa säästää pahan päivän varalle? Varmaan ikää 25 vuotta? No, taidan viedä roskiin. 26-maasturikin on ollut paloina jo vuosikymmenen odottamassa inspiraatiota. Ja näistäkin kumeista olen kannibalisoinut nastoja muihin projekteihin. Pitää opetella luopumaan :o
https://teemu.dy.fi/pyora/nokian.jpg
Vieläköhän näitä wanhoja kunnon nastarenkaita kannattaa säästää pahan päivän varalle? Varmaan ikää 25 vuotta? No, taidan viedä roskiin. 26-maasturikin on ollut paloina jo vuosikymmenen odottamassa inspiraatiota. Ja näistäkin kumeista olen kannibalisoinut nastoja muihin projekteihin. Pitää opetella luopumaan :o
https://teemu.dy.fi/pyora/nokian.jpg
Yllättävän kestäviä nämä. 2006 vuodelta taitaa olla viimeisin WXC ja oli vielä ihan toimiva koulumatkapyörässä viime talvena vielä vanhemman WXC:n kanssa.
Vieläköhän näitä wanhoja kunnon nastarenkaita kannattaa säästää pahan päivän varalle? Varmaan ikää 25 vuotta? No, taidan viedä roskiin. 26-maasturikin on ollut paloina jo vuosikymmenen odottamassa inspiraatiota. Ja näistäkin kumeista olen kannibalisoinut nastoja muihin projekteihin. Pitää opetella luopumaan :o
Jos ne on ehjiä, niin älä vie roskiin. Esim. yksivaihteelta voisi hyvinkin löytyä joku, joka ajaa noi loppuun, jos lahjoitat ne. Siellä on useita, joilla on vanhoja 26-tuumaisia talvipyörinä.
Jos sulla ei ole YV-tunnareita, niin voin tehdä ilmoituksen, kunhan laitat yhteystietosi vaikka pm:nä.
Sivustakatsoja
03.08.2024, 12.31
^^mä muistelen lämmöllä extreme 296:a.
Jos ne on ehjiä, niin älä vie roskiin. Esim. yksivaihteelta voisi hyvinkin löytyä joku, joka ajaa noi loppuun, jos lahjoitat ne. Siellä on useita, joilla on vanhoja 26-tuumaisia talvipyörinä.
Jos sulla ei ole YV-tunnareita, niin voin tehdä ilmoituksen, kunhan laitat yhteystietosi vaikka pm:nä.
Kiitos, mutta kyllä nämä ovat entisiä. Roskiin en silti raskinut viedä, on näissä sen verran historiaa. Perikunta voi vaikka laskea seppeleenä haudalleni :o
Ohiampuja
04.08.2024, 10.15
Mun harkintoja on selkeyttänyt Tampereelle avattu Pyöräpaja. Olen nyt useamman kassillisen vienyt sinne tavaraa mitä en ole raaskinut hävittää, vaikka olen tiennyt etten tule niitä tarvitsemaan.
Sivustakatsoja
04.08.2024, 10.31
Mun harkintoja on selkeyttänyt Tampereelle avattu Pyöräpaja. Olen nyt useamman kassillisen vienyt sinne tavaraa mitä en ole raaskinut hävittää, vaikka olen tiennyt etten tule niitä tarvitsemaan.
Hyvä vinkki: paja löytyy myös Turusta, jos saisi itsestään irti ja veisi ylimääräistä tavaraa pois.
Schmolke TLO low riser 720 mm leveä kevyt hiilikuituinen ohjaustanko (31.8 mm) ja Schmolke TLO hiilikuituinen satulatolppa 34.9 mm x 350 mm ”harkinnassa”. Ihanan kevyttä ja kallista... Noin 115 grammaa kappale ja hintaa ohjaustangolla reilut 320 euroa ja satulatolpalla 480 euroa... 800 euroa yhteensä jolla kevennystä nykyisiin osiin verrattuna noin 80 grammaa. Kalliita grammoja 10 euroa kpl.
Halvempaa olisi vaan ostaa se hiilikuituinen takaiskari joka olisi nykyistä noin 92 grammaa kevyempi. Muutamia grammoja (-6 gr) saan kevennettyä vielä edullisesti vähän kevyemmällä mutta silti luotettavalla satulatolpan kiristyspannalla (14 gr => 8 gr).
Täytyy varmaan alkaa keventämään nykyisiä osia esim. eturattaasta lähtee varmaan joitain kymmeniä grammoja jos oikein yrittää ja kestänee vielä omaa käyttöäkin... Kyllä tästä vielä nykyisillä renkailla tehdään alle 8 kiloinen täysjousto. 230 grammaa tällä hetkellä vielä kevennettävää... :rolleyes:
Ohiampuja
04.08.2024, 18.43
Harkitsen Nissanin termospullosta luopumista. Kesti sentään n 40 vuotta. Mutta nyt ei eristä enää, ulkopinta kuumenee niin ettei kädessä siedä pitää.
Jos sen mukin kuitenkin jättäisi vielä käyttöön. ;)
Lopettelisiko työt näin ekan työviikon kunniaksi ajoissa ja suorittaisi elokuun pakkosatasen? Vaikka Tuusiksen ympäri ja jonkun täppärin kautta kotiin.
Tjaahas, jos lopettais työ, jois kahvit ja lähtis lenkille. EI JAKSA ENÄÄ.
Ja mihin terdelle palkkarille lenkin päätteeksi?
kmruuska
16.08.2024, 21.31
Josko Levantet Bike24:stä alle €900. Houkuttaa.
Malamuutti
19.08.2024, 12.01
Vaihtajan korvake vaikuttaa ottaneen kipiää ja ketjutkin alkavat olla sopivasti finaalissa. Jaksaisikohan tänään vaihtaa ketjut ja korvakkeen tuossa illemmalla.
Olisko lauantaina ohjelmassa junapyöräilyä? Rantaratakin taas auki. Vasta tajusin, että myös HML asti pääsisi paikallisjunalla, olen luullut että Riksu olisi R-junan päätepysäkki.
^ Juu tai siis R:llä pääsee Tampereelle/Tampereelta asti. Ihan sikatäysiä ne on vaan olleet tänä kesänä joka kerta, kun olen mennyt ja fillarin kanssa väliasemilta, esimerkiksi Hämeenlinnasta, kyytiin mahtuminen voi joskus olla hankalaa, kun pyöräeteisessä on pahimmillaan ollut noin 10 fillaria yhtäaikaa.
Pitäisi käydä K:nummella moikkaamassa mutsia, niin just harkitsen, että otanko junasiirtymän Karjaalle vai lähdenkö vaan sorailemaan kotoa eestaas.
^ ... sikatäysiä ne on vaan olleet tänä kesänä joka kerta, kun olen mennyt ja fillarin kanssa väliasemilta, esimerkiksi Hämeenlinnasta, kyytiin mahtuminen voi joskus olla hankalaa, kun pyöräeteisessä on pahimmillaan ollut noin 10 fillaria yhtäaikaa...
Joo kyllä pitää lähteä ekalta asemalta ja siltikin "aamun ensimmäisellä" junalla. Pyöräpaikkoja on liian vähän.
EDIT: jaaha, sinne meni Karjaan fillaripaikat, v*tun IC-junat fillaripaikkoineen :mad:
Laittaisiko tekeillä olevaan projektiin vähän ajetun pyöreän 38T vai paljon ajetun ovaalin 40T rattaan? Kolmekasi tarttee spiderin (joita on kyllä) ja ovaali olisi dm. Hylkiiköhän uusi ketju tuota ovaalia liikaa? Vai saisiko jostain kivijalkakaupasta hakea ihan uuden 40T dm-ovaalirattaan?
Marsusram
22.08.2024, 15.16
Kohta ALV nousee, ostaisiko jotain ennakolta varalle.
.
Kohta ALV nousee, ostaisiko jotain ennakolta varalle.
.
Ai saakeli. Pyörä, tai kaksi.
Ottaisiko joku lauantaiaamu junan Vaalaan ja ajelis Manamansalon ympäri ja sitten kotiin. Olisikohan wörtti.
Se paukkasi työnantaja lomautuksen syyskuulle, pistäiskö pyörän kyytiin ja pohjoista kohti. [emoji848]
Se paukkasi työnantaja lomautuksen syyskuulle...
Kateeksi käy, olen odotellut jotain tuollaista, mut ei vaan :(
Itsellä aina lomautukset aikoinaan keskellä talvea, harmitti ettei miksi toukokuusta syksyyn...
Kateeksi käy, olen odotellut jotain tuollaista, mut ei vaan :(
Viime vuonna olin kesälomilla heinäkuun ja sitten lomautuksella elokuun puolivälistä lokakuun alkuun. Kyllä maistui.
Fillaritorilla myynnissä lähes samanlainen fillari kuin itselläni 12-15 vuotiaana. Uhka vai mahdollisuus?
https://www.fillaritori.com/topic/335788-jonas-%C3%B8gl%C3%A6nd-union-banaanisatula-26quot-tampere/
Omassani tosin ei ollut etujarruja ja takanapa oli Torpedo Dreigang..
Lähtiskö Mäntän suuntaan usean pysähdyksen taktiikalla ja mökin kautta pois? kajakki tai fillari mukaan? Mikä fillari .. vai rinkka selkään? Valintoja valintoja
Yocce, joskus nuorena vastaavasta haaveilin mutta ei köyhän perheen kakaroilla pienintäkään mahista saada. Tuskin tänä päivänä enää nostalgia mielessä silti enää hankkisi.
kmruuska
30.08.2024, 22.39
Fillaritorilla myynnissä lähes samanlainen fillari kuin itselläni 12-15 vuotiaana. Uhka vai mahdollisuus?
https://www.fillaritori.com/topic/335788-jonas-%C3%B8gl%C3%A6nd-union-banaanisatula-26quot-tampere/
Omassani tosin ei ollut etujarruja ja takanapa oli Torpedo Dreigang..
Oliko tuo Sturmey Archer se jossa vaihdettiin vaihdetta taaksepäin polkaisemalla?
Hääppönen
31.08.2024, 09.38
Oliko tuo Sturmey Archer se jossa vaihdettiin vaihdetta taaksepäin polkaisemalla?
Sturmey Archer on ihan normi kolmivaihteinen käsijarrullinen. Torpedo söi sen hiljalleen markkinoilta. Duomatic oli kaksivaihteinen, joka vaihtoi kevyellä taakse polkaisulla. Sitten oli kaksivaihteinen Automatic, joka kampikierrosten noustua tietyn rajan yli pisti automaagisesti isomman vaihteen päälle.
Pitäisikö reilun viikon vapaan pyöräilystä? Viime aikoina tullut aika paljon harrastettua.
Kyllä se välillä kannattaa. Tekee jotain muuta. Kiinnostus palaa taas tekemiseen sitten.
Itse harkitsin, että olisiko iltalenkki maastoa vai gravelia. Gravelilla ei ole tullut hetkeen taas ajettua, mutta maasto taitaa silti kiinnostaa enemmän eli maastoa sitten.
Joo nimenomaan siksi, että olisi terveellistä. Kiinnostuksen suhteen ei ole puutteita.
Kuituiset aerosarvet vai koko ohjaamo? Jarruletkuille pitäisi olla alaosassa upotuksen mielellään? Nykyinen stemmi piilottaa letkut pohjaansa.
Pitäisikö reilun viikon vapaan pyöräilystä? Viime aikoina tullut aika paljon harrastettua.
Se on hyvä idea. Ite pakon sanelemana jouduin alkukesän pyöräilyt jättämään väliin ja kyllä tauko teki hyvää. Nyt meno maistuu ja kulkee oikein mallikkaasti.
Tässä itsekin erittäin kevyellä liikunnalla, sen vaati kisailut veroa ettei ole vieläkään ihan palautunut.
Mieli tekisi ajaa päivittäin mutta jos tässä nyt viikon kaksi huilailis niin säästyis oikein pitkältä tauolta.
Lisäyksenä edelliseen että onneksi tuli uusi pyörä ostettua ja sen mieleiseksi saattamisessa on puuhasteltavaa vaikka ei kuitenkaan loputtomasti.
Hillitöntä pohdintaa ja harkintaa tangon vaihdon suhteen. Hahmottelua ja mittailua visuaalisesti ja mentaalisesti mutta onneksi kevääseen asti aikaa.
Pakkaisko gravelin myös matkalle mukaan.
navajokoira
07.09.2024, 09.33
Olisi aikaa pyöräillä koko viikonloppu, mutta selkä taas vaihteeksi kipuillut pari päivää. Hitaasti ajamalla ei pitäisi pahentua, mutta garmin valittaa jo nyt että liian vähän kovaa harjoittelua :rolleyes:
Jos saisi auton lainaan voisi ehkä käydä ensin melomassakin. Loppijärvi ja Kernaalanjärvi olisi molemmat piikkinä veloviewer-klusterissa
Laittaisiko ykkösgräveliinkin Cowchipper deluxen? Ihana stonga.
Olisi aikaa pyöräillä koko viikonloppu, mutta selkä taas vaihteeksi kipuillut pari päivää. Hitaasti ajamalla ei pitäisi pahentua, mutta garmin valittaa jo nyt että liian vähän kovaa harjoittelua :rolleyes:
Jos saisi auton lainaan voisi ehkä käydä ensin melomassakin. Loppijärvi ja Kernaalanjärvi olisi molemmat piikkinä veloviewer-klusterissa
Saako melomalla hakea ruutuja? En ole onneksi vielä muistanut alkaa keräilemään noita ...
Sivustakatsoja
07.09.2024, 18.11
Laittaisiko ykkösgräveliinkin Cowchipper deluxen? Ihana stonga.
Tai sitten vähän malitillisempi Cowbell? Mä tykkään siitä.
Takapainoinen Taapertaja
07.09.2024, 19.45
Talvi tulee. Zwift Ride tulossa.
Jaksaisko hakea Nurtsin kuvarastin.
Jaksaisko hakea Nurtsin kuvarastin.
Jaksaajaksaa!
No en hakenut kun läskipyörä houkutteli Herusten poluille. Jos kukaan ei viikonloppuna hae niin käyn poimimassa sunnutaina tai viimeistään maanantaina. Aiempi viiveisin harkinta johti siihen että huomenna mökille.
Pari päivää nyt katellu tätä menoa ylläksen/äkäslompolon reiteillä ja tuli kyllä mieleen, että nostaisko kytkintä ja lähtis väljemmille paikoille. Joka polulla 5km. keskuksesta saa jonossa ajella ja väistellä näitä tuulipukukillimahasähköpyöräilijöitä, joilla ei mitään käsitystä kuinka tuolla poluilla liikutaan. No tää on nykypäivää sit vissii. Hyvähän se että ihmiset liikkuu. [emoji4]
Teräs vai kuitu, Ritchey Outback vai Cube Nuroad SLX
^ Makuasia, Ritchey klassikko, Cubesta ei moista koskaan tule vaikkei siitä se huonoa tee.
^Tuo suoranainen seuraus sähköistyksestä, yhden sortin versio skuuttailusta, mitä ei voi tehdä ilman sähköä, IMO...
Eilen harkitsin jäykkiksen ottamista työmatkalle mukaan, otin. Nyt pitäis keksiä miten sitä huomenna löytäisi mukavaa ajettavaa Vantaalta keskuskuspuiston suuntaan. Ja harkittava myös uskaltaako maalta lähtenyt ajaa moisen metropolin keskellä[emoji16]
Mä oon muutamalle työreissulle ottanut fillarin mukaan. Kiva kierrellä paikkoja ja samalla saa liikuntaa. :)
xs2jammu
17.09.2024, 10.26
Mietiskelyssä että ostaako uudet talvirenkaat vanhaan käppyräsarviseen Orbeaan vai pitäiskö oikein satsata maasturiin tai vastaavan talveksi.
Mietiskelyssä että ostaako uudet talvirenkaat vanhaan käppyräsarviseen Orbeaan vai pitäiskö oikein satsata maasturiin tai vastaavan talveksi.
Ostin viime talvena nastat graveliin, mutta sellaista röpelöä oli pk-seutulla, että täksi talveksi tulee maasturiin ISPit.
^ Loistava ja varma valinta!
Mä oon muutamalle työreissulle ottanut fillarin mukaan. Kiva kierrellä paikkoja ja samalla saa liikuntaa. :)Kyllä se vaan kannatti ottaa, mukavasti meni pari iltaa ajellessa keskuspuiston teitä ja polkuja, eikä vaan juonut olutta hotellilla[emoji28]
Piti sääennusteen takia olla pyöräilyvapaa ilta. Nyt kuitenkin sadetutkasta vaikuttaisi, ettei välitöntä uhkaa olisi. Pitäisikö polkaista joku lenkki? Vai tekiskö jotain muuta?
Pitäiskö vai ei. Täytyy kuulostella.
Juha Lehtinen
04.10.2024, 18.31
Harkitsen ramppitestin tekemistä huomenna mutta jos kelit suosii niin taitaa maantielenkki ulkona vetää pidemmän korren.
Hartsa69
09.10.2024, 19.22
Möin kamerat pois (3 x Panasonicin kompaktit), nyt sitten mietin että josko ostaisi tilalle ollenkaan kameraa, kun se ei ole ikinä mukana.
Meikäläisen käyttöön kännykkäkuvat varmasti riittäisi enkä toisaalta opi käyttämään kuitenkaan mitään parempaa kameraa.
^ Usean kameran omistanut vuosien aikana ja vaikka viimeisen myydyn jälkeen aina uutta miettii niin tulee samoihin aatoksiin. Siis saa toistaiseksi jäädä hankkimatta ku puhelimellakin pärjää ja on aina mukana.
Juha Lehtinen
12.10.2024, 17.41
Jos sääennusteet pitävät paikkansa niin ensiviikolla vielä hyvät mahdollisuudet jatkaa maantiekautta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Laittaisko jo tänään välikausikengät jalkaan iltalenkille?
Jaksaisko laittaa graveliin lokarit vai oisko se kausi jo tässä.
Jaksaisko laittaa graveliin lokarit vai oisko se kausi jo tässä.
Rouva päätti että mummelilla jatketaan töihin ja graveli tauolle. Tarkoittanee siis että fillari purkuun, hiontaan ja uudet värit pintaan ennen uutta kesää.
https://live.staticflickr.com/65535/54069323538_99e89e3cd8_o.jpg (https://flic.kr/p/2qnVq9b)Crux (https://flic.kr/p/2qnVq9b) by Jani Heikkinen (https://www.flickr.com/photos/194831595@N02/), on Flickr
Hääppönen
15.10.2024, 21.02
^Onko takarengas tarkoituksella asemoitu vähän sivuun eli pois paikaltaan?
navajokoira
16.10.2024, 09.17
Varmaan vaan sitä että takana venttiili ei ole ihan keskellä Schwalbe logoa. Tärkeitä asioita.
Hääppönen
16.10.2024, 17.13
Varmaan vaan sitä että takana venttiili ei ole ihan keskellä Schwalbe logoa. Tärkeitä asioita.
Juuri tätä. Ja vähän on hymyäkin ilmassa.
Jokohan tämä alkaisi riittää?
Entinen luotto asentaja sanoi että navan, vanteen ja renkaan logot täytyy nähdä yhdellä katseella.
Il ciclista di Roine
16.10.2024, 23.37
https://www.panssarimuseo.fi/resource/file/thumbnail/702/00000161527_00000636126.png
Syysrieha La 19.10.2024 klo 10-15 (https://www.panssarimuseo.fi/ajankohtaista) Tule riehaantumaan Syysriehaan!
Museolla tankkien tarinat odottavat sinua ja sotahistoria herää eloon.
Suunnista museossa ja etsi kaikki mielenkiintoiset jutut.
Tunnistatko esineet, joita otamme esille sinua varten. Koe tankkiseikkailurata, se on mielenkiintoinen kokemus. Tutustu Rockwoodin alpakoihin ja muihin kivoihin karvakavereihin, joita on tapahtumassa mukana. Tämä kaikki sisältyy normaaliin pääsylippuhintaan.
Näytteillä on Panssariprikaatin maastopyöriä ja mönkijäkalustoa.
Erillistä maksua vastaan voit myös kokeilla tela-ajelua.
Panssarimuseo on Parolan taajamassa Hattulassa, Kanta-Hämeessä.
Il ciclista di Roine
19.10.2024, 22.23
Kävin. Armeijan maastopyöriä en nähnyt.
https://pic.useful.fi/JtZSgfS2i.jpg
^ Bikepacking muka uusi keksintö...!
Onse melko uusi keksintö, tulee vielä Turkuunkin joskus.
Ite hankin kiepparin ilmaishyllystä kalastajanlaukun vielä keltaisen. Aito Bergley. Laitan sen uuteen bikepacking Sähkö läskiin.
Ajelen sillä Palosenmetsissä eestaas.
Vitriinissä lienee komppanian pp-mekaanikon fillari?
Veikkaan että ne luvatut maastopyörät olivat moottoripyöriä. En ainakaan muista kuulleeni että meillä olisi edes kokeiltu maastopyöriä. Jotain pienimuotoista kokeilua jo ennen sähköpyörien aikaa lienee tehty ainakin US Armyn toimesta.
Entinen luotto asentaja sanoi että navan, vanteen ja renkaan logot täytyy nähdä yhdellä katseella.
Entinen kansakoulun opettaja olisi sanonut, että "luotto asentaja" on yhdyssana ja se tulee kirjoittaa yhdysanana "luottoasentaja".
Insinöörifillaristeista toki löytyy pahimmat niuhot pyörävalokuvien suhteen. Jotain kompensaatiota jollekin?
Vitriinissä lienee komppanian pp-mekaanikon fillari?
Veikkaan että ne luvatut maastopyörät olivat moottoripyöriä. En ainakaan muista kuulleeni että meillä olisi edes kokeiltu maastopyöriä. Jotain pienimuotoista kokeilua jo ennen sähköpyörien aikaa lienee tehty ainakin US Armyn toimesta.
Omilta varusmiesajoilta muistelen, että armeijan fillari oli melkoinen maastopyörä ulkoisesta hybridin kaltaisesta habituksestaan huolimatta. Sehän kulki taistelijan selässä muun varustuksen ohella kun polku loppui.
https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-one-poseidongreen-n-black
Tämän ostamista harkitsen. Rospuuttopyöräksi lokarein ja työmatkoihin.
Sivustakatsoja
25.10.2024, 09.55
Olen tullut siihen tulokseen, että DT Swiss 370-kynsivapari on täysin kelvoton: yksissä kiekoissa on sellainen ja vaparin laakereita menee tasaiseen tahtiin. Samoissa pyörissä on myös 350-vapareita, eikä yhtään ainokaista ole tarvinnut vaihtaa.
Jos hankkisi vielä yhden uuden ja jaksaisi kunnostaa laakerivikaisia talven aikana? Tai vaihtoehtoisesti vaihtaisi napaan ratchet-kalut?
Olen tullut siihen tulokseen, että DT Swiss 370-kynsivapari on täysin kelvoton: yksissä kiekoissa on sellainen ja vaparin laakereita menee tasaiseen tahtiin. Samoissa pyörissä on myös 350-vapareita, eikä yhtään ainokaista ole tarvinnut vaihtaa.
Jos hankkisi vielä yhden uuden ja jaksaisi kunnostaa laakerivikaisia talven aikana? Tai vaihtoehtoisesti vaihtaisi napaan ratchet-kalut?
Jos LN ratchet konversiokitti maksaa vain 60-70€, niin itse en paljoa asiaa miettisi.
Toinen asia, että onko ne LN ratchetin laakerit sitten sen parempia kuin kynsivaparien.
Jos LN ratchet konversiokitti maksaa vain 60-70€, niin itse en paljoa asiaa miettisi.
Itse vaihdoin kynsivaparin hinnat alkaen rätsettiin pari vuotta sitten. Ei niinkään laakerien takia vaan sen, että mulla kynsivapari paukkui ärtsyn paljon. Laakerien kestosta en tiedä muuta kuin että tällä on nyt ajettu olisko 4-5tkm kesäajoa ilman ongelmia.
Halvin rätsetti (oliko 16 hampainen?) ei ajossa paljoa poikkea kynsivaparista. Vedon kytkeytymisessä ei ole juurikaan eroa. En kyllä kaipaakaan nopeampaa, kun omat ajot ovat (rauhallista) maantieajelua.
Tiheämmässä ratchetissa on kiva ääni.
Toinen asia, että onko ne LN ratchetin laakerit sitten sen parempia kuin kynsivaparien.
No se toki on selvittämättä, mutta onneksi nyt ei ole koko taloutta kaatava kokeilu.
Ihmettelen vaan, että laakerien kesto kovasti riippuisi tavasta miten veto kytkeytyy päälle. 350 vaparin laakerit oli muistaakseni ihan standardikamaa niin luulisi, että 370 ei sen kummempi ole ja sinne löytyy ihan kunnolliset laakerit jostain Etran tiskiltä.
Sivustakatsoja
25.10.2024, 14.18
LN:n vaihtaminen on viimeinen vaihtoehto, siinä operaatiossa muistaakseni myös hammaskehä pitää vaihtaa ja samalla kannattanee laittaa listalle kaikki laakerit.
LN:n vaihtaminen on viimeinen vaihtoehto, siinä operaatiossa muistaakseni myös hammaskehä pitää vaihtaa ja samalla kannattanee laittaa listalle kaikki laakerit.
Niin, siis jos vaihdat ne 3-pawl napaan ne ratchet kalut niin tosiaan se hammaskehä vaihdetaan samalla. Olihan se tiukassa, mutta muutoin helpohko homma.
Sivustakatsoja
25.10.2024, 16.52
^yhden hammaskehän olen irti vääntänyt ja oli todellakin tiukassa. Tästä syystä se on viimeinen vaihtoehto, jos kiekoille haluan lisää käyttövuosia, ensin vaihdan pariin vapaarattaaseen laakerit ja katson.
Yhden vaparin olen jo purkanut -jouduin tosin viilaamaan lukkorengaspihtien kärkiä ohuemmiksi, kun en sopivia löytänyt.
Sivustakatsoja
28.10.2024, 16.44
^yhteen vaihdoin laakerit, ensin meni vähän piukkaan, että joutui ottamaan vähän takaisin, Enduron LLB:t laitoin ja tuli kivan herkästi pyörivät.
Käviskö squirttaamassa grävelin ketjut kun eilen unohtui.
Ja toisekseen, ajelisko marraskuun pakkosatkun jo tänään eikä vasta sunnuntaina?
Teräsrunko harkinnassa kuituisen tilalle, mikähän se olisikaan?
arctic biker
09.11.2024, 15.04
Pitäskö avata tuo lintujen syöttöpiste
Vaatii vähän toimia kun vanha on lahonnut
Pitäiskö vaihtaa pariin kiekkosatsiin uudet kehät vai hankkia vaan uudet kiekot? Hinnan puolesta menee aika samoihin, mutta toisaalta onhan se värkkäily mukavaa ja olishan tuo kiertotalousajattelu ekoloogistakin.
Kävisikö pikaisesti Vermon raveissa? Viimeksi joskus 1970/80-vaihteessa Turussa tuli käytyä.
No ei siksi, että heppailu kiinnostaisi, vaan saisi kerättyä nuo viisi pikkuruutua. Aina on portit lukossa kun ohi ajellut ja keskiviikkoraveihin olisi näemmä vapaa pääsy.
https://pic.useful.fi/C94_BCOSX.jpg
^ Viikonloppuisin on ollut myös kirpputoreja joihin on vapaa pääsy. Tosin kausi niissä saattaa olla ohi ja raveja on useammin.
Marsusram
13.11.2024, 16.14
Weekend festarit on Vermossa elokuussa.
Tammikuussa on romuautojen kokoontumisajo.
https://vermo.fi/fi-fi/areena/tapahtumapuisto/205/
Aika lähelle kaviouran laitaa pitää päästä noihin ruutuihin.
Yleisöportti kun on kiinni, hevoset kulkee itäpuolen takaportista.
https://oulubikes.fi/tuote/mondraker-chrono-carbon/
Hakisiko tuollaisen talliin.
Veivaaja
15.11.2024, 14.07
Lähtiskö Pelagn muuttomyyntiin? No, vois samalla hakea DPD/Postnordista jonnekin jonkkaan toimitetut palikat.
Pitänee siirtää talvikengistä klosseja taaksepäin.
Joko kakkosgräveliin pitäis asentaa lokarit talveksi? Olisin odotellut, että saisin aikaiseksi hankkia hopeanväriset jostain, mutta jospa laittaisi nuo olemassaolevat mustat?
Oho, ei sadakaan enää tänään. Pitäisikö siis lähteä pyöräilemään? Olin ajatellut, ettei tarvitsisi.
Että ostaiskos lipun ja menis?
https://www.lippu.fi/artist/aleksanterin-teatteri/rane-raitsikka-tokela-3787771/
Tässäkö paljastui miksi lumi on eräille kirosana?
https://pic.useful.fi/Gd1oBO5Tq.jpg
^Turkulainen oli fiksumpi, me ainakin jo syksyllä nuoruudessa käytiin valmiiksi valoisaan aikaan valitsemassa että joulun alla pimeässä helppo löytää!
Laittaisko talveksi joustokeulan jäkäriin?
Oikeastaan toi Reba joutaisi kiertoon kun ei ole vuosiin ollut käytössä. Olen odotellut sopivaa ostoilmoa kun ei jaksais alkaa myymään.
tempokisu
14.12.2024, 13.58
Menisikö täysillä muutama vuosi ( tai edes vuosi) vai kituuttaen 15 vuotta? Söisikö tänään?
Olen itsekin huolissani jaksamisestani, mutta olisiko toi eka vaihtoehto parempi. Jos sitten paistelen lihaperunasoselaatikkoa ( ilmais) ja parit siivut riistakäristystä, kun puolukkahilloakin ( ite tehtyä) tuossa on.
Kaataisiko perheelle lisää Meukowia?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.