Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Satula vaihtoon

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7

kurvaaja
10.06.2019, 14.49
Mulla on käytössä ISM peloton (nykyään PS 1.1) ja se auttoi merkittävästi aiempien perinteisempien satuloiden kanssa koettuun alakerran puutumiseen. Ongelmaksi on muodostunut se ettei iho istuinluiden kohdalla tahdo kestää istumista puolta tuntia-kolmea varttia pidempään. Kävin talvella bikefitissä ja se auttoi muuten kyllä muttei tuohon ahterin arkuuteen. Onko muilla ongelmia ihoarkuuden kanssa? Olen kokeillut muutamia pöksyjäkin. Ei apua. Pitäiskö vaihtaa chamois cream tai ajaa perse kuivana? Iho punoittaa lenkin jälkeen istumakohdasta, onneksi ei mene rikki kuitenkaan.

Iho-ongelmaa täälläkin. Valkovaseliinia olen vetänyt ennen lenkkia, en tiedä onko siitä mitään apua.. Miettinyt myös mikä mahtaa olla karvan vaikutus asiaan? Lenkin jälkeen punoitukseen/näppyihin sitten Bepanthenia, joka tehoaa uskomattoman hyvin.

hphuhtin
10.06.2019, 15.14
Olen paikallistanut itsellä ahterin arkuuden ja näpyt yhdellä tietyllä pyöristäni ajamiseen, oli rasvaa tai ei, joten penkki on vahva epäilyksen kohde syyllisenä. Aion kokeilla eri penkkejä.

Firlefanz
10.06.2019, 16.10
Väittävät että hienojakin chamois cremejä voi laittaa liikaa. Vaikka on luonnollista ajatella että pikkaisen liikaa ei voi olla haitaksi, se saattaa itse asiassa lisätä hankautumista ja aiheuttaa sitä kautta iho-ongelmia.

Sopiva määrä on yllättävän pieni, pari sormenpäällista pikemmin kuin kourallinen, ja kannattaa ehkä kokeilemalla hakea pienintä riittävää määrää.

Marsusram
10.06.2019, 16.35
Sellainen huomio tuli omalla kohdalla SDG Bel Air 2.0 satulasta, että tuntui profiililtaan sopivan levyiseltä ja muotoiselta, tiellä ajettaessa toimii.
-mutta takaräystäs nousee ylös, mistä tuli epämukavuutta maastossa.
Satula on muotoiltu tarpeeksi pyöreäksi, jotta taakse ja eteen siirtyminen eivät ole mahdottoman hankalia, vaikka perän nousu vastustaa enemmän.
Eniten harmitti kun pyörän keikkuessa juurakossa räystäs tuuppii takamukseen ja heittää painoa eteenpäin tangolle kun tarkoitus olisi ajaa kevyellä keulalla.
Vaihtoon.

jcool
23.06.2019, 12.15
Moikka,

Ostinpa uuden satulan - Specialized Toupe Comp Gel. Pika-arvio satulasta on ihan huippu! En ole pitemmällä matkalla vielä testaillut, mutta pari tuntia menee ihan helposti ja ilman pehmustettuja ajohousujakin. Loistavan napakka ja tarjoaa hyvän tuen istuinluille. Ei tarraa kiinni ajohousuja tai ei ole jotakin röpelö kuviota haittaamassa istumista. Mukava ajaa, kun satula ei ahdista mistään tai aiheuta painetta. Satula on krossarissa ja oli tarkoitus löytää vastaava satula, kuin Specialized Phenom Comp Gel, jota ei enään saa mistään. Viimeisin vuosi ko. Phenomille on varmaan 2013, jolloin sitä vielä oli saatavilla. Phenom on minulla maantie fillarissa ja sillä ajaakin esim. 6 tuntia ilman mitään ongelmia. Ei puutumista tai mitään muutakaan ongelmaa. On huippu satula. Mä testaan vielä tuon Toupen maantie pyörässä, koska sehän voi olla jopa parempikin, kuin tuo Phenom. Krossarissa oli jonkin aikaa Spessun Power satula, mutta ei se toiminut minulla yhtään. Tuo Spessun Phenom toimii myös maastopyörässä. Toupessa on karvan verran pyöreämpi muoto varsinkin istuinluiden vierestä ja tuntuu paremmalle peräkkäisinä päivinä. Phenom painaa toisen päivän ajoissa hiukan alussa, mutta unohtuu aika äkkiä. Phenom on ehkä vähän tasaisempi ja toki kovempi, kuin Toupe. Toupe onkin enemmän maantie satula. Maastossa oon vannoutunut Brooks Cambium Carved satulan fani, koska se joustaa ja tarjoaa helpotusta selälle. Muutenkin loistava tuo Brooks istua ja ajaa. Aikoinaan olin jo hylätä tuon Brooksin, kun se oli niin "kova". Onneksi löytyi asento, jossa Brooks alkoi toimimaan, eli karvan verran pitää olla takakenossa.

Ohessa minun TOP kolme satulaa: 1. Specialized Phenom Comp Gel, 2. Brooks C17 Cambium Carved ja 3. Specialized Toupe Comp Gel.
Kaksi parasta satulaa toimii maantiellä ja maastossa. Molempia käyttänyt ihan ristiin eri pyörissä ja hyvällä menestyksellä! Toupe voi nousta vielä ykköseksi, mutta liian aikaista sanoa vielä.

1aloittaja
30.06.2019, 00.50
Kiitos asiantuntijalta vaikuttavasta selvityskommentistasi.

Nyt on mennyt taas reilu vko lisää ’heilurin’ tunnottomuuden kanssa ja sain hermotautien erikoislääkärin, neurologin, turkulaisesta isosta yksityisestä terveyspalvelusta soittamaan mulle.
Hän kuunteli asiallisesti kertomani, vaikka seuraava potilas jo odottikin oven takana. Joten kiitos hänellekin.

Mutt sitt... kuunneltuaan totesi, ett olis ehkä syytä tulla näyttämään (’varusteita’).
Joten kysyin, ett onko hermon/-jen paranemiseen/korjautumiseen jotain hoitoa?
Johon hän: ”voidaan tutkia... ja silloin sitt miettiä”...

Eli johtopäätöksenäni, ett eipä taida juurikaan olla muuta kuin odottaa, kun hän vielä lisäsi että ei olisi syytä pyöräillä ennen kuin tunto on palannut (mahdollisesti...)
Sen kun, hänenkin sanomansa mukaan, ”PITÄISI” palautua
Oli siis samaa mieltä kanssani, että pitäisi, juu - tosin hän uskotteli, mutt minä toivon...

Joten satulaan kantsii oikeasti kiinnittää huomiota eikä vain luottaa vanhoihin arvostettujen valmistajien tuotteisiin, vaikka ne olis miten hienoja tahansa ...tai joskus olleet... Tieto kun on siltäkin osin lisääntynyt mm kokemusten myötä.

Polkijan perä kun ei ole satulaa varten, vaan satulaa vasten

Ps. Totaalitunnottomuuteen eli hermon vaurioitumiseen ei olemassa hoitokeinoa.
Eli ei voi muuta kuin odottaa ja toki toivoa, että hermo korjautuisi omia aikojaan...

Vanhaan juttuuni ikävä uutinen, johon liittyen satuin just lukemaan lehtikirjoituksen, vaikka olikin vanhan ip-lehden kirjoitus... minkä arvon sellaiselle kukin sitten antaakin, mutt mulle kävi just niin kuin siinä varoitettiin...
johtuiko sitten kovasta satulasta vai jousittamattomasta pyörästä tai satulatolpasta, en tiedä

https://www.iltalehti.fi/syopa/a/2014070918476097

Mutt mulla todettiin neljä kk hermovaurion jälkeen agressiivinen, laajalle luustoon levinnyt eturauhassyöpä
Jatkan taas kuitenkin pyöräilyä, mutt oon hankkimassa jousitetun satulatolpan ja pehmeämmän ’kaksihaaraisen’ satulan...

Ps. Hermovaurio sinänsä korjautui itestään pitkän, neljä kk, odottelun jälkeen ...ja syöpä kk sen jälkeen...

Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan

Moska
30.06.2019, 06.35
Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan

Nimenomaan käytön mukaan, eikähän satulan pitäisi olla kapea, vaan oikean levyinen ja muotoinen. Jos jokin paikka mene turraksi, saatikka tunnottomaksi, niin pitäisi hälytyskellojen soida.

Omaan maantiepyörään jouduin penkin vaihtamaan, koska vakiopenkki painoi, niin että meni vehkeet turraksi. Itselle auttoi suurinpiirtein saman levyinen, mutta halkiolla oleva, kova penkki. Kaksi versiota ollut tuon tyyppisiä käytössä ja molemmat toimivat hyvin. Ensimmäinen vaan meni rikki, niin joutui vaihtamaan uuteen. Ensimmäisessä ei ollut pehmusteita ollenkaan ja nykyisessäkin vain nahka kuidun päällä.

Cyclon vakiopenkki sitten sattui olemaan oikeinkin hyvin toimiva, pehmeämpi ja keskeltä syvennetty jakkara. Toki cycloillessa tulee enemmän liikuttua pyörän päällä.

1aloittaja
01.07.2019, 21.39
Vinkkiä please kelvollisesta ’kakshaaraisesta’ satulasta ois kiva saada, kun en ole alan tuntija.
Mutt haluaisin leveän, istuttavan silikoni, tms, pehmeän ...persystävällisen mallin, koska istun sillä ajaessani, enkä vain ’tuntosarvena’ käytä... mummonpyörän mallisella city-pyöräksi kai nykyisin nimiteltävällä sähköavusteisella ajelen
Painoni n 77 kg näin kesä-pizza-aikana...

SBIAN
01.07.2019, 23.07
Näyttäis olevan uudet Ergon satulamallit ihmeteltävän leveitä ja kapeampia ei edes ole saatavilla määrätyissä satuloissa jotka on tarkoitettu esim. MTB käyttöön, onko nyt sitten niin että onkin huomattu että leveämpi satula ei sittenkään ole paha. Onhan selvä että mitä pystympi on ajoasento sitä leveämpi saa satula olla eli tällä kohtaa istuinluiden leveys mitta ei anna oikeaa tulosta. Eli ei kannata pelkästään tuijottaa tuota istuinluiden leveysmittaa vaan pitää huomioda myös ajoasento.

https://ergonbike.com/en/product.html?a=saettel#smmen-44001307

marco1
02.07.2019, 14.02
^tarjonta riippuu vähän miten tuota Ergonin sivustoa napsuttelee, minulle sieltä tupsahti esille 144mm leveä MTB-satula joka on aika tavallinen leveys. Leveyden viimeiset millit ei ole kovin merkittäviä, riippuu pitkälle vastakappaleen muodosta osuuko sinne reunaan mitään.

ranttis
02.07.2019, 15.08
Minulle linkistä aukesi 160mm versio ergosta ja ei tuo nyt niin tavaton ole. Spessun poweria on 143, 155, 168mm versioina. Itse käytän näistä kapeinta.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

SBIAN
02.07.2019, 15.50
Niin jos takapuoli on kuin tukkihevosella:) mutta aika iso on tuo kokojen ero 144mm pienin ja isoin 160mm niin ajattelis että ei tuo leveysmitta niin nokon nuukaa ole mitä usein annetaan ymmärtää kun monelta valmistajalta löytyy jopa 4 kokoa ja kapein 130mm ja siitä 5mm välein leveämpää.

Jouko
15.07.2019, 22.00
Kyllä täytyy nyt tätä Fizik Antaresia kehua. Pyörittelin sen päällä tänään 8 h. Vaikka perse väsyi, niin olisi voinut vielä jatkaakin. Jesh!

callahan
14.08.2019, 16.03
Hyviä vinkkejä satuloista, sen verran sanoisin kun eräät lausahtaa "vaatii vähintään tuhat km jne... ennen kuin hanuri tottuu" niin varmasti tuossa totuutta mutta kyllä tosi huonon, tai sanotaanko sille omalle perseelle tyystin sopimattoman satulan tunnistaa jo lyhyen ajon jälkeen. Toki kaikki maksaa ja ei noita satuloita läheskään kaikki heti rupea uuteen fillariin vaihtamaan. Viime kesänä pyöräilyn aloittaneena homma meinasi lopahtaa alkuunsa kun jo vartin jälkeen hanuri tulessa. Seuraavana päivänä sama ja vielä seuraavanakin. Lueskelin täältä ja suositusten perusteella pistin erään tunnetun merkin tilaukseen. Ajomukavuus nousi 100%, vieläkin tuntuu jottei toi oo ihan se oikea (muotoiltu malli) joten edelleen täältä katselin ja pistin nro 3 tilaukseen (tasaisempi malli) ja kokeilen sitä toivoen parasta :)

Ja kyllä, istuinluiden leveyden selvitin jo viime kesänä sekä satulan muut säädöt (vaateri sun muut) ja verrattain laadukkaat pöksytkin löytyy.

ranttis
14.08.2019, 16.56
Kerro mitä satuloita olet kokeillut ja miten sopi. Jos asustelet kasvukeskuksissa niin on liikkeitä jotka antaa koeajoon. Esim. Tampereella Signature. Vaikka satula itsessään sitten maksaisi 1-20e enemmän kuin halvimmassa nettikaupassa niin on se halvempaa kun arvalla tilailla netistä.

callahan
14.08.2019, 18.29
Kerro mitä satuloita olet kokeillut ja miten sopi. Jos asustelet kasvukeskuksissa niin on liikkeitä jotka antaa koeajoon. Esim. Tampereella Signature. Vaikka satula itsessään sitten maksaisi 1-20e enemmän kuin halvimmassa nettikaupassa niin on se halvempaa kun arvalla tilailla netistä.

Toimintatapani ei ole se fiksuin, sen myönnän. Toi signature näyttäis olevan hyvällä paikalla kotini suhteen, siinä lähimain on firman käyttämä hierontapaikka joten vois poiketa samalla kertaa... Tossa canyonissa oli ekana joku sellen satula joka siis ei sopinut mulle, seuraava oli Fabrik scoop radius 142 mm (aika ok) ja nyt tulee Fizik antares R3 versus...

Jos ei toi vika tunnu hyvältä ni meen tonne liikkeeseen... (tiedätte sen siitä että täällä joku myy fizikiä halvalla ja vain koeistuttuna) ;)
saatanhan toki olla hiukan kärsimätönkin kun en ole kokeillut tota fabriki muuten kuin ihan vaaterissa, jospa se jokusen millin kallistus suuntaan tai toiseen auttaisi... no en silläkään ole vielä vesilintua heittänyt.

ranttis
16.08.2019, 20.17
Tämä on ihan yksilöllistä mutta minulla tuskin nuo mainitut satulat toimisi. Maantiepyörän satulan kohdalla osui ensimmäinen Signaturessa ehdotettu satula kohdilleen kun vein sinne näytille pari satulaa millä olin ajanut ja kerroin mikä on ongelma. Valinta oli spessun power jonka kanssa ei ole puutumisongelmia kriittisillä alueilla.

Tri-käyttöön satuloita testailin heiltä varmaan 5 ennen kuin löytyi sopiva siihen käyttöön. Olin jo kyllä pari vuotta aiemmin ostanut semmosen jokseenkin toimivan hieman liian hätäisesti. Tänä vuonna tehdyt testit eri satuloilla siis auttoi ja löytyi parempi.

Eli ei kun kokeilemaan. Satulan hyvyyttä et pysty todistamaan vartin testiajolla mutta kyllä mä yhden tri-satulan pystyin 2min perusteella sanoon että aivan karmee omalle ahterille. Annoin sille vielä 2x30min mahdollisuutta ennen kuin laitoin sivuun. Eli kyllä huonon satulan voi nopeastikin selvittää eikä pidä rimpuilla liikaa.

kurvaaja
26.09.2019, 08.33
Siitä talveksi satulaa vaikka maantielle? https://www.lidl.fi/fi/p/syyspyoeraeilijaen-suosikit/wittkop-laemmitetttaevae-polkupyoeraensatula/p19922

JackOja
26.09.2019, 08.42
^kaikkea se kiinalainen tekeekin kun pyydetään :eek:

"Mukavan" näköinen. Ja 2500 mAh, tuotahan voisi lämpimällä kelillä käyttää virtapankkina, onkohan virran ulosottoa?

kervelo
21.03.2020, 22.48
Selle Italian kolmekymmentä vuotta sitten esittelemä Flite on tänään päivittynyt. Uutuudesta kuvia täällä: https://www.selleitalia.com/en/news-en/the-new-flite-boost-high-performance-resistance-and-comfort/

paaton
22.03.2020, 08.15
Selle Italian kolmekymmentä vuotta sitten esittelemä Flite on tänään päivittynyt. Uutuudesta kuvia täällä: https://www.selleitalia.com/en/news-en/the-new-flite-boost-high-performance-resistance-and-comfort/

Näyttääkö nuo kaikki leveiltä? Minulla on yksi vanha 130mm flite ja sen lähes yhtä hyvä kuin arione.

kervelo
22.03.2020, 09.32
Näyttääkö nuo kaikki leveiltä? Minulla on yksi vanha 130mm flite ja sen lähes yhtä hyvä kuin arione.

Flite näyttää jatkossa olevan tarjolla kahdessa koossa, kuten moni muukin SI:n satula: S 135mm ja L 145mm.

Trecu
10.04.2020, 15.20
Olipa ylltys kuinka paljon eri satuloissa on kiskojen mutka kohdilla eroja?
Kolmessa satulassa jopa 2cm ja tästä johtuen yksi menee uusiksi koska sitä ei saa tarpeeksi taaksepäin.
Miittailin ja säätelin kolme kertaa yhden pyörän satulaa luullen että mittasin väärin ennen kuin tajusin että niissä on noinkin paljon eroja?
Pro satulassa kiskon mutkasta satulan kärkeen 11cm
Spessun 12cm
Bilteman 13cm

Puskis
10.04.2020, 16.13
Minkälaisia tolppia sulla on käytössä?

Ite oon tykästynyt näihin: https://www.bike24.com/p2343091.html Setbackia on 25mm, mikä on reilusti enemmän kuin useimmissa muissa. Lisäksi säätö on helppo ja tolppa näyttääkin hyvältä. Samaa tolppaa saa myös kirkkaana nimellä Ritchey Classic.

Trecu
10.04.2020, 16.55
Minkälaisia tolppia sulla on käytössä?

Ite oon tykästynyt näihin: https://www.bike24.com/p2343091.html Setbackia on 25mm, mikä on reilusti enemmän kuin useimmissa muissa. Lisäksi säätö on helppo ja tolppa näyttääkin hyvältä. Samaa tolppaa saa myös kirkkaana nimellä Ritchey Classic.

Nyt kyseisessä pyörässä on tuo Konan satulaputki ja muissa suurin piirtein samaa mallia Trekin ja Feltin tuotantoa.
https://2016.konaworld.com/unit.cfm
Tuo bilteman satula on itsellä liian kapeakin et menee vaihtoon. Mutta tuo kiskojen mutkienkin ottaminen huomioonon uusi asia ja pitää selvittää tai sitten vaihtaa satulatolppaa

Puskis
10.04.2020, 17.06
Muistaakseni Kona Roven alkuperäisessä tolpassa oli setbackia 10mm ja luultavasti toi Unitin tolppa on suunnilleen sama. Mut joo, satuloiden kiskoissa on eroja myös. Esim. Brooks b17 on ongelmallinen, enkä saa sitä edes Ritcheyn tolpalla ihan niin taakse kuin haluaisin.

WECLIMITS
12.04.2020, 10.04
Posti toi todennäköisesti urani kalleimman satulan koskaan. Vaihtaessani totesin, että eihän nämä tolpan satulakiinnittimet mahdukaan kiskon ympärille. Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä. Voihan nöösin nöösit.

Pyörässä, johon satulaa kaavailin, on valmistajan oma tolppa ja ainakaan netistä en löytänyt siihen sopivaa "saddel rail clamp". Eli ratkaisu taitaa olla vanhempaan pyörään sopivalla clampilla varustetun kuitutolpan osto.

Harrastaminen on kivaa ja speksailu ja omatoiminen oppiminen ja tekeminen jos mahdollista vielä kivempaa, mutta lompakon päälle se ottaa.

Moska
12.04.2020, 10.31
Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä.

Tietämättä tarkemmin systeemistäsi, niin auttaako pidemmät pultit?
Käsittääkseni ala- ja yläpinnat on saman muotoiset oli sitten pyöreä tai korkea kisko, tai ainakin olen itse ajanut semmoisella kombolla jo reilu 10tkm.

WECLIMITS
12.04.2020, 10.41
^ Tässä kohtaa tuosta ei valitettavasti ole apua. Yläpuolen puristus tulee ikäänkuin sivulta, jolloin tuo 9,3 mm korkeussuunnassa tulee oleelliseksi. Tsekkaan vielä valmistajan sivut toistamiseen, jos se sieltä kuitenkin (fingers crossed)...

TERU
12.04.2020, 12.15
Oliskohan tästä mihinkään tai löytyiskö nykyiseen ihan oma
https://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-wcs-carbon-single-bolt-clamp-kit-7-x-9%2C6mm-37191

WECLIMITS
12.04.2020, 12.32
Tämä voisi malliltaan hyvinkin toimia. Toki sovitus voi helposti leveys tai korkeus suunnassa heittää muutaman millin ja se on sitten siinä.

Tolpan valmistajalta (Ribble) löytyi 7x9 millinen clamp kun satula siis 7x9,3. Laitoin tilaukseen. Kuituhan antaa foorumin mukaan periksi...

Qilty
23.04.2020, 07.10
Posti toi todennäköisesti urani kalleimman satulan koskaan. Vaihtaessani totesin, että eihän nämä tolpan satulakiinnittimet mahdukaan kiskon ympärille. Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä. Voihan nöösin nöösit.

Pyörässä, johon satulaa kaavailin, on valmistajan oma tolppa ja ainakaan netistä en löytänyt siihen sopivaa "saddel rail clamp". Eli ratkaisu taitaa olla vanhempaan pyörään sopivalla clampilla varustetun kuitutolpan osto.

Harrastaminen on kivaa ja speksailu ja omatoiminen oppiminen ja tekeminen jos mahdollista vielä kivempaa, mutta lompakon päälle se ottaa.Mistä satulasta kyse?

WECLIMITS
23.04.2020, 08.41
​PROLOGO Scratch M5 PAS Nack

Qilty
23.04.2020, 09.06
​PROLOGO Scratch M5 PAS NackEipä mulla tähän mitään apua ollut, se selvisi tuo NACK on joku prologon kisko "standardi". Samaa satulaa olis ollut myös 7mm Tirox kiskoilla että mikäli vaihto oikeus on...

Sillä alunperin kysyin kun itse meinasin innoissani ostaa tarjouksesta Ritcheyn satulan kunnes selvisi että vaatii omanlaisen kiinnityksen

Edit.
TERUn linkin clamppi pitäis olla se oikea, jos vaan tolppaan sopii

WECLIMITS
27.05.2020, 17.53
Saattaa olla, että olen ainoa suomen kielellä maailmassa operoiva henkilö, jolle tällä tiedolla on merkitystä mutta viedäkseni tapauksen päätökseen..

Ribblen erikseen tilattava 7x9 saddle clamp sopii hyvin Prologon 7x 9,3 nack kiskolle. Voisi toimia jopa 7x9,6 kiskoille, sen verran väljää on.

brilleaux
02.06.2020, 10.53
Taitaa se vaan olla niin että en mä saa tuota GB:n Galibieria sopimaan mun ahteriin, 300km nyt hierottu ja ei.
Kaivettava vielä vanha Spessun Henge Comp esille ja testattava.
Mulla vaan on nyt joku fiksaatio ruskeaan satulaan. :rolleyes:

Omaako joku kenties kokemuksia Selle italian Novust Boost Gravel heritage superflow (https://www.selleitalia.com/en/saddles/novus-boost-gravel-heritage-superflow-s/)satulasta?
Näyttää siltä että mun satulassa tulee olla joko halkio tai ura(henge), muutoin puutuu meisseli.

Ongelma on se, että mun vanha Henge alkaa näyttää jo kulumisen merkkejä, ja uudemmat Henget ei ole yhtä hyviä. Pari niitä on varastossa.
Vanhaa mallia (http://sellonpyora.fi/products/specialized-henge-comp/) ei näytä oikein löytyvän 130/140millisenä enää.
Tai onko Spessulla nykymallistossa satulaa joka menis lähelle tuota vanhaa Henge Compia ominaisuuksiltaan?

sf12
02.06.2020, 11.28
Itse korvasin Hengen Phenomilla ja tyytyväinen olin. Muistaakseni noi oli suht samanlaisia.

JackOja
02.06.2020, 11.41
Itse korvasin Hengen Phenomilla ja tyytyväinen olin. Muistaakseni noi oli suht samanlaisia.

Hassua, minusta Henge on hirvein satula ikinä ja Phenom taas mitä loistavin. Minusta siis varsin erilaiset.

brilleaux
02.06.2020, 11.50
Hassua, minusta Henge on hirvein satula ikinä ja Phenom taas mitä loistavin. Minusta siis varsin erilaiset.

Riippuu kai myös Hengestä; mulla on niitä 3 ja yksi on sellainen jonka olemassaolosta ei edes tiedä ajaessa. Toiset 2 taas ihan hirveitä. Toki se paras on myös kapein.
Ja sitä vanhempaa mallia.

sf12
02.06.2020, 11.53

Riippuu Hengestä ja Phenomista, noi on muuttunut molemmat vuosien varrella.

JackOja
02.06.2020, 11.56
^juu kaikki riippuu kaikesta. Phenomiakin on eri malliversioita, joista kaikki itsellä käyneet ovat olleet erinomaisia. Kun taas yksi Henge-kokemus riitti mainiosti, ei tarvitse kokeilla olisiko joku Henge hyvä.

Ja kaikillahan on se oma perse satulaa lähinnä. Oma perse ei ole kovin nirso, monenlaiset satulat ovat olleet passeleita, mutta Henge ei.

brilleaux
03.06.2020, 07.38
Jos mä nyt oikein katsoin niin Spessun satuloita ei enää saa 130mm, 143 on kapein? Onko evoluutio muokannut persuuksia?

sf12
03.06.2020, 09.07
Jos mä nyt oikein katsoin niin Spessun satuloita ei enää saa 130mm, 143 on kapein? Onko evoluutio muokannut persuuksia?

Taitaa ne kapeimmat olla poistumaan päin. Satulat on myöskin lyhentynyt vuosien saatossa.
Yksi mitä kannattaa kokeilla, on Spessun Power. Tuota käytetään maastopyöristä maantiepyöriin, korkeassa ja matalassa ajo-asennossa.

brilleaux
03.06.2020, 09.22
Taitaa ne kapeimmat olla poistumaan päin.

Voisi tässä yhteydessä sanoa että melko hanurista.
Eli tässä pitää alkaa leventämään istuinluita. :rolleyes:

https://media.giphy.com/media/uxXNV3Xa7QqME/giphy.gif

Mullahan siis on myös 143mm Henge ja ei toimi.

Divi
03.06.2020, 10.20
Kuvittelisin että dropperilla on osuutta asiassa. Satulan kapeudesta oli apua ilman hissitolppaa.
Eilen viimeksi päivittelin että gravelissakin pitäis olla hissitolppa kun ei läskin reidet tahdo lipua L/XL kokosesta Ergon SMCstä ohi.

Juha Lehtinen
03.06.2020, 11.01
En tiedä onko vuosikymmenet muokanneet anatomiaani mutta esim. 20-vuotta takaperin sopivan satulan löytäminen oli helpompaa kuin nyt 56-vuotiaana. Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

kervelo
03.06.2020, 11.50
...Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

Minäkin olen noita uusia Fliteja odotellut ja nyt niitä alkaa viimein näkyä kaupoissa. Miten kokemuksen perusteella vertaisit uutta 2020-mallia edelliseen malliin: pituus tietty hiukan lyhentynyt, mutta löytyykö jotain mainittavaa?

Juha Lehtinen
03.06.2020, 12.06
Minäkin olen noita uusia Fliteja odotellut ja nyt niitä alkaa viimein näkyä kaupoissa. Miten kokemuksen perusteella vertaisit uutta 2020-mallia edelliseen malliin: pituus tietty hiukan lyhentynyt, mutta löytyykö jotain mainittavaa?
Minulla on ollut lähinnä muita merkkejä ja malleja joten olen varsin jäävi vastaamaan tuohon. On ollut Fizikin malleja ja Selle Italian SLR. Nuo ovat olleet joko väärän muotoisia tai levyisiä. Flite Superflow joka minulla on 147mm leveä joka tuntuu oikealta. Vaikka tuo Flite ei kovin kurvikkaalta sivusta katsottuna näytäkään niin kyllä siinä pers tuntumalta muotojakin on.

putkitunnus
03.06.2020, 12.09
Yksi mitä kannattaa kokeilla, on Spessun Power. Tuota käytetään maastopyöristä maantiepyöriin, korkeassa ja matalassa ajo-asennossa.
Viime kesänä uutta satulaa hankkiessani paikallinen kauppias suositteli Poweria ja kehui sen olevan myydyin malli heillä. Parin lenkin verran kokeilin sitä, eikä pahaa sanottavaa ole, mutta ostin kuitenkin Phenomin. Vaimolle olisi tarkoitus ottaa Power kokeiluun.

brilleaux
03.06.2020, 12.17
Power Expertiä lähtis satkulla ulkomailta (https://www.cyclestore.co.uk/specialized_power_expert_saddle_2020-ID_66670), taidan silti ajaa tuolla vanhalla Hengellä niin kauan kuin se kestää. Koska tuosta ei mulle voi satula juuri parantua.

Divi
03.06.2020, 14.10
Itsellä Power Comp 155mm jota pidin aika hyvänä, mutta nyt vaihdoin Ergon SMC M/L (https://www.bike-discount.de/en/buy/ergon-smc-men-saddle-949893) ja ainakin yhden 20km lenkin perusteella tuo ergon sopii vielä paremmin.

TKe_
04.06.2020, 14.34
Viime kesänä uutta satulaa hankkiessani paikallinen kauppias suositteli Poweria ja kehui sen olevan myydyin malli heillä. Parin lenkin verran kokeilin sitä, eikä pahaa sanottavaa ole, mutta ostin kuitenkin Phenomin. Vaimolle olisi tarkoitus ottaa Power kokeiluun.
Itse olin vastaavan edessä viime syksynä ja tahkosin trainerilla testaten satuloita niin minulle istui parhaiten power arc satula. Jos mahdollista saada testiin niin ehdottomasti kannattaa testata eri satuloita, itsellä meni talvi mukavasti, kun satula ei aiheuttanut epämiellyttäviä tunteita trainerilla kituessa.

veke
04.06.2020, 16.24
Taitaa se vaan olla niin että en mä saa tuota GB:n Galibieria sopimaan mun ahteriin, 300km nyt hierottu ja ei.
Kaivettava vielä vanha Spessun Henge Comp esille ja testattava.
.

Omia kokemuksia: Galibier ei kanssa tuntunut istuvan, tuntui kuin istuis kahden golf-pallon päällä (kuvitteellisesti).
Otin sitten Araviksen tuohon Meridan cycloon. Tuntui paremmalta. Viime vuoden keväällä pistin sen sitten Kotarin sähköpyörään. Ja kun se Meridan alkuperäinen satula on täyspazka, niin laitoin Galibierin siihen.
Tänä vuonna teiden sulettua olen ajanut 80% (vähäisistä) ajoistani cyclolla ja Galibierilla. Pisimmät lenkit 3h.
Keine Problem. Oikeestaan töihin mennessä (sähkö kun mäkee, eikä suihkuu), niin Aravis tuntuu nyt hiven leveeltä.
Ihme juttua.

Paksupolkija
10.06.2020, 12.31
Onko jollain kokemuksia SQlabin 611 ihan tässä vuoden sisään? Ei mitään 2016 kokemuksia. Nykyinen satula SDG Radar on tympeä, painetta tulee keskelle vaikka siinä onkin sellanen ura. Kyl se menee alle 2h lenkillä, mutta tuplasti pidemmillä paineen tunnetta lenkin jälkeen. Noissa SQlabeissa on ainakin kivan korkea perä ja kuoppa keskellä. Ajelen muutenkin nokka aika alhaalla, niin korkea takaosa on plussaa. Tiedän että kokeilemalla selviää ja toisen perse ei ole oma perse, mutta kysyn silti.

Firlefanz
10.06.2020, 15.20
611 ergowave®

kmruuska
10.06.2020, 15.32
Onko jollain kokemuksia SQlabin 611 ihan tässä vuoden sisään? Ei mitään 2016 kokemuksia. Nykyinen satula SDG Radar on tympeä, painetta tulee keskelle vaikka siinä onkin sellanen ura. Kyl se menee alle 2h lenkillä, mutta tuplasti pidemmillä paineen tunnetta lenkin jälkeen. Noissa SQlabeissa on ainakin kivan korkea perä ja kuoppa keskellä. Ajelen muutenkin nokka aika alhaalla, niin korkea takaosa on plussaa. Tiedän että kokeilemalla selviää ja toisen perse ei ole oma perse, mutta kysyn silti.

Hankin omaan Neuroniini vakiosatulan tilalle 611 Ergowave Activen. Erinomainen valinta! Paras satula jolla olen ajanut.

arctic biker
10.06.2020, 16.06
Mulla ei sormet riitä laskemaan kuin monta satulaa mutta Brooks Cambium 17C on nyt parhaaksi kokemani.

PikkuPatleetti
10.06.2020, 21.26
Brooks Cambium C17 S täällä. Ihan paras, sillä menee muutama tunti ihan tavan pöksyilläkin. Toppaukset on eh nimittäin, sanamukaisesti omasta takaa.

Iero
10.06.2020, 21.47
Minä suosittelen SpiderFlexia. Olen sillä ajellut toistakymmentä vuotta, eikä ole minkäänlaisia rasitustuntemuksia, vaikka vedän 100 km pitemmänkin tauon jälkeen. Arvostan mukavuutta ja säästän eturauhasta.

TERU
11.06.2020, 06.18
Mulla ei sormet riitä laskemaan kuin monta satulaa mutta Brooks Cambium 17C on nyt parhaaksi kokemani.
Monia kertoja tullut peesatuksi kokemuksiasi.
Minullakaan ei tarvetta sinänsä lisätä satuloiden kappalemäärää, mutta jos tuo on noin hyvä kaltaistensa joukossa, niin kait hankintaan menee.
Onko satula ollut jo pidempäänkin käytössä?

Firlefanz
11.06.2020, 07.36
https://www.youtube.com/watch?v=Zkvymb4j53Q

https://selle-proust.fr/home/

m-52
11.06.2020, 08.06
Tuo satula on kolmessa lenkkipyörässäni, läskissä, täysjoustossa ja cc:ssa. Maantiepyörässä on 15 -malli, jonka olen harkinnut vaihtaa tuohon leveämpään.

TERU
11.06.2020, 08.14
Vainniin, tuo numeroyhdistelmä viittaakin leveyteen, luut mitattu tarkalla aaltopahvimenetelmällä 95 mm, meneeköhän 17 jo liian leveäksi?

arctic biker
11.06.2020, 12.45
Vainniin, tuo numeroyhdistelmä viittaakin leveyteen, luut mitattu tarkalla aaltopahvimenetelmällä 95 mm, meneeköhän 17 jo liian leveäksi?
En ny ees muista mitä sain itte tulokseksi mutta pienellä riskillä Cambium 17C Roselta tilasin. Painavahan tuo on, rapian puoli vuotta ollu. Tässon vaan se että useampi pyörä kun on niin ei näitä kilsoja yhelle pyörälle ja satulalle niin paljoa tule. Pari pienempää retkeä on Cambiumin kanssa tehty, jos uutta satulaa tarviisin niin valinta ois helppo...

Edit Ylileveä tuo mullekin teoriassa on.

Puskis
11.06.2020, 14.15
Itellä c15 carved droppitankopyörässä. Oli alussa vaikeeta ja olin aikeissa vaihtaa pois, mut kokeiltuani välissä mm. c17:ää, Avataria ja Toupea, annoin vielä yhden mahdollisuuden. Luulen, että toi oli vaan tosi tarkka säädöistä ja viimeisellä yrityksellä laitoin sen sitten tuurilla oikeaan asentoon ja nyt on hyvä.

TERU
11.06.2020, 14.37
Saman olen huomannut, mitä arvokkaampi satula sitä tarkempi säätö, juuri yhden tulitikun verran sietää olla taakse kallellaan.

Omia varastoja tutkiessa löytyi juuri koronan päivänä tullut satula (15.3.2020), Selle Italia SLR TM S1, paninpa tuon tarkasti kohdilleen ja päivän ajolenkki. Ei tuon parempaa tarvitse!
Kroppa ei ole kovin tärinäherkkä eikä ihan herkkä satulallekaan. Brooksi jää vielä tulevaksi haaveeksi.

brilleaux
24.06.2020, 10.38
En tiedä onko vuosikymmenet muokanneet anatomiaani mutta esim. 20-vuotta takaperin sopivan satulan löytäminen oli helpompaa kuin nyt 56-vuotiaana. Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

Edelleen satula mietinnässä, toi Selle Italia ainakin näyttää lupaavalle. Sitäkään vaan ei näytä saavan tarpeeksi kapeana?
Kona Dew:ssä mulla on 143mm Henge ja juuri toissapäivänä tein pikku ajelun sillä ja ei se sovi mun ahterille alkuunkaan; 143mm tuntuu siltä että "en asetu" siihen kunnolla sivusuunnassa.

Ja sain kyllä viimeisellä 50km lenkillä hiukan ahterin puutumaan tuolla 130mm Hengelläkin, mikä oli kyllä ensimmäinen kerta.

Juha Lehtinen
24.06.2020, 10.50
Edelleen satula mietinnässä, toi Selle Italia ainakin näyttää lupaavalle. Sitäkään vaan ei näytä saavan tarpeeksi kapeana?
Kona Dew:ssä mulla on 143mm Henge ja juuri toissapäivänä tein pikku ajelun sillä ja ei se sovi mun ahterille alkuunkaan; 143mm tuntuu siltä että "en asetu" siihen kunnolla sivusuunnassa.

Ja sain kyllä viimeisellä 50km lenkillä hiukan ahterin puutumaan tuolla 130mm Hengelläkin, mikä oli kyllä ensimmäinen kerta.
Tosiaankin, Flite SuperFlowta ei taida olla kuin yhtä leveyttä. Useampi ulkolenkki myös tehty ja hyvältä tuntuu, en tiedä mihin perustuu että joitain malleja tehdään ainoastaan yhtä leveyttä.

Marsusram
24.06.2020, 20.29
Tosiaankin, Flite SuperFlowta ei taida olla kuin yhtä leveyttä. Useampi ulkolenkki myös tehty ja hyvältä tuntuu, en tiedä mihin perustuu että joitain malleja tehdään ainoastaan yhtä leveyttä.
Siitä on leveä rinnakkaismalli Max Flite SuperFlow.

veke
24.06.2020, 21.30
Joo, tuo hinnat alkaen Basso ja sen vakiosatula,
Selle San Marco GND. Sama juttu kuin Meridan ja Ktmn kohdalla, satula liian pehmee itselle. Istutin viime viikolla .Bassoon mutikselta (Mcarbon) tilatun Berthould Galibierin. Tänään 4,5 h satulassa ja hanuri kiittää. Laittanen tosta fillarikuviin, kuhan enemmän kokemusta + bikepacking.

brilleaux
26.06.2020, 12.08
Prologo Scratch M5 PAS (https://www.prologo.it/en/products/scratch-m5-pas) kokemuksia? Saisi 140millisenä mikä on siinä rajoilla ja taitaa omata "pyöreähkön" profiilin, mikä tuntuu sopivan mulle.
Ja omaa halkion.

WECLIMITS
26.06.2020, 12.42
Itselläni vain ~100 km alla. Lupaava satula, voi olla parhaani koskaan. Juniori ajellut tuolla enemmän, ilman pehmusteita. Ei rekisteröityjä valituksia.

brilleaux
26.06.2020, 13.32
Pentele tuosta joutuu kyllä pulittamaan täyden hinnan; kovin on paljon out of stockia. Valmistajan sivuilla saatavuutta on näemmä.

kervelo
26.06.2020, 14.46

Tämän mukaan olisi S ja L tarjolla:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-boost-superflow/

brilleaux
26.06.2020, 14.57
On muuten kokeilematta Roven mukana tullut WTB:n satula. Taidan piruillessani kokeilla sitäkin, koskaan ei tiedä...

JackOja
26.06.2020, 15.07
^onhan se väkisinkin parempi kuin Henge, maailman huonoin satula :)

brilleaux
26.06.2020, 15.11
^Puhu vain omalla perseelläsi. :D

Puskis
26.06.2020, 18.15
On kyl sen verran pehmonen se wtb, että itellä ainakin alkaa perse puutua tunnin jälkeen.
Oon käyttänyt sitä toisessa pyörässä talvella varjellakseni nahka-Brooksia ja lyhyeen asiointiajoon ihan ok.

brilleaux
26.06.2020, 19.36
Kävin kyttäilemässä WTB:tä ja ei kyllä tartte edes kokeilla.
Kuvasta ei juuri näy, mutta wtb on muodoltaan oikeastaan suora. Henge taas pyöreä.
Suoraa satulaa ei tartte edes tarjota mun ahterille.
Saati noin pehmosta.

Edit: tuli pehmosesta mieleen; josko viimekertainen perseen puutuminen 50km lenkillä johtui uusista bibseistä?
Ennen ei ole Hengellä takalisto puutunu, josko bibseissä oli liian paksu pehmuste?
Craftin säämiskäkalsareissa on melko ohut säämiskä, ei ole ikinä puutunut persaus niillä.
Hengellä ajanu myös ilman toppahousuja, ei ongelmia.

Jatkamme teoreettista pähkäilyä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200626/0257f546a7ec8807b4cac356a0a27ed8.jpg

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

marco1
26.06.2020, 20.45
Eihän WTB oo suora kuin takaprofiilista, sivuprofiilin notko tarkoittaa sitä että WTB:n satulat lähtee mun pyöristä todella nopeasti ja kauas.

Juha Lehtinen
26.06.2020, 21.45
Tämän mukaan olisi S ja L tarjolla:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-boost-superflow/
Tuo on Boost malli joka on kyllä eri kuin minulla oleva Flite Superflow (https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-superflow/). Selle Italialla on niin paljon lähes saman nimisiä malleja että väkisinkin sekoittaa ne keskenään.

mkp
27.06.2020, 02.44

Menee. Mie löysin itelleni pitkän ettimisen jälkeen (ja samalla luuleveydellä kuin sulla) parhaan satulan. Brooks Cambium C13 Carved 132 mm. Toi on mulla nykyään kaikissa pyörissä, joilla pyörittelen yli tunnin matkoja suuntaansa. Joustava ja antaa mahdollisuuden myös siihen, että nokka on reilusti etukenossa. Mutta niinkuin tiedät, nää on kaikki aina niin hlökohtaista tuntemusasioita, ettei voi toisen puolesta varmasti sanoo.

brilleaux
27.06.2020, 17.59
^Toihan vaikuttaa ainakin muodoltaan siltä saattais sopia omallekin hanurille.
Ainakin kuvissa näyttäis olevan profiililtaan pyöreähkö?

Edit: näissä cambiumeissa aina kiskot ne "normaalit", vai onko hiilariversio paksummilla kiskoilla?
Vähän lueskelin webistä ja alkoi kyllä kiinnostamaan 13cm Cambium.
Carved-mallia ei vaan hirveästi näy 132millisenä.

brilleaux
03.08.2020, 19.37

Nyt kävi sattumoisin niin että tuossa viimeksi hankitussa pyörässä oli valmiina Phenom Expert.
Ommuuten hyvä satula omalle hanurille, paras mitä on ollu tähän mennessä.

brilleaux
01.09.2020, 11.01
^Tähän päivitystä; Henge siirtyi työmatkapyörään ja tuntuu aivan hirveälle! Näin siinä käy kun ei paremmasta tiedä. :D
Phenom senkun paranee; 3,5h menee ettei satulaa edes huomaa. Hieman kyllä genitaalit joskus puutuu, vaikka satulassa halkio onkin. Enemmän nokalleen?
Ja Phenom on siis 143mm, Henge 130mm. Mun istuinluiden leveydellä pitäisi olla se kapein, mutta eipä näytä korreloivan todellisuuden kanssa.

paaton
01.09.2020, 11.33
Minä nyt olen testaillut erillaisia lyhytnokka malleja arionen tilalle. Roadiin arione saattaa jäädä kyllä edelleen. Toimii hienosti, kun laitaa vaateriin nokasta - keskikohdalle olevan alueen.

Mutta siis lyhyemmistä tempo argo ei sopinut tasan yhtään itselle. Tuo ei mahdollista juurikaan pituussuunnassa liikkumista.

Pro stealth toimii. Vähän liian pehmeä ja leveähkö takaosa, vaatii ohuemman pehmusteen housuihin. Castellin free-aerot huonot. Assokset hyvät. Stealthin kanssa satulan eri kohdista ajaminen on kuitenkin helppoa.

misopa
01.09.2020, 14.23
Pro stealth toimii. Vähän liian pehmeä ja leveähkö takaosa, vaatii ohuemman pehmusteen housuihin. Castellin free-aerot huonot. Assokset hyvät. Stealthin kanssa satulan eri kohdista ajaminen on kuitenkin helppoa.

Minulla juuri tuo combo, eli Pro Stealth ja Assoksen housut. Toimii!

Situm
01.09.2020, 14.27
Galibier pelittänyt loistavasti 1-15h lenkeillä ja suojellakseni sitä vesikeleiltä ja yritin hankkia tilalle muovituolin.
SDG:n mtn Ti-Flyssä puutui heppi parissa kilometrissä, oli nahkea ja hankasi. Joskus aikoinaan imo ihan paras.
Ergon SR Pro stealth ei päässyt kuin 300m testiajolle, ei niinku sopinut alkuunkaan, painoi todella oudoista paikoista ja hankasi reisien sisäpuolta todella rajusti.
Ajetaan sitten suojapussi satulan päällä. prkle.

Sambolo
01.09.2020, 18.11
Onkohan maastoon satuloita joissa olis lyhyempi kärki? Tuo ergon mikä itellä on muuten iha ok, mut hirvee pitkä kärki ja natisee ärsyttävästi. Lyhyempi kärki ois vähemmän tiellä, mutta onko siitä jotain haittaa?

kervelo
01.09.2020, 18.26
Onkohan maastoon satuloita joissa olis lyhyempi kärki? Tuo ergon mikä itellä on muuten iha ok, mut hirvee pitkä kärki ja natisee ärsyttävästi. Lyhyempi kärki ois vähemmän tiellä, mutta onko siitä jotain haittaa?

Onhan noita, mm. Selle Italialla. Vaihdoin tässä loppukesästä omaan xc-pyörääni SLR superflow boostin ja vaikuttaa oikein hyvältä valinnalta:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/slr-boost-x-cross-superflow/

Sambolo
02.09.2020, 01.06
No löytyhän niitä kun etsi. Alko kiinnostaa tuo Pro stealth off road satula tai sel vastine spessun power. Luulen kyllä että tuo pro lähtee kokeiluun.

marco1
02.09.2020, 10.31
Pro:n satuloissa on kyllä se mainio puoli että niissä on se palautusoikeus jos/kun ei sovi.

Takamisakari
02.09.2020, 11.12
Selle SMP:llä ns kotkannokka- keula eli taitettu alaspäin. Itsellä kahdessa pyörässä SMP:t ja näyttää siltä että tulee pikkuhiljaa loppuihinkin. Otin liikkeestä pari testisatulaa ja vaihdoinkin kertaalleen ennekuin alkoi itselle oikeat mallit löytymään

xubu
02.09.2020, 17.08
Tässä ei ole nokkaa laisinkaan, ei taida olla kevyimmästä päästä, minua se paino ei kiinnosta. Sai aika paljon säädellä, mutta kun sain kohdalleen, niin on hyvä. Paras mikä mun perseelle on sattunut kohdalle. Mun luut asettuu sinne koloihin hyvin.
Siinä on myös jonkinlainen pieni jousitus.

https://www.spiderflex.com/

Kollinjoki
02.09.2020, 21.23
Selle SMP:llä ns kotkannokka- keula eli taitettu alaspäin. Itsellä kahdessa pyörässä SMP:t ja näyttää siltä että tulee pikkuhiljaa loppuihinkin. Otin liikkeestä pari testisatulaa ja vaihdoinkin kertaalleen ennekuin alkoi itselle oikeat mallit löytymään
Mullakin toukokuusta lähtien ollut SMP käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen.

Jonkin verran oli alkuun hakemista oikean satulan paikan löytämisessä, mutta se ei ole satulan vika. Ei ollut mahdollista ottaa satulaa testiin niin valitsin omalle ruumiinrakenteelleni sopivista malleista yleispätevimmän oloisen F30. Hyvä on ollut eikä munaskut puudu. Nokan kulma n. -0,3 asteeseen säädettynä on just eikä melkein passeli mulle.

Kalliitahan nuo SMP:t kyllä pääasiassa ovat, mutta on ainakin nuo nahkapäällysteiset kyllä niin laadukkaan oloisia että kestävätkin varmaan hirmuiset kilometrimäärät.

Takamisakari
03.09.2020, 08.47
Mullakin toukokuusta lähtien ollut SMP käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen.

Jonkin verran oli alkuun hakemista oikean satulan paikan löytämisessä, mutta se ei ole satulan vika. Ei ollut mahdollista ottaa satulaa testiin niin valitsin omalle ruumiinrakenteelleni sopivista malleista yleispätevimmän oloisen F30. Hyvä on ollut eikä munaskut puudu. Nokan kulma n. -0,3 asteeseen säädettynä on just eikä melkein passeli mulle.

Kalliitahan nuo SMP:t kyllä pääasiassa ovat, mutta on ainakin nuo nahkapäällysteiset kyllä niin laadukkaan oloisia että kestävätkin varmaan hirmuiset kilometrimäärät.

Mulla myös F30, lisänä VT30c ja nyt Well testissä..

Kollinjoki
03.09.2020, 10.06
^Kerro kokemukset Wellistä kun olet saanut tuntumaa. Olen nimittäin tuuminut, että Well voisi olla maastopyörään sopiva.

Takamisakari
03.09.2020, 14.15
no joo, on keskikohdasta leveämpi kuin F30 ja VT, myös pehmustetta enemmän. Tykkään kovasti SMP:n pitkistä kiskoista eli satulaa saa asemoitua myös eteenpäin tavallista enemmän, Wellissä on (muistaakseni) samat melko järeät kiskot kuin F30:ssä, ja nehän ei jousta eli tuntuma on napakka ja samalla mukava mutta keskiosaltaan leveämpi kuin esim F30. LIsäksi tuo on suht pitkä eli ainakin itse pystyy asentoa vaihtelemaan hieman, tuo VT30C on lyhyempi ja siitä löysin itse tasan yhden istumakohdan mutta se sopii itselle just hyvin. Welli menee kyllä itselläkin tod näk ainakin yhteen maasturiin.

jalkkis
27.03.2021, 21.00
Nykyinen satula on Selle San Marco Island Ponza. Tuo on passannut ihan hienosti ainakin 4h lenkkeihin asti. Mutta nyt kun se alkaa hajoamaan käsiin niin pitäis kattoa uutta. Sokkona ei viittis ostaa, joten missä kivijalassa Helsingissä / pk-seudulla olisi kattava valikoima satuloita mieluusti testattavaksi asti?

huotah
28.03.2021, 10.41
Nykyinen satula on Selle San Marco Island Ponza. Tuo on passannut ihan hienosti ainakin 4h lenkkeihin asti. Mutta nyt kun se alkaa hajoamaan käsiin niin pitäis kattoa uutta. Sokkona ei viittis ostaa, joten missä kivijalassa Helsingissä / pk-seudulla olisi kattava valikoima satuloita mieluusti testattavaksi asti?

SMP:n satuloita kannattaa kysellä Larunpyora.comista, heillä näyttäisi olevan testisatuloita. Myyvät myös Pro:n satuloita.

SBIAN
28.03.2021, 17.09
Tilasin kokeeksi tämän: https://www.bikeinn.com/ciclismo/selle-san-marco-shortfit-open-fit-superconfort-dynamic-ancho/137796852/p

jalkkis
24.06.2021, 14.09
Olen testaillut Fabricin Line Elite Shallowia kuukauden verran. Ihan en ole sinut penkin kanssa. Vähän tuntuu pistemäiseltä. Varsinaista puutumista en ole huomannut mutta kun hanurini luut on 10 - 10,5cm verran levällään niin tuo saattaa olla hiukka kapea.

Siispä funtsitaan seuraavaa. Tää lienee joku perus SLR Superflow mutta XXL:n omana versiona:

https://www.xxl.fi/selle-italia-saddle-slr-superflow-evo-ltd-titanium-pyoran-satula-musta/p/1147675_1_style

Ja lienee L3? Onkohan tää mun hanurille liian iso?

jalkkis
24.06.2021, 18.39
Olen testaillut Fabricin Line Elite Shallowia kuukauden verran. Ihan en ole sinut penkin kanssa. Vähän tuntuu pistemäiseltä. Varsinaista puutumista en ole huomannut mutta kun hanurini luut on 10 - 10,5cm verran levällään niin tuo saattaa olla hiukka kapea.

Siispä funtsitaan seuraavaa. Tää lienee joku perus SLR Superflow mutta XXL:n omana versiona:

https://www.xxl.fi/selle-italia-saddle-slr-superflow-evo-ltd-titanium-pyoran-satula-musta/p/1147675_1_style

Ja lienee L3? Onkohan tää mun hanurille liian iso?

Ai joo, Selle Itaalian sivuilla olikin idmatch -klikkailuhomma. Se sanoo mun hanurista L2, joita satuloita Sellellä ei juuri ole... Meneeköhän L3 pahasti metsään?

MUOKS: Onhan noita L2 penkkejä, esim Flite Flow TM. Jänskästi Selle Italia ei niitä itse suosittele vaan tarjoaa L3 malleja. Noh, funtsitaan...

Tafi
17.07.2021, 18.33
Pitäisi varmaan ostaa fillaritorista joku satula…

Juha Lehtinen
19.07.2021, 12.20
Ai joo, Selle Itaalian sivuilla olikin idmatch -klikkailuhomma. Se sanoo mun hanurista L2, joita satuloita Sellellä ei juuri ole... Meneeköhän L3 pahasti metsään?

MUOKS: Onhan noita L2 penkkejä, esim Flite Flow TM. Jänskästi Selle Italia ei niitä itse suosittele vaan tarjoaa L3 malleja. Noh, funtsitaan...
Itse suhtaudun pienellä varauksella Selle Italian nettisivulla olevaan idmatch satulan valinta-automaattiin. Pystyykö tuo valinta-automaatti päättelemään istuin luiden etäisyyden, tuossahan satulan valinta tapahtuu sukupuolen, pituuden, kropan koon, notkeuden, ryhdin ja tavoitteen mukaan racing, endurance tai cycle touring. Noilla kriteereillä satulan muoto ja leveys tapahtuu.

N.N.
20.06.2022, 22.26
Suositelkaapas uutta satulaa pahasti kuluneen tilalle, erityisesti pitkille gravel-lenkeille vanhalla cyclocrossifillarilla

Puskis
20.06.2022, 23.43
Suositelkaapas uutta satulaa pahasti kuluneen tilalle, erityisesti pitkille gravel-lenkeille vanhalla cyclocrossifillarilla

Ei oo kokemusta, mut jos uutta oisin ostamassa, niin kiinnostaisi kokeilla seuraavaksi Ergonin SR Allroad Core -mallistoa, kun niissä on jonkinlainen tärinänvaimennus sisäänrakennettuna.

jalkkis
21.06.2022, 06.56
Itse suhtaudun pienellä varauksella Selle Italian nettisivulla olevaan idmatch satulan valinta-automaattiin. Pystyykö tuo valinta-automaatti päättelemään istuin luiden etäisyyden, tuossahan satulan valinta tapahtuu sukupuolen, pituuden, kropan koon, notkeuden, ryhdin ja tavoitteen mukaan racing, endurance tai cycle touring. Noilla kriteereillä satulan muoto ja leveys tapahtuu.

Aiheeseen palatakseni. Suhtaudun minäkin nykyään varauksella tähän klikkailuun. Tuolla klikaten saan itselle L2:n ja sittemmin hankinkin itselleni L2 Flite Flow:n. Se on mun sähkömaasturissa ja eipä siitä nyt tule mitään hurraahuutoja. Ei se huono ole mutta eipä juuri kummoisempi kuin aikaisempi Cuben halpissatula.

Ehkä tuo sopii paremmin matalampaan ajoasentoon. Mulla on Giant Fleet SL ykköspuörässä ja se sopii mun takamukselle hyvin.

JackOja
21.06.2022, 07.02

Ai sulle? Melko vaikeaa, mutta yritän... Pro Stealth Carbon tai Spessun Phenom (kukkaronmukaisilla kiskoilla).

Perustelut: kumpikin on ihan törkeän hyviä mulle niin miksei sitten muillekin? Oma takapää ei tosin ole kovin nirso satuloiden suhteen.

Vakavasti puhuen satuloiden suosittamisessa toisille ihmisille ei ole järkeä. Mikä se nykyinen kulunut satula on? Onko ollut hyvä? Jos olet ollut tyytyväinen niin osta varmuuden vuoksi samanlainen tilalle.

nure
21.06.2022, 07.24
^Romin Evo S-Works 155mm versio, edellinen saman Evo versio, omalle persukselle sopiva ja suht kevyt.

Samaa mieltä myös satulan suosittamisesta, kalliiksi saattaa tulla jos toisten mieltymysten mukaan niitä ostelette...

Firlefanz
21.06.2022, 08.07
Jos ei tietäisi kysyjää niin sanotusti vanhaksi foorumilaiseksi ja kokeneeksi polkijaksi, voisi epäillä tai oikeastaan olla epäilyksettä varma siitä että kyseessä on joko puhdas trolli tai viaton nöösi. Suunnilleen tuossa todennäköisyysjärjestyksessä.

Pitäisikin kysyä mitä kysyja mahdollisesti odotti tai toivoi vastauksista löytävänsä? Vastaajien suosikkimerkkejä ja -malleja? Hänelle ennestään outoja tai aivan uusia merkkejä tai malleja? Vasta äskettäin markkinoille tuotuja kokonaan uudenlaisia satularatkaisuja?

Mä en osaa kuin suositella rohkeasti kokeilemaan SMP:n tai SQlabin satuloita, kernaasti ainakin kahta erilaista mallia kummaltakin, mutta pienellä onnella yhtäkin ja vain toista merkkiä kokeilemalla voi hämmästyen huomata löytäneensä satulan johon kaikki ruuminosat, päänuppi mukaanlukien, ovat tyytyväisiä.

Tai voisin tietysti suositella Selle Italian SLR:ää. vanhaa klassikkoa, koska mulla olisi sellainen ihan hyväkuntoisena tarjolla:cool:

Privileged
21.06.2022, 08.31
JackOjan suosittelema Pro Sthealth Carbon gravelissa ollut pari vuotta ja nyt täksi kesäksi hommasin Pro Sthealth Curved Teamin https://www.pro-bikegear.com/fi/road/saddles/stealth-curved-team-saddle 142 mm leveänä maantiepyörään joka on vielä parempi omaan ajotyyliin ja ajoasentoon. Ajan satula hyvin edessä ja aerosti yrittäen.. vahva suositus testaukseen!

Juha Lehtinen
21.06.2022, 09.24
Aika vaikeaa suositella satulaa toiselle niin kuin täällä todettu jo on. Jos on notkeus vielä tallessa niin jotain suorempaa satulaa ja jos ei kädet yllä enää lattialle niin jotain kurvikkaampaa. Jos tietää istuinluiden leveyden niin satulan leveys sen mukaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

jalkkis
21.06.2022, 12.41
Mars sellaiseen kauppaan, josta saa testisatuloita.

N.N.
30.06.2022, 17.17
JackOjan suosittelema Pro Sthealth Carbon gravelissa ollut pari vuotta ja nyt täksi kesäksi hommasin Pro Sthealth Curved Teamin https://www.pro-bikegear.com/fi/road/saddles/stealth-curved-team-saddle 142 mm leveänä maantiepyörään joka on vielä parempi omaan ajotyyliin ja ajoasentoon. Ajan satula hyvin edessä ja aerosti yrittäen.. vahva suositus testaukseen!

Kiitos Jarkko kiinnostavasta vinkistä! Tuolta näyttää myös löytyvän lisää alan satulamallien esittelyjä: https://www.cyclingnews.com/features/best-gravel-bike-saddles-comfortable-and-durable-saddles-for-your-off-road-adventures/

(Istuinluiden sopivuus leveyteen sitten ihan oma alueensa, siitä minulla on kyllä speksit...)

hcf
01.07.2022, 08.15
Charge vissii lopettanu satuloiden valmistuksen? Spoon:ia ei löydy enää mistään. Eikä ole niiden sivullakaa

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
01.07.2022, 15.38
Charge vissii lopettanu satuloiden valmistuksen? Spoon:ia ei löydy enää mistään. Eikä ole niiden sivullakaa

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla

Ne satulat on nykyään merkiltään Fabric.

hcf
01.07.2022, 17.06
Ne satulat on nykyään merkiltään Fabric.

Ahaa kiitokset. Vissii se on tuo fabric scoop radius joka vastaa spoonia

drop
01.07.2022, 17.20
Monta vuotta ollut SDG ti-fly kaikissa pyörissä, mutta nyt ruvennut painamaan. Välillä miettinyt, että tuntuuko ajoittain kiskojen päät penkin läpi?

Anyway, ajattelin testata korvaavaa… Missään ei varmaan saa koeajaa satuloita?

JackOja
01.07.2022, 17.28
… Missään ei varmaan saa koeajaa satuloita?

Spessukaupoista saa testisatuloita käyttöön ja mun muistaakseni esim. Hi5Bikes ja Ibike on mainostanut mahdollisuutta ja pitäisi muuten kuulua normaaliin fillarikaupan palveluun.

nure
01.07.2022, 19.38
^Siis Romin testiin jos mahdollista, kaksi eri leveyttä, itselle aivan mainio.

drop
02.07.2022, 02.38
Käyn huomenna kattomassa mitä sanovat hi5’ssä kun on naapurissa. Romin epäilyttää, tähän saakka tommoset erikoisesti muokatut eivät ole toimineet, mutta saattaahan siitä olla jo 10v kun viimeksi kokeilin.

TheMiklu
02.07.2022, 10.43
Ahaa kiitokset. Vissii se on tuo fabric scoop radius joka vastaa spoonia
Jep, just näin.
Tuo Spoon jäi varmaan pois mallistosta kun tuo Scoop on niin hyvä. Itellä vielä yksi Chargen Scoop mutta sitten maastureissa Scoop shallow ja maantie&gravelipyörissä Scoop flat. On kyllä omalle persikalle hyvä.

nure
03.07.2022, 07.17
Drop, mielestäni ei Rominin muotoilussa mitään erityistä, itsellä S-Works versio ja kaiken lisäksi suht kevytkin.

kaakku
03.07.2022, 11.19
Fabricin satulat ovat omia suosikkejani. Edullisia ja suht kevyitä. Kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että 12k soratieajelua ei ole vielä aiheuttanut havaittavaa kulumaa satulan pinnassa.

edit: joka on siis mallia Fabric Scoop Shallow Race

celeron
24.07.2022, 10.07
Minkälaista satulaa porukka suosittelee sähkömaasturille? Jäykkäperäisessä canyonissa on nyt tällä hetkellä kiinni alkuperäinen satula ja ajoasento on ihan ok mutta kapea satula saa hanurin kimoilemaan. Ostin xxl:stä pehmeämmän ja leveämmän satulan mutta sillä ajoasento vaan paheni. Valuin koko ajan eteenpäin siinä ja kämmenet puutuivat tämän takia. Satula oli kuitenkin tasan tarkkaan vaakatasossa kun vatupassilla tarkistin.
Pituutta mulla on 175cm ja painoa n. 90kg eli leveähkö hanuri kyseessä

Firlefanz
24.07.2022, 10.49
Hanurin leveys ei kulje käsi kädessä painoindeksin kanssa. Mittaisellasi 60-kiloisella kaverilla voi olla leveämpi hanuri kuin sinulla.

Mielipiteitä on monia eikä täyttä yksimielisyyttä ole saavutettu siitäkään onko niin sanottujen istuinluiden väli se, joka ehdottomasti määrää sopivan satulanleveyden. Hyvä lähtökohta se kuitenkin on.

Toiseksi alkuperäisen satulan vika ei välttämättä ollut sen kapeus vaan sen muoto. Jollekin sopii kuperampi, jonkun hanuri vaatii tasaisemman.

Kolmas juttu on sitten se että samalla satulalla samassa paikassa voi sama kuski istua useammalla eri tavalla. Minulle esimerkiksi on hyvän tunteen merkki se että reippaasti ajaessa painetta tuntuu polkimilta ja satulan takaosasta (eikä ohjaustangosta oikeastaan yhtään). Kun ajaa niin sanotusti maisemia katsellen, voi havahtua huomaamaan että istuukin kuin satulan päälle heitetty säkki ja kokemus on opettanut että silloin on viisasta korjata asentoa (ja aina välillä keskittyä havainnoimaan sitä miten oikein satulassa istuu).

Koheltaja
24.07.2022, 10.54
^^ Jos uusi satula muuten tuntuu hyvältä niin säädä satulan nokkaa vähän ylöspäin niin loppuu se eteenpäin valuminen. Ajotuntuma kertoo milloin satula on oikeassa kulmassa, sen jälkeen digitaalipassilla (känny äpillä) lukema ylös siltä varalta jos joskus pitää satula irrottaa.

nure
24.07.2022, 17.19
Tarvittavat työkalut mukaan niin lenkin aikana helppo hakea sopivaa asentoa satulalle, aika pitkälti makuasioita. Itse kun pidän matalasta ajoasennosta niin pidän satulan nokkaa millin kaksi ylempänä juuri tuon valumisen vuoksi.

hitlike
05.08.2022, 17.09
Mikä olisi mukava satula pidempään touring tyyppiseen retkeilyyn jolloin satulassa tulee istuttua pitkiä aikoja mutta vauhti ei päätä huimaa eikä painoa tarvitse optimoida. Esim Fabric Scoopista kuullut paljon hyvää. Onkos muita?

JackOja
05.08.2022, 17.23
^ susta en tiedä, mutta itselleni passelit on mm. Spessun Phenom ja Pro Stealth Carbon.

SvaR
05.08.2022, 19.18
^^Gilles Berthoud Aspin tai Mente riippuen ajoasennosta.

peruspertti
05.08.2022, 22.37
Mikä olisi mukava satula pidempään touring tyyppiseen retkeilyyn jolloin satulassa tulee istuttua pitkiä aikoja mutta vauhti ei päätä huimaa eikä painoa tarvitse optimoida. Esim Fabric Scoopista kuullut paljon hyvää. Onkos muita?
Brooks satuloihin monet ovat olleet tyytyväisiä.

nure
05.08.2022, 23.24
^Ja monet ei, aivan yhtä yksilöllistä kuin mikä tahansa satula. On tavallaan aika ikävä juttu että kukaan ei aja kysyjän persuksella joten yleensä itselle sopivan satulan löytäminen on ajan ja kokeiluiden tulos. Nimim. "Etsintää vuodesta 198..." Kyllä se sieltä löytyy, ennemmin tai myöhemmin.

Koheltaja
06.08.2022, 06.35
^Ja monet ei, aivan yhtä yksilöllistä kuin mikä tahansa satula. On tavallaan aika ikävä juttu että kukaan ei aja kysyjän persuksella joten yleensä itselle sopivan satulan löytäminen on ajan ja kokeiluiden tulos. Nimim. "Etsintää vuodesta 198..." Kyllä se sieltä löytyy, ennemmin tai myöhemmin.

Yleensä se löytyy myöhemmin. Satulakierros on menossa eikä vielä ole mieleistä löytynyt kun muiden pyöriä olen kokeillut, sitten kun löytyy niin ostan yhden varalle ja pyörää myydessä se lähtee vakiosatulalla.

Koheltaja
07.08.2022, 09.42
Kun nyt tuli puheeksi niin mitkä on oleellisimmat erot Pro Stealth ja Offroad mallien välillä muuta kun aukko satulassa? Ja miten nämä vertautuu edullisempiin Sport malleihin?

Sekalaiseen ajoon satula haussa maasturiin ryhdikkäällä ajoasennolla ja 150-155 leveänä.

nure
07.08.2022, 13.31
^ Testaa Spessun Romin, löytyy 155mm. leveänä ja monelle kukkarolle sopivana.

Koheltaja
07.08.2022, 17.14
Tuon voisi myös testata jos löytyy paikallisista puodeista, samoin Power Comp joka olisi lyhytnokkainen.

Pro Stealthien erot löytyi Youtubesta, pitää tuo Offroad myös katsomassa.

nure
07.08.2022, 23.14
^Itsellä eka Ego Carbon ja nyt S-works, itselle ainakin sopii hyvin pitkälläkin lenkillä.

Ohiampuja
08.08.2022, 08.59
Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki. :)

JackOja
08.08.2022, 09.16
Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä minulle että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki. :)

Korjasin hieman, yksi minulle unohtui.

Ohiampuja
08.08.2022, 09.53
No, jos tuossa mun tekstissä on jo kahdesti sana minulle, niin eikö se riitä? Eikö siitä selviä että puhun omasta kokemuksesta?

hubba
08.08.2022, 10.20
Minulle taas monet WTB mallit ovat sopineet hienosti. Tärkeintä että satulan profiili on tasainen eikä kaareva. Niin kuin vanha Flite oli, se oli minulle kaamea penkki. :)

Sama juttu, kaareva satula alkaa jomottaa pian omia istuinluita. Fizik antares oli melko hyvä mutta uusi Flite boost superflow on aivan täydellinen omalle takamukselle.

WECLIMITS
08.08.2022, 10.26
Voihan istuinluu! Olisipa mukava päästä kokeilemaan Sellen Superflowta ennen kuin sijoittaa 250-300€ siihen.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
08.08.2022, 10.54
No, jos tuossa mun tekstissä on jo kahdesti sana minulle, niin eikö se riitä? Eikö siitä selviä että puhun omasta kokemuksesta?

Varmuuden vuoksi korjasin, täällä foorumilla on niin epämääräistä hiippailijaa, että parempi ottaa varman päälle.

Joku voisi luulla, että satulan tasaisuus on kaikille tärkeää.

nure
08.08.2022, 11.31
Joskus aikojen alussa kun tarjontaa ei ollut pilvin pimein niin Flite oli aikansa huippu ja vieläkin ihan ok. Itse en oikein ole päässyt selvyyteen satulan leveyden merkityksestä, SpeedNeedle oli yksi parhaista, samoin Saevid Alien mutta nuo painorajat... Kummatkin suht kapeita nykyiseen Rominiin verrattuna ja vieläkään en osaa sanoa kumpi parempi.
Siinä on juuri homman pointti, hyvin vaikeaa kertoa kenellekään mikä sopii toiselle. Suosittaa voi mutta usein tulee kalliita kokeiluja!

Travelkicking
08.08.2022, 11.35
Pystyasentoinen hybrid: Reilun puolen tusinan satulan jälkeen (joista 3 reikämallista) Kodintavaratalosta löytynyt Dunlop-tekstillä varustettu 13,9x € maksanut reikämalli toimii. Leveys 16 cm, piirun verran kaareva. Joustosatulatolppa käytössä ja mun massa nyt n. 69 kg.

Koheltaja
08.08.2022, 19.01
Spessu Power Comp nyt pyörässä kiinni ja pienen lenkin perusteella on vielä vaikea sanoa onko se hyvä vai ei, ainakin se on tuntumaltaan täysin erilainen mitä aiemmat satulat.

Marsusram
08.08.2022, 19.38
Fliten kakkosmalli oli sellainen, että vieläkin ottaisin jos olisi myynnissä (ei Max, vaan kapeampi normimalli). Nykyisistä WTB Silverado kapeana toimii melko hyvin. Tasaiset jakkaramallit ei miellytä mun ahteria, toisin kuin pyöreämmät orsimallit.

hubba
09.08.2022, 09.00
Voihan istuinluu! Olisipa mukava päästä kokeilemaan Sellen Superflowta ennen kuin sijoittaa 250-300€ siihen.

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

Fillaritorissa on yhdellä tyypillä myynnissä sellen flite ja slr superflow satuloita 90€ sieltä ostin omanikin.

nure
09.08.2022, 10.15
Pitäisi saada aikaiseksi jokin testirinki satuloille, porukalla varmaan useita kierii varastossa. Vaikka postikulut ja jokin takuumaksu niin saisi testiin.

Koheltaja
09.08.2022, 18.24
^Joku "satulapankki" olisi hyvä että pystyisi kierrättämään ja testaamaan eri satuloita. Käytettynä ostaminen ja myyminen toimii myös mutta se on tuurissaan että saisi kokeiltua niitä satuloita jotka pyörii mielessä.

Spessu Power Compilla ajettu joku 80km, maastossa ei ole mitään ongelmaa ja toimii siellä mainiosti mutta esim työmatka ajossa alkaa penkissä pyöriminen noin 18km kohdalla kun takamus alkaa väsymään. En tiedä onko 155 liian leveä ja flätti, vai onko riesana satulan kovuus. Pro Elaston kävi jo mielessä mutta pinkka ei ole siinä kunnossa että voisi ostaa 250€ satulan mutulla testiin.

Satulan lyhyeen nokkaan tykästyin välittömästi eikä ole housut tarranneet nokkaan kiinni kertaakaan kun putkelta palaa satulaan. Ajellaan nyt vielä tuon kanssa, parempi se on kun Giantin oma "markan" satula. Seuraavalle lenkille toiset housut missä on tukevampi pehmuste.

M A
09.08.2022, 23.36
Ostin juhannuksena hajonneen Orbean oem jakkaran tilalle selle italia slr:n xxl:stä. Olen kesän aikana alkanut päässä sinuiksi uuden satulan kanssa, mutta tämä on alkanut pitää hemmetin moista narinaa polkiessa. Ihan peukalolla aukon vierestä painaen saa narinan kuuluviin.
Nopealla googlauksella en oo ainoa jolle on näin käynyt. Mitäs tuolle tekis? Valittamaan kauppaan vai voiteluainetta? Silikonispraytä vai ketjuöljyäkö tuonne laittais. Ääni vaikuttaisi tulevan kiskojen etupään kiinnityksestä.

Koheltaja
10.08.2022, 06.09
Auton ovitiivisteisiin tarkoitettu puikko on silikonia parempaa ainetta muovien narinoihin, sitten on vielä BMW:n "narinapuikko" jos raaskii ostaa 40€ puikon. Se on ollut toistaiseksi paras narinanpoistaja muoveissa ja kumissa https://www.emiauto.eu/en/home/1249-genuine-bmw-carbaflo-ksp-105-lubricant-83230309627.html

nure
10.08.2022, 09.42
^Natiseeko kiskot vai itse satula?

Juha Lehtinen
10.08.2022, 10.33
Ostin kesällä Fizikin Antareksen 3D satulan. Osoittautunut meikäläisen takamukselle hyväksi satulaksi, mielestäni selvästi mukavampi kuin perus Antares. Ei ole kova mutta kuitenkin napakka.

Sent from my iPad using Tapatalk

M A
10.08.2022, 18.26
^Natiseeko kiskot vai itse satula?

Kuulostaisi tulevan satulan etuosasta. Voisihan tuon irrottaa ja tutkailla vielä irrallaan :rolleyes:

nure
11.08.2022, 11.20
^ Joku satula joskus natisi ja loppui kun kiersi yhden kierroksen jeesusteippiä kiskojen ympäri. Yleensä kaikki natinat saattaa aiheuttaa hermoromahduksen!

M A
11.08.2022, 19.57
https://i.imgur.com/z295Qqx.mp4

Katsotaan toimiiko videon liittäminen.

Kyllä tuo satulan etuosasta tulee ihan selkeästi ja vain toiselta puolelta. Kokeillaan silikonispraytä ensialkuun, jos ei hiljene niin ajelen xxl:n ja ja katsotaan nariseeko muut.

M A
11.08.2022, 19.59
Eli

nure
11.08.2022, 23.31
Teräskiskot? Kuitu/kuitu ei natisi kun tavallaan yhtä puuta, eikun satulaa vaihtoon!

Koheltaja
12.08.2022, 06.06
Mitkä on mietteet sähkömaastureille suunnitelluista satuloista? https://www.youtube.com/watch?v=FWvpHQHnjps&t=18s

Videolla on hyviä perusteluja jotka osittain sivuavat niitä ongelmia satuloiden osalta joita on nyt testailtu.

kauris
12.08.2022, 07.25
Ostin juhannuksena hajonneen Orbean oem jakkaran tilalle selle italia slr:n xxl:stä. Olen kesän aikana alkanut päässä sinuiksi uuden satulan kanssa, mutta tämä on alkanut pitää hemmetin moista narinaa polkiessa. Ihan peukalolla aukon vierestä painaen saa narinan kuuluviin.
Nopealla googlauksella en oo ainoa jolle on näin käynyt. Mitäs tuolle tekis? Valittamaan kauppaan vai voiteluainetta? Silikonispraytä vai ketjuöljyäkö tuonne laittais. Ääni vaikuttaisi tulevan kiskojen etupään kiinnityksestä.

Mulla on toka uusin slr samanlainen. Kiskojen kiinnitys syynä. Uutena hetken hiljainen mutta sitten kiskot alkoivat elää kiinnityshahlojen sisälllä. Sain takuuseen uuden satulan. Vanhakin jäi käyttöön pääasiassa alamäkikäytössä olevaan maasturiin kun seisaaltaan sitä ajetaan. Takuuvaihto hoitui pyörän jossa satula oli myyneen liikkeen kanssa.

jalkkis
12.08.2022, 08.14
Mulla on toka uusin slr samanlainen. Kiskojen kiinnitys syynä. Uutena hetken hiljainen mutta sitten kiskot alkoivat elää kiinnityshahlojen sisälllä. Sain takuuseen uuden satulan. Vanhakin jäi käyttöön pääasiassa alamäkikäytössä olevaan maasturiin kun seisaaltaan sitä ajetaan. Takuuvaihto hoitui pyörän jossa satula oli myyneen liikkeen kanssa.

Mulla on Flite Flow:ssa myös kiskot irronneet liimauksistaan ja niissä on (ärsyttävää) klappia. Satula kun on Wigglestä, niin tarttee vääntä takuukeissiä siihen suuntaan.

M A
12.08.2022, 08.51
Kai se pitää käydä reklamoimassa myyjää. Tuohan on tuollainen "huijaussatula" eli titaaniseostettua terästä on kiskot ja carbon composite muovia satula, ei siis titaania eikä hiilikuitua mutta vähän sinne päin :D
230g ja 79€.

Marsusram
12.08.2022, 11.21
^Kiskojen kohdalla olisi tosiaan asiallisempaa jos mainittaisiin että titaani on vain 316ti (https://www.esmhampshire.com/316ti-stainless-steel-alloy/) seososa, jolla hyvät ominaisuudet saavutetaan.
Hiilikuitukomponenteista puhuttaessa tarkoitetaan yleensäkin muoveja, joissa kuidut ovat lujittamassa rakennetta. Kuitujen laatu, määrä ja komponenttien valmistustapa vaihtelevat.
Joissakin satuloissa kärjessä saattaa olla rakoja, joihin voi kertyä hiekkaa narisemaan. Uudemmissa yleensä on umpeen valettu.

nure
12.08.2022, 12.19
^Määritelmän "komposiitti" sisään saattaa sisältyä yhtä sun toista, jos puhutaan hiilikuidusta niin sen olettaa olevan sitä eikä muuta sotkettu joukkoon. Kuitujen laatu/tyyppi ja suuntaus sitten taas eri juttu.

ViP
14.08.2022, 09.41
Itellä meni Pro:n Stelthi vaihtoon, kun painoi ärsyttävästi takareisien yläosaan. Tilalle tuli saman satulan curved-versio ja ai että kun on hyvä. Satula on muuten samanlainen kuin normi stealth mutta satulan "siipiä" on taivutettu alaspäin. Nimestään huolimatta ei siis ole erityisen kaareva ja tarjoaa edelleen tasaisen alustan istuinluiden kohdalle. Myös nokka on edelleen erinomainen aeroasentoa ajatellen. Suositukset siis tälle, jos normimalli ahdistaa takareisistä.

paaton
14.08.2022, 10.09
No pentele. Kai se on pakko testata. Jo toinen tuota kehuu. Jotenkin itselleni on jäänyt tuosta curved mallista mieleen vain satulan takareunan nosto ja järkeilin etten tuollaista halua. Olen aina tykännyt flateista satuloista.

Mulla ei ole kyllä mitään ongelmia satulan kanssa noin muuten, mutta assoksen säämiskän reuna hiertää joskus. Tuo curved malli voisi jeesata siihen.

ViP
14.08.2022, 13.21
No pentele. Kai se on pakko testata. Jo toinen tuota kehuu. Jotenkin itselleni on jäänyt tuosta curved mallista mieleen vain satulan takareunan nosto ja järkeilin etten tuollaista halua. Olen aina tykännyt flateista satuloista.

Mulla ei ole kyllä mitään ongelmia satulan kanssa noin muuten, mutta assoksen säämiskän reuna hiertää joskus. Tuo curved malli voisi jeesata siihen.

Epäilin itse ihan samaa ja emmin (liian) pitkään asian kanssa. Itselle ei yksinään kaareva satula ole koskaan sopinut, mutta tuossa on tosiaan tasainen alusta istuinluiden alla. Pro:lla on myös 30 päivän palautusoikeus, niin siinä ei juuri häviä, jos ei satula istukaan.

Goomikko
15.08.2022, 17.19
Jos istuinluiden etäisyys toisistaan on 125mm niin minkä levyinen satula vois olla sopiva. Onko satulan leveys 125mm vai jotain muuta.

Firlefanz
15.08.2022, 17.56
Riippuu kai siitä miten valmistaja satulansa mittaa ja mitan ilmoittaa. Efektiivinen leveys on se mikä merkitsee.

Paljonko leveyttä päälle istuinluiden etäisyyden tarvitaan riippuu myös ajoasennosta. Ainakin jotkut valmistajat suosittelevat "urheilulliselle" eli käytännössä maantiepyöräilijälle joka viihtyy dropeissakin kapeampaa satulaa kuin samalla anatomialla varustetulle niin sanotusti rennommassa ajoasennossa viihtyvälle gravelfillaristille.

https://www.sq-lab.com/out/pictures/ddmedia/sqlab.vermessungskonzepte.sitzknochenvermessung.sc hritt.3.pngk

Koheltaja
22.08.2022, 17.35
Onko joku päässyt vertaamaan Spessu Power Comp, Fizik Argo Tempo tai Terra Argo ja Selle Italia Novus Boostia keskenään? Satula edelleen haussa sähkömaasturiin sekalaiseen ajoon.

paaton
22.08.2022, 17.57
Kantsii ottaa stealth. Nuo kapeanokkaiset on tosi tarkkoja istumapaikan suhteen. Mulla oli tuollainen fizikki ja oli kyllä selkeästi stealthia huonompi. Siitäkin löytyi kyllä se yksi hyvä paikka, eli ei huono, mutta stealt paljon parempi.

Koheltaja
22.08.2022, 18.29
Stelthilla lenkki ajettu ja sekin oli vähän niin ja näin offroad kiinnostaisi päästä kokeilemaan mutta sitä ei ole lähipiirissä.

Pate@
22.08.2022, 21.20
Power oli kyllä hyvin tarkkaan säädettävä satula, jotta sen sai mieleiseksi. Erityisesti kallistuskulmaa sai hakea, mutta myös pituussuunnassa oli hommaa. Kuusio oli lenkkipaidan taskussa ja lenkillä säädin sitä monet kerrat. Hyväksi se on lopulta osoittautunut.

Koheltaja
23.08.2022, 06.18
Sama huomio Powerista että oli tarkka säädöistä, kun sai kohdalleen niin oli ihan ok mutta oli myös hyvin tarkka missä kohtaa satulaa istui kun ajoasento on ryhdikäs eikä agressiivinen. Maastossa tykkäsin siitä, tiellä/työmatkoilla en koska puutuminen ja penkissä pyöriminen alkoi olla vakio vajaan tunnin kohdalla, liian kova/väärä muoto istumaluiden kohdalta pystyllä ajoasennolla.

paaton
23.08.2022, 07.32
Just tuollainen se argokin oli maantiellä. Tarkka istumapaikasta, eli satulan säädöstä. Ja jos tykkää liikkua satulassa, niin tuollainen ei vaan toimi.

Koheltaja
23.08.2022, 17.50
Ei tämä jahkailemalla parane, Selle Italia Novus Boost Evo X-Cross lähti tilaukseen.

nure
23.08.2022, 18.48
^No ei kallis kokeilu, lycka till!

Koheltaja
23.08.2022, 19.21
Joo, ihan kohtuu hintainen bike-discountista mutta jos rumba jatkuu niin kalliiksi tulee kun myydessä ottaa aina takkiin. No, harrastus se tämäkin on, kai... :D

nure
23.08.2022, 22.50
^Sitä tämä on mutta hyvä niin kauan kun rahalla selviää.

Firlefanz
14.09.2022, 11.47
https://www.everve.cc/wp-content/themes/everve-storefront-child-theme-2021/dist/images/ezero_74.jpg

https://www.everve.cc/wp-content/themes/everve-storefront-child-theme-2021/dist/images/ezero_75.jpg

Saksalaiset ovat keksineet pehmusteettomien ajohousujen ja pehmustetun satulan yhdistelmän uudelleen! Mutta nyt oikeillekin pyöräilijöiille!

https://www.everve.cc/ezero/

Näyttäisi olevan vain saksaksi ja taitaa olla toimitusvaikeuksia tälläkin yrityksellä, jos haluaisi kokeilla.

En ole valmis tyrmäämään etukäteen ja kokeilematta.

Voisin jopa uskoa että yhdistelmä toimii ja että siinä ettei pehmuste ole housuissa on etunsa etenkin silloin kun ajetaan pitkää päivää lämpimässä säässä tai kun ollaan vaikkapa lähdetty viikonloppureissulle mahdollisimman kevyellä varustuksella.

Ja jollekin, joka on turhaan etsinyt sitä oikeaa satulaa, voi käydä tuurikin...

Yhdistelmällä on hintaa €295, joten ihan ilmaista ei kokeilu ole, mutta tuotteeseen uskotaan niin paljon että sille annetaan 30 päivän palautusoikeus.

Satulan paino riippuu tietenkin sen leveydestä, mutta liikutaan 180 g molemmin puolin.

SoXell
22.09.2022, 06.50
Nykyisessä Giantin gravelissa on vakiosatulana Giant Approach.

Pyörää sisäänajaessa huomasin kuitenkin, että satula hankaa todella ikävästi takareiden yläosaan, jolloin satulassa joutuu siirtymään reilusti eteenpäin/siirtää satulaa taaksepäin joka ei itsessään mikään mukava paikka ole.

Olen koittanut etsiä tietoa, mikä mahtaisi olla sopivampi kampe tilalle, mutta tietoa tuntuu olevan turhan paljon.

Täytyykö uuden satulan olla pitkä ja kapeanokkainen vai lyhyt vai jotain tältä väliltä? Satulan profiileistakaan en kuvia katsomalla osaa vielä sanoa mitään, kun ensimäistä kertaa tällaisten ongelmien kanssa painin. Maastofillarissa Giantin Romero, joka tuntuu oikein hyvältä, mutta toki ajoasento on huomattavan erilainen.

nure
22.09.2022, 07.04
^Tietenkään muutamien lenkkien perusteella ei kannata johtopäätöksiä tehdä. Veikkaan ettei satulan pituudella ole suurtakaan merkitystä mutta leveydellä kyllä ja myös liian pehmeäkin satula voi tuottaa ongelmia.

Firlefanz
22.09.2022, 07.56
https://www.giant-bicycles.com/us/approach

Width: 145mm

https://www.giant-bicycles.com/fi/romero-2021

Width: 138mm

Jos mitat ovat vertailukelpoiset, niin selitys voi olla niinkin yksinkertainen kuin että Approach on liian leveä.

Itse hakisin sopivan kuusiokoloavaimen ja kokeilisin miltä Romero tuntuu. Jonkinlainen nyrkkisääntöhän se on että kun asento on "sporttisempi", niin sopiva satula on yleensä kapeampi, mutta kokeilu kertoo totuuden.

Carolus
22.09.2022, 11.46
Itselläkin meni tuo Giant Approach vaihtoon, samasta syystä. Maantiepyörän mukana tullut Giantin Fleet SL samaten. Nykyään matka taittuu Selle San Marcon Allroad satuloilla jotka nimellisesti ovat millin leveämpiä mutta eri muotoisia. Valitettavasti noilla on taipumus nitistä eli varmaan jossain vaiheessa pitää kokeilla jotain muuta...

nure
22.09.2022, 11.59
^Usein orkkissatulat periaatteella että siinä on joku oltava, usein juuri tuollaista bulkkitavaraa. Itse en ole vielä keksinyt kumpi parempi, kapea vai leveä. Nyt Romin S-Works 155millsenä ja ainakin tähän mennessä pääsee satuloidet Top kolmoseen.

jalkkis
22.09.2022, 15.14
Itselläkin meni tuo Giant Approach vaihtoon, samasta syystä. Maantiepyörän mukana tullut Giantin Fleet SL samaten. Nykyään matka taittuu Selle San Marcon Allroad satuloilla jotka nimellisesti ovat millin leveämpiä mutta eri muotoisia. Valitettavasti noilla on taipumus nitistä eli varmaan jossain vaiheessa pitää kokeilla jotain muuta...Mun pärsseelle Fleet SL passaa hyvin. Eli aika vaikea suositella toiselle mitään. Pitää vaan testailla eri vaihtoehtoja.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

nure
22.09.2022, 15.19
^Juuri tuo seikka on useasti mainittu, hankalaa mitään satulaa toiselle suosittaa. Kyllä ne suosikit vuosien aikana löytyy ja siinä vaiheessa toivoo etteivät poistu markkinoilta ettei tarvi hamstrata. Kylläkin aikoinaan kun satulavalikoima oli vähäisempää niin kolme Fliteä oli varastossa.

Koheltaja
22.09.2022, 21.09
Omassa oli Giant Romero ja se on hyvä sekä huono, tyypillinen satula jonka valmistaja laittaa pyörään että se voidaan myydä satulan kanssa. Ensimmäisenä vinnyli irtosi syvennyksen liimauksesta, vähän lisää kilometrejä ja pehmeät alumiinikiskot mutkalla, sen jälkeen lkoi vinyyli irrota liimauksistaan. Satula on mukavan pehmeä mutta ei liian pehmeä, muoto vaan ei sovi joten satula vaihtoon.

Nyt on ollut eri valmistajien satuloita eri levyisinä, monia niitä on kehuttu graveleissa ja maantiepyörissä, on myös vakuuteltu että toimii hyvin myös ryhdikkäässä maastopyörässä. Lähes yhtä monta satulaa on myyty kun on ostettu, joko liian leveä ja osuu sisäreisiin, liian kova, ei löydä oikeaa satulan asentoa, puutumista ja pyörimistä.

Nyt ajossa on Selle Italia X-Cross joka on lähellä mitä haen mutta vielä ei päästy maaliin asti. Vaatekausi alkaa ja housuja on jalassa enemmän tai/ja ne on paksumpia joten satulan ei tarvii olla ihan niin justiinsa kun kesällä pelkillä pyöräilyhousuilla. Seuraavaksi kokeillaan Sellen X-Bow tai Fizik Terra Aidon.

Paljon on puhuttu satulan leveydestä ja miten se määritellään. Tämä on samanlainen yleisohje kun satulan paikan ja kulman määrittäminen mittanauhalla ja vatupassilla, todellisuudessa yleisohjeet (jos koskaan) ei aina toimi täydellisesti ja lopulta hienosäädöt tehdään ajotuntumalla. Laskennallisesti mulla pitäisi olla 155 leveä satula ja jotkut valmistajat suosittelee flättiä satulaa mutta 143 tuntuu paremmalta, samoin pieni pyöreys kun täysin flätti.

Se mitä on taas oppinut, (jälleen kerran) ettei ole oikotietä satulan löytämiseen, eikä kukaan pysty sanomaan mikä satula on mulle/sulle sopiva. Karu fakta mutta minkäs teet? Juutuubi on täynnä erilaisia testejä joissa on usein yhteinen piirre, joko testattava satula on awesome tai i love it... Joskus hyvä satula löytyy nopeasti, välillä menee pidemmän aikaa ja satuloita saa ostaa-myydä jonkun kappaleen verran ennen kun on tyytyväinen. Kun löytyy mieleinen niin kannattaa ostaa niitä vähintään yksi varastoon tulevaisuutta varten.

Sambolo
26.11.2022, 21.30
Tänään kokeilin kaverin pyörää ja oon kokeilut sitä ennenkin ja todennut siinä olevan hyvän tuntuinen satula. Nyt tajusin jopa pistää merkille satulan mallin, elikkäs kyseessä sqlabin 611 perus cromo malli 14cm leveänä, jos en ihan väärin muista aiempia mittauksia istuinluista, niin mulle vois mennä leveämpikin malli, mutta.. satulan tiedoissa ilmoitetaan maksimipainoksi 90kg. Mitenhän tämmösen yli 100kg painosella kävis tuon kanssa, räjähtääkö alle :D Minkäänlaista notkumista tai taipumista en satulassa huomannun kaverin pyörää kokeillessa. Onko jollain tuo käytössä vaikka painorajat paukkuu?

nure
26.11.2022, 23.17
Koheltaja, aika hyvin tiivistetty tuo loppu, jokainen hakekoon oman satulan oman persuksen mukaan ja ei ne muiden neuvot (paljoa) auta.

Sambalo, aika surkea kantavuus teräskiskoiselle, itsellä S-works ja taitaa olla painoraja 109kg, siis huomattavasti hentoisempi satula... Suhtautuisin hyvin luottavaisesti tuohon mainitsemaasi, itsekin aikoinaan ajoin Tune Speedneedlellä hyvässä uskossa yli 100kilosena ilman ongelmia

BB Holland
26.11.2022, 23.58
Itse se on kokeiltava. Mulle on kyllä käynyt kaikki muut paitsi käytetyn Colnagon mukana tuli täydellisen kova ja joustamaton vehje, ettei pystynyt kauaa käyttämään. Beast näyttää yhtä kovalta mutta varsin mukava, hiilari oikeasti joustaa. Beastin 260e on turhuutta verrattuna Motonetin San Marco kopioon 17e. Molemmat yhtä hyviä, painossa ero tietenkin. Joku aito San Marco Concorde tjs. on kanssa ollut hivenen epämiellyttävä välillä.

Sambolo
27.11.2022, 00.00
Joo tuo painoraja ei siis liitt noihin kiskojen vahvuuteen, vaan satula joustaa ajossa ja optimoitu 75 kiloiselle, mitään joustoa en kyllä silti ite havainnut, luulis että ois joustanut normaalia enemmän, ehkä se pinnisti vaan vastaan ku huomas mikä jössikkä istuu päälle :D

”Satulan jousto-ominaisuudet on suunniteltu optimaalisen mukavuuden takaamiseksi aina 75 kg:n painoon asti. Enimmäiskuorma saa olla enintään 90 kg” lukee siis tiedoissa.

Onhan noilla muitakin malleja ja isomilla(100kg) kantavuuksilla, mut niitäpä en ole kokeilut ja todennut hyväksi niin sit oltais taas arvailuosastolla..

Opulus
27.11.2022, 08.38
SQlabin sivuilla asia ilmaistaan mainiosti eli annetaan ymmärtää että saattaa hyvin kestääkin ja oikeastaan pitäisikin kestää, mutta ei kuitenkaan luvata mitään vaan päinvastoin varoitetaan, jottei jouduttaisi maksumieheksi jos jokin hajoaa painavamman kuskin käytössä:

Our saddle models are designed for ergonomic performance and are therefore, depending on the saddle model, only able to perform the ergonomic function up to a certain rider weight.
The saddles are carefully designed and are regularly subjected to various load tests and usually significantly exceed the standards. The weight specification serves as orientation and specification and we are obliged to point out that an additional load on the saddle, related to the body weight, can lead to the failure of the components (struts, shell, seat post). For this reason, the use of the saddle outside our specifications is at your own risk and responsibility.

Painoraja on siis sama 90 kg kaikille Ergowave-satuloille kiskojen materiaalista riippumatta.

Minulla on se vanha, Ergowavea edeltänyt 611, mutta harmikseni en muista millainen painoraja sille annettiin. (Ymmärrettävästi asia ei juurikaan kiinnostanut alle 70-kiloista ajajaa j ...)

Opulus
27.11.2022, 09.16
Sambalo, aika surkea kantavuus teräskiskoiselle, itsellä S-works ja taitaa olla painoraja 109kg, siis huomattavasti hentoisempi satula.

Specialized antaa kaikille hiilikuituosille - runko ja haarukka tietysti poislukien - painorajaksi saman 240 lbs eli 109 kg.

Olisikin hauska tietää miten siihen on päädytty tai miten se on valittu - ja sama koskee luonnollisesti myös SQlabin painorajaa. Voisin kuvitella ettei satuloiden kestävyydessä löytyisi eroa, jos ne vietäisiin johonkin rasitussimulaatiotestiin, ja että kyse on yksinkertaisesti siitä että eurooppalaisen merkin päämarkkina-alueella eivät yli 90-kiloiset ajajat muodosta kovin merkittävää osaa sporttifillareihin tarkoitettujen satuloiden ostajista, mutta Amerikassa asia on toisin...

Kepsu
27.11.2022, 09.35
Olikohan Sambolo tämä testattu satula kiinni täpärissä? Jos oli niin tuskin sen satulan joustoa/kestävyyttä kannattaa mietiskellä sen enempää jos muuten tuntuu sopivalta.

Sambolo
27.11.2022, 12.21
Testattu satula oli peräjäykässä fätissä, itellä tulis täpäriin. Enköhän mä tuon testiin ota ja uhmaa fysiikan lajeja kun hyvällä hinnalla tarjouksessa. On kyllä jonku verra sqlabin arvioissa mainittu satuloiden hajoavan.. pärsekin mitattu ja 15cm mutu näyttäis pitävän paikkansa

Takamisakari
02.12.2022, 11.00
Mulla sähkötäpärissä 611 ja elopainoa taitaa olla joku 92-93kg, kamat päällä varmasti yli 95 ja hyvin tuntuu kestävän. Tuon kun käpistelin ekaa kertaa kiinni ajattelin että on todella himmeän tuntuinen laitos ja että pilalle menee tämäkin lenkki mutta on kyllä hyvä satula. Erilainen.

Sambolo
02.12.2022, 15.45
Juu tuo 611 tuli 15 senttisenä tilattua. Kohtapuolin varmaa saa jo kokeiluun.

nure
02.12.2022, 21.22
Kummaa vieläkin että joku hankkii satulan toisen mielenpiteen perusteella. Ei tosiaan koskaan tulisi mieleen mutta kaiketi täältäkin löytyy joitakin standartiperseitä...

Opulus
02.12.2022, 22.02
^ Kuka nyt niin on tehnyt?

Mutta eikö uuden satulan hankkiminen aina silloin kun sitä ei ole tilaisuutta koeajaa tapahdu jonkun toisen mielipiteen perusteella - olipa se sitten foorumilaisen, ajokaverin, fillarilehden arvostelijan, bloggaajan tai valmistajan mainosmiehen?

Vaikka standardiperseitä ei ehkä ole olemassa, eivät kaikki perseet suinkaan ole niin uniikkeja etteikö toisen käyttäjän kokemusten ja mielipiteiden perusteella voisi tehdä ihan järkevää valintaa siitä millainen tai mikä satula kannattaa hankkia kokeiltavaksi. Ei se ainakaan huononna mahdollisuuksia siihen että satula osoittautuu onnistuneeksi ostokseksi - jos vaihtoehtona on valita satula siksi että se on hyvän näköinen tai tiettyä merkkiä tai siksi että sen kerrotaan olevan prokuskien suosima tai whatever.

nure
03.12.2022, 09.21
^Miksi jonkun mielipide? Jos on aloittanut pyöräilyn ennen netin aikaa niin miten silloin satulat valittiin? Toisaaltaan valikoima oli ihan eri luokkaa kuin nykyään muuta silloinkin löytyi mieleinen ilman sen kummempia kyselyitä.

Toisaaltaan kun kerran mielipiteen haluat ja annat sen vaikuttaa niin standardiperseelle Other Danish Guyn kalsarit ovat loistavia, suositan!

Opulus
03.12.2022, 09.50
Tjaa, Ennen netin aikaa ei ollut verkkokauppojakaan, joten satulat ostettiin niin sanotuista kivijalkakaupoista, jolloin niitä saattoi katsella, hipelöidä ja ehkä koeistuakin. Joku jopa kuunteli myyjän suosituksia. Voisihan kivijalkakaupassa kieltämättä käydä nykyäänkin.

Mutta miksi on niin äärettömän vaikea tajuta ja ymmärtää että mielipiteiden kuuntelu, satulavalintojen perusteluihin ja satuloista saatuihin kokemuksiin tutustuminen ja kaikki sinun ilmeisesti täysin turhana ja hyödyttömänä pitämäsi on yksinkertaisesti vain keino, jolla voi pyrkiä - enemmän tai vähemmän onnistuneeksi - suuntaamaan valintansa muuten mahdottoman laajasta erilaisten satulamallien valikoimasta?

Tai sitä että ainoa tie satulaonneen ei ole läpikäydä sataseitsemäntoista erilaista satulaa? Että ne kyselyt ja lukemiset voivat kenties auttaa löytämään sen mieleisen jo toisella, kolmannella tai seitsemännellä kokeilulla?

PS Mistä helkutista keksit että minä minkäänlaista mielipidettä - etenkään sinulta:cool: - olin kyselemässä? Olen parikin mielestäni oikein toimivaa satulaa löytänyt - mutta olisin kyllä kiinnostunut jos joku jompaan kumpaan satulaan tyytyväinen olisi sattunut hankkimaan mielestään vieläkin paremman:rolleyes:

Ohiampuja
03.12.2022, 10.24
Kummaa vieläkin että joku hankkii satulan toisen mielenpiteen perusteella...
Mitä ihmettä siinä on? Minulle sopii tosi hyvin WTB:n penkit. Jos joku täällä kertoo että hänen mielestään esim Sqlab satula on tosi lähellä WTB Voltia, niin kyllä minä sen perusteella voisin sitä itsekin kokeilla.

Satulan ostaminen on ollut aina arpapeliä. Monta merkkiä ja mallia on tullut kokeiltua ja sitten eteenpäin myytyä. Ennen ja jälkeen netin keksimisen. Fizik, Selle, Ergon yms.

Eli minusta on ihan fiksua kuunnella muidenkin mielipiteitä ja sitten kasata niistä se oma johtopäätös. Sillä voi säästää rahaakin :)

nure
03.12.2022, 11.16
Kai jokainen voi toimia tavallaan, itse sitä ikäluokkaa että tiedon saaminen oli huomattavasti hankalampa kuin tänäpäivänä ja oma-aloitteisuus oli avainsana. Aihan satuloiden kanssa menee metsään mutta kun vuosien aikana löytänyt jonkin linjan niin niissä pitäytyen ei suunnattomasti rahaakaan hukkaan mene, nyt Romin S-works ollut suosikki. Myös WTB SST oli aikoinaan hyvä valinta ainakin työmatka käytössä.

Juha Lehtinen
03.12.2022, 11.41
Itselläni jos on jonkun satulan kanssa ongelmaa niin vika on yleensä ollut siinä että olen satulan asentanut väärin eli satulan nokka on sojottanut joko liikaa ylös tai alas tai satulan pituus säätö ei ole ollut kohdallaan. Nuokin säädöt on pitänyt itse etsiä kokeilemalla eikä etsiä netistä tietoa mitenkä muilla säädöt on. Varsinkin vaakasuoruuden säädöissä voi jonkin verran olla yksilöllisiä eroja riippuen anatomiasta.

K.Kuronen
03.12.2022, 11.50
Joo tuo painoraja ei siis liitt noihin kiskojen vahvuuteen, vaan satula joustaa ajossa...

Mulla on yksi Selle Italian runko murtunut aika vähällä ajamisella ja vielä maantiellä: alkoi joustaa kunnolla. En muista oliko satulassa jotakin painorajaa, mutta mahdollisesti ylitin sen.

Juha Lehtinen
03.12.2022, 12.00
Itseltäni on joskus mennyt Fizik Arionen istuin osan runko poikki puolestavälistä vaikka painoa oli meikäläisellä silloin jotain 75kg 15-vuotta sitten. Yksi satula jonka olen huomannut liian joustavaksi on Selle Italia Flite Superflow, tuota ei taideta valmistaa enää. Boost malli on mutta se on eri malli.

Opulus
03.12.2022, 12.48
Itselläni jos on jonkun satulan kanssa ongelmaa niin vika on yleensä ollut siinä että olen satulan asentanut väärin eli satulan nokka on sojottanut joko liikaa ylös tai alas tai satulan pituus säätö ei ole ollut kohdallaan. Nuokin säädöt on pitänyt itse etsiä kokeilemalla eikä etsiä netistä tietoa mitenkä muilla säädöt on. Varsinkin vaakasuoruuden säädöissä voi jonkin verran olla yksilöllisiä eroja riippuen anatomiasta.

Hämmästyn kauhiasti:D

Juha Lehtinen
03.12.2022, 12.57
Hämmästyn kauhiasti:D
Välillä itsekin :D

TERU
03.12.2022, 13.32
Hämmästyttää sama seikka täälläkin.
Kokeilin seinällä roikkuvan maantiepyörän satulaa putkineen, säätöineen, kun arkipyörässäkin sama satulakulma ja vielä satula asettuu oikealle etäisyydellekin, niin ei vaan toiminut arkiajossa, vaikka satula on mitä mainioin. Ajoasento näissä tietenkin vähän eroaa.
Ei kulje pyörä ei, jos satula hitusenkaan kiusaa ajoa.
Suositukset merkitsevät vain "hehtaarilleen" oikean asennon satulalle, siitä vasta alkaa haku omalle persaukselle sopiva asento.

Asettelu tuntuu satulaa tärkeämmältä!

Carolus
07.03.2023, 16.59
Onko kokemusta siirtymisestä saman satulan 3D printattuun versioon perusversiosta? Esim Selle Italian SLR Boost TM -> SLR Boost 3D. Stages pyörässä ollut nyt pari kuukautta tuo SLR Boost TM kiinni. Tunteja sillä on tullut ihan kivasti, ei tosin mitään kahta tuntia pidempää sessiota ja ainakin tässä käytössä tuntuu sopivan omalle ahterille. Tuo 3D versio mietinnässä, mutta uskaltaako sellaisen pistää tilaukseen sillä oletuksella että sekin sopii?

nure
07.03.2023, 17.16
^Mitkä perusteet vaihtamiseen? Mitä tuollaisella 3D printatulla saavutetaan normiin verrattuna? Toisaaltaan voihan reilu 400€ sijoittaa jos on hyvä persukselle.

JohannesP
07.03.2023, 17.38
Jos yleisesti haluaa lukea foorumikokemuksia 3D satuloista niin tästä WW topikista (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=170007&start=60) voi olla hyötyä. En usko täällä olevan monellakaan kokemusta puhtaasti hinnan takia.

Mutta mitä selasin tuota ketjua läpi niin paljon oli sekalaista mielipidettä. Osa tykkää ja osa ei huomaa eroa saman satulan pehmustettuun versioon verrattuna. Eipä sitä oikeen muuten kuin itse kokeilemalla ota selvää.

Ihme ettei mikään suurempi valmistaja ole vielä alkanut tarjoamaan kustomoituja 3D-satuloita. Esim. marssit Spessukauppaan, ahteri penkkiin, skannaus ja posti kiikuttaa juuri sulle printatun satulan.

MRe
07.03.2023, 19.55
No mun mielestä tuon 3D-tulostetun kilpailuetu tulisi juuri siitä, että se on sun ahterin mukaan printattu.

Carolus
08.03.2023, 09.20
^Mitkä perusteet vaihtamiseen? Mitä tuollaisella 3D printatulla saavutetaan normiin verrattuna? Toisaaltaan voihan reilu 400€ sijoittaa jos on hyvä persukselle.
Ehkä taustalla on jonkinlainen uteliaisuus ja noiden satuloiden ulkonäkö miellyttää omaa silmää. Mitään pakotavaa syytä mennä tuollaiseen ei ole, mutta ei olisi eka kerta kun tulee ostettua kamaa ilman konkreettista tarvetta.

nure
08.03.2023, 10.19
^Tuon ymmärrän hyvin ja on ihan hyväksyttä syy. Olis hienoa kun saisi esim. Spessun Rominista oman persuksen mukaan printatun ja kovuuskin valittuna.

AnttiWalker
18.03.2023, 00.35
Otin testiksi Brooks B17 nahkasatulan graveliin ja saa nähdä millasta on sen käyttöönotto

https://youtu.be/xQWhOdDGgWU

J3K
18.03.2023, 09.06
Otin testiksi Brooks B17 nahkasatulan graveliin ja saa nähdä millasta on sen käyttöönotto

https://youtu.be/xQWhOdDGgWU

Mietin samaa satulaa itsekin, nuo niitit vaan ovat pieni kysymysmerkki. Nykyisessä orggissatulassa ei ole muuta vikaa kuin kosmeettinen kuluma mutta se pistää silmään kun on valkoinen satula.

nure
18.03.2023, 12.52
Kaikki satulat hyvin yksilöllisiä mutta itsellä Brooks menee kategoriaan paskimmat satulat.

Gambinamiäs
18.03.2023, 12.57
Brooksilta löytyy hyviä satuloita pitkille matkoille, erityisesti meille, jotka tarvitsevat vähän leveämpää satulaa. Olin itse jotenkin ottanut sen itsestäänselvyytenä useammankin satulan kokemuksella, että maantie ja soratiepyöräilyn pitää olla vähän kivuliasta perseelle ja bibsien tehtävä on tehdä hommasta lähinnä siedettävää. Sain kuitenkin vinkin, että Brooks Cambium c17 voisi sopia minulle ja täytyy sanoa, että kokemus oli hämmästyttävä. Siis ei vielä 50km kohdalla ala tuntumaan ikävältä. Eikä edes 100km. reilu 260km on nyt pisin päivämatka ja pylly vaan tykkää. Kokeilin välissä taas jotain muutakin, mutta nyt on sekä gravelissa ja maantiepyörässä sama satula. Mutta todellakin yksilöllistä ja vain kokeilemalla selviää.

Bomb
16.04.2023, 16.17
^ Onko sulla luut millä leveydellä ja osaatko sanoa, mikä oli peruste tuolle vinkille, että miksi se voisi sopia just sulle? Uusi satula hakusessa ja koitan tässä haarukoida ensimmäistä kokeiltavaa. Ei tietenkään yhtään haittaisi, jos osuisi kerrasta hyvä.

Username.
16.04.2023, 16.28
Mulla on kanssa brooks cambium c17 carved maantiepyörässä, pisimmät lenkit 300km ja ei mitään tuntemuksia takalistossa.

jalkkis
16.04.2023, 18.38
Aiheeseen palatakseni. Suhtaudun minäkin nykyään varauksella tähän klikkailuun. Tuolla klikaten saan itselle L2:n ja sittemmin hankinkin itselleni L2 Flite Flow:n. Se on mun sähkömaasturissa ja eipä siitä nyt tule mitään hurraahuutoja. Ei se huono ole mutta eipä juuri kummoisempi kuin aikaisempi Cuben halpissatula.

Ehkä tuo sopii paremmin matalampaan ajoasentoon. Mulla on Giant Fleet SL ykköspuörässä ja se sopii mun takamukselle hyvin.

L2 Flite Flow lähti jonkkaan. Mun pärsse ei saanut siitä passelia kaveria vaikka melkein vuoden yritin. Laitoin Cuben halpiksen takaisin ja parempihan se. Ehkä voisin kokeilla jotain L3:sta mutta eipä tuo Cubehalpis nyt ahistakaan.

Saatoin kyllä konfiguroida asian pärsseelleen, kun maantieajoasentoon sitä valikoin vaikka maasturiin sen ruuvasin.

Ja FLite Flown laatu on pettynyt. Klappia tuli melkein heti alkuun kiskojen ja satulan liitoskohtiin. Wiggleltä ostettu ja niitten rekkulaprosessi on niin kankea, ettei jaksanu alkaa takuusta vääntämään. Olkoon. Ruuttaan jotain liimantapaista sekaan josko se siitä.

nure
16.04.2023, 19.02
Itselle tuli toiseenkin pyörään Romin Evo S-Works 155mm. leveänä. Itselle tämän hetken paras!

Bomb
22.04.2023, 18.52
Olikohan Helsingissä paikkaa, mistä saa Spessun satuloita testiin, vai onko lähin Porvoossa?

huotah
22.04.2023, 19.36
Olikohan Helsingissä paikkaa, mistä saa Spessun satuloita testiin, vai onko lähin Porvoossa?

Muistelen että Sellon Pyörässä oli joskus testisatuloita, en tiedä onko nykyisin.

Pumafi
22.04.2023, 20.02
Kaikki satulat hyvin yksilöllisiä mutta itsellä Brooks menee kategoriaan paskimmat satulat.

100% samaa mieltä. Ihme hypetystä koko Brooks. Paskimpia satuloita mitä olen kokeillut. Fizik, WTB, Specialized...kaikilta löytyy parempia satuloita.

nure
23.04.2023, 11.25
^Jotenkin tullut siihen päätelmään että ovat masokistien märkä uni.

jalkkis
23.04.2023, 22.25
Kaikkien muiden perseet eivät ole samanlaisia kuin nurella ja Pumafilla.

Mä voisin puolestani sanoa, että Flitet ovat kaikki ihan paskoja ja ihmettelen miks niitä edes tehdään kun mulla oleva yks malli ei toimi.

nure
23.04.2023, 23.13
^Itsellä ollut usea Flite alkaen jostain 90luvulta eka ja jokainen ollut parempi kuin Brooks. Toisaaltaan olet aivan oikeassa siinä että perseet ja tottumukset ei ole samanlaisia ja kaikki satulasuositukset voisi unohtaa.

Koheltaja
24.04.2023, 06.20
Eipä nuo joidenkin ylistämät Spessun satulat sopineet omaan istumiseen ollenkaan, tuskien taivala alkoi puolentunnin ajon jälkeen ja istuminen oli jatkuvaa pyörimistä. Selle Italialta löytyi malli joka on paras tähän asti kokelluista ja sen kanssa tulee toimeen.

nure
24.04.2023, 07.26
^Tuota juuri tarkoitankin, jos itse jotain ylistän niin ei sitä tosiaan suositukseksi kannata ottaa, sama pätee Brooksiin. Vuosikymmeniä sitten oli helppoa hankkia satuloita kun valikoima oli minimaalista mutta ajan mukana valikoima laajentunut niin on sitä rahaa palanut turhiin hankintoihin varsinkin kun jokin media ylisti jonkun maasta taivaisiin.

M A
24.04.2023, 21.59

tähän piti tulla sanomaan että suihkautin silikonispraytä satulan kärkeen ja siitä lähtien on ollut hipihiljainen. En sitten koskaan palauttanut satulaa.

Gambinamiäs
25.04.2023, 09.51
^ Onko sulla luut millä leveydellä ja osaatko sanoa, mikä oli peruste tuolle vinkille, että miksi se voisi sopia just sulle? Uusi satula hakusessa ja koitan tässä haarukoida ensimmäistä kokeiltavaa. Ei tietenkään yhtään haittaisi, jos osuisi kerrasta hyvä.
Mittasin ne Velobiassa ja oli ne keskimäärin leveämmällä, vaikka muuten olen aika pieni kaveri. Ihan kuvauksen aiempien satuloiden kivulliaisuudesta pohjalta sain tämän esimerkin ja laitoin satulan kylmästi sokkona tilaukseen. Osui kerrasta. Otin velobiasta sen kapeamman c15 mallin testiin, mutta ei se ollut yhtä hyvä ja tilasin sitten toiseenkin pyörään c17. Nyt tuli uusi maantiepyörä ja mennään nyt sillä ensiasennussatulalla siihen asti kunnes persettä taas hiertää, satanen meni vkl ihan ok.

jalkkis
25.04.2023, 15.50
^Itsellä ollut usea Flite alkaen jostain 90luvulta eka ja jokainen ollut parempi kuin Brooks. Toisaaltaan olet aivan oikeassa siinä että perseet ja tottumukset ei ole samanlaisia ja kaikki satulasuositukset voisi unohtaa.Pitääkö sitten arvostella ja haukkua, jos itselle ei sovi, kuten tuossa juuri teit?

Purkk1
25.04.2023, 16.24

Bike planetissa Vantaalla ja Espoossa ainakin.

nure
25.04.2023, 16.46
^^Jalkkis, varmasti tiedät hyvin että tälläiset jutut pitkälti kokemuksiin perustuvia juttuja ja mielestäni tuossa sanoin mielipiteeni enkä haukkunut tai kieltänyt moista hankkimasta.
Toisaaltaan onkos niin että negatiiviset mielipiteet ovat nyt jo kiellettyjen asioiden listalla?

jalkkis
25.04.2023, 18.24
^^Jalkkis, varmasti tiedät hyvin että tälläiset jutut pitkälti kokemuksiin perustuvia juttuja ja mielestäni tuossa sanoin mielipiteeni enkä haukkunut tai kieltänyt moista hankkimasta.
Toisaaltaan onkos niin että negatiiviset mielipiteet ovat nyt jo kiellettyjen asioiden listalla?Öö:

"^Jotenkin tullut siihen päätelmään että ovat masokistien märkä uni."

Ja sinä sitten tiedät, että nämä ovat masokistien märkiä unia, kun ei sovi sinulle?

m-52
25.04.2023, 19.12
Brooks cambium c17 minulla kaikissa pyörissä, no yhdessä Brooksin nahkainen. Siis maantiepyörässä, maastopuörässä, läskipyörässä ja cyclossa tuo cambium. Aina vaihtuu orkkissatula tuohon. Mutta joidenkin takapuolelle ei kuulosta sopivan.

nure
25.04.2023, 20.30
Jalkkis, jos masokismi olisi juttuni niin Brooksilla ajaisin... Älä ota mielipiteitä niin henkilökohtaisesti ja ole joskus erimieltä valtavirran kanssa, se tuntuu joskus hyvältä.

Ohiampuja
25.04.2023, 20.55
Mun panos tähän on että Flite on ihan karmea penkki, Brooks vaikuttaa kidutusvälineeltä. Mutta onneksi WTB tekee kunnon satuloita. :) :)

marco1
25.04.2023, 21.52
WTB:n satuloista menee olkapää kipeäksi, ne kun kannattaa heittää niin kauaksi kuin vaan saa lentämään.

Ohiampuja
25.04.2023, 21.59
WTB:n satuloista menee olkapää kipeäksi, ne kun kannattaa heittää niin kauaksi kuin vaan saa lentämään.
Heitä tänne meille päin, niin yritän ottaa koppia. Voin heittää vaikka Fizikiä takaisin. :)

nure
25.04.2023, 22.33
WTB:n SST oli aikoinaan suosikkilistalla. Itsellä kyllä satuloista moni muu paikka tullut kipeäksi muttei olkapää.

Username.
25.04.2023, 22.45
300km lenkeillä olkapäät kipeytyy eniten

Koheltaja
26.04.2023, 05.55
^Siitää pääsee eroon kun ostaa huonomman penkin, ei enää kiinnitä huomiota olkapään kipuihin ;)

nure
26.04.2023, 08.13
^^ Täytyy testata...