PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teltta

Sivut : 1 2 3 4 5 [6]

Lare
21.04.2023, 15.54
Mä olen nukkunut muutaman yön kahden hengen riippumastossa. Se on sen verran iso että liepeen sai heitettyä itsensä yli hyttyssuojaksi. Eka yö meni totutellessa riippumattoon. Asentoa piti hakea jonkin verran. Toka yö meni täysin unessa

navajokoira
21.04.2023, 23.55
Mulla on ollut kaikilla pyöräreissulla riippari (warbonnet eldorado, siinä on integroitu hyttysverkko). Koko kesäsetti tarpin, ripustusten ja ylä- ja alaviltin kanssa menee 10 litran säkkiin jos viitsii tunkea. Ahvenanmaalle kannoin mukana myös pieneksi pakkautuvaa makuualustaa kaiken varalta (Klymit Inertia XL).

https://i.postimg.cc/y8TntCxD/5-CB77-E28-EFD2-4-BA0-8-BC2-9048704-A81-FB.jpg

Ihan mukavaa elämää on riipparielämä parhaimmillaan. Mutta alan kyllä olla vähän sellaista mieltä, että mun perseen olisi kiva saada nauttia raikkaasta ilmasta koko päivän satulassa muhimisen jälkeen. Riippari ei oikein ole silloin se juttu vaikka kylkiasentoon pääseekin. Tai en tiedä kestääkö mun iho montaa vuorokautta eräilyä putkeen millään majoitteella, mutta ehkä jotain muutakin voisi välillä kokeilla.

Puskis
22.04.2023, 11.57
Riippari toki antaa vapausasteita leiripaikan valinnalle.

Oman kokemuksen perusteella kahden sopivan puun, jotka ovat vielä sopivalla etäisyydellä toisistaan, löytäminen voi olla välillä yllättävänkin hankalaa. Mulla on joku halpa riippari integroidulla hyttysverkolla. Teltta on taas kahdelle hengelle, kahdella oviaukolla ja eteisellä, niin onhan sen kanssa mukavampaa touhuilla, kun on lattia ja seinät, eikä luonto tunge iholle koko ajan.

Ite oon miettinyt tuohon laavuiluun jotain pienempää telttaa, joka toimisi laavun sisällä ötökkäsuojana.

Hower
22.04.2023, 12.09
Mikä nyt olisi kohtuupienen ja kevyen teltan+ makuualustan / riipparisysteemin paino- ja pakkaustilavuusero?
En edes osaa arvioida kumpi vie voiton tuossa suhteessa...

kauris
22.04.2023, 13.17
Teltan osalta yllä mainitulla Big Agnesin Tiger wall teltalla pääsee ainakin esimerkiksi kohtuullisella hinnalla hyvin pieneen painoon. Poutasäällä voi jättää päälikankaan pois ja nukkuu pelkän sisäteltan kanssa katsellen tähtitaivasta pelkän hyttysverkkomaisen kankaan läpi. Itsellä tiger wall 3 platinium. Mukavan tilava 1 hengen käytössäni mutta silti tosi kevyt (ulkomuistista 1,3 kg maavaatteen kanssa sis. sen ulkoteltan kankaan).

Kuvassa pelkällä sisäteltalla.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb24628524/p5pb24628524.jpg

navajokoira
22.04.2023, 20.53
Mun riippari painaa 560g (sis. hyttysverkon), ripustukset 62g, tarppi 333g, jokunen metri 1.75mm zing-it narua alkaen n.2g metri.

Muut kamat voisi olla samoja kuin telttaillessa, alaviltti ehkä tyypillisesti vie enemmän tilaa kuin makuualusta.

Miten siihen laavutelttailuun hyttysverkkobivy, esim Katabatic Piñon? Tarppi mukaan jos aina ei ole laavu käytössä.

SvaR
23.04.2023, 10.43
Ite oon miettinyt tuohon laavuiluun jotain pienempää telttaa, joka toimisi laavun sisällä ötökkäsuojana.
Miksi ei vaikka https://www.partioaitta.fi/sea-to-summit-hyttysverkko-mosquito-net-nano-1-pers-ex0000586/?sku=200085273768 niin pieni ja kevyt että aina reissussa mukana.

Puskis
23.04.2023, 12.10
Miksi ei vaikka https://www.partioaitta.fi/sea-to-summit-hyttysverkko-mosquito-net-nano-1-pers-ex0000586/?sku=200085273768 niin pieni ja kevyt että aina reissussa mukana.

Jos laavu onkin varattu, niin sitten on se koko teltta. Nykyisen teltan sisätelttaa en useimpiin laavuihin saa mahtumaan ja siitä ois kuitenkin mahdollista saada parin kilon painosta puolet pois ja pakkauskokoa reilusti pienemmäksi.

Esuli
24.04.2023, 10.23
Mikä nyt olisi kohtuupienen ja kevyen teltan+ makuualustan / riipparisysteemin paino- ja pakkaustilavuusero?
En edes osaa arvioida kumpi vie voiton tuossa suhteessa...

https://3fulgear.com/product/ultralight-tent/lanshan-1-pro/
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/thermarest-neoair-venture-pine-r-makuualusta
https://cumulus.equipment/eu_en/quilts-and-comforters-comforter-l500.html

Mulla on käytössä tämmönen setti. 80 luvulla pelkät teltat paino 4kg, kovasti olen tyytyväinen. Simppeli ja kestävä paketti.
Riippumattoilua pidän turhan monimutkaisena.
Mutta paljon olen nukkunut pelkän makuualustan ja pussin kanssa.
Herännyt monesti siihen kun lintu hyppii pussi päällä, pari kertaa siihen kun hiiri raapii päätä.

M A
24.04.2023, 13.53
Noin pari kiloa tulee tuplariippumatolle, hyttysverkolle ja tarpille painoa. Riippumatto 0,5 kg, hyttysverkko 0,4kg, tarppi 800g ja puuhun tulevat liinat pari sataa grammaa.

Kokeilin myös kapeampaa riippumattoa integroidulla hyttysverkolla, ei toiminut vaikka lyhyt olenkin. Leveässä riippumatossa pääsee parempaan asentoon. Omat kamat on halpoja, Outnorthin omaa merkkiä ja koko satsi oli alle satkun. Jos painoa ja erityisesti pakkaustilavuutta haluaisi pudottaa niin pienempi ja ohuempi tarppi olisi ensimmäinen. 9 m2 on ihan hyvän kokoinen, mutta ei sen alle mahdu kuin yksi kuitenkaan, joten joku tällainen snadisti pienempi (https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-erakko-laavukangas-2-5-x-2-5-m/50415?_gl=1*1oewfkl*_ga*OTAzMjQ1MDUzLjE2ODIzMjE4NT U.*_gid*MjA5OTA0NDIzNi4xNjgyMzIxODU1*_fplc*ZW1yOGN CaFVMUlVqU09COEhQMkVNU2JKVDhiRWdyMFhCaGxBVGV6VmRFN zJPOFVFVDhZWXBFSkVSZ1lqb0tEb053TkV5dk1yR0VuZWgwNjV Ua1FMeHdFMnRoYlZRQkVIa3FVejgzNlJCZEpqJTJCQjJNU3B6N yUyRldmckZPbiUyRm5RJTNEJTNE) vois olla ihan yhtä hyvä. Riippumattoja hyttysverkkoineen on jo kaksi mutta tarppeja vaan yksi joten joku tuollainen täytynee sille toisellekin hommata.

Yhtään oikeaa retkeä ei tolla setillä ole vielä tehty mutta ensi kesänä olisi tarkoitus koeponnistaa kotipihaa kauempana.

Smo
07.06.2023, 23.03
Ajatus olisi kokeilla riippumattoilua telttailun sijaan. Tai pikemminkin tuleva retki laavuihin osittain tukeutuen siten, että makuualustan ja -pussin lisäksi mukana olisi riippari, hyttysverkko & tarppi. Koska mahdollisen laavunukkumisen vuoksi on mukana jokatapauksessa makuualusta, niin riipparin alavilttiä ei olisi mukana. Laavuista ei aina voi olla ihan varma niin joku majoite on hyvä varalta olla.

Silti nyt kun katsellut tuota tavaramäärää ja painoa niin olen todennut, että taitaa telttailu olla yksinkertaisempaa. Ainakin sellaisessa tapauksessa, että teltta menee pienempään tilaan ja painaa vähemmän kuin riippari+tarppi+hyttysverkko. No hyttysverkon voisi ehkä jättää poiskin. Riippari toki antaa vapausasteita leiripaikan valinnalle.

Itse vierastan kettujen, mäyrien ja hiirien juoksemista naamalla, muutenhan riittäisi toki makuupussi, makuualusta ja tarppi.

Onko joku toinen vertaillut riipparin ja telttailun välillä ja minkälaisiin loppuratkaisuihin tullut?

Lähdin mökiltä noin 2020 juhannuksena extempore "yhden yön reissuun" ja olin melkein viikon. Cyclon kuormankantokyky on aika pieni ja ei mitään pikkutelttaa mökillä ole niin otin reilun kilon riipparin hyttysverkolla ja tarpilla.
Eka yö oli aika tuskaa mutta sen jälkeen olikin pelkkää juhlaa, harvemmin olen niin hyvin nukkunut eikä tarvinut etsiä tasaisia paikkoja teltalle. Ei ollut makuualustaa niin meinasi kesäpussissa olla vilpoisaa
mutta pikkuinen taukountuvatakki korjasi tilanteen. Ei tainnut juurikaan sataa, en osaa sanoa miten sit olisi mennyt.

https://pic.useful.fi/rWk3hC5hZ.jpg

https://pic.useful.fi/l6E33maq7.jpg

fob
10.09.2023, 13.51
Onko kellään kokemuksia kevyistä pyramiditeltoista Lapin avotuntureiden tuulissa ja hyttysparatiiseissa? Hyvä teltta on nytkin, mutta keveys ja sisätilan korkeuden lisääminen kiinnostaa.

lai
10.09.2023, 17.10
Onko kellään kokemuksia kevyistä pyramiditeltoista Lapin avotuntureiden tuulissa ja hyttysparatiiseissa?
Tämähän on se alkuperäinen kaikenkestävä malli, tietenkin puuvillasta.:): https://amundsen.mia.no/en/resource/1910-1912-fram-expedition-south-pole-tent/

fob
10.09.2023, 23.51
Tämähän on se alkuperäinen kaikenkestävä malli, tietenkin puuvillasta.:): https://amundsen.mia.no/en/resource/1910-1912-fram-expedition-south-pole-tent/

Hieman modernimmat oli tällä kertaa mielessä :)

X-terra
11.09.2023, 23.37
Mulla on ollut Zpacksin Altaplex kaytössa kolmella tunturivaelluksella ja sinänsä se kestää aika hyvin tuulta, eikä sisällä ollessa tule sitä fiilistä, että mahtaako kestää. Isoin ongelma kovassa tuulessa on jumalaton pärinä tiukaksi pystytetyssä teltassa. Matalampi pystytys auttaa vähän, mutta sitten taas se kankaan liike on varvikon/maan ja telttakankaan välissä, jolloin kangas kuluu turhan nopeasti. Metsäsillä alueilla Altaplex on loistava yhdenhengen teltta, kiiloineen se painaa vähän alle puoli kiloa. Pyöräillessä lisäpainoa tuo tietenkin keskisalko.

Tuomas_M
21.09.2023, 22.47
Minäkään en allekirjoita kuvausta ruumisarkusta ja tällaiselle yksin reissaavalle on ollut erittäin hyvä ratkaisu, hyvin kulkee mukana pyöräillessäkin. Täältä esim. voi lukea tuotearvostelun ja kokemuksia https://mujo.fi/esittelyssa-hillebergin-akto-teltan-versio-enan/.

kauris
21.03.2024, 12.56
Tuli tehtyä uusi hankinta. Syksy-talvi-alkukevätkaudelle kotateltta. Olen tällaista monta vuotta miettinyt mutten ole raaskinut ostaa. Enkä nytkään ollut ajatellut mutta sitten sattui silmiin ranskalaisen aventure nordiquen hyvä -40 % tarjous juuri siitä mallista jota olin eniten miettinyt.

https://www.xxl.fi/filespin/d8617e848cd94934a8341567442d539e

Nyt ostin vain tuon päälikankaan + keskisalon. Joko pelkkä pohjakangas (jossa avattava aukko keittimille/nuotiolle/kamiinalle) tai sitten ihan sisäteltta pohjakankaalla myöhemmin ehkä lisäksi myös ostettava. Toki voi asustella siellä vain ihan maan päällä tai jollain kevytpressulla / toisen teltan maavaatteella lattiaa rakentaa.

Mutta kylmälle kostealle kaudelle pitäisi vielä jotain lämmitintä/tunnelmanluojaa miettiä myös. Täysiverinen kamiina on iso, painava ja kallis. Pieni risupoltin ehkä vähän vajaatehoinen ja edellyttää tietty kovaa pilkkeiden pilkkomista ja jatkuvaa täyttöä. Pienen nuotionkin tähän (tosin vain 4-6 hlö malliin) voisi kai sytyttää. Savuttaminen vähän siinäkin saattaa olla ongelma jos puu ei ole tosi kuivaa ja kipinöiden sinkoilua pitää myös varoa pienehkössä kodassa.
Kenties paras ratkaisu olisi Juuvi-poltin joka polttaa vähän kosteahkoakin puuta tehokkaasti ja siten suht savuttomasti. Mutta tuo hinta on tosi suolainen.
https://www.juuvi.fi/products/tuote/juuvi-puupoltin/

Esuli
26.03.2024, 22.59
Tuon Helsportin kodan kangas ei kestä pitkää auringon paistetta. Reikiäkin siihen palaa hyvin ja kytee myös jos käyttää kaminaa.
Voi myös tehdä(puoli) pohjan itse, 4m kangasta, leikkaa sopivaksi, ompelee sivut ja laittaa lenkit nurkkiin. Maapohja puolelle voi levitellä Helinoxsit, nuotiot sun muut.
Puolipohja on siitä kätevä ettei rötväänny koko lattia. (eikämaksapaljon)

kauris
27.03.2024, 08.32
Joo jotain kommentteja auringonkestosta luin. Joku oli pystyttänyt kodan useammaksi viikoksi kesällä pihalle niin haalistunut oli. Mä luulen, että mulla käyttöä tulee eniten syys-talvi-kevätkäytössä ja/tai sadesään käytössä jolloin kodasta on ehkä eniten hyötyä. Isompana lämmitettävänä, tuulen ja sateen suojalta olevana oleskelupaikkana. Kun iltaa tarkenee istua ongelmitta myös ulkona ja on poutaista (eli todennäköisimmin silloin kun aurinkokin päivät paistaa) lähden liikkeelle varmaan pienemmällä perusteltalla. Nämä eivät ole niin kuumia (voin pystyttää vaikka vain sisäteltan) ja niissä on myös tehokkaampi ötökkäesto ötökkäkaudella.
Mutta kyllästysainetta sadetta ja aurinkoa vastaan suojaamaan vois kyllä varmaan laittaa jossain kohtaa. Uutena sen tyylistä ainetta siinä luulisi olevan mutta lisäisin sitten vaikka vuoden-kahden kuluttua.

Tuo maavaateasia on ihan totta. Jos olen yksin tai vaikka vain koiran kanssa reissussa niin puolikaskin maavaate eli ihan mikä tahansa pressu riittää. Sitten jos tulee pari lasta vaikka mukaan niin täysmittainen maavaate olis kätevä.

Kipinäreiät katossa tulee tietysti olemaan varmaan ongelma jota ei voi välttää. Ja vesipisaroitahan sitten sieltä kovaalla sateella alkaa myös sitämyöten tippumaan. Eikai auta kuin läiskiä paikkalappuja pahimpiin kohtiin. Ja koivua olis varmaan syytä olla poltettavan puun.

Jos siellä koittais ihan nuotiota polttaa tai Juuvissa tai risukeittimessä puuta niin jonkinlainen alustakin olis hyvä olla. Tällainen osui silmiin. Painoa ja kokoa jälleen lisää mutta tää alkaa nyt selvästi olemaan vain sellainen autolla aivan viereen majoituksen kokonaisuus. Jolloin parikin reissua siitä autolta majoituspaikalle ei ole ongelma. https://www.puuilo.fi/piha-ja-puutarha/grillaus-ja-savustus/hiiligrillit-ja-pallogrillit/nuotiopaikat-ja-ulkotulisijat/mustang-ulkotulisija-lemoore-60cm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw5ImwBhBtEiwAFHDZx_WdGRGlnelSOk04dDqB f5OxGeK0Hcsiw6TLGmqzbdJ8y4ua5YLtdBoCPHIQAvD_BwE

marco1
27.03.2024, 10.11
Mitenkähän tuollaiset pienet telttakaminat toimii, vaikka tämmöinen edullinen malli: https://www.erikoistukku.fi/product/8093/nova-outdoor-kasattava-rst-telttakamiina-3kg-ennakkotilaus
(ja tähän perinteinen vastuun välttely: ei ole tuttu tuote eikä kauppa)

Erilaisia virityksiä on näkynyt retkeilykanavilla, osa syö niin pientä puuta että pienimisessä on kyllä kovasti hommaa.

kauris
27.03.2024, 11.20
Ihan Helsportin omaa kallista kamiinaakin on moitittu huonosta laadusta. Saumat vain pistehitsattu ja vuotavat. Sieltä kulkee siis liikaa korvausilmaa ja palaminen saattaa olla liian tehokasta. Jotain muutakin negaa oli eli hintakaan ei takaa kaikkea.

Mutta tuon linkin sivuilta osui silmiin tällainen palonsuojakangas jonka tyylistä olin kyllä myös jo vähän pohtinut. Risukeittimen alle tai tuollaisen ylempänä linkittämäni nuotioalustan alle. Eli vaikka itse teltan pohjakankaassa onkin aukko tulisijan kohdalla niin toisaalta sitten maakosketusta kipinöiltä ja kuumuudelta voisi suojata tällaisella https://www.erikoistukku.fi/product/8091/winnerwell-carbon-fiber-fireproof-mat-tulenkestava-palosuojamatto-98x80cm. Kai joku vanhasta kodin sammustuspeitteestä itse leikattu sopiva palakin olisi ehkä ihan käypänen. Mulla on yksi ylimääräinen peitto himassa ollut odottamassa jos sille jotain käyttöä keksisin. Miettinyt sitä joskus vaikka makuupussin jalkaosan päälle suojaksi jos nukkuu avolaavulla jalat nuotioon päin.

Tuosta lämmittimen ja vastaavan puun syöminen on toki joo myös jonkinlainen ongelma. Yöksi lämpöä en missään nimessä näistä mistään vaihtoehdoista ajattele edes. Yön on pärjättävä teltassa / kodassa tarpeeksi lämpimän makuupussin ja hyvän makuualustan turvin. Iltaa istuessa sitten taas sitä puuta jaksaa toki lisäillä suht tiheäänkin. Mutta jatkuvaa pientä pilkkomista risukeittimet ja vastaavat tietty edellyttävät. Tässä mielessä pienemmät risukeittimet ovat varmaan erityisen työläitä. Tai miettinyt tuota moottorituulettimella varustettua Juuvia. Olis hyvä puhtaan palamisen (vähän savunmuodostusta) kannalta mutta eikö se samalla tarkoita nopeampaa palamista. Ehkä tilaan Juuvin koekäyttöön kun sellainen kerran on mahdollista. 12 euron postikuluilla saa laitteen koekäyttöön mikä on erittäin hieno asia.

edit. Tilasin juuvin koekäyttöön. Sen saa 10 euron postikulujen hinnalla viikoksi testiin. Hain myös tuollaisen puuilon nuotioalustan. Oli kyllä hiton painava. Juuvin alle ennemmin pelkkä palosuojamatto tai muu kevyempi ratkaisu. Mutta tuo nuotioalusta on sitten hyvä jos ihan nuotion sytyttäisi.

Esuli
28.03.2024, 10.34
Olen itse käyttänyt Alux mega horn 2h sisätelttaa, paras olisi puoli sisätelttaa tai 3/4 osa sisäteltta.
Joku tulineuvo on sateisina rogulipäivinä mukava seurustelukumppani. Itsellä oli Gstove, luxsusta ja laatua, mutta bikepacking laitteeksi aika iso. Kulkee tosin bobyakissa ja kota myös.
Olen myös sitä mieltä että kodan tulee olla Iso, 6h kota soolokäyttöön, parisuhteessa 8-10 h kota ja seisomakorkeutta paljon.

kauris
28.03.2024, 11.45
Hmm. Gstowe olisi isossa alessa näköjään. https://www.erikoistukku.fi/product/6040/gstove-heat-view-rst-telttakamiina Lisäksi tarttisi ainakin lisäksi kyllä 70 euron piipunsuojaosan teltan katon läpiviennin kohdalle.https://www.erikoistukku.fi/product/6050/gstove-kamiinan-piipun-lamposuoja-50cm
Tällöin yhteishinta olisi sama kuin Juuvin pro-mallissa.
Esim Juuviin verrattuna kamiinassa ei ole mahdollisuutta makkaran tulella (hiilloksella) grillailuun ja sellainen tulilla istumisen tunnelma puuttuisi vaikka lasiluukku tuossa mallissa onkin.
Paino ja koko tietysti myös paljon suurempi mutta ei tämä kodan ja lämmityslaitteen yhdistelmä tosiaan rinkassa kannettavaksi ole tulossa.
Isoin etu tuossa kamiinassa nuotioon tai Juuviin verrattuna on se ettei kipinöitä lentele teltan sisällä ja kattoon ja savunmuodostus on lähes nollissa. Juuvissakin on taas perinteiseen nuotioon verrattuna ilmeisen vähän savunmuodostusta. Mutta kai niitä kipinöitä silti lentelee/nousee kattoon koivuakin polttaessa.

kauris
09.04.2024, 13.43
Kotateltta on testattu. Kyseessä siis Helsport Varanger camp 4-6. Ostin siihen lisäksi erillisen pohjakankaan. Meitä oli yöpymässä 2 aikuista ja kaksi n. 150 senttistä lasta. Tuo ihmismäärä vielä juuri meni niin ettei oviaukon edessä maannut kukaan. Oviaukosta katsottuna yksi takana poikittain, yksi vasemmalla sivulla pitkittäin ja kaksi keskisalon oikealla puolelle pitkittäin ja toisiinsa nähden siis vierekkäin. Rinkat jätimme ulos vaikka kai ne olis jotenkuten mahtuneet sisäänkin. Jotta tämä kokoonpano pystyy nukkumaan edellyttää se sitä ettei keskisalon lähellä ole tulisijaa saati että se olisi käytössä. Kamiinan kanssa nukkujia voi mielestäni olla enintään 3. Takaseinällä yksi poikittain, kummallakin sivuilla yhdet pitkittäin mahdollisimman lähellä seinää. Ja kamiina sitten siinä keskisalosta ovea kohden eli siihen pohjakankaasta avautuvassa aukossa.

Kotona retken päätyttyä tuli sitten havaittua kotateltan yksi hankala ominaisuus. Paitsi että se on iso ja painava pakkauksessaan (vaikkei tämä ole suinkaan suurimpia kotia), niin onhan se iso myös yrittää ripustaa kotona kuivumaan. Pitäis jolla joku lato sitä varten :)

Kamiinaa minulla ei vielä ollut mukana vaan testissä oli Juuvi-poltin. Vaikka hieno kotimainen innovaatio onkin niin totesin ettei se ole minun tarpeisiini paras. Ne keikat joilla otan kotateltan mukaan voin ottaa ison ja painavan kamiinankin. Niissä kun auto on parkissa lähellä ja parikin keikkaa autolle tavaroiden hakemiseksi onnistuu. Jos taas kävelyä tulee vähänkin enemmän jätän kodan kotiin ja kamiinat ja vastaavat kotiin ja lähden kevytteltalla ja pelkällä sellaisella keittimellä joka ei ole tarkoitettu majoituksen vaan vain ruuan lämmittämiseen. Juuvi olisi siis pieni ja kevyt ja se myös lämmittää tehokkaasti ison roihuavan tulen voimin. Huonoja puolia taas se avotuli ja kipinöinti (joka riippuu toki poltettavasta puulajista). Jos kota ei ole mahdottoman suuri tai väkeä on kokoon nähden paljon (ja/tai lapsia tai koiria), tuollainen Juuvi poltin tuntuu hieman turvattomalta. Kamiina vaikka onkin kuuma on kuitenkin turvallisemman tuntuinen.

kauris
09.04.2024, 13.47
Kamiina-asiasta vielä. Tuo ylempänä linkitetty 200 euron alennuksessa oleva ja siten "vain" 299 maksava Gstowe tulee yllättävän kalliiksi listahintaan nähden kun enemmän tai vähemmän pakolliset lisävarusteet ottaa mukaan. Päästään helposti viiteen sataan. Aivan pienen pientä kotaa lukuun ottamatta joudut nimittäin ostamaan pari jatkopalaa putkeen, kamiinan alle on hyvä ostaa palosuojamatto, piipun päähän kipinäsuoja teltan kattoa ja ympäristöä suojelemaan, teltan katon läpivientiin eristeputkenpätkä ja palamista säätämään vedonsäädöllä oleva putkenpätkä (toimii toisena lisäpidennysputkena toki samalla).

usko juntunen
15.04.2024, 23.01
Siinäpä (@kauris) hyvin kansantajuinen tuhti tietopaketti kotateltasta lisävarusteineen. Tuo info kelepais vaikka Retki-lehteen ;)

kauris
16.04.2024, 08.40
Kiitos. Nyt on uusi kamiinakin saapunut kotiin ja koepoltettu takapihalla. Ties vaikka viikonloppuna lähtisin kokeilemaan sitä kodan kanssa. Hommasin myös häkävaroittaminen. Ehkä vähän liioittelua kun kotateltta on kyllä suunniteltu tulen pitämiseen ja kamiina veti tosi hyvin. Toisekseen tuota häkävaroitinta ei ole tarkoitettu ulkoköyttöön mutta käyttölämpötila on -10 - +40 eli kai se toimii. Säilytyksessä kuitenkin aina sisällä kuivassa.

Esuli
16.04.2024, 16.02
Itse tein Gstove en läpimeno lämpösuojan Jeremias kaminanputkesta 1m, 100mm Puuilo. 70cm pitkä kustanti 35€. Kipinäsuojan piipunpäähän voi myös tehdä itse, esim. kertakäyttökrillin verkosta. Näitä on rannat täynnä. Alusmatoksi käy pieni sammutuspeitto 8€. Piippuuntuleva "räppänäputki" myös hillitsee kipinöitä.
Mukava kodassa on viettää aikaa kaminaa kanssa.
Kesän ovat minun käytössä kestäneet, sitten on reikiä täynnä ja aurinko hapristanut kankaan.
Siksipä olenkin noita Nord markka 6 kotasia käyttänyt halvimmillaan ollut 120€.
Hyvin on kestänyt 15m/s tuulet.
Kuivumaan voi laittaa korkeaan puun oksaan, tuuli kuivattaa.

kauris
29.04.2024, 16.47
Kamiina testissä. Yhden jatkopalan piippuun vielä jatkossa lisään.
Huomiona,.että tosi kuumaksi tuli tuo piipun läpiviennin suojakin. Pelkäsin polttaako kangasta niistä kohdista mihin osuu mutta onneksi ei. Lämpötilaa nosti epäilemättä ötökkä/sadesuojarinkula joka tulli lieriön sen yläpäästä. Jatkossa koitan ilman sitä. Ei sieltä paljoa sadetta pääse välistä ja kamiinan päälle ne osuu (haihtuu jo matkalla ehkä).

https://ep1.pinkbike.org/p5pb26570083/p5pb26570083.jpg

usko juntunen
29.04.2024, 20.55
^ tuosta puutu muutako sauna

Nimittäin kerrallisella Hossan reissullain törmäsin telttasaunalla varustettuun leiriin. Kalastusporukat asialla ja vermeet rahdattu veneessä ko leiriin. Tämä tapahtui hieman ennen kuin Hossasta tuli kansallispuisto. Juu, sauna tuli testattua ja hyväksi havaittu :)

https://goo.gl/photos/bgDMkTSmMnXmc6oX9

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOXa0KZFnv1jDGRhSpKV_QQo1J4QdFd6BuP2wHKoT_sLG OCy6AAPjWT8uauWoIqqUCzrKHamdFF7suBzoX97Wa8dRlW2ixU HfGWAWKG8n2rtn4602twOOPXViI2GJD6dsCq8PwI9Tmuv8kAq2 8bABeZNA=w996-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNb_qG1zmS693G0DRaY0VgBFAWPK5sGiQBT5CCNjYjewZ D_8FPVyvZNm-Hm57ETMXZPziyIy48VXJGfv2RyKiMRgMipzVcB8i6gskAyN7bc w_e72ZK171QsVHxqzpQl7DSS0H3BZxALSAR0tOv0Dnz5HA=w99 6-h747-s-no?authuser=0

kauris
29.04.2024, 21.04
Tuollaista olis kyllä hauska kokeilla!

KTM_MX
02.07.2024, 21.10
Olisiko suositella budjettiluokan pieneen tilaan meneviä telttaa ja makuupussia? Pieneen tilaan tarkoittaa tässä pienempää kuin 1,5l cokispullo. Teltan suhteen voi vähän koossa joustaa varsinkin jos itse teltta menee pieneen tilaan, kepit saan pakattua erikseen. Makuupusseilla pitäisi selvitä Suomen kesäöissä eli mukavuuslämpö jotain +12 luokkaa ja teltta olisi hyvä olla 2 hengen vaikka käyttö pääosin olisi yksin. Ja kupoli sekä helppo koota

Hintaluokka teltta alle 250e ja makuupussi alle 100e. Tiedän toki että rahaa lyömällä
tiskiin löytyy vaikka ja mitä mutta tarve ja varsinkin into on vielä epävarmaa joten isompia summia ei tässä kohtaa ole tarkoitus laittaa..

Puskis
02.07.2024, 22.07
Alpkitiltä esim. Ordos 2 ja Cloud Cover melkein budjetissa. Aika usein tuolla on varmaan jotkut alet.
https://eu.alpkit.com/products/cloud-cover-down-quilt?variant=33684223393923
https://eu.alpkit.com/products/ordos-2?variant=39601517691011#product-content

markkut
08.07.2024, 09.37
Naturehike Cloud Up 1P lähtee ostopaikasta riippuen ~150 euron hintaan. Itselläni ollut 2P versio nyt kolmisen vuotta käytössä, enkä keksi valittamista.

Santtu75
08.10.2025, 03.20
Hypätään kysymyksellä hieman telttailun toiseen laitaan. Onko kenelläkään kokemusta noista auton kattokaiteisiin kiinnitettävistä kattoteltoista?
Eli mika ajossa on kasattuna joko kovan suojakuoren taikka suojapussin yms. sisään ja leiriytyessä se sitten (ainakin myyntivideoiden mukaan) nostetaan joko manuaalisesti taikka sähkömoottorin avustuksella auki, kiinnitetään tikkaat ja teltta muutamassa minuutissa valmiina.
Hieman alkanut miettmään josko tuollaisen hankkisi ensikesäksi ja kiinnittäisi sen oman pakuni (Citroen Jumpy) katolle, niin siitä saisi "köyhän miehen matkailuauton", pakussa sisällä kulkisi pari pyörää, vaatteet, tarvikkeet yms. (vielä lisäksi joku kiva sivuteltta päiväksi yms.).
Tuolla yhdistelmällä voisi olla ihan kiva natteinä kesäpäivinä käydä tutustumassa ja pyöräilemässä eri puolella Suomea (ja miksei myös Ruotsissa/Norjassakin).

Nyt kun näyttää syksyn tultua jokunen olevan käytettynä myynnissä ihan kohtuulliseen huntaan, tuo kun on tuotteena varmastikkin hyvin tyypillinen kesäsesonkituote.

frp
08.10.2025, 14.52
Mä ainakin olen ihan menestyksellä nukkunut autossa (passat) enkä keksi miksi kuskaisin lootaa katolla ja menisin tikkaita telttaan kun muutenkin onnistuu. Saahan ne pyörät vaikka pihalle yön ajaksi.

Santtu75
08.10.2025, 17.23
Mä ainakin olen ihan menestyksellä nukkunut autossa (passat) enkä keksi miksi kuskaisin lootaa katolla ja menisin tikkaita telttaan kun muutenkin onnistuu. Saahan ne pyörät vaikka pihalle yön ajaksi.

Hieman vähänlaisesti oli informaatiota kysymykseeni tuolla kommentilla, kyllä autossa pystyy nukkumaan jos haluaa (en lähtökohtaisesti halua), mutta jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia tuollaisesta kattoteltasta, niin niitä olisi kiva kuulla. Voisi olla nätillä kelillä vaihtoehto mökille/hotellihuoneelle.

Teemu H
08.10.2025, 18.42
Voisi olla nätillä kelillä vaihtoehto mökille/hotellihuoneelle.
Kuten myös ihan tavallinen teltta voi olla.

Minä pääsin kattoteltan kuumeesta eroon Youtubea katselemalla. Turhakkeeksi paljastui normaaliretkeilyssä. Jossakin Australian erämaassa on kuulemma kätevä tapa päästä kiemurtelijoita maan tasalta karkuun.

Santtu75
08.10.2025, 21.44
Kuten myös ihan tavallinen teltta voi olla.

Minä pääsin kattoteltan kuumeesta eroon Youtubea katselemalla. Turhakkeeksi paljastui normaaliretkeilyssä. Jossakin Australian erämaassa on kuulemma kätevä tapa päästä kiemurtelijoita maan tasalta karkuun.

Aika mielenkiintoista, kun itse olen nimenomaan tuosta kattoteltasta innostunut noiden Youtube videoiden kautta...

stenu
09.10.2025, 06.46
Hieman vähänlaisesti oli informaatiota kysymykseeni tuolla kommentilla, kyllä autossa pystyy nukkumaan jos haluaa (en lähtökohtaisesti halua), mutta jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia tuollaisesta kattoteltasta, niin niitä olisi kiva kuulla. Voisi olla nätillä kelillä vaihtoehto mökille/hotellihuoneelle.

Mullakin saattaisi olla kattotelttakuume, jos omistaisin riittävän uskottavan auton kantamaan sellaista ja säilytystilan, johon teltan saisi talveksi. Puuttuu vaan se Defu tms ja autotalli :)

Mutta siis, mökin tai hotellihuoneen korvaajaksi sellaisesta ei oikein ole, kun niistä puuttuu sellaiset yleensä noista edellä mainituista löytyvät mukavuudet kuten esim. wc ja suihku. Jos verrokiksi ottaa tavallisen maata vasten tulevan teltan, niin hommassa saattaa jo ollakin vähän järkeä.

Gran Fondo Magazinen sisarlehdessä Downtownissa oli taannoin kattava kattotelttatesti: https://downtown-mag.com/en/roof-top-tent-test-12-%C2%BD-roof-tents-in-direct-comparison/

Yksivaihteen puolella ennenvanhaan enemmän vaikuttanut ja mm. KRNKY:n kanssa aikoinaan touhunnut Toni Tiainen on viimeiset varmaan kymmenen vuotta retkeillyt fillarin sijaan kattoteltallisella Discolla. Kaveri löytyy ig:stä omalla nimellään ja voisin kuvitella, että vastailee siellä, jos haluat kysellä kokemuksia.

uljaa
09.10.2025, 11.40
Noita on paljon euroopassa. Hollantilaisissa, saksalaisissa ja tanskalaisissa rekkaareissa olevien autojen katola.
Maastureiden ja pakujen. Isoimmissa muodostuu samalla se etukatos siihen teltan alle, kun aukeaa auton sivuun.

Mahdollistaa just sen, että saa säilöttyä öisinkin pyörät ym tarvikkeet sisällä turvassa, eikä tarvi etsiä eriksene telttapaikkaa tai stressata maaston märkyydestä.
Yksi tuttu käyttää aika aktiivisesti. Huonona puolena, että aina kun siirtyy autolla, pitää kerätä makuupussit ym teltasta ja taittaa kasaan.

Santtu75
09.10.2025, 13.04
Huonona puolena, että aina kun siirtyy autolla, pitää kerätä makuupussit ym teltasta ja taittaa kasaan.

Tuossa mitä noida videoita noista kattoteltoista katsonut, niin ainakin osaa teltoista voi kokoontaitettunakin jättää esim makuupussin sinne taitetun teltan sisään ja on siellä "valmiina" kun seuraavassa paikassa avaa taas teltan käyttöön.

frp
09.10.2025, 14.25
Onko niissä niin tuhti kangas että jos märkänä pistää kokoon niin sisäpinta ei kostuta sisälle puristuksiin jäävää makuupussia...

usko juntunen
11.10.2025, 12.07
Offarilinjalla mennään, mutta tulipa mieleen eräällä Länsi-Norjan leirintäalueelta aikoinaan bongattu tällainen "kattoteltta" viritelmä. Kyseessä Toppola Saab.

https://photos.google.com/album/AF1QipNe_ZfLoDTt__tFQn8ij4Eq5Xk1QbRgPYZdM3Eu/photo/AF1QipMZkwgfOOJYwuJebTpwt97_4KdKtIdY1NBM9a7i

https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-1980-toppola-perakonttiin-sopiva-laatikko-teki-saab-900sta-matkailuauton/

X-terra
11.10.2025, 21.02
Leirintäalue ja teltta versus hotelliin on kyllä ohjannut itseni hotelliin aina, ja varmaan jatkossakin "aina", vaikka retkeilyauto onkin käytössä. Se leirintäalueen etu on liian pieni versus parkkipaikka, ja hotellin etu on taas riiittävän suuri.

Puskis
11.10.2025, 22.19
Offarilinjalla mennään, mutta tulipa mieleen eräällä Länsi-Norjan leirintäalueelta aikoinaan bongattu tällainen "kattoteltta" viritelmä. Kyseessä Toppola Saab.

https://photos.google.com/album/AF1QipNe_ZfLoDTt__tFQn8ij4Eq5Xk1QbRgPYZdM3Eu/photo/AF1QipMZkwgfOOJYwuJebTpwt97_4KdKtIdY1NBM9a7i

https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-1980-toppola-perakonttiin-sopiva-laatikko-teki-saab-900sta-matkailuauton/

Mä oon miettinyt monesti, että ruumisauto vois olla ihan hyvä matkailuauto. Mahtuis hyvin fillarin kanssa nukkumaan vierekkäin.

Esuli
11.10.2025, 22.48
Tein itselle pari pyörän perässä vedettävää korsua. Suunnilleen samanlaisia kun Enduro Renen uusin malli. Olen niissä viettänyt enempi vähempi 5kk ja hyväksi todennut. Kulkee Sähkö(polku) moottoripyörän perässä mukavasti.
Eivät korvaa mitään, mutta hauska niissä on kötöstellä.
Vetelen noita kunnes ruumisauto huolii mukaansa.

usko juntunen
13.10.2025, 18.31
Kyllä ennen kaikki oli paremmin. Autot ja teltat paaaljon tilavampia. 4 ukkoa ja 3 fillaria kulki & majoittui ihan heittämällä viikon reissulla.

https://photos.google.com/share/AF1QipPe1pIDHScRdeNidfIXICCz6BpDDJRDkXHdiEyIEw5zRW XWkMzFV9yiyFGseh8fKA?key=X3dLZFhYRTVubXdERjVrekFuO DBWUzNJNFVnNTh3

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMTCSN_RrUspAzqlNiqES7dQNKyWRswK2RLNqVvB7_hzO ptPbOmyowzmJj5t53-Q_3WaLeog32V0VLbqf-H5QX0kdpCHjJfuPrmD2KafBi7wdgTK97wsu9iRDKl4Fr7TdmsU Joc7IU79rIMB27evUuTYA=w1368-h914-s-no?authuser=0

M A
14.10.2025, 10.56
Ja Norjassa paistoi aurinko :cool:

kauris
15.10.2025, 21.47
Uskon nostalgiakuvia on aina kiva katsella.