Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Satula vaihtoon

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7]

marco1
26.04.2023, 09.34
Heitä tänne meille päin, niin yritän ottaa koppia. Voin heittää vaikka Fizikiä takaisin. :)

Nykyään palveleva lähikauppa auttaa, saa suoraan vaihdettua tilalle jotain sopivampaa heti uutena.

nure
26.04.2023, 10.19
^Periaatteessa suurinosa pyöräilijöistä on mieltynyt johonkin satulaan ja usein/yleensä ensiasennussatula vaihtuu omaan lempisatulaan joten pyörän voisi myydä ilman satulaa kuten yleensä myydään ilman polkimiakin.

Sambolo
27.04.2023, 11.53
Käyttääkö kukaan useampaa satulaa samassa pyörässä eri tarkoituksiin? Jotenkin tuo sqlabin satula tuntuu heiveröiseltä ja vähän tiellä olevalta bikeparkissa, mutta hyvä lenkillä. Jos parkkiin hommais jonku pienen jykevän kikkailusatulan. Vähän kyllä nihkeetä niitä olis vaihdella..

Bndit
27.04.2023, 13.40
Käyttääkö kukaan useampaa satulaa samassa pyörässä eri tarkoituksiin? Jotenkin tuo sqlabin satula tuntuu heiveröiseltä ja vähän tiellä olevalta bikeparkissa, mutta hyvä lenkillä. Jos parkkiin hommais jonku pienen jykevän kikkailusatulan. Vähän kyllä nihkeetä niitä olis vaihdella..
Ei kyllä jaksa vaihdella, mä laitoin parkkipyörään yhden mun bontragereista kun siinä ei tarvii istua kun hississä :D

Sambolo
28.04.2023, 01.18
Jos olis langaton dropperi niin kiinteä tolppa eri satulalla olis näppärä vaihto :) Muutenhan toi menis käytännössä silleen, et lenkkisatula kiinni parkkikauden ulkopuolella ja jos tiedossa joku pidempi polkuajelu.

Sambolo
19.05.2023, 10.49
Tulipaha laitettua ”freeride” satula. Aika hirveä tuo oli tollee polkiessa, pehmee möhkyrä, mut kyllä tuon kanssa elää, kikkailuun ja parkkiin vaikuttaa jykevältä ja mukavan pieneltä. Ei myöskään narise rasittavasti.
https://i.imgur.com/Ahqr4vy.jpg

K.Kuronen
03.06.2023, 18.11
Specialized Avatar (expert) on kait jo aikoja sitten poistunut mallistosta. Mikä nkyisistä malleista lähinnä vastaisi muodoltaan tuota -Romin?

nure
03.06.2023, 20.38
^Taitaa olla aika pehmeä Rominiin verrattuna, muodoltaan kyllä hieman muistuttaa...

Puskis
05.06.2023, 16.30
Avatar Comp on itelle silleen kummallinen, että se ei tunnu ensihetkestä alkaenkaan kovin mukavalta, mut ei muutu oikeastaan sen kamalammaksi edes pitkän ajon jälkeen. Joku spessun bulkki-satula, joka tuli Tricrossin mukana, on silti paljon mieluisampi.

Saako Foxcompista testisatuloita? Tai Turusta ylipäätään mitään merkkiä mistään?

F. Kotlerburg
13.08.2023, 22.29
Phenom on taas paskana. Kiskot alkaa natisemaan liitoksissaan. Oiskohan kolmas näin paskaksi mennyt Phenom. Mitä tilalle?

nure
13.08.2023, 23.44
^Testaa Romin Evo, ei mun massan alla ainakaan kummassakaan pyörässä natise.

F. Kotlerburg
14.08.2023, 07.15
Ei ne nuo Phenomitkaan uutena ole natisseet. Kilsoja alle niin alkaa. Ei vissiin ihan tavatonta internetin mukaan ja noihin Spessun paskoihin en enää rahojani laita. https://singletrackworld.com/forum/topic/specialized-phenom-saddle-problem/

Taidan käydä SDG Bel Air V3 Overland LTD:n. Tavallinen Bel Air toimii maasturissa ihan mukavasti.

nure
14.08.2023, 08.03
^Juuri jossain sivustolla Romin Evo valittiin parhaaksi.

F. Kotlerburg
14.08.2023, 09.03
Kuinka siinä testattiin satulan kestävyyttä käytössä?

nure
14.08.2023, 10.27
En kummemmin edes viitsinyt avata juttua koska sen ei enää tarvi tehdä vaikutusta itseeni, kummassakin pyörässä ko. satula jo. Löydät varmaan itsekin artikkelin jos kiinnostaa.

Föhn
14.08.2023, 10.45
Siinä ei paljon ykkössija lämmitä jos ei kestä perseen alla. Etenkään jos satulalla istuu vain muutaman testisatasen. Jos sitäkään. Tuollainen pidempiaikainen kestotesti toisi taatusti esille kuinka toppaukset väsyy, puhumattakaan nitinöitä ja natinoista. Ja satula perskohtaisena kapineena puhuu vaan käyttäjän mieltymyksistä.
Ihan hyviä spessun satulat on silti olleet mitä nyt niitä on tullut omistettua muttei sentään niin hyviä että ne pyörään olis jääneet. Rouvalla Power Comp vielä on eikä sitä satunnainen nakse joka paikallistuu railon päähän tunnu häiritsevän. 3D tulostettu kiinnostaisi kyllä istua jonkun sata kilometria.

JackOja
14.08.2023, 10.55
Mulla vuosikerta-Phenomit ei naksu. Ehkä kaikki niistä ei ole maanantaikappaleita?

F. Kotlerburg
14.08.2023, 10.58
Ei varmasti kaikki olekaan, mutta se ei sitä lohduta jolta se penkki hajoaa. Jonkinlainen tyyppivika tuo on selvästi. Enää en jaksa arpajaisiin osallistua. On minulla tälläkin hetkellä yksi Phenom, joka ei naksu eikä toivottavasti alakaan naksua. Se on kyllä tuota naksuvaa selvästi vähemmän ajettu ja uudempi.

No tuo SDG haettu. Katellaan.

nure
14.08.2023, 11.24
^^Itsellä ollut neljä Rominia ja ei natinat häirinneet eikä edes kuulossakaan pahemmin vikaa...

F. Kotlerburg
14.08.2023, 11.34
Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että kaikki Spessun satulat naksuisivat. Itse en vaan halua enää ko. valmistajaa tukea tässä asiassa. Testituloksilla ei sinänsä ole mitään väliä, kun niitä testejä ei ole minun perseellä tehty.

nure
14.08.2023, 11.41
^Niinhän se menee... Itse en helposti parasta vaihda.

Puskis
14.08.2023, 11.45
Kiskot alkaa natisemaan liitoksissaan.

Eikö tuohon auta joku silikoni-sprayn suihkiminen sinne liitoskohtaan?

F. Kotlerburg
14.08.2023, 11.46
Eikö tuohon auta joku silikoni-sprayn suihkiminen sinne liitoskohtaan?
Kyllähän se parin lenkin ajaksi auttaa.

nure
14.08.2023, 12.13
Natinaa niin monenlaista mutta hulluksihan ne usein kuskin saa jos syytä ei löydy!

Puskis
14.08.2023, 12.29
Kyllähän se parin lenkin ajaksi auttaa.

Okei. Noita ei saa varmaan purettua kunnon putsaamista varten? Tai onko vika edes likaantumisessa vai jossain mekaanisessa kulumisessa (mikä toki voi nopeutua likaantumisesta ja esim. lokasuojatta ajaen)?

F. Kotlerburg
14.08.2023, 12.50
https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/mountain-bike-saddle/specialized-phenom-comp

Eipä tuommoista pahemmin pureta. Joku sieltä kuluu väljäksi ja/tai materiaali väsyy ja natina alkaa. Se on oma arvaus. Olisikohan nuo kalliimmat mallit sitten parempia vaan hintaa on tuollakin jo ihan tarpeeksi. Harmi kun omalle takamukselle hyvä jakkara ollut, mutta nyt riittää.

Ääni on vähän sellainen kuin joku muovi tai komposiitti olisi murtunut ja murtuma elää.

Puskis
14.08.2023, 14.25
Kuitusatula, jossa kiskot on samaa palaa satulan rungon kanssa tietty ainakin poistaisi ongelman.
Mun kahdesta Spessun satulasta näköjään vanhemman ja halvemman, kompliitin mukana tulleen saa purettua ja toista ei. Toisaalta, eipä sillä ominaisuudella mitään tee, jos muovi murtuu. Brooksit taas saa purettua useampaan osaan ja kaikki osat löytyy erikseen varaosina.

Aiheesta toiseen. Ostin jokin aika sitten Ergon SMC Coren käytettynä testiin. Eli satulan sisään on leivottu tuommoista joustavaa BASF Infinergy -lenkkarinpohjamateriaalia. Oman tuntuman perusteella tekee suunnilleen saman, kuin 20mm joustolla toteutettu elastomeeritolppa. Satulan muodosta en oikeen tiedä. Omista satuloista muistuttaa tuntumaltaan ehkä eniten WTB Voltia. Alussa sain aika kipeät hiertymät ja tuntuma on jotenkin kulmikas, mut nyt menee kivutta ja ilman puutumista pidempikin ajo. Mukavaksi en sanoisi vieläkään. Painava satula (345g), mutta jäykän tolpan kanssa sentään vähän kevyempi yhdistelmä kuin joustotolppa ja puolet kevyempi satula.

JohannesP
14.08.2023, 14.27
Taitaa olla ihan yleinen ominaisuus metallisten kiskojen kanssa. Mulla ainakin Spessun Power Compissa, Ergonin ja Selle Italian joissakin malleissa kiskot eläneet takaa hieman irti muovirungosta. Huomaa viimeistään, kun käsin vääntää satulaa. Tarpeeksi kun muovi kuluu niin ei ihme jos natina alkaa.

Ehkä noi kuitusatulat on kestävimpiä tän suhteen missä kiskot ja satulaosa yhtä osaa, esim. PRO Stealth ultralight (https://r2-bike.com/PRO-Saddle-Stealth-Superlight-Carbon). Spessun kuitusatulat taitaa olla jo reippaasti päälle 300 € mikä on ainakin itselleni liikaa satulasta.

JackOja
14.08.2023, 14.32
^tuo on kiva satula! Itsellä grävelissä tosin proletaarien carbon, ilman ultraa.

jalkkis
14.08.2023, 15.45
Pystyskö sinne kiskoihin tiputtamaan jotain hyvin ohutta liimaa?

Mulla on Fliten kanssa sama juttu. Kiskot ovat jo väljät vaikka en ajanut sillä montaa kilsaa. Josko sinne sais jotain tiivistemassaa sekaan.

Tosin pask.. eiku epäsopiva satula mun hanurille muutenkin. Tosin voisin ehkä koklata sitä toisessa pyörässä, jossa on matalampi ajoasento.

marco1
14.08.2023, 16.04
Pystyskö sinne kiskoihin tiputtamaan jotain hyvin ohutta liimaa?

Bel-Airien kanssa tuota tein, joihinkin narisijoihin toimi jonkin aikaa. Parhaiten toimi silloin kun laittoi jotain elastista liimaa jo uutena sinne kiskon ja satulan rungon tienoille.

nure
14.08.2023, 16.49
Joskus johonkin satulaan kiskoihin yksi kierros jeesusteippiä niin kitinä loppui, konstit on monen.

J3K
07.10.2023, 13.05
Mistäs löytyisi korvaaja Superflow X:n tilalle? Muoto on OK, itseasiassa todella hyvä mutta se kumimainen pinta ei sitten toimi lainkaan kaikilla housuilla... Hanuri ei sinänsä ole ollut tarkka satulasta mutta jotain samantyylistä hakusessa edullisesti.

Diklofenaakki
13.06.2024, 20.42
Ostin Specialized Bridge comp mimic satulan ja ihmetyttää tuon paino. Ilmoitettu paino 246g ja oma vaaka näyttää 340g. Onko tuo ihan normaalia, että poikkeaa noin paljon ilmoitetusta?

Puskis
13.06.2024, 21.31
Onko tuo ihan normaalia, että poikkeaa noin paljon ilmoitetusta?

Ei kyllä mitenkään, tai en oo ite ainakaan törmännyt mihinkään yli 5% heittoihin satuloiden painoissa.

Voisko olla, että kyseessä on jokin muu malli. Esim. voiko olla jokin Bridge mimic -satula, jota myydään oem-satulana, mutta ei hyllytavarana? Tai Aliexpress-piraatti? Mistä ostettu? Ite ainakin valittaisin, jos tuote painaa yli kolmanneksen enemmän kuin on ilmoitettu.

Diklofenaakki
13.06.2024, 21.53
Ostettu bike-components.de ja heidän sivuilla ei ilmoiteta painoa. Tuote numero täsmää valmistajan sivuilla olevaan ja siellä on tuo paino ilmoitettu. Täytyy laittaa aspaan viestiä ja kysyä asiasta

Puskis
13.06.2024, 22.07
Erikoinen juttu. Näköjään Spessun sivuilla joku valittaa arvostelussa, että 168mm satula painaa 335g, kun pitäisi olla 256g.

M A
19.06.2024, 13.35
Pitäskö jaksaa punnita oma oem satula. Olisi kyllä ihan Spessun tapaisen suuryhtiön tapaista myydä samalla nimellä eritasoista satulaa mitä oem malli on. Tai että speksi muuttuu mutta tuollainen pieni muutos jää korjaamatta tuote-esitteessä.

nure
19.06.2024, 16.23
Onkohan tuosta olemassa muita kun teräskiskoinen versio jonka painon ilmoittaneet? Tuo 340g ihan uskottava paino teräskiskoilla...

JohannesP
19.06.2024, 18.43
Tuo 340g ihan uskottava paino teräskiskoilla...
Ei ole. Tyypillisemmin Spessun satuloiden painot 250-260 g comp malleille teräskiskoilla, myös mimic. Comp mallista sworksiin punnitut painot olleet 10-15 g enemmän.

Itse tarkistaisin onko vaaka kunnossa tai muuta käyttäjävirhettä. Kolmannes ylimääräistä painoa kuulostaa erikoiselta. Valitusta kuitenkin eteenpäin.

Diklofenaakki
19.06.2024, 22.18
Itse tarkistaisin onko vaaka kunnossa tai muuta käyttäjävirhettä. Kolmannes ylimääräistä painoa kuulostaa erikoiselta. Valitusta kuitenkin eteenpäin.

Samaa vaakaa käyttänyt muidenkin osien mittaamiseen ja niissä näyttänyt oikein. Tuon tuntee kyllä kädessäkin, että painaa enemmän kuin 250g. Laitoin valmistajalle viestin tuosta, mutta eivät ole vielä vastanneet mitään.

Nikolas Ojala
07.10.2024, 20.44
Olen ollut tyytyväinen Brooksin nahkasatulan istumamukavuuteen. Siinä on lähtökohta.

Mutta en enää tyydy siihen että satula on nahkaa joka ei pitemmän päälle siedä sadevettä. Pitäisi löytää jokin synteettinen satula, joka olisi myös mukava.

Yedi.
07.10.2024, 21.17
Onhan Brooksilla niitä synteettisiä sateen kestäviä satuloita.

Oman käyttöfillarin jousi-Brooks:n päällä olen pitänyt sateella muovipussia suojana ja joskus sateella ajaessa ei ole ollut muovipussia satulan päällä. Joskus kun olen muistanut olen rasvannut satulan sen ollessa kuiva. Hyvin on kestänyt yli 10 v. Kiristysruuvista loppui kiristysvara, n. vuosi sitten. Löysäsin kiristysruuvin kokonaan, öljysin satulan kunnolla valjasöljyllä, laitoin satulan "nokan" ympärille irtohihnan kohtuu tiukalle, jotta alareunatkin menee oikeaan muotoon ja jätin satulan muutamaksi kesäkuukaudeksi "vetäytymään". Tuon jälkeen on ollut kiristysvaraa ruuvissa. Käytön jälkeen olen laittanut "nokan" ympäri irtohihnan, niin alareunat pysyy muodossaan. (Jotkuthan on tehneet alareunaan reikiä ja "naruttanee" alareunat toisiinsa niin ne pysyy muodossaan)

Nikolas Ojala
20.10.2024, 19.51
Onhan Brooksilla niitä synteettisiä sateen kestäviä satuloita.

Oman käyttöfillarin jousi-Brooks:n päällä olen pitänyt sateella muovipussia suojana ja joskus sateella ajaessa ei ole ollut muovipussia satulan päällä. Joskus kun olen muistanut olen rasvannut satulan sen ollessa kuiva. Hyvin on kestänyt yli 10 v. Kiristysruuvista loppui kiristysvara, n. vuosi sitten. Löysäsin kiristysruuvin kokonaan, öljysin satulan kunnolla valjasöljyllä, laitoin satulan "nokan" ympärille irtohihnan kohtuu tiukalle, jotta alareunatkin menee oikeaan muotoon ja jätin satulan muutamaksi kesäkuukaudeksi "vetäytymään". Tuon jälkeen on ollut kiristysvaraa ruuvissa. Käytön jälkeen olen laittanut "nokan" ympäri irtohihnan, niin alareunat pysyy muodossaan. (Jotkuthan on tehneet alareunaan reikiä ja "naruttanee" alareunat toisiinsa niin ne pysyy muodossaan)

Kiitos hyvistä vihjeistä. Arvostan niitä. En aio heittää hyväkuntoista nahkasatulaa pois, joten näistä voi vielä olla minulle hyötyä.

Mutta synteettistä (siis ei nahkaista) satulaa edelleen etsiskelen. Kestävyys ja säänkestävyys ovat tärkeitä, kuten myös ergonomia (ts. istumamukavuus ja terveellisyys).

Brooksin synteettinen satula on joustava mutta ei mukautuva nahkasatulan tapaan. Olen lukenut että jotkut moittivat satulan karkeaa pintaa, eli se ei ole samalla tapaa liukas kuin nahka. Karkea pinta kuluttaa housuja.

Goomikko
30.10.2024, 09.21
Talvi tulee ja satula kylmenee. Markkinoilta ei löydy lämmitettävää satulaa mutta löytyykö talvikäyttöön tarkoitettua satulaa. Satulaa joka tuntuisi persauksen alla lämpöisemmältä kuten styroxi renkas ulkohuussisa. Ulkohuussissa -20 pakkasella lauta tuntuu paljasta poskea vasten pirun kylmältä mutta styrox lämpöiseltä. Samaa ominaisutta etsin pyörän satulaan.

nure
30.10.2024, 09.34
^Eikös ainakin pappapyöriin löydy niitä satulan päälle vedettäviä lämmitettäviä huppuja? Toisaaltaan vuosien aikana huomannut että jalat/persus ei pahemmin palele ajossa (poislukien viiman aiheuttama) kun pitää kadenssin tarpeeksi reippaanaa jolloin lihakset kyllä kehittää riittävästi lämpöä.
Tietenkin on faktaa että jokaisessa kuskissa on eroja myös kylmänkeston suhteen ja toivottavasti keksit sopivan ratkaisun ongelmaan.

Goomikko
30.10.2024, 09.42
^ Löytyy varmasti mutta se ei ole satula. Voihan sitä pyöräillä vaikka alasti jos pitää kadenssin tarpeeksi korkealla ettei tule kylmä.

Marsusram
30.10.2024, 10.26
Talvisin on pyöräilyhousujen säämiskäosan paksuudella merkitystä.
Jos olisi joku satula uhrattavaksi kokeilulle, vetäisin alapuolelle PU-vaahdolla eristyksen lähes kiskoja myöten.
Telttapatjan palaset eivät tahdo pysyä siellä kovin hyvin. Pelkkä satulansuojakin voisi pussimaisena estää alapuolista viimaa ja lämmön karkaamista.

nure
30.10.2024, 10.54
^^No, eikös sitten ole hyvä konsti? Vahva veikkaus että joku DIY heppu kyllä rakentaa sopivat, löytynee vastuksia ja muitakin elementtejä puodeista.

Tuollaisia Wittkopin satuloita joskus myyty mutta onkohan enää tuotannossa? Ovat kylläkin niin kamalan näköisiä että tulee varmasti muita haittoja kuin kylmä persus.

Goomikko
30.10.2024, 12.09
^ Jos olisin tarvinut DIY ohjeita olisin kysynyt niitä mutta kun en kysyt kun sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Wittkopin satulaa ei enää löydy markkinoilta. Satulan olen ostamassa itselle en sinulle Nure joten ei haittaa vaikka kyseessä olisi hieman rumempi satula. Ei se satula paljon pyrstön alta näy joten ulkonäöllä ei niin väliä. Nure ei sinun ole pakko vastata kysymykseen jos et tiedä vastausta.

nure
30.10.2024, 13.56
Lähinnä ei kyse rumuudesta vaan siitä millainen se on perseen alla. Osta vaan löydät ja ei ole pakko vastausta lukea jos et kestä vaihtoehtoja.

hubba
30.10.2024, 16.49
Jos ei lämmintä satulaa löydy miten olisi jotkin talvishortsit lisänä housujen päällä noita löytyy monenlaisia pyöräilyyn. Taisi joku rohkea foorumilainen talvihamettakin käyttää.

jahuc
30.10.2024, 17.04
Ulkohuussissa -20 pakkasella lauta tuntuu paljasta poskea vasten pirun kylmältä mutta styrox lämpöiseltä. Samaa ominaisutta etsin pyörän satulaan.

Jos lämmikettä pyöräilyyn kaipaa niin se oikea paikka lämmikkeelle on housut, kuten tuossa on jo useammat maininneet.

Syyt siihen, miksi homma ei toimi kuten huussissa ja siellä täytyy käyttää styroksia eikä housuja on seuraavat:
1) Huussiin ei (yleensä) tuule eikä sinne sada lunta ellei omasi satu olemaan ns riukumallia.
2) Huussin istuimelle ei roisku nestettä ja rapaa ellet itse ole niitä roiskimassa.
3) Huussissa tarpeiden tekeminen housut jalassa ei yleensä johda toivottuun lopputulokseen.

Goomikko
03.11.2024, 17.20
Jos ei lämmintä satulaa löydy miten olisi jotkin talvishortsit lisänä housujen päällä noita löytyy monenlaisia pyöräilyyn. Taisi joku rohkea foorumilainen talvihamettakin käyttää.
On jo käytössä. Kun istahtaa -25C kylmälle jakkaralle niin toki voi pukea persauksen suojaksi erilaisia vaatteita kuten tähän asti olen tehnyt. Mutta ajatukseni oli että vaatetusta voisi keventää jos satula olisi lämmin.

Lähinnä ei kyse rumuudesta vaan siitä millainen se on perseen alla. Osta vaan löydät ja ei ole pakko vastausta lukea jos et kestä vaihtoehtoja.
Olen yrittänyt jo vuosia olla lukematta kirjoituksiasi.

nure
03.11.2024, 17.54
^ Ja näköjään huonosti onnistunut. Laita hylkylistalle niin ei tarvi sitäkään murehtia.

jahuc
03.11.2024, 22.58
Mutta ajatukseni oli että vaatetusta voisi keventää jos satula olisi lämmin.

Sellaista asiaa ei ole olemassa kuin "lämmin satula". Ei ainakaan siinä mielessä kuin miten sitä itse ehkä ajattelet.

Jotta jokin olisi lämmin, siinä pitää itsessään olla jokin lämmön lähde (eli "lämmitin"). Ellet ole jotain sähkövehjettä hanurisi alle virittämässä, pyörän satulassa ei ole lämmitintä.

Istuin voi myös tuntua lämpimämmältä silloin kun se eristää jotain kylmää kohdetta hohkaamasta kylmää iholle. Eristeenä toimii lähes aina ilma tai sen puute eli tyhjiö. Esim termospullo on tyhjiö, siksi juoma sisällä pysyy kylmänä tai kuumana. Huussin styroksi (eli solupolystyreeni) taas on huokoinen muovi, jossa on paljon ilmaa välissä. Vain alle 5% styroksin tilavuudesta on muovia, loppuosa on pelkkää ilmaa. Koska ilma ei liiku vaan se on muovin sisällä kuplissa, se eristää esim ulkohuussin istuimessa alla olevan kylmän puun iholta.

Pyörän satulan alla ei ole oikeastaan mitään, mitä pitäisi tai voisi eristää. Satula istuu kiskoilla ja kiskojen välissä ilma toki virtaa vapaasti. Se on pääasiallinen kylmän lähde satulan suunnalta. Mutta satulan alta virtaavan kylmän ilman määrä on hyvin pieni verrattuna kaikkeen muuhun kylmään, joka jalkoja talvisin ympäröi. Siksi eriste pyörää vasten on aikalailla hyödytön.

Kylmä takapuoleen tulee ulkopuolisesta talvi-ilmasta. Lämpösuojan pitää olla sitä vastaan ja suoja siis koostuu ihosi ympärillä olevasta paikallaan pysyvästä ilmasta. Kun puet vaatteita päällesi, vaatteiden ulkopinnan ja ihosi väliin jää ilmaa. Mitä useamman kerroksen vaatteita laitat, sitä enemmän ilmaa sinne jää ja sitä lämpimämpi vaatetus on.

Satula on vaatteiden ulkopinnan ulkopuolella. Siellä kylmä ilma liikkuu vapaasti. Se ei siksi eristä eikä lämmitä. Pukeudu mieluummin kunnolla.

Hanuri siis pysyy mukavan puhtaana ja lämpöisenä kun muistaa kaksi perussääntöä:
1. Pyöräillessä housut ylös.
2. Huussissa housut alas.

Siinä kohtaa kun nuo alkavat menemään päinvastoin, kannattaa yleisen turvallisuuden nimissä harkita ajokilometrien vähentämistä.

jalkkis
03.11.2024, 22.59
Mitähän tälle prokkikselle kuuluu:

https://www.bike-eu.com/45441/selle-royal-brings-innovative-new-heated-saddle

Ja:
https://www.elctrc.co.uk/products/riese-muller-heated-saddle?

Onko vain patteripyöriin?

paaton
04.11.2024, 07.28
Bibsit, talvihousut ja kuorishortit. Tuolla pitää kylmän ilman palleilta pois. Eli just niinkuin jahucin luento kertoi, tarttee niitä kerroksia joiden välissä ilma eristää.

Sitten jos on jo tulehduksen saanut päälle, niin villasukka ei satulan päällä auta. Lepoa vaan.

Sivustakatsoja
04.11.2024, 08.55
Lämmön johtuminen: perse lämmittää satulaa, satulaa jäähdyttää kylmä ulkoilma->perse jäätyy.

Satula eristetään alta: perse lämmittää satulaa, satula lämpenee->perse ei jäädy.

Kokeillu en ole, mutta ihan näin pohtimalla päädyin tähän.

M A
04.11.2024, 09.07
Tuo voi auttaa, mutta on siinä vielä monta kerrosta josta kylmä pääsee väliin. Joku ohut retkipatja voisi ajaa saman asian jopa paremmin, kun eriste saataisiin suoraan pyllyä vasten. Jotain tällaista (https://scandinavianoutdoor.fi/sos/varusteet/makuupussit-ja-alustat/makuualustat/makuualusta-extreme/?currency=EUR&delivery_country=FI&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwvpy5BhDTARIsAHSilynjjL9o9lboaeb5ijKX KnYgEMAxh5Vw_-9gNriQf7hAaNqC8GmEp0AaAmYVEALw_wcB) jos askartelisi satulan päälle niin voisi toimia. Toki jos sen liimaa jollain uretaaniliimalla siihen niin patjan kuluessa on sitten entinen. Vielä paremmin voisi toimia jos saisi tuollaisen materiaalin tai avaruushuovan palasen vanhoihin bibseihin pehmusteen paikalle :rolleyes:

TheMiklu
04.11.2024, 10.17
Lämmitettävä pohjallinen strategisesti sijoitettuna pitää paikat lämpimänä? [emoji848]
Hätätapauksessa niitä kertakäyttöisiä kemiallisia lämmittimiä[emoji16]

jahuc
04.11.2024, 11.00
Vielä paremmin voisi toimia jos saisi tuollaisen materiaalin tai avaruushuovan palasen vanhoihin bibseihin pehmusteen paikalle

Avaruushuopa toimii heijastamalla lämpösäteilyä. Jotta huopa lämmittäisi, heijastavan pinnan pitää olla iso. Huopa toimii hartioilla tai retkipatjassa, koska silloin se heijastaa koko selän alueen lämpöä takaisin. Pieni suiru huopaa jalkovälissä ei heijasta oikein yhtään mitään ja on aikalailla turha.

Kun istut kylmällä satulaa, kylmyyden tunne tulee siitä, että istuessa puristat housuissa olevan eristävän ilman välistä pois, jolloin ulkoilma pääsee hohkaamaan takapuoleen. Bibsien pehmuste taas on suunniteltu sellaiseksi, että se ei kokonaan puristu kasaan eikä myöskään hierrä ihoa.

Eli pidä vaan ne bibsit pehmusteineen jalassa äläkä vaihda materiaalia. Ei tule niin helpolla ihottumaa tai tulehduksia.

jahuc
04.11.2024, 11.04
Lämmön johtuminen: perse lämmittää satulaa, satulaa jäähdyttää kylmä ulkoilma->perse jäätyy.
Satula eristetään alta: perse lämmittää satulaa, satula lämpenee->perse ei jäädy.
Kokeillu en ole, mutta ihan näin pohtimalla päädyin tähän.

Kun seisoit paikallasi, ilma ei liiku -> perse pysyy lämpimänä
Kun poljet eteenpäin, viima kiertää jalkojen välistä ja niiden ympäri ja jäähdyttää -> perse jäätyy

Kokeiltu on, ei tarvinnut päätellä.

Sivustakatsoja
04.11.2024, 11.23
^mä en tiedä, kun en oo koskaan ajanu talvella, niin joudun tyytymään päättelyyn.

Noin yleiseen elämänkokemukseen nojaten ajattalin vain, että teräspenkillä perse jäätyy nopeemmin, kuin puupenkillä, että alustallakin on merkitystä.

jahuc
04.11.2024, 12.04
Teräksen lämmönjohtavuus per pinta-ala on yli 400 kertaa suurempi kuin puun. Puu on huokoinen materiaali, kuiva puu sisältää paljon ilmaa. Siitä johtuu ero.

Mutta lämmön siirtymisen kokonaisero riippuu pinta-alasta. Isolla penkillä ero teräksen ja puun välillä on paljon suurempi kuin pienessä satulassa.

Ja jos haluaa lisää jäähdytystä, pinta-alaa voi keinotekoisesti lisätä. Tällä tavalla toimii esim jäähdytysripa.

Satulassa ei ole jäähdytysripaa eikä muita isoja metallipintoja. Kun satulassa istuu, satula siirtää lämpöä iholta satulan alla liikkuvaan ilmaan. Mutta ihon pinta-ala, joka on kosketuksissa satulaan (tai vaatteisiin satulan kohdalla) on pieni. Siksi lämmön siirto siltä kohdalta verrattuna lämmön siirtymiseen suoraan ilmaan viiman vaikutuksesta kaikkialta muualta lantion alueelta on mitätön.

paaton
04.11.2024, 12.30
Eli kannattaa tajuta tuo Jahucin luento niin, että se kylmä viima on ehdottomasti suurin viilentävä tekijä.

On tosi väärin ajateltu, että voisit vähentää vaatetta, jos saisit satulan lämpimäksi. Tuolla tavalla se ajaminen loppuu pitkäksi aikaa.

Kerroksia ja tuulenpitävää kamaa. Aika helppoa se on.

Sivustakatsoja
04.11.2024, 12.31
Pankinjohtaja sanoi mulle joskus, että kaikkia kultamunia ei kannata laittaa samaan koriin. Tästä analogia paleluun: kannattaa tukkia kaikki lämpövuodot.

paaton
04.11.2024, 12.33
Mä taas ajattelen niin, että kun sulla on vaatetta riittävästi suojaamaan se -20c viima palleilta, niin olisi ihan sama vaikka se satula olisikin peltiä. Tosin en kyllä ajatellut testata :)

Sivustakatsoja
04.11.2024, 12.39
Retkeilyä harrastaneet tietävät, että makuualustalla on todella suuri merkitys: jos makuupussissa palelee niin ennen paksumman pussin ostoa kannattaa katsoa alustan eristävyys.

jahuc
04.11.2024, 12.53
Retkeilyä harrastaneet tietävät, että makuualustalla on todella suuri merkitys: jos makuupussissa palelee niin ennen paksumman pussin ostoa kannattaa katsoa alustan eristävyys.

Älä hae analogiaa retkeilystä tähän ketjuun. Se on yksioikoisesti väärin.

Syitä tuohon on aiemmassa tekstissä jo niin paljon, että viestit menee jo luennoimiseksi.

Mutta silläkin uhalla vielä kerran:
1) Kun retkeilet, olet teltassa tai toivottavasti jossain muussa tuulensuojassa. Siellä ei ole viimaa.
2) Kun makaat telttapatjalla tai muulla alustalla, pinta-ala alustaa vasten on suuri. Kun istut satulassa, pinta-ala satulaa vasten on pieni.

Noiden kahden takia retkeily ei ole lainkaan se oikea tapa ajatella asiaa.

Älkää menkö tänä talvena hankkimaan itsellenne virtsaputkentulehdusta ja ihottumaan persereikään sen takia, että joku foorumulainen kehotti teippaamaan telttapatjanpalan satulaan.

paaton
04.11.2024, 12.56

Jahuc jo piti luennon pinta-alasta, mutta tuo makuupussihan on hyvä esimerkki.

Kuvittele, että nukut 5m korkean tikun nokassa, linnunruokintapaikan päällä. Lämmittääkö se 15x15cm telttapatja paljon?

Entä kun alkaa se talvimyrsky? Jäätävä tuuli ja -20c pakkasta? Oisko siisti se ilmakerros, eli teltta ympärillä? Siitä untuvapussista tulee vinkka aika hyvin läpi.

Sivustakatsoja
04.11.2024, 13.08
...

Älkää menkö tänä talvena hankkimaan itsellenne virtsaputkentulehdusta ja ihottumaan persereikään sen takia, että joku foorumulainen kehotti teippaamaan telttapatjanpalan satulaan.

Ei satulan päälle, vaan satulan alle: eristetään satula alta.

Sivustakatsoja
04.11.2024, 13.09
Älä hae analogiaa retkeilystä tähän ketjuun. Se on yksioikoisesti väärin.

...

Mikä siitä väärän tekisi?

Sivustakatsoja
04.11.2024, 13.13
Jahuc jo piti luennon pinta-alasta, mutta tuo makuupussihan on hyvä esimerkki.

Kuvittele, että nukut 5m korkean tikun nokassa, linnunruokintapaikan päällä. Lämmittääkö se 15x15cm telttapatja paljon?

Entä kun alkaa se talvimyrsky? Jäätävä tuuli ja -20c pakkasta? Oisko siisti se ilmakerros, eli teltta ympärillä? Siitä untuvapussista tulee vinkka aika hyvin läpi.

Ei siihen kylmän tuntuun ja paleluun tarvita kuin se, että yhdestä kohtaa, vaikka lonkasta lämpö karkaa alustan kautta maahan.

Goomikko
04.11.2024, 13.26
Eristysmateriaalin pitää myös ola sellaista ettei se ime kosteutta. Tuosta Selle Royalin satulasta löytyy kovin vähän tietoa. Se on tarkoitettu sähköpyörille mutta kai siihen pystyy virtaa syöttämään mustakin kuin sähköpyörän akusta.

paaton
04.11.2024, 13.44
Eristysmateriaalin pitää myös ola sellaista ettei se ime kosteutta. Tuosta Selle Royalin satulasta löytyy kovin vähän tietoa. Se on tarkoitettu sähköpyörille mutta kai siihen pystyy virtaa syöttämään mustakin kuin sähköpyörän akusta.

Geeli akku takatarakalle? Tuosta saa hyvin virtaa esimerkiksi sähkölämmiteisiin pilkkihaalareihin samalla.

jahuc
04.11.2024, 13.54
Tuosta Selle Royalin satulasta löytyy kovin vähän tietoa. Se on tarkoitettu sähköpyörille mutta kai siihen pystyy virtaa syöttämään mustakin kuin sähköpyörän akusta.

Sellen satula on OEM-tuote. Eli menee vain pyörien valmistajille, et saa kuluttajana ostettua sitä suoraan.

Jutusta päätellen satula liitetään sähköpyörän ohjauslogiikkaan. Se ei siis lähde lämmittämään, jos siihen ainoastaan syöttää virtaa akusta vaan se tarvitsee myös ohjaussignaalin. Ohjauksella säädetään vastuksen termostaattia. Lisäksi sähköpyörä voi kytkeä lämmityksen pois päältä, jos akku alkaa olemaan vähissä.

nure
04.11.2024, 16.36
Siis johtopäätelmä, oikea lämmin pukeutuminen parempaa, untuva shortsit alle ja tuulenpitävää päälle niin homma hoitunee. Toisaaltaan en siitäkään ihan varma kokemuspohjaisesti koska persus ei kuulu itsellä palelevien ruumiinosien listaan. Varmaan ainoa sähköinen lämmitin jota joskus kunnon pakkasilla olisin kaivannut on kasvojenlämmitin ;-)

SvaR
04.11.2024, 17.51
Ei satulan päälle, vaan satulan alle: eristetään satula alta.
Itsellähän on Gillesin nahkasatula läskissäkin ja se on talvisin eristetty juurikin solumuovilla alta.

Talvella teltassa on hyvä olla pikkasen viimaa niin kosteus menee paremmin ulos, eikä tiivisty pelkästään kankaisiin. Itsellä sopivalla kelillä jopa oviaukot osittain auki.
Laavuissakin talvella joskus melko vinkka.

nure
04.11.2024, 21.09
^ Tai uretaanivaahtoa satulan pohja täyteen??

nure
07.11.2024, 20.30
Tuli muuten tuollaiset vastaan satulan lämmityksen korvikkeeksi https://www.haijaa.fi/yoko-hybrid-haijaa-m-shortsi/p/ZZZ0009276/?srsltid=AfmBOorCpzsv-_XmjJ3cUwxiSW_VaNVuuOLm4f6mQZtRVxPwkzOT_OoT

vihtis83
08.11.2024, 09.06
^Noissa on vaan etuosa topattu ja tuulisuojattu ja takaosa taas sitten hengittävää ohuempaa matskua. Eli just se satulaa vasten oleva osa ei ole topattua. Mulla ainakin pakarat tuppaa jäätymään ja edestä tuulisuojatut ja takaa hengittävät housut on silloin huonoimmat mahdolliset.

nure
08.11.2024, 10.44
Ok, muistaakseni jollain valmistajalla löytyy untuvaiset toppa shortsitkin...

Goomikko
08.11.2024, 11.13
Talvipyöräilyvaatteille on oma viestiketju. Nure vois jatkaa siellä vaatteista puhumista. Keskustellaan me muut täällä satuloista ;)https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58305-Talvipy%C3%B6r%C3%A4ilyvaatetus/page8

nure
08.11.2024, 13.48
^Tavallaan perseenlämmittimet lienee menee kategoriaan asusteet. Sinäkin voisit suhtautua muihinkin järkevämpiin vaihtoehtoihin etkä ottaa kaikesta nokkiisi.

SvaR
08.11.2024, 16.46
^ Tai uretaanivaahtoa satulan pohja täyteen??
Ehdotus on oppikirjasta kuinka pilasin satulan.

nure
09.11.2024, 11.12
^Todennäistä kyllä mutta konstit on monet. Voihan palelevalla olla erikseen talvisatula.

Aakoo
09.11.2024, 11.19
Onko nyt sellaista lämmitettävää satulaa löytynyt markkinoilta lainkaan, vai olisiko se päällinen nyt oikea ratkaisu?

Puskis
09.11.2024, 11.53
Halkiosatula ja sitten satulan pohjaan joku pieni akkulämmitin tai vaikka akkulämmitteinen sukka, jonka vielä eristää alapuolelta jotenkin?

Luulen kyl, että tommoset toppasortsitkin auttaa paljon, vaikka toppausta ei olekaan takapuolella. Veri kuitenkin kiertää ja auttaa paljon, jos reidet ym. etumus pysyy lämpimänä. Toppaus persiin puolella ei varmaan ainakaan enempi pyöräillessä toimi tai kestä. Johonkin lyhyhempään ajeluun oon pari kertaa lainannut puolison toppahametta ja siihen ollut ihan toimiva.

jahuc
09.11.2024, 13.02
Halkiosatula ja sitten satulan pohjaan joku pieni akkulämmitin tai vaikka akkulämmitteinen sukka, jonka vielä eristää alapuolelta jotenkin?

Tuskin. Porukalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että koska autoissa on penkinlämmittimet niin sellainen toimii satulassakin. Ei mene ihan niin.

Autossa on iso 12V akku ja auton istuin on sisätilassa. Tyypillinen penkinlämmitin lämmittää n 50W teholla.

Polkupyörän satula on ulkona. Jos siihen laittaa akkulämmitteisen sukan niin suurin osa lämmöstä menee ns harakoille. Tehoa samaan lämpöön tarvittaisiin siis enemmän, jotta satula olisi vastaavalla tavalla lämmin kuin auton istuin.

Sukissa pienitehoinen lämmitys toimii, koska sukka on kengän sisällä. Kenkä eristää lämmön. Satula ei ole ja akkuteho ei siksi riitä oikein mihinkään. Esim Lenzin sukkiin saatava isoin akku on 2000 mAh per sukka. Käyttöjännite on 5V. Jos akusta pystyisi ottamaan ulos 10A virtaa eli lämmitysteho olisi silloin sama kuin auton istuimessa, akkua riittäisi alle puoleksi tunniksi. Se ei paljon lämmitä (noin niinkuin sekä kirjaimellisesti että kuvainnollisesti). Käytännössä sukkien pienet litium-akut tuskin pystyvät purkamaan lähellekään tuota virtaa, etenkään kylmässä. Eli lämmitysteho jää käytännössä paljon pienemmäksi.

jahuc
09.11.2024, 13.03
Onko nyt sellaista lämmitettävää satulaa löytynyt markkinoilta lainkaan, vai olisiko se päällinen nyt oikea ratkaisu?

Oikea ratkaisu on vaan kiltisti pukea lämpimät housut jalkaan.

Hower
09.11.2024, 17.11
Oikea ratkaisu on vaan kiltisti pukea lämpimät housut jalkaan.
Valurautainen tai teräspintainen satula pakkaskelillä on hyvä. Kuvitelma siitä, että se olisi kylmän tuntuinen verrattuna johonkin muovi/nahka/solukomposiittiin on pelkkää kuvitelmaa. Kuten olet todistanut.
Sama pätee auton istuimeen, nahka- tai muovipenkki voi tuntua kylmältä ensialkuun -20 pakkasessa ohuissa farkuissa, mutta se on ihan samanlämpöinen kuin tekstiilipintainen istuin. It´s all in your mind.

Koheltaja
09.11.2024, 19.18
Saattaisin tehdä talvikäyttöön satulan missä on 6mm neopreeni päälinen, kyseinen materiaali toimii kohtaisen hyvin eristävänä materiaalina.

jahuc
09.11.2024, 19.31
Valurautainen tai teräspintainen satula pakkaskelillä on hyvä. Kuvitelma siitä, että se olisi kylmän tuntuinen verrattuna johonkin muovi/nahka/solukomposiittiin on pelkkää kuvitelmaa. Kuten olet todistanut.
Sama pätee auton istuimeen, nahka- tai muovipenkki voi tuntua kylmältä ensialkuun -20 pakkasessa ohuissa farkuissa, mutta se on ihan samanlämpöinen kuin tekstiilipintainen istuin. It´s all in your mind.

Huokaus. Eipä mennyt tuokaan ihan kohdilleen.

Lämmönsiirron nopeudella on merkitystä. Kuten jo aiemmin, teräs on erinomainen materiaali siirtämään lämpöä nopeasti. Sen takia jos laitat kielesi rautatolppaan pakkasella, kieli jäätyy siihen kiinni. Tolppa siirtää lämpöä pois kielen pinnalta nopeammin kuin kieli ehtii sitä väliin tuottamaan. Siksi tuloksena on väliin jääneen syljen jäätyminen ja kieli jää kiinni. Jos taas nuolaiset nahkasatulaa, kieli ei todennäköisesti siihen jäädy kiinni ellei ole tosi kylmä.

Samasta syystä jos teet ranskalaisia, ne paistetaan öljyssä, ei vedessä. Öljy siirtää lämpöä pois perunan pinnalta niin nopeasti, että siinä oleva rakenne kovettuu. Tulos on pinnaltaan rapea. Jos laitat perunat kiehuvaan veteen, tulos on löysä eli saat perunamuusia.

Ero ei siis ole vain kuvitelmaa. Älä silti kokeile eroa kotona. Älä laita sormia kuumaan öljyyn, älä nuole lampputolppaa talvella äläkä dippaa kikkeliä kiehuvaan veteen. Kuulostaa hölmöltä varoittaa noista, mutta kommenteista päätellen ja perustuen porukan halukkuuteen fillaroida pakkasella puolimunasillaan telttapatjanpalan päällä, jotenkin tuntuu olevan tarpeellinen.

Koeta erottaa toisistaan se miltä jokin tuntuu kun istut ja se mistä tulee kylmä kun ajat. Ne on kaksi eri asiaa. Ensimmäinen kirpaisee kerran. Jälkimmäisestä saa taudin ja löydät itsesi jonottamassa jalat ristissä terkkarille kun on heppi hellänä ja kusiputki tukossa.

jahuc
09.11.2024, 19.32
Saattaisin tehdä talvikäyttöön satulan missä on 6mm neopreeni päälinen,.

Älä tee.

Marsusram
09.11.2024, 21.59
Samasta syystä jos teet ranskalaisia, ne paistetaan öljyssä, ei vedessä. Öljy siirtää lämpöä pois perunan pinnalta niin nopeasti, että siinä oleva rakenne kovettuu. Tulos on pinnaltaan rapea. Jos laitat perunat kiehuvaan veteen, tulos on löysä eli saat perunamuusia.

Tuo ranskalaisten teko-ohje ei mene ihan noin. Lämpö siirtyy öljystä perunoihin ja koska öljyn lämpötila on yli 150°C, höyrystyy perunoissa oleva vesi ja niistä tulee kuivia ja rapeita.

Muutenhan tuo lämmönsiirron nopeus eli lämmönjohtavuus liittyy kääntäen eristävyyteen.

Aakoo
09.11.2024, 22.06
Siis onhan sillä nyt merkitystä, mikä on sen takapuolta vasten tulevan pinnan eristävyys on. Ei satulan päällinen mikään turha ole, sama vaikutus sillä on kuin makuu- tai istuinalustalla muussa käytössä.

M A
09.11.2024, 22.22
Öljyn lämmönjohtavuus on huomattavasti heikompi kuin veden. Jos dippaa sormen 100’c vedessä se polttaa paljon enemmän kuin saman lämpöinen öljy, koska veden lämmönjohtavuus on kolmin-viisinkertainen. 160-180 asteinen öljy siis keittää veden perunan sisältä ja paistaa sen pinnan mutta se johtuu lämpötilasta. Kyllä sillä pinnan ja eristemateriaalin lämmönjohtavuudella on merkitystä pidemmälläkin lenkillä. Solumuovin päällä laavulla istuessa pylly ei kylmene yhtä paljon ajasta riippumatta, ja lämpöpohjallisilla jalat pysyy lämpimämpinä lumessa seistessä kuin ilman :rolleyes:

mulle on riittänyt bibsit merinokalsarit ja kuorihousut -10 asti. Kieltämättä tollanen reiällinen satula tuntuu kylmemmältä kuin umpinainen talvella. Sitten voi vaihtaa kuorihousut toppahousuihin niin menee -15 ja silti on jaloilla kuuma. Siltä kantilta ymmärrän idean satulan eristämisestä.

ehkä se vanhan satulan eristäminen alapuolelta olis kokeilemisen arvoista, jos pukeutumisesta riippumatta pylly jäätyy.

jahuc
09.11.2024, 22.42
Tuo ranskalaisten teko-ohje ei mene ihan noin. Lämpö siirtyy öljystä perunoihin ja koska öljyn lämpötila on yli 150°C, höyrystyy perunoissa oleva vesi ja niistä tulee kuivia ja rapeita.

Ei, tämä on väärinkäsitys. Rapeus ei tule suoraan lämpötilasta vaan lämmönsiirron nopeudesta. Voit koettaa valmistaa ranskalaisia myös 200 asteisessa uunissa, mutta vaikka lämpötila on korkeampi kuin uppopaistoöljyn, tulos ei ole rapea ilman öljyä.

Välimuoto on kiertoilmauuni tai airfryer. Niissä lämmön siirtoa nopeutetaan liikuttamalla (puhaltamalla) ilmaa, koska liikkuva ilma lisää lämmönvaihdon nopeutta lämpötilan pysyessä samana. Silti sama homma: jos teet ranskalaisia airfryerissä esim 200 asteessa, niistä tulee rapeampia, kun ne sivelee ensin öljyllä (huom, siis omia ranskalaisia, kaupan ranskalaisissa on jo valmiiksi öljypinta nimenomaan tätä varten).

Rapeus ja ruskistuminen perustuu kemiallisesti Maillard-reaktioon, jossa sokeri reagoi proteiinien aminoryhmien kanssa. Reaktio tuottaa paremman lopputuloksen ruokiin kuten ranskalaisiin mitä nopeammin se tapahtuu.

Joten sama viesti kuin ennenkin: se mikä saa pyöräilyn tuntumaan kylmältä on liikkuva ilma eli viima. Se on merkittävin lämmönhukan lähde. Pyöräillessä ei istuta eikä maata vaan ajetaan. Siksi vertailu istuma-alusiin tai makuualustoihin menee pieleen.

nure
09.11.2024, 22.52
Entisellä vanhemmalla duunikaverilla oli tapana laittaa se satulan "lämpöpehmustus" mikroon lähtiessä ja kuulema toimi vajaan kympin matkalla.
Kun alkulämpö löytyy niin kyllä kokemuksen mukaan ruumiin liike kyllä lämmittää melkoisesti.

jahuc
09.11.2024, 23.23
Öljyn lämmönjohtavuus on huomattavasti heikompi kuin veden. Jos dippaa sormen 100’c vedessä se polttaa paljon enemmän kuin saman lämpöinen öljy, koska veden lämmönjohtavuus on kolmin-viisinkertainen. 160-180 asteinen öljy siis keittää veden perunan sisältä ja paistaa sen pinnan mutta se johtuu lämpötilasta.

Kyllä, tuo alkuosa täsmää. Ja vettä ei voi ilman paineistusta aina käyttää, koska kiehuminen rajoittaa käyttölämpötilaa. Mutta edelleen pinnan paistumiseen tarvitaan riittävä nopeus lämmön siirtoon ja se on riippuvainen sekä lämpötilasta että lämmön siirtimestä, ei vain lämpötilasta.

Solumuovin päällä laavulla istuessa pylly ei kylmene yhtä paljon ajasta riippumatta, ja lämpöpohjallisilla jalat pysyy lämpimämpinä lumessa seistessä kuin ilman

Nuo on edelleen haastavia vertailukohteita koska pyöräillessä ei tehdä kahta asiaa: istuta tai seistä paikoillaan. Joten jos lumessa seistessäsi tuulee kovaa ja huomaat että alkaa olemaan vilpoinen, kumman otat mieluummin lämmikkeeksi: paremman takin vai paksummat pohjalliset?

jahuc
09.11.2024, 23.34
Kun alkulämpö löytyy niin kyllä kokemuksen mukaan ruumiin liike kyllä lämmittää melkoisesti.

Täsmää. Ihmiskeho tuottaa levossa lämpöä n 100 W teholla jatkuvasti. Eli vaikka et tekisi mitään, lämmitys on kaksinkertainen verrattuna vaikkapa siihen auton istuimen lämmittimeen. Polkeminen lisää lämmöntuottoa vielä selvästi. Jalkojen tehosuhde polkiessa on n 25% joten jos poljet rivakkaa työmatkavauhtia 150W teholla, kroppa tuottaa lämpöä n 600W teholla. Siis melkein saman kuin leivänpaahdin tai vedenkeitin.Se miten saat pidettyä tuon lämmön tallessa määrää miten kylmä ajaessa tulee.

Marsusram
10.11.2024, 00.46
Lämmön siirtymisessä on usea tekijä:
1) Lämpösäteily
-tällä ei ole suurta merkitystä satulan tapauksessa
-alumiinikalvot ovat yleensä hyvin ohuita, jotta niiden pois johtama lämpö ei ylittäisi hyötyä takaisinheijastuksesta, pohjallisissakin yhdistetään huopaeristeeseen
2) Johtuminen
-tämä on lähinnä kiinteässä aineessa, eli satulan läpi tapahtuva lämpövuo
-huokoisessa aineessa on eristävyyttä, koska sen sisällä kaasu on vakaassa tilassa, eikä virtaa ja on hyvä eriste
-satulaan istuttaessa sen pinnan lämpiämisnopeus riippuu massasta, ominaislämpökapasiteetista ja lämmönjohtavuudesta
3) konvektio
-tämä on ilman ja nesteen virtauksesta johtuva lämmön pois siirtyminen
-tässä tapauksessa lämmönjohtavuus ei ole relevanttia jos tapahtuu virtausta (vrt. airfryer) tai kiehumista (vrt. öljy)
4) haihtuminen
-aineen olomuodon muutos jäähdyttää pintaa josta aine haihtuu

Satulan tapauksessa konvektio on ajoviiman takia merkittävin tekijä. Vain satulan alapinta on istuttaessa alttiina viimalle, joten sen viilentävän vaikutuksen eristäminen voidaan tehdä alapuolelta. Päälle laitettavat eristeet yleensä heikentävät satulan toimivuutta.
Arvelisin että pukeutuminen kannattaa laittaa ensin kuntoon, koska satulan pinta on suhteellisen pieni ja lämpö karkaa istuimen vierestä sen puristaessa vaatteiden eristyskerrosta ohuemmaksi.

Koheltaja
10.11.2024, 06.34
Älä tee.

En tee koska ei ole ongelmaa kylmän satulan kanssa.

M A
10.11.2024, 08.16
Nuo on edelleen haastavia vertailukohteita koska pyöräillessä ei tehdä kahta asiaa: istuta tai seistä paikoillaan. Joten jos lumessa seistessäsi tuulee kovaa ja huomaat että alkaa olemaan vilpoinen, kumman otat mieluummin lämmikkeeksi: paremman takin vai paksummat pohjalliset?

jos vain jalat palelee niin pohjalliset. Jos laavulla vain pylly palelee niin istuinalustan. On tässä viisi vuotta luettu yliopistossa keittämistä ja polttamista, termodynamiikka ja lämmönsiirto on ns. hallussa. Korjasin vain kun puhuit veden (0,6W/mK) ja öljyn (0,17 W/mK) lämmönjohtavuudesta, seuraavaksi siirryitkin nesteestä kaasuun (ilma), joka tietysti ihan eri asia.

Nyt kai puhuttiin siitä jos talvisella pk-lenkillä perse jäätyy koska eristävät vaatekerrokset litistyvät penkkiä vasten, mutta muuten on hyvä olla, niin pieni täsmäeristys perberin alueelle on todennäköisesti mukavampi ja toimivampi kuin pukea untuvatakki.

Sivustakatsoja
10.11.2024, 09.55
Ei käsien, jalkojen ja pereenkin lämpimänä pysyminen ole joko-tai, vaan sekä-että: on huolehdittava paikallisesti riittävästä eristyksestä, mutta myös kokonaiseristyksen määrästä.

jahuc
10.11.2024, 23.27
On tässä viisi vuotta luettu yliopistossa keittämistä ja polttamista, termodynamiikka ja lämmönsiirto on ns. hallussa. Korjasin vain kun puhuit veden (0,6W/mK) ja öljyn (0,17 W/mK) lämmönjohtavuudesta, seuraavaksi siirryitkin nesteestä kaasuun (ilma), joka tietysti ihan eri asia.

Termodynamiikan oppi on oikein hyvä oppi ja tarkennuksesi noista lämmönjohtavuuksista oli ihan aiheellinen ja asiantunteva.

Se mitä noilla ruuanlaittoesimerkeillä tuossa edellä on pääosin haettu on arkikokemuksia siitä miten jokin orgaaninen reagoi lämpötilan siirtoon, oli sitten kyseessä kasvis tai ihmisen iho. Lähinnä niiden tarkoitus on kuvainnollistaa sitä, että ei ole ihan yhdentekevää minkälaisen materiaalin kanssa on tekemisissä, oikeastaan riippumatta sen olomuodosta.

Mutta paluuna siihen ihan alkuperäiseen aiheeseen eli satulaan ja kysymykseen siitä miten paljon satulaa kannattaa eristää: kyllä lisäeriste takapuolen alla varmasti auttaa. Toisaalta koska kylmää viimaa vastaan pitää joka tapauksessa suojautua, siinä vaiheessa kun on riittävästi päällä ettei reidet ja jalkoväli edessä palele niin todennäköisesti siihen tarvittava vaatetus alkaa olemaan niin paksua, että se itsessään jo hoitaa myös takapuolen. Ja kääntäen: jos koettaa pärjätä sillä, että lämmittää vain takapuolen, lenkki jää aika lyhyeksi reisien ja etumuksen kylmettyessä.

Mikäli edelleen kaipaa lisälämpöä hanurin alle, pyöräilijät on siitä onnellisessa asemassa, että sitä varten on jo olemassa oiva apu eli pyöräilyhousut / bibsit, kuten useampikin kirjoittaja ketujussa on ehdottanut. Niiden pehmuste eristää, ei litisty, kerää jalkojen polkiessa tuottamaa lämpöä, eikä ole päälihousujen sisällä alttiina viimalle, jolloin lämmin ilma pysyy mukavasti pehmusteessa vaikka välillä polkisi putkelta ja välillä istuisi. Jos siis on valinta siitä laittaako lisäeristettä housuihin vai satulaan niin ääni täältä menee housuvaihtoehdolle.

Koheltaja
11.11.2024, 06.06
Mikäli edelleen kaipaa lisälämpöä hanurin alle, pyöräilijät on siitä onnellisessa asemassa, että sitä varten on jo olemassa oiva apu eli pyöräilyhousut / bibsit, kuten useampikin kirjoittaja ketujussa on ehdottanut. Niiden pehmuste eristää, ei litisty, kerää jalkojen polkiessa tuottamaa lämpöä, eikä ole päälihousujen sisällä alttiina viimalle, jolloin lämmin ilma pysyy mukavasti pehmusteessa vaikka välillä polkisi putkelta ja välillä istuisi. Jos siis on valinta siitä laittaako lisäeristettä housuihin vai satulaan niin ääni täältä menee housuvaihtoehdolle.

Juuri noin. Mp puolelta joidenkin valmistajien housuissa on 4-6mm lämpöeriste takamuksen kohdalla joka on toimivaksi todettu kun ajaa mp:llä kylmillä keleillä.

Pakkasilla on aina paksulla pehmusteella olevat bibsit, 1-2 välihousut riippuen pakkasesta ja niiden päällä kalvolliset kuorihousut. Niillä on pärjännyt mainiosti, mutta en aja tuntitolkulla kovilla pakkasilla pelkkää klv lenkkiä. Viime talvena taisi olla -20 ja pari tuntia jonka jälkeen alkoi muuten keho jäähtymään muualta kun satulan kohdalta.

biemmezeta
11.11.2024, 13.58
Entisellä vanhemmalla duunikaverilla oli tapana laittaa se satulan "lämpöpehmustus" mikroon lähtiessä ja kuulema toimi vajaan kympin matkalla.

Luultavasti työkaverillasi oli Wrump-merkkinen penkinpäällinen, joka sisälsi pieni jyviä. Mikrossa minuutin ajan lämmettyään jyvät vapauttavat lämpöä puolisen tuntia. Senkin jälkeen kestää toiset puoli tuntia, kunnes satula alkaa uudelleen hohkaamaan kylmää.
Kymmenisen vuotta sitten totesin, että pukeutumisen keinot ovat itselleni riittämättömiä -15 asteen kylmemmällä puolella. Hankin tuolloin muutaman Wrump-päällisen varastoon, jotta voin talvisin pyöräillä töihin eläkkeelle jäämiseen asti.

nure
11.11.2024, 17.39
^Kuten sanottu, paleleminen hyvin yksilöllistä ja itse pääsin eläkkeelle kuituisella satulalla. Entinen, jo aikaisemmin eläköitynyt työkaveri käytti tuollaista lämmitettävää mutta matka oli reilu 5km ja pyöränä pappatunturi., siis koko paino satulassa.

Koheltaja
12.02.2025, 05.43
Ajamisessa on ollut pitkä tauko ja nyt kun aktivoitui ajamaan niin on sitten hanuri hellänä ennen kun tottuu satulassa istumiseen. Ajattelin käydä hakemassa alkuun jonkun geelipäälysteen satulaan, pysyykö ne paikallaan ja onko väliä minkälaisen käyn hakemassa?

nure
12.02.2025, 08.05
^ Voihan tuotakin koittaa mutta voi olla tilanne että kun siirryt takaisin "oikeaan" satulaan niin sama tilanne on edessä. Jos nykyinen satula on ennenkin toiminut niin kyllä toiminee jatkossakin kunhan vaan tottuu/sopeutuu.

TERU
12.02.2025, 08.57
Noin on, kaksi mukavaa hetkeä pehmusteen kanssa, ensin laittaminen ja sitten pois ottaminen.
Muutama päivä taukoa ja taas satulaan, hyvin pian istuinkyhmyt taas sietävät satulaa. Satulan asentoon huomiota vielä

Zykkel
12.02.2025, 10.24
Jos satula on aiemmin toiminut, niin kyse on todennäköisesti juuri ajamattomuudesta. Jotkut peffatoppauksella olevat pyöräilyshortsit ajohousujen alle voisi toimia paremmin kuin satulan pehmuste.

Koheltaja
12.02.2025, 16.04
Asianmukaiset pökät on käytössä ja satula on ok vaikka ei aivan täydellinen, toiminut aiemmin moitteetta mutta nyt tosiaan taukoa joten se on taas totuteltava.

nure
12.02.2025, 16.20
^Itsellä myös sama edessä mutta suhtaudun vain luottavaisesti, kyllä se siitä!

Yedi.
12.02.2025, 17.38
Ajelee ensin muutamana päivänä lyhemmän lenkin, niin ei tule kerralla liikaa rasitusta takalistoon ja takapuoli tottuu satulaan.

Koheltaja
13.02.2025, 05.45
^Tuo on hankala yhtälö ja vaatii henkistä ponnistelua, kun ajo alkaa maistumaan niin ei sitä malta heti lopettaa :)

nure
13.02.2025, 08.39
^Totta, kyllä parin kivuliaan lenkin jälkeen siihen tottuu, turha niitä ajohaluja jarrutella!

Yedi.
13.02.2025, 08.42
Samaa 'narkki' -ominaisuutta on itselläkin ollut. Pitää vaan yrittää pakolla ymmärtää, että per***n saa ajokuntoon nopeammin, kun ensin vähän rajoittaa ajohaluja ja muistelee vaikka kuinka tuskallista ajaminen on jos aloittaa kauden liian innokkaasti.
Itsellä niskat ei oikein tykkää käyrällä tangolla pitkien lenkkien ajamisesta, mutta siinäkin on pakko muistaa pysähtyä venyttelemään ja tekemään muutama punnerrus riittävän useasti, vaikka muuten ajaminen kulkee hyvin.

Koheltaja
22.02.2025, 09.18
Pikkuhiljaa alkaa penkki tuntuu omalta kun on aloittanut kerran-pari viikossa alle tunnin ajolla. Pitää vähän pudottaa ohjaustankoa alaspäin että paine vähenee nystyröiden kohdalta. Hyvä tästä tulee ja ajaminen alkaa taas maistumaan kun suurin kynnys on ylitetty eli aloittaminen :)

Zypytin
19.04.2025, 19.59
Tällä hetkellä uudessa maantiepyörässä satulana Fizik Terra Argo X5 - 150mm. Reilu tunnin lenkin jälkeen takamus pirun kipeä ja vielä seuraavana päivänä. Tuli kokeiltua vaihtaa satulan asentoa ja omaa asuntoa, mutta tuntuu istuvan huonosti omaan persukseen. Onko suositella mitään vaihtoehtoista satulaa maantiepyöräilyyn missä ehkä hitusen paremmat pehmusteet/erimallinen?

Puskis
19.04.2025, 20.17
Jos ei oo kilsoja alla, niin alkuun tulee perse kipeeksi väistämättä ja se on kestettävä. Voi se silti olla huono satula, mut ei noilla tiedoilla ehkä kannata luovuttaa.

Selle Italia SLR ja Specialized Romin on ainakin aika tykättyjä satuloita.

Koheltaja
20.04.2025, 06.54
Sama ongelma oli helmikuussa kun tauon jälkeen aktivoiduin ajamaan, sen jälkeen pitkä flunssajakso ja taas joutui totuttelemaan. Alkuun tunnin-parin lenkki ja useamman päivän tauko ennen kun pystyi istumaan satulassa, muutama viikko meni totutellessa.

hubba
20.04.2025, 21.12
Tällä hetkellä uudessa maantiepyörässä satulana Fizik Terra Argo X5 - 150mm. Reilu tunnin lenkin jälkeen takamus pirun kipeä ja vielä seuraavana päivänä. Tuli kokeiltua vaihtaa satulan asentoa ja omaa asuntoa, mutta tuntuu istuvan huonosti omaan persukseen. Onko suositella mitään vaihtoehtoista satulaa maantiepyöräilyyn missä ehkä hitusen paremmat pehmusteet/erimallinen?

Tiettyä satulaa on vaikea suositella mutta kannattaa kokeilla myös kapeampaa mallia. Leveä satula voi näyttää mukavalta mutta se helposti ajaa istumaan satulan etuosaan mikä ei ole mukava. Tarpeeksi kapeassa satulassa voi istua siellä missä kuuluukin.

TERU
21.04.2025, 10.28
Muutama tuhat kun alkaa olla ajettuna niin vähemmän pehmustettu ja kapeampi satula etsintään. Tuo alkuperäinen on alkuun ihan suositeltava ja istuinkyhmyt tottuvat vähitellen.
Vai tuliko muitakin kipeitä paikkoja?

Carolus
22.04.2025, 11.09
Itse huomasin myös kapeamman satulan olevan mukavampi. Leveämmät satulat alkoivat painaa pidemmillä lenkeillä ja kuten yllä mainittiin aiheuttivat valumista satulan etuosaan. Kun vaihdoin Selle Italia SLR Boostin 130mm leveään S3 malliin niin ymmärsin miltä istumaluilla istumisen pitää tuntua. Endurance ja gravel malleissa on marginaalisesti paksumpi pehmuste kuin perusmallissa.

PTuru
22.04.2025, 11.46
Eikös se peruslähtökohta kuitenkin ole, että se satulan leveys valitaan omaan fysiologiaan sopivaksi, eli lähtökohtana oma istumaluiden leveys ja sen perusteella satulan leveys? Hakuammuntana eri leveyksisten satuloiden kokeileminen voi olla työlästä ja kallistakin.

Opulus
22.04.2025, 12.11
^Peruslähtökohta varmastikin, mutta - kuten nyrkkisäännöissä yleensä - poikkeuksia on eivätkä ne edes ole kauhean harvinaisia. Eli toimivin satula voi olla jonkin verran leveämpi tai kapeampi kuin istuinluiden mitattu etäisyys + valmistajan suosittelema lisä.

Mutta yllä olevissa vastauksissa oli lähtökohtana se, että kysyjän satula oli - voi sanoa - poikkeuksellisen leveä ja siksi vaihto kapeampaan on ihan luonteva ja jollain todennäköisyydellä varmasti täysin oikeansuuntainen neuvo.

Kysyjä ei kuitenkaan kertonut onko tuo https://www.fizik.com/eu_en/terra-argo-x5.html uuden pyörän mukana tullut satula eli valmistajan vai oma valinta? Ja jos viimeksi mainittu, niin miten siihen päädyttiin eli kokeiltiinko useampaa mallia ja leveyttä.

Ei ole harvinaista että vähemmän maantiepyörällä ajaneesta tuntuu satulaa nopeasti kaupassa kokeillessa leveämpi ja/tai pehmustetumpi satula paremmalta (ja että elämä itse sitten opettaa että vähän kapeampi ja vähemmän pehmustettu toimii sittenkin paremmin kun ajetaan lenkkejä.

PTuru
22.04.2025, 13.15
Juu ei ollut missään nimessä tarkoitus dissata kenenkään neuvoja, vaan tuo minun kommentti oli lähinnä sellainen yleinen muistutus, mistä on hyvä lähteä liikenteeseen, jos itselle sopiva satulan leveys on täysin hakusessa. Kuten totesit, niin pelkkä mitta ei varmasti monessakaan tapauksessa riitä sopivan satulan löytämiseksi ja joillakin itselle sopiva satula voi poiketa tuosta nyrkkisäännöstä reilustikin. Eivätkä toki eri satulamallien ilmoitetut leveydetkään ole suoraan vertailukelpoisia.

SvaR
22.04.2025, 15.14
Ajoasennolla on suuri vaikutus minkä levyinen satula on passeli. Itselläkin on nyt ainakin kolmea eri leveyttä käytössä, kun on niin erityyppiset pyörät kyseessä.

Carolus
22.04.2025, 16.42
Ajoasennolla on suuri vaikutus minkä levyinen satula on passeli. Itselläkin on nyt ainakin kolmea eri leveyttä käytössä, kun on niin erityyppiset pyörät kyseessä.
Tämä pitää kutinsa. Ongelma istumaluiden mittaamisessa on se että monesti mittaus tehdään ihan eri asennossa kuin missä istutaan pyörän selässä. Tuollainen pressure mapping mittaus bike-fitin yhteydessä varmaan antaa parempaa tietoa mutta satulavalinnassa on monesti hyvä luottaa perstuntumaan.

Puskis
22.04.2025, 18.48
Tossa videossa just jotain pressure mappingia ja terra argoa muistuttava Spessun Power (kylläkin 143mm leveänä) näyttää aiheuttavan ainakin testaajalla sen, että paine on ihan väärässä paikassa. Moni taas tuntuu ajavan 155mm Powerilla mielellään vaikka maantietä, mikä on jotenkin hämmentävää.
https://www.youtube.com/watch?v=kd75Qi-CbYQ

paaton
22.04.2025, 19.33
Tossa videossa just jotain pressure mappingia ja terra argoa muistuttava Spessun Power (kylläkin 143mm leveänä) näyttää aiheuttavan ainakin testaajalla sen, että paine on ihan väärässä paikassa. Moni taas tuntuu ajavan 155mm Powerilla mielellään vaikka maantietä, mikä on jotenkin hämmentävää.

Toi äijä istuu selkä suorana ja satula on ihan liian takana.

Ei tuohon mitään pressuremappingia tarvita, jos siis ei istuta oikealla kohtaa satulaa. Power on satula, joka tulee mun mielestä saada tosi eteen. Ja istua satulan takana, jolloin paine sattuu istuinluille.

Itse en tuollaisista satuloista tykkää vaan haluan leveämmän nokasta. Esim pro stealth toimii minulle.

jalava
22.04.2025, 21.59

Toi äijä istuu selkä suorana ja satula on ihan liian takana.

Ei tuohon mitään pressuremappingia tarvita, jos siis ei istuta oikealla kohtaa satulaa. Power on satula, joka tulee mun mielestä saada tosi eteen. Ja istua satulan takana, jolloin paine sattuu istuinluille.

Itse en tuollaisista satuloista tykkää vaan haluan leveämmän nokasta. Esim pro stealth toimii minulle.
Sunhan kannattaa paaton pistää bike fitting palvelu pystyyn kun yhden hätäsen videon vilkasun perusteella "osaat" kertoa mikä on ajoasennossa muka vialla. Vai vertasitko pro kuskien asentoihin ja kun ei näytä samalta niin väärä asento? Uskoisin että videon testaaja tietää ajoasentonsa, satulan paikan, missä kohtaa siinä tulee istua ja miltä istumisen ja hyvän satulan tulisi tuntua.

Videolla tyyppi kertoo Power satulasta, että liian leveä, ei tukea, mukavasti istuakseen pitää siirtyä eteenpäin, painoa tulee käsille jne. Silloin ei ole merkitystä vaikka Power olisi "tosi edessä" kun sieltä satulan takaa kuitenkin valuu, yleensä ihan tiedostamatta, satulan kärjelle keikkumaan, koska liian leveä / huono muoto.

paaton
22.04.2025, 22.43
Niin, eli istuu liian edessä. Kaikki satulat ei toimi kaikille, mutta onhan tuo ihan selvä, ettei satulalla voi ajaa, jos valuu välilihan päälle. Varsinkaan tuollaisella tosi kapeanokkaisella satulalla.
Leveämpinokkaiset antavat liikkumista enemmän anteeksi.

En nyt äkkiä nää onko tuo testattu leveämpi vai kapeampi power.

kaakku
22.04.2025, 23.26
Mulle Pro Stealth oli liian leveä nokasta, sisäreidet hankasi siihen ikävästi. Vaihdoin Powerin tilalle ja on parempi minulle. 142 leveitä molemmat penkit. Bikefitissä käyty ja penkkiä ei viety eteen.
https://i.imgur.com/EiXiANb.png

paaton
23.04.2025, 06.50
Mulle Pro Stealth oli liian leveä nokasta, sisäreidet hankasi siihen ikävästi. Vaihdoin Powerin tilalle ja on parempi minulle. 142 leveitä molemmat penkit. Bikefitissä käyty ja penkkiä ei viety eteen.

Täsmälleen saman seikan vuoksi olen kuullut useampien vaihtavan poweriin.
Eikä sitä penkkiä eteen tarvitse viedä, jos istuu siellä missä pitää.

Muita vastaavia satuloita on esim pogacarin käyttämä prologo nago.
Siis jotka toimivat varmasti hyvin, kun ei vaellella istuinluiden kohdilta karkuun, kuten tosiaan itse usein teen.

Minä en ole poweria testannut, enkä oikein usko että haluankaan. Tuo nago ja esim powerin curved versio on riittänyt testiksi. Noista joudun kallistamaan nokkaa tosi paljon alas ja tuon jälkeen on keskityttävä takaosassa pysymiseen, tai muuten ajaminen muuttuu melkoiseksi kivuksi.

Pro stealth tosiaan hankaa herkästi sisäreisiin. Minä en voi käyttää assoksen housuja tuon satulan kanssa. Säämiskän sauma/ommel on ilmeisesti just väärässsä kohdassa. Castellit toimii. Tuo on vähän harmi, koska muuten pidän assoksia parempina housuina.

stenu
23.04.2025, 08.06
Mä en pysty ajamaan tollasilla leveänokkaisilla satuloilla muutoin kuin siellä nokalla istuen tai muuten on sisäreidet verillä välittömasti. Muutenkin olen käynyt karseen määrän satuloita läpi vuosien mittaan ja aina päädyn sellaisiin suht perinteisen mallisiin. Jos mukavuudella on väliä, niin joustava runko on mun mielestä parempi vaihtoehto kuin paksumpi pehmuste.

SLR:t oli hyviä aikoinaan, mutta vähän kapeita (132 mm). Niissäkin taitaa nykyään olla vähän leveämmät nokat kuin ennen ja leveysvaihtoehtoja myös. Nyt olen jämähtänyt leveämpään Aspideen (142 mm, Carbon FX) jo moneksi vuodeksi. Ajoasento on mukavuuspainotteinen ennemmin kuin agressiivinen tai aero ja pitkähköselkäisenä mulla on mieluummin taipumus työntää persettä satulassa taaksepäin kuin siirtää painoa eteen.

Multa löytyy pari vanhemman mallista (https://www.fizik.com/us_en/antares-r1.html) Antares R1:stä (regular 141 mm) kokeiltavaksi, jos joku kaipaa testiin profiililtaan lättänää, nokasta maltillisesti leveämpää satulaa. Toinen on umpinainen toinen avonainen.

marco1
23.04.2025, 09.08
Minä olen päätynyt Prologon Kappa-mallin eri vaihtoehtoihin, usein on tarjouksessa 50-60€ hintaluokassa. Hyvin neutraali tuntuma, ei tunnu erityisen hyvältä lenkille lähtiessä eikä pahalta sieltä palatessa. Nämä kestää ajosta riippuen minulla 1-3v, vaihdan kun runko alkaa tuntua riippumatolta, taitaa olla kuudes menossa kun nyt on sama satula maasturissa ja gravelissa.
Edit. Taustatiedoiksi kuski on +90kg, ohuiden säämisköjen ystävä, ajot eniten maastoa.

Vähintään joku 15-20 erilaista satulaa tullut testattua ja en silti osaa suositella toiselle hyvää satulaa tai edes itselle. Aina on pitänyt ajaa 5-10 lenkkiä ennen kuin voi sanoa hyvyydestä mitään ja ehkä merkittävin huomio on siinä että jos satula on tuntunut erityisen hyvältä alkuun se on sitten muuttunut pettymykseksi pitkällä lenkillä.

Copilot
23.04.2025, 09.17
Itse laitoin ja tykästyin gravelissa Prologo Dimensioniin, jossa vähän perinteistä lyhkäisempi nokka. Laitan maasturiinkin, kunhan tulee satulan tarve.

justus6969
23.04.2025, 11.58
Vähintään joku 15-20 erilaista satulaa tullut testattua ja en silti osaa suositella toiselle hyvää satulaa tai edes itselle. Aina on pitänyt ajaa 5-10 lenkkiä ennen kuin voi sanoa hyvyydestä mitään ja ehkä merkittävin huomio on siinä että jos satula on tuntunut erityisen hyvältä alkuun se on sitten muuttunut pettymykseksi pitkällä lenkillä.

Todella paljon satuloita olen viimeisen 25 vuoden aikana kokeillut, varastossa vieläkin yli 20 erilaista myymättä, mutta palaan aina fliteen eri muodoissa. Nyt Flite Boost Superflow 145 mm, takapuoli tykkää!

En myöskään osaa suositella satulaa muuta kuin fliteä itselleni. Hassua miten nämä menee, Selle Italia SLR on ollut mulle kamalin vaihtoehto

YocceT
23.04.2025, 12.17
Niin ne on perseet erilaisia. Omalle hanurilleni sopii maantiepyörässä oikein mainiosti Selle Italia SLR Boost Superflow.

Satulan ostaminen kaverin kokemuksen perusteella on samanlaista arpapelia kuin sen ostaminen sokkona ilman suositusta. Joko sopii omalle hanurille tai ei.

Aakoo
23.04.2025, 14.07
Niin ne on perseet erilaisia. Omalle hanurilleni sopii maantiepyörässä oikein mainiosti Selle Italia SLR Boost Superflow.

Jossain bikefit videossa totesivat että tätä suorittelevat eniten asiakkailleen, ja hyvällä osumatarkkuudella. Omissa käyräsarvisissa on samanmoinen satula L3 koossa, pidän vielä enemmän maantiepyörän kit carbonio -versiosta.

Kaatuilija
23.04.2025, 14.16
Molemmissa maastopyörissä tuli Selle Model X satula asennettuna. Jo ensimmäisen pyörän kohdalla totesin sen kidutusvälineeksi. Parin tunnin ajon jälkeen ei meinannut enää pystyä istumaan satulalla ja turha haaveillakaan pyöräilystä peräkkäisinä päivinä. Molempiin pyöriin tilasin WTB Rocket -satulan medium-kokoisena ja on kyllä mukava. Leveyden varmistin istumalla ensin pahville ja mittaamalla perseluiden painaumien välin. Pisin tehty lenkki on 8 tuntia ja hyvin jaksoi istua satulalla.

Pulimonni
23.04.2025, 22.13
Mulla toimii kapea, aukollinen ja täysin tasainen satula. Pro Falcon ja Flite itsellä käytössä. Molemmista kapeat ja Falconista myös leveämpi maasturista. Flite on vähän eri mallinen, miltä Falcon ja mietin, notta leveämpääkiin voisin kokeilla, koska painoa tullut lisää ja kapea Flite ei tunnu enää niin hyvältä.

Myös Pro Stealth ja Model X ollut kokeilussa, ylivoimaisesti huonoimmat kokemukset itsellä.

Mulla on erinomainen liikkuvuus ja lantio painunut selvästi eteen. Ainakin jälkimmäinen puoltaa flättiä satulaa, näin olen ymmärtänyt.

Pulimonni
23.04.2025, 22.22
Kapea satula, koska kapea perse ja sisäreidet hinkkaa jo 140mm satulassa ikävästi. Leveämpi Flite 145 italilaista milliä, eli voi olla mitä vain väliltä 140-150mm :) Pitäis saada kokeilla satulaa, mut ei ole sellasta palvelua täällä päin.

Edit: kyseessä siis Selle Italia Flite Boost TM Superflow.

TERU
24.04.2025, 09.18
Kun omaan mittariin alkoi kertyä kympin päälle vuodessa, ei satulalla ole olut muuta väliä kuin sen pitää olla kapeahko ja jokseenkin pehmustamaton.
Kaikki tuollaiset sopineet, kun vielä asettelu on ollut kohdillaan

marco1
24.04.2025, 09.41
Onko PRO luopunut siitä satulanvaihto-ohjelmastaan jossa sai vaihtaa tai palauttaa satulan kokeilun jälkeen?
Se oli näppärä juttu vaikka mieleistä en sieltä löytänytkään.

niklasso
24.04.2025, 22.31
Edelleen on 30 päivää aikaa kokeilla ja sitten myyjältä rahat takaisin, jos ei tykännyt.

Föhn
24.04.2025, 22.39
Omalla kohdalla toimii vuosien vatulointien perusteella pehmustamaton, kapea ja lyhennetty satula. Siis pelkää kuitua. Ennen oli toppaa housuissa ja satulassa ja tuo ei kyllä toimi.

Moska
25.04.2025, 14.47
Ihtellä kapeahko halkiomallinen, mutta "nahka" hiilikuidun päällä antaa sopivasti pitoa.

Pulimonni
25.04.2025, 22.08
Onko PRO luopunut siitä satulanvaihto-ohjelmastaan jossa sai vaihtaa tai palauttaa satulan kokeilun jälkeen?
Se oli näppärä juttu vaikka mieleistä en sieltä löytänytkään.Paikallisilla ei ole Pro satuloita tarjolla. Yritin eräästä liikkeestä ostaa satulan, mutta kapein malli oli 142mm, eikä yksityisyrittäjä pystynyt tilaamaan mistään kapeaa satulaa. Eli netistä pitää kaikki hankkia.

Carolus
29.04.2025, 10.45
Mantel.com:lla on 30 päivän kokeilumahdollisuus mikä on verkkokaupoille harvinaista. Itse aikanaan otin satulani sieltä "kokeiluun" mutta koska osoittautui hyväksi niin ei tarvinnut palautella. Muutenkin on kokemukseni perusteella asiallinen kauppa.

Juha Lehtinen
03.05.2025, 16.55
Päätin kokeilla tasaista satulaa ja tilasin Selle Italian Flite Boost Kit Carbonio Superflown, ensi vaikutelma oli oikein hyvä. Aikaisemmin käytössä oli Fizikin Anteres 3D versio. Olen kuitenkin varsin notkea ja anatomia tuntuu muutenkin tukevan enemmänkin tasaista satulaa kuin kaarevaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

nure
04.05.2025, 08.39
Nykyään kummassakin Spessun Romin Evo S-Works ja on tällä hetkellä paras itselle.

Sivustakatsoja
04.05.2025, 09.20
Mulla on WTB:n satuloista löytynyt omaan makuun parhaat: maastoon Volt ja graveliin Silverado.

nure
04.05.2025, 12.09
^Kuten ennenkin sanottu niin satulaa ei oikeastaan kovasti kannata suositella persuksien/kuskien yksilöllisyydestä johtuen. Ne vaan monasti valikoituu ajamalla.

Ps. Itsellä joskus työmatkapyörässä oli WTB SST jota usea haukkui mutta oli kyseisessä käytössa yksi parhaista.

hubba
04.05.2025, 20.39
Päätin kokeilla tasaista satulaa ja tilasin Selle Italian Flite Boost Kit Carbonio Superflown, ensi vaikutelma oli oikein hyvä. Aikaisemmin käytössä oli Fizikin Anteres 3D versio. Olen kuitenkin varsin notkea ja anatomia tuntuu muutenkin tukevan enemmänkin tasaista satulaa kuin kaarevaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Flite myös oma suosikki, vaihdoin graveliin kapeamman Fliten ja tuli todettua että Selle Italian halvemmat TM mallit eivät ole yhtä mukavia kuin titaani / kuitukiskoilla olevat. Hieman erilainen kovempi pehmuste ja luultavasti ei kestä yhtä pitkään.

Sivustakatsoja
05.05.2025, 07.42
^Kuten ennenkin sanottu niin satulaa ei oikeastaan kovasti kannata suositella persuksien/kuskien yksilöllisyydestä johtuen. Ne vaan monasti valikoituu ajamalla.

Ps. Itsellä joskus työmatkapyörässä oli WTB SST jota usea haukkui mutta oli kyseisessä käytössa yksi parhaista.

Nykyään kummassakin Spessun Romin Evo S-Works ja on tällä hetkellä paras itselle.

Mulla on WTB:n satuloista löytynyt omaan makuun parhaat: maastoon Volt ja graveliin Silverado.

Rapis
12.05.2025, 17.55
Onko jollain kokemusta Saevid Alien satulasta? Kuinka tarkkoja noi painorajat on? Mielellään ei ottais satulatolppaa hanuriin kesken ajon :rolleyes:

nure
12.05.2025, 22.56
^ Itse ajoin about 100kiloisena kauden ongelmitta, ei vaan toiminut tuo kiiltävä pinta. Kaveri kyllä kehuu...

Rapis
13.05.2025, 10.07
^ Itse ajoin about 100kiloisena kauden ongelmitta, ei vaan toiminut tuo kiiltävä pinta. Kaveri kyllä kehuu...

Ok, kiitos tiedosta! Pidetään tuo siis mietintämyssyssä potentiaalisena vaihtoehtona.

xs2jammu
21.05.2025, 12.00
Mulla on Orbea Orcassa satula kiinni tolpassa siten että satulassa on hahlo eikä kahta kiskoa ollenkkaan. Satulatolpassa on sitten pultti joka menee tästä hahlosta läpi ja pitää satulan paikoillaan. Mistä tähän satula ?

Puskis
21.05.2025, 12.08
Mulla on Orbea Orcassa satula kiinni tolpassa siten että satulassa on hahlo eikä kahta kiskoa ollenkkaan. Satulatolpassa on sitten pultti joka menee tästä hahlosta läpi ja pitää satulan paikoillaan. Mistä tähän satula ?

Kun hakee kuvia Orcasta, niin kaikissa on ihan normaalin näköinen satula. Tolppa vaihtoon?

Rawjunk
21.05.2025, 13.15
https://youtu.be/309QVV_O86M?si=1bKsfADtlM2gdZzv 2:05 eteenpäin.

Sun pitää jostain metsästää tuommonen adapteri mikä mahdollistaa normisatulan käytön.

xs2jammu
21.05.2025, 19.50
https://youtu.be/309QVV_O86M?si=1bKsfADtlM2gdZzv 2:05 eteenpäin.

Sun pitää jostain metsästää tuommonen adapteri mikä mahdollistaa normisatulan käytön.

Kiitos, tätä tietoa just kaipasin. Mulla on nyt siis tollanen monolink satula ja nyt täytyy löytää jostain tollanen adapteri perinteistä satulaa varten tai toinen monolink satula joka on vähän leveämpi kuin nykyinen että sopii ahteriin paremmin.

Zykkel
27.05.2025, 21.32
Kiitos, tätä tietoa just kaipasin. Mulla on nyt siis tollanen monolink satula ja nyt täytyy löytää jostain tollanen adapteri perinteistä satulaa varten tai toinen monolink satula joka on vähän leveämpi kuin nykyinen että sopii ahteriin paremmin.

En ole tuota monolinkkiä koskaan edes muuta kuin kuvissa nähnyt. Olisiko adapteri mahdollisesti tämä: Orbea Orca OMX Seatpost Saddle Clamp Assembly (7mm Round Rails) | Westbrook Cycles (https://www.westbrookcycles.co.uk/orbea_orca_omx_seatpost_saddle_clamp_assembly_7mm_ round_rails-26255) Harmillisesti putiikki Englannissa, mutta myy ilman Vat:a Suomeen. Postilla tulisi ja joutuisi itse netissä tullaamaan. Olen sen pari kertaa tehnyt ja aika yksinkertainen toimenpide (postilla selvät ohjeet). Kun tullaus on tehty jatkaa postilla eteenpäin vastaanottajalle. Naputtelin kokeeksi koriin.
Onhan näitä muitakin ja aika samannäköisiä. Roud ja oval kiskoilla. ORBEA Saddle Clamp (https://www.velofactory.ch/search?qs=ORBEA+Saddle+Clamp&search=)

https://img.aijaa.com/t/00684/15354607.t.jpg (https://aijaa.com/rVHh7W)

Opulus
28.05.2025, 09.28
Enpä ollut aiemmin törmännytkään tähän Selle Italian Monolink-systeemiin (joka siis ilmeisesti on täysin eri kuin Ritcheyn samanniminen?):

https://road.cc/content/news/37928-selle-italia-monolink-narrower-faster

Kyseessä on siis uutuus viidentoista vuoden takaa - ja uutuus, joka mahdollisista ansioistaan huolimatta jäi ilman suurempaa suosiota.

nure
28.05.2025, 11.43
Eikös noita yksikiskoisia ole muillakin aikoinaan ollut muttei koskaan sen kummempaa suosiota saavuttaneet?

Opulus
28.05.2025, 12.36
Juu. Ritcheyllä oli myös Monolink (tai vastaavanlainen ratkaisu jollain toisella nimellä).

TheMiklu
28.05.2025, 14.42
Orbean osia saanee tilattua Orbea kauppiaan kautta. Ja jotain suoraan valmistajan webbisivujen kautta.

Sent from my CPH2663 using Tapatalk

Fillarijeti
29.05.2025, 06.15
Yhden lenkin jälkeen on selvää, että SQ-labin elastomeerikeinu on mukavin koskaan ajamani satula. Alaselkä oli 2,5 tunnin pyörätierytyytyksen jäljiltä poikkeuksellisen tuore. Vaimennus söi tehokkaasti iskuja ja tärinää, joten railojen seuranta unohtui vähitellen lenkin aikana. Satulan korkeus-, kaltevuus- ja pituussäädöt eivät välttämättä olleet vielä millilleen tuttuja ja satulan toiminnalle optimaalisia, joten ajosta ehkä puuttui 'suhteellista' vahvuutta, mutta keskinopeus oli silti hieman taustan yläpuolella.

piki (https://www.sq-lab.com/en/products/road-bike-saddle-white-612-ergowave-active-2-1-ltd-wardy-special-57230-2065?color=900_black&variant=54914289205635&tab=description#tabs)

Harkitsin hieman myös gravelmallia, jossa on hieman enemmän toppausta ja kevlarkyljet, mutta päädyin kuitenkin pikimalliin.

sora (https://www.sq-lab.com/en/products/comfortable-gravel-bike-saddle-614-ergowave-active-2-1-57230-2022?color=900_black&tab=description#tabs)

Sivustakatsoja
29.05.2025, 07.59
^Selle Italialla on ollut tai voi olla edelleenkin joissain satuloissa jotain elastomeeria satulan ja kiskojen välissä. Mulla on ollut yksi sellainen ja se ainakin kehitti kivasti narinaa ja natinaa.

MRe
29.05.2025, 08.49
Kyseessä on siis uutuus viidentoista vuoden takaa - ja uutuus, joka mahdollisista ansioistaan huolimatta jäi ilman suurempaa suosiota.

Noissa on hieman vaikea hahmottaa sitä mahdollisesti saavutettavaa etua. Taas sarjassamme ratkaisu ongelmaan, mitä ei ole.

—-
Vaihdoin viime vuonna gräveliin Selle Italia SLR Boost Gravel TI 316 Superflow-satulan (kuka näitä nimiä keksii) kapean mallin ja se muutti kyllä mun pidempien lenkkien ajamisen totaalisesti. Sama tuli nyt maantiepyörään, vaikka puristien mielestä varmaan gravel-satula ei kuulu kestopäällysteelle.

Puskis
29.05.2025, 14.36
Noissa on hieman vaikea hahmottaa sitä mahdollisesti saavutettavaa etua. Taas sarjassamme ratkaisu ongelmaan, mitä ei ole.

Ymmärsin, että ois ainakin helppo säätää. Nyt kun on ollut pyörä trainerissa ja tehnyt satulakulmaan jotain asteen kymmenyksien muutoksia, niin jotkut tolpat on ei oo kovin hyviä siihen.
—-

Vaihdoin viime vuonna gräveliin Selle Italia SLR Boost Gravel TI 316 Superflow-satulan (kuka näitä nimiä keksii) kapean mallin ja se muutti kyllä mun pidempien lenkkien ajamisen totaalisesti. Sama tuli nyt maantiepyörään, vaikka puristien mielestä varmaan gravel-satula ei kuulu kestopäällysteelle.

Eikö saman satulan saa ilman Gravel-tekstiä, kun ostaa Endurancen? Itellä tuo ois koeajolistalla myös.

MRe
29.05.2025, 17.01
Ymmärsin, että ois ainakin helppo säätää. Nyt kun on ollut pyörä trainerissa ja tehnyt satulakulmaan jotain asteen kymmenyksien muutoksia, niin jotkut tolpat on ei oo kovin hyviä siihen.
Ok. Tosin yleensä tuo säätö on sellainen minkä tekee kerran. Ehkä trainerissa se on tarkempaa?

Eikö saman satulan saa ilman Gravel-tekstiä, kun ostaa Endurancen? Itellä tuo ois koeajolistalla myös.
Mulla on käsitys, että gräveliversio on hieman enemmän vaimennettu. Mutta kun tuo gravel-versio tuntui hyvältä, niin en lähtenyt enää sitä vaihtamaan.

Fillarijeti
30.05.2025, 17.50
^Selle Italialla on ollut tai voi olla edelleenkin joissain satuloissa jotain elastomeeria satulan ja kiskojen välissä. Mulla on ollut yksi sellainen ja se ainakin kehitti kivasti narinaa ja natinaa.

Ei oma SQ-lab ainakaan vielä ääntele. Käänsin nokkaa 4 mm alaspäin ja mukavuus parani entisestään, vaikka testasin Lidlin TMT-bibseillä. Seuraavaa kokeilevaa siirtoa mietin nyt.

Jan Ullrichin käyttämässä Sella Italia Turbomaticissa oli elastomeerivaimennus, mutta satula oli malliltaan kamala. Lisäksi on tainnut olla ProLink-systeemi. Ihan positiivista, että joku varoittelee SI:n satuloista. En enää ikinä koske yhteenkään. Siirryin niistä Velon ikuisiin satuloihin, mutta omat mallit ovat nykyisessä käytössä liian kapeita ja kovia.

Velon ja SRAMin tehtaat sijaitsevat Taiwanissa lähietäisyydellä toisistaan ja tekevät ekoyhteistyötä. Velollakin on WingBow-systeemi joissakin perussatuloissaan. 388 grammainen Velo WingBow VWB O 143 vaikuttaisi kiinnostavalta valinnalta talvi- ja kaupparatsuuni.

https://www.velosaddles.com/about/technology

MRe
30.05.2025, 18.23
Hyvä satula on kenkien lisäksi eniten henkilökohtaisista mitoista riippuva pyöräilyyn vaikuttava asia. Niiden kanssa kannattaa kuunnella omaa kehoa eikä juutuubia. Käytännössä kaikki muu voi olla sinne päin, kengät ja satula ei.

nure
31.05.2025, 11.38
^Juuri noin! Persus ja jalka ovat hyvin yksilöllisiä ja niiden kohdalla ei kannata kovasti muiden mielipiteitä kuunnella.

Zykkel
01.06.2025, 21.56
Kerron stoorin miten itselläni on näissä satulan vaihdoissa käynyt. Olen aikoinaan löytänyt itselleni lähes täydellisen satulan, sanotaan nyt 9, asteikolla 1-10. Sitten jotenkin päädyn siihen että joku netistä löytämäni satula on aivan varmasti se 10. Tilaan sen ja eihän se ole sinne päinkään. Joku 6. Mulla on sitten useita näitä vähän käytettyjä satuloita varastossa. En todennäköisesti niitä koskaan ota käyttöön ja ovat ikään kuin "varalla". Näin perustelen itselleni.

Fillarijeti
02.06.2025, 06.52
Joo, tarinoita. Kerronpa omia kokemuksia. Mulla ei ole yhtään käyttämätöntä varastossa. Kaikki Selle Italian ja muut lähikaupoista aikoinaan ostetut satulat ovat hajonneet ennemmin tai myöhemmin. Kiskot ovat menneet metallinkeräykseen ja muut osat polttolaitokselle. Sitten siirryin kaukokauppaan. Paras Selleistä oli Roselta tilattu X, joka CrMo-kiskoisena kesti kolmisen vuotta talvipyörässä. Netistä tilatut, 2000-luvun alun huippusatulat Velo Pro ja Rose Pro Gel (Velon valmistama) ovat ehjiä ja edelleen toimivia hyvällä pikipinnalla, mutta silloinhan pitäisi vaihtaa asuinmaata. Velot olivat matalan riskin kauppa, koska maksoin niistä yhteensä alle 50 euroa. RPG on hyvä hätävara sitten, kun SQ-lab antautuu, mutta siihen asti aion nauttia laajentuneesta reittivalikoimasta ja tuoreena pysyvästä alaselästä.

Fillarijeti
02.06.2025, 06.53
Velon ja SRAMin tehtaat sijaitsevat Taiwanissa lähietäisyydellä toisistaan ja tekevät ekoyhteistyötä. Velollakin on WingBow-systeemi joissakin perussatuloissaan. 388 grammainen Velo WingBow VWB O 143 vaikuttaisi kiinnostavalta valinnalta talvi- ja kaupparatsuuni.

https://www.velosaddles.com/about/technology

Mainitsin edellä Velon win-win-ympäristöyhteistyön SRAMin kanssa. Velo hankkii naapuri-SRAMilta Zippin kiekkojen ja muiden hiilikuitutuotteiden valmistuksen yhteydessä 'hukkautuvaa' hiilikuituainesta ja käyttää sitä hiilikuitusatuloidensa täytteisiin. Yhteistyö nollaa SRAMin hiilikuitujätteen synnyn. Samalla Velo pystyy merkittävästi pienentämään satuloidensa hiilijalanjälkeä.

https://www.velosaddles.com/storage/images/bCIGNhmxTqE68S3qDH68PH3gg7eTxWZMdaBR4I2a.jpg

Serpico
08.06.2025, 17.28
Kylläpä nykyään laitetaan maastopyöriinkin jo tehtaalla tosi kapeita satuloita. Tässä uudessa maaturissa oli vain 14cm leveä istuin vakiona mitä hemmettiä, eikös tuo ala olemaan maantiepyörään sopiva satula leveys? No sanomattakin oli selvää, että satula oli vaihdettava heti kättelyssä mukavampaan. Tilalle tuli Selle Royalin 210mm leveä satula. Tätä luokkaa se olisi saanut olla vakiona jo.

nure
08.06.2025, 19.30
Omasta mielestä 155 milliset joita käytän on todella leveitä mutta 210 millinen???

Zykkel
08.06.2025, 20.19
Selle Royal on jakanut satulansa karkeaan kolmeen luokaan. Tuosta kuvasta ymmärtää aivan aloittelijakin millaista satulaa voisi alkaa hakemaan. Tietenkin oma peffa sen viimekädessä määrittelee. On minullakin työ/asiointi pyörässä, joka on lähellä trekking pyörää Selle Royalin 178 mm leveä Moderate satula.
https://img.aijaa.com/t/00477/15357554.t.jpg (https://aijaa.com/mi23GG)

https://aijaa.com/mi23GG

MRe
09.06.2025, 09.12
Satulan valinta alkaa istuinluiden etäisyyden mittauksella. Se on kumma, kun tätä faktaa edelleen pidetään hifistelynä. Harva meistä ostaa kenkiäkään sen mukaan, että tuleeko ne polkujuoksuun vai tanssilattialle, koosta viis. Yleensä jos ei löydy oikean kokoista kenkää, ne jää kauppaan, vaikka olisi kuinka hip ja hop.

Puskis
09.06.2025, 09.38
^Aika monessa paikassa väitetään kylläkin, että istuinluiden mittaaminen on vähän pseudotieteellistä touhua, jos ajoasento on sellainen, ettei sen mitattavan kohdan päällä istuta. Ei toimi välttämättä silloin, vaikka katsoittaisiin jotain sqlabin muuntotaulukoita. Johtaa siihen, että ihmiset ostaa liian leveitä satuloita, joissa sitten istuvat liian edessä.

Juha Lehtinen
09.06.2025, 13.16
Istuinluillakin varmaan oma merkityksensä satulan valintaan mutta taitaa myös anatomialla minkälainen ryhti on, onko notkoselkä, köyryselkä vaiko ihan normaali. Osaako valita litteän, kaarevan tai vähän enemmän kaarevan satulan. Sitten tulee mieltymykset satulan asennuksen suhteen, pitääkö satula olla vaaterissa vaiko nokka inan ylhäällä tai alhaalla. Itse huomannut että se satula mikä tuntuu hyvältä ulkona ajettaessa ei välttämättä tunnu hyvältä trainerilla ajettaessa.

nure
09.06.2025, 14.38
^ Tuossa juuri se pointtina mitä aina maininnut, loppupeleissä kuskin persus ja mieltymykset määrittää parhaan ja sopivimman satulan.

Opulus
09.06.2025, 15.09
^ Meinaatko tosiaan että joku jossain ajaa satulalla, jota ei pidä hyvänä, toimivana ja sopivana, vain siksi että sen pitäisi jonkin säännön tai jonkun arvostelun tai jonkun bloggaajan, social media influencerin tai ajokaverin tai foorumihenkilön mielipiteen mukaan olla hyvä, toimiva ja sopiva hänellekin?

Tai - kauhea ajatellakin - että joku jossain tuntisi tarvetta luopua hyvästä, toimivasta ja sopivasta satulasta vain siksi ettei se jonkin vallitsevan käsityksen mukaan voi mitoiltaan tai muodoiltaan olla oikea?

Näiden kyselyjen ja keskustelujen tarkoitus on tietenkin vain mahdollistaa sen kuskin persukselle ja mieltymyksille parhaan ja sopivimman satulan löytämistä suuresta, muuten ehkä vaikeasti hahmoteltavasta tarjonnasta. Tai ainakin helpottaa etsimistä. Siinä puuhassa foorumitoverien kokemukset ja mielipiteet voivat olla hyödyllisempiä kuin pelkät itsestään selvyyksien toistamiset.

Koheltaja
09.06.2025, 16.50
Mittausten perusteella mulla pitäisi olla 155mm satula mutta en löytänyt siitä leveydestä mieleistä. Seuraavaksi kokeiluun SI Novus Boost Evo X-Cross 145mm, ei se vissiin ihan huono ole ollut kun on edelleen käytössä mitoitus vastoin yleistä käytäntöä. Leveys on vain yksi asia mutta se ei ole määräävä tekijä satulassa, muodolla on myös merkitystä ja se on vaan kokeiltava mikä on itelle sopiva.

Ja vaikka miten olisi sopiva satula niin kallistuksella saa pilattua paljon, omat satulat on säädetty ajotuntuman perusteella eikä vatupassilla. Säätää satulan kulmaan suuntaa tai toiseen ja kun tuntuu hyvältä niin jättää siihen. Ei tää ole mitään rakettitiedettä jos siitä ei halua sellaista tehdä.

nure
09.06.2025, 20.45
Opulus, veikkaan että moni typerys hankkii satulan noilla periaatteilla mutta kalliiksi se tulee että joku toinen määrittää persuksen/satulan sopivuuden.

Koheltaja, itsellä kummassakin Romin Evo S-Works 155millisenä ja sopii itselle, hankin perus Rominin ja ajoin sillä todeten että oli sopiva jonka jälkeen hänkin nuo versiot. En tietenkään suosittele mutta kokeilemisen arvoinen kuitenkin, voi jopa olla sopivakin.

Opulus
10.06.2025, 09.51
^ Mitenkäs eli millä perusteilla nure sitten itse hankki satulansa siinä vaiheessa kun sitä oikeaa ei vielä ollut löytynyt, kokemuksia ei laajemmin ollut eikä satuloita päässyt kokeilemaan ennen hankintaa?

Ne periaatteethan ovat vain apuväline - enkä oikein ymmärrä miten tuossa vaiheessa satulan valinta esimerkiksi merkin, pyöräkaupassa satulaan istahtamisen tai muodon perusteella olisi vähemmän typerä menetelmä.

nure
10.06.2025, 17.45
^ Eka Flite siunautui eräässä kaupassa joskus 90luvun alussa ja siitä ne vaan sitten elovuution mukana muotoutui ekaksi mieleiseksi ja ko. satulan eri variaatioita ollut ajossa useita. WTB SST oli taas työmatkapyörässä aarre ja sekin varmaan vain testauksen tulos.

Siis aivan samalla periaatteella yhä mennään ja en ole merkkiuskollinen mutta muutamaan merkkiin en koske pitkällä tikullakaan.

Jokainen toimii omien periaatteiden ja tottumusten mukaan ja kaupassa satulaan istuminen yhtä tyhjän kanssa kuin pyörän viiden minuutin koeajo parkkipaikalla.

Aakoo
11.06.2025, 07.13
^Jos nyt on vähänkään pyörällä ajanut ja tietää miltä se tuntuu, niin kyllä satulasta tietää yhdellä istumisella onko se sinne päinkään mitä haluaa. Ei ole millään tavalla yhtä tyhjän kanssa.

Ja miksi nyt ylipäätään kokemuksia pyöristä tai osista jaetaan? Jos joku tykkää satulasta X ja on kokenut satulan Y myös hyväksi, niin suurella todennäköisyydellä asia on noin jonkun toisenkin kohdalla. Ei ne persaukset nyt niin yksilöllisiä ole.

nure
11.06.2025, 08.48
^ Sinä pääset helpolla jos tuolla tavalla mieleisen löydät...

Tuosta yksilöllisyydestä kyllä eri mieltä ja kyllähän kokemuksia täytyy jakaa ja niistä sitten kaikki yhteen kerattynä voi jonkinlaisen hahmotelman kasata... Itse en koskaan ole jotain satulaa tyrkyttänyt onnen ja autuuden tienä vaan pelkästään omia kokemuksia jakanut...

MRe
11.06.2025, 09.46
Jos joku tykkää satulasta X ja on kokenut satulan Y myös hyväksi, niin suurella todennäköisyydellä asia on noin jonkun toisenkin kohdalla. Ei ne persaukset nyt niin yksilöllisiä ole.

Tältä pohjalta pitäisi sitten olla se yksi ultimate satula, joka sopii kaikille, mutta näin asia ei kuitenkaan taida olla? Persaukset on aika yksilöllisiä, varsinkin kun ottaa mukaan kaikki muutkin muuttujat fysiologiasta, ajotyylistä ja pyörän geometriasta huomioon.

Aakoo
11.06.2025, 10.09
Tältä pohjalta pitäisi sitten olla se yksi ultimate satula, joka sopii kaikille, mutta näin asia ei kuitenkaan taida olla? Persaukset on aika yksilöllisiä, varsinkin kun ottaa mukaan kaikki muutkin muuttujat fysiologiasta, ajotyylistä ja pyörän geometriasta huomioon.

Siis kuinka niin? Jos jokus sanoo vaikka pitävänsä maantiepyörässä Selle Italia SLR Boostista ja myös vaikka Fizik Argosta koska saman tyylinen, niin todennäköisesti myös joku toinen SLR:stä pitävä kokee samoin.

Copilot
11.06.2025, 10.11
En tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen, mutta kyllä mä tiedän jo pyörän päälle istumalla, että onko tästä mulle fillariksi vai onko pieni/iso, että ei ne koeajotkaan nyt ihan yhtä tyhjän kans ole.

Satula riippuu tosiaan monesta muuttujasta. Erilaiset satulat erilaisiin pyöriin. Ei mullakaan maastureissa ole sama jakkara kuin gravellissa.

Kepsu
11.06.2025, 10.29
Minulla on kaikissa pyörissä tällainen. Eli ultimaattinen satula. Ainakin minulle.
https://pic.useful.fi/7TBP8jinw.jpg
Kyllä minulla ainakin toimii joka pyörässä. :rolleyes:

nure
11.06.2025, 10.46
Nuo Sellen satulat myös toimineet vaikken juuri tuota Boost versiota ajanut, kaveri kyllä vannoo tuon nimeen.

Moska
11.06.2025, 12.21
Aspide Carbon FX nyt ja sitä ennen pari Kiina superleggeraa. Aidon leggeran voisi vielä laittaa, mutta ei tuo aspidekaan huono ole.

MRe
11.06.2025, 13.33
Minulla on kaikissa pyörissä tällainen. Eli ultimaattinen satula. Ainakin minulle.
https://pic.useful.fi/7TBP8jinw.jpg
Kyllä minulla ainakin toimii joka pyörässä. :rolleyes:

Mulla toimii tämä myös gravelissa ja nyt maantievehkeessä. Maastopyörissä sitten eri satuloita, mutta siellä harvoin istutaankaan tuntitolkulla satulan päällä.

Kepsu
11.06.2025, 14.24
Maastopyörään tuo nyt viimeiseksi tuli hankittua viime viikolla, Spessun alkuperäinen oli eikä siinä mitään vikaa ollut.

lateksi
11.06.2025, 18.19
Tässä on teille mukavuus satula. Mulla on noita useita. SDG BEL AIR
https://www.bike24.fi/tuotteet/130211?sku=476724&gad_source=1&gad_campaignid=22382487520
Ei maantiepyörään....

Koheltaja
12.06.2025, 05.45
^liian halpa ja outo merkki, menee se vähäinenkin uskottavuus jos tollasen laittaa pyörään vaikka olisi miten hyvä istua :)

nure
12.06.2025, 08.57
Tuo Bel Air tuo on vanha merkki, aikoinaan melko suosittukin ja jos se on se elämän satula niin varmaan hyvä valinta!

Copilot
12.06.2025, 09.06
Bel Air on malli. Merkki SDG. Ei kai se mikään outo merkki ole.

MRe
12.06.2025, 09.10
Mulla taitaa olla mun 29’erissa nimenomaan tuo bel-air… pahoittelut lokasuojasta, pyörä rospuuttokuosissa tuossa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250612/a7b5d1def08e7d98e2b4ece278c84f3f.jpg

Copilot
12.06.2025, 09.12
Noita Bel Airejakin on erilaisia. Omassa täpärissä tuollainen https://www.bike24.fi/tuotteet/377717

Maasturissa kyllä melko sama kunhan on penkki, jos ajotapa ei ole selkäsuorana penkissä läsöttäminen ja mönkimällä eteneminen.

marco1
12.06.2025, 09.53
Vanhoissa Bel-Aireissa oli ongelmana että kiskojen nitinä alkoi aina jossain vaiheessa.

Myöhemmiin laitoin silikonit tai liimat jo uusiin satuloihin kiskon kiinnityskohtiin ehkäisemään nitinää. Esti hetken aikaa.

nure
12.06.2025, 10.56
^Kierros jeesusteippiä toimi myös.

pööräilijä77
24.06.2025, 17.19
Vaihdetaas osastoa... eli persus kipeytyy ja uusi satula olisi kai ostettava jos ei tuota pyörän mukana tullutta saa hyväksi säätämällä.

Vastauksista päätellen ja itse ihmetellen käännetään huomio aluksi siis satulaan. Satula on "selle italia model x" jota oli jossain haukuttukin epäsopivaksi useimpien takalistolle. Säädin satulaa enemmän vaakatasoon (kun aiemmin oli aika aggressiivisesti eteenpäin kenollaan) ja tuntuma parani kivun osalta, mutta nyt tunne on, että liu'un liikaa taakse. Pientä säätöä vielä kokeillaan, mutta herkästi käyn hakemassa kyl uuden satulan kokeiluun. Onko hyviä kokemuksia "mukavista" satuloista?

nure
24.06.2025, 19.06
Kannattaa lukea noita satulajuttuja ja huomaat että vaikea määrittää toiselle toimivaa. Ja määritä "mukava"?

pööräilijä77
25.06.2025, 14.32
Kannattaa lukea noita satulajuttuja ja huomaat että vaikea määrittää toiselle toimivaa. Ja määritä "mukava"?

Juu, niin on toki haastavaa tietää mikä toiselle sopii, mutta lähinnä perusteita ja vaihtoehtoja haen kun ei kokemusta juurikaan kun ei aiemmin ole ongelmaa ollut.

Mittasin istuinluut ja tulokseksi sain 110mm joka ilmeisestikin tarkoittaa, että aika kapea penkki saisi olla
Gravelilla ajelen pääasiassa, mutta päällystettyjä teitä 90%.
Satulassa ehdottomasti mukavuus edellä ja kaikesta muusta voidaan tinkiä.

Kannattaisiko harkita sitten jotain pehmustetta sisältävää alustaa vai?

Taidan kuitenkin tilata useamman vaihtoehdon kokeiluun ja palauttaa sitten ylimääräiset.

nure
25.06.2025, 15.22
Henk.koht. en pidä pehmustetuista, ne ei takaa mukavuutta välttämättä ainakaan pitemmällä lenkillä. Itsellä kummassakin Spessun Romin Evo S-Works 155millisenä ja toimii hyvin mutten välttämättä muille suosita.

Opulus
25.06.2025, 16.44
No, sellaista voisi ajatella että kysyisit missä kohtaa satulassa tykkäät istua tai siis oletko kenties havainnut kipeytyykö persus jollain kohtaa istuessa pahemmin.

Tässä voi nyt olla myös sellainen pienellä paikkakunnalla asujan tai vannoutuneen ei-porukkalenkkifillaristin ongelma eli ei ole tarjoilla satuloita, joita kokeilemalla voisi saada jonkinlaisen kuvan siitä millainen satula voisi itselle sopia (ja samalla ehkä myös sekin millainen ehdottomasti ei).

Mutta jos pitäisi jotain ehdottaa, niin vierailu SQlabin sivuilla ja jonkin siellä 110-milliselle fillaristille ehdotettavan satulan ostaminen voisi olla yksi mahdollisuus. Myy sitten pois, jos persus ei tykkää. Tosiasia kun on että rahanmenoa on tiedossa, kunnes sopiva satula löytyy.

nure
25.06.2025, 18.26
^SQ:n ja Brooksin satulat ei kuulu suosikkeihin mutta usea vannoo niiden nimeen. Kannattaa kuitenkin kokeille.
Olisi joskus nuorena pitänyt laittaa ylös kuinka paljon on rahaa mennyt paskoihin satuloihin.

Moska
26.06.2025, 13.59
Kannattaisiko harkita sitten jotain pehmustetta sisältävää alustaa vai?

Pehmeä satula kelpaa omasta mielestäni vain hyvin lyhyeen käyttöön. Sillä saa joka paikan turraksi ja hierteille.
Tärkeintä on satulan oikea muoto ja istuinluiden alueen tottuminen, kun ne ovat ok niin pehmustettu ei juurikaan tarvitse. Satula on äkkiseltään vaikea valita, varsinkin jos ei ole ennestään kokemusta ja takapuoli ei ole tottunut

nure
26.06.2025, 16.05
^Juuri noin, pehmeässä satulassa kuski tavallaan liikkuu ja kovassa hyvin säädetyssä asento pysyy samana ja suht liikkumattomana. Pehmeä sopii hyvin asiointi ja baaripyöriin.

Opulus
26.06.2025, 16.24
^ En ole ihan varma pitääkö tuo teoria pehmustetun ja pehmustamattoman satulan erosta paikkaansa. (Itselläni ei ole pehmustetuista satuloista kokemusta aikuisiältä.)

Näkisin pikemminkin niin että hiertymisongelmat pehmustetussa satulassa pitemmillä lenkillä aiheutuvat siitä että istuinkohdat - ovat ne sitten ne oikeat luut tai eivät - painuvat pehmusteeseen, jolloin hiertymille altista kosketuspintaa syntyy enemmänkin, kun taas pehmustamattomassa satulassa - kunhan se on sopiva - istuinkohdat saattavat kyllä aluksi kipeytyä, mutta muuten persus pysyy riittävän irti tai vain kevyellä kosketuksella satulaan.

PS Lisätään tähän se vielä otsikon alle kuulumaton seikka eli joskus törmää siihen käsitykseen että bibsien pehmusteen tarkoitus olisi korvata satulasta poisjätetty pehmuste.

Pehmusteen tehtävä on pitää ihoa vastaan oleva tekstiilikerros mahdollisimman kuivana hikoilusta huolimatta ja samalla minimoida persuksen liikkeiden aiheuttama kankaan ja ihon välinen hankaus.

(Ylläoleva mielessä pitäen ei ole mitenkään kummallista että lyhyitä ja pahemmin hikoiluttamattomia ajoja varten ei pehmustetta tarvita. Tai voidaan melko huoletta rikkoa sitä sääntöä vastaan ettei bibsien alla saakeli soikoon mitään alkkareita laiteta.)

Fillarijeti
26.06.2025, 17.58
^ Vähän kärjistävä näkemys, jos ymmärsin poukkoilevalta vaikuttavan ajatuksen juoksusi. Kosteuden siirto on toki tärkeää pitkillä ja kuumilla lenkeillä, mutta minusta satulan lisäksi pitäisi arvioida myös kuskin edellytyksiä ja ajotapaa.

Minä ja joku muu väärinkäyttää vaipasta nimeä säämiskä historian takia. Joku nykyihminen on ehkä käyttänyt säämiskää ikkunoita pestessään. Samanlaista säämiskää käytettiin vielä ysärillä pöksyissä ja se pehmennettiin säämiskäöljyllä. Pehmennettynä ja liukastettuna säämiskä varmaankin esti hankaumia, mutta öljytty säämiskä oli heikko kosteuden siirtämisessä ja vaimensi niukasti.

Toinen vaikuttava asia on pyöräilijän lihaskunto. Tilanne on erilainen sohvan pohjalta tai salilta aloittavalle tai vuosikausia ympäri vuoden ajaneelle.

Löysin yläkaapin hyllyltä puoli pullollista 30 vuotta vanhaa Georges Sorelin biologista säämiskäöljyä: pyöristettynä kolmannes vettä, kaksikolmannesta lisäaineita ja 5 % sulfaatteja - vapaasti suomennettuna. Mahtaisiko toimia?

Lisätään vielä sen verran, että minulle SQ-labin keinusatula on täydellinen ratkaisu. Auto ajoi kolmion takaa päälleni jatkeella neljä vuotta sitten ja alaranka rikkoutui, joten olen vieläkin toipilas, jos tilannetta vertaa vuoteen 2020.

Opulus
26.06.2025, 19.13
Ajatuksenjuoksun poukkoilevuuden ja kenties jopa epäselväksi jäämisen myönnän auliisti, mutta toisaalta en ole ihan varma mitä kohtaa kommentissani tarkoitat, kun puhut vähän kärjistävästä näkemyksestä.

Säämiskästä en puhunut mitään. Jos olisin sen maininnut, olisin tehnyt sen korostaakseni vanhan ajan säämiskän ja nykyisten synteettisistä materiaaleista tehtyjen pehmusteiden toiminnallista eroa. Kiitos sen, todella pahat persusongelmat ovat lähestulkoon kadonneet harrastelijatasolla ja jääneet harvinaisiksi tapauksiksi prokuskienkin ja ultramatkoja ajavienkin keskuudessa.

SQlabin satulat nostin esiin juuri siksi että vaikkeivät kaikki niihin ihastukaan, niin huomattavan monille ne ovat osoittautuneet ongelmattomiksi. Poikkeuksena ehkä sellaiset kuskit, jotka tykkäävät niin sanotusti istua satulan nokalla.

pööräilijä77
27.06.2025, 12.01
Pyöräiltyä on tullut sen verran, että tottumattomuudesta tuskin on kyse vaikkakin tänä vuonna ehkä enemmän kuin aiemmin. Myöskään sohvanpohjalta en ole pyörän selkään hypännyt vaan monenlaista muutakin urheilua tulee suoritettua aktiivisesti.
Ihan mielelläni laitan tarvittaessa euroja tiskiin jos sillä pääsen kivuista eroon ja pyöräily muuttuu taas mielekkääksi! :)
Tilasin eilen pari satulaa, josko siitä löytyisi apua ongelmaan (kiitos muuten tuosta vinkistä Sqlabin sivuille)!

Kepsu
27.06.2025, 12.24
^Oletko kokeillut laskea satulaa? Esim. jos aluksi vaikka lasket sitä sentin ja käyt ajamassa. Eihän tämä tietenkään täysin sopimattomaan satulaan auta. Mutta kuten tuolla aiemmin sanoit että satula on ollut kovasti etukenossa niin minulle se vihjaa että korkeuttakin on liikaa.

pööräilijä77
27.06.2025, 13.08
^Oletko kokeillut laskea satulaa? Esim. jos aluksi vaikka lasket sitä sentin ja käyt ajamassa. Eihän tämä tietenkään täysin sopimattomaan satulaan auta. Mutta kuten tuolla aiemmin sanoit että satula on ollut kovasti etukenossa niin minulle se vihjaa että korkeuttakin on liikaa.

Ehdin jo laskeakin satulaa (vaikka tarkistusmittauksen perusteella oli kyllä ihan ok korkeudella). Tuo vaakatasoon (tai lähes) säätäminen paransi mielestäni tilannetta, mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.

nure
27.06.2025, 13.57
Fillarijeti, totu siihen että Opuluksen ajatuksenjuoksu välillä tuollaista tajunnanvirta tasoa ja suoraa vastausta turha odottaa.

Satulaa kannattaa kokeilla pari sataa kilsaa ja jos senkin jälkeen tuntuu paskalta niin sitten skippaa, ensi vaikutelmien ei kannata antaa vaikuttaa.

Kepsu
27.06.2025, 14.21
Ehdin jo laskeakin satulaa (vaikka tarkistusmittauksen perusteella oli kyllä ihan ok korkeudella). Tuo vaakatasoon (tai lähes) säätäminen paransi mielestäni tilannetta, mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.
Mistä tämä ok mitta on saanut alkunsa? Kannattaa kuitenkin laskea satulaa ja kokeilla. Ei maksa mitään.

MTB Engineer
27.06.2025, 14.54
Ajoin aikanaan satula etukenossa juur hankaumien takia, mutta tässä nyt pari viime vuotta kokeillut eri juttuja ja huomannut, että tärkein on satulan korkeus ja oikean mallinen satula. Mulle eivät esim. kuperat penkit sovi, ei sitten millään, joten ajan nyt Ergonin satuloilla. Istuinluiden välin perusteella valinnut heidän kapeaa päätä ja on toiminut hyvin. Satulan korkeuden säädän niin, että polvi jää jalka suoristettunakin hieman kulmaan. Tämä on vaikea tehdä ns. fiilispohjalta, koska ihminen yrittää luonnostaan kurottaa polkimelle, johon ei kunnolla yritä. Videolla sivusta kun ajat näkee aika hyvin ja myös takaa: Lantio ei saisi heilua puolelta toiselle kovin paljon ja jalkaterä jalka ala-asennossa saisi olla suurin piirtein vaakatasossa. Huomasin, että olin itse ajanut vuosia n. 2cm liian korkealla satulalla. Sen korjauksen jälkeen ei ole enää ollut hankausongelmia.

Kepsu
27.06.2025, 15.48
Tätä juuri tarkoitin.

Nikolas Ojala
07.08.2025, 19.56
Mutta synteettistä (siis ei nahkaista) satulaa edelleen etsiskelen. Kestävyys ja säänkestävyys ovat tärkeitä, kuten myös ergonomia (ts. istumamukavuus ja terveellisyys).

Hieman kiinnostaa satula: Ergon SM Comp Men

usko juntunen
08.10.2025, 17.04
Kulunneen kesän ajellut tällaisella WTB Volt satulalla: https://www.bike24.fi/tuotteet/355591 todeten sen sopivan erinomaisesti omalle peffalle.
Aiemmin käytössä olleet Bontragerin jakkarat tuntuvat aika kolhoilta tähän verrattuna, joten tulossa on 2kpl samanlaisia.
Nyt vain pieni kysymysmerkki kuin pelittää pyöreillä kiskoilla oleva satula Bontragerin hiilaritolpissa jossa ovaalit kiiinityspalikat. Kyseessä maastopyörät.
Pyöreillä kiskoilla olevaa satulaa mallailin ovaali kiinittimiin ja kyllähän sen kiinni saa, mut ajokokemusta ei vielä ole.
Yksi pyöreilla kiiinityskilkeillä oleva tolppa löytyi ja sitä olen kierrättänyt satuloineen pyörästä toiseen.

Onko kellään kokemusta edellä kuvatusta kombosta?

Marsusram
08.10.2025, 17.55
^Volt satuloita on ollut OEM -versioina pyörissä jo yli 10 vuoden ajan, mutta tuo viimeisin pintamateriaalin ja pehmusteen kombo tuntuu toimivimmalta.
Päältä puristavat kiinnikkeet tolpissa toimivat sekä ovaaleilla, että pyöreillä kiskoilla. Sivulta puristavissa tulee ongelma tukivoimien kohdistumisessa.

usko juntunen
08.10.2025, 18.29
^ Mainitsemani Bontrager tolppien kiinnikkeet ovat juuri noita sivulta puristavia ja siksi heräsi epäilys. Tolpat on hyväkuntoisia ja keveitä niin haluasi jatkaa niiden käyttöä.
No pitää laittaa testiin lähipoluilla kunhan saan satulat kotia. Ajo normaalia maastossa ajamista, ei mitään rankkaa ryskäämistä ja kuskin paino n. 70kg.

usko juntunen
15.10.2025, 18.16
Nyt on tässä(kin) rojektissa siirrytty pirtinlattialta ulkoilmaan. Muutaman tunnin mtb lenkki takana edellä kuvatulla virityksellä toistaiseksi ilman ongelmia.
Pyöräytin satulan kiskoihin kierroksen gorillateippiä, kun sovitteluvaiheessa kuului pientä narinaa kiinnityskohdasta.

Jokohan sitä alkaisi voltti kuskiksi kun on kolmassa pyörässä Volt satula.

nure
15.10.2025, 18.37
Osa päältä puristavista kylläkin joko/tai kiskoille, kylläkin clampin vaihdolla saa toimimaan kumpaisen kaltaisilla kiskoilla.

Itsellä ollut kumpaisen kaltaisia tolppia ja ainakin Ritcheyn sivusta puristava yhden pultin versio toimi +100kiloisella hyvin.