above_forum

Collapse

Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka (Helsingin Sanomat)

Collapse
X
 
  • Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • TimoF
    Aktiivijäsen
    • 11/2003
    • 2647

    #1

    Tuhansissa polkupyörissä voi olla vaarallinen etuhaarukka (Helsingin Sanomat)



    Taisihan täälläkin olla tuosta onnettomuudesta juttua.
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
  • Esko
    Palstajyrä
    • 05/2000
    • 4223

    #2
    Jaaha, se oli sitten RST 281.

    Pari viestiäni kahden vuoden takaa.

    Keulahan on muistaakseni jopa edelleen jossain tallessa. Pitäisiköhän ottaa yhteyttä Trafiin? Ja kun jälkiviisaus on tunnetusti eksaktin puoleinen tieteenala, niin voisi varmaan tietysti myös kysyä, että olisiko ehkä pitänyt ottaa yhteyttä jo kaksi vuotta sitten.

    Comment

    • Musashi
      Vakiovieras
      • 08/2009
      • 422

      #3
      Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
      Keulahan on muistaakseni jopa edelleen jossain tallessa. Pitäisiköhän ottaa yhteyttä Trafiin? Ja kun jälkiviisaus on tunnetusti eksaktin puoleinen tieteenala, niin voisi varmaan tietysti myös kysyä, että olisiko ehkä pitänyt ottaa yhteyttä jo kaksi vuotta sitten.
      Laita ihmeessä tieto Trafiin tuosta. Saavat vähän lisää tapauksia jos nuo ovat kuitenkin melko harvinaisia.

      ""Ainakin minulle tämä on ainutlaatuinen tapaus, että etuhaarukka katkeaa ajossa. Polkupyöristäkin tulee aina silloin tällöin ilmoituksia, mutta on hyvin harvinaista, että polkupyöristä löytyisi jotain näin vakavaa vaaraa aiheuttavia juttuja," sanoo Trafin ylitarkastaja Teemu Toivanen. "

      Comment

      • mutanaama

        #4
        Suntourin keulia meni pojalla kaksi paskaks männävuosina. Ja ihan irtos ja liuku pois paikaltaan.

        Comment

        • (N)evergreen

          #5
          Muutama vuosi sitten saavuin paikalle juuri sattuneen onnettomuuden jälkeen. Pyörän eturengas alajalkoineen killui vaijerin jatkone erillään keulasta. Kuskilla naama verillä ja käsivarret myös, onneksi ei sen pahempaa.

          Laitoin Trafille viestiä, ettei nuo tapaukset ole perin harvinaisia ja jotain olisi tehtävä noiden "halpis" keulojen suhteen, ettei niiden vuoksi leimata kaikkia joustokeuloja.

          Comment

          • Olli-Pekka Manninen

            #6
            Alkujaan tämän lähetti (N)evergreen Katso viesti
            Muutama vuosi sitten saavuin paikalle juuri sattuneen onnettomuuden jälkeen. Pyörän eturengas alajalkoineen killui vaijerin jatkone erillään keulasta. Kuskilla naama verillä ja käsivarret myös, onneksi ei sen pahempaa.

            Laitoin Trafille viestiä, ettei nuo tapaukset ole perin harvinaisia ja jotain olisi tehtävä noiden "halpis" keulojen suhteen, ettei niiden vuoksi leimata kaikkia joustokeuloja.
            En näkisi mitään pahaa siinä että joustokeulat suuren yleisön joukossa leimattaisiin vaarallisiksi. Silloin palattaisiin siihen vanhaan hyvään teräskeulaan joka on helppohuoltoinen ja turvallinen ja halvempi valmistaa kuin nämä saamerin kumikeulat. Maastopyöräilyn harrastajat jotka sitten oikeasti tarttee toimivaa joustoa todennäköisesti tajuaa joustokeulan tarpeen ja jaari jaari sitä rataa.

            Comment

            • Liraren
              Aktiivijäsen
              • 09/2000
              • 1208

              #7
              Mun tutulla irtosi kans Nishikissä ollessta RST:stä alajalat katukivetykseltä alas ajaessa. Ei kaatunut eikä keula mennyt vauhdissa kahteen osaan. Oli vaan ihmetelly kolausta, pysähtynyt, nostanut ohjaustangosta, niin etukiekko oli alajalkojen kans tipahtanu tielle.
              Freude am Fahren.

              Comment

              • kenaattori
                Vakiovieras
                • 10/2009
                • 297

                #8
                Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
                En näkisi mitään pahaa siinä että joustokeulat suuren yleisön joukossa leimattaisiin vaarallisiksi. Silloin palattaisiin siihen vanhaan hyvään teräskeulaan joka on helppohuoltoinen ja turvallinen ja halvempi valmistaa kuin nämä saamerin kumikeulat. Maastopyöräilyn harrastajat jotka sitten oikeasti tarttee toimivaa joustoa todennäköisesti tajuaa joustokeulan tarpeen ja jaari jaari sitä rataa.
                Huh, onneksi olen vaihtanut nuhapumpun teräksiseen/jäykkään keulaan , motiviina oli poljintehon parantaminen, mutta se että nuo on vielä terveydelle vaarallisia, niin olen samaa mieltä että poispois fillareista joissa joustoa ei oikeesti tarvita.

                Comment

                • EsaJ
                  Aktiivijäsen
                  • 05/2000
                  • 2024

                  #9
                  Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
                  En näkisi mitään pahaa siinä että joustokeulat suuren yleisön joukossa leimattaisiin vaarallisiksi. Silloin palattaisiin siihen vanhaan hyvään teräskeulaan joka on helppohuoltoinen ja turvallinen ja halvempi valmistaa kuin nämä saamerin kumikeulat. Maastopyöräilyn harrastajat jotka sitten oikeasti tarttee toimivaa joustoa todennäköisesti tajuaa joustokeulan tarpeen ja jaari jaari sitä rataa.
                  juuri näin
                  ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

                  Comment

                  • Henki Hieveri
                    Aktiivijäsen
                    • 10/2006
                    • 1068

                    #10
                    Tällainen juttu oli jo viisi vuotta sitten: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=21235
                    No dogs, no masters

                    Comment

                    • Nakili
                      Vakiovieras
                      • 03/2009
                      • 333

                      #11
                      Ehkä nyt täällä fillarisuosituksia kyselevät lajista kiinnostuneet ymmärtävät myös sen, miksi harrastajat ehdottavat vaihtoehdoksi joko täysjäykän tai vähintäänkin RS Toran tasoisen keulan...
                      Vauhti korjaa ajovirheet.. Useimmiten.

                      Comment

                      • Patrik
                        Jäsen
                        • 06/2007
                        • 611

                        #12
                        Rankkaa tekstiä (kommenteista poimittua) :
                        Ei tavallisen kansalaisen tarvitse maastossa ajella, polkupyörällä varsinkaan. Typerää pelleilyä sellainen, kävellen pääsee ihan hyvin ja Suomessa on maailman parhaat pyörätiet. Niiden, jotka maastossa ajavat, pitäisi hankkia pyörän hallussapito-, huolto- ja ajokortti. Sellaisen voisi saada vaikka vuoden tai kahden mittaisen harjoittelun jälkeen, kun esittää poliisille paikallisen pyöräilyseuran kirjoittaman todistuksen. Vasta sen jälkeen, kun pystyy osoittaamaan, että harrastus on riittävän vakavaa, voisi saada luvan pyörän ostoon ja metsäkäyttöön. Siihen asti saa ajella seuran lainapyörillä.

                        Parasta olisi, jos pyöriä säilytettäisiin kerhojen tiloissa asianmukaisissa oloissa. Ei voi olla liian suuri vaiva hakea ne sieltä aina lenkkiä varten. Jos niitä on pakko kotona säilyttää, pitäisi poliisin ainakin pistokokein valvoa, että säilytystilat on kuivat ja muutenkin kunnossa, ettei pääse kalusto ruostumaan. Samaten lukitus ja muut turvatoimet täytyy hoitaa kuntoon, ettei pyörä joudu sellaisten haltuun, joilla ei asianmukaisia lupia ole.
                        Att inte cykla är att gå för långt

                        Comment

                        • perttime
                          Palstajyrä
                          • 03/2005
                          • 3478

                          #13
                          Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
                          Rankkaa tekstiä (kommenteista poimittua) :
                          Mistä lienee muokattu...

                          Muistan kyllä johonkin kirjoittaneni vastaavaa tekstiä auton omistamisen luvanvaraistamisesta

                          "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

                          Comment

                          • Patrik
                            Jäsen
                            • 06/2007
                            • 611

                            #14
                            Joo, tosta puuttuu vielä ehto että keulaa ja runkoa täytyy säilyttää erillisissä lukituissa tiloissa.
                            Att inte cykla är att gå för långt

                            Comment

                            • supertele
                              Jäsen
                              • 09/2005
                              • 995

                              #15
                              Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä. Tuo menehtynythän löi päänsä asfalttiin, eikä mihinkään metsään kuollut. Päällystetyillä kevyenliikenteenväylillä pitäisi kieltää tai vähintään muuttaa luvanvaraiseksi!

                              Comment

                              Working...