Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyhousut

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10]

T33mupa
28.12.2022, 11.13
Lähinä meinasin että noi sprayt on ehkä turhan lähellä noita craftin siberian housuja, että josko singletrackeillä pääsisi siitä nollakelistä +10 asteeseen kerrastoilla ja sen jälkeen pelkät bibsit alla shortsikeleihin

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sambolo
28.12.2022, 14.44
Singleträkit aika viileet myös, mutta kai niillä nollasta pärjää, ajoin niillä viime talven kylmimpiä kelejä lukuunottamatta. Sprayt on kyllä melkee joka suhteessa mun mielestä paremmat, ei vaan ihan niin hengittävät. Singleträkit myös tiukemmat samassa koossa, niin itellä ei paljon alle mahtunut, mut mä oonki tämmönen manaatti.

T33mupa
28.12.2022, 14.47
Singleträkit aika viileet myös, mutta kai niillä nollasta pärjää, ajoin niillä viime talven kylmimpiä kelejä lukuunottamatta. Sprayt on kyllä melkee joka suhteessa mun mielestä paremmat, ei vaan ihan niin hengittävät. Singleträkit myös tiukemmat samassa koossa, niin itellä ei paljon alle mahtunut.

Varmasti ovat joo paremmat ja jos olisi tarve myös pakkaskeleille housuille niin sprayt olisi valinta, mutta tosiaan kun luulen että nykyiset housut toimii +5 pakkaskeleille, niin sprayt tuntuu siinä mielessä turhan tuhdeilta tuohon rinnalle.

Jarezki
16.03.2023, 19.57
Löytyisikö vinkkejä miten Assoksen Millet istuu jalkaan verrattuna Castellin Free aeroihin? Nykyiset L-kokoon Castellit tuntuvat turhan tiukalta 177cm/+80kg vartaloon. Assoksen mallista tullut mietittyä M ja L välilltä.

hubba
16.03.2023, 20.34
Löytyisikö vinkkejä miten Assoksen Millet istuu jalkaan verrattuna Castellin Free aeroihin? Nykyiset L-kokoon Castellit tuntuvat turhan tiukalta 177cm/+80kg vartaloon. Assoksen mallista tullut mietittyä M ja L välilltä.

Itse olen 186cm ja 76kg, Castellissa sopiva on XL ja Assos L.

simtee
16.03.2023, 20.35

itsellä suunnilleen samoilla mitoilla molemmista housuista (tosin Assokselta RS) koko L. Castellit tosiaan ahtaat, Assokset just sopivat ja muutenkin istuvat paremmin.

kaakku
16.03.2023, 22.43
178 ja reilu 80 painoa ja L-koko hyvä Milleistä. Hyvät pöksyt.

MRe
17.03.2023, 08.38
Uswelta tulossa uutta mallistoa (näkyvissä vain rekisteröityneille). Mielenkiintoisena siellä on yhdistetty bibsit ja lökäshortsit. Tuollaisia olen välillä etsinyt, eikä ainakaan muualta ole löytynyt. Eli periaatteessa shortsit ommeltu bibseihin kiinni, eikä niin että on vain henkeselilliset lökäshortsit. Ajattelin kokeilla, kun nyt on vielä ennakkotilattavissa "kohtuu" edullisesti. Bibisosaan tehty myös taskut taakse, mikä on hyvä, kun näissä MTB-kamoissa ei useinkaan ole niitä taskuja selässä.

JackOja
17.03.2023, 08.50
En mitenkään hahmota tuosta selostuksesta mistä on kysymys

...yhdistetty bibsit ja lökäshortsit.... periaatteessa shortsit ommeltu bibseihin kiinni, eikä niin että on vain henkeselilliset lökäshortsit...

Mikäli ymmärsin oikein, niin onhan tuollaisia ollut, mutta luultavasti en ymmärtänyt. Mikä tuossa on etuna verrattuna siihen, että pukee ylleen bibsit ja sortsit?
Voisitko vaikka kuvakaapata jonkin selittävän kuvan sieltä uswen sisäpiiristä?

..näissä MTB-kamoissa ei useinkaan ole niitä taskuja selässä

Missä näissä? Paidoissako? Sun mtb-kamoissa vai Uswen kamoissa vai yleensä? Yleensä mtb-paidoissa on taskut selässä. Ainakin mun mtb-paidoissa (eiku onhan mulla yks Goren paita jossa ei).

Jarezki
17.03.2023, 09.09
Assokset laitettu tilaukseen, kiitokset nopeista kommenteista.

MRe
17.03.2023, 09.19
Mikäli ymmärsin oikein, niin onhan tuollaisia ollut, mutta luultavasti en ymmärtänyt. Mikä tuossa on etuna verrattuna siihen, että pukee ylleen bibsit ja sortsit?
Ei kai siinä varsinaisesti etua ole, muuta kuin että henkselit pitää sitten ne shortsitkin paikallaan. Kun noissa gravity-hommissa pumpataan koko ajan satulaan ja takaisin, niin ei niin helposti jää satulannokkaan kiinni. Jos ei ole ollut ongelma, niin ehkä ne shortsit ei sitten ole sulle tarpeelliset.

Missä näissä? Paidoissako? Sun mtb-kamoissa vai Uswen kamoissa vai yleensä? Yleensä mtb-paidoissa on taskut selässä. Ainakin mun mtb-paidoissa (eiku onhan mulla yks Goren paita jossa ei).
Olisko mulla yksi mtb-paita, missä on taskut takana, eikä sekään itse asiassa taida varsinaisesti olla mtb. Ettei vaan sun paidat olisi kuitenkin maantielle, eikä maastoon suunniteltuja. Noista mtb-merkkejä kun katsoo, niin harvassa on taskut takana. Kuten vaikka POC, TLD, Endura, ...

JackOja
17.03.2023, 09.32
...Ettei vaan sun paidat olisi kuitenkin maantielle, eikä maastoon suunniteltuja. Noista mtb-merkkejä kun katsoo, niin harvassa on taskut takana. Kuten vaikka POC, TLD, Endura, ...

Höpsis minä mikään maantiepööräilijä ole! Enduran Humvee taitaa olla useimpien mtb-paitojeni malli.

...noissa gravity-hommissa pumpataan koko ajan satulaan ja takaisin, niin ei niin helposti jää satulannokkaan kiinni. Jos ei ole ollut ongelma, niin ehkä ne shortsit ei sitten ole sulle tarpeelliset.

Jaa ne oli johonkin gravityyn. No pumppaan mää mun xc/dc/trail -ajoissakin satulaan & back, mutta ei ole lökät tosiaan jäänyt kiinni.

MRe
17.03.2023, 09.57
Höpsis minä mikään maantiepööräilijä ole! Enduran Humvee taitaa olla useimpien mtb-paitojeni malli.
Kappas, noissa Enduran Hummvee-paidoissa on tosiaan takataskut. Miten olenkaan onnistunut ostamaan paitoja, missä ei ole.

Late_h
19.03.2023, 19.44
Mitä porukka suosittelee kun pitäisi saada nykyisten MT500 Spray housujen tilalle maastoon jotain pykälää vedenpitävämpää? Kaatosateessa ei tule juuri ajettua, mutta keväällä ja syksyllä tahtoo vesi lentää ja Sprayt pysyy itsellä ehkä 10-15 min kuivana ennen kuin tulee alaselästä ja jostain polven kohdilta vedet sisään. Muuten noi on kyllä pakkasella talvihousuina pitkät bibsit alla oikein toimivat ja märällä torjuu yksittäiset pienten lätäköiden roiskeet ihan hyvin.

Pitääkö laittaa suosiolla MT500 Waterprooffit kokeiluun vai jotain ihan muuta?

tchegge_
19.03.2023, 20.35
Uswelta tulossa uutta mallistoa (näkyvissä vain rekisteröityneille). Mielenkiintoisena siellä on yhdistetty bibsit ja lökäshortsit. Tuollaisia olen välillä etsinyt, eikä ainakaan muualta ole löytynyt. Eli periaatteessa shortsit ommeltu bibseihin kiinni, eikä niin että on vain henkeselilliset

Spessulla joskus oli tuollaiset xc-sortsit.jarmitti kun ne oli silloin jo loppu kun oli itsellä ostohousut jalassa.
Itsellä yhdet Pearl Izumin yhdistelmäsortsit(ilman henkseleitä), hyvät työmatkalle tai jos öitää esim istuskella hiekkalaatikon reunalla lenkin ohessa.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

marco1
19.03.2023, 20.48
Gorella myös mutta ei niitäkään enää ole: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/gore--wear-power-trail-2-in-1-bib-shorts/135964835/p

Koheltaja
20.03.2023, 05.49
Mitä porukka suosittelee kun pitäisi saada nykyisten MT500 Spray housujen tilalle maastoon jotain pykälää vedenpitävämpää? Kaatosateessa ei tule juuri ajettua, mutta keväällä ja syksyllä tahtoo vesi lentää ja Sprayt pysyy itsellä ehkä 10-15 min kuivana ennen kuin tulee alaselästä ja jostain polven kohdilta vedet sisään. Muuten noi on kyllä pakkasella talvihousuina pitkät bibsit alla oikein toimivat ja märällä torjuu yksittäiset pienten lätäköiden roiskeet ihan hyvin.

Pitääkö laittaa suosiolla MT500 Waterprooffit kokeiluun vai jotain ihan muuta?

Ensiapuna voi kokeilla pinnoitetta joka parantaa veden hylkivyyttä, esimerkiksi Nikwax TX.Direct joka on toimiva pinnoite kalvollisiin ja kalvottomiin asuihin ja kääy myös jalkineisiin. Vaikka asussa on kalvo niin pinnoitteita kannattaa käyttää, pintakangas vettyy vähemmän joka vaikuttaa hengittävyyteen. Viimeisin purkki on Woly Protect 3x3 joka on jalkinesuoja mutta toimii hyvin myös asusteissa.

Malamuutti
20.03.2023, 07.00
Ensiapuna voi kokeilla pinnoitetta joka parantaa veden hylkivyyttä, esimerkiksi Nikwax TX.Direct joka on toimiva pinnoite kalvollisiin ja kalvottomiin asuihin ja kääy myös jalkineisiin. Vaikka asussa on kalvo niin pinnoitteita kannattaa käyttää, pintakangas vettyy vähemmän joka vaikuttaa hengittävyyteen. Viimeisin purkki on Woly Protect 3x3 joka on jalkinesuoja mutta toimii hyvin myös asusteissa.

Tämä kuulostaa hyvältä vinkiltä, voipi olla että kysyjän housuista on pinnoite kulunut. Omat Sprayt ovat olleet melko vähällä käytöllä, ja kun eilen ajelin reilun tunnin kunnon rapareittiä ne jalassa, niin itse asiassa vähän ihmettelin että pysyin kuivana.

MRe
20.03.2023, 08.47
Endura myy myös omaa ”tehostetta” noihin.

Koheltaja
20.03.2023, 16.51
Monella vaate- ja kalvovalmistajalla on "oma" tuote tarjolla joka ei kuitenkaan eroa muista tuotteista juuri ollenkaan. Aikoinaan mulla oli gallonan kannu 3M ammattikäyttöön tarkoitettua telttakyllästettä ja se peittosi kestävyydeltään kaikki sen aikaiset kaupalliset pinnoitteet. Pinnoitteella saa kalvottomat asut ja kengät kestämään pienet saderopsaukset ja aamukasteisen heinikon mutta ei niistä kalvoasuja tule.

Mä olen yleensä laittanut pinnoitteet pestyyn ja kosteaan kankaaseen, imeytyy paremmin ja saa tasaisemman lopputuloksen.

MRe
20.03.2023, 18.25
^juu, heti pesun jälkeen.

Late_h
21.03.2023, 11.47

Kiitoksia vinkistä! Tätä en tullutkaan ajatelleeksi. Housuilla on ajettu muutama kausi ja ovat nähneet kuraa ja pesuja paljon eli alkuperäinen pinnoite on varmasti jo ehtoopuolella. Täytyypä etsiä tuollainen Nikwax purkki jostain.

MRe
11.04.2023, 17.41
Uswelta tulossa uutta mallistoa (näkyvissä vain rekisteröityneille). Mielenkiintoisena siellä on yhdistetty bibsit ja lökäshortsit. Tuollaisia olen välillä etsinyt, eikä ainakaan muualta ole löytynyt. Eli periaatteessa shortsit ommeltu bibseihin kiinni, eikä niin että on vain henkeselilliset lökäshortsit. Ajattelin kokeilla, kun nyt on vielä ennakkotilattavissa "kohtuu" edullisesti. Bibisosaan tehty myös taskut taakse, mikä on hyvä, kun näissä MTB-kamoissa ei useinkaan ole niitä taskuja selässä.

Pöksyt tuli. Päällishortsit aika ohutta materiaalia, bibsit tuntuivat istuvan hyvin. Aika näyttää, onko noi hyvät.

Kooksi otin pykälää suuremmat, kuin mulla yleensä. Oikea valinta.

https://uswe.com/fi-fi/hybrid-mtb-bib-shorts-men-black

jalkkis
11.04.2023, 22.29
Pöksyt tuli. Päällishortsit aika ohutta materiaalia, bibsit tuntuivat istuvan hyvin. Aika näyttää, onko noi hyvät.

https://uswe.com/fi-fi/hybrid-mtb-bib-shorts-men-blackValistakee tyhmää: mihin tarvitaan moinen yhdistelmä? Bibsit ymmärrän mutta shortsit päälle? Sivun myyntipuhe ei pure.

Vai onko tää vaan joku katu... eiku metsäuskottavuusjuttu ettei metsään voi mennä pelkissä bibseissä?

MRe
12.04.2023, 08.56
^mä tykkään, kun on noi lökäshortsit päällimmäisenä. Eritoten jos liikkuu kaupungilla tai muuten ihmisten ilmoilla. Metsässä lökät suojaa mun mielestä paremmin. Mulla on aina bibsit alla ja lökähousut päällä. Kesällä bibseinä enduran tai POC:n ”alusbibsit”.

Onhan jollain kesällä lippis kypärän alla ja joidenkin mielestä asia on juuri niin kuin pitää. Ei voi ymmärtää.

Opulus
12.04.2023, 09.18
Onhan jollain kesällä lippis kypärän alla ja joidenkin mielestä asia on juuri niin kuin pitää. Ei voi ymmärtää.

Oletko tosissasi vai oliko tämä taas sellainen kommentti, jollainen pompahtaa mieleesi ja jonka esittämistä et sitten voi vastustaa?

Mutta jos todella ihmettelet asiaa, niin täytyy pyytää pientä täsmennystä:

Pidätkö vaikeana ymmärtää että kukaan pitää yhtään mitään kypärän alla? Vai pidätkö vaikeana ymmärtää että jotkut pitävät kypärän alla lakkia, vaikka huivi mielestäsi ajaisi saman asian tai toimisi paremmin?

PS Itse en - lainaan nyt toisaalla käyttämääsi ilmaisua - saa mitään kicksejä pyöräilylippiksestä kypärän alla, mutta ei minulla silti ole mitään vaikeuksia ymmärtää miksi jotkut tykkäävät pitää sitä kesälläkin.

JackOja
12.04.2023, 09.21
Minusta pyöräilylippis on kätevä. Saa tarvittaessa häikäisy- tai sateensuojaksi. Lipallinen kypärä toimisi varmaan yhtä hyvin, mutta kuka ihme sellaista muualla kuin maastossa käyttäisi.

Opulus
12.04.2023, 09.32
Ei ole liian kuumakaan (kunhan kypärä on oikeanlainen). Imee hien, joka muuten valuisi silmiin tai imeytyisi kypärän pehmusteisiin.

(Joo, kypärän voi huuhdella tai pestäkin ja jotkut tykkäävät enemmän huivista.)

Last but not least, jos ja kun kahvitauolla ottaa kypärän päästään, niin pyöräilylakkinen fillaristi on tyylikkäämpi ilmestys kuin paljaspäinen.

(Mielipide voi toki olla toinenkin.)

nure
12.04.2023, 10.02
Jack, kyllä lipallinen toimii maantiellä kuin maastossakin ja jos mennään ulkopyöräilyllisiin seikkoihin niin maantiekypärä harvinaisen tylsän näköinen kapistus ja lippiskään ei sitä paranna, IMO...

MacGyver
12.04.2023, 10.05
Kiitos MRe:lle housujen esittelystä ja Opulussukalle jälleen tyhjänpäiväisestä liirunlaarumista.

Mutta nuo housuthan voisi olla justiinsa se mitä en tiennyt tarvitsevanikaan. Monesti laitan löysät pyöräshortsit bibsien päälle kylmemmillä keleillä ja arkipyöräilyssä, mutta kyllä nuo vyötäröltä ahdistaa ikävästi. Saisi tulla muiltakin valmistajilta vastaavia.

JackOja
12.04.2023, 10.05
Jack, kyllä lipallinen toimii maantiellä kuin maastossakin ja jos mennään ulkopyöräilyllisiin seikkoihin niin maantiekypärä harvinaisen tylsän näköinen kapistus ja lippiskään ei sitä paranna, IMO....

On mulla maastoon lipallisia kypäriä, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa niitä gravelin kanssa päähän. Jotenkin ihan tyhmän näköistä olisi.

EDIT: IMO

Opulus
12.04.2023, 10.24
Kiitos MRe:lle housujen esittelystä ja Opulussukalle jälleen tyhjänpäiväisestä liirunlaarumista.

Minusta on aina hienoa, kun joku osaa arvostaa foorumille antamaani panosta!

Mutta onnistut samalla herättämään uusia kysymyksiä:

Miten tyhjänpäiväinen liirumlaarumini erosi siitä tyhjänpäiväisestä liirumlaarumista, jota kommentoin?

Vai koitko MRe:n kommentin oivaltavaksi, avartavaksi ja puheena olevaa asiaa selvittäväksi tai muusta syystä tarpeelliseksi?

Entä koitko todella tarpeelliseksi tulla kertomaan meille kaikille, että pidät MRe:n esittelemiä pyöräilyhousuja erinomaisena ratkaisuna? Eikö se ole aivan yhtä yhdentekevää lukijoiden kannalta kuin se että minä tulisin kertomaan ettei moisilla ole minulle käyttöä senkään vuoksi etten aja maastopyörällä?

(NB minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku kertoo tykkäävänsä tai ei-tykkäävänsä jostain,vaikkei se mitään asiasisältöä tai lisäarvoa keskusteluun toisikaan, sillä sen kaltainen tyhjänpäiväinen liirumlaarum on olennainen osa aktiivisena pysyvää keskustelufoorumia.)

PS Nyt voimme kenties päätellä, ettei nure aja maantielläkään kovin matalassa ajoasennossa? Lippahan rajoittaa näkökenttää ikävämmin kuin mitkään ajolasien kehykset!

Hower
12.04.2023, 10.30

https://uswe.com/fi-fi/hybrid-mtb-bib-shorts-men-black

Salaspandex! Olisko nuo wannabe-hipsterille myös...?

F. Kotlerburg
12.04.2023, 10.38
Spandeksi ei näytä koskaan tyylikkäältä missään.

Hower
12.04.2023, 10.41
PS Nyt voimme kenties päätellä, ettei nure aja maantielläkään kovin matalassa ajoasennossa? Lippahan rajoittaa näkökenttää ikävämmin kuin mitkään ajolasien kehykset!
Nyt en ymmärrä, rajoittaa näkökenttää?
https://i.imgur.com/WlQOcom.jpg

Opulus
12.04.2023, 10.49
^ Puhe oli lipallisesta kypärästä, jollaista nure kertoi käyttävänsä maantielläkin.

Jos nyt jotakuta rupesi askarruttamaan eikö pyöräilylakin lippa myös rajoita näkökenttää, niin kuva antaa selityksen miksei se niin tee, vaikka pitäisi sitää maantiepyöräilijöiden tapaan oikein päin päässään.

MacGyver
12.04.2023, 10.55
...jotain liirumlaarumia...

Entä koitko todella tarpeelliseksi tulla kertomaan meille kaikille, että pidät MRe:n esittelemiä pyöräilyhousuja erinomaisena ratkaisuna? Eikö se ole aivan yhtä yhdentekevää lukijoiden kannalta kuin se että minä tulisin kertomaan ettei moisilla ole minulle käyttöä senkään vuoksi etten aja maastopyörällä?

En kokenut tarpeelliseksi kertoa teille kaikille yhtään mitään. Toin vain esille oman ongelmani shortsien suhteen, ja että tämä MRe:n esiin tuoma tuote voisi olla ratkaisu.

(NB minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku kertoo tykkäävänsä tai ei-tykkäävänsä jostain,vaikkei se mitään asiasisältöä tai lisäarvoa keskusteluun toisikaan, sillä sen kaltainen tyhjänpäiväinen liirumlaarum on olennainen osa aktiivisena pysyvää keskustelufoorumia.)
Ja tämä menee jo omalta osaltanikin off-topiciksi (anteeksi siitä), mutta nuo sinun mussutukset voisit käydä ulostamassa vaikka naapureillesi/muille lähimmillesi. Tai ehkä tuolla esson baari-osiossa voisi olla sinulle sopivaa seuraa.

En tiedä sinun päättelyketjuista, mutta kyllä ajolasien kehykset rajoittaa näkökenttää joskus aika ikävästi.

Opulus
12.04.2023, 11.06
Niin, kyllähän se oli meille kaikille tai ainakin ajosortseja käyttäville tärkeä ja oleellinen tieto että ne ahdistavat sinua joskus ikävästi vyötäröltä. Tai ehkä hiem

Ohiampuja
12.04.2023, 11.34
^mä tykkään, kun on noi lökäshortsit päällimmäisenä. Eritoten jos liikkuu kaupungilla tai muuten ihmisten ilmoilla. Metsässä lökät suojaa mun mielestä paremmin. Mulla on aina bibsit alla ja lökähousut päällä. Kesällä bibseinä enduran tai POC:n ”alusbibsit”...
Periaatteessa tykkään tuollaista, mutta kun niissä ei ole olkaimia. Muutamiaolen testannut esim Enduralta, mutta jostain syystä niitä saa olla kiskomassa vähän väliä ylöspäin. Missä lie vika.

JackOja
12.04.2023, 11.39
Periaatteessa tykkään tuollaista, mutta kun niissä ei ole olkaimia. ..

No mutta laita bibsit, niin pysyvät ylhäällä. Ei ne lökäsortsit tiedä onko alla pehmustealkkarit vai bibsit.

Vai onkohan sun pehmustealkkarit liian isot?

Ohiampuja
12.04.2023, 11.45
No mutta laita bibsit, niin pysyvät ylhäällä. Ei ne lökäsortsit tiedä onko alla pehmustealkkarit vai bibsit.
Näin olenkin toiminut.

Ps. Se tärkein unohtui, minulla on vain yksi kypärä, joku lipallinen MTB-potta, ja se päässä ajetaan joka lenkki. Välillä alla on lippis/buffy/Yokon Gore-pipo. Ulkonäöstä en osaa sanoa, en katso peilistä eikä se kiinnosta. :)

J3K
12.04.2023, 11.45
Noista pehmustealkkareista tulikin mieleen, löytyy Vauden tuotokset. Kai bibsit ovat samalla mitoituksella että uskaltaa niiden perusteella tilata?

kp63
12.04.2023, 12.06
Täällä yksi joka ajaa CC:llä ja joskus roadilla lipallisella kypärällä. Toimii sateella helkkarin hyvin kun mun lippa on portaattomasti säädettävä (oiva keksintö) ja sen voi laskea laseihin kiinni. Itteäni en ajaessa kattelle ja se, että näytän hölmölta onkin sitten muiden päänsärky. On mulle ajokaverit asiasta joskus kuittailleet

Homelite
12.04.2023, 12.17
Ihan uskomattoman hyvää asiaa pyöräilyhousuista viimeiset pari sivua. Kuka vielä kehtaa väittää, etteikö fillarifoorumi olisi muka voimissaan.

JackOja
12.04.2023, 12.30
Ihan uskomattoman hyvää asiaa pyöräilyhousuista viimeiset pari sivua. Kuka vielä kehtaa väittää, etteikö fillarifoorumi olisi muka voimissaan.

Minä väitän tätä foorumia kuolleeksi.

En silti ymmärrä miksi tuo kypärä/lippis -issue piti tuoda tähän housutopsuun. Ehkä MRe halusi vain provosoida? Ja onnistuikin, kyllähän tässä hetki keskusteltiin.

F. Kotlerburg
12.04.2023, 12.37
Tuo yks lässyttäjä saa paskottua topicin kuin topicin.

MRe
12.04.2023, 14.10
Periaatteessa tykkään tuollaista, mutta kun niissä ei ole olkaimia. Muutamiaolen testannut esim Enduralta, mutta jostain syystä niitä saa olla kiskomassa vähän väliä ylöspäin. Missä lie vika.

Siis bibseissä? Eikö niissä ole henkselit by definition?

MRe
12.04.2023, 14.13
En silti ymmärrä miksi tuo kypärä/lippis -issue piti tuoda tähän housutopsuun. Ehkä MRe halusi vain provosoida? Ja onnistuikin, kyllähän tässä hetki keskusteltiin.

Lähinnä yritin tuoda mukaan sitä kulmaa, että on erilaisia preferenssejä. Kun ihmeteltiin, että miksi bibsien kanssa lökäshortsit. Toki aina voisi todeta, että v!ttuako se sulle kuuluu, tai jotain muuta rakentavaa.

Ohiampuja
12.04.2023, 14.24
Siis bibseissä? Eikö niissä ole henkselit by definition?
Onko olemassa lökäri-bibs kombo joissa on olkaimet?

MRe
12.04.2023, 14.29

Mitkä on lökäribibsit? Jos tarkoitat lökäshortseja, joissa on ”sisähousuina” pehmusteelliset alus-shortsit, niin ne taitaa kaikki olla henkselittömiä. Sitten enduralla on tuo fast-click (tjsp), jossa päällishortsit saa teoriassa kiinni enduran alusbibseihin neppareilla. Muuten hyvä, mutta ei toimi kuin vahingossa.

Tai sitten nuo uswen ”yhdistelmähousut”.

Mutta siis mulla on alla bibsit ja päällä jotkut lökäshortsit, ilman että ne on mitenkään kiinni toisissaan.

JackOja
12.04.2023, 14.31

Juuri nuo, jotka MRe osti.

stenu
12.04.2023, 14.33
Olisko ongelmalähtöinen ratkaisumalli sellainen, että jos laittaisi henkselit (https://varuste.net/p117680/arcade-jessup-revised?change_country=FI&change_currency=EUR&gclid=EAIaIQobChMIu-ve2J6k_gIVEQd7Ch29HAv9EAQYBCABEgIxWfD_BwE) sellaisiin kombohousuihin? :)

(Tai mihin tahansa housuihin, jotka valuu tai ahistaa vyötäröltä?)

marco1
12.04.2023, 14.44
Olisko ongelmalähtöinen ratkaisumalli sellainen, että jos laittaisi henkselit (https://varuste.net/p117680/arcade-jessup-revised?change_country=FI&change_currency=EUR&gclid=EAIaIQobChMIu-ve2J6k_gIVEQd7Ch29HAv9EAQYBCABEgIxWfD_BwE) sellaisiin kombohousuihin? :)

(Tai mihin tahansa housuihin, jotka valuu tai ahistaa vyötäröltä?)

Henkselit on hyvät. Jos ne on hyvät.
Monet henkselimallit on nimittäin sellaisia että niissä on teräviä kulmia kiinnitysosissa - täytyy siis vähän tasoitella etteivät aiheuta ongelmia. Toinen vaihtoehto olisi askarrella housuihin henkselinpidikkeet tai napit .
Tanskalaiset (https://www.supernova.fi/product/4295/tanskan-mustat-henkselit-kayttamattomat) henkselitkin joutuu hiomaan kulmista.

Opulus
12.04.2023, 16.22
Täällä yksi joka ajaa CC:llä ja joskus roadilla lipallisella kypärällä. Toimii sateella helkkarin hyvin kun mun lippa on portaattomasti säädettävä (oiva keksintö) ja sen voi laskea laseihin kiinni. Itteäni en ajaessa kattelle ja se, että näytän hölmölta onkin sitten muiden päänsärky. On mulle ajokaverit asiasta joskus kuittailleet

Tiedostan kyllä mitä tämän ketjun otsikossa lukee, mutta kun alettiin puhua ajolakeista ja lipallisista kypäristä, niin en malta olla kehumatta Sealskinzin "Waterproof All Weather Cycle Capia". Pitää minkä lupaa, lippa suojaa laseja ja hengittää sen verran hyvin että voi pitää kesälläkin sellaisina päivinä kun sateen mahdollisuuteen yleensä kannattaa varautua.

Koot ovat pikemmin pieniä eikä materiaali ole kovin venyvää, joten on syytä valita isompi koko, jos on lähellä suosituksen ylärajaa. (Omani on pre-owned; ensimmäisen ostajan päätä se kiristi.)

PS Ajokaverit jotka kuittailevat kun siihen on pienikin tilaisuus ovat parhaita! Ja sen näyttääkö hölmöltä vai ei ratkaisevat ihan muut tekijät kuin se onko kypärässä lippa tai ovatko ajolasien sangat siellä missä niiden joidenkin mielestä pitää olla. (Minä esimerkiksi näytän yhtä hölmöltä kuin aina silloinkin kun kaikki on tip top ja sääntöjen mukaan...)

Koheltaja
12.04.2023, 16.40
Sitten enduralla on tuo fast-click (tjsp), jossa päällishortsit saa teoriassa kiinni enduran alusbibseihin neppareilla. Muuten hyvä, mutta ei toimi kuin vahingossa.

Fast-click ei toimi edes vahingossa, täysin surkea toteutus ja markkinoidaan toimivana ratkaisuna. Toisenlaisilla kiinnikkeillä voisi yhdistää bibsit ja shortsit tai pitkät ennen pukemista, nykyisillä leluneppareilla ei mitään mahiksia, kuten ei niitä saa edes puettuna kiinnitettyä.

tchegge_
12.04.2023, 16.41
Periaatteessa tykkään tuollaista, mutta kun niissä ei ole olkaimia. Muutamiaolen testannut esim Enduralta, mutta jostain syystä niitä saa olla kiskomassa vähän väliä ylöspäin. Missä lie vika.https://fatladattheback.com/collections/mens-mtb/products/mens-mountain-bike-mtb-gravel-baggy-shorts

Toi takaläskien maastosortsi voisi myös olla ratkaisu. Korkea spandexvyötärö pitää aen paikallaan.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

TaylorPage
13.04.2023, 15.59
Mihin viedä pyöräilyhousut korjattavaksi Helsingin/Espoon alueella? Tästä onkin ollut aiemmin keskustelua täällä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57901-Minne-py%C3%B6r%C3%A4ilyvaatteet-korjattavaksi&highlight=ompelimo), mutta mietin onko ompelimovalikoimaan tullut parannusta viimeisten vuosien aikana. Googlella urheilu-/teknisiin vaatteisiin erikoistuvia ompelimoita ei oikein löytynyt (onko edes olemassa?). Haluaisin kuitenkin, että korjaus olisi laadukas ja jotenkin säilyttäisi housujen vettä- ja tuultahylkivyyttä. Käännynkin siis foorumilaisten kokemusten puoleen, kiitos avusta!

Koheltaja
13.04.2023, 16.29
Korjausompelu Leppävaara. Siellä oli housut modauksessa, hyvä tuli ja hinta edullinen. Tekee myös Gore-Tex korjauksia.

nure
13.04.2023, 17.29
Itsellä tuollaiset Enduran shortsit ja ihan ok nuo fast-clickit toimii, kylläkin käyttänyt noita alusosia muidenkin kanssa ilman kiinnitystä.

thom
19.04.2023, 16.39
Mistä löytyisi Castelleja ja muita hyviä merkkejä pk-seudulta niin ja saa palvelua?

Pumafi
19.04.2023, 17.20
Velosport Käpylässä ja Toni&Toni Kalasatamassa. Castellia ei löydy, mutta Assosta kyllä.

Pastu
20.04.2023, 14.45
Mistä löytyisi Castelleja ja muita hyviä merkkejä pk-seudulta niin ja saa palvelua?

Cycled Shop (http://cycledshop.fi) myy Sportfulia, joka on samaa firmaa Castellin kanssa.

paaton
20.04.2023, 14.49
Huono aika saada palvelua yhtään mistään. Ainakin kannattaa mennä muulloin kuin duunin jälkeen ruuhka-aikaan. Nyt on kaksi tai kolme muutakin fillaristia liikkeellä.

Velosport myy assosta. Onhan ne parhaat housut mitä tiedän.

Carolus
20.04.2023, 14.59
Porvoon pyöräkeskus näköjään myy Castellia. Ei ihan pk seudulla mutta eihän se kaukana ole. Itse olen Castellini hankkinut suoraan valmistajan kaupasta joko poistolaarista tai sitten niin että hommaa 30% etukupongin jostain Castellin sponssaamasta haasteesta. Nytkin on meneillään LBL haaste josta kupongin voi itselleen polkea. Mielestäni Castellin kokotaulukko toimii hyvin housujen osalta. Assoksen housut ovat myös todella hyviä.

paskalokki
23.04.2023, 00.06
Assoksen noin 120 € housut ostettu 4-5 v sitten muistojeni mukaan, rullattu ehkä 8-10 tonnia? Ehjät, mutta pehmusteet tuntuvat ohkasilta. Ei ole vertailukohtaa uusiin pehmusteisiin. Viime kausi päättyi istumaongelmiin, joista nyt jatketaan.

Pohdin housujen käyttöiän merkitystä nivushiertymien ja istumakipujen syntyyn. Mikä on väen vaihtoväli housuille (ehjille)?

Maantiepyörä kyseessä, viime kaudella ei tainnut olla yhtäkään satkun lenkkiä mm. yo. syihin vedoten.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

marco1
23.04.2023, 10.22
^ Itsellä ainakaan ei ole hajuakaan tunneista / kilometreistä mitä housuilla on ajettu, niitä pyörii elinkaaren eri vaiheissa laatikollinen. Parhaat säästelty maantielle, ihan hyvät trainerille ja huonot muuten vaan pahan päivän varalle.

Viime viikolla roskiin meni Adidaksen 3/4:set säämiskän hajotessa, ehkä 10v vanhat. Enduran alushousut on tuossa kiikunkaakun, välttävät rauhallisessa ajossa mutta kovemmassa väännössä eivät pysy paikallaan.

Carolus
23.04.2023, 10.39
Jos hyvin istuvat housut hiertää niin ongelmat on useasti muualla. Liian korkealla oleva satula, väärä satulan asento tms. Assoksissani en ole tätä ilmiötä huomannut mutta yksissä Santinin housuissa säämiskään oli muodostunut nyppyjä jotka tietty lisäävat kitkaa. No nypyt sai poistettua ja housujen elämä jatkuu.
Kerran piti kehottaa kaveria uusimaan housunsa kun peesatessa joutui ihailemaan housujen läpi kuultavaa täysikuuta...

paaton
23.04.2023, 22.47
Assokset hiertää kyllä joskus minuakin. Niissä on se pehmusteen reunasauma ehkä just pro stealthin leveän reunan kohdalla. Assos creame auttaa. Yleensä en kyllä käytä noita.

marco1
26.04.2023, 10.38
Missäs bibseissä olisi pitkät henkselit suhteessa muuhun kokoon nähden? Toki muutenkin pitäisi olla hyvät housut.

r.a.i
26.04.2023, 11.13
Assoksen noin 120 € housut ostettu 4-5 v sitten muistojeni mukaan, rullattu ehkä 8-10 tonnia? Ehjät, mutta pehmusteet tuntuvat ohkasilta. Ei ole vertailukohtaa uusiin pehmusteisiin. Viime kausi päättyi istumaongelmiin, joista nyt jatketaan.

Pohdin housujen käyttöiän merkitystä nivushiertymien ja istumakipujen syntyyn. Mikä on väen vaihtoväli housuille (ehjille)?

Maantiepyörä kyseessä, viime kaudella ei tainnut olla yhtäkään satkun lenkkiä mm. yo. syihin vedoten.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

Jaa, kyllä 5-vuotta on aika raju aika jos pelkästään yhdet pökät käytössä. Itse ostan lähes joka vuosi uudet pökät (150-250 € hintaluokassa) ja ajelen sitten useammilla housuilla vähän eri keleille ja käyttötarkoitukselle, mutta varmaan tuo 5-6-7 vuotta alkaa tällaisellakin käytöllä olla maksimi. Vanhemmasta päästä sitten roskiin.

Aakoo
26.04.2023, 12.39
Missäs bibseissä olisi pitkät henkselit suhteessa muuhun kokoon nähden? Toki muutenkin pitäisi olla hyvät housut.

Henkkoht ostaisin hyvät housut ja pidentäisin vaan niitä henkseleitä.

JohannesP
26.04.2023, 15.13
Le Col bibseissä on normaalia pidemmät. Ainakin selkeästi pidemmät mitä omissa Castelli, Assos, La Passion ja Exteondo housuissa.

Hyvä on perskohtaista ja ostamistakin suosittelen varauksella. Viime vuonna ostin satasella Hors bibsit ja ei valittamista, hinta-laatu ihan hyvä. Eivät tosin ole 245 euron ovh arvoiset jos vertaa mitä muilta valmistajilta (esim. Assos) saa jo tohon rahaan. Käytännössä ei eroa suunnittelultaan satkun ovh bibseihin eli hyvin pelkistetyt. Taitavat järkätä usein kovia alekampanjoita, joten senkään puolesta ei näistä kannata ovh hintaa maksaa.

Itse asiassa sain käytännössä kahdet Hors bibsit yhden hinnalla. Ensimmäisessä parissa oli muutama ommel sisäpuolelta huonosti tehty. Aspa lähetti samantien uudet pikarahtina ja käski pitää vanhat jos vaikka paikallinen ompelija korjaisi varahousuiksi. 10 min omaa työtä ja housuista tuli käytännössä virheettömät. Mitä muualtakin lukenut hyvistä reklamaatiokäsittelyistä niin homma taitaa pitkälti perustua myymään italialaista perusommelta premium hinnalla, joten reklamaatiotkin on varaa hoitaa mallikkaasti.

Pate@
26.04.2023, 16.17

Gore. Istuu pitkäselkäiselle selvästi Assosta paremmin.

Ohiampuja
07.05.2023, 21.33
Olen ajellut Kanuunoiden kautta tilatuilla Santinin housuilla ja tykkään kovasti. Ostin sitten syksyllä XXL:n hyllystä toiset Santinit, mutta eihän ne ole samammoiset ollenkaan. Vaikka XL kokoa on nekin, niin tuntuu että olkaimet painuu hartioihin. Perhana vieköön.

SuccessFactor
05.06.2023, 10.16
Onkos kokemuksia pitkälahkeisista, mutta hengittävistä ja mahdollisimman napaksti istuvista housuista trailiajoon? Tarttis suojausta erityisesti punkkeja + nokkosia + random oksia vastaan ennemmin kuin mitään vedenkestävyyttä. Syndeille ei tarvitse tilaa. Foxin Flexairit (https://www.foxracing.com/product/flexair-pro-pants/28890.html) ja Spessun Trail Pantsit (https://www.bike24.com/p2427638.html) vaikuttivat ainakin speksien mukaan testaamisen arvoisilta.

hubba
05.06.2023, 18.06
Olen ajellut Kanuunoiden kautta tilatuilla Santinin housuilla ja tykkään kovasti. Ostin sitten syksyllä XXL:n hyllystä toiset Santinit, mutta eihän ne ole samammoiset ollenkaan. Vaikka XL kokoa on nekin, niin tuntuu että olkaimet painuu hartioihin. Perhana vieköön.

Ainakin castellilla on suurta eroa henkseleissä halvempien ja huippumallejen kanssa. Halvemmat ovat enemmän narumaisempia eikä ole niin mukavat.

Bndit
05.06.2023, 20.15
Onkos kokemuksia pitkälahkeisista, mutta hengittävistä ja mahdollisimman napaksti istuvista housuista trailiajoon? Tarttis suojausta erityisesti punkkeja + nokkosia + random oksia vastaan ennemmin kuin mitään vedenkestävyyttä. Syndeille ei tarvitse tilaa. Foxin Flexairit (https://www.foxracing.com/product/flexair-pro-pants/28890.html) ja Spessun Trail Pantsit (https://www.bike24.com/p2427638.html) vaikuttivat ainakin speksien mukaan testaamisen arvoisilta.
Mun piti ostaa viime kesänä noi Spessun housut, mutta niissä oli niin tiukat lahkeet nilkasta että ei meinannut saada pois jalasta. Päädyin näihin: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/leatt-pant-mtb-enduro-3-0-blk/. Ajan niillä parkkia ja trailia, erittäin hyvät.

SuccessFactor
06.06.2023, 13.21
Mun piti ostaa viime kesänä noi Spessun housut, mutta niissä oli niin tiukat lahkeet nilkasta että ei meinannut saada pois jalasta. Päädyin näihin: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/leatt-pant-mtb-enduro-3-0-blk/. Ajan niillä parkkia ja trailia, erittäin hyvät.

Kävin nuo Foxin flexair prot hakemassa, tuntuivat päällä juuri sellaisilta mitä ajattelin, saa nähdä miltä tuntuu ajossa. Lahkeiden vetskareista plussaaa, kiinni vedettyinä tuntui lahkeet pysyvän tosi napakasti paikoillaan ja avoinna sai hyvin riisuttua.

T33mupa
06.06.2023, 13.22
Pointsit enduran singletrackeille, hyvin kestivät kaatumisen [emoji1303]

J.Andrrsn
14.06.2023, 21.36
En tykkää gravel-hössötyksestä, mutta hommasin tänä keväänä enduran reiver-bibsit ja täytyy kyllä sanoa että ei kaduta!
Pehmuste on hyvä, leikkaus onnhyvä, henkselit toimii ja kaiken kukkuraksi pieniä taskuja[emoji1]

JackOja
14.06.2023, 21.41
^joo, itsekin hankin nuo ~vuosi sitten. Pikkusen pelolla koska kaikkien aiempien Enduran housujen pehmuste on ollut ihan kauhea. Nuo toimii. Mainiot bibsit.

marco1
15.06.2023, 11.33
Pearl Izumin linerit ei olleetkaan niin hyvät kuin toivoin. Uutena olivat napakat mutta käytön ja muutaman pesun jälkeen eivät enää pysy kunnolla paikallaan reippaammassa maastoväännössä.

Goren linerit on edelleen parhaat mitä tullut käytettyä.

JackOja
15.06.2023, 12.20
Goren linerit on edelleen parhaat mitä tullut käytettyä.

Samaa mieltä.

Ohiampuja
15.06.2023, 20.32
Näitähän onkin monta eri mallia, mistä mallista ne hyvät kokemukset ovat?
Oli jotain C3 ja C5 malleja ainakin tarjolla.
https://www.gorewear.com/fi-en/c5-liner-short-tights-100127

JackOja
15.06.2023, 20.36
Näitähän onkin monta eri mallia, mistä mallista ne hyvät kokemukset ovat?

Mallinimet on muuttuneet vuosien varrella moneen kertaan C5 on nykyinen hyvä

Puskis
15.06.2023, 22.25
Pitikin juur kysellä, että mitäs suosituksia ois vaippa-alushousuille, kun useimmat on spekseiltään johonkin max 2h ajoon ja jotain hipoa kiinnostaisi testata. Gorea olinkin harkinnut.

MRe
16.06.2023, 08.03
-------------

marco1
16.06.2023, 09.14
Mallinimet on muuttuneet vuosien varrella moneen kertaan C5 on nykyinen hyvä

C3 ja C5 on ilmeisesti eri säämiskät mutta niiden välillä huomaan isoimman eron vain siinä että 5:ssa oleva tuulisuoja hiostaa vähän enemmän.

JackOja
16.06.2023, 20.16
Joo se tuulisuoja on ehkä tarpeeton. C5 oli kuitenkin sujuvasti jalassa tänään vajaa 10 tuntia Raphan seikkailusortsien kanssa.

Saisivat tehdä C7 -bibsien (huippu!) long distance -pehmusteella kesäalkkarit.

marco1
04.08.2023, 16.27
Ajohousuiksi olen kaipaillut sellaisia laadukkaita joissa olisi ohuempi säämiskä, nyt löytyi tämmöiset:
https://gonso.de/int-en/shop/bike-shorts/p204327-bike-shorts-sqlab-go-bib-m

Nämä ovat Gonson ja SQLabin yhteistyö, näissä on säämiskä ohut (6mm?) ja todella napakka. Muuten ovat kesäisen ohuehkot ja hengittävät, erikoisominaisuutena ovat erityisen liukasta kangasta - maastoshortsit eivät oikein meinaa pysyä näiden päällä.
Nyt on vasta kymmenisen tuntia ajettu niin mistään kestotestistä ei voi puhua. Katsotaan keväällä mikä on tilanne kun on sisäpyöräilyssä hikoiltu riittävästi.

kettu
28.08.2023, 21.07
Missähän maastoon sopivissa housuissa (w/unisex) olis pitkäjalkaiselle järkevän mittaiset lahkeet? Sais sopia niille kevät-kesä-syksykeleille kun shortsit on turhan kylmät, vettä ei tartte erityisesti pitää.

marco1
28.08.2023, 21.27
Norrona Fjåra. Helsink Outletissa löytyy vähän halvennettuna mutta eihän ne halvat ole sielläkään.

moukari
20.09.2023, 08.59
Löytyykö mistään henkselillisiä maantiemallisia vedenpitäviä pitkiä housuja, joissa ei ole pehmustetta? Ei oikein ole tullut missään vastaan. Yhdet Bontragerin housut mulla on ollut, mutta ne oli ihan p*skat kalliista hinnasta huolimatta ja sen jälkeen mulla onkin ollut merkki boikotissa.

Aakoo
20.09.2023, 09.33
^Pearl Izumi Amfib Lite?

Outtasite
20.09.2023, 09.35
Mihin lämpötiloihin tai mihin vuodenaikaan? "Winter bib tightseissa" löytyy pehmusteettomia housuja monilta valmistajilta, mutta ne voivat olla liian lämpimiä jo päälle viiden plusasteen.

Poc Essential Road Thermal Tights ja Siroko SRX Pro Supreme ovat pehmusteettomia ja ne voisivat olla vähän ohuempia ja paremmin hengittäviä kuin pitkät talviajohousut yleensä?

Mutta eikö paksumpien "talvi" bib shortsien ja irtolahkeiden yhdistelmä voisi sekin toimia ainakin silloin kun ei tarvitse ajaa sateessa tuntikaupalla? Niissähän on jonkinlainen vuori ja sateen- ja tuulenpitävyys, esim. SuperRoubaix.

moukari
20.09.2023, 12.00
Mihin lämpötiloihin tai mihin vuodenaikaan? "Winter bib tightseissa" löytyy pehmusteettomia housuja monilta valmistajilta, mutta ne voivat olla liian lämpimiä jo päälle viiden plusasteen.

Poc Essential Road Thermal Tights ja Siroko SRX Pro Supreme ovat pehmusteettomia ja ne voisivat olla vähän ohuempia ja paremmin hengittäviä kuin pitkät talviajohousut yleensä?

Mutta eikö paksumpien "talvi" bib shortsien ja irtolahkeiden yhdistelmä voisi sekin toimia ainakin silloin kun ei tarvitse ajaa sateessa tuntikaupalla? Niissähän on jonkinlainen vuori ja sateen- ja tuulenpitävyys, esim. SuperRoubaix.

Kiitos vinkeistä! Vedenpitäviä irtolahkeita löytyy jo, talvishortseja ei. Se voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Ehkä mulla eniten käyttöä olisi keleillä -5 asteesta +10 asteeseen, sitä lämpöisemmissä keleissä menee irtolahkeilla hyvin.

Bomb
26.09.2023, 17.40
Osaako joku sanoa miten Mille GT winter bib tightsien lämpimyys vertautuu näihin? https://www.castelli-cycling.com/FI/en/Men/Cycling/Men's-Cycling-shorts-and-tights/Men's-Cycling-Tights/Cold/SORPASSO-RoS-BIBTIGHT/p/4520522_010_52_3XL

Mantel näyttäisi laittavan 0-10 molemmille, tosin Assoksen housuille -0 - 10 ja Castellille 0 - 10...
https://www.mantel.com/fi/assos-mille-gt-winter-c2-bib-tights?autocomplete=1
https://www.mantel.com/fi/castelli-sorpasso-ros-bib-tight?autocomplete=1

ja jos mulla on Castellista L hyvä, niin ei liene syytä tilata Assoksesta eri kokoa?

Carolus
27.09.2023, 11.56
Jos Castellin L on sopiva niin Assoksen M sattaisi riittää. Itsellä Assoksen L on just nappiin ja joissain Castellin housuissa XL on parempi. Lämpimyydestä juuri noiden kahden välillä en osaa sanoa mutta tuon Castellin nanoflex on paksuudeltaan hyvin lähellä Assoksen 3/4 pituisissa bibseissä käyttämää kangasta. Itse tulee käytettyä paljon Castellin Nano Flex pro race shortsia irtolahkeiden kanssa kun ajatus noista 3/4 pituisista housuista tuntuu kylmältä. Assoksen housut mielestäni suojaa sukukalleuksia tuulelta hieman paremmin kuin Castellit. Padit on molemmissa hyvät.

Qps
27.09.2023, 22.45
Sorpasso ja Assos on samalle kelialueelle ja toi 0-10 kuvaa mun mielestä sitä ihan hyvin. Pakkasella haluaa enemmän tuulisuojaa (vaikka sorpasso wind tai assos ultraz).
Assos on kuitenkin hengittävämpää matskua ja sitä kautta usein "oikeamman lämpönen".
Jos omistaa termobibsit ja termolahkeet (esim nanoflex) niin ei noista mitään oleellista lisälämpöä saa. On kuitenkin mukavammat käyttää.

Assos Mille vs Castelli RC voi huoletta ottaa Assoksen yhtä kokoa pienemmän. Assos RS Castelli RC on sitten lähempänä ja riippuu mikä kohta kiristää. Mulle noissa sorpassoissa on tosi pieni toi alalahje niin pitää olla XXL ettei jää nilkka paljaaks. Assos Mille on L.

Bomb
28.09.2023, 08.35
Jes, kiitoksia kommenteista. Pitänee pistää M koko tilaukseen sitten, vaikka vähän jännittääkin, että mahtuuko muka :)

Gary oin'
28.09.2023, 09.43
Minulle näistä M on juuri passeli vyötärön/lantionmitoilla 86/96cm, eli ihan tuon Assoksen laskurin mukainen "Fits at waist, Slightly loose at hip". Pakkasen puolella alkavat tosiaan käydä viileäksi kun tuuli tulee läpi, mutta taisi tulla käytyä lyhyitä lenkkejä pikkupakkasillakin.
https://www.assos.com/eu/mille-gt-winter-bib-tights-17583.html

F. Kotlerburg
28.09.2023, 10.24
Itsellekin passaa Assoksesta pykälää pienempi kuin Castellista. L vs. XL.

Bomb
28.09.2023, 14.35
Alright, on se varmaan sitten uskottava. Tai ainakin sen verran, että M -koon pistin tilaukseen. Kiitokset vielä kaikille kantaa ottaneille.

Edit: aika nopea toimistus maksuttomaksi, DHL:n toimesta poimittu jo ja maanantaina pitäisi olla perillä

YocceT
02.10.2023, 14.08
Mikähän Castellin nykyisistä bibtight-malleista vastaisi parhaiten vanhempaa Sorpasso 2:sta? Esimerkiksi uudemmista Sorpasso RoS on selkeästi paksumpaa materiaalia. Alkaa noista kakkosista jo kangas kulumaan kriittisistä paikoista puhki ja pitäis tällaseen välikausikäyttöön saada uudet.

Carolus
02.10.2023, 15.34
Ainoa Sorpasso RoS:a kevyempi näyttäis siinä Castellin RC mallistossa olevan se Aero RC jossa tiukempi istuvuus ja vähemmän kangasta polvesta alaspäin. En itse usko että kankaan paksuus kertoo koko totuutta, noissa on nykyään uskomattoman hyvä hengittävyys ja hyvin hylkivät silti vettä.

Bomb
02.10.2023, 21.01
Tuli nuo Assos Mille GT winter bib tightsit just, lämpimyys selviää sääennusteen perusteella jo tällä viikolla. Tunnustan, että olin saamistani vastauksista huolimatta vähän yllättynyt, että M tuntui sopivalta koolta. Ensikosketus kaikin puolin vakuuttava.

Huvitusta hieman tuotti se, että paketti oli teipattu teipillä, jossa luki "Please handle with care FRAGILE" :D

hubba
15.03.2024, 18.29
Onko kellään kokemusta noista Assos Mille Mille GT Summer c2 GTO housuista? Onko tuo pehmuste liian paksu maantieajeluun?
Cento evo housujen jälkeen siirryin Mille GTS Summer housuihin mitkä ei täysin vakuuttaneet, alkuvaiheessa varsinkin aiheuttivat hankaumia.

Mielelläni ostaisin uudet Cento evot jos niitä vielä valmistettaisiin. Tai onko vinkata vastaavaa laadukasta pitkänmatkanhousua joltain toiselta merkiltä?

frp
15.03.2024, 18.55
Kyseiset pökät eilen sain ja kyllä epäilyttävän paksu on pehmuste ja myös nuo taitokset siinä vähän epäilyttää. Oma järki arvostaisi enempi tasaista pehmustetta ettei tule mitään hotspotteja. No, 45 minuuttia ajoin trainerilla eikä siinä ollut mitään valittamista, tuntui oikein hyvältä, mutta eipä se paljoa kerro noin lyhyt aika.

Nuo Assoksen koot on kanssa vähän ihmeelliset. Niiden sivujen laskuri ehdotti M. Tilasin M ja L. Todellisuudessa L on sopiva ja sekin tiukan puoleinen, tosin tällä kertaa "lohduttavasti" tiukkuus on reisissä eikä mahassa ja henkseleissä. En sitten tiedä kuinka paljon ne oikeat urheilijat sitä kompressiota oikein haluavat, kun Assos noin on housut mitoittaneet. Nuo ei ainakaan ajon aikana niin helposti kiipeä liian syvälle nivusiin.

Tällä kertaa ei tarvi henkseleitä pidentää. Sitäkään en ymmärrä Assoksen aiemmista housuista, miksi ne henklesit piti olla niin tiukat, että olo oli lenkin jälkeen kun olisi päivän rinkkaa kantanut.

elasto
15.03.2024, 20.35
Mulla ei perse oikeen ikinä tottunut noiden Millejen paksumpaan pehmusteeseen. Kyllä niillä joku lyhyempi lenkki menee, mutta eivät mielestäni kovin mukavat pidemmän päälle. Useampi vuosi menty nyt Equipe RS:llä ja niitäkin ollut jo useammat käytössä.

Pastu
16.03.2024, 11.00
Mä oon tykästynyt Sportful Total Comfortiin. Pehmuste on paksu, mutta omasta mielestä juuri oikeista kohdista ja parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Gravelia tulee välillä ajettua myös saman merkin Supergiara bibsillä, jossa hieman snadimpi pehmuste ja taskuja. Sportfulin pehmusteet ovat pääasiassa samoja kuin Castellilla, kun ovat samaa konsernia.

hubba
16.03.2024, 12.40
Mä oon tykästynyt Sportful Total Comfortiin. Pehmuste on paksu, mutta omasta mielestä juuri oikeista kohdista ja parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Gravelia tulee välillä ajettua myös saman merkin Supergiara bibsillä, jossa hieman snadimpi pehmuste ja taskuja. Sportfulin pehmusteet ovat pääasiassa samoja kuin Castellilla, kun ovat samaa konsernia.

Castellin pehmusteet toimivat ihan hyvin mutta eivät kestä omassa käytössä, assoksen housuista saa ajaa kankaan loppuun ja padi on vielä kunnossa.

Pastu
16.03.2024, 12.42
Castellin pehmusteet toimivat ihan hyvin mutta eivät kestä omassa käytössä, assoksen housuista saa ajaa kankaan loppuun ja padi on vielä kunnossa.
Mulla on omalla Total Comfortilla nyt n. 10 tkm takana ja vielä hyvässä kuosissa kankaan ja pehmusteen osalta.

EDIT: vähän juksasin, kun 2-3 tkm ajettu Supergiaralla.

sape87
21.04.2024, 17.44
Vinkkejä mistä löytäs graveli-/maantiekäyttöön (tiukkoja) shortseja ilman pehmusteita, ilman henkseleitä. Jo viime kesän kylmi ajaa pelkissä pehmustetuissa shortseissa (oon kokeillu muutamaa eri mallia mut aina tulee viima läpi) ja siks käytinkin niiden päällä https://yokokauppa.fi/collections/alusasut/products/yoko-base-lyhyet-aluskerraston-housut?variant=42005476933790 . Eli jotain tän tyylisiä olis hakusessa. Nykyset ajettu loppuun ja tuolta on jo pitkään ollu oikea koko lopussa.

Ohiampuja
21.04.2024, 21.42
Itse ostin aikoinaan XXL:stä tuollaiset tavalliset pyöräilyhousut ilman pehmustetta. Ja käytin niitä samaan tyyliin, eli kylmällä säällä normi-bibsien päällä.

Opulus
22.04.2024, 09.31
Vaihtoehto kaksille housuille voisi olla paksummat, useampikerroksiset shortsit eli thermal tai (keskieurooppalaisittain) winter bib shorts. Niistähän löytyy jonkinlainen kombinaatio tuulelta ja pikkusateeltakin suojaavuudesta ja hengittävyydestä.

Carolus
22.04.2024, 12.01
Spring/Fall shortsit ovat kyllä suomen keleissä hyvät, esim Castellin Nano Flex shortsit ovat viileämmillä shortsikelellä todella mukavat.

paaton
22.04.2024, 12.10
Ja juurikin tuolla nimellä.

Assos sprin/wallit aivan loistavat. Noista ei tuule läpi, niinkuin oikeastaan kaikista muista vastaavista.

Juha Lehtinen
22.04.2024, 12.58
Itselläni on kahdet Catellin Sorprasso ROS 3/4 housut jotka ovat osoittautuneet myös erittäin käyttökelpoisiksi välikelin housuiksi.

Ohiampuja
22.04.2024, 19.27
Vaihtoehto kaksille housuille voisi olla paksummat, useampikerroksiset shortsit eli thermal tai (keskieurooppalaisittain) winter bib shorts.
Ahaa, enpä tiennyt tällaisista mitään. Kiitos!

sape87
22.04.2024, 21.22
Pitääpä katella jos tuollasia paksumpia pehmusteellisia löytys, kun ei noita ohkasia pehmustamattomia oikeen meinaa olla. Se vaan kun on jo usemmat säämiskäshortsit, ni ne jää sit käyttämättä. Nuo Castellit ja Assokset ampuu kyllä hinnoissa jonnekkin todella kauas x/

Ohiampuja
22.04.2024, 22.03
Joskus tein tuplat vanhoista säämiskähousuista ja ratkoin sen pehmikkeen irti. Harvat tikkaukset, oli helppo homma.

pumpum
23.04.2024, 00.33
Assos spring/fall bibseillä pärjää nollan tienoille ja jos tarvetta polkea kylmemmässä niin on pitkikset mistä pehmike ratkottu irti.

navajokoira
23.04.2024, 08.47
Jos löytyy halvat pehmustetut, niin ei sen pehmusteen irroitus ole kuin minuuttien homma (edit. jaa näköjään meni ylläolevan toistamiseksi kun ei malttanut lukea... :rolleyes:). Tai sitten mtb-puolelta jotkut ei ihan niin tiukat... Oma fiilis näissä kaikissa on, että ellei oikeasti ole viileää niin ylimääräinen kerros vaan lisää hikoilua sinne pehmusteeseen, mistä sitten voipi yksilöstä riippuen tulla pidemmillä matkoilla ajamista haittaavia iho-ongelmia.

Riittäisikö ihan taktinen tennissukka tässä?

JackOja
23.04.2024, 08.50

Merinoa!

sape87
23.04.2024, 08.55
Yhet himpun isoks jääneet vanhat pehmustetut oliskin, ni pitääpä niistä tehä. Eipä käyny mieles tuo vaihtoehto. Mitään lepattavia en oo ettimäs, kun ei tunnu kivoilta maantiellä ja maastopuolen shortseja löytyykin kyl. Ongelma on pääasias se että kesän läpi kylmää ja tarviaa shortsikaudella olla tarpeeks pääl. Liikkuvat jalat ei kylmä mut alapään alueelta alkaa jo. En tiiä onko vaikutusta mut muutama perussairaus on iän myötä varmaan heikentäny verenkiertoa, eikä lämpö vaan enää riitä kropassa.

paaton
23.04.2024, 08.57
Jos löytyy halvat pehmustetut, niin ei sen pehmusteen irroitus ole kuin minuuttien homma. Tai sitten mtb-puolelta jotkut ei ihan niin tiukat... Oma fiilis näissä kaikissa on, että ellei oikeasti ole viileää niin ylimääräinen kerros vaan lisää hikoilua sinne pehmusteeseen, mistä sitten voipi yksilöstä riippuen tulla pidemmillä matkoilla ajamista haittaavia iho-ongelmia.

Pehmusteen irroitus ei muuten ole ihan iisi rasti, ainakaan jos se on tikattu kunnolla kiinni.

Mä olen huomannut, että kannattaa jättää tikit avaamatta ja leikata pehmustetta. Muuten tulee hanuriin reikiä.

navajokoira
23.04.2024, 09.29
Mulla irtosi Löfflereistä siististi, Lael Wilcox taas muistaakseni ratkoo Pearl Izumeja. :) Mut varmasti näissä on eroja.

Semmoinen myös, että kuntoilu- ja juoksupuolella on myös miesten trikooshortseja. Itse omistan nämä (https://www.decathlon.co.uk/p/men-s-running-tight-shorts-kiprun-run-100-black/_/R-p-346921?mc=8817446&c=smoked%20black), en ole kokeillut pyöräillessä. Stadiumissa ainakin on valikoimaa, esim. tämmöiset (https://www.stadium.fi/urheilu/juoksu/juoksuvaatteet/359977101/soc.m-run-mid-ths.black).

Tällaisten kanssa on toki mielenkiintoisia kysymyksiä kuten olenko nyt oikeasti vaan kalsareissa ihmisten ilmoilla, mutta mutta...

Ohiampuja
23.04.2024, 09.52
Pehmusteen irroitus ei muuten ole ihan iisi rasti, ainakaan jos se on tikattu kunnolla kiinni.
Ne oli Jypsin vanhat Newlinet. Niissä oli harvat tikit. :)

duris
23.04.2024, 12.59
Facebookin maantieryhmässä oli joku ratkaissut ongelman Craftin windstopper boksereilla jotka vedetty bibsien päälle.

Siellä välillä muutakin yhtä hyvää niksiä

Aakoo
23.04.2024, 13.08
^Batman -tyylillä vaan, kalsarit trikoiden päällä. Ei tässä tarpeeksi naurettavalta vielä näytäkään tien poskessa.

zort
27.04.2024, 09.16
Ehdotuksia takapuolelta vedenpitävistä shortseista? Omat Endura MT500 Sprayt alkavat olemaan tien päässä. Jotain näitä Enduroita hieman kevyempiä versioita olen etsimässä ja sellaisia jotka ovat myös joustavampia mutta aika huonosti löysin vaihtoehtoja googlettamalla. Onko kellään kokemuksia esim. Alpinestars Outrider WR Shortseista tai jostain muista vastaavista. Vai onko nyky Endurat muuttuneet joustavampaan suuntaan noin 5 vuoden takaisista?

JackOja
27.04.2024, 09.33
^just tällä viikolla ilahduin kun MT500 spray olikin huomattavan paljon kevyemmät ja ilmavammat kuin 10+ vuoden takaiset. Käy tsekkaa.

Torstaina ostettu ja eilen lenkillä jalassa.

zort
27.04.2024, 09.55
^Hyvä homma. Kiitos!

zort
02.05.2024, 19.10
^^Totta, ihan eri luokkaa keveyden ja ilmavuuden suhteen. En oo vielä käynyt muuta kuin virtuaalilenkillä noissa mutta vaikuttaa lupaavalta.

Lefis
06.07.2024, 14.17
Ajohousuiksi olen kaipaillut sellaisia laadukkaita joissa olisi ohuempi säämiskä, nyt löytyi tämmöiset:
https://gonso.de/int-en/shop/bike-shorts/p204327-bike-shorts-sqlab-go-bib-m

Nämä ovat Gonson ja SQLabin yhteistyö, näissä on säämiskä ohut (6mm?) ja todella napakka. Muuten ovat kesäisen ohuehkot ja hengittävät, erikoisominaisuutena ovat erityisen liukasta kangasta - maastoshortsit eivät oikein meinaa pysyä näiden päällä.
Nyt on vasta kymmenisen tuntia ajettu niin mistään kestotestistä ei voi puhua. Katsotaan keväällä mikä on tilanne kun on sisäpyöräilyssä hikoiltu riittävästi.Onko tullut lisäkokemusta näistä?
Huomasin että SQlabs tekee nykyisin näemmä omia housuja joissa kaikissa 4-8mm ohut ja napakka pehmuste.
https://www.sq-lab.com/en/products/clothes/

Kuulostaisi kyllä houkuttelevalta äskettäin ajamani parinsadan km reissun jälkeen jossa enduran alushousujen pehmuste alkoi loppua kohden siltä kun istuisi pesusienen päällä.

Lähetetty minun SM-G715FN laitteesta Tapatalkilla

marco1
06.07.2024, 15.18
Onko tullut lisäkokemusta näistä?

On mutta ei ihan valtavasti, olen säästellyt kesän pitkille lenkeille joita ei nyt ole vielä ollutkaan.

Ostan kyllä näitä lisääkin pelkästään säämiskän vuoksi, itse housuosa on ehkä joissain muissa merkeissä parempi mutta ei huono näissäkään.

marco1
31.07.2024, 11.05
Vanhojen turinoiden jatkoksi:

Nyt testattu 7mesh Men's Foundation Bike Boxer Brief-linerit, ehkä 15-20h ajettu ja muutamat pesut välissä. Näitä voi kuvailla kalsareiksi joissa on satulan kohdalla pari kangaskerrosta ohuen reikäpehmusteen molemmin puolin - sopisi muuten ajttelemaani käyttöön mutta näissä sellaiset reisiin ulottuvat jatkeet pehmusteessa jotka tuntuvat minulla hieman hiertävän reisiä. Arvosana 3/5.

Linkki valmistajan sivuihin: https://7mesh.com/en-US/products/foundation-padded-bike-boxer-brief-sale
Tarjouksesta 30€ tienoilla Saksan kaupoista.

Lefis
06.08.2024, 22.23
Onko porukalla kokemusta Pearl izumin "Levitate plus" pehmusteesta? Kyseiseltä merkiltä löytyisi shortsimallisia (https://pearlizumi.eu/collections/mens-shorts-bibs/products/attack-short-1?variant=47812311875931) pöksyjä joissa kuitenkin vähän enemmän hintaa ja pehmusteen pitäisi olla ilmeisesti tukevampi.

Gary oin'
23.08.2024, 09.51
Mitkä on Assos Reform bibsit? Erikoiserä Mille GT C2 ylijäämämatskua Mille GT:n designilla, mutta onko kuvan padi (https://cdn.assosoutlet.com.filoblu.com/rx/ofmt_webp/media/catalog/product/a/s/assos_11.10.282.10_22.jpg) Equipe RS 9:n? Onko tässä siis mainiot kesäbibsit Mille GT:tä paremmalla padilla ja Equipea vähemmällä kompressiolla hintaan 93,70€ vai mitä missaan?

Assos Outletissa (https://www.assosoutlet.com/eu/reform-bib-shorts-11-10-282-10.html) 102€, -15% kun laittaa koriin ja päälle 7e toimitus, kokoja tällä hetkellä L:stä ylöspäin ja XS.

Kuvauksesta:

The reliable GT endurance platform, now engineered with repurposed materials as a limited-edition model with increased cooling airflow. Proven long-distance comfort, constructed with conscientious processes
....
The repurposed textile is the same Type.429 used in our MILLE GT C2 model, simply saved from a previous production run rather than discarded as waste. It wraps the body in supportive, gentle compression and breathable comfort.

hubba
23.08.2024, 11.24
Jos ymmärsin oikein eikö nuo ole ihan perus Mille GT padilla ja lisätty jotain ominaisuuksia mitkä mm. parantaa hengittävyyttä.

Gary oin'
23.08.2024, 12.08
Alkuperäisen Mille GT:n padilta tuo ei näytä ja Mille GT C2:ssa paksuus on 11mm ja väri turkoosi. Ulkoisesti näyttää hyvin samalta kuin Equipe RS S9 tämän Outdoorgearlabin testin kuvissa (https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/bike-shorts/assos-equipe-rs-s9-bib). Oiskohan siis varsinainen vaahtomuovipadi sisällä 8mm Mille GT:n, mutta päällikangas tuo Equipen, ja sen myötä maininta että kraterCooler lisätty?

Pistin tilaukseen niin viikon päästä voi verrata omissa käsissä. Mille GT:n henkselit painaa hartioita pidemmillä ajoilla ja paksumpaa padia en kaipaa, joten Reformilla saa edullisesti testattua pykälää suurempaa kokoa.

Carolus
23.08.2024, 14.53
Olisin varovainen tuon assosoutlet.comin kanssa. Assos.com on virallinen saitti ja olen mielestäni jossain kuullut että huijauksia on liikkeellä.

Pumafi
23.08.2024, 15.07
assosoutlet.com on virallinen sivusto. Ei mitään vilunkia.

Official Online Channels
ASSOS wishes to reiterate that the only direct and official online channels for purchasing our products are:

assos.com
assosoutlet.com
Additionally, it is possible to purchase our products through authorized dealers that can be found here.

Gary oin'
23.08.2024, 15.10
Olisin varovainen tuon assosoutlet.comin kanssa. Assos.com on virallinen saitti ja olen mielestäni jossain kuullut että huijauksia on liikkeellä.

assosoutlet.com on virallinen sivusto. Ei mitään vilunkia.

Kiitos tästä, erittäin hyvä pointti kun virallisessa kaupassa on kuitenkin Past seasons' styles -osiossa melko sama tarjonta ilman lisäaleja. Monella isolla merkillä on näkynyt näitä hämäriä outletteja joiden kanssa saa olla varuillaan mutta tästä oli oikea muistikuva.

Samalla tunnuksella pääsee molempiin sisään, mutta tämäkään ei nyt välttämättä tarkoita mitään luotettavuudesta. Outletissa samalla tunnuksella ei ole assos.comin tilaushistoriaa eikä osoitteita tallessa.

Edittiä Pumafin vastauksen jälkeen.

Päivitys: FedEx on noutanut paketin tänään ASSOS OF SWITZERLAND GMBH.

kaakku
23.08.2024, 16.42
Latoin parit pöksyt tulemaan tuolta assos outletista. Laitan rapsaa kunhan saapuvat paikalle. Ite oon tykänny Mille GT pökistä oikein paljon.

M A
24.08.2024, 17.56
Xxl:stä santinia (https://www.xxl.fi/santini-redux-bib-miesten-pyorailyhousut-musta/p/1182836_1_Style), uhka vai mahdollisuus?

Gary oin'
26.08.2024, 14.53
Oiskohan siis varsinainen vaahtomuovipadi sisällä 8mm Mille GT:n, mutta päällikangas tuo Equipen, ja sen myötä maininta että kraterCooler lisätty?

Pistin tilaukseen niin viikon päästä voi verrata omissa käsissä. Mille GT:n henkselit painaa hartioita pidemmillä ajoilla ja paksumpaa padia en kaipaa, joten Reformilla saa edullisesti testattua pykälää suurempaa kokoa.

Nämähän tulikin niin nopeasti FedExillä perille että onneksi en sentään ottanut pikatoimitusta. Tuo tulkinta mallista oli ihan oikea: kyllä nämä on ihan tutut ja turvalliset Mille GT:t erilaisella pehmusteen päällyskankaalla (siinähän ihan lukee Equipe RS S9 kun oikein katsoo). Pehmuste ommeltu edestä hieman eri tavalla, ja siinäpä ne hypistelyerot olikin. Vaahtomuovi sisällä täysin sama kuin Mille GT:ssä, mutta käytetystä on napakkuus hävinnyt.

Kokokin osui ihan nappiin, pykälää isompi koko tuntuu itse asiassa vain pienempänä paineena henkseleissä näin äkkiä sovittaen.

JohannesP
26.08.2024, 15.23
Xxl:stä santinia (https://www.xxl.fi/santini-redux-bib-miesten-pyorailyhousut-musta/p/1182836_1_Style), uhka vai mahdollisuus?
5-10 vuotta sitten Santinin bibsien koot oli italialaisellakin mitoituksellakin pieniä sekä paitojen ja takkien perusteella suunniteltu lähinnä hoikille ja 180+ cm henkilöille. Jos koko natsaa niin todennäköisemmin mahdollisuus.

Muutoin ihan käyttökelpoisia vaatteita ja monesti saanut hyvinkin edullisesti.

M A
28.08.2024, 22.15
Ihan hyvin tuo M-koko meni päälle, mutta lahkeet ja selkäosa on kyllä liian pitkät tällaiselle hukkapätkälle (166/78)

KuntoilijaJaska
16.09.2024, 15.10
Saisinko vinkkiä millaiset pyöräilyhousut kannattaa ostaa? Jopa suoria suosituksia mallista tyypistä?

Aloitin pyöräilyn vasta tällä kaudella. Viimeisin lenkki viileämmällä herätti katselemaan pidempiä housuja, ja en tahdo nyt löytää mieleisiä. Kevään menin lepattavilla tuulihousuilla, kesällä ne vaihtui ensin tavallisiin urheilu shortseihin, sitten pyöräilyyn suunnattuihin tiukempiin shortseihin. Silti hieman kipuilen ostaa ihan oikeita tiukkoja maantiepyöräilyyn suunnattuja pitkiä housuja. Ehkä kuitenkin sellaisiin päädyn... Kyselen nyt kuitenkin vielä, jos jollakulla olisi vinkkejä antaa, jostain sellaisista kevyistä housuista, jotka lämmittää syksyisillä keleillä mutta ei haittaa ajoa, ja ehkä saisi ne pehmusteetkin olla.

Olen koettanut tästä ketjusta löytää, mutta useat linkit on jo niin vanhoja ettei johda mihinkään.

JackOja
16.09.2024, 15.18
...hieman kipuilen ostaa ihan oikeita tiukkoja maantiepyöräilyyn suunnattuja pitkiä housuja....

Voit halutessasi pitää pyöräilyhousujen päällä jotain sortseja, lämmittääkin. Tai pyöräilysortsit + irtolahkeet + sortsit.

Carolus
16.09.2024, 15.46
Jos et halua ostaa pitkiä pyöräilyhousuja osta hyvät pyöräilyshortsit ja pue niitten päälle jotkut sopivan vähän lepattavat ulkoiluhousut, esim vaellushousut. Kyllä pyöräilyhousut ovat paremmat pyöräillessä mutta jos estetiikka on mahdoton niin kompromissit pitää hyväksyä. Itsellä hyviä kokemuksia Assos, Castelli ja Santini housuista.

hubba
16.09.2024, 20.34
Jos vaihtoehtoa tiukoille trikoille etsii jotkin tämäntyyppiset on ihan toimivat eikä kovin kalliit.
https://www.budgetsport.fi/tuote/endurance-naval-m-xcs-miesten-softshell-housut-must2-56557126/

Löysin joskus prismasta vastaavat alesta menee melkein nollakeleille sellaisenaan ja myös kylmemmälle teknisellä välikerrastolla. Tosiaan vaatii ne pyöräilyshortsit pehmusteella alle. En jotenkin näe järkeä hommata pitkiä housuja pehmusteella.

navajokoira
16.09.2024, 21.39
Mä en omista yksiäkään pyöräilyhousuja. Juoksutrikoot tai hiihtotrikoot, riippuen kuinka kylmä on. Päälle mtb-shortsit blokkaamaan tuulta, mahdollisesti tarvii kerroksia enemmänkin… Alle pehmustetut shortsit jos tarvii, mut en kyl etenkään hiihtotrikoiden kanssa koe yhtään tarvitsevani lisäpehmustetta.

Copilot
17.09.2024, 06.50
Kyselen nyt kuitenkin vielä, jos jollakulla olisi vinkkejä antaa, jostain sellaisista kevyistä housuista, jotka lämmittää syksyisillä keleillä mutta ei haittaa ajoa, ja ehkä saisi ne pehmusteetkin olla.

Olen koettanut tästä ketjusta löytää, mutta useat linkit on jo niin vanhoja ettei johda mihinkään.
Esim. Endura MT500-sarjan housut. Saa sisähousun pehmusteellakin kiinni niin halutessaan.

Sivustakatsoja
17.09.2024, 08.06
^Jos Enduraa ostaa, niin mielestäni kannattaa edetä siten, että koeajaa pehmusteellisen sisähousun ensin.

Pehmusteellista sisähousua on muutenkin tarjolla, vaikka Löfler Hotbond-sarjasta. Niitä toki ei saa Enduran housuihin kiinni neppareilla.

Rydman
17.09.2024, 09.50
Käytin ennen pehmustettuja shortseja ja hiihtohousuja, tämä oli ihan hyvä kombo. Sitten jossain vaiheessa tuli hankittua Enduran MT500-sarjasta parit housut (normi ja spray, riippuen kelistä) ja niiden kanssa samat pehmustetut shortsit alle kuin ennenkin. Enpä paljon parempia osaa kaivata. Nykyään tulee ajettua melkein kaikki lenkit kovempia helteitä/pakkasia lukuunottamatta noilla, mukava kun risut ei raavi koipia pusikoissa.

KuntoilijaJaska
17.09.2024, 11.43
Kiitos paljon kaikille vastanneille, hyviä vinkkejä tullut. Ei tosiaan ole nuo Budget sportin housut hinnalla pilatut, niitä voisi kokeilla ja menee sitten varmaan muutenkin ulkoilussa jos ei pyöräillessä. Vähän nekin näyttää sellasilta tuulessa lepattavilta, mutta toivottavasti omaan jalkaan istuu niin ettei lepata.

hsr
17.09.2024, 14.12
^Jos Enduraa ostaa, niin mielestäni kannattaa edetä siten, että koeajaa pehmusteellisen sisähousun ensin.

Pehmusteellista sisähousua on muutenkin tarjolla, vaikka Löfler Hotbond-sarjasta. Niitä toki ei saa Enduran housuihin kiinni neppareilla.
Nuo Enduran nepparit on kyllä tosi huonot, ei pysy kiinni.

Yedi.
17.09.2024, 15.43
Kaiketi noita https://www.xxl.fi/craft-ideal-wind-tights-24-25-miesten-pyorailyhousut-musta/p/1175413_1_Style vastaavat kymmenisen vuotta vanhat Craft:n pitkät housut on ollut itsellä käytössä syksystä pikkupakkasiin asti. Etupuoli on tuulen pitävä ja takapuoli (myös lahkeissa) ei tuulen/ilman pitävää kangasta. Teknisen kerraston pitkät kalsarit olen laittanut alle kun on ollut kylmempää keliä.

Marsusram
17.09.2024, 15.45
^^^Aika hyvin on kestäneet yleiskäytössä vastaavat Haltin stretch housut, joustaa eikä lepata.
Olisikohan tuo nykyisin vastaava:
https://scandinavianoutdoor.fi/halti/outlet/vaatteet/outlet-retkeilyhousut/pallas-ii-m-x-stretch-pants/
Aiemmin oli Haltin housujen kanssa kestävyysongelmaa, mutta näistä yllätyin positiivisesti.

pumpum
22.09.2024, 14.12
Ale Magic Color Winter lyhyet bibsit parin lenkin perusteella ihan hyvät hieman viileneviin syyspäiviin, mutta ei näillä kyllä pärjää sinne nollan tietämille kuten Assos spring/fall bibseillä. Vähän tällänen vääliinputoajamalli, pehmuste kyllä hyvä kunhan ensin osui kohdalleen.

KuntoilijaJaska
02.10.2024, 10.07
Ostin lopulta nuo craftin, vaikka ovatkin tiukat pyöräilypöksyt, niin kehtasin lähteä niillä lenkiile, ja hyvältä tuntuvat & lämpimät olleet ainakin vielä. Kiitos vinkeistä.

Yedi.
02.10.2024, 10.25
Pyöräilijä ajaa pyöräilyvaatteissa (ja/tai muissa itse valitsemissaan vaatteissa), eikä mieti kehtaako niillä lähteä lenkille. Jos joku muu ei näkymää kestä se on hänen oma asia/ongelma.

Paikallisessa Budget Sportissa oli noin viikko sitten Craft:n pitkiä fillarihousuja ja Endurance merkkisiä hiihtotakkeja ja -housuja pyöräilyosastolla kohtuu edullisesti. Endurance:n housut ostin, kun maksoivat vain 37 eur. Edestä tuulta pitävät ja takaa ei pidä tuulta. Hyvin toimi nuokin maantielenkillä. Takinkin olisin ehkä ostanut, mutta malli/leikkaus ei ihan sopinut minulle.

petewow
12.10.2024, 11.27
Onko suosituksia pyöräilyhousuista syksyn työmatkoihin? Ei henkseleitä, muutama tasku pitäisi löytyä ja ainakin hieman vedenkestävät.

Sbafu
12.10.2024, 13.09
Onko suosituksia pyöräilyhousuista syksyn työmatkoihin? Ei henkseleitä, muutama tasku pitäisi löytyä ja ainakin hieman vedenkestävät.
Täysin samaa olin tulossa kysymään, kun arvon tässä winter-bibsien ja kalvohousujen välillä.
Eli kestäisi sadekuurot (kuten tänään pk-seutu) mutta eivät ihan muovipussit olisi. Ei tarvi olla aerot, mutta mitkään pussihousut kuitenkaan.

oPa
13.10.2024, 21.49
MTB-puolelta varmaan löytyisi useampikin pätevä housu. Itsellä tuollaisena yleishousuna toimi Endura MT500 Spray. Kylmempään keliin siirryttäessä Pearl Izumin Amfib summit.
PI summit housusta on olemassa myös lite versio, koska tuo normi versio on syksylle varmasti liian kuuma.

M A
08.05.2025, 12.32
Olisko suosituksia taskullisista bibseistä? Pitäs olla halvat ja hyvät. Halpuudesta oon jo alkanut kyllä tinkimään ja siirtänyt katseen tuonne satasen toiselle puolen. Lisähankaluutta tuo lyhyt pituus (166 cm) ja 28 painoindeksi. Castellin bibsit kävi testissä, mutta pitkä lahkeen pituus (tulee polvitaipeeseen) ja kantatut henkselit ja vyötärö tekivät noista turhan epämukavat.

Enduran xtractit ei istu löysien lahkeiden ja pehmusteen muotoilun puolesta. Geelityynyjen pitäisi pysyä tarkasti paikoillaan ja kun lahkeet ei pidä niin pehmustetta saa korjailla kesken lenkin oikeaan paikkaan. En tiedä olisiko enduran gravelbibsit paremmat tässä suhteessa, mutta katse on käännetty muualle.

Raphan core cargo ja pearl izumin taskumallit menisi ajateltuun budjettiin. Goren ja Assoksen bibsejäkin olen katsellut mutta hinta nousee. Tietty jos ne on tosi hyvät niin ei se 50€ ole kiinni.

Ei jaksaisi tilata kaikkea kotiin sovitettavaksi kolmessa koossa, vaikka olisikin ilmaiset palautukset, mutta ei taida olla vaihtoehtoja :rolleyes:

kp63
08.05.2025, 17.45
Unohda ne taskut. Ks sellaisia malleja joissa sekä lyhyt että pitkä malli. Sitten sellaisia, joissa on elastaania paljon. Assoksessa on tota joustoa, mutten muista onko kovin lyhkäsiä lahkeita.

J3K
08.05.2025, 18.17
Olisko suosituksia taskullisista bibseistä? Pitäs olla halvat ja hyvät. Halpuudesta oon jo alkanut kyllä tinkimään ja siirtänyt katseen tuonne satasen toiselle puolen. Lisähankaluutta tuo lyhyt pituus (166 cm) ja 28 painoindeksi. Castellin bibsit kävi testissä, mutta pitkä lahkeen pituus (tulee polvitaipeeseen) ja kantatut henkselit ja vyötärö tekivät noista turhan epämukavat.

Enduran xtractit ei istu löysien lahkeiden ja pehmusteen muotoilun puolesta. Geelityynyjen pitäisi pysyä tarkasti paikoillaan ja kun lahkeet ei pidä niin pehmustetta saa korjailla kesken lenkin oikeaan paikkaan. En tiedä olisiko enduran gravelbibsit paremmat tässä suhteessa, mutta katse on käännetty muualle.

Raphan core cargo ja pearl izumin taskumallit menisi ajateltuun budjettiin. Goren ja Assoksen bibsejäkin olen katsellut mutta hinta nousee. Tietty jos ne on tosi hyvät niin ei se 50€ ole kiinni.

Ei jaksaisi tilata kaikkea kotiin sovitettavaksi kolmessa koossa, vaikka olisikin ilmaiset palautukset, mutta ei taida olla vaihtoehtoja :rolleyes:

Northwave Fastrock? https://images.bikable.fi/Northwave_Fast_Rock_bibshorts_herre__1715498469_03 .jpg

Noista ei ole kokemusta mutta taskuttomat NW:m bibsit löytyy, ja niissä lahkeet ovat ehkä liiankin lyhyet. Huomasi kun loppukesästä vaihdoin niihin että rusketusraja jäi ainakin 5cm alemmas.

Bomb
09.05.2025, 12.28
Unohda ne taskut.
Lienee mahdotonta, jos on jo taskullisiin tottunut. Itse ostin alesta viime kesäksi Assoksen Kiezpanzerit ja niihin taskuihin totuttuani en usko, että tulee taskuttomia shortseja enää koskaan ostettua. Succikset on vielä taskuttomat, eikä Assoksen mallistosta osunut silmään taskullisia bib tightseja. Olen sen verran tykännyt Assoksen tuntumasta, että ihan vielä en lähtenyt kokeilemaan jonkun toisen merkin cargo tightseja tms, mutta kyllä se taskuttomuus on viime kesän jälkeen nyppinyt sen verran, että lienee vain ajan kysymys, ellei Assokselta sellaiset pian tule, tai sellaisia jo ole enkä vain huomannut.

M A
09.05.2025, 15.20
^^pitää tsekata noi, kiitti!

elasto
09.05.2025, 20.21
Lienee mahdotonta, jos on jo taskullisiin tottunut. Itse ostin alesta viime kesäksi Assoksen Kiezpanzerit ja niihin taskuihin totuttuani en usko, että tulee taskuttomia shortseja enää koskaan ostettua. Succikset on vielä taskuttomat, eikä Assoksen mallistosta osunut silmään taskullisia bib tightseja. Olen sen verran tykännyt Assoksen tuntumasta, että ihan vielä en lähtenyt kokeilemaan jonkun toisen merkin cargo tightseja tms, mutta kyllä se taskuttomuus on viime kesän jälkeen nyppinyt sen verran, että lienee vain ajan kysymys, ellei Assokselta sellaiset pian tule, tai sellaisia jo ole enkä vain huomannut.

Assos Tactica:

https://www.assos.com/eu/tactica-kieskafer-gravel-bib-shorts-t5-51-10-136-18.html
https://www.assos.com/eu/assos-x-mammut-tactica-bib-shorts-t5-51-10-138-18.html

Föhn
09.05.2025, 20.31
^ Nämä on kyllä hyvät:
https://cdn.assos.com.filoblu.com/rx/900x,ofmt_webp/media/catalog/product/A/S/ASSOS_51.10.138.18_12.jpg

Assoksella on myös mukavuussortsit joista tykkään pirusti:
https://cdn.assos.com.filoblu.com/rx/900x,ofmt_webp/media/catalog/product/A/S/ASSOS_51.10.119.18_13.jpg
oikein kivat jos täytyy jalkautua pidemmäksi aikaan ihmisten joukkoon.

migis
09.05.2025, 22.16
Tottunut käyttämään ohuiden shortsien alla viileämmillä keleillä olkaimettomia pyöräilyshortseja ja lämpimimmillä keleillä Löfflerin pyöräilyalushousuja.

Maastoajelu vaihtunut gravelointiin, lenkit pidentyneet, ja alkanut kaipaamaan parempia housuja eli varmaankin bib shortseja.

Jos käyttäisin bib shortseja suunnilleen +14 ja lämpimimmissä, niin tarvitsenko kahdet eli paksummat/paremmin viimalta suojaavat ja helteille hengittävämmät?

Entä kannattaako ostaa irtolahkeet vielä viileämmille keleille ja nivusosastolle päälle vedettävät shortsit? Vai minkälainen combo olisi järkevä? Pitkien talvibibsien hinnat näyttävät kohoavan turhan korkeiksi.

Bomb
09.05.2025, 22.52
^^^ oliko noi siis mulle ehdotuksia kun en ole köytänyt Assokselta taskullisia succiksia/bib tightseja (eli pitkiä housuja) vai alkuperäiselle taskullisten kysyjälle? Mietin, kun lainasit mun viestiä, mutta tarjoat shortseja, joiden löytämisessä en ole törmännyt haasteisiin ??

pumpum
10.05.2025, 16.56
Tottunut käyttämään ohuiden shortsien alla viileämmillä keleillä olkaimettomia pyöräilyshortseja ja lämpimimmillä keleillä Löfflerin pyöräilyalushousuja.

Maastoajelu vaihtunut gravelointiin, lenkit pidentyneet, ja alkanut kaipaamaan parempia housuja eli varmaankin bib shortseja.

Jos käyttäisin bib shortseja suunnilleen +14 ja lämpimimmissä, niin tarvitsenko kahdet eli paksummat/paremmin viimalta suojaavat ja helteille hengittävämmät?

Entä kannattaako ostaa irtolahkeet vielä viileämmille keleille ja nivusosastolle päälle vedettävät shortsit? Vai minkälainen combo olisi järkevä? Pitkien talvibibsien hinnat näyttävät kohoavan turhan korkeiksi.

Itse pärjään kesäshortseilla suunnilleen +7-10c alkaen tuulesta yms riippuen. Eilisellä lenkillä virallinen lämpötila 8,5-9,3 ja kesäshortseilla pärjäsi ihan hyvin.
Jalassa myös ohuet irtolahkeet.

YocceT
10.05.2025, 17.42

Normi-bibsien ja irtolahkeiden yhdistelmällä pärjää jostain +5:stä ylöspäin, eikä siihen mitään nivusosaston lisäsuojia tarvitse. Ja mitä tulee noihin pitkälahkeisiin bibseihin, niin ei mun mielestä se hinta mikään mahdoton ole, kestävät kuitenkin monta vuotta (toki käyttömääristä riippuen). Castellin ja Raphan bibtightsit on luokkaa alkaen 170 euroa, ja sopivasta tarjouksesta ostaen ehkä jopa allekin.

M A
10.05.2025, 19.50
Pearl izumin amfib litet sain viime syksynä 65€ intersportista ja ne on kyllä olleet hyvät. Tuplahinnallakin pitäisin hyvänä ostoksena

Fillarijeti
10.05.2025, 20.08
Olisko suosituksia taskullisista bibseistä?

https://theblackbibs.com/collections/short-inseam-bibs

Lyhytjalkaisille, osa taskullisia malleja.

Fillarijeti
11.05.2025, 07.45

RedWhite tarjoaa perus- ja cargomallia kolmella lahjepituudella - pitkä-, perus- ja persjalkaisille. Rahti on ilmainen, mutta hinnoista puuttuu VAT.

https://www.redwhite.cc/products/long-distance-cycling-cargo-bib-short-men

https://www.redwhite.cc/products/long-distance-cycling-bib-short-men

Copilot
11.05.2025, 09.37
Normi-bibsien ja irtolahkeiden yhdistelmällä pärjää jostain +5:stä ylöspäin, eikä siihen mitään nivusosaston lisäsuojia tarvitse. Ja mitä tulee noihin pitkälahkeisiin bibseihin, niin ei mun mielestä se hinta mikään mahdoton ole, kestävät kuitenkin monta vuotta (toki käyttömääristä riippuen). Castellin ja Raphan bibtightsit on luokkaa alkaen 170 euroa, ja sopivasta tarjouksesta ostaen ehkä jopa allekin.
Sinä pärjäät…

Fillarijeti
11.05.2025, 10.52
RedWhite tarjoaa perus- ja cargomallia kolmella lahjepituudella - pitkä-, perus- ja persjalkaisille. Rahti on ilmainen, mutta hinnoista puuttuu VAT.

https://www.redwhite.cc/products/long-distance-cycling-cargo-bib-short-men

https://www.redwhite.cc/products/long-distance-cycling-bib-short-men

RedWhiten koko-opas on loistava. Sitä oikein käyttämällä on vaikea erehtyä oikeasta koosta. Se luonnollisesti pätee täsmällisesti vain merkin omiin housuihin, mutta siitä voi saada opastusta laajemminkin. Kunpa vain kaikki valmistajat ilmoittaisivat bibsiensä lahjepituudet. Tanakan voi olla vaikea löytää oikean mittaisia bibsejä.

Itse onnekseni löysin idästä kahdet bibsit alta kolmenkympin - ja niistä toiset ovat hienoimmat koskaan omistamani. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa hellekeliä ja yli kolmen tunnin lenkkiä, jolloin bibsien ja varsinkin säämiskän kosteudensiirto-ominaisuudet punnitaan. Esite lupaa toimivuutta 33 asteeseen asti. Halvemmat testasin jo 15 asteen kelissä ja niille on käyttöä jatkossa.

zoor
11.05.2025, 10.55
Joo, aika henkilökohtaista on kylmyyden sieto. Itse en edes harkitse lyhyitä housuja alle 15 asteessa ja 15-17 °C laitan usein polven alapuolelle ulottuvat irtolahkeet.

Fillarijeti
11.05.2025, 10.56
Sinä pärjäät…

Minäkään en pärjää...

Ei tulisi mieleenkään lähteä viiden asteen kelissä bibseissä liikkeelle. Ehkä voisin, jos ne olisivat tuulenpitävät, kuten myös pakolliset irtolahkeet. Alle 10 asteessa voin lähteä liikkeelle kesäbibseillä, jos lämpötila on reippaassa nousussa ja lihakset lämpenevät lenkin loppupuolella.

M A
13.05.2025, 13.20

onko porukalla kokemuksia näistä? Miten vertautuu laadultaan muihin?

Aakoo
13.05.2025, 15.37
Bibsien tärkein ominaisuus on se pehmuste, jonka takia kaapissa ei ole muita kuin Assoksia. Ovat hiukan hintavia, eli löytyyköhän muilta valmistajilta nykyään mitään Assoksen pehmusteeseen vertautuvaa? Noita halpiksia tuli joskus kokeiltua, turhaan.

J3K
13.05.2025, 21.13
Halpiksissa voi olla ihan hyvä pehmuste. Muutaman lenkin tai pesun ajan... Mutta ylivoimaisesti huonoin tähän mennessä on löytynyt Vauden alusshortseista. Toki ne tuli Amazonista niin voivat olla feikit.

TTL
14.05.2025, 20.21
Gobikilla ainakin ihan hyviä, ei tosin kokemuksia Assoksesta.

jalkkis
18.05.2025, 22.24
Mun Castellin bibsien pehmusteesta tuli ulos muutaman sentin kokoinen silikonin pala. Mikäs se oikein on? Onko pöksyt nyt hajoamassa?

paaton
18.05.2025, 22.49
Mun Castellin bibsien pehmusteesta tuli ulos muutaman sentin kokoinen silikonin pala. Mikäs se oikein on? Onko pöksyt nyt hajoamassa?

Se on silikonpala joka irtosi pehmusteesta.

paaton
18.05.2025, 22.53
Jos toinen ei ole vielä irronnut, se irtoaa kohta ja/tai alkaa painamaan. Kannattaa repiä pois vaan.

https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2021/05/castelli-progetto-x2-air-seamless-chamois-pad-2021.jpg

Sbafu
28.05.2025, 11.41
Mites Bibsien huolto pitkän matkan aikana kannattaa/pitää hoitaa?
Tiedossa n.12pvää polkemista. Hotelleja on maks joka toinen yö, loput teltassa.

Onnistuuko yksillä bibseillä?
Eli pesu hotellin altaassa saippualla parin päivän välein. Telttaöinä ehkä jotain antibakteerista? (mitä ja mihin?)

Vai otanko suosiolla toiset bibsit mukaan, jotta saan (lähes) joka aamu freesit bibsit?

Miten jotkut 'Tour Devide'n kaverit asian hoitaa?

Marko.S
28.05.2025, 12.01
Onnistuu ykseillä. Telttaöinä bibsit heti ajosta johonkin tuulettumaan(=kuivumaan) ja hotellissa bibsit päällä suihkuun. Suihkun jälkeen rullaa bibsit pyyhkeeseen joksikin aikaa, että pyyhe ehtii imemään pehmusteesta enimmät vedet pois. Ihan vaan että on varmasti kuiva vylli seuraavaksi aamuksi.

M A
11.06.2025, 16.46
Tulipahan lopulta päädyttyä Raphan core cargoon. Vähän on pitkät lahkeet ja selkäosassa ehkä liikaakin kangasta, mutta olivat mukavimmat päällä ja se ratkaisee. Pussaa myös että nuo sai yllättäen kotikaupungista kivijalasta! Testattua tuli myös Castelli, Gore ja Assos.

Assoksissa henkseleiden kiinnitysompeleet tuntuivat selässä ihoa vasten, samoin kanttinauha kyljissä. Jos jokin painaa jo sovittaessa se ei välttämättä parane 6h lenkillä. Assoksen pehmuste oli kyllä tosi pätevän oloinen noissa T5:ssa. Vielä pitäisi saada palautuskoodi niin saa nuo Fedexin kyytiin.

pööräilijä77
23.06.2025, 14.26
Olen nyt pyöräillyt gravelilla/maantiefillarilla noin 1500km tälle kesälle. Persus kipeytyy välillä vähän liikaa, joten olisi aika päivittää vanhat housut uusiin. Satulan vaihto varmaan tälle kesälle myös, mutta aloitetaan housuista. Assoksia olen miettinyt... Olisiko heitää pari varmasti hyvää vaihtoehtoa? Assoksistakin löytyy useita eri malleja. Onko kokemuksia parhaista?

MTB Engineer
23.06.2025, 15.02
Ei varmasti sovi kaikille, mutta väitän, että hanurin kipeytyminen johtuu eniten:
1.) Satulan malli ja leveys
2.) Satulan korkeus, joka aiheuttaa sen, että lantio kiertyy kun jalkaa joutuu ojentamaan ja tästä syntyy hankaumaa hanukkaan

Bibseistä Löfflerin sekä bibsit, että pelkät pehmustetut alushousut ovat olleet hyviä ja säädyllisen hintaisia.

Opulus
23.06.2025, 16.07
^ Juu, ensisijaisesti kannattaa lähteä hakemaan syytä persuksen kipeytymiseen satulasta, satulan asennosta tai paikasta. On toki olemassa kertakaikkisen sopimattomia bibsejäkin, mutta näkisin että ne vain pahentavat edellä mainituista syistä johtuvaa kipeytymistä.

(Ei mulla tähän näkemykseen sen laajempaa todistusaineistoa kuin omakohtainen kokemus: sopimattomat bibsit tekivät sopimattomalla satulalla ajamisesta mahdotonta, paremmilla bibseillä ajaminen samalla satulalla oli siedettävää, mutteivät nekään sittemmin oikeanlaisen satulan löytäneenä tarpeettomaksi - aloittelevana ajajana kun sitä luuli että tietty määrä kärsimystä kuuluu asiaan ennen kuin persus tottuu - osoittanutta kipeytymistä estäneet.

PS Ehkä tässä on kyse yksinomaan omasta antielitismistäni tjms mutta en ole koskaan oikein ymmärtänyt rajattomalta vaikuttavaa ihastumista Assoksen bibseihin. En ollenkaan epäile etteivätkö ne olisi hyviä tai jopa erinomaisia, mutta onko todella niin että ne sopivat kaikille persuksille? Voisin ainakin kuvitella että tässä on samoin kuin satuloissa...

MPS
23.06.2025, 16.35
Minuakin kiinnostaa kokemukset Assosksen bibseistä, lisää kiitos!

pumpum
23.06.2025, 17.58
Hieman pettynyt näiden uusien "Long Leg" mallien lahkeen lyhyydestä. Ei nää nyt mitkään rivot ole kuten S9. Assoksilla myös ainakin itsellä jää pehmuste liian taakse varsinkin oikein aero asennossa. Henkselit voisi olla myös pehmeämmät.

huotah
23.06.2025, 19.26
Minuakin kiinnostaa kokemukset Assosksen bibseistä, lisää kiitos!

Parit Assoksen bibsit on tullut kulutettua loppuun ja kaksi tuoreempaa paria on vielä käytössä. Mielipiteeni on kaksijakoinen; toisaalta materiaalien ja saumojen laatu on oikein hyvä, toisaalta en tykkää S9 -pehmusteesta.

Vanhempi S7 -pehmuste sopi itselleni paremmin, mutta uudempi ekstrapaksu S9 on jo niin paksu, että vaikuttaa mulla negatiivisesti ajoasentoon toisessa pyörässä, mutta on ok toisessa missä on kapeampi satula. Molemmat pehmusteet on jalanjäljeltään tarpeettoman isot eli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta hiertymää. Toiset vannoo Assoksen pehmusteiden nimiin, mutta en voi varauksetta yhtyä mielipiteeseen. YMMV.

paaton
23.06.2025, 20.07
Riippuu tosiaan satulasta. Leveänokkainen pro stealth hankaa kyllä assoksen kanssa herkästi itselläni ihoa rikki. Pehmusteen sauma tulee naksun liian leveälle. Kapeampi satula ei tuota kuulemma tee.

Vanhat lyhytlahkeiset omaan makuun paremmat. Kiva kompressio.

Condor Heritage
23.06.2025, 20.13
"Olisiko heitää pari varmasti hyvää vaihtoehtoa? Assoksistakin löytyy useita eri malleja. Onko kokemuksia parhaista? "
On yksi paras. Itsellä useita (84kg, haara 84, lantio 103) regular L.
https://www.bike24.com/p2676304.html?sku=2306472
-CH-

MTB Engineer
24.06.2025, 10.31
Toisaalta satulan kulman ja korkeuden vaihto ja kokeilu on ilmaista ja Assoksista saa maksaa sen 200-300€, eivätkä edes todennäköisesti korjaa tilannetta, joka johtuu satulasta / pyörän säädöstä. Oikein säädetyllä ja oikean mallisella satulalla ajaa helposti 50km ilman bibsejä.

Mulle bibseissä tällä hetkellä tärkeimmät ominaisuudet ovat taskut. Graveliin reisitaskut ovat hyvät, mutta selkätaskut eivät välttämättömät, koska paidassa moiset on. Maastoon taas selkätaskut hyvät kun paidassa niitä ei ole, ja reisitaskut turhat, koska jäävät shortsien / housujen alle.

pööräilijä77
24.06.2025, 12.41
Vastauksista päätellen ja itse ihmetellen käännetään huomio aluksi siis satulaan. Satula on "selle italia model x" jota oli jossain haukuttukin epäsopivaksi useimpien takalistolle. Säädin satulaa enemmän vaakatasoon (kun aiemmin oli aika aggressiivisesti eteenpäin kenollaan) ja tuntuma parani kivun osalta, mutta nyt tunne on, että liu'un liikaa taakse. Pientä säätöä vielä kokeillaan, mutta herkästi käyn hakemassa kyl uuden satulan kokeiluun. Onko hyviä kokemuksia "mukavista" satuloista?

JackOja
24.06.2025, 12.59
...Onko hyviä kokemuksia "mukavista" satuloista?

Satula vaihtoon (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34070-Satula-vaihtoon)

Aakoo
24.06.2025, 13.32
Toisaalta satulan kulman ja korkeuden vaihto ja kokeilu on ilmaista ja Assoksista saa maksaa sen 200-300€, eivätkä edes todennäköisesti korjaa tilannetta, joka johtuu satulasta / pyörän säädöstä. Oikein säädetyllä ja oikean mallisella satulalla ajaa helposti 50km ilman bibsejä.

Ei ne hyvät bibsit hukkaan mene vaikka satulan vaihtaisikin, satula ja bibsit on kombo mikä toimii yhdessä. Jos on surkeat pöksyt jollain geneerisellä geelipehmusteella, niin ei niitä saa toimimaan vaikka kuinka monta kertaa satulaa vaihtaisi. Itse en ole tainnut Assoksista kuin 150€ korkeimmillaankin maksaa, tarjouksia kannattaa kytätä. Kuka nyt ajaa 50km helposti ilman bibsejä ja kuinka monta päivää peräkkäin, lienee sekin perskohtaista ja tarkoitus maantiellä on kuitenkin vähän pidempää matkaa ajella kerralla.

Opulus
24.06.2025, 15.24
Tuo 50 km ilman bibsejä ei kai ollut tarkoitettu muuksi kuin esimerkiksi kriteeristä, joka oikean mallisen ja oikein säädetyn satulan kohdalla (yleensä) täyttyy vaikeuksitta.

Tai siis muistuttamaan siitä ettei bibsien pehmusteen tarkoitus ole pelastaa persusta kipeytymiseltä kompensoimalla huonon, vääränlaisen tai väärin säädetyn satulan haittoja.

Kysyjä ei muuten kertonut onko hänellä ollut käytössään toisia bibsejä. (Aloittelija tai vähemmän ajavahan usein pärjää hyvin yksilläkin eli ei tule edes mieleen että toisetkin voisivat olla kivat.) Jos persus kipeytyy vähemmän toisilla ajetun lenkin jälkeen, voi bibsin laadustakin olla jossain määrin kyse.

Puskis
24.06.2025, 16.29
Mulla on ainakin satuloita, joilla voi ajaa ilman pöksypehmustetta (ergon smc core, brooks b17) ja sitten sellaisia, joilla ei viitti (brooks cambium c15, smp evo). Toi smp on ihan kamala ilman tai huonolla säämiskällä, mut kunnollisilla bibseillä ihana.

Jos joku ennen hyvä satula muuttuu huonoksi, niin vika voikin olla siinä, että bibseistä on tullut kilsat täyteen.

pööräilijä77
24.06.2025, 18.13
Jep, yhdet bibsit ja niilläkin ikää. Aika olisi varmasti päivittää. Istuinluut 110mm jolloin satula ilmeisesti saisi olla kapeista mallia. Gravelilla mennään, mutta maantiellä pääasiassa. Olisiko tämä noin lähtökohtaisesti hyvä valinta: https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/selle-italia-flite-boost-tm-superflow-satula/137562794/p?_gl=1*1a2q675*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwmenCBhA4EiwAtVjzmtuPyzLNfR_vrgK4blSI Dv5VGyhVe1dUGrQhyyBp9NUq-zYcs6nnchoCLlAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&gbraid=0AAAAADvzHL9PXXj9Chq-OcODOw7zXdKU1