above_forum

Collapse

Hiihtojutut

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • jojo^^

Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    20 vuotta sitten Suolijärven ladulla kävin koittaan semmosia pitopohjia..mummutkin meni ohi. Nakkasin ne suosilla roskiin samantein enkä sen koommin oo hiihtänyt..
    Taitaa olla pikkasen muuttunut systeemit nykyaikana

Comment

• dakar-xam

Noista raudoista sen verran, että olen vertaillut omaa Rexin voitelurautaa Startin rautaan ja Rex on huomattavasti parempi. Start tuntuu rimpulalta, eikä lämpö pysy tasaisena. Rex on jämäkkä ja lämpö on tasainen.

Pitopohjista sen verran, että Karhun Spectra Optigrippejä on hehkutettu melko ahkerasti. Ihan silkkaa uteliaisuuttani ostin itsellenikin moiset ja huomenna pitäisi päästä testaamaan niitä. Mulla on kyllä entuudestaan pakkaskelin sukset ja liisterisukset, mutta joskus on kelejä, jolloin kumpikaan ei ole hyvä...

Comment

• --+MM+--

Tuskin kannattaa makkaroita paistaa samoilla tulilla. Ainakaan selvinpäin.

Kyllä se hiihto alkaa sujumaan, kun saa hieman rauhallisia tunteja alle. Itsellä kanssa sykkeet katossa vaikka seisoisi ladulla paikallaa. Kroppa ei ole tottunut siihen että kädet ja jalat liikkuu yhtä aikaa.

Huomenna eka startti. Melkein 20km harjoitusta takana.

µ

Comment

• Kuutio
          Vakiovieras
          • 12/2008
          • 399

Suksien voitelusta tuli mieleen Startin nettisivuilta löytyvä kiva palvelu voiteenvalinnasta. Ohjelma antaa voiteluohjeet valitun lumityypin, lämpötilan ja tason (kuntoilija/kilpailija) mukaan. Jokusen kerran talvessa teen voitelun ohjelman mukaan, eikä ainakaan vielä ole kovin pahasti mettään suositus mennyt.

Startin voiteluraudasta on pakko vielä sanoa, että ainakin oma 4 vuotta vanha Startin rauta on ollut alusta asti varsin hengetön. Valittu lämpötila ei pysy yllä, vaikka antaisi raudan rauhassa lämmetä.

Comment

• --+MM+--

Samalla perusvahalla menee kaikki voitelut jos vaan lenkkeilee. Ei sen sen vaikeampaa ole.

µ

Comment

• Grr
              Jäsen
              • 11/1999
              • 654

Alkujaan tämän lähetti dakar-xam Katso viesti
              Pitopohjista sen verran, että Karhun Spectra Optigrippejä on hehkutettu melko ahkerasti.
              Täräytin tollaset talliin ennen joulua ihan vaan internezin hehkutuksen vuoksi. Nyt hehkutan muiden mukana, ei kuntohiihtäjä tarvii muita perinteisen suksia kuin NANOpitopohjat.
              --

Comment

• Tauno

Alkujaan tämän lähetti Kuutio Katso viesti
                Suksien voitelusta tuli mieleen Startin nettisivuilta löytyvä kiva palvelu voiteenvalinnasta. Ohjelma antaa voiteluohjeet valitun lumityypin, lämpötilan ja tason (kuntoilija/kilpailija) mukaan. Jokusen kerran talvessa teen voitelun ohjelman mukaan, eikä ainakaan vielä ole kovin pahasti mettään suositus mennyt.
                Jostakin kumman syystä vain noiden ohjeiden noudattaminen alkaa käydä ns. rahapussin päälle. Joka kelille pitää olla eri mömmöt ja aina vähintään kolminumeroinen summa pitäisi pistää voiteisiin.

Tosiasia on kuitenkin se, että suksen luistossa ratkaisevinta on suksen profiili. Seuraavaksi tulee pohjan hionta ja sen jälkeen pohjustus. Itse kelivoitelun osuus tuppaa olemaan aika marginaalinen. Tietysti marginaalitkin on tärkeitä sitten, kun numerolappu pannaan rintaan.

Eli jos on löysää rahaa, se kannattaa kantaa ensin suksikauppiaalle, seuraavaksi suksen hiojalle, sitten voi hommata ison palan halpaa pohjustusvahaa. Jos jotakin vielä on jäänyt jäljelle, sitten niitä kelivoiteita.

Comment

• X-terra
                  Vakiovieras
                  • 10/2003
                  • 442

Jos haluaa toimivat sukset, niin kannattaa hommata ns. "tallisukset", mielellään sellaiset jossa on muutama kisaleima. Silloin tietää että niitä on ainakin joskus käytetty kisoissakin. Ei näinkään tietenkään mitään huippupareja saa, mutta aivan muuta kuin paikallisen Intersportin hyllystä.

Pohjavoitelun tarpeellisuudesta en ole varma, mutta yleensä olen vedellyt peruskunnostuksessa vähän pehmeämmän parkun varmuuden vuoksi ensin ja sitten kelin mukaisen päälle. Matalafluorisia parempaa kuntoilija tuskin tarttee, eikä välttämättä niitäkään.

Suksien hionta maksaa sen pari kymppiä, parempaa kohdetta hiihdossa rahan laitolle ei varmaan ole, riittää kun sen teettää kerran talveen, kun ladut alkaa olemaan kunnossa.

Comment

• usko juntunen
                    Palstajyrä
                    • 07/2006
                    • 3954

Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti

...Sitten kisoja varten mulla on 3 eri HF (high fluor) fluoripalikkaa, joita käytän vain kisavoiteluihin. Nämä levitetään aina perussinisen ja LF vihreän päälle. Eli joka ikiseen voiteluun tulee aina perussininen ja LF vihreä. Vimpan päälle liukas pinta tehdään sitten HF:illä ja mahdollisesti vielä napilla ja pulverilla, mutta minä en noiden pölyjen kans ala pelleileen. Mutta perussininen, LF vihreä ja kelin mukainen HF -reseptillä tulee jo helvetin liukas suksi. Sinisellä ja vihreällä tehdään kova ja kestävä pohja varsinaiselle luistopinnoitteelle (HF + napit ja pölyt). Reenilenkille aina laitan sininen + LF vihreä. Tuo vihreä toimii oikeestaan millä tahansa pakkaskelillä, (-1) - (-26) lukee paketissa ja on jo sinänsä ihan erilailla luistava voide kuin pelkkä sininen.
                    [QUOTE=Tauno;1312225

Tosiasia on kuitenkin se, että suksen luistossa ratkaisevinta on suksen profiili. Seuraavaksi tulee pohjan hionta ja sen jälkeen pohjustus. Itse kelivoitelun osuus tuppaa olemaan aika marginaalinen. Tietysti marginaalitkin on tärkeitä sitten, kun numerolappu pannaan rintaan.

Eli jos on löysää rahaa, se kannattaa kantaa ensin suksikauppiaalle, seuraavaksi suksen hiojalle, sitten voi hommata ison palan halpaa pohjustusvahaa. Jos jotakin vielä on jäänyt jäljelle, sitten niitä kelivoiteita.[/QUOTE]

Noilla kahdella yllä olevalla ohjeella pärjää jo pitkälle! Pakki-niin oma kuin voidekkin menee kyllä sekasin kun hankkii kaikkien voidevalmistajien kaikki mömmöt ja siihen päälle vielä kuuntelee oman- ja naapurikylän voidegurujen ohjeet, jotka kaikki tietenkin ovat erilaiset. Noilla eväillä sitten kisa-aamuna tai paremminkin yönä aletaan kouhottamaan kisatälliä. Joskus aikoinaan tuolla Pogostan hiihdossa yövyin koulun yhteismajoituksessa. Siellä muutama kaveri voiteli koko yön suksiansa, kyttäsivät pakkasmittaria ikkunan pielessä ja kun se liikahti asteen, voitelu uusiksi. Siihen päälle sitten naapurikopilla kerrotut voiteluvinkit ja soppa oli valmis!

Comment

• Jasi

Mä teen yleensä näin jos sukset on jo pohjustettu pehmeillä voiteilla.

Lämmitän sinistä parkkupalaa hiustenkuivaajalla jolloin se pehmenee. Sen jälkeen hankaan voidetta pohjiin suoraan palasta. Sitten nopea raudoitus ja muutama kevyt sikliveto ja hyvä harjaus päälle. Voidetta säästyy eikä voitelusta tule koskaan epätasainen. Sanoisin että tuo on helpoin tapa jos ei ole juuri voitelukokemusta.

Tämä on siis lenkkivoitelu. Kisoihin ihan kuin Liraren kirjoitti: Sininen fluoriton- Vihreä LF(tai grafit)- Kelin mukainen HF (miel kovemmasta päästä)- Pulveri, nappi tai geeli jos siltä tuntuu.

Reaktiovoitelu toimii myös erinomaisesti. Tässä ohjeet: http://www.normark.fi/extra/images/e...asonLuisto.pdf

Biltemasta muuten saa hyvän kaasusuojaimen 15egellä fluorihommiin. Itse käytän sitä aina voidellessa.

Lirarenille sanoisin että fluorinapin käyttö on helppoa, mutta ei se paljoa paranna luisto HF verrattuna.

Comment

• Ohiampuja
                        Suurtietäjä
                        • 05/2005
                        • 7711

Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
                        Pakki-niin oma kuin voidekkin menee kyllä sekasin kun hankkii kaikkien voidevalmistajien kaikki mömmöt ja siihen päälle vielä kuuntelee oman- ja naapurikylän voidegurujen ohjeet, jotka kaikki tietenkin ovat erilaiset.
                        Olen samaa mieltä, voitelu kannattaa pitää yksinkertaisena, mutta silti sen voi tehdä huolellisesti ja kunnolla. Sama koskee vaikkapa polkupyörän kunnossapitoa.
                        XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Comment

• Liraren
                          Aktiivijäsen
                          • 09/2000
                          • 1208

Joo ei se niin monimutkaista ole kun luulis. Lind sanoi mulle, että jos et pulvereihin ja nappeihin lähe ja Vauhdin voiteita aiot käyttää luistelusuksiin, niin tarvit:
                          - perus sininen
                          - LF vihreä
                          - HF sininen (pakkaskeli), HF pinkki (pikkupakkanen), HF keltainen (vesikeli)
                          - Fluor Base Claener

Tuohon sitten miehen omaedustaman merkin voiteluohjeet päälle, niin ei ole kovin monimutkaista. Lind sanoi mulle suoraan, että turha ostaa koko palettia ja nuilla pärjää ihan varmasti niin, että ei jää voitelusta kiinni. Toki sitten vähän välineitä; sikli, harja, olaskynä, rauta, karhunkieltä, mikrokuituliinaa, teflonliina.

Tästä lähtien en aio enää mistään voiteluvinkkejä hakea, koska nyt olen hyväksitodetut ohjeistukset saanut. Pitää vaan nyt opetella tekemään näillä niin hyvin kuin mahdollista. Lisäksi, kun on yhtä merkkiä käyttänyt nyt 2 talvea, niin alkaa oleen hyvä näppituntuma miten ne voiteet käyttäytyy.

Sinistä ja vihreää ostin isot palikat, koska niitä menee koko ajan ja sitten kisoja varten pienimmät pakkauskoot HF:iä.

En ole oikeanlaisesta suksesta, hionnasta ja pohjustuksesta puhunut mitään, koska pidän niitä itsestäänselvyyksinä. Tosin nyt olen alkutalven kyntöolosuhteet hiihtänyt alkutalvesta ostetuilla kakkossuksilla, joita ei ole hiottu ikinä, pohjissa on hirveitä naarmuja ja koloja ja olen jo paikannut niitä pohjanpaikkaus"lakulla" (eikä ole senkään jälkeen hiottu). Jäykkyys kyllä sattu ihan hyvä. Silti ne on luistanu paremmin ku mulla suksi koskaan, koska nyt voitelu suunnilleen onnistuu. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee ottamaan käyttöön juuri hiotut ja pohjustetut ykkössukset ja niitä voitelemaan.
                          Last edited by Liraren; 30.12.2009, 12.11.
                          Freude am Fahren.

Comment

• Jasi

Mä oon kanssa huomannu että mun kivikelin Atomicit (V-P Kurunmäen vanhat) toimii siinä missä uudet fisukatkin. Ehkä ne naarmut poistaa imua sopivasti

Comment

• xtrainer80

Mitäs mieltä palstan hiihtomiehet/naiset on seuraavista voiteista:

Ski Go violet LF- luistovoide

Start LF7- fluoriluistovoide

Tällaisia tuli tilattua, tarkoituksena käyttää perusvoiteina lenkeillä. Numerolappua ei (enää) välttämättä rintaan tule. Olen jonkin verran suksia voidellut ja perusasiat hallitsen, mutta voidetietämys ei ole parhaasta päästä. Meillä on aina isäukko hoitanut suksihuollon, mutta kyllä nyt pitää itse hommaa tehdä ja hankkia voiteita.

Suksina on viitisen vuotta vanhat kilpafischerit, kilometrejä nähneet erittäin paljon mutta vielä hyvässä iskussa. Isäni on sukset pohjustanut ja voidellut, mutta nyt muutaman lenkin jälkeen alkaa pohjat jo näyttää harmaalta.

Onko noista ylempänä mainituista voiteista mihinkään, tuollaisina yleisvoiteina? Lisää voin toki hankkia, johan tässä ketjussa on suosituksia tullutkin.

Vielä kun voitelupukki ja muut tarvikkeet saapuisivat, pääsisi tositoimiin.

Comment

• Jasi

Ski Gon violetti LF (sellainen kynttilänmallinen) on ollut tosi liukas pikkupakkasen voide. Startista ei kokemusta. Mä luotan normaalisti Swixiin. Niiden Sininen HF on kyllä pirun liukas (ja kallis) voide.

Comment

Working...