PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29

m-52
14.05.2020, 22.10
Mites Kajaanin/Vuokatin ladut, saako ajaa hiihtokaudella läskillä. Olen jostain kuullut, että ainakin Vimpelin laduilla saa.

hcf
15.05.2020, 09.53
^Jaa-a enpä ole tutustunut sääntöihin mutta en ainakaan nähnyt kenenkään ajavan. Todennäkösesti ei saa ainakaan vuokatissa. Sielä on niin paljon kilpaharjottelijoita että metelihän siitä nousis. Ilmeisesti siellä kuitenki löytyy ihan vartavasten tehty reitti läskipyörille.
Kajaanissa päin en ole hiihdellykkään. Ainoastaan sotkamo ja vuokatti.

Rovaniemellä ei ainakaan saa ja täällä on reitit sitä varten

hcf
30.05.2020, 11.25
Millonkas mono on jo roskis kamaa?
Rullasuksien kans vaarallista jos tuo kärkirauta irtoais
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/6265b965e0029ba6273793eb8b361f54.jpg

Hiihtoniilo
31.05.2020, 09.55
Ei ole pelkoa irtoamisesta vielä. Se kärkirauta on päistään ylös taivutettu ja ne päät on syvällä muovissa.
Nuohan ei oo vielä edes kuluneet..... asvaltilla kävelyä kun välttelee niin menee monta kesää.

hcf
31.05.2020, 12.14
Ei ole pelkoa irtoamisesta vielä. Se kärkirauta on päistään ylös taivutettu ja ne päät on syvällä muovissa.
Nuohan ei oo vielä edes kuluneet..... asvaltilla kävelyä kun välttelee niin menee monta kesää.

Aijaa no hyvä juttu. Kuvittelin että ne ois suorat tangot vaan tossa.

hcf
12.06.2020, 19.06
Onko oikeesti hyviä hanskoja kesäksi? Käet rakkuloilla saapi tasuria pukata.
Lilsport legend gold ja swix radiant testattu.
swixien kämmen osuus on ohut ja ei pitävä.
Ennen mul oli yoko YXG race. Ne oli ihan ok mut ei passaa oikeen vantage kellon kans. Solki rupee kaivertaan ihoa rikki ku hanska painaa

JPK-works
20.09.2020, 11.38
Kerrotaanpa vähän rullahiihtokokemuksia, kun niitä ei kovin paljoa tunnu netistä tai edes FB:n foorumilta löytyvän:

Innostuin koronan myötä kaivamaan kaapista taannoin ostamani One Way Skate 10 rullasukset ja hiihtelin niillä 15-20 kertaa. Suksi on alumiinirunkoinen, pyörät 10x1,5 cm 'alumiinivanteilla' ja suksea saa myös tuotemerkillä 4Kaad skate 10.

Innostuin hommasta, se tuo hyvää vaihtelua pyöräilyyn ja kovat lenkit on niillä helpompi(?) tehdä kuin fillaroiden. Mainio juttu siis, jos tavoitteet ovat vain kunnon kohentamisessa, eikä pyöräilykuninkuudessa.

Hankin Marwe 590 XC-sukset, joissa on 8x4 cm kokokumipyörät ja komposiittirunko. Valmistajan mukaan ne ovat 'easy & snowfeel' hiihtää. Tämä pitää paikkansa eli suksi on vakaampi ja tasapaino on helpompi pitää kuin noilla OW:llä. Marwen 590 taitaa olla ainoa vapaan suksi helpommilla renkailla (suksea saa alumiinisena 590A ja komposiittina tuo 590XC). Nopeudeltaan molemmat sukseni ovat keskinopeita ja vakioalamäessäni nopeus on sama (25 vs. 26 km/h) eli tältä osin tuntumavertailu lienee validia. Marwe vaimentaa selkeästi paremmin tiestä tulevaa tärinää, vaikea tosin eritellä, mikä osuus on kokokumipyörällä ja mikä komposiittirungolla (ero taitaa olla vastaava kuin pyörissä alumiini vs. hiilarirunko).
Ainakin jo lyhyen kokemuksen perusteella uskallan suositella Marwe:n mallia. Itsellä on jonkin verran hiihtokokemusta lumelta ja kohtuullinen tekniikka. Siltikin noilla hiihtäminen tuntuu turvallisemmalle kuin yleisemmällä kapea&korkealla renkaalla.

X-terra
21.09.2020, 23.07
Mulla noissa Marweissa "suli" pyörät alle... Olisikos ollut noin 500km ja sai ostella uudet pyörät. Muistaakseni 6-pyörät oli alla. Tosi mukavat ne on kyllä hiihtää.

usko juntunen
29.09.2020, 21.23
Lapponia-hiihdon halvin hintaporras umpeutuu huomenna eli 30.09.2020
Se on sitten ns korkeimman käres toteutuuko tapahtuma?

http://www.lapponiahiihto.fi/ilmoittautuminen-ja-hinnasto/hinnasto.html

hcf
02.11.2020, 21.21
Noh jo on hiihtokautta aloteltu oukulla vähä kehnoissa keleissä.
Sykkeetki mahottoman korkialla. Ylitty maksimisykekki yhellä.
Ei osaa hiihtää yhtää rennosti.

Tolkun mies
02.11.2020, 21.44
Kausi alkoi reilu viikko sitten Paimion putkessa. Sama ongelma kuin edellisellakin eli kauden alussa hiihdon rentous puuttuu. Jatkan samalla taktiikalla kuin aikaisemmin eli 2x viikossa 15km vapaata. Juuri nyt ulkona on +12C ja vesisade, joten myös putkessa on hieman normaalia nahkempi lumi ja kosteampi ilma.

marco1
03.11.2020, 16.18
Onkohan Kivikon hiihtohallin latujen kunnosta kenelläkään parempaa tietoa? Lieneekö yhtä masentava kuin aikaisempinakin vuosina vaikka taas on luvattu parannuksia.

JTu
03.11.2020, 21.09
Onkohan Kivikon hiihtohallin latujen kunnosta kenelläkään parempaa tietoa? Lieneekö yhtä masentava kuin aikaisempinakin vuosina vaikka taas on luvattu parannuksia.
Samanlainen on kuin aiempina vuosina. Lokakuussa kävin muutaman kerran.

marco1
10.02.2021, 10.31
Nostetaas tämäkin aihe. PK-seudulla on aivan valtava määrä hiihtäjiä nykyään, hiihtäjiä on normiviikonloppunakin enemmän kuin aikaisemmin parhailla kevätkeleillä, kaupoissa on myyty ei-oota ja somessa kysellään neuvoja vanhan kaluston elvyttämiseen.
Hiihtokelit ja ladut ovat olleet parempia kuin moneen vuoteen, saa nähdä miten pitkään kausi ja yleinen innostus kestää.

Slatan
10.02.2021, 14.42
On kyllä upeat hiihtokelit ja on tullut hiihdettyä enemmän kuin pitkään aikaan. Ongelmaksi muodostuu, että luisteluhiihto on (minulle) melko kuormittavaa, kun tekniikka ei taida olla kovin taloudellinen, joten en pysy millään pk-sykealueella. Fillaroinnissa aerobinen kynnys on noin 120, mutta hiihdossa keskisyke menee yli 130 vaikka yritän mennä kevyesti. Hieman pelottaa, että rasittuuko kroppa liikaa, kun viikossa tulee hiihdeltyä 3-4 x ja kesto on vähintään tunti. Puhtaat pk treenit loistavat poissaolollaan. Mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi, kun tuntuu kivalta.

kauris
10.02.2021, 15.41
Mä kirjoitin tähän otsikkoon hieman ennen tän katkon ja viestien katoamisen aikaa siitä, että luistelusukseni ovat vaikeasti hiihdettävät varsinkin jos alusta on kova ja/tai epätasainen. Pehmeällä alustalla toimivat ihan ok. Täällä jo todettiinkin minulle, että sukseni ovat todennäköisesti liian löysät ja vakaus kovalla alustalla on siksi huono. En nyt lähtenyt tässä ostamaan uusia kun epäilen just sitä että niinköhän kaupoissa on enää sopivia keskihintaisia pareja jäljellä ja myyjällä voi olla kiusaus myydä jotakin mikä ei ole sitten kuitenkaan yhtään tätä vanhaa suksipariani parempi. Sain muuten silloin täällä hyvän vinkin sinänsä hienon oloisen kovan alustan sukseen. Oliko joku Kiteen kauppa ja suksi sellainen 2-laatuinen ja siksi edullinen. Ja 2-laatu tarkoitti vain värivirhettä tms. Mutta siitäkin oli ehkä mun pituudelle ja painolle ihanteellisin koko loppu. Tai no, olen 185 cm ja 195 cm kokoa olis ollut mutta 188 olis ehkä kuulostanut paremmalta. Nykyiset on 195 ja aika pitkän oloiset.

Mutta siis koitin kuitenkin vielä sitä, että kun kerran siteissä näytti olevan mahdollisuus tehdä pientä säätöä eteen tai taakse, niin siirsin siteitä keskimmäisestä asennosta pykälän eteenpäin. Joku vajaa sentti se varmaan oli se muutos. Olivat siis olleet ostosta asti keskiasennossa ja varaa oli liikuttaa pykälä eteen tai taakse. Yhden kokeilulenkin jälkeen tuntuivat vähän paremmilta. Oliko sitten keli vain taas suksilleni otollinen vai auttoiko siteen siirto kenties hieman. No ei ne ainakaan huonompaan suuntaan menneet!

Sykkeistä, joo luisteluhiihdossa ei ihan matalilla pysty menemään varsinkaan mäkisessä maastossa. Mulla kyllä mulla pk-alueella silti pääsääntöisesti pysyy jos rauhassa hiihtää. Perinteisellä ja hyvin pitävillä suksilla se on toki helpompaa.

hcf
11.02.2021, 16.13
Mulla ei pysy pk:lla mutta keskisyke on.
Eikä lienee ole tarkotuskaan. Hyvää vaihtelua sille juoksulle ja pyöräilylle jossa sykkeet pysyy tasasena.

Toki jossaki jäällä onnistuu mutta se on tylsää pitemmän päälle

erkkk
12.02.2021, 10.48
On kyllä upeat hiihtokelit ja on tullut hiihdettyä enemmän kuin pitkään aikaan. Ongelmaksi muodostuu, että luisteluhiihto on (minulle) melko kuormittavaa, kun tekniikka ei taida olla kovin taloudellinen, joten en pysy millään pk-sykealueella. Fillaroinnissa aerobinen kynnys on noin 120, mutta hiihdossa keskisyke menee yli 130 vaikka yritän mennä kevyesti. Hieman pelottaa, että rasittuuko kroppa liikaa, kun viikossa tulee hiihdeltyä 3-4 x ja kesto on vähintään tunti. Puhtaat pk treenit loistavat poissaolollaan. Mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi, kun tuntuu kivalta.
Hiihtäjien ja pyöräilijöiden kanssa paljon tekemisisssä ollut testauspäällikkö käski ainoinaan nostamaan sykerajat 10-15 löyntiä ylöspäin hiihtäessä. Olen kokeillut sekä nostamista että nostamatta olemista, sekä fiiliksen mukaan hiihtämistä. Fiiliksellä homma menee samoin kuten nostamalla, alkukaudesta sykkeet korkeammalla, mut tasoittuu kun lihaksisto/hapenkuljetus adaptoituu. Pyöräilyn sykerajoja noudattamalla aerobinen kunto kehittyi heikoiten (sehän hiihdon hienous onkin pyöräilyyn verrattuna, voi treenata kovemmilla sykkeillä samoilla maitohappotasoilla. Tai samoilla sykkeillä alhaisemilla hapoilla, jos kokonaisrasitustaso on ns tapissa). Paras tulos on itselle tullut pelkästään fiiliksellä hiihtämällä. Paljon liikkuja kyllä tietää missä kohdin rasitustasossa mennään ilman mittariakin.

Suurin osa luisteluhiihtäjistä hiihtää kantilla. Heikosti luistavilla suksilla oikeaoppinen luisteluhiihto syö happea hyvinkin reippaasti ja siksi tekniikka olisi hyvä opetella luistavilla keleillä, loiviin alamäkiin tai sit vaan raakasti käyttämällä sitä happea ja palauttalemalla esim tasatyönnöllä pertsan ladun puolella (tasuri on oikein hyvää vassutreeniä). Tuosta kantilla hiihtelystä kannattaa kuitenkin opetella eroon, koska ei siitä hiihdosta tule oikein mitään myöskään luistavilla keleillä.

13.02.2021, 20.53
Luisteluhiihdossa kannattaa pyrkiä liukumaan koko painollaan suksen päällä ja vaikka harjoitusmielessä korostetusti. Ilman pitkää liukua ei wassea voi hiihtää.
Hiihtokoulussa potkivat jallalla vauhtia ilman suvoja yhdellä suksella liukuen.

F. Kotlerburg
14.02.2021, 13.14
Liuttaminen on tärkeää, mutta varsinkin tämmösillä vähän nihkeämmillä pakkaskeleillä wassbergia pitää hiihtää hyvällä rytmillä ja riittävän lyhyellä liulla eikä tarpeettomasti antaa vauhdin hidastua pitkässä liu'ussa.

hannupulkkinen
14.02.2021, 13.33
Olen hiihdellyt nyt vähän yli 900 kilsaa ja vain 200 siitä vapaata, kun kelit ovat olleet pakkasen takia raskaat. Kesä meni liian vähällä rullahiihdolla ja pertsallakin kesti noin 400 kilsaa ennen kuin hermosto ja lihaksisto tottui hiihtoon. Vapaalla en kykene vieläkään hiitämään pk-vauhtia, tai no kaippa, jos malttaisi mennä todella hitaasti. Muutaman lenkin olen kyennyt. Luistelu ja pertsa eroavat niin paljon rasitustasoltaan, että vapaatakin pitää hiihtää muutama sata, jotta adaptoituu siihen. Toivottavasti pian kelit lämpenevät ja pääsee vapaasta nauttimaan.

kp63
14.02.2021, 14.46
Mulla jäi lonkkien takia monta vuotta lähes nollahiihdolle, mutta nyt pääsee taas laduille. On se hiihto vaan upea laji ja kokonaisvaltainen. Tänään vasta avasin fillarilla 2021 ulkokauden, muutoin hiihdellyt. Mä olen tuota erkkk:n +10bbm noudatellut ja ihan hyvin toiminut. Ite olen päätynyt siihen, että pertsa ja suht paljon tasatyöntöä sopii mulle, jalat säästyy ja pystyy tekee kovia sisätreenejä fillarilla.

marco1
14.02.2021, 21.06
Nyt on ollut yllättävän pitkään pakkaskelejä etelässäkin ja hitaahkolla pakkaslumella vapaalla vääntäessä huomaa kyllä sen että rullahiihto* jäi välistä viime vuonna kokonaan, ei vaan jaksa työntää.

* Kaverilta parhaalla hinnalla saadut Startin (Startexin?) rullasukset on jo niin vänkkyrät etteivät mene enää millään säädöillä suoraan joten joutuu hankkimaan uudet :)

hcf
14.02.2021, 21.28
Jooh. Tänään oli kyl hieno päivä hiihdellä. Ihme kyllä osas hiihtää rennosti vaikka suksi ei luistanu mihinkää.
Yleensä sitä sortuu väkisin vääntämään.
Ehkä sillä auringon paisteella oli osuutta asiaan

Oisko jollaki protippejä miten saada juomavyön pullo puhtaaksi? :) Ihan tää hiihtoon tarkotettu jossa se on integroitu

HXX1100H
15.02.2021, 07.00
Itse huuhtelen juomavyön pullon vedellä aina lenkin jälkeen . Lisäksi säilytän ne korkit poistettuina . Ei likaannu eikä ala haisemaan,

hannupulkkinen
15.02.2021, 09.23
Juomavyön putsaaminen onkin aika kinkkinen juttu. Itse olen käyttänyt ruokasoodaa. Ruokalusikallinen ja vettä täyteen, korkki päälle ja parin tunnin päästä huuhtelu. Ihan tavallinen astianpesuainepesu on vähän vaivalloista, mutta kun on tarpeeksi pieni harja niin sillä saa nurkat puhtaaksi. Lenkin jälkeen pullo tyhjäksi ja huuhtelu sekä kiehuvan kuumaa vettä, niin pöpöt kuolee.Korkkia ei saa jättää kiinni säilytyksen ajaksi. Noita raskaampia toimenpiteitä sitten muutaman kerran kuussa.

hcf
15.02.2021, 10.10
Joo tota soodaa vois testata. Astianpesuaineella ja harjalla en tosiaan saanu nurkkia puhtaaksi.

Uuden 4kaadin vyönki ostin mutta tuo vanha OneWayn on parempi

kp63
15.02.2021, 10.26
Mun ratkaisu on lyhytselkäinen fillariajopaita takin alle ja sinne normipullot. 2l tulee kevyesti ja pysyy lämpimänä.

marco1
15.02.2021, 11.00
Olipa hyvä keskustelu, yhdellä kaverilla olis ehkä muuten saattanut jäädä eiliset juomat purkkiin.

"Sorsa"-mallinen juomavyö on vähän kömpelö mutta juomapussihommat on vielä monta kertaa työläämpiä kokonaisuutena - ainakin tuo "Salomon S-Lab Insulated Belt" on hyvä lähinnä siinä että sen saa takin alle lämpimään.

Firlefanz
15.02.2021, 11.00
Juomavyön hyviin puoliin kuuluu se että juominen onnistuu mainiosti irrottamatta sauvanhihnoja, riisumatta hanskoja jne. Itseäni eivät vähän pitemmätkin pysähdykset vaivaa (koska juon yleensäkin harvempaan tahtiin. Lyhyemmillä lenkeillä joilla riittää 2 x 0,5 l toimii kp63:n ratkaisu ja pitemmillä reppu jossa kaksi termospulloa + juomapullot.

Mutta onhan ne juomapullot ja termoksetkin pestävä, jos niissä on ollut muutakin kuin vettä tai sokeritonta teetä tai kahvia:rolleyes: Pulloharjaa ainakin tarvitaan. Ruokasoodaa en ole kokeillut, mutta sitä voi käyttää Hannun tapaan yön yli liottamisessa tai sitten voi tehdä siitä ohutta tahnaa ja käyttää pesuaineen tapaan.

Laimea etikkaliuos on toiminut silloin kun jonkin valmisjuoman makuaine on tuntunut tarttuneen.

marco1
15.02.2021, 11.25
Täydellisen hiihtotakin etsintä jatkuu edelleen, nyt käytössä Löfflerin Warm WS tosi kylmille keleille ja Swix Profit Revolution. Jälkimmäinen on muuten mainio mutta käsivarsista kylmä. On tää vaikeaa - yhtään lenkkiä ei kuitenkaan ole jätetty välistä tekstiilikriisien vuoksi :)

kp63
15.02.2021, 11.35
Marco1 tässäkin filopuoli auttaa, itellä samaa taipumusta, mutta irtohihat vaan lisäksi yksin tai kaksin kerroin.

Firlefanz
15.02.2021, 11.48
Juomavöistä ja -pulloista ladulle:

En ole erityisempiä vaaratilanteita kokenut, mutta ohitussäännöt ovat askarruttaneet mieltäni mm. seuraavanlaisissa tilanteissa.

(1) Kaksi latua risteää, toinen yksisuuntainen ylämäkeen, toinen kaksisuuntainen. Kumpi väistää? Ylämäkeen menijä? Vasemmalta tulija (jos molemmat menevät ylämäkeen)? Entä onko sillä merkitystä että toinen on viitoitettu lenkki, toinen pitempi yhdyslatu?

(2) Kaksi latua yhtyy Y:n muotoisesti, molemmat alamäkeen, toinen on osa lenkkiä, toinen sen lisälenkura ja samalla yhdyslatu. Kumpikaan ei ole selvästi "sivutie", ja lenkura on oikealta tuleva. Kumpi väistää?

(3) Yhteiskäytössä olevalla ulkoilutiellä (jolla siis pertsalatu, kapea skeittipeti ja aurattu jalankulkijoille ja pyöräilijöille varattu alue; "yhteiskäyttö" ei merkitse sitä että ladulla saa kävellä:rolleyes:) latu kulkee vasemmassa reunassa, mikä normaalisti kertoo hiihtosuunnan mutta tässä tapauksessa latu on luonnollisesti käytössä molempiin suuntiin. "Väärästä" suunnasta hiihtävä tietysti väistää tasaisella, mutta entä mäessä? Muuttaako se tilanteen? Entä jos alamäki vie niin vauhdikkaasti ja mutka tiukkenee niin että olisi luontevaa siirtyä ladulta?

PS Muuten on saanut huomata että hyvät tavat ovat hukassa: luistelijat tietenkin katsovat oikeudekseen rikkoa pertsalatuja, pertsahiihtäjät nousevat hiihdettävätkin töppyrät surutta haarakäyntiä ladun päällä ja auraavat alamäissä ladut pilalle, ohitettavat ovat mahdottoman tietoisia siitä että nopeampi väistää eivätkä ymmärrä ettei pieni määrä yhteispeliä ja rytmitajua heidän taholtaan olisi kenellekään haitaksi jne jne

PPS Kyllä hiihtäminen näillä tämän talven kaiken kansan täyttämillä ja ruuhkaisillakin laduilla on kaikesta huolimatta ollut mukavaa ja sopu ja hyväntuulisuus ovat luullakseni säilyneet molemmin puolin - paitsi sillä kerralla kun lähdin ohittamaan äijää joka sitten selvästi paransi vauhtiaan ja koska luisto ladulla oli niin paljon parempi kuin sen vieressä eikä minun tasurillani mahdottoman kovaa mennä ja jouduin vastaantulijoiden vuoksi siirtymään äijän eteen vähän liian aikaisin:rolleyes: Asiaahan hän siinä puhui kun hän ärähti että älä nyt eteen hyppää, mutta itse jätän potkun tai sauvantyönnön tai pari väliin silloin kun se edesauttaa ohitustilanteen sujumista enkä hiihdätytä ketään ladun sivussa yhtään pitempään kuin on tarvis:cool:

Firlefanz
15.02.2021, 11.53
Toinen lähestymistapa pukeutumiseen on valita paksumpi ja lämpimämpi alusasu (esim. merinovillaverkko-, Aclima tms) jolloin takiksi riittää ohuempi, melkeinpä vain tuulenpitävä.

hcf
15.02.2021, 12.02
Täydellisen hiihtotakin etsintä jatkuu edelleen, nyt käytössä Löfflerin Warm WS tosi kylmille keleille ja Swix Profit Revolution. Jälkimmäinen on muuten mainio mutta käsivarsista kylmä. On tää vaikeaa - yhtään lenkkiä ei kuitenkaan ole jätetty välistä tekstiilikriisien vuoksi :)Salomon RS warm softshell toimii hyvin pakkaskelit. Kevään lämpimissä keleissä voi olla turhan lämmin.
Kännykkäki mahtuu taskuun juomavyön kans. +Läpivienti kuulokejohdolle.

marco1
15.02.2021, 12.13
Salomon RS warm softshell toimii hyvin pakkaskelit. Kevään lämpimissä keleissä voi olla turhan lämmin.
Kännykkäki mahtuu taskuun juomavyön kans. +Läpivienti kuulokejohdolle.
Salomonit oli muuten hyviä (2kpl oli) mutta olivat kovin lyhyitä selästä.

Ja kerrospukeutumisessakin kerrosten määrän on oltava tolkullinen, max pari kerrosta takin alla pitää riittää.

Pulimonni
15.02.2021, 12.22
Mä hiihdon kaikki kelit seuraavalla kombolla: Craftin tuulenpitävä t-paita, Niken ohut juoksutakki ja Craftin talvibibsit. Mitään välikerroksia ei voi käyttää, syke nousee muuten n. 10 lyöntiä. Aiemmin oli Onewayn hiihtotakki, mutta oli kuin muovipussi, ei hengittänyt yhtään. Kun ollaan lähellä nollaa niin hikeä pukkaa aika reilusti. Joka talvi kuitenkin kokeilen sen yhden kerran ohutta urheilukerrastopaitaa, mutta parin kilometrin jälkeen se on otettava pois.

hcf
15.02.2021, 13.16
^Tais olla halvemman pään takki?
Onewayn cata pro on ollu paras mitä oon päällä pitäny. Hengitti just oikein. Aina sopiva lämpö

Onkohan nuo 4kaadin kamppeet samalta pajalta? https://fi.4kaad.ski/textiles-online-store-in-germany

Pulimonni
15.02.2021, 13.21
^Tais olla halvemman pään takki?
Onewayn cata pro on ollu paras mitä oon päällä pitäny.
Hengitti just oikein. Aina sopiva lämpö

Onkihan nuo 4kaadin kamppeet samalta pajalta?
https://fi.4kaad.ski/textiles-online-store-in-germanyJostain tarjouksesta joskus ostin. Ei ollut kallis, sen verran muistan. Olisko ollut joku OW Premio yms, neon keltainen.

izmo
15.02.2021, 17.43
Meikälainen on nykyään kylmän arka eikä oikein tää talvi oo passannut hiihtoon kun kovaa pakkasta aina pitää

Ohiampuja
15.02.2021, 17.46
Täällä 51 vee ikämies. Ensin pitää olla Aclima merinovilla-aluspaita, sitten fleecepaita, sen päällä Haglöfsin fleeceliivit. Ja sitten kaiken päälle Haglöfsin WS takki. Ja tällä pärjää hienosti näissä noin -10 pakkasissa 2-3 tunnin lenkit. :)

Eli hyvin on henk.kohtaista tämä pukeutuminen.

hcf
15.02.2021, 18.43
Kaamos talvella piti pitää lämpöliiviä alle -10 mut nyt ku on tuo aurinkoki alkanu näyttäytyyn niin tarkenee ilman. Mut kylmä tulee heti ku se laskee vaikka lämpötila ei muutu.

usko juntunen
15.02.2021, 20.42
Osin pyöräilykamoilla täälläkin hiihdellään. Näillä hieman vilposemmilla keleillä takkina tämä Pearl izumi https://www.intersport.fi/fi/tuote/pearl-izumi-quest-amfib-jacket-m-softshelltakki-56521638/?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=organicshopping&gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSqnM4hnh2fiZpH2lr7E BXevAgwVlWjtfDMuOSc6uxb7C-z1S91M6X8aAk8vEALw_wcB
Kelistä riippuen alla kaulaa suojaava korkeakauluksinen paksumpi/ohuempi urkkakerrasto. Takin selkätaskussa säilyy pienet 2dl juomapullot yllättävän hyvin sulana kovemallakin pakkasella.

Ne on sit massahiihdot taputeltu tältäkin talvelta. Ekana peruttiin Pogosta ja Vuokatti ja nyt sitten Lapponia-hiihto. https://www.lapponiahiihto.fi/
Panttasin tuota Lapponian ilmoa, koska koronatilanne paheni vaan talven mittaan. Harmillinen, mutta edottomasti oikea ratkaisu kun näin kävi. Vielä ois voinu koittaa kerkeekö hiihtää Hetasta Olokselle valosan aikana.
Viimeistä päivää 61 vee ikämies (huomenna 62:p)

F. Kotlerburg
15.02.2021, 22.06
Juomavöistä ja -pulloista ladulle:

En ole erityisempiä vaaratilanteita kokenut, mutta ohitussäännöt ovat askarruttaneet mieltäni mm. seuraavanlaisissa tilanteissa.

(1) Kaksi latua risteää, toinen yksisuuntainen ylämäkeen, toinen kaksisuuntainen. Kumpi väistää? Ylämäkeen menijä? Vasemmalta tulija (jos molemmat menevät ylämäkeen)? Entä onko sillä merkitystä että toinen on viitoitettu lenkki, toinen pitempi yhdyslatu?

(2) Kaksi latua yhtyy Y:n muotoisesti, molemmat alamäkeen, toinen on osa lenkkiä, toinen sen lisälenkura ja samalla yhdyslatu. Kumpikaan ei ole selvästi "sivutie", ja lenkura on oikealta tuleva. Kumpi väistää?

(3) Yhteiskäytössä olevalla ulkoilutiellä (jolla siis pertsalatu, kapea skeittipeti ja aurattu jalankulkijoille ja pyöräilijöille varattu alue; "yhteiskäyttö" ei merkitse sitä että ladulla saa kävellä:rolleyes:) latu kulkee vasemmassa reunassa, mikä normaalisti kertoo hiihtosuunnan mutta tässä tapauksessa latu on luonnollisesti käytössä molempiin suuntiin. "Väärästä" suunnasta hiihtävä tietysti väistää tasaisella, mutta entä mäessä? Muuttaako se tilanteen? Entä jos alamäki vie niin vauhdikkaasti ja mutka tiukkenee niin että olisi luontevaa siirtyä ladulta?

En tiedä. muuta kuin että raivokuokkaaja ei väistä ketään eikä mitään.

izmo
18.02.2021, 08.53
Onneksi ei tullut hommattua kalliita uusia hiihto välineitä kun oisivat jääneet kaappiin odottaan parempaa talvea... nyt täytyy kytätä torilta jos joku ois kyllästynyt näihin pakkasiin ja hiihtoon niin myy puoli ilmaseksi koko hiihtopaketin

hcf
18.02.2021, 09.05
Kyllä se käytettyjen vehkeiden kyttääminen on melekosta lottoamista.
Ku sopivan pitusta ja oikealle painolle ei taho sattua. Ja vielä puoli ilmatteeksi pitäs saaha.
Taitaa olla vaan tekosyitä että ei tarvis lähtiä hiihtään :D

izmo
18.02.2021, 09.37
Kyllä se käytettyjen vehkeiden kyttääminen on melekosta lottoamista.
Ku sopivan pitusta ja oikealle painolle ei taho sattua. Ja vielä puoli ilmatteeksi pitäs saaha.
Taitaa olla vaan tekosyitä että ei tarvis lähtiä hiihtään :D

Täytyyhän ihmisen keksiä ittelleen syy... hyvä että on pyörä joka ei pakkasesta piittaa ja sillä voi mennä 30-40 km kovallakin pakkasella :cool:

Ohiampuja
18.02.2021, 11.28
Oletko Izmo unohtanut pumpata pyörästä renkaat, vai miksi roppa lämpiää kivasti pyörän päällä? Mies valittaa ettei kylmällä voi hiihtää mutta pyörä kyllä kulkee.

Mitä jos vetelet pitovoidetta koko suksen mitalle, niin ei alamäessä viima viilennä. Ja samalla keho tuottaa kivasti lämpöä.

Jos ei sulla ole pitovoiteita niin jätä sukset aamulla siihen meidän konttorin ovelle, niin takaan sinulle voitelun joka ei luista liikaa. :)

m-52
18.02.2021, 16.14
Näillä pakkaslukemilla hiihdän pelkästään puusuksilla. Luisto on ihan riittävä ja ns. hokkipito, mäet menee saksaamatta ylös. Autotallissa on vino pino vanhoja Torista ostettuja puusuksia, useimmat Järvisen 60 - luvulta. Juuri äsken vein Ylösen latusukset liikkeeseen siteiden laittoa varten, käyttämättömät hienot Ylöset, Torista nuokin. Terva riittää voiteeksi.

Sotanorsu666
20.02.2021, 19.12
Hiihdin tänään ekaa kertaa 100km. Vähän vajaat 7 tuntia suksilla meni nopeasti äänikirjaa kuunnellessa, mutta valehtelisin jos väittäisin, että joskus 4 tunnin jälkeen ei olisi jo tehnyt mieli lähteä kotiin. Ekat 20km sai vielä nauttia kunnollisesta lumipyrystä, 60km oli aika buenoa ja vikat 20km menikin sitten jäätävässä tihkusateessa mikä kasteli loput kuivat kohdat hiestä märistä vaatteista. Nyt vähän kurkku kipeänä ja nenä vuotaa, mutta tulipahan tehtyä. No illalla sauna päälle ja pari alkoholitonta saunakaljaa, niin eiköhän tämä tästä iloksi muutu. Jalat kyllä melko tukossa.

marco1
20.02.2021, 20.34
^Kova.

Tänään ihmettelin että vaikuttiko Prolinkistä kisko-NNN:ään vaihto oikeasti noin paljon suksen jäykkyyttä vähentävästi.
Paljon helpompi hiihtää nyt joten hyvä päivitys.

Firlefanz
20.02.2021, 20.54
Vajaat 7 tuntia? Tekee jotain 4 min/km tai jos pysähdykset tai tauot vähentää kokonaisajasta niin allekin eli ihan hyvää vauhtia jos on luisteltu ja oikein hyvää vauhtia jos on menty pertsaa. Olipa kumpaa tahansa, ei ole triviaali juttu olla suksilla seitsemää tuntia.

Kummempaa syytä tuommoiseen suoritukseen ei tietysti tarvita kuin että tulee mieleen että mitä jos hiihtäisi 100 km ja sen jälkeen se onkin sitten hiihdettävä jos ei pysty itselleen selittämään miksi ei pitäisi tai kannattaisi hiihtää;)

Jos tuommoista lenkkiä lähtee tekemään pääkaupunkiseudun laduilla, vaihtoehtona on joko kiertää samaa lenkkiä tai edestakaista pätkää kohtuullisen monta kertaa tai sitten hyväksyä sovinnolla että suksia joutuu irrottamaan ja laittamaan useampia kertoja kuin huvittaisi ja että ilman jonkinlaisia kävelyosuuksia ei selviä.

PS Mä hiihdin huomattavasti hitaammin reilut kuusi tuntia. Kun lähti vähän myöhemmin (ja oli pikkaisen onnekas pilvien liikkeiden suhteen), ei tarvinnut lumisateessa hiihtää - ja ehti kotiin juuri kun sade muuttui kastelevammaksi. Nyt selvisi sillä että pyyhki muutaman kerran lasinsa kuivaksi.

F. Kotlerburg
20.02.2021, 21.10
Hieno veto on 100km ja hullu. Ei voi kuin hiihtopipoa nostaa.

Joskus silloin ennen suurta tuhoa uksin noita Prolink Shift siteitä tässä topicissa. Kaikesta huolimatta sellaiset ruuvasin vanhojen tavallisten Prolinkkien tilalle tai no käytännössä ruuvasin kiskon paikoilleen johon side liu'utetaan paikoilleen. Ei nuo sukset siitä ainakaan pilalle menneet. Neutraalissa asennossa appropoo sama kuin ennen ja pykälä eteen löytyy sitä kaivattua pitoa. Hyvä hyvä. Myöskään korkeudessa tälläinen hiihtelijä ei havainnut mitään muutosta eli kisko + side ei ainakaan merkittävästi ole korkeampi kuin pelkkä side.

Sotanorsu666
20.02.2021, 21.24
Vajaat 7 tuntia? Tekee jotain 4 min/km tai jos pysähdykset tai tauot vähentää kokonaisajasta niin allekin eli ihan hyvää vauhtia jos on luisteltu ja oikein hyvää vauhtia jos on menty pertsaa. Olipa kumpaa tahansa, ei ole triviaali juttu olla suksilla seitsemää tuntia.

101.13km kokonaismatka, 4.03/km keskivauhti ja vapaalla mentiin. Välipalatauot kello pausella, joten tuo on ns. hiihtodataa.

Kummempaa syytä tuommoiseen suoritukseen ei tietysti tarvita kuin että tulee mieleen että mitä jos hiihtäisi 100 km ja sen jälkeen se onkin sitten hiihdettävä jos ei pysty itselleen selittämään miksi ei pitäisi tai kannattaisi hiihtää;)

Pari vuotta sitten tuo piti jo hiihtää kaverin kanssa, mutta jäi silloin kiireiden takia tekemättä. Viime talvena piti myös tehdä, mutta talvi nyt oli mitä oli. Nyt oli aika tehdä sitten yksin tämä, koska asiasta oli huudeltu kylillä ääneen ja en halunnut "puhemiehen" mainetta. Ja idea tosiaan lähti siitä, kun hiihdettiin joskus 50km, sitten 70km ja sitten sovittiin satanen seuraavaksi. Ei se sen kummempaa älynväläystä tarvitse.

Jos tuommoista lenkkiä lähtee tekemään pääkaupunkiseudun laduilla, vaihtoehtona on joko kiertää samaa lenkkiä tai edestakaista pätkää kohtuullisen monta kertaa tai sitten hyväksyä sovinnolla että suksia joutuu irrottamaan ja laittamaan useampia kertoja kuin huvittaisi ja että ilman jonkinlaisia kävelyosuuksia ei selviä.

Paloheinässä hiihdin koko homman. Auto Niskalan peltoparkkiin ja sieltä lähtö. Niskalan pelto-Kuninkaantammentie Pitkäkoskelle päin ja siitä Paloheinään-Paloheinässä 1km lenkki ja peltoa takaisin lähtöpisteeseen. Tuota noin 13.2km lenkkiä pienillä muokkauksilla ja välillä hiihtosuuntaa vaihtaen. Ensimmäinen noin pitkkä lenkki itselle, niin valitsin nössönä tuollaisen helpohkon lenkin mitä kiertää. Nousumetrejä tuli koko lenkille vain 571. Vertailun vuoksi viime lauantaina Sappeella tuli 37.36km lenkille 686 nousimetriä. Eli en normaalisti välttele mäkisiä maastoja, mutta nyt pelasin "varman päälle" ettei tarvitse uuvuttaa itseään ylämäkiin.

Ohiampuja
22.02.2021, 11.27
Millasia sompia olette käyttäneet pertsan sauvoissa? Harmittaa kun ladut tehdään niin reunaan että oikea sauva menee koko ajan läpi, nuo nykysommat on liian pieniä perinteisen hiihtoon. :)

F. Kotlerburg
22.02.2021, 11.38
Nykysommat? Onhan niitä nykyäänkin eri kokoisia sompia. Ottaa isommat jos on ongelmia.

marco1
22.02.2021, 11.38
Aikaisempina lumitalvina yhdet sauvat olen pitänyt Rexin hisu-sommalla: https://www.haijaa.fi/rex-sommat-sommat-iso/p/MT270/#description

Ohiampuja
22.02.2021, 13.18
Nykysommat? Onhan niitä nykyäänkin eri kokoisia sompia. Ottaa isommat jos on ongelmia.
Siis nämä vakiona olevat sommat. Ensin ostaa kalliit hiilikuitusauvat, niin heti pitää olla niitäkin tuunaamassa.

mackaiweri
22.02.2021, 14.27
Kai ne sauvat ois paljon hitaammat, jos vakiosommat painais 5 grammaa enemmän :) Jos sattuu Ylöjärvelle oleen asiaa, niin Jsportista uutta sompaa.
https://www.jsport.fi/product/kv-sompa-tornado-big/

kauris
22.02.2021, 17.02
Hiihdin tänään ekaa kertaa 100km. Vähän vajaat 7 tuntia suksilla meni nopeasti äänikirjaa kuunnellessa, mutta valehtelisin jos väittäisin, että joskus 4 tunnin jälkeen ei olisi jo tehnyt mieli lähteä kotiin. Ekat 20km sai vielä nauttia kunnollisesta lumipyrystä, 60km oli aika buenoa ja vikat 20km menikin sitten jäätävässä tihkusateessa mikä kasteli loput kuivat kohdat hiestä märistä vaatteista. Nyt vähän kurkku kipeänä ja nenä vuotaa, mutta tulipahan tehtyä. No illalla sauna päälle ja pari alkoholitonta saunakaljaa, niin eiköhän tämä tästä iloksi muutu. Jalat kyllä melko tukossa.

Itse hiihdin opiskeluaikana 6 kertaa osakunnan kanssa Ilveshiihdon, jossa hiihdimme 3 päivän aikana noin 150 km pääosin umpihangessa. Pelloilla, metsäautoteillä, järvenjäillä jne. Porukan suunnistajat edessä ja kun itse oli letkassa sijalla 5-20 niin latu oli jo kohtalainen :) Mutta kun vauhti oli rauhallinen ja huoltotaukoja noin 10 km välein niin meni se ihan kivasti. Rankka reissu kyllä kun yöt vietettiin paikallisten koulujen jumppasalien lattioilla ja olutta juotiin palautusjuomana. Myös välillä niillä huoltotauoilla.

Kovempi yksittäinen suoritus omasta mielestä oli 2011 kun hiihdin Pirkanhiihdon 90 km pertsaa. Luisto ei loppupuolella ollut enää kummoinen ja jo 30 km kohdalla oikean käden rannetta särki pirukseen. Oli hiirikäsi vaivannut töissä edellisellä viikolla ja se ärtyi hiihdosta. Buranaa nappasin naamaan puolivälissä mutta ei tuntunut auttavan. Ainoa mikä vähän helpotti oli kun puristi sauvaa kovasti ja piti ranteen jäykkänä. Lyhensi taaksetyöntöä ja siten huononsi tekniikkaa mutta mahdollisti maaliinpääsyn. Olisko jotain vähän yli 7 h mennyt.

hcf
22.02.2021, 17.38
Millasia sompia olette käyttäneet pertsan sauvoissa? Harmittaa kun ladut tehdään niin reunaan että oikea sauva menee koko ajan läpi, nuo nykysommat on liian pieniä perinteisen hiihtoon. :)Ostin just 4kaad 9max sauvat sen takia ku niissä on helposti vaihettavat sommat.
Lisäksi ostin isot sommat.
Juomavyössä mukavasti kulkee jos tarttee vaihtaa isompaa.

Yhet pertsan sauvat on varustettu rexin isoilla sommilla. Ne on lähinnä tuonne kelkalla ajetulle pertsaladulle.

F. Kotlerburg
22.02.2021, 17.54
Siis nämä vakiona olevat sommat. Ensin ostaa kalliit hiilikuitusauvat, niin heti pitää olla niitäkin tuunaamassa.
Ei varmaan kannata ostaa niitä koville baanoille kisakäyttöön tarkoitettuja sauvoja jos asia ahdistaa.

Ohiampuja
23.02.2021, 11.22
Ei varmaan kannata ostaa niitä koville baanoille kisakäyttöön tarkoitettuja sauvoja jos asia ahdistaa.
Totta, hyvä vinkki. Pitää viedä nuo Yokot SPR:n kirppikselle ja hakea K-marketista uudet.

izmo
23.02.2021, 14.47
Itse hiihdin opiskeluaikana 6 kertaa osakunnan kanssa Ilveshiihdon, jossa hiihdimme 3 päivän aikana noin 150 km pääosin umpihangessa. Pelloilla, metsäautoteillä, järvenjäillä jne. Porukan suunnistajat edessä ja kun itse oli letkassa sijalla 5-20 niin latu oli jo kohtalainen :) Mutta kun vauhti oli rauhallinen ja huoltotaukoja noin 10 km välein niin meni se ihan kivasti. Rankka reissu kyllä kun yöt vietettiin paikallisten koulujen jumppasalien lattioilla ja olutta juotiin palautusjuomana. Myös välillä niillä huoltotauoilla.

Kovempi yksittäinen suoritus omasta mielestä oli 2011 kun hiihdin Pirkanhiihdon 90 km pertsaa. Luisto ei loppupuolella ollut enää kummoinen ja jo 30 km kohdalla oikean käden rannetta särki pirukseen. Oli hiirikäsi vaivannut töissä edellisellä viikolla ja se ärtyi hiihdosta. Buranaa nappasin naamaan puolivälissä mutta ei tuntunut auttavan. Ainoa mikä vähän helpotti oli kun puristi sauvaa kovasti ja piti ranteen jäykkänä. Lyhensi taaksetyöntöä ja siten huononsi tekniikkaa mutta mahdollisti maaliinpääsyn. Olisko jotain vähän yli 7 h mennyt.

Muistikuvan mukaan Pirkka 2012 oli hyvä keli ja vaikka harjoituspohjaa oli muutama kymmenen kilometriä niin aikaa meni 4h 38 min vaan

Votkins
24.02.2021, 07.27
Yritä vastata kysyjän kysymykseen ja jätä tälläiset itsestäänselvyydet näsäviisastelematta. Kaikki eivät ole yhtä laajoilla tiedoilla ja taidoilla varustettuja kuin sinä.

Jami2003
24.02.2021, 08.02
Lisäksi kevyt tehokas sauva hyvällä käsiremmillä, kahvalla ja isommalla sommalla on lähes mahdottomuus löytää. Toki voi ostaa sauvan missä heti vaihtaa kaikki komponentit mutta aika turhauttavaa sekin on...

Lähetetty minun Nokia 5.4 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
24.02.2021, 09.33
Yritä vastata kysyjän kysymykseen ja jätä tälläiset itsestäänselvyydet näsäviisastelematta. Kaikki eivät ole yhtä laajoilla tiedoilla ja taidoilla varustettuja kuin sinä.
Ei tarvitse kun sinä jo näköjään vastasit.

tikola
24.02.2021, 10.14
Toki voi ostaa sauvan missä heti vaihtaa kaikki komponentit mutta aika turhauttavaa sekin on...

Minä olen alistunut tähän, eli ostan Keltamäeltä suunnistuskisoissa irtoputkia ja kasailen niistä sitten mielesiäni sauvoja erilaisilla kahvoilla ja sommilla

https://www.keltamaki.com/fi

(https://www.keltamaki.com/fi)Seppo on hiihtosuunnistuspesialisti ja siellä tuo sauvojen katkominen on liki yhtä yleistä kuin sprinttihiihdossa ja siksii tuollainen spesiaalituote on tarjolla. Tällekkin talvea olen tainnut kolme putkea ostaa ja vielä en ole niitä yhtään katkaissut, mutta muita merkkejä ja malleja on mennyt, joihin olen pareja noista sitten rakennellut. Sanoisin, että ei yhtään sen huonompi putki kuin mikä tahansa "kisaputki", jos nyt ei ihan huippukalliisiin hipovälineisiin mennä.

marco1
24.02.2021, 10.21
Rakennussarjoja useimmmat sauvat on... Swixin kahvat ja remmit edelleen perheen useimmissa sauvoissa putken merkistä riippumatta.
Leki ja Swix myy erilaisia sompasarjoja ja jälkimmäinen ainakaan ei vaadi työkaluja tai lämmitystä somman vaihtoon.

Toisaalta somman vaihto on helppo toimenpide ja ehkä palveleva kauppa olisi varmaan vaihtanut sommat odottaessa.

24.02.2021, 18.28
Mä tilasin stadiumin poistosta paikalliseen liikkeeseen 5.99€ ow isommat sommat. Hyvin pelittää

Sotanorsu666
25.02.2021, 11.05
Onko suositella jotain alle tai noin 300€ luistelumonoa NNN-siteelle mikä olisi mahdollisimman leveällä lestillä ? Alpina RSK-Skaten kesto ei ihan vakuuta, kun alle 1000km hiihdetyt monot ja kantakupin kankaat repeilee jo irti monon sisältä. Monot on aina ollut niin kireällä kuin ne saa kiristettyä ja pienempi koko noista ei mahtunut jalkaan, joten ainoa lääke on varmasti mallin vaihto. Harmi sinäänsä, koska noissa on aika leveä lesti ja räätälinpatit ei ole tänä talvena vaivannut ollenkaan.

madias
25.02.2021, 11.56
Onko suositella jotain alle tai noin 300€ luistelumonoa NNN-siteelle mikä olisi mahdollisimman leveällä lestillä ? Alpina RSK-Skaten kesto ei ihan vakuuta, kun alle 1000km hiihdetyt monot ja kantakupin kankaat repeilee jo irti monon sisältä. Monot on aina ollut niin kireällä kuin ne saa kiristettyä ja pienempi koko noista ei mahtunut jalkaan, joten ainoa lääke on varmasti mallin vaihto. Harmi sinäänsä, koska noissa on aika leveä lesti ja räätälinpatit ei ole tänä talvena vaivannut ollenkaan.

Ootko kokeillut Salomonin monoja? Tuo Prolink-pohjahan sopii myös NNN-siteeseen ja ainakin aiemmin Salomoneissa on ollut vähän leveämpi lesti omankin kokemuksen perusteella.

Laerppi
25.02.2021, 12.09
https://varuste.net/p101861/alpina-comp-skate&change_country=FI&change_currency=EUR?gclid=EAIaIQobChMIj-bJ_eSE7wIVj9wYCh2tCgJtEAQYAyABEgLJwvD_BwE

Ostin nämä, todella leveä lesti. Kannattaa kokeilla. Taitaa olla uusi malli tälle kaudelle.

Smo
25.02.2021, 20.58
Viime talven tauon jälkeen 150 cm luistelusauvat tuntui lyhyiltä tälle 167 cm hujoppituristihiihtelijälle mutta jos sauvookin joka potkulle ei ne ehkä olekaan niin lyhyet? Oon ehkä jo melkein 100 km hiihtänyt tänä talvena ..

F. Kotlerburg
25.02.2021, 21.17
Budjetti on siinä mielessä hyvä, että tuolla saa hyvän kengän, mutta ei vielä mitään hipoa kisakenkää. Se kun omien havaintojen mukaan tuppaa lesti kapenemaan vähän merkillä kuin merkillä, kun mennään sitä hipokenkää kohti. Itselläni on Salomonit ja passaa kyllä hyvin ainakin omaan vähän leveämpään jalkaan. Fischerit sopii kans.

Sotanorsu666
27.02.2021, 20.33

Eipä tarvinnut ostaa uusia monoja. Kävin Haagan Suutarin pakeilla. Saumojen vahvistus ja nahkavahvikkeet tuohon akillesjänteiden kohdille molempiin monoihin 18€. Aamulla vein ja iltapäivällä olin jo hiihtämässä. Vahva suositus jos asut pk-seudulla ja tarvitsee korjailla monoja.

usko juntunen
27.02.2021, 20.40
Joskus tainnu mainita täälläkin, että hyvän suksen ja -akan saaminen seon tuurin peliä. Vaik kuin niitä valintahetkellä puristelet niin totuus paljastuu vasta alle laittaessa.
Lisään tähän listaan monot.

Kaivoin kaapista viime syksynä ostetut ja lähes käyttämättömät Fisher Speedmax luikkarimonot. Käyttämättömyys johtuu siitä, kun noilla ei tarkene pakkasilla ja toisekseen eivät vaan taho vaan oikein
passata jalkaan. Pahin epäsopivuus tulee pohjan muodosta. Vissiin oon lättäjalkaisten rotua kun jalkaholvin kohdalta mono painaa ikävästi. Olen tuunannut pohjallisia laittamalla kantaan n. 3mm. "korokepalat"
Pohjallisen keskikohtaa vastaavasti "ohentamalla" eli puupalikoiden välissä puristamalla muotoillut.
On vielä toinenkin epäsopivuus-kohta noissa. Jos jalkaholvissa ahistaa -kantakuppi on turhan väljä. Em. mainittuun ongelmaan laitoin sukanvarresta katkaistun lasäfyllin kannan kohdalle sukan sisään.
Myös hiihtotuntuma -varsinkin kovalla alustalla on eri vs. Salomon. Ainakin omalle tekniikalle Salomon prolink https://www.intersport.fi/fi/tuote/salomon-s-race-skate-pro-pilot-luisteluhiihtomonot-56493030/ (kuvassa Pilot-malli) sopii paremmin vs Fisher. https://carilainensport.fi/?product=fischer-speedmax-skate-19-20
Nyt kelien lauhtuessa kolmen hiihtokerran jälkeen alan päästä sinuiksi Fiscerin popojen kanssa.
On tämä stana työmaa...
Tahtoo vain sanoa ettei se hiilikuidun määrä, eikä hintalappu takaa sopivuutta.
Tämä tuli ihan omakohtaisesti koettua muutama vuosi sitten Hiihto-lehden yhtenä luikkarimonojen testiniilona.

X-terra
27.02.2021, 21.00
Joskus tainnu mainita täälläkin, että hyvän suksen ja -akan saaminen seon tuurin peliä. Vaik kuin niitä valintahetkellä puristelet niin totuus paljastuu vasta alle laittaessa.

Kaivoin kaapista viime syksynä ostetut ja lähes käyttämättömät Fisher Speedmax luikkarimonot. Käyttämättömyys johtuu siitä, kun noilla ei tarkene pakkasilla ja toisekseen eivät vaan taho vaan oikein
passata jalkaan. Pahin epäsopivuus tulee pohjan muodosta. Vissiin oon lättäjalkaisten rotua kun jalkaholvin kohdalta mono painaa ikävästi. Olen tuunannut pohjallisia laittamalla kantaan n. 3mm. "korokepalat"
Pohjallisen keskikohtaa vastaavasti "ohentamalla" eli puupalikoiden välissä puristamalla muotoillut.
On vielä toinenkin epäsopivuus-kohta noissa. Jos jalkaholvissa ahistaa -kantakuppi on turhan väljä. Em. mainittuun ongelmaan laitoin sukanvarresta katkaistun lasäfyllin kannan kohdalle sukan sisään.
Myös hiihtotuntuma -varsinkin kovalla alustalla on eri vs. Salomon. Ainakin omalle tekniikalle Salomon prolink https://www.intersport.fi/fi/tuote/salomon-s-race-skate-pro-pilot-luisteluhiihtomonot-56493030/ (kuvassa Pilot-malli) sopii paremmin vs Fisher. https://carilainensport.fi/?product=fischer-speedmax-skate-19-20
Nyt kelien lauhtuessa kolmen hiihtokerran jälkeen alan päästä sinuiksi Fiscerin popojen kanssa.
On tämä stana työmaa...
Tämä tuli ihan omakohtaisesti koettua muutama vuosi sitten Hiihto-lehden yhtenä luikkarimonojen testiniilona.

Oletko lämpömuotoillut noi Speedmaxit??? Monot uuniin ja lämpiminä jalkoihin, niin ei pitäisi kyllä painaa mistään, jos on oikea koko....

hcf
27.02.2021, 21.06
Mulla oli aikoinaa fisukat kans. Ne hankas jalkaholvin rakkuloille.
Jotenki tuntuu että tuo jalkaki muokkautuu aina kesällä eriksi. Ennen passas rossarit mutta lestiltään ei enää uusia kestäny. Vanhat kyl menee vielä ku ovat levenneet.

Veikkaan että tuo juokseminen kesällä levittää jalkaa

usko juntunen
27.02.2021, 21.12
Oletko lämpömuotoillut noi Speedmaxit??? Monot uuniin ja lämpiminä jalkoihin, niin ei pitäisi kyllä painaa mistään, jos on oikea koko....
No tuo konsti on vielä kokeilemati. Onnistuuko kotona ja missä lämpötilassa?

X-terra
27.02.2021, 21.34
Muistaakseni olen laittanut noin 80 asteiseen uuniin, kovin korkeaa lämpötilaa en ole uskaltanut kokeilla.

hcf
27.02.2021, 22.39
Minö oon muokannu madshusin monoja hiustenkuivaajalla. Pohjallinen pois ja puhaltaa sisään. En muista kauan. Sitte vaa pohjallinen takas ja kenkä jalkaan ja sitte vaa painoa sen päälle.

Ohje on ihan madshusin sivulla. Entiä päteekö muihin monoihin

Varovainen saa kyllä olla. Kankaat palaa herkästi

marco1
27.02.2021, 22.58
Täällä jänskättää että onko 3 talvea hiihdellyt S-Lab pertsan monot menossa poikki päkiän tienoilta vai onko vaan tuo ”pohjakumi” ratkennut.
Eihän noilla oo paljon mitään edes hiihdelty kun olen enempi luistelun ystävä.

X-terra
27.02.2021, 22.59
Itse olen vetänyt lämpimän monon ympärille liimasiteen jäähtymisen ajaksi, muokkauksen jälkeen mono on istunut jalkaan kuin sukka...

X-terra
27.02.2021, 23.03
Yritin muokata myös Alpinan ESK 2.0 monoa uunittamalla, mutta se ei kyllä muokkaantunut millään, ei kait ollut tarkoitettu muokkaantuvaksi. Nopsasti teki 500€ parsettä, kun möin pois muistaakseni 250 eurolla.... Ei vaan ollut hyvä pitkilä lenkeillä...

Ohiampuja
28.02.2021, 14.05
Taannoiset kunnon pakkaset tykkäsin hiihtää vanhoilla purkki-fisukoilla. Suksilla ikää 15 vuotta, mutta kiva niillä on hiihdellä.

Mutta nämä aurinkoiset suojasäät on kyllä olleet skinisuksen juhlaa. En haluaisi enää lähteä voitelemaan pertsoja näihin olosuhteisiin, kun aurinkoisen ja varjoisen paikan lämpötilaerot on tosi suuret.

Laerppi
28.02.2021, 19.22
Sama homma, 100km lenkki tuli skineillä hiihdettyä ja toimi joka paikassa. Skinit toimii parhaiten kun hiihtänyt 1000km karvoilla niin luistossa ei häviä yhtää voideltaville.

m-52
01.03.2021, 14.25
Sama homma, 100km lenkki tuli skineillä hiihdettyä ja toimi joka paikassa. Skinit toimii parhaiten kun hiihtänyt 1000km karvoilla niin luistossa ei häviä yhtää voideltaville.
Skinit ovat kyllä huolettomat sukset, ei tarvitse kuin hiihtää, ainoa huolto on pitokarvan puhdistus silloin tällöin. Kylmillä ilmoilla hiihdän tervatuilla puusuksilla, joita ei tarvitse myöskään voidella. Sellainen huomio tämänkin talven keleistä, että vanhan lumen pakkaskelejä ei ole ollut. Helmikuun pakkasten aikaankin lähes joka päivä satoi uutta lunta sen verran, että oli vitikeli ja luisto sen mukainen.

erkkk
02.03.2021, 09.57
Täällä jänskättää että onko 3 talvea hiihdellyt S-Lab pertsan monot menossa poikki päkiän tienoilta vai onko vaan tuo ”pohjakumi” ratkennut.
Eihän noilla oo paljon mitään edes hiihdelty kun olen enempi luistelun ystävä.
Kyllä se menee poikki lenkillä, huomaa viimeistään kun alkaa varpaita paleltaan. Olen katkonut pari kuluttajatason NNN-monoa pohjasta poikki, eri merkeiltä. Nopeammat meni parissa kuukaudessa. Jostain kumman syystä noi kisamallin monot kestää käyttöä. Sitten kun on tarpeeksi kestäneet, niin lähtee pohjamuovi irti liimauksistaan. Mut siitä selviää liimalla.

Salomonilla on ollut kans vetoketjujen kanssa ongelmia, tyyliin ekan lenkin jälkeen lähtee vedin kiitään.

HXX1100H
02.03.2021, 10.36
Salomonin monojen vetoketjujen kanssa saa olla tarkkana . Itsellä on vetoketjut uusittu kahteen monoon . Uusimmista lähti toisesta monosta vedin myös heti kättelyssä irti.

paskalokki
03.03.2021, 10.21
Mitenkäs eri valmistajien monojen koot vertautuu toisiinsa? Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat. Pertsaan meinasin kevätaleista metsästää vielä monot. Salomonin tuon hintaluokan lestit lienee samoja, mutta mm. Alpinan koot kiinnostaa.

usko juntunen
03.03.2021, 21.18
Mitenkäs eri valmistajien monojen koot vertautuu toisiinsa? Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat. Pertsaan meinasin kevätaleista metsästää vielä monot. Salomonin tuon hintaluokan lestit lienee samoja, mutta mm. Alpinan koot kiinnostaa.
Itsellä on tämä pertsan Alpina:n malli koko 42 https://www.carlson.fi/alpina-hiihtokenka-fusion-classic-193650.html
Jos tuota em vertaa Salomon tai Fisu 41.5/42 luikkarimonoihin, niin ei ole ainakaan ahdas. Päinvastoin lesti selvästi leveämpi&pyöreämpi -varsinkin varpaiden kohdalta. Jopa niin, että kaipaa paksumpaa sukkaa mikä ei paha juttu kovemmilla pakkasilla.

xcakke
03.03.2021, 22.23
Salomon RS8 Prolinkit on vapaalle koossa 44 2/3 ja ne on juuri sopivat.
Mulla on ollut kahdet Salomonin Pilot kisamonot samaa 44 2/3 kokoa ja Alpinalta on 45 koon kisapertsa (ECL tjsp) + vähän topatumpi CCL+ Maraton. Noi 45:t on hyvin samanlaiset kooltaan vrt Salomon. En toki voi varmaksi sanoa onko Pilot ja Prolink koot yhteneviä, kun Prolink monoa ei itsellä ole.

a-o
04.03.2021, 08.38
Hiihto on alkanut jostain syystä kiinnostaa minuakin tänä talvena! Ostin aiemmin uudet luistelusukset ja monot ja nyt tekisi mieli uudistaa myös pertsan sukset.

Minulla on vanhat hyväkuntoiset ja laadukkaat Salomonin perinteisen monot SNS Profil sitelle.

Onko olemassa mitään patenttiratkaisua, että näitä monoja voisi hyödyntää uusien skinisuksien kanssa? Olen ymmärtänyt että niissä säädettävä side on ehdoton ja valmista ratkaisua SNS profil siteelle ei ole, vai onko?

marco1
04.03.2021, 08.47
Hiihto on alkanut jostain syystä kiinnostaa minuakin tänä talvena! Ostin aiemmin uudet luistelusukset ja monot ja nyt tekisi mieli uudistaa myös pertsan sukset.

Minulla on vanhat hyväkuntoiset ja laadukkaat Salomonin perinteisen monot SNS Profil sitelle.

Onko olemassa mitään patenttiratkaisua, että näitä monoja voisi hyödyntää uusien skinisuksien kanssa? Olen ymmärtänyt että niissä säädettävä side on ehdoton ja valmista ratkaisua SNS profil siteelle ei ole, vai onko?
SNS Profil on valitettavasti umpikuja ja jossain vaiheessa tulee eteen uusien monojen hankinta. Vanhat sukset saa kyllä helposti käyttöön uusilla monoilla (NNN, Turnamic, Prolink) koska Prolink -side menee samoihin ruuvinreikiin kuin SNS (+1 ruuvi).

Firlefanz
04.03.2021, 09.31
Hieman huvittavasti mulla on päinvastainen ongelma eli sukset tai suksia joista tykkään, mutta SNS Profil -monot vetelevät viimeisiään eli niitä ei enää pelasta käynti suutarissakaan. Jostain kumman syystä käytettyjä 45-numeroisia ei ole silmiin osunut.

Vaihtoehtona olisi tietenkin heittää hiivattiin mokomat siteet ja ostaa uudet, mutta jokin - synnynnäinen saituus? haluttomuus laittaa ehjää ja toimivaa tavaraa roskiin? - panee vastaan.

(Olisi pitänyt ostaa varastoon vaikka parit monot silloin kun Profil-monot alkoivat kadota markkinoilta mutta niitä sentään vielä löytyi. Kerran kiersinkin kevättalvisia poistomyyntejä, mutta liikkeistä löytyi vain samoja liian kapealestisiä malleja tai sunnuntaihiihtäjän markettimonoja...)

hcf
04.03.2021, 10.30
Joskus tulee vastaan hiihtäjiä jotka selkeesti on aktiivihiihtäjiä mutta kalusto on jostai 80/90-luvulta.

Niitä varmaan vaivaa sama oireyhtymä että toimivaa ei kehtaa vaihtaa.

Itellä se taas on niin että uudet antaa lisää motivaatiota harrastukseen. Kiinnostavaa testata uusia

Firlefanz
04.03.2021, 11.14
^ Tässä ihan äskettäin hiihdin jonkin matkaa itseni ikäisen veteraanin (jolle aivan varmasti häviäisin kaikilla matkoilla) kanssa, hienon sään ja kelin kommentointia lukuunottamatta ei kummemmin juteltu joten en kehdannut kysyä mitään hänen kalustostaan: siteet olivat Salomonit ajalta ennen Profilia ja sukset merkiltään Kneissl! (Sauvat kyllä olivat One Wayt.)

PS En ollenkaan pidä pahana että joku vaihtaa koko ajan uusimpaan uuteen, kunhan laittaa - kuten uskoakseni olet tehnyt - entiset kiertoon.

Ohiampuja
04.03.2021, 11.32
Joskus tulee vastaan hiihtäjiä jotka selkeesti on aktiivihiihtäjiä mutta kalusto on jostai 80/90-luvulta. Niitä varmaan vaivaa sama oireyhtymä että toimivaa ei kehtaa vaihtaa.
Itse haluaisin vanheta tuohon tyyliin. Hyvänä alkuna on Fischerin sukset vuodelta 2003 ja 2004. Ja nyt uudet skinit vuonna 2019. :)

Jagge_
04.03.2021, 12.38
Hieman huvittavasti mulla on päinvastainen ongelma eli sukset tai suksia joista tykkään, mutta SNS Profil -monot vetelevät viimeisiään eli niitä ei enää pelasta käynti suutarissakaan. Jostain kumman syystä käytettyjä 45-numeroisia ei ole silmiin osunut.

Käsittääkseni SNS Pilot monoja saa yhä kaupasta ja ne käy Profil siteeseen. Monoissa on 2 rautaa, mutta taaemman raudan kohdalla on kolo siteessä joten se ei haittaa. Joissain vanhoissa profil siteissä sitä koloa ei ole, niihin joutuu sen tekemään kolon puukolla tms. Minun kaikissa siteissä tuo kolo on ollut, kahdessa vanhassa luikkaparissa on yhä profil side ja monot on mallia pilot.

usko juntunen
04.03.2021, 20.08
Joskus tulee vastaan hiihtäjiä jotka selkeesti on aktiivihiihtäjiä mutta kalusto on jostai 80/90-luvulta.

*.....
Kuuluis varmaan vanhin käytössäsi oleva varuste-topikkiin, mut se hävis katkon aikana.
Kaffasauvat. Ysäriluvun hittituote. Ovat edelleen jokapäiväisessä käytössä. Käteeni paremmin sopivia ei oo vielä löytynä. Siinä vaiheessa kun nuo alako markkinoilta hävitä, jemmasin kahvoja varastoon. 6 pr kahvasauvoja hyllyssä :)
Ovat erittäin kätevät esim. massahiihtojen juomapaikolla.Tankkaus onnistuu sauvoja riisumatta.

https://photos.app.goo.gl/5Hs84RiYjH4P767CA

tikola
04.03.2021, 21.24

Niitä varmaan vaivaa sama oireyhtymä että toimivaa ei kehtaa vaihtaa.

Itellä se taas on niin että uudet antaa lisää motivaatiota harrastukseen. Kiinnostavaa testata uusia

Kahvasauvat löytyy täältäkin. Muotoilisin tuon oireyhtymän niin, että miksi ihmeessä toimivaa pitäisi vaihtaa. Vaihtaa sitten kun se ei toimi, kuten vaikkapa ne kahvasauvan hihnat loppuvat ja uusia ei enää löydä. Sauvat ovat olleet riittävän hyviä jo 80 luvun lopulta alkaen kun niistä saatiin tarpeeksi jäykkiä. Se putken alapään ohentaminen ja swingin nopeuttaminen on kuntokilpailijaille ihan yhdentekevä samoin kuin minkä väriset ne sattuvat olemaan, kunhan eivät hiidettäessä notku ja paina tolkuttomasti.

Salomon siteen loppumista pelkään minäkin - parikymmentä paria taloudessa suksia ja kaikki Salomonin Pilot&Profil siteillä. Monoja saa, mutta tarjouksia on turha kytätä, eli kaupat pitää tehdä verkkokaupoista hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Eli vuosi sitten on viimeksi ostettu Salomonin pilot kisamono talouteen ja hyvin sellaisen rahalla sai.

hcf
04.03.2021, 22.06
Mullaki oli juniorina kahvasauvat jota pidin kyllä erinomaisina. Mihinköhän nuo hävisi markkinoilta?

Firlefanz
04.03.2021, 22.32
https://www.suksistudio.fi/storage/product_images/3/SalomonSNSProfilEquipeClassic_L354553_7d82eb78518e 0b4ca9f60a77aed75ac1_1.png

Noista kaarevista koloista etummainen on tosiaan sen verran leveä että suorakin rauta eli juuri se Pilot-monon takimmainen siihen sopii! Nyt täytyykin hieman hieroa älynystyröitään ja yrittää keksiä mistä ja miten minulle oikein tuommoinen väärä käsitys pääsi syntymään ja vieläpä muodostumaan niin vahvaksi ettei sitä ole tullut mieleenkään tarkistaa.

(Ainoa puolustus on ettei asia ole koskaan ehtinyt tulla akuutiksi kun (1) on ollut Alpinat ja NNN-siteillä varustetut Peltoset ja (2) Profil-monot ovat tähän talveen asti jotenkin kestäneet.)

Nyt kun faktat tulivat selviksi, muistikin alkoi jollain tapaa pelata ja jostain kaivoin sellaisen muistikuvan että Profil-siteen kumi- tai muovipalaa piti tuunata veistämällä pala pois jos halusi vaihtaa uusiin (paremman luokan) Salomonin monoihin; taisivat olla ne ensimmäiset Pilot-pertsamonot? Joten sama hienosäätö on edessä sitten kun hankin ne monot?

OJ
04.03.2021, 23.12
Jos mun muisti toimii, niin perstasiteistä pitää leikata kumia pois, mutta vapaan siteissä menee sellaisenaan. Tai ainakin mulla vapaan pilot mono sopii aivan loistavasti profil siteeseen.

Mut nyt on hiihtokelit luettu täällä Kanadan keskilännessä. Tiistaina ehdin käydä otsalampun valossa pari kymppiä, mutta nyt en lähde enää edes kokeilemaan. Ensi viikolla saattaa pahassa lykyssä tulla lunta, mutta eivät taida enää latuja ajaa vaikka tulisi 30cm dumppi.

HarrY61
04.03.2021, 23.58
Täällä myös 90-luvulla ostetut kahvasauvat. Exel Avant musta/kelt. Keltaiset hihnat vaihtunu exel hihna/"hanska" malliin ja ne katkes hihnoista. Paikallisessa liikkeessä pari vuotta sitten ei ollut kuin OneWay kahva hihnoja mutta nekin kävi eli ei tarvi ehkä ikinä vaihtaa sauvoja kun nämä kuitenkin "huippu" sauvat. Pari vuotta sitten ostin uudet luistelu sukset, Fisher keltamustat niin kalusto nyt samoissa väreissäkin. Ja olen koittanut "tavallisia" sauvoja mutta kahvamalli tuntuu rasittavan ranteita vähemmän etenkin ylämäessä.

a-o
05.03.2021, 06.22
Itse olen tähän asti pärjännyt noilla 2000-luvun alussa Rintamäen kauden avaustilaisuudessa Kirvesniemen Harrin valkkaamilla Karhun suksilla tähän asti oikein mainiosti. Hiihtoreissujen määrä on kyllä ollut aika maltillinen. Uusien luistelusuksien myötä koin herätyksen, että voiko sukset oikeasti luistaa näin hyvin ja aloin miettimään pertsojen uusimista.

Mutta jos ollaan nyt umpikujassa SNS Profil monojen kanssa, niin täytyy nyt ainakin tämän talven hiihdot yrittää selvitä noilla vanhoilla hyväkuntoisilla välineillä.

Näin 20 v välein kalustoa uusittaessa noiden luistelukamppeiden hinta kyllä yllätti. Ei enää entinen 500 harrasteyksikköä riitä mihinkään hiihtohommissa!

tikola
05.03.2021, 09.10
Nyt kun faktat tulivat selviksi, muistikin alkoi jollain tapaa pelata ja jostain kaivoin sellaisen muistikuvan että Profil-siteen kumi- tai muovipalaa piti tuunata veistämällä pala pois jos halusi vaihtaa uusiin (paremman luokan) Salomonin monoihin; taisivat olla ne ensimmäiset Pilot-pertsamonot? Joten sama hienosäätö on edessä sitten kun hankin ne monot?

Jos siteesi on kuvan mukainen veistelytarvetta ei ole, eli tuossa kuvassakin näkyy viiste kumissa. Lisäksi olennaista on uusien monojen kannalta, että siteen lukitusläppä näyttää tuolta miltä kuvassa. Se oli oikeasti se juttu, joka muuttui Profil siteessä noin vuonna 2000. 90 luvun perinteisen monossa (keltamustat vaikkapa ja vanhemmat) monon raudan etupuoli on täysin pysty. Jossain vaiheessa keksivät ilmeisesti siirtääkseen rautaa lähemmäs varpaita viistota sitä hieman. Eli nykyisessä (ainakin viimeiset 10 vuotta) raudan etupuoli on ollut viistetty vinoon ja se ei käy muinaiseen profil siteeseen, jossa tuo lukitusläppä on kulmikkaampi kuin tuossa kuvassa. Kumin leikkuu ei auta siinäkään, koska siinä tulee kova muovi vastaan.

Tuossa linkissä kuva monojen välisistä eroista (kuvan lisäys ei onnistunut):
http://www.kolumbus.fi/~km5354/images/pilot_erot.jpg

Siteiden välisten erojen esittäminen kuvassa vaatii vanhanmallisen siteen löytämistä ensin - olen tainut dumpata ne roskikseen, joten pitää katsella nurkkia olisinko jonkun jättänyt.

Tiivistäen

Jos Salomon perinteisen monossa on vino kärki raudan etupuolella se lähtökohtaisesti käy ihan kaikkiin Salomon Pilot&Profil siteisiin, korkeintaan pientä puukkotyötä tarvitaan kumille muinaisessa siteessä. Jos mono on 90 luvun tuote ja kärki on suora voi ylitsepääsemättömiä ongelmia tulla. Korostetaan, että asia koskee vain perinteisen kalustoa, eli keltamusta 90 luvun luistelu Pilot mono käy tämän päivän Pilot luistelusiteeseen ihan yhtä hyvin kuin tehtaalta tullessaan. Minullakin sellaiset ovat rullamonona, jolloin ei olle kuran kanssa ihan niin nuukaa.

Jossain vaiheessa Salomonilla oli Propulse nimistä sidettä ja lisäksi hetken aikaa sellaista perinteisen himmeliä, jossa oli sellainen vaijeriviritys toiselle raudalle. Niiden kanssa oli ongelmia enemmänkin, mutta niitä lähtökohtaisesti on markkinoilla todella vähän eikä sellaiseen helpolla törmää. Propulsessa saattoi olla jotain raudan paksuuseroja tms.

Itse uskon Pilotiin edelleen. Salomon mono käy minun jalkaani hyvin ja lisäksi kun käymme hiihtosuunnistuksia, jossa siteet ovat aika kovilla välillä tuo tuplarauta tuo kiistatta jämäkkyyttä pakettiin. Niin kauan siinä pysyn kun niitä suinkin jotenkin saa ja ainakin toistaiseksi on saanut - ei toki helpolla, mutta kun on vähän viitseliäisyyttä käyttänyt niin saatu on. Suksivalinnassa se johtaa siihen, etten mielelläni osta levyllisiä suksia, mutta kun levyttömiäkin (Kirvesniemen sukset Yoko, Karhu, Järvinen ja kansanivälisistä Salomon&Atomic ainakin, jotka muuten taitavat tulla samasta putkesta) saa ei ongelmaa ole. Jos salomonin siteen pulttaa suoraan levyn läpi tulee hienoista ongelmaa lukitusläpän liikkeisiin, eli jos levylliseen haluaa salomonin pitää siihen laittaa se sovitelevy, mutta sillä side nousee suksesta aika paljon ylös. Olen koettanut etsiä tapaa, jolla levyn voisi poistaa, mutta näyttää sille, että se on saatu siihen kiinni lentokone/avaruusrakettitasoisesti, eli ilmeisesti höylällä höylääminen on ainoa etäisesti toimiva konsti. Joten helpompi valita levytön suksi Salomon siteen alle, kun sellaisiakin vielä on olemassa.

SalomonTimppa

sianluca
05.03.2021, 16.38
Turnamic-side luiskahti pois kiskoilta jäisessä alamäkikurvissa, ystävällinen kanssahiihtäjä toi suksen takaisin minulle, laitoin siteen takasin kiskoihin....onko sattunut muille samaa?

hcf
05.03.2021, 18.19
Turnamic-side luiskahti pois kiskoilta jäisessä alamäkikurvissa, ystävällinen kanssahiihtäjä toi suksen takaisin minulle, laitoin siteen takasin kiskoihin....onko sattunut muille samaa?No huh. Ei sattunu kuskille mitää?

sianluca
05.03.2021, 20.14
Itsetunnon vaurio ja lonkka vähän arka....

Jagge_
05.03.2021, 20.34
Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt että NNN mono on sorvattu muotoon, jossa se sopii sns profil siteeseen. Monon pohjasta taltalla työstetään niin että siteen kohouma uppoaa sinne. Raudan kohdalta piti kai myös vähän vuolla muovia. Mutta sitten se kelpasi siteelle. Ei varmaan onnistu ihan joka monomalin kanssa, tuo tehtiin jollekin luikkamonolle jonka pohja oli sen näköinen että on helppo taltalla matskua vuolla pois.

05.03.2021, 23.13
Turnamic-side luiskahti pois kiskoilta jäisessä alamäkikurvissa, ystävällinen kanssahiihtäjä toi suksen takaisin minulle, laitoin siteen takasin kiskoihin....onko sattunut muille samaa?
Tänään tahkolla särkyi rossarin turnamic side. Osui jäiseen ladun reunaan ja halkesi koko pohjalevy ja siteestä pala. Mietin että toisinaan kuokassa sauva osuu siteen reunaan, että olisko se syy vai lähtikö jo aiemmin liikkeelle särkyi.

sianluca
06.03.2021, 05.53
Kaksi vuotta sitten hajosi Rottefellan side Oloksella alamäessä
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50286149_3024224634270067_2247635250186289152_o.jp g?_nc_cat=106&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=RrUQ2mVuiK8AX886oXw&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=f66bbd48986871d68a58883f091979d0&oe=60679DA7

hcf
06.03.2021, 07.51
Auraattessako vai askeltaessa hajosi siteet? Suoraa laskiessa tuskin

06.03.2021, 08.52
Askellettaessa ainakin mulla. Side töksähti jäisen ladun reunaan. Oli hillitön kurvi ja piti hypätä pois ladulta ja siinä kevyen tuntuisesti otti osumaa. Sitten huomasin ettei jalass ollu kuin turnamic side. Siteen sai laitettua takaisin ja pysyi paikallaan kun varovasti tasuria työnteli takaisin.

sianluca
06.03.2021, 13.00
Tuo Oloksen haaveri tapahtui suoralla ladulla, taisin tosin vaihtaa latu-uraan laskemaan. Siteiden lähteminen suksilevyn urasta tapahtui jäisessä jyrkässä käännökseesä, sisäsuksen side meni pois kiskoilta.

m-52
06.03.2021, 17.18
Kuinkahan pitkään noita sns -monoja vielä valmistetaan? Pitäisiköhän ostaa yhdet varalle, vaikka ei akuuttia tarvetta olekkaan. Nykyiset Salomonit ovat kestäneet jo pitkästi yli 10 vuotta. Jos uudet ovat yhtä kestävät, ei tarvisi luultavasti enää noiden jälkeen monoja ostaa.

tikola
09.03.2021, 09.07
Kuinkahan pitkään noita sns -monoja vielä valmistetaan? Pitäisiköhän ostaa yhdet varalle, vaikka ei akuuttia tarvetta olekkaan. Nykyiset Salomonit ovat kestäneet jo pitkästi yli 10 vuotta. Jos uudet ovat yhtä kestävät, ei tarvisi luultavasti enää noiden jälkeen monoja ostaa.

Minä aion ensi syksynä ostaa ainakin yhdet. Eli syksyllä kun varastot ovat täynnä niitä verkkokaupoista löytää, mutta näin kevättä kohti jäljellä on enää erikoisempia kokoja. Toivottavasti valmistus ei kokonaan lakkaa, koska kyllä meitä puristeja vielä on, jotka Pilot siteen nimiin vannovat. Tuolta ostin viime syksynä - nyt ei näy olevan enää yhtään varastossa.

https://varuste.net/p101851/salomon-s-race-carbon-skate-pilot

marco1
09.03.2021, 10.15
Kotimaisissa kaupoissa SNS -monoja aika vähän mutta ulkomaan ihmeiden kaupoista mm. sport-conrad.de ja sport-albert.de löytyy jonkin verran enemmän tarjontaa. Häijäällä pari isokokoista SNS-monoa, Carilaisella tosi vähän hajakokoja.

usko juntunen
10.03.2021, 19.07
Itsellä on tämä pertsan Alpina:n malli koko 42 https://www.carlson.fi/alpina-hiihtokenka-fusion-classic-193650.html
Jos tuota em vertaa Salomon tai Fisu 41.5/42 luikkarimonoihin, niin ei ole ainakaan ahdas. Päinvastoin lesti selvästi leveämpi&pyöreämpi -varsinkin varpaiden kohdalta. Jopa niin, että kaipaa paksumpaa sukkaa mikä ei paha juttu kovemmilla pakkasilla.
On muuten lämmin mono tuo linkkaamani Alpina. Tulin just parin tunnin pertsalenkiltä. Mittari näytti -16 torpan seinällä. Järven rannassa ladulla oli lähempänä -20 eikä yhtään varpaita kylmännyt.
Eikä oo paha hinta. Ainut moite tulee alkuperäisestä nauhoituksesta. Nauhoja ei taho saaha tarpeeksi kireälle=nauha luisuu löysälle solmimisvaiheessa. Pitänee laittaa nauhat kulkemaan niin, että "lukittuvat"
kiinnityslenkkeihin.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tju00282

X-terra
11.03.2021, 17.16
Ainoat oikeat "kahvasauvathan" ovat Swixin kahvasauvat, jotka katosivat markkinoilta aika nopsasti. Itse sain niitä 2 paria vuodelle 89-90 ja hiihtelin niillä sitten jonnekin -99 saakka. Itse sauvojen putket ovet jo sauvakävely käytössä, mutta kahvat ovat kyllä konehallissa tallessa. Pitäisi varmaan vetäista kiinni pertsan sauvoihin ja käydä kokeilemassa luistelulenkillä. Sen verran ne pidentää sauvaa kuitenkin. Muistini mukaan olivat kyllä hyvät hiihtäessä, sekä pertsalla että luistellen.

tchegge_
14.03.2021, 11.28
Joo, kyl se pertsasuksien osto eilen oli oikea päätös läskille.
Sukkasilleen hiihdeltynä sykkeet luistellessa 70% ajasta yli 150bpm, nyt perinteisellä 40%. Nyt touhussa oli jotain tolkkuakin. Vielä kun saa tekniikan paremmas niin hyvä tulee.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Pulimonni
14.03.2021, 12.11
Olen opetellut luistelluhiihtoa tänä vuonna. Sykkeet ovat aivan tapissa vs pertsa. Ekat vesisateet vei loivan harkkaladun ja sen jälkeen kaksi kertaa kokeillut luistelua näköisessä maastossa, ensin 1h AVG 170bpm ja eilen 38min AVG 175bpm. Pertsalla n 15-20bpm matalammat sykkeet. Loppukausi pakko vetää perinteistä.

Tekniikka tietenkin sysipaska, mitkä muut asiat vaikuttavat noin suureen eroon?

hcf
14.03.2021, 13.25
Punttisalia. Voimaa kehiin niin ei tarvi työstää niin kierroksilla.
Muttajoo kyllä ne pertsalla on yleensä matalemmat sykkeet. Itellä se kyllä on vaan fiilistelyhiihtoa enkä edes yritä pitää vauhtia.
Vapaa kyllä vaatii reeniä että se muuttuu rennoksi. Sitte ne sykkeetki pysyy maltillisena. Alkukausi se on itelläki sykkeet koholla.

Mutta onko nuo kovat sykkeet? Ihmiset on niin erinlaisia. Itellähän tuo olis jo lähellä maksimisykettä :D

r.a.i
14.03.2021, 13.59
^ ai että jos ei osaa luistella, niin pitää mennä salille? Mää kyllä suosittelisin et hiihtää enemmän ja opiskelee tekniikkaa vaikka jonkun osaavan tutun opastuksella.

Pulimonni
14.03.2021, 14.15
En ole hiihdossa maksimisykettä koskaan testannut, aikanaan jalkakyykyssä mennyt 220 rikki, useamman kerran 215-218 viimeisen sarjan jälkeen. Silloin oli painoa 25 kiloa enempi ja aerobinen kunto aivan paska. Olisko ollut 2014 tai 2015 vuosi. Pyörällä pääsee johonkin 190 tuntumaan.

Kyykkyä teen reilulla sadalla kilolla, en usko että jää siitä kiinni.

Firlefanz
14.03.2021, 14.19
Luisteluhiihto vaatii tosiaan riittävän hyvän tekniikan ja riittään hyvän luiston siinä missä pertsa onnistuu jollain lailla (vaikka se olisikin lähempänä kävelyä sukset jalassa kuin oikeaoppista vuorohiihtoa painonsiirtoineen ja liukuvaiheineen) ilman että sykkeet karkaavat.

Mutta hcfreakin kommentti on mielenkiintoinen: ikään kuin olisi jokin minimivoima joka (tietyn kokoisen hiihtäjän) on tuotettava jotta etenemisestä tulisi yhtään mitään. Tällöinhän voitaisiin ajatella että se jolla siihen riittää huomattavasti pienempi prosentti maksimivoimasta kykenisi luistelemaan selvästi alemmalla syketasolla.

(Minun äkkinäinen ajatukseni tosin oli että jos kaksi hiihtäjää tuottaa tietyn määrän watteja ja toisen syketaso (%HRmax) on alempi, se ei johtuisi voima- vaan kuntoerosta. (OBS! Siis jos hiihtäjät ovat tekniikaltaan samantasoisia ja molemmilla yhtä hyvä suksi.) Mutta minun näppituntumaani urheilufysiologian perusteisiin ei ole syytä kovin paljon luottaa, koska en itsekään siihen luottaisi...)

hcf
14.03.2021, 17.15
^ ai että jos ei osaa luistella, niin pitää mennä salille? Mää kyllä suosittelisin et hiihtää enemmän ja opiskelee tekniikkaa vaikka jonkun osaavan tutun opastuksella.

ÖÖ no tarkotin lähinnä että mitä voi tehä sen luistelun opettelun lisäksi. Se tekniikka nyt hitsautuu ihan itestään ku jaksaa ladulla käydä. EN minä ainakaan ikinä mitää opettajia ole tarvinu.

Ja sanontahan kuuluu että kesällä hiihtäjät tehdään. Joten rullasukset ostoskoriin.

Slatan
14.03.2021, 23.26
Omalla kohdalla hiihtolenkki (luistellen) maistuu, kun suksen luiston saa riittävän hyväksi. Tämä on eka talvi kun hiihtänyt kunnolla, jos siis tällainen 500km edes sellaiseksi lasketaan, mutta aiemmat talvet ollut yhteensä 30- 50km. Lenkin pituudet on kasvanut 5-7km:stä jopa 35km parhaimmillaan. Aiemmin maksimisykkeet tuli joka lenkillä ja aina sukset teki mieli pilkkoa polttopuiksi, ei jaksanut/pystynyt kuin noin 0.5h lenkin. Nyt menee huomattavasti paremmin ja sykekin pysyy jo paremmin kurissa. Suurin yksittäinen tekijä nykyään on suksen luisto. Kun luisto on hyvä, pystyn hiihtämään rennommin ja liuttamaan paremmin. Erityisesti ylämäet menee ilman suurempaa puristusta.

Mutta sitten kun huomaa, että luisto on huono, ei tahdo tulla mitään. Tekniikka ei oikein riitä taloudelliseen menoon. Tulee vanhat fiilikset mieleen, eikä hiihto tunnu hauskalta. Tämän vuoksi täytyy yrittää voidella sukset joka lenkille mahdollisimman hyvin.

mackaiweri
15.03.2021, 10.17
Se on juurikin näin, että luistavalla suksella on helpompi hiihtää teknisesti oikein. Ja kun ei tule 3 kilometrin jälkeen väsy, niin kropan asento pysyy oikeana pitkään eikä lähde ns. painumaan kasaan. Itse myös huomaan ettei esim. lantio tahdo pysyä tarpeeksi edessä koko lenkin ajan, jos on huonosti luistava suksi. Ja silloinhan suksi ei enää luista sitäkään vähää.

15.03.2021, 12.08
Luisteluhiihtoon tarvitaan tasapainoa jotta pysyy yhden suksen päällä liussa.
Aluksi luisteluhiihto näyttää hosumiselta ennen kuin liukuun saa pituutta. Toinen ongelma on myös kantilla hiihtäminen, eli tasaisella olisi hyvä pyrkiä hiihtämään koko pohjalla. Luistava suksi helpottaa huomattavasti hiihtämistä.
Kesällä esim rullaluistimilla voi opetella hiihtämään vassea.
Harjoittelua vaan.
Jos syke pomppaa heti tappiin niin vauhtia on liikaa. Koittaa vaikka helpossa maastossa hiihtää rauhallisesti liukua korostaen. Siitä se varmasti lähtee.

Pulimonni
15.03.2021, 12.17
Ongelma on juurikin se, että ekat vesisateet vei sen helpon tasamaa lenkin pois. Pertsan rullasukset ostin juuri, jos innostun niin voi olla että hankin luistelusukset myös.

hcf
15.03.2021, 12.20
Vapaan rullat on paljon käytännöllisemmät.
Pertsa vaatii sopivaa nousua että vuorohiihtoa voi vetää. Tasatyöntöä useinmiten

Pulimonni
15.03.2021, 13.04
Vapaan rullat on paljon käytännöllisemmät.
Pertsa vaatii sopivaa nousua että vuorohiihtoa voi vetää. Tasatyöntöä useinmitenJuu, yläkropan kestävyyttä ajatellen hankin pertsat. Eli tasuria suurin osa. Toisaalta voisin testata, toimiiko ne muualla kuin asfaltilla, pääsisi rullailemaan samoja maastoja, mitä hiihtäessä.

tchegge_
20.03.2021, 13.27
Piti siirtää Rottafellan sidettä kesken lenkin, paskan marjat se liikkunut milliäkään vaikka kuinka leikki sen työkalun kanssa. Pari kanssahiihtäjääkin koitti ilman tulosta.

Nyt sitten kotona otin järeämmät työkalut käyttöön ja vipusin teelusikalla sen siteen liikkeelle. Pitää ensi lenkille ottaa semmoinenkin mukaan :D

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

hcf
20.03.2021, 17.27
^Joo se joskus tuntuu olevan aika työlästä. Oiskohan jäätä. Itekki tappelin muutama päivä sitte. Kaikki pysähtyy kysymään että onko kaikki okei? :D
Toisinaan lähtee liikkumaan ku pukkaa eka eteenpäi ku sinnepäin on helpompi. Ja tietysti varmistaa että nostaa oikeata nipukkaa

Noi käsin siirrettävät liikahtaa vähä helpommin

usko juntunen
20.03.2021, 18.33

On tämä stana työmaa...
Nyt näkyy jo valoa hiihtotunnelin päässä tämän säätämisen suhteen. En ole uunittanut jalkaa enkä monoja, mutta pikkuhiljaa noilla Speedmaxeilla kärsii hiihdellä pidempiäkin lennkkejä.
Hiihtotuntumaan vaikuttaa eniten siteen paikka. Salomon -1 ja Fisu -3 ovat itselle passelit.
Turnamic- siteessä säätö helppo ilman työkaluja, kuten jo tuossa ylempänä todettiin.
Kuvassa näkyy miten eritavalla mono/side ko monojen kohdalla natsaavat. Monon asento/säätö vaikuttaa suksen tasapainoon merkittävästi. Fischerin monon -3 asema on myös luiston kannalta hyvä juttu etenkin ylämäessä=suksi ei pure kiinni.
Speedmaxin painon vs Salomon -tai paremminkin sen puuttumisen huomaa ihan tällainen sunnuntahiihijäkin.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fteuhjs6tTE0tJdX9d0RDBr24GUX55rnRuCfUAjMBoS3dnaGd xfWasNamD1eht3mTrlKX3OSRlsO8fSJyG6c9rfMMIy4jtXaCpY HAXNPlJWBOQzOYsLZCMVgKEjVC6HzSrZpZhcAUEQA4eVATzxGS z4w=w1011-h758-no?authuser=0

Luumunen
20.03.2021, 19.03
Tässä kun tuli jalkapohjista puhe, ja kun olen juuri aloittanut luistelutyylin opettelun, niin luistelupotku tuntuu helposti lähtevän päkiällä. Mutta pitäisikö potkun lähteä mieluummin koko jalkapohjalla? Olen kokeillut eri tyylejä potkaista, ja jos koko jalkapohjalla potkaisee niin hiihtoasennon pitää olla matalampi tai polvia pitää koukistaa enemmän. Voimaa potkuun tulee enemmän mutta se on myös vähän raskaampaa.

marco1
20.03.2021, 20.49
Tässä vaiheessa vielä SNS Pilot talebanina ahistaa kyllä kun jossain vaiheessa joutuu vaihtamaan luikkarikalustoonkin siteet ja monot itselle ja jälkikasvulle.

usko juntunen
21.03.2021, 17.41
Tässä kun tuli jalkapohjista puhe, ja kun olen juuri aloittanut luistelutyylin opettelun, niin luistelupotku tuntuu helposti lähtevän päkiällä. Mutta pitäisikö potkun lähteä mieluummin koko jalkapohjalla? Olen kokeillut eri tyylejä potkaista, ja jos koko jalkapohjalla potkaisee niin hiihtoasennon pitää olla matalampi tai polvia pitää koukistaa enemmän. Voimaa potkuun tulee enemmän mutta se on myös vähän raskaampaa.
Katselin muutamankin tekniikkavideon, mutta vihjettä tuosta potkun lähtemisestä ei korviini osunut.
Yritin muistella tässä ruudun äärellä, jotta koko jalkapohjalla se itsellä lähtisi?
Mustin videoilla on kyllä mielestäni oikein kansantajuisesti näitä tekniikoita selitetty. https://www.youtube.com/watch?v=c3IwRbQzgFs

Massahiihdot ovat varsin hyviä "hiihtokouluja. " Siinä letkassa - kunhan on ensin lähtöhässäkkä selvitelty ja omavauhtinen porukka löydetty niin huomaa miten paljon turhia liikkeitä voi jättää pois vauhdin siitä kärsimättä. Tasaisilla pätkillä letkan aurinkokannella voi mennä sauvoitta luistellen pitkiäkin matkoja pienellä energiankulutuksella.
Tätä samaa vapaamatkustamista voi kokeilla vaikka tutussa porukkassa ihan omilla laduillakin.

Luumunen
21.03.2021, 19.12
^En minäkään löytänyt mistään mainintaa, että pitäisikö pyrkiä käyttämään koko jalkapohjaa potkuun, mutta voisi kuvitella että se olisi pitemmän päälle vähemmän rasittavaa kuin päkiällä potkiminen. Tuo Mustin tekniikkavideo vaikuttaa hyvältä. Nyt on hankikanto parhaimmillaan, niin vielä ehtii mennä pellolle harjoittelemaan Mustin vinkkejä.
Massahiihdon, jotain 30 km, voisi tosiaan ottaa tavoitteeksi ensi vuoden kevääksi. En ole sellaista vielä hiihtänyt.

Smo
21.03.2021, 21.25
Minä kyllä taidan potkaista päkiällä.. vaikka näillä kilsoilla ei paljon vielä muita neuvota :) .. no nyt on ehkä jo 200 km tältä talvelta ja 400 km kaikenkaikkiaan, menee kyllä kevyesti ja vauhdikkaasti jos luistaa. Tosin tänäänkin vähän räpiköintiä kun oli kova alusta :) .. 22 km vajaa puoltoistatuntia. Uunitin muuten Uskon ex hiilarimonot, piti katsoa googlesta sietääkö ne mutta sit aattelin että kai ne nyt alle 100 astetta kestää.

hannupulkkinen
21.03.2021, 21.48
Pertsalla vuorohiihdossa erityisesti ylämäissä paino on pääosin päkiällä ja tasaisellakin pidon saa paremmin kun tekee potkun päkiän kautta. Tasurillahan noustaan aina päkiöille, jos jaksetaan. Polvi pitäisi saada myös päkiän päälle. Anssi Pentsinen opastaa hiihdonohjaajakoulutuksessa, että polvi säätelee vauhtia, jotkut sanovat että hiihdon tulee olla hyökkäävää. Tässä Kläbon videossa tuo päkiän kautta potkaiseminen näkyy selvästi, vaikka hän ei siitä erikseen puhukkaan ja toisessa Hiihto-lehden opastuksessa sanotaan selvästi, että paino on vain päkiällä.(joka ei nyt ihan pidä paikkaansa) https://www.youtube.com/watch?v=Z2oNfG4eulQ
https://www.hiihto-lehti.fi/vuorohiihto-hiihtotekniikka/

hannupulkkinen
21.03.2021, 21.58
Ai niin. Vapaan hiihdosta taidettiinkin puhua. Kyllä siinäkin päkiällä on paino varsinkin vassussa. Polvi liussa taas monon päälle ja jalkoja sen verran koukkuun, että nilkan saa taivutettua riittävän pieneen kulmaan. Nilkan liikkuvuus on vapaan hiihdossa tärkeeä. Valitettavasti mulla vanhalla on siinä vaikeuksia. Reijo Jylhä kirjoittaa näin: "Perinteisessä hiihdossa ponnistus tapahtuu pysähtyneen suksen päältä. Luisteluhiihdossa ponnistus tapahtuu siten, että siirretään paino kantapäältä päkiälle ja saadaan suksi liukumaan eteenpäin, kertoo hiihtovalmentaja Reijo Jylhä."

hcf
24.03.2021, 11.25
Kumpi on mukavempi kevään sohjoissa. Zero vai karva?
Kumpikaan ei kyllä loista jos alkaa jäätymään

tikola
24.03.2021, 12.49
Zero on zero - eli sen nollakelin uuden lumen spesiaalisuksi. Turha sillä on väkisin muita kelejä hakea. Karva on geneerisempi ja kohtuu hyvä kelillä on kuin kellillä. Eli sanoisin karva on tuohon tarpeeseen parempi. Kaikista paras on, jos omistat karvat, zerot ja voideltavat ja käytät kutakin aina olosuhteiden mukaan.

Kaikissa näissä käyttäjälle sopivuus on se tärkein, eli vaimolla on priimasti toimivat karvat melkein joka kelillä alla ja appiukolla ei oikein millään kelillä toimiva karva ja hän veteleekin enimmäksen voideltavalla.

Pate@
24.03.2021, 14.08
Taisi olla tämä hiihtokausi tässä. Perinteinen liisteritällillä > ei pitoa lainkaan ja vesi vaan valui pitkin suksen pohjaa. Tulipahan tasuriharjoitus tehtyä. Varmaan ihan ok keli jos sattuisi omistamaan zerot. Ehkä vielä vapaalla jonakin päivänä, mutta tuskin.

Petikko-Keimola on ollut melkoinen hiihtoparatiisi tällaisena lumisena talvena. Nyt alkaa ladut sulaa kovaa vauhtia. Metsäpätkillä tilanne on vielä kohtuullinen. Eilen illalla Hyrylä oli vielä oikein hyvässä kunnossa (vapaalla). Olisi pitänyt mennä sinne nytkin.

hcf
24.03.2021, 21.17
Zero on zero - eli sen nollakelin uuden lumen spesiaalisuksi. Turha sillä on väkisin muita kelejä hakea. Karva on geneerisempi ja kohtuu hyvä kelillä on kuin kellillä. Eli sanoisin karva on tuohon tarpeeseen parempi. Kaikista paras on, jos omistat karvat, zerot ja voideltavat ja käytät kutakin aina olosuhteiden mukaan.

Kaikissa näissä käyttäjälle sopivuus on se tärkein, eli vaimolla on priimasti toimivat karvat melkein joka kelillä alla ja appiukolla ei oikein millään kelillä toimiva karva ja hän veteleekin enimmäksen voideltavalla.Nojoo mielestäni zero on just ollu hyvä loskakeleissä ku kosteus on suuri.
Karvaa en oo testannu.

Työreissulle suksia pohdin. No zerot otin

Firlefanz
24.03.2021, 22.22
Mikä mahtaa olla vikana jos liisterillä ei saada pitoa? Vääränlaista liisteriä, vääränlainen suksi, vääränlainen hiihtotekniikka?

No, täytyy tunnustaa etten ole tämänpäiväisen kaltaisella vetisellä jääkelillä yrittänytkään hiihtää. Mutta muuten minusta kaiken aa ja oo tasoiselleni harrastelijalle on niin löysä suksi että vähän huonommallakin potkun ajoituksella liisteri painuu lumeen; korkeat voidepesät ovat parempia ja vahvempia hiihtäjiä varten. Sekin voi auttaa kun hiihtää pystymmässä ja tekee sauvatyönnöt niin läheltä olkapäitään kuin mahdollista eli suoraan alaspäin ikään kuin vetäisi vanhanaikaisen vesiklosetin ketjusta. (Hannu tuntenee termit ja osaa varmasti kuvata tekniikan paremmin?)

Mutta kyllähän tässä vaiheessa kevättä yksi päivä voi viedä hyvinkin puolet ladusta joka vielä edellispäivänä näytti lupaavan ainakin viikon hiihdot. Minun lähiladullani toinen puoli on yleensä kyllä kestänyt vähän pitempään ja jos päänuppi on kestänyt hiihtelyn kilometrin pätkää edestakaisin, niin se joka hiihtämisestä ihan valtavasti tykkää eikä ole saanut siitä kyllikseen on saanut kautta vähän venytettyä.

Ei hiihtokauden loppuminen minua niin kauheasti harmita, mutta se loppujen lopuksi varsin lyhyt aika siihen että kelvit ovat sepelittömiä, hiekkatiet kovapohjaisia ja asfalttitiet pölyttömiä tuntuu joka vuosi niin s-nan pitkältä...

Firlefanz
25.03.2021, 08.06
Voisin tämän postata siihen V:llä alkavaan ketjuunkin.

Vaikka olemmekin täällä etelärannikolla saaneet nauttia aivan poikkeuksellisesta hiihtotalvesta, on silti todettava että sääjaksojen vaihtelu tai niiden keskinäinen järjestys ei ole ollut hiihtoniilon kannalta kovin optimaalista. Niin nytkin: missä ovat yöpakkaset nyt kun niistä olisi vielä iloa - ja mitä helkuttia teemme niillä enää viikon päästä!

Jagge_
25.03.2021, 10.35
pk-seudun plussakeleillä hiihdän ennemmin zeroilla, koska lumi/loska on likaista ja suksien pohjat likaantuu. zerot on helppo pyyhkäistä puhtaaksi voiteenpoitoaineella. Karva kerää likaa pahemmin ja on vaikeampi puhdistaa, ei voi oikein käyttää kunnon voiteenpoistoainettakaan koska se liuottaa liiman, vaan pitää käyttää kevyempi aineita jotka taas ei kunnolla irrota likaa. Ja kun se lika - liiisterijäämät yms - imeytyy syvälle karvaan niin ei ole kovin mukava operaatio sitä puhdistella. Jos sitä ei puhdista, niin karva ei kunnolla aukea ja pito huononee. Toki jos skinit on laahaavaa mallia ja pitävät likaisenakin, niin kaipa niillä tulee toimeen. Zerojen kanssa joudun kyllä toisinaan nuosuissa hakemaan pitoa ladun sivusta kun latu liian jäässä, eivät ainakaan minun zerot yhtä hyvin toimi vanhan lumen plussakelillä kuin uuden lumen nollakelissä.

tikola
25.03.2021, 11.10
Mikä mahtaa olla vikana jos liisterillä ei saada pitoa? Vääränlaista liisteriä, vääränlainen suksi, vääränlainen hiihtotekniikka?

Yleensä liian kova liisteri tai liian vähäinen määrä sitä liisteriä. Toki liian jäykkä suksi on potentiaalinen syy, mutta ei se liian jäykkä pidä purkkikelilläkään. Liisterin luoma pito on ehkä enemmän mekaanista pitoa kuin purkin, eli aineen määrä ja pehmeys on kriittisiä pelureita. Liisterin kanssa pelaaminen on ainaista taiteilua aineen pehmeyden ja kelin kanssa. Liian kova ei pidä ja liian pehmeä jäätyy ja asiaan voi vaikuttaa määrällä, eli kovastakin voi saada pitävän lisäämällä tavaraa ja vastaavasti pehmeästä voi saada jäätymättömän vähentämällä tavaraa.....tai ehkä tyypillisimmin peittämällä sitä pehmeämpää aavistuksen kovemmalla.

lai
02.04.2021, 09.33
Zerojen kanssa joudun kyllä toisinaan nuosuissa hakemaan pitoa ladun sivusta kun latu liian jäässä, eivät ainakaan minun zerot yhtä hyvin toimi vanhan lumen plussakelillä kuin uuden lumen nollakelissä.

Itse ainakin huomannut, että likaisella ja märällä lumella pitoalue kerää nopeasti likaa ja pidot voi heiketä jopa yhden hiihtokerran aikana. Pitoalueen puhdistus voiteenpoistoaineella tuo pidot takaisin. Lisäksi jos hiihtää enemmän niin karhennus hiekkapaperilla tuo kanssa mukavasti lisää pitoa. Jos voiteenpoistoaine ei auta, niin sitten vaan keskialueelle reilusti karhennusta 80 karkeuksisella paperilla, niin johan alkaa löytymään pitoja.

mackaiweri
07.04.2021, 20.10
Alkaa oleen lumet hävinnyt täältä etelästä, niin tekisi mieli jatkaa kautta asfaltilla. Vapaan rullasuksia löytyy monenlaista, ja kysymys kuuluukin, että tekeekö noilla edullisemmilla alumiinisilla mitään? Vai kannattaako suoraan hommata komposiittirunkoiset sukset? Marwen 620 XC taitaa olla rullasuksien "mersu", mutta hintaakin tulee siteiden kanssa melkein 400€.

HXX1100H
07.04.2021, 21.07
Itse aloitin aikoinaan alumiinirunkoisilla ja aikani niillä täryteltyäni hankin juuri nuo Marwen 620 XC:t. Paluuta alumiinisiin ei tule.

hcf
08.04.2021, 08.11
Joo säästää siinä ku ostaa samantien marwet. On nimittäin erittäin kestävätki. Omilla varmaan jo 5v ikää eikä näytä renkaat vieläkään että pitäs vaihtaa lähiaikoina

tikola
08.04.2021, 08.47
Ja Marwessa on se hyvä puoli, että Hyvinkäältä voi hakea/tilata minkä tahansa varaosan niihin suksiin. Renkaita ja akselitappeja olen joskus sieltä hakenut.

mackaiweri
08.04.2021, 14.05
Joo kyllähän nuo Marwet taitaa uretaanipyörillä maksaa ns. itsensä takaisin, kun ei tarvi joka kesä uusia pyöriä ostaa. Eiköhän sitä täydy kaivaa kuvetta ja laittaa Marwet tilaukseen. Kiitokset kommenteista!

usko juntunen
10.04.2021, 20.47
Itse aloitin aikoinaan alumiinirunkoisilla ja aikani niillä täryteltyäni hankin juuri nuo Marwen 620 XC:t. Paluuta alumiinisiin ei tule.
Joo sama täällä. Tosin kumiset, vaimitälieolleet pyörät eivät hirveesti täristäneet. Eikä rullanneet. Muistan hyvin, kun näin eka kertaa 100mm pyörillä varustetut rullasukset. Ne kulki kovaa.
Toki lie ollut kuskillakin jotain vaikutusta kulkuun.
https://photos.app.goo.gl/II0ywLNXB5cYHS552

Marven 100mm uretaanipyörillä varustetut hiihtimet löytyy jostain ullakon nurkasta. En muista milloin oisin viimeksi rullilla hiitäny. Jotenkin oon vaan iän myötä mennyt liikuntaharrastuksissa vuodenaikaan käypäsillä välineillä.Talvella hiihdetään ja kesällä pyöräillään & meloskellaan

tikola
11.04.2021, 08.43
JJotenkin oon vaan iän myötä mennyt liikuntaharrastuksissa vuodenaikaan käypäsillä välineillä.Talvella hiihdetään ja kesällä pyöräillään & meloskellaan

Täsmälleen samaa mieltä . miksi pyöräilisin talvella, jos kerran voin hiihtää ja kesällä sitten toistepäin. Noin yleensä rullahiihto ei ole kauhean kivaa hommaa, eikä lähellekkään talvihiihdon veroista. Asvaltin pitää olla todella priimaa, ettei se jalkoja hieroisi sillä alumiinittomallakaan suksenrungolla. Eli rullahiihdossa en ikinä koe sellaista hiihtonautintoa, kuin talvella koen aina silloin tällöin. Kyllä se rullahiihto maistuu työnteolta aina enemmän kuin oika hiihto talvella. Ja itselle talvipyöräily maistuu aina enemmän työnteolta kuin talvinen hiihto, mutta toki makuja on erilaisia.

Mutta siis älä kuvittele, että rullahiihdosta tulisi yhtä kivaa kuin talvihiihdosta millään suksilla - ihme on jos tulee.

F. Kotlerburg
11.04.2021, 09.05
Naapurin isäntä, joka on joskus hiihtänyt kilpaakin kehui noita Marwen vehkeitä, kun sellaiset oli viime kesänä laittanut. Itselläkin aina välillä mietityttää, että josko laittais, mutta samalla mietityttää tuo yllämainittu, että onko siinä rullahiihdossa mitään fiilistä vai onko se väkisiin puurtamista. Talvi on hienoa aikaa, kun voi vaihdella lajeja eikä mene yksipuoliseksi. Kesälle pitäisi joku toinen laji keksiä monipuolistamaan hommaa.

Firlefanz
11.04.2021, 09.40
Suunnistus:

- pitää mielen virkeänä
- joutuu käyttämään päätään
- oppiminen ei lopu koskaan
- sprinttisuunnistuksen myötä sopii paremmin cityihmisellekin

Ylämäkijuoksu:

- täydentää mainiosti meininkiä jos ajaa lähinnä peekoota ja pidempää matkaa
- saa kokeilla ja löytää mukavuusalueensa rajoja
- jotain synergiaetuja pyöräilyyn
- treeni mahtuu lämmittelyineen ja jäähdyttelyineen tuntiin

Sauvakävely:

- mainettaan helkutin paljon parempi laji jos viitsii kiinnittää yhtään huomiota tekniikkaan
- loukkaantumisriski lähes olematon ja rasitusvammariski hyvin pieni
- helppo lisätä vaihtelua ja tuoda mukaan muita elementtejä, mäkiä, spurtteja, erilaista maastoa
- parhaimmillaan loistaavaa palauttavaa treeniä niin maastossa välillä punaisella menevälle kuin maantiellä aina sitä mellanmjökkiä tai liian paljon veekoon puolella ajavalle
- helpottaa huomattavasti hiihtoon siirtymistä etenkin tämmöiselle pohjimmiltaan tavispertsahiihtäjälle

mackaiweri
11.04.2021, 10.18
Itel on ollut sama homma, että talvel hiihdetään ja kesäl pyöräillään. Juoksu on poikkeus jota harrastan ympäri vuoden. 500 metrin pääs sattuu oleen vanha laskettelurinne, niin siinä tulee silloin tällöin reenattua sauvojen kanssa ja ilman. Kuntosalireenaus ei oo oikein itel lähteny (etenkään kesäl), niin rullahiihdossa sais kuormaa yläkroppaankin. Rullaluistelua on tullut kyll harrastettua, joten kyllähän tuosta rullahiihdosta jonkinlainen käsitys on. Uinti ois kans yks erittäin hyvä laji, jossa sais kuormaa koko kroppaan.

Jami2003
11.04.2021, 10.31
Itse hommasin kanssa pitkästä aikaa viime kesänä isopyöräiset rullaluistimet että saa yläkropallekin treeniä. Toki parikymmentä kilometriä alkaa tuntumaan jalkapohjissa vaikka yrittää valita sileimmät asfaltit. Aina se sen verran tärisee.

Off topic, Suunnistukselle myös ääni kesälajeissa pyöräilyn lisäksi. Todella koukuttavaa ja heti kun luulee oppineensa jotain laji palauttaa maanpinnalle :) ja näkee paikkoja missä muuten ei tulisi käytyä. Laji on vaan kärsinyt pahasti koronasta kun yksin treenaaminen hankalaa ja ainakin vie parhaan fiiliksen siitä.

hcf
11.04.2021, 10.36
Naapurin isäntä, joka on joskus hiihtänyt kilpaakin kehui noita Marwen vehkeitä, kun sellaiset oli viime kesänä laittanut. Itselläkin aina välillä mietityttää, että josko laittais, mutta samalla mietityttää tuo yllämainittu, että onko siinä rullahiihdossa mitään fiilistä vai onko se väkisiin puurtamista. Talvi on hienoa aikaa, kun voi vaihdella lajeja eikä mene yksipuoliseksi. Kesälle pitäisi joku toinen laji keksiä monipuolistamaan hommaa.

Ei ole väkisin puurtamista. Luisto on aina hyvä. Toisin ku tänä talvena.
Muttajoo. Vähemmällä se kuitenki on ku talvella. Lähinnä ylläpitää hiihtokuntoa että talven alotus ei olis niin vaikeeta. Hartioille ei oikeen saa kuormaa kesällä muutako rullilla ja painoilla.
Soutaminen tieten vois olla korvaava liikuntamuoto kesäksi

marco1
11.04.2021, 10.57
Rullahiihdon ei tarvitse olla niin huippuhauskaa koska sen hyödyt on niin selvät itselleni - pysyy yläkroppa keskivartalon kanssa kunnossa ja siirtyminen lumille on helpompaa. Viime kesän hiihtämättömyys on tuntunut koko talven ikävästi, ei oikein päässyt kuntoon.

Omat rullasukset alkaa olla kaputt (käytettynä saadut vanhat Startin alurunkoiset) pyöriäkin vaihdettu useammat mutta ei saa niitä enää saa kulkemaan suoraan. Kaipa se on uudet hankittava.

11.04.2021, 12.14
Alamäet on pahoja rullasuksille kaupunkiolosuhteissa. Rullaluistimilla käynyt välistä sauvojen kanssa, mutta kulkee vähän liian herkästi.
Viimekesänä tein empiiristä testiä rullaluistimilla tasamaalla 20km/h ilman sauvoja ja sauvojen kanssa. Sykkeessä 20 lyöntiä erotusta. Liekkö ylävartalo hyötysuhteeltaan parempi kuin jalat?

Jami2003
11.04.2021, 12.24
Tekisi mieli vähän rullasuksia juuri tuosta syystä että rullaluistimet kulkee liian herkästi. Mutta ei uskalla aloittaa rullahiihtoa kun niissä ei ole mitään jarrutus konstia. Luistimet pysähtyy sentään melko nätisti.

Skiket oli aikoinaan. Tuli myytyä ne pois mutta niillä saisi hyvää yläkropan treeniä. Keveimmilläänkin oli kuin suossa olisi mennyt [emoji23]

F. Kotlerburg
11.04.2021, 13.21
Ei ole väkisin puurtamista. Luisto on aina hyvä. Toisin ku tänä talvena.
Muttajoo. Vähemmällä se kuitenki on ku talvella. Lähinnä ylläpitää hiihtokuntoa että talven alotus ei olis niin vaikeeta. Hartioille ei oikeen saa kuormaa kesällä muutako rullilla ja painoilla.
Soutaminen tieten vois olla korvaava liikuntamuoto kesäksi
Niin kyllähän ne varmaan rullaa, mutta enemmänkin sen yleisen fiiliksen kannalta, että onko se vaan sellaista pakollista hiihtokunnon ylläpitoa eikä mukavaa hommaa. Ainakin itelle maastohiihdossa on paljon sitäkin fiilistä mukana mikä tulee, kun tuonne metsään tehdyille laduille menee hiihtelemään. Ensilumenladuille kilsan parin lenkkiäkään minua ei saa oikein junnaamaan.

No toinen asia on sitten, että mistä löytyy järkevät reitit noille. Kelvit kun tahtoo olla aika pottupeltoa monin paikoin ja maantielaidat kapeita. No täytyypi pohtia. Meneekö ihan samoilla kengillä kuin talvella?

hcf
11.04.2021, 14.22
Meneekö ihan samoilla kengillä kuin talvella?
Menee kyllä. Ite siirrän aina vanhat kengät rullahiihtoon.
Jotenki sellanen fiilis että lämmössä ne saattaa vähän venähtää ku jalka turpoo. Ei sitte talvella olekkaa enää hyvät. Mutta ei oo kokemusta.

tikola
11.04.2021, 14.45
Tekisi mieli vähän rullasuksia juuri tuosta syystä että rullaluistimet kulkee liian herkästi. Mutta ei uskalla aloittaa rullahiihtoa kun niissä ei ole mitään jarrutus konstia. Luistimet pysähtyy sentään melko nätisti.t [emoji23]

Minä olen hanskannut tämän Marwen hitaimmalla kumilla. Erohan on renkaan kimmoisuudessa, eli se kisapyörä pomppaa kuin superpallo ja hitain ei sitten pomppaa pätkääkään. Hitaimmalla ei tuo alamäkihomma enää kovin paljoa ennakointia vaadi ja on jokseenkin turvallista puuhaa, kunhan ei siellä mäen alla ole heti vilkkaita risteyksiä.

Hitaimman etuja myös se, että lyhempi lenkki riittää.

hannupulkkinen
11.04.2021, 20.56
Tekisi mieli vähän rullasuksia juuri tuosta syystä että rullaluistimet kulkee liian herkästi. Mutta ei uskalla aloittaa rullahiihtoa kun niissä ei ole mitään jarrutus konstia. Luistimet pysähtyy sentään melko nätisti.
Skiket oli aikoinaan. Tuli myytyä ne pois mutta niillä saisi hyvää yläkropan treeniä.https://www.skatepro.fi/740-36533.htm Keveimmilläänkin oli kuin suossa olisi mennyt [emoji23]Rullasuksiin saa jarrut, tai paremminkin monoihin, mulla on skiken vastaavat. Pertsan rullasuksilla ei juuri muuta kannata tehdä kuin työntää tasuria ja sillähän jerkkua saa vatsalihaksiin ja yläkroppaan. Yksi kunnon asfaltti-ihottuma riitti mulla, vaikka 30 vuotta hiihtelin ilman vahinkoja. Polvisuojat hankin myös. Liian hitailla rullila ei tee mitään. Tekniikka kärsii ja aika tulee pitkäksi. Nämä jarrut laitetaan monoihin kiinni, minulla ne on pertsan monoissa ja toimivat hyvin. Jarru tarvitaan vain toiseen monoon. Yhdellä jarruttaa ihan riittävästi. https://www.skatepro.fi/740-36533.htm

hcf
11.04.2021, 21.17
^hmm vois kyllä olla ihan pätevä. Passaakohan muihinki rullasuksiin? Esim marwe 620xc.
Skikeissä oli kyllä hyvät noi ja mielellään ottas kyllä parina. Tasapainosempi jarruttaa

hannupulkkinen
11.04.2021, 23.13
Miksi eivät passaisi. On niissä melkonen säätäminen ja ohjeet ainakin skiken vastaavissa olivat huonot. Nämä näyttävät yksinkertaisemmilta. Skiken jarruissa piti asentaa jatkopala jarruvarteen ja se oli homma. Tässä näyttäis, että sitä ei tarvita. Youtbe auttaa: https://www.youtube.com/watch?v=gXfnT7tXlyM

Kaneli
06.05.2021, 15.28
Mielummin vähän laiska hiihtotekniikka, kuin hajalla olevat paikat. Ainakin tältä tuntuu keski-ikäisestä, olkapäitä useaan otteeseen fyssarin kanssa kuntouttaneesta kuntoilijasta.

Itselläni on Swenorin Elite Skate rullat ja koen niiden olevan hieman vaativat hiihdettävät. Onkohan Marwen 590:t vakaamman tuntuiset kuntoilijalle? Tietysti runsas rullahiihto saattaisi saada nuo Swenoritkin tuntumaan helpommilta, mutta jos ero on merkittävä, niin uskoisin noiden pienipyöräisempien olevan kokoajan helpommat ja saisi tehtyä parempia reenejä.

Nostetaanpa tätä.

Oiskohan jollakin kokemusta Marwe 620 xc ja 590 xc välillä. 620 kokeilin ja hyviltä vaikutti mutta Wassuttelu ei minun taidoilla ollut lähelläkään onnistua ja epäilen että ei tulisi harjoittelullakaan onnistumaan. Rullaluistimillahan se on varsin helppoa. Oiskohan 590 tuohon hommaan parempi valinta ? Niitä ei ollut kokeiltavana.

hcf
06.05.2021, 16.10
Jaa-a. Kumirulla ainaki kuluu varmasti nopeammin.
Onnistuuko wassuttelu lumella?
Eihän rullaluistimilla edes voi wassutella. Liian liukkaat siihe. Mogrenia korkeintaa.

Itse en ole kyllä kokenu 620:silla mitää ongelmaa. Alusta tieten voi tuu ongelmia tasapainoon.

Kaneli
06.05.2021, 17.46
Sanotaanko että lumella se wassu välillä onnistuu ihan ok toki tekniikkaa ei voi kutsua täydelliseksi. Rullaluistimet on minusta liian liukkaat, vaikea saada sykettä ylös.

Tykkäsin kyllä muuten 620:sta. Varsin hyvin suodattaa tärinääkin pois. Taidan päätyä niihin.

hcf
06.05.2021, 18.44
Kyllä mulla wassun opettelussa varmaan vuosi meni ennenku se alko tuntumaan luonnolliselta. :D
Nuorena oppinu hiihtään kuokkaa ja mogrenia. Sitte myöhemmällä iällä uudelleen syntyny hiihdon pariin.
Lihaksiltahan tuo tuntuu vaativan enemmän. Joten kannattee niitä tasatyöntö lenkkejäki tehä.

X-terra
07.05.2021, 11.33
Marwen 590 xc on todella helppohiihtoinen, varmaan osaksi johtuen pienemmäntä ja leveämmästä rullasta, mutta rullat kyllä "sulaa" alle, ainakin 80-85 kiloisen hiihtelijän alla. Mulla on toisena rullasuksiparina Swenorin Skate Elitet ja noista pidän enemmän Marwen hiihtotuntumasta.

tikola
07.05.2021, 12.16
Oma näkemys on, että iso rengas on aina parempi, mutta enpä ole moderneilla pikkurullaisilla vapareilla hiihtänytkään vaan itsellä jako on aina ollut iso rengas luisteluun ja pieni pertsaan. Iso antaa aavistuksen enemmän anteeksi epätasaisuutta, eli jos nyt ostaisin vapaan suksen menisin hakemaan komposiittirunkoisen isorenkaisen suksen.

Luulin ensiksi, että tuo sinun mainitsemien mallien ero on suksen mitassa, koska aiemmin ainakin Marwella oli lyhyempää ja pidempää runkoa, mutta näyttäähän tuossa 620-590 välillä olevan selvä rengaskokoero.

juntikka
10.05.2021, 11.36
Hankin nyt keväällä kans rullat. Oli aika kova pelko, kun aikoinaan kaaduin pahasti luistimilla... Valinnassa päädyin Marwen 620 ja siihen tuli se toiseksi nopein rengas. Ei todellakaan ole, kuin jäisellä ladulla hiihtäisi. Aika hyvin vastaa lumikeliä, siis jopa niin hyvin että hymyilyttää. Painoa itellä on 85 joten stiff malli, vaimentaa ihan mukavasti epätasaisuuksia. Ei kaduta

r.a.i
18.05.2021, 22.08
Laitetaas nyt tänne kokemuksia, jos vaikka joku muukin rohkaistuis rullat kans hankkimaan. Tuli tuossa viikko sitten hankittua Marwen 620xc-rullat O-renkailla. Nyt on viitisen tuntia hiihtoa takana, ja on kyllä ollut mukavaa. Hiihtotuntuma on kivan realistinen, minusta tuo vastaa luistoltaan sellaista suht kovaa ja hyvin luistavaa lumibaanaa. Markkinoinnissa puhuvat jääkelistä, mutta kyllä ainakin mun sukset talvella luistaa monellakin kelillä huomattavasti paremmin. Aikaisemmin olen jonkin verran mennyt rullaluistimilla, mutta näistä nyt ei voi puhua ollenkaan samana lajina. Rullaluistimet luistaa kuin luistimet tekojäällä, kun taas näillä joutuu oikeasti tekemään töitä etenemisen kanssa. Suksien hallinta on ekan lenkin jälkeen aika helppoa ja varmasti paranee tässä kesän aikana. Kaikki tekniikat onnistuvat näillä. Tasapökköäkin on ihan mukava mennä tukevilla luistelumonoilla. Sauvojen kanssa saa olla varovainen, kun menevät helposti asfaltin pieniin uriin. Yhdet piikit jo katkaisin. Rullahihtomonot tilasin, kun mun mielestä nuo talvikengät turhan kuumat jos vähänkin pidempiä siivuja vetelee lämpimillä keleillä. Hyvää vaihtelua pyöräilyn ohella kesäksi ja pysyy yläkroppa kuosissa.

justus6969
19.05.2021, 14.45
Jaa-a. Kumirulla ainaki kuluu varmasti nopeammin.
Onnistuuko wassuttelu lumella?
Eihän rullaluistimilla edes voi wassutella. Liian liukkaat siihe. Mogrenia korkeintaa.

Itse en ole kyllä kokenu 620:silla mitää ongelmaa. Alusta tieten voi tuu ongelmia tasapainoon.

meikä ainakin wassuttelee ylämäet luistimilla. Luistimilla menee nopeiten, jos luistelee kokonaan ilman sauvoja, mutta silloin on kyseessä eri laji. Itse asiassa aikalailla wassberilla menen myös tasaisella, fiiliksen mukaan.

Nurinkurista, nyt kun sauvaluistelubuumi on ohi aikaa sitten, niin luistimet ovat kehittyneet harppauksin. Ostin viime vuonna suurinpiirtein oheiset Rollerbladet
https://www.skatepro.fi/23-39184.htm
menee täysiä jos vertaa parin sukupolven takaisiin k2:siin 90 mm renkailla. Onneksi luistelubuuni on ohi, muuten lehdissä/somessa/mediassa jeesusteltaisiin pyöräilijöiden sijasta sauvasankareista :p

hcf
19.05.2021, 18.29
^eikös se oo vähä huono ku on liian kevyttä? Tulee sit yllätyksenä hiihto lumella ettö onki raskasta

justus6969
20.05.2021, 11.12
mun mielestä sauvaluistelu on ollut tarpeeksi raskasta, ei tietenkään voi emuloida ikävintä pakkaskeliä. Kuka silloin edes hiihtää :D

20.05.2021, 14.41
Kesällä kuuluu pyöräillä ja talvella hiihtää :)
Sain naapurilta lainaan luistelutyylin rullasukset niin ihan kivat mutta kun asuu mäen päällä niin on hengen vaarallista lähteä liikkeelle. 10v vanhoilla rullaluistimilla olen pärjäillyt ja jatkossa saa pärjätä edelleen... Onhan se tekniikaltaan eri laji luistelu ja luisteluhiihto. Hiihto hyvä laji kuitenkin yläkropalle. Ainahan ne talven ekat hiihdot tuntuu tottimattomassa kropassa.

hannupulkkinen
22.05.2021, 20.34
Kesällä kuuluu pyöräillä ja talvella hiihtää :)
Sain naapurilta lainaan luistelutyylin rullasukset niin ihan kivat mutta kun asuu mäen päällä niin on hengen vaarallista lähteä liikkeelle.
Laita suksiisi jarrut. Hankin viimekesänä ja hyvin toimii. Skiken jarru toiseen sukseen. Jarru laitetaan siis monoon. https://varuste.net/p70934/skike-wahia-rollerski-brake

voor1
25.05.2021, 18.10
Itsekin kuulun tuohon ryhmään, tosin vasta keväisin, kun kelit vetelee viimeisiään, eikä viitsi parempia kapuloita tuhlata ja pilata niiden pohjia. Silloin alla on ns. punaiset Karhut 80-luvulta (valkoiset sukset, logo tai Karhu-teksti punaisella), joita löytyy kahdet: luikkarit ja pertsat (ei pitoa, tasatyöntökäytössä). Molemmissa on modernit siteet: luistelusuksissa Prolink, perinteisissä Rottefellan siirrettävä NIS-levyllä.

Ehkä niillä saa säälipisteitä, mutta kyllä ne ihan ok luistavatkin juurikin luonnonlumen oikein lämpimillä keleillä ja ilman luistovoiteluja. Pohjalle tehdään vain kunnon puhdistus, niissähän on valkoiset pohjat eli "transparent" ennen transparentteja. Ainoa huono puoli on, että vievät samalla tavalla varastossa tilaa, kuin muutkin sukset ja käyttöaika on vasta keväthangilla.

juntikka
27.05.2021, 22.40
Mitäs muuten noi Marwen laakerit tykkää märästä? Aika kuraisetkin oli sukset lenkin jälkeen, ihan puutarhaletkulla huuhtelin kevyesti. Pitoon, ei märkyys ainakaan mun potkuilla vaikuttanut:)

hcf
28.05.2021, 07.13
Muistaakseki ohjeissaki sanottiin että huuhdella lenkin jälkeen ja niin olen tehny.
Suojattu ne on

Kaneli
29.05.2021, 15.47
Sattuiskohan joku osata kertoa noista jotakin ? Tai suositella suksea jossa on alaslaskettu runko ja ei saisi alumiinia. Ja pitäisi olla vielä useampia vaihtoehtoja renkaaksi.

https://vauhti.fi/skate-pss/

Kaverin Marwe 620 Stiffiä pari lenkkiä kokeilin ja ehkä hieman kaipaisin helpompaa suksea tasapainon kannalta ja oletettavasti siihen auttaisi alaslasketun rungon tuoma matalampi painopiste. Marwe 590 kokeilin myös mutta ei ollut oikein minun makuuni.

hcf
29.05.2021, 17.49
Liian alas laskettu runko myös herkästi raapasee pikku nyppylöihin.
Onkohan sulla liian vetelät monot

Kaneli
29.05.2021, 18.06
Vaikea sanoa monoista. Nämä mulla on. Ei ne ainakaan jäykiltä tunnu.

https://www.skatepro.fi/748-25086.htm

hcf
29.05.2021, 18.29
Veikkaampa että mikään suksi ei tuo sen kummempaa parannusta. Tottumisesta enemmänki kiinni.
Oot tottunu luistimiin jotka tukee enemmän

Kaneli
29.05.2021, 18.46
Voihan se olla niinkin että odotukset on siten liian korkealla että voisi rullilla vedellä asfaltilla samalla rennolla otteella kuin lumella. Mutta toki ihan kivaa se vaikuttaa olevan noinkin.

hcf
29.05.2021, 19.47
Kyllä niillä voiki. Jopa rennommin koska renkaissa on pitoa sivusuunnassa. Se ehkä sen tasapainon menetyksen tunteen aluksi tuoki ku suksi ei anna yhtää periksi niinku lumella. Mutta siihen tottuu

Kaneli
29.05.2021, 20.08
Tuo voi olla ihan totta. Sateella rullailu onkin minusta jotenkin helpompaa johtuen ehkä pienemmästä kitkasta sivusuunnassa.

juntikka
30.05.2021, 14.08
Kiitti hc, niin vähän arvelinkin

voor1
04.06.2021, 20.34
Mitäs muuten noi Marwen laakerit tykkää märästä? Aika kuraisetkin oli sukset lenkin jälkeen, ihan puutarhaletkulla huuhtelin kevyesti. Pitoon, ei märkyys ainakaan mun potkuilla vaikuttanut:)

Puhdistuksen jälkeen kyljelleen kuivumaan, silloin ei jää kosteus laakereihin niin helposti sisälle.

hcf
25.06.2021, 21.30
Onkos kellään hajua tästä luoston hylätystä ampumahiihtostadiosta jossa on komia rullahiihtorataki? Tosin ei turvallinen enää.
Miks tää on jätetty luonnon armoille? Ja kuka sen rakennutti.

Maastokartasta satuin bongaan moisen olemassa olon ja piti käydä tarkastaan onko sitä

https://live.staticflickr.com/65535/51270396471_e5d5ac8881_b.jpg

marco1
23.07.2021, 14.49
Jos joskus on mietityttänyt että kuinka pitkällä se monon kärkirauta onkaan niin ”tuoreissa” 9.1 RS monoissa se oli näin:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210723/ad1acabd2cfbeeb5f6bc264458a05717.jpg

Monot lähtivät just viimeiselle lenkille vanhojen rullasuksien kanssa, nykymonoja hengittävämmät niin olivat pitkään kesäkäytössä.

marco1
23.07.2021, 14.51
Onkos kellään hajua tästä luoston hylätystä ampumahiihtostadiosta jossa on komia rullahiihtorataki? Tosin ei turvallinen enää.
Miks tää on jätetty luonnon armoille? Ja kuka sen rakennutti.

Eikös näitä ole pitkin poikin Suomea ja yhteistä useimmille on että niitä ei käytetä. Monet on aika jyrkkiä ja mutkaisia, ehkä ennemmin sopisivat alamäkiluistelun harjoitteluun.

Hiihtoniilo
23.07.2021, 16.49
Voisikohan Orresokan radan hylätyksi tulemiseen syy olla se että ei ole ollut käyttäjiä? Hiihtäjät ja ampumahiihtäjät asuvat 90% Etelä-Suomeessa. On vähän pitkä matka lähteä treenailemaan, kun vastaavia / parempia olosuhteita löytyy lähempää.

Rullaratoja tosin on Suomessa verrattain vähän. Ampumahiihton soveltuvia rullaratoja löytyy ainakin Tuusulasta, Hollolasta, Vöyriltä, Imatralta, Vuokatista ja Kontiolahdelta. Uusin rata on Puijolla, mutta siellä ei taida olla ampumapaikkaa radan yhteydessä?

Mihin lienee Marco1:n näkemyksensä perustaa, mutta Suomen vähät rullaradat (poislukien tuo Luosto joka ei enää sovellu käyttötarkoitukseensa) ovat kohtuu kovassa käytössä. Yksikään yllämainituista käytössä olevista kotimaan rradoista ei ole profiililtaan (ei ylä- eikä alamäkien osalta) sellainen, josta ei normaali harrastaja selviäisi.

Nuo radat ovat käytännössä asvaltoituja latupohjia, joten kyllä ne nyt sikäli palvelevat melko hyvin hiihdon harjoittelussa.

marco1
23.07.2021, 17.06
Mihin lienee Marco1:n näkemyksensä perustaa

Tuohon Luoston ja Paloheinän rullahiihtorataan ja jossain on pari muutakin vastaavaa tullut vastaan.

Nuo enemmän käytössä olevat radathan ovat uudempia (uudistettuja) ja leveämpiä (mm. Oittaa) joissa pystyy kunnolla luistelemaan jopa useampi hiihtäjä rinnakkain.

hcf
23.07.2021, 18.13
Nojoo hieman harmiksi käy ku niin harvassa ovat tosiaan. Ainaki täällä. Kovasti toivonu että oukullekki moinen tehtäis. Tai vaikka toramolle. Täällä kyllä tahtoo routa rikkoa

Aika hurjalta tuo luoston rata kyllä näytti. Että ei sinne mikkää harrastelija varmaan uskaltautuskaa.

Sodankylässä on tuo ampumahiihto ollu ainaki joskus suosittua ku varuskuntaki siellä. Liekkö niitten tekosia

F. Kotlerburg
23.07.2021, 21.30
Joo mulla on sellainen käsitys, että Sodankylässä ja Luostolla oli aikonaan kovakin ampumahiihtobuumi, joka sitten joskus 90-luvulla tyssäsi.

Eihän noita rullahiihtoratoja tosiaan pohjoisessa ole juurikaan. Itse en tiedä ainuttakaan Oulun pohjoispuolelta, joka olisi käytössä.

Hiihtoniilo
23.07.2021, 22.38
Joo kyllähän siellä Sodankylässä tuli itsekin rimpuiltua ihan ampumahiihdon nuorten MM-- kisoissa -90 luvun alussa. Keväisin hiihdettiin tasokasta Polar Biathlon Cuppia Pohjois-Suomessa ja Ruotsinkin puolella. Pääosa maailman huipuista osallistui näille kevään kiertueille.
Siihen aikaan ampumahiihto lajina oli aika vahvassa nosteessa muuallakin Suomessa.
Valitettavasti tuo buumi katkesi kuin kanan lento. Syitä lajin alamäelle on monia jotka olisivat sitten aihe ihan omalle tarinalle.

Mutta sekä Luosto että Sodankylä ovat hyviä esimerkkejä siitä mitä yksittäinen tarmokas puuhamies tai ryhmä voi saada aikaiseksi. Lyhyessä ajassa luodaan huippuolosuhteet ja harrastustoiminta räjähtää kasvuun. Sitten kun puuhamiehistä ja talkooporukoista aika jättää eikä seuraavaa sukupolvea enää kiinnosta palella ampumapenkalla, niin homma lässähtää kertaheitolla. Varsin surullista, mutta näin se menee.

Tänä päivänä on kyllä äärimmäisen vaikea synnyttää valtavaa hiihtolajit buumia pohjoiseen. Niin järjen vastaista kuin se onkin, valtaosa hiihtäjistä tulee nykyään sieltä missä ei talvisin juurikaan ole lunta.

Mutta kyllä itsekin näkisin oikein mielelläni muutaman rullaradan siellä lähempänä napapiiriä ja miksei vaikka sen pohjoispuolellakin.

hcf
31.08.2021, 12.43
Tulipahan testattua tuo vuokatin rullarata viimein sunnuntaina.
Kilpaurheilijoilla oli vissii lepopäivä ku yksin sain sielä hiihdellä.

Mukavaa oli ja sai vähän lajinomaista profiilia.
Mäetki uskalsi laskia eka kierroksen jälkeen iha kunnolla

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

31.08.2021, 16.07
Noilla rullahiihtoradalla saa näin amatööri mielenkiintoisen sykevaihtelun, kun kävin testaamassa puijon rullaradan. Meni mallia kuokkaa ja syöksyä, tosin uudella stadionin lenkillä saa hetken työntää tasastakin.

hcf
25.09.2021, 12.15
Uuh älylatua pukkaa
https://fb.watch/8eExvVUMZb/

hcf
29.09.2021, 16.40
https://yle.fi/uutiset/3-12118305

Jatkoa edelliseen

marco1
29.09.2021, 16.51
Mutta missä se äly on? Keksintö tai kehitelmä sinänsä on hyvä ja tarpeellinen mutta ei kai siinä ole mitään älyä joka reagoisi mihinkään.

Tuli viimein ostettua uudet rullasukset ja melkein harmittaa ettei tullut aikaisemmin hankittua. Nämä uudet Swenorit isommilla renkailla on huomattavasti paremmat joka suhteessa kuin vanhat Startin alumiinirunkoiset. Tosin kylän asvaltit alkaa olla niin rupisia että välillä on vähän hankalaa hiihdellä.

hcf
29.09.2021, 17.00
Ilmeisesti pystyy vaikka seuraamaan hiihtäjää ja ottaan aikaa.
Joissaki oli ledit noissa niin se latupohja loistaa valona. Syttyy ku hiihtää päältä. Entiiä onko tossa.

Piruku pistää pahasti tuolta lapaluiden välistä tietyssä asennossa. Aina rullahiihtolenkin jälkeen. Ei oo ennen kyllä tehny tällee.
Roikottaakohan sitä päätä vai mistä tuo tulee.

marco1
30.09.2021, 10.45
^ Tuttu vaiva, joku 30v vaivannut. Itsellä hieroja / osteopaatti osaa avata tuon, ei ole vielä venyttelyillä, tennispalloilla, rullalla tms. saanut itse tuota avattua (pysyy kyllä noilla keinoilla poissa).

hcf
01.10.2021, 14.31
^Joo. Kiitos kuiten nuista lisäkonsteista mitä voi kokeilla. Venyttelyn lisäksi

Tomos
09.10.2021, 17.12
Nyt kun lumet ja hiihtojutut taas lähestyy niin muistui mieleen viime keväänä ilmennyt ongelma. Monot ei ole enää vedenpitävät. Näyttäisi että se pintamateriaali on alkanut halkeilemaan tuosta varpaiden taittumiskohdasta.

Mietin että onkohan tuollainen korjattavissa esmes jollain liimalla tai teipillä? Vai pitääkö vaan hankkia uudet monot?

marco1
09.10.2021, 18.25
Vesihiihdon välttely tulisi ekana mieleen…. mutta ohuet mononsuojat voisivat toimia, jollain valmistajalla oli ohuita neopreenisia.

hcf
09.10.2021, 19.07
Vuokatissa kausi starttaa huomenna.
On sen verran hinnoissa että jätän omani rovaniemellehttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211009/18e6a8d2f7c1d0cd3be8756d788c6938.jpg

hannupulkkinen
09.10.2021, 21.32
Piruku pistää pahasti tuolta lapaluiden välistä tietyssä asennossa. Aina rullahiihtolenkin jälkeen. Ei oo ennen kyllä tehny tällee.
Roikottaakohan sitä päätä vai mistä tuo tulee. Kun leikkii säännöllisesti punttien kanssa, niin ei tule jumeja tai kipuja minnekkään.

hcf
27.10.2021, 19.04
Nojoo hiihtokausi startattu tänään kevyellä 10km tutustumisella vapaata. Luonnonladut aukes tänä vuonna rovaniemellä ennemmin ku ensilumenlatu(säilölumi).
Huomenna kohti luostoa. Sielläkin jo latuja ajettu.

Jokos se hannu lähti kohti pyhää? :D

hannupulkkinen
27.10.2021, 20.57
Jokos se hannu lähti kohti pyhää? :D Ensi viikon puolessa välissä Subbe suuntaa Pyhälle. Sää on lämpiämässä. Toivottavasti lumet eivät sula pois. Moneen syksyyn eivät ole saaneet tykitettyä lunta vaikka tykit ovat paikalla. Vähän paksumpi patja kestäisi lämpenemisenkin. Jos latuja ei ole ajan Saariselälle muutamaksi päiväksi.

Jami2003
27.10.2021, 21.01
Viime viikolla tuli kuusi päivää hiihdettyä Levillä. Lopussa ladut todella hyvässä kunnossa ja parikymmentä kilometriä auki. Kun palasi takaisin keski-suomeen niin kyllä on ikävä lunta vesisateen keskellä.

Tango Whiskey
29.10.2021, 09.33
Onko täällä hiihdon välinetietäjiä?
Olen hankkimassa tuollaisia perustason suksia ja olisi hienoa tietää, mitä eroa on suksilla "Peltonen Supra C Skate 21/22" ja "Fischer RC Skate IFB 21/22"
Sukset saisi suunnilleen samaan hintaan. OVH näyttäisi Fischerissä olevan paljon korkeampi.

marco1
29.10.2021, 10.07
^ Hyvästä kaupasta olisi eniten apua, sukset on aika yksilöitä vielä näin massavalmistuksen aikanakin ja ne pitäisi valita hiihtäjän painon, taidon, kunnon ja olosuhteiden perusteella. Kummaltakin merkiltä on hyviä suksia itselläni mutta ne on jo muutaman vuoden vanhoja malleja.

hcf
29.10.2021, 11.00
Olen hankkimassa tuollaisia perustason suksia ja olisi hienoa tietää, mitä eroa on suksilla "Peltonen Supra C Skate 21/22" ja "Fischer RC Skate IFB 21/22"
Sukset saisi suunnilleen samaan hintaan. OVH näyttäisi Fischerissä olevan paljon korkeampi.

Perustason sukset ei mielestäni kannata luisteluvehkeissä koska aktiivi/kilpaharrastajan sukset on helpompia hiihtää.
Lötköjä ja painavia halpis sukset.

Nuita fischereitä en edes löytäny netistä. RCS löysin ja se lienee ihan hyvä

Portti
29.10.2021, 13.26

Olen samoilla linjoilla marco1:n kanssa. Sillä ei ole niin suurta merkitystä, että mikä on suksen merkki/malli, paljon tärkeämpää on löytää hiihtäjälle sopivat suksipari ja siinä osaa parhaiten auttaa asiantunteva myyjä. Tietämättä kysyjän sijaintia on vaikea tietää, että onko lähistöllä jotain asiantuntevaa suksikauppaa, mutta suosittelen etsimään sellaisen. Tai jos lähellä ei ole asiantuntevaa liikettä, niin yksi vaihtoehto on ostaa sukset jostain lajiin erikoistuneesta asiantuntevasta netin kautta suksia myyvästä liikkeestä, jossa osataan valita hiihtäjän tietojen perusteella sopiva pari. Tästä esimerkkinä vaikkapa Häijää, josta itsellä paljon kokemusta:

https://www.haijaa.fi/hiihto/hiihtosukset/luistelusukset/c/20102/

Jami2003
29.10.2021, 15.13
Itsekin liputan asiantuntevan liikkeen nimiin. Itellä onneksi löytyy sellainen paikkakunnalta ja sukset on saanut valita aina koehiihto päiviltä asiantuntevan myyjän toimesta ja vaihto-oikeuskin on ollut muutaman päivän jos sadan kilometrin jälkeen tuntuukin parissa jotain sanomista.

Tango Whiskey
30.10.2021, 09.24
Kiitokset vastauksista!

IHD
04.11.2021, 19.36
PItäis uusia skinisuksien skinit pariin suksiin (Atomic ja Salomon) ja saatavuus näyttä olevan vähän heikohko (Häijäätä lukuunottamatta).
Tästä tuli mieleen että onko joku ostanut tuota pitokarvaa metritavarana ja leikellyt itse niistä vaihtokarvat :rolleyes:? Pysyykö kiinni ilman
ylimäärisiä liimoja? Kokemuksia?

Samat putiikithan (Pomoca, Kohla jne..) noita karvoja valmistaa kuin laskettelusuksiin/splittilautoihin ja nyt on kyseessä siis ihan retkihiihtovermeet eikä
viimeisen päälle hifi- vehkeet.

hannupulkkinen
04.11.2021, 20.02
Suksien valinta ei ole mitään rakettitiedettä. Kannattaa ottaa itse selvää miten hyvät sukset valitaan. Asiantunteva myyjä voi myydä sinulle hyvät sukset tai vain parhaat mitä liikkeessä sattuu olemaan. Kun itse tiedät millaiset ovat sinulle hyvät niin sinua ei voida huijata.

m-52
05.11.2021, 22.22
Karhu NoWax Skin -sukset vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kävin Vuokatin suksikaupassa kyselemässä noista aiemmin syksyllä. Myyjän mukaan hyvä valinta, jos ei halua tuhrata voiteiden kanssa. Kehui luistoa pakkaslumellakin yllättävän hyväksi.

hcf
11.11.2021, 19.57
Se on vissii salomoniki alkanu käyttään levyjä suksissaan. Shift (https://www.salomon.com/en-int/blog/nordic-skiing/salomon-and-atomic-launch-new-moveable-binding).
Menny ihan ohi tääki. SIt vaan ootteleen että kiteen tehdaski alkais varustaan suksiaan sidelevyillä. Jää kyllä kauppaan porattavat

F. Kotlerburg
11.11.2021, 20.09
Shift-levy menee SNS:n reikiin. Laitoin omiin viime talvena.

hcf
11.11.2021, 20.09
Jaa oliki porattava. Höh.
Oletin ku suksia myydään valmiilla levyllä että olis liimattu kiinni

tikola
12.11.2021, 09.42
Jää kyllä kauppaan porattavat

Niin kauan kun Pilottia jotenkin saan minä pysyn siinä ja ostan vain Kiteen suksia, kun niissä ei tarvitse pelata levyn kanssa. Eli makunsa kullakin ja toivottavasti porattavia saa vielä jatkossakin. Sinällään levystä ei ole minulle mitään haittaa tai hyötyä, joten sikäli se on sama, mutta suksen kiinnityksenä olen älyttömän tykästynyt Pilotin kahteen rautaan ja se on varmasti lujempi, kuin yhdestä kohtaa saranoitu markkinajohtaja. Varmasti se yksi saranakin toimii hyvin, mutta pidemmän päälle Pilot on kyllä luja liitos monon ja suksen välille ja kestää esimerkiksi hiihtosuunnistuksen väännöt mainiosti.

marco1
12.11.2021, 09.53
Eikös Salomonin suksia saa tuolla Shift-levyllä, muut on Turnamicia tai Rottefellaa ja loppuihin käy sitten porattava Shift / Turnamic ja Rottefella -adapterit? Mikä tuossa on huonoa?
Loistavaa että vanhat suksetkin saa päivitettyä Shift-levyllä säädettäväksi ja samalla NNN/Prolink/Turnamic -monolle.
Salomonin Prolink -side on kyllä perus-Rottefellaa tukevampi mutta tuntui jäykistävän pertsan suksea muutamalla kilolla.

tikola
12.11.2021, 12.55
Eikös Salomonin suksia saa tuolla Shift-levyllä, muut on Turnamicia tai Rottefellaa ja loppuihin käy sitten porattava Shift / Turnamic ja Rottefella -adapterit? Mikä tuossa on huonoa?

Salomonin Pilot käy levyn päälle, mutta tilanteesta riippuen vaatii petelevyn, koska normilevyn nystyrät haittaavat siteen liikkuvien osien liikettä - siteen aukominen hankaloituu. Jos levyllisessä suksessa käyttää Pilottia, joutuu mahdollisesti lisäämään levyn päälle peitelevyn, joka taas nostaa monoa entisestään ylös. Tehtaalla sukseen laitetun levyn irrotus on ilmeisesti tekemätön paikka, eli se on liimattu/juotettu niin tiukkaan, että ennen suksi hajoaa alta kuin levy irtoaa. NIS siteen voinee toki pultata suoraan levyttömään sukseen, mutta silloin menee se säätömahdollisuus, joten sikäli irtolevyn pulttaus Kiteen sukseen on toimiva tapa sekin. Itse en ole säätöä kaivannut vaan yksi siteen kohta on riittänyt aina. Minun käytössäni levystä on siis pelkkää haittaa - usempien muiden käytössä ei näin ole.

Itselleni levyttömyys on siis suksen valinnan peruste ja se rajaa valikoiman aika pitkälle Kiteen tuotteisiin ja siihen olen erittäin tyytyväinen. Toivottavasti sielläkään ei mennä siihen, että jokaikinen suksi tulee levyllä, eli tarpeita on erilaisia ja hyvä että toistaiseksi ainakin valikoimaa on.

marco1
12.11.2021, 12.58
^Itsekin vielä Pilotin käyttäjä luistelukamppeissa ja muutamissa omissa suksissa on Pilot-side suoraan NIS-levyn päällä ilman sen suurempia ongelmia.

(Ja ylempi vastaus oli enemmän hcreakille joka ei halunnut porattavia)

tikola
12.11.2021, 13.01
^Itsekin vielä Pilotin käyttäjä luistelukamppeissa ja muutamissa omissa suksissa on Pilot-side suoraan NIS-levyn päällä ilman sen suurempia ongelmia.

Minulla on ollut yksittäistapauksissa ongelmia, eli kun Pilot sidettä aukoo - siteen etuosassa liikkuu muovi eteen/taakse ja se tarraa kiinni NIS levyn raitoihin. Tämä saattoi tosin olla enemän Salomonin perinteisen siteen ongelma tai sitten se on molemmissa. Tämä ei käy jokaisessa siteessä, eli riippuu ruuvien kireydestä ja tähtien asennosta, mutta toistaiseksi Kitee on ollut helpoin ratkaisu tuohon. Itselle on aivan sama millä suksimerkillä hiihtelen ja kotimaisuus on hyvä peruste valintaan. Se että NIS levy peitetään toisella levyllä oli viimekauden oppi, jota voi jatkossa käyttää.

hcf
15.11.2021, 20.18
Ei oo kyllä ollu 4kaadin sauvat samaa laatua mitä one way oli.
Code 9 max:it ostin viime talvena vaihdettavien sompien takia. Hihnat löystyy vähä väliä ja näytti olevan nyt jo ratkennukki.
Tuntuma on paljon huonompi ku vertaa exel formulaan. Exelit laittaa käteen niin tuntuu meno paljon kevyemmältä.

Laroute
02.12.2021, 17.44
Toimiikos tuo Vauhti Clean & Glide sellaisenaan jonkinmoisena luistona luistelusuksiin?

imartika
02.12.2021, 18.00
Toimiikos tuo Vauhti Clean & Glide sellaisenaan jonkinmoisena luistona luistelusuksiin?
Ainakin Rexin vastaava Glide cleaner toimii jollain lailla. Kuluu kyllä nopsaan. Ehkä tykkilumella toimii parhaiten. Pari kertaa käynyt pelkällä glide cleanerilla.

En siis ole mikään aktiivihiihtäjä.

Laroute
02.12.2021, 18.09
Kiitos. Alkulenkit sen verran lyhkäisiä, että tuolla taidan lähteä aluksi. Pitkän hiihtotauon jälkeen meno on kuin täitervassa. Kun saa taas hieman kilometrejä taakse, niin panostaa voiteluun.

m-52
02.12.2021, 18.21
Tänään ensimmäinen hiihtolenkki, 15 km. Karvapohjilla hiihdin ja tuntui kuin olisi hiekalla hiihtänyt. Yleensä nuo ovat luistaneet vitikelilläkin kohtuullisesti. Ilmeisesti laitoin jonkin suojavoiteen kesäksi. Puusuksi tervapohjalla olisi ollut liukkaampi.

marco1
02.12.2021, 20.23
PK-seudulla on nyt hyödynnetty pakkasjakso hienosti ja tehty/tehdään tykkilumella latuja useammassa paikassa: Oittaa, Petikko, Paloheinä, Hakunila ja olisko Leppävaarakin.
Jos ei ihan katastrofikelejä tule niin noiden avulla kausi pitenee mukavasti kunhan saadaan vähän luonnonlunta päälle.
Kolme ensin mainittua testattu ja käyttäjiä kyllä riittää.

F. Kotlerburg
02.12.2021, 21.10
Lumi on pohjoisessa atm todella kuivaa, kun nuo napakat pakkaset tuli niin vauhdikkaasti.

Firlefanz
02.12.2021, 22.10
Mustavuoreen - siis Itä-Helsingin Mustavuoreen - on kuulemma jo tekeillä se 1 km lenkki.

15 vrk:n ennusteessa tämän pakkasjakson loppu jo näkyy ja kuukausiennusteen mukaan sitä seuraisi etelärannikon talville niin tyypillinen matalapaineen jakso: jos saadaan lunta, sitä seuraavat vesisateet pitävät huolen siitä ettei luonnonlumilla vielä vähään aikaan hiihdetä - ja kun taas tulee pakkasta, on jääkeli.

Onneksi pitkät sääennusteet ovat toistaiseksi melko epävarmoja eikä kovin suurta muutosta tarvittaisi, niin voitaisiin nähdä valkea joulu ja päästä lähiladuillekin hiihtämään. Mutta joka tapauksessa tykkilumiladut kestävät kyllä muutaman vesisateen!

02.12.2021, 22.29
Tänään oli erikoinen hiihtokeli. -15c pakkasta ja hirmuisen liukas pinta. Yleensä tottunut että kovemmilla pakkasilla luistelukapuloilla voi hiihtää pertsaa.

02.12.2021, 22.31

Vetäse clean cliden päälle g41 spray luistoa ja harjaus. Nopea homma ja pelaa pakkasilla ihan hyvin.