PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskiö naksuu

Sivut : [1] 2 3

napsu
29.06.2008, 17.44
Eli ongelmana on että keskiö naksuu ja vähän liikkuu myös. Mitä ehdotetaan viaksi? Kiitos jo etukäteen.

Iglumies
29.06.2008, 17.45
Keskiön vaihtoa, napsuvasta ja väljästä ei toimivaa saa.

Leka
29.06.2008, 19.50
Kannattaa tarkistaa että on tosiaan vaan laakerit mennyt keskiöstä, silloin pelkkä keskiön vaihto auttaa.
Itsellä on tallissa Bianchi jossa keskiön kierreholkki on löystynyt runkoon nähden, jolloin keskiö naksuu ja liikkuu kokonaisena runkossa kun kammesta painaa.
(eli tarkoitan kierreholkkia joka on hiilikuiturunkossa kiinteästi kiinni ja johon keskiö kierretään kiinni)

Migel_C
21.09.2008, 19.49
Mullakin jäi lenkki väliin kun 2400km ajetusta Bianchista rupee kuulumaan mieletöntä naksuntaa keskiöstä. Ihan sama polkeeko vai ei, naksutus pysyy. Täytynee viedä huoltoon.

kalasatu
21.09.2008, 20.05
Mullakin jäi lenkki väliin kun 2400km ajetusta Bianchista rupee kuulumaan mieletöntä naksuntaa keskiöstä. Ihan sama polkeeko vai ei, naksutus pysyy. Täytynee viedä huoltoon.

Lauantaina ajellessa tuo naksunta vaikutti tulevan sinun takakiekosta. Päätin pitää turpani kiinni ja olla mainitsematta. En kehdannut mainita. Nyt kuitenkin sitten venyttelen leukojani täällä. :p Tarkista pinnojen kireys. Jos pinnat ovat löysällä, kiekko elää ja kyllä ääntää.

Jouduin oikomaan omaa takakiekkoa onnettomuuden jälkeen ja rihtauksen jälkeen osa pinnoista jäi löysälle. Naksuntaa kuului rullatessa, kun painopiste oli takakiekolla, mutta hävisi siirtämällä painopistettä etukiekolle.

kalasatu
21.09.2008, 20.17
Voisiko kammet olla löysällä tai rasvat puuttua?

Otahan nyt ainakin aluksi ne kammet irti ja varmista sen keskiön kunto. Jos akselin liike tuntuu epämääräiseltä, ei muuta kuin uutta ostamaan.

cujo
21.09.2008, 20.48
Itselläni kuului jokin aika sitten myös napsetta "keskiöstä" ja ajaessa sen paikallistaminen on vaikiaa. Mulla ongelmana ei ollut keskiö eikä kammet. (otin kammet irti ja yritin kiristää keskiötä).
Napsuminen loppui, kun käytin pedaalit irti ja laitoin vassua reilusti. (toki laitoin kaikki myös takaisin paikoilleen... :D)
Kaverilla kuului kumma napsunta kesän alussa melko uudesta pyörästä ja muistaakseni johtui satulatolpan löysähköstä kiinnityksestä.

Vepa
21.09.2008, 21.09
Satulatolppa minullakin viimeksi naksui.

JiiPee
21.09.2008, 23.03
Minä nyt en ketään ala neuvoon että mitä pitäis tehdä...ittellä kun napsuu pöörässä joku paikka koko ajan.
Mutta keskiöstä sen verran: Mulla poiki keskiö silleen että ekaks alko napsumaan joka polkaisulla ja muuttui vähitellen muovimaiseksi narinaksi. No, keskiö helevettiin, uus kaupasta, puoli vuotta ja taas sama homma. Sitten meni hermot ja vein filon tohtorille ja tää rotsas pyörästä keskiömuhvin. Kamaa irtosi riittävästi, asentaja sanoi että melkein milli lähti.
Näissä nykyisissä patruunamallisissa keskiöissä jo muutaman kympän heitto riittää tuhoamaan laakerin.
Ja juu, tälläkin hetkellä fillari napsuu ja rutisee niin helvetisti, mutta raju irvistys päälle ja kovaa ajoa !

*puhdistaa satulatolppaa*

StantheMan
24.09.2008, 19.31
Keskiö naksui (nitisi, narisi ym.) maantiepyörässä aika lailla. Irroitin polkimet ja laitoin kuparitahnaa kierteisiin. Narinasta hävisi "yli puolet" (kaikki äänet eivät hävinneet). Kokeilen kuparitahnaa myös kotona, kun vaimo tulee kotiin.:D

MacGyver
24.09.2008, 21.20
On se härski.

janne kuivakangas
24.09.2008, 21.29
Hyvää toi kuparitahna mut sotkee vaan,jos laitat liikaa =D

JiiPee
24.09.2008, 23.05
Keskiö naksui (nitisi, narisi ym.) maantiepyörässä aika lailla. Irroitin polkimet ja laitoin kuparitahnaa kierteisiin. Narinasta hävisi "yli puolet" (kaikki äänet eivät hävinneet). Kokeilen kuparitahnaa myös kotona, kun vaimo tulee kotiin.:D

Oot muuten aika äijä :D! Raporttia palstalle jos narina eukosta lakkasi ;).

kaveri
24.09.2008, 23.44
Kannattaa tarkistaa että on tosiaan vaan laakerit mennyt keskiöstä, silloin pelkkä keskiön vaihto auttaa.
Itsellä on tallissa Bianchi jossa keskiön kierreholkki on löystynyt runkoon nähden, jolloin keskiö naksuu ja liikkuu kokonaisena runkossa kun kammesta painaa.
(eli tarkoitan kierreholkkia joka on hiilikuiturunkossa kiinteästi kiinni ja johon keskiö kierretään kiinni)

Noita Bianchin kuiturunkoja irronneilla keskiömuhveilla on tullu nähtyä ainakin kolme, pari Lunaa ja yksi Ötzi. Menevät muuten takuuseen. Tai ainakin ne pari mitä näin oli mennyt vaikka olivat n. kolme vuotta vanhoja. Nättejä uudenmallisia runkoja laittoivat tilalle. Kannattaa ainakin yrittää.

Onko muuten joku jo tehnyt narinattoman pyörän? Tuntuu, että vaikka mitä tekisi, niin jossain vaiheessa joku paikka aina ääntelee.

brewster
26.09.2008, 17.13
Naksunnan lähdettä on joskus aika vaikea paikallistaa.
Kerran itsella naksui ja kasettikeskiön kiristys auttoi aina noin 100km. Lopulta laiton Locktitea jenkoihin eikä ole sen jälkeen naksunut eikä auennut.
Kerran naksui ja kun oli aiknsa naksunut meni runko näkyvasti poikki keskiömuhvin yläpuoleleta.
Kerran oli satuja josta löytyi naksunta
Kerran oli satulatolppa josta löytyi naksunta
Kerran oli takapyörä löysällä (runko jossa dropoutit säädettävät eteentaakse) niin että vaihdoin uuden keskiönkin ennekuin löysin varsinaisen vian (vieläkin hävettää)
KErran oli heijastin satulan railissa roikkumassa ja ajaessa napsahteli satulatolppaan.
Tällä hetkellä YUbassa naksuu kolmosvaihdetta käyttäessä. En ole vielä keksinyt mistä johtuu.
Jne

haedon
26.09.2008, 17.39
Mulla ainakin keskiön napsumiseen auttoi pelkkä laakerien vaihto. Keraamiset laakerit kesti noin 2000 km maastopyörässä. XX light bikes pisti uudet tulemaan ilmaiseksi.

Oli aika hankalaa paikallistaa toi napsuminen kun kuului vain voimakkaammin poljettaessa (vasemmalla jalalla selvemmin), eikä esim käsin kokeillessa havainnut minkäänlaista väljyyttä. Kun olin irroittanut vanhat laakerit ja vertasi niitä käsissä uusiin niin sitten kyllä huomasi hienoisen väljyyden.

OLMO
27.09.2008, 19.16
Naksuvaa Campan chorus neliskantti keskiötä on tullut avattua, puhdistettua kosketuspinnat rungosta, laitettu kierteisiin vaseliinia, kiristettyä momenttiin ja edelleen naksuu. Vaihdoin sitten uuden keskiön ja VOLA! aivan hiljainen. Naksuna tuli hyvin esiin poljettaessa vain vasemmalla jalalla. On tosin kerran naksunut eturenkaan pikalinkkukin, se oli vähän hankalampi rasti selvittää...

JiiPee
27.09.2008, 19.48
Yks hyvä konsti on ostaa Intersportista Jamis K-rautapöörä. Naksuu ja rutisee, nipsuu ja ritisee niin helevetisti että siihen tottuu :D!

*nips,naps*

rbrto
26.05.2009, 16.22
ajan corratec pyörää, mulla sama vika, miten korjaan itse, kannattaako korjaa itte, paljon maksaisi jos veisin korjattavaksi(takuu menny jo)

Fiolaristi_57
11.06.2011, 08.30
Omassa Tunturi T310 fillarissani alkoi vuoden käytön jälkeen keskiöstä kuulua ajoittaista naksahtelua. Etenkin näin tapahtui ylämäissä kun polkemisvastus kasvoi. Naksahtelun myös tunsi poljinkampien kautta välittyvinä 'värähdyksinä'. Olin vakuuttunut, että keskiölaakeri oli hajoamassa, joten otin yhteyden huoltoon kun oli takuukin vielä voimassa. Puhelimessa pyörähuollon kaveri arveli keskiölaakerin löystyneen. Käytin pyöräni huollossa, jossa kertoivat kiristäneensä laakerin eikä vaiva sen jälkeen esiintynyt.

En tullut kysyneeksi mikä paikka siellä pääsee löystymään niin, että saa aikaan naksahtelua?

tienlaita
11.06.2011, 09.04
Puhelimessa pyörähuollon kaveri arveli keskiölaakerin löystyneen. Käytin pyöräni huollossa, jossa kertoivat kiristäneensä laakerin eikä vaiva sen jälkeen esiintynyt.

En tullut kysyneeksi mikä paikka siellä pääsee löystymään niin, että saa aikaan naksahtelua?

Ehkä erikoista tuollainen puhe laakerin löystymisestä ja kiristämisestä nykyisillä keskiölaakereilla. Vai onko kupit ja kartiot tulleet takaisin? http://www.google.fi/search?q=Tunturi%20T310&hl=fi&client=firefox-a&hs=wkc&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=ivnsfd&biw=1440&bih=707&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Jartsu01
11.06.2011, 20.28
Itsellä naksuu Stumpjumper FSR 29":n keskiö, napsunta häviää kun putsaa ja laittaa uudet vaseliinit laakereihin. Tämä kuitenkin auttaa vain pari tuntia ja sitten sama naksunta alkaa uudelleen.

Takuuseehan tuon laitan, mutta ei jaksaisi taas (6 kerta) lähteä käyttämään pyörää takuuhuollossa:(

H. Moilanen
11.06.2011, 21.05
Ehkä erikoista tuollainen puhe laakerin löystymisestä ja kiristämisestä nykyisillä keskiölaakereilla.

Löystynyt laakerikuppi aiheuttaa naksumista.

goljat
11.06.2011, 21.21
Keskiötä minäkin joskus omassa epäilin. Syy olikin polkimen laakerissa. Lukkopolkimesta toinen kenkä irti kokonaan. Poljin vain toisella polkimella, ei naksunut. Vaihdoin polkimet, ja naksuminen loppui siihen.

Fiolaristi_57
12.06.2011, 09.05
Vai onko kupit ja kartiot tulleet takaisin?

Ei. Mitään osia ei kerrottu vaihdetun. Ainoastaan keskiölaakerin kiristämisestä minulle kerrottiin.

Löystynyt laakerikuppi aiheuttaa naksumista.

Eli näissä nykyisin käytössä olevissa suljetuissa keskiöissäkin voi joku paikka löystyä? Olen ollut siinä uskossa, että ne ovat täysin huoltovapaita paketteja.

tienlaita
12.06.2011, 10.03
^ No minä myös olen ollut luulossa, ettei teollisuuslaakerityypille voisi oikein mitään kiristyksiä tehdä, että niissä olisi ainakin tuo laakerin perussäätö kiinteä. Mutta minulle onkin asiallisesti ottaen tuttuja vain kuppi- ja kartiosysteemit, sillä muun tyyppisiä en ole sisuksia myöten vielä joutunut avaamaan ja tutkimaan. Viimeksi olen asennellut keskiökasetteja sellaisenaan (missä on akseli mukana) ja sisällä luullakseni laakerit joita ei voi säätää.

A.M.®
12.06.2011, 11.49
Ei. Mitään osia ei kerrottu vaihdetun. Ainoastaan keskiölaakerin kiristämisestä minulle kerrottiin.

Eli näissä nykyisin käytössä olevissa suljetuissa keskiöissäkin voi joku paikka löystyä? Olen ollut siinä uskossa, että ne ovat täysin huoltovapaita paketteja.

Nelikanttiakseli, ISIS jne ei ole vaihdettavia laakeriosia.

tienlaita
12.06.2011, 11.56
Nelikanttiakseli, ISIS jne ei ole vaihdettavia laakeriosia.

Mulla on nelikantit. http://www.sjscycles.co.uk/shimano-tapered-square-sealed-cartridge-dept21_pg1/ (Tuossa kaupassa ehkä kovimmat hinnat kautta netin. :))

Nelikantit ovat tuttuja myös säädettävistä kuppi ja kartio -laakereista. Tuolla myydään niitäkin, mutta tämähän on suorastaan historiallisen vanha laakerityyppi keskiöissä: http://www.sjscycles.co.uk/bottom-brackets-dept20_pg1/

AkiA
12.06.2011, 12.10
Samanlainen napsunta osui kohdalleni viime talvena Konassa, laakereiden voitelu ja säätö teki tehtävänsä ja ko. kohta ei ole napsunut sen koommin. Moni muu osa tosin :/

tienlaita
12.06.2011, 13.47
Keskiön vaihtoa, napsuvasta ja väljästä ei toimivaa saa.

laakereiden voitelu ja säätö teki tehtävänsä ja ko. kohta ei ole napsunut sen koommin

Kukahan viitsisi selittää tässä ketjussa edelleen jatkuvan epätietoisuuden, minkälaisesta keskiön laakerista voi säätää väljyyttä? (Poikkeus on ainakin vanha kuppi ja kartio, missä tietenkin onnistuu.)

fsol77m
12.06.2011, 13.55
Kukahan viitsisi selittää tässä ketjussa edelleen jatkuvan epätietoisuuden, minkälaisesta keskiön laakerista voi säätää väljyyttä? (Poikkeus on ainakin vanha kuppi ja kartio, missä tietenkin onnistuu.)

kaikista keskiöistä voi säätää. (joko helposti tai sitten vaikeasti)
jos on x-type eli ulkopuoliset laakerit niin siinäkin on "tavallaan" säätö laakerien kireydelle. eli kun kiristät kampiakselia niin voit eripaksuisilla prikoilla (prikat tulee kampiakseliin) säätää laakereita vasten tulevan kiristyksen.
joskus tälläisissä keskiöissä keskiö rupeaa napsumaan myös sen takia että kampiakseli on jo vedetty pohjaan saakka mutta silti kampi ei ole piukka itse keskiöön ja se saattaa napsuttaa laakeria tai kuluttaa sen ennenaikaisesti loppuun kun sovite on liian löysä.
tai sitten napsuu juuri sen takia että onkin liikaa prikkoja keskiössä (ja ehkä kampiakselissakin) ja vedetään kampiakseli aivan liian piukkaan.

olen alusta saakka toisaalta ollut onnellinen kun silloin joskus vihdoin tuli x-type keskiöt joissa laakerit ovat konelaakereita ja isommat kuin ennen ja ne voi jopa itse vaihtaa tarvittaessa, mutta toisaalta joskus kärvistellyt sen takia kun raceface tai yksikään muukaan kampisetin valmistaja ei ole ottanut sitä muuttujaa huomioon että keskiön leveyksiä on erilaisia ja täten kampiakselia kiristettäessä saattaa laakerit jo samantien vaurioitua.

tienlaita
12.06.2011, 14.13
No nyt päästiin asiaan! Ainakin omalta kantiltani, koska olen funtsinut noita ulkopuolisia systeemejä, että voisiko niillä saada etuja ketjulinjan yksilöllisempään säätöön? Nyt on tilanne se, että valitsemillani nelikantti JIS kaseteilla onkin melko lailla rajoitetut mahdollisuudet saada ketjulinja niin lähelle runkoa kuin haluaisin. Minulle tuli täytenä yllätyksenä akseleitten epäsymmetria (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42680), sillä olin luullut että asia olisi niin yksinkertainen että ketjulinja siirtyy aina puolet lähemmäs mitä uusi akseli on lyhyempi.

Tietenkin äkkiä ajatellen, ja koskaan näkemättä ulkopuolisia laakerointeja, ulkopuolelle sijoittuminen vie tilaa ketjulinjan säätämiseltä kovin sisään. Mutta asiaan vaikuttaa yhtä lailla kampien rakenne kiinnityskohdaltaan.

fsol77m
12.06.2011, 15.48
No nyt päästiin asiaan! Ainakin omalta kantiltani, koska olen funtsinut noita ulkopuolisia systeemejä, että voisiko niillä saada etuja ketjulinjan yksilöllisempään säätöön? Nyt on tilanne se, että valitsemillani nelikantti JIS kaseteilla onkin melko lailla rajoitetut mahdollisuudet saada ketjulinja niin lähelle runkoa kuin haluaisin. Minulle tuli täytenä yllätyksenä akseleitten epäsymmetria (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42680), sillä olin luullut että asia olisi niin yksinkertainen että ketjulinja siirtyy aina puolet lähemmäs mitä uusi akseli on lyhyempi.

Tietenkin äkkiä ajatellen, ja koskaan näkemättä ulkopuolisia laakerointeja, ulkopuolelle sijoittuminen vie tilaa ketjulinjan säätämiseltä kovin sisään. Mutta asiaan vaikuttaa yhtä lailla kampien rakenne kiinnityskohdaltaan.

x-typessähän voi säätää kampilinjaa joko keskiön alle tulevilla prikoilla (tulevat mukana) tai sitten itse kampiakseliin laittaa prikkoja ja jos on 1x9 setuppi niin säätöä saa vielä rattaan kiinnityspulttien alle laitettavien prikkojen avulla (ei paljoa tosin ettei kestävyys kärsi)
toisaalta 1x9 setupissa isoimman rattaan voi joka tapauksessa siirtää toiselle puolelle kampia jolloin ketjulinjaa saa heti 4-6mm lisää sisäänpäin säädettyä.

siis yhteenvetona: perus 68mm x-type keskiöllä saa säädettyä ketjulinjaa ~10mm joko sisään tai ulospäin ilman että pitää ostaa uusi keskiö, ilman että tinkisi kestävyydestä , ilman että pitäisi osia rälläköidä ja vieläpä rungosta toiseen.

tienlaita
12.06.2011, 16.36
^ Entä jos tilanne on tuplakampien normaali ketjulinja 43,5mm ja haluaisin sen siirtää sanotaan vaikka 3mm sisemmäksi. Sisempi sijoittuisi silloin ehkä noin 37 mm. (Tuolla (http://www.sheldonbrown.com/chainline.html) on kummallinen kohta jossa väitetään tyypilliseksi rattaiden etäisyydeksi vain 5mm. Enemmän se on ollut.)

Vaikka kirjoitit että siirto onnistuisi 10mm sisään tai ulos rungon 68mm keskiökuorella, rajahan siinäkin täytyy olla. Että missä on tuo lähtökohta josta voisi 10mm sisäänpäin säätää? (Yksi raja on toki siinä mahtuuko rattaat enää pyörimään mennen kiinni takahaarukkaan, mutta sitä en nyt tässä tarkoita.)

Tämä nyt vaan varmistuksena vielä. Säädettävyys on ilmeisesti omaa luokkaansa.

Iglumies
12.06.2011, 17.43
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTRtEM4aGV7miuvXt7BxyZPJhBNmH_p 7-aylsTmbygAeNyg5cU9g
Tässä on laakerikupit, jotka voivat löystyttyään natista, näitä voi kiristää.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMc__ruLGnUAnK4MJ7gAKpcrM8oYvmJ X2ohpH3UUQwRSfQiZyf8A
Tässä on noiden laakerikuppien sisällä olevat konelaakerit, joita ei voi kiristää, ainoastaan poistaa pölysuojat ja rasvata (myös tällä toimenpiteellä voi naksuminen ja ratina loppua vähäksi aikaa)

fsol77m
12.06.2011, 18.25
^ Entä jos tilanne on tuplakampien normaali ketjulinja 43,5mm ja haluaisin sen siirtää sanotaan vaikka 3mm sisemmäksi. Sisempi sijoittuisi silloin ehkä noin 37 mm. (Tuolla (http://www.sheldonbrown.com/chainline.html) on kummallinen kohta jossa väitetään tyypilliseksi rattaiden etäisyydeksi vain 5mm. Enemmän se on ollut.)

Vaikka kirjoitit että siirto onnistuisi 10mm sisään tai ulos rungon 68mm keskiökuorella, rajahan siinäkin täytyy olla. Että missä on tuo lähtökohta josta voisi 10mm sisäänpäin säätää? (Yksi raja on toki siinä mahtuuko rattaat enää pyörimään mennen kiinni takahaarukkaan, mutta sitä en nyt tässä tarkoita.)

Tämä nyt vaan varmistuksena vielä. Säädettävyys on ilmeisesti omaa luokkaansa.

toki.
en tiedä että kuinka paljon käytännössä saisi sisäänpäin sillä tuo on enemmänkin runkokohtainen ja kun en ole itse tarvinnut kuin hienosäätöä ketjulinjalle mutta mutuna (jos olettaa ettei rattaat ota kiinni taka haarukkaan) niin minimissään sen 4-7mm saisi enemmän sisäänpäin kuin sama setti "oikein asentamalla". siirto siis onnistuu niissä keskiöissä joissa normaalisti pitäisi laittaa niitä 4mm prikkoja keskiön alle niin jättääkin ne vain toiselle puolelle niin kas ketju linja on siirtynyt. jos fillarirungon keskiö on valmiiksi liian paljon rattaiden puolelle hitsattu niin tottakai raja tulee jossakin kohtaa vastaan niin ettei itse keskiö enään voi siirtyä muhvin läpi :)
(tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)

Tässä on noiden laakerikuppien sisällä olevat konelaakerit, joita ei voi kiristää, ainoastaan poistaa pölysuojat ja rasvata (myös tällä toimenpiteellä voi naksuminen ja ratina loppua vähäksi aikaa)
voi kiristää, ja pitääkin kiristää. jos kiristää vain kammen piukaksi saattaa nuo laakerit jäädä liian löysälle. niissä pitää olla oikea piukkuus itse kampiakselin piukkuuteen nähden.
ja tätä juuri kritisoinkin ylempänä jo sillä yksikään x-type valmistaja ei ota sitä faktaa huomioon että keskiöitä on oikeasti erimittaisia yms niin silloin kun vetää kampiakselin piukkaan niin ylimittaisessa keskiössä kiristää nuo laakerit pilalle, liian alimittaisessa taas jää liian löysäksi jne...

MacGyver
12.06.2011, 18.43
Nyt puhuu Turggusen poika/tyttö höpöjä. Kammen kiristysmomentti ei vaikuta konelaaerin välykseen.

tienlaita
12.06.2011, 19.34
(tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)

Ilman muuta kammet pitää olla symmetriassa runkoon nähden - ainakin tilanteessani jossa mietin olisiko noissa uusissa systeemeissä jotakin etua minulle. Lueskelin juttuja ketjulinjan säädöstä Hollowtech yms x-tyypeillä, mutta menin vain enemmän sekaisin. Kaikkialla toistui tietyt kiinteät ketjulinjat, joihin ne on suunniteltu ja josta voisi saada vähän pois.

Mutta täytyy jatkaa joskus ymmärrysharjoituksia. Kiitos tähänastisista.

With Hollowtech you have very little room for playing with the alignment. It works on a fixed distance of 96.5mm between crank faces and you basically add your BB shell width, BB cups + either 1 or 3 x 2.5mm spacers to achieve that (for normal BBs, 68mm shell = 3 spacers, 73mm shell = 1. http://discussion.cliftoncc.org/viewtopic.php?p=18120&sid=cfff80d9009caa645cbc41f08fd75ab0

MTB triple 50mm http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/mountain/deore_xt/product.-code-FC-M770.-type-.fc_mountain.html

Road douple 43,5mm http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/road/ultegra_6700/product.-code-FC-6700.-type-..html

http://www.pvdwiki.com/index.php?title=Installing_HollowTech_II_Bottom_Br ackets

Iglumies
12.06.2011, 19.38
Juu, ei tuon konelaakerin ole tarkoitus sivuttaiskuormaa ottaa, mutta kyllä niillä säätöprikoilla (akselille tulevilla) voi kiristää pölysuojat kiinni kuuliin.
Tai käyttämättä jättämällä saa akselille sivuttaisliikettä liikaa, eli välys pitää saada sopivaksi.
Nämä kiristyssysteemit ovat varmaankin hankalia ymmärtää, ellei ole perehtynyt näihin ulkopuolisiin laakereihin.

Hyötypolkija
12.06.2011, 22.56
Mullakin uusi, huoltovapaaksi mainostettu keskiö alkoi naksua pian vaihdon jälkeen. En muista, mitä huollossa sanoivat kiristäneensä(ei kuitenkaan itse laakeria), mutta naksuminen loppui. Naksui mielestäni myös vain toisella jalalla polkaistessa, joten poljinongelmakin kävi ensin mielessä.

Nyt mulla on vasta reilun kuukauden käytössä ollut uusi fillari(n. 900km ajettu), jossa naksuu joku oikean jalan puolella polkaistessa. Välillä ei naksu, välillä kun ilmaantuu, voi naksua myös kevyemmin polkiessa. Ilmaantuu yleensä kovemmin runtatessa, etenkin peräkärryn kanssa alkaa niks-naks. Ääni on selvästi kuuluva ja tuntuu myös selkeästi. Myyjä epäili poljinta, mutta mun mielestä oireet ihan identtiset sen em. keskiön mikäliemuumutteilaakerin löystyminen. Ilmeisesti tolle ei kotikonstein oikein helpolla saa mitään tehtyä? Mulla ei ole työkalujakaan, millä keskiötä saisi enempää auki ja takuun takia kannattaa varmaan viedä se taas viikoksi-pariksi makaamaan pajalle? Alkaa vaan tuokin vaihtoehto pikkuhiljaa v***ttaa, kun ostin fillarin jo joskus huhtikuun alkupuolella ja tosiaan päässyt reilun kuukauden vasta ajelemaan. Muuten romu maannut milloin missäkin laitettavana. V***tusta lisää se, että ovh:lta 1/4 ollut edellinen piiltema-pyörä toimi ensimmäiset 10tkm ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei naurata ei...

tienlaita
13.06.2011, 11.49
Ilman muuta kammet pitää olla symmetriassa runkoon nähden - ainakin tilanteessani jossa mietin olisiko noissa uusissa systeemeissä jotakin etua minulle. Lueskelin juttuja ketjulinjan säädöstä Hollowtech yms x-tyypeillä, mutta menin vain enemmän sekaisin. Kaikkialla toistui tietyt kiinteät ketjulinjat, joihin ne on suunniteltu ja josta voisi saada vähän pois.

Mutta täytyy jatkaa joskus ymmärrysharjoituksia. Kiitos tähänastisista.

Nyt lueskelin lisää Hollowtech II systeemistä, jotka ovat siis tätä X-tyyppiä. Näyttää pahasti siltä, että ketjulinjan säätömahdollisuudet tarkoittamallani tavalla ovat huonot.

hollowtech ketjulinja site:fillarifoorumi.fi (http://www.google.fi/search?q=hollowtech+site%3Afillarifoorumi.fi&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a#sclient=psy&hl=fi&client=firefox-a&hs=awN&rls=org.mozilla:fi%3Aofficial&source=hp&q=hollowtech+ketjulinja+site:fillarifoorumi.fi&aq=&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=d9f4f5d4d308b10&biw=1440&bih=707)

Onko tämä ihan reaalinen vaihtoehto, onko näitä lyhennelty, ja mitä siitä seuraa, jos lyhentää akselin päätä? Että miten siihen lyhennettyyn sitten kiinnittyy kampi, kun akselin urat lyhenevät?

fsol77m
13.06.2011, 13.07
Onko tämä ihan reaalinen vaihtoehto, onko näitä lyhennelty, ja mitä siitä seuraa, jos lyhentää akselin päätä? Että miten siihen lyhennettyyn sitten kiinnittyy kampi, kun akselin urat lyhenevät?
en osaa sanoa että onko joku noita lyhennellyt kun 99,99% ihmisille riittää tuo kampien välinen etäisyys :)
mutta ne rihlat jotka on kampiakselissa ovat sen verran pitkälle koneistetut että ainakin minun rf:ssä vaseliini pakkautuu aina ~5-7mm kohdalle ennenkuin rihlat loppuvat. siis toisin sanoen sen verran pitäisi olla lyhennys varaa mutta tuo lyhennys vara tietenkin kannattaa kokeilla vasta sitten kun keskiö yms on kiinni siinä omassa pyörässä yms jottei lyhennä tarpeettoman paljoa.

irtopuolen kampihan kiristetään suoraan "päin" kampiakselia ja kampien välinen mitta on siten aina vakio (en muista että mikä se mitta oli). jos rihlausta eli kampiakselin päätä lyhentää niin saa tuota mittaa lyhennettyä. sitten pitää myös keskiöstä jättää tarpeellinen määrä prikkoja pois jotta kampi ei kiristäisi liikaa laakereita.

ainoa huonopuoli modauksesta on vain se että sen jälkeen kampi ei todennäköisesti enään sovi muihin pyöriin kun akselin mitta on muuttunut niin muuttuu tarvittavan keskiönkin leveys ja siten nimenomaan ketjulinja saattaa tulla mahdottomaksi muissa pyörissä. (jos käytössä on siis 3x9 tai 2x9 setuppi. 1x9 sissä ketjulinjaa saa säädettyä huomattavasti enemmän [siis isoimman rattaan paikkaa muuttamalla] joten siinä se ei ole ongelma)

edit: mittailin hieman
raceface mtb x-type keskiön sisäleveys ilman ainoatakaan prikkaa tms on 74mm
http://cdn.bicyclehero.com/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/a/raceface_ride_bb_cupset_x-type_bottom_bracket.jpg
ja noilla kolmella prikalla säädetään keskiön offset/ketjulinja ja se että se sopii 68mm keskiöön. eli 73mm keskiössä ei voi säätää mitään.
jos on varma että runkoon ei pääse vettä niin jättää tuon keskellä olevan muoviputken pois niin keskiö sopii silloin 30-76mm keskiön leveydelle.

kampiakselin mitta on suurinpiirtein 116mm (en saanut tarkkaa mittaa kun en irrottanut kampea)
kampien välinen mitta on 145mm (kampien sisäpuolelta toiselle) ja tämähän pysyy muuttumattomana niin kauan kunnes kampiakselia lyhentäisisi tms.

tienlaita
13.06.2011, 13.29
^ Jossain ketjussa joku mainitsi ettei maantiemallissa ole edes prikkoja. Totta se taitaa olla, sillä tässäkin Ultegran triplakampiin tulee prikka vain vasemmalle, eikä tupliin mitään: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Ultegra/FC-6600-6603/SI_1G30E_En_v1_m56577569830607279.pdf

Joten ketjulinja maantietuplille on sitten se normi 43,5mm ja sillä siisti. Pääsen samaan nykysysteemilläkin, perusnelikanteilla. Voi olla että tenkkapoo siitä minulle tulisi joka tapauksessa, sillä etuvaihtaja ei välttämättä liiku enää niin sisään! ;)

Mutta täytyy vielä tavata viimeistä esitystäsi. Nyt vain vilkaisin, ja tämän keskiötyypin täydellinen hahmottaminen virtuaalisesti on hankalaa.

fsol77m
13.06.2011, 13.34
^ Jossain ketjussa joku mainitsi ettei maantiemallissa ole edes prikkoja. Totta se taitaa olla, sillä tässäkin Ultegran triplakampiin tulee prikka vain vasemmalle, eikä tupliin mitään: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Ultegra/FC-6600-6603/SI_1G30E_En_v1_m56577569830607279.pdf

Joten ketjulinja maantietuplille on sitten se normi 43,5mm ja sillä siisti. Pääsen samaan nykysysteemilläkin, perusnelikanteilla.

Voi olla että tenkkapoo siitä olisi muutenkin tullut, sillä etuvaihtaja ei välttämättä liiku enää niin sisään! ;)

aivan. :)

tienlaita
13.06.2011, 13.46
Täytyykin melkein säätää vannetta pari mm vasemmalle kun seuraavaksi kirkkoa rihtaa. Taka-akselin prikkasysteemejä säätämällä sitten sama korjaus oikealle. Sen verran näyttää olevan varaa siirtää takapakkaa. Seiskalehtinen kierrepakka 126mm takahaarukassa.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa jokin prikka kierrepakan alle, mutta epäilen että pinnojen ja pakan välistä voisi silloin tulla ehkä pahastikin ketjun kiinni jumittava loukku, jos sattuisi käymään sellainen vahinko. Eikä ne kierteetkään muistaakseni ole niin pitkät että välttämättä kannattaisi käyttää vain osaa niistä.

Mutta tämän ketjun perusaiheeseen. Naksuu, naksuu - ja monella! Ja säätää pitää. Eipä ole tullut naksuja nelikanttikaseteilla. Ainakaan vielä. Tätäkö se tekniikan edistys on.

puujalka
18.06.2011, 14.22
FSA Gossamer Cyclo Cross Chainset Megaexo Chainrings (T) 46/36
Chainline (mm) 43.5. Tuli töissä kauppoja selaillessa ahkeroitua ja tilasin heräteostoksena tämän setin. Alkuperäisessä Truvativ Tourossa on luuloni mukaan Powerspline. Millä se vasaroidaan siististi irti ja kuinka paljon menee tupakkaa? Tuleeko se ainoa tiiviste vasemmalle? Ei ole kiire vastata, menen illalla kapakkaan. Ja seuraavana päivänä sukulaislasten synttäreille.

Homelite
18.06.2011, 20.31
Niin naksu täälläkin ja kiristeltiin ja rasvattiin, kunnes syyksi paljastui että FSA:n laakerikupit oli mennyttä jo 1600 km:n jälkeen. Sit vaihdettiin Ultegran kupit ja hiljeni parin tonnin ajaksi...vain alkaakseen uudestaan pari lenkkiä sitten.

Tällä kertaa syy oli tässä:

http://i53.photobucket.com/albums/g44/Allu05/002.jpg

No takuu toimi niinkuin pitääkin ja uusi runko tulee sitten kun tulee :p

wege
19.06.2011, 15.37
FSA Gossamer Megaexo kampien jäykkyyttä tutkin ja ensimmäistä kertaa ihmettelin laakerien olemassaoloa. Paljastui, että vasemman kammen laakerit ovat aivan täysin jumissa. Käsivoimin ei saanut näitä laakereita liikahtamaan, ei ihme että kammet ovat pirun jäykät olleet välillä! Kokeilin ihan huvikseni pyörittää kampea toimivan puolen laakerien varassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä... Eli siis ilmeisestikin nuo laakerit tulisi vaihtaa ja tästä seuraakin kysymys:

Miten nuo ulkoiset laakerit irtoavat laakeripesästään? Kauhealla voimalla en uskaltanut alkaa runtata heti alkuun enkä nopealla googlaamisellakaan saanut vastausta. Tarvitseeko laakerikuppia irroittaa/säätää operaation aikana tai sen jälkeen?

EDIT:
Jatkogooglettelu antoi sen verran osviittaa, että ilmeisesti tarvitsen erikoistyökalun laakereiden poistamiseen ja uusien asentamiseen, tämän tyyppisen: http://webstore.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=estoreproduct&taxid=269&pid=402
On kyllä melko kallis laite, mutta onko se pakollinen?

fsol77m
19.06.2011, 18.06
FSA Gossamer Megaexo kampien jäykkyyttä tutkin ja ensimmäistä kertaa ihmettelin laakerien olemassaoloa. Paljastui, että vasemman kammen laakerit ovat aivan täysin jumissa. Käsivoimin ei saanut näitä laakereita liikahtamaan, ei ihme että kammet ovat pirun jäykät olleet välillä! Kokeilin ihan huvikseni pyörittää kampea toimivan puolen laakerien varassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä... Eli siis ilmeisestikin nuo laakerit tulisi vaihtaa ja tästä seuraakin kysymys:

Miten nuo ulkoiset laakerit irtoavat laakeripesästään? Kauhealla voimalla en uskaltanut alkaa runtata heti alkuun enkä nopealla googlaamisellakaan saanut vastausta. Tarvitseeko laakerikuppia irroittaa/säätää operaation aikana tai sen jälkeen?

laakerit on prässätty kuppiin. et luultavasti saa niitä pois ainakaan pelkällä ruuvimeisselillä tms
laakeria/keskiötä/laakerikuppia tms itsessään ei tarvitse säätää millään tavalla.

EDIT:
Jatkogooglettelu antoi sen verran osviittaa, että ilmeisesti tarvitsen erikoistyökalun laakereiden poistamiseen ja uusien asentamiseen, tämän tyyppisen: http://webstore.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=estoreproduct&taxid=269&pid=402
On kyllä melko kallis laite, mutta onko se pakollinen?
on ja ei. saat laakerin irti esim sopivan kokoisella prikalla joka pultissa kiinni ja toisella puolen putken kappale myös prikalla varustettuna. ja siten vain ruuvaat laakerin pois kupistaan, ja sama toisinpäin.
jos et omista tarpeeksi irtopultteja yms peukalo on keskellä kämmentä niin helpointa on tietysti tilata tuo ulosvetäjä.

wege
21.06.2011, 04.48
Paikallisessa pyöräliikkeessä todettiin ettei irtolaakereita saa ja myivät suoraan koko bottom bracketin sit työkaluineen. Nyt pyörii kammet niin että oksat pois alta!

fsol77m
21.06.2011, 05.32
Paikallisessa pyöräliikkeessä todettiin ettei irtolaakereita saa ja myivät suoraan koko bottom bracketin sit työkaluineen. Nyt pyörii kammet niin että oksat pois alta!

valehtelivat siis päin näköä.
tuohon (ja ylipäätään 95% ulkokuppikeskiöihin eli vain speciaalit pois lukien) sopii suoraan: skf:än 61805 :)

mutta hyvä kun tuli kuntoon ! :)

edit: sehän tuossa tietysti on että jos keskiösi oli jo kovinkin vanha ja siten tiivisteet yms kuluneet jo paljon niin silloin tietysti helpompi/halvempi ostaa uusi keskiö kuin paikata vanhaa. (ja uusi keskiö voi jopa tulla halvemmaksikin kuin ostaa parit laakerit siihen)

Avokid
24.06.2011, 18.02
Reilun viikon vanhan Cannondale Caadx:n keskiö pitää pientä ääntä:
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv :)

dirtyrider
24.06.2011, 19.16
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv :)

Johan paukkuu... pysyy ainaki karhut loitolla, kun tolla päästelee mettäteitä.. :p

Ski
24.06.2011, 23.06
Multa Pyörä-Suvala kiristi keskiön heti ensimmäisten naksujen jälkeen eikä ole sen kuummin naksunut. Ei kyllä koskaan noin kovasti naksunut.... :)

Avokid
28.06.2011, 09.43
Multa Pyörä-Suvala kiristi keskiön heti ensimmäisten naksujen jälkeen eikä ole sen kuummin naksunut. Ei kyllä koskaan noin kovasti naksunut.... :)
Pyörä-Suvalan mies ehdotti että katson kiristykset yms. läpi, mutta tuntui kyllä kaikki olevan ihan kireässä kunnossa. Toivottavasti saan sen tänään liikkeeseen ja kuntoon. Alkaa nyppimään kun ei viikkoon ole pyörällä viitsinyt pyöräillä tuon takia :(

Pirkka
28.06.2011, 09.48
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv :)Loistava video, mutta onpa erikoinen ääni uudessa pyörässä. Toivottavasti ostit kotimaasta, niiin saat tuo nopeasti korjautettua takuuseen.

Ski
28.06.2011, 09.51
Pyörä-Suvalan mies ehdotti että katson kiristykset yms. läpi, mutta tuntui kyllä kaikki olevan ihan kireässä kunnossa. Toivottavasti saan sen tänään liikkeeseen ja kuntoon. Alkaa nyppimään kun ei viikkoon ole pyörällä viitsinyt pyöräillä tuon takia :(
Ok, kerro sitte miten meni.

goljat
28.06.2011, 12.01
Aika huvittava sinäänsä kun yli tuhannen euroa maksaa pyörästä, niin jotain pitää olla jatkuvasti säätämässä. Tai sitten ne naksuu, paukkuu, natisee... Omaakin kokemusta tosta asiasta on.
Sitten taas 400€ nishikihybridi ajettu päälle 7000km. Ei mitään vikaa ole ympärivuotisesta ajosta huolimatta ollut. Ei nitise, natise taikka naksu. En ole edes pyörää koskaan pessyt mitä se mulla on päälle kaks vuotta ollut. Uutena sen aikoinaan ostin. Ei edes sitä sisäänajohuoltoa ole tehty. Hienosti toimii. Ketjuihin vaan voitelua joskus ja ajoa.
Nishikit muka huonoja?

(Poljin tässä nishikissä joskus naksui. Sekin oli omaa syytä kun vaihdoin alkuperäiset polkimet lukkopolkimiin. Joten vaihdoin alkuperäiset takas, kun ne ei naksu)

Avokid
28.06.2011, 12.37
Mullakin on ollut käyttöpyöränä Trekin 820, joka maksoi joskus 10v sitten 450e.
Yhtäkään osaa en ole vaihtanut rikkoitumisen takia muuta kuin renkaita. Edelleen pomminvarma vehje. Ja on sillä ajettu "paljon" ilman kunnon huoltoa.
Satula alkaa olemaan ensimmäinen osa mikä alkaa olemaan vaihtokunnossa. Juuri sunnuntaina 70 kilsan lenkillä oikein ihmettelin miten 10v vanhat halppis-vaihtimet toimivat niin hyvin asentamani Deoren takavaihtajan kanssa yhteen. Toimi kuin ajatus.

Cännäristä sen verran, että vein tänään R-techiin Pyörä-Suvalan kehoituksesta, jossa lupasivat huomenissa palata asiaan. Paljon tuli kyllä epäilyjä joka vaiheessa jokaiselta huoltomieheltä, että vika ei ole keskiössä, mutta eiköhän huomenna selviä missä vika on.

Avokid
30.06.2011, 10.52
Sain R-techistä pyörän takaisin parempana kuin uutena. Kuulemma keskiölaakeri oli auki ja sinne oli päässyt hiekkaan. En kyllä ihan tajua että miten se on voinut sellaista ääntä aiheuttaa. Takapakka oli kuulemma myös auki jonkin verran. Eli pisteet tästä Tampereen R-techillä. Putsasivat vielä ketjut ja rattaatkin hiekasta sekä asensivat polkimet uudestaan. Samalla hain spessun testisatulan koeajoon :)

Kaippa tuolla vielä uskaltaa ajaa hiekkateillä, vaikka onkin noin herkkä :p

Suurmies
30.06.2011, 21.39
Itselläni ovat myös FSA gossamerit (bb30) alkaneet naksua n. 600km ajon jälkeen. Ääni kuuluu useimmiten kun vasen poljin on lähes ala-asennossa, varsinkin silloin kun polkee suurella voimalla.
Olen pyrkinyt poissulkemaan nuo satulan ja ohjaustangon kiinnitysten natinat jne ajelemalla ilman käsiä ja seisaalteen.. naksuu silti. Huomenna pyörä takuuhuoltoon joten toivottavasti pääsisi kohta ajamaan hiljaisella pyörällä.
Kyllä hävetti tuo rutina taas tänään kun oli myös muita pyöräilijöitä liikenteessä :D

Avokid
30.06.2011, 22.19
Itselläni ovat myös FSA gossamerit (bb30) alkaneet naksua n. 600km ajon jälkeen. Ääni kuuluu useimmiten kun vasen poljin on lähes ala-asennossa, varsinkin silloin kun polkee suurella voimalla.
Olen pyrkinyt poissulkemaan nuo satulan ja ohjaustangon kiinnitysten natinat jne ajelemalla ilman käsiä ja seisaalteen.. naksuu silti. Huomenna pyörä takuuhuoltoon joten toivottavasti pääsisi kohta ajamaan hiljaisella pyörällä.
Kyllä hävetti tuo rutina taas tänään kun oli myös muita pyöräilijöitä liikenteessä :D
Sama BB30 keskiö tuossa mun Cännärissä on. Kävin äskön ekalla lenkillä huollon jälkeen. Tunnin lenkki ja 17km, eli todella verkkaista tahtia. 10 kilsan jälkeen naksunta alkoi juuri tuollaisella tavalla kuin Suurmies kuvaa. Naksuu vaikka poljin vain oikealla jalalla, vain hieman heikemmin. Eli huomenna taas soitto R-techiin ja huoltoaikaa ensi viikolle :mad:

dirtyrider
30.06.2011, 22.26
Sama BB30 keskiö tuossa mun Cännärissä on. Kävin äskön ekalla lenkillä huollon jälkeen. Tunnin lenkki ja 17km, eli todella verkkaista tahtia. 10 kilsan jälkeen naksunta alkoi juuri tuollaisella tavalla kuin Suurmies kuvaa. Naksuu vaikka poljin vain oikealla jalalla, vain hieman heikemmin. Eli huomenna taas soitto R-techiin ja huoltoaikaa ensi viikolle :mad:

Mielenkiinnolla (kauhulla) odotan, mitä tästä omalla kohdalla (2011 CaadX 105) seuraa ja mihin nuo sun huollot johtaa.. :seko:

edit: hieman googletusta bb30 aiheesta
http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=7829
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=59605

Vaikuttaisi, että Loctite 609 olisi ratkaisu tuohon?

adrianus
30.06.2011, 22.27
Itselläni oli maasturissa samanlaista ongelmaa. Polkiessa kuului (ja tuntui) ärsyttävää naksuntaa. Vika ei ollut keskiössä, vaan kammet olivat "löysällä". Otin kammet irti, puhdistin ja rasvasin akselin sekä kampien reiät ja laitoin takasin kiinni. Ei naksu enää.

Suurmies
02.07.2011, 14.58
Otetaas vähän takaisin. Eli syy tuolle naksumiselle on näillä näkymin polkimissa (Shimano pd-A520). Ajelin ilman klossikenkiä huoltoon päin ja huomasin ettei naksumista enää kuulunut. Pyöräliikkeessä selitin tilanteen, tsekkasivat nopeasti rattaiden ja keskiön kiinnityksen ja voitelivat polkimet. Naksuminen loppui ainakin hetkellisesti.

tienlaita
02.07.2011, 15.06
Otetaas vähän takaisin. Eli syy tuolle naksumiselle on näillä näkymin polkimissa (Shimano pd-A520). Ajelin ilman klossikenkiä huoltoon päin ja huomasin ettei naksumista enää kuulunut. Pyöräliikkeessä selitin tilanteen, tsekkasivat nopeasti rattaiden ja keskiön kiinnityksen ja voitelivat polkimet. Naksuminen loppui ainakin hetkellisesti.

Olisikohan noin että Shimanot usein vaatii laakerin säädön melkein uutena. (Onhan niitten täytynyt säätää - ei se rasvalla parane.) Niin kuin tuossa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=42644

Juskola
02.07.2011, 20.33
Minulla naksui, kun polkimien ja kammen välisissä kierteissä oli kehnosti liukastetta ja vielä polkimet löysällä. Vaseliinia tai tervaa väliin ja poskimomenttiin (noin 40Nm), niin naksunta loppui.

Avokid
05.07.2011, 22.55
Huomenna käyn hakemassa pyörän (taas) huollosta. Tällä kertaa otan mukaan ajokamppeet, jotta voin varmistaa toimivuuden heti.
Ei voi olla kyllä polkimissa vika. Naksuminen kun kuuluu vaikka pyörittäisi suoraan kammesta.

Vecculiko
05.07.2011, 23.07
Narisee täälläkin. Pari viikkoa vikaa etsitty, vaan ei löydy. Keskiö vaihdettu, kampia kokeiltu toisesta pyörästä, samoin polkimia, satulaputki voideltu. Nyt ei enää oikein keksi mitä seuraavaksi. Olisiko keskiömuhvissa jotain hämminkiä. Muhvin reunalla oleva hiilari näyttää muuten ehjältä paitsi lakkaa lähtenyt ihan reunasta. Itse muhvi näyttäisi olevan tukevasti paikallaan. Ärsyttää:seko:. Narina kuuluu vain putkelta ajettaessa.

HeikkiO
05.07.2011, 23.28
Narisee täälläkin. Pari viikkoa vikaa etsitty, vaan ei löydy. Keskiö vaihdettu, kampia kokeiltu toisesta pyörästä, samoin polkimia, satulaputki voideltu. Nyt ei enää oikein keksi mitä seuraavaksi. Olisiko keskiömuhvissa jotain hämminkiä. Muhvin reunalla oleva hiilari näyttää muuten ehjältä paitsi lakkaa lähtenyt ihan reunasta. Itse muhvi näyttäisi olevan tukevasti paikallaan. Ärsyttää:seko:. Narina kuuluu vain putkelta ajettaessa.
Stemmi? Mulla oli kerran yksi tuollainen tapaus.

rhubarb
06.07.2011, 00.17

Tarkista takanapa? Se oli viimeisimmän keskiönaksutuspelkoni aiheuttaja.

843
06.07.2011, 16.49
Juu, ei tuon konelaakerin ole tarkoitus sivuttaiskuormaa ottaa, mutta kyllä niillä säätöprikoilla (akselille tulevilla) voi kiristää pölysuojat kiinni kuuliin.
Tai käyttämättä jättämällä saa akselille sivuttaisliikettä liikaa, eli välys pitää saada sopivaksi.
Nämä kiristyssysteemit ovat varmaankin hankalia ymmärtää, ellei ole perehtynyt näihin ulkopuolisiin laakereihin.

Justiinsa tämän takia ostin vain uuden hiilarirungon ja siirtelin vanhaa osaa siihen kiinni. Kampina 175mm centaur (nelikantti) ja laitoin väliaikaisesti BSA kierteellä centaurin nelikanttikeskiöpatruunan... Oli halpa 37euroa ja toimii kuin junan vessa. EIKÄ natise yhtään kun pitää huolen ettei kammen pultti vaan pääse löystymään = ekalla 500km:llä välillä kiristelee... Aion kyllä laittaa uudet ulkopuoliset kampisysteemit mutta vanhana huruna pitää vähän tutustua ensin tekniikkaan ennenkuin menee sohimaan. Itse en laittaisi enää minkään keskiösysteemin kierteitä ilman lukitetta paikalleen. Nimim liian moneen "ajovalmiiseen" pyörään luottaneena todennut kuppien kiertyneen auki kaupan jäljiltä. Jos ostaa kampisetin kuppeineen ja systeemeineen niin kai kaikilla valmistajilla on ohje mitä prikkoja mihinkin väliiin pitää laittaa milläkin keskiön koolla / standardilla. BB 30 jutut on tietty vielä oma lukunsa

Avokid
06.07.2011, 17.17
Rtechissä sanoivat että tuo bb30 keskiö on rikki. Kuulemma ensi viikoksi saa osan..
Tämä siis alle kuukauden vanhan pyörän kohdalla, jolla on ajettu alle 200km.

Pyörä on hankittu pyörä-suvalasta ja rtechissä olivat epävarmoja miten menee takuuseen, mutta sovittiin että tapellaan Suvalan kanssa sitten kun pyörä on kunnossa.

Merckx
07.07.2011, 09.36
Mulla kun alkaa kuulua putkelta ajettaessa naksetta, kiristän etukiekon napaa hieman (campan chorus-napa). Itsekin aikanaan etsin kauan nakseen lähdettä, enkä ihan alkuun hokannut, että etukiekkohan siinä naksahtaa. Löytyi vasta, kun vaihdoin välillä kiekkoja. :D

rahi
07.07.2011, 16.59
Mulla oli Trek soho S just "ensihuollossa" vaikka takuu on jo ummessa (omaa saamattomuutta eikä fillarilla käyttöä) niin jotain pientä naksetta tuossakin on kun vedättää ja huollon mukaan kaikki perusjutut käytiin läpi mutta epäili keskiötä mutta sanoi että kovaa ajoa vaan. Toki tuo hieman harmittaa mutta minkäs teet.

Koskis
07.07.2011, 22.43
Lainaan myös tätä keskustelua...

Felt 820, lähes uusi (hieman reilu 100km takana) pyörä. Alusta asti kuulunut kitinää keskiön paikkeilta. Aivan täysi nyppä näiden pyörien kanssa, joten täysin varmasti en tätä uskalla sanoa.

Outoa ongelmassa on se, että vinkuna/kitinä/rätinä alkaa kun polkemisen lopettaa. Polkemalla ei mitään ääntä ei kuulu, eikä myöskään sillon jos "paikallaan" pyörää polkee. Hieman epäilyttää, että liikkeessä ei ole pyörää öljytty kunnolla, mutta tätä en varmasi sano... Uskaltaako tuohon ihan surutta iskeä öljyä? Vienkö suoraan liikkeeseen? Purkamaan en uskalla kyllä ruveta, niin uusi pyörä vielä kyseessä.

ttr
07.07.2011, 23.11
Määkin epäilin keskiön naksumista Specialized Tricrossissa, mutta keskiö on luojan kiitos ok. Ei ollut onneksi kuin vain takahaarukka menossa poikki, loppuvaiheessa piti vähän isompaakin naksetta:
http://fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=1098&pictureid=6200

Ehdin ajaa pyörällä 18000 km. Hajoamisen syynä Specializedin organisaation polkupyöräammattilaisten mukaan on ensisijaisesti se, että asensin itse tangot ja etupyörän enkä ole käyttänyt pyörää ensihuollossa:D

Myytävänä smuutisti pyörivä Spessun alkuperäiskeskiö:D

rjrm
08.07.2011, 00.23
Ehdin ajaa pyörällä 18000 km. Hajoamisen syynä Specializedin organisaation polkupyöräammattilaisten mukaan on ensisijaisesti se, että asensin itse tangot ja etupyörän enkä ole käyttänyt pyörää ensihuollossa

No jopas. Jo tuolla perusteella on helppoa sanoa, ettei seuraavassa pyörässä lue Specialized.

Mutta naksumisesta. 105-osista tehty cc on käytössä. Ajettu 5000 km ja käytössä kolmas ketju. Joskus käy niin että liikkeeseen lähdettäessä kuuluu voimansiirrossa Naks. Se myös tuntuu jaloissa. Polkimista se ei lähde. Onko todennäköistä, että useampi takapakan lehti olisi jo niinkin kulu, että ketjut hyppäävät? Ketju on venynyt vasta aivan vähän. Sillä ajettukin vasta tonni. Olettamusta vastaan puhuu se, että ajon aikana ei kuulu mitään ylimääräistä, vain esim liikennevaloista lähtiessä. Silmin en pakasta erota vaurioita. Voiko vapaaratas kaivata jotain? Pyörällä on ajettu läpi talven.
rm

Tomsson
09.07.2011, 12.09
Pientä naksuntaa havaittavissa myös täällä. 400km ajettu Trek alkoi napsauttamaan eturattaiden seudulta pari lenkkiä sitten. Eilen purin keskiön josta paljastui vimpan päälle siloinen ja päällepäin hyvin pelaava Shimanon 68mm suljettu spline octalink tms. Vanhat rasvat pois ja uuden tilalle, kammet kiinni sen mitä uskaltaa vääntää. Testilenkkiä pääsin noin 5km kunnes sama tuttu naksunta tuli takaisin :mad:
Samassa kohtaakin napsahdus edelleen, eli oikealla puolella noin klo02-03 kohdalla naksahtaa, oli vetoa tosi vähän tai paljon. Vapaapyörityksessä ei naksahtele, muutenkin naksahdus voi välillä hetken pysyä pois vain yhtäkkiä tullakseen taas takaisin. Ja tosiaan tuntuu siltä, että "kylmänä" ei naksu, vaan vasta muutaman kilsan jälkeen alkaa.
Polkimet oon vaihtanut, ei muuttunut. Putkelta polkiessa naksuu myös eikä eturattaalla ole merkitystä.
Äsken nappasin vielä rataspuolen kammen lapaseen ja kiristin kaikki rattaat, vaikkei niissä selvää löysää ruuveissa ollutkaan.

Hieman kyllä arveluttaa toi, että onko kammet tosiaan noilla booreilla niin jämptisti kiinni, ettei siitä tulis se naksunta. Kovin selvää piukassaolon rajaa kun ei tule vastaan ennen kuin oma selkäpii kylmii koska kyseessä on alumiinikierre.

Takuuasiahan toi, mutta arvata saattaa saako ne siellä liikkeessä tota vikaa edes esiintymään 100m koeajolla. Saati todettua sen korjaantumista...

syklopaatti
09.07.2011, 12.50
Pientä naksuntaa havaittavissa myös täällä. 400km ajettu Trek alkoi napsauttamaan eturattaiden seudulta pari lenkkiä sitten. Eilen purin keskiön josta paljastui vimpan päälle siloinen ja päällepäin hyvin pelaava Shimanon 68mm suljettu spline octalink tms. Vanhat rasvat pois ja uuden tilalle, kammet kiinni sen mitä uskaltaa vääntää. Testilenkkiä pääsin noin 5km kunnes sama tuttu naksunta tuli takaisin :mad:
Samassa kohtaakin napsahdus edelleen, eli oikealla puolella noin klo02-03 kohdalla naksahtaa, oli vetoa tosi vähän tai paljon. Vapaapyörityksessä ei naksahtele, muutenkin naksahdus voi välillä hetken pysyä pois vain yhtäkkiä tullakseen taas takaisin. Ja tosiaan tuntuu siltä, että "kylmänä" ei naksu, vaan vasta muutaman kilsan jälkeen alkaa.
Polkimet oon vaihtanut, ei muuttunut. Putkelta polkiessa naksuu myös eikä eturattaalla ole merkitystä.
Äsken nappasin vielä rataspuolen kammen lapaseen ja kiristin kaikki rattaat, vaikkei niissä selvää löysää ruuveissa ollutkaan.

Hieman kyllä arveluttaa toi, että onko kammet tosiaan noilla booreilla niin jämptisti kiinni, ettei siitä tulis se naksunta. Kovin selvää piukassaolon rajaa kun ei tule vastaan ennen kuin oma selkäpii kylmii koska kyseessä on alumiinikierre.

Takuuasiahan toi, mutta arvata saattaa saako ne siellä liikkeessä tota vikaa edes esiintymään 100m koeajolla. Saati todettua sen korjaantumista...
Tutulla natisi hiilikuituinen trekin maastopyörä. Naksunta alkoi aina vasta kun oli jonkin aikaa ajettu ja kuulosti tulevan keskiöstä. Kiristeli ja rasvasi laakereita mut naksunta tai natina palasi.
Syyksi paljastui liian löysällä ollut takalinkku. Se kireemmälle ja kaikki äänet hävis. Vaikka ääni selvästi tuntus tulevan keskiöstä niin syy voi olla ihan jossain muualla.

Tomsson
09.07.2011, 14.09
Tutulla natisi hiilikuituinen trekin maastopyörä. Naksunta alkoi aina vasta kun oli jonkin aikaa ajettu ja kuulosti tulevan keskiöstä. Kiristeli ja rasvasi laakereita mut naksunta tai natina palasi.
Syyksi paljastui liian löysällä ollut takalinkku. Se kireemmälle ja kaikki äänet hävis. Vaikka ääni selvästi tuntus tulevan keskiöstä niin syy voi olla ihan jossain muualla.

Kiitos vinkistä! Kävin kaikki noi takahaarukan linkkunivelien pultit läpi ja kas, vasemman puolen kuusiokolopultti oli totaalisen löysä siitä keinumagneesiumista. Olisi käsin auennut jos olisi saanu otteen. Nyt se on rennossa toiselta puolelta kopioidussa perstuntumamomentissa, kuitenkin puolisen kierrosta se meni kiinni kevyesti.

Kävi aamulla mielessä noiden kaikkien pulttien läpikäynti, mutta se jotenkin jäi.

Nyt kun vaan keli antais myöden, niin testiä!

Ohi meni. Kiva grillauskeli tässä :D
http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194686500818/artikkeli/raju+ukkonen+iski+poriin+vahinkoja+selvitetaan.htm l

syklopaatti
09.07.2011, 14.14
Kiitos vinkistä! Kävin kaikki noi takahaarukan linkkunivelien pultit läpi ja kas, vasemman puolen kuusiokolopultti oli totaalisen löysä siitä keinumagneesiumista. Olisi käsin auennut jos olisi saanu otteen. Nyt se on rennossa toiselta puolelta kopioidussa perstuntumamomentissa, kuitenkin puolisen kierrosta se meni kiinni kevyesti.

Kävi aamulla mielessä noiden kaikkien pulttien läpikäynti, mutta se jotenkin jäi.

Nyt kun vaan keli antais myöden, niin testiä!

Ohi meni. Kiva grillauskeli tässä :D
http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194686500818/artikkeli/raju+ukkonen+iski+poriin+vahinkoja+selvitetaan.htm l
Kirjoitin väärin. Siis syy oli takapikalinkun löysyys, mut hyvä jos kirjoitusvirheenseurausena löytyi linkustosta löystynyt pultti.:)

Tomsson
09.07.2011, 14.19
Kirjoitin väärin. Siis syy oli takapikalinkun löysyys, mut hyvä jos kirjoitusvirheenseurausena löytyi linkustosta löystynyt pultti.:)

Tiedän ;)
Kattelinkin takapikalinkkua, mutta koska rengas on ollut nyt parina päivänä 3 kertaa pois paikaltaa ja linkku aina vähän eri kohtaa väännetty, niin siirsin ajatuksen takalinkkuun, joka usein käsitetään käsittääkseni tuolla täpärin takahaarukkalinkkuna :)
No jokatapauksessa. Toivottavasti vika oli siinä. Jotenkin rassaisi fillarin paketoiminen palasina ahtaaseen autoon ja epävarmaan takuukorjaukseen kuskaaminen.

Vecculiko
09.07.2011, 15.28

Narinan aiheuttaja oli sitten hiilarisatulaputki, joka oli murtumassa. Tässä Bianchissa vaan sattuu olemaan 31,4mm putki ja tuntuu olevan aika harvinainen koko. Ihanan kallista :(.

fsol77m
09.07.2011, 18.53
Narinan aiheuttaja oli sitten hiilarisatulaputki, joka oli murtumassa. Tässä Bianchissa vaan sattuu olemaan 31,4mm putki ja tuntuu olevan aika harvinainen koko. Ihanan kallista :(.

käytä 4.2mm shimmiä niin voit käyttää tolppia joiden koko on 27,2 ?? :D
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6258

Kare_Eskola
09.07.2011, 23.33
Pitkään oli keskiö naksunut. Tänään vaihdoin sen. Naksuminen jatkui.

Seuraavaksi takanavan ruuvit ja laakerit tarkasteluun.

Tomsson
09.07.2011, 23.43
Täällä taisi olla vika löysässä takahaarukkalinkun pultissa, niinkuin ylempänä oli juttua. 20km testilenkki tänään ja so far naksunta pysynyt poissa.

Vecculiko
10.07.2011, 00.03
käytä 4.2mm shimmiä niin voit käyttää tolppia joiden koko on 27,2 ?? :D
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6258

Thanks, tilasin sitten uuden satulaputken, sovittimen ja stemmin chainreactorista. Noita 31,4 kokoisia ei tosiaan löytynyt mistään verkkokaupasta, paitsi yhdestä (USA) hintaan 150$. Ehkä maahantuojalta olisi muutaman viikon odottelun jälkeen voinut jotain Suomeen saada. Hyvä näin. Toivotaan että tuo shimmeri toimii, voihan se tietenkin sattua esteetikon silmään ohut tikku paksussa putkessa.

rahi
10.07.2011, 10.25
Itsellä naksuu Trek Soho S sinkula. En tiedä tuleeko se itseasiassa keskiöstä vai takanavasta. Pyörä oli vasta ensihuollossa (takuu jo ohi) ja siellä eivät löytäneet missä vika ja totesivat että keskiötä eivät ehtineet vaihtaa. Mielestäni ääni kuluu selkeästi kuitenkin takanavan luota.

Polkiessa naksuminen muuttuu hieman kun antaa ihan vähän rullata vapaalla ja jatkaa polkemista, eli että vetorasitus on hieman eri kohdassa navassa tai keskiössä. Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin... ideoita?

syklopaatti
10.07.2011, 13.05
Itsellä naksuu Trek Soho S sinkula. En tiedä tuleeko se itseasiassa keskiöstä vai takanavasta. Pyörä oli vasta ensihuollossa (takuu jo ohi) ja siellä eivät löytäneet missä vika ja totesivat että keskiötä eivät ehtineet vaihtaa. Mielestäni ääni kuluu selkeästi kuitenkin takanavan luota.

Polkiessa naksuminen muuttuu hieman kun antaa ihan vähän rullata vapaalla ja jatkaa polkemista, eli että vetorasitus on hieman eri kohdassa navassa tai keskiössä. Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin... ideoita?
Takapikalinkku niin kireelle kun ilkee laittaa. Yhen pyörän naksunnat loppu siihen.

rahi
10.07.2011, 15.10
Takapikalinkku niin kireelle kun ilkee laittaa. Yhen pyörän naksunnat loppu siihen.

Ihan muttereilla on takapyörä kiinni ja eilen kun säädin ketjut uudestaan huollon jäljiltä niin ei vaikutusta.

rhubarb
10.07.2011, 18.15
Sadekeijossa on sellainen ärsyttävä naputus joka kuuluu poljettaessa (eli navat, keskiö, vaihtajat). Napsuu ihan samalla lailla kuin jos vaijerin pää osuisi kampeen. Mielenkiintoisena detaljina napsunta vähenee hiljalleen n. 30 minsan ajon jälkeen, mutta kuuluu senkin jälkeen satunnaisesti.

ttr
10.07.2011, 21.39

Ehkä voisi olla vapaarattaan pitämää ääntä? Siellähän on miljoona kuulaa (ainakin Shimano) ja joku niistä voi olla vapaalla ja naputella aikansa kuluksi viereisiä kuulia vasten. Useimmiten kuulanaputus tosin vaivaa vapaalla rullatessa. Jos vapaarattaaseen saa uitettua öljyä, niin ääni voi muuttua. Samoin voi kokeilla fixinä, jos on flipflop, että jatkuuko naksuminen.

rahi
10.07.2011, 21.46
Ehkä voisi olla vapaarattaan pitämää ääntä? Siellähän on miljoona kuulaa (ainakin Shimano) ja joku niistä voi olla vapaalla ja naputella aikansa kuluksi viereisiä kuulia vasten. Useimmiten kuulanaputus tosin vaivaa vapaalla rullatessa. Jos vapaarattaaseen saa uitettua öljyä, niin ääni voi muuttua. Samoin voi kokeilla fixinä, jos on flipflop, että jatkuuko naksuminen.

Juu pitänee kokeilla, ei ole tosin työkalua laittaa tuota fixiratasta kiinni. Vapaalla tosiaan ei kuulu mitään ja vedättäessä kuuluu voimistuen ja se takaisinpäin löysääminen ja toisesta kohtaa vedättäminen saattaa muuttaa ääntä.

mantis
11.07.2011, 22.15
Mulla on alkanut fsa megaexo keskiö narisemaan. Ei auta vaikka olen koittanut kiristää. Laakereilla on kilsoja takana jo päälle 10tkm. Kauan teillä on noi megaexo keskiöt kestänyt maantiekäytössä?

Aikoinaan kun siirsin keskiön vanhasta maantierungosta uuteen niin jätin sen risan tiivisterenkaan laittamatta takaisin sinne akselin juureen. Lieko se nyt aiheuttanut laakerien tuhoutumisen? Saako muuten suomesta jostain noita tiivisterenkaita varaosina?

Tuomaa
12.07.2011, 01.07
Moi!

Tajuan tästä viestiketjusta harmillisen vähän! :) Joutaisiko joku vastaamaan muutamaan kysymykseen hieman rautalankaa vääntäen?

Mun perus-Tunturin keskiö narisee/rohisee satunnaisesti. Voi mennä muutaman kilometrin ääneti ja sitten aloittaa mekkalan joksikin aikaa, yleensä ylämäessä. Jokin sisällä oletettavasti heiluu painon siirtyessä puolelta toiselle, sillä se hiljenee jos polkee vain toisella polkimella. Olen varma, että ääni kuuluu keskiöstä, sillä äänen saa toistettua "tilanteen ollessa päällä" myös pysähdyksissä, vääntämällä kampia käsin. Pyörällä on poljettu rapiat 3000 km.

Hieman pohjustusta ennen kysymyksiä: Tykkään tutustua pyörän toimintaan ja kyetä säätämään sen pitkälti itse, mutta on alueita joihin en ole koskaan kajonnut (pinnat, napojen sisällöt ja mm. keskiö). En tietääkseni omista työkalua, jolla keskiö avattaisiin. En tiedä yhtään minkälaisia osia keskiön sisälle menee, tai että mitä omassa pyörässäni on. Mutta mieli vähän tekisi oppia.

1) Voiko ylläolevasta jo päätellä, mikä sisällä on vikana? Likaa? Laakeri rikki? Jotain vain löysällä?
2) Onko keskiön toiminta rakettitiedettä? Onko huonolla pohjatietämyksellä mitään järkeä lähteä yrittämään keskiön avaamista ja osien vaihtoa, kun kyseessä on arkifillarini, eikä mulla juuri nyt ole liikaa aikaa? Veisinkö tuon siis kuitenkin suosiolla huoltoon?
3) Mitä keskiön huollattaminen suunnilleen saisi maksaa?
4) Olen haaveillut lukkopolkimista - olisiko jotain hyötyä tässä samassa konkurssissa vaihdattaa koko komeus uusiin osiin (keskiö, kammet, polkimet)? Joku taisi aiemmin tässä ketjussa sanoa, että hänelle oli myyty täysin uudet vermeet, jos ymmärsin oikein.

Kiitos paljon! :)

Eepu
12.07.2011, 13.36
Moi, tarkasta onko keskiössä väljää tarttumalla kampeen ja heiluta sitä pitäien toisella kädellä kiinni pyörästä. Jos heiluu on laakeri väljä tai kulunut jne.

Myös laakerikasetin nylonit ulkoreunalta kertovat, jos rikki/poikki pitää laittaa uudet.

Itselläni oli juuri H-300 kanssa laakeriremppaa, oireet samankaltaisia ja niinpä pajalla piti avaaman ja todettiin kuluneeksi. Remonttia tarvittiin.

Keskiön laakeripakettia sanotaan "kasetiksi" ei ole rakettitiedettä jos työkalut on kotona sen voi tehdä itsekkin kun tietää kasetin koon jne. Keskiön laakeriosat ovat siis yhtenäisiä, ei mitään kuulien kanssa pelaamista, ne ovat myös usein kestovoideltuja ja kertakäyttö tavaraa, eli kun menee huonoksi, laitetaan tilalle uusi.

Kasetti maksaa parikymppiä, jos kammet ja polkimet ovat hyvät, vaihdetaan vain kasetti. Itselläni ei ole keskiön avaimia polkimien irroittamiseen ja muuhun sen kanssa touhuamiseen. Korjautin sen ammattireiskalla.

Lista:
Uusi kaseti
Nylokit
1 kampi
Työ
45€

Itselläni sen sijaan on takapakan ja kiekkojen rihtaamisen työkalut. Ketjuruoska ja pakka-avain sekä nippeli avain maksavat parikymmpiä, pinnat muutaman kymmenen senttiä kappale. Itse teen siis kaikki voimansiirron takapään huollot. Säästää ja on ihan kivaakin kun itse laittaa niin tietää ja oppii koko ajan.

rahi
12.07.2011, 14.51
Juu pitänee kokeilla, ei ole tosin työkalua laittaa tuota fixiratasta kiinni. Vapaalla tosiaan ei kuulu mitään ja vedättäessä kuuluu voimistuen ja se takaisinpäin löysääminen ja toisesta kohtaa vedättäminen saattaa muuttaa ääntä.

Pyörätohtorin avustuksella selvisi että vapaaratas oli viallinen ja vaihtamalla kuntoon. Diagnoosi, osa ja työ 35e! :eek: mahtavaa palvelua ja edullinen hinta!

ppikkupe
12.07.2011, 21.26
Mulla on alkanut fsa megaexo keskiö narisemaan. Ei auta vaikka olen koittanut kiristää. Laakereilla on kilsoja takana jo päälle 10tkm. Kauan teillä on noi megaexo keskiöt kestänyt maantiekäytössä?

Aikoinaan kun siirsin keskiön vanhasta maantierungosta uuteen niin jätin sen risan tiivisterenkaan laittamatta takaisin sinne akselin juureen. Lieko se nyt aiheuttanut laakerien tuhoutumisen? Saako muuten suomesta jostain noita tiivisterenkaita varaosina?

Itsellä on tuolla kampisarjalla ja keskiöllä takana vasta vajaa neljätonnia, mutta ilman narinoita ei ole selvitty. Vasemman kammen olen saanut nyt juntattua niin hyvin paikoilleen, että se ei ole hetkeen naksunut (eikä irronnut).

Mutta sen lisäksi narinaa ja ihmetystä on aiheuttanut eturattaiden mutterit. Ensimmäisen kerran kun narinaa ilmeni, niin olin aivan varma, että keskiön laakerit olivat menneet. Kevyesti polkiessa keskiö oli hiljainen, mutta jos käytti enemmän voimaa, niin ei ollut oikeastaan väliä polkiko oikealla vai vasemmalla. Ehkä oikealla kammella polkiessa ääni oli voimakkaampi. Ennen uusien laakereiden tilausta kävin kuitenkin kaikki mutterit lävitse, ja eturattaiden kiristysmuttereista kaksi, kammen molemmin puolin olevat, olivat päässeet hiukan löystymään.

Bikeshopista sain tilattua Megaexon vasemman kammen laakerinkiristysmuttereita. Heillä saattaisi olla tiivisteitäkin? Ulkomailta Evans Cyclesillä näytti olevan myös paljon FSA:n varaosaa.

fsol77m
12.07.2011, 21.33

itse olen nyt kokeilu mielessä ajanut keskiölaakerein joissa ei ole mitään suojia paitsi racefacen oma "heppoinen" pölysuoja.. vesikelissä on tullut ajettua sekä hiekkateitä että muitakin teitä sekä muutamia maasto lenkkejä (maasturini siis kyseessä). toistaiseksi ~3000km jälkeen ei mitään onkelmia. :)

ainakin racefaceen saa ja ainakin crc:stä mutta voit tietty laittaa sähköpostia esim foxcomp, best brakes , r-tech jne ja kysyä olisiko varaosia.

Vecculiko
13.07.2011, 21.09

Otin vara Bianchin käyttöön ja ihmettelin, että miten sekin oli alkanut narisemaan "keskiön" seudulta. Tänään sitten huomasin, että alumiininen pystyputki on etuvaihtajan pannan alta lähes kokonaan poikki. Onneksi kesti vielä eilisen hepon lenkin ja onneksi on vielä yksi ehjä Bianchi, jolla voi ajaa kunnes saa tuohon ykköseen uuden satulaputken. Pitäisiköhän keventää ylämäissä :) tai vaihtaa kestävämpään merkkiin.

Itse ainakin suhtaudun tästä edes noihin narinoihin vähän vakavammin, enkä aja ainakaan pitkään ennenkuin narinan syy on selvinnyt. Näissä molemmissa tapauksissa oli ainekset pahempaankin jos putket olisivat menneet kokonaan poikki täydessä vauhdissa.

mantis
13.07.2011, 21.32
Itse ainakin suhtaudun tästä edes noihin narinoihin vähän vakavammin, enkä aja ainakaan pitkään ennenkuin narinan syy on selvinnyt. Näissä molemmissa tapauksissa oli ainekset pahempaankin jos putket olisivat menneet kokonaan poikki täydessä vauhdissa.

Tää on alkanut käymään mullakin mielessä. Pahimmassa tapauksessa runko on rikki. Pitää tarkastaa runko huolella. Se mun ääni on tosiaan enemmän narinaa kuin mitään naksuntaa mikä viittaa just johonkin muuhun kun keskiöön.

Poursuivant
19.07.2011, 20.29
Viikonloppuna alkoi keskiön alueelta kuulua rohinaa ja eilen vetopuolelta alaspäin työntäessä satunnaista naksutaa - aivan sama ääni kuin olisi klossit naksuneet. Ajattelin, että sorvaan uudet klossit kenkään kiinni, jos siitä olisi kysymys, mutta klossien vaihdon jälkeen nakutus jäi päälle. Eikä kenkä alunperinkään kyllä vispannut. Polkimet irti ja putsaus ynnä rasvaus päälle ja takaisin kampiin kiinni ja naksunta jatkui. Kammista "ravistellessa" välystä oli, mutta urpolla kun ei ole työkaluja niin piti viedä huoltoon. Toivottavasti keskiön kupit vain ovat löystyneet ja naksunta johtuu siitä, mutta kaipa ne osaavat siellä huollossa sitten korjata vian - tervemenoa rahat!!! Vaikka ajaminen ja pieni rassaaminen on kivaa, niin pitäisi opetella tekemään tällaiset huoltotoimenpiteet itse, oli sitten keskiölaakerin vaihdosta tai jostain pienemmästä kyse - ihan lompakonkin vuoksi.

Avokid
19.07.2011, 23.10
Tänään tuli viesti R-techistä, että pyörä olisi korjattuna. Kyllähän tässä menikin melkein kuukausi kun löyty vika ja saatiin uusi keskiö Hollannista pyörään. Ehkä nyt viimein pääsen ajamaan 1,5kk vanhalla pyörällä enemmän kuin 200km :D

Avokid
20.07.2011, 20.17
R-techille pisteet Cannondalen hoidosta. Hoitivat pyörän kuntoon vaikka ei ollut edes ostettu sieltä. En tiedä miten sopivat Pyörä-Suvalan kanssa, mutta joka tapauksessa jos vain mahdollista, niin ostan sieltä kyllä seuraavan pyöräni. Specialisedin satula jäi samalla matkaan. Illalla kokeilemaan kun ilma vähän viilenisi.

Poursuivant
21.07.2011, 15.23
Jaa-ha. Tuli soitto "täyden palvelun pyöräliikkeestä" Mäkelänkadulta, että keskiölaakerihan se on mennyt, mutta eivät voi tehdä sille mitään kun ei ole sellaista varaosaa. No, edeskäypä siitä sitten kysymään että voitteko tilata tarvittavan osan sinne. Vastaus oli, että ensi kesäksi juu.

Haen mankelin sieltä pois ja siirryn toisen huollon asiakkaaksi. Lopullisesti.

H. Moilanen
21.07.2011, 17.47
Jaa-ha. Tuli soitto "täyden palvelun pyöräliikkeestä" Mäkelänkadulta, että keskiölaakerihan se on mennyt, mutta eivät voi tehdä sille mitään kun ei ole sellaista varaosaa. No, edeskäypä siitä sitten kysymään että voitteko tilata tarvittavan osan sinne. Vastaus oli, että ensi kesäksi juu.

Haen mankelin sieltä pois ja siirryn toisen huollon asiakkaaksi. Lopullisesti.
Mikä pyörä tai minkä tyypin keskiö on kyseessä jos osia saa vasta ensi kesäksi?

Poursuivant
21.07.2011, 20.03

No sepä tässä hieman ihmetytti allekirjoittanuttakin, mutta kun en ole teknisesti orientoitunut. Kyseessä on Campagnolon Veloce Ultra Torque, eli käsittäkseni tällainen: http://hermes.gagar.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/11022008-35081/Products/%22Campagnolo%20Veloce%20keski%C3%B6%20111mm%20BSA %22

No, haen huomenna kulkuvälineen sieltä pois ja vien sen toisaalle.

Cino C.
21.07.2011, 20.32

No, olipa ihan mikä tahansa maailmassa keksityistä keskiöratkaisuista, niin "ensi kesäksi" vastausta ei voi hyväksyä!

H. Moilanen
21.07.2011, 20.40
No, olipa ihan mikä tahansa maailmassa keksityistä keskiöratkaisuista, niin "ensi kesäksi" vastausta ei voi hyväksyä!
Voi ja jossakin tapauksessa jopa pitää hyväksyä. Jokin harvinainen osa kun loppuu maailmasta, niin silloin se loppuu. Tosin, sellaisia osia ei taida perus, eikä hitusen paremmissakaan pyörissä olla. Retro- ja proto- ja proffapyörät ovat asia erikseen.

Antti Salonen
21.07.2011, 21.48
Oliko tässä nyt kyse siitä itseään Campagnolo Service Centeriksi kutsuvasta liikkeestä vai siitä kadun toiselle puolelle ilmestyneestä? Kierrän kyllä molemmat kaukaa, sikäli kun se nyt 500 metrin päässä asuvana on mahdollista... Mutta olisi silti ihan kiinnostava tietää koska Ultra Torque -kampien varaosien ei pitäisi tällä hetkellä olla kovin eksoottista tavaraa.

Poursuivant
22.07.2011, 10.44
Ei auttanut liikkeenkään vaihtaminen - keskiölaakerit ovat lopussa tältä niemeltä, ml. maahantuoja.

Ehkäpä onni onnettomuudessa, sillä päädyin sellaiseen ratkaisuus, että laitan koko kampisarjan uusiksi siirryn compact-kaudesta 53/39-aikaan. Tämä ajatus on muhinut mielessäni jo jonkin aikaa, joten... paskaakos sitä.

Sitten seuraavaksi hajoaakin varmaan polvet...

kervelo
22.07.2011, 11.29
Campan UT-laakereita saa helposti useammastakin nettikaupasta, mm.PBK:sta. Ilmainen nopea(hko) toimitus.
http://www.probikekit.com/eu/components/bicycle-bottom-brackets-cups-sprockets/campagnolo-ultra-torque-bearing-kit.html

VesaP
22.07.2011, 11.33
Ei auttanut liikkeenkään vaihtaminen - keskiölaakerit ovat lopussa tältä niemeltä, ml. maahantuoja.

Ceramicspeed (http://www.ceramicspeed.com)

Heitä tuolta kunnon leekerit tilaukseen jos joudut ne anyway jostain tilaamaan. Muuten en olisi mainostanut mutta jos kerta joudut jostain ne siis anyway tilamaan jos LBS ei voinut auttaa.

OMT
22.07.2011, 12.31
Cervelo naksuu keskiön seudulta. Parisen viikkoa sitten kasattu pyörä. Toivottavasti ei ole runko tällä kertaa...

dirtyrider
22.07.2011, 14.42
Vajaa 2kk vanhan Caad X:n BB30 keskiö napsuu, alkuun oli vain vasemmalla jalalla runtatessa, nyt napsuu molemmin puolin. Taaksepäin pyörittäessä äänetön. Eikä tosiaan yhtä paha kuin Avokidillä samassa mallissa.

Pitäisiköhän kokeilla varovasti irrottaa laakerit ja pistää Loctitella takaisin paikoilleen, vaikka asennusohjeissa sanotaan, ettei samaa laakeria saisi enää laittaa uudelleen. Pitäisi vain saada irti enempiä murjomatta.

Janu
22.07.2011, 14.59

Campagnolo on makaroonialainen merkki joten yhteismarkkina-alueella mitään "maahantuojaa" sille ei ole olemassakaan.

Kuten muutkin, suosittelen tilaamaan muualta EU:sta. Hinta on yleensä halvempi ja toimitus nopeampi sekä saatavuus parempi.

J_K
22.07.2011, 22.04
Cervelo naksuu keskiön seudulta. Parisen viikkoa sitten kasattu pyörä. Toivottavasti ei ole runko tällä kertaa...

Olikos sulla nyt 2011 mallin R3? Omassa ilmeni naksuntaa 700km jälkeen, tästä tuli pelko perseeseen, että nyt meni keskiö :eek:. Onneksi vika löytyi muualta, eli polkimien kierteistä, meni vaan jonkun verran aikaa paikallistaa vika rasvan häviämiseen kierteistä.
Cervelon foorumilta lisää aiheesta (http://forums.cervelo.com/forums/t/6907.aspx)

fsol77m
22.07.2011, 23.28
helpointahan tietysti olisi heittää ne kervelot yms halparomut rosikseen ja ostaa sellainen keskiö joka olisi ulkokuppilaakerein. silloin laakereita löytyy mistä vain (ei koskaan voi loppua kesken) ja silloin myös itse laakeri olisi kestävämpi sekä huollettavampi myös.

OMT
23.07.2011, 11.08
Olikos sulla nyt 2011 mallin R3? Omassa ilmeni naksuntaa 700km jälkeen, tästä tuli pelko perseeseen, että nyt meni keskiö :eek:. Onneksi vika löytyi muualta, eli polkimien kierteistä, meni vaan jonkun verran aikaa paikallistaa vika rasvan häviämiseen kierteistä.
Cervelon foorumilta lisää aiheesta (http://forums.cervelo.com/forums/t/6907.aspx)

Polkimet onkin vaihdettu pariin otteeseen johtuen erään foorumilla kulttimainetta nauttivan kaupan parisen kuukautta jatkuneista takuusekoiluista (jatkuu yhä!). Täytyypä rasvailla tänään. Keskiön rikkoutumisen vielä kestän, mutta jos runko menee toisen kerran tänä kesänä, niin sitten vaihtuu pyörä...

Tabula
26.07.2011, 22.51
Vajaa 2kk vanhan Caad X:n BB30 keskiö napsuu, alkuun oli vain vasemmalla jalalla runtatessa, nyt napsuu molemmin puolin. Taaksepäin pyörittäessä äänetön. Eikä tosiaan yhtä paha kuin Avokidillä samassa mallissa.

Pitäisiköhän kokeilla varovasti irrottaa laakerit ja pistää Loctitella takaisin paikoilleen, vaikka asennusohjeissa sanotaan, ettei samaa laakeria saisi enää laittaa uudelleen. Pitäisi vain saada irti enempiä murjomatta.

Mitäs teit? Oma caadx ei vielä naksu, tosin olin kuulevinani ujoa naksuntaa yhdellä lenkillä.. tai sitten kuvittelin. :) Noin viikon vanhasta vehkeestä on kysymys. Mitään teorioita miten ongelmaa voisi ehkäistä?

juseli
27.07.2011, 10.54
Mitäs teit? Oma caadx ei vielä naksu, tosin olin kuulevinani ujoa naksuntaa yhdellä lenkillä.. tai sitten kuvittelin. :) Noin viikon vanhasta vehkeestä on kysymys. Mitään teorioita miten ongelmaa voisi ehkäistä?

Täällä Cännärin SuperSix:n bb30 alkoi naksua muutaman tonnin jälkeen erityisesti vasemmala puolen runtatessa. Purin keskiön (paitsi laakereita, jotka tarkistin, etteivät ole "löyhässä"->ei siis saanut irti paljain käsin, koska tällaistakin ongelmaa on osassa bb30 runko--laakeri liitoksessa kuulemma tavattu, jolloin hätäapuna toiminut Loctite-liima) Huolellinen puhdistus ja uudet rasvat jokapaikkaan mihin mahdollista, paketti kasaan ja kovaa ajoa ilman naksuntaa! Jos naksunnan lähde on keskiö niin monasti bb30 laakereiden "kuppi" rungossa mihin ne painetaan siihen tarkoituetulla erikoistyökalulla, on hiukan väljä. Tällöin "vika" on rungossa, joskin kuten edellä jo mainittu, vika on mahdollisesti korjattavissa Loctite:lla..?? :eek:
Vastaavanlainen naksunta ilmeni myös omassa Trek 8500 XT:n keskiössä, ja kyseisen naksumisen sain eliminoitua myös keskiön purkaamisella (mukaanlukien laakerit), putsaamisella sekä huolellisella rasvaamisella.

Itelläkin tuli kyllä ensin katsottua kiekkojen navat ja polkimien kierteet, ennen kun purin keskiön. Itse keskiön purkaminen on helppoa, varsinkin jos ei tarvitse ottaa laakereita irti, ja nekin yksin kertainen homma oikeilla työkaluilla ja ohjeilla. Hyvät ohjeet löytyy parktoolin kotisivuilta! :)

dirtyrider
27.07.2011, 19.10

En oo tehnyt vielä mitään, mutta tuntuu pahenevan. Tuota Loctite korjausta on kokeiltava, en usko, että pelkkä kampien irroitus auttaa. Taitaa vain olla kiven alla tuo oikea Loctite versio, kun mikään marketista saatava ruuvilukitehan tuohon ei taida käydä, jos oikein tarkkaan luetaan eri Loctiten ominaisuuksia.

Vecculiko
30.07.2011, 22.24
Otin vara Bianchin käyttöön ja ihmettelin, että miten sekin oli alkanut narisemaan "keskiön" seudulta. Tänään sitten huomasin, että alumiininen pystyputki on etuvaihtajan pannan alta lähes kokonaan poikki. Onneksi kesti vielä eilisen hepon lenkin ja onneksi on vielä yksi ehjä Bianchi, jolla voi ajaa kunnes saa tuohon ykköseen uuden satulaputken. Pitäisiköhän keventää ylämäissä :) tai vaihtaa kestävämpään merkkiin.

Satulaputki tuli tuohon ykköspyörään, mutta narina jatkui :(. Aloin jo tutkimaan uusia runkoja verkkokaupoista kun en enää keksinyt mitään muutakaan syytä narinaan. Viimeisenä epätoivoisena yrityksenä kävin hakemassa rautakaupasta euron maksavan rullan jengateippiä ja kiersin sitä kierroksen keskiön kierteisiin. Koeajolle ja narina jatkui, mutta jotenkin lievempänä. Otin vielä kerran laakerin auki ja laitoin 3 kierrosta jengateippiä kierteisiin. Tänään koeajolle ja ihana hiljaisuus :). Koko sadan kilometrin testilenkillä ei sitten minkäänlaista narinaa pyörästä, ainoastaan tuulen suhina. Kuukauden päivät tuon kanssa sai taistella ennenkuin tuli kuntoon. Halpa lääke narinaan, kunpa vain olisi heti keksinyt kokeilla. Toisaalta tulipahan tuo katkeamassa oleva satulaputkikin uusittua.

N-K
30.07.2011, 23.30
Aivan pakko kertoa omat kokemukset keskiön naksunnasta.

15V vanhan työmatkamaasturin (ilmeisesti) keskiö naksui aina tietyssä kohtaa poljettaessa. Ihan tällainen tyypillinen ongelma. Kiristin keskiön, kammet, polkimet ja takapakan niin tiukalle ettei varmaan enää koskaan auki saa. Ongelma katosi.

Toinen, huomattavasti ärsyttävämpi, ongelma olikin uudemman maastopyörän kanssa. Keskiö narisi ja naksui poljettaessa. Pienikin polkaisu aiheutti tuota ääntä. Olin jo monta kertaa ottanut keskiön auki, pistänyt rasvaa joka läpeen ja kiristänyt kaikki niin tiukalle kun vain sai. Runkokin vaihtui välissä ilman vaikutusta ääneen. Mikään ei tuntunut auttavan. Äsken tein saman vielä kerran eikä auttanut. Sitten kokeilin kiristää eturattaiden pultit.

Ääni hävisi.

Voi per****. Olisi tuonkin tajunnut aiemmin niin olisi monelta murheelta välttynyt. Nähtävästi nämä ongelmat eivät läheskään aina liity keskiöön.

JuissiS
04.08.2011, 21.09
Oma sairaskertomus jatkeeksi...

Potilas on Focus Mares AX2, takana tuhatkunta ongelmallista kilometriä.
- heti alussa voimalla polkiessa tuntui (ei kuulunut) pientä narinaa. 100 km paikkeilla alkoi napsumaan -> aikaistettu ensihuolto, vasen kampi oli irtoamassa.
- parisataa kilometriä ja narinan/napsunnan takia huoltoon, jälleen kiristettiin vasenta kampea + keskiön laakeria, sekä eturattaiden ruuveja.
- pari sataa lisää, napsunta palasi äänekkäämpänä -> huoltoon. Keskiön tarkastus, jossa huomattiin että rungossa keskiön kierteet pilalla (varmaan jo tehtaalta lähtien) -> runkoon uudet kierteet ja Shimanon SM-BB 5700 keskiö tilalle (kuulemma selvästi laadukkaampi kuin alkuperäinen FSA gossamer megaexo?).
- satanen kevyitä lenkkejä suht ongelmattomasti, jonka jälkeen laakerin kireyden tarkastus ohjeiden mukaan.
- muutama satanen lisää -> loppuvaiheessa alkaa narista ja napsua kuuluvasti.
- huoltoon -> vasen kampi löysällä, eturattaiden ruuvien kiristelyä, äänet poistuvat
- kotimatkalla 10 km jälkeen narina palasi, kampi löysällä. Tänään aamulla kampea kiristäessä vilkaisin myös eturattaiden ruuveja, yksi ruuvi pyörii siihen malliin että kierteet taitavat olla entisiä.

En tiiä onko tuo nyt joku maanantaikappale. Itseäni en kyllä syytä, koska olen polkaissut myyjäliikkeeseen aina mahdollisimman pian kun vaivat ovat ilmenneet. Keskiölaakerin kiristin kerran ohjeiden perusteella kesken lomareissun ja nyt noita rattaiden ruuveja ja kampea. Puhelimessa tarjottiin ruuvilukitetta kampeen, mutta auttaakohan sekään vai pitääkö vaatia uutta osaa… ?

Kaupassa pyörä on kyllä aina otettu nopeasti tarkastettavaksi, tosin narinan syyksi tarjottiin parillakin käynnillä ensin lämpimiä kelejä. Toivoisin kyllä, että kun asiakas tulee viidettä kertaa saman vaivan vuoksi, niin kaupassakin suhtauduttaisiin ongelmaan tosissaan ja oma-aloitteisesti tarjouduttaisiin ottamaan pyörä perusteelliseen tarkastukseen. Ei se asiakas sinne huvikseen tule, itse ainakin olisin paljon mieluummin tien päällä kuin huollossa valittamassa. Nyt pari kuukautta hankinnan jälkeen kesän parhaat pyöräilykelitkin ovat menneet ongelman kanssa tuskaillessa :(

tirsintarsi
04.08.2011, 21.28
Kuulostaa tutulta tarinalta...
Omasta pyörästäni (Ei Focus) on hajonnut joka ikinen keskiö tyypistä riippumatta parinsadan kilometrin matkan jälkeen... Keskiökin on rotsattu (Ja se olikin kuulema aikaslailla kiero) mutta ei auttanut. Ja mikä parasta, kaikki maahantuojaa myöten nostelevat käsiään.
No ensi kesäksi pyörä lähtee vaihtoon ja toivon pääseväni ongelmasta eroon.

janneko
04.08.2011, 21.51
Oma sairaskertomus jatkeeksi...

Potilas on Focus Mares AX2, takana tuhatkunta ongelmallista kilometriä.
- heti alussa voimalla polkiessa tuntui (ei kuulunut) pientä narinaa. 100 km paikkeilla alkoi napsumaan -> aikaistettu ensihuolto, vasen kampi oli irtoamassa.
- parisataa kilometriä ja narinan/napsunnan takia huoltoon, jälleen kiristettiin vasenta kampea + keskiön laakeria, sekä eturattaiden ruuveja.
- pari sataa lisää, napsunta palasi äänekkäämpänä -> huoltoon. Keskiön tarkastus, jossa huomattiin että rungossa keskiön kierteet pilalla (varmaan jo tehtaalta lähtien) -> runkoon uudet kierteet ja Shimanon SM-BB 5700 keskiö tilalle (kuulemma selvästi laadukkaampi kuin alkuperäinen FSA gossamer megaexo?).
- satanen kevyitä lenkkejä suht ongelmattomasti, jonka jälkeen laakerin kireyden tarkastus ohjeiden mukaan.
- muutama satanen lisää -> loppuvaiheessa alkaa narista ja napsua kuuluvasti.
- huoltoon -> vasen kampi löysällä, eturattaiden ruuvien kiristelyä, äänet poistuvat
- kotimatkalla 10 km jälkeen narina palasi, kampi löysällä. Tänään aamulla kampea kiristäessä vilkaisin myös eturattaiden ruuveja, yksi ruuvi pyörii siihen malliin että kierteet taitavat olla entisiä.

En tiiä onko tuo nyt joku maanantaikappale. Itseäni en kyllä syytä, koska olen polkaissut myyjäliikkeeseen aina mahdollisimman pian kun vaivat ovat ilmenneet. Keskiölaakerin kiristin kerran ohjeiden perusteella kesken lomareissun ja nyt noita rattaiden ruuveja ja kampea. Puhelimessa tarjottiin ruuvilukitetta kampeen, mutta auttaakohan sekään vai pitääkö vaatia uutta osaa… ?

Kaupassa pyörä on kyllä aina otettu nopeasti tarkastettavaksi, tosin narinan syyksi tarjottiin parillakin käynnillä ensin lämpimiä kelejä. Toivoisin kyllä, että kun asiakas tulee viidettä kertaa saman vaivan vuoksi, niin kaupassakin suhtauduttaisiin ongelmaan tosissaan ja oma-aloitteisesti tarjouduttaisiin ottamaan pyörä perusteelliseen tarkastukseen. Ei se asiakas sinne huvikseen tule, itse ainakin olisin paljon mieluummin tien päällä kuin huollossa valittamassa. Nyt pari kuukautta hankinnan jälkeen kesän parhaat pyöräilykelitkin ovat menneet ongelman kanssa tuskaillessa :(

Oiskohan väärin kasattu liikkeessä? Itsellä ei ole kovin hyviä kokemuksia Focus kauppiaan huollosta. Vein sinne etuvanteen tsekattavaksi kun siinä oli mielestäni laakeri rikki. Piti ääntä ja näytti että on pystyheittoa kun pyöritteli (tätä ennen toisessa huollossa tarkistettu että vanne suora). Hain vanteen takaisin ja kuulemma siinä ei ole mitään vikaa. Pisti hieman epäilyttämään että eivät jaksaneet avata napaa. Noh eipä ne siitä "huollosta" mitään veloittaneetkaan...

Raijkaard
05.08.2011, 14.25
takapikalinkku niin kireelle kun ilkee laittaa. Yhen pyörän naksunnat loppu siihen.

+1

mantis
05.08.2011, 14.55

Taisi lopulta selvitä tuo oma narina. Eli koko story on seuraava: siirsin vanhat kammet ja keskiön vanhasta rungosta uuteen hiilarirunkoon. Kävin pyörähuolto.comissa laitattamassa keskiön kierteet ja pinnat kuntoon varmuuden vuoksi. Laitoin kammet kiinni ruuvilukitteen kera ja toimivat ihan ok tähän asti. Nyt kun ongelmia tuli niin lopulta huomasin että se mun työstetty keskiö on 67mm leveä siinä missä FSAn speksi sanoo 67.5-68.5mm eli liian kapea. Kyllähän se sitten kun oikein taskulampulla alko kattoo niin myös näkyy pieni rako. Ratkaisu oli siis 1mm prikka kupin ja rungon väliin. Ainakin 80km testilenkillä oli narinat poissa.

Eli tarkistakaa keskiön leveys myös.

timpe
05.08.2011, 16.00

Sama täällä, pyörä kävi kaksi kertaa huollossakin naksunan ja kitinän takia. Hermot meinas todellakin mennä. Syynä oli sitten takalinkku, olin ihan varma, että naksuna tulee keskiöstä tai satulaputkesta.

syklopaatti
05.08.2011, 16.07
Sama täällä, pyörä kävi kaksi kertaa huollossakin naksunan ja kitinän takia. Hermot meinas todellakin mennä. Syynä oli sitten takalinkku, olin ihan varma, että naksuna tulee keskiöstä tai satulaputkesta.
Niinhän se on ,että joskus vika on niin yksinkertainen ,ettei sitä tule edes harkinneeksi. Varsinkin kuiturungoissa saa tuo linkun kireys olla aika kova tai ne rupee naksumaan.

Raijkaard
05.08.2011, 16.35
Toi pikalinkkurutina kuului ainakin itellä kovempana satulasta, keskiölaakerin hyytyminen taasen äänekkäämpänä putkelta ajaessa.

JuissiS
09.08.2011, 09.14
Lauantaina sitten vaihdettiin Focukseen vasen kampi ja kiristettiin kaikki paikat. Vasemman puolen napsunat ovat toistaiseksi pysyneet poissa. Oikealla puolella napsahtaa voimalla polkiessa edelleen joka kierroksella, hieman ennen kuin kampi on ala-asennossa. Jos polkemisen sijasta pyörittää voimalla, ei napsuntaa kuulu, eli äänellä lienee jotain tekemistä polkaisun loppupuolella tulevan momentin muutoksen kanssa.

8 korjaamokäyntiä kahdessa kuukaudessa harmittaa rauhallisempaakin kaveria. Jos napsahtelu tulisi sieltä eturattaiden pulteista, niin mitä hiljennysainetta sinne väliin pitäisi laittaa? Toisaalta pitäisi varmaan käydä näyttämässä pyörää jossain muualla kuin myyjällä, jonka ainoa intressi on vaan selvitä hommasta halvalla. Sitten se tietysti vetoaa takuun raukeamiseen kun on muualla tehty vääriä korjaustoimenpiteitä...

fsol77m
09.08.2011, 13.39
, niin mitä hiljennysainetta sinne väliin pitäisi laittaa?
sininen loctite esim loctite 243

Avokid
16.08.2011, 00.31
R-techille pisteet Cannondalen hoidosta. Hoitivat pyörän kuntoon vaikka ei ollut edes ostettu sieltä. En tiedä miten sopivat Pyörä-Suvalan kanssa, mutta joka tapauksessa jos vain mahdollista, niin ostan sieltä kyllä seuraavan pyöräni. Specialisedin satula jäi samalla matkaan. Illalla kokeilemaan kun ilma vähän viilenisi.
Pari viikkoa meni lomaillessa muilla mailla, mutta nyt olen reilun viikon aikana rullannut pyörällä melkein 300km ilman ongelmia.

jcool
12.04.2014, 14.03
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti dirtyrider http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1662310#post1662310)

....

Jep, just vein oman CAADX huoltoon napsumisen takia. Taaksepäin kammesta kääntäessä myös napsui (pyörä parkissa). Polkimet ym. on tarkistettu. Olen ajanut jotain 800 km, tuomiota odotellessa...

SSGT-92
12.04.2014, 14.57
Ettei olis etuvaihteensiirtäjän vaijerinpää kääntyny siten,et ottaa poljinkampeen kiinni.Siis jos napsuu vaan ei narise...

aaltju
17.04.2014, 14.45
Jatkan tähän ketjuun kun kyse kuitenkin pohjimmiltaan on naksuvasta keskiölaakerista, joka aiheuttaa keskivaikeita henkisiä hiertymiä.

Taas meni Megaexosta laakeri... mitäs pistetään Megaexon tilalle kun hermo menee lopullisesti? 50 km maanantain kurapaskamyrskyssä taittoi kamelin selän. Hintaan nähden nämä ovat aivan täysin kelvottomia... Bilteman nelikanttikeskiöllä saavuttaa meikäläisen ajoissa kolminkertaiset kilometrit. Ja vika ei ole asennuksessa tai siinä että jostain puuttuisi tiiviste tms vaan siinä että osa on sysipaska jokapäiväiseen käyttöön kelissä kuin kelissä.

Pyörässä on FSA:n Omega kammet, joten ilmeisesti mitään suoraan korvaavaa ei ole tarjolla vaan kaikki vaihtoehdot johtavat sekä keskiölaakerin että kampisetin uusimiseen. Mitä kannattaisi alkaa suunnittelemaan kun reunaehdot ovat että tarvis on ennemmin kestävyydelle kuin keveydelle ja rahaa ei ole niin että vaikka hevosille syöttäisi.

JiiPee
17.04.2014, 15.36
Jatkan tähän ketjuun kun kyse kuitenkin pohjimmiltaan on naksuvasta keskiölaakerista, joka aiheuttaa keskivaikeita henkisiä hiertymiä.

Taas meni Megaexosta laakeri... mitäs pistetään Megaexon tilalle kun hermo menee lopullisesti? 50 km maanantain kurapaskamyrskyssä taittoi kamelin selän. Hintaan nähden nämä ovat aivan täysin kelvottomia... Bilteman nelikanttikeskiöllä saavuttaa meikäläisen ajoissa kolminkertaiset kilometrit. Ja vika ei ole asennuksessa tai siinä että jostain puuttuisi tiiviste tms vaan siinä että osa on sysipaska jokapäiväiseen käyttöön kelissä kuin kelissä.

Pyörässä on FSA:n Omega kammet, joten ilmeisesti mitään suoraan korvaavaa ei ole tarjolla vaan kaikki vaihtoehdot johtavat sekä keskiölaakerin että kampisetin uusimiseen. Mitä kannattaisi alkaa suunnittelemaan kun reunaehdot ovat että tarvis on ennemmin kestävyydelle kuin keveydelle ja rahaa ei ole niin että vaikka hevosille syöttäisi.

Kärsiskö ehottaa shitmanoa ---> 105 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-5750-compact-10sp-chainset/rp-prod50444)
En epäile masennusta, mutta itse tungen uusiin keskiölaakereihin lisää vaseliinia niin paljon ku ikinä mahtuu ja vähän päälle. Toistan operaation pari kertaa vuodessa, hullu kun olen:o.

Amfinaut
17.04.2014, 16.03

Jep, oot jumissa Omegan 19 millisen akselin kanssa. Suosittelen myös etsimään korvaavaa kampisettiä Shimanon tarjonnasta. 105:aa halvempaakin löytyy, esim. Tiagraa ja CX50:ä (jos 36T/46T rattaat passaa) taitaa liikkua nettikaupoissa ~75 euron hintaan.

arctic biker
17.04.2014, 18.21
Ainakin mun ajossa GXP-laakerit eli Megaexoa vastaavat kestävät +10tuhatta. Kuin myös Shimanon vastaavat. Ennakoiva huolto on avainsana, riittävän usein laakerit auki ja paskat pois ynnä puhdasta rasvaa tilalle. Itte vannon Hanselinen kugellagerfettin nimeen.Heh.

Toistan operaation pari kertaa vuodessa, hullu kun olen©JiiPee
Jos Lennard Zinniin vertaa niin ennen pallolaajennustaan cyclocrossarissa teki saman operaation kerta kuukauteen. Luulis hällä olevan varaa ostaa uusia GXP-laakereitakin. Minusta imho, ei Jiipee ole ollenkaan hullu vaan viimesen päälle järkevä.

Tuo ulkoisten keskiölaakereitten putsaus/rasvaus-operaatio ei vie kovasti paljon aikaa ja tarvittavan vaseliinin kilohintakaan ei oo paha. Jos sitten käyttää vaikka Valvolinen Brakecleaneria niin 5 ekun hintaisella pänikällä aika monta laakeria puhdistaa.

aaltju
18.04.2014, 12.29
En epäile masennusta, mutta itse tungen uusiin keskiölaakereihin lisää vaseliinia niin paljon ku ikinä mahtuu ja vähän päälle. Toistan operaation pari kertaa vuodessa, hullu kun olen:o.

Eipä taida olla ollenkaan hullua... rasvan puutteeseen ja likaanhan nuo kuolevat, eivät aikaan tai kilometreihin. Rasvailin aikani kuluksi rikkinäisen keskiölaakerini... jos kärsisi ajella pääsiäisen lenkit ja ensi viikon työmatkat. Vasen laakeri oli rutikuiva ja täynnä hiekkaa. Käyttöpuolen laakeri taas oli kuin pakasta vedetty, ilmeisesti rattaat tarjoavat suojaa sen verran. Tarjosin vasemmalle laakerille liuotinta ja paineilmaa ja sen jälkeen tymäkän puoleista vedenkestävää (vene)vaseliinia injektioruiskulla... pahin ääni katosi, mutta katsotaan kestääkö hetken matkaa.

Ehdin jo ennen vuodatustani tilaamaan uuden keskiölaakerin ja parit irtolaakerit, joten Megaexolla mennään ainakin tämä kausi, mutta taidan alkaa vakavissani katselemaan Shimano 105 kampia ja keskiölaakeria, jos vaikka ensi talven synkkinä tunteina askartelisi pyörään sellaiset. Muutoksen tekee kolmen Megaexon hinnalla, joten en tiedä maksaako koskaan itseään takaisin, mutta olisipa sitten koko voimalinja samaa settiä jos ei muuta iloa.

JiiPee
18.04.2014, 19.45
Eipä taida olla ollenkaan hullua... rasvan puutteeseen ja likaanhan nuo kuolevat, eivät aikaan tai kilometreihin. Rasvailin aikani kuluksi rikkinäisen keskiölaakerini... jos kärsisi ajella pääsiäisen lenkit ja ensi viikon työmatkat. Vasen laakeri oli rutikuiva ja täynnä hiekkaa. Käyttöpuolen laakeri taas oli kuin pakasta vedetty, ilmeisesti rattaat tarjoavat suojaa sen verran. Tarjosin vasemmalle laakerille liuotinta ja paineilmaa ja sen jälkeen tymäkän puoleista vedenkestävää (vene)vaseliinia injektioruiskulla... pahin ääni katosi, mutta katsotaan kestääkö hetken matkaa.

Ehdin jo ennen vuodatustani tilaamaan uuden keskiölaakerin ja parit irtolaakerit, joten Megaexolla mennään ainakin tämä kausi, mutta taidan alkaa vakavissani katselemaan Shimano 105 kampia ja keskiölaakeria, jos vaikka ensi talven synkkinä tunteina askartelisi pyörään sellaiset. Muutoksen tekee kolmen Megaexon hinnalla, joten en tiedä maksaako koskaan itseään takaisin, mutta olisipa sitten koko voimalinja samaa settiä jos ei muuta iloa.

Mjoo, aina sinne jostain sitä vettä ja likaa pääsee. Saman hommelin tein sitten itsekin kun kerta tuli höpötettyä. Muistelin että joku puhui noista shimanon keskiölaakereista että paremman pään lakruissa olis semmoinen tiiviste vettä ja likaa vastaan. Samaa tukee nettispeksit, ultegrassa jo olis, 105:ssä taasen ei. Ultegran bb kustantaa 18e eli ei paha.
Nimim. Saintin laakeri hyllyssä mutta deorella hinkataan.....nuuka kun olen:D

http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/MTB-kuvia/Bike+gears/20140418-WP_20140418_002.JPG/_smaller.jpg

arctic biker
19.04.2014, 07.33
Noin, ei ole JiiPeen laakeri aivan tehtaalta lähteneen näköinen. Sillai vielä hyvässä formussa että ruosteenpunainen väri uupuu! Kauankos on edellisestä huollosta? Mullon crossarissa FSA Vero-kammet ihan nelikanttikeskiöllä, olivat melkein ajamattomat kammet rattaineen jemmassa. Pienessä pitkäaikaistavoitteessa on ollut päivittää hienompiin mutta toisaalta nelikanttikeskiöllä on hyvät puolensa.

arctic biker
19.04.2014, 07.35
sen jälkeen tymäkän puoleista vedenkestävää (vene)vaseliinia injektioruiskulla...
Varmasti kesäkeleissä parasta mahdollista mutta saattaa olla pakkasella aika kankea laakeri.

JiiPee
19.04.2014, 09.57
Arctic@ on siitä Se puoli vuotta varmasti. Mulla meni aikoinaan kolme gxp keskiötä melko lyhyessä ajassa mäsäksi, sitten rotsautin muhvin niin alkoi kestää. Varmasti nuo vinot muhvin päädyt osasyyllisenä tuhoihin. Siitäkö lie jäänyt alitajuntaan tuo laakerin vahtiminen :) ?

aaltju
19.04.2014, 10.33
Varmasti kesäkeleissä parasta mahdollista mutta saattaa olla pakkasella aika kankea laakeri.

on se kankea nytkin, mutta tarkoitus on tosiaan selvitä 3-400km ilman totaalista kaputtia ja saada sitten uusi laakeri kehiin.

Oon ennenkin käyttänyt tuota venevaseliinia purkkapatenttina loppuunajetuille laakereille joilla on pakko pärjätä vielä hetki... tymäkkyys ja vedenkestävyys takaavat sen että kuluminen hidastuu ainakin jonkin verran.

arctic biker
19.04.2014, 10.38
Siperia opettaa! Onhan se niin että varsinkin syntyjään nelikanttisiin runkoihin ulkoisia asennettaessa kannattaa ainakin siinä vaiheessa rotsaustarvetta epäillä kun kammen akseli ekasta laakerista menee sujuvasti läpi mutta toisessa alkaa takustaa.

Rospuuttto sai aikoinaan HII:et niin huomasin, onneksi isolla lattaviilalla maalit muhvin päistä poistamalla tilanne avittui. En suosittele...
Edit, minusta kylläkin muhvin päitten oikominen on feisausta ja BSA-keskiön kierteiden hoiva rotsausta.

JiiPee
19.04.2014, 10.58
Siperia opettaa!
Edit, minusta kylläkin muhvin päitten oikominen on feisausta ja BSA-keskiön kierteiden hoiva rotsausta.

Rotsaus on sitä, kun venäläinen miliisi nahkatakissa pysäyttää suomalaista turistia Sortavalan liepeillä.

Feissaus taas uusi muotikuvaustyylilaji, jota Facebookissa selfieksi kutsutaan ;)

arctic biker
19.04.2014, 12.04
Jahas, tämä selvä:)

JiiPee
19.04.2014, 12.34
Leikkiä laskin, totta puhut. Hiukan huonoa huumoria näin pääsiäisen ratoksi ;)

jcool
04.05.2014, 11.42
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti dirtyrider http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1662310#post1662310)

....

Jep, just vein oman CAADX huoltoon napsumisen takia. Taaksepäin kammesta kääntäessä myös napsui (pyörä parkissa). Polkimet ym. on tarkistettu. Olen ajanut jotain 800 km, tuomiota odotellessa...

Suvalalla takuusen purkivat ja rasvasivat, ei napsu enään. Kilsoja keskiössä noin 800km...

tomi1200
05.05.2014, 22.39
Hei. Osaako joku sanoa näillä tiedoilla keskiön laakerin tyypin.
Fsa megaexo 24mm BC 1,37 x 24t Polkimen kammessa lukee fsa moto..
ja mitä öljyä uskaltaa laittaa shimanon hydr. Levyjarru säiliöön?

KJP
07.05.2014, 23.15
Olisiko keskiö tällainen (http://www.fullspeedahead.com/products/791/MTB-MEGAEXO-BOTTOM-BRACKET-Ø24-BB-9050) , siis kampien akselin halkaisija 24mm ja kierre englantilainen halkaisija 1,37 tuumaa ja 24 kierrettä tuumalla. Shimanoissa (ainakin meillä olleissa) on mineraaliöljyä. Tarkista kuitenkin täältä (http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp)

Kivelae
21.05.2014, 20.47
Jonkun aikaa tässä ollut sellaista järjen vievää naksumisongelmaa ja vaihdoin sit koko keskiönkin, kuitenkin tuloksetta. Naksunta loppui rasvaamalla satulatolppa. Which is nice.

zander
22.05.2014, 18.12
Alkopahan omakin pyörä napsumaan. Cannondale CX9 (CAAD9 runko). Ei ole hirvittävästi kilsoja tuolla ajettu. Varmuudella tulee ääni keskiöstä. Kun puristin vasenta kampea kohti runkoa, kuului samanlainen ääni kuin ajaessa. Aamuisin ei ole kuulunut mitään, tai en ole ainakaan huomannut. Mutta kun pyörä on päivän auringonpaisteessa ja iltapäivällä ajelee kotiin, niin nyt on parina päivänä natinaa/naksuntaa kuulunut. Onkohan alumiinin lämpeämisellä jotain tekemistä asian kans. Uskaltaakohan tuolla ajella ennenkuin asialle saa jotain tehtyä?

Melkoista kohinaa/rohinaa pitää keskiö. Napsuntaa ei nyt taas saa kuulumaan.
http://youtu.be/vNNE2X9u6Ng

Ski
23.05.2014, 07.21
Onko siinä BB30?

TERU
23.05.2014, 07.35
Ei mitään kantaa ihan kyseiseen tapaukseen, mutta naksuvia keskiöitä tulee riittämään.
Kierteettömät muhvit yleistyvät käyttöpyörissä ja ratkaisuja on liian monenlaisia. Eivät ole vielä kypsiä, kierteellinen muhvi on vielä varmempi valinta. Se antaa mahdollisuuden varmoihin ja ongelmattomiin ratkaisuihin.

Kivelae
23.05.2014, 11.08
Aamuisin ei ole kuulunut mitään, tai en ole ainakaan huomannut. Mutta kun pyörä on päivän auringonpaisteessa ja iltapäivällä ajelee kotiin, niin nyt on parina päivänä natinaa/naksuntaa kuulunut.

Mulla alkoi nakseet ilmenemään just samalla tavalla, lopulta naksui kokoajan. Syyllinen oli satulatolppa.

zander
23.05.2014, 12.38
Onko siinä BB30?
Jos minun pyörää tarkoitat, niin kyllä on.

Ski
23.05.2014, 12.50
Jep joten kampien kiristys, tai kammet pois ja akselin rasvaus, tai sitten jos ei auta, niin laakerien vaihto.

suujanen
25.05.2014, 18.50
Mahtaisiko tämä kampisarja http://www.bike-discount.de/en/buy/deore-crankset-fc-m590-44-32-22-175mm-black-32345/wg_id-8794 sopia pyörääni http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/corratec-c-29er-cross-base-gent-2012/rp-prod75557?

Amfinaut
25.05.2014, 19.28
Mahtaisiko tämä kampisarja http://www.bike-discount.de/en/buy/deore-crankset-fc-m590-44-32-22-175mm-black-32345/wg_id-8794 sopia pyörääni http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/corratec-c-29er-cross-base-gent-2012/rp-prod75557?

Väärä ketju. Sopii, keskiömuhvin päätyjen feissaus voi olla hyvä idea.

zigmain
26.05.2014, 12.31
Itsellä kaksi viikkoa vanha C supersix evo ja 300km, alkoi keskiö napsua pikkuhiljaa niin paljon, että hävetti uudella pyörällä polkea. Vein suvalalle takuu huoltoon, oli laakeri mennyt. Keskiö BB30. Toivottavasti vika korjaantui, oli hetkellistä napsetta n. 50km huollon jälkeen mutta nyt toistaiseksi hiljaisempaa. Olisikohan tuosta locktitesta hyötyä laakerin kasauksessa, itse ei kehtaa tehdä mitään takuu pyörälle. Toivottavasti rungossa ei ole vikaa keskiön paikkeilla.

arctic biker
26.05.2014, 14.13
Ei mitään kantaa ihan kyseiseen tapaukseen, mutta naksuvia keskiöitä tulee riittämään.
Kierteettömät muhvit yleistyvät käyttöpyörissä ja ratkaisuja on liian monenlaisia. Eivät ole vielä kypsiä, kierteellinen muhvi on vielä varmempi valinta. Se antaa mahdollisuuden varmoihin ja ongelmattomiin ratkaisuihin.

Hassua sinänsä mutta ohjainlaakereissa sama toteutus pelaa erinomaisesti. Toisaalta ei niin ihme. Kovimmat voimat pyörässä kohdistuu juuri keskiön alueelle. Nimimerkillä oma kalusto vielä tuttua ja turvallista BSA-aikakautta. Pari vuotta sitten oli lähellä etten sortunut...

Edit kattokaapa huviksenne upouuden Colnago C60 mallin keskiöratkaisu, minusta aika järkevä.

arctic biker
26.05.2014, 14.19
Onkohan alumiinin lämpeämisellä jotain tekemistä asian kans. Uskaltaakohan tuolla ajella ennenkuin asialle saa jotain tehtyä?Zander
Loogisesti aatellen voi ollakin, alumiinin lämpölaajenemiskerroin on isompi kuin teräksisten laakerikehien. Tai ainakin muistelen! Kysymyksen toinen osa onkin hankalampi. Nythän siellä teräs rungon pehmeempää alumiinia vasten ääntelee.
Itse en ainakaan hirveesti ajaisi.
Ulkomaitten foorumeilla on tietysti monenlaista ratkaisua ongelmaan kehitetty.

toripolliisi
26.05.2014, 14.29
Kaverilla uuden karhessa Spessussa naksui vasenta kampea painaessa joka kierroksella kellotaulua hyväksikäyttäen 8:sta 6:een painaessa, ääni kuului siis 6:ssa, mut vaati noin 8:sta alkaneen liikkeen. Kiristelin, rasvailin ja ihmettelin. Vika olikin niin yksikertaisessa asiassa kuin kampia kiinnipitävässä pultissa, oikeammin pultin juuressa olevassa prikassa. Se kenotti kierteitä vasten pikkuisen, mut vaati pihdeillä napakan vääntämisen, jotta irtosi takas paikallensa. Sit kun kiristi niin ääni poissa ja kaikilla hyvä mieli :D Mut on nämä välillä ihme juttuja..

zander
26.05.2014, 15.13
Loogisesti aatellen voi ollakin, alumiinin lämpölaajenemiskerroin on isompi kuin teräksisten laakerikehien. Tai ainakin muistelen! Kysymyksen toinen osa onkin hankalampi. Nythän siellä teräs rungon pehmeempää alumiinia vasten ääntelee.
Itse en ainakaan hirveesti ajaisi.
Ulkomaitten foorumeilla on tietysti monenlaista ratkaisua ongelmaan kehitetty.
Hih, nyt on ollut monta päivää pyörää ihan hiljaa. En edes valohoitoa antanut.

TERU
26.05.2014, 16.20
Edit kattokaapa huviksenne upouuden Colnago C60 mallin keskiöratkaisu, minusta aika järkevä. / arctic biker

Jälleen uusi versio pressfitistä. Sopiihan tuonne keskiön tienoille isokin keskiö, ainakin laaja, ei ehkä niinkään leveä. Iloista elämää keskiöiden tienoilla, niin myös ohjauslaakeriosastolla. Näistä sitten jotkut kehitelmät jäävät käyttöön yleisemminkin, jokut häipyvä hiljaisesti. Mukavahan näitä on yrittää seurata mietiskellen, mitkä ratkaisut voisivat olla niin hyviä että jäisivät eloon. Hyvin monta erilaista versiota kierteettömälle muhville kaikkiaan. Tuskin kehitys pysähtyisi vaikka pyytäisimme.

Farina
30.05.2014, 12.24
Jonkun aikaa tässä ollut sellaista järjen vievää naksumisongelmaa ja vaihdoin sit koko keskiönkin, kuitenkin tuloksetta. Naksunta loppui rasvaamalla satulatolppa. Which is nice. Mitä rasvaa satulatolppaa pitäisi laittaa? Kuution tolppa natisee ajoittain, varsinkin kuoppiin ajettaessa.

Kare_Eskola
30.05.2014, 12.31
Vaseliinia. Mitä paksumpaa sen parempaa. Sekä tolppaan että satulan kiskoihin.

lansive
30.05.2014, 12.40
Mitä rasvaa satulatolppaa pitäisi laittaa? Kuution tolppa natisee ajoittain, varsinkin kuoppiin ajettaessa.

Jos satulan kiinnitys on kahdella pultilla, niin tarkasta että ovat tasakireällä.

Avokid
30.05.2014, 13.04
Taas tänään katselin cännärin maasturia itselleni ja huomasin, että BB30 sieltä pyörii. Vaikka cyclo Canondale on nyt kestänyt ongelmitta alun vaikeuksien jälkeen tuhansia kilometrejä niin edelleen vähän vierastan tuota ratkaisua. BSA on vain se helppo ratkaisu.

arctic biker
30.05.2014, 13.36
http://www.cyclingnews.com/features/pinarello-dogma-f8-launched-chris-froomes-new-tour-de-france-bike

Pinarello has stayed true to several design policies including a traditional Italian threaded bottom bracket

BSA on vain se helppo ratkaisu. Avokid +1

arctic biker
30.05.2014, 18.06
Ja toki tiedän mikä ero on Italo/Bsa kierteellä!

Grugi
04.06.2014, 21.10
Tää nyt liippaa aihetta niin laitetaan tänne eli ajaessa kuuluu naksuntaa ja olen koittanut paikallistaa sen keskiön paikkeille mutta jos otan ketjut pois ja pyörittelen kampia niin kerskiö pyörii hienosti ilman mitään ääntä.
Eli onko mahdollista että ketjut naksuu vaikka ne on putsattu ja öljytty?

aaltju
04.06.2014, 21.43
Eli onko mahdollista että ketjut naksuu vaikka ne on putsattu ja öljytty?

Lähes kaikki on mahdollista, mutta se että joku on mahdollista ei tee siitä todennäköistä :)

Keskiö ei välttämättä naksu ilman kuormaa ja toisaalta et välttämättä tunne hyppysissäsi laakereiden vikoja kun kammet ja rattaat ovat kiinni. Niiden hitausmomentti on kuitenkin sen verran suuri että se peittää alleen osan laakereiden vioista.

Ota vielä kammetkin irti ja tunnustele sitten miltä laakerit tuntuvat,,,

Grugi
04.06.2014, 22.44
^ Kaikki oli eilen irti eikä niissä mitään vikaa tuntunut olevan ja nyt kun on koko ilta tässä ihmetelty ja kuulosteltu niin vaikuttaa siltä että naksunta tuleekin polkimsta ja niiden klossien alle jäävistä muovilevyistä.
Pitää huomenna vielä rasvailla ja kokeilla loppuuko ja jos ei niin polkimet vaihtoon.

JLo
07.06.2014, 14.10
Täälläkin keskiö narisee ikävästi.

Miten saan Race Facen evolve kammet irti? Jonkinlainen ulosvetäjä ilmeisesti tarvitaan?

Hannez78
07.06.2014, 14.20
^ Kaikki oli eilen irti eikä niissä mitään vikaa tuntunut olevan ja nyt kun on koko ilta tässä ihmetelty ja kuulosteltu niin vaikuttaa siltä että naksunta tuleekin polkimsta ja niiden klossien alle jäävistä muovilevyistä.
Pitää huomenna vielä rasvailla ja kokeilla loppuuko ja jos ei niin polkimet vaihtoon.

Onko sulla FSA -kammet? Kyseisen valmistajan kammissa on wave washer, joka aiheuttaa napsumisäänen kun kampien kiinnityspultti löystyy. Kannattaa kiristää kammen pultti ihan reilusti. Kammen pultin jälkikiristys kannattaa myös tehdä parin lenkin jälkeen.

Grugi
07.06.2014, 19.13
^ Ei ole ja naksunta on paikallistettu polkimiin ja tarkemmin se liittyy lukkopolkimen jäykkyyden säätöön.

zander
13.06.2014, 20.34
Ei ole Cannarin BB30 jatkanut naksumistaan mutta kiinnosti katsoa onko kaikki kunnossa. Hieman oli rouheutta ei-vetopuolen laakerissa, ei ihan silkin pehmeesti pyörinyt.

Kun otin vetopuolen kammen rieskoineen irti, tuli sen puolen laakeri akselin mukana. Meni paikalleenkin sievästi painamalla. Eli laakerin sovitus akselille on selvästi tiukempi kuin sovitus keskiön kuppeihin. Liekö normaalia? Putsasin paikat ja löin kiinni. Pitänee vaihtaa nuo laakerit jossain vaiheessa. Onko ehdotuksia hyvistä laakereista?

___
17.06.2014, 18.23
Jonkun aikaa tässä ollut sellaista järjen vievää naksumisongelmaa ja vaihdoin sit koko keskiönkin, kuitenkin tuloksetta. Naksunta loppui rasvaamalla satulatolppa. Which is nice.

Voi perkele, voisiko se olla tuostakin kiinni?

Oma, ehkä kuukauden ikäinen Radonini on myös alkanut naksua todella rasittavasti, mutta en vain ole onnistunut paikallistamaan äänen aiheuttajaa. Ääni on tuntunut tulevan jostain keskiön/etuvaihtajan alueelta, mutta samaa ääntä ei kuitenkaan saa kuuluville vaikka kuinka pyörittelee kampia pyörä telineessä/ylösalaisin. Tänään pudotin jopa ketjun pienemmän rattaan yli eliminoidakseni vapaarattaan ja ketjujen pitämän metelin, mutta ei mitään...

Napsumista ei myöskään kuulu jos polkemisen lopettaa, tosin syynä tähän voi olla myös erittäin äänekäs vapaaratas. Ääni kuuluu vaihdecombinaatioista riippumatta, ja siihen ei suuremmin vaikuta se, että polkeeko hitaasti ja rauhallisesti vai nopeasti ja nykivästi.

Napsunta tuntuu kuitenkin aina kummasti loppuvan tai vaimenevan, jos nousee itse seisomaan.

Toisaalta, en voi rasvata satulatolppaani, koska silloin se alkaa valumaan hiljalleen alaspäin! Nytkin olen joutunut putsaamaan koko satulatolpan bräkleenillä, jotta sain alkuperäiset rasvat pois...

Olisiko kenelläkään tähän hyviä ideoita? Omat hermoni ainakin ovat olleet tätä kirjoitettaessa melkoisella koetuksella..

plr
17.06.2014, 19.01
Loppuuko naksuminen, jos irrottaa satulatolpan ja ajaa koelenkin?

Warlord
17.06.2014, 19.09
Miten jos laittaisi kitkatahnaa tolppaan?

CamoN
17.06.2014, 19.15
Jos naksuminen paikallistuu satulaputkeen, yksi kokeilun arvoinen juttu tuon kitkatahnan lisäksi on myös satulatolpan kiristäjän kääntäminen vaikka 180° ympäri. Puristaa vähän eri kohdasta ja vähän eri suuntaan, saattaa auttaa.

PedroK
17.06.2014, 19.59
Mulla on aina luultu keskiön napsuminen johtunut satulatolpasta. Ylhäältä päin kun kuuntelee niin vaikuttaa ihan keskiöltä. Kyllä siinä on joka kerta tuntenut itsensä typeräksi. Näissä mun tapauksissa ääni on hävinnyt aina kun nousee putkelle.

slade
17.06.2014, 21.46
Minulla loppu "keskiön napsuminen" kun pyöräytin polkimien jousen ruuveja n.varttikierroksen :)

Grugi
17.06.2014, 22.10
Mulla ei auttanut polkimien ruuvailut eikä rasvailut joten polkimet vaihtoon ja nyt ei lähde pyörästä yhtään ylimääräsitä ääntä.

___
18.06.2014, 10.56
Loppuuko naksuminen, jos irrottaa satulatolpan ja ajaa koelenkin?
Kävin kokeilemassa, ja vaikka aivan varmaksi en tätä pysty sanomaan, niin napsuminen tuntui vähintäänkin vaimenneen, ja kenties jopa loppuneen.

Hiukan silti epäilyttää, sillä en saa tuotettua vastaavaa ääntä vääntelemällä satulatolppaa, enkä heilumalla satulassa.

Kuitenkin, satulan ja satulatolpan välinen kiinnitys natisee jonkin verran, jos satulasta ottaa kiinni ja vääntelee. Jotenkin en jaksa uskoa, että se olisi siitä kiinni, mutta varmuuden vuoksi voisin yrittää säätää senkin kuntoon. Ideoita?

Jos naksuminen paikallistuu satulaputkeen, yksi kokeilun arvoinen juttu tuon kitkatahnan lisäksi on myös satulatolpan kiristäjän kääntäminen vaikka 180° ympäri. Puristaa vähän eri kohdasta ja vähän eri suuntaan, saattaa auttaa.
Kokeilin kahdella seatclampilla, ja pidin molempia molemmissa asennoissa. En tiedä että kuvittelinko vain vai oliko eri yhdistelmien välillä pieniä eroja, mutta kaikki napsuivat, enemmän tai vähemmän.

Miten jos laittaisi kitkatahnaa tolppaan?
Minkälaisia nämä kitkatahat ovat? Samaa tavaraa kuin carbon greaset? Kai noitakin voisi kokeilla, jos ne eivät erityisemmin jumita satulatolppaa. Olisiko jotain suosituksia? Tai saisiko jotain sopivaa tahnaa ihan biltemasta/motonetista, niin ei tarvitsisi netistä tilailla? :)

Grugi
18.06.2014, 11.09
^ Millaiset polkimet, keskiö, kammet sulla siinä fillarissa on?
Itsellä tosiaan naksunta tuli polkimista ja kuten slade tossa aiemmin sanoi polkimien jäykkyyden kiristystä ruuvaamalla saattaa naksunta kadota tai sitten uudet polimet kuten itse tein.

rjrm
18.06.2014, 11.14
Hiekanjyvä satulaputken ja rungon välissä saa mukava naksumisen aikaan. Joskus kesken lenkin irrotin tolpan ja pyyhkäsin ruohikkoon. Tuli hiljaista.

Warlord
18.06.2014, 11.18
Minkälaisia nämä kitkatahat ovat? Samaa tavaraa kuin carbon greaset? Kai noitakin voisi kokeilla, jos ne eivät erityisemmin jumita satulatolppaa. Olisiko jotain suosituksia? Tai saisiko jotain sopivaa tahnaa ihan biltemasta/motonetista, niin ei tarvitsisi netistä tilailla? :)

Carbon greasesta en tiedä, mutta mulla on tuota alla olevaa satulatolpassa ja stemmin/stongan liitoskohdassa. Ei ole tarvinnu ihan maksimeille vääntää ja hyvin on pysynyt. Sellon pyörässä oli hyllyssä.

http://www.parktool.com/product/supergrip-tm-carbon-and-alloy-assembly-compound-sac-2

___
18.06.2014, 11.35
^ Millaiset polkimet, keskiö, kammet sulla siinä fillarissa on?
Itsellä tosiaan naksunta tuli polkimista ja kuten slade tossa aiemmin sanoi polkimien jäykkyyden kiristystä ruuvaamalla saattaa naksunta kadota tai sitten uudet polimet kuten itse tein.
Täältä löytyy tarkempi osalista:
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29-6-0-Shimano_id_25878_.htm
Ja polkimina: http://www.bike-discount.de/en/buy/spd-pedals-pd-m-520-black-26057/wg_id-432

Kaikki osat ovat tosiaan luokkaa 1kk ikäisiä, joten niiden kyllä pitäisi olla varsin hyvässä iskussa. :D

Voisin toki laittaa vielä varmuudeksi tälläiset (http://www.bike-discount.de/en/buy/flat-pedals-black-68949/wg_id-432) kiinni ja käydä heittämässä testilenkin, niin voisin sulkea nuo polkimetkin pois epäiltyjen listalta.

Hiekanjyvä satulaputken ja rungon välissä saa mukava naksumisen aikaan. Joskus kesken lenkin irrotin tolpan ja pyyhkäsin ruohikkoon. Tuli hiljaista.
Sekä satulatolppa että runkoputki on tullut putsailtua vaseliinien poiston yhteydessä sen verran hyvin, että en kyllä usko tuolta välistä löytyvän mitään ylimääräistä.

Carbon greasesta en tiedä, mutta mulla on tuota alla olevaa satulatolpassa ja stemmin/stongan liitoskohdassa. Ei ole tarvinnu ihan maksimeille vääntää ja hyvin on pysynyt. Sellon pyörässä oli hyllyssä.
http://www.parktool.com/product/supergrip-tm-carbon-and-alloy-assembly-compound-sac-2
Asun Tampereella, joten Sellon pyörä ei hirveästi auta. Ja tulee äkkiä halvemmaksi tilata uusi satulaputki saksasta, kuin ostaa paikallisesta pyöräliikkeestä pari rasvatuubia kokeiluun.:D

Warlord
18.06.2014, 11.53
Googleta tuo Park Toolin tahna, löytynee Treen kivijalastakin... maksaa parikymppiä. Ja välttämättähän uusi satulaputki ei auta, jos äänen syy on rungossa.

TERU
18.06.2014, 12.51
Entäs stemmin ja ohjaustagon pultit? Kipiästi kun naksuu äänen aiheuttaja voi olla missä tahansa. Runko on sellainen kaikukoppa.

slade
18.06.2014, 12.57
Niin ne minunki polkimet "shimano 540" naksuivat n.kuukauden ikäsinä, +500km ajettuna

___
18.06.2014, 16.36
Nyt menee hermot... Kokeilin vaihtaa polkimet tuollaisiin peruspolkimiin, jotka eivät taatusti napsu. Ei vaikutusta.

Ajelin jonkin matkaa ilman käsiä: ei vaikutusta, joten en usko äänen johtuvan stemmistä tai ohjaustangosta. (Nekin kyllä saa pitämään pientä ääntä, jos tarpeeksi vääntelee, mutta se on sitten oma ongelmansa.)

Ajelin myös jonkin verran putkelta/ilman koko satulaa. Tämä kyllä vähentää ääntä huomattavasti, mutta ei poista sitä kokonaan.

Argh...:mad:

slade
18.06.2014, 20.12
Onko viivalla mikä keskiö?

Keskiäkäinen lohjalainen
19.06.2014, 08.59
Nyt menee hermot... Kokeilin vaihtaa polkimet tuollaisiin peruspolkimiin, jotka eivät taatusti napsu. Ei vaikutusta.

Ajelin jonkin matkaa ilman käsiä: ei vaikutusta, joten en usko äänen johtuvan stemmistä tai ohjaustangosta. (Nekin kyllä saa pitämään pientä ääntä, jos tarpeeksi vääntelee, mutta se on sitten oma ongelmansa.)

Ajelin myös jonkin verran putkelta/ilman koko satulaa. Tämä kyllä vähentää ääntä huomattavasti, mutta ei poista sitä kokonaan.

Argh...:mad:

Onko takanavan kiristyslinkku tarpeeksi kireällä?

___
19.06.2014, 14.58
Onko viivalla mikä keskiö?

Sitä ei näköjään mainita täällä (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29-6-0-Shimano_id_25878_.htm) missään, mutta jotenkin alan olemaan aika varma, että vika ei ole keskiössä.

Laittelin kokeeksi alumiinitahnaa seatclampin ja satulatolpan väliin, ja tyhmänä päätin rasvata samalla myös satulatolpan, mutta eihän tämä taaskaan vaikuttanut muuhun kuin siihen, että tolppa alkoi taas valua hiukan alaspäin... Taitaa olla kohta taas puhdistushommia tiedossa.

Onko takanavan kiristyslinkku tarpeeksi kireällä?
Otinpa huvikseni myös molemmat renkaat irti ja iskin ne takaisin kiinni, mutta tämäkään ei vaikuttanut mihinkään.

Syystä tai toisesta aloin epäillä myös ohjainlaakeria, ja yritin kiristellä ja löysäillä sitä, mutta sekään ei vaikuttanut mihinkään. Itse asiassa en saanut sitä millään niin löysälle, että keula olisi alkanut heilumaan, jota hiukan ihmettelen, mutta en kyllä viitsi alkaa väkisin löysäilemään sitä tuon enempää. Ja kyllä, muistin löysätä myös stemmin pultit. Ilmeisesti tuota ei edes kuulu vääntää kovin tiukalle?

Huomasin, että napsumista ilmenee enemmän tai vähemmän satunnaisesti, jos nappaa pyörästä ronskisti kiinni satulasta ja ohjaustangosta, ja painelee hieman ylös alas/eteen ja taaksepäin.
Eli ääni tuntuu tulevan jotenkin rungosta, ihan kuin sinne kertyisi aina satunnaisesti pientä jännitystä, joka sitten vapautuu sopivan väännön seurauksen napsuäänen saattelemana.

Mitäköhän helvettiä tässä nyt tekisi?:seko:

TERU
19.06.2014, 15.22
Satulan kiskot?
Ojauslaakeria ei tosiaan kiristetä kovinkaan paljon hatun ruuvilla. Tango pitää kääntyä kevyesti.
Sitkeä nakse!

Johan Moraal
19.06.2014, 16.21
Nyt en jaksa kokoketju selata mutta oletko jo varmistanut että natina ei tule takajarrusatulan kiinnityksesta takahaarukkaan?

izmo
19.06.2014, 16.34
itte tässä vaiheessa laittasin iglun puhelimen piriseen... se osaa veistää vaikka puukolla puuhevosen

Grugi
19.06.2014, 17.10
Sanosin että nyt apuun toinen korvapari tai kolmaskin että saat paikallistettua sen kohdan.

___
19.06.2014, 17.31
Noniin! Nyt opin ainakin oikean tekniikan, jolla ääntä saa toistettua myös pyörän ollessa paikallaan. Elikkä sopivalla otteella kiinni ohjaustangosta ja satulasta ja reipas painallus alaspäin, niin johan napsahtaa! Toinen tapa on istua pyörän selässä ja kallistella fillaria hiukan sivulta toiselle.

Toinen korvapari saapuu paikalle vasta illemmalla, mutta uskaltaisin nyt väittää ainakin ~60% todennäköisyydellä, että ääni kuuluu sittenkin ohjainlaakerista! (Havainnointia toki hieman vaikeuttaa se, että jos itse nousee seisomaan, niin ääni johtuu runkoputkea pitkin tie minne, ja hankaloittaa tehtävää huomattavasti...)
Vahvistusta aavistukselleni tuo se, että tänään aiemmalla lenkilläni mielestäni napsuminen lisääntyi selvästi, kun ruuvasi stemmin ja keulaputken hatun ruuvin löysälle.
Toisaalta, vaikka kuinka kiristelin ohjainkannatinta jopa ylimääräisten spacerien avulla, niin enemmän tai vähemän napsumista oli silti koko ajan havaittavissa.

Eli osaisiko joku antaa täydellistä vinkkiä ohjainlaakerin säätämiseen? :D Katselin jo juutuubista pari aiheeseen liittyävää videota, mutta niistä ei ollut paljona apua, kun mitään klappia ei tosiaan tunnu olevan löysimmälläkään asennolla - tai sitten en vain huomaa sitä. :seko:

Täytyy varmaan juhannuksen jälkeen laitella yksäriä Iglulle ja kysellä josku hän voisi auttaa tuntematonta nöösiä hädässä, jos ei siihen mennessä ole päästy napsunnasta eroon. :D

Iglumies
19.06.2014, 18.04
Ismon juttuja ei kannata ottaa ihan tosissaan, mutta jos ohjainlaakerista kuuluu natinaa, niin huolellisella puhdistuksella ja reilulla rasvauksella siitä pääsee eroon.

___
19.06.2014, 21.31
No perkele, irrotin sitten keulan, pyyhin osista hiukan likaa/rasvaa pois ja kokosin uudestaan - ei minkäänlaista vaikutusta...
Ja huom, kyseessä on tosiaan vasta 1kk ikäinen fillari, jolla ei ole vielä uskallettu edes ajaa missään kovin pahoissa paikoissa, joten ei siellä oikeasti edes mitään likaa ollut. Tulipahan kuitenkin opittua uusi asia...

Sain myös toisen korvaparin avuksi, ja kyllä, ääni kuulostaa tosiaan kuuluvan ohjainlaakerista jos korvan pistää siihen kiinni. Mutta yhtälailla se kuulostaa tulevan keskeltä vaakaputkea jos laittaa korvansa siihen kiinni. :rolleyes: Eli toisinsanoen alurunko johtaa ääntä sen verran hyvin, että sitä kuuntelemalla ei paljoa viisastu. :mad:

Huoh, ei tässä sitten varmaan voi muutakaan, kun heittää Ratikka juhannuksena järveen. Tai sitten käyn ostamassa paremmat hermot ja ajan natisevalla rungolla. :mad:

ViliA
19.06.2014, 21.53
Itselläni on vähän samanlaista naksuntaa omassa Canyonissa(nerve 29). Kaikki mahdolliset ruuvit ja mutterit irrotettu ja kiristelty lukuunottamatta keskiötä jonka purkamiseen ei ole kaluja eikä taitoakaan. Nyt maasturi lepäsi tallissa pari viikkoa kun ajelin maantiellä eikä sen jälkeen ensimmäiseen kahteen lenkkiin kuulunut mitään naksumista. Tänään kuitenkin alkoi naksuminen taas ilmoittelemaan olemassaolostaan. Itselä tuo naksuminen kuuluu vain sillon kun tulee enemmän tehoja polkemiseen esim. Jyrkässä mäessä, tasaisella ei naksuntaa kuulu.
Eipä tuo ole ajamiseen vaikuttanut mutta psyykkisesti ottaa koville[emoji6]. Kait se täytyy viedä jollekin pyörätohtorille tai laittaa kuulokkeet korville[emoji1].

Tää on ihan selkeesti joku Saksalaisten postimyyntipyörien salaliitto😄

peruspertti
19.06.2014, 23.04
Speksit ei kerro mikä keskiö tuossa, mutta kokemuksia Felt F65x cyclosta joka naksuu. Siinä BB30 keskiölaakeri. Vaati noin 500-1000 km välein kampien irrotuksen, putsauksen ja rasvauksen. Sitten taas naksutaan.

slade
20.06.2014, 08.24
Ethän pese painepesurilla, sillä saa kaikka kurat tiivisteiden ohi laakereille?

LJL
20.06.2014, 11.14
Mulla taas jäykkiksen keskiö naksuu, vaihdoin 500km sitten keskiölaakerin (GXP Team) mutta taas on ihan hullu natina. Persele!!! Drive-puolen laakeri tuntuu käsissä tosi nahkealta, en tiedä olisiko siinä vika.

Jämille mennessä pitäisi saada kuntoon... Tai muuten pitää täpärillä mennä

H. Moilanen
20.06.2014, 13.37
Keskiön kestävyys paranee huimasti kun keskiömuhvi rotsataan.

LJL
20.06.2014, 17.28
Keskiön kestävyys paranee huimasti kun keskiömuhvi rotsataan.

Saamari. Joku 10tkm tullut jo ilman rotsatuksia... Vielä ehtisi, ehkä. Toi 500km on kyllä ennätys keskiön paskaksimenoajassa

rjrm
21.06.2014, 01.28
Vanha kierteellinen keskiö on hyvä siksi että se on halpa ja helppo vaihtaa. Siis jollowtech2

PedroK
21.06.2014, 09.01
Ja huom, kyseessä on tosiaan vasta 1kk ikäinen fillari

Jos kerran uusi pyörä niin tämähän on takuuasia. Ei muuta kuin vierität pallon myyjälle.

zipo
21.06.2014, 09.33
Yleensä olen löytänyt natinan aiheuttajat suht helposti mutta 29" jäkäri teetti melkoisesti töitä .
Pyörä putsatiin,puretiin ja vaihdettiin muutamia osia uusiin vaikka olivat ihan OK kunnossa.Ei muutamalla lenkillä ne kulu loppuun.
Ainoa komponetti jota en ollut irrotanut rungosta olivat ohjainlaakerin kupit.(tapered, semi integrated )
Viimeisenä keinona:Kupit irti,putsaus,vassua ja takasin.EI natinoita pariin viikkoon.
Ääni tuntui tulevan keskiön kohdilta,hyvin resonoi.....

___
24.06.2014, 21.08
Jos kerran uusi pyörä niin tämähän on takuuasia. Ei muuta kuin vierität pallon myyjälle.
Jep, mutta kun kyseessä on tosiaan Saksasta tilattu Radon, niin homma ei ole aivan noin yksinkertainen... :D

Tänään yritin taas perehtyä tuohon napsumiseen, ja alan vaihteeksi kallistua taas epäilyissäni satulatolpan suuntaan. Seisaaltaan polkeminen nimittäin vähentää/hiljentää napsumista, joskaan ei poista sitä kokonaan, ja viimeisimmän testini perusteella satulan poistaminen lopetti kyseisen äänen kokonaan.

Ihmetyksen aiheeni tosin edelleenkin on, että tällä hetkellä tolpan ja rungon välissä oleva alumiinitahna ei vaikuttanut napsumiseen mitenkään. Olisikohan enään realistista olettaa, että alumiinitahnan vaihtaminen johonkin viralliseen kitkatahnaan/carbon greaseen poistaisi äänen, vai olenko edelleen täysin hakoteillä? :seko:

Roadkill
24.06.2014, 22.17
Ihmetyksen aiheeni tosin edelleenkin on, että tällä hetkellä tolpan ja rungon välissä oleva alumiinitahna ei vaikuttanut napsumiseen mitenkään. Olisikohan enään realistista olettaa, että alumiinitahnan vaihtaminen johonkin viralliseen kitkatahnaan/carbon greaseen poistaisi äänen, vai olenko edelleen täysin hakoteillä? :seko:

Tolpan ja satulan kiinnitys? Seuraavaksi koeajolle pelkän tolpan kanssa niin saa naapuritkin nähtävää :D

KriHa
24.06.2014, 22.31
Natinan lähdettä täälläkin etsimässä, cyclossa Easton EA50 kiekot, takavanteessa kuvassa näkyvä (https://www.dropbox.com/s/u1fridyw2e0ia5m/WP_20140617_21_39_01_Pro.jpg?m=) sauma, kiertää koko vanteen. Kuuluuko asiaan? Etuvanne "yhtä puuta" eli saumaa ei ole.

___
15.07.2014, 14.32
Läpimurto! Äskettäin huomasin, että jos pyörän kääntää ylösalaisin ja kevyesti heiluttelee pyörää sivusuunnassa esim. takavanteesta tai takahaarukasta, niin pääsee nautiskelemaan tuosta itseäni kauan kiusanneesta klikkailu/naksumisäänestä!

Mutta mistäs se ääni sitten kuulostaa tulevan?
...keskeltä sitä rungon n. 45 asteen kulmassa nousevaa putkea, jossa yleensä pidetään juomapullotelinettä...

Oikeasti, mitä helvettiä, mikä siellä oikein meluaa?! :seko: Eihän siellä sisällä ole muuta kuin etu- ja takavaihtajien vaijerit, mutta eiväthän ne voi napsua? :seko:

Joo, kokeilin jo juomapullotelineen irrottamista - ei vaikutusta... Alumiinirunko toki johtaa ääntä sen verran hyvin, että äänilähteen sijainnista ei vieläkään voi olla aivan 100% varma, mutta itse olisin jo valmis sulkemaan ainakin satulatolpan, keulan, ohjainlaakerin ja kaikki pyörivät osat pois.

Keksikääs nyt joku, että mitä tuolle oikein voi tehdä?! :D

Edit:

Natinan lähdettä täälläkin etsimässä, cyclossa Easton EA50 kiekot, takavanteessa kuvassa näkyvä (https://www.dropbox.com/s/u1fridyw2e0ia5m/WP_20140617_21_39_01_Pro.jpg?m=) sauma, kiertää koko vanteen. Kuuluuko asiaan? Etuvanne "yhtä puuta" eli saumaa ei ole.

Eikös tuo vannetta kiertävä sauma ole "kulutusmittari", joka kertoo, koska on aika vaihtaa vanne..? Eli kun jarrupalat ovat syöneet vannetta sen verran, että sauman "reunat" hioutuvat pois, niin tietää, että vanne alkaa olla elämänsä loppupuolella?

DjZorlag
15.07.2014, 15.51
Vai tarkoittaakohan KriHa ehkä tuota vanteen poikkileikkauksen suuntaista saumaa josta vanteen päät on liitetty kiinni. Kuuluu asiaan sekin. Kyllä etuvanteessakin jossain kohti saumakohta on, voisikohan olla että päät on liitetty "sillä toisella" tavalla josta jää huomaamattomampi/huomaamaton sauma?

___
16.07.2014, 12.06
Noniin, yritin edelleen tutkia tuota napsumista:
irrotin takavanteen - ei vaikutusta
irrotin satulan - ei vaikutusta
löysäsin takavaihtajan vaijeria painamalla vaihtajaa sormin - ei vaikutusta

Ääni tosiaan ilmenee aina, kun aiheuttaa runkoon sopivan pienen väännön, ja se kuulostaa edelleen tulevan downtubesta juomapullotelineen paikkeilta. Mikä ihme siellä voi kliksua..?

Eli 100% varmuudella meteliä ei aiheuta mikään pyörivä osa (ainakaan pyöriessään) ei juomapulloteline, ei satula(tolppa). En myöskään ole antanut pyörälle sellaista kyytiä, että edes viitsisin epäillä rungon murtumaa. Nyt oikeasti, mitä helvettiä?!:seko:

CamoN
16.07.2014, 14.51
Eli 100% varmuudella meteliä ei aiheuta mikään pyörivä osa (ainakaan pyöriessään) ei juomapulloteline, ei satula(tolppa). En myöskään ole antanut pyörälle sellaista kyytiä, että edes viitsisin epäillä rungon murtumaa. Nyt oikeasti, mitä helvettiä?!:seko:

Mitenkäs ne juomapullotelineen kiinnikkeet? Todennäköisesti ne on tavallaan niitattu siihen runkoputkeen, voivat löystyä käytössä.

Video juomapullotelinekiinnikkeiden kiristämisestä:

https://www.youtube.com/watch?v=tVxkLjF_BFo

Heikki
17.07.2014, 09.13
Mitenkäs ne juomapullotelineen kiinnikkeet? Todennäköisesti ne on tavallaan niitattu siihen runkoputkeen, voivat löystyä käytössä.

Törmäsin jokunen vuosi juuri tähän pullotelineiden kiinnikkeiden löystymiseen. Oma käsitykseni ongelman synnystä oli, että tuplaohennettu alurunko (Ciöcc Challenger) taipuu kuskin alla, kun taas hyvin jäykät pullotelineet (http://www.amazon.com/Elite-Patao-Alloy-Black-74mm/dp/B003LZ714Y) eivät. Seurauksena oli, että pullotelineiden kiinnikkeiden kiinnitys runkoon löystyi. Mun ratkaisu oli vaihtaa pullotelineet riittävän joustaviin (http://www.elite-it.com/pase-custom-carbon/). Rungon natina lakkasi.

Avokid
18.07.2014, 09.08
Pari viikkoa meni lomaillessa muilla mailla, mutta nyt olen reilun viikon aikana rullannut pyörällä melkein 300km ilman ongelmia.
Nyt on tuolla alun perin aika oireilevalla CaadX:llä ajettu viitisen tuhatta kilometriä ja naksunta on palannut. Hyvin se on kuitenkin tähän asti pelittänyt. Olin tuossa neljän päivän pyöräreissulla niin ensimmäiset 550km pyörä toimi hienosti, mutta viimeiset 30km olivat kyllä tuskaa sitä naksuntaa kunnellessa :)
Pitää nyt ainakin kokeilla voisiko vain kammet olla hieman löysällä, mutta kyllä tuo samalla tavalla naksuu kuin aikoinaan. Etenkin kun putkelta runttaa menemään, niin naksunta vain pahenee. Pyörä kyllä kastui pariinkin otteeseen tällä viikolla aika pahasti.

Takuu on mennyt ja olen jo hommannut itselleni työkalut hommaa varten, joten ensi viikolla keskiö auki :)

rjrm
18.07.2014, 09.43
Onk pinna löysällä?

-Albert-
19.07.2014, 21.45
Mikä hajosi? Olin pyörälenkillä trekilläni ja kun polkaisin pyörän vauhtiin niin keskiö naksahti isosti ja ketjut lähtivät. Laitoin ketjut paikalleen ja olin lähdössä liikkeelle mutta polkimet pyörivät tyhjää?

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla

k0rppi
19.07.2014, 22.36
edittiä pistitkin ne paikalleen.

toripolliisi
19.07.2014, 22.41
Oisko vapaaratas mennyt rikki? Jos kammet pyörivät niin silloin pyörii myös ketju niin silloin pyörii myös takapakka, mut voima ei välity renkaaseen asti..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Avokid
19.07.2014, 23.07
Onk pinna löysällä?
Jaa mulla? En usko, eiköhän se kuuluisi sitten jatkuvasti, eikä vain silloin kun kiertää kampea.

___
19.07.2014, 23.26

Video juomapullotelinekiinnikkeiden kiristämisestä:
<video>

Törmäsin jokunen vuosi juuri tähän pullotelineiden kiinnikkeiden löystymiseen. Oma käsitykseni ongelman synnystä oli, että tuplaohennettu alurunko (Ciöcc Challenger) taipuu kuskin alla, kun taas hyvin jäykät pullotelineet (http://www.amazon.com/Elite-Patao-Alloy-Black-74mm/dp/B003LZ714Y) eivät. Seurauksena oli, että pullotelineiden kiinnikkeiden kiinnitys runkoon löystyi. Mun ratkaisu oli vaihtaa pullotelineet riittävän joustaviin (http://www.elite-it.com/pase-custom-carbon/). Rungon natina lakkasi.

Mjoo. Juomapullotelineiden kiinnikkeet kieltämättä ovat hyvä veikkaus: mielestäni napsumisen paikallistuu juuri niiden kohdalle, mutta en ollut edes tiennyt, että ne voivat napsua!

...mutta eipä auttanut. Löysäsin juomapullotelineen ruuveja ja yritin heilutella niitä, ja kyllä, ne tuntuivat joustavan hieman joka suuntaan.
Yritin sitten tehdä kiristyksen tuon videon ohjeen mukaisesti pidemmällä ruuvilla, mutta se ei vaikuttanut mihinkään: ei heilumiseen, eikä ääneen. Eli kiinnikkeet saattavat olla hieman löysällä, mutta juomapulloteline pysyy silti tukevasti niissä kiinni, ja ääni ei muutu miksikään vaikka niistä jompikumpi olisi vedetty tiukalle prikkojen avulla!

Ja edelleen, pyörä on lähes uusi ja itse juomapullotelinekin on ollut hyvin vähäisellä käytöllä, joten ainakaan liikakäyttö ei ole noita löysyttänyt. Jos ruuvin vastakappaleet ovat löysällä, niin ne olivat sitä jo uutenakin.

Jotenkin on myös vaikea kuvitella, että miten niin kevyt vääntö (pyörän ollessa ylösalaisin riittää, että heiluttaa takahaarukkaa edes-takaisin parilla sormella...) riittäisi aiheuttamaan noihin niin suuren jännityksen, että se purkautuisi kliksunana... Mutta toisaalta, mikä muukaan siellä voi natista.:seko:

Ei vain tajua!:mad:

Avokid
20.07.2014, 01.29
On-Onehan möi joku kuukausi takaperin runkoa, jonka sisälle oli tippunut jokin niitin kanta. Sitä ei kai saanut millään pois. Ite mietin sen ostamista ja olisi vain laittanut pienen magneetin pitämään sen paikallaan. Voisko rungon sisällä olla jotain?

-Albert-
20.07.2014, 16.09
Toripolliisi menisikö takuuseen? Pyörä alle vuoden vanha Trek Marlin 29er.

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla

KriHa
20.07.2014, 20.41
Oman cyclon naksunnan syy löytyi lopulta takapikalinkusta. Se vaihtamalla uuteen naksunta hävisi. Sitä ennen keskiölaakeri uusittiin, rotsattiin keskiömuhvi, putsattiin ja rasvattiin ohjainlaakeri kuten satulaputki, likimain kaikki ruuvit ja mutterit avattiin, rasvattiin ja kiristettiin, poljettiin yhdellä ja kahdella jallalla, ajettiin ilman satulaa yms. hokkuspokkusliikkeet.

Naksunta kuului yläputken kohdilta, ei heti arvanut tulevan takapäästä.

-PAV-
21.07.2014, 14.26
Mikähän mennyt pieleen? Rece Face Turbine kammet ja laakeri tullut avattua, putsattua ja rasvattua useampaan kertaan naksumisen takia. Joitakin lenkkejä menty ilman naksumista rassaamisen jälkeen. Enää en hiljaiseksi saa ja näyttäisi kiristyksen jälkeen jäävän selvä klappi, kun kammista vääntelee. Setti noin kuukauden vanha ja reilu 100km ajettu.

Onko laakeri ollut susi tahtaalta lähtiessään vai itse jotain tyrinyt? Kaikki spacerit mitä mukana tuli laitettu ohjeiden mukaan paikalleen.

Avokid
21.07.2014, 14.55
Tarkempi selvittely rajasi naksunnan selvästi keskiöön. Vaihdoin polkimet ja ketju pois rattaalta. Polkiessa jatkuva naksunta kun polkaisee oikealla.

Avokid
21.07.2014, 16.19
Poistin kammet ja akselin, putsasin mitä sain ilman laakerien irroittamista, rasvasin ja pistin kasaan. Välitön naksunta hävisi. Samalla huomasin, että oikean puoleinen laakeri ei pyöri enää kunnolla, eli uutta tilaukseen.

kirittäjä
07.08.2014, 01.14
Oman cyclon naksunnan syy löytyi lopulta takapikalinkusta. Se vaihtamalla uuteen naksunta hävisi. Sitä ennen keskiölaakeri uusittiin, rotsattiin keskiömuhvi, putsattiin ja rasvattiin ohjainlaakeri kuten satulaputki, likimain kaikki ruuvit ja mutterit avattiin, rasvattiin ja kiristettiin, poljettiin yhdellä ja kahdella jallalla, ajettiin ilman satulaa yms. hokkuspokkusliikkeet.

Naksunta kuului yläputken kohdilta, ei heti arvanut tulevan takapäästä.

Tarkoitako keskiömuhvin rotsaamisella alu-pärseiden siistimistä laakereitten alta?
Itsellä lakkas kammet miltei pyörimästä n.1500km ajettu bb30. Avasin keskiön ja hämmästykseni löysin sisältä alusoiroa irtonaisena sekä laakerin alta tursunneena. Ei muutakun kauppaan takas konkeli.
Lähti takas tukkurille. Odotan innolla päästä purkamaan sen taas ja katsoa mitä ovat tehneet.

pesuman
07.08.2014, 09.51
Naksumisesta pääsee eroon ostamalla teräs- tai titaanirunkoisen pyörän, jossa ulkoiset (15 min vaihdettavissa olevat) BSA, shimano hollotec tms. keskiölaakerit.

Hiilikuiturunkoiset press-fit tyyppisellä keskiölaakerilla varustetut pyörät taitavat narista eniten. Niissä myös laakerin vaihtamiseen tarvitaan tiettyjä erikoistyökaluja, kuten irroittimen ja laakeriprässin. Ja laakereiden ulkokehiin pitää muistaa laittaa loctitea, jotta pysyvät kiinni rungossa eivätkä ala heti narisemaan uudelleen.

Siksi brittikierteinen BSA on yliveto. Helppo, varmatoiminen ja pysyy kiinni. Huollettavissa vaikka tien päällä jne.

Eikä narise.

kirittäjä
08.08.2014, 10.58
Eli nyt kaikki fillarikauppaan. Turha näitä romuja on korjailla.

pesuman
15.09.2014, 11.13
ROTOR 3D+ kampien naksuminen oudoksuttaa.

Kyseisillä kammilla on ajettu noin 6000km, eli yhden kesän ajot takana.

Loppukesästä alkoi kuulua melkoista rapinaa ja pauketta, joka kohdentui keskiöön ja kampiin. Nakse ja pauke ei kuitenkaan loppunut, vaikka jo kieltämättä kulunut keskiölaakeri vaihtui uuteen.

Kampia tarkastellessa keskiöakselin voimansiirron puoleisen pään kruunun mallisissa spooreissa näkyy selkeää kulumaa, ikäänkuin metalli oli hangannut metallia.
Käsin ei minkäänlaista välystä ole kuitenkaan tunnettavissa eikä nakse ja pauke kuulu huoltotelineessä kampia pyörittäessä.

Kuitenkin mm. se, että nakse ja pauke alkaa vasta muutaman kilemetrin ajon jälkeen osien lämmettyä viittaisi siihen, että akselin päässä ja kammen liitoksessa on "väljää." Mitään muuta syytä en ilmiölle keksi.

Onko kukaan törmännyt Rotorin tai muun kampisarjan valmistajan kammissa vastaavaan?

kolistelija
15.09.2014, 11.27
Rotorin aluakseli on mulla kulunut samanlaiseksi. Asennuksen jälkeen asennusrasva pitää nakseen poissa muutaman kilometrin ajan...

Multa sais rotorin paskat kammet halvalla, kun ei akseleitakaan saa varaosana...

arctic biker
15.09.2014, 14.30
Naksumisesta pääsee eroon ostamalla teräs- tai titaanirunkoisen pyörän, jossa ulkoiset (15 min vaihdettavissa olevat) BSA, shimano hollotec tms. keskiölaakerit.

Hiilikuiturunkoiset press-fit tyyppisellä keskiölaakerilla varustetut pyörät taitavat narista eniten. Niissä myös laakerin vaihtamiseen tarvitaan tiettyjä erikoistyökaluja, kuten irroittimen ja laakeriprässin. Ja laakereiden ulkokehiin pitää muistaa laittaa loctitea, jotta pysyvät kiinni rungossa eivätkä ala heti narisemaan uudelleen.

Siksi brittikierteinen BSA on yliveto. Helppo, varmatoiminen ja pysyy kiinni. Huollettavissa vaikka tien päällä jne.

Eikä narise.
Todellakin, oman ääneni myös annan BSA-standardille.
Luoja ja rahapula on suojellut toistaiseksi ettei ole pressfittejä tahi BB30 etc-pyöriä. Toivottavasti jatkossa ei noin kuiten noin hyvin.

Pikkuoffarina kaivoin pihasaunan ylisiltä vanhan miesten rungon, ihan luotettava perimätieto kertoo että fillari on 30-luvulta. Ilman keulaa, vaakaputki sahattu irti parempaan tarpeeseen. Ei vasenta kampea, oikea hitsattu kiinni. Kertakaikkisen upea ratas, 4 milliä paksuutta ja nelikanttikeskiö. Ja mikä parasta Press-Fit!

Keskiön laakerikupit todellakin painetut muhviin, välissä pronssinen suikale. Ei mitään uutta auringon alla tälläkään sektorilla.

mutanaama
15.09.2014, 16.38
Feissaus taas uusi muotikuvaustyylilaji, jota Facebookissa selfieksi kutsutaan ;)

Feissata (http://hikipedia.info/wiki/Feissata)

arctic biker
15.09.2014, 17.13
Ja minä kun kerrankin jotain järkeä koitin, alampa sitten feissaammaan sikäli kuin Tatjanan silmä välttää.

Polun tukko
21.09.2014, 20.41
Auttakaas ...
Täpäri alkoi naksumaan kun putkelta runttaa. Nakse tulee runtatessa kun runko heiluu puolelta toiselle. Jos sen pitää vakanaa ei naksetta tule.
Ohjainlaakeri purettu,rasvattu ja kasattu. Keskiö vaihdettu. Linkut tarkastettu. Takaiskarin kiinnitys ja holkit tarkastettu. Ääni vaikuttaisi tulevan keskiön tienoilta silloin tällöin nakse tuntuu vasemmassa kammessa. Polkimetkin vaikuttaisi olevan kunnossa.

Ei jymmärrä :(

stumpe
29.09.2014, 17.41
Mun täpäristä alkoi xt press-fit keskiö naksumaan ja narisemaan, varsinkin ylämäissä. No, rasvasin ja puhdistin keskiön litium-pohjaisella voitelurasvalla jonka ostin fillariliikkeestä. Naksuminen lakkasi, mutta narina jäi? Onko keskiö jo entinen ( tuskin, pyörä 3kk vanha), vai putsaanko uudestaan keskiön jos mulla jäikin jotai kakkendaalia sinne? Vai poljenko vaan onnellisena välittämättä?

Taneli79
11.10.2014, 22.05
Suosittelen tarkistamaan kiekkojen pikalinkut, kun pyörä naksuu ja natisee. Itse etsin naksumisen syytä keskiöstä, satulatolpasta, polkimista, klosseista ja ohjainlaakerista ennen kun ymmärsin kiristää pikalinkkuja. Naksuminen loppui heti, eikä ole palannut.