Näytä tavallinen näkymä : Maastoajotekniikka.
perttime
25.08.2016, 12.24
Liian löysät renkaat voi kyllä käyttäytyä, kuin löysä jousitus: alkaa keikkua, jos polkeminen on yhtään epätasaista.
Meneekö se pomppiminen polkemisen rytmiin vai jotenkin ihan muuten?
Santerius
31.08.2016, 17.58
Laskin juuri 29:n rengaspaineet noin 1,8 barista lukemaan X (ei ollut mittaria), koska maastossa luisteli miten sattuu. No nyt pompottaa asfaltilla polkemisen tahtiin niin, että naurattaa kovasti.
KYSYMYS: onkos täällä maastopyöräilyyn ja muuhun kikkailuun myöhäisheränneitä, jotka ovat nykyään vähintäänkin kelpomaastopyöräilijöitä? Jatkona; kuinka aloittaa tekniikkatreeni luontevasti, kun on niin kädetön ja nössö, ettei edes keulia ostaa, saati saa pyörää pysymään pystyssä jos ei ole vauhtia?
En ole siis koskaan osannut mitään kummempaa kuin eteenpäin ajamisen, joten maantiepyöräily on ollut luonteva vaihtoehto. Nyt kuitenkin vähän kyllästyttää se.
En tiedä sovinko kuvaukseen kun aika paljon mopoenskaa oli alla kun kolmenkympin jälkeen otin apulajiksi maastopyöräilyn, mutta kommentoin silti.
Kikkaile niin paljon kun vaan huvittaa. Vaikka vähän ennen lenkkiä ja vähän lenkin jälkeen. Illalla ennen suihkuun menoa pikku hiki.
Naapurit lakkasivat tuijottamasta kun eivät enää kahden viikon jälkeen pitäneet vaarallisena.
Koita tasapainoilla paikallaan, pompottaa siitä keulaa ja perää, hyppiä sivuttain, keulia, jarruttaa perää ylös, hitausajoa, painonsiirtoa eteen ja taakse, mitä ikinä keksit. Keuliessa kannattaa opetella myös kuolettamaan keulat takajarrulla. Droppeja kanttareilta alas ja vaikka tästä joku mielensäpahoittaakin, niin kauppareissulla ehtii treenaamaan keulimista ihan hyvin. Katsoo vaan ettei vaara-alueella ole ketään ja tutut ei nää.
Alkuun on vähän jäykkää, mutta pikkuhiljaa onnistumisen elämykset koukuttaa ja motivoi.
Youtube on myös opettavainen kaveri.
Suojia sen verran ettei pelota pikku kaatuilu.
Fillari pisti alkuun nöyräksi, pärrällä meni metrinen kynnys helposti ylös ja alas, aika kauan sai jynssätä että pääsin samat paikat ilman moottoria. Nykyisin taidan päästä pahempiin paikkoihin polkemalla.
Muita sekalaisia ajatuksia: Häpeä tunkkaamista sen verran että yrität ajamalla kunnes on pakko panna jalka maahan. Oppi tulee kun ajaa sopivasti yli taitojen. Vamma jos liikaa.
Laskin juuri 29:n rengaspaineet noin 1,8 barista lukemaan X (ei ollut mittaria), koska maastossa luisteli miten sattuu. No nyt pompottaa asfaltilla polkemisen tahtiin niin, että naurattaa kovasti.
KYSYMYS: onkos täällä maastopyöräilyyn ja muuhun kikkailuun myöhäisheränneitä, jotka ovat nykyään vähintäänkin kelpomaastopyöräilijöitä? Jatkona; kuinka aloittaa tekniikkatreeni luontevasti, kun on niin kädetön ja nössö, ettei edes keulia ostaa, saati saa pyörää pysymään pystyssä jos ei ole vauhtia?
En ole siis koskaan osannut mitään kummempaa kuin eteenpäin ajamisen, joten maantiepyöräily on ollut luonteva vaihtoehto. Nyt kuitenkin vähän kyllästyttää se.
Edellisillä sivuilla samasta asiasta kertoilin. 36v mittarissa ja tänä kesänä aloitin tekniikkaan perehtymisen. 2x päivässä, fiiliksen mukaan aika. Alkuun 5-10min sai jo soijam irtoamaan ja paikat hapottamaan. Nyt alkaa jo sujumaan niin, että suoritukset ovat lähellä toisiaan, mutta paljon saa vielä treenata. Kyllähän tekniikan parantumisen ajossa heti huomaa.
Santerius
31.08.2016, 20.54
Ehkäpä voisin viikonloppuna etsiä sopivan nurmikon, jossa tuota tasapainottelua voisi harjoitella. Hietikolla tahi asfaltilla (kivikoista puhumattakaan) jälki on aina ikävää kun tärähtää kyljelleen. Jotenkin pitäisi vain saada ensimmäiseksi itseluottamusta maastoa varten - tällä hetkellähän käy niin, että jos vauhti lähes pysähtyy, saa olla aika äkkiä jalka maassa, tai ollaan kyljellään.
paternoster
31.08.2016, 21.10
Lämpimästi suosittelen ainakin kyynär- ja polvisuojien hankintaa. Ovat ainakin itseltäni säästäneet useampia ruhjeita. Tosin yksin ajellessa pitää siltikin aina olla tolkku mukana, yksin jos kunnolla lippaa niin sielläpä ollaan. Porukkalankeiltä nyt kai yleensä raadot korjataan metsistä pois. Itse olen melkein pahimmat lippani maastossa kaatunut ilman fillaria; kummako tuo. Spedukengät märillä kallioilla ja juurakoilla jalkautuessa eivät ole aivan tasapainoisimmat vaellusjalkineet.
Olen itsekkin huomannut, ettei hitaasti ajamalla pysy pystyssä. Tuo vanha 71ast keulakulmalla oleva radon heittää kuskin selästä kävelyvauhdissakin, jos yhtään jännittää niitä juurakoita. Paineet niin alas, että renkaista kuuluu sellainen nätti napse juurien kohdalla, painoa vähän taakse ja vauhtia niin perkeleesti. Lukkopolkimet kruunaavat kokonaisuuden, et kerkiä kissaa sanoa kun olet kyljelläsi. Välillä sattuu mutta hauskaa on :)
Itsellä lukot niin löysällä, että aina irtoaa ja jalka ehtii maahan. Uskomattomissakin paikoissa jalat lähteneet irti ja onnistunut hyppään tangon yli ennen OTB:tä [emoji23]
Santerius
01.09.2016, 06.23
Voisi harkita suojia, mutta olen kyllä ylittänyt tämän vuoden budjetin jo valmiiksi pahasti. :(
Haet vaan ensin luottoa ja tuntumaa siihen pyörääsi lähimaastossa ja joka lenkillä haastat itseäsi kokeilemaan vähän pahempia paikkoja. Kun luotto pyörään rupeaa löytymään niin tuo kikkailun harjoittelukin on huomattavasti helpompaa kun tuntee rajansa. Vähän kerrallaan kikkailua ja jos kaatuminen uhkaa niin satula tolppaa laskemalla tai poistamalla saa kummasti lisää peli aikaa tasapainoilun harjoitteluun.
Itsellä oli 15vuotta täysin koskematta pyörään ennenkuin viime vuonna innostuin maastoilusta.
Rauhallinen aloitus. Et tarvi suojia. Keulimisessa takajarrun käyttö tärkeää, muuten en usko kaatumisiin.
perttime
01.09.2016, 10.21
Tää ei jaksa treenata edes kikkailua... keulaa saa nostettua sen verran, että se nousee rotvallien pienten kivien tms. yli; takarenkaan keventäminen, että sekin tulee mukana; seisten ajoa niin, että saa pysymään painopisteen renkaiden välissä vaikka olisi aavistuksen jyrkkääkin; alle polven korkuisista kynnyksistä pääsee alas niin, että renkaat osuu maahan sunnilleen samaan aikaan.
Minäkin olen ajanut maastoa kymmenen vuotta eikä keulimen suju oikeastaan lainkaan. Tärkeää on opetella kuitenkin keulan ja perän keventäminen esteisiin. Korostuu liukkaalla. Ja kuten jo mainittua. Paino pitää olla keskellä fillaria, eli ts. polkimilla. Sen mukaan persettä pitää liikutella pyörän päällä.
Katse sinne minne meinaa ajaa, eikä siihen kiven murikkaan mihin ei pidä ajaa. Ja katse pitemmälle kuin eturenkaaseen ja sen välittömään läheisyyteen. Joskus on parempi vaan ajaa isonkin esteen yli kuin yrittää epätoivoisesti taittaa jostain epämääräisestä takavaihtajan rikkovata välistä. Rentoutta ajamiseen ja käsien puristaminen pois. Vauhti usein auttaa, mutta välillähän se on tietysti vaikeaa syystä tai toisesta. Polkiessä pitää lukea maastao ja rytmittää siten että kammet ei hakkaa joka kiveen ja juureen. Mutkissa (varsinkin nopeissa) kallista pyörää ja sisäkurvin puolen kampi ylös. Jos on tottunut maantienlaidassa pyörittämään +90 kandensia, niin maastoon voi vähän pudottaa. Varsinkin hidas ja vaikea kohta vaatii isompaa vaihdetta. Ja sama satulankorkeudesta. Maantielle millilleen hiottu optimikorkeus voi olla vaikea maastossa. Jo parin sentin madallus helpottaa ajamista, vaikka se käykin ikävästi reisiin.
Jos renkaat pompottaa tasasella, niin painetta on kyllä jo liian vähän (tai no pois lukien ehkä fatbike). Trackstandia kannattaa vähän kyllä harjoitella, siitä on oikeasti hyötyä maastossa.
Tässä jo jotain ohjeita. Paljon oppii ajamalla muiden seurassa :)
Santerius
01.09.2016, 20.56
Kiitoksia vinkeistä. Kävinpä hakemassa flättipolkimet, jotta pääsee paremmin harjoittelemaan kikkailua.
Totesin tänään maastossa, että näillä pyöränhallintataidoilla se homma on ihan mahdotonta - pakko on saada vähän varmuutta. Verta ei tullut kuin kahdesta paikasta, eikä niistäkään onneksi muutamaa tippaa enempää, mutta kiroiltua tuli huomattavasti.
Kiitoksia vinkeistä. Kävinpä hakemassa flättipolkimet, jotta pääsee paremmin harjoittelemaan kikkailua.
Aivan suotta sitä on hakata päätään seinään, jos kaatumisia tulee lukoilla ja polveen koskee jo etukäteen tuleva lippa. Flatit ovat varmasti se oikea valinta. Olen itse vannoutunut lukkojen käyttäjä, mutta opastin kaverinkin flatteihin, kun lenkeistä ei meinannut tulla kaatumispelon vuoksi yhtään mitään. Suotta niistä polkimista mitään numeroa on tehdä ja pilata ajoaan niiden vuoksi.
Santerius
01.09.2016, 21.13
Ei ole jäänyt lukkojen irtoamisesta kiinni (olen todella hyvä irrottamaan ne, jollakin on pakko kompensoida huonoa tasapainoa :)). Varmaan silti auttaa metsässäkin ensi alkuun. Tosin uskon kyllä, että tehon puutteesta on myös haittaa.
Sen vuoksi pääasiallisesti hankin, että pyörällä hypääminen on lukoilla liian helppoa (pitäisi opetella ilman niitä), ja toisaalta en uskalla harjoitella paikallaan seisomista lukittuna.
joka lenkillä haastat itseäsi kokeilemaan vähän pahempia paikkoja.
Tällä pääsee ajan kanssa maaliin.
Santerius
02.09.2016, 17.18
Varmasti, ja olen itsekin tätä yrittänyt. Havaitsin vain, että suuren nössöyteni vuoksi olen nyt niin sanotusti (ja eilen myös käytännössä) puun ja kuoren välissä - kynnys nousta satulasta on niin matala, että kaatumispelkoa pitäisi saada matalammaksi. Mutta katsotaan miten etenen syksyn aikana. Kerron sitten, miten kävi. :)
Jos ja kun lenkeillä tulee eteen paikka, josta ei suoriltaa päässyt menestyksekkäästi ajamaan, kannattaa tätä jäädä vähäksi aikaa hinkkaamaan. Katsella eri ajolinjamahdollisuuksia ja sitten kokeilla. Toiston kautta jossain vaiheessa onnistuu ja seuraavalla kerralla saman kohdan voikin päästellä mallikkaastti ykkösellä.
Ja jos myöhemmillä lenkeillä mukana sattuu olemaan ajoseuraa, niin onhan se maukasta päästellä suoriltaa kohdista missä muut sitten kompuroi. :D
perttime
04.09.2016, 12.37
Jos viitsii jäädä hinkkaamaan jotain paikkaa, sen voi myös aloittaa sillä, että taluttaa pyörän ja katsoo, miten se menee, kun siitä ei liiemmin häiritse.
https://www.youtube.com/watch?v=q-rhXfTreaw
Santerius
04.09.2016, 19.18
Ensimmäiset kikkailun oppitunnit takana. Ei voi vielä sanoa osaavansa mitään, mutta pientä edistymistä on havaittavissa. Track stand ei ihan vielä suju, mutta on ajoittain kestän erittäin hitaan etenemisen sijaan hetken paikallaan. Keulimisesta ei tullut oikein mitään, mutta sainpahan sentään muutaman polkaisun eturengas ilmassa vedettyä, joten likipitäen tiedän, mitä pitäisi tehdä. Bonusnumerona kävin ajelemassa rotvalleja pitkin, jotta ei sitten tarvitse puroja ylittäessään pelätä aina kuollakseen putoavansa lankulta.
Ehkäpä pääoppi oli se, että avainasemassa tässä kikkailussa taitaa olla polvien ja muiden ruumiinosien venkoiluttaminen ympäriinsä.
Keulimisesta ei tullut oikein mitään, mutta sainpahan sentään muutaman polkaisun eturengas ilmassa vedettyä, joten likipitäen tiedän, mitä pitäisi tehdä.
Tosta on tavallaan vielä aika pitkä matka keulimiseen. Fillarilla ei oikein voi pitää keulaa ilmassa tehoilla niinku prätkällä, kun se jää väkisinkin siihen muutamaan polkasuun. Keula tarttis saada kerralla niin ylös, että se pysyy siinä polkemattakin ja sit vaan tasapainoillaan siinä takarenkaan päällä, eikä poljeta voimalla. Sit alkaa olla jo aika lähellä, kun saa nostettua keulaa liikaa ja se heittää yli. Siitä on sit jo varaa lähteä hakemaan kontrollia.
Tai näin ainakin itte opeteltuna. Ehkä mulla ei vaan riittäny jaloissa ruutia voimalla keulimiseen. :)
Santerius
04.09.2016, 19.37
No siksipä sanoinkin, ettei tullut mitään. En uskalla nojata riittävästi, enkä osaa pitää tasapainoa sivusuunnassa. Onneksi ei ole kuitenkaan kovin tärkeä taito tässä vaiheessa, joten aikaa on.
No siksipä sanoinkin, ettei tullut mitään. En uskalla nojata riittävästi, enkä osaa pitää tasapainoa sivusuunnassa. Onneksi ei ole kuitenkaan kovin tärkeä taito tässä vaiheessa, joten aikaa on.
Itsekään en oo häävi, mut silloin ku saa pidettyä kädet suorina ja painon takana niin hyvin etenee tasaisellakin vauhdilla eikä tarvi vetää överikorkeaksi keulaa. Yleensä keula tippuu omaa hölmöyttä, eli vääriä liikkeitä korjatessa.
enkä osaa pitää tasapainoa sivusuunnassa.
Minusta tuo tuli aikalailla ittekseen siinä, kun sai keulan pysymään ilmassa ja pidettyä vähän vauhtia.
perttime
05.09.2016, 11.44
Joskus on hyvä saada etupyörä ylös polkemattakin - ainakin hetkellisesti.
Tirehtoori
27.12.2016, 17.45
Noniin elikkäs: bunny hop, manual, endo, fakie, keuliminen ja kaikki mitä löytyy. Anna vinkkejä ja jos olet kokenut ''heureka- hetken'', jaa se!
GMBN (Global Mountain Biking Network) ja Seth's Bike Hacks youtubessa on tehny näistä jo about 1001 vidistä, käykäää yytsimässä sieltä. Mutta, olis kumminkin kiva kuulla muidenkin kokemuksia ja saada keskustelua aiheista!
Itse alotan: Miten ihmeessä saada keula nousemaan riittävästi manuaalissa? Zygänä mulla 29 hardtaili. Vaidoin stemmiä 90mm->40mm, mutta ei vieläkään. Tosiaan kattelu noita videoita ja tekniikkaakin oon videoinu mutta ei niin ei. Pls help.
Marsusram
27.12.2016, 19.16
Itse alotan: Miten ihmeessä saada keula nousemaan riittävästi manuaalissa? Zygänä mulla 29 hardtaili. Vaidoin stemmiä 90mm->40mm, mutta ei vieläkään. Tosiaan kattelu noita videoita ja tekniikkaakin oon videoinu mutta ei niin ei. Pls help.
Monella 29erilla on hankala pienemmän kuskin saada kikkoja aikaiseksi, koska geometria on kömpelömpi kuin lyhyemmällä chainstaylla ja pienemmillä kiekoilla varustetuissa.
Jos kerrot omat mittasi, ja pyörän geometrian päämitat, niin siitä voidaan päätellä miten hankala tapaus on kyseessä.
Tirehtoori
27.12.2016, 19.51
Monella 29erilla on hankala pienemmän kuskin saada kikkoja aikaiseksi, koska geometria on kömpelömpi kuin lyhyemmällä chainstaylla ja pienemmillä kiekoilla varustetuissa.
Jos kerrot omat mittasi, ja pyörän geometrian päämitat, niin siitä voidaan päätellä miten hankala tapaus on kyseessä.
Voi vehje, piti tehä kokonaan oma threadi tästä. Mutta siis joo tiiän että pienemmällä tsygällä onnistuis paremmin. Olen 175 ja pyörä 17.5. Pyörää vaihtamallahan asiaan saisi helpotusta. Mutta lets face the problem: huono tekniikka.
Huoleton
27.12.2016, 20.37
Onko penkki alhaalla? Vaikuttaa mun mielestä enemmän kun stemmi.
Sekin vaikuttaa kuinka alas penkin saa. Jos on vaikka pitkä satulaputki ja/tai rungossa mutka niin ettei saa kovin alas niin voi olla paljon hankalampaa.
Sekin voi auttaa jos kaveri videoi yrityksiä vierestä. Vaikka mielestään menee GMBN-tyyliin alas->taakse niin totuus voi olla toinen (alaviisto->yläviisto).
Oma heurekahetki oli kun tajusin että kun vaan pääsee oikeaan ajoasentoon niin kivistä ja juurista saa vauhtia sen sijaan että ne jarruttais. Aika perusjuttua näin jälkeenpäin mutta en vaan tajunnut ennenkun tajusin :)
Tirehtoori
27.12.2016, 20.47
Onko penkki alhaalla? Vaikuttaa mun mielestä enemmän kun stemmi.
Sekin vaikuttaa kuinka alas penkin saa. Jos on vaikka pitkä satulaputki ja/tai rungossa mutka niin ettei saa kovin alas niin voi olla paljon hankalampaa.
Sekin voi auttaa jos kaveri videoi yrityksiä vierestä. Vaikka mielestään menee GMBN-tyyliin alas->taakse niin totuus voi olla toinen (alaviisto->yläviisto).
Oma heurekahetki oli kun tajusin että kun vaan pääsee oikeaan ajoasentoon niin kivistä ja juurista saa vauhtia sen sijaan että ne jarruttais. Aika perusjuttua näin jälkeenpäin mutta en vaan tajunnut ennenkun tajusin :)
Tack för hjälpen! Oon ottananu penkin kokonaan pois. Joo ite oon kanssa vähän skeptinen tota GMBN hommaa kohtaan. BikeRadar kehotti ''työntämään'' takapyörää etupyörän alle polkimilla, mikä on meikäläistä auttanu niihin harvoin onnistuneisiin suorituksiin.
Hmm kuulostaa mielenkiintoselta toi yläviisto. Oletko ite saanut hyvän manualin just tolla? Mietin että eikö painospiste jää liian ylös siinä? :seko:
Huoleton
27.12.2016, 22.18
Kaikkia videoita kattelin enkä muista millä sen sit sain vai oliko videosta kiinni ollenkaan. Suurin osa selittää samaa asiaa eri kautta. Sitten kun homma alko toimiin olin sitä mieltä että GMBN-tyyli on selkein. Se on vaan hankala mieltää kun ei osaa.
Tarkotin siis että GMBN sanoo "L shape down and back". Sitten omasta mielestään tekee mukamas niin mutta todellisuudessa vaan menee alas, sit ylös ja vähän viistoon. (vaikka ne sanoo että älä mee noin mut vaikee hahmottaa kun ei nää itteään) Kyllä paino jää liian ylös eikä toimi. Jos kaveri videoi vierestä niin voi auttaa hahmottaan mitä eroa on sillä miltä luulee näyttävänsä ja miltä oikeesti näyttää. Paino pitää saada taakse alas ja tässähän on kyse vaan siitä että omasta mielestä on mutta painovoiman mielestä ei (tai sit sinne ei päästä tarpeeks rivakasti).
Skilz with Phil tms tubettaja on kans hyvä. En muista onko hyvä just manuaalissa mut joissain vastaavissa on. Mahdollisimman montaa eri tapaa mieltää asia kandee koittaa. Ja jos ei muu auta niin alottaa BMX tai lastenpyörällä. Kun ajotuksen ja taaksenojaamisluoton saa paremmaksi niin se taito on sitten siirrettävissä isommalle pyörälle ja korkeammalle penkille.
Ite en siis osaa mitenkään hyvin enkä varmaan ikinä tuu oppiin rullaavaa manuaalia mutta just hiljattain opettelin homman niin että maastoajossa saa sitä sen parhaan hyödyn irti eli pystyn vaikka manuaalata(?) ojan yli ja alamäissä ei tarvi pudottaa eturengasta joka töyssyn alle.
Jos tekisin oman manuaalivideon niin sanoisin siinä että ihan ensin opettele vetään yli. Tavalla tai toisella yli on päästävä ennenkun pystyy luottaan ettei siinä kuinkaan käy. Vaikka sit paikallaan toinen jalka maassa jos ei muu auta. Tai lainaa naapurin kollin 24" fillaria. Kroppa vastustaa sitä taakse nojaamista jos alitajuisesti ei tiedä mihin on joutumassa.
Toiseksi neuvoisin nyppiin keulaa ylös tavalla tai toisella ja ottaan takararrulla kiinni kun keula on ilmassa. Tolla tavalla sitten koittaa saada renkaan pysyyn ilmassa mahdollisimman pitkään sinänsä manuaalia ajattelematta. Siinä ikäänkuin huomaamatta väärinpäin opetelleen alkaa ohjaan omaa painopistettä oikeeseen suuntaan ja tottuu siihen takarenkaalla oloon ilman polkemista.
Mutta kuten todettu en ole itse näissä sillä tasolla että muita osaisin alkaa neuvomaan.
Viime kesänä kovasti harjoittelin ja kaiken ao on siirtää ensin paino ylhäältä alas ja siitä vaakatasossa takarattaan päälle. Lopulta lähtee kuin itsestään kun tekniikka osuu nappiin. Ei tarvi käsillä repiä eikä jaloilla työntää = helposti noilla menee yli tai on muuten huojuva lopputulos.
Bunny jumppia ku harjoittelin dh:lla niin samalla tajusin, manuaalin merkityksen, eli itselle oli hyvä ku harjoittelin manuaalia ja BJ:tä vuorotellen.
Enhän mä pääse kuin metrejä manuaalilla ku painopisteen kans ongelmia, mut hyvin se saa jo ylös. 177cm ja 29"/18".. eikä tarvi olla satula kuin sillä korkeudella, että saa persuksen taakse ja takaisin turvallisesti, jopa xc korkeudella alkaa jo sujumaan.
Skeittiparkit ovat hyviä ja kivoja ajotekniikan harjoittelupaikkoja. Ramppeja voi ajaa suoraan ja viistosti ylös ja alas rollaten, dropaten ja hyppien. Rampin reunaputki on useimmiten vain kosmeettinen este, mutta fillarin eturatas kannattaa suojata. Lisäksi löytyy palkkeja, boxeja, kaiteita ym. missä voi harjoitella esteiden ylitystä. Erilaisia lähestymistapoja ja -kulmia on helppo kokeilla.
Rullalle kierretty solumuovilevy on turvallinen apuväline bunny hopin harjoitteluun. Kevyt, säädettevä, kestää päälle ajamista eikä tarvitse viritellä tai korjailla osuman jälkeen. Juomapullo on hyvä paino rullan sisällä, ettei tuuli vie mennessään.
https://youtu.be/A5vrWkIheTo
Mites teillä bunnyhopin tai keulimisen osaajat, onnistuuko millä tahansa fillarilla? Youtuben opetusvideoissa tuppaa sillä "osaajalla" olevan yleensä pieni runko, jossa tanko melko korkealla. Entäs fillarilla jossa normaali ajoasennossakin satula on 15-20cm korkeammalla kuin tanko ja ala-asennossa juuri ja juuri tankoa alempana.
Huoleton
08.01.2018, 20.21
En nyt ehkä osaajaksi itseäni laske mutta opettelijaksi. Bunnyhopin saa tehtyä millä pyörällä vaan jos osaa. Opettelu taas on huomattavasti helpompaa pienellä pyörällä.
Geometriamielessä lyhyt reach, pieni BB drop ja lyhyt chainstay auttaa että saa painon helpommin tarpeeksi taakse. Mitä alempana satula, sitä helpompi myös eli siinä mielessä myös istuinputken pituus voi vaikuttaa.
Nuo kaikki löytyy äärimmäisyyteen vietynä BMX rungosta. Kannattaa koittaa. Sitten kun ajotuksen saa kuntoon niin mikä vaan pyörä hyppää ainakin vähän.
Keuliminen on taas helpompaa satula ylhäällä, mutta jos pidemmän matkan aikoo keulia niin mun mielestä vähän laskettu satula toimii paremmin.
Tuossa taas geometriamielessä toimii pieni BB drop ja loiva satulakulma. Jopo on hyvä keulintapyörä.
Tavallaan on ironista että hyvä maastopyörägeometria on huono temppugeometria. Eli ne on suunniteltu vastustamaan turhaa hyppimistä, keulintaa ja endoilua.
Jotkut sanoo että 29 on vaikeampi keulia tai tehdä manuaali kun 27.5. Mun mielipide on että 29:ssä on vaan usen isompi BB drop ja pidempi chainstay. Ero ei siis ole rengaskoossa sinänsä. Nyt uudemmissa geometrioissa nuo erot näyttää tasottuneen.
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi mutta laitetaan nyt tänne. Onkohan hinnat alkaen radon jäykkäperällä vaarallista opetella noita temppuiluja :D Olen vaihtanut siihen parempia osia vain rockshoxin gold 30 ilmakeulan.
Vähän saanut varmuutta ajoon ja helppojen portaiden ajon jälkeen alkanut menemään niistä enemmän vauhdilla niin ettei osu portaisiin ollenkaan ja sitten ihan tasaisia droppeja asfaltille n. 50cm korkeudesta. Välillä kuitenkin miettii että mitä jos joku pettää ja hampaat kolisee irtii. Ei varmaan runkoakaan ole tehty koviin tärskyihin. Ei ne kyllä pahalta tunnu vaan yllättävän helpolta ja keula ottaa pehmeästi vastaan mutta tuleehan siinä silti rasitusta. Kannattaako jotain osia tarkistaa tietyn väliajoin, kiristää, rasvata tms? Kiekot ajattelin käyttää jossain liikkeessä tarkistuttamassa että on suorat/oikealla kireydellä kun on niillä jonkun verran jo ajettu
Kare_Eskola
19.04.2018, 16.43
Kuulostaa siltä että on hauskaa.
Yli 50 cm droppeja ei kuitenkaan ole hauska tehdä tasaiselle, oli pyörä mikä tahansa. Suuntaa paikalliselle dirtille jos ilma kiinnostaa, mutta laita hinnat-alkaen-fullface päähän. Niin ja satula varmaan onkin jo leikkiessä alhaalla, eikös?
En usko että runko pettää ensimmäisenä. Tsekkaa pikalinkkujen kireys sekä stemmi, kammet ja polkimet ajoittain, mutta älä ylikiristä. Takakiekon akseli ja vapaaratasrunko saattaavat myös olla kovilla, mutta niiden rikkoutumisen kyllä huomaa takakiekon klapista jos ei muusta.
travelleroftime
19.04.2018, 20.00
Jäykkäperän kanssa temppuilessa takakiekko ottaa eniten osumaa, joten kun sisäänajo on tehty niin vanteet rihtauspukille ja aja loppuun.
Kuusiokolomutterien säänöllinen (muttei turhantiheään stressattu) tarkistus riittää hyvin. Muista öljytä ketjut ! Moni ajelee ohi jollain nitisevillä ketjuilla... :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.