BikeshopGasGasCanyonContinentalHuntteriHusqvarna
Sivu 1 / 15 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 429

Aihe: HE 24/2015: Kevyet sähköajoneuvot (1 kW sähkömopo = polkupyörä)

  1. #1
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    607

    HE 24/2015: Kevyet sähköajoneuvot (1 kW sähkömopo = polkupyörä)

    Tänään hallitus antoi esityksensä kevyiden sähköajoneuvojen (esim. Segway) sallimiseksi tieliikenteessä.

    Tällä hetkellä sähköavusteisen polkupyörän vaatimuksiin on kuulunut, että moottori on enintään 250 W ja avustaa ainoastaan poljettaessa. Avustaminen myös loppuu 25 km/h nopeudessa.

    Uuden esityksen mukaan polkupyörä, joka on varustettu 1 kW sähkömoottorilla ja liikuttaa polkupyörää myös polkematta max 25 km/h rinnastettaisiin liikennesäännöissä polkupyörään. Ajoneuvoluokka on L1e-A. Ei tarvitse katsastaa ja kypärän käyttö sama suositus kuin polkupyöräilijällä.

    Rattijuopumus tällaisella kevyellä sähköajoneuvolla (moottoripolkupyörä tai Segway yms.) on sama kuin polkupyöräilijän "tankojuoppus" eli käytännössä pienessä maistissa saa ajella, mutta jos tulee osuma niin tulee myös tuomio.

    Herättääkö tunteita? Kenties maastoväki innostuu, kun saa pyörätiellä ajella tehokkaalla sähkömopolla. En selvittänyt miten säädökset soveltuvat maastoajoon 1 kW sähkömopolla.

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha...E_24+2015.aspx
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  2. #2
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    En selvittänyt miten säädökset soveltuvat maastoajoon 1 kW sähkömopolla.
    Tämähän koski tieliikennelakia. Maastoliikennelaki on erikseen.

  3. #3
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    En selvittänyt miten säädökset soveltuvat maastoajoon 1 kW sähkömopolla.
    Tuo hallituksen esitys koskee ajoneuvolakia, tieliikennelakia ja rikoslakia. Maastoliikennelakiin ja liikennevakuutuslakiin hallitus ei esitä muutoksia.

  4. #4
    Oisko tämän sijaan voinut hieman höllätä mopon teknisiä vaatimuksia ja helpottaa katsastusta... Kun kuitenkin on ollut olemassa jo aiemminkin lainsäädännössä tuollainen pienitehoinen mopo ja nykyaikainen fillari on taatusti turvallisempi kuin 70-luvun pappamopot. Mopoksi rekisteröinti olisi plussaa kun olisi velvollisuus (oikeus) käyttää ajorataa. Kaikille kelveille tuollainen polkematta 25 kulkeva otus ei sovellu.

    Kännissäajo-oikeus tietysti plussaa mopoon verrattuna...

  5. #5
    noniinno Guest
    No hemmetti. 250W avustavat sähköpyörät taitavat olla jatkossa romuraudan arvossa. Harmittaisi, jos juuri olisi tullut Xduro ostettua.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    803
    Loistava uudistus. Normipyörä kulkee sen laillisen 25km/h helposti 250W moottorillakin, mutta Lastattujen tavarapyörien/riksojen/kirjastopyörien/ravintolapyörien/yms. liikuttamiseen 250W on auttamattoman vähän. Muutenkin tuo tehorajoitus on tuntunut jotenkin älyvapaalta. Lisäksi peukalokaasu helpottaa em. fillareiden siirtelyä taluttamalla todella paljon, ja turvallisuuteen peukalokaasulla ei ole mitään merkitystä.

  7. #7
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Mikäli oon oikein tuota lukenut, niin eikö se mene jotensakkin niin että.

    1000w vehkeistä tulisi ns. Kevyt sähköajoneuvo, eikä sellasella mettään saa mennä.
    alle 250w rinnastettaisiin edelleen polkupyöriin.




    19 a §
    Kevyt sähköajoneuvo
    Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 19 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai 11 §:ssä tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka moottorin suurin nimellisteho on enintään 1 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia.
    Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa Euroopan unionin lainsäädännön vaatimusten taikka liikenneturvallisuuden tai ympäristönsuojelun kannalta tarpeellisia määräyksiä kevyen sähköajoneuvon luokittelusta.




    19 §
    Muut moottorittomat ajoneuvot
    Polkupyörällä tarkoitetaan
    1) yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ajoneuvoa, joka voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.
    2) sellaista potkupyörää tai muuta vastaavaa moottoritonta ajoneuvoa, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.





    Vai pitääkö tässä nyt vielä sähköpyörän hankinta laittaa tauolle....
    Eihän tuollasia maastokelposia e-pyöriä edes valmisteta.

    Tuleeko näistä sitten L-ajoneuvoluokkaa? Ja mitäs maastoliikennelaki sanoo Ko. Luokasta?


    Bässi muokkasi tätä : 17.09.2015 at 21.16

  8. #8
    Miten tuo muutos nyt pitäisi ymmärtää? Polkupyörän maksimiteho näyttää edelleen olevan 250W. Keveitä sähköajoneuvoja saa olla 1kW asti ja niihin on jotain tyyppihyväksyntävaatimuksia(ko)? Onko kilowatin itse tehty sähköfillari tuon mukaan laiton vai laillinen yleisillä teillä?

  9. #9
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Mikäli oon oikein tuota lukenut, niin eikö se mene jotensakkin niin että.

    1000w vehkeistä tulisi ns. Kevyt sähköajoneuvo, eikä sellasella mettään saa mennä.
    alle 250w rinnastettaisiin edelleen polkupyöriin.
    Kannattaa huomioida, että sähköavusteinen polkupyörä rinnastetaan tieliikennelaissa polkupyörään. Maastoliikennelaki on erikseen, joten siellä voidaan käyttää eri määritelmiä. Siellä itse asiassa puhutaan yleisesti mistä tahansa moottorikäyttöisestä ajoneuvosta. Jonkun tulkinnan mukaan myös sähköavusteinen polkupyörä saattaisi olla kielletty maastoliikenteessä ilman maanomistajan lupaa. En tiedä onko asiasta oikeuskäytäntöä tai muutakaan tarkempaa pohdintaa oikeusoppineilta.

    Y.m. viittaukset maastoliikennelakiin selkiyttivät ainakin minulle, että tuollaisella 1 kW sähkömopolla ei ole asiaa metsään.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  10. #10
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3.495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Mikäli oon oikein tuota lukenut, niin eikö se mene jotensakkin niin että.

    1000w vehkeistä tulisi ns. Kevyt sähköajoneuvo, eikä sellasella mettään saa mennä.
    alle 250w rinnastettaisiin edelleen polkupyöriin.
    Minusta tuo lukee ihan selvästi laissa juuri noin, eli 1kW vehkeillä ei mitään asiaa mettään ilman maanomistajan lupaa. Hyvä näin.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.161
    Tosin, ainakin näillä nurkilla siellä pyörii enskapyöriäkin kohtuu määriä, niin eiköhän sinne ilmaannu 1kW sähköpyörätkin.. Riippumatta maanomistajasta ja ikävä kyllä.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  12. #12
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Mä jätän kyllä yli 250w pyörän kotiin kun Nuuksion kansallispuistoon meen ajamaan. vedetään sitten reilusti pärinävehkeellä niin ei mene maine rehdeiltä pyöräilijöiltä.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.161
    Pärinävehje vaan vie maineen luvallisilta pärinävehkeiltä, sopivassa paikassa.. Mutta minkä sille tekee, poliisia tuskin jaksaa asia kiinnostaa.

    Kilowatin sähköfillari alkaa jo jättää jälkiä maastoon hieman eri tapaan kuin tavallinen, mutta sekin on vain kuskista kiinni. Viime lenkillä oli joku saanut mullat esiin ihan peruspyörälläkin polulla, joka on kestäny suht siistinä vuosien ajan lukkunottamatta muutamaa energiapatukan nahkaa, jotka tuskin on enskakuskien jättämiä.. Tosin tuollakin valtaosa mullasta on kynnetty esiin konevoimalla, että sikäli noilla jarrutuksilla ei ole sen suurempaa merkitystä ja verraten hevosiin, on jäljet pienet.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  14. #14
    No jäljistä teidän on turha huolestua, eipä niitä tuu yhdellä, kun ei kympilläkään.
    Tuossa yhtenä päivänä traktorilla metsässä ajaessani, huomasin että siitä jäi jo maahan jotain
    Mut joo.. hyvä että laki menee oikeaan suuntaan.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teidentukko Katso viesti
    Kaikille kelveille tuollainen polkematta 25 kulkeva otus ei sovellu.
    Niillä kykenee ajamaan myös hiljempää, mutta kohde ryhmän ollessa mopoikäiset se saattaa olla käytännössä mahdotonta toteuttaa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  16. #16
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3.495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Loistava uudistus. Normipyörä kulkee sen laillisen 25km/h helposti 250W moottorillakin, mutta Lastattujen tavarapyörien/riksojen/kirjastopyörien/ravintolapyörien/yms. liikuttamiseen 250W on auttamattoman vähän. Muutenkin tuo tehorajoitus on tuntunut jotenkin älyvapaalta. Lisäksi peukalokaasu helpottaa em. fillareiden siirtelyä taluttamalla todella paljon, ja turvallisuuteen peukalokaasulla ei ole mitään merkitystä.
    En ehtinyt vielä lukea läpi, mutta pikaisesti vilkaistuna yllättävänkin fiksuja muutoksia, mutta avoimeksi jää mitä tekee Ake, jolle annettiin lopullinen sanavalta?

    Peukalokaasusta sen verran, että se mielestäni parantaa turvallisuutta verattuna pelkkään poljintunnistukseen. Sillä saa loistavasti tehoa vain silloin kun haluaa ja esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä voi hoidella nopeuden säädön polkemalla ilman, että moottori tulee turhaan mukaan. Säästää akkujakin.

    Tässähän oikein alkaa funtsimaan, että pitäiskö sitä alkaa rakentelemaan tavarafillaria tai sähköistää peräkärry, jolla kulkisi kunnon satsi kauppatavaraa. Mun käsittäkseni tuo laki sallisi nyt sähköavusteisen peräkärryn, josta peukalokaasu kiinni tankoon ja menoksi. Kun kärry pois perästä, niin kyseessä on normifillari ilman mitään turhia härpäkkeitä

  17. #17
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    1kW ja 25km/h rinnastettavaksi polkupyöräksi kadulle, erittäin tervetullut. Vääntö ei tapa, nopea vauhti kyllä.
    Toivottavasti hallitus saa tämän aikaiseksi, ja saadaan lisää intoa ja uudistuksia sähköpyöriin.
    pmw muokkasi tätä : 18.09.2015 at 11.37

  18. #18
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.432
    Tuo 1 kW ja 25 km/h vaikuttaa järkevältä. Tuossa vauhdissa ehtii hyvin reagoida muuhun liikenteeseen eikä ylämäissä mene kävelyvauhdiksi. Luulen myös, että uusia kävelyä helpottavia vehkeitä alkaa ilmestyä katukuvaan. Tarvitseekohan tästä lähteä Segway-kauppaan.

  19. #19
    Vääntäkääs rautalankaa kun tuo L-luokan ajoneuvoluokitus ei ole tuttu: pitääkö laitteessa olla edelleen polkimet (joskaan niitä ei tarvi pyörittää), vai mahdollistaako lakimuutos sähkö"skootterin" rakentamisen ja sen rinnastamisen polkupyörään kunhan moottoriteho- ja nopeusrajat eivät ylity? Vrt " ...tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 19 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai 11 §:ssä tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa..."

  20. #20
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Vääntäkääs rautalankaa kun tuo L-luokan ajoneuvoluokitus ei ole tuttu: pitääkö laitteessa olla edelleen polkimet (joskaan niitä ei tarvi pyörittää), vai mahdollistaako lakimuutos sähkö"skootterin" rakentamisen ja sen rinnastamisen polkupyörään kunhan moottoriteho- ja nopeusrajat eivät ylity? Vrt " ...tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 19 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai 11 §:ssä tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa..."
    Sallii nimenomaan sähköskootterit ja Segway-tyyppiset vehkeet, ja riippuen nopeudesta (15 km/h versus 25 km/h) ne rinnastetaan jalankulkijaan tai pyöräilijään liikennesääntöjen osalta. Ja L-luokka pitää sisällään hyvin monenlaisia ajoneuvoja, mopoja, mönkijöitä, kevyt nelipyörä ("mopoauto") yms. eli siihen tuli yksi alaluokka, jolle on annettu paljon vapauksia.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  21. #21
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    No joo. Onhan tuo, mutta ei nyt varsinaisesti tilannetta huonompaankaan suuntaan vie. Ehkä merkittävin muutos tuossa on kaasun salliminen. Se tulee johtamaan siihen että osa porukasta alkaa ajaa sähköpyörää mopona polkematta. Kehitys, mistä henk. koht. en pidä.
    Tehosta puhuminen on vähän läpäläätä ylipäätään, kun se on niin suhteellinen juttu sähköllä. Ei sillä ole juurikaan tekemistä sen tehon kanssa, mikä tiehen välittyy, se on aika herrassa. Toki joku näennäinen holttiraja siinä on byrokraattisista syistä oltava.
    Jos ajatellaan että sallitaan kilowatin dynoteho, niin se edellyttää noin 1,5kw ottotehoa akusta. Se on jo aika paljon. Omissa on puolet tuosta.
    Tuo nopeus se on se hölmö kohta. Edes 45 km/h ei riitä esimerkiksi kinnerimaailmassa siihen että pysyisi moottorittomien perässä. Tuollainen 60 km/h olisi suht ookoo.
    Ei tuokaan herran sanaksi jää, muuttuu taas varmaan jossain vaiheessa. Metsä on tietysti oma alueensa, itse en katumiehenä siitä paljoa ymmärrä.
    250W-pyörät varmasti kärsivät pientä inflaatiota, mutta tällaista se on kun on uusi juttu joka muuttuu ja kehittyy koko ajan.

    Jos minulta kysyttäisiin, vaikka minultahan ei koskaan kysytä, niin PAS, 350-500W ja 60 km/h.
    E-Cruiser muokkasi tätä : 18.09.2015 at 14.32

  22. #22
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    3.495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Tuo nopeus se on se hölmö kohta. Edes 45 km/h ei riitä esimerkiksi kinnerimaailmassa siihen että pysyisi moottorittomien perässä. Tuollainen 60 km/h olisi suht ookoo.
    Pointti onkin siinä, että ne jotka ajelee niillä kinereillä on yleensä suht kohtt normaalin harkintakyvyn omaavia. Jos ilman ajokorttia päästettäisin tuonne pyöräteille suhaamaan ketä tahansa varhaisteinejä kuuttakymppiä, niin vahinkoja alkaisi syntymään aivan varmasti. Itse olen noilla kriteereillä ehdottomasti tuon 25 km/h rajan kannalla. Se mitä muutoksella haetaan on autoliikenteen pienentämistä ja suurempi potentiaali sille on hitaasti liikkuviissa raskaammissa vehkeissä (tavarafillarit), kuin nopeasti liikkuvissa kevyissä. Jos käy lähikaupassa alle 5 km päässä niin loppupeleissä on aika sama kulkeeko peli 25 km/h vain 60 km/h.

    Toki aina voitaisiin antaa erivapauksia pakollisista varusteista, katsastuksesta, tyyppihyväksynnästä jne. esim. tehon perusteella. Mutta korttivaatimukset pitäisi mielestäni säilyttää eli mopokortilla 45 km/h ja kevari/autokortilla ilman nopeusrajaa. Ja paikka muualla kuin pyörätiellä.

  23. #23
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumipää Katso viesti
    No jäljistä teidän on turha huolestua, eipä niitä tuu yhdellä, kun ei kympilläkään.
    Tuossa yhtenä päivänä traktorilla metsässä ajaessani, huomasin että siitä jäi jo maahan jotain
    Mut joo.. hyvä että laki menee oikeaan suuntaan.
    Näemmä niitä saa aikaan ilman moottoriakin. Henkilökohtaisesti mua ei kiinnosta mimmoisia jälkiä tuonne kukin ruoppaa, mutta on maanomistajia, joita kiinnostaa jopa jälki lumessa, joka toistaiseksi on aina kesän tullen kadonnut. Vaan kyllä tommonen kilowatin sähköfillari olis paksulla renkaalla jo oiva ympärivuotinen työmatkakulkine monelle ihmiselle ja halpa, jos se korvaa perheen toisen auton. Ehdottomasti harkitsisin itsellenikin, jos työt/työpaikat moisen käytön mahdollistaisi.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  24. #24
    Todellakin tervetullut lakiesitys etenkin ajatellen esim. ns. christiania fillareita ja normifillareita lapsiperäkärryin.

    Hieman jäi epäselväksi saako esityksen mukaan moottori lisäksi avustaa sen 25 km/h käsikaasunopeuden jälkeen esim. tuonne 45 km/h, kuten saksalaisessa "schnellen pedelec" luokassa. Tietääkö joku?

    Itselläni on ollut jo monta vuotta sakemannien keskiömoottorillinen "schnellen pedelec" luokan fillari, siis perinteellisen miesten fillarin mallinen. Tämä kulkee 20-25 km/h peukalokaasulla ja avustaa siitä ylöspäin tuonne 45 km/h saakka. Koska lakiesityksen mukaan L1e-A fillarit eivät tarvitse tyyppihyväksyntää, ainoastaan sarjavalmistus on vaatimuksena, niin mahtaisiko oma fillarinikin muuttua lain myötä lailliseksi?

    Ehkä hieman ikävä puoli tuossa esityksessä on se, ettei itserakannetut sähköfillarit hyväksyttäisi tähän luokkaan:

    "32 §: Koska L1e-A-luokan ajoneuvoja ei esitetä rekisteröitäväksi eikä niihin myöskään sovellettaisi rekisteröintikatsastusta, tulisi tämän alaluokan yksittäiset ajoneuvot vapauttaa tyyppihyväksyntävelvollisuudesta. Ilman vapautusta ei olisi lain mukaan sallittua varustaa olemassa olevaa yksittäistä polkupyörää ajoneuvoa moottorilla, joka vastaisi L-luokan vaatimuksia, vaan kaikkien polkupyörien tulisi olla sarjavalmisteisesti tyyppihyväksyttyjä" Vai käsitinkö kuitenkin tämän kohdan väärin?

  25. #25
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.012
    Ei kyllä voi ymmärtää tuota 25km/h rajoitusta sähköpyörille. Hyväkuntoinen kuski kun ajaa pelkällä lihasvoimalla 30+km/h ja alamäessä enemmän. Itse kannattaisin 45km/h pedeleccejä ihan normaaleilla pyöräteillä. Kesää lukuunottamatta Suomen pyörätiet ja kevyen liikenteen väylät on käytännössä tyhjiä.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Itse kannattaisin 45km/h pedeleccejä ihan normaaleilla pyöräteillä. Kesää lukuunottamatta Suomen pyörätiet ja kevyen liikenteen väylät on käytännössä tyhjiä.
    Suoralla tyhjällä pyörätiellä 45 km/h voi ollakin turvallista. En halua edes kuvitella mitä tapahtuisi, jos kaupungeissa ajettaisiin tuolla vauhdilla: risteykset, liittymät, pensasaidat, jalankulkijat, rotvallin reunat, railot, koirat.. 45 km/h laite kuuluu ajoradalle.

  27. #27
    Mutta onko lakiesityksessä tuo 25 km/h vain rajoitus polkematta (käsikaasulla) ajettaessa? Siis salliiko lakiesitys suuremman sähköavusteisen nopeuden polkien kuten sakemannivehkeissä (45 km/h)?

  28. #28
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Ei kyllä voi ymmärtää tuota 25km/h rajoitusta sähköpyörille. Hyväkuntoinen kuski kun ajaa pelkällä lihasvoimalla 30+km/h ja alamäessä enemmän. Itse kannattaisin 45km/h pedeleccejä ihan normaaleilla pyöräteillä. Kesää lukuunottamatta Suomen pyörätiet ja kevyen liikenteen väylät on käytännössä tyhjiä.
    Sitten olisi sama, vaikka kevyen liikenteen väylät avattaisiin myös mopoille. Eli ymmärrän kyllä rajoituksen.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Hieman jäi epäselväksi saako esityksen mukaan moottori lisäksi avustaa sen 25 km/h käsikaasunopeuden jälkeen esim. tuonne 45 km/h, kuten saksalaisessa "schnellen pedelec" luokassa. Tietääkö joku?
    En osaa vastata tuon hallituksen esityksen pohjalta, mutta Wikipedian mukaan S-pedelecit luokitellaan yleensä mopoiksi.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  30. #30
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Ei kyllä voi ymmärtää tuota 25km/h rajoitusta sähköpyörille. Hyväkuntoinen kuski kun ajaa pelkällä lihasvoimalla 30+km/h ja alamäessä enemmän. Itse kannattaisin 45km/h pedeleccejä ihan normaaleilla pyöräteillä. Kesää lukuunottamatta Suomen pyörätiet ja kevyen liikenteen väylät on käytännössä tyhjiä.
    Pyörätie kaupungissa on aivan eri asia kuin pyörätie maaseudulla maantien varressa. (Pyörätie = Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Oikeita pyöräteitähän ei Suomessa montaa sataa metriä taida ollakaan.) Kaupungissa onnettomuudet kasvaisivat kertaluokkaa jos tuollainen sallittaisiin. Nythän mopojen siirtäminen ajoradalle on palttiarallaa puolittanut mopo-onnettomuudet.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •