Mää kyllä lämpenen ekassa mäessä l. 200m
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Ne varustelekan vitosen säärystimet on turhan jäykkää kamaa, hankaa ilkeesti keskiöön. Mulla on ollu käytössä jotain partioaitan 35€ vehkeitä ja hyvin on pelittänyt.
@Kugels. Säärystimet on ihan oikeasti aivan helevetin hyvät ja käytännölliset. Ei tuu enää mieleenkään vetää mitään saappaita jalkaan.
Onko sellaiset tiukat säärystimet parempia? Vai riittääkö pyöräilyyn noi hieman rypylläkin olevat mallit joissa kiristysnauhoja ( sisäpuolella).
Varuste.net listoja katsellessa, että mitä niitä oikein on markkinoilla.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Mulla on ollut kolme vuotta käytössä Sea to Summit -merkkiset Alpine -säärystimet. Ostin ne joskus partioaitan alennusmyynnistä. Niitä on käytetty talvella ajaessa, syksyllä vaeltamassa ja metsästettäessä jne. Hyvin pelittävät vieläkin. Toimivat tosi hyvin sekä vaelluskenhän että talvipyöräilykenkien kanssa (Itsellä shimanon MT91 popot) kun nilkka-alueen kautta ei tule mitään läpi. Ne pysyvät myös hyvin paikoillaan eikä niitä tarvi paikoilleen saamisen jälkeen kiristellä. Ne eivät ainakaan vielä näytä vieläkään isompia kulumisen merkkejä. Kuvittelisin silti että vaativat edes pienen varren kengältä että toimivat parhaiten, muuten en voi kun suositella.
Tänään pääsin kanssa ihmettelemään, miten Leppävaarassa oli parissa paikassa ehditty käydä sorasingolla kylvämässä sepeliä muutamalle pyörätien ja jalkakäytävän pätkälle. Ehkä niillä oli jossakin vaiheessa vähän luntakin ollut, mutta tänään olivat kyllä ihan kuivat ja lumettomat.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Aika ripeitä tuntuvat olevan, heti ensilumen osuttua maahan lähti ensimmäiset raktorit matkaan. Keskittyisivät vaan siihen auraamiseen ja jättäisivät pidosta huolehtimisen asianosaisille eli tielläliikkujille.
Herttoniemessä oli kanssa kylvetty hiekkaa liikenneympyrän klv:lle. Ironista tässä touhussa on, että hiekka on vasta nyt levitelty lähes kuivaan maahan. Viime perjantaina, kun tie oli jäässä ei ollut tietoa hiekasta.
Nyt ois vaihtokiekot paikallaan, prkl plussa keli...
Vantaalla Tuusulan tien vierustan kelvillä ollut sepelit kohta viikon päivät. Kolme päivää kuukauden ikäiset marathonit kesti ennenkuin alkoi paukkumaan. Töihin menomatkalla meni eturengas, jota korjatessa meni molemmat sisurit. Jännitin sitten että missä vaiheessa joutuu jalkamieheksi kun ei ollut enää sisureita jäljellä. Takaisin tullessa meni takarengas 10km ennen kotia, prkle. Rengas onneksi piti sen verran että sai aina pari kilometriä pumppauksella ajettua. Siinä tuli sitten kaupanpäälle tehokasta vk-harjoitusta kun yritti ajaa mahdollisimman pitkälle jokaiselle pumppauksella. Täytyy kaivaa komeron pohjalta suosiolla pistosuojanauhat.
Eteläisen Tuusulan pyöräteillä oli aika reippaasti terävää sepeliä, vaikka lumesta ei ollut tietoakaan (paitsi Helsingissä yhden jäähallin takana).
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Talvipyöräilyyn on siirrytty tällä viikolla. Tarkottaa siis työmatkojen taittamista vanhalla kunnon Ainottarella nastat rapisten. Etenee kuin juna kelissä kuin kelissä
http://www.fillarnisti.blogspot.fi/2012/10/nasta-meininki-katso-kuva.html
Eilen tuli Helkama Jääkärin näkönen sotilaspyörä vastaa nastoilla ja vauhtia arviolta varmaan neljäkymppiä... pari viikkoo takaperin sama pyörä tuli ylämäkeen ohi jotain kolmeekymppiä ja jäin suoraan vetoon isopyörä maasturilla
jäätä ei oo Tampereela väylällä mutta sepeli on ajettu sinne varmuuden vuoksi.....![]()
Sutran etuhaarukkaan ei näemmä mahdu edes kapea nastarengas (W106) + lokari. Ihmetyttää, miksei noita haarukoita voi tehdä riittävän tilaviksi. No, sitten ajellaan talvi ilman etulokaria.
Vaihteet alkoivat käydä vähiin tänä aamuna. Saldo 10km ajon jälkeen:
![]()
Tuon kyseisen ilmiön vuoksi hankin Rohloffin työmatkahöylään, kun alkoi takapakan putsailu loskalumesta lenkin aikana tympimään. Koitin väkertää cyclocorssin etulokarin jatketta, mutta senkin kanssa tuli loskan kans omat ongelmansa. Pyörän sinkulointi ois tietty ollut toinen tie onneen![]()
Piti aikoinaan ihan motivaatioposteriki aiheesta vääntää piruillakseen:
![]()
Joo, viimeiset 5kk olen tullut fiksillä duuniin. Ja nyt kun kerrankin otan maasturin alle, niin sitten kävi näin eli vaihteita ei siltikään ollut yhtä enempää tarjolla.
Toisaalta yhden talven sinkulointia harrastaneena sanoisin että eipä sekään aina mitään ruusuilla tanssimista ole, kun ei huvittaisi joka aamu lumikerroksen koostumuksen ja paksuuden mukaan välityksiä vaihdella.
Ehkäpä tuo Rohloff tai Alfine olisi toimivin ratkaisu. Mutta hintava sellainen.
Taidanpa vaan jatkaa nykyisellä linjalla ja kasvattelen lehmän hermoja, joita tässä ilmastossa tarvitaan.![]()
Kylläpä Oulussa oli kylvetty nii hyvin sepeliä, että leveämpi nappularengas ois pidon kannalta ollut paljon parempi verrattuna kapeampaan nastarenkaaseen...
Joo, eikä mulla ole Oulussa ikinä noin vaihteet jäätyneet!
Silloin ku se eka lumi tuli viikko sitte mulle kävi just noin....
Mullakaan ei ole vaihteet Oulussa jäätyneet (Manenskyn konsti käytössä), mutta pyörässä on kyllä ollut n. 10 kiloa jäätä kyllä kiinni, viimeksi viime talvena.
Jouduin kuitenkin tilaamaan Rohloffiin uudet vaijerinkuoret, kun puoliksi katkinainen vaijerinkuori kerää sisään vettä ja jäätyy niin että pitää ihan voimaa käyttää vaihteen vaihtoon. 6 vuodessa siis vaihteiden ylläpitoon mennyt jo kohta jo 100 euroa (mukaan luettuna ketjut.) Ylläpitokustannukset siis luokkaa 3 senttiä/km, suunnilleen samaa luokkaa kuin mitä menee jarrupaloihin.
Uudet Nokian leveämmät 47/622 W106 nastikset tuntuu rullaavan asfaltilla selvästi kevyemmin kuin kapeampi versio (olikohan 35/622). Molemmissa sama paine, eli n. maksimi 4,5 bar, mutta epätieteellinen testi, eli molempien rullaavuutta verrattu kesäkumeihin.
Tänään Espoossa olisin niitä painavia nastarenkaan hirvityksiä kaivannut. Mustaa jäätä, ylämäissä takarengas lyö tyhjää ja alamäissä kieli keskellä suuta liu'utellen. Helsingin keskustassa oli sulaa, baana näköjään suolattu. Pakko tämä talven tulo on niellä ja vaihtaa lisää rapinaa alle.
Kirjanmerkit