Juujuu, mä meinasinkin vaan, että kuinka minä itse lokeroisin noi. All Road = pääpaino sileämmillä pinnoilla ja sellainen geo, joka toimii ja näyttääkin jotenkin järkevältä vähän kaposammillakin kumeilla. Muutoin, jos molemmissa on maantiemäinen mutta löysempi geo, krossaria matalampi keskiö ja niin pitkät haarukat, että mahtuu paksut kumit, ei "All Road" -pyörän ja "GG"-pyörän välillä ei ole muuta eroa kuin markkinamiehen keksimä nimi. Toinen koittaa houkutella ostajiksi niitä, joilla on maantiepyörä alla nyt, toinen niitä, joilla on krossari. En ole kyllä ihan varma kummin päin. Ehkä ne ei tiiä ittekkään..![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Itse hankin kesän loppu puolella tämän keskustelulangan speksien mukaisen kulkineen hiilarisen maantiepyörän ja täysjäykän 29erin rinnalle käyttöpyöräksi, eikä oo kaduttanut kyllä pätkääkään. Pyöräksi valikoitui lopulta alumiinirukoinen Kona Private Jake, jossa oli kaikki speksit kunnossa "out of the box", hintaakin sai tingattua hieman OVH:sta Tampereen M&M liikkeestä, joten kaupat tuli tehtyä melko nopeasti. Stenu olikin tuossa hyvin vertaillu näiden trendi-fillarien geometriataulukoita, totesin itsekkin, että CC-fillareita nämä kaikki ovat kun vertailua tein.
Alla oma "shortlist" tämän ominaisuuksista 1tkm ajon jälkeen.
Plussat
- Rivalin 1x11 vaihteisto toimii kuin onelma, ei mitään syytä harkita 2x11 vaihteistoa.
- TRP:n mekaaniset Spyre jarru ovat loistavat, nämä vetää paloja molemmin puolin, joten jarrut on tunnokkaat, herkät ja tehokkaat. No jooo... kyllä mun Enduro fillarin Shimano Saintit on vielä paremmat, mutta nää on yllättävän hyvät.
- Kiekot vaikuttaa olevan asialliset Novatekit, takanapa on tosin hieman äänetön/tunnoton kun on Hopeen tottunut 29erin kanssa =)
- Mukana tulleet renkaat ovat olleet yllättävän hyvät ja toimivat tubelessina hyvin. Istuvat venteella 38mm leveenä. Lokareiden kanssa tähän menee varmaan se 40mm rengas ja ilman lokareita sitten 42mm tms.
- Runko toimii erittäin hyvin, eikä notkupolkiessa.
- Sisäiset kaapelivedot on toteutettu nätisti yläputkeen. Täysmittaset kuoret jarruissa ja vaihtessa.
- Läpiakselit edessä ja takana, todella mukavat käyttää ja eipä ainakaan notku ajossa. Tällaset kalpais maantiefiloonkin.
- Sinkuloitavissa oleva runko! Slider dropoutit sallivat myös akselivälin muuttamisen, joten tästä saa vakaan ajetavan pidemmälle matkalle tai super vikkelän cyclo-kisaan, en oo kyllä jaksanu tätä säädällä, on nyt lokarien kanssa "keskiasennossa".
- Asialliset piilolokarikiinnikkeet edessä ja takana
- Tarakan saa kiinni Tubuksen QR-adaptereiden avulla dropout sliderin pulttien alle, todella tukevasti.
- Täysin vakiona ML-kokonen fillari paino Shimanon A600 polkimilla 9,8kg, tubelissina jonkun gramman vähemmän.
Huomioitavaa
- Pressift keskiö, mulla tuntuu toimivan hyvin, mutta joillakin on vissiin ollut näidän kanssa BSA-keskiötä enemmän ongelmia... mene ja tiedä?
- Satulaputki 31,6mm. Toisaalta 27,2mm seattube olis varmaan näyttänyt vähän hölmöltä tässä muhkummassa rungossa.
- Spessun Rime -kenkien kantapää osuu toisinaan chainstayhyn, joka tulee melko ulos leveän perän ja sliden dropouttien johdosta. Rime kengässä on melko muhku kantapää, joten perus Shimanoilla tätä ei varmaan tapahdu.
Ihan törkeen pehmeesti tää kulkee tubeless renkailla järkevillä paineilla huonokuntoisellakin metsäautotiellä tai helpommalla metsäpolulla, en ole osannut kaivata tonnia(?) kalliimpaa hiilarirunkoa tähän käyttöön. Uskon kyllä, että hyvin suunniteltu kuiturunko olisi vielä hienompi/pehmeämpi ajaa, mutta mitä etua se tuo siinä tilanteessa, kun kumien vaimennus kyky loppuu tiellä jossa on "nyrkin" kokoista kiveä levitettynä tai kun nimismiehen kiharaa on kilometrin verran ajattavana? Tuollaisen 3k€ pyörän kanssa eläminen on myös hieman hankalampaa, kun sitä ei kuitenkaan viitsi jättää mihinkään, jos käy esim. työmatkalla kaupassa tai bikepacking reissulla ravintolassa tms.
Mikään maantiefillarimainen tykki tämä ei ole, on aivan asia lähetä maantielle nautiskelemaan tuolla ~6.6kg hiilikuitupyörällä. Toisaalta talvikelissä tämä ei varmasti tulee pärjäämään 29erille, jossa on alla leveät ISP-nastakumit ja muutenkin rennompi geometria. Tämä kuitenkin omiin ajoihini varmaan 80% ajasta parempi, kuin kumpikaan noista kahdesta muusta pyörästä.
![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kieltämättä osalista on käyttöpyörään hyvä, varsinkin jos ei koe Shimanon palikoita omakseen. Runko on kauniin työkalumainen eikä tammikuisessa loskassa revittely varmastikaan ahdista. Ja tavallaan yllättävän kevyt paketti, kun putkiosat on hinnat alkaen eikä kiekotkaan varmaan ole aivan höyhenen kevyet.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Joo, eipä tuo nyt höyhenen kevyt ole, mutta ei nyt ihan toivoton ankkurikaan. Oikeestaan ihan sama, tällä polkiessa on usein mukana työmatka romuja tai bikepacking kalustoa, joten herkkyy ei kuitenkaan ole ihan parhaimmillaan. Tyhjänä tuo tuntuu GG-tyyppisessä hommassa ihan riittävät kevyeltä.
- Kiekosetti taitaa olla parin kilon luokkaa
- Runko on "Race Light 7005/6061" alua, eli viissin aika kevyttä, toisaalta slider dropoutit tuo vähän lisäpainoa.
- Full carbon tapered keula
- Perus ok Kona-brandattua alumiini putkiosaa.
- Kumit kunnolliset CX-tubelessit, ei mitkään umpikumiset hinnatalkaen mallit.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Mun kokemus meidän junnujen Kona-maastureiden originaaliputkiosista on se, että ne ovat itseasiassa yllättävän hyviä ja osaksi jopa kevyempiä kuin monet "kevyet" brändiosat. S-kokoisen Private Jaken virallinen paino näyttää olevan 9,43 kg (ilman polkimia).
Tubeless ei aina välttämättä ole kapearenkaisissa se mukavin vaihtoehto. Oikeasti tubelesskäyttöön tarkoitetut krossi ym. renkaat on usein jäykkäkylkisempiä ja lisäksi nykymuodin mukaiset leveät ja holkittamattomat vanteet on usein tosi jäykkiä. Mulla on Gunnarissa useampi kiekkosetti ja olen kokeillut eri vanne/rengas/sisuri/tubeless -komboja ristiin ja kaikkein ajomukavin on Revoilla kasatut Open Prot ja renkaat siis sisureilla silloin. Ero esimerkiksi Hopen Hoopseihin, joissa Stanin Alpha 400:set ja jotkut 2,0/1,7/2,0-pinnat, on huomattava, vaikka renkaat Alphoilla olisi tubelekset, paineet pienemmät ja rengas ohutkylkinen, ei virallisesti tubelessyhteensopiva.
Kun ajaa omaa täysiä krossia, on Open Pro/Revo-yhdistelmä vähän epävarman tuntuinen, mutta mukavuuspainotteisessa hiekkatiekruisailuissa aivan omiaan. Vähän sama juttu kuitukeulan kanssa, mulla on Viciouksen kevyehkö teräskeula (780 g) ja kevyt (490 g) täyskuituinen Reynolds Ouzo Pro. Mukavuudessa teräshaarukka vie voiton suunnilleen 5-1, mutta kovavauhtisessa krossikurvailussa kuituisen kanssa ohjaus on tarkempi. Juurakkopoluilla teräskeulalla saa sellaisen flown, että ihan kuin olisi sentti tai kaksi joustoa fillarissa molemmissa päissä. Kuituhaarukka hakkaa käsille ihan eri tavalla. Ainoa, missä kuitu on ehkä mukavampi, on sellainen suuritaajuuksinen pikkutärinä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Alumiinirunkoisessa cyclossani oli kuitukeula ja hiekkatieajelu oli juuri tuota rynkytystä. Nyt on renegade kuiturungolla ja keulalla ja kylläpä menee smoothisti... Painoista en tiiä mutta tuolla viittii oikeasti ajaa hiekkateitäkin. Varmasti keulakulma vaikuttaa myös merkittävästi tuohon "jouston" määrään...
Se mikä on smoothia toiselle voi olla jotain muuta toiselle ja riippuu kovin paljon siitä mihin vertaa.
Meinaan sitä, että se mitä olen alumiinirunkoisilla pyörillä, lähinnä vuokrapyörinä etelän reissuilla viime vuosina ajellut, niin joka kerta olen hämmästellyt sitä, miten kovilta ja kuolleilta ne tuntuvat. Kuiturunkoisista pyöristä mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta kuin parista. Yhdestä maasturista ja yhdestä maantiepyörästä, jotka kummatkaan eivät olleet omiani eikä kumpikaan ollut yhtä kiva ajaa kuin hyvällä teräsrungolla varustettu pyörä.
Voi tietysti olla, että kuituteknologia on mennyt niin paljon eteenpäin, että nykyhaarukatkin tuntuvat toiselta kuin muutaman vuoden takaiset, mutta silti epäilisin että ylikokoemäputkella varustettu, levarinkestävä ja suorilla jaloilla varustettu kuituhaarukka on kovempi ajossa kuin 1 1/8"-emäputkella varustettu ja pienellä taivutuksella varustettu vannejarrukuituhaarukka. Mutta olen ottanut tehtäväkseni käydä tässä jossain välissä koeajamassa jonkun tuollaisen muodikkaamman kokokuituisen jokapaikanpyörän, jonka jälkeen olen viisaampi kommentoimaan enemmän. Ehkäpä luddiitin ajatusmaailma muuttuu. Tällä hetkellä osaan varmuudella kommentoida vain eroja noiden omien pulikoitteni välillä.
Minähän en mitään tiedä, mutta minua on kiehtonut se että ainakin Renegadeen ja GTn Gradeen liittyvät ajokommentit ovat olleet yksipuolisen positiivisia. Aika vaikea on lähteä iPadin ääreltä kyseenalaistamaan näitä puheenvuoroja. Minullakin on terästä läskissä ja retkipyörässä, alumiinia parissa maasturissa ja cyclossa sekä anteeksiantamatonta hiilikuitua Pinarellossa. Kullakin on oma luonteensa eikä ne ole toisiaan haastamassa.
^^Ei tosiaan ollut yritys kumota tai kiistää stenun kokemuksia... Lähinnä se että mulla on kaksi erilaista kuituista keulaa ollut, joista tämä levareilla varustettu tuntuu miellyttävämmältä ja totaalisen erilaiselta hiekkatieajelussa. Meinaan että kokonaisuus tekee tuohon ohjaustuntumaan tosi paljon. Geometriat, runkomateriaali, renkaat, kiekot...
Terästä on itsellä läskissä ja sitä en muuksi vaihtas.😊 On se notkea tuo teräskeula...
http://m.evanscycles.com/products/ja...-bike-ec122203
Kylläpä on noussu expertin hinta uuden mallin myötä.
Jahas, nyt on sitten hinta löytynyt. Pyörää tarjolla vasta marraskuun lopulla. Uuttahan tuossa on thru-axle myös takana. Elite on kalliimpi kuin Ultegra GT. Edellisessä on kyllä arvokkaat kiekot. Täytyypä kysyä "oikeaa hintaa"
Mielenkiintoinen juttu. Jakkokin lähettämässä linkissä oli Renegaden hinta punnissa, mutta kun vaihtaa euroiksi niin hinta tippuu. Esimerkiksi Rengegade Elite 2016n hinta menee Evansin sivuilla seuraavasti:
puntina 2699
euroina 3373
Sitten kun laitan tuon Evansin mainitseman puntamäärän netissä oleviin valuuttalaskureihin tulee hinnaksi noin 3665 euroa. Evansin valuuttalaskuri on joko viturallaan, tai sitten siellä autetaan euron kanssa kamppailevia kansalaisia. Talousalan koulutuksen saaneilla voi olla tähän ihan järkevä selitys.
Niin tai näin, Jamis Renegade Elite ja GT Grade Ultegra ovat samanhintaisia. Tämä ei kyllä helpota yhtään päätöstä.
Herrainen aika! Kompliitti rosteri-CdF nyt 2344€ Evansilla. Nyt jos ei olisi projektia aiheesta jo meneillään niin tuohon tarttuisin.
Kun katselin mittoja fillaristani, niin 54cm kokoisen tiedot ovat:
Stack 566
Reach 379
HT-angle 71,5
HT length 140
BB drop 69
fork rake 49
chain stay lenght 425
wheelbase 1016
TT length 547
ST length 73,5
Renkaiksi mahtuu taakse noin 38-40mm, eteen 40-45mm.
Alsa runko, kuitukeula, 105:set osat, puolihydro jarrut.
Mä luulin ostaneeni modernin geometrian krossarin, mutta mitä mulle on oikeastaan myyty ? Joku allroad-grinder-tms ?
terv nimim. silmään kustu??![]()
![]()
![]()
Miten niin? Stack/Reach suhde on selkeästi erilainen ja keskiökin korkeampi, jos vertaa esim. Straggleriin. Eli erot ovat just ”oikeinpäin”.Keulakulma on loiva, mutta sinähän ostit modernin geometrian krossarin, pakko olla nykymuodin mukaan.
![]()
Kiitos, tämä oli huojentava tieto. Epäilin jo sekaantuneeni johonkin outoon juttuun tahtomattani
(Surlyn vastaava koko siis on 52nen johon tuota cycloa pitää verrata.)
Yksi markkinointiavaus tuossakin Merlinin blogissa:
Just what are gravel bikes exactly?
^no nii, tuossahan oli ne asiat sanottu miten minäkin asian näkisin. Kuinka ollakaan niin omassa grainderissa moni juttu tulee olemaan justiinsa tuollaviisii. Noh, välityksiä lukuunottamatta. Erityisen jämyjä kiekkojakaan ei vissiin, ainakaan peruslenkkeilyyn.
Oma speksaus loppui eilen kuin seinään. Koeajo Kona Private Jakella johti hyvin nopeaan ostopäätökseen. Koeajolla pyörä ei ikinä ole omissa säädöissä eikä fiilis ollut sitä myötä "tämähän on parasta ikinä", enemmänkin "eipä tästä keksi mitään moitittavaa." Kuitenkin läpiakselit, mekaaniset levyjarrut ja 1x11 painoi minun vaakakupissani niin paljon ettei tarvinnut enää haikailla titaani- tai hiilikuiturungon perään. Konan kokoonpano vaikutti muutenkin kuin minulle tehdyltä, mutta ohjaustanko hämmensi. 54-kokoisessa rungossa 44cm leveä ohjaustanko perinteisillä kulmilla. Täh? Tilalle tuli hätäratkaisuna Spessua mitä omasta hyllystä löytyi. Kunhan päätän ohjainkannattimen ja tangon lopulliset mitat, tilalle tullee 3T:tä. Ergonova Team Stealth ja Arx II Pro lienee listan kärkipäässä.
Alla olleet kiekot varusteltiin heti nastarenkailla ja alle lainattiin maasturista Crossmaxit. Maasturissakin on 1x11 voimalinja ja samanlaiset läpiakselit, joten syntyy selkeää synergiaetua. Kuvan kokoonpano renkaat litkutettuna 9,15kg. Kun ohjaamoon tulee lisää hiilikuitua, paino tipahtaa siihen yhdeksän kilon tuntumaan.
Kauppaa tehtiin Hi5Bikesissa ja vielä ennen kuin tavara vaihtoi omistajaa, arvioitiin pitkään taipuuko SRAM Rival One -sarjan medium-häkkinen takavaihtaja 10-42 tai 11-40 -maastopakalle. Lopputulema oli että 95% varmuudella toimii vaikka SRAM lupailee yhteensopivuutta vain 11-36 pakalle, pitkähäkkisen ulottuvuus on sitten siitä eteenpäin. No illan tullen palikoita asentaessa selvisi että toimii se medium-häkkikin 10-42 pakan kanssa, ketjun pituus on vaan aika kriittisen tarkka koska takavaihtajan häkki liikkuu käytännössä koko liikealueensa läpi isoimman ja pienimmän rattaan välillä. B-ruuviin jäi vielä varaa, eli rakenteellisesti asennus on ihan järkevällä pohjalla.
![]()
[QUOTE=CamoN;2446115]Oma speksaus loppui eilen kuin seinään. Koeajo Kona Private Jakella johti hyvin nopeaan ostopäätökseen. [QUOTE]
Ripeää toimintaa, johon en näköjään itse kykene. Onnittelut uuden kulkupelin omistajalle. Varmasti soiva peli. Ja tuo thru-axle takana alkaa näyttää omissa spekseissäni aika vahvalta valtilta. Tuossa näyttää olevan vielä säädettävä sellainen. Ja paino ei todellakaan ole paha. Minä haluan pyöräni kuitenkin vielä kahdella eturattaalla johtuen omista mieltymyksistäni ja tarpeistani. Ja asenteistani.
En ole vielä tehnyt johtopäätöstä siitä säädettävästä läpiakselista. Sittenhän se olisi win-win jos haluaisi vaikka sinkuloida pyörän talveksi ja ajaa vaihteilla paremmilla keleillä. Siinä mielessä lisää jo muutenkin aika laajaa reviiriä hallinnoivan pyörän käyttömahdollisuuksia. Muuten akselivälin pituuden säätely on varmaan aika triviaali juttu, tietysti hieno homma jos sitä välttämättä haluaa hienosäätää. Muuten se onkin sitten lisää painoa ja yksi mahdollisesti rikkoutuva/kuluva/löystyvä osa lisää.
Tuossa ajellessa on ehtinyt miettiä markkinamiesten nokkeluutta. Nämä adventureroad / enduroad / CC / GG -pyöräthän on lähtökohdiltaan niitä samoja retkipyöriä joita myytiin jo 70-luvulla. Kuitenkin nykyiset runkomateriaalit ja tekniikan kehittyminen levyjarruiksi, läpiakseleiksi, fiksuiksi voimansiirtoratkaisuiksi ja tubeless-renkaiksi mahdollistavat aika paljon parempien ja ajettavampien pyörien rakentamisen kuin silloin ennen vanhaan. Yksityiskohdat ratkaisee paljon.
Jep, kun on tottunut nimellisesti 42cm tankoon joka on oikeasti yläotteelta noin 41,5cm ja alaotteelta 42,5cm, tuollainen 44cm tuntuu todella leveältä. Ja sehän liittyy suoraan hartioiden leveyteen sekä jonkin verran myös ranteiden/kyynärpäiden kulmiin. Tuossa Konan tangossa kulmat on sivusuunnassa suorat ja käyttämissäni tangoissa käyrät osuudet on taitettu hieman ulospäin, joka saa tangon tuntumaan vielä hieman kapeammalta.
Itelle tuli Boardman CXR 9.4 -runko läpiakseleilla (http://www.boardmanbikes.com/cx/cxr94ta_Di2.html) ja palikoiksi laitoin Ultegra 6800 hydraulisilla levareilla, ZTR Grail -kehät DT240s-navoilla ja kaapista/vanhasta pyörästä löytyneet kammet, tangon, stemmin ja penkin. Vielä pientä säätöä vailla mutta ensilenkillä tuntui aika hyvältä.
Tämä tuli täältä: http://boardmanbikes.com/factory/
Sivuilla mainostetaan pikalinkkuversiota mutta läpiakseleilla sai samaan hintaan. Musta 9.8 oli kuitenkin loppu joten otin valkoisen 9.4 sen sijaan ja sen valmistelussa meni reilu viikko ilman vastauksia sähköposteihin niin antoivat tolpan kaupan päälle.
Nopean näköinen laite. Mitkäs noi lokarit muuten on?
Kirjanmerkit