Näytä tavallinen näkymä : Vuokrapyörä Teneriffalla?
Adejesta 82 tietä Santiago del Teidelle ja siitä Mascan laakson pohjalle (kohtaan 36 km), siellä kahvi ja sitten takaisin sama mäki ylöspäin. Tämän jälkeen paluu Adejeen rantareittiä. Melkoinen aloitus lenkille. Ekan kerran sai muutaman sekunnin olla polkematta hotellin pihasta lähdön jälkeen 11 km kohdalla ja käytännössä ylämäkeä jatkuikin sitten aina 32 km asti 1000 metriin.
Mascan nousun (4 km) ajoin huimalla 7 km/h keskarilla, suuren osan putkelta just ja just eteenpäin päästen. Loivia kohtia siinä ei ollut, huiput hetkellisesti mahtavat 11,8 km/h. Aikaa meni 32 minuuttia.
Nousumetrejä kaiken kaikkiaan 1945 ja ne tulivat käytännössä ekan 40 km aikana kaikki.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb13325078/p5pb13325078.jpg
Sitten vielä vinkki tuohon Guia de Isoraan nousemiseen. TF-82 on tappavan tylsä valtatien reuna, en itse asiassa ole koskaan ajanut sitä ylös, alas sitä on kiva pudotella autoletkojen keskellä. Eli ilman muuta rantatietä kohti Gigantesta ja Playa San Juanin kaupungista lähtee tie TF-463 läpi viljelysten kohti Isoraa. Asfaltti huonokuntoinen mutta mahtava pikkutie. Sitten Isoran jälkeen ennen Chio kyltti Chiguergue. Pienen pieni kylä vuoren rinteessä. En tiedä tarkasti, mutta arvelisin että jyrkimmät kohdat kylän läpi 25-30 %. Yhdistyy ylempänä taas tuohon TF-38 tiehen. Zoncolanin olen ajanut ja oliko siellä 22 % jyrkimmät pätkät. Tuo Chiguerguen läpi ajo on kyllä selvästi jyrkempi.
Mulla oli mittari säästömoodilla sillä lenkilä, kun ajoin Chiguerguen kylän läpi mutta näyttäisi siltä, että jyrkimmän 180 metrin matkalla oli nousumetrejä 45. Eli jyrkkyys 25 %. Pysähdyin ensin siihen kahvilalle, jonka kohdalla oli kyltti ylös vasemmalle Teidelle mutta tie oli aivan seinää. Ajattelin, että kartan mukaan 38-tielle pääsee myös menemällä ensin syvemmälle kylään ja sitten ylös mutta tie (Cervantes) olikin siellä viellä jyrkempi. Aivan tajuton tosiaan noin parinsadan metrin pätkä. Pääsin ajamalla puoleen väliin jollloin jouduin jalkautumaan. Olin koko ajan varma, että kohta lähtee kuituiset ajokengän pohjat sillä isolla muhkulla speed zeron kengällä alta ja luisun persmäkeä takaisin mäen alas. Ihan oikeasti. Just ja just pääsin siis tunkkaamalla sen kohdan yli ja sitten lopun pystyin taas eteenpäin ajamaan.
Edit: Tarkistin mitä google sanoo ja sekin ehdottaa 180 m ja 40 m nousua.
Kuvat eivät toki näytä jyrkkyyttä kauhean hyvin mutta tässä street view näkymässä voi katsoa oikealla olevan talon pystyseinää ja maalattua lattiansuuntaista viivaa ja verrata siihen tiehen.
https://www.google.fi/maps/dir/28.2260636,-16.783144/28.2272928,-16.7818388/@28.2265801,-16.782522,3a,75y,44.64h,108.99t/data=!3m7!1e1!3m5!1saYDScnArjkFczBNYkPocsg!2e0!6s% 2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DaYDScnArjkFcz BNYkPocsg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_ sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D107.74656%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!4m1! 3e1
Mascan nousun (4 km) ajoin huimalla 7 km/h keskarilla, suuren osan putkelta just ja just eteenpäin päästen. Loivia kohtia siinä ei ollut, huiput hetkellisesti mahtavat 11,8 km/h. Aikaa meni 32 minuuttia
Arvostan!
Omille jaloille tuo olisi ollut tekemätön paikka. Buenavista Del Nortesta Mascaan riitti viime syksynä ja menin suosiolla autolla ylös takaisin Santiago Del Teideen.
=)juha
Mascasta pohjoiseen mäki on melko jyrkkä tultaessa Mirador Altos de Baracaniin, jossa tie kääntyy yli 90° kohti kaakkoa.
Kun itse sitä nousin, tuuli kävi navakasti pohjoisesta tai koillisesta. Kun se osui tuossa viimeisellä suoralla ennen harjannetta suoraan kohti, oli kuin seinä olisi noussut eteen. Mietin polkaisu kerrallaan, että tämän vielä pystyn, ja ehkä tämän, ennen kuin jalkaudun. Meni se lopulta juuri ja juuri, mutta vaikeaa oli, vaikka jyrkkyyttä oli vain 14 % (ainakin siinä vaiheessa kun mittaria pystyin vilkaisemaan). Eli opetus: sääolot on syytä ottaa huomioon.
(Reittijälki Stravassa (https://www.strava.com/activities/411143784))
Petteri Ellilä
27.09.2016, 21.59
Joulukuun lopulla viikko Fanabessa mutta arvuuttelen reissun lähtevää kalustoa; maantie-, maasto- vai cyclocross-fillari mukaan. Maantiefiloa puoltaa keveys kun sitä ylämäkeä tuolla riittää. Maastoonkin mieleni tekevi, ja GPS träkkejäkin riittää. Toisaalta cyclolla välitykset riittäis maantiepyörää paremmin, rupiset tienpinnat ei niin haittaisi ja levarit antais varmuutta alamäkeen.
Ah valinnan vaikeutta.
Ottaisin maantiepyörän tai maastopyörän. En cycloa. Maantiepyörään ostat etukäteen halutessasi vähän laajemman takapakan. Edullisen osasarjan malli ei maksa kuin parikymppiä. Maantiepyörän vannejarrut riittävät hyvin. Koitin itse viime talvena yhden päivän Ultegran levyjarrullista ja loppupäivät ajoin Ultegran vannejarrupyörällä ilmn mitään ongelmia. Teneriffan maastoreitit eivät ole mulle tuttuja. Maastossa olen ajanut vain Gran kanarialla, jossa on niitä Free Motionin ohjattuja reduja ja niihin on toki omatoimiselle kuskille gpx-trackitkin. Free Motionin kautta (vaikka olis oma pyöräkin) on se etu, että saa kuljetuksen sinne korkealle saaren keskelle, jolloin maastoajo on pääosin alamäen suuntaan.
edit: Jos aikataulu antaa ajaa useampana päivänä (minulla perhe vähän rajoittaa aina) niin vois ottaa maantiepyörän mukaan ja ajaa sillä suurimman osan mutta lisäksi vuokrata yhdeksi tai kahdeksi päiväksi maastopyörän paikan päältä. Tai toisinpäin.
Roadkill79
16.10.2016, 22.19
Ekaa kertaa reissuun Kanariansaarille. Mahtaako Teneriffalta löytyä ollenkaan kohtuukuntoiselle kaverille helppoja reittejä (max 500 nousumetriä sanotaan nyt vaikka 70km lenkillä) Pld Americasista ajaen? Helsingin ympäristössä yleensä suihkin ja tähän mennessä Velsokolan mäet on ollu haastavimmat mun pyöräilyuran aikana...
Niin minullakin oli ollut ennen Kanarian matkailuja. Siis tyyliin Velskolan mäet. Mutta ei ole enää :)
Vähemmän mäkeä saa ajamalla rannan lähellä rannan suuntaisesti. Saarihan nousee joka puolelta kohti tulivuorta.
Ekaa kertaa reissuun Kanariansaarille. Mahtaako Teneriffalta löytyä ollenkaan kohtuukuntoiselle kaverille helppoja reittejä (max 500 nousumetriä sanotaan nyt vaikka 70km lenkillä) Pld Americasista ajaen? Helsingin ympäristössä yleensä suihkin ja tähän mennessä Velsokolan mäet on ollu haastavimmat mun pyöräilyuran aikana...
Mäkeä voi kiivetä niin pitkälle kuin jaksaa ja kääntyä sitten alas :)
Omasta mielestäni vuoristo on kuitenkin se Teneriffan juttu. Paremmat rannikkotiet löytyy vaikkapa Gran Canarialta tai paljon lähempää Mallorcalla ( löytyyhän sitä toki vuoristoakin lähempää, mutta ei talvikaudella ajettavaa).
En laske itseäni kuin johtuu kuntoiseksi, mutta kyllä tuolla pärjää. Pitää vaan ottaa rauhallisesti kunnes tietää mihin kunto ja taidot riittää (oma juttunsa myös lasketella yli 4000 metristä alaspäin...). Ylhäällä vuoristossa pitää muistaa ohuempi ilma ja lämpötila... alhaalta jos lähtee biiseissä ja paidassa niin puolimatkassa alkaa joo kaipaamaan irtohihoja ja -lahkeita ja ylängöltä tarvii jo muutakin (viimeksi oli muistaakseni -5 degC). Tuolla tosin vähemmän enää kohtaa maantiepyöräilijöitä :)
Granadillaan taitaa tulla se 500m nousua. El Fraile ja Palm Mar sitten tasaista. Mutta kyllähän nousu Americasista Teidelle tauotta on jo pakollinen kokemus sinänsä. ;)
Inline Biker
17.10.2016, 13.20
Useamman kerran olen tuolla ollut ja ei todellakaan ole mäkiin tottumusta, kun asustelen Oulun seudulla...
Kannattaa huomata, että Teide-vuori ei nouse rannasta suoraan huipulle ihan suoraviivaisesti, vaan esim. n. 500 metrin tasolla on ikään kuin tasanne. Esimerkiksi tie TF-28 on kohtuullisen lempeä noustava ja laskettava. Siinä voi tehdä vaikkapa edestakaisen matkan: ajaa vaikkapa 2 tuntia ylöspäin niin sama matka tulee tunnissa takaisinpäin, kun on alamäkeä pääasiassa. Rannan suuntaiset tiet on melko tylsiä. Ainakaan kaikkia lenkkejä ei kannata niillä viettää.
Kuinka paljon ennen reissua olette varanneet vuokrapyörän? Voiko käydä niin ettei pyörää saa jos ei varaa tarpeeksi ajoissa? Olen menossa ensi vuoden puolella helmikuussa. Tekisi mieli pistää jo nyt varaus sisään mutta pelkään että liian aikaisen varauksen kanssa käy niin, että se pääsee unohtumaan. Näillä näkymin vuokrapyörän otan bikepointista.
Ylhäällä vuoristossa pitää muistaa ohuempi ilma ja lämpötila... alhaalta jos lähtee biiseissä ja paidassa niin puolimatkassa alkaa joo kaipaamaan irtohihoja ja -lahkeita ja ylängöltä tarvii jo muutakin (viimeksi oli muistaakseni -5 degC). Tuolla tosin vähemmän enää kohtaa maantiepyöräilijöitä :)
Mahtaako siellä noin kylmää yleensä olla? Ajoin kylmimpään aikaan Helmikuussa Teiden hissiasemalle, joka on korkein paikka mihin maantiepyörällä pääsee, ja kyllä lyhyissä ajovaatteissa meni koko reissu helposti. Takaisin tullessa oli hetken kylmä sillä kohtaa kun menin pilvien läpi.
Eikä se vuorien ajo ole niin ihmeellistä kun rauhassa ajaa. Ikinä en ollut vuoria ajanut ja nousu meni ihan yhdeltä istumalta kraaterin reunalle asti eikä ollut mikään tuskainen suoritus siltikään.
Mahtaako siellä noin kylmää yleensä olla? Ajoin kylmimpään aikaan Helmikuussa Teiden hissiasemalle, joka on korkein paikka mihin maantiepyörällä pääsee, ja kyllä lyhyissä ajovaatteissa meni koko reissu helposti.
Enpä tiedä. kaksi kertaa olen käynyt tuolla ylhäällä asti ja molemmilla kerroilla oli ylängöllä, josta noustaan se viimeinen pikku nouse Teiden hissiasemalle, reilusti pakkasta. Sen kerran kun olen käynyt Teiden huipulla asti siellä oli -13 degC.
Ensimmäisellä reissulla kun tuolla ylhäällä asti pyöräilin tuli heti pyöräilyä seuraavana päivänä myrsky jossa satoi koko vuoristoylängöille lumipeite, joka pysyi loppu viikon... joten voi olla että ovat olleet kylmiä talvia. En ole aiemmin asiaa kummemmin miettinyt.
Ajelin viime keväänä vuokrapyörällä (maasturi BikePointista) tuolla Vilaflorin ympäristössä (en siis ihan Teiden calderassa) muutamana päivänä. Jos aurinko paistoi niin lyhyillä asusteilla tarkeni vallan mainiosti, lämmintä oli n. 18-20 mutta pilvisellä säällä lämpötila putosi heti 13 asteeseen ja pikkasen olisi yläkropassa kaivannut lisää vaatetta. Viitisen vuotta aiemmin käveltiin (ei siis menty köysiradalla) maaliskuussa tyynessä auringonnpaisteessa Teiden huipulle ja vasta 2900 metrin korkeudessa piti vetää takkia päälle, pipoa päähän ja katkolahjehousuihin puntit kiinni :) Teiden calderassa on tullut lisäksi tehtyä kävellen päiväretkiä useamman kerran ja kertaakaan ei pitkiä housuja ole tarvittu, sen sijaan fleece tai takki on aurinkoisellakin säällä ollut mukana. Tuuli voi nimittäin olla suht. navakka vaikka aurinko paistaisikin. Eli väittäisin näiden kokemusten perusteella, että lyhyillä bibseillä/shortseilla pärjää varmaankin useimmiten, mutta trikoon selkämykseen/reppuun kannattaa pakata _vähintään_ tuulenpitävä liivi tai takki tuulen tai pilvisen sään yllättäessä.
Edit: Ajankohta oli huhtikuun loppu tuolla Vilaflorin reissulla
Mahtaako siellä noin kylmää yleensä olla? Ajoin kylmimpään aikaan Helmikuussa Teiden hissiasemalle, joka on korkein paikka mihin maantiepyörällä pääsee, ja kyllä lyhyissä ajovaatteissa meni koko reissu helposti. Takaisin tullessa oli hetken kylmä sillä kohtaa kun menin pilvien läpi.
Eikä se vuorien ajo ole niin ihmeellistä kun rauhassa ajaa. Ikinä en ollut vuoria ajanut ja nousu meni ihan yhdeltä istumalta kraaterin reunalle asti eikä ollut mikään tuskainen suoritus siltikään.
Mä ajoin viimeksi viime joulukuussa Teidelle, koko matka kun pysyttiin vuoren "ulkopuolella" oli lämmin mutta kun Vilaflorin suunnalta tullessa laskettiin sinne kraaterin sisäpuolelle se joku 50-100m alaspäin niin siellä puolen laski lämpötila jonnekin +7-8 asteeseen ja sillon tarvi irtohihat ja liivin jo. Laskuun laitoin sitten vielä ohuen takin päälle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inline Biker
19.10.2016, 09.25
Ehdottomasti kannattaa varautua lisävaatetuksella. Eihän niitä sitten ole pakko pukea päälle, jos lämmintä riittää. Vilaflor taitaa olla n. tuhannessa metrissä, ja itse olen kokenut miten sillä tasolla on mukavan lämmintä, kun aurinko paistaa, mutta alas lasketellessa mennäänkin pilven läpi ja kaikki lisävaatteet ovat tarpeen. Jopa pitkäsormiset sorimikkaat olisin laittanut käteen, jos sellaiset olisi ollut mukana. Sekin kannattaa huomata, että sama kohta alaspäin mennessä on paljon kylmempi kuin ylöspäin, kun omaa lämmöntuotantoa ei laskuissa ole ja ilmavirta jäähdyttää hikistä pyöräilijää todella tehokkaasti.
Tuossa oli aiemmin myös kysymys, että milloin pitää varata pyörä. Itse olen varannut sähköpostilla n. pari viikkoa ennen matkaa, Diga Sportista tai Free Motionista.
Miksi sitä pyörää ei voi varata samantien kun matkakin on varattu - ei kai nyt oikeasti voi niin käydä että unohtaa varanneensa ja lekottelee vaan altaalla koko viikon onnellisena?? :)
Yks hyvä vaihtoehto on kans Bike Point Tenerife - Las Americas. Olen käyttänyt sitä ja Digasportsia. Digalta ostin maastopyörän tuliaisiksi 2013.
Tästä voi katsella säätä 2400 m tasolla, eli tasolla missä telefericon ala-asema on:
http://www.iac.es/weather/otdata/
Talvikuukausina vuorokauden keskilämpötila menee 10 asteeseen.
Eli täytyy tunnustaa että muistini petti, h****etin kylmä siellä oli mutta ei voinut olla niin kylmä kuin muistan. Huipullekin on tällä viikolla luvattu vain kolmea astetta pakkasen puolelle.
Sent from my iPad using Tapatalk
^jep, eikä sieltä ihan 4000 metrissä olla - mutta sattuuhan sitä, on ne niin erilaiset olosuhteet kuin kotomaassa :)
Itselleni tuli todella vilu, vaikka oli sentään 8 °C alas tullessa. Sade ja reiluun kuuteenkymppiin nousevat nopeudet eivät olleet ihan yhteensopivat kesävarusteiden kanssa. Lisää juttua blogissa (http://fillari.blogspot.fi/2015/10/over-2000-vertical-metres-in-two.html).
Miksi sitä pyörää ei voi varata samantien kun matkakin on varattu - ei kai nyt oikeasti voi niin käydä että unohtaa varanneensa ja lekottelee vaan altaalla koko viikon onnellisena?? :)
Yks hyvä vaihtoehto on kans Bike Point Tenerife - Las Americas. Olen käyttänyt sitä ja Digasportsia. Digalta ostin maastopyörän tuliaisiksi 2013.
Heh, tarkoitin että vuokraamo unohtaa varaukseni :) Neljään kuukauteen mahtuu kuitenkin kaikenlaista (järjestelmät vaihtuu, työntekijät vaihtuu, koira syö varauskirjan jne.) Tosin taitaapa tuolla olla sen verran vuokraamoja, ettei ilman pyörää jää vaikka lähtisi vasta kohteessa kyselemään. Se olisi kyllä katastrofi koska koko reissun tarkoitus on pyöräily kohteessa.
Onko kenelläkään kokemuksia Anagan vuoristosta? Tarkoitus helmikuun lopussa mennä testaamaan.
Ilmeisesti kivoja tonnisia nousuja. Aika erämaata vissiin? Löytyykö mitään kahviloita, kauppoja tms.
Onko kenelläkään kokemuksia Anagan vuoristosta? Tarkoitus helmikuun lopussa mennä testaamaan.
Ilmeisesti kivoja tonnisia nousuja. Aika erämaata vissiin? Löytyykö mitään kahviloita, kauppoja tms.
Ajamisesta ei mitään kokemusta tuolta, sen sijaan tullut paljonkin käveltyä noissa maisemissa- etenkin Chamorgan alueella ihan saaren pohjoiskärjessä. Vihreintä Tenerifaahan tuo on ja usein melko kosteaa, todella hienot maisemat. Erämaata siinä mielessä että kyliä on vähän harvakseltaan mutta kyllä aina jioku kuppila jokaisesta kylästä löytyy. Nousuja (ja laskuja) kyllä riittää, tiet on melko mutkaisia mutta liikennettä ei ole kovin paljoa ainakaan noilla pienemmillä teillä.
On aika tyhjää. Itse en päässyt tätä lähemmäksi (https://www.strava.com/activities/puerto-de-la-cruz-tejina-tenerife-413475435?utm_campaign=ride_share&utm_content=275813&utm_medium=widget&utm_source=fillari.blogspot.fi). Tarkoitus oli kiertää El Bailaderon kautta pohjoiseen mutta se reissu jäi ensi kertaan. Kuulemma siellä pohjoisen hiekkarannalla on kivat ravintolat, ja hiukan sitä ennen Bajo el Roquessakin jotain. Hiekkarannalle/-lta on tiukkaa neulansilmätietä.
Hiljaista ollut ketjussa. Onko ketään käynyt viime aikoina?
Uusia mukavia reittä löytynyt?
Itse pitäisi lähteä reilu viikon päästä, jos lennot pelaavat normaalisti.
Nyt on reissu tehty. Oli kyllä upea kokemus kerta kaikkiaan. Majoitus oli Las Americasissa. Yhteensä kuusi ajopäivää joiden aikana kilometrejä kertyi 270km ja nousumetrejä 6368. Teidelle tuli noustua suunnitelman mukaisesti heti toisena päivänä. Lähdin liikenteeseen aina heti aamusta, noin kello kahdeksan maissa. Liikenne vuorella oli tuolloin hyvin rauhallista ja sää aurinkoinen tai puolipilvinen ja tyyni. Tiet oli kaikin puolin erinomaisessa kunnossa paitsi pikku pätkät TF-51 ennen Vilafloria hieman kuluneita. Pääasiassa joka paikassa oli kuitenkin suurin piirtein uutuuttaan kiiltävä asvaltti.
Bike-pointin palvelu toimi hyvin. Joskin olin pyytänyt pyörään kompakti kammet jotka itse käsitän 50/34 piikkiseksi, mutta pyörässä olikin 52/36. En kuitenkaan jaksanut alkaa itkemään asiasta ja loppujen lopuksi mäet nousi tuollakin ihan kivasti (hitaasti mutta varmasti :)). Takaa sentään löytyi 32-12 pakka toiveeni mukaan.
Alussa pyörä piti ikävää ääntä joka polkasulla. Ääni tuli keskiöstä ja vein pyörän lopulta kaksi päivää vikinää kuunneltuani Bikepointiin huollettavaksi, jossa keskiö avattiin ja puhdistettiin odottaessani. Sen jälkeen sai ajella äänettömällä pyörällä. Toinen pieni epäkohta oli polkimet. Olisi pitänyt uskoa että omat polkimet kannattaa ottaa mukaan. Vuokrapyörässä kiinni olleet olivat todella kuluneet enkä saanut niitä säädetyksi tarpeeksi tiukalle vaan säätöruuvia kiertäessä tuntui että koko poljin hajoaa käsiin. Muuten pyörä oli kyllä erinomainen (Focus Izalco Max Dura ace osilla). Hinta kuudelle päivälle pyöristyi liikkessä lopulta tasan 200 euroon.
Ehdottomasti uudestaan Teneriffalle ensi talvena!
Nyt on reissu tehty. Oli kyllä upea kokemus kerta kaikkiaan. Majoitus oli Las Americasissa. Yhteensä kuusi ajopäivää joiden aikana kilometrejä kertyi 270km ja nousumetrejä 6368. Teidelle tuli noustua suunnitelman mukaisesti heti toisena päivänä. Lähdin liikenteeseen aina heti aamusta, noin kello kahdeksan maissa. Liikenne vuorella oli tuolloin hyvin rauhallista ja sää aurinkoinen tai puolipilvinen ja tyyni. Tiet oli kaikin puolin erinomaisessa kunnossa paitsi pikku pätkät TF-51 ennen Vilafloria hieman kuluneita. Pääasiassa joka paikassa oli kuitenkin suurin piirtein uutuuttaan kiiltävä asvaltti.
Bike-pointin palvelu toimi hyvin. Joskin olin pyytänyt pyörään kompakti kammet jotka itse käsitän 50/34 piikkiseksi, mutta pyörässä olikin 52/36. En kuitenkaan jaksanut alkaa itkemään asiasta ja loppujen lopuksi mäet nousi tuollakin ihan kivasti (hitaasti mutta varmasti :)). Takaa sentään löytyi 32-12 pakka toiveeni mukaan.
Alussa pyörä piti ikävää ääntä joka polkasulla. Ääni tuli keskiöstä ja vein pyörän lopulta kaksi päivää vikinää kuunneltuani Bikepointiin huollettavaksi, jossa keskiö avattiin ja puhdistettiin odottaessani. Sen jälkeen sai ajella äänettömällä pyörällä. Toinen pieni epäkohta oli polkimet. Olisi pitänyt uskoa että omat polkimet kannattaa ottaa mukaan. Vuokrapyörässä kiinni olleet olivat todella kuluneet enkä saanut niitä säädetyksi tarpeeksi tiukalle vaan säätöruuvia kiertäessä tuntui että koko poljin hajoaa käsiin. Muuten pyörä oli kyllä erinomainen (Focus Izalco Max Dura ace osilla). Hinta kuudelle päivälle pyöristyi liikkessä lopulta tasan 200 euroon.
Ehdottomasti uudestaan Teneriffalle ensi talvena!
Oliko millaiset sääolosuhteet Teidellä? Lähinnä millaisella vaatetuksella tulit toimeen. Tulee mieleen että pitkissä laskuissa saattaa ainakin takkia kaivata mutta muuten ehkä lyhyet ajohousut ok? Tarkoitus olisi lähteä vuorta kokeilemaan itsekin tässä lähiaikoina.
Oliko millaiset sääolosuhteet Teidellä? Lähinnä millaisella vaatetuksella tulit toimeen. Tulee mieleen että pitkissä laskuissa saattaa ainakin takkia kaivata mutta muuten ehkä lyhyet ajohousut ok? Tarkoitus olisi lähteä vuorta kokeilemaan itsekin tässä lähiaikoina.
Ajoin huipulle (tai sinne ravintolalle kraaterin pohjalla) pitkissä Goren softshell windstopper kamoissa. Sää oli lähtiessä pilvinen ja lämpötila tippui varsin nopeasti 16 C asteesta noin 9 asteeseen ja siitä huippua kohti alimmillaan 2 C asteeseen. Eli ehdottomasti kannattaa lähteä vähintään pitkä tuulen pitävä takki mukana liikkeelle ja mieluiten aikaisin aamulla niin ei tule turhan kuuma noustessa.
Takataskuun otin varuiksi ohuet neopreeni hiihtohanskat ja balaclava myssyn, jotka tulikin todella tarpeeseen sitten kun lasku alkoi. Varsinkin ilman hanskoja olisi kyllä näpit jäätyneet ja tehneet laskusta vaarallisen koska jarruja joutui käyttämään meikeläisen laskutaidoilla varsin paljon.
Viimeiset 100m nousua ja lasku kraaterin pohjalle meni ihan hernerokkasumussa, mutta sitten kun pääsi kraaterin pohjalle, sumu loppui kuin veitsellä leikaten ja avautui täysin sininen taivas ja todella upeat maisemat.
Kannattaa katsoa netistä vähän säätietoja. Itse kun seurailin niin Teidellä oli viimeviikkoina ollut jopa pakkasta joten pitkät ajovaatteet oli helppo valinta. Viimeisenä päivänä oli täysi auringonpaiste kun kiipesin 1400 metriin Vilafloriin TF-21 tietä pitkin ja sillä reissulla taas lyhyet ajokamat riitti hyvin nousuun ja laskuun. Pitkissä olisi tullut liian kuuma nousussa.
Ajoin huipulle (tai sinne ravintolalle kraaterin pohjalla) pitkissä Goren softshell windstopper kamoissa. Sää oli lähtiessä pilvinen ja lämpötila tippui varsin nopeasti 16 C asteesta noin 9 asteeseen ja siitä huippua kohti alimmillaan 2 C asteeseen. Eli ehdottomasti kannattaa lähteä vähintään pitkä tuulen pitävä takki mukana liikkeelle ja mieluiten aikaisin aamulla niin ei tule turhan kuuma noustessa.
Takataskuun otin varuiksi ohuet neopreeni hiihtohanskat ja balaclava myssyn, jotka tulikin todella tarpeeseen sitten kun lasku alkoi. Varsinkin ilman hanskoja olisi kyllä näpit jäätyneet ja tehneet laskusta vaarallisen koska jarruja joutui käyttämään meikeläisen laskutaidoilla varsin paljon.
Viimeiset 100m nousua ja lasku kraaterin pohjalle meni ihan hernerokkasumussa, mutta sitten kun pääsi kraaterin pohjalle, sumu loppui kuin veitsellä leikaten ja avautui täysin sininen taivas ja todella upeat maisemat.
Kannattaa katsoa netistä vähän säätietoja. Itse kun seurailin niin Teidellä oli viimeviikkoina ollut jopa pakkasta joten pitkät ajovaatteet oli helppo valinta. Viimeisenä päivänä oli täysi auringonpaiste kun kiipesin 1400 metriin Vilafloriin TF-21 tietä pitkin ja sillä reissulla taas lyhyet ajokamat riitti hyvin nousuun ja laskuun. Pitkissä olisi tullut liian kuuma nousussa.
Kiitos vinkeistä, pitkät varusteet tulevat toki mukaan. Mietin että mistä palvelusta näkee parhaiten vallitsevan sään tai ennusteen Teiden korkeudella? Helpottaisi sekin arpomista mitä laittaa päälle tai ottaa reitille mukaan.
Faktaa nykyisestä ja menneestä: http://www.iac.es/weather/otdata/
Ennustetta: http://www.mountain-forecast.com/peaks/Pico-de-Teide/forecasts/2000
Kraaterin reunalla korkeutta on noin 2200m ja keskellä korkeimmalla kohdalla (kestopäällysteellä) noin 2350.
=)juha
Minullakin oli reissussa mukana takki Teiden käyntiä varten. Niin sitten vain unohdin sen hotelliin lähtiessäni. Paluumatkalla alkoi sataa, oli kylmä, ja viima kuuteenkymppin nousevissa alamäkipätkissä oli sietämätön. Onneksi huomasin nousevat pilvet jo ylhäällä, ja pyysin ravintolasta sanomalehteä lämmikkeeksi. Ei ollut - mutta huomasin napata pöydältä tabletteja eli niitä paperisia lautasen alusia paidan sisään. Pieni blogiteksti Teide-päivästä (http://fillari.blogspot.fi/2015/10/over-2000-vertical-metres-in-two.html).
Nostelen vanhaa, mutta informatiivista ketjua. Kertokaa Teneriffan kävijät, että onko tuo Teiden nousu kova? No tottakai on, mutta voiko Teiden tasankoa tavoitella yli 90 kiloinen jantteri keskiverto kestävyydellä. Pohjoisen puolelta olen autolla pari kertaa noussut ja aina tuskastellut ohittamieni pyöräilijöiden puolesta. Entä etelän puolelta? Siellä on ilmeisesti maltillista selvästi alle 10% nousua. Gran Canaria on jo koettu siellä on ylöspäin päästy (ei mitään VOTTia kuitenkaan). Uskaltaako haaveilla?
Jami2003
02.09.2017, 06.30
Tottakai uskaltaa. Itse olen kerran nousun etelästä ylös Teidelle pyöräillyt ja tänä syksynä uudestaan. Nousu on tosiaan suurimmaksi osaksi maltillista. Oma strategia viimeksi oli lähteä aamulla viideltä liikenteeseen ja lampun valossa polkea pari ekaa tuntia. Silloin ei ole liian kuuma eikä tarvitse liikenteen seassa polkea. Pimeä polkemiseen varusteet lähtee tänä syksynäkin mukaan. Auringon nousu kun on kipuamassa Teidelle on sellainen mikä kannattaa kokea :)
Komppaan Jamia - ilman muuta voi. Matka ei tapa eikä ehkä nousukaan, vaan vauhti/teho. Eli rauhallisesti ja mikä estää pysähtymästä juomaan/kuvaamaan.
Minäkin olen samaa koko- ja kestävyysluokkaa. Ajoin tasaisesti ja hissukseen. Kevyin välitys oli 39-28, mutta olisi ehkä voinut olla 36-28 tai 39-30.
Katso esim. omia Stravajälkiäni (blogin linkin kautta yllä). Ei se pohjoisen puoli ole kuin 5-6 % keskijyrkkyydeltään eli sopii myös isommalle hepulle. Tosin onhan se pitkä, 46 km. Jos olisi lyhyempi, jyrkkyyttä riittäisikin liian kanssa.
Jami2003
02.09.2017, 16.33
Tuosta tulee vielä siinä mielessä hauska satkun lenkki että vauhdista riippuen kestää 3-4 tuntia kivuta ylös ja sitten noin 45 min takaisin hotellille. Eli kääntöpaikalla olet jo melkein perillä :D
Tuosta tulee vielä siinä mielessä hauska satkun lenkki että vauhdista riippuen kestää 3-4 tuntia kivuta ylös ja sitten noin 45 min takaisin hotellille. Eli kääntöpaikalla olet jo melkein perillä :D
Mä en jaksanu alamäkeenkään yhtäsoittoa vaan pysähdyin Vilafloriin nauttimaan barraquiton alas mennessä :)
Koska sain hyviä neuvoja aikaisempaan kysymykseeni Teidelle noususta, niin tässä kokemukseni noususta. Reitti oli Las Americas - Arona - Vilaflor - Teide. (Teide tarkoittaa tässä sitä kraateria ylipäätään).
Olin matkalla Teneriffan eteläpuolella. Pyörän olin päättänyt vuokrata Free Motionilta, koska olin saanut heiltä hyvää palvelua muualla. Firma on juuri avannut liikkeen myös Teneriffalle. Koska hotellissani sattui olemaan respassa kaveri joka puhui sekä espanjaa että suomea sujuvasti, pyysin häntä kysymään toimittaisiko Free Motion pyörän hotellille. Hän soitti ja sai vastauksen, että ei. Se oli odotettu vastaus, joten taksilla toimistolle. Selvyydeksi, Free Motionin liike sijaitsee La Caletassa, mikä on suhteellisen kaukana useimmista lomahotelleista.
Tyylikkäällä toimistolla oli ovet lukossa ja lappu, että liike on kiinni klo 12-15. No ei sieltä sitten. Taksi Caletasta Bike Pointtiin maksoi 14 euroa. Bike Pointissa oli ystävällinen palvelu ja sieltä varasin BMC:n Granfondon. Vasta hotellilla tajusin, että siinähän on vannejarrut.
Pyöräilemään lähdin noin klo 9.00 Bike Pointin toimistolta. Kraaterin reunalla (el retamar) olin 4.40 myöhemmin. Olen suhteellisen lihava, eli 178 cm ja 97 kg. Tämä on tärkeä tieto, koska nousu oli silti erittäin miellyttävä. Raskasta oli, mutta missään kohtaa ei tullut tunnetta, että nyt runtataan väkisin. Eli jyrkkyys on koko ajan siedettävä. Vilaflorin jälkeen erittäin esteettisesti kauniissa havupuuvyöhykkeessä on ajoitellen vähän jyrkempiä kohtia, mutta koko ajan selvästi alle 10 % (ei perustu faktaan vaan tunteeseen). Esim. Gran Canarialla on monessa kohtaa jyrkempää…
Tien kunto: oli täydellinen, paitsi Aronan ja Vilaflorin välissä, jonka huomasi varsinkin alaspäin ajaessa.
Pukeutuminen: Tähän en osaa sanoa muuta kuin, että pitkähihainen kannattaa olla mukana aina. Sattumoisin oli erittäin lämmin päivä Teneriffalla ja olisin pärjännyt lyhythihaisella koko päivän. Esim kraaterissa oli lämpimämpi mitä Suomessa kertaakaan vuonna 2017. Alaspäin ajaessa on kuitenkin hyvä olla jotain tuulitakkia, irtohihaa tai vastaavaa.
Liikenne: Sanotaan, että näillä main on pyöräilijöitä kunnioittava liikennekulttuuri. On varmaan, mutta 8/10 autoista on turisteja, niin se siitä… Erityisesti haluaisin korostaa sitä, että ns. loma alueella Americaksesta Caletaan on vähän vaikeaa ajella. Ei mitään mahdotonta, mutta hankalaa kuitenkin.
Henkinen puoli: Alku on vaikeaa, mutta niinhän se aina. Jostain luin, että kannattaa jakaa nousu etappeihin ja se todella auttaa.
Yleiskokemus: Gran Canaria on parempi pyöräilypaikka, mutta Teiden nousua voin silti suositella kaikille. Oma syke oli keskimäärin yli 150. Pk-lenkin hakijat tarkkana siis.
Hauska juttu: Palautin pyörän Bike Pointtiin ja lähdin etsimään taksia. Sellainen löytyi alle minuutissa. Kysyin, että haluaako kuski ottaa näin hikisen kaverin kyytiin. Kuski innostui, että totta kai, koska kyse on pyöräilijästä. Kuski kysyi, että kauanko meni. Sanoin, että 4. 40 . Kuskia repesi nauramaan, että ”very slow”. Itselleni tuli hyvä mieli, koska olin kuitenkin ylittänyt itseni.
Erityiskiitokset fiberille ja Jami2003:lle aikaisemmista kommenteista.
Jami2003
22.10.2017, 10.10
Kiitos kiitoksista. Pari päivää sitten tuli poljettu ylös jälleen. Nyt puoli kuudelta lähtö hotellilta mistä on matkaa melkein kymppi nousun alkuun. Kävin hissin ala-asemalla vaikka henkisesti raskainta on pari viimeistä kilometriä kraatterin näköala paikalta hissin ala-asemalle.
Lyhyissä olin matkalla ja hyvin tarkeni, vain kraatterissa oli kylmää alkuun varjossa. Valoista loppui akku hieman ennen valoisaa, onneksi en lähtenyt aikaisemmin liikenteeseen.
Hieno reissu ja kraatterissa hienoimmat maisemat missä itse on tullut pyöräiltyä mutta nyt on fiilis että mikäli Teneriffalle menee uudestaan lomalle ajelemaan niin jotain muita haasteita pitää kehittää. Teidelle nousu on nähty ja alkaa muistamaan liian hyvin jokaisen mutkan :)
Ja voin tosiaan suositella kahden vuokra kerran kokemuksella Bike-pointia. Vaikka alla on ollut kummallakin kerralla hinnat alkaen BMC, on pyörä ollut täysin moitteeton ja itse asiassa BMC on pelottavan hyvä pyörä alumiini raamisenakin. Ei uskalla kokeilla hiilikuitu-sähkövaihteista. Menee pian oma kalusto vaihtoon [emoji16]
Paljonkos on ollut nousijoilla juotavaa mukana? Ja miten muu evästys?
okahkonen
23.10.2017, 15.26
Paljonkos on ollut nousijoilla juotavaa mukana? Ja miten muu evästys?
Saman verran kuin tasaisellakin. Mittayksikkönä kannattaa käyttää aikaa - ei matkaa.
Jami2003
23.10.2017, 18.31
Sekä lämpötilaa. Tuollahan on lämpimämpää kuin yleensä Suomessa, yllätys :)
Parin päivän takaisella Teidelle nousulla oli kaksi litraa laimeaa mehua. Pari pullaa ja nallekarkki pussi [emoji16] Kaikki mehu meni jo ennen loppua mutta koska janoa ei tullut vaan vessahätä niin en pysähtynyt ostamaan lisää juotavaa. Pullat ja kourallinen nallekarkkeja meni, ennen lenkille lähtöä kohtuullinen aamupala syötynä.
Jos rennommin polkee niin matkan varrella löytyy kahviloita jne ettei tarvitse täysin omavarainen olla. Itse en vaan ole tottunut pysähtymään lenkillä enkä malta edes tuolla pysähtyä kuvaustaukoja pidemmäksi aikaa.
Juomisesta on olennaista tietää ainakin se, että etelän puolelta noustessa kauppoja on Vilafloriin asti ja siellä kannatta täyttää pullot. Geelejä on kyllä hyvä olla mukana varmuuden vuoksi pari ylimääräistä.
Jami2003
23.10.2017, 22.21
Juomisesta on olennaista tietää ainakin se, että etelän puolelta noustessa kauppoja on Vilafloriin asti ja siellä kannatta täyttää pullot. Geelejä on kyllä hyvä olla mukana varmuuden vuoksi pari ylimääräistä.Myös Teiden kattilassa "päällä" on muutama kahvila josta saa juotavaa ja syötävää. Ovat myös auki ainakin klo 9-18. Suomen maaseutuun nähden juomisen ja syömisen ostaminen väliltä ei ole ongelma niin kauan kuin valuuttaa on mukana.
Tuli aamulla ajettua Teidelle ja tarkemmin vain siihen asti, mistä varsinainen luonnonpuisto alkaa ja tie kääntyy ensimmäistä kertaa alas:
https://www.strava.com/activities/1249907729
Itse ajelin aikaisin aamulla pimeässä valoilla, koska perhelomalla ei halua viedä muilta aikaa ja olihan tuo mukavan viileäkin. Pari isoa pulloa vettä ja muutama banaani, ajoaika varsinaisen nousun osalta n. 2h30min. Ylös mennessä tarkeni lyhyillä vermeillä ja alas laitoin sadetakin päälle ja ilman sitä olisi tullut todella kylmä (sotki samalla sykemittaria lepatuksen tai jonkun muun takia). Hyvä reitti alas (ja ylös) on TF-563, kuulemma Team Skyn yksi suosikkinousuista varmaan osin rauhallisuutensa ja hyvän pinnan takia. Vilaflorissa oli ainakin yksi kahvila auki auringon noustessa. Ideaali startti olisi ollut vähän myöhemmin, jotta mäen päällä olisi aurinko jo noussut, mutta menihän tuo alamäki aluksi pimeässäkin ihan hyvin.
Edit: Pyörä oli vuokrattu BikePointista ja muuten kaikki toimi todella hyvin, mutta satulahan ei tietenkään sopinut itselle. Melkein suosittelen ottamaan oman satulan jos on herkkä hanuri. Luultavasti olisi saanut myös vaihdettua eri satulan, mutta ei jaksanut nähdä vaivaa enää ekan lenkin jälkeen.
Ajelin tämän viikon maanantaina ClubActivon turistireissulla Teiden reunaa lännestä ylös reittiä Chio-El Teide-Playa de las Americas. Suosittelen tätä mukavan loivaa (keskim. 5,5%) nousua, jos kesän treenikilometrit jäivät vähiin kuten allekirjoittaneella.
https://www.strava.com/activities/1243715315
Muutenkin suositus taas kerran ClubActivolle, jos haluaa yhdistää aurinkolomaan vuokrapyörän ja valmiiksi suunnitellun pyöräretken. Plussana näissä reissuissa on mahdollisuus siirtyä huoltoautolla vähäsen kauemmas hotellilta ennen pyörän selkään hyppäämistä, jolloin tulee todennäköisesti nähtyä saarta laajemmin vähemmässä ajassa. Tämä oli kolmas kerta ClubActivon kanssa Teneriffalla ja joka kerralla kokemus on ollut erittäin positiivinen. Viime vuonna olin naapurisaarella Free-Motion:in kanssa vastaavalla reissulla, eikä juurikaan ole pahaa sanottavaa heidänkään reissustaan. ClubActivo tarjoaa huoltoauton mukaan ja halutessa myös meno-paluukuljetukset hotellille. Näitä Free-Motion:illa mielestäni ole.
=)juha
ClubActivo tarjoaa huoltoauton mukaan ja halutessa myös meno-paluukuljetukset hotellille. Näitä Free-Motion:illa mielestäni ole.
=)juha
Myös Free Motion tarjoaa hotellikuljetukset, toki eivät nouda aivan saaren toiselta puolelta. Huoltoautoa ei ole, mutta joihinkin retkiin sisältyy kuljetus lähtöpaikalle.
Teneriffalla ekaa kertaa fillarihommissa. Bike Pointista (Las Americas) maantiepyörä, pakasta vedetty BMC. Kaikki toimi hienosti, säädöt kuntoon ja ajoa. Ilmeisesti täällä on muitakin FI kuskeja, kun myyjä mainitsi, että juuri oli luovuttanut toiselle Suomalaiselle pyörän :)
Bikepoint El Medanossa on just siirtymässä uusiin entistä ehompiin tiloihin entisen vieressä. Maantielle ja maastoon (jäykkäperäisiä) BMCeitä. Todella ystävällinen henkilökunta..suosittelen jos sinnepäin eksyy😊
Moro. Helmikuun lopulla taas vuotuinen mäkileiri. Adejessa asutaan ja Teiden eteläiset nousut Vilaflorin ja Isoran kautta enemmän kuin tuttuja. Oikeastaan Mascan ja Vilaflorin välillä
suurinta osaa päällystettyjä teitä on tullut ajettua.
Viime vuonna olin Anagassa ekaa kertaa ajamassa. Mahtavat paikat, mutta sattui aika huono sää. Vuokra-autolla siis Adejesta San Andresiin. Lenkki lähti San Andresista. Nousu ylös,
lasku alas Tagananaan, taas ylös. Ylhäällä satoi jälkimmäisen nousun jälkeen oikeastaan koko ajan, vajaan tunnin pyörin ylhäällä ristiin rastiin. Mutta esim. Afur ja Las Carboneras on
vielä tsekkaamatta.
No perusajoa tulee varmaankin harrasteltua hotellilta lähtien päivittäin, mutta joku uusi nurkka olisi kiva käydä katsastamassa.
Vaihtoehto a) Vuokrata auto ja ajaa uudestaan San Andresiin. Eka nousu ylös sama, mutta kiva olisi käydä noissa em. mainituissa kylissä.
b) saada kyyti pyörälle ja miehelle Puerto De la Cruziin ja ajaa Teiden pohjoinen nousu. Se on pyörällä ajamatta.
Onko mitään firmaa, joka järjestäisi Teide pohjoista "yhteislenkkinä"? Mitään tapaa bussilla tms. päästä fillarin kanssa Puerto de la Cruziin?
Jotenkin vuokra-auton käyttö tässä tapauksessa ei oikein houkuttele, koska nousun jälkeen pitäisi vielä laskea takaisin Puerto de Cruziin.
Mukavampi olisi ajaa ylätasanko ja laskea Vilafloriin.
Vinkkejä?
hphuhtin
18.12.2017, 20.25
En ole pyöräillyt saarella, mutta käynyt muuten neljä kertaa. TF-24-tie on hieno San Cristobal de La Laguna ja Las Canadas del Teide välillä ja miksei pidemälläkin ylöspäin. Varmaan on tullut ajeltuakin jos kerran ylätasangolla on käyty? Tästä kohtaa TF-24:ltä https://goo.gl/maps/Fh75CfAh1fw startataan varjoliitimillä n. 2300m korkeudella merenpinnasta.
Yleisestihän tuolla kyllä löytyy palveluita kohtuuhintaan. Turistibussikartan mukaan bussi 343 kulkee Los Cristianosin ja Puerto de la Cruzin väliä (http://titsa.com/index.php/tus-guaguas/lineas-y-horarios/linea-343). Eikös Adejesta ole Los Cristianosiin vain alamäkeä :) Saisikohan tuon bussin kyytiin pyörän..
Inline Biker
19.12.2017, 11.16
Kerran mentiin Los Christianosista Vilafloriin bussilla ja saatiin 3 pyörää mukaan ilman mitään ongelmia. Eli kyllä pyörän kuljetus busseissa onnistuu, mutta saattaa onnistuminen riippua siiitä minkälaisella tuulella kuski on. Eikös Suomessakin...
Sulla on ollut hyvä tuuri. Omat kokemukset parin yrityksen jälkeen: bussi ottaa fillarin vain ja ainoastaan mikäli se mahtuu tavaratilaan matkustamon alle. Ei niiden bussien kohdalla ollut toivoakaan.
Viimeksi kun kävin pari vuotta sitten, niin kolme kertaa mentiin bussilla Los Christianosista jonnekin Vilaflorin yläpuolelle ja aina mahtui fillarit mukaan. Kiekot piti vaan irrottaa.
Omat kokemukset ovat siis Puerto de la Cruzin bussiasemalta. Voi olla, että etelän kuskit ovat leppoisampia.
Vuokrasin maantiepyörän (hiilikuiturunkoinen Merida) Bike Spiritistä, Puerto de la Cruzista. Ajoin El Portilloon ja TF-24:sta pitkin La Esperanzaan ja sieltä pienempiä teitä takaisin Puertoon. Hieno reitti ja varsinkin Esperanzan metsä ja siellä mutkitteleva lasku olivat mieleenpainuvia. Toki lenkin alkupuolen yli 40km yhtämittaista nousuakin oli eksoottista. El Portillon kahvilassa tapasin italialaisen kaverin joka on osallistumassa ensi kesänä North Cape 4000 (http://www.northcape4000.com/) tapahtumaan ja siis tulossa ajamaan myös Suomen läpi.
Sulla on ollut hyvä tuuri. Omat kokemukset parin yrityksen jälkeen: bussi ottaa fillarin vain ja ainoastaan mikäli se mahtuu tavaratilaan matkustamon alle. Ei niiden bussien kohdalla ollut toivoakaan.
Jos on noin epävarmaa tuo pyörän saaminen bussiin, niin pitää varmaankin ottaa auto pariksi päiväksi.
Club Activo Cycling- firmaa tulee seurattua facebookissa. Mutta heillä ei taida olla kuin Teiden kiipuamisia Vilaflorin tai Isoran kautta tai Mascan retkiä.
Ei taida olla heillä tai millään muullakaan firmalla Teide-pohjoisen retkiä, ainakaan sellaisia, jotka hakisivat eteläpuolen hotelleilta asiakkaita??
Joo täytyy ehkä ottaa auto ja pähkäillä sitten ajaisiko Teide pohjoisen reissun vai San Andresista käsin Anagan "ajamattomat" nurkat.
Kyselin vielä fillarin kuljettamisesta bussissa suomalaiselta oppaalta, joka on asunut vuosia Teneriffalla. Hän vastasi:
Tässä maassa voi olla myös kuljettajasta kiinni, jos sitä ei huvittanut ottaa pyöriä mukaan. Varmaan riippuu myös linjasta. Titsaltahan sitä voipi kysyä. Niillä näyttää olevan call centerin numero, kai siellä joku osaamuutakin kieltä kuin espanjaa.
http://titsa.com/index.php/en/customer-service/faq
Lisäys:
"Kuulin kummallisen huhun, että jossain vaiheessa tänä vuonna maantiepyöräilijöillä pitää Teneriffalla olla lisenssi, jotta saavat ajaa julkisilla teillä. Siis jonkun sortin ajokorttijuttu.
Tietolähteeni ei ole kovin luotettava ja en ole vielä löytänyt tietoa luotettavasta lähteestä.
Täällä on ollut liian paljon onnettomuuksia ja yrittävät ilmeisesti niitä vähentää. Jos tämä huhu siis edes pitää paikkaansa."
Vilhelm V
04.01.2018, 21.44
Ihan höpöjuttuja tuommoiset lisenssihuhut.
Jami2003
05.01.2018, 08.10
Jep. Paikka on muutenkin sen verran turismi orientoitunut että ennemmin Suomeen tulee ajokortti pyörälle kuin sinne.
Totta, olisin voinut jättää tuon lisäämättäkin. Käsi oli nopeampi kuin pää.
Toivottavasti joku viitsii kysäistä Titsalta ja postaa tännekin vastauksen.
Oli tuolla Titsan FAQ:ssa näin:
"Can I board the bus with a bicycle?
Bicycles are not allowed on board unless the bus has an under floor luggage compartment (never inside the bus itself) where they can be placed foldedcovered to avoid damage to themselvesto other packages. Preference is given to suitcasesother packages."
Mä tulkitsen tuon (sekä espanjankielisen version samasta) siten että fillari voi päästä kyytiin jos on tilaa ja jos kuski on sitä mieltä ettei tavaratila tule reitillä täyteen...välttääkseen tilanteen jossa etuajo-oikeutettu matkalaukku ei mahdu kyytiin koska siellä on fillari/fillareita. Detaljina myös to "folder & covered", paino jälkimmäisellä.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Inline Biker
07.01.2018, 18.11
Onkohan fillarifoorumin lukijoilla tiedossa Tenerifen Suomi-kerhon nettisivu, jossa palsta myös kimppakyydeille. Tyypillinen kyydin tarve ja tarjonta on etelän lentokentän ja saaren pohjoispuolen Puerto de la Cruziin välillä.
http://www.tenerifensuomi-kerho.org/keskustelupalstat/kimppakyydit/
Kyllä tuoltakin voi löytää hyvällä tuurilla ratkaisun kuljetus- & kulkuongelmaan.
Kiitos vaan kaikille neuvoista. Taisi tämä keskustelu käynnistyä minun postauksestani.
Joo vieläkin kahden vaiheilla. Vaimo ja poika saattaisivat olla kiinnostuneita Loro Parquen
reissusta. Minä ehtisin koko päivän kiivetä Teide pohjoista.
Tosin pirusti kiinnostais päästä Anagaan uudestaan. Jäi viime vuonna siihen johonkin 3 tunnin
lenkkiin kun ei viitsinyt sateessa jatkaa.
Taidan varailla fillareita lähipäivinä. Reissu on tuossa puolentoista kuukauden päästä.
Postailen sitten vaikka tänne jotain reissun jälkeen.
Osittain tämän ketjun perusteella uskalsin itsekin lähteä Teideä valloittamaan toissa viikon Teneriffan lomalla. Pyörän varasin jo viime vuoden puolella Bike Pointista (https://www.bikepointtenerife.com) Americaksen liikkeestä ja palvelu oli kyllä kohdillaan vaikka asiakkaita riitti jonoksi asti. Pyöräksi olin valinnut Focus Paralanen 105 osilla, joka tuntui kyllä mukavalta peliltä kaikinpuolin. Talven turistikautena kannattaa ehkä varata ainakin Bike Pointista pyörä etukäteen, muutama samaan aikaan liikkeessä ollut tuntui jäävän ilman pyörää, kun heille sopiva kalusto oli jo vuokralla.
http://lh3.googleusercontent.com/k8jCgtQI7JFrOninlwj4M_uAiAylR7RnyJdiJTukSlxEDnOprv ue1Bga-9rIBniUNrLBiFzXqKIht-jdZ59vT36B3arj1BpP5z-EcHCwUOKg2blx86k4DA4k35I6yQ2Zq4MF9bjqwjgXhyNImPXwA Bz25LE17xU6orT56kcFpbpPRYuxodSJpyDi2TGTfK29OZdPMbH GJHc0e7zXCUYndpXdGsfhJQVOCBm009IPbKPClwqGCUN_JrZxJ _7AtbeRAoQgh9mMN5Rf62ZeZ6Ia0Nr2u4_3OjEgrZ4P46R1J2L 2DZJQLUZLf0PLLjNH58eKXGYmisa-82ckCRfwWUL4DCQut2ZhW2c6dVEO8TaYNfssaw9AdAcIEBGSdv ySwrnzHcO_2jvPs0-xFKlZTk7IY7Ka96PKE3u7uCjDYCR6pKR0bRR2BtvInsx2zSAfg v6o3Ndmn7GyvAlYADz4R9HfO33BQBjDBvQe4lTXKAPaHwJJidj YQ5CdLLSuIBK_JJNQCSzj_z1Iolulq2tR-zp1Rd45FkcSREGtyQhQuMgL37HmEWG3uiI7gjQwkdVeh0h-W0GDaSLPKsXVSLgvYWIALdIeHNr9XfW-uVkydiuE=w800-h556-no
Kunto ei tällä(-kään) hetkellä ihan rautaa ole, mutta ylös kumminkin päästiin. Tärkeää oli, kun malttoi aloittaa rauhassa ja pitää tasaisen tahdin. Reittinä oli varmaankin se tunnetuin, eli Cristianoksesta TF-28, sitten TF-51 ja loppu TF-21 pitkin. Tällä kertaa minulle riitti kohta, josta tie alkaa laskemaan ylhäällä olevaan laaksoon (nousumetrejä tuli 2150), mutta ensi kerralla pitää kyllä jatkaa hissiasemalle asti. Keli oli muuten kohdillaan (25 astetta alhaalla), mutta luoteesta puhaltava puuskittainen n. 10-15 m/s tuuli toi "vähän" lisähaastetta etenkin nousun yläosissa. Laskussa pinta oli tosi hyvää Vilafloriin asti, siitä n. 3-4 km TF-51 tietä oli surkeassa kunnossa, hauskasti ylöspäin huonoon pintaan ei juurikaan kiinnittänyt huomiota...
http://lh3.googleusercontent.com/RFJSlWTK19tWrM_XVgKTTYTF-5SiH4QAD7b7uFKN7iSky_3sxV3rn2oRmP2pLa6gELE6-CAuFovKLNtSm-NPF-1bO90aesmUl10PqsyM223TtTKn2JDNoznp8PMNJ97p1BsRgczI IRBUb6tw2x4DTOc1gWIzmmrnjQdfnhQoJXLDSVJEFRdPM81Bmu L-uAuTDniMxi06a8qVHJQlnHQHUr2LFkP5xnRPzlboMQBSO7jDAv mSQ9WqAcdJ0EnAmYaoCu0dUY5on3zal0oNqMzjNXGxLYV5e7Ve XJM9SheHtpKJGlCfJHThBcTtbyFw-rkO2VFHpTOfLSCdY4LOZv1pQgWoPQh4MmkJeqePraL7IL_z2fC AI-x-XsZzyT7Ox-ixfsVIJnOe6PqSUgeF_B6YLyicIjzM73jad3FTU4YIHuvWu57E SC_ViH0hCMfBSdIs2Sb4Cuf270x3KIE1YOAD7r1q9FhoUxX5E7 5IowsJ-fqZvpzFC_90oWZfew06y8doeLdhAD5HiizwulUJTVjx_s_yEId 8TkAliuCItQQ4hPqp6xS2E3Q3Vyi745yJzr2JpoBzhkCU8Qj1w WuK8DlUzWv1j2asrlC_EfW50w4N=w800-h410-no
http://lh3.googleusercontent.com/9M7nAnQIBfbF-8VUzZDgWP5KB2qnNufmxHIFziaWj6Lj6zkmYu8GJNmKWIDN-3S7H6rdtNNLLbLmFn7pFiYl9Dc9UtEhPjLB9Kkr57QdWtBWMf9 82lYhVWGcp7uhXXvaBPAEZUevVoP1RR4dAgYcfyuQNH_0JSKII oWF9RqzvTi0ghoYaB_etRci8lmS-l_d-9jawMl0xW73MQNn4hZ3XZlTlTUVxoQnatbm7e3JT1mnsrJf26_ u3_raXG1K2koRDSh0uT1X_Xfa5xSvRhU35FE28dr6xr-zIeXS9qyujlW1Xg1hMvqcokSwQrToMXztf_A98vrok5AFi2pns mS2G2y0QuOIFcF5HOfutNgdnAKkqwHEYPW-KMzmtQDRhVJPz-n-AwOmHmvHZPFDsrhDlnt6uWWrXOZJ8N2L_5IMotDCxrRtbhVeqa jdBx9SUA7w8-mAH-Vz9K651u2kgnGprHgxqU7OC4NTzLT2leYOt14-FghUot9F-bz5kJ7gtyx4xOQLePZHRctKMoiH8WgLJWThjMhSTBLo9WJda_c SwmNMQA7HvBsdKHqyo7CqOgsIImvVxajfrDdG6RgVjzCNKMld3 le7g018UxUVq8LW=w800-h566-no
http://lh3.googleusercontent.com/y-vIwWSgCwr7jEAd3Kgukt9kjzmt-j3Yvl7LyngDiTAAJ3nihsAmHEOhQ4v0WChjSxA61npVqBZQZAg G0i0Fmeiz_CztbiouZuUss5MQoO2RfbPIbGU0hdG13mFdWqM4q oG__-Ln1AOCGmiBAAZgc5AJf14gjKwGe8SLPvcUX1BSHeCVvZaz9oV8 s3ZBMJ04iuGUE3fNhnV-FNjAP4hoq4U53uFwLqF3a8jwCec3gbfXy0QTh6FsNxIElH84_u TKCNSZ6ROIjL_HDYEPDTvd_T7CbwEavfGnfUHa-HyHSKkk6deg1IzoedmcO1Qf5XPx4lwbajKtKXOl0lNc2wi5McP 4zkqnGQbvmhEyGOIjrRdmf0P-d6icEpuX-n7bLZ_ZZEf7deYPi7B8YaMjO3hmjEQw19jIj3f5TWPW6HNNi58 ai15V4Econ7Sc67GiADp0yZm2pZXxNv-2BpdDE_TWuNqTo8RvscRdXefzDLrY3VnDgQ7YVLJLcH8esegkO vJzg5C4Q1L6UpExvqWfMXiBAevUG0qaclQES8nOEoThEL_LVwC z0n75iOrXsOioGUz4BJAKjo0qXSK1vnbQ8URsUKmeZMmlqEqmW 7YKb7mi=w566-h800-no
Teneriffalla asuva tuttu matkaopas laittoi viestiä, että siellä jatkuu Teiden teiden asfaltointityöt vielä pari viikkoa. Autoille pitkät ruuhkat, ja liikennöinti tietyöpaikoissa poikki jopa 1,5 tuntia kerrallaan niin ettei edes fillarilla pääse.
Jos joku siis on nyt juuri siellä tai lähdössä sinne, niin kannattaa koittaa selvittää mitä teitä milloinkin päällystetään.
Markku Silvenius
25.10.2019, 22.00
Joulukuussa olisi tarkoitus korkata Teneriffa eteläpään painotuksella. Los Cristianosiin majalle ja oma tsygä matkaan hop!
Länsipainotteinen helmi: Masca - Buenavista - El Tanque. Ehkä 120 km, oisko 3000 VAM.
Markku Silvenius
26.10.2019, 17.42
Länsipainotteinen helmi: Masca - Buenavista - El Tanque. Ehkä 120 km, oisko 3000 VAM.
Joo katselin tuosta juttuja, vaikuttaisi kyllä aika uuuuuhh, joten tarkoitus olisi. :)
JohannesP
26.10.2019, 17.54
Jos löytyy muitakin helmiä länsi/eteläsuunnalla niin otetaan vastaan. :D
Onko kukaan käynyt La Gomeran saarella pyörien kanssa ja oliko sen arvoista? Kuulemma kahdelta henkilöltä pyörineen ~80€.
Vuodenvaihteessa Los Christianosissa. Bike pointista kuudeksi päiväksi pyörä ja lisäksi puolisolle löytyi tuolta S-koon sähkö-BMC-kuituhybridi hieman lyhyemmäksi aikaa.
La Gomeran saarella saattaappi sää olla todella vaihteleva. helmi - maaliskuussa koilis osassa rannalla syksy, sataa ja on kylmä. länsi osassa kesä ja rantakeli ja saaren korkeimassa tien kohdassa syksy sade, helvetellinen tuuli. eli kannattaa katsoa ennen kun saarelle lähtee eri saaren osien sää tiedot saman olen la palman saarella huomioinut ja teneriffalla ja gran ganarialla. kanarian matalilla saarilla ei niin paljon keli vaihtelua. niin saataapi siellä paatilla yrjö lentää jos merellä myrskyää se helvetin iso kantosiipi paatti tekee myrskyssä kummia tipahtavia liikkeitä
JohannesP
27.10.2019, 02.11
Muuten olisi hienoa käydä La Gomeralla ajaan lenkki, mutta tuli tarkistettua lippuhinnat. 152€ kahdelta henkilöltä meno-paluu pyörineen ja ilman pyöriä pari kymppiä halvempi. Melko tyyristä 50min matkasta verrattuna siihen mitä Azoreilla piti samanlaisilla kantosiipialuksila maksaa pidemmistä välimatkoista vaikkei nekään ollut edullisia. Perillä kerkeäisi kaikenlisäksi olla vain 8h ja pitäisi palata hyvissä ajoin viimeseen laivaan.
Ehkä toinen kerta paremmalla ajalla niin ei tarvitse ottaa aikataulupaineita.
Inline Biker
28.10.2019, 10.40
Youtubessa hieno sarja, kun pari pyöräilee kaikki saaret viikko per saari meiningillä. Toki retkipyöräilyä ja retkeilyä eikä maantiehurjastelua, mutta kyllä noista välittyy saarien erilainen luonne ja ominaispiirteet. Muutenkin hienoja ja riittävän lyhyitä videoita.
https://www.youtube.com/channel/UCbmaYiRNS0n1k5gt1b91NYw (https://www.youtube.com/channel/UCbmaYiRNS0n1k5gt1b91NYw)
La Gomera tässä: https://www.youtube.com/watch?v=TnhA4yq6GHA
Tavoitteena olisi ajaa tammikuun alussa los christianoksesta el teiden parador hotellille. Vinkkejä ajoon, pyörän hankintaan ja vakuutuksiin. Palkkioksi neuvoista saatte matkan jälkeen raportin siitä miten homma meni. Kiitos.
JohannesP
21.11.2019, 11.12
Bike Point ja Free-motion varmaankin yleisimmät vuokrauspaikat.
Kotivakuutus koskee myös lainattua ja vuokrattua tavaraa. Lisäksi vastuuvahinko ulkopuoliselle. Kysyin Ifiltä pari päivää sitten, kun sattuivat soittelemaan sopivasti ja menossa kans Teneriffalle.
^ Kiitos tästä. Täytyykin soitella vakuutusyhtiöön. Oletko aikaisemmin vuokrannut pyörää jommasta kummasta paikasta?
JohannesP
21.11.2019, 13.30
Varasin Bike Pointilta kaksi pyörää ja muuta kokemusta ei ole vielä. Free motion valikoitui pois, koska nettisivujen mukaan heillä ei ollut silloin puolisolle riittävän pientä sähköpyörää tarjolla. BP:ta löytyi s-koon kuituinen bmc sähköhybridi.
Toistaiseksi ei mitään valittamista BP:sta ja ovat vastanneet nopeasti viesteihin. Ei ollut mitään ongelmaa vaihtaa omaa varausta alkamaan päivää aikaisemmin ja pyöränkin upgradesivat vissiin mielellään astetta kalliimpaan 2020 malliin.
Free motionia on moni kehunut ja varmasti hoitavat hommansa.
Oletko aikaisemmin vuokrannut pyörää jommasta kummasta paikasta?
Teneriffan suunnalla olen asioinut Club Activon kanssa kolmena vuonna. Vuokraus ja opastetut retket ovat menneet täysin sovitusti.
Gran Canarialta on kokemuksia Free-Motionista parin reissun osalta, viimeksi vajaa kuukausi sitten. Free-Motion on ainakin tuolla naapurisaarella todella ammattimaisen oloinen toimija, jolla on kalusto kunnossa ja toiminta muutenkin luottamusta herättävää.
Fillarointireittejä etsiessä kannattaa katsastaa näiden opastettuja retkiä järjestävien firmojen nettisivuja, jos suuntaa itselle tuntemattomille seuduille. Niistä löytyy hyväksi havaittuja reittejä ja ainakin Free-Motionin osalta kartat sekä suuntaa antavat korkeuskäyrät.
=)juha
sää linki teneriffa www.windy.com/?28.256,-16.467,10 kartta ajankohtaset sää kuvat löytyy myös
hphuhtin
21.11.2019, 20.11
Teneriffan mikroilmasto on omalaatuinen. Vallitseva tuuli tulee yleensä koillisesta, ja 4km asti ulottuva tulivuori tekee suojan puolelle oman mikroilmastonsa jossa ei kannata liikaa luottaa sitten ennusteisiin, paras on uskoa omia havaintoja :)
Jami2003
21.11.2019, 20.48
Eteläpuolella jos lomailee Los Americanoksessa niin aika suurella varmuudella on poutaisempaa kuin pohjois puolella.
Eli menisin pohjoispuolelle :) sähkö maasturitäpäriplussa 35 € / päivä on mielestäni kohtuullista. Pitääkö oikeasti nyt lähteä tuonne?
Kaakkoistuuli olisi varmaan kohtalaisen hyvä juttu kun kiipeää eteläpuolelta. Joka on siis suunnitelmissa. Reitti on tuttu, koska olen sen muutamankin kerran körötellyt autolla ja nyt vedän sitä säännöllisesti treenimielessä trainerilla bkoolissa ja rouvyssä. Sehän lienee selvää, että pahimmillaan siellä ylärinteillä sataa lunta ja siinä tapauksessa jää ihan ylös menemättä. Mitä itse olen tuolla kalderassa käynyt menneinä vuosina siinä vuodenvaihteen tienoilla, niin alimmillaan on ollut plus 5 astetta.
Juuri palasin viikon reissulta Teneriffalta ja pyörät oli Free Motionista (Los Christianos) vuokrattu. Ei mitään moitittavaa kaluston tai palvelun suhteen. Vahva suositus.
Juuri palasin viikon reissulta Teneriffalta ja pyörät oli Free Motionista (Los Christianos) vuokrattu. Ei mitään moitittavaa kaluston tai palvelun suhteen. Vahva suositus.
Kerropa vähän lisää. Varasitko netistä vai paikan päältä? Sovitettiinko ja fiksattiinko pyörää siellä liikkeessä? Saitko mukaan varakumia, pumppua tms?
Netistä hyvissä ajoin. Pyörät oli valmiina odottamassa omalla nimitarralla. Mukana tulee varasisuri, rengasmuovi, pumppu. Lisäksi 2 pullotelinettä. Oma satula oli ja polkimet. Satula säädettiin omien mittojen mukaan liikkeessä.
Yksi Free Motion toimipiste näkyy olevan melko lähellä tulevaa majapaikkaani, joten taidan - näiden kertomusten perusteella - vuokrata fillarin sieltä.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18026294/p5pb18026294.jpg
Vuokrapyörät odotti Free Motionissa tuollaisella kokoonpanolla. Kaikissa pyörissä on Fabricin satulat eli oma mukaan jos haluaa olla varma istuvuudesta. Löytyy myös Look- ja Shimano-yhteensopivia polkimia.
Varasin pyörän (Cannondale Synapse Carbon Disc. Mitenkäköhän tuo vertautuu meikäläisen caad kahteentoista?) Teneriffan Freemotionista muutamaksi päiväksi tammikuun alussa. Haku Costa Adeje T3. Otin myös vakuutuksen, joka maksoi 20 euroa. Lisäksi vuokrasin kypärän 6 egeä. Deposit näkyy olevan 100 euroa, vaikka on vakuutus. Mukana lukko, free spare tyre ja pumppu. Vien omat polkimet varmuuden vuoksi, kun ei näistä tiedä. Katsotaan niin nähdään. Laitan raporttia reissun aikana / jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.