PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanhemmat maantiepyörät, osa2



Sivut : 1 [2]

NKOTB
19.07.2011, 13.25
Nostellaas vanhaa ketjua. Probleema olis seuraavanlainen. Huvittaisi päivittää vanhaan teräsrunkoon kahvavaihtajat. Etuvaihtajan vaijerinvienti vain on sellainen, että siihen tarvitsee vaihtajan, jossa on mukana kuoristoppari. Mahtaako tollasta vehjettä löytyä mistään?

Vai onko helpompaa hommata keskiön pohjaan ruuvattava vaijerinohjuri ja ohittaa koko alkuperäinen vaijerinvienti?

juhe
19.07.2011, 15.28
Täällä on myös kiinnostusta kahvavaihtoehdoista. Tämän hetken vaihtaja takana on 1:2 eli Shimano yhteensopiva. Joskin takavaihtajan saisi korvata jollain uudella, kun takavaihtajalle ei tunnu oikein löytyvän säätöjä (eli ehkä on kulunut??) Mitä käytännön haittaa on laittaa pitkä takavaihtaja (eli sellainen joka riittää kolmelle eturattaalle)? Maantiepyörässä se ei ota heti oksiin kiinni, kuten voi maastopyörässä tehdä. Pieni painon lisäys ei haittaa. Jos tuolla pyörällä innostuu joskus vetään peräkärryä & vaihtaan eteen kammet ja keskiön, niin tulisi käyttöön isompi kapasiteetti takavaihtajassa.

Takanapa on kierrepakkalla ja kun siihen löysin 7-lehtisen 13-28:n pakan, niin en ihan heti viitsisi vaihtaa kasettipakan takia uutta kiekkoa taakse. (Tällä kunnolla ja painolla 42/28 on ihan kiva ylämäissä.) Shimanon 8-pykäläisissä vivuissa kaiketi on sama jako kuin 7:ssa (ainakin äkkiäisen vertailun perusteella oli). Vipu voisi olla 7 tai 8 (se yksi ylimääräinen pykälä ei haittaa, kun 8:n kohdalla vaijerin jättää löysäksi vaihtajan rajoittimella.

Cino C.
19.07.2011, 16.00
Nostellaas vanhaa ketjua. Probleema olis seuraavanlainen. Huvittaisi päivittää vanhaan teräsrunkoon kahvavaihtajat. Etuvaihtajan vaijerinvienti vain on sellainen, että siihen tarvitsee vaihtajan, jossa on mukana kuoristoppari. Mahtaako tollasta vehjettä löytyä mistään?


Minkälaista kuoristoppria tarkoitat_ Pari vaihtoehtoa tulee mieleen:
Teräsrunkoon vanhojen vaihdevipujen tilalle:
http://www.velostore.fr/en/Small_accessories/Cables_and_outer_casing/CAMPAGNOLO_Casing_Retainer_Clamps_Alloy.html
Tai runkoon:
http://defietsenmaker.nl/index.php?item=5-pieces-ferule-for-campagnolo---shimano-cable-stopper&action=article&aid=204&lang=EN


Mitä käytännön haittaa on laittaa pitkä takavaihtaja (eli sellainen joka riittää kolmelle eturattaalle)?

Ei mitään. Paitsi esteettistä. Ja olisiko teoriassa lyhyttä laiskempi?:)

NKOTB
20.07.2011, 15.15
Minkälaista kuoristoppria tarkoitat_ Pari vaihtoehtoa tulee mieleen:
Teräsrunkoon vanhojen vaihdevipujen tilalle:
http://www.velostore.fr/en/Small_accessories/Cables_and_outer_casing/CAMPAGNOLO_Casing_Retainer_Clamps_Alloy.html
Tai runkoon:
http://defietsenmaker.nl/index.php?item=5-pieces-ferule-for-campagnolo---shimano-cable-stopper&action=article&aid=204&lang=EN


Niin siis tarkoitin sitä, että vaijerit kulkevat keskiön päältä ja etuvaihtajaa varten on ainoastaan juotettu alaputkeen yksi kuoristoppari, josta vaijeri kulkee kuoren sisällä etuvaihtajaan, kuten esimerkiksi Campan vanhassa Valentinossa:

http://www.sterba-bike.cz/media/produkty/181/prehazovacka-a-presmykac-valentino-181-21.jpg

Cino C.
21.07.2011, 15.22
Ou jee, luin huonosti, etsit siis VAIHTAJAA, jossa olisi "sisääntulo" kuorelliselle vaihdevaijerille... taitaakin olla aika haastava homma. Siis hienohan tuollainen Valentino olisi kuin mikä! Amerikan Ebayssa näyttäisi olevan pari myynnissä ja esim. www.bike-vintage.comin valikoimaa seuraaamalla voi löytää myös sopivan.

tienlaita
21.07.2011, 15.53
^ Jos keinot loppuu, niin konstit jää:


http://img193.imageshack.us/img193/9729/kkulkurietuvaihtaja.jpg

Kuningaskulkurin runko ja uusin 105 etuvaihtaja. Vasemmassa pannassa on toisella puolen ohjuri takavaihtajan vaijerille ja se lie samanlainen kuin alkuperäinen tämän rungon osa. Ylempi panta on tavallinen viistoputken stoppari uudessa käytössä.

MrVelo
09.11.2011, 14.54
Nyt se toteutuu, oma tapahtuma (http://retrokilpurit.freeforums.org/retrokilpurit-2012-vaasassa-26-5-2012-t104.html) vanhoille kilpureille. Merkkaa kalenteriin Vaasa 26.5.2012.

xtrainer80
06.03.2012, 21.47
Vanha Peugeot pitäisi saada viimeisen päälle iskuun. Eihän tuo huonossa kunnossa nytkään ole, mutta muutamia päivityksiä pitäisi tehdä.

Kyseessä on siis Peugeot Ventoux, vuosimallia en muista, mutta olisiko 90-luvun alusta. Tällainen:

http://s306.photobucket.com/albums/nn254/JonniPeura/?action=view&current=ps.jpg

Ajettu max. 1000 km.

Runko on 501 Reynoldsia, vaihtajat Simplex, jarrut CLB Omega s. Vaihtajat on rungossa ja ne toimii joko portaattomasti tai naksuilla. Voimansiirto on 2x6 ja takana on junnupakka 14-25, eturattaat ovat 52/42 "Biorythm" eli ovaalinmuotoiset. Navoissa lukee "Maillard".

Pyörä on minulle 52 kokoisena vähän pieni (olen 175 cm) mutta pidemmällä satulatolpalla uskoisin siitä tulevan ihan ajettava. Ohjaamon pituus vaikuttaa yllättävän hyvältä, ainakin kahvoilta ajettuna. Isäni on ostanut pyörän minulle aikoinaan kun olen ollut junnu ja lyhyempi, tosin silloin pyörä oli minulle iso. Sillä kuitenkin ajettiin. Sen jälkeen pyörä onkin seissyt vanhempieni varastossa noin 15 vuotta. Pyörä on kyllä periaatteessa täysin ajokunnossa, tein sillä pari testilenkkiäkin viime kesänä (ilman sen kummempia säätöjä/huoltoja).

Kysymyksiä:

Mistä uusi satulatolppa, sen halkaisija on 26mm. Tolpan pitäisi olla vähintään 35 cm pitkä.

Kiekot tekisi mieli päivittää modernimpiin ja kevyempiin, löytyykö kutospakalla mitään vaihtoehtoja? Punnitsin alkuperäisen etukiekon, ja se painaa n. 900 gr. Ei tästä mitään kevennysprojektia ole tarkoitus tehdä, mutta jos kevyempää (ja jäykempää) kiekkoa löytyy, niin mielellään päivittäisin.

Mistä uusi kutospakka, mielelllään ei junnupakka. Vai menisiköhän tuohon seiskapakkakin? Sitten pitäisi tietysti vaihtajat päivittää.

Mistä CLB Omega-jarruihin löytää uusia jarrupaloja? Vanhat eivät ole kovin kuluneet, mutta kumi vaikuttaisi jotenkin kovettuneen.

Onko kova homma viritellä kahvavaihtajat tällaiseen? Riittäisi pelkästään takavaihtajalle. Jos tulee kovin kalliiksi tai vaatii isoja muutostöitä (esim. korvakkeiden hitsaaminen) niin sitten antaa olla.

Kuriositeettina mainittakoon että minulla on näitä kaksi, toisen sai silloin joskus siskoni, mutta sekin pyörä on nyt minulla. Se on kyllä huonommassa kunnossa kuin kuvan pösö, ja itse asiassa atomeina tällä hetkellä.

di luca
18.07.2012, 22.47
Nyt ois kotiutunu projektiksi Masi Special vm 1970-72. Tuo on paljon kilometrejä kokenut ja se näkyy. Mietin vielä lähdenkö restaurointi- vai säilytyslinjalle rungon suhteen. Osasarjana on Campa Nuovo Record. Jos jollain on tarinaa tms. tuommosesta kaunokista, niin olisin kiitollinen. Ja, jos joltain löytyis CNR etuvaihtaja, niin vielä hianompi. Tai jarrukahvoihin käyvät gummit kelpais kanssa, patina ei haittaa...

maanma
19.07.2013, 17.12
Olisikos tietoa Gitane mach 300 Sachs 14v rensseleistä?

Jarrukahvat modolo morphos superlight. Kyseessä ilmeisesti jarru ja vaihdekahvojen kombipaketti?

Oire on takapyörän jonkinlainen vastaanpano. Vaseliinin puutetta vai jotain muuta ( jos vähäistä ja kyse ei ole ulkorenkaan hankaamisesta )? Annettu kuvaus on "Vaihteisto on seisonnan jälkeen tahmistunut"

Onko tämä mahdollisesti avattavissa ja näin ollen huollettavissa oleva vapaapyöräkeskiö?
Ulkorattaita lienee useampia, koska on erillinen takavaihtaja.

Kari Haikonen
21.07.2013, 17.48
Siivoilin verstaan nurkkia ja löysin lähes käyttämättömän Shimanon 600 EX-keskiön kampineen. Jostain 80-luvun alusta, muistelen, ainakin ajalta, jolloin teollisen tuotteen ulkonäölläkin oli vielä merkitystä. Kierre on englantilainen, onko kukaan kiinnostunut, se on lähes käyttämätön. Myös muuta tuon ajan rompetta kasasta löytyi, etuvaihtaja Simano 105 esim.
Kuvan saa, jos laitat e-mail-osoitteen.

Arthurio
26.04.2014, 11.57
Löytyisikö täältä apuja?

Hankin vanhan Crescentin rungon (kuva 1 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_1.png), kuva 2 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_2.png), kuva 3 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_3.png), kuva 4 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_4.png), kuva 5 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_5.png)), jonka epäilen olevan VM racer 201 tai 202 (http://www.cykelhobby.com/cre53.htm). Nyt metsästän tähän napoja ja 5-lehtistä vapaaratasta. Takahaarukka on 120 mm ja tähän tuntuu löytyvän huonosti napoja. Käytännössä vaihtoehdoiksi näyttää jäävän joko Shimanon Dura Ace 7600 tai Suntour Superb. Kun nöösi olen, niin ihmettelen, että voiko noihin napoihin laittaa 5-lehtisen vapaarattaan ja jos voi, niin minkä? Ebaysta noita löytyy, mutten ole varma mitkä sopivat yhteen.

PikkuEme
26.04.2014, 12.51
Löytyisikö täältä apuja?

Hankin vanhan Crescentin rungon (kuva 1 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_1.png), kuva 2 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_2.png), kuva 3 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_3.png), kuva 4 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_4.png), kuva 5 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/77982337/Cressu_5.png)), jonka epäilen olevan VM racer 201 tai 202 (http://www.cykelhobby.com/cre53.htm). Nyt metsästän tähän napoja ja 5-lehtistä vapaaratasta. Takahaarukka on 120 mm ja tähän tuntuu löytyvän huonosti napoja. Käytännössä vaihtoehdoiksi näyttää jäävän joko Shimanon Dura Ace 7600 tai Suntour Superb. Kun nöösi olen, niin ihmettelen, että voiko noihin napoihin laittaa 5-lehtisen vapaarattaan ja jos voi, niin minkä? Ebaysta noita löytyy, mutten ole varma mitkä sopivat yhteen.

6-lehtiselle suunniteltu toimii myös kun ottaa akselilta sopivan määrän prikkoja pois.

SotkuPekka
03.08.2015, 23.06
Olisi 80-luvun lopun Nishikiin viimein ketjunvaihto edessä ja suunnitteilla olisi samalla takaratastus vaihtaa jos sellaiset vielä jostain löytää. Olenko nyt jäljillä jos kuvittelen, että tuo on kasetti. http://aijaa.com/JZxGFX
On siis 6-rattainen ja takavaihteet on indeksoidut jos sillä on jotain merkitystä. Löytyykö noita vielä jostain?

yedi
05.08.2015, 23.13
Kuva on vähän huono, mutta jos tuo on Shimanon pakka, niin monista vanhemmista fillarikorjaamoista löytyy noita rattaita Shimanon vanhaan 5/6-kasettipakkaan. Jos se on Shimanon pakka, niin rattaat on kiinni toisissaan ruuvilla, jonka kanta on pinnojen puolella. Myöhemmin pakka oli niitattu, mutta niitit saa porattua pois ja sitten voi vaihtaa haluamansa rattaat pakaan.

viivi
06.08.2015, 20.30
Jos ei Pyörätohtorilta niin sitten tuolta:

http://www.sjscycles.co.uk/cassettes-dept69_pg1/
Niiltä löytyy myös yksittäisiä rattaita ja speissereitä joten voit tehdä juuri sellaiset välitykset kun haluat.

SotkuPekka
08.08.2015, 11.17
Täytyy yrittää kysellä. Shimanonhan tuo on. Taka-ajatuksena olisi saada nuo välitykset samalla vähän kevyemmiksi. Nyt takana on 23 piikkinen kevein ja edessa on 42/52 ja vähän turhan kireä minun makuun. Toisella pyörällä testailin 42-28 välitystä ja voisi olla aika sopiva. Sellaisen jos jostain löytäisi.

Mikkomoe
09.02.2019, 19.34
Onko kellään ollu vuoden 1998 Giant tcr once replica? mulla oli sellainen.. keltainen ja osittain musta pyörä, sellainen pirteä värinen. Tykkäsin kovasti vaikka en muista maantiepyöristä tiedä, tämä on ainoa jolla ajelin. Jotain 5 vuotta ajelin. Harmi kyllä, myin sen pois. Nyt on maantiepyöräkuume päällä, ajattelin tulevan kesän jälkeen vaihtaa retkipyörästä maantiepyörään joka olis oikein kevyt tykki..

Muistaako kukaan, paljonko tämä pyörä painoi? Tavoittelisin tätä kevyempää pyörää ..

tpertt
09.02.2019, 21.29
Onko kellään ollu vuoden 1998 Giant tcr once replica? mulla oli sellainen.. keltainen ja osittain musta pyörä, sellainen pirteä värinen. Tykkäsin kovasti vaikka en muista maantiepyöristä tiedä, tämä on ainoa jolla ajelin. Jotain 5 vuotta ajelin. Harmi kyllä, myin sen pois. Nyt on maantiepyöräkuume päällä, ajattelin tulevan kesän jälkeen vaihtaa retkipyörästä maantiepyörään joka olis oikein kevyt tykki..

Muistaako kukaan, paljonko tämä pyörä painoi? Tavoittelisin tätä kevyempää pyörää ..
Fillari-lehden luettelossa 1/1998 kyseisen pyörän painoksi ilmoitetaan tasan 10 kg.

Mikkomoe
10.02.2019, 11.22
Oho .. kiitos tiedosta. Se tuntui todella kevyeltä kun nosteli, luulin kevyemmäksi.

Scarabeida
31.07.2019, 13.53
Siivoilin verstaan nurkkia ja löysin lähes käyttämättömän Shimanon 600 EX-keskiön kampineen. Jostain 80-luvun alusta, muistelen, ainakin ajalta, jolloin teollisen tuotteen ulkonäölläkin oli vielä merkitystä. Kierre on englantilainen, onko kukaan kiinnostunut, se on lähes käyttämätön. Myös muuta tuon ajan rompetta kasasta löytyi, etuvaihtaja Simano 105 esim.
Kuvan saa, jos laitat e-mail-osoitteen.

Kiinnostaisi, mutta taidan olla kuus vuotta myöhässä. Minulle saa tarjota vanhoja Shimano 600 ex osia, jos nurkkiin semmosia jäänyt. Helpointa Oulussa, mutta kulkeehan tuo posti.

Edit:
Tässä selaillessa löytyi mielenkiintoinen TM pyörä arvostelu vuodelta -79. Iso osa aikakauden pyöristä tietoineen:
Bianchi Sprint 80
Crescent Competition 12
Dawes Echelon
DBS Super Sport
Helkama Kuningaskulkuri
KTM Formula S
Motobecane SprintNational DX-3000
Nishiki Road Master
Nopsa Finntour
Peugeot Super Sport
Pohjanpoika
Raleigh Giro
Tunturi Professional
https://docplayer.fi/6499772-Uudenaikainen-voimansiirto-professionalissa-on-kaytetty-uudenaikaisimpia-istelematon-runko-nturin-runko-on-valmistettu-eitsissa-italialaisesta-colum.html

Aaltopahvi
02.09.2019, 00.40
Minulle tipahti syliin Motobecanen Supersprint Shimanon Altus LT:n osilla ja nyt pitäisi päättää mitä sille tekisi varsinkin kun geometria tuntuu istuvan itsellenikin varsin hyvin.
Vaihtoehtona olisi kunnostaa ja pitää se 2x6- vaihteisena mahdollisimman alkuperäisenä lauantaipyöränä. Takapakka on lopussa, niin löytyykö tällaiselle uutta yhteensopivaa pakkaa vai meneekö tekniikka vaihtoon?
Jos tästä rakentaisi sinkulan ja myisi kevään tullen niin saako sellaisesta fillaritorilta omat kulut pois? Tiliä en kuvittele tekeväni, mutta jos kulut saisi pois kun sinkulaa en kuitenkaan omaan talliin tällä hetkellä tarvitse.