Reilun vuoden ajetun Anthemin takapää on alkanut kosteiden syyskelien myötä nihkeytymään. Olettaisin, että laakerit alkavat vedellä viimeisiään ja näkyy hieman ruostettakin vuotaneen yhdestä. Siispä: uudet laakerit takalinkkuun. Kyselisin kyseisen prosessin tehneiltä kokemuksia homman vaativuudesta. Mitä työkaluja tarvitaan esim. vanhojen laakerien irroittamiseen ja uusien asentamiseen? Ulosvetäjää minulla ei ole, mutta ajattelin kierretangosta ja eri kokoisista hylsyistä ja muttereista sellaisen askarrella. Giantin sivuilta löytyi vain tällainen manuaali vanhan Anthemin laakeriremppaan: http://www.giant-bicycles.com/_uploa...e%20Manual.pdf. Vastaako Anthem X (2009-2010) kuinka paljon tätä vanhaa mallia? Lähinnä noita momentteja katselin.
Anthem X: takapään laakerit uusiksi
Collapse
X
-
Kaikki mistä pystyy kierretangolla ja hylsyillä jne saamaan laakerit ulos puristamalla, on yleensä helppoja. samaten paikoilleen laitto.
Mikäli käytettävissä ei ole oikeita ulosvetäjiä ja kierretankoviritykset ei onnistu niin vanhat laakerit täytyy löydä ulos. Hanki sitä varten ainakin yksi kunnollinen lyöntituurna (5-10 e), on ehkä kymmenen kertaa helpompi lyödä tarkasti kuin jollain ruuvimeisselillä tai vastaavalla.
Ja kaikki uuden laakerit prässäämällä paikoilleen. Joskus olen laittanut osan laakereista ruuvipenkillä paikoilleen, niin lähtevät helpommin menemään suoraan heti ensi yrityksellä.
-
Noin 2500 kilometriä on mittariin kertynyt. Pitää joku päivä irroitella takaiskari ja tarkistaa linkkujen liikkuvuus käsin.Alkujaan tämän lähetti ToniR Katso viestiPaljon sulla randomi on Giantilla ajoa takana? Ajattelin vaan, että milloin tuohon omaan pitäisi tehdä sama operaatio...
Onko immeisillä kokemuksia tällaisesta kaupasta: http://www.mountainbikecomponents.co.uk/ ? Ajattelin tilailla tuolta laakerisetin ja näkyipä siellä olleen jonkinlainen asennus/poistotyökalukin myynnissä.Pyöräilyseura Velo Saimaa ry
Pyöräilyn puolesta Mikkelissä
Comment
-
Ainoastaan? Ja nyt jo vaihtokunnossaAlkujaan tämän lähetti random5 Katso viestiNoin 2500 kilometriä on mittariin kertynyt.
On. Homma toimi niinkuin pitikin.Onko immeisillä kokemuksia tällaisesta kaupasta: http://www.mountainbikecomponents.co.uk/ ...
Comment
-
Saman verran on ttääläkin mittarissa, mutta en ole vielä huomannut mitään ongelmia takalinkussa.Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viestiNoin 2500 kilometriä on mittariin kertynyt. Pitää joku päivä irroitella takaiskari ja tarkistaa linkkujen liikkuvuus käsin.
Onko immeisillä kokemuksia tällaisesta kaupasta: http://www.mountainbikecomponents.co.uk/ ? Ajattelin tilailla tuolta laakerisetin ja näkyipä siellä olleen jonkinlainen asennus/poistotyökalukin myynnissä.
Katselin aikaisemmin tuota samaa puljua, kun kartoitin laakereiden saatavuutta. Jossain foorumilla sitä oli suositeltu, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.Huomenna lenkille...
Comment
-
Mulla on kolme kesää ajettu Anthem, tänä vuonna n. 3000km eikä takalinkulle tai laakereille ole tehty koskaan mitään. Ilmakammion huollon tein kyllä reilu kuukausi sitten joka herkisti perää selvästi. Täytynee tilata tuo laakerisetti niin on jotain askarreltavaa talvella.Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viestiReilun vuoden ajetun Anthemin takapää on alkanut kosteiden syyskelien myötä nihkeytymään.
Comment
-
Mä olen saanut Spessun stumpjumperista päälinkun laakerit natisemaan ehkä 2000 kilometrin rullailla. eikä niitä kilometrejä ole varmaan niinkään paljoa. Uudelleen rasvaamalla nitinä poistui, toisessa oli jo pientä ruostettakin laakerissa ja toinen vaan aivan kuiva.
Intensestä on menny ylälinkun laakerit natina kuntoon puolessa vuodessa. Natina poistui laakerien rasvaamisella.
Laakerit on molemmissa tapauksessa olleet Endurobearingisn hyvälaatuisia laakerita kunnon suojauksella ja uutena niissä on ollut rasvaa reilusti. Kai se sitten vaihtelee olosuhteista ja pesutottumuksista.
Comment
-
Mulla tuli 2009 Anthem X:n peräpäähän klappi parin vuoden aktiivisella maastoajelulla ja kisaamisella. Laakerit hain parista eri laakerikaupasta (laakerit oli siis ihan normaalia hyllytavaraa, mutta kaikkia ei välttämättä hyllyssä aina ole) ja vaihdon teetin lähikaupassa (Special-Bike). Maksoi jotain, laakereihin meni enemmän rahaa kuin itse työhön.
Mietittiin hetki että aletaan tekemään vaihtoa tuolla kierretanko-hylsy-mutteri -menetelmällä, mutta jotenkin se kuulosti epäonnistuessaan kalliimmalta operaatiolta, kuin rungon käyttö asiansa osaavalla mekaanikolla, jolla on oikeat vehkeet työn tekemiseen.
Comment
-
ebay.co.uk tilasin tuolta laakerisetin n. 35€. Tuskin nuo sen vaikeampia ovat vaihtaa kuin Campagnolon napojen kasettilaakerit.
Comment
-
Real World Cyclingistä saa tosi sopivasti laakeripaketteja todella moniin pyöriin.
Homma ei todellakaan ole mikään vaikea. Tarvitaan vasara, muutama hylsy ja tukeva alusta. Vanhat laakerit voi lyödä vaikka sisäkoolista pihalle. Eikä tuossa taida muuta vaihtoehtoa ollakkaan. Uudet naputtelee ensin pelkästään vasaralla alulle ja ulkokoolin kokoisella hylsyllä perille.Holokki auki ku H. Moilane.
Comment
-
Laakereiden elinikää saa pidennettyä lisäämällä laakereihin jo uutena laadukkaat vaseliinit. Urakuulalaakereita käytetään yleensä kovaa nopeutta pyörivissä koneissa, kun taas fillarin linkustoissa pyörimisnopeus ja kiertoliike ovat pieniä. Tällöin voiteluaine poistuu kuulien ja kehän kosketuksesta ja laakerit saattavat kulua kuopille yllättävänkin nopeasti. Jos on mahdollista, niin kannattaa pyöritellä laakereita ja jopa lisätä vaseliinia ajoittain.
Comment
-
Suosittelen lisäämään erityisesti uusiin laakereihin vaseliinia todella reilusti. Niissä on monesti tehtaalta tullessaan vain pieni nokare vaseliinia. Linkun laakerit kun ei liiku nopeasti niin ylimääräisestä rasvasta ei pitäisi olla mitään haittaa ja voitelu on parempaa. Käytettyjen laakerien avaaminen taas on aina jossain määrin riskialtista, kun laakerin kylkeä ei yleensä saa täysin puhtaaksi ennen avausta ja tällöin voi todella helposti onnistua saamaan epäpuhtauksia laakerin sisälle. Mainittu laakereiden pyörittely ajoittain sen sijaan on ainakin suositeltavaa. Tosiaan neulalla olen ainakin itse varovasti kammennut ulkoreunasta kumiset kylkisuojat irti.Last edited by tune; 10.10.2011, 21.54.
Comment

Comment