Näytä tavallinen näkymä : Maastoajotekniikka.
syklopaatti
28.10.2013, 11.11
Tämä kannattaa lukaista. Melkein 200 sivua asiaa aina alkeista ja pyörän säädöistä Kovarikik:n Dh vinkkeihin , Akrigin trialneuvoihin ja kaikkea siltä väliltä.
Myös hyppimistekniikkaa käsitellän laajasti. Dropit ,stepupit,pumppaaminen jne..tästä löytyy kaikki.
Ainakin minun kaltaiselle keskivertokuskille löytyy hurjasti vinkkejä millä parantaa tekniikkaa ja ajaa kovempaa(jos ois sitä kuntoo):(;).
Aloittelialle ihan must hankinta ,että oppii tekniikat heti oikein. Hyvä lehdykkä.
EDIT. niin ja omani löysin prismasta.
Sports Masterclass MBUK Mountain Bike Skills.
http://content.myfavouritemagazines.co.uk/out/pictures/1/bike_p1_p1.jpg
Tietty tän lajin oppii sillä parhaiten, että menee metsään. Kun on perusjutut itse treenannut niin sitten porukkalenkille, siellä oppii kokeneemmilta kuskeilta ihan niiden ajoa katselemalla ja kyselemällä. Tietty pääseehän noilla oopuksilla ja videoilla alkuun, mut parhaiten oppii kun ite tekee, ainakin mun mielestä.
Sauli Lumikko
29.10.2013, 00.22
Kimppalenkeillä painotus tuntuisi oman kokemukseni perusteella olevan polun ajamista polun perään, erilaisia kohtia tulee ja menee. Jostain uskaltaa mennä, jostain ei. Kyllä siinä oppii, mutta paljon enempäänkin olisi mahdollisuus.
Oon kokenut usein todella hyödylliseksi jäädä johonkin paikkaan jauhamaan jotain kohtaa, kunnes siitä ajaminen onnistuu tai ajaminen onnistuu paremmin kuin ennen. Mutta tämä vaatii opettelukeskeisen porukan, ei sunnuntaikruisailijoita tai kuntolenkkeilijöitä. Opetus- ja muiden ajovideoiden lisäksi kannattaa katsoa omaa ajamistaan videolta, siitä oppii myös asioita.
. Opetus- ja muiden ajovideoiden lisäksi kannattaa katsoa omaa ajamistaan videolta, siitä oppii myös asioita.
Toi on hyvä pointti. :) Ensin kannattaa katsoa miten prot ajaa videolla, sitten videoida oma suoritus ja tsekata mitä parannettavaa on. Ainakin bemaksissa olen parantanut paljon tekniikkaa tämän avulla.
Kun on perusjutut itse treenannut niin sitten porukkalenkille, siellä oppii kokeneemmilta kuskeilta ihan niiden ajoa katselemalla ja kyselemällä.Oman kokemukseni mukaan yhteislenkeillä on teknisemmissä paikoissa kaikki huomio kiinnittyy omaan tekemiseen, ei siinä ehdi tarkkailla nopeasti etääntyviä taitavampien selkiä. Eri asia on, jos pysähdytään porukalla hiomaan jotakin tiettyä paikkaa.
pääseehän noilla oopuksilla ja videoilla alkuun, mut parhaiten oppii kun ite tekee, ainakin mun mielestä.
Riippuu tietenkin siitä, millä tavalla itse kukin oppii parhaiten, tässä suhteessa kaikki lienevät vähän erilaisia oppijoita. Oman kokemukseni mukaan videoista olisi eniten apua (ei siis aivan aluksi) sitten, kun on jo saanut vähän hahmotetuksi itselleen, mistä kulloinkin työn alla olevassa asiassa on kyse. Tuossa toimivat mielestäni perinteiset sivulta kuvataut videot, joista näkyy sekä maastonkohta että se, mitä kuski tekee. Sitten vain pitää kuvitella, miltä asiat näyttävät ja tuntuvat kuskin perspektiivistä. Kypäräkameravideot ovat mielestäni siinä suhteessa lähes hyödyttömiä.
Mutta itselläni motorisesti heikkolahjaisena pitäisi olla joku ulkopuolinen haukansilmä arvioimassa kriittisesti tekemistä. Voi hyvinkin sattua niin, että tekee asioita ihan toisin kuin on itse kuvitellut. Siitähän vasta savotta syntyy, jos on ensin sitkeästi toistanut vääriä liikemalleja. Tuossa on varmasti oman ajon videoinnista apua, jos olisi vain joku kuvaamassa.
Kare_Eskola
29.10.2013, 21.37
1. Yksinään reenaamalla oppii ylösajoja, alasajoja, kivikoita ja kikkoja. Siis hidasvauhtista tekniikkaa. Minä tiedän, koska reenasin yhden kesän ja kehityin.
2. Vauhtia ja uskallusta oppii vain parempien perässä ja kisoissa.
3. Hyppyjä ja muuta vauhdikasta tekniikkaa reenatessa pitäisi perusasiat oppia opettajalta tai videolta, ja sen jälkeen pätee 1 ja 2.
Sauli Lumikko
30.10.2013, 00.03
Oman kokemukseni mukaan yhteislenkeillä on teknisemmissä paikoissa kaikki huomio kiinnittyy omaan tekemiseen, ei siinä ehdi tarkkailla nopeasti etääntyviä taitavampien selkiä.
Tässä tulikin yksi kohta, mihin kannattaa puuttua: älä tuijota välitöntä etumaastoasi tai varsinkaan eturengastasi. Katso pidemmälle, vaikkapa edellä ajavan takarengasta tai selkää. Siitä on ihan oikeasti hyötyä teknisten paikkojen selvittämisessä, niitä lähempänä olevia kiviä katsellessa ajo meneekin kiville ja hitaaksi.
Toinen hyöty edellä ajavasta taitavammasta kuskista on se, että hän saa teknisen paikan näyttämään vaivattomammalta, jolloin oma kynnys kokeilla päästä samasta paikasta laskee. Tämä on merkittävä psykologinen etu. Ei sitä tietenkään ihan mistä tahansa perässä mene, mutta kovemmasta paikasta kuin mitä yksin uskaltaisi ilman esimerkkisuoritusta kokeilla.
Karen mainitsema vauhdin ja uskalluksen hakeminen kannattaa tehdä porukassa (tai kisoissa) senkin vuoksi, että kaaduttuaan ja mahdollisesti loukkaannuttuaan saa apua.
Tässä tulikin yksi kohta, mihin kannattaa puuttua: älä tuijota välitöntä etumaastoasi tai varsinkaan eturengastasi. Katso pidemmälle, vaikkapa edellä ajavan takarengasta tai selkää. Siitä on ihan oikeasti hyötyä teknisten paikkojen selvittämisessä, niitä lähempänä olevia kiviä katsellessa ajo meneekin kiville ja hitaaksi.
En väittänyt tuijottavani eturengasta, vaan katson kyllä sinne 2 -10 sekuntia tulevaisuuteen. Mutta tuppaa vain olemaan niin, että ne taitavammat, ketterämmät ja prempikuntoisemmat ajajat katoavat teknisillä osuuksill sinne tapahtumahorisontiin tuntumaan ja sen taakse. Lisäksi suht. suoraan takaa ei liene aina paras kulma analysoida toisten tekemistä. Tämä näin yleisesti. Sitten on vielä näitä henkilökohtaisia ominaisuuksia, jotka rajoittavat vauhtia; ajotekniikan ohella näissä teknissä paikoissa tarvitaan usein nopeita tai räjähtäviä liikkeitä, ja geeneilleni en mahda mitään. Itse ajotekniikkaa voi aina parantaa harjoittelemalla.
Toinen hyöty edellä ajavasta taitavammasta kuskista on se, että hän saa teknisen paikan näyttämään vaivattomammalta, jolloin oma kynnys kokeilla päästä samasta paikasta laskee. Tämä on merkittävä psykologinen etu. Ei sitä tietenkään ihan mistä tahansa perässä mene, mutta kovemmasta paikasta kuin mitä yksin uskaltaisi ilman esimerkkisuoritusta kokeilla.
Jos tietää, ettei omilla ominaisuuksilla pysty mainittuun vaivattomuteen, sillä on pikemminkin lannistava vaikutus. Vaivaton ja hioutunut suoritus voi myös kätkeä kokemattomammalta katsojalta suorituksen oleellisia vaiheita. Esimerkisuorituksesta on apua, jos ymmärtää näkemänsä, osaa kokea näkemänsä omalla kropallaan. Omalla koordinaatiokyvyllä tätä voi perustellusti epäillä, ettei se onnistu kertakatselulla. Huomio voi keskittyä toisarvoisiin asioihin ja oleellisemmat asiat jäävät huomiotta. Riippuu tietenkin siitä, miten esimekkisuorituksen tekijä esittää asiansa. Selostus ja vaiheistus helpottavat asian oikeaa omaksumista. Muuten metsässä tapahtuvasta esimerkkisuorituksesta ehtii muuten rekisteröimään ehkä hyvän ajolinjan ja yhden tai pari satunnaista detalijia.
mehukatti
30.10.2013, 09.38
Munkan vanhalla dirtillä on pari pientä pöytähyppyriä peräkkäin. Siitä seuraava steppi eteenpäin on Savelan dirtin pikkulinja, jossa myöskin lähinnä pöytiä. Noissa nyt varmaan saa harjoiteltua hyppimisen perusteet?
Pienenä vinkkinä vielä, että Calpiksen ns. kahviosuora on pistetty uusiksi ja siinä on nyt peräkkäin kolme jotain viisimetristä pöytähyppyriä. Kun noi paikalliset pienemmät hyppyrit alkaa sujua niin kannattaa suunnata Bike Parkkiin. On se kuitenkin erilaista hyppiä tommosia pykälän isompia hyppyreitä joihin myös joutuu ajamaan selvästi kovempaa vauhtia päästäkseen yli. Ja kun ne on pöytiä, niin harjoittelu on kuitenkin aika turvallista.
Kun noi paikalliset pienemmät hyppyrit alkaa sujua niin kannattaa suunnata Bike Parkkiin. On se kuitenkin erilaista hyppiä tommosia pykälän isompia hyppyreitä joihin myös joutuu ajamaan selvästi kovempaa vauhtia päästäkseen yli. Ja kun ne on pöytiä, niin harjoittelu on kuitenkin aika turvallista.
Tuostakin pitää esitää oma, jonkin verran poikkeava näkökulma.
Kun tuo ilmaelementti oli aiemmin tyystin vieras, ja opettelu piti aloittaa suunnilleen nollista, niin itse asiassa mielestäni nämä isohkot pöytähyppyrit ovat yksi helmpoimpia tapoja lähestyä asiaa; mielestäni nimittäin hypyn oikea lähtö oli vaikemapi asia hahmottaa sisäisine rytmeineen ja ajoituksineen. Kun pyörän sai oikeassa asennossa ilmaan, niin pyörä oli helppo kääntää alastuloasentoon pääsi sitten alastuloon tai jäi pöydälle.
Tuollaisen pöydeän kanssa työskentelyn voi aloitta ihan läpirullauksesta ja sitten vähitellen hakea pistettä, jossa lähdetään ilmaan, ja katsotaan, miten lähtö sujuu, tuleeko "takakorkea" tai lähteekö vinoon. Sitten voi lisätä vähitellen vauhtia ja katsoa, toimiiko hitaammassa vauhdissa omaksuttu rymtmistys edelleen. Pikkuhyppyrissä asiat tapahtuvat niin nopeasti, ettei niistä ainakaan iteselleni syntynyt mitään mielikuvaa sittä, mitä pitäis tehdä, ja millaisella ajoituksella. Itselläni alkoi esim. Sappeella pienmpään hyppysarjaan löytyä oikeansuuntaiset ajoitukset vasta sen jälkeen, kun oli ensin keksinyt isommasta idean rytmitykseen lähestymisessä.
Pienenä vinkkinä vielä, että Calpiksen ns. kahviosuora on pistetty uusiksi ja siinä on nyt peräkkäin kolme jotain viisimetristä pöytähyppyriä.
Kiitoksia tekijöille. Calpiksen Facebook-ryhmässä näyttikin jo olleen kuvia. Näyttää lupaavalta, pitää keväällä poiketa.
Sauli Lumikko
30.10.2013, 23.28
Mutta tuppaa vain olemaan niin, että ne taitavammat, ketterämmät ja prempikuntoisemmat ajajat katoavat teknisillä osuuksill sinne tapahtumahorisontiin tuntumaan ja sen taakse. Lisäksi suht. suoraan takaa ei liene aina paras kulma analysoida toisten tekemistä.
Sitten tarvitset ajoseuraa, joka ei ole ihan niin paljon sua edellä, tai ymmärtävät olla avuksi ja himmailevat vähän sen sijaan, että jättävät ajokaverinsa tuolla tavalla taakseen. Ja kyllä suoraan takaa näkee sen edellä ajavan tekemisiä sen verran, kuin tämän harjoituksen kannalta on oleellista. Kokeile niin huomaat.
Jos tietää, ettei omilla ominaisuuksilla pysty mainittuun vaivattomuteen, sillä on pikemminkin lannistava vaikutus.
Mun nähdäkseni sua lannistaa eniten vähäinen usko omiin taitoihin ja monet selitykset siitä, miksi sulla on niin vaikeaa. Ei sitä ole tarkoituskaan heti onnistua yhtä helposti kuin se kokeneempi, vaan uskaltaa yrittää. Laitan tähän uudestaan kohdan, mikä näytti jääneen huomaamatta äsken: "Ei sitä tietenkään ihan mistä tahansa perässä mene."
On sulla varmastikin jonkin verran ajotaitoa pohjalla, kun ylipäätään osallistut kimppalenkkeihin. Oot paljon paremmassa tilanteessa kuin lähtöruudussa, ja perustaitojen päälle on helpompi rakentaa kehitystä.
Myös focus pitää olla kunnossa.
Se että todella keskittyy ja miettii mitä tekee auttaa todella huimasti.
Joskus lenkillä ajanut nakit silmillä ja helpossa paikassa ylämäkeen sarvien yli :)
Kunnon fiilis ja ajatus nyt se menee kantaa jo lähes mäen päälle/esteen yli. Kun tietää että on antanut kaiken huomion pahalle paikalle ja suorittaa sen saa itsellekkin mahtavan olon.
Joskus lenkillä ajanut nakit silmillä ja helpossa paikassa ylämäkeen sarvien yli :)
Kunnon fiilis ja ajatus nyt se menee kantaa jo lähes mäen päälle/esteen yli. Kun tietää että on antanut kaiken huomion pahalle paikalle ja suorittaa sen saa itsellekkin mahtavan olon.
Sehän on ollut pirun riivaama koko fookus ?:cool:
Mua on auttanut se, että jos en onnistu itseäni tyydyttävästi jossain kohtaa, otan sen uusiksi, niin monta kertaa, että onnistuu paremmin, ehkä jopa niin hyvin kuin haluan, toistossa nimittäin on voimaa, ainakin näin paksukalloiselle.
Joskus ajan helppoakin paikkaa usesti ihan vaan testaillen erilaisia juttuja, painopistettä eritavalla, vähän toisenlaista ajolinjaa, vauhdin rytmitystä jne. Ilman mitään hoppuilua, että äkkiä pitäisi keretä jostain, kun siinä ei taas niin hyvin opi sitä ajamista, tulee se putkinäkö ja tunneliaivo kun yrittää mennä niin lujaa, ettei tekniikkakaan pysy mukana.
Se omantasoinen seura on tottakai tärkeää tai jos nopeammilla on mielenkiintoa himmailla ja opastaa, niin siinä oppii aivan valtavasti, mutta nopeammat, joilla ei ole intoa 'uhrata' omaa aikaansa on tietty vähän huono ryhmä jonka perässä yrittää sinnitellä, siinä ei mun mielestä kukaan saa kovin paljoa.
Kovin kaksisesti itse en osaa maastossa enää ajaa, kun ajettavia maastoja ei kovin paljoa ole täällä ja vuosikymmeniä meni etten ajanut, mutta tulee nykyään jokainen vähäinenkin mahdollisuus hyödynnettyä, pehmeä tienreuna on jo yksi harjoitusmaasto mulle, sortuva upottava hiekka ei ole niitä helpoimpia ainakaan mulle ja usein tulee kokeiltua siinä tien reunalla kuinka hyvin se taiteilu sujuu.
Sen paikan ei tarvitse olla kummoinen jos vaan se tuottaa haastetta, sitten kun keksii kuinka vähimmällä voimankäytöllä suoriutuu moisesta on tosiaan itsellä aina tyytyväinen olo. Yritän selittää sitä, että se mukana roikkumisen yrittäminen ei välttämättä tuo paljoa, kuten aiemminkin on sanottu, se keskittyminen siihen mitä tekee ja nimenomaan että ottaa ihan rauhassa sen ajan siihen, se mun mielestä tuo paljon enemmän hyötyä. Hidasvauhtista harjoittelua ei kannata myöskään väheksyä, ainakin mulle se tekee niitä rutiineja joilla reipasvauhtisemmassa tilanteessa homma menee ihan rutiinilla.
Sitä kannattaa miettiä myös paljon, että missä käyttää voimiaan vauhtiin ja missä jättää ottamatta kaikkea irti, kenenkään kestävyys kun ei ole rajaton ja se vaatii jonkinlaista suunnittelua eteenpäin, että onnistuu käyttämään voimansa siellä mistä siitä on suurin hyöty ja että koko ajolle osaa jakaa sen kestävyytensä, mahdottoman hankalaa ainakin mulle, usein tulee aloitettua liian kovaa, vedettyä väärissä paikoissa liian kovalla teholla tai sitten ihan liian hitaasti, aina se kulku ei ole kiinni siitä yhdestä paikasta vaan mitä on tehnyt sitä ennen ja sen jälkeen, ehkä tuntuu vähän tyhmältä moisia pohtia, mutta toikin on mielestäni aika tärkeä osa, että saa paljon enemmän irti siitä ajosta.
Himskutin vaikeaa muuttuvissa olosuhteissa, yksi päivä on kova pinta, seuraava ajokerta onkin loppu 2/3-osaa pehmeää ja olisi pitänyt osata lukea kelistä sitä mahdollisuutta ja säästellä alkumatkasta, mutta se on itselläni ainakin osa tuota opiskelua.
Pakko pistää pikku kommentti; miksi et uskalla ajaa jostain kohdasta? Mitä pelkäät? Kaatumista? Miksi? Siksi että sattuu?
Eliminoi kipu eli lainaa jostain suojapaita selkäsuojalla, polvisuojat, fullface kypärä ja vaikka lonkkasuojahousutkin. Ajaminen suojien kanssa tuo varmuutta ja jos kaadutkin, ei satu niin pahasti jos ollenkaan. 90% vaikeiden paikkojen ajamisessa on kyse itseluottamuksesta. Monesti näkee että jyrkkää ylämäkitöyrästä ajavat irrottaa jalkaa polkimelta jo lähes mäen alla. Se on merkki että yritys on lopetettu jo heti alkuunsa.
Itse aloitin rullaluistelun "vanhoilla päivillä" ja oli niin hakusessa koko homma että alkuun pidin kypärää, rannesuojia, polkkareita ja suojapaitaa jossa selkäsuoja. Oli mukava hakea rajoja kun tiesi että kaatuessa ei satu. Nykyään käytössä enää rannesuojat ja kypärä.
Mulla on tullu OTB:t ym nimenomaan helpoissa paikoissa pikkudropeissa tai eturenkaan tökätessä juureen kun ei ole ollut skarppina
perttime
11.11.2013, 19.34
miksi et uskalla ajaa jostain kohdasta? Mitä pelkäät? Kaatumista? Miksi? Siksi että sattuu?
...Itse aloitin rullaluistelun "vanhoilla päivillä" ja oli niin hakusessa koko homma että alkuun pidin kypärää, rannesuojia, polkkareita ja suojapaitaa jossa selkäsuoja. Oli mukava hakea rajoja kun tiesi että kaatuessa ei satu....Ikinä en ole rullaluistellut, mutta joskus luin kirjan rullaluistelusta. Yksi esitetyistä asioista oli MITEN KAADUTAAN.
Se, että joku muu kohta kuin kengänpohja osuu maahan ei välttämättä tarkoita sairaalareissua - varsinkin jos on vähän opetellut kaatumista.
... enkä tarkoita sitä etteikö suojien käyttäminen olisi monessa tilanteessa fiksua tai hyödyllistä.
Bansku81
21.11.2014, 21.44
Hyvä ketju. 9 sivua luin ja sit oli pakko lähteä takapihalle laittamaan tukkeja ja muita esteitä et pääsi harjoittelemaan bunny hoppeja :D
Polun tukko
22.11.2014, 19.40
Kuten tuolla ylempänä kerrottiin niin se asenne ratkaisee paljon. Hälläväliä meningillä itsekkin ihan perus juurakoissa meinannut ottaa otb:tä,varsinkin kun ei yhtään keskity siihen mitä tekee.
Ja itse myös käytän toistoa jos ei mene ajamalla jostain paikasta.Varsinkin jos kaatuu jossain,niin uudestaan vaan heti,ettei jää kammoa.
pturunen
25.11.2014, 08.24
Aivan mahtava ketju. Erityisesti 101-opetusvideoille pitäisi antaa palkinto.
Miten bunny hop oikein tehdään flättipolkimilla? Lukoilla se vielä jotenkin meni, mutta sainttien kanssa on aika räpeltämistä. Bunnyn jalka on poikki tai jotain...
Miten bunny hop oikein tehdään flättipolkimilla?
Taivuta jalkoja polkimilla niin että kantapäät ovat ylöspäin ja varpaat maata kohden niin saat pitoa flätteihin ja saat vedettyä fillarin takapään ilmaan..
pturunen
25.11.2014, 09.19
Perustuuko ylösveto siis kengänpohjan ja piikkien väliseen "pitoon"? Luulin, että pitäisi jotenkin painaa polkimia "taakse". Siinä tuli sitten se ongelma, että keuliessa paino on takana, en saanutkaan perää enää nostettua. Täytyy testata, josko se piikkien tuoma pitä riittäisi.
Verska-Vesa
25.11.2014, 09.47
Perustuuko ylösveto siis kengänpohjan ja piikkien väliseen "pitoon"? Luulin, että pitäisi jotenkin painaa polkimia "taakse". Siinä tuli sitten se ongelma, että keuliessa paino on takana, en saanutkaan perää enää nostettua. Täytyy testata, josko se piikkien tuoma pitä riittäisi.
Tarvitaan siinä hiukan pitoakin, mutta kyllä bunnyhop onnistuu melkeinpä millä tahansa rimpulapolkimilla ja -kengillä. Pääasiassa perän ylös saaminen perustuu siihen että kantapää nousee ja varpaat menee alas kuten miku80 sanoikin, jolloin saat hyvin painetta polkimia vasten.
Bunnyhop on aluksi hyvin vaikean tuntuinen, mutta suosittelen lämpimästi sen opettelemista niin, että se sujuu sen kummemmin miettimättä. Metsässä ajaminen on tämän jälkeen paljon kivempaa.
Mielestäni paras harjoittelutapa on ensin opetella keulan nosto painoa taaksepäin siirtämällä niin, että pyörän saa vaikka keulittua ympäri ilman polkaisemista. Tämän jälkeen voi alkaa nostella perää (flättipolkimilla) ilman etujarrun käyttöä. Siis eturengas kokoajan maassa, perä vain ilmaan, näin saa opeteltua tuota tarvittavaa nilkkatekniikkaa. Sitten kun nämä on auttavasti hallussa, voi alkaa kokeilla yhdistää näitä liikkeitä: ensin keula ylös pääasiassa persausta taaksepäin viemällä, jonka jälkeen jaloilla ponnistus ja takapään nosto. Ponnistaessa olet kädet koukussa tanko lähellä mahaa/rintaa, jalat koukusta suoristuen sekä ylävartalo jotakuinkin pystyasennossa. Tämän jälkeen, kun olet matkalla ylöspäin, täytyy jalkoja alkaa vetää koukkuun sekä käsiä suoristaa, jolloin pyörä asettuu suunnilleen vaakatasoon lakipisteessään.
Sitten kun tätä on hetken harjoitellut vaikka tyhjällä parkkipaikalla, kannattaa alkaa hyppiä jonkun asian yli/päälle, jotta hommaan tulee tavoite joka lisää motivaatiota. Mielestäni helpompaa on hypätä jonkun asian päälle kuin yli, jolloin ei tarvitse huolehtia alastulosta niin paljon. Aluksi voi harjoitella vaikka rotvallin (katukiveyksen) päälle hyppäämistä. Kun tämä alkaa sujua oikealla tekniikalla ja tuntuu helpolta, niin sitten vain etsimään jotain korkeampaa estettä.
pturunen
25.11.2014, 18.14
Kiitos kerrankin selkeistä ohjeista. Tulin kotimatkan duunista takapyörää nostellen. Taisivat kanssamatkaajat vähän ihmetellä moista kikkailua :p
Huomenna sitten keulaa kohotellen töihin, niin tästä muodostuukin kätevä treeniohjelma.
perttime
25.11.2014, 18.54
--- hyvä jos vähän saan pyörää irti maasta, mutta ... bunnyhopin voi nähdä niinkin, että painopisteen siirroilla saadaan pyörän etupää ylös ja sitten eteen - ja perän "annetaan" tulla mukana ilmojen teille.
Verska-Vesa
25.11.2014, 22.08
Kyllä siinä pitää myös jaloilla aktiivisesti ponnistaa, ei se pyörä muuten nouse. Mutta jaloilla ponnistetaan vasta kun etupää on jo ilmassa.
perttime
26.11.2014, 18.31
Minusta siitä ponnistuksesta "jokin" osa menee etupään tuuppaamiseen eteenpäin. Se hetki on kyllä sen verran dynaaminen, että syitä ja seurauksia voi olla hankala erotella.
supertele
26.11.2014, 20.22
Skidinä kun hypittiin broidin kanssa äidin 50 vuotta vanhalla naistenpyörällä lappeellaan olevan kakkosnelkun yli, ei takapyörää nostavasta voimasta kyllä newtoniakaan tullut kengänpohjilla polkimia nostaen. Eli kyllä sen takapyörän saa irti maasta myöskin niin, että tangosta kiskasee ylös ja hetken päästä työntää tangosta eteenpäin (vrt. skeittilauta). Tuolta (http://www.youtube.com/watch?v=sXLXR2_1aYE) voi vaikka hidastuksella katsella ideaa.
okei... skidinä se mökkipyörän takarengas taisi nousta tangosta vääntämällä :rolleyes:
Hääppönen
26.11.2014, 20.33
Tekniikoita taitaa olla monia. Ja sen takia en ikinä ole kokenut osaavani bunny hop´ia. Omassa toiminnassa ponnistus jaloilla ja samaan aikaan tangosta ylös repiminen. (On sitten lukot tai flätit). Tällä tekniikalla pääsee eteen kaatuneen yli. Korkeudesta en osaa arviota heittää.
Verska-Vesa
26.11.2014, 21.52
Skidinä kun hypittiin broidin kanssa äidin 50 vuotta vanhalla naistenpyörällä lappeellaan olevan kakkosnelkun yli, ei takapyörää nostavasta voimasta kyllä newtoniakaan tullut kengänpohjilla polkimia nostaen. Eli kyllä sen takapyörän saa irti maasta myöskin niin, että tangosta kiskasee ylös ja hetken päästä työntää tangosta eteenpäin (vrt. skeittilauta). Tuolta (http://www.youtube.com/watch?v=sXLXR2_1aYE) voi vaikka hidastuksella katsella ideaa. [/SIZE]
Kyllähän nuo jaloillansa ponnistaa, polvet menevät ensin koukkuun ja sitten oikenevat. Ihan kuin tasajalkahyppyä tehdessä.
Verska-Vesa
26.11.2014, 21.54
Ja sen takia en ikinä ole kokenut osaavani bunny hop´ia. Omassa toiminnassa ponnistus jaloilla ja samaan aikaan tangosta ylös repiminen. (On sitten lukot tai flätit). Tällä tekniikalla pääsee eteen kaatuneen yli.
Tuo ei ole varsinainen bunnyhop. Jos haluaa oikeasti päästä korkealle, täytyy eturenkaan nousta kunnolla ennen takarengasta.
supertele
27.11.2014, 11.04
Kyllähän nuo jaloillansa ponnistaa, polvet menevät ensin koukkuun ja sitten oikenevat. Ihan kuin tasajalkahyppyä tehdessä.
Jep, jaloilla toki ponnistetaan, jotta kuskin painopiste saadaan nousemaan. Jaloilla ei silti tarvitse nostaa polkimia ylös - takarengas kyllä nousee viimeistään siinä vaiheessa, kun eturengas on noussut akselivälin verran ja liikemäärää on yhä jäljellä ylöspäin. Ei silti, en mä väitä osaavani noin tehdä - oma hyppyni perustuu pitkälti siihen, että polkimet tulevat mukana, kun niihin kiinnitetyillä kengillä hyppää ylöspäin.
Verska-Vesa
27.11.2014, 11.57
Olette te supertele ja perttime aivan oikeassa siinä, että osa perää nostavasta voimasta tulee siitä että käsillä työntää ponnistusvaiheen lopussa etupäätä eteenpäin, jolloin perä seuraa ja nousee perässä. Mutta väitän silti että nilkat tönkkönä bunnyhop ei oikein onnistu, vaan jaloilla täytyy laittaa vähän taaksepäin suuntautuvaa painetta polkimille jotta perä seuraa nätisti kuskia kun kuski ponnistaa ylöspäin.
Flättipolkimilla ajaessa nilkkojen täytyy tehdä muutenkin paljon (tiedostamatonta) työtä, jotta jalat ja polkimet pysyvät kontaktissa ja pyörä seuraa kuskia halutusti. Yleensä kantapään täytyy olla alhaalla, mutta välillä myös varpaiden.
Bansku81
27.11.2014, 14.37
Saan aika hyvin nypättyä keulan ylös ja perän nostettua, mutta vaikea yhdistää nuo hypyksi. Itsellä on semmoinen 15cm korkee rappunen johon saan helposti nostettua keulan ja perän siten ettei kosketa lainkaan reunaan.
Mutta esteen yli hyppääminen on aika paljon vaikeampi siten että molemmat renkaat on ilmassa saman linjan yli. Pääsen tuollaisen 30cm tukin yli ajamaan, mutta aina bashring silti osuu puuhun, mutta taka rengas tulee silti yli.
Saan myös hypättyä vaikka paikalla ylös joku 15cm mutta nätiksi pupu hypyksi ei meinaa oikein onnistua, tosin harjoitteluakaan ei ole vielä montaa kertaa takana.
Toinen ongelma on noi dropit, kun hiljaa droppiin ajaessa ei meinaa millään saada keulaa pidettyä niin pitkään ylhäällä että taka rengas ehtii reunalle.
Toinen ongelma on noi dropit, kun hiljaa droppiin ajaessa ei meinaa millään saada keulaa pidettyä niin pitkään ylhäällä että taka rengas ehtii reunalle.
Mutkun droppiin ei saa ajaa hiljaa vaan melkein täysiä ja keulaa keventäen pyörä eteen ja paino taakse ellei sitten aio ajaa sitä ns. pudotustyyliin. En kyllä ite osaa, mutta näin ovat kovat kuskit mulle kertoneet.
Bansku81
27.11.2014, 15.10
Tää se onkin suurin ongelma noissa teknisissä metsäpoluissa, kun sitä vauhtia ei saa ennen estettä tai droppia ja usein sen jälkeenkin on tosi vähän tilaa ennen seuraavaa "kohdetta" tai jyrkkää mutkaa. Noissa kaikissa " How to do" videoissakin on aina tilaa reilusti.
Juu sama on ongelma meikäläiselläkin arkuuden lisäksi, mutta hyvin se Ojalan Henkka on näyttänyt samoihin kohtiin vauhtia löytävän, kun olen vierestä katsonut. Niin ja mun 14-vuotias poikakin! Mistähän kummasta tuo mahtaa johtua...
perttime
27.11.2014, 17.45
Mutkun droppiin ei saa ajaa hiljaa vaan melkein täysiä ja keulaa keventäen pyörä eteen ja paino taakse ellei sitten aio ajaa sitä ns. pudotustyyliin. En kyllä ite osaa,En minäkään osaa, mutta tiedän kolme tapaa:
- vauhdin kanssa mainitsemasi painon siirto taakse nokalla
- vauhdin kanssa kevennys liki suoraan ylöspäin (jolloin ei tarvitse siirrellä painoa paljon taakse-eteen suunnassa
- hyvin hitaassa vauhdissa keulan nosto tai kevennys polkaisemalla.
Neljäs voisi vielä olla trialissa nähty hyppykeppityyli...
Se on nopein tyyli ajaa droppi että työnnetään vaan pyörää etualaviistoon riittävistä alkuvauhdeista. Mitään lankkutyylistä droppaushyppyä tai ponnistusta ei siis tehdä.
Bansku81
27.11.2014, 18.53
Niin ja tosiaan vielä nuo ko. poluilla olevat dropit on suurimmalta osin niitä flätti droppeja eli pitäisi saada pyörä tulemaan aika vaaterissa tonttiin.
pturunen
30.11.2014, 11.50
Kuinka oikeaoppisesti ajetaan tämänkaltainen kohta maastossa, jossa etupyörän vastus tulee eteen samalla kun takapyörä on edelleen alkutasolla:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/41673102/Kohta.png
Tuli vähän yllättäen ja vauhti oli niin hidas ettei keuliminen enää onnistunut. Etujousto avitti ja lopputuloksena keräiltiin miestä ja kamoja. Tuo väli on sen verran pitkä etten osaa vetää sitä manualilla tai bunny hoppaamalla (joka tuntuu näin äkkiseltään pro-kikalta).
supertele
30.11.2014, 12.25
Jos ei usko riitä yli hyppäämiseen, koittaisin ehkä keulia etupyörän tuosta uomasta yli ja antaisin takapyörän pudota pohjalle, josta se nykäistään ylös, painonsiirrolla ja tarvittaessa etujarrulla avustaen.
pturunen
30.11.2014, 12.35
Kuva saattaa vääristää vähän, tuo ei varmaan oikeasti ole niin paha kohta ja syvennyksen pituus on sellainen, että pyörät juuri ja juuri yltävät reunalta toiselle. Omat taidot eivät tosiaan riitä hyppyyn, pitää kokeilla seuraavaksi keulimista.
Tuollaiset kohdat ovat osoittautuneet jostain syystä minulle hankaliksi ja lähes kaikki otb:t ovat näissä tulleet. Jostain syystä nämä sattuvat vielä niihin pahoihin kohtiin, jossa muutenkin on vähän vauhtia eli eturengas halkeutuu puoli-itsestään pohjalle ja tökkää. Kuitenkin renkaanjäljistä päätellen näistä ajetaan ongelmitta. Keskuspuistossa on tällaisia ainakin kolme ja kaikissa olen tutustunut aluskasvillisuuteen.
Hääppönen
30.11.2014, 13.08
Jos ei kuolemaa halveksivalla vauhdilla ja hypyllä mahdollista, toinen keino ajaa rauhallisesti, mutta kuitenkin riittävällä vauhdilla. Kuopan pohjalle keula pystyssä ja samantien etupyörä vastapenkan päälle. Ja sitten vaan toivoo, että kokeneiden teesi "jos etupyörän saa menemään, takapyörä seuraa perässä" toimii. :D
perttime
30.11.2014, 13.48
Oikeasti hitaassa vauhdissa keula tuntuu varmimmin nousevan polkaisemalla. Tässä tapauksessa ajoitus olisi tarvinnut olla niin, että keula ei ikinä käy kuopan pohjalla vaan menee suoraan penkalta "vastapenkan" päälle. Sitten enää takarenkaan tökkäys voi aiheuttaa OTB:n ;)
Poluillahan ajetaan niin, että mutkan takana oleviin kaatuneisiin puihin, kuoppiin, karhuihin ja pikkulapsiin varaudutaan jo ennen mutkaa...
Mä näin eilen livenä kun Olli Kutsas meni tommosesta yli että heilahti, fillari ei.
http://youtu.be/yx4GLiyPZz0
Hääppönen
30.11.2014, 15.04
... niin, että keula ei ikinä käy kuopan pohjalla vaan menee suoraan penkalta "vastapenkan" päälle. Sitten enää takarenkaan tökkäys voi aiheuttaa OTB:n ;)
Tuota tyyliä yritin edellä tarkoittaa.
Bansku81
02.12.2014, 21.26
Kävin tänään heittämässä 10km lenkin viikon ajotauon jälkeen ja tuli kyllä huomattua, että kun oli kovat ajo halut ja paljon vauhtia niin moni vaikea paikka meni ihan heittämällä. Tosin oli aika liki etten tullut yhdestä kalliosta pää edellä alas kun kurvissa meni takarengas lukkoon ja meinas karata pyörä alta. :)
Hääppönen
02.12.2014, 22.11
^Tuurilla ja taidolla maastossa kaikki taitaa mennä. :)
Hampiisi
03.12.2014, 21.04
Kävin tänään heittämässä 10km lenkin viikon ajotauon jälkeen ja tuli kyllä huomattua, että kun oli kovat ajo halut ja paljon vauhtia niin moni vaikea paikka meni ihan heittämällä. Tosin oli aika liki etten tullut yhdestä kalliosta pää edellä alas kun kurvissa meni takarengas lukkoon ja meinas karata pyörä alta. :)
Itellä tänän vähä sama homma, tosin olin 2kk ilman pyörää kun se oli kelvannu jollekki pitkäkyntiselle yön aikana ja nyt olen ollut viikon ajan uuden fillarin onnellinen omistaja. Tänään lenkillä ajoin semmosen lumisen ja kapean polun alas pimeällä jota en ole ennen edes kesällä uskaltanu vielä laskea. :D Toki vähän puolivahingossa, kun se tulikin odotettua nopeammin vastaan.
Tulee ajeltua jäykkäperäsellä maasturilla ja ihan nyyppä oikeestaan vielä. Toissa kesänä kokeilin eräästä rampista sitte vähä hypätä ja tuli otettua hieman liian kova vauhti ja kauheessa kaaressa väärässä kulmassa alas ja siitä kylki siihen kuntoon ettei pyörän päälle tarvinnu nousta pariin kk.. Pitää kyllä enskesänä lähtee johonki porukkalenkeille kattoon miten ne hommat hoituu.. :D Se jäi hämään, että onko tommosella xc tyyppisellä jäykkäperällä kauheen turvallista muutenkaan tehdä ihmeempiä hyppyjä ja droppeja? Ei mikään dirtti yms temppuilu meininki kiinnosta, mut välillä ku tulee jotain hyppyrin tapasta tai droppia vastaan nii olisha se niistä kiva mennä. Nyt tullu pikku kammo sen viimesimmän ilmalennon jälkeen ettei vaan tahdo uskaltaa lähtee mitään ihmeempiä hyppyjä kokeileen. Viimekesäkin meni enemmän sinkulalla lenkkeilyks ettei kovin paljo tullu mitää maastoo ajeltua, mutta tossa syksyn mittaan taas enemmän rupes kiinnostaan metsät.. Ei toi kylki oo vieläkään täysin kunnossa ja tuskin tulee ihan normaaliks muutenka enää, seki hieman rajottanu remuamista.. :P Yritin ytubesta kattella löytyskö videoita missä olis jotain hyppyjä perus jäykkiksillä, mut enimmäksee täpäreitä tai dirtti yms vehkeitä vaan..
Jokunen vuosi(kymmen) sitten ajettiin jäykkäperillä deehoota, kyllä kaikki onnistuu :) Kyllä jäykkäperällä ihan huoletta voi ilmaa ottaa ja droppailla, lähtökohtaisesti dirttipelitkin ovat jöykkäperiä. Täpäri vaan antaa anteeksi enemmän ja jossain kohtaa pyöränkin rajat tulevat vastaan. Vaikkapa rampagessa kuskien taidot riittäisivät jäykkäperillä ajoon, lienee selvää miksi sellaisilla ei ajella :)
Treeniä ja uskallusta vaan kehiin ni hyvä tulee. Kummasti ennen korkeat dropit muutuvatkin helpoiksi kun ne pari kertaa onnistuneesti leiskauttaa. Jos mahdollisuus kimppalenkeille on ja katsomaan muiden tekniikoita niin sitä parempi.
Njös-petter
01.01.2015, 00.43
Aika samalla tekniikalla jäykkiksellä hypitään/dropataan kuin täpärillä, joten mallia voi katsoa täpäri-videoistakin. Eroa tulee siinä että jäykkäperä lähtee ylöspäin heittävästä hyppyristä helposti etupainoisesti kun keula painuu kasaan mutta takapää ei. Aktiivinen ponnistus ja painon siirto taakse auttaa tähän.
Kuten yllä sanottu virheitä saa jäykkiksellä vähemmän anteeksi joten kannattaa ottaa tarpeeksi toistoja helpoista ensin ja hiljalleen lisätä korkeutta/vaikeusastetta.
Itse olin viime kesänä Lehikoisen enduro-kurssillla ja siellä Matti sanoi, että ennen kuin rupeaa harjoittelemaan hyppyreitä/droppeja tosissaan pitää mutka-ajotekniikka osata hyvin. Varsinkin ylös päin heittävästä hyppyristä hyppäämisessä ja kallistetun mutkan ajamisessa on aika paljon samaa. Ajoasento täytyy pitää tukevana ja paino tukevasti molemmilla renkailla g-voimista huolimatta, sekä iskareiden on oltava hyvässä säädössä.
Ton yhden päivän lisäksi pari päivää kun ajeli alamäkee keskittyen mutkien ajamiseen ovat kaikki hypytkin menneet ihan kuin itsestään. Jostain perus xc-lenkiltä on kyllä turha etsiä hirveen montaa bermiä, mutta ei siellä niitä hyppyreitäkään ole että sinäänsä tasapeli :D Dropit ovat paljon helpompia ei muuta kuin vauhtia ja paino takarenkaan päällä alussa.
mehukatti
01.01.2015, 13.15
Parhaiten oppii hyppimään kun lähtee bike parkkiin (jos ei dirtille haluu lähtee). Siellä saa jo yhden päivän aikana paljon toistoja.
pturunen
01.01.2015, 13.34
Missä päin Helsinkiä löytyy aloittelijoille sopivia parkkeja?
mehukatti
01.01.2015, 14.02
Ei mistään, lähin taitaa tällä hetkellä Calpis Bike Park Hämeenlinnan vieressä. Mutta Savelan skeittiparkin dirtiltä löytyvä pikkulinja on myös hyvä aloittelijan harjoitteluun.
Eikös Klaukkalassa ole tornikeskuksessa jotain parkkitoimintaa kesäisin?
mehukatti
01.01.2015, 16.46
Omistajan puheista Facebookissa päätellen ei oo enää ens kesänä. Sieltä suunnalta tuli kommenttia, että pitäis myydä sata kausaria, että homma kannattais. Tänä kesänä hyvä jos meni kymmenen? Tämä tosin oma veikkaus perustuen siihen, että siellä ei pahemmin porukkaa näkynyt tänä kesänä, vaikka oli uus hissikin. Messilä Bike Parkkikin loppui, joten vaihtoehdot Eteläsuomessa on lähinnä Calpis ja Sappee. Onneksi kumpikin on tosin hyviä paikkoja, Sappeekin teki positiivisen vaikutuksen tän vuoden enskakisoissa!
vauhtikorjaavirheet
09.01.2015, 01.16
Hmm. Miksi eivät myy niitä sitten ehdollisina... Toki kymmenestä sataan ei pompata ehkä sillä tempulla, mut joidenkin muiden asioiden kauppaan tai uusien juttujen tuotteistamiseen joukkorahoituksen mallit ovat toimineet hyvin.
Sanokaas mikä mättää mun keulimisessa, siis pyörällä ajaessa. Sehän on tuo keuliminen kuitenkin tälläiselle aloittelijalle kaiken a ja o, ei kehtaa muuten ajella kun naapurin koltiaisetkin keulii ympyrää ympärillä...
Moottoripyörällä väitän osaavani keulia (siis myös pitkiä siivuja vaihdetta vaihtaen, ei vain sellaisia powerwheelieitä hanat kaakkoon -tyylillä...) eli perusjatus touhusta minulla on selvillä.
Saan keulan polkaisemalla ja vartalon painopistettä muuttamalla ylös ja sellaisen muutaman polkaisun verran pääsen eteenpäin. Mutta en pääse siihen tasapainoasentoon jossa matka jatkuisi mutkaista tietä näkymättömiin. Ylimenon saan yleensä estettyä takajarrulla, enemmänkin ongelma on tuohon tasapainopisteeseen pääseminen. Yleensä huomaan, että tanko kääntyy äärivasemmalle, polkaisun teen aina oikealla jalalla. Ilmeisesti väännän pyörää samalla vinoon. Pyörän geometriassa voi olla osansa, en tahdo saada keulaa ylös pikkuvauhdissa vain käsillä nykäisemällä samalla kun tasapaino viedään reilusti taakse. Eli sellainen manuaali ei tunnu onnistuvan lainkaan... Pyörä on etujousitettu 27-tuumainen johon olen suhteellisen suoran tangon tilalle vaihtanut jonkin verran korotetun tangon stemmin ollessa melko vaakatasossa ja pituudelta n. 70-100mm. En ole tuota keulimista oikeasti vielä paljoakaan harjoitellut, pari kertaa testaillut. Mutta jos tuohon olisi jotakin hyviä vinkkejä, niin vastaan otetaan.
Volvospede
02.02.2015, 19.36
Isompi vaihde ja isompi alkuvauhti tekee hommasta vakaampaa. Ja tietty pieleen mennessä kivuliaampaa. Tarpeeks ilmaa takarenkaassa auttaa myös pysymään paremmin suunnassa. Sit vaan amiksen takapihalle treenaamaan.
perttime
02.02.2015, 20.47
Monen metrin keulimista en ole opetellut..., mutta jotkut neuvovat painopisteen hakua niin, että antaa mennä hitaasta vauhdista reilusti yli. Sitten vain astutaan pyörän päältä pois taaksepäin. Siinä varmaan alkaa löytyä se kohta, jossa on nostettu liikaa tai tarpeeksi.
Polkematta keuliminen vaatii paikasta riipppuen aika suurta koko kropan painonsiirtoa. Ei suurella voimalla tai nopeudella vaan aika isolla liikeradalla. Joskus tulee avustettua keulan nousua "pompauttamalla", eli painamalla ensin rengasta ja/tai haarukkaa kasaan ja sitten vasta reboundista lähtee koko kropan painonsiirto taakse.
Keuliminen on helppoa opetella ylämäkeen jolloin keulan tarvitsee nousta vähemmän siihen "tasapainopisteeseen", myöskin vauhti on hitaampi ja olo turvallisempi.
Myös pyörän geometria vaikuttaa jonkin verran, esim. pitkällä takahaarukalla ja pitkällä stemmillä voimaa joutuu käyttämään enemmän ja on sitä kautta hankalampaa.
Vertti83
03.02.2015, 13.03
Polkematta keuliminen...
= Manual (http://youtu.be/-McFIAlP0Ow)
Pitänee kysyä jäsen pmw:ltä joka ei taida osata eturengas maassa ajaakkaan
perttime
03.02.2015, 18.09
= Manual (http://youtu.be/-McFIAlP0Ow)
Ulkomaanpellejen hömpötyksiä ... ;) :) :D
Jos droppitreeni kiinnostaa niin tässä on siihen oiva spotti:
https://lh6.googleusercontent.com/-FxM83b6AHAE/VQQRhhyT74I/AAAAAAAABYo/BtxfWIQdRyE/s912/20150313_124753.jpg
Löytyy Länsimäen kallioilta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Drop&srs=EPSG%3A3067&y=6680250&x=396071&lang=fi)
Korkeus on n. 20-120cm eli tossa on kätevää lisätä korkeutta vähitellen.
pturunen
19.04.2015, 20.24
Osaakos joku neuvoa miten tehdään droppi minimaalisella vauhdilla? Esimerkki voisi olla vaikka jollekin penkille nousu ja sieltä alastulo kahdelle pyörälle. En onnistu nostamaan nokkaa tarpeeksi vaan aina tullaan nolosti nokka edellä alas. Auttekaahan.
JustinTime
19.04.2015, 21.17
Tuo taitaa olla vain rohkeudesta kiinni. Aloitat vaikka kanttikiveltä droppailulla, niin hiffaat äkkiä minkä verran tarvitsee polkaista ja liikkua pyörän päällä.
perttime
20.04.2015, 08.37
Tässä ärsyttävä video, joka näyttää "Wheelie Dropin":
https://www.youtube.com/watch?v=ExnEEKMDFNk
Näyttää kumminkin aika hyvin miten se tapahtuu - ja myös mitä tapahtuu jos polkaisu alkaa ja loppuu liian aikaisin (tullaan nokka edellä alas).
pturunen
20.04.2015, 11.19
^ kiitos. Onpa vaihteeksi hyvä opetusvideo, josta saa jotain irti. Illalla taas treenaamaan.
Mitä "temppuja" olisi maastopyöräillessä hyvä osata? En osaa vielä edes keulia :( Kestääkö jäykkäperä kuinka paljon hyppyjä ja pudotuksia?
pturunen
08.05.2015, 12.50
Riippuu jäykkäperästä, kuskista ja siitä tullaanko pyörällä tasamaalle vai kaltevaan rinteeseen hyppyä/droppia ajettaessa. Tuskin kukaan voi mitään essential skill listaa laatia, kaikilla on omat näkemykset asiasta. Keulimisesta on kyllä paljon apua monessa tilanteessa. Ehkä muuten oikea ajoasento ja tasapainon löytäminen, painonsiirrot noustessa ja alas tultaessa sekä osapolkaisut auttavat liikkeelle.
Keulan kevennys ja painonsiirto eteen / taakse tilanteen mukaan riittää perusajamiseen hyvin. Lisätaitoja sitten tarpeen / ajomaastojen mukaan kehittämään.
perttime
08.05.2015, 13.41
Aika pitkälle poluilla pärjää sillä, että ottaa takapuolen irti satulasta ja antaa pyörän keikkua kuskin alla - ja koittaa pitää painopisteen renkaiden välillä.
Mitä tulee jäykkäperän kestämiseen, riippuu aika pitkälle jäykkäperästä. Niissä on suuria eroja, kuten on täysnotkupyörissäkin. (ja siitä, mihin ja miten tullaan alas)
pturunen
09.05.2015, 14.40
MEn osaa vielä edes keulia :(
Tässä on aika hyvin selitetty tekstin ja videon kera kuinka keulitaan "oikeaoppisesti" niin, että siitä on poluilla hyötyä:
http://www.bikejames.com/strength/how-to-manual-bunny-hop-your-bike/
Tässä on aika hyvin selitetty tekstin ja videon kera kuinka keulitaan "oikeaoppisesti" niin, että siitä on poluilla hyötyä:
http://www.bikejames.com/strength/how-to-manual-bunny-hop-your-bike/
Näitä on katsottu vaikka kuinka paljon ja ei, joku tuossa hommassa ei nyt aukea. Tulos on ihan sama vaikka tekisi "väärin" ja olen pitänyt huolen että ei tapahdu nykimistä. No ehkä joku päivä :)
Videoissa homma näyttää että kaveri vähän tönäisee pyörää ja keula on ilmassa, hassua että ei se onnistu vaikka pitäisi olla maailman helpoin homma...
perttime
19.05.2015, 15.35
Videoissa homma näyttää että kaveri vähän tönäisee pyörää ja keula on ilmassa,
Jaa se konsti, että tönäistään, kuin lattialla olevaa koripalloa, joka siitä ponnahtaa ilmaan?
"Hyvin" vaimennettu joustokeula saattaa syödä tuon tönäisyn (palautusvaimennus), jolloin ei synny pomppua. Ajoitus on myös aika tarkkaa. Paino pitäisi saada heti, mutta pehmeästi, pois eturenkaan päältä. Ei se keula mihinkään nouse, jos kuskin painosta huomattava osa on edessä.
Jaa se konsti, että tönäistään, kuin lattialla olevaa koripalloa, joka siitä ponnahtaa ilmaan?
"Hyvin" vaimennettu joustokeula saattaa syödä tuon tönäisyn (palautusvaimennus), jolloin ei synny pomppua. Ajoitus on myös aika tarkkaa. Paino pitäisi saada heti, mutta pehmeästi, pois eturenkaan päältä. Ei se keula mihinkään nouse, jos kuskin painosta huomattava osa on edessä.
Tuossapa ne syyt taisi tulla, keula toimii oikein ja painoa on varmaan enemmän edessä :) ajattelinkin että ei voi olla näin hankalaa.
jogo3000
19.05.2015, 18.04
Yritin kans vähän töniä. Eihän se mihinkään lähtenyt. Pitääkö mun tönäistä alaspäin vai eteenpäin, jonnekin muualle? Nykäisemällä saa sellaista rotvallin päälle konkoiluun jne riittävää nostetta, mutta ei tuo kyllä kestä edes sekuntia.
perttime
19.05.2015, 18.29
Siis tuo tönäisy on sellainen vähän "vääräoppinen" apukeino, joilla saa keulan liikkeen alkamaan ylöspäin. Ajatuksena on, että painetaan keulaa ja/tai rengasta kasaan ja sitten jousen ja/tai renkaan palautumisesta tulee pomppu ylöspäin. Siitä eteenpäin pitää olla painopisteen siirrot siihen malliin, että keula saa jatkaa nousuaan vähän enemmänkin, kuin vain takaisin lähtökohtaan.
Jos tönäiset, tönäise suunnilleen eturenkaan kosketuspisteeseen päin - sitten saman tien painopistettä taaksepäin, ettet estä keulaa nousemasta.
Laitetaan nyt tänne, vaikka läskillä ajelenkin. Mitä korjattavaa? http://youtu.be/-DR76XNdMZQ
Olen siis ihan aloittelija, en ole ajanut fillaria kun muksuna ja nyt on hybridi ollut 2,5kk (joka on ihan väärä pyörä mulle) Toi fätti on ollut kuukauden. Pyörän n17,5kg:n omapaino aiheuttaa omat rajoitteet..
SaamiBoy
26.05.2015, 09.13
Laitetaan nyt tänne, vaikka läskillä ajelenkin. Mitä korjattavaa? http://youtu.be/-DR76XNdMZQ
Olen siis ihan aloittelija, en ole ajanut fillaria kun muksuna ja nyt on hybridi ollut 2,5kk (joka on ihan väärä pyörä mulle) Toi fätti on ollut kuukauden. Pyörän n17,5kg:n omapaino aiheuttaa omat rajoitteet..
Mun silmään näyttää että vähemmällä polkasulla pitäs saada keulaa ylös, juurikin tuo yllämainittu ja esitelty manuaali ois pop. Perse myös näyttää lävähtävän penkkiin melko kovaa, vie sitä paljon parjattua liike-energiaa. Eli oisko se nyt kropalle enemmän liikettä, joko korkeussuuntaan tai hypit satulan taakse niin että saat takarenkaan suljautettua sulavammin yli. Vaan enpä oo läskejä ajellu niin en tiedä miten hyvin tuon ylipäänsä vois ajaa tuolla kalustolla :)
Läskillä tuo keula ei vaan nouse niin helposti kuin normaalilla maasturilla niin keulan nostamisesta puiden ylitykseen yms. tulee aina vähän väkivaltaisen näköistä puuhaa.
noniinno
26.05.2015, 13.33
^ En voi allekirjoittaa, oma pullukka on kovin herkkä (tarvittaessa) keulittelemaan. 40mm stemmi saattaa vaikuttaa asiaan.
Jaahans, lähdenpä treenaamaan lisää. Katsotaan mitä painonsiirrolla saa aikaan.
Jaahans, lähdenpä treenaamaan lisää. Katsotaan mitä painonsiirrolla saa aikaan.
Nimenomaan sitä painonsiirtoa tohon kaivataan. Nyt nostat keulaa vetämällä tankoa rintaa kohden ja painosi on enemmän eturenkaalla, jolloin keula kyllä nousee mutta läjähtää heti maahan.
Lähesty tukkia/estettä/askelmaa rintakehä alhaalla ja vähän ennen estettä sitten työnnät käsillä ja jaloilla pyörää eteenpäin samalla siirtäen painoa taakse. Huom! Työnnön lopussa kädet on suorana. Tällöin keulan pitäisi nousta ja pysyäkkin ylhäällä hetken. Takajarru valmiina jos fillari lähtee pyörimään ympäri ;) Harjoitellessa kannattaa myös penkkiä laskea hieman tieltä pois.
Sitten esteen tai tukin päällä siirretään painoa hieman eteenpäin jolloin takarengaskin tulee esteen yli sujuvasti.
PS. En ole mikään manuaali mestari, että suolahipun kanssa näitä kannattaa lukea.
orc biker
27.05.2015, 20.38
Tuo on aika paljon pyörästäkin kiinni. Esimerkiksi 29 pitkillä chain stayllä on selvästi vaikeampi tapaus kuin moni muu, koska paino pitää saada tosi kaukana olevan taka-akselin toiselle puolelle. Jos satula on normaalissa ajokorkeudessa, niin se ei ole helppoa.
Tuo on aika paljon pyörästäkin kiinni. Esimerkiksi 29 pitkillä chain stayllä on selvästi vaikeampi tapaus kuin moni muu, koska paino pitää saada tosi kaukana olevan taka-akselin toiselle puolelle. Jos satula on normaalissa ajokorkeudessa, niin se ei ole helppoa.
Vähän sama ongelma oman fillarin kanssa, onnistuu varmaan kun treenaa mutta ei ole ihan minuutin juttu kun ei osaa edes alkeita :)
SaamiBoy
28.05.2015, 08.23
Kyl, toi chainstayn pituus oli syy miksi en 29eria laittanut. 170cm varrella ja lyhyehköillä jaloilla ei vaan saanu koeajojen perusteella riittävän taakse painoa. Mielikuva oli, että junan olisi saanut jos olisi sen 29:n laittanu. Siksipä ostin koeajotta kaksseiskavitosen, ja tyytyväinen olen ollut. Pysyy ajossa hauskuus kun pyörää voi viskellä paremmin ja kivikkojumppaki onnistuu omalle kropalle paremmin ko ei akselivälikään niin tuhottomasti kasvanut.
Kävinpä epilänharjulla eilen pitkästä aikaa ajelulla ja sinne oli polulle kaatunu isohko puu. Mitenkäs tommosen ylitys onnistuu mikä on sen verran korkea että eturatas ottaa kiinni jos perinteisesti yrittää yli? Hyppy kävi mielessä, mutta sen verran korkee este, että vaatis vauhtia paljon ja en oo niin varma saanko maastopyörällä ihan noin korkeelle edes hypättyä niin jätin kokeilematta ja nöyrästi talutin yli..
Tollai: https://www.youtube.com/watch?v=Hp_jDNN6XfQ
edit: Kolistelija lupasi jos vuosia sitten lisää opetusvideoita vaan eipä ole näkynyt :seko:
jogo3000
28.05.2015, 20.20
Keulimisesta vielä: siis pitäiskö mun päästä penkin takapuolelle? Onkohan mun penkki liian korkealla kun tää tuntuu niin vaikealle?
orc biker
28.05.2015, 20.54
Keulimisesta vielä: siis pitäiskö mun päästä penkin takapuolelle? Onkohan mun penkki liian korkealla kun tää tuntuu niin vaikealle?
Joillain pyörillä se vaatii reilusti sen. Monissa noissa opetusvideoissahan suositellaan satulan laskemisesta ainakin aluksi. En siitä tiedä. Joka tapauksessa sen pitää onnistua oikealta ajokorkeudelta myös, koska keulia tarvitsee harvoin, mutta satulalta ajetaan lähes jatkuvasti, joten jälkimmäinenhän se sen korkeuden määrää.
perttime
28.05.2015, 21.19
Polulla pyöräillessä on välillä ihan välttämätöntä päästä vähän istuimen takapuolelle - vaikka penkki olisi ylhäälläkin. Siihen voi olla aluksi vaikea totutella. Kannattaa kokeilla tasamaalla ilman muita temppuja. Kun kammet on vaakasuorassa, on varaa nousta aika paljon istuimen yläpuolelle. Siitä sitten rintaa alas ja takapuolta taaksepäin.
http://cdn.media.cyclingnews.com/2014/08/08/1/windham_103_670.jpg
kuvan lähde: http://www.cyclingnews.com/races/mtb-world-cup-cross-country-6-eliminator-6-and-downhill-6-windham-2014/preview
pturunen
28.05.2015, 22.02
Tuosta keulimisesta vielä pari oivallusta:
1) pyörä itsessään vaikuttaa asiaan melkoisesti. Meinasi mennä ympäri, kun kokeilin lyhyemmällä chainstaylla olevaa pyörää.
2) kun keulaa lähtee vetämään ylös, kädet tulisi olla melko suorina. Se edistää painopisteen siirtymistä taakse
3) jalat tekevät työtä "jalkaprässimaisesti" eli ylösvedon yhteydessä jalat tulisi saada melko suoriksi (eli tavallaa työnnetään omaa massaa taaksepäin ja polkimilla vaakatasossa eteenpäin. Tämä auttaa myös painopisteen siirtymistä taaksi.
4) liittyen edelliseen, kantapäät suunnataan alas
Tollai: https://www.youtube.com/watch?v=Hp_jDNN6XfQ
edit: Kolistelija lupasi jos vuosia sitten lisää opetusvideoita vaan eipä ole näkynyt :seko:
Se puu mikä tonne harjulle on kaatunut on pikkusen maasta irti ja jonkun verran vielä videon puuta pahempi niin sillä en oo uskaltanu noita hyppyjä siihen kokeilla ku jos menee ja tökkäsee nii voi kohtuu kolina käydä ja pahimmillaan pyörä ja mies rikki.. :D Pakko se on mennä reenaan noita hyppyjä johki missä vähä pienempi tukki.. Näppärästi toi menee kyl tos videolla.
Hääppönen
29.05.2015, 16.48
Kannattaa sitten käydä ennen puun ylitystä laittamassa tuollaiset stopparikivet paikalleen (kuten videossa), ettei runko pyörähdä eteenpäin. :)
alteregoni
31.05.2015, 20.27
En viitsi tälle uutta topickia avata, niin laitetaan tänne. Eli olis tarkoitus käydä korkkaamassa hissipyöräily neitsyys, tossa Mustiksessa, niin mites tavallisella Reverbilla kannattaa toimia ankkurihississä? Ettei lähde letku liitään tolpasta...
En viitsi tälle uutta topickia avata, niin laitetaan tänne. Eli olis tarkoitus käydä korkkaamassa hissipyöräily neitsyys, tossa Mustiksessa, niin mites tavallisella Reverbilla kannattaa toimia ankkurihississä? Ettei lähde letku liitään tolpasta...
Ankkuri perseen taakse, ei tolpan taakse.
alteregoni
01.06.2015, 11.18
^ Kiitän tästä!
Miten paljon akseliväli vaikuttaa tuohon "keulimiseen" mittasin ja sain 110cm akseliväliksi, luulisi vaikuttavan, siis vaikeuttavan keulan ylös saantia ?
Itsehän en mitään keulimisesta ymmärrä, mutta kun katsoo noita kakaroita jotka keulii millä tahansa pyörällä etuperin, takaperin ja ilman käsiä, niin tuntuu että täällä kaikenmaailman akselivälien yms. teknisten yksityiskohtien miettiminen kompensoi vaan taidon ja harjoituksen puutetta[emoji3].
Taannoin seuran maastolenkillä oli mukana nuoria sällejä, jotka siirtymillä keuli aivan uskomattoman hienosti. Jostain kumman syystä siitä vaan ei ollu hyötyä sitten kun mentiin yhtään teknisempään kivikkoon[emoji6]
Itsehän en mitään keulimisesta ymmärrä, mutta kun katsoo noita kakaroita jotka keulii millä tahansa pyörällä etuperin, takaperin ja ilman käsiä, niin tuntuu että täällä kaikenmaailman akselivälien yms. teknisten yksityiskohtien miettiminen kompensoi vaan taidon ja harjoituksen puutetta[emoji3].
En ole "niitä" kakaroita :) en kompensoi vaan huomannut tuon keulan nostamisen hieman hankalaksi. Pitkä akseliväli ja stemmi niin taidottomalle mahdoton rasti.
Itselläni se suurin voima keulan nostamisessa tulee jaloista. Eli paino taakse, kammet oikeaan asentoon ja luulis keulan lähtevän lentoon[emoji3]. Kyllä tuolla xc ja marapuolella on melkosen pitkiä ja matalia pyöriä eikä taida keulimisessa olla ongelmaa. Luulen et ongelma on sulla tällä hetkellä vaan siinä ajoituksessa. Eli ei muutakun kovaa reeniö[emoji3]
Taannoin seuran maastolenkillä oli mukana nuoria sällejä, jotka siirtymillä keuli aivan uskomattoman hienosti. Jostain kumman syystä siitä vaan ei ollu hyötyä sitten kun mentiin yhtään teknisempään kivikkoon[emoji6]Tämä. Käytännössä kyse on pelkästään harjoittelusta. Ja sen nopeammin oppii kun on joku opettamassa. Ja joku oppii nopeammin kuin toinen.
orc biker
08.06.2015, 21.09
Voin sanoa, että omani kokemuksen mukaan lapsena keuliminen oli paljon helpompaa vähemmälläkin harjoittelulla kuin nyt. Kunhan vain nykäisi keulan ylös. Väitän, että se johtuu nimenomaan pyörästä. En varmasti roikkunut silloin kaukana satulan takana, kuten nyt saa 29erillä tehdä. Minusta tämä on todella vaikeaa, kun ei meinaa ylettää riittävän kauas. Jalat suorina saa muljauttaa reitensä siitä satulan taakse. Lapsena suurin haaste siinä oli, että ei keuli ympäri, kun eihän niissä pyörissä ollut takajarrukahvaakaan.
Nuorena tuli keulittua kulkurilla eli vanhan liiton matkapyörällä kilometri siivuja vaikka pyörä oli selvästi liian iso itselle. Ei sitä persettä tarvitse saada minnekkään takarenkaan päälle,reipas polkaisu ja nyppäys niin kyllä se keula nousee. Samoin kuin dropatessa mutta tasaisella ja vähän enemmän keulaa ylös. Ja sormi kannattaa pitää takajarrulla. Ensin pitää osata ajaa hiljaa että voi ajaa kovaa,ehkä kaikenlainen kikkailu valjastaa myös keulimiseen. Loivaan ylämäkeen helpompi opetella.
Nuorena tuli keulittua kulkurilla eli vanhan liiton matkapyörällä kilometri siivuja vaikka pyörä oli selvästi liian iso itselle. Ei sitä persettä tarvitse saada minnekkään takarenkaan päälle,reipas polkaisu ja nyppäys niin kyllä se keula nousee. Samoin kuin dropatessa mutta tasaisella ja vähän enemmän keulaa ylös. Ja sormi kannattaa pitää takajarrulla. Ensin pitää osata ajaa hiljaa että voi ajaa kovaa,ehkä kaikenlainen kikkailu valjastaa myös keulimiseen. Loivaan ylämäkeen helpompi opetella.
Ei muuten nouse, olen minäkin kakarana pyörällä keulinut ja oli se paljon helpompaa silloin. Kyllä on polkaistu ja nykäisty mutta kovin vaatimaton tulos vielä. Penkkiä en ole siirtänyt alas kun ei ole pikalinkulla kiinni mutta saan kyllä siirrettyä itseni takarenkaanpäälle kohtuu helposti siitä huolimatta.
https://www.youtube.com/watch?v=pGyFWGoTMtI
Liian pienellä vaihteella ei auta ajaa,ei saa sitä tarvittavaa voimaa mihinkään.
Tarpeeksi iso vaihde,loiva ylämäki ja reipas polkaisu nyppäyksellä niin johan on kumma jos ei keula nouse. Jos ei nouse niin joku asia on liian pieni.
Liian pienellä vaihteella ei auta ajaa,ei saa sitä tarvittavaa voimaa mihinkään.
Tarpeeksi iso vaihde,loiva ylämäki ja reipas polkaisu nyppäyksellä niin johan on kumma jos ei keula nouse. Jos ei nouse niin joku asia on liian pieni.
Ei tullut tämäkään mieleen, mutta tuolla poluilla on aina pieni vaihde silmässä joten yrittänyt pelkästään sillä.
ja maastossakin pääsee lujempaa, kun ajaa isommalla vaihteella.... Tikittämällä pienellä vaihteella on jumissa joka kiven ja juuren kohdalla, kun jää juuri se momentti puuttumaan menosta. Isolla vaihteella saa puolikammenkiertopolkaisulla rykästyä vauhtia, jolloin pyörä rullaa yli esteiden tai saa keulaa nostettua isompien esteiden päälle...
Tuosta videosta on selitetty koko homma keulimisesta, oikeasta vaihteesta jne jen...
https://www.youtube.com/watch?v=SCGQXZpg2qM
Vinkatkaas mulle kivoja tekniikka -pyöränhallintaharjoitteita maastoon. Semmoisia millä parantaa suoriutumista erityyppisistä esteistä (esim. portaat ja muut jyrkemmät korkeuserot) ja muutenkin hyödyllisiä harjoitteita maastoon.
Vähemmän kivojakin saa ehdottaa.
Minä muuten keulin tänään vahingossa kun ylitin isoa kiveä ja oli tarkoitus vain hieman nostaa keulaa kiven päälle, ylittää se ja hypätä alas, mutta polkaisin ilmeisesti liian kovaa kun keula nousi ihan kunnolla ja menin keula ilmassa kiven yli ja tulin alaskin aika lennokkaasti. Sydän taisi jättää pari lyöntiä väliin.
Volvospede
05.07.2015, 09.34
Kait se maastossa ajaminen on parasta treeniä. Jos ei oo kiire siellä lenkillä niin jotain vaikeaa paikkaa voi jäädä ajamaan useamman kerran treenimielessä. Rohkeesti vaan kokeilemaan eri esteitä ja haasteita mitä metsäpolulta löytyy.
Toki on hyvä ajaa monipuolisesti kaikenlaista, mutta minua kiinnostaisi kuulla minkälaisia ovat teidän tekniset maastonne, mitä ne pitävät sisällään ja muutenkin minkälaisia maastoja ihmiset ajavat.
Itse olen nyt niin innoissani tuosta joustokeulasta, joka minulla taas pitkästä aikaa on, että näin alkuun tulee varmaan senkin takia kikkailtua enemmän kaikenlaista sen kanssa.
Toki on hyvä ajaa monipuolisesti kaikenlaista, mutta minua kiinnostaisi kuulla minkälaisia ovat teidän tekniset maastonne, mitä ne pitävät sisällään ja muutenkin minkälaisia maastoja ihmiset ajavat.
Itse olen nyt niin innoissani tuosta joustokeulasta, joka minulla taas pitkästä aikaa on, että näin alkuun tulee varmaan senkin takia kikkailtua enemmän kaikenlaista sen kanssa.
Komppaan EsaJ.tä kokemuksesta.Meizillä käyny hyvä honkki kun on päässy(lue huolittu)itteensä parempaan MTB-porukkaan ja havainnot sieltä,hankala juuri/kivi/muu töppyrä-> keuli,teknisesti hankalaa(juurakkoa,kivikkoa)->isompi vaihde ja vauhtia vaikka järki kieltää,ylämäessä "kynnys"->isompi vaihde ja keuli.Ja kropan käyttö koko ohjaamossa paikassa ku paikassa.
^
Tokihan porukkalenkit ovat varmasti parhaita, ellei paras/nopein tapa oppia, mutta kun en kuulu mihinkään mtb porukkaan niin minun oppimiseni tapahtuvat yhä kantapään kautta tyyliin: -lasken portaita alas ja jarruttaessani vauhtia lennän otb kiviportaisiin (sattuu ihan saakelisti) -> jarrutan ensi kerralla varovaisemmin ja ehkä vähän leveämpiä portaita.
-kiipeän kiven päälle tahtomattani keula pystyssä mentyäni siihen liian kovalla vauhdilla ja polkaistuani liian kovaa ja tulen sieltä alaskin tarpeettoman lennokkaasti -> ensi kerralla lähestyn hiljempaa, enkä polkaise ihan niin kovaa kivelle noustakseni.
Tämmöistä se on kun itsekseen opettelee, yrityksiä ja joskus kivuliaitakin erehdyksiä. Virheitä ei toki kokonaan voi välttää, mutta kyllä esim. keskustelu kokeneempien kanssa tai heidän treeninsä seuraaminen livenä tai videolla on tosi hyödyllistä. Olisin itse säästynyt jo monilta kolhuilta jos olisin aiemmin jo hoksannut, että videoitakin voi katsella, jopa ennen kuin menee itse yrittämään. :D
...mutta kun en kuulu mihinkään mtb porukkaan...
Onko tuo sellainen ominaisuus, jota ei voi kuvitella muuttuvaksi?
perttime
06.07.2015, 08.00
En tunne Hälssingin skeneä, mutta ainakin Tampereella pääsee porukkalenkeille olematta jäsen missään.
mutanaama
06.07.2015, 09.35
Ihan sama se on täällä etelässä. Jotkut hurjimmat vetää nöösilenkkejäkin ihan vaan lajin levittämiseksi.
perttime
06.07.2015, 10.03
Ihan sama se on täällä etelässä. Jotkut hurjimmat vetää nöösilenkkejäkin ihan vaan lajin levittämiseksi.Onkos näistä mitään parasta ketjua foorumin yhteislenkkiosastolla?
Tampereen seudulla maastoajoseuraa löytyy lähinnä tästä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50542-Maastolenkit-Tampereella-Vol2
Onko tuo sellainen ominaisuus, jota ei voi kuvitella muuttuvaksi?
Ei toki. Kyllä minua kiinnostavat kaikenlaiset porukkalenkit, joihin minulla on jonkinlaista teemaan sopivaa pyörää tarjolla. Se olisi kyllä ihan hyvä idea, kun maastoihinkin tutustuu paremmin muiden mukana.
Ihan sama se on täällä etelässä. Jotkut hurjimmat vetää nöösilenkkejäkin ihan vaan lajin levittämiseksi.
Kuulostaa hyvältä. Way to go. :)
Tänään tuli ryskytettyä vähän enemmän Marlinin kanssa. Ihan hyvinhän tuo kestää. Oma kunto meinaa loppua kesken kun kokoajan kiipeää tai menee tiheän juurakon päällä. Toi säätö keulassa on tosi kätevä. Mukava laittaa vähän enemmän joustoa kun pompottelee kalliota tai portaita alas.
Polkimet ottaa iskua välillä kun on epätasaista, mutta nuo Xpedo Hurtlet ei siitä pahastuneet. Ei jäänyt mitään jälkeä kalliopusuista.
perttime
06.07.2015, 22.08
Polkemista kannattaa joskus sovittaa sen verran, ettei jää polkimista kiinni mihinkään.
(nimim. Joskus mennyt ylämäessä tangon yli, kun poljin osui juureen)
^
Joo, se onkin yksi tärkeä tekniikan osa kivikossa/juurakossa oppia asettelemaan nopeastikin polkimet siten, ettei ne osu ylitettävään/ohitettavaan kiveen tai juureen. Toi hyvin juurakkoisilla poluilla meno esim. on kyllä hyvää harjoittelua kun siinä joutuu jatkuvasti asettelemaan polkimia niin, että mahtuu kulkemaan osumatta. Kyllä se aika hyvin yleensä onnistuukin kun vaan muistaa keskittyä niihinkin. Välillä oli tosin melkoisen haastavia kohtia, kun kantoja, syviä kuoppia jne, jossain kohti piti jalalla tukea, että pääsi yli ja näissä tuli myös poljinkosketuksia kun keskittyi liikaa kuopasta ja juuresta selviämiseen.
p.s. Itse olen joskus lentänyt polulta pusikkoon kun kuoppaisessa kohdassa poljin osui johonkin ja pyörä heitti sivulle.
Halloo halloo
07.07.2015, 01.17
Joku on joskus sanonut: Vauhti korjaa virheet. Joku toinen on harjoitellut poluilla ajamista fixillä, jolloin on oppinut pyörittämään koko ajan. Jos uskaltaa, niin jyrkätkin kalliot muuttuvat nyppylöiksi. Sitä odotellessa harjoittelen lisää.
^
Haha, varmasti. Itse tykkään eri vaihteilla kokeilla joskus mäkiä yms, eli polkea vähän liian pienellä vaihteella tai liian isolla ja tietysti myös sopivalla, mutta usein ne eri paikkoihin sopivat vaihteet löytyy parhaiten juuri kokeilemalla muutamaa erilaista.
On se hauskaa hommaa tuo polkuajelukin, välillä tuntui normaalipolutkin valtateiltä kun oli vähän aikaa humputellut oikein kapeita ja juurakkoisia kinttupolkuja. Ylitsepääsemättömiä (ainakin minulle) paikkojakin tuli vastaan, siellä talutettiin seuraavaan kohtaan, missä pääsi polkemaan.
Joka päivä vaan jotain uutta. Ja samalla reenaa/hioo jo ajjemmin kokeiltuja juttuja, siitä se lähtee. Kun joka reissulla kaatuilee vähintään pari kertaa, tietää yrittäneensä. Ja tosta ympärikeulimisesta, se liittyy usein enemmän jarruttamiseen kuin polkemiseen. Ennakointi möykyissä, varautuminen takajarrun käyttöön -- ajatus peliin siis tai jopa mahd. sormi jarrulle. Tuotakin voi reenata hyvin esim. nurmikkoalueella, kokeilee nostaa etupyörää polkemalla, katsoo koska alkaa jännittään ja painaa takajarrua niin että keula tulee takaisin maan pinnalle. Muutaman kerran kun lennät selällesi, löydät pisteen mistä pääset vielä selviämään.
Jep, minun pitäisi tuo keuliminen opetella joskus kunnolla, mielellään selkäpanssarin kanssa, sillä olen vetänyt joitakin kertojakin selälleni kun on ollut tarkoitus vain nostaa hieman keulaa. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että keulimisen tekniikkaa ei ole opeteltu ja sitä toistellaan liian harvakseltaan, jolloin se onnistuukin vain tuurilla.
Jos haluaa oppia hallitseen sitä keulimista, siinä kannattaa ottaa heti oikea taktiikka. Vähän väärä taktiikka, niin teet ihan turhaa työtä etkä edisty mihkään. Youtubessa on opetuspätkiä, onhan siellä meikäläisenkin tekemä, mutta voi olla jo liian teknistä :)
^
Varmasti. minä vaan olen ehtinyt jo monia juttuja itse kokeilemaan ennen kuin olen edes kuullut/tullut ajatelleeksi tuollaisia huomioon otettavia seikkoja, kuten takajarrun käyttö ympärimenon estämiseksi.
Oli se aika hurja kokemus mennä kiven yli keulimalla. Hienolta se varmasti näytti (jos ei nähnyt kuskin hölmistynyttä ilmettä), vaikka olikin puhdas vahinko, mutta en silti taida tehdä uudelleen.
Ne suojat on kyllä ihan hyvät olla olemassa kun uusia juttuja opettelee, oli ne sitten mäessä, portaissa tai vaikka keulimista. Keuliminenkin on kuitenkin tärkeä taito metsässä kun auttaa pääsemään useammista esteistä yli.
Mikään kikkailu ei ole koskaan turhaa, kaikki yleensä edistää tasapainoa ja pyörän hallintaa. Ja kaatuilu edistää myös kaatuilun hallitsemista, oppii kaatuun niin ettei satu.
Suoranaisesti keulimista ei ehkä aina tartte mettässä..yleensä riittää kun keventää jousilla pyörää, etenkin keulalla. Mutta eipä sekään pahitteeksi ole jos opettelee kunnollla keuliin, siinä jos jossain kehittyy tasapaino.
Suojia toki päälle. Jos kivettömällä nurmikolla keulii, kypärällä pärjää kyllä ihan hyvin. Toki suojia ei yleensä voi olla liikaa.
Jep, eikös se niin mene, että sitten ei satu mitään kun ne suojat on päällä. Sama kuin vakuutusten kanssa, usein niitä ei tarvitse, mutta jos ei sitä ole niin koira teloo itsensä varmasti.
Samaa mieltä, kyllä siinä aina taidot kehittyy kun kikkailee ja spedeilee kalliolla tai juurakossa. On se hauskaakin, mutta ei missään nimessä turhaa.
Pullapoika
10.07.2015, 11.45
Kikkailuhan on kivaa ja harjottaa tasapainoa ja pyörän hallintaa. Harrastelen kaikke keulintaa ylä ja alamäkeen, endoo ja porrasajelua.
Pullapoika
10.07.2015, 11.55
Ja minkäs kokoiset kiekot teijän kikkailupyörissä on? Ite tykkään ajaa portaita, manuaalata ja kovan vauhdin keulimiseen kaksysillä. Kaikki muu kruisailu ja kikkailu mieluinten 26tuumasella.
^ Mulla on 27.5", oikein sopiva.
Koin jonkinlaisen valaistumisen lauantaina tutustuessani keskuspuiston polkuihin kokeneemman perässä.
Olenhan minä siellä itseksenikin ajellut, mutta se on eriasia kun ajaa jonkun kokeneemman kanssa. Tulee semmoisia ahaa-elämyksiä kokoajan, kun näkee toisen menevän jostakin, mistä ei ole itse vielä edes ajatellut mennä ja vaikkei siitä vielä itse menisikään on sen todistetusti joku mennyt ja se on siten mahdollinen ja tulee viimeistään kohta kokeiltua itsekin.
Sain paljon lisää intoa itse kokeilla kaikenlaista uutta, mennä vähän haastavampia polkuja ja jyrkempiä nousuja, kaikenkaikkiaan paljon haastavampaa maastoa. Lisäpontta tälle innolle antoi tietysti uusi rengastus (Purga-GC), joka tuhdimpi kuin edellinen, mikä lisää omaa varmuutta (siis henkinen etu). Ainakin näin kuivalla kelillähän tuo koko lenkki olisi mennyt ihan yhtä hyvin X-King-R-King-kombollakin, mutta jos vahvempi kuvio takaa rennomman suorituksen, kun sen uskoo pitävän paremmin niin tokihan se toimii.
Oli kaikenkaikkiaan ihan mahtava reissu tänään ja tuli kokeiltua paljon uusiakin juttuja.
pturunen
15.07.2015, 13.15
^kokeneemman perässä ajaminen on varmaan tehokkain ja nopein tapa oppia ajamaan. Pitäisi varmaan koettaa virittää Keskuspuistossa säännöllisemmin polkevien kesken joitain puolivirallisia ajoja tekniikka tai ainakin parempi ajokokemus tavoitteena.
Jeh, mulla oli kärsivällinen ajokaveri, joka odotteli aina hankalampien polkujen päässä ja kiipesi jopa uudelleen kalliolle näyttääkseen miten ajoi jonkun kohdan.
Kimppalenkeissä on ehkä ihan noviisille varsinkin haastavassa, tosi teknisessä maastossa, se vaara, että meinaa jäädä jälkeen muista tai yrittää ajaa tasoonsa nähden ihan turhan kovaa, ettei jäisi muista jälkeen. Pienemmässä ryhmässä tai pareina mentäessä on helpompi kontrolloida sitä vauhtia.
Keskuspuistossa Laakson lähellä on joitain aika aukeita alueita, joissa avointa maastoa ja leveää polkua, tosin kaatuneet puunrungot katkovat niitä silloin tällöin, mutta tämmöisiin paikkoihinhan saisi vaikka jotain pientä radantynkää laitettua, pikku hyppyriä tai mitä vaan.
On toi märillä juurilla ja kivillä ajaminen kyl haastavaa. Ei ollut yhtään liikaa Purga-GC, välillä suti hetken takarengas, kun uudet vielä, mutta eteenpäin pääsi. En tosin pahimmista paikoista viitsinyt yrittää noin märällä, varsinkaan kun laitoin fiksuna pyöräilykengät, joissa iso osa pohjasta liukasta, flättipolkimien kanssa, joten jouduin hakemaan pitoa kokoajan. Pitää hommata jotkut kunnon kuviolla varustetut kengät mitä pitää vain metsässä. Uudet lenkkarit lähes tuhosin jo parilla metsälenkillä hyppimällä (lue tippumalla) mutalammikoihin.
ErnoNykanen
18.07.2015, 09.04
Märällä (ja muuallakin, mutta erityisesti märällä) olen huomannut, että välillä pitää vaan "antaa mennä", että selviää paikoista, joissa kuivalla voi kikkailla. Märällä se pyörä vaan ei muuta suuntaa yhtä näppärästi ja pitoa ei ole yhtä paljoa. Joskus tämä tarkoittaa hieman ennalta suunnittelemattomia ajolinjoja ja hengen pidätystä, mutta omasta mielestä se on se märällä ajamisen suola. Tietty hyvät renkaatkin ovat tärkeät, mutta siitä nyt onkin oma topic tuolla Renkaat-osiossa. Ja joo lukkopolkimet flättien kanssa ei oo ehkä se optimi valinta. Vanhat skedekengät (jäykät phjat) parempi, jos ei halua investoida oikeisiin flättikenkiin heti.
mutanaama
18.07.2015, 10.47
Jeh, mulla oli kärsivällinen ajokaveri, joka odotteli aina hankalampien polkujen päässä ja kiipesi jopa uudelleen kalliolle näyttääkseen miten ajoi jonkun kohdan.
Kimppalenkeissä on ehkä ihan noviisille varsinkin haastavassa, tosi teknisessä maastossa, se vaara, että meinaa jäädä jälkeen muista tai yrittää ajaa tasoonsa nähden ihan turhan kovaa, ettei jäisi muista jälkeen. Pienemmässä ryhmässä tai pareina mentäessä on helpompi kontrolloida sitä vauhtia.
Just sen takia vedetään noita nöösilenkkejä, jotta jokaiselle tarjoutuu mahdollisuus mitata omia taitojaan/kuntotasoa muihin nähden.
Vetäjän vastuulle jää porukan yhtenäisenä pitäminen, ja heikoimman olisi syytä olla hänen perässään, koska viimeisenä ajavan osa on kaikkein raskain.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vetäjä odottaa porukan olevan kasassa: ylämäen, teknisen, ojan, juurakon, kivikon tms kohdalla ja katsoo, että viimeinenkin näkee kaiken väreissä.
Ei pidä myöskään pelotella ja vetää kaikkein pahimpien paikkojen läpi ekalla kerralla.
Sanotaan nyt vaikka että 10h ajojen jälkeen nuo tauot vaan vähenevät ja lenkkeilystä tulee sujuvampaa.
janne kuivakangas
18.07.2015, 10.57
Joka kerta kun ajelee joko porukassa tai omia lenkkejä oppii. .Itse olen huomannut. .ja uuden polun löytäminen on hieno tunne , siihen päälle vanhoja sit 🚲😎
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Mulla oli siis Xpedo Hurtlen (varsin hyvät) flättipolkimet, jotka normilenkkareiden kanssa toimivat, kun niissä kuviota. XXLssä oli kyllä myynnissä semmoisiakin pyöräilykenkiä mihin ei ees saa klosseja, mutta olisin mieluummin hommannut maastokengiksi semmoiset, mihin voi halutessaan laittaa klossit, vaikka nyt kun alottelen teknisten maastojen opettelua ton vammasen vasemman nilkan kanssa ei tulisi mieleenkään mennä sinne jalat lukoissa. En haluaisi ostaa mitään superkalliita kun tulee noita mutalammikko-osumia säännöllisesti.
Pitää muuten etsiä se märän kelin rengastopik. Noi märät ja limaiset juuret tai märät, sammalpäällysteiset kivet varsinkin ovat kyllä todella haastavia renkaalle. Veikkaisin, että harvempi maastorengaskaan saa luotettavaa pitoa niillä aikaan. Parhaimmasta päästä varmaan Spesh Clutch Controlin tyyppiset kumit.
Tuota, ei normilenkkareilla pääse lähellekään sitä mitä pitoa esim. Stealth-pohjaisilla Five Teneillä ja Adidaksilla saa hyviin polkimiin. Vantaan Tammiston Adidas-outletissa on useampaa edullista mallia pitävällä Stealth kumilla varustettua kenkää, osa niistä on ns. lähestymiskenkiä ja osa jotain muita kikkailukenkiä. Kokovalikoima vaihtelee hyvän ja surkean välillä mutta pieniä on yleensä ollut hyvin tarjolla.
Okei, voi hyvin olla, sillä en ole sellaisia koittanut, ainoastaan normipyöräilykenkiä ja tavallisia lenkkareita.
Mikä on lähestymiskenkä? Minkätyyppinen sitten parhaiten sopisi noiden Hurtlejen kanssa polkurallatteluun, portaisiin ja kallioille?
pturunen
18.07.2015, 22.53
5.10 Freerideristä kannattaa aloittaa. Tulet hämmästymään ensimmäisen kerran kun tuolla poljet:
http://fiveten.com/products/footwear-detail/14995-freerider-dark-grey-orange
Löytyy mm. Hi5bikesistä ja "Yläfemman" hinnat ovat ihan asiallisia.
Lähestymiskenkä / approach shoe on kiipeilijöiden käyttämä kenkä joka on vaellus- ja kiipeilykengän välimuoto jossa pohjassa useimmiten samaa kiipeilykenkäkumia kuin FiveTenin pyöräkengissä. Tosin minun jalkaan nuo FiveTenit eivät sovi ja käytän muita... ulkonäköön ja kengän muuhun laatuun vois olla pari kommenttia mutta eipä mennä niiihin nyt, pohjat on hyvät.
Tank Driver
18.07.2015, 23.01
Ei kannata pelästyä saman valmistajan Impactejakaan. Varsin rujo tossu, mutta aivan ihana käytössä.
Thanks guys! Kiipeilykengät onkin tuttuja kun on tullut kiipeiltyäkin joskus, en tosin tarkkaan muista millaista se pohja oli.
Nuo Freeridet näyttää ihan jees, Freerider tai FRr Contact. Ei toi Impactikään niin paha ole (ehkä), että jättäisin ulkonäön takia kauppaan, mutta onhan se aika miehekäs, varsinkin kun HI5 sivulla vain mustana. Käyn varmaan kokeilemassa useampia jos vain kokoja löytyy.
Eipä siellä kyllä järin naiselliselta usein näytä metsässä, ainakaan jos kaikki suojat mukana, kun hyttysten takia löysä TLD-paita päällä, jonka päällä kyynärsuojat, mustat isohkot shortsit, joiden alta pilkistää polvisuojat, päässä kypärä ja joskus kaiken kruunaa koko naisen peittävä mutaroiskekuorrutus. Jos paljasta pintaa näkyy siinä on todennäköisesti mustelmia. :D
pturunen
18.07.2015, 23.33
Hommasin sen Contact-mallin perus-Freeridereille kaveriksi. Selvästi kapeampi malli. Contactissa on kosketuspinta polkimeen perus-Freerideristä poiketen sileä, jolloin jalan liikuttelu on teoriassa helpompaa. Molemmilla pohja pureutuu polkimeen niin tiukasti, että käytännössä eroa on vaikea huomata. Imo ihan ehdottomat kapistukset, jos flättipolkimilla ajelee. Ulkonäkökysymykselle voi vaan hörähtää, maastokengät ovat joka tapauksessa mudassa ja muussa skeidassa joka lenkin jälkeen.
Niinhän ne on. Mulla oli yhden kerran mutareissulla tuliterät Northwawe Angel jotakin, onneksi mustat, sillä ne on palautuskelvottomat jo. Tosin pyöräilykengän pinnasta saa helpommin lian pois kuin normilenkkarista, mutta ne pohjat fläteillä...
Hyttyset kai säikähti TLDn kirkuvankelta-vihreää paitaa, kun ei sateen jälkeenkään yhtään puremaa tullut, vaikka itikkamyrkkyä tuli laitettua vain nilkkoihin.
Jani Mahonen
18.07.2015, 23.58
Hyttyset diggaa tummasta. Valkoiset tai vaaleat vaatteet on vähemmän vetäviä...
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
^Niinpä taitaakin olla. Hyvä jos pysyvät edes välillä poissa.
Hi5ssa oli ainoastaan Freerider Contactista pienempää, 39 ja sitäkin vain 1 kpl. Alkaa kyllä nyppiä, kun en saanut sieltä shortseja kun vain yhdet pysyi päällä, paita piti ostaa nuoriso-kokoisena ja nyt kengistä vain yhdestä löytyy kokoja ja sitäkin vain 1kpl, eli jos tuo 39 on iso taikka pieni niin ei saa ostettua. Aion kyllä antaa palautetta tästä itseni ja kaikkien muiden pienikokoisten pyöräilijöiden puolesta, sillä samaan törmää myös muissa kaupoissa, esim XXLssä. Se on kaupankin etu, että kaikille on tarjolla kokoja. Monissa lenkkareissa ei ollut edes kokolistassa 42sta pienempää.
Ei kannata pelästyä saman valmistajan Impactejakaan. Varsin rujo tossu, mutta aivan ihana käytössä.
Itsellä on hiukan hankala jalan malli, eikä oikein mikään kenkä sovi täydellisesti, mutta noi Impactit (joku vanhempi versio) ovat omaan jalkaan uskomattoman hyvät.
Jeeeee! Hyvä Varuste.net! Useita kenkiä, sekä Freeridersia, FRs Contactia, että Impactia ja vielä joitain muitakin löytyi 39näkin, joka vois olla sopiva. Ja kenkiä paljon laajempi värivalikoima, kuin hi5ssa. Kaiken lisäksi myymälä on myös ajoetäisyydellä, kuten Hi5kin, eli voisi mennä fillaroiden joku pvä jos on aikaa.
pturunen
19.07.2015, 11.20
Varuste.net myy noita myös Stadissa.
Varuste.net myy noita myös Stadissa.
Joo, sinne just oon menossa. Eiks se ole just se 390 suunta, jossain Konala, Pitäjänmäki-Tali-suunnalla?
Huh,huh, tuli kyllä pariksi päiväksi tärinäkiintiö täyteen tänään. Aamulla vedin lyhyellä metsälenkillä 2 krt peräkkäin lipat samoissa juurissa, ensin hitaampaa, sitten kovempaa. Sillä erotuksella, että kovempaa sattu enemmän. Kyljet oli sen verta kipeenä, ettei iltapäivästä enää huvittanut metsään mennä rymistelemään, vaan lähdin Kallion suuntaan ja jumahdin Alppipuistoon ja Linnanmäelle portaita laskemaan. Yhteensä 10km tuli ajeltua, josta lähes 6km portaita. Päässä tärisee vieläkin.
Ihan hauskoja portaita siellä, välillä oli ihanan kamalaa ja hetkittäin kamalan ihanaa. Eli vähän hirvitti, mutta hauskaa oli. Siellä esim. yhdet portaat oli semmoset, missä reuna oli aina nouseva. Oli kohtuullisen pomppivaa kyytiä :cool: Sitten tuli myös pientä pyöränhallintatreeniä, kun vastaan tuli ihmisiä kesken laskun. Yleensä he väistivät ja jäivät hymyssä suin katselemaan pääsenkö alas asti, mutta muutama känninen hemmo unohtui tahtomattaan tielle ja piti portaiden välissä vielä pujotella heidän ohitseen. Kyllä ois Impactit kelvannu jalkaan tänään. Oli sisäpelikengät, jotka kyllä pitivät, mutteivät juuri lainkaan absorboineet iskuja ja tärinää.
Ei siellä varuste.netissäkään muuten ollut lähellekään kaikista kokoja, mutta ainakin heillä oli kokolista todella laaja, Freeridessa jopa 37 tms pienin, mutta nyt oli jäljellä vain Freerider VXIstä 39 ja isompia ja Freeriderista 38, joka voi olla pienikin, kun pyöräilykengissä on aika pieniä koot, northwawe Angel mulla 39 ja sopiva ja Diadora X-phantom samoin, mutta se saisi olla hieman pienempi, leveyttä vähän liikaa, mutta sen tasoittaa tarrakiinnitys. Shimanoa en saa istumaan kun kapea jalka, jäykkä kenkä ja nauhat. Siinä suht leveä lesti, vaikka ovatkin lyhyitä kokoisikseen.
Tank Driver
19.07.2015, 22.57
Hyttyset muuten diggaa hiilidioksidista eikä väreistä.
Joo, kaipa ne haistaa hien, veikkaisin, että se vetää ennemmin puoleensa kuin hiilidioksidit, vaikka en kyllä ole minkään sortin hyttysekspertti.
Mutta olen kyllä kuullut, että vaaleat vaatteet olisivat parempi kuin tummat. Toki niissä sekin hyvä puoli, että vaaleista erottaa kiipeävät punkitkin helpommin. Kaverin lyhytkarvaisessa valkoisessa koirassa paikkaa etsivä musta punkki oli kuin huutomerkki, ei ehtinyt edes kiinnittyä kun sai kyytiä.
Kiitos jätkät vinkistä! Freeridersit ovat toimineet loistavasti, pitoa riittää, mutta asentoa pystyy mielestäni kuitenkin vaihtamaan ongelmitta, eli mainio tuote, vaikka pintamateriaalin sopivuudesta maastoon minulla olisi muutama kommentti, mutta jätetään toiseen kertaan ne.
Sitten, unohdin mainita noista maastolenkeistä; ehdottomasti minua kiinnostaa noi maasto kimppalenkit. En tosin ihan vielä taida kehdata tulla sinne riippakiveksi, mutta jossain lähitulevaisuudessa olisi hienoa päästä muidenkin kanssa ajelemaan.
Onko täällä mitään topikkia, missä olisi paloiteltuina erilaisia tekniikoita? Vähän samaan tyyliin kuin laitoin tähän portaista. Minusta olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä lukea esim. keulimistekniikasta, tai ihan keulan nostamistekniikasta, esim. portaita, kiviä tms. ylöspäin kiivetessä ja muitakin vastaavia. Se olisi tosi hyödyllistä niitä opettelevalle nähdä silleen step by step, miten homma tehdään. Jos ei tälle ole topikkia olisiko mahdollista tehdä sellaista?
...Jos ei tälle ole topikkia olisiko mahdollista tehdä sellaista?
Sä voit aloittaa ihan niin monta topikkia kuin vain haluat :)
^
Done :cool:
Siirsin sen oman porrastekniikkahommelin sinne. Menkääs jatkamaan ja jakamaan tietotaitoanne, sillä omani oli kutakuinkin siinä. Odotan innolla kaikenlaisia keulimis ym ohjeita.
Pmw, Miku 80 tai joku muu keulimisesta pitävä. Odotan yhä innolla postauksianne tuonne aloittamaani Tekniikat pilkottuina-osioon keulan nostamisesta. ja tietysti myös kaikenlaisia muita, mutta tämä nyt akuutisti kiinnostaa itseäni eniten.
Halloo halloo
27.07.2015, 19.38
Mä en ymmärrä miksi yksi aihe täytyy hajottaa kahdeksi, mutten aina kaikkea ymmärräkään.
Tank Driver
27.07.2015, 20.32
Freeridereistä on myös Elements-malli, joka on säänkestävä. Toimii.
Mä en ymmärrä miksi yksi aihe täytyy hajottaa kahdeksi, mutten aina kaikkea ymmärräkään.
Onhan Läskitopiccikin hajoitettu kuudeksitoista :)
Sen idea olisi, että sieltä voisi käydä porukka hakemassa maastoajotekniikoihin ohjeita, että sieltä löytyisi yksityiskohtaisempia ohjeita kaikenlaisiin tekniikoihin ja muuta höpinää ehkä hieman vähemmän. Saa nähdä onnistuuko, mutta itse koen, että olisi tosi hyödyllistä, että täälläkin olisi koottuna ohjeita eri tekniikoihin ja kikkailuihin. Jokaisessa tekniikassa on kuitenkin omat niksinsä. Toivottavasti porukka innostuisi sinne laittamaan. Voinhan minäkin toki laitella sitä mukaa kun opin, mutta toivottoman hitaasti sinne siten ohjeita tulisi, joten menkää ihmeessä muutkin.
Olen kokenut tosi hyödyllisiksi videot yms. ja tämä olisi ikäänkuin täydennyksenä niille, ei tarvitsisi youtubeen mennä videoita etsimään kun haluaa tarkastaa miten pitää toimia.
ja siis tokihan tähänkin saa kirjoitella edelleen tekniikoista. Pilkotut tekniikat on vaan helpompi löytää etsivien kun ne ovat omassa topikissaan, jossa ei niin paljon muuta höpinää.
Yritin muuten tänään keulimista, mutta ei onnannut. Laskin satulan niin alas kuin menee ja nojasin suorin käsin niin taakse kuin yletin, mutta ei noussut. Jollakin videolla alamäkeen laski tyyppi polkematta näin ja sanoi, ettei tangosta tarvitse vetää, että riittää kun nojaa taaksepäin satula ihan alhaalla. No ei ainakaan tänään riittänyt. Laittakaas nyt pojat (ja tytöt) niitä ohjeita.
Niin ja koitin eri nopeuksilla tasaisella, ala- ja ylämäessä.
Itse koin ahaa elämyksiä manuaalin suhteen tämän videon nähtyäni:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b-va75pgcxE
Ei onnistu minulta kilometrin pituinen manuaali, mutta pääsen jo välillä lähelle ja välillä jopa hetkeksi tasapainotilaan jota keuliminen vaatii. Erityisesti ohje painon vimesestä ensin eteen ja alas ja näin jousituksen "lataamisesta" auttoi. Eli kun tuolla nostolla eturenkaan saa tarpeeksi ylös, niin löytyy alue jossa tuo keuliminen onnistuu, samoin kuin penkistä polkien keuliessakin taphtuu, eli eturengas jää tavallaan kellumaan ilmaan.
Onneksi poluilla tuo eturenkaan nosto riittävä ja sitä edistyneemmät tekniikat vain brassailua. Tosin hauskan tuntuista on vierailla tuossa tasapainotilassa!
^ Kiitos! ja kaipaisin neuvoja sekä manualisointiin, eli keula ilmassa polkemiseen, että siihen toiseen, miksikä-sitä-nyt-kutsuttiinkaan, missä ei poljeta, vaan liu'utaan vain eteenpäin esim alamäkeen keula ylhäällä. Hieman erilaista tekniikkaa nuo vaativat ja kaipaisin ohjeistusta molempiin.
Se tasapainoiluosio oli jossain videossa hyvin selitetty ja näytetty. Keskivartalolla, lähinnä lantiota eteen ja taakse viemällä tyyppi piti eturengasta sopivalla korkeudella. Mutta ensin se rengas pitäisi saada ilmaan. :rolleyes:
Suomenkielisiä termejä näille ei oikein ole.
Wheelie eli keuliminen: isutaan satulassa ja poljetaan eturengas ilmassa.
Manual eli mikä lie (vapaakeulinta [räd approved]): rullataan eturengas ilmassa polkimilla seisten ja polkematta.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Yksi hyvä apu keulimisen opetteluun on Ryan Leechin "30 day wheelie challenge", jos siis riittää kärsivällisyys.
http://www.ryanleech.com/wheelies/
Kurssin nimestä voi päätellä että kyseessä on haastava taito ja sitä ei opi päivässä ;)
mikko001
27.07.2015, 22.36
Se tasapainoiluosio oli jossain videossa hyvin selitetty ja näytetty. Keskivartalolla, lähinnä lantiota eteen ja taakse viemällä tyyppi piti eturengasta sopivalla korkeudella. Mutta ensin se rengas pitäisi saada ilmaan. :rolleyes:
Olisko tuo video
https://www.youtube.com/watch?v=NkWnV4RDzkU
^
Ei ollut tuo, siellä on miljoona videota keulimisesta.
Tää oli se missä lantiota käyttää https://www.youtube.com/watch?v=3RGHQMCWCsc
Se puhuu aika paljon tossa, mutta äkkiäkös siitä napsauttaa eri kohtaan jos haluaa katsoa ajopätkiä.
Jossain pätkässä opetti ainakin polvia taivuttamalla tasapainoilemaan. Se on helppoa, kun oppii perusperiaatteet. Sormi jarrulla koko ajan, keula nostetaan perseellä, ei hartioilla. Ja paino koko ajan mahd. matalalla.
Näin ainakin itse sen olen todennut toimivan.
Myös pieni pumppaus keulaan, ennen nostoa auttaa paljon. Ajattelee sen niin, että pumput antaa sen alkusysäyksen keulan nostoon.
Ja täpärillä kannattaa pitää takajousi mahdollisimman tiukalla, niin on helpompi hallita pyörää.
Edittiä sen verran..
Eli ihan aluksi kannattaa opetella se takajarrun käyttö keula ylhäällä. Pompauttaa keulan pystyyn, jonka jälkeen samantien näpäyttää jarrua. Se on huomattavasti mukavampi lähteä opettelemaan keulimista, kun jarrun käyttö on lapasessa.
Lisäksi on ehkä helpompi mieltää homma siten, että unohtaa sen keulan "noston". Lähtee enemmänkin kaatamaan pyörää, kuin nostamaan keulaa.. (jos ymmärrätte käsitteen..) Lisää jerkkua saa, kun polkaisee jaloilla kunnolla etu-alaviistoon. Koittaa vaan saada sen takarenkaan sinne eturenkaan
Mulla on ihan liian pitkä stemmi keulimiseen, varsinkin opetteluvaiheessa. En ole mitannut, mutta ehkä 7cm pitkä on, lähes yhtä pitkä kuin cyclossani, jossa 8cm se putkiosa. Vois olla teknisessä maastossa muutenkin parempi hieman lyhyempi stemmi, muutaman sentin kun ottais pois niin mahtuis ehkä mittari vielä siihen, mutta helpottuisi keulan nosto.
Onks noi kovin kalliita osia ja onks maastoajon kannalta merkitystä onko se suora vai alas/ylöspäin? Oma maasturin stemmi taitaa olla ihan suora, cyclossa taas tällä hetkellä yläviistoon.
En kyllä usko, että sillä stemmin pituudella olis niin paljon merkitystä.
Kannattaa aluksi kokeilla ihan tuota perse penkissä, vauhtia polkien keulimista. Siinä saa keulan aika paljon helpommalla ylös, kun pienistä vauhdeista lähtee reenaamaan. Siitä kun sen idean saa, niin manutusta ym. pelleilyä mukaan touhuun. Pyörästä sen ei pitäis jäädä kiinni, kunhan sen kerran oppii.
No ainakin jokaikisessä videossa, missä käydään läpi vaikuttavia asioita sanotaan, että keulan nostoon vaikuttaa tosi paljon stemmin pituus, eikä vain keulimisessa, vaan muutenkin teknisessä maastossa se tuo käsiteltävyyttä lisää.
Esim jossain mitä eilen katselin sanoivat juuri, että 7 tai 8cm tai pidemmät stemmin eivät tee hommaa helpommaksi, eli kannattaa laittaa lyhyempi jos haluaa keulan näppärästi ylös.
ja kun katselee noita stemmejä mitä niillä on niin hyvä jos ne on puolet minun stemmistäni, järjestäin selvästi lyhyempiä ja miksei olisi jos se helpottaa pyörän käsittelyä.
Olenhan minä saanut pyörän keulimaan tuollakin, mutta silloin polkaisin kyllä tosi rajusti. Esim. vaikeassa maastossa ylämäkeen ajaessa kun pitäisi ylittää jokin kivi tms olisi huomattavasti helpompaa jos keulan saisi ilmaan painoa taakse siirtämällä tarvitsematta laittaa peppua maahan asti täysiä polkaisten. No vähän kärjistetty esimerkki, mutta mitä vaikempi maasto, sen parempi jos keula nousee suosiolla ja uskon kyllä, että stemmin lyhennys voisi siinä auttaa, kun sitä joka paikassa näkyvät suosittelevan.
ErnoNykanen
28.07.2015, 20.18
Ei sitten muuta ku stemmi vaihtoon ja kerrot sitten miltä tuntui :)
Kannattaaa tosin huomioida, että se stemmin vaihto vaikuttaa ajamiseen muutekin, kun ajoasento muuttuu ja painopiste sen myötä. Ohjaamo muuttuu myös ahtaammaksi kun matka penkin ja tangon välillä lyhenee.
Mutta kokeilemallahan se selviää. Fillaritorilta saa järkihintaan uuden veroisia stemmejä ja samassa paikassa pääsee vanhasta eroon niin tuskin jää paljon hintaa kokeilulle.
^
Joo, kyllä se varmaan kannattaa kokeilla, kunhan halvalla saa stemmin.
Kaipaisin kokemuksia mitä eroa näillä kulmilla on maastoajossa? En muista mikä mulla on kulma, muistaakseni se aika suorassa, mutta tiedä häntä, mutta haluaisin tietää millaisia maastossa suositaan ja miksi?
Halloo halloo
28.07.2015, 21.28
Eikö ajoasento edellä kuitenkin pitäisi mennä? Tietty, jos aikoo ajaa keulimalla, niin sitten.
Tuo keuliminen vaatii harjoittelua ja taidon oppiminen ottaa aikaa ja vaivaa. En lähtisi heti pyörän asetuksia muuttamaan, vain siksi että sllä olisi helpompi keulia.
Niinkuin tuossa ylempänä sanottiin niin kannatta aloittaa harjoittelu noista eturenkaan nostoista polkemalla. Aluksi ihan yksi polkaisu kerrallaan ja sopivan kevyellä vaihteella. Pian se keula sieltä alkaa nousemaan helposti. Takajarrun käyttö keulan laskemiseksi sekä pyörän päältä pois hyppääminen kannattaa myös opetella, jottei ylikeulimisesta muodostu mitään isompaa draamaa.
https://www.kajabinext.com/marketplace/courses/1688-30-day-wheelie-challenge/lessons/19476-day-2-front-wheelie-lifts
Sen verran pyörää pitää säätää että laskee satulaa vaikka 5cm normaalista ja avopolkimet paikoilleen ehdottomasti.
T: Noin 3-5 polkaisun mies ;)
Keulimiseen varmaan loputtomasti eri opetusvideoita.
Kannan korteni kekoon omalla pätkälläni:
https://www.youtube.com/watch?v=ASWHx-c2Kes
Toivottavasti videosta on jollekin apua, on siitä ainakin ollut jelppiä todella monelle junnulle. Kerran jopa kadulla kiitelty videosta. Video itsessään on ehkä hieman epämääränen ja nopeatempoinen..mutta kyllä siitä ideaa saa.
T: Polkasuiden laskeminen loppunut yli 15 vuotta sitten.
EDIT:
Huomasin keskustelua stemmin vaikutuksesta keulintaan. Ajatuksessa on perää. Keuliessa itseasiassa mahd. lyhyt pyörä on hyvä. Eli runkokin on lyhyempänä parempi, ei tule kuroteltua. Pyörä ikäänkuin tulee *syliin* keuliessa. Lyhyehkö pyörä (sis. stemmin) ja oikea keulintakulma niin on todella rento asento, ikäänkuin istuisi tuolilla ja roikottelisi käsiä hieman eteenpäin.
Mutta, tämä ei silti tarkota sitä, etteikö pidemmällä pyörällä voisi opetella keulimista, ei se niin radikaalisti vaikuta. Ehkä voi hieman vaikeuttaa, mutta enemmänkin mukavuus/tottumiskysymys.
Ja älä nana pistä sitä satulaa liian matalalle, se on huonoksi. Satulan pitää olla mukavalla korkeudella. Melkein perstuntumalta voinee sanoa että normi satulakorkeudesta puolet veke.
Hyvä kun laitoit videon. Voisit laittaa sen vielä tuonne toiseen topikkiinkin, tai sitten ne selitysosiot kirjoittaa sinne, miten vaan, niin löytyy helpommin.
Joo, onhan se pakko uskoa, kun järjestäin kaikki, jotka paljon keulaa nostelevat ja siitä enemmän tietävät sanovat, että jos ei halua tehdä sitä itselleen erityisen vaikeaksi niin vaihtaa lyhyemmän stemmin. Ja onhan esim. polkuajosta (ainakin täällä keskuspuistossa) iso osa sellaista, missä olisi syytä kyetä nostamaan keulaa säännöllisesti, joten lyhyempi stemmi, jos se helpottaisi keulan nostamista, tekisi samalla pyörästä ajettavamman näissä maastoissa. Se, miten paljon keulaa voi lyhentää ilman, että alkaa tulemaan ahdasta tms selviää vain kokeilemalla, mutta uskoisin, että normi polkuajoonkin voisin pari senttiä nyppäistä, riippuen siitä miten pitkä tuo nykyinen on.
Ilmeisesti tuo stemmi jotain kautta vaikuttaa tohon pyörän käsittelyyn, todennäköisesti myös toisinpäin siten, että pidemmällä stemmillä on tasaisella varmempaa meno, mutta jos maasturilla ajetaan pääasiassa poluilla niin käsiteltävyyden helppous poluilla ja kallioilla on ensisijainen prioriteetti silloin.
ja siis runko vaikuttaa varmasti myös, mutta sitä ei luonnollisesti yleensä aleta vaihtamaan. Tulisi vähän turhan kalliiksi :D
^
Kokeile ihmeessä lyhyempää stemmiä. En usko, että ajoasento menee vielä liian lyhyeksi. Lyhyemmällä stemmillä ohjaus tuntuu aluksi erilaiselle, mutta siihen mukautuu nopeasti. Jos pyörän käsiteltävyys paranee ajoasennon siitä kärsimättä, niin sehän on pelkästään hyvä asia.
^
Joo kokeilen. Oisitte nähny miten alas menin tänään, kun koitin saada keulaa alas. Oon suht taipuisa niin vedin itteni reippaasti takarenkaan taakse ja vielä alas niin pitkälle kun kädet anto periks :D
Pmw, joo en mä sitä satulaa ihan alhaalla pidä kuin silloin kun on tarkoitus vaan esim valutella mäkeä alas ja sit koitin toki ihan ala-asennossakin, et helpottasko nostoa, mutta ei. Hyvä se on suht alhaalla olla, et pääsee nopeemmin takas satulaan, mut polkeminen menee liian vaikeeks ihan alhaalla.
Koira diggas kun käytiin tänään polkuajelee ja laskettiin portaitakin niin, et se venas ylhäällä ja juoksi ne sit mun perässä luvan kanssa alas ja se oli sen mielestä ihan huippuhauskaa. Juoksi aina edeltä portaitten yläpäähän odottamaan uusintaa.
Tossa satulakorkeudessa voi äkkiä huijata itseään. Nimittäin korkeella satulalla keulan saa todella helposti ylös, mutta sillon keuliminen on vaikeampaa. Itse eturengas ei nouse kovin korkeelle kun ollaan tasapainopisteessä, ja eturenkaan liikerata korkeussuunnassa on todella vähäistä. Eli matalemmalla satulalla on enemmän pelivaraa kuinka korkealla eturengas viiheltää maan pinnalla. Taasen matalalla satulalla on vaikea saada voimaa ja käsiteltävyyttä keulan nostoon. Se puoliväli on siitä paras.
Stemmiä tosiaan kannattaa vaihtaa, sehän on sekunnin homma. Voi muutenkin tuntua arkiajossa paremmalta. Ei kannata säikähtää jos polvi alkaa ottaa ohjaustankoon, se ei kaada maailmaa. Esim. mun pyörässä ottaa polvet ohjaustankoon kiinni jos haluaa. Mutta eipä ne koskaan ota ajossa, kun siihen on tottunut. Ja pyörä on 100x mukavempi käsitellä kun on lyhyt malliltaan, mutta makukysymys.
Tosta satulakorkeudesta ja eturenkaan sijainnista ilmassa..sitten kun oikeasti keulitaan, pyörällähän ajetaan tasapainopisteessä. Melko usein hyvä kulma pyörälle on sellanen, että eturenkaan alaosa on samalla korkeudella kuin takarenkaan yläosa. Tai lähes päikseen. Sillon on paljon pelivaraa laskea/nostaa keulaa keulinnan aikana, eikä tule heti maa / selkä vastaan.
Havaintokuvana:
https://kk4.fi/u/pmw-keulinta_2.jpg
Hieno keulintakuva!
Jep, täytyy koittaa hakea sopiva korkeus satulalle. Se nostaminen tosiaan on aika hankalaa jos kovin alhaalla ja toisaalta, jos se sattuisi nousemaan, aloittelijalle helpompi hyppää takas satulaan tai tarvittaessa satulasta pois jos menee yli mikäli satula ei liian korkealla.
Toi Race Face Evolve AM vois olla ihan hyvä stemmi esim 50mm. siinä 8 asteen rise. Pitäs olla vähän kestävämpi kuin nuo XC stemmit jos vähän rymisteleekin joskus
Sit on tietty NS Bikesin Quarksit (zero rise) ja Quarks Proot (zero rise)
Ns Bikes Direct Mount, jossa sekä 43mm, että 50mm asennot
Pitää kuitenkin muistaa että kaikki tällaiset pohtimiset on pieniä seikkoja yhden suuren jutun vierellä. Tätä suurta muuttujaa kutsutaan myös sanalla "harjoittelu".
Jos polkupyörä on esim. työ/koulumatkakäytössä, keuliminen on aika tehokasta oppia. Ylämäet on parhaita reenikohteita, ei tartte käyttää jarrua, voi panostaa 100 prosenttisesti reenin siihen sivuttaistasapainoon ja yleiseen hallintaan.
Kaikki suorat, ylämäet yms, kokoajan vaan keulaa ylös ja koittaa päästä aina pidemmälle ja pidemmälle. Kun joka päivä mennen tullen tekee tota, kyllä siinä väkisinkin oppii jotain. Ja voi vaihdella sitä satulankorkeutta yms, mikä tuntuu hyvältä. Sitten taas nostella keulaa ylös mennen tullen.
Ja voimpa sanoa..eipä ole sitten riemulla rajaa kun tajuaa että ainoa este keulimiselle on oma kunto, kun muuten eturengas pysyy loputtomasti ylhäällä.
^Vahva komppaus harjoittelulle! Esim. työmatkalla jokainen kanttare on mahdollisuus droppi/step up harjoitteluun. Itse poljin flättipolkimillä vuoden työmatkaa ennen kuin koitin niitä maastossa.
Stemmistä: Karkeasti ottaen lyhyt stemmin on hyvä valinta loivakulmaiseen AM-pyörään, jolloin se nopeuttaa ohjausta. Toisaalta jyrkkäkulmaiseen XC-pyörään valitaan pitempi stemmi rauhoittamaan ohjausta.
Trail Doctor selventää asian 2,5 minuutissa:
http://www.epictv.com/media/podcast/how-to-rig-the-perfect-bike-setup---fundamentals-%7C-trail-doctor/602086
SaamiBoy
29.07.2015, 11.33
Täytyy sanoa, että työmatkalla ei tule keulittua kuin työmatkatempossa. Ja jos maastoajotekniikasta puhutaan niin kyllä vartalonhallinta ja polkemisen rytmittäminen ovat kaiken A ja O. Toki endurossa alkaa varmaankin olla jo hyötyä manuaalintyngästä, mutta XC-lasien läpi katottuna vähemmälle tarpeelle on isommat kikkailut jääneet.
Stemmin lyhentäminen ja ohjaamon kaikenlainen taakse ja ylöspäin hilaaminen auttaa tosiaan tuohon eturenkaan nosteluun ja kaikenlaiseen OTB:eiden välttelyyn mutta tuossa kannattaa pitää mielessä ylämäkien lisäksi, se että eturenkaalle jää varsinkin loivakulmaisessa pyörässä melko vähän painetta. Tämän seurauksena esimerkiksi oma Nomadi aliohjaa melko helpolla jos ajaa satulasta tai muuten liian takaa kurveissa. Eli jos tykkää ajella paljon satulasta/sen lähistöltä niin kannattaa pitää huoli, että siinä eturenkaallakin on edelleen painetta.
Jep, harjoittelu ja toistot on tärkeitä, mutta esimerkiksi keulimisen opettelussa yhtä tärkeää tarkistaa, että stemmi ei ole ylipitkä siihen, sillä hommasta menee maku jos ei sitä keulaa kertakaikkiaan saa ilmaan vaikka mitä tekisi. Minun stemmini oli sen 70mm ja se on kyllä jo kömpelö stemmi tekniseen maastoon ja keulimiseen.
Nyt on takataskussa 2cm lyhyempi Race Face Chester. En viitsinyt yli 2cm kerralla lyhentää. Katsotaan nyt ensin miltä tämä tuntuu. 50mm lyhyemmät stemmit tietääkseni lasketaan jo lyhyiksi.
vihtis83
29.07.2015, 17.38
Mulla on Grand Canyonissa 80mm stemmi ja kyllä sen keulan saa senkin kanssa ylös. Alunperin pyörässä oli yksi 5mm spaceri stemmin päällä ja kun kokeilin nostaa tankoa siirsin spacerin stemmin alle. Tämä taas aiheutti sen että keula ei noussut ilmaan yhtä helposti kuin aiemmin. Siirsin spacerin takaisin ja keula alkoi taas nousta helpommin ylös :D
Äläny nana liikaa miäti sitä stemmiä. Reenaat vaan keulan nostoa. Jos ei nouse, polkase kovempaa ja vedä lujempaa. Sit kun stemmin vaihdat niin muovailet taas vähän keulan nostoa. Kyllä se siitä. Sun pitää vaan polkee ns. julmedusti. Sitä ei opi päivässä.
siinä uusin bunny hop GMBN pojilta, osa asiaa tähänkin yllä olevaan https://www.youtube.com/watch?v=e-OkWl_1M4s
Tank Driver
29.07.2015, 21.53
Avain oikeaoppiseen keulimiseen ja manuaaliin on ajaa ensin helvetin isosta hyppyristä.
https://www.facebook.com/220772774665920/videos/867482673328257/
Äläny nana liikaa miäti sitä stemmiä. Reenaat vaan keulan nostoa. Jos ei nouse, polkase kovempaa ja vedä lujempaa. Sit kun stemmin vaihdat niin muovailet taas vähän keulan nostoa. Kyllä se siitä. Sun pitää vaan polkee ns. julmedusti. Sitä ei opi päivässä.
Emmä mitään mieti. Minusta oli päivänselvää, että liian pitkä stemmi hittoon ja lyhyempi tilalle, ihan muutenkin käsiteltävyyttä silmälläpitäen. Nyt se on vaihettu RF Chesteriin. Ei ollu kyllä minuutin homma, en kyllä ajatellukaan olevan (mulle). 20 minuuttia väkersin saadakseni stemmin vinoon renkaaseen nähden. Siinä vaiheessa olin säätänyt jo muutamaan kertaan keskemmälle ja suorempaan ja alkoi tulla pimeä ja jätin pienen vinouden huomenna korjattavaksi.
Voihan sillä 8cm stemmillä keulan ylös saada, saan minäkin revittyä keulaa vähän ylös ja hartiani rikki tuolla 7cm pätkällä, ei se kyllä helposti nouse kun saa peppu olla vaikka maassa asti takakenossa takarenkaan takana eikä siltikään noussut, pitäis samalla vielä polkea. Uskon kyllä, että tällä on vähän helpompaa saada ylös, kunhan saan sen kunnolla laitettua paikalleen.
P.S. Vedin tänään ympäri kaverin city-tyttöpyörällä, jossa max 40mm stemmi :D
Ei ollu jousitusta mistä ottaa vauhtia, mutta ei näköjään tarvinnut semmoisia sen kanssa.
Ehdin hyppää kyydistä pois, ei käynyt mitenkään.
Niin ja oli tosi lyhytrunkoinen vanha Tunturi (muistaakseni) kyseessä.
Suoristathan kätesi noston alussa juuri ennen voimakasta terävää polkaisua?
Jos kätesi ovat koukistettuna voimapolkaisun aikana, niin painosi on eturenkaalla ja keula ei vaan nouse kovin ylös ja läsähtää heti takaisin maahan.
Keulaa ei revitä käsillä ylös vaan paino siirretään taakse ja polkaistaan terävästi jolloin keula nousee ylös. Ja peppua ei tarvitse kuin siirtää aavistus satulassa taaksepäin ja se pysyy pemkissä kokoajan.
Tokihan nyt lyhyellä stemmillä treenin pitäisi olla helpompaa
PS. Katsoithan linkin takaa löytyvän videon?
https://www.kajabinext.com/marketpla...-wheelie-lifts
Joo suoristan kädet. Ei pitäisikään käsin kiskoa, se on virheellinen tekniikka, mutta kyllähän sitä tulee käsinkin kiskottua jos ei se muuten tunnu nousevan. Koitin vähän kaikenlaisilla versioilla lopulta sitä ylös saada kun oli niin nihkeetä, mutta joo, kyllä se varmasti ainakin hieman helpottuu kun on lyhkäsempi toi Chesteri.
Joo suoristan kädet. Ei pitäisikään käsin kiskoa, se on virheellinen tekniikka, mutta kyllähän sitä tulee käsinkin kiskottua jos ei se muuten tunnu nousevan. Koitin vähän kaikenlaisilla versioilla lopulta sitä ylös saada kun oli niin nihkeetä, mutta joo, kyllä se varmasti ainakin hieman helpottuu kun on lyhkäsempi toi Chesteri.
Vaihde oikea? nostatko istuviltaan vai seisaaltaan? Toisille toinen on parempi, toisille toinen.
Oikealla vaihteella suuri merkitys, ja vauhdilla ylipäätään. Sopiva hölkkävauhti, sopiva vaihde, seisaaltaan painat vaikka pumppuja vähän alas, vetäydyt kropalla taakse, vedät käsillä, istut satulaan ja keulit auringonlaskuun..toistat tuon 65535 kertaa, kyllä se siitä.
EDIT:
Tulipa muuten mieleeni että tuommosenkin olen joskus tehnyt:
https://www.youtube.com/watch?v=FA79EnjLMQY
Hidastusten laatu ei päätä huimaa, eikä koko videon..mutta jos tuostakin jotain apua olisi.
Kokeilin minä ihan kaikkea, eri vaihteilla, istuen ja seisten, mutta en minä ainakaan tuolla 70mm stemmillä järin helposti saa keulaa ylös. Sen verran saan joustosta vauhtia ottamalla, että laudan yli saa hyppäytettyä eturenkaan, mutta siihen se suurinpiirtein jäikin. Isolta osin varmasti tekniikan puutteesta johtuvaa, ettei nouse, osin pitkästä stemmistä.
Se on tosi hankala ainakin itsestä yhtä aikaa polkaista, nojata taaksepäin, pitää jarrulla sormi ja mitä vielä. Ihan hyvä keino voi olla, mitä jossain videolla suositteli, että alkuun yksinkertaisesti ei yritä nostaa keulaa, vaan kaataa pyörän taaksepäin. Ei haittaa, vaikka menis yli, kun hyppää alas vaan, mutta siinä oppii tuntemaan mitä vaaditaan siihen, että se rengas sieltä nousee. Kun liikaa keskittyy eturenkaan nostoon ei välttämättä käytä kunnolla kroppaansa siihen pyörän "kaatoon" ja siitähän siinä eturenkaan nostossa on kysymys. Se on varmasti helpompi sitten oppia pysäyttämään se kaato kun ensin oppii ylösnoston.
Ei se pyörästä tai stemmin pituudesta ole kiinni. Aikanaan tuli vedeltyä kilometri keuloja vanhalla mummopyörällä ja yli-isolla helkama kulkurilla joka on kippurasarvinen matkapyörä. Paljon vaan reeniä. Enemmän painottaisin oikea aikaiseen polkaisuun ja nyppäykseen kuin stemmin pituuteen ja satulan korkeuteen.
^
Jos osaa hyvin keulia osaa sitä varmasti millä pyörällä tahansa. Aika moni silti sanoo huomaavansa selviä eroja pyörien välillä siinä, miten helppoa tai vaikeaa keuliminen on.
Kyllä minä uskon, että siinä on joku järki, että monet paljon keulaa nostavat ja teknisessä maastossa ajavat suosittelevat lyhyempää stemmiä.
Huomasinhan minäkin jo eroja pyörien välillä, en osaa keulia ja keulin silti ympäri aika helposti kaverin peruspyörällä, jossa muuten oli lyhyt stemmi. Sain sen keulan ylös ihan hurjan paljon helpommin kuin omastani. Kyllä minä näiden pohjalta olen yhä vakuuttuneempi, että pyörien välillä on eroja. Ei niillä ole niin paljon merkitystä kokeneemmalle keulijalle, mutta keulimista opettelevalle kyllä.
ErnoNykanen
02.08.2015, 21.06
Tän muutaman sivun pituisen stemmi-keskustelun jälkeen itsekin vähän mietin, että olisko tossa lyhyemmässä stemmissä jotain itua omaan ajoon. Selkeesti on tilanteita, joissa pitäis saada keula nopeammin ylös. Esim. just jos on keventänyt perää esteen ylitykseen ja heti perään pitäis olla taas nostamassa keulas seuraavaa estettä varten. Oon syyttänyt tähän mennessä itseäni vaan hitaudesta/väsymyksestä, kun ei paino siirry riittävän nopeasti ees-taas, mutta hyvä, että tämäkin ongelma voidaan ratkaista sohvalla speksailemalla. Ehkä tosta 10,5 cm stemmistä raaskis sentin tai jopa puoltoista luopua.
^
Kokeile ihmeessä. 10,5cm on jo melkoisen pitkä stemmi tekniseen maastoon ja voi olla, että lyhyemmällä tuollaiset helpottuisi. Minusta pyöräni on näppärämmän tuntuinen nyt 2cm lyhyemmällä stemmillä. Vasta kun on kokeillut monia erilaisia osaa sanoa mikä on itselle ideaali ja muu runkokin toki asiaan vaikuttaa, mutta kyllä mä olen sitä mieltä, että kannattaa sitä kokeilla.
Täällä Helsingin keskuspuistossa on melkoisen teknistä lähes kaikki maasto mitä löytyy, ainakin ne, mihin itse olen ehtinyt tutustua. Se on aika haastavaa aloittelevalle maastoilijalle kun ei missään ehdi löysäillä. ja kun nostotekniikat eivät ole vielä kunnolla hallinnassa ja nostettavia kohtia tulee vastaan jatkuvalla syötöllä kaiken muun Rölli-Örkki- ja Mörköjuurakon sekä kivikon ohessa on ihan oikeasti _pakko_ poistaa kaikki mahdollisestikin häiritsevät/suoritusta heikentävät tekijät ja jos on mahdollista, että stemmin pätkäisy voisi auttaa se vaan on kokeiltava.
Itselle on tosi haastavia just sellaiset kohdat, missä noston jälkeen keula putoaa (eli lähes aina) ja heti perään olisi toinen nosto. Aika usein näissä joutuu vielä jalkautumaan kun ei vaan ehdi mukaan.
Ei näistä selviä kuin harjoittelemalla ja harjoittelemalla vielä lisää, mutta, ainakin jos maastot on tämän kaltaisia, kyllä ne stemmin lyhennykset kannattaa kokeilla. Se hyvä puoli haastavassa maastossa on, että siellä oppii väkisinkin.
Tää nyt meni tämmöseks laskutoimitusteoriakaavapyöräilyksi, ehkä tässä voisi olla hauska myös laskea etäisyys penkin ja stemmin väliltä, suhteessa ukon käsien pituuteen yms. Ei siis mitenkään irvaillen, vaan ihan oikeasti. Näkisi onko radikaalejakin eroja mitoissa.
Mää en edes tiedä minkä pitunen stemmi mulla on, mutta sen tiedän että pyörä on aivan liian lyhyt meikäläisen pituselle. Oon aika paljon kokeillut eri pyöriä tässä muutaman vuoden sisään, en osaa itse nähdä kovin hyvin tota stemmin vaikutusta itse keulan nousuun, mutta oma fiilis ei anna myöden ajaa pitkällä pyörällä. Ajatus on jotenkin, etukeno. Ei vaan mun juttu.
Onhan semmoisessa lyhkäsemmässä ajoasennossa helpompi nojata taakse/siirtää painoa taakse yms. Vaikea kuvitella miten minä, jolla haastavaa nykyisellä maasturillakin, saisin keulaa ylös vaikka cyclostani, jossa en normiasennossakaan yletä kunnolla edes jarruttamaan. Jos takakenoon pääsisin en mitenkään yltäisi enää takajarrulle.
^^Onhan siinä vaikutusta siinä stemmin mitassa, mutta aika vähän lopulta. Jos jaksaisi kiinnostaa enemmän, niin hakisin paperia ja laskisin paljonko eroa 5cm lyhennyksellä tai vastaavaa. Oikeasti sillä ei ole väliä jos omaa siirrettävää massaa tarpeeksi ja pyörä on oikean kokoinen, että sen massan saa takapyörän keskiön taakse helposti. Itse en alkaisi stemmiä lyhentelemään jollei ohjaamo ole liian pitkä. Itse kun on siinä tilanteessa että isotkin pyörät on vähän ahtaita.
Huomasinhan minäkin jo eroja pyörien välillä, en osaa keulia ja keulin silti ympäri aika helposti kaverin peruspyörällä, jossa muuten oli lyhyt stemmi.
Post hoc ergo propter hoc? Ei, se ei ole se stemmi. Voi olla osa yhtälöä, muttai ei vastaus itsessään.
Jaa mikä? Minähän vain sanoin, että siinä oli muuten lyhyt stemmi, mutta pyörä oli muutenkin lyhyt ja uskon, että molemmat asiat vaikuttivat otollisesti keulimiseen, hokkus pokkus piliokkus.
Aika monet sanovat, että ns "peruspyörillä" keuliminen on helpointa, niissähän on usein pysty ajoasento, hyvinkin lyhyt stemmi ym otollista. Kokeilen jatkossakin tilaisuuden tullen erilaisia pyöriä saadakseni parempaa kuvaa, mutta kyllä nuo stemmin, lyhyen rungon ym väitetyt edut käyvät minusta järkeen, jos jonkun mielestä ei käy niin saahan sitä keulia vaikka tandemilla jos niin haluaa. simpsalabim.
Kyllähän se vaikuttaa. Mutta älä anna sen luoda illuusiota että se olisi suuressakin roolissa. Vaihda omaan pyörääsi sopivan mittanen stemmi ja reenaa, ei mene kauaa kun huomaat että ihan sama mikä runko ja stemmi niin keula nousee.
Mutta, puolustan kyllä itsekin lyhyitä pyöriä, jotenkin vaan niiden hallinta tuntuu kaikkein loogisimmalta.
Enhän minä sellaista kuvittelekaan. En minä itseasiassa ole asiaa juurikaan edes pähkäillyt, päätin vain vaihtaa stemmin, kun lukemani ja porukan neuvojen mukaan se kannattaisi ja jatkaa reenejä normaalisti, kuten ennenkin.
Osan mielestä ei kannattaisi vaihtaa ja siitä syntyi toki keskustelua, jota tässäkin on käyty jo varmaan muutama sivu, mutta sehän on oikeastaan vain hyvä, sillä ehkä joku muukin tulee kokeilleeksi sen ansiosta samaa ja voi myös todeta, että siitä oli hyötyä. Käsiteltävyydestä osaan jo nyt sanoa, että metsäpoluilla on hyötyä, vaikken siltikään toki pääse kaikista paikoista, mutta pääsen hieman helpommin ja se on tässä vaiheessa oikein jees juttu.
Voithan ottaa videotakin ajamisesta ja pistää tänne, saanee kommenttia miten näyttää sujuvan. Mielestäni ihan kiva että tulee vähän keulinta-aihettakin tänne foorumille. Joitakin kysymyksiä / topiceja on välillä aiheesta ollut, mutta aika monessa mennyt trollailuksi ja leimattu väärinpyöräilyksi.
Joo, varmaan jossain vaiheessa tulee hommattua jotain Go Pro-kameran tapaista, mutta ei mulla tällä hetkellä ole kuin iPhone, eikä sille mitään pidikettä.
Haha, enkä kyllä paljon kehtaisikaan omia videoitani esitellä toistaiseksi, sen verran ontuvaa räpellystä paikoin. :D Ainoat, mitkä jotenkin useimmiten sujuvat ovat portaat alaspäin ja vähemmän röllit juurakot. Onhan se totta, että jos saisi jotenkin kuvattua omaa ajoa, keulimisyrityksiä tms. ulkopuolelta (käytännössä vaatis jonkun kuvaamaan) niin siitä pystyis hyvin arvioimaan suoritusta.
Goprolla keuliminen muuten ei näytä miltään..yritetty on kaikenlaista, ei saa oikein mitään irti siitä :(
Vaatii sen jonkun kaverin kuvaan, tai sitten kamera kuvaan paikalleen ja keulasee siitä ohi. Imho ei sitä aina tartte kaikessa olla paras vaikka kuvailskin, mukava kattella jälkikäteenkin sit.
Joo, ei keulimisesta varmaan oikein muuten saa kunnollista kuin jonkun avustajan kuvaamana. Hyviä noi sun pätkät oli silti.
Ei toki tartte olla paras/täydellinen tms, että voi kuvata, mutta esim. noita ajopätkiä itse tykkään katsella niin youtubessa kuin täälläkin ja täytyy sanoa, että olisi melko töksähtelevää katseltavaa minun ajopätkäni jos nyt kuvaisin esim keskuspuistossa. Ne maastot vaan on niin hrrrr, trrrr, prtrr, phups, bojoing, trrr, siis sekopäisiä paikoitellen. Vaatii kyllä aikaa, et tekniikka kehittyy sen verran, että alkaa tulla sujuvampaa, jalkautumisia vähemmän, kaatumisia vähemmän jne. Helpompi olis jos ois helpommat maastot vieressä, mutta toisaalta, onneksi ei ole, niin on pakko opetella noi.
Se kyl helpottaa kun on sellaset renkaat, joihin luottaa. Ei oo näillä tullu kertaakaan viel tilannetta, et ois pettäneet alta tms. ainoastaan tilanteita, missä en oo vaan uskaltanut edes yrittää, esim, joku korkea, pitkä pitkittäinen juuri, niissä en oikeen luota vielä, et rengas vois pitää, vaikka en ole edes koittanut.
Hissitolppa
03.08.2015, 09.08
Mikä pyörä Nanalla on? Tämä siis lähinnä siksi, että tietää mikä se lähtökohta on mistä sitä stemmiä lyhennetään. Kärjistetysti jos jostain maantie fillarin geolla olevasta konkelista lyhentää sen 20mm stemmiä, niin se tuskin ihan kamalasti parantaa ominaisuuksia, kun ne alunalkaen on jo niin huonot.
Kyllähän sen keulan saa pystyyn millä vaan, kun homman edes jotenkin osaa, mutta itse olen huomannut kyllä erittäin suuria eroja maastopyörissä keulimisen suhteen. Vaikka en todellakaan mikään kovin hyvä ole keulimisessa, niin Konan Honzolla tuntui se tasapaino piste löytyvän aivan mielettömän helposti ja se oli ensimmäinen fillari millä tuntui siltä, että tällähän voisi keulia vaikka kuinka pitkälle.
Mites muuten rengaspaineet vaikuttaa fillarissa keulimiseen? Moottoripyörissähän usein keulitaan pienillä paineilla, jotta saadaan rengas länään. Luulisi saman kikan toimivan myös fillarissa. Läskillä keuliminen on ainakin erilaisen tuntuista kuin ohut renkaisella.
Se on Trek Marlin 7, tosin Rockshox 30 Gold Tk keulalla, mutta muuten sama.
Minusta, jos pyörän käsittelyssä joku tuntuu hankalalta ja siihen voi noinkin yksinkertaisesti vaikuttaa se kannattaa kokeilla. Oon ollut tyytyväinen vaihtoon.
Paine vähän suhteellista. Kadulla katurenkailla keuliessa kova paine on mielestäni paras. Pitää renkaan muodossaan, ei vetele eikä vääntyile. Pysyy loogisena se käyttäytyminen. Ja sillonhan vaaditaan aika kovia paineita, kun kaikki paino ja rasitus kohdistuu yhden renkaan varaan.
Maastossa / hiekalla taas, aika normipaineet. Ei niitä tartte tiputtaa mihkään alas.
Jos mietitään missä paineet oikeesti vaikuttaa radikaalisti, on kaikenlainen kikkailu. Ympyrän pyöriminen, yms taiteilu. Mutta sillon myös renkaiden profiili on isossa roolissa. Koittakaapa esim. keulia ympyrää tyypillisellä neliömuotosella nappularenkaalla, kallistuskulman hakeminen on melko ON/OFF -tyyppistä. Mutta taas täysin pyöreällä slicksirenkaalla kallistuskulmaa pystyy säätelemään täysin portaattomasti, kun ei ole mitään katvekohtaa kallistaessa. Sitten vielä kovat paineet alle, niin rengas pysyy kokoajan samanlaisena, eikä profiili vääntyile.
Tyylinäytteitä:http://www.epictv.com/media/competition/simply-spills-|-cannock-xc-carnage/602994
Tyylinäytteitä:http://www.epictv.com/media/competition/simply-spills-|-cannock-xc-carnage/602994
Siinäpä se tulee esille, vauhti korjaa virheet..
Harrastaako täällä muuten porukka ollenkaan minkäänlaista kaupunkispedeilyä maastureillaan?
Minä tykkään välillä ajella myös kaupungissa, esim. portaita, satunnaisia kalliomuodostelmia ja muita kaupungissa vastaantulevia kikkailupaikkoja. Sittenhän kun keulan oppii kunnolla nostamaan kaupungista avautuu ihan toisenlainen maailma, se on yhtä suurta huvipuistoa erimuotoisine ja kokoisine aitoineen ja muine korokkeineen. Kaupunkispedeilyä, urban assaulttia, whatever, hauskaa vaihtelua ja uudenlaisia haasteita.
Itsehän ajan kaikki siirtymäni tuolla GT:llä. Niin töihin, kouluun, kauppaan, minne ikinä pitääkin päästä. Pakostakin siinä tulee aina silloin tällöin jotain kikkailtua :P Portaat on ihan perushelinää, periaatteessa vain vähän töyssyisempi alamäki. Pikku hyppyjä sieltä sun täältä, kanttareiden yli pomppimista ym. Ja jos/kun tiestä jotain pomppuja löytyy, niin aina vaan parempi. Keula pystyssä ajelen pääasiassa vain silloin, kun kukaan ei näe. Tulee muuten hieman liian nuorekas olo, kun alakouluikäiset tulee vierelle hymyilemään. Olen tälläinen elämäntapapyöräilijä, ja onhan se suoraan polkeminen vaan niin perkuleen tylsää touhua :D
Viikonloppuisin ja vapaa-ajalla tulee sitten enempi vietettyä aikaa metikössä, erilaisia polkuja ja rinteitä raastaessa.
Hääppönen
05.08.2015, 21.22
^ja^^. Olette löytäneet pyöräilyn parkourin. :) Lieneeköhän joku keksinyt jo nimen tälle lajille? Videoillahan noita on nähty jo vuosia...
Kutsutaanko tuota juurikin Urban Assaultiksi? Luulisin. Sittenhän hulluimmat hyppivät seinillekin yms. Minulla on vielä pikku kikkailua noi omat jutut, mutta olen huomannut, että kyllä se tuntuu maastossakin kun on portaita tai muita mennyt ylös tai alas, aina se tekniikka vähän paranee kun harjottelee jotakin.
Helpottaahan tuo, pääasiassa ihan yleistä pyörän käsittelyä. Tietää, miten pyörä käyttäytyy tietyissä tilanteissa, niin oppii selkärangasta toimimaan. Sama homma myös toisinpäin. Metsässä kun ajelee ja kolistelee kiviä ja juurakoita, niin ei pikku kanttarin kosketus tai kivien/oksien lipsahdukset kumin alla tunnu enää missään.
Oikeastaan pitää vaan muistaa, että menee oman rajan mukaan, eikä ala liikenteen tai väkijoukon lähellä pelleilemään.
Siinäpä se tulee esille, vauhti korjaa virheet..
Toi tytön ilme lopussa hyvä....
^^
Tottakai pitää toiset ottaa huomioon oli sitten missä vaan. Etenkin kaupungissa pitää olla tarkkana, sillä esim. portaita on lähes mahdoton mennä niin, ettei ketään kulje lähettyvillä. Pitää aina arvioida tilanteen mukaan onko turvallista kikkailla vai ei.
Kun rauhassa tekee ajelematta ihmisiä päin tai aiheuttamatta muuten vaaratilanteita tilaa harjoitteluun yleensä löytyy ja olen esim Kampissa monet kerrat laskenut portaita yms. vaikka ihmisiä menee ympärillä. Kovempivauhtiset rymistelyt pitää tehdä sellaisessa paikassa missä on tilaa enemmän.
Harrastaako täällä muuten porukka ollenkaan minkäänlaista kaupunkispedeilyä maastureillaan?
Minä tykkään välillä ajella myös kaupungissa, esim. portaita, satunnaisia kalliomuodostelmia ja muita kaupungissa vastaantulevia kikkailupaikkoja. Sittenhän kun keulan oppii kunnolla nostamaan kaupungista avautuu ihan toisenlainen maailma, se on yhtä suurta huvipuistoa erimuotoisine ja kokoisine aitoineen ja muine korokkeineen. Kaupunkispedeilyä, urban assaulttia, whatever, hauskaa vaihtelua ja uudenlaisia haasteita.
Minä ainakin oon vannoutunut kaupunkispedeilyn ystävä. Täysjoustolla on kans kiva mennä urbaanissa ympäristössä, vaan ei sellasta löydy..
Kaupungissa kun osaa ajella ja vähän oikoo, pääsee aika kivasti paikasta A paikkaan B.
Ehkä tässä on jotain siihen liittyvää, ei kannata järkyttyä videosta.
https://www.youtube.com/watch?v=f-p1Reor1ds
^
Hauska video. Joo, kaupunkispedeily on hauskaa ja yllättävän paljon kivoja paikkoja löytyy kaupungeissa. Minulla tosin rajoittaa vielä paljon kun en osaa keulaa nostaa ylös, mutta onhan noita kikkailumestoja silti vaikka kuinka.
Voisi kokeilla joskus kaupungissa selvästi vähäkuvioisemmallakin kumilla, esim Renegade tms. Lähinnä pelkään kuluttavani nappulat turhan nopeasti kun menee portaita ja asfalttia ym kovia alustoja. Nyt olisi mahdollistakin vaihdella kun osaan viimein takakiekonkin kiinnittää :D
Laitan nyt tänne, ettei mee ihan OTksi toi toinen topik.
Eli, WTF, miksi mun keula nousee helpommin ylös (ainakin asfaltilla missä ajoin) Race-king-Fast Trak kombolla kuin kuvioidummilla?
Anyway, what a nice surprise! 😎
perttime
07.08.2015, 21.23
kevyemmät?
eri kokoiset korkeudeltaan?
On noi selvästi kevyemmät toki kun ovat tollaisia nopeita xc-renkaita ja minulla oli alla Butcher-Ground Control 2.3. Nämä uudet on lisäksi 2.2, eli hieman kapeammat. korkeudesta en osaa sanoa. Race-Kingiä sanovat korkeaksi ja ilmatilaltaan hyväksi, mutta Fast Trakistä ei tietoa.
Oli niin hupaisa tilanne, kun pumppasin keulaa ennen katukiveystä ja nostin, niinkun joskus teen ja Race-King haukkaskin ihan kunnolla ilmaa. Piti ihan koittaa muutenkin onko se erituntuinen ja kyllä se vaan tuntuisi helpommin nousevan.
Laitan nyt tänne, ettei mee ihan OTksi toi toinen topik.
Eli, WTF, miksi mun keula nousee helpommin ylös (ainakin asfaltilla missä ajoin) Race-king-Fast Trak kombolla kuin kuvioidummilla?
Anyway, what a nice surprise!
Ehkä vähän kevyempi + tekniikka kehittyny / oivaltanu tekniikan?
Joskus voi vaan yhtäkkiä hiffata tekniikan ja onnistuu heti paremmin.
Varmaan enemmän vaikuttaa, jos renkaan korkeus on muuttunut, kuin se keveys.
Tuli mieleen sellainen homma, että polkaisussa yleensä tapahtuu aloittelijoille sellainen virhe, että polkaisee yhden raskaamman polkaisun ja odottaa että se keula sillä nousisi. Koitas keskittyä siihen, että jatkat polkemista niin pirun lujaa (vaikka se vauhti saattaa kiihtyäkin melko kovaksi), kunnes se keula on kunnolla ylhäällä. Helppo aloittaa jyrkkään ylämäkeen harjoittelu, nousee paljon helpommin. Eli pikkuisen alkaa paloittelemaan tuota harjoittelua. Kun tuntuu, että poljintekniikka tulee kunnolla, niin alkaa sitä rykäisyä reenaamaan.
Jossain vaiheessa ne hypyt ja takarenkaan vipit sivuille ym. alkaa vaan tulemaan, kuin itsekseen. Ja ehdottomasti keuliminen on se mistä kannattaa tuo kikkailu aloittaa.
Joo, varmaan molemmat yhdessäkin vaikuttaa, kun on selvästi kevyemmän luokan renkaat ja lisäksi, ainakin toinen niistä, korkeita. Se ei siis ylös asti noussut, mutta nousi tosi paljon enemmän kuin odotin, kun minä olin vaan katukiveyksestä menossa yli.
En malttanut olla menemättä ajelemaan vielä. Kävin testailemassa niitä kaupungilla ja ovat kyllä mainiot kumit kaupunkispedeilyyn. Nopeat ajaa asfaltillakin ja pitoa on oikein hyvin tuollaisiin olosuhteisiin.
En ole nyt aktiivisesti edes keulimista harjoitellut, ainoastaan tehnyt muun ajelun ja kikkailun ohessa pumppauksia ja tietty nostellut katukiveykset sun muut. Kyllä mä uskon, että se sieltä tulee jossain vaiheessa.
Onnistui muuten tosi pitkään track standi tänään kertaalleen. Se on kans semmonen, et mitä useemmin tekee sitä paremmin se menee.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.