PDA

Näytä tavallinen näkymä : viimeisin harkintasi?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18

F. Kotlerburg
13.03.2019, 09.07
Harkitsin että josko menis fillarilla töihin. Parin minuutin harkinnan jälkeen laitoin Webaston päälle.

Jopotuinen
13.03.2019, 17.57
Ottaisiko loparit ja ryhtyisi oloneuvokseksi.
Ei oikein huvita enää laahustaa hommiin, mutta kun ei oikein poiskaan malttaisi jäädä.

VesaP
15.03.2019, 09.19
Tahtos jonkun oikeesti isonkin joten harkinnassa sateenkaari boa, from Brazil. Ei vaan taida ampumallakaan terralle saada tilaa tarpeeksi. :mad:

Jopotuinen
15.03.2019, 19.23
Kärmes on kyllä kiva, olen aina ihaillut niitä.

Mökillä asustelee Rantakäärme, joskin tätä Railiksi nimettyä en ole hetkeen nähnyt, liekö sitten past away. Mutta viimekesänä näyttäytyi nuorempi yksilö Raija. Railin jälkeläisiä?

Rouvalla hillitön kärmesfobia, mutta olen antanut hänelle siedätyshoitoa seuraamalla yhdessä ranturin ja kyiden touhuja. Hyvä juttu asiassa oli iltapaskojen kertomus hiirien ja myyrien ja edelleen myyräkuumeen torjunnassa. Rouva alkaa selvästi pehmetä, yli 30 v kestänyt työ alkaa viimein tuottaa tulosta :)

Kerran saunasta pyysi laiturille tähystämään, ettei kärmeksiä vedessä. Vaivautuneena sitten laahustin mukamas tähystämään – ja bongasin laiturin päässä uivan kärmeksen!

Raijan olen merestä bongannut viime suvena. Viimeistelin lapioinnin jälkeisiä hanhien jätöksiä painepesurilla ja tää luigero kiinnostui jostain syystä touhuistani ja uiskenteli isoja kaaria ja tuli muutamia kertoja aina uudelleen ihmettelemään surisevaa kärmestä käsissäni :D

Toki se yksi kyy, joka löytyi sisältä lipaston takaa, olisi voinut jättää asiansa tekemättä, ihan oman etunsa tähden.

Nuilla kyykärmeksillä taitaa olla talvipesä jossain mökkimme perustuksissa. Viime keväänä tuli superlämpimät, niin terassin reunuksilla istuessa bongasin luokkaa viisi kyytä n. tunnin sisällä. Luikeroivat siinä kuka mihinkin.

Yhden kyyn olen kyllä tuhonnut, ajoin ruohonleikkurilla yli ja havaitsin kyynpätkät vasta nurmen reunaa palatessa :(

tempokisu
15.03.2019, 19.31
Tahtos jonkun oikeesti isonkin joten harkinnassa sateenkaari boa, from Brazil. Ei vaan taida ampumallakaan terralle saada tilaa tarpeeksi. :mad:

Perhe muuttaa huussiin ja kärmekset teidän taloonne :D sopu sijaa antaa

tempokisu
20.03.2019, 20.21
Mä nyt olen harkinnut jos auton takatason kissa- pupu- nalle-pehmot vaihtaisi kalapehmoihin. No ainakin isomazdaan meinaan sellaisen vaihto-operaation tehdä. Kummityttö on jotain pehmoja kysellytkin niin voi sieltä valita. Ainoastaan Karvisesta ja ojasta pelastamastani nallesta en pysty luopumaan, mutta muita pehmoja on kymmeniä.

JackOja
28.03.2019, 20.15
Vieläköhän hankkisi uuden rinkan, onko "tarpeeksi" vaellusvuosia jäljellä (oma jaksaminen, maailman tuho yms).

tempokisu
31.03.2019, 16.30
^^ vaihto-operaatio tehty. Koeajossa kalat ei oikein pysyny, kiinnittelin niitä pyrstöistä selkätukien palkkien väliin.

Mutta voisikohan cycloon jo laittaa sen kuviorenkaan eteen? Ainakin Pirkkalassa tänään harjattiin kelvejä, Tampereella on keskustassa vielä sora-alueita mutta ei paljoa.

Jopotuinen
01.04.2019, 19.34
Oho!
Samsung 64GB MicroSDXC EVO+ Memory Card, Grade 1, Class 10
Hinta 8,50 € toimitettuna!

Halapahan tuo olisi ollut, mutta harkinnan jälkeen päädyin kuitenkin ratkaisuun, ettei valokuvauskoneeni toista sellaista ravitse, enkä muutakaan käyttöä keksinyt.
Tablettiin tai läppäriin lisää tallennustilaa? Mutku ei tarvesta sielläkään.

29er
03.04.2019, 12.01
Että mihin menis syyslomalla. Prahassa olen aikonut käydä vaan kesällä en sinne suostu. Oliskohan lokakuussa rauhallisempaa...

Pyörällä ja autolla
03.04.2019, 13.16
Että pesisköhän ikkunat. No pakko kai se on sillä kohta ei tehdä mitään oikealla kädellä kun olkapää leikataan Tiistaina.

Smo
03.04.2019, 21.22
Pitäskö polkee johonkin laavulle kokeilee kevättalviyöpymistä. Retkiluistimet mukaan että pääsisi aamulla laavun lähijärvelle luistelee.

JackOja
04.04.2019, 09.32
Pitäiskö kokeilla ovulaatiorattaita täpärissä ja grainderissa? Vai jokohan ne meni pois muodista?

tinke77
04.04.2019, 13.41
Pitäisikö laittaa titamiini pickenflick myyntiin, kun ei jotenkin totu tuohon kippurasarviseen... mutta mikä suoratankoinen tilalle vastaavaan käyttöön??? [emoji848]

29er
05.04.2019, 09.44
Että jäädyttäisinkö vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja alkaisin sijoittaa niitäkin rahoja johonkin muuhun, josta tuottoja saisi jo ennen eläkeikää.

JackOja
05.04.2019, 12.49
Että jäädyttäisinkö vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja alkaisin sijoittaa niitäkin rahoja johonkin muuhun, josta tuottoja saisi jo ennen eläkeikää.

Mä tein tuon kun eläkevakuutuksen ehdot muuttuivat järjettömiksi tuossa pari vuotta sitten.

VesaP
05.04.2019, 12.51
^^ ja ^. Itse harrastan vapaaehtoista kuluttamista. Miksi ei nauttia hetelmistä nyt, eikä vasta sit kiikkustuolissa. Tiedä edes elääkö sinne asti.

MRe
05.04.2019, 13.54
Jaa-a. Itsellä alkoi juurikin em. eläke juoksemaan kuun alusta... verojahan siitä menee niin että ranteet rutisee, mutta onhan tuo mukava lisä, jonka panen suoraan ja lyhentämättömänä sijoituksiin. Aikanaan se parisensataa kuussa olisi mennyt yleiseen kulutukseen ilman että siitä olisi mitään jälkeä jäänyt. Toisaalta jos ne olisi aikanaan sijoittanut, niin kaipa se nettovaikutus olisi suurempi. Mutta kun ei oikein voi tietää.

Nythän nuo ehdot ovat sellaiset, ettei mitään järkeä. Mulla oli onneksi niin vanha sopimus, että tätä uutta jäi vain vajaa pari vuotta ja ne olin sitten maksamatta mitään.

MRe
05.04.2019, 13.55
^^En omista kiikkustuolia... jollei tällä termillä viitata täpäriin, joita sitten on läski ja sähkö.

29er
05.04.2019, 14.06
Jaa-a. Itsellä alkoi juurikin em. eläke juoksemaan kuun alusta... verojahan siitä menee niin että ranteet rutisee, mutta onhan tuo mukava lisä, jonka panen suoraan ja lyhentämättömänä sijoituksiin. Aikanaan se parisensataa kuussa olisi mennyt yleiseen kulutukseen ilman että siitä olisi mitään jälkeä jäänyt. Toisaalta jos ne olisi aikanaan sijoittanut, niin kaipa se nettovaikutus olisi suurempi. Mutta kun ei oikein voi tietää.

Nythän nuo ehdot ovat sellaiset, ettei mitään järkeä. Mulla oli onneksi niin vanha sopimus, että tätä uutta jäi vain vajaa pari vuotta ja ne olin sitten maksamatta mitään.

Mulla alkaa raha juosta kotiinpäin vasta useiden vuosien kuluttua. Tällä hetkellä eläkevakuutukseen maksamani raha kerryttää enää sitä summaa, joka maksetaan vasta silloin kun saan jo "oikeata" eläkettä (joka ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan riittää kyllä elämiseen). Ennen sitä saan vain melko pieniä summia, ja ne summat ei enää kasva vaikka jatkaisin maksamista. Eli niiden turvin en voi jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle.
Eli ehkä harkintani päätyy teoksi => lakkaan maksamasta.

MRe
05.04.2019, 14.23
^No en minäkään nyt ennenaikaiselle eläkkeelle ole jäämässä, mutta kyllä mulla tuo on bruttona melkein sen keskimääräisen palkan verran. Olisihan tuon eläkkeen voinut jättää nyt nostamattakin ja siirtää sinne oikeaan eläkeaikaan, mutta ajattelin että omissa käsissä tuo on sitten omissa käsissä.

Mutta en minä näillä uusilla ehdoilla mitään maksaisi.

Jopotuinen
05.04.2019, 21.54
Kun laittaa hintaa börs osakkeisiin, ne alkavat juosta heti "eläkettä", joskin sosialistit ottavat siitä omaksi katsomansa 30 %
Joskin vuoden päästä voit jättää ne tilille ja ostaa niillä lisää osuuksia ja maksat vasta realisoidessasi.
Toki vaatii pelisilmää hieman, mutta pitkällä aikajanalla se onnistaa aina.
Nesteeseen tehdyt sijoitukset tuottavat nyt kuin Nokia nousunsa tähtivuosina :)

tempokisu
06.04.2019, 00.12
Kas, sama summa eläkettä ( kansaneläke) joutuu maksaan vielä verojakin, mutta sama summa yrittäjänä niin veroprosentti on nolla. Eikä tämä työ nyt mitenkään rasittavaa ole, ainoastaan se työmatka on raskas.

Mutta kultaisesta nahkiaisesta olisi hieno tehdä pieni taulu. Tässä voisi olla tavoitetta....lokakuulle! Ja Kotkan reissun aattelin tehdä 24.4. jälkeen olevalla vapaa-jaksolla.

Minulla on muuten pieni kasa kultaisia venäjänvallan aikaisia kultarahoja. Näistä saisi kuulemma reilut 500e rahaa. Voi että....jos saisi 700e niin kaupat tulisi, nyt on vielä harkinnassa.

Il ciclista di Roine
06.04.2019, 22.25
Lähteäkö valokuvaamaan tulevana yönä Telkäntaival-siltarakenteiden nostoa Lempäälän keskustassa pääradan ylitse.

Jopotuinen
06.04.2019, 22.43
^Tottahan toki!

Itse käyn aina kuvaamassa ympäristöä muuttavia juttuja, talon purku, uuden rakennus, uusien siltojen rakennustyömaat jne. säännöllisesti hankkeiden edetessä.

Vuosien saatossa nämä kuvat arvoansa arvokkaampia, kertovat erään aikakauden muutoksista ja tapahtumista. Mitään sukupolvelta toiselle siirtyviä mustavalkoisia kuvia niistä ei valitettavasti enää muodostu ja katoavat aikanaan omaan digihelvettiin, mikä on tietysti harmillista.
Aivan kuten digitallenteiset videot, niistä ei jää tuleville polville 8 mm kaltaisia kultaisia muistoja menneisyydestä.

Monellako on vielä toimiva VHS tai DVD?

PutkisetaOy
06.04.2019, 23.53
^^Täällä. Toisinaan kiva fiilistellä ihan fyysisessä muodossa olevia juttuja, elokuvia musiikkia jne

tempokisu
07.04.2019, 00.38
^^ sama juttu, olisi pitäny vaan ottaa kuvia Pereen "ennen metsälenkki" ja tuosta Partolan alueesta. Lähinnä Loukonlahden muutoksia olen kuvannu, ja yksi projekti oli kuvata vuodenaikojen vaihtelua samassa paikassa parin vuoden ajan; aluksi kuva joka viikko ja sitten jos oli jotain erityistä.

Mun mielestä digikuvaus on hyvä juttu - hirmu kallista oli kehittää filmejä, kun joskus tulee satoja kuvia päivässä. Nyt voi kokeilla ja jos menee vinoon tms. niin uutta vaan ja valitsee sieltä sitten hyvät. Samoin voi korjailla roskia ja rasvapisteitä ( jotka on jossain muualla kun siellä mitä pystyn putsaamaan...) luontokuvaus oli ok filmille, mutta nukkekuvaus on digihommaa ehdottomasti :)

Köfte
07.04.2019, 01.02
On jopa kärventävä DVD ja elävä VHS.
C-kasettidekki ja vinyylisorvi myöskin.
Sokerina pohjalla kirjahylly samoista syistä.
Luen päivittäisen sanomalehtenikin paperisena.

tempokisu
07.04.2019, 02.12
^ minullakin on vielä C-kasettisoitin, ja myös C-kasetteja :D ja tukeva iso kokoseinän kirjahylly vuodelta 1972. Ehdottomasti paperinen sanomalehti. Lankapuhelinta ei enää ole ( kk-maksu 55euroa oli vähän liikaa...) mutta mitään älynettipuhelinta ei ole, eikä tule. Ei myöskään feisbuukkia, tvitteriä eikä instagrammm-tilejä. Eikä niitäkään tule.

...mutta voihan pirulainen, ensi viikolla varmaan nastarengas takas pyörään. Autoon tuli jo kesärenkaat, mutta ajellaan pyörällä sitten vaan. Voi vitsi, sulat ja harjatut pyörätiet on kyllä kivat, ei toi lumi ja loska enää inspiroisi vaikka keväästä en pidäkään.

JackOja
07.04.2019, 09.44

Täällä on DVD-pyöritin. BD lähinnä DVD-käytössäkin, mutta devari on koodivapautettu ja soittaa lisäksi SACD:t niin ei siitä oikein voi luopuakaan.

VesaP
09.04.2019, 14.51

+1 edelleen harkinnassa. :seko: Tälle olis kähee rakentaa ISOON terraan kunnon sademetsä (vaatii 80-90% kosteuden kokoajan käytännössä toi rottiainen). Tulis kaikenmaailman sadetusjärjestelmät jne sinne. Ois COOOL. Vastahan tää olis viides snake. :rolleyes:

Make Snake Great Again!

Edit: Harkitsen myös arkkupakastimen ostoa. Sama ongelma tosin kuin tämän terran kanssa. Ei ole enää lattiatilaa kämpässä vapaana. :/ Pitää saada hiiriä ja rottia pakkaseen kilokaupalla pikkuhiljaa.

Smo
09.04.2019, 15.12

Muutama VHS ja noin viisi DVD soitinta. + Tietokoneissa olevat.

tempokisu
09.04.2019, 19.33
Pitää saada hiiriä ja rottia pakkaseen kilokaupalla pikkuhiljaa.

Tiedätkös mitä VesaP. Mä aikoinanin kun tein ...no jotain (muka)tärkeetä lopputyötä verisuonten endoteelin reagoimisesta verenpainelääkkeelle....niin jouduin ekanakin pyydystämään niitä hiiriä tai rottia. Toiseksi tappamaan ne ns. giljotiinilla ( kamalaa, ensin piti se kohde-eläin tainnuttaa ja sitten kaula gijotiiniin...) kolmanneksi tehdä "ruumiinavausoperaatio" ja kirurgoida se yksi tärkeä verisuoni sieltä.

En pystyisi enää!

( ja aika hassua, tein yhden projektin vahingossa siten että ensin isoimmalla lääkeannostuksella....piti tehdä ensin pienimmällä...ja tulokset oli ihan samat....)

Mä haluun matkustaa USA:n länsirannikolle Willamette Fallssille tutkimaan ja suojelemaan Pacific lampreyitä! Saatte kaikkien aikojen innostuneimman ja parhaan työntekijän!

JackOja
09.04.2019, 19.48
...
Mä haluun matkustaa USA:n länsirannikolle Willamette Fallssille...

No mikset matkusta?

.... Pacific lampreyitä!...

Onko toi hienompi eläin amerikankielellä? Miksei tyynenmerennahkiainen kelpaa?

tempokisu
09.04.2019, 20.20
:D Entosphenus tridentatus sentään....ei ole rahaa.

Mutta siis toi Hakai Magazine huomioin mun niiin mä aattelen jos ne vaikka haluisi just mun sinne....mä tykkään sanoa Pacific lampreyitä...ja sitten toisaalta taas merinahkiaisia, se vaan menee fiiliksen mukaan.......

Pacific lamprey - Entosphenus tridentatus - Lampetra tridetanta - Three Toothed Lamprey...niin toi "Tyynenmerennahkiainen" tuntuu vähän ....no ei hyvältä.

ilmora
10.04.2019, 14.36
Vapaa päivä, lunta sataa, tuulee kylmästi - pitäisiköhän sitä kipaista kauppaan hakemaan tarvikkeita ja leipoa jotain törkeän hyvää suklaaherkkua.

JackOja
10.04.2019, 15.39
Joko lähtis kävelee himaan (Ibiken kautta)... ei oikein nyt enää lähe kun 0830-1330 meni kurssituksessa.

MTS
12.04.2019, 15.27
Pitäiskö ensi vuonna pyöreiden kunniaksi ostaa itselle ja paremmalle puoliskolle jotkut Oikeat Fillarit, Pelagot tai jotkut sellaiset. Capria/Airistoa tuli pari vuotta sitten harkittua lahjaksi, mutta silloin elämän realiteetit ottivat niskalenkin.

tempokisu
12.04.2019, 19.37
No eihän me puhuta tyynenmeren korkeatiestäkään... :D. Mutta suosittelen kans USAn matkaa, ei niin kallista kun luulisi ja nahkisten lisäksikin monenlaista koettavaa.

Joo mä vaan odottelen että toi Hakai Magazine kutsuu mun sinne....ai vitsit olisi hianoo, supernahkeeta going to the USA via Pacific Highway to see Pacific lampreys. No jos ensin se Kotkan reissu....ja syksyllä taas Nakkilaan. Ja toivottavasti kututalkoisiin.
Mä myös niin toivon että Nakkilassa harkittaisiin nahkiaisparonittaren tittelin myöntämistä myös ei-nakkilalaiselle, mutta siis hengessä nahkkilalaiselle. Mä olisin erinomainen valinta nahkiais-aatelittareksi, eikö?

Jopotuinen
13.04.2019, 08.53
Äänestäiskös vaiko eikö äänestäiskö?
Katsotaan nyt. Likaisen työn osuuden ajattelin kuitenkin ulkoistaa Rouvalle, eli saa vastatakseen ehdokasvalinnan.

Näin ollen en tahraa käsiäni ja voin jälkeenpäin haukkua sekä ehdokkaan, että Rouvan.

tempokisu
13.04.2019, 11.31
^ Rouvan ehdokas on miespuolinen, tummahiuksinen ja kokoomuslainen. Nähdäkseni pitää sellaisista. ( Rouvahan on tämä meidän puljun toimiston Rouva )

tempokisu
23.04.2019, 18.27
En omista yhtään mekkoa. Nyt on harkinnassa jos hankkisin kesämekon printillä "The Swim of The Lamps" mietin vaan että S vai M-koko. Siinä on kokotaulukko...mutta olisiko hieman väljempi parempi, mahtuisi t-paita alle kun on hihaton mekko. Eli harkitaan sitä kokoa nyt vielä.

tempokisu
24.04.2019, 22.00
Tässä mä olen sitä Kotkan reissua harkinnu, ja siis suunnitellu. No meen ensi maanantaina tai tiistaina ( alakerran remontin takia arkipäivä on parempi olla pois kotoa ) Katselin että jos suoraan Lahden kautta ajelee niin ei tarvi kiemurella Hämeenlinnasta. Ajoaika arviolta noin 3 ja puoli tuntia että ennen kasia kannattaa lähteä ja evästä mukaan, tai voisihan siellä Maretariumin Cafe Kristinassakin kaffet nautiskella :) jännittää aika paljon ...saakohan siellä kuvata? mitenhän kuvaus onnistuu lasin läpi...no se selviää sitten, luultavasti mun vempaimilla ei onnistu mutta ei se ole nyt oleellista. Pääasia että näkee nahkiaisten uintia.

tempokisu
25.04.2019, 00.20
Harkitsen tässä myös aloittaa pitkästä aikaa Ferrailla ajo. Mitä sitä turhaan säästää ja odottaa "parempia aikoja" , jää hieno ja hyvä pyörä ajamatta siinä odottelussa. Ferrari on todella mukava ja ketterä ajettava, toki hävettää kun ajelen niin hitaasti huippunopeella fillarilla...
Ferrari alle ja menoksi vaan.
Silti tässä tarvii ne jarrupalat käydä ostaan yhteen pyörään, olen viivytelly kun ne palat voi olla kalliit...

Köfte
25.04.2019, 01.01
Tässä mä olen sitä Kotkan reissua harkinnu, ja siis suunnitellu. No meen ensi maanantaina tai tiistaina ( alakerran remontin takia arkipäivä on parempi olla pois kotoa ) Katselin että jos suoraan Lahden kautta ajelee niin ei tarvi kiemurella Hämeenlinnasta. Ajoaika arviolta noin 3 ja puoli tuntia että ennen kasia kannattaa lähteä ja evästä mukaan, tai voisihan siellä Maretariumin Cafe Kristinassakin kaffet nautiskella :) jännittää aika paljon ...saakohan siellä kuvata? mitenhän kuvaus onnistuu lasin läpi...no se selviää sitten, luultavasti mun vempaimilla ei onnistu mutta ei se ole nyt oleellista. Pääasia että näkee nahkiaisten uintia.

Velipoika mukeloineen on käynyt viimeksi, kuvaus lasin läpi onnistuu, sinullakin on oikeaa optiikkaa käytössä vs. kännyräpsyt.
Systerin perhe myös mainitsi käymisen arvoiseksi kohteeksi. Itse en ole päässyt käymään.
Nyt kannattaa mennä ennen luokkaretkiä, saattaa säästyä hermoromahdukselta:)

Köfte
25.04.2019, 02.14
Avaan viinipullon ja alan oikeasti vänkäämään poliittisen siiven kanssa.
Toisaalta huomisiltaa/seuraavaa työyötä silmällä pitäen en taida korkata...

mpk
25.04.2019, 02.39
Tässä mä olen sitä Kotkan reissua harkinnu, ja siis suunnitellu. No meen ensi maanantaina tai tiistaina ( alakerran remontin takia arkipäivä on parempi olla pois kotoa ) Katselin että jos suoraan Lahden kautta ajelee niin ei tarvi kiemurella Hämeenlinnasta.

Jos sä sieltä Tampereen kupeesta olet Kotkaan menossa, niin nopein, sujuvan ja helpoin reitti on kolmostietä, kehä III:n kautta ja seiskatielle.

MäkiHiiri
26.04.2019, 15.41
Hm... Sopeuttaakko pyörä itseen vai itse pyörään? Jäimpähän sitten kammelle eräällä vaaralla. Eipä siitä sen suurempaa vaaraa tullut mutta miettimään sai. Vaihdatutanko aikuisten miesten etulehdet itselleni tällä hetkellä sopivampiin vaiko reenaanko vähän reisipahkuraa?

JackOja
17.05.2019, 08.45
Pitäiskö kesän Muse-keikalle kuitenkin mennä. Olisi kuriositeettina nähtävissä Jack Bauer(!) livenä.
https://www.soundi.fi/uutiset/lisatietoa-muse-keikasta-lammittelijat-julki-mukana-yllattava-nimi-hollywoodista/

tempokisu
17.05.2019, 20.15
Jos sä sieltä Tampereen kupeesta olet Kotkaan menossa, niin nopein, sujuvan ja helpoin reitti on kolmostietä, kehä III:n kautta ja seiskatielle.

No, mukavin reitti oli kuitenkin Kangasalan, Pälkäneen ja Lahden kautta Kuovolaan ja sieltä Kotkaan. Aika ihania maisemia kun kaikki vesistöt oli ihan tyyniä, tykkäsin ajaa rauhallisesti rajoitusten mukaan tätä reittiä ja ihailla maisemia. Kuusankoskella oli nimensä mukaan paljon kuusia ja hienoja metsämaisemia. Toi nopee reitti on niin tylsä ja mielenkiinnoton että ei todellakaan inspiroi.

Ensi keväänä - jo aikaisessa vaiheessa - meinaan ajaa samaa reittiä Kotkaan. Soittelen sinne etukäteen ja varmistan että siellä on nahkiaisia.

Ja hienoa, olen pystyny säästään senverta rahaa että voisi harkita sen toisen kultaisen nahkiaiskorun hankintaa jo nyt. Mutta ostin kuitenkin mustan nahkiaiskorun. Toisen kultaisen korun ostan ehkä sitten syksyllä itelleni syntymäpäivälahjaksi.

callahan
19.05.2019, 12.48
Harkitsen ylenpalttisen itseluottamukseni palauttamiseen normaalitasoon salitreeneissä.

Oon monesti toistellut itselleni ja jutellut kavereilleni myös "että nykyään treenipainoilla ei ole mitään väliä." Salihomma edistää ja ylläpitää terveyttä ja sellaiset lihasryhmät vahvistuu, jotka työssä ja muuten jää vähemmälle käytölle.

Tekniikka edellä ja pienemmillä painoilla. Kaikissa muissa liikkeissä tuo onnistunutkin mutta... penkissä pitää hullutella. Eilen olin (taasen) täynnä voimaa ja energiaa, hulluuksissani lämmittelyn jälkeen sain ahaa elämyksen

pitääpä koittaa ykköstä, huonostihan siinä kävi! Yksin salilla joten jouduin kallistamaan tankoa...ei sentä voimat niin uupuneet, jotta ois joutunu rullailee, siitä olen tyytyväinen.

tempokisu
21.05.2019, 19.53
Kävin Alkossa ja ostin vakiot. Silmiin osui kyllä aivan upea vodkapullo, pullossa oli etiketin yläpuolella kultainen ( kullanvärinen) kala-figuuri, upea puteli. Hinta oli aika paha, 50 euroa.
Ostan sen jossain vaiheessa kun tulee sellainen inspiraatio ja oon autolla liikenteessä, sen verta iso lasinen pullo että en ehkä kuljettaisi fillarireissulla repussa.

( no ne vakiot on pieni tai iso Sisu, ja sitten mansikkajäätelölikööri )

JackOja
22.05.2019, 13.09
Jaksaisko poiketa varuste.netissä vai tilaisko vaan postilla pienen käikäleen.

29er
22.05.2019, 13.31
Kävin Alkossa ja ostin vakiot. Silmiin osui kyllä aivan upea vodkapullo, pullossa oli etiketin yläpuolella kultainen ( kullanvärinen) kala-figuuri, upea puteli. Hinta oli aika paha, 50 euroa.

Jaa tämä?
www.alko.fi/tuotteet/944427/Beluga-Noble-Russian-Vodka
Sitä pitää juoda kaviaarin kanssa!

Köfte
25.05.2019, 02.30
Pitääpä säädellä Paddy Wagonista sitten itselleni kauppakassi.
Hintataso taitaa olla siivolla 2010- mallilla rengaskerran luokkaa?

tempokisu
25.05.2019, 13.29
Jaa tämä?
www.alko.fi/tuotteet/944427/Beluga-Noble-Russian-Vodka (http://www.alko.fi/tuotteet/944427/Beluga-Noble-Russian-Vodka)
Sitä pitää juoda kaviaarin kanssa!

Ostin sen jossa on kultainen kala ( samaa sarjaa kylläkin), ja etiketissä tyyliteltyä kultaista metsää/vuoristoa. Jääpalan kanssa olen maistellut, ihan ok.

Mutta nyt kun tuli laattojen maalauksesta puhe, niin veski maalataan sitten mustaksi. Kaikki mikä on mahdollista maalata. Valkoiset pyyheripustimet lähtee veke ja tilalle tulee eläimen päät-ripustimia ( ne on valmiina) samoin laitan kylpyammeen eteen yhden mustan upean laatan, laatassa on sisällä hopeisia ja kristallisia jotain paloja. On niin painava laatta että pysyy siinä itsekseen. Siitä mä olisin koko kylppärin halunnu, mutta oli just se kaikkein kallein laattamalli. Karsin kaikki typerät irtohyllyt pois, ne muutamat pesuaineputelit joutaa vaikka kaappiin.
Ja aina voi kylpyammeen eteen ostaa kivan suihkuverhon, sellaisen nahkiais-aiheisen. Laattoihin voi liimata myös muutaman nahkeen tarran. Nahkeita veskimattojakin on olemassa...mutta ne voi olla liian hienoja kun usein tulen kuraisissa ajovaatteissa kylppäriin.

Uskon että isän kanssa saadaan tämä kaksin tehtyä, ja kun saan vähän opastusta niin osa menee varmaan itekseenkin.

Nämä nyt sitten syksymmällä, kun tulee sitä veronpalautusrahaakin avuksi.

JackOja
25.05.2019, 18.45
Hutsut vai Kunkut kesäksi alle?

Jopotuinen
25.05.2019, 22.23
^^ Ou nou!
On olemassa huonoja ja hyviä ideoita. Tämä yksi niistä, tiedät kyllä kumpia!
Kun ikääkin tulee lisää, silmä tarvitsee huikeasti lisää valoa. Normisti jo yli tuplasti!
Jos teet tästä kajuutasta mustan, tarvitset vähintään 4x korvaavan valaistuksen.

The flying Chocobo
31.05.2019, 13.53
Osallistuako HSHlle vai ei. Viimeisin brevettiyritys päättyi keskeytykseen - tosin teknisiin murheisiin, mutta 150km 'lohdutuslenkki' ei antanut hirveän positiivista kuvaa kunnosta. Olisi siis kärsimystä luvassa.

tempokisu
19.06.2019, 17.43
Hoitaisinko toisen ihmisen yhden asian josta aiheuttuu minulle ( turhaa) vaivaa ja ehkä harmiakin, vai - antaisiko vaan olla...
- mä ehdin jo soittaa ja tiedustella asiaa, mutta palvelu oli jo suljettu, ja onneksi ehkä näin. Sillä mä annan olla, hoitakoot omat asiansa ja soitelkoot ite sinne jonnekin jos haluaa -

^ 150km lenkki kuulostaa kovalta suoritukselta, mun nykynäkökulmastani t. 52km ajeltu ja puolikuolemaa tehty...

arctic biker
19.06.2019, 20.18
Lievää suurempaa mielenkiintoa Sramin XO 12spd hiilarikampiin tunnen, hommassa ei järjen häiventä mutta kuiten?

F. Kotlerburg
19.06.2019, 20.24
Harkitsin kippurasarvesta luopumista ja sen seurauksena se on myynnissä. Kolme lenkkiä tänä vuonna on liian vähän ja varastoon kaipaa tilaa.

tempokisu
21.06.2019, 13.46
Mä tässä olen harkinnu ja miettiny josko jotain nahkeita tuotteita tilaisin, tekisin osasta nukeille iltapuvut - nahkeet iltapuvut ja yksi huivi tulisi ihan itelelle. Tämä tuskin jää nyt enää harkinnan asteelle.....

tempokisu
23.06.2019, 15.26
Lopettaisiko kokonaan/vähentäisi dramaattisesti harrastuspyöräilyä. Ajaminen tuntuu todella tylsältä.

Niin tuntuu. Kun vauhti on hidasta ja kaikki maasturistit ja maantienaiset ohittaa, ja ite ei jaksa ja on ihan kuollu kun tulee kotiin. No en mä ole juurikaan kun työmatkaa ja kauppareissuja ajanu. Töihinhän nyt ei muuten pääsekään kun pyörällä. Lenkit on aika dramaattisesti vähentyny sekä lyhentyny - entinen satanen on nyt kakskymppiä.
Ikävä kyllä mutta vapaa-aika on lisääntyny samassa suhteessa mitä jaksaminen vähentyny....

F. Kotlerburg
23.06.2019, 16.34
Lopettaisiko kokonaan/vähentäisi dramaattisesti harrastuspyöräilyä. Ajaminen tuntuu todella tylsältä.
Kannattaa tai voi pitää ainakin taukoa. Itsellä ei kyllä yhtään motivoi, jos homma tuntuu väkisin vääntämiseltä. Jotain muuta tilalle ja kokeilee sitten myöhemmin nappaisko taas. Itse en ole nyt oikeastaan koko vuonna ajanut lenkkiä tieolosuhteissa, kun ei vaan naposta. Maastossa ajaminen sen sijaan on taas maistunut tavallista paremmalle.

Firlefanz
23.06.2019, 18.30
Pyöräily on elämää suurempi asia, mutta ei muuta elämää tärkeämpi. Jos ei nappaa eikä elämisen laatu (muun kuin työmatka- ja hyöty)pyöräilemisen lopettamisesta tunnu kärsivän, go ahead! Kyllä jossain vaiheessa alkaa polttelemaan, jos sittenkin harrastuspyöräilyllä on sinulle (vielä) jotain annettavaa!

Mutta voit myös jossain välissä pitää eräänlaisen tuumaus- ja muistelutauon eli joskushan pyöräily on sinulle niin paljon jotain sillä harmaalla henkisellä alueella nähtävästi kuitenkin tuonut, koska olet pyöräilyä jatkanut, pyöriä hankkinut ja rakentanust ja Fillarifoorumillekin itsesi rekisteröinyt. Jos muistat tai keskit mitä se oikein oli ja millaista pyöräilysi silloin oli, voit miettiä onko mahdollista että olet vain jotenkin kadottanut pyöräilysi idean matkan varrelle.

Jos, niin voisitko löytää sen uudelleen - muuttamalla pyöräilyäsi johonkin suuntaan?

Tai mitä jos unohdat "hauskuuden" (tai toisaalta "terveyshyötyjen") hakemisen ja rupeat ajamaan esimerkiksi pitempään, kovempaa, hitaammin, epämukavammin tai miten vain eri lailla kuin nykyään ajat? Voisiko siinä yllättäen käydä niin että huomaisit että koet semmoisen(kin) pyöräilyn omalta kannaltasi mielekkääksi ja antoisaksi?

Jami2003
23.06.2019, 18.56
Hanki vaikka kajakki ja ala melomaan. Sitten kun kesä ja melonta kelit on ohi saattaa ajaminenkin kiinnostaa.

Ite oon ajautunut "multisportaajaksi" kun en jaksa mitään pitemmän päälle. Mutta kun on joku viikon rastiviikot niin jo vain taas kiinnostaa päästä pyörän päälle.

tempokisu
24.06.2019, 17.35
^ joku muu - kuin urheilu/liikuntaharrastus - mä suosittelen nahkeesti! Mua nimittäin ei enää olisi jos en olisi vajaa 2 vuotta sitten "löytäny" onnellisen onnettoman sattumuksen seurauksena nahkiaista.
Nyt vaan 15.8. jälkeen käyt Nakkilassa, syöt vastapaistetun nahkiaisen ja mä lupaan että kaikki tuntuu sen jälkeen paljon paljon mukavammalta. Ei se matka sinne niin pitkä ole kun tietää että superhyvääkivaa on luvasssa. Jos jaksat oottaa 30.9 niin silloin on Nahkiaismarkkinat ja mä olen silloin siellä.

hphuhtin
24.06.2019, 18.25
Suosittelen tommi2:lle uutta harrastusta, vaikkapa varjoliitoa. Se on rauhallinen vanhojen karvaisten miesten laji :)

kaakku
24.06.2019, 18.36
Harkitsen rajusti maastopyörän laittamista myyntiin fillaritorille.

Tommille: aina pitää olla senverran eri harrastuksia ettei pääse kyllästymään. Pyöriäkin pitää olla erilaisia ettei pääse hiekkatie/maastopolku/maantienlaita risomaan. Joukkuelajit on mun mielestä hyvää vastapainoa fillaroinnille. Ja sama pätee toisinpäin, pyöräily on mukavan zenimäistä puuhaa jossa ei tarvitse kilpailla ketään vastaan, sen kun menee ulos ja pistää kammet pyörimään.

bici74
24.06.2019, 19.36
Suosittelen tommi2:lle uutta harrastusta, vaikkapa varjoliitoa. Se on rauhallinen vanhojen karvaisten miesten laji :)

Varjoliitoa tullut seurailtua kun mökillä noita näkee näin kesäisin kymmeniä ilmassa yhtä aikaa, joskus laskeutuneet melkein siihen pihaan. En karvoja tarkistanut mutta rauhallisia ja ei-ihan-nuoria ovat pääasiassa kyllä olleet :-)

Vielä kun La Vuelta menee mökin vierestä, voi kätevästi yhdistää molemmat harrastukset eli ottaa kaliaa seuraten vuorotellen pyöräilijöitä ja varjoliitelijöitä.

Jami2003
24.06.2019, 21.51
Näin kesällä voi suositella tommi2 myös viinan juontia. Kalja käy iltapäivästä. Siinä on hyvä harrastus joka tehokkaasti blokkaa kaikenlaisen urheilu kohkaamisen. Alkaa se urheilukin sitten elokuussa lomien loppuessa maistumaan kun on parin kuukauden putki takana.

Itse harkitsen avovesi uinti harrastuksen aloittamista. Yllättävän hauskaa kun on märkäpuku (lainassa) enkä hukkunutkaan päin vastoin odotuksia.

Smo
24.06.2019, 23.55
Lentäminen olis ihan kivaa. Ite pähkäilen vähän gravel / kajakki / pala purjevenettä. Viinan juonti ei kiinnosta, sitä tuli aikoinaan harrastettua tarpeeksi. ^Eikä se välttämättä parin kuukauden jälkeen enää ole niin helppo lopettaa.

Dr TuKo
25.06.2019, 01.16
En lue sen trollin viestejä, mutta ilmeisesti se on taas kerjännyt täällä sääliä.

Pidä jo se lupaamasi tauko foorumilta. Ja tee siitä samalla lopullinen.

Firlefanz
25.06.2019, 10.25
Ihme että kukaan ei ole vielä kehdannut kertoa koko kylmää ja karua totuutta: kun pyöräily ei nappaa, ongelma on muualla kuin pyöräilyssä. Eli kun kaamea keski-ikä, kaikkeen niin jokapäiväiseen kuin juhlaankin tympääntyminen, havahtuminen siihen että elämä kaikkinensakin on ollut ja tulee olemaan omiin odotuksiin ja itselle asetettuihin vaatimuksiin nähden pelkkä pettymys, työn ja arkielämän matala mutta tasaisen jatkuva stressi ja ties mitkä tekijät ovat yhdessä vaikuttamassa pienen ihmisen pään sisällä, tulee itse kullekin ennen pitkää eteen tilanne jossa pyöräilyllä ei yhtäkkiä enää olekaan samaa lumo- ja taikavoimaa kuin aikaisemmin.

En kyllä yhtään tiedä enkä arvaa mennä sanomaan onko tommi2:n kohdalla kyse tästä:p Mutta harkitsin kovasti nostaisinko tämän pointin esiin - ja tulin siihen tulokseen että miksei:cool:

Mutta ihan kiva ettet hakenut Lahden kuvarastia! Minulla on näet ollut harkinnassa lähdenkö hakemaan suhteelisen helppoa mutta ihan hauskaa ja huomionarvoista rastia vai en. Nyt saan jatkaa harkintaa vielä pitkään puolillepäivin. (Ei minua se kammota että ajan pitkän lenkin "turhaan" - olenhan senkin ajan pois foorumilta:rolleyes: - mutta kun on muunlaisiakin lenkkejä joita olisi syytä priorisoida.)

PS Vain hivenen vakavammin: on olemassa myös yksi perinteinen ja monien hyväksi ja toimivaksi koettu ratkaisu tilanteessa jossa lenkkeily-, liikunta- tai kestävyysurheiluharrastus, jota on tehty ihan hauskuus edellä ja yleinen kunto- ja terveyshyöty mielessä, on alkanut maistua puulta eli kun ilo ja motivaatio ovat kadonneet tai tuntuvat olevan vähissä entiseen verrattuna: tehdään eräänlainen täyskäännös, valitaan jokin kova tai jopa mahdottomalta vaikuttava urheilullinen suoritustavoite ja ruvetaan oikeasti, tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti harjoittelemaan sitä varten!

Lopputulos voikin olla että tavoitteeseen ei päästä, mutta ilo ja motivaatio ovatkin löytyneet uudelleen vaikkei se ollut edes tavoitteena!

Smo
25.06.2019, 12.19
Ala tekee VeloVieveriä. Vai koukuttaakohan se liikaa, uskaltaakohan kokeilla .. frisbeegolffikin olis teoriassa ehkä itelle joku päivä.

Mutta joku pidempi pyöräretki olis varmaan jees, näkis vähän maailmaa. Sais vaan lähdettyä.

Jami2003
25.06.2019, 17.20
Jos ostaisi sähköpyörän ja asentaisi kampiin generaattorin niin saisi sähköpyörän loputtomalla toimintasäteellä[emoji848]

Smo
28.06.2019, 15.23
Ajaisko parran. Vähän riskiä naaman kärventymiselle merellä sitten kyllä kun puoli naamaa saanut jo aurinkoa ja toinen puoli valkoinen.

Smo
28.06.2019, 18.22
Ridley crossari pomppas harkintalistan kärkeen aika korkeelle, partakin siinä sivussa unohtu.

Edit: tämä eskaloitui hankinnaksi alle kahdessa tunnissa :rolleyes:

Jopotuinen
10.07.2019, 17.49
Hakiskoha patenttia ruohonleikkurille, jossa terän ulkokehällä moottorisahan ketju.
Tekee siinä sitten samalla silppua eteen osuvista kannoista konetta tuhoamatta.
Ja jos on kivikkoinen maa, niin sitten timanttilaikkaa sahaamaan törröttävät kivet tasapäisiksi.

Nyt en vain keksi kuinka yhdistää moottorisahanterälaikka- ja timanttilaikka tosiinsa :seko:

Jukka K
10.07.2019, 20.43
Hakiskoha patenttia ruohonleikkurille, jossa terän ulkokehällä moottorisahan ketju.
Tekee siinä sitten samalla silppua eteen osuvista kannoista konetta tuhoamatta.
Ja jos on kivikkoinen maa, niin sitten timanttilaikkaa sahaamaan törröttävät kivet tasapäisiksi.

Nyt en vain keksi kuinka yhdistää moottorisahanterälaikka- ja timanttilaikka tosiinsa :seko:https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/Moottori-ja-oksasahat/Ter%C3%A4laitteet-ja-lis%C3%A4varusteet/Ter%C3%A4ketjut/22920-32353/Timanttiter%C3%A4ketju-36-GBE.aspx
Tosta alat sorvaamaan[emoji23]

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

JackOja
10.07.2019, 22.39
Laittaisko grainderiin kesäreisdulle samat kumit kuin Ykkössamulilla?

VesaP
11.07.2019, 09.20
Käyttääkö auton pesussa työmatkalla vai ei --> EI oli valinta. Valintaan päädyin taivaalta tuulilasiin tippuvia vesipisaroita ihmetellen että jos näin epävakaista on, ei kannata tänään pestä. No nyt siellä paistaa sit aurinko näköjään...

Jopotuinen
11.07.2019, 12.20
^ Hellä harjaton luomupesu taivasalla on myös oman kaaran kanssa. Edullinenkin on :D

tempokisu
11.07.2019, 16.25
^Hahhaha.. hyvä termi ;)

Kävelylle lähdin ja tuli uusi harkinta: menisikö kyykkypaskalle jonnekin? Iski meinaan melkoinen hätä, onneksi a) olin kohtuu lähellä kotia b) en ollut ns. kuralla, joten kävelyn seisauttaminen ja muka "ajanoton tutkiminen" yleisön hämäännyttämiseksi, samalla kun melkoista sulkijalihasjumpaa, tepsi. Eipä ole tuollaista käynyt ennen. Mansikat?

Onneksi olkoon....minulla ei käynyt yhtä hyvin aikoinaan kun aamuhölkkäilin...ja kerran kisassakin kävi nolosti....
Marjat ja vihannekset, kuten myös aamupuuro vilkastuttaa suolen toimintaa.

Harkinnassa ostaa nukke ( jonka kylkiäisenä tulisi kivat farkut ja korsetti, tai oikeastaan ne on se ostoperuste...)

edit. Ostettu se nukke....

Smo
11.07.2019, 21.07
^Hahhaha.. hyvä termi ;)

Kävelylle lähdin ja tuli uusi harkinta: menisikö kyykkypaskalle jonnekin? Iski meinaan melkoinen hätä, onneksi a) olin kohtuu lähellä kotia b) en ollut ns. kuralla, joten kävelyn seisauttaminen ja muka "ajanoton tutkiminen" yleisön hämäännyttämiseksi, samalla kun melkoista sulkijalihasjumpaa, tepsi. Eipä ole tuollaista käynyt ennen. Mansikat?

Kiitoksia tästä. Siis siinä mielessä että tuli otettua paperia mukaan kyläkauppa-grävelöinnille. Vaikka kait sitä olisi ilmankin pärjännyt. Ilman metsäepisodia. Mansikat? 7 kuppia kahvia? Kaivovesi? Pilaantuneet kalat?

tempokisu
11.07.2019, 21.14
^ mansikat? - mä just tähän vastasin marjat ja vihannekset, kannattaisi uskoa mua ainakin tässä asiassa. Ja myös kahvi edistää suolentoimintaa.

t. nimimerkki "kokemusta todellakin on"

ps. kaivovesi ja pilaantuneet kalat tulee todennäköisemmin yläkautta ulos...

VesaP
12.07.2019, 14.29
Sataako vai eikösada kohta. Eli käykö töistä kotialähtiessä pesettää auton vai ei. Olis 5 pesukoodia vielä ja vanhenevat elokuun lopussa. Täytys saada käytettyä noi ennen tuota eikä nyt ihan joka toinen päivä viittis käydä sit elokuun lopussa.

JackOja
13.07.2019, 15.11
Tekiskö huomisen reissustapaluulenkin ihan vaan kruisaillen ilman mitään ruutujen hakua vai hakisko muutaman?

Vajaan parin viikon ajotauon jälkeen fillari varmaan kulkee sikakovaa, eli pitkälläkin ehtisi toisaalta käydä.

EDIT: no ruutujahan kävin hakemassa Kyrsälästä.

Jopotuinen
13.07.2019, 19.57
Jättäisikö hommissa ensiviikon maanantain ja tiistain väliin, jotta voisi keskittyä lorvailuun ja joutenoloon :seko:

Yep! That’s the deal.
Tämähän alkaa jo toistamaan itseään. 3 pv työviikot ovat oikeataan ihan hyvä idea :rolleyes:

Joskin lorvailuun liittyen Rouva pitäisi vaientaa jotenkin.
Olenkin alkanut opettamaan hänelle maalarimestarin hommia ja on siitä innostunut ja jälkikin on ihan kelpoa. Itselleni lankeaa ainoastaan opastus ja (juopon)työmaapäällikön virka. Hyvin menee, mutta menkööt.
Vielä kun saisi nuo kirvesmiehen taidot jotenkin istutetuksi.

tempokisu
15.07.2019, 17.17
3 pv työviikot ovat oikeastaan ihan hyvä idea :rolleyes:
.

No todellakin on! 2 pvän työviikot on joskus vielä parempi, joskus tosin ei mutta tällä nyt mennään. Ja on menty jo reilu vuosi...

VesaP
17.07.2019, 12.45
Steps Unlocker for Android softan hankintaa, täyslisenssillä (30e + 1.69e google playlle).

Kuhan
18.07.2019, 10.21
Kuinkahan moni nielaisee trollin uuden madon koukkuineen?

tempokisu
22.07.2019, 17.18
Pitäisikö ottaa 16.8. vapaapäiväksi ja ajella aamusella Nakkilaan....mun tietoteknisillä taidoilla ( eli vähän kun vaihtokauppaa...) tämä asia varmaan järjestyisi, kovasti haluaisin olla ensimmäisten joukossa...

rcta
23.07.2019, 14.47
Laittaisiko Inbredin myyntiin ja päivittäisi 2fatpron taigaan.

VesaP
23.07.2019, 15.15
Pitäisikö ottaa 16.8. vapaapäiväksi ja ajella aamusella Nakkilaan....mun tietoteknisillä taidoilla ( eli vähän kun vaihtokauppaa...) tämä asia varmaan järjestyisi, kovasti haluaisin olla ensimmäisten joukossa...

Sulla on viestien mukaan enemmän kuin tarpeeksi vapaapäiviä jo muutenkin, miksi ottaisit jonkun harvan työpäiväsi vapaapäiväksi jonkun Nakkilan takia? Mitä tietotekniset taidot tekee yhtään mitään jonkun vapaapäivän vaihtamisen kanssa tai Nakkilaan ajamisen kanssa? :seko::seko:

tempokisu
23.07.2019, 17.00
^ eikun mä vaihdoin kyseisen perjantain keskiviikkoon. Hei mulle Nakkilan reissu on tärkeä, ja kun pyynti alkaa 16.8 sekunti keskiyön jälkeen, haluun olla "ekojen joukossa" nauttimassa vastapaistettua nahkiaista.
No mun tietokonetaidot on sen verta "ylivertaiset" että pomo joutui kysyyn neuvoa sen ammattikortin aktivoinnin kanssa, mä onnistuin lataamaan koneelle kortinlukuohjelma, jota taas pomo ei millään saanu ladattua.... Joten oli helppo siihen kysyä vapaaksi yhtä perjantaita, ei se tässä konkurssissa meinaa yksi päivä yhtään mitään, mutta Nakkila on tärkee. Sitä kun ei mun terveydentilalla yhtään tiedä miten kauan tai vähän on aikaa, niin kaikki ne jutut joita haluaa tehdä, on tehtävä nyt eikä "sitten kun".

Käyn Nakkilassa vielä sitten markkinoiden aikaan, ja vielä joulukuussa. Kotkan Maretariumissa haluan käydä, haluan nähdä nahkiaisten uintia ja sinne otetaan taas nahkiaisia syksyllä. Se on sulle käärmeet tärkeitä, ja mulle on nahkiaiset tärkeitä.

YocceT
23.07.2019, 17.03
Sitähän tässä vaan, että irtisanomisaika olisi kaksi viikkoa ja lomaa jäljellä saman verran.. Että jos nyt laittaisi exit -laput liikkeelle, niin ei tarvitsisi muuta kuin jättää läppärit ja puhelimet ensimmäisenä loman jälkeisenä arkena ja todeta että voitte pitää tunkkinne.

Jopotuinen
23.07.2019, 17.41
Sanos muuta :D :D :D
Itse vihjailin pomolleni, että olen jo vanha mies...

tempokisu
23.07.2019, 19.18
^ vai onkohan se extempore-reissulle :D

Laroute
23.07.2019, 19.32
2 kpl 300 W aurinkokennoja. Hinta yhteensä 182 dollaria kotiin kannettuna.

Köfte
23.07.2019, 21.16
Huomenissa, kunhan saan tuon lastaviritelmän pois sormesta,
voisi koeajella pojalta perittyä maantiesinkulaa säätöjen hakemiseksi.
Työkalujen käyttöön saattaa tarvita vielä vähän apukäsiä, ettei käy,
kuten viimeksi (tosin töissä).

Smo
24.07.2019, 17.09
Maasturi vai CC mukaan lyhyelle mökkivisiitille

arctic biker
24.07.2019, 20.27
Vajaa kaksi viikkoa omaishoitajuudesta vapaata Alkaen 29/7 klo 14,30 kun invataksi tulee. Lähtisikö etelään vai pohjoiseen? Saimaankierto helppo mutta jos Kitee/Iisalmi/Oulu/Rovaniemi ja joka paikassa pitäis ainakin yksi eli kaksi yötä olla niin linjabiiliä ja junaa tarviin.

YocceT
25.07.2019, 10.22
Pitäiskö tuo cyclocross (CaadX) päivittää graveliksi? Päivityksellä saisi hieman reilumman rengastilan, pikkasen sopivamman geon ja valinnoista riippuen alun tilalle mahdollisesti kuiturungon. Vaakakupissa on sitten budjettikysymykset. Vanhaa ei oikein päivittämällä saa parannettua.

Jami2003
25.07.2019, 10.29
Vajaa kaksi viikkoa omaishoitajuudesta vapaata Alkaen 29/7 klo 14,30 kun invataksi tulee. Lähtisikö etelään vai pohjoiseen? Saimaankierto helppo mutta jos Kitee/Iisalmi/Oulu/Rovaniemi ja joka paikassa pitäis ainakin yksi eli kaksi yötä olla niin linjabiiliä ja junaa tarviin.Hyvää lomaa sama mihin päin meet. Noissa hommissa se on erittäin ansaittua [emoji106]

Tolkun mies
26.07.2019, 09.08
Shimano Ultegra, oikea virvelitehtaan laite.

https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHIFSNAF/products/cg2SHIFSNAFReels/cg3SHIFSNAFReelsSpinning/P-ULTEGRA.jpg

Malamuutti
27.07.2019, 12.54
Tuliskohan tuolla joku lämpöhalvaus jos päivällä kävisi muutaman kympin rauhallisesti ajelemassa?

callahan
28.07.2019, 13.22
Tuliskohan tuolla joku lämpöhalvaus jos päivällä kävisi muutaman kympin rauhallisesti ajelemassa?

Funtsin nyt samaa, lehdessä oli jotta helsingissä lämpöennätys ja kun vein äsken pyykkejä kuivamaan niin tosi lämpimältä ilma tuntui.
Lähden kuitenkin kun ennemmin pyöräilen hiukan liian lämpimässä kelissä kuin kylmässä :)

Jopotuinen
28.07.2019, 14.09
Lähtiskös sittenkin hommiin maantaina, kun kuuluu olevan joku kylmä kurittaja tulossa Suomeen.

JackOja
28.07.2019, 16.47
Jaksaisko lähteä lenkille nyt kun mökiltä kotiuduttu? Tulis kokeiltua tuo nilkkakin.

kervelo
28.07.2019, 20.21
Pitäisiköhän päivittää kiekot pyörään, jota ei kuriiri ole vielä edes toimittanut ja jolla en ole siis metriäkään ajanut. ;)

On tämä kamala tauti.

Juha Lehtinen
28.07.2019, 21.06
Pistäisikö makkaraa grilliin ja ottaisiko oluet.

F. Kotlerburg
28.07.2019, 21.18
Pitäiskö keksiä uusia harrastuksia.

VitaliT
28.07.2019, 22.13
intense myntin ja tilaile G15 tai saturn14??

tinke77
31.07.2019, 10.32
Dude ja pickenflick myyntiin ja jotain uutta tilalle [emoji848]

JackOja
31.07.2019, 10.35
Dude ja pickenflick myyntiin ja jotain uutta tilalle [emoji848]

Minkä kokoinen Pickenflick, yks kaveri voisi olla kiinnostunut.

Smo
31.07.2019, 11.31
Täälläkin "kaverin puolesta" kyselen :D

tinke77
31.07.2019, 13.24
L- koko on picsu. Vielä tosin vahvasti harkinta-asteella myynti, sen verran kiva pyörä on ajella. Sitä vaan jotenkin niin rauhaton sielu , että vaihtelua kaipaa [emoji16]. Vaan paraneeko vaihtamalla...

ilmora
01.08.2019, 20.35
Pitääkö tässä alkaa kohta taloa lämmittämään ja vaihtaa kesäpeittokin paksumpaan, kun on niin haaleaa...

JackOja
01.08.2019, 20.54
Pitäisikö jaksaa kiristää toi takanavan klappaava akselisovitin vielä vai ajelisiko sillä kotiin ja siellä sitten? Joskus...

Oli kyllä justiinsa vaparihuollossa kiekko ja luottomekaanikko tietää tyyppivian, että pitää kiristää lukitteella. Mutta jospa joku kesäapina teki tuon huollon?

JackOja
09.08.2019, 22.39
Ajelisko huomenna poimimaan vv-ruutuja Porkkalanniemeltä, Lepsämän tuolta puolen vai Otalammen ympäristöstä? Työlästä kaikki ja tylsää siirtymää itse asian pariin, mut minkäs teet.

Malamuutti
14.08.2019, 14.39
Pitäisiköhän yrittää venytellä selkää, vaihtaa satulaa jne vai ostaa suosiolla fillari, jossa on korkeampi ajoasento? Tuntuu ristiselkää ja vasenta pakaraa/reittää alkavan miedosti juilia tuossa tunnin ajon jälkeen.

Köfte
17.08.2019, 20.16
Rouvalla olisi työmatka Ranskaan syyslomaviikolla.
Pitkä vkl Pariisissa ei vaikuta pahalta vaihtoehdolta
tuohon aikaan vuodesta.

MRe
17.08.2019, 20.21
Harkitsin lenkillelähtöä, mutta nyt sitten harkinnassa saunaan meno. Harkinnan mukaan vielä siihen yksi tai kaksi hol(t)itonta karhua.

ilmora
18.08.2019, 23.38
Josko sitä eläviin kuviin pitkästä aikaa? Isän kanssa kuulennolle Apollo 11:n matkassa. Voisi vihdoin testata tuon Heinolan kinolankin.

tempokisu
21.08.2019, 17.49
Harkitsin Miljoonasateen levyn ostamista sen "Kalastaja"-kappaleen takia. Saisi autossa kunnolla kuunnella...no, mä en pysty sitä kuivin silmin kuuntelemaan että ehkä sitten ei autossa kannata kuunnella, tässä koneella vaan.

Siellä w-clubilla mua on nyt niin verisesti loukattu, mietin miten mä sen sinne laitan. Jotain on ihan pakko sanoa...mä mitään anteeksi pyytele, oon lähdössä sieltä vuoden sisällä, aattelin että laitan topicin "My Journey here - is about to end" ja sitten sinne mun parhaita kuviani, että siinä on teille...uskoisin että kuvien välissä oleva viesti menee perille.

pätkä
21.08.2019, 21.48
Hups, väärä topic.

ikispessu
21.08.2019, 23.16
odottelisko mahdollisia syksyn alennusmyyntejä vai tuleekohan moisia brittiliikkeisiin(tartybikes) ollenkaan..

tempokisu
22.08.2019, 10.34
Joo, puolisen tuntia w-clubin rangaistusta vielä jäljellä. Ja tuumailin että kyllä mä sinne perustan oman parhaat-kuvat-topicin, vain ja ainoastaan omaa erinomaisuuttani :D aatellen. Tulee semmoinen kuvakimara 10kk ajan ettei tosikaan ja varmana ei tykätä ( kun tolla on tommosia).
( on siellä pari muutakin jotka on perustaneet topicin jotain "mun nuket" tjsp niin liityn joukkoon)

edit. no ei ole mitään puolisen tuntia vaan 8 tuntia vielä - oletin että 22. päivä alkaa nyt mutta se onkin aamukasilta. No sitä suuremmalla syyllä ^

VesaP
22.08.2019, 11.03
Lupinen ebike valoa ja Rotlichtia taakse harkitsen vakavasti.

Jopotuinen
22.08.2019, 17.20
Tyhjentäiskö paskahuusin vai laittaisko vaan korotusrenkaan?
Yllätysvieraat kun ovat loistaneet poiasaolollaan, niin homma on jäänyt vähän vaiheeseen :D

F. Kotlerburg
26.08.2019, 11.26
Kaluston vähennys. Jäykkäperä vai täysjousto vai molemmat.

JackOja
04.09.2019, 10.01
Viimeisin harkinta kesti liian kauan. Harkitsin tähän aamuun asti eilen F-torille myyntiin tulleita hiilarikiekkoja. Myöhästyin. Mitäs ne muinaiset latinalaiset opettikaan, carpe diem tjsp.

Äijä
04.09.2019, 14.13
Harkinnassa jäykän keulan hankkiminen joustokeulan tilalle. Ostaako vai ei, siinäpä pulma.

tempokisu
05.09.2019, 12.35
Kävisikö ensi viikon alussa Nakkilassa, ennen markkinoita siis? - mä soitan, ja jos on mahdollista saada elävä nahkiainen käteen niin mä meen. Saisi rauhassa olla nahkiaisen kanssa, ja markkinat sitten erikseen.

sitten tämmöinen

https://render.fineartamerica.com/images/rendered/default/frontright/mug/images/artworkimages/medium/2/sucker-mouths-of-lamprey-eels-steve-estvanik.jpg?&targetx=161&targety=-2&imagewidth=541&imageheight=362&modelwidth=827&modelheight=362&backgroundcolor=2F6E70&orientation=0&producttype=coffeemug-15...jaha, kehnosti saatu nahkiais-saalista, joten sinne tarvii soittaa ja tiedustella tilannetta...muki lähtee kyllä tilaukseen kunhan saan harkittua tuleeko muutakin (samalla printillä..)

VesaP
11.09.2019, 09.42
Kaija, ei kaija, vai useampi kaija?

JackOja
11.09.2019, 09.48
^kerralla monta.

Myiskö nuo ylijääneet fillaripalikat vai tarvisko niitä varalla?

Kampinalle
11.09.2019, 10.59
Ultegra vai 105?

tempokisu
17.09.2019, 18.59
No voin mä jotain pientä ostaa joululahjaa....josko kaverille nahkiaisteepaita maastoväri? isälle ( ja itelle) nahkiaisen-suu-printtisukat....ja siinäpä se. Raskisiko ostaa itelle keittiöön uuden maton ( katsoin että honkkarissa on just sopivia mattoja mutta 129e....)

Mutta kannattaisiko hankkia nahkee muki omaottamalla kuvalla, tekstiksi vaikka "Nakkila 2019" ja siihen siis nakkilalaisen nahkiaisen suun kuva :D olisi sillee ikimuistoinen ...

VesaP
20.09.2019, 10.01
Kaijalle morsian.

mk
20.09.2019, 13.10
29+ etujousto [emoji848]

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

MTS
23.09.2019, 00.30
Meneeköhän SKS Bluemelsit mun 29eriin (tarvii lapsivaunulle vetojuhdan lähitulevaisuudessa) ja jos menevät, pitäiskö tuota pyörää laittaa vähän ja jos pitäisi, niin kuinka paljon ja milloin ja miten. Tällä hetkellä harkinnassa mm. rungon maalaaminen (väri, aikataulu, tapa, paikka?), mahdollinen muunto takaisin jäykkäperäksi (budjetti? Tällä hetkellä täysjäykkä) sekä satulan, grippien ja muiden sekalaisten tilpehöörien vaihto samalla vaivalla.

JackOja
27.09.2019, 09.00
Lauantaina oli aikomuksissa BBB Fiskarsissa, mutta pitääkö viikonlopun pitkä lenkki tehdä silloin koska sää viihtyisämpi kuin sunnuntaina?
Voisiko lenkin ja BBB:n yhdistää? Graindaisi Fiskarsiin, viitsiskö ajella edestakaisin? Olisi hiki perillä kyllä. Ja lukko pitäisi kai ottaa messiin.
Menisikö suorittamiseksi? Jääkö tarpeeksi aikaikkunaa roinan hiplailuun?
Entä jos sieltä löytäisi jotain ostettavaa? Pitäisikö asentaa tarakka viikonlopuksi?
Meniskö alkumatkan junalla Kyrsälään? Siihenkin tosin menisi aikaa melkein yhtä paljon kuin ajamalla.
Entä jos Karjaalle junalla ja ajaisi siitä tapahtumamestalle ja sieltä kotiin? Mut entäs se mahdollinen ostoroina silti?
Jaa mutta tuuli idän puolelta. Kannattaisi ajaa sinne ja tulla takaisinpäin junalla mielummin.

Hitto kun elämä on joskus hankalaa :mad:

MäkiHiiri
27.09.2019, 09.23
Mä ihan kuiskaan: nythän suunnitelma näyttää olevan valmis, nauti ja pidä hauskaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja ota rennosti, sovella vasta tilanteessa.

stenu
27.09.2019, 10.02
Meniskö alkumatkan junalla Kyrsälään?

Mulla toimii hyvin toi, kun asun junaradan varrella. K:nummi-Fiskars-K:nummi on hyvä graindaus. Suunnilleen satanen maileissa, jos Antskog-Fiskars välin polkee soria pitkin, 150 jos sen oikaisee assua. Mutta toimisko, jos oiot metrolla niin pitkälle kuin pääsee?

Breakaway-Samin kanssa ajettiin viime syksynä tollanen "Tour of Ironworks" -reitin testi: https://www.strava.com/activities/2266834146

JackOja
27.09.2019, 10.08
Mutta toimisko, jos oiot metrolla niin pitkälle kuin pääsee?

Ei mitään iloa. Eihän se mene kuin Matinkylään asti ja ajallisesti ~sejasama. Jos Kivenlahteen asti joskus ensi vuosikymmenellä pääsisi niin sitten juu.

stenu
27.09.2019, 10.31
Mutta säästää siinä vähän jalkoja ja säästyy tylsin pätkä. Vähemmän tietenkin kuin Kyrsälään junailemalla. Varsinainen Länsi-Uudenmaan Gravel Paradise alkaa kuitenkin vasta siitä Kirkkonummen paikkeilta.

ps. Vaihdoin ton linkin Strava-linkiksi (kun siihenkin tulin alkukesästä liittyneeksi..). Sieltä saa kaiketi reitin imuroitua helpommin, jos on tarvetta tai kiinnostusta. Vaikka sullekin noi taitaa olla tuttuja teitä..?

ilmora
28.09.2019, 11.50
Riisinkeitin. Tekisi mieli kokkailla enemmän japanilaistyylisiä ruokia ja se kyllä vapauttaisi tilaa, kun pienessä keittiössäni on vain kaksi keittolevyä.

Köfte
28.09.2019, 23.41
Keväällä porsinut uuninluukun vedin jäi tuolloin listalla aika kauas.
Nyt piti alkaa tonkia lähemmin valikoimaa, ilman bakeliittia, kiitos.
Vuosikymmenet olivat haurastuttaneet bakeliitin, joten sen hajottua
kierteen jousi räppäsi näpeille kohtuullisen ikävästi, tietty tuo ruuvattu
nakki otti pahiten osumaa...

Kuvan oikealla olevasta mallista lähettelin jo kyselyä.
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5847f1fdf5e231dd91d21100/1485515701472-10JXLFD3CDCUQ8QF8WYS/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEoXk7_jicOm7GdgM8X5s6RZw-zPPgdn4jUwVcJE1ZvWQUxwkmyExglNqGp0IvTJZUJFbgE-7XRK3dMEBRBhUpwQ-HBJhUW5JyQn41EBlSjDeozt6CCd2aV2Ot1Xdi-TwwcfpcBidvA4tYzr78C8GcU/Porvoon+Wanha+Rautakauppa+kierrevedin

Jopotuinen
29.09.2019, 09.05
Ja konemieshän laittaa venttiilinjousen :rolleyes:

tempokisu
29.09.2019, 09.30
Sadetakki vai sateenvarjo? - kenties molemmat ( sontikan kanssa käsissä on liikaa tavaraa ) otan mukaan molemmat, ja saappaat

MäkiHiiri
02.10.2019, 12.40
Youtubehämmentäjän pyytäminen facebook-kaveriksi

Joo, ei.

JackOja
10.10.2019, 11.05
Tarviiko muovitäpäriä vai ei? Juuri pääsin vanhasta eroon tarpeettomana, mutta kuume nousi kuitenkin. Lähtiskö tauti kotikonstein lepäämällä ja juomalla paljon? Vai hakisko lääkettä?

EDIT: ei, en tarvii. Hakekaa nyt joku pois tuo XL-kokoinen Tallboy (https://larunpyora.com/tuote/2019-santa-cruz-tallboy-29-c-r-kit-green/) Larunpyörästä kiusaamasta.

Köfte
11.10.2019, 20.19
Pitäisi toipilaana lähteä fillaroimaan lähikauppaan.
Nakkikumisinkula vai turvallisesti rouvan työmatkutin?
Saattaa märkää lehdistöä olla viimeksi mainitun tarpeiksi.

Lamppu on latautunut, taidan turvallisuuspoliittisesti valita
rouvan kulkineen lainaksi, teloisin kuitenkin itseni nakkikumeilla.

Reissu tehty, lehtien määrä oli aivan kauhea, joten kalustovalinta
rengastuksen puolesta oli oikea. Chargen naisten jakkara ei muuten
sovi vanheneville äijänkäppyröille:rolleyes:

Köfte
11.10.2019, 22.57
En ole vaivautunut laatimaan hylkylistaa, nyt alkaa olla
eräiden kohdalla erittäin lähellä. Toisaalta ko. topicit
voi skipata jo lähtökohtaisestikin, kun näkee postaajat.
Asiapersoonat valitettavasti jäävät äärimeuhkaajien jalkoihin.

Teemu H
11.10.2019, 23.18
Vieläkö tässä vaiheessa syksyä pitäisi hankkia uudet välikelin ajokengät, sitä mietin. Vanhoista Shimanoista voi työntää sormen (ellei jopa nyrkin) neopreenin läpi.

Voisi kai sitä jo ajella täysiverisillä talvikengilläkin (45nrth Wölvhammer).

Köfte
12.10.2019, 21.59
^ Skippasin naamakirjailun taannoin, en ole katunut päätöstä.
Oma korsi kekoon tuoltakin osin.

Köfte
12.10.2019, 22.59
12 " mustaa saattavat ihmisen takaisin reaalimaailmaan.
Nuo nahkaselkäiset kirjaklassikot toimivat samoin.
Ei tarvitse hernehtiä täällä ilmenneitä näkemysvammaisia.

MTS
13.10.2019, 16.31
Kävisinkö luovuttamassa verta. En varmaan ihan heti mene, kun Veripalvelun sivujen perusteella AB+:aa riittää riesaksi asti ihan niin kuin aina muulloinkin. Harmi, kun veren luovuttaminen on mun mielestä ihan mukavaa touhua.

Ehkä katson vähän myöhemmin uudelleen, tai sit menen joskus muuten vaan tarvetta sen tarkemmin murehtimatta.

Nikkke
13.10.2019, 16.49
Kävisinkö luovuttamassa verta. En varmaan ihan heti mene, kun Veripalvelun sivujen perusteella AB+:aa riittää riesaksi asti ihan niin kuin aina muulloinkin. Harmi, kun veren luovuttaminen on mun mielestä ihan mukavaa touhua.

Ehkä katson vähän myöhemmin uudelleen, tai sit menen joskus muuten vaan tarvetta sen tarkemmin murehtimatta.

Mukava touhua? Millä tapaa? Miten tosta voi saada jotain kiksejä?

Ymmärrän kyllä että ihmiset luovuttaa verta ja se on ihan ok, mutta joku kutsuu sitä mukavaksi, miten hitossa?

callahan
13.10.2019, 17.23

Ymmärrän kyllä että ihmiset luovuttaa verta ja se on ihan ok, mutta joku kutsuu sitä mukavaksi, miten hitossa?

Ehkä nimimerkki MTS kertoo itse.

Mullakin viiskyt luovutuskertaa enkä sitä nyt, jos kuvailla pitää sanoisi ehkä mukavaksi. Ei se nyt epämiellyttävääkään ole ja lähinnä luovutan siksi että saatan itse tarvita joskus verta ja tunnen olevani avuksi. Ja riippuen paikasta saa tuolta hyvät kahvit ja pikkupurtavaa, lisäksi jotain pientä krääsää. Kangaskasseja ollut viimeaikoina tarjolla jotka ihan käytettäviä :) Lisäksi näin miehenä silloin tällöin hoitajina eli veripalvelun henkilökunnasta ihan kivannäköinen mimmi pistää joten se ei ainakaan latista tunnelmaa.

Olikohan täällä tai pakkiksella kun jossain topicissa sanoin malliin "verenluovutus ihan jees" joku antoi ymmärtää ettei luovuta verta kun veripalvelu tekee verellä bisnestä. Outo peruste, tottakai jotain vastinetta pitää saada kun se kuitenkin aika paljon maksaa kun ympäri suomea kiertävät ja ne hiutaleet tai mitä nen yt myyvätkään niin sille ei ole käyttöä kotimaassa niin miksi sitä ei voitaisi myydä?

MTS
14.10.2019, 02.14

Ehkä liittyy kiireiseen elämään. Kun on muuten aina mielestään aina jatkuvasti töissä tai muuten jalkeilla, on välillä ihan mukavaa vaan istua alas ja katsella kaikessa rauhassa, kun droidi hytkyttää veripussia edestakaisin. Ja sit saa natustaa voileipiä ja muuta omalla tahdilla oikein käskystä, kun syön elämäni muut voileivät yleensä joko kiireessä tai jonkin muun homman ohessa. Mulla sattuu vielä olemaan varsin pläskit suonet, joita Veripalvelun henkilöstö aina ihastelee niin että silmät kirkastuvat - kun elämässä on kaikenlaista ja suoritukset vaihtelevat mainiosta eriasteisten pettymysten kautta silkkaan paskaan, niin on ihan kiva että on ainakin joku juttu, jossa tulokset ovat tasalaatuisen erinomaisia.

Tässä vaiheessa joku ajattelee, että mikähän järki tässäkin on - jäbä reissaa jonnekin toimipisteelle ja täyttelee lomakkeita saadakseen kahvia ja voikkareita sen sijaan, että säästäisi jokusen minuutin/tunnin elämästään istuisi himassa ja keittäisi sumppinsa ja kasaisi leipänsä itse. Kyllähän se tyhmältä tuntuu, kun asian noin esittää, mutta kun elämä pyörii aika paljon omasta itsestä ja muista ihmisistä huolehtimisen ympärillä, niin tykkään että edes joskus ne kahvit ovat jonkun muun käsialaa.

tempokisu
14.10.2019, 02.52
^ vähän sama kun kututalkoot ( mutta ei liity kiireiseen elämään vaan pikemminkin runsaaseen vapaa-aikaan ja kotona kököttelyyn.. ja toki myös kiinnostuksesta kaloihin...) - ajellaan pitkin Pirkanmaata että pääsee lapioimaan soraa ja heitteleen kiviä > no ihan älyttömän kivaa, varsinkin talkooeväät kun saa kerrankin kunnon ruokaa....ja se hyvä mieli minkä itelleen saa, sitä on mahdotonta sanoin kuvailla. Hyvä mieli tuli siitäkin tiedosta, että meidän talkootöistä on ollut apua ja taimenkannat ovat lisääntyneet kunnostuskohteissa :)

F. Kotlerburg
27.10.2019, 17.59
Viime aikoina pyörinyt päässä ajatus auton downgreidaamisesta. Uuden toimiston ansiosta istun nykyään aika vähän autossa ja tuon arvonalenemalla ostaisi joka vuosi ainakin yhden uuden pyörän. Niinköhän sitä pärjäisi ilman nykyajan härpättämiä kuten mobiiliohjattua webastoa, adaptiivista vakkaria, Android Autoa jne. tai automaattivaihteistoa. Saavutetuista eduista on aina niin vaikea luopua. Autottomuus kuulostaisi sinänsä hyvältä, mutta ajankäytöllisesti mahdoton paikka kuitenkin eli joku kiulu olisi oltava. Pelottaa vaan, että viimeistään keväällä on sitten taas hankinnassa entistä kalliimpi ja hienompi menopeli eikä malta ajella halpiksella.

ikispessu
27.10.2019, 19.40
^onneksi on tottunut pakolliset autoilut ajamaan -94 skodalla (maksoi neljä vuotta sitten 500€, remontteihin mennyt n.1500€). Välillä käy mielessä upgrade auton suhteen kun vääntää ilman ohjaustehostinta taskuparkkiin tuota, mutta ostan aina mielummin pyörän. :)

edit.ontopic. harkitsen ebaysta kenkien ostamista sneakertrokarilta, mutta 140$ kengistä sylettää maksaa 400€.

JackOja
28.10.2019, 08.36
Jokohan olis aika laittaa nastakumit johonkin fillariin? Grainderiin pitäisi ostaa jotain uutta... Griswoldit Ibikesta kenties, mara-fuckin-wintteriä ei alle laiteta. Jollekin voisi lahjoittaa ne niin ei tarvitsisi mereen heittää.

tempokisu
28.10.2019, 09.46
Pitäisikö lähteä töihin cyclolla? sataa lunta ( mutta maassa se ei ole enää lumena vaan kosteutena) , kävin kokeileen kuuluko viime keväänä alkanut "narina" - ei kuulunu. Mutta kamalan raskasta ja yhdellä vaihteella ketju ei ole ihan rattaallaan, no mä ajan "kevyemmällä" vaihteella. Silti oli se vaan niin paljon mukavampaa maantiepyörällä ( ennen kun tähän ajoasentoon tottuu..) nastoja ei vielä tarvinne..

edit: ajelin kesäkurapöyrällä, eli siis maantiepyörällä töihin lisäkiemuran kautta. Ihan oikea valinta, paitsi että kylmä on.

tempokisu
01.11.2019, 15.17
Koko ajan on mielessä ollut keittiöön uusi matto ( pienen ja aina kuprussa olevan tilalle) ja katsoin Honkkarissa olevan juuri haluamanlaiseni matto, 119,99e. Aattelin että ostan sen ensi palkasta, mutta hoksasin juuri että voinhan mä maksaa sen luottopuolelle ja maksaa sen sitten seuraavasta palkasta ( tavallaan).

Nyt kun on ollut melkein joka aamu migreeniä ja joutuu aivan liian paljon kipulääkettä ottaan....pakko se kai on aika neurologille varata, varmaan menee ajat niin kauas että voi sen käynnin maksaa veronpalautusrahoilla.

Jopotuinen
02.11.2019, 09.06
^ Eikös tuo ole aika kallis?
Materiaalin kanssa tarkkana. Jos on väärä valinta, on varsinainen paskamagneetti, eikä puhdidtu millään, tai sitten ei pysy hetkeäkään paikallaan.
Mutku on joku sellainen osaksi muovimato, niin pysyy paikallaan, ei tartu paska ja helppo pestä. Ja on halpa. En nyt muista noita materiaaleja, mutta Google muistaa kaiken.
Pienen ajelehtivan maton alle kun laittaa sen kumiverkon, niin johan pysyy sekin paikoillaan.

Kokemusta pn molemmista, kalliista paskamagneetista ja halvasta tarkoituksenmukaisesta :)

tempokisu
02.11.2019, 09.30
^ Eikös tuo ole aika kallis?
Materiaalin kanssa tarkkana. Jos on väärä valinta, on varsinainen paskamagneetti, eikä puhdidtu millään, tai sitten ei pysy hetkeäkään paikallaan.
Mutku on joku sellainen osaksi muovimato, niin pysyy paikallaan, ei tartu paska ja helppo pestä. Ja on halpa. En nyt muista noita materiaaleja, mutta Google muistaa kaiken.
Pienen ajelehtivan maton alle kun laittaa sen kumiverkon, niin johan pysyy sekin paikoillaan.

Kokemusta pn molemmista, kalliista paskamagneetista ja halvasta tarkoituksenmukaisesta :)

Kuten myös. Muissa huoneissa on sellaiset oikeesti kalliit käsinsidotut persialaismatot, mutta semmoiseen ei ole varaa. Ja kun halusin ison, lyhyellä nukalla. Kävin etukäteen jo tutkailemassa, ja tämä matto oli juuri sellainen kun halusin, väri olisi saanut olla virheänsävyinen mutta käy se harmaakuvioinenkin. Nyt keittiössä on juuri sellainen halpisplyyshimatto, se on aina laineilla ja lisäksi pieni. Pakastimen edessä on pieni räsymatto, räsymatto olisikin ollu hyvä keittiön isoksi matoksi, mutta nehän vasta kalliita ovatkin?! jos sellaisen ison jostain löytää.
Viimeksi olen ostanu maton....noin 20 vuotta sitten.

...ja kun mun puhdistus on imurointi ja kostealla rätillä pyyhkiminen, mulle ihan riittävästi puhdistusta näin :D ja se verkkomuovi, sellainen on vessakäytävän maton alla, mutta laitoin alle myös teippiä.

JiiPee
03.11.2019, 01.48
OK 48.00 vai OK 46.00? Siinäpä vasta kymysys.

Moska
03.11.2019, 13.14
OK 48.00 vai OK 46.00? Siinäpä vasta kymysys.Riippuu vähän kohteesta. 46 likaisemmalle pataraudalle, 48 seostetummalle.

MäkiHiiri
04.11.2019, 16.59
Päiväkirja. Aatteleisin, että olis kauheen tehokas viestintäväline niille asioille mitä ei kehtaa päin pläsiä plätkäyttää.

MäkiHiiri
08.11.2019, 13.48
Olikohan himppu sitten postaamani kommentti hyvän tavan vastainen?? No fairipullon odotteluksi menee.

VesaP
08.11.2019, 14.27
Harkitsin eilen vaihtaako 4.0 neliön varastokopin 8.2 neliöiseksi.

OffT: Vaihdoin.

tempokisu
08.11.2019, 14.34
Josko ensi viikolla kävisin jälleen Nakkilassa...

VesaP
08.11.2019, 14.48
^Sorry nyt, mut mitä sie siellä juokset? Sama vähän kuin joku juoksis jossain hifiliikkeessä parin viikon välein ja notkus nurkissa tuntikausia ja hiplailis tuotteita pelkästään ja ottas niistä valokuvia jne? Näyttäs sekin vähän oudolta... Ja mitenkähän kun se on kuitenkin ruokapaikka, tai paikka missä tekevät ruokaa, niin joku asiakas siellä notkuu ja saa (luvan kanssa toki) hiplata niitä otuksia mistä sit tehdään ruokaa? Eihän ravintolassakaan asiakas saa mennä puristelee raakaa kalaa ennenkuin kokki sen heittää uuniin? Tiedän tiedän, ei kuulu mulle jne mutta kun julkisesti täällä kuitenkin vöyhötät, niin saanee julkisesti kommentoida. Musta tuo näyttää oudolta. Mitä nekin siellä oikeesti miettii, ovatko innoissaan että "JEE JEE, KIVA KUN TULIT!" vai että "EI HITTO, TAAS TUO...."? Nojoo, semmosta. Miettinyt tätä jo aikaisemmin ja nyt aattelin naputella tännekin mietinnät. Anteeksi ja hyvät viikonloput kuitenkin! :)

tempokisu
08.11.2019, 16.59
^ :D mä meen autolla, ja Nahkiaispaistamo on ihan erityinen paikka. Toki nahkiaiset laitellaan ritilälle käsin, on se mun käsi melkein yhtä hyvä kun Mikan käsi, olen vaan hieman hitaampi kun laittelen rauhallisesti. Kyllä ne virukset ja bakteerit tunteroisen paistossa ( puoli tuntia per puoli) kuolee.
En mä mikään tavallinen tai tavallinen hullu olekaan vaan ihan nahkiaishullu, tiedetään tiedetään. Mutta kyllä ne siellä varmaan tyytyväisiä on kun olen mainostanut paikkaa ja levittänyt nahkiaisrakkautta parhaani mukaan. Sieltä saa aina mukaansa hyvää mieltä ja voimia jaksaa tätä arjen puuduttavaa ankeutta.

Nahkiaiset on parasta maailmassa ikinä, ja sitten seuraavana tulee kututalkoot. Ja mä otan kuvia lisää; mielestäni en ole vielä oikein ihan onnistunut ottaan hyviä kuvia, aina tulee jotain että toi olisi pitäny tehdä noin ....vielä on tekemistä siis. Toki mä aina kysyn lupaa, ja soittaissani "...anteeksi että häiritsen, miten on ootteko avoinna ja voiko tulla miten.." - ja ihan yhtä innostuneesti on lehtikuvaajatkin ( pari kertaa ) ottanu kuvia elävistä nahkiaisista.

JackOja
08.11.2019, 17.21
...Nahkiaiset on parasta maailmassa ikinä....

Miksi ne sitten pitää tappaa? Onko ne vähän niinkuin intiaanit, hyvä intiaani on kuollut intiaani?

Fat Boy
08.11.2019, 18.04
Uusi auto.

tempokisu
08.11.2019, 18.42
^^ kyllä niitä nahkiksia riittää kutemaankin ( otin asian puheeksi kerran...) ja syötäväksi; nahkiaisethan joka tapauksessa kuolevat pian noustuaan jokiin takaisin ja kudettuaan, ja osa päätyy myös muiden eläinten ravinnoksi. Elämän kiertokulku. Kaikille jotain, luonnolle ja ihmisille.
Tosin en pystyisi ite edes kalastamaan, mutta paistettu kala on kyllä maukasta, ja samoin siis nahkiaiset.

Ja Vesalle vielä, mä väittäisin aistivani jos olen ei-toivottu, ja tuskin mä olisin kaikkea oheisjuttua paistamolta saanu lahjaksi jos näin olisi.

Soittelen ensi viikon loppupuolella mikä on tilanne ja jos on hyvä niin käväisen. Ja voihan sitä sitten vielä joulukuussakin käydä, autokin tykkää kun sillä välillä ajaa hieman pitempää matkaa.

Mutta ei tätä ymmärrä ellei ole käyny ite Nahkiaispaistamolla ja todennu miten se asia on. Suosittelen erittäin lämpimästi vierailua Nakkilan Nahkiaispaistamolla, ja syö siellä ainakin sen yhden vastapaistetun nahkiksen.

edit. Nakkilan Nahkiaispaistamo on näköjään auki vielä tämän kuukauden, eli varmaan sitten ensi viikolla tai vapaajaksolla sitten vierailu Nakkilassa.

tempokisu
11.11.2019, 18.52
ovatko innoissaan että "JEE JEE, KIVA KUN TULIT!" vai että "EI HITTO, TAAS TUO...."? :)

...siis tämän syksyn toisella Nakkilan reissulla siellä muuten sanoivat, että kiva kun tulin käymään :) akvaarion elävät nahkiksetkin kiinnittyivät heti kaikki kolme riviin näyttämään purukalustoaan, kuulemma ne ovat harvoin kaikki kolme siinä yhtäaikaa rivissä.

tempokisu
12.11.2019, 05.45
Voi että, olisinpa hivenen parempi piirtäjä, alkaisin piirtää omaa sarjakuvaa fingerporilaisittain Aamulehden päivän otsikoista. Tai nahkiais-aiheista sarjakuvaa.
Kun tässä tekeminen alkaa vähitellen loppua, joutuu jo ostaan uusia nukkeja kutomiini villapaitoihin ( kun en tykkää vaihdella asuja nukeille, ne on valmiina tuossa ja ei tarvi kun ottaa jos sattuu otollinen kuvaus-sää )

m-52
13.11.2019, 16.24
Miksi ne sitten pitää tappaa? Onko ne vähän niinkuin intiaanit, hyvä intiaani on kuollut intiaani?

Nahkiaisista tulee minulle aina mieleen se mummovitsi.

tempokisu
13.11.2019, 16.36
^ samantyyppinen armeija/ sota-ajan legendakin on; leirillä joen lähettyvillä ja eväät vähissä, mutta nälkä ei. Joku honasi että hei, täältä saa nahkiaisia ja sitten paistettiin ja naposteltiin. Näitä pitää saada lisää, mutta innokkaita nahkiaisenpyytäjiä odottikin rannassa ei-niin-mukava näky ( ja tähän se mummo/ anoppi-vitsi) siihen loppui sotapoikien nahkiaisten syönti.

No, oikeesti nahkiainen haluaa verta ja nimenomaan kylmäveristen oloiden verta, puree eli kiinnittyy ihoon mutta ei kyllä ole missään ollut että oikeesti ihmisen verta imisi.

Tästäpä hyvä jatkaa että harkisten nahkiais-tarrojen ostamista, nyt on saatavana läpinäkyvä/kaksipuolinen väri niin siitä tuli heti ideoita...

Ja tässä on koko ajan ollu harkinnassa ja aikeissa käyttää jotain kaulakorua töissä, kun kerran niitä koruja nyt on erilaisia. On yhtä kertaa lukuunottamatta jääny sitten kuitenkin koru kotiin, pitääkö laittaa lappu repun viereen että muista koru!

Smo
13.11.2019, 16.48
Pitäiskö hankkia työsuhde-gräveli itselle http://serve.mysmiley.net/confused/confused0006.gif

Jos työnantaja omistaa työsuhdepolkupyörän, sen luontoisetuarvo palkansaajan verotuksessa lasketaan siten, että pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla. Saatuun arvoon lisätään pääoman (pyörän hinta) korko. Näin saadaan vuotuiset pääomakustannukset. Jos työnantaja maksaa myös pyörän huolto-, korjaus- tai muuta vastaavia kuluja, lisätään niistä aiheutuneet kustannukset pääomakustannuksiin. Saatu summa on edun vuosiarvo. Kuukausittain palkanlaskennassa käytettävä arvo saadaan jakamalla vuosiarvo käyttökuukausilla.

PK1
13.11.2019, 17.12
Päivittääkö Fenix 5X uuteen 6X:ään vai nöy.

MTS
14.11.2019, 06.12
...siis tämän syksyn toisella Nakkilan reissulla siellä muuten sanoivat, että kiva kun tulin käymään :)
En oo Nahkiaispaistamossa käynyt pitkään aikaan, mutta Nakkila itsessään on niin pieni pitäjä, että ovat varmasti vierailijoista ja varsinkin kanta-asiakkaista siellä oikein mielissään.

Itse jouduin just valitsemaan työntäyteisen ja rauhallisen joulunajan väliltä. Elämän kustannusrakenne on tällä hetkellä sellainen, että kallistuin hyvin nopeasti rahan suuntaan, mutta eipä tarvi sit sietää raskaita omaisia ihan samalla tavalla - pitää vaan löytää aikaa niille kivoillekin.

VesaP
15.11.2019, 10.17
Mitkähän olis hyvät punttireenikuulokkeet. Jotkut kuppikuulokkeet, tiukat korville, pehmusteet hikeä kestävät, mitkä ei valuisi jos kumartelee, bluetooth luonnollisesti, ja helposti vaihdettavat pehmikkeet jos kuitenkin hiki turmelee ne tms... Ja ei tarviis mitään hifiä edes olla, jotkut halvat ~max 100e tms. Ihan vain että tekno jytäisi reenatessa niin rauta nousis kevyemmin. Täytyy harkita. Topicin mukaisesti.

Edit: Joo, kohta kotimatkalla tämmöset kainaloon... Ja kotona sit korviin viikonloppuna ja rauta lentää! :) Varmaan noi mustat noista, jos sattuu olee ko väriä vaan hyllyssä. Taas karkas mopo käsistä, ei nää nyt ihan "max 100e" rajaan yltäneet. :rolleyes:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2551/2720/products/Bose_SoundSport_Free_Wireless_Headphones_-_Group_Shot_1_1200x1200.jpg?v=1558501297

JackOja
15.11.2019, 10.40
Pitänee vaihtaa krainderiin kesäkumikiekot alle kun kesä tuli takaisin. Vaatii myös jarrujen keskittämisen ja vaihteensäätöä. Onneksi barreladjuster on siinä ulottuvillla niin saa ajaessa säädettyä, muistaakseni vajaa kierros kireämmälle.

tempokisu
15.11.2019, 16.17
^^ Vesa, mua ihmetyttää miksi joka hetki on kuunneltava jotain, musiikkia tms. Lenkillä on ihanaa kun on vaan joko luonnon omat äänet tai autojen hurinaa, kukin tietty tavallaan mutta mä nautin luonnon omista äänistä ja rannalla veden äänestä.

FineArtAmerica tekee tuotteita myös asiakkaan omasta, siis itse ottamasta, kuvasta. Mä tässä mietin olisiko mikään nahkiais-kuva niin hyvä että sen voisi vaikka mukiin tilata. Tai joku nahkiaisen inspiroima muu kuva tai kuvasarja....äh, taitaa ^ palvelu olla ihan kotimaisillakin valokuvaamoilla, mutta FAA:n tuotteet on ollu todella korkealaatuisia.

VesaP
15.11.2019, 16.24
^^ Vesa, mua ihmetyttää miksi joka hetki on kuunneltava jotain, musiikkia tms.

Täytyy pitää melua korvissa että peittää tinnityksen äänen. :(

tempokisu
15.11.2019, 17.37
^ ikävä kuulla, tosin ei tämä käsittämättömän herkkä kuulokaan mukavaa ole, ainakaan kerrostalossa.

tempokisu
21.11.2019, 19.23
Monta kertaa on pitäny, mutta nyt huomenna se olisi Pirkkalan K-marketin luona, että ostetaan (koru yms.) kultaa. Pitäny siis viedä pieni pussillinen venäläisiä kultakolikoita jos niistä saisi rahaa.
Katsoin että 14k kullasta maksetaan noin 17e/gramma. Just punnitsin niin kolikkoryhmä painaa noin 90grammaa. Tosin en tiedä onko nämä 14k vai enemmän...
Tuntuu vähän liian hyvältä ollakseen totta jos.... mutta tarvii käydä kysymässä mitä kolikoista saisi rahaa. Yhden pienen kolikon (on isoja ja pieniä) säästän muistoksi.

Jopotuinen
21.11.2019, 20.39
^ Eivät vain taida markettien ostajat maksaa aivan romukullan markkinahintaa.
En ole perehtynyt hintoihin, mutta nyt vain elämänkokemuksella.

Olis mullakin tuolla sulateltua hopeaa joku kilon verta. Alkuperä hieman hämärä, saanut sen jonkun kaupan kylkiäisenä. Ollut jo yli kolkyt vuotta unohduksissa jäähtymässä. Tiedä sitten mitä sillä tekis. Ehkäpä jätän jälkeeni mystisen aarrearkun peseytymään (self wash) perikunnan riemuksi :D

tempokisu
21.11.2019, 20.44
^ hopea onkin edullisempaa. Vertailuna nahkiais-koru; hopeinen 45e ja kultainen 720e ( hyvä että ostin aikoinani, kun oli satasen edullisempaa...)
Mutta joo, olisinkin käyny vaan kysymässä mitä näistä saa. No piruvie tuli sitten isältä että ei kun otan valokuvan ja laitetaan tori.fi
- - -
eivät sitten ( äiti ja isä) millään ymmärtäneet että miksei muka voi, siellä on niitä keräilijöitä ja voi saada paljon paremman hinnan....

Jopotuinen
21.11.2019, 21.24
Tinnitus.
Toi onkin hyvä idis vältellä vaivaa. Pistin heti luurit korville ja todentotta! (Pink Floyd)
Hiljaisemmalla tai normimusalla se tulee edelleen läpi, mutta kuuntelu vie huomiota pois, ja kovemmilla äänenpaineilla sitä ei niinkään huomaa, ellei asiaan erityisesti kiinnitä huomiota, eikä hiljaisempia hetkiä ole.
Kärsinyt tuosta jo vuosikymmeniä ja sopeutuminen siihen, vaihtoehtoja kun ei ole.
Aikojen alussa terveyden huolto oli ohjeistettu kieltämään asian olemassaolo. Silloin ajateltiin vaivan kai olevan jokin psykosomaattinen tms. luulovaiva. Tällaisen kielteisen kommentin olen itsekin saanut työterveydestä, vaikka asian oikea oli ollut tunnettu jo yli vuosikymmenen. No, se oli nyt vaan jäänyt häneltä väliin :)
Vaiva on hankala, jotkin ovatkin lopulta päätyneet kaulakiikkuun. Muusikkojen vaiva.

Kampinalle
22.11.2019, 01.20
Tontti on ja nyt valitaan talotehtaiden välillä. Harkintaa todellakin.

tempokisu
22.11.2019, 05.36
^^ onko lääkitystä kokeiltu? Joo, väitetään psyykkiseksi jos ei tiedetä, on koettu monta kertaa....niin siis tinnitukseen on olemassa lääkekin, joka voi ainakin helpottaa vaivaa. Ja näköjään kehitelty paljon uusia hoitomuotoja...olisipa migreeniinkin.

tempokisu
22.11.2019, 11.53
^ Eivät vain taida markettien ostajat maksaa aivan romukullan markkinahintaa.
En ole perehtynyt hintoihin, mutta nyt vain elämänkokemuksella.

Olis mullakin tuolla sulateltua hopeaa joku kilon verta. Alkuperä hieman hämärä, saanut sen jonkun kaupan kylkiäisenä. Ollut jo yli kolkyt vuotta unohduksissa jäähtymässä. Tiedä sitten mitä sillä tekis. Ehkäpä jätän jälkeeni mystisen aarrearkun peseytymään (self wash) perikunnan riemuksi :D

No, kävin kysymässä mitä saisi. Sai kyllä niin ison summan että, käyn iltapäivällä tekemässä kaupat.
Tosin tästäKIN saatiin sitten riita äiteen kanssa aikaseksi....ei hyvänen aika, kerrankin kun joku asia todellakin onnistuisi ja auttaisi mua aika järjettömän paljon. ## mun oli pakko ottaa se asuntolaina että veljeni saisi muutaman kymppitonnin ja joutuu nyt sitten pienestä palkastaan asuntolainaa maksamaan, että kyllä siinä on autettu veljeäkin aika isosti. Mun mielestä nyt on mun vuoro edes hetkeksi hengähtää eikä tarvi jännittää onko tilillä rahaa ( tosin käteisenä mä sen rahan ) Mutta tosi kiva, ensin olen ihan tosi iloinen, ja heti tulee siitäkin että "minä minä ja mulle".

Moska
22.11.2019, 12.26
No, kävin kysymässä mitä saisi. Sai kyllä niin ison summan että, käyn iltapäivällä tekemässä kaupat.
Tosin tästäKIN saatiin sitten riita äiteen kanssa aikaseksi....ei hyvänen aika, kerrankin kun joku asia todellakin onnistuisi ja auttaisi mua aika järjettömän paljon. ## mun oli pakko ottaa se asuntolaina että veljeni saisi muutaman kymppitonnin ja joutuu nyt sitten pienestä palkastaan asuntolainaa maksamaan, että kyllä siinä on autettu veljeäkin aika isosti. Mun mielestä nyt on mun vuoro edes hetkeksi hengähtää eikä tarvi jännittää onko tilillä rahaa ( tosin käteisenä mä sen rahan ) Mutta tosi kiva, ensin olen ihan tosi iloinen, ja heti tulee siitäkin että "minä minä ja mulle".

Ei kai sinun tarvitse kenenkään mielipidettä kysyä, tai edes koko asiasta kenellekään, jos et halua.
Voisi säästyä monelta mieliharmilta.

VesaP
22.11.2019, 12.31
mun oli pakko ottaa se asuntolaina että veljeni saisi muutaman kymppitonnin ja joutuu nyt sitten pienestä palkastaan asuntolainaa maksamaan

Täh? SINÄ otit asuntolainan, ja annoit eurot veljellesi? Saako moista edes tehdä? Eikös asuntolaina kiinnitetä just tiettyyn X asuntoon ja se asunto pitää olla SUN eli lainanottajan? Ja on aika pieni asuntolainaksi jos muutama kymppitonni. Täällä etelässä semmosella sais edes autotallia. Toki samalla rahalla tarpeeksi landelta saa tyhjän kerrostalon vaikka about.

Ja jos saat kullastasi €€€€ euroa tuommosilta kiertureilta, varmaan ei haittais kysyä jostain oikeesta liikkeestä esim mitä maksavat kullastasi, saanet varmaan €€€€ + 20% tms vielä? Tai ainakin vähän enemmän. No, toki helppous jos on lähikaupan pihassa versus jossain muualla.

JohannesP
22.11.2019, 14.36
^ käsittämätöntä säätämistä ja laitonta noiden kirjoitusten perusteella jos lainoja nostetaan toiselle.

Kannattaisi nyt ehdottomasti tarkistuttaa ne kolikot asiantuntijalla. Tyhmää edes harkita laittavansa kultakolikoita sulatukseen ilman, että niiden todellista arvoa tarkistaa ellei ny ole ihan välttämättömyyttä saada juuri tällä sekunnilla se raha.

5s ja google kertoo vastaavista kolikoiden hinta-arvioijista ja ostajista kuvien perusteella. Esim kultakolikko.fi.

JackOja
22.11.2019, 14.50
Jos tilanne on pakosta sellainen, että mielummin nyt jobbarilta 470€ kuin vasta viikon päästä asiantuntijalta 2734€?

tempokisu
22.11.2019, 14.56
^ JackOja, sä olet siis sitä mieltä että kannattaa ottaa toi jälkimmäinen... Ja mä todella tarvitsen rahaa.
Asuntolaina-juttu on hieman monimutkaisempi, mutta sen asian hoitivat muut ( sori en osaa edes selittää miten se meni, mutta ei multa kysytty ). No nyt se asunto on sitten mun, mutta yli puolet lainasta maksamatta.
..täh, ostajista kuvien perusteella. Miten kuva jostain ostajasta tähän liittyy?

No, ihan tarkoituksella otin miettimisaikaa, taidan tehdä siten että myyn vaikka tuhannen edestä niin ei tuu sanomista ( äitee ) ja sekin raha auttaa mua tosi paljon.

Joka tapauksessa parempi tämä kuin että laitetaan kolikot myyntiin tori.fi:ssä, kuten isä ja äitee ehdottivat :D äh, ei olisi pitänyt kertoa että kolikot ovat näin arvokkaita, sanoivat että en saa niistä edes viittäsataa...ahneus se iskee itse kullekin.

JohannesP
22.11.2019, 15.04
..täh, ostajista kuvien perusteella. Miten kuva jostain ostajasta tähän liittyy?
Jooh... se kmarketin jobbarin hinta on ihan hyvä jos kerran JackOjankaan vinkki ei mennyt perille. Saat rahatkin samantien ja jobbari saa mahdollisuuden tehdä elämänsä romukaupat.

VesaP
22.11.2019, 15.35
Jooh... se kmarketin jobbarin hinta on ihan hyvä jos kerran JackOjankaan vinkki ei mennyt perille. Saat rahatkin samantien ja jobbari saa mahdollisuuden tehdä elämänsä romukaupat.

Kantsii seurata ko jobbarin ensiviikon ohjelmaa jos niillä semmoinen on esim nettisivuillaan. Ensiviikko on muuttunut "Tilaisuudet peruttu lomamatkan vuoksi!" kun lähtevät kiertää mualimoo kisun kolikkojen myyntivoitoilla. :D Nojoo, ollaan ilkeitä nyt, voihan se olla että ihan ok hintaa tarjoavat, eikä asia meille muille kuulu tietysti. Kommentoida vaan saadaan kun kerta täällä asiasta puhuttiin.

VesaP
22.11.2019, 15.43
Asuntolaina-juttu on hieman monimutkaisempi, mutta sen asian hoitivat muut ( sori en osaa edes selittää miten se meni, mutta ei multa kysytty ). No nyt se asunto on sitten mun, mutta yli puolet lainasta maksamatta.

Siis mitä ihmettä, muut pistää sut kirjoittamaan nimesi johonkin kymppitonnien lainapapereihin, eivätkä sulta kysy mitään? Ja nyt jos veljesi jättäisi lainanlyhennykset sulle maksamatta, sinä itse olisit kusessa? Kuulostaa hyvältä meiningiltä! :O

Ari H
22.11.2019, 16.20
Laitan lusikkani tähän soppaan.
Yleinen elämänkokemus sanoo, että kultakolikoiden arvo on aina/varmasti yli niiden painon.

tempokisu
22.11.2019, 16.25
^ kuten sanottu, se oli hieman monimutkainen asia ja en nyt ala tässä kaikkea kertomaan. Asunto oli alunperin tätini, joka testamenttasi asunnon isälleni ja sitä rataa sitten. Ei sitten arvattu asuntoa vuokrattavaksi laittaa, mä menin sinne asumaan ja myin opiskeluasuntoni ( siittä sain rahat isomazdaan ). Siitä miten isäni päätti asunnosta, siitä ei kysytty ja mä halusin kuitenkin asua asunnossa. Lainahetkellä olikin paljon parempi tämä työ- ja rahatilanne, ei kukaan olisi voinu arvata että käy näin huonosti ja tulot pienenee niin paljon.

The flying Chocobo
22.11.2019, 17.01
Kandee ihan oikeesti marssia vielä niiden kolikoiden kanssa Manseen johonkin keräilyliikkeeseen, vaikkapa esim. Postimerkkipalvelu Vetolaan, joka muistaakseni ón aika aktiivinen keräilymarkkinoilla nyt. Löytyy joku Raha-apajakin, joka sanoo toimineensa 20vee. Ne kertoo heti onko rahoissa enemmän arvoa kuin olisi pelkkä kullan paino. Ja saat varmasti aikataulua miten ne muuttaa rahaksi ja kauanko kestää ja mitä voi odottaa. Jos rahat on yhtään vanhempia tai harvinaisempia niiden arvo voi olla moni(kymmen)kertainen massaansa nähden. Jos se jobbari on tarjonnut omasta mielestään halvan hinnan (sitähän se ei oikeesti kerro) niin se kyllä odottaa elämänsä kauppaa. Noi keräilyliikkeet todennäköisesti ehdottaa huutokaupaamista (enempi rahaa ja pidempi aika) ja mahdollisimman iso hinta on niidenkin intressi koska ne ottaa kaupasta provision joka ei ole ihan pieni, mutta voi kannattaakin. Joka tapauksessa saat keräilymarkkina-arviota eikä viilata linssiin. Toinen mielipide kannatta aina pyytää.

tempokisu
22.11.2019, 22.51
No, mun elämä kuitenkin helpottui merkittävästi, ja kun lisäksi tulee veronpalautus niin mun rahavarat tuplaantui hetkessä. Tässä on oltu niin pienellä varannolla pidemmän aikaa ja jatkuva stressi jos jotain tulee niin rahaa ei ole, ja onkohan tilillä rahaa.... ( en myyny kaikkia kolikoita ja otin rahat käteisenä) postilakon loppumisen jälkeenhän varmaan tulee sitten kaikki laskut kerralla.

Kun toinen stressi on mun heikentynyt kunto 9 kilon laihtumisen jälkeen, kiitos migreenikohtausten. Voi varata ajan neurologille migreenin hoitoon. Harkinnassa on myös ihan jonkun proteiini-hiilihydraatti-lisäravinteen osto ( joku hyvänmakuinen banaani tai mansikka, ja sekoittaa siihen maitoa ja vaikka sokeria ja marjoja), en mä pysty syömällä "oikeaa" ruokaa saamaan vaikka 5kg lisää, mä en pysty syömään niin paljon kun nytkin huono olo tulee jos syö hieman enemmän ( vaikka 2 leipää ) ja nyt tuli sippauksesta niin huono olo etten ole voinu syödä kun vähän hedelmäpaloja, ja juoda jaffaa.

^ tomppa, katselin tuon sun linkin ja mielestäni sain ihan hyvän rahan per kolikko olihan se "jonkin verran" enemmän kun seittemänkymppiä..

ps. itse asiassa lähellä tota ostohintaa

Jopotuinen
23.11.2019, 16.26
^ Peppi Pitkätossu kultarahoineen:D

tinke77
24.11.2019, 13.54
Hylkylistan täydentäminen.

tempokisu
24.11.2019, 14.35
^^ ...ja ilmeisesti hätiköityjen "älä nyt..." huomautusten jälkeen, saisin kyllä ne loputkin kolikot myydä kun se hinta näyttää olevan kohdallaan.

PK1
24.11.2019, 18.03
Piäisikö päivittää FarleyExän L-kokoinen runko XL:ksi.

The flying Chocobo
25.11.2019, 15.15
Nuo vaan on kolikot yksilöitä, johon vaikuttaa kunto, miltä vuodelta sattuu olemaan (lyöntimäärä), mistä maasta kotoisin ja tietty se metallikin jota on käytetty (Ei tosin aina, muistaakseni joku 40-luvun tietyn vuoden kuparimarkka oli lyöntikiiltosena ihan törkeen kallis kun muuten ei juuri arvoa) . Mutta hyvä jos lopputulos tyydyttää.

Terotalo
25.11.2019, 15.59
Tracx vai nou.

tempokisu
25.11.2019, 19.12
Nuo vaan on kolikot yksilöitä, johon vaikuttaa kunto, miltä vuodelta sattuu olemaan (lyöntimäärä), mistä maasta kotoisin ja tietty se metallikin jota on käytetty (Ei tosin aina, muistaakseni joku 40-luvun tietyn vuoden kuparimarkka oli lyöntikiiltosena ihan törkeen kallis kun muuten ei juuri arvoa) . Mutta hyvä jos lopputulos tyydyttää.

Kuulemma erinomaisessa kunnossa ja kullan laatu oli hyvä. Siis nämä kolikot + reilu viikon kuluttua putkahtava veronpalautus = mun rahavarat on yli kaksinkertaistuneet. Siltikin harmittelin että mitä mä nyt sitä kallista juustoa ostin, en olisi tarvinnu. Että säästäväisesti elän jatkossakin, mutta on edes vähän helpompi hengittää. Ja olihan se juusto kuitenkin niin hyvää; vuoden makuelämys menee kuitenkin - nahkiaisille.

^ Terolle, nou.

VesaP
27.11.2019, 13.17
Nyt talvikaudelle broilerin fileesuikaleiden tekemisen vaivan harkitsen vaihtavani valmiisiin kypsiin paahdettuihin broilerinpihveihin. Maksaahan toi päiväannos sit enemmän mutta se helppous!! Enää tehdä isot kattilat riisiä 1-2x/vko ja kilo jauhelihaa (riittää muutaman päivän annoksiin) niin se olis siinä! Broilerin teko veisi muutaman sekunnin kun aukoo (noi yksittäispakatut) fileepihvit paketistaan ja iskee ruokarasioihin. Ja jos joku sanoo että ei ole vaiva eikä mikään tehdä vähän broileria raa-asta lihasta, kyllä se on. Kokeilkaa laittaa reilut 2kg fileesuikaleita uuniin niin siellä on "#¤"#¤# litra nestettä pellillä mitä pitää kuivata puolella rullaa talouspaperia ennenkuin voi alkaa valmista lihaa mittailee grammavaa-alla rasioihin. Älytön jobi.

tempokisu
27.11.2019, 15.39
^ kuulostaa erittäin hankalalta, ei kiitos, helpompaa sen pitää olla ja mulla on. Ei tartte kun joku purkki/pussukka avata. Ehkä mikroon jotain joskus.

Tässä olen koko päivän harkinnu kun oon siivous-inventaariota tehny, että säästääkö vai heittääkö pois. Suurin osa on päätyny roskiin, vielä pitäisi cd-levyt inventioda. Harkitsin myös jättäisinkö yhden kultarahan muistoksi, mutta mieluummin unohtaa koko rahat ja kun niistä sai niin hyvän hinnan niin kävin vaihtamassa loputkin kolikot rahaksi.
Pahan Päivän varalle ne olikin, ja nyt on se Paha Päivä. Olinhan mä 2 viikkoa ostamatta mitään netistä :D ja poistin "watch"-listaltakin ne harkinnassa olevat jutut, yhtä huudettavaa lukuunottamatta ( ja sen meinaan itelleni huutaa).

VesaP
27.11.2019, 16.06
^ kuulostaa erittäin hankalalta, ei kiitos, helpompaa sen pitää olla ja mulla on. Ei tartte kun joku purkki/pussukka avata. Ehkä mikroon jotain joskus.

Sitä kun (yrittää) syö(dä) klo 06,10,14,17,20,23 ja noista neljällä ruualla on iso kasa lihaa niin "joskus jotain mikroon" ei riitä...

tempokisu
27.11.2019, 16.46
^ :D mä en nyt edelleenkään ole päässy selvyyteen yritätkö laihtua vai saada kiloja lisää, vai mitä? mulla oli joskus liiankin suuri mielenkiinto ruoan suhteen ( taudinkuvaan kuuluu se toinen puoli ) ja nyt EVVK. Paitsi talkoot, siellä eväs kyllä kiinnostaa. Sun ruoka-ajat näyttää työnteolta.

Mutta pitäisikö sittenkin laittaa muutama joulukortti postin kuljetettavaksi?

JackOja
28.11.2019, 08.45
Ehtisköhän Netflixin, HBO:n ja Areenan lisäksi tsiikailla Primea?

EDIT: jääköön.

Smo
28.11.2019, 09.12
Tässä joutuu nyt harkitsee kaikenlaista, niinku 256GB ja 400GB MicroSD kortteja ja jaksaisko raahata mukana tavallisen kokoista puhelinta

tempokisu
28.11.2019, 14.25
Mä olen lenkeilläni, kun ei nyt enempää pysty kun lähitienoon teollisuusalueet kiertämään, harkinnu tosissani josko sitä vaan jalkautuisi ja keräisi oma-aloitteisesti niitä roskia. Harmittaa vietävästi kun ihmiset heittää surutta pientareelle pahvimukit, spray-pullot ja ruokapaperit, mikä ihme siinä on että heitetään luontoon vaan kaikki. Jos viittii ottaa mukaansa patukan, niin viittisi sen paperin rutistaa taskuun ja heittää roskikseen. Auton ikkunastakin heitellään niitä roskia, kun ihan hyvin voisi heittää myöhemmin roskikseen. "#¤¤
Vähän kun olisi paremmat jalat kävelyyn. Nyt olen tyytynyt Loukonlahden rannalta ne roskat keräämään. Siellä onkin pienellä alueella vain 5 roskista...

Kuhan
28.11.2019, 17.17
Kiusaus oli suuri. Ja se kannatti.:D

Firlefanz
28.11.2019, 17.59
Må olen väärä ihminen sanomaan kenellekään että kyllä on köyhää jos kokee tyhjänpäiväisten kommenttien kirjoittamisen Fillarifoorumille suureksikin huviksi, mutta ei taida olla spandex-trollausta läpinäkyvämpää ja väsyneempää? Ja sun kommenttisi oli spandex-trollaukseksikin melkoinen pohjanoteeraus.

Viimeisin harkintani taitaa olla lähdenkö Kivikon täyttömäen vai Kontulan kelkkapuiston suuntaan.

Terotalo
28.11.2019, 18.35
Oon tässä nyt harkinnut päivän verran että mainitako oman kaupan Black Week -aleista vai nou. Toisaalta pidän sitä erittäin asiallisena infona, mutta toisaalta odotan kivitystä isoilla kivillä. Sanokaa nyt onko se mainontaa vaiko ennemminkin viestintää, joka voi auttaa foorumilaisia?

Ja ei, tämä kommentti ei ole sissimainontaa.

Dr TuKo
28.11.2019, 19.07
Jos mainitsee, että on kyse omasta kaupasta silloin toiminta on avointa, eikä foorumilaisilla pitäisi olla sanomista. Mutta ylläpito kannattanee maksullisia mainoksia.

Terotalo
28.11.2019, 19.16
Jos mainitsee, että on kyse omasta kaupasta silloin toiminta on avointa, eikä foorumilaisilla pitäisi olla sanomista. Mutta ylläpito kannattanee maksullisia mainoksia.

Samaa mieltä. Ja mulla ei oo mitään maksullista mainontaa vastaan, harkinnassa on banneripaikka myös tältä sivustolta.

tempokisu
30.11.2019, 13.18
Ajellessa tulee kaikkea ideaa mieleen. Ottaisikohan KVVY vapaaehtoistöihin, ihan vaan että olisi mielekästä ja hyödyllistä tekemistä, voisi kysyä vaikka ensi vuoden kututalkoitten jälkeen. Olisikohan Nahkiaispaistamolla tarvetta vapaaehtoiselle ? olisi siellä vaikka muutaman päivän ympärivuorokautisesti ruokapalkalla.

No just, tulipa mieleen noista kututalkoista että tässä on vähän pakko saada 4-5kg lisää koska näin laihana voi jaksaminen olla hieman heikkoa ( sen tuntee jo nyt fillaroidessa kun tulee pienikin ylämäki..)

fiber
01.12.2019, 19.48
Pitäisikö poistaa äskeinen viesti, kun sen puujalkavitsi kantaa kuin uppotukki.
Seuraavaksi harkitsen poistanko tämänkin.

Joo, kiitos kysymästä, on ollut aika uuvuttava viikko.

Jami2003
01.12.2019, 20.25
Pitäiskö tilata skinisukset. Viikon päässyt hiihtämään ja into piukeana. Viime talvena jäi hiihdot harmittavan vähälle.

tempokisu
03.12.2019, 06.06
:D mitähän sitä ostaisi....just selvisi että olen maksanut Visakortti-maksua pois liikaakin ja huomenna tulee veronpalautus. Jotain kivaa voisi ostaa....no ainakin ne nahkeet mukit omaottamalla kuvalla, ehkä taulukin? ja nyt voi kytätä venäläisen maailman parhaan designerin luomuksia, voi laittaa reippaan huutosumman ( tosin olen aina laittanutkin, ei sitä tuotetta ikinä sillä summalla tarvi ostaa ).

tempokisu
07.12.2019, 12.08
^ tuli ostettua.

Mietin voiko töihin laittaa buff-huivin sillee hiuspannaksi; ilmeisesti voi: Turbaanimaiset hiuspannat ovat nyt myös trendikkäitä, niin arjessa kuin juhlassakin.
( syy; ei haluttaisi jatkuvasti käsitellä hiuksia värinpoistolla ja värillä )
Ostaisiko Juutuan taimen-korun kun on 15% alennus, tämä koru tulisi ihan itselle.

fiber
07.12.2019, 19.10
^jos siellä on jaossa jotain aviisia, ota mukaan. Netistä en löydä tietoa julkaisevatko enää mitään ja mikä taho on julkaisijana.

Jopotuinen
07.12.2019, 19.55
nyt voi kytätä venäläisen maailman parhaan designerin luomuksia, voi laittaa reippaan huutosumman ( tosin olen aina laittanutkin, ei sitä tuotetta ikinä sillä summalla tarvi ostaa ).

^ tuli ostettua.

Se niistä kultarahoista sitte :seko:

tempokisu
08.12.2019, 09.07
Se niistä kultarahoista sitte :seko:

Kultaraha-rahat on käteisenä tuossa, ebay-ostot menee luoton kautta ja tililtä, eli vaikka veronpalautus-rahoista. Mietin tässä että ostaako se uusi tietokone sitten kortilla, vai käteisellä.

Tuli ostettua yksi nukke jolle se viimeksi ostamani venäläisen designerin asu sitten menee. Samanlainen nukke kuin asun esittelykuvissa.

Mutta mitä ihmettä mä teen sitten kun nuket on kuvattu, tämä on kuitenkin liian kallis harrastus yleisesti ottaen - nyt poikkeuksellisesti siis tuli kultaraha-rahaa ja veronpalautus ( yhteensä enemmän rahaa kuin mitä ennestään oli tilillä) tähän melkein samaan aikaan.

Sori nyt off, mutta laitan esimerkin millaisia asuja kyseinen venäläinen tekee, tyyli on todellakin venäläinen on kirjailua, kultaa, hopeaa ja pehmeetä ihanaa turkista; w-clubin foorumilla joku aloitti topicin että kuka ihme näitä asuja ostaa - ja siihen laittanu ebay-linkin jossa näkyi se asu ja millä hinnalla ostettu :D en voinu olla vastaamatta, liitin siihen itse ottamiani kuvia ko. asusta ja muistakin. Ja varmana harmitti... ( ite kuljen rönttövaatteissa ja 80-luvun tuulipuvussa...)

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/Fashion%20Royalty%20Eugenia4/Eugenia%20Siberian%20Ll2a.jpg?img=smaller

PK1
08.12.2019, 11.16
Eikö ne nuket/asut voisi myydä ja alkaa sitten myyntirahoilla ostamaan uusia. Olisi taas harrastettavaa joksikin aikaa.

Jami2003
08.12.2019, 15.05
Muista mennä aamulla lenkille. Sillon koko perhe on vielä aamutoimissa ja aikaa on olla lenkillä monta tuntia. Päivemmällä yllättäen kasautuu vaikka mitä esteitä ja aikatauluja vaikka monta kertaa on tarkistanut vaimolta että olikos meillä mitään tänään.

Minä kun en inhoa mitään niin paljon kuin lenkin tekemistä sunnuntaina tiukassa aikataulussa puoli kiireellä. Sitä saa tehdä arkena tarpeeksi.

tempokisu
09.12.2019, 14.01
Eikö ne nuket/asut voisi myydä ja alkaa sitten myyntirahoilla ostamaan uusia. Olisi taas harrastettavaa joksikin aikaa.

En osta nukkeja tai asuja myytäväksi, suuri osa on tehty varta vasten ja nähty vaivaa. Hirvee homma koko myyntijuttu, ja saa sellaiseen alihintaan myydä ettei kannata. Suomalaiset ei osta ellei hinta ole parikymppiä, w-clubilaisille en edes halua myydä. Ebayssa joutuu maksaan ilmoituksesta, kuvista ja myyntihinnasta jotain prosentteja, ei kiitos.
Olen aika tavalla muutenkin väsyny kyttäämään sopivaa kuvauskeliä, ja parhaat kuvat kun on otettu jo. Useita hyviä kuvauspaikkojakaan ei ole enää. Aika aikaansa kutakin.

Jopotuinen
09.12.2019, 16.08
Myy ne huutokauppakeisarille ja jänskätään sitten oikein porukalla, kuinka Kisu selättää Akin kaupanteossa ja tämä itsensä neroksi jo uskova Markku rakentaa sitten nukkekodin, joka sitten huudetaan viidellätoista Eurolla.

tempokisu
09.12.2019, 16.13
^ etkö lukenu mitä mä tuosta myyntihommasta totesin.

Ostaako itselle Juutuan-taimen -koru vai ei, haluaisin tuon vasemmanpuoleisen ( oikeanpuoleinen taimen mulla on, tälläkin hetkellä kaulassa )

https://www.taigakoru.fi/tuotekuvat/1500x1500/kala-koru.jpg

tempokisu
18.12.2019, 02.46
^ koru ostettu, omaan käyttöön. Taimenet on myös tärkeitä mulle kututalkoitten kautta.

Löytyisi myös kirja jossa on kuvaus kaikista nahkiaislajeista mitä on löydetty, lajeja kun on 39. Voisi opiskella sitä töissä..
Ja tilatako mukit omaottamallani kuvalla FineArtAmerica:sta vai kotimaiselta toimijalta, valinta on FAA puolelle kun olen tilannu sieltä aiemminkin mukeja, niin tulee samankokoisia. Ja sitten vielä että millä kuvalla..

Juniper
18.12.2019, 11.46
Harkinnassa sulatusuuni pronssi yms valuja varten.... toisaalta tarttis metallisorvi eikun läskipyörään nastarenkaat..... voihan harkinnat

Sent from my iPhone using Tapatalk

ilmora
18.12.2019, 19.19
Avaisiko viinipullon. Sopisi tähän sähköttömän talvimyräkkäillan kylkeen.

Jopotuinen
18.12.2019, 19.24
^On hyvä idea, kynttilä tulille kans ja pönttö kuumaks, niin on tunnelmaa :)

ilmora
18.12.2019, 19.28
^ Check kaikkiin. 😌 Onneksi on myös puilla lämpiävä mökki. Sain vielä viriteltyä ylimääräisestä fillarin etuvalosta korituoliin lukuvalon.