PDA

Näytä tavallinen näkymä : UST ja tubeless



Sivut : 1 2 [3]

paaton
13.12.2015, 17.42
Älä nyt ihmeessä osta stanin tai joessin nimellä olevaa teippiä. Ebaysta tesaa (http://www.ebay.com/itm/331690860764?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT), niin voit harjoitella rauhassa. Teippihän ei tosiaan veny, eli asentaminen ei ole niin helppoa mitä äkkiä luulisi. Auttaisikohan teipin varovainen lämmitys? Tesa 4289 on kyllä vahvaa ja ohutta, kestää varmaankin renkaan vaihtoja paremmin mitä gorilla.

Nana
13.12.2015, 18.06
Ei se ainakaan lähellekään niin joustavaa ollut kuin Gorilla. Toki mulla oli vielä käsi kipeänä pannutuksesta reissussa, mutta kyllä minä sen verran tuntumaa sain sen laittoon, että vähän pystyy vertailemaan.
Myydäänkö tuota Tesaa täällä missään? Ainakin sen 25mm Gorillan hommaan. Voi olla, että siinä milli tms liikaa, mutta haluaisin semmosen mikä yltäisi hyvin molemmille hyllyille. Toi Gorilla menee semmoseksi nätiksi matoksi kun sitä aavistuksen venyttää ja muotoutuu aika helposti vanteen mukaisesti.

Oli muuten selvästi tiukempi nostaa rengas Cresteille vs Bontin tlr kiekko. Kipeän käden kanssa jouduin apua pyytämään. Sain testirenkaan vaivoin vanteelle, enkä meinannut saada sitä enää siirreltyä vanteella. Mutta tosiaan, käsi oli kipeä joten täytyy katsoa miten tuo onnistuu kunnossa olevalla kädellä. Ei voi valittaa, kun renkaat tiivistyivät heti ja pitivät ilmat täysin, vaikka lisäsin litkut vasta kotona noudettuani ne asennuksesta. Ei olleet yhtään pehmeän tuntuiset vaikken heti mennyt hakemaan.

paaton
13.12.2015, 19.03
Oli muuten selvästi tiukempi nostaa rengas Cresteille vs Bontin tlr kiekko. Kipeän käden kanssa jouduin apua pyytämään. Sain testirenkaan vaivoin vanteelle, enkä meinannut saada sitä enää siirreltyä vanteella.

Tuo voi hyvinkin olla tesa/stan ja gorilla teipin välinen ero. Gorilla on paksumpaa, eikä pinta ole yhtä liukasta mitä stanissa.

Nana
13.12.2015, 19.09
Eikun minä tein sen kokeilun sillä Joe'sin teipillä, ennenkuin otin sen pois. Pojat kyllä saivat Rokkironit ilman rengastyökalua vanteelle. Saa nähdä saanko minä kun seuraavan kerran yritän, toivottavasti terveellä kädellä.
Tiukempi se kuitenkin oli kuin tuo Bonti, koska "otti vastaan" jo paljon aikaisemmin. Yleensä ne viimeiset sentit on tiukkoja. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tlr vanteissa turhan tiukkakin on paaaljon parempi kuin himpunkaan löysä. Mieluummin kiskon vaikka hampaat irvessä vanteelle, kuin lentelen pusikkoon renkaiden burppaillessa.

paaton
13.12.2015, 19.22
Onko tuo bontin nauha kumia? Jos on, niin tubeleksen voi varmasti tehdä reilusti löysemmäksi ja rengas pysyy siltikin vanteella kuin tauti.

Nana
13.12.2015, 19.29
Bontin nauha on kovaa muovia, mutta onhan noissa vanteiden muodoissa eroja varmasti ja nekin vaikuttaa. Se Bontin strippi istuu kyllä kuin hanska tuolle vanteelle. Sen saa juuri ja juuri reunan yli, mutta pysyy mainiosti paikallaan eikä allekaan pääse litkuja valumaan.

Minä en muuten edes painauttanut tuota teippiä sisurilla, mutta ainakin toistaiseksi tuntuu hyvin pitävän, vaikka käsin kavennettu Gorilla nousi joistain kohti vähän turhankin ylös.
ja siis, painelin kyllä käsin teipin kaikkialta vanteelle huolellisesti.

Se Bontin tlr strippi on sellanen muotoiltu muovistrippi, jossa itsessään "hyllyt" ja kaikki. Se muotoilu ainakin osaltaan tekee siitä niin pitävän.

Gibsy
18.12.2015, 08.50
Mikä idea tubeless seteissä on sen sisurinnäköisen kanssa? Jos on ust-ready kehät niin pelkkä teippi (ja litku) riittää?

Iglumies
18.12.2015, 08.54
Juuri näin, ne kumiviritykset ei-niin-tubeles-sopiville kehille.

Nana
18.12.2015, 17.26
En minä mitään tubeless konversiokittejä käytä. Bontillahan on oma tubeless rim strippi tlr vanteita varten ja se toimii mainiosti. Jopa yli 6:tta vuotta porukka vaihtelee renkaita samalla rim stripillä, ei taida teipillä onnistua. Se on Bontin tlr systeemi, Stanillä ja muilla on omansa ja hyvin tuntuvat nekin toimivan.
Se on ihan eriasia se konversiokittien kuminen nauha. Se on ei tlr vanteita varten. Tlr vanteille on muovinen.
Bontin strippi näyttää siis kutakuinkin tältä. Kun siihen laittaa renkaan ja nostaa sen vanteelle rengas painaa stripin vielä tiiviimmin reunoja vasten ja strippi puolestaan muotoilullaan pitää renkaan loistavasti paikoillaan alhaisillakin paineilla. Litkua ei läpi mene edes venttiilin kohdasta, tuo muotoilu pitää venttiilin hyvin liikkumatta ja tlr vanne + strippi onkin todella luotettava, helppo ja vaivaton ja edullinen tubeless systeemi.http://fcdn.mtbr.com/attachments/wheels-tires/717175d1345029032-bontrager-rhythm-stans-rim-strip-20120815_091321.jpg

eagle
18.12.2015, 17.59
Mistä nana hankkinu nuo bontragerin nauhat, itellä uudessa pyörässä Bontrager Mustang Pro Tubeless Ready malliset kiekot ja näihin bontragerin tubelessnauha maksaa paikallisessa liikkeessä kuulemma 30€/kpl, ei siis kovin "edullinen".

Nana
18.12.2015, 18.09
Taisin ottaa Hi5:sta samalla, kun litkua yms. En muista tarkkaa summaa, muttei varmasti ollut 30ekpl, ainakaan nuo mitä ostin, minulla on useammat.
Kysäisepä vaikka sieltä onko heillä sattumalta varastossa sopivaa strippiä. En tiedä oliko nuo silloinkaan heidän nettisivujen valikoimassa näitä, mutta löytyi kuitenkin ja sehän on tärkeintä. Näitähän on kahdenlaisia, asymmetric ja symmetric ja riippuu vanteesta kumpaa tulee. Jos ei olisi niin saat varmasti tilattuakin jostakin alle tuon hinnan.

ja siis nuohan tosiaan kestää käytössä. Eli jos ne nätisti poistaa vanteelta tarvittaessa ne kestävät kyllä tosi pitkään. Ei ne renkaasta juurikaan mihinkään kulu. Litkut vaan putsailee sienellä tms vaihtojen yhteydessä etenkin tuosta venttiilin kohdasta, ettei kuivu, muuten ei tartte oikein mitään tehdä.
Kannattaa toki hinta suhteuttaa myös siihen, että nuo kestävät vuosia jos ei niitä ihan riuhdo vanteelta, että venähtävät siinä. Siinä ajassa tulisi aika monta teippirullaa ostettua.

usko juntunen
18.12.2015, 21.07
Mistä nana hankkinu nuo bontragerin nauhat, itellä uudessa pyörässä Bontrager Mustang Pro Tubeless Ready malliset kiekot ja näihin bontragerin tubelessnauha maksaa paikallisessa liikkeessä kuulemma 30€/kpl, ei siis kovin "edullinen".
Täh:eek: Tännään ostin tulevia rojekteja varten paikallisesta kivijalasta 4 kpl Bontin nauhoja (2 molempaa sorttia) ovh. yht. summa 81 euroo ja siitä -50% päivän tarjous. Eli reilu kymppi kpl. Meinasin kokeilla Sram Rise 60 kiekkoihin, josko sais pullautusongelmat hallintaan pienillä paineilla&pierunkuorirenkailla.

paaton
18.12.2015, 21.13
Täh:eek: Tännään ostin tulevia rojekteja varten paikallisesta kivijalasta 4 kpl Bontin nauhoja (2 molempaa sorttia) ovh. yht. summa 81 euroo ja siitä -50% päivän tarjous. Eli reilu kymppi kpl. Meinasin kokeilla Sram Rise 60 kiekkoihin, josko sais pullautusongelmat hallintaan pienillä paineilla&pierunkuorirenkailla.

Nämä kivijalat ovat täällä helsingissä tehty marmorista. Piti gore-tex sievitkin ostaa iisalmen torilta.

eagle
18.12.2015, 22.33
Täh:eek: Tännään ostin tulevia rojekteja varten paikallisesta kivijalasta 4 kpl Bontin nauhoja (2 molempaa sorttia) ovh. yht. summa 81 euroo ja siitä -50% päivän tarjous. Eli reilu kymppi kpl. Meinasin kokeilla Sram Rise 60 kiekkoihin, josko sais pullautusongelmat hallintaan pienillä paineilla&pierunkuorirenkailla.

Näin se menee täälläpäin, tuossa kun tein kaupat uudesta pyörästä niin tuli trekkikauppiaan kanssa puheeksi tuo tubeless, niin kertoi että heiltä saa 85€ hintaan kaiken mitä tarvii noiden kiekkojen litkutukseen :D

E: en onnekseni erehtynyt ostamaan

Nana
18.12.2015, 23.35
Näin se menee täälläpäin, tuossa kun tein kaupat uudesta pyörästä niin tuli trekkikauppiaan kanssa puheeksi tuo tubeless, niin kertoi että heiltä saa 85€ hintaan kaiken mitä tarvii noiden kiekkojen litkutukseen :D

E: en onnekseni erehtynyt ostamaan

Nyt taisi tulla vähän valikoivasti luettua, kun siinähän sanottiin, että 81e:lla 4 kappaletta, eli n. 20e/strippi miinus 50%, eli n. 10e/strippi. Kyllä minä tuohon hintaan ostaisin hyvinkin.

usko juntunen
19.12.2015, 10.54
eagle: Oletko katsonut sinne sisäkumeksen alle, ettei vain olisi jo valmiina tubelesnauhat? Joissakin, en muista missä Bontin kiekoissa ovat jo valmiina, puuttuu vain tubeless venttiilit ja litku.
(ot: paikallinen trekkikauppias oli jossain mielenhäiriössä laittanu -50% kaikista seinien sisäpuolella olevista tuotteista! meleko painavan repun jouvuin selekääni nostamaan...)

CamoN
19.12.2015, 11.38
Voin olla väärässäkin, mutta eikös "tubeless-vannenauha" ole nimenomaan sellainen, jossa on venttiili jo valmiina? Muut vannenauhat on sitten ihan vaan vannenauhoja tai -teippejä, riippumatta siitä onko ne miten ilmatiiviitä.

usko juntunen
19.12.2015, 12.49
https://www.google.fi/search?q=bontrager+tubeless+stip&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjrucys0OfJAhXCqXIKHeBRBJ4Q_AUIBygB&bi
(https://www.google.fi/search?q=bontrager+tubeless+stip&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjrucys0OfJAhXCqXIKHeBRBJ4Q_AUIBygB&bi)
Bontragerilla omanlaisensa viritys, jossa venttiili on irrallisena. Tästä plussaa tilanteessa, kun joudut turvautumaan sisuriin. Ruuvaat vain ventiilin irti ja sisuri paikalleen.
Sram- viritystä oon noitunu, kun siinä juurikin ventiili paistettu kiinni nauhaan. Yllä kuvatussa tilanteessa joudut repimään venttiilin irti nauhasta, jos ei ole tubelesnauhan alla teippiä.
Sisuri painuu ilman teippä/nauhaa pinnojen reikiin. Ei hyvä. Just tuosta syystä laitoin Srammin kiekkoihin teipin tubelessnauhan alle, mutta aion kokeilla Bontragerin nauhaa Srammiin.

eagle
19.12.2015, 13.13
Noissa kiekoissa näytti olevan sininen(tavallinen?) vannenauha paikallaan. Myyjä ainakin sanoi että pitää vielä erikseen ostaa nauhat.

Nana
19.12.2015, 13.43
On se tavallinen vannenauha jos se näyttää tavalliselta vannenauhalta.

^^ Jep, toi irrallinen venttiili on just hyvä, kun helpompi putsata strippi kun ei tartte venttiiliä varoa ja venttiilin puhdistus ja tarvittaessa joskus vaihto on myös helpompaa.

Bontin systeemi tosiaan poikkeaa muista ja sillä on ihan omanlaiset tubeless vannenauhat.

Gibsy
19.12.2015, 14.36
Riittääkö gorillateippiä yksi kierros tubeless-ready kehille?

IncBuff
19.12.2015, 15.01
Riittääkö gorillateippiä yksi kierros tubeless-ready kehille?
Kyllä.

Nana
29.12.2015, 16.20
Tuli tossa mieleen lenkillä useampaan otteeseen jäihin tippuillessa, että hajookohan renkaat herkästi noissa jäihintippumisissa? Onhan noi aika teräviä, varsinkin jos on vähän paksumpaa jääpeitettä ehtinyt kertyä lätäkköön.
En erityisemmin varonut kun en muistanut missä kohtaa lammikoita oli, enkä olisi lumipeitteisessä metsässä voinut ajaa juuri missään jos olisin lammikoita vältellyt. Niinpä sitten ajelin läpi aika monista. Nyt saattaisi olla nekin lätäköt jo ainakin paremmin jäässä läpi asti. Pitäs varmaan mennä testailemaan. :cool:

JackOja
29.12.2015, 18.53
... hajookohan renkaat herkästi noissa jäihintippumisissa? Onhan noi aika teräviä...

Ei hajoa, ei se jää sentään kumia leikkaa. Aja huoletta.

Nana
29.12.2015, 19.37
^
Ok, sen verran kova rytinä kuuluu välillä kun rusahtavat rikki, että vähän pisti miettimään, mutta eipä se rengas siitä äänestä hajoa. Se oli ihan hauskaa kyllä, miinuksena tosin kastumisvaara pakkasella, mutta muuten toi kivasti jännitystä hommaan.

suomto
29.12.2015, 20.49
Pahempia on lumettomat kohdat, jotka ovat olleet märkiä ja pehmeitä, täynnä renkaan tekemiä uria ja ovat nyt jäässä. Ne ovat teräviä ja myrkkyä kyljille. Eilisellä hkp lenkillä näissä sai litkut tihkuamaan kyljistä.

Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla

Nana
29.12.2015, 21.39
^Tollaisissa voi olla mutaiseen maahan jäätyneitä kiviä yms, jotka kylkiä voi viillellä.
Ajelin tänään jäätyneitä hevospolkujakin jonkin matkaa ja ne oli kyllä melkoisia paikanirrotuspolkuja. Tasaisin välein hevosen jalan painamia kuoppia, jotka jäätyneet. Renkaat ei hajonneet, mutta hampaat kalisi kyllä kun niissä ajeli. Vähän kun ajelisi kivikossa kokoajan.

Nana
02.01.2016, 14.19
No jopas jotakin. Mulla on ainakin etummaisesta Rorosta aina hieman laskenut paineet kun olen niitä koittanut, ei alle 1 barin, mutta hieman kuitenkin ja päätin tästä syystä, vaikkei litkua ole edelleenkään näkynyt, lisätä sitä renkaisiin ihan pikkulirauksen. Nyt kun eturengasta koitin ja mittarilla testasin niin kaikki paineet on pysyneet sisällä, mitä laitoin. Aika jännä, että ihan minimaalinen lisäannos litkua vaikuttaa noin hyvin.

TimoF
04.01.2016, 21.32
Ajelin tänään jäätyneitä hevospolkujakin jonkin matkaa ja ne oli kyllä melkoisia paikanirrotuspolkuja.

Älä aja niitä, hevostelijat hermostuu.

Paineet saattaa näin talvella laskea ihan vaan lämpötilanvaihteluiden takia. Siihen ei litkun lisääminen auta.

Nana
04.01.2016, 22.02
Voi toki laskea, mutta olen testannut kipeänä ollessa ihan illalla kotona pumppaamalla ja pyörähän on sisällä yötkin niin kyllä sieltä katosi. Nyt pysyy paremmin, vaikka lisäys oli mitättömän oloinen. Sitä litkua on kyllä voinut haihtua jotenkin osa kun ei ne kuulosta ravistaessa niin litkutetuilta, kuin mitä asentaessa, mutta hyvinpä ovat toimineet.

Ei siellä siihen aikaan ollut ketään ja ne polut oli semmosessa kunnossa, ettei sinne kovin mielellään hevosen kanssa mene, sillä ne voi taittaa jalkansa tollaisessa jäätyneessä kuoppameressä. En minä niitä ajele kuin lyhyen pätkän sillon tällön, kun näen, ettei heppoja ole, lähinnä polulta toiselle siirtyessä. ja jos jostakin ihmeellisesti silti näköpiiriin sellainen ilmestyisi heittäisin keulan kohti metsää ja olisin alta pois ennenkuin heppa on lähelläkään, varsinkin ton kuntoisilla teillä.

Greycap
31.01.2016, 22.46
Kesäksi ajattelin väsätä kiekot tubeless-valmiuteen, heitän alkuperäiset vannenauhat lepikkoon ja vedän Stanin teippiä tilalle. Mutta sitten tulikin pulma, sitä on useampaa leveyttä. Vanteen sisäleveys on 21 mm ja keskellä on ura joka väistämättä pidentää teipin kulkemaa matkaa poikittaissuunnassa eli ainakaan 21 mm teippi ei riitä vaan jää reunoilta vajaaksi. Onkohan 25 mm sitten taas liian leveää ja jos on niin mitäs tähän keksii ratkaisuksi?

Iglumies
31.01.2016, 22.53
21 milliseen olen ilman ongelmaa tota 25 laittanut.

elasto
31.01.2016, 23.41
Ainakin 21mm sisäleveyden Crest-kehille meni hyvin 25mm Stanin keltanen teippi.

noniinno
01.02.2016, 00.20
Noin kymmenen vanteen kokemuksella 21 milliseen käy hyvin myös 21mm teippi. Sen ei tarvitse ylettyä reunasta reunaan. Pääasia on, että teippi on kauttaaltaan kunnolla kiinni.

rjrm
01.02.2016, 18.11
Ja rulla bearing-firmasta (tjsp) saa halvalla sitä teippiä. Tulee uk-maasta.

Greycap
01.02.2016, 18.57
Noin kymmenen vanteen kokemuksella 21 milliseen käy hyvin myös 21mm teippi. Sen ei tarvitse ylettyä reunasta reunaan. Pääasia on, että teippi on kauttaaltaan kunnolla kiinni.

Uskon kyllä tämän mutta jos reunoilla on paljasta vannetta ja teippi alkaa vasta sisempää niin siinä on allekirjoittaneen kädentaidoilla vaara että rengasta vaihtaessa pyrkii lähtemään teipin reuna mukaan. Jos sinne se 25 mm mahtuu niin sillä mennään.

Iglumies
01.02.2016, 19.38
Ja sitten stania ei saa vedettyä liian kireälle teipatessa, löysäksi teipattuja vuotavia jokunen tullu nähtyä.

Nana
29.02.2016, 23.27
Tulipa sitten lähdettyä vähän vauhdilla lyhyelle pyörähdykselle Trekillä tänään ja rengaspaineiden tarkastus jäi tekemättä ennen lähtöä. Kun pyörä on nyt enemmän seissyt paineet alenevat hieman enemmän kuin säännöllisessä ajossa. No ihan mukavasti kulki ajo lukuunottamatta jomottavia takareisiä ja yllätykseni oli suuri, kun kotiinpäästyä testasin rengaspaineet, kun tuntuivat käsin aika pehmoisilta: edessä 0.8-0.9baria ja takana peräti 1.2bar. Näköjään 47-kiloinen voi ajella ilman vannekosketuksia tällaisillakin. Onneksi en tullut hyppineeksi mistään.

paaton
29.02.2016, 23.36
Tulipa sitten lähdettyä vähän vauhdilla lyhyelle pyörähdykselle Trekillä tänään ja rengaspaineiden tarkastus jäi tekemättä ennen lähtöä. Kun pyörä on nyt enemmän seissyt paineet alenevat hieman enemmän kuin säännöllisessä ajossa. No ihan mukavasti kulki ajo lukuunottamatta jomottavia takareisiä ja yllätykseni oli suuri, kun kotiinpäästyä testasin rengaspaineet, kun tuntuivat käsin aika pehmoisilta: edessä 0.8-0.9baria ja takana peräti 1.2bar. Näköjään 47-kiloinen voi ajella ilman vannekosketuksia tällaisillakin. Onneksi en tullut hyppineeksi mistään.

Nuo ovat ihan käyttökelpoiset paineet sinulle. Ajan itsekkin alle 1.5bar paineilla työmatkaakin, mikäli on oikeasti uraista ja liukasta. Maaston tiputan paineita vieläkin alemmas. Painan 72kg.

Moni tuntuu pitävän aivan liian paljon paineita renkaissa, mikäli pidolle on tarvetta.
5v tenava ajoi eilen polkuja ja pitkoispuita 15km lenkin. Pito näytti olevan pirullisen hyvä, kun paineet laski renkaista niin matalalle, että renkaan sai vannetta vasten helposti peukalolla. Yhtään kaatumista ei tullut liukkauden takia.

Jos laitat 2bar paineen 47kg painoinsena, niin ne eivät oikeasti painu vielä ollenkaan kasaan ajossa.

Nana
29.02.2016, 23.51
Joo, kyllähän polkuajelua yms voi minunpainoiseni tuollaisilla ajella, mutta itse olen pitänyt vähän korkeampia ihan sen vuoksi, että pyörähtelen milloin sattuu portaissa tai vaikka hypähtelen jostakin dropista ja sellaisissa renkaisiin kohdistuva voima on erilainen ja hyvin matalilla paineilla vannekosketuksen vaara todellinen, enkä todella halua kolhia uusia Crestejäni, tai ylipäätään kolhia vanteita hyppimällä liian alhaisilla paineilla. Se vaan jos ajelee hyvin alhaisilla niin unohtaisin ihan varmasti joku kerta nostaa paineet hyppyjä varten, siksi on turvallisempi pitää vähän korkeampana ne muutenkin.

seppo_taalasmaa
01.03.2016, 00.16
Joo, kyllähän polkuajelua yms voi minunpainoiseni tuollaisilla ajella, mutta itse olen pitänyt vähän korkeampia ihan sen vuoksi, että pyörähtelen milloin sattuu portaissa tai vaikka hypähtelen jostakin dropista ja sellaisissa renkaisiin kohdistuva voima on erilainen ja hyvin matalilla paineilla vannekosketuksen vaara todellinen, enkä todella halua kolhia uusia Crestejäni, tai ylipäätään kolhia vanteita hyppimällä liian alhaisilla paineilla. Se vaan jos ajelee hyvin alhaisilla niin unohtaisin ihan varmasti joku kerta nostaa paineet hyppyjä varten, siksi on turvallisempi pitää vähän korkeampana ne muutenkin.

Painan noin sata kiloa ja 29erissa ajelen spessuilla nyt lumikelillä 1,5 paikkeilla. Sunnuntaina oli kuitenkin höhhöä pakkaslunta niin kävin lenkillä noin 1,2bar paineilla. Ilman ongelmia ja pito lisääntyy todella merkittävästi tuolla 1,5-1,2 välillä. Alimmillaan on ollut paineet 1,0 paikkeilla. 1,2 bar kohdilla renkaissa alkaa tuntumaan sellanen pomppufiilis ja vierintävastus vähintäänkin tuplaantuu. Tällä tosin ei talven poltukikkailuissa ole mitään väliä ja olen monta kertaa jo kiittänyt itseäni tubeleksen hankinnasta. Niin halpa ja hyvä päivity pyörän toimintaan ja se 400g pyörivästä massasta todella huomaa.

Nana
02.03.2016, 14.25
Juu, kyllähän se paineenlasku lisää pitoa. Minulla nyt on yleensäkin melko alhaiset paineet, pidän vain sen verran enemmän varalla ettei vanteelle pauku vaikka hyppäisi jostakin.

pturunen
02.03.2016, 15.17
se 400g pyörivästä massasta todella huomaa.

Pari asiaa tuli mieleen tästä loppukaneetista

1) painavatko sisurit tosiaan 200 g kappale?
2) perusohjeen mukaan litkutuksen yhteydessä lisätään 1 dl "litkua". Noin karkeasti vesipohjainen neste painaa 1 g/ml eli sen parisataa grammaa yhteensä. Veikkaisin sen litkunkin sentrifugaalivoiman kautta kuuluvan pyörivään massaan eli mistä se 400 g vähennys laskennallisesti saadaan?

Ajan itsekin litkuilla, kunhan vaan ihmettelen tuota massaa.

orc biker
02.03.2016, 15.42
1) painavatko sisurit tosiaan 200 g kappale?

Kyllä, ja enemmänkin. Esim. Continentalin perus 29-sisuri on 225 g. Light-versio 160 g.



2) perusohjeen mukaan litkutuksen yhteydessä lisätään 1 dl "litkua". Noin karkeasti vesipohjainen neste painaa 1 g/ml eli sen parisataa grammaa yhteensä. Veikkaisin sen litkunkin sentrifugaalivoiman kautta kuuluvan pyörivään massaan eli mistä se 400 g vähennys laskennallisesti saadaan?

Totta. Litkun paino pitää huomioida. Eli käytännössä yhden kiekon ja renkaan paino vähenee vain reilut sata grammaa, eikä sitä kyllä huomaa missään. Tai no, sanotaan, että minä en huomaa moista. Ehkä se on joko henkisellä puolella tai sitten enemmänkin sitä, että vierintävastus pienenee aika paljon luovuttaessa butyyli-sisureista. Maasturin alhaisilla paineilla ero on vielä suurempi, eli jopa käytännössä yhteensä 10-15 W.

Lateksisisurit eivät sen sijaan häviä painossa tubelesille kuin ehkä puolet tuosta. Samoin ero vierintävastuksessa on pieni.

Nana
11.03.2016, 23.15
Tässä on päässyt käymään semmoinen juttu, että kaveri, jolle olen muutamat renkaat asennellut/litkutellut luulee minun olevan ihan pro-asentaja.
Tämä taas johtuu siitä, että olemme aina joko asentaneet semmoisia renkaita, joiden kanssa ei voi mokata jos on edes pieni haisu siitä, mitä pitäisi tehdä ja lisäksi sattuman oikuista, sillä tänään asensin painajaisyhdistelmän Bontin vanne + Schwalben rengas, jota en itselleni ole onnistunut nostamaan kertaakaan.
Jostain kumman syystä se kuitenkin tänään kaverin katsellessa nousi jalkapumpulla. Ei hajuakaan miksi.

seppo_taalasmaa
11.03.2016, 23.18
Pari asiaa tuli mieleen tästä loppukaneetista

1) painavatko sisurit tosiaan 200 g kappale?
2) perusohjeen mukaan litkutuksen yhteydessä lisätään 1 dl "litkua". Noin karkeasti vesipohjainen neste painaa 1 g/ml eli sen parisataa grammaa yhteensä. Veikkaisin sen litkunkin sentrifugaalivoiman kautta kuuluvan pyörivään massaan eli mistä se 400 g vähennys laskennallisesti saadaan?

Ajan itsekin litkuilla, kunhan vaan ihmettelen tuota massaa.

256g näytti ruokavaaka orkkissisurille. Ja litkua laitoin noin 50ml.