above_forum

Collapse

Miten polvet?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • MikMy
    • 07/2026

Miten polvet?

Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä?Itse olen fillaroinnut n.vuoden.Töihin kesät talvet,sekä kevät/kesällä noin 4 maastolenkkiä viikossa a.20-30km.Mutta nytt viikonloppuna kävin ajaa 100km lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?
  • Fin-76

En mä mikään Dr. Mengele ole, mutta mahtaiskos johtua epäergonomisesta asennosta pitkässä rasituksessa? Lyhyessä työmatka-ajossa ei välttämättä vielä tule moinen esiin. Jos käytät lukkiksia, niin klossien säätöä vois kokeilla alkajaisiksi.

Comment

• MikMy

Kyllä minä sitäkin ajattelin,klosseja olen yrittänyt säätää miten parhaaksi koen.Heti kun matkalla rupes tuntee kipua polvessa nostin pikkasen satulaa,ja se autto kyllä muutama kilsa.Senjälkeen irrotin klossit polkimista ja koitin polkee eri asennoissa mutta ei se sit enää auttanut.Harmitta vaan jos tää toistuu koska ajattelin vetää ensi kesän lomareissut fillarilla.No täytyy koittaa Finlandia mtb vetää toi 35km.

Comment

• Pyöräpummi

Alkujaan tämän lähetti MikMy
        lenkki ja n.60 kilsan kohdalla polvia rupes särkee niin per _ _leesti,pienet ylämäet joutu lopussa jopa kävelemään tippa linssissä.Seuraava aamu oli vieläkin yhtä tuskaa,mutta illemalla jo helpotti.Pitäskö vaan useammin vetää pikkuhiljaa pitempiä lenkkejä vai mitä avuksi?
        Tyyppiesimerkki siitä miten mies yleensä tekee asian.

Passiivisten rakenteiden paraneminen on hidasta. Johtuu yksinkertaisesti siitä että sinne useasti ei ole paljoakaan valmiina verisuonia. Kuvauksesta ei selviä missä kipu on ollut, mutta oletetaan että se olisi jänteessä. Hyvin tavallista on käyttää jääpussia hoitona.
        Andy Pruitin kirjassa on polven ongelmista ja hoidosta pyöräilyssä.

Välinpitämätön suhtautuminen voi aiheuttaa tendinitiksen, joka saattaa arpeuttaa jänteen. Sen jälkeen jänne ei enää koskaan "liu" yhtä hyvin. Ammattipyöräilijöilläkin silloin tällöin ilmenevä ongelma.

Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
        Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea.

Poljentanopeuden lisääminen säästä polvia, koska silloin voima pienenee.

Comment

• Talisker
          Aktiivijäsen
          • 05/2000
          • 2470

Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi
          ...Polviongelman aiheuttaa useasti epäsymmetrinen poljenta.
          Toisen jalan "työtahti" on pidempi ja siinä on enemmän voimaa. Eikä polven asentokaan ole aivan oikea....
          Noin voi käydä, vaikka ajaisi paljonkin: kuukausi sitten Kuhmossa polvi
          kipeytyi, enkä keksi mitään muuta syytä, kuin huonosti toimineet ajohousut!
          Pyöritys ei ollut symmetristä, koska peffa ja pakara moittivat. Aikansa kun sitä
          venkuroi, niin polveen alkois sattua (lumpion alle, vähän keskilinjan sisäpuolelle) sietämättömästi.
          Ei parantunut "huomiseksi" kylmällä - Voltarenilla - levolla.
          Piti pitää kokonainen lepopäivä ja palata huippuhousuihin (Santini twist gel)
          ja taas sujui paluumatka Tampereelle
          ****Timo
          ex tusinakerholainen

Comment

• tempokisu

polvisärkyjä on ollut ja ON

Alkujaan tämän lähetti MikMy
            Terve vaan.Miten teillä aktiiviharrastajilla onko ollunna jotain polvisärkyä??
            On ollut ja on. Tosin peruja juoksu ( hölkkä siis)ajoilta. Klossin "väärä" paikka, satulan nosto-lasku, kylmä ja mäkien nousu pyörällä aiheuttavat nykyisin.
            Nytkin on polvet kipeät, viime keskiviikosta asti särkyä. Tai sitten vanhuusvaivoja...

Comment

• Fillarimies

Mulla ei niinkään polvet tule kipeiksi vaan selkä. Mistähän se voisi johtua?
              Ajan kyllä DH:ta ja välillä käyn tavallisilla maastolenkeillä...

Comment

• Iisakki

Ja täälläkin oikea polvi on kesän aikana alkanut särkeä. Nuuksion kisan jälkeen ollut melko kipeä. Rappusten nousu on ollut aamuisin tuskaa.
                Auttaisiko satulan nosto? Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?
                Selkä yms. on kunnossa.

Comment

• tempokisu

eriparia

Alkujaan tämän lähetti Iisakki
                  Ihmettelen vaan, miksi oikea polvi ainoastaan on kipeä. Jos asento on huono, eikö molemmat jalat sitten rupea särkemään?
                  Ihminen on vähän epäsymmetrinen, se voi olla ihan pienestä kiinni -- ja vain toinen puoli kipeytyy. Minulla vasen polvi on se ongelmallisempi, tähystetty aikanaan ja vasen jalka todettu 8.7mm lyhyemmäksi.

Comment

• Pekka Sirkiä
                    Aktiivijäsen
                    • 07/2005
                    • 1697

Kokeile kevyempää välitystä

Käytä pienempää - kevyempää - välitystä, etenkin nousuissa

Suurempiin välityksiin/nopeuksiin ja/tai pidempiin matkoihin tulisi totutella vähitellen. Moni kuntoilija saa polvivaivoja, kun innostuu ajamaan mäkiä (kuntoonsa nähden) liian raskaalla välityksellä. Näitä (ja monia muitakin) vaivoja tulee etenkin yhtäkkiä ajetuilla pidemmillä matkoilla, kun (lihaksisto) ei ole tottunut sellaisia ajamaan.

Itse ajelen (lue. pyörittelen) varsin pienillä välityksillä - jopa tasaisella - eikä ole ollut polvikipuja. (Eikä toisaalta kuntoakaan... )

j.k. Polvet tulee myös suojata kylmältä/viimalta - varsinkin nyt syksyn alkaessa. Tätä varten on hyviä jatkolahkeita ja/tai pitkiä ajohousuja olemassa.
                    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
                    * Elämyksiä |
                    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Comment

• MikMy

Se voipi kyllä olla niin että oli liian raskaat välitykset,koska ekax ajoin 40kilsaa suht rauhallista kaupunkiajoa ja heti siitä maantielle täys vauhtipäälle.Eipä muuta kun uudestan ensviikolla kokeilemaan,olen luultavasti nyt saannut klossit parempiin säätöihin,ja enemmän kierroksia vaan.Moikka

Comment

• Pekka L
                        Veteraani
                        • 04/2006
                        • 5063

Kyse voi olla myös ns. juoksijan polvi -tyyppisestä vaivasta. Polven syrjän yli kulkeva IT-jänne hankaa limapussia joka ärtyy. Tyypillistä alottelevilla juoksijoilla. Apuna on lepo, jänteen venyttely ja yksinkertaisesti totuttelu lajiin. Juoksussa ja myös pyöräilyssä polvikulma on melko iso, jolloin jänne pääsee hankaamaan. Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista.
                        Kaar ittelles vaa

Comment

• MikMy

Alkujaan tämän lähetti Pekka L
                          . Juostessa kun pistää kävelyksi, kipu loppuu heti. Portaiden nousu on myrkkyä kun polvi on ärtynyt.

Olen itse saanut kerran pari pitkällä pyörälenkillä polven kipeäksi ja tulkitsin sen samanlaiseksi vaivaksi kuin juoksussa. Nyttemmin ei kumpikaan laji aiheuta enää moista.
                          Toi kuulostaa kyllä ihan samallaiselta vaivalta,portaat kun sain mennä käsivoimin ylös.mutta normaalissa kävelyssä ei tuntunut mitään.Luulin kyllä että olin jo tarpeexi totutellut fillaroimiseen (2000km 5kk) noin 60% maastossa.Ehkä toi maantie oli sitten liikaa polville kun kerralla veivasi 5 tuntii.Kävin äsken pikkasen kokeilee,kuusi kilsaa pääsin sitten rupes taas tuntuu ja sai tulla kävelyvauhtia taas himaan.No pakko kai se on pitää fillarivapaa viikko.Vaikka ostin just uudet hyvät pyöräilyhousut God damn.

Comment

• rstone75
                            Vakiovieras
                            • 06/2007
                            • 183

Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?

Comment

• TimoP
                              Vakiovieras
                              • 03/2007
                              • 118

Alkujaan tämän lähetti rstone75 Katso viesti
                              Onko jollain hyvää venytysohjelmaa ton IT -jänteen vihoittelun lievittämiseksi. Lisäksi vinkkejä lähteäkö satulan nosto- vai laskupuuhiin?
                              Googleta vaikka "itb stretching" tai "itb stretches". Tuloksena esimerkiksi http://www.triathloncoach.net/itb_Stretches.htm ja varmasti muita vähintäänkin yhtä hyviä. Tuo jänne on lievästi sanottuna aika hankala venytettävä joten varaa malttia ja tulosten saamiseksi useita viikkoja aikaa. Lisäksi myös etu- ja takareisiä sekä pohkeita, sääriä ja pakaroita kannattaa venyttää normaalia enemmän. Ne kun taitavat muodostaa jonkinlaisen kokonaisuuden (jalan...)

Jos IT-jänne vaivaa, niin pyrkisin pitämään polven mahdollisimman suorana --> siis satulaa ylöspäin jos jotain muutoksia haluaa tehdä. Mutta tää on vain mun (kokemusperäinen) arvaus.

//TimoP
                              Last edited by TimoP; 08.08.2007, 13.08.

Comment

Working...